Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oh nee, als je mijn fietsvakanties vergelijkt met de echte bikkels dan stelt het niks voor. Ook omdat de meeste het op zo'n marteltuig doen, je kent ze wel, de normale fietsen.

Sterker nog, in Australie heb ik 8.000km in 8 maanden afgelegd, dat is evenveel als mijn woon-werkverkeer toendertijd. :D (zitten nog wel wat haken en ogen aan de vergelijking maar goed).

Maar we nemen inderdaad benzinebrandertjes en een tentje mee, regelmatig wildkamperen etc., zakje hashish mee en heerlijk ontspannen. Nooit fietsen met regen en altijd uitslapen.

Maar moet zeggen, 100km in de zon, door de bergen met bepakking een onbekende route fietsen en ondertussen boodschappen halen is toch een heel ander verhaal dan op zaterdagochtend even snel 100km knallen door de polder. Valt toch altijd weer 'tegen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 15:34:
(...) 50 km allà, dat fiets ik ook in dit weer met gemak (zolang ik eraan denk om drinken mee te nemen :@ ), maar vanaf de ~75km moet je wel een beetje gaan plannen en heb je je rust nodig, zeker als je dat elke dag wilt gaan doen.
Nou ja, idd, na een uur of 2 fietsen heb je gewoon eten en drinken nodig, 100km kan iedereen wel met een gezond BMI, maar niet zomaar even elke dag. Niet om mezelf nou een schoudklopje te geven, maar het is wel even aanpoten. Zeker als je dan 's nachts niet al te geweldig slaapt in een tent, vaak toch minder comfortabel en óf je vriest dood 's nachts óf je zweet je tent uit veels te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34342

@Fire_Fly: Ik weet niet precies wat je nu probeert te bewijzen, maar het is gewoon niet iets wat je even vanuit het werk doet. 50 km allà, dat fiets ik ook in dit weer met gemak (zolang ik eraan denk om drinken mee te nemen :@ ), maar vanaf de ~75km moet je wel een beetje gaan plannen en heb je je rust nodig, zeker als je dat elke dag wilt gaan doen. Nou heb ik het ook in iets minder fietsvriendelijke omstandigheden gefietst (het vroor telkens bij het wegfietsen, en kwam maar nauwelijks boven de 10 graden overdag) maar ook in de beste omstandigheden is twee weekjes lang elke dag 100k fietsen pittig. Dat doe je niet even.
Ik 'probeer te bewijzen' dat die afstand niet onoverkomelijk is. Ik zeg nergens dat je niet hoeft te plannen, dat je geen rust nodig hebt of dat het niet een beetje pittig zal zijn: die laatste post van mij was een reactie op jouw post. Iemand van 22 jaar zou geen moeite moeten hebben met 230 km. in 5 dagen; dat is nog geen 50 km. per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Grrrrrr(...)rrene: De M5 28/20 onderstuur is ehm, een oudje. Hij is niet superstijf, best hoog en heeft onderstuur en dat bij elkaar geeft een instabiel gevoel. Beginners voelen zich ook een heel stuk blijer op een bovenstuurfiets wat dat betreft. Het verschil is: als je eenmaal lekker rijdt op onderstuur heb je geen zin meer om al die moeite te doen om je handen omhoog te tillen (pfff) en het stuur vast te grijpen. Dan is onderstuur juist relaxt. Ligfietsen en spiegels zijn een bijzonder goede combinatie en op onderstuurfietsen worden soms wel mtb-spiegeltjes gebruikt, en anders bril- of helmspiegels.
Nou, is uiteraard persoonlijk, maar onderstuur vind ik verschrikkelijk. Het fietst wel makkelijk, maar je kan idd niet goed om je heen kijken en je bent zo breed. Sneller wordt het er ook niet van.

Eerder iets voor de typische oude ligfietser die zo relaxed mogelijk wil fietsen over heel rustige fietspaden.
Anoniem: 34342 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 15:59:
[...]

Ik 'probeer te bewijzen' dat die afstand niet onoverkomelijk is. Ik zeg nergens dat je niet hoeft te plannen, dat je geen rust nodig hebt of dat het niet een beetje pittig zal zijn: die laatste post van mij was een reactie op jouw post. Iemand van 22 jaar zou geen moeite moeten hebben met 230 km. in 5 dagen; dat is nog geen 50 km. per dag.
Je hoeft niks te bewijzen, de ergste term die Gohan in de mond neemt is 'poehé'.

5 Dagen lang opeens ruim 2 uur sporten is niet iets waar je 'geen moeite' mee hebt als ongetrained persoon. Maar het moet idd wel lukken. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Aikon op 13-07-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Grrrrrene: De M5 28/20 onderstuur is ehm, een oudje. Hij is niet superstijf, best hoog en heeft onderstuur en dat bij elkaar geeft een instabiel gevoel. Beginners voelen zich ook een heel stuk blijer op een bovenstuurfiets wat dat betreft.
Ongetwijfeld, het was qua houding wel een prettige "zit" :) En dat het een oudje is, heb ik door, daarom was hij ook goedkoop (350 euro geloof ik) en voor m'n collega was het een "als het niet bevalt, verpats ik hem weer"-fiets.
Het verschil is: als je eenmaal lekker rijdt op onderstuur heb je geen zin meer om al die moeite te doen om je handen omhoog te tillen (pfff) en het stuur vast te grijpen. Dan is onderstuur juist relaxt. Ligfietsen en spiegels zijn een bijzonder goede combinatie en op onderstuurfietsen worden soms wel mtb-spiegeltjes gebruikt, en anders bril- of helmspiegels.
Mjah, ik zie mezelf niet snel rondrijden met bril- of helmspiegels. Met een ligfiets trek ik al genoeg aandacht, denk ik zo :+ Bovendien is er nog wel meer wat ik op m'n stuur zou willen hebben: kilometerteller en eventueel navigatie.
Slechte grip, dat kan aan het bandje liggen ja. Ik weet dat op 451-wielen (een 20" maat) vaak IRC bandjes worden gelegd, heb er zelf ook een gehad en ik kan je vertellen dat dat inderdaad weinig grip geeft tov een wat modernere band (primo, stelvio, durano). Kan ook zijn dat je veel wiebelt ofzo. Ik kan dat niet van een afstand beoordelen.

Wil je serieus geld gaan uitgeven aan een ligfiets of weet je het nog niet zó zeker? Tweedehands zit je een beetje vast aan M5 Blue Glide/Challenge Focus/prutsfietsen van de bekende fietsmerken of een flevobike. Als je een tandje meer wilt uitgeven (500-600 euro) kun je al een hoop meer tweedehands (en nieuw) kopen.
Ikzelf wil wel wat meer uitgeven dan de 300-350 euro die m'n collega nu heeft uitgegeven. Je merkt toch dat er het een en ander niet (goed) werkt aan zijn fiets. Zo doet de voorderailleur niks, zijn de handvatten niet de juiste maat (die trek je er zo af) en klikt de linker shifter niet meer vast (hangt vast met de niet-werkende voorderailleur samen). De vering werkt met twee rubberen balkjes tussen de twee delen van het frame. Het werkt opzich, maar het rubber is erg uitgedroogd en ook dat moet worden vervangen. De verlichting is zo'n Action led-setje van 2 euro, daar wil hij nu zelf een schijnwerper op zetten. Ook het stoeltje is niet meer dan een schuimrubber matje dat niet ademt.

Nogmaals: hij heeft hem echt gekocht als "eens uitproberen"-fiets, maar je ziet wel dat je er vervolgens niet bent met de kosten. Ik hoop dat ik voor een kleine 1000 euro iets moois kan kopen, ik snap nml niet waarom ligfietsen zo duur moeten zijn, zo exclusief zijn de onderdelen niet (behalve het frame): remmen, versnellingen, ketting, trapas, verlichting, enzovoorts zijn gewoon standaard onderdelen.

Wat ik (denk dat ik) zoek is iets als een Nazca Fuego, maar ik denk dat ik dat pas kan beoordelen na een testrit op een dergelijk model. En aangezien ik dit jaar cq. begin volgend jaar ga verhuizen en dan mijn fietsen pas binnen kan stallen (staan nu onder een zeiltje buiten), ga ik nu nog geen ligfiets kopen (of er moet iets heel geweldigs langskomen als aanbieding). Ik zou het zonde vinden om een ligfiets van 1000 euro in een winter vol roest te fietsen :X

En euh, pssst, Aikon: Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 13-07-2010 16:15 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:12:
Ik hoop dat ik voor een kleine 1000 euro iets moois kan kopen, ik snap nml niet waarom ligfietsen zo duur moeten zijn, zo exclusief zijn de onderdelen niet (behalve het frame): remmen, versnellingen, ketting, trapas, verlichting, enzovoorts zijn gewoon standaard onderdelen.
Goede fietsen zijn nu eenmaal duur, zeker handgemaakte in Nederland zoals de Nazca. Zie je ook bij bijv. Jan Janssen of Santos, het is gewoon veel geld. En als je dan ook nog een zeer beperkte afzetmarkt hebt, ja dan weet je het wel.
Wat ik (denk dat ik) zoek is iets als een Nazca Fuego, maar ik denk dat ik dat pas kan beoordelen na een testrit op een dergelijk model. En aangezien ik dit jaar cq. begin volgend jaar ga verhuizen en dan mijn fietsen pas binnen kan stallen (staan nu onder een zeiltje buiten), ga ik nu nog geen ligfiets kopen (of er moet iets heel geweldigs langskomen als aanbieding). Ik zou het zonde vinden om een ligfiets van 1000 euro in een winter vol roest te fietsen :X
Fietsje huren ergens? Fuego is echt een geweldige fiets.
En euh, pssst, Aikon: [afbeelding] ;)
Ik wist dat iemand het ging zeggen. Ik denk dat ik de laatste 5 jaar geen 2 posts onder elkaar heb gemaakt, maar nu vielen de reacties precies op de rand v/d pagina (voor mij dan) en dacht ik het eens te doen. Gelijk afgestraft... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Topicstarter
Anoniem: 34342 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 15:59:
[...]

Oh, nu ik erover nadenk was het trouwens meer, ik heb alleen de hele tijd 230 km in m'n hoofd omdat ik dat de eerste keer had gezegd (en ook daarna weer verbeterd).

Het was op één dag 130km, de volgende dag 30, dag helemaal rust, 75km (daar komt de 230km vandaan), dag rust en toen nog eens 80 km. Om precies te zijn: een rondje Den Haag - Schagen - Amsterdam - Den Haag ;)

Anyway, het was dus niet 50km per dag :P

Maar zoals Aikon al zegt: ik vind het vooral heel erg poehé, en niet veel meer :P Sorry Aikon, je zult het twee keer zo snel moeten doen als het awesome moet zijn :D

...

En nu terug naar de orde van de dag, Grrrrene. Zelf rijd ik voor de langere stukken graag op mijn bovenstuur-ligfiets (M5 Blue Glide) juist omdat mijn PDA, fietscomputer en twee spiegels zo handig erop zitten. Het is absoluut waar dat dat ontzettend veel rust geeft op de fiets, je hebt in feite even goed of zelfs beter zicht dan in de auto. Voor kortere stukken gebruik ik mijn Flevobike, die heeft geen spiegels en eerlijk gezegd kun je met wat anticipatie en wat rustiger rijden prima uit de voeten. Wat dat betreft kán het dus best zonder. Je fietscomputer kan dan op een middenpost terecht.

Meer geld betekent niet persé dat je een betere fiets krijgt (mijn Flevobike heeft ook maar 40 euro gekost, maargoed, daar zit omgerekend vast wel voor 1000+ euro aan manuren werk in). Meer geld betekent vooral dat je meteen kunt beginnen met een tiptop fiets met alle gemakken, denk aan een Challenge Hurricane met magura schijfremmen, volledig geveerd, klapstuur, ventisit, lekkere bandjes en misschien zelfs meteen klikpedalen en een draadloze fietscomputer met hartslag- en kadansmeter. Met andere woorden: je weet meteen wat het ligfietsen te bieden heeft, in plaats van dat je (zoals ik, toegegeven) elk weekend wel iets aan het onderhouden of repareren bent vanaf dag 1. Dat komt ook wel, maar pas als je verslaafd bent :+

Ligfietsen zijn trouwens niet persé duur, ze zijn gewoon bijna alleen in het hoge segment te vinden. Een kwaliteitsrechtopfiets kost je ook 900-2500 euro. Nieuw een ligfiets kopen is misschien wat teveel van het goede (ik kan dan met plezier een M5 shock proof met allemaal leuke gimmicks aanraden die je 2800 euro lichter maakt), maar een moderne, izgs tweedehands fiets is bijzonder goed mogelijk met je budget. Het belangrijkste advies: veel ligfietsen voordat je er een koopt, dan weet je beter wat je wilt. Testen en oefenen kun je afhankelijk van waar je woont misschien zelfs wel bij tweakertjes, of je huurt hier en daar eens een ligfiets.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:31:
[...]

