Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 08:24:
[...]

Of erger: je krijgt allerhande verwensingen als je wèl je bel gebruikt, dan wil je ze in hun beleving van het fietspad rijden etc.

Maandje of 2 geleden. Ik rijd achter een ouder stel. We steken een kruising (met verkeerslichten over). Ik blijf er op dat moment rustig achter kachelen omdat dat niet altijd de meest geschikte plek is om in te halen, wie weet willen ze linksaf, kijken niet en liggen bovenop je. Maar na de kruising, toen helder was dat ze rechtdoor gingen, en nog altijd de volle breedte van de weg (ja, weg, niet meer fietspad maar een smalle woonstraat die breder is dan een een enkele-richting fietspad). Gebruik ik even de claxon, begint de zure taart te mopperen dat ik maar rustig moet doen etc.
Ik moet zeggen dat eigenlijk iedereen altijd wel goed reageert op mijn fietsbel. Niet zo'n ding ding bel maar echt een triiing triiing bel. Ook gaan ze als ik op de ligger ben sneller opzij (vooral schooljeugd) dan wanneer ik op de rechtop fiets ben. Bejaarden zijn meestal nog het meest irritant (je rijdt zo snel, jeugd van tegenwoordig blabla :r ) terwijl ze zelf de hele breedte van het fietspad nodig hebben.
mux schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 08:38:
Als je maar één zo'n verhaal te vertellen hebt mag je heel blij zijn :) Ik maak de laatste tijd schijnbaar nog veel schrijnender dingen mee...

Ik fiets momenteel de helft van de tijd op m'n rechtopfiets (als het regent, ligfiets heeft tijdelijk geen achterspatbordconstructie) en de helft van de tijd op de ligger. Tweemaal is het me voorgekomen dat op het extreem drukke fietspad vanuit Delft Zuidpoort naar de TU Campus iemand gewoon midden op het fietspad met scooter of fiets stil gaat staan om te kwekken met iemand op de stoep. Je komt daar bergaf van de brug af, dus dit is echt ontoelaatbaar. Beide keren ben ik er luid bellend langs gereden. De tweede keer (een scooter) keken ze me schaapachtig aan zo van 'waar maak jij je druk om' en maakten niet eens aanstalten om opzij te gaan, toen heb ik er maar luidkeels 'OPZIJ!' achteraan geroepen. Achteruitkijkend nog voor hun eigen bestwil ook, want er kwam een propje fietsers achter mij aan.

Ik kom het niet zo vaak tegen dat mensen echt asociaal hun plek op de weg niet kennen (zoals in dit voorbeeld en de posts hierboven). Meermalen per dag signaleer ik van een afstandje dat ik eraan kom en gaan dubbelbreed fietsende mensen netjes op zij (nadat ze achteruit kijken en zodoende verder naar links gaan rijden :P ). Dan zeg ik bij het langsrijden ook gewoon 'dank u wel', want zo hoort het en dat gedrag moet beloond worden.
Ook heel irritant ja. Mensen die midden op het fietspad gaan staan ja.

[ Voor 38% gewijzigd door Metro2002 op 13-10-2011 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:15
Die kletsers midden op de weg/fietspad zijn toch alleen maar leuk. (nsa kijkt schaapachtig) en stuurt daar altijd zo strak mogelijk langs, liefst in een bocht zodanig dat mijn wielen over de tenen rijden terwijl mijn stuur voldoende ruimte houd om niet bovenop de benen te klappen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Onderweg naar huis gister nog een meisje van een jaar of 6-7 waarbij haar ogen bijna uit haar oogkassen rolde toen ik voorbij kwam fietsen. Een heel lief "wwwwwooooaaaw kwam er nog net uit bij haar :D

Ook altijd leuk dat schooljeugd echt ALTIJD positief reageert op een ligfietser. "zo'n fiets kan hard joh!", "gave fietsen zijn dat" en"check die coole fiets" opmerkingen zijn meestal niet van de lucht 8)
Maarja wat wil je: pubers zetten zich toch vaak af tegen de gevestigde orde en daar past een ligfiets natuurlijk prachtig bij :P

vanochtend voor het eerst spijt dat ik geen handschoenen bij me had (alleen handschoenen met open vingers). Het was best koud! Mijn snelheid lag ook gelijk wat lager terwijl ik gister best door kon trappen op weg naar huis (27km/u gemiddeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:14
WFvN, wat is dat precies voor geluidje/belletje/claxonnetje op je fiets? Af en toe hoor je dat bij je filmpjes.. Ben ze nu allemaal aan het kijken en je hebt een nieuwe abonnee erbij op YouTube. :)

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Sirene van mijn motoralarm. Veel geluid :)
Motoralarm is van Spy-Europe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zojuist een nieuw voorbandje gehaald voor de ligger. Een vredestein san marino. Misschien een beetje een ballon band in de maat 406-47 (tov 406-35 van de marathon plus die er hiervoor oplag) maar wat een verschil in comfort zeg. Ik zou bijna voor mijn plezier over klinkerweggetjes gaan rijden :P

Misschien dat ze op asfalt wat minder snel zijn dan smallere banden maar aangezien mijn woon-werk route over van alles en nog wat loopt behalve vlak asfalt leek me dit een goeie keus :P
Morgen eens zien of het qua snelheid nog wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die San Marino's heb ik op de Cyclone liggen, rollen best goed, maar kunnen nogal stuiteren, maar dat kan ook aan de configuratie van 2 wielen naast elkaar liggen :D
Ik ben vooralsnog blij met m'n Kojaks, hoewel die wel erg hard kunnen aanvoelen, ze rollen in ieder geval erg licht, en ik heb (nog) niet lek gereden.

Nu twee weken terug uit Wales.
De bedoeling was om daar helemaal naartoe te fietsen, maar dat is er uit eindelijk niet van gekomen, voornamelijk omdat ik daar snel wilde zijn (vriendin).
Wel door London gereden omdat ik anders met de metro van Liverpool Street Station naar Paddington Station moest fietsen, en dat leek me een nog slechter idee. En omdat het me toch wel gaaf leek om met een ligger door London te knallen :*)
En dat is wel gelukt. Het was gelukkig zondagmiddag dus niet al te druk, maar alles is relatief natuurlijk.
Het was nogal wennen aan het links rijden, maar dat was niet het lastigste.
Dat bleek toch vooral de combinatie van links rijden, spiegel kijken, gps in de gaten houden voor de route, en dan ook nog het verkeer in de gaten houden :X
Gelukkig rijd je daar als fietser voornamelijk op de busbaan, samen met de bussen en de taxis.
Je hebt dus op zich best veel ruimte, wat uiteindelijke resulteerde in een rit door London met een topsnelheid van 51 km/u (op de km-teller) maar een uiteindelijke gemiddelde van 16 km/u vanwege het vele stoppen en verkeerd rijden (te snel door een grote stad rijden is niet echt handig als je gps het niet bij kan houden :P)
Oh, trouwens, London is niet zo vlak als je zou verwachten, maar stelt natuurlijk niks voor vergeleken bij Wales.
De rit is hier te vinden, ik krijg hem niet op een andere manier in dit bericht helaas

Afbeeldingslocatie: http://ridewithgps.com/trips/401124/full.gif

Uiteindelijk niet veel gefietst daar, 1 berg/heuvel geprobeerd, maar dat bleek van de verkeerde kant te zijn, namelijk recht omhoog zonder al teveel bochten, later hoorde ik dat ik beter vanaf de andere kant over de kam had kunnen rijden.
Dat werkte dus niet, maar wellicht kwam dat ook omdat ik niet genoeg versnellingen had.
Voor de volgende keer toch maar een triple monteren, 60/40 bladen voor waren niet echt ideaal (zo langzaam vooruit gaan dat je letterlijk gewoon omvalt :P gelukkig stond de camera toen nog niet aan :D)
Wel mooi langs de kust gefietst, fantastisch fietspad daar.
De omgeving is mooi daar, en fietsen door dorpjes best leuk, maar totaal niet fietsvriendelijk.
En dan heb ik het niet over het gebrek aan fietspaden, maar de belachelijk steile hellinkjes vlak voor kruisingen, splitsingen, afslagen e.d. ze doen daar niet aan fietstunneltjes. Het wegdek is ook niet bepaald optimaal te noemen, maar goed, je doet het er maar mee.

Als fietser kun je daar verder het beste gewoon op de weg fietsen, en je gedragen als auto, nou ja, als ligfietser met snelheid dan.
Dan kun je goed meekomen met het verkeer en zien ze je tenminste, zodoende heb ik de helm en het vlaggetje (moet ik nog weggooien, alleen maar gekocht omdat het 'verplicht' was tijdens de 11stedentocht) niet meegenomen.
Verder niet veel fietsers daar, voornamelijk toch wat ouder (gepensioneerd), en allemaal fluorescerende kleding en helmen.
Niet echt veel RIS dus :D

In ieder geval zeker de moeite waard, en een absolute aanrader.
(videootje volgt nog)

@Budi:
Jezus wat een verhaal man, blij dat alles 'in orde' is.
Ik hoop dat de Q het ook redt en dat je snel weer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Als je youtube filmpjes ziet van engelse fietsers dan snap je waarom niet veel mensen fietsen daar. Automobilisten houden er volgens mij erg slecht rekening met fietsers of willen je gewoon het liefst van de weg afrijden :/

Heb je nog foto's van wales ed? lijkt me erg mooi daar :)

edit:

Net naar mijn werk gereden op de san marinos en verdeeld over het resultaat:

Pluspuntjes:

- Stukken comfortabler dan de Marathon plusjes
- Optrekken gaat makkelijker dus hij lijkt wat lichter te rollen

minpunt(je):

- Topsnelheid ligt duidelijk lager en kost meer moeite om bv 30km/u te rijden. Denk dat het een km of 3km/u scheelt tov de marathon plus.

Nog maar eens even kijken of ik met de bandendruk nog wat kan spelen, staat nu op 3 bar.

[ Voor 45% gewijzigd door Metro2002 op 17-10-2011 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 07:33:
Als je youtube filmpjes ziet van engelse fietsers dan snap je waarom niet veel mensen fietsen daar.
Nou inderdaad.... echt complete idioten die erbij rijden. Snijden bij het leven. Infrastructuur die wel ruimte biedt aan fietsers maar moet je niet kijken hoeveel.... beter dan géén infrastructuur voor fietsers dan op die manier.

Ik dacht dat het gedrag van fietsers in Nederland schrikbarend was maar in GB is het zeker niet beter alleen snap ik het daar wel een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
Ik kijk elke maand op cycle facility of the month te vinden op
http://www.warringtoncycl...uk/facility-of-the-month/

Altijd heel leuk. Nederland is ook een keer genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Goose schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:25:
Ik kijk elke maand op cycle facility of the month te vinden op
http://www.warringtoncycl...uk/facility-of-the-month/

Altijd heel leuk. Nederland is ook een keer genoemd
Hehe, die van juli 2011 doet me denken aan een situatie in Schiedam op de slimme watering bij het tramstation vlakbij de harreweg (voor de kenners :+) . Fietsers oversteken en dan... een stoep en een bordje einde fietspad :o

Heb mijn nieuwe voorbandje net even iets harder opgepompt, hij staat nu op zijn maximale druk van 4,5 bar. Ik trapte me net echt de blubber voor mijn gevoel :( ben benieuwd morgen. Anders gaat ie er weer af en komt er een perfect moiree of een marathon racer op. Jammer van het comfort maar ik vind snelheid óók comfort :)

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 17-10-2011 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grootste comfort voor mij is inderdaad toch wel lichtlopende banden, dan houden m'n benen het gewoon langer vol. Ander comfort komt dan van de voor- en achtervering.
Het viel me wel op toen ik overstapte van de Marathon Slick naar de Kojak, hoeveel beter de Slicks hobbeltjes wegstreken. Vooral als ik op klinkers rijd, en die heb je hier nogal wat, rammelen de vullingen uit je mond op de Kojaks (max. druk), zelfs op een volledig geveerde Hurri.
Toch heeft dit voor mij de voorkeur over zwaar lopende banden.
Mijn voornaamste reden om van de Slicks af te stappen was echter toch wel het feit dat ze lek magneten waren.
Met de Kojaks vooralsnog geen problemen.

@Metro2002:
Foto's moet ik nog even online gooien, zal ik morgen even doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wat zijn nou de regels voor velomobilisten als het gaat om de keuze rijbaan of fietspad ? En is de breedte in de praktijk vaak een probleem of valt dat wel mee want met 75 of 76 cm maakt het niet eens zoveel verschil met een open ligfiets volgens mij.
En nog een belangrijke vraag: passen ze door een standaard deur heen om hem bv binnen te zetten?

En is het in de praktijk nou echt een fatsoenlijke vervanger voor de auto? Want dat is uiteindelijk wel het doel. Ik en mijn vriendin hebben nu beide een auto. ik heb dit jaar maar liefst 6500km gereden waarvan 3500km vakantiekm's en mijn vriendin zit op krap 3000km :+ Dus 1 auto zou prima volstaan.

