Gister een hartslagmeter horloge gekocht en direct maar wat testjes mee gedaan.
Hartslag in rust: tussen de 50 en 53
Hartslag bij wat actie (zoals praten of computeren) : 60-65
Hartslag bij wandelen: 80
Hartslag bij fietsen, dat is natuurlijk waarom ik hem gekocht heb :
Bij 22 - 25km/u : rond de 130
Bij 25 - 30km/u : rond de 140
Bij 34km/u (harder heb ik niet gereden vandaag

) : 150
volgens het horloge heb ik mijn rit naar werk van 4km gedaan in 9 minuut 13 en heb ik gemiddeld een hartslag van 132 gehad en maximaal een hartslag van 150 en 99 kcal verbrandt.
Volgens mij zijn dat nog best lage waardes, als ik de formule 220 - leeftijd hanteer die wikipedia aanhoudt dan kom ik op een maximale hartslag van 191. Nu las op ergens dat je op 80% van je maximale hartslag moet zitten om conditie op te bouwen en dat je tussen de 50% en 75% alleen vet verbrandt. (in mijn geval dus: 80% = 152 hartslagen en 75% is 143 hartslagen).
Volgens die redenering bouw ik dus geen enkele conditie meer op op de rit naar mijn werk en moet ik boven de 35km/u gaan fietsen om de conditie verder op te gaan bouwen. wat ik nu doe is puur vet verbranden

en ik heb al zo weinig
Nu klopt het denk ik wel want tot 35km/u gaat het me redelijk makkelijk af en daarna gaat het hard achteruit en trap ik maximaal ongeveer 45km/u. Dus ik weet nu wat mijn targets zijn. 35km/u en hoger opbouwen dus!
[nerd mode]
Ook leuk om eens te berekenen hoeveel energiezuiniger ik ben dan wanneer ik met de auto ga:
Mijn auto rijdt de 4km ongeveer 1 op 10 omdat de motor nog koud is. Dat betekent 0,4 liter verbrandt voor een rit naar het werk. In een liter benzine zit 9.7Kwh energie volgens wikipedia. Als ik goed heb gerekend is dat 8340kcal energie, dus met 0.4 liter zit ik dan op 3336kcal. Ik heb op de fiets 99 kcal verbruikt dus dat is 33,7 keer zuiniger dan met de auto

omgerekend zou ik dan 1 op 337 gereden hebben
[/nerd mode]
[
Voor 17% gewijzigd door
Metro2002 op 19-08-2010 08:58
]