Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 22:11:
Jep, daar is het ook voor; ik dimensioneer mijn verlichting op het worst-case scenario.

Waarom?

Because I can!
In dat geval:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/Bouwlamp.jpg

Deze voorop: 500 watt Halogeen, daarmee wordt je zeker gezien! 8) en dan dit op de bagagedrager om de boel van peut te voorzien

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/images.jpg

Efficient? Nee!
Nuttig? Nee!
Cool? Ja!

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Jij hebt tenminste de juiste spirit!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Eerste drie dagen ligfiets zitten erop, ongeveer 150 kilometer afgelegd. :)

* Auw, mijn kont. Wist niet dat daar nog spieren zaten. :+
* Bochten nemen is nog best tricky; heel anders dan met een bukfiets.
* Tegenwind, wat is dat? Het is zoveel makkelijker; hoewel ik het heel rustig aan heb gedaan, max 25 km/h met wind mee, meestal 20, om mijn spieren de tijd te geven.

Nog wat vragen, is het normaal dat ik het gevoel heb dat ik onderuit zak? Of moet ik nog wennen? En hoe hard pompen jullie de banden op? Ik zit nu zo rond de 3,5 bar, voor een redelijke egale weg richting werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je hoort geen last van je kont te krijgen en niet onderuit te zakken. Allebei deze dingen wijzen op een stoel die (veel) te rechtop zit.

Wat banden betreft: op de zijkant van de band staat hoe hard je hem maximaal mag oppompen. Ik ben een dikzak dus ik heb alle druk nodig die ik erin kan krijgen om de weerstand omlaag te trekken, lichtere mensen kunnen er vooral bij brede banden voor kiezen om de band 1-1.5 bar onder de maximumdruk te laten voor maximaal comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ok, bedankt voor de tip. Zal eens even kijken of hij platter kan. Het was de eerste dag sowieso even wennen om je positie te vinden, maar we komen er vast wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

ssj3gohan schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:12:
Je hoort geen last van je kont te krijgen en niet onderuit te zakken. Allebei deze dingen wijzen op een stoel die (veel) te rechtop zit.

Wat banden betreft: op de zijkant van de band staat hoe hard je hem maximaal mag oppompen. Ik ben een dikzak dus ik heb alle druk nodig die ik erin kan krijgen om de weerstand omlaag te trekken, lichtere mensen kunnen er vooral bij brede banden voor kiezen om de band 1-1.5 bar onder de maximumdruk te laten voor maximaal comfort.
Hoewel ik het grotendeels met je eens ben, moet ik zeggen dat ik bij lange tochten in het begin ook vaak last had van mijn kont tegen het einde. En vaak had ik nog meer last de dag na een lange tocht (lees >100 km). Mijn stoeltje van mijn furai zit op de laagste stand (27°) en de fiets is goed afgesteld voor mijn lengte. Nu heb ik er zelden of nooit last van en kan ik gemakkelijk een hele dag liggen zonder dat het oncomfortabel wordt :).

Banden pomp ik zo hard op als toegestaan volgens de fabrikant >:). Momenteel heb kojaks (slicks) en ik moet zeggen dat ze tot nu toe erg goed meevallen. Nog maar 1x lek gereden op een kleine 1000km en volgens mij hadden mijn marathons het met hetzelfde stukje metaal ook begeven.

Gisteren de blokjes van mijn avid bbb7 schijfremmen vervangen, zowel voor als achter. Nu heb ik weer heerlijk veel remkracht _/-\o_. De schijfremmen en naafdynamo zijn toch twee zaken die ik bij volgende fietsen weer wil, mooie stukjes techniek :). De kilometers gaan nog steeds erg hard, ik heb mijn fiets nu 6 maanden en in totaal al een dikke 11Megameters. Fietsvakantie helpt natuurlijk wel :P.

De financiën zijn ook bijna rond om een 2e hands quest te kunnen kopen, met wat geluk heb ik deze nog in bezit voor het nieuwe jaar. Gisteren nog eens een rondje mogen testrijden met een quest en dit beviel me toch stukken beter dan de waw/alleweder. In een quest heb ik tenminste ruimte om comfortabel te trappen, terwijl in zowel de waw als alleweder ik 'verkrampt' zat. De 3 geveerde wielen maken het geheel nog comfortabeler. De quest die ik heb mogen testrijden had naar mijn mening wel een te groot blad vooraan. Op de kleinste versnelling vlot rondtrappen betekende al een snelheid van 25-30km/u, wat het op snelheid komen wel erg zwaar maakt (en slecht voor de knieen). Ik ben helemaal verkocht, nu enkel wachten op de laatste centen en een leuke 2e hands die beschikbaar komt :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik volg je ook op gentseliggers (voor zover je wat zegt), erg leuk. Ik moet ook maar eens een specifiek spaarpotje gaan aanleggen voor een velomobiel (als ik niet alsnog het gestoorde en onrealistische idee krijg om hem zelf te maken).

Over het zitje: hm, op lánge lange ritten krijg ik ook wel last van m'n kont, maar dat ligt meer aan het relatief slechte zitje dat M5 vroeger gebruikte dan iets anders. Onder de 50km... voel ik echt niks.

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 04-09-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Haha, dat gestoorde idee heb ik vaag ook in mijn hoofd zitten. Wie droomt er niet van het zelf maken van een snelle gestroomlijnde recordfiets? Gelukkig ben ik realistisch genoeg om te beseffen dat het bij dromen zal blijven. Ik heb bij het vervangen van de remblokjes zelfs hulp nodig gehad, omdat ik zo lomp was om een 'cilinder' uit mijn rem te draaien en die er dan niet meer terug in te krijgen :X. Erg jammer dat ik zo weinig technische aanleg heb, ik ben jaloers op al die mensen die zo moeiteloos alles zelf kunnen doen aan hun fiets.

Een vraag voor de veel/hard rijders die hier zitten. Als ik fiets is het 99% van de tijd op een tempo waarin het fietsen niet oncomfortabel is of kan worden. Dus geen verzuring, geen spierpijn, niet buiten adem, etc. Natuurlijk moet je om hard te kunnen fietsen en om meer progressie te maken juist wél in deze oncomfortabele zone gaan fietsen. Ik heb het vermoeden dat dit vooral een kwestie is van veel motivatie en nog meer doorzettingsvermogen. Iemand die hier wat meer over kan vertellen? Het zal vast wel te oefenen zijn, maar hoe doe je dit comfortabel? :>

Ik heb een lumotec fly (met standlicht). Deze geeft best veel licht, zeker voldoende om gezien te worden. Je went snel aan de luxe van relatief veel licht :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Last van mijn kont krijg ik ook af en toe maar zijn meer mijn bilspieren die ik voel :p

Qua bandenspanning, ik heb voor op 6 bar en achter op 5 bar staan. Veel zachter en ik voel de rolweerstand enorm toenemen.

Qua oefenen, tja ik neem gewoon mezelf voor om telkens een beetje harder te gaan dan daarvoor. Ik rij dus vooral op de snelheid die de fietscomputer aangeeft en sinds kort ook af en toe met een hartslagmeter maar heb niet het idee dat ik daar nou heel veel aan heb.

[ Voor 38% gewijzigd door Metro2002 op 04-09-2010 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sinds een week of 2 heb ik een beetje last van een zeurende linkerknie :( nu heb ik 2 benen die niet even lang zijn dus dat zou kunnen verklaren waarom het maar 1 knie is maar vervelend is het wel. Lengte vd neusbuis staat goed en net even met een waterpas gekeken of ie ook recht staat maar dat staat ie ook. Trap snel genoeg rond (meestal cadans tussen de 80 en 90) dus wat het dan nog meer kan zijn :/ Het is na de vakantie eigenlijk ineens gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Kan vanalles zijn. Ik kan me eigenlijk geen periode langer dan 1 maand bedenken waarin ik helemaal kleine-pijntjes-loos heb gefietst.

Rust maar niet stoppen met bewegen, en als het erger wordt een doktur zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Inderdaad maar eens wat rustiger aan doen misschien, al rij ik de laatste tijd niet al te hard voor mijn gevoel (ongeveer op 80% van mijn kunnen). En het is ook niet heel erg pijnlijk maar wel net vervelend. Zodra ik stop met fietsen is het ook weer weg. :/

edit: gister de neusbuis een héél klein beetje gedraaid zodat de linkertrapper ietsjes lager zit dan de rechtertrapper en vanochtend geen last gehad van mijn linkerknie dus maar duimen dat dat het opgelost heeft :)

Tevens nog door 2 (!) mensen eruit gereden. Voornamelijk omdat ik niet zoveel zin had ivm mijn knie om hard door te stampen. 1 Meisje op een hybride fiets die constant 26km/u en harder reedt, kon ik wel inhalen maar had ik geen zin in en een man op een MTB die écht hard doorstampte, ik gok dat ie tegen de 35km/u aangezeten heeft gezien het snelheidsverschil waarmee die mij inhaalde. 8)7

Maar in elk geval geen pijn in mijn knie gehad, wel pijn in mijn ego :+

Gister nog een klein stukje midden delfland gefietst en onderweg toch nog wat verbaasde blikken en leuke uitlatingen gehoord over mijn fiets :) valt me op dat ik op mijn woon-werk verkeerroute niet vaak opmerkingen krijg over mijn fiets maar als je in het weekend fietst des te meer :) :P

Nog een vraagje aan WFvN : Ik ben je blog over je versatile eens aan het doorlezen maar man man wat heb jij een pech met dat ding gehad zeg :X Tot aan een gebroken achteras toe. Ook als ik andere blogs lees van velomobielen dan lees ik toch best vaak dat er dingen kapot gaan of nét niet helemaal goed ontworpen zijn waardoor je weer aan het knutselen moet ed. Als je zoveel geld neertelt voor zo'n ding mag je toch wel verwachten dat ie helemaal goed is lijkt me of valt het over het algemeen toch wel mee?

[ Voor 87% gewijzigd door Metro2002 op 06-09-2010 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wat een takkeweer de laatste 2 dagen zeg :r gelukkig heb ik goede regenkledign tegenwoordig.

Regenbroek aan, regenjas aan, pet op, fietsbril op, capuchon over de pet heen en fietsen maar 8) nauwelijks last van de regen en droge kleding bij aankomst :D

Mijn nieuwe koplamp is niet helemaal goed meer trouwens :( de laadindicator is kapot, ik kan niet zien of ie aan het opladen is of vol is, laden doet ie overigens nog wel. Bel ik de winkel op waar die gekocht is en krijg te horen dat het opgestuurd moet worden en dat dat wel 2 weken kan duren! :o 8)7 Nog maar even over denken of ik dat ga doen of dat ik stennis ga schoppen of dat ik hem lekker zo laat zoals ie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, ik zie nu je vraag aan WFvN, als ik even een duit in het zakje mag doen:

Custom, low-volume meuk is eigenlijk altijd prut en/of vreselijk duur. tbh is een versatile of quest nog best goedkoop voor wat je krijgt. Juist bij sterke concurrentie krijg je ook daadwerkelijk meer waar voor je geld, ook in termen van kwaliteit.

Dit geldt voor meer dan alleen velomobielen in de fietswereld: als je bijvoorbeeld custom frames laat maken krijg je 9 van de tien keer eigenlijk iets dat helemáál niet goed is. Ik heb iemand op een custom frame van 3000 euro (!!) gezien waar het frame gemaakt was van naar binnen veel te dik gelast 6000-serie aluminium. Zag er prachtig uit, maar zal zeker weten veel sneller scheuren dan een productieframe (dat er IMO ook prima uit kan zien, zie high-end Trek spul). Wielen zijn ook zoiets; nagenoeg alle carbon twee/drie/vier/vijfspaaks wielen van 1000+ euro per set (totally not worth it) hebben een slechte passing, het is ook niet verwonderlijk dat het grootendeels tubeless wielen zijn, want clinchers zouden er in de helft van de gevallen gewoon vanaf vliegen omdat ze gewoon geen goede toleranties en afwerking hebben bij de groef. En de enige reden dat carbon zo duur is, is omdat het zeldzaam is, niet omdat het van zichzelf nou zo ridicuul duur of arbeidsintensief is. Tillett maakt carbon zaken (kartonderdelen) van dezelfde complexiteit en gewicht voor ~150 euro.

