Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik kreeg al een aantal keren de vraag of ik niet een volledig dakje boven m'n hoofd zou willen, maar eerlijk gezegd zie ik het nut er nog niet helemaal van in. Misschien echt in hartje winter, maar met een muts en in het geval van echt hele harde regen een spatbril heb ik al genoeg om droog te blijven...

Je stookt het toch flink warm van binnen als je een beetje aan het fietsen bent, dus een kapje lijkt me al gauw veel te warm. Maarja, een maand is nog niet echt genoeg ervaring om daar iets over te zeggen denk ik...

Vandaag ga ik een poging wagen de nexus-8 naaf in een wiel te bouwen. Noodzakelijke onderdelen voor montage zijn helaas nog niet binnen, dus dat gaat deze week niet lukken. Wel heb ik nu geschikte bekledingsstof (synthetisch waterafstotend spul) om over m'n voering te doen, dus ergens deze week volgen foto's van een beklede velomobiel :D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-07 13:37

Metro2002

Memento mori

mux schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:24:
Ik kreeg al een aantal keren de vraag of ik niet een volledig dakje boven m'n hoofd zou willen, maar eerlijk gezegd zie ik het nut er nog niet helemaal van in. Misschien echt in hartje winter, maar met een muts en in het geval van echt hele harde regen een spatbril heb ik al genoeg om droog te blijven...

Je stookt het toch flink warm van binnen als je een beetje aan het fietsen bent, dus een kapje lijkt me al gauw veel te warm. Maarja, een maand is nog niet echt genoeg ervaring om daar iets over te zeggen denk ik...
Afgelopen winter was het toch nog best fris in de fiets anders :P en met sneeuw of zelfs hagel die in je ogen prikt wil je toch in elk geval af en toe iets boven je hebben waarbij je droog blijft. En ik heb ook al wat regenbuien (hoosbuien) gehad waarbij ik het niet echt droog hield :o
@WFvN, bedankt voor het opsommen van de voor en nadelen, even laten bezinken :P Hoe is jouw ervaring bij verkeerslichten als je op de knop moet drukken, wat is makkelijker, het versatile dakje of de racekap?
Vandaag ga ik een poging wagen de nexus-8 naaf in een wiel te bouwen. Noodzakelijke onderdelen voor montage zijn helaas nog niet binnen, dus dat gaat deze week niet lukken. Wel heb ik nu geschikte bekledingsstof (synthetisch waterafstotend spul) om over m'n voering te doen, dus ergens deze week volgen foto's van een beklede velomobiel :D
ben benieuwd :)

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 24-04-2012 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Bij nader inzien kreeg ik, zonder een verzendbevestiging te hebben gekregen, toch m'n naafonderdelen binnen vandaag. Dus ipv de bekleding heb ik m'n naaf erin gezet. Hij bevalt goed, maar dat was ook geen verrassing ;)

Heeft iemand nog interesse in een 20" (406) wiel met nexus-7 naaf, incl. trigger shifter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb de ideale geluidsisolatie gevonden : In ear oordopjes. Je hoort werkelijk geen zak meer :+ wel goed kijken onderweg want op je gehoor kan je niet meer vertrouwen met die dingen in.
Wel is het heeeeeeerlijk rustig zo zonder rammels en lawaai om je heen :) 8)

Vanochtend weer met het lexaan viziertje gereden maar ik kan toch echt niet anders concluderen dan dat ik langzamer rij met dat ding erop. Of ik moet net elke keer als ik met vizier rij mijn dag niet hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
Metro2002 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:35:
[...]

Afgelopen winter was het toch nog best fris in de fiets anders :P en met sneeuw of zelfs hagel die in je ogen prikt wil je toch in elk geval af en toe iets boven je hebben waarbij je droog blijft. En ik heb ook al wat regenbuien (hoosbuien) gehad waarbij ik het niet echt droog hield :o
@WFvN, bedankt voor het opsommen van de voor en nadelen, even laten bezinken :P Hoe is jouw ervaring bij verkeerslichten als je op de knop moet drukken, wat is makkelijker, het versatile dakje of de racekap?
Mag ik ook reageren? :P

Met mijn carbon quest merk ik in elk geval dat veel verkeerslichten, maar niet allemaal, me nu wel 'zien aankomen', dus dat scheelt wel. Verder kun je redelijk makkelijk de kap half los maken en met je arm er onderdoor om op het knopje te drukken.

In het algemeen ben ik nog altijd zeer tevreden over de kap. Snelheid gaat de laatste tijd echt flink omhoog, uiteraard niet door de kap, maar gewoon omdat het met warmer weer lekkerder en beter gaat. Ik rijd nu meestal rond de 45 km/u en soms wel eens stukken tegen de 50, dat schiet aardig op. Tegen de wind in moet het echt hard waaien om me onder de 40 km/u te krijgen.
edit: uiteraard is het in de stad / dorpskernen een ander verhaal

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:35:
Hoezo drukken op knopjes? Ik druk nooit op knopjes voor verkeerslichten; is in Zwolle niet nodig. Maar goed, niet iedereen fietst in Zwolle.

Maar ik zou zeggen: het standaard schuimdekje is flexibeler dan het deksel van de tour/racekap en gaat gemakkelijker. Maar dat staat los van het dakje want de tourkap kan je ook op een schuimdeksel monteren (alleen heeft dat geloof ik niet de voorkeur)
nee :X :P
Met mijn carbon quest merk ik in elk geval dat veel verkeerslichten, maar niet allemaal, me nu wel 'zien aankomen', dus dat scheelt wel. Verder kun je redelijk makkelijk de kap half los maken en met je arm er onderdoor om op het knopje te drukken.
Ik vind het veel minder aangenaam om m'n arm onder het deksel van de race/tourkap door te steken dan onder het schuimdekje. Waarschijnlijk omdat het schuimdekje zachter is en ronder/dunner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
WFvN schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:15:
[...]

Ik vind het veel minder aangenaam om m'n arm onder het deksel van de race/tourkap door te steken dan onder het schuimdekje. Waarschijnlijk omdat het schuimdekje zachter is en ronder/dunner.
Daar ben ik het wel mee eens, het eruit steken gaat prima, maar je arm weer terug trekken is wat minder comfortabel, aangezien de rand dan weerstand geeft op de huid, tenzij je hem nog wat hoger optilt.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik heb voor mijn alleweder a2 een stoel gekocht die uit een quest komt iemand een goed idee over hoe ik die erin kan zetten? wil graag mijn bagage vakje blijven gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door mcdronkz op 25-04-2012 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je zou kunnen beginnen door de startpost door te lezen ;) Daar staan alle grote sites in (hint: het zijn er niet zoveel :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27597

Meh was eigenlijk mijn bericht hij was nog ingelogd maar die sites heb ik bekeken maar kon er weinig instructie dingen of iets dergelijks op vinden. Vandaar de vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

budi schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:42:
[...]

Mag ik ook reageren? :P

In het algemeen ben ik nog altijd zeer tevreden over de kap. Snelheid gaat de laatste tijd echt flink omhoog, uiteraard niet door de kap, maar gewoon omdat het met warmer weer lekkerder en beter gaat. Ik rijd nu meestal rond de 45 km/u en soms wel eens stukken tegen de 50, dat schiet aardig op. Tegen de wind in moet het echt hard waaien om me onder de 40 km/u te krijgen.
edit: uiteraard is het in de stad / dorpskernen een ander verhaal
:P natuurlijk mag je ook reageren :P

Is het niet te warm als je zo hard fietst met kap erop? Of is de warmte ontwikkeling juist minder omdat je meer inhoud hebt om op te warmen? Ik zweet me altijd kapot onder het schuimdekje, zelfs als is het buiten best koud.
WFvN schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:15:
[...]

Hoezo drukken op knopjes? Ik druk nooit op knopjes voor verkeerslichten; is in Zwolle niet nodig. Maar goed, niet iedereen fietst in Zwolle.
Ik heb 3 verkeerslichten waarbij ik de knop echt moet indrukken, 1 op de heenweg, 2 op de terugweg. De rest ziet me allemaal dmv lussen.
Ik steek mijn arm er nooit onderdoor aangezien de knopjes steevast hoger zijn dan mijn arm dan kan bereiken, dus dekje gaat er altijd af en dat zal bij een evt race of tourkap dus ook moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nou, laten we het dan maar officiëel gaan bijhouden als iedereen daarop reageert:

Poll: Mag budi reageren?
Ja
Nee
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=380166&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ontopic: koop een alleweder, dan kun je je dekje gewoon openritsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag eens werk gemaakt van de Dingo. Die had al een tijdje een kapotte crank, nog wel rijdbaar maar niet echt een prettig idee. Dus een cranktrekker gekocht, in de crank geschroeft en dan maar losdraaien. Aaah, daar komt ie, o wacht. De cranktrekker komt er weer uit :/ wtf , blijkt het schroefdraad in de crank compleet aan bonken te zijn. Uiteindelijk heb ik heb met wat voorzichtige overredingskracht (hamer O-) en lange stalen arm) de boel toch los gekregen.

