Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Ik krijg de indruk dat de vredestein san marino band toch best wel wat rolweerstand heeft .
De band zit nu onder de mango (eerst onder de dingo) en ik had al het idee dat ik nadien een km of 2 langzamer was.
De marathon plus die onder mijn mango zat zit nu onder de dingo en vanochtend was ik eens met de dingo onderweg naar het werk en 'toevallig' lag de snelheid ineens 2km/u hoger dan met de san marino eronder.
Toch een traag bandje dan?

Verwijderd
Leek me iets verstandiger in de winter.
Maar ook die krengen zijn een stuk trager, en dan is het niet alleen de km p/u's maar ook de cadans in bepaalde versnellingen die je niet meer haalt.
Niet heel erg fijn als je Kojak's gewend bent, je trapt jezelf de vernieling in als je niet uitkijkt.
Ik heb er pas 2 maal woon-werk meegedaan, ik moet dus gewoon nog even wennen.
Verder gewoon de veters aan de zijkant van de schoen naar binnen frotten
Andere optie was wel het dicht maken van de trapgaten geweest, maar ik heb er niet op tijd aan gedacht van dat speciale rekbare Wim S. spul te bestellen.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Heb je wel je tellertje aangepast ivm de andere bandenmaat?Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 18:20:
Maar ook die krengen zijn een stuk trager, en dan is het niet alleen de km p/u's maar ook de cadans in bepaalde versnellingen die je niet meer haalt.
Verwijderd
Maar los daar van, merk ik gewoon dat ze trager zijn, maar dat was natuurlijk al bekend van Marathons.
Als het van de week inderdaad echt koud gaat worden, dan doe ik gewoon een lange loopbroek onder m'n spijkerbroek.
Een spijkerbroek rijdt eigenlijk altijd prima, tenzij hij nat wordt
Vandaag was ik sowieso een echte bikkel. Op de hybride fiets vandaag!

Achja, wel weer mooi als referentiekader. rechtop fietsen zijn traag, koud en heb pijn in mijn kont
martelwerktuigen
[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 30-01-2012 08:55 ]
Lekker warm trouwens die racekap! Heel even vanmorgen wel gedacht dat een muts handig kon zijn voor de oortjes maar dat was al heel snel weer voorbij. De kieren tussen rand van instapgat en het deksel heb ik gisteravond afgedicht met isolatietape. Dat was goed merkbaar.
Enige nadeel dat ik tot nu toe heb is dat de koude wind door de voetgaten naar binnenkomt zetten en zo mijn kroonjuwelen afkoelt tot ingevroren ballen gehakt

Nu had ik vandaag bijna de voetgaten nodig gehad bij dit bochtje:

Maar ik haalde het nét
Wat betreft de racekap: vanmorgen was het wel dermate fris dat ik wel heb overwogen en zelfs getracht om m'n muts op te doen.... rijdend.... onder de kap..... Wat ik met het standaard dekje en onder het Versatiledakje wel voor elkaar kreeg, heb ik niet gered met de racekap op m'n fiets.
Daar kwam ik inderdaad vandaan en daar moest ik inderdaad heenWFvN schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 18:58:
Lekker bochtje inderdaad, zeker als je van rechtsonder komt en naar rechtsboven moet..... Gaat niet lukken zonder spookrijden. Hoewel, een Versatile/Orca haalt dat denk ik net binnen de belijning van de 'eigen' weghelft.
Ik ben nog altijd erg blij met mijn muts die ik vorig jaar gekocht heb, was wel duur maar ik heb het niet echt koud, alleen het stuk tussen mijn bril en jas is koudWat betreft de racekap: vanmorgen was het wel dermate fris dat ik wel heb overwogen en zelfs getracht om m'n muts op te doen.... rijdend.... onder de kap..... Wat ik met het standaard dekje en onder het Versatiledakje wel voor elkaar kreeg, heb ik niet gered met de racekap op m'n fiets.
Een muts opdoen in zo'n krappe ruimte lijkt me inderdaad niet bepaald een feest nee
Morgen dagje vrij, tijd om even de isolatie strips op de racekap te zetten. Ik heb ook van dat super rekbare spul besteld om de voetgaten dicht te maken, ben wel benieuwd of dat bevalt.
edit: januari totaal 850 km gefietst! Niet slecht voor een winter maand.
[ Voor 8% gewijzigd door budi op 31-01-2012 22:37 ]
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Ik denk dat het tijd wordt dat mux een velomobiel krijgt. Gezien het budget denk ik niet dat ik me meer dan een allewedertje kan veroorloven, maar dat is toch een prima begin
* 3x raden welke inzending ik ben...
Gezien jouw knutselziekte is een alleweder denk ik wel een goede keus jamux schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:41:
Over iets minder dan een maand staat mij iets heel leuks te wachten: ik ga weer eens een prijsje winnen*, zo'n €2500. En tja, wat doe je met zo'n prijs? Sparen? Investeren in vastgoed? Aandelen dan? Nee, man...
Ik denk dat het tijd wordt dat mux een velomobiel krijgt. Gezien het budget denk ik niet dat ik me meer dan een allewedertje kan veroorloven, maar dat is toch een prima beginEén probleem: ondanks dat ik sinds kort een eigen garage heb zullen toch een of twee fietsen het veld moeten ruimen. Het zal nog heel zwaar worden om te beslissen welke...
* 3x raden welke inzending ik ben...
Mooi aantal kilometers inderdaadbudi schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:32:
Nou, ik heb het ook overleefd vandaag. Ik voelde me soms wel een mietje hoor. Ik bedoel: dan rij je door Amsterdam met wind tegen 30 km/u achter CS langs roelerende bikkels in te halen op hun martelwerktuigen. Dat zijn pas de echte bikkels!
Morgen dagje vrij, tijd om even de isolatie strips op de racekap te zetten. Ik heb ook van dat super rekbare spul besteld om de voetgaten dicht te maken, ben wel benieuwd of dat bevalt.
edit: januari totaal 850 km gefietst! Niet slecht voor een winter maand.
Verwijderd
-6.8 + windchill.
Op een open ligger is -14.3 niet echt aangenaam
Ik heb wel een vraag: Ik heb aan de rechterkant een stuurstang die steeds na verloop van tijd iets gaat wijken naar achter toe en zo tegen de body aanschuurt (dat piept). Waarom 'verbuigt' die telkens? Is die dan aan vervanging toe of hebben meer mangorijders daar last van?
De oplossing is simpel hoor: gewoon een klein beetje terugbuigen maar het lijkt me niet goed
Ben gister notabene 3 (!) ligfietsers tegengekomen, 1 open trike, een Quest (ligfries) en een lage racer.
Tot nog toe worstelt de mango prima door de winter heen maar ik ga van het weekend toch eens een iets maken om de sporing te controleren want ik heb toch het idee dat dat niet helemaal lekker loopt. Hopelijk lukt het want ik kan niet echt een duidelijke handleiding vinden hiervoor.
Heb de voetgaten voor 90% dichtgemaakt door een overgebleven tapijttegel voorin de mango te leggen, past prima en zit niet echt in de weg bij het trappen

