Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
De audioinstallatie is onbespreekbaar. Die moet er komen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

mux schreef op zondag 23 september 2012 @ 21:44:
De audioinstallatie is onbespreekbaar. Die moet er komen.
Hang je er ook neonlicht onder :+?

Ik moet binnenkort eens wat nieuwe kogelkopjes bestellen. 2 hadden er wel erg veel speling :/
Vraag me af hoe ik bij de kopjes onder de middentunnel kom :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hele goeie vraag....... Die zou ik bij VM.nl neerleggen.

Wees trouwens verstandig: neem die nieuwe soort kogelkopjes; véél minder slijtage en dus ook veel minder speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op zondag 23 september 2012 @ 21:45:
[...]

Hang je er ook neonlicht onder :+?
Strijkplank achterop monteren! Sterker negatief camber, vering eruit roppen, kippengaas in de neus proppen. Mooi man :D Echte pauperalleweder 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Goede ideeën, keep them coming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:09
Metro2002 schreef op zondag 23 september 2012 @ 21:45:
[...]
Ik moet binnenkort eens wat nieuwe kogelkopjes bestellen. 2 hadden er wel erg veel speling :/
Vraag me af hoe ik bij de kopjes onder de middentunnel kom :?
Ik meen me te herinneren, maar kan nergens geen bron meer vinden. Dat je daarvoor aan de binnenkant de stuurklem los moest draaien, en vervolgens beide (links en rechts) stuurstangen los moest draaien, dan kun je hem aan een van beide kanten uittrekken om de kogelkopjes te vervangen. Voor het monteren gold het omgekeerde, maar vraag het vooral aan de bron (velomobiel.nl) zelf na, want ik kan zelf geen bron meer vind van waar ik dit gelezen / gezien heb.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op maandag 24 september 2012 @ 17:42:
Goede ideeën, keep them coming!
Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/flevo_alleweder_zpsf288f7b5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feli Mux *O*

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Laat ik de mijn vraag hier maar eens deponeren, wellicht komt er een tip uit die ik kan gebruiken :P

Ik heb sinds een maand ofzo een irritant gepiep in mijn fiets (Mango), het komt van achter en het klinkt een beetje als een oud scharnier wat al jaren niet gesmeerd is maar dan op het ritme van de veerbewegingen dus ieeheie ie iehiei ie ie iehiee nouja zoiets.
Het probleem is dat het alleen voorkomt als ik in de fiets zit en over korte oneffenheden rij (klinkers, niet al te hoge overgangen van wegdek, takjes op de weg) maar niet bij grotere oneffenheden.

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? Ik vermoed zelf de achterveer of misschien spaken?
En is de achterveer uberhaupt uit elkaar te halen voor een eventuele smeerbeurt?

Sinds de nieuwe kogelkopjes is mijn fiets verder juist lekker stil maar dat gepiep drijft een mens tot waanzin :X

Verwijderd

Ik heb helaas niet voldoende kennis van het veersysteem van een vm.
In de handleiding van de mango staat ook verder niks over de vering, zover ik even snel heb kunnen zien.
Zoals je het beschrijft klinkt het alsof er een rubbertje ergens tegen aanloopt.
Het kan natuurlijk ook het scharnierpunt zijn van de achterbrug wat een keer geolied moet worden

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@metro2002: Ik had hetzelfde, maar mijn fiets gebruikt volgens mij een ouder systeem dan de mango:

Het gepiep kwam van de scharnieren tussen de achterbrug en het hoofdframe, daar zitten een paar 'silentblocks', oftewel twee stalen buisjes met rubber ertussen die 'stil' ten opzichte van elkaar kunnen draaien. Het probleem is dat de bouten waarmee de silentblocks aan het frame zitten een beetje bewegen ten opzichte van het binnenste buisje van de silentblocks, en dat is wat er piept. Silentblocks eruit, opschuren, invetten en weer terugstoppen verhielp het probleem.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
mux schreef op woensdag 26 september 2012 @ 17:56:
@metro2002: Ik had hetzelfde, maar mijn fiets gebruikt volgens mij een ouder systeem dan de mango:

Het gepiep kwam van de scharnieren tussen de achterbrug en het hoofdframe, daar zitten een paar 'silentblocks', oftewel twee stalen buisjes met rubber ertussen die 'stil' ten opzichte van elkaar kunnen draaien. Het probleem is dat de bouten waarmee de silentblocks aan het frame zitten een beetje bewegen ten opzichte van het binnenste buisje van de silentblocks, en dat is wat er piept. Silentblocks eruit, opschuren, invetten en weer terugstoppen verhielp het probleem.
Als je Silentblocks de gelegenheid hadden om te piepen, dan had je ze niet strak genoeg vast zitten. Het binnenste busje hoort strak aan het frame van de fiets te zitten, de buitenste busjes strak in de achtervork. De enige beweging die je dan nog mag hebben is het torderende rubber tussen de busjes.
Metro2002 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 16:22:
Laat ik de mijn vraag hier maar eens deponeren, wellicht komt er een tip uit die ik kan gebruiken :P

Ik heb sinds een maand ofzo een irritant gepiep in mijn fiets (Mango), het komt van achter en het klinkt een beetje als een oud scharnier wat al jaren niet gesmeerd is maar dan op het ritme van de veerbewegingen dus ieeheie ie iehiei ie ie iehiee nouja zoiets.
Het probleem is dat het alleen voorkomt als ik in de fiets zit en over korte oneffenheden rij (klinkers, niet al te hoge overgangen van wegdek, takjes op de weg) maar niet bij grotere oneffenheden.

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? Ik vermoed zelf de achterveer of misschien spaken?
En is de achterveer uberhaupt uit elkaar te halen voor een eventuele smeerbeurt?

Sinds de nieuwe kogelkopjes is mijn fiets verder juist lekker stil maar dat gepiep drijft een mens tot waanzin :X
Spaken lijkt me niet zo snel. Die hebben eerder de neiging om te tikken maar niet piepen.
Mijn eerste gok gaat uit naar de veer zelf in de veerpoot. Je zou de veerpoot kunnen smeren. Is het alleen de vraag wat voor veerpoot je erin hebt zitten. Bij de Alleweder was de veerpoot één geheel. Om dat ding vanbinnen te kunnen smeren moest ik een klein gaatje in de buitenste buis boren zodat ik er vet in kon spuiten.
Met de Quest heb ik een demonteerbare achterveerpoot waarbij je ook de veren dus gemakkelijk kan vervangen. Maar wat jij hebt, dat weet ik niet.
Een tweede oorzaak zou je kunnen zoeken in de ophanging van de achtebrug maar kleine kans denk ik want ik gok dat dat ding met lagers is opgehangen. Tja, of de lagers moeten kaduuk zijn natuurlijk. Maar de veerpoot geef ik de grootste kans.

Ik zit met een irritant 'kreuntje'. Bij mij zit het bij de linker veerpoot en dan vermoedelijk waar de veerpoot, rubber ring en body bij elkaar komen. Ik ben alleen te lui om dat even te smeren (net als de ketting die ook wel weer een keer wat olie kan gebruiken)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Net even rondgereden zonder ook maar iets in de fiets (behalve mezelf dan :+) en ... geen gepiep 8)7 plastic beschermkap teruggezet , nog een rondje gefietst en ook weer geen gepiep. Het lijkt te komen door of teveel zooi mee te nemen en dus het gewicht of door mijn fietspomp of slot maar die krijg ik met geen mogelijkheid bewogen om te gaan piepen :/ :P morgen neem ik even geen pomp mee en een ander slot dan mijn standaard beugelslot om te zien of dat het inderdaad is.

:/ :/

@ quemo, spaken waren het in elk geval niet inderdaad. Nog geen 1 gebroken spaak tot nog toe :P
Wel een paar wat strakker moeten draaien een tijdje geleden maar die lijken vast te blijven nu.

edit: nou vanochtend was het gepiep er weer en dit keer reed ik zonder pomp en zonder beugelslot dus dat kan het moeilijk zijn geweest.
Het enige dat anders is is mijn tas die ik normaal meeneem (gok een kilo of 2). Ik begin toch de achterdemper te verdenken, dat ie alleen onder wat meer belasting gaat piepen.

Nou van het weekend maar eens demonteren dan :/

[ Voor 37% gewijzigd door Metro2002 op 27-09-2012 09:08 ]

Verwijderd

Zo, gisteren en vandaag ook even bezig geweest met klussen.
Ledjes in de staartpunt gemonteerd :)

[YouTube: http://youtu.be/iTXkI4_iYXo]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:42:
Zo, gisteren en vandaag ook even bezig geweest met klussen.
Ledjes in de staartpunt gemonteerd :)

[video]
Ik mis de kerstboom :P

Nee serieus, gaaf gedaan maar ik zou ze niet op standje knipperen zetten.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ben blij dat meer mensen in deze thread mijn goede voorbeelden volgen.

