Mijn casette is gewoon versleten dus daar moet simpelweg een nieuwe op. En ik twijfel of ik een andere derailleur dan ook wel of niet ga merken..
[ Voor 50% gewijzigd door Tomino op 28-06-2012 15:10 ]
Je gaat op vakantie in heuvelachtig gebied, maar niet echt mountainbiken met de ligger. De ergste (langdurige) hellingen die je tegen zult komen zullen tegen de 5% zijn. Die wil je op kunnen komen. Ook wil je genoeg verzet hebben om bergafwaarts invloed te kunnen uitoefenen met 45ish km/h.
Het menselijk lichaam kan over het algemeen het langdurigste zijn optimumvermogen leveren op 90-100rpm. Je kunt hetzelfde vermogen ook nog leveren op 45rpm, maar dan ben je je knieën aan het stukmaken, dat is dus meestal je kritische ondergrens. Ik ga er even vanuit dat je nog ongeveer hetzelfde bent als dat ik je gezien hebt en gemakkelijk 200W kunt trappen voor langere tijd
200W betekent dat je 0.2m/s verticale snelheid kunt hebben. Bij een hellingsgraad van 5% (5m omhoog per 100m horizontaal) betekent dat dat je bij dat vermogen 4m/s oftewel 14.4km/h fietst. Je 26" wiel met bijna precies 2m omtrek zal dan 120rpm draaien, dus op je allerlaagste (39:32) verzet draai je dan 98rpm. Je hebt dan nog ongeveer 50% reserve om langzamer te trappen, een iets steilere heuvel op te gaan, wat slechtere omstandigheden te hebben, etc. Dat is krapjes (in mijn ervaring), want na een lange dag trappen wil je liever 100-150W volhouden ipv 200 en dan kom je al gauw dichtbij de vervelende ondergrens van 45rpm.
Aan de hoge kant kun je uitgaan van de 52:11 verhouding, 120rpm trapfrequentie (dat is voor mij de max. dat ik nog controle heb met klikpedalen, voor gewone schoenen houd ik 110-120rpm aan) en dus een maximale snelheid van 68 km/h. Dat is acceptabel voor een afdaling op een asfaltweg, als je remmen dat aankunnen.
Als ik persoonlijk naar deze getallen kijk en ze relateer aan mijn ervaringen op m'n M5 zou ik een 32t wiel voorop monteren. Groter dan 32t achter ga je toch niet krijgen, dus je zult moeten spelen met voorbladen. Hoe dan ook zou ik niet de 12-27 kiezen. Als je toch een bergpas over wil kom je 7-8% hellingen tegen, en dan moet je lopen.
Als ik een conclusie mag trekken uit je redenatie adviseer je dus om achter de 12-32 te nemen, maar tegelijkertijd het kleinste voorblad van mij te vervangen naar een 32 tands en het grote blad voor te laten zitten?
Dan zou ik uitkomen op een achtercasette Shimano XT spiderarm CS-M770 9-speed 11-32,
Kleinste voorblad 32 tands, 9 speed.
Grootste voorblad 52 tands
Anoniem: 202651
Ik heb 53 tanden voor en nu nog een 12-28 cassette achter.
Voor komt er een blad bij, misschien 2, maar voorlopig alleen een 36t, of was het nou 34t, een van die 2 iig.
De cassette wordt vervangen door een 11-32.
Tevens een andere derailleur om genoeg ruimte/beweging te hebben.
Helaas is de derailleur pas over 2 weken leverbaar
Ik heb de leverancier gemaild dat hij de boel in dat geval naar Wales mag sturen, ben benieuwd naar z'n reactie
In mijn geval is trouwens straks alles SRAM behalve de voorderailleur.
De fiets staat nu in de woonkamer, aangezien ik nog geen schuur heb, dus ik kan iig warm klussen.
Morgen de nieuwe km-teller eens monteren, en het stuur inkorten, want dat is naar mijn smaak veel te breed.
En dan eens kijken hoe de boel rijdt na 800km op het dak van een auto, hij lijkt iig. heel aangekomen te zijn
Ja, helemaal correct. Helaas is een 32-52 double voorop wel kut, want je zult merken dat je zonder hulp niet altijd lekker kunt schakelen tussen de twee. Ligt een beetje aan de groepset, ik heb geen idee hoe goed shimano XT daarin is.Tomino schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 16:43:
Mux, hulde voor je post. Heb hem met verbazing en interesse gelezen !Misschien iets voor de SP?
Als ik een conclusie mag trekken uit je redenatie adviseer je dus om achter de 12-32 te nemen, maar tegelijkertijd het kleinste voorblad van mij te vervangen naar een 32 tands en het grote blad voor te laten zitten?
Dan zou ik uitkomen op een achtercasette Shimano XT spiderarm CS-M770 9-speed 11-32,
Kleinste voorblad 32 tands, 9 speed.
Grootste voorblad 52 tands
Jullie kennen de webshop Rose.nl? Echt onwijs goedkoop.
Casette is hier in de winkel in Den Haag 89 euro, daar rond de 50€..!
Heb je vakantie Mux? Binnenkort rondje maken?
dit weekend ben ik niet in de buurt, maar elk ander moment: prima. Ik woon tegenwoordig wel iets verder weg (berkel en rodenrijs)
Erg harde wind maar toch een gemiddelde van 31 nogwat over een afstand van 16km, met een topsnelheid van 52 km/u
Wordt nog leuk als de nieuwe onderdelen gemonteerd zijn.
Zelfs de straat, heuvelopwaarts, naar m'n huis was nog best te doen al is 53-28 niet echt een ideale situatie.
Kan goed merken dat de fiets lichter is dan de hurri, maar verder is het lastig vergelijken.
Ben ik trouwens de enige die wel eens van die domme gedachtes heeft, ik zag vanmorgen een opgevoerde snorscooter rijden (zoals bijna dagelijks) , hij reed rond de 40-45km/u en toen dacht ik nog: wat dom dat ie geen helm op heeft zeg. Toen bedacht ik me dat ik net zo hard ging en ook geen helm op heb

[ Voor 67% gewijzigd door Metro2002 op 02-07-2012 10:37 ]
(iedereen heeft er een mening over en er is geen definitief of uberhaupt eenduidig verband tussen helmen en verkeersveiligheid)
Trouwens, brommerhelmen zijn wel van een andere categorie. Hoofdomvattende helmen zijn vele malen effectiever omdat een ontzettend belangrijke beschermingsfunctie bij de nek ligt.
Ik neig sowieso naar een klap-bovenstuur en 2x26". Het eerste omdat ik dan onder andere mijn GPS normaal kan bedienen en aflezen, het tweede omdat ik waarschijnlijk ook met bagage ga fietsen en omdat ik tijdens het proberen van fietsen op Cyclevision er achter kwam omdat ik dat het prettigste vond rijden.
Natuurlijk heb ik al het een en ander opgezocht op internet. Het lijkt dat de Nazca Gaucho en de Challenge Seiran de twee fietsen zijn die het meest bij mijn wensen passen. Nou lijkt hier ook aardig wat kennis over ligfietsen te zitten, dus weet iemand of dit inderdaad klopt of dat ik ook nog ergens anders naar moet kijken?
En zo is het maar net.
Het is idd een hele rappe fiets, en ik ben idd een redelijk sterke fietser, helaas komt daar voorlopig een eind aan.
Gisteren even wezen fietsen, onderweg hoorde ik het wiel tegen de binnenkant van de wielkast aanlopen.
Bij thuiskomst de staartpunt verwijderd, wat niet heel makkelijk ging, omdat het een zelfbouw geval is.
Vervolgens bleek dat de idioot die het ding gemaakt en gemonteerd heeft, dat direct op het frame heeft gedaan, door tig gaten in de achtervork te boren
Klik hier maar eens, dan kun je zien wat ik bedoel, en dit is alleen de rechterkant van de vork.
Er zijn aan die kant 5 gaten in de vork geboord en 1 aan de rand van de pad, plus het standaard gat voor de derailleurkabel.

Ik heb contact gehad met Optima, zij geven aan dat het frame het nog wel even vol kan houden, maar dat deze zeker zal breken, maar dat niemand weet wanneer dat zal gebeuren.