-12 hier maar behalve een koude mond (mijn sjaal zakte steeds omlaag) vond ik het best goed te doenGrrrrrene schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:13:
Vanochtend was het echt stervenskoud hier. -16 moest ik trotserenThermisch ondergoed, goede handschoenen, winddichte jas... En toch had ik het koud, vooral in mijn gezicht...
Verwijderd
Een lange loopbroek onder m'n spijkerbroek, en wbt bovenlijf, eerst een compressie shirt, dan een bamboe shirt en daarover een normaal fiets shirt.
Daarover heen gaat dan een soort neopreen skijack met fleece voering van de Aldi.
Alleen m'n voeten willen nog wel eens koud worden, maar dat komt meer omdat ik op slecht geveegde paden/wegen rustig fiets, en daardoor een lage cadans heb.
Normaal zou je dan ook wel met een hoge cadans kunnen rijden, maar op een toch vrij instabiele/zenuwachtige hurricane is dat niet verstandig, aangezien ik geen scherpe snelle onverwachte stuurbewegingen wil maken als ik verminderde grip heb.
De Marathon's (HS420) vallen me wat dat betreft best mee, maar qua doorrijden zijn het geen Kojak's
Zeker niet minder kilometers als gevolg van de vorst. Beide fietsen (fuenda en quest) worden regelmatig gebruikt. De fuenda hoofdzakelijk als woon-werk fiets en als ik naar mijn vriendin ga. De quest vooral voor toertochten met LOL of als ik wat verder weg moet zijn (enkele rit afstanden van 15km of verder), en uiteraard als slechtweer fiets.
Reden dat ik er niks over schrijf is omdat een zoveelste beschrijving over een woon-werk ritje niet leuk is, om over een rant richting diverse mede weggebruikers die weer eens het fietspad blokkeren maar niet te spreken.
Er is een tijdje terug weer wat langs gekomen rondom schoenen, en toen had ik zoiets van tjah.... wou dat ik al goed passende schoenen gevonden had. Maarja momenteel loopt dat niet zo heel hard en een tijdje terug toch wel de meeste winkels daarvoor in de omgeving afgewerkt.
Verder is er weinig echt boeiends gebeurd.
-) Ik ben nog steeds bezig met uitdenken hoe ik verlichting op de radical cyclone wil bevestigen. Ideeën worden concreter maar nog niet iets dat definitief "af" is.
-) Claxon vervanger voor de brommer claxon in de quest. Ook dat schiet niet heel erg op, hoewel ik langzaam aan wel de goede kant uit lijk te komen.
-) LiPo accu in de quest bevalt gewoon goed, evenals de bijpassende lader.
Grrrrene
Opmerking over koud gezicht tijdens het rijden herken ik wel inderdaad. Ik heb afgelopen zondag in de quest met skibril gereden. Oogt natuurlijk voor geen meter maar qua comfort is het wel lekker, helaas zit er dan nog niks voor de neus, wangen en mond. Eigenlijk zit ik een beetje te denken aan een skihelm met vizier, maar ben bang dat die toch gaan beslaan tijdens het rijden of heel heftig zweten.
Qua kleding lijk ik verder niet zo heel moeilijk te zijn. Op de fuenda draag ik momenteel een thermobroek onder mijn spijkerbroek, een t-shirt en een softshell jasje. In de quest ligt het eraan waar ik heen ben, maar korte fietsbroek met een spijkerbroek (voor het uiterlijk), t-shirt, een motorkol (windwering op mijn borstkas) en een (ski)bril met mutsje.
De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?
Koud heb ik het in de Quest nog niet echt gehad maar ik hoef dan ook net zover te fietsen. Gewone broek en shirt met redelijk dikke fleece. Verder fietsbril, col, muts en handschoenen. Schuimdeksel heb ik er dan niet op.
Een bivak muts lijkt me ook nog wel wat zoals hier http://wimharwig.com/2012/02/07/real-commuters/. Een koud gezicht heb ik nl het meeste last van.
Zijn er nog mensen met een vm het ijs op geweest? Ik hoor er momenteel weinig verhalen over.
Ikzelf heb niet mee gedaan, kwestie van verwachten dat ik de quest komende tijd nog "nodig" ga hebben en het ijs nog niet echt vertrouwen.