That being said, doe ik nu alsof het allemaal prut is: dat is natuurlijk niet zo, velomobiel.nl, M5 en m-gineering zijn zaken die het in ieder geval wél goed op orde hebben.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ssj3gohan schreef op woensdag 08 september 2010 @ 09:54:
Hm, ik zie nu je vraag aan WFvN, als ik even een duit in het zakje mag doen:

Custom, low-volume meuk is eigenlijk altijd prut en/of vreselijk duur. tbh is een versatile of quest nog best goedkoop voor wat je krijgt. Juist bij sterke concurrentie krijg je ook daadwerkelijk meer waar voor je geld, ook in termen van kwaliteit.
Vergeet ook niet dat met die Quests achterlijk veel kilometers worden gereden. Er zijn er al die de 150k km hebben gepasseerd. Ik denk dat gemiddeld de afstanden gewoon zoveel groter zijn, dat de standaard fietsonderdelen (veel onderdelen zijn natuurlijk gewoon standaard) het niet volhouden. Bovendien zijn de snelheden hoger (dus meer slijtage) en het gewicht ligt ook wat anders (lege Quest is ruim 2 normale fietsen zwaar ;)).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• DeadLock

DeadLock

Grappig dat je begint over de kwaliteit, ik heb toevallig momenteel een gevalletje garantie bij Challenge:

Afbeeldingslocatie: http://omploader.org/tNWhyNA

Afbeeldingslocatie: http://omploader.org/tNWhyNQ

Ik heb wel onmiddellijk een erg nette reactie gekregen en er wordt momenteel al een nieuw (sterker) frame voor me gemaakt. En volgens de man met wie ik aan het mailen was over deze schade ben ik de eerste sinds 2008 die last heeft van een breuk op dit punt in het frame.

Ook is er wat mis met het 'balhoofd' van mijn fiets. Moeilijk te beschrijven wat het eigenlijke probleem is maar in het 'midden wringt het even' bij het sturen. Ik heb weinig zin om dit bij de fietsenmaker te laten herstellen als Challenge toch mijn fiets gaat moeten ombouwen. Kunnen ze beter dan ineens ernaar kijken of vervangen. Erg jammer dat fietsen zoveel onderhoud vragen en/of snel verslijten.

Op 6 maanden tijd:
- Barstjes in frame. Hoort niet voor te komen en ik ben 'uniek' geval sinds vernieuwde frame, maar toch.
- Balhoofd: normale slijtage?
- Casette: Ik zit al bijna aan het einde van mijn tweede casette en ketting.
- Tandwielen vanvoor: Bij volgende casette/ketting wissel zal ik ook nieuwe tandwielen vanvoor nodig hebben.
- Set buitenbanden.
- Drie setjes remblokken voor de schijfremmen.

De laatste 2 heb ik weinig problemen mee en zie ik als normaal, maar alle andere dingen van het lijstje kosten én veel tijd én veel geld. Fietsen, zelfs met een dure ligfiets, zal goedkoper zijn dan met de auto rondrijden, maar echt goedkoop durf ik het niet te noemen. Alle slijtage onderdelen (casette/ketting/tandwielen, etc) kan je ook niet tweedehands kopen.

Ben eindelijk in het bezit van nieuwe fietsschoenen! Sandalen van shimano. Ze zien er niet uit, ze zijn gewoonweg lomp en lelijk te noemen :P. Ze zitten wel goed, zowel tijdens het fietsen als tijdens het wandelen.

Ik klink nu erg negatief, maar voor een primair vervoersmiddel dat gewoon moet werken vind ik het veel werk allemaal :+. Staat wel tegenover dat ik nog steeds (bijna) elke keer met een goed gevoel fiets. Of het nu even naar school, werk of voor het plezier is :).

Strava

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:19:
Nog een vraagje aan WFvN : Ik ben je blog over je versatile eens aan het doorlezen maar man man wat heb jij een pech met dat ding gehad zeg :X Tot aan een gebroken achteras toe. Ook als ik andere blogs lees van velomobielen dan lees ik toch best vaak dat er dingen kapot gaan of nét niet helemaal goed ontworpen zijn waardoor je weer aan het knutselen moet ed. Als je zoveel geld neertelt voor zo'n ding mag je toch wel verwachten dat ie helemaal goed is lijkt me of valt het over het algemeen toch wel mee?
Volgens mij heb jij nog niet helemaal in de gaten wat de gemiddelde stereotype ligfietser is :+

In heel veel gevallen vindt een ligfietser dat het anders/beter/mooier/etc. kan en past hij de fiets gewoon aan z'n eisen aan. Bedenk dat heel wat ligfietsers toch wel wat meer techneuten zijn en niet vies zijn van wat elektronica en/of met materialen freubelen.

Wat betreft mijn Versatile, ja, je kan wel stellen dat ik inderdaad gewoon veel pech heb gehad want het gaat doorgaans echt totaal anders met Versatiles. Ik ben ook nog altijd overtuigd van de kwaliteit en nut van de Versatile. Alleen was de Versatile een vrij jonge velomobiel waarbij dus de kans op kinderziektes een stuk groter is.

De Quest gaat al heel wat langer mee en vertoont doorgaans ook minder problemen. Maar goed, toen kwam de 26" Quest met de nieuwe achterbrug. Scheuren op bepaalde plekken kwamen in het begin voor. Ook een afgebroken achteras heb ik daarbij gehoord. Feit blijft gewoon dat deze fietsen nog altijd vrij jong zijn, ondanks het inmiddels toch wel redelijk hoge aantal Quests wat rond rijdt. Het is in verhouding nog altijd 'niets' als je het naast de getallen van normale fietsen zet.
Daarbij denk ik dat de ontwikkelingen bij velomobielen toch wel ingrijpender zijn dan de wijzigingen bij de doorsnee Batavus en Gazelle. Goed, ander kleurtje maar veelal weinig ingrijpende dingen volgens mij.

Wat betreft het knutselen, ik ben ook gewoon knutselziek. Ik vind het heerlijk om dingen aan te passen want nodig is het lang niet altijd. Er zijn genoeg fietsen die gewoon 'af-fabriek' rond blijven rijden. Dat is iets wat met mijn fietsen dus niet gebeurt :+

Verder sluit ik me ook aan bij de opmerking dat velomobielen gewoon belachelijk veel kilometers maken wat dus ook meer ellende betekent. Moet je kijken op http://www.velomobiel.nl/rijderslijst/
488 velomobielen geleverd. Kijk eens naar de ingevoerde kilometerstanden. Sommigen doen het serieus maar er staan ook getallen bij waarbij je eigenlijk mag aannemen dat ze maar een paar keer de kilometerstanden hebben doorgegeven maar daarna niet meer up to date gebracht. Desondanks hebben deze 488 fietsen wel samen 9,3 miljoen kilometer bij elkaar gefietst minimaal!
Dat is goed voor meer dan 19000 kilometer per fiets gemiddeld. Nieuwere fietsen op dit moment nog minder, oudere fietsen dus meer. Hoeveel normale fietsen rijden 19000 kilometer? Het gros eindigt ruim daarvoor in de gracht, in een hoekje van de schuur, als onderdelen, als verrotte stationsfiets om even later weggehaald te worden voor vernietiging etc.

* WFvN heeft eindelijk z'n nieuwe laptop in orde

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Precies, normale fietsen zijn 'gemaakt' (ontworpen) voor een levensduur van 5 jaar @ 2k per jaar, oftewel 10k. Hehe...

Het kan zijn dat ik inmiddels gehersenspoeld ben door alle eco-geitenwollensokken-ligfietsfanaten, maar zo'n ligfiets lijkt steeds een minder slechte deal. 2000e voor een fiets die 50Mm meegaat, primair vervoersmiddel, superrelaxt, gezond, snel... hoe kun je dat verbeteren?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dikke motor eronder? :P

Moet zeggen dat ik toch steeds makkelijk de motor pak, zeker nu het weer vaker regent. Speelt ook mee dat ik een lekke band heb en weinig tijd. Maar nieuwe band is er inmiddels, en van het weekend even monteren en hopelijk is het dan ook fatsoenlijk weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Aangezien ik een financiële meevaller heb gehad, wil ik gaan kijken voor een ligfiets. Eisen: comfortabel, betrouwbaar en snel. Iets met vering, maar wel laag. Ik heb op Marktplaats deze (Ja, weer een Fuego :P) gezien die aan m'n eisen voldoet, maar de verkoper beweert dat er V-brakes op zitten (Shimano Deore), terwijl ik toch duidelijk schijfremmen zie zitten (misschien heeft hij ze vervangen na het nemen van de foto's, ga ik nog achteraan). De overige specs zijn als volgt:

Stoel: Large
Remmen: Shimano Deore V-brake
Versnellingen: Sram Rocket grip shift
Derailleur: Shimano Tiagra
Naven: Shimano hb-m525 vlam

Is't wat? Shimano maakt naast topspul ook troep, maar ik kan de twee (behalve op prijs) zelden onderscheiden :o Vooral van de Tiagra-serie kan ik me vaag herinneren dat m'n collega 's heeft gezegd dat het niet geweldig is, maar dat kan natuurlijk ook op termijn vervangen worden :)

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 10-09-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Fuego is een geweldige fiets, velgremmen passen er echter niet op, dus je krijgt idd schijven.

Deore is wel goed, zeg maar de laagste shimano variant die gewoon goed is (dus niet dé laagste). Mij is verteld dat drie bladen voor erg moeilijk/niet af te stellen is. Tiagra is volgens mij de wielren tegenhanger van Deore? (deore is meer mtb, maakt overigens geen zak uit verder hoor)

Maar als het fabrieksaf op de Fuego zat is het sowieso prima spul. Let wel even op of het zadel is tegen de houder is gezakt en daardoor scheurtjes vertoond (in het midden). 1000Euro is een prima prijs als de fiets goed is. Haal wel meteen dat vlaggetje eraf, zelfs als je hem niet koopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
LOL, dat vlaggetje ging er inderdaad direct af als het aan mij lag, ik neem hem er wel bij mee, m'n collega (woont net over de grens in Duitsland) wilde met een Duits vlaggetje op z'n fiets rond gaan rijden, dus die krijgt de "vlaggenmast" van me :+

Ik ga dit weekend naar m'n schoonouders in Appingedam, misschien dat ik hem dan ga bekijken, is nml erg dichtbij :)

Wat bedoel je trouwens met "zadel tegen de houder gezakt"?

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 10-09-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik vergis me, soort van.

Ik heb allereerste model Fuego, en letterlijk de allereerste afstandhouders voor bagage. Het zadel kon langzaam zakken (kan nog steeds als je niet alles retestrak aandraait), en tegen de bussen van die afstandhouders komen. Deze zitten er normaal niet op.

Dit probleem is overigens ook verholpen later, maar heeft me wel een gebroken zadel bezorgd (welke ook netjes is vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ah, duidelijk. Ik heb geen idee of dit een "allereerste model" Fuego is, maar ik zal voor de zekerheid kijken naar dit specifieke euvel. Sowieso ga ik hem grondig onderzoeken en als het weer het toelaat een eindje op rijden (naja, ik ben op doorreis, dus dat wordt een klein stukje om de pasvorm, werking van versnelling en remmen en dergelijke te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:13:
[...]