Sorry Aikon, je zult het twee keer zo snel moeten doen als het awesome moet zijn :D
Dus feitelijk moet ik binnen 5 dagen in Zurich voor het gemeentehuis staan willen we er nog eens op terugkomen hier? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-04 22:26

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Zo, lang geleden.

Ik ben sinds vorige week weer terug van mijn fietsvakantie, die ik erg kort kan samenvatten: superfantastisch :). Het eerste stuk door Nederland, Duitsland en Denemarken langs de kust was wel een rustige route om te fietsen, maar zoals hier al aangegeven werd, de schapen poortjes maken je gek als je wat kilometers wilt afleggen. Zeker met een beladen ligfiets vond ik de poortjes erg onhandig, maar de goede fietspaden die zich tussen de poortjes bevonden maken het wel de moeite waard.

Eenmaal in Noorwegen (Kirstiansand) was het gedaan met het makkelijke fietsen over vlakke wegen. Heuvels en bergen waren te verwachten, maar bleken soms toch erg pittig te zijn :9. Ik had niet verwacht dat ik klimmen (en vooral het afdalen, laten we eerlijk zijn) zo leuk zou vinden. In Noorwegen heb ik verder de kust (in grote lijnen) gevolgd tot de Noordkaap (inkom betalen om die laatste meters tot het 'monument' te mogen en tussen de honderden campers te mogen staan, echt niet :+) om daarna nog even naar Kirkenes te fietsen als laatste etappe. Het landschap in Noorwegen varieerde tussen mooi en onbeschrijflijk mooi.

Wel een aantal erg koude en natte dagen gehad. Een dag of 3-4 constante regen, met een maximum temperatuur van zo'n 6-7 graden. Ongeacht welke regenkleding je dan hebt, nat zal je worden. Ik had mijn volledige kampeeruitrusting mee en heb altijd in mijn tent geslapen en zelf gekookt. In Noorwegen heb ik alleen de laatste dag gebruik gemaakt van een camping. Vrij kamperen is zoveel leuker imho :).

Mijn fietscomputertje heeft het begegeven na aantal dagen regen, ik heb dus geen idee hoeveel kilometer ik exact gefietst heb. Het zal ongeveer 5400 kilometer zijn. Ik ben 38 dagen onderweg geweest en heb 4 (of 5) rustdagen gehad. Om in te gaan op de bovenstaande discussie, het afleggen van een relatief groot aantal kilometers per dag voor lange tijd is echt geen probleem. Voldoende eten, drinken en een lange nachtrust zijn voor mij wel noodzakelijk om het vol te kunnen houden. Ik had een redelijke conditie voor ik vertrok, maar ik ben verre van een bijzonder getrainde fietser. Oh en ter info, ik heb me niet dood zitten fietsen ;).

Ik had, zonder eten en water, ongeveer 17kg aan bagage mee. Relatief zwaar, maar gezien dit mijn eerste fietsvakantie was, wist ik op voorhand dat er nog veel ruimte voor optimalisatie zou zijn. Ik wilde eerst leren uit ervaring voor duurdere kampeerspullen en andere rotzooi te kopen.

Mijn fiets kan helaas wel wat onderhoud en liefde gebruiken, maar buiten wat lekke banden onderweg heb ik geen grote problemen gehad :).

Ik ben op zoek naar andere buitenbanden, niet omdat mijn huidige marathons al helemaal weggesleten zijn, maar omdat er veel 'barsten' en kleine 'sneeën' in zitten :(. De kojaks spreken me wel aan, omdat ze, in theorie althans, wat sneller horen te zijn. Alleen woon ik wel in een 'grindweg' en vraag ik me af hoe leuk zo'n banden dat gaan vinden. Verder ben ik vandaag de hele dag opzoek geweest naar een winkel die spd sandalen verkoopt, maar ik heb _niets_ kunnen vinden in de buurt :?. Ik zou ze wel ergens via een webshop kunnen bestellen, maar schoenen pas ik toch liever even.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ongelovelijk, 160km per dag dus (excl. rustdagen) _/-\o_ Niet om je prestatie te kleineren - want dat is echt flink doorfietsen - ik denk dat je in je eentje toch al wat meer fietst, want wat moet je anders? Tenminste, dat gevoel zou ik hebben, wat jij?

Hoe deed je dat met douchen en wildkamperen? Want na 2 dagen fietsen en zonnebrand ben ik daar altijd wel aan toe.

Foto's?

Die spd sandalen, dat lijkt me op zich ook wel wat, al vermoed ik dat ze niet stijf genoeg zijn naar mijn zin. Misschien heeft b2build ze (Vlaardingen, weet niet waar je woont).

[ Voor 11% gewijzigd door Aikon op 13-07-2010 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-04 22:26

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ja, het 'solo-fietsen' helpt erg veel om kilometers te maken. Heb enkele momenten gepoogd samen te fietsen met andere fietsers die ik onderweg tegenkwam (ook een trike/ligfiets), maar dat heb ik opgegeven. Ik vind het erg moeilijk om samen te fietsen met anderen en zeker vreemden voor langere tijd. Iedereen heeft net een ander tempo en synchroon pauzes nemen is erg moeilijk. Ik heb dagen 'maar' 125km gefietst terwijl ik op andere dagen ongeveer 200km deed. Het lijkt me onmogelijk om je goede en slechte fietsdagen (in kilometer dan) te syncen met je fietsgenoot.

Ik zou persoonlijk, alleen maar samen willen fietsen met iemand die ik erg goed ken (vriendin of een erg goede vriend), maar dan nog denk ik dat ik liever alleen fiets. Klinkt erg hard, grof en egoïstisch, maar het is heerlijk om een goeie 5 weken gewoon je zin te doen en je niet hoeven aan te passen aan anderen :).

Maar om het samen te vatten, met gezelschap zou ik zeker een paar dagen langer gedaan hebben voor dezelfde trip. Maar het was zeker geen race voor me, gewoon lekker fietsen 8). Ik had geen planning wanneer ik terug hoefde te zijn of wat dan ook.

Persoonlijke hygiëne was imho het moeilijkste*. Er zijn voldoende kansen om je uitgebreid te wassen, al zal het geen warme douche zijn ;). Het meeste water in Noorwegen is erg proper en er zijn voldoende (kleine) riviertjes en meren die dienst kunnen doen. Je bent niet zo proper als na een warme douche en de nodige chemische producten, maar de zonnecrème en andere rotzooi was je wel zo weg.

*In theorie klinkt het erg leuk (en dat is het ook!) maar vaak wel erg koud. Als het zonnetje schijnt geen problemen, maar na een koude regendag jezelf zover krijgen om jezelf even naakt te gaan wassen, brrr.

Foto's moet ik nog uitzoeken.

Ik heb momenteel spd schoenen, die ook niet erg stijf zijn. Sandalen zouden wel eens stijver kunnen zijn volgens mij, daar maak ik me niet teveel zorgen om.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:29

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 16:12:

Ikzelf wil wel wat meer uitgeven dan de 300-350 euro die m'n collega nu heeft uitgegeven. Je merkt toch dat er het een en ander niet (goed) werkt aan zijn fiets. Zo doet de voorderailleur niks, zijn de handvatten niet de juiste maat (die trek je er zo af) en klikt de linker shifter niet meer vast (hangt vast met de niet-werkende voorderailleur samen). De vering werkt met twee rubberen balkjes tussen de twee delen van het frame. Het werkt opzich, maar het rubber is erg uitgedroogd en ook dat moet worden vervangen. De verlichting is zo'n Action led-setje van 2 euro, daar wil hij nu zelf een schijnwerper op zetten. Ook het stoeltje is niet meer dan een schuimrubber matje dat niet ademt.
Ik heb optima dingo gekocht voor 500 euro terwijl er ook best wel het eea aan mankeerde. De remmen waren versleten (compleet, dus niet alleen remblokken), koplamp deed weinig, ketting voorblad en achtercassette waren versleten, hij schakelde niet goed en er zat een stuk schuim op van bedenkelijke kwaliteit, standaard was afgebroken etc. Voor ik heb had zoals ie nu is was ik ook weer bijna 300 euro lichter 8)7 maargoed.
Nogmaals: hij heeft hem echt gekocht als "eens uitproberen"-fiets, maar je ziet wel dat je er vervolgens niet bent met de kosten. Ik hoop dat ik voor een kleine 1000 euro iets moois kan kopen, ik snap nml niet waarom ligfietsen zo duur moeten zijn, zo exclusief zijn de onderdelen niet (behalve het frame): remmen, versnellingen, ketting, trapas, verlichting, enzovoorts zijn gewoon standaard onderdelen.

En euh, pssst, Aikon: [afbeelding] ;)
Weinig afzetmarkt = hogere prijs. en je krijgt ook wel een hoop kwaliteit voor je geld. Mijn 2 fietsen waren allebei best duur maar het gaat allemaal wel reuze lang mee zonder gezeik.
Als je goedkoop een nieuwe ligfiets wilt kan je eens kijken naar een raptobike. Prijzen vanaf 1195 euro maar ik vond het niet echt een superfiets. Voor het geld wel goed maar als je dan de nazca fuego ernaast zette dan was het wel een wereld van verschil.
DeadLock schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 18:28:
Ik zou persoonlijk, alleen maar samen willen fietsen met iemand die ik erg goed ken (vriendin of een erg goede vriend), maar dan nog denk ik dat ik liever alleen fiets. Klinkt erg hard, grof en egoïstisch, maar het is heerlijk om een goeie 5 weken gewoon je zin te doen en je niet hoeven aan te passen aan anderen :).
Aan de ene kant zou ik zeker weten dat ik meer km's zou afleggen als ik alleen zou fietsen en ik zou de rust ook wel erg waarderen. aan de andere kant is het ook wel weer gezelliger met bv zijn tweetjes en kan je elkaar ook oppeppen. Als je met een lekke band komt stil te staan op een drukke weg in noorwegen ( :+ lees: elke 2 uur een auto) dan ben je toch liever samen lijkt me. Of als je het even niet meer ziet zitten, er is niemand om je op te peppen, je hebt echter ook weer niemand die jij hoeft op te peppen :P
*In theorie klinkt het erg leuk (en dat is het ook!) maar vaak wel erg koud. Als het zonnetje schijnt geen problemen, maar na een koude regendag jezelf zover krijgen om jezelf even naakt te gaan wassen, brrr.
Ach, geeft je weer een beetje dat mens-zijn gevoel terug :)

Klinkt in elk geval als een érg gave vakantie! ben stiekem best een beetje jaloers :P

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 13-07-2010 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, om eerlijk te zijn: ik vind het alleen ook veruit het lekkerste fietsen. Met mijn vriendin fietsen is gewoon erg langzaam (nofi liefste :D), met mijn ligfietsmaatje van de universiteit schiet het wel op maar hij heeft toch echt een andere rijstijl, en zelfs met iemand met dezelfde rijstijl en verkeersinzicht (jules bijvoorbeeld) kun je nog steeds niet je eigen tempo bepalen. Bij panne wil je volgens mij ook gewoon op je eigen tempo alles fiksen, en heb je bovendien niet de druk van iemand anders die weer weg wil of opmerkingen maakt. Bovendien is ligfietsen eigenlijk ook best een eenzame gebeurtenis ;)

Enneh, @Aikon: ja, inderdaad, 160km per dag is een echte prestatie, en dat oneindig veel kilometers lang. Zoals mijn nieuwe idool Deadlock bijvoorbeeld :D Maargoed, belgen zijn gewoon echt van een andere planeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 21:41:
Hm, om eerlijk te zijn: ik vind het alleen ook veruit het lekkerste fietsen. Met mijn vriendin fietsen is gewoon erg langzaam (nofi liefste :D), met mijn ligfietsmaatje van de universiteit schiet het wel op maar hij heeft toch echt een andere rijstijl, en zelfs met iemand met dezelfde rijstijl en verkeersinzicht (jules bijvoorbeeld) kun je nog steeds niet je eigen tempo bepalen. Bij panne wil je volgens mij ook gewoon op je eigen tempo alles fiksen, en heb je bovendien niet de druk van iemand anders die weer weg wil of opmerkingen maakt. Bovendien is ligfietsen eigenlijk ook best een eenzame gebeurtenis ;)
Ach dat is vrouw-eigen denk ik ;) heb nog nooit een vriendin gehad die eens een beetje doorfietstse (toch nergens voor nodig .... zeggen ze dan ;( )

Je eigen tempo bepalen is wel bepalend voor hoever je uiteindelijk komt denk ik. Als je constant een onnatuurlijk tempo moet rijden kan dat ook slopend zijn. Ben vaak doodop als ik een stuk samen heb gefietst terwijl ik nergens last van heb als ik datzelfde stuk anderhalf keer zo snel rij in mijn eentje. Beetje je eigen natuurlijke snelheid en ritme aan kunnen houden is wel erg fijn.

