Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

ssj3gohan schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:35:
Ik kwam vanochtend (~1130) in Delft een roeifietser tegen, helaas zag hij mij niet. Is dat nu iemand van hier (twokkie oid?) of iemand anders. Het is vziw de enige roeifietser in delft.
Ik was het zeker niet. Het is lang geleden dat ik in Delft was, en dat was met de auto.

Roeifietsen staat net als flevokantelknikfietsen op mijn wil-ik-ooit-nog-wel-eens-proberen-lijstje.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:22

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 19:49:
f "Ik ga toch niet fietsen naar werk" zijn de verklaringen.
Hou maar op, ik heb het inmiddels opgegeven om mijn collega's te overtuigen dat fietsen echt handiger is dan elke ochtend gefrustreerd op kantoor binnen komen omdat ze wéér in de file hebben gestaan. 8)7 de meeste van mijn collega's wonen binnen een straal van 10km van het werk :') ;( maargoed.
Die opmerking heb ik ook vaak gehoord, en op de tegenvraag waarom niet krijg je toch geen zinnig antwoord. Meer van die rare antwoorden van: de auto staat toch voor de deur e.d. :+
WFvN schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 19:53:
Wat betreft die grijze massa. Misschien heb ik een steekje los maar ik heb niet echt de neiging om daarbij te horen. Ik heb als streven om gewoon zo te leven zoals ik dat prettig vind. Ik ben dus de enige met een ligfiets op het werk. Ik word voor bezoekers van school vaak aangezien voor gymdocent omdat ik 's zomers altijd in korte (afrits)broek (met zijvakken) loop. Altijd fietsschoenen draag en als ik dat niet heb, ik met bergschoenen rondloop. Verder altijd sportbovenkleding of outdoorkleding, in ieder geval sneldrogend spul. I don't give a sh*t wat mensen over me denken, tenmisnte grotendeels gaat dat wel voor mij op denk ik. Qua uiterlijk in ieder geval.
Herkenbaar :P het interesseert me werkelijk geen zak wat mensen denken van me als ik kleding aandoe die ik leuk vind of op een fiets rij die ik prettig vind rijden of dat mijn auto geen bepaalde status heeft oid. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Metro2002 op 16-08-2010 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Uitzondering is trouwens wel dat ik géén' 'bobbelbroek' aantrek. Maar goed dat vind ik op het werk toch echt ongepast om daarmee voor de klas te gaan staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
't Is dat ik een levendige fantasie heb, maar het duurde ff voor ik door had wat een 'bobbelbroek' is. De aanhalingstekens deden het 'm :P En nee, dat zou ik ook niet dragen, er zijn grenzen :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:26
Tomino schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:57:
Zo, spullen ingepakt en vertrek morgen vanuit den haag voor een groot rondje nederland. Hostels, vrienden op de fiets en wat vrienden probeer ik via de afsluitdijk, naar friesland,groningen en dan afzakken naar het zuiden richting nijmegen en limburg.
zin in! :)
Terug, iets eerder als verwacht.
Uiteindelijke route op G.maps.
Dikke 550KM gereden uiteindelijk, snelheid die wij aanhielden was 30. Heerlijk gefietst zeg, maar mijn buddy is ziek geworden gister in vorden waar die link stopt. Toevallig waren de ouders in de buurt dus nu in Brabant even bijkomen. Wellicht via middelburg terug naar Den Haag.
Voel me topfit, heerlijk en gezond na zo'n afstand! Uiteindelijk niet bijzonder veel liggers gezien, stuk of 5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien een heel domme vraag, maar valt een een ligfiets op een fietsendrager mee te nemen? Ik zit tegen mijn eerste aankoop aan, maar zit nog een beetje met het vervoer terug. (Of een lange 1e tocht. :D )

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 21-09-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Jahoor. Er zijn dragers speciaal voor ligfietsen zelfs.

Maar met een beetje tweaken lukt het ook wel op een normale drager :+ Hier passen (na ook de 2e stang te hebben aangepast) onze Fujin en Hurricane naast elkaar.

Nu weet ik niet of je hier wat aan hebt want halen van een ligfiets is toch wel even anders dan wanneer je de fiets bij huis hebt staan.

[ Voor 15% gewijzigd door WFvN op 16-08-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je kunt hem ook in de trein meenemen...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
WFvN schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:27:

Nu weet ik niet of je hier wat aan hebt want halen van een ligfiets is toch wel even anders dan wanneer je de fiets bij huis hebt staan.
Het is denk ik idd éénmalig, dus we hopen op het beste (mocht het doorgaan).
ssj3gohan schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:01:
Je kunt hem ook in de trein meenemen...
Voor ik bij een trein ben; had ik net zo goed naar huis kunnen fietsen. Dichtsbijzijnde station is hier 40km vandaan, fiets staat op 80km. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Roamor schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 17:46:
[...]

[...]

Voor ik bij een trein ben; had ik net zo goed naar huis kunnen fietsen. Dichtsbijzijnde station is hier 40km vandaan, fiets staat op 80km. ;)
Als het eenmalig is: boedelbak huren ofzo. Heb ik ook gedaan toen ik mijn ligfiets ging halen. Hij past overigens bij mij ook in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag de perfecte dag om mijn regenjas eens uit te testen :+ en helaas. Na een tijdje lekt ie toch door op mijn buik :P toch een nadeel van ligfietsen dat er een plasje water ontstaat op je buik waardoor het gaat doorlekken. Iemand hier nog tips om dat te voorkomen ?

En ik moet nog iets verzinnen voor al dat water dat in mijn ogen spettert onderweg, zou een fietsbril daar afdoende voor helpen, die dingen zijn niet heel goedkoop dus het moet wel echt werken :P

En heb besloten dat ik binnenkort eens een hartslagmeter ga aanschaffen, ben toch wel erg benieuwd wat mijn hart doet als ik flink aan de bak ga op de fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Roamor schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 17:46:
[...]

[...]

Woei, dat is echt een gat dan. Het verste dat ik ooit bij een station vandaan ben geweest is iets van 20km.

Maargoed, in principe past een ligfiets gewoon op een twinny load, in het ergste geval moet je de neusbuis demonteren. Even wat riemen meenemen om alles stevig vast te maken, and you're good to go.

Lastigste fietsen om mee te nemen zijn de USVA/Sinner-driewielers, dus ik hoop niet dat je van plan bent zoeen mee te nemen. Dan zal het echt een boedelbak worden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gister samen met vriendin het plan opgevat om eens een langer stuk te gaan fietsen dan gebruikelijk en dan met hotelovernachting erbij :) Heb zelf al iets leuks gezien in Brasschaat, dat is net geen 100km fietsen enkele reis vanuit Schiedam dus lijkt mij goed te doen. 8) Straks eens kijken wat het vrouwtje ervan vindt :P

edit: ben nog eens aan het kijken voor een velomobiel in de toekomst maar wat zijn nou de praktische voors en tegens van een mango+ , strada of een quest. Is de een sneller of praktischer of is het puur de looks etc. ? Prijs van beiden komt zoals ik hem wil hebben allebei op rond de 7k (dus met dakje, waarschijnlijk met rohlofnaaf etc )

[ Voor 36% gewijzigd door Metro2002 op 17-08-2010 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:52
Metro2002 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:05:
Vandaag de perfecte dag om mijn regenjas eens uit te testen :+ en helaas. Na een tijdje lekt ie toch door op mijn buik :P toch een nadeel van ligfietsen dat er een plasje water ontstaat op je buik waardoor het gaat doorlekken. Iemand hier nog tips om dat te voorkomen ?
Herkenbaar, ik wil zelf nog altijd een keer van een goed waterdichte stof een soort poncho maken die over me heen ligt, zodat mijn rug niet ingepakt word.
Gat om mijn hoofd doorheen te steken, koordje op dat een beetje dicht te trekken, en een soort van riem onder mijn rug door, zodat die keurig vast zit.
Voor de benen wou ik dan twee "semi open pijpen" maken, die net niet helemaal om het been kunnen, en laatste stukje weer met een soort riempje overbruggen.
Maargoed "wil zelf nog altijd" geeft al aan dat dit een gedachtenspinsel is, wat ik nog een keer moet gaan uitwerken.
En ik moet nog iets verzinnen voor al dat water dat in mijn ogen spettert onderweg, zou een fietsbril daar afdoende voor helpen, die dingen zijn niet heel goedkoop dus het moet wel echt werken :P
Bril tegen de regendruppels werk goed, ik draag zelf dan ook altijd een zonnebril. Heb verwisselbare glazen, maar gebruik tot nog toe altijd de donkere. In de winter zouden gele of heldere glazen misschien verstandiger zijn. (PS ik had de mijne voor 15 euro bij de lokale fietsenmaker)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:59:
[...]

Herkenbaar, ik wil zelf nog altijd een keer van een goed waterdichte stof een soort poncho maken die over me heen ligt, zodat mijn rug niet ingepakt word.
Gat om mijn hoofd doorheen te steken, koordje op dat een beetje dicht te trekken, en een soort van riem onder mijn rug door, zodat die keurig vast zit.
Voor de benen wou ik dan twee "semi open pijpen" maken, die net niet helemaal om het been kunnen, en laatste stukje weer met een soort riempje overbruggen.
Maargoed "wil zelf nog altijd" geeft al aan dat dit een gedachtenspinsel is, wat ik nog een keer moet gaan uitwerken.

