Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb op mijn furai de mechanische avid bbb7's staan en ben hier uitermate tevreden over :). Als je mechanische schijfremmen wilt is zijn de enigste fatsoenlijke eigenlijk wel deze bbb7 volgens wat ik gelezen heb op internet. Het vervangen van de blokjes gaat erg makkelijk en vlot als je eenmaal weet hoe het moet. Ze zijn ook vlot af te stellen :). Je kan ook in de 'grepen' nog afregelen 'hoe' ze remmen, zodat je hydraulische remmen erg dicht kan benaderen.

Ik heb sinds zaterdag een alleweder :D O+. Even een foto'tje (van de vorige eigenaar geleend):
Afbeeldingslocatie: http://ompldr.org/tNW5rcg

Wel wat deukjes en krassen, maar dat is te verwachten bij een fiets van 13 jaar waar je de 4e eigenaar van bent ;). De technische staat is redelijk goed, moet weinig aan gebeuren. Enkel de naafversnelling doet akelig in de 3e versnelling, daar moet ik nog eens naar kijken. Heb er een mooi dekje bij gekregen, dus fietsen in de regen is vanaf nu een leuke bezigheid. Na mijn eerste paar ritten bevalt het nog steeds erg goed, al mag het snel wat frisser worden buiten, zo warm krijg ik het. Jammer dat ik nog steeds wat last heb van mijn achillespees (nieuwe sandalen?), voorlopig enkel de 'utilitaire' kilometers dus :(. Hopelijk is dat voldoende om erger te voorkomen en langzaam te herstellen.

Tijdens de 50km tot nu toe is het moeilijk om te oordelen over de snelheid, al denk ik wel dat die toch wat hoger ligt dan bij mijn furai. Volgens mij ga ik toch zeker een paar km/u sneller met dezelfde inspanning, maar ik moet nog erg wennen. Het nodigt wel uit om sportief te rijden :>.

De verlichting is erg netjes gedaan, vanachter een goede felle rode led, met remlicht. Vooraan (denk ik) een cree-R2 led, moet wel nog kijken of het voldoende is voor de onverlichte stukken. Vanavond zal ik het snel merken. Alles is gevoed door een (zelfgemaakt) accu-pak met lion cellen. Zo'n 7Ah zou voldoende moeten zijn voor 6-7 uur verlichting volgens de vorige eigenaar. Ik heb €1200 betaald, veel geld, maar ik denk dat deze fiets het wel waard is. Vanaf nu mijn primaire fiets, toch zeker tot het weer lekker weer is komende lente 8).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grrrrrene schreef op maandag 27 september 2010 @ 13:41:
Duidelijk. De ervaringen zijn inderdaad flink wisselend en zoals ik al zei: ik "mis" niks aan mijn remmen, het is prima doseerbaar en remt als ik wil keihard (wel een beetje voorzichtig doen ivm spaakbreuk). Het onderhoudsverhaal is me nu duidelijk: kabels zijn bij een fiets natuurlijk kwetsbaarder: het zit buiten je fiets en blijft eenvoudig eens ergens achter hangen. Dan is olie inderdaad uitermate k*t ;)
Nou ja, op mn mtb ben ik van hydraulische schijfremmen overgestapt naar hydraulische velgremmen. De leidingen zijn wel stevig, heb ik alle vertrouwen in maar áls er iets verkeerd gaat dan gooi ik de zooi in de auto en rijd ik naar huis.

Maar met de ligfiets op vakantie ergens zonder huizen in de buurt is het vervelend. Daarom ehb ik ook een simpele luchtveer daarop, en een olieveer op de mtb.
Edit: Trouwens, die Tektro remblokjes... Ik zal er vanavond eens naar kijken, maar volgens mij zit er een Avid BB7 een Tektro Aquila remsysteem op en dat kan ik op de site van Tektro niet terugvinden. Wellicht heb ik andere blokjes
Die remmen heb ik ook. Maar grote kans dat je vorige eigenaar de blokken al heeft vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
DeadLock schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:09:
Ik heb op mijn furai de mechanische avid bbb7's staan en ben hier uitermate tevreden over :). Als je mechanische schijfremmen wilt is zijn de enigste fatsoenlijke eigenlijk wel deze bbb7 volgens wat ik gelezen heb op internet. Het vervangen van de blokjes gaat erg makkelijk en vlot als je eenmaal weet hoe het moet. Ze zijn ook vlot af te stellen :). Je kan ook in de 'grepen' nog afregelen 'hoe' ze remmen, zodat je hydraulische remmen erg dicht kan benaderen.
Hmm, als je met die grepen de hendels bedoelt op je stuur zou ik nog voor losse shifters kunnen gaan met losse remmen, terwijl het mij juist zo mooi leek om alles in 1 te hebben, zoals de Deore XT-serie mogelijk maakt.
Ik heb sinds zaterdag een alleweder :D O+. Even een foto'tje (van de vorige eigenaar geleend):
[afbeelding]

Wel wat deukjes en krassen, maar dat is te verwachten bij een fiets van 13 jaar waar je de 4e eigenaar van bent ;). De technische staat is redelijk goed, moet weinig aan gebeuren. Enkel de naafversnelling doet akelig in de 3e versnelling, daar moet ik nog eens naar kijken. Heb er een mooi dekje bij gekregen, dus fietsen in de regen is vanaf nu een leuke bezigheid. Na mijn eerste paar ritten bevalt het nog steeds erg goed, al mag het snel wat frisser worden buiten, zo warm krijg ik het. Jammer dat ik nog steeds wat last heb van mijn achillespees (nieuwe sandalen?), voorlopig enkel de 'utilitaire' kilometers dus :(. Hopelijk is dat voldoende om erger te voorkomen en langzaam te herstellen.

Tijdens de 50km tot nu toe is het moeilijk om te oordelen over de snelheid, al denk ik wel dat die toch wat hoger ligt dan bij mijn furai. Volgens mij ga ik toch zeker een paar km/u sneller met dezelfde inspanning, maar ik moet nog erg wennen. Het nodigt wel uit om sportief te rijden :>.

De verlichting is erg netjes gedaan, vanachter een goede felle rode led, met remlicht. Vooraan (denk ik) een cree-R2 led, moet wel nog kijken of het voldoende is voor de onverlichte stukken. Vanavond zal ik het snel merken. Alles is gevoed door een (zelfgemaakt) accu-pak met lion cellen. Zo'n 7Ah zou voldoende moeten zijn voor 6-7 uur verlichting volgens de vorige eigenaar. Ik heb €1200 betaald, veel geld, maar ik denk dat deze fiets het wel waard is. Vanaf nu mijn primaire fiets, toch zeker tot het weer lekker weer is komende lente 8).
Mooi ding! Aan de ene kant is 1200 euro misschien veel geld, maar aan de andere kant merk ik nu wel dat goed materiaal ook wel wat waard is :) Sowieso: jij zit droog in de regen, geweldig toch? :D
Aikon schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:16:
[...]

Nou ja, op mn mtb ben ik van hydraulische schijfremmen overgestapt naar hydraulische velgremmen. De leidingen zijn wel stevig, heb ik alle vertrouwen in maar áls er iets verkeerd gaat dan gooi ik de zooi in de auto en rijd ik naar huis.

Maar met de ligfiets op vakantie ergens zonder huizen in de buurt is het vervelend. Daarom ehb ik ook een simpele luchtveer daarop, en een olieveer op de mtb.

[...]

Die remmen heb ik ook. Maar grote kans dat je vorige eigenaar de blokken al heeft vervangen?
Geen idee, ding heeft waarschijnlijk zo'n 3600km gereden (als de kilometerteller er vanaf het begin op heeft gezeten) en dat is redelijk consistent met de slijtage van de onderdelen die erop zitten (vrijwel afwezig eigenlijk :D). Waarschijnlijk zit ook de eerste ketting er nog op en die is nog amper gerekt volgens m'n collega die er verstand van heeft. Ik heb geen idee of je na 3600km normaal de remblokjes al hebt vervangen?

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 27-09-2010 14:21 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Voor een alleweder in goede staat is dat geen gekke prijs. Waarschijnlijk is hij ook niet al te spartaans afgemonteerd?

Ik zie ze tussen de 500 (hoi goose) en 2500 staan, waarbij de versies van 1500+ euro bijna altijd met een rohloff, cyber nexus of andere meuk die op zichzelf meer waard is dan de fiets zelf.

Anyways, daar ga je een hoop plezier mee hebben. Ik zal er vast nog genoeg over lezen op GL ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Metro2002

Memento mori

Leuke alleweder. Volgens mij echt dé instap velomobiel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Grrrrrene schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:18:
Geen idee, ding heeft waarschijnlijk zo'n 3600km gereden (als de kilometerteller er vanaf het begin op heeft gezeten) en dat is redelijk consistent met de slijtage van de onderdelen die erop zitten (vrijwel afwezig eigenlijk :D). Waarschijnlijk zit ook de eerste ketting er nog op en die is nog amper gerekt volgens m'n collega die er verstand van heeft. Ik heb geen idee of je na 3600km normaal de remblokjes al hebt vervangen?
Dan zal je de originele nog wel hebben idd, ik zou ze vervangen of goed controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Grrrrrene schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:18:
[...]
Hmm, als je met die grepen de hendels bedoelt op je stuur zou ik nog voor losse shifters kunnen gaan met losse remmen, terwijl het mij juist zo mooi leek om alles in 1 te hebben, zoals de Deore XT-serie mogelijk maakt.
[...]
Ik bedoel inderdaad de hendels voor de remmen. Ik heb zelf deze, het rode knopje kan je gebruiken om af te stellen. Geeft een groot verschil in hoe de rem aanvoelt.
ssj3gohan schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:22:
Voor een alleweder in goede staat is dat geen gekke prijs. Waarschijnlijk is hij ook niet al te spartaans afgemonteerd?