Verwijderd

mux schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:35:
Ik ben blij dat meer mensen in deze thread mijn goede voorbeelden volgen.
Geef eens een voorbeeld dan, volgens mij heb ik nog niks gezien... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vanochtend de Optima dingo weer eens van stal gehaald, zomaar omdat ik zin had om weer eens op 2 wielen te rijden :P Merk wel duidelijk het verschil in snelheid met de velomobiel moet ik zeggen. Ik rij ineens zomaar 5 tot 15km/u langzamer als kruissnelheid.
Wat me tegenviel was de snelheid waarmee ik heuvelop kon rijden. Ik had gedacht minder gewicht = makkelijker klimmer maar dat viel tegen, ik reed exact evensnel heuvels op als met de mango :o wel apart.

Alleen bochtensnelheid is normaliter hoger maar door de glibberige smurrie die er nu overal ligt (modder, blaadjes en nattigheid) heb ik dat vanochtend maar even niet gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hey budi, ik zie dat je een hele mooie tijd hebt neergezet op de LEL! Chapeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zit net een stukje te lezen over een ligmotor, als je er over nadenkt is het eigenlijk raar dat motoren de vorm hebben die ze nu hebben en zijn er relatief makkelijk lichte motoren te maken die 1:100 doen en makkelijk met 120 mee kunnen komen. Volgens miij heeft alleen BMW de laatste tijd iets dergelijks op de markt proberen te brengen, maar met de huidige benzineprijzen is zoiets volgens mij best goed te marketen (zeker in de landen waar je met een B-rijbewijs met zoiets mag rijden).

http://www.velomobiel.nl/allert/

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:00
mux schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:04:
Hey budi, ik zie dat je een hele mooie tijd hebt neergezet op de LEL! Chapeau!
Dankjewel! Mijn eerste wedstrijd ooit. Vaak gelezen over hoe hard de snelle jongens wel niet gaan. Ik wilde er nou ook wel eens onderdeel van zijn. Ik ben totaal geen racer en heb het een beetje als een toertocht behandeld in die zin dat ik geen echte voorbereidingen heb getroffen. Natuurlijk heb ik de laatste tijd wel regelmatig mijn woon-werk verkeer gereden, maar niet specifiek erop getraind. Volgens mij wordt je op gegeven moment van 'gewoon' fietsen niet beter.

Maar goed, het ging dus om de gezelligheid en om eens te zien hoe het nou is, zo'n wedstrijd. Gezelligheid zat wel goed. Ik ging er alleen heen fietsend vanuit Bussum en op de terugweg had ik 3 velomobielen achter me aan, genoeg contacten gelegd dus :)
Eentje was een Fransman uit Huizen die ik al eens eerder had ontmoet, andere was iemand uit Nieuw Zeeland die hier ook al wat jaartjes woont in de Hilversumse meent. Ik vond het al opmerkelijk, want mijn familie en vrienden beweerden de laatste tijd al dat ze me vaak in Bussum zagen fietsen, maar dat bleek hem dus te zijn: hij heeft een gele en ik sinds mijn ongeval een witte. Nou, is dat ook weer opgehelderd.

Terugkomend op de wedstrijd. We waren met een stuk of 30 rijders en elke 2 minuten vertrok een rijder. Ik vertrok iets van 6e of 7e en nog voor de helft van de dijk werd ik al een keer met flinke vaart ingehaald, ik ging ook echt niet traag hoor, 45 km/u, maar dat was toch zeker 60 en dat blijkt wel uit de lijst. Oef, wel respect hoor als je zo lang zo hard kunt fietsen.

Keerpunt vond ik ook wel een leuke ervaring, je moest je naam roepen en je staart werd opgetild en je werd weer klaar gezet om snel te vertrekken. Dat was net na het aquaduct. Gelukkig is de beruchte 'drempel' in het wegdek onderaan gefixed, dus geen knal meer op hoge snelheid.

De heenweg hadden we nog wel wat wind mee, maar het laatste stuk op de terugweg na de bocht en als je de sluizen al in zicht had waren het ergst. Windkracht 6 stond er en je had hem er vol op. Op dat stuk kon ik dan ook eindelijk de open liggers die voor mij gestart waren inhalen, wel kudo's dat ze nog zo hard reden! Het waren echte racers, kwa persoon en fiets.

Ik heb natuurlijk wel mijn best gedaan, maar ben niet zo diep gegaan. Ik kwam dan ook rustig over de finish getuft en stapte rustig uit, sommigen kwamen bijna dood uit de fiets gestrompeld, dus misschien heb ik daar nog wel een verbeterpunt kwa tijd :)

Zijn hier mensen die wel eens voor de aardigheid aan zo'n race hebben meegedaan?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dude, 41 gemiddeld en dan nog zeggen dat je niet je uiterste best hebt gedaan... In mijn alleweder moet ik mn uiterste best doen om de 35 vol te houden!

Ik heb één keer meegedaan met een Delftse studentenbukfietswedstrijd (op de ligfiets), maar ik was de langzaamste van iedereen. Ik ben echt helemaal geen racer, meer een sterke langeafstandsrijder.

Ik heb eindelijk geluidsdemping in m'n alleweder gemaakt. Wat een gigantisch verschil! Eerst zorgde trapgeluid ervoor dat het onmogelijk was een gesprek op normaal volume te houden, nu is het geluid wat nog doorkomt heel gedempt en véél 'lager', waardoor normaal praten mogelijk is. En het zit ook nog eens veel lekkerder met zachte wandjes ipv harde, scherpe, koude alu wanden. Wel erg warm met 20+ graden vandaag :P

Binnenkort een blog erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 jaar geleden, ongelooflijk brak van de avond zuipen daarvoor, de 3 uurs op CV gedaan op de Hurri.
UIteindelijk net onder de 30 gemiddeld uitgekomen, was ook bloedheet die dag, icm m'n brakheid hielp dat niet echt :P.
Wel leuk.
Wedstrijden hier zijn wat lastiger, aangezien het meestal een takke eind rijden is om er te komen.
Hier in de buurt ligt wel een circuit, dus misschien zelf maar een wedstrijd organiseren.

Eerst maar eens de fiets maken/frame repareren/oplappen, maar eerst een nieuwe staartpunt maken.
Degene die ik nu heb te bagger voor woorden. Het werkt wel, maar is een echte racepunt, en ik wil meer bergruimte hebben (I know, I know, doodzonde op een racer ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik wil ook wel eens meedoen aan een race maar het is allemaal zo ver weg :{ Een heel gedoe om er te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou het fiets seizoen voor mij een beetje voorbij is (jaja, ik weet het mooi weer fietser :+ ) zit ik eraan te denken om een optima cougar te halen komend voorjaar. De optima condor van mij is een heerlijke toerfiets, maar forensen doe ik er niet veel mee. Vooral omdat het vrij traag gaat en je aardig wat energie moet leveren, waardoor ik altijd extra kleren mee moet nemen naar het werk. Dan is de keuze om de scooter te pakken voor die 16,5 km toch vrij snel gemaakt, als de wekker gaat en ik de keuze heb nog een kwartier langer te blijven liggen ;) Het is alleen jammer dat de cougar vrijwel niet tweedehands te vinden is, maar mocht ik voldoende kunnen sparen, zou een nieuwe sowieso mijn voorkeur hebben :)

Als iemand nog belang heeft bij een RVS Optima Condor, hij staat ondertussen op ligfiets.net en marktplaats voor 450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Oliebollentocht 2012 in Zwolle iemand?

* WFvN in ieder geval wel...... thuiswedstrijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Zag hem laatst staan op de mailinglist en heb me meteen even ingeschreven. Dit jaar een eendagstrip, want echt verweg is Zwolle natuurlijk niet :) (in verhouding tot Schermerhorn vorig jaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Te ver weg... zou graag komen, maar dat overleef ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:48:
Te ver weg... zou graag komen, maar dat overleef ik niet.
Voor mij hetzelfde probleem. Het is altijd zo ver weg. Noord holland, nu weer Zwolle. Waarom worden de randstedelingen altijd vergeten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
We kunnen een alternatieve randstadtocht bedenken :P of is dat niet origineel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, Wales-Zwolle...niet echt een optie.
Gebrek aan VM helpt ook niet echt, en de noodzaak/verlangen naar overdekt rijden wordt hier een stuk groter moet ik zeggen.
Als je denkt dat het in Nederland altijd regent, vooral niet naar Wales komen :P
Fietsen gaat op zich nog steeds lekker hier op de Baron, en inmiddels woon-werkverkeer :) al is het maar 12km totaal per dag.
Binnenkort maar eens kijken of ik kan experimenteren met glas, en dan een poging wagen een nieuwe staartpunt te maken zodat ik wat meer zooi kan meeslepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Toen een vriend van me in Cambridge zat had ik uitgerekend hoe duur het was om daar naartoe te gaan met ligfiets... viel nog best mee (iets van 59 euro totaal, dan heb je een treinticket en de boot). Dus we kunnen best een ligfietstocht in het VK organiseren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Mux, Metro2002
Vorig jaar heb ik Zutphen->Schermerhorn gedaan. Daar heb ik gewoon een leuke driedaagse van gemaakt. Geen idee of dat voor jullie qua vrije dagen te doen is, maar de mogelijkheid is voor zover ik zag weer geboden. :-)
Dit jaar is de oliebollentocht redelijk naast de deur voor mij, en blijf ik niet slapen.

