Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nsa1984 aka LML spamkoning :P :
normaal gesproken wel, maar niet als je al een tijdje niks aan de ketting hebt gedaan en er gewoon echt een dikke koeklaag op zit :D
Sowieso gaan die dingen bij mij meestal maar 1 reinigingsbeurt mee.
Aangezien er nu al weer gepekeld word, denk ik dat het verstandig is om de fiets regelmatig schoon te maken, desnoods even langs een carwash en een hogedrukspuit er over (kussen en tas verwijderen natuurlijk :P
Qua kilometerstand, ik heb op 100 km of zo na, de 5000 km in 1 jaar eigendom niet gehaald, maar aangezien het vorige winter al vroeg bagger weer was, heb ik toen bijna niet gereden, duurde vrij lang voordat ik kon gaan fietsen, ik zit nu op 5250 km geloof ik :*) helaas vergeten op het nieuwe moment suprème een foto te maken

Het U-profiel:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/PC110001.JPG

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9966305/PC110004.JPG

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:23
thijsvk
MBT spamkoning: Oeps ben ik zo erg :$?

Tjah die kettingreinigapparaatjes vind ik zelf rotdingen. Ik rijd de ketting liever echt op en leg er dan weer eens wat nieuws op. Echt schoonmaken doe ik dus eigenlijk nooit.
Afspuiten met een hogedrukspuit nooit doen he :) Dan spuit je namelijk ook meteen het eventueel aanwezig vet uit je lagers, en mag je die meteen weer netjes invetten. Als je dan netjes wil schoonmaken, lauwwarmwater (voor je handjes) een beetje afwasmiddel en een spons.

U-profiel, hmmm dat ziet er wel logisch en netjes uit. (dankjewel) Eens zien of ik dat bij mijn fietsen ook zo kan maken. Ik zie alleen een kettingwiel bij de overgang van frame naar achtervork zitten. Daar loopt bij mij de kettingbuis gewoon door tot circa een cm voor de cassette.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nsa1984 schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:50:
thijsvk
MBT spamkoning: Oeps ben ik zo erg :$?
Nee hoor, valt wel mee,vond het wel grappig dat je in 1 thread 3 of vier keer achter elkaar reageerde, en dan ook nog in 2 andere threads geloof ik. :)
U-profiel, hmmm dat ziet er wel logisch en netjes uit. (dankjewel) Eens zien of ik dat bij mijn fietsen ook zo kan maken. Ik zie alleen een kettingwiel bij de overgang van frame naar achtervork zitten. Daar loopt bij mij de kettingbuis gewoon door tot circa een cm voor de cassette.
Graag gedaan.
Kettingrol of geen kettingrol maakt volgens mij niet zo heel veel uit, principe blijft hetzelfde.
Het fijne is dat de kettingbuizen nu echt 'vast' zitten, ze schuiven niet meer op en neer.
Vooral bij de heenloop was dit vervelend, aangezien de buis daar de derailleur in kroop. Ik heb zelfs wel eens gehad dat ik opschakelde, en de buis zover in de derailleur sloeg, dat de boel volledig vast sloeg. Niet echt fijn :9

Vandaag nog bijna onderuit gegaan. Ik kwam uit m'n werk en reed een (klinker)viaduct af. Aan het einde moet je daar rechtsaf, maar nogal slecht wegdek daar, en een rothoek om op snelheid te kunnen nemen.
20" wielen stuiteren daar nogal dus uiteindelijk schoot ik met ongeveer 30 het gras in, remmen hebben dan minder effect dan schoenen.
Dus uitklikken, rechtop zitten voetjes aan de grond en weer terug het pad op, ging uiteindelijk wel goed :*)

Foto Waar de fietser rijdt kom je het viaduct af, en vervolgens ga je met de bocht mee in feite het fietspad op, heerlijk punt. In het donker is het helemaal leuk, aangezien er iets verderop een plattegrond in een lichtbak staat, waarbij je dus precies in dat licht kijkt, je ziet helemaal niks |:(

Vervolgens 10 minuten later nog even lekker geRISt en daarna geRASt, was lang geleden dat ik de 40+ aan had getikt, laat staan volhouden. Het weer zat dan ook wel heel erg mee.
Uiteindelijk met 28 km/u gemiddeld thuisgekomen, ook dat was al weer een tijdje geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

Zo wat een wind vanochtend. Dat in combinatie met een iets te enthousiast strak aangedraaide kruiskoppeling (van het stuur) zorgde voor een spannend ritje >:)

Ook nog een stukje offroad gereden :o Ik dacht laat ik eens kijken of mijn gebruikelijke route door het industrieterrein alweer open is. Nou die was wel open maar was nog niet bestraat :+ dus dat was even ploegen door de modder, plassen, steentjes en kuilen 8) ging best goed, was wel blij met 3 keer marathon plus onder de mango :P

Ik begin de marathon plus bandjes steeds meer te waarderen. Nog altijd geen enkel lek met deze bandjes en alhoewel het comfort niet enorm is rollen ze best goed als je ze maar hard genoeg oppompt (heb ze op 6 bar staan).

De electronica heeft het wonderwel goed gedaan vandaag, knipperlichten deden het trefzeker en verlichting is niet uitgevallen onderweg ;) applausje voor mezelf :+

Gister nog gelachen, ik was op de open ligger naar het werk gegaan en toen ik achter een snorbrommertje reed kreeg ik een accuut geval van BAS (brommer aanhang syndroom) en daarna van BIS :P Vrouwtje op de brommer reed met ongeveer 25km/u het viaduct omhoog en vervolgens met 30km/u naar beneden, geen al te spannende snelheden dus. Toen ik naast haar bij het volgende stoplicht kwam staan kreeg ik de opmerking: "zo, jij houdt me goed bij". Ik reageerde met "dat was ook niet zo'n moeite met die snelheden maar het scheelt wel een heel stuk dat ie niet opgevoerd is ;) " , daarna ben ik haar uiteraard voorbij gefietst :+
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 01:20:
[...]

Vandaag nog bijna onderuit gegaan. Ik kwam uit m'n werk en reed een (klinker)viaduct af. Aan het einde moet je daar rechtsaf, maar nogal slecht wegdek daar, en een rothoek om op snelheid te kunnen nemen.
20" wielen stuiteren daar nogal dus uiteindelijk schoot ik met ongeveer 30 het gras in, remmen hebben dan minder effect dan schoenen.
Dus uitklikken, rechtop zitten voetjes aan de grond en weer terug het pad op, ging uiteindelijk wel goed :*)

Foto Waar de fietser rijdt kom je het viaduct af, en vervolgens ga je met de bocht mee in feite het fietspad op, heerlijk punt. In het donker is het helemaal leuk, aangezien er iets verderop een plattegrond in een lichtbak staat, waarbij je dus precies in dat licht kijkt, je ziet helemaal niks |:(

Vervolgens 10 minuten later nog even lekker geRISt en daarna geRASt, was lang geleden dat ik de 40+ aan had getikt, laat staan volhouden. Het weer zat dan ook wel heel erg mee.
Uiteindelijk met 28 km/u gemiddeld thuisgekomen, ook dat was al weer een tijdje geleden :)
Pff die snelheden haal ik echt maar zelden, ik ben echt een mietje ;(

Gelukkig niet gevallen, das altijd vervelend. Zeker als het komt omdat je fiets niet meer doet wat jij wil door slecht wegdek :/

[ Voor 57% gewijzigd door Metro2002 op 13-12-2011 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
Metro2002 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:05:
Zo wat een wind vanochtend. Dat in combinatie met een iets te enthousiast strak aangedraaide kruiskoppeling (van het stuur) zorgde voor een spannend ritje >:)
Het was inderdaad spannend weer. Ik had ook al een alternatieve route gekozen. Maar op deze brug http://g.co/maps/csqfx ging het een beetje mis. Eerst waaide mijn dekje eraf daarna werd ik tegen de reling geblazen. Terwijl ik toch niet de meest lichte persoon ben.

Mijn rechterspiegeltje ligt eraf en de tape tussen de beide delen is beschadigd. De schuine stand van de reling heeft misschien erger voorkomen.

Het dekje weer in de fiets gelegd en zonder verder gefietst. Toen ook het zeileffect goed meegemaakt. Zonder trappen kon ik hele stukken 35 km blijven rijden.

Zaterdag maar naar Dronten voor een nieuw spiegeltje, slepende rem laten aanpakken en andere vering erin

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Goose schreef op woensdag 14 december 2011 @ 08:03:
[...]

Het was inderdaad spannend weer. Ik had ook al een alternatieve route gekozen. Maar op deze brug http://g.co/maps/csqfx ging het een beetje mis. Eerst waaide mijn dekje eraf daarna werd ik tegen de reling geblazen. Terwijl ik toch niet de meest lichte persoon ben.

Mijn rechterspiegeltje ligt eraf en de tape tussen de beide delen is beschadigd. De schuine stand van de reling heeft misschien erger voorkomen.

Het dekje weer in de fiets gelegd en zonder verder gefietst. Toen ook het zeileffect goed meegemaakt. Zonder trappen kon ik hele stukken 35 km blijven rijden.

Zaterdag maar naar Dronten voor een nieuw spiegeltje, slepende rem laten aanpakken en andere vering erin
Ai balen zoiets :( gelukkig valt de schade mee zo te horen.

Ik had vanochtend ook weer iets hoor, staat er gewoon een hoogwerker midden op het fietspad geparkeerd. Dat ding is zo breed dat ie het hele (tweerichtings) fietspad in beslag nam. Links staan heggetjes en rechts ligt een stoep, ik ben uiteindelijk maar over de stoep er langs gegaan maar het had even wat voeten in aarde op zonder de boel te slopen de stoep op te rijden. Eerst schuin geprobeerd, dat ging met 1 wiel maar het andere voorwiel wilde er niet op, dus ik achteruit geflintstoned en iets rechter ervoor erop gereden, voorwielen erop, wilde het achterwiel niet, dus ik wéér achteruit en met een klein aanloopje erop gereden, daarna snel weer eraf want erachter OP DE STOEP DUS stond het busje van de hoogwerkerwerker (is dat een woord? ) geparkeerd 8)7

Beetje jammer weer zoiets.