Ik zie ze tussen de 500 (hoi goose) en 2500 staan, waarbij de versies van 1500+ euro bijna altijd met een rohloff, cyber nexus of andere meuk die op zichzelf meer waard is dan de fiets zelf.

Anyways, daar ga je een hoop plezier mee hebben. Ik zal er vast nog genoeg over lezen op GL ;)
Helaas geen rohloff of andere speciale afmontage. Wel gewoon helemaal 'rijklaar' en in orde, op de brakke naafversnelling na. Misschien valt het op te lossen met wat onderhoud en anders kost een nieuwe van sram ook geen rib uit mijn lijf ;). De alleweder is wel gewoon in goede staat, nergens op de typische plekken 'gebarsten' of 'geplooid' of wat dan ook. De trapbuis is nog de originele, welke na veel km's erg flexibel schijnt te worden. Degene die in mijn alleweder zit is nog steeds stijf, dus érg veel kilometers kunnen er nog niet mee gemaakt zijn. Verder ventisit matje, goede verlichting (met remlicht en pinkers) en de 'nieuwe' faw trommels. Volgens de kenner die hem mee was gaan ophalen is 1200 euro een eerlijke prijs voor een alleweder in deze staat.
Metro2002 schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:43:
Absoluut. Heb hem ook gekocht met die gedachte. Als het niet zou bevallen (kan altijd) verkoop ik hem weer, het verlies zou in principe niet al te groot mogen zijn dan. Bevalt het wel, kan ik rustig sparen voor een mooie (tweedehands) quest (en verkoop ik de alleweder). Nu zie ik niet meer op tegen de winter, koude en nattigheid kunnen me weinig schelen, maar gladde wegen zijn een nachtmerrie op mijn furai. Kan ik zonder me zorgen te maken en hopelijk redelijk onderhoudsvrij de winter door :). Moest ik nu panne hebben met een van de twee fietsen heb ik altijd een backup, dat is wel een fijne gedachte als je volledig afhankelijk bent van je fiets(en).

[ Voor 4% gewijzigd door DeadLock op 27-09-2010 15:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik zit net even de 'wat ze zeggen' afdeling van ligfiets.net te lezen en er schiet me ineens nog een leuke aanvaring met een vrouw te binnen. Ik sta voor een brug te wachten en de vrouw komt naast me staan en vraagt: "zo lig je lekker?" en "fietst dat nou lekker zo achterover geleund?" waarop ik antwoorde: "ik lig heerlijk te wachten tot de brug weer omlaag is" en "fietst dat nou lekker met zo'n hard zadel tussen je benen tegen de wind in? " :+

moest ik ineens aan denken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
DeadLock: is het een SRAM S7? Zoja, kun je wat specifieker zeggen wat er misgaat in je versnelling. Dit klinkt namelijk als een van de standaard afstellingsproblemen met die naaf. Als de 3e versnelling namelijk versleten zou zijn, moet hij ook in zijn 5e versnelling problemen geven - die versnellingen zijn dezelfde tandwielen, maar dan op een ander secundair stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00
Metro2002 schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:43:
Absoluut in vergelijking met een Quest! Daar stap je niet zo makkelijk in, maar die 'trek' je als het ware meer aan ;)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

ssj3gohan schreef op maandag 27 september 2010 @ 18:44:
DeadLock: is het een SRAM S7? Zoja, kun je wat specifieker zeggen wat er misgaat in je versnelling. Dit klinkt namelijk als een van de standaard afstellingsproblemen met die naaf. Als de 3e versnelling namelijk versleten zou zijn, moet hij ook in zijn 5e versnelling problemen geven - die versnellingen zijn dezelfde tandwielen, maar dan op een ander secundair stelsel.
Het is een 7 Speed Shimano nexus naafversnelling. Het euvel zit 'm vooral in de 3e versnelling, het valt het beste te omschrijven als 'doortrappen'. Volgens mij zit de afstelling van de schakelkabel wel ongeveer goed, de 'rode puntjes' die op zowel de naaf als het 'hendeltje' zitten komen ongeveer overeen.

Daarnet nog mogen ontdekken dat mijn perfect moire van 47mm nét niet wilt passen vanachter. Er zit een alu U-profieltje om de ketting te beschermen tegen vuil. De brede band komt net tegen dit profieltje :(. Een mooie opening voor de band in dit profieltje knippen is geen oplossing, omdat het nut van die profieltje dan volledig verdwijnt :+. Toch eens over slapen vannacht hoe dit op te lossen, rijden met een marathon racer vanachter is vragen om lekken. De marathon racer slipt ook erg makkelijk door bij vochtig weer.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kan ook gewoon een kwestie van nét niet goed afgesteld zijn. Ik heb het met mijn 3 speed naafversnelling ook een keer gehad toen mijn achterwiel eruit was geweest dat het kabeltje net niet goed terug zat en toen trapte ie ook door in de 3e versnelling. Kabeltje goed afgesteld en het werkte weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Bah, vanochtend m'n eerste lekke band al. Aangezien ik eigenlijk maar net vertrokken was ben ik maar terug naar huis gegaan en heb ik de auto gepakt, was al laat. Ik vond het zo'n rare gewaarwording: ik begon steeds meer te slingeren, beetje zoals m'n eerste meters op de ligfiets gingen. Toen toch maar gestopt omdat ik geen idee had wat er aan de hand was, maar ik verdacht de band al dat hij lek was...

Vanavond maar 's kijken wat het is, want ik zag niks in het loopvlak zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

* Metro2002 klopt af, nog steeds 0 lekke banden na 2434km op de ligger en 900km op de bukker dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
DeadLock schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 00:00:
[...]

Het is een 7 Speed Shimano nexus naafversnelling. Het euvel zit 'm vooral in de 3e versnelling, het valt het beste te omschrijven als 'doortrappen'. Volgens mij zit de afstelling van de schakelkabel wel ongeveer goed, de 'rode puntjes' die op zowel de naaf als het 'hendeltje' zitten komen ongeveer overeen.

Daarnet nog mogen ontdekken dat mijn perfect moire van 47mm nét niet wilt passen vanachter. Er zit een alu U-profieltje om de ketting te beschermen tegen vuil. De brede band komt net tegen dit profieltje :(. Een mooie opening voor de band in dit profieltje knippen is geen oplossing, omdat het nut van die profieltje dan volledig verdwijnt :+. Toch eens over slapen vannacht hoe dit op te lossen, rijden met een marathon racer vanachter is vragen om lekken. De marathon racer slipt ook erg makkelijk door bij vochtig weer.
Oh, die nexus is dan inderdaad kapot. Ik ken ook dat euvel (sterker nog, dat is een van de twee redenen dat ik een nexus 8 in de flevobike heb gemonteerd). Maar je hebt geluk: Nexus 7 naven zijn voor 25 euro of minder op kapaza en (vooral) marktplaats te vinden. Of wil je dan meteen upgraden naar alfine of nexus 8 redband?

Ik heb hem overigens nog steeds niet gepubliceerd, maar er staat een gigantisch naafversnellingen- en remmenblog in de steigers bij mij. Misschien moet ik hem maar even vanavond afschrijven en publiceren.

Verder: wanneer je lekvrij wilt zijn er nog de plus-banden om te overwegen. Wel langzamer, maar ik geloof dat je vrij licht was (?), dan maakt dat nauwelijks uit. Zie ook Metro2002's ervaringen met M+.

@hieronder: hahahaha, antilekgarantie :P iets om mensen over de streep te trekken ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door mux op 28-09-2010 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hoe is jullie ervaring met de Continental Sport Contact slicks? Die geven een jaar anti-lekgarantie, whatever that may be. Ik heb er nu een achter liggen, maar ik kan er met krap 100km op de teller nog weinig over zeggen to be honest ;)

@hierboven: Ja, dat snap ik :P Maar ze worden opzich wel goed ontvangen op ligfiets.net...

[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 28-09-2010 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik zou zeggen: koop een setje en probeer het uit en post de resultaten hier :P

Op de schwalbe marathon plusjes die ik onder de ligger heb kan je veel op en aanmerken (waardeloze grip bij nat weer, stugge compound dus oncomfortabel op slecht wegdek, relatief traag etc) maar lek zijn ze nog niet gegaan :9 Aan de andere kant zijn de vredesteins (meen ik, vanavond even checken) die ik onder de hybride fiets heb ook nog niet lek gegaan (en die hebben er, ja schrik niet, al 9500 (!) km opzitten )

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 28-09-2010 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Mjah, 't is alweer jaaaaaren geleden dat ik voor het laatst een lekke band heb gehad. Denk dat vandaag een snakebite was trouwens, dat zou verklaren waarom ik niks zie aan de buitenband. Ik kon me herinneren dat ik een eindje voor ik moest stoppen over iets heen reed, een tak o.i.d., wat een redelijke klap gaf. Achter wordt dat wel opgevangen door de vering, maar voor moet de band de klap verwerken :o

Er ligt nu een Schwalbe Marathon Racer op in de maat 35-406. Zou het slim zijn om iets smaller te gaan om zo snakebites te voorkomen of zou breder juist beter zijn? Smaller betekent harder opgepompt, maar ook minder band om de klap op te vangen. Breder zorgt voor meer oppervlak om de klap op te vangen, maar de druk zakt ook aanzienlijk. Wel meer comfort, maar minder snelheid. *zucht* Keuzes keuzes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

brede band en dan hard oppompen? Ik hou mijn banden wel altijd goed op spanning, denk dat dat ook wel scheelt.

Heb voor 6 bar en achter 5 bar zitten en controleer een keer per week of dat ook nog steeds aanwezig is zo niet dan pomp ik het er even bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Vredestein gebruikt ook hardere compounds en een breeklaag in hun betere banden (monte carlo bijvoorbeeld). Maar daar geldt hetzelfde als M+: geen geweldige grip bij natheid en niet geweldig comfortabel, maar itt de M+ wel erg snel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
En M+ staat voor? Marathon Plus van Schwalbe?