Nieuwe is besteld , het is alleen er 1 met een triple voorblad, daar heb ik niet veel aan aangezien ik geen voorderailleur heb :+ maarja. Tevens nieuwe achterband besteld ter vervanging van mijn nog vrij nieuwe maar dramatisch rijdende schwalbe marathon original. Ik heb een Kojak besteld dus ben benieuwd. Als die bevalt gaan ze wellicht ook onder de mango als voorbanden.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 27-04-2012 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Gisteravond had ik om een uur of 21:00 opeens in om te gaan fietsen, dus besloot ik maar heen en weer naar Valkenburg (ZH) te fietsen. Met de nieuwe naaf. Helaas, in Leiden wilde m'n naaf opeens niet meer in de bovenste 4 versnellingen... Althans, hij werkte daar nog wel, maar met ontzettend veel lawaai. Ik keerde dus maar om en ging met een slakkengangetje (20 km/h) terug. Thuisgekomen bleek de interne kogellager 2 kogeltjes verloren te hebben die waren gaan rondwandelen tussen alle radertjes...

Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt met een nexus-8 naaf. Anyway, gezien ik de naaf toch open had heb ik maar besloten dat ik hem net als m'n andere naven oliegesmeerd ga maken :) Alle onderdelen zijn inmiddels helemaal van het originele grafietvet ontdaan en straks ga ik even motorolie halen om mee te smeren.

Het verbaast me trouwens dat fietsenmakers het gewoonlijk niet aandurven om die naaf helemaal tot op de onderdelen uit elkaar te halen en in elkaar te zetten, want vergeleken met de SRAM S7 en Nexus-7 is het een erg logisch in elkaar zittende naaf met onderdelen die je moeilijk kunt vergeten. Dat was overigens ook een belangrijke reden waarom ik persé deze naaf inbouw. Hoe dan ook krijg ik het telkens voor elkaar om hem een paar keer in z'n levensduur uit elkaar te moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
en ik me maar afvragen waarom m'n Quest links wat lager lag dan rechts en waarom hij links niet zo best veerde.

Ik dacht eerst dat het misschien te weinig vet was waardoor de 'demper' nogal stroef liep..... Dom natuurlijk maar dit verwacht je toch niet direct:

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-9RhfP-AtETI/T55sS2mR81I/AAAAAAAABAQ/59AACysYUtM/s1600/20120430122710.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Verenstaal hoort eindeloos taai en sterk te zijn... dit verwacht je gewoon niet in een *fiets*...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wel grappig is trouwens de vorm van de breuk(en). Die zijn allemaal nagenoeg gelijk. En niet gewoon recht afgebroken maar allemaal op een nogal aparte manier. Eerst een breuk dwars omlaag tot de helft van het staal, dan ongeveer een halve dikte in de lengterichting van het staal en daarna weer dwars omlaag.

code:
1
2
3
4
5
--------------------------------------
                    |
               ------
               |
---------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat zijn torsiebreuken, wat niet verwonderlijk is want... tja, veren maken hun verende beweging door te torderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Bij autoveren loopt die gewoon in een rechte lijn.... diagonaal welliswaar maar in een rechte lijn. Bij deze (overigens 'rechthoekige) veren maakt de breuk dus 2x een hoek van 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, dat is het effect van rechthoekig zijn. De breuk initiëert aan beide kanten waar de spanning het hoogste is en scheurt dan langzaam naar binnen toe in, tot het materiaal de kracht niet meer kan hebben waarna het recht tussen de twee breuken katastrofaal faalt. Die breuken ontstaan niet toevallig precies tegelijk; één scheurtje begint en zorgt voor een spanningsconcentratie aan de andere kant die daar vervolgens voor een scheurtje zorgt. Overigens... ik zeg nu wel dat het een torsiebreuk is, maar eigenlijk is het een vermoeidheidsbreuk.

Bij een ronde veer heb je die wisselwerking niet of veel minder, en zul je dus veel vaker een schuine (enkelvoudige) torsiebreuk krijgen.

Kun je misschien een macrofoto van het breukvlak maken? Lijkt me wel leuk om te zien of het echt een vermoeiingsbreuk is, dan kun je een hele hoop kleine richeltjes zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik las het net op je blog, wel heel bizar zeg. Wat doe jij met je fiets :X rij je er rally's mee ofzo :P

En ik hoop dat mijn bestelde spullen voor mijn dingo snel binnen komen , ik kan niet zo goed tegen half uit elkaar liggende fietsen :P Wordt weer eens tijd dat die ook gaat rijden, zeker nu het weer wat warmer wordt. Al pak ik met deze regen toch wel heel graag de velomobiel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Toch wel apart dat die veer zomaar ineens kapot gaat. Natuurlijk kan het gebeuren (bij auto's komt het ook geregeld voor), maar ik vraag me idd af waarom jij er nu (al?) last van hebt, terwijl er Quests rondrijden met meer kilometers of zwaardere belading zonder problemen :) Misschien toch iets met de rijstijl of de route die je vaak aflegt. Veel klinkerwegen, heel hard over drempels gaan...

Vermoeiing van materialen is als een emmer waar je steeds druppels water ingooit. Miljoenen/miljarden kleine druppels water en soms een wat grotere slok water als je een harde klapper maakt. Als die emmer vol zit, houdt de veer ermee op :o

Waarom is de veer van een Quest rechthoekig eigenlijk?
mux schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:16:

Anyway, gezien ik de naaf toch open had heb ik maar besloten dat ik hem net als m'n andere naven oliegesmeerd ga maken :)
Heeft dat nog gevolgen voor de weerstand in de naaf (hoger/lager)?

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 01-05-2012 13:32 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oliegesmeerd maakt je naaf een stuk soepeler in een aantal versnellingen. Het helpt vooral bij laag koppel/hoge toeren, en dat is nou juist wat je op een ligfiets doet (kleine wielen, dus veel lager koppel dan bij een 28"er). Misschien nog wel belangrijker bij de nexus-8 is dat de vierde versnelling nu niet aanvoelt als waden door een grindbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:30:
maar ik vraag me idd af waarom jij er nu (al?) last van hebt, terwijl er Quests rondrijden met meer kilometers of zwaardere belading zonder problemen :) Misschien toch iets met de rijstijl of de route die je vaak aflegt. Veel klinkerwegen, heel hard over drempels gaan...
Klinkers kom ik wel tegen maar niet zo absurd veel. Ik denk dat de drempels een groter probleem zijn........ (praktisch gelanceerd worden enzo).
Waarom is de veer van een Quest rechthoekig eigenlijk?
Ik doe maar een gooi: meer materiaal dus meer veerkracht binnen dezelfde maten zonder verlies van veerweg?

[edit]
Woei! Vandaag een gemiddelde van 36,15 km/h gereden op een retourtje Zwolle-Dronten-Zwolle.
Met name Kampen en Zwolle zijn funest voor m'n gemiddelde want zonder die 2 had ik het gemiddelde denk ik wel op 38 km/h kunnen zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door WFvN op 01-05-2012 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo dit weekend de Dingo weer eens opgeknapt. Nieuwe cranks erop, nieuwe achterband (kojak) , alles goed schoongemaakt en gesmeerd etc. Enige dat ik nog moet doen is een nieuwe idler / kettingrol erop want die er nu op zit draait niet meer :P heeft ie overigens nooit gedaan maar hij kan wel draaien, alleen erg stroef dus waarschijnlijk is het lagertje kapot.

Daarna wil ik nog eens kijken of ik iets in de plaats van die kettingbuizen kan maken voor de teruglopende kant van de ketting want dat rammelt als de ziekte op klinkerwegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202651

Van het weekend m'n ketting eens een beurt gegeven, ik kan nu de individuele schakels tenminste weer zien :P
Helaas is m'n demper achter overleden, die moet ik dus vervangen.
Ik kan nog wel rijden, maar dat moet ik natuurlijk niet te lang blijven doen, anders krijg ik WFvN problemen :)
Die rotzooi is natuurlijk ook niet goedkoop, als iemand nog een tip heeft...
Morgen maar eens langs de lbs, kijken wat die heeft, moet toch nog nieuwe remblokjes halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Van welke fiets is je demper bij jou stuk dan? Ik heb op mijn dingo het idee dat het veerelement wel werkt maar de demping te wensen overlaat, hij deint soms na namelijk :P Nieuw element kost tussen de 35 en 70 euro had ik gezien. Hoe kan ik het beste zien dat een veer/demper element stuk is?