Bril tegen de regendruppels werk goed, ik draag zelf dan ook altijd een zonnebril. Heb verwisselbare glazen, maar gebruik tot nog toe altijd de donkere. In de winter zouden gele of heldere glazen misschien verstandiger zijn. (PS ik had de mijne voor 15 euro bij de lokale fietsenmaker)
Welke fietsenmaker was dat :P? Ben er nog niet uit of ik geel of helder wil maar het was vanochtend echt te donker voor een zonnebril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:18:
edit: ben nog eens aan het kijken voor een velomobiel in de toekomst maar wat zijn nou de praktische voors en tegens van een mango+ , strada of een quest. Is de een sneller of praktischer of is het puur de looks etc. ? Prijs van beiden komt zoals ik hem wil hebben allebei op rond de 7k (dus met dakje, waarschijnlijk met rohlofnaaf etc )
Quest: Puur de snelheid
Mango+: tussenas en daarmee kan je er een Rohloff in zetten of voorzien van elektrische ondersteuning. Maar heeft minder ruimte dan de Quest (scheelt wel dat die + in de naam zit want de originele Mango heeft bedroevend weinig ruimte; de + heb ik vanbinnen nog niet gezien maar daar zal vast meer ruimte in zitten)
Strada: mooie tussenvorm tussen Quest en Mango+ waarbij je de draaicirkel van de Mango combineert met iets hogere snelheid en vermoedelijk meer bagageruimte dan de Mango+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:30:
[...]

Quest: Puur de snelheid
Mango+: tussenas en daarmee kan je er een Rohloff in zetten of voorzien van elektrische ondersteuning. Maar heeft minder ruimte dan de Quest (scheelt wel dat die + in de naam zit want de originele Mango heeft bedroevend weinig ruimte; de + heb ik vanbinnen nog niet gezien maar daar zal vast meer ruimte in zitten)
Strada: mooie tussenvorm tussen Quest en Mango+ waarbij je de draaicirkel van de Mango combineert met iets hogere snelheid en vermoedelijk meer bagageruimte dan de Mango+
Ok, dat is duidelijk: de quest. ;) ik wil namelijk snelheid :9 maar ook opbergruimte voor als ik eens boodschappen mee wil nemen of op vakantie ga ooit ermee :) Alleen lijkt de lengte van de quest me minder handig qua wendbaarheid. De mango+ heeft volgens de site 130 liter bagageruimte dus imho ook niet verkeerd.

Kan er in een quest geen rohloffnaaf omdat je het over een tussenas hebt ? Wat bedoel je hier precies mee ?

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 17-08-2010 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Meer bier drinken, water blijft niet op het hoogste punt liggen :+
Metro2002 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:37:
[...]

Ok, dat is duidelijk: de quest. ;) ik wil namelijk snelheid :9 maar ook opbergruimte voor als ik eens boodschappen mee wil nemen of op vakantie ga ooit ermee :) Alleen lijkt de lengte van de quest me minder handig qua wendbaarheid. De mango+ heeft volgens de site 130 liter bagageruimte dus imho ook niet verkeerd.

Kan er in een quest geen rohloffnaaf omdat je het over een tussenas hebt ? Wat bedoel je hier precies mee ?
Ik ben me ook heel voorzichtig aan het oriënteren op een velomobiel en wat WFvN zegt is toch weer interessant :P Dat van die tussennaaf wist ik niet, dus ik ben benieuwd naar de uitleg. Als ik het geld (bijna) bij elkaar heb, wil ik 's proefrijden in Dronten (bij Velomobiel.nl), maar hebben die nog Mango's staan nu ze de productie hebben uitbesteed?

Gevoelsmatig zou voor mij de Strada de ideale velomobiel zijn, maar zoals gezegd moet ik dan eerst eens weten hoe (on?)werkbaar de draaicirkel van de Quest werkelijk is: Quest-eigenaren vinden het prima te doen, Mango-eigenaren vinden het een zeewaardige olietanker bij wijze van spreken :+ Op weg naar werk moet ik door een stukje stadscentrum en er liggen een paar bijna of zelfs meer dan haakse bochten op het parcours, dus een beetje wendbaarheid is welkom (wat niet helemaal duidelijk blijkt uit het verhaal van WFvN: de Mango en de Strada hebben open wielkasten, waardoor de wielen scherper kunnen sturen dan die van de Quest, die gesloten wielkasten heeft. Vandaar het verhaal over de draaicirkel).

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 17-08-2010 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:01:
[...]

Welke fietsenmaker was dat :P? Ben er nog niet uit of ik geel of helder wil maar het was vanochtend echt te donker voor een zonnebril.
Was van de zomer bij bike totaal (hier in Zutphen) als ik online even door hun folder heen blader hebben ze een (zonne)bril voor 35 euro in de aanbieding, maargoed dat is een kwestie van in de gaten houden en kopen voordat je hem echt nodig hebt. (hoewel op een ligfiets is een bril altijd wel prettig ivm vliegjes, druppels, stofjes etc)

Wat betreft velomobielen. Tjah ik wil zelf best, maar tegelijkertijd realiseer ik me dat ik er geen goede plek voor heb om te stallen. Heel misschien zou ik een hokje kunnen maken onder de vensterbank voor het keukenraam, maargoed of zoon hokje dan voldoende bescherming bied tegen de weersinvloeden voor een mooie velomobiel? Bedoel het blijft toch een hoop geld wat je in een hele mooie fiets steekt, zonde om die na een a twee jaar al te zien roesten en minder worden.

[ Voor 28% gewijzigd door nsa1984 op 17-08-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:18:
[...]

Was van de zomer bij bike totaal (hier in Zutphen) als ik online even door hun folder heen blader hebben ze een (zonne)bril voor 35 euro in de aanbieding, maargoed dat is een kwestie van in de gaten houden en kopen voordat je hem echt nodig hebt. (hoewel op een ligfiets is een bril altijd wel prettig ivm vliegjes, druppels, stofjes etc)
Ik zal het eens in de gaten houden, thnx!
Wat betreft velomobielen. Tjah ik wil zelf best, maar tegelijkertijd realiseer ik me dat ik er geen goede plek voor heb om te stallen. Heel misschien zou ik een hokje kunnen maken onder de vensterbank voor het keukenraam, maargoed of zoon hokje dan voldoende bescherming bied tegen de weersinvloeden voor een mooie velomobiel? Bedoel het blijft toch een hoop geld wat je in een hele mooie fiets steekt, zonde om die na een a twee jaar al te zien roesten en minder worden.
Yup, same problem here. geen stallingsruimte maar woning staat al te koop, en ik heb maar 3 eisen voor de volgende woning:

- Niet te dichtbij het werk
- Plek voor een aantal fietsen
- eensgezinswoning

:P moet lukken toch :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:37:
Alleen lijkt de lengte van de quest me minder handig qua wendbaarheid.
Dan heb je het neem ik aan de wendbaarheid als je hem bijvoorbeeld even vanaf het achterpaadje je schuurtje in wil draaien (terwijl je hem aan de staart oppakt)?
De mango+ heeft volgens de site 130 liter bagageruimte dus imho ook niet verkeerd.

Klopt.
Bij de oudere Quest kon het wel (geen optie van VM.nl maar het was in ieder geval wel mogelijk).

De oudere 20" Quest en de Mango hebben een tussenas:

Bij je trappers zit de ketting aan de rechterkant van het frame. Dan gaat de ketting onder de zitting door en achter de zitting zit een derailleur (of Rohloff als je die wil plaatsen). Aan de rechterkant zit dan de ketting die naar voren loopt en aan de linkerkant zit dan de ketting die naar het achterwiel loopt.

De nieuwe 26" Quest en Strada hebben geen tussenas meer. Die hebben dus één lange ketting die van trappers naar achterwiel loopt. Geen tussenas = geen Rohloff omdat een Rohloff 2zijdige ophanging nodig heeft. Het achterwiel is enkelzijdig dus de enige logische plek zou dan dus die tussenas zijn die er dus niet meer in zit.

http://www.myvoice.nl/quest/?p=121

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:28:
[...]

Yup, same problem here. geen stallingsruimte maar woning staat al te koop, en ik heb maar 3 eisen voor de volgende woning:

- Niet te dichtbij het werk
- Plek voor een aantal fietsen
- eensgezinswoning

:P moet lukken toch :P?
Precies hetzelfde hier, maar ik twijfel om eerdergenoemde redenen best erg aan een velomobiel. Ik zou heel graag een Q willen maarja... dan moet ik aan m'n armspieren werken en er een met bobbel kopen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Wat zou de reden zijn dat VM.nl de tussennaaf niet meer voert in de Quest en de Strada?
ssj3gohan schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:14:
[...]

Precies hetzelfde hier, maar ik twijfel om eerdergenoemde redenen best erg aan een velomobiel. Ik zou heel graag een Q willen maarja... dan moet ik aan m'n armspieren werken en er een met bobbel kopen ofzo.
Hier ook hetzelfde :P Ook wat betreft de armspieren, ik weet niet of ik weer uit een Quest kom zodra ik me erin gewurmd heb :D Wat betreft die bult: waar zit die in hemelsnaam? Ik heb al gegoogled, maar kan er maar niet wijs uit worden. Ik hoor er soms over en dat hij bedoeld is voor langere mensen, maar ik zie hem niet, die bult/bobbel...

Of bedoelen ze die bult net boven je elleboog, ook wel biceps genoemd? :+

[ Voor 93% gewijzigd door Grrrrrene op 17-08-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:56:
[...]