En ze zijn op het industrieterrein waar ik werk lekker bezig, de ene straat na de andere wordt afgesloten terwijl ze nog niet klaar waren met de vorige straat. Intussen ligt het halve industrieterrein al open en zag ik vanochtend dat ze aan de andere kant van het industrieterrein ook alvast borden hadden neergezet, daar gaan ze dus óók al beginnen. Ik kan straks niet eens meer op het werk komen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

Chiron

Moderator Discord
http://www.telegraaf.nl/b...agen__.html?sn=binnenland

auw :(

Geen ligfietsers hier uit die buurt?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:10
Het is een velomobiel Quest, in elk geval nog 'n beetje kreukelzone. Ben benieuwd...

[ Voor 7% gewijzigd door wernert op 19-12-2011 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Hier filmpje, wel eerst reclame . Je ziet dat de quest rijder op de brancard wordt weggereden
http://www.haarlemsdagbla...vrachtwagen-in-Zwanenburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ai ziet er niet goed uit :( Ik had vanochtend ook al even onenigheid met een vrachtwagen (gingen tegelijk rijden), je moet er toch niet aan denken dat je onder zo'n ding terecht komt :(
Ik zie op die foto ook een pneumatische zaag ofzo liggen? Zat blijkbaar goed bekneld :X
Zie ook een hoop hagel en gladde zooi liggen op de weg, misschien door de gladheid gebeurd?

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/ongeluk.png

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/auw.png

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/20657755.jpg

Hier nog wat meer informatie:

http://www.rtvnh.nl/nieuw...vrachtwagen+in+Zwanenburg

Schade aan de fietser lijkt mee te vallen.

Ik was vanochtend wel blij dat ik op 3 wielen was, het was verradelijk glad op sommige plekken! heb nog een klein stukje onbedoeld gegleden met de mango, ik zag de brommer voor me al bijna onderuit gaan maar ik reed te hard om vol in de remmen te gaan dus ging uiteindelijk een beetje driftend de bocht door :z

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 19-12-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Het schijnt om een 32 jarige amsterdammer te gaan

http://www.localpoint.nl/crimereports/117821/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, dat wil je zeker niet meemaken als cabriorijder.
Slecht nieuws voor degenen die nog aan het nadenken waren over deelname aan de 11stedentocht, binnen twee dagen waren de inschrijvingen vol :(
http://www.11steden.nl/nieuwsbericht.asp?id=5340846

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Goose
Zoals ik het lees valt je schade erg mee, maar blijft een vervelend momentje. Zonder dekje rijden op het moment vind ik toch echt te koud/winderig. Maargoed ben zelf ook niet helemaal fit (verkouden) en rijd zonder viziertje.

Metro2002
Tjah het is wel eerder gezegd. Een fietspad bestaat niet dat is een (auto)servicestrook, wees blij dat je er (tussendoor) mag rijden :D.

Wat betreft de botsing quest/betonwagen.
Auw inderdaad, dat ziet er niet heel erg goed uit. Zoals ik de berichten lees lijkt het lichamelijk uiteindelijk redelijk mee te vallen, maar toch schrik je als je zoiets aantreft bij het openen van de email.
Trouwens zoveel kreukelzone werking heeft een velomobiel (volgens mij) niet hoor. Er zal vast wel wat energie verloren gaan bij het breken/kraken van de body maar het grootste gedeelte van de klap mag je wel zelf opvangen.
Het openknippen zal wel gedaan zijn omdat trauma team nekletsel vermoede. Dan word zoveel mogelijk gedaan om je "stil" uit je voertuig te halen, en als dat betekend dat je voertuig total loss geknipt moet worden gebeurt dat. Het vermoeden van nekletsel ontstaat bij mij door het zien van de questrijder op de brancard met stabilisatie blokken rondom het hoofd.

Op de mailinglijst word al behoorlijk gespeculeerd over de oorzaak.
Wel weet ik dat puur bij toeval ik vandaag mijn quest heb voorzien van nieuw rubber. Voorbanden zijn voorzien van elk een verse HPV slick en achter heb ik een Schwalbe Silento II omgelegd. De achterband voelde ik afgelopen week al regelmatig toch enigzins slippen bij het wegrijden, dus een bredere band met profiel erop gelegd. En toen ik toch bezig was zag ik dat rechtsvoor enigzins zacht was, dus toen voorbanden ook maar even bekeken. Rechtsvoor had een heel klein lek door een metaalsplintertje en linksvoor kon ik van de buitenband de canvasdraden lichtjes zien lopen. Aangezien de HPV banden toch nauwelijks iets kosten heb ik meteen beide verwisselt voor verse, en de binnenbanden kunnen na het plakken terug in de reserve voorraad.

Verder ben ik nog even bezig geweest met het meten van het verbruik van mijn quest. Dit liep helaas stuk omdat mijn multimeter van 200mA een grote stap naar 10A maakt. De dagrijleds (115mA), enkele zijkant knipperverlichting (verbuik wisselt hevig door knipper automaat, maar piekt ergens in de buurt van 184mA), alarm standby (15,5mA), interieur verlichting (26mA) bleef allemaal wel binnen de 200mA maar gewoon voorlicht, remlicht, gevarenlichten (beide zijden knipperlicht), toeter verbruiken duidelijk meer waardoor de multimeter aangeeft dat het buiten het bereik valt. Binnenkort dus eens kijken of ik hand kan leggen op een multimeter met een bereik tot 500mA of 1A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bweh gister in de natte sneeuw laat naar huis gefietst (overwerken :/ ) en heb ontdekt dat het beste medicijn tegen natte sneeuw toch echt mijn ouwe trouwe petje is :P Ik had mijn wintermuts eerst opgedaan in combinatie met mijn fietsbril maar dat was geen succes, door de bril zag ik na een minuut al niks meer (beslagen en voorzien van vlokken) en zonder bril kwamen alle vlokjes in mijn ogen dus gestopt, pet opgedaan , bril weggeborgen en zo zonder problemen naar huis gefietst.

Heb wel gemerkt dat je niet 100% droog blijft in een velomobiel, Alleen waren een paar dingen nat die niet erg logisch waren zoals mijn voeten :D maar over het algemeen is het goed te doen bij sneeuw of regenval. geen reden om de auto te pakken in elk geval :P

Of toch maar eens een dakje regelen om het helemaal waterdicht te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Op http://www.michelvanberge...in-zwanenburg/#more-11245 zijn foto's te zien hoe de Quest onder de auto steekt en hoe die is opengeknipt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

grr ik wilde mijn remmen afstellen omdat hij telkens naar links trok , omdat ik voor mijn gevoel het afstellen niet goed kon doen bij de remhendel dook ik eens bij de trommelrem zelf te kijken.... de kabel aan de rechterkant was nog netjes, de kabel aan de linkerkant... nouja hij zat nog vast maar daar was ook wel alles mee gezegd. Helemaal gerafeld en te kort om nog een stukje af te knippen, heb de kabel er nu maar uit gehaald en ga morgen een nieuwe halen.

Nog tips om de kabel netjes door het oogje bij de trommelrem heen te krijgen en daarna vast te draaien? want als ik hem vastdraai draait de kabel eromheen, moet ik hem gewoon met een tang oid beethouden?

• nsa1984
Ik moet bekennen dat ik niet direct weet welk "oogje" je bedoeld.
Bij mijn quest is er een gleuf waar de Afbeeldingslocatie: http://www.fietspunt.nl/static/products/560/560-97085/productimage_hG5kqpBFcsi6u83XWbL4_large.jpgstuitnok voor de buitenkabel in klemt.
En de binnenkabel loopt dan verder door naar de daadwerkelijke remarm waar een Afbeeldingslocatie: http://www.silema.nl/j15/components/com_virtuemart/shop_image/product/mo51087.jpgschroeftonnetje zorgt dat de beweging van de remkabel overgedragen word op de remarm (en daarmee de rem).

Maar als het je troost, ik heb enige tijd terug mijn linkervoorwiel/veerpoot zelf gedemonteerd, en zojuist hoor een licht "gegrol" terwijl ik de quest op zijn plaats rol. Even terug naar buiten en een voor een beide voorwielen van de grond en een slinger gegeven. Linksvoor lijkt het lager niet helemaal lekker van te zijn, in elk geval komt daar het "gegrol" vandaan. Dus deze jongen heeft ook nog een leuk klusje voor vanavond liggen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dat schroeftonnetje is bij mij een schroef met 2 ringetjes en een moertje alleen aan de achterkant is het glad dus kan hem niet tegenhouden als ik het moertje vastdraai waardoor de kabel om een gegeven moment mee gaat draaien.

Lagers zijn ook altijd prettig om te vervangen maar soms is het ook goed op te lossen door de boel goed schoon te maken (kogels eruit en goed schoonmaken en beetje invetten)

edit:

Remkabel is vervangen en heb gelijk maar even de tijd genomen om de remmen goed schoon te maken. Trommels goed schoongemaakt, schanierpuntjes een beetje olie gegeven en daarna goed afgeveegd uiteraard :) en de boel goed afgesteld. Net nog even een paar remtesten gedaan vanaf 25km/u naar 0 en hij remt nu kaarsrecht! 8) ook zit hij voor mijn gevoel nu tegen blokkeren van de wielen aan, je voelt wel dat de bandjes het zwaar hebben maar ze blokkeren niet. Ik weet niet of het de bedoeling is dat ze dat wél doen maar ik vind het zo eigenlijk wel zo veilig. Blokkerende wielen = geen controle meer en dat heb ik liever niet :) Nu pers ik er voor mijn gevoel maximale remkracht uit en sta echt in een paar meter stil, ongeveer 2 a 3 fietslengtes, dus tussen de 5 en 7 meter. Dat is volgens mij best goed.

Nu nog een keer op rammeltjesjacht ( :( :P )

[ Voor 79% gewijzigd door Metro2002 op 22-12-2011 21:00 ]

• nsa1984
Hmm misschien dan toch een keer bij een fietsenmaker langs lopen en er een "echt" schroeftonnetje (lees net dat het officieel een schroefnippel heet) voor in de plaats monteren. De mooiste variant die ik ooit gehad heb (heb er nog een paar van liggen) hebben aan beide kanten een zeskant, waardoor je met een ringsleutel het tonnentje perfect vast kunt houden, en het klemboutje er netjes in kunt draaien.

