Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:46
Gevallen vamiddag. Ik schrok van een koets met drie paarden en mn voorband kwam net in het gras naast het asfalt.

Enfin, wonder boven wonder heb ik dus amper schade aan mn fiets en lichaam. Ik reed behoorlijk hard, tussen de 30 en 35 km/h.

Wat denken jullie hiervan? Ik zat vast met mijn klikschoentjes en dat heeft er voor gezorgd (denkik) dat ik tijdens mijn linkse val niet met mijn benen op het asfalt geklapt ben. Ik zat gelocked, en de zijkant van mn stoeltje heeft de klap opgevangen.

Ik schoof zijwaarts over het asfast maar noch mijn been, noch mijn zijkant lijf en arm heeft IETS van een schram. Uiteraard ligt mn hand wel open van het loslaten stuur, maar verder niks.
Ik vermoed dat mijn klikschoentjes mij gered hebben, want met 35 over grof asfalt gotta leave some marks..

Enige dat mis was aan de fiets was de buis in mijn challenge voorop die scheef stond. Imbus gepakt, recht gedaan en ik kon weer verder: nog steeds verbazend over enkel een wondje op mn hand..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:16

Metro2002

Memento mori

De enige keer dat ik gevallen ben met de ligfiets had ik ook eigenlijk niks. Je zit toch lager bij de grond en je valt op je zij / arm en je stoel vangt inderdaad een deel van de klap op. Ik heb geen klikpedalen trouwens.
De val met mijn gewone fiets afgelopen winter deed aanmerkelijk meer pijn :X hoge val als je onderuit gaat door gladheid hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
Iemand goede ervaringen met fietspompen? Ik zoek er een voor een hollands ventiel en frans ventiel.
degene die ik had, lekt en bouwt geen druk meer op....
en de Schwalbe Marathon Plus (op bukfiets en ligfiets) wil ik wel graag op druk houden :)

wensen: (redelijk nauwkeurige) drukmeter, schappelijke prijs, goede levensduur....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 15:15
Thijsvk
Dat ebay een bron voor goedkope fietsshirts kan zijn, moet ik nog een keer leren denk ik. Heb bij voorkeur effen shirts zonder logo's en of merktekens. (Shirts die nog voorzien moeten worden van opdruk zouden prima zijn, maar waar vind je die tegen schappelijke prijzen.)

Qua verlichting heb ik bij aanschaf van mijn fuenda een trelock ls-600 lamp gekregen. Een redelijk lompe lamp die zeker niet de lichtste is (5*aa) maar wel een heerlijke hoeveelheid licht afgeeft. Ook houd die het prima vol qua levensduur, mijn vader rijd inmiddels al drie maanden zonder bij te laden rond. (wel zomer maanden dus echt niet elke dag aan.) En in de winterperiode heb ik hem uit voorzorg elke week aan de lader geknoopt, maar het rode ledje (waarschuwing voor lage spanning) stond dan nog niet aan.
Inmiddels zelf er een stuk of vier bij aangeschaft, een reserve voor mezelf en nog wat voor kennisen van mij die de lamp ervaren hadden en ook wilden. Zaterdag bij Decathlon de opvolger zien hangen voor plus minus 20 euro.

Twokkie
Reelights zitten altijd op as-hoogte, en daardoor bij ligfietsen relatief laag. Maar ik heb het gevoel dat als je echt pas gezien zou worden op basis van je verlichting er dan wel voldoende schijnsel vanaf komt. Zodat ondanks de lagere positie het toch wel opvalt. Maar nogmaals gezien worden is het een leuke optie, zodra jezelf ook maar iets wilt kunnen zien zul je naar iets anders moeten kijken.

Metro
Fijn die aanlopende remmen inderdaad, zelf heb ik er ook een beetje last van. De remkabel loopt bij mij niet helemaal lekker en daardoor schuift de buitenkabel nog weleens een paar mm mee. Gevolg is dat de rem niet helemaal lost, en dus blijft slepen. Geen idee of het ook tektro materiaal is, wel dat het bij mij de achterrem is die erg laag over het vuile wegdek zweeft.

Tomino
Altijd jammer om te lezen dat er iemand valt, maar gelukkig ben je er heel erg goed vanaf gekomen. Leuk om te lezen dat je denkt "gered" te zijn door je klikschoenen omdat iedereen altijd denkt met klikschoenen meer ellende bij het vallen te krijgen. Zelf ben ik nog maar een paar keer gevallen maar altijd zonder klikschoenen en door het onderstuur rolde ik altijd zomaar van de fiets af. Eigenlijk geen gekke ervaringen mee, en slechts eenmaal een paar krassen op mijn hand omdat ik daarmee de val wilde breken op de stenen.

NielsTn
Geen speciaal goede ervaringen met fietspompen. Als je de mogelijkheid hebt probeer de gewenste pomp(en) even uit. Bij voorkeur op je eigen fiets, dan weet je zeker dat de pompkop netjes bij het ventiel kan komen. Plus dat je een beetje een idee krijgt van hoe de pomp pompt. SKS staat als een goed merk bekend, maar volgens mij staat en valt het vooral bij persoonlijke ervaringen. De metertjes hebben allemaal wel wat afwijking, en die gebruik ik dus veel meer voor een relatieve indicatie dan een absolute waarde. Dus ik pomp de banden constant naar min of meer dezelfde hoeveelheid bar op dezelfde pomp. Of dat in de praktijk dan eigenlijk 5,7 of 6,4bar is in plaats van 6 bar vind ik dan minder interessant.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@Tomino: dat doe je helemaal fout. Paarden schrikken van ligfietsers, niet andersom.

@NielsTn: Na in weinig tijd een Halfords-pomp van 15 euro en een ANWB-pomp van 15 euro versleten te hebben, heb ik 35 euro geinvesteerd in deze: http://www.topeak.com/products/Pumps/JoeBlowSport. Nadat ik zo eentje eens geleend had op een evenement, wist ik dat ik er ook eentje wou hebben. Nou weet ik niet of een SKS me net zo goed had bevallen, maar ik durf je wel deze aan te raden.

[J|O|R] <- .signature.gz

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
NielsTn schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:54:
Iemand goede ervaringen met fietspompen? Ik zoek er een voor een hollands ventiel en frans ventiel.
degene die ik had, lekt en bouwt geen druk meer op....
en de Schwalbe Marathon Plus (op bukfiets en ligfiets) wil ik wel graag op druk houden :)

wensen: (redelijk nauwkeurige) drukmeter, schappelijke prijs, goede levensduur....
Ik heb een SKS Air X-Press gekocht voor 3 tientjes geloof ik, bij de LBS in Hengelo OV. Achteraf pas gelezen dat dat wel een OK merk was, hij pompt erg fijn (kost weinig moeite). Hoe nauwkeurig de manometer is weet ik niet, maar ik doe net als nsa1984: ik pomp hem op tot 6,5 bar en het boeit me dan niet zo of dat eigenlijk 6 of 7 is, het is iig altijd hetzelfde :Y)

De hele pomp is trouwens van kunststof gemaakt, dus hij is erg licht. Hij gaat tot 8 bar, moet genoeg zijn toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 25-08-2011 10:14 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Tomino
TwOkkie schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:35:
@Tomino: dat doe je helemaal fout. Paarden schrikken van ligfietsers, niet andersom.

@NielsTn: Na in weinig tijd een Halfords-pomp van 15 euro en een ANWB-pomp van 15 euro versleten te hebben, heb ik 35 euro geinvesteerd in deze: http://www.topeak.com/products/Pumps/JoeBlowSport. Nadat ik zo eentje eens geleend had op een evenement, wist ik dat ik er ook eentje wou hebben. Nou weet ik niet of een SKS me net zo goed had bevallen, maar ik durf je wel deze aan te raden.
:D
Ik heb wel eens twee andere gróte paarden laten schrikken. Ze hadden hoefijzers en het hele bos verlichtte door de vonken van het asfalt en het ijzer.
Sindsdien ben ik een beetje geschrokken, want dat had voor de ruiter toch heel anders af kunnen lopen.
(maar je hebt gelijk :*) )

En die pomp, ziet er goed uit!
Nu ik ook het plaatje zie, dat is de pomp die ik wel eens leen van een huisgenoot. Tóp ding!

[ Voor 4% gewijzigd door Tomino op 25-08-2011 10:56 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Voor de mensen die nog geinteresseerd waren in een knalharde band achter... het is niet zo'n succes :+ voorband blijft op 6 bar, achterband gaat terug naar 3 of 4 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59
Tijd voor een post over de F-Lite banden. Ik fiets er nu precies 20 dagen op en heb ondertussen wel een aardig beeld gekregen van hoe ze rijden. Voor degenen die het niet weten, F-Lite banden zijn eigenlijk Vredestein GoCycle banden, maar dan met een ander merkje erop. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik geloof dat Flevobike een grote serie geimporteerd heeft, maar dat dat onder een andere naam moest, geen idee waarom. Het is een vouwband van 50 mm breed en ze voelen zeer licht aan. De wangen zijn ook erg dun, maar het loopvlak voelt nog wel aardig stevig. Er zit bijna geen profiel op, bijna slick dus.

Het eerste wat opvalt bij het opleggen is hoe verdomd makkelijk dat gaat, beetje eng, maar bij het oppompen centreert ie goed en ik had geen montagevloeistof nodig om hem er bobbelloos op te krijgen. Bij het rijden voel je het meteen, als je op goed vlak asfalt rijdt, dan hobbelt de fiets helemaal niet meer. Bij de Perfect Moirees had ik dat wel een beetje, ondanks gebruik van afwasmiddel. Ik rijd rond op 5,5 bar, beetje veel aangezien er op de band max 4,0 bar staat aangegeven. de PM's reed ik ook met 1,5 bar teveel en dat is bij mij wel goed gegaan, maar bij sommige anderen niet. Op deze hoge druk rijden ze lekker soepel, alleen op slecht wegdek stuitert het wel een beetje uiteraard, maar je moet wat over hebben voor lagere rolweerstand.

Ik merkte in eerste instantie op 5 bar niet direct een groot verschil met mijn Perfect Moirees in de rolweerstand, MAAR ze rijden minimaal even goed voor het geval en daar moet dus bij gezegd worden dat ik dus van diep versleten Perfect Moirees over ben gestapt op nieuwe F-Lites. Versleten banden rijden altijd lichter dan nieuwe, dus alleen daarom al is de F-Lite al een winnaar. Ik heb de afgelopen tijd ook regelmatig in de stromende regen gereden en daar merk ik wel een groot verschil, die Perfect Moirees gingen een stuk zwaarder rijden als het wegdek nat was, met de F-Lites ook wel een beetje, maar voor mijn gevoel is dat echt een flink stuk minder.