Wat een egotrippers eigenlijk hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Helemaal met jullie eens, ik rijd ook liefst alleen. Ik spreek wel vaak af op een centraal punt met m'n fietsmaat, dan fietsen we allebei een paar uur en zien we elkaar gewoon daarna.

Maar op vakantie met bagage is dat heel anders, je hebt immers vakantie! Gewoon rustig fietsen en niet op elkaar wachten bij bijv. een beklimming, maar boven pas, zodat je in je eigen tempo kan fietsen. Bij pech uiteraard op elkaar wachten en er gelijk een pauze van maken. Kan me voorstellen dat als je een strak schema hebt je dan wat spanningen krijgt, daarom houden wij altijd alle opties open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 20:40:
[...]

Ik heb optima dingo gekocht voor 500 euro terwijl er ook best wel het eea aan mankeerde. De remmen waren versleten (compleet, dus niet alleen remblokken), koplamp deed weinig, ketting voorblad en achtercassette waren versleten, hij schakelde niet goed en er zat een stuk schuim op van bedenkelijke kwaliteit, standaard was afgebroken etc. Voor ik heb had zoals ie nu is was ik ook weer bijna 300 euro lichter 8)7 maargoed.

[...]

Weinig afzetmarkt = hogere prijs. en je krijgt ook wel een hoop kwaliteit voor je geld. Mijn 2 fietsen waren allebei best duur maar het gaat allemaal wel reuze lang mee zonder gezeik.
Als je goedkoop een nieuwe ligfiets wilt kan je eens kijken naar een raptobike. Prijzen vanaf 1195 euro maar ik vond het niet echt een superfiets. Voor het geld wel goed maar als je dan de nazca fuego ernaast zette dan was het wel een wereld van verschil.
Ik koop ook veel liever een 2e hands Fuego dan een nieuwe Raptobike. De slijtonderdelen zijn niet zo heel duur, dus al zou je die moeten vervangen... Kom ik wel overheen :) Ik zit er alleen over te denken hem via het fiets privé-plan op werk te kopen, maar er zijn zo weinig winkels waar je een 2e hands ligfiets kunt kopen en als ze ze al hebben, vragen ze de hoofdprijs, waardoor het hele belastingvoordeel eigenlijk weg is :o

Bedankt voor alle tips in ieder geval, gaat helemaal goed komen met m'n ligfietsplannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, je noemt nu precies dat goedkope ligfietsmerk dat weer wél kwalitatief goed is (afgezien van dat je benen langzaam versneden worden tot verse worst). Raptobikes zijn hun geld best waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nee, dat bedoel ik niet: ik vind de Raptobike met voorwielaandrijving en zonder vering gewoon niet echt het model dat ik zoek en voor dat geld heb ik dan liever een 2e hands Fuego (bijvoorbeeld). Ik zou niet durven beweren dat een Raptobike niet goed is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De voorwielaandrijving schijn je helemaal niet te merken (geloof ik wel, je zit er met een flink deel van je gewicht op, ook bergop). Aan de andere kant heb ik een flevobike (ook voorwielaandrijving) en die is, samen met het zwaartepunt dat naar achteren ligt, bijzonder ongeschikt om een berg mee op te komen.

Vering is wel echt een issue. Het is onmiskenbaar veel comfortabeler om op een volledig geveerde fiets te zitten. Op zich niet eens zozeer voor het comfort of de stabiliteit (je krijgt toch nauwelijks klappen op een ligfiets omdat je met je hele rug ipv puur je zitbotten erop ligt) maar wel voor het gevoel dat je hele fiets kapot aan het gaan is op een hobbelweggetje :P

Ik ben ook significant sneller met mijn vol geveerde flevobike dan mijn M5 (racebandjes, geen voorvering, achterbak met losse meuk erin), je hebt echt het idee dat hij het niet volhoudt op prutweggetjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Die voorwielaandrijving merk je wel degelijk. Ik heb 2 keer op een raptobike gereden als proef maar je voelt duidelijk bij het optrekken het 'rukken' aan je stuur. Eenmaal op snelheid is er geen verschil. En bij krappe bochten moet je stoppen met trappen. kwalitatief zag die raptobike er allemaal best goed uit hoor, maar wel minder comfort dan op bv een fuego.

Op mijn dingo heb ik alleen achtervering maar volledig geveerd zou wel het fijnst zijn inderdaad. Dat kleine voorwiel krijgt nog best regelmatig klappen te voorduren (en ik dus ook :+) , dan klapt de voorkant er hard op en vlieg jij bijna van je fiets en dan zweeft je achterkant over diezelfde hobbel :P

Is de fuego volledig geveerd trouwens, ook alleen achter toch?

Een groter voorwiel scheelt al heel veel. Ik heb in Assen op een challenge seiran (dacht ik) gereden met 2x 24 inch wielen, dat reed al een heel stuk comfortabeler !

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 14-07-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Fuego enkel achter, en ik mis de voorvering geen seconde. Wel mis ik met plezier de kilo die dat zou kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tof!

Omdat ik vroeger altijd solo vakanties reed heb ik er ook heel erg aan moeten wennen om met mijn vriendin op fietsvakantie te gaan. En dit jaar ga ik toch weer min of meer solo (partner en familie gaan met de auto, ik op de fiets). In mijn ervaring kun je beter met 2 langzamere reisgenoten rijden dan met één (je kunt wat flexibeler je tijd indelen, zonder dat je het rotgevoel hebt dat je een fietsmaat alleen laat, bijvoorbeeld 'nu jullie die band staan te plakken, rij ik wel vooruit om boodschappen te halen'). Met m'n eigen vriendin als fietsmaat is het beter om het accent wat te verleggen, naar het vinden van mooie plaatsen om te bezichtigen, te eten en te slapen. Maar als je echt ongecompliceerd kilometers wilt maken, kun je toch het beste alleen rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 08:17:
Fuego enkel achter, en ik mis de voorvering geen seconde. Wel mis ik met plezier de kilo die dat zou kosten :)
Heb je ook geen bel omdat dat weer 20 gram scheelt :+ ?

als ik een keer een flinke bolus draai ben ik ook een kilo kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nee, m'n bel gebruik ik intensief. ;)

Ligfietsen zijn al zo 'belachelijk' zwaar, dus die kilo telt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ach, mijn rechtopfiets (Gazelle Charmonix plus) is 20kg, dus ik ga er hoe dan ook op vooruit als ik iets liggends koop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 20:20:
Nee, m'n bel gebruik ik intensief. ;)

Ligfietsen zijn al zo 'belachelijk' zwaar, dus die kilo telt wel mee.
Of juist weer minder omdat ze toch al zwaar zijn :P Mijn fiets weegt ook al iets van 17kg inderdaad, behoorlijk aan de zware kant maarja :) ik verkies toch het behouden van vullingen en nieren boven het besparen van 1 kilo maar dat ben ik he ;) ieder zijn eigen voorkeur, ik rij ook niet in een zwaar verlaagde auto bijvoorbeeld :P
Grrrrrene schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 07:12:
Ach, mijn rechtopfiets (Gazelle Charmonix plus) is 20kg, dus ik ga er hoe dan ook op vooruit als ik iets liggends koop :P
20 kg :o 8)7 is dat ding bepantserd ofzo :P

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 16-07-2010 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ach, er bestaan ook prachtige zelfbouw-trikes van 40kg...

Hoe dan ook: het gewicht maakt een stuk minder uit dan je eigen gewicht - doorgaans. Je fiets varieert toch niet meer dan 5 kg, behalve als je echt veel teveel of te weinig geld uitgeeft (een Seiran SL is 11kg ofzo, en er zijn liggers die teruggaan naar 8.5kg). Voor die - joepie - 5 kg bandbreedte heb je de persoon die erop zit die kan varieren tussen de ruwweg 50 en 125kg, en een vermogen dat tussen de 110 en 250W continu zit. See where i'm going here?

Eerste optimalisatiepunt is jezelf. Daarna kun je - na een ontzettend lange tijd hard trainen - eens naar de fiets gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Deels mee eens, toch voel je wel of een fiets licht of zwaar is met bv wegrijden of omhoog rijden. Dus liever zo licht mogelijk maar ik hecht daar zelf niet bijzonder veel waarde aan, het moet alleen niet te extreem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dus jullie gaan er vanuit dat mijn lichaamsgewicht niet optimaal is?! Ik ben geschokt.

Maar zonder voorvering is echt prima te rijden, zonder achtervering krijg je wel een vervelend trillend zadel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Meh, in Den Haag op de ventweggetjes tril ik uit elkaar met m'n missende voorvering. Net als in België op hun wegen die voor het grootste deel uit gaten bestaan. Geef mij maar voorvering erbij ;)

Enneh: mja, ík voel het gewicht van m'n fiets niet, maar ik ben ook over de 100kg. Wat mij betreft is de nuttigste reden om een lichte fiets te hebben: dat je hem nog kunt optillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik mis de voorvering die ik op mijn hybride fiets wel heb wel degelijk op mijn ligfiets. In Schiedam en Vlaardingen waar ik 9 vd 10 keer rondrij liggen echt veel klinkerwegen en vooral op het industrieterrein waar ik werk liggen nogal veel buizen, boomtakken ed die door het wegdek komen en dat vangt voorvering erg mooi op. Nu is het zo dat ik echt een enorme klap voor op de fiets krijg, zeker omdat ik een 20 inch voorwieltje heb terwijl mijn hybride fiets er gewoon overheen kart zonder ook maar iets te voelen.

Maargoed, vering of geen vering is ook een kwestie van smaak denk ik. Alleen achtervering op een ligfiets met ook nog een klein voorwiel is niet heel erg comfortabel in elk geval.

Ik weeg trouwens 65kg dus ik compenseer heel mooi het gewicht van mijn fiets :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb ook een 20" voorwiel hoor. Naar mijn weten hebben de meeste ligfietsen geen voorvering, dus het zal wel meevallen.

Wat je trouwens ook kan doen, niet over klinkerwegen rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 09:13:
Ik heb ook een 20" voorwiel hoor. Naar mijn weten hebben de meeste ligfietsen geen voorvering, dus het zal wel meevallen.

Wat je trouwens ook kan doen, niet over klinkerwegen rijden ;)
Dan kom ik niet waar ik zijn moet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 09:01:
Maargoed, vering of geen vering is ook een kwestie van smaak denk ik. Alleen achtervering op een ligfiets met ook nog een klein voorwiel is niet heel erg comfortabel in elk geval.
Het hangt er ook heel erg van af hoe de positie van je zitje t.o.v. van het voorwiel is. Met een compacte ligfiets zit je met met relatief veel gewicht in het verlengde van je voorvork, dus precies in de richting waarin de klappen worden overgebracht op het frame. Op een low racer zit je midden tussen de wielen in, dat scheelt zeker de helft.