* Metro2002 begint toch steeds meer en meer naar velomobielen te kijken, het JEUKT! :+ ,

[ Voor 36% gewijzigd door Metro2002 op 18-10-2011 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:45:
Wat zijn nou de regels voor velomobilisten als het gaat om de keuze rijbaan of fietspad ?
Regels:
Fiets op meer dan 2 wielen, die breder is dan 75cm mag op de rijbaan.

Waar mag je níet komen met zo'n fiets?
1) Voetgangersgebied
2) Autoweg
3) Autosnelweg
4) Overal waar het ronde, witte bord met rode rand hangt of diezelfde maar dan met (minimaal) een fiets erop.
En is de breedte in de praktijk vaak een probleem of valt dat wel mee want met 75 of 76 cm maakt het niet eens zoveel verschil met een open ligfiets volgens mij.
Breedte is zelden een probleem (mijn ervaring). Ik kan in Zwolle één plek aanwijzen waar 2 paaltjes dermate dicht bij elkaar staan dat ik er met een normale fiets wel tussendoor kan maar met m'n velomobiel niet. Alleen links en rechts van die 2 paaltjes kan ik er wel langs, geen probleem dus.
En nog een belangrijke vraag: passen ze door een standaard deur heen om hem bv binnen te zetten?
Het houdt niet over maar ja. Ligt natuurlijk wel aan de breedte van de deur! Niet alle deuren zijn gelijk.
En is het in de praktijk nou echt een fatsoenlijke vervanger voor de auto?
Ligt eraan waar je de auto voor gebruikt. Voor woon-werk-verkeer kan ik wel zeggen dat mijn Quest voor meer dan 99% een volwaardige vervanger is voor de auto. Misschien 1x per jaar dat ik de auto neem omdat ik een eind verder weg moet (Zwolle-Ede). Maar 's zomers maak ik ook elk jaar 1 of 2x het rondje Zwolle-Wezep-Rijssen-Zwolle, goed voor 100 kilometer per rit.
Dagelijkse rit is 12 kilometer enkele reis. Hierbij is de auto niet persé sneller. In een beetje drukke spits gaat de auto het zelfs tegen mij afleggen terwijl er toch een stuk van een paar kilometer bij zit waarbij de auto 80 mag of als de route via de snelweg gaat, maarliefst 100 en 120. Desondanks slaat de fiets (Quest) geen gek figuur.

Tja, moet je dagelijks in maatpak of onbenullig veel spullen meezeulen, dan wordt het wat anders.
Want dat is uiteindelijk wel het doel. Ik en mijn vriendin hebben nu beide een auto. ik heb dit jaar maar liefst 6500km gereden waarvan 3500km vakantiekm's en mijn vriendin zit op krap 3000km :+ Dus 1 auto zou prima volstaan.
Met andere woorden: jij gebruikt de auto dus in wezen alleen voor de vakantie en misschien een handjevol voor andere dingen.
* Metro2002 begint toch steeds meer en meer naar velomobielen te kijken, het JEUKT! :+ ,
en zo hoort het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:15:
[...]

Met andere woorden: jij gebruikt de auto dus in wezen alleen voor de vakantie en misschien een handjevol voor andere dingen.
Inderdaad en als ik de auto wel eens pak is dat meer onder het mom: dan rijdt ie nog eens en kan de accu wat opladen :')
Verder staat de auto eigenlijk alleen maar voornamelijk stil en staat ie geld te kosten, dat vind ik ook gewoon zonde. Daarbij is een velomobiel natuurlijk een erg gaaf apparaat :P Ik blijf zelf de quest het mooist vinden maar vraag me af of de draaicircel niet erg beperkend is in de praktijk. (bv t.o.v. een Strada)

En dan is er natuurlijk nog de prijs. 6000 euro is in verhouding tot een nieuwe auto dan misschien niet duur maar wel t.o.v. de 2e hands auto's die ik normaliter rij :X een 2e hands velomobiel zou dan misschien een optie zijn maar ik kan best wel wát zelf doen aan reparaties maar zeker niet alles dus een nieuwe is dan weer wat aantrekkelijker... keuzes keuzes...

Oh en nog een vraag: met zo'n versatile dakje, blijf je dan goed droog als het regent of wordt je alsnog nat :P ? Was vanochtend namelijk tot de conclusie gekomen dat ook regenkleding zijn beperkingen kent :+ (ja, zelfs als het hard regent laat ik de auto staan :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Een auto kost natuurlijk lang niet alleen de aanschaf, maar ook de rest. Je moet het ook functioneel bekijken: zo'n velomobiel gebruik je waarschijnlijk elke dag en voor veel meer dingen dan de auto.

Ohja, en het argument dat áltijd werkt: hobby's mogen geld kosten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:36:
Een auto kost natuurlijk lang niet alleen de aanschaf, maar ook de rest. Je moet het ook functioneel bekijken: zo'n velomobiel gebruik je waarschijnlijk elke dag en voor veel meer dingen dan de auto.

Ohja, en het argument dat áltijd werkt: hobby's mogen geld kosten.
Maak het nou niet zo aantrekkelijk voor me ik heb het geld er nog niet voor :P (eerst de auto verkopen over paar maandjes )

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 18-10-2011 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik gooi even wat gegevens van je bericht door elkaar:
Metro2002 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:33:
Verder staat de auto eigenlijk alleen maar voornamelijk stil en staat ie geld te kosten, dat vind ik ook gewoon zonde.
...
En dan is er natuurlijk nog de prijs. 6000 euro is in verhouding tot een nieuwe auto dan misschien niet duur maar wel t.o.v. de 2e hands auto's die ik normaliter rij :X
Kijk eens naar wat je op jaarbasis kwijt bent aan wegenbelasting motorrijtuigenbelasting, verzekering, APK, onderhoud etc. aan die auto die je dus nagenoeg niet gebruikt (benzinekosten laat ik dus maar achterwege omdat een auto die niet rijdt, gebruikt 'geen' benzine). Vermenigvuldig dat bedrag eens met bijvoorbeeld een factor 3 (jaar), dan kan je dat bedrag natuurlijk ook tegenover de aanschafprijs van een velomobiel zetten want dat spaar je uit.
een 2e hands velomobiel zou dan misschien een optie zijn maar ik kan best wel wát zelf doen aan reparaties maar zeker niet alles dus een nieuwe is dan weer wat aantrekkelijker... keuzes keuzes...
Onderhoud valt bij een goede velomobiel enorm mee. Je zit met banden die vervangen moeten worden. Af en toe een drupje olie op de ketting en in de veerpoten. Als je de 'nieuwe' kogelkopjes hebt, blijft de sporing van de voorwielen gewoon goed en zit je eigenlijk aan geen onderhoud. Af en toe een keer misschien versnellingskabels en/of remkabels vervangen. Maar ook dat valt mee. Ik heb nu Jagwire remkabels. Ik denk dat 1x per jaar vervangen wel mooi zou zijn. Versnellingskabels zitten er nu al heel wat langer in (originele kabels nog)
Daarbij is een velomobiel natuurlijk een erg gaaf apparaat :P Ik blijf zelf de quest het mooist vinden maar vraag me af of de draaicircel niet erg beperkend is in de praktijk. (bv t.o.v. een Strada)
Was ook mijn angst maar is me uiteindelijk reuze meegevallen. Ja, ik moet soms de buitenbocht naar rechts nemen op fietspaden (maar dat is meestal niet door de beperkte stuuruitslag maar door m'n te hoge snelheid voor zo'n bocht). Maar als je daar vantevoren rekening mee houdt en dus ook goed uitkijkt, dan is dat niet zo'n probleem. Ik heb met dikkere banden gereden maar daarbij werd voor mij de stuuruitslag WEL te beperkt. Ik rijd nu dus weer met smalle Kojaks.
Oh en nog een vraag: met zo'n versatile dakje, blijf je dan goed droog als het regent of wordt je alsnog nat :P ? Was vanochtend namelijk tot de conclusie gekomen dat ook regenkleding zijn beperkingen kent :+ (ja, zelfs als het hard regent laat ik de auto staan :X )
Ik heb veel goede ervaring met het Versatiledakje. Alleen met flinke wind van opzij met regen (en hagel en sneeuw) heb je dat de boel dus wel op je oren terecht komt. Maar met normale regen blijf je aangenaam droog als je het dakje erop hebt zitten. Zonder dakje word je toch wel natter, zeker met flinke regen want via de rand van m'n pet en via m'n bril komt er dan heel wat water op m'n borst terecht. Met het dakje gebeurt dat eigenlijk alleen met stevige zijwind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:15:
[...]

Regels:
Fiets op meer dan 2 wielen, die breder is dan 75cm mag op de rijbaan.
Ik dacht dat het het volgende was: Fiets met meer dan twee wielen of breder dan 75cm.
M.a.w. een tweewielige stroomlijn breder dan 75cm mag ook op de door jou genoemde plaatsen fietsen.
Misschien heb ik het mis, en is dit inderdaad de onduidelijkheid in het wetsartikel.

Ik moet zeggen dat ik er ook steeds meer over na zit te denken.
Mijn voorkeur gaat op dit moment echter uit naar zelfbouw, vanwege de lol en de voldoening van het maken en natuurlijk ook het prijskaartje, eigenlijk vooral dat laatste :D

Sinds kort zit ik te denken aan hout. Frame en body zijn waarschijnlijk relatief makkelijk, maar ligpositie, hoeken, stuurinrichting e.d. zorgen nu al voor hoofdpijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:31:
[...]

Ik dacht dat het het volgende was: Fiets met meer dan twee wielen of breder dan 75cm.
M.a.w. een tweewielige stroomlijn breder dan 75cm mag ook op de door jou genoemde plaatsen fietsen.
Misschien heb ik het mis, en is dit inderdaad de onduidelijkheid in het wetsartikel.

Mijn voorkeur gaat op dit moment echter uit naar zelfbouw, vanwege de lol en de voldoening van het maken en natuurlijk ook het prijskaartje, eigenlijk vooral dat laatste :D

Sinds kort zit ik te denken aan hout. Frame en body zijn waarschijnlijk relatief makkelijk, maar ligpositie, hoeken, stuurinrichting e.d. zorgen nu al voor hoofdpijn :P
Ik denk als je er zelf 1 bouwt dat je misschien uit moet gaan van een bestaande fiets (trike), dan heb je de basis al helemaal en hoef je 'alleen ' nog maar de schil eromheen te bakken.

@ WFvN, bedankt voor alle antwoorden, ik ga er eens over nadenken of... nja dat hoeft eigenlijk niet echt. :+ alleen even kijken wanneer ik de auto aan de kant wil gaan zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sinds kort zit ik te denken aan hout.
Ik heb ook wel eens zitten kijken naar de skin-on-frame techniek waarmee traditionele Inuit kajaks en kano's worden gebouwd, zie bijvoorbeeld Instructables: Greenland Kayak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dat is het zowiezo niet. Een tweewieler mag namelijk niet breder zijn dan 75cm.

Het grote probleem zit hem er in of die 'breder dan 75cm' alleen geldt voor fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van lading breder zijn dan 75cm OF fietsen met aanhanger (inbegrip lading) EN fietsen op meer dan 2 wielen die dus 75 cm of meer moeten zijn.
Inderdaad omdat dus een tweewieler niet zo breed mag zijn (er rijden inmiddels al heel wat bredere 2wielers rond die breder zijn dan 75cm..... denk aan vrachtfietsen maar wellicht ook wel van die beachcruisers met die lomp brede sturen)
Mocht je er ooit aan beginnen: bij velomobielen moet je wel de ketting goed wegwerken want de ketting is namelijk nogal onderhoudsgevoelig als die níet goed is afgeschermd.
Voor mij vallen daarom Alleweders, WAW en nog heel wat meer velomobielen af. Die hebben allemaal de ketting die nog bij het achterwiel in de buurt komt.
Ik durf zoiets niet eens aan. Als bouwpakket wel maar niet echt zelf 'from scratch' maken en bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hm ik geloof dat ik al heel snel moet gaan besluiten of ik een velomobiel ga nemen en eigenlijk heb ik al ja gezegd.
Heb namelijk net de kelder deur opgemeten (ik woon in een flat) en surprise surprise: een quest of mango gaat niet passen. De doorgang is namelijk exact 75cm maar daar gaat de dikte van de deur nog vanaf dus kom ik op effectief een doorgang van 73cm. ;(
Tevens staat de kelder eigenlijk al redelijk vol met 5 fietsen :P

Een oplossing is er echter wel: we kunnen een garagebox overnemen en na overleg met vriendin hebben we besloten die in elk geval over te nemen. Om zo'n ding nou buiten neer te zetten is ook zo wat.

