Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
BTW, wat doe je met je oude wiel? Ik heb mogelijk wel interesse in de spaken en uitvalnaaf namelijk

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 17:57

Metro2002

Memento mori

Eerst maar eens zien of ik het nieuwe wieltje erin gefriemeld krijg. (2 linkerhanden he :+ )
Daarna even kijken wat ik met het oude wiel doe. Als ik er niks meer mee ga doen dan mag je hem wat mij betreft hebben.

[ Voor 56% gewijzigd door Metro2002 op 23-07-2010 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 08:22:
[...]

Als een electromotor in een velomobiel bouwt krijg je met de nederlandse wet te maken. Zodra er een hulpmotor in zit mag je niet harder dan 25 km/u , dat is meestal de ondergrens die velomobisten rijden :P
Je mag dus met een fiets met hulpmotor niet harder dan 25 km/u, ook al staat de motor uit? De motor wil niet sneller draaien dan 25 km/u, maar als je hem uitzet kun je wel harder, hoewel de hulpmotor dan uitschakelt.

* Grrrrrene gaat dit eens uitzoeken, zou wel een domper zijn als het plan dat ik in m'n hoofd had niet blijkt te werken :X

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 23-07-2010 08:44 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

je mag niet harder dan 25km/u omdat je volgens de wet dan een electrische fiets bent ;) of de motor nou aan of uit staat maakt daarbij niet uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 23-07-2010 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Elektrische ondersteuning, op een ligfiets, op de vlakke weg is zo goed als onzinnig. Zwaar, duur en je gebruikt het nagenoeg nooit want je rijdt toch altijd tussen de 25 en 30. Het moet hard waaien om richting de 20 te gaan.

Het is nuttig bij hellinkjes en dat soort meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Is het niet zo dat de trapondersteuning geleidelijk moet afnemen tot 0 bij 25km/u? Er staat nergens dat je niet harder mag. Je moet alleen boven de 25 zelf trappen.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ligt helemaal aan de implementatie van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
TwOkkie schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 09:08:
Is het niet zo dat de trapondersteuning geleidelijk moet afnemen tot 0 bij 25km/u? Er staat nergens dat je niet harder mag. Je moet alleen boven de 25 zelf trappen.
Ik heb het dus even uitgezocht. Voor de wet heb je twee soorten elektrische aandrijving voor fietsen:

1. De fiets met elektrische aandrijving, zodat je niet meer hoeft te trappen. Deze staat gelijk aan de snorfiets en mag derhalve niet harder dan 25km/u. Voor deze fietsen geldt een verzekeringsplicht, dus er moet zo'n blauw plaatje op.

2. De fiets met elektrische hulpmotor. Deze motor levert alleen een kracht als je zelf ook trapt en schakelt zichzelf uit bij 25km/u. Deze "fietsen met hulpmotor" zijn voor de wet gewoon een fiets en volgens mij geldt voor een fiets geen maximum snelheid. De motor mag niet meer dan 250W leveren.

En ssj3gohan: ik bedoelde inderdaad alleen ondersteuning voor klimmetjes of eventueel accelereren. Beide gebeurt met snelheden < 25km/u, dus dat moet goed kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Een fiets is een bestuurder, en voor bestuurders gelden de snelheidsregels zoals aangegeven op borden. Je kunt bekeurd worden voor te hard fietsen, theoretisch, maar op de fiets is geen gekalibreerde snelheidsmeter verplicht dus wordt dit hoogstens gedaan als je echt gevaar veroorzaakt door het te hard rijden.

(dat even als aantekening bij 'geldt voor een fiets geen maximum snelheid')

Ik blijf erbij dat elektrische ondersteuning onnodig extra gewicht, geld en complexiteit geeft in NL. Of ben je van plan permanent in de ardennen rond te rijden?

Vrijwel alle implementaties beginnen pas tussen de 5 en 15 km/h bij te trappen trouwens, en de goedkope versies hebben ofwel flinke cogging (niet-smooth aandrijving) bij hoge koppels, kunnen niet genoeg gekoeld worden op een klimmetje (de motoren houden nog maar ~20-50% efficientie over bij dat soort toerentallen) of maken een hels lawaai (versnellingsbak in het wiel) in die gevallen. BionX is op zich een van de betere versies, maar ik ben eerlijk gezegd nog geen echt goede trapondersteuning tegengekomen die ik zomaar zou willen aanraden. Daarom raad ik het ook af behalve als het absoluut noodzakelijk is, want je zult in mijn ervaring in nederland sneller plezier hebben van een lichte fiets die weinig mankementen vertoont (stilstaan op een toertocht, brakke weersbestendigheid zoals Sparta ION, je fiets maar moeilijk een hekje over of een trap op krijgen) dan die drie heuveltjes op te klimmen.

Het leuke is dat ik om deze reden eigenlijk ook meer aan het nadenken ben over een eigen motorsysteem, ik ben alleen hopeloos in magnetisch FEMmen (enigszins absoluut vereist als je een motor wilt ontwerpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 09:47:
Een fiets is een bestuurder, en voor bestuurders gelden de snelheidsregels zoals aangegeven op borden. Je kunt bekeurd worden voor te hard fietsen, theoretisch, maar op de fiets is geen gekalibreerde snelheidsmeter verplicht dus wordt dit hoogstens gedaan als je echt gevaar veroorzaakt door het te hard rijden.

(dat even als aantekening bij 'geldt voor een fiets geen maximum snelheid')
Serieus? In dat hier ongetwijfeld bekende stukje "Blik op de weg" met die Quest die 60km/u op het fietspad doet, zegt een agent nota bene dat ze er niks aan kunnen doen als hij 60km/u rijdt waar je 50 mag. Ik denk dat ze alleen met artikel 5 kunnen zwaaien omdat zulke snelheden op het fietspad gevaarlijk _kunnen_ zijn. Zolang je netjes afremt als je tegenliggers krijgt of iemand inhaalt, is er niks aan de hand. En dan nog rijden buiten de bebouwde kom ook bromfietsen op het fietspad, dus dan kun je er vanuit gaan dat je sowieso wel met zo'n 50km/u door mag scheuren zonder bekeurd te worden.
Ik blijf erbij dat elektrische ondersteuning onnodig extra gewicht, geld en complexiteit geeft in NL. Of ben je van plan permanent in de ardennen rond te rijden?
Niet permanent, maar ik kan me goed voorstellen dat het grote gewicht ervoor verantwoordelijk is dat we alleen in Nederland, België en een deel van Duitsland en Frankrijk interesse zien in velomobielen. Op vlakke wegen is het helemaal geweldig, maar als je er een fietsvakantie in het buitenland mee wil houden, kom je onherroepelijk heuvels tegen en ik _denk_ dat de lol er dan snel af is (op de afdalingen na).
Vrijwel alle implementaties beginnen pas tussen de 5 en 15 km/h bij te trappen trouwens, en de goedkope versies hebben ofwel flinke cogging (niet-smooth aandrijving) bij hoge koppels, kunnen niet genoeg gekoeld worden op een klimmetje (de motoren houden nog maar ~20-50% efficientie over bij dat soort toerentallen) of maken een hels lawaai (versnellingsbak in het wiel) in die gevallen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar als dit allemaal zo is, lijkt het me ook niks :) Een lichte velomobiel is nog geen eitje om te maken, hoewel ik nog nooit iets heb ontworpen in die richting, dus ik kan er geen getallen aan verbinden. Om serieus gewicht te besparen zul je denk ik echt richting integratie van functies moeten, dus niet een slap kapje dat alleen aerodynamisch is, maar meer een monocoque design, waarbij de onderkant van de kap een structurele rol krijgt. Bij Velomobiel beginnen ze het te leren met de lichte Strada van 28kg, volgens mij is er nog wel wat te halen en is een Velomobiel van 25kg zeker mogelijk met een nieuw ontwerp.
BionX is op zich een van de betere versies, maar ik ben eerlijk gezegd nog geen echt goede trapondersteuning tegengekomen die ik zomaar zou willen aanraden. Daarom raad ik het ook af behalve als het absoluut noodzakelijk is, want je zult in mijn ervaring in nederland sneller plezier hebben van een lichte fiets die weinig mankementen vertoont (stilstaan op een toertocht, brakke weersbestendigheid zoals Sparta ION, je fiets maar moeilijk een hekje over of een trap op krijgen) dan die drie heuveltjes op te klimmen.
True, als je wat gewicht eraf kan halen: prima :)
Het leuke is dat ik om deze reden eigenlijk ook meer aan het nadenken ben over een eigen motorsysteem, ik ben alleen hopeloos in magnetisch FEMmen (enigszins absoluut vereist als je een motor wilt ontwerpen).
Ik heb nog nooit magnetisch geFEMd... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Grrrrrene schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 10:31:
[...]

Serieus? In dat hier ongetwijfeld bekende stukje "Blik op de weg" met die Quest die 60km/u op het fietspad doet, zegt een agent nota bene dat ze er niks aan kunnen doen als hij 60km/u rijdt waar je 50 mag. Ik denk dat ze alleen met artikel 5 kunnen zwaaien omdat zulke snelheden op het fietspad gevaarlijk _kunnen_ zijn. Zolang je netjes afremt als je tegenliggers krijgt of iemand inhaalt, is er niks aan de hand. En dan nog rijden buiten de bebouwde kom ook bromfietsen op het fietspad, dus dan kun je er vanuit gaan dat je sowieso wel met zo'n 50km/u door mag scheuren zonder bekeurd te worden.
Tsja, het verschil tussen theorie en praktijk. Bovendien was het in dat filmpje geloof ik een onafhankelijk fietspad van de weg; voor zover ik weet is het een groot grijs gebied wat je daar wel of niet mag. In de praktijk krijg je geen boetes, maar als bestuurder op de weg met een gekalibreerde snelheidsmeter mag je bekeurd worden. Op de fiets is die niet verplicht dus houden ze het bij artikel 5 (hoewel ik niet heb nagekeken wat dat precies inhoudt en dus gewoon jou napraat).
Niet permanent, maar ik kan me goed voorstellen dat het grote gewicht ervoor verantwoordelijk is dat we alleen in Nederland, België en een deel van Duitsland en Frankrijk interesse zien in velomobielen. Op vlakke wegen is het helemaal geweldig, maar als je er een fietsvakantie in het buitenland mee wil houden, kom je onherroepelijk heuvels tegen en ik _denk_ dat de lol er dan snel af is (op de afdalingen na).
Maar... hier gaan drie gedachten in mij rond:
- Als je in de bergen gaat fietsen, dan... zul je toch echt wat moeite moeten doen lijkt me. Het is geen forensenroute? Het is niet iets wat je MOET doen, het is een fietsvakantie, en genoeg mensen doen dit zonder enige vorm van ondersteuning.
- De rest van de tijd rijd je verplicht rond met nutteloos extra gewicht...
- Ik persoonlijk heb er veel meer aan om mijn conditie op peil te houden dan om ergens 5 minuten sneller te zijn. Ik krijg al te weinig beweging (ik zou het liefst een uur per dag willen fietsen, maar op m'n stage krijg ik dat helemaal niet voor elkaar)
Ik heb er geen ervaring mee, maar als dit allemaal zo is, lijkt het me ook niks :) Een lichte velomobiel is nog geen eitje om te maken, hoewel ik nog nooit iets heb ontworpen in die richting, dus ik kan er geen getallen aan verbinden. Om serieus gewicht te besparen zul je denk ik echt richting integratie van functies moeten, dus niet een slap kapje dat alleen aerodynamisch is, maar meer een monocoque design, waarbij de onderkant van de kap een structurele rol krijgt. Bij Velomobiel beginnen ze het te leren met de lichte Strada van 28kg, volgens mij is er nog wel wat te halen en is een Velomobiel van 25kg zeker mogelijk met een nieuw ontwerp.
BeWAW, 24kg. Moet wel bij gezegd worden: *niemand* bouwt zulke goede velomobielen als velomobiel.nl. De afwerkingskwaliteit is 10x beter. Deze belgen zijn van wat ik begrijp wel een van de betere velomobielbouwers (lopen ook rond op gentseliggers.net, o.a. Dries) maar de Quest en Strada zijn zeker de extra 4-9 kg waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Snelheid en fietsen, het blijft leuk. Ik heb het hier of elders op GoT al eens gezegd.
Ja, fietsers moeten zich ook aan de bebording houden met maximaal toegestane snelheid erop. Echter is er wel een groot verschil tussen bestuurders van gemotoriseerde voertuigen en die van fietsers. Voor de eerste groep geldt een beperking in de snelheid binnen en buiten de bebouwde kom. Dat is voor fietsers niet.
Ja, een fietser moet zich houden aan het bord 50 als hij de bebouwde kom binnen rijdt maar bij de eerst volgende zijweg/afslag wordt dat bord niet herhaald en mag de fietser in wezen zo hard rijden als hij wil (blijft wel staan dat hij z'n voertuig moet kunnen stoppen binnen de afstand die hij kan over zien en hij mag anderen niet hinderen/in gevaar brengen) terwijl de automobilist nog altijd maximaal 50 mag blijven rijden omdat hij binnen de bebouwde kom rijdt.