Volgens mij heb jij nog niet helemaal in de gaten wat de gemiddelde stereotype ligfietser is :+

In heel veel gevallen vindt een ligfietser dat het anders/beter/mooier/etc. kan en past hij de fiets gewoon aan z'n eisen aan. Bedenk dat heel wat ligfietsers toch wel wat meer techneuten zijn en niet vies zijn van wat elektronica en/of met materialen freubelen.

Wat betreft mijn Versatile, ja, je kan wel stellen dat ik inderdaad gewoon veel pech heb gehad want het gaat doorgaans echt totaal anders met Versatiles. Ik ben ook nog altijd overtuigd van de kwaliteit en nut van de Versatile. Alleen was de Versatile een vrij jonge velomobiel waarbij dus de kans op kinderziektes een stuk groter is.

De Quest gaat al heel wat langer mee en vertoont doorgaans ook minder problemen. Maar goed, toen kwam de 26" Quest met de nieuwe achterbrug. Scheuren op bepaalde plekken kwamen in het begin voor. Ook een afgebroken achteras heb ik daarbij gehoord. Feit blijft gewoon dat deze fietsen nog altijd vrij jong zijn, ondanks het inmiddels toch wel redelijk hoge aantal Quests wat rond rijdt. Het is in verhouding nog altijd 'niets' als je het naast de getallen van normale fietsen zet.
Daarbij denk ik dat de ontwikkelingen bij velomobielen toch wel ingrijpender zijn dan de wijzigingen bij de doorsnee Batavus en Gazelle. Goed, ander kleurtje maar veelal weinig ingrijpende dingen volgens mij.

Wat betreft het knutselen, ik ben ook gewoon knutselziek. Ik vind het heerlijk om dingen aan te passen want nodig is het lang niet altijd. Er zijn genoeg fietsen die gewoon 'af-fabriek' rond blijven rijden. Dat is iets wat met mijn fietsen dus niet gebeurt :+

Verder sluit ik me ook aan bij de opmerking dat velomobielen gewoon belachelijk veel kilometers maken wat dus ook meer ellende betekent. Moet je kijken op http://www.velomobiel.nl/rijderslijst/
488 velomobielen geleverd. Kijk eens naar de ingevoerde kilometerstanden. Sommigen doen het serieus maar er staan ook getallen bij waarbij je eigenlijk mag aannemen dat ze maar een paar keer de kilometerstanden hebben doorgegeven maar daarna niet meer up to date gebracht. Desondanks hebben deze 488 fietsen wel samen 9,3 miljoen kilometer bij elkaar gefietst minimaal!
Dat is goed voor meer dan 19000 kilometer per fiets gemiddeld. Nieuwere fietsen op dit moment nog minder, oudere fietsen dus meer. Hoeveel normale fietsen rijden 19000 kilometer? Het gros eindigt ruim daarvoor in de gracht, in een hoekje van de schuur, als onderdelen, als verrotte stationsfiets om even later weggehaald te worden voor vernietiging etc.

* WFvN heeft eindelijk z'n nieuwe laptop in orde
je hebt ook deels wel gelijk maar dingen die spontaan afbreken ed vind ik wel slecht. en dan het aantal lekke banden, erg veel. maargoed, er worden natuurlijk veel standaard onderdelen gebruikt die allemaal wat zwaarder belast worden. nog even afkloppen, heb nu bijna een jaar mijn ligfiets en heb intussen bijna 4000km gefietst zonder 1 lek 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat klinkt al meer hoopvol, want het viel mij ook op hoeveel mensen op internet lek rijden. Ik heb mijn gewone fiets nu 3 jaar en heb daar waarschijnlijk ook wel 3-4k km op gereden, zonder lekke banden. Misschien ga ik niet genoeg van de gebaande paden af om lek te kunnen rijden (ik rijd vooral op drukke fietspaden, dus doorns oppikken met m'n banden is zeer onwaarschijnlijk: er rijden altijd 'tig mensen voor je die er al wel doorheen zijn gereden :P).

Maar als ik DeadLock zie zeggen dat hij in 1000km pas 1x lek heeft gereden, vraag ik me toch af hoe je dat een prestatie kunt noemen :o Wat is een normale interval tussen lekke banden dan? Vroeger reed ik zonder anti-lekbanden naar de middelbare school, 2x17km per dag, 5 dagen per week, 42 (?) weken per jaar. Dat is alleen op die ritten al ruim 7k km per jaar en ik heb in die 6 jaar maar 4x lek gereden (ik weet nog precies waar en wanneer). Daarnaast maakte ik meer kilometers natuurlijk, denk zo'n 10k per jaar. Dat is 1 lek per 15k km, heel wat acceptabeler dacht ik zo :P

[ Voor 39% gewijzigd door Grrrrrene op 10-09-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Haha, je interpreteerde het verkeerd denk ik. Met mijn Marathons heb ik op 10 000km 3x lek gereden. Wat mijn inziens wel meevalt :). Ik heb net nieuwe banden, kojaks (slicks) waarvan ik een aantal mensen heb horen zeggen dat ze erg lekgevoelig zijn. Dan 'maar' 1x lek rijden in weken met veel regen valt goed mee, zeker omdat het een lek is dat ik met mijn marathons ook wel had tegengekomen ;). Zeker bij slicks blijft alle rotzooi op je band plakken bij nat weer en het kan 'niet tussen de groeven'. Althans, dat hebben ze me zitten wijsmaken ;).

De dame in de winkel vertelde me dat met deze banden 'niet op grind te rijden is', ik doe dat dagelijks en dat lijkt goed te gaan :+. In die context bedoelde ik 'maar 1x lek' op 1000km.

Leuk dat je ook een ligfiets gaat kopen! Ik heb zelf geen ervaring met een fuego, maar iemand die ik ken vind het wel een trage fiets. Geen idee of het om hetzelfde model gaat en snel is natuurlijk erg relatief. Veel tips voor dingen waar je moet op letten kan ik je helaas niet geven. Zeker proefrijden en indien mogelijk een 'redelijk' aantal kilometers proberen te maken om zeker te weten of deze fiets je goed bevalt. Als je deze fiets niet zou kopen, kan ik je de tip geven om op ligfiets.net bij de advertenties te kijken. Waarvoor ga je de fiets gebruiken?

Met 1 lek elke 15k km heb je wel veel geluk denk ik, een lek om de 3 tot 5000km lijkt me gemiddeld of normaal? Veel hangt natuurlijk af van type banden en op wat voor wegen je rijdt ;). Marathon+ gaat niet zo gauw lek als een snel racebandje. Statistiek van lekke banden is de ultieme vorm van statistiek :+.

[ Voor 10% gewijzigd door DeadLock op 10-09-2010 22:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik ga de fiets gebruiken voor woon-werk verkeer en recreatieve ritjes in het weekend (ik zou bijvoorbeeld wel 's naar m'n ouders willen fietsen, kilometer of 70 enkele reis, dat doe ik niet op m'n normale fiets vanwege zadelpijn :o). M'n vriendin wil op termijn ook een ligfiets, dus we kunnen samenfietsen. In het begin wil ik vooral aan m'n conditie werken, 'k moet afvallen en wat meer conditie is altijd welkom :)

Overigens kan ik me niet voorstellen dat die vriend van je de Fuego bedoelt met die trage fiets. Dat is wel het laatste wat ik mensen over dit model heb horen zeggen. Misschien dat hij zich vergist en een ander model van Nazca bedoelt?

• Aikon
  • Niet online
Enige wat ik me kan bedenken dat hij in de categorie raceligfietsen een van de langzamere is omdat hij nu eenmaal een bagagedrager, achtervering en spatborden heeft. Maar nee, ding is goed snel hoor. :)

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het verschil tussen de langzaamste 'racy' swb en de snelste is ook maar een paar procent hoor; rolweerstand zit hem helemaal in de banden, aandrijfweerstand zit hem helemaal in je kettingglijn (en eventueel naaf) en luchtweerstand zit hem helemaal in je oppervlakte en aerodynamica van jezelf. De aerodynamica van de fiets en hoe rechtop je zit zijn het enige verschillen die de fiets zelf maakt, en dat maakt eigenlijk pas uit bij snelheden boven de 30 - bij gelijkblijvende stoelpositie.

Dus, welke je ook neemt, als je een beetje oplet dat de ketting niet vier keer om je heen gaat voor hij bij het pion aankomt en dat je zo ver mogelijk achterover zit zodat je nog wel comfortabel fietst (verder achterover = comfortabeler, alleen op een bepaald punt kun je niet meer lekker vooruit kijken), en je neemt een beetje snelle bandjes, dan heb je gewoon een snelle fiets te pakken.

En dan ben ik nog niet eens begonnen over het verschil in vermogen dat mensen kunnen leveren, en het verschil in gewicht...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 21:42:
je hebt ook deels wel gelijk maar dingen die spontaan afbreken ed vind ik wel slecht.
Tja, het hoort niet natuurlijk. Maar 'gelukkig' komen framebreuk en andere euvels ook bij 'normale' fietsen voor
en dan het aantal lekke banden, erg veel. maargoed, er worden natuurlijk veel standaard onderdelen gebruikt die allemaal wat zwaarder belast worden. nog even afkloppen, heb nu bijna een jaar mijn ligfiets en heb intussen bijna 4000km gefietst zonder 1 lek 8)
Moet je alleen niet vergeten dat een ligfietswiel doorgaans een stuk kleiner is dan een wiel van een normale fiets. Ga uit van bijvoorbeeld 28" tegenover 20" dan slijt een velomobielvoorbandje wel even bijna 50% meer (want bijan 1,5x vaker rond per kilometer dan bij 28") wat dus niet alleen meer slijtage betekent maar daarbij dus ook meer kans op lek (in verband met de slijtage). Verder maakt een velomobiel 3 sporen terwijl een normale fiets ergens tussen de 1 en 2 sporen maakt wat de kans op lek bij een velomobiel ook weer groter maakt. En er is een factor 'geluk'. En dan nog het gebruik. Je ziet toch dat 'normale fietsen' eerder worden laten staan bij regenachtig weer en dat is juist de perfecte omstandigheid om lek te rijden. En niet te vergeten is de factor geluk/pech. Met de Alleweder heb ik in 15000 kilometer 3x lek gereden. Dus eens elke 5000 kilometer. Met de Versatile ging dat over naar eens elke 1000 kilometer. Met name in het begin had ik een paar keer lek binnen korte afstand, ik geloof 3x in 2000 kilometer maar gemiddeld ben ik uitgekomen op elke 1000 over 25000 kilometer afstand.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 12:59:
[...]

Tja, het hoort niet natuurlijk. Maar 'gelukkig' komen framebreuk en andere euvels ook bij 'normale' fietsen voor

[...]