Mijn banden waren perfect op spanning: voor 6,5 bar, achter 6 bar, precies wat max in de band mag :) * Grrrrrene is een zware berijder, dus er mag best wat lucht in de band ;)

Zo'n Continental in 28-406 uitvoering kan 8 bar hebben, da's wel ff wat meer dan die 6,5 bar die ik nu heb. Dus de druk gaat 23% omhoog en het oppervlak 20% omlaag... Ik heb eigenlijk niet zo heel veel zin in een brede band, maar dit moet geen trend worden: iedere 100km lek :o We wachten het even af :)

[ Voor 39% gewijzigd door Grrrrrene op 28-09-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb er 35 breed onder liggen meen ik, 26 achter en 20 inch achter.

op mijn hybride fiets ligt zelfs 38 breed .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
35 heb ik nu ook. Ik haal eerst wel een nieuwe binnenband. Meteen ff gevraagd naar mijn toptas, daar is wat misgegaan, komt eraan. De binnenbanden (meteen wat reservebanden besteld) gaan bij de doos in, scheelt weer verzendkosten \o/.

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 28-09-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
[b][message=34760360,noline]

Er ligt nu een Schwalbe Marathon Racer op in de maat 35-406. Zou het slim zijn om iets smaller te gaan om zo snakebites te voorkomen of zou breder juist beter zijn? Smaller betekent harder opgepompt, maar ook minder band om de klap op te vangen. Breder zorgt voor meer oppervlak om de klap op te vangen, maar de druk zakt ook aanzienlijk. Wel meer comfort, maar minder snelheid. *zucht* Keuzes keuzes :P
Fijne banden die marathon racers, makkelijk er op te leggen en af te halen, weinig problemen met lekkages. Had alleen voor de ligfietswedstrijd in Zwolle de MR's goed opgepompt en langzamerhand ontstond er een bobbel op de voorband die telkens groter werd.

Ik had nog een wiel van Quemo met een PM 47-406 liggen en denk doe ik die er snel onder , past het niet qua hoogte.

Het was krap tijd geworden ivm met werk dus voorwiel uit de Fiero gehaald (staat nu niet op mijn lengte) met de MP+ en die in de Fuego gezet.

Was toch wel anders rijden maar altijd wel handig een reservewiel, toch maar een strada nemen met reservewiel :) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Goose op 28-09-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Heb nog even gekeken maar op mijn hybride fiets zitten continental toptouring 2000 banden :P geen vredesteins.

Echt debiel hoe lang die dingen meegaan en ze zijn nog niet eens heel erg ver versleten al beginnen ze her en der wat plekjes te vertonen maarja mag het na bijna 10.000km en flink wat mishandelingen (van Nederland naar Zuid frankrijk met bepakking, mont ventoux omlaag met 60km/u, sneeuw, ijs etc) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, het lek was een stukje glas in de band. Echt een heel klein stukje en het valt me eerlijk gezegd een beetje tegen dat het de band lek heeft kunnen prikken. Maar goed, bij gebrek aan een andere binnenband heb ik deze maar geplakt, maar ik zie nu wel het voordeel in van een reserveband in de toptas om sneller verder te kunnen fietsen, want thuis op je gemak plakken is zoveel relaxter dan langs de kant van de weg :) En een plaksetje onderweg is eigenlijk niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Goose schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 19:00:
[...]
Fijne banden die marathon racers, makkelijk er op te leggen en af te halen, weinig problemen met lekkages. Had alleen voor de ligfietswedstrijd in Zwolle de MR's goed opgepompt en langzamerhand ontstond er een bobbel op de voorband die telkens groter werd.
Zo zie je maar dat banden erg subjectief zijn. Iedereen die ik ken met ervaring met de marathon racers vond het geen fijne banden (erg lekgevoelig). Ik heb zelf nog niet bijzonder veel ervaring met banden, daar heb ik nog te weinig kilomters voor. De weinige banden die ik heb mogen rijden op mijn open fiets zijn de 'gewone' marathons en kojaks. Ik kan ze allebei aanraden, alhoewel met het aankomende vies en nat weer zullen kojaks wat minder geschikt zijn.

Vandaag vanachter op mijn alleweder een mooie brede perfect moiree (47mm) gelegd. Wel nog lang zitten prutsen om het alu U-frame dat de ketting beschermt wat te plooien zodat de bredere band niet meer sleept :+. Onder het motto: "To a man with a hammer, everything looks like a nail." ben ik steeds grover gereedschap uit te kast gaan halen. Gelukkig voldeed de koevoet om wat alu te plooien :+ 8)7.

Vandaag een 100tal kilometer afgelegd met de alleweder, het lukt redelijk goed om een mooie snelheid vast te houden voor langere stukken. Wel grappig hoe hard je 'drift' op slecht wegdek/kasseien, al is het op een smal fietspad soms wel erg akelig als je wat sneller gaat en het niet verwacht :P. Jammer genoeg is de pijn in mijn achillespees weer helemaal terug :(. Nu mezelf forceren om een week zo weinig mogelijk te fietsen want zonder rust lijkt het alleen maar erger te worden. Hopelijk gaat het met wat rust snel weer beter :). Wel jammer, ik heb zoveel zin om te fietsen.

Strava

• Aikon
  • Niet online
Tja, marathon racers zijn niet gemaakt op lekbestendigheid, daar heb je andere marathon varianten voor. Zelf rijd ik ook met marathons en ben er wel tevreden over, vind het moeilijk om echt verschillen aan te merken tussen banden omdat vaak de omstandigheden waarin ik ze gebruik ook heel anders zijn.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb het gemerkt inderdaad. De band voelt erg dun aan, wat ongetwijfeld erg prettig is voor de snelheid, maar doe mij maar een band die wat lekbestendiger is (het stukje glas waar hij op lek ging was echt belachelijk klein: 2mm diameter ofzo). Ik denk dus dat mijn volgende voorband dezelfde als achter gaat worden: de Continental Sport Contact voelt veel degelijker en dikker aan en daar heb ik qua lekbestendigheid meer vertrouwen in. Ik moet alleen eens zien of een 28mm brede band op m'n velg past. Ik ben vergeten de breedte van de velg te meten, maar als ik die tabel van Sheldon Brown zo bekijk moet het haast passen, want die geeft bij een 35mm brede band een velgbreedte van 17, 19 of 21mm, waarbij 35mm op 21mm echt op het randje zou zijn en dat lijkt me niet het geval. Bij 17 en 19mm moet een 28mm brede band allebei passen, al is dat bij 19mm op het randje volgens Sheldon's tabel.

Het kostte me trouwens nog even moeite om de band mooi in het midden van de velg te krijgen: de reflecterende lijn liep excentrisch. Erg irritant, want dat heb ik vaker, maar met wat zeepsop tussen velg en band was dat probleem zo opgelost *plop* en de band lag mooi gecentreerd om de velg :)

Ik heb gisteren ook nog een kwartiertje zitten prutsen om de spatborden netjes met de wielen uit te lijnen. Ik kreeg gisterochtend nml een plens water tegen m'n kont en bovenbeen toen ik door een plas reed, dus het voorspatbord sluit nog niet netjes aan op de voorband. Ook het achterspatbord stond niet helemaal netjes recht, waardoor er modder bovenop het spatbord terecht was gekomen.

Maar nu lijnt alles netjes uit en morgen zal ik 's zien of het echt heeft geholpen :)

Edit: Trouwens, wat is jullie ervaring met Ligfietsshop.nl (Tempelman)? Ik heb daar m'n toptas besteld, maar hoorde niks meer toen ik vroeg naar de levertijd. Gisteren gebeld: "er is waarschijnlijk iets misgegaan, maar ik zal Radical Design vragen de tas direct naar je op te sturen". Klonk goed, maar ik wilde hem eigenlijk vragen of ik nog wat binnenbanden bij kon bestellen en of dat nog bij die tas mee kon, ivm de besparing op verzendkosten. Dat kon prima, moest ik ff per e-mail laten weten wat ik precies wilde bestellen, zou hij een factuur maken.

Inmiddels ben ik weer een dag verder en heb ik nog niks gehoord, terwijl die tas onderhand wel 's onderweg mag zijn. Sowieso snap ik niet hoe Radical Design een tas direct naar mij kan opsturen, terwijl Tempelman in diezelfde doos m'n binnenbanden wil versturen :?

[ Voor 51% gewijzigd door Grrrrrene op 29-09-2010 15:19 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sorry geen ervaringen met tempelman.

Gister even flink uit mijn stekker gegaan. Bij mij in de wijk is er 1 straat waar eenrichtingsverkeer geldt, logisch want het is een smalle straat en je komt uit op een drukke weg waar auto's die de straat inwillen dat niet kunnen als jij daar tegen de richting in rijdt.
Ik rij gister dus die straat in op de fiets en verdomd dat het niet waar is, er komt weer zo'n kuthoofddoek (ja sorry het zijn nou eenmaal ALTIJD die kuttheedoeken die niet kunnen autorijden :r ) de eenrichtingsstraat inrijden. Ik heb er inmiddels schoon genoeg van dat iedereen maar doet dus ik ga pontificaal midden in de straat rijden en ga stilstaan voor haar auto zodat ze niet verder kan, ik wijs haar op het bord wat NAAST haar auto staat waarop staat dat je er niet in mag. ze kijkt ongeveer zo :/ en rijdt een stukje achteruit om mij door te laten (dat kon ik al) dus ik blijf nog steeds staan, ik roep en wijs naar het bord en het blijft nog steeds met zo'n smoel :/ staan kijken en wachten tot ik doorrij. Na een minuut ofzo rij ik door en roep nog dat ze borden moet leren lezen en ja hoor. ze rijdt doodleuk die straat in 8)7

WAT BEZIELT DIE MENSEN???????????? |:( ben je blind aan 2 ogen ofzo? heb je gewoon schijt aan de maatschappij? denk je dat je verheven bent boven de wetgeving in dit land ofzo? en dat terwijl er nog geen 10 meter verder een straat parallel loopt aan de eenrichtingsweg waar je wel gewoon op mag rijden en waar het mens intussen al 10 keer heen had kunnen rijden. |:( :r

Lijkt wel of mensen steeds meer schijt krijgen aan alles, vooral hoofddoekdragers hebben er last van maar ook marokkaanse gasten pleuren overal de auto maar neer, parkeren dubbel, zetten de auto midden op straat stil etc. echt wtf.

