Zo, lang geleden.
Ik ben sinds vorige week weer terug van mijn fietsvakantie, die ik erg kort kan samenvatten: superfantastisch

. Het eerste stuk door Nederland, Duitsland en Denemarken langs de kust was wel een rustige route om te fietsen, maar zoals hier al aangegeven werd, de schapen poortjes maken je gek als je wat kilometers wilt afleggen. Zeker met een beladen ligfiets vond ik de poortjes erg onhandig, maar de goede fietspaden die zich tussen de poortjes bevonden maken het wel de moeite waard.
Eenmaal in Noorwegen (Kirstiansand) was het gedaan met het makkelijke fietsen over vlakke wegen. Heuvels en bergen waren te verwachten, maar bleken soms toch erg pittig te zijn

. Ik had niet verwacht dat ik klimmen (en vooral het afdalen, laten we eerlijk zijn) zo leuk zou vinden. In Noorwegen heb ik verder de kust (in grote lijnen) gevolgd tot de Noordkaap (inkom betalen om die laatste meters tot het 'monument' te mogen en tussen de honderden campers te mogen staan, echt niet

) om daarna nog even naar Kirkenes te fietsen als laatste etappe. Het landschap in Noorwegen varieerde tussen mooi en onbeschrijflijk mooi.
Wel een aantal erg koude en natte dagen gehad. Een dag of 3-4 constante regen, met een maximum temperatuur van zo'n 6-7 graden. Ongeacht welke regenkleding je dan hebt, nat zal je worden. Ik had mijn volledige kampeeruitrusting mee en heb altijd in mijn tent geslapen en zelf gekookt. In Noorwegen heb ik alleen de laatste dag gebruik gemaakt van een camping. Vrij kamperen is zoveel leuker imho

.
Mijn fietscomputertje heeft het begegeven na aantal dagen regen, ik heb dus geen idee hoeveel kilometer ik exact gefietst heb. Het zal ongeveer 5400 kilometer zijn. Ik ben 38 dagen onderweg geweest en heb 4 (of 5) rustdagen gehad. Om in te gaan op de bovenstaande discussie, het afleggen van een relatief groot aantal kilometers per dag voor lange tijd is echt geen probleem. Voldoende eten, drinken en een lange nachtrust zijn voor mij wel noodzakelijk om het vol te kunnen houden. Ik had een redelijke conditie voor ik vertrok, maar ik ben verre van een bijzonder getrainde fietser. Oh en ter info, ik heb me niet dood zitten fietsen

.
Ik had, zonder eten en water, ongeveer 17kg aan bagage mee. Relatief zwaar, maar gezien dit mijn eerste fietsvakantie was, wist ik op voorhand dat er nog veel ruimte voor optimalisatie zou zijn. Ik wilde eerst leren uit ervaring voor duurdere kampeerspullen en andere rotzooi te kopen.
Mijn fiets kan helaas wel wat onderhoud en liefde gebruiken, maar buiten wat lekke banden onderweg heb ik geen grote problemen gehad

.
Ik ben op zoek naar andere buitenbanden, niet omdat mijn huidige marathons al helemaal weggesleten zijn, maar omdat er veel 'barsten' en kleine 'sneeën' in zitten

. De kojaks spreken me wel aan, omdat ze, in theorie althans, wat sneller horen te zijn. Alleen woon ik wel in een 'grindweg' en vraag ik me af hoe leuk zo'n banden dat gaan vinden. Verder ben ik vandaag de hele dag opzoek geweest naar een winkel die spd sandalen verkoopt, maar ik heb _niets_ kunnen vinden in de buurt

. Ik zou ze wel ergens via een webshop kunnen bestellen, maar schoenen pas ik toch liever even.