Moet je alleen niet vergeten dat een ligfietswiel doorgaans een stuk kleiner is dan een wiel van een normale fiets. Ga uit van bijvoorbeeld 28" tegenover 20" dan slijt een velomobielvoorbandje wel even bijna 50% meer (want bijan 1,5x vaker rond per kilometer dan bij 28") wat dus niet alleen meer slijtage betekent maar daarbij dus ook meer kans op lek (in verband met de slijtage). Verder maakt een velomobiel 3 sporen terwijl een normale fiets ergens tussen de 1 en 2 sporen maakt wat de kans op lek bij een velomobiel ook weer groter maakt. En er is een factor 'geluk'. En dan nog het gebruik. Je ziet toch dat 'normale fietsen' eerder worden laten staan bij regenachtig weer en dat is juist de perfecte omstandigheid om lek te rijden. En niet te vergeten is de factor geluk/pech. Met de Alleweder heb ik in 15000 kilometer 3x lek gereden. Dus eens elke 5000 kilometer. Met de Versatile ging dat over naar eens elke 1000 kilometer. Met name in het begin had ik een paar keer lek binnen korte afstand, ik geloof 3x in 2000 kilometer maar gemiddeld ben ik uitgekomen op elke 1000 over 25000 kilometer afstand.
Elke 5000km een keer een lek is ook niet abnormaal en qua slijtage heb je natuurlijk wel gelijk maarja, vervelend blijft het wel als je lek rijdt. Geloof dat mijn laatste lekke fietsband 10 jaar geleden was ofzo :+ 8)7 of ik heb onwijs veel mazzel of de banden die ik onder de fiets(en) heb zijn gewoon super :P Mijn vriendin rijdt ook regelmatig een band lek op haar hybride fiets dus er zal ook wel een deel geluk meespelen en inderdaad wellicht gewicht (ik weeg niet zoveel, vriendin iets meer :P ) en ik pomp minstens 1 keer per week mijn banden weer op spanning. Dat zal ook wel schelen.

Verder rij ik year round dus ook in de winter, regen etc.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Er is statistiek en realiteit...

• Aikon
  • Niet online
Juist, zo heb ik 3000km geen lek gehad, en de 300km daarna 3 keer lek gereden.

• Grrrrrene
  • Niet online
Zo, ik heb hem gekocht! Fiets zag er heel netjes uit, ik moet alleen de trappers een paar cm naar voren verstellen, mijn benen zijn nml langer dan de verkoper. Heb er 900 euro voor betaald en krijg er een 2e setje pedalen bij zonder clicksysteem (ik zal er zelf waarschijnlijk trappers opzetten met beide systemen). Naar werk vind ik voor 12km spd-pedalen wat overdreven, maar op langere ritten zie ik er de voordelen wel van in.

De fiets vertoonde maar 1 mankement: het veertje van de voorderailleur doet z'n werk niet, de kabel beweegt wel, maar de derailleur wordt niet naar de kleinere bladen gedrukt. Opzich is er wel mee te fietsen met alleen het grootste blad, maar ach, eigenlijk ben ik door jullie toch al overtuigd dat ik naar dual-drive moet, dus dat zijn dan meteen m'n toekomstplannen :P Ohja, en er zit geen licht op, dus ik volg met interesse de bouwlampprojecten van ssj3gohan :P

[ Voor 48% gewijzigd door Grrrrrene op 11-09-2010 17:57 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 17:50:
Zo, ik heb hem gekocht! Fiets zag er heel netjes uit, ik moet alleen de trappers een paar cm naar voren verstellen, mijn benen zijn nml langer dan de verkoper. Heb er 900 euro voor betaald en krijg er een 2e setje pedalen bij zonder clicksysteem (ik zal er zelf waarschijnlijk trappers opzetten met beide systemen). Naar werk vind ik voor 12km spd-pedalen wat overdreven, maar op langere ritten zie ik er de voordelen wel van in.

De fiets vertoonde maar 1 mankement: het veertje van de voorderailleur doet z'n werk niet, de kabel beweegt wel, maar de derailleur wordt niet naar de kleinere bladen gedrukt. Opzich is er wel mee te fietsen met alleen het grootste blad, maar ach, eigenlijk ben ik door jullie toch al overtuigd dat ik naar dual-drive moet, dus dat zijn dan meteen m'n toekomstplannen :P Ohja, en er zit geen licht op, dus ik volg met interesse de bouwlampprojecten van ssj3gohan :P
Gefeliciteerd! Weer een ligfietser erbij :) Wel even foto's plaatsen he 8)

• Grrrrrene
  • Niet online
Natuurlijk, maar daar moet je nog even op wachten, maandag pas tijd :P

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Haha, gaaf, ik had niet verwacht dat je hem al zo snel zou kopen. Ik hoop dat je er plezier van hebt. Mijn lamp gaat komen zodra ik tijd heb, want het begint wel erg vroeg donker te worden nu...

• Aikon
  • Niet online
Veel plezier ermee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, eindelijk topic doorgelezen, met veel interesse.
Zit er ook over te denken om een ligfiets te kopen, danwel zelf te maken, maar ben vooral aan het kijken in de richting van de trikes.
Ik ben er ook nog niet over uit wat m'n voorkeur zou hebben, delta of tadpole
Het valt me op dat die hier vrijwel niet besproken worden. Is er een reden waarom jullie als eigenaren bij aanschaf gekozen hebben voor 2 wielen ipv 3 (vm's etc daargelaten)?
En hoe beschouwen jullie de belasting op de knieën tov een bukfiets?
Ik heb net een operatie aan m'n knie achter de rug en ben nog herstellende, dus dit is wel iets wat meeweegt, niet dat ik over een paar dagen alweer op m'n huidige fiets zit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Trikes fietsen zwaarder, grotere kans op lek, wegen meer, weinig keuze en afgezien van 2 modellen (greenspeed gt3 en HPVelotechnik iets) zijn ze moeilijk mee te nemen.

Aan de andere kant kun je ook met evenwichtsproblemen op een trike, stabiele trikes zijn superveel fun op het ijs en/of gladde omstandigheden (in schril contrast met een tweewieler :( ), je kunt er automatisch meer op meenemen en er is geen leercurve.

In principe zou ik zeggen: neem een tweewieler behalve als je dat echt niet kunt. Je moet IMO een extra reden hebben om een trike te kopen. Je kunt hem niet in een fietsenrek zetten, en ook op andere manieren ben je altijd praktisch in het nadeel.

Op een ligfiets ben je sneller geneigd minder toeren te maken dan op een normale fiets (ik weet nog steeds niet waarom, maar ik ervaar het zelf wel zo en andere mensen zeggen het ook) en zo dus meer je knieën te belasten. Het is ontzettend belangrijk om, als je van plan bent veel te fietsen, je vitals in de gaten te houden: snelle kadans trappen, comfortabel zitten, op je hartslag en ademfrequenite letten als je zo snel mogelijk ergens wilt zijn, etc. Maar dat is precies hetzelfde als je op een mtb zit of wielrent.

Als ik aanraders moet geven wat betreft driewielers: zorg dat hij ontieglijk laag is, want een beetje hoogte betekent al heel snel een onstabiele fiets. Je wilt met je kont op de grond. USVA/Sinner en Fortybike maken bijvoorbeeld trikes die gevaarlijk instabiel zijn (ook meer bedoeld voor langzame gehandicapte mensen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:52
Grrrrrene inderdaad welkom bij de ligfietsers, hoop dat je er veel plezier mee gaat krijgen.

Wat betreft trike is hierboven eigenlijk alles wel gezegd, en als je toch een trike wil waarom dan niet meteen een velomobiel? Die zijn ook trike gebaseerd maar door de kap een stuk beter met betrekking tot weer en wind fietsen.

Ik merk zelf dat de laatste tijd mijn snelheid redelijk begint in te zakken. Misschien iets te maken met een aankomende verkoudheid (heb wat last van me keel en neus) maar ik vermoed dat de banden spanning er ook wel wat mee te maken heeft. Iemand een leuke suggestie voor een fietspomp met redelijke druk meter die op gewone ventielen gebruikt kan worden zonder verloopje :( ?

Verder zag ik onlangs dat mijn fietscomputer battery low heeft. Nu heb ik al eerder stiekem naar gps fietscomputers zitten loeren, maar ben er nog niet helemaal uit. In principe is een (routeerbare) kaart niet nodig maar wel erg leuk natuurlijk voor als ik een keer de weg kwijt ben.
Heb zitten denken aan de legend hxc zoals "beekie" heeft linkje
Maar kan natuurlijk ook een andere mobiele telefoon nemen waarbij gps ingebouwd is, en dan die als fietscomputer gaan gebruiken. Zou ik enkel iets goeds moeten verzinnen zodat de telefoon niet kletsnat word van de regen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 22:51:
Haha, gaaf, ik had niet verwacht dat je hem al zo snel zou kopen. Ik hoop dat je er plezier van hebt. Mijn lamp gaat komen zodra ik tijd heb, want het begint wel erg vroeg donker te worden nu...
Ach, wat is snel... Hoelang roep ik hier nu al dat ik een ligfiets wil? Het werd tijd, de baas heeft me een leuke winstdeling gegeven over vorig jaar, dus ik hoefde niet eens te sparen :) Ik zal er veel plezier aan beleven, maar eerst een zwaardere veer bestellen en een hoofdsteuntje, ohja, en een koplamp (nog tips?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 03:11:
Ik ben er ook nog niet over uit wat m'n voorkeur zou hebben, delta of tadpole
Als je gewend bent om wat sneller / sportiever te rijden of vaak heuvels af rijdt, neem dan geen delta frame. Een tadpole trike is stabieler in de bochten, voorzover het zwaartepunt laag genoeg zit.
Het valt me op dat die hier vrijwel niet besproken worden. Is er een reden waarom jullie als eigenaren bij aanschaf gekozen hebben voor 2 wielen ipv 3 (vm's etc daargelaten)?
De redenen voor mij waren prijs, mogelijkheden, onderhoudsgevoeligheid, het neuzelige Nederlandse fietspadenbeleid (paaltjes, hekjes).
En hoe beschouwen jullie de belasting op de knieën tov een bukfiets?
Ik heb net een operatie aan m'n knie achter de rug en ben nog herstellende, dus dit is wel iets wat meeweegt, niet dat ik over een paar dagen alweer op m'n huidige fiets zit hoor.
Op een ligfiets is het aantrekkelijk om de trappers net iets verder weg te zetten dan bij een bukfiets, omdat het extra voordeel t.o.v. de luchtweerstand geeft. Zo ook bij velomobielen vanwege de afgemeten ruimte voor je knieën in de stroomlijn / cq. dat je zo goed mogelijk over de stroomlijn heen kunt kijken. Daarbij is bij het klimmen en sprinten de belasting eenzijdiger; je kunt niet van houding wisselen. Bij low racers moet je bij het klimmen ook de snelheid erin houden omdat je stuuruitslag beperkt is. De belasting op de knieën is dus voor de gemiddelde ligfietser iets zwaarder.

Aan de andere kant, als je één van je knieën wilt ontzien, heb je daar meer mogelijkheden voor dan bij een rechtopfiets. Je kunt bijvoorbeeld met SPD-pedalen rijden, en dan je herstellende been zo af en toe een tijdje bovenop de trapasbuis laten rusten. Ik heb dat vroeger ook gedaan in de eerste vakantie nadat ik een knie-operatie had gehad. En met een trike kun je natuurlijk stapvoets een heuvel op rijden zonder om te vallen, dus je kunt een heel klein verzet monteren om je knie te ontzien.

Zolang je alleen afgemeten kracht zet met je zere been houd je wel een verschil in spieropbouw (vooral zichtbaar in de omvang van de quadriceps). Maar voor het fietsen is dat niet zo erg. Als je geopereerde knie weer goed aanvoelt kun je er op gaan letten dat je de belasting weer normaal verdeelt, en zo werk je het verschil in de loop van 1 of 2 jaar weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Zo, even lui de foto's van de vorige eigenaar gebruiken:

Nazca Fuego 2

Nazca Fuego 1

Jammer genoeg was het donker toen ik thuiskwam, dus ik kan er op z'n vroegst morgen wat test-kilometers op maken. Eerst 's een kettingpons kopen om de ketting te verlengen cq. te vervangen (ik hoorde dat compleet vervangen beter is omdat je anders een nieuw stukje ketting dat niet ingesleten is op de tandwielen toevoegt, wat is jullie mening?).

offtopic:
Het vlaggetje is eraf trouwens :P

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 12-09-2010 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zondag 12 september 2010 @ 22:12:
(ik hoorde dat compleet vervangen beter is omdat je anders een nieuw stukje ketting dat niet ingesleten is op de tandwielen toevoegt, wat is jullie mening?)
Onzin lijkt me? Het zou anders worden als je een lang stuk nieuwe ketting er tussen zou voegen, dan zit je later met een stuk half om half versleten ketting die je dan helemaal naar de oud-ijzerboer moet doen. Maar als je slechts zo'n klein stukje niet helemaal op kunt slijten, lijkt me niet zo'n ramp toch?