ThijsVK
Tjah je kunt niet alles hebben, maar hoe groot is de kans dat je daar een stoet ligfietsers laat staan velomobielen bij elkaar krijgt?

Een randstadtocht (in VK kan ook, maar moet ik beter plannen.) lijkt me helemaal geen gek idee, misschien ben ik zelfs gek genoeg om mee te willen rijden als het kan qua planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:45
Nu er toch nieuws naar buiten komt over Challenge ben ik benieuwd wat er met deze fiets gaat gebeuren.. Iemand meer info? HIj is zó mooi..

Afbeeldingslocatie: http://challengebikes.com/images/chamsin/chamsin-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
mux schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:01:
Dude, 41 gemiddeld en dan nog zeggen dat je niet je uiterste best hebt gedaan... In mijn alleweder moet ik mn uiterste best doen om de 35 vol te houden!

Ik heb één keer meegedaan met een Delftse studentenbukfietswedstrijd (op de ligfiets), maar ik was de langzaamste van iedereen. Ik ben echt helemaal geen racer, meer een sterke langeafstandsrijder.
Nu moet je natuurlijk niet je Alleweder gaan vergelijken met een Quest met racekap erop. Daarnaast is het natuurlijk ook een wedstrijd, dus extra motivatie en bovendien geen bochten en verkeerslichten. Bij het keerpunt werd je zelfs nog even op gang geholpen. Kruissnelheid licht dan dus dicht bij gemiddelde snelheid. Wat de motivatie betreft: we kennen allemaal het verschijnsel dat als er een medeweggebruiker achter je fietst, je zelf graag voor blijft ;)

Ik heb wel mijn best gedaan, alleen ging ik niet tot het uiterste aangezien ik op het einde mijn knie begon te voelen en wilde geen risico nemen. Was ik wel diep gegaan dan was dat echt hooguit een paar tiende meer geweest, dus dat wilde ik nog even rechtzetten :)

De oliebollentocht... wel verleidelijk om weer mee te gaan, maar het wordt wel een flink eind vanuit Bussum naar Zwolle en weer terug. Natuurlijk zou ik kunnen overnachten, maar dat is niet zo leuk voor mijn thuis blijvende vriendin. Bussum->Zwolle is zo'n kleine 100 km, dan nog de tocht zelf en weer terug zou je op 250 km op een dag komen. Mijn maximum op een dag is 265 km en dat was met lekker weer in de zomer. Ik ga er nog even over nadenken, misschien wil die Fransman uit Huizen wel mee fietsen.

[ Voor 0% gewijzigd door budi op 07-11-2012 20:58 . Reden: typo ]

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feli Mux
Nieuwe fiets binnenkort? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hehe, nee, die prijs zal daadwerkelijk worden uitgegeven aan MADPSU en alle meuk daaromheen. Bovendien heb ik al een redelijk geweldige selectie ligfietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ideale aantal fietsen is n+1 ;)
Gezien het weer hier, wordt het toch echt tijd voor een kano :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wegkano's heersen ja. Moet je er alleen wel uit kunnen komen met je slijmbeursontsteking in je linker elleboog :X

Ik heb maandag en dinsdag wel gefietst. Maandag kon ik nog redelijk uit m'n fiets komen maar dinsdag was een drama. Woensdagmorgen kon ik niet eens m'n boterham doormidden snijden en m'n arm kon ik met m'n hand nog niet eens 20 centimeter van m'n lichaam naar rechts bewegen. Ibuproven? Helpt geen moer. Diclofenac van de dokter gekregen.... wat een paaaaaaardenmiddel is dat man! Ik ben er nog niet bovenop maar de meeste functies kan m'n arm weer uitvoeren maar uit m'n Quest klimmen doe ik toch nog maar niet (en dus stap ik er ook maar niet in; niet dat ik nu al dagen in m'n Quest zit).

Maandag trek ik de Versatile van de vrouw maar eens uit de garage. Daar kan ik wel enigszins fatsoenlijk met één arm in/uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hm waardeloos zo als je een arm moet missen. Dan kan je inderdaad uit de velomobielen van velomobiel.nl niet zo makkelijk in en uit stappen. Heb er vrijdag eens op gelet of je makkelijk in en uit kan stappen met 1 arm maar dat is nagenoeg onmogelijk.

Aan de andere kant kan je ook niet autorijden met 1 arm.

auto 0
versatile 1 in dit geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hé, herinner me nou niet steeds aan één van de redenen waarom ik naar versatiles aan het kijken was. Ik word jaloers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op zondag 11 november 2012 @ 11:51:
Hé, herinner me nou niet steeds aan één van de redenen waarom ik naar versatiles aan het kijken was. Ik word jaloers!
Zo'n alleweder stapt ook redelijk makkelijk in toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Bij een Versatile kun je in principe geheel op beenkracht - uitgezonderd misschien wat stabilisatie met je handen - in/uitstappen. Bij de alleweder moet je altijd nog een beetje hijsen met de armen. Voor het gros van de ligfietsers, mij incluis, natuurlijk geen probleem maar het is toch wel een extra luxe die je, gecombineerd met de gemakkelijker te verstellen stoel, in staat stelt bijvoorbeeld bezoekers gebruik te laten maken van de fiets. Ook als die bezoekers 80 jaar oud zijn of slijmbeursontstekingen in hun pols hebben.

(maar dat was uiteindelijk ook een beetje mijn afweging: de versatile is ontzettend luxe vergeleken met de alleweder, maar ik heb 'genoeg' aan de alleweder + ik kan er zonder enig gevaar voor waardedaling aan klussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Van de week mijn racekap binnengekregen *O* Denk dat ik er veel plezier aan ga beleven deze komende winter :)

Voor foto's en een review http://mangovelomobiel.blogspot.com/

Kleine sneakpreview:
Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/2012-11-17133206.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Spoiler!!!!

lijkt net of je een mini spoilertje hebt aan de achterkant van de racekap omdat daar de staart ineens omlaag loopt.

Maar staat stoer :)

Ik hoop voor je dat je niet teveel krassen krijgt in je mooie gele kap net boven het vizier. Bij mij schuurt het vizier behoorlijk langs de kap waardoor ik wel fors wat krassen heb (maar gelukkig een 'zwarte' racekap)

Vandaag heb ik trouwens met 3 andere velomobilisten de route van de oliebollentocht 2012 gereden als voorbereiding. Organisator Quesjer heeft de boel (zoals gewoonlijk) weer tip top voor elkaar. Als het weer allemaal mee zit, dan belooft het een fraaie dag te worden.

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
WFvN schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 20:47:

Vandaag heb ik trouwens met 3 andere velomobilisten de route van de oliebollentocht 2012 gereden als voorbereiding. Organisator Quesjer heeft de boel (zoals gewoonlijk) weer tip top voor elkaar. Als het weer allemaal mee zit, dan belooft het een fraaie dag te worden.
Ik zat zaterdag bij de TU Twente, daar nog een rode Quest bij de fietsenstalling gezien, dus kon niet mee. Zal hem binnenkort nog even rijden want de vorige keer was er een stukje alternatieve route bij.

Stond er op het pontje nog steeds het (protest) bord dat ze een half uur gingen pauzeren in de middag ?

Verwijderd

Dat zal een Qxs zijn geweest als hij is van wie ik vermoed dat hij is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dacht ik vanochtend toch echt dat de racekap niet zo goed werkte in de regen, kreeg nog wat spray in mijn gezicht omdat ik met gesloten vizier geen zak meer zag.
Tot ik op mijn werk kwam en mijn scooterende collega's compleet doorweekt aankwamen (regenkleding én gewone kleding) en ik een beetje vocht van mijn gezicht afveegde _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
:) geweldig dat van dat vocht.