Bij mij zijn mijn tenen ook behoorlijk koud maar sinds het afdekken van de voetgaten valt het mee en een dubbel paar sokken doet ook wonderenWFvN schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 07:39:
Wat betreft kou. Tja, 's morgens zijn handschoenen en muts wel prettig, ook onder de race\kap. Maar dat is later niet zo hard meer nodig. Wat bij mij al binnen een half uur 'stervenskoud' wordt, dat zijn m'n tenen
Ik heb er een keertje een gehuurd met wat vrienden, maar we voelde ons toen wel ERG laag als je langs auto's kwam enzo...
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Als je op een ligfiets rijdt moet je daar rekening mee houden. Blijf dus uit de dode hoek van een auto. Zorg dat je in de spiegels zichtbaar blijft en hou er bij sommige situaties rekening mee dat je niet gezien wordt (achter hoge heggetjes, achter geparkeerde auto's etc). Door defensief rijden en wellicht een iets andere plaats op de weg en evt licht aan ben je naar mijn idee goed zichtbaar op een ligfiets. Heb zelf altijd juist het idee dat ik beter gezien wordt op de ligfiets (op de open ligfiets en velomobiel helemaal) dan op de rechtop fiets. Waarschijnlijk voornamelijk omdat je wat meer opvalt omdat je 'anders' bent.
Geen problemen mee dus
In het donker is er helemaal geen verschil, omdat je dan hoe dan ook onzichtbaar bent zonder verlichting. Met verlichting ziet iedereen er hetzelfde uit (namelijk 2 lampjes en weinig meer).
Een velomobiel is een groot baken van zichtbaarheid waar je echt blind voor moet zijn om overheen te kijken, ondanks dat ze veel kleiner en lager zijn dan je bij de foto's zou denken.
[ Voor 13% gewijzigd door mux op 08-02-2012 16:26 ]
Verwijderd
Ik ben vorig jaar met de Hurricane dwars door London gereden en ik had meer problemen met de juiste route te vinden (GPS kon me niet bijhouden), dan zichtbaarheid.
Het verkeer daar reed met snelheden waarmee ik makkelijk mee kon komen, op dat moment pak je dus gewoon het midden van de weg. Voordeel van London is dan wel weer dat je mag rijden op de bus/taxi baan.
Al met al denk ik dat het vooral een kwestie van ervaring en gewenning is.
Persoonlijk zou ik nooit mijn eerste rit(ten) maken in een drukke stad zonder al ervaring te hebben.
Als je weet wat de fiets kan en hoe de fiets reageert, dan maakt het in principe niet uit waar je rijdt, dan is het gewoon een kwestie van goed opletten, wat je normaal ook al doet op een ligfiets.
Dat is mijn ervaring ook inderdaad. In de winter, als ik in het donker naar werk fiets, word ik beter gezien dan in de zomer als het overal al/nog licht is. Ik voel me in de winter dan ook veiliger dan in de zomer. Zo'n licht (en ik heb een behoorlijk felle koplamp en goed achterlicht) valt behoorlijk op.mux schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 16:25:
In het donker is er helemaal geen verschil, omdat je dan hoe dan ook onzichtbaar bent zonder verlichting. Met verlichting ziet iedereen er hetzelfde uit (namelijk 2 lampjes en weinig meer).
Ik denk dat mensen vooral in de verte kijken en fietsers pas zien als ze door hun zichtveld heen rijden ipv actief te kijken of er niet een fietser van links aankomt o.i.d. Als ligfietser ga je onder hun blikveld door, dus val je niet op. Dan kunnen we zeggen dat je echt blind moet zijn om een velomobiel niet te zien en daar ben ik het opzich mee eens, maar het is ook een vrij unieke verschijning waar geen rekening mee wordt gehouden bij het kijken. En dat kijken is juist zo instinctief... Dat corrigeer je zo moeilijkEen velomobiel is een groot baken van zichtbaarheid waar je echt blind voor moet zijn om overheen te kijken, ondanks dat ze veel kleiner en lager zijn dan je bij de foto's zou denken.
Deden ze dat maar eens bij fietspaden..... zou menig ligfietser, racefietser, snorfietser en bromfietser blij mee zijn.Grrrrrene schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 07:51:
Ik denk dat mensen vooral in de verte kijken
Als ze maar vaak genoeg van je schrikken, dan wil dat instinct ook wel corrigeren hooren fietsers pas zien als ze door hun zichtveld heen rijden ipv actief te kijken of er niet een fietser van links aankomt o.i.d. Als ligfietser ga je onder hun blikveld door, dus val je niet op. Dan kunnen we zeggen dat je echt blind moet zijn om een velomobiel niet te zien en daar ben ik het opzich mee eens, maar het is ook een vrij unieke verschijning waar geen rekening mee wordt gehouden bij het kijken. En dat kijken is juist zo instinctief... Dat corrigeer je zo moeilijk
Of het schrikken was of gewoon de ochtendslaap nog niet uit zijn ogen, zie 1:50WFvN schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 09:18:
[...]
Deden ze dat maar eens bij fietspaden..... zou menig ligfietser, racefietser, snorfietser en bromfietser blij mee zijn.
[...]
Als ze maar vaak genoeg van je schrikken, dan wil dat instinct ook wel corrigeren hoor
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Fdztn_dD6qA&feature=youtube_gdata]
http://mangovelomobiel.bl...tlijnapparaat-bouwen.html
Ook uiteraard even getest en zoals ik het nu kan zien (in het half donker

Kudo's voor jullie trouwens dat jullie vorige week vrijdag gewoon zijn gaan fietsen met die sneeuw! Ik vond het toch wat onverantwoord met mijn fiets: ik rijd op 3 slicks. Mijn collega is wel naar het werk gekomen, van Purmerend naar Amsterdam Sloterdijk. Hij is altijd erg laat en daardoor kwam ie midden in de sneeuw terecht, hij heeft er 2,5 uur over gedaan, normaal is een uurtje. De bikkel!
Ik ben erg blij met mijn racekap. Ik heb al gauw er wat isolatie strip op geplakt, scheelde ook wat met de kou. Toch sluit ie niet helemaal af, zodat het toch nog een beetje ventileert. Ik had van dat lycra besteld voor de voetgaten, maar ik heb het toch niet gemonteerd. De montage is dermate ingewikkeld, dat ik, mezelf kennende, er een zooitje van ga maken. In plaats daarvan maar de voetgatstrips besteld, deze leiden de luchtstroom deels over de gaten heen waardoor er minder lucht in de fiets komt. Met de 5 euro polyester broek over de fietsbroek heen was het goed uit te houden. Alleen mijn voeten worden koud als het in de buurt van de -10 komt ondanks de dubbele paar sokken.
Simpele oplossing voor de voetgaten: tapijttegeltje van 50x50 , eventueel netjes op maat maken voor de wielkasten maar dat heb ik niet gedaan zodat er nog een klein stukje openblijft voor ventilatie. (want zelfs bij -10 zweet ik nogbudi schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 21:48:
Zo, deze vorst periode zit er weer zo'n beetje op. Dit weekend geen tijd om te fietsen, gelukkig afgelopen week 4 keer woon-werk verkeer gereden. Vorige week op maandag en dinsdag gefietst, dus toch nog een aardig portie wintersport gehad. Was liever op de latten gegaan, maar dit is ook niet onaardig
Kudo's voor jullie trouwens dat jullie vorige week vrijdag gewoon zijn gaan fietsen met die sneeuw! Ik vond het toch wat onverantwoord met mijn fiets: ik rijd op 3 slicks. Mijn collega is wel naar het werk gekomen, van Purmerend naar Amsterdam Sloterdijk. Hij is altijd erg laat en daardoor kwam ie midden in de sneeuw terecht, hij heeft er 2,5 uur over gedaan, normaal is een uurtje. De bikkel!
Ik ben erg blij met mijn racekap. Ik heb al gauw er wat isolatie strip op geplakt, scheelde ook wat met de kou. Toch sluit ie niet helemaal af, zodat het toch nog een beetje ventileert. Ik had van dat lycra besteld voor de voetgaten, maar ik heb het toch niet gemonteerd. De montage is dermate ingewikkeld, dat ik, mezelf kennende, er een zooitje van ga maken. In plaats daarvan maar de voetgatstrips besteld, deze leiden de luchtstroom deels over de gaten heen waardoor er minder lucht in de fiets komt. Met de 5 euro polyester broek over de fietsbroek heen was het goed uit te houden. Alleen mijn voeten worden koud als het in de buurt van de -10 komt ondanks de dubbele paar sokken.
En op marathon plussen rijden is ook niet echt een wereldse ervaring met sneeuw hoor
Ik heb net mijn mango uitgelijnd en de 4mm uitspoor die hij had is veranderd in 0mm afwijking, niet slecht voor een eerste poging lijkt me
Heb ook een manko aan mijn uitlijnapparaat gevonden: het is omslachtig om telkens de afmeetschroeven goed te zetten, ik ga denk ik aan 1 kant een scharnierpunt maken ipv een hoekbeugel zodat ik hem kan openklappen en zo makkelijk verplaatsen van voor naar achter.
Uiteindelijk heb ik het kogelkopje 2 slagen moeten verdraaien om de boel recht te krijgen.
Heb je trouwens de speling op je kogelkopjes gecontroleerd? Pak beide voorwielen aan de voorkant (of beiden aan de achterkant, kan ook) vast en trek ze van elkaar af en beweeg ze naar elkaar toe. Veel verschil mag daar niet in zitten.
Qua snelheid kan ik er niet zoveel over zeggen, vandaag was het warmer dus ligt de snelheid sowieso wat hoger , heb wel het idee dat hogere snelheden makkelijker vast te houden zijn (reed vandaag ongeveer 1-2km/u harder dan normaal).
[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 13-02-2012 11:51 ]
Qua snelheid heb ik net op de terugweg eens even gekeken en ik kom toch tot de conclusie dat het aardig omhoog is gegaan. Het is moeilijk nauwkeurig te zeggen natuurlijk maar een km of 2-3 harder dan normaal was het naar mijn idee wel. Zelfs nog een stuk dik 37km/u gereden zonder al te ernstige inspanning
Prima naar mijn idee
Ook stuurt hij nu wat beter, lichter en scherper ! Dat een paar mm afwijking zo'n verschil kan betekenen had ik niet verwacht.
Verwijderd
Vanavond weer nachtdienst, ben benieuwd of, zo ja hoe, glad het wordt. En of de Marathons daar een beetje tegen kunnen.
Dat is echt wel meer dan dat het 'iets' zal helpen. 4mm is al een forse afwijking die echt wel voelbaar is. Mogelijk is het zelfs meer gezien Metro2002 speling voelt.
Verwijderd
Ik ben me er wel in aan het verdiepen, aangezien ik nog steeds een trike wil bouwen (en evt later aanpassen tot vm).
Tegen die tijd zal ik hierover ongetwijfeld nog vele vragen over stellen. Schot voor de boeg, camber of geen camber?
Ik was vandaag echt niet vooruit te branden
[ Voor 60% gewijzigd door Metro2002 op 14-02-2012 08:29 ]
Klein stukje verderop staat een brommertje bij het verkeerslicht te wachten dus ik wil er naast staan en schaaf een klein beetje met mijn linkervelg tegen een stoepje wat daar ligt
Dan nog het laatste stuk op het industrieterrein, eerst komt er een malloot de bocht omzeilen die de bocht echt letterlijk compleet afsneed, dankzij remmen van mij en een uitwijkmanouvre van hem kon een aanrijding uitblijven maar pff ik schrok me dood! Wat een idioot was dat.
Volgende stukje op het industrieterrein: Ik kom bij een gelijkwaardige kruising aan en er komt een auto van rechts dus ik vol in de ankers maar of mijn remmen wilden niet goed of mijn handen knepen niet hard genoeg maar ik stond intussen al met mijn neus OP de kruising en de auto was intussen ook al gestopt en wenkte dat ik door kon rijden, mijn fout dus want ik kwam eigenlijk met een te hoge snelheid aanrijden

