Ik moet zeggen dat eigenlijk iedereen altijd wel goed reageert op mijn fietsbel. Niet zo'n ding ding bel maar echt een triiing triiing bel. Ook gaan ze als ik op de ligger ben sneller opzij (vooral schooljeugd) dan wanneer ik op de rechtop fiets ben. Bejaarden zijn meestal nog het meest irritant (je rijdt zo snel, jeugd van tegenwoordig blablaWFvN schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 08:24:
[...]
Of erger: je krijgt allerhande verwensingen als je wèl je bel gebruikt, dan wil je ze in hun beleving van het fietspad rijden etc.
Maandje of 2 geleden. Ik rijd achter een ouder stel. We steken een kruising (met verkeerslichten over). Ik blijf er op dat moment rustig achter kachelen omdat dat niet altijd de meest geschikte plek is om in te halen, wie weet willen ze linksaf, kijken niet en liggen bovenop je. Maar na de kruising, toen helder was dat ze rechtdoor gingen, en nog altijd de volle breedte van de weg (ja, weg, niet meer fietspad maar een smalle woonstraat die breder is dan een een enkele-richting fietspad). Gebruik ik even de claxon, begint de zure taart te mopperen dat ik maar rustig moet doen etc.

Ook heel irritant ja. Mensen die midden op het fietspad gaan staan ja.mux schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 08:38:
Als je maar één zo'n verhaal te vertellen hebt mag je heel blij zijnIk maak de laatste tijd schijnbaar nog veel schrijnender dingen mee...
Ik fiets momenteel de helft van de tijd op m'n rechtopfiets (als het regent, ligfiets heeft tijdelijk geen achterspatbordconstructie) en de helft van de tijd op de ligger. Tweemaal is het me voorgekomen dat op het extreem drukke fietspad vanuit Delft Zuidpoort naar de TU Campus iemand gewoon midden op het fietspad met scooter of fiets stil gaat staan om te kwekken met iemand op de stoep. Je komt daar bergaf van de brug af, dus dit is echt ontoelaatbaar. Beide keren ben ik er luid bellend langs gereden. De tweede keer (een scooter) keken ze me schaapachtig aan zo van 'waar maak jij je druk om' en maakten niet eens aanstalten om opzij te gaan, toen heb ik er maar luidkeels 'OPZIJ!' achteraan geroepen. Achteruitkijkend nog voor hun eigen bestwil ook, want er kwam een propje fietsers achter mij aan.
Ik kom het niet zo vaak tegen dat mensen echt asociaal hun plek op de weg niet kennen (zoals in dit voorbeeld en de posts hierboven). Meermalen per dag signaleer ik van een afstandje dat ik eraan kom en gaan dubbelbreed fietsende mensen netjes op zij (nadat ze achteruit kijken en zodoende verder naar links gaan rijden). Dan zeg ik bij het langsrijden ook gewoon 'dank u wel', want zo hoort het en dat gedrag moet beloond worden.
[ Voor 38% gewijzigd door Metro2002 op 13-10-2011 09:46 ]