Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-05 19:24

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Grrrrrene schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:59:
Mijn ketting is momenteel ook nog te vet inderdaad, daar blijft zand en andere ellende aan plakken, maar ik ga hem binnenkort denk ik maar 's loshalen en in wasbenzine ontvetten. Daarna met teflonspray of WD40 insmeren en met een doek schoonmaken, zodat de olie alleen tussen de schakels zit. Toen m'n collega m'n ketting zag kreeg ik meteen te horen dat ik hem per direct schoon moest maken :P
Zoals de persoon hierboven ook al zegt, hiermee goed oppassen, de kans is namelijk groot dat je meer kwaad dan goed gaat doen. Als je je ketting helemaal ontvet in bakje met willekeurig ontvettingsmiddel dan haal je alle smeer tussen de schakels uit. Dit kan je alleen weer goed krijgen door de ketting in olie weer te koken. Spaarzaam wat ontvettingsmiddel op doekje om de 'buitenkant' van de ketting weer proper te krijgen kan wel, maar dat vind ik persoonlijk niet zo zinnig.

Mijn ketting/tandwielen combo op furai gaat ondertussen al zo'n 7000km mee en vertoont nog geen echte verschijnselen van slijtage. Ik ben zelf geen held in het onderhouden en geduldig poetsen van kettingen, dus ik categoriseer mezelf bij de groep mensen die van mening is dat je ketting maar met rust moet laten :+. Af en toe met doekje meeste vuil eraf en weer spaarzaam wat vet tussen de schakels werkt goed voor mij. Maar ik fiets regelmatig onverharde stukken (woon in een modderstraatje), dus een mooie blinkende ketting zou wekelijks veel tijd kosten terwijl dit alternatief niet slechter lijkt te zijn :P.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zojuist bij Velomobiel.nl geweest. Ik ben bezig mijn trommelremmen te vervangen door de grotere variant. Maar tijdens het knutselen kwam ik erachter dan het dwarsstuk van de veerpoot verbogen en gescheurd was; een belangrijk deel van de stuurinrichting.
Geen wonder dat m'n snelheid lager lag dan normaal want ik had een redelijk aantal millimeters uitspoor zo aan het beschadigde hoekstuk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06-2022
Hmja, de kettingdiscussie dus
...
Met een doekje wrijf je misschien weer troep tussen de gewrichtjes...
Zelf ben ik iemand van: gewoon veel olie en laat de natuurkrachten maar uitmaken wat er met het vuil gebeurt.
Maar met kettingen door buisjes is dat toch anders...

@WFvN:
Klinkt als een duur grapje...

EN:
Ik heb gisteen een flevobike opgehaald uit Almere.
Ga 'm vandaag ophalan, want nu staat ie in de stalling van het Centraal Station.
Ik heb er proberen op te rijden, maar dat wordt dus inderdaad een tijdje oefenen...
Ik kon er echt niks van dus...
Mocht het me echt niet bevallen, mag ik 'm na 2 weken weer terugbrengen !
Da's nog eens aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-05 15:53
WFvN
"oeps" zat / zit het nog wel een beetje stevig vast of is het zo goed als los gescheurd? En zal inderdaad wel weer een niet heel goedkope reparatie / vervanging worden. Plus dat je dus momenteel eigenlijk questloos bent.

Jerommel
Dat klinkt inderdaad als een nette afspraak. Heb zelf geen verstand van flevobike en het rijden erop, alleen nog maar gehoord en gekeken naar het concept. Succes het schijnt erg prettig te rijden als je er eenmaal mee om kunt gaan.

Ik heb vandaag mijn fuenda calypso uit elkaar geschroefd, voor wat foto's van de stuur beugel.
Stuurbeugel zoals die verstopt onder de stoel zit.
Min of meer schematisch
Het rode deksel moet de stuurbeugel inclusief industrie lagers voorstellen. De extra moer helemaal links zit daar slechts als opvulling omdat ik geen bout kon krijgen die voldoende draad had om de boel "klem" te draaien.
Industrielager aan de bovenzijde van de stuurbeugel, aan de onderzijde van de stuurbeugel zit exact dezelfde constructie.

Jerommel begrijp ik het goed als je aan de buitenkanten van de industrielagers een ring soldeertin gelegd zodat er tussen de boutkop en het industrielager de vrije ruimte opgevuld word door het soldeertin?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 11:28

mux

99% efficient!

Topicstarter
Jerommel: laat 2 weken nou net even iets te kort zijn om er lekker mee te fietsen...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:29:
WFvN
"oeps" zat / zit het nog wel een beetje stevig vast of is het zo goed als los gescheurd? En zal inderdaad wel weer een niet heel goedkope reparatie / vervanging worden. Plus dat je dus momenteel eigenlijk questloos bent.
Ik en Questloos zijn? Dat gebeurt niet zo snel. En mocht dat wel gebeuren, we hebben hier ook nog een (welliswaar knalroze) Versatile staan.

En duur was het ook niet. Twee hoekstukjes van elk 7 euro maakt 14 euro. Dat zijn de kosten echt niet. De nieuwe trommelremmen is een ander verhaal. 2 velgjes, 2 setjes spaken, 2 ankerplaten, 2 trommelnaven en twee vulbusjes zijn goed voor meer dan 10x zoveel geld waarbij ik ook nog eens zelf gespaakt heb.

De Quest heb ik vanmiddag in orde/weer rijdbaar gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
nsa1984 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:29:

Ik heb vandaag mijn fuenda calypso uit elkaar geschroefd, voor wat foto's van de stuur beugel.
Stuurbeugel zoals die verstopt onder de stoel zit.
Min of meer schematisch
Het rode deksel moet de stuurbeugel inclusief industrie lagers voorstellen. De extra moer helemaal links zit daar slechts als opvulling omdat ik geen bout kon krijgen die voldoende draad had om de boel "klem" te draaien.
Industrielager aan de bovenzijde van de stuurbeugel, aan de onderzijde van de stuurbeugel zit exact dezelfde constructie.
Zit hetzelfde als het bij mij zat. Die dikke ringen heb ik er niet meer tussen zitten, want die vervulden geen enkele functie, mede omdat de gaten in die ringen gewoon te groot zijn, en die industrielagers zijn in feite al ringen (stukjes pijp eigenlijk) Jammer van die moer er tussen, dat maakt de pasvorm er ook niet beter op, lijkt me.
Jerommel begrijp ik het goed als je aan de buitenkanten van de industrielagers een ring soldeertin gelegd zodat er tussen de boutkop en het industrielager de vrije ruimte opgevuld word door het soldeertin?
Nou, waar het soldeer er tussen zit wordt het er uit geperst en kan je het aan de buitenkant zo er af pulken. Het vult waar het nodig is: Tussen de bout (niet de kop dus) en de lagers, en tussen de bout en het fame.
Ik ben je nog plaatjes verschuldigd, die zal ik nog maken. Of anders even een schematische tekening. Dan zal het duidelijker zijn.
Overigens is soldeer wel erg zacht natuurlijk. Puur tin zou wellicht beter zijn, of zacht aluminium misschien.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerommel op 30-10-2010 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
ssj3gohan schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:06:
Jerommel: laat 2 weken nou net even iets te kort zijn om er lekker mee te fietsen...
Yep, weet ik...
Maar ik heb 2 weken om te kijken wat er aan moet gebeuren en 2 weken om te bepalen of ik er uberhaupt op ga kunnen rijden.
Ik vind het stoeltje trouwens niet echt fijn, rare vorm.
Maar ik vind het wel een erg grappige eigenwijze fiets.
Hij is ook zo lelijk dat ie weer mooi is, deze voorwielaangedreven knikframebestuurde deel-ligfiets met rubber vering en vierkante buizen.
Handig dat ie in 2en kan want hij mag zo mee in de tram ;)

O ja, de leiding van de hydrolische rem is gebroken bij de handle.
Kan er in principe weer opnieuw op gezet worden, volgens mij.
Maar hoe vul ik de olie weer bij enzo? (Die vraag is al eens langsgekomen geloof ik, maar weet niet meer op welke van de 300 pagina's van dit topic...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Jerommel schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:49:
[...]
Zit hetzelfde als het bij mij zat. Die dikke ringen heb ik er niet meer tussen zitten, want die vervulden geen enkele functie, mede omdat de gaten in die ringen gewoon te groot zijn, en die industrielagers zijn in feite al ringen (stukjes pijp eigenlijk) Jammer van die moer er tussen, dat maakt de pasvorm er ook niet beter op, lijkt me.
Die extra moer maakt niet zo heel veel uit denk ik. Zorgt er alleen maar voor dat de bout wat hoogte kwijt raakt op het blanke gedeelte waardoor de bout onderaan met een moer fatsoenlijk aangedraaid kan worden. Verder zit die moer "strakker" om het ongetapte deel van de bout dan die ringen, en de verhoging komt niet tegen de stoel dus vind ik het eigenlijk wel best. Misschien dat ik ooit nog een correcte bout tegenkom maar ik ga er niet bewust naar opzoek ;)
Jerommel schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:49:
Nou, waar het soldeer er tussen zit wordt het er uit geperst en kan je het aan de buitenkant zo er af pulken. Het vult waar het nodig is: Tussen de bout (niet de kop dus) en de lagers, en tussen de bout en het fame.
Ik ben je nog plaatjes verschuldigd, die zal ik nog maken. Of anders even een schematische tekening. Dan zal het duidelijker zijn.
Overigens is soldeer wel erg zacht natuurlijk. Puur tin zou wellicht beter zijn, of zacht aluminium misschien.
Tjah daar heb je wel gelijk in. Het zachte heeft inderdaad het voordeel dat je overbodige materiaal eruit geperst zal worden. Heb de fiets nog hangen en zal morgen eens even puzzelen. Soldeertin (60/40) heb ik nog wel liggen. Het zou wel fijn zijn als dit het wiebelen van het stuur oplost, want dat is iets wat me eigenlijk vanaf dag een al stoort.

Wat betreft foto's tjah je bent niemand en zeker mij niet verplicht foto's te maken. Denk dat ik het zo al aardig snap, en zal morgen dus even een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Met plaatjes kan je dingen duidelijk maken die je niet goed onder woorden kunt brengen.
Maar met die moer er tussen is lijkt me het gemakkelijker om het stuurlager ten opzichte van de bout te laten bewegen.
Het is dat ik het niet in huis had, anders had ik liever de bout wat opgedikt het dikke alu-folie, of de ruimte met dun sheet alu te vullen zodat de bout strak in het frame en de lagers zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Zojuist terug uit de garage waar ik het stuur weer terug gemonteerd heb. De tip met soldeertin aan de buitenzijde van de lagers (dus tussen het frame en het lager en tussen de boutkop en de lager) heeft inderdaad een groot gedeelte van de zijdelingse spelling op mijn stuur weggenomen. :D

Ik heb de tijd genomen nog even wat beter te kijken, en heb nog een klein beetje hoogte speling op het stuur. Als ik goed kijk lijkt bij het verschuiven het lager niet te verschuiven maar de stuurbeugel schuift een heel klein beetje over het lagerbusje. Misschien dat ik binnenkort nog een keer de boel uit elkaar haal en aan de binnenzijde van de stuurbeugel een dun opvulringetje plaats om ook die speling te verwijderen.

_/-\o_ Jerommel ik ben jouw erg veel dank verschuldigd voor het hinten en verder uitleggen van de soldeertin ringen tip, mijn stuur heeft mij eigenlijk vanaf het begin geïrriteerd en ik zal nu een stuk prettiger op mijn fiets rond toeren. Nu de regen nog uitleggen dat die alleen moet vallen als ik niet fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Leuk dat je er wat aan had !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 20:04
Zaterdag een Ixon IQ lamp van BM opgehaald bij Nazca in Nijeveen voor mijn Fuego. Is meteen een mooi doel om te fietsen. Met zijn vieren er heen geweest met een Stinger, Gaucho 28 inch, M5HR en ik op de Fuego. Leuk rondje van 90 km.

