Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey mux, bedankt voor alle info. Ik heb optima in elk geval even gemaild.

Ejonk: ja opschuren zou idd een idee zijn om zekerheid te krijgen. Maar ik heb het nu gemarkeerd en kijk wel of het verder gaat. Zo niet is het waarschijnlijk oppervlakkig. Wat een snelheden trouwens! ik zit na 250 km in totaal nog maar op een gemiddelde van 26,2. Mijn kruissnelheid ligt wel veel op of boven de dertig, maar met een aantal kruispunten en stoplichten blijft het gemiddelde op ongeveer 26 km/h steken. Het loopt nog wel wekelijks langzaam op. Ben dus best benieuwd waar ik op uit kom.

Erg knap dat stuk van strak 40! Kom je dan nog wel uit met je versnellingen? boven de 35 moet ik aardig snel trappen en 44 is mijn max. tot nu toe, maar sneller trappen gaat denk ik ook niet lukken (ik heb 7 versnellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De terugweg ging vandaag heerlijk. Heb vanaf Hengelo de bosweg parallel aan de Enschedese/Hengelosestraat gepakt tot ik op de campus van de UT uitkwam, vanaf daar de "achteruitgang" gepakt om nog even door de natuur richting huis te fietsen. Heerlijk, grotendeels uit de brandende zon, voelbaar koeler. Gemiddelde snelheid kwam uit op zo'n 25-26km/u met pieken > 30km/u.

@Raznorr: geen idee over zijn versnellingen, maar ik heb mijn 52T voorblad eigenlijk bijna nooit nodig, met de 42T voor + 12T achter kan ik prima 45km/u trappen (OK, cadans wordt dan vrij hoog, maar daar begin ik langzaam aan te wennen)

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 10-05-2011 21:02 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 21:01:
De terugweg ging vandaag heerlijk. Heb vanaf Hengelo de bosweg parallel aan de Enschedese/Hengelosestraat gepakt tot ik op de campus van de UT uitkwam, vanaf daar de "achteruitgang" gepakt om nog even door de natuur richting huis te fietsen. Heerlijk, grotendeels uit de brandende zon, voelbaar koeler. Gemiddelde snelheid kwam uit op zo'n 25-26km/u met pieken > 30km/u.

@Raznorr: geen idee over zijn versnellingen, maar ik heb mijn 52T voorblad eigenlijk bijna nooit nodig, met de 42T voor + 12T achter kan ik prima 45km/u trappen (OK, cadans wordt dan vrij hoog, maar daar begin ik langzaam aan te wennen)
Netjes! het is ook een mooi stuk daar achter de UT langs. Ik moet nog erg wennen aan het trappen in een hoge cadans. Ik wissel het nu af, maar dan nog trap ik niet vaak boven de >90 denk ik. Vroeger (naar de middelbare school) fietste ik altijd in een zo zwaar mogelijke versnelling en puur op kracht. Dat probeer ik nu te ontwennen op de ligfiets, omdat het voor de knieën minder goed is. Met wat oefenen komt dat vast ook wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, zo fietste ik ook vroeger. Vandaag heb ik de cadans boven de 90 proberen te houden, maar het vervelende is dat die gewoonte van 75-80rpm rijden er zo ingebakken zit, dat ik dan langzaam in snelheid wat afzak tot die cadans. Maar goed, het went dus langzaam, heeeeeel langzaam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Kortere cranks willen je ook wel helpen om een hogere kadans aan te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:32
Metro
10.000km per jaar klinkt verder dan het is volgens mij. Helemaal als je woon-werk verkeer een beetje een leuke afstand is. Even puur hypothetisch Zutphen-Deventer is enkele rit 15km, dus 30km voor een werkdag. Rijd je dat 3 dagen in de week gedurende 45 weken dan zit je al aan een ruime 4000km. En dan heb je dus een woon-werk afstand die met een quest net leuk begint te worden, doe je 30 of 35km enkele rit dan tikt het geheel nog veel harder aan.

Raznorr
Die foto ziet er inderdaad niet gezond uit, maar kan net zo goed een kras zijn als een scheur. De tip om de uiteinden te markeren en kijken of die met een week verder is uitgescheurd klinkt verstandig. Je hebt wat dat betreft mazzel met een rvs frame. Staal breekt niet maar buigt (en scheurt dan uiteindelijk) dus je merkt het waarschijnlijk ruim voor je frame het echt opgeeft doordat je fiets verbogen aanvoelt.