Ze zijn erg schappelijk door me met korting een nieuw frame aan te bieden
Aan de andere kant, stel je voor dat je achtervork breekt op de openbare weg met 50+ km/u....
Daar gaat een helm niet bij helpen
edit:
@Glabbeek
Als ik het zo hoor dan is het vooral de bedoeling dat de boel heel blijft, en een goede pakezel kan zijn. Kijk eens op Marktplaats naar Optima Condor's.
Die dingen zijn net tanks
Ik zie er net een op marktplaats voor €200, voor dat bedrag kun je makkelijk een bovenstuur monteren
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 202651 op 02-07-2012 16:05 ]
En zo is het maar net.
Over niet al te lange tijd slaat het virus toe, en kom je er ook niet meer vanaf
* als het een alu frame is (wat 99% zeker lijkt gezien de foto),
[ Voor 18% gewijzigd door mux op 08-07-2012 13:42 ]
Ik ga morgen eens contact opnemen met iemand die er meer over kan zeggen.
Als de gaten niet op stresspunten zitten dan hoeft er op zich niet veel aan de hand te zijn.
Heb nog steeds niet besloten of ik voor een nieuw frame ga, hoewel ik wel graag zou doen.
I.c.m. de nieuwe aandrijflijn heb ik dan voor bijna geen geld een bijna geheel nieuwe Baron.
Bovendien zou ik het oude frame kunnen verkopen, of verbouwen
Je kunt altijd een nieuwe fiets kopen onder het mom van hobby, en de oude repareren + als erbij-fiets houden. Doe ik ook met al m'n spullen. Hoe krijg je anders je huis vol?
Ziet er uit als een leuke fiets. Veel fietsplezier en veilige km's toegewenstGlabbeek schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 22:54:
Ok, ik mag hier sinds vanmiddag ook officieel posten. Ik heb een tweedehands Challenge Distance gekocht en er vandaag meteen een dagje lekker op gefietst. Die fiets van EUR 200 die thijsvk noemt was intussen al verkocht. Het voordeel van de Distance voor mij is dat deze al een bovenstuur heeft.
Echt een tourfiets volgens mij , net als mijn dingo.
Het enige dat ik eigenlijk nog mis is een standaard, want er is niet altijd een muurtje of een boom beschikbaar om hem tegenaan te zetten. Dat lijkt echter een probleem te worden, ik heb nog geen passende standaard gevonden doordat de achtervork ovaal is met een omtrek van 10cm, met de voor- en achterkant 4cm hoog. Elke standaard die ik tot nu toe gevonden heb past hier niet op, de schroefgaten zitten te dicht op elkaar. Heeft iemand hier toevallig hetzelfde 'probleem' gehad en hier een oplossing voor?
En zo is het maar net.
En zo is het maar net.
Vandaag dus de cassette, achterderailleur en shifter vervangen.
Cassette verwisselen ging makkelijker dan ik dacht, ook al was het de eerste keer.
Vervolgens de Alivio derailleur vervangen voor een SRAM X9, en de Shimano triggershifter vervangen voor een SRAM X9 gripshift.
Alles ging voorspoedig, vrijwel geen problemen, het ging eigenlijk te goed...
En jawel hoor, ik kreeg de ketting maar niet op het kleinste kransje, wat ik ook deed.
Met de spanning van de kabel lopen klooien, stelschroefjes, de ketting iets verlengd, niks werkte.
Ik was vergeten (net als de vorige keer

Natuurlijk had ik geen vulringetje, dus heb ik de fiets maar afgesteld op versnelling 1 t/m 8 en heb ik even een proefritje gemaakt, en heb dat meteen gecombineerd met een bezoek aan de LBS om een vulringetje te regelen.
Wat een verschil, zowel in schakelen als in 'klimmen' .
Nadat ik de cassette had verwisseld had ik de oude nog eens bekeken. Ik dacht dat het een 12-28 cassette was, maar dat bleek een 12-21 cassette te zijn.
Ik voel me ineens een stuk beter over mijn 'klim'capaciteiten hier
Nu ligt er een 11-34 cassette op en kan ik zonder problemen de hellingen hier nemen.
Ik heb nog wel een buitenmantel nodig voor de voorderailleurkabel, die shifter moet nog worden geinstalleerd, en een 2e voorblad en dan ben ik klaar, denk ik. 2e blad wordt dacht ik 36t.
Binnenkort hopelijk nog een nieuw frame, en dan heb ik in feite een nieuwe fiets, en helemaal zoals ik 'm dan wil, op de voorderailleur en remmen na volledig SRAM
Pic van work in progress
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=gNcqyO0-mKY]
Klein beetje schade maar het valt mee, baal er wel weer van. Mijn fiets wordt er zo niet mooier op.
Ik moest anderhalve week geleden ook nog een beste sprint trekken om een hond (bordercollie) eruit te trekken.
Dat beest bleef ook maar gaan, en baasje maar roepen terwijl de hond aan de horizon verdween
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dat vraag ik me ook al de hele tijd af, wat gaat er in zo'n beest om dat ie besluit er vol tegenaan te springenGrrrrrene schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:39:
Rare reactie van die hond eigenlijk, waarom zou zo'n beest er recht voor springen?

Misschien moet ik een mooie 'botsrand' om mijn fietsheen bouwen, gemaakt van scherpe messen
Hondenworstplakjes
Om hier nog eens op terug te komen....Metro2002 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 09:21:
Zelf in de mango was ik vanochtend dermate nat geworden dat ik mijn t-shirt kon uitwringenTijd voor een tourkap!
a.s. Zaterdag komt er als het goed is iemand voor mijn auto kijken dus daarna heb ik geld om zo'n kap te kopen
kan ik eindelijk droog naar mijn werk
Eergisteren was ik eens lekker gaan fietsen in de stromende regen (maar het goot dan ook echt vreselijk hard). Dat doe ik graag, al is het maar om andere mensen op normale fietsen tegen te komen die kletsnat zijn terwijl ik relatief droog zit... ja... ik ben evil.
Omdat ik gewoonlijk voor mijn hoofd, zelfs met het dekje helemaal dichtgeritst, nog een flink gat heb zitten waar de regen rustig doorheen kan komen, had ik een regenzeiltje dat de vorige eigenaar had gemaakt (bedankt!) aangepast om helemaal om mijn hoofd heen te sluiten, zodat alleen mn hoofd nog in de regen zat. Dat werkt prima. Het enige probleem is: opspattende regen en diepe plassen.
Als het echt hard doorregent zit ik weliswaar lekker warm en vrij droog (alleen schouders worden nat van wat er langs mn hoofd naar beneden druipt) in de fiets, maar de regen die op mijn dekje neerkomt spat vervolgens in mijn ogen. Ik had het lumineuze idee opgepikt om een stofbril te gebruiken om dat tegen te gaan, maar die beslaat natuurlijk binnen 5 minuten zodat ik helemaal niks meer kan zien. Ik neem aan dat een racekap vergelijkbare problemen zal hebben...
En als ik fijn door plassen aan het rijden ben (wederom, ter leedvermaak omdat ik dat wel kan zonder vies te worden) komt het af en toe door dat er toch wat spatwater door het trapgat, recht in m'n kruis spat. Weet iemand daar een oplossing voor?
We zitten op tweakers.net he, voor dat beslaan van het venster heb ik al diverse ideetjesmux schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:36:
[...]
Om hier nog eens op terug te komen....
Eergisteren was ik eens lekker gaan fietsen in de stromende regen (maar het goot dan ook echt vreselijk hard). Dat doe ik graag, al is het maar om andere mensen op normale fietsen tegen te komen die kletsnat zijn terwijl ik relatief droog zit... ja... ik ben evil.
Omdat ik gewoonlijk voor mijn hoofd, zelfs met het dekje helemaal dichtgeritst, nog een flink gat heb zitten waar de regen rustig doorheen kan komen, had ik een regenzeiltje dat de vorige eigenaar had gemaakt (bedankt!) aangepast om helemaal om mijn hoofd heen te sluiten, zodat alleen mn hoofd nog in de regen zat. Dat werkt prima. Het enige probleem is: opspattende regen en diepe plassen.