Nazca heeft een handig steuntje om de lamp op de Fuego te bevestigen dus je hoeft zelf niet te frobelen . Verder een paar draaibelletjes gehaald. Die geven toch iets meer signaal dan die BBB belletjes. Prijstechnisch viel het me ook allemaal 100 % mee.

Vanavond toch op pad dus meteen de lamp uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn ervaring is dat de lamp net niet genoeg klemt om te blijven zitten. Op mijn Fuego zakt de lamp langzaam omlaag tot hij de 5m voor m'n fiets verlicht, dit gebeurt alleen bij de wat serieuzere dreunen die de voorvork te verwerken krijgt. De lamp kan net niet strakker geklemd worden, want als ik hem 1 tandje strakker doe, kan ik hem niet meer dichtkrijgen :/

Ik denk dat ik maar 's met tape in de weer moet om dat zwarte busje waar je hem aan vast klemt een wat grotere diameter te geven :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Ik denk dat ik maar 's met tape in de weer moet om dat zwarte busje waar je hem aan vast klemt een wat grotere diameter te geven :)
we hebben een stukje binnenband er om gedaan

[ Voor 6% gewijzigd door Goose op 01-11-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Da's een beter idee denk ik, bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 15:47

Metro2002

Memento mori

Grr, mijn fietscomputer geeft de snelheid niet meer aan. Had ik net gister het magneetje ed weer goed gezet en getest , rij ik vanochtend weg doet ie weer niks. |:(

Gister nog door glas gereden maar nog geen lekke band gelukkig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Bij mij zijn de twee tie-wraps waarmee m'n cadanssensor vastzit nu allebei geknapt :( Geen idee waarom dat gebeurt, er komen toch totaal geen krachten op te staan :? Het gebeurde ook geheel spontaan terwijl hij binnen stond, gelukkig niet onderweg, want als je dat niet merkt, ben je hem kwijt.

[ Voor 28% gewijzigd door Grrrrrene op 03-11-2010 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bij mij zat er een breuk in de kabel naar de sensor, dus heb gelijk maar de gelegenheid aangegrepen om de kabel wat langer te maken (was nét te kort eigenlijk). Gister getest en het werkte dus ben benieuwd of ie het zo straks nog steeds doet :+

edit: in het begin werkte ie weer zoals vanouds maar na 2km viel de snelheid terug en schoot ie omhoog, etc en daarna was het weer dood :(

Ik ga maar een nieuwe fietscomputer halen denk ik, is elke fietscomputer in te stellen op het gebruik van een 20 inch wiel (1508cm) ??

[ Voor 36% gewijzigd door Metro2002 op 03-11-2010 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
De Sigma's wel in ieder geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Wat betreft fietscomputers en 20" wielmaten zou ik het zo niet weten. Denk dat dat gewoon even controleren word, op de meeste verpakkingen staat keurig aangegeven welke wielmaten ze kunnen verwerken.

Hier begint de ligfiets "voorraad" een beetje minder te worden. Mijn Fuenda Calypso gebruik is min of meer als dagelijkse fiets, de challenge mistral wil mijn vriendin heel graag officieel (en financieel) van me overnemen (dus mijn reserve fiets verdwijnt) en de Alligt Kleine heb ik verzegt aan de vrouw van een oud collega van mij. Ik moet dus weer op zoek naar een andere reserve ligfiets, helemaal omdat ik inmiddels drie dagen in de week van Zutphen naar Deventer rijd voor mijn "werk".

Nu had ik een min of meer deal voor een tweede fuenda Calypso onderstuur maar die is vanavond net voor me neus weggekaapt. Echter zat ik gisteren ook te denken van het winterseizoen komt er weer aan, en als het gaat sneeuwen en ijzelen is het dan niet vele malen prettiger om een driewielige ligfiets te hebben. Open trikes lijken me niet echt wat, en Quest's zijn me op dit moment simpelweg te duur. Alleweder zou een betaalbare optie zijn, maar hoe denken jullie over sneeuw, ijzel en twee versus drie wielige ligfietsen? Is mijn idee dat de driewieligen langer doorkunnen in dergelijke weer situaties terecht of is dat alleen maar gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Uhm... Ga je met een 2 wiel ligfiets echt veel sneller onderuit met gladheid, dan met een gewone buk-fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Driewielers kunnen absoluut, 100% zeker langer door in ijzige omstandigheden :P Dat heb ik afgelopen jaar bij de appelflappentocht wel gezien. Een trike of VM krijg je zowat niet om, of je moet de gepatenteerde WFvN/Ymte-tweewielermanoeuvre bij 30+ km/h gaan doen, maar dan vraag je er ook echt om.

En eh... technisch gezien zou je niet sneller om moeten gaan met een ligfiets dan met een bukker, maar ik heb wel de neiging om sneller door de bocht te gaan (en te blijven aandrijven) op een ligger. Hoe snel je omgaat ligt uiteindelijk aan je zijdelingse acceleratie (functie van bochtradius en snelheid) en grip, niet aan de positie van je zwaartepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
In normale weersomstandigheden niet. Al was het maar omdat je dan door de snelheid wel redelijk lang overeind gehouden word, echter zodra er langzamer gereden word heb ik wel altijd een meer wankel gevoel. Al moet ik er meteen bij bekennen dat ik begin dit jaar in de sneeuw mijn eerste ligfiets meters heb gemaakt en dat ik daarbij niet veel ben gevallen.

Verder blijf je op een ligfiets nu eenmaal meer tijd nodig hebben om je benen naar de grond te brengen, zeker in een onverwachte situatie. Immers op een zitfiets hangen je benen al naar beneden en hoef je ze alleen nog maar opzij te plaatsen en op een ligfiets moet je je benen van je pedalen afhalen en omlaag bewegen.

Vandaar dus graag meningen over of mijn gevoel dat driewieligen met gladheid stabieler en langer door kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Nou, met een driewieler kan je leuk driften natuurlijk ! (Stel ik me zo voor)
Met een hallelujafiets kan dat soms ook een beetje, maar verder naar snellere modellen is het toch een kwestie van "zwiep - kleng"

Maargoed, ik vroeg me af of een ligfiets nou moeilijker uit een slip te halen is dan een gewone fiets.
Oftewel, gaat het bij een foutje meteen helemaal mis, of valt er evt. nog bij te sturen?
Maarja, het zal voornamelijk dat voetje zijn, wat je op een normale fiets zo kan uitzetten om overeind te blijven.

We zullen het wel merken over een paar maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Natuurlijk kun je wel bijsturen als je in de slip raakt, zeker met een swb-ligfiets. De enige fiets die redelijk dramatisch is in dat soort gevallen is een flevobike (toevallig ook mijn favoriete ligfiets :( ). Op trikes is het gewoon een regelrecht feest om je op ijs te begeven: slippen, pirouettes maken, je lol kan niet op. Let wel op dat je een tadpole trike hebt voor dit soort grappen, delta trikes zijn juist weer niet geschikt hiervoor (zeker de hogere varianten zoals USVA/Sinner bakbeesten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jerommel schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:59:
Nou, met een driewieler kan je leuk driften natuurlijk ! (Stel ik me zo voor)
Met een hallelujafiets kan dat soms ook een beetje, maar verder naar snellere modellen is het toch een kwestie van "zwiep - kleng"

Maargoed, ik vroeg me af of een ligfiets nou moeilijker uit een slip te halen is dan een gewone fiets.
Oftewel, gaat het bij een foutje meteen helemaal mis, of valt er evt. nog bij te sturen?
Maarja, het zal voornamelijk dat voetje zijn, wat je op een normale fiets zo kan uitzetten om overeind te blijven.

We zullen het wel merken over een paar maanden...
Ik heb afgelopen jaar regelmatig de bukfiets gepakt toen het glad was. Ondanks dat ik ligfietsen superdingen vindt ben ik wel van mening dat het bij gladheid toch net iets minder stabiel is, in elk geval bij een SWB ligger omdat je niet ziet wat je voorwiel doet en merk toch vaak dat een laag zwaartepunt toch iets ... zenuwachtiger is als je moet corrigeren. Maargoed, ben van plan dit jaar wel wat langer door te rijden, ook met gladheid. En wat inderdaad hier gezegd wordt: je been staat gewoon wat minder snel op de grond en je been staat niet recht omlaag maar in een hoek dus ook bij het staan glij je soms sneller weg als de ondergrond glad is, beter bij gladheid 2 benen op de grond zetten dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar als je valt val je maar 30cm en glij je rustig door. Met een bukfiets kom je meestal wel slecht terecht. Maar ik heb idd ook het idee dat een ligfiets eerder grip verliest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Nou, dat wordt nog lachen dus, met gladheid...
Ga ik m'n 50s halleluja weer missen...
(Ik kan niet meer op een normaal zadel rijden, vandaar liggend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
ssj3gohan schreef op woensdag 03 november 2010 @ 23:29:
Let wel op dat je een tadpole trike hebt voor dit soort grappen, delta trikes zijn juist weer niet geschikt hiervoor
Sorry hier MOET ik ff op reageren hoor... Met de Kett wiesel een delta dus kun je geweldig driften (zelfs gewoon op onbevroren asfalt... met de Scorpion een tadpole dus, sla je veel sneller om.. Ok de scorpion nog niet uitgeprobeerd op sneeuw en ijs.. maar de kett wiesel is gewoon dikke lol om te fietsen met sneeuw en ijs :-)

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
OK, aanpassing: je wilt een tadpole trike OF een longwheelbase delta. Of nog beter gezegd: je wilt tussen de wielen zitten met je zwaartepunt, en zo laag mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Opzich heb je gelijk dat je maar 30cm valt, maar ik zou het zonde vinden als m'n Fuego onder de krassen komt te zitten door een valpartij. M'n bukfiets zal wel m'n vervoer worden als het echt gaat sneeuwen en ijzelen, want op zo'n fiets kun je veel beter je evenwicht bewaren. Driften op m'n ligfiets... Ik moet er niet aan denken :o Op m'n bukfiets heb ik al rare capriolen uitgehaald :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:22

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Filmpje Appelflappentocht 2009, tijdens een pauze wil iedereen in de sneeuw even op de Trike van Maarten: YouTube: Appelflappen 2009

Featuring TwOkkie als bestuurder van 0:45 tot 1:02. Ssj3gohan weet net buiten beeld te blijven.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou heb een nieuwe fietscomputer gekocht, het is de VDO A8+ geworden. Draadloos dit keer. Mooi dingetje verder, maximum snelheid, gemiddelde snelheid, klokje, (instelbare) ODO meter en huidige snelheid en ondersteund vanaf 16 inch wielen dus voor ligfietsen geschikt :)

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/a8_plus.gif

Tevens nog een nieuw slot gekocht, een spiraal slot ipv een beugelslot. Beugelslot had als nadeel dat ik altijd een tas mee moest nemen om hem in te doen, erg onhandig als ik bv even naar de stad moest ofzo, deze doe ik gewoon even om mijn bagagedrager 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 05-11-2010 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Grrrrrene schreef op donderdag 04 november 2010 @ 22:53:
Opzich heb je gelijk dat je maar 30cm valt, maar ik zou het zonde vinden als m'n Fuego onder de krassen komt te zitten door een valpartij. M'n bukfiets zal wel m'n vervoer worden als het echt gaat sneeuwen en ijzelen, want op zo'n fiets kun je veel beter je evenwicht bewaren. Driften op m'n ligfiets... Ik moet er niet aan denken :o Op m'n bukfiets heb ik al rare capriolen uitgehaald :P
Het verschil tussen vallen van een meter hoogte en van 30cm is inderdaad een wereld van verschil. En opzich ben ik niet een verschrikkelijke ijdeltuit die beslist een krasvrije fiets wil hebben, maar zou het inderdaad wel behoorlijk balen vinden als mijn fiets heftig bekrast en beschadigt zou worden door iets wat te voorspellen was.
Buiten dat ik heb inmiddels ervaring met het breken van een onderstuurbeugel, en hoewel die na de aanpassing met soldeerringen beter zit. Betwijfel ik heftig of die beugel een val met 20 tot 30km/h overleeft, en zonder stuurbeugel geen stuur, en zonder stuur geen ligfiets ritten. En aangezien ik tegenwoordig drie dagen in de week van Zutphen naar Deventer rijd op de fiets zou dat behoorlijk vervelend worden, vooral omdat de werkplaats niet echt met openbaar vervoer te bereiken is.

