Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Meestal als mensen iets tegen je zeggen, of tegen elkaar zeggen, hoor je eigenlijk alleen maar het laatste woord of zinsnede, en wanneer ik op m'n flevo fiets is dat steevast:

"garbl garbl relaxt zeg!"

edit: ik kwam maandagmiddag trouwens een onderstuur-ligfietser tegen op het fietspad langs de Dobbeplas. Iemand van hier?

[ Voor 23% gewijzigd door mux op 09-10-2010 10:38 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:00
Als ik bij het stoplicht sta en een moeder tegen de kleine hoor zeggen: "Kijk, wat een mooie fiets!", dan zeg ik meestal "dankuwel" terug. Soms leidt dat dan tot de gelegenheid reclame voor de ligfiets te maken welke eindigt als het licht op groen springt :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Metro2002

Memento mori

Valt me ook op dat vooral jonge kinderen maar vooral ook pubers er zo positief op reageren maar die zijn sowieso natuurlijk wel in voor alternatieve dingen. Ik zie die ook vaak op stuntfietsjes en cruisebikes rijden dus op zich ook weer logisch dat ze alles wat 'afwijkend' is gaaf vinden :P

Bejaarden vinden het vaak maar niks valt me op, die schrikken vaak of denken dat je achterlijk bent ofzo :+ maargoed, als je zelf met 9km/u fietst is alles wat langskomt al eng en snel natuurlijk :D

Ohja de foto's:

De houder voor de telefoon:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3261.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3244.jpg

De hele zwik kan je o.a. bij halfords kopen voor 25 euro ofzo bij elkaar

En heb nog even mijn usb aansluiting op zijn kop aan het stuur bevestigd zodat er geen regen in kan komen :+ :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3263.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Metro2002 op 09-10-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

budi schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 11:47:
Als ik bij het stoplicht sta en een moeder tegen de kleine hoor zeggen: "Kijk, wat een mooie fiets!", dan zeg ik meestal "dankuwel" terug. Soms leidt dat dan tot de gelegenheid reclame voor de ligfiets te maken welke eindigt als het licht op groen springt :)
Haha dat herken ik ook met mijn fiets :D .Veel mensen die vragen of ze er een rondje op mogen rijden, welk merk het is en of dat nou lekker fietst _o-
Beste was nog een bouwvakkersbusje die midden op een T-splitsing stopte, raampje naar beneden draaide en over de volle kruising "HEE MAN TOFFE FIETS!!" riep _o-.

Afbeeldingslocatie: http://www.xan.nu/upload/strida.jpg
Zo 1 alleen dan met fel groene spatborden :+

[ Voor 3% gewijzigd door Atlas op 10-10-2010 12:58 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Gaaf ding!
Alleen waar moet je nou op zitten? Ik zie helemaal geen stoejtje, alleen een soort van elleboogsteun of zoiets?

[ Voor 6% gewijzigd door TwOkkie op 10-10-2010 11:59 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Gewoon, op het stoeltje :P
Ik vermoed dat jij dat elleboogding bedoeld :+

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:04
Alhoewel ik nu tot januari in Istanbul zit en ik een half jaar niet op mijn Fijun kan rondkarren gaan er wel gedachten door mijn hoofd.
Als ik terugkom in januari zal ik secretaris worden van een studenten roeivereniging. Hiervoor moeten we vrij vaak heen en weer naar andere roeiverenigingen voor wedstrijden, borrels en overleg. Een aantal van deze zitten redelijk in de buurt ( randstad)
Wellicht een tof idee om mijn Fujin te verkopen en er een roeifiets voor in de plaats te nemen.. Heb echter nog nooit op een roeifiets gefietst dus dat moet ik eerst uitproberen.
Iemand hier die iemand kent met een roeifiets? Dus niet thijs die ze zelf maakt in Middelburg maar iemand privé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Wim Thijs is docent op werktuigbouwkunde (TU) en de broer van Derk. Je kunt hem eens vragen, Wim heeft ook een roets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Tomino schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:05:
Alhoewel ik nu tot januari in Istanbul zit en ik een half jaar niet op mijn Fijun kan rondkarren gaan er wel gedachten door mijn hoofd.
Als ik terugkom in januari zal ik secretaris worden van een studenten roeivereniging. Hiervoor moeten we vrij vaak heen en weer naar andere roeiverenigingen voor wedstrijden, borrels en overleg. Een aantal van deze zitten redelijk in de buurt ( randstad)
Wellicht een tof idee om mijn Fujin te verkopen en er een roeifiets voor in de plaats te nemen.. Heb echter nog nooit op een roeifiets gefietst dus dat moet ik eerst uitproberen.
Iemand hier die iemand kent met een roeifiets? Dus niet thijs die ze zelf maakt in Middelburg maar iemand privé?
Ik ken er twee, mijn broer en een kennis :). Het schijnt aardig zwaar te zijn en minder snel dan een gewone ligfiets, maar wel heel leuk.

Even mezelf als ligfietser voorstellen dan maar: ik heb zelf een Hurricane Sport, ga in zomervakanties op fietsvakantie (deze zomer naar Parijs gefietst met 2 broers, vorige zomer naar Girona). Mijn familie is echt een ligfietsfamilie: mijn broers en mijn vader hebben er allemaal minstens 1, mijn moeder 3 :+.

Wat we allemaal bij elkaar hebben:
- Hurricane Sport (van mij)
- Hurricane Tour
- Een Thys roeifiets, model weet ik niet
- Optima Stinger
- Nazca Cruiser
- Rainbow Longo
- Twee Sinners, volgens mij een Demon en een Record ofzo?
- Challenge Fujin
- Greenmachine
- Velomobiel Strada

}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
M'n toptas is binnen *pinkt traantje weg*. Ziet er netjes uit, alleen denk ik dat ik maar 's ga kijken voor een stuk flexibel plastic om er een beetje vorm in te houden :) Ook zie ik nog niet helemaal hoe ik deze stabiel op m'n fiets bevestigd krijg, maar ook dat komt wel in orde, desnoods lamineer ik een nieuwe bodemplaat met daarin gaten voor tie-wraps ofzo.

Edit: tie-wraps inderdaad, zag er al zo raar uit :P Ik probeerde echter eerst ti-wraps en google vroeg of ik ty-wraps bedoelde 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 11-10-2010 13:19 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tiewraps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:00
wimjongil schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 20:57:
[...]

Wat we allemaal bij elkaar hebben:
- Hurricane Sport (van mij)
- Hurricane Tour
- Een Thys roeifiets, model weet ik niet
- Optima Stinger
- Nazca Cruiser
- Rainbow Longo
- Twee Sinners, volgens mij een Demon en een Record ofzo?
- Challenge Fujin
- Greenmachine
- Velomobiel Strada

}:O
Welkom en 'whoa!' dat zijn er veel! Ik maar denken dat ik de span kroonde met zoveel ligfietsen in de garage:
- Optima Lynxx
- Alleweder A4
- Quest 332
- Hase Kettwiesel (geleend van Maca)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
budi schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:00:
[...]

Welkom en 'whoa!' dat zijn er veel! Ik maar denken dat ik de span kroonde met zoveel ligfietsen in de garage:
- Optima Lynxx
- Alleweder A4
- Quest 332
- Hase Kettwiesel (geleend van Maca)
Haha dankje, maar vergeet niet dat alleen de Hurri Sport van mij is. Mijn moeder heeft het mooiste arsenaal staan: de Strada, GM en de Fujin zijn van haar >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grrrrrene schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:01:
M'n toptas is binnen *pinkt traantje weg*. Ziet er netjes uit, alleen denk ik dat ik maar 's ga kijken voor een stuk flexibel plastic om er een beetje vorm in te houden :) Ook zie ik nog niet helemaal hoe ik deze stabiel op m'n fiets bevestigd krijg, maar ook dat komt wel in orde, desnoods lamineer ik een nieuwe bodemplaat met daarin gaten voor tie-wraps ofzo.
Ik heb de grote toptas van hurricane, en die is stabiel zonder aanpassingen. Het achterste bandje heb ik om m'n achterlicht, de voorste onder de bagagedrager door. Maar de bidons komen wel tegen m'n hoofd als de toptas niet stampensvol zit. En hij heeft de neiging naar links te hellen, waarom weet ik niet, maar dat was bij alle 4 de ligfietsen zo tijdens m'n trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 15:55:
[...]

Ik heb de grote toptas van hurricane, en die is stabiel zonder aanpassingen. Het achterste bandje heb ik om m'n achterlicht, de voorste onder de bagagedrager door. Maar de bidons komen wel tegen m'n hoofd als de toptas niet stampensvol zit. En hij heeft de neiging naar links te hellen, waarom weet ik niet, maar dat was bij alle 4 de ligfietsen zo tijdens m'n trip.
Wij hebben hier allemaal plaatjes op de bagagedrager gemonteerd of in de toptas gestopt. Anders zakt de toptas idd uit, niet erg fijn en ook niet mooi. Ik heb trouwens in de bidonhouders stukken petfles gestopt, dan kun je de bidons/flessen veel makkelijker erin stopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, heb er ook een stuk petfles in, is ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 15:55:
[...]