Zorg er wel voor dat de schakeltjes die je met de kettingpons aandraait niet strak tegen elkaar vastgeponst blijven zitten, want dat geeft wel problemen. Je kunt er weer wat ruimte in krijgen door de ketting over het middelste zadeltje in de pons te leggen en dan weer een klein stukje open te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op zondag 12 september 2010 @ 22:12:
Zo, even lui de foto's van de vorige eigenaar gebruiken:

[afbeelding]

[afbeelding]

Jammer genoeg was het donker toen ik thuiskwam, dus ik kan er op z'n vroegst morgen wat test-kilometers op maken. Eerst 's een kettingpons kopen om de ketting te verlengen cq. te vervangen (ik hoorde dat compleet vervangen beter is omdat je anders een nieuw stukje ketting dat niet ingesleten is op de tandwielen toevoegt, wat is jullie mening?).

offtopic:
Het vlaggetje is eraf trouwens :P
:9~ hebbe hebbe hebbe :9~

Over die ketting: Gewoon stukje ketting tussen hangen, aan de andere kant. 3 nieuwe kettingen kosten ook maar 30 euro, beter direct maar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, ik zat net nog 's kritisch te kijken naar de ketting, maar een paar schakels hier en daar zien er niet heel best meer uit (weet het niet zeker, maar het lijkt een beetje gecorrodeerd). Kettingen heb je in soorten en maten, is de eenvoudigste noname RVS-versie goed genoeg of heeft een duurdere ketting meerwaarde?

Ik ben vandaag een beetje aan het rondkijken geweest voor verlichting en zo te zien heb je 2 keuzes voor een flinke bak licht: high powered led of HID. Dat laatste is best een prijzige optie, maar geeft wel erg mooi licht moet ik zeggen. Ik kan alleen zo slecht aan de hand van de foto's bepalen wat ik "genoeg licht" vind. Foto's zijn zo subjectief, omdat de camera vaak de belichting bepaalt en het geheel dus kan vertekenen. Ik twijfel ook nog tussen een naafdynamo (lijkt me lastig in te bouwen) of iets met accu's (heb ik niks op tegen eigenlijk en je kunt wat meer vermogen leveren volgens mij).

Als je de verhalen leest van mensen met een lamp van ~500 lumen, lees je steeds weer dat auto's eindelijk je snelheid goed inschatten in het donker.

Edit: Net Nazca even gemaild en een hoofdsteuntje besteld (het kussentje, de houder zit er al op). De veer zou ik eventueel ook moeten vervangen, maar de fiets was al uitgerust met de stijfste veer, bespaart weer 15 euro :P

[ Voor 67% gewijzigd door Grrrrrene op 13-09-2010 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hoeveel vraagt Nazca voor het kussentje + hoesje? Ben ik zelf eens verloren ergens.

Die ketting zou ik gewoon even schakel voor schakel voorzien van een drupje goede olie. Daarna met een doek en olie de roest wegpoetsen, zolang deze oppervlakkig is, is dat zo gebeurd. En dan gewoon even wat kilometers maken en waarschijnlijk heb je dan gewoon een prima ketting. Heel toevallig zojuist hetzelfde met de mijne gedaan ;) En ook gewoon een stukje ertussen proppen, geen probleem.

3 Kettingen voor 30 euro? Volgens mij betaal ik toch eerder het dubbele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
15 euro voor het kussentje, neem aan dat dat incl. hoesje is. De veer kost exact hetzelfde, makkelijk te onthouden dus ;)

Ik zie nu trouwens de prijzen van die HID-dingen, 300-700 euro voor een koplamp gaat me toch wat te ver. Nu zullen er vast mensen zijn die zeggen dat veiligheid geen prijs heeft en in zekere zin is dat waar, maar er zijn echt grenzen vind ik ;)

Komend weekend eerst maar 's een helm kopen en zien of ik aan SPD-schoenen + combipedalen kan komen.

[ Voor 59% gewijzigd door Grrrrrene op 13-09-2010 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
HID? Zowiezo niet doen. De levensduur schijnt niet daverend te zijn. Bovendien hebben ze vrij lang nodig om op gang te komen naar het schijnt. Hier in Zwolle heeft een Questrijder ook met HID gereden. Fel, dat zeker maar een duur geintje, zeker als de eerste lamp al na vrij korte tijd kaduuk gaat. Hij rijdt nu gewoon heerlijk rond met twee felle LED-lampen (InoLED extreme en InoLED 10+ of 20+, weet ik niet)

Ik heb gisteren meegedaan aan de ligfietswedstrijd in Zwolle. Ik had niet verwacht snel te zijn en dat klopte ook wel. Van de velomobielen was ik de traagste en zelfs menig open ligger was beduidend sneller dan ik. Maar goed, het was voor mij een keer leuk om een traject te rijden zonder last van verkeerslichten of ander oponthoud, bochten uitgezonderd.

Het rondje is 4,3 kilometer. De eerste 3 rondes heb ik volgens GPS met 38 km/h gemiddeld gereden. Daarna is het afgezakt naar naar 37 en door naar 36 waarvan ik ook heel wat rondjes gereden heb. M'n gemiddelde kwam een stuk lager uit maar dat kwam door het ene rondje met 20 km/h toen ik 5 minuten stil heb gestaan om een 'echte' wedstrijdrijder uit de brand te helpen. Hij had een lekke band. Mijn pomp mocht niet baten, toen heb ik hem maar mijn reservebanden gegeven zodat hij weer fors door kon jakkeren. Ook nog even de ketting van de enige vrouwelijke deelnemer erop gelegd want die zat het niet zitten hoe ze het moest aanpakken, de ketting wilde geen beweging in komen. Maar even de derailleur naar voren kantelen was genoeg om de ketting weer fatsoenlijk op de kettingbladen te krijgen.

Met dit oponthoud heb ik inlcusief die stop gedurende een uur toch nog 33,771 km/h gemiddeld gereden. Zonder was ik denk ik boven de 36 km/h gemiddeld uitgekomen, naar schatting 36,4 km/h. Niet gek voor mijn doen denk ik.

Nu hopen dat we de fotograaf kunnen vinden die mooie actieshots gemaakt heeft tijdens de race. We kwamen door een woonstraat met twee verkeersdrempels waar de Quests met volle vaart overheen vlogen (volledig los van de grond kwamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op maandag 13 september 2010 @ 20:21:
HID? Zowiezo niet doen. De levensduur schijnt niet daverend te zijn. Bovendien hebben ze vrij lang nodig om op gang te komen naar het schijnt. Hier in Zwolle heeft een Questrijder ook met HID gereden. Fel, dat zeker maar een duur geintje, zeker als de eerste lamp al na vrij korte tijd kaduuk gaat. Hij rijdt nu gewoon heerlijk rond met twee felle LED-lampen (InoLED extreme en InoLED 10+ of 20+, weet ik niet)
Bedankt voor de tip :) Gaat zo'n extreem felle led dan wel lang mee? Ze lijken me wel veel schokbestendiger eigenlijk. En geven leds dan ook zo'n bak licht zodat je ~100m vooruit kunt kijken en zien of er iets op het fietspad ligt/staat zodat je tijdig kunt remmen of uitwijken in "pitch black"?
Nu hopen dat we de fotograaf kunnen vinden die mooie actieshots gemaakt heeft tijdens de race. We kwamen door een woonstraat met twee verkeersdrempels waar de Quests met volle vaart overheen vlogen (volledig los van de grond kwamen).
Gaaf! Loskomen van de grond... Ik zie soms filmpjes waar mensen echt hard over drempels gaan met Quests en Mango's e.d., maar volledig los van de grond is nieuw voor me. Die dingen kunnen dus flink wat "abuse" hebben, leuk om te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op maandag 13 september 2010 @ 21:39:
Bedankt voor de tip :) Gaat zo'n extreem felle led dan wel lang mee? Ze lijken me wel veel schokbestendiger eigenlijk. En geven leds dan ook zo'n bak licht zodat je ~100m vooruit kunt kijken en zien of er iets op het fietspad ligt/staat zodat je tijdig kunt remmen of uitwijken in "pitch black"?
Dat ligt natuurlijk ook aan de ogen van de rijder.
Verkeersborden e.d. lichten op ruim 100 meter vooruit overduidelijk op. Daar dus geen problemen. Maar 100 meter vooruit kijken? Da's wel héél bruut ver, dat doet het dimlicht van m'n auto nog niet eens :+

Maar ik denk dat je toch wel een 30 meter vooruit nog licht hebt. Misschien maar eens een keer meten.
Gaaf! Loskomen van de grond... Ik zie soms filmpjes waar mensen echt hard over drempels gaan met Quests en Mango's e.d., maar volledig los van de grond is nieuw voor me. Die dingen kunnen dus flink wat "abuse" hebben, leuk om te zien :)
Best wel.
Artikel in De Stentor
Eigenlijk is ligfietsen niet eens zo bijzonder
door Wim Schluter. maandag 13 september 2010

ZWOLLE - Zo'n 25 deelnemers deden zondagmiddag mee aan de tweede editie van de ligfietsenrace in de omgeving van de Goudplevierstraat in Stadshagen.

Nou ja, maak er maar 24 van, want de 20-jarige Delftse student David Wielemaker is zojuist uitgevallen met een lekke band. ,,Kan gebeuren'', berust hij zich in zijn lot terwijl hij zijn achterband inspecteert. ,,En ja, je kunt nu helemaal een grap maken over mijn achternaam. Doet iedereen toch al, ik werk naast mijn studie in een fabriek waar deze fietsen worden gemaakt. En daar ben ik verantwoordelijk voor de spaken in de wielen''. Dat het deze regenachtige zondagmiddag in Stadshagen langs het parcours niet zwart staat van de toeschouwers vind hij jammer, maar verbaast Wielemaker eigenlijk niet. ,,Weet je, eigenlijk is ligfietsen helemaal niet zo bijzonder. Het verschilt niet zoveel van gewoon racefietsen, behalve dan je houding. Hier kun je uren op zitten, op een racefiets voel je dan wel je achterste en je bovenarmen''. Wel of niet bijzonder, de spaarzame bezoekers aan de Stadshager race kunnen zich deze zondagmiddag verbazen over de variëteit aan ligfietsen die voorbijkomt; van reguliere, bijna normale ligfietsen tot aan de kleurrijke rijdende 'sigaren' en zelfs roeifietsen en een tandemfiets waar de fietsers ruggelings op zitten. Maar niet alleen de diversiteit van de fietsers valt op, ook de snelheid waarmee deelnemers aan de race de verkeersdrempels in Stadshagen nemen. Uit snelheidsmetingen blijkt dat de fietsers soms met veertig tot vijftig kilometer per uur de drempels passeren. Met als gevolg dat enkele ligfietsers soms even met drie wielen los van de grond komen. ,,Dat kunnen ze hebben hoor'', stelt Paulus den Boer van de organiserende Zwolse Fietsersbond gerust. ,,Ze zijn robuust, fabrikanten zijn juist blij dat ze hier op dit stratenparcours een beetje op de proef worden gesteld. Dus drempels,…ach, misschien moeten we het maar hebben over technische uitdagingen''. Een uitdaging die de Dronter ligfietsenbouwer Ymte Sijbrandij uiteindelijk wist te winnen met een gemiddelde snelheid van 47,7 kilometer per uur; een nieuw baanrecord. Mede door dat succes hoopt de Zwolse Fietsersbond dat het evenement volgend jaar haar derde editie mag beleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Werkelijk geniaal. Jammer dat David uitviel... hij is een sterke fietser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik ging zondag op weg naar familieverplichtingen nog even kijken hoe het in Zwolle gegaan was. Kom ik op bij het inrijden van de wijk toch zomaar een oranje Quest met witte en zwarte banen tegenmoet! Ik probeerde nog gauw het raam open te doen om een soort van ligfietsgroet te brengen, maar ik geloof niet dat de bestuurder van die Quest me zag.