Inmiddels al met een aantal potentiele verkopers van velomobielen contact opgenomen de meest belovende is een alleweder voorzien van een nexus 8 speed naaf en daardoor een gesloten ketting. Andere velomobielen bleken reeds lang en breed te zijn verkocht, maar nog niet van de diverse advertentiesites verwijdert. Dat lakse verwijderen blijft me tegenvallen, je wilt als verkoper toch ook niet eindeloos naar die reeds verkochte fiets gevraagd worden?
Die gesloten kettinglijn lijkt me (rond de winter periode) een behoorlijke pre, maar als ik naar de bouwtekening van de quest en de strade kijk dan lijken die ondanks hun derailleur schakelsysteem ook een gesloten kettinglijn te hebben. Kan iemand dat bevestigen?
De veelbelovende alleweder vind ik echter wel redelijk fors aan de prijs, de vraagprijs zit net onder de prijs van een nieuw bouwpakket inclusief dezelfde nexus 8 naaf. Eerlijk gezegd vind ik dat niet helemaal terecht, maar mocht de fiets er helemaal super uitzien en er "extra's" bijzitten die ik er echt bij wil hebben dan zal ik mogelijk van mening veranderen, maar de prijs blijft erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zelfs m'n fiets al een keer over laten spuiten vanwege krassen etc, maar toch ben ik er vrij relaxed mee en zit hij nu alweer onder de krassen waarvan ik geen idee heb hoe ik er aan kom. Nah ja, met fietsvakanties gebeurd er altijd vanalles met de fiets waar hij niet van op knapt. Heb al wel poetsmiddel, dus ik hoop dat ik alles weer kan wegpoetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

krassen zitten er op mijn fiets(en) ook genoeg, shit happens. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:54
nsa1984 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:37:
[...]

Die gesloten kettinglijn lijkt me (rond de winter periode) een behoorlijke pre, maar als ik naar de bouwtekening van de quest en de strade kijk dan lijken die ondanks hun derailleur schakelsysteem ook een gesloten kettinglijn te hebben. Kan iemand dat bevestigen?
Ja, mijn Quest heeft idd een derailleur en is toch helemaal gesloten, erg slim ontwerp. Je ziet wel een uitstulpje op de body bij de derailleur dat je eraf kan schroeven waarna de derailleur zichtbaar wordt.
De veelbelovende alleweder vind ik echter wel redelijk fors aan de prijs, de vraagprijs zit net onder de prijs van een nieuw bouwpakket inclusief dezelfde nexus 8 naaf. Eerlijk gezegd vind ik dat niet helemaal terecht, maar mocht de fiets er helemaal super uitzien en er "extra's" bijzitten die ik er echt bij wil hebben dan zal ik mogelijk van mening veranderen, maar de prijs blijft erg hoog.
Mag ik vragen hoeveel? Ik heb namelijk naast mijn Quest een 2007 Alleweder A4 met Rohlofnaaf welke ik maar niet heb verkocht omdat ik verwachtte er 'geen drol' meer voor te krijgen. Kan ik hem net zogoed als reserve gebruiken en dat is al eens van pas gekomen. Ook gebruik ik hem vaak als een vriend van me komt fietsen, dan ga ik tenminste niet zo snel ;)
Wel neemt ie aardig wat ruimte in beslag in de garage en overweeg ik dus nog steeds wel een beetje om hem te verkopen.
Om getallen te noemen ben ik dus bang dat dat 'geen drol' iets van 1500 euro is, maar eigenlijk wil ik er natuurlijk wel minimaal het dubbele voor, wat dan nog steeds slechts 60% van de nieuwprijs is.

Net even in de statistieken gekeken, heb dit jaar toch zo'n 1700 km in de Alleweder gereden op een totaal van 10600, kennelijk gebruik ik hem vaker dan ik dacht, kan ik hem beter niet wegdoen dus :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
nsa1984: kun je zelf klussen? Het is niet moeilijk om een brakke alleweder op te knappen en er een nexus 8-naaf in te zetten, ik zou dat gemakkelijk voor elkaar krijgen op een budget van 1100 euro. Je moet alleen het geduld hebben om een alleweder te vinden voor onder de 1000 euro, die komen niet vaak langs en dan ook meestal juist in de periode dat je er niet aan denkt om een VM te kopen (na de winter enzo).

edit @budi: met rohloff kun je gemakkelijk 2500e vragen. Zeker als hij in goede staat is. Die rohloff blijft zijn geld gewoon helemaal waard, en een alleweder in goede staat brengt 1500 euro op.

[ Voor 19% gewijzigd door mux op 05-11-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Ooowww.... Wat moeilijk op zo'n Flevobike....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Tjah dat het een gebruiksvoorwerp is snap ik. Echter is het een relatief prijzig gebruiksvoorwerp en toch ook vaak wel een beetje je "kindje" waardoor je er toch zuinig / trots op bent, vooral als die nog in een uitstekende staat verkeerd. Ik denk dat voor mij er ook minder zorgen zouden zijn als ik al een oude beschadigde fiets had gehad, maar mijn fiets ziet er nog zeer goed uit. En om hem dan te beschadigen tijdens een val die je redelijkerwijs kunt verwachten, vind ik toch weer zonde. Andersom als ik van de zomer languit was gegaan omdat ik een tak over het hoofd had gezien op het fietspad en daarbij de controle over het stuur had verloren had ik me er geen seconde druk over gemaakt.

Budi dankjewel voor deze bevestiging. Gesloten ketting zorgt namelijk voor een stuk minder ketting onderhoud dan wanneer deze open en bloot bereikbaar is voor alle vuiligheid van het wegdek. Dan is misschien een derailleur systeem niet helemaal afgeschreven. Bij alleweders hebben de derailleur systemen voorzover ik tot nog toe gezien heb op internet wel allemaal een open ketting, dus die vallen wel af. Maar een derailleur hoeft dus niet direct tot een afwijzing van de fiets te leiden. :)

Ik had eigenlijk liever geen prijzen willen noemen, maar gezien de open manier van communiceren alhier. De fiets staat op marktplaats met een vraagprijs van 2500 euro. De fiets lijkt op de foto's erg netjes in de lak te zijn gezet, maar met een plaatsnaam waar ik persoonlijk niets mee heb, dus is dat lakwerk voor mij minder waardevol. Als die plaatsnaam met plakletters is aangebracht dan vervalt dat min puntje.
Van mijn (kopers) standpunt geredeneerd is een nieuwe alleweder (a4) bereikbaar voor ongeveer 2700euro bouwpakket, en dan nog eens ongeveer 100euro voor de naaf. Dat zou dus een nieuwsprijs van net geen 3000euro opleveren en een week of 10 aan wacht en bouwtijd, vandaar dat ik een tweedehandsprijs van 2500 euro erg hoog vind.

ssj3gohan zelf klussen is wat mij betreft niet echt een probleem. Misschien dat ik een beetje met ruimte in de knoei kom te zitten hier thuis maar dat is wel oplosbaar denk ik. Vandaar ook dat ik serieus overweeg om te kijken naar een nieuw bouwpakket alleweder net versnellingsnaaf.

Verder een rohloffnaaf zorgt zeker voor een sterke waarde stijging dus dan zou inderdaad de eerder genoemde 2500euro acceptabel zijn. Ligt uiteraard ook aan de staat van de rest van de fiets, maar rohloff is toch wel min of meer het neusje van de zalm. (budi als je hem wil verkopen dan heb ik daar best oren naar)

Wat betreft het kopen in de juiste periode. Helemaal waar ik had afgelopen zomer een goede alleweder voor nog geen 1000euro kunnen kopen, maar had geen mogelijkheden om hem te stallen. Die heb ik toen dus laten staan, maar achteraf bekeken had ik toen gewoon moeten doordrukken. *snik* *snik*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
nsa1984 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 17:59:
Tjah dat het een gebruiksvoorwerp is snap ik. Echter is het een relatief prijzig gebruiksvoorwerp en toch ook vaak wel een beetje je "kindje" waardoor je er toch zuinig / trots op bent, vooral als die nog in een uitstekende staat verkeerd.
Precies: mijn fiets is krasvrij, in absolute nieuwstaat (qua frame dan). Ik zal er dus ook alles aan doen om krassen te voorkomen en situaties waarin hij krassen op kan lopen ontlopen.
En om hem dan te beschadigen tijdens een val die je redelijkerwijs kunt verwachten, vind ik toch weer zonde. Andersom als ik van de zomer languit was gegaan omdat ik een tak over het hoofd had gezien op het fietspad en daarbij de controle over het stuur had verloren had ik me er geen seconde druk over gemaakt.
Hehe, je haalt me de woorden uit de mond (is bijna eng). Als ik om wat voor reden dan ook ooit onderuit ga en m'n fiets beschadig, boeit me dat echt niet, maar bewust risico's nemen is een heel ander verhaal :)

Overigens: wat een k*tweer de afgelopen week. Ik hoop dat het snel droog wordt, want ligfietsen met dit weer is NIET leuk. Die spray van auto's in je gezicht, doorweekt aankomen op werk of thuis, koud, smerig, bah! Je zou haast een velomobiel kopen (heb er alleen geen ruimte voor) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tsja, jullie hebben nu allemaal redenen opgenoemd waarom ik alleen tweedehands koop...

nsa1984: Hehe, ik weet vrij zeker dat ik binnen een halfjaar in een velomobiel zal rondrijden, en toch heb ik zowel Goose's alleweder (€500) als een verongelukte alleweder uit Antwerpen (€450) laten schieten. Om nog niet te spreken van de M5 Kalisvaart... Maar aan de andere kant: als er in één jaar al zoveel moois te koop is geweest, waarom zal dat het volgende jaar dan niet gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Grrrrrene ik vond dat weer nog best meevallen. Ja je word nat van de regen / opspattend water na het groot vervoer, maar dat vind ik nog niet zo erg. Waar ik tegenaan loop is het gladder worden, nu vooral die bladeren die met het vocht nu glibberig beginnen te worden.