Wel geldt de snelheidsbeperking binnen de 30-km-zones voor fietsers en natuurlijk op (woon)erven.

Maar dan nog, als een agent je aanhoudt omdat je met je fiets bijvoorbeeld een bord 30 hebt genegeerd (bijvoorbeeld bij werk aan de weg), hij kan je moeilijk een prent geven voor te hard rijden omdat hij in z'n bonnenboekje geen bedragen kan vinden voor te hard rijdende fietsers. Dus wordt het inderdaad een artikeltje 5 ofzo zoals Grrrrrene aangeeft.

[edit]

Artikeltje 5 is de zogenaamde 'kapstokregel'. Daar kunnen ze alles aan hangen als ze geen specifieke dingen kunnen vinden. Artikel 5 spreekt dus over het niet in gevaar/hinderen van anderen.
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen
dat gevaar op de weg wordt (kan worden) veroorzaakt
of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden)
gehinderd.

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 23-07-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zojuist mijn wieltje opgehaald + wat reserve binnenbandjes en moet zeggen, ziet er goed uit. Shimano deore naafje erin en netjes gespaakt.
Nou maar hopen dat ie past :+

Zag onderweg nog een trike op de dakdragers van een auto voorbij komen en in Zwaag zag ik nog een trike rijden op het fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Het zat allemaal wel weer mee zeg maar niet heus. 8)7 ik had echt mijn dag niet. Eerst vergeet ik mijn velglint erin te doen waardoor de eerste binnenband PANG zei. velglint voor een 20 inch velg had ik niet liggen dus dan maar een 28 inch exemplaar op maat gemaakt en daarna nog een keer overheen gegaan met isolatietape.

Daarna liep ik te klooien bij het leven om de buitenband er om te krijgen (Schwalbe marathon plus, kreng van een band om op een velg te leggen :X enorm stug!) en dacht ik in mijn enthousiasme om een bandenlichter te gebruiken... Dat was dus binnenband nummer 2. Ik naar de winkel om nog 2 nieuwe banden te halen. Door een lompe actie prik ik OOK nummer 3 kapot maar die was nog te repareren :P :+ dus nu zit nummer 4 erin en zit alles eindelijk op zijn plek :P nummer 3 is geplakt en gaat mee als reservebandje.

Maar pff wat kan ik kwaad op mezelf zijn als het niet lukt |:( 'even' een band omzetten werd een avond durende operatie 8)7

Nog tips om te zorgen dat de bandenlichters niet direct je binnenband kapot prikken als je de buitenband loshaalt trouwens? :P ?

morgen maar eens kijken of de boel het allemaal houdt :D

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 23-07-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Niet te ver de bandenlichter tussen velg en band steken, steeds iets verder en kijken of hij al achter de bandrand grijpt :) Maar man o man, 4 binnenbanden nodig om een buitenband op je velg te leggen, dan heb je inderdaad je dag niet :D Wees blij dat je niet onderweg een band aan het plakken was :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Plastic bandenlichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Inderdaad ja, of van de ouderwetse metalen bandenlichters die mooi dun en rond afgewerkt zijn. Met die moderne veel te dikke en onafgewerkte sloopijzers uit Simson standaard-plaksetjes is het geen werken.

Veel plastic bandenlichters zijn iets te slap en gaan daardoor niet lang mee. Bijvoorbeeld die uit de - komt ie weer - Simson sportfiets-reparatiesetjes zijn - hoe zeg je dat netjes - redelijk afgestemd op het aantal plakkers dat in zo'n setje zit. Een product op maat van de wegwerpmaatschappij dus. De Specialized PryBaby is een voorbeeld van hoe het wel goed kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42
Het hangt een beetje van je velg af, maar je kunt banden lichten zonder banden lichters. Wat ik meestal doe is aan de overkant van het ventiel de band zo masseren en induwen dat de hieldraad naar het midden van de velg gaat waar het dieper is en dan kun je nadat je het wiel draait hem zo aan de ventielkant eraf trekken doordat er daar dan ruimte over blijft.
Iemand van velomobiel had er een mooi filmpje van gemaakt, maar ik kan het nu even niet vinden helaas.

Mijn Perfect Moirees 47-406 banden zijn vorige week overigens vervangen na 5500 km, niet onaardig, ik was van 4000 km uitgegaan. Ik reed ergens doorheen op weg naar het werk waarna er rechts zowel een gat in het loopvlak als in de wang was ontstaan, links was meer versleten dan rechts, dus heb ik ze maar beide vervangen. Gelukkig kon ik de band onderweg nog oplappen en terug naar huis rijden op lage druk. Toen maar de auto gepakt, vond ik wel een goed excuus :)

edit: overigens weet ik niet of dit truukje met elk type band kan, met eerder genoemde PM's, maar ook dunne smalle Kojaks kan het weet ik uit eigen ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door budi op 24-07-2010 11:03 ]

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
budi schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 11:02:
Het hangt een beetje van je velg af, maar je kunt banden lichten zonder banden lichters. Wat ik meestal doe is aan de overkant van het ventiel de band zo masseren en induwen dat de hieldraad naar het midden van de velg gaat waar het dieper is en dan kun je nadat je het wiel draait hem zo aan de ventielkant eraf trekken doordat er daar dan ruimte over blijft.
Dat scheelt inderdaad een stuk, ook als je bandenlichters gebruikt. De band aan de overkant van het wiel naar het midden knijpen / duwen, en dan met de handen elk aan een kant het wiel rondgaan en daarbij de band opduwen naar de plaats waar je de band gaat loshalen.
Ik reed ergens doorheen op weg naar het werk waarna er rechts zowel een gat in het loopvlak als in de wang was ontstaan, links was meer versleten dan rechts, dus heb ik ze maar beide vervangen. Gelukkig kon ik de band onderweg nog oplappen en terug naar huis rijden op lage druk. Toen maar de auto gepakt, vond ik wel een goed excuus :)
Ik heb voor zulke gevallen een lapje katoen bij me dat ik om de binnenband kan wikkelen (een beetje ruim er omheen, ongeveer de diameter van de buitenband aanhouden). Kun je keihard oppompen, en enkele honderden kilometers veilig mee rijden (zolang je het katoen niet naar buiten ziet bollen zit het goed).

[ Voor 64% gewijzigd door benoni op 24-07-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Je bedoelt die dingen die krom buigen bij een lastige band maar die het wel doen bij soepele banden die je ook wel probleemloos van de velg kan krijgen met de blote handjes?

* WFvN wil gééééén kunstof bandenlichters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 11:39:
* WFvN wil gééééén kunstof bandenlichters
Dan heb je nog niet met die Specialized PryBabies gewerkt. Helaas worden ze niet meer verkocht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Klopt, ik heb alleen ervaring met Tacx en Samson

[edit]
Ik ben van plan om morgen een rondje te gaan fietsen vanuit Zwolle. Echt een keer een route waarvan je denk ik wel met recht kan spreken over een rondje (de 'JE' misschien buiten beschouwing gelaten maar dat is persoonlijk)

Vers fruit gekocht (aardbeien, bananen en sinaasappels) waarvan een sapje gemaakt wordt met de sapcentrifuge. Dan de helft water erbij en een snufje zout. Lekker laten koelen in de koelkast vannacht. Een paar bananen gaan gewoon mee en nog wat kleine krentenbolletjes met suikerkorrels erin (boeren suikerbollen ofzo) als proviant.

De rit tussen huis en 'startpunt' is 10 kilometer dus heb ik morgen 200 kilometer in de planning. Zien of ik het vol ga maken of niet.

[ Voor 89% gewijzigd door WFvN op 24-07-2010 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

budi schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 11:02:
Iemand van velomobiel had er een mooi filmpje van gemaakt, maar ik kan het nu even niet vinden helaas.
Dat was iemand (Harry) van Ligfietsgarage Groningen:
YouTube: Kanaal van twilwel

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WTF... :D

Wanneer je tegen een Tukker zegt 'stippel eens een mooi rondje uit om te fietsen' had je zoiets kunnen verwachten natuurlijk... 8)7

Tof idee, en het is ook nog eens op een leuke manier uitgewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Afbeeldingslocatie: http://img827.imageshack.us/img827/4078/fuego10k.jpg

:+

Op naar de volgende 10k. Wat een heerlijk fietsje toch...

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Twokkie: feli!!

vandaag weer 1.000km erbij gereden/gelegen op mijn Stinger :)

Totaal nu 3.000km (and counting >:)

[ Voor 42% gewijzigd door NielsTn op 25-07-2010 13:54 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zo, dat viel even tegen. Gemiddelde van 24 km/h over 200 kilometer. Zoveel afslagen, forse aantallen smalle schelpenpaadjes zijn niet de plekken waar de velomobiel tot z'n recht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, er staat me toch weer een mooie flevobike te koop op marktplaats... helaas iets te ver weg, na wat heen en weer mailen blijkt de verkoper hem liever aan iemand in de buurt te verkopen.

* mux heeft een zwak voor flevobikes.

@WFvN: 24 km/h... ook nog wind oid? Je kruist toch tegen de 40 in dat ding?