EJonk
Heerlijk is dat he. Die conditie langzaam aan steeds beter voelen worden terwijl je niet voor jan met de korte achternaam ergens zit te trainen maar het gewoon met woon-werk verkeer kunt combineren.

Cadans verhogen kun je ook doen door wat vlugger terug te schakelen naar een lageren versnelling. Dus niet eindeloos in een zware versnelling stug door blijven trappen, maar als de snelheid wat zakt gewoon mee omlaag te schakelen. Een van de eerste dingen die ik merkte op mijn eerste langere rit, was dat als je die pedalen maar soepel blijft bewegen je overal komt. Dus de effectieve snelheid is niet belangrijk maar wel het soepele bewegen van je benen. Kortere cranks kunnen daarbij inderdaad helpen omdat je wat minder "moment" hebt om de kracht van je benen te vergroten.

Ik kreeg vandaag na vrijdag bij ACE een grote matzwarte challenge stoel te hebben besteld een emailtje dat die nu al klaar ligt voor mij :) (eigenlijk voor mijn vriendin). De stoel zou oorspronkelijk in de paarse kleur van de fiets besteld worden, maar die kleur is alleen nog beschikbaar voor garantie zaken en apart op kleur laten spuiten was financieel geen optie, dus vandaar matzwart.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:56:
[...]

Oke, bedankt. Ik heb in elk geval even streepjes gezet en zal het in de gaten houden. Het is een optima condor en hij wordt geadverteerd als de praktisch onverwoestbare ligfiets, maar als derde gebruiker denk ik niet dat er nog garantie op zit (ik stuur toch even een mailtje om het na te vragen...)

Het vervelendste punt van mijn route is trouwens die drempel; die is geplaatst op een stuk waar het afloopt en je dus echt flink kunt knallen. Ik rem altijd wel wat af (ook vanwege een zijweg, die wel overzichtelijk is, maar toch), maar was nu net bezig met een inhaalmanoeuvre en schoot dus iets te hard de drempel op.
Ik weet niet of de condor een ander frame gebruikt dan de orca maar lees dit maar eens:

http://www.keesswart.nl/f...es/Ligfietservaringen.htm

:P (Ik heb zelf een optima dingo dus hoop dat het exemplarisch is :X :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Holy crap, als je dat verhaal zo leest, zomaar spontaan je frame breken...? :o Dan ben je al blij dat je maar op een parkeerplaatsje stapvoets reed en niet zoals een paar minuten daarvoor 60-70km/u een helling af :X Vraag me af of je dat navertelt trouwens, met zo'n vaart ineens crashen zonder enige bescherming.

Maarja, hopen inderdaad dat ze domme pech hebben gehad met hun ligfietsen. Als ik zie hoeveel mijn frame zelf buigt en veert tijdens flink aanzetten of over drempels rijden... Toch best knap dat hij heel blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aj dat is inderdaad niet mis. Zoal Grrrrrene zegt zou het desastreus zijn geweest als het wat eerder of later was gebeurd.

Ondertussen heb ik contact gehad met Optima over mijn Condor frame (net iets anders als een Dingo frame trouwens Metro2002). Aan de detailfoto konden zij ook niet beoordelen of het om oppervlakkige schade ging of om een scheurtje. Maar mocht het frame scheuren of breken, kon ik wel tegen een gereduceerd tarief een nieuw frame bestellen. Ze gaven nog als advies toch een stukje verf weg te krabben om zekerheid te krijgen. Dat ga ik dus zo even doen.

EDIT: Heb op het stuk waar de 'scheur' het ergst leek met een mesje wat verf weg gekrabd. Het is slechts lakschade, whieeeehoeeeee :) Tot op het rvs frame gekrast en dat bleek nog in orde. Waarschijnlijk dus een 'toolmark' of een kras die ik op een andere manier ergens ben opgelopen. Fjiew.

