nsa1984 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 11:58:
OVer dat binnenste wieltje lichten. Hoe houd jij op zoon moment de controlle, want ik heb (net als metreo2002) af en toe toch best moeite met het nemen van strakke bochten. Als ik een bocht dan wat vlotter neem, dan licht ik inderdaad het binnenste wiel maar echt veilig voelt het dan niet. Je klapt met een redelijke dreun terug op het wegdek, en ik heb het gevoel dat er erg weinig marge is tussen wieltje lichten en omgaan. Maar dat laatste kan vooral mijn gevoel zijn.
oefening baart kunst
De eerste keer dat ik met m'n Alleweder een wieltje lichtte scheet ik ook 10 kleuren stront. En inderdaad, wat leek dat instabiel en BAM..... terug op het asfalt.... En welke marge?
Maar dat kan dus echt heel anders. Inmiddels heb ik zeker 50.000 velomobielkilometers weggereden en ben zeker in bochten geen rustige rijder. Telkens de grens opzoeken, telkens iets harder de bocht door helpt om te leren welke marge je hebt en hoeveel marge er is. Die marge is véél groter dan hij in eerste instantie lijkt.
Met de Versatile kon ik de fiets zelfs vanuit stilstand op 2 wielen krijgen.
Met de Quest was het de eerste keer trouwens ook weer even schrikken. Hogere snelheid, kleinere spoorbreedte en dat leverde spannende momenten op, de eerste keer dat ik een rotonde met volle snelheid nam.
Leer je fiets kennen. Zoek de grenzen rustig op. Dat kan enorm nuttig zijn in noodsituaties. Ik heb ook wel eens een wieltje los gehad van de grond omdat ik onbedoeld een hobbel nam. Omdat ik op 2 wielen rijden wel gewend ben, kwam het niet als verrassing en kon ik gewoon corrigeren; dan is het niet meer dan een 'woeps..... dat was niet de bedoeling' in plaats van 10 kleuren stront.
Verder gisteren nog even bij de bever wezen shoppen. Uiteindelijk de deur uitgelopen met een garmin etrex 30 en een cyclone2 gaan ze hun best voor doen. Zit me alleen nu af te vragen waar de grote verschillen tussen een cyclone2 en een 3 in zitten. Had uit jouw blog al iets gelezen over dat de dissel bevestiging anders is geworden, maar verder lijk ik geen verschillen te kunnen vinden.
Cyclone 1 had duidelijk ander systeem. Het frame van de kar was gewoon 'egaal rond'. De dissel stak je IN het frame.
Vanaf Cyclone 2 is het frame niet meer 'egaal rond' maar heeft hij linksvoor een 'puist' uitsteken. Daar schuif je de dissel omheen. Dit heeft Cyclone 3 ook.
De verschillen tussen Cyclone 2 en 3:
2 heeft kunststof gegoten wielen, 3 heeft gespaakte wielen
2 kan de wielen alleen aan het midden van de kar hebben, de 3 ook aan de achterkant
2 heeft aluminium dissels, 3 heeft stalen dissels
2 heeft dikkere buiswanden dissels en een dunnere 'puist', de 3 dus dunnere buiswanden
2 heeft een moer op de dissel waar je de bevestigingsbout in vast draait, de 3 heeft draad getapt in de puist waarin de bevestigingsbout vast gedraaid wordt
2 hadden ze een wandeldissel voor (geweldig ding), de 3 heeft die niet meer omdat de wielen naar achteren geplaatst kunnen worden en je dus gewoon de fietsdissel kan gebruiken om hem aan mee te trekken
Alleen dat laatste wil ik niet. Ik gebruik de cyclone dagelijks als boodschappenwandelkar. 2 kratten bier erin; de wielen in het midden van de kar dus de boel perfect in evenwicht. Die 2 kratten bier op de kar kan ik met één vinger voorttrekken en sturen. Dat ga je met de Cyclone 3 niet voor elkaar krijgen omdat daarbij dan in wandelkarstand, de wielen niet onder het zwaartepunt zitten.
Als deze Cyclone kapot is, komt er direct een nieuwe alleen moet ik dan dus nog wel een verloopstuk maken om mijn wandeldissel over te zetten of natuurlijk een nieuwe dissel maken alleen schijnen de buizen van de Cyclone 3 nogal exotische maten te hebben 'made in china'
Nog een controle vraag. Klopt het inderdaad dat ik met de standaard 26" dissel de cyclone2 aan de quest kan haken?
Klopt helemaal