Over de lek bestendigheid en levensduur valt nog niet zoveel te zeggen. Ik heb met 2 sets Pefect Moirees gereden, de eerste set ging nog geen 4000 km mee en daar reed ik vaak lek mee, de tweede set is ruim 8000 km meegegaan en heb ik maar twee keer echt lek gereden. Ik had wel in een korte tijd even een paar lekke banden achter elkaar, maar dat was omdat ik de lekmaker niet goed had verwijderd, nadat ik de band echt binnenste buiten had gekeerd was het tot het einde afgelopen met de lekkages, zelfs toen de anti-lek laag zichtbaar werd. Met de F-Lites heb ik nu al bijna 900 km gereden zonder problemen.

Volgens mij trekt de fiets dankzij het lagere gewicht van de banden wel wat sneller op. Bij Muiden langs de A1 heb je een stuk heel vlak asfalt, ik heb daar een keer bij lichte wind mee met de racekap op geaccelereerd tot 55 km/u. Daarna heb ik hem laten uitrollen en het duurde een halve kilometer totdat de snelheid gedaald was tot onder de 40 km/u. Helaas kan ik het nergens mee vergelijken, maar het geeft wel aan hoe lekker de fiets nu door rolt met die racekap en F-lites.

Enige nadeel is dat je draaicirkel nog wat groter wordt, een gigantisch verschil zelfs als je overstapt van dunne Kojak voorbanden. Zelf ben ik er goed aan gewend, het komt niet vaak voor dat ik in de problemen kom en ik rijd zelfs door Amsterdam achter het Centraal Station langs. Een bocht moet ik een beetje ruim nemen, maar door duidelijk richting aan te geven gebeurt het niet vaak dat men me van rechts voorbij probeert te gaan in de bocht.

Nu op 5,5 bar heb ik wel het gevoel dat ze lichter rijden dan de PM's. Met de racekap erbij rijd ik nu op de lange rechte stukken 47 km/u met een redelijke inspanning. Dit kan ik een aardige tijd volhouden, het kost me soms wel veel moeite om die snelheid te bereiken, maar als je er eenmaal bent, dan trap je lekker door. Soms trek ik eerst op tot ongeveer 40 km/u, laat dan de verzuring er weer uit lopen en accelereer daarna door naar 47. Vooral in de loop van de werkweek wil dat nog wel eens fijn zijn. Die 70 km per dag hakt er toch nog wel in :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 15:32

jaspernl

de tijd vliegt

Ik heb met pijn in het hart de Alligt weer verkocht.
Ik gebruik(te) hem voor woon-werk verkeer, maar had daarbij last van een natte rug. Op de terugweg is dat niet zo heel erg (hoewel... ook niet fijn, want ik moet direct door om de kids op te halen op het kinderdag-verblijf...), maar vooral op de heenweg betekende dit dat ik me op mijn werk elke dag stond om te kleden.
En mijn vrouw (ja... lekker rolbevestigend weer...) moest 2 keer zoveel t-shirts wassen...

Ik heb er nog een Ventisit zadel op gelegd. Dat scheelde wel, maar het hielp niet genoeg om me neit te hoeven omkleden op het werk.

Het experiment met de ventilatoren heb ik uiteindelijk niet meer uitgevoerd. Dat leek me toch kapitaalvernietiging, aangezien ik, mocht het experiment mislukken, de fiets eigenlijk niet meer zou kunnen verkopen...

Kortom: het was een mooie ervaring. En ligfietsen is gaaf. Maar blijkbaar voor mij op dit moment niet weggelegd. Ik ben niet iemenad die voor zijn plezier fietst. En dan staat zo'n ding wel in de weg in de garage...

Jammer! Maar het is niet anders...

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Verwijderd

@Jaspernl:
Jammer dit te horen, maar om eerlijk te zijn klinkt het alsof je gewoon met de verkeerde fiets bent begonnen.
De Alligt is toch best wel prehistorisch. Op dit moment staan er best wel wat aardige modellen op Marktplaats voor best wel schappelijke prijzen.Wat je het m.i. het beste zou kunnen doen, is eens naar een opstapdag gaan, of een uitstapje naar een ligfietswinkel om daar wat fietsen te proberen

@Budi:
ik hoor nogal wisselende verhalen over die F-Lites/Go Cycles, maar een constante is toch wel dat er over het algemeen best vaak lek mee wordt gereden.
Ik had daar zelf al teveel last, naar mijn mening, van met m'n Marathon Slicks.
Sinds twee weken heb ik er nu Kojaks op liggen, die rijden net zo soepel, maar zijn wel wat minder vergevingsgezind, qua hobbels en bobbels.
Ik hoop dat die wat minder vaak lek rijden, maar dat schijnt niet zo'n probleem te zijn.

Van de week de fiets eens een goede beurt gegeven.
Vorige week was ik voor het eerst onderuit gegaan, ik kwam op m'n werk aan waar het parkeerterrein nog niet opgedroogd was van een buitje.
Het parkeerterrein heeft van die lekkere grind klinkers, dus een haakse bocht met 20+ was niet het beste idee :P
Gelukkig lag ik behoorlijk plat dus ik viel niet ver naar beneden.
Apart genoeg waren alleen m'n pols en enkel ietwat geschaafd, elleboog, schouder e.d. niet.
Toen ik m'n fiets wegzette merkte ik al dat het achterwiel aanliep. Omdat de cyclone-koppeling nog op de achteras zat, dacht ik dat door de klap de pad verbogen was, waardoor het wiel tegen de rem aanliep.
Na de rem losgedraaid te hebben kon ik hem zo draaien dat het wiel weer vrij liep, maar echt lekker naar huis fietsen was het natuurlijk niet.
Een paar dagen later even naar Elan gefietst om de Hurri na te laten kijken, waar bleek dat er niks mee aan de hand was, alleen dat het remsysteem verdraaid was.
Dat was zo weer aangepast.
Gelukkig is de fiets nu helemaal tip top in orde. Nieuwe banden, remblokjes, schoon, geolied, en enige tijd geleden al de SRAM derailleur en shifters.
Gisteren het zitje nog een standje lager/vlakker gezet, en hij rijdt heerlijk.
Ik zit nu op zo'n 4000km dit jaar, dus dat gaat de goede kant op.

Ben benieuwd wat de stand is als ik terug kom uit Wales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 15:32

jaspernl

de tijd vliegt

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:13:
@Jaspernl:
Jammer dit te horen, maar om eerlijk te zijn klinkt het alsof je gewoon met de verkeerde fiets bent begonnen.
De Alligt is toch best wel prehistorisch. Op dit moment staan er best wel wat aardige modellen op Marktplaats voor best wel schappelijke prijzen.Wat je het m.i. het beste zou kunnen doen, is eens naar een opstapdag gaan, of een uitstapje naar een ligfietswinkel om daar wat fietsen te proberen
Denk je echt dat het zoveel zou kunnen schelen? Ik kan dat bjina niet geloven eigenlijk... Ik geloof best dat een andere fiets prettiger of soepeler zou kunnen fietsen, maar --blijkbaar-- krijg ik snel last van een bezwete rug. Dat lijkt me niet minder worden op een modernere fiets. Toch? Nee, ik vrees echt dat een ligfiets gewoon niet aan mij besteed is. Wellicht een zo'n hangmat-zadel, maar die zijn een stuk prijziger volgens mij...

[ Voor 2% gewijzigd door jaspernl op 02-09-2011 09:34 . Reden: typo's ]

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:13:
@Jaspernl:
Het lijkt me heel sterk dat een andere ligfiets zoveel verschil zou maken. Ik heb ook altijd een natte rug na het fietsen op mijn Fuego (valt wel onder de categorie "modern" toch?). Het enige wat zou kunnen helpen is zo'n spanzitting. Hoe goed zo'n Ventisit ook ventileert, er zit een winddichte schaal achter, dus echt doorwaaien doet het niet.

Als je dus het ligfietsen niet wil opgeven, kun je het best op zo'n ligfiets opstapdag eens zo'n spanzitting proberen. Als dat niet werkt is het einde zoek denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn reactie was meer gericht aan het einde van Jaspernl's reactie:
Ik ben niet iemend die voor zijn plezier fietst
Tja, spanzitting, of een paar fietsshirtjes kopen bij de aldi/lidl/uitverkoop, en die gebruiken voor woon-werk.
Die hoeven echt niet na iedere rit te worden gewassen. Je normale shirt en overhemd neem je gewoon mee en trek je aan op je werk, na even wat deo onder de oksel gespoten te hebben.
Vooral geen katoen dragen als je fietst, dan zweet je nog meer dan normaal (althans ik wel) en je kunt je kleren uitwringen als je aankomt.
Fietsshirts zijn snel droog en kun je rustig een werkweek dragen op de fiets en in het weekend wassen, vaker mag natuurlijk ook :P
Op Ebay staan ook best wel wat fietsshirts voor redelijke prijzen, paar tientjes.
-Nutteloze reactie eigenlijk want de fiets is al weer verkocht, na ja, wie weet, in de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 16:14:
Mijn reactie was meer gericht aan het einde van Jaspernl's reactie:
Tja, spanzitting, of een paar fietsshirtjes kopen bij de aldi/lidl/uitverkoop,
Nee, loopshirtjes kopen!
Fietsshirts hebben vaak van die zakken aan de achterkant (al dan niet met klittenband en/of rits) en dat wil je als ligfietser niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normale fietshirts zijn op zich niet zo erg, alleen zijn de zakken aan de achterkant compleet nutteloos op de fiets. daarom heb ik een heuptasje.
Loopshirts zijn op zich ook prima, maar dat zijn vaak toch van die losse fladder gevallen, ik heb m´n shirtjes toch liever wat strakker zitten.
Loopbroeken vind ik wel ideaal, omdat er geen kussen ingebouwd is.
In ieder geval niet in normale kleren rijden als je tempo gaat rijden, want dat is toch vaak wat je doet als je naar je werk fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hè, ging weer lekker, met lichte regen de ligfiets de sporen gegeven :)
en na iets meer dan een uur de 30 km rit afgelegd, gemiddeld 29,75 :)

wat een verschil harde/goede bandenspanning al niet doet, na aanschaf van een degelijke metalen/stalen fietspomp de banden van 2 en een beetje naar 5 bar gepompt.

en bij thuiskomst....vond ik de regen eigenlijk niet eens zo erg (behalve dat je in de mist denkt te rijden met een beslagen bril).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

morgen als het goed is mijn nieuwe batterijtjes binnen voor mijn fietscomputer. Kan ik eindelijk weer zien hoe snel ik fiets :+ ik moet nu op de tijd afgaan, vaak ligt dat ergens tussen de 23 en 26km/u als gemiddelde snelheid :) (meer afhankelijk van de verkeerslichten dan van mijn doortrappen :P )

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 07-09-2011 21:47 ]

Verwijderd

Wat heb jij voor een vage fietscomputer dat daar geen reguliere batterijen in gaan die gewoon in de winkel te krijgen zijn?
Ben heel benieuwd :P

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 00:10:
Wat heb jij voor een vage fietscomputer dat daar geen reguliere batterijen in gaan die gewoon in de winkel te krijgen zijn?
Ben heel benieuwd :P
De fietscomputer zelf heeft een gewone CR2032 knoopcel maar in de zender (heb zo'n draadloos ding) zit een LR32a batterij.
Aangezien ik via mijn werk die dingen goedkoop kan bestellen (heb er nu 5 voor de prijs van 1 in de winkel :+ ) heb ik ze maar besteld :P

Verwijderd

dat is kosten technisch idd wel de moeite waard ja :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vanochtend wederom een aanvaring met een hangbejaarde die haar hond nooit aan de lijn heeft en altijd agressief blaffend op me af komt. Dit keer ben ik gestopt, ze vroeg gelijk: je gaat hem toch niks aandoen he. Ik dat fossiel verteld dat als ik die hond nog 1 keer los zie lopen ik de volgende keer dat beest wat aandoe.