Edit: mijn Dingo reed vanochtend wel weer prima trouwens :) ik leer steeds beter sleutelen aan fietsen op deze manier :) De Kojak lijkt ook wel goed zijn werk te doen, wat comfortabeler dan de Schwalbe marathon. Sneller kan ik op asfalt nog niet direct zeggen maar op klinkerwegen rijdt het wel een stuk aangenamer door.

[ Voor 35% gewijzigd door Metro2002 op 07-05-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb helaas, maar pas 1 fiets, de Hurricane.
Controleren of je demper nog werkt is vrij simpel.
Je tilt het achterwiel van de grond en laat hem dan vallen.
Als de demper werkt dan blijft je wiel meteen op de grond staan, zo niet, dan stuitert het wiel omhoog en komt vrij van de grond.
Dat is dus bij mij het geval, en ja, dan kun je zeeziek worden :P
Helaas waren de lbs'en dicht vandaag, ggrrrr, dus morgen even een nieuw rondje doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remblokjes wisselen was iig geen overbodige luxe
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/kqej4.jpg

Helaas hadden de lbs'en hier geen dempers, dus dan toch maar eens kijken wat er verder online voor een schappelijke prijs te vinden is

edit:
15 euro bij Hafa, 22 inlcusief verzenden en BTW, kan niet veel beter.
Zelfde merk als wat nu gemonteerd is (DNM)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 202651 op 08-05-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

:P die zijn aardig versleten ja

Als je nieuwe blokjes gaat kopen: investeer in wat betere / duurdere remblokjes dan merk je dat ze hun geld wel dubbel en dwars waard zijn. Ze remmen harder én gaan langer mee en bij nat weer doen ze het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn voor Magura HS33 velgremmen (hydraulisch) niet zo heel veel opties qua remblokken.
Grootste probleem in dit geval is dat het wiel niet recht in de brug heeft gezeten, en dat de remmen zijn verdraaid na een val, daarom zijn ze zo scheef afgesleten.
Ik had ze gehaald bij Elan in Nijmegen 8/9 maanden geleden, dus op zich valt het nog best mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een paar dagen geleden m'n nieuwe demper binnengekregen, maar helaas bleek deze 35mm korter te zijn t.o.v. m'n huidige demper. Geluk bij een ongeluk, hij was ook nog eens kapot, de demperstang (?) kan ik zonder veer gewoon op en neer bewegen zonder weerstand. Mailtje naar Hafa gestuurd, en als het goed is wordt morgen een nieuwe demper op gestuurd, van het juiste formaat :)

Helaas heeft gisteren m'n fietscomputer het begeven :(
D.w.z. cadans werkt nog, en ik kan door de verschillende schermen klikken, maar snelheid en afstand worden niet meer geregistreerd. Het grootste probleem is dan vervolgens waar zit de fout? In de bekabeling, contactpunten, of de computer zelf?
De computer (Cateye Strada Cadence) leek nog al lost in de houder te zitten, waardoor ik vermoedde dat het een probleem met de contactpunten was.
Vandaag geprobeerd dat te fixen door een druppel soldeer op de contactpunten te leggen.
Slecht idee, deze smolten namelijk vervolgens uit de behuizing, poging 2 bleek vervolgens niet te werken.
Nu moet ik dus gaan bedenken wat ik ga doen, kabels vervangen met als risico dat het nog steeds aan de computer ligt, of de duurdere optie, een compleet nieuwe computer :(
Opties, maar wel een lastige beslissing.
Bovendien moet ik ook nog een nieuw slot.
Ik haalde van de week m'n fiets van het slot waarna vervolgens de sleutel in het slot afbrak |:(
Gelukkig stond de fiets i.i.g. niet meer op slot.

Is er dan ook nog goed nieuws?
Ja, ik heb nieuwe schoenen en ze fietsen heerlijk en hebben me geen rib uit het lijf gekost :)
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/Schoenen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:37
Toffe schoenen hierboven! Zien er goed stijf uit. Zelf nog opzoek naar SPD's waarmee je ook fatsoenlijk kan lopen voor de vakantie.

Over die vakantie gesproken; een tijd geleden oproep gedaan voor Radical tassen te lenen in de GoogleGroups. Zowaar iemand uit België met maat L tassen die ik lenen mag. Scheelt als student toch weer een dikke 200 euro op een vakantie :) erg happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mooie schoenen inderdaad, misschien moet ik er ook eens aan geloven, al heb ik wel enorme X benen dus staan mijn voeten ook een beetje naar buiten toe aan de bovenkant :X

Gister nog even een wielrenner laten zien dat ligfietsen ook echt wel een heuveltje kunnen nemen en dat ze dat ook echt wel met meer dan 33km/u kunnen. Slome :+ :D (was gelukkig op de open ligfiets :P )

En gister nog bijna een aanrijding met een dom mokkel (jaja, het zijn ALTIJD vrouwen die niet kijken). Scheurt als een gek een kruising over waarbij ik al heel voorzichtig naar voren aan het rijden was omdat ik niet kon zien wat er aankwam. Nja, als ik niks kan zien dan kan mevrouw de automobilist ook niet zien wat er om de hoek gebeurd maar dat was blijkbaar geen reden om af te remmen ofzo. Door de noodstop die ik moest maken ging ik nog bijna onderuit ook ;(

Omdat het sowieso een rotkruising is ben ik vandaag 1 straat verder gereden om te kijken of ik daar veiliger kon oversteken maar helaas. Door alle geparkeerde auto's en busjes zag ik ook daar geen klap :( zó prettig dat fietsen in Schiedam :N

[ Voor 52% gewijzigd door Metro2002 op 22-05-2012 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 18:29
Sinds 2009 heb ik een M5 ligfiets, waar ik over het algemeen wel tevreden over ben. Alleen de bagagedragertjes die M5 monteert vind ik waardeloos. Afgelopen weekend heb de traveldrager van mijn vorige ligfiets, een Challenge Focus waar ik van 2001 to 2009 op gereden heb, op mijn M5 2026 gemonteerd.
Mag ik mij nu een tweaker met ligfiets te noemen?
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7219/7263166988_85b98c2842_z.jpg
M5 ligfiets met Challenge traveldrager by Arnold Metselaar, on Flickr

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Poll: Poll:Heb je iets veranderd aan je fiets?
Ja
Nee
Alleen mbt onderhoud (ketting e.d.)
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=380785&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo, startpost mag weer aangepast worden.
Mijn nieuwste aanwinst, aanschaf met gesloten portemonnee:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SqVzp.jpg

Moet nog wel het e.e.a. aan gebeuren, maar is nnu al heel goed, en verrekte snel.
40 hoef ik geen moeite meer voor te doen :D

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 202651 op 26-05-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is nog nét geen alleweder met die staartpunt.... maar het komt verrekte dichtbij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wel een stuk lichter dan een Alleweder :D (glasvezel)
Moet wel z.s.m. een kettingrol op, de ketting loopt er nu de hele tijd af :X
Verder ga ik er nog een triple opzetten en moet ik nog een bevestigingspunt maken voor de achterverlichting.
En als dat allemaal af is misschien eens nadenken over decoratie op de staart.
Moet de staart van binnen trouwens ook nog een beetje aanpassen, zorgen dat m'n spullen er niet uit kunnen vallen of in de ketting kunnen komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

gaaf die baron. Mooi fietsje. Scheelt die staartpunt nou echt zo veel? Schijnt dat ze met staartpunt aardig in de buurt komen van de snellere velomobielen.

leuk filmpje :

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=1ZhozlAvGdk]

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 27-05-2012 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, ik ben beduidend sneller met de Baron dan ik met de Hurricane was (voor zover ik dat kan beoordelen op basis van de 30 kilometer lange terugrit gisteren).
40 per uur in de 2e versnelling was een eitje.
Wellicht is het niet de staartpunt alleen die daar verantwoordelijk voor was.
Ik vermoed eerder de combinatie van een 26" achterwiel en staartpunt en een lager gewicht.
Dat was ook een van de redenen om de Hurri de deur uit te doen.
Ik ga binnenkort samenwonen met m'n vriendin in Wales, en het is daar nou niet bepaald vlak te noemen.
Ieder kilootje telt mee, maar ik ben nou eenmaal geen lichtgewicht :D
Leuk filmpje idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Momenteel heb ik als zitkussen dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.elfiets.nl/uploads/Articles/no786.jpg
Dit gaat prima, maar laatst met een tocht van 171KM op 1 dag + 5o op de volgende merkte ik toch pijnen/pijntjes in de onderrug bovenbil. Dit valt volgens mij te wijten aan het toch ruwe oppervlak.. Zeker iets dat je voelt met een dun t-shirtje..