[ Voor 13% gewijzigd door mux op 25-07-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Bar weinig wind verder. Kruisen doe ik doorgaans ergens tussen de 32 en 35 maar niet vandaag

[edit]

|:( Lijkt erop dat ik de O van Overijssel gereden heb met véél te zachte banden: voor 4 bar terwijl dat 6 moet zijn, achter met 3 terwijl dat 5 moet zijn. Dat wil wel snelheid kosten natuurlijk |:(

[ Voor 53% gewijzigd door WFvN op 30-07-2010 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nog enkele uren en dan ga ik op weg naar Zurich. De afgelopen twee weken nul km. geligfietst ivm vakantie en drukte, dus de voorbereiding is weer top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zurich of Zürich :P (Zurich is een bekende omkeerplek als je de afsluitdijk over fietst, google het maar) :P

Hé, is hier iemand in de omgeving van Schagen/Heerhugowaard/Anna Pauwlona/etc.? Ik zoek een ligfiets in de buurt, en ik vertrouw die zaak in Medemblik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
[quote]benoni schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 21:32:
Joh, dat is gewoon de naad van de velg. Als het goed is zit deze recht tegenover het gat van het ventiel.

Je moet een paar dingen controleren, omdat het er inderdaad uitziet dat de velg aardig versleten is:

Het blijft lastig om te zien of een velg versleten is, mijn tandem heeft nu voor de tweede maal (eigenlijk vier want de 1e vervangingsvelg gaf na een maand scheuren, lbs monteerde zonder problemen nieuwe velg. Toen deze op was een nieuwe velg erin, dubbel gebust alleen toen braken de spaken telkens aan de niet cassette kant bij de velg. LBS heeft toen ook een andere velg er in gezet) een nieuw achterwiel omdat de velgremmen de velg toch wel erg dun maakten.

Op
het wereldfietsersforum geeft M-geneering een methode hoe je kunt zien of de velg versleten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Goose schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 20:33:
Op het wereldfietsersforum geeft M-geneering een methode hoe je kunt zien of de velg versleten is
Mooi, en de foto's zijn ook wel herkenbaar :)

Ik heb zoiets ook wel eens gehad, onderweg ergens in Engeland. Ik wilde wat losgelopen spaken aandraaien, en toen merkte ik dat ik de spaaknippels dwars door de velg trok :X
Ik had een paar carrosserieringetjes bij me, daarmee kon ik het nog enigszins stabiel krijgen. Daarna heb ik bij de eerste de beste fietsenmaker een nieuwe velg er om laten spaken.
Het blijft lastig om te zien of een velg versleten is, mijn tandem heeft nu voor de tweede maal (eigenlijk vier want de 1e vervangingsvelg gaf na een maand scheuren, lbs monteerde zonder problemen nieuwe velg. Toen deze op was een nieuwe velg erin, dubbel gebust alleen toen braken de spaken telkens aan de niet cassette kant bij de velg.
Typisch. Misschien zat er iets te veel bewegingsvrijheid in de spaken van die kant ('paraplu effect')? Braken ze allemaal op dezelfde plek? Toch een slijtagegevoelige hoek ondanks de spaakbussen? Schijfremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Als ze bij de velgen breken zou ik eerder denken aan een foute set spaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het lijkt erop dat ik volgende week de trotse eigenaar ga worden (onder voorbehoud) van een...

... tweede tweedehands veel te goedkope opknapper-flevobike :)

Dit keer een flevoracer. Hij is er nog niet, het is nog even rommelen met het vervoer, maar ik hoop er vurig op. Die ga ik vervolgens dan proberen zo licht mogelijk te maken, hij zal veel gaan reizen. Ik ben een beetje met excel wezen stoeien en het komt erop neer dat ik de 12.5kg wel zou moeten halen, en als ik er 26" wielen in spaak misschien onder de 12kg. Ik zal er ongetwijfeld over bloggen en input vragen hoe het nog beter kan zonder veel meer geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
via marktplaats? Ik zag daar een opknappertje staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hmhm, die is het. Helaas niet helemaal een flevoracer (zitje en achterframe zijn net wat anders, lelijker ook...). Weet jij toevallig waar ik tegenwoordig nog een 'echt' polyester flevobike-zitje vandaan kan toveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Al gevraagd bij Tempelman ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zo, meer dan een maand verder maar ik heb m'n fiets naar Dronten gebracht voor reparatie. De schade-taxateur is akkoord gegaan met dat de hele fiets overnieuw gebeuren moet in verband met één krad door de lak. Dat is de ellende met die meerlagenlakjes, die zijn dus niet bij te spuiten.

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Krijg je de hele bestickering er dan ook opnieuw op? Of kan dat er zonder schade afgehaald worden voor het spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Nope, ook bestickering helemaal opnieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
One thing's for sure - als ik ooit een velomobiel ga kopen, ga ik er geen dure paintjob op doen.

(vergeet ajb deze post in het geval je me over een paar jaar op deze uitspraak wil wijzen terwijl ik een kekke €1000+ paintjob op mijn VM heb gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ach, doe je geen paintjob maar alleen bestickering zoals ik dan zit je ook al aan dat bedrag........

* WFvN slikt wel even bij de wetenschap dat het uiterlijk van de fiets dus 2000 euro gekost heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Maar nog is het lichtjaren goedkoper dan een auto :P mede door de verhouding koop/verkoopwaarde. Beter dit dan je auto verlagen, spinners erop, carbon motorkap, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik had bepaalde doelen voor ogen met de uiterlijke verandering van m'n fiets en ze zijn allemaal uitgekomen:
1) Onderscheidend van de rest (uniek)
2) Opvallende kleur
3) Contrasterende kleuren voor betere zichtbaarheid
4) Ook in het donker kunnen opvallen
5) Ontwapenend uiterlijk

Goed, ééééén doel is niet uitgekomen:
6) gemakkelijk bij te spuiten

Daar heb ik al heel wat over nagedacht. Makkelijkst was een oranje RAL-kleur. Alleen is dat oersaai en paste dat niet bij het uiterlijk. Vandaar dat ik er toch graag metallic in wilde hebben dus was ik op zoek naar een gemakkelijk te spuiten oranje metallic kleur. Maar uiteindelijk bleek de kleur die ik gekozen had toch niet zo makkelijk met voorkleur, transparante kleurlak en parelmoer erin. Blijkbaar heb ik een dure smaak.

Maar goed, ook tuners zullen bepaalde doelen voor ogen hebben met hun aanpassingen (hoewel ik persoonlijk het nut van strijkplanken achterop, kippengaas in de gril en uitgezakte motorkappen over de koplampen e.d. niet altijd begrijp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nou, ik ben weer een ligfiets(wrak) rijker, de flevoracer waar ik het eerder over had. De voordelen:

- Nieuw goedkoopheidsrecord: 35 euro.

De nadelen:

- Te zwaar :( Het frame alleen al is 7,8kg. Ik hoopte op de (niet-zelfbouw, dus fabrieksoriginele) net-iets-over-de-6 kg
- Het balhoofd is naar zijn moer. Dat zag ik al tijdens het ophalen, en daardoor is er wat van de prijs afgegaan. Dit is echt een major bummer, want het betekent dat ik de balhoofdbout zal moeten vastlassen, wat ervoor zorgt dat hij niet meer opvouwbaar is.
- Balhoofd is nylon-gelagerd... aargh! Als je ergens een fatsoenlijk lager wilt stoppen, is het daar.
- Trapas zit houtje-touwtje vast, zal ook gelast moeten worden.
- Hele afmontage is 5-speed jaren '80-meuk.

Het zal een gigantische klus worden om dit ding up-to-date en licht te krijgen. Morgen eerst maar eens proberen om hem fietsbaar te krijgen. Van daaruit kunnen we verder.

Goal: 12-13kg rijklaar gewicht. Liefst met Nexus 3V-naaf, maar vanwege het gewicht zal ik er waarschijnlijk een singlespeed van moeten maken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Oei, jij bent nog wel even zoet dus.....

Voor mij is het ook allemaal nog niet gemakkelijker geworden met de schade aan m'n Quest. Vandaag heb ik een belletje gehad van Velomobiel.nl. Ze zeiden dat overspuiten niet zo'n goed plan is. Meer lagen lak brengt een groter gewicht met zich mee maar een dikkere laag lak ook nog andere problemen. Neem daarbij in gedachten dat mijn fiets vermoedelijk ook al 6 tot 8 lagen lak heeft en daarmee eigenlijk al teveel.

De schade-expert is nu aan het kijken of een compensatie voor waardevermindering een optie is. Ben benieuwd wat daaruit gaat rollen. Maar overspuiten lijkt geen optie te zijn.

* WFvN houdt ook in gedachten dat volledig lakvrij maken van de fiets ook nog een mogelijkheid is maar wel een gruwelijk smerig karwei is waar Velomobiel zich niet meer aan gaat wagen

[edit]

Vandaag een retourtje (28,9 km) Zwolle-Dronten gedaan in een leenMango met 32 km/h gemiddeld en terug met m'n eigen Quemo maarliefst 34,7 km/h gemiddeld :D *O*

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 06-08-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
:S composiet lakvrij maken is niet alleen smerig maar ook nog best giftig (je weet nooit of je tot op de vezel doorschuurt, en als je dat doet krijg je een suspensie van microscopische rotvezels die overal in gaan zitten). Ik denk niet dat ze hun lamineer/spuitruimten daarvoor willen gebruiken, en eerlijk gezegd denk ik dat eigenlijk niemand dat zomaar wil. Nouja, zonder flink te dokken.

Het zal inderdaad ook flink wat wegen, per laag denk ik dat je wel 300-500g verder bent. Man, wat een ellende!

Ik heb overigens even zitten rekenen en ik moet echt flink gaan hakken in het frame om aan de 12kg te komen. Denk niet dat het gaat lukken. 13kg wordt al moeilijk genoeg. Een typische race-afmontage incl. 32-spaaks wielen is ~6-6,5kg, dus daarmee alleen al kom ik incl het huidige zitje en frame al op de 14-14.5kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 21:58:
:S composiet lakvrij maken is niet alleen smerig maar ook nog best giftig (je weet nooit of je tot op de vezel doorschuurt, en als je dat doet krijg je een suspensie van microscopische rotvezels die overal in gaan zitten). Ik denk niet dat ze hun lamineer/spuitruimten daarvoor willen gebruiken, en eerlijk gezegd denk ik dat eigenlijk niemand dat zomaar wil. Nouja, zonder flink te dokken.
Ooit gehoord van verfafbijt? Machtig mooi spul. Ik heb het ooit toegepast op de neus van m'n Alleweder om die lakvrij te maken. Probleemloos kwam alles eraf en bleef er een mooie, gladde neus over. Het geeft dus wel gesmeer maar allemaal in stroopachtige vorm. Wegwaaien doet het dus zeker niet.
Het zal inderdaad ook flink wat wegen, per laag denk ik dat je wel 300-500g verder bent. Man, wat een ellende!

Ik heb overigens even zitten rekenen en ik moet echt flink gaan hakken in het frame om aan de 12kg te komen. Denk niet dat het gaat lukken. 13kg wordt al moeilijk genoeg. Een typische race-afmontage incl. 32-spaaks wielen is ~6-6,5kg, dus daarmee alleen al kom ik incl het huidige zitje en frame al op de 14-14.5kg.
:|
Maar voor ligfietsbegrippen uit die tijd nog altijd niets om je over te hoeven schamen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Toch is het een beetje zielig: een racefiets van 10.6kg koop je al voor 650 euro, die heeft een frame van 1,6kg.....