En wat denk je dat ik als tegen argumenten krijg:

- Ja je fietst ook zo snel , normaal doe ik hem aan de lijn als er een fietser aankomt (hond loopt 200 meter voor haar dus zou knap zijn) , mijn reactie: ik reed ten eerste niet te snel en ten tweede is dit een FIETSpad waar JIJ midden op de weg loopt.

- Ik hoor je niet aankomen (ik bel ALTIJD als ik er aan kom en ze gaat ook aan de kant dus ze hoort me duidelijk wel), ik heb haar geadviseerd haar gehoor te laten testen.

- Die hond mag hier gewoon los lopen (is verboden) , mijn reactie: honden mogen niet loslopen tenzij anders aangegeven. Nog even naar mijn fiets gewezen: Die mag wel, hond los mag niet. Zo simpel is het.

Ik heb haar dus even flink duidelijk gemaakt dat IK niks fout doe, dat ik daar mag fietsen want het is een fietspad , dat de hond aan de lijn moet en dat ik de volgende keer die hond gewoon omver rij, dat is haar eigen verantwoordelijkheid dan.

Wat een bitch zeg. Altijd maar de ander de schuld geven en nooit eens je hand in eigen boezem steken :r :(

Maar... wat kan ik de volgende keer het beste doen want ik weet zeker dat ze er maandag gewoon weer loopt. Politie bellen? Honkbalknuppel? Hond in beslag nemen? vergiftigde koekjes voeren?

Aanrijden is zo vervelend voor mij want het is geen klein tekkeltje (ook weer geen kalf maar groot genoeg om zelf door te vallen. )

Overigens heb ik niet een enorm probleem met loslopende honden, laat ik dat voorop stellen. De meeste honden doen niks en de meeste eigenaren houden het beestje ook even vast als er een fietser langs komt maar dit lijk laat haar hond gewoon weet ik veel hoe ver voor zich uit lopen zodat ze er 0 controle over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je kunt niet zo heel veel doen als zij haar naam en adres niet geeft. Je mag haar niet staande houden om de politie te bellen, dat mag alleen bij een misdrijf (dacht ik). Ook is het technisch gezien verboden om haar te volgen naar haar huis om achter haar adres te komen. Als je haar naam en adres weet kun je haar aangeven bij de politie.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mux schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 10:02:
Je kunt niet zo heel veel doen als zij haar naam en adres niet geeft. Je mag haar niet staande houden om de politie te bellen, dat mag alleen bij een misdrijf (dacht ik). Ook is het technisch gezien verboden om haar te volgen naar haar huis om achter haar adres te komen. Als je haar naam en adres weet kun je haar aangeven bij de politie.
Mag ik wel die hond gijzelen ? :P ik weet immers niet of die van haar is. Hij loopt gewoon los.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 09-09-2011 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Die hond heeft feitelijk niks misdaan, de schuld ligt bij de eigenaar. Daarom staat aanrijden mij een beetje tegen, daar kan dat hondje niks aan doen. Ik zou de politie dan maar bellen en melden dat je meerdere malen bent "aangevallen" door haar hond en dat ze weigert haar hond aan te lijnen. Als ze daar dagelijks loopt op vaste tijdstippen is het voor de politie vrij eenvoudig om haar op heterdaad te betrappen.

Ik vind dat ook wel een beetje de verantwoordelijkheid van een hondeneigenaar: als je hond prima los kan lopen en niemand wat aandoet: prima. Als je hond zo'n ongeleid projectiel is, moet je hem aanlijnen. En ja, formeel moeten honden altijd aan de lijn tenzij anders aangegeven...

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 09-09-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord
Melding maken bij de politie dat ze haar hond los laat lopen, en dat dat voor gevaarlijke situaties zorgt. Dat is het enige wat je kan doen, honden mogen strikt wettelijk gezien niet loslopen tenzij aangegeven.

Als dat beest je aanvalt/bijt een rotschop geven ter zelfverdediging en alsnog de politie bellen, dan is het helemaal kaasie. Dat wordt dan een pittig gesprek tussen de dame en de wijkagent, en eventueel een muilkorfplicht, om over het aanlijnen nog maar te zwijgen. ls er een precedent, dan wordt het asiel of een spuitje.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bedankt, ik heb even opgezocht dat je blijkbaar wel je hond in dat gebied mag laten loslopen maar wel op eigen risico dus ik denk dat ik inderdaad maar een klacht ga indienen bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Honden mogen los lopen op een fietspad? Dat lijkt me hoogst onwenselijk, want honden zijn geen verkeersdeelnemers en daar hoeven voetgangers en fietsers dus geheel geen rekening mee te houden. In dat geval ben je vrij om hem te overrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Honden mogen in wezen los op het fietspad daar waar geen aanlijnplicht geldt. Maar nog altijd blijft het baasje aansprakelijk voor het gedrag van zijn/haar hond. En dus mag je ook van het baasje verwachten dat die de hond onder controle heeft als het beest niet is aangelijnd.

Maar wat betreft het verhaal van mevrouw, tja, die heeft duidelijk een bord voor de kop. Maar ze moet inderdaad wel een supersprinter zijn als ze de hond in no-time weet aan te lijnen als het beest op 200 meter afstand is maar zelfs op 25 meter vind ik het nog knap. En compliment voor jou trouwens want normale fietsen hoort ze blijkbaar wel aankomen maar jou niet, dat kan natuurlijk betekenen dat je je fiets in superconditie hebt en mega goed hebt onderhouden; geen rateltje, geen tikje zelfs de derailleur die geen geluid maakt...... of hebben jullie daar verder alleen maar normale fietsen met een speelkaart met wasknijpers tussen de wielen ofzo? RRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 14:59:
Honden mogen in wezen los op het fietspad daar waar geen aanlijnplicht geldt. Maar nog altijd blijft het baasje aansprakelijk voor het gedrag van zijn/haar hond. En dus mag je ook van het baasje verwachten dat die de hond onder controle heeft als het beest niet is aangelijnd.

Maar wat betreft het verhaal van mevrouw, tja, die heeft duidelijk een bord voor de kop. Maar ze moet inderdaad wel een supersprinter zijn als ze de hond in no-time weet aan te lijnen als het beest op 200 meter afstand is maar zelfs op 25 meter vind ik het nog knap. En compliment voor jou trouwens want normale fietsen hoort ze blijkbaar wel aankomen maar jou niet, dat kan natuurlijk betekenen dat je je fiets in superconditie hebt en mega goed hebt onderhouden; geen rateltje, geen tikje zelfs de derailleur die geen geluid maakt...... of hebben jullie daar verder alleen maar normale fietsen met een speelkaart met wasknijpers tussen de wielen ofzo? RRRRRRRRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :D
:D

Nou mijn ligfiets maakt meer herrie dan een trabant met sneeuwkettingen om in de gotthardtunnel, bovendien bel ik altijd als ik mensen benader.

Maar heb zojuist het volgende apparaat aangeschaft bij de action:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/38276.jpg

Als ze me dan nog niet hoort aankomen kan ik in elk geval die hond van dr de schrik van zijn leven geven >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik zeg: hond ontwijken en eigenaar aanrijden.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
voor de liefhebber(s) die nog een velomobiel zoeken: collega heeft zijn velomobiel in de verkoop gezet.
Kleurstelling in de ING-formule 1 kleuren.
http://link.marktplaats.nl/476642878

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06-2022
Hi all,

Even tussendoor:
Is Tempelman op vakantie ofzo?
Ik heb 3 weken terug flevo-bike-rubbers besteld en betaald maar ik hoor maar niks...

Grtzz

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Geen idee; gewoon even bellen. Logistiek is Tempelman niet de sterkste. Doe dus even een belletje, weet je meteen of ze op vakantie zijn en zo niet dan kan je ze nog even herinneren aan je bestelling.

• Jerommel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06-2022
Bellen! Ja, tuurlijk...
Heb tot nu toe alleen mails gestuurd.
tnx

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
[tussen-neus-en-lippen-door]

Gisteren een race/tourkap besteld

[/tussen-neus-en-lippen-door]

Gisteren naar Dronten geweest om m'n Quest op te halen na reparatie van gebroken achterbrug. Ik trof Wim Schermer en heb de race/tourkap geprobeerd. Tjonge, wat zorgt die kap totaal NIET voor belemmering van het zicht. Hij rammelde wel maar hij was nog niet af en miste wat dempende klittenbandjes.

Reparatie wat mij betreft geslaagd trouwens, hij stuurt weer heerlijk strak en gééééén aanlopend achterwiel meer.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Deze week worden trouwens de 200 m sprints gereden in de Battle Mountain challenge (WHPSC 2011).
Hans van Vugt heeft videobeelden van o.a. woensdagavond op Youtube gezet. De resultatenlijst vermeldt een crash van het tweede Nederlandse team, met de Cygnus, hier wat details vanuit het team zelf:
Jan-Marcel is ok. He did not have a scratch on him. Since the fairing is roundish there was no one spot that was worn through. Just the outer (49 grams/m^2) glas layer was missing, and the first (structural) carbonfibre layer was worn (1/2 way through).
Since the spots were minor in size, we don't have to perform any structural repairs (just on the front tire).

Jan-Marcel went on his left hand side, and slid about 300ft on the road while turning around several times (it did not rollover). The last 50ft he landed in the brush barely missing one of the plastic poles on the side of the road.

It didn't scare any of us, and we will replace the front tire, increase the tire cutout, and slap som filler on the firing to fill up the scratches.

I'll be doing a speed run tonight.

Thomas

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Oei..... maar mooi dat zo'n stroomlijn de berijder doorgaans netjes beschermt.

Ik heb vandaag maar eens een persoonlijk record gereden. 7,3 kilometer op de feitssnelweg tussen Kampen en Zwolle. Gemeten op het stuk fietssnelweg tussen de verkeerslichten onder aan de grote brug tot binnenrijden van Westenholte. Gemiddelde op dat stuk was maarliefst 43,28 km/h. Daarna doorgereden naar huis. Thuis aangekomen had ik sinds de reset van m'n fietscomputer 9,5 kilometer op de teller met een gemiddelde van 39,32 km/h. Ongekend snel voor mijn doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:40:
op het stuk fietssnelweg tussen de verkeerslichten
'Fietssnelweg' klinkt wel een beetje eufemistisch zo tussen die verkeerslichten :) Ben benieuwd hoe ze het gaan noemen als het ook echt ongelijkvloerse kruisingen gaat krijgen en zo.