Het voorste bandje zit veel te hoog en kan nergens aan vastgemaakt worden. Hij steekt nog boven mijn hoofdsteuntje uit. Ik kan hem wel onderaan vastmaken, maar dan is het hele model uit de tas. De achterste komt perfect uit net voor het achterlicht, dus daarmee zit hij al bijna goed vast. Morgen lamineer ik wel een stukje glas/epoxy op een stukje schuim of kurk ofzo. Moet ik alleen nog op zoek naar een stukje flexibel plastic om de tas in model te houden in de hoogte (zoals je in normale fietstassen vaak ook aantreft).

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 11-10-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, dat voorste bandje is er ook nog, die bedoelde ik niet, maar het middelste dan. Met die voorste doe ik nooit wat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Middelste? Ik heb geen ander bandje...? Er zit er een achteraan aan de onderkant en een vooraan zegmaar waar je met je hoofd zit. Mist er bij mij een bandje dan? Los in de tas zat nog een draagband en helemaal achterop zit een lusje voor zo'n led-knipperlichtje, maar die zul je wel niet bedoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ah, ik heb 2 bandjes aan de onderkant v/d tas met zo'n klikdinges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Euh... jij hebt toch een Fuego? En dan een toptas van Radical? Sorry dat ik dit nu pas zie, maar dat gaat toch niet? Die dingen zijn veel hoger dan dat het zitje boven de bagagedrager uitsteekt. Op een Fuego is dit toch de fijnste toptas: http://www.ligfiets.net/p...07/agu-rack-pack-475.html

Edit: Oh, een S-je zie ik nu. Ik ken alleen de M en de L, die zijn echt te groot.

[ Voor 20% gewijzigd door TwOkkie op 11-10-2010 23:41 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
De S past er mooi op (de M en L vond ik te groot, of het nu paste of niet). Steekt inderdaad iets boven de stoel uit, maar daar heb ik al een oplossing voor. Lengte is iets minder dan de bagagedrager en de breedte een centimeter of 2 aan weerszijden meer. Ik had me er al bij neergelegd dat ligfietsen betekent dat je imperfecte producten af en toe moet "tweaken" wat je als tweaker niet vreemd mag zijn ;)

Overigens bleef hij vanochtend met 1 bandje al prima op de plaats zitten met een zwaar kettingslot, een plaksetje, een pomp en 2 binnenbanden erin.

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 12-10-2010 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb een Radical L op m'n Fuego, gaat prima hoor :) Ongeveer even hoog als m'n hoofd, en de ruimte tussen de bidons is even breed als m'n hoofd, ideaal eigenlijk. Kleiner zou ik ook niet willen, ik vind dit al klein vaak.

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfietsvakantie.nl/div/pages/bike01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Ik zie net dat ik nog niet gemeld had dat ik een nieuwe fiets heb: een HP Velotechnik Scorpion (met meshzitje) kan die ook in de OP ?

Ik heb de fiets nu 3 maanden en er nu ongeveer 120km mee gereden ... ja het gaat niet zo snel (de fiets wel, ik niet) Deze week voor de eerste onderhoudsbeurt naar ACE in winterswijk...

Mijn bevindingen tot nu toe:
Ik was opzoek naar een snelle trike (sneller dan de kettwiesel) en als het even kan opvouwbaar. Ook zat ik met het probleem dat ik met mijn dikke kont niet in alle trike's paste..
Niels (mijn man) had al een scorpion en na een maandje proefrijden op zijn fiets was ik er uit.. ik wou er ook een .. maar wel met een zitje zoals de kettwiesel, want die ligschalen zijn aan mij niet besteed (te smal, te lang, ik glij eruit, krijg pijn in mn achterste). Na wat speuren op internet hadden ze precies wat ik zocht bij ACE staan.
Dus een afspraak gemaakt voor een proefrit .. en eigenlijk gelijk verliefd, fiets gekocht en achterin de Corsa mee naar huis :-)
De fiets rijd heerlijk! Hij rolt veel lichter en langer uit dan de kettwiesel, ik hoef weinig moeite te doen om 26km/u te rijden en dat lang vol te houden. De naafversnelling (in combi met derailleur) is hemels.. geen gezeur meer bij stoplichten en veel minder last van mijn knieen na het fietsen.
Het feit dat hij opvouwbaar is is ook een uitkomst.. we kunnen nu weer 2 fietsen in/op 1 auto mee nemen (corsa of C3) dat is een stuk gezelliger dan met 2 auto's.
Nadeel:
Hij maakt iets meer herrie (getik van de naaf) dan de kettwiesel , maar dat is dan ook een extreem stille fiets. Ook staat de schuur nu overvol met 3 trikes.. gelukkig hebben we er 1 bij budi kunnen stallen :-) en een opvallend derde 'nadeel' in tegenstelling tot wat ik een paar pagina's terug las.. hebben mensen juist bij een tadpole trike eerder het idee dat je gehandicapt bent (bij de delta had ik daar nooit last van). Ach aan de andere kant die gezichtjes zijn wel grappig als ze zien dat je wel kunt lopen....

Wat me trouwens opvalt hier in Almere is hoeveel sukkels op een bukfiets gewoon niet voor zich kijken tijdens het fietsen.. achterom kijken (of sms-en tijdens het fietsen) en ondertussen op de andere weghelft belanden en gewoon doorfietsen maar... ik geef tegenwoordig maar op 20m afstand al een flinke brul.. heb niet zo veel trek in zo'n idioot op schoot.

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
@ de Fuego-rijders: dat frame is toch hoger en lager in te stellen? Gebruiken jullie dat wel eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
wimjongil schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:08:
@ de Fuego-rijders: dat frame is toch hoger en lager in te stellen? Gebruiken jullie dat wel eens?
Bij mij staat hij in de middelste stand. Als ik hem in de laagste stand zet, raak ik op sommige hobbels misschien het spatbord. Dus tsja, zoiets gebruik je mijns inziens eenmalig om hem goed te zetten zoals jij fijn fietst, daarna niet meer.
Aikon schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:14:
Ik heb een Radical L op m'n Fuego, gaat prima hoor :) Ongeveer even hoog als m'n hoofd, en de ruimte tussen de bidons is even breed als m'n hoofd, ideaal eigenlijk. Kleiner zou ik ook niet willen, ik vind dit al klein vaak.

[afbeelding]
Ik mis bij m'n S wel dat 2e bandje. Op de terugweg is m'n slot naar de zijkant verschoven en hing het naast m'n bagagedrager. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om hem te modden met een bodemplaat :)

[ Voor 40% gewijzigd door Grrrrrene op 12-10-2010 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:04
wimjongil schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:08:
Fujin heeft dat ook, ik doe het heel af ten toe. Kan soms echt een wereld van verschil zijn om hem wat hoger of lager te hebben. Zo 1x in het seizoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Ah ok. Ik had al zo'n vermoeden dat het niet heel vaak gebruikt zou worden :P. Overigens heeft de Fujin SL dat niet, die heeft een frame uit 1 stuk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hoog met bepakking, anders laag. Op zich wel makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Volgens mij nog niet gemeld, maar ik heb de snelspanner van de hoekverstelling van m'n stoeltje ontzettend vastgedraaid en nu schuift hij niet meer naar beneden *O* Ik heb vandaag een paar keer flink aangezet, maar hij blijft in dezelfde positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nadat ik gister weer eens met de hybride fiets naar mijn werk was geweest was het vandaag een verademing om weer eens op een 'echte' fiets te fietsen :P wat een wereld van verschil blijft dat toch. Lijkt ook wel of ik veel meer kracht kan zetten op de ligger dan op de hybride fiets maar dat kan komen doordat mijn spieren niet meer gewend zijn aan de bukker positie :P

Het rare geluidje wat mijn fiets maakt is weer terug gekomen helaas, ik snap er echt niks van waar het nou van kan komen :? :( alle spaken zijn al goed op spanning, er loopt niks aan en toch klinkt het alsof er een kabeltje oid tussen de spaken komt af en toe, echt zo'n ting geluid.

Nja, ik schaar het maar even onder 'karakter' , merk verder niks met rijden en ik wéét dat er niks mis mee is verder dus tja, wat kan je nog meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Heb je je lagers nagekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nog niet maar zal ik eens doen, kan dat zo'n geluid maken dan? Moet dan toch eerder op een koffiemolen lijken als een lager versleten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Je hebt geen kilometertellermagneetje dat toevallig tegen je sensor aantikt ofzo? Dat heeft bij mij een tijdje zo'n geluid gemaakt. Of een licht aanlopende remschijf met een slag erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nja, het zou ook niet mijn eerste idee zijn, maar het kan zijn dat je wiel door te losse lagers of een kapot kogeltje iets wordt gekanteld en ergens tegenaan komt. Ik verzin het niet, ik heb het meegemaakt (kogelfragmentje dat dat af en toe deed).

