Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

Vanochtend een leuk tijdje tegen de 40km/u aan gereden met de mango :9 gaat steeds een stukje sneller :) En zelfs 2 oude dames die het wel geinig vonden dat ik ze voorbij kwam wat ik kon opmaken aan het gelach en gebulder en "kijk nou" toen ik voorbij kwam :+
Ook kan ik me intussen goed kleden op de velo: vanochtend dus enkel in t-shirt. Was warm genoeg.

Tevens lijk het wel of met de herfst alle ligfietsers uit hun hol kruipen ofzo, nog nooit zoveel ligfietsers in 1 week gespot. Denk dat ik er deze week wel een stuk of 7 heb zien rijden.

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 04-11-2011 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:54
Gisteren mijn eerste (ruime halve) werkdag gehad. Wat is de beste manier om je middelvinger naar het lot op te steken? Juist! Gewoon weer met de fiets gaan! :+

Helaas niet met mijn Quest maar met mijn Alleweder, dat maakt die 65 km wel wat zwaarder en langzamer, maar gelukkig was het goed te doen. Uiteindelijk kom je er wel :)
Ik vraag me wel af hoe ik toch vroeger bijna elke werkdag, vooral in de zomer, met deze fiets forensde. Ik ben gewoon verwend met de Quest waar het zoveel makkelijker gaat. In elk geval blijft voorlopig mijn alleweder met 24200 km op de teller nog even de koning van mijn garage. Hij was bijna van de troon gestoten door de Quest.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

65km enkele reis of retour? Desalniettemin een pittig stukje. respect dat je gelijk weer op je fiets bent gestapt (of moet ik zeggen: in je fiets bent gaan liggen :+ ) Herstel verloopt goed begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Hehehe, retour natuurlijk, anders zou het wel erg veel zijn :)
Herstel gaat inderdaad wel goed, alleen nog last van een deel van mijn hand en pols, ben bang dat een zenuw bekneld zit. Herstel daarvan gaat heel traag, maar ik heb het gevoel dat sporten een goede invloed heeft erop.

Vandaag ook weer heerlijk gefietst, wat een mooi weer! Niet naar mijn werk overigens, dat bouw ik rustig op. Zelden zo laat in het jaar nog met korte broek kunnen rijden.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Om de heerschappij van de quest blogs wat te doorbreken en om dit topic niet helemaal vol te spuien met mijn dagelijkse fietsritten heb ik een eigen mango blog aangemaakt

http://mangovelomobiel.blogspot.com/

Voor de geinteresseerden :P

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 07-11-2011 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 14:23
:D *big-smile*
Bij deze toegevoegd aan mijn lijstje velomobiel blogs.

Zelf heb ik weinig te vertellen. Ben aan het wachten op twee sleuteltjes voor het demonteren / monteren van de veerpoot/voorwiel van de quest. (Spaak gebroken en spaakmagneet tik tegen de sensor aan.) Met een beetje mazzel komen die sleuteltjes morgen in de loop van de ochtend binnen, dan kan ik morgen de veerpoot proberen te demonteren.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:03:
Om de heerschappij van de quest blogs wat te doorbreken en om dit topic niet helemaal vol te spuien met mijn dagelijkse fietsritten heb ik een eigen mango blog aangemaakt

http://mangovelomobiel.blogspot.com/

Voor de geinteresseerden :P
Leuk, ga ik volgen :) Kunnen we ook filmpjes verwachten zoals we van WFvN al gewend zijn?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ga mijn best doen om filmpjes erop te zetten :)

edit: 1e filmpje staat erop maar ik moet volgens mij toch iets beters verzinnen om te filmen vanuit de mango :P

[ Voor 53% gewijzigd door Metro2002 op 08-11-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wie o wie moet er aan een velomobiel denken bij dit filmpje:

YouTube: Old Top Gear 1992 - Messerschmitt Bubble Cars

:D vooral de manier waarop ze instapt op 1:35 :D

Gave dingen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag het alarm eens in de mango gehangen:

YouTube: Alarm in de Mango

Lijm van het klittenband moet nog helemaal drogen vandaar dat ie in het filmpje nog los licht maar het idee is duidelijk >:)
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Kost dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:07:
Ik ga mijn best doen om filmpjes erop te zetten :)

edit: 1e filmpje staat erop maar ik moet volgens mij toch iets beters verzinnen om te filmen vanuit de mango :P
Ik smul altijd van die meerijdfilmpjes van velomobielen, maar je moet inderdaad nodig op zoek naar een statiefje :P Bij Dealextreme hebben ze wel van die goedkope dingen met een zuignap, misschien dat dat goed op je Mango blijft plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nog net geen 7 euro bij dealextreme
Grrrrrene schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 18:16:
[...]

Ik smul altijd van die meerijdfilmpjes van velomobielen, maar je moet inderdaad nodig op zoek naar een statiefje :P Bij Dealextreme hebben ze wel van die goedkope dingen met een zuignap, misschien dat dat goed op je Mango blijft plakken?
zuignappen blijven niet zitten op mijn Mango helaas, al meerdere geprobeerd. Heb nu een keychain spycameraatje bestel, klittenband eronder en dan kan die evt vast op het klittenband van het vizier.

Hoop deze week mijn zoemertje binnen te krijgen voor mijn knipperlichten. Weet alleen nog niet hoe ik het aan moet gaan sluiten maar als ik het goed begrijp dan staat de knipperautomaat op de plus van de accu aangesloten en laat die met tussenpozen de plus doorlopen naar de knipperlichten dus zou ik theoretisch de zoemer parallel aan de uitgang van de plus op de knipperautomaat moeten kunnen zetten toch? En dan de mindraad van de zoemer op het chassis of op de min van de accu.

Vandaag ook nog even een 2e kabeltje in elkaar gesoldeerd voor mijn 2e accu zodat ik nu makkelijker de 2e accu kan opladen en verwisselen mocht de 1e accu de geest geven tijdens een rit.

Ook knipperlichtjes weer in orde gebracht (gaar contactje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 18:39:
Hoop deze week mijn zoemertje binnen te krijgen voor mijn knipperlichten. Weet alleen nog niet hoe ik het aan moet gaan sluiten maar als ik het goed begrijp dan staat de knipperautomaat op de plus van de accu aangesloten en laat die met tussenpozen de plus doorlopen naar de knipperlichten dus zou ik theoretisch de zoemer parallel aan de uitgang van de plus op de knipperautomaat moeten kunnen zetten toch? En dan de mindraad van de zoemer op het chassis of op de min van de accu.
Ligt een beetje aan waar de schakelaar zit. Daar moet je ook nog rekening mee houden. Zoals je het beschrijft (de schakelaar wordt niet genoemd), dan zal je continu een pulserend zoemertje horen.

Bij mij heb ik met behulp van 2 diodes gewerkt.
Vanaf de + van de knipperlichten de diodes naar elkaar laten wijzen, aan het gezamenlijke punt de zoemer en de andere kant van de zoemer aan de - van de accu.
De diodes zijn uiteraard bedoeld om te voorkomen dat beide knipperlichten tegelijk aan gaan door de verbinding tussen de + van beide knipperlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 19:47:
[...]

Ligt een beetje aan waar de schakelaar zit. Daar moet je ook nog rekening mee houden. Zoals je het beschrijft (de schakelaar wordt niet genoemd), dan zal je continu een pulserend zoemertje horen.

Bij mij heb ik met behulp van 2 diodes gewerkt.
Vanaf de + van de knipperlichten de diodes naar elkaar laten wijzen, aan het gezamenlijke punt de zoemer en de andere kant van de zoemer aan de - van de accu.
De diodes zijn uiteraard bedoeld om te voorkomen dat beide knipperlichten tegelijk aan gaan door de verbinding tussen de + van beide knipperlichten.
De schakelaar zit op het stuur met een 3 opties schakelaar , links, uit en rechts. Als ik het wil aansluiten zoals jij het hebt moet ik dus solderen aan de LEDS zelf en gezien de lokatie en de manier waarop ze bevestigd zitten (gelijmd) zie ik die optie niet zo zitten.

edit: net de boel even nagemeten en ik snap wat je bedoeld: de plusdraad heeft de knipperautomaat en die knippert dus altijd dus niet alleen wanneer de knipperlichten aanstaan. Als je op mijn blog kijkt zie je ook dat de knipperlichten in mijn Mango echt knudde zijn aangelegd dus dat gaat denk ik in zijn geheel nog een keer op de schop. Al die dunne draadjes en gare aansluitingen heb ik echt een hekel aan :(

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 13-11-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Afgelopen weekend eindelijk tijd en gelegenheid gehad om de quest terug in orde kunnen maken. Voor deze klus wilde ik graag de veerpoot (de)monteren. Enerzijds omdat ik de veerpoot een keer ge(de)monteerd hebben, anderzijds omdat ik dan veel makkelijker de klusjes kon uitvoeren. Van te voren heb ik best opgezien tegen het (de)monteren van de veerpoot uit de quest, maar tijdens het werken (en achteraf) viel het me reuze mee.

Wel heb ik de klus niet helemaal netjes uitgevoerd, omdat ik er telaat achterkwam dat ook mijn quest is voorzien van single butted spaken. Ik heb slechts rechte spaken liggen, dus heb ik die maar op lengte gemaakt en gebruikt. Binnenkort maar eens een paar single butten spaken op voorraad nemen.

Verder heb ik nog eens goed nagedacht over het hele fietskar verhaal. Inmiddels is me duidelijk dat een 20" (406) fietskar niet echt haalbaar is. De enige 20" (406) fietskarren die commercieel leverbaar zijn, zijn hondenkarretjes of roland fietskarren. Beide opties zijn niet echt wat ik wil hebben, en een kar kopen om vervolgens meteen ombouwen gaat me wat ver. Andersom ben ik ervan overtuigt dat de commerciële koppelingen geruislozer zullen zijn dan wat ik zelf ook in elkaar zal gaan knutselen. Dus ik heb min of meer besloten dat ik voorlopig maar zal accepteren dat de fietskar een andere bandenmaat heeft. Dat ik in de toekomst de kar wel kan ombouwen naar 20" (406) velgen is iets waar ik wel op wil letten.
Ik blijf erg gecharmeerd van de radical cyclone met zijn dubbele wielpositie waardoor de fietskar ook bruikbaar is als rollende rugzak. De prijs blijft me tegen staan, maar uiteindelijk voel je de prijs maar een keer in je portemonnee en daarna blijft het genieten van een goede fietskar over. Dus ik ben vanaf nu officieel in de markt aan het kijken voor een radical cyclone. Ik denk dat ik een complete wil dus een met tas, omdat je de kar dan ook echt als handkar kunt gebruiken. De huidige aangepaste bob-yak gaat waarschijnlijk de verkoop in.

En sinds de introductie van de vernieuwde garmin etrex, heb ik ook met wat meer interesse naar het gps gebeuren zitten kijken. Ik heb de etrex nog niet in mijn handen gehad maar als het daadwerkelijk een dakota met knopjes blijkt te zijn, dan kon dat weleens een leuke optie zijn om mijn mobiel te vervangen als navigator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm, wist nog niet dat er een nieuwe etrex serie was.
Ziet er op zich goed uit, maar er is 1 ding wat ik niet terug kan vinden. En dat is of ik gemaakte tracks of routes op een microsd kan gooien en kan gebruiken, zonder Basecamp of Mapsource te gebruiken.
Dat kan mijn huidige eTrex Legend HCX namelijk niet, en helaas kwam ik daar pas na een tijdje achter.
Een nieuwe/andere gps staat dus ook nog op m'n lijst van dingen die ik nogal wil hebben.

Ik heb inmiddels 3 bouwplannen voor een trike gekocht, en nog een andere gevonden.
Ben echter nog steeds naar 25CrMo4 staal, maar het lijkt als koker nergens te vinden, buizen wel.
De bouw staat dus nog even op een laag pitje.
Wellicht kies ik een ander soort staal, of misschien aluminium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Iemand twijfels over de zichtbaarheid van velomobielen in het donker?

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
thijsvk
Tracks of routes op extern geheugen zou ik zo ook niet weten. Heb vandaag nog wel even door de handleiding zitten speuren maar staat er niet expliciet bij vermeld voor zover ik kan zien.

WFvN
Twijfels over de zichtbaarheid van een velomobiel had ik niet, wel is de breedte lastig in te schatten naar mijn mening. Maar daar heb je weinig last van als je zelf gewoon altijd zoveel mogelijk rechts blijft rijden volgens mij. (Zie ook de ligfietsmailinglijst discussie)

Wat betreft GPS zit ik nog een beetje te twijfelen tussen touchescreen bediening en knopjes. Dus eigenlijk de keuze tussen een dakota en een etrex. Daarnaast vraag ik me af wat de meerwaarde van:
-) een electronisch kompas is.
-) een barometrische hoogtemeter is.

Verder zit ik stiekem te kijken naar de oliebollentocht dit jaar. Diep van binnen weet ik dat het me ontzettend leuk lijkt om mee te mogen rijden, maar ik vraag me af of ik wel kan mee komen. Dan zit ik vooral aan de afstand en de snelheid te denken. Mijn laatste wat langere ritten zijn die van en naar Dronten geweest en beide heb ik toen met een gemiddelde van ongeveer 30km/h gereden. :$ Daarnaast zit de autist in mij die het spannend vind omdat het in een keer een hele boel onbekende mensen zijn en een hoop van de planning niet publiekelijk bekend staat. :$
Iemand een mening over of ik qua snelheid een beetje mee zou kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
nsa1984 schreef op maandag 14 november 2011 @ 21:09:

Wat betreft GPS zit ik nog een beetje te twijfelen tussen touchescreen bediening en knopjes. Dus eigenlijk de keuze tussen een dakota en een etrex. Daarnaast vraag ik me af wat de meerwaarde van:
Het fijne van een elektronisch kompas vind ik dat je ook bij stilstand weet waar je heen wijst, maar op een (lig)fiets zal de GPS-unit waarschijnlijk te rechtop zitten om je elektronisch kompas te gebruiken (?).
Voornamelijk erg nauwkeurig in vergelijking met GPS-hoogtemeter. zeker als je hem voor vertrek even kalibreert kun je, bij wijze van spreken, de drempels nog meten qua hoogte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op maandag 14 november 2011 @ 21:09:
Elektronisch kompas heb ik op m'n horloge en op m'n mobiel zitten. Gebruik ik soms wel.
Barometrische hoogtemeter? Geen idee hoe nauwkeurig die bij een Garmin-toestel is maar mijn Casio outdoorhorloge heeft er ook 1 en ik kan niet echt zeggen dat ik hem nuttig vind.
Verder zit ik stiekem te kijken naar de oliebollentocht dit jaar. Diep van binnen weet ik dat het me ontzettend leuk lijkt om mee te mogen rijden, maar ik vraag me af of ik wel kan mee komen. Dan zit ik vooral aan de afstand en de snelheid te denken. Mijn laatste wat langere ritten zijn die van en naar Dronten geweest en beide heb ik toen met een gemiddelde van ongeveer 30km/h gereden.
Een gemiddelde van 30 km/h en jij maakt je zorgen? Als je het inderdaad over gemiddelde hebt en niet over kruissnelheid, dan zit het zeker goed. Maar zo onbenullig hard wordt er doorgaans niet gereden met de OBT.
Met m'n Versatile heb ik bij hoge uitzonderingen gemiddeldes gehaald van 30 km/h (en soms iets meer). Met de Alleweder was het eigenlijk uitgesloten en was ik al blij met 27 km/h gemiddeld.