Lagers van de quest zijn zogeheten industrie lagers. Dit zijn lagers waar je zelf niks aan kunt afstellen, en officieel ook niks aan de smering. Zit ook allemaal keurig netjes afgedicht met meestal rubberringen.
Gelukkig bleek er alleen wat zand/modder in de afdichtgleuf van de trommelrem behuizing te zitten. Dit even netjes schoongemaakt en het geheel weer op zijn plaats gemonteerd. Daarna was het "gegrol" weer verdwenen, dus geen enge/dure reparaties dit keer.

Ik vind het zelf erg prettig om net te kunnen blokkeren. Dan heb ik de maximale remkracht beschikbaar, en netjes remmen is vooral een kwestie van doseren.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ach mijn reparatie was ook peperduur hoor, maar liefst € 2,25 :+ (en een avondje klooien) maar al was het duurder: met remmen neem ik liever geen risico, dat MOET gewoon goed zijn.

Er zit wel een klein slag in mijn rechterwiel, heb het er een klein beetje uit kunnen krijgen maar het zit er nog wel in. merk er verder niks van met rijden dus ik vind het zo wel goed, komt wel een keer als de fiets een keer voor onderhoud bij velomobiel komt. Ik denk dat het nog een erfenisje is van de keer dat ik met dat wiel een gat meegepakt heb toen ik een fietspad op wilde draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 22-12-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mijn Mango kwam met stuggere veren aan de voorzijde en ik kreeg de originele veren erbij. Is het erg moeilijk om de veren te vervangen? Ben wel eens benieuwd wat het verschil in comfort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Ik heb zaterdag mijn Q ook van andere vering laten voorzien in Dronten. Van rood-blauwe combinatie naar alleen rood. Het waren wel de laatste...:)

Ik had het veel eerder moeten doen, bochten die ik eerder langzaam doorheen ging durf ik nu veel sneller te rijden. Ik lig veel vaster op de weg. Comfort verschil heb ik weinig van gemerkt, maar ik rijd ook heel weinig op klinkers. Verder heb ik er nu ook achter MP= en voor PM 35mm op liggen en dat zij niet de meest comfortabele banden.

Een van degenen waar ik elke week mee fiets en heel veel van de technische kant van ligfietsen afweet denkt dat het omrollen in de bocht wat ik laatst had voorkomen had kunnen, worden door de stuggere vering.

Verder is het uitstekend fietsweer. Volgens endomondo heb ik vandaag weer persoonlijke records verbroken op mijn woon-werkroute. Die toptijden zijn trouwens absoluut niet te vergelijken met de tijden van de echt snelle rijders.

Volgende week maar eens kijken wat endomondo aangeeft wat de tijden zijn met het fietsen naar Schermerhorn. Wie gaan er nog meer heen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Goose schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 16:25:
Ik heb zaterdag mijn Q ook van andere vering laten voorzien in Dronten. Van rood-blauwe combinatie naar alleen rood. Het waren wel de laatste...:)

Ik had het veel eerder moeten doen, bochten die ik eerder langzaam doorheen ging durf ik nu veel sneller te rijden. Ik lig veel vaster op de weg. Comfort verschil heb ik weinig van gemerkt, maar ik rijd ook heel weinig op klinkers. Verder heb ik er nu ook achter MP= en voor PM 35mm op liggen en dat zij niet de meest comfortabele banden.

Een van degenen waar ik elke week mee fiets en heel veel van de technische kant van ligfietsen afweet denkt dat het omrollen in de bocht wat ik laatst had voorkomen had kunnen, worden door de stuggere vering.
Hmm, ik licht nog wel eens een bandje ondanks de stuggere vering, en ik ga echt niet zó hard door bochten. Als de weg maar net een beetje rot schuin licht dan kan ik me voorstellen dat als je wat harder gaat je omrolt. Maar is het moeilijk om de vering te vervangen? Ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Metro2002 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 16:37:
[...]
Hmm, ik licht nog wel eens een bandje ondanks de stuggere vering, en ik ga echt niet zó hard door bochten. Als de weg maar net een beetje rot schuin licht dan kan ik me voorstellen dat als je wat harder gaat je omrolt. Maar is het moeilijk om de vering te vervangen? Ik heb geen idee.
Ik had meer last van overhellen. Van bandje lichten nog nooit maar ik ben ook niet de meest lichte persoon. In Dronten waren ze er anderhalf uur mee bezig maar dat was incl de remmen bijwerken en 3 spaken vervangen.

Het schijnt niet moeilijk te zijn om de veerpoten uit te bouwen, kost wel wat tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Goose op 23-12-2011 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Neuh.... stelt weinig voor qua moeilijkheid maar inderdaad, kost heel wat tijd.
En niet te vergeten: na terugmontage van de veerpoot wel even uitlijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

OK, zal eens kijken wanneer ik er tijd voor heb.

Net nog een MEGA irritant geschraap / metaal op metaal geluid op de terugweg bij het insturen naar links. Eerst dacht ik dat ik de wielen misschien niet goed had vastgezet maar na inspectie leek dat wel goed te zitten dus voorzichtig naar huis gereden.

Net alles nagelopen en het gepiep was een erfenisje van vanochtend blijkbaar. Ik was vanochtend over een fors hoog putdeksel gereden waarbij de fiets ongeveer gelanceerd werd, hierdoor is blijkbaar 1 stuurstang een heel klein beetje verbogen want die schraapte langs de zijkant van de body in het stuurstanggat (is dat een woord :+ ? ) , maar alleen als de vering ingedrukt was. Dat kostte wel even tijd om achter te komen zal ik maar zeggen. Klein tikkie terug gebogen en weg was het geluid. 8)7

Verder vraag ik me af wat het viziertje wat ik heb doet voor de snelheid, verlaagd of verhoogd dat de snelheid of maakt het niks uit. Ik heb wel wat meer verkoeling als ie eraf is :P en dat is helemáál niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Metro2002 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:25:

Verder vraag ik me af wat het viziertje wat ik heb doet voor de snelheid, verlaagd of verhoogd dat de snelheid of maakt het niks uit. Ik heb wel wat meer verkoeling als ie eraf is :P en dat is helemáál niet erg.
Heel veel volgens een bekende blogger http://wimschermer.blogsp...-snelheidswinst-door.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je hoofd zorgt in een velomobiel voor het gros (lees >50%) van de luchtweerstand. Helaas zorgt het hoofd ook voor het leeuwendeel van de afvoer van hitte van de motor ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik herken de gevoelens van Goose qua overgang van soepele naar stugge vering volkomen.
Qua ombouwen van de vering, tjah het is even werken. Zeker als je het voor het eerst doet, is het uitbouwen van de veerpoot een leuk klusje waar je ontspannen voor moet gaan zitten. Heb je dat eenmaal een beetje onder de knie dan kan je volgens mij in ongeveer een uurtje best klaar zijn met ombouwen.

WFvN
Moet dat uitlijnen/sporen van de wielen na elke keer veerpoten (de)motage? Heb zelf namelijk inmiddels al twee keer de linkerveerpoot gedemonteerd en weer terug geplaatst, maar omdat ik de kogelkopjes niet verdraaid heb. De uitlijning niet meer gecontrolleerd.

Metro2002
Knap gevonden want doordat het alleen optreed als het ingeveerd is word het erg lastig zoeken. Je kunt immers moeilijk kijken en ondertussen zelf balast zijn om de veerpoot in te drukken :)

Quest 320 (en ik als motortje) vertrekt komende dinsdag vanuit Zutphen via Bunschoten naar Schermerhorn om woensdag mee te doen aan de oliebollentocht.
De terugweg gaat als alles meezit over de afsluitdijk, Bolsward, Wolvega, Emmerloord en Dronten weer terug naar Zutphen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:05:
Moet dat uitlijnen/sporen van de wielen na elke keer veerpoten (de)motage? Heb zelf namelijk inmiddels al twee keer de linkerveerpoot gedemonteerd en weer terug geplaatst, maar omdat ik de kogelkopjes niet verdraaid heb. De uitlijning niet meer gecontrolleerd.
Ligt aan de kogelkopjes. De oude types zijn uit elkaar te halen. Eerst borgpennetje verwijderen, dan kan je de kogel uit het kommetje wippen. Als je dat doet en verder geen moeren/bouten/draadstangen verdraait, dan verandert de sporing niet uiteraard en is uitlijnen (door klussen) verder niet nodig. Bij zulke kogelkopjes is af en toe controleren van de sporing overigens geen overbodige luxe.
Bij de veerpoot met deze kogelkopjes hoef je alleen de veerpoot aan de bovenkant los te schroeven, 3 borgpennetjes te verwijderen en de kogels uit de kom te wippen.

De nieuwe kogelkopjes kan je niet uit elkaar halen (goed, kan wel maar dat wil je niet!). Die slijten minder maar hebben als nadeel dat je ze echt los van de veerpoot moet schroeven. Als je die weer vastschroeft aan de veerpoot, dan krijg je hem nooit helemaal precies op dezelfde manier in het gat van de veerpoot (of eigenlijk dat hoekstuk dwars op de veerpoot), waardoor de sporing niet meer gelijk is als voor de klus.
Bij de veerpoot met deze nieuwe kogelkopjejs moet je de veerpoot aan de bovenkant losschroeven maar óók de 3 kogeklopjes aan de onderkant moeten losgeschroefd worden (waarvoor een extra platte steeksleutel nodig is)

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 23-12-2011 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
nsa1984 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:05:

Quest 320 (en ik als motortje) vertrekt komende dinsdag vanuit Zutphen via Bunschoten naar Schermerhorn om woensdag mee te doen aan de oliebollentocht.
De terugweg gaat als alles meezit over de afsluitdijk, Bolsward, Wolvega, Emmerloord en Dronten weer terug naar Zutphen.
Wij overleggen morgen hoe we gaan. Gaan we dinsdag met de velomobiel via de dijk Lelystad-Enkhuizen en donderdag weer terug of woensdag met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Hmm daar heb ik verder niet heel erg op gelet maar je kunt zomaar gelijk hebben WFvN. Mijn quest is overigens uitgerust met het "nieuwe type" kogelkopjes, dus binnenkort toch maar eens kijken voor een sporings meet hulpstukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
"Ondertussen tijdens het fietsen blijk ik al weer 81km verder te zijn en een gemiddelde van 41,4km." uit een weblog http://pdrond.blogspot.co...-en-aanpassingen-aan.html

Wij gaan dinsdag vanuit Zwolle naar Hoorn voor de overnachting van de OBT maar ons gemiddelde zal rond de dertig blijven denk ik. Woensdag zal het nog wel lager zijn. Donderdag wel wat hoger. Dan zullen we zo'n 360 km gefietst hebben als we terug zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zulke hoge gemiddeldes kan ik alleen maar van dromen :o

En om nog even op het vizier / voorruitje terug te komen:

YouTube: aerodynamica velomobiel

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/windje.png

Aan het eind een kleine windtest met daarin het vizier gemonteerd, lijkt inderdaad wel of de wind er behoorlijk goed overheen stroomt en over de bestuurder heen. Zou dus voordeel moeten geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 24-12-2011 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:10
Update over de Quest versus de Betonauto, gelezen op de ligfietsmailinglijst.