En 'Super Light' versies van ligfietsen worden nog steeds boven de 12kg resp. 2000 euro verkocht. Dat komt natuurlijk ook doordat een ligfietsframe een buigframe is (en buigelementen nou eenmaal zwaarder zijn dan rod-elementen) maar het is alsnog zieligjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hóhó.... Challenge Fujin SL2 is dus 8,7 of mogelijk zelfs 8,2 kg!! Dus meer dan 2,5 kg lichter dan de fiets die jij noemt en dat is notabene 22,6% lichter!!! Maar goed, blijft je prijs wel staan.

Alleen vraag ik me wel af waar die fietsjes 650 euro gemaakt worden.....

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 06-08-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Giant maakt ze bijvoorbeeld, de Dash, de opvolger van de Rapid die een vriend van mij heeft (en dus 10.6kg weegt). Toch een van de top-4 merken in fietsen... Zijn ook absoluut geen slechte fietsjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Iets hoeft niet slecht te zijn om de vraag te mogen stellen waar het gemaakt is

Oorsprong kan van belang zijn in de prijs maar natuurlijk ook de afzetmarkt die bij 'normale' racefietsen véél groter is dan bij ligfietsen

[ Voor 54% gewijzigd door WFvN op 06-08-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

* Metro2002 is ook weer terug uit Zuid Frankrijk :P

Helaas 2 weken lang niet geligfietst. Had ik mijn fiets helemaal klaar voor vertrek gemaakt kwamen we er op het laatste moment achter dat de ligfiets gewoon téveel ruimte innam in de auto en dat ie echt niet op de twinny load pastte (die vervolgens ook weer niet op mijn auto paste 8)7 ) zodat ik met 2 hybride fietsen op pad ben geweest op een goedkope haak van de halfords :+ ..

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_0008.jpg

Uiteindelijk hebben we nog niet eens heel veel gefietst (vriendin houdt niet zo van berg op :+ )
maar ik heb wel 1 berg gefietst die ik van plan was, de mont ventoux. Gestart vanuit Bedoin:

Totale tijd in het zadel naar boven: 2 uur 15 minuten, tijd naar beneden: 45 minuten. (en KOUD :X brr) en ongeveer een uur aan stops naar boven want damn woman. Dat is een bitch van een berg! Stijgingspercentage van gemiddeld 9% en stukken van 11% (o.a. het laatste stuk uiteraard :+ ) en dat 22 km lang.

Ik ben vast besloten nog een keer met de ligfiets omhoog te gaan. Aangezien mijn vriendin hem ook nog een keer wil fietsen 'moet' ik toch nog een keer terug :)

wat foto's :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2933.jpg

Best steil:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2939.jpg

bevestiging dat je niet voor niks loopt te hijgen als een paard:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2943.jpg

eenzame fietser:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2936.jpg

En het komt maar niet dichterbij:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2959.jpg

Jeuj gehaald :P :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2966.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_2990.jpg

Ik moet zeggen: de Mont Ventoux viel echt onwijs tegen. Niet gedacht dat het zo'n zware beklimming zou zijn en mijn respect voor de renners in de tour is wel enorm gestegen. Loodzwaar maar wel de moeite waard. :*)

Deze week iig de ligfiets schade maar even inhalen :9

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 09-08-2010 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Mooi verhaal Metro2002. Ruim een kilometer afdalen lijkt me geweldig om 's te doen. Waaide het nog hard daar bovenop? Je staat toch op bijna 2km hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 10:40:
Mooi verhaal Metro2002. Ruim een kilometer afdalen lijkt me geweldig om 's te doen. Waaide het nog hard daar bovenop? Je staat toch op bijna 2km hoogte :)
Het viel erg mee met de wind maar ik ben er ook nog een keer met de auto op geweest en toen kon je nauwelijks blijven staan zo hard waaide het. En geloof me: als die klim al dramatisch was, de afdaling is nog véél enger. Voor je het weet rij je 60km/u en hoop je maar dat die paar blokjes rubber van een euro per stuk het houden. en het is echt MEGA koud, zelfs met jack aan. Was blij dat ik een helm op had hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:57
Zo, spullen ingepakt en vertrek morgen vanuit den haag voor een groot rondje nederland. Hostels, vrienden op de fiets en wat vrienden probeer ik via de afsluitdijk, naar friesland,groningen en dan afzakken naar het zuiden richting nijmegen en limburg.
zin in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Mocht je door Zwolle rijden en een Nemofiets tegenkomen, zwaai dan even ;)

[edit]
Of een verfgestripte Quest, mogelijk wit van kleur met wat krassen aan de zijkant.... die optie houd ik ook nog open bij de schadeafhandeling van m'n fiets.... overspuiten gaat hem niet worden omdat er al teveel lagen lak op zitten, die zullen er dus eerst af moeten voordat hij opnieuw gespoten kan worden.

[ Voor 68% gewijzigd door WFvN op 09-08-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zie op sommige ligfietsen zo'n SRAM Dualdrive systeem. Als ik het goed begrijp heb je dan een 3-speed naafversnelling gecombineerd met een 7/8/9-groeps achterderailleur? Heb je dan geen "last" van de hogere weerstand van een naafversnelling of valt dat bij dit systeem wel mee? Het grote voordeel lijkt me nml schakelen zonder trappen, handig als je 's bij het verkeerslicht bent vergeten terug te schakelen, hoewel dat op termijn een automatisme moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nee, 3V-naafjes merk je gewoon niet. Bij menselijke koppels is de efficientie ook gewoon heel goed, ver boven de 95%. Bij lage koppels zijn alle naafversnellingen vrij slecht ten opzichte van derailleurs (direct drive), maar daar heb je het efficientieprobleem niet omdat je op lage koppels doorgaans ook een laag vermogen levert.

Een groter nadeel van dualdrive is dat het relatief zwaar is (de naaf is geloof ik 1kg, tegen een normale Deore-naaf van 450g) en dus op een geveerde fiets het comfort ietsjes minder maakt, vooral met harde banden. Maar al met al: als je het overweegt, doe het gewoon. Het is 100x makkelijker om een 3x9 of 3x10-dualdrive te hebben dan een 3x9 of 3x10 voor/achterderailleur; niet alleen vanwege het schakelen bij stilstand maar ook omdat je kettinglijn voor en dus de mogelijkheden voor afscherming en kettinggeleiding veel beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, 'moet worden'. Maar toch loop je met een derailleur al vrij snel tegen aan dat je toch een keer vergeet te schakelen in bijvoorbeeld onverwachte schriksituaties maar ook wel in normale situaties waarin je afgeleid bent door één of ander (tenminste, is mij al vaker overkomen)

Maar ik heb bewust onze tweewielers voorzien van die dualdrives. Op m'n Alleweder had ik het ook zitten. Tja, liefst zo ik gaan voor volledig naafversnelling in de vorm van Rohloff alleen kost dat klauwen met geld. De Dualdrive is een goed apparaat. En tja, wat met die weerstand? Een beetje zachte banden hebben meer weerstand. Bovendien hebben de DualDrives ook een 1:1 verhouding (met dus 'geen' weerstand en volgens mij is dat de 3e versnelling.

Als ik ook nu weer een nieuwe tweewieler zou kopen, zou daar zeker iets met naafversnelling in komen. Liefst Rohloff maar anders is de DualDrive zeker een mooie optie.
Nog een voordeel van de DualDrive vind ik dat je dan ook geen voorderailleur nodig hebt waardoor je eventueel de mogelijkheid hebt om de ketting daar volledig af te schermen zodat je je broek schoon houdt.

Zomaar even wat afwegingen

* WFvN heeft geen aandelen

[edit]
Om aan te sluiten bij ssj3Gohan: dat gewicht klopt wel maar vergeet niet dat je doorgaans je voorderailleur laat valen. Dat betekent dus 2 voorbladen minder en een derailleur.

Bij mijn Fujin (26" achterwiel) heb ik voor een vrij klein tandblad van maar 38 tanden ofzo. Die is groot zat om ook bij 40 km/h nog normaal mee te kunnen trappen en dus is harder ook nog mogelijk.

[edit2]
Ik zit me te bedenken dat we hier al 4 fietsen met DualDrive hebben gehad. Eerst de Alleweder waar hij al in zat. Toen kwam een Optima Rider erbij. In verband met mijn goede ervaringen hebben we daar de voorderailleur afgehaald en een Dualdrive in het achterwiel gezet. Later een nieuwe Fujin en nieuwe Hurricane gekocht, beiden direct met DualDrive.

[ Voor 24% gewijzigd door WFvN op 10-08-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reacties heren, ik had verwacht dat een naaf meer weerstand zou geven, maar heb het nooit 1:1 kunnen vergelijken. Als ik dit zo lees is het inderdaad een must, want ik zou niet weten hoe ik in stilstand de juiste versnelling geschakeld krijg met een ligfiets. De afstand van trapas tot achteras is langer dan ik kan overbruggen in m'n eentje :o FF op de standaard dan misschien, maar ideaal is het niet inderdaad. Dan is dat dual drive toch leuker dan ik dacht :) Ik houd het in gedachten bij m'n zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nouja, een must zou ik het enkel op bijvoorbeeld een Flevobike noemen, omdat je daar eigenlijk heel lang redelijk instabiel bent bij wegrijden en het niet kunt hebben om in een te hoge versnelling te zitten. Op een stijve (niet-knikkende) ligfiets is het IMO minder noodzakelijk. Nuttig en comfortabel, natuurlijk, maar noodzakelijk niet.

In other news: mijn Flevoracer is alweer verkocht. Ligfietsen zijn blijkbaar flink in trek, want in een dag tijd krijg ik een klein tiental geinteresseerden... in een ligfiets in slechte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Die Flevoracer die je alweer 4 dagen in bezit had? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Jaja, ik doe lang met m'n projectjes :P

Ik ga nu maar weer verder met een eigen ontwerp, gezien ik een aluminiumlasser heb gevonden. Ondertussen kijk ik uit naar een andere tweedehands racer, maarja, die moet het goedkoopheidsrecord weer verbreken dus dat zal heel lastig worden. Project: zoek een flevoracer voor minder dan 35 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:52
Grrrrrene schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 15:23:
Bedankt voor de snelle reacties heren, ik had verwacht dat een naaf meer weerstand zou geven, maar heb het nooit 1:1 kunnen vergelijken. Als ik dit zo lees is het inderdaad een must, want ik zou niet weten hoe ik in stilstand de juiste versnelling geschakeld krijg met een ligfiets. De afstand van trapas tot achteras is langer dan ik kan overbruggen in m'n eentje :o FF op de standaard dan misschien, maar ideaal is het niet inderdaad. Dan is dat dual drive toch leuker dan ik dacht :) Ik houd het in gedachten bij m'n zoektocht.
Jouw zoektocht betreft alleen een dualdrive naaf? Dan kan ik binnenkort wel weer eens kijken of der eentje tussen de "dumpfietsen" zit. (werk binnen een reintergratie project waar we onder andere verbeurd verklaarde fietsen opknappen en verkopen) Zelf doen we helaas niks met die naven, en ze gaan dus redelijk vaak het oud ijzer in :'(

@Grrrrrene en ssj3gohan
Laat maar eens weten wat voor naven, ik zal dan eens rond snuffelen. Wat we hebben liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door nsa1984 op 10-08-2010 18:47 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Er zit goede handel in die meuk, je zou het op marktplaats moeten zetten. Ik heb ook wel interesse in allerlei naven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nee, mijn zoektocht betreft een lage ligfiets met achtervering, maar ik kom geregeld ligfietsen met dual drive tegen en vroeg me af of dat nou handig was of juist niet. Voorlopig ben ik alleen aan het oriënteren, omdat ik de fiets niet binnen kan stallen (geen ruimte voor en buiten onder een zeiltje roest hij, wat je ook doet). Zodra m'n vriendin een baan heeft en haar proeftijd door is, gaan we een huis kopen en zal er vast een schuurtje bij zijn (of ik bouw hem zelf) waar de fietsen in kunnen.