Snelheid hoef je je dus denk ik geen zorgen over te maken.
:$ Daarnaast zit de autist in mij die het spannend vind omdat het in een keer een hele boel onbekende mensen zijn en een hoop van de planning niet publiekelijk bekend staat. :$
Je hoeft ze echt niet allemaal de hand te schudden hoor! Ik ken er heel wat maar spreek er doorgaans maar een paar en daarbij zitten notabene ook vaak rijders die bij mij in de buurt wonen.
De planning komt waarschijnlijk nog wel online. Wanneer, weet ik niet en ook weet ik niet hoeveel tijd jij nodig hebt om je daarop voor te bereiden. Qua tijden zou ik alleen niet teveel op de planning afgaan. In jouw geval zou het misschien beter helpen als je bijvoorbeeld weet hoeveel kilometer het is van start naar pauzeplek en daarna van pauzeplek terug naar de start zodat je dan wel enige 'grip' hebt op de situatie.
De tijden kunnen nogal eens wisselen. Het weer kan bijvoorbeeld tegen zitten waardoor mensen later bij de startplaats aankomen. Tijdens de rit bestaat de kans dat alles vlot loopt maar ook zouden er tal van lekke banden kunnen komen. Ook dan kan het weer invloed hebben. Denk aan sneeuw op de weg en de rijsnelheid wordt anders. In Almere een paar jaar geleden was het dermate slecht dat de route zelfs fors werd ingekort. Verder willen ze dus een recordpoging doen, dat mogelijk ook weer gevolgen kan hebben voor de planning.

Bij mijn weten ben ik geen autist (hoewel ik wel graag weet waar ik aan toe ben) en kan me dus niet helemaal goed voorstellen hoe het bij jou werkt. Ik wil je dus ook zeker niet afschrikken. Het is doorgaans beregezellig en ook enorm leuk om allemaal van die rare snuiters met hun zetpillen op wielen bij elkaar te zien.

Wellicht dat het kan helpen als je voor de OBT al eens kennis maakt met een paar andere velomobielpiloten, al is het maar om een klein beetje bekendheid (en daarmee houvast) te hebben in die grote groep mensen?
Iemand een mening over of ik qua snelheid een beetje mee zou kunnen komen?
Ik heb een mening en denk dus dat het niet zo'n probleem zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Kompas is drie assig dus denk dat het te rechtop staan geen punt moet op leveren. (Daar is de derde as volgens mij immers voor.)

Barometerische hoogtemeter is dus vooral een leuk voor de heb functie lijkt me?

Qua snelheid doe ik echt ongeveer 30km/h gemiddeld, kruissnelheid ligt meestal rond of net boven de 35km/h. Dat is een beetje afhankelijk van hoe lekker het een en ander loopt/rolt.

Wat betreft de planning rondom oliebollentocht. Snap ik dat een tijdsplanning erg lastig te geven is als gevolg van omstandigheden die niet te beinvloeden zijn. Probleem is dat ik me daardoor niet altijd goed genoeg kan ontspannen.
Misschien moet ik me maar gaan voorbereiden op een driedaagse oliebollentocht.
27-12-2011 Zutphen - Schermerhorn
28-12-2011 Schermerhorn - Schermerhorn
29-12-2011 Schermerhorn - Zutphen
Mocht dan blijken dat de 28ste een korte dag word kan ik dan altijd nog besluiten om dan koers te zetten naar Zutphen.
Als ik me morgen een beetje fit voel, eens zien of ik een driedaagse kampeer uitrusting in de quest kan huisvesten. Een voordeel als ik het goed begrijp mag/moet de tent thuisblijven, en zou je met een slaapzak plus mat al een heel eind moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
nsa1984 schreef op maandag 14 november 2011 @ 23:36:
Kompas is drie assig dus denk dat het te rechtop staan geen punt moet op leveren. (Daar is de derde as volgens mij immers voor.)

Barometerische hoogtemeter is dus vooral een leuk voor de heb functie lijkt me?
In mijn GPSMap 60CSx vind ik de barometer wel wat meer dan een gadget, maar die gebruik ik vooral tijdens vakanties (leuk om te meten wat het hoogteverschil tijdens die bergbeklimming nu werkelijk was). Nederland is zo plat dat ik een hoogtemeter amper meerwaarde vind hebben :P

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 15-11-2011 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bekende VM te koop:

http://www.ligfiets.net/advertisement/12196/v021.html

WFvN Dat is toch jouw ex ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Beste een waardevast apparaat volgens mij als ik zie waar ie weer voor weg gaat :)

Ik had vanochtend wéér gezeik met mijn knipperlichten, althans met het knipperlicht naar links. Een paar keer de schakelaar heen en weer hengsten en de boel werkt weer dus ik vermoed dat de schakelaar een beetje brak is.

Nu kan ik natuurlijk een nieuwe schakelaar erin hangen maar ik ben ook niet zo weg van 1 schakelaar voor beide knipperlichten dus ik overweeg om voor links en rechts een apart schakelaartje te maken, enige nadeel is dat als ik hem dan vergeet uit te zetten de andere kant niet meer werkt (tegelijk knipperen zal wel niet werken gezien het voltage)

Vanavond eens even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Even een promopraat voor de oliebollentocht:
Je 'moet' het gewoon minimaal een keer meegemaakt hebben, zoveel van die bananen bij elkaar, een unieke ervaring. Ik heb nu met de Alleweder A4 meegedaan aan de versie 2007 (Putten), 2008 (Almere) en met de Quest in 2009 (Utrecht). Vorig jaar heb ik niet meegedaan, Brabant vond ik een beetje te ver weg en het weer was ook niet best. Dit jaar ben ik zeker weer van plan mee te doen aangezien iets boven Purmerend waar mijn collega met zijn Quest woont, wel goed te doen is op een dag.

De eerste keer dat ik meedeed met de Alleweder was ik ook een beetje onzeker over de snelheid, zeker ook omdat de dag ervoor mijn broer trouwde, wist ik niet zeker of ik fit genoeg zou zijn. Er werd me aangeraden om voorin de groep te rijden, daar is de snelheid het meest contstant. Zo gezegd en zo gedaan, het ging prima, ondanks dat ik met Bussum->Putten natuurlijk al een eind in de benen had, was het goed vol te houden. In de praktijk ligt de snelheid zo rond de 25 km/u meestal, echt geen probleem dus. Ook komt het vaak voor dat het even langzamer gaat, bij bochten bijvoorbeeld en rotondes, daar ontstaan nog wel eens mini files in de groep, genoeg tijd om op adem te komen. Je rijdt gewoon heel relaxed.

Ook is het leuk om zoveel best verschillende mensen tegen te komen en je maakt altijd wel een beetje een babbeltje. Zo langzamerdehand begin je gezichten te herkennen, maar ook de eerste keer toen ik niemand kende, ging ik gewoon ergens aan een tafel zitten en je raakt vanzelf wel een beetje aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002
Dat is inderdaad een bekende. En waardevast, tjah vorig jaar stond die voor 500euro duurder in de etalage. Dat is voor mij toen uiteindelijk echt afgeketst op naar binnen gekomen veerpoot in combinatie met de prijs. Toen had ik er geen lekker gevoel bij en ben ik afgehaakt, maar wie weet krijgt de verkoper nu wel een leuke deal.

Knipperlichten kan schakelaar zijn, maar kan natuurlijk ook nog ergens anders geklooi met de bedrading zijn. Vooral je tijd voor nemen en systematisch het geheel nalopen kan een hoop frustraties schelen.
(zowel links als rechts aan hebben staan om richting aan te geven is natuurlijk erg verwarrend en weinig functioneel. Functioneren kon het nog best eens doen, noodknipperlichten functioneren immers ook of heb jij die functie niet?)

Budi
Het stukje rondom het een keer mee gemaakt hebben. Ja het lijkt me gewoon ook ontzettend leuk om mee te maken. De afstand is wat ver, maargoed er een twee/driedaagse van maken lijkt mogelijk te zijn.

De groepsrit komt denk ik wel min of meer goed gezien wat er hier geplaatst word. Het gezellige babbeltje maken is iets wat voor mij moeilijk zou kunnen gaan worden, maar denk dat ik het geheel maar gewoon moet proberen.

Morgen maar eens kijken hoe het is met het kettingwiel en hoe 5cm breed afdektape (top/bodem) oogt op de quest. Dan kan er nog net voor de oliebollentocht een kleine bestelling van Wim Schermer hierheen verzonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:30:
Metro2002
Dat is inderdaad een bekende. En waardevast, tjah vorig jaar stond die voor 500euro duurder in de etalage. Dat is voor mij toen uiteindelijk echt afgeketst op naar binnen gekomen veerpoot in combinatie met de prijs. Toen had ik er geen lekker gevoel bij en ben ik afgehaakt, maar wie weet krijgt de verkoper nu wel een leuke deal.

Knipperlichten kan schakelaar zijn, maar kan natuurlijk ook nog ergens anders geklooi met de bedrading zijn. Vooral je tijd voor nemen en systematisch het geheel nalopen kan een hoop frustraties schelen.
(zowel links als rechts aan hebben staan om richting aan te geven is natuurlijk erg verwarrend en weinig functioneel. Functioneren kon het nog best eens doen, noodknipperlichten functioneren immers ook of heb jij die functie niet?)
Nee ik heb nu een 3 weg schakelaar maar als je die terug naar het midden duwt duw je heel vaak nét even te ver aan staat ineens de andere kant te knipperen :+ niet erg handig, zeker niet omdat ik niet zie of hoor dat ze aanstaan. Alarmlichten heb ik niet nee.

Ben net al even crea geweest:

http://mangovelomobiel.bl...rlicht-kabel-vervolg.html

Nieuw kabeltje gefabriceerd met daarin uiteindelijk 2 aparte schakelaars voor links en rechts. Ik heb buzzers besteld maar ik twijfel of ik ze ertussen zal hangen omdat ik niet weet hoeveel stroom die buzzers trekken en omdat het dan weér extra componenten zijn die ertussen komen die kapot kunnen en storing kunnen geven. Maargoed, die waren 1 euro per stuk dus als ik ze niet gebruik kom ik daar wel overheen :+

@Oliebollentocht tja voor mij helaas wat ver weg, het wordt dit jaar bij Zutphen gehouden?
Dan heb ik er 150km opzitten voor ik aankom :o Dat wordt me iets te gortig :+
Moet je je daar nog voor opgeven ofzo? Niet dat ik ook maar 1 iemand ken daar verder maar dat komt vanzelf wel goed denk ik :P (zegt een mede-autist)
Misschien als het iets dichterbij wordt gehouden dat ik wel een keer meerij.

O en misschien een hele domme vraag, ik lees her en der dat je de veerpoten regelmatig moet smeren maar waarmee moet dat en vooral: hoe doe ik dat ?? O-) ik weet het niet ;(

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 15-11-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002
Het tever duwen van die schakelaar herken ik wel, naar verloop van tijd word je daar handiger/ervarener in. Althans dat is mijn ervaring.
Bij mijn eerste ritten heb ik me daar ook aan zitten ergeren, en me afgevraagd waarom de schakelaar niet naar zijn nul positie valt als ik hem loslaat. Meeste tweeweg schakelaars die ik van dat type vast heb gehad kon je eenvoudig ombouwen, maar heb er nog geen tijd aan besteed om te kijken of dat ook daadwerkelijk kan. Het staat nog wel op mijn lijstje van details die op termijn een keer wat aandacht nodig hebben.Heb er zelf nog niet verder naar gekeken, maar staat wel op mijn lijstje van details die wat mij betreft anders kunnen.

Bij mij zit er verder wel een zoemertje bij de knipperlichten maar die gaf mij eigenlijk veel en veel teveel geluid. Elke keer als ik even stil stond om een bocht te kunnen maken irriteerde ik me daaraan. Heb hem in het dashbordkastje gepropt en nu doet die al een tijdje niks meer, ik vermoed dat het geluidsmembraampje vast zit doordat ik hem met secondenlijm heb willen vastplakken. :)

Wat betreft je kabeltje zeg ik verder maar even niks... (krimpkous? ipv tape.)

De voorveerpoten kun je smeren met met een paar druppels dunne smeerolie aan de bovenkant in de veerpoot. Daar zit een klein gaatje waar je de druppels in kwijt kunt. De achterveer zou ik zo niet weten, maar de veren zijn bij mij kort geleden net allemaal vervangen.

Oliebollentocht begint in schermerhorn en daar moet ik heen vanuit Zutphen. Dat betekend ongeveer 160km enkele rit (Zutphen-Schermerhorn), en ja dat zou ik willen fietsen. Als ik het stukje in de agenda goed begrijp is er een mogelijkheid tot overnachten daar en dan zou ik er een twee of driedaagse van maken. Dag voor de oliebollentocht naar Schermerhorn, de oliebollentocht en daarna afhankelijk van de tijd een extra nacht overnachten of na afloop direct terug naar Zutphen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Rij ik net naar het werk is het fietspad afgesloten. Gelukkig maar een klein stukje en fietsers moesten oversteken en daarna na 300 meter ofzo weer oversteken. Aangezien ik geen zin had in 2 keer oversteken én het maar een klein stukje was bedacht ik me dat het wel handig was om gewoon even de rijbaan op te draaien en die 300 meter over de weg te rijden. Een taxichaffeur dacht daar blijkbaar anders over. Kreeg 3 keer een mooi claxon concert in mijn nek , waar dat goed voor was weet ik niet aangezien ik niet aan de kant KON en bovendien mocht ik daar fietsen én het was maar 300 meter 250 meter 8)7 . Toen ik het fietspad weer opdraaide riep ie ook nog iets uit zijn raampje maar dat verstond ik niet omdat ik mijn mp3 speler ophad. Sommige mensen hebben ook echt het geduld van een pinda |:(

edit: nog een wettelijke vraag:

RVV Hoofdstuk 2 par 13 artikel 35 lid 3:

3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.

Dit zou betekenen dat ik in overtreding ben met mijn Mango, ik heb namelijk maar 1 koplamp :o
Misschien toch maar eens 2 kleine lampjes aan de spiegels hangen ofzo om aan de wettelijke eisen te voldoen :+

[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 16-11-2011 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gaat niet werken..... een fiets mag namelijk niet meer verlichting hebben dan beschreven staat in bepaalde artikelen. 2 aan de spiegels is bijvoorbeeld niet de voorzijde. Maar los daarvan, leuk dat je er dan 2 hebt maar wat dacht je van die 3e in het midden? Dan mag die weer niet.

Gelukkig interesseert dat de meeste politieagenten totaal niets; die zijn al blij als je fatsoenlijke verlichting (in de juiste kleuren, niet knipperend) voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mja je mag het 3e licht wel hebben maar niet aandoen :P dus ik zou 2 dagrij lampen ofzo kunnen inbouwen en als ik zelf wat moet zien op bv het laatst stuk pikdonkere fietspad dan zou ik die 3e (dus de huidige) lamp in kunnen schakelen. Maar eens even over nadenken of ik die moeite wil doen want inderdaad wat je al zegt: ze zijn vaak al blij dat je licht hébt :+

Ik heb vandaag weer een diepte investering gedaan van 2 euro:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/CMP-USBLIGHT20.jpg

een usb notebook lichtje. Deze komt in de velo te hangen om de fietscomputer in het donker en onder de kap te kunnen aflezen. Alleen even kijken of ie niet teveel naar buiten schijnt want hij geeft best veel licht Ook handig als bv in het donker je ketting eraf loopt of je wanneer je in het donker een lekke band krijgt :P
USB accutje had ik nog liggen dus dat komt goed :P

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
Metro2002 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:40:
[...]