Als je slechte spaakspanning, aanlopende remmen, een gescheurd gat in de velg of naaf en dingen in het spatbord of in de vork die tegen het wiel aankomen hebt afgestreept, zou dat m'n laatste check zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Blijkbaar was het toch de spaakspanning op mijn voorwiel want na nogmaals de boel te hebben nagespannen was het geluid weg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Vanochtend reed ik voor de Universiteit Twente langs op een rotonde. Van rechts kwam er een auto aanrijden, maar daar staat een portiersgebouwtje, waardoor ze niet naar links kunnen kijken of er fietsers rijden. De auto in kwestie kwam behoorlijk hard aanrijden en rekende duidelijk niet op fietsers. Nu heb ik m'n Ixon IQ koplamp zodanig afgesteld dat hij een meter of 20-30 vooruit schijnt, dus ik verlichte de rotonde al langs toen ik voor hem langs reed. Hij moest bovenop de rem en het bizarre was: nadat ik de rotonde al verlaten had toeterde hij nog eens, alsof het mijn fout is dat hij doorreed alsof er geen fietsers rijden op die rotonde 8)7

Aso! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Altijd prettig dat soort mensen. :r

Heb een nieuw achterbandje erom gelegd net, een schwalbe marathon racer. Hoop dat die net zo lekvrij is als de marathon plus die erom lag. Hij is wel iets breder (40 tov 35) dus ben benieuwd.
Hij voelt iig al een stuk verser aan dan de oude, helemaal hard geworden, uitgedroogd en echt opperdepop dus die ligt nu mooi in de prullenbak :P

dit keer ging het erom leggen in 1 keer goed gelukkig :P ben niet zo'n ster in banden wisselen en de oude band ging er echt ENORM lastig af :( nieuwe ging gelukkig wel goed soepel erop :o

Gister nog naar bikemotion geweest in de jaarbeurs en nog een bidon gewonnen :') stond een stand met een drietal racefietsen met zo'n thuisworkout ding eronder. Toch leuk om te zien dat ik ruim over de 400watt aan vermogen kon trappen maar dat ik echt totaal geen klimmersbenen had, zodra ik een berg op moest (ok was wel 12% stijging :+ ) zakte mijn vermogen echt dramatisch in naar tussen de 260 en 300 watt en de cadans zakte van ongeveer 100 naar 50-60 :'(

Moet ook wel erbij zeggen dat ik niks gegeten had en echt enorm flauw was en dat het zadel te hoog stond maar al met al viel het me niet direct tegen :)

[ Voor 35% gewijzigd door Metro2002 op 23-10-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
Metro2002 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 16:54:

Heb een nieuw achterbandje erom gelegd net, een schwalbe marathon racer. Hoop dat die net zo lekvrij is als de marathon plus die erom lag.
Meesten gaan in deze tijd van het jaar van M racer naar MP+ :)

Ik heb net een M racer verwisseld voor een Kojak. Er ontstond een bobbel op de buitenkant, geen hoogteslag dus tijdens het opleggen. Kon eerst niets vinden blijkt dat het canvas daar iets gebroken is en dus een zwakke plek. Jammer bandje was net nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Goose schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 16:10:
[...]

Ik heb net een M racer verwisseld voor een Kojak. Er ontstond een bobbel op de buitenkant, geen hoogteslag dus tijdens het opleggen. Kon eerst niets vinden blijkt dat het canvas daar iets gebroken is en dus een zwakke plek. Jammer bandje was net nieuw
Even mee terug naar waar je hem vandaan hebt. Ik heb het ook een keer gehad en onder garantie een nieuw exemplaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Goose schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 16:10:
[...]

Kojaks, wat een banden _/-\o_ _/-\o_

Ik heb er voor eentje op liggen, daarmee 2500km ofzo gereden en niet 1 lekke band! Als ik achter geen naafversnelling had, had ik er daar ook een opgelegd.

Grappige anekdote daarover trouwens: toen ik twee jaar geleden met m'n broer naar Girona fietste, waren we ergens in Frankrijk op een camping. Toen we daar de volgende morgen weggingen, stonden er wat Franse mannetjes aandachtig te kijken naar onze fietsen. Eén van die mannen vertelde m'n broer (die ook kojaks erop had liggen) dat z'n band nogal versleten was :P. En daarna vertelde hij dat onze remschijven ook versleten waren, omdat ze zo dun waren. Hij dacht dat ze net zo dik hoorden te zijn als motorschijven ofzo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
wimjongil schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 17:37:
[...]

Kojaks, wat een banden _/-\o_ _/-\o_

Ik heb er voor eentje op liggen, daarmee 2500km ofzo gereden en niet 1 lekke band!
Zoiets heet mazzel.

Mijn eerste lek met Kojaks was na 2300 kilometer.
Na 7000 kilometer had ik 5 lekken te pakken.
Na 11000 kilometer 7 lekken waarbij ik na 7000 kilometer afstand een andere achterband erop had liggen (Furious Fred). Mogelijk heb ik in die 11000 kilometer nog wel meer dan de 7 lekken met Kojaks gehad maar ik merk ze niet allemaal op dankzij Joe's Super Sealant die menig lek gedicht heeft (waaronder 5 lekken in de Furious Fred)

Kojaks zijn snelle banden maar mijn voorkeur gaat toch meer uit naar de wat dikkere Marathon Racers. Die geven meer comfort. Alleen met m'n Quest heeft dat weer als nadeel dat de stuuruitslag van de Quest wel weer een stuk beperkter is waardoor ik toch maar met Kojaks rijd.

[ Voor 46% gewijzigd door WFvN op 24-10-2010 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Uhhh... heb jij 11000km gered met kojaks? Wie noem je nou mazzelaar? 26 inch?<-stupid, natuurlijk 26 inch...

[ Voor 19% gewijzigd door mux op 24-10-2010 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 17:47:
[...]

Zoiets heet mazzel.

Mijn eerste lek met Kojaks was na 2300 kilometer.
Na 7000 kilometer had ik 5 lekken te pakken.
Na 11000 kilometer 7 lekken waarbij ik na 7000 kilometer afstand een andere achterband erop had liggen (Furious Fred). Mogelijk heb ik in die 11000 kilometer nog wel meer dan de 7 lekken met Kojaks gehad maar ik merk ze niet allemaal op dankzij Joe's Super Sealant die menig lek gedicht heeft (waaronder 5 lekken in de Furious Fred)

Kojaks zijn snelle banden maar mijn voorkeur gaat toch meer uit naar de wat dikkere Marathon Racers. Die geven meer comfort. Alleen met m'n Quest heeft dat weer als nadeel dat de stuuruitslag van de Quest wel weer een stuk beperkter is waardoor ik toch maar met Kojaks rijd.
Naja, je hebt bij kojaks wel dat er niet veel gruis aan blijft hangen. De marathon racers op de Stinger lijken wel een vergiet, die gaan echt om de haverklap lek (vooral met nat weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 18:16:
Uhhh... heb jij 11000km gered met kojaks? Wie noem je nou mazzelaar? 26 inch?<-stupid, natuurlijk 26 inch...
11000 kilometer met Kojaks rijden wil niet zeggen met één set! Was dat maar waar. Zelfs de 26" achterband heb ik al eens vervangen en een nieuwe klaarliggen.
wimjongil schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 18:45:
Naja, je hebt bij kojaks wel dat er niet veel gruis aan blijft hangen. De marathon racers op de Stinger lijken wel een vergiet, die gaan echt om de haverklap lek (vooral met nat weer).
Het zegt allemaal niets.

Met de Alleweder heb ik elke 5000 kilometer een keer lek gereden, mooi moment dus om de banden maar eens te vervangen.
Met de Versatile heb ik elke 1000 kilometer lek gereden met dezelfde Monte Carlo's. Later ben ik overgestapt op Marathon Racers met de Versatile maar dat maakte voor het aantal kilometer per lek geen verschil.

Zoals ik al zei: kwestie van geluk of pech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat, en rijstijl/ondergrond.

Nu ik wat 'langer' meedraai in performance-fietsen en een hoop meuk lees op mtb- en ligfietsfora over banden merk ik toch dat er bijzonder weinig kennis en data over banden is. Is er niemand die gestructureerd duurzaamheid en rolweerstand meet, en ook daadwerkelijk iets van banden afweet? Ik weet dat Wim Schermer (correct me if i'm wrong) redelijke tests uitvoert, maar hij heeft verder geen benul van hoe een band nou écht in elkaar zit en wat wat beinvloedt.

Bij dit soort gaten in de kennis begint het echt te jeuken en krijg ik de neiging om zelf eens wat te proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 19:52:
Dat, en rijstijl/ondergrond.

Nu ik wat 'langer' meedraai in performance-fietsen en een hoop meuk lees op mtb- en ligfietsfora over banden merk ik toch dat er bijzonder weinig kennis en data over banden is. Is er niemand die gestructureerd duurzaamheid en rolweerstand meet, en ook daadwerkelijk iets van banden afweet? Ik weet dat Wim Schermer (correct me if i'm wrong) redelijke tests uitvoert, maar hij heeft verder geen benul van hoe een band nou écht in elkaar zit en wat wat beinvloedt.