Nu alleen nog wat geld bij elkaar harken :X
en hopen dat er 2e hands wat leuks te koop komt

En gelijk nog een vraag: zo'n versatile dakje, is dat eenvoudig achteraf te bevestigen aan bv een mango of quest? Ik heb geen idee hoe zo'n ding bevestigd is.

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 18-10-2011 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:45:
Hm ik geloof dat ik al heel snel moet gaan besluiten of ik een velomobiel ga nemen en eigenlijk heb ik al ja gezegd.
Heb namelijk net de kelder deur opgemeten (ik woon in een flat) en surprise surprise: een quest of mango gaat niet passen. De doorgang is namelijk exact 75cm maar daar gaat de dikte van de deur nog vanaf dus kom ik op effectief een doorgang van 73cm. ;(
Dat gaat zeker niet lukken dus. De Quest is (dacht ik) 76,5 cm breed.
En gelijk nog een vraag: zo'n versatile dakje, is dat eenvoudig achteraf te bevestigen aan bv een mango of quest? Ik heb geen idee hoe zo'n ding bevestigd is.
Géén probleem. Het enige wat wel even lastig is, is bepalen waar je de 2 benodigde gaten moet boren. Verder kan het geen kwaad om Velomobiel.nl te vragen om op die plek even een klein beetje versteviging (extra matjes) in te lamineren. Lastigste vind ik het bepalen waar de gaten precies moeten komen. Bij mijn Quest zitten ze net te ver uit elkaar want het ruitje wordt bij mijn Quest net niet mooi bol gedrukt.
Maar verder stelt het dus maar weinig voor.
Verstevigen (laten), plek van gaten bepalen, 2 gaatjes boren en dan de bevestiging erop schroeven. 2 stukken klittenband op de rolbeugel plakken en het dakje kan erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nog een update over de san marino band. Ik heb hem gister met 4,5 bar gereden (max druk) en eerlijk is eerlijk: hij rolt dan een heel stuk beter maar het comfort rolt helaas ook weer achteruit :P
(al blijft het beter dan met de marathon plus). Zolang je een puber eruit kan fietsen die probeert je bij te houden met 37m/u met forse tegenwind is het wat mij betreft dik in orde :P

edit: Was zojuist halverwege de rit naar het werk en de heuvel waar ik normaal met ongeveer 28km/u naar beneden kan rollen ging dit keer ineens maar met 19km/u. Naiëf als ik was dacht ik dat de rem aanliep ofzo dus ik stop en kijk. achterband zo plat als een dubbeltje. Nu had ik wel een pomp bij me maar dat hielp niet zoveel. Band was op minstens 4 plekken lek en ook de wang van de band was beschadigd want daar ontsnapte ook aan alle kanten lucht uit 8)7

Dat is dus exit Schwalbe marathon racer :X
Vanavond maar eens voor een nieuw bandje kijken :+ Ik heb iig mijn ochtendwandeling wel weer gehad...

Bandje heeft ongeveer 1500km zonder lekken gereden en dit is mijn eerste lek op de ligger in 4700km + nog eens zo'n 3000km op de bukker lekvrij dus eigenlijk mag ik nog niet klagen :P

[ Voor 52% gewijzigd door Metro2002 op 20-10-2011 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
BHK
Metro2002 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 07:49:
Nog een update over de san marino band. Ik heb hem gister met 4,5 bar gereden (max druk) en eerlijk is eerlijk: hij rolt dan een heel stuk beter maar het comfort rolt helaas ook weer achteruit :P
(al blijft het beter dan met de marathon plus). Zolang je een puber eruit kan fietsen die probeert je bij te houden met 37m/u met forse tegenwind is het wat mij betreft dik in orde :P
Tegen de wind in en dan 37 km/h moeten jakkeren om die irritante puber eruit te rijden? Pluimpje voor de puber!
edit: Was zojuist halverwege de rit naar het werk en de heuvel waar ik normaal met ongeveer 28km/u naar beneden kan rollen ging dit keer ineens maar met 19km/u. Naiëf als ik was dacht ik dat de rem aanliep ofzo dus ik stop en kijk. achterband zo plat als een dubbeltje. Nu had ik wel een pomp bij me maar dat hielp niet zoveel. Band was op minstens 4 plekken lek en ook de wang van de band was beschadigd want daar ontsnapte ook aan alle kanten lucht uit 8)7
Ik zit met een vergelijkbare situatie alleen moet ik de schade nog bekijken. Vanmorgen ging m'n fiets als een dweil door bochten naar rechts..... linker band is dus lek. Ik heb gelukkig kunnen doorrijden tot het werk; hij was nog niet plat maar veel lucht zat er niet meer in.
Dat is dus exit Schwalbe marathon racer :X
Vanavond maar eens voor een nieuw bandje kijken :+ Ik heb iig mijn ochtendwandeling wel weer gehad...

Bandje heeft ongeveer 1500km zonder lekken gereden en dit is mijn eerste lek op de ligger in 4700km + nog eens zo'n 3000km op de bukker lekvrij dus eigenlijk mag ik nog niet klagen :P
Inderdaad. Straks mijn statistieken maar weer eens bekijken. Voor m'n gevoel is het al een forse tijd geleden dat ik een lek heb moeten plakken.

Vanmorgen trouwens nog een leuke.

Rijd ik een rotonde op, ik moet 'rechtdoor'. Fietsers op de rotonde hebben voorrang op ander verkeer.
Van rechts komen een busje en een pickup met paardentrailer aanrijden. Het busje ging al niet helemaal elegant voorrang nemen maar dat kon nog zonder verder problemen op te leveren. Ik voer altijd verlichting en had m'n richtingaanwijzer naar links aan (ja, ik weet het, half rond dus eigenlijk hoeft alleen naar rechts bij verlaten van de rotonde maar uit zelfbescherming geef ik dus bewust naar links aan als ik op de rotonde blijft zodat men weten kan dat ik dat van plan ben). De pickup met trailer dacht ook nog wel voor mij langs te kunnen. Jammer joh, ik ben toch wel wat assertief ingesteld. Moest hij toch maar wat meer bijremmen dan hij in de planning had. Z'n bandjes slipten ook een tikkie op het natte wegdek.

Ik 'kreeg' (meer moeten dan willen in zijn geval) dus alsnog m'n voorrang maar werd wel getracteerd op een claxonconcert. WIE wilde hier nou onterrecht voorrang nemen? WIE had een te grote naderingssnelheid gezien de situatie? (zeker met paardentrailer erachter, als je daar levend spul in hebt, deste meer reden om voorzichtiger te rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:28:
BHK
[...]

Tegen de wind in en dan 37 km/h moeten jakkeren om die irritante puber eruit te rijden? Pluimpje voor de puber!
Die haakte al bij 30km/u af dus dat viel tegen maar als ik mensen eruit rij doe ik dat wel goed natuurlijk :P we gingen een klein beetje naar beneden dus hij dacht een kans te hebben. >:)
Ik zit met een vergelijkbare situatie alleen moet ik de schade nog bekijken. Vanmorgen ging m'n fiets als een dweil door bochten naar rechts..... linker band is dus lek. Ik heb gelukkig kunnen doorrijden tot het werk; hij was nog niet plat maar veel lucht zat er niet meer in.
Balen ja, bij mij is ie echt helemaal aan bonken dus moest 5km terug naar huis lopen :/
thuis nog even met de gewone pomp geprobeerd maar ik kreeg hem niet eens opgepompt. Liep direct weer leeg.

Vanmorgen trouwens nog een leuke.

Rijd ik een rotonde op, ik moet 'rechtdoor'. Fietsers op de rotonde hebben voorrang op ander verkeer.
Van rechts komen een busje en een pickup met paardentrailer aanrijden. Het busje ging al niet helemaal elegant voorrang nemen maar dat kon nog zonder verder problemen op te leveren. Ik voer altijd verlichting en had m'n richtingaanwijzer naar links aan (ja, ik weet het, half rond dus eigenlijk hoeft alleen naar rechts bij verlaten van de rotonde maar uit zelfbescherming geef ik dus bewust naar links aan als ik op de rotonde blijft zodat men weten kan dat ik dat van plan ben). De pickup met trailer dacht ook nog wel voor mij langs te kunnen. Jammer joh, ik ben toch wel wat assertief ingesteld. Moest hij toch maar wat meer bijremmen dan hij in de planning had. Z'n bandjes slipten ook een tikkie op het natte wegdek.

Ik 'kreeg' (meer moeten dan willen in zijn geval) dus alsnog m'n voorrang maar werd wel getracteerd op een claxonconcert. WIE wilde hier nou onterrecht voorrang nemen? WIE had een te grote naderingssnelheid gezien de situatie? (zeker met paardentrailer erachter, als je daar levend spul in hebt, deste meer reden om voorzichtiger te rijden)
Inderdaad, altijd prettig van die mensen die hun auto er nog even voor willen douwen. Beseffen die lui nou echt niet dat ze levensgevaarlijk bezig zijn :(

Enne: de garage is definitief dus de weg voor de velomobiel is vrij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Nee, dat beseffen die lui niet. Sterker nog: zij vinden dat wíj levensmoe zijn dat we het in onze stomme kop halen om hem er toch voor te zetten........

[edit]

[ Voor 23% gewijzigd door WFvN op 20-10-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hm, ondanks dat je voorrang had had ik denk ik toch wel even gewacht, de 2 auto's reden wel redelijk dicht achter elkaar aan.

Ik heb mijn band net vervangen en het lek was dus veroorzaakt door glas :( en doordat de band leeggelopen is is de binnenband tussen de velg terecht gekomen en heeft zo nog meer gaten veroorzaakt en heeft de buitenband om zeep geholpen. Heb zowel de binnenband als de buitenband maar weggegooid. Er zit nu een schwalbe marathon original onder en een schwalbe binnenbandje. Wederom een wat zwaarder bandje maar wel weer met anti leklaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:16:
Hm, ondanks dat je voorrang had had ik denk ik toch wel even gewacht, de 2 auto's reden wel redelijk dicht achter elkaar aan.
Ik had de vingers ook strak aan de rem zitten, just in case! Het had ook niet veel gescheeld of ik was wel in de ankers gegaan waarbij dan alleen de voorste halve meter van m'n Quest op de rijbaan zou komen.
Ik heb mijn band net vervangen en het lek was dus veroorzaakt door glas :( en doordat de band leeggelopen is is de binnenband tussen de velg terecht gekomen en heeft zo nog meer gaten veroorzaakt en heeft de buitenband om zeep geholpen. Heb zowel de binnenband als de buitenband maar weggegooid. Er zit nu een schwalbe marathon original onder en een schwalbe binnenbandje. Wederom een wat zwaarder bandje maar wel weer met anti leklaag.
Ik had meer mazzel. Goed, stevige beschadiging in de buitenband maar ik gok erop en rijd er wel mee door.

Ik heb de boel niet verder kapot gereden, ik denk mede dankzij de antilekvloeistof. Die heeft in ieder geval het gat voldoende gedicht om nog druk in de band te houden. Het was bij lange na geen 6 bar (ik denk eerder aan iets van 2 bar ofzo) maar in ieder geval genoeg om nog door te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik weet niet wat er vanmorgen stuk was maar ik was niet vooruit te branden vanochtend. Qua tijd scheelde het niet eens zoveel met normaal (27 min ipv 25~26 min) maar het schoot gewoon niet op. Of dat nou door de lage temperatuur kwam of doordat ik een beetje brak ben (spierpijn, doodmoe) of doordat de nieuwe banden gewoon echt wat zwaarder lopen... ik weet het niet. Er loopt iig niks aan, banden staan op spanning en alles loopt soepel dus het zal waarschijnlijk de motor zijn die minder vermogen levert :X
Wel gewerkt dat de achterband iig minder comfort geeft dan de oude marathon racer.

Gister ook gezien dat de achterremblokjes versleten waren en aangezien ik de boel toch uit elkaar had maar gelijk nieuwe remblokjes op gezet en de boel weer opnieuw goed afgesteld. Enige nadeel is dat mijn 'natuurlijke ABS' (versleten remmen dus :+ ) nu weg is en mijn achterwiel dus nogal blokkeert maarja dat is door het lage gewicht achter gewoon niet te voorkomen. Gebruik de achterrem ook eigenlijk bijna nooit. remblokjes gaan dan ook 4 tot 5 keer zo lang mee als de voorrem blokjes :P

edit: Ligwandelfiets? :P

Afbeeldingslocatie: http://www.fohguild.org/forums/attachments/screenshots/176544d1310490149-animated-gif-thread-odd.gif

@ WFvN , zit zo'n schuimdeksel eigenlijk standaard bij een quest of is dat een los verkrijgbare optie?

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 21-10-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Thijsvk
Misschien moet je even kijken naar topic "hout" op gentse liggers. Het ziet er ontzettend mooi uit, maar heeft volgens mij ook een behoorlijke tijd gekost om het een en ander te bouwen.