Wat betreft velomobiel, tjah ik heb van het weekend met mijn ouders gesproken (woon nog thuis) en we hebben een concept ruimte oplossing verzonnen. Nu nog een financieel haalbare situatie zien te versieren. Dus ben ik nu op jacht naar een velomobiel die aan mijn wensen voldoet / kan voldoen.
Kort samengevat zijn mijn eisen:
- gesloten kettinglijn (ivm betrouwbaarheid)
- mogelijkheid tot dakje (ivm min of meer droog rijden)
- verlichting (ik koop het ding om in het winterseizoen mee te rijden)
- driewielig (ivm stabiliteit en is het minst grote probleem)
- prijs prijs prijs (al ben ik best bereid tot betalen, maar dan moet het gewoon goed zijn)

Het hoeft dus geen super de luxe sneller quest te zijn, al zijn die wel erg mooi, maar het een roestende zelfbouwer zonder enige vorm van gesloten kettinglijn en stabiliteit word het ook weer niet. Een betaalbare optie zou een alleweder zijn liefst met een vorm van "dakje" en een goede verlichting.
ssj3gohan schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 23:03:
Tsja, jullie hebben nu allemaal redenen opgenoemd waarom ik alleen tweedehands koop...
Ik heb ook nog alleen maar tweedehands fietsen gekocht. Echter soms heb je daar "juweeltjes" tussen zitten die nog zo goed als in perfecte staat zijn. Dan ben je daar net zo zuinig op als een nieuwe vermoed ik.
ssj3gohan schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 23:03:
nsa1984: Hehe, ik weet vrij zeker dat ik binnen een halfjaar in een velomobiel zal rondrijden, en toch heb ik zowel Goose's alleweder (€500) als een verongelukte alleweder uit Antwerpen (€450) laten schieten. Om nog niet te spreken van de M5 Kalisvaart... Maar aan de andere kant: als er in één jaar al zoveel moois te koop is geweest, waarom zal dat het volgende jaar dan niet gebeuren?
Ja ik heb Goose's alleweder ook zien staan, maar had toen nog niks met mijn ouder geregeld ivm ruimte om hem te stallen. Zo heb ik afgelopen jaar wel wat meer velomobielen langs zien komen die me gewoon vroegen "neem me mee, neem me mee!" maar goed ruimte om een velomobiel op te slaan is ook een best belangrijk punt vind ik.
Wat betreft in een half jaar aan de velomobiel, eigenlijk hoop ik hem stiekem iets sneller te hebben aangezien we nu al aan het begin zitten van het winter seizoen. Bot gezegd ben ik gewoon een maand of twee te laat, maar weet alles maar van te voren.

Even een vraag met betrekking tot alleweders. Als een alleweder eenmaals is gebouwd voor enkelzijdige achterwiel ophanging, is het nog mogelijk om die om te bouwen naar tweezijdige achterwiel ophanging? Enig idee aan wat voor prijzen qua materiaal ik dan moet gaan denken? Eigenlijk moet ik die vraag aan "alligt.nl" stellen, maar die hebben geen email.

[ Voor 43% gewijzigd door nsa1984 op 05-11-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

nsa1984 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 23:06:
. Als een alleweder eenmaals is gebouwd voor enkelzijdige achterwiel ophanging, is het nog mogelijk om die om te bouwen naar tweezijdige achterwiel ophanging?
Waarom zou je willen investeren in een verslechtering?

Jouw eisenlijstje zegt mij overigens: Versatile, of zoals ie sind kort heet: Flevobike Orca. Alleen die prijs...

[ Voor 5% gewijzigd door TwOkkie op 06-11-2010 16:49 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Twokkie de een vind een enkelzijdige ophanging geweldig immers snel een lekke band verwisselen, en een ander stelt betreurd vast dat er een open kettinglijn is waardoor je relatief veel ketting onderhoud hebt en wil dus graag terug naar een dubbelzijdige ophanging. Met andere woorden elke keuze heeft zo zijn voordelen en nadelen. Voor mij weegt een onderhoudsarme ketting zwaarder dan het gemakkelijk band wisselen, maar ik kan me uitstekend voorstellen dat anderen het liever andersom zien. Gelukkig hebben we daarom zoveel verschillende keuze mogelijkheden.

Als ik goed heb gekeken naar de alleweder dan heeft die bij een enkelzijdige ophanging altijd een een "open" kettinglijn terwijl ik juist heel graag een gesloten kettinglijn wil in verband met het verminderde onderhoud dat je daaraan hebt.
LET OP dit geld dus vooral voor een alleweder bij bijvoorbeeld een quest/mango waarbij de kettinglijn volledig gesloten is maakt het enkel of dubbelzijdig opgehangen zijn me dus weer niks uit. (al blijf ik fan van naafversnellingen welke altijd dubbelzijdig gemonteerd dienen te worden)

Jouw hint richting een flevobike orca bewijst echter meteen dat naafversnelling en enkelzijdige ophanging prima gecombineerd kan worden. Een leuke suggestie, tot ik de nieuw prijs via tempelman zag :$
Verder vraag ik me af wat ze voor speciaals met de wielen gedaan hebben. Zijn dat in feit composiet schijven of zijn dat reguliere fietswielen waar een composiet deksel op is gemonteerd?

Op dit moment even realistisch gekeken met betrekking tot geld en beschikbare advertenties heb ik de keuze uit de volgende opties:
a) Alleweder met nexus 8 versnellingsnaaf.
b) Quest 3*20" met een gesloten kettinglijn met deraileur.
c) Een versatile waar ik helaas erg weinig van weet.
d) Een nieuwe alleweder met een rohloffnaaf
e) Een nieuwe alleweder met een nexus 8 naaf
e) Opties c of d in bouwpakket vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Dank voor je toelichting. Ik realiseerde me die voordelen bij een Alleweder niet. ;-)

Bij Flevobike hebben ze de Rohloff altijd in de tussenas zitten. Er lopen dan twee kettingen door je fiets: eentje van de trappers naar de Rohloff en eentje van de Rohloff naar het achterwiel.

Ik vermoed dat die wielen gewoon spaakwielen met wieldoekjes zijn. Of zouden ze dezelfde magnesiumwielen gebruiken als op de Greenmachine?

De versatile die nu te koop staat is vroeger van 'onze' Quemo geweest en wordt uitgebreid beschreven op zijn oude blog: http://versatile021.blogspot.com. De huidige eigenaar wil er blijkbaar toch weer vanaf: http://marksversatile021.blogspot.com/

Och, had ik maar het geld en de ruimte... Heb dat altijd een mooi exemplaar gevonden.

[ Voor 13% gewijzigd door TwOkkie op 06-11-2010 18:25 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik had inderdaad ie versatile als optie C gevonden. Ik ben heftig aan het lezen op het oude blog van quemo. Ook heb ik net een email via marktplaats naar de huidige eigenaar gestuurd. Daarin onder andere de vraag hoe het zit met de wielen, de kettinglijn, de afmetingen, en hoe het qua uitrusting is. Als de antwoorden me gelukkig maken dan kan het best zo zijn dat ik in de versatile021 verder ga rijden.

Dat flevobike altijd een tussenas had wist ik niet, had weleens gelezen dat er een velomobiel was welke dat had. Heb echter nooit onthouden welke dat was.
Tjah geld het is en blijft DUUR met hoofdletters maar aan de andere kant is het ook een besparing als je het goed doet. Het is alleen zo dat je het grote bedrag in een keer uitgeeft en dan is het even slikken.
Ruimte hebben we hier ook een gebrek aan, maar door een creative oplossing is dat mogelijk opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 19:01:
Ik had inderdaad ie versatile als optie C gevonden. Ik ben heftig aan het lezen op het oude blog van quemo. Ook heb ik net een email via marktplaats naar de huidige eigenaar gestuurd. Daarin onder andere de vraag hoe het zit met de wielen, de kettinglijn, de afmetingen, en hoe het qua uitrusting is. Als de antwoorden me gelukkig maken dan kan het best zo zijn dat ik in de versatile021 verder ga rijden.
Mocht dat zo zijn dan heb je wel een héél korte lijn richting de eerste eigenaar ;)
Ik verwacht dat er weinig veranderd is aan V021 sinds ik hem verkocht heb. De huidige eigenaar is niet zo'n knutselaar voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Erger nog voor zover ik gelezen heb, heeft de versatile021 na overname maar iets van 500km gereden :$ .... ik hoop toch dat ik er wat meer aan toe ga voegen, mocht de versatile hier komen te huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
nsa1984 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 19:01:

Dat flevobike altijd een tussenas had wist ik niet, had weleens gelezen dat er een velomobiel was welke dat had. Heb echter nooit onthouden welke dat was.
Tjah geld het is en blijft DUUR met hoofdletters maar aan de andere kant is het ook een besparing als je het goed doet. Het is alleen zo dat je het grote bedrag in een keer uitgeeft en dan is het even slikken.
Ruimte hebben we hier ook een gebrek aan, maar door een creative oplossing is dat mogelijk opgelost.
De flevobike greenmachine heeft trouwens ook een tussenas ;) Bedenk trouwens wel dat die Versatile wat slomer is dan de andere velomobielen. Maar het is echt een technisch vernuft, ik ben in hun fabriek een keer geweest, echt supervet hoor! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202651

Ben zelf nog steeds aan het rondkijken, neig nu toch richting twee wielen, en dan een challenge hurricane.
Jammer dat ik er niet op pas, anders zou dit een mooie zijn (iknow, het is geen Hurricane)

@NSA
weet ik, ben ook al goed aan het inlezen, een echte lowracer is in ieder geval niet de bedoeling. Ik kwam de carbon toevallig tegen, je ziet ze niet zo vaak, zeker niet voor die prijs, dus ik dacht dat hij hier wel gewaardeerd zou worden

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 202651 op 06-11-2010 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
offtopic:
Het begint hier op een chat kanaal te lijken en aangezien ik daar al eens voor op de vingers getikt ben, zal ik vandaag verder geen reacties geven.

Wat betreft het slomer zijn dan andere velomobielen ik denk dat ik daar wel mee kan leven. Het gaat mij vooral op het stukje stabiliteit tijdens het rijden op glad wegdek en de bescherming tegen weersinvloeden.

Bezoeken in fabrieken zijn doorgaans erg leuk inderdaad. Gewoon zien hoe materiaal gemaakt word, waar je zelf regelmatig gebruik van maakt is altijd erg leuk. Het zorgt vaak ook voor een wat beter band tussen de maker en de gebruiker zodat de producten uiteindelijk samen verbeterd worden.

Ik lees nog rustig even verder in de blog van de versatile.

@thijsvk
Ziet er inderdaad heel mooi uit, maar bedenk wel dat het een carbon fiets is. Deze zijn zeer licht en stijf, maar als je ze verkeerd belast gaan ze vaak ook vrij makkelijk stuk. Breukjes zijn te repareren maar dat kon weleens een kostbare zaak worden.
Tweewielige ligfietsen staan er een hoop van te koop, maar dan zul je toch moeten gaan kijken naar wat voor soort fiets je wilt. Low-racer voor snelheid maar minder opstap gemak en in de stad ook minder zichtbaar. Tour fiets ligt veel hoger, en door de lighouding blijf je toch nog echt ligfietsen. Snelheden op de buiten gebieden zijn iets langzamer maar bij stads gebruik ben je veel zichtbaarder en heb je ook meer overzicht.

[ Voor 32% gewijzigd door nsa1984 op 06-11-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 22:36:
[...]

Precies: mijn fiets is krasvrij, in absolute nieuwstaat (qua frame dan). Ik zal er dus ook alles aan doen om krassen te voorkomen en situaties waarin hij krassen op kan lopen ontlopen.

[...]

Hehe, je haalt me de woorden uit de mond (is bijna eng). Als ik om wat voor reden dan ook ooit onderuit ga en m'n fiets beschadig, boeit me dat echt niet, maar bewust risico's nemen is een heel ander verhaal :)

Overigens: wat een k*tweer de afgelopen week. Ik hoop dat het snel droog wordt, want ligfietsen met dit weer is NIET leuk. Die spray van auto's in je gezicht, doorweekt aankomen op werk of thuis, koud, smerig, bah! Je zou haast een velomobiel kopen (heb er alleen geen ruimte voor) :o
koop een goede fietsbril, dat scheelt enorm bij regenachtig weer. als het regent heb ik standaard een bril en petje op. verder kun je je prima kleden op regen maarja prettig is anders. heb deze week behoorlijk geluk gehad met het weer. elke keer net door de ergste buien door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Jazeker, een petje is onontbeerlijk met regen !
Ik hou niet van petjes, maar zonder is het met regen niet te doen.
Een bril heb ik nog niet gemist.
Verder is een regenjackie wel afdoende, want de bovenbenen blijven toch redelijk droog (relatief...).

Nu ga ik even mń nieuwe fietslamp testen, zojuist gemonteerd.
Doeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
nsa1984 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:37:
[...]