Ohja voor Optima rijders die de fiets nieuw hebben gekocht: op de frames zit voor de eerste bezitter 5 jaar garantie.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2011 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Alle ligfietsfabrikanten zijn wel redelijk coulant daarmee, ik verwachtte niet anders. Erg aardig van ze dat ze een frame tegen gereduceerde prijs aanbieden, hoewel ik dat ook al een beetje had voorspeld ;)

Maar goed dat het niks bleek te zijn. Hoe krijg je die verf nu weer gerepareerd :P?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 17:34:
Alle ligfietsfabrikanten zijn wel redelijk coulant daarmee, ik verwachtte niet anders. Erg aardig van ze dat ze een frame tegen gereduceerde prijs aanbieden, hoewel ik dat ook al een beetje had voorspeld ;)

Maar goed dat het niks bleek te zijn. Hoe krijg je die verf nu weer gerepareerd :P?
Hehe, tja voorlopig laat ik het zo. Ziet er wel bad ass uit :P Zolang hij fietst interesseert het me eigenlijk weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Wat betreft het verhaal rondom breuken.
Drie van de vier breuken die ze beschrijven zijn aluminium materiaal, en dat aluminium soms "spontaan" breekt klopt wel. Dat spontaan moet je niet zien als dat het zomaar zonder oorzaak breekt, maar meer dat het zonder echte aankondiging breekt. Datzelfde probleem heb je met carbon helaas ook. Staal is wat dat betreft een stuk vergevensgezinder en kondigt door te buigen aan dat het te zwaar belast is/word.

Maar buiten dat ben ik wel blij voor Raznorr dat het inderdaad "slecht" een kras bleek en hij nu weer met een vertrouwd gevoel kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Over breuken gesproken: vorige week is de voorvork van mijn challenge furai, tijdens mijn woon-werk rit van 36km spontaan gebroken :(. Ondanks dat ik ruim 30 reed op dat stuk geen echte fysieke schade opgelopen (pfew).

Blijft wel stevig schrikken en balen. Zeker het wachten op de nieuwe voorvork :(. Ik mis het ligfietsen naar werk.

Ondertussen (toevallig) bij M5 gaan testrijden. Ik heb de nieuwe m-racer voor een rit van zo'n 60km mogen gebruiken. Ik ben overtuigd van mijn volgende aankoop 8). Nu nog even sparen voordat ik redundantie heb in mijn open ligfietsen :).

[ Voor 26% gewijzigd door DeadLock op 11-05-2011 20:02 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Wow dat is ook even schrikken inderdaad :X Ik dacht er afgelopen vakantie nog aan toen ik met > 60km/u de mont ventoux afsjeesde ... wat als de stukjes rubber die ze remblokken noemen het ineens begeven, wat als de voorvork breekt en allemaal van dat soort dingen spoken toch op zo'n moment door je hoofd. Zeker als je tussen de auto' s rijdt en haarspeldbochten moet nemen en als je niet meer kan remmen dat je zeker weet dat het HEEL hard naar beneden gaan wordt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wel breek week, op de irc (#ligfiets) ook al twee man met gebroken voorvork, zelf gelukkig nog geen last van. Ga wel een nieuwe velg aanschaffen en daar de naafdynamo van m'n bukker in laten spaken.
Dan de bukker nog wat verder kanibaliseren en de B&M koplamp ook verhuizen naar de Hurri.

Ik ga van de week de ketting wat verlengen en dan de neusbuis iets verder naar voren zetten.
Weet iemand of dat nog met een bepaalde verhouding moet? Zoals 2,5cm ketting per centimeter neusbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ligt een beetje aan de geometrie van je fiets, maar het is altijd nèt iets minder dan 2x de afstand die je uitschuift. Twee effecten: de ketting loopt meestal een beetje uit richting achteren, en je wilt meer derailleurspanning naarmate je ketting langer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb een reactie van Nazca op mijn voorderailleurprobleem: ik kan met een kunststof hamer het voorbuisje een centimeter achterover kantelen in de hoop dat de ketting dan op het kleinste blad niet meer aanloopt. Ze leveren zelf geen XT-derailleurs, maar met de Tiagra is het al passen en meten (tenminste, dat blijkt een beetje uit de tekst :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ghehehe..... dus toch het lompe werk toepassen :+ Maar doe het wel met lomp beleid :)

Let er wel op dat je hem recht naar achteren tikt zodat het nokje niet ook zijdelings gaat kantelen want dan heb je weer in die richting een kanteling die je dus weer níet wil hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Uiteraard ga ik dat met overleg doen, eerst eens zien hoeveel ik precies nodig heb qua kanteling, want ik speel ook nog met het idee om dat excentrische cilindertje maar naar de buitenkant te monteren (van de tandwielen voor af), zodat er meer hoogteverschil ontstaat tussen de stand voor het kleinste tandwiel en het grootste tandwiel. Wat beter uitleg heb ik geloof ik een eindje terug al 's gegeven. Wie weet scheelt dat ook al wat :)

Hoe minder ik dat stangetje hoef te verbuigen, hoe kleiner het risico :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 23:50
Grrrrrene schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:17:
Ik heb een reactie van Nazca op mijn voorderailleurprobleem: ik kan met een kunststof hamer het voorbuisje een centimeter achterover kantelen in de hoop dat de ketting dan op het kleinste blad niet meer aanloopt. Ze leveren zelf geen XT-derailleurs, maar met de Tiagra is het al passen en meten (tenminste, dat blijkt een beetje uit de tekst :))
Grrrrrene, het niets te maken met of het nu XT, Acera of Ultegra is, het heeft ermee te maken dat de kooi op de juiste plekken in staat is om de ketting op het gewenste kettingblad te brengen zonder dat je daarna met aanlopen te maken hebt. De capaciteit en max aantal tanden voorblad van de voorderailleur heeft bij ligfietsen minder invloed. Gerrit van de ligfietsshop vertelde me ook al dat een hamer in dit geval vaak de oplossing van jouw probllem is.
Sla wel de goede kant op (zelf neig ik naar een tik in de rijrichting)

[ Voor 3% gewijzigd door pman63 op 13-05-2011 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, ik wil hem dus nèt de andere kant op tikken ;) Check ook het fotoshop overlay plaatje dat WFvN heeft gemaakt. Ding moet dus gewoon achterover kantelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kwam vanochtend een wielrenner tegen die blijkbaar ook ligfietser was , hij maakte het ligfietstekentje met zijn hand (deze dus: \__ )

Zag het net iets te laat om terug te reageren maar we reden allebei ook best door :+ volgens mij was het ligfries, die kom ik vaak op dat stuk om die tijd tegen in zijn quest.

Gister nog een wat oudere man op een gele hoge ligfiets gegroet in vlaardingen. Helaas blijven ligfietsen een redelijke zeldzaamheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 08:46:
Kwam vanochtend een wielrenner tegen die blijkbaar ook ligfietser was , hij maakte het ligfietstekentje met zijn hand (deze dus: \__ )

Zag het net iets te laat om terug te reageren maar we reden allebei ook best door :+ volgens mij was het ligfries, die kom ik vaak op dat stuk om die tijd tegen in zijn quest.
Dat was ook mijn eerste gok, niet omdat ik weet dat jij hem vaker tegenkomt (want dat weet ik niet) maar wel omdat ik weet dat ligfries 1 van de weinige liggers is die z'n racefiets duidelijk nog niet heeft afgezworen. Dikke kans dus dat hij het was.
Gister nog een wat oudere man op een gele hoge ligfiets gegroet in vlaardingen. Helaas blijven ligfietsen een redelijke zeldzaamheid :P
Op mijn korte woon-werk-route van 12,5 kilometer heb ik toch de kans om 5 andere velomobielen te treffen!

1) Blauwe Strada
2) Rode Quest
3-5) Witte Quest

Verder nog een jonge knul (schatting 13 jaar ofzo) en 1, mogelijk 2 volwassen mannen. En mogelijk ook nog eens m'n vrouw die ook een groot deel dezelfde route moet rijden. Dan nog in ieder geval 3 3-wielige ligfietsen (USVA/Sinner Comforts)

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 13-05-2011 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:47
Metro2002 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 08:46:

Eh... hoe gaat dat ligfietstekentje precies? Ik kom ook wat grut tegen (meestal 2 gele en 1 oranje (met een enorme 13 op de zijkant) velomobiellen (?) ) en weet nooit precies wat ik nou moet doen. Meestal is het even een vinger omhoog, naar wat het volk terug doet.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 09:08:
[...]

Dat was ook mijn eerste gok, niet omdat ik weet dat jij hem vaker tegenkomt (want dat weet ik niet) maar wel omdat ik weet dat ligfries 1 van de weinige liggers is die z'n racefiets duidelijk nog niet heeft afgezworen. Dikke kans dus dat hij het was.

[...]

Op mijn korte woon-werk-route van 12,5 kilometer heb ik toch de kans om 5 andere velomobielen te treffen!

1) Blauwe Strada
2) Rode Quest
3-5) Witte Quest
Ik heb ook het idee dat ligfietsers wat meer aanwezig zijn in het oosten van het land dan in de randstad. Velomobielen zijn hier helemaal een zeldzaamheid, ik kom dan de quest van ligfries wel regelmatig tegen en er rijdt er nog 1 rond maar die heb ik pas 1 of 2 keer gespot. Open liggers zie ik nog wel eens her en der maar het is wel echt zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ook leuk, ben nu net 3 maanden geleden verhuisd en nu sta ik in de buurt al overal bekend als 'die met die ligfiets' :+ Mijn vriendin krijgt zelfs regelmatig te horen dat ligfietsen altijd zo hard gaan, zo die gaan hard joh! :+ terwijl ik nou echt niet veel harder rij dan op mijn gewone fiets :D toch grappig. Blijkbaar maken mensen snel de associatie dat een ligfiets altijd snel is ofzo.

8)7

Binnenkort maar eens voor een nieuw voorbandje kijken, denk dat ik daar weer een marathon plus voor ga kopen. Hij begint intussen een beetje kaal te worden dus ga voor aankomende herfst maar eens een nieuwe halen. Eerst maar eens helemaal goed oprijden :9
EJonk schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 09:12:
[...]

Eh... hoe gaat dat ligfietstekentje precies? Ik kom ook wat grut tegen (meestal 2 gele en 1 oranje (met een enorme 13 op de zijkant) velomobiellen (?) ) en weet nooit precies wat ik nou moet doen. Meestal is het even een vinger omhoog, naar wat het volk terug doet.
met de Duim en wijsvinger een ligfietsje nadoen
dus zo
duim
\__ wijsvinger

:P volgens mij, ik steek meestal gewoon mijn hand op en zwaai even :+

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 13-05-2011 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik kom verschilende ligfietsers tegen op mijn route van huis naar werk, maar geen van allen doet de ligfietsgroet (of iets wat erop lijkt). De meeste steken gewoon de hand op en een ziet nooit wat en groet ook niet. Die herken ik inmiddels, doe ik geen moeite meer voor :+

Er komt er altijd een ontzettend hard voorbij zetten, zeker >35km/u. Altijd heerlijk motiverend als je voor je gevoel als "best hard" gaat en je ineens stil lijkt te staan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:30:
Ik kom verschilende ligfietsers tegen op mijn route van huis naar werk, maar geen van allen doet de ligfietsgroet (of iets wat erop lijkt). De meeste steken gewoon de hand op en een ziet nooit wat en groet ook niet. Die herken ik inmiddels, doe ik geen moeite meer voor :+

Er komt er altijd een ontzettend hard voorbij zetten, zeker >35km/u. Altijd heerlijk motiverend als je voor je gevoel als "best hard" gaat en je ineens stil lijkt te staan :o
Dan ga ik vaak ook wat harder trappen :P kan er niks aan doen, gaat vanzelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, net even de ketting verlengd en de neusbuis wat verder uitgeschoven.
Wat een verademing, het fietst veel lekkerder/soepeler, en ik haal hogere snelheden in hetzelfde verzet.
Helaas wel 2 problemen voor terug gekregen.
Zeker 1 schakel zit een beetje vast, waardoor ik af en toe doortrap, met WD-40 nog niet lekker los gekregen.
Het andere probleem is dat door het verlengen van de ketting, deze als ik hem voor en achter op de kleinste bladen heb liggen, zichzelf aanraakt bij kooi en terugloop achter.
Als het goed is kan ik dat met de derailleur wel opnieuw afstellen, dat hoop ik tenminste, wellicht is het een kwestie van een schakel er tussenuit halen.
Adviezen zijn altijd welkom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Goed, je hebt de ketting verlengd en op de overgang van de nieuwe schakel en de originele ketting hapert hij?

Heel simpel: zoek de schakel op waar hij dus niet goed wil draaien. Pak de ketting daar beet en wrik de ketting zijdelings op de plek van de stroeve schakel. Daarmee wurm je het geponste plaatje een fractie van een millimeter losser waardoor hij wel wil draaien.

(als je een wat langer vrij stuk ketting hebt, hoef je de ketting ook niet te demonteren voor dit geintje)

[ Voor 12% gewijzigd door WFvN op 13-05-2011 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Jup, dat had ik ook. Als je dat staafje terugdrukt kun je haast niet anders dan een te strakke verbinding maken. Hoe "zeker" is zo'n missing link verbinding van KMC trouwens? Ik heb er maar 1 in m'n ketting zitten, maar misschien is het bij de volgende ketting veel handiger om ze aan elkaar te zetten met die missing link dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Grrrrrene schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:30:
Ik kom verschilende ligfietsers tegen op mijn route van huis naar werk, maar geen van allen doet de ligfietsgroet (of iets wat erop lijkt).
Op het moment dat je op een ligfiets ligt en je groet, is het automatisch en overduidelijk een ligfietsgroet. Die speciale "geheime" groet is echter verzonnen om te kunnen ligfietsgroeten als je je fiets niet bij je hebt maar je toch wil laten weten dat jij ook zo'n ding hebt.

Ik hoor echter twee varianten van "de" ligfietsgroet: Die ene die Metro2002 beschrijft met duim en wijsvinger, maar ook een variant met duim en pink gestrekt, waarbij die drie naar binnen gebogen vingers dan waarschijnlijk de homp mensenvlees op het zitje moet voorstellen.

Wat is nou de echte?

Deze: Afbeeldingslocatie: http://www.dovenschap.nl/images/stories/handalfabet-vingerspelling/y.gif of deze: Afbeeldingslocatie: http://www.dovenschap.nl/images/stories/handalfabet-vingerspelling/l.gif maar dan liggend.

Edit: Misschien moet ik BrandweerQuest maar eens vragen waar hij die "Y"-variant vandaan heeft. Al googlend kom ik alleen van hem die beschrijving tegen: https://groups.google.com...sg/1b0fefdc9a620b41?hl=nl. Verder zie ik altijd de liggende "L", zoals Metro2002 beschrijft.

[ Voor 22% gewijzigd door TwOkkie op 13-05-2011 18:09 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Eigenlijk schiet je dus gewoon in de lucht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, de ketting is in orde nu, loopt lekker, bedankt voor de tip WFvN.
Nu alleen de derailleur nog afstellen, maar dat komt morgen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:49:
Jup, dat had ik ook. Als je dat staafje terugdrukt kun je haast niet anders dan een te strakke verbinding maken. Hoe "zeker" is zo'n missing link verbinding van KMC trouwens? Ik heb er maar 1 in m'n ketting zitten, maar misschien is het bij de volgende ketting veel handiger om ze aan elkaar te zetten met die missing link dingen?
Ik had in m'n Alleweder een stuk of 7 zitten maar doe dat niet weer. Op zich zijn ze vrij 'zeker' maar ze kunnen kapot. Niet dat ik dat heb gehad maar wel heb ik gemerkt dat die dingen soms wel héél vlotjes los willen op den duur. Daar heb je geen trek in natuurlijk als je door een kuil of over een bobbel rijdt, de ketting even zwiept en de kans loopt dat zo'n schakel loswipt.

In m'n Quest zit er één en dat vind ik meer dan zat. Ook wel handig met smeren van de ketting, een mooi herkenningspunt. Heb je er meer, dan moet je ook nog eens onthouden hoeveel je erin hebt zitten en ondertussen tellen als je aan het smeren bent. Mijn advies: houd het bij één.

@thijsvk:
NP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 21:58
[b][message=36026691,noline]

Of je hebt avonddienst en je rijdt rustig de Voorsterbrug op en je ziet in de spiegel een andere Quest naderen die je voor bij stuift. Je weet dat zij nog naar Dronten moet en dat je op de fietssnelweg tussen Zwolle en Kampen haar wel kunt inhalen. