Grappig dat je begint over de kwaliteit, ik heb toevallig momenteel een gevalletje garantie bij Challenge:
Ik heb wel onmiddellijk een erg nette reactie gekregen en er wordt momenteel al een nieuw (sterker) frame voor me gemaakt. En volgens de man met wie ik aan het mailen was over deze schade ben ik de eerste sinds 2008 die last heeft van een breuk op dit punt in het frame.
Ook is er wat mis met het 'balhoofd' van mijn fiets. Moeilijk te beschrijven wat het eigenlijke probleem is maar in het 'midden wringt het even' bij het sturen. Ik heb weinig zin om dit bij de fietsenmaker te laten herstellen als Challenge toch mijn fiets gaat moeten ombouwen. Kunnen ze beter dan ineens ernaar kijken of vervangen. Erg jammer dat fietsen zoveel onderhoud vragen en/of snel verslijten.
Op 6 maanden tijd:
- Barstjes in frame. Hoort niet voor te komen en ik ben 'uniek' geval sinds vernieuwde frame, maar toch.
- Balhoofd: normale slijtage?
- Casette: Ik zit al bijna aan het einde van mijn tweede casette en ketting.
- Tandwielen vanvoor: Bij volgende casette/ketting wissel zal ik ook nieuwe tandwielen vanvoor nodig hebben.
- Set buitenbanden.
- Drie setjes remblokken voor de schijfremmen.
De laatste 2 heb ik weinig problemen mee en zie ik als normaal, maar alle andere dingen van het lijstje kosten én veel tijd én veel geld. Fietsen, zelfs met een dure ligfiets, zal goedkoper zijn dan met de auto rondrijden, maar echt goedkoop durf ik het niet te noemen. Alle slijtage onderdelen (casette/ketting/tandwielen, etc) kan je ook niet tweedehands kopen.
Ben eindelijk in het bezit van nieuwe fietsschoenen! Sandalen van shimano. Ze zien er niet uit, ze zijn gewoonweg lomp en lelijk te noemen

. Ze zitten wel goed, zowel tijdens het fietsen als tijdens het wandelen.
Ik klink nu erg negatief, maar voor een primair vervoersmiddel dat gewoon moet werken vind ik het veel werk allemaal

. Staat wel tegenover dat ik nog steeds (bijna) elke keer met een goed gevoel fiets. Of het nu even naar school, werk of voor het plezier is

.