En omdat ik mijn jas aan had gedaan zweette ik ook nog als een jekko

al en al niet echt een fijne ochtendrit gehad maargoed er is gelukkig niks gebeurd, vanmiddag hopelijk beter

Verwijderd
Mijn idee van een zacht prijsje is denk ik anders dan die van jouVerwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:55:
ik zou die vm maar gauw weg doen, is volgens mij helemaal niks voor jou, ik neem hem wel van je over voor een zacht prijsje
Verwijderd
Nee mijn mango gaat niet weg, daarvoor bevalt hij me veel te goed. Ben gister eens op de open ligger naar het werk geweest en daar had ik op de terugweg echt spijt van, had echt forse tegenwind! rechtop fietsers stonden bijna stil en ik haalde met pijn en moeite de 22km/u. Toen dacht ik wel :
Misschien nog een goede tip voor mensen met een lange lawaaiige ketting: Ik heb voor het smeren van de veerpoten van de mango smeerolie besteld van kroon:

Ik heb daar ook de ketting van de dingo eens mee gesmeerd maar hij is nog nooit zó stil geweest
[ Voor 46% gewijzigd door Metro2002 op 22-02-2012 11:32 ]
Verwijderd
Deze heb ik nu, voornamelijk gekocht op basis van beschrijving:

Die snelheden haal ik niet met mijn mango
Er is een retro gaming beurs in Apeldoorn, ik woon in Vlaardingen
Twijfel twijfel
edit: het is zelfs nog langer, waarschijnlijk zo'n 150km enkele reis.
[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 23-02-2012 10:18 ]
Verwijderd
Naar Friesland voor de 11stedentocht en de tocht zelf (beide 240km) heb ik gedaan met 20km + gemiddeld, op een open ligger. De heenreis duurde wel langer dan 12 uur, vanwege oponthoud bij rivieren en slecht weer in de polder, maar rijdend gemiddelde met cyclone erachter was iets van 21km/u zeg ik uit m'n hoofd.
De track/rit op Ride with GPS is wat dat betreft vertekend, ik vertrouw meer op m'n fietscomputer dan op m'n etrex legend (oud model), de rit kun je hier zien http://ridewithgps.com/trips/281460
Als je inderdaad gewoon lekker kunt doortrappen dan denk ik dat je met een vm toch wel 27 gemiddeld zou moeten kunnen halen en dan ben je ongeveer 5 uur onderweg. Zorg vooral dat je geen haast hebt
's Nachts rijden is trouwens ook wel leuk, stuk rustiger op de weg, dus je kunt vaker van het fietspad af, waardoor je ook weer beter kunt doorrijden.
Wat is je langste rit tot nu toe, en wat is je grootste dagafstand?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2012 12:28 ]
Op mijn woon-werk afstand (voornamelijk stad) ligt mijn gemiddelde snelheid rond de 24km/u dus ik ga er vanuit dat gemiddeld 25km/u op een langere afstand goed te doen is.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:18:
138km volgens de Fietsrouteplanner, zij gaan uit van een gemiddelde van 18km/u en dan zou het 7 uur 41 kosten. Wat is je gemiddelde snelheid normaal gesproken?
Naar Friesland voor de 11stedentocht en de tocht zelf (beide 240km) heb ik gedaan met 20km + gemiddeld, op een open ligger. De heenreis duurde wel langer dan 12 uur, vanwege oponthoud bij rivieren en slecht weer in de polder, maar rijdend gemiddelde met cyclone erachter was iets van 21km/u zeg ik uit m'n hoofd.
De track/rit op Ride with GPS is wat dat betreft vertekend, ik vertrouw meer op m'n fietscomputer dan op m'n etrex legend (oud model), de rit kun je hier zien http://ridewithgps.com/trips/281460
Als je inderdaad gewoon lekker kunt doortrappen dan denk ik dat je met een vm toch wel 27 gemiddeld zou moeten kunnen halen en dan ben je ongeveer 5 uur onderweg. Zorg vooral dat je geen haast hebt
's Nachts rijden is trouwens ook wel leuk, stuk rustiger op de weg, dus je kunt vaker van het fietspad af, waardoor je ook weer beter kunt doorrijden.
Wat is je langste rit tot nu toe, en wat is je grootste dagafstand?
Langste rit tot nu toe ... ik durf het bijna niet te zeggen maar dat was 65km
Het probleem waar ik tegenaan loop te hikken is niet zozeer de afstand maar meer het feit dat ik ergens heen wil , daar ook nog een tijdje wil zijn en dan nog terug moet. En ik heb geen zin om voor dag en dauw op te staan en rond middernacht weer terug te komen
Verwijderd
Gezien je woon-werk route denk ik dat je gemiddelde over die afstand wel boven de 25 komt hoor, de fietsrouteplanner instellen op doorfietsen, en je hebt geen last van zandpaden en ander oponthoud (wat je dus wel hebt als je de kortste route kiest).
Puur vanwege de ervaring zou ik het gewoon al een keer doen.
Overigens was mijn langste afstand voordat ik naar Friesland ging ook maar 80/90 km.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=54fYsKAAPJ8&feature=related]
En deze : Powered by dog:
[ Voor 32% gewijzigd door Metro2002 op 23-02-2012 15:06 ]
Tja, als je nooit >65 hebt gedaan is 130 al een flinke kluif. Je bent dan gewoon vermoeid, gaat rondlopen en moet dan weer 6 uur terugfietsen. No way, dat je dat gaat lukken én er plezier aan beleefd.Metro2002 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:05:
[...]
Langste rit tot nu toe ... ik durf het bijna niet te zeggen maar dat was 65kmWel op de open ligger en met vriendin erbij.
Het probleem waar ik tegenaan loop te hikken is niet zozeer de afstand maar meer het feit dat ik ergens heen wil , daar ook nog een tijdje wil zijn en dan nog terug moet. En ik heb geen zin om voor dag en dauw op te staan en rond middernacht weer terug te komenEn dat gaat er wel in zitten met mijn 'snelheid' en deze afstand
130 is wel een tikkie zwaarder dan 2x 65 om het zo maar te zeggen.

