nsa1984 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 23:59:
@Jerommel
Wat betreft dat stuur, die onderstuurbeugel constructie is inderdaad verre van perfect. Begrijp ik goed dat jij gewoon her en der een een loodring er extra tussen hebt geplaatst? (Heb je een schema / volgorde beschrijving van hoe het nu bij jouw zit?) Ik heb zelf namelijk al vanaf de eerste dag last van (hoogte)speling op dat stuur en al eenmaal mijn beugeltje mogen vervangen voor een wel heel exemplaar

(dat is pas echt duur in verhouding

)
Wat bedoel je met "beugeltje"?
Het meegespoten stuk gebogen pijp met stuurlager en gaten voor de stuurhelften en nokje voor de stuurstang?
Ik zal morgen even wat foto's maken en plaatsen.
Het gaat i.i.g. om die dikke bout die af fabriek vanonder af door het frame zit (bij mij).
Dus dikke bout met dikke ring onderin het frame,
steekt door het frame en door de lagers waar het stuur op draait.
Tussen frame en lagers ook zo'n dikke ring, dan de lagers (samen in een bus)
dan weer een dikke ring
dan de moer (met zo'n blauwe nylon seal-ring er in) om het zooitje vast te trekken.
Nog een tapeindje over met een gaatje voor een compleet onnodige splitpen.
Ik heb de 3 x dikke ring (die hebben m.i. toch te grote gaten) verwijderd en vervangen door 3 x een wikkeling 1 mm soldeer.
De bout gaat nu van bovenaf door het zwikje heen, de moer aan de onderkant, stuk draadeinde afgezaagd.
Door het aandraaien van de moer perst de soldeer tussen de kiertjes: Geen speling meer.
Nog een keertje onderuit gegaan: weer wat speling...
Maar, even de boel flink aantrekken en het is sindsdien helemaal goed.
Tja, het risico was natuurlijk dat het allemaal in het alu frame gaat kauwen, maar daar hielpen die dikke ringen ook niet tegen, die deden dat ook.
De stuurhelften zitten ook maar zozo in de houder (dat meegespoten deel met het stuurstangnokje enz.)
maar dat is gewoon een kwestie van zeer strak aandraaien.
Of is dat nu juist hoe jouw beugel om zeep is gebracht...?
Kan mij dus ook gebeuren, want het is maar 1 boutje per kant... Hm...
Overigens, het uitschuifbare deel met de crank zat bij mij wel erg ruim in het frame, daar zit nu een laag sheet-aluminium tussen, rondom...
Wat betreft die zephyr stoel dat is inderdaad een goed en goedkoop idee als je hem zelf netjes afwerkt. Wel even kijken hoe je het aan je frame wil monteren (stoelhoeken misschien een idee).
Ja, beetje vogelen met hoekstukjes... Moet lukken.