Ik stond me dan ook echt op te rijden toen ze gister eindelijk weer eens parkeerwachten op pad gestuurd hadden en ze de ene na de andere bon uitschreven :o _/-\o_

/rant

moest er ff uit

nog iets ligfiets gerelateerds:

http://www.lowtechmagazin...iets-of-lowtech-auto.html

:P grappig stukje

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 30-09-2010 10:29 ]

• Aikon
  • Niet online
Uh... kansloos? Jij dan, niemand in NL kan fatsoenlijk rijden (behalve ik), heeft weinig met hoofddoeken te maken.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ben al zó vaak bijna platgereden door hoofddoeken, die mensen zijn met van alles bezig behalve met autorijden en vooral niet met kijken. Ze rijden als een blinde kip zonder kop rond en negeren alle verkeerstekens, kijken niet of er fietsers aankomen op fietspaden etc. Het is echt niet de eerste keer en gister was wat mij betreft even de druppel die de emmer deed overlopen. Ze stond notabene naast het bord en zelfs als iemand haar wijst op het bord negeert ze het. Dan heb je toch een bord voor je kop of niet soms.

Als ik het nog een keer zie dan is het wat mij betreft ook gewoon klaar, dan wacht ik net zolang tot hij of zij achteruit rijdt en de route neemt die ze mag nemen. Idem met auto's die doodleuk midden op straat met alarmlichten een kwartier lang de boel staan te blokkeren, dan zet ik ook gewoon mijn auto ofzo er voor en de auto van mijn vriendin erachter zodat ze er zelf ook niet langs kunnen. Ik ben dat asociale en lakse gedrag echt meer dan zat aan het worden.

Gister ook, was er weer eens tegen mijn gevel aangepist door een hond. Heb nu de muur en de stoep een chloorbehandeling gegeven en een bord opgehangen en als ik de persoon betrap die dat doet dan krijgt ie echt een knuppel in zijn nek.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mja, je kunt generaliseren naar een bevolkingsgroep toe of je kunt je er niet druk om maken. Het is niet alsof je er iets aan kunt doen after the fact - je moet je tevoren voorbereiden op idioot gedrag van mensen.

Aggressie is geen goede motivator in het verkeer.

• Aikon
  • Niet online
Dat er in Schiedam en Vlaardingen veel personen met hoofddoekjes rondlopen wil niet zeggen dat ze uitzonderlijk slecht rijden in vergelijking met niet-hoofddoekdragers...

Als je dat idiote vooroordeel eens laat varen zal je zien dat elke religie en bevolkingsgroep je dood probeert te rijden, je moet gewoon verdomd goed opletten op een tweewieler.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:13:
Mja, je kunt generaliseren naar een bevolkingsgroep toe of je kunt je er niet druk om maken. Het is niet alsof je er iets aan kunt doen after the fact - je moet je tevoren voorbereiden op idioot gedrag van mensen.

Aggressie is geen goede motivator in het verkeer.
Ik ben ook maar een mens, als je veel van dat soort eikels achter elkaar treft is het soms even teveel, bovendien word ik niet graag platgereden door mensen die de verkeersregels aan alle kanten overtreden.
Aikon schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:21:
Dat er in Schiedam en Vlaardingen veel personen met hoofddoekjes rondlopen wil niet zeggen dat ze uitzonderlijk slecht rijden in vergelijking met niet-hoofddoekdragers...

Als je dat idiote vooroordeel eens laat varen zal je zien dat elke religie en bevolkingsgroep je dood probeert te rijden, je moet gewoon verdomd goed opletten op een tweewieler.
Dat blijft zo natuurlijk, alleen hebben dat soort mensen gewoon wel echt een bepaalde 'schijt aan alles' mentaliteit en daar kan ik me echt kapot aan ergeren.

[ Voor 34% gewijzigd door Metro2002 op 30-09-2010 11:23 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Je generaliseert nogal. Opzich durf ik wel te zeggen dat de gemiddelde allochtoon inderdaad wat minder netjes rijdt dan de gemiddelde Nederlander (wat direct impliceert: uitzonderingen daargelaten). Maarja, ben afgelopen zomer in Griekenland geweest: de gemiddelde Griek rijdt veel asocialer dan ik welke allochtoon ook ooit heb zien doen. En dat zijn gewoon een soort van Christenen (de Grieken moeten weinig hebben van Moslims, ligt gevoelig qua geschiedenis met o.a. Turkije), heeft niks met hoofddoekjes of theedoeken te maken.

Dezelfde redenatie kun je houden over mensen met petjes of mensen in BMW's of Honda CRX'en. De kans is groot dat de vrouw die je tegenover je had een hekel had aan moraalridders die haar de wet even voorlezen. Laat het corrigeren en opvoeden maar aan de politie over, daar moe je je echt niet druk om gaan maken, hoe moeilijk dat soms ook is.

Edit: Ondertussen nog altijd niks gehoord van Tempelman. Geen toptas ontvangen, geen binnenbandjes, geen factuur, maar m'n geld is wel weg :(

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 30-09-2010 15:24 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:22:
Edit: Ondertussen nog altijd niks gehoord van Tempelman. Geen toptas ontvangen, geen binnenbandjes, geen factuur, maar m'n geld is wel weg :(
Ze zijn daar geen oplichters. Maar tip: erg goed in logistiek en communicatie zijn ze niet. Laat ze gewoon vrij vlot weten dat je de boel nog niet ontvangen hebt.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat kennen we van 50% van de ligfietswinkels...

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:29:
[...]

Ze zijn daar geen oplichters. Maar tip: erg goed in logistiek en communicatie zijn ze niet. Laat ze gewoon vrij vlot weten dat je de boel nog niet ontvangen hebt.
Dat klinkt geruststellend. Waar halen jullie je banden dan? Hier in Enschede is volgens mij geen zaak te vinden die 20" of 26" banden in mijn maat heeft. 20" zijn vaak van die heel brede kinderfietsbanden met Hello Kitty motief en 26" is alleen voor MTB's te krijgen. Halfords zit dicht in de buurt, maar niks hoor.

Nog even over Tempelman: het zal wellicht het verschil zijn tussen een semi-nerd als ik en iemand die voor z'n hobby er nog een webwinkel op nahoudt. Het feit dat ik een ordernummer in de 300 had geeft ook al aan dat het geen storm loopt daar. Ik heb dan alleen zoiets van "als je een webwinkel hebt, besteed er dan ook een half uurtje per dag aandacht aan". Ik krijg gewoon 0,0 antwoord op mails en aan de telefoon krijg ik beloftes te horen die ze zo te zien niet nakomen. Jammer. Ze hebben een mooi assortiment, dus het zou jammer zijn als ik uit moet wijken naar een andere zaak :)

[ Voor 32% gewijzigd door Grrrrrene op 30-09-2010 16:21 ]

• Aikon
  • Niet online
Elke fatsoenlijke fietsenwinkel kan ze bestellen, 26 meestal op voorraad. Halfords is geen fatsoenlijke fietsenzaak. ;)

Hell, zelfs de eerste de beste fietsenzaak in Australië had een 20" Marathon op voorraad. En ligfietsen kennen ze daar niet.

[ Voor 57% gewijzigd door Aikon op 30-09-2010 16:27 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Jep, hier ook geen enkel probleem om passende banden te vinden. Het wordt wat lastig als je een hele specifieke smaak hebt, bijvoorbeeld als je Durano 451 en Kojak 40-559 wilt hebben, maar ook dat is ofwel overal te bestellen, ofwel bij Kemper te halen.

Webshops zijn wel een hele duit goedkoper; een Kojak of Durano kost je in de winkel 35 euro, terwijl je er online 2 voor die prijs krijgt.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ik heb mijn velg bij http://www.fietspunt.nl/ besteld en opgehaald, die hebben ook erg veel bandenmaten en mijn 20 inch binnenband heb ik bij planeet gekocht (Zitten in vlaardingen en schiedam) en volgens mij kan elke fantsoelijke fietsenwinkel wel aan elke maat band komen hoor :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Collega van me woont in Duitsland en heeft ook een ligfiets. Die wil via eBay 't een en ander bestellen en zeker per twee scheelt dat redelijk wat met de webwinkels (2 Schwalbe Marathon plus bandjes voor 45 euro). Hopelijk heeft zijn M5 dezelfde bandenmaten als mijn Fuego, anders wordt het wat duurder.

Tempelman bel ik morgen wel weer, hopelijk sturen ze dan eindelijk wat op :) Man klonk wel grieperig (verkouden, snotterig), dus misschien is hij er met z'n hoofd ook niet helemaal bij of is hij inmiddels te ziek om te werken en is de winkel onderbezet, weet ik veel. Ik hoor het morgen wel :)

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Aikon, ben jij een van deze jongens: http://www.ligfietsvakantie.nl/the-riders/ ?

Grrrrrene, bij Tempelman durf ik gerust mijn portomonaie op tafel te laten liggen. Voor zover ik hem ken, is het een techneut in hart en nieren met de beste bedoelingen voor z'n klanten. Misschien wat chaotisch en slordig in z'n bedrijfsvoering, maar daar zou ik zelf ook last van hebben. Ga in dit geval uit van de beste bedoelingen, niet van een poging om je een poot uit te draaien. ;-)

En Metro2002, ik herken je gevoelens, alleen zijn het bij mij in de buurt vooral blonde bimbo's in SUV's en bellende bobo's in Audi's. Terugtreiteren heeft alleen totaal geen zin, behalve als je uit bent op een vechtpartijtje. Wat win je er mee? Die persoon heeft een rare vent op een rare fiets gezien die helemaal uit z'n plaat ging. Die gaat heus niet ineens zijn leven beteren. Integendeel. Je laat een rare indruk achter van ligfietsers in het algemeen. Als jij al niet het verschil ziet tussen een hoofddoek en een theedoek, denk jij dan dat zo'n aso het verschil weet tussen jou en de ligfietsende reïncarnatie van Ghandi?

Bespaar je de moeite, ontwijk het obstakel en probeer het zo gauw mogelijk te vergeten.

[J|O|R] <- .signature.gz

• Grrrrrene
  • Niet online
TwOkkie schreef op donderdag 30 september 2010 @ 18:56:
Aikon, ben jij een van deze jongens: http://www.ligfietsvakantie.nl/the-riders/ ?

Grrrrrene, bij Tempelman durf ik gerust mijn portomonaie op tafel te laten liggen. Voor zover ik hem ken, is het een techneut in hart en nieren met de beste bedoelingen voor z'n klanten. Misschien wat chaotisch en slordig in z'n bedrijfsvoering, maar daar zou ik zelf ook last van hebben. Ga in dit geval uit van de beste bedoelingen, niet van een poging om je een poot uit te draaien. ;-)
Dat is me inmiddels duidelijk, maar bedankt voor de bevestiging. Ik ben nog niet zo thuis in het ligfietswereldje en ken de mensen dus niet persoonlijk. Ben zelf ook een chaoot, dus ik herken het wel. Maakt het niet minder vervelend natuurlijk als je al ruim een week wacht op een tasje dat er met een dag had kunnen zijn :P
En Metro2002, ik herken je gevoelens, alleen zijn het bij mij in de buurt vooral blonde bimbo's in SUV's en bellende bobo's in Audi's. Terugtreiteren heeft alleen totaal geen zin, behalve als je uit bent op een vechtpartijtje. Wat win je er mee? Die persoon heeft een rare vent op een rare fiets gezien die helemaal uit z'n plaat ging. Die gaat heus niet ineens zijn leven beteren. Integendeel. Je laat een rare indruk achter van ligfietsers in het algemeen. Als jij al niet het verschil ziet tussen een hoofddoek en een theedoek, denk jij dan dat zo'n aso het verschil weet tussen jou en de ligfietsende reïncarnatie van Ghandi?

Bespaar je de moeite, ontwijk het obstakel en probeer het zo gauw mogelijk te vergeten.
Sowieso voel je je veel lekkerder als je anderen lekker in hun waarde laat. Aso op de weg? De politie pakt hem vroeg of laat wel als hij dat gedrag consequent vertoont :) Zo wordt die vrouw met hoofddoek ook nog wel een keer gepakt als ze iedere dag tegen het verkeer in de straat uit rijdt :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op donderdag 30 september 2010 @ 16:18:
Dat klinkt geruststellend. Waar halen jullie je banden dan?
Of ik haal ze bij Velomobiel.nl (30 kilometer fietsen valt te overzien)
Of ik haal ze bij Ligfietsshop Tempelman (idem)
Of ik haal ze bij de lokale fietsenzaak. Die hebben voorheen ligfietsen verkocht maar doen dat nu niet meer. Maar als ik een bandje wil, dan bestel ik die gewoon mochten ze die niet op voorraad hebben. Alleen exotisch spul is wel eens wat lastiger maar gangbare merken als Schwalbe en Vredestein is meestal vandaag besteld, uiterlijk overmorgen in huis (haal het zelf op bij de fietsenmaker).

• Grrrrrene
  • Niet online
OK, dat scheelt inderdaad. Ik heb niet geïnformeerd of ik kan bestellen, maar het is eigenlijk wel logisch natuurlijk. De reden dat ik Halfords wel handig vind, is omdat hij op 500m van m'n huis zit, dus ik er bij wijze van spreken lopend langs kan ;) Maarja, de fietsenmaker is ook dichtbij, kilometer of 2 ofzo :P

Bedankt voor de tips!

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 30-09-2010 20:56 ]

• Aikon
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Had vandaag last van BIS (brommer inhaal syndroom). Of eigenlijk moet ik zeggen: BVS (brommer voorblijf syndroom) :P Een vrouw op een snorbrommertje wilde mij inhalen en ik was vast besloten om voor te blijven >:) , helaas liep het brommertje iets harder dan toegestaan want ik moest ver over de 30km/u trappen om uit te lopen maar uiteindelijk : Succes 8) altijd een heerlijk begin van de dag :P

Verder ben ik érg blij met mijn mountainpeak wind en regendichte jas. Zelfs nu met 9 graden vanochtend niet koud gehad. Houdt mooi mijn lichaamstemperatuur aan :) Sowieso is 9 graden best een fijne temperatuur om te fietsen vind ik, een beetje fris als je net vertrekt maar o zo lekker als je eenmaal opgewarmd bent. Hebben meer liggers dat ook of fietsen jullie liever met warm weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je hebt natuurlijk twee problemen die concurreren:
1) ohhh het is zo koud, ik blijf wel even binnen
2) aargh, straks loop ik weer twee uur rond met een nat t-shirt

Ik stap vaker op de fiets in de zomer, maar ik vind ook inderdaad een temperatuur tussen de 7 en 12 graden het beste om in te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:06:
Je hebt natuurlijk twee problemen die concurreren:
1) ohhh het is zo koud, ik blijf wel even binnen
2) aargh, straks loop ik weer twee uur rond met een nat t-shirt

Ik stap vaker op de fiets in de zomer, maar ik vind ook inderdaad een temperatuur tussen de 7 en 12 graden het beste om in te fietsen.
optie 1 heb ik niet aangezien ik naar mijn werk moet en de auto is ook niet echt een optie aangezien het nogal lang duurt voordat de kachel warm wordt (of eigenlijk moet ik zeggen is de rit naar mijn werk te kort om de motor goed warm te rijden :+ ) en ik het dus uiteindelijk in de auto kouder heb dan op de fiets :o

Het enige nadeel van dit weer vind ik dat je 's ochtends met 9 graden weggaat en dan 's middags met 18 graden weer terug gaat. Ofwel: heen in je winterjas en handschoenen aan en 's middags in je tshirt weer terug en je winterkleding in je fietstas 8)7

Je kan je er niet erg goed op kleden zo.

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 01-10-2010 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 08:59:
Had vandaag last van BIS (brommer inhaal syndroom). Of eigenlijk moet ik zeggen: BVS (brommer voorblijf syndroom) :P Een vrouw op een snorbrommertje wilde mij inhalen en ik was vast besloten om voor te blijven >:) , helaas liep het brommertje iets harder dan toegestaan want ik moest ver over de 30km/u trappen om uit te lopen maar uiteindelijk : Succes 8) altijd een heerlijk begin van de dag :P
Dat syndroom begin ik ook te ontwikkelen, snorfietsen met niet-scholieren erop kan ik wel voorblijven, maar jongere figuren halen allemaal de begrenzer eraf en racen met 50-60 over het fietspad :( Dat haal ik echt niet :o
Verder ben ik érg blij met mijn mountainpeak wind en regendichte jas. Zelfs nu met 9 graden vanochtend niet koud gehad. Houdt mooi mijn lichaamstemperatuur aan :) Sowieso is 9 graden best een fijne temperatuur om te fietsen vind ik, een beetje fris als je net vertrekt maar o zo lekker als je eenmaal opgewarmd bent. Hebben meer liggers dat ook of fietsen jullie liever met warm weer?
Are you kidding me? Ik had de jas los, zo warm kreeg ik het :o Ik vertrok met de jas dicht, maar die fout herstelde ik bij het eerste verkeerslicht :P
Metro2002 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:24:
[...]

optie 1 heb ik niet aangezien ik naar mijn werk moet en de auto is ook niet echt een optie aangezien het nogal lang duurt voordat de kachel warm wordt (of eigenlijk moet ik zeggen is de rit naar mijn werk te kort om de motor goed warm te rijden :+ ) en ik het dus uiteindelijk in de auto kouder heb dan op de fiets :o

Het enige nadeel van dit weer vind ik dat je 's ochtends met 9 graden weggaat en dan 's middags met 18 graden weer terug gaat. Ofwel: heen in je winterjas en handschoenen aan en 's middags in je tshirt weer terug en je winterkleding in je fietstas 8)7

Je kan je er niet erg goed op kleden zo.
Echt waar? Een winterjas en handschoenen? Ik had m'n zomerjas aan vanochtend, daaronder overhemd + T-shirt eronder en die jas dus na 500m open (alleen onderaan 5cm rits dicht omdat hij anders in de kettinglijn komt). Ik vind dit weer ideaal op de heenweg, maar herken absoluut dat het vanmiddag te warm is voor een jas, dus die moet ik weer ergens kwijt. En 's ochtends is het eigenlijk _net_ te koud om zonder jas te fietsen, dat vind ik pas vanaf 12-13 graden lekker. Als m'n toptas binnen is, kan ik daar mooi m'n jas in kwijt op de terugweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mja, het ligt eraan, voor woon-werk verkeer heb ik liever een graad of 15 maar voor recreatief fietsen maakt het me niet uit hoe warm het is, ook met 35 graden fiets ik even hard. Maar onder de 15, of eigenlijk 10, graden moet ik extra kleren aandoen en dat is zo vervelend, ook kan ik geen jas én schoenen kwijt in m'n toptas dus dat is een probleem in de pauze. Een jas doe ik nooit aan met fietsen, eerder een extra t-shirt of trui.

Ook nu ga ik eerder in een t-shirt met lange mouwen weg dan met een trui, na 10min zweet ik me anders helemaal lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik dacht dat ik snel zweette en het warm kreeg maar bij deze temperatuur trek ik toch echt een jas aan, en aangezien ik altijd erg snel koude jatten krijg ook maar handschoenen :P (rij normaal met fietshandschoentjes zonder vingers en als het kouder is met gewone fietshandschoenen met vingers )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Achja, laten we zeggen dat ik een natuurlijke isolatielaag heb die er hopelijk door het ligfietsen langzaam minder wordt :P Maar op een natte rug bij gebrek aan een ventisit (moet ik nog steeds opmeten en bestellen) na ben ik droog gebleven vanochtend *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:52
Wat betreft fietskleding (ja ik mag weer meekletsen na een tijd niet gereden te hebben ivm ziekte) heb ik het gisteren met een standaard fietsshirt en mijn recent gekochte "meru hoodie" een softshell jack wat winddicht en semi waterdicht is.