Bij dit soort gaten in de kennis begint het echt te jeuken en krijg ik de neiging om zelf eens wat te proberen :P
Qua snelheid bij droog wegdek zal hij vast geen vreemde gegevens noteren. Qua opbouw van de band denk ik dat hij ook niet echt vreemde dingen zegt (zeg ik met m'n beperkte kennis). Hij is bijvoorbeeld bezig om bij een fabrikant te trachten een radiaalband te laten maken voor ligfietsen.
Maar zodra het gaat om nat wegdek is hij volgens mij bijna compleet n00b. Hij fietst zo af-en-toe wel vakanties waarbij het weer niet te kiezen valt maar gedurende het jaar laat hij z'n fiets liever staan met slecht weer. All-round-fietser is hij volgens mij niet.

qua opbouw qua karkas en compound heeft hij er volgens mij wel wat benul van.

Op de ligfietsmailinglijst komt zo af-en-toe ook een zekere Ful Valstar voorbij die volgens mij ook wel heel wat benul van banden (en meer) heeft. Hij schijnt nog geen 15 km bij mij vandaan te wonen (en dat lijkt 100% te kloppen volgens de telefoongids) maar persoonlijk ken ik hem niet. Hij komt in ieder geval ook met enige regelmaat inhaken bij berichten over in ieder geval banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 17:26:
[...]

Even mee terug naar waar je hem vandaan hebt. Ik heb het ook een keer gehad en onder garantie een nieuw exemplaar gekregen.
Dat is 40 km fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 17:47:
[...]

Kojaks zijn snelle banden maar mijn voorkeur gaat toch meer uit naar de wat dikkere Marathon Racers. Die geven meer comfort
Zal eens kijken of ze dikker zijn. Ik heb voor een Kojak gelegd omdat ik geen Racer meer had. Ik had toen voor Kojak en achter Racer op de Fuego. Ik vond dat heel fijn rijden. Toen tweemaal achter elkaar lek met de Racer achter en die vervangen door een Kojak om het uit te proberen. Denk dat ik na verloop van tijd toch de Racer weer achterop leg.

Mijn eerste serie Racers had ik qua lekke banden veel mazzel. Slechts een paar. Met de huidige serie was de voorband dus snel kapot en achter tweemaal achter elkaar lekke band.

Kan verkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag voor het eerst gereden op de marathon racers en het is in elk geval een verbetering t.o.v. de marathon plusjes op het gebied van comfort! Ik tril nu in elk geval niet meer uit elkaar op klinkerwegen. Qua snelheid maakt het imho geen bal uit, al heb ik wel het gevoel dat het optrekken lichter gaat dan met de plusjes eronder. Wat ik wel jammer vind is dat de grip bij stevig remmen nog steeds niet aanwezig is, vrij snel een slippend achterwiel :/ had gehoopt dat dat beter zou zijn.

Nu nog maar afwachten of ze net zo lekbestendig zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 25-10-2010 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:05:
Nu nog maar afwachten of ze net zo lekbestendig zijn.
als de marathon plus? _O-

Nee, dat zijn ze zeker niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Slippend achterwiel heb je nu eenmaal snel op een ligfiets, daar verander je weinig aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:10:
[...]

als de marathon plus? _O-

Nee, dat zijn ze zeker niet
Mja, de marathon plus was inderdaad wel érg lekbestendig, ik dacht even de oude band kapot te snijden om hem weg te gooien maar zelfs met een mes kwam ik er nog maar met moeite doorheen :o De racer voelt wel wat dunner aan, vooral de wangen. loopvlak viel wel mee vond ik. De tijd zal het leren :P als ik een lek heb zal ik het hier wel even melden :+ Qua comfort ben ik in elk geval sprongen erop vooruit gegaan :D
Aikon schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:26:
Slippend achterwiel heb je nu eenmaal snel op een ligfiets, daar verander je weinig aan. :)
Wel vervelend want soms heb je die extra remkracht toch wel eens nodig, en met nat weer schrik je je soms de blubber als je een noodstop maakt en je achterband gaat ook nog eens aan de glij :/

[ Voor 30% gewijzigd door Metro2002 op 25-10-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:04:
[...]

Mja, de marathon plus was inderdaad wel érg lekbestendig, ik dacht even de oude band kapot te snijden om hem weg te gooien maar zelfs met een mes kwam ik er nog maar met moeite doorheen :o De racer voelt wel wat dunner aan, vooral de wangen. loopvlak viel wel mee vond ik. De tijd zal het leren :P als ik een lek heb zal ik het hier wel even melden :+ Qua comfort ben ik in elk geval sprongen erop vooruit gegaan :D
Ik ga juist van een Marathon Racer naar een Marathon Plus deze week. De racer had ik na 60km al lek, wat is dat een dun en licht bandje zeg (hoewel dat ook kan zijn omdat hij al heel wat km's heeft gehad, dat kan ik zo niet zien aangezien het een slick is) :o Een zo'n keer lekrijden zegt natuurlijk niks qua statistiek, maar het stukje glas dat erin zat was heeeel klein en ik vond het net wat te toevallig dat ik honderden keren naar werk kan rijden met m'n gewone fiets zonder lekrijden en met de ligfiets de 2e of 3e rit al lek reed :/

Wat dat betreft verwacht ik veel van de M+, maar die ligt er dus nog niet op. Ik heb verder geen referentiemateriaal met andere ligfietsbanden, maar de racer vond ik wel erg dun aanvoelen. Het rijdt heerlijk, maar lek rijden is zo ongeveer het vervelendst wat me kan overkomen (ik heb er echt een bloedhekel aan), dus de lekbestendigheid is de belangrijkste eigenschap wat mij betreft :P
[...]

Wel vervelend want soms heb je die extra remkracht toch wel eens nodig, en met nat weer schrik je je soms de blubber als je een noodstop maakt en je achterband gaat ook nog eens aan de glij :/
Hmm, ik heb nog geen noodstop gemaakt, wel een keer een stukje door het gras afgestoken met alleen het achterwiel en aan het glijden gekomen. Collega van me heeft het nog steeds over hoe schuin je door de bocht kunt met m'n fiets: met 1 hand aan de grond :P

[ Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 25-10-2010 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:04:
[...]

Op mijn hurri sport heb ik wel eens gehad dat ik zó hard in m'n voorrem kneep, dat m'n achterwiel een centimeter of 10 de lucht in ging :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag bijna platgereden door een bestelbusje wat keihard door de smalle straten vlakbij mijn huis kwam scheuren , ik kwam van rechts en het busje zag me blijkbaar wat laat ( 8)7 goh ) en maakte een noodstop en deed een poging tot uitwijken :') wat een eikel zeg, ik ben op mijn dooie akkertje doorgereden en het busje moest dezelfde kant op als ik maar reed ineens een stuk rustiger :D :+

Trouwens best aangename temperatuur om te fietsen momenteel, in het begin een beetje koud maar na een paar km goed te doen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 26-10-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb altijd ontzettend koude handen als ik stilzit, dus wanneer ik begin met fietsen doe ik nu m'n handschoenen aan. Na een paar minuten zijn m'n handen dan alleen al opgewarmd en is de temperatuur nog net iets te hoog om ze aan te kunnen houden, dus zeker als ik een paar winkels langsga o.i.d. op de fiets is het een feest met het handschoenen aan en uitdoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb altijd koude haden dus ze zijn bij mij al een tijdje aan :P en ik hou ze ook de hele rit aan :Y Wat wel érg lekker is op de ligfiets is dat je minder ijskoude wind tegen je kop en lichaam aan krijgt en dus automatisch wat warmer ligt te fietsen dan op een rechtop fiets. :P

[ Voor 46% gewijzigd door Metro2002 op 26-10-2010 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat heb ik ook gemerkt: ik kon langer doorfietsen in een T-shirtje dan ik op m'n rechtopfiets kon en ik verwacht inderdaad dat de winter ook wel lekker fietsen moet worden met een groot stuk isolerend schuim in je rug en weinig rijwind langs je lichaam :Y) Er zijn al een paar collega's geweest die vragen of het niet koud inwaait bij de broekspijpen, maar daar heb ik echt geen last van :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mja, mijn broekspijpen zitten in m'n sokken omdat ze anders vies worden van de ketting of opgeworpen troep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb een clip om mijn rechterbroekspijp als ik fiets maar links heb ik ook geen last van inwaaiende wind ofzo :)

Vanochtend was het heerlijk fietsen naar mijn werk, beetje wind mee dus constant 30+ op de teller :9 ook qua temperatuur lekker dus maar even een stukje omgefietst nog :P en tjezus wat rijden er véél fietsers zonder licht momenteel 8)7 echt he. Willen die mensen aangereden worden ofzo |:( Niet alleen schooljeugd trouwens hoor, ook mensen van middelbare leeftijd en zelfs bejaarden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou, ik had weleens een gat bij m'n kruis en dat voel je toch wel hoor als het koud wordt. In de zomer is dat dan wel weer erg heerlijk :P

Overigens begin ik er al niet meer aan, zeker met dat regenachtige gebeuren de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 11:47:
Nou, ik had weleens een gat bij m'n kruis en dat voel je toch wel hoor als het koud wordt. In de zomer is dat dan wel weer erg heerlijk :P

Overigens begin ik er al niet meer aan, zeker met dat regenachtige gebeuren de laatste tijd.
Je begint niet meer aan fietsen? het is imho juist nu best lekker fietsweer, tenminste niet zo heet. En die regen, tja, regenkleding :P en zo vaak regent het nou ook weer niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou, 's ochtends om 7 uur sta ik niet te springen zeg maar dan zie ik de natte straat en is het 4 graden, dan pak ik lekker de motor.