Zou zo'n hoes toch prettig zijn in zo'n geval..?
Afbeeldingslocatie: http://www.elfiets.nl/uploads/Articles/no1811a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou kunnen, je weet zeker dat het niet komt omdat de ventisit te dun is?
Ik heb zelf een Nazca kussen, een dikkere variant dan op de Hurricane.
Het is Zeer Open Schuim in een hoes en bevalt prima, het is echt een kussen.
Vandaag even provisorische kettingrollen gemaakt van een oude derailleur, dan loopt de ketting er minder makkelijk af.
Zojuist al wel kettingrollen besteld, hopelijk komen ze snel binnen aangezien ik vrijdag weer naar Engeland vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

In dubio... Ik heb nog een deel bouwpakket liggen. Het gaat om de Dutch Speed Bicyles KS2:
http://fr.ligfiets.net/pr...pakket-recumbent-kit.html

heb ooit het frame, zadel en foam los gekocht en de rest van de onderdelen erbij gekocht links en rechts. Onder meer een vork, achterbrug, originele geleiderollen (van de ontwerper gekocht!), kettingbuizen, etc.

Waarom maak ik het dan niet af? Ik mis nog essentiele onderdelen zoals een hoge stuurpen en er zijn nog wat uitdagingen zoals dat de originele trapashouder er niet bij zit. Ik heb de bouwtekeningen (staan online) dus ze zijn na te maken, maar ik kan dat niet. Ik heb wel een andere trapashouder gescoord die op de mast te monteren moet zijn. Kortom; zit nog wel wat werk in en tijd is voor mij momenteel spaarzaam. Dus nu de twijfel... verkopen of afbouwen. Lastig! Nog iemand die er een idee bij heeft?

Zo ziet hij er uit (nou ja, elke is weer apart):
http://www.dutchbikes.nl/pagina/ks2_opinion.htm

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

verkopen en een andere volledige fiets van marktplaats plukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anoniem: 202651 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 23:18:
Zou kunnen, je weet zeker dat het niet komt omdat de ventisit te dun is?
Ik heb zelf een Nazca kussen, een dikkere variant dan op de Hurricane.
Het is Zeer Open Schuim in een hoes en bevalt prima, het is echt een kussen.
In eerste instantie lijkt dat ZOS wel mooi spul inderdaad maar het is mij veel te kwetsbaar. Het wordt gewoon pulp na enige tijd; het 'vergaat' tot allemaal kleine stukjes.

Maar wat betreft Ventisit: véél slijtvaster en wat dat betreft z'n prijs meer dan waard qua levensduur. Maar de grove structuur kan inderdaad best een oorzaak zijn van eventuele pijntjes. In ieder geval heb ik wel eens een afdruk van het ruitpatroon op m'n rug gehad van het Ventisit. Soms kan je dat ook wel voelen (pijntjes) maar dan alleen oppervlakkig op de huid. Maar persoonlijk heb ik dat maar 1 of 2x gevoeld.
Ik zou ook eerder denken dat je mogelijk een te dunne Ventisit hebt of dat de vorm van je stoel niet optimaal is voor je (Tomino) rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Dank voor de reacties, maar ik denk dat de dikte goed is.. Bestaat er wel een soort "hoes" met wat extra materiaal voor die je er omheen kan doen of is dat iets van een compleet ander merk? Over de vorm van mijn zitje.. dat kan natuurlijk.. maar de pijntjes komen bij mij echt bij de lange tochten.. en dan is comfort toch wel belangrijk. Net zoals dat ik vaak een beurse plek krijg van mijn hoofdsteuntje. (wordt binnenkort ook vervangen :) )

On the other note;
Fiets loopt voor mijn gevoel niet lekker ( Challenge_fujin) om van de zomer mee op vakantie te gaan..
Shifters zijn op, derailleur vertrouw ik ook niet meer en een keer andere bladen erop zou ook veel moeten schelen.. Ik vond het blog van de NoordkaapFujin, en zag dat hij deze onderdelen erop had zitten:

http://cgi.ebay.de/ws/eBa...%3Atop%3Ade#ht_500wt_1054

Misschien toch maar eens overwegen..

[ Voor 15% gewijzigd door Tomino op 28-05-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Wat betreft die ventisit: gewoon wat extra kussentjes op je rug kweken, en voor de goede orde ook meteen op je buik. Bijkomend voordeel: knuffelt veel lekkerder met vriendin/vrouwlief :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Je vraag mij nu meer vet te eten ? Of doel je op spieren? Ik ben inderdaad niet iel en lichtelijk gespierd, maar veel vet zit er niet op de botten. Dat kan het zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Noordkaapfujin (SL) van Walter is wel zeer custom, hij zelf trouwens ook :D
Wat heb je op de fiets zitten qua aandrijflijn?

Op de Hurri had ik alle Deore meuk vervangen door SRAM X.9, schakelde zoveel strakker en soepeler.
Nu ik de Baron heb kijk ik het eerst even aan, maar waarschijnlijk ga ik daar ook e.e.a. vervangen.
De casette heeft niet genoeg bereik, grootste kransje is vrij klein, waardoor wegrijden in z'n 1 toch vrij waar gaat.
Het 105 spul wat er nu op zit is gelukkig nog wel in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tomino schreef op maandag 28 mei 2012 @ 14:40:
Je vraag mij nu meer vet te eten ? Of doel je op spieren? Ik ben inderdaad niet iel en lichtelijk gespierd, maar veel vet zit er niet op de botten. Dat kan het zijn :+
Beiden zijn wel nodig. Alleen vet en geen spier is deprimerend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vanochtend verloren van een brommertje... met blauw plaatje ..... die > 45km/u reed :( :P

Tot de 40 hield ik het wel bij maar daarna taaide ik maar af , ik hoef niet compleet badend in het zweet aan te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Vanochtend ook verloren van een brommer terwijl ik dik 50 reed. Ok, was wel een geel (kenteken) plaatje en het duurde even voordat ie me voorbij was, want het stuk door Muiden gedroeg hij zich, net als ik, voorbeeldig O-)

Zaterdag nog even met een vriend van me bij Velomobiel geweest voor wat klein onderhoud. Mijn linkerwiel liep nog steeds aan, leek aan de remmen te liggen. Ik had verwacht dat het na 6000 km wel opgesleten zou moeten zijn, maar er moest toch nog een slijptol achtig ding aan te pas komen. De 140 km tocht was best warm, maar toch goed te doen onder de racekap: je zit namelijk ook best wel uit de zon en je kunt het vizier uiteraard een stuk open zetten. Als je rijdt, heb je lekker wat rijwind in je gezicht, alleen je moet niet te lang stil blijven staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ken dat probleem, heb wel eens een blauw plaatje moeten laten lossen terwijl ik 48 reed :(
Dat is fucking bijna twee keer zo snel als dat het ding mag.
Maar dat was met de Hurri, laat ze nu maar komen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Anoniem: 202651 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:17:
De Noordkaapfujin (SL) van Walter is wel zeer custom, hij zelf trouwens ook :D
Wat heb je op de fiets zitten qua aandrijflijn?

Op de Hurri had ik alle Deore meuk vervangen door SRAM X.9, schakelde zoveel strakker en soepeler.
Nu ik de Baron heb kijk ik het eerst even aan, maar waarschijnlijk ga ik daar ook e.e.a. vervangen.
De casette heeft niet genoeg bereik, grootste kransje is vrij klein, waardoor wegrijden in z'n 1 toch vrij waar gaat.
Het 105 spul wat er nu op zit is gelukkig nog wel in orde
Heb je grip shifters of die andere? Ben nog aan het bedenken wat fijn is.. En ook X9 derailleur en bladen?

Zo; eerst het broodnodige aangeschaft voor de vakantie:
77€, niet gek.. 45 hoofdsteun ( dingen worden nooit goedkoop) en een aanbieding bagagedrager voor 25€.

Oude hoofdsteun gebroken, en dat is niet handig met een L tas eraan.
Afbeeldingslocatie: http://www.hafa-ligfietsen.nl/contents/media/l_maten%20zitje%20015.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hafa-ligfietsen.nl/contents/media/l_aanbieding%20015.jpg

Bagagedrager zal ik laten poedercoaten voor twee tientjes. Iemand een leuke kleurcombie op glanzend groen? ;)

@ onder. 45+ op dat stuk vind ik behoorlijk pittig op de een of andere manier.. maar dat kan ook zo zijn dat dat stuk het laatste is wat ik normaal afleg tijdens een tochtje. Binnenkort weer xtje fietsen?

[ Voor 68% gewijzigd door Tomino op 29-05-2012 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Anoniem: 202651 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 14:49:
Ik ken dat probleem, heb wel eens een blauw plaatje moeten laten lossen terwijl ik 48 reed :(
Dat is fucking bijna twee keer zo snel als dat het ding mag.
Maar dat was met de Hurri, laat ze nu maar komen >:)
Dan heb ik nog geluk gehad met de tram die ik voorbleef langs de Schie, het hele stuk dat hij tussen Rijswijk en Delft rijdt :) Dat was een kilometer of 2 lang 45+ rijden met m'n M5 :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tomino schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:19:
[...]