Metro2002
Schuimdeksel hoort standaard bij de quest. Ook kan je hem er los bij aanschaffen als je oude weg is of zodanig slap word dat die niet goed genoeg meer afsluit.

Heb de afgelopen tijd met veel interesse mee zitten lezen over jouw velomobiel gedachten. Deurtje van een schuur is inderdaad een struikelblok, vooral door de schanieren van de deur waardoor de doorgang nog net even wat smaller word. De oplossing heb je echter ook al voor elkaar las ik, een mooie garagebox :)

Hier is dat stallingsprobleem ook opgelost trouwens, mijn vader heeft tijdje terug zijn nieuwe auto ontvangen en daardoor blijft er precies genoeg ruimte voor in de garage over om de quest er dwars voor te zetten. Hoef dus tegenwoordig alleen maar de poort te openen, accu in de quest te plaatsen, quest naar buiten, poort weer dicht en in te stappen om weg te rijden.

Ook ik begin langzaam aan toch te twijfelen of ik niet ook een dakje op de quest wil hebben. Binnenkort eerst maar eens zorgen dat ik de van de week binnengekomen magneten in het dekje (en quest) kwijt raak, daarna nog eens kijken naar windschermpje en dakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mijn auto staat inmiddels te koop dus de boel is in gang gezet :P
vandaag alleen weer een tegenvaller met mijn fiets. een stukje van een schroefgat van de crankset is afgebroken en een paar schroefjes die het voorblad en de afscherming bij elkaar houden zitten zó vast dat inmiddels van de 5 schroefjes er 3 rond zijn :(

Ik kan er nog gewoon mee fietsen maar als het voorblad vervangen moet worden dan zal de rest van de crankset ook vervangen moeten worden. Beetje een tegenvaller helaas.

En de marathon original achterband.... nu weet ik weer waarom ik een marathon racer eronder had gezet: wat een zware en oncomfortabele band is dat zeg.

Mja, eerst een velomobiel en dan maar eens kijken of er een andere open ligfiets kan komen ter vervanging van de dingo.

De velomobiel wordt waarschijnlijk geen quest (al is die wel het mooist) maar een mango ivm de kortere lengte en kortere draaicircel. Aangezien mijn woon-werk route voornamelijk uit stad bestaat is dat gewoon praktischer denk ik. Ook een alleweder heb ik bekeken maar tja... die zijn gewoon lelijk :+
Vraag me alleen af of een mango nou veel trager is dan een quest op het rechte stuk.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 22-10-2011 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:50:
Ik weet niet wat er vanmorgen stuk was maar ik was niet vooruit te branden vanochtend. Qua tijd scheelde het niet eens zoveel met normaal (27 min ipv 25~26 min) maar het schoot gewoon niet op. Of dat nou door de lage temperatuur kwam of doordat ik een beetje brak ben (spierpijn, doodmoe) of doordat de nieuwe banden gewoon echt wat zwaarder lopen... ik weet het niet.
Bij mij ging het gisteren en vandaag ook niet in het tempo wat ik gewend ben...... en ook ik... oorzaak? Geen idee. Bandenspanning gevoeld, niets mis mee. Sporing? Niet gecontroleerd maar uitrollen wilde hij goed..... vreemd
edit: Ligwandelfiets? :P

[afbeelding]
Strandbeesten :D Daar lijkt het wel wat op. Prachtige dingen.
@ WFvN , zit zo'n schuimdeksel eigenlijk standaard bij een quest of is dat een los verkrijgbare optie?
Standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
WFvN schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 20:04:
[...]

Bij mij ging het gisteren en vandaag ook niet in het tempo wat ik gewend ben...... en ook ik... oorzaak? Geen idee. Bandenspanning gevoeld, niets mis mee. Sporing? Niet gecontroleerd maar uitrollen wilde hij goed..... vreemd
Vandaag met vijf questen en een open ligger over de Noord Veluwe gereden. Hattem, Zuidweg, Vierhouten, Epe, Terwolde en over de IJsseldijk naar Hattem Zwolle terug. Tempo lag er bij ons redelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou iets eerder dan gepland maar sinds vandaag staat er een mango in de garage :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_1709.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_1707.jpg
Voorzien van knipperlichtjes, schuimdeksel, wieldoekjes, B&M IQ voorlicht en een bel :+

Uiteraard ook gelijk een ritje gemaakt en moet zeggen: het is wel even wennen! Hard de bocht ingooien wordt afgestraft met wegglijden en heb 2 keer moeten 'fred flintstonen' om de bocht goed door te komen. maar afgezien van dat: het is erg leuk en erg verslavend :D 8)
Merk alleen dat ik het bijna leuker vind om er gewoon rustig mee te cruisen (25-30km/u) dan om keihard mee te scheuren :P

Er zit alleen een kleine schade aan de voorkant van de mango dus daar moet nog wel een keer wat aangebeuren. Het is geen structurele schade maar het is wel zonde.

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 23-10-2011 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zo, dat is snel! Veel plezier ermee. Je hebt geloof ik geluk met je lengte (? ben je ~1.80?) want het viel me op dat alle velomobielen die de laatste tijd online hebben gestaan zijn ongeschikt voor mijn lengte (~1.90)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ben exact 1m80 en ik moet zeggen dat ik inderdaad niet veel langer had moeten zijn, dan wordt het wel erg krap, vooral bij mijn schouders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
@Metro2002:

GEK!!!!! :D

Maar mooi vlot geregeld :)

Hard gooien in bochten kan ook afgestraft worden met kantelen! Bij wat meer grip is dat namelijk wat gebeurt.

Veel plezier en veilige kilometers met je Mango.

@mux:

lengte is niet alles wat bepalend is. Met mijn 1,78m lengte pas ik toch maar net in de Quest. Ik heb een vrij lang bovenlichaam met enorm korte benen. Die benen zij het probleem niet maar m'n bovenlichaam wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002
Wauw dat heb je wel heel erg snel voor elkaar :) gefeliciteert man. Zelfs het windschermpje om de wind wat uit je oren en gezicht te houden is al geplaatst. (Die op mijn quest zat heb ik tijdens mijn eerste rit vanuit Dronten meteen gesloopt en nog steeds niet vervangen :() Ook vanuit het Zutphense heel veel plezier van je nieuwe verslaving gewenst.

Vandaag zelf ook weer een (kort) ritje gemaakt, namelijk naar een verjaardag van een vriendin. Daar is ook iemand die altijd alles beter weet, en die had mijn quest zien staan en kwam binnen met daar rijd ik zo wel even mee weg. Toen de beste man het feestje verliet ging hij inderdaad even kijken bij de quest, en prompt geeft de quest zijn 5 waarschuwingstonen af. Man schrikt en loopt weg om even later weer terug te komen, toch nog maar even handmatig alarm laten afgaan. Zelden zo snel iemand zien vluchten voor het alarm :D
Qua rijden was het prima weer vandaag alleen jammer dat ik zolang verjaardag visitie moest spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gefeliciteerd Metro2002...maaruh, hoe en wat.? Watskebeurt, lotto gewonnen?
Waar heb je 'm zo snel vandaan getoverd, het is niet alsof je er mee dood wordt gegooid.

Ben zelf dit nu heel aandachtig aan het bestuderen, moet denk ik m'n Frans maar eens ophalen om de beste man naar zijn tekeningen te vragen, wat ik zo 1-2-3 zag heeft hij ze ook al met een ander gedeeld.
Lang topic maar zo fantastisch mooi gemaakt, en dan voor al het skelet/frame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik had eigenlijk zaterdagochtend definitief besloten dat ik een mango wilde maar ik wilde wel perse een gele omdat ik dat een leuke kleur vind en omdat het lekker opvalt. Toevallig stond er zaterdagavond een gele mango op ligfiets.net te koop en aangezien die nou niet heel vaak te koop staan heb ik toch maar direct gereageerd. Ik wilde vervolgens eigenlijk volgende week pas langsgaan maar omdat er schijnbaar nogal wat animo voor was (die man had al 8 reacties gehad 8)7 ) direct maar de dag erna langsgegaan. Was wel even wat geregel want hij woonde niet om de hoek zeg maar :P en ik moest nog een aanhanger regelen etc etc. Maargoed. Al met al stond ik die middag eigenlijk ongepland al met een mango in de garage :+

Voor dit soort dingen is het wel handig om een 'snel nodig' geldpotje achter de hand te hebben :P

Ik heb trouwens de achterste wieldoekjes eraf gehaald omdat ik anders niet zou weten hoe ik hem op slot zou moeten zetten. Ook wil ik graag een verklikkerlichtje of zoemertje om te weten of mijn richtingaanwijzers aanstaan want dat kan ik niet echt niet zien, is zoiets moeilijk in te bouwen?

Een alarm is ook nog een idee, ik denk dat die er ook nog inkomt.

Straks mijn eerste woon-werk rit, ik ben benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 07:29:
Ook wil ik graag een verklikkerlichtje of zoemertje om te weten of mijn richtingaanwijzers aanstaan want dat kan ik niet echt niet zien, is zoiets moeilijk in te bouwen?
Gefeliciteerd! Mooie velomobiel _o_

Wat betreft dat verklikkertje: is het veel werk om een tweetal ledjes parallel te schakelen met de knipperlichten? Dan plaats je die in de cockpit :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vanochtend mijn eerste rit afgelegd naar werk en alhoewel mijn gemiddelde snelheid ongeveer gelijk ligt aan mijn open ligger was het een hele bijzondere ervaring in het drukke verkeer :P
Merk wel dat optrekken trager gaat maar dat je eenmaal op snelheid wel beter je snelheid vast kan houden en langer harder kan rijden.

Ook nog de nodige opmerkingen gehad:

Een paar van de leukste:
ieeeeeeeee een banaan :D (vrouw van middelbare leeftijd)
Whaaaaa kijk nou (vrouw van middelbare leeftijd)
Leuk hoor meneer (puber)

En IEDEREEN kijkt je na, daar moet je wel een beetje tegenkunnen volgens mij :P
Grrrrrene schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 08:21:
[...]

Wat betreft dat verklikkertje: is het veel werk om een tweetal ledjes parallel te schakelen met de knipperlichten? Dan plaats je die in de cockpit :)
Lijkt me inderdaad ook wel een idee ja.
En ik moet een goede bel hebben :( :P

[ Voor 37% gewijzigd door Metro2002 op 24-10-2011 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat idee had ik ook tioen ik net een open ligger had, en velen met mij. Dit keer waarschijnlijk wat meer werkelijkheid dan toen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 08:21:
[...]

Inderdaad. Wel even diodes gebruiken. Dus van de voedingsdraden van de linker en rechter richingaanwijzerlampjes diodes naar elkaar laten wijzen en dan tussen die 2 diodes zit dan het voedingspunt voor een zoemertje. Tja, of 2 zomertjes gebruiken kan natuurlijk ook, dan heb je geen diodes nodig. Alleen zijn diodes goedkoper en verbruikt minder energie (ook al gebruiken 2 zoemertjes ook bar weinig)

Verder: als ik je een tip mag geven..... VM.nl gebruikt zoemertjes. Ik heb in mijn fiets zowel een zoemertje als een piepertje geplaatst met schakelaar zodat ik kan kiezen. Ik heb hem altijd op het piepertje staan; die vind ik beter te horen dan dat gezoem.

Het piepertje valt trouwens ook nog te horen op het filmpje een eindje terug; kan je mooi synchroon horen tegelijk met dat verkeersborden etc. oplichten van m'n richtingaanwijzerlampjes.

Wat betreft een goede bel.... je spreekt ook over een alarm. Als je een alarm neemt, let dan wel op dat het een alarm is met een piezo sirene en niet zo'n lomp autogeval van 1000kg omdat er een magneet met spoel in zit.

Als je een alarm hebt, kan je die mooi gebruiken als claxon. Geeft bruut veel geluid. In mijn geval één nadeel, soms denken mensen dat ze een vogel horen. Een bel kan alsnog geen kwaad natuurlijk; gebruik ik soms ook nog.