Ik rijd nog steeds met waarschijnlijk het stijfste ongeveerde frame ooit gebouwd, en kan toch redelijk overweg met klinkerwegen. Grote, ongelijke klinkers zoals op de Knardijk rijden niet comfortabel, als je fluit of praat hoor je het wegprofiel terug in je vibrato :P Kasseienstroken zoals die in België en Noord-Frankrijk liggen zijn voor een ligfiets met klein ongeveerd voorwieltje echt een beproeving. Rijd je langzaam, dan word je genadeloos door elkaar gerammeld, rijd je snel dan wordt het wat dragelijker, maar dan moet je erg goed kunnen sturen en een portie geluk hebben om geen lekke band te rijden. Voordeel t.o.v. een racefiets is wel dat je je polsen makkelijk kunt ontlasten.

@Grrrrrene: Als een substantieel deel van je woon/werkverkeer over klinkerweggetjes of slecht onderhouden fietspaden gaat, zou je beter af zijn met een geveerde fiets. Als je incidenteel op slechte wegen rijdt kun je prima zonder vering, het scheelt gewicht en onderhoud. Risico op snakebites is dan wel iets groter, maar dat kun je ondervangen door iets bollere banden te kiezen en die goed op druk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 07:42:
[...]

20 kg :o 8)7 is dat ding bepantserd ofzo :P
Het is de grootste maat Aluminium frame, snap ook niet waarom hij zo zwaar moet zijn :) Als ik zo kijk naar de andere modellen, zijn die ook zo tussen de 15 en 20kg :)
benoni schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 12:23:
[...]

@Grrrrrene: Als een substantieel deel van je woon/werkverkeer over klinkerweggetjes of slecht onderhouden fietspaden gaat, zou je beter af zijn met een geveerde fiets. Als je incidenteel op slechte wegen rijdt kun je prima zonder vering, het scheelt gewicht en onderhoud. Risico op snakebites is dan wel iets groter, maar dat kun je ondervangen door iets bollere banden te kiezen en die goed op druk te houden.
Geveerde fiets it is. 3/4e is prima asfalt, maar die ene kwart is een erg slecht onderhouden, klinkerfietspad met allemaal gaten erin. Vandaag trouwens weer een eind op de fiets van m'n collega gereden, maar dat ga ik niet meer doen. Die voorband is gewoon gevaarlijk. Ik ging met 25-30km/u de bocht door en hij glijdt gewoon doodleuk rechtdoor. Ik weet nog niet helemaal hoe ik erop kon blijven liggen, maar goed. Ik voelde trouwens m'n knieën in het begin even, maar herinnerde me dat je beter in een hogere cadans kon fietsen om je knieën te ontzien. Dat leek te helpen. Ik denk dat het stuur ook te smal was voor mij. Ik heb vrij stevige bovenbenen en pas er net lekker tussendoor. Het gevolg is dat ik moeilijk rechtop kan blijven staan bij het wegfietsen en ik stoot soms tegen het stuur aan bij heftig doortrappen en euh, da's niet goed als je nog niet zo zeker op de fiets zit ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Grrrrrene op 17-07-2010 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ben nog een beetje aan het twijfelen welke fiets er mee gaat naar Frankrijk volgende week :P ik denk dat het uiteindelijk toch de ligfiets wordt 8) Moet wel even puzzelen hoe ik alles in de auto ga krijgen als de fiets er ook nog in moet want mijn ligfiets past niet op de twinny load die ik geleend heb. Als ik vaker ga fietsen in het buitenland ga ik wel een keer een goede set dakdragers halen voor de ligger. Fiets van vriendin kan dan gewoon achterop.

Heb vandaag de bidonhouders op de dingo geschroeft (onder het zitje), het lijken nu net 2 straalmotoren zo maar goed :+ Tevens 2 bidons gekocht van 750 ml elk dus bij elkaar 1,5 liter en een fluoriserend hesje (verplicht in Frankrijk om bij je te hebben en als je bv in het donker fietst ook verplicht om aan te doen)

Ook even wielershirtje en broekje gehaald en een regenjas + plakspullen :o je weet maar nooit :+

Op het program staan voornamelijk toertochtjes maar ik heb ook de mont ventoux op de planning staan >:) eens kijken of we een ligfiets daar naar boven krijgen getrapt :9

Ik ga bijzonder weinig reservedelen meenemen voor de fiets. Een extra set remblokjes, plakspulletjes, steeksleutels (of hoe heten die 6 kantige dingen) een kettingpons en een pomp en verder moet alles maar gewoon in elkaar blijven zitten en gewoon niet stuk gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-04 08:38
Metro2002 schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 19:40:
...
Ik ga bijzonder weinig reservedelen meenemen voor de fiets. Een extra set remblokjes, plakspulletjes, steeksleutels (of hoe heten die 6 kantige dingen) een kettingpons en een pomp en verder moet alles maar gewoon in elkaar blijven zitten en gewoon niet stuk gaan :+
je verwijst naar inbus-sleutels (die 6-kantige dingen).
en als het stervormig is, is het torx

veel fietsplezier, ik ga stoeien met mijn fietsketting die telkens er af klapt.
iemand closeup foto's van de originele bevestiging bij een optima stinger ter hoogte van de voorvork?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Inmiddels zelf eea geprutst aan de hand van foto's op internet, en ik denk dat de kettingbuis nu goed zit.
Ik hoor in elk geval een minder geratel, en de ketting lijnt nu wel mooi uit op het voorste tandwiel.

al met al vanavond nog 32 km getrapt en 2 wielrenners zand laten happen >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zit wat filmpjes te kijken van velomobielen als Quests, Mango's, WAW's enzo. Zie ik het nu goed dat de "oude" 20" Quest besturing met 2 "joysticks" had en dat de nieuwe zo'n klein/smal stuurtje heeft zoals je ook wel ziet op ligfietsen met bovenstuur? Hoe werkte die oude besturing dan? Ik kan daar niks over vinden op internet :) De DuoQuest lijkt die besturing ook weer terug te hebben... Heeft iemand foto's/video? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-04 23:27

TwOkkie

Tweakin' Okkie

De quest heeft altijd dezelfde besturing gehad. Een klein stuurtje met een kruiskoppeling onderaan de stuurstang zodat je hem in elke gewenste positie kan houden. Vziw heeft de duoquest dat ook, alleen hou je hem dan niet tussen je benen maar tussen je mensen.

Die joysticks zitten in ieder geval in de Sunrider, de Aerorider, de Versatile en misschien ook in de WAW en de Milan. Misschien dat je er zo een voor een Quest hebt aangezien? Heb je een link?

[ Voor 0% gewijzigd door TwOkkie op 20-07-2010 10:19 . Reden: because i can ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NielsTn schreef op maandag 19 juli 2010 @ 14:52:
[...]

je verwijst naar inbus-sleutels (die 6-kantige dingen).
en als het stervormig is, is het torx

veel fietsplezier, ik ga stoeien met mijn fietsketting die telkens er af klapt.
iemand closeup foto's van de originele bevestiging bij een optima stinger ter hoogte van de voorvork?
Imbus sleutels ja :P ik ben altijd zo'n ramp met gereedschap benoemen :X
NielsTn schreef op maandag 19 juli 2010 @ 22:26:
Inmiddels zelf eea geprutst aan de hand van foto's op internet, en ik denk dat de kettingbuis nu goed zit.
Ik hoor in elk geval een minder geratel, en de ketting lijnt nu wel mooi uit op het voorste tandwiel.

al met al vanavond nog 32 km getrapt en 2 wielrenners zand laten happen >:)
d:)b

Gister mijn snelste rit ooit gehad op de ligfiets :P van Vlaardingen west naar Schiedam west. 7km in krap 15 min gefietst. Heerlijk als het vakantie is en alle stoplichten staan op groen :D had niet eens mijn best gedaan omdat ik het warm had, toch mooi 28km/u gemiddeld getrapt :D

Zo zie je maar hoe verkeers lichten en ander verkeer je op kunnen houden.

Gistermiddag nog wel even mijn ongezouten mening gegeven aan 2 taarten die midden op een heuvel, midden op het fietspad stonden te kletsen waardoor 1) ik, 2) een brommer en 3) een wielrenner allemaal moesten stoppen en uitwijken om er langs te kunnen. Maar even opgemerkt dat het érg handig was om midden op een fietspad te gaan staan en of ze dat ook deden als ze met de auto waren }:|
én maar klagen over de 'jeugd van tegenwoordig' :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
DuoQuest: http://www.recumbent-gallery.eu/duo-quest-velomobile/ Volgens mij zit daar zo'n joystick-ding tussen de rijders in en bestuurt de linker berijder hem.

Van de gewone Quest weet ik het dus niet zeker, dus als jij zegt: het is altijd zo geweest met een klein stuurtje met kruiskoppeling, dan geloof ik dat ;)

Edit: Hoewel... Deze Amerikaanse Quest (I know, ze hebben het ontwerp gekocht en mochten het naar eigen smaak aanpassen van Velomobiel.nl) heeft een andere stuurinrichting zoals op de "normale: Quest: http://www.velomobilepro....857/quest_velomobile.html

[ Voor 30% gewijzigd door Grrrrrene op 20-07-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Metro2002 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:00:
[...]

Imbus sleutels ja :P ik ben altijd zo'n ramp met gereedschap benoemen :X

[...]
het is toch ECHT iNbus.... Wikipedia: Inbussleutel
:9

Innensechskantschraube Bauer und Schaurte.

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 20-07-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Grrrrrene schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:03:
DuoQuest: http://www.recumbent-gallery.eu/duo-quest-velomobile/ Volgens mij zit daar zo'n joystick-ding tussen de rijders in en bestuurt de linker berijder hem.
Op die foto zie je een normaal quest-stuur weggeklapt in z'n ophangpositie. Als ze gaan rijden neemt een van de mensen (waar die, zoals ik eerder aangaf, tussenin geplaatst is) dat stuur in zijn of haar hand en draait eraan om de rijrichting te bepalen.

Dat die amerikaanse Quest dezelfde besturing heeft als alle nederlandse Questen verbaast me niets. Jou wel?

De ontwerpers van de quest hebben vziw historische banden met de Alleweder en die heeft zo'n zelfde stuur. Daarom durf ik wel te wedden dat alle Questen zo'n zelfde stuur hebben.

Als jij een filmpje hebt gezien waarop een quest stond met joystickbesturing ben ik wel heel benieuwd naar dat filmpje. Misschien herkent iemand die - op een quest lijkende - velomobiel?

[ Voor 31% gewijzigd door TwOkkie op 20-07-2010 13:14 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
TwOkkie schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:07:
[...]

Op die foto zie je een normaal quest-stuur weggeklapt in z'n ophangpositie. Als ze gaan rijden neemt een van de mensen (waar die, zoals ik eerder aangaf, tussenin geplaatst is) dat stuur in zijn of haar hand en draait eraan om de rijrichting te bepalen.

Dat die amerikaanse Quest dezelfde besturing heeft als alle nederlandse Questen verbaast me niets. Jou wel?
Daar miste het woord "andere" :D Kijk het filmpje maar, ik zie daar geen stuur tussen de benen door verdwijnen, jij wel? Bij nader inzien kan hij bij de Amerikaanse Quest in de video (vanaf 42s) over het stuur heen filmen, want je ziet de verstevigingsbalk ook net niet :) En op [url=http://www.recumbent-gallery.eu/wp-content/uploads/duo-quest-velomobile-4-1024x768.jpgdeze foto[/url] zie ik ook geen stuur zoals op een "normale" quest, wel een zwart pookje tussen de bereiders in, dat niet kan draaien, maar wel naar voren (naar rechts sturen) of naar achteren (naar links sturen) kan. In dit filmpje zie je ook duidelijk dat dat paaltje dat jij wellicht voor het stuur aan zag in het midden gewoon blijft staan tijdens het rijden. Daarop zit de km-teller op de foto, die was op het filmpje nog niet gemonteerd.