Opzich lovenswaardig dat je zo'n afstand met de fiets wil doen, maar ben je niet bang dat die beurs stiekem heel gezellig wordt en je op een gegeven moment naar huis moet vanwege de reistijd en baalt dat je met de fiets bent gegaan?
jawelGrrrrrene schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:41:
@Aikon: ...en dan is die 130km ook nog enkele reis. Als je dan ook nog eens 25km/u gemiddeld doet, ben je een ruime 10 uur onderweg johAls je daarnaast ook nog over een beurs moet lopen ben je echt gek als je dit doet, zeker zonder fatsoenlijke training
Ik weet niet hoe laat je op die beurs wil zijn en hoe laat je terug wil, maar je bent zo 16 uur van huis
![]()
Opzich lovenswaardig dat je zo'n afstand met de fiets wil doen, maar ben je niet bang dat die beurs stiekem heel gezellig wordt en je op een gegeven moment naar huis moet vanwege de reistijd en baalt dat je met de fiets bent gegaan?
Ik denk dat ik het inderdaad ook maar eerst moet opbouwen of een dag uitsluitend die afstand gaan fietsen en het niet combineren met iets waar je ergens moet wezen. Aan de andere kant maak ik me in elk geval niet druk over het feit óf ik het haal en of ik er de conditie voor heb want dat geloof ik wel. De reistijd is meer het probleem.
Ik doe namelijk wel vaker gekke dingen zonder training. Zoals een Mont ventoux opfietsen vanaf de moeilijke en langste kant op een hybride fietsje waar ik al meer dan een half jaar niet meer op gefietst had
Als ik goed kijk naar dat filmpje gaat het over superglad asfalt naar beneden en dan is die snelheid denk ik ook wel met een gewone fiets te halen. Mijn top was ooit 96 zonder trappen van een 14% helling. De vraag is meer van durf je die snelheid aan?Metro2002 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:06:
Volgens mij valt er aan een velomobiel nog wel wat te tweaken:
Die snelheden haal ik niet met mijn mango
Verwijderd
55 op de hurri met trappen schommelde al heel erg, maar een (semi-)High Racer zal daar ongetwijfeld minder last van hebben.
Met een tandem (Hase Pino) fietsen op de Mont Ventoux heeft ook wel wat, wat ben je dan blij met het vlakke NederlandMetro2002 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:58:
[...]
.
Ik doe namelijk wel vaker gekke dingen zonder training. Zoals een Mont ventoux opfietsen vanaf de moeilijke en langste kant op een hybride fietsje waar ik al meer dan een half jaar niet meer op gefietst hadMaargoed
Begin met je vooral niet te verkijken op de afstand. Dat een routeplanner er 135km van maakt is leuk maar in de praktijk rijd je volgens mij altijd een paar kilometer meer dan gepland. Je rijd immers op voor jouw onbekend gebied en met een velomobiel ben je (ik in elk geval wel) minder geneigd tot keren. Waardoor je dus bij verkeerd rijden toch vlot een paar kilometer extra rijd.
Daarnaast schat je gemiddelde snelheid vooral niet te hoog, en blaas jezelf niet op. Je kunt beter schatten van ik kan een gemiddelde van 20km/h over de hele rit halen en dan op bestemming vaststellen dat het 27km/h gemiddeld is geworden dan andersom.
Ik woon momenteel nog thuis en kan niet echt een slaapplaats aanbieden, maar als ik op mezelf gewoond (lijkt binnenkort wel te gaan gebeuren) had was je welkom geweest om het een twee/driedaagse te maken. Dus dag een heenrit en eventueel beurs, dag twee beurs, dag drie terugrit.
Toevallig vandaag zelf ook weer in de gele gereden. Ging wel aardig maar de reden waarvoor ik de gele meenam ging niet door. Nu mag ik morgen ochtend naar Twello, even onderdeel ophalen.
Afgelopen weekend voor het eerst mijn remkabel(s) van de gele vervangen. De linker was finaal vastgeroest waardoor het wiel blokkeerde en niet meer vrij kwam. Toen ik de remkabel losgeknipt had kwam ik er achter dat ik Jagwire remkabels had en een speciaal "afstooteinddopje". Dat afstooteinddopje paste uiteraard niet op een standaard 5mm remkabel, dus heb ik maar iets in elkaar gefabriceerd met behulp van een sa centreer nippel en het wel bekende dwarse stiftje. Omdat ik toen verschillende typen remkabels had (links/rechts) en ik bang was voor een verschil in remwerking, heb ik de rechter remkabel ook maar vervangen. Mocht er dus iemand vrolijk worden van een jagwire buiten remkabel, dan heb ik er nog eentje over.
Ik moet bekennen dat het wisselen van de kabel op zich redelijk vlot ging, maar het wurmen met het schroeftonnetje om de binnenkabel vast te zetten vond ik niet helemaal lekker werken. Terwijl ik bezig was met de tweede remkabel kreeg ik het idee om in de plaat waaraan de kogelkopjes bevestigt zitten een gat te maken. Dat gat zou ideaal gedacht zo van formaat en vorm (ovaal?) moeten zijn dat een schroeftonnetje met bevestigde binnenkabel erdoorheen gekantelt kan worden, en het schroeftonnetje overdwars er niet doorheen kan schieten. Volgens mij zou het precies kunnen, maar ik wil het nog een keer voorleggen aan velomobiel voor ik de bevestigingsplaat de vernieling in help.
Vanochtend had ik er goed de sokken in trouwens, eindelijk een keer geen wind, goede benen, en lekkere muziek gaven een totale reistijd van 23 minuten over 10km. 26km/u gemiddeld.Voor mijn rottige woon-werk route gewoon lekker snel.
Sommige stukken gewoon lekker tegen de 40km/u aanjakkeren is gewoon lekker
Ben ik trouwens de enige die echt door moet schakelen om sneller te kunnen. Het lijkt wel of mijn benen boven een bepaalde cadans (rond de 90) niet meer kracht kunnen leveren om nog sneller rond te trappen, dan moet ik echt doorschakelen en weer opnieuw de cadans opbouwen. Net of er een soort toerenbegrenzer op mijn benen zit
Ik heb nog niet zo lang geleden ook de remkabel vervangen, niet voor een jagwire maar een standaard remkabel maar desalniettemin vond ik het niet zo'n heel moeilijk klusje. Alleen even geklooi om het schroeftonnetje op precies de goede plaats te krijgen. Maar meer dan 10 minuten ben ik er niet mee bezig geweest.nsa1984 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:03:
Afgelopen weekend voor het eerst mijn remkabel(s) van de gele vervangen. De linker was finaal vastgeroest waardoor het wiel blokkeerde en niet meer vrij kwam. Toen ik de remkabel losgeknipt had kwam ik er achter dat ik Jagwire remkabels had en een speciaal "afstooteinddopje". Dat afstooteinddopje paste uiteraard niet op een standaard 5mm remkabel, dus heb ik maar iets in elkaar gefabriceerd met behulp van een sa centreer nippel en het wel bekende dwarse stiftje. Omdat ik toen verschillende typen remkabels had (links/rechts) en ik bang was voor een verschil in remwerking, heb ik de rechter remkabel ook maar vervangen. Mocht er dus iemand vrolijk worden van een jagwire buiten remkabel, dan heb ik er nog eentje over.
Ik moet bekennen dat het wisselen van de kabel op zich redelijk vlot ging, maar het wurmen met het schroeftonnetje om de binnenkabel vast te zetten vond ik niet helemaal lekker werken. Terwijl ik bezig was met de tweede remkabel kreeg ik het idee om in de plaat waaraan de kogelkopjes bevestigt zitten een gat te maken. Dat gat zou ideaal gedacht zo van formaat en vorm (ovaal?) moeten zijn dat een schroeftonnetje met bevestigde binnenkabel erdoorheen gekantelt kan worden, en het schroeftonnetje overdwars er niet doorheen kan schieten. Volgens mij zou het precies kunnen, maar ik wil het nog een keer voorleggen aan velomobiel voor ik de bevestigingsplaat de vernieling in help.
Wat ik op mijn Mango wish list nog wel heb staan: hem stiller krijgen! ik kan in de auto al slecht tegen rammeltjes en piepjes dus je kunt je voorstellen dat een velomobiel met 3 marathon plus banden op ruim 6 bar nogal vervelend is qua herrie
[ Voor 59% gewijzigd door Metro2002 op 24-02-2012 09:43 ]
Verwijderd
Nee hoor, heb ik ook, ik rij zelfs op die manier.Ben ik trouwens de enige die echt door moet schakelen om sneller te kunnen. Het lijkt wel of mijn benen boven een bepaalde cadans (rond de 90) niet meer kracht kunnen leveren om nog sneller rond te trappen, dan moet ik echt doorschakelen en weer opnieuw de cadans opbouwen. Net of er een soort toerenbegrenzer op mijn benen zit
Ik rijd puur op cadans, ik schakel in principe bij 105-110 rpm, ongeacht de snelheid.
Hoewel ik in een lagere versnelling eerder opschakel.
Als ik op de lml adviezen hoor over de cadans op 80 proberen te houden, liever 90 zelfs, dan beginnen m'n knieen al pijn te doen
Daarom heb ik ook het bandenformaat in m'n km-teller niet aangepast (was 35-406 Kojak, is nu 40-406 Marathon HS420). De omtrek van de Marathon is iets groter dus de snelheden en afstanden wijken nu iets af, 170 meter op 11,61 km. Maar omdat ik op cadans rijd en niet op snelheid maakt dat geen bal uit.
Hij liep al weer weg voordat ik de discussie verder aan kon maar hij vond het blijkbaar erg vreemd dat als hij met zijn bejaarde kop op een fietspad wandelt dat er dan wel eens fietsers fietsen? Zou hij soms op een autosnelweg ook de auto's manen tot stoppen en dan zeggen "rustig aan, rustig aan! "
Wat bezielt sommige mensen... en dan ook nog zo brutaal zijn om gelijk weer weg te lopen.
En dan vinden bejaarden het vreemd dat ze geen respect meer krijgen door dit soort acties. Het is niet de eerste keer dat ik een discussie heb met bejaarden op dat fietspad, vorige keer omdat ik telkens vol in de remmen moest voor een loslopend hondje. Blijkbaar hebben zij zich dat stuk toegeeigend ofzo als wandelpad maar dat is het helaas voor hun niet. Ik blijf daar mooi fietsen en volgende keer kunnen ze een iets minder vriendelijk antwoord krijgen.
Zeg, heeft iemand nog een velomobiel voor mij? Ik heb niet zoveel geluk op marktplaats/ligfiets.net.
Verwijderd
Is zelfbouw, of bouwpakket een optie? Ik vind de nieuwe Alleweder A8 best aardig.
Een kennis van me had C-Alleweder (Lieveheersbeestje) die in de verkoop stond, moest nog wel eea aan gebeuren, weet niet of hij al verkocht is, maar ik kan informeren als je wilt.
De a8 is erg mooi, maar ik ben bang dat ik daar niet in ga passen. 'Geinspireerd op waw' is in mijn geval geen goed nieuws...
Een c-alleweder/limit is ook een uitstekend alternatief voor een versatile. Als je eens kunt vragen... graag!
[ Voor 12% gewijzigd door mux op 24-02-2012 19:48 ]
Ik moet bekennen dat ik het wisselen van de remkabels niet het leukste klusje vond. En moet als ik verstandig ben binnenkort nog een keer wat extra aandacht eraan besteden, omdat een van de remkabels af en toe tegen de spaken komt. Dat voor het verslijten van de buitenmantel oplossen voorkomt dat ik opnieuw de volledige kabel mag vervangen
Verwijderd
Je zou natuurlijk ook nog een mailtje de polder in kunnen sturen om na te gaan of je in een A8 past.
Zelf bouwen lijkt mij ook mooi, maar bij een Alleweder denk ik toch dat het gewicht me tegen zou staan.
Je gaat toch zooi meeslepen (reservebanden e.d.) en dan is een lichte fiets natuurlijk wel fijner
Ik verhuis over een paar maanden naar Wales en het is hier nou niet bepaald vlak te noemen, en dan is het dus zeker fijn als alles wat lichter is.
Daarom is zelfbouw van trike en body voor mij handiger
Leuke uitdaging natuurlijk, en ook iets vriendelijker voor de portemonnee
De bouwplannen voor de trike heb ik al (atomic zombie) en wat betreft de body zit ik aan zoiets te denken (met open wielkasten):