O en misschien een hele domme vraag, ik lees her en der dat je de veerpoten regelmatig moet smeren maar waarmee moet dat en vooral: hoe doe ik dat ?? O-) ik weet het niet ;(
http://www.velomobiel.nl/handleiding/mango_handleiding.pdf

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag eens een andere route gepakt om te kijken hoe hard ik de mango vooruit kan krijgen, dat viel me eerlijk gezegd nog een beetje tegen, maximumsnelheid lag op 43km/u en ik kon een kilometer of 4 de 40km/u aanhouden (toen was de rechte weg weer op :+ ) maar het kostte wel aanzienlijk meer moeite dan bv 35km/u wat relatief makkelijk gaat. Ik had de kap er niet op , misschien scheelt dat nog wat kilometers per uur? En ik heb natuurlijk 3 x marathon plus eronder, zal ook niet helpen voor de snelheid. Toch nog een hele aardige 27,8km/u gemiddeld gereden.

En even een inschattingsfoutje 8)7 ik wilde een fietspad opdraaien maar dat is een haakse bocht met in het midden een paaltje dus ik snij de bocht een klein beetje af maar de mango zakte weg in het gras ernaast met het rechterwiel dus kwam de body op het asfalt terecht :X gelukkig geen schade, geen kromme velgen en andere enge dingen maar wel een lesje voor volgende keer. Don't leave the asphalt!

En vandaag óók nog eens geleerd dat automobilisten ook geduldig kunnen zijn. Die weg waar ik even de top wilde uitproberen was een vrij smalle weg , meer een soort fietspad, maar er mogen ook gewoon auto's komen en auto's mogen er 60km/u. Op een gegeven moment kwam er toch een auto achter me rijden maar hield netjes afstand en is de hele weg zonder seinen en toeteren achter me gebleven en ook de auto die de weg wilde opdraaien wachtte aan het einde netjes tot ik voorbij was :)

En kan iemand die fietsers zonder licht eens afschieten :X reed nog bijna een meisje op een zwarte fiets met een zwarte jas aan die al bellend vanuit een donker stuk met bomen gefietst kwam.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 17-11-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:44:
En even een inschattingsfoutje 8)7 ik wilde een fietspad opdraaien maar dat is een haakse bocht met in het midden een paaltje dus ik snij de bocht een klein beetje af maar de mango zakte weg in het gras ernaast met het rechterwiel dus kwam de body op het asfalt terecht :X gelukkig geen schade, geen kromme velgen en andere enge dingen maar wel een lesje voor volgende keer. Don't leave the asphalt!
Kan best hoor...... moet je alleen wat harder rijden en ook harder de bocht door. Doe ik op m'n woon-werk-route nogal eens bij een rotonde. Je kan net wat vlotter de bocht door als je met het 'binnenste' wiel het asfalt verlaat. Alleen doe het dan wel zodanig snel dat dat wiel net los komt van de grond zodat die geen asfalt nodig heeft.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 00:14:
[...]

Kan best hoor...... moet je alleen wat harder rijden en ook harder de bocht door. Doe ik op m'n woon-werk-route nogal eens bij een rotonde. Je kan net wat vlotter de bocht door als je met het 'binnenste' wiel het asfalt verlaat. Alleen doe het dan wel zodanig snel dat dat wiel net los komt van de grond zodat die geen asfalt nodig heeft.

8)
Lol :P en wat zijn jouw maximumsnelheden die je gereden hebt? Volgens mij is een quest toch wel net wat sneller dan een mango. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Je hoeft echt geen Questsnelheden te rijden om dat trucje uit te halen. Afhankelijk van de bocht die je moet maken kan het desnoods binnen 10 km/h maar dat ligt dus helemaal aan de bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

De snelheid lag bij mij al vrij laag bij het nemen van de bocht, denk 10-15kmu ongeveer, het was hier:

http://g.co/maps/ar72q

Op google streetview staat er geen paaltje in het midden maar die staat er nu wel, erg onhandig geplaatst en rechtdoor rijden mag niet (doe ik wel af en toe ongeacht de fiets, rijdt nu eenmaal beter door)

Maar vindt nog altijd dat mijn maximumsnelheid vrij laag ligt. Misschien eens kijken of de sporing ed goed is van de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002
Misschien handig om te realiseren dat je met een velomobiel erg veel energie verstookt bij het optrekken. Iets rustiger optrekken en de snelheid langzaam opbouwen inplaats van binnen 150 a 250m op snelheid willen zitten kan je maximum snelheid weleens verhogen.

WFvN
OVer dat binnenste wieltje lichten. Hoe houd jij op zoon moment de controlle, want ik heb (net als metreo2002) af en toe toch best moeite met het nemen van strakke bochten. Als ik een bocht dan wat vlotter neem, dan licht ik inderdaad het binnenste wiel maar echt veilig voelt het dan niet. Je klapt met een redelijke dreun terug op het wegdek, en ik heb het gevoel dat er erg weinig marge is tussen wieltje lichten en omgaan. Maar dat laatste kan vooral mijn gevoel zijn.

Verder gisteren nog even bij de bever wezen shoppen. Uiteindelijk de deur uitgelopen met een garmin etrex 30 en een cyclone2 gaan ze hun best voor doen. Zit me alleen nu af te vragen waar de grote verschillen tussen een cyclone2 en een 3 in zitten. Had uit jouw blog al iets gelezen over dat de dissel bevestiging anders is geworden, maar verder lijk ik geen verschillen te kunnen vinden.
Nog een controle vraag. Klopt het inderdaad dat ik met de standaard 26" dissel de cyclone2 aan de quest kan haken?

Ga ik vandaag weer verder spelen met de garmin icm Openfietsmap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 11:58:
OVer dat binnenste wieltje lichten. Hoe houd jij op zoon moment de controlle, want ik heb (net als metreo2002) af en toe toch best moeite met het nemen van strakke bochten. Als ik een bocht dan wat vlotter neem, dan licht ik inderdaad het binnenste wiel maar echt veilig voelt het dan niet. Je klapt met een redelijke dreun terug op het wegdek, en ik heb het gevoel dat er erg weinig marge is tussen wieltje lichten en omgaan. Maar dat laatste kan vooral mijn gevoel zijn.
oefening baart kunst

De eerste keer dat ik met m'n Alleweder een wieltje lichtte scheet ik ook 10 kleuren stront. En inderdaad, wat leek dat instabiel en BAM..... terug op het asfalt.... En welke marge?

Maar dat kan dus echt heel anders. Inmiddels heb ik zeker 50.000 velomobielkilometers weggereden en ben zeker in bochten geen rustige rijder. Telkens de grens opzoeken, telkens iets harder de bocht door helpt om te leren welke marge je hebt en hoeveel marge er is. Die marge is véél groter dan hij in eerste instantie lijkt.

Met de Versatile kon ik de fiets zelfs vanuit stilstand op 2 wielen krijgen.
Met de Quest was het de eerste keer trouwens ook weer even schrikken. Hogere snelheid, kleinere spoorbreedte en dat leverde spannende momenten op, de eerste keer dat ik een rotonde met volle snelheid nam.

Leer je fiets kennen. Zoek de grenzen rustig op. Dat kan enorm nuttig zijn in noodsituaties. Ik heb ook wel eens een wieltje los gehad van de grond omdat ik onbedoeld een hobbel nam. Omdat ik op 2 wielen rijden wel gewend ben, kwam het niet als verrassing en kon ik gewoon corrigeren; dan is het niet meer dan een 'woeps..... dat was niet de bedoeling' in plaats van 10 kleuren stront.
Verder gisteren nog even bij de bever wezen shoppen. Uiteindelijk de deur uitgelopen met een garmin etrex 30 en een cyclone2 gaan ze hun best voor doen. Zit me alleen nu af te vragen waar de grote verschillen tussen een cyclone2 en een 3 in zitten. Had uit jouw blog al iets gelezen over dat de dissel bevestiging anders is geworden, maar verder lijk ik geen verschillen te kunnen vinden.
Cyclone 1 had duidelijk ander systeem. Het frame van de kar was gewoon 'egaal rond'. De dissel stak je IN het frame.
Vanaf Cyclone 2 is het frame niet meer 'egaal rond' maar heeft hij linksvoor een 'puist' uitsteken. Daar schuif je de dissel omheen. Dit heeft Cyclone 3 ook.

De verschillen tussen Cyclone 2 en 3:

2 heeft kunststof gegoten wielen, 3 heeft gespaakte wielen
2 kan de wielen alleen aan het midden van de kar hebben, de 3 ook aan de achterkant
2 heeft aluminium dissels, 3 heeft stalen dissels
2 heeft dikkere buiswanden dissels en een dunnere 'puist', de 3 dus dunnere buiswanden
2 heeft een moer op de dissel waar je de bevestigingsbout in vast draait, de 3 heeft draad getapt in de puist waarin de bevestigingsbout vast gedraaid wordt
2 hadden ze een wandeldissel voor (geweldig ding), de 3 heeft die niet meer omdat de wielen naar achteren geplaatst kunnen worden en je dus gewoon de fietsdissel kan gebruiken om hem aan mee te trekken

Alleen dat laatste wil ik niet. Ik gebruik de cyclone dagelijks als boodschappenwandelkar. 2 kratten bier erin; de wielen in het midden van de kar dus de boel perfect in evenwicht. Die 2 kratten bier op de kar kan ik met één vinger voorttrekken en sturen. Dat ga je met de Cyclone 3 niet voor elkaar krijgen omdat daarbij dan in wandelkarstand, de wielen niet onder het zwaartepunt zitten.

Als deze Cyclone kapot is, komt er direct een nieuwe alleen moet ik dan dus nog wel een verloopstuk maken om mijn wandeldissel over te zetten of natuurlijk een nieuwe dissel maken alleen schijnen de buizen van de Cyclone 3 nogal exotische maten te hebben 'made in china'
Nog een controle vraag. Klopt het inderdaad dat ik met de standaard 26" dissel de cyclone2 aan de quest kan haken?
Klopt helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Moet zeggen dat ik de mango best stabiel vind in de bochten, nog niet op 2 wielen gekregen met het nemen van bochten, wel moet ik goed oppassen bij het schuin een drempel oprijden, dan rij ik regelmatig even op 2 wielen :X :P

@ nsa1984, ik zal proberen de snelheid wat geleidelijker op te bouwen, helaas is er weinig lang recht asfalt in de omgeving. Ben soms best jaloers op velomobilisten uit drenthe of groningen als ik zie wat een schitterend rechte geasfalteerde stukken fietspad daar langs de kanalen liggen.
Misschien toch maar verhuizen ;)

edit:

Interieurverlichting:
Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/Picture002-3.jpg

8)

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 19-11-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Tjah de quest leren kennen gaat nog niet zo geweldig als dat ik wel wil/gewild had. Vanaf 30-01 dit jaar tot nu staan er slechts 2800km's op de teller. Belangrijkste oorzaak is dat ik van 4 keer per week 30km (15km enkel) woon-werk naar 3* per week 16km (4,xkm enkel) woon-werk ben gegaan. Komt nog bij dat ik 4km te kort vind om de quest te pakken, dus alleen als het regent / lekke band van de fuenda stap ik over.
Misschien dat komende seizoenen wat meer richting quest drukken zodat de teller wat oploopt. Daarnaast onlangs tegen de LOL groep aangelopen online en ben van plan om te proberen daarbij aan te sluiten.

Met betrekking tot de cyclone verschillen.
Dan vermoed ik dat de cyclone2 eigenlijk tocht een cyclone3 betrof want hij had spaakwieltjes en de twee verschillende wiel plaats punten. De dissel had volgens mij wel met een aangelaste moer waar het zwengeltje in vast draaide, maar daar durf ik nu geen eed meer op te doen.

Jouw wandeldissel is dan vast een soort van roland dissel, waarmee de handgreep op heuphoogte komt terwijl de laadvloer van de cyclone horizontaal blijft. Voor de cyclone staat namelijk wel een kort wandeldisseltje/wandelhulpstuk op de site, maar daarmee komt de cyclone wel scheef te staan.

Vandaag nog even gespeeld met de etrex30 en die lijkt heel aardig te functioneren. Zeker in combinatie met de openfietskaart begint het sterk te lijken op wat ik wilde hebben. De piepjes om aan te geven waar je links/rechtsaf moet gaan komen wat laat, maar gelukkig kan je ook "aankodigingspiepjes" aanzetten en dan word je redelijk op tijd gewaarschuwt.
Wel een detail ontdekt wat een foutje in de software lijkt te zijn. Na de etrex30 uitgeschakeld te hebben, moet je altijd de screencapture mogelijkheid weer terug aan zetten. Die kan ik in elk geval nog met geen mogelijkheid aan laten staan.

ThijsVK
Het lijkt erop dat je inderdaad tracks en routes op een microSD kaartje kunt plaatsen, en die in de etrex weer uitlezen. Wel dienen ze op het microSd kaartje in de map Garmin\GPX te staan. OF het heel nuttig is weet ik nog niet, aangezien de microSD kaart erg verstopt zit onder de batterijen en de etrex over voldoende geheugen beschikt om zonder geheugenkaartje te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zondag 20 november 2011 @ 00:42:
Met betrekking tot de cyclone verschillen.
Dan vermoed ik dat de cyclone2 eigenlijk tocht een cyclone3 betrof want hij had spaakwieltjes en de twee verschillende wiel plaats punten. De dissel had volgens mij wel met een aangelaste moer waar het zwengeltje in vast draaide, maar daar durf ik nu geen eed meer op te doen.
Cyclone 1 en 2 hebben aluminium dissels die zwart gespoten zijn. De 3 heeft een RVS dissel die ongespoten en dus 'grijs' is.
Jouw wandeldissel is dan vast een soort van roland dissel, waarmee de handgreep op heuphoogte komt terwijl de laadvloer van de cyclone horizontaal blijft. Voor de cyclone staat namelijk wel een kort wandeldisseltje/wandelhulpstuk op de site, maar daarmee komt de cyclone wel scheef te staan.
Inderdaad, precies wat ik dus níet wil. Wat ik wel wil is een horizontale laadvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hm, aangezien ik nog altijd mijn eigenlijk afgeschreven marathon plus band achterop de velomobiel heb wil ik deze gaan vervangen. Alleen ben in dubio over een aantal zaken:

- Lekbestendigheid: op zich wil ik wel een iets lichter lopende band zoals bv de vredestein perfect moiree maar wil ook niet teveel interen op lekbestendigheid
- Breedte: ik kan achter een wat bredere band monteren ivm de rolweerstand, klopt het dat dit lager wordt zodra je een bredere band monteerd? Ik heb dit op mijn open ligfiets niet echt gemerkt?
- Aan de andere kant wil ik graag dezelfde breedte voor alle 3 de wielen ivm reservebanden en dan met name binnenbanden. Maten lopen vaak van 406 28-40 en van 406 40-62 dus dan zou ik 2 verschillende binnenbanden moeten meenemen als ik voor 406-35 heb en achter 406-47

Enig advies in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik heb vanmiddag te horen gekregen dat er vrijdag een cyclone voor mij in Doetinchem aankomt, dus nog maar even afwachten welk model het nu precies gaat zijn. Ik hoop echt op een versie met spaakwieltjes en twee wiel plaatsings punten, dus een cyclone3 maar ik ontdek het zaterdag wel.

Metro2002
Qua binnenbanden kun je voor een reserve best toe met een "smalle" dus bijvoorbeeld een schwalbe AV6 of SV6. (28-406 / 40-406) voor normaal gebruik zou ik bij een brede buitenband wel zo snel mogelijk weer terug een brede binnenband leggen. Een smalle binnenband word namelijk erg opgerekt in een brede buitenband zodat die dun word. En doordat de binnenband dunner is, is de binnenband ook minder luchtdicht wat leid tot vaker oppompen van je band om hem op druk te houden.