Dan heb je het neem ik aan de wendbaarheid als je hem bijvoorbeeld even vanaf het achterpaadje je schuurtje in wil draaien (terwijl je hem aan de staart oppakt)?
Ja bijvoorbeeld, of als je een haakse bocht moet nemen, die kom ik helaas regelmatig tegen hier :( en die zijn met mijn tweewieler soms al nauwelijks te nemen :X
Klopt.
Bij de oudere Quest kon het wel (geen optie van VM.nl maar het was in ieder geval wel mogelijk).

De oudere 20" Quest en de Mango hebben een tussenas:

Bij je trappers zit de ketting aan de rechterkant van het frame. Dan gaat de ketting onder de zitting door en achter de zitting zit een derailleur (of Rohloff als je die wil plaatsen). Aan de rechterkant zit dan de ketting die naar voren loopt en aan de linkerkant zit dan de ketting die naar het achterwiel loopt.

De nieuwe 26" Quest en Strada hebben geen tussenas meer. Die hebben dus één lange ketting die van trappers naar achterwiel loopt. Geen tussenas = geen Rohloff omdat een Rohloff 2zijdige ophanging nodig heeft. Het achterwiel is enkelzijdig dus de enige logische plek zou dan dus die tussenas zijn die er dus niet meer in zit.

http://www.myvoice.nl/quest/?p=121
Duidelijk verhaal, dus de nieuwe 26 inch quest heeft de mogelijkheid niet en de oude 20 inch wel, ik snap het :) Ik had wel gelezen dat een derailleur efficienter zou zijn maar de optie om uit stilstand te schakelen is wel fijn, dat kan met mijn 3 speed versnellingsnaaf die ik nu heb (Sram) ook, wel prettig maar aan de andere kant ook weer geen 1000 euro waard als dat de enige reden zou zijn. Vraag me wel af hoe het met betrouwbaarheid zit van de rohloff versus een goede derailleur.
[...]

Aan de armspieren werken? waarvoor, je moet met je benen trappen hoor :P of bedoel je om erin en eruit te klimmen? Dat vond ik verbazingwekkend makkelijk gaan in de Mango waarin ik een tijdje geleden heb proefgereden. Wel zat ik bij de schouders wat krap maar dat is wel op te lossen denk ik door wat lager te gaan zitten. Ik zat toen best rechtop en hoog voor mijn idee:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_2566.jpg

Mijn schouders zaten in elk geval tegen de randen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
[...]

Armspieren kweken? Dat valt te doen. Maar een met een bobbel kopen? Voorheen met de 20" Quest waren er 2 modellen waarvan de ene met een vlakke bodem, de andere met een bult onder de bodem voor langere mensen.

Tegenwoordig is er nog maar één exemplaar en dat is standaard al geschikt voor lange mensen.

[edit]

Hopen dat de linkjes werken:

20" Quest met bult, te zien net achter de voorwielen
Nog een pic

Tegenwoordig heeft elke 26" Quest gewoon een kettinggoot onderlangs

De 20" Quest zonder bult (voor kleine mensen) heeft gewoon een vlakke bodem

[ Voor 32% gewijzigd door WFvN op 17-08-2010 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Geen wonder dat ik die bult nooit heb gezien... aan de onderkant :P Zit je daar nou met je kont in als het ware, dat het stoeltje dankzij die bult wat lager kan? Interessant om te weten in ieder geval :)

@Metro2002: Als je naafversnellingen wil zit je niet aan de 1000-euro kostende Rohloff vast natuurlijk, die 3v dingen van SRAM lijkt me al goed genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:54:
Geen wonder dat ik die bult nooit heb gezien... aan de onderkant :P Zit je daar nou met je kont in als het ware, dat het stoeltje dankzij die bult wat lager kan? Interessant om te weten in ieder geval :)
Klopt helemaal :)

Met de nieuwe 26" Quest is gewoon elke fiets uitgerust met zo'n bult alleen dan nog wat verder doorgetrokken als complete kettinggoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:18:

Aan de armspieren werken? waarvoor, je moet met je benen trappen hoor :P of bedoel je om erin en eruit te klimmen? Dat vond ik verbazingwekkend makkelijk gaan in de Mango waarin ik een tijdje geleden heb proefgereden. Wel zat ik bij de schouders wat krap maar dat is wel op te lossen denk ik door wat lager te gaan zitten. Ik zat toen best rechtop en hoog voor mijn idee:
Probeer jij eens met een loden gewicht van 30-40kg uit diezelfde Mango te kruipen ;) Er zit nogal een gewichtsverschil tussen ons hè. Ik geloof dat Grrrrene ongeveer hetzelfde gebouwd was als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:03:
[...]

Probeer jij eens met een loden gewicht van 30-40kg uit diezelfde Mango te kruipen ;) Er zit nogal een gewichtsverschil tussen ons hè. Ik geloof dat Grrrrene ongeveer hetzelfde gebouwd was als ik.
:P meer gewicht is toch meer spieren of werkt dat niet zo :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Goed dat je het zegt, ik moet maar weer eens op de roeimachines gaan liggen om te kijken wat mijn vermogen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Ik las net iets over een poncho bij regen: niet handig... Ik heb dat vorigjaar noodgedwongen gedaan toen tijdens een lange geocache het flink begon te gieten.. en het fietst bijzonder beroerd. De wind komt onder de poncho en dan wordt je alsnog drijfnat en bovendien zie je niets meer.. Ik heb toen de poncho met beide handen vastgehouden (handen aan het onderstuur) en zo de boel strak getrokken maar zelfs dan komt er wind en dus water onder... ik geloof dat fietsen met paraplu nog handiger zou zijn...

Als je een echte die-hard in-de-regen-fietser bent zou je een streamer kunnen kopen (a 300euro?) die kan je makkelijk er afhalen bij droog weer.

Over het passen in de quest: een vriend van ons is ca. 1.95m lang en heeft normaal postuur (dus niet super smal) en die had toch een beetje een schoenlepel nodig om in zijn nieuwe Strada te passen. Maar het is begreep ik wel een kwestie van gewenning want na een paar keer oefenen ging dat zonder problemen... oftewel.. gewoon uitproberen en oefenen bij een proefrit in dronten.

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gister een hartslagmeter horloge gekocht en direct maar wat testjes mee gedaan.

Hartslag in rust: tussen de 50 en 53
Hartslag bij wat actie (zoals praten of computeren) : 60-65
Hartslag bij wandelen: 80
Hartslag bij fietsen, dat is natuurlijk waarom ik hem gekocht heb :

Bij 22 - 25km/u : rond de 130
Bij 25 - 30km/u : rond de 140
Bij 34km/u (harder heb ik niet gereden vandaag :+ ) : 150

volgens het horloge heb ik mijn rit naar werk van 4km gedaan in 9 minuut 13 en heb ik gemiddeld een hartslag van 132 gehad en maximaal een hartslag van 150 en 99 kcal verbrandt.

Volgens mij zijn dat nog best lage waardes, als ik de formule 220 - leeftijd hanteer die wikipedia aanhoudt dan kom ik op een maximale hartslag van 191. Nu las op ergens dat je op 80% van je maximale hartslag moet zitten om conditie op te bouwen en dat je tussen de 50% en 75% alleen vet verbrandt. (in mijn geval dus: 80% = 152 hartslagen en 75% is 143 hartslagen).

Volgens die redenering bouw ik dus geen enkele conditie meer op op de rit naar mijn werk en moet ik boven de 35km/u gaan fietsen om de conditie verder op te gaan bouwen. wat ik nu doe is puur vet verbranden :+ en ik heb al zo weinig :+

Nu klopt het denk ik wel want tot 35km/u gaat het me redelijk makkelijk af en daarna gaat het hard achteruit en trap ik maximaal ongeveer 45km/u. Dus ik weet nu wat mijn targets zijn. 35km/u en hoger opbouwen dus! 8)

[nerd mode]
Ook leuk om eens te berekenen hoeveel energiezuiniger ik ben dan wanneer ik met de auto ga:

Mijn auto rijdt de 4km ongeveer 1 op 10 omdat de motor nog koud is. Dat betekent 0,4 liter verbrandt voor een rit naar het werk. In een liter benzine zit 9.7Kwh energie volgens wikipedia. Als ik goed heb gerekend is dat 8340kcal energie, dus met 0.4 liter zit ik dan op 3336kcal. Ik heb op de fiets 99 kcal verbruikt dus dat is 33,7 keer zuiniger dan met de auto :P :*) omgerekend zou ik dan 1 op 337 gereden hebben :o :D

[/nerd mode]

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 19-08-2010 08:58 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zie http://www.cjsm.vlaandere...rainen/hartslagmeters.htm
voor meer info.

Metro2002 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 08:41:
Dus ik weet nu wat mijn targets zijn. 35km/u en hoger opbouwen dus! 8)
Deze denkwijze moet je dus eigenlijk volkomen afleren, en je targets in percentage max.hartslag zien, daarvoor meet je immers je hartslag. ;)

Ik ben overigens maandagochtend weer teruggekomen uit Zürich. We hebben ongeveer 1150km gefietst en eigenlijk geen problemen gehad, enkele daagjes regen maar verder perfect weer. Ja, 1 lekke band op het einde maar die heb ik niet geplakt, gewoon elke ochtend opgepompt en dan ging het wel.