[ Voor 39% gewijzigd door Grrrrrene op 20-07-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Verwar de handrem/stuurslot niet met het stuur hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nee, maar kijk eens naar die verstevigingsbalk in het midden, daar waar je op moet gaan staan als je instapt. Daar zit nu een koppeling met een stang naar achteren. Als je die stang naar achteren trekt met de hendel, trek je de as die daar door de bodem gaat naar links, toch? * Grrrrrene heeft echt het idee dat hij iets anders ziet dan de rest :X

Deze bewerkte foto dan, * Grrrrrene is achterlijk?
duoquest besturing

[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 20-07-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:53
Gisteren even een onderhoudsbeurt gegeven aan mn Fujin. Versnellingen voor en achter beter afgesteld want dat liep niet allemaal lekker meer. Kwam ik er ineens achter dat het stoeltje van de Fujin een vlakkere of meer rechtop instelling heeft! Stoeltje is meer te kantelen naar achter zodat je platter ligt. Nooit gezien/bij nagedacht dat dit kon. Helemaal plat, dan moet ik mn fiets inkorten en schakeltjes eruithalen waar ik geen zin in had. NU op de middeltse. Benieuwd of ik het merk tijdens het fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Grrrrrene schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:39:
Nee, maar kijk eens naar die verstevigingsbalk in het midden, daar waar je op moet gaan staan als je instapt. Daar zit nu een koppeling met een stang naar achteren. Als je die stang naar achteren trekt met de hendel, trek je de as die daar door de bodem gaat naar links, toch? * Grrrrrene heeft echt het idee dat hij iets anders ziet dan de rest :X

Deze bewerkte foto dan, * Grrrrrene is achterlijk?
[afbeelding]
Hm, het zou zowaar kunnen zijn. Die balk in het midden is op het filmpje gewoon een balk die meuk vasthoudt en geen stuur. Dan zou de pook in het midden het stuur kunnen zijn. Redelijk uitzonderlijk maar het klopt.

In de gewone quest zit vziw altijd een race-klapstuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:49:
[...]

Hm, het zou zowaar kunnen zijn. Die balk in het midden is op het filmpje gewoon een balk die meuk vasthoudt en geen stuur. Dan zou de pook in het midden het stuur kunnen zijn. Redelijk uitzonderlijk maar het klopt.

In de gewone quest zit vziw altijd een race-klapstuurtje.
Ja, je hebt gelijk denk ik, die gewone Quest waar ik naar linkte heeft het "conventionele stuur". Ik denk dat de verwarring van mijn kant kwam doordat hij de camera op het stuur balanceert tijdens het filmen en je daardoor de stuurstang niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik denk ook dat je gelijk hebt met die duo-quest. Waarom zou je je fietscomputer aan de onderkant van je stuur monteren. ;-)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-03 19:35

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Laat ik ls ervaringsdeskundige (50 km meer gefietst) dan maar het verlossende antwoord geven over de besturing van de DuoQuest.

Ja, dat pookje in het midden is het stuur. Naar voren is naar rechts, pookje naar achteren is naar links. Ook zit daar de claxonknop (rood) op en de richtingaanwijzer (zwart)

[edit]
En wat betreft die BlueVeloQuest, die heeft inderdaad het gewone Queststuur. Op diverse foto's zie je hem omhoog geklapt onder de voorkant van het instapgat zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door WFvN op 20-07-2010 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 20:55:
Laat ik ls ervaringsdeskundige (50 km meer gefietst) dan maar het verlossende antwoord geven over de besturing van de DuoQuest.

Ja, dat pookje in het midden is het stuur. Naar voren is naar rechts, pookje naar achteren is naar links. Ook zit daar de claxonknop (rood) op en de richtingaanwijzer (zwart)
Hmm, heb je je ervaringen met de DuoQuest ook ergens neergezet of mag dat niet/doe je dat niet omdat hij wellicht nog een beetje half geheim is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Nou nee, niet geheim. Ik heb een flinke lap tekst geschreven die op Ligfiets.net had moeten verschijnen. Maar daar is iets grandioos mis gegaan helaas.

Wat wil je weten?

[edit]
Even gezocht in m'n mailtjes. Hieronder wat informatie die ik in een eerste opzet zo uit m'n kop op papier geknald heb; echt eerste ruwe opzet voor een review (sorry voor de 'enters' in de quote)
- Snelheid

De DuoQuest is langzamer dan de normale Quest maar slaat zeker geen gek
figuur in velomobielland. Helaas is het vergelijk met een normale Quest wat
lastig omdat je in de normale Quest te maken hebt met één persoon terwijl in
de DuoQuest twee personen trappen. Alleen als de twee personen gelijk
vermogen leveren, is er een goed vergelijk mogelijk.

Toch even wat getallen. De route tussen de N50 en de laatste rotonde op de
Flevoweg richting Velomobiel.nl is zo'n 12 kilometer. Die heb ik vandaag 4x
gereden. Met mijn eigen Quest en met de DuoQuest in beide richtingen.

Eigen Quest Kampen-Dronten: 29 km/h gemiddeld met enigszins rustige
inspanning
DuoQuest Kampen-Dronten: 28 km/h gemiddeld 'normale' inspanning
Eigen Quest Dronten-Kampen: 34 km/h gemiddeld stevige inspanning
DuoQuest Dronten-Kampen: 29 km/h gemiddeld 'normale' inspanning

De DuoQuest lijkt een beetje langzamer te zijn dan de normale Quest. Maar in
gedachten moet worden gehouden dat de tweede rijder in de DuoQuest géén
ligfietser was.

- Wendbaarheid

Het sturen geschiedt met een stuurpook die tussen de twee rijders zit. De
pook kan naar voren en naar achteren bewogen worden om te sturen. Beide
rijders kunnen de pook bedienen. Op de linker zitplaats voelt het sturen
goed aan. Hoewel je maar één hand gebruikt om te sturen, is het op deze plek
geen probleem. Duw de pook(met de rechter hand) naar voren en de fiets gaat
naar links, trek de pook naar achteren en de fiets gaat naar rechts. Bij
normale sturen maakt je rechter hand dezelfde beweging. Hiermee voelt het
sturen intuïtief goed aan. Bij het besturen vanaf de rechter zitplaats wordt
het anders. Daarbij beweegt de DuoQuest net in de andere richting dan je
gevoelsmatig zou mogen verwachten. Dat vereist enige gewenning.

De DuoQuest heeft, in tegenstelling tot de normale Quest, open wielkasten.
Dit maakt dat de DuoQuest de wielen wat verder kan sturen dan de normale
Quest. Dit levert een kleinere draaicirkel op, ondanks de grotere breedte
van de fiets.

Het sturen gaat vrij gemakkelijk als je er alleen in zit. Het stuurgedrag is
dan bijna agressief te noemen. Rustig bedienen van de pook kan dan geen
kwaad. Zodra er een tweede persoon bij komt, gaat het sturen een stuk
zwaarder maar is verder geen probleem.

De grote breedte van de fiets heeft een gunstige bijkomstigheid: bang zijn
om om te slaan in bochten is niet nodig. De fiets ligt als een blok op de
weg.

- Remmen

De beide voorwielen zijn geremd met schijfremmen. Dit levert een goede
remwerking op, ondanks het feit dat de twee remmen toch meer dan 60 kg eigen
gewicht en ook nog eens dat van twee berijders tot stilstand moet brengen.
Daarmee kom je ruim boven de 200 kg die door de twee schijfremmen moet
worden afgeremd.

- Breedte

Wettelijk gezien mogen fietsen op meer dan twee wielen, maximaal 1,5 meter
breed zijn. De DuoQuest blijft daar met z'n 1,27 meter breedte dus ruim
binnen. Op fietspaden past de DuoQuest goed op de stukken waar wij gereden
hebben. Toch zijn er wat knelpunten met de breedte.

Paaltjes om gemotoriseerd verkeer te weren van bepaalde stukken in Kampen,
staan veelal op ongeveer 1,3 meter uit elkaar. Dat betekent soms dat je
redelijk wat centimeters ruimte overhoudt maar ook dat je soms toch echt
ruimte tekort komt en dus niet verder kan.

Bij plekken waar éénrichtingsverkeer geldt voor gemotoriseerd verkeer, maar
waar staat aangegeven 'uitgezonderd fietsers', kan je met zo'n brede fiets
toch soms wat problemen verwachten als een auto je tegemoet komt. Even ervan
uitgaande dat je met een normale fiets praktisch tegen de stoeprand aan kan
rijden en daarmee dus iets meer dan de helft van de fiets op/boven het
wegdek is, dan neemt de DuoQuest op zulke plekken bijna een meter méér
ruimte in beslag.

Fietsstroken die wij bereden hebben, zijn net breed genoeg om met de hele
DuoQuest op te passen. Echter is dat geen garantie dat je ongestoord door
kan rijden met de DuoQuest. Bij het naderen van verkeerslichten rijden auto's
op een smallere weg soms gedeeltelijk over de fietsstrook. Daar gaat de
DuoQuest dan niet meer naast passen. Wij waren daarom op een gegeven moment
genoodzaakt om 'aan te sluiten' in de wachtende rij auto's.

Op het fietspad neemt de DuoQuest ook tamelijk veel ruimte in beslag. Bij
een breed fietspad kan je met de DuoQuest goed inhalen of ingehaald worden.
Maar bij de wat smallere fietspaden wordt het toch lastiger. Smalle
bospaden, al dan niet geasfalteerd, zullen lang niet altijd genomen kunnen
worden met de DuoQuest.

Parkeren? Fietsen behoren op de stoep te worden geparkeerd. Ik denk echter
dat menig voetganger er niet blij mee zou zijn als ze een DuoQuest op hun
pad zouden tegenkomen. In een parkeervak voor auto's parkeren lijkt daarom
meer voor de hand maar is niet toegestaan • DIT MOET NOG GECONTROLEERD
WORDEN VOOR DE ZEKERHEID•

- Verkeersregels

Hoewel fietsen met meer dan twee wielen maximaal 1,5 meter breed mogen zijn,
lijkt de weginrichting vaak niet ingesteld te zijn op bredere fietsen
terwijl de regel al heel oud is. Paaltjes die op ruim minder dan 1,5 meter
van elkaar staan, fietsstroken die 1,5 meter breed zijn of minder.
Éénrichtingwegen waar fietsers zich niet aan hoeven te houden.

- Algemene indruk

De DuoQuest is een aangenaam apparaat om in te rijden. Snelheid is goed te
noemen. Voor stadsverkeer is de fiets wat minder geschikt. De breedte is
hierbij de voornaamste reden. Maar buiten de bebouwde kom mag de DuoQuest
beschouwd worden als een welliswaar langzamer, maar alsnog betrekkelijk vlot
voertuig om 2 volwassenen en 1 kind te verplaatsen waarbij 15 kilometer geen
probleem is maar ook retourtjes van 60 kilometer is goed te doen, uitgaande
van fietsers met een goede basisconditie.

[ Voor 94% gewijzigd door WFvN op 20-07-2010 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik wilde niks specifieks weten, ik was gewoon benieuwd of zo'n met-z'n-tweeën-aangedreven velomobiel een beetje te besturen was en hoe snel dat vervolgens gaat. Mijn logica was dat je per rijder 2 ipv 3 wielen met hun rolweerstand hebt te compenseren en dat het frontale oppervlak kleiner moest zijn dan 2 losse Quests, vanwege het feit dat 2 normale Quests samen breder zijn dan deze DuoQuest. Maarja, ik heb geen idee hoeveel die open wielkasten van de DuoQuest de stroomlijn verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gisteren op dreef: lekker na 2200u de fiets gepakt en een uurtje geknalt!
resultaat: eindelijk boven de 30km/u gemiddeld :)

(30,8km/u gemiddeld over 31,4 km afstand).

Ging lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Mooi gemiddelde :)
Dat vind ik ook heerlijke momenten om te fietsen. Bij mij gaat het dan ook altijd lekker vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nice, ik zette vanochtend op m'n gewone fiets (de eerst genoemde Gazelle Charmonix) een recordtijd naar werk neer: 25 minuten voor 12km, dwars door Hengelo OV heen :P Gemiddeld 28,8km/u. Kan niet wachten tot ik ruimte voor een ligfiets (of nog beter: een velomobiel) heb :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
En dat nog wel in de zomer? Hengelo OV ligt toch altijd overal open in de zomer?

mevrouw WFvN komt uit Hengelo dus WFvN kent het daar wel een beetje en dan de massale wegopbrekingen, liefst overal tegelijk

Maar da's een fors gemiddelde voor een vrij normale fiets.