(Ja praktijk kennis omdat ik een verkeerde maat band besteld heb. Wat me herinnerd, iemand nog belangstelling bij 4*schwalbe av7a?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:49:
Hm, aangezien ik nog altijd mijn eigenlijk afgeschreven marathon plus band achterop de velomobiel heb wil ik deze gaan vervangen. Alleen ben in dubio over een aantal zaken:

- Lekbestendigheid: op zich wil ik wel een iets lichter lopende band zoals bv de vredestein perfect moiree maar wil ook niet teveel interen op lekbestendigheid
Ik had Continental Sport Contacts op mijn Fuego toen ik hem kreeg, nog steeds heb ik spijt dat ik toen voor Marathon Racers ben gegaan, want die doen hun naam geen eer aan :P Ik heb geen ervaring met de Perfect Moirees.
- Breedte: ik kan achter een wat bredere band monteren ivm de rolweerstand, klopt het dat dit lager wordt zodra je een bredere band monteerd? Ik heb dit op mijn open ligfiets niet echt gemerkt?
Als bredere banden minder rolweerstand hadden, reden ze er de Tour de France wel op :P Voor zover ik weet vervormen die banden meer, waardoor je meer weerstand krijgt. Alleen als je ze harder op zou kunnen pompen (wat niet kan), zouden ze een lagere rolweerstand hebben gehad :)
- Aan de andere kant wil ik graag dezelfde breedte voor alle 3 de wielen ivm reservebanden en dan met name binnenbanden. Maten lopen vaak van 406 28-40 en van 406 40-62 dus dan zou ik 2 verschillende binnenbanden moeten meenemen als ik voor 406-35 heb en achter 406-47

Enig advies in deze?
En ik maar denken dat de Mango net als het nieuwste model Quest een 26" achterwiel had 8)7 Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Zo, even mijn verhaal over mijn herstel ook even hier plaatsen.
> 2011/11/20 Maarten S <???????????@xs4all.nl>
> Wacht even, je rijdt weer. Dat vindt ik na de eerdere berichten al vrij snel. Hoe gaat het?

Uh oh, 'busted!' :-)
hehe, nee hoor grapje, men mag wel weten dat ik weer fiets. De verzekering die mogelijk meeleest ook, maar ik ben niet van plan om te liegen over mijn herstel, daar wil ik gewoon eerlijk over zijn, dus lees rustig mee ;-)

Het gaat eigenlijk best goed, aangezien ik een man van de statistiek ben, maar even wat cijfertjes.

- 1 september was het ongeluk
- 21 oktober heb ik heel voorzichtig 10 km gefietst op een bukker, dit was geen pretje, want de meeste last heb ik van mijn linkerhand en het wegdek in Volendam is slecht, toen ik asfalt vond, ging het beter (ik woon overigens in Bussum)
- 29 oktober heb ik voor het eerst na het ongeluk in de Alleweder gezeten: 24 km en dat ging prima, het zitje ondersteunt de rug prima en omdat je met een ligfiets niet steunt op je polsen, had ik ook weinig problemen met mijn hand
- 3 november had ik mijn eerste (halve) werkdag, ik kon me geen betere manier bedenken een middelvinger op te steken naar het lot door met de fiets te gaan en zo gezegd en zo gedaan: 65 km retour met slechts een paar kleine pijntjes
- 4 november een stukje recreatief gefietst, maar teveel op klinkers, toen deed het na afloop wel een beetje pijn, een weekje rust genomen

Daarna nog meerdere malen gefietst en afgelopen vrijdag weer woon-werk verkeer gedaan, nu met vrijwel geen pijn. In het ziekenhuis vonden ze me een modelpatient en hoef ik niet meer terug te komen. Ik heb geen fysio gehad, vond het niet nodig en ik kan mijn armen alle kanten op bewegen zonder problemen, wel heb ik tijdens het herstel altijd mijn linker arm in beweging gehouden: optillen tot de maximum toegestane 90 graden. Op het werk kan ik fysio doen, dus ik ben wel van plan daar langs te gaan als ik wat regelmatiger werk.

Ik zou mijn herstel bijna 'een wandeling door het park' noemen: me lekker laten verwennen door mijn vriendin en moeder wie voor me gezorgd hebben en eind september/begin oktober heerlijk met het mooie weer gewandeld en op het balkon gezeten. Tussendoor ook lekker veel computer spelletjes gespeeld, dat kon ik precies doen met het goede deel van mijn linkerhand.

Helaas heb ik echter veel last gehad van mijn linkerhand, vooral 's nachts waardoor ik niet goed kon slapen. Die hand moet je namelijk toch ergens neerleggen en bij elke beweging word je weer wakker. Het is heel waarschijnlijk een beknelde zenuw, in het ziekenhuis zeiden ze dat de plek waar de pijn zit de zenuwen niet langs de breuken lopen. Wel is het heel waarschijnlijk dat mijn linker arm en hand tijdens het ongeluk een flinke klap hebben gehad. Ik vermoed zelf dat die aardig rondgeslingerd is, mijn stuurstang was ook helemaal krom trouwens. Als je het ziekenhuis ingereden wordt met zoveel breuken, valt een gekneusde arm natuurlijk niet zo op. Nu overigens nog wel een beetje last van mijn hand, als je van dag tot dag kijkt, wordt het niet beter, maar als je van week tot week kijkt, merk je wel dat het langzaam beter wordt.

Ondanks dat mijn hand dus beter gaat, gaat slapen nog steeds erg beroerd. Ik kan me weliswaar niets van het ongeluk herinneren, maar misschien dat dat toch nog ergens maalt in mijn hoofd. Ik kijk dit nog wel even aan voordat ik ermee naar de dokter ga, want ik merk dat ik in bed op mijn linkerkant nog niet helemaal comfortabel lig en aangezien ik veel woel, kan het ook nog steeds heel goed een lichamelijk probleem zijn.

Al met al mag ik dus niet ontevreden zijn over mijn herstel, misschien dat het scheelt als je erg sportief bent en bijna je hele leven begint met een flink bord Brinta? :-)

groet,
Budi - hopelijk met nieuwe Quest naar de oliebollentocht - Jonkhart
Wat die brede banden betreft, kijk vooral ook eens op de blog van Wim S:

http://wimschermer.blogspot.com/

Hij heeft veel tests gedaan met de Quest, vergeet niet dat het nadeel van brede banden, de hogere luchtweerstand, door de Quest teniet wordt gedaan. Om die reden rijden ze in de Tour op open fietsen uiteraard op smalle bandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Metro2002 schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:49:

Afgelopen week een eerste leegloper in mijn PM's linksvoor en dat sinds 15 maart en 7304 kilometer. Wel met Joe Sealant in de biba's.

Achter heb ik net mijn Durano net vervangen door een MP+ van 47 mm zonder Joe selant. Die had ik wel in de Durano nog geen lekke band gehad. Maar achter heb ik nog nooit lekke band gehad.

Je merkt wel met de PM's dat koude temperatuur veel invloed heeft op de stugheid. Vorige week was het even goed koud en het rammelde veel meer. Vrijdag was de temperatuur hoger en het liep veel soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Grrrrrene
Jij bent in de war met de Strada, de opvolger van de mango. De (velomobiel.nl)mango is het kortere broertje van de 20" quest en de strada is het kortere broertje van de 26" quest.

Budi
Ja las het net op de mailinglist. Vind dat het snel gaat met jouw herstel maar dat is uiteindelijk alleen maar heel erg prettig. Hopenlijk hersteld je linkerarm/pols ook snel zodat je daar ook geen hinder meer van ondervind. Wat ik me trouwens dan wel afvraag is hoe stap jij momenteel uit, je kunt immers je linkerarm niet volledig belasten. Of bijt je dan even door de pijn heen en forceer je de boel?

offtopic:
Ik kijk even naar Goose zijn kilometer stand en schaam me diep, dat mijn quest niet eens de helft daarvan heeft gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Omdat ik niet lek rijden toch wel erg belangrijk vind, zeker met een velomobiel die je niet even mee aan de hand neemt, heb ik toch maar een marathon plus besteld. Ter compensatie heb ik wel gelijk 2 lichtgewicht binnenbanden erbij besteld, de schwalbe SV6A, de A is de lichtgewicht variant. aangezien die net zo duur was als de niet-a versie kon ik het in elk geval eens proberen :P
Ook maar direct een flesje kettingolie meebesteld voor de ketting en de veerpoten.

Net nog gekeken of ik mijn magicshine 808 lamp op de mango een plaatsje kon geven maar toch maar niet gedaan. Hij paste op zich wel bij de spiegel maar ben toch bang dat de magicshine een béétje te asociaal veel licht geeft om op regelmatige basis te gebruiken. Ook op mijn open ligger vind ik hem té fel. Eigenlijk is het een beetje een miskoop omdat het meer een mountainbike lamp is, daar komt ie prachtig tot zijn recht maar in de stad wil je hem gewoon niet gebruiken wegens te verblindend.

Hij heeft nu een plaatsje op de bukker gekregen als zijnde grootlicht naast de bestaande verlichting.

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 21-11-2011 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
nsa1984 schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:27:

offtopic:
Ik kijk even naar Goose zijn kilometer stand en schaam me diep, dat mijn quest niet eens de helft daarvan heeft gelopen.
Een Quest moet ook niet lopen, hij moet rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verschillen in airflow van een quest, mango en een alleweder A4:

Grappig om te zien dat (zoals verwacht) de quest de mooiste stroomlijn heeft. Weinig zog achter en een mooie 'staart' dat is bij de mango veel meer aanwezig en bij de A4 helemaal turbulent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het is alledrie vrij brak hoor... Wielen en hoofd zorgen voor een (relatief) redelijk gigantisch zog. In het algemeen zijn standaardvelomobielen ook niet echt aerodynamisch te noemen - de meeste zijn minder aerodynamisch dan auto's (!).

Het is het minimale frontale oppervlak dat ze vooral helpt. En *enige* stroomlijn. Maargoed, je hebt heel weinig opties als je het hoofd en de wielen in de luchtstroom wilt houden, dat zal altijd roet in het eten gooien.

Vergelijk deze filmpjes maar eens met een (zweef)vliegtuig op vergelijkbare reynoldsgetallen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Opzich heb je daar gelijk in, maar ik vind wel dat je de stroomlijn nu een beetje tekort doet ;) Als dat maar "enig" effect zou hebben, zou je met een open ligger ook met gemak langdurig 40km/u kunnen rijden en dat kan bijna niemand :o

Pas geleden was er toch die motor met stroomlijn? Die had een enorme brandstofbesparing door de stroomlijn. Goed, dat gaat harder tellen bij hogere snelheden, maar toch...

Ik vraag me trouwens af: hoeveel beter dan de Quest zou het nog kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je een vergelijkbare weerstandscoefficient als een zweefvliegtuig voor elkaar krijgt (en dat kan zeker), dan ga je op 150W 120km/h. Dat is dus een factor 3 in snelheid op 3/5 van het vermogen, dus ca. 15 keer aerodynamischer (=15 keer lagere CdA). Op een simulatie zou je dan niet meer dan enkele liters zog moeten zien.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

vanochtend op de open ligger naar het werk gegaan maar het valt me nog steeds op dat ik eigenlijk nagenoeg dezelfde snelheden rij als met de Mango. Kunnen mensen met een velomobiel mij eens vertellen hoeveel sneller ze als kruissnelheid halen t.o.v. hun open ligger?

Bij mij is het verschil echt maar een paar km/u, zeg 3 tot 5km/u sneller afhankelijk van de snelheid
(dus bv 28km/u in de mango t.o.v. 25km/u op de open ligger en in de mango 40km/u ipv 35km/u op de open ligger)

Of zou er iets mis zijn met mijn Mango?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Metro2002 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:01:
vanochtend op de open ligger naar het werk gegaan maar het valt me nog steeds op dat ik eigenlijk nagenoeg dezelfde snelheden rij als met de Mango. Kunnen mensen met een velomobiel mij eens vertellen hoeveel sneller ze als kruissnelheid halen t.o.v. hun open ligger?

Bij mij is het verschil echt maar een paar km/u, zeg 3 tot 5km/u sneller afhankelijk van de snelheid
(dus bv 28km/u in de mango t.o.v. 25km/u op de open ligger en in de mango 40km/u ipv 35km/u op de open ligger)

Of zou er iets mis zijn met mijn Mango?
Twee mogelijke opties

- hoe is je route, is die meer geschikt voor open ligfiets dan voor vm , dus veel bochten, stoplichten etc

- hoe is de sporing van jouw Mango dat kost ook veel snelheid. Toen de wielen van mijn FAW waren uitgelijnd ging ik echt km's per uur sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002
Over het algemeen vertel ik dat het stapjes van ongeveer 5km/h zijn. Stadfiets (20km/h) naar open ligfiets (25km/h) naar quest (35km/h). Probleem voor het vergelijken zit hem voor mij vooral in de omstandigheden van de ritten. De ene dag zit je vol energie en heb je nergens last van onderweg, de andere dag irriteer je je overal aan en zit je bij wijze van spreken met kramp in je benen.

Verder maakt de route inderdaad een heel stuk uit, zeker in de vergelijking tussen open ligfiets en velomobiel. Een velomobiel komt nu eenmaal pas echt in zijn element als die op een langere stopvrije afstand gebruikt word. Een langere route zonder stops kan met een velomobiel zelfs sneller blijken dan de kortste route met veel stops.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op woensdag 23 november 2011 @ 23:35:
Metro2002
Over het algemeen vertel ik dat het stapjes van ongeveer 5km/h zijn. Stadfiets (20km/h) naar open ligfiets (25km/h) naar quest (35km/h). Probleem voor het vergelijken zit hem voor mij vooral in de omstandigheden van de ritten. De ene dag zit je vol energie en heb je nergens last van onderweg, de andere dag irriteer je je overal aan en zit je bij wijze van spreken met kramp in je benen.
Is ook zo, vanochtend ging het wel lekker moet ik zeggen, continue tegen de 30km/u als kruissnelheid zonder al te veel inspanning.

Alleen soms een beetje last van dooie tenen. Heel gek daar had ik op de open ligger ook last van in het begin maar later niet meer. Misschien toch de trappers iets dichterbij zetten nog, dat hielp op de open ligger ook. Cadans is wel goed imho en er zitten al kortere cranks in de mango dus sneller rondtrappen gaat bijna vanzelf :P
Verder maakt de route inderdaad een heel stuk uit, zeker in de vergelijking tussen open ligfiets en velomobiel. Een velomobiel komt nu eenmaal pas echt in zijn element als die op een langere stopvrije afstand gebruikt word. Een langere route zonder stops kan met een velomobiel zelfs sneller blijken dan de kortste route met veel stops.
Goose schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:47:
[...]

Twee mogelijke opties

- hoe is je route, is die meer geschikt voor open ligfiets dan voor vm , dus veel bochten, stoplichten etc

- hoe is de sporing van jouw Mango dat kost ook veel snelheid. Toen de wielen van mijn FAW waren uitgelijnd ging ik echt km's per uur sneller
Route is niet optimaal voor een velomobiel, hoop stukken met klinkers, veel stoplichten, oversteekplaatsen etc. maar er zitten genoeg rechte stukken in waarbij ik met de mango dus ongeveer 5km/u sneller ben als kruissnelheid. Heb helaas niet echt een alternatief waar ik wel kan doorrijden. Alleen een route over een landweggetje waar het in de spits best druk is, dus die vermijd ik liever.