Aangezien de lijst hier eerder is genoemd, neem ik aan dat reposten geen probleem is. Daarnaast denk ik dat er hier ook lezers zijn die benieuwd zijn hoe het afgelopen is. Ik heb in elk geval een paar keer gezocht naar info, omdat het toch dichterbij komt dan een 'gewoon' fietsongeluk. Gelukkig maakt hij het dus goed:

"Hier een berichtje van de ongelukkige questrijder.
Ik leef nog :)
Verder weet ik(gelukkig) niets meer van het ongeluk. Wel dat uk er
weer helemaal bovenop kan komen. Vooral m'n rechteronderbeen heeft
geleden. Maar met een 2e operatie moet ook dat goed komen. Dus kerst
en nieuwjaar in het ziekenhuis.

De ochtend zelf reed ik mijn vaste woon-werk route. Een stuk rustiger
dan normaal omdat ik voor het ongeluk al had gemerkt had dat het glad
was.
Op de plek zelf: geen idee.
De vrachtwagenchauffeur heeft me alleen gehoord niet gezien. Maar de
auto's rijden er vaker en je kan er zonder uitwijken langs fietsen.
Het ongeluk zal voor mij altijd wel een raadsel blijven.
Nu eerst herstellen en kijken of ik weer durf te fietsen

Allemaal prettige feestdagen en fiets voorzichtig."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gelukkig is ie er relatief gezien goed van weggekomen. Ik vraag me wel af wanneer het ongeluk ontstaan zou zijn op een rechtop fiets of open ligger en hoe ie er dan vanaf was gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tjonge..... inderdaad veel mazzel gehad.

Hoeveel mensen kunnen het zo vlot na het ongeluk navertellen als ze in aanraking zijn gekomen met een vrachtwagen, waarna ze uit hun voertuig geknipt moesten worden......

Conclusie: een Quest is veiliger dan een auto :+

Goed, die conclusie is natuurlijk regelrechte onzin.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nog veel mensen van hier bij de Oliebollentocht geweest? Ik ga misschien volgend jaar eens een keer meerijden. Was dit jaar sowieso te laat maar was / ben nog strontverkouden, en om dan in totaal 260km op een dag te fietsen is me iets teveel van het goede.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:54
Ik ben er geweest gisteren, ik ben WFvN tegen gekomen en nsa. Nou okey, eigenlijk is WFvN mij tegen gekomen, want ik herkende hem weer eens niet meteen :)

De dag ervoor ben ik via mijn werk in Amsterdam naar Volendam gereden. Daar heb ik gelogeerd bij mijn 'zwager'. Wel handig, want dan ben je alvast een beetje in de buurt. 's Morgens ben ik naar Purmerend gereden om mijn collega en zijn vriendin op te halen. Daarvandaan zijn we met z'n drie-en naar Schermerhorn gereden. Mijn collega houdt erg veel van zijn vriendin, want hij heeft haar in zijn Quest laten rijden en is zelf in zijn oude Alleweder gaan rijden. Tsjonge wat heeft die het zwaar gehad met die harde wind en kou :)

Na de tocht dezelfde route terug gereden en had ik dus een makkie met slechts 116 km op de teller. Dat is wel eens meer geweest met vorige edities, Wel heb ik nu meer kilometers eromheen gereden, dus dinsdag en donderdag woon-werk verkeer mee.

Verder was het wel weer gezellig, je begint steeds meer mensen te herkennen, voor mij was het met 2007, 2008, 2009 en nu 2011 al de vierde keer dat ik mee deed. Vooral wel leuk dat ik degene die ik bij de eerste tocht in 2007 (Putten) als eerste onderweg ernaartoe tegen kwam nu weer zag. Net als toen kwam bij het het hele eind uit Leiden! Toen reed ik in een Alleweder en hij in een Mango. Nu zijn we beide Quest rijders.

Dat brengt me meteen een beetje op het volgende: de diversiteit is wel elk jaar minder aan het worden. Dit jaar waren er nog maar 2 alleweders. Natuurlijk zijn er nog wel wat speciale gevallen, maar het is steeds meer een overheersing aan het worden van wat er uit de schuur van velomobiel.nl komt rollen. Uiteraard is dat juist een compliment, want blijkbaar is het goed spul :)

Ik heb nog iemand gesproken van Velomobiel over mijn oude Quest. Die was hij een beetje als hobby aan het opknappen voor zijn vader. Hij verwacht dat ie nog wel redelijk rijklaar te maken is, maar hij kreeg de bovenkant er niet meer op, zat te veel spanning op.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Klinkt goed, heb al wat filmpjes bekeken en eea gelezen op blogs en het zag er inderdaad gezellig uit. Misschien ga ik volgend jaar toch wel een keer meerijden :) Ken alleen verder niemand maar misshien is het juist wel een uitgelezen kans om wat mensen te leren kennen. Wordt er nog hard gereden? Zag op 1 filmpje dat een paar mensen de rest niet meer konden bijhouden omdat ze continu harder dan 30 reden, dat lijkt me ook niet echt de bedoeling :/

• budi
Ja, het viel me op dat er aan het begin aardig door getrapt werd, meer dan de gebruikelijke 25 km/u. Later ging het wel een stuk trager trouwens. Ik kan me van de vorige edities niet herinneren dat het zo snel ging als het eerste stuk.

Toen ik de eerste keer mee ging, kende ik ook niemand. Ik ben niet iemand die makkelijk contacten legt, maar toch gaat dat vrij makkelijk met mensen met tenminste een overeenkomende interessegebied :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo vanochtend, ondanks dat ik nog steeds grieperig ben, toch maar met de velo naar het werk gefietst. Dik aangekleed, muts op, fietsbril op, sjaal om (ik heb het gewoon ijskoud :X ) en ik ben nog geen 10 minuten onderweg en ja hoor: regen! Daar kan mijn muts en fietsbril dus niet zo goed tegen. Of eigenlijk: ik niet, al die ijskoude regen in mijn gezicht en een bril die continu beslaat.... dus ik maar gestopt en mijn pet gepakt. Brr koud ritje , ijzige wind!

Wel lekker om weer even gefietst te hebben 8) was al weer bijna een week geleden door paar dagen vrij en ziekjes :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik zal het er maar niet teveel in wrijven ;), maar ik zat gisteravond op de terugweg naar huis toen ik bijna thuis was midden in een hagel onweerstorm. Ik was erg blij met mijn racekap, al zag ik niet goed waar ik reed. Gelukkig reed iedereen erg rustig. Wel zat ik bijna achterop een fietser zonder licht en zonder reflectie, erg vervelend. Ze beseffen gewoon niet hoe gevaarlijk dat is.

Edit: oh ja, tijd voor het jaar overzicht. Met vandaag erbij kom ik op net over de 9000 km voor dit jaar. Jammer van die aanrijding in september, maar gelukkig heb ik er erna toch nog wat van kunnen maken. Mijn nieuwe Quest van 10 december zal vanavond ruim 800 km hebben gereden.

[ Voor 26% gewijzigd door budi op 30-12-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tja zo'n racekap is wel erg mooi maar ook erg duur en ik ben idd bang voor minder goed zicht, iets dat ik belangrijker vind dan niet nat worden. Maar ga denk ik wel nog een keer zo'n versatile dakje kopen.

Verder ben ik overigens goed droog gebleven, petje doet wonderen. ALleen schouders waren een beetje nat en mijn gezicht, nja dat overleef ik wel ;)

Terugweg ging vandaag erg lekker met hoge (voor mijn doen ) snelheden, eigenlijk wel continu boven de 30km/u en een nieuw stuk recht asfalt fietspad deed ik met constant snelheden boven de 40km/u, best nice :*)

Jaarkilometers... Ik zit op krap aan 800km met de mango dit jaar en rond de 3000km op de Dingo en nog iets van 500km op de bukker. Goed voor een ruime 4300km in elk geval.
Nog niet erg spectaculair maar ach :P

Ik kijk net eens wat mijn auto dit jaar gereden heeft in Nederland: ook 4300 km :+ En nog zo'n 3000km vakantiekilometers.

Volgend jaar eens zien of we de autokilometers kunnen overtreffen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Pff deze week hebben alle lussen voor verkeerslichten vakantie volgens mij. De verkeerslichten gaan gewoon NIET op groen als je niet op de knop drukt. Bah, net natuurlijk als het telkens hard waait of regent, steeds die schuimkap open doen is best vervelend. :(

En nog bijna een hondje doodgereden gister:

even copy paste van mijn blog: O-)

Wat ik net meemaakte sloeg ook wel alles. Vrouw loopt op de stoep met haar hondje en is blijkbaar bijna thuis want ze maakt het hondje los en het hondje rent als een speer naar een huis toe .. helaas wel vlák voor mijn fiets langs of beter gezegd: als ik niet vol in de remmen was gegaan had het hondje zo plat als een pannekoek geweest. De vrouw schrok dan ook enorm want ze wilde er zelf achteraan lopen en zag ineens mij aan komen rijden.
Waarom mensen hun hond losmaken midden in een stad en los over straat laten rennen is echt beyond me.. ik kan het niet begrijpen. Dit keer had ze in elk geval geluk dat mijn reactievermogen én remmen goed genoeg waren.