<vraag type=stomste in tijden>Was jij dat, WFvN?</vraag>

Mijn signalement: beige Prius in whispermode. Open raampje, hand er half uit met wat vingers in willekeurige richtingen. Goede voornemens om - net als vorig jaar - volgend jaar wel weer mee te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door TwOkkie op 14-09-2010 02:44 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle tips, adviezen en uitleg, ik neem het allemaal mee in de uiteindelijke beslissing (die hier natuurlijk wordt vermeld :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
TwOkkie schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 02:43:
Ik ging zondag op weg naar familieverplichtingen nog even kijken hoe het in Zwolle gegaan was. Kom ik op bij het inrijden van de wijk toch zomaar een oranje Quest met witte en zwarte banen tegenmoet! Ik probeerde nog gauw het raam open te doen om een soort van ligfietsgroet te brengen, maar ik geloof niet dat de bestuurder van die Quest me zag.

<vraag type=stomste in tijden>Was jij dat, WFvN?</vraag>

Mijn signalement: beige Prius in whispermode. Open raampje, hand er half uit met wat vingers in willekeurige richtingen. Goede voornemens om - net als vorig jaar - volgend jaar wel weer mee te doen.
Helaas moest ik na de race als de sodemieter naar huis. Vervelend gevalletje, moest gaan condoleren bij de ouders van een klasgenootje/vriendinnetje van m'n oudste dochter. Het vriendinnetje had een zusje gekregen die helaas maar een paar dagen geleefd heeft. Veel oog voor de omgeving had ik dus niet behalve het noodzakelijke om veilig maar snel thuis te komen.

Maar dat moet ik haast wel geweest zijn want ik heb nog niet een andere Quest gezien met zwarte en witte strepen.

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 14-09-2010 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Leuk zo'n race, jammer dat ik het niet wist anders had ik zeker komen kijken!

De ligfietsen schieten weer als paddestoelen uit de grond hier in Schiedam. Gister een Flevobike gespot (zo'n nieuwe met gesloten kettingkast) en vandaag door collega's van me een zwarte velomobiel. (die ze bijna platreden omdat ie achter auto's vandaan kwam :X ) .

Ik ben bang dat ik mijn fijne koplamp een tijdje moet missen :( hij laadt niet goed op, even een paar keer getest en hij laadt bij lege batterijen een half uurtje op en daarna stopt ie met laden. De batterijen zijn dan nog lang niet vol want na een half uur branden zijn ze weer leeg (terwijl de lamp met volle batterijen 4u kan branden).
Dus dat wordt retour leverancier :(

en pff wat is het rotweer om te fietsen zeg. Dreiging van regen maar toch nog warm in de middag en 's ochtends best fris. Wat trek je dan aan. Ik ben dan altijd weer zo'n sukkel die veel te warm gekleed aan zijn reis begint en dan halverwege zich kapotzweet :') van mij mag het weer wat kouder worden óf wat warmer maar niet dit halfbakken weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Agreed, maar regen is sowieso kut, zeker op de heenweg. Dan zit je verkleumd en doorweekt te werken, terwijl je thuis lekker een warme douche kunt nemen en droge kleren aan kunt trekken.

Ik ben op zoek naar een goede ketting voor m'n Fuego. Er zijn zoveel types te krijgen van 5 euro tot 70 euro en ik vermoed dat ik daar ergens tussenin moet zitten. Is zo'n TiN-coating een must have of is dat overbodig? Ik had zelf deze uitgezocht: http://hollandbikeshop.co...zilver-grijs_pid5587.html maar geen idee of ik daaraan een goede koop doe.

En moet ik me, ondanks de vrij lange kettinglijn t.o.v. een MTB, houden aan de speciale 9v-versies van de kettingen die meer zijdelingse beweging kunnen hebben. Gevoelsmatig zou ik zeggen: onzin op een ligfiets, maar misschien zie ik iets over het hoofd ;)

Qua koplamp zie ik al wel dat het duurder uit gaat vallen dan ik had gedacht. Een setje Inoled Extreme + accu is bijna 200 euro en bijna nergens te krijgen :X De accu is bijna net zo duur als de lamp, wat ik een beetje extreem vind, zeker voor een NiMH-versie. Misschien is het handiger om bij Conrad o.i.d. een goede 6V accu uit te zoeken en die te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

weet het niet 100% zeker maar ik denk dat je met een gewone ketting ook wel wegkomt gezien de lengte van de ketting.

vanochtend nog ingehaald door zo'n kutsnotscooter (die dingen die 25km/u mogen). ding kwam me met een fors snelheidsverschil voorbij terwijl ik al dik 30km/u reed :X denk dat ie de 50km/u wel haalde. Achterlijken op zo'n ding, koop dan een brommer die dat ook gewoon mag rijden.
8)7

Waarom trouwens zo'n idioot dure lamp? Tot 100 euro heb je echt een enorme keuze in goede lampen met 1w of zelfs 3w high powered LED's , gewoon op batterijen en bij de duurdere kan je zelfs via de lamp gewoon weer opladen. (moet het alleen niet stukgaan zoals bij mij :+ )

[ Voor 25% gewijzigd door Metro2002 op 14-09-2010 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 09:07:

en pff wat is het rotweer om te fietsen zeg. Dreiging van regen maar toch nog warm in de middag en 's ochtends best fris. Wat trek je dan aan. Ik ben dan altijd weer zo'n sukkel die veel te warm gekleed aan zijn reis begint en dan halverwege zich kapotzweet :') van mij mag het weer wat kouder worden óf wat warmer maar niet dit halfbakken weer :P
Vanmorgen ook zeiknat. :( Gelukkig goed regenpak aan, dus de schade is beperkt tot doorweekte voeten. Ik trek overigens dan alleen het regenjasje aan (ipv normale jas) en de regenbroek ipv mijn fietsbroek. De normale broek gaat in een plastic zak achterop. Zo is het niet te warm en blijf je toch redelijk droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Roamor schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 10:36:
[...]

Vanmorgen ook zeiknat. :( Gelukkig goed regenpak aan, dus de schade is beperkt tot doorweekte voeten. Ik trek overigens dan alleen het regenjasje aan (ipv normale jas) en de regenbroek ipv mijn fietsbroek. De normale broek gaat in een plastic zak achterop. Zo is het niet te warm en blijf je toch redelijk droog.
Dan gaat je regenbroek toch helemaal aan je benen plakken lijkt me, dat zweet volgens mij nog veel meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 10:19:
weet het niet 100% zeker maar ik denk dat je met een gewone ketting ook wel wegkomt gezien de lengte van de ketting.
Dat was mijn gedachte ook. Aan de andere kant: het maakt verdomd weinig uit in prijs, dus ik neem vast de 9v voor de zekerheid :P
Waarom trouwens zo'n idioot dure lamp? Tot 100 euro heb je echt een enorme keuze in goede lampen met 1w of zelfs 3w high powered LED's , gewoon op batterijen en bij de duurdere kan je zelfs via de lamp gewoon weer opladen. (moet het alleen niet stukgaan zoals bij mij :+ )
Geen idee waarom, ik wil gewoon genoeg licht hebben, zoals ik al aangaf, ik zie graag een eind vooruit. Ik heb geen idee wat "genoeg licht" is voor mij, misschien voldoet zo'n lamp van 100 euro ook wel, maar er is zo ontzettend veel te koop, van "ik gooi een bult licht daar ergens neer" tot "ik gooi een bult licht precies op dat stukje grond voor je fiets neer". Dat eerste verblindt tegenliggers, dat tweede is wat ik wil ;)

Hoofdsteunkussentje is trouwens besteld en betaald. Hopelijk krijg ik die deze week nog binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 14-09-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Vliegende velomobiel tijdens de race:

http://www.ejfotografie.nl/archives/292

[ Voor 11% gewijzigd door WFvN op 14-09-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

De berijder kijkt ook niet echt blij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik denk dat ik voor deze koplamp ga: http://www.fietspunt.nl/n...-Ixon-IQ-40lux-507-36508/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
De Ixon IQ is een geweldige koplamp. Het LED-tje zit er andersom in, en het licht wordt geprojecteerd via een spiegeltje, dat zorgt voor een mooie gelijkmatige lichtbundel. Het licht is in de zuinige stand al fel genoeg om de bundel ver genoeg weg te kunnen zetten voor een kruissnelheid van 30 tot 40 km/u onder normale omstandigheden. En dan kun je het licht nog eens flink boosten voor de onoverzichtelijke stukken of om automobilisten die 'vergeten' hun grootlicht te dimmen tegemoet te komen.

Het enige wat ik er aan kan opmerken is dat de elektronica eigenlijk iets te geavanceerd is gemaakt. Vooral de eerste versie kon wel eens problemen met de aansturing hebben als er een batterij niet helemaal goed aansloot of zo, waardoor de chip telkens werd gereset, en het licht niet makkelijk aan wilde. De chip hebben ze als het goed is aangepast, maar ik had persoonlijk liefst gewoon een ouderwetse aan/uit schakeling gehad. Ook vind ik dat voor zo'n robuuste lamp de sluiting en afdichting van het batterijenvak een beetje zwak aanvoelt. Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn, want met de bijgeleverde lader kun je de lamp opladen zonder dat de batterijen eruit hoeven. Ik kan me voorstellen dat de sluiting wel eens stuk zou kunnen gaan als de lamp met de zwakke kant op de straat valt.

Desalniettemin is het de beste oplaadbare koplamp die ik ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Heb ik ook overwogen aan te schaffen.Lijkt mij een prima lamp. Komt ook goed uit testen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
benoni schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 16:15:
De Ixon IQ is een geweldige koplamp. Het LED-tje zit er andersom in, en het licht wordt geprojecteerd via een spiegeltje, dat zorgt voor een mooie gelijkmatige lichtbundel. Het licht is in de zuinige stand al fel genoeg om de bundel ver genoeg weg te kunnen zetten voor een kruissnelheid van 30 tot 40 km/u onder normale omstandigheden. En dan kun je het licht nog eens flink boosten voor de onoverzichtelijke stukken of om automobilisten die 'vergeten' hun grootlicht te dimmen tegemoet te komen.
Ja, maar "grootlicht" schakel je op de lamp zelf toch, of is er een manier om dat met een schakelaar op het stuur te doen? Ik zie mezelf niet ff voorover leunen om de schakelaar om te zetten ;) Op de 40lux-stand (grootlicht zegmaar) doet hij het al 5 uur op 1 acculading, daar kan ik een week mee fietsen ongeveer :P Op de 10lux-stand (waarschijnlijk inderdaad genoeg voor woon-werk verkeer) zelfs 20 uur.
Het enige wat ik er aan kan opmerken is dat de elektronica eigenlijk iets te geavanceerd is gemaakt. Vooral de eerste versie kon wel eens problemen met de aansturing hebben als er een batterij niet helemaal goed aansloot of zo, waardoor de chip telkens werd gereset, en het licht niet makkelijk aan wilde. De chip hebben ze als het goed is aangepast, maar ik had persoonlijk liefst gewoon een ouderwetse aan/uit schakeling gehad. Ook vind ik dat voor zo'n robuuste lamp de sluiting en afdichting van het batterijenvak een beetje zwak aanvoelt. Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn, want met de bijgeleverde lader kun je de lamp opladen zonder dat de batterijen eruit hoeven. Ik kan me voorstellen dat de sluiting wel eens stuk zou kunnen gaan als de lamp met de zwakke kant op de straat valt.
Ik was niet van plan de lamp op de fiets te laten zitten als ik hem parkeer, waar dan ook, dus dat ik de batterijen erin laat om vervolgens de hele lamp aan de lader te hangen is geen probleem. Ik ga wel de batterijtjes vervangen voor goede Sanyo 2700mAh's denk ik, heb er nog wel 4 liggen hier :)
Desalniettemin is het de beste oplaadbare koplamp die ik ken.
Goed om te horen :)
Metro2002 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 16:25:
[...]