Zelf ben ik van de week bezig geweest met het maken van een "mini vizier" met magneet bevestiging. Had netjes een strook lexaan geknipt, daar twee "pootjes" op geplakt met secondenlijm (dat zit prima), om vervolgens op die pootjes twee magneeten te lijmen. Helaas als ik twee (links en rechts) magneten onder tegen de body houd en de vizier magneten erop klik, breken de viziermagneten elke keer weer van de "pootjes" af.

Klittenband kan maar vind ik A niet mooi en B heb ik al eerder geprobeerd en toen waaide me viziertje weg :(.

/nsa denkt nog even verder hoe de magneten op het lexaan te verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:20:
:) geweldig dat van dat vocht.

Zelf ben ik van de week bezig geweest met het maken van een "mini vizier" met magneet bevestiging. Had netjes een strook lexaan geknipt, daar twee "pootjes" op geplakt met secondenlijm (dat zit prima), om vervolgens op die pootjes twee magneeten te lijmen. Helaas als ik twee (links en rechts) magneten onder tegen de body houd en de vizier magneten erop klik, breken de viziermagneten elke keer weer van de "pootjes" af.

Klittenband kan maar vind ik A niet mooi en B heb ik al eerder geprobeerd en toen waaide me viziertje weg :(.

/nsa denkt nog even verder hoe de magneten op het lexaan te verlijmen.
Voor alles wat écht goed vast moet gebruik ik altijd bison constructielijm. Het duurt wel even voor het goed droog is (3-4 uur) maar dan krijg je het ook nooit meer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Hmmm zou dat ook met lexaan op nikkel (vernikkelde magneet) werken? Ik ken dat spul namelijk vooral als een houtlijm, maar kan morgen wel even de bouwmarkt in lopen en dan even verder spelen.

Ohja door een wat minder positieve wending in mijn leven ga ik binnenkort (komende dinsdag) structureel wat meer kilometers maken met mijn quest. Ik mag weer tijdelijk in Deventer werken waardoor de quest een reeele optie is voor woon-werk verkeer (enkele reis van ongeveer 15km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magneet met intern schroefdraad, bout en een gaatje prikken ? evt. kit ertussen tijdens montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN dat idee van een extra lexan plaatje met een gat waarin de magneet past is slim gevonden. Kon jij met extra laagje toe, of heb je moeten stapelen om een juiste hoogte te krijgen?
Dat gat in dat dunne lexan maken. kun je dat gewoon boren met een normale boormachine of moet ik toch op jacht naar een dremel? (Moet ik toch al want wil jouw magneet dekjes idee ook al overnemen).

In mijn oorspronkelijke plan had ik de magneten onder het viziertje, maar wellicht is het idee van WFvN toch slimmer en moet ik mijn pootjes geheel opnieuw fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 11:23:
WFvN dat idee van een extra lexan plaatje met een gat waarin de magneet past is slim gevonden. Kon jij met extra laagje toe, of heb je moeten stapelen om een juiste hoogte te krijgen?
Enkel laagje is zat. Ik heb het laagje alléén gebruikt om de magneet niet te laten schuiven op het lipje.
Dat gat in dat dunne lexan maken. kun je dat gewoon boren met een normale boormachine of moet ik toch op jacht naar een dremel? (Moet ik toch al want wil jouw magneet dekjes idee ook al overnemen).
Gat in lexan heb ik gedaan met een speedboor van de juiste maat. Gaat best goed. Wel even het lexan op een plaatje hout doen en nog liever tussen 2 plaatjes in geklemd. Ik heb na het boren van de gaten pas het plaatje op maat gemaakt.
In mijn oorspronkelijke plan had ik de magneten onder het viziertje, maar wellicht is het idee van WFvN toch slimmer en moet ik mijn pootjes geheel opnieuw fabriceren.
Magneten onder het vizier heb ik bewust niet gedaan om 2 redenen
1) de magneet moet vastgelijmd worden om hem op z'n plek te houden. Met name bij het lostrekken van het vizier van de body heb je de grootste krachten. Aan de onderkant zal je hem eerder los trekken dan aan de bovenkant, want dan zou hij dwars door het lexan getrokken moeten worden.
2) Magneet aan de onderkant levert dikte op terwijl ik het vizier strak op de body wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Zijn er nog oliebollenfietsers hier? Ik neem aan dat Quemo vast wel gaat aangezien het een 'thuiswedstrijd' is voor hem? :)

Voor mij is het wat ver weg voor 1 dag, maar aangezien het wel mooi weer wordt, zit een beetje aardige fietstocht rond het middaguur er wel in. Beetje mijn eigen tocht maken en zo dus toch mijn aandeel leveren in het zichtbaar zijn van ligfietsen op de openbare weg. Overnachten had ik niet zo'n zin in, zoiets doe ik graag in 1 dag, dat zou 250 km worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Uiteraard rijdt Quemo mee; sterker nog: ik help Quesjer her en der met zaken zoals GPS-tracks verzorgen voor verschillende mensen (aanrijroutes voor fietsers, parkeerroutes, slaaproutes, de OBT zelf natuurlijk), kaartmateriaal op papier zetten en morgen voorrijder spelen; dus iets van 40 andere velomobielen achter me aan laten kachelen.

Ik heb er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Leuk! Heel veel plezier gewenst. Overigens mag ik kijkend naar het verleden niet klagen over de lokaties die vaak redelijk in de buurt lagen, dus zo erg vind ik het niet een jaartje over te slaan.

* 2007 Putten met de Alleweder A4
* 2008 Almere met de Alleweder A4
* 2009 Utrecht met de Quest
* 2011 Avehorn met de Quest (gelogeerd in Volendam)

Zelf woon ik in Bussum. Gezien het goede weer morgen kriebelt het wel een beetje, maar ja, ben nu wel een beetje te laat met inschrijven :)

Om het lijstje completer te maken was het in 2010 in Tilburg met sneeuwachtig weer. Het is dus vaak redelijk centraal gelegen, vervelend dus als je in het noorden of zuiden woont, maar als ik het goed heb, is er ook een noordelijke velomobielentocht dat kwa opzet een beetje op de oliebollentocht lijkt, maar dan zonder oliebollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 19:09:
Leuk! Heel veel plezier gewenst. Overigens mag ik kijkend naar het verleden niet klagen over de lokaties die vaak redelijk in de buurt lagen, dus zo erg vind ik het niet een jaartje over te slaan.

* 2007 Putten met de Alleweder A4
* 2008 Almere met de Alleweder A4
* 2009 Utrecht met de Quest
* 2011 Avehorn met de Quest (gelogeerd in Volendam)

Zelf woon ik in Bussum. Gezien het goede weer morgen kriebelt het wel een beetje, maar ja, ben nu wel een beetje te laat met inschrijven :)
Kan nog best hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Mijn vriendin heeft zojuist nog even snel wat ingepland voor zaterdag, de lieve schat :)
en ik zag net dat mijn achterband lek is, wat een smoesjes....

Volgens mij wordt het echt een perfecte dag morgen, wat veel wind, dat wel, maar erg zacht en mogelijk zelfs zon! Nogmaals heel veel plezier, vergeet niet een leuke foto te posten als je terug bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Hier ook een 1dags oliebollentocht fietser. Morgen ochtend rond een uur of 07.45 vertrekken van huis, om om 08.30 aanhaken bij een tweetal dat uit Dieren komt samen met een tweetal uit Deventer en dan door richting Zwolle. Streeftijd om in Zwolle te zijn is voor ons op 10.00 a 10.15 gezet, dat geeft wat ruimte voor tijdverlies onderweg.
De eerste accu ligt aan de lader en de tweede mag zo ook, de baterijen voor mijn gps en fotocamera zijn geladen. De quest is gisteren voorzien van een verse spaak, en de diverse versnaperingen voor tijdens het rijden liggen al aan boord. Morgenochtend nog een waterzak met water vullen en ophangen, en dan uiteraard mezelf er ook nog een plekje in geven. :)

Nog even een korte update met betrekking tot het minivizier in combinatie met magneten wat ik een tijdje terug heb geprobeerd te maken. Toevallig van de week er weer af gehaald en daarbij ontdekt dat de magneten niet eens goed verlijmd zaten met secondelijm op het lexaan. De magneten bleven wel keurig op hun plekje dankzij de tip van WFvN om op de pootjes van het vizier een opstaand randje te maken waar de magneten inlagen. Reden van het toch maar zonder rijden is dat ik er met mijn positionering onvoldoende "plezier" van had, en wel echt nadelen van het beslaan ondervond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig Nieuwjaar!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, zo kan je natuurlijk ook een topic omhoog schoppen :D

Laat ik dan maar een nuttige bijdrage doen.