Maar het zal ook helpen als ik eens m'n spatborden monteer en m'n achterrem maak. Misschien probeer ik het dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Net leuk zitten knutselen aan mijn alleweder :).

Om te beginnen de huidige cranks vervangen door kortere cranks (155mm) omdat mijn voeten overal tegenaan sleepten, waardoor ik in een nogal geforceerde houding moest trappen. Omdat voor een eenmalige actie ik het zonde vond direct een cranktrekker te kopen, deze ergens kunnen lenen. Eigenlijk was het vervangen van de cranks verre van moeilijk en dit klusje was dan ook snel geklaard.

Daarna gaf de persoon van wie ik de cranktrekker heb mogen lenen me het advies om mijn spaken snel, zo niet onmiddellijk vaster te draaien. De spaken van de twee voorwielen hadden niets spanning meer, wat blijkbaar niet zo goed is :P. Vanochtend even een spaaktooltje gaan kopen en me aan deze klus gezet. Spanning van de banden, want ik heb enkelwandige velgen (zo heet dat toch in het vakjargon?). Daarna langzaam alle spaken zitten aandraaien tot ze op gevoel (en klank) allemaal ongeveer dezelfde spanning hadden.

Helaas zaten in beide wielen een kapotte spaak, waardoor het (voor mij) onmogelijk was de kleine zijslag uit het wiel te krijgen. Maar voor ik begon te prutsen zat er al een slag in het wiel.,Deze is in ieder geval niet erger geworden, tegendeel zelfs :D.

Voor de rest vooral veel 'pffff :( :( '

Al een aantal weken last van mijn achillespees waardoor ik het fietsen tot een minimum probeer te beperken. Ik moet wel mijn verplaatsingen per fiets doen, dus absolute rust zit er niet in. Hierdoor (?) gaat het genezen, als ik daar al kan van spreken niet vooruit. Erg frustrerend omdat ik zoveel zin heb om te beginnen met serieuzer te trainen, nu ik een goede basisconditie heb. Wat gaan werken aan de snelheid aan de hand van snelle (korte) trainingen en wat intervalwerk om mezelf klaar te krijgen voor mijn fietsdoelen van komend jaar :+. Maar na de 12km rustig fietsen naar school heb ik al last van mijn achillespees, dus dat zit er voorlopig nog niet in :(.

En lekke banden, pfoeh. Met mijn furai relatief veel geluk gehad of nu ongelofelijk veel pech. Heb met de alleweder nu zo'n ~750km en al 6 lekke banden. Het gekke is dat alle wielen al 2x lek zijn geweest, dus de lekke banden zijn mooi verspreid over de wielen. Ook niet vlak achtereen, dus niet zo dat een band twee maal lek gaat door hetzelfde stukje glas oid (denk ik). Vooraan hpv's, die zijn wel bekend om nogal brak te zijn, maar de perfect moiree achteraan stelt me wel teleur. Wie biedt meer, op een rit van 12km alle drie de banden lek |:(.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

DeadLock schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 12:53:
En lekke banden, pfoeh. Met mijn furai relatief veel geluk gehad of nu ongelofelijk veel pech. Heb met de alleweder nu zo'n ~750km en al 6 lekke banden. Het gekke is dat alle wielen al 2x lek zijn geweest, dus de lekke banden zijn mooi verspreid over de wielen. Ook niet vlak achtereen, dus niet zo dat een band twee maal lek gaat door hetzelfde stukje glas oid (denk ik). Vooraan hpv's, die zijn wel bekend om nogal brak te zijn, maar de perfect moiree achteraan stelt me wel teleur. Wie biedt meer, op een rit van 12km alle drie de banden lek |:(.
Tot nu toe 30km gereden met mijn marathon racer en nog geen lekke banden , wat een band! :+ _/-\o_ 3 lekker banden om 12km is wel erg veel inderdaad 8)7
Aikon schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 12:10:
Nou, 's ochtends om 7 uur sta ik niet te springen zeg maar dan zie ik de natte straat en is het 4 graden, dan pak ik lekker de motor.
Que :o een motor is toch net zo nat en koud als een fiets :+?
Ik vind het juist heerlijk om even wakker te fietsen, ben altijd best duf als ik met de auto naar mijn werk rij ipv met de fiets.
Maar het zal ook helpen als ik eens m'n spatborden monteer en m'n achterrem maak. Misschien probeer ik het dan nog eens.
Zal vast wel schelen ja :+ :P achterspatbord in elk geval wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Juist het voorspatbord scheelt veel, want anders worden m'n bovenbenen nat, achter houdt m'n toptas de spray wel tegen.

Maar op de motor heb ik een mooi waterdicht pak aan, dikke handschoenen een helm uiteraard, dus ik kom helemaal droog aan. Maar na 30min op de motor heb ik het dan alsnog koud, ook natuurlijk omdat ik stilzit, maar ook omdat ik het gewoon snel koud heb. ;)

Maar vooruit, als ik tijd heb fix ik m'n fiets ga ik het weer eens proberen. Moet ook gewoon, ik moet echt kcal gaan verbranden anders ga ik teveel aankomen, heb het helaas erg druk de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

DeadLock schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 12:53:
Voor de rest vooral veel 'pffff :( :( '

Grmbl, vanavond wééér 3x lek op de beperkte 24km naar school en terug. Weer mooi symmetrisch iedere band een lekje. Tijd voor andere banden, dit is te frustrerend :(. Op de heenweg volgens mij door glas (?) gereden, plots stond achterband helemaal leeg, kwestie van seconden. Na de band te controleren, stukjes steen en glas eruit peuteren weer nieuwe biba erin. Tijdens het pompen hoorde ik een 'pssch'. Even dacht ik "shit, nieuwe biba erin nu alweer lek, iets scherps is door mijn controle heen geglipt". Maar wat een geluk, het bleek mijn voorband te zijn die lekker langzaam aan het leegpruttelen was. Op de terugweg nog de andere voorband lek, zat een mooi steentje (diep) in het rubber van de band, maar of dat voldoende was om het lek te veroorzaken?

Ik begin nu wel heel serieus aan mezelf te twijfelen. Paar keertjes lek is pech, maar zo vaak alle 3 de banden, hmm. In emoticons beschreven voel ik me een beetje: :| :( :? :X |:( :F

Zeker omdat ik eerder vandaag de twee voorbanden er helemaal af heb gehaald voor de spaken-operatie. De banden volledig vrij gemaakt van steentjes en wat dan ook en helemaal gecontroleerd op rotzooi die er nog zou kunnen inzitten.

tl; dr: Weer fscking 3 lekken op 24km. Even frustraties wegschrijven ;).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06-2022
Even iets anders tussendoor:

Hallo allen,

Op zoek naar een forum over ligfietsen kwam ik hier terecht, en er valt een boel te lezen!
Veel lui met veel ervaring, handig voor mij als beginnende ligfietser.
Ik heb nu een maand of 3 een Challenge Mistral, 2e hands van MP geplukt.
Ik ga nog niet zo hard als vroeger op m'n racefiets, want ik heb jaren nauwelijks gefietst wegens nare zadelproblemen (nee, geen aardbeien).
Maar ik begin nu al te balen van die ellenlange ketting door van die buisjes, dus ik ga morgen een flevobike bekijken. Prachtige eenvoud, maar niet zonder wat mindere eigenschappen, las ik hier al.

Okay, ik ga dagelijks kijken wat hier te lezen valt en ik zal jullie nog wel met wat vragen en eigenwijze opvattingen lastigvallen. d:)b

Grtz, Jeroen, Den Haag

PS: Hoe moet ik in G's naam een avatar / "uploadicon" ritselen hier?!?!
Ik kom er niet uit....

[ Voor 5% gewijzigd door Jerommel op 28-10-2010 00:51 . Reden: PS toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hmmm... aardbeien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Jerommel schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 00:34:

Hallo allen,

Op zoek naar een forum over ligfietsen kwam ik hier terecht, en er valt een boel te lezen!
Ik ga nog niet zo hard als vroeger op m'n racefiets, want ik heb jaren nauwelijks gefietst wegens nare zadelproblemen (nee, geen aardbeien).
Maar ik begin nu al te balen van die ellenlange ketting door van die buisjes, dus ik ga morgen een flevobike bekijken. Prachtige eenvoud, maar niet zonder wat mindere eigenschappen, las ik hier al.