Qua model en formaat spreekt een mango me wat dat betreft ook wel aan, maar gezien de ervaring van sommige mensen met mango's en lfgg, ga ik het eerst zelf maar eens proberen
Een los frame + body is toch juist zwaarder dan alles geïntegreerd? Of wordt die schil flinterdun? Ga je de body lamineren of op een andere manier maken, want voor cheapo hars en glasvezel moet je in Den Haag zijn
Verwijderd
Ik kan jou als adresje gebruiken begrijp ik
Los frame + body kan zwaarder zijn, maar kan ook lichter zijn, hangt van de functie af.
Als het structurele stevigheid moet bieden dan is het inderdaad beter om de boel te integreren > monocoque creeren. Maar als dat niet nodig is, en het dus alleen om luchtweerstand en regenbestendigheid gaat, dan kan het allemaal wat lichter. Kijk maar naar de schuimrubber en kanaalplastic vm's.
Dit spul dus:

Ik ben gelukkig weer wat lichter
Zojuist bericht gehad, de C-Alleweder/Limit is verkocht, helaas.
Edit/update: de vm bleek dusdanig veel werk nodig te hebben dat hij volgens Elan niet meer gered kon worden, dus dat scheelt
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 23:28 ]
Nare gebeurtenis. Het is inderdaad heel vervelend om in een bocht op de kant terecht te komen. Je kijkt dan naar je vm en denkt van alles en nog wat. Het is mij hier gebeurd http://g.co/maps/n4zak van het vrijliggende fietspad zo het bomenlaantje in. Enige wat ik nog weet is dat ik op mijn kant lag en recht op die eerste boom links afging met mijn hoofd. Gelukkig stopte ik een meter voor de boom
De Quest zag er niet uit in eerste instantie maar het bleek vnl bladeren en zand te zijn met een paar plekken
Het vervelende is dat je niet goed de oorzaak weet. Anderen die ook bij me waren hebben met hun Quest het stukje opnieuw gereden en dachten dat het kwam door de lichte helling met een klinker die daar iets hoger lag dan de andere klinkers. Een "opwippertje" en waarschijnlijk door te lichte vering. Ik heb nu de rode veren in de quest en lig veel stabieler op de weg.
Het heeft me trouwens wel even tijd gekost voor ik weer snel door scherpe bochten ging.
Succes met het herstel
Ik heb in de mango al zwaardere veren zitten volgens mij , geen idee welke hoor. Ben in elk geval allang blij dat ik niet over het asfalt schraapte en ook allang blij dat ik niks tegenkwam onderweg zoals een paaltje of een boom. Wel trok ik automatisch mijn kop in de fiets,dat was denk ik wel handigGoose schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:26:
[...]
Nare gebeurtenis. Het is inderdaad heel vervelend om in een bocht op de kant terecht te komen. Je kijkt dan naar je vm en denkt van alles en nog wat. Het is mij hier gebeurd http://g.co/maps/n4zak van het vrijliggende fietspad zo het bomenlaantje in. Enige wat ik nog weet is dat ik op mijn kant lag en recht op die eerste boom links afging met mijn hoofd. Gelukkig stopte ik een meter voor de boom
De Quest zag er niet uit in eerste instantie maar het bleek vnl bladeren en zand te zijn met een paar plekken
Het vervelende is dat je niet goed de oorzaak weet. Anderen die ook bij me waren hebben met hun Quest het stukje opnieuw gereden en dachten dat het kwam door de lichte helling met een klinker die daar iets hoger lag dan de andere klinkers. Een "opwippertje" en waarschijnlijk door te lichte vering. Ik heb nu de rode veren in de quest en lig veel stabieler op de weg.
Het heeft me trouwens wel even tijd gekost voor ik weer snel door scherpe bochten ging.
Succes met het herstel
Maar het ligt er ook maar helemaal aan of de weg schuin afloopt of niet. Ik kan bepaalde bochten echt enorm hard nemen met een fors aantal G krachten (voor mijn gevoel dan hemux schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:11:
Misschien moet iemand een app maken voor de telefoon die detecteert of je te hard door de bocht gaat (met behulp van de accelerometer).
Heb wel spierpijn aan mijn rechterarm momenteel en een klein beetje last van mijn onderrug. hoop dat dat snel over gaat.
M'n Challenge Fujin tot op het bot uit elkaar gehad.
Achter krans, derrailleur, naaf, ketting grote beurt, kettinggeleiders, loopwieltjes en stoeltje schoon en opnieuw vastgemaakt.
Wauw. Wát een verschil. Stilte, soepeler.
Kwam er alleen wel net achter dat de grootste draaipunt onderaan de buis waar het stoel gedeelt aan vast zit speling heeft. Morgen even 't loopwieltje eraf en nieuw vet en goed vastmaken.
Good to go!
en zwarte handen
[ Voor 9% gewijzigd door Tomino op 26-02-2012 22:01 ]
zwaar k*t man....
Maar welke band was lek? Voor of achter?
Fuck dat is een rot ervaring die je liever niet opdoet inderdaad. Hoop dat het herstel van jezelf en de mango niet teveel energie kost, zodat je weer snel onderweg kunt. Zelf rijd ik vanaf dag 1 in een schade quest rond en heb me voorgenomen om na een a twee jaar te kijken of ik hem helemaal wil opknappen of een nieuwe wil. Optisch is de mijne dus niet helemaal geweldig, maar rijden doet die er niet minder om.
Tomino
Mooi man, zelf moet ik eigenlijk ook de fuenda weer een knap beurtje geven. Ik heb dat in de planning zitten voor begin maart, dan is de meeste rotzooi alweer van het wegdek verdwenen
Rechts voor.WFvN schreef op zondag 26 februari 2012 @ 22:06:
@Metro2000
zwaar k*t man....
Maar welke band was lek? Voor of achter?
vandaag even kijken of ik glasvezelmatjes en epoxy via een collega kan bestellen en heb velomobiel al even gemaild over een nieuw wieldoekje en ik moet ook nog een nieuwe buitenband bestellen.nsa1984 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:27:
Metro2002
Fuck dat is een rot ervaring die je liever niet opdoet inderdaad. Hoop dat het herstel van jezelf en de mango niet teveel energie kost, zodat je weer snel onderweg kunt. Zelf rijd ik vanaf dag 1 in een schade quest rond en heb me voorgenomen om na een a twee jaar te kijken of ik hem helemaal wil opknappen of een nieuwe wil. Optisch is de mijne dus niet helemaal geweldig, maar rijden doet die er niet minder om.
Heb wel overal spierpijn vandaag, aan mijn arm, nek en benen.
Heb onlangs mijn dingo ook eens goed schoongemaakt en opnieuw alles in het vet gezet. Maakt inderdaad veel verschil qua aandrijfgeluiden. Rijdt een stuk lekkerder.Tomino schreef op zondag 26 februari 2012 @ 22:01:
Klusdag vandaag!
M'n Challenge Fujin tot op het bot uit elkaar gehad.
Achter krans, derrailleur, naaf, ketting grote beurt, kettinggeleiders, loopwieltjes en stoeltje schoon en opnieuw vastgemaakt.
Wauw. Wát een verschil. Stilte, soepeler.
Kwam er alleen wel net achter dat de grootste draaipunt onderaan de buis waar het stoel gedeelt aan vast zit speling heeft. Morgen even 't loopwieltje eraf en nieuw vet en goed vastmaken.
Good to go!
en zwarte handenDie overigens gelijk schoonwaren door ze met oude koffiedrap en zeep schoon te maken! *aanrader!!*
edit: zo net maar even nieuwe band besteld, een perfect moiree 47-406 . Die komt dan achter te liggen en de marathon plus die daar nu zit (35-406) gaat naar de rechter voorkant toe.
Ook maar gelijk nieuwe bandenplakkertjes en 2 binnenbanden besteld.
Duur grapje zo weer, ben nog benieuwd wat de glasvezelmatjes , expoxy, plamuur en spuitbus gele verf gaan kosten. Zou zomaar kunnen zijn dat ik al met al bijna 100 euro armer ben geworden door dit geintje
[ Voor 40% gewijzigd door Metro2002 op 27-02-2012 10:29 ]
Een vm rijder met wie ik altijd rij had ook een paar nieuwe pm 47-406 op zijn quest, had er slechte ervaringen mee Al heel snel gebroken canvas op allebei de banden dus als je fiets begint te hobbelen meteen kijkenMetro2002 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 08:51:
[...]
edit: zo net maar even nieuwe band besteld, een perfect moiree 47-406 . Die komt dan achter te liggen en de marathon plus die daar nu zit (35-406) gaat naar de rechter voorkant toe.
ik rij zelf al bijna 10 000 km lekvrij (wel met joe seal ) op pm 35-406
Liep toch net niet lekker en alles weer uit elkaar gehad en besloten om toch maar de kogellagers te doen..
Alles prima, nieuw vet, maar mis ik een sleutel..