Mijn vrouw heeft onlangs haar Versatile 006 verkocht. Deze fiets gaat nu rondrijden in/rondom Rotterdam. In tegenstelling tot mij, is zij absoluut geen velomobielrijder. Ooit had ze een Optima Rider. Die fiets beviel haar heel erg goed. Toen heeft ze de overstap gemaakt naar de velomobiel maar die stap heeft ze nu weer teruggedraaid. Alleen heeft ze nu geen Optima Rider maar een I.C.E. Adventure FS HD.

Voor degenen die de fiets niet kennen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/C2TEzmc153UQ1RwalacY3awF/thumb.jpg

Dit is bijna dezelfde fiets als m'n vrouw heeft.

Het is dus een driewieler
2 wielen voor en 1 wiel achter (tadpole)
Alle 3 de wielen zijn 20"
FS staat voor Full Suspension, oftewel alle wielen geveerd (met elastomeren)
HD staat voor Heavy Duty, oftewel een stevige fiets die wel wat kan dragen (zware personen en/of bagage)
De fiets heeft een wat hogere zit. Het is dus geen 'racer' maar een erg comfortabel tourfietsje.
Mooie gaaszitting
Fietsendrager met degelijke tasafhouders
Spatborden
Trommelremmen
Vlaggetje, welke direct in de kast opgeborgen is
Leuk: de fiets is vouwbaar; het achterwiel kan naar voren geklapt worden, waarbij deze dwars tussen de voorwielen komt te liggen
Hier een 26" achterwielfiets maar het idee is hetzelfde:

Het ding heeft bruut veel versnellingen. Standaard zit er 3 voor en 9 achter op maar m'n vrouw wilde graag naafversnelling. We zijn toen gegaan voor achter een dual-drive. Daar hebben we goede ervaringen mee. Voor heeft ze gewoon het triple blad gehouden maar zal die weinig tot niet gebruiken.

Verlichting heb ik er zelf op gebakken.

Achter heb ik een oude B&M lamp gebruikt. Het WAS een achterlicht met standaard gloeilampje. Lampje eruit, binnenwerk gesloopt en er een 1W Luxeon in gedrukt. Omdat dat wat te fel is, het lampglaasje vanbinnen voorzien van smeltlijm om het licht diffuser te maken.
Voor heb ik een mooie Cyo erop gedrukt. Voeding gebeurt met 2 accu's van 12V 3700 mAh. Schakelaar om de verlichting aan/uit te zetten is in de vorm van een stuurschakelaar voor motors, welke onder de zitting aan het stuur van de fiets gemonteerd zit.

Meer info over de elektronica
Meer info over het achterlicht
Meer info over het accupakket

[ Voor 7% gewijzigd door WFvN op 24-02-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Wordt er nog wel een beetje 'gelegen' hier? Ik ben zelf in de winter ook minder actief, ik heb er pas 1300 km opzitten in 2013, op een totaal van normaal 12.000 per jaar vrij weinig dus :)

Deze week was ik een paar dagen vrij en heb volop genoten van het mooie weer op dinsdag en woensdag, ik heb daarbij lekker open gereden: dinsdag de Alleweder uitgelaten, zonder zeiltje. Woensdag ben ik op mijn Optima Lynxx gaan zitten. Het is wel te merken dat ie zo'n 7 jaar oud is, wordt hoog tijd voor onderhoud: demper kraakt, voorband is glad na 11.800 km, naaf versnelling kabel dinges is eraf gevallen, er liep nog wat aan, ketting is erg vies, maar verder rijdt ie prima :)

Gisteren en vandaag woon-werk verkeer met de Quest wat nu ook eindelijk weer wat vlotter gaat. Begin vorige maand was ik echt niet vooruit te branden, erg apart dat het weer zoveel uitmaakt in de snelheid. Vroeger toen ik nog geen velomobiel had, dacht ik altijd dat het aan de dikkere kleding lag en dat dat extra luchtweerstand gaf. Nu met de Quest merk je nog dat je flink trager fietst in de kou.

edit: Maca heeft volgens mij ook zo'n mooie vouwbare trike. Althans, 'volgens mij' ik weet het wel zeker, alleen niet of het dezelfde type is als in bovenstaande video. Er kunnen nu twee trikes mee: eentje bovenop de auto en eentje gevouwen achterin. Erg handig.

[ Voor 10% gewijzigd door budi op 08-03-2013 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd wel het eea gefietst, lang niet zoveel als in de zomer helaas...

De snelheden zijn in de winter inderdaad dramatisch. Normaal rijd ik 's zomers in de alleweder 25km/h zodat ik me niet hoef in te spannen en niet bezweet aankom, nu is 25km/h al zodanig inspannend dat ik het er maar bij houd...

Ook is het me gelukt om voor de zevende keer op rij (!) de HSL toertocht te missen. Alle afgelopen keren was het planning of ziekte, dit keer is het de afwezigheid van de persoon waar ik graag samen mee wilde fietsen: Sjaak Bloemberg. Zucht...

Anyway, je hebt gelijk. Er moet gefietst worden, ik stap in. Tot later!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb gisteren iets gesloopt :( Was bezig om te zien of stuggere veren nog veel deden tegen het overhellen van de fiets maar bij het weer in elkaar zetten van de poot brak de rand die rondom het plastic busje zit aan het einde vd veerpoot af. Nu kan de veerpoot dus niet in elkaar :') Al mailtje gestuurd naar velomobiel maar fiets staat nu helaas hinkend op 2 wielen te wachten op dat stomme stuk plastic -O-

En nee, tegen het overhellen maakte de stuggere veer niet uit

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 09-03-2013 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik heb die "bus" er tijdens het aftikken een tijdje terug gesloopt. Toen meteen maar eentje extra op voorraad genomen zodat in geval van slopen ik in elk geval verder kan. Zo heb ik alwel meer onderdelen "op voorraad" voor het geval dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wordt hier genoeg gelegen. In bed wel te verstaan (ziek). Ik denk dat ik na twee seizoenen niet aan toe gekomen mijn Dutch Speed Bicycles KS2 in onderdelen ga verkopen (dat is namelijk ook exact de staat haha). Met pijn in mijn hart, want wilde echt nog aan de ligger, maar heb mijn handen al vol aan andere zaken en andere fietsen. Komt ooit wel weer een keer. Heb ik voor jan doedel hier twee jaar lopen lurken haha

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, dit weekend de Baron een voorjaarsbeurt gegeven.
Alle bewegende delen los gehad, schoongemaakt en gesmeerd, inclusief derailleurwieltjes.
Ketting met tandeborstel en WD40 schoongemaakt, en daarna weer in de olie gezet, casette eraf, alles.
Meeste tijd ging helaas zitten in het opnieuw afstellen van de versnellingen, waar niks mis mee was voordat ik ging schoonmaken :D

Vervolgens bleek ook nog dat er een slag in het achterwiel zit, moet dus de spaken nog afstellen, maar eerst het juiste gereedschap aanschaffen.

Verder gewoon de hele winter doorgefietst (woon-werk) maar dat is maar 12km totaal, verder geen pleziertochtjes.

Ik heb inmiddels ook plannen voor een trike, proefmodel wordt gemaakt van hout, maar het gaat nog wel een tijdje duren, ik moet zelfs nog beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Foei er komt (weer) leven in dit topic, helaas heb ik ook nog wat extra vulling.

Vandaag (als in zondag) met de Fuenda Calypso een ongelukje gehad. Had al wel eerder gezien dat de achterderailleur in de lichtste versnelling erg dichtbij het wiel/de spaken/de band kwam, maar gezien dat tot nog toe nooit problemen opleverde gewoon laten zitten zoals het was.
Achteraf stom natuurlijk, maar vandaag vond mijn achterderalleur het leuk geweest en besloot om op een spooroverweg net iets verder te rammelen en in de spaken van het achterwiel te haken. Het resultaat laat zich raden, derailleur klapt mee met het wiel omhoog en zit muurvast in het wiel. Met geen mogelijkheid los te krijgen aan de andere kant van de spooroverweg, dus met het achterwiel in de lucht naar huis gelopen. (Die afstand viel gelukkig nog mee, was in de stad.)

Thuis het een en ander goed bekeken en ik vrees dat ik de complete achtervork moet gaan vervangen. Het derailleuroog is samen met het rechterachterpad van een vastgelaste vorm, dus geen los padje wat je na het juiste pad bestellen makkelijk vervangt. En zowel het de plek waar de as rust als het oog zijn redelijk verbogen, voor zover ik kan beoordelen geen scheuren in het staal maar wel goed krom.
Derailleur nog in het achterwiel bij thuiskomst.
Verbuiging derailleuroog en pad in de voorgrond, op de achtergrond het linkerpad waar niets mee mis is
Verbuiging derailleuroog van achteren gezien.
Als alleen het derailleuroog krom getrokken was geweest had er al een passende as in gezeten en had ik het wel weer in model getrokken, maar nu het pad zelf ook uitgebogen is weet ik er nog niet direct raad mee. Een email naar ACE (Winterswijk) is verstuurd met het verzoek om advies en wat een achtervork gaat kosten, want ik ben bang dat het daarop uit gaat komen.