Heb je grip shifters of die andere? Ben nog aan het bedenken wat fijn is.. En ook X9 derailleur en bladen?

Ik heb nu triggers wat qua opschakelen wel lekker gaat.
Op de Hurri had ik gripshifters X.9, achterderailleur X.9, Sram cassette, Alligt 60-tands voorblad en een merkloos 40-tands voorblad met een Tiagra voorderailleur, maar die gebruikte ik bijna niet.
Destijds het spul besteld op sramshop.nl, niet zo snel als hun producten, maar wel goedkoop.
Ik ben zelf een grote fan van gripshifts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:25:
[...]

Dan heb ik nog geluk gehad met de tram die ik voorbleef langs de Schie, het hele stuk dat hij tussen Rijswijk en Delft rijdt :) Dat was een kilometer of 2 lang 45+ rijden met m'n M5 :s
Als de weg lang en recht genoeg is moet de snelheid op zich ook niet zo'n probleem opleveren maar als de weg bochtig is, van slechte kwaliteit of je moet steeds remmen voor andere fietsers dan kost het wel heel veel moeite om brommers die zo hard rijden bij te houden. Optrekken kost immers enorm veel energie in een velomobiel . Een snelheid vasthouden valt wel mee.
Anoniem: 202651 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:03:
[...]

Op de Hurri had ik gripshifters X.9, achterderailleur X.9, Sram cassette, Alligt 60-tands voorblad en een merkloos 40-tands voorblad met een Tiagra voorderailleur, maar die gebruikte ik bijna niet.
Destijds het spul besteld op sramshop.nl, niet zo snel als hun producten, maar wel goedkoop.
gripshifts zijn heerlijk. Heb ik er 2 van op mijn Dingo en 1 in de mango (en 1 niet geindexeerde shifter voor de achterderailleur (die wat mij betreft snel in de prullenbak mag verdwijnen, gripshifters ftw! :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Anoniem: 202651 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:03:
[...]

Vraagje.. Als ik bijvoorbeeld een Sram PG-990 Cassette neem (11-32) - of moet ik voor klimmen 11-34 nemen-? Mijn gevoel zegt dat die 34 toch een lichter verzet geeft met bergje op..

Moet ik dan short medium of long derailleur nemen? Als ik twee bladen voor heb, dan zit ik toch goed met medium (2x9)?

Oftewel, twee bladen voor, achter die PG-990 11-34 en 2x grip shifters SRAM X.9 9 speed? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tomino op 29-05-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tomino schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 19:14:
[...]

Vraagje.. Als ik bijvoorbeeld een Sram PG-990 Cassette neem (11-32) - of moet ik voor klimmen 11-34 nemen-? Mijn gevoel zegt dat die 34 toch een lichter verzet geeft met bergje op..

Moet ik dan short medium of long derailleur nemen? Als ik twee bladen voor heb, dan zit ik toch goed met medium (2x9)?

Oftewel, twee bladen voor, achter die PG-990 11-34 en 2x grip shifters SRAM X.9 9 speed? :)
Ik heb niet veel verstand van het kiezen van derailleurs maar volgens mij moet je kijken hoeveel tanden je moet kunnen schakelen.

Bijvoorbeeld: voor een 52-34 en achter een 34-11, dan moet je voor 18 tanden kunnen schakelen en achter 23. Totaal dus 41 tanden. Op basis daarvan moet je je derailleur kiezen wil je alle verzetten/combinaties kunnen schakelen (bij een normale koersfiets natuurlijk van de zotte maar bij een ligfiets met een enorm lange ketting natuurlijk geen probleem)

Op M-gineering staat wel wat leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hangt natuurlijk van de klim af :P en hoe getrained je benen zijn qua klimmen
Ik had zelf 11-34 achter en 40-60 voor, maar ik ben met 34-40 letterlijk omgevallen in Wales, ging te langzaam (had ook teveel zooi bij me, maar goed).
Lange of korte kooi (derailleur), ik weet niet precies meer waar dat aan gerelateerd was, ik dacht grootste kransje achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 21:21
Vandaag tijd genomen om de remkabels en versnellingkabel van mijn Optima Stinger te vervangen. Ze waren goed aan het 'uiteen' rafelen, en schakelen ging ook niet meer je-van-het (ik reed eerder op een 'fixed gear' rond dan te kunnen kiezen uit een beter verzet....)

Maar wie kan me raad geven: apart bestellen van versnellingkabel & remkabels bij de Optima website, of gewoon de LBS checken met de gemeten lengtes?

Overigens, ik heb als testje voor mijn a.s. mountainbike deze spray op de ketting losgelaten:
http://www.kettenfluid105.de/shopn-go.html (via Rose.nl te halen (of direct in Bocholt))

In elk geval de reinigende werking is erg goed te noemen, absurd veel zwarte drek/smurrie kwam er af. De ketting ziet er in elk geval als nieuw uit. En na een nacht opdrogen is deze zeer licht vettig gesmeerd.
Hoe e.e.a in regen zich uithoudt moet nog getest worden, maar wellicht bruikbaar voor andere (lig)fietsers. UIteraard, nu ik even niet kan remmen en versnellen kan ik nog niet testen hoe goed ie smeert :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo, vandaag bleek bij thuiskomst dat de kettingrollen binnen waren gekomen, natuurlijk meteen gemonteerd.
Wat een verschil met zelfgemaakte rollen van derailleurwieltjes :P
De ketting blijft mooi op het blad liggen, schakelen gaat lekker strak (misschien iets te, wellicht moet ik de ketting nog iets verlengen) en de fiets gaat HARD! 8)
In de eerste versnelling kan ik rustig doortrappen naar 30+ voordat m'n cadans aangeeft dat het tijd is om te schakelen. Het grootste kransje is dan ook vrij klein, het duurt even voordat je echt op gang bent, maar daarna is het gewoon gaan.
Wat een verschil met de Hurri wat dat betreft, dat was echt een stoplicht sprinter, klein verzet, aanzetten, en alles en iedereen eruit accelereren, dit is meer turbodiesel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Kettingrol, je bedoeld dus ergens halverwege de je ketting geleid?

Woeps, ben hoogste bieder op Ebay. 8)7 Staat nu op 21,50€
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/$(KGrHqJHJF!E88evoFBmBPTfrZpk,Q~~60_12.JPG

[ Voor 57% gewijzigd door Tomino op 30-05-2012 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze dus (rode pijlen):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ev2Rt.jpg
(dit zijn nog de tijdelijke rollen, gemaakt van een derailleur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Het is wellicht ontgaan, maar heeft iemand tips (zie vetgedrukte vraag)
Thanks!
NielsTn schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:12:
Vandaag tijd genomen om de remkabels en versnellingkabel van mijn Optima Stinger te vervangen. Ze waren goed aan het 'uiteen' rafelen, en schakelen ging ook niet meer je-van-het (ik reed eerder op een 'fixed gear' rond dan te kunnen kiezen uit een beter verzet....)

Maar wie kan me raad geven: apart bestellen van versnellingkabel & remkabels bij de Optima website, of gewoon de LBS checken met de gemeten lengtes?
..

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, die heb ik inderdaad gemist. Versnellings- en remkabels zijn allemaal basically hetzelfde, uitgezonderd jagwire. Ik ben nog geen ligfietsen tegengekomen waar een extra lange lengte bij nodig is, dus ik gok zo op een afstand dat je je geen buil kunt vallen aan een standaardsetje bij de Halfords/LBS.

Gisteravond 100km en nu net 30km gefietst. Velomobiel +1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb tot nu toe alle kabels ook gewoon bij de LBS gehaald. Gewoon even de oude kabel meenemen, weet je snel genoeg of ze het wel of niet hebben. Online bestellen kan altijd nog maar is vaak voor dit soort dingen wel duurder. binnen remkabeltjes voor mijn velomobiel waren ook maar 3 euro ofzo terwijl ze online best duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mux & Metro2002: thanks! Intussen bij de LBS de nodige kabels, buitenmantels, dopjes en klink-einden gehaald (hoe heten ze die je op de kabel zelf klemt tegen uitrafelen?). En maar een kabel-snijder meegenomen, dat werkt toch een stuk relaxter :)
Resultaat van uurtje sleutelen: de derailleur schakelt al weer stukken lichter en nauwkeuriger, reeds 6 van de 7 versnellingen kan ik al kiezen. Nu die laatste fijn-afstelling nog vinden voor het grootste tandwiel op de cassette achter. Zal nog wel uit te komen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
NielsTn schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:40:
mux & Metro2002: thanks! Intussen bij de LBS de nodige kabels, buitenmantels, dopjes en klink-einden gehaald (hoe heten ze die je op de kabel zelf klemt tegen uitrafelen?). En maar een kabel-snijder meegenomen, dat werkt toch een stuk relaxter :)
Resultaat van uurtje sleutelen: de derailleur schakelt al weer stukken lichter en nauwkeuriger, reeds 6 van de 7 versnellingen kan ik al kiezen. Nu die laatste fijn-afstelling nog vinden voor het grootste tandwiel op de cassette achter. Zal nog wel uit te komen zijn. :)
Tof, lekker gevoel als het ineens beter schakelt door wat kluswerk! :)

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/30awgzl.jpg

U ziet; nieuwe hoofd/neksteun + bagagedrager.