Inmiddels al met een aantal potentiele verkopers van velomobielen contact opgenomen de meest belovende is een alleweder voorzien van een nexus 8 speed naaf en daardoor een gesloten ketting. Andere velomobielen bleken reeds lang en breed te zijn verkocht, maar nog niet van de diverse advertentiesites verwijdert. Dat lakse verwijderen blijft me tegenvallen, je wilt als verkoper toch ook niet eindeloos naar die reeds verkochte fiets gevraagd worden?
Vm in Dronten heeft nu wat te koop staan
2e hands van vm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zó, net eens een keer een échte tegenstander ontmoet :D Een wielrenner kwam achter me rijden en hij bleef nogal makkelijk bij me (ik reed al 30km/u) dus ik denk laat ik eens wat harder gaan fietsen, 35km/u, 40km/u en gewoon continue in mijn wiel rijden en maar niet kwijtraken he :o dus ik ga nóg iets enthousiaster rijden, ik zie 45km/u , ik zie 48km/u, ik zie... 53km/u :o en hij rijdt gewoon nog steeds achter me, al liet hij boven de 50km/u wel steeds meer afstand :+ we houden die snelheid nog een stukje vast en toen moest ik helaas afslaan maar dat was een leuk wedstrijdje moet ik zeggen >:) respect voor de wielrenner _/-\o_ dat zou ik op een gewone fiets niet lang trekken die snelheid.

:9

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 08-11-2010 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Een goede bril is inderdaad onontbeerlijk op de ligfiets. Zelf heb ik het niet zo op petjes, maar misschien moet ik het eens uitproberen of dan er wat minder druppels op mijn bril komen. Ander probleem puntje van mij en mijn bril is dat mijn bril nogal beslaat als ik in de regen rijd :(

@Jerommel ik hoop dat je zaterdagavond ritje met nieuwe voorverlichting veilig en naar tevredenheid verlopen is. Hoe houd jij je benen droog dan? Rijd jij soms met zoon mooie kunstof streamer? Ik heb zelf de mazzel dat ik op het werk goed kan omkleden en douchen, dus maak me niet zo druk over nat worden. Maar ik word dus wel nat als het regent en ik op de ligfiets lig.

@Goose Dat is inderdaad een goede hint, ook omdat velomobiel een winkel / bedrijf is waardoor er bij mij iets meer vertrouwen is. Ik heb velomobiel.nl inmiddels een email gestuurd om wat extra informatie. Verder kwam ik vandaag een veel jongere versatile tegen, en daar heb ik ook contact mee gezocht om wat meer informatie.

Misschien lijkt het nu alsof ik elke tweedehands velomobiel verkoper aan het lastig vallen ben, maar ik wil zoals iedereen graag het beste voor mijn geld. En als een verkoper besluit niet te reageren of ik besluit definitief niet verder te gaan met een verkoper dan vertel ik hem of haar dat eerlijk.

edit:
@metro2002 nice :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Ja, de lamp bevalt goed.
Fijne LED met oplader.

EDIT: De bundel is best nogal gericht. Ik heb er een cirkeltje mat-achtig plakplastic op geplakt en nu is het een mooie "floody beam".

Je beschrijft trouwens precies waarom ik dus geen bril draag tegen de regen:
Druppeltjes en condens.
Ik heb de klep van m'n petje gewoon zo laag dat m'n ogen wel droog blijven.

Mijn broek wordt natuurlijk wel nat van de regen, maar voornamelijk onderaan de pijpen.
Dat vind ik niet zo erg.
Moet ook zeggen dat ik weinig lange afstanden rij, scheelt ook.

Ga zo weg, met sjaal en handschoenen...
't Is weer winter aan het worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Jerommel op 08-11-2010 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

pff was vanochtend echt niet vooruit te branden zeg. Toch nog 21 gemiddeld gereden maar echt vlot en soepel ging het allemaal niet. De kou begint zijn tol te eisen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Misschien gisteren je adrenaline opgebruikt, met 53 km/u ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Jerommel schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 15:24:
Misschien gisteren je adrenaline opgebruikt, met 53 km/u ;-)
Zou het :P ?
ach had ook wel vol tegenwind vandaag dus wellicht gaat het op de terugweg straks vlotter :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
@metro
Ik hoop dat je gemiddelde iets omhoog is geklommen met de wind in de rug op de terugweg. Zelf ben ik net weer terug van twee ritten bladeren ploeteren. Zutphen Deventer rijd momenteel niet heel comfortabel met al dat gevallen blad op het fietspad.
Mijn gemiddelde is over iets minder dan 30km blijven steken op 22.73 volgens mijn tellertje. Best aardig als ik me realiseer dat het niet echt geweldig wil rijden, maar aan de andere kant wil je natuurlijk altijd harder :-)

Nog even over velomobielen. Ik heb besloten om de versatile021 niet te kopen. Ik heb op de blog van WFvN teveel dingen gezien die voor mij maken dat ik de vraagprijs van 4500 toch te hoog vind. (Sorry WFvN ik hoop dat jouw oude fiets toch een goede nieuwe eigenaar krijgt, maar ik zal het niet worden)

Verder heb ik een afspraak komende vrijdag om een quest te gaan bekijken, proefrijden, bespreken. Als nieuweling op de velomobiel markt heb ik niet direct specifieke ideeen over punten waar ik op moet letten bij een quest.
In het algemeen denk ik dat ik moet letten op:
- Hoe gaat het in / uitstappen. (aka pas ik erin)
- Kan ik bij de pedalen.
- Kan ik mijn voeten vrijelijk op de pedalen ronddraaien zonder overal tegenaan te stoten.
- Kan ik voldoende zien (aka zit ik niet te diep in de velomobiel, tevens zit ik een beetje comfortabel)
- Technische staat aandrijflijn. (ketting, tandwielen, derailleurs)

Ben ik punten vergeten, zijn er veel voorkomende details die "fout" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 17:43:
Verder heb ik een afspraak komende vrijdag om een quest te gaan bekijken, proefrijden, bespreken. Als nieuweling op de velomobiel markt heb ik niet direct specifieke ideeen over punten waar ik op moet letten bij een quest.
In het algemeen denk ik dat ik moet letten op:
- Hoe gaat het in / uitstappen. (aka pas ik erin)
- Kan ik bij de pedalen.
- Kan ik mijn voeten vrijelijk op de pedalen ronddraaien zonder overal tegenaan te stoten.
- Kan ik voldoende zien (aka zit ik niet te diep in de velomobiel, tevens zit ik een beetje comfortabel)
- Technische staat aandrijflijn. (ketting, tandwielen, derailleurs)

Ben ik punten vergeten, zijn er veel voorkomende details die "fout" zijn?
Wat betreft het in/uitstappen en het erin passen, daat kom je maar op één manier achter.
Bij de pedalen kunnen? Dat is een kwestie van afstellen
Voeten kunnen ronddraaien is een belangrijk punt maar daarvoor meot wel eerst voldaan zijn aan het vorige punt. Toch kan je dan nog tegen problemen aanlopen. Je probeert de fiets, past er goed in maar blijkt later ineens dat bijvoorbeeld het dekje niet in de neus opgeborgen kan worden omdat je daar dan met je voeten tegenaan komt. (in mijn geval opgelost met kortere cranks en magneten)
Het voldoende zien heeft weer te maken met afstellen maar ook met persoonlijke voorkeur en ook deels een kwestie van wennen. Een Versatile/Orca of Flevobike Alleweder zijn bijvoorbeeld veel gunstiger met die deuk in de neus, daardoor heb je heel wat meer zicht. (was voor mij wel even wennen met de Quest maar dat duurde niet lang)
Technische staat zal wel in orde zijn als je hem bij VM.nl vandaan haalt. Wel kan je eventueel nog even vragen of ze voor de zekerheid de kettingrek en het inslijten van de tandwielen willen controleren.

Maar als je bij VM.nl aangeeft dat je een beginner bent, zullen ze je vast nog heel wat nuttige tips kunnen geven en kunnen helpen bij eventuele probleempunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 17:43:
@metro
Ik hoop dat je gemiddelde iets omhoog is geklommen met de wind in de rug op de terugweg. Zelf ben ik net weer terug van twee ritten bladeren ploeteren. Zutphen Deventer rijd momenteel niet heel comfortabel met al dat gevallen blad op het fietspad.
Mijn gemiddelde is over iets minder dan 30km blijven steken op 22.73 volgens mijn tellertje. Best aardig als ik me realiseer dat het niet echt geweldig wil rijden, maar aan de andere kant wil je natuurlijk altijd harder :-)
Terugweg ging inderdaad lekkerder dan heen, alleen had ik dit keer niet zo'n haast dus gemiddelde voor vandaag blijft steken op 21km/u gemiddeld. Had het ook vrij koud dus ook weinig zin om veel wind te vangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Over lekker rijden gesproken. Ik maak de laatste week weer gebruik van de rijbaan. Normaal geldt daar 80 km/h maar nu 50 in verband met werk aan de weg. Het fietspad ligt namelijk volledig open... of eigenlijk.... is helemaal pleite. Nu mogen alle fietsers over de strook aan de andere kant van de weg tegen het andere fietsverkeer in. En echt breed is het er niet. Dus ga ik lekker op de rijbaan kachelen met 40 km/h op de teller.

Maar het is volgens mij voor een goed doel dat het fietspad momenteel gesloopt is want boomwortels waren een grote ergernis onder (of door) het asfalt. Het lijkt erop dat ze er nu beton neer gaan plempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, de kogel is bijna door de kerk. Ik ga zaterdag kijken naar en een proefrit maken met een Challenge Hurricane met bovenstuur.

"18 versnellingen met deore LX.
Goeie Swalbe banden. + 1 reserve buiten en binnenband.
Bagagetas (Top) en rekken voor zgn banenentassen.
Magura remmen.
GEEN kilometerteller."

volgens de verkoper

Hebben jullie nog suggesties waar ik op moet letten? Speling van de ketting e.d.?
Ik heb de afgelopen paar dagen alle drie de topics hier doorgelezen, maar wat tips op een rijtje is wel makkelijk.
Btw. moet het tweede topic niet gesloten worden? Staat namelijk nog open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Anoniem: 202651 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:26:
Nou, de kogel is bijna door de kerk. Ik ga zaterdag kijken naar en een proefrit maken met een Challenge Hurricane met bovenstuur.

"18 versnellingen met deore LX.
Goeie Swalbe banden. + 1 reserve buiten en binnenband.
Bagagetas (Top) en rekken voor zgn banenentassen.
Magura remmen.
GEEN kilometerteller."

volgens de verkoper

Hebben jullie nog suggesties waar ik op moet letten? Speling van de ketting e.d.?
Ik heb de afgelopen paar dagen alle drie de topics hier doorgelezen, maar wat tips op een rijtje is wel makkelijk.
Btw. moet het tweede topic niet gesloten worden? Staat namelijk nog open.
Heb je al eerder op een hurri gereden? Hij kan een beetje nerveus ervaren worden, maar als je 'm eenmaal onder de knie hebt is 'ie heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee nog niet. Uberhaupt nog geen lig ervaring. De vraag is in dit geval of hij als nerveus wordt ervaren door mensen met ervaring op andere ligfietsen of juist door mensen die er geen ervaring mee hebben :) ?

Ik denk dat ik morgen even naar De Liggende Hollander in Eindhoven (buk)fiets om zowel boven als onderstuur te proberen, aangezien me ook een Hurri met onderstuur is aangeboden. Een 'gewone' fiets zorgt voor een pijnlijke onderrug, zodoende ben ik in dit topic terecht gekomen. WW-verkeer is 25km retour, en bij aankomst zijn rug en kont niet goede staat, niet fijn als je dan nog staand werk moet doen.

Maar goed, op het moment niet aan het werk dus morgen toch 30km naar Eindhoven fietsen, goed voor de revalidatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Anoniem: 202651 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 00:41:
Nee nog niet. Uberhaupt nog geen lig ervaring. De vraag is in dit geval of hij als nerveus wordt ervaren door mensen met ervaring op andere ligfietsen of juist door mensen die er geen ervaring mee hebben :) ?