Wel tof om ondanks dat nog ruim 40 gemiddeld te rijden. Ik kon er ook aardig wat van zoals je weet, maar voor die gemiddelden reed ik wel routes waar je amper last had van obstakels of verkeer.

Ik rijd de laatste tijd niet zoveel meer, vreemd eigenlijk. We zijn in een dorpje gaan wonen met het idee dat we dan lekkerder een stuk weg konden fietsen dan in de stad. Maar zelf ben ik steeds meer gaan homesteaden, werk aan huis, eigen groenten verbouwen in de tuin, een woning waar (in mijn tempo) nog jaren aan geklust kan worden, en het fietsen blijft van A naar B werk. De laatste keer da'k een eindje van huis ging was naar Arnhem, voor een begrafenis :S Iets van 30 km/u gemiddeld, om nog redelijk fris te arriveren.

Mijn vriendin fietst wel elke dag een lekker stuk naar 't werk. Vanaf deze kant komend kun je nog een route zonder stoplichten rijden :) En dat ze nu meer fietst dan ik werkt misschien ook wel wat onderlinge verschillen weg die met fietsvakantie soms niet goed overbrugbaar waren. Want voor volgend jaar zijn we toch ècht van plan om een eind weg te fietsen met de zomervakantie. Dit jaar werd het opnieuw niks, slecht weer en veel werk om handen.

In ander nieuws: Sebastiaan Bowier met de VeloX rijdt Sam Whittingham er uit 8)

Respectievelijk een respectabele 129.61 (Sebas) en 129.13 km/u (Sam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Seriously, dit is een geniale uitkomst. Sebastiaan Bowier is géén profwielrenner, Sam heeft een stuk meer training en ervaring.

Delft en aerodynamica, gegarandeerde winst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Als ze zo al geen record rijden, dan zou Sam de laatste avond eens die Velox moeten proberen...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 21:39:
'Fietssnelweg' klinkt wel een beetje eufemistisch zo tussen die verkeerslichten :)
Euhm.... Het ligt tussen verkeerslichten EN...... iets anders. Het betreft vanaf verkeerslichten 7,3 kilometer non-stop in de voorrang rijden:

Google Maps

In de beschreven situatie moest ik deze verkeerslichten (de bewuste verkeerslichten) oversteken, dat ging van links naar rechts, dus tegen de richting van de tractor in. Eenmaal rechts aangekomen moet ik naar links en rijd daarmee in de richting waarin de camera gericht is alleen dan dus rechts op de ventweg/fietssnelweg.

Het gemiddelde van 43,3 km/h heb ik behaald op dit punt. Maar dat is dus gerekend vanaf die verkeerslichten die ik eerst nog moest oversteken.

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 14:21:
[...]

Euhm.... Het ligt tussen verkeerslichten EN...... iets anders. Het betreft vanaf verkeerslichten 7,3 kilometer non-stop in de voorrang rijden:

Google Maps

In de beschreven situatie moest ik deze verkeerslichten (de bewuste verkeerslichten) oversteken, dat ging van links naar rechts, dus tegen de richting van de tractor in. Eenmaal rechts aangekomen moet ik naar links en rijd daarmee in de richting waarin de camera gericht is alleen dan dus rechts op de ventweg/fietssnelweg.

Het gemiddelde van 43,3 km/h heb ik behaald op dit punt. Maar dat is dus gerekend vanaf die verkeerslichten die ik eerst nog moest oversteken.
* benoni is lang niet door 't centrum gereden en verkent virtueel de nieuwe routes...

Met zo'n mooie oversteek is het wel het eufemisme ontgroeid inderdaad _/-\o_

Geweldig detail is het olifantenpaadje aan de zuidwestkant van het fietsviaduct :D Alsof de gebruikers daarmee willen zeggen: leuk zo'n ongelijkvloerse kruising, maar een echt stuk snelweg zou op dit punt goed aansluitende opritten hebben, niet zo'n gekke T-splitsing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Inderdaad. Alleen loopt het olifantenpaadje niet naar de fietssnelweg want die begint als je de andere kant op gaat. Maar de fietssnelweg had heel wat mooier door kunnen lopen inderdaad want dan zit je alweer 2 kilometer dichter bij Zwolle. Als je dan aan de andere kant van het Zwolle-IJsselkanaal ook ongelijkvloers over de kruising gaat, dan zou het helemaal top zijn want dan komt er weer een kilometer of wat aan vast en kan je het voor elkaar krijgen om zo goed als aan Zwolle Centrum te eindigen.

Die T-splitsing hebben ze inderdaad verkeerd gelegd.

Het olifantenpaadje is gemaakt door mensen die inderdaad die T niet willen nemen maar ook nog eens flink wat klinkers, die ook niet echt super vlak liggen, ook geen voorrang willen verlenen aan de 2e T na de 1e T en dan ook nog eens die rare S die erin zit.

Die hele situatie hadden ze 100% open moeten gooien en volledig reconstrueren in plaats van die klinkerbocht laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Vandaag even met de quest bezig geweest omdat tijdens het in en uit de garage rollen ik "weerstand" voelde. Het leek alsof het rechtervoorwiel (waar al een tijdje een slagje in zit) aanliep, maar het bleek het niet goed terug verder van de linkerremarm te zijn.
Aangezien ik de grote operaties nog niet echt aandurf heb ik besloten om het draaiasje even in te spuiten met wat kruipolie en vervolgens de remarm even heen en weer te bewegen om het geheel weer te laten functioneren. Dat werkte wonderwel en een kwartiertje laten deed de linkerremarm weer gewoon terugveren zoals dat hoort. Nu nog even afwachten voor hoelang deze nood reperatie houd, want de echte oplossing is natuurlijk het wiel demonteren en het asje even goed in te vetten.

Daarna nog even het rechtervoorwiel een beetje recht geprobeerd te maken, maar zonder richtbok blijft het aanmodderen. Echt recht is het dus ook niet maar binnenkort wilde ik toch al een keer naar dronten rijden en dan kan dat ook meegenomen worden.

Verder ben ik zaterdag nog even met het fietsschoenenverhaal bezig geweest. Mijn vader moest in Doetinchem vlakbij de pedaleur zijn, dus ben ik meegeweest en even bij de pedaleur gepast en gekeken. Conclusie was eenvoudig, de pedaleur wilde me aan een specialized Sport hebben in maat 46 :(. De suplest schoenen die ik nu heb en me te groot (te lang) zijn zijn ook maat 46 dus daar heb ik niet aan meegedaan. Pa had toen ik zonder schoenen terug kwam zoiets van en die duitse toko (Rose) kunnen die wat hebben. Dus zijn nog even doorgereden naar Rose om daar schoenen te passen. Volgens de verkoopster is north wave het breedste dat ze daar hebben. Van northwave uiteindelijk een passende schoen gevonden namelijk de "rocker" in maat 44, maargoed dan zit ik wel met veters opgescheept. Bovendien gaf de schoen me niet echt een solide indruk, maar ben wel blij dat ik eindelijk iets passends heb gevonden.

Ik heb nog in de planning staan om binnenkort naar stappenbelt Zwolle te gaan, want die lijken Cyclotec/Raps schoenen te verkopen en dat zou misschien nog een optie zijn. Anders ben ik toch bang dat ik andere voeten moet gaan vragen aan Sinterklaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zondag 18 september 2011 @ 17:53:
Daarna nog even het rechtervoorwiel een beetje recht geprobeerd te maken, maar zonder richtbok blijft het aanmodderen. Echt recht is het dus ook niet maar binnenkort wilde ik toch al een keer naar dronten rijden en dan kan dat ook meegenomen worden.
Ik red me wonderwel met richten van een wiel terwijl hij in de Quest gemonteerd zit; werkelijk geen probleem.
Wascokrijtje erbij doet wonderen overigens. Wielkast gebruik ik om m'n hand op te steunen en zo zeer langzaam richting het draaiende wiel te bewegen met het krijtje. Zodra het krijtje het wiel raakt op een slag, laat hij een streepje achter. Vervolgens kan ik op de plek met krijt aan de slag met richten.
Daarna krijtstreep wegvegen, wiel zwieper geven en weer met het krijtje langzaam naar de velg bewegen voor de volgende slag die gemeten moet worden.
Het bevalt mij zelfs beter dan de richtbok want een krijtstreep kan je zien zitten en heb je alle tijd voor terwijl de richtbok met een kunststof puntje tegen de velg aan komt te slepen en dan horen waar het midden van het aanlopen is, valt mij tegen.

Nee, ik laat lekker m'n wieltjes in de fiets en richt hem dan wel. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Veerpoten moeten er toch uit omdat ik de vering wat stugger wil hebben. dus dan is het extra werk voor het ophangen van de wielen in een richtbok niet meer zoveel vermoed ik.

Wasco krijtje is verder wel een goede tip, want ik heb het vandaag met mijn duimpje gedaan en dat werkt niet echt lekker. Dus wie weet dat ik er binnenkort toch nog een herkansing aan geef, al moet ik bekennen dat ik doorgaans met richtbokje werk.

Eerst morgen maar weer eens me gezicht op school laten zien, voor zover ik daar wat kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zondag 18 september 2011 @ 23:54:
Veerpoten moeten er toch uit omdat ik de vering wat stugger wil hebben. dus dan is het extra werk voor het ophangen van de wielen in een richtbok niet meer zoveel vermoed ik.
Bedenk wel dat in de voorwielen van velomobielen zelf géén as zit (waarmee je hem dus in de richtbok moet hangen), wat bij normale fietswielen wel het geval is!
Ik ben daarom met een lange bout (ik meen M10) aan de gang ben gegaan. Dat in combinnatie met 6 bouten, 6 ringen en een stuk ductape (voor de Alleweder en Versatile omdat die ook nog eens 2 verschillende maten lagers had, gelukkig heeft de Quest maar één maat lagers dus hoef je met ductape niet te zorgen voor opvulling).
Wasco krijtje is verder wel een goede tip, want ik heb het vandaag met mijn duimpje gedaan en dat werkt niet echt lekker. Dus wie weet dat ik er binnenkort toch nog een herkansing aan geef, al moet ik bekennen dat ik doorgaans met richtbokje werk.
Snap ik maar misschien dat je ook wel snapt, na al het werk, dat wasco in combinatie met wielkast zeker niet slechter maar wel vééél sneller werkt.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo gister bericht gehad dat mijn nieuwe fietsverlichting onderweg is. De magicshine MJ 808e. Schijnt een aardig lampje te zijn, ben benieuwd. Zodra hij binnen is post ik mijn bevindingen hier wel :P
Beter voorbereid zijn op de komende donkere dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Dat de voorwielen zelf geen assen bevatten is bekend, daarvoor zou velomobiel een hulpstukje verkopen. Heb het zelf nog niet gezien, maar heb de komende twee weken vrij en ben van plan een dagje dronten te doen.
Het richten van de wielen zonder deze eerst te moeten demonteren zal inderdaad veel vlotter gaan. Het goed recht krijgen dan is vooral een stukje evaring, en dat ontbreekt bij mij op het moment nog. Heb hier in huis geen wasco, maar zal binnenkort eens wat ritselen en dan opnieuw een poging wagen.