Wat betreft snelheden. Ligfietsen doen het in de stad ook uitstekend maar of je daarmee een veel hoger gemiddelde zal halen op precies hetzelfde traject, zelfde omstandigheden, zelfde conditie, etc. betwijfel ik

* WFvN heeft de ligfiets zowiezo vanwege het veel hogere comfort en pas daarna voor de snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Het was vanochtend lekker koel, hoewel ik het met 13-14 graden zonder jas fietsen echt ideaal vind, dan zweet ik niet of nauwelijks en word je door de rijwind goed gekoeld. Met 30+ graden doe ik zoiets natuurlijk niet ;) De route waar ik overheen moet ligt nergens open, hoewel ze in het centrum wel druk bezig zijn met de bouw bij de kerk in de buurt, verder heb ik nergens hinder.

Ik zou een ligfiets in eerste instantie vanwege de snelheid kopen, zeker als ik volgend jaar verhuis naar *ergens* verder van m'n werk af (we willen wat meer buitenaf gaan wonen, niet meer midden in Enschede), maar inderdaad is comfort ook een heel belangrijke. De mogelijkheid om een paar uur te fietsen zonder zadelpijn lijkt me geweldig. Ik begin steeds meer te snappen hoe mensen in een velomobiel half Nederland doorrijden op 1 dag: als je het rustig aan doet, kom je een heel eind en met (bijvoorbeeld) een Quest is ~30km/u waarschijnlijk heel rustig fietsen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Jep, je kunt (eenmaal gewend) eigenlijk eindeloos doorrijden, ook als je moe bent. Sommige zitjes zijn niet helemaal ideaal, en in het geval dat je van plan bent erg lang te gaan fietsen moet je eigenlijk ook wel een redelijk platte ligfiets nemen, een challenge focus op z'n hoogst is alsnog een recept voor houten konten zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NielsTn schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 11:32:
Gisteren op dreef: lekker na 2200u de fiets gepakt en een uurtje geknalt!
resultaat: eindelijk boven de 30km/u gemiddeld :)

(30,8km/u gemiddeld over 31,4 km afstand).

Ging lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :p
* Jaloers is

Al had ik gister ook een mooie 28km/u gemiddeld. :*)
Grrrrrene schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 11:39:
Nice, ik zette vanochtend op m'n gewone fiets (de eerst genoemde Gazelle Charmonix) een recordtijd naar werk neer: 25 minuten voor 12km, dwars door Hengelo OV heen :P Gemiddeld 28,8km/u. Kan niet wachten tot ik ruimte voor een ligfiets (of nog beter: een velomobiel) heb :9
Netjes hoor, bijna 2 km harder dan wat ik gemiddeld rij op mijn Jan janssen hybride fiets
WFvN schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 11:54:
En dat nog wel in de zomer? Hengelo OV ligt toch altijd overal open in de zomer?

mevrouw WFvN komt uit Hengelo dus WFvN kent het daar wel een beetje en dan de massale wegopbrekingen, liefst overal tegelijk

Maar da's een fors gemiddelde voor een vrij normale fiets.

Wat betreft snelheden. Ligfietsen doen het in de stad ook uitstekend maar of je daarmee een veel hoger gemiddelde zal halen op precies hetzelfde traject, zelfde omstandigheden, zelfde conditie, etc. betwijfel ik

* WFvN heeft de ligfiets zowiezo vanwege het veel hogere comfort en pas daarna voor de snelheid
Qua gemiddelde snelheid wint de gewone fiets het bijna hands down van een ligfiets als je in alleen in de stad rijdt valt mij op, en wel om de doodeenvoudige reden dat je sneller op gang bent en als je bv de bocht om moet om over te steken je eerder ziet of er wat aankomt op een gewone fiets (even over je schouder heenkijken gaat toch nog altijd makkelijker op een gewone fiets) Alleen als je langere stukken rijdt is een ligfiets sneller of als je weinig oversteekplaatsen hebt. Ben dit jaar dan ook maar 1 keer echt veel sneller op de ligfiets geweest dan op de gewone fiets.

Vaak lagen mijn snelheden als ik echt mijn best deed over 10km (van mijn werk naar vriendin) :

gewone fiets: 27 - 27,5km/u
ligfiets: 26-26,5 km/u

Zeg maar een km per uur langzamer gemiddeld dan he! kruissnelheid lag wel altijd hoger op de ligfiets (km of 3-5 per uur hoger)
Grrrrrene schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:23:
Het was vanochtend lekker koel, hoewel ik het met 13-14 graden zonder jas fietsen echt ideaal vind, dan zweet ik niet of nauwelijks en word je door de rijwind goed gekoeld. Met 30+ graden doe ik zoiets natuurlijk niet ;) De route waar ik overheen moet ligt nergens open, hoewel ze in het centrum wel druk bezig zijn met de bouw bij de kerk in de buurt, verder heb ik nergens hinder.

Ik zou een ligfiets in eerste instantie vanwege de snelheid kopen, zeker als ik volgend jaar verhuis naar *ergens* verder van m'n werk af (we willen wat meer buitenaf gaan wonen, niet meer midden in Enschede), maar inderdaad is comfort ook een heel belangrijke. De mogelijkheid om een paar uur te fietsen zonder zadelpijn lijkt me geweldig. Ik begin steeds meer te snappen hoe mensen in een velomobiel half Nederland doorrijden op 1 dag: als je het rustig aan doet, kom je een heel eind en met (bijvoorbeeld) een Quest is ~30km/u waarschijnlijk heel rustig fietsen :o
30 km/u is ook op een open ligger een redelijk makkelijk vol te houden kruissnelheid als je eenmaal een beetje ligfietsbenen hebt en 25km/u fiets je op je dooie akkertje. :) en comfort is inderdaad echt véél hoger, je kan gewoon lekker doorbollen en je hebt eigenlijk nergens last van. Ook zweet je veel minder (minder inspanning, minder bloed wat omhoog gepompt moet worden omdat je wat platter ligt ) en kan je makkelijker ademhalen omdat je houding dat veel meer toestaat. Op een gewone fiets druk je je borstkas in elkaar en dat bemoeilijkt het ademen.
Op een ligfiets heb je daar geen last van. en wat ook erg prettig is: weinig last van wind. Ik voel me altijd een soort zeilschip als ik op mijn gewone fiets rij :P

Nee, als je eenmaal een ligfiets hebt dan vraag je je af waarom mensen in vredesnaam op een 'gewone' fiets stappen :+

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=KAFmKkU8xpU]

Een lang stukje weg, zijwind en gaan >:) :P die snelheid is zelfs op een open ligger niet erg moeilijk vol te houden ;)

[ Voor 102% gewijzigd door Metro2002 op 21-07-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Goed om te horen :) 't Begint onderhand echt te jeuken... Misschien dat ik er toch eerder al een koop dan ik oorspronkelijk had gepland :P Een en ander hangt een beetje af van de vraag wanneer ik dit jaar m'n winstdelingen uitbetaald krijg. Er staat een mooie groene Fuego op Ligfiets.net te koop :9 Laag genoeg ssj3gohan? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 21-07-2010 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik geloof niet dat ik jou ooit van die fuego's kan afpraten, dus kopen en gaan met de banaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 18:55:
Ik geloof niet dat ik jou ooit van die fuego's kan afpraten, dus kopen en gaan met de banaan!
Nou, de Fuego representeert nu een beetje het model dat ik zoek, een Challenge Fujin lijkt me ook een mooie fiets bijvoorbeeld. Ik had niet echt het idee dat je me van een Fuego af wilde praten :?

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 21-07-2010 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Neuh, 't zijn prima fietsen hoor. Ik weet wel bijna zeker dat dit niet je laatste ligfiets zal zijn, en de meeste mensen kennende ook niet de laatste in de komende anderhalf-twee jaar...

Maareh, je doet al genoeg met fotografie, dus je kent het begrip 'hobby' danwel 'zwart gat waar al je geld in gaat' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
M'n 1Ds Mark II staat te koop. Van het geld dat hij moet opbrengen kan ik makkelijk een EOS 50D o.i.d. en een lowracer kopen :+ Ik wil het qua fotografie wat rustiger aan gaan doen, maar ik snap wat je bedoelt. Volgens mij heeft iedere Tweaker dat en herkent iedereen hier dat je steeds de grenzen van je budget lijkt op te zoeken. Ik begon te zoeken naar een ligifets van een paar honderd euro, maar zoals zo vaak zie je dat je voor een beetje extra wat beters krijgt en die trend kun je lang doorzetten :X

[ Voor 59% gewijzigd door Grrrrrene op 21-07-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nouja, mooiste recente voorbeeld is mijn vriendin. Ze wilde wel een ligfiets (en betreurt de aankoop geloof ik niet echt) maar zij heeft minder geld over voor de hobby. Waar ik tot nu toe een - nog steeds heel bescheiden - 600-700ish euro in de hobby heb gestoken begon zij met een tweedehands M5 Black Glide van 125 euro. Maar dan komt erbij:

- Spiegeltjes (incl. één verloren): 20 euro
- Verbouwde achterdrager: 30 euro
- Kabeltjes vervangen: 15 euro
- Dingen bijspuiten: 15 euro
- Nieuwe bandjes; voor 22 euro, achter 34, plus 17 euro aan binnenbanden
- Binnenkort nieuwe tandwielen+bladen: 75 euro
- Binnenkort versnellingsnaafje: 45 euro
- Nog een keer het (eigenlijk kapotte) zitje vervangen: 15-30 euro

En dan kost die fiets opeens 400 euro :D Kijk, het is nog steeds goedkoop en bijzonder goede kwaliteit, maar als je er intensief mee bezig bent en vooruit wil gaat je dat gewoon geld kosten.

Stel dat je met een tweedehands fuego in matige staat voor 500 euro begint, en je wilt hier racy merkspul op vervangen en bijzetten (denk alfine, of ultegra met een spinergy wieltje ofzo) en dit alles door de monteur laten doen, dan ben je over een jaar nog eens 1k verder. Het gaat echt snel.

Mijn Flevobike kostte 40 euro aanschaf, er zit nu voor 120 euro aan extra meuk op en binnenkort zijn de bandjes aan vervanging toe. Gezien het zo'n gedoe is met het voorwiel zet ik daar dan meteen maar even een andere ketting op (de huidige heeft een sluitschakel die het niet redt door de derailleur heen en soms blijft haken) en eigenlijk wil ik er ook wel een alfine kettingspanner op ipv. derailleur... Nou, dat binnenbandje kan dan ook meteen nieuw. Ik wed dat ik dan zomaar weer 80 euro verder ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hoe kan ik zien of een velg naar de eeuwige jachtvelden is? Over de velg van mijn voorwiel loopt een kaarsrechte streep over de velg (dwars) die een beetje aanvoelt alsof ie erin gedremeld is zeg maar :/

dus:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/velg.png

aan de binnenkant van de velg.Kan dat een velgbreuk zijn??? Ik hoop het maar niet want ik ga nooit voor zondag a.s. een nieuwe velg kunnen regelen. (dan ga ik op vakantie)

edit: net nog even met een collega naar gekeken maar hij is echt doormidden :( godgloeiende :X :( nog NOOIT meegemaakt dat een velg gewoon scheurt |:(

Nu maar even als de sodemieter alle (lig)fietswinkels afbellen.

[ Voor 34% gewijzigd door Metro2002 op 22-07-2010 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik begrijp niet echt waar de scheur zit. Is het op het remvlak of in het bandvlak? Op het remvlak is nogal wiedes; je kunt niet oneindig je wanden blijven afslijten met je remblokjes :P

Meeste fietswinkels hebben wel gewoon 406 velgjes hoor. Overspaken hoeft ook niet meer dan een uurtje te kosten. Het kan alleen zijn dat ze geen aerovelgjes of andere luxe meuk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nee aan de binnenkant van de velg, op het bandvlak zeg maar.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/kapot.png

Fietsenwinkel gebeld, kan ze inderdaad leveren maar kan de fiets pas woensdag brengen en heb al even contact gehad met optima en ga even kijken of ik daar morgen een kant en klaar wieltje kan halen.