Wel stikt het van de vakantiefietsers langs de Rijn, we dachten op andere fietsvakanties altijd dat het niet meer zo populair was, maar verre van. Wel waren we zo ongeveer de jongste vakantiefietsers, en sowieso de snelste. Sterker nog, we zijn maar drie keer ingehaald en dat waren wielrenners. Hulde voor de ligfiets, want aan onze conditie etc. zal het niet hebben gelegen.

Binnenkort zal ik de route en een verhaaltje posten op m'n website. :)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:01:
Zie http://www.cjsm.vlaandere...rainen/hartslagmeters.htm
[...]

Deze denkwijze moet je dus eigenlijk volkomen afleren, en je targets in percentage max.hartslag zien, daarvoor meet je immers je hartslag. ;)
:P ok ok , bedankt voor de link trouwens. Zo ff lezen :)

staat inderdaad ook iets wat ik zelf ook al wel bedacht had:

Zo is 30 km/u fietsen met een felle bries in de rug en op een vlak parcours een heel andere training dan 30 km/u fietsen met een strakke tegenwind en op een licht hellend parcours.

Dat klopt natuurlijk wel. Maar zal inderdaad proberen op hartslag te gaan trainen :)
Ik ben overigens maandagochtend weer teruggekomen uit Zürich. We hebben ongeveer 1150km gefietst en eigenlijk geen problemen gehad, enkele daagjes regen maar verder perfect weer. Ja, 1 lekke band op het einde maar die heb ik niet geplakt, gewoon elke ochtend opgepompt en dan ging het wel.

Wel stikt het van de vakantiefietsers langs de Rijn, we dachten op andere fietsvakanties altijd dat het niet meer zo populair was, maar verre van. Wel waren we zo ongeveer de jongste vakantiefietsers, en sowieso de snelste. Sterker nog, we zijn maar drie keer ingehaald en dat waren wielrenners. Hulde voor de ligfiets, want aan onze conditie etc. zal het niet hebben gelegen.

Binnenkort zal ik de route en een verhaaltje posten op m'n website. :)
Ben benieuwd ! klinkt leuk iig. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 19-08-2010 09:31 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Wat ik heb gemerkt van mijn hartslag is dat hij langzaam daalt bij gelijkblijvende inspanning. Net alsof ik na een minuut of 10 op ~160 slagen/min warm ben en wat efficiënter begin te werken. Ik kan later in de training in ieder geval een grotere inspanning leveren bij dezelfde hartslag (scheelt niet veel, maar wel wat).

Klinkt dat jullie bekend in de oren of ben ik gewoon raar?* :P

* Het een sluit het ander niet uit

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 19-08-2010 16:14 ]

• Aikon
  • Niet online
Je kent natuurlijk de warming-up, heb je dit ook na de 1e 20min bewegen?

Maar voor m'n gevoel kom je wel in een bepaald ritme op een gegeven moment, zo is een berg soms pure hel de 1e honderd meter en de daarop volgende kilometer enkel nog gigantisch afzien ;) Kan me voorstellen dat je dit in je hartslag kan aflezen.

• Tomino
Omdat foto's altijd leuk zijn:
Nederland is mooi! Top rondje gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4096/4906371350_efa9ddb998.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4073/4906262978_c7c303522d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4122/4905887933_8a666a30f6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4120/4906573280_506945a5f6.jpg

• nsa1984
maca schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:44:
Ik las net iets over een poncho bij regen: niet handig... Ik heb dat vorigjaar noodgedwongen gedaan toen tijdens een lange geocache het flink begon te gieten.. en het fietst bijzonder beroerd. De wind komt onder de poncho en dan wordt je alsnog drijfnat en bovendien zie je niets meer.. Ik heb toen de poncho met beide handen vastgehouden (handen aan het onderstuur) en zo de boel strak getrokken maar zelfs dan komt er wind en dus water onder... ik geloof dat fietsen met paraplu nog handiger zou zijn.
Klopt daarom wou ik ook een zelfbouw / naai poncho achtig iets maken. Een reguliere poncho zal inderdaad geen succes worden in verband met ballon effecten.
maca schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:44:
Als je een echte die-hard in-de-regen-fietser bent zou je een streamer kunnen kopen (a 300euro?) die kan je makkelijk er afhalen bij droog weer.
In alle eerlijkheid, te duur en bij stilstand (wat bij mijn woon-werk rit wel voorkomt) volkomen zinloos. Tijdens het rijden schijnt het inderdaad perfect te functioneren als gevolg van de lucht stroming die veel verder doorwerkt dan de streamer zelf doorloopt.
Metro2002 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 08:41:
[nerd mode]
Ook leuk om eens te berekenen hoeveel energiezuiniger ik ben dan wanneer ik met de auto ga:

Mijn auto rijdt de 4km ongeveer 1 op 10 omdat de motor nog koud is. Dat betekent 0,4 liter verbrandt voor een rit naar het werk. In een liter benzine zit 9.7Kwh energie volgens wikipedia. Als ik goed heb gerekend is dat 8340kcal energie, dus met 0.4 liter zit ik dan op 3336kcal. Ik heb op de fiets 99 kcal verbruikt dus dat is 33,7 keer zuiniger dan met de auto :P :*) omgerekend zou ik dan 1 op 337 gereden hebben :o :D

\[/nerd mode]
Kijk dat zijn de "weetjes" voor op de (lig)fiets, wat nu niet ecologisch verantwoord >:)
Aikon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:01:
[...]
Welkom terug ik hoop dat je een geweldige tijd hebt gehad, en de foto's en verhalen zie ik graag te gemoed, vooral ook omdat ik volgend jaar met mijn vriendin er op de ligfietsen vandoor wil gaan. Lekker touren, door Nederland of richting buitenland ben ik nog niet uit.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
nsa1984 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:26:

Kijk dat zijn de "weetjes" voor op de (lig)fiets, wat nu niet ecologisch verantwoord >:)
Als je een elektromotor had gebruikt kreeg je (met 100% efficient opgewekte energie) een verbruik van tegen de 1 op 2000 ;) Als je langzamer had gefietst met een elektromotor kun je dit zelfs oprekken tot 1 op 10k-20k.

... Maar je kunt ook overdrijven.

@tomino: heel gaaf!

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:30:
[...]

Als je een elektromotor had gebruikt kreeg je (met 100% efficient opgewekte energie) een verbruik van tegen de 1 op 2000 ;) Als je langzamer had gefietst met een elektromotor kun je dit zelfs oprekken tot 1 op 10k-20k.

... Maar je kunt ook overdrijven.

@tomino: heel gaaf!
Een elektromotor die brandstof verbruikt, que? :P

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ach, het is sowieso allemaal energie-equivalent. Grootverbruikers rekenen ook met toes (ton of oil equivalent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gister even flink het tempo opgejaagd en een wat langer stuk gereden met de hartslag als gids ipv de snelheidsmeter. Ik heb geprobeerd om in het 'ik-krijg-wat-meer-conditie-gebied' te gaan zitten. Dat blijkt mij op ongeveer een hartslag van 170 te liggen. Dan rij ik tussen de 28km/u en 35km/u, afhankelijk van de wind. Uiteindelijk de eerste rit afgerond met een hartslag van 160 gemiddeld en een maximale hartslag van 180 ( :o ) tijdens een sprintje :P

Toch mooi om te zien dat mijn hart redelijk rond die 170 bleef schommelen maar dat ik soms ook een klein beetje mezelf moest inhouden omdat ik van mezelf regelmatig de neiging had om het gas even open te trekken. Daar is die hartslagmeter weer erg handig voor :D

Daarna vriendin opgehaald en samen naar huis gefietst en ik vind het niet vreemd dat een laag tempo (20km/u) me weinig doet wantbij thuiskomst bleek ik die rit dat ik een gemiddelde hartslag had van 113 8)7 dan doet mijn lichaam dus niet veel meer dan net iets boven ruststand :+

@ Tomino: leuke foto's !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Conditie krijg je juist met een lage hartslag, rond de 70% ofzo, in jouw geval dus 140bpm, en dat dan zo lang mogelijk. Hoe hoger hoe meer je je kracht/explosie gaat trainen. Ik vond conditietraining altijd erg moeilijk omdat je zo verdomd langzaam moet fietsen, ik wil altijd harder.

Ik zal thuis eens de exacte waardes opzoeken, heb er nog een boekje over liggen.

Zie ook:
http://www.sportboekenwinkel.nl/hartslagmeter.htm#bepalingHs
http://www.tacx.com/nl/ta...raining/Hartslagzones.dot

Het is een heel gedoe, met verschillende theorieën en formules en uitgangspunten. Best ingewikkeld allemaal, en het is alweer een tijd geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:42:
Conditie krijg je juist met een lage hartslag, rond de 70% ofzo, in jouw geval dus 140bpm, en dat dan zo lang mogelijk. Hoe hoger hoe meer je je kracht/explosie gaat trainen. Ik vond conditietraining altijd erg moeilijk omdat je zo verdomd langzaam moet fietsen, ik wil altijd harder.

Ik zal thuis eens de exacte waardes opzoeken, heb er nog een boekje over liggen.