Ik denk dat mijn collega wel geïnteresseerd zal zijn in zo'n dual drive naaf, dus als je er een hebt liggen die je anders toch weggooit, houd ik me aanbevolen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 10-08-2010 18:28 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

vandaag weer voor het eerst in twee en halve week weer eens geligfietst. Gelukkig nog niet verleerd :+ Wel merk ik dat mijn ligfiets echt stukken zwaarder rijdt bij lagere snelheden dan mijn gewone rechtopfiets :/ Gelukkig maakt de houding en de mindere luchtweerstand veel goed maar het kan toch echt beter qua soepelheid.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, dat hoort niet hoor :P Het viel mij laatst juist op hoe zwaar al mijn ouders' fietsen fietsten, zelfs bij lage snelheid, en ook de fiets die ik net had gereviseerd (alles piekfijn perfect draaiend, etc.)

Is er wat mis met je fiets of is er wat mis met jou :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Niks mis met de fiets hoor, gister nog 38km/u als top op de teller gezet en 27km/u als gemiddelde over een rit van 20km :9 maar het valt me op dat het in beweging zetten van de ligfiets zwaarder gaat dan het in beweging zetten van mijn gewone fiets.

Komt misschien door het extra gewicht, mijn Dingo is niet bepaald een anorexia patient zeg maar :+ en ik merk wel dat de ketting wat extra weerstand heeft door de kettingbuizen en wellicht is mijn 3 speed versnellingsnaaf een beetje versleten. Ik weet het niet maar het viel me gewoon op eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is moeilijker om je voeten op de pedalen te houden, je bent sneller geneigd om je voeten te laten rusten ipv te trekken+duwen waardoor het zwaarder lijkt... maar dat zou gewoon aan je techniek moeten liggen en niet aan het principe van de ligfiets.

Gewicht van je fiets zou echt niet moeten uitmaken, als je een hele zware dingo hebt (20kg) versus een vrij lichte racefiets (10kg) zou dat een verschil van hoogstens 4W in rolweerstand moeten uitmaken.

Hé, ik duik meteen de techniek in als je dat soort dingen zegt!

BTW, gisteren kwam ik weer eens niet vooruit. Ik was redelijk doodmoe aan een terugreis van Leiden naar Den Haag begonnen en heb dit met het schamele gemiddelde van 20 km/h (plus pauze) afgerond :P En ook: zowel Durano als Monte Carlo bandjes doen het slecht in de regen, hoewel de durano het beter doet (ligt er waarschijnlijk ook aan dat hij nieuwer is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:25:
Het is moeilijker om je voeten op de pedalen te houden, je bent sneller geneigd om je voeten te laten rusten ipv te trekken+duwen waardoor het zwaarder lijkt... maar dat zou gewoon aan je techniek moeten liggen en niet aan het principe van de ligfiets.

Gewicht van je fiets zou echt niet moeten uitmaken, als je een hele zware dingo hebt (20kg) versus een vrij lichte racefiets (10kg) zou dat een verschil van hoogstens 4W in rolweerstand moeten uitmaken.

Hé, ik duik meteen de techniek in als je dat soort dingen zegt!
Mijn gewone fiets (jan janssen milenium) weegt rond de 15kg en mijn dingo gaat denk ik inderdaad wel richting de 20kg. Zal ook wel weer een kwestie van gewenning zijn denk ik maar telkens als ik op mijn jan janssen rij merk ik wel dat het soepeler rijdt allemaal. Is ook niet echt een goedkope fiets geweest. Componenten zouden redelijk vergelijkbaar moeten zijn (shimano deore vs shimano Sram X5 ) Maar ach, eenmaal op snelheid is de dingo vele malen beter :D
BTW, gisteren kwam ik weer eens niet vooruit. Ik was redelijk doodmoe aan een terugreis van Leiden naar Den Haag begonnen en heb dit met het schamele gemiddelde van 20 km/h (plus pauze) afgerond :P En ook: zowel Durano als Monte Carlo bandjes doen het slecht in de regen, hoewel de durano het beter doet (ligt er waarschijnlijk ook aan dat hij nieuwer is).
Dat heb je wel eens, van die dagen dat je niet vooruit komt :P Het hoeft niet altijd snel te gaan toch? Ik wou soms dat ik wat rustiger aan kon doen maar mijn gevoel zegt toch altijd: sneller!

Had gister wel een beetje last van pijn in mijn zij tijdens het ritje :( misschien iets te enthousiast begonnen :+

[ Voor 32% gewijzigd door Metro2002 op 13-08-2010 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:25:
Maar het gaat om het optrekken. Dan speelt niet alleen de 4W rolweerstand mee maar ook de massa bij de versnelling.

Stel: je trekt op met een bepaalde versnelling (in m/s² dus niet de overbrengverhouding) en de berijder is 80 kg. Dit betekent (nog even los van de rolweerstand want die gaat het verschil nog groter maken) dat fiets en fietser samen 90 kg zijn en dat ligfiets en fietser samen 100 kg zijn. De ligfietser is dus 11% zwaarder en moet dus ook 11% meer kracht leveren om dezelfde versnelling te krijgen. Vanwege de grotere rolweerstand van de ligfiets zal het dus nog een tikkie meer zijn dan 11% (geen idee hoeveel op dit moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, even doorrekenen:

11% meer gewicht, laten we zeggen dat we naar de 36 km/h willen optrekken. Als fietser kun je gemakkelijk met 1 m/s^2 optrekken, dus dit doen we in 10s. Dan is de kinetische energie aan het einde (0.5*m*v^2) 4500 vs 5000J, oftewel in die 5 seconde moet er 450 resp. 500W geleverd worden.

Ja, dat voel je inderdaad wel.

Hm, ik ben nu gewoon met lineaire meuk aan het rekenen. Meer massa = lineair meer vermogen/langere optrektijd, klaar.

Ik moet maar eens 30kg afvallen en een ligfiets van 10kg maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Die 30kg afvallen mag ik ook wel, al is het maar voor de "stroomlijn" :P Als m'n spieren dan zo blijven als ze nu zijn, zou dat helemaal geweldig zijn :D (Ik vraag me af hoe iemand die liposuctie heeft gehad dat ervaart :o).
WFvN schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:23:
[...]

Maar het gaat om het optrekken. Dan speelt niet alleen de 4W rolweerstand mee maar ook de massa bij de versnelling.

Stel: je trekt op met een bepaalde versnelling (in m/s² dus niet de overbrengverhouding) en de berijder is 80 kg. Dit betekent (nog even los van de rolweerstand want die gaat het verschil nog groter maken) dat fiets en fietser samen 90 kg zijn en dat ligfiets en fietser samen 100 kg zijn. De ligfietser is dus 11% zwaarder en moet dus ook 11% meer kracht leveren om dezelfde versnelling te krijgen. Vanwege de grotere rolweerstand van de ligfiets zal het dus nog een tikkie meer zijn dan 11% (geen idee hoeveel op dit moment)
Dat is ook precies de reden dat je het vooral bij lage snelheden merkt, dan speelt nml je frontale oppervlak nog geen echt grote rol. Ik heb me altijd verbaasd over hoe makkelijk iemand in een Quest of Mango een tussensprintje trekt, maar dat is eenvoudig te verklaren als je bedenk hoeveel minder de luchtweerstand van invloed is op een Quest bij 35km/u :)

[ Voor 71% gewijzigd door Grrrrrene op 13-08-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 14:10:
Die 30kg afvallen mag ik ook wel, al is het maar voor de "stroomlijn" :P Als m'n spieren dan zo blijven als ze nu zijn, zou dat helemaal geweldig zijn :D (Ik vraag me af hoe iemand die liposuctie heeft gehad dat ervaart :o).
[...]

Dat is ook precies de reden dat je het vooral bij lage snelheden merkt, dan speelt nml je frontale oppervlak nog geen echt grote rol. Ik heb me altijd verbaasd over hoe makkelijk iemand in een Quest of Mango een tussensprintje trekt, maar dat is eenvoudig te verklaren als je bedenk hoeveel minder de luchtweerstand van invloed is op een Quest bij 35km/u :)
Klopt :) Dat maakt het ook leuk als je een racefietser inhaalt en die wil vervolgens aanhaken of mogelijk zelfs inhalen. Hoewel de fiets zwaarder is, zit je bij snelheden boven de 30 km/h heerlijk in het gebied waarbij je voordeel hebt van je stroomlijn. En laat het verschil in effectiviteit in vergelijking met een normale fiets nou ook nog eens kwadratisch toenemen met de snelheid >:)

Maar helaas tref ik maar weinig van die fietsers die willen aanhaken. Op mijn woon-werk-route weet ik één persoon die echt weet wat fietsen is. Alleen heb ik hem nog maar 2x getroffen. Maar het was vast dezelfde persoon gezien beide keren de stevige fietser eindigde bij de deur van de brandweerkazerne. Verder ontmoet ik sporadisch iemand die het wel leuk lijkt om aan te haken.

Helemaal is het wel leuk als je wel iemand treft die stevig door wil sprinten. Dan moet ik toch echt wel stevig doorbijten om te lossen, wat maar niet lijkt te willen lukken. Maar dan ineens........ zomaar POEF, weg. Hij moet moeite blijven doen om de snelheid vast te houden en tja, daar komt vlot een einde aan bij snelheden van 50 km/h voor de meeste racefietsers (ik ga echt de strijd met de profrenners niet aan :+ ) en tja, stoppen met trappen op een normale fiets of in een Quest is echt en weeeeeereld van verschil. Voor mij lijkt het net alsof hij dan ineens in een dikke bak blubber rijdt, zo vlot verdwijnt hij dan in m'n achteruitkijkspiegels terwijl ik dan rustig nog zeker meer dan 100 meter door kan rollen en dan nog lang niet stil sta.