Kostte nogal wat uitboor en uitmeet werk die bagagedrager.. :F :/
Uiteindelijk drie gaatjes aan 1 kant, terwijl je vanuit de binnenkant moet boren om goed uit te komen. Met wat overtrekken, stikkers plakken en zorgvoldig tewerk gaan met verschillende maten boortjes zit het nu zo vast-als-een-huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ziet er netjes uit. Ik twijfel ook nog wel eens over een hoofdsteun. Misschien wel lekker :)

Ik heb een vraag: De moer die bovenaan de veerpoot zit om de veerpoot op zijn plek te houden in mijn mango , hoort die een klein beetje los , handvast of strak vastgedraaid te zitten?

Ik heb hem nu een klein beetje los omdat dat ook zo was toen ik de fiets kocht maar ik heb het idee dat als hij vaster zit de rammels minder zijn maar dat de fiets ook minder goed stuurt. Hoort de hele veerpoot mee te draaien bij insturen (dus moet de moer niet té vast) of stuurt een deel van de veerpoot waardoor het niet uitmaakt of die moer vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Als het goed is zitten er 2 bouten op. De eerste inderdaad handvast; dus gewoon alleen met de hand zo strak mogelijk draaien. De 1e bout dan vasthouden met een steeksleutel en de 2e bout er bovenop draaien en ook met een sleutel en die vastdraaien terwijl je de 1e bout dus stil houdt.

Of de veerpoot mee hóórt te draaien weet ik niet. Ik weet niet wat de mijne doet. In principe kan hij ook stil blijven staan maar gevoelsmatig zeg ik dat hij bij mij ook wel mee zal draaien; de weerstand in het gat van de wielkast zal denk ik minder zijn dan de weerstand met het nylon busje bovenin de veerpoot en de demper in de veerpoot.

[ Voor 37% gewijzigd door WFvN op 08-06-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Metro2002 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:54:
Ziet er netjes uit. Ik twijfel ook nog wel eens over een hoofdsteun. Misschien wel lekker :)
Ik kan het je erg aanraden.. Het is dan ook meer een neksteun wat toch wel ontlast op lange tochten.

Zojuist toch combi schoenen gekocht waar ik ook mee kan lopen. Hoeft er een paar minder mee op vakantie.
Ook nog een merino lange mouwen met ritsje en een drinkzak met slang voor in de tas. Als student toch wel weer een uitgave, maar het mogen lenen van L radical tassen van een belgische ligger scheelt daar weer bij :)

Vanwege het mooie weer, foto tijd. Ik stel voor dat we, naast de technische praat, ook wat moois van elkaar tonen. Houdt het topic ook wat levendig?

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2w312r6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2lcpt92.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Tomino op 10-06-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tomino schreef op zondag 10 juni 2012 @ 21:14:
[...]

Ik kan het je erg aanraden.. Het is dan ook meer een neksteun wat toch wel ontlast op lange tochten.
Dat dacht ik ook. Ik heb een hoofdsteun op m'n Fujin maar gebruik hem een enkele keer als ik stil sta bij verkeerslichten maar tijdens het rijden vind ik het echt een drama. Het voelt zo onaangenaam om met m'n hoofd 'vast' op m'n fiets te zitten. Ik houd m'n hoofd liever gewoon zelf rechtop.

Maar duidelijk is dat meningen verschillen want ik ken dus ook mensen die inderdaad wèl actief gebruik maken van hun hoofdsteun (waaronder m'n vrouw).

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 10-06-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ongeveer 7000km op de Hurricane gereden voordat ik hem inruilde voor de Baron, allemaal zonder hoofdsteun. En ik heb 'm nooit gemist.
De langste dagafstanden zijn 2x 240km, en zelfs dan was het geen enkel probleem om m'n hoofd overeind te houden.
Ik kan me wel voorstellen dat bij een gestrektere nekpositie het makkelijker ademen kan zijn, wat het fietsgemak ook vergroot.
Ik heb geen idee hoe vlak de Baron op dit moment staat afgesteld, ik moet de staartpunt er nog afhalen en dat eens goed bekijken.
Over anderhalve week komen m'n vriendin en ik naar Nederland, o.a. om m'n fiets op te halen.
Belachelijk hoe erg je zo'n ding kun gaan missen :D
Ben wel erg benieuwd hoe deze fiets hier in Wales gaat bevallen, is toch een paar kilo lichter t.o.v. de Hurricane en het is hier niet bepaald vlak te noemen :P
Nieuwe foto's van de fiets volgens dus nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik gebruik in de mango nog wel eens de hoofdsteun die op de muts zit als ik voor een hoog geplaatst stoplicht sta maar tijdens het rijden wordt mijn hoofd door elkaar geklutst als een ei :+ Heb je daar bij deze neksteun geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Waarom wordt in velomobielen eigenlijk altijd de tadpole configuratie gebruikt en niet de delta configuratie. Ik kan namelijk wel voordelen en nadelen bedenken maar er zullen wel meer redenen te bedenken zijn? :

voordelen:
- Stroomlijn kan geheel dicht zijn , net als bij de quest. Geen noodzaak voor open wielkasten aangezien je met 1 enkel voorwiel stuurt kun je volstaan met een iets groter wielgat in de bodem.
- Draaicircel kleiner (kijk maar hoe klein het is bij deze kettwiesel: )
- Voorkant kan minder stomp en dus beter gestroomlijnd

Nadelen (denk ik) :

- Velomobiel wordt langer
- Misschien minder stabiel?

Wie kan opheldering geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Heftig grote onoverkomelijke stabiliteitsproblemen. Op het moment dat het het hardste nodig is, tijdens het remmen, heb je een grote kans om om te rollen.

Dat is 'op te lossen' (minder erg te maken) door de fiets langer te maken en het zwaartepunt meer naar de twee achterwielen te gooien, maar dan verlies je toch ook wel weer een hoop voordeel. Juist die twee wielen die schuin staan zijn weer grote bronnen van rolweerstand en hebben (voor een fiets) zeer sterke ophanging nodig, dus het geheel zal ook wel wat zwaarder worden op die manier.

Bovendien zijn er betere oplossingen. Als je betere aerodynamica wil, een gesloten stroomlijn en een kleine draaicirkel, waarom geen tweewieler-velomobiel met pop-out zijwieltjes voor het stilstaan? Het beste van beide werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reliant Robin. Punt.
Wim S. is wel bezig met een nieuwe vm op basis van een MunzoTT.
Die lijkt me wel heel interessant, maar die zal natuurlijk een navenante prijs hebben.
Sowieso zou ik nog wel eens een MunzoTT of Raptotrike willen proberen, maar ja, die laatste is zelfs nog niet eens in productie, en de Munzo moet je de prijs van opvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zelf in de mango was ik vanochtend dermate nat geworden dat ik mijn t-shirt kon uitwringen :X Tijd voor een tourkap! :P a.s. Zaterdag komt er als het goed is iemand voor mijn auto kijken dus daarna heb ik geld om zo'n kap te kopen :) kan ik eindelijk droog naar mijn werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Echte bikkels rijden cabrio 8)

(totdat ze zelf een vm kunnen kopen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik weet niet wat het is, maar ik ben vandaag op een relatief kort stukje (25km retour) een aantal keren gefotografeerd, twee keer aangesproken en 10x vaker nagekeken dan anders (voor mn gevoel). Mensen vinden velomobielen blijkbaar speciale apparaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Ghehe, denk je dat je er aan gewend bent op een ligfiets, ga je weer een stapje hoger in het "Oeh" en "Aaaah" segment :+

Hier vandaag een mooie 2L waterzak met slang binnen gehad voor 12 euro, en een merino wol lange-mouw en ritsje. Voor alle (lig)fietsers, dat spul is een aanrader! Wat zit dat heerlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zóóóóóóooooooooo
Vanmorgen een snorfiets (niet opgefokt/getweakt) en een bromfiets (idem) eruit geraced.

En ja, dit watje hééft een velomobiel en rijdt dus lekker niet cabrio, hoewel dat vanmorgen in Zwolle tussen 7:00 en 8:00 verder weinig uitmaakte..... 9:00h was een ander verhaal.