Zie ook:
http://www.sportboekenwinkel.nl/hartslagmeter.htm#bepalingHs
http://www.tacx.com/nl/ta...raining/Hartslagzones.dot

Het is een heel gedoe, met verschillende theorieën en formules en uitgangspunten. Best ingewikkeld allemaal, en het is alweer een tijd geleden :)
Wat ik had gelezen is dat je tot 75% van je max alleen vet verbrandt en daarboven conditietraining doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hé, de cijfers zijn helemaal niet zo exact. Als je geen conditie hebt is elke inspanning van 30 minuten of meer conditietraining; alleen als je op de top van je equilibrium-conditie zit moet je harder en langer trainen om nog verbetering te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nja, tot 140bpm hoef ik nauwelijks wat te doen dus lijkt me niet dat mijn conditie daar erg van opknapt :P pas boven de 150bpm merk ik dat ik moeite moet gaan doen en me echt begin in te spannen :) bij 170 rij ik behoorlijk fijn, tegen het max aan maar wel wat ik lang kan volhouden dus dat lijkt me de goede target om op te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:55:
[...]

Wat ik had gelezen is dat je tot 75% van je max alleen vet verbrandt en daarboven conditietraining doet.
Vetverbranding en conditietraining kan prima samenvallen vziw.
ssj3gohan schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:02:
Hé, de cijfers zijn helemaal niet zo exact. Als je geen conditie hebt is elke inspanning van 30 minuten of meer conditietraining; alleen als je op de top van je equilibrium-conditie zit moet je harder en langer trainen om nog verbetering te zien.
Nee tuurlijk, maar ze zoveel mogelijk volgen is wel het handigste. Ik heb het dan ook niet over een klein verschil: 170 of 140bpm is flink wat, ook voor niet-topsporters.
Metro2002 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:12:
Nja, tot 140bpm hoef ik nauwelijks wat te doen dus lijkt me niet dat mijn conditie daar erg van opknapt :P pas boven de 150bpm merk ik dat ik moeite moet gaan doen en me echt begin in te spannen :) bij 170 rij ik behoorlijk fijn, tegen het max aan maar wel wat ik lang kan volhouden dus dat lijkt me de goede target om op te rijden :)
Juist, bij (basis)conditietraining heb je het idee dat je niks uitvoert, dat is het vervelende ervan. En dat zou dan ook nog het grootste deel van je trainingen moeten zijn.
Zodra je echt moeite moet gaan doen (en geen gesprek meer kan voeren zeg maar), train je kracht, logisch ook eigenlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Aikon op 20-08-2010 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:13:

Juist, bij (basis)conditietraining heb je het idee dat je niks uitvoert, dat is het vervelende ervan. En dat zou dan ook nog het grootste deel van je trainingen moeten zijn.
Zodra je echt moeite moet gaan doen (en geen gesprek meer kan voeren zeg maar), train je kracht, logisch ook eigenlijk.
Maar zó hard ga ik dan nog niet hoor. Ik kan op die snelheid prima nog een gesprek voeren ed maar ik moet me wel wat meer gaan concentreren. Vraag me af , als ik nu dan inderdaad bij 170 krachttraining doe en bij bv 150 (mijn normale rustig-aan tempo) duurtraining, wat ik dan het beste kan doen als ik sneller wil gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je trouwens serieus bezig gaat zijn met krachttraining of hoge belasting is het waardevol om een combinatie-kadans-krachtmeter te installeren (ik weet niet precies wat die dingen kosten, maar ik dacht in de buurt van 300 euro bij tacx). Het gebeurt namelijk op eigenlijk elke fiets wel heel gemakkelijk en is volledig te voorkomen - overbelasting en bad practice wat betreft warming-up en cooling-down. Zeker als je van jezelf al langer (en dus zwaarder) bent maak je je knietjes heel snel stuk. Mountainbikers in Oostenrijk doen welgeteld vier jaar over het volledig onbruikbaar maken van hun benen (en gaan dan dood aan een sporthart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Kadansmeter is simpel met een standaard fietscomputer te maken met een bepaalde wielomtrek erin. Krachtmeter is een ander verhaal natuurlijk.

Maar ik zou een boekje over hartslagtraining kopen, kan je wel een ISBN nummer geven, en dan zelf bepalen in hoeverre je dat wilt volgen. Maar dan weet je iig de theorie goed, zo heb je ook nog melkzuur, korte en lange spiervezels en ga maar door. Als je weet hoe je benen/lichaam werkt voorkom je al gezeur, en voel je eerder aan hoe en wat.
Metro2002 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:18:
[...]

Maar zó hard ga ik dan nog niet hoor. Ik kan op die snelheid prima nog een gesprek voeren ed maar ik moet me wel wat meer gaan concentreren. Vraag me af , als ik nu dan inderdaad bij 170 krachttraining doe en bij bv 150 (mijn normale rustig-aan tempo) duurtraining, wat ik dan het beste kan doen als ik sneller wil gaan :P
Sneller gaan is uiteraard het doel van de profwielrenner, en dus trainen zoals zij, vooral lange duurtrainingen op achterlijk lage snelheid. Veel plezier ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Aikon op 20-08-2010 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:33:

Sneller gaan is uiteraard het doel van de profwielrenner, en dus trainen zoals zij, vooral lange duurtrainingen op achterlijk lage snelheid. Veel plezier ;)
:') thnx.

Zal me iig nog even verder inlezen ;) maar ik hoef het ook weer niet heel professioneel aan te pakken ofzo :P wil gewoon een beetje erop letten dat ik niet té diep ga en als ik op hartslag rij let ik wat minder op mjin teller, en dat is bij mij een goed iets aangezien ik vaak mezelf moet bewijzen tegenover de fietscomputer. (nee, niet onder de 30, nog even wat harder trappen etc :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:13:
[...]

Vetverbranding en conditietraining kan prima samenvallen vziw.
Klopt, het is een bekend misverstand dat je onder een bepaald percentage van je maximale hartslag vet verbrandt en boven een bepaald percentage conditie opbouwt. Volgens m'n fitnessbegeleider verbrand je in het "conditiegedeelte" procentueel minder vet dan in het ververbrandingsgedeelte, maar in absolute zin is het veel meer. Je houdt dat trainen met hogere hartslag alleen minder lang vol. Maarja, als ik het een uur volhoud, ben ik wel klaar met trainen hoor, dan begin ik me te vervelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Sterker nog, volgens mij overlapt het elkaar zelfs grotendeels. Als je hartslag stijgt begin je meer en meer suikers te verbranden, tot enkel suikers (of eigenlijk ATP) bij een krachtexplosie. En na een minuut of 90 matige inspanning schakelt je lichaam vrijwel helemaal over op vetverbranding.

En als je nou enkel veel spiermassa kweekt, dan verbruik je de gehele dag meer energie met alles wat je doet, wat is dan het handigste? :P

Persoonlijk wil ik nog wel eens 2 of 3 uur fietsen achter elkaar, maar bijv. fitness dat heb ik eigenlijk aan het begin al wel gezien, maar zeker na 45min.

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 20-08-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Net naar Spijkenisse op en neer geweest (vanuit Schiedam) en gelijk 2 nieuwe records neergezet. Eigenlijk per ongeluk omdat ik te laat was :+ maar ok. Heb ook de beneluxtunnel iets vaker gedaan dan de bedoeling was :P ik rij naar spijkenisse, denk o shit ben iets vergeten. Niet zo handig als je net de beneluxtunnel uitrijdt :+ dus ik weer terug en daarna weer richting spijkenisse. Door dat ik wat was vergeten was ik te laat dus moest ik in 35 minuten naar spijkenisse rijden. En : jawel: gelukt :P ondanks een openstaande brug en ondanks de hele weg tegenwind!

Terugweg ging nog sneller omdat ik meewind had : 30 minuten 8)

Snelheden: heen gemiddeld 26km/u, terug gemiddeld 26,5 km/u :P

en MAN wat is het heet zeg. Heb direct maar even gedouched toen ik thuis kwam, was echt doorweekt :r
Aikon schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:34:
Sterker nog, volgens mij overlapt het elkaar zelfs grotendeels. Als je hartslag stijgt begin je meer en meer suikers te verbranden, tot enkel suikers (of eigenlijk ATP) bij een krachtexplosie. En na een minuut of 90 matige inspanning schakelt je lichaam vrijwel helemaal over op vetverbranding.

En als je nou enkel veel spiermassa kweekt, dan verbruik je de gehele dag meer energie met alles wat je doet, wat is dan het handigste? :P

Persoonlijk wil ik nog wel eens 2 of 3 uur fietsen achter elkaar, maar bijv. fitness dat heb ik eigenlijk aan het begin al wel gezien, maar zeker na 45min.
Dat van die suikers en vetten was volgens mij inderdaad de reden. Als je veel energie NU nodig hebt (omdat je bv een sprintje trekt of harder fietst dan je eigenlijk kan) dan pakt je lichaam iets wat snel kan verbranden: suikers. En als je langdurig op een wat trager tempo fietst dan pakt je lichaam iets wat langzaam verbrandt: vetten.

vanavond nog even naar Vlaardingen fietsen, dan kom ik ook direct over de 100km voor deze week aan fietskm's :)

[ Voor 42% gewijzigd door Metro2002 op 20-08-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Voordeel van suikers is ook dat je ze zonder zuurstof kan verbranden, maar per gewicht hebben ze veel minder energie dan vet. En je hebt er simpelweg maar een kleine voorraad van, van vet heb je altijd zat voorraad, ook met een normaal gewicht.

Voor een sprint heb je nog een derde brandstof (ATP), hier heb je ongeveer 5 sec - of misschien 8 ofzo als je echt hebt getrained daarop - voorraad van. Handig met gewichtheffen bijv.

Nah ja, er zit iig een hele wetenschap achter. Erg interessant op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Veruit het vervelendste is als je een stukje fietst van bijv. 10-15km waarin je net door al je suikers heen brandt, maar de vetverbranding nog niet opgestart is. Dan stop je en zit je echt in limbo: supervermoeid gevoel, honger en dorst tegelijk...