Heb ik ook overwogen aan te schaffen.Lijkt mij een prima lamp. Komt ook goed uit testen ed.
Wat heb je uiteindelijk gekocht dan en vooral: waarom? Is het die Basta Comet 4 Pro waar je het 25 mei over had in dit topic? Daar was je niet heel positief over toch?

Die InoLED Extreme die een eindje terug werd genoemd schijnt niet helemaal waterdicht te zijn. Niet handig op een open ligger wmb.

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 14-09-2010 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 17:34:
Ja, maar "grootlicht" schakel je op de lamp zelf toch, of is er een manier om dat met een schakelaar op het stuur te doen? Ik zie mezelf niet ff voorover leunen om de schakelaar om te zetten ;) Op de 40lux-stand (grootlicht zegmaar) doet hij het al 5 uur op 1 acculading, daar kan ik een week mee fietsen ongeveer :P Op de 10lux-stand (waarschijnlijk inderdaad genoeg voor woon-werk verkeer) zelfs 20 uur.
Schakelen tussen klein- en grootlicht gaat met dezelfde knop bovenop de lamp inderdaad. Ik zit net de lamp nog eens te bekijken, ik denk niet dat je daar iets anders in of aan kunt gaan hacken zonder de behuizing te beschadigen of te vertimmeren. Geen schroefjes te zien :/ Misschien dat je ergens bij kunt als je het asje eruit tikt van het scharnier van het batterijencompartiment.

Over de mounting van de lamp is wel nagedacht, die kun je makkelijk zonder gereedschap vastzetten met de snelsluiting. Je kunt de lamp dus altijd van de nok naar je stuur overzetten als je dat beter uitkomt.

De originele batterijen doen 't hier nog prima trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat dacht ik al. Opzich geen probleem, maar je moet dus stoppen om je licht te schakelen. Jammer dat daar door de fabrikanten niet wat beter over nagedacht wordt. Je opmerking "En dan kun je het licht nog eens flink boosten voor de onoverzichtelijke stukken of om automobilisten die 'vergeten' hun grootlicht te dimmen tegemoet te komen" klonk alsof je "on-the-fly" kon schakelen van groot naar dimlicht en terug ;)

Als ik de lamp aan m'n stuur hang, krijg ik schaduwen van m'n maat 47 voeten :P Niet handig denk ik, dus hij komt in eerste instantie op de punt, daar zit al een beugeltje met een 22mm dikke kunststof cilinder ernaast waar denk ik een stuurmount op moet passen (een ander nut zie ik niet voor het ding).
ssj3gohan schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 18:15:
De lamp is natuurlijk niet gemaakt voor ligfietsen... Het is voor mountainbikes, waar dat ding op je stuur zit.

Op de ligfiets kan hij trouwens ook prima op je stuur. Why not?
Eigenlijk heel simpel: geen ruimte meer. Maar ik zal het toch 's proberen, want je bent nu de 2e al met die suggestie, misschien overschat ik de schaduwen :)

[ Voor 50% gewijzigd door Grrrrrene op 14-09-2010 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De lamp is natuurlijk niet gemaakt voor ligfietsen... Het is voor mountainbikes, waar dat ding op je stuur zit.

Op de ligfiets kan hij trouwens ook prima op je stuur. Why not?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00
Roamor schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 10:36:
[...]

Jullie zijn wel bikkels hoor om met jullie 'gewone' tweewielers zo door de regen te fietsen. Ik bof maar dat ik mijn Quest als regenpak kan aantrekken in de regen :)

Ik word, ondanks mijn soms hoge snelheid, ook gewoon ingehaald door die snorscooterdingessen. Fiets je 42 km/u, komt er zo'n stinkend ding je met 5 km/u verschil voorbij rijden. Meestal heb ik dat telaat door om nog aan te zetten om hem voor te blijven, als ik wat in mijn spiegel zie, denk ik meestal dat het een gewone scooter is die wel die snelheid mag rijden. Meestal stinken die dan ook niet zo.

Overigens heb ik in de laatste 2 weken maar liefst 5 electische scooters ingehaald en dat terwijl ik in de jaren ervoor slechts een enkele keer eerder zo'n ding heb ingehaald. Wat een verademing zeg! Rijden tenminste gewoon 25 tot 30 km/u, maken geen lawaai en vooral: stinken niet!

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 18:14:
En dan kun je het licht nog eens flink boosten voor de onoverzichtelijke stukken of om automobilisten die 'vergeten' hun grootlicht te dimmen tegemoet te komen" klonk alsof je "on-the-fly" kon schakelen van groot naar dimlicht en terug ;)
Het wisselen gaat dus wel met een korte druk op de knop, maar daarvoor moet de lamp dus onder handbereik zitten, op je stuur dus. Op zich is het ook wel makkelijk als de houder op je stuur zit (dan kun je onder het rijden nog je lamp uit je tas pakken als het moet) maar bij een low racer kan het zijn dat de lamp dan net voor je neus zit en je zicht deels belemmert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
budi schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 18:16:
[...]

Jullie zijn wel bikkels hoor om met jullie 'gewone' tweewielers zo door de regen te fietsen. Ik bof maar dat ik mijn Quest als regenpak kan aantrekken in de regen :)
Terugweg had ik minder geluk; door de tegenwind alsnog nat geworden.... Het geselde zo in mijn gezicht, dat je het op een gegeven moment via je borst binnen voelt lopen. :X

En toch voel je je superieur tov van de lemmingen in de auto's, of voel ik dat alleen? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
benoni schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 18:21:
[...]

Het wisselen gaat dus wel met een korte druk op de knop, maar daarvoor moet de lamp dus onder handbereik zitten, op je stuur dus. Op zich is het ook wel makkelijk als de houder op je stuur zit (dan kun je onder het rijden nog je lamp uit je tas pakken als het moet) maar bij een low racer kan het zijn dat de lamp dan net voor je neus zit en je zicht deels belemmert.
Ik zie net dat dat sowieso niet past: bij de Fuego gaan de rem- en versnellingskabels daar door de stuurstang naar beneden. Die maken het onmogelijk om de lamp op het stuur te bevestigen, want ze steken eerst iets omhoog om dan met een boog omlaag te gaan. Maakt niet uit, vooraan is prima en ik doe het licht toch vooraf aan :)

Ik ontdek wel net dat m'n voorderailleur kapot is ipv afgesteld moet worden. Het palletje waar het veertje tegenaan moet leunen zit er niet meer (zal wel afgebroken zijn). Als ik Google op dit type Tiagra 4403 voorderailleur met als extra zoekterm "spring", vind ik tal van meldingen van een afgebroken plastic palletje. Fijn, kan ik eerst weer op zoek naar een nieuwe voorderailleur. Gelukkig kosten die geen drol, dus dan maar meteen een goede. Ik neem aan dat ik de Tiagra kan vervangen met een Deore XT bijvoorbeeld?

Edit: Ja dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@Roamor: Muh, dat superioriteitsgevoel is juist wat mensen zo tegen ligfietsers, anderszins fervent fietsers en verdere geitenwollen sokken hebben. Feit is dat:
1) het meerendeel van de forensen gewoon geen idee heeft hoe brak een auto is
2) een auto voor veel mensen een psychologisch moeilijk te overwinnen voordeel heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
Metro2002 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 09:07:
Leuk zo'n race, jammer dat ik het niet wist anders had ik zeker komen kijken!
Niet zo moeilijk hoor om het bij te houden, voorpagina www.ligfiets.net of specifieker http://www.ligfiets.net/event

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou, ik had vandaag een hoop geluk, ik had m'n jas niet bij, enkel een t-shirtje aan, en toch droog gebleven op de heen- en terugreis, en in de pauze.
Roamor schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 18:32:
En toch voel je je superieur tov van de lemmingen in de auto's, of voel ik dat alleen? :>
Nou voel ik me doorgaans superieur, maar als je op de fiets zo ongeveer even snel bent als de auto's dan zeker (ja, dan moet ik wel door rood telkens, maar dat maakt verder niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 17:34:

Wat heb je uiteindelijk gekocht dan en vooral: waarom? Is het die Basta Comet 4 Pro waar je het 25 mei over had in dit topic? Daar was je niet heel positief over toch?
Nee de Basta comet 4 pro heb ik vervangen omdat die te weinig licht gaf (deed het wel héél lang op batterijen, geloof 72 uur ofzo) voor een pro bike gear 1w LED. (pro bike gear schijnt dan weer van Shimano te zijn), die was rond de 50 euro. Qua licht een prima ding alleen laadt het kreng niet goed op bij dus hij moet nog voor reparatie terug.

Als je een klein stukje in dit topic terugzoekt (edit: hier dus: Metro2002 in "Het Ligfietstopic - Deel 3" ) zie je vergelijkfoto's van mijn oude basta lamp en deze pro bike gear. Qua lichtopbrengst is het gewoon prima (al kan het altijd meer :P )
Roamor schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 18:32:
[...]

Terugweg had ik minder geluk; door de tegenwind alsnog nat geworden.... Het geselde zo in mijn gezicht, dat je het op een gegeven moment via je borst binnen voelt lopen. :X

Herkenbaar. En tegen regen in je gezicht: koop een fietsbril! ideaal voor in de regen. zeker in combinatie met een pet met daarover een capucion van je regenjas en je zit bijna net zo droog als in de auto 8)

Alleen jammer dat mijn broek net onwijs meurde van het zweet door mijn regenbroek :r

Superieur tov auto's voel ik me eigenlijk behoorlijk vaak. VOoral als er weer eens file staat >:) maar zelfs als ik zelf met de auto ergens heen ga baal ik weer als ik ergens vast sta en fietsers voorbij zie komen :X

Het is gewoon niet leuk meer om in NL met de auto ergens heen te gaan. Je doet er eeuwen over en als je dan bent waar je zijn moet kan je nergens parkeren :P

[ Voor 42% gewijzigd door Metro2002 op 14-09-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ach, 'k woon in het oosten van het land en of het nu regenachtig of droog is, met de auto doe ik een kwartier over de 12km naar werk, dwars door Hengelo OV heen. Toch prefereer ik de fiets, zo kom ik veel frisser aan. Vandaag ben ik echter echt wel met de auto gegaan, ik heb een hekel aan nat op werk aankomen (überhaupt aan natregenen, maar zodra ik een goed regenpak heb, ga ik die gok wel vaker nemen :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:51:
Ach, 'k woon in het oosten van het land en of het nu regenachtig of droog is, met de auto doe ik een kwartier over de 12km naar werk, dwars door Hengelo OV heen. Toch prefereer ik de fiets, zo kom ik veel frisser aan. Vandaag ben ik echter echt wel met de auto gegaan, ik heb een hekel aan nat op werk aankomen (überhaupt aan natregenen, maar zodra ik een goed regenpak heb, ga ik die gok wel vaker nemen :P).
Regenpakken en ligfietsen.... geweldige combinatie :+

Punt van aandacht is de rits. Daar gaat gegarandeerd water naarbinnen stromen. Een ligfietsregenjas kan er wat mij betreft maar op twee manieren uitzien:

1) waterdichte rits van voren of
2) geen rits van voren

Er blijft altijd wel een plasje water op je buik/borst staan in een plooi van de jas. En daar gaat het gewoon gegarandeerd naarbinnen druppen.