Kwam na een ruim half uurtje in Deventer aan en had tot mijn verbazing op een gesloten celschuim matje geen nat rugpand in dat jack kon alleen een paar kleine vochtige plekjes vinden op de naden onder me oksels. Het shirt was wel vochtig maar niet super nat. Tijdens de rit heb ik het niet koud gehad, alleen mijn vingers waren aan het begin van de rit wat koud, maargoed daar moeten maar een keer een mooi setje handschoenen voor komen. Winddicht lijkt me een minimale eis gezien de ervaringen met mijn windjack.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 11:21:
Achja, laten we zeggen dat ik een natuurlijke isolatielaag heb die er hopelijk door het ligfietsen langzaam minder wordt :P Maar op een natte rug bij gebrek aan een ventisit (moet ik nog steeds opmeten en bestellen) na ben ik droog gebleven vanochtend *O*
Ventisit is ook niet zaligmakend hoor, het is handig dat de regen erdoorheen valt en je dus geen zeiknatte rug hebt als het geregend heeft en je fiets buiten staat maar qua zweten scheelt het niet veel met het schuim wat ik eerst op mijn fiets had. Wel is het erg slijtvast en nja dus erg handig met regen :P natte rug heb ik nog steeds.

edit: wat overlijden er de laatste tijd veel fietsers :X nu weer eentje overleden:

http://frontpage.fok.nl/n...-in-sloot-na-ongeluk.html

Zie de laatste weken bijna dagelijks een ongeluk met een fietser voorbij komen :/

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 01-10-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:52
Hmmm Metro2002 daar ben ik het niet helemaal met je eens. Ik merkte aanmerkelijk verschil tussen de ventisit in mijn oude kleine stoel en het gesloten celschuim in mijn huidige grote stoel. Als ik dus binnenkort een keer tijd en geld over heb gaat er dus zeker een mailtje richting ventisit om te ontdekken wat een ventisit voor de grote stoel voor mij gaat kosten.
Mailtje gaat rechtstreeks want Mark Burgers (ACE Winterswijk) reageerde niet op die "deelvraag" in een mailtje een tijdje terug.

Denk wel dat je ventisit niet als wondermiddel moet zien, maar zuiver als een "extra" om te zorgen dat je minder snel kletsnat word.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 12:36:
Hmmm Metro2002 daar ben ik het niet helemaal met je eens. Ik merkte aanmerkelijk verschil tussen de ventisit in mijn oude kleine stoel en het gesloten celschuim in mijn huidige grote stoel. Als ik dus binnenkort een keer tijd en geld over heb gaat er dus zeker een mailtje richting ventisit om te ontdekken wat een ventisit voor de grote stoel voor mij gaat kosten.
Mailtje gaat rechtstreeks want Mark Burgers (ACE Winterswijk) reageerde niet op die "deelvraag" in een mailtje een tijdje terug.

Denk wel dat je ventisit niet als wondermiddel moet zien, maar zuiver als een "extra" om te zorgen dat je minder snel kletsnat word.
Dat bedoelde ik ook, ik merk wel verschil maar niet heel erg veel. De andere eigenschappen zoals slijtvast en fijner als het geregend heeft zijn beter dan mijn oude schuimkussen maar ik had me meer voorgesteld van het minder zweten, dat is me wat tegengevallen. :)

Spanzittingen schijnen wel weer fijn te zijn tegen een bezweette rug maar daar heb ik verder geen ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Mooi. Dan heb ik nog een hartig woordje met je te bespreken. Ik heb die verhalen destijds helemaal doorgespit op zoek naar ervaringen met jullie Fuego's. Ik wou er eentje kopen en was benieuwd hoe het jullie met die fiets verging. Maar jullie schreven helemaal niet over de Fuego's. Jullie schreven de hele tijd over dat verre land. Boring! Daar had ik helemaal niks aan! Wat moest ik daarmee, ik ga daar toch niet heen. Ik wou weten of die fiets fijn was, want ik moest en zou zo'n fiets hebben maar wou dat nog wel even bevestigd zien.

PS: _/-\o_ O-)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
nsa1984 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 12:36:
De prijzen van ventisits staan toch gewoon op hun site?

Verder is het verschil inderdaad heel groot met gesloten schuim, maar minder met open-schuim. De spanzitting is natuurlijk de beste oplossing, maar niet altijd even comfortabel voor een brede rug (als in: als je de zijkanten raakt).

Over die regenbestendigheid: mijn vriendin klaagt regelmatig dat de regen er juist een beetje in blijft zitten, op korte ritjes tussen buien door raakt ze daar natter door dan door het zweet :P

edit@ongelukken: incidenten zeggen niks over trends. De trend sinds eind 1990 is dat het aantal fietsdoden daalt, maar in afgelopen jaren lijkt de trend juist weer te zijn dat het aantal fietsdoden iets omhoog gaat, mogelijk doordat er meer fietskilometers worden gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 01-10-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Twokkie: Ha! Hebben we jou mooi beetgenomen. Lees je alleen maar verhalen over vier idioten die ongezien met hun kater van de camping af proberen te komen icm foto's die dan weer niks met de sappige verhalen te maken hebben.

Maarre is alweer een tijdje terug hoor, heb je nu een Fuego of wil je nog wat weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik heb mijn Fuego op 18 april 2008 gekocht en er inmiddels iets over de 10.000 mee gereden, dus nee. Wil jij nog wat weten? ;-)

<- zie ook dat fotootje daarzo, dat is um.

Jij hebt zo te zien ook nog steeds niet genoeg van die fiets. Rij je nog steeds met dezelfde? Hoeveel km al?

[ Voor 8% gewijzigd door TwOkkie op 01-10-2010 16:03 . Reden: Ha, zie Avatar! ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je hebt toch niet serieus op ons gewacht he want toen waren we net terug? :D

Ik fiets er ook nog op, inmiddels naar Parijs en Zurich geweest ook, wellicht ook al slechte verhalen over gelezen? Dus ja, hij bevalt op zich wel. Denk nu zo'n 20.000 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Euh, nee, dat was na 5 lange weken wachten de afleverdatum.

Maar je Parijs en Zurichverhalen heb ik nog niet gelezen. Wordt je fiets daar genoemd?

Ik kijk zelf wel even. ;-)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Leuk, al die Fuego-rijders. Hij bevalt mij ook nog steeds super, al zakt het stoeltje nog steeds wel 's een tikje omlaag als ik flink aanzet of al rijdend wil verzitten.

Ik zat vandaag weer 's op m'n normale fiets om even mee de stad in te gaan. Dat voelde heel raar. Het uitzicht zo hoog, de voeten staken voor m'n gevoel heel ver naar achteren en ik had het gevoel dat ik voorover zou vallen 8)7 Na een paar honderd meter was ik weer gewend natuurlijk, maar de cadans hield ik automatisch vrij hoog (ik rijd nooit in de 2e/3e versnelling op die fiets, behalve als ik snel weg wil rijden. Daarna pakte ik altijd de 4e of 5e versnelling, maar nu had ik aan de 3e versnelling genoeg om een relaxt tempo te rijden :D

Echt heel apart om te merken hoe snel je went aan het rijden met een hogere cadans. Ik had toen ik thuiskwam wel een beetje een stram gevoel in de knieën terwijl ik nog wel zo rustig had gedaan. Na de rit op de normale fiets was dat gevoel weg, weird :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik krijg ook altijd hoogtevrees als ik weer eens op mijn gewone fiets zit maar wat me vooral altijd tegenvalt is dat ik veel minder lucht krijg doordat je voorover gebukt zit en je je borstkas wat indrukt. Ik hijg dan ook altijd een stuk meer als ik op de gewone fiets rij. Qua snelheid ontloopt het elkaar nog altijd niet zoveel, km of 3-5 per uur harder op de ligfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Leuk, al die Fuego-rijders. Hij bevalt mij ook nog steeds super, al zakt het stoeltje nog steeds wel 's een tikje omlaag als ik flink aanzet of al rijdend wil verzitten
Dat zou bij mij niet meer kunnen. Ik zag geen nut in de hogere standen dus sindsdien staat ie in de allerlaagste stand. Ik was eigenlijk bijna vergeten dat je hem kon verstellen.
Ik zat vandaag weer 's op m'n normale fiets om even mee de stad in te gaan. Dat voelde heel raar.
Ene struikelaar had ook eens zo'n ervaring: http://www.struikelaar.nl/pivot/entry.php?id=1197

Moest ik wel om lachen. ;-)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Grrrrrene schreef op donderdag 30 september 2010 @ 16:18:
[...]

Dat klinkt geruststellend. Waar halen jullie je banden dan?
Ik bestel ze vrijwel altijd bij VM in Dronten, vandaag besteld morgen heb je ze in huis en dan zijn ze met de verzendkosten nog goedkoper dan de LBS.

Er is trouwens een nieuwe webwinkel. Een ex werknemer bij de ligfietsgarage heeft een webwinkel voor fietsonderdelen geopend http://www.dutchbikebits.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

TwOkkie schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 19:44:
[...]

Dat zou bij mij niet meer kunnen. Ik zag geen nut in de hogere standen dus sindsdien staat ie in de allerlaagste stand. Ik was eigenlijk bijna vergeten dat je hem kon verstellen.

[...]

Ene struikelaar had ook eens zo'n ervaring: http://www.struikelaar.nl/pivot/entry.php?id=1197

Moest ik wel om lachen. ;-)
Haha herkenbaar ja, ook dat bochten nemen ed is best raar als je al een tijd niet meer op een ´ontwerpfoute fiets´ rijdt zoals hij dat zo mooi zegt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
TwOkkie schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 19:44:
[...]