* WFvN is geen bikkel en doesn't give a sh*t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag de nieuwe aandrijflijn besteld, X9 achterderailleur, gripshifters en cassette, nu alleen nog op zoek naar een 34t voorblad. Hopelijk komt het spul binnen als ik nog in NL ben komende week.
Op de te kleine dikke banden bukker (van stiefzoon) heb ik weinig lol hier.
Zaterdag iig de Baron mee naar CV, wellicht meedoen aan de 3 uurs, interessant met maar 7 versnellingen :P
De fiets gaat voornamelijk mee zodat m'n vriendin kan wennen aan het rijden met zo'n ding op haar dak :D
Hier nog bezoekers aan CV?

* Anoniem: 202651 is sinds de baron ook nog maar een halve bikkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op maandag 18 juni 2012 @ 23:17:
Zóóóóóóooooooooo
Vanmorgen een snorfiets (niet opgefokt/getweakt) en een bromfiets (idem) eruit geraced.

En ja, dit watje hééft een velomobiel en rijdt dus lekker niet cabrio, hoewel dat vanmorgen in Zwolle tussen 7:00 en 8:00 verder weinig uitmaakte..... 9:00h was een ander verhaal.

* WFvN is geen bikkel en doesn't give a sh*t
Ik ben meer bikkel dan automobilisten maar minder bikkel dan de cabrio fietser die hards die in de stromende regen ook op de fiets springen (al deed ik dat ook toen ik nog geen velomobiel had :+ )

Snorfietsen eruit rijden lukt vaak wel, ook al zijn ze opgefokt tot 40km/u, bromfietsen red ik meestal niet. Hooguit bijhouden maar inhalen is teveel van het goede ;( ik ben een mietje ;(
Anoniem: 202651 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 23:38:
Vandaag de nieuwe aandrijflijn besteld, X9 achterderailleur, gripshifters en cassette, nu alleen nog op zoek naar een 34t voorblad. Hopelijk komt het spul binnen als ik nog in NL ben komende week.
Op de te kleine dikke banden bukker (van stiefzoon) heb ik weinig lol hier.
Zaterdag iig de Baron mee naar CV, wellicht meedoen aan de 3 uurs, interessant met maar 7 versnellingen :P
De fiets gaat voornamelijk mee zodat m'n vriendin kan wennen aan het rijden met zo'n ding op haar dak :D
Hier nog bezoekers aan CV?

* Anoniem: 202651 is sinds de baron ook nog maar een halve bikkel
Ik ga niet naar CV dit jaar nee. Al die leuke evenementen zijn altijd zo ver weg :/
mux schreef op maandag 18 juni 2012 @ 17:14:
Ik weet niet wat het is, maar ik ben vandaag op een relatief kort stukje (25km retour) een aantal keren gefotografeerd, twee keer aangesproken en 10x vaker nagekeken dan anders (voor mn gevoel). Mensen vinden velomobielen blijkbaar speciale apparaten...
Wen daar maar aan. Als je niet constant aangesproken wilt worden kan ik je aanraden om een koptelefoon op te zetten, dat scheelt al een stuk. al zijn er nog steeds mensen die je dan aanspreken en dingen willen weten :+

Een velomobiel is gewoon een attention whore :+

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 19-06-2012 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga niet naar CV dit jaar nee. Al die leuke evenementen zijn altijd zo ver weg
Wat is ver? Op zaterdagochtend vroeg daarheen fietsen, rond het middaguur aankomen, tentje opzetten en je de rest van de dag vermaken. Volgende dag gewoon op je gemak weer terug fietsen. Hangt natuurlijk ook af of je er tijd voor hebt.
Over het algemeen zal de route ernaar toe lekker doorfietsen zijn, dus weinig gedoe in dorpen e.d.
30km/u gemiddeld haalbaar wellicht? Ik haalde op de hurricane (zonder bagage) voordat ik hem wegdeed 25km/u gemiddeld.
Maar goed, de een is de ander niet, voor mij bestaat te ver niet, alleen onaangenaam ver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 202651 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:00:
[...]

Wat is ver? Op zaterdagochtend vroeg daarheen fietsen, rond het middaguur aankomen, tentje opzetten en je de rest van de dag vermaken. Volgende dag gewoon op je gemak weer terug fietsen. Hangt natuurlijk ook af of je er tijd voor hebt.
Over het algemeen zal de route ernaar toe lekker doorfietsen zijn, dus weinig gedoe in dorpen e.d.
30km/u gemiddeld haalbaar wellicht? Ik haalde op de hurricane (zonder bagage) voordat ik hem wegdeed 25km/u gemiddeld.
Maar goed, de een is de ander niet, voor mij bestaat te ver niet, alleen onaangenaam ver :)
132km enkele reis vind ik te ver voor een dagje. Ik zou sowieso niet blijven overnachten dus dan wordt het wel erg veel op 1 dag :P
30km/u gemiddeld? Dan moet ik wel hele mooie rechte wegen hebben om dat te halen. Ik denk dat 25km/u gemiddeld realistischer is. Zeker op onbekend terrein. Mijn hoogste gemiddelde snelheid lag op 27km/u toen ik naar hoek van holland gefietst ben, en dat is redelijk rechtoe rechtaan.

edit: zojuist 30km/u gemiddeld gereden :+ zal je altijd zien.

Normaal is het tussen de 24 en 25km/u dus dit was wel een uitzondering :P

[ Voor 21% gewijzigd door Metro2002 op 19-06-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

;( fijn hoor, dankzij mijn ligfiets verslaving gebruikte ik mijn auto nauwelijks meer en nu heb ik hem vandaag zelfs verkocht :+

Officieel autoloos dus 8) Wat ligfietsen al niet met je doet.

Gelukkig heb ik nog wel een trapauto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Na twee van hier een DM gestuurd te hebben met een vraag over nieuwe buba's toch even in de grote groep.
Van de vakantie, met een goede bepakking, is het voor mij tijd voor nieuwe buitenbanden en binnenbanden..

Mijn voorkeur gaat uit voor Kojaks. Máár, het zijn slicks! Als ik op vakantie met bepakking in een regenbui terechtkomt, verlies ik dan niet echt grip als een idioot? Ervaringen? Of zou ik bijvoorbeeld voor een Kojak kunnen doen, en achter op m'n 26" dan iets met meer grip? Ik twijfel..

En btw 1,35 en 2.0 hang toch van je velg breedte af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De kojak op mijn bijna-verkochte M5 (brede 26" kojak) en die van m'n vriendin (smalle 26") zijn niet super-slippery eigenlijk. Het is een hardnekkige fabel dat het profiel van je fietsband zoveel effect heeft op grip (in nat weer): het is voornamelijk het soort rubber dat effect heeft. Fietsbanden hebben namelijk zoveel banddruk en je fietst zodanig langzaam op de fiets dat het water nooit tussen het raakvlak en de weg kan komen.

De reden dat er profiel op fietsbanden zit is dan ook niet om regen weg te drukken, maar om zand en modder opzij te duwen en dáár is de kojak wel superdramatisch (net als elke andere slick). Als je van plan bent in suboptimale landen te rijden moet je dat wel meenemen. Also: die 'raceguard' antilekbescherming is misschien wel beter dan helemaal niks, maar die banden gaan alsnog veel sneller lek dan een marathon+, wat je eigenlijk wil hebben op lange afstanden.

Als laatste punt: je achterband hoeft geen grip te hebben, dat heeft nauwelijks functie. Je voorband moet grip hebben. Als je een 20" voorwiel hebt is dat overigens zelden een probleem, die dingen hebben van zichzelf (door de sterkere kromming en daardoor inherent grotere contactspanning) wat meer grip dan grotere banden.

Oh, en om je laatste vraag te beantwoorden: op een ligfiets bepaalt je achterbrug meestal of je dikke banden erom kunt leggen of niet. Je velgbreedte is niet zo boeiend. Mountainbikers leggen ook 70mm brede banden op 18mm velgjes en dat werkt prima. Als je extreem supersafe wil zitten kun je je aan sheldon brown's tabelletje houden maar meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Thnx Mux :)

Ik fiets van de zomer toch voornamelijk over fietspaden en zéker niet offroad of vage weggetjes. Zuid Duitsland, Oostenrijk en Budapest zijn denk toch goed bestraat.

Wat mij zo tegenstaat is toch het profiel van de Marathon plus, daar zit zóveel profiel op dat ik het idee heb veel snelheid te verliezen..

Maar, als ik verwacht veel op normale paden te rijden kan je prima met Kojaks op pad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Heb je er al eens eerder gefietst? Van wat ik weet - maar ik ben vooral in Tirol en Bayern bekend - fiets je daar toch wel extreem regelmatig in de kant van de weg die een beetje in stof en modder overgaat. Gezien je toch meerdere bubaatjes mee zult nemen zal ik op z'n minst één paar met (meer dan sier-)profiel meenemen. Also, ik ben verre van expert met fietsen in het buitenland en wat je er precies voor nodig hebt. Don't take my word for it :P

De marathon plus rijdt niet zwaar vanwege z'n profiel, maar omdat er meer dan een centimeter geleiachtige squishy massa onder zit waar alle troep van de weg in blijft hangen. M+ is nogal een extreem voorbeeld; er zijn tussenwegen. Je kunt bijvoorbeeld, als dat past, de breedste marathon+ meenemen.