Als het echt hard doorregent zit ik weliswaar lekker warm en vrij droog (alleen schouders worden nat van wat er langs mn hoofd naar beneden druipt) in de fiets, maar de regen die op mijn dekje neerkomt spat vervolgens in mijn ogen. Ik had het lumineuze idee opgepikt om een stofbril te gebruiken om dat tegen te gaan, maar die beslaat natuurlijk binnen 5 minuten zodat ik helemaal niks meer kan zien. Ik neem aan dat een racekap vergelijkbare problemen zal hebben...
En als ik fijn door plassen aan het rijden ben (wederom, ter leedvermaak omdat ik dat wel kan zonder vies te worden) komt het af en toe door dat er toch wat spatwater door het trapgat, recht in m'n kruis spat. Weet iemand daar een oplossing voor?
En voor het opspattende water is 1 hele simpele oplossing: niet door diepe plassen rijden, werkt uitstekend
Om geen druppels in je oog te krijgen kun je 2 dingne doen: inderdaad een fietsbril opzetten die je af en toe even schoonveegt of een viziertje op je fiets zelf zetten zodat de meeste regendruppels over je heen vliegen. Beide opties werken voor mij redelijk goed.
Nog wat anders: ik wel het idee dat glasvezel afgewerkt met gelcoat fietsen erg snel beschadigen. Ik vraag me af of dat bv bij een versatile of alleweder minder is, een alleweder denk ik sowieso omdat die van alu is.
Als ik ooit overweeg om een hele nieuwe velomobiel te kopen is het wel prettig als die ook niet in no time onder de krassen en met stukjes gelcoat eraf rondrijdt.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 18-07-2012 13:18 ]
Doordat je meestal in de alleweder stapt door op de bovenkant te zitten heb je daar een grote bende knikjes en deukjes. Verder zijn de onderdelen nooit perfect op elkaar aangesloten geassembleerd, dus het een en ander is scheef of asymmetrisch. En als laatste: aluminium oxideert ook, en uiteindelijk heb je een fiets met een wat mat uiterlijk, alsof er een hele fijne laag witte stof op zit. Dat kun je oplossen door hem helemaal te polijsten maar my god, wat een werk is dat.
Ik heb sinds mijn kennismaking met een vangrail ook een deuk erin zitten, en ik denk dat ik hem maar even laat zitten. Battle wounds! Dan weten mensen tenminste dat het menens is als ze mij tegenkomen
Vind ik persoonlijk een erg mooi model, zeker met kap, maar ja, het is een alleweder he, niet echt een lichtgewicht
Ik wilde even langs Dronten voor een paar spaken en een mogelijke oplossing voor mijn "knieenstootprobleem" te bespreken. Verder had ik tweedehands een setje banaantassen in Enschede gekocht die ik graag wilde ophalen.
Dus ik had het tochtje Zutphen -> Dronten -> Enschede -> Zutphen in gedachten, volgens de fietsrouteplanner van de fietsersbond een leuke 239km. Best een eindje trappen als je je realiseert dat mijn langste tocht tot nog toe Zutphen -> Schermerhorn (ongeveer 165km) was voor de oliebollentochtm, maar het moest te doen zijn meende ik.
's Morgens rond 0700 vertrokken richting Dronten waar ik na een ontspannen rit om 0920 aankwam. In Dronten uitgelegd wat ik wilde doen en waarom, waarna Theo mij een alternatief aanbod wat minder ingrijpend bleek te zijn.
Ik wilde de spiegels ongeveer 50cm naar voren plaatsen zodat de moeren aan de binnenkant van de body boven mijn schenen zouden zitten in plaats van precies boven mijn knieen. De oplossing van Theo was heel eenvoudig (als je over een lasaparaat beschikt) namelijk een moer die minstens gehalveerd is in "dikt" en vastgelast in een carroserieschijf is. Wel vastzetten met borgvloeistof was de opmerking van Theo, maar met een beetje mazzel scheelt het twee gaten in de body. Donderdag ga ik ze monteren.
Rond 0940 weer uit Dronten vertrokken, de spaken bijna vergetend maar Theo kwam ze nog achter me aan rennen
Ik had het gevoel dat het moeizamer ging dan de bedoeling was, en daardoor kost het meer moeite om te rijden enzovoort. Rond een uur of 1300 had ik mezelf zover de put in gepraat dat ik serieus over rechtstreeks naar Zutphen rijden gedacht heb. Toen toch goed en simpel voor mezelf gekozen om door te gaan, het was immers nog maar 1300 en dat ik nog maar 100km totaal hoefde (namelijk 50 naar Enschede en 50 terug naar zutphen). Uiteindelijk kwam ik om 1620 in Enschede op het juiste adres aan.
Daar de koop van de banaantassen in orde gemaakt en toen eigenlijk heerlijk ontspannen Enschede uitgekoerst. Ik had al mijn tussenpunten gehaald, en hoefde nu enkel nog maar naar huis. Die laatste kilometers waren verder niet heel spannend meer. Ik was wel vermoeid en ging dus niet meer zo lekker soepel en snel als 's morgens, maar ik was op redelijk bekend terrein en had alle tussenstops die ik wilde gehaald en in orde gemaakt.
--- edit ---
Speciaal voor de liefhebbers de gpx file van de rit.
--- einde edit ---
Gisteren kreeg ik ook de tweede banaantassenset met challenge tasafhouders thuis bezorgt. Meteen de tasafhouders even tegen mijn fuenda aangehouden, en tot mijn verbazing loopt de onderste poot van de bagagedrager bij mij vrijwel hetzelfde en net zover als de challenge tasafhouders.

Het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat de tasafhouders verder uit het midden van de fiets staan en daardoor de tassen meer buiten de fiets houden, maar verder zou ik niet weten waarom ik tasafhouders moet monteren.
Nog een vraagje over het stuur in combinatie met banaantassen. Weet iemand of het mogelijk is om het stuur "plat" en naar achteren te hebben staan in combinatie met banaantassen? Ik heb zelf gisteren al even zitten spelen en denk dat ik verplicht naar "staand" sturen moet, vanwege de bewegingsvrijheid van het stuur.
En dan om helemaal lastig te zijn
De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?
Gezien het feit dat een Fuenda in feite een Challenge (Hurricane) is, ontwikkeld i.s.m. Tempelman als budgetmodel, is het natuurlijk niet heel verrassend dat de tasafhouders gewoon passen
Ik rijd met een Cateye Strada Cadence fietscomputer, heeft namelijk ook nog een cadansteller.
Ik ben daar nu zo aan gewend, dat ik op rpm rijd, en niet meer op snelheid
Stuur kan ik weinig over zeggen, ik doe alleen aan bovenstuur
Ik heb 10 minuten met verbazing naar je foto's zitten kijken en zitten vergelijken met foto's die ikzelf geschoten heb:nsa1984 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:16:
Gisteren kreeg ik ook de tweede banaantassenset met challenge tasafhouders thuis bezorgt. Meteen de tasafhouders even tegen mijn fuenda aangehouden, en tot mijn verbazing loopt de onderste poot van de bagagedrager bij mij vrijwel hetzelfde en net zover als de challenge tasafhouders.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat de tasafhouders verder uit het midden van de fiets staan en daardoor de tassen meer buiten de fiets houden, maar verder zou ik niet weten waarom ik tasafhouders moet monteren.
http://www.ligfiets.net/h...asafhouder-hurricane.html
Hier betreft het een Hurricane Tour.
Bagagedrager zit even hoog boven het achterwiel als bij jou maar bij onze Hurricane zitten de tasafhouders veel lager.
Ik kan nog steeds niet helemaal volgen waar het nou verkeerd gaat.
1) De hurricane heeft de zitting platter liggen
2) De hurricane heeft de bagagedrager hoger aan de stoel gemonteerd, moet ook wel vanwege 1; geheel logisch vind ik.
Maar omdat de bagagedragers bij beide fietsen ongeveer even hoog zit ten opzichte van het achterwiel zou ik verwachten dat er bij beide fietsen ook evenveel ruimte zou zitten tussen bagagedrager en tasafhouders.......... en dat lijkt dus absoluut niet het geval te zijn.
ik krijg de indruk dat de Fuenda de zitting niet alleen rechterop heeft maar ook een stuk verder van de grond af.