Sporing weet ik niet, heb helaas niks om de sporing mee te controleren, enige zelfbouwsuggesties om dat te doen?

Tevens nog een kleine opmerking over de zichtbaarheid van velomobielen: Ik word écht goed opgemerkt dat valt me gewoon op. auto's benaderen je over het algemeen voorzichtig en veel remmen echt héél ruim van te voren al af om je voorrang te verlenen. Vanochtend stopte een afslaande auto voor het fietspad maar ik was nog redelijk ver weg, ik dacht "die stopt toch niet voor mij? " maar jawel dus! Het is gewoon eng :P
Alleen bij situaties waarbij je semi onzichtbaar bent kan het even oppassen zijn maar daar moet je zelf rekening mee houden. Als je achter heggetjes of auto's verdwijnt is het niet raar dat je niet gezien wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 24-11-2011 09:17 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Koop een stuk aluminium U-profiel van 1 meter lengte, dikte iets van 3x3 ofzo. Koop ook twee hoekstukken (gewoon een haaks gebogen strook metaal waarmee je balken haaks op elkaar kan zetten). Bijvoorkeur wel van dik materiaal zodat er weinig beweging in zit! Niet van die blikken gevallen nemen!

Die hoeksteunen monteer je op het U-profiel waarbij de banden van de Mango nog ruim tussen de 2 opstaande delen van het U-profiel passen. In de bovenste gaten van die opstaande delen draai je een stel bouten met moeren aan weerszijden (ik heb bij mij draad getapt in die gaten).

U-profiel onder de achterkant van de voorwielen leggen, onder de Mango door uiteraard. Dan de bouten in de opstaande delen tegen de velgen aandraaien zodat ze de velg NET raken. Bouten fixeren zodat ze dus op hun plaats blijven.

Het geheel onder de Mango vandaan halen en nu onder de voorkanten van de voorwielen schuiven (bij verwijderen en plaatsen moet je vaak even de bouten die eerst op de velg drukten, nu tussen de spaken drukken om de andere bout langs de band te kunnen bewegen). Als het de sporing goed is, kan je de de bok met de gefixeerde bouten nu vrijwel strak om de velgen schuiven met misschien maximaal 1 mm ruimte tussen 1 velg en bout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Vandaag wilde ik met de quest naar Doetinchem om de radical design cyclone (2/3) fietskar op te halen bij bever. Aangezien ik het eigenlijk zelfstandig wilde kunnen ben ik met de quest onderweg gegaan. De eerste meters waren al wat typisch maar dat weet ik aan het koudere weer. Er klonken namelijke typische slecht schakelende ketting/derailleur geluiden.Maargoed dat stel je het makkelijkste tijdens het rijden bij, dus ben ik gewoon doorgereden. Eerst Zutphen uit, door Baak en Toldijk en toen vanuit het niets een slinger en het geluid van een heftig aanlopend achterwiel. Snel afgeremd en eigenlijk wist ik al dat de achterbrug / achterwiel stuk was, want in die paar meters voelde ik een zwabber gevoel van achteren komen. Uitgestapt een voorzichtig gevoeld aan het achterwiel en dat bleek inderdaad los te zijn. Derailleurkapje verwijdert en toen zag ik de twee moeren die de achter as op zijn plaats houden niet meer zitten.

Vermoedelijk een typisch geval van die twee moeren op de achter as tevast aangedraaid (2-7-2011 eerste en laatste keer losgemaakt, of zou ik dat dan al veel eerder hebben moeten merken?), dus na mijn vader verteld te hebben waar ik stond en of hij met een aanhanger mijn kant uit kon komen. Heb ik de wachttijd maar gedood door velomobiel.nl te bellen om te vragen of ze me een nieuwe achteras konden opsturen en of te verwachten viel dat er meer stuk was. Ymte gaf aan dat het vermoedelijk alleen de achteras zou zijn, en die zou hij met de post meegeven. Dus met een beetje mazzel ontvang ik die maandag/dinsdag en kan die zo de fiets in.

Toen pa met boels aanhanger bij me was en de quest ingeladen was. Zijn we per auto doorgereden naar Bever Doetinchem voor de cyclone aanhanger. Het was even zoeken voor het personeel maar uiteindelijk bleek er inderdaad een andere cyclone binnengekomen te zijn. Na even kort te hebben gekeken was mij al snel duidelijk dat deze cyclone dezelfde "speling" heeft als degene die er vorige week vrijdag stond. De afstandsbusjes zijn net een mm korter dan "mooi" zou zijn. Ik heb dus de cyclone meegenomen.
Even voor de liefhebbers, de radical cyclone2 (volgens bever) is momenteel in de aanbieding voor ongeveer 310euro inplaats van 450euro. Dit is echter (beide cyclones in Doetinchem althans) een cyclone3 als we de beschrijving van WFvN mogen geloven. Enige wat lijkt te ontbreken, maar dat kan ook komen doordat het een uitgepakte was, is het wieltasje waar de wielen in kunnen die op de grote tas geklikt kan worden.

Ik heb vanmiddag thuis de cyclone eens grondig bekeken en heb een aantal punten die ik graag zou veranderen:
-) De tas heeft een achterwand die helemaal kan worden opengeritst en een voorwand die niet open geritst kan worden. Als je de cyclone in wandel uitvoering gebruikt dan lijkt me dat eigenlijk heel on praktisch en zou ik dat graag omgekeerd zien. Dan zou je namelijk de tas gedeeltelijk open kunnen maken en spullen erin kunnen laten zakken. Dat kan nu helaas niet omdat de tas maar een hoek heeft waarin een gat zit voor de dissel.
-) Geen verlichting mogelijk zonder de tas te beschadigen. Ik weet dat de cyclone eigenlijk een tas op wielen is, maar alleen als de tas goed gevuld is kan achteraan een lusje een rood achterlichtje bevestigd worden. Een paar kleine openingen in de tas zodat het frame beschikbaar is voor een tweetal smart achterlichtjes lijkt mij een kleine moeite.

offtopic:
PS mocht er iemand belangstelling hebben voor een aangepaste bob-yak zonder tas maar met 20" (406) wiel, bagagedrager, reflectorachterlicht, snelspan as en nexus asmoeren. Ik heb de mijne beschikbaar, ivm aankoop cyclone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
nsa1984 schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:27:

Budi
Ja las het net op de mailinglist. Vind dat het snel gaat met jouw herstel maar dat is uiteindelijk alleen maar heel erg prettig. Hopenlijk hersteld je linkerarm/pols ook snel zodat je daar ook geen hinder meer van ondervind. Wat ik me trouwens dan wel afvraag is hoe stap jij momenteel uit, je kunt immers je linkerarm niet volledig belasten. Of bijt je dan even door de pijn heen en forceer je de boel?
Nee, dat valt mee gelukkig. De pijn zit niet zozeer in de pols zelf, maar in de gehele zijkant van mijn hand. Het steunen op de pols deed wel wat pijn, maar was goed te verdragen een maand terug. Nu is het al helemaal geen probleem meer gelukkig.

Leuk trouwens die stroomlijn filmpjes, ik rijd nu dus precies in zo'n Alleweder A4 en begrijp nu waarom ik niet echt vooruit kom ;) Gisteren was het wel lekker fietsweer met die harde wind en niet al te lage temperatuur, als je dan even wind mee hebt, schiet de snelheid ook heerlijk omhoog. Had nog even last van een automobilist achter me op een smal landweggetje. Ook al was het maar een kort bochtig stukje en ook al ging het dus ruim 40 km/u wind mee, toch moest meneer er perse langs. Viel me nog mee dat ie niet onnodig claxonneerde, ook niet toen ie er net voor het einde langs kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

@ NSA1984, jeetje erg vervelend dat je zo met pech komt te staan waarbij je dus echt gewoon niet verder kan rijden :(

@ Budi, goed om te horen dat het herstel goed verloopt en dat je ook de ballen hebt om gewoon telkens weer in je fiets te rijden!

Dit weekend heb ik mijn gare marathon plus band achter de velomobiel vervangen voor de vredestein san marino band (406-47) die voor op mijn open ligger lag als test.

Net toen ik de banden omgewisseld had kwam de post langs met mijn nieuwe marathon plus band :+ beetje jammer.
Die staat nu even aan de kant omdat ik eerst wil kijken of die san marino band goed bevalt onder de Mango, zo niet dan gaat de san marino terug onder de open ligger en gaat de nieuwe marathon plus onder de Mango.

Vanochtend de eerste rit gereden met de san marino als achterband en wat direct opvalt is dat het comfort én de snelheid op slechtere wegen stukken beter is. Wat me dan weer minder bevalt is het feit dat de band nogal zijdelings kan bewegen, waarschijnlijk door de lagere druk (mag maximaal 3 bar in, er zit nu al 4 bar in) en de soepelere wangen. Daardoor komt het waggeleffect weer wat terug. Ook had ik gehoopt dat ik wat meer grip zou hebben door het profiel maar ook vanochtend trok ik weer een keer weg met wielspin :+

Of het een blijvertje is weet ik nog niet, ik laat hem in elk geval deze week eronder liggen en dan kijk ik wel.

Ook van het weekend de veerpoten maar eens gesmeerd en de ketting schoongemaakt en opnieuw geolied. (bestelde kettingolie was eindelijk binnen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002
As die breekt, tjah een beetje shit happens. Gelukkig was pa thuis en kon er snel een boelsaanhanger (boedelbak past echt niet) geregeld worden.

Post en net telaat komen is herkenbaar, hier komt de post eigenlijk altijd zo rond een uur of 17.00 tot 18.00. Heel handig als je dus een vrije dag hebt waarin je een achter as wel kunt vervangen, maar diezelfde as nog in de post zit.

Ik moet bekennen dat ik van de week ook met de fuenda (tweewieler) een beetje achterwielspin had, maar jij rijd standaard weg met wielspin? Misschien toch nog iets minder explosief rijden, want als het geheel eenmaal rolt is wielspin veel lastiger te creeeren. Al blijft wielspin wel leuk / stoer natuurlijk :)

Van de week trouwens ook mijn materiaal van velomobielonderdelen.nl ontvangen. Stuk lexan, rol geel plakband (overgang bodem/top quest) en een kettingwiel. Ik hoop het lexan nog te kunnen vormen tot een windschermpje voor de oliebollentocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:17:
Metro2002
As die breekt, tjah een beetje shit happens. Gelukkig was pa thuis en kon er snel een boelsaanhanger (boedelbak past echt niet) geregeld worden.

Post en net telaat komen is herkenbaar, hier komt de post eigenlijk altijd zo rond een uur of 17.00 tot 18.00. Heel handig als je dus een vrije dag hebt waarin je een achter as wel kunt vervangen, maar diezelfde as nog in de post zit.

Ik moet bekennen dat ik van de week ook met de fuenda (tweewieler) een beetje achterwielspin had, maar jij rijd standaard weg met wielspin? Misschien toch nog iets minder explosief rijden, want als het geheel eenmaal rolt is wielspin veel lastiger te creeeren. Al blijft wielspin wel leuk / stoer natuurlijk :)

Van de week trouwens ook mijn materiaal van velomobielonderdelen.nl ontvangen. Stuk lexan, rol geel plakband (overgang bodem/top quest) en een kettingwiel. Ik hoop het lexan nog te kunnen vormen tot een windschermpje voor de oliebollentocht.
Ik rij niet standaard weg met wielspin maar het overkomt me wel regelmatig, zeker bij een beetje vochtig weer.
Ik hoop een dezer dagen eindelijk mijn camera eens binnen te krijgen zodat ik eens wat kan filmen onderweg.

O en een tip voor mensen die alles willen vastzetten met klittenband: bij de action hebben ze voor anderhalve euro ofzo een zakje vol met allerhande klittenband (rondjes, strips etc), allemaal zelfklevend.

Welke velomobilisten rijden er trouwens standaard met de schuimkap erop? Iedere keer als ik weer eens een poging doe dan gaat ie er na 1 of 2 kilometer weer af vanwege de warmte. Het wordt echt een sauna in zo'n ding dan :X
Eigenlijk maar 1 keer echt kunnen gebruiken tot nu toe ,en toen vroor het (wel zonder jas nog steeds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik rijd als het even kan met schuimdekje erop, maar als het echt te warm word dan verdwijnt het dekje onderin. Wel word het inderdaad met dekje een stuk warmer binnen dan zonder, dus dat je het dekje niet veel gebruikt kan ik me wel voorstellen. Tijdens regen trek ik hem wel altijd tevoorschijn, maar ook dan kan het behoorlijk warm worden binnen. Misschien is rijden met dakje zonder dekje een idee?

Heb trouwens gisteren en vandaag contact gehad met radical design over de cyclone. Om te beginnen met de verschillende versies. De kenmerken van de verschillende versies zijn:
Cyclone 1 heeft:
- Kunstof wielen.
- Maar een wielpositie.
- Dissel gaat in het frame.
Cyclone 2 heeft:
- Spaakwielen
- Twee wielposities
- Dissel gaat op puist (zoals WFvN het zo mooi verwoorde.) en heeft een aangelaste moer voor de zwengel.
- Frame is gemaakt van RVS en geschroefd.
Cyclone 3 heeft:
- Spaakwielen
- Twee wielposities
- Dissel gaat op puist (zoals WFvN het zo mooi verwoorde.)
- Frame is gemaakt van Aluminium en niet geschroefd maar gelast.

Wat betreft de tas geeft radical toe dat de huidige tas niet handig is in de wandel/winkelkar opstelling. Radical geeft aan dat cyclone4 een langere rits krijgt zodat de tas over de gehele lengte geopend zal kunnen worden.
Ik heb zelf twee opties geopperd:
a) De tas omkeerbaar om het frame te schuiven, dus zodanig aan te passen dat puist ook bij de "achterkant van de tas" eruit kan. Voordeel zou zijn dat je dan geen rits onderaan/achteraan hebt en dus geen zwakke plek waar al het gewicht op drukt. Nadeel is dat je dan ook nog een tweetal gaten moet maken in het gedeelte waar het frame inschuift omdat anders de tweede wielpositie niet meer bruikbaar is.
b) De tas voorzien van een tweede (boogrits) waarmee je de zwarte stof vooraan zou kunnen open ritsen. Zie het gele lijntje.Afbeeldingslocatie: http://gvo17.home.xs4all.nl/nsa1984/radical%20cyclone%20voorkant%20-%20aangepast.JPG
Voordeel zou dan zijn dat de tas gewoon normaal blijft zitten. Nadeel dat er een tweede rits (dus verzwakking) in de tas komt te zitten.

Verder heb ik nog een vraag aan alle andere cyclone bezitters. Hoe doen jullie het met de verlichting op de cyclone? En dan met name als jullie de cyclone leeg hebben omdat jullie ergens iets moeten ophalen? Het antwoord van radical was dat er een klein lusje achterop de cyclone zit waar je een lamp aan kunt haken. Dat kan inderdaad prima maar als de cyclone leeg is, valt de tas met lamp plat en is het lichtje nauwelijks meer zichtbaar.
Mijn eerste gedachte was "waarom zitten er geen twee gaten in de hoes om het frame waardoor je een licht beugeltje om de framebuis kunt klemmen?"

PS Zojuist even naar buiten gelopen en in de brievenbus gekeken. Zat onderandere een envelop van velomobiel.nl in, waar een achter as voor de quest in zat. straks nog even een boutje bij zoeken voor de linkerkant van het wiel. Dan kan ik de quest ook weer in orde maken.