Ik denk dat ik morgen even naar De Liggende Hollander in Eindhoven (buk)fiets om zowel boven als onderstuur te proberen, aangezien me ook een Hurri met onderstuur is aangeboden. Een 'gewone' fiets zorgt voor een pijnlijke onderrug, zodoende ben ik in dit topic terecht gekomen. WW-verkeer is 25km retour, en bij aankomst zijn rug en kont niet goede staat, niet fijn als je dan nog staand werk moet doen.

Maar goed, op het moment niet aan het werk dus morgen toch 30km naar Eindhoven fietsen, goed voor de revalidatie :)
Allebei de groepen die je noemt vinden de hurri wat nerveus overkomen is mijn ervaring. Maar als je 'm eenmaal gewend bent, heb je wel een heel fijne, wendbare fiets ;).

Die hurri onderstuur zou ik trouwens laten staan, die heeft namelijk een indirect onderstuur. Dus dan heb je eigenlijk een nerveus fietsje dat niet eens wendbaar is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Hm, mijn Mistral met indirect onderstuur wil ik toch niet slecht wendbaar noemen.
Of bedoel je wendbaar met de voeten op de grond, zoals even omdraaien op een smal pad ofzo?
Dan heb je gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Jerommel schreef op woensdag 10 november 2010 @ 14:48:
Hm, mijn Mistral met indirect onderstuur wil ik toch niet slecht wendbaar noemen.
Of bedoel je wendbaar met de voeten op de grond, zoals even omdraaien op een smal pad ofzo?
Dan heb je gelijk...
Nee gewoon dat 'ie wat rommeliger stuurt. Maar ik weet niet of de Mistral precies dezelfde stuurtechniek gebruikt als de hurri, die van de hurri was iig niet echt om over naar huis te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Nou, in het begin was het een bak ellende inderdaad, maar het balhoofdlager stond gewoon iets te strak, het voorwiel zat 0,5° scheef en de voorremkabel zat aan de stuurstang ge-tie-wrap-t en eigenijk zaten alle kabels van het stuur een beetje mee / tegen te wringen.
Is nu allemaal opgelost en ik vind het ding nu prima sturen.
Evengoed ontbreekt het me aan ervaring met andere ligfietsen, dus eigenlijk kan ik er weinig over zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Net weer een mooie test voor mijn regenkleding zeg :o wat een bak water kwam er omlaag. ALleen een beetje jammer dat ik mijn regenkleding niet allemaal bij me had :+ mijn broek kon ik dus uitwringen toen ik thuiskwam, mijn regen / windjack heeft me wel heel erg netjes droog gehouden, hier en daar een klein beetje nat op mijn trui maar dat mag geen naam hebben. Tevens is de combinatie fietsbril + petje + daarover een capuchon behoorlijk ideaal voor fietsen in de regen. alleen vervelend dat mijn bril beslaat als ik stilsta maarja.

Volgende keer het weer bericht maar negeren, de hele week was er regen voorspeld en was het de hele dag droog, en nu was er droog weer voorspeld gaat het hozen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
.... (niks, sorry)

[ Voor 95% gewijzigd door Jerommel op 10-11-2010 18:56 ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:28
wimjongil schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 20:57:
[...]

Ik ken er twee, mijn broer en een kennis :). Het schijnt aardig zwaar te zijn en minder snel dan een gewone ligfiets, maar wel heel leuk.

Even mezelf als ligfietser voorstellen dan maar: ik heb zelf een Hurricane Sport, ga in zomervakanties op fietsvakantie (deze zomer naar Parijs gefietst met 2 broers, vorige zomer naar Girona). Mijn familie is echt een ligfietsfamilie: mijn broers en mijn vader hebben er allemaal minstens 1, mijn moeder 3 :+.

Wat we allemaal bij elkaar hebben:
- Hurricane Sport (van mij)
- Hurricane Tour
- Een Thys roeifiets, model weet ik niet
- Optima Stinger
- Nazca Cruiser
- Rainbow Longo
- Twee Sinners, volgens mij een Demon en een Record ofzo?
- Challenge Fujin
- Greenmachine
- Velomobiel Strada

}:O
Ook al zit ik nu in het Buitenland en pas terug in Januari, is het nu al mogelijk om iets te regelen dat ik de roeifiets mag uitproberen? Omdat ik zelf niet meer kan roeien volgend half jaar (bestuur van de club) is het wellicht een toffe combinatie om te gaan roeifietsen ipv ligfietsen.
Ergens na 11 Janu? Wellicht even contactgegevens uitdelen

En voor de SP, ik heb ook nog een Sinclair gehad, wellicht leuk om erbij te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN bedankt voor je velomobiel reactie. Ik denk dat dat grotendeels wel bevestigt waar ik al aan gedacht had. Technische staat als de fiets van velomobiel.nl afkomt lijkt me inderdaad wel in orde / bekend te zijn.

Thijsvk ik hoop dat je morgen een beetje met de bovenstuur fiets wegkomt. Ik weet vanmezelf dat ik begin van deze zomer even op een 26" (voor en achter) nazca explorer met bovenstuur heb gereden na te zijn begonnen op een Alligt Kleine met onderstuur. Dat was heel erg wennen en verschrikkelijk bibberig. Eenmaal een beetje snelheid niet hard maar net voldoende zodat de fiets zelf een beetje stabiel bleef werd het bibberige karakter een stuk minder, maar bij stoppen voor kruisingen was het weer raak. Ik heb toen ook besloten toch bij onderstuur te blijven, maar heb toen ook al vastgesteld dat voorkeur voor boven of onderstuur volgens mij vooral bepaald word door ervaringen van jezelf of kennissen in de omgeving.

Jerommel wat je zegt over bekabeling van de mistral herken ik inderdaad. (Heb een paarse mistral voor mij vriendin klaar staan) en daar zit de bekabeling ook heel strak op vastgemaakt. Heb al een paar keer gedacht dat moet ik losmaken maar nog steeds niet gedaan. Misschien binnenkort maar even doen, nu klaagt ze namelijk dat bij het nemen van een bochtje de voorrem spontaan remt.

Regenkleding moet ik ook nog steeds wat mee doen. Momenteel rijd ik in een oud regenpak wat ik nog heb uit mijn schooltijd. De regenjas is ergens onder mijn oksels lek, ja letterlijk lek. Ik voel het water gewoon naar binnenlopen :( De regenbroek is opzich wel oke, alleen heb ik het gevoel dat die niet helemaal winddicht is, zit zelf te denken aan een mooie fietsbroek van dat dunne strakke en sneldrogende stof. Nat word je immers toch wel en als de broek sneldroog is, dan kun je aan het einde van de dag weer een drogebroek aantrekken om opnieuw door de regen te gaan :)

Petje in combinatie met fietsbril heb ik nog niet uitgeprobeerd, ik ben niet zoon petten man.

Nog even een status update over mijn velomobielplannen, die grof doorkruist zijn vanuit mijn werk :'(
Afgelopen week kreeg ik te horen dat er wat geregeld was voor mij rondom de winter. Ik krijg van een aantal collega's die hun werktijden aan mijn werktijden hebben aangepast een lift van huis naar werk en terug.
Opzich is dat heel goed bedoeld, maar eigenlijk fiets ik liever. Desondanks toch besloten mee te gaan in hun voorstel onder het motto dan heb ik wat minder tijdsdruk op het velomobiel plan staan. Daardoor kan ik wat langer rondkijken wat ik wil qua velomobiel en ook wat langer doorsparen zodat ik eventueel zelfs naar nieuw kan (en mag) kijken.

Het grootste bezwaar tegen nieuw op dit moment was levertijd maar als dat wegvalt door mee te liften met mijn collega's dan zit ik nu toch wel richting alleweder bouwpakket te kijken. Die is zowel qua prijs erg goed bereikbaar, en qua tijd is het ook goed in te plannen. Als ik het pakket in de lente of zomer begin op te bouwen, moet ik het voor de volgende koude periode wel op orde hebben. Wat me vooral tegenstaat aan de alleweder is die grote opening waar je zit, en waarvan ik bang ben dat je dan toch nog een hoop regen zult vangen. Echter kwam ik onlangs deze foto tegen op de blog van de Aligt AlleWeder 188. Ik denk dat als ik die kap na kan maken, en ook eenvoudig afneembaar. Dat ik dan het grootste nadeel voor mij van de alleweder heb afgevangen.

Blijven nog wel twee vragen over met betrekking tot de alleweder:
a) De liggende houtdraaier word door een hoop mensen als een goede bouwbeschrijving gezien. Ik ben daar doorheen gewandelt, en kwam deze foto tegen. Is de ketting van de alleweder inderdaad op dat punt "open"? Ik vermoed dat daar met een eenvoudig alluminum plaatje wel wat aan te doen is, maar in de standaard uitvoering lijkt de ketting dus bij het kettingwiel tussen de voorwielen open te zijn.
b) De alleweder word door velen omschreven als een luidruchtige velomobiel. Uiteraard komt dat door de aluminium klankkast, maar kan iemand beschrijven hoe hard en duidelijk dat geluid zich uit?
Ik denk dat beide vragen en vele meer beantwoordworden als ik bij Alligt op bezoek ga beantwoord kunnen worden. Maar ik wil me graag zo goed mogelijk voorbereiden, en dus liever dat ik nu al reken op een duurdere maar betere quest dan dat ik van de lente alsnog over moet stappen.

PS in mijn tochten over het wereldwijde web kwam ik deze blogposting tegen waarin een werkelijk prachtig huisje voor een quest beschreven staat. Volgens mij heel eenvoudig te maken, goedkoop en toch heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

nsa1984 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 12:13: Echter kwam ik onlangs deze foto tegen op de blog van de Aligt AlleWeder 188.
Brrr.. wat doet zo'n harde rand met je gezichtsuitdrukking als je alleweder plots stilstaat terwijl je eigen lichaam nog braaf de wetten van Newton volgt?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
nsa1984 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 12:13:

a) De liggende houtdraaier word door een hoop mensen als een goede bouwbeschrijving gezien. Ik ben daar doorheen gewandelt, en kwam deze foto tegen. Is de ketting van de alleweder inderdaad op dat punt "open"? Ik vermoed dat daar met een eenvoudig alluminum plaatje wel wat aan te doen is, maar in de standaard uitvoering lijkt de ketting dus bij het kettingwiel tussen de voorwielen open te zijn.
Dat lijkt me eigenlijk geen enkel probleem. Je wil in principe kettingbuizen daar waar je met je kleding tegen de ketting kan kopen en daar waar spray van de wielen de ketting kan raken (krijg je een vieze en snel slijtende ketting van). Zoals het op de foto eruit ziet ga je echt nevernooitniet vuil van de banden op dat voorste kettingwiel krijgen :)
TwOkkie schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:22:
[...]

Brrr.. wat doet zo'n harde rand met je gezichtsuitdrukking als je alleweder plots stilstaat terwijl je eigen lichaam nog braaf de wetten van Newton volgt?
Daar zou ik inderdaad graag een flinke laag schuim omheen zetten, rond dat hoofdgat. In hoeverre lijkt de Alleweder op modernere velomobielen qua onderstel? Het lijkt me wel 's leuk nml om een stroomlijn te maken die een Alleweder-opbouw vervangt voor iets beters/stillers.