In jouw geval zou je kunnen overwegen om de tasafhouders wat schuin omlaag te monteren (naar achteren toe).
De bovenste bevestigingspunten doen waar je ze ook op de foto hebt zitten, de onderste (tevens voorste) bevestigingspunten verder naar voren en wat hoger monteren. Daar zal je dan mogelijk wel aan beide kanten van de zitting een gat extra moeten boren.
NB: bij onze Hurricane zie je dat de tasafhouders uitgebreid zijn. Dat is dus omdat wij normale fietstassen gemonteerd hebben, waarbij je geen f*ck hebt aan de tasafhouders (die echt voor de banaantassen gemaakt zijn)
De tasafhouder staat dan in een hoek van bijna 45 graden naar beneden gericht.
Zoalsik destijds op mijn Hurricane heb gedaan

Mocht je die tasafhouders willen hebben, ze zijn af te halen in Brabant. bij m'n ouders
Massief aluminium.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 202651 op 19-07-2012 16:16 ]
Begin bij het begin, de fuenda is inderdaad een budget fiets die sterk afgeleid is van de challenge mistral / hurricane. Sterker nog mijn grote stoel is gewoon een normale challenge stoel, via ACE door Challenge aan mij gelevert. Dus dat de tasafhouders op deze stoel gemonteerd kunnen worden zal niemand verbazen.
Bij mij begon de verbazing ook pas toen ik de tasafhouder los naast de fuenda hield en zag dat die vrijwel paralel met de buizen van de bagagedrager liep. WFvN heeft volgens mij precies hetzelfde op de foto's gezien.
Volgens mij gaat de vergelijking tussen WFvN's hurricane en mijn fuenda (en challenge mistral, want dat ziet er hetzelfde uit) enigzins mank doordat het twee verschillende bagagedragers zijn.
WFvN's hurricane heeft de bagagedrager namelijk aan de stoel zelf bevestigd zitten (nieuwer/lichter), terwijl mijn fuenda en de mistral de bagagedrager aan het frame zelf hebben vast zitten.
Wel staat ontegenzeggelijk de stoel van de hurricane verder (dieper) achterover dan die van mijn fuenda (om over de stand van de stoel van de mistral maar niet te spreken (vriendin
Heeft de hurricane ook de mogelijkheid tot "schuiven" in de zithoek of zijn die 5 posities de
enige mogelijkheid tot instellen? De fuenda en de mistral hebben naast de grove instelling bij het veerelement ook nog de mogelijkheid om de stoel verder rechtop of onderuit te duwen op de bovenste bevestiging van de stoel op het frame.
Verder heb ik vandaag nog een keer geprobeerd de banaantassen maat S te monteren op mijn fuenda. Uiteindelijk heb ik alles maar weer naar het oude terug omgebouwd. Ik denk dat als ik nog een keer ergens een omafietsstuur (recht met alleen 90graden bocht erin voor het handvat) mee kan nemen dat ik nog een poging wil wagen, maar met het huidige stuur kan ik geen lekkere positie vinden waarin en de tassen op hun plek zetten en ik voldoende stuuruitslag heb.
Al met al ben ik er met die banaantassen maat S, M en de tasafhouders nog niet gelukkiger op geworden.
Waarschijnlijk gaan beide tassen en de set tasafhouders weer terug de verkoop in, want in combinatie met onze fietsen zijn ze niet echt bruikbaar.
-- edit --
Vanavond heb ik voor het eerst in mijn leven de top van de quest verwijdert en weer terug geplaatst. Reden van het verwijderen was dat het achterlicht (onregelmatig) knippert en volgens Jos (velomobiel.nl) zou de oorzaak kunnen liggen in een breukje in (een van) de stroomkabel naar het achterlichtje.
Jos zijn hint was verwijder de kettingafscherming en het derailleurkapje, dan kun je met een arm naar binnen en voelen. Dat heb ik uiteraard als eerste geprobeerd, maar met mijn armen en handigheid vond ik dat niks. Wellicht had het wel gewerkt als ik de derailleur ook nog had verwijdert, maar daar heb ik niet aan gedacht.
Het verwijderen was zoals door velen al aangegeven niet het meest makkelijke klusje wat je aan de quest kunt doen, maar wel goed te doen. Helemaal toen ik op het idee kwam om mijn Bosch IXO het werk te laten doen, daardoor hoefde ik de "draai"beweging niet meer te maken. Alleen de twee boutjes boven de linkerwielkast paste de IXO niet tussen.
Met de top eraf kon ik de bekabeling netjes controleren, maar in de bedrading geen oorzaak kunnen vinden. Uiteindelijk achterlichtje nogmaals los geschroefd en toen kennelijk net te wild gedaan waardoor de "min" van het remlicht loskwam van het printplaatje. Toen het printplaatje (wat alleen voor het achterlicht is en dus niet voor het remlicht) eens voorzien van stroom met behulp van krokodillenbekjes, en toen deed het achterledje ook eerst gewoon netjes branden om daarna weer te gaan knipperen.
Daarna mocht de top er weer op. Dat was even lastig, met name bij de neus wilde de boutjes maar moeizaam door het frame, de bodem en de topflens heen. Met het nodige worstel werk uiteindelijk toch voor elkaar gekregen. (Iemand tips over de twee neusboutjes vastzetten?) Eenmaal alle boutjes met bijhorende ringen door de flensen en voorzien van moeren, was het vastdraaien zomaar geregeld. Ringsleutel 8 bovenop, en de bosch IXO het werk laten doen
Maar even een paar voor mij belangrijke vragen:
a) Wat geniet momenteel de voorkeur tussen beide flensen? (Rubber, Siliconenkit, of helemaal niks en alleen tape over de naad.)
b) Is er een handige manier voor het vastzetten van de twee "neusboutjes"?
c) Iemand ervaring met een knipperend achterlicht?
Aangezien ik nu toch vakantie heb denk ik dat ik morgen / vrijdag maar even naar Dronten fiets om even te kijken of een geheel nieuw achterlichtje het probleem oplost.
[ Voor 33% gewijzigd door nsa1984 op 27-07-2012 00:12 . Reden: Top van quest gelicht. ]
Zelfs als je alleen maar over jaagpaden en door vlaktes hoeft te fietsen, is 200km per dag nog redelijk pittig hoor. Vergeet niet dat je op fietsvakantie je tent ook nog moet opzetten en afbreken, je moet boodschappen en als je niet gaat wildkamperen, ben je gebonden aan de plaats van de camping en kun je niet al te laat aankomen daar. Ook fiets je met bagage langzamer dan zonder.Anoniem: 202651 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:17:
Leuke route
Hoe lang ga je er over doen, weekje?
Ik ben deze vakantie van Siena naar Zürich gefietst, 840km in zeven dagen (laatste dag was maar 75km en ik had geen zin om rondjes over de camping te fietsen om het gemiddelde op te krikken
Overigens kan ik niemand die fietsrouteboekjes van Paul Benjaminse aanraden. Ze heten "onbegrensd fietsen", maar "onbegrensd mountainbiken" zou een betere titel zijn... Ook zag ik dat die vent cartograaf van beroep is, maar blijkbaar een erg slechte. Hoogteprofielen kloppen voor geen meter, bochten zet hij niet in de kaart, campings vergeet hij...
Ben nu overigens wel aan het kijken naar een vervanger voor mijn Hurri sport. Ik word een beetje naar van mijn gripshift (als je je helemaal kapotzweet in de brandende zon is het nogal lastig bedienen) en ook van mijn stuur dat geen vaste stand heeft. Bovendien heb ik een achternaaf met drie versnelling, maar maakt dat mijn fiets alleen onnodig zwaar en het maakt het banden verwisselen ook iets lastiger. Dan liever een crankstel met drie bladen. Een Taifun lijkt me wel wat, heeft hier iemand ervaring daarmee?
En zijn er nog anderen op fietsvakantie geweest? Als er nog vragen zijn over het hoe en wat van een fietsvakantie; stel ze gerust.
Anoniem: 357539
Ga meestal naar de fietsenmaker in de nachtegaalstraat, maar die hebben wat gedoe met Challenge en daar wil ik niet tussen zitten.