:/

Maar dat van die verkeerslichtenknopjes blijft bij mij echt ergernispunt nummer 1 met het rijden met een velomobiel. Soms kan je er gewoon écht niet bij en als ik er wel bij kan is het in elk geval erg vervelend. Ik ga denk ik toch maar een stokje ofzo in de fiets leggen om er bij te komen. ;)

Ben ik nou zo'n zeur met dat soort dingen :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:50
Nee, ik heb soms ook een route waar echt ALLE stoplichten op rood staan. Meestal vermijd je die route onbewust de volgende keer ;)

Zoek een stokje met aan het einde een voetje erop die vast zit aan de stok met een bal draaipuntje. Dan kan je ook vanaf schuin het knopje indrukken ;)

Tof! Reservespiegeltje! Cheapppp!
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...ageName=ADME:L:OC:NL:1123

[ Voor 19% gewijzigd door Tomino op 06-01-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Metro2002 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:53:

Maar dat van die verkeerslichtenknopjes blijft bij mij echt ergernispunt nummer 1 met het rijden met een velomobiel. Soms kan je er gewoon écht niet bij en als ik er wel bij kan is het in elk geval erg vervelend. Ik ga denk ik toch maar een stokje ofzo in de fiets leggen om er bij te komen. ;)

Ben ik nou zo'n zeur met dat soort dingen :P ?
Koop een carbon Velomobiel :P (of Alleweder mag ook).
Ik had vroeger ook gedoe met die detectie lussen, maar nu met de carbon nergens meer last van. Ik weet niet zeker hoe het komt, maar carbon schijnt wel een beetje te geleiden? Ook is de GPS ontvangst bagger in de fiets, lijkt me dat een en ander wel wat met elkaar te maken heeft. Mijn Garmin Forerunner 305 doet het bijna niet, maar mijn Oregon 450t wel redelijk, die zit nu met klittenband op de wielkast en dat gaat heel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002 nee je bent geen zeur, misschien wel een braverik dat je blijft wachten. Ik weet van de meeste stoplicht installaties hoe ze staan afgeregeld en neem dus regelmatig "groen" als het niet automagisch komt.
Vind het ook redelijk absurd dat je wel detectie lussen in het fietspad gaat leggen maar die vervolgens niet gebruikt.

Tijdens de Oliebollentocht trouwens de hint gekregen om een lus 220volts electriciteits snoer rond de voetgaten te leggen. Losse magneten schijnen nauwelijks te werken, maar een lus rondom de voetgaten met electriciteitssnoer zou wel werken. Heb het zelf nog niet getest maar iun theorie zou het kunnen werken. De detectielussen detecteren namelijk door verstoring van een electro magnetisch veld.

Tomino
Ik word niet heel wild van het spiegeltje. Ik geef toe het is erg goedkoop, maar het ziet er ook goedkoop/slap uit.

Budi
Carbon werkt erg goed als geleider en daardoor isolator. Dus dat het GPS signaal er minder in doordringt is logisch, dat de detectie lussen beter reageren had ik niet verwacht maar het zou inderdaad kunnen.

Deze jongen gaat zondag weer een LOL tochtje maken, en heel misschien morgen er ook nog even op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wat een simpel klusje had moeten worden is verzand in de vraag wat fietsenmakers toch in vredesnaam soms tegen ligfietsen en velomobielen hebben :+

Ik krijg de vraag of ik een nieuwe buitenband om een fiets wil leggen omdat ie kaduuk was (zat een scheur in) , het betrof een goedkope oma fiets van de moeder van mijn vriendin :X nou vooruit, bandje gekocht, binnenbandje gekocht en fiets op de kop en gaan met die banaan. Nou helaas. Zoals ik al zei: het was een oma fiets dus met kettingkast, eerst de kettingkast eraf. (voorzichtig want breekbaar plastic bagger).

Daarna kom je bij het achterwiel, lijkt straight forward: 2 bouten om het wiel vast te houden, bouten los en hee, kettingspanners. Vooruit, ook los. Ketting moet nog los, vooruit, wiel naar voren, ketting eraf en wiel eraf... toch? nee . Dat gaat niet . Het wiel gaat namelijk naar achter los en wat zit daar in de weg? Het spatbord.

Hoe krijg je het spatbord los? Met 2 boutjes die achter het wiel verstopt zitten 8)7 Dus eigenlijk moet het wiel eraf om die boutjes los te maken maar dat gaat weer niet omdat het wiel er niet af gaat omdat het spatbord in de weg zit |:(

Met veel pijn en moeite de 2 boutjes toch los gekregen en het wiel kon eraf 8) . De band die erom lag was de makkelijkste band die ik ooit los heb hoeven halen, ik trok hem zo van de velg af! Nieuwe band was een marathon plus dus iets lastiger omleggen maar alsnog binnen een minuut of 2 erop. Nou... dan de boel weer in elkaar. Zaten die kettingspanners nou binnen de vork of erbuiten? erbuiten volgens mij. Alles weer vast gezet , inclusief dat fijne spatbord en ja hoor, ze zaten TOCH aan de binnenkant grrrrrrrrr. Alles weer los, kettingspanners aan de binnenkant en weér alles vast zetten.

Enfin, de boel zit op zijn plek maar dan komt het afstellen, want tja een oma fiets dus alles moet op de milimeter nauwkeurig anders loopt alles aan, dat kostte me zomaar een half uur werk en dan zat er ook nog een slag in het wiel om de boel te vergemakkelijken :X

Al met al een klus van.... 2 uur ! TWEE FUCKING UUR om een band te wisselen. 8)7

En dat vinden fietsenmakers dan wel fijne fietsen....Op mijn ligfiets of velomobiel duurt zoiets hooguit 10 minuten. Ik zou het wel weten als fietsenmaker wat ik liever had :P

Omafietsen :r

En ik heb vandaag nog een gordijntrekker gekocht om voor eens en altijd af te rekenen met drukknopjes bij verkeerslichten waar ik niet bij kom >:) Dat wordt mijn nieuwe go go gadget extension arm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Volgens mij verwar je uitvalnaven vs. vaste wielen met ligfiets/vm vs. normale fiets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:30:
Volgens mij verwar je uitvalnaven vs. vaste wielen met ligfiets/vm vs. normale fiets :P
Ik weet, bij mijn hybride fiets is het ook in een vloek en zucht gebeurd maar ik vind het altijd zo grappig dat sommige fietsenmakers vinden dat ligfietsen zo eng en ingewikkeld zijn terwijl sommige rechtop fietsen óók behoorlijk vervelend en sleutel onvriendelijk zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:35
Het ligt er maar net aan wat de fietsenmaker rekent voor een band vervangen arbeidsloon of inbegrepen in de prijs van de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

vandaag weer eens creatief geweest ;)

http://mangovelomobiel.bl.../01/go-go-gadget-arm.html

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Nsa vraagt zich af waarom Metro2002 de boutjes van het spatbordstangetje en het spatbord heeft losgedraaid. Die klote boutjes zitten zo goed als altijd vastgeroest en kun je nouwelijks bij, de boutjes waarmee de spatbordstangen aan het frame bevestigt zitten zijn doorgaans zomaar losgedraaid en dan beweegt het spatbord ook voldoende.

Verder alles wat je van een fiets afhaalt in volgorde in twee rijtjes (rechterrijtje zit aan de kettingzijde, linkerrijtje aan de niet kettingzijde) op je werkbank leggen helpt onthouden of kettingspanners (of andere ringen) binnen de vork of buiten de vork geplaatst zaten.

Maar je vraagtekens waarom een gemiddelde fietsenmaker een ligfiets / velomobiel niet wil helpen kan ik ook niet beantwoorden. Velomobiel kan ik me nog wel iets bij voorstellen, groot/lomp en stukken lastiger te beoordelen of je goed werk verricht hebt, maar ligfietsen zijn als je weet hoe je ze kunt ophangen gewoon normale fietsen.

Een laatste tip, als het een "moderne oma fiets" betreft met 28" 1,5/8 1,3/8 banden, leg er dan een 28" 1,5/8 1,1/4 band op. Die zijn net een fractie smaller en daardoor heb je iets minder kans op aanlopen, want het kan soms inderdaad wel heel erg krapjes zijn. Maargoed dat is nu een beetje mosterd na de maaltijd.

Lichtdrukknopjes stok ziet er netjes uit, heb je hem al getest of lezen we morgen een klaagposting over dat het stokje teveel buigt om het lichtdrukknopje in te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Inderdaad een mooi stokkie. Nu hopen dat de knopjes niet te glad zijn waardoor je eraf glijdt met het stokkie in plaats van dat je het knopje indrukt.

Ik mag vanmiddag aan het knutselen gaan waarschijnlijk....... want mijn race/tourkap komt vandaag binnen als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:18:
Inderdaad een mooi stokkie. Nu hopen dat de knopjes niet te glad zijn waardoor je eraf glijdt met het stokkie in plaats van dat je het knopje indrukt.

Ik mag vanmiddag aan het knutselen gaan waarschijnlijk....... want mijn race/tourkap komt vandaag binnen als het goed is.
Zit een rubber dopje aan het einde (een stukje rubber houder van een doppenset :+ )

Als je racekap binnen is verwachten we wel foto's natuurlijk he :)
nsa1984 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:29:
Nsa vraagt zich af waarom Metro2002 de boutjes van het spatbordstangetje en het spatbord heeft losgedraaid. Die klote boutjes zitten zo goed als altijd vastgeroest en kun je nouwelijks bij, de boutjes waarmee de spatbordstangen aan het frame bevestigt zitten zijn doorgaans zomaar losgedraaid en dan beweegt het spatbord ook voldoende.
Omdat de boutjes daarvan achter de tandwielen achter zaten verstopt en ik daar dus óók niet bij kon :+
Verder alles wat je van een fiets afhaalt in volgorde in twee rijtjes (rechterrijtje zit aan de kettingzijde, linkerrijtje aan de niet kettingzijde) op je werkbank leggen helpt onthouden of kettingspanners (of andere ringen) binnen de vork of buiten de vork geplaatst zaten.

Maar je vraagtekens waarom een gemiddelde fietsenmaker een ligfiets / velomobiel niet wil helpen kan ik ook niet beantwoorden. Velomobiel kan ik me nog wel iets bij voorstellen, groot/lomp en stukken lastiger te beoordelen of je goed werk verricht hebt, maar ligfietsen zijn als je weet hoe je ze kunt ophangen gewoon normale fietsen.