[ Voor 20% gewijzigd door Grrrrrene op 12-11-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Is de Limit zo niet ontstaan? En daaruit weer de Quest?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 12:13:

Hm, de onderkant van dat type Alleweder had ik nog niet gezien. Bij de Flevobike Alleweder lag de ketting daar niet open; daarbij zit niet een kettingwieltje maar loopt de ketting gewoon door een buis schuin omhoog richting het tandwiel en dat is bij de huidige Quests ook zo (alleen loopt daarbij de ketting alsnog helemaal binnenboord maar zit er op die plek dus ook geen tandwieltje).
Maar inderdaad, het lijkt me vrij eenvoudig om bij die Alleweder op de foto omdat probleem op te lossen. Gewoon een enigszins gebogen plaatje er overheen die aan de zijkanten en aan de voorkant strak tegen de body gepopt wordt. Maar bedenk wel dat zo'n plaatje ook platgemept kan worden door een steen/stoeprand waar je overheen rijdt en dan gaat het kettingwieltje aanlopen denk ik. Wat robuustere constructie kan denk ik geen kwaad. Ik denk dan aan een aluminium U-profiel en twee L-profielen aan weerszijden ofzo.
b) De alleweder word door velen omschreven als een luidruchtige velomobiel. Uiteraard komt dat door de aluminium klankkast, maar kan iemand beschrijven hoe hard en duidelijk dat geluid zich uit?
Een Alleweder KAN ook uitstekend stil zijn. Zorg voor verse kettingrollen, schone kettingbuis, mooi rechte aandrijflijn, geen aanlopende ketting (wat ik wel heb gehad in mijn FAW maar wat snel opgelost was met een rattenstaart).
Maar wat vrijwel ongetwijfeld ook veel zal schelen is het monteren van de nieuwe kogelkopjes. Bij de Versatile maakte dat in ieder geval wel veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Twokkie ik denk dat die gezichtsuitdrukking toch al niet prettig is op zoon moment. Maar het lijkt me een mooiere oplossing dan het standaard "zeiltje" wat bij vrijwel alle alleweders gebruikt word. Misschien dat een half half oplossing het best van twee werelden kan vormen. Dus een kunstof kap zoals op de foto, en dan het gat wat ruimer nemen, en daar een stof overheen spannen wat het laatste deel afsluit en een soort van kreukelzone werking heeft doordat je die strak gespannen stof induwt. Alternatief idee (kruis)gordeltjes zodat je niet naar voren geslingerd kan worden. Maar inderdaad echt perfect zal een harde kunststofkap niet zijn in geval van een noodstop, dat idee moet nog maar een beetje rijpen. (Gelukkig mag ik de garage ook pas weer aan het einde van de winter begin van de lente (na de vorstperiode) hebben in verband met het ruiten krabben van de auto)

Grrrrrene hmmm op een bepaalde manier heb je gelijk, al blijf ik me afvragen of dat toch een vuil op pik plaats word. Mooie aan een alleweder is volgens mij dat je redelijk makkelijk aanpassingen kunt doen als je eenmaal een beetje ervaring met aluminium bewerking hebt.

Wat betreft vergelijking qua onderstel dat zou ik echt niet weten. Wat Twokkie beschrijft over een limit zou best kunnen, maar geen idee of dat echt zo gegroeid is.

Verder heb ik vandaag nog heel even lekker met het harde waaien kunnen liggen. Niet heel ver, maar gewoon een paar kilometer het openveld in rijden. Het woei best lekker, en dan zowel tegen de wind in als met de wind mee ging het rijden op de ligfiets heerlijk. Echt het gevoel dat ik de storm een beetje de baas was.

Edit:
Ben vandaag ook nog dit bericht over een soort van variomatic versnellingsnaaf tegen gekomen. Het toeval wil dat ik van de week de maker van deze of een soortgelijke naaf in de werkplaats had en nu ik er meer van zie lijkt het best interessant. Iemand al praktijk ervaringen met een soort gelijk systeem? Van rohloff en nexus naven weet ik wel min of meer wat ik moet verwachten, maar dit systeem heb ik verder nog niet in de praktijk gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door nsa1984 op 12-11-2010 23:43 . Reden: naaf verhaaltje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 23:40:
Twokkie ik denk dat die gezichtsuitdrukking toch al niet prettig is op zoon moment. Maar het lijkt me een mooiere oplossing dan het standaard "zeiltje" wat bij vrijwel alle alleweders gebruikt word.
Ho, geen slecht woord over het Allewederzeiltje. Het doet niet onder voor bijvoorbeeld een Questdekje en is in sommige opzichten zelfs praktischer.
Goed, die zwarte Hafa-zeiltjes die je wel vaker ziet vind ik niet denderend. Het originele grijze canvas zeiltje wat ik destijds bij mijn FAW had, was gewoon goed maar bezig te vergaan. Ik heb toen van tentzeil een nieuwe gemaakt. Die heeft altijd uitstekend dienst gedaan en had ook nog eens als voordeel dat je hem open kon ritsen en zo ventileren. Dat ga je met zo'n grote plaat niet redden. En even cabrio rijden is met zo'n enorme plaat ook niet mogelijk terwijl zo'n zeiltje zeer compact op te bergen is.

Voor de Versatile heb ik zelfs wel eens zitten bedenken of er niet een zeiltje te maken zou zijn die je in de zomer kan gebruiken. Dus openslaande klep eraf en een constructie met zeiltje erop wat je tijdens het rijden open en dicht kan zetten al naar gelang temperatuur en aan/afwezigheid van vallend hemelwater.

Wat betreft je opmerking over wind..... ik het m'n Quest vandaag laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Allereerst ik heb tot nog toe geen enkel hands-on ervaring met de allweder of welke andere velomobiel dan ook.

Echt vrijheid qua ventileren zoals je beschrijft met een rits en dan 1/4 of 1/2 of 3/4 openritsen zal inderdaad niet kunnen. Mijn huidige idee is om die kunststof kap zo te monteren dat die de de boel keurig netjes dicht maakt voor gebruik tijdens het regen seizoen, maar wel afneembaar is zodat in de zomer als het wat warmer is er zonder kap gereden kan worden. Hoe ik dat precies voor elkaar moet krijgen weet ik nog niet, maar dat is in elk geval hoe het idee nu in mijn hoofd zit.

Maar misschien heb je wel gelijk en is een zeiltje prettiger in gebruik dan een kunststof kap. Echter heb ik het gevoel dat de instap opening van een alleweder erg groot is voor alleen een zeiltje, misschien word de uiteindelijke oplossing wel een combinatie van beiden. Zeg maar half kunstofkap om de instapopening te verkleinen, en het laatste eventueel af te sluiten met een zeiltje.

Hehe je hebt mij ook nooit horen zeggen dat een velomobiel de heilige graal is qua fietsen, maar met regenweer komt het een heel eind in de buurt vermoed ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, schrijf mij maar bij in de OP, Challenge Hurricane.
Vanmiddag naar Rotterdam geweest om naar de fiets te kijken. Ik werd opgehaald op het station, en daarna even koffie gedronken, allemaal heel relaxed.
Vervolgens naar de fiets gekeken. Nou die zag er prima uit, hij was goed onderhouden en er was ook al het nodige aan gedaan.
Er was (niet al te lang geleden ?) een nieuwe ketting en een cassette geplaatst.
Zoals gezegd is de fiets voorzien 18 versnellingen met Deore LX en Schwalbe Marathon Slick banden.
De verkoper gaf me nog een reserve buitenband en 2 binnenbanden mee, altijd fijn natuurlijk, hoewel geen van de banden voorlopig aan vervanging toe is.
Verder werken de Magura hydraulische remmen perfect, knijpen en stil staan, ideaal.
Op de hoes van de Ventisit zat wat verf, maar daar kan ik wel mee leven, ook fijn dat er al een Radical Design toptas op zit..

Goed, na alles goed te hebben bekeken, dan toch maar voor het eerst op een ligfiets gestapt.
Allemaal heel wankel natuurlijk, maar het zat prima, vooral ook door de voor- en achtervering.
Daarna was het weer terug naar m'n kindertijd :D
Ik op de fiets, en Rob (de verkoper) er achter, vasthoudend en meelopend/rennend.
Desondanks ging ik toch vrij vlot half onderuit. Helaas ving ik dit op met m'n linkerbeen, waar ik 2,5 maand geleden aan de knie ben geopereerd. Viel op zich wel mee, ik was wel erger gewend.
Dus nog maar eens geprobeerd, zelfde verhaal. Mmmm...
Nog maar een kop koffie, en vervolgens de vering maar eens versteld, zodat het zitje niet meer op de laagste stand stond.

(Nu nog) bijkomend nadeel, de trappers zijn geschikt voor normale schoenen en SPD. Wellicht schaf ik deze later nog aan, nu alleen een beetje irritant dat ik de hele tijd de trapper goed moet zetten.

Na de hoogte te hebben aangepast, nog maar eens geprobeerd.
En in plaats van te kijken naar de pedalen, om m'n andere voet bij te plaatsen, nu gewoon blik vooruit, afzetten, en blindelings de andere voet op het pedaal zetten.
Nou, dat was de truc.
Ik fietste vrijwel meteen vlot weg. Vervolgens nog even naar een mooi, recht fietspad in de buurt gegaan.
Ging prima, vrijwel meteen goed wegfietsen, alleen af en toe het stuur nog iets te krachtig gebruiken, maar verder niet meer onderuit gegaan :*)
Het hielp ook dat het droog was.

Vervolgens nog even de schuur ingedoken, daar lag nog wat materiaal. Zodoende heb ik nu ook nog de vorige ketting en casette

Vervolgens de financiën afgewikkeld en terug naar het station, met de fiets toch nog maar wel in de auto, meteen Rotterdam doorcrossen was toch iets teveel van het goede.
Nog een praatje gemaakt op station Dordrecht met een man die ook wild van ligfietsen was.
Reed zelf op een Challenge Twister, en de rest van de familie reed ook allemaal liggend, goed bezig.
Helaas bleek bij aankomst terug in Brabant dat het daar nog wel/weer regende, en het begon ook al redelijk donker te worden. En aangezien er nog geen verlichting op zit, en vanwege mijn ervaring van welgeteld 10 minuten, toch maar even gebeld en een lift naar huis geregeld.
En zo ben je dan een hele dag onder de pannen.

Thuis nog even de standaard verplaatst, aangezien deze door de aanpassing van het zitje/vering de fiets niet meer overeind hield. Stukje naar achteren verplaatst, ook weer opgelost.
Morgen nog even de fietscomputer plaatsen, en ik ben al een heel eind.

De fiets heeft €500,- gekost, al met al een goede prijs. Rob had hem enkele jaren geleden overgenomen van een toenmalig Nederlands Kampioene ligfietsen, die kreeg er genoeg aangeboden in die tijd, ik zal nog eens navragen wat haar naam was.
Goed na dat hele verhaal, hieronder dan nog de betreffende fiets.
Ik maak morgen nog wat meer foto's, dit was de foto zoals die op Marktplaats stond.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/v5k0sg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat is een erg mooie fiets. Als ik meer had geweten van ligfietsen toen ik m'n M5 kocht... had ik waarschijnlijk een hurricane gekocht. Veel plezier ermee.

Ook een erg goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mooi fietsje en mooi kleurtje moet ik zeggen, veel fietsplezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Thijsvk welkom bij de club. Je hebt een hele mooie complete fiets voor een erg leuke prijs. Ik hoop dat je op korte termijn met heel veel plezier gaat genieten van je komende fiets kilometers.
Wegrijden is inderdaad een kwestie van met je krachtige been een push geven om een beetje snelheid en balans in de fiets te krijgen. Daarna je andere been erbij trekken en door blijven trappen. Misschien een tip voor de begin periode als je bij een verkeerslicht moet wegrijden achter een aantal zitfietsers, wacht heel even met wegrijden zodat als je "pusht" niet meteen op de bagagedrager uitkomt :-) (ik spreek uit ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb zojuist thijsvk toegevoegd en wat gegevens bij Goose gewijzigd in de startpost. Ik heb alleen het idee dat er wel meer veranderd is of toegevoegd moet worden. Graag even een DM naar mij (of eventueel ssj3gohan) als je ontbreekt op de lijst of er iets nite goed staat zodat we de boel kunnen actualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 00:04:
\Echt vrijheid qua ventileren zoals je beschrijft met een rits en dan 1/4 of 1/2 of 3/4 openritsen zal inderdaad niet kunnen. Mijn huidige idee is om die kunststof kap zo te monteren dat die de de boel keurig netjes dicht maakt voor gebruik tijdens het regen seizoen, maar wel afneembaar is zodat in de zomer als het wat warmer is er zonder kap gereden kan worden. Hoe ik dat precies voor elkaar moet krijgen weet ik nog niet, maar dat is in elk geval hoe het idee nu in mijn hoofd zit.
Maar hoe gaat dat dan in de seizoenen (met name herfst en voorjaar) wanneer je eigenlijk veelvuldig wil wisselen tussen met/zonder? Voorbeeld:
Je vertrekt 's morgens naar je werk. Steenkoud dus kap erop. 's Middags blijkt het een stuk warmer te zijn en daar rijd je dan met je dichte kap. Of stel: je rijdt lekker een fors rondje en zit op 50 km van je huis en je krijgt een enorme vracht regen op je dak terwijl je kap thuis ligt?