Daarnaast is nog een vervelende eigenschap van banden dat je niet echt kunt voorspellen hoe goed ze gaan presteren. De gemiddelde levensduur van een band kan bijv. 3000km zijn, maar 10% van de failures kan best vóór 500km zijn, en 10% na 4500. Hetzelfde geldt een beetje met de lichtlopendheid. Gebruikerservaringen zijn notoriously onbetrouwbaar. Je kunt automatisch alles negeren waarin statements worden gemaakt zoals 'ik ging 1-2km/h harder op band X', dat is bullshit.

Dus... alles wat ik zeg heeft net zulke waarde. Ik kan je alleen vertellen hoe dingen zouden moeten werken bekeken vanuit de theorie (en voor zover ik het bevestigd heb gezien in fatsoenlijk ontworpen tests).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Wat ik altijd begreep is dat de rolweerstand bij open fietsen niet zo idioot veel uitmaakt, de luchtweerstand is toch de grootste factor? Natuurlijk helpt het wel iets, maar het aandeel rolweerstand maakt maar een relatief klein deel uit van het totaal.
Overigens heb ik wel goede dingen gelezen over de gewone Marathons, dus zonder Plus. Die gaan ook niet zo bijzonder snel lek, maar hebben niet die dikke laag die hem zwaar laat rijden. Ik heb ze laatst nog even mogen voelen en ze voelen wel stevig aan. De gewone Marathons op mijn Optima Lynxx doen het ook nog steeds, niet dat ik er de laatste tijd nog vaak op fiets overigens, maar ze hebben toch al 11.000 km afgelegd.

Zijn er nog mensen naar CycleVision geweest? Ik wel, de vorige keer was in 2005 toen ik door mijn collega aan het ligfiets virus geholpen werd. Dat was op Zandvoort en dus wel andere koek dan deze keer, toch vond ik het wel aardig om wat nieuwe fietsen te zien en te kijken hoe de drie uurs race gestart werd.

http://www.endomondo.com/workouts/oU65BsiPtfg

Zo heb ik er toch nog wat kilometers van gemaakt, ik had best mee kunnen doen, maar ik durf niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

budi schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:29:
Wat ik altijd begreep is dat de rolweerstand bij open fietsen niet zo idioot veel uitmaakt, de luchtweerstand is toch de grootste factor? Natuurlijk helpt het wel iets, maar het aandeel rolweerstand maakt maar een relatief klein deel uit van het totaal.
Overigens heb ik wel goede dingen gelezen over de gewone Marathons, dus zonder Plus. Die gaan ook niet zo bijzonder snel lek, maar hebben niet die dikke laag die hem zwaar laat rijden. Ik heb ze laatst nog even mogen voelen en ze voelen wel stevig aan. De gewone Marathons op mijn Optima Lynxx doen het ook nog steeds, niet dat ik er de laatste tijd nog vaak op fiets overigens, maar ze hebben toch al 11.000 km afgelegd.
Voor vakanties zou ik kiezen voor lekvrij ipv lage rolweerstand maar dat is mijn mening.
De gewone marathon heb ik op mijn open ligger gehad en die is er binnen 200km weer onderuit gehaald en vervangen voor een kojak. Ik vond de marathon echt een waar-de-loze band. Loeizwaar, een rolweerstand waar je U tegen zegt en ontzettend oncomfortabel en stug waardoor continu de achterkant begon te dribbelen en het veerelement en de band continu ruzie zochten met elkaar over wie nou wanneer mocht veren.
De kojak is in alle opzichten fijner tot nu toe, hij lijkt me wel minder lekbestendig als ik de dunne zijwangen zie en het feit dat met nat weer alle rotzooi aan de band blijft plakken.

Onder de mango bevalt de combinatie marathon plus voor en perfect moiree achter nog altijd redelijk goed. De marathon plus is wat comfortabeler en minder zwaar dan een marathon original maar een hele comfortabele band zal het nooit worden. Lekbestendigheid is wel top.

Ik zou dus de marathon plus pakken als ik een lange lekvrije rit wilde gaan maken.

Ik zit zelf nog in dubio over welke racekap ik wil gaan kopen. Ik heb Sinner gebeld en er zit op hun tourkap een levertijd van 3 maanden 8)7 dat vind ik wel érg lang. De racekap van velomobielonderdelen is ook mooi, wel bijna 100 euro duurder maar als die een kortere levertijd heeft wil ik dat best overwegen. Heb al een mail gestuurd dus ben benieuwd hoe lang daar de levertijd van is.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 27-06-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:18:
Voor vakanties zou ik kiezen voor lekvrij ipv lage rolweerstand maar dat is mijn mening.
De gewone marathon heb ik op mijn open ligger gehad en die is er binnen 200km weer onderuit gehaald en vervangen voor een kojak. Ik vond de marathon echt een waar-de-loze band. Loeizwaar, een rolweerstand waar je U tegen zegt en ontzettend oncomfortabel en stug waardoor continu de achterkant begon te dribbelen en het veerelement en de band continu ruzie zochten met elkaar over wie nou wanneer mocht veren.
Hee... was dát de reden? Ik had precíes hetzelfde de eerste paar weken dat ik m'n alleweder had. De achterband is toen een keer lek gegaan en omdat ik lui was had ik er een Perfect Moiree op gezet, sindsdien het probleem niet meer gehad. Het was met de Marathon echt heel erg: op de verschillende klinkerweggetjes die naar beneden liepen vanaf de dijken hier raakte ik elke vorm van besturing kwijt doordat ik contact met de weg volledig verloor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:49:
[...]

Hee... was dát de reden? Ik had precíes hetzelfde de eerste paar weken dat ik m'n alleweder had. De achterband is toen een keer lek gegaan en omdat ik lui was had ik er een Perfect Moiree op gezet, sindsdien het probleem niet meer gehad. Het was met de Marathon echt heel erg: op de verschillende klinkerweggetjes die naar beneden liepen vanaf de dijken hier raakte ik elke vorm van besturing kwijt doordat ik contact met de weg volledig verloor.
Yep, die band is net alsof je met een massief wiel rondrijdt :+

Heb net bericht gehad dat de levertijd op de velomobielonderdelen kap ook 3 maanden is :/
Dat is om het nog lastiger te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marathon's zuigen idd op een open ligger, ik heb ze na 500km ook van de Hurricane afgegooid en weer verkocht.
Wat ik heb begrepen is dat ze op driewielers een stuk aangenamer zijn, voor althans.
Zal wel te maken hebben met de camber, waardoor je meer op de rand van de band rijd, en niet zoals bij een enkel spoor precies op het midden van het loopvlak.

Ik/wij zijn op zaterdag naar CV geweest, was weer leuk, ondanks de waardeloze locatie t.o.v. vorig jaar.
Gelukkig viel het weer wel mee.
Paar fietsen even geprobeerd, Alizée, High Baron en normale Baron.
Best wennen zo'n trike, maar wel leuk. De High Baron was wat lastiger qua wegrijden, maar die stond dan ook suboptimaal afgesteld.
Op zich een goed uitzicht, maar ik denk dat ik toch een stuk meer kilometers nodig heb om te wennen dan op een reguliere Baron, het lage voelt gewoon heel erg vertrouwd en stabiel aan.

Ik zit nu op de ferry naar de UK. De Baron zit goed vastgesnoerd op het dak van de auto en heeft zich prima gehouden ondanks de wind. Net nog maar even een extra spanband gemonteerd want morgen rijden we langs de kust met natuurlijk genoeg zijwind. Een extra bandje zou dan toch moeten helpen met de gemoedsrust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Kemper fietsen. Allemaal dudes met ligfietsen :D Medewerker die mij hielp had een SL Fujin, en wist dus precies waar hij het over had.

Uiteindelijk na wat overleg toch voor 2x Kojaks gegaan met 4 binnenbanden. Oftewel, bandenscrenario is voorbij.

Nu wil ik voor m'n casette toch voor een 11-32 gaan.
Hebben jullie nog enig commentaar op de volgende set?

1) Ultegra Derailleur RD-7600A SS
http://www.rose.nl/product/detail/aid:573580

1) Shimano XT spiderarm CS-M770 9-speed 11-32
http://www.rose.nl/product/detail/aid:221490

Of

2) SHIMANO Ultegra CS-6500 9-speed 12-27

Shimano Ketting CN-HG-93 2x

En dat dan allemaal op een SRAM attack gripshifter.
Na veel uitzoekwerk bekeken dat dit toch wel moet passen.. (?)

[ Voor 17% gewijzigd door Tomino op 27-06-2012 15:07 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 44 Laatste