Geen last dat je zadel de band raakt dan? Ik wel en heb daarom de veer op z'n laagst, maar het zadel zeg maar op z'n hoogst.

Ik heb op een normale fiets altijd de neiging om naar m'n spiegels te kijken, en doe dat elke rit ook wel 1 of 2 keer. :D Verder fiets ik er regelmatig nog op, dus het hele vreemde gevoel heb ik niet, maar ken het wel van na een vakantie oid, opeens kan je weer over auto's kijken etc. :D

[ Voor 25% gewijzigd door Aikon op 02-10-2010 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 08:07:
[...]

Geen last dat je zadel de band raakt dan? Ik wel en heb daarom de veer op z'n laagst, maar het zadel zeg maar op z'n hoogst.
Dat heb ik ook inderdaad, vanaf zo halverwege de hellingshoek begint hij bij wat forsere hobbels (drempels bijvoorbeeld) tegen het spatbord te tikken (de band nog net niet, dat voel je wel denk ik :P). Daarom heb ik de stoel zo rechtop mogelijk en de fiets in de middelste stand qua hoogte.

Wat voor jou wellicht zou helpen is een stijvere veer monteren (kost 15 euro bij Nazca). Ik heb de stijfste al, dus "no room for improvement".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, ik heb geen spatbord, maar op zich merk je het tijdens het fietsen niet. Als je trouwens even rechtop gaat zitten op het goede moment kan je veel harder over drempels. Spatbord wil ik er wel op gaan zitten v/d winter btw, maar dat zeg ik al 3 jaar.

Wat ook prima helpt is het probleem negeren. Dat kale plekje op het zadel zie je toch niet ;) en als m'n veer echt doorgeroest is vanwege geen spatbord vervang ik hem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Nee, ik heb geen last van doorslaande achtervering, ondanks mijn vrij hoge eigen gewicht en de standaard meegeleverde veer. Maar ik zie nu dat ik nog een centimeter dieper zou kunnen. Ik heb dat stukje dat traploos verschoven kan worden, nog niet helemaal in de laagste stand maar 1 cm hoger staan. Dat was destijds nodig voor de tasafhouders waar ik een tijdje mee rond reed. Die tasafhouders heb ik er vorig jaar al afgehaald, dus zo lang (en nog een poosje) houd ie deze stand al vast. Misschien toch een kwestie van goed vastdraaien?

Ik heb trouwens een M-uitvoering van de Fuego, die is iets korter en daardoor staat mijn zadel ook iets anders ten opzichte van mijn achterwiel. Misschien dat ik daarom geen last heb van doorslaan?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
De (trommel)remmen op de Quest blijven toch een zwak punt met die dichte wielkasten. Ik heb er al veel over gelezen en na 16.000 km heb ik er zelf ook last van: klevende remmen. Ze trekken niet helemaal meer terug en daardoor blijven ze aanlopen. De remhendel ziet er aardig smerig uit, heb het een beetje geprobeerd schoon te maken en wat smeersnel in te stoppen, maar je kan er niet goed bij zonder het hele wiel en het hele hebben en houden uit te bouwen.
Dat wordt binnenkort weer een retourtje Dronten ben ik bang, geen zin om er teveel zelf aan te lopen prutsen, wordt het vast niet beter van.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Openmaken, remmenreiniger gebruiken voor de voering, het mechaniek lostrekken en smeren. Overigens zijn klevende remmen ook vaak gevolg van een kapot onderdeel intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
TwOkkie schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 02:48:
Nee, ik heb geen last van doorslaande achtervering, ondanks mijn vrij hoge eigen gewicht en de standaard meegeleverde veer. Maar ik zie nu dat ik nog een centimeter dieper zou kunnen. Ik heb dat stukje dat traploos verschoven kan worden, nog niet helemaal in de laagste stand maar 1 cm hoger staan. Dat was destijds nodig voor de tasafhouders waar ik een tijdje mee rond reed. Die tasafhouders heb ik er vorig jaar al afgehaald, dus zo lang (en nog een poosje) houd ie deze stand al vast. Misschien toch een kwestie van goed vastdraaien?

Ik heb trouwens een M-uitvoering van de Fuego, die is iets korter en daardoor staat mijn zadel ook iets anders ten opzichte van mijn achterwiel. Misschien dat ik daarom geen last heb van doorslaan?
Zou zomaar kunnen. Ik heb de combinatie nooit geprobeerd, maar volgens mij hou ik geen remveerweg over als ik de stoel zo plat mogelijk leg en de fiets in de laagste rijhoogte :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 14:44:
De (trommel)remmen op de Quest blijven toch een zwak punt met die dichte wielkasten. Ik heb er al veel over gelezen en na 16.000 km heb ik er zelf ook last van: klevende remmen. Ze trekken niet helemaal meer terug en daardoor blijven ze aanlopen. De remhendel ziet er aardig smerig uit, heb het een beetje geprobeerd schoon te maken en wat smeersnel in te stoppen, maar je kan er niet goed bij zonder het hele wiel en het hele hebben en houden uit te bouwen.
Dat wordt binnenkort weer een retourtje Dronten ben ik bang, geen zin om er teveel zelf aan te lopen prutsen, wordt het vast niet beter van.
Bij mij werd het dat wel. Forse klus waarmee ik toch 2 uur bezig ben (1 uur per wiel). Maar wees blij dat het om aanlopende blokken gaat. In mijn geval gaat het nu om happende blokken. De remwerking van mijn linker wiel is op sommige momenten gewoon binair :X dus een keiharde 1 of keiharde 0 en dat is echt funest voor de banden. Reinigen van de asjes en remblokken heeft daarbij helaas geen zin. Bovendien lijkt het erop dat het ene asje (er zitten er 2 per rem) bij de linker rem wat los is gaan zitten. Mogelijk dat daardoor het happen komt.

Maar ik heb mezelf voorgenomen om voor m'n verjaardag een nieuwe set remmen te laten geven en dan wel de grote trommelremmen want ik ben dat onbetrouwbare remmen gewoon spuugzat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zodra je trommelremmen vervormen (meestal door de warmte, hoe typisch) is het gedaan. Daar helpt geen onderhoud tegen. Nieuwe remmen of eventueel nieuwe voeringen... ik denk dat nieuwe remmen goedkoper zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Je zou toch zeggen dat het mechanische gedeelte buiten de trommel wel af te dekken is met een speciaal kapje, zodat vocht en vuil er geen vat meer op hebben? Of denk ik nu te simpel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Grrrrrene schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 15:02:
[...]

Zou zomaar kunnen. Ik heb de combinatie nooit geprobeerd, maar volgens mij hou ik geen remweg over als ik de stoel zo plat mogelijk leg en de fiets in de laagste rijhoogte :o
Waarom zou je remweg daardoor verminderen?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
TwOkkie schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 18:04:
[...]

Waarom zou je remweg daardoor verminderen?
LOL, veerweg bedoel ik natuurlijk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
WFvN schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 15:48:
[...]

Bij mij werd het dat wel. Forse klus waarmee ik toch 2 uur bezig ben (1 uur per wiel). Maar wees blij dat het om aanlopende blokken gaat. In mijn geval gaat het nu om happende blokken. De remwerking van mijn linker wiel is op sommige momenten gewoon binair :X dus een keiharde 1 of keiharde 0 en dat is echt funest voor de banden. Reinigen van de asjes en remblokken heeft daarbij helaas geen zin. Bovendien lijkt het erop dat het ene asje (er zitten er 2 per rem) bij de linker rem wat los is gaan zitten. Mogelijk dat daardoor het happen komt.

Maar ik heb mezelf voorgenomen om voor m'n verjaardag een nieuwe set remmen te laten geven en dan wel de grote trommelremmen want ik ben dat onbetrouwbare remmen gewoon spuugzat.
Klinkt dus als een goed idee om een keer naar Velomobiel te gaan en maar gewoon meteen die betere remmen te laten montoren, scheelt me twee uur (of meer, ben niet zo handig ;) ) klooien. Als ik overigens naar mijn Alleweder kijk, die heeft dat probleem niet na 23.500km, maar die heeft dus open wielkasten.

In de tussentijd maar in de Alleweder gaan rijden denk ik. De Quest gaat met aanlopende remmen vast net zo snel als de Alleweder :)

[ Voor 5% gewijzigd door budi op 03-10-2010 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 16:29:
Je zou toch zeggen dat het mechanische gedeelte buiten de trommel wel af te dekken is met een speciaal kapje, zodat vocht en vuil er geen vat meer op hebben? Of denk ik nu te simpel? :P
Trommelremmen zijn (zo goed als) helemaal dicht. Vocht en vuil hebben er geen vat op. Oververhitting en slijtage wel - en de voering maakt langzaamaan de trommel ook brak (vandaar m'n opmerking over de remmenreiniger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 18:41:
[...]

Trommelremmen zijn (zo goed als) helemaal dicht. Vocht en vuil hebben er geen vat op.
Vuil niet maar vocht weldegelijk. Met vochtig weer is de remwerking totaal anders dan met droog weer. Als je fiets eenmaal 'hapt' kan het met droog weer helemaal weg zijn maar met vochtig weer bruut optreden.

Een emmer water gewoon over het wiel gooien zal denk ik echt wel water opleveren IN de trommel.
Oververhitting en slijtage wel - en de voering maakt langzaamaan de trommel ook brak (vandaar m'n opmerking over de remmenreiniger).
Tja, trommel kan ovaal worden en remvoering kan verglazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 18:41:
[...]