Heb zelf deze op het oog maar weet niet zeker of die gaat passen en of het wiel geschikt is voor velgremmen.

http://www.recumbentparts...or-wiel-20%26quot%3B.html

(let maar niet op de prijs, de fietsenmaker was wel goedkoper, ongeveer 90 euro, maar ik moet hem voor zondag hebben en ik kan niet een velg zelf spaken :| )

Zucht, en mijn auto moet ook nog nieuwe remmen. 8)7 lekker duur maandje weer

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 22-07-2010 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Lijkt me wel gaaf om goed te kunnen trouwens, een wiel spaken. Lijkt me heel therapeutisch werk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
:s tsja, als je het niet zelf kunt doen ben je meteen 100+ euro verder... Velgjes los kosten 10-20 euro, ook aerovelgen. Wielen spaken is overigens echt niet moeilijk, je moet alleen wat geduld hebben als je het niet eerder hebt gedaan. Je eerste wiel kost wel twee uurtjes en is niet perfect. Hell, wielen die ik nu (na best een paar wieltjes ervaring) maak zijn nog steeds niet perfect recht, maar ik heb het geld niet voor volledige wielen.

Maareh, dat is best heftig, een velg die daar scheurt. Ik heb het één keer gehad, maar dat was ook wel op het meest ongebalanceerde wiel ooit.

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 22-07-2010 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou, nieuw velgje besteld bij fietspunt.nl , scheelde 30 euro met optima en was op voorraad. Even kijken of ik hem morgen of zaterdag kan ophalen.

Ben ergens wel blij dat ik het nu zie, en niet als ik met 50-60km/u de mont ventoux af sjees dat ie ineens breekt :X je moet er toch niet aan denken!
ssj3gohan schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:26:
:s tsja, als je het niet zelf kunt doen ben je meteen 100+ euro verder... Velgjes los kosten 10-20 euro, ook aerovelgen. Wielen spaken is overigens echt niet moeilijk, je moet alleen wat geduld hebben als je het niet eerder hebt gedaan. Je eerste wiel kost wel twee uurtjes en is niet perfect. Hell, wielen die ik nu (na best een paar wieltjes ervaring) maak zijn nog steeds niet perfect recht, maar ik heb het geld niet voor volledige wielen.

Maareh, dat is best heftig, een velg die daar scheurt. Ik heb het één keer gehad, maar dat was ook wel op het meest ongebalanceerde wiel ooit.
Jep, duur is het wel maarja, shit happens. Zal vanavond wel even een fotootje schieten.
Wiel is overigens gewoon kaarsrecht maar heeft toch blijkbaar net even teveel te verduren gehad. En wellicht was het al langer en zag ik het nu pas.

[ Voor 64% gewijzigd door Metro2002 op 22-07-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik neem aan dat je voor die tijd al een lekke (naja, platte) band krijgt, toch? Zo'n breuk is scherp en prikt de binnenband wellicht lek?

[ Voor 26% gewijzigd door Grrrrrene op 22-07-2010 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hij is nog niet door maar dat gaat niet lang meer duren denk ik.

Maar niet meer op fietsen iig. Vanavond rustig aan terug naar huis en dan maar lekker laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik gooi er even een heel onbenullige vraag tegenaan. Je weet toch wel dat een velg eerst recht was, vervolgens rondgebogen en met de uiteindes in elkaar gemept? Een aluminiumvelg heeft wel vaker dan eens gewoon een naad dwars over de velg lopen.

Je zal het vast weten maar soms zie je de stomste dingen over het hoofd (weet ik uit ervaring) vandaar dat ik de vraag toch stel.

Heb je anders een goede foto van de naad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zal vanavond een gedetailleerde foto maken maar de 'scheur' loopt ook al een beetje door in de velgrand (waar je remmen zitten) dus dat lijkt me niet helemaal fris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:15:

Je zal het vast weten maar soms zie je de stomste dingen over het hoofd (weet ik uit ervaring) vandaar dat ik de vraag toch stel.
Ohja, reminds me. Ik lees met grote interesse je blog over Quemo, maar een kleine opmerking: in de verjaardagspost een tijdje terug vergelijk je de Quest met de Versatile en meld je dat de Quest van kwetsbaar glasvezel gemaakt is, terwijl de Versatile van duurzaam Twintex gemaakt is. Twintex is echter gewoon een merknaam van Owens Corning voor glasvezel met polypropyleen matrix, terwijl de Quest van (geloof ik) een polyestermatrix met glasvezel gemaakt is. Ik denk dat het grote verschil er meer in zit dat de kap van de Quest vrij dun is, maar het verschil zit niet in het materiaal :)

Ik denk trouwens dat de nieuwe extra lichte Mango die op de Velomobiel.nl-site staat een veel stijvere kap zal hebben dankzij de sandwichconstructie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Over Twintex kan ik zelf bar weinig zeggen behalve de ervaring die ik ermee heb. Het is gewoon echt robuuster dan het materiaal waar de Quest/Mango/Strada/etc van gemaakt zijn.

Ik haal even de informatie van Flevobike erbij:
Twintex is een continu vezelversterkte thermoplast met een glas gewichtpercentage van 65%. De vezels bestaan uit een mengsel van continu glasfilamenten en continu thermoplastische filamenten (polypropeen PP) met ruwweg dezelfde diameter. De fijne, homogene verdeling van filamenten maakt het mogelijk om met korte cyclustijden en lage drukken composiet producten te maken met constante mechanische eigenschappen. De mechanische eigenschappen van Twintex met PP zijn te vergelijken met polyester met hoge glaspercentages, op één uitzondering na: de impact en slijtage eigenschappen zijn vele malen beter. De chemische bestendigheid is over het algemeen goed te noemen en met name de bestendigheid tegen water is zeer goed.
Het is meer dan alleen de dikte die de Versatile steviger/robuuster maakt. Waar het materiaal van de Quest breekt bij bepaalde buigingshoek, blijft het materiaal van de Versatile gewoon heel.

Het doel is de Versatile wat lichter te maken trouwens. De oude modellen zijn gemaakt van wat dikkere matten. Inmiddels kunnen ze dunnere matten krijgen voor zover ik begrepen heb waarbij ze meer lagen kunnen toepassen terwijl de dikte minder is en de stevigheid nog weer groter.

Hoe dan ook, ik heb absoluut meer vertrouwen in Twintex dan in het glasvezelgebeuren. Twintex is gewoon enorm taai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik denk dat het verschil hem dan vooral in de PP-matrix zit. Ik weet niet wat Velomobiel gebruikt in hun Quests, glaslegsels of weefsels, maar als het een legsel is icm een brosse polyestermatrix, snap ik wel dat het slecht tegen impact kan. Maar nogmaals: dat heeft niks met glasvezel te maken, dat is sterk en enorm flexibel.

Maar goed, misschien gaat Velomobiel.nl nog eens overstappen op wat slijtvastere materialen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 22-07-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wat is het verschil tussen glaslegsel en glasweefsel?

Wat betreft de impact, zou de prut waarmee ze het weefsel/legsel inspuiten niet ook een belangrijke factor zijn? De epoxyhars (of hoe heet die bende) is mogelijk een stuk brozer dan de zwarte meuk die voor de Twintex onderbakken van de Versatile gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 15:42:
Wat is het verschil tussen glaslegsel en glasweefsel?
Bij een legsel zijn rechte, continue vezels (zie ook mijn icon) met verschillende oriëntaties op elkaar gelegd, zodat je verschillende lagen met bepaalde richtingen krijgt. Erg handig als je in 1 richting veel stijfheid wil (moet je daar veel vezels heen leggen) en in een andere richting niks nodig hebt. Een weefsel spreekt een beetje voor zich: dan zijn lagen met verschillende richtingen door elkaar geweven en is er geen stiksel nodig om alles bij elkaar te houden. Doordat de vezels bochten maken is het wel wat minder stijf, maar de lagen kunnen niet zoals bij een legsel uit elkaar gaan door impact (delaminatie).

Legsel:
Afbeeldingslocatie: http://www.pt.ctw.utwente.nl/education/Master%20Assignment%20and%20Projects/Recent%20Projects/bestanden/Seb-haanappel%20-%20Network%20flow%20model.doc/Seb-haanappel%20-%20Network%20flow%20model-2.jpg

Weefsel:
Afbeeldingslocatie: http://technoexports.in/yahoo_site_admin/assets/images/Woven_fg_tape.231170614.jpg
Wat betreft de impact, zou de prut waarmee ze het weefsel/legsel inspuiten niet ook een belangrijke factor zijn? De epoxyhars (of hoe heet die bende) is mogelijk een stuk brozer dan de zwarte meuk die voor de Twintex onderbakken van de Versatile gebruikt worden.
Ja, dat bedoel ik: PP is een thermoplast en kan daardoor wat meer rek opnemen ("zacht plastic" heet dat in de volksmond), epoxy en polyester (volgens mij gebruiken ze polyester) zijn thermoharders, wat betekent dat ze geen smeltpunt hebben, maar bij hogere temperaturen week worden en uiteindelijk chemisch desintegreren. PP is een veel mooier materiaal voor deze toepassingen, maar aangezien het bij 200C verwerkt wordt, snap je wel dat het nogal wat energie kost en een dure matrijs vereist om het te verwerken. Epoxy en vooral polyester kun je bij veel lagere temperaturen verwerken, polyester zelfs bij kamertemperatuur :)

Die "prut" waar jij het over hebt is een kunsthars, de technische term is "matrix" :)

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 22-07-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oh, jij gaat ligfietsen zó leuk vinden. Dit soort techniek is heel geil en komt continu terug. Grappig genoeg weet ik als aerospacer vaak meer van de theorie dan mensen die zich de hele dag met composietproductie bezighouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ken het verschil tussen thermoharders/-plasen maar weet van kunststoffen zo niet uit m'n hoofd welke nou precies wat is.

Maar goed, het belangrijkste verschil is dan dus de 'matrix' want ook Questen worden van weefsels gemaakt en niet van legsels. Het eerder breken/scheuren van de Quest (en aanverwanten) zit dan denk ik echt grotendeels in het verschil in gebruik van thermoharder/thermoplast.

Volgens mij wil jij wel graag eens kijken bij en praten met de mensen van Flevobike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik kan je zeggen dat mijn collega's en ik wel eens hebben overwogen om een Quest-achtige ligfiets te maken/ontwerpen. Dus geen goedkope rip-off gebaseerd op plaatjes op internet, maar iets echt anders, maar ook goeds. Het is alleen wel een hele kunst om de jarenlange ervaring van Velomobiel.nl even te benaderen (evenaren durf ik niet eens te zeggen). Vooral een collega, die vroeger zelf custom bikes (motoren) bouwde is eenvoudig enthousiast te maken :P

Opzich hebben we aerodynamica, productietechniek en ontwerptechniek wel in huis, maar ik denk niet dat m'n baas zit te springen om van een ingenieursbureau met een werkplaats/lab ineens een productiebedrijf te maken :+

En volgens mij kunnen jullie me inderdaad goed inschatten: ik vind ligfietsen met name door dit soort technieken erg gaaf en een kijkje bij een fabrikant is natuurlijk helemaal het einde :)

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 22-07-2010 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Het leuke van ligfietsland is dat de producent en gebruiker héél dicht bij elkaar staan en dat mensen al vrij snel elkaar persoonlijk kunnen kennen. Ik ben al bij een paar bedrijven over de vloer geweest waar ik leuke dingen heb gezien:

Velomobiel.nl is héél toegankelijk op dat gebied. Maar bij Flevobike rondlopen is gewoon ook echt heel leuk. Prototypes zien van verschillende fietsen/onderdelen, ideeën aanhoren en ook uitwisselen. Ze staan open voor ideeën van gebruikers en doen daar soms ook dingen mee. Ze lezen mee op de Ligfiets Mailinglijst en reageren daar soms ook. Nu kwam Flevobike met een vraag over mijn claxon dus ben ik bij ze langs geweest om hem te laten horen.

Ik ben benieuwd wat er in de nieuwe Versatile gaat komen. Ze hadden een 12V aansluiting in gedachten zodat je er ook een autostekker in kan drukken voor USB-apparaten. Ik heb aangegeven dat 2 losse USB-poorten vermoedelijk véél welkomer zijn dan een 12V aansluiting. Wie weet wat er in gebouwd gaat worden.

Dan hun fraaie prototype van de Green Machine Trike. Mooi ding :) En dan kwam een werknemer op een vouwfietsje aanrijden. De aandrijving gewoon 100% weggewerkt in CNC-gefreesd aluminium, net als de Green Machine. Gewoon prachtige dingen allemaal.