Verder uiteraard de snelspanas plus de as door de naaf krom en de achterderailleur aan flarden, maar dat is wel herstelbaar/vervangbaar. Het is vooral het rechterpad in combinatie met het derailleur oog wat me nu dwars zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Op zich is het staal en de verbuiging is niet zó erg. Ik denk dat het wel teruggebogen kan worden in model en dan nog steeds sterk genoeg zal zijn. Staal kan een hoop vervorming hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Denk dat het ook nog wel terug te buigen is.

Vandaag op de open ligfiets naar het werk aangezien de velo nog altijd zonder bruikbare veerpoot staat en BRRRRRRRRRR wat een week om stuk te gaan. Het was koud vanochtend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gelukkig vang je op een ligfiets wat minder wind dan op een gewone fiets.

Mijn ligfiets staat in de opslag. Tot mijn vriendin en ik verhuisd zijn naar een woning met een garage / schuur / iets anders op de begane grond is het gewoon geen handige fiets voor woon-werkverkeer. Ik moet er dan dagelijks een stalen trap mee af en een ligfiets houdt gewoon beroerd vast in je eentje ;) Dus dat is al enige tijd bukken geblazen op de bukfiets, maar dat gaat ook wel voor 12km.

@NSA: dat ziet er wel nasty uit. Ben je nog overeind gebleven, want ik neem aan dat je achterwiel ineens blokkeerde? :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Mux, Metro2002,
Mark Burgers (ACE) is het met jullie eens en wil het voor mij wel terug vormen naar iets bruikbaars. Wel wil hij er ter versteviging een extra reepje staal overheen lassen om het zo wat extra stijfheid terug te geven. En aangezien ik niet kan lassen (kan het niet en heb er geen speelgoed voor), denk ik dat ik binnenkort maar eens met de achtervork die kant uit moet.

Schade lijkt dus met name financieel behoorlijk mee te vallen, want zelf was ik bang voor compleet nieuwe achtervork. Waarvan ik de prijs met een natte duim in de buurt van de 100 a 150euro gelegd had.

Grrrrrene,
nee ben niet plat gegaan, al was het maar omdat ik vanuit stilstand die spoorwegovergang op reed. Denk dat ik maximaal de 15km/h aantikte op het moment dat het mis ging, wel was dat (uiteraard) midden op de spooroverweg dus niet het meest ideale punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:55:
Denk dat het ook nog wel terug te buigen is.

Vandaag op de open ligfiets naar het werk aangezien de velo nog altijd zonder bruikbare veerpoot staat en BRRRRRRRRRR wat een week om stuk te gaan. Het was koud vanochtend!
Ik heb vandaag meer dan een uur op een moeilijkfiets door de kou en wind moeten fietsen... brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Dat was midden op de dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend na het opstaan begon het ineens te sneeuwen, dus stond ik voor de keus:
op de schone, goed afgestelde Baron met slicks naar het werk, of op de mountainbike van m'n oudste stiefzoon, 14" frame en verder waardeloos want van Halfords (ter info ik ben 1.93m)
Helaas de verkeerde beslissing genomen.
De sneew bleef niet liggen, en het waaide erg hard. Morgen dus maar wel met de Baron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier ligt nu 10 centimeter sneeuw dus ik den k dat het de mountainbike wordt ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsj
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-09 21:53

nielsj

ondertitel

budi schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 19:28:
edit: Maca heeft volgens mij ook zo'n mooie vouwbare trike. Althans, 'volgens mij' ik weet het wel zeker, alleen niet of het dezelfde type is als in bovenstaande video. Er kunnen nu twee trikes mee: eentje bovenop de auto en eentje gevouwen achterin. Erg handig.
Klopt een opvouwbare HP velotechnik Scorpion. Die ICE was ook een mooie fiets maar net te smal..

(oh sorry zie nu dat dit onder niels zijn account is)

blup blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Vandaag met de aanhanger en ~25kg aan computerspul erop gefietst. Oh, wat ben ik blij dat ik m'n eigen aanhanger heb gebouwd, dat ding rolt supermakkelijk met z'n standaard 20" wieltjes:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N9u0jLM8zDeQEyeqJ1Rhn1uK/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zooooooooo

Eindelijk van die happende linker rem af. Afgelopen week was het zelfs zo erg dat bij de meest geringe remactie, mijn linker wiel direct volledig blokkeerde en pas bij lagere snelheid weer deblokkeerde.

Oorzaak? Één gebroken spaak en te hoge spaakspanning.

Ik heb de gebroken spaak vervangen en vervolgens alle spaken gelost en opnieuw het wiel op spanning gebracht. Ik kan nu weer heerlijk normaal remmen :)

Mijn bandjes heb ik ook maar weer eens opgepompt. Mocht ook wel met maar 4 bar erin (na enkele weken niet pompen).
Vanmorgen ging ik dan ook als een speer. Ik heb zelfs een stuk met 57 km/h gejakkerd. Gereden gemiddelde was een best aangename 33,45 km/h :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Over spaakbreuk gesproken: ik heb een vrij irritant zelf-veroorzaakt probleem. Mijn achterwiel is niet helemaal stabiel gespaakt (ik heb toen ik hem ~1 jaar geleden spaakte een foutje gemaakt en één spaakrichting onder ipv over de ander laten gaan) waardoor sommige spaken bij elke omwenteling wanneer ik kracht zet 'tingelen'. Echter, ondanks een jaar lang misbruik en flink wat belasting is er nog geen een spaak in dat wiel stukgegaan. Het is een puur cosmetisch probleem.

Dus dat is geen probleem? Nou, het leidt behoorlijk af van de geluiden die mijn voorwielen maken wanneer daar wél een spaak gebroken is. En dat gebeurt vaak genoeg. Laatst ook weer 2 spaken rechtsvoor vervangen, nadat ik een kleine 200km lang dacht dat dat nieuwe geluid 'wel het achterwiel moest zijn'. :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:16:
Vandaag met de aanhanger en ~25kg aan computerspul erop gefietst. Oh, wat ben ik blij dat ik m'n eigen aanhanger heb gebouwd, dat ding rolt supermakkelijk met z'n standaard 20" wieltjes:

[afbeelding]

[video]
Nice!
WFvN schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:08:
Zooooooooo

Eindelijk van die happende linker rem af. Afgelopen week was het zelfs zo erg dat bij de meest geringe remactie, mijn linker wiel direct volledig blokkeerde en pas bij lagere snelheid weer deblokkeerde.

Oorzaak? Één gebroken spaak en te hoge spaakspanning.

Ik heb de gebroken spaak vervangen en vervolgens alle spaken gelost en opnieuw het wiel op spanning gebracht. Ik kan nu weer heerlijk normaal remmen :)

Mijn bandjes heb ik ook maar weer eens opgepompt. Mocht ook wel met maar 4 bar erin (na enkele weken niet pompen).
Vanmorgen ging ik dan ook als een speer. Ik heb zelfs een stuk met 57 km/h gejakkerd. Gereden gemiddelde was een best aangename 33,45 km/h :)
Spaakbreuk zal ik ook eens kijken, ik word intussen ook gek van een happende linkerrem, na een paar keer hard remmen remt alles weer zoals het hoort maar de eerste paar keer remmen zijn echt mega irritant.

Ik ging vanochtend ook lekker al lag mijn topsnelheid 8km/u onder die van jou ;( :P
mux schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 08:05:
Over spaakbreuk gesproken: ik heb een vrij irritant zelf-veroorzaakt probleem. Mijn achterwiel is niet helemaal stabiel gespaakt (ik heb toen ik hem ~1 jaar geleden spaakte een foutje gemaakt en één spaakrichting onder ipv over de ander laten gaan) waardoor sommige spaken bij elke omwenteling wanneer ik kracht zet 'tingelen'. Echter, ondanks een jaar lang misbruik en flink wat belasting is er nog geen een spaak in dat wiel stukgegaan. Het is een puur cosmetisch probleem.

Dus dat is geen probleem? Nou, het leidt behoorlijk af van de geluiden die mijn voorwielen maken wanneer daar wél een spaak gebroken is. En dat gebeurt vaak genoeg. Laatst ook weer 2 spaken rechtsvoor vervangen, nadat ik een kleine 200km lang dacht dat dat nieuwe geluid 'wel het achterwiel moest zijn'. :@
Hee dat heb ik op mijn open ligger ook, ook eens naar de spaken kijken dus ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een half jaar geleden mijn optima condor te hebben verkocht begon het de laatste twee maanden toch weer te kriebelen, dus sinds dinsdag ben ik de trotse bezitter van weer een optima condor. De vorige beviel zo goed dat ik er weer voor gekozen heb, het is een andere kleur en hij heeft wat meer versnellingen (sram dual drive) en dit keer geen sportbagagedrager, maar de echte ouderwetse stalen bagagedrager van optima.