Verder: denk goed na wat je wil want als ik het zo lees, ga je vast 12V aan boord nemen in plaats van de standaard 6V die VM.nl levert en die waarschijnlijk in je Mango zit. Kan je kosten schelen (nu op 6V gaan klooien en later ombouwen naar 12V betekent extra kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Waarom zou ik naar 12v willen ombouwen, alleen voor het alarm? Want had bij dealextreme al alarmen gezien, speciaal voor de fiets, die op een ingebouwde batterij werken. Lijkt me handiger persoonlijk :P

Zit dan alleen geen afstandsbediening bij maar je moet hem met de hand aanzetten als je de fiets ergens neerkwakt :P

Mijn mango staat nu trouwens met 1 voorwiel zonder wieldoekje om hem op slot te kunnen zetten, (gaat er weer op als ik wegrij) is daar geen handigere manier voor ? En hoe kan ik evt het achterwieldoekje verwijderen, moet dan het wiel los? (zit aan 2 kanten een doek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 14:44:
Waarom zou ik naar 12v willen ombouwen, alleen voor het alarm? Want had bij dealextreme al alarmen gezien, speciaal voor de fiets, die op een ingebouwde batterij werken. Lijkt me handiger persoonlijk :P

Zit dan alleen geen afstandsbediening bij maar je moet hem met de hand aanzetten als je de fiets ergens neerkwakt :P

Mijn mango staat nu trouwens met 1 voorwiel zonder wieldoekje om hem op slot te kunnen zetten, (gaat er weer op als ik wegrij) is daar geen handigere manier voor ? En hoe kan ik evt het achterwieldoekje verwijderen, moet dan het wiel los? (zit aan 2 kanten een doek)
ik maak de fiets met een kabel vast aan de beugel achter de stoel. Tenminste, dat kan dus bij de 26" Quest. Ik weet niet hoe het bij oudere modellen en bij de Mango zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002
Wieldoek aan de tandwielenkranszijde kun je inderdaad alleen heel verwijderen als je het achterwiel demonteert, het wieldoekje verwijdert en het wiel weer terug plaatsen.

Zelf rijd ik de quest volledig zonder wieldoekjes. Ik vind de quest met wieldoekjes mooier maar zonder wieldoekjes kan ik makkelijker bij de ventielen en kan het slot er ook makkelijker op. Als het je alleen om het slot gaat, zou je ook een net gat in het wieldoekje kunnen maken en dan het wiel altijd daar vast zetten.

Wat betreft 12 volt. De quest van mij is 12volts uitgerust en dat vind ik inderdaad wel prettig ivm alarm en in de toekomst laders voor mobieletelefoon, gps etc.
Wel vind ik dat de accu erg vlot leeg trekt. Laatste keer met Ymte over gehad toen ik de quest voor stuggere veren en deuk in de neus bracht. De ledjes en luxons zijn gewoon voorzien van een weerstand om de stroom te regelen en daar heb je bij 12volt meer verliezen door dan bij een 6 volts installatie. Dus op termijn denk ik dat ik daar toch eens aan moet gaan klussen om daar een nette stroom voeding schakeling voor te maken en zo de verliezen wat te beperken. Alternatief zou zijn om toch naar 6 volt te stappen en een 6->12volt omvormer te gebruiken voor het alarm. Ik denk dat een led voedings schakeling makkelijker te realiseren is dan omgaan naar 6 volt en een 6 naar 12 volt omvormer kopen / maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

:X De mango was net bijna als een rijpe fruitsoort platgereden door een mongool die niet zo goed snapte dat je niet met 80km/u+ een fietspad moet kruisen waarbij fietsers voorrang hebben. Dat was even vol in de ankers.

Verder héél veel blikken gekregen , een meisje die maar achterom bleef kijken, een brommer die een tijd achter me bleef hangen (waarschijnlijk om te kijken hoe hard ik ging :+ ) , kinderen in een speeltuintje die en masse bij het hek gingen staan toen ik langs kwam met de monden bijna op de grond en een stel die me uit of toelachten, ik ga er maar vanuit dat ze me toelachten :+

En ik had al een tijdje ligfries niet meer gezien met zijn rode quest en wat komt me vandaag tegemoed hobbelen: ligfries :+ nog even elkaar gegroet zoals altijd :)

Verder mijn eerste ervaring met een verkeerslicht knopje wat onbereikbaar was ... oeps gelukkig stond er aan de overkant ook een fietser dus die had al op het knopje gedrukt. En mijn eerste stukje tussen de auto's (rechtdoor het kruispunt over ipv een slinger, een knopje en daarna weer een slinger en invoegen) :P

En hij is best zijwind gevoelig, daar moet ik ook wel rekening mee houden :o

Ook een eerste gemiddelde snelheid: 26km/u over 10km.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 24-10-2011 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 18:42:
:X De mango was net bijna als een rijpe fruitsoort platgereden door een mongool die niet zo goed snapte dat je niet met 80km/u+ een fietspad moet kruisen waarbij fietsers voorrang hebben. Dat was even vol in de ankers.
Dat heeft niets met het soort fiets te maken maar alles met de brokkenpiloot van de desbetreffende auto.
Verder héél veel blikken gekregen , een meisje die maar achterom bleef kijken, een brommer die een tijd achter me bleef hangen (waarschijnlijk om te kijken hoe hard ik ging :+ ) , kinderen in een speeltuintje die en masse bij het hek gingen staan toen ik langs kwam met de monden bijna op de grond en een stel die me uit of toelachten, ik ga er maar vanuit dat ze me toelachten :+
Doorgaans is dat het geval. Slechts één keer wist ik niet wat het commentaar was..... goed, het was honend gelag maar 5 seconden later kwam het water met bakken uit de lucht >:)
En ik had al een tijdje ligfries niet meer gezien met zijn rode quest en wat komt me vandaag tegemoed hobbelen: ligfries :+ nog even elkaar gegroet zoals altijd :)
WTF....... en ik maar denken dat hij in Bessie rond bleef rijden. Ik heb zelfs VM.nl gechecked om te zien of hij daadwerkelijk een rode heeft inmiddels....
Verder mijn eerste ervaring met een verkeerslicht knopje wat onbereikbaar was ... oeps gelukkig stond er aan de overkant ook een fietser dus die had al op het knopje gedrukt. En mijn eerste stukje tussen de auto's (rechtdoor het kruispunt over ipv een slinger, een knopje en daarna weer een slinger en invoegen) :P
In Zwolle hoef ik geen enkel verkeerslichtknopje in te drukken; de wegsensoren doen uitstekend hun werk bij mijn Quest.
En hij is best zijwind gevoelig, daar moet ik ook wel rekening mee houden :o
Zolang de wind maar constant is, dan is er weinig aan de hand, dan kan je gewoon tegensturen. Minder leuk wordt het als je ineens een enorme rukwind van de zijkant krijgt (bijvoorbeeld als je achter een flat vandaan komt.......)
Ook een eerste gemiddelde snelheid: 26km/u over 10km.
Niet gek..... met m'n Fujin moet ik aardig m'n best doen om dat voor elkaar te krijgen.
Met de Quest heb ik in een weekje rijden ergens boven de 28 km/h gemiddeld gereden (100+ km)

En tja, enkele ritten op grotere afstand en 30 km/h gemiddeld is goed te doen, vast ook met de Mango, zeker omdat die binnen de bebouwde kom toch wat voordelen heeft ten opzichte van de Quest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 19:52:
[...]

Dat heeft niets met het soort fiets te maken maar alles met de brokkenpiloot van de desbetreffende auto.

[...]

Doorgaans is dat het geval. Slechts één keer wist ik niet wat het commentaar was..... goed, het was honend gelag maar 5 seconden later kwam het water met bakken uit de lucht >:)
Ach gewoon een beetje negeren werkt het best denk ik.
WTF....... en ik maar denken dat hij in Bessie rond bleef rijden. Ik heb zelfs VM.nl gechecked om te zien of hij daadwerkelijk een rode heeft inmiddels....
http://quest.ligfries.com/

Hij heeft de koe al een tijdje niet meer. Jammer dat hij zijn weblog niet meer echt update.
In Zwolle hoef ik geen enkel verkeerslichtknopje in te drukken; de wegsensoren doen uitstekend hun werk bij mijn Quest.
Ik weet niet of er overal sensoren in de weg zitten, soms is het duidelijk te zien maar dit waren stoeptegels dus dat was helaas niet te zien. .
Zolang de wind maar constant is, dan is er weinig aan de hand, dan kan je gewoon tegensturen. Minder leuk wordt het als je ineens een enorme rukwind van de zijkant krijgt (bijvoorbeeld als je achter een flat vandaan komt.......)
Dit waren helaas een beetje rukwinden dus moest constant corrigeren.
Niet gek..... met m'n Fujin moet ik aardig m'n best doen om dat voor elkaar te krijgen.
Met de Quest heb ik in een weekje rijden ergens boven de 28 km/h gemiddeld gereden (100+ km)

En tja, enkele ritten op grotere afstand en 30 km/h gemiddeld is goed te doen, vast ook met de Mango, zeker omdat die binnen de bebouwde kom toch wat voordelen heeft ten opzichte van de Quest.
Ik heb een aantal bochten die ik met de quest echt niet zou halen, die haal ik met de mango nét.
qua snelheid ontloopt het de open ligger en zelfs de bukfiets niet veel maar daar is het helaas ook de route niet voor. Veel verkeerslichten, druk bereden fietspaden etc. Je kan helaas maar op weinig plekken het gas even opendraaien zeg maar. Denk dat de kruissnelheid t.o.v. de open ligger zo'n 4-5km/u scheelt bij gelijke inspanning dus op langere rechte stukken moet de 30km/u gemiddeld niet zo'n probleem opleveren denk ik zo.

Ben benieuwd of ik veel met de kap erop zal rijden, het is zelfs zonder kap al behoorlijk aangenaam rijden qua temperatuur, collega zag er vanochtend uit als een ijsblokje terwijl ik in alleen mijn trui in de mango was gaan rijden en nergens last van had :+

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 24-10-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:27
Metro2002: gefeliciteerd met je velomobiel! Ik kan me zelf die tijd ook nog goed terug halen toen ik voor het eerst in een velomobiel zat, heerlijk comfortabel was het! Mooiste vond ik eigenlijk nog wel dat je zo lekker je spulletjes naast je kan leggen en je altijd toegang hebt tot je bidon. Nu zijn daar met een open ligger ook wel oplossingen voor natuurlijk. Jammer dat het nu even moeilijk is voor mij om te velomobielen.
Mijn eerste ervaring was in zo'n 'lelijke' Alleweder. Daar wil ik je nog wel op corrigeren: Jij vindt hem lelijk en dat is je goed recht, maar dat wil niet zeggen dat het echt zo is, want het is subjectief :)

Oh ja, ik heb trouwens ook een garage speciaal voor de velomobiel. Ik woon in een appartementen complex en de gangen in de berging zijn gewoon te krap voor een velomobiel. Zelfs met mijn twee wieler ging het al een beetje lastig de bocht om.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
maar Budi, als je graag weer wilt beginnen met fietsen dan kunnen we de Kettwiesel wel weer langer maken voor je. Dat is wel een gemaksfiets kwa gaan zitten en weer opstaan..

Ik heb afgelopen jaar vrijwel niet gefietst i.v.m. een erg pijnlijke knie (kapot door onder meer het ligfietsen), maar afgelopen weekend was er een geocaching event waar traditioneel een fietsronde bijhoort.. dus gewoon struisvogel politiek gedaan, fiets mee en onvoorbereid 30km gereden en geen centje pijn! :-)
nu maar weer rustig beginnen met vaker fietsen.

Op aanraden van zo'n beetje iedereen had ik SPD schoenen en pedalen gekocht vorig jaar, inmiddels heb ik er denk ik 100km mee gereden in totaal en dus mag ik nu mijn mening erover geven: Wat een rot dingen.
Het geeft extra belasting op mijn knieen, ik krijg extra snel kramp onder de voeten en het rotste: die ijzertjes zitten zitten veel te ver naar voren onder de voet (ja al in de achterste stand al). De schoenen op zich zijn wel fijn, dus ik ga de plaatjes er weer af halen en die rubberen dingetjes er weer onder zetten.

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Misschien is het dan slim om een bewegingsfysio specifiek voor het fietsen te zoeken? Zowel maca als budi trouwens.

En @alleweder-is-lelijk: haha, mooi en lelijk zijn zowat de definitie van subjectiviteit. Dingen worden automatisch 'mooier' als je ze zelf hebt en er blij mee bent, en lelijker als je ze niet begeert. De Quest, ondanks dat het wellicht uiterlijk de mooiste velomobiel is die er bestaat, is voor mij echt geen optie. Veel te krap. Een alu alleweder lijkt me veel liever. Bovendien: in een Quest durf ik geen gaten voor mijn moeder aller stereoinstallaties te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

@mux, Denk je aan de reputatie van ligfietsers als je speakeres gaat inbouwen. Dalijk krijgen we zo'n golf-met-witje petje imago :o

Mooi of lelijk is uiteraard subjectief, ik vind de alleweder niet echt mooi maar smaken verschillen natuurlijk. Ook scheelt de kleur best wel. In het alu vind ik ze bv minder mooi dan bv geel of rood gespoten.

@ budi, ja wel balen als je een tijd niet kan fietsen, als het enigszins gaat zou ik het toch wel weer gaan proberen persoonlijk :P ik zou echt gek worden als ik niet kon fietsen. hoe gaat het herstel verder?