Een laatste tip, als het een "moderne oma fiets" betreft met 28" 1,5/8 1,3/8 banden, leg er dan een 28" 1,5/8 1,1/4 band op. Die zijn net een fractie smaller en daardoor heb je iets minder kans op aanlopen, want het kan soms inderdaad wel heel erg krapjes zijn. Maargoed dat is nu een beetje mosterd na de maaltijd.
Het was een 635 x 1 1/2 band, ik zag dat er ook nog een 635 x 1,5 band was :+ Dat was om het duidelijker te maken denk ik, zag het gelukkig op tijd :P
En ja alles op volgorde leggen doe ik ook zoveel mogelijk maar zoals die kettingspanners was gewoon omdat ik een memory error had in mijn hoofd ofzo :+
Lichtdrukknopjes stok ziet er netjes uit, heb je hem al getest of lezen we morgen een klaagposting over dat het stokje teveel buigt om het lichtdrukknopje in te drukken?
Hij is van hout dus doorbuigen zal ie niet, ik ben vandaag op de open ligger dus heb hem nog niet getest maar ga morgen denk ik weer met de mango dus dan zal ik hem eens testen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:25:
[...]

Ik weet, bij mijn hybride fiets is het ook in een vloek en zucht gebeurd maar ik vind het altijd zo grappig dat sommige fietsenmakers vinden dat ligfietsen zo eng en ingewikkeld zijn terwijl sommige rechtop fietsen óók behoorlijk vervelend en sleutel onvriendelijk zijn. :)
Hoe irrationeel het ook is, je weet automatisch dat je met een ligfiets een hoop mensen over je heen krijgt. Het is anders dan 'normaal', dus moeilijker. Ik ben helemaal voor het logisch aanvallen van dit soort problemen, maar dan moet je wel eerst onderkennen dat het van origine geen rationeel probleem is.

Feitelijk wil ik wel zeggen dat in ieder geval mijn ligfietsen (M5 en flevobike) een stuk logischer en makkelijker in elkaar zitten dan een gemiddelde stadsfiets. Het is duidelijk dat M5 een bedrijf gerund door ingenieurs is, en de Flevbike is natuurlijk sowieso gemaakt om door studenten gebouwd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...de Flevbike is natuurlijk sowieso gemaakt om door studenten gebouwd te worden
Alcohol heft de natuurlijke onbalans van een Flevobike op? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mijn Mango heeft deze de rammeleritus geloof ik, werkelijk alles rammelt en trilt, alsof de banden op 10 bar staan ofzo :P
Ook begint het piepje weer terug te komen wat veroorzaakt werd door de stuurstang die langs de body schraapt.
Wel een lekker snel ritje gehad vanochtend, kruissnelheden continu ruim boven de 30km/u en was binnen 23 minuten op het werk. Een mooi gemiddelde van 26km/u , had wel bijna alle verkeerslichten mee :) voordeel van het wat drukker zijn op het fietspad.

Wel weer jammer dat wéér een deel van mijn route nu afgesloten is, ik kan straks nauwelijks nog op mijn werk komen als fietser :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:46:
[...]

Alcohol heft de natuurlijke onbalans van een Flevobike op? :P
Nee, een echte techniekstudent zal je tot bloedens toe vertellen dat het het controlesysteem (control loop) mens-fiets is dat de onbalans veroorzaakt, omdat de Flevobike inherent stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:01:
[...]

Nee, een echte techniekstudent zal je tot bloedens toe vertellen dat het het controlesysteem (control loop) mens-fiets is dat de onbalans veroorzaakt, omdat de Flevobike inherent stabiel is.
Diezelfde techniekstudenten zullen waarschijnlijk ook zeggen dat een kaartenhuis technisch en bouwkundig gezien stabiel is maar toch valt het om bij een zuchtje wind :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nee, dat zijn bouwco's, die zijn dom. Wij L&R-mensen weten het beter.

vereist TU Delft-ervaring om te begrijpen, denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nog 52 dagen voor ik vertrek richting USA, tijd om mijn vraag te spuien waar ik al een tijdje mee loop. Ik meen mij te herinneren dat er iemand in dit topic postte dat hij (of zij) tijdens de fietsvakantie z'n eigen brood maakte in een paar minuten, waarschijnlijk iets van tortilla's ofzo. Voelt iemand zich aangesproken of heeft een idee over wie ik het heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:31:
Nog 52 dagen voor ik vertrek richting USA, tijd om mijn vraag te spuien waar ik al een tijdje mee loop. Ik meen mij te herinneren dat er iemand in dit topic postte dat hij (of zij) tijdens de fietsvakantie z'n eigen brood maakte in een paar minuten, waarschijnlijk iets van tortilla's ofzo. Voelt iemand zich aangesproken of heeft een idee over wie ik het heb?
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=1NIadr3F2QA]

? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dank je, maar ik denk dat ik m'n gietijzeren Dutch Oven dit keer thuislaat ;)

Wel gaaf, op zich kan ik er wel wat mee :)

[ Voor 23% gewijzigd door Aikon op 12-01-2012 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Aikon schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 10:06:
Dank je, maar ik denk dat ik m'n gietijzeren Dutch Oven dit keer thuislaat ;)

Wel gaaf, op zich kan ik er wel wat mee :)
Ik heb het ook wel eens geprobeerd, het werd niet zo'n succes bij mij :+

Net kwam ik nog een rode quest tegen, waarschijnlijk ligfries. Ik heb vandaag op de terugweg ook eens een andere route gepakt. Voor de kenners, Schiedam: Over het hazepad, de sportlaan op, over de A4 (steil klimmetje!) , daarna naar beneden en KLABAM. Veerpoten kwamen bekant door de fiets heenzetten, beeeeetje asociaal hoog overgangetje van asfalt naar klinkers. Enfin, verder via de westlandse weg (Vlaardingen), de trekkade op en KLABAM, weer zo'n fijne overgang :( , richting de Watersportweg en zo weer naar huus.

Op zich een fijne route, alleen sommige stukjes zijn wat smal en er zitten dus 2 overgangen van asfalt naar stoeptegels bij waar je écht voorzichtig overheen moet.

Mijn fiets gaat van het weekend weer eens even onder het mes want ik krijg wat van alle rammeltjes, piepjes en rateltjes :r Sowieso loopt 1 stuurstang weer langs de body te schuren (piept), rammelen de kogelkopjes (geen idee of dat makkelijk te verhelpen is) en heb ik het gevoel dat 3x marathon plus niet erg bevordelijk is voor het comfort :+ dus sowieso de achterband gaat weer terug naar de Vredestein san marino, die beviel op zich wel.
Ook maar eens kijken of alles nog goed vast zit, of alle spaken nog heel zijn , veerpoten misschien nog wat smeren etc.

Edit: net nog even bezig geweest, spaken gespannen en een klein slag er voor 90% uitgehaald (ik kan dat echt niet goed :+ ) , rubbertje vervangen dat tussen de body zit en de moer vd veerpoot aan de binnenkant, veerpoten wat olie gegeven, banden op spanning gebracht en diverse moeren wat vast gedraaid.

Wat mij opvalt: als ik aan de linkerkant (van achter gezien) op de fiets zit dan veert die veerpoot iets verder in dan de veerpoot aan de rechterkant wanneer ik aan de rechterkant zit, dat lijkt mij niet goed of weL? scheelt ongeveer 1 vingerdikte.

Ook valt mij op dat de kogelkopjes aan de rechterkant veel meer speling hebben dan die aan de linkerkant. Wellicht is links al een keer vervangen? Of horen die dingen enige speling te hebben? Bij hoeveel km moeten die normaliter vervangen worden ? (wat een hoop vragen :o )
Fiets staat momenteel op 25.255 km.

[ Voor 21% gewijzigd door Metro2002 op 12-01-2012 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Voordat ik zelf iets koop, heeft iemand misschien een tweedehands kilometerteller liggen? :D
Dankje Aikon!

Lekker rondje :) Compleet bezweet thuisgekomen, maar wel met dode tenen van de kou.. Getver
http://maps.google.nl/map...sp=8&sz=12&via=1,3,8&z=12

[ Voor 81% gewijzigd door Tomino op 26-01-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bij de action: 5 euro ofzo :+

En wow, ik weet niet wat mijn fiets vandaag had maar :o hij had er zin in vandaag. Ging vanochtend al lekker, vanmiddag ging het nog véél lekkerder. Eens een andere weg over het industrieterrein gepakt en dat ging al een stuk soepeler, daarna op het hazepad in Schiedam even het gas opengegooid en een topsnelheid van 46km/u bereikt :D en de rest van de rit ging ook met snelheden van ruim boven de 30km/u. Niet heel gek dat mijn gemiddelde snelheid over 12,8km (ik reed om om stoplichten te vermijden) op 30,7km/u lag vandaag :D NICE! 8) (en ik meet afstand gedeeld door tijd, dus niet wat mijn kmteller aangeeft als gemiddelde snelheid en ik heb toch helaas nog 2 stoplichten onderweg en ik reed nog achter een meute miepen die niet zo hard gingen natuurlijk net op een plek waar ik er niet langs kon , zucht :z )

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 16-01-2012 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop meteen een wat betere kilometerteller, met cadansteller.
Ideaal, het fietst zoveel lekkerder om te fietsen op rpm, daar heb ik de mijne op uitgezocht, en op het feit dat ik de km-stand in kon stellen.

http://www2.cateye.com/nl/product_detail/427 ik vond hem op ebay voor ik meen $30
Sigma 1600c (uit m'n hoofd) heeft dezelfde functies maar is misschien makkelijker te verkrijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kreeg na mijn snelle rit van vandaag ineens zin om eens te kijken voor de 1 uurs race op cyclevision maar pff, de top 10 staat vol met mensen die > 55km/u gemiddeld gereden hebben 8)7 ik mag nog wel even oefenen geloof ik :+

Over de fietscomputer: als je het niet erg vindt om af en toe batterijtjes te wisselen, ik heb op mijn open ligger een VDO draadloze fietscomputer, wel iets duurder , ik geloof iets van 4 tientjes maar geen gehannes meer met kabeltjes, instelbare ODO etc. Alleen geen cadansmeter.
De fietscompu die ik op mijn mango heb vind ik niet zo prettig, dat is een cateye strada 2. Bediening vind ik niet erg handig.

[ Voor 47% gewijzigd door Metro2002 op 16-01-2012 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 uurs is het koningsnummer, maar ze rijden de uursrace in 2 groepen, hobbyisten, en mensen die echt hard kunnen fietsen.