Okay, ik ga dagelijks kijken wat hier te lezen valt en ik zal jullie nog wel met wat vragen en eigenwijze opvattingen lastigvallen. d:)b

Grtz, Jeroen, Den Haag

Ik kom er niet uit....
http://gathering.tweakers.net/forum/edit_user :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hallo allen,

Grtz, Jeroen, Den Haag

Ik kom er niet uit....
Je kunt ook eens kijken naar een Raptobike, die heeft voorwielaandrijving dus een korte ketting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
ik heb jullie advies nodig:

Afgelopen weekend hebben we een geocache-tocht van 35km gefietst en zijn daarbij helaas over een paar zeer modderige paden gereden.
Nu moeten de fietsen dus schoon..
Ik heb er net al de tuinslang opgezet en de ergste modder is er vanaf..
Zou dat voldoende zijn? of moet ik ook nog iets met de ketting etc. doen?

(Ik wil eigenlijk niet invetten als dat niet hoeft: de ene fiets is 3 maanden oud, de ander heeft net 2 weken een nieuwe ketting + cassette, en het water druppelt er mooi van af..)

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 09:44:
[...]

Je kunt ook eens kijken naar een Raptobike, die heeft voorwielaandrijving dus een korte ketting :)
Neenee, breng hem nou niet op verkeerde ideeën. De wereld heeft meer Flevo's nodig!

Jeroen, als je nog wilt klooien met een flevo heb ik er ook eentje staan. Ik woon vlak in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
maca schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:19:
ik heb jullie advies nodig:

Afgelopen weekend hebben we een geocache-tocht van 35km gefietst en zijn daarbij helaas over een paar zeer modderige paden gereden.
Nu moeten de fietsen dus schoon..
Ik heb er net al de tuinslang opgezet en de ergste modder is er vanaf..
Zou dat voldoende zijn? of moet ik ook nog iets met de ketting etc. doen?

(Ik wil eigenlijk niet invetten als dat niet hoeft: de ene fiets is 3 maanden oud, de ander heeft net 2 weken een nieuwe ketting + cassette, en het water druppelt er mooi van af..)
Nee, dat is vaak niet voldoende. Je zou de ketting en tandwielen kunnen ontvetten met een spulletje daarvoor (groen spul, fles van een liter, werkt goed en is biologisch) en zo'n ding: Afbeeldingslocatie: http://www.futurumshop.nl/img/picdatabase/barbieri/chaincleaner.gif

En daarna weer invetten, liefst uit een flesje en dan 1 of 2 druppeltjes per schakel. Dus niet de tandwielen invetten of alles achter de ketting met een spuitbus.

Zand en ketting is hoge slijtage. Sowieso mag je na 3 maanden weleens je ketting invetten, de meningen erover zijn zeer verdeeld maar doe dat toch elke 100 ~ 500km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:21:
[...]

Neenee, breng hem nou niet op verkeerde ideeën. De wereld heeft meer Flevo's nodig!

Jeroen, als je nog wilt klooien met een flevo heb ik er ook eentje staan. Ik woon vlak in de buurt.
Flevobike is wel een bekende naam trouwens, ik was pas bij een klant en het onderwerp kwam op fietsen terecht dus ik vertelde dat ik een ligfiets had toen hij vroeg waar ik op reed en hij zei gelijk: o een flevobike? :D en dat is niet de eerste keer dat mensen dat meteen roepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Flevobike is denk ik vooral een naam die goed blijft hangen... Net als M5, als je tenminste uitlegt waar de 5 M's voor staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

meer meters met minder moeite, tja op zich een slimme naam voor in dit land :+ in amerika zou het meer iets worden in de trent van: more meters with less effort: 2m1w1l1e toch net wat minder pakkend :+

[ Voor 44% gewijzigd door Metro2002 op 28-10-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
ssj3gohan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:21:
[...]

Als ik kon zou ik er zelf een (ver)bouwen, met het draaipunt van de voorvering coaxiaal met de crank.
Maar daar heb ik de mogelijkheid niet voor.
Maarre, ja, Den Haag is in Den Haag, en Almere niet :)
In wat voor staat verkeert het vehikel?
Graag kom ik even langs, bel ik die ander even af.

Enne, is het voor een ligfietser nou ook 3 maanden oefenen voordat je met een flevobike uit de voeten kan?

Verder lees ik hier over gore kettingen, nou de mijne is ook flink goor, maar vooral met olie en zwarte troep.
Zand valt wel mee.
Ik heb 'm de laatste keer echt heel erg royaal gesmeerd met dunne olie,
Rijdt wel weer redelijk soepel nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, nee, te koop is hij niet, maar je kunt er wel je indrukken mee doen. Ik heb ook genoeg ervaring met het verbouwen van die apparaatjes, daarover kan ik je ook nog genoeg info geven.

Iedere fietser doet minstens een paar weken over echt lekker fietsen op de flevo (en iedere fietser valt de eerste paar keer). Het is een hele nieuwe manier van fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Ach, verkeerd begrepen, wishful thinking misschien...

Ja, vallen en opstaan... Ik weet het...
Enfin, ga ik toch naar Flevoland om te kijken.
Ik heb 225,-- euro geboden.
Echter de rem werkt niet (hydrolische leiding lek...) en het zitje heeft gescheurde "zit-laag" (foam ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ahja, voor een fabrieks-originele flevo is dat een redelijke prijs. Gek genoeg zijn die dingen veel duurder dan de zelfbouwvarianten, terwijl ze niet perse beter zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Uhm, ohw...
Te laat om nog te gaan vandaag.
Lag met koppijn ff te pitten, koppijn nu vrijwel weg, maar reistijd is veel langer dan ik dacht...
Hm, nou we zien wel. Wordt zaterdag dan.

ANDERE VRAAG:
Wie heeft er ervaringen met de challenge fietsjes?
Ik heb wat twijfels over het stoeltje.
Naast dat mijn stoeltje wat klein is voor mij vind ik dat het bovenste gedeelte (bovenrug / ondernek) nogal rechtop staat.
Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:52
Challenge ligfiets stoelen, heb ik wel wat ervaring mee.
De "normale" stoel bleek voor mij te klein te zijn, dan merk je inderdaad dat het laatste deel heel sterk verticaal omhoog loopt. Bij mij kwam dat vrolijk tussen mijn schouderbladen prikken. Ik heb toen (ergens zomer dit jaar) een grote challenge stoel besteld, en gemonteerd. Nu komt het laatste deel wat iets extra omhoog buigt mooi achter in me nek uit, waardoor de stoel mijn rug keurig omsluit vanaf zeg maar mijn kont tot aan mijn nek.
Eventueel kun je daar nog weer een hoofdsteun bij monteren zodat je je hoofd echt achterover kunt leggen, maar dat heb ik zelf niet.
Vergis je trouwens niet in de prijzen van de stoelen, die zijn best fors.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Evengoed is die hoek / bocht bovenaan een stuk scherper dan bij andere ligfietsstoeltjes.
Ik heb al eens gevraagd naar een groter stoeltje, en ik werd ook niet echt blij van de prijs van 180,-- euro.
Nu twijfel ik tussen het verlengen van het hele stoeltje of alleen de hoek / bocht bovenaan wat te vergroten.
Nieuw stoeltje kan altijd nog.
Trouwens, onderaan heb ik het uiteinde van de zitting een beetje naar beneden gebogen, want die rand sneed een beetje in m'n benen, vooral natuurlijk met een of twee voeten op de grond. Dat probleem is dus opgelost.
Maargoed, bij verlengen of vervangen van het stoeltje kom ik lengte van m'n matje tekort, dan wordt dat even met de decoupeerzaag onderaan een reepje er af zagen.
Ik moet helaas nogal op m'n budget letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Tjah ik had "mazzel" met mijn grotere stoel. Die heb ik bij ACE in Winterswijk gekocht heb was een eerder gemonteerde en daardoor voor een schappelijkere prijs meegekregen... geen idee meer wat ik precies betaald heb. Staat wel ergens in dit topic vermeld ik meen iets van 120 of 130 euro.

Belangrijker is dat de grotere stoel niet eens zo heel veel groter is. Dat viel me eerlijk gezegd tegen, echter is het wel een wereld van verschil qua gebruik. Mark Burgers van ACE heeft het laten zien in de winkel en het kwam neer op iets van 2cm langer "rug" gedeelte, dus dat stuk tussen de zitting en die kromming naar verticaal voor in de nek. Als je wil kan ik morgen wel even opmeten want ik heb de oude normale stoel ook nog.

Wat betreft het zelf aanpassen van de stoel. Ik weet niet of het mogelijk is om de stoel aan de bovenkant een eindje los te maken, en daar iets te verbuigen of een dun reepje weg te zagen zodat de kromming naar verticaal wat minder word, om daarna de plaat waar je tegenaan zit weer vast te lassen. Denk dat het vooral een vervelend klusje is (voor een regenachtige zaterdagmiddag), maar technisch zal er weinig bezwaar zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Ik dacht aan V-tjes uitzagen zodat ie achterover kan buigen, dan weer met stripjes en popnagels vastzetten.
Een dichtgevouwen V-tje kan de krachten weer prima aan, lijkt me.
Heb ook al zitten denken (en zelfs alu gehaald) om het hele stoeltje door te zagen en te verlengen.
Inderdaad is de grote vraag dan: Hoeveel?
Ik twijfel tussen minimaal 2 en maximaal 4 cm. (3cm dan maar doen? ;-)
Heb de stuur-frame-bevestiging ontdaan van de nutteloze dikke ringen en de moer zit nu aan de onderkant, dus het zitje kan dan wat naar voren / onderen verlengd worden.
Boeltje mat zwart spuiten (is nu paars metallic) en nobody ever knew. (I hope).