Mijn to-do lijst voor de mango wordt elke keer wat langer. Tot nu toe bedacht:

- Bel op een handigere plaats
- Airzound inbouwen
- Trappers íets dichterbij
- ventisit matje vastzetten (zit nu enkel met dubbelzijdig tape vast dus verschuift nogal veel
- bandenspanning even checken
- Iets op het slot verzinnen, ik denk dat ik de tip van WFvN ga gebruiken en de versteviging in de smurfenmuts ga gebruiken i.c.m. een lang kettingslot.
- Wassen
- Tijdelijk wat op de schade aan de voorkant bedenken zodat het in elk geval niet verder afchipt.
- kabels even wat netter maken dmv spiral wrap
- plekje voor de smartphone bedenken
- plekje voor bidonhouder bedenken

Zit ook nog te denken om 2 kleine lichtjes aan de spiegels te bevestigingen als een soort extra breedte indicatie :P

Genoeg te doen dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 25-10-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
maca schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:02:
Op aanraden van zo'n beetje iedereen had ik SPD schoenen en pedalen gekocht vorig jaar, inmiddels heb ik er denk ik 100km mee gereden in totaal en dus mag ik nu mijn mening erover geven: Wat een rot dingen.
Misschien maar misschien heb je ze wel totaal verkeerd afgesteld! Heb ik wel gehad met een zeurend gevoel aan de zijkanten van m'n knie als gevolg, ook als ik niet fietste.
Het geeft extra belasting op mijn knieen, ik krijg extra snel kramp onder de voeten en het rotste: die ijzertjes zitten zitten veel te ver naar voren onder de voet (ja al in de achterste stand al).
Je zou gaatjes kunnen boren op de plek waar je ze wel wil hebben. Je zou niet de eerste zijn die dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kramp in de voeten heeft toch vaak te maken met afstelling en cadans.
Ik fiets er nu zo'n 3000km mee denk ik, en ik vind ze ideaal. Verder dan naar de supermarkt om de hoek wil ik niet met normale schoenen,te lastig en vermoeiend om m'n voeten op de pedalen te houden.
Sinds ik de cadansmeter heb, heb ik eigenlijk ook geen last meer van 'dove' voeten.
Tempo zit er de laatste tijd niet echt in, maar dat heeft meer te maken met het weer en eikels op de fietspaden, letterlijk eikels :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 00:17:
Tempo zit er de laatste tijd niet echt in, maar dat heeft meer te maken met het weer en eikels op de fietspaden, letterlijk eikels :P

Ik snap wat je bedoelt..... Eikels :+

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 26-10-2011 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ben blij dat er voor marathon plus banden onder de mango zitten (achter perfect moiree) . Als ik zie wat een troep er inderdaad allemaal op het fietspad ligt momenteel. Bladeren, takjes, eikels , etc. Allemaal niet echt fijn voor je banden. :/

Begin al aardig handigheid te krijgen in het door nauwe gaatjes heen manouvreren van de mango en ook goed uitkomen bij de knopjes bij verkeerslichten gaat stukken beter, en waar ik niet goed uitkom (zoals vanochtend doordat ik eerst om een groep scholieren heen moest slalommen) werken de lussen eigenlijk wel prima.

Moet alleen niet vergeten om bij temperaturen boven de 10 graden mijn jas uit te laten, véél te warm in zo'n apparaat :o

Ook nog eens even kijken of ik mijn camera kan vastmaken ergens, kan ik ook eens wat filmpjes online gooien.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 26-10-2011 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gister een kleine ommeweg gemaakt zodat ik een wat langer stuk had om de snelheid eens uit te proberen. Jammer genoeg stond er een forse tegenwind dus moest ik genoegen nemen met een kruissnelheid van 34km/u en een uiteindelijk gemiddelde snelheid van ongeveer 27km/u. Nog niet slecht maar ook nog niet spectaculair sneller dan op de gewone ligger :/

Mijn gemiddelde over de hele week staat zelfs op exact dezelfde snelheid als die van de gewone ligger: 22,7km/u :z

Vanochtend nog een idioot op een brommer die dacht dat ie de breedte van een vrachtwagen had ofzo. Ik haal op een redelijk breed fietspad een fietser in dus reed in het midden ongeveer en een tegemoed komende brommer (die ook bijna in het midden reed) vond dat ik blijkbaar te veel ruimte in naam en maakte dat met zijn claxon kenbaar. Ik schat dat er nog minstens 2 velomobielen naast me hadden gekund op het stuk fietspad wat er voor hem over was. Beetje jammer weer.

Eerste 100km er trouwens bijna opzitten en damn wat is velomobielen verslavend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sinds ik de mango heb voel ik al dat hij een beetje hobbelt op glad asfalt. Vandaag eens gekeken en jawel: een ei op de perfect moiree achterband :X ;( Hoe het kan is me een raadsel maar de band was duidelijk niet meer rond in elk geval.

Gelukkig had ik nog mijn marathon plus van mijn open ligger in de kelder staan dus die heb ik er opgezet. Bleek dat de binnenband ook nog eens lek was 8)7 beetje jammer weer dus die ook maar geplakt (had geen nieuwe liggen) en de boel weer in elkaar gepielt. Wel een nadeel dat je zo slecht bij de achterband kunt om hem te wisselen maar ok, het is gelukt.

Nu dus 3 marathon plus bandjes eronder. Hopelijk even geen lekke banden meer. Heb er wel een beetje genoeg van intussen.

Heb ook nog een alarm besteld met afstandsbediening dus dat gaat in elk geval ook nog komen :9

En dan morgen mijn todo list afwerken die ik had bedacht.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 29-10-2011 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3x Marathon+? Kom je nog wel vooruit met die dingen :P?
Ach, je had in ieder geval nog een reserveband van het juiste formaat.
Ik heb nog steeds geen idee wat voor banden ik ga gebruiken van de winter. De afgelopen twee jaar lijken Kojaks me niet echt de juiste oplossing. Maar wat dat betreft vraag ik me af of het überhaupt verstandig is om op de Hurri te rijden van de winter.
Ben daarom nu aan het kijken naar trike plannen, de Warrior van Atomic Zombie lijkt me niet al te moeilijk om te maken, moet alleen nog kijken waar ik het ding kwijt kan, en een lasser vinden.
Aan de andere kant, als ik ga voor een stalen frame, dan moet me dat zelf ook wel lukken, zo duur is een lasapparaat (voor een dergelijk klusje niet).
Een eventuele body is van latere zorg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

als die marathon plusjes op 6 bar staan rollen ze best goed, alleen zo hard wil ik ze niet op een ongeveerde voorvork, dan trillen je vullingen uit je kiezen. De mango heeft vering rondom dus kunnen ze goed hard opgepompt worden en dan zijn die Marathon plusjes niet echt vervelende banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik kwam zojuist op Den Haag Centraal iemand die de vorige eigenaar van Maia ligfietsen in Dordrecht was... Werkt nu bij de NS. Leuk mee gesproken maar hij moest snel weer weg.

The freaks come out at night!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Vandaag voor het eerst weer in een banaan gezeten. Gelukkig heb ik na het lange wachten op mijn Quest mijn 'oh zo lelijke' Alleweder ;) niet weg kunnen doen. Ging nog best goed, het was mijn intentie om het rustig aan te doen, maar na een halve kilometer voelde ik me al zo goed dat ik door het centrum van Bussum de hoofdrijbaan heb gepakt en met de auto's ben mee gereden. Ik had de wind een klein beetje mee en in noordelijke richting loopt het er heel lichtelijk af, dus die twee factoren hielpen wel.

Wederom viel het me ook op hoe goed die Alleweder accelereert. Je zit in no-time op de 40, alleen kun je er niet lang blijven zoals met de Quest, maar het accelereren gaat dus zoveel beter, vraag me af of dat nou alleen de naaf of ook het mindere gewicht is. Hij is 32 kg en de Quest was 36, als het alleen het gewicht is, is het misschien wel interessant om voor een carbon Quest te gaan. Althans dat is als hij total loss wordt verklaard natuurlijk. Dat is nog even afwachten.

Ik ben al met al dus niet ontevreden over mijn herstel, misschien dat ik zoveel sportte mee heeft geholpen? Ik had er tot het ongeluk zo'n 7500 km opzitten op 1 september. Nu me maar snel gaan afmatten, ik hoop dat dat helpt tegen mijn ernstige slapeloosheid. Uiteraard ga ik er ook voor naar de dokter, eerst nog even afwachten hoe het gaat als mijn kriebelhoest voorbij is. Ben trouwens blij dat ik ook met hoesten geen pijn meer heb. Maar goed dat die hoest niet een paar weken eerder kwam :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Goed om te horen dat het herstel goed gaat en dat je zelfs al weer in je velo durft te stappen. Ik weet nog wel dat de gevolgen van een ongeluk altijd erg lang effect kunnen hebben op je.

Zo durf ik na een keer met de auto uit de bocht te zijn gevlogen nog altijd niet harder dan opa en oma snelheid door bochten heen als het nat of glad weer is en ook op de fiets rij ik als een bejaarde door bochten zodra ik ook maar enigszins het idee heb dat het wegdek glad kan zijn na mijn val van vorig jaar :/

Gezond zijn en een goede conditie hebben kan volgens mij zeker invloed hebben op hoe snel je hersteld na een ongeluk.

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 30-10-2011 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro2002
Mooi om te zien dat je de verslaving ook te pakken hebt :) Ei vormige banden zijn inderdaad vervelend al moet ik bekennen dat ik er meestal niet zo veel last van heb dan ik het merk. Alarm op 6 volt neem ik aan, of ga je het alarm van een eigen accu voorzien?

Budi
Goed om te lezen dat jij imiddels je eerste rit(ten) er weer hebt opzitten, en daar niet overdreven veel last mee hebt. Hoor ik in je bericht een stiekeme ondertoon dat je hoopt een totalloss situatie om naar een carbon versie over te gaan?

Zelf zaterdag nog een korte rit gemaakt waarbij mijn kilometer teller niet meer meedeed. Heb ik al eerder meegemaakt de magneet zit dan niet helemaal goed maar, dus ik uit de fiets en magneetje opzoeken en iets rechter draaien. Daarna wieltje rustig laten draaien om te zien of de magneet dicht genoeg bij zit. De magneet bleek iets te dichtbij te zitten en langs de sensor te schaven elke ronde, me daar op dat moment niet druk over gemaakt (ik hoorde immers vanaf het begin af aan al tikken).
Maar vanmiddag had ik de quest toch in de garage staan en ben ik er even onder gaan liggen. Magneet zit in het linkerwiel op een spaak aan de buitenkant van de rechter (binnenste) flens, ik vermoed dat de magneet wel net vrij loopt als de magneet op een spaak aan de binnenkant van de rechter flens zit.
Ik kon er niet goed genoeg bij met mijn dikke handen dus denk ik dat ik binnenkort het linkerwiel/veerpoot moet demonteren, de spaakmagneet plaatsen, de linkerveerpoot/wiel monteren. Ook omdat ik vandaag ontdekte dan een van de spaken in het linkerwiel bij de rechterflens gebroken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Budi: waar staat je Q en wie bepaalt of hij total loss is? Enneh... wat... gebeurt er als hij total loss is? Hmmm??? *aasgier*

In ieder geval fijn dat je blijkbaar goed herstelt. Ik hoop dat je uiteindelijk niks permanents overhoudt aan je ongeluk. Mijn vader heeft structureel geweigerd de fysiotherapeut (en anderszins fatsoenlijke medische zorg) te bezoeken na zijn verschillende ongelukken, wat uiteindelijk heeft gezorgd voor een hoop onnodig fysiek ongemak op zijn huidige leeftijd. Niks super-ernstigs, maar een tekenend voorbeeld van slechte recuperatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

nsa1984 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 23:28:
Metro2002
Mooi om te zien dat je de verslaving ook te pakken hebt :) Ei vormige banden zijn inderdaad vervelend al moet ik bekennen dat ik er meestal niet zo veel last van heb dan ik het merk. Alarm op 6 volt neem ik aan, of ga je het alarm van een eigen accu voorzien?
Wordt een alarm met een eigen accuutje.
Fiets reed vanochtend een stuk aangenamer doordat ik de trappers wat dichterbij heb gezet en omdat het gehobbel weg was.
Alleen nog eens kijken wat ik met het stoeltje kan doen, mijn schouders zittten tegen de rand aan de bovenkant :/ Zie alleen weinig verstelmogelijkheid dus misschien een dunner matje proberen, of is het stoeltje op de een of andere manier te verstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
mux schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 23:40:
Budi: waar staat je Q en wie bepaalt of hij total loss is? Enneh... wat... gebeurt er als hij total loss is? Hmmm??? *aasgier*
Dat wordt de komende tijd misschien wel dumbster diven! ;)

Nee, ik weet nog niet wat het gaat worden, deze week weer even achter de verzekeringen aanbellen. Nu het fietsen weer zo goed gaat, begint het wel te kriebelen en hoop ik snel weer in een Quest te kunnen zitten. Alleweder is leuk, maar het is wel traag. Ik ben verwend nu.
In ieder geval fijn dat je blijkbaar goed herstelt. Ik hoop dat je uiteindelijk niks permanents overhoudt aan je ongeluk. Mijn vader heeft structureel geweigerd de fysiotherapeut (en anderszins fatsoenlijke medische zorg) te bezoeken na zijn verschillende ongelukken, wat uiteindelijk heeft gezorgd voor een hoop onnodig fysiek ongemak op zijn huidige leeftijd. Niks super-ernstigs, maar een tekenend voorbeeld van slechte recuperatie.
Dankjewel, het lijkt er in mijn geval op dat de verschillende Kinect spelletjes die ik speel een goede fysio zijn voor mijn armen, ik kan bijna alles weer. Vorige week was ik op mijn werk bij de bedrijfsarts en zag dat er ook een fysio is, dus ik ga daar dan nog wel even aankloppen als ik eind deze week weer een beetje begin. Niets zo makkelijk als fysio vanuit je werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 23:40:
Quest43 staat te koop voor €2750...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:38
mux schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:11:
Ik kwam zojuist op Den Haag Centraal iemand die de vorige eigenaar van Maia ligfietsen in Dordrecht was... Werkt nu bij de NS. Leuk mee gesproken maar hij moest snel weer weg.