Irritant genoeg is het stukje rijswijk-delft wat ik naar de universiteit rijd precies zo lang. Dus altijd wat suiker meenemen, of ver omrijden, anders gaat het niet goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Persoonlijk heb ik die omschakeling nooit gemerkt, wel dat m'n suikers op zijn. Vreselijk, binnen 15min ben je dan opeens helemaal futloos, pak je een muesli reep ben je 5 min. later ook weer het mannetje. Ik denk dat ik ook gewoon te hard fiets om voldoende te hebben aan die vetverbranding, en ik verbruik sowieso veel energie, als in: ik eet heel veel en komt nooit veel aan.

Maar 10-15km door je suikers? Ik heb dat na ongeveer 90min, en dat is vziw ook de gemiddelde suikervoorraad v/e mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Waarschijnlijk komt dat doordat ik dan gemiddeld (oid?) een uur of anderhalf al niet gegeten heb, en dus al een deel suikers heb verbrand, en dan de rest nog eens ga opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb dat vaak na een uurtje fietsen ongeveer. Even wat eten en het is over. Heb je niks bij je? dan is het echt heel erg vervelend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Boekje waar ik het over had: Trainen met de hartslagmeter (ISBN 9043810088).

10 euro http://www.studieboekenma...ties-druk-1/9789043810081

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:12:
[...]

Klopt, het is een bekend misverstand dat je onder een bepaald percentage van je maximale hartslag vet verbrandt en boven een bepaald percentage conditie opbouwt. Volgens m'n fitnessbegeleider verbrand je in het "conditiegedeelte" procentueel minder vet dan in het ververbrandingsgedeelte, maar in absolute zin is het veel meer. Je houdt dat trainen met hogere hartslag alleen minder lang vol. Maarja, als ik het een uur volhoud, ben ik wel klaar met trainen hoor, dan begin ik me te vervelen ;)
Trainen? Daar doe ik niet aan. Ik ga gewoon lekker een eind fietsen. Binnen 100 kilometer trap ik gewoon stevig door, daarboven ga ik wel op m'n hartslag letten en hem toch binnen bepaalde grenzen proberen te houden.

Maar ik vind het wel erg lastig om mezelf met anderen te vergelijken. Niet vreemd ook omdat mensen verschillen. Maar de verschillen zijn soms wel heel erg groot.

Sommigen rijden normaal tempo van 38 km/h met een Quest met een hartfrequentie van 120. Als ik met 120 BPM trap kom ik amper vooruit. Laat mij maar lekker zo rond de 150 stampen, dat is een hartfrequentie waarop ik rustig 100 kilometer kan rijden.

Om nog even op de opmerking van Grrrrrene terug te komen over het zakken van de hartslag. Ja, als ik een fors eind ga rijden heb ik aan het einde van de rit ook dat ik dezelfde snelheid kan rijden met een lagere hartslag (bijvoorbeeld aan het begin starten met 150 BPM en eindigen met 145 BPM ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dat van die hartslag die lager wordt dat heb ik niet echt gemerkt nog maar heb dan ook nog geen énorme afstanden gefietst.

Vandaag een fietsbril gekocht (in de aanbieding zelfs :o ) en gister een regenbroek. Dus ik ben weer helemaal regenproof :*) Laat de herfst maar komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag mijn nieuwe bril en regenpak eens uitgeprobeerd (het regende toch, je moet wat he :+ ) en het blijft allemaal heel aardig droog moet ik zeggen. Moet er wel bij vermelden dat ik op mijn gewone fiets ben gegaan ivm plasjesvorming op de jas op de ligger :P
die bril is wel een uitkomst! Heerlijk dat je geen water in je ogen krijgt , geeft ook gelijk veel minder het 'verzopen katje' gevoel :)

edit: vanavond nog even creabea geweest. Mijn fiets niet gemoderniseerd maar juist verouderd :+

Ik heb op mijn dingo een dynamo en ouderwetse dynamo koplamp gemonteerd :P weet niet of de dingo ooit standaard met een dynamo geleverd was maar het vereiste wat knutselwerk om het goed te krijgen :+

foto's:

Koplamp: (Basta Horizon):

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3222.jpg

Dynamo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3223.jpg

en aan:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3225.jpg

Nou weet ik niet of ik het zo hou. Voordeel is dat ik altijd licht heb als ik fiets, nadeel is de iets mindere lichtopbrengst en het feit dat ik geen licht heb als ik stil sta. Bovendien heb ik voor het achterlicht nog altijd een batterijen LED lampje. Dat plus het feit dat het natuurlijk wel iets zwaarder trapt (al valt het mee met deze dynamo) maatk dat ik nog twijfel of het een blijvertje is of niet. Maargoed, ben weer een avond bezig geweest zullen we maar zeggen :P

[ Voor 57% gewijzigd door Metro2002 op 23-08-2010 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Die dynamo ziet er netjes uit, maar je bent je bewust dat er linkse en rechtse dynamo's bestaan? Dan had je niet zo hoeven klooien met dat metalen stripje voorbij de dynamo ;-)

Of je dynamo verlichting wilt gebruiken, is een persoonlijke keuze. Als het niet in de weg zou zitten voor je batterij verlichting zou het een mooie backup zijn voor het geval dat je ooit eens zonder spanning komt te staan, aan de andere kant wanneer gebeurd dat nu? Die reflector achterlichten gaan bijna eeuwig mee (plus minus 2 jaar en daarvoor zijn ze doorgaans wel gesloopt :)) en voorlicht moet je gewoon braaf elke week / na elk gebruik opladen :)

PS ik vind reelichts betrouwbaarder dan de ouderwetse dynamo met bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

reelights zijn inderdaad een mooie oplossing, alleen geeft het te weinig licht om zelf ook wat mee te kunnen zien. En wat ik vooral belangrijk vind is de zichtbaarheid vanaf de zijkant ivm rotondes ed.
Die dynamo ziet er netjes uit, maar je bent je bewust dat er linkse en rechtse dynamo's bestaan? Dan had je niet zo hoeven klooien met dat metalen stripje voorbij de dynamo ;-)
Hoe had ik het dan vast moeten zetten? Dit was de enige plek op de hele fiets waar er uberhaupt iets op het frame zat om een dynamo aan vast te zetten, en zoals je ziet was dat al niet erg handig :+

[ Voor 76% gewijzigd door Metro2002 op 24-08-2010 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 06:55:
reelights zijn inderdaad een mooie oplossing, alleen geeft het te weinig licht om zelf ook wat mee te kunnen zien. En wat ik vooral belangrijk vind is de zichtbaarheid vanaf de zijkant ivm rotondes ed.

[...]

Hoe had ik het dan vast moeten zetten? Dit was de enige plek op de hele fiets waar er uberhaupt iets op het frame zat om een dynamo aan vast te zetten, en zoals je ziet was dat al niet erg handig :+
Ik vermoed dat het probleem is dat je het verschil tussen rechtse en linkse dynamo's niet kent.
Linkse dynamo's zijn de klassieke dynamo's, die monteer je links op de voorvork en kantelen naar rechts om op de band te komen, rechtse dynamo's werken uiteraard precies omgekeerd (dat is vaak ook het enige verschil).
Nu komt echter de truc, op jouw ligfiets zit de dynamo montage plaats aan de linkerzijde op de achtervork aan de achterzijde van vork (gezien in de rijrichting van de fiets). (dat het montagepunt op de achtervork zit, doet er dus niet toe.)
Omdat het montagepunt van de voorkant naar de achterkant op de vork (in de rijrichting gezien van de fiets) geplaatst is, draait de dynamo kantel functie om, waardoor je om de dynamo goed gemonteerd te krijgen. Links in plaats van een linkse een rechtse dynamo nodig hebt.

Zelf doe ik vaak even kijken welke kant uit de dynamo moet kantelen om de band te raken, terwijl ik het montage punt de rijrichting laat bepalen. Dus als het montagepunt achter de vork zit (in de normale rijrichting van de fiets), dan rijd ik voor mij gevoel even naar achteren en als dit aan de voorkant zit rijd ik even normaal.

Dus samenvattend, je had op je ligfiets een rechtse dynamo rechtstreeks op dat dynamo montage punt kunnen monteren. Die rechtse dynamo zou keurig naar binnen gekanteld zijn en op je band geland.
Ik blijf echter nog steeds vinden dat je een mooi oplossing hebt gevonden om een linkse dynamo op een montagepunt voor een rechtse dynamo te monteren.

Wat betreft reelichts ja daar heb je zelf inderdaad niks aan, maar het stukje zichtbaarheid is wel prettig. Verder zijkanten (van je banden/wielen) dienen netjes voorzien te zijn van reflectie wat wel oplicht als er een grote auto met koplampen aankomt. Bovendien kom je elkaar meestal "scheef voor of achter" tegen, en dan kun je die reelichts weer prima zien.

[ Voor 7% gewijzigd door nsa1984 op 24-08-2010 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:48:
[...]