Vrij matige constructie overigens, dat stuur aan het frame. Erg gevoelig voor speling.
Heb er wat ringetjes van soldeer tussen, die het aardig opvullen.
Dat plet mooi tussen de kiertjes.
In de loop der tijd ook flink het stuur verkleind:
2 cm van de uiteinden afgesneden (en met een licht aangepaste speed-boor verder uitgehoond voor de bar-end-shifters) en 2 cm van de beginnetjes (die in de "stuurhelft-houder" gaan).
Kan ik tenminste zonder al te veel vrees tussen dingen door piepen (paaltjes, auto's, enz)
Trouwens, de kabels zaten helemaal niet lekker door de daarvoor bedoelde gaten in het fame.
Voorremkabel zat ook ge-tie-rapt aan de stuurstang.
Zat allemaal lekker te wringen en te bemoeien met het sturen.
Heb ze nu allemaal anders lopen, maar wel beter.
Al met al toch wel te merken dat zo'n ligfiets een minder uitgewerkt ding is dan een normale fiets.
Beetje expirimenteel hier en daar.
Wel leuk hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Je kunt ook een Zephyr zitje kopen en dan zelf op maat zagen. Hebben wij hier op de Stinger, zit echt goed en is ook voor lange personen geschikt (mijn broer is bijna 2m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Hout ziet er wel gaaf uit ! Niet duur ook !
Maar mijn huidige zitje is helemaal open, met gaten enzo. (Je kent ze wel, denk ik)
Da's wel lekker met warm weer.
Ik heb wel een gatenzagenset, maar ik weet niet of ik dan de stijfheid ernstig ga ondermijnen...
Interessante tip wel, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Jerommel schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 23:31:
Hout ziet er wel gaaf uit ! Niet duur ook !
Maar mijn huidige zitje is helemaal open, met gaten enzo. (Je kent ze wel, denk ik)
Da's wel lekker met warm weer.
Ik heb wel een gatenzagenset, maar ik weet niet of ik dan de stijfheid ernstig ga ondermijnen...
Interessante tip wel, thanks.
Die gatenzaag kun je zeker gebruiken! Hebben wij ook gedaan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
@Jerommel
Wat betreft dat stuur, die onderstuurbeugel constructie is inderdaad verre van perfect. Begrijp ik goed dat jij gewoon her en der een een loodring er extra tussen hebt geplaatst? (Heb je een schema / volgorde beschrijving van hoe het nu bij jouw zit?) Ik heb zelf namelijk al vanaf de eerste dag last van (hoogte)speling op dat stuur en al eenmaal mijn beugeltje mogen vervangen voor een wel heel exemplaar :'( (dat is pas echt duur in verhouding :()

Wat betreft die zephyr stoel dat is inderdaad een goed en goedkoop idee als je hem zelf netjes afwerkt. Wel even kijken hoe je het aan je frame wil monteren (stoelhoeken misschien een idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
nsa1984 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 23:59:
@Jerommel
Wat betreft dat stuur, die onderstuurbeugel constructie is inderdaad verre van perfect. Begrijp ik goed dat jij gewoon her en der een een loodring er extra tussen hebt geplaatst? (Heb je een schema / volgorde beschrijving van hoe het nu bij jouw zit?) Ik heb zelf namelijk al vanaf de eerste dag last van (hoogte)speling op dat stuur en al eenmaal mijn beugeltje mogen vervangen voor een wel heel exemplaar :'( (dat is pas echt duur in verhouding :()
Wat bedoel je met "beugeltje"?
Het meegespoten stuk gebogen pijp met stuurlager en gaten voor de stuurhelften en nokje voor de stuurstang?
Ik zal morgen even wat foto's maken en plaatsen.
Het gaat i.i.g. om die dikke bout die af fabriek vanonder af door het frame zit (bij mij).
Dus dikke bout met dikke ring onderin het frame,
steekt door het frame en door de lagers waar het stuur op draait.
Tussen frame en lagers ook zo'n dikke ring, dan de lagers (samen in een bus)
dan weer een dikke ring
dan de moer (met zo'n blauwe nylon seal-ring er in) om het zooitje vast te trekken.
Nog een tapeindje over met een gaatje voor een compleet onnodige splitpen.

Ik heb de 3 x dikke ring (die hebben m.i. toch te grote gaten) verwijderd en vervangen door 3 x een wikkeling 1 mm soldeer.
De bout gaat nu van bovenaf door het zwikje heen, de moer aan de onderkant, stuk draadeinde afgezaagd.
Door het aandraaien van de moer perst de soldeer tussen de kiertjes: Geen speling meer.
Nog een keertje onderuit gegaan: weer wat speling...
Maar, even de boel flink aantrekken en het is sindsdien helemaal goed.
Tja, het risico was natuurlijk dat het allemaal in het alu frame gaat kauwen, maar daar hielpen die dikke ringen ook niet tegen, die deden dat ook.

De stuurhelften zitten ook maar zozo in de houder (dat meegespoten deel met het stuurstangnokje enz.)
maar dat is gewoon een kwestie van zeer strak aandraaien.
Of is dat nu juist hoe jouw beugel om zeep is gebracht...?
Kan mij dus ook gebeuren, want het is maar 1 boutje per kant... Hm...

Overigens, het uitschuifbare deel met de crank zat bij mij wel erg ruim in het frame, daar zit nu een laag sheet-aluminium tussen, rondom...
Wat betreft die zephyr stoel dat is inderdaad een goed en goedkoop idee als je hem zelf netjes afwerkt. Wel even kijken hoe je het aan je frame wil monteren (stoelhoeken misschien een idee).
Ja, beetje vogelen met hoekstukjes... Moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ga nog niet zo hard als vroeger op m'n racefiets
Gaat ook niet gebeuren ben ik bang. De Mistral is een rasecht toerfietsje en géén racemonster. De zit is gewoon veel te rechtop daarvoor.
Verder lees ik hier over gore kettingen, nou de mijne is ook flink goor, maar vooral met olie en zwarte troep.
Zand valt wel mee.
Ik heb 'm de laatste keer echt heel erg royaal gesmeerd met dunne olie,
Rijdt wel weer redelijk soepel nu.
Nu wel maar na verloop van tijd niet. Die dikke zwarte meuk is dus ook olie. Ik heb die fout ook gemaakt door teveel te smeren. Teveel is nooit goed; gaat stroperig worden, gaat ophopen in je kettingbuizen met wrijving als gevolg. Wees zuinig met olie.
Verder moet de olie IN de schakels zitten en niet aan de buitenkant. Smeren doe je schakel voor schakel bij elk scharnierpunt. Ja, flinke klus om die 3 tot 4 meter ketting onder handen te nemen.
Wie heeft er ervaringen met de challenge fietsjes?
Ik heb wat twijfels over het stoeltje.
Naast dat mijn stoeltje wat klein is voor mij vind ik dat het bovenste gedeelte (bovenrug / ondernek) nogal rechtop staat.
Iemand ideeën?
Tja, die rechtopstand is dus de eigenschap van de fiets. Idee? andere fiets. Ik ben echt een Challengeliefhebber maar denk dat ze de plank met de Mistral totaal misgeslagen hebben. Dat is geen ligfiets (niet volgens mijn definitie in ieder geval) maar een zitfiets.
Stoeltje? Voor menig mens vast lang genoeg maar voor mij ook te kort. Ik heb op mijn Fujin daarom ook een 'large'-variant terwijl 'medium' de standaard is. M'n vrouw heeft wel een medium op haar Hurricane (damesuitvoering; de brede dus) en heeft daaraan een zitting die lang genoeg is.
Nu twijfel ik tussen het verlengen van het hele stoeltje of alleen de hoek / bocht bovenaan wat te vergroten.
Nieuw stoeltje kan altijd nog.
Check dit voor ideeën

[ Voor 80% gewijzigd door WFvN op 29-10-2010 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

@WFvN: Een mistral is geen race fiets, maar het stoeltje heeft op zijn platst een hoek van 30°. Dat noem ik echt geen zitfiets meer en is aangenaam plat :).

Ik heb 3 maanden met een mistral gereden en de zithoek verschilde echt niet zo enorm met mijn furai, allebei op het laagste/platst.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
DeadLock schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:41:
@WFvN: Een mistral is geen race fiets, maar het stoeltje heeft op zijn platst een hoek van 30°. Dat noem ik echt geen zitfiets meer en is aangenaam plat :).
Goed, tikkie overdreven misschien m'n reactie maar de site zegt hoeken van 34 tot 40 graden (Quest is trouwens 35 tot 40 en kan blijkbaar minder plat dan de Mistral).
Mijn Fujin kan maximaal 29 graden, minimaal 23. Ik heb voorvering eronder waarmee de maximale hoek dus kleiner wordt omdat de voorkant wat omhoog komt en de zitting dus platter komt.