[ Voor 4% gewijzigd door nsa1984 op 29-11-2011 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kan je in elk geval weer fietsen straks :P

Ik had net op de terugweg de schuimkap er maar op gedaan maar toen kwam ik weer bij het volgende punt: Het waait hard dús moeten alle klittebandjes wel écht dicht en als je bij zo'n stom verkeerslicht komt waar je half uit je fiets moet klimmen om op de knop te drukken (omdat ie het zonder écht niet groen gaat geven, believe me: i know :+ ) en je wil de kap eraf halen.... HOU HEM GOED VAST!

Hij waaide bijna weg :o

Ik ben ook nog steeds te achterlijk om die schuimkap fatsoenlijk op en af te doen in korte tijd. Eerst klittebandjes los, kap beetpakken, kap ergens beethouden, met de andere hand naar het knopje reiken, weer gaan zitten, boel weer vastmaken en terwijl je dat doet wordt het uiteraard net groen dus ben je al rijdend je kap nog half aan het vastdoen wat vervolgens weer bijna wegwaait...... grrrr dat moet toch anders kunnen?
Een mooi schuifsysteem waarbij je de kap naar voren kan schuiven bv zou handig zijn. (bv eerst naar beneden duwen en dan naar voren ofzo :P

Maar is dat een kwestie van oefenen of blijft het gewoon tobben :P ?

En over de fietskar, het lijkt me dat je niet eens zoveel kan meenemen op zo'n cyclone of zie ik dat verkeerd? Is een kinderkar niet handiger in dat opzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Wat betreft dekje... zeg ik een ding magneten en het is niet eens mijn eigen idee :) Heb alwel magneten hier liggen en stof om over de magneten te doen bij het dekje maar nog niet uitgevoerd.

Ik denk dat een kar vooral een stuk meer vrijheid bied in de vormen die mee kan nemen. Er word van de Quest verteld dat er ongeveer 100liter in kan (net zoveel als in de cyclone dus) maar wat er niet bij word verteld is dat bijvoorbeeld een 2 4packs cola flessen niet gaan passen omdat er voor die vorm niet echt ruimte is. Als je dus vormloze massa hebt (slaapzakken, kussen, dekens, etc kun je een hele hoop kwijt in de quest. Heeft het wel een vorm dan is het toch passen en meten wat je (makkelijk) mee kunt krijgen. Terwijl de cyclone (en veel andere aanhangers) veel meer vrijheid bieden doordat er geen vreemde vormen zijn doorgaans.

Dus veel kleine dingen kun je makkelijk meenemen in de quest, de wat grotere vormvaste dingen passen wat minder makkelijk of zelfs niet. En daar zit voor mij het grote voordeel aan een aanhanger in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Metro2002 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:23:
[...]

Welke velomobilisten rijden er trouwens standaard met de schuimkap erop? Iedere keer als ik weer eens een poging doe dan gaat ie er na 1 of 2 kilometer weer af vanwege de warmte. Het wordt echt een sauna in zo'n ding dan :X
Eigenlijk maar 1 keer echt kunnen gebruiken tot nu toe ,en toen vroor het (wel zonder jas nog steeds)
Ik doe hem alleen op als het regent. Anders is het veel te warm, vooral als je een beetje doortrapt. Ik fiets nog steeds met 1 aldi shirtje aan. Is het fris zoals laatst dan leg ik een losse jas over me heen die ik na een paar km weg kan leggen.

Fiets je onder de 30 km dan is het kapje wel prettig maar hoe hoger de snelheid hoe benauwder hetwordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Al is het dekje lastig bij stoplichten en warm, ik merk wel verschil in snelheid als ik boven de 30km/u rij. Ik schat dat het zo'n 3-4km/u scheelt, onder de 30 is het verschil nauwelijks te merken.
Wel scheelt het een heel stuk in het gerammel van de mango, zo'n dekje is een mooie geluidsisolator :P
Als het slechter weer gaat worden zal ik het dekje er toch vaker op gaan doen denk ik dus ik ga maar eens een keer droogoefenen met op en afhalen :+

Over de Magneten... tja ik weet niet of ik die zou vertrouwen. Net waaide het ook best stevig, dekje waaide bijna weg, mijn pet was ik bijna kwijt, of magneten het dan goed houden? Maar ik zal me er eens in verdiepen :)

En over de bagageruimte: ik heb speciaal voor de mango een messengerbag gekocht omdat mijn standaard pak-af tas niet paste (te breed). Maar je kan er op zich veel in kwijt, als het maar vervormbaar is. Zo had ik vandaag een hele tas poetslappen bij me, mijn jas lag achterin, een pomp, slot, hoofdgatdeksel, messengerbag, en nog wat losse zooi en dat past allemaal zonder problemen achterin maar als het te breed is houdt het snel op.
In zo'n geval is een aanhanger wel handig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Mijn magneten hebben me maar één keer in de steek gelaten en dat was toen ik het dekje op de neus van de Quest had liggen tijdens het rijden, waarbij slechts 4 magneten benut werden. Dat valt natuurlijk op te lossen door gewoon ook meer magneten onder de neus te monteren.
Gemonteerd op het instapgat hebben ze nooit losgelaten op momenten dat dat niet de bedoeling was.
Wel heb ik middenvoor een klittenbandje zitten. Die heb ik verlengd zodat ik het dekje open kan doen en voorover op de neus kan klappen waarbij het dekje dan dus toch 'gezekerd' is met dat verlengde klittenbandje. Dat kan met in/uitstappen e.d. wel handig zijn.

Ik mag mag binnenkort mijn racekap in ontvangst nemen. denk dat ik ook daar toch een klittenbandje middenvoor ga monteren, al is het maar om een mooi punt te hebben waaraan ik hem vast kan houden als ik hem eraf/erop wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag ondanks het redelijk warme weer toch met dekje erop gereden, gewoon om mezelf ertoe te dwingen te oefenen ermee :P maar het ging vandaag best goed, het waaide ook niet extreem hard gelukkig. Ik hou de magneten in elk geval in het achterhoofd omdat het ook gewoon sneller is met op en afzetten als ik parkeer.

Vandaag ook een primeur: op 2 wielen de bocht door :o :X ik maakte een 90 graden bocht maar er kwam een tegenligger aan dus ik moest de bocht nog iets krapper nemen dan de bedoeling was en hups daar ging het linkerwiel de lucht in toen ik naar rechts stuurde. Gelukkig was ik de bocht al bijna om en had er verder niks van maar ik schrok wel even :P

En nog een noodstop gemaakt, ze gaan morgen een stuk fietspad opnieuw asfalteren en vandaag waren ze al bezig om voorbereidingen te treffen door te vegen en blijkbaar hadden ze ook al een laag eraf geschraapt want toen ik bij een kruising kwam zag ik ineens dat het wegdek daar toch echt een stuk hoger lag :X Dus ik vol in de ankers om niet de veerpoten dwars door de fiets heen te jassen. Beetje jammer dat het niet aangegeven stond, dan zie je dat in het donker echt niet op tijd.

Morgen een andere route fietsen vanwege datzelfde stuk fietspad waar ik dan niet overheen kan dus ben benieuwd of dat goed gaat :P vooral situaties waarbij je een hele krappe bocht moet maken én goed bij een verkeerslichtknopje moet uitkomen gaan helaas gewoon niet altijd goed en dan sta je dwars of een kilometer van het knopje vandaan. Sommige bochten zijn gewoon niet te halen en vooral in Schiedam zijn ze daar heer en meester in :/

Wat voorbeelden:

Links af is lastig:
Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/bah.png

Komend van rechts en dan linksaf is lastig, zoniet onmogelijk:
Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/jakkie.png

Hoe doen andere velonauten dat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de weg pakken in plaats van het fietspad?
Morgen even een fotootje maken, dan komt de 5Mm op de teller, 12 maanden en 17 dagen na aanschaf van de Hurri 8)
Ik zag dat NSA1984 zich inmiddels ook op de LML heeft gemeld.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2011 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wat voor randdebiel mag zich daar wegbeheerder noemen? Zie ik daar nou daadwerkelijk een fietsersopstelplek dwars voor een ander fietspad? |:( Wat een.............. }:O
Zeker nooit gehoord van:
2.4 Oprijden van kruispunten
Artikel 14
Bestuurders mogen een kruispunt niet blokkeren.
:F

Wat betreft die draai..... zitten daar lussen in het wegdek? Zo ja, dan hoeft het geen probleem te zijn; sta je gewoon diagonaal op de opstel'strook' voor fietsers. Knoppie kan je dan niet bereiken maar dat is dan ook niet nodig. En anders?.... tja..... ik kan het niet helemaal goed beoordelen maar de rijbaan zou ik vast overwegen.

Ben ik hier in Zwolle even blij met goed werkende lussen bij (voor zover ik weet) ALLE verkeerslichten.

[ Voor 43% gewijzigd door WFvN op 30-11-2011 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Helaas bij beide punten géén lussen. Gelukkig horen deze kruispunten niet tot mijn standaard woon-werk route maar ze zijn wel vervelend.
Op mijn normale woon-werk route heb ik 3 stoplichten waar echt geen lus aanwezig is, geloof me, ik heb het geprobeerd om niet op de knop te drukken maar dan krijg je dus gewoon nooit groen :+ of eigenlijk --> ;(
Gelukkig bij de meeste wel en ben ook blij dat er bij een hoop zo'n ring omheen zit die oplicht als je gedrukt hebt of als hij je gedetecteerd heeft, zo weet je in elk geval zeker dat je niet voor jan met de korte achternaam staat te wachten.
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 19:49:
de weg pakken in plaats van het fietspad?
Morgen even een fotootje maken, dan komt de 5Mm op de teller, 12 maanden en 17 dagen na aanschaf van de Hurri 8)
Ik zag dat NSA1984 zich inmiddels ook op de LML heeft gemeld.
De weg pakken doe ik liever alleen als het écht niet anders kan. Bovendien zijn het net 2 punten waar het altijd echt vreselijk druk is met auto's dus daar ga ik liever niet vrijwillig tussen staan. Zeker omdat veel automobilisten niet weten dat ik daar mag rijden. Ook sta je door de drukte vaak erg lang te wachten in de rij auto's.

Komt trouwens net de postbode gewoon langs met... mijn cameraatje! 8) voorlopig maar even 2 stroken klittenband op de fiets geplakt en aan de onderkant vd camera om hem te bevestigen. Eens zien of dat fatsoenlijk beeld oplevert.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3909.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 30-11-2011 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002
Ik denk dat je magneten redelijk vast kunt zetten. Je hoeft het immers niet te laten bij 8 magneetpunten. Maar ik moet zoals gezegd het zelf nog gaan toepassen, het materiaal ervoor is in huis nu nog in orde maken. Net als een hoop andere kleine klusjes aan de quest.

Voorbeeld situaties, tjah vermijden als kan en anders gewoon zo ruim mogelijk nemen zodat je nog min of meer in lijn kunt staan.

Thijsvk
Op de rijbaan rijden is ook een mogelijkheid al doe ik dat niet zo heel veel.
Ja het heeft even geduurd maar heb me toch maar aangemeld. (En meteen lastig gevallen met vragen rondom accu's voor de quest. Wat betreft accu is de keuze ook gemaakt en zojuist besteld.)

Nog even inhaken op het rijden met of zonder dekje. Ik merk dat zowel met als zonder dekje de rijwind redelijk vol op mijn borstkas slaat. En daardoor krijg ik toch wel last van mijn keel / verkoudheid etc. Ik ben van plan een viziertje / windschermpje te gaan maken (1mm lexan al daarvoor ontvangen) maar hebben anderen daar nog alternatieve tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mij mij doet het vizier zijn werk erg goed, een beetje te goed want ik ga regelmatig toch even rechtop zitten om maar wat rijwind te vangen. Heb het best snel warm. Heb in elk geval pas vanaf ongeveer ooghoogte wat rijwind te pakken, alles daaronder blijft redelijk goed beschut.

Vandaag nog een filmpje geschoten met de camera:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=2rESX1703p8]

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik met zo'n route en een vm, toch maar eens zou gaan kijken of er geen betere alternatieve route te vinden is.
Volgens mij rijd je jezelf redelijk stuk door het hele tijd moeten afremmen en weer aanzetten.
5 kilometer omrijden is zo goed gemaakt als je kunt doorrijden.
Ter vergelijking, mijn woon-werk is 11,5/12 km en dat doe ik bij fatsoenlijk weer met een gemiddelde van 27 op de Hurri.
Dit is niet de HD variant camera of wel? Degene die o.a. Quemo en ik (en velen anderen) hebben.

Vandaag weer 'lekker' gereden, 24,5 gemiddeld, heen en terug, en ik was weer blij met m'n remmen en airzound.
Weg oversteken, fietsers hebben voorrang, twee fietsers die mij tegemoetkomen krijgen ok voorrang, maar de Chrysler 300C taxi zal me niet gezien hebben (terwijl mijn verlichting aan was). Kon dus vol in de remmen, vervolgens rook ik of m'n banden of m'n remmen. En toen ik bijna thuis was vond een of andere muts het wel gepast om gewoon maar de deur van de auto open te doen, vol over het fietspad.
Niet echt fijn als je met 33 aankomt rijden :X

Binnenkort eens kijken of ik een staartpunt kan maken, trike staat in de koelkast, vanwege ruimtegebrek en lastige ouders. Desnoods dan maar zijwielen op de Hurri :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 16:43:
Ik denk dat ik met zo'n route en een vm, toch maar eens zou gaan kijken of er geen betere alternatieve route te vinden is.
Volgens mij rijd je jezelf redelijk stuk door het hele tijd moeten afremmen en weer aanzetten.
5 kilometer omrijden is zo goed gemaakt als je kunt doorrijden.
Ter vergelijking, mijn woon-werk is 11,5/12 km en dat doe ik bij fatsoenlijk weer met een gemiddelde van 27 op de Hurri.
Dit is niet de HD variant camera of wel? Degene die o.a. Quemo en ik (en velen anderen) hebben.
Het is een 720x480 resolutie camera schijnbaar maar daar zie ik niet veel van terug in de kwaliteit :+

En geloof het of niet: dit is de beste woon-werk route voor een velomobiel :o De route die ik normaliter rij heeft nóg meer oponthoud maar heeft wat minder rare kronkels en bochtjes.
Deze route heeft ook wat vervelende plekjes maar ik kan op een aantal plekken in elk geval het gas even opentrekken. Dat heb ik bij mijn standaard route helaas niet.
Maar inderdaad, door het vele remmen, optrekken etc daalt de gemiddelde snelheid fors. Op de polderweg die je in het filmpje ongeveer halverwege ziet rij ik toch continue ruim boven de 30km/u en ook op de andere wegen is 30-35km/u de kruissnelheid maar dat daalt enorm snel als je moet wachten of een stuk slecht wegdek ertussen hebt.

Heb helaas intussen alle varianten om op het werk te komen al eens geprobeerd, geen 1 is ideaal. (ja met de auto......... :( )
Vandaag weer 'lekker' gereden, 24,5 gemiddeld, heen en terug, en ik was weer blij met m'n remmen en airzound.
Weg oversteken, fietsers hebben voorrang, twee fietsers die mij tegemoetkomen krijgen ok voorrang, maar de Chrysler 300C taxi zal me niet gezien hebben (terwijl mijn verlichting aan was). Kon dus vol in de remmen, vervolgens rook ik of m'n banden of m'n remmen. En toen ik bijna thuis was vond een of andere muts het wel gepast om gewoon maar de deur van de auto open te doen, vol over het fietspad.
Niet echt fijn als je met 33 aankomt rijden :X

Binnenkort eens kijken of ik een staartpunt kan maken, trike staat in de koelkast, vanwege ruimtegebrek en lastige ouders. Desnoods dan maar zijwielen op de Hurri :P
Taxi's zien nooit wat volgens mij :/ Altijd prettig die bijna dood - ervaringen.