Ik vermoed dat het probleem is dat je het verschil tussen rechtse en linkse dynamo's niet kent.
Linkse dynamo's zijn de klassieke dynamo's, die monteer je links op de voorvork en kantelen naar rechts om op de band te komen, rechtse dynamo's werken uiteraard precies omgekeerd (dat is vaak ook het enige verschil).
Nu komt echter de truc, op jouw ligfiets zit de dynamo montage plaats aan de linkerzijde op de achtervork aan de achterzijde van vork (gezien in de rijrichting van de fiets). (dat het montagepunt op de achtervork zit, doet er dus niet toe.)
Omdat het montagepunt van de voorkant naar de achterkant op de vork (in de rijrichting gezien van de fiets) geplaatst is, draait de dynamo kantel functie om, waardoor je om de dynamo goed gemonteerd te krijgen. Links in plaats van een linkse een rechtse dynamo nodig hebt.
Verdomd, nooit geweten. Even op internet gezocht en inderdaad :o ik had me een hoop moeite kunnen besparen 8)7 weer wat geleerd vandaag.
Ik blijf echter nog steeds vinden dat je een mooi oplossing hebt gevonden om een linkse dynamo op een montagepunt voor een rechtse dynamo te monteren.
Thnx :P

Over verlichting gesproken. Ik ga denk ik toch weer over op batterijverlichting (nog even sparen :+ ) maar dan wil i khet wel gelijk goed doen.

Ik twijfel momenteel over deze:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/art3287.jpg

De Sigma Pava. 25 lux maar wel lange brandtijd. (ca 70 euro)

deze:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/productimage_3gzSRpPHdGXZAkOslKy4_standard.jpg

Sigma Mirage Evo + Evo X-Pro , 10 lux of 60 lux maarrrrrr wel losse accu (onhandig? ) en halogeen dus minder lange brandtijd. (ca 105 euro) maar wel mooi :9 :9~

of deze:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/art1184.jpg

Sigma Powerled Black, 90 lux maar schijnt een vrij smalle beam te hebben en geen enorm lange levensduur op batterijen. (ci 75 euro)

en deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/thumbnails/10/95/th/280/dpvnuipv.jpeg

Busch & Mueller IQ voor rond de 80 euro.
Iemand ervaring met een van deze lampen?

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 24-08-2010 17:52 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Stil hier :P

Vanavond dacht ik even mijn kettingbuizen schoon te maken. Ik had op een ander forum gelezen dat je makkelijk een doek om de ketting kon doen en dan erdoor heen kon trekken. Nou je raadt het al natuurlijk: die zat vast 8)7 dus ik de ketting er maar af gehaald en de buizen los gehaald en zo schoongemaakt. Ik wil de boel weer in elkaar zettten breekt het stukje van mijn kettingpons af waarmee de ketting op zijn plaats gehouden wordt |:( dat werkt erg prettig maar niet heus :(

Daarna waren de ty-reps op en kon ik de buizen niet vastzetten bij het geleidewiel :/ dus ik nog snel naar de bouwmarkt om ty-repjes te halen en klaar is Metro2002. 8)

iets wat 5 minuten had moeten duren heeft uiteindelijk 3 uur geduurd :+

En ik heb nog een kleine mod uitgevoerd om mijn mp4 speler vast te kunnen zetten op mijn fiets. Ik had deze houder al een keer gemaakt voor mijn fiets voor mijn telefoon (die ik voor navigatie gebruik)

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3226.jpg

met telefoon:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2111.jpg

mijn mp4 speler die ik nu heb voorzien van een vastklik dopje (volgens mij was het een dopje van iets uit de auto :+ ) dat precies past in de houder :9

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3227.jpg

in de houder:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3228.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3229.jpg

Multifunctionele houder >:)

Kan alleen niet tegelijk navigeren en mp4 speler luisteren maargoed :P

Qua verlichting ben ik er denk ik wel uit: de Busch & Mueller IQ gaat het worden, volgende maand bestellen :9

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 26-08-2010 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Een stiekem elfje fluistert mij in het oor dat die HTC ook best mp3 bestandjes kan afspelen hoor ;)

Verder wat betreft jouw verlichting vraag. Ik heb zelf met de aanschaf van een tweedehande fuenda Calypso onderstuur een "power-led ls 600" (fabrikant trelock) in handen gekregen. Gaan 5 AA's in die met de meegeleverde lader oplaadbaar zijn, maar ook met een reguliere (snel) lader. De lamp is een ledje en ik ben bijzonder tevreden over de lichtbundel, ik kan gemakkelijk 40 tot 60 meter verderop de verkeersborden aflezen, en zie ze nog veel verder oplichten.

Ik heb een iets nieuwer broertje ervan bij rose voor plus minus 70 euro zien, staan en mocht deze sneuvelen dan zal ik zeker een nieuwe overwegen (ondanks de prijs).

Dan ook nog even over de ketting buizen reinigen. Dat is inderdaad niet het leukste klusje, ik heb ooit ergens de tip gelezen om een smal reepje stof (3*8cm) door een grote schakel te wurmen en dan de ketting met het reepje stof rond te draaien. Het reepje stof functioneert min of meer als veger en duwt een hoop (vaste) rotzooi de buizen uit. Eventueel een keer herhalen met een nieuw reepje stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
En vergeet tijdens het ronddraaien van het reepje stof door de kettingbuizen niet de kettingbuizen vast te houden!!!! Zeker bij velomobielen is dat een goed idee want niemand zit te wachten op een kettingbuis die zich verplaatst heeft tot rond het voorblad :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bij mij was het lapje stof dus iets te dik en kwam klem te zitten :+
en ja ik weet dat mijn htc ook mp3's kan afspelen maar ik offer niet graag de accu van mijn telefoon op voor muziek en daarnaast is de bediening niet handig (ik heb graag echte knoppen tijdens het fietsen om in te drukken, geen touchscreen )

Snap trouwens niet dat er voor velomobielen nog steeds kettingen gebruikt worden, waarom geen lichte cardanas die volledig afgeschermd ligt. Dat kan een velomobiel leven mee zonder onderhoud lijkt me, of is dat zoveel zwaarder?

Merk wel dat de fiets nu een stukje lichter trapt nu de buizen schoon zijn. :)

Iemand hier trouwens wel eens gereden in de Go one evolution velomobiel? Ziet er imho ook erg goed uit :9

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/evo4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/evo2.jpg

:9

[ Voor 48% gewijzigd door Metro2002 op 27-08-2010 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Een cardanas is best een eind inefficienter, zeker op een ligfiets. Bovendien moet je dan persé naafversnellingen gebruiken .En een velomobiel is doorgaans al een zwaar apparaat, dus ze hebben liefst een zo licht mogelijke afmontage.

In principe zijn cardanassen goed mogelijk, maar niemand heeft het nog echt serieus opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik weet dat er een zelfbouwer een fiets met cardanas heeft gemaakt. Er bestaat dus in ieder geval wel één ligfiets met cardanas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het begin is er iig dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ff googlen en ik vind zelfs commerciële modellen:

http://www.pyora.fi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Metro2002 schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:36:
[...]
....
Sigma Powerled Black, 90 lux maar schijnt een vrij smalle beam te hebben en geen enorm lange levensduur op batterijen. (ci 75 euro)

....
Iemand ervaring met een van deze lampen?
Ja ik rij s' avonds met de Sigma Powerled rond.
bevalt goed, ik rij met de accupack rond. meestal volstaat middenstand.

http://www.renewable-ener...lplezier-aan-de-ligfiets/
daar heb ik wat foto's etc. gepost.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

In de prijsklasse tot 100 euro zou ik absoluut weer voor een Ixon IQ gaan. Die Sigma's hebben op papier goede cijfers maar een hele krappe scherp afgetekende bundel. De IQ heeft een lichtbeeld dat een beetje lijkt op dat van een autokoplamp: scherp afgetekent aan de bovenkant om geen tegenliggers te verblinden en naar onderen steeds breder uitwaaierend om ook strooilicht in de berm te krijgen.

Op stikdonkere wegen durf ik rustig 35 te rijden zonder angst voor rotzooi op de weg of onaangekondigde slingers. De weg voor je is echt mooi verlicht, óók de niet retroreflecterende delen. ;-)

http://www.bumm.de/index-e.html?docu/lichtvergleich-e.htm

[ Voor 12% gewijzigd door TwOkkie op 28-08-2010 02:03 . Reden: URL met lichtbeelden, kun je het verschil met NielsTN's Sigma zien. ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag gekeken voor een lamp en uiteindelijk is het deze geworden:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/frontimagemediaimagescyclingSBXPro2010products_666x500PR100487_v1_m56577569830690823_dot_pngbmjpg.png

Link fabrikant

Een pro bikegear lamp met een 1 watt luxeon LED erin en 4 oplaadbare AAA batterijen die je via de lamp kan opladen :)

Het licht wat dit ding geeft... fenominaal! Zeker in vergelijking met mijn oude basta comet IV pro. Als het gewenst is wil ik wel een paar vergelijkingsfoto's proberen te maken, maar het is echt een wereld van verschil. Ook mooie spreiding van het licht, geen zielig klein bundeltje maar echt een forse bak licht :9

Deze lamp was overigens maar 53 euro!