1500KM geen lekke banden. Aankomst in Budapest: volgende dag verdeeld over drie fietsen 7 gaatjes en van de zes wielen nog maar één harde band. Ongelofelijk.Tomino schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:13:
Mensen, fijne vakantie!
Route
Jij veel plezier met je fiets Glabbeek!
Fietsen langs de Donau is leuk, maar geen tweede keer met al die E-bikes.
Verder uiteraard genoten
Balhoofd vervangen moet iedere fietsenmaker volgens mij wel kunnen.Anoniem: 357539 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:45:
Geen fietsvakantie hier maar wel een vraag over reparatie. Mijn balhoofd is stuk en ik zoek een fietsenmaker in Utrecht die dat kan fixen. Heeft iemand aanbevelingen?
Ga meestal naar de fietsenmaker in de nachtegaalstraat, maar die hebben wat gedoe met Challenge en daar wil ik niet tussen zitten.
Ik moet die van mij eigenlijk ook nog vervangen, zit speling in, maar aangezien waarschijnlijk het hele frame vervangen wordt en het nieuwe frame een 1 1/8 balhoofd heeft bespaar ik me voorlopig de moeite en kosten
Het probleem zit m voor fietsenmakers ook niet in het balhoofd, maar in het feit dat t een ligfiets is. Heb net een belrondje gedaan: "ja, nee, zo'n ligfiets is toch echt heel wat anders". Er zijn niet zoveel echte fietsenmakers meer over, kennelijk.Anoniem: 202651 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:20:
[...]
Balhoofd vervangen moet iedere fietsenmaker volgens mij wel kunnen.
Ik moet die van mij eigenlijk ook nog vervangen, zit speling in, maar aangezien waarschijnlijk het hele frame vervangen wordt en het nieuwe frame een 1 1/8 balhoofd heeft bespaar ik me voorlopig de moeite en kosten
In Utrecht weet ik geen fietsenmakers, maar als je een passend balhoofdsetje kunt kopen/bestellen. Dan zou je met behulp van dit topic op het wereldfietsers forum je eigen balhoofd moeten kunnen vervangen.
Gereedschap wat je nodig hebt is:
A Een cup uitdrijver, om de cups uit het frame te slaan.
B Een pers om de nieuwe cups in het frame te persen.
C Een vorkconus drijver/slagpijp, om de conus op de voorvork vast te zetten.
A een cupuitdrijver is eenvoudig te maken van stuk roodkoperen buis met een diameter die net iets kleiner is dan de binnendiameter de cups. Die buis zaag je aan een zijde in de lengte richting over ongeveer 5 tot 7 cm in. De door de 4 zaaggleuven ontstane kwarten buig je voorzichtig iets uit elkaar zodat de buis lichtelijk iets van een 4bladige bloem krijgt.
De nu gemaakte cupuitdrijver kun je door de een van de cups heen trekken, zodat de bladen naar binnen buigen en zodra die de cup gepasseerd zijn springen ze weer "open" zodat ze tegen de rand van de cup aan komen als je de cupuitdrijver terug probeert te duwen. Neem dan even een blokje hout wat je op het uiteinde van de cupuitdrijver legt en met een paar slagen is de eerste cup uit het frame. De tweede cup werkt hetzelfde alleen moet je de cupuitdrijver dan door de andere cup heen trekken.
B Een balhoofdpers is ook redelijk eenvoudig te maken.
Neem een stevig lang draadeind denk aan een cm of 40, plaats daarop aan een uiteinde twee moeren die je tegen elkaar borgt. Een of twee carrosserieschijven over het draadeind schuiven, dan een stukje houten balk (10*10cm oppervlakte en een dikte van bijvoorbeeld 3 tot 5 cm) met een gat groot genoeg voor het draadeind over het draadeind schuiven. Dan met wat vet alvast de cups iets in het frame drukken. Het draadeind met de diverse onderdelen steek je dan door de cups die iets in het frame zitten en door het frame heen.Dan leg je nog een zelfde blokje hout met gat erin over het draadeind, weer twee carrosserieschijven over het draadeind en uiteindelijk een passen (niet borg) moer.
Nu kun je heel rustig met twee ringsleutels (een onder op die twee elkaar borgende moeren, en de andere op de draaiende moer) de cups in het frame persen. Vooral rustig je tijd voor nemen en blijven controleren dat de cups recht het frame in schuiven. Dat de bovenste of onderste eerst gaat en dan pas de andere maakt niet uit als ze maar rechtstandig gaan. Als de cups beiden overal netjes aansluiten ben je klaar met het plaatsen van de cups in het frame.
C Een voorvorkconus slagpijp is eigenlijk niks meer dan een stom stuk pijp dat bestaat uit een zachter materiaal dan de voorvorkconus. Roodkoper is voor een aluminium voorvorkconus, mooi spul. De buis moet net iets groter van diameter zijn dan je binnenbalhoofdsbuis (ook wel de buis die omhoog gaat van je voorvork).
De voorvorkconus plaats je met de hand over binnenbalhoofdsbuis met een klodder vet op zijn plaats. Meestal klemt die een mm of 5 a 6 boven de kroon van de voorvork. Nu pak je de voorvorkconus slagpijp en schuif je over de binnenbalhoofdsbuis. Even opletten dat de voorvorkconus recht ligt, en dan met een paar redelijke tikken duw/sla je de voorvorkconus die laatste paar mm klemvast op je binnenbalhoofdsbuis.
Het enige klusje waar je geen speciaal gereedschap voor hoeft te maken (het bestaat wel) is het verwijderen van de oude voorvorkconus van de binnenbalhoofdbuis. Als je een bereikbaar randje hebt kun je simpelweg met een oude schroevendraaier en een hamer een paar tikken geven, dan rondom verder lopen tot je de oude voorvorkconus op de werkbank hebt liggen.
Heb je een verende voorvork dan heb je meestal een "dikke kroon" waardoor je niet met een schroevendraaier van onderen op de voorvorkconus kunt slaan. Neem een oud aardappelschilmesje, het ding moet vooral niet scherp zijn (snij je je alleen maar aan) en plaats dat tussen de voorvorkconus en de kroon, eventueel zachtjes een snijdende beweging maken of tikjes met de hamer om het schilmesje er tussen te laten komen. Ook nu weer rondom werken, tot je het moment hebt dat er voldoende ruimte voor een schroevendraaier is ontstaan.
Nogmaals vooral rustig en netjes werken dan kun je zoiets best zelf, of toch een fietsenmaker zien op te scharrelen die het voor je wil doen.
Toppunt was de fietsenmaker die 't niet wilde omdat het te ingewikkeld was, en vervolgens een verhaal hield dat ik het heel goed zelf kon doen, want het was eigenlijk heel eenvoudig. Tja.
Nouja, misschien toch zelf maar aan de slag.
Ik heb al een tijdje m'n M5 (blue glide) te koop staan, paar keer serieuze reacties op geweest maar nog geen koper. Vraagprijs is 350e, wat een redelijk normale prijs voor instap-liggers is. Er is best wat aan geklust, maar hij is in goede staat (alles wat geklust is, is netjes gedaan).
Nu kwam er gisteren iemand kijken die toevallig fietsenmaker was en helaas ook precies de instelling van fietsenmaker had: alles moest standaard worden. Alleen het feit dat de fiets niet meer origineel was vond hij genoeg argument om een bod te doen van.... minder dan 100 euro
Ik bedoel, proberen kan altijd, maar elke ligfiets in rijdende staat is meer dan dat waard. Normale fietsen, ja, daar kun je gemakkelijk 100 euro op bieden en vrij snel een deal hebben. Maar de enige reden dat ik in het verleden vier liggers heb kunnen kopen voor <150 euro is omdat ze niet in rijdende staat waren.
Ik vraag me af waarom hij überhaupt de moeite had genomen om 40 euro autokosten te maken...
mux schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:08:
Alleen het feit dat de fiets niet meer origineel was vond hij genoeg argument om een bod te doen van.... minder dan 100 euro

Volgens mij is elke ligfiets origineel en uniek maar geen enkele hetzelfde. Wat een bullsh*t. 'Niet meer origineel' is interessant bij museumstukken of zeldzame exemplaren. Wat een prutser....