Afgelopen dinsdag "even" met de quest naar Zwolle geweest om fietsschoenen te passen. Eerst bij Stappenbelt geweest om een "Raps" schoen te passen. Die bleek totaal niet breed genoeg. Daarna bij "Bike Studio" verder gekeken, die hadden een northwave vertigo pro SBS maat 44 die redelijk paste. De schoen was een beetje te lang en had geen spd maar spd-sl bevestiging, toch heb ik hem onthouden.
De volgende stop was bij Xycletracx waar de eigenaar me meteen aan de specialized schoen wilde hebben. Heb toen uitgelegd dat ik reeds in Apeldoorn bij de specialized concept store geweest was en daar met een verkoopster vastgesteld had dat die schoenen te smal waren. Reactie was toch maar even aantrekken, en waarachtig de schoen zat geweldig goed. Zowel in de lengte als in de breedte geen ruimte over maar ook niet te kort, de schoen bevatte spd bevestiging. Toch heb ik niet meteen ja gezegd. Dat had twee redenen. A) We willen weten van de concept store in Apeldoorn wat daar mis is gegaan rondom het schoenen passen / advies. B) De spd bevestiging zit verborgen onder een weg te snijden rubberen afdichting. Die afdichting is gemaakt om de schoen ook "gewoon" te kunnen gebuiken, maar ik twijfelde daar een beetje over.
Ook ben ik nog bij Scholten geweest maar er werd teveel richting de "koopjes" geduwt en te weinig naar pasvorm gekeken, dus ben daar snel weer verdwenen.

Al met al lijkt de zoektocht naar passende schoenen weer een heel eind verder te zijn gekomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
nsa1984 schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 00:04:
De spd bevestiging zit verborgen onder een weg te snijden rubberen afdichting. Die afdichting is gemaakt om de schoen ook "gewoon" te kunnen gebuiken, maar ik twijfelde daar een beetje over.
Dat zag je wel meer toen het SPD concept nog vrij nieuw was. Afhankelijk van hoe de rand is gevormd en hoe goed de zool rondom is verlijmd, kun je ook volstaan met een klein stukje insnijden en daarna met een combinatietang de rest er uit te trekken.

Als je niet meteen natte voeten wilt hebben als je in een waterplas stapt, moet je de binnenkant afplakken met een sticker. Als ik ergens een restje siliconenkit heb liggen vul ik daar de overgebleven ruimte rondom het SPD montageplaatje mee op, dan komt er naast water ook geen stof en vuil tussen. Het is wel handiger als je pas gaat plakken en kitten als je er redelijk zeker van bent dat je het plaatje niet meer hoeft te verschuiven. De uitgeharde siliconenkit is op zich wel redelijk open te peuteren met een tangetje, maar daarvoor moet je wel het hele plaatje eruit halen om erbij te kunnen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:10:
[...]

als de marathon plus? _O-

Nee, dat zijn ze zeker niet
Even een oude quote van je omhooghalen. De Schwalbe marathon racer achterband zit er nu een bijna een jaar op en nog altijd geen lekken mee gereden dus qua lekbestendigheid imho voldoende om de aanschaf van een marathon racer voorband te verantwoorden voor mezelf 8)

Zag dat ze in de maat 406-40 te koop waren nu dus Binnenkort maar eens bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag weer zo'n traag snorbrommertje ingehaald (reed netjes 25km/u) maar was alleen maar om een iets te hard rijdend snorscootertje te kunnen bijhouden (reed > 35km/u). Was wel weer lekker om even los te gaan 8) Ik moet altijd een reden hebben om hard te gaan blijkbaar :P

Gister ook nog even de fiets gewassen en ketting ed goed schoongemaakt, drek tussen de derailleur uit gehaald en weer netjes in de kettingspray en daarna nog een keer de ketting schoongemaakt met een doek om het overtollige kettingspray eraf te halen. rijdt weer lekker soepel nu :P

Ook leuk, velomobiel semi-zelfbouwprojectje:

http://www.recumbents.com...TOPIC_ID=3549&whichpage=1

Wordt een velomobiel kit een beetje aangepast. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 30-09-2011 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Benoni
Weet jij toevallig ook of voor een min of meer waterdichte schoen je tegenwoordig nog steeds met een stikker/siliconenkit moet prutsen?

Metro2002
Leuke link inderdaad :D (nsa droomt rustig verder over misschien ooit)

Ben van de week even een rondje met de quest gegaan en heb onderweg besloten toch even bij specialized Apeldoorn te stoppen om die schoenen mee te nemen. Blijkt specialized Apeldoorn de langere "straps" niet op voorraad te hebben, dus kon het alsnog niet doorgaan. Dinsdag zouden die langere straps binnen zijn, dus dan nog maar een keertje erheen.

Verder gisteren (donderdag) met de quest naar Dronten gegaan. Het was oorspronkelijk de bedoeling om heenrit, reparatie en terugrit op een dag te doen. Dus vertrokken om 0600 vanuit Zutphen, maar helaas ben ik op een gegeven moment wat vreemd gereden op de veluwe. Gevolg was dat ik geen ruime 2 uur onderweg ben geweest maar ruim 3 uur :(. Wel heel veel heel mooie natuur gezien :). Bij velomobiel maar besloten om Velomobiel niet met mijn probleem van reizen op te zadelen en de bus en de trein terug gepakt.
Zaterdag mag ik mijn quest weer terug ophalen en richting Zutphen rijden, ik hoop dat het dit keer beter zal gaan als mijn eerste rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Net lekker een stukje omgefietst naar huis toe, was toch lekker weer. Hebben ze in Schiedam weer wat leuks bedacht. Je rijdt rechts van de weg, opeens stopt het fietspad en moet je oversteken, dan kan je via een 2 richting fietspad je weg vervolgen, na ongeveer 300 meter stopt ook daar het fietspad en moet je weer oversteken, je steekt over en... het fietspad is opgehouden en eindigt in een stoep 8)7
Blijkbaar moest ik toch nog iets langer doorfietsen maar dat stond niet echt duidelijk aangegeven (leek net of je een bus / tramhalte op zou rijden )
En dat terwijl het voorheen gewoon alsmaar rechtdoor was.

Enfin, na een stukje stoep te hebben gepakt om alsnog op de juiste weg te komen ..... :+

lekker door kunnen kachelen. Glad asfalt, warm weer, nauwelijks wind dus constant tussen de 28 en 30km/u op de teller zonder al te veel inspanning.
12,8km in exact 30 minuten gereden. Goed voor een gemiddelde van 25,6 km/u :P toch best lekker. Jammer dat de weg niet nog wat langer was :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
/me Aargh, dat ben ik weer hoor... Vanmorgen was ik niet echt wakker, en heb ik in mijn hoofd collegatweakers zitten verwisselen, waardoor er hieronder een verhaal staat dat voor nsa1984 natuurlijk grotendeels gesneden koek is 8)7 Sorry :X :)
nsa1984 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 11:39:
Benoni
Weet jij toevallig ook of voor een min of meer waterdichte schoen je tegenwoordig nog steeds met een stikker/siliconenkit moet prutsen?
Echt waterdichte schoenen zou ik niet naar op zoek gaan. Hooguit als je een tweede paar 'winter'schoenen koopt die je alleen aantrekt als het baggerweer is.

Het is fijner als op de wreef en de flanken van de schoen de structuur een beetje open is zodat transpiratie kan worden afgevoerd. Fietsschoenen hebben in principe een harde plastic zool zodat je je krachten efficiënt op de pedalen kunt overbrengen. Nadeel daarvan is dat die zool geen vocht transporteert, daardoor kun je op lange ritten bij hogere temperaturen een branderig gevoel in je voetzolen krijgen. Als de bovenkant dan ook nog eens potdicht zit, wordt het op een gegeven moment echt onhoudbaar en ongezond.

Omdat je op een ligfiets je schoenpunten naar boven wijzen, heb je niet zo snel last van water dat in je schoen loopt. Bij kleine buitjes rijd je je voeten zo weer droog, en van motregen merk je niets.

Bij aankoop let ik er vooral op dat de zool rondom de mounting dik genoeg is (omdat je anders na een half jaar op de ijzers loopt) en dat de onderkant redelijk waterdicht is (te maken) zodat je door een waterplas van een paar cm diep kunt stappen zonder dat je daarna het water langs het plaatje of de randen in je sokken voelt trekken.

Voor echt nat weer zou je Gore-tex sokken kunnen inkopen (en/of extra sokken meenemen voor op je werk), voor koud weer zou je neopreen-hoezen kunnen proberen (let bij aankoop wel op dat ze groot genoeg zijn en stevige ritsen en naden hebben, anders moet je ze na een paar keer al herstellen of weggooien).

Specifieke merken en designs kan ik niet zo goed adviseren, ik koop zelf het liefst nogal a-modieuze, onopvallende kleding. Ik heb nu grijs/zwarte Shimano's, een paar geheel zwarte Nikes en ergens nog een paar Carnacs, maar het spul is inmiddels wel aan vervanging toe. Ik heb laatst o.a. schoenen bij Decathlon besteld (officieel hebben ze geen webwinkel in Nederland maar als je een grotere order maakt en via een bedrijfsadres inkoopt dan doen ze 't wel). Die spullen moeten nog binnenkomen, en ik ben eerlijkgezegd vergeten vergeten welk merk dat die schoenen waren :P

[ Voor 5% gewijzigd door benoni op 01-10-2011 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:10
Mijn centen wat schoenen betreft, op de ligfiets heb je er inderdaaad minder last van maar het meeste water loopt je schoenen in via je sokken (het grootste gat in de schoen dus). Waterdichte sokken (Sealskinz) helpen zeker als je de hele dag in de regen aan het fietsen bent.
Voor wat ventilatie betreft, in mijn Sidi's is die alleen merkbaar aanwezig als ik op de gewone fiets fiets, op de ligger merk ik er niets van. Voor als het kouder wordt helpt een neopreen overtrek wel iets, beter is het om voor isolatie tussen trapper en voet te zorgen, de pedalen zijn bijna constant het eerste wat de wind tegenkomt en metaal is hier jammer genoeg een hele goede gelijder. Voor fietsschoenen geldt ze moeten als gegoten zitten en je moet er slecht op kunnen lopen, daar heb je namelijk wandelschoenen voor.
Om de gaten in de zool dicht te maken volstaat Duct-tape, siliconen kan ook natuurlijk als je nog wat over hebt (een nieuwe tube hiervoor aansnijden is zonde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
pman63 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 23:08:
beter is het om voor isolatie tussen trapper en voet te zorgen, de pedalen zijn bijna constant het eerste wat de wind tegenkomt en metaal is hier jammer genoeg een hele goede geleider.
Inderdaad, en helemaal als je bracketas hoog zit waardoor je minder bloeddruk in je tenen hebt :-(

Ik heb een paar schoenen een maat te groot gekocht voor 's winters. Dat geeft ruimte voor een dubbel paar sokken en desnoods nog een extra inlegzooltje. Isolerende inlegzooltjes kun je nog sneller zelf maken dan dat je ze kunt kopen, als je een reststukje isolatie- of bubbelfolie hebt liggen (leg het inlegzooltje uit je schoen op de folie, aftekenen, uitknippen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:10
Vanavond mijn nieuwe verlichting getest: Shimano DH3N80 naafdynamo in een 20 inch wiel, Philips Saferide Led Dynamo voorop en B&M TOPLIGHT Line Plus achterop.