Ik vind het in ieder geval wel leuk hoe het kleine wereldje in elkaar steekt. Dat is wel anders dan bij merken als Gazelle, Batavus en vele andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zeg Grrrrrene, care to take me on your journey? Ik heb basically volledig overlappende ligfietsinteressen en materiaal/structuurkennis, zou best wel eens mee willen denken.

BTW; over ligfietsen en elektrische installaties: ik vind eigenlijk alle elektrische installaties in velomobielen een beetje prutswerk, en *onnoemelijk* duur. Volgens mij hebben ze nog nooit een fatsoenlijke HBO elektrotechnieker ingehuurd, als ze dat zouden doen zouden er hele geile dingetjes op kunnen voor heel weinig geld.

[ Voor 49% gewijzigd door mux op 22-07-2010 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Die journey is nog totaal niet uitgewerkt hoor, ik zie het nog niet zomaar van de grond komen :P Maar als er iets mogelijk is, lijkt het me wel een gaaf project.

Wat bedoel je met die elektrische installaties eigenlijk? Veel meer dan verlichting zit er niet op toch? Of bedoel je hoe ze de boel wegwerken? Ik vind het cockpitlampje van de Quest nml erg cheap overkomen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hehe, dat is iets wat ze zelf inkopen... Inoled maakt die dingen.

Wat erop zit is alles tussen een [batterij, schakelaar, lamp] tot een batterijlader, dc/dc converter voor de LEDs ('longlife'-installatie), lithiumchemie-batterijen (met alle reutemeteut die daar omheen moet), USB-laadapparatuur en zelfs ingebouwde GPS. Als ze wat meer verstand van elektronica zouden inhuren zouden er prachtige dingen mogelijk zijn, voor veel minder geld.

Anyway, ik heb zelf ook allerlei ideeën over ligfietsen. Koppel dat aan best wat kennis (ahum, al zeg ik het zelf) van de theorie en praktijkervaring met elektronica, metaalbewerking en composietenkennis... en ik geloof dat er best wat mogelijk moet zijn. Ik ben zelfs al (samen met iemand anders, wiskundige :P) bezig met het bouwen van een mega-cnc om schuim te kunnen frezen. Uiteraard met als einddoel om zelf nog eens een velomobiel te kunnen maken, maar voor we zover zijn (en genoeg geld hebben om dat daadwerkelijk te doen) wil ik die gebruiken voor houtje-touwtje staartpuntjes e.d. :P

[ Voor 40% gewijzigd door mux op 22-07-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Heb een foto gemaakt van de velg (klikken voor grote versie)

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/th_100_2700.jpg

Weet niet wat ik ervan moet maken, ik weet wel dat ik dit op het achterwiel niet zie en ook op mijn gewone fiets op beide velgen niet :P
Bovendien is de velgrand redelijk afgesleten naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Joh, dat is gewoon de naad van de velg. Als het goed is zit deze recht tegenover het gat van het ventiel.

Je moet een paar dingen controleren, omdat het er inderdaad uitziet dat de velg aardig versleten is:
  • Laat de band leeg lopen en duw op een paar plaatsen tegen de rand van de velg. Het lijkt er een beetje op dat de remblokken de velgrand naar binnen hebben gedrukt. In combinatie met wat slijtage en metaalmoeheid kun je haarscheuren verwachten op de rand, en uiteindelijk breken er strookjes aluminium los. Als dat onderweg gebeurt (bijvoorbeeld als je over een harde rand rijdt) kun je niet meer verder.
  • Kijk even of de velg op de naad nog wel goed vast zit. Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat dit toch een zwak punt is, wat door trillingen los kan raken. Dat het er een beetje lelijk uit ziet zoals op de foto is niet zo erg, als er maar geen beweging in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mja, die 'scheur' is gewoon de naad, zoals WFvN ook al zei. Nothing to see there.

Maar zoals benoni al zegt is de foto toch nuttig: je velg is aan de zijkanten pittig gesleten en is binnenkort zeker aan vervanging toe. De wanden zijn doorgaans 2.5-3.5mm dik en zodra je dit soort slijtage begint te zien (wat benoni identificeert als 'velgrand naar binnen gedrukt' denk ik) zitten de wanden al wel onder de 2mm. In principe is hier de stelregel: zodra je velgwanden concaaf worden is het tijd voor een nieuwe. Andere mensen zeggen dat je bij de 0.9-1,5mm moet ingrijpen. Nog andere mensen zeggen dat hij niet flexibel moet aanvoelen als je doet wat benoni zegt. Het komt er allemaal op neer: je hebt dat nieuwe wiel niet voor niets besteld bij fietspunt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik dacht inderdaad dat de velgrand niet alleen afslijt, maar ook naar binnen wordt gedrukt door het remmen...

Ik zal 's naar een oude velg van me kijken (als die er nog is, de oud-ijzerboer is langsgeweest) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hoort die naad in je velg dan zo open te staan? Hij is aan de rand bij de band amper zichtbaar (komt ook door de slijtage van de velgrand natuurlijk) en aan de kant van de spaken lijkt hij iets open te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Je zou ook even kunnen kijken of er ter plekke een hoogteslag in het wiel zit inderdaad. Zou kunnen dat de spaken alleen op het gehoor zijn aangedraaid, en dat de velg daar een beetje naar binnen is getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 20:45:
Hehe, dat is iets wat ze zelf inkopen... Inoled maakt die dingen.

Wat erop zit is alles tussen een [batterij, schakelaar, lamp] tot een batterijlader, dc/dc converter voor de LEDs ('longlife'-installatie), lithiumchemie-batterijen (met alle reutemeteut die daar omheen moet), USB-laadapparatuur en zelfs ingebouwde GPS. Als ze wat meer verstand van elektronica zouden inhuren zouden er prachtige dingen mogelijk zijn, voor veel minder geld.
Inderdaad. Geen voorschakelweerstanden om de lichtintensiteit te bepalen maar een PWM. Geen keiharde schakelaars meer maar pulstoetsjes die meerdere functies kunnen hebben met behulp van korte of lange pulsjes, richtingaanwijzers die uit gaan na x seconden na begin van een accelleratie naar links, rechts of naar voren, remlicht welke werkt op een versnellingsmeter en zo zijn er vast nog heel wat leuke ideetjes te verzinnen. Minder LEDs aan de buitenkant maar met meer functies per LED zoals richtingaanwijzer en rem in één met behulp van een RGB-LED

Ik heb een Quest gezien die is uitgerust met sommige van m'n opgesomde dingetjes. Gewoon heel simpele PICjes die de boel aanstuurden. Ik hoop voor m'n volgende velomobiel (nee, nog geen fiets besteld en ook nog geen plan daarvoor) ook uit te rusten met iets van PICs maar daar moet ik me nog helemaal in gaan verdiepen (lees: from scratch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Misschien vergis ik me hier heel erg in, maar heeft een velomobiel ook niet heel erg baat bij een kleine accu die icm een elektromotor helpt bij acceleraties en korte stukjes klimmen? En aangezien een Quest al zo belachelijk ver uitrolt, is er misschien iets te doen met opladen tijdens dalen (dan moet je vaak toch bijremmen om niet _te_ hard te gaan) of remmen voor verkeerslichten.

Oh, en een remlicht dat aangaat door een versnellingsmeter... Waarom zou dat beter zijn? Zo werkt het bij een auto ook niet :) Richtingaanwijzers die automatisch uitgaan lijken me wel geweldig :)

[ Voor 20% gewijzigd door Grrrrrene op 23-07-2010 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
WFvN: het is natuurlijk in de geest van ligfietsen dat er mensen zijn die dat soort dingen erop modden... Het is gewoon jammer dat velomobiel.nl 300 f*cking euro vraagt voor een voorlampje, terwijl ze daarvoor alle elektronica van accu tot verlichting tot bijtrapmotor zouden kunnen leveren, en nog winst kunnen maken ook.

Iets dat vrijwel elke serieuze ligfietser/velomobilist doet is track analysis van enig type, zeker bij het optimaliseren van de forensenroute. Het is bijzonder gemakkelijk om elke quest uit te voeren met GPS, 3-assige accelerometer, een sd-kaartslot en een draadloze verbinding (bluetooth seriele poort bijvoorbeeld). Instelbare automatische richtingaanwijzers (hoewel ik daar wel een beetje op tegen ben, ik vind dat je gewoon 50 meter van tevoren je richtingaanwijzer al uit moet doen, zeker als je 45 aan het rijden bent), PWM-LEDverlichting met omgevingslichtsensor is al helemaal een peulenschilletje, de claxon vervangen door iets kleiners en zuinigers (bijv. speaker en versterker, zoals in de amsterdamse trams), standaard li-ion accu's met SoC-meting en opladen via een dynamo (speaking of which, iemand had toch een dynamo én trommelrem met enkelzijdige ophanging geproduceerd?), standaard 4 USB-poorten en misschien wel optioneel een dock voor HP/Apple/Dell/Samsung/Sony...

En niet te vergeten: een ANT interface voor je hartslag/kadans/etc.-meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 21:41:
Mja, die 'scheur' is gewoon de naad, zoals WFvN ook al zei. Nothing to see there.

Maar zoals benoni al zegt is de foto toch nuttig: je velg is aan de zijkanten pittig gesleten en is binnenkort zeker aan vervanging toe. De wanden zijn doorgaans 2.5-3.5mm dik en zodra je dit soort slijtage begint te zien (wat benoni identificeert als 'velgrand naar binnen gedrukt' denk ik) zitten de wanden al wel onder de 2mm. In principe is hier de stelregel: zodra je velgwanden concaaf worden is het tijd voor een nieuwe. Andere mensen zeggen dat je bij de 0.9-1,5mm moet ingrijpen. Nog andere mensen zeggen dat hij niet flexibel moet aanvoelen als je doet wat benoni zegt. Het komt er allemaal op neer: je hebt dat nieuwe wiel niet voor niets besteld bij fietspunt ;)
benoni schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 21:32:
Joh, dat is gewoon de naad van de velg. Als het goed is zit deze recht tegenover het gat van het ventiel.

Je moet een paar dingen controleren, omdat het er inderdaad uitziet dat de velg aardig versleten is:
  • Laat de band leeg lopen en duw op een paar plaatsen tegen de rand van de velg. Het lijkt er een beetje op dat de remblokken de velgrand naar binnen hebben gedrukt. In combinatie met wat slijtage en metaalmoeheid kun je haarscheuren verwachten op de rand, en uiteindelijk breken er strookjes aluminium los. Als dat onderweg gebeurt (bijvoorbeeld als je over een harde rand rijdt) kun je niet meer verder.
  • Kijk even of de velg op de naad nog wel goed vast zit. Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat dit toch een zwak punt is, wat door trillingen los kan raken. Dat het er een beetje lelijk uit ziet zoals op de foto is niet zo erg, als er maar geen beweging in zit.
oke, toch blijft het vreemd dat die naad zo een beetje open staat, bij geen enkele andere velg die ik in mijn bezit heb is die naad te zien. Maar inderdaad, ook de zijkanten waren behoorlijk versleten dus geen overbodige luxe om het wiel toch maar te vervangen. Heb liever niet dat mijn wiel desintergreert bij het remmen ofzo straks :P mijn leven hangt er letterlijk vanaf in de bergen.
Grrrrrene schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 07:03:
Misschien vergis ik me hier heel erg in, maar heeft een velomobiel ook niet heel erg baat bij een kleine accu die icm een elektromotor helpt bij acceleraties en korte stukjes klimmen? En aangezien een Quest al zo belachelijk ver uitrolt, is er misschien iets te doen met opladen tijdens dalen (dan moet je vaak toch bijremmen om niet _te_ hard te gaan) of remmen voor verkeerslichten.

Oh, en een remlicht dat aangaat door een versnellingsmeter... Waarom zou dat beter zijn? Zo werkt het bij een auto ook niet :) Richtingaanwijzers die automatisch uitgaan lijken me wel geweldig :)
Als een electromotor in een velomobiel bouwt krijg je met de nederlandse wet te maken. Zodra er een hulpmotor in zit mag je niet harder dan 25 km/u , dat is meestal de ondergrens die velomobisten rijden :P

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 23-07-2010 08:32 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 44 Laatste