Trommelremmen zijn (zo goed als) helemaal dicht. Vocht en vuil hebben er geen vat op. Oververhitting en slijtage wel - en de voering maakt langzaamaan de trommel ook brak (vandaar m'n opmerking over de remmenreiniger).
Ik weet niet hoe de trommelremmen van VM.nl eruit zien, maar ergens moet een asje uitkomen waar je de kabel aan bevestigt. Ik begreep uit het verhaal een beetje dat dat het probleem was, vandaar mijn opmerking over het afdekken van dat gedeelte. Maar blijkbaar zit het in de trommel zelf. Het mooist zou (denk ik) zijn als ze de remmen aan de binnenkant van de velomobiel kunnen plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Bij nader inzien lijkt het er overigens meer op dat de rem gewoon niet meer voldoende terug veert. Je voelt bij de remhendels ook dat ie ruimte over heeft. Als je even goed knijpt en dan los laat, blijft een wiel wat aanlopen. Als je dan aan de wielkant het hendeltje bij de trommel een beetje helpt, schiet ie los en loopt ie weer vrij. Ik heb de fiets op zijn kant gelegd, zodat de trommel horizontaal ligt en er wat smeer in laten lopen, het lijkt wat te helpen, nu maar hopen dat het smeer niet op de remvoering komt, maar dat zien we dan wel weer. Vervangen kan altijd nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gister even de fiets gewassen en de ketting ontdaan van derrie en opnieuw lichtjes in de olie gezet. Liep vanochtend weer als een speer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 07:04:
Ik weet niet hoe de trommelremmen van VM.nl eruit zien, maar ergens moet een asje uitkomen waar je de kabel aan bevestigt. Ik begreep uit het verhaal een beetje dat dat het probleem was, vandaar mijn opmerking over het afdekken van dat gedeelte. Maar blijkbaar zit het in de trommel zelf. Het mooist zou (denk ik) zijn als ze de remmen aan de binnenkant van de velomobiel kunnen plaatsen ;)
Tja, of zoals Johan Vrielink van Flevobike graag zou zien: hydraulische trommelremmen. Maar helaas nog geen SA, Sachs of Shimano die dat heeft opgepakt. Als je het hydraulisch maakt kan je de boel wel hermetisch afsluiten en dus volledig vuil en vochtvrij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
De binnenbandjes van Ligfietsshop.nl heb ik binnen (en nog niet betaald omdat ik nog geen factuur had ontvangen 8)7), nu de tas van Radical Design nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:54:
De binnenbandjes van Ligfietsshop.nl heb ik binnen (en nog niet betaald omdat ik nog geen factuur had ontvangen 8)7), nu de tas van Radical Design nog...
Dat bedoel ik. Het zijn echt geen afzetters maar laten we zeggen dat in ieder geval de Italiaanse maffia duidelijk beter georganiseerd is :+
Veel gebeurt ook in goed vertrouwen, gelukkig wederzijds en ik zou het fijn vinden als dat binnen ligfietsland zo blijft (hoewel er wel één bedrijf is wat uit de toon valt wat dat betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb sinds 2 dagen ineens een raar geluid in mijn fiets zitten, het beste kan ik het omschrijven als een stukje snoer ofzo wat tussen de spaken komt, ting ting ting ting

Nu heb ik gister al even gekeken of er echt niks tussen de wielen inzit maar alles is helemaal vrij, tevens de spaken bekeken en op spanning gebracht (was ook wel eens nodig :X sommigen zaten echt losjes) maar vanochtend nog steeds hetzelfde geluid |:( iemand dit al eens aan de hand gehad? er loopt niks aan voor zover ik kan nagaan en het geluid ontstaat ook alleen als ik op de fiets zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Bij mij was de oorzaak van exact dat geluid het magneetje in m'n voorwiel dat tegen de sensor van de km-teller aantikte.
WFvN schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 18:24:
[...]

Dat bedoel ik. Het zijn echt geen afzetters maar laten we zeggen dat in ieder geval de Italiaanse maffia duidelijk beter georganiseerd is :+
Veel gebeurt ook in goed vertrouwen, gelukkig wederzijds en ik zou het fijn vinden als dat binnen ligfietsland zo blijft (hoewel er wel één bedrijf is wat uit de toon valt wat dat betreft)
Ik hoop ook dat dat zo blijft. Rekening is inmiddels betaald, maar die toptas, man wat duurt dat lang :X Ik ben het een beetje zat, dat plastic zakje achterop dat vastzit met 2 elastiekjes :P

[ Voor 72% gewijzigd door Grrrrrene op 05-10-2010 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
[b][message=34798366,noline], maar die toptas, man wat duurt dat lang :X Ik ben het een beetje zat,
Ted de lange heeft net opruiming in toptassen...

http://de-ligfiets.blogsp...ietstassen-40korting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tnx, maar heb hem al betaald en de enige oranje tas, de Solo Classic, is niet bedoeld voor gebruik op een bagagedrager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
edit: Raar, ik edit en ik krijg een nieuw bericht :? Oh wacht, 't was al een dubbelpost :X

[ Voor 117% gewijzigd door Grrrrrene op 08-10-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
'k Werd vandaag voor het eerst aangesproken op m'n fiets. Ik kwam op een kruising aanfietsen, moest een fietser voorrang geven, maar die ging net als ik steeds langzamer rijden. Uiteindelijk toen ik bijna dreigde om te vallen, zo langzaam ging ik toch maar voorgegaan en "bedankt!" geroepen. Ik fietste hard door en hij kwam me achterna sprinten 8)7

Hij wilde zelf ook een ligfiets kopen ivm woon-werkafstand van 17km, maar op z'n Flevobike durfte hij alleen rechtdoor te fietsen en daardoor gebruikt hij hem niet :D

Heb hem uitgelegd dat ik welgeteld 150km ervaring had op deze fiets, maar dat ik zo gewend was. Hij had inmiddels door dat een Flevobike wel een beetje bekend staat om z'n moeilijke rijdbaarheid, maar was er nog niet uit of hij ermee door bleef oefenen of hem ging ruilen voor iets anders.

Overigens is m'n toptas nog altijd niet binnen, denk dat ik maar weer een mailtje ga sturen.

[ Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 08-10-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag een telefoonhouder gekocht die specifiek gemaakt is voor fietsen, staat toch net wat netter :)
Tevens een WTF moment op de fiets. Naast me bij het verkeerslicht stond een vrouw op een stadsfiets en toen het groen werd trok ik op en zij ook, alleen ze was volgens mij een dragrace met me aan het doen ofzo want damn die trok even vol weg :o 8)7 ik heb de achtervolging maar ingezet en op een gegeven moment reed ze snelheden boven de 30. Op een stadsfiets 8)7 Ik heb uiteindelijk bijna 40km/u moeten trappen om er voorbij te komen :o toen taaide ze overigens wel snel af maar toch :X zou dat mens het expres gedaan hebben :P ? Ook leuk was dat er een brommer achter mij reed die mij weer niet goed voorbij kon omdat ik zo hard fietste :P

En nog een 'wat ze zeggen' vandaag: ik fiets met mijn vriendin naar huis toe na het winkelen en ze haalt 2 studenten in en op het moment dat ik passeer hoor ik ze zeggen: kijk nou, een lowracer :+ ik dacht nog nou nou lowracer? zó laag ben ik niet en zó hard ging ik ook niet (20km/u ofzo :P )

@ Grrrrrrrrrrrene, die opmerkingen ga je nog wel veel meer krijgen ;) alleen maar leuk vind ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 13:59:
[...]

Tja, of zoals Johan Vrielink van Flevobike graag zou zien: hydraulische trommelremmen. Maar helaas nog geen SA, Sachs of Shimano die dat heeft opgepakt. Als je het hydraulisch maakt kan je de boel wel hermetisch afsluiten en dus volledig vuil en vochtvrij houden.
De nieuwe Versatile kun je laten voorzien van schijfremmen, zag er wel mooi uit. Die nieuwe wieltjes ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 21:35:
Vandaag een telefoonhouder gekocht die specifiek gemaakt is voor fietsen, staat toch net wat netter :)
Heb je foto's? Zoiets moet ik eigenlijk ook nog 's monteren, maar m'n stuur zit een beetje vol :+
Tevens een WTF moment op de fiets. Naast me bij het verkeerslicht stond een vrouw op een stadsfiets en toen het groen werd trok ik op en zij ook, alleen ze was volgens mij een dragrace met me aan het doen ofzo want damn die trok even vol weg :o 8)7 ik heb de achtervolging maar ingezet en op een gegeven moment reed ze snelheden boven de 30. Op een stadsfiets 8)7 Ik heb uiteindelijk bijna 40km/u moeten trappen om er voorbij te komen :o toen taaide ze overigens wel snel af maar toch :X zou dat mens het expres gedaan hebben :P ? Ook leuk was dat er een brommer achter mij reed die mij weer niet goed voorbij kon omdat ik zo hard fietste :P
Haha, dat gebeurde mij dus laatst ook: had iemand op een normale fiets ingehaald, 500m voor het verkeerslicht ofzo en die kwam dus bij het rode licht achter me staan. Daarna weggereden en dezelfde snelheid als daarvoor gaan rijden, maar hij bleef nu strak achter me fietsen. Ik was benieuwd hoe hard hij kon, maar de volgende 500m is hij netjes achter me blijven hangen bij snelheden tot 35-36km/u. Bij de volgende kruising stond hij luid hijgen achter me en is hij na de kruising afgehaakt :P
@ Grrrrrrrrrrrene, die opmerkingen ga je nog wel veel meer krijgen ;) alleen maar leuk vind ik :P
Is inderdaad wel leuk :) Sowieso word je veel nagekeken op een ligfiets, sommige mensen zeggen wat tegen elkaar en gisteren kwam ik een vader tegen met z'n dochtertje en zoontje in een bakfiets en die begon meteen een verhaal met "kijk, dat is pas een mooie fiets he?" :D

Wat wel vaak gebeurt is dat mensen lijken te schrikken van de laagte van de fiets als je ze inhaalt. Ik bel tegenwoordig voor het inhalen en rijd met een zo groot mogelijke boog om ze heen, maar nog zijn er mensen die duidelijk schrikken omdat ze iets hogers verwachten 8)7

Pagina: 1 ... 11 ... 44 Laatste