The freaks come out at night!
Tof, ook nog een paar keer geweest met ze. Leuk stel met een vrouw op een groene challenger onderstuur met kinderzitje achterop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:51:
[...]

Quest43 staat te koop voor €2750...
Volgens mij wil mux graag een lang termijn klus projectje hebben :)

maar ik kan me vergissen hoor, misschien is ie wel enthousiast gemaakt door Metro's aankoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Metro heeft ook nog wel een aantal dingetjes te klussen hoor :P maar vindt het wel belangrijk dat de basis goed is.

Heb net het 'dikke' ventisit matje uit de mango omgewisseld met het standaard matje van mijn gewone ligger (1cm dunner) en zit nu volgens mij wel aardig goed. Als ik het ding een keer voor onderhoud bij velomobiel breng moeten ze er maar eens naar kijken, voor nu is het gewoon wat verder onderuit zakken en gaan.

Heb vandaag even de echte kracht van het apparaat mogen aanschouwen door een overijverige wielrenner :9 ik reed op mijn gemakje 28km/u en zie de wielrenner achter me blijven hangen, kortsluiting in mijn hoofd: laat ik hem passeren, zal ik hem voorblijven ? nja het werd dus het laatste. 30km/u, 35km/u, bijna 40km/u en hij zit nog altijd vlak achter me 8)7 maar... wat is het eigenlijk makkelijk om die 38km/u aan te houden! Eens kijken of die wielrenner het ook zo lang volhoudt...
Ok , de wielrenner bleef de hele tijd (ong 2km) keurig vlak achter me en ik moest hem voorlaten bij een bocht maar wow, wat trapt zo'n velomobiel makkelijk voor lange tijd een hogere snelheid :D

volgende project heeft zich ook alweer aangedient: de remmen remmen niet gelijkmatig, hij trekt naar links als ik hard rem, niet echt de bedoeling.

En ik moet nog een beetje leuke bestickering zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 19:05:
Heb net het 'dikke' ventisit matje uit de mango omgewisseld met het standaard matje van mijn gewone ligger (1cm dunner) en zit nu volgens mij wel aardig goed. Als ik het ding een keer voor onderhoud bij velomobiel breng moeten ze er maar eens naar kijken, voor nu is het gewoon wat verder onderuit zakken en gaan.
Dat betekent schuim wegsnijden en dat kan VM.nl wel :)
Heb vandaag even de echte kracht van het apparaat mogen aanschouwen door een overijverige wielrenner :9 ik reed op mijn gemakje 28km/u en zie de wielrenner achter me blijven hangen, kortsluiting in mijn hoofd: laat ik hem passeren, zal ik hem voorblijven ? nja het werd dus het laatste. 30km/u, 35km/u, bijna 40km/u en hij zit nog altijd vlak achter me 8)7 maar... wat is het eigenlijk makkelijk om die 38km/u aan te houden! Eens kijken of die wielrenner het ook zo lang volhoudt...
Ok , de wielrenner bleef de hele tijd (ong 2km) keurig vlak achter me en ik moest hem voorlaten bij een bocht maar wow, wat trapt zo'n velomobiel makkelijk voor lange tijd een hogere snelheid :D
Zoooooo da's en echte dus! Geef mij een paar van die gasten op m'n woon-werk-route :D

Vanmorgen heb ik de achterkant van m'n Quest even aan m'n collega laten zien op z'n opgefokte snorfiets. Ding rijdt op mijn teller zo'n 36 km/h. Maarja...... haalt hij me op de brug in (je weet wel.... kom je net boven met je zware zeepkist en is je snelheid pleite). Maar dan gaat het omlaag..... >:)

Eerst rustig achter hem gebleven want verkeerslichten kwamen eraan en er stond een fietser te wachten. Licht op groen, fietser gaat rijden, collega haalt fietser (eveneens collega trouwens) in, ik haal fietser in en stuif direct vol op het gas hem voorbij. Tja, als je met 52 km/h een snorfiets voorbij gaat die 36 rijdt..... dan is het net of hij stil staat :+

Zorg dat je Mango goed afgesteld staat, zorg dat je flink gewend raakt aan het ding en je kan ook nog wel harder dan 38 km/h denk ik :)
volgende project heeft zich ook alweer aangedient: de remmen remmen niet gelijkmatig, hij trekt naar links als ik hard rem, niet echt de bedoeling.
Remmen kan je gewoon aan je stuur afregelen!
Als hij naar links trekt, moet je rechts dus wat strakker stellen. Ik doe dat gewoon rijdend, telkens even licht remmen, voelen wat hij doet en dan verder bijregelen, etc.
En ik moet nog een beetje leuke bestickering zoeken :)
Henk?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/projecten/bestickeren/tn-sticker13.jpg

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 19:13:
[...]

Dat betekent schuim wegsnijden en dat kan VM.nl wel :)

[...]

Zoooooo da's en echte dus! Geef mij een paar van die gasten op m'n woon-werk-route :D

Vanmorgen heb ik de achterkant van m'n Quest even aan m'n collega laten zien op z'n opgefokte snorfiets. Ding rijdt op mijn teller zo'n 36 km/h. Maarja...... haalt hij me op de brug in (je weet wel.... kom je net boven met je zware zeepkist en is je snelheid pleite). Maar dan gaat het omlaag..... >:)

Eerst rustig achter hem gebleven want verkeerslichten kwamen eraan en er stond een fietser te wachten. Licht op groen, fietser gaat rijden, collega haalt fietser (eveneens collega trouwens) in, ik haal fietser in en stuif direct vol op het gas hem voorbij. Tja, als je met 52 km/h een snorfiets voorbij gaat die 36 rijdt..... dan is het net of hij stil staat :+
Dit was zeker een echte , ik kom hem vaker tegen. Wat oudere man maar hij is serious business, op de open ligger hou ik hem écht niet bij.

Brommers inhalen is altijd leuk , vooral als het collega's zijn :D
Zorg dat je Mango goed afgesteld staat, zorg dat je flink gewend raakt aan het ding en je kan ook nog wel harder dan 38 km/h denk ik :)
O harder zal ie vast wel gaan , zeker nu ik de trapafstand goed heb afgesteld merk ik direct dat ik veel vlotter kan, moet het alleen even langzaam opbouwen, voelen wat ie doet bij bepaalde snelheden en proberen zo min mogelijk te 'waggelen'

Meestal is het fietspad vaak al op voor ik goed op stoom ben, weinig rechte stukken helaas hier. :/
Remmen kan je gewoon aan je stuur afregelen!
Als hij naar links trekt, moet je rechts dus wat strakker stellen. Ik doe dat gewoon rijdend, telkens even licht remmen, voelen wat hij doet en dan verder bijregelen, etc.
Ja ik heb het gezien, alleen is de besturing zo scherp dat ik liever niet rijdend aan dingen aan het stuur zit te draaien :P
Henk?

[afbeelding]

;)
Nah :P Zat zelf meer aan een kraai te denken uit de film 'the crow' :

Afbeeldingslocatie: http://xatod.files.wordpress.com/2009/12/thecrowscoremn2.jpg

Heb ook nog een telefoon / mp3 speler houder in de fiets "ingebouwd" (klitteband), altijd handig 8)

Als ik een zoemer voor het knipperlicht wil, kan ik dat dan ergens bij het knipperlichtautomaatje er tussen hangen? de rest vd kabels zitten allemaal versmolten met de body dus daar gaat maar liever geen schaar in :+

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 31-10-2011 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:10
Of het de wind was, of gewoon omdat mijn benen blij waren weer te mogen trappen na een ligfietsvrij weekend weet ik niet, maar vandaag lekker doorgefietst van en naar het werk. Gemiddeld 29, da's voor mijn doen snel op de Nazca Cruiser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zo, da's inderdaad best wat voor een tweewieler. Maar inderdaad heerlijk fietsweer vandaag.

[ Voor 25% gewijzigd door WFvN op 31-10-2011 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens woon-werk vorige week 27,2 gemiddeld gehaald over 12km maar ik moet zeggen dat het de laatste tijd niet echt snel gaat. Heeft m.i. toch vooral te maken met weer, duisternis, tegenlicht, rotzooi op de fietspaden.
Eens kijken wat de komende week in petto heeft.
Ondertussen houd ik mijn ogen nog steeds open voor trikes, wil er een ombouwen naar vm, misschien bouw ik de trike zelf ook wel (Atomic Zombie Warrior of misschien toch een met achtervering)
Ik wil toch wel door kunnen rijden van de winter.
Over 2 weken heb ik de hurri een jaar, en dan zit ik op zo'n 5000km :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:33:
Zo, da's inderdaad best wat voor een tweewieler. Maar inderdaad heerlijk fietsweer vandaag.

[video]
_/-\o_ gaaf

Mijn dunner matje boodt helaas geen soelaas, sterker nog: hij is bovenaan bij mijn schouders iets dikker zodat ik nu nog meer klem zit 8)7 vanavond dus het andere matje er maar weer op gooien.
Ik kwam vanochtend echt amper vooruit , begon met 22-23km/u en pas op het laatst had ik een kruissnelheid van 28km/u. toch gek dat je referentiekader nogal veranderd in zo'n apparaat. Op de open ligger vind ik een kruissnelheid van 28km/u heel netjes maar in de velomobiel heb ik zoiets van: zo traag??? ;(

:+
wernert schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:11:
Of het de wind was, of gewoon omdat mijn benen blij waren weer te mogen trappen na een ligfietsvrij weekend weet ik niet, maar vandaag lekker doorgefietst van en naar het werk. Gemiddeld 29, da's voor mijn doen snel op de Nazca Cruiser.
29km/u gemiddeld, wow dat is best snel ja :D
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:32:
Tijdens woon-werk vorige week 27,2 gemiddeld gehaald over 12km maar ik moet zeggen dat het de laatste tijd niet echt snel gaat. Heeft m.i. toch vooral te maken met weer, duisternis, tegenlicht, rotzooi op de fietspaden.
Eens kijken wat de komende week in petto heeft.
Ondertussen houd ik mijn ogen nog steeds open voor trikes, wil er een ombouwen naar vm, misschien bouw ik de trike zelf ook wel (Atomic Zombie Warrior of misschien toch een met achtervering)
Ik wil toch wel door kunnen rijden van de winter.
Over 2 weken heb ik de hurri een jaar, en dan zit ik op zo'n 5000km :)
Rotzooi en nattigheid op het fietspad brengt je snelheid ook wel aardig omlaag heb ik gemerkt ja. En sinds ik 3 wielen onder mijn gat heb merk je helaas ook hoe schuin sommige wegen aflopen :+ niet erg prettig, dan maar wat meer in het midden rijden O-)

[ Voor 47% gewijzigd door Metro2002 op 01-11-2011 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:33:

[video]
Ik vind je filmpjes altijd erg gaaf. Dit ook weer: met 50km/u over het fietspad _o_

Ik zou trouwens het filmpje van je achteruitkijkende camera in spiegelbeeld weergeven, dan is het intuïtiever omdat je hem dan als een soort achteruitkijkspiegel gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Met 50 km/h langs een voetganger... het leek er niet echt op dat hij het goed door had. Safety first!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Afstand is een stuk groter dan het lijkt. Er zit zeker een meter tussen. Ik neem daar ook een stuk van de parkeervakken aan de linker kant mee.
Grrrrrene schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:57:
[...]

Ik vind je filmpjes altijd erg gaaf. Dit ook weer: met 50km/u over het fietspad _o_

Ik zou trouwens het filmpje van je achteruitkijkende camera in spiegelbeeld weergeven, dan is het intuïtiever omdat je hem dan als een soort achteruitkijkspiegel gebruikt :)
Heb ik wel eens overwogen en ook wel eens bij anderen gezien. Misschien maar eens een keer proberen om te zien of dat inderdaad intuitiever is. Wellicht is het dan nog wel even handig om aan te geven dat het gespiegeld is.