Dat maakt een fiets van 140 euro voor hemIk vraag me af waarom hij überhaupt de moeite had genomen om 40 euro autokosten te maken...
Ik vind het ook leuk om te koopjesjagen, maar dit was echt een misser van zijn kant...
Het is dat je toch redelijk uit de buurt zit, (woon zelf in Zutphen) anders was je welkom geweest. Nogmaals zelf doen kan prima, als je maar rustig aan doet en netjes probeert te werken.
Mux.
LOL ik doe mee met WFvN. Vrijwel elke ligfiets is "niet standaard" en uniek, het model kan vaker worden gemaakt maar in afmontage etc zit veel verschil.
Allereerst een voorstelrondje: Mijn naam is Mike, 44 jaar en kom uit Meppel. Sinds een aantal weken in het bezit van een Nazca Fiero, daarvoor begonnen met een Optima Dragon beide met onderstuur.
Heb, met de komst van de Optima destijds, ook aardig het virus te pakken. Mijn zoon neemt langzamerhand dit ook over want hij heeft met de komst van de Fiero mijn oude Optima in gebruik. Binnenkort willen wij de Dragon een grote onderhoudsbeurt geven, want wat heb ik deze fiets verwaarloosd zeg! Ok, het was al een oudje maar het is nu wel heel erg. Enfin, een leuk klusje binnenkort.
Met de komst van Fiero vallen me nu pas de verschillen op. Ik draai met het grootste gemak nu kilometers weg met de Fiero, iets waar ik met de Dragon altijd moeite had. Ik weet nu dat het komt door de juiste maat schaal in combinatie met de juiste afstelling en onderhoud. Dom eigenlijk dat je dat nu pas beseft.
De Fiero zal in eerste instantie puur recreatief ingezet gaan worden met hier en daar wat woon/werkverkeer.
Ik zal het topic ook met veel belangstelling blijven volgen.
Hoort het zo? Op m'n M5 had ik niet half de weerstand, met 2 keer zoveel kettingbuislengte.
Of bedoel je de kettingwielen?
Draaien ze mooi vrij rond als je ze een slinger geeft?
Ik zou daar eens naar kijken.
"Hij rolt prima" suggereert dat hij lang blijft doorrollen als hij stopt met trappenAnoniem: 202651 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:44:
Aanlopende remmen?
Draaien ze mooi vrij rond als je ze een slinger geeft?
Ik zou daar eens naar kijken.
Ik krijg toch het idee dat het 'hoort' bij de aandrijving zoals ik hem heb lopen. Tijd voor een VM met een betere kettinglijn
een woon-werk verkeer route over de Enkhuizerdijk! Ik ben vanmorgen dus van
Bussum over de dijken langs Almere en Lelystad naar Enkhuizen gereden. Vandaar
naar Hoorn gereden, last gehad van een omleiding en vervolgens door naar Purmerend
waar mijn collega woont. Het laatste stukje zijn we samen naar het werk gereden.
Totaal 138 km gereden met een niet onaardig gemiddelde van 35,2 km/u. Het was er
een mooie dag voor. We waren wel een 'beetje' laat op het werk: half twee. Gelukkig
heb ik een flexibele werkgever en kan ik ook wel wat overuren compenseren,
hoef ik pas om acht uur ofzo naar huis vanavond
De omleidingsroute in Hoorn was overigens lekker slecht: alleen voor auto's. Ik
braaf de bordjes volgen, kom ik op gegeven moment op wegen waar je niet mag
fietsen en brommeren. Dat heb ik maar genegeerd, leek me logisch dat het niet geldt
bij omleidingsroutes, maar op gegeven moment zat ik op de 80 km weg. Paar auto's
toeterden, maar dat viel nog mee. Gelukkig kon ik er snel weer af en met een omweg
het fietspad op.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Goed bezig Budi
Al rij ik niet dagelijks, sinds ik vier weken geleden de Fiero heb opgehaald staat de teller inmiddels op ruim 350 km. Klinkt mss. niet heel spectaculair, maar voor mij die daarvoor niet echt veel fietste, toch een hele prestatie.
Ben de laatste tijd aan het experimenteren met de Android-app Osmand en het laden van GPX-routes. Ik heb al een aantal leuke routes op deze manier gereden. Wel moet ik eens gaan nadenken over een goede stroomvoorziening op de fiets. Heb de diverse posts hierover al met belangstelling gelezen.
Het is een Optima Stinger die ik heb overgenomen van een mede-tweaker (weet zijn nick niet

De fiets heeft echter 1 nadeel : hij kan niet op slot. Door het ontwerp van de Stinger heb je geen frame waar je een slot doorheen kan halen. Heeft iemand hier een idee hoe je dan toch de fiets op slot kunt zetten / waar je een slot kan monteren?
Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.
Net als bij de meeste andere fietstopics... mensen komen hier vooral voor vragen, niet zozeer om te kletsenMR0522 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 18:14:
Het is de laatste tijd idd.erg rustig op dit forum, wellicht komkommertijd?
Anyway, ik heb echt véél te weinig tijd kunnen besteden aan de velomobiel. Ik had eigenlijk in de vakantie op zijn minst de binnenbekleding willen doen, maar dat is er niet van gekomen - ook doordat ik ondertussen een aantal andere dingen heb moeten fiksen waar evenveel tijd in is gaan zitten. Wel vervelend, want ik denk echt dat bekleding gigantisch uit gaat maken in de hoeveelheid lawaai in de VM, en dat is bij mij toch wel een deel van het fietsplezier.
@hierboven: Je kunt altijd je ligfiets symbolisch op slot zetten (ketting door het voorwiel en om de buis tussen stuur en zitje heen), maar persoonlijk zet ik gewoon helemaal niks op slot. Ik heb m'n fietsen midden in den haag onafgesloten een dag en nacht laten staan, inmiddels al jaren buiten m'n deur en op de universiteit en nog nooit is er een spoor geweest van dat iemand hem heeft geprobeerd mee te nemen. Op m'n flevobike heb ik een standaard ringslot gemonteerd, maar heel veel doet dat ook niet (hij kan alsnog zo meegenomen worden, albeit met geblokkeerd achterwiel).
[ Voor 23% gewijzigd door mux op 31-08-2012 12:52 ]
Ik zet mijn fietsen altijd met een beugelslot op slot. Kan alleen niet op de fiets zelf gemonteerd worden maar gaat mee in de fietstas.DrJamez schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:43:
Sinds maart dit jaar heb ik ook een ligfiets omdat ik toch echt iets aan mijn conditie moest gaan doen
Het is een Optima Stinger die ik heb overgenomen van een mede-tweaker (weet zijn nick niet). Fiets rijdt heerlijk en heb al meer kilometers gemaakt in het afgelopen half jaar dan in de 5 jaar daarvoor
.
[afbeelding]
De fiets heeft echter 1 nadeel : hij kan niet op slot. Door het ontwerp van de Stinger heb je geen frame waar je een slot doorheen kan halen. Heeft iemand hier een idee hoe je dan toch de fiets op slot kunt zetten / waar je een slot kan monteren?
Ik post hier ook wat minder omdat ik al mijn gereutel op mijn blog neerkwak tegenwoordig (link staat in mijn sig)
En tja, ligfietsen doe ik dagelijks en het verveelt nooit
De fiets krijgt wat dat betreft ook genoeg aandacht, als ik hem parkeer hoef ik de Baron eigenlijk dus ook niet op slot te zetten.
Zeker gezien mijn binnenbeenlengte is er praktish niemand die er op past
En mocht dat toch lukken, dan is het nog maar de vraag of ze in het zitje passen, aangezien ik een vast bovenstuur heb, bierbuiken en rugbyers kunnen daar wat moeite mee hebben
Ik heb wel m'n Nederlandse kabelslot in de fiets liggen, en daarnaast nog een simpel kabelslotje.
Nog steeds mooi rijden hier, en met de verbouwing naar X9 ook nog eens lekker schakelen.