Twee keer op en neer naar het werk geweest en het bevalt weer prima, opstaan uit bed om liggend naar mijn werk te gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Gefeliciteerd! Verstandige keuze :)

Ook heerlijk met dit weer naar je werk te rijden, nu met het lekkere weer gaat het ook weer allemaal zoveel beter. Ik heb een maandje terug mijn winterbanden, de Marathon Greenguards weer vervangen voor mijn favoriete zomerbanden: de F-Lites. Ik heb toen er net voor en er net na een tochtje van zo'n 30 km gereden onder ongeveer dezelfde omstandigheden en dat scheelde zo'n 3 km/u in mijn gemiddelde! Ik had niet verwacht dat het zoveel zou schelen. Ja, snelheidsmeter is goed afgesteld, sterker nog, de GPS was het er mee eens.
Beide banden waren voorzien van extra dunne binnen banden, met de F-Lites is het wel wat riskant, dan gaat ze NOG sneller lek, tot nu toe gaat het goed... klop klop op hout :)

Zoals redelijk wat andere liggende bloggers heb ik strava.com ontdekt, best leuk die functionaliteit dat je bepaalde stukjes track kan vergelijken met anderen. Je ziet dan wel dat je als velomobiel sterk in het voordeel bent op de lange rechte stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 09:31:
Zoals redelijk wat andere liggende bloggers heb ik strava.com ontdekt, best leuk die functionaliteit dat je bepaalde stukjes track kan vergelijken met anderen. Je ziet dan wel dat je als velomobiel sterk in het voordeel bent op de lange rechte stukken.
Ik heb op Ligfiets.net al vaker de trem Strava voorbij zien komen en nu hier. Dus maar eens gekeken wat het is.

Wat een onbetrouwbaar gedoe is dat daar en dat komt volgens mij niet door velomobielrijders.

Wat me in ieder geval opvalt is dat veel mensen hun stukje segment aanmaken als het gaat om klimmetjes. Natuurlijk interessant omdat je daar echt vermogen moet trappen. Maar ik zie toch wel wat vreemde dingen zoals:

1) Klimmen van soms meer dan 10% terwijl het gewoon 'plat' is. Zoals
http://app.strava.com/segments/1621194
15,5% stijging!!!!

Google Maps

riiiiiiight

En dan het hoogste gemiddelde van 58,7 km/h. Dat ga je met zo'n percentage omhoog natuurlijk nooit redden.

Maar goed, feit is dat dat hellingspercentage niet klopt. Die 58,7 km/h is in de sprint ongetwijfeld mogelijk maar ik zie die gasten nooit rijden.

Favoriet stukje weg van mij:

http://app.strava.com/segments/1306896

Als ik voor de gein een rondje rijd, dan neem ik graag ook even deze weg mee. Daar zijn vrij vaak racefietsers. Omhoog kunnen ze me vaak nog wel bijbenen maar omlaag zijn ze nergens meer (niet degenen die ik getroffen heb) En dan gemiddeldes van 45,8 km/h rijden?

Het is best mogelijk maar ik heb m'n ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van die gegevens.

Maar ik ga voor de gein ook eens wat tracks opnemen voor mezelf en plaatsen. Ik heb wel begrepen dat ik ze niet openbaar mag zetten omdat ik niet op een martelfiets rijd maar met m'n velomobiel (wat overigens op een ander vlak een marteltuig is als je heuveltje omhoog wil......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb op mijn route ook een stuk zitten, het hazepad in Schiedam. Hoogste gemiddelde staat op ruim 45km/u 8)7 uhhhhh oke het kán maar mijn hoogst gereden snelheid daar mét iemand in mijn wiel die me bij kon houden (en mij vleugels gaf :+ ) was net over de 50km/u maar op die snelheid kom je pas ongeveer halverwege het hazepad en dan is 45km/u GEMIDDELD echt bijna onmogelijk. Tenzij je al flink van te voren een aardige aanloop kan nemen maar dan nog klinkt het vrij onrealistisch.

En zo zie ik op wel meer stukken onrealistisch hoge gemiddelde cijfers die ik met de ligfiets en/of velomobiel al amper haal als topsnelheid.

En last but not least, ik vergeet strava vaak aan te zetten :+

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 06-05-2013 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Mij is wel duidelijk dat véél van die Strava-segmenten door mij met de Quest van z'n langzalzeleven niet als snelste gereden zullen worden.

Zit er hier bij mij in de buurt een leuke rit die voor de Quest best te doen is...... op net die 10 meter van het begin van de track na want na die 10 meter moet je een haakse bocht naar rechts maken. En tja, dan ben je als velomobiel dus zwaar de sjaak.

Desondanks toch 4e trouwens. Maar met mijn 37,4 gemiddeld tegenover 43,7 gaat het hem dus nooit worden. Fiets is gewoon niet geschikt.

Kijk ik op een ander vlak stuk, dan zou ik daar hogere gemiddeldes verwachten. Maar nee.
Vanmorgen heb ik even een nieuw rijbewijs opgehaald. Heb ik wel even een route genomen waar ook wat segementen waren opgenomen. 1 segment helemaal vlak. Ook hier geen mogelijkheid tot aanloop. Een bocht naar rechts maar niet helemaal haaks. Daar kan ik wel met 20 km/h uit komen ware het niet dat er een stel studenten rechtdoor gingen waar ik rechtsaf moest en dus moest ik wachten. Weg aanloop.
36,2 km/h gemiddeld te verslaan over 1,1 kilometer. Groot contrast met die 43,7 op dat andere traject wat notabene aan het eind ook omhoog gaat. Maar goed, deze 36,2 km/h heb ik overtroffen met 40,0 km/h en dat zonder aanloopt :+

[edit]

Wel leuk, als je een nieuw segment toevoegt (zelfde traject andere kant op in mijn geval, deze keer met aanloop), dan zie ik eerst mezelf alleen op de 1e plek staan (duh) maar even later verschijnen er tal van anderen bij die niet nu gereden hebben maar dit is dus informatie uit hun oudere tracks. Mijn gemiddelde is trouwens met enige aanloop 42,3 km/h. Maar dat moet veel harder kunnen; mijn conditie laat te wensen over. Misschien maar een keer in de avonduurtjes proberen, dan rijd ik doorgaans heel wat vlotter.

[ Voor 17% gewijzigd door WFvN op 06-05-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik snap van dat Strava sowieso geen bal. Er staat hier op een stukje dat ik vaak fiets iemand bovenaan met een snelheid van net geen 60km/u. Dat kan opzich wel, hoewel het 20km/u sneller is dan de nummer 2. Maar als je dan op de datum klikt waarop hij dat record zette, krijg je zijn snelheidsprofiel te zijn (toch?) onder het tabblad "performance". Daaruit blijkt dat hij nergens boven de 30km/u uitgekomen is :? Hoe kan dat nou?

Edit: Hmm, en dan open je die log nog een keer en staat er ineens een andere y-as dan net 8)7 Nevermind, nu klopt het wel :)

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 06-05-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
[quote]Grrrrrene schreef op maandag 06 mei 2013 @ 12:20:
Ik snap van dat Strava sowieso geen bal. Er staat hier op een stukje dat ik vaak fiets iemand bovenaan met een snelheid van net geen 60km/u. Dat kan opzich wel, hoewel het 20km/u sneller is dan de nummer 2. Maar als je dan op de datum klikt waarop hij dat record zette, krijg je zijn snelheidsprofiel te zijn (toch?) onder het tabblad "performance". Daaruit blijkt dat hij nergens boven de 30km/u uitgekomen is :? Hoe kan dat nou?
[/quote]
Heb je snelheid wel aangevinkt? Want ik zou ook zeggen dat het niet mogelijk is. Heb je een linkje? Ben net op zoek geweest naar andere snelheidsmonsters maar van die rare gegevens zoals jij noemt, die heb ik nog niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Zie edit, ik had speed natuurlijk wel aangevinkt, maar de as verscheen niet waardoor ik hem aflas in de as "elevation" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 25-08 14:49
WFvN schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:51:
[...]
Favoriet stukje weg van mij:

http://app.strava.com/segments/1306896

Als ik voor de gein een rondje rijd, dan neem ik graag ook even deze weg mee. Daar zijn vrij vaak racefietsers. Omhoog kunnen ze me vaak nog wel bijbenen maar omlaag zijn ze nergens meer (niet degenen die ik getroffen heb) En dan gemiddeldes van 45,8 km/h rijden?