Allemachtig, wat een licht (60 lux) komt van de Philips Saferide!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Benoni:
Nee was niet direct opzoek naar waterdichte schoenen, maar vond je opmerking rondom het afstappen in een plasje water zonder meteen natte voeten te krijgen wel waardevol.
Wat betreft a-modieuze kleding, tjah de zoektocht naar "passende" fietsschoenen staat in het topic verspreid. Ik begin met de eis dat het geheel goed moet passen, dat geld voor schoenen maar ook kleding. Daarna is het leuk als het er nog een beetje fatsoenlijk eruit ziet, maar functionaliteit gaat boven uiterlijk vertoon bij mij.

Pman63:
De schoenen die ik afgelopen week in Apeldoorn heb gepast zaten niet perfect (knelden licht), maar gezien het feit dat de schoenen van hetzelfde merk, type en maat in Zwolle perfect pasten vermoed ik dat ze nog wel iets oprekken.
Wat betreft lopen. Dat heb ik er niet mee geprobeerd, maar gezien het merk verwacht ik niet dat het slechte schoenen zullen zijn.

Wernert:
Wauw dat is inderdaad wel een heleboel licht. Ik moet het voorlopig nog doen met mijn trelock ls-600 lampje die ongeveer 10lux wil afgeven. Desondanks ben ik niet on tevreden over de mijne, want ik kom van die goedkope led/halogeen lampen af en dan is mijn huidige een stuk beter. Toch ben jij alweer een fors eind verder qua sterkte (en waarschijnlijk ook nuttig licht).

Vandaag (zaterdag) trouwens een heerlijke rit vanuit Dronten terug naar Zutphen gehad. Dit maal zonder veel gekke extra kilometers in tegenstelling tot donderdag. Rond een uur of 13.15 ongeveer in Dronten aangekomen samen met paps.
Ymte had de quest al klaar staan, en na nog even bepraten over wat en hoe met de quest. Heb ik de quest weer ingeladen met de diverse spullen en ben ik de terugreis aangegaan. De helling na 't Harde de Veluwe op, koste ook vandaag (tweede keer) met de quest moeite. Maar het ging duidelijk beter dan mijn eerste keer. Vermoedelijk omdat ik wist dat de helling moeite zou kosten en er dus op was in gesteld en daarnaast wist ik nu dat er een ontzettend mooie beloning klaarlag als ik eenmaal bovenaan was. :) De rest van de terugreis is verder zonder gekke problemen verlopen en na 2uur en 30 minuten stond ik met quest en al weer thuis op de stoep.

De belangrijkste reden waarom ik de quest naar Dronten wilde hebben, was de deuk die de neus had opgelopen bij het raken van een anti-ramkraakpaal. Ymte had echter donderdag al zoiets van dat ziet er nog best netjes uit, en qua sterkte hoef je je daar ook niet druk over te maken dus is dat laten zitten. Wel heb ik nu rondom de stuggere veren in de quest zitten, en foei wat is dat een geweldige ervaring. Een tijd terug al een kort rondje in de quest van Mark Burgers (ACE) gereden waar ook de stugere veren inzitten, en inderdaad ook bij mij pakt dat heel mooi uit. Van een super slappe Amerikaanse Cadillac om gegooid naar een mooi stugge Europese auto. Verschil rondom de bodemspeling heb ik nog niet echt kunnen testen, maar qua bocht gedrag is dit zoveel prettiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zal ik ook maar weer eens wat vertellen ;)

Dit weekend heb ik eindelijk - na bijna 2 maanden - mijn m5 weer in orde kunnen maken. De gebroken stoel heb ik kunnen vervangen door een kunststof optima L zitje (ik dacht eerst dat het M5 was, maar blijkt optima te zijn, lijkt heel erg op elkaar). Echter, zodra ik dat had gedaan fietste hij eigenlijk helemaal niet lekker omdat ik 1) de zithoek van mijn flevobike gewend ben en 2) het zitje mijn billen niet zo goed ondersteunt als het originele zitje. Dat komt onder andere ook omdat het zitje voor een lagere zithoek ontworpen is. Verder was mijn vering nogal bouncy en vrij onnodig gezien ik nu een dikke kojak achter heb.

Dus ik heb een flink stuk van de veer in mijn vering afgezaagd zodat deze korter (en stijver) is. Dat zorgde er onder andere voor dat mijn kettinglijn interfereerde met het nieuwe stoeltje, dus dat heb ik ook opgelost dmv een nieuwe kettingbuis.

En om hem uit te testen heb ik vandaag nog voor te beginnen op de universiteit 35km gefietst :) Is er een betere manier om je dag te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik ben mijn dag begonnen met 13 kilometer, niet zo veel maar wel lekker vlot afgelegd :P in exact een half uur om precies te zijn :P

Rechte geasfalteerde wegen zijn liev O+ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Gisteren ook maar weer een rondje gedaan.
http://g.co/maps/3crqw
'T was net te ver, kwam compleet gaar aan, wat nu nog niet helemaal weg is. Iets te veel zon..

@Mux,
Lekker hoor, in de ochtend een test rondje! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo net nog even fors tegen de wind in lopen beuken maar toch nog een leuk gemiddelde van 25,9km/u gehaald, wederom over mijn korte omrij route dwars door de weilanden :P
Nog een andere ligfietser gespot en een racefietser ver achter me gelaten

Nog bijna doodgereden door zo'n stom wijf die niet keek, geen richting aangaf en gewoon afsloeg terwijl ik er ongeveer naast reed |:( Valt me wel op dat het altijd een bepaalde bevolkingsgroep is die niet kijkt. Je mag raden wat het is maar ze hebben een hoofddoek om.

Maar verder lekker ritje :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hóóóóóó....... hoofddoek om en dan raden welke bevolkingsgroep? Dan moet je het hebben over oude autochtone dames met nekkramp. Ik heb wel een keer een auto getroffen met daarin 4 dames met hoofddoekjes maar toch aardig import (mogelijk een generatie terug ofzo). En die hebben mij weldegelijk gezien.

Ik stond te wachten bij verkeerslichten. Zij ook maar kregen groen en moesten mijn weg kruisen. Bleven die dozen met hun auwto dus dwars op de kruising (alleen voor fietsers om over te steken) staan en vrolijk door het raam loeren met glunderende gezichten. Leuk allemaal maar als ik groen krijg, wil ik toch wel graag doorrijden. Bij gebrek aan een Hummer ben ik er maar niet overheen gereden maar ben op een gegeven moment wel een beetje boos geworden. Was ook weer niet goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 20:21:
Hóóóóóó....... hoofddoek om en dan raden welke bevolkingsgroep? Dan moet je het hebben over oude autochtone dames met nekkramp. Ik heb wel een keer een auto getroffen met daarin 4 dames met hoofddoekjes maar toch aardig import (mogelijk een generatie terug ofzo). En die hebben mij weldegelijk gezien.

Ik stond te wachten bij verkeerslichten. Zij ook maar kregen groen en moesten mijn weg kruisen. Bleven die dozen met hun auwto dus dwars op de kruising (alleen voor fietsers om over te steken) staan en vrolijk door het raam loeren met glunderende gezichten. Leuk allemaal maar als ik groen krijg, wil ik toch wel graag doorrijden. Bij gebrek aan een Hummer ben ik er maar niet overheen gereden maar ben op een gegeven moment wel een beetje boos geworden. Was ook weer niet goed....
Ik weet dat ik niet mag generaliseren maar het is bij mij helaas gewoon een constatering van een feit dat het 9 vd 10 keer een vrouw van niet-westerse afkomst is die me afsnijdt.

En auto's die kruisingen blokkeren... ik zal er maar geen boekje over opendoen. Tis elke dag wel meerdere keren feest helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 03-10-2011 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ligt misschien aan de plek waar we fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 21:44:
Ligt misschien aan de plek waar we fietsen :)
Omgeving Zwolle (toch?) zal inderdaad iets minder zwart zien van de mensen dan Vlaardingen en Schiedam ja ;)

edit:

Ik gebruik soms een GPS tracker op mijn mobiel en dan kan je mooi zien hoe je gereden bent:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/route-1.png

Blauw is mijn 'omrij route' en geel is mijn normale woon-werk route. Ik moet vanmiddag helaas een andere route zoeken omdat ze bezig zijn aan een stuk fietspad precies halvewege (dus weinig alternatieve routes). Wel toevallig nadat ik dat stuk fietspad bij de fietsersbond had aangemeld :P

en voor de volledigheid de snelheid en hoogte gegevens van de blauwe route :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/snelheidenhoogte.png

:)

[ Voor 55% gewijzigd door Metro2002 op 04-10-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vandaag mijn magicshine 808e lamp binnen gekregen.

Ik heb er maar 1 woord voor: WOW

wat een licht :o Ik dacht dat mijn vorig jaar gekochte lamp veel licht geeft maar die mag nog niet in de schaduw staan (phun intended :+ ) van de magicshine qua lichtopbrengst 8)

Moet alleen wel donders goed oppassen dat ik geen andere weggebruikers ermee verblind.

Voor een impressie :

YouTube: Magicshine MJ-808e quick test - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Sick f*ck!!! :D

Maar inderdaad, dat verblinden gaat misschien wel een probleem worden. Dit is bruut grootlicht en dus alleen bruikbaar als er geen overig verkeer is (in ieder geval niet voor je). Lampen met afscherming aan de bovenkant zijn denk ik een stuk wenselijker in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
^^ met WFvN inderdaad.
Foei wat een bak licht, maar er zal toch iets afscherming aan de bovenkant moeten zijn wil je geen mensen gaan verblinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik denk dat ik de lamp maar flink omlaag ga richten als ik hem in de stad gebruik en dan ook alleen op de eco stand :p hij geeft bijna teveel licht inderdaad :+

Voor donkere wegen is het dan wel weer ideaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06
Ohjee.. Ik zag twee filmpjes van WFvN in het Wegmisbruikerstopic en vervolgens werd ik helemaal verliefd op die fiets. O+ Het enige nadeel is dat zo'n velobike er zo te zien enkel vanaf >5500 euro is. :'(

Ik heb in ieder geval het plan opgevat om regelmatig naar mijn stage te gaan fietsen en dat is een flinke rit (82 km / dag). Morgen ga ik dat eens uitproberen met mijn gewone ATB (heb geen racefiets), als dat bevalt wil ik dat vaker gaan doen.