* WFvN zweert daarom bij de velomobiel hoewel ook die niet 100% droogheidsgarantie geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:56:
[...]

Regenpakken en ligfietsen.... geweldige combinatie :+

Punt van aandacht is de rits. Daar gaat gegarandeerd water naarbinnen stromen. Een ligfietsregenjas kan er wat mij betreft maar op twee manieren uitzien:

1) waterdichte rits van voren of
2) geen rits van voren

Er blijft altijd wel een plasje water op je buik/borst staan in een plooi van de jas. En daar gaat het gewoon gegarandeerd naarbinnen druppen.

* WFvN zweert daarom bij de velomobiel hoewel ook die niet 100% droogheidsgarantie geeft
Gewoon ff regelmatig je jas weer uitslaan tijdens het rijden dan gaat dat best :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik snap dat een standaard regenjas niet gaat voldoen, maar de man van wie ik de Fuego kocht, had het over een regenjas met alleen een rits helemaal bovenaan, die je dus over je hoofd aantrekt en waar geen rits op je buik zit. Ik ben zoiets nog niet tegengekomen, maar het poncho-idee dat ik aanvankelijk in gedachten had en wat iemand in dit topic geloof ik ook al had geprobeerd, werkte volgens zijn ervaring ook niet: waait op en dan zie je ineens niks meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Jas achterstevoren doet ook wonderen. Alleen wat lastig dichtritsen en niet te vergeten: kijk dan uit dat de muts niet tegen je smoel waait _O-

Maar dat wil wel effectief werken denk ik.

[edit]nog wat shots van de race

http://picasaweb.google.n...2LigfietswedstrijdZwolle#

Helaas ben ik niet in volle vlucht te zien

[ Voor 30% gewijzigd door WFvN op 14-09-2010 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hee Metro, jij had laatst toch een programma voor je telefoon om die als fietscomputer te gebruiken? Welke was dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:21:
Jas achterstevoren doet ook wonderen. Alleen wat lastig dichtritsen en niet te vergeten: kijk dan uit dat de muts niet tegen je smoel waait _O-
Dat heb ik 's gedroomd :X Maar achterstevoren lijkt me niet zo lekker zitten eigenlijk :?

Ik moet trouwens 4m10-4m20 aan ketting hebben voor m'n Fuego, is dat 2 of 3 setjes kettingen (ik denk 3, maar ik kan de lengte in mm nergens vinden en ik weet niet wat ze verstaan onder "116 schakels", is dat 116x twee binnenplaatjes plus twee buitenplaatjes of van ieder 58?).

Edit: de steek is 0,5", dus dat zou betekenen dat een enkele ketting 116 * 0.5 * 2.54 = 147,32cm lang is? Dan heb ik er dus 3 nodig en houd ik wat reserveschakels over (is niet erg ;)). Toch? Sorry als ik ontzettend n00berig overkom, maar er is zooooooveel wat ik nog moet leren over deze fiets :o

[ Voor 136% gewijzigd door Grrrrrene op 15-09-2010 06:46 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:28:
Hee Metro, jij had laatst toch een programma voor je telefoon om die als fietscomputer te gebruiken? Welke was dat?
GPScyclecomputer heet het, ik heb het voor windows mobile.
Grrrrrene schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:40:
[...]

Dat heb ik 's gedroomd :X Maar achterstevoren lijkt me niet zo lekker zitten eigenlijk :?

Ik moet trouwens 4m10-4m20 aan ketting hebben voor m'n Fuego, is dat 2 of 3 setjes kettingen (ik denk 3, maar ik kan de lengte in mm nergens vinden en ik weet niet wat ze verstaan onder "116 schakels", is dat 116x twee binnenplaatjes plus twee buitenplaatjes of van ieder 58?).

Edit: de steek is 0,5", dus dat zou betekenen dat een enkele ketting 116 * 0.5 * 2.54 = 147,32cm lang is? Dan heb ik er dus 3 nodig en houd ik wat reserveschakels over (is niet erg ;)). Toch? Sorry als ik ontzettend n00berig overkom, maar er is zooooooveel wat ik nog moet leren over deze fiets :o
Ik had er voor mijn optima toen 3 nodig inderdaad.

[ Voor 59% gewijzigd door Metro2002 op 15-09-2010 08:48 ]

• Aikon
  • Niet online
Ah, ik krijg morgen een Android gsm, jammer. Je hebt ook http://www.endomondo.com/ voor alle platformen, ook bedoeld voor fietsers, houdt je route bij en kan ook je hartslag registreren (met bluetooth band) etc naar het schijnt.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op woensdag 15 september 2010 @ 08:44:
Ah, ik krijg morgen een Android gsm, jammer. Je hebt ook http://www.endomondo.com/ voor alle platformen, ook bedoeld voor fietsers, houdt je route bij en kan ook je hartslag registreren (met bluetooth band) etc naar het schijnt.
Als je nog een GPS fietscompu wilt, bij de Aldi zijn ze momenteel te koop. Kunnen ook trips registreren ed, geloof dat ze rond de 50 euro gaan kosten. Dat doet zeg maar hetzelfde als dat GPScyclecomputer programma :)

Voor android heb ik nog niks gevonden wat lijkt op GPScyclecomputer maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet erg vaak gebruik, fietscomp is gewoon handiger :P

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:21:

Maar dat wil wel effectief werken denk ik.

[edit]nog wat shots van de race

http://picasaweb.google.n...2LigfietswedstrijdZwolle#

Helaas ben ik niet in volle vlucht te zien
deze wel :o

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_BcjfkOwQ2VU/TI_Wbz2YZzI/AAAAAAAAABQ/q6FXXr8x8KM/s800/P1070589.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_BcjfkOwQ2VU/TI_WdR5IspI/AAAAAAAAABc/ww-ZTMpUFxg/s800/P1070593.jpg

Was dat Ymte of niet? Deze heeft volgens mij ook op cyclevision mee gereden.

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 15-09-2010 08:52 ]

• Aikon
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 08:50:
[...]

Als je nog een GPS fietscompu wilt, bij de Aldi zijn ze momenteel te koop. Kunnen ook trips registreren ed, geloof dat ze rond de 50 euro gaan kosten. Dat doet zeg maar hetzelfde als dat GPScyclecomputer programma :)

Voor android heb ik nog niks gevonden wat lijkt op GPScyclecomputer maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet erg vaak gebruik, fietscomp is gewoon handiger :P
Dat aldi ding kende ik nog niet, maar dat lijkt me niks, typische aldi kwaliteit ;) Ik heb en tijd een Garmin GPS gehad en vond het wel fijn werken.

Ik wil vooral ook de routes kunnen bijhouden en navigatie lijkt me ook wel handig zo nu en dan. :)

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Aldi levert prima kwaliteit an sich (zeker voor de prijs), maar je zit steevast bij GPS-apparatuur met het feit dat je de software NIET kunt updaten en dus over 2 jaar 1 op de 3 afslagen verkeerd neemt omdat de kaarten niet meer kloppen. Alleen al om die reden: AVOID.

En dan heb je bij zowel Garmin als TomTom nog het feit dat ze werkelijk geweldige merk-unieke features geven, niet in het minst TomTom Live Traffic en Garmin wandelroutes+accurate hoogtemeting. Je betaalt vaak maar een paar tientjes meer dan Aldi en andere meuk, maar krijgt er iets voor terug dat echt veel en veel beter is op softwaregebied.

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat is het punt inderdaad: ik heb wel 's vaker Aldi-spul gekocht omdat het zo goedkoop leek, maar als je dan ziet wat voor gedrocht van een softwarepakket erbij zit... Daar word je niet vrolijk van :o Ik heb zelf een Garmin GPSMap 60CSx, zo'n handheld ding met hoogtemeter. Daar heb ik een fiets- en wandelkaart op staan van Nederland. Als ik de stuurbeugel koop kan ik die als navigatieapparaat op m'n stuur zetten voor turn-by-turn navigatie :)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op woensdag 15 september 2010 @ 10:05:
Dat is het punt inderdaad: ik heb wel 's vaker Aldi-spul gekocht omdat het zo goedkoop leek, maar als je dan ziet wat voor gedrocht van een softwarepakket erbij zit... Daar word je niet vrolijk van :o Ik heb zelf een Garmin GPSMap 60CSx, zo'n handheld ding met hoogtemeter. Daar heb ik een fiets- en wandelkaart op staan van Nederland. Als ik de stuurbeugel koop kan ik die als navigatieapparaat op m'n stuur zetten voor turn-by-turn navigatie :)
Krijg je die kaarten nou standaard bij zo'n ding of kan je er standaard eigenlijk niks mee en moet je de kaarten alsnog los erbij kopen?

• Aikon
  • Niet online
Grrrrrene schreef op woensdag 15 september 2010 @ 10:05:
Ja, die heb ik ook gehad, werkt prima, ook op het stuur.

Niks mis met aldi spul, je betaalt voor wat je krijgt, en in dit geval wil ik meer. Zoals een kleurenscherm ter grootte van het apparaat zelf, zoveel ruimte heb ik niet op m'n fiets ;)

Sowieso heb ik met een hippe telefoon alles in 1, mp3, navigatie, fietscomputer, opslag, nou ja je kent het wel. Ideaal ook voor vakanties.

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 10:49:
[...]

Krijg je die kaarten nou standaard bij zo'n ding of kan je er standaard eigenlijk niks mee en moet je de kaarten alsnog los erbij kopen?
Die moet je er nog bijkopen. In principe krijg je het apparaat en dat is leuk voor Geocaching (wat we er ook mee doen), maar navigeren o.i.d. wil niet nee. Ik heb de OnRoute Fietskaart van Nederland: http://www.gpstracks.nl/onroute-fietskaart.php
Aikon schreef op woensdag 15 september 2010 @ 11:00:
[...]

Ja, die heb ik ook gehad, werkt prima, ook op het stuur.

Niks mis met aldi spul, je betaalt voor wat je krijgt, en in dit geval wil ik meer. Zoals een kleurenscherm ter grootte van het apparaat zelf, zoveel ruimte heb ik niet op m'n fiets ;)

Sowieso heb ik met een hippe telefoon alles in 1, mp3, navigatie, fietscomputer, opslag, nou ja je kent het wel. Ideaal ook voor vakanties.
Ik heb ook een "hippe telefoon" met Android erop, GPS, compas, noem maar op, maar ik zou die toch niet snel op m'n stuur monteren denk ik. Erg lang houdt hij het niet vol met GPS aan en bovendien is hij niet spatwaterdicht, wat m'n Garmin wel is. Ik zou veel te bang zijn dat hij beschadigt :)

[ Voor 43% gewijzigd door Grrrrrene op 15-09-2010 11:54 ]

• Aikon
  • Niet online
Plastic zakje eromheen en gaan. ;) Nee, het is een gebruiksartikel naar mijn mening dus het moet er maar gewoon mee om kunnen gaan. Ben idd benieuwd hoe lang hij mee zal gaan met gps aan.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Met mijn (inmiddels antieke) htc tytn II kan ik met navigatie aan zo' n 4u tot 5u navigeren, daarna is het wel op.

• Aikon
  • Niet online
Dat is niet zo gek veel... terwijl die Garmin zeker 20 uur werkte op 2 goede penlites.

Maar dat zie ik later wel weer :)

[ Voor 32% gewijzigd door Aikon op 15-09-2010 15:43 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 44 Laatste