Volgende keer wil ik voor Twokkie eindigen :P (in de 3 uurs, hopelijk dan ook zonder kater starten)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2012 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Waarom de 3 uurs race? Ik denk als ik 1 uur pak dan kan ik volluit gaan en hoef ik me niet in te houden, dat moet bij 3 uur wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meer uitdaging op de 3uurs? Mooier parcours, niet dom rondjes rijden op de RDW baan.
En naast de finish ligt een grote plas water waar je direct in kan duiken zodra je van je fiets afstapt.
Bovendien ben je al op het terrein, en hoef je niet nog een keer van Lelystad terug te fietsen naar FlevonIce.
Afgelopen jaar mocht er op de RDW baan geloof ik ook geen publiek bij zijn, was geloof ik e.o.a. vage regel die ze daar hadden. Dat heb je op het parcours op Flevonice niet, je hebt er hele mooie maar ook linke bochten.
Daar is afgelopen jaar een Milan afgeschreven.
Maar de aanloop naar de start/finish is wel heel mooi, lange bocht die uitkomt op een recht stuk, dus je kunt vol gas starten en finishen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Het spreekt misschien voor zich, maar je kunt niet de gemiddelden in een race vergelijken met je gemiddelden op straat. In een race met een eenvoudig parcour, dus niet zoveel moeilijke bochten zal je gemiddelde best ind e buurt komen van je kruis snelheid, aangezien je niet hoeft te stoppen, of last hebt van mede weggebruikers..... nou ja, behalve dan natuurlijk je concurrenten op de baan, maar die zullen sneller gaan dan je gemiddelde scholierengroep :)

Overigens heb ik nog nooit een race gereden, maar dit lijkt me wel iets om rekening mee te houden als je gemiddelden gaat vergelijken. Uiteraard blijven het gemiddelden waar ik alleen maar van kan dromen, want 55 km/u... pff, dat doe ik vaak niet eens als maximum snelheid op een recht stuk vooruit.

Vandaag weer eens genoten van de racekap. Ik weet uit ervaring van vorig jaar zonder kap dat ik blij was als ik langere tijd 35 reed, nu reed ik 40 zonder dat ik daarmee echt op mijn top zat, begin van de week doe ik het meestal rustig aan, want ik wil nog meer dagen fietsen. Toch was mijn gemiddelde maar 29,9 km/u, maar ja, bijna de helft van de rit is door de bebouwde kom, dat percentage is wel te verlagen door een andere iets langere route te nemen en dat merk je dan meteen in het gemiddelde: scheelt rustig 2 of 3 km/u. Maar ik houd van afwisseling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

budi schreef op maandag 16 januari 2012 @ 21:27:
Het spreekt misschien voor zich, maar je kunt niet de gemiddelden in een race vergelijken met je gemiddelden op straat. In een race met een eenvoudig parcour, dus niet zoveel moeilijke bochten zal je gemiddelde best ind e buurt komen van je kruis snelheid, aangezien je niet hoeft te stoppen, of last hebt van mede weggebruikers..... nou ja, behalve dan natuurlijk je concurrenten op de baan, maar die zullen sneller gaan dan je gemiddelde scholierengroep :)

Overigens heb ik nog nooit een race gereden, maar dit lijkt me wel iets om rekening mee te houden als je gemiddelden gaat vergelijken. Uiteraard blijven het gemiddelden waar ik alleen maar van kan dromen, want 55 km/u... pff, dat doe ik vaak niet eens als maximum snelheid op een recht stuk vooruit.

Vandaag weer eens genoten van de racekap. Ik weet uit ervaring van vorig jaar zonder kap dat ik blij was als ik langere tijd 35 reed, nu reed ik 40 zonder dat ik daarmee echt op mijn top zat, begin van de week doe ik het meestal rustig aan, want ik wil nog meer dagen fietsen. Toch was mijn gemiddelde maar 29,9 km/u, maar ja, bijna de helft van de rit is door de bebouwde kom, dat percentage is wel te verlagen door een andere iets langere route te nemen en dat merk je dan meteen in het gemiddelde: scheelt rustig 2 of 3 km/u. Maar ik houd van afwisseling :)
Klopt, gemiddeldes op straat zullen inderdaad niet vergelijkbaar zijn met op een parcours maar als ik naar mezelf kijk dan denk ik dat ik al heel blij zal zijn als ik 40km/u als gemiddelde snelheid in een race zou halen maar ik ga wellicht binnenkort eens kijken bij een klein (openbaar) parcours bij Maassluis of ik daar een beetje kan oefenen :P

Zo'n racekap zou ik vanochtend overigens niet vervelend gevonden hebben, had best een koude kop :+

Stonden vanochtend nog 2 mutsen achter me, hoor ze tegen elkaar smoezen: wat is het nou, het lijkt wel een kleine auto ;(
De ander merkte terecht op: het is wel warmer :P :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:06:
Zo'n racekap zou ik vanochtend overigens niet vervelend gevonden hebben, had best een koude kop :+
Ikke niet
:P
Stonden vanochtend nog 2 mutsen achter me, hoor ze tegen elkaar smoezen: wat is het nou, het lijkt wel een kleine auto ;(
Zeg nou zelf...... trapauto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Heeft iemand tips om een band die niet goed om de velg te krijgen is zonder hoogteslag er toch netjes rond om te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grof geweld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Hieldraad insmeren met zeepsop, afwasmiddel, onverdund. Of wat ze bij velomobiel wel eens doen is de band oppompen tot bijna het dubbele van wat ie mag hebben en daarna weer wat lucht eruit laten. Moet er wel bij zeggen dat ze dat een keer bij mijn achterband deden en dat liep niet goed af voor de binnenband: psssssss en een hele lange scheur. Gelukkig geen knal.

Toch zou ik het niet durven dat heel hard oppompen, of draag minimaal gehoorbescherming, mocht ie knallen. ;)

edit: volgens mij is dit de lange versie van de tip die thijs al gaf :D

[ Voor 7% gewijzigd door budi op 19-01-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zo'n knal, zeker in een holle (lege) parkeergarage, is juist geweldig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 08:40:
Heeft iemand tips om een band die niet goed om de velg te krijgen is zonder hoogteslag er toch netjes rond om te krijgen?
Hoogteslag in de zin van 'bobbel' of 'kuil'?

Bij kuilen kan je inderdaad zeepsop gebruiken (ik heb gewoon een fles afwasmiddel in de garage staan, puur voor dit doel; puur afwasmiddel tussen velg en band). Dan stevig oppompen en soms inderdaad verder. Een Monte Carlo heb ik al eens tot 11 bar opgepompt (mag 6 hebben maximaal). Maar liefst heb ik toch dat het afwasmiddel eerder z'n werk doet.

Wat betreft een hoogteslag met bobbel, dat is heel wat lastiger. Dan moet je toch echt zelf aan de gang gaan en de hieldraad overal heel netjes in de velg leggen. Maar persoonlijk ben ik niet zo happy met zulke banden omdat je dan weer het risico loopt om hem eraf te blazen met oppompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
mux schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:30:
Zo'n knal, zeker in een holle (lege) parkeergarage, is juist geweldig :D
Op zich wel :)

Zat laatst tv te kijken, en m'n fiets die een paar meter van me af stond in de woonkamer, besloot plots een klapband te krijgen. Schrik je toch wel ff hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ken ik! Alleen dan met een 16" bandje van de Cyclone. Man...... ik zat even lijkbleek op de bank :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:13:
[...]

Hoogteslag in de zin van 'bobbel' of 'kuil'?

Bij kuilen kan je inderdaad zeepsop gebruiken (ik heb gewoon een fles afwasmiddel in de garage staan, puur voor dit doel; puur afwasmiddel tussen velg en band). Dan stevig oppompen en soms inderdaad verder. Een Monte Carlo heb ik al eens tot 11 bar opgepompt (mag 6 hebben maximaal). Maar liefst heb ik toch dat het afwasmiddel eerder z'n werk doet.

Wat betreft een hoogteslag met bobbel, dat is heel wat lastiger. Dan moet je toch echt zelf aan de gang gaan en de hieldraad overal heel netjes in de velg leggen. Maar persoonlijk ben ik niet zo happy met zulke banden omdat je dan weer het risico loopt om hem eraf te blazen met oppompen.
Het was een kuil. Intussen al opgelost door de binnenband te vervangen voor een passende maat (zat tot 40-406 in en het is 47-406) en door de band wat in te masseren, op te lichten waar de kuil zit, op pompen tot bloedens toe, weer leeg laten lopen, weer wat sjorren en doen en nja, uiteindelijk zat ie ineens :+ gelukkig maar want dat gehobbel was ik na 1 keer heen en weer naar het werk wel zat :P

Bedankt voor de tips, de afwasmiddeltip zal ik een volgende keer eens proberen :)

Gister had ik al last van RIS en heb ik de wielrenner uiteindelijk ingehaald, vandaag kwam ik diezelfde wielrenner weer tegen maar ben er vandaag achtergebleven (op 1 meter afstand :+ ), hij deed wel zijn best om door te karren en hij reed met ongeveer 35km/u ook best door maar ach, geen snelheden waar ik erg van wakker lig :+

Vandaag ook voor het eerst een hond bij zijn baasje weggekregen, ik reed er langs en de hond schrok zich eerst rot en dacht vervolgens: hey, een leuk geel speeltje, erachteraan! Dat heeft ie zeker een kilometer volgehouden terwijl zijn baasje maar bleef roepen naar zijn hondje :D _/-\o_ Moet je je takkebeest maar aan de lijn houden.

En een stukje verder moest ik afremmen voor een echtpaar met hond, toen ik er voorbij was hoorde ik ze nog zeggen: dat is zo'n luie fietser :o wtf. ;( ik ben heul niet lui.