Eventueel denk ik dan ook na over een ligfiets in de (verre) toekomst.. :P Een simpel model om mee te beginnen denk ik dan aan.. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Steephh op 05-10-2011 11:26 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dat zijn inderdaad wel velomobiel afstanden. Zelfs op mijn open ligger zou ik er serieus over na moeten denken om dat elke dag te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Mwah, voor een goede velomobiel hoef je geen 5500 euro te betalen, er zijn goede 2e hands aanbiedingen op bijvoorbeeld Ligfiets.net :) Er staat bijvoorbeeld een groene Mango voor 2900 euro. Als je helemaal goedkoop wil, koop je een Alleweder voor ergens tussen de 500 en 2500 euro, afhankelijk van de uitvoering, staat van onderhoud en uitrusting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
40km is prima te doen met de ligger met goed weer, maar ik denk dat het onhandig is omdat het snelheidsverschil heel groot is tussen harde tegenwind/regen en 'normaler' weer. Dan kom je de ene keer binnen anderhalf uur binnen, en de volgende keer doe je er meer dan twee uur over.

Er zijn aan de andere kant een hoop mensen die ca. 30km woon-werk met de velomobiel doen en die houden dat gewoon het hele jaar door, elke dag vol. Ik heb zelf nooit in een VM gereden maar naar die maatstaf lijkt me dat the way to go. Je kunt altijd eens een Alleweder A4 proberen; kost je tussen de 1000 en 2000 euro en brengt hetzelfde op als het je niet bevalt en je hem een jaar later weg wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Thanks voor de tips. Morgen eerst eens ervaren hoe dat op de ATB is, afhankelijk van hoe dat bevalt wil ik dat nog een aantal malen gaan doen en dan wil ik gaan kijken naar een andere fiets.. :P

Ik wil me wel flink inspannen (er mag wel wat van mijn buikje af :P ), dus op een stevig tempo doorfietsen is dan wel vereist (wegen zijn voornamelijk lang en recht) en ik heb de gelegenheid om te douchen op mijn stageplaats. Wat kan je ongeveer halen qua snelheid met een goede ligfiets/velo? :)

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Met een velomobiel zijn kruissnelheden van zo'n 35-40km/u schijnbaar goed te doen (net als mux heb ik er nog nooit zelf in gereden, maar dat lees ik dan op internet :P), met een open liggen zul je wat lager zitten en mag je met gemiddelden van 25-30km/u aardig in je handjes knijpen denk ik, afhankelijk van je conditie :)

Ikzelf zit meestal op zo'n 25-26km/u, sterk afhankelijk van mijn zin om hard te fietsen en vooral het weer :P

Edit: In het begin wel even een tijdje rustig aan doen, tot je "ligfietsbenen" hebt, je zou niet de eerste zijn die knieblessures oploopt door de toch wat aparte trapbeweging op een ligfiets :)

[ Voor 18% gewijzigd door Grrrrrene op 05-10-2011 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Met de quest zit ik inderdaad aan een ontspannen kruissnelheid van 35km/h en als ik er wat extra zin in heb is de 40km/h ook wel leuk vol te houden, gemiddelde komt bij mij met ongeveer 100km op de teller ergens in de buurt van de 30km/h. Met een tour ligfiets (ik rijd een fuenda calypso onderstuur) is mijn kruissnelheid ergens rond de 25km/h, terwijl het gemiddelde dan zo rond de 22 a 23km/h ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het hangt wel heel erg af wat voor ligfiets je hebt. Uiteraard moet je eerst infietsen; de meeste beginnende ligfietsers zijn flink langzamer dan hun race/mountainbikes. Zodra je gewend bent kun je zelfs als 110kg/nietatletisch persoon gemakkelijk gemiddelden van 25km/h op een relatief onsportieve ligfiets neerzetten. Als je een echt plat racemodel neemt, SPD-pedalen gebruikt en een vergevende route rijdt moet het erg gek lopen als je niet meer dan 30km/h gemiddeld doet.

Dit is ongeveer hetzelfde als de minder aerodynamische velomobielen zoals Alleweders.

edit: in de winter liggen m'n snelheden wel flink lager. Net als op mijn flevobike.

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 05-10-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ik heb net ook even gauw op wikipedia gekeken, interessant lijkt me vooral een plat racemodel. SPD schoenen heb ik al. :)

Afijn, morgen eerst even de route op mijn gewone ATB rijden (en stiekem vanavond al eens rondneuzen op marktplaats / ligfiets.net ). :P

[ Voor 4% gewijzigd door Steephh op 05-10-2011 15:00 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hopelijk knap je er niet op af door je ATB :P Een ligfiets rijdt echt zoveel fijner en comfortabeler. Zeker op lange rechte wegen is het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ja een racefiets was prettiger geweest denk ik, maar mijn vouwfiets/gewone fiets zijn eigelijk allebei niet echt een optie voor die afstand. Daarbij scheelt fietskleding ook altijd flink!

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Lekker gefietst naar mijn werk, tijd om terug naar huis te gaan. Het ging hard vanochtend, mijn Quest is nu echt goed geoptimaliseerd met die racekap en de F-lite banden. Snelheden van 40 km/u zijn erg normaal geworden, ook tegen de wind in en eigenlijk is de snelheid met dat rustige, maar wat wisselvallige weer van de laatste tijd meer richting de 50 aan het gaan op de lange rechte stukken. Hopelijk krijgen we nog een mooie nazomer. Vanochtend naar mijn werk gereden met 34 km/u gemiddeld over een afstand van 40 km. Veel snelheid gaat in Amsterdam verloren, buiten de bebouwde kom ging het goed hard: 44-47 km/u. Maar goed, ik ging dus naar huis, even rustig beginnen, rustig opwar....

.... hey, heb ik geslapen? Ik begin een beetje uit een droom wakker te worden zo voelt het, wat vreemd. Ik ben niet thuis... ik doe mijn ogen open, maar zie niet zoveel, mijn bril is niet op en ik heb slechte ogen: -9. Ik word nog wat meer wakker en zie dat ik op mijn kant lig in mijn fiets, iemand houdt mijn hoofd vast en ik kan niet rond kijken. Er staan mensen om me heen, iemand stelt me wat vragen.

Volgens mij lig ik nu in de ambulance, ik hoor een sirene en ik lig op een bewegend oppervlakte. Dan word ik uit de ambulance gereden, opeens lig ik op een tafel, ik zie mijn vriendin en mijn moeder, ze zijn erg geschokken. Mijn vriendin wil niet aan mijn rechterkant staan, is eng, liever links. Nu zijn ze weg, een dokter luistert naar mijn longen, ik kan niet diep adem halen. Hij zegt dat er wat aan gedaan moet worden en dat het pijn zal doen. Er wordt een slang tussen mijn ribben gestoken, de pijn is niet te omschrijven zo erg, gelukkig mocht ik de hand van een medewerker tot moes knijpen. Meteen voelde ik dat ik weer wat dieper kon adem halen. Daarna was de catheter aan de beurt, lang niet zo pijnlijk en....

... ik word weer wakker. Ik ben op de medium care, mijn bloeddruk wordt in de gaten gehouden, net als mijn hartslag. Een dokter legt me uit dat er een hele belangrijke knop boven mij hangt. Als ik pijn heb, mag ik hierop drukken en dan wordt de pijn minder. Het is belangrijk om diep adem te halen en pijn mag dat niet tegen houden. Het is donker, ik moet slapen, alsof ik dat nog niet genoeg gedaan heb, toch gaat dat makkelijk. Ik word af en toe wakker gemaakt door de nachtzuster naar later blijkt uit controle.

Dit was donderdag 1 september 2011 die ik aan de ene kant nooit zal vergeten, maar aan de andere kant niet meer in zijn geheel kan herinneren. Zelf weet ik dus niets meer van de aanrijding die ik gehad heb en dat is misschien maar goed ook. Wel weet ik van de politie dat ik op een voorrangs fietspad ben aangereden en dat ik net daarvoor door een bocht kwam en dus heel langzaam reed. Mijn fiets en ik zijn ruim 20 meter doorgeschoven over het wegdek. Exacte lokatie: N52 24.275 E4 50.238, copy-paste in google maps/earth.

Mijn letsel is (alles links):
  • 10 van de stuk of 12 gebroken ribben, inclusief de eerste rib wat bijzonder is als je die breekt
  • gebroken sleutelbeen
  • gebroken schouderblad
  • klaplong
  • hersenschudding
  • schaafwond op mijn gezicht
Ik heb acht dagen in het ziekenhuis gelegen en ben nu een tijdje bezig met herstellen. Morgen worden er weer foto's gemaakt om te zien of de breuken goed aan het herstellen zijn. Ook morgen komt degene die me aan heeft gereden langs, o.a. om de schade papieren in te vullen. Hij is erg schuld bewust, hij heeft aangegeven dat hij was afgeleid door een bus die aan het keren was en dat hij gewoon niet gekeken heeft. Voor de duidelijkheid en wat je ook op google maps ziet, is dat er niets is dat het zicht belet. Een vlaggetje zou dus niet geholpen hebben, ben ook blij dat ik niet op een normale fiets reed, of op een open ligger, goede kans dat ik dan deze tekst niet had kunnen typen.

Van mijn fiets is eigenlijk nog best meer over dan ik dacht, afgelopen zondag is hij door velomobiel opgehaald van het politie bureau. Al die tijd dacht ik dat het een total loss zou zijn, de plaatjes zal ik vandeweek posten. Meeste schade zit aan het rechter wiel, hij rolt dan ook niet meer, maar de body ziet er nog redelijk intact uit. Verwonderlijk eigenlijk, ik had wel verwacht dat er gaten en deuken in zouden zitten.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
@metro2002 'Een ligfiets rijdt echt zoveel fijner en comfortabeler. '

Yep, echt verslavend. Daarom zoek ik naar goede navigatie. Waarschijnlijk Garmin, zo'n beetje de alleenheerser. Maar welke? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
@budi: Jeemig, wat een verhaal.. Ik zie een alert 'er is een nieuw bericht' terwijl ik mijn vraag over navigatie post.

Echt ruk..

Damn, ik moet jou wel eens gezien hebben,, als je ook de Hempont gebruikt en vanuit Zaandam komt.. Rond die tijd kom ik (geel hemd) zo'n twee of drie 'velomobielen' tegen.

Sterkte!

Wernert - die ondanks groot licht, zijreflectie, bel, fluit, airzound en fluoshirt toch nog over het hoofd gezien wordt...