Ik wil echter nog steeds een 2e voorblad, 53t is leuk voor het grootste deel, maar er zijn hier gewoon stukken waar ik met 53-34 van de fiets af moet (kan natuurlijk ook gewoon aan mij liggen
Anoniem: 302808
Ik zweet me ondertussen nog steeds helemaal kapot op de ligfiets en drink onderweg best veel, zelfs op kleine ritjes. Vorige week heb ik met mijn broertje, die nu sinds een half jaar of zoiets een ligfiets heeft, een tochtje gemaakt: Saasveld-Weerselo-Denekamp (Singraven)- Ootmarsum (pfff omhoog gaat nog niet zo snel
Dit is het stukje naar beneden, na Ootmarsum (richting Reutum). Aangezien ik maar 7 versnellingen op mijn Optima Condor heb en niet kon schakelen met de smartphone in mijn hand, ging het niet zo snel. Het is wel een mooie route.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ba8ccOgwvEE]
Wel ben ik iets afgevallen en weeg ik ipv 105 nu 100 exact. Binnenkort het joggen maar weer oppakken, dat zal nu wel weer gaan qua knieën.
Ligfietsen met Spijkerbroek? Rillingen lopen langs m'n rug..!
Fietsen met spijkerbroek gaat bij mij altijd prima.Tomino schreef op zondag 09 september 2012 @ 00:27:
1 ding wat mij gelijk opvalt aan je filmpje.
Ligfietsen met Spijkerbroek? Rillingen lopen langs m'n rug..!
Grootste voordeel is dat de broek wat zwaarder en stijver is, dus niet zo rondfladdert.
Bovendien hoef ik me niet om te kleden voor een ritje naar de supermarkt.
In de quest rijd ik echter wel vrijwel altijd met een fietsbroekje aan. Om een of andere reden vind ik dan rijden met een spijkerbroek niet echt prettig, hoewel het wel kan als het beter zou uitkomen.
Je kunt een leren reetveter dragen en niemand die iets vemoedt
Overigens ben ik ook niet moeders mooiste hoor
Wat de spijkerbroek betreft, op een open ligger inderdaad niet zo'n probleem. Toen ik net mijn eerste Alleweder had heb ik het een keer in mijn hoofd gehaald om in spijkerbroek naar het werk te fietsen, maar dat was toch eens en nooit meer. Het was al oktober, dus niet zo warm, maar toch warm genoeg om een klein beetje te gaan zweten waarna de broek bij mijn knieen lekker ging schuren met een vervelende wond tot gevolg.
[ Voor 54% gewijzigd door budi op 09-09-2012 12:11 ]
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Tja ik heb eerlijk gezegd helemaal geen fietsbroek oid. Een klittenbandje om de enkel is wel een must idd, anders kom niet niet ver (ik draag meestal wat meer baggy broeken dan normaal). Wat wel leuk is: een klein groepje (in de bestel amateurkledij uitgedoste) wielrenners inhalen op de terugweg van je werk, met werkschoenen, een oude spijkerbroek en een slobbertrui aan
Als het echt hoogzomer is wil ik voor recreatieve ritten nog wel eens een fietsbroekje aandoen maar naar mijn werk niet, dan moet ik me daar weer omkleden.
Wel trek ik vaak een fietsshirtje aan en dan trek ik op het werk een ander shirt aan, anders moet ik zo opletten dat ik niet ga zweten
Wat mij meer opvalt (maar is al verklaard) is er extreem lage cadans
Ik heb het eigenlijk nooit heel fijn gevonden om met een lange broek te fietsen. Afgezien van de noodzaak om de broek van de ketting af te houden heb je, althans voor mijn gevoel, een stuk minder bewegingsvrijheid. Bovendien moet ik bij elke significante afstand toch andere kleren aan als ik ergens enigszins fris aan wil komen dus kan ik net zo goed in de fiets m'n best zittende kleding gebruiken.
Ik ben wel een keer toe aan een nieuwe cassette achter, qua afvlakking van de tandjes. Is het mogelijk er eentje van 9 op te zetten of zou de ruimte te klein zijn, als er altijd 1 van 7 op zat? Voor kan ik helaas geen blad erbij op zetten, omdat ik dan een hele nieuwe trapbuis zou moeten halen (er zit geen derailleur nok op deze).
Die wol shirtjes moet ik maar eens naar kijken, ik neem tot nu toe altijd meerder shirts mee in mijn toptas, zelfs als ik ga touren. Mijn broertje heeft een ventisit, maar het verschil is minimaal. Het zullen onze genen wel zijn en eruit zien als een behaarde neanderthaler zal ook wel niet helpen qua zweten
Of je een 8 of zelfs een 9 versnellingen cassete kunt monteren hangt grotendeels van de breedte van je achtervork af. Zelf zou ik gewoon netjes op 7 versnellingen blijven zitten, en misschien op termijn (als je toch een nieuwe velg nodig hebt) een wiel met de dan gangbare hoeveelheid versnellingen overwegen.
Als je immers wilt overstappen naar 8 versnellingen dan zul je zowiezo je versteller moeten mee vervangen, een 7 versnellingen ketting krijg je vaak nog wel bruikbaar op een 8 versnellingen cassette. Als je de sprong naar 9 versnellingen (of zelfs nog meer wilt) dan zul je ook je ketting en zeer waarschijnlijk ook je achterderrailleur en je voorblad vervangen moeten worden, vanwege de nog weer dunnere ketting.
Meer bladen voorop kan je ook gebruiken met het zogeheten "bio-shifter" systeem, gewoon tijdens het rijden de kettingbuis (met de retourketting) vastpakken en opzij bewegen zodat het andere blad "gepakt" word.
Ik zit te denken over zo'n dual drive systeem. Ik vind de voorderailleur toch niet helemaal fijn werken en ik zou bij verkeerslichten graag kortstondig naar het kleine voorblad willen schakelen, maar dat vergeet ik vaak en aangezien je voorderailleur bij lange na niet zo snel schakelt als je achterderailleur, vertraagt het ook nog eens bij het wegfietsen. Heeft iemand ervaring met die systemen? Is dat gewoon uit te wisselen met mijn huidige achternaaf? En als ik helemaal gek wil doen, kan ik mijn voorderailleur dan laten zitten?
Je hebt gelijk het moet de trekkende buis zijn, haal die twee altijd door elkaar heen.
Als je over wil naar dualdrive zul je een dualdrive naaf in je wiel moeten vlechten, of een compleet ander wiel met dualdrive moeten kopen. Toevallig stond er laatst een advertentie op ligfiets.net van een fransman.
Combineren met een voorderailleur is mogelijk maar dan krijg je wel ontzettende lichte en zware verzetten van, of je daar heel gelukkig mee word?
Crash met 120km/h in een ligfiets, geen enkele verwonding!
(dit is een spam-bericht)
Ik doe mee aan een wedstrijd om €10.000 te winnen voor de ontwikkeling van zuinige computerelektronica. Help mij door te stemmen, ik moet nog 80 stemmen sprokkelen in 1 dag!
Heeft iemand van jullie nog een tip qua website voor dit soort onderdelen? Verder is een naaf met 9 versnellingen ook nog een idee, maar ook dat is niet goedkoop en ik weet niet of ik handig genoeg ben dat zelf te doen. Maar dan heb ik altijd nog een erg technisch broertje
Bedankt voor de tips!
Verder nieuws: ik heb er al weer 10.000 km opzitten in mijn nieuwe Quest (sinds 10 december vorig jaar). Toen ik een jaar geleden net uit het ziekenhuis kwam had ik niet verwacht dat het zo goed zou gaan. Ook had ik niet verwacht dat ik eind oktober al mijn eerste kilometers zou afleggen.
Ook bijzonder is dat ik die 10.000 nog steeds op dezelfde F-lites doe! Ik lees berichten van mensen die al na 4000 km er doorheen zijn. Goed, ik ga dan ook altijd met erg veel marge door de bochten, dus dat scheelt vast een hoop kwa slijtage. Wil niet zeggen als een oud omaatje, want die fietsen meestal niet zo hard, maar ik doe het dus rustig aan in de stad.
Hoewel ze wel vaak lek zijn gegaan, sta ik al ruim 1000 km droog kwa lekkages, vandaag zelfs zowel heen als terug over nat wegdek gereden en nog geen lek gehad. Normaal staat dat wel garant voor lekkages. Maar goed, nu ik dit getypt heb, moeten ze wel lek gaan de volgende keer dat ik ermee rijd. Leuk experiment, ben benieuwd of het zo is. Donderdag weten we meer

Het was vanochtend donker toen ik naar mijn werk ging dus licht maar weer aangedaan. Dat is wel weer even wennen
@ velox 2 , oei, dat is wel balen zeg. Zijn er nou 'normale' fietsbanden gebruikt of zijn het aangepaste banden?