Het is best mogelijk maar ik heb m'n ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van die gegevens.

Maar ik ga voor de gein ook eens wat tracks opnemen voor mezelf en plaatsen. Ik heb wel begrepen dat ik ze niet openbaar mag zetten omdat ik niet op een martelfiets rijd maar met m'n velomobiel (wat overigens op een ander vlak een marteltuig is als je heuveltje omhoog wil......)
ha de dellen door inderdaad een prachtige weg maar een gemiddelde van 45,8 haalt niemand daar. Je kunt redelijk hard er doorheen op een bukfiets doordat je snelheid opbouwt naar beneden en die meeneemt weer naar boven maar in een groepje heb ik daar nooit harder als 40 gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nog zo'n pareltje. Ik zeg niet dat onmogelijk is maar kom op, een GEMIDDELDE snelheid van bijna 50km/u over de woudweg in Schiedam???? Dan hoor je niet op de openbare weg maar in de tour de france.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/wtf-6.jpg

De meeste hebben een snelheid van gemiddeld 30km/u en dat is ook een stuk realistischer op dat stuk. Niet alleen is het open weiland waar het altijd hard waait, het is ook nog eens heel smal dus voor elke auto, fietser en eend moet je afremmen, daarbij zit er een aardig klimmetje in over de nieuw aan te leggen A4. Ik zie daar zelfs met een brommer of auto nog een heel uitdaging in om dat stuk binnen 2,5 minuut af te leggen -O-

Als het zonder frauderen is: RESTECP. maar ik heb zo mijn ernstige twijfels.

En dan de 'col' over de doorgetrokken A4.

Een foto hiervan:

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-BjbFaNvSIkE/UV_qxTT6gbI/AAAAAAAAAwY/W84XKdEd-xs/s1600/IMG_20130405_171638.jpg

En de andere kant

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-NnLqLxIaLKA/UV_q51j7rYI/AAAAAAAAAw4/4rIkpINjPGg/s1600/IMG_20130405_171954.jpg

Ga jij me maar eens vertellen hoe je hier met 51,9km/u (!) overheen rijdt 8)7 :F
Die bochten alleen al zijn te scherp om die met die snelheid te kunnen nemen, tenzij je echt levensmoe bent.

[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 06-05-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Die bochten met 52 km/h met een 2-wieler lukt best maar met die snelheid op eigen kracht de bult opknallen?........... neh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 11:01

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben nog geen ligger, maar ik heb absoluut interesse om mijn houding te veranderen!

Momenteel doe ik woon-werkverkeer met de brommer sinds een jaar (ipv de auto), wat me qua benzineverbruik al meer dan de helft scheelt. Hartstikke leuk, maar eigenlijk wil ik véél liever fietsen!
Met dit doel voor ogen heb ik een tijdje terug een (2ehands) lichte herenfiets gekocht, maar helaas is die pas geleden gestolen, nog voordat ik hem goed genoeg opgeknapt had om zonder klagen mee te kunnen fietsen.

Nu ben ik benieuwd geraakt naar de ligfiets. Ik zie er onderweg elke dag wel 2-3 voorbijkomen, en de lagere luchtweerstand spreekt me enorm aan, vooral vanwege de grote open stukken op mijn route.
Mijn route is ongeveer 12km enkele reis, waarvan 80-90% asfalt, maar wel een paar gemene hobbels (treinrails) en de Beneluxtunnel (waarvan de C-buis tegenwoordig semi-permanent brommerterrein is).
Naast de Beneluxtunnel zijn er nog 2 flinke hellingen onderweg.
De andere 10-20% bestaat uit woonwijk, een paar stoplichten en wat betegelde fietspaden.

(Over de treinrails heb ik op mijn normale fiets al eens een spaak gebroken, om maar even te illustreren hoe gemeen 'ie is.)

Ik ben zelf 1.80m en weeg 75-80kg (verschilt nog wel eens, momenteel eerder 80).
Ik zou heel graag eens een ligger proberen, maar het budget laat niet veel toe momenteel (200 euro is toch wel de max voor iets waar ik nog niet zeker van ben).
Vroeger in de middelbare schooltijd fietste ik elke dag 10km enkele reis, maar de conditie is er momenteel gewoon niet. Ik heb ook geen zin om als een otter aan te komen op mijn werk en de rest van de dag te stinken :P

Wat voor model(len) kan ik het best naar kijken voor mijn soort route en lichaam? En is er met mijn budget een 2ehandsje te vinden die niet ook nog 200 euro werk nodig heeft om lekker te kunnen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

200 euro is voor een ligfiets wel heel erg weinig en als je er 1 vindt voor die prijs zal die wel opgeknapt moeten worden.
Je kan in o.a. Brielle ligfietsen huren, je zou er eens een dag 1 kunnen huren om te kijken of het bevalt.
2e hands ligfietsen kun je o.a. zoeken op martkplaats maar ook op bv www.ligfiets.net en op de diverse ligfiets forums.

12km is een afstand die prima met een ligger te doen is.

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 11-05-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je kunt wel eens langskomen bij mij in Berkel en Rodenrijs (niet al te ver weg) om een paar verschillende fietsen te bekijken. Ik heb een M5 Blue Glide die ook te koop is voor ongeveer je streefbudget, flevobike (knappe jongen als je daar binnen een uur op kunt leren fietsen) en een velomobiel.

Ligfietsen zijn er in veel soorten en maten en iedereen lijkt iets anders het fijnste te vinden. En ondanks dat ik veruit de meeste kilometers tegenwoordig in de velomobiel maak, zou ik niet willen zeggen dat één van mijn fietsen persé de beste is.

[ Voor 28% gewijzigd door mux op 11-05-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De beste ligfiets is altijd de volgende en het ideale aantal (lig)fietsen is n+1 :)

Het type waar je uiteindelijk bij uitkomt hangt ook af van je persoonlijkheid.
Ik ben begonnen met een volgeveerde Hurricane, en kon daar prima op (door)fietsen.
Maar het knaagde toch altijd aan me dat het me maar zelden lukte om boven bepaalde snelheden uit te komen.
Toen ik vervolgens de kans had om de Hurricane te ruilen tegen een Baron met staartpunt, heb ik die kans met beide handen gegrepen. Het frustreerde me teveel dat mijn fiets de bepalende factor was qua prestatie.
Nu ben ik de bepalende factor qua snelheid en afstand.

Begrijp me niet verkeerd, de Hurricane is een prima fiets, ideaal om mee te touren en lange afstanden af te leggen, maar het meerendeel van de kilometers zijn (in mijn geval) toch woon-werk. Dan wil ik gewoon door kunnen knallen. 50 km/u tik ik dagelijks aan, maar is maar beperkte tijd vol te houden, dat ligt aan mij, niet aan de fiets.

Hier kom je echter pas na verloop van tijd achter. Bedenk eerst goed hoe je de fiets wil gaan gebruiken, en of de kans bestaat dat je ook andere dingen met de fiets gaat doen, zoals een weekendje kamperen.
Ga daarna gewoon eens fietsen proberen op een opstapdag. Er zijn zoveel verschillende modellen en configuraties dat het vaak lastig is om van te voren te bepalen wat de juiste optie is.

Ik had geluk dat de (bovenstuur) Hurricane (laag) meteen goed beviel. Was dit niet het geval geweest dan had ik 'm gewoon weer doorverkocht. Wil je (begrijpelijk) dat risico minimaliseren, zoek dan eerst goed uit wat voor iets je denkt te willen, en probeer die dan, zodat je eventuele verwachtingen kunt wegzetten.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 11:01

Pathogen

Shoop Da Whoop

@mux: een keertje komen proberen lijkt me super! Daar kom ik zeker nog een keer op terug :)

Een keer huren is zo te zien ook niet belachelijk duur. Mogelijkheden te over blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Sorry, sorry, sorry........ ik plaats het hier want ik durf het in het wielrentopic bijna niet te plaatsen (mede omdat ik geen wielrenner ben) maar ik heb vandaag 2 KOMs van Strava aan gort gereden. Ik moet me erbij neerleggen dat ik met mijn fiets van z'n leven geen KOM ga rijden op plekken waar het heuvelop gaat maar op vlakke stukken en zeker stukken met langere afdalingen....... >:)

Vandaag vanaf Dalzicht bij Nijverdal de helling richting Raalte omlaag geknald. Bij binnenrijden van Heino had ik nog 38 km/h gemiddeld op de teller. Dit heb ik nog nooit eerder voor elkaar gekregen, zo'n gemiddelde over bijna 20 kilometer afstand.
Pagina: 1 ... 34 ... 44 Laatste