Nou maar eens kijken of ik naar huis kan komen weer :P

edit: thuiskomen is wel gelukt maarre:
(copy paste van mijn blog)

Kom net thuis van een nat maar ontspannen ritje, haal de accu uit de mango, loop naar binnen, leg de accu neer op het dressoir in de gang, loop naar de keuken, kom terug en zie ineens een enorme rookpluim uit de accu komen ! Ik zie dat de draadjes al licht geven dus lostrekken kan ik ze niet. Snel ren ik terug naar de keuken om een schaar te pakken en ik knip snel de draadjes door.

Gevolg: draadjes naar de haaien, accu heeft het volgens mij overleefd en een huis dat blauw staat van de rook. Ik schrok me rot!

Het resultaat van deze prachtige klassieke kortsluiting:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3911.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3910.jpg

en de vermoedelijke boosdoener:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3912.jpg

Daarom doe ik altijd nog een extra stukje isolatietape bij zulke stekkertjes ertussen. Dat had de persoon die dit gesoldeerd had blijkbaar niet gedaan.

Hoe het nou precies ontstaan is weet ik niet maar misschien heeft de kabel klemgezeten of misschien door de vochtigheid?

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 01-12-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
*nsa doet vreugde dansje*
Hiep hoi vanavond de quest weer voorzien van een achteras, dus ik kan de quest weer gewoon gebruiken. De achteras had ik afgelopen dinsdag einde van de dag al ontvangen van Velomobiel.nl. Maar woensdag hele dag gewerkt en best wel moe, en vandaag op mijn fuenda door de druppels naar het werk gereden. Vanmorgen eerst maar even een m8 zeskant bout versierd zodat ik vanavond de quest in orde kon maken, want ik had wel de as ontvangen maar het boutje en ringetje wat aan de linkerkant hoort te zitten was (uiteraard) ook verdwenen.

Tevens heb ik de ketting (rijkelijk) voorzien van olie in de hoop dat die weer wat soepeler gaat lopen.
Vizier heb ik nog niet gedaan, denk dat ik daar van het weekend mee wil gaan experimenteren.

Metro2002
Inderdaad route is niet je van het. Denk dat ik zelf met zoon route een velomobiel toch zou laten staan, of hooguit voor slechtweer ritten gebruiken. Een open twee / drie wieler die wendbaarder is zal vlotter zijn vermoed ik zo.

Wat betreft jouw accu gebeuren. Oeps dat is niet zo mooi, accu is nog wel echt in orde? (Electronica werkt op rook en zodra het stopt met roken moet je het vervangen he :P) Vraag me alleen af of je niet per ongeluk vocht van je handen ofzo in die tulp stekker hebt laten lopen waardoor het gebeuren is begonnen. Hopenlijk overkomt mij zoiets niet als ik mijn LiPo accu's in gebruik ga nemen, dan konden de gevolgen namelijk nog weleens een slag heftiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op donderdag 01 december 2011 @ 23:14:
*nsa doet vreugde dansje*
Hiep hoi vanavond de quest weer voorzien van een achteras, dus ik kan de quest weer gewoon gebruiken. De achteras had ik afgelopen dinsdag einde van de dag al ontvangen van Velomobiel.nl. Maar woensdag hele dag gewerkt en best wel moe, en vandaag op mijn fuenda door de druppels naar het werk gereden. Vanmorgen eerst maar even een m8 zeskant bout versierd zodat ik vanavond de quest in orde kon maken, want ik had wel de as ontvangen maar het boutje en ringetje wat aan de linkerkant hoort te zitten was (uiteraard) ook verdwenen.

Tevens heb ik de ketting (rijkelijk) voorzien van olie in de hoop dat die weer wat soepeler gaat lopen.
Vizier heb ik nog niet gedaan, denk dat ik daar van het weekend mee wil gaan experimenteren.
Back on the road, goed om te horen!
Metro2002
Inderdaad route is niet je van het. Denk dat ik zelf met zoon route een velomobiel toch zou laten staan, of hooguit voor slechtweer ritten gebruiken. Een open twee / drie wieler die wendbaarder is zal vlotter zijn vermoed ik zo.
Vanochtend reed ik mijn standaard woon-werk route en eigenlijk is die route die ik gefilmd had een stuk beter. Veel meer asfalt, slechts 2 verkeerslichten en minder oponthoud. Ik had vanochtend mijn gewone route gefilmd maar blijkbaar had ik de camera er niet goed op gedaan want hij stond te hoog afgesteld dus het filmpje is een beetje mislukt. Ik zal volgende week nog een poging doen en dan kun je zien hoe 'goed' mijn standaard route is :+

Qua tijd scheelt het overigens niks in vergelijking met de open ligger of de bukfiets.

* Metro2002 gaat misschien toch de alternatieve route vaker pakken
Wat betreft jouw accu gebeuren. Oeps dat is niet zo mooi, accu is nog wel echt in orde? (Electronica werkt op rook en zodra het stopt met roken moet je het vervangen he :P) Vraag me alleen af of je niet per ongeluk vocht van je handen ofzo in die tulp stekker hebt laten lopen waardoor het gebeuren is begonnen. Hopenlijk overkomt mij zoiets niet als ik mijn LiPo accu's in gebruik ga nemen, dan konden de gevolgen namelijk nog weleens een slag heftiger zijn.
Accu vanacht aan de lader gehangen en vandaag gebruikt, hij lijkt ongeschonden uit de strijd te zijn gekomen, al was ie gister ineens wel héél erg leeg. Normaal is ie in 2 uur weer opgeladen en nu heeft ie zeker 6 uur staan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grr, vanochtend was ik lekker op tijd bij mijn fiets maar ik was een heel stuk later pas weg :( allereerst was mijn achterband zacht (zat nog 1,5 bar in) , enfin, ik weet dat ie langzaam leegloopt dus oppompen. Daarna controleer ik de knipperlichten, ja hoor: naar links doet helemaal niks. Nu was links al een tijdje een probleem, vermoedelijk door de schakelaar, maar nu kreeg ik hem echt niet meer aan de gang. Goed, dan steek ik mijn hand wel uit. Ik stap in, wil mijn mp3 speler aanzetten.... batterij leeg. 8)7 het begint alweer lekker !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
NSa heeft medelijden met mertro2002 en vraagt zich tegelijkertijd af waarom ik vandaag eigenlijk niet vooruit te branden was.
Gisteren voor het eerst in een groepje (LOL) gereden en toen liep het prima hoewel het rijtempo wat laag was, maar dat lag hoofdzakelijk aan de aanwezigheid van een roeifietser en een open trike.
Vandaag echter de cyclone achter de quest gehangen en naar mijn oude werkplek in Deventer gereden (moest nog iets bespreken rondom mijn opleiding), en dat liep eigenlijk al niet echt. Denk de oorzaken te kunnen vinden in een beetje tegenwind en het feit dat de cyclone toch wel wat extra weerstand toevoegt (ook leeg). Maar vanuit Deventer door naar Apeldoorn schoot net zo min op, alleen het stuk Apeldoorn terug naar Zutphen wilde op een redelijk tempo.

In Deventer heb ik mijn stoel een gat lager geplaatst, en dat lijkt flink invloed op de stabiliteit van de quest te hebben. Misschien dat daar ook nog een stukje vertragend effect uitkwam omdat ik de pedaal afstand verder niet heb aangepast. Ik meende dat ik de pedalen toch nog wat tever had staan, maar op het moment lijken ze wel te dicht bij gekomen.

Cyclone had ik bij me omdat ik toch weleens wilde weten hoeveel vocht en rotzooi er achter de quest omhoog kwam, ivm eventuele aanpassing van de cyclone tas. Bij thuiskomst vanmiddag viel me dat toch behoorlijk tegen. Ik had verwacht dat de quest zo goed als niet tegen de cyclone opgooide door de gesloten wielkast, maar de tas was verschrikkelijk nat en smerig. Wellicht dat er een deel komt omdat het een lege cyclone was waardoor vocht en rotzooi ook op de cyclone bleef liggen wat door de zijwielen opgeworpen werd, maar zelfs dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag bijna een botsing met een andere fietser :X

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=CULWEJs2iyc]
nsa1984 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 00:01:
NSa heeft medelijden met mertro2002 en vraagt zich tegelijkertijd af waarom ik vandaag eigenlijk niet vooruit te branden was.
Gisteren voor het eerst in een groepje (LOL) gereden en toen liep het prima hoewel het rijtempo wat laag was, maar dat lag hoofdzakelijk aan de aanwezigheid van een roeifietser en een open trike.
Vandaag echter de cyclone achter de quest gehangen en naar mijn oude werkplek in Deventer gereden (moest nog iets bespreken rondom mijn opleiding), en dat liep eigenlijk al niet echt. Denk de oorzaken te kunnen vinden in een beetje tegenwind en het feit dat de cyclone toch wel wat extra weerstand toevoegt (ook leeg). Maar vanuit Deventer door naar Apeldoorn schoot net zo min op, alleen het stuk Apeldoorn terug naar Zutphen wilde op een redelijk tempo.
Het is toch allemaal extra gewicht en extra rolweerstand dus lijkt me logisch dat je dat merkt met rijden ja :) Heb je nou geen problemen met bochtjes maken enzo met zo'n kar er nog achter?
In Deventer heb ik mijn stoel een gat lager geplaatst, en dat lijkt flink invloed op de stabiliteit van de quest te hebben. Misschien dat daar ook nog een stukje vertragend effect uitkwam omdat ik de pedaal afstand verder niet heb aangepast. Ik meende dat ik de pedalen toch nog wat tever had staan, maar op het moment lijken ze wel te dicht bij gekomen.

Cyclone had ik bij me omdat ik toch weleens wilde weten hoeveel vocht en rotzooi er achter de quest omhoog kwam, ivm eventuele aanpassing van de cyclone tas. Bij thuiskomst vanmiddag viel me dat toch behoorlijk tegen. Ik had verwacht dat de quest zo goed als niet tegen de cyclone opgooide door de gesloten wielkast, maar de tas was verschrikkelijk nat en smerig. Wellicht dat er een deel komt omdat het een lege cyclone was waardoor vocht en rotzooi ook op de cyclone bleef liggen wat door de zijwielen opgeworpen werd, maar zelfs dan.
Dat nat en vies worden is dan wel vervelend maar lang niet zo vervelend als het effect wat ik in de mango heb wanneer het nat is en ik een bocht doorga :o dan krijg ik de spray van de voorwielen in mijn bakkes :+

[ Voor 90% gewijzigd door Metro2002 op 06-12-2011 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

-- mag weg ---

[ Voor 99% gewijzigd door Metro2002 op 06-12-2011 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
metro2002
De cyclone weegt ongeveer 6kilo, ik weeg zelf ergens tussen de 100 en 115kilo en een quest doet iets van 35kilo. Die 6kilo is dus percentueel slechts 4% extra gewicht ten opzichte van de oorspronkelijke 150kilo. Ik vind dat dat nooit zoveel invloed mag hebben.

Qua bochtjes de cyclone is smaller dan de quest, dus zolang je geen 90graden bochten probeerd die je toch al niet lukken met de quest gaat het prima. Nadeel van dat de cyclone smaller dan de quest is, dat je de cyclone niet a nauwelijks in je spiegels ziet. Je moet dus veel meer op ervaring schatten of je al ergens voorbij bent.

Check mango is bij deze afgeschreven om ooit mijn velomobiel te worden ;) bah je rijd velomobiel toch om min of meer droog over te komen en niet nat gespetterd te worden door je eigen banden. (Nu was de mango als zijnde het broertje/zusje van de 20" quest toch al niet passend voor mij.)

BTW waarom rijd zoon fietser daar zo verborgen, heeft ze geen rijbewijs en rijopleiding gehad? Goed dat het goed is afgelopen.

Edit:
Zojuist trouwens mailtje gehad dat hobbyking mijn betaling uiteindelijk niet accepteerd omdat de te naam stelling niet klopt met de afbeelding van de creditcard (wat trouwens ook bijzonder vreemd is dat ze die wilden hebben). Ik vermoed dat hobbyking struikelt over [naam] en
, grrrr me niet blij. Overigens tijdens de betalings procedure werd de betaling gewoon netjes volledig uitgevoerd.

[ Voor 16% gewijzigd door nsa1984 op 06-12-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:38:
metro2002
De cyclone weegt ongeveer 6kilo, ik weeg zelf ergens tussen de 100 en 115kilo en een quest doet iets van 35kilo. Die 6kilo is dus percentueel slechts 4% extra gewicht ten opzichte van de oorspronkelijke 150kilo. Ik vind dat dat nooit zoveel invloed mag hebben.
Tja toch merk ik altijd het gewicht van een fiets behoorlijk met bv wegrijden en heuvelop. Veel meer dan je eigen gewicht. Kijk bv maar eens wat een velomobiel weegt tov een open fiets, dat scheelt ook misschien maar 15kg , op het totaalgewicht is het misschien niet veel maar op het gewicht van de fiets wel en dat voel je direct terug. Ik merk het al als ik een keer veel bagage bij me heb.
Qua bochtjes de cyclone is smaller dan de quest, dus zolang je geen 90graden bochten probeerd die je toch al niet lukken met de quest gaat het prima. Nadeel van dat de cyclone smaller dan de quest is, dat je de cyclone niet a nauwelijks in je spiegels ziet. Je moet dus veel meer op ervaring schatten of je al ergens voorbij bent.
Das wel lastig, misschien caravanspiegels monteren :P ?
Check mango is bij deze afgeschreven om ooit mijn velomobiel te worden ;) bah je rijd velomobiel toch om min of meer droog over te komen en niet nat gespetterd te worden door je eigen banden. (Nu was de mango als zijnde het broertje/zusje van de 20" quest toch al niet passend voor mij.)
Ach tis pas 1 keer gebeurd en toen reed ik door een plas en maakte ik net een scherpe bocht. Bovendien waren het maar een paar spetters, het is niet dat ik een hele plas over me heenkreeg ofzo :+
BTW waarom rijd zoon fietser daar zo verborgen, heeft ze geen rijbewijs en rijopleiding gehad? Goed dat het goed is afgelopen.
Ik had haar ook écht niet gezien, ze reed echt vlak achter haar voorganger dus op zich is het ook niet vreemd dat ze mij niet zag. Ik val toch best op getuige het aantal mensen dat RUIM op tijd stopt om me voor te laten, véél meer dan op mijn open ligfiets en ook nog eens meer dan op mijn bukfiets. Maarja, als je een knalgeel, verlichtingvoerende fiets van 2,5 meter niet ziet..... misschien een brilletje nodig?
Edit:
Zojuist trouwens mailtje gehad dat hobbyking mijn betaling uiteindelijk niet accepteerd omdat de te naam stelling niet klopt met de afbeelding van de creditcard (wat trouwens ook bijzonder vreemd is dat ze die wilden hebben). Ik vermoed dat hobbyking struikelt over [naam] en
, grrrr me niet blij. Overigens tijdens de betalings procedure werd de betaling gewoon netjes volledig uitgevoerd.
Bagger zulke betalingsproblemen. Sinds wanneer heb je een afbeelding op de creditcard trouwens? ik heb meestal alleen het nummer en de veiligheidscode nodig en bij sommige sites zoals bv conrad nog een extra wachtwoord.