Maar om weer wat technischer te gaan rekenen.... Het leuke aan de Quest is dat het ding zo efficiënte vorm heeft dat het absoluut weer zinnig is om ijverig te zoeken naar banden met een lagere rolweerstand omdat die laatste factor weer een significant aandeel is in de totale weerstand (in tegenstelling tot normale fietsen waarbij de luchtweerstand juist overduidelijk de overhand heeft bij snelheden boven de 30 km/h)

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 13-08-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sommige mensen hebben volgens mij ook niet door dat ze een natuurtalent zijn in fietsen. Kom op mijn woon-werk verkeer route ook vaak 2 personen tegen die allebei echt fors doorfietsen. 1 vrouw die vaak als kruissnelheid 30km/u aanhoudt en een man die ook toch een leuke 28-29km/u op de klok zet. Maar dan wel op hybridefietsen met hun broodtrommeltje achterop :+

Ik merkte van de week dat het boven de 30km/u inderdaad de wind is die je de nek omdoet. Je voelt gewoon dat de wind je tegen aan het houden is en boven de 35km/u moet je helemaal fors je best doen om nog wat sneller te gaan :X
Ik vraag me af of een open trike of lowracer wat dat betreft makkelijk te rijden is aangezien die vaak nog een stuk lager zijn dan mijn fiets.

[ Voor 34% gewijzigd door Metro2002 op 14-08-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik kwam vanochtend (~1130) in Delft een roeifietser tegen, helaas zag hij mij niet. Is dat nu iemand van hier (twokkie oid?) of iemand anders. Het is vziw de enige roeifietser in delft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 11:52:
Ik merkte van de week dat het boven de 30km/u inderdaad de wind is die je de nek omdoet. Je voelt gewoon dat de wind je tegen aan het houden is en boven de 35km/u moet je helemaal fors je best doen om nog wat sneller te gaan :X
:)

Vanmorgen even 93 km gefietst. Ik heb ook de Zuidweg en de Nieuwe Zuidweg tussen 't Harde en Wezep (goed, ergens op de weg tussen Heerde en Wezep komt hij uit) genomen. M'n fiets bleef hellinkje af zelfs boven de 50 km/h nog uit zichzelf versnellen (maar bijtrappen ging nog vlotter en was daarom leuker :+ )

De luchtweerstand op een normale ligfiets is al beduidend beter dan die van een normale fiets maar een Quest doet er nog heel wat bovenop qua efficientie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik probeer zo'n Quest (naja, waarschijnlijk Strada of Mango ivm wendbaarheid) voor mezelf te verantwoorden volgend jaar. Eigenlijk is dat een koud kunstje als je je bedenkt dat het OF een 2e auto OF een velomobiel zal worden (vriendin gaat ook werken). Voor mij is dat een no-brainer, dan maar geen 2e auto :P

Hoe krap is dat instapgat van een Quest eigenlijk, WFvN? Ik vraag me af of ik daar tussen pas met m'n schouders, als ik zo zie hoe sommige wat "smallere" mensen in een Quest of Mango zitten :o

* Grrrrrene wil 's gaan proefrijden in Dronten binnenkort. Dan weet ik of ik er überhaupt voor moet gaan sparen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 14-08-2010 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik pas er niet in (1.88 - dat gaat nog wel - maar met m'n breedte is het niet leuk, en eruit komen met mijn gewicht... Nouja, vraag budi maar :+)

IMO is de quest een prachtig staaltje van techniek, maar verre van een universeel bruikbare velomobiel. Ik weet ook niet of je meteen aan de 6k+-velomobielen moet gaan denken, waaorm niet een allewedertje proberen? Je gaat er hoogstens een paarhonderd euro op achteruit als hij niet bevalt, terwijl je op een quest bij een deuk meteen... nou, WFvN, hoeveel duizend euro kunt afschrijven?

En oh trouwens, fiets vs. auto: absolute no-brainer, welke uberluxe dure fiets je ook neemt. Fiets is altijd goedkoper voor woon-werk.

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 14-08-2010 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42
Ik zou inderdaad ook aanraden om een probeer-Alleweder te nemen, staan er best een hoop te koop op sites als Marktplaats en Speurders. Mocht je ooit van plan te zijn in de buurt van Bussum te komen, mag je ook wel een keertje er in rijden als je dat wil in mijn Alleweder of Quest. Maar eigenlijk kun je beter een proefrit maken in Dronten bij Velomobiel en daarnaast bij Alligt in een Alleweder, wordt het tenminste nog een beetje op je maat afgesteld.
Bij ssj3gohan was ik trouwens in 1e instantie vergeten om de schouder-versmal blokjes weg te halen, maar daarna toen was het nog vrij smal voor hem. Uitstappen uit een Quest is ook wel een bepaalde techniek, misschien was ik ook niet helemaal duidelijk in mijn uitleg ;)

Vandeweek werd nog ik nog toegeschreeuwd door wat jonge meiden: "Meneer! Respect voor uw fiets!" Zoiets had ik nog niet eerder gehoord, kunnen sommige Marokkanen wat van leren, ik doel dan uiteraard alleen op diegenen die je wel eens hoort klagen over gebrek aan respect. Misschien ook maar een velomobiel voor hun? :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:24:
Hoe krap is dat instapgat van een Quest eigenlijk, WFvN? Ik vraag me af of ik daar tussen pas met m'n schouders, als ik zo zie hoe sommige wat "smallere" mensen in een Quest of Mango zitten :o
Tja, wat is breed en wat is smal?

Lengte mag in ieder geval tot 2 meter geen probleem zijn. Qua breedte? Ik ben niet breed en heb daarom behoorlijk dikke blokken schuim naast m'n schouders zitten om de ruimte tussen schouder en body van de fiets op te vullen.
* Grrrrrene wil 's gaan proefrijden in Dronten binnenkort. Dan weet ik of ik er überhaupt voor moet gaan sparen ;)
Dat is denk ik nog wel het belangrijkste: ga er gewoon in zitten (om te meten of het past) en probeer de fiets
ssj3gohan schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:41:
Je gaat er hoogstens een paarhonderd euro op achteruit als hij niet bevalt, terwijl je op een quest bij een deuk meteen... nou, WFvN, hoeveel duizend euro kunt afschrijven?
Lastig verhaal en dat is nog niet geheel afgerond dus ga ik nog even niet in op deze vraag als je het niet erg vindt (en al vind je het wel erg....:+ )
En oh trouwens, fiets vs. auto: absolute no-brainer, welke uberluxe dure fiets je ook neemt. Fiets is altijd goedkoper voor woon-werk.
Dat ligt er maar net aan.

Mijn woon-werk-route is maar 12,5 kilomter. Ik moet wel heeeeel wat jaren fietsen om de kosten van m'n fiets eruit te krijgen (met m'n auto die op die rit vermoedelijk 1:12,5 rijdt ofzo)

Maar goed, dan kijk ik alleen naar brandstof. Onderhoud (beurten die vaker moeten gebeuren als ik de auto zou nemen in plaats van de fiets) heb ik niet meegenomen in het verhaal. Ook afschrijving niet. En ook eventuele abonnementen op de sportschool zijn niet meegerekend. En als je dat zowiezo al niet zou doen (zoals ik), dan is een onbetaalbaar stukje gezondheid/conditie ook niet meegerekend. (5 jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik, zoals vandaag, gewoon onvoorbereid even 100 kilometer zou fietsen met alleen een 0,5L flesje cocacola mee als proviant)
En als je besluit om de fiets 100% in plaats van de auto te nemen,dan heb je met een paar jaar de fiets wel terug verdiend (ervan uitgaande dat je daadwerkelijk géén auto bezit in plaats van de fiets)

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 14-08-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hé, Grrrrrene had het over een tweede auto vs. fiets; dan moeten de volledige autokosten worden meegenomen. Gezien een dure kwaliteits-ligfiets (denk Hase, M5, Velomobiel.nl, de highenders zeg maar) aanschaf misschien wel 3000+ euro is, maar tweedehands nog gemakkelijk 70% van zijn nieuwprijs opbrengt (in het geval van velomobiel.nl vaak >100%) heb je nagenoeg geen afschrijving. Operationele kosten zijn ook te overzien (enkele honderden euro's per jaar) dus je rijdt effectief gemakkelijk onder de 5ct/km, all inclusive. En als je een fietsvergoeding krijgt ben je al helemaal gauw thuis.

edit: overigens moet je nu niet denken dat ik kosten als primair argument voor alternatief woon-werkverkeer geef; de beste motivatie is nog steeds je gezondheid en het gigantische verschil in energie dat fietsen ipv auto/OV-rijden naar het werk je geeft.

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 14-08-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:50:
Hé, Grrrrrene had het over een tweede auto vs. fiets; dan moeten de volledige autokosten worden meegenomen.
Klopt, maar een goede 2e hands auto is goedkoper dan een goede 2e hands velomobiel (de Alleweder even buiten beschouwing gelaten).
Gezien een dure kwaliteits-ligfiets (denk Hase, M5, Velomobiel.nl, de highenders zeg maar) aanschaf misschien wel 3000+ euro is, maar tweedehands nog gemakkelijk 70% van zijn nieuwprijs opbrengt (in het geval van velomobiel.nl vaak >100%) heb je nagenoeg geen afschrijving.
Dat valt wel mee (of tegen als je velomobiel-eigenaar bent?), ik zie niet veel Quests/Mango's/WAW's die voor de nieuwprijs of meer weggaan (geeneen meer eigenlijk), die gekte lijkt een beetje voorbij, want volgens mij is dat wel een hele tijd zo geweest door de bizar lange levertijden :o
Operationele kosten zijn ook te overzien (enkele honderden euro's per jaar) dus je rijdt effectief gemakkelijk onder de 5ct/km, all inclusive. En als je een fietsvergoeding krijgt ben je al helemaal gauw thuis.
Ik krijg gewoon reiskostenvergoeding, euro of 50-60 per maand.
edit: overigens moet je nu niet denken dat ik kosten als primair argument voor alternatief woon-werkverkeer geef; de beste motivatie is nog steeds je gezondheid en het gigantische verschil in energie dat fietsen ipv auto/OV-rijden naar het werk je geeft.
Helemaal mee eens. Ik kom, als ik met de fiets ga, veel wakkerder en energieker aan. Een velomobiel zou me geen excuus meer geven de auto te pakken, want weer of geen weer: je komt toch wel droog over :)

Maar het kostenplaatje is wel belangrijk om eens te bekijken. 6000+ euro (nieuw) voor een fiets is voor menigeen een belachelijke prijs (en terecht wellicht). Zet je het echter uit tegen de kosten van 4-5 jaar autorijden, dan zie je het ineens in een ander perspectief. Uiteindelijk moet zo'n velomobiel ook een keer aangeschaft worden en er zijn meer manieren om wat aan je conditie/gezondheid te doen natuurlijk ;)
WFvN schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:39:
[...]

Tja, wat is breed en wat is smal?
Tsja, geen idee, ik vroeg het me af om in Dronten niet helemaal voor lul te staan als ik vast zit in een Quest ofzo :+
[...]

Dat is denk ik nog wel het belangrijkste: ga er gewoon in zitten (om te meten of het past) en probeer de fiets
Ga ik zeker eens doen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 14-08-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:41:
Ik pas er niet in (1.88 - dat gaat nog wel - maar met m'n breedte is het niet leuk, en eruit komen met mijn gewicht... Nouja, vraag budi maar :+)

IMO is de quest een prachtig staaltje van techniek, maar verre van een universeel bruikbare velomobiel. Ik weet ook niet of je meteen aan de 6k+-velomobielen moet gaan denken, waaorm niet een allewedertje proberen? Je gaat er hoogstens een paarhonderd euro op achteruit als hij niet bevalt, terwijl je op een quest bij een deuk meteen... nou, WFvN, hoeveel duizend euro kunt afschrijven?