Persoonlijk vind ik 35 graden van de Quest eigenlijk al te rechtop, van mij mag het platter.

Feit blijft wel dat (zoals ik ook al aangaf) dat de Mistral inderdaad géén racefiets is maar een tourfiets.

Best een leuk fietsje maar persoonlijk beschouw ik het als een 'beginnerfietsje' waar het gros snel weer vanaf wil omdat ze platter (en sneller) willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
WFvN schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:00:
[...]

Nu wel maar na verloop van tijd niet. Die dikke zwarte meuk is dus ook olie. Ik heb die fout ook gemaakt door teveel te smeren. Teveel is nooit goed; gaat stroperig worden, gaat ophopen in je kettingbuizen met wrijving als gevolg. Wees zuinig met olie.
Verder moet de olie IN de schakels zitten en niet aan de buitenkant. Smeren doe je schakel voor schakel bij elk scharnierpunt. Ja, flinke klus om die 3 tot 4 meter ketting onder handen te nemen.
Ik smeer de ketting altijd als volgt:
Zo'n Shimano Teflon potje net voor de kettingbuis (waar de ketting uitkomt als je gewoon vooruit trapt) op de ketting zetten, dan zachtjes druppelen terwijl je terugtrapt (gaat het makkelijkst met 2 personen). Beginnen bij zo'n snelschakel is wel handig, dan weet je wanneer je klaar bent met de hele ketting ;). Dan nog even flink draaien en klaar is kees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
@WFvN:
Beginnersfietsje, tja, ik snap wel dat je dat zegt.
Ben ook een beginner natuurlijk. ;-)
En inderdaad, ik had m'n stoeltje al na anderhalve maand op z'n platst liggen.
Ben van plan om 'm nog iets platter te leggen, maar dan moet er wel wat gehobbied worden.
Nogmaals, ik vind de hoek / bocht bovenaan wat scherp. Vergeleken met andere stoeltjes.
Geen racer, nee.
Maar ik moet er ook geregeld Den Haag mee door en ook met regen en soms met wat spulletjes achterop.
Voor mijn gebruik eigenlijk een zeer geschikte fiets dus.
Maar ik weet dat ik harder zou kunnen, ik ga al harder dan toen ik 'm net had. Het is dus ook de motor die beter kan...

Tja, de ketting zal eens goed gereinigd moeten worden, en de buisjes waar ze doorheen lopen.
Een smerig klusje dat ik uit stel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Mijn ketting is momenteel ook nog te vet inderdaad, daar blijft zand en andere ellende aan plakken, maar ik ga hem binnenkort denk ik maar 's loshalen en in wasbenzine ontvetten. Daarna met teflonspray of WD40 insmeren en met een doek schoonmaken, zodat de olie alleen tussen de schakels zit. Toen m'n collega m'n ketting zag kreeg ik meteen te horen dat ik hem per direct schoon moest maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Jerommel schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:29:
[...]
Wat bedoel je met "beugeltje"?
Het meegespoten stuk gebogen pijp met stuurlager en gaten voor de stuurhelften en nokje voor de stuurstang?
Ik bedoel inderdaad het in mijn geval aluminium uitgefreesde deel waarin links en rechts de stuurhelften in geklemt worden en wat draait op een dikke bout die dwars door de framebuis heen komt.

Die beugel is bij mij afgelopen zomer gesneuvelt als gevolg van het niet doorhebben hoeveel het stuur breder is dan normaal en daardoor een paaltje raken :$. Zoals gezegd die beugel is best duur, maar redelijk noodzakelijk voor het gebruik van de fiets.
Ik zal morgen even wat foto's maken en plaatsen.
Het gaat i.i.g. om die dikke bout die af fabriek vanonder af door het frame zit (bij mij).
Dus dikke bout met dikke ring onderin het frame,
steekt door het frame en door de lagers waar het stuur op draait.
Tussen frame en lagers ook zo'n dikke ring, dan de lagers (samen in een bus)
dan weer een dikke ring
dan de moer (met zo'n blauwe nylon seal-ring er in) om het zooitje vast te trekken.
Nog een tapeindje over met een gaatje voor een compleet onnodige splitpen.

Ik heb de 3 x dikke ring (die hebben m.i. toch te grote gaten) verwijderd en vervangen door 3 x een wikkeling 1 mm soldeer.
De bout gaat nu van bovenaf door het zwikje heen, de moer aan de onderkant, stuk draadeinde afgezaagd.
Door het aandraaien van de moer perst de soldeer tussen de kiertjes: Geen speling meer.
Nog een keertje onderuit gegaan: weer wat speling...
Maar, even de boel flink aantrekken en het is sindsdien helemaal goed.
Tja, het risico was natuurlijk dat het allemaal in het alu frame gaat kauwen, maar daar hielpen die dikke ringen ook niet tegen, die deden dat ook.
Die dikke bout heb ik inderdaad ook omgekeerd toen ik de beugel vervangen heb. Uit je verhaal denk ik dat ik het een beetje begrijp. Soldeer is echter redelijk zacht slijt je dat er niet langzaam tussenuit dan?
Even voor de zekerheid tussen het frame en stuurbeugel heb je nog wel een "ijzeren"ring zitten of heb je daar ook een "ring soldeertin" geplaatst?
Ik denk dat ik de fiets morgen (zaterdag) maar even in de touwen hang en het een en ander op foto vastleg.
De stuurhelften zitten ook maar zozo in de houder (dat meegespoten deel met het stuurstangnokje enz.)
maar dat is gewoon een kwestie van zeer strak aandraaien.
Of is dat nu juist hoe jouw beugel om zeep is gebracht...?
Kan mij dus ook gebeuren, want het is maar 1 boutje per kant... Hm...
De stuurhelften zitten bij mij inderdaad ook met klemkracht vast. De klemkracht word voor zowel de linker als de rechter stuurhelft gemaakt door twee boutjes die in het alluminium van de beugel geschroeft. (In totaal dus 4 boutjes 2links en 2rechts)
Overigens, het uitschuifbare deel met de crank zat bij mij wel erg ruim in het frame, daar zit nu een laag sheet-aluminium tussen, rondom...
[...]
Ja, beetje vogelen met hoekstukjes... Moet lukken.
Ik denk dat je daar de neusbuis bedoeld. Denk dat het bewust ruim bedoeld is omdat in het frame twee bouten zitten die de klemkracht regelen. Door de neusbuis ruim in het frame te laten passen voorkomt men beschadigen van nieuwe fietsen bij het op lengte afstellen.

@WFvN link
Wauw dat had ik een paar maanden eerder moeten zien :) Ach nu ben ik gelukkig met mijn grote challenge stoel, maar dat ziet er zeker netjes uit en mag wat mij betreft zomaar door challenge meegenomen worden in de nieuwe stoelen. Moet nog altijd een ventisit voor de grote stoel bestellen, maarja wensen houd je toch he :).

Wat betreft zit/lig fiets mening, tjah denk dat iedereen daar wel een eigen mening over kan vormen. Hij is in elk geval zeker niet zo rechtop als een alligt kleine, en mijn fuenda calypso heeft vrijwel dezelfde zithoek en daar heb ik zeker geen last van me kont. Je advies om platter te gaan is echter waar, eenmaal gewent aan het liggen heb je minder val angst en word platter aangenamer doordat je nog meer windweerstand verliest.

Ketting smeren / kettingbuizen reinigen. Tjah een klusje waar je best wat tijd aan kwijt bent, maargoed de beloning dat het geheel dan weer zo goed als weerstandsloos rondjes draait is erg prettig. Zelf gebruik ik de methode met een paar reepjes stof (2cm breed 5 tot 8cm lang) door de schakels van mijn ketting om de kettingbuis te reiningen, en daarna smeer ik de ketting in met "dry lube". Dat bevalt me tot nog toe best aardig.
WD40 kan ik niet aanraden als kettingsmeermiddel maar er zijn mensen die erbij sweren, teflonspray werkt wel prettig. Ik ben voorstander van het overmatig bevloeien van het geheel en dan na een kwartiertje / halfuurtje (afhankelijk hoelang je thee/koffie drinkt) de ketting even door een doek halen om het overmatige eraf te vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:59:
Mijn ketting is momenteel ook nog te vet inderdaad, daar blijft zand en andere ellende aan plakken, maar ik ga hem binnenkort denk ik maar 's loshalen en in wasbenzine ontvetten. Daarna met teflonspray of WD40 insmeren en met een doek schoonmaken, zodat de olie alleen tussen de schakels zit. Toen m'n collega m'n ketting zag kreeg ik meteen te horen dat ik hem per direct schoon moest maken :P
Wasbenzine nooit gehoord dat dat werkt, petroleum (lampenolie) en diesel werken wel prima :) Je hoeft op zich je ketting niet los te halen hoor, doekje erlangs of dat apparaat uit m'n vorige post werkt ook prima. Pas juist op dat je je ketting niet teveel ontvet want dan mag je een nieuwe halen. Telfon en WD40 ben ik ook geen fan van eigenlijk, geef mij maar een flesje wat dikkere olie. :)
Pagina: 1 ... 12 ... 44 Laatste