[ Voor 63% gewijzigd door wernert op 05-10-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Budi
Jezus wat leest dat "surrealistisch" net alsof je een droom/nachtmerrie beschrijft. Ik ben blij dat je nog "gewoon" onder ons bent, maar zal niet zeggen dat je er goed vanaf bent gekomen. Hopelijk herstel je een stuk vlotter dan de artsen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wow budi, heftig verhaal :X Ik hoop niet dat ik ooit zo'n verhaal hoef te tikken. :( Nog een geluk dat je in een velomobiel reed inderdaad anders had het waarschijnlijk heel anders afgelopen ;(
Sterkte met herstellen van jezelf en van je fiets, hoop dat je er niks aan overhoudt verder lichamelijk.

Als ik op google maps kijk is het inderdaad gewoon een enorm overzichtelijk fietspad .
wernert schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 22:26:
@metro2002 'Een ligfiets rijdt echt zoveel fijner en comfortabeler. '

Yep, echt verslavend. Daarom zoek ik naar goede navigatie. Waarschijnlijk Garmin, zo'n beetje de alleenheerser. Maar welke? Iemand ervaring?
Ik gebruik mijn telefoon wel eens als navigatie (Ndrive programma) maar die is natuurlijk voor auto's ontwikkeld. Op voetgangers mode gaat het nog wel redelijk maar je moet soms ook eigenwijs een andere route pakken :+ Gelukkig staan er vaak wel bordjes om je de weg te wijzen en anders kijk ik gewoon op de weg voor auto's naar de borden. KOm je er ook vaak wel :Y
Met de dedicated GPS dingen heb ik helaas geen ervaring.
Wernert - die ondanks groot licht, zijreflectie, bel, fluit, airzound en fluoshirt toch nog over het hoofd gezien wordt...
Herkenbaar. Maarja, als mensen niet kijken dan zien ze nog een roze olifant over het hoofd. En veel mensen kijken gewoon NIET in de auto. Alleen recht voor zich uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 06-10-2011 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@budi: poehé, klinkt alsof je blij mag zijn dat je nog leeft. Een aanrijding van opzij is natuurlijk voor geen enkel soort fiets iets dat de fiets zelf kan opvangen. Veel sterkte met de revalidatie.

@wernert: puur op navigatiekwaliteiten is tomtom uitstekend. Daar zitten alleen geen leuke fietsspecifieke dingen in zoals het bijhouden van je route, snelheid en hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
@budi: wat een verhaal zeg :X beterschap!

Voor de mensen die zich afvragen hoe die afstand die ik vandaag zou fietsen op een ATB zou zijn... Ik ben weer met de auto gegaan, ik kwam er namelijk achter dat ik vanmiddag een afspraak bij de opticiën heb. Wanneer ik daar op tijd zou willen zijn (met de fiets dus), zou ik vanmorgen om 6.00 moeten zijn begonnen, wat zou betekenen dat ik om 4.00 had moeten aanfietsen. Dat zag ik niet zo zitten, plus het feit dat het regende.. :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Holy crap budi, je post leest inderdaad als een surrealistisch verhaal, lijkt me heel apart om mee te maken. Ben blij dat je nog enigszins euh, tsja, ongedeerd kun je het niet noemen, maar gered bent door je Quest. Ik rijd de komende tijd weer een beetje voorzichtiger en nog defensiever op mijn Fuego :X

Wat navigatie betreft: ik heb Navigon op mijn Android-telefoon en daar kun je geloof ik ook instellen dat je een ander voertuig hebt, bijvoorbeeld een fiets (of te voet). Ik heb het nog nooit geprobeerd op de fiets, maar loggen of een gedownloade route volgen is er niet bij, maar ik heb daarnaast een Garmin GPSMap 60CSx, al heeft die dan weer geen spraakaanwijzingen.

[ Voor 38% gewijzigd door Grrrrrene op 06-10-2011 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
@Budi:

Holy f*ck!! Niet gezellig....... Inderdaad mooi dat je er nog bent en het allemaal nog normaal kan navertellen (op het kleine stukje tijd na dat je kwijt bent).
Je kan wel voorzichtiger rijden zoals Grrrrrene aangeeft maar ik ben bang dat dat niet gaat helpen tegen zulke situaties. Defensief rijden zal denk ik in zo'n situatie ook niet geholpen hebben. Dat is gewoon enorm dikke vette pech. Ik begrijp dat de veroorzaker volledige schuld erkent en dus niet met het standaard vooroordeel komt dat je te laag bent een vlaggetje moet monteren?

Ik wens je een spoedig herstel toe en daarna weer véél en vooral ook veilige kilometers toe.

Vanmorgen stevige wind tegen, aldus collega's. Hm.... vandaar dat ik 'maar' 32,5 km/h op de teller had, waar ik doorgaans rond de 40 jakker [kreeg meteen een quasi-serieuze middelvinger opgestoken van zo'n andere fietsende collega]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Allen dank voor het medeleven. Ja, het was inderdaad best een surrealistische ervaring. Zo ga je je dagelijkse gangetje en zo staat je leven op z'n kop.

Vandaag voor 2e controle in het ziekenhuis geweest, het lijkt allemaal prima te genezen en nu ik weet dat dat zo is, durf ik mijn arm al wat verder op te tillen. Dit gaat best goed. Natuurlijk heb ik fysiotherapie nodig om weer helemaal flexibel te worden, maar het is gelukkig niet helemaal op slot. De pijn in mijn linkerhand wordt gelukkig wel wat minder, al gaat dat heel langzaam, vermoedelijk een beknelde zenuw zei de arts, nog even afwachten.

Vanavond heb ik degene die me in deze ellende gestort heeft ontmoet. Aardige man, heeft in elk geval nooit gezegd dat het aan mijn zichtbaarheid zou liggen. Hij was het er over eens dat je zo'n groot geel ding gewoon moet kunnen zien, zeker bij dit kruispunt zonder hegjes of hekjes. Het was nog licht en ik had bovendien licht aan. Hij was afgeleid door een bus die aan het keren was en ik denk dat ik daar misschien ook door ben afgeleid. Ook zou het mogelijk kunnen zijn dat ik hem wel heb gezien, maar dat ik dacht dat hij wel zou stoppen, omdat ie vrij langzaam reed.

Hij had het er zelf ook erg moeilijk mee gehad en ik kan me dat wel voorstellen. In eerste instantie dacht ie dat ik dood was, omdat ik er levenloos bij lag. Zoiets blijft wel in je hoofd hangen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wat een prachtig fietsweer was het vandaag weer :+ was weer lekker nat toen ik thuiskwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Zo, dat is schrikken nu ik dit topic terug open en midden in het verhaal van Budi terechtkom... Budi, ik bewonder de manier hoe je er mee omgaat, en hoe je het beschreven hebt. Dat zou niet misstaan in een column van een website of dagblad. Heel veel sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:03:
@Budi:

Je kan wel voorzichtiger rijden zoals Grrrrrene aangeeft maar ik ben bang dat dat niet gaat helpen tegen zulke situaties.
Klopt, je bent natuurlijk afhankelijk van je medeweggebruikers, maar ik bedoelde het meer als: de komende tijd rijd _ik_ voorzichtiger omdat ik met het verhaal van budi in m'n hoofd zit als ik met voorrang een weg oversteek. Het is niet verkeerd om soms weer bewust te worden van je kwetsbaarheid in het verkeer, zeker als ligfietser :) Het helpt idd niet, maar het is wel de menselijke reactie denk ik.

Ik ben overigens ook wel benieuwd of je Quest werkelijk nog te redden is. Dat zou best indrukwekkend zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe hij erbij staat nu, maar het zou best kunnen dat hij je leven heeft gered :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

YouTube: A biketrailer

voor wie nog wil kamperen met de ligfiets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
Grrrrrene schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 14:36:
[...]
Klopt, je bent natuurlijk afhankelijk van je medeweggebruikers, maar ik bedoelde het meer als: de komende tijd rijd _ik_ voorzichtiger omdat ik met het verhaal van budi in m'n hoofd zit als ik met voorrang een weg oversteek. Het is niet verkeerd om soms weer bewust te worden van je kwetsbaarheid in het verkeer, zeker als ligfietser :)
En mijn beleving is dat je het nooit goed kunt doen. Bel je niet, dan krijg je allerlei kreten te horen. Bel je wel, dan vind men het overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
wernert schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:41:
[...]

En mijn beleving is dat je het nooit goed kunt doen. Bel je niet, dan krijg je allerlei kreten te horen. Bel je wel, dan vind men het overdreven.
Of erger: je krijgt allerhande verwensingen als je wèl je bel gebruikt, dan wil je ze in hun beleving van het fietspad rijden etc.

Maandje of 2 geleden. Ik rijd achter een ouder stel. We steken een kruising (met verkeerslichten over). Ik blijf er op dat moment rustig achter kachelen omdat dat niet altijd de meest geschikte plek is om in te halen, wie weet willen ze linksaf, kijken niet en liggen bovenop je. Maar na de kruising, toen helder was dat ze rechtdoor gingen, en nog altijd de volle breedte van de weg (ja, weg, niet meer fietspad maar een smalle woonstraat die breder is dan een een enkele-richting fietspad). Gebruik ik even de claxon, begint de zure taart te mopperen dat ik maar rustig moet doen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je maar één zo'n verhaal te vertellen hebt mag je heel blij zijn :) Ik maak de laatste tijd schijnbaar nog veel schrijnender dingen mee...

Ik fiets momenteel de helft van de tijd op m'n rechtopfiets (als het regent, ligfiets heeft tijdelijk geen achterspatbordconstructie) en de helft van de tijd op de ligger. Tweemaal is het me voorgekomen dat op het extreem drukke fietspad vanuit Delft Zuidpoort naar de TU Campus iemand gewoon midden op het fietspad met scooter of fiets stil gaat staan om te kwekken met iemand op de stoep. Je komt daar bergaf van de brug af, dus dit is echt ontoelaatbaar. Beide keren ben ik er luid bellend langs gereden. De tweede keer (een scooter) keken ze me schaapachtig aan zo van 'waar maak jij je druk om' en maakten niet eens aanstalten om opzij te gaan, toen heb ik er maar luidkeels 'OPZIJ!' achteraan geroepen. Achteruitkijkend nog voor hun eigen bestwil ook, want er kwam een propje fietsers achter mij aan.

Ik kom het niet zo vaak tegen dat mensen echt asociaal hun plek op de weg niet kennen (zoals in dit voorbeeld en de posts hierboven). Meermalen per dag signaleer ik van een afstandje dat ik eraan kom en gaan dubbelbreed fietsende mensen netjes op zij (nadat ze achteruit kijken en zodoende verder naar links gaan rijden :P ). Dan zeg ik bij het langsrijden ook gewoon 'dank u wel', want zo hoort het en dat gedrag moet beloond worden.

Pagina: 1 ... 26 ... 44 Laatste