En als je in de randstad woont en werkt en je afstand niet meer dan 20km is is de fiets waarschijnlijk nog in 9 vd 10 gevallen sneller ook :)
WFvN schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:39:
Dat ligt er maar net aan.

Mijn woon-werk-route is maar 12,5 kilomter. Ik moet wel heeeeel wat jaren fietsen om de kosten van m'n fiets eruit te krijgen (met m'n auto die op die rit vermoedelijk 1:12,5 rijdt ofzo)

Maar goed, dan kijk ik alleen naar brandstof. Onderhoud (beurten die vaker moeten gebeuren als ik de auto zou nemen in plaats van de fiets) heb ik niet meegenomen in het verhaal. Ook afschrijving niet. En ook eventuele abonnementen op de sportschool zijn niet meegerekend. En als je dat zowiezo al niet zou doen (zoals ik), dan is een onbetaalbaar stukje gezondheid/conditie ook niet meegerekend. (5 jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik, zoals vandaag, gewoon onvoorbereid even 100 kilometer zou fietsen met alleen een 0,5L flesje cocacola mee als proviant)
En als je besluit om de fiets 100% in plaats van de auto te nemen,dan heb je met een paar jaar de fiets wel terug verdiend (ervan uitgaande dat je daadwerkelijk géén auto bezit in plaats van de fiets)
Als je puur naar brandstof kijkt is een fiets inderdaad niet veel goedkoper per km maar brandstofkosten zijn helaas nog altijd maar een klein deel van de totale kosten. Pas voor de vakantie nog 'even' de remmen van mijn auto vervangen: of ik even 320 euro wil achterlaten. Over een kleine 10.000km moet de auto een grote beurt hebben incl nieuwe distributieriem, zal ook wel zo rond de 800 tot 1000 euro gaan kosten. En dan heb ik het nog niet over de 40 euro verzekering die ik elke maand betaal, de 43 euro wegenbelasting die ik per maand betaal etc. Afschrijven doe ik niet veel meer op mijn auto en zal denk ik zo rond de 100 euro per maand zijn. (aanschaf 4k, wil er ongeveer 3 jaar mee doen)

Even bij elkaar opgeteld is dat een dikke 300 euro per maand om de auto rijdend te houden en voor de deur te mogen zetten. Dan komt dáárbovenop nog de benzine, als ik net als jij 25km per dag zou rijden maal 20 dagen per maand is dat 500 km per maand. Mijn auto doet ongeveer 1 op 13 a 14 x 1.47 benzineprijs maakt een kleine 60 euro per maand.

dan wordt het plaatje dus geen 60 euro / 500km = 12 cent per km maar wordt het 360 euro / 500km = 0.72 euro per km. Dat is even andere koek!

Heb pas een zitten rekenen en ben tot de conclusie gekomen dat ik een dure velomobiel er best snel uit heb als ik geen auto zou hebben. Een auto kost me dus ongeveer 300 euro per maand om voor de deur te hebben staan. Dat is 3600 euro per jaar. Binnen 2 jaar zou ik dus al een quest eruit hebben!

Ik heb zelf ook al zitten denken om mijn auto als die 'op' is niet meer te vervangen voor een andere auto maar voor een velomobiel. Voorwaarde bij mij is helaas wel dat ik hem kwijt moet kunnen en dat kan in het huis waar ik nu woon écht niet. En om nou zo'n duur ding dag en nacht in de tuin te zetten.. das ook zonde. Woon sinds kort samen en mijn vriendin heeft ook een auto dus helemaal autoloos zijn we dan niet. Maar 2 auto's voor de deur voor nog geen 10.000 autokilometers samen is ook een beetje zonde van het geld. :+
ssj3gohan schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:50:
Bij mij spelen de kosten wel mee maar ook het feit dat autorijden in nederland gewoon alleen maar frustrerend is. Zeker als je in de spits elke dag op en neer moet. :r ben blij dat ik met de fiets naar mijn werk kan nu en hou er bij een verhuizing zeker rekening mee dat het op fietsafstand is (tot 25km enkele reis ongeveer)

Voel me op dagen dat ik wel eens met de auto naar mijn werk ga inderdaad ook lustelozer en minder energiek. Fietsen naar je werk is echt een ideaal begin van je dag. Even wakker worden, frisse buitenlucht en wat inspanning is echt een stuk prettiger dan halfslaperig in een stuk blik claustrofobisch tussen andere stukken blikken het milieu staan verpesten. En als je een rotdag hebt gehad op je werk dan fiets ik een stukje om en trap even al mijn frustraties eruit en knal ik ff flink door. Heerlijk!
Grrrrrene schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:24:
Over de breedte van een velomobiel: ik ben geen Jerom qua breedte maar in de Mango die ik heb proefgereden paste ik maar nét! Dus wel verstandig om in elk geval goed proef te rijden voor je een velomobiel aanschaft :P

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 15-08-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:38:
Heb pas een zitten rekenen en ben tot de conclusie gekomen dat ik een dure velomobiel er best snel uit heb als ik geen auto zou hebben. Een auto kost me dus ongeveer 300 euro per maand om voor de deur te hebben staan. Dat is 3600 euro per jaar. Binnen 2 jaar zou ik dus al een quest eruit hebben!
Als je hem inderdaad volledig als autovervangend vervoer hebt, dan heb je hem inderdaad zo voor de volle 100% terug verdiend inclusief nieuwe banden die je in die tijd nodig hebt voor je fiets EN heb je de fiets volledig afbetaald maar als je het ding van de hand doet, krijg je elke euro nog eens terug ook en omdat de afschrijving van een velomobiel betrekkelijk laag is, ben je dus duizenden euro's goedkoper uit dan met de auto!!

Tenminste, in het verhaal ga ik er vanuit dat je de aanschaf/verkoop van de auto niet hebt meegerekend maar puur hebt gekeken naar belasting, verzekering, brandstof en onderhoud.

Trouwens, om even op een eerdere opmerking terug te komen over de prijs van een velomobiel. Tja, voor een fiets is het best een hoog bedrag. Vergeet je alleen wel dat het ding niet in grote aantallen gemaakt wordt, niet in lagelonenlanden wordt geproduceerd maar in Nederland (of de body van de Quest uit Duitsland... hoewel de Stradabody wel uit een lagelonenland komt trouwens).
Persoonlijk vind ik de Quest, een europees handproduct echt niet duur. En je kan wel hebben over 6000 euro voor een fiets dat dat duur is maar niemand kijkt je vreemd aan als je een auto koopt van bijvoorbeeld 30.000 euro waarbij die laatste veel meer afschrijving is en in gebruik ook nog eens schreeuwend veel duurder is.

Vind ik een Quest duur? Nee, ik vind een Quest echt niet duur. Tja, het is veel geld maar een auto nog vééééél meer.
Daarbij komt: iets mag best veel geld kosten als je het met veel plezier gebruikt. Plezier valt niet in geld uit te drukken.
En als je een rotdag hebt gehad op je werk dan fiets ik een stukje om en trap even al mijn frustraties eruit en knal ik ff flink door. Heerlijk!
Tjonge, bij een regelrechte k*tdag wil zo'n terugreis soms wel eens heel wat vlotter gaan inderdaad :D

Nu is het vakantie. Ik heb 7 weken (onderwijs) maar heb mezelf opgelegd om minimaal 100 kilometer per week te fietsen, puur om de bovenkamer fris te houden. En het werkt echt. Als ik merk dat m'n humeur achteruit gaat, gewoon 100 kilometer knallen en klaar.

Fietsen is gezond [PUNT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 14:08:
[...]

Fietsen is gezond [PUNT]
QFT. Zowel geestelijk en lichamelijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
WFvN: je praat nu natuurlijk wel voor eigen parochie... De meeste mensen hebben gewoon nog lang niet de mentale knop omgezet dat je ook objectiever naar vervoer kunt kijken, laat staan de knop dat ligfietsen niet raar, maar mooi, comfortabel en nuttig kunnen zijn. Voor een auto is het blijkbaar normaal dat je duizenden euro's per jaar eraan kwijt bent, maar de fiets mag niks kosten.

Then again, we hoeven hier niet andere mensen te overtuigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

WFvN schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 14:08:
[...]
Tenminste, in het verhaal ga ik er vanuit dat je de aanschaf/verkoop van de auto niet hebt meegerekend maar puur hebt gekeken naar belasting, verzekering, brandstof en onderhoud.
Dat lijkt me erg veel zonder afschrijving. Woon/werkverkeer krijg je een kilometervergoeding voor meestal. Met een tweedehands auto zit je inclusief afschrijving nog steeds flink onder dat bedrag als je er zo veel kilometers mee maakt dat een fiets een goed alternatief kan zijn. Ik neem even aan dat je niet aan het vergelijken bent met dikke diesels want daarvoor is zo'n fiets nooit een alternatief. Voor stadsautootjes als een Suzuki Alto die tweedehands 500 euro per jaar afschrijft zou het wel een alternatief kunnen zijn maar dan kom je echt niet aan 300 euro per maand.

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 15-08-2010 16:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 16:25:
WFvN: je praat nu natuurlijk wel voor eigen parochie... De meeste mensen hebben gewoon nog lang niet de mentale knop omgezet dat je ook objectiever naar vervoer kunt kijken, laat staan de knop dat ligfietsen niet raar, maar mooi, comfortabel en nuttig kunnen zijn. Voor een auto is het blijkbaar normaal dat je duizenden euro's per jaar eraan kwijt bent, maar de fiets mag niks kosten.

Then again, we hoeven hier niet andere mensen te overtuigen :+
Zolang 95% van de bevolking als domme schapen achter de menigte aanholt is er weinig te overtuigen natuurlijk. Ik heb altijd al gehouden van alternatieve techniek. Ik heb aardig wat hydraulisch geveerde citroëns gehad en had altijd een smile op mijn gezicht als ik slecht wegdek tegenkwam of over verkeersdrempels kon knallen waar anderen tergend traag overheen moesten kruipen >:)

Op de ligfiets krijg ik datzelfde gevoel , vooral als het hard waait krijg ik ook weer zo'n evil smile op mijn gezicht van kijk ze eens tegen de wind in ploeteren op hun hoge rechtopzit fietsjes. :+ Ik weet het: erg fout maar o zo leuk om dat gevoel te hebben :P

Het is soms ook gewoon leuk om afwijkend te zijn. Andere mensen komen er vanzelf ooit wel achter. Vaak helaas uit noodzaak (geen geld meer voor een auto of benzine te duur) maar ze komen er wel ;) de fiets is het vervoersmiddel wat de tand des tijds toch maar mooi doorstaan heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 16:25:
WFvN: je praat nu natuurlijk wel voor eigen parochie...
Toch niet helemaal. Er komen hier ook wel mensen in het draadje die níet ligfietser zijn. Maar verder goed, grotendeels heb je hier gelijk.
[/quote]
Marzman schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 16:30:
Dat lijkt me erg veel zonder afschrijving. Woon/werkverkeer krijg je een kilometervergoeding voor meestal.
Oh, maar die krijg ik met m'n fiets net zo goed; net zoveel als m'n collega's. Dus dat kan je rechtstreeks tegen elkaar wegstrepen (tja, of niet als je m'n autorijdende collega's vergelijkt met mij terwijl ik 12,5 km fiets en zij nog geen 5 km met de auto gaan)
Met een tweedehands auto zit je inclusief afschrijving nog steeds flink onder dat bedrag als je er zo veel kilometers mee maakt dat een fiets een goed alternatief kan zijn. Ik neem even aan dat je niet aan het vergelijken bent met dikke diesels want daarvoor is zo'n fiets nooit een alternatief. Voor stadsautootjes als een Suzuki Alto die tweedehands 500 euro per jaar afschrijft zou het wel een alternatief kunnen zijn maar dan kom je echt niet aan 300 euro per maand.
Ach nee, ht ligt natuurlijk helemaal aan hoeveel je rijdt en wat voor auto je koopt en hoe oud die auto is. Mijn Suzuki Wagon R+ van 10 jaar oud en 100.000 op de teller schrijft inmiddels bijna niet meer af per jaar denk ik.

De ellende is dat er zo enorm veel factoren van belang zijn bij zulke berekeningen waarbij het ook nog eens per persoon verschilt. En je kan jezelf zo rijk rekenen als je zelf wil.
Ik doe het voor mezelf gewoon zo simpel mogelijk: ik bereken gewoon het aantal liters brandstof wat ik heb uitgespaard. Dat is niet zo gek veel en daarmee verdien ik m'n fiets niet terug. Een stuk gezondheid valt moeilijk uit te drukken (hoewel ik natuurlijk wel de kosten voor een sportschool zou kunnen nemen als uitgangspunt alleen zal je mij niet snel in de sportschool zien, ook niet als ik altijd de auto zou nemen)
Maar met de brandstofkosten denk ik dat ik wel een reële kostenpost heb die ik uitspaar.
Metro2002 schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 16:32:
Op de ligfiets krijg ik datzelfde gevoel , vooral als het hard waait krijg ik ook weer zo'n evil smile op mijn gezicht van kijk ze eens tegen de wind in ploeteren op hun hoge rechtopzit fietsjes. :+ Ik weet het: erg fout maar o zo leuk om dat gevoel te hebben :P
De meest evil smile die ik me kan herinneren heb ik helaas niet kunnen tonen aan de personen die het aanging. Ik werd honend uitgelachen door een paar _ongeveer_ 17-jarigen die nog geen 3 minuten later gru-we-lijk veel regen op hun 'dak' kregen. Tjonge, wat zat ik lekker warm en droog in m'n velomobiel op datzelfde moment >:)

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 15-08-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
WFvN schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 17:11:
[
Ik doe het voor mezelf gewoon zo simpel mogelijk: ik bereken gewoon het aantal liters brandstof wat ik heb uitgespaard. Dat is niet zo gek veel en daarmee verdien ik m'n fiets niet terug. Een stuk gezondheid valt moeilijk uit te drukken (hoewel ik natuurlijk wel de kosten voor een sportschool zou kunnen nemen als uitgangspunt alleen zal je mij niet snel in de sportschool zien, ook niet als ik altijd de auto zou nemen)
Maar met de brandstofkosten denk ik dat ik wel een reële kostenpost heb die ik uitspaar.
Dan moet je ook appels met appels vergelijken: dan zijn de fietskosten ook alleen de calorieën die je nodig hebt om vooruit te komen... ;)

Feit is: je auto slijt, loopt risico's en wordt minder waard met elke kilometer die je rijdt. Een veelrijder wordt niet opeens een weinigrijder of omgekeerd, dus die kosten worden altijd wel over ongeveer dezelfde afstand uitgespreid. Het is helemaal niet verkeerd om alles in je autokosten te plempen en er een ruwe kilometerprijs van te maken; het is een reëele voorstelling van zaken.

Maar dit alles is nog steeds een manier om te proberen dit volledig objectief te verantwoorden, terwijl dat (zoals je zegt, door alle verschillende factoren) nagenoeg onmogelijk is. Veel mensen zijn gewoon bang van andere dingen, en kiezen altijd de makkelijkste weg. De norm, oftewel de auto. Veruit het belangrijkste is dat je erover nagedacht hebt en helemaal tevreden bent met je keuze, want dan neem je ook gewoon meer shit wanneer dat gebeurt. Komt er eens een plensbui op de ligfiets, dan ben je absoluut 100% doorweekt. Voor de gemotiveerde fietser geen enkel punt, voor de half-half ik-moest-van-mijn-partner-ligfietsen-want-hij-vond-mij-te-dik is het een reden om een maand de fiets te laten staan en alsnog met de auto te gaan. De gemotiveerde fietser, zelfs als de fiets enkele tientallen procenten duurder is, kan het niet boeien want hij heeft andere voordelen gevonden. De minder gemotiveerde persoon zal de kosten als excuus gebruiken om alsnog de auto te nemen.

Zelfde met OV vs. auto. Verstokte autogebruikers willen niet vroeger opstaan en hebben problemen met elk klein dingetje in de trein, verstokte OV-gebruikers vinden de auto een vermoeiend en frustrerend ding en prijzen het OV om betrouwbaarheid en mogelijkheid om nog wat werk te verrichten of sociaal te zijn. Veiligheid is nog zo'n punt dat lig- en rechtopfietsers verdeelt, en fietsers vs. auto's. En dit alles is veel sterker dan welk objectief argument dan ook.

edit: BTW, zitten wij, de malloten aka ligfietsers, nou dit soort genuanceerde wereldbeelden te verkondigen? Wat is er van ons geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 18:05:
[...]

Veel mensen zijn gewoon bang van andere dingen, en kiezen altijd de makkelijkste weg. De norm, oftewel de auto.
Dat is denk ik gewoon het hele punt. Ik vind het heel veelzeggend dat bijna al m'n collega's wat rondjes hebben gefietst op de ligfiets van m'n collega. Ze waren zonder uitzondering positief over de ervaring. "Man, dat fiets makkelijk", "Goh, ik reed ineens 35km/u :o" en "Als je eenmaal vertrouwen hebt, lig je wel erg relaxed op dat ding" waren de reacties. En gaat er iemand (naast mij dan) zo'n ding kopen? Nope. Als je vraagt waarom, krijg je niet echt een duidelijk antwoord. "Tsja, 'k weet niet... Ik heb al een fiets en die fietst opzich prima" of "Je rijdt toch een beetje voor gek" of "Ik ga toch niet fietsen naar werk" zijn de verklaringen.

Afwijken van de norm vereist een sterke persoonlijkheid. Waarom zou een fenomeen als "mode" anders bestaan? We willen van nature allemaal bij de grote grijze massa horen en er vooral niet teveel van afwijken. Maar goed, misschien verbeeld ik het me en let ik er meer op omdat ik nu zelf ook een ligfiets wil, maar ik zie ze steeds vaker rijden. Toen ik 'vroegah' (15 jaar geleden) dagelijks 17km heen en 17km terug naar de middelbare school reed, zag ik _nooit_ een ligfiets. Zelfs de afgelopen 5 jaar heb ik ze eigenlijk nooit gezien. Zijn er ergens verkoopcijfers te vinden van die dingen, want volgens mij zitten die flink in de lift ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Als ik Johan Vrielink (Flevobike) mag geloven, neemt het aantal verkopen juist lichtelijk af in plaats van dat het stijgt. Sterk stijgen doet het in ieder geval niet.

Wat betreft die grijze massa. Misschien heb ik een steekje los maar ik heb niet echt de neiging om daarbij te horen. Ik heb als streven om gewoon zo te leven zoals ik dat prettig vind. Ik ben dus de enige met een ligfiets op het werk. Ik word voor bezoekers van school vaak aangezien voor gymdocent omdat ik 's zomers altijd in korte (afrits)broek (met zijvakken) loop. Altijd fietsschoenen draag en als ik dat niet heb, ik met bergschoenen rondloop. Verder altijd sportbovenkleding of outdoorkleding, in ieder geval sneldrogend spul. I don't give a sh*t wat mensen over me denken, tenmisnte grotendeels gaat dat wel voor mij op denk ik. Qua uiterlijk in ieder geval.

[ Voor 66% gewijzigd door WFvN op 15-08-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
1 op de 1000 nieuw verkochte fietsen is een ligfiets. Meermalen ergens gelezen, weet niet of ik het zo snel kan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

WFvN schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 17:11:
Ach nee, ht ligt natuurlijk helemaal aan hoeveel je rijdt en wat voor auto je koopt en hoe oud die auto is. Mijn Suzuki Wagon R+ van 10 jaar oud en 100.000 op de teller schrijft inmiddels bijna niet meer af per jaar denk ik.
Met veel meer auto kan je het toch echt niet vergelijken :) Die Suzuki Wagon R+ biedt al meer comfort dan een ligfiets dus elke auto die meer auto is wordt een schevere vergelijking. Ook kun je meer personen/boodschappen meenemen in die Suzuki dan in een ligfiets.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 19:53:
Als ik Johan Vrielink (Flevobike) mag geloven, neemt het aantal verkopen juist lichtelijk af in plaats van dat het stijgt. Sterk stijgen doet het in ieder geval niet.
Hmm, interessant.
Wat betreft die grijze massa. Misschien heb ik een steekje los maar ik heb niet echt de neiging om daarbij te horen. Ik heb als streven om gewoon zo te leven zoals ik dat prettig vind. Ik ben dus de enige met een ligfiets op het werk. Ik word voor bezoekers van school vaak aangezien voor gymdocent omdat ik 's zomers altijd in korte (afrits)broek (met zijvakken) loop. Altijd fietsschoenen draag en als ik dat niet heb, ik met bergschoenen rondloop. Verder altijd sportbovenkleding of outdoorkleding, in ieder geval sneldrogend spul. I don't give a sh*t wat mensen over me denken, tenmisnte grotendeels gaat dat wel voor mij op denk ik. Qua uiterlijk in ieder geval.
Als ssj3gohan zegt dat alleen mensen die niet bang zijn van de gebaande paden af te wijken op een ligfiets rijden, sluit bovenstaande verhaal daar natuurlijk prima bij aan :P Mensen die graag bij de grijze massa horen, rijden niet op een ligfiets en al helemaal niet in een velomobiel in Nemo-print :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm ja, hij heeft airco :+

Maar wat betreft de boodschappen, die doe ik toch echt lopend of met de fiets. De auto gebruik ik uiteraard ook maar mijn streven is om zoveel mogelijk met de fiets te doen. Een complete box (voor kindertjes) kan je bijvoorbeeld uitstekend vervoeren op een klein karretje achter de fiets.

Wat betreft het personenevervoer zit je een stuk beter maar ook daar is het geen wet van meden en perzen. Goed, wel voor de langere afstand. Maar met het gezinnetje fietsen gaat ook goed binnen Zwolle.

Hoe dan ook, auto en ligfiets zijn totaal verschillende vervoermiddelen met hun eigen toepassingen en hun eigen sterke en zwakke kanten.
Pagina: 1 ... 7 ... 44 Laatste