Slimme fietser, dat klinkt beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me lui, en proud of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 18:28:
Het was een kuil. Intussen al opgelost door de binnenband te vervangen voor een passende maat (zat tot 40-406 in en het is 47-406) en door de band wat in te masseren, op te lichten waar de kuil zit, op pompen tot bloedens toe, weer leeg laten lopen, weer wat sjorren en doen en nja, uiteindelijk zat ie ineens :+ gelukkig maar want dat gehobbel was ik na 1 keer heen en weer naar het werk wel zat :P

Bedankt voor de tips, de afwasmiddeltip zal ik een volgende keer eens proberen :)
Grrrrrr........ je zou er zeeziek van worden van zo'n hobbelende band :r
Afwasmiddel maakt dat hij heel wat sneller 'pang' zegt en dan wel de goede 'pang' die je wil horen; de 'pang' van het geluid op het moment dat de hieldraad op z'n plek knalt. Scheelt al snel een bar of 2 !!
Gister had ik al last van RIS en heb ik de wielrenner uiteindelijk ingehaald, vandaag kwam ik diezelfde wielrenner weer tegen maar ben er vandaag achtergebleven (op 1 meter afstand :+ ), hij deed wel zijn best om door te karren en hij reed met ongeveer 35km/u ook best door maar ach, geen snelheden waar ik erg van wakker lig :+
Ik kreeg het vanmorgen op m'n heupen. Een snorfietser die schuin achter me bleef rijden maar niet ging inhalen omdat er niet lekker ruimte was.
Op een gegeven moment tegen de brug op ging hij me voorbij (na een kilometer of 3). Hij liep een fors eind uit. Ondanks een niet optimale Quest en niet optimale conditie heb ik wel de achtervolging ingezet. Het heeft een kilometer (of 2) gekost om achter hem te komen. Op een gegeven moment ben ik de rijbaan opgegaan (waardeloos split op het fietspad wat al snel 3 km/h kost). Toen kon ik hem inhalen, zeker toen hij achter een stel fietsers kwam te zitten.
Vandaag ook voor het eerst een hond bij zijn baasje weggekregen, ik reed er langs en de hond schrok zich eerst rot en dacht vervolgens: hey, een leuk geel speeltje, erachteraan! Dat heeft ie zeker een kilometer volgehouden terwijl zijn baasje maar bleef roepen naar zijn hondje :D _/-\o_ Moet je je takkebeest maar aan de lijn houden.
Inderdaad..... 'kommaar jochie..... kommaar!!! ren maar mee!!!' >:)

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 19-01-2012 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Omdat het vanochtend hard waait was ik zwaar aan het twijfelen of ik met de Mango moest gaan maar die keuze werd vanochtend al voor me gemaakt. Had al mijn spullen al in de fiets gegooid, wil hem de garage uit rijden... helaas. Lekke band ;(

Vanavond maar plakken en vandaag eens gekeken of de auto nog wilde starten na 2 weken stil staan.

:X Zou ik nou zo dom zijn geweest om een lekke , nog niet geplakte, binnenband in de achterband te stoppen :X ?

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 20-01-2012 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, ik schoot vanochtend ook niet bepaald op, mede door de wind, maar ook door gebrek aan gewenning, teveel stil gezeten de laatste tijd :P
Ik dacht dat je die auto de deur uit deed vanwege de mango?

/me moet eens minder op marktplaats kijken, veel te veel vm'´s

Hopelijk komen een dezer dagen m'n nieuwe banden binnen (Marathon HS420). Kojak's met dit weer en klinkers zijn niet echt goed voor je gemoedsrust, zeker niet als je op klinkers een viaduct af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 17:15:
ja, ik schoot vanochtend ook niet bepaald op, mede door de wind, maar ook door gebrek aan gewenning, teveel stil gezeten de laatste tijd :P
Dat was / is wel de bedoeling maar helaas nog niet zoveel animo voor.
;) zo ben ik ook begonnen.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 17:15:

Hopelijk komen een dezer dagen m'n nieuwe banden binnen (Marathon HS420). Kojak's met dit weer en klinkers zijn niet echt goed voor je gemoedsrust, zeker niet als je op klinkers een viaduct af moet.
Verschrikkelijk is dat inderdaad. Vering strak afgesteld, bandjes net vers opgepompt - -> net een stuiterbal.
DIt gevoel wordt overigens wel gecompenseerd met rechte stukken en lange halen ;)

2 vrienden vroegen of ik v/d zomer mee wil fietsen richting Oost-Europa. Gaaf uiteraard Alleen uit pure interesse ben ik benieuwd of ik een andere ligfiets kan kopen door mijn huidige te verkopen. Hij rijdt wel lekker, maar heb het idee dat het lekkerder kan op een lichtere/ nieuwere fiets.

Probleem is, dat als ik nu mijn Challenge Fujin verkoop, ik mij afvraag of lichtere ligfietsen nog wel hetzelfde soort bepakking aankunnen als je twee weken weggaat.

Tweede puntje, enige schatting wat een Challenge Fujin met schrijfremmen, recente ketting en in goede staat op zal brengen? Rond de 1300 euro? Of moet er toch 300 euro vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hoe oud is ie? Ik denk dat je qua prijs inderdaad net iets boven de 1000 moet gaan zitten, 1100-1200 euro misschien?

Vanochtend nog even een klein beetje de schrik erin, de bocht waar ik in dook nam ik uiteindelijk een stuk ruimer dan de bedoeling was :o het was glad! Ook de achterband voelde ik doorslippen en glijden :X Zag er vast maf uit als je achter me reed :+

Kwam vanochtend sinds lange tijd het oude lijk weer tegen waar ik destijds ruzie mee had vanwege haar loslopende hondje. Blijkbaar heeft ze mijn woorden toen goed opgenomen want vanochtend liep ie zowaar aangelijnd :P

Gister nog een hond die achter me aan kwam rennen (wat hebben honden toch met velomobielen :+) , blij blaffend naast me maar taaide redelijk snel af. Was best een grote hond met mijn hoofd op hap hoogte dus ik vond het niet zo erg dat ie snel aftaaide maar pff kunnen mensen zo'n beest niet gewoon aan de lijn houden? Het baasje zat notabene op een fiets met de hond dus los 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
1100-1200, klinkt goed :)

Ik herinner mij dat er eerder over gesproken is, maar wat voor schoentjes hebben jullie? Als ik ver ga fietsen neem ik liever 1 paar mee waar ik mee kan inklikken, maar ook normaal op kan lopen.. Goede ervaringen met een soort schoen? Ik heb nu schoentjes met een beugeltjes onderop, waar dus níet fatsoenlijk mee te lopen is op straat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Metro2002 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:31:

Gister nog een hond die achter me aan kwam rennen (wat hebben honden toch met velomobielen :+) , blij blaffend naast me maar taaide redelijk snel af. Was best een grote hond met mijn hoofd op hap hoogte dus ik vond het niet zo erg dat ie snel aftaaide maar pff kunnen mensen zo'n beest niet gewoon aan de lijn houden? Het baasje zat notabene op een fiets met de hond dus los 8)7
Ik had er vanochtend toevallig ook even eentje achter me aan. Ik vroeg me al af: wat zou er eigenlijk gebeuren als ie me 'te pakken' krijgt? Ik bedoel: ik heb een racekap erop en de fiets is van buiten helemaal glad, zou niet weten waar die hond nou zijn gebit zou laten. Misschien gewoon eens proberen, ik gok dat ie gewoon naast me blijft blaffen als ik stop en niet weet wat ie nou eigenlijk moet/doet. :)

Aan de andere kant: zonde van mijn snelheid, zoef er liever gewoon voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schoenen van de Lidl van €17,- daarna op internet cleats besteld, in totaal voor 3 tientes klaar.
Ik had nog niet eerder met spd gefietst, laat staan op een ligfiets, dus ik wilde eerst vertrouwt zijn met m'n fiets, en het daarna eens proberen, zonder meteen een kapitaal uit te geven.
De schoenen zijn een soort mountainbike schoenen, en hebben ook behoorlijk veel profiel. Ik kan er prima mee lopen, de cleats komen wel op de straat, en je hoort het getik, maar op zich is het best goed te doen.
Het zijn in ieder geval geen schoenen met een volledige hard plastic zool.
Kijk een op chainreactioncycles.com ze hebben nu schoenen in de uitverkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Tomino schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:50:
Ik herinner mij dat er eerder over gesproken is, maar wat voor schoentjes hebben jullie? Als ik ver ga fietsen neem ik liever 1 paar mee waar ik mee kan inklikken, maar ook normaal op kan lopen.. Goede ervaringen met een soort schoen? Ik heb nu schoentjes met een beugeltjes onderop, waar dus níet fatsoenlijk mee te lopen is op straat..
http://www.bike-discount....adventure-grey.html?lg=en

Gekocht voor de fietsvakantie, zodat ik geen andere schoenen meer nodig heb. Zitten prima en je kan er ook prima mee lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben jaloers!!! Ik wil ook zulke mooie waterdichte goretexschoenen. Kan ik ook kopen natuurlijk alleen heb ik een enorm smalle voet met ook nog eens een vrij lage wreef.......... past niet......

Wel moet ik ze nog een keer proberen met de inlegzooltjes die ik nu in m'n schoenen heb; wellicht dat dat beetje net genoeg is om toch in zulke schoenen te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Tja, ik ben ook wel jaloers, want ik heb die schoenen helemaal niet. ;) Ze lijken er wel erg op, maar zijn zo lek als een mandje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:35
Goede schoenen zijn zeker als je voeten niet goed zijn erg belangrijk, Zelf heb ik erg smalle voeten die ook nog eens doorgezakt zijn, en me daarom ook elke keer weer een arm en een been kosten als ze aan vervanging toe zijn. Tip is om echt te gaan voor goed passende schoenen (SIDI in mijn geval) en die dan te kopen als ze flink in prijs zijn gezakt, ik heb de mijne voor 2/3e van de prijs, en als ik er 3 jaar mee toe kan ben ik tevreden.
Waterdichte schoenen klinken leuk, het vocht komt echter voor een groot deel via de sok toch de schoen binnen (ook met sealskinz) je kunt daarom volgens mij beter sneldrogende kunstleren schoenen met extra ventilatie hebben dan warme beperkt ademende goretex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Ik heb ook van die goretex shimano schoenen met alleen vetersluiting, maar ik neem die niet opnieuw. Het is me een paar maal gebeurd dat de veters vastzaten aan de fiets of knapten. Mijn schoenen hiervoor hadden ook nog een klittenband bovenaan en die cobinatie is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Alleen veters is waardeloos inderdaad. Mijn schoenen hebben ook alleen veters. In mijn geval zijn deze (goedkope overigens) Shimano schoenen eerder versleten dan de veters zo'n beetje dus wat betreft dat knappen is er weinig aan de hand. En anders kan ik altijd nog een tie-wrap uit m'n fiets grijpen en daarmee de schoen vastsnoeren.

Maar tegen die loszittende veters heb ik iets heel simpels: stukje zwart elastiek van links naar rechts door 2 gaten voor feters geprutst en vervolgens een knoopje gelegd zodat ik nu een lusje elastiek op m'n schoen heb zitten; daar gaan de veters onder. Afgekeken van Nike fietsschoenen, waar zoiets standaard op zit.
Pagina: 1 ... 29 ... 44 Laatste