Meningen, wensen en voorkeuren verschillen per persoon. Maar ik weet inmiddels wel dat ik een dekje welke gemakkelijk te pakken en op te bergen valt in de fiets, dat dat veel waard is voor mij. Het dekje kan ik dus rijdend pakken en opbergen. Het dakje vergt wat meer tijd en kan niet rijdend gebeuren maar ook die kan gewoon in m'n fiets meegenomen worden.

Zeiltjes zijn mooi maar hebben wel als belangrijk punt dat ze best een goede constructie eisen om inregenen te voorkomen (zoals ik in het begin met de eerste Versatile-zeiltjes had). Een zeiltje meot bol staan om inregenen of doorregenen tegen te gaan.

Je zou kunnen overwegen om aan de slag te gaan met een kruising tussen zeil en hard materiaal: iets als neopreen ofzo. Dat is te krijgen in verschillende diktes (en daarmee stevigheid). Het is vormbaar en eventueel op te rollen zodat het in je fiets opgeborgen kan worden.
Maar misschien heb je wel gelijk en is een zeiltje prettiger in gebruik dan een kunststof kap. Echter heb ik het gevoel dat de instap opening van een alleweder erg groot is voor alleen een zeiltje,
Als de constructie goed is, is het geen probleem. Ik heb tenten gezien die toch wel groter zijn dan het instapgat van een Alleweder :+

Bij de FAW is het fiberstokje een wezenlijk onderdeel bij het zeiltje. Ik heb al vaker Alleweders rond zien rijden zónder dat stokje. Geen gezicht, zo'n ingezakt zeiltje die alleen qua warmte dienst zal doen maar bij bakken water uit de lucht je zeker niet droog zal houden.
misschien word de uiteindelijke oplossing wel een combinatie van beiden. Zeg maar half kunstofkap om de instapopening te verkleinen, en het laatste eventueel af te sluiten met een zeiltje.
Denk aan de bolling. Ik heb destijds bij mijn Alleweder een extra zeiltje achter m'n hoofd gemaakt. Om die bol te laten staan heb ik gebruik gemaakt van materiaal voor hoepels die bijvoorbeeld in trouwjurken gebruikt worden. Maar wat ik al zei: je kan ook gaan denken aan materialen als neopreen en andere schuimachtige materialen.
Hehe je hebt mij ook nooit horen zeggen dat een velomobiel de heilige graal is qua fietsen, maar met regenweer komt het een heel eind in de buurt vermoed ik zo.
Uhuh.... dat kan je wel zeggen. Zaligmakend is het niet maar man, wat een genot om een velomobiel te rijden in plaats van in een dampige bus te moeten stappen, mezelf in een dampig regenpak te hijsen of met de auto in de file te moeten staan (goed, voor mij gaat dat laatste punt bijna nooit op als ik naar het werk ga, maar goed, ik fiets niet om de files te omzeilen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
@Thijsvk:

Mooie fiets !
Mooie prijs !

Veel plezier er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Dat een zeiltje makkelijker meeneembaar is, en daardoor er eenvoudiger op wisselende opstandigheden ingesprongen kan worden is inderdaad zo. Alleen mijn ervaringen met zeil (doek) is dat het vaak slap gaat hangen, waardoor er kuilen met water in ontstaan. Ook de vele foto's van alleweders waar een zeiltje op gespannen is wekken niet heel veel vertrouwen in de zeiltjes constructie. Vandaar dat ik een min of meer vreugde dansje deed bij het vinden van een hard zeiltje over een alleweder, gewoon omdat iets hard niet zomaar indeukt onder een beetje regen.

Een zeiltje kan inderdaad heel goed worden uitgevoerd en dan bied het ontzettend veel gemak en vrijheid, maar hoe een zeiltje goed uitgevoerd moet worden heb ik niet direct ideeen over. Misschien met zogeheten tent rubbers en stevige haken op de kap, maar of dat echt voldoende spanning zal geven durf ik niet te zeggen.

Ik had echter nog niet door dat een alleweder een boogstok in het zeil verwerkt had zitten. Eerlijk gezegd heb ik die niet gezien op de vele afbeeldingen. Ik ben wat beter gaan kijken en ik vermoed dat je de "stok" bedoeld die uit de links onderste voorpunt van de opening komt en bij de opening voor het hoofd ophoud. Ik moet bekennen dat er daardoor al meer stevigheid in zal zitten, maar ik blijf er nog een beetje een flabber gevoel bij houden.

Ook zag ik bij mijn speurtocht naar alleweder zeil stokjes deze foto. Daar lijken een soort stokhouders te zijn gemonteerd die een boogstok omhoog houden. Met een dergelijke boogconstructie met een stukje overdwars om een "breedte" af te dwingen zou je een soort van tentconstructie op een alleweder kunnen maken.

Al met al wijs ik het gebruik van een gewoon zeiltje niet definitief af, maar ben ik blij dat er ook andere oplossingen zijn. Ik zal dus gewoon rustig aan ideeen moeten laten rijpen en eventueel uitproberen om te kijken wat mij het beste gaat bevallen. Dat anderen zoals jij (WFvN) mij wijzen op nadelen van een op het eerste gezicht hele perfecte oplossing is daarbij alleen maar heel prettig. Sommige nadelen zullen voor de een heel zwaar wegen en voor de ander nauwelijks maar door ze aan te stippen word er wel over nagedacht en eventueel aan ideeen verder gesleuteld (in de praktijk of in gedachten) tot ook die nadelen opgelost zijn, en soms betekend dat dat een idee de prullenmand in kan. Gelukkig kosten ideeen niks behalve een beetje tijd.

Wat betreft heilige graal. Tjah op dit moment denk ik nog dat er geen enkele fiets perfect is onder alle omstandigheden en voor elke berijder. Zelfs velomobielen bewijzen dat door de verschillende verschijningsvormen.
Momenteel denk ik nog dat ik een velomobiel erbij wil de regenachtige en winterse situaties, en dat ik mijn open ligfiets als hoofdfiets blijf gebruiken voor het zomerse en droge fiets werk.
Dat lijkt me ook gezelliger bij het samenrijden met mijn vriendin die na ongeveer een half jaar zeuren ook op een ligfiets durfde te stappen en deze zomer toch vele kilometers zonder last van de rug met mij heeft kunnen rijden :)
Of ik als ik eenmaal in een velomobiel rijd nog steeds mijn openligfiets blijf gebruiken in dezelfde mate als dat ik nu verwacht blijft natuurlijk een vraagteken. Ik zie op vele blogs staan dat men bij pech met de velomobiel naar de open ligfiets grijpt, maar vaak gaat de voorkeur toch uit richting hun velomobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:54
Bij mijn Alleweder A4 heb ik een zeiltje besteld dat gemaakt is uit best dik materiaal en goed strak op de alleweder gedrukt kan worden met drukknopen. Er wordt geen gebruik gemaakt van buigzame steeltjes. Het zeiltje zakt dus wel wat door, maar niet zo erg dat er ooit water op is komen te staan. Wel is het gat bij je nek zo groot dat er wat water binnen komt op je borst, maar dat is alleen hinderlijk bij flinke regen. Meestal nam ik gewoon een kleine handdoek mee die ik als slabbertje in mijn T-shirt stopte, niemand die het kan zien en je rijdt 'toch al voor lul' in zo'n ding :)

Overigens gebruik ik ook nog wel af en toe mijn open ligfiets, vooral met sociale tochtjes met de echt langzame rijders als mijn vriendin en wat andere vrienden. Mijn Alleweder gebruik ik als ik met een vriend van me fiets die een Strada heeft, laatst moest ik daarbij overigens wel heel diep gaan om hem bij te houden, maar da's dus juist wel goed voor me.

@Thijsvk: gefeliciteerd met je fiets! :)

[ Voor 25% gewijzigd door budi op 14-11-2010 14:11 ]

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
@thijsvk:

Mooie fiets, veel plezier ermee. Mooie kleur ook trouwens, zo'n opvallende kleur is wel prettig vind ik zelf. Ook leuk dat je wat historie hebt van je fiets. Van de mijne weet ik eigenlijk niks, behalve dat de verkoper hem nog maar net had gekocht voor z'n vriendin, maar dat het uit ging en hij hem net opgepoetst/opgeknapt had. En dat hij pas 3600km gereden had, wat vrij weinig is voor een fiets van 5 jaar oud, vind ik zelf.

Wat betreft zo'n zeiltje: gaat dat niet vreselijk klapperen als je harder gaat of in wat hardere wind rijdt? En als dat zo is: geeft dat niet wat extra weerstand?

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 14-11-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt allemaal voor de commentaren.
Helaas nog niet gefietst vandaag, nog iets teveel last van m'n knie.
Wel de fietscomputer overgezet en een opzet stukje voor de verlichting gemaakt, gisteren meteen maar even een koplamp besteld op DX (53 leds :*) ), een houder voor m'n mobiel, en een reparatie setje.
Morgen eens even kijken naar een spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Rij maar niet te zwaar met zo'n gevoelige knie !
Meer op toeren rijden, minder op koppel.

53 leds ??? :-o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had eigenlijk geen last meer van m'n knie, totdat ik 'em gisteren bij de halve val te ver doorboog. Ach, kan gebeuren.
Voornaamste is nu dat ik wen aan de fiets, en het evenwicht behouden.
De lamp in kwestie:
Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_2933_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Duur? (merk, type?)
Ik heb onlangs een 1 LED oplaadbare lamp aangeschaft van Sigma.
Bij nader inzien had ik wel een modelletje groter willen hebben, maar hij voldoet zeker.
Kostte toch nog € 43,--...

[ Voor 3% gewijzigd door Jerommel op 14-11-2010 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Jerommel prijs niet zo heel duur iets minder dan 9 us dollar, merk is merkloos made in china.

Thijsvk ik hoop dat er voldoende licht uit die lamp komt met zijn 53ledjes. Ik heb zelf een erg prettige led lamp bij mijn fiets gekregen. Daar zit slechts een led in, maar die geeft wel een behoorlijke hoeveelheid ligt waar ik zelf ook nog het nodige bij kan zien. Wat ik bedoel te zeggen is dat het aantal ledjes je niet vertellen hoeveel licht er van de lamp wegstraald naar het wegdek om zelf wat mee te zien.

Mijn ervaring met het wennen aan ligfietsen is dat het al vrij vlot went, maar dat je eigenlijk maar heel langzaam ervaring opdoet met de iets wat lastigere situaties dan puur rechtuit, links en rechtsaf slaan. Blijf vooral goed kijken of het overige verkeer je ziet en geef van te voren aan wat je gaat doen, dan ontstaat er vaak toch wel plaats voor je om dat ook uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
Ik ben het meest onderuit gegaan bij het tot stilstand komen en bij langzame krappe bochtjes...
Maar ik rij ook veel door de stad.
Pagina: 1 ... 13 ... 44 Laatste