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 28-08-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ziet er netjes uit en een stuk compacter dan mijn huidige. Foto's worden altijd gewaardeerd, en als je kunt vertellen wat voor batterijen erin gaan vind ik dat ook wel leuk om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

foto's :

basta comet iv pro:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3237.jpg

Pro bike gear 1w LED: (4x AAA batterijen)

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3238.jpg

Filmpje:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Z1kj01LTkZk]

Geen commentaar over mijn mooie badkamer 8) :+

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 28-08-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Heb een stukje gepost over de trip naar Zurich (overigens niet door mij geschreven):

www.ligfietsvakantie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

coole reisverhalen :D krijg gelijk zin om ook op fietsvakantie te gaan als ik dat zo lees :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Aikon schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 21:18:
Heb een stukje gepost over de trip naar Zurich (overigens niet door mij geschreven):

www.ligfietsvakantie.nl
Tof, ben jij btw degene die Rianne kent van de 4 heren? Zonee, never mind ;)
En rondje nederland, is zéker aan te raden zoals je je afvraagt in de laatste zin van je post @ zurich. Maybe doe ik volgend jaar wel mee! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik ken Rianne wel, maar ben niet degene die je bedoeld, dat is mijn reisgenoot van deze trip (en vele andere plekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:12:
Dit klopt niet helemaal. Wat jij het conditiegedeelte noemt is juist het gedeelte waarmee je kracht en explosiviteit traint. Conditie bouw je op met lange duurritten op een lage hartslag.

Wat wel klopt is dat men vroeger dacht dat je op lage hartslag meer vet verbrandt dan op hoge hartslag, en dat (b)lijkt nu onjuist te zijn.
Metro2002 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 07:35:
Snap trouwens niet dat er voor velomobielen nog steeds kettingen gebruikt worden, waarom geen lichte cardanas die volledig afgeschermd ligt.
Of een riemaandrijving, dat is al een stuk schoner en onderhoudsvriendelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:14:
[...]
Wat wel klopt is dat men vroeger dacht dat je op lage hartslag meer vet verbrandt dan op hoge hartslag, en dat (b)lijkt nu onjuist te zijn.
Heb je daar meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:17:
[...]

Heb je daar meer informatie over?
http://www.vakantiefietse...inde-van-de-fietsketting/

Ik weet alleen niet of het werkt bij een ligfiets. En je hebt een Rohloffnaaf nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Geinig, Santos maakt sowieso erg mooie fietsen.

Maar ik bedoelde informatie over het vet verbranden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 14:16:
Geinig, Santos maakt sowieso erg mooie fietsen.

Maar ik bedoelde informatie over het vet verbranden ;)
Oh, ik dacht dat je die andere alinea had gequoot. :)

Hier even snel een (niet-wetenschappelijke) bron:
Research has now shown that higher intensity training in the range 65% to 75% of your maximum heart rate has a double benefit of burning fat while exercising and also during the recovery phase. Low intesity exercise results in little if any calories being used for recovery purposes. At the higher intensity the body also has a higher energy expenditure meaning more fat and more calories are burned, resulting in greater weight loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vanochtend was mijn hartslagmeter de weg kwijt, batterij is denk ik leeg. Heb nog wel reserve liggen dus ga ik vanavond maar even erin zetten.

Heb van het weekend nog deze gadget gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/a-solar-power-bag-grey-zonnecel.jpg

Zonnepaneel dat een 1800mA accuutje oplaadt die je vervolgens weer kan gebruiken om je telefoon / mp3 speler ed mee op te laden :) heb ook al een batterijlader met USB aansluiting besteld om eventueel ook aaa batterijen mee op te kunnen laden die ik weer voor de fietsverlichting kan gebruiken :) Fijne aan dit zonnepaneel is dat het overal aan bevestigd kan worden, fietstassen, rugzakken ed. Paneel laadt de accu in ongeveer 5 uur helemaal vol en mijn ervaring tot nu toe is dat ie inderdaad behoorlijk rap oplaadt :D heb nu al de hele week al mijn electronische zooi opgeladen via dit ding en het gaat perfect :9 Erg handig voor kampeertrips per fiets ed d:)b

Vanochtend naar het werk weer lekker op dreef, 25km/u gemiddeld met een top van 34km/u en nog wat irritante scholieren voor me die niet opzij gingen na herhaaldelijk bellen dus het was even over met meneer de vriendelijke ligfietser >:) opzouten!

En mijn mooie aansluiting van mijn mp3 speler heeft het begeven ;( dus moet nu iets nieuws verzinnen, maar er is niet zoveel plaats meer op mijn stuur :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gister nog bijna doodgereden door een auto. Hij kwam me voorbij (ik rij op het fietspad, hij op de weg ernaast) en besluit op het allerlaatste moment dat hij geld moet opnemen en gooit zijn auto zonder te kijken, zonder richting aan te geven naar rechts op ongeveer een meter voor me zodat ik vol in de ankers moet. 8)7 Zulke mensen moeten echt per direct hun rijbewijs inleveren en de auto in de pletpers :(

Ook mijn achterlicht eens gemaakt, had tot nu toe zo'n klein smart lampje achter maar ik heb ook een reflector met 5 leds als achterlicht, zo' n ding:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/canvas.png

schakelaartje was kapot en de batterijen waren leeg. Schakelaar heb ik vervangen voor een degelijk wipschakelaartje en de batterijten uiteraard vervangen voor volle exemplaren en voila. Beter licht aan de achterkant! (5 vs 3 leds). Het kleine lampje neem ik uiteraard wel altijd als reserve mee (batterijen kan ik niet vervangen zonder gereedschap bij het grote achterlicht, niet handig als je ergens staat :X )

Als auto' s me nu nog niet zien in het donker zijn ze waarschijnlijk stekeblind :+ 8)

:P

[ Voor 49% gewijzigd door Metro2002 op 03-09-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ga binnenkort weer verder aan m'n fietsverlichting... beide ligfietsen gaan een 10W voorlamp en 2W achterlamp krijgen, van de meest efficiente types die ik kan vinden. Dat is dus het equivalent van een auto-koplamp voorop en een brommerlamp achter ;)

Veiligheid = verlichting+geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 13:03:
Ik ga binnenkort weer verder aan m'n fietsverlichting... beide ligfietsen gaan een 10W voorlamp en 2W achterlamp krijgen, van de meest efficiente types die ik kan vinden. Dat is dus het equivalent van een auto-koplamp voorop en een brommerlamp achter ;)

Veiligheid = verlichting+geluid.
10W voorlamp? En als je een efficient type wilt krijgen wordt dat een high powered LED. Dat is geen autokoplamp meer maar meer zo' n lamp wat ze in voetbalstadions gebruiken. :+ Denk dat je daar heel snel mensen mee gaat verblinden. Heb je wel eens een 1w LED gezien of nog erger: een 3w LED? Die geven al ziek veel licht. :P

En ga je batterij verlichting maken / kopen of iets met een accu of ga je voor een dynamo. Want met 12w aan vermogen mag je wel aardig wat batterijen meeslepen :P

Geluid heb ik al op mijn fiets: hij rammelt nogal >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 03-09-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Vraagje.. ik ga een half jaar naar het buitenland en dus niet fietsen.. ( snik)
Wat is het slimste voor je fiets..? Banden leeg? of juist beetje vol...? En andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tomino schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 14:31:
Vraagje.. ik ga een half jaar naar het buitenland en dus niet fietsen.. ( snik)
Wat is het slimste voor je fiets..? Banden leeg? of juist beetje vol...? En andere zaken?
Het slimste? Fiets meenemen :P

Ik denk dat je je banden gewoon opgepompt moet laten en dan ophangen als dat kan of op zijn kop zetten zodat je geen showroombanden krijgt :+ (al zal dat echt niet zo'n vaart lopen met een half jaartje)

Ik zou ze gewoon wegzetten en klaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb een aantal fietsen in de schuur hangen bij m'n ouders, al paar jaar. Doe er nooit wat aan, maar blijven prima. Fiets er sporadisch op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Ze zitten nu op 7 bar, ik zal er wat uitdoen en verder simpelweg ophangen, thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 14:04:
[...]

10W voorlamp? En als je een efficient type wilt krijgen wordt dat een high powered LED. Dat is geen autokoplamp meer maar meer zo' n lamp wat ze in voetbalstadions gebruiken. :+ Denk dat je daar heel snel mensen mee gaat verblinden. Heb je wel eens een 1w LED gezien of nog erger: een 3w LED? Die geven al ziek veel licht. :P

En ga je batterij verlichting maken / kopen of iets met een accu of ga je voor een dynamo. Want met 12w aan vermogen mag je wel aardig wat batterijen meeslepen :P

Geluid heb ik al op mijn fiets: hij rammelt nogal >:)
Ja, het is een LED (SSC P7) en ja, dat is ongeveer dezelfde lichtstroom (~900lm) als één autokoplamp. Maar het is ook ongeveer wat ik nodig heb om flink vooruit te zien. Ik heb een 1W en 4W voorlamp gehad op mijn M5, maar die waren eigenlijk net iets te underpowered. 1W zie je op een regenachtige dag al niet al te geweldig, en 4W verlicht de weg voor mij nog steeds niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 18:59:
[...]

Ja, het is een LED (SSC P7) en ja, dat is ongeveer dezelfde lichtstroom (~900lm) als één autokoplamp. Maar het is ook ongeveer wat ik nodig heb om flink vooruit te zien. Ik heb een 1W en 4W voorlamp gehad op mijn M5, maar die waren eigenlijk net iets te underpowered. 1W zie je op een regenachtige dag al niet al te geweldig, en 4W verlicht de weg voor mij nog steeds niet goed genoeg.
4W niet genoeg joh. Welke LEDS had jij dan? Dat zou echt ruim genoeg moeten zijn, tenzij je 's nachts gaat MTB'en met je flevobike in een donker bos ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Jep, daar is het ook voor; ik dimensioneer mijn verlichting op het worst-case scenario.

Waarom?

Because I can!

Pagina: 1 ... 8 ... 44 Laatste