Over conrad gesproken: ik heb gister toch maar een 3 weg schakelaar besteld daar (aan uit aan) voor het knipperlicht, tevens een nieuwe zekeringhouder en nog wat klein spul zoals dc stekkers, kabelschoentjes etc om de electronica in de fiets een grondig aan te pakken want als ik ergens een hekel aan heb zijn het slechte verbindingen en contactjes en mijn mango zit er helaas vol mee. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 09:39:
Vandaag bijna een botsing met een andere fietser :X
Wow..... laat die ander een vlaggetje monteren.... je ziet ze niet!

Mgoed, die ging inderdaad wel hééééél mooi schuil achter die andere fietser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:53:
[...]
Tja toch merk ik altijd het gewicht van een fiets behoorlijk met bv wegrijden en heuvelop. Veel meer dan je eigen gewicht. Kijk bv maar eens wat een velomobiel weegt tov een open fiets, dat scheelt ook misschien maar 15kg , op het totaalgewicht is het misschien niet veel maar op het gewicht van de fiets wel en dat voel je direct terug. Ik merk het al als ik een keer veel bagage bij me heb.
Heb je wel gelijk in, ik vermoed dat het vooral rolweerstand en de veranderde stand van de stoel en daarmee de lengte afstelling geweest is.
[...]
Das wel lastig, misschien caravanspiegels monteren :P ?
Je schrijft het spottend, maar heb er maandag serieus over gedacht. Eventueel spiegels meer naar de zijkant van de quest monteren zou al helpen denk ik. Probleem is dan vooral dat ik achterblijf met twee lelijke gaten op de oude montage plaats.
[...]
Ach tis pas 1 keer gebeurd en toen reed ik door een plas en maakte ik net een scherpe bocht. Bovendien waren het maar een paar spetters, het is niet dat ik een hele plas over me heenkreeg ofzo :+
Oke dat begreep ik wel zo ;) maargoed blijft staan dat ik in een mango (20" quest) gewoon eigenlijk niet pas. Wellicht dat een strada op termijn ooit wel een optie gaat zijn.
[...]
Ik had haar ook écht niet gezien, ze reed echt vlak achter haar voorganger dus op zich is het ook niet vreemd dat ze mij niet zag. Ik val toch best op getuige het aantal mensen dat RUIM op tijd stopt om me voor te laten, véél meer dan op mijn open ligfiets en ook nog eens meer dan op mijn bukfiets. Maarja, als je een knalgeel, verlichtingvoerende fiets van 2,5 meter niet ziet..... misschien een brilletje nodig?
Nee joh een bril nodig, jij gaat toch rijden in zoon vreemd on wendbaar geval. Denk dat een cursusje rijvaardigheid beter helpt dan een bril, want ze speelde inderdaad wel heel erg verstoppertje achter de fietser voor haar die wel netjes langs je heen reed.
[...]
Bagger zulke betalingsproblemen. Sinds wanneer heb je een afbeelding op de creditcard trouwens? ik heb meestal alleen het nummer en de veiligheidscode nodig en bij sommige sites zoals bv conrad nog een extra wachtwoord.
Tjah ik blijf deze betaling/shop een vreemde zaak vinden. Over het algemeen word er redelijk positief over gesproken, maar een gewone creditcard betaling lijken ze niet te kunnen verwerken. In eerste instantie kun je gewoon de betaling uitvoeren, en word die ook volledig verwerkt. (Ook in het betalingsoverzicht bij de credit card maatschappij staat de betaling vermeld en verwerkt.)
Vervolgens komt het vreemde verzoek (ook alleen maar achter gekomen omdat ik geen verzend bericht kreeg en op de website keek voor een order status) om een afbeelding van de creditcard wegen "beveiligingsredenen". De afbeelding hoefde alleen maar de laatste 4 cijfers van het creditcard nummer en de tenaam stelling te bevatten, maargoed die gegevens hebben ze allang dus echt kwaad kan het niet. Aan de andere kant vond ik het wel vreemd want heb al honderden creditcard betalingen gedaan online en nog nooit een dergelijk verzoek.
En nu krijg ik bericht dat ze de betaling (alsnog) afketsen omdat de tenaam stelling op de creditcard niet klopt met hun gegevens. Het enige verschil wat ik kan bedenken is dat zij als naam lezen
terwijl je verder overal [naam] invult.
Meest typische is nog wel dat de webshop een "verified by visa" shop is, en je zou denken dat die wel weten om te gaan met een creditcard. :)
Metro2002 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:53:Over conrad gesproken: ik heb gister toch maar een 3 weg schakelaar besteld daar (aan uit aan) voor het knipperlicht, tevens een nieuwe zekeringhouder en nog wat klein spul zoals dc stekkers, kabelschoentjes etc om de electronica in de fiets een grondig aan te pakken want als ik ergens een hekel aan heb zijn het slechte verbindingen en contactjes en mijn mango zit er helaas vol mee. :(
Conrad (en veel andere webshops) konden me niet bekoren qua prijzen en artikelen. Ik wil een redelijk veelzijdige lader hebben voor een leuk prijsje, en bij de meeste webshops kon ik kiezen tussen veelzijdig en geen leuk prijsje (>100euro) of eenzijdige lader (maar 1 accutype) en een leuk prijsje (<60euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Was ik toch bijna het schuimdeksel kwijt voor het hoofdgat :o Die was losgewaaid en bungelde in de fiets. Maargoed, het stormt ook wel behoorlijk vandaag.

edit: ook de rit door de storm was best ehm... spannend :P moest af en toe echt zien dat ik niet met fiets en al van de weg afwaaide en bij de bochten wat extra bedacht zijn op rukwinden van opzij. Je kan volgens mij zomaar omwaaien dan :X

Maar we zijn weer heelhuids thuis :P

[ Voor 47% gewijzigd door Metro2002 op 07-12-2011 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Het was/is vandaag inderdaad erg stormachtig. Ik vond het zelf wel leuk, maar misschien dat ik me dankzij mijn overgewicht wat minder zorgen maak over de windkracht. Wel was het regenachtige weer vanmorgen een leuke reden om de quest te nemen in plaats van de fuenda. En en trommel geroffel, de teller van de quest is door de eerste 3000km van mij geklommen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Netjes, ik ben zelf net pas op weg naar de 1e 1000km maargoed, verschil moet er zijn he :P

Voor alle mensen die op mijn vorige woon-werk route zeiden dat het geen velomobiel vriendelijke fietsroute was, kijk en huiver. Ik presenteer u, de korte (en mijn standaard) route:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=F5zWiyyp6uI]

:P

Gemiddelde snelheid lag trouwens op 22,2 , niet op 21,4 zoals in het filmpje vermeld wordt.
Duurde een minuut voor ik eens wegreed :+

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 08-12-2011 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Kun je de camera niet wat lager richten? Je hebt de horizon nu wel erg laag zitten :) Viel me al eerder op, maar wat ik ook al tegen WFvN zei: hoe minder lucht je meepakt, hoe minder de belichting van de camera fouten gaat maken en de weg te donker afbeeldt (de lucht is doorgaans veel feller). Nu loopt het wel los omdat je 's avonds/'s nachts hebt gefilmd, maar overdag werkt dit niet fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb hem al lager gericht staan maar als ie nog lager moet plak ik er nog wel wat extra klittenbandjes onder hoor :P Hoop alleen niet dat je dan teveel fiets in beeld krijgt.

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 08-12-2011 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Niks moet natuurlijk, maar ik denk dat je mooier beeld krijgt dan en ik denk dat jij dat ook wil ;) Best heb je de horizon op zo'n 3/4e van de beeldhoogte, dan is de impact van een felle lucht wel minimaal gok ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Metro2002 schreef op maandag 28 november 2011 @ 10:13:

@ Budi, goed om te horen dat het herstel goed verloopt en dat je ook de ballen hebt om gewoon telkens weer in je fiets te rijden!
Hehehe, dankje, maar zo stoer ben ik niet hoor: het scheelt namelijk een hoop dat ik me er niets van kan herinneren, gelukkig maar!

Vandaag hadden we een borrel op het werk, speciaal voor mij: een soort van welkom-terug borrel. Wel aardig.

Mijn hand gaat de laatste tijd de goede kant op, ik voel er bijna niets meer van, het is bijna weer terug naar normaal. Mooi op tijd, want morgen mag ik mijn nieuwe Quest ophalen! Ik heb de gelegenheid maar aangegrepen de superdeluxe versie te nemen: Carbon uitvoering, 1200 euro duurder voor maar 4 kg lichter, maar ik vond dat ik mezelf wel mag verwennen :)
Vandaag was ook precies op tijd mijn racekap reparatie klaar, normaal zou ik hem met de fiets ophalen, maar omdat ik toch wel graag van Dronten terug fiets meteen met de kap op, ben ik hem voor het werk toch maar gaan halen met de auto.

Ik ben wel razend benieuwd naar de verbeteringen in de nieuwe Quest, het is toch weer ruim 2 jaar innovatie. Helaas was ik net te laat met het idee om te vragen om de verbeterde SKF E2 lagers. Deze zouden lichter moeten lopen. Twee en een half jaar geleden toen ik mijn vorige Quest liet bouwen, was men lyrisch over de keramische lagers en dat is nou ook niet echt een succes geworden ;)
Geen probleem dus om op de gewone lagers te rijden, wel heb ik nog even gevraagd of ik wel een ketting wieltje mag met deze lagers, dat is tenminste weinig werk om even om te bouwen en het wieltje was zo te halen bij Velomobiel's buurman: Alligt. Zo doe ik toch een beetje mee met het testen van de lagers voor algemeen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag de electronica in de mango eens aangepakt. Eigenlijk een plan voor de zomer maar omdat voornamelijk de richtingaanwijzers nogal eens vervelen deden, de fiets volzat met slechte contacten en omdat ik al een keer kortsluiting heb gehad in de accu bedrading heb ik het iets meer prioriteit gegeven.

Eerst de situatie zoals hij was:

Lader, aansluiting in de fiets en aansluiting op de accu waren RCA pluggetjes, in eerste instantie al niet bedoeld om stroom doorheen te jagen maar om audiosignalen doorheen te krijgen. Ook niet erg goed geisoleerd (minpool ligt bv standaard bloot). Niet heel gek dat daar kortsluiting door komt een keer.

De rest van de fiets was al niet veel beter. Enorme ieniemienie draadjes die op sommige punten blootlagen door slijtage:

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-Y_8pguMX_ts/Tr-_IQdpAKI/AAAAAAAAADQ/XOv1Ypk4PlQ/s1600/Picture+013.jpg
Ook zat de plusdraad van de knipperlichten in de zekeringhouder gepropt en was er geen soldeerbout te pas gekomen aan de kabelschoentjes bij de knipperautomaat. niet erg fraai

Tijd voor een wat betere oplossing:

Dc pluggen op de accu(s) :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3919.jpg

en op de lader:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3923.jpg

en op de aansluiting voor in de fiets straks:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3921.jpg

Nieuwe aan-uit-aan schakelaar voor de knipperlichten en nieuwe bekabeling met extra afscherming:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3920.jpg

Knipperlichtschakelaar in de fiets in gebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3925.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3924.jpg

Aansluitpunt en zekeringhouder vervangen:

Met de accu los:
Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3927.jpg

accu op zijn plek:
Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3926.jpg

Het geheel werkt nu zonder haperen, nu hopen dat het ook betrouwbaarder is!

Tevens heb ik nog bij wijze van experiment 'groot licht' gemonteerd met een zelfgemaakt beugeltje:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3928.jpg

Accu met klittenband op de wielkast vast:
Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3930.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3929.jpg

De magicshine mj808 die ik nog had liggen geeft zo'n enorme puist licht dat hij eigenlijk niet geschikt is om in de stad aan te hebben maar ik rij in een pikdonker parkje als ik naar huis rij en daar is veel licht wel prettig. Zie ik loslopende honden en joggers tenminste op tijd.

Ben alleen nog niet zo tevreden over hoe het aangesloten is maar ik ga eerst eens kijken of het bevalt en toegevoegde waarde geeft. Zo niet dan is het ook zo weer verwijderd.

Ook nog de vredestein san marino achterband gewisseld voor mijn nieuwe marathon plus, eigenlijk meer uit nood omdat de binneband die in de san marino zat heel zacht leegliep (1 bar per 2 dagen ongeveer). Ik had echter geen binnenband in de maat 406-47 meer liggen met frans ventiel maar wel in de maat 406 t/m 40. De marathon plus id 406-35 dus dat ging wel.
De san marino ligt nu weer op de open ligger (die binnenband is wel in de juiste maat maar heeft een NL ventiel)

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 10-12-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker bezig Metro2002.
Ben vandaag en gisteren ook flink aan de slag geweest. M'n ketting was zo enorm aangekoekt met prut, dat je de ene schakel niet meer van de andere kon onderscheiden, als je er van de zijkant tegen aankeek, was het gewoon glad.
Ketting eraf gehaald en met ontvetter en een tandenborstel de hele ketting schoongemaakt.
Niet echt een pretje met deze kou.
Vandaag ook het retour geleidewieltje dezelfde behandeling gegeven.
Tevens de rotte, uitgedroogde rubber kettingbuishouder van de fiets gehaald. De buizen zitten nu in een aluminium U-profiel. Ik had de bedoeling om die op de geleiderol onder de zitting te monteren, maar ik was vergeten dat dat niet werkt, aangezien de geleiderol dan zinloos is :D
De gaten in het profiel kwamen wel van pas om de buizen met tie-wraps vast te zetten, daarna het profiel aan het frame vast gezet met een tie-wrap.
Nadat ik, in meerdere etappes, de ketting op de fiets had gelegd de boel goed in de olie gezet, zou er nu weer een tijdje tegen moeten kunnen.
De boel loopt iig lekker soepel en stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002
Dat jij nog bezig bent met de eerste 1000km is ook een kwestie van tijd. Mijn "prestatie" ligt hem er vooral in dat ik mijn eerste 3000km in plus minus 10 maanden heb gedaan. (Eigenlijk was mijn opmerking dus beetje cynisch naar mezelf toe.)

Budi
Ik hoop dat je een goede rit hebt gehad in je nieuwe quest. Die meerprijs voor carbon is iets wat je helemaal zelf moet weten, als je er lekker bijvoelt vooral doen. Geld uitgeven blijft de motor van de economie, dus houd jezelf vooral niet in.
Kettingwiel met SKF lagers heb ik zelf ook liggen, maar kom er vermoedelijk pas na de oliebollentocht aan toe om te wisselen.

Metro2002
Zaterdag druk bezig geweest :) De bedrading naar je knipperlicht schakelaar had ik waarschijnlijk "plat" gemaakt, nu heb je de draad vlaklangs de remhandle lopen.
Verder mooi dat ik bij jouw de zekeringhouder zie zitten.
Zelf bezig met het aanvullen van de accu capaciteit voor de quest. En na de eerste voorzichtige testen met nieuwe lader lijkt de accu nog redelijk in orde (levert ongeveer 2700 a 2800mA), en komen er hints richting slechte contacten waardoor een hoger stroom verbruik zou kunnen ontstaan. Een van die punten zou natuurlijk ook de "zekeringhouder" bestaande uit twee kabelschoentjes waarin een zekering geklemd zit kunnen zijn.

Thijsvk
Is zoon schoonmaakspeeltje niet iets voor jouw? Dan kan je de ketting op zijn plaats laten zitten en ben je redelijk vlot klaar met schoonmaken van de ketting.
Dat uitdrogende kettingbuishouder (of flapje zoals Mark van ACE ze noemt.) heb ik ook nog altijd. Zou jij eens een keer een foto kunnen maken van hoe jij de kettingbuizen nu met dat aluminium u-profiel vast hebt gezet?

Pagina: 1 ... 28 ... 44 Laatste