Sowieso iets wat ik me wel eens afvraag. Sommige velomobilisten rijden enorm hoge snelheden, tot welke snelheden zijn fietsbanden eigenlijk nog betrouwbaar?
Ik bedoel:
111km/u is toch best een stevige snelheid, als je dan een klapband krijgt ......

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 17-09-2012 10:21 ]
Dat is idd precies de reden waarom je als doorsnee vm'er in dat soort situaties liever wat rolweerstand opoffert voor lekbestendigheid.111km/u is toch best een stevige snelheid, als je dan een klapband krijgt ......
De VeloX2 en andere BM vm's/streamliners zoeken meer de grenzen op, en kiezen dus toch voor minder rolweerstand, met als risico dat ze een klapband krijgen (wat dus ook meerdere malen is gebeurd).
Ik denk dat je met je 'normale' banden redelijk safe bent.
Zolang je maar met schijf- of trommelrem (90mm) rijdt. Velgremmen bij dergelijk snelheden laten de temperatuur van de velg zo hoog oplopen dat ze de band smelten
Ik heb er hier in Wales nog niet echt last van gehad, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik de heuvels/bergjes nog niet op kan komen.
Hoewel m'n gewicht wel minder wordt, is 53-34 als lichtste versnelling echt niet voldoende.
Maar goed, ik heb waarschijnlijk werk, al moeten de details nog worden uitgewerkt, dus het zal hopelijk niet lang meer duren voordat ik leuke downhill runs kan doen
Het risico van hoge snelheden in de VM is simpelweg stabiliteit. je kiepert nogal makkelijk om en bij hoge snelheid is dat best gevaarlijk (althans, als je geen racekap oid hebt om je hoofd te beschermen).
Ja, al vind ik een velomobiel steeds stabieler worden naarmate de snelheid toeneemt. Je voelt steeds meer de wielen echt rechtuit willen en rechtop willen blijven.mux schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:59:
De banden kunnen er op zich prima tegen, een beetje lage-weerstandsband warmt niet significant op bij die snelheden en de threads vermoeien ook lang niet snel genoeg om een risico te vormen bij die snelheden.
Het risico van hoge snelheden in de VM is simpelweg stabiliteit. je kiepert nogal makkelijk om en bij hoge snelheid is dat best gevaarlijk (althans, als je geen racekap oid hebt om je hoofd te beschermen).
Eensch Al lijkt het in dat filmpje niet zo'n probleem maar of ik het zelf zou durven met die snelhedenmux schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:11:
Maar zodra je een bocht wil nemen, en bij zulke snelheden is zelfs de flauwste bocht lastig, vind ik hem toch wel snel kieperen. Veel sneller voor mn gevoel dan een vierwieler. En bij zon snelheid uitwijken vormt dan een probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 17-09-2012 15:36 ]
Dat is gewoon boem is ho in dat geval. Als ik zie hoe 'slecht' mijn trommelremmen het al doen bij snelheden boven de 40km/u dan durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat je remmen ongeveer waardeloos worden boven de 80~90km/ubudi schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:55:
Het grootste probleem vind ik toch wel de remweg, wat als er nou iets de weg op komt rijden vanuit die kleine woonkernen. Zag ik niet ergens in het filmpje een bord met 50 of iets dergelijks voorbij zoeven?
schijfremmen (of desnoods grotere trommelremmen) zouden wat mij betreft standaard mogen zijn op velomobielen. Nooit fan geweest van de remwerking van de kleine trommeltjes, mijn open ligger en hybride fiets remmen beide stukken harder met velgremmen.
De Alleweder zit overigens op bijna 25.000 km.
Overigens werd er eerder ook gesproken over de stabiliteit op hoge snelheid. Ook daar merk ik een groot verschil: ik ben wel eens 60+ met wind mee van de Stichtse brug afgegaan met de Alleweder en daarvan kan ik zeggen dat ie erg akelig begint te zwiepen bij elke trapbeweging. De Quest voelt bij de 80 km/u op dezelfde helling veel stabieler aan.
[ Voor 32% gewijzigd door budi op 17-09-2012 18:44 ]
welke maat trommelremmen heb je? De standaard 70mm of de grotere 90mm
Scheelt namelijk een hoop qua koeling en remkracht.
Vandaag zelf ook nog even lekker er opgeklapt, top 55,4km/u op de Baron
Beetje jammer dat iets verder het fietspad opgebroken was, waardoor ik van de fiets af moest.
Toch jammer als je met 42,5 aankomt rijden
Velgremmetjes gelukkig niet hoeven te gebruiken op dat moment.
Moet toch eens kijken of ik de 9e versnelling kan halen op dat stuk.
Al met al, ging het lekker
de standaard 70mm. Denk dat ik die bij de eerstvolgende beurt van de fiets maar laat vervangen door grotere.Anoniem: 202651 schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:06:
@metro2002:
welke maat trommelremmen heb je? De standaard 70mm of de grotere 90mm
Scheelt namelijk een hoop qua koeling en remkracht.
Vandaag zelf ook nog even lekker er opgeklapt, top 55,4km/u op de Baron
Beetje jammer dat iets verder het fietspad opgebroken was, waardoor ik van de fiets af moest.
Toch jammer als je met 42,5 aankomt rijden
Velgremmetjes gelukkig niet hoeven te gebruiken op dat moment.
Moet toch eens kijken of ik de 9e versnelling kan halen op dat stuk.
Al met al, ging het lekker
Er moet meer black metal in gespeeld worden.
Ik ben nu langzaamaan mezelf aan het voorbereiden om de elektra in m'n alleweder flink aan te pakken. In plaats van de bestaande 4V accu komt er een idioot grote 12V accu in (24 cels, oftewel ca. 250Wh), er komt audio in in de vorm van een 6" subwoofer achter m'n stoel en twee fullrange speakers aan m'n zij-voorkant en het licht wordt omgebouwd naar een dubbele Cree XM-L (20W totaal aan licht)
Nu vraag ik me af: er zijn toch inmiddels aardig wat elektrische velomobielen; die van mij wordt niet elektrisch aangedreven maar krijgt wel een ongeveer even grote accu. Waar wordt die accu gewoonlijk gestopt en wat zijn de voor/nadelen van elke locatie?
En ja metro2002, dan ga ik ook eindelijk eens m'n geluidsdemping-project afmaken... ooit gestart en nooit afgemaakt
Bij mij zit de accu onder het stoeltje, op het frame met klittenband.mux schreef op zondag 23 september 2012 @ 21:37:
Goed, de maanden beginnen langzaam donkerder te worden en dat betekent voor de fiets natuurlijk maar één ding:
Er moet meer black metal in gespeeld worden.
Ik ben nu langzaamaan mezelf aan het voorbereiden om de elektra in m'n alleweder flink aan te pakken. In plaats van de bestaande 4V accu komt er een idioot grote 12V accu in (24 cels, oftewel ca. 250Wh), er komt audio in in de vorm van een 6" subwoofer achter m'n stoel en twee fullrange speakers aan m'n zij-voorkant en het licht wordt omgebouwd naar een dubbele Cree XM-L (20W totaal aan licht)
Nu vraag ik me af: er zijn toch inmiddels aardig wat elektrische velomobielen; die van mij wordt niet elektrisch aangedreven maar krijgt wel een ongeveer even grote accu. Waar wordt die accu gewoonlijk gestopt en wat zijn de voor/nadelen van elke locatie?
En ja metro2002, dan ga ik ook eindelijk eens m'n geluidsdemping-project afmaken... ooit gestart en nooit afgemaakt
Maar ga je nou serieus een sjonniebak van je velomobiel maken? Denk je wel een beetje aan de reputatie van ons ligfietsers. Ik heb voor mijn muziekeisen iets wat veel minder stroom gebruikt: een mobiele telefoon die mp3's afspeelt en een in ear koptelefoon. (werkt ook goed tegen de rammels).
[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 23-09-2012 21:45 ]