Die zet je er dus op in het nieuwe vet en draai ik "hand vast" zodat je hem net niet over de kogellagers voelt gaan. De moer die daarop komt met een ringetje er tussen moet wél goed vast en daarvoor moet ik die binnenste ( zie plaatje) voor vasthouden met een pedaalsleutel.. kák.
En jullie tips voor het uitlijnen van je schijfremmen? Zitten met oliedruk. Gewoon een klein "lipje" tussen je imbus en het frame doen?
Voor de schijfremmen zoek op het web naar je merk, daar zit geloof ik per merk en type zelfs nog verschil in.
Verder is die conus wel versleten (kun je zien aan de groeven in het loopvlak van de kogels), dus die zou ik vervangen voor een nieuwe. Als je dan toch bezig bent maak de kogelbaan in de naaf zelf ook schoon zodat je die kan beoordelen, want als die ook beschadigingen vertoont blijft het aanprutsen.
De kogeltjes vervang ik zelf eigenlijk alleen niet als de conus en de kogelbaan in de naaf echt onbeschadigt zijn, anders gewoon nieuwe erin. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Was gister nog even bezig met de velo en kwam nog iets raars tegen: Het camber van de fiets was aan de rechterkant minder dan aan de linkerkant waardoor de fiets aan de rechterkant meer de neiging heeft tot omslaan dan aan de linkerkant. Misschien is dat ook wel de oorzaak geweest van het omslaan

Het hele verhaal hier:
camberverhaal
* Tomino denkt dat ie gek wordt. Nu ik de as nét niet over de lagers voel lopen was het zoals ik het wilde hebben, final stage die rubbertjes loopt alles weer zo stroef als maar zijn kan. Doe ik nu iets fout/?!

Deze dus. Die sluiten zo goed dat er weerstand optreed..
Die rubbers verzieken alles.. Ik test het met het wiel uit mijn fiets, dus gewoon op schoot. Zonder rubbers onwijs stroef, zonder prima..
Tomino
Als het echt de rubbers zijn, dus als je het wiel los in de hand laat draaien op de as met de rubbers, dan kun je proberen of het helpt om de rubbers met (zuurvrije)vaseline in te smeren. Dat is iets gliberig waardoor de weerstand van de rubbers minder word.
Als het wiel pas niet fijn meer loopt als je het in de vork hebt geklemd, dan zul je de conus een ietsiepietsie voorspeling moeten geven.
Owja, en weet iemand hoe kleine stukjes aluminium heten die je tussen de imbus en je schijfremmechanisme aan kan doen? OM ze een stukje "op te schuiven"?
Niet slim? Anders dan wat er al zit hoort daar niet nog iets extra's tussen, of bedoel je het CALIPER POSITIONING SYSTEM (holle en bolle plaatjes bij Avid) dit lijkt een beetje op de manier waarop normale V-brake remblokjes gepositioneerd kunnen worden.Tomino schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:31:
Owja, en weet iemand hoe kleine stukjes aluminium heten die je tussen de imbus en je schijfremmechanisme aan kan doen? OM ze een stukje "op te schuiven"?