Mocht ik trouwens de snelheid nog wat verder gaan opvoeren in de toekomst, dan denk ik dat het zaak wordt dat ik de rijbaan ga gebruiken. Brommers mogen daar immers maar 40 km/h. Alleen wil ik ook weer niet een te groot snelheidsverschil met de auto's hebben. Met 50 km/h zit ik ongeveer tussen de snelheid van fietsers en auto's in maar het verschil met brommers en snorfietsen is kleiner dan het verschil met auto's. Maar gaat de snelheid omhoog, naar bijvoorbeeld 60, dan denk ik dat ik echt beter de rijbaan kan nemen, ook al rijden auto's 80 (of harder..... maar ze mogen 80)

[ Voor 80% gewijzigd door WFvN op 01-11-2011 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't was vanochtend (uur of zes) ook weer feest, door de dauw en mist waren de wegen lekker glad, althans zo zagen ze er wel uit. In het centrum hebben ze hier nieuwe strak tegen elkaar liggende klinkers, dus is al een lekkere spiegel, verder een stukje door een woonwijk, met betonnen grindklinkers (klinkers met bovenop fijn grind), ook lekker glad, en daarna nog dwars door een dorp, compleet klinkers, bolle weg, waar ze van de week ook nog eens chicanes in hebben gegooid :( en dan tegen het einde nog een viaduct op, wederom bolle klinkerweg. AAaaarrgghh!!!
Ik rijd dus ook zoveel mogelijk in het midden.
Al met al toch nog 26.5km vanochtend, en idem op de terugweg.
Terugweg had alleen wel meer verkeer en twee noodstops.
Tegemoet komend ouder echtpaar met 2 beppende tennismutsen erachter die besluiten in te halen net op het moment dat ik ze passeer, met 35km p/u 8)7
Snel omhoog gekomen, voeten losgeklikt,de berm ingestuurd en afgeremd, vervolgens snel weer terug het fietspad op, anders zat ik op de weg met tegemoetkomend verkeer, vervolgens rechtop uitgerold naar het stoplicht waar ik moest oversteken.
Daarna, bijna thuis, ik draai mijn straat in, lange doorgaande rechte weg, ik zet nog een keer aan en zit na een meter of 50 op 38km p/u. Op dat moment rolt een auto uit een zijstraat met drempel de weg op om daar in het midden te gaan staan wachten totdat hij linksaf kan slaan. Vol op de airzound en in de ankers.
Het is dat het m'n fiets niet wil aandoen, maar anders gaat binnenkort gewoon een keer de beschermrand van m'n voorbladen, en rag ik m'n 60-tands gewoon vol in de flank van zo'n eikel :(
We hebben het weer overleefd zullen we maar zeggen.

@WFvN:
Snorfietsers hier zijn allemaal valsspelers, stoplicht sprint met een snorfiets, hard door gaan tot 48km p/u word je nog ingehaald door dat verrekte blauwe plaatje :P
Zal de kap qua patroon naadloos overlopen in Quemo, of ga je 'm daar te weinig voor gebruiken?

Weet iemand toevallig waar ik vierkante 25CrMo4 buizen kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 16:55:
Snorfietsers hier zijn allemaal valsspelers, stoplicht sprint met een snorfiets, hard door gaan tot 48km p/u word je nog ingehaald door dat verrekte blauwe plaatje :P
Hier zijn die ook meer dan genoeg maar niet op m'n woon-werk-route. Alleen 2 snorfietsen (van collega's). En voorheen een brommer die ik wel eens bij wist te benen en nee, dat was overduidelijk géén opgefokt exemplaar. En heel af en toe dus een racefietser die wel wil aanhaken, wat hem nu dus al 2x mislukt is :+
Zal de kap qua patroon naadloos overlopen in Quemo, of ga je 'm daar te weinig voor gebruiken?
Ik ben absoluut een watje en ik ben van suiker dus verwacht ik dat ik in de winter de kap wel veel zal gebruiken. Maar ik twijfel nog over het uiterlijk. Hoe dan ook, naadloos aansluiten zal zeker niet het geval zijn. Zwart en wit wordt geen probleem maar het oranje...... daar zal dan absoluut een andere kleur komen, mogelijk een gewone ralkleur. Wel ben ik van plan om bestickering toe te passen en niet te laten spuiten.

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-Tg9Ul8CJE9Y/Tqg8rlOrzII/AAAAAAAAA6E/8uutB-H0tec/s320/DSC01214+in+nemo++impressie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zoals op het plaatje is het wel het mooist natuurlijk. Is je nemo erop gespoten of zijn het stickers? Anders kan je eens bij het bedrijf waar je het hebt laten doen of ze je racekapje ook willen meespuiten / bestickeren.

@ ThijsVK, ik had zonet ook een doos in een witte chevrolet spark die zonder kijken het fietspad op knalt bij een kruispunt, ik had op dat moment net een neger ingehaald en alhoewel IK vol in de ankers moest en niet de neger begon die neger de vrouw in de auto helemaal verrot te schelden dat ze uit moet kijken 8)7

Auto's zijn over het algemeen zéér voorzichtig bij het benaderen en voorbij gaan van een velomobiel valt me op. En ik heb wel de indruk dat ik over het algemeen goed opval. Auto's stoppen een stuk eerder voor je en verlenen je ook gewoon voorrang terwijl je het vaak niet eens hebt. :+

Vandaag ook even een stukje op de weg gefietst maar dat is hard trappen om het autoverkeer bij te houden :P

En een waar record vandaag: 3 (!) andere ligfietsers gespot :o

pff wat is en blijft zo'n velomobiel WARM zeg. Ik had alleen een tshirt aan maar die kon ik uitwringen toen ik thuiskwam. Maargoed, straks eerst maar even weer wat spelen met verschillende matjes en posities want ik heb intussen 2 blauwe plekken op mijn schouders van het stoten tegen de rand :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:09:
Zoals op het plaatje is het wel het mooist natuurlijk. Is je nemo erop gespoten of zijn het stickers? Anders kan je eens bij het bedrijf waar je het hebt laten doen of ze je racekapje ook willen meespuiten / bestickeren.
De ellende is dat ik een speciaal-lak op m'n fiets heb zitten (niet doen!). Bijspuiten is niet mogelijk, zelfs zodanig dramatisch dat je gegarandeerd kleurverschil krijgt als ik de kap in dezelfde kleur laat spuiten.
kleurverschil heb ik dus zowiezo. Daarom ga ik liever voor bestickeren. Zwart en wit op m'n fiets is trouwens bestickerd en kan dus gewoon met dezelfde sticker worden aangevuld op de racekap. Alleen oranje dus niet, maar dan maar genoegen nemen met een oranje kleur die er hopelijk wat van weg heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, dat is alleen irl een first world probleem, verder gewoon het pipetje in photoshop :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:13:
[...]

De ellende is dat ik een speciaal-lak op m'n fiets heb zitten (niet doen!). Bijspuiten is niet mogelijk, zelfs zodanig dramatisch dat je gegarandeerd kleurverschil krijgt als ik de kap in dezelfde kleur laat spuiten.
kleurverschil heb ik dus zowiezo. Daarom ga ik liever voor bestickeren. Zwart en wit op m'n fiets is trouwens bestickerd en kan dus gewoon met dezelfde sticker worden aangevuld op de racekap. Alleen oranje dus niet, maar dan maar genoegen nemen met een oranje kleur die er hopelijk wat van weg heeft.
Je kunt eens bij schadeherstelbedrijven langsgaan, die kunnen een heleboel met kleuren mengen op basis van de kleur die je op dat moment hebt, dat moet ook wel want een rode of witte auto van een paar jaar oud is gegarandeerd niet meer dezelfde kleur als de fabriek hem ooit gespoten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Helaas.... geen RAL-kleur maar een meerlagige kleur met metallicdeeltjes en ook eens een flintertje parelmoer.

Bij verschillende lichtinvallen is hij niet altijd dezelfde kleur.

Testje met de achteruitkijkcamera gespiegeld:

[ Voor 63% gewijzigd door WFvN op 01-11-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo vandaag voor het eerst geen last van schouders die tegen de rand aan stoten. Heb de ventisit mat ontdaan van zijn innerlijk. Het was een mat met erin nog een stuk ventisit mesh wat zorgt voor meer comfort maar zorgt er helaas ook voor dat het matje dikker was. Dat stuk heb ik nu verwijderd en dat scheelt net genoeg om niet meer tegen de rand aan te bonken.

Tevens de schuimblokken aan de zijkant goed gezet en zit nu én zo vast als een huis in bochten én niet meer tegen de rand. Eindelijk :P

Is het trouwens normaal dat de remmen piepen als het nat weer is?
Ze remmen wel goed verder. (en na afstellen ook rechtuit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 09:33:
Is het trouwens normaal dat de remmen piepen als het nat weer is?
Ze remmen wel goed verder. (en na afstellen ook rechtuit)
Grrrrrrr........ piepende remmen......

Remmen kunnen onder meerdere omstandigheden piepen. Maar mij is nog altijd niet geheel duidelijk wàt nou de oorzaak of combinatie van oorzaken is.

Misschien dat je remblokken wat opgeschuurd kunnen worden. Als je toch naar VM.nl gaat, dan zou je het piepen kunnen voorleggen aan hun en eventueel de remblokken laten opschuren. Bij een Mango stelt dat maar weinig voor omdat je open wielkasten hebt.

Maar als ze verder goed remmen, dan is het piepen eigenlijk alleen maar irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 19:48:

Testje met de achteruitkijkcamera gespiegeld:
[video]
Ik vind het logischer zo. De bocht op de rotonde gaat in je "achteruitkijkspiegel" nu ook dezelfde kant op als bij de voorwaartse blik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1048627

Niet helemaal ligfiets gerelateerd maar wel een ligmotor, op 14 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Allert van Velomobiel.nl :) (tevens ontwerper van de velomobielen)
Aflevering heb ik gezien ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Er was trouwens een paar weken terug een aflevering van Myth Busters op Discovery waar ze hetzelfde deden als met die ligmotor. Het ging hun vooral om te kijken of er ten eerste besparing was op brandstof, maar ook op de uitstoot van schadelijke gassen. In vergelijking met de auto's viel het toch nog wel tegen. Verbruik idd wel minder, maar uitstoot flink meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verbruik minder en uitstoot meer? Dat vat ik niet. Zou dat komen omdat de motor minder goed op bedrijfstemperatuur komt omdat hij te weinig werk moet verzetten ofzo? Dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen door een andere thermostaat te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 20:23:
Verbruik minder en uitstoot meer? Dat vat ik niet. Zou dat komen omdat de motor minder goed op bedrijfstemperatuur komt omdat hij te weinig werk moet verzetten ofzo? Dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen door een andere thermostaat te monteren.
Zou dat veel uitmaken? Volgens mij blijft de thermostaat een flinke tijd gesloten als je 's ochtends wegrijdt om de motor snel op temperatuur te brengen, een andere thermostaat verandert het opwarmtempo dan toch niet? Misschien dat de motor gewoon niet in een efficiënt verbrandingsgebied opereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op donderdag 03 november 2011 @ 07:14:
[...]

Zou dat veel uitmaken? Volgens mij blijft de thermostaat een flinke tijd gesloten als je 's ochtends wegrijdt om de motor snel op temperatuur te brengen, een andere thermostaat verandert het opwarmtempo dan toch niet? Misschien dat de motor gewoon niet in een efficiënt verbrandingsgebied opereert?
Je kan natuurlijk ook andere maatregelen nemen, denk maar bv aan de 2CV die waar je bv een plaat voor (een deel van) de radiateur kon plaatsen zodat de motor sneller warm werd in de winter. Maar bij een efficientere motor blijft het natuurlijk langer duren voor deze op temperatuur is. Kijk maar eens hoe lang het bij een efficiente diesel duurt voor de kachel warm wordt bv.

Vandaag weer eens de open ligger gepakt omdat ik het de afgelopen dagen wel erg warm had in de mango en de verschillen zijn direct duidelijk merkbaar:

- Optrekken gaat met veel minder kracht
- Fiets voelt verderlicht aan (ondanks 15 kilo gewicht) waardoor heuvelop fietsen sneller gaat
- Wat zit ik hoog :o
- Met dezelfde inspanning als waar ik in de mango 30km/u mee rij rij ik op de open ligger ongeveer 25km/u
- Heuvel af ga ik ongeveer met 6-7km/u langzamer
- Ik vergat bijna bij het eerste stoplicht dat ik een wiel minder had :+

:p toch grappig om de verschillen zo te merken.

[ Voor 27% gewijzigd door Metro2002 op 03-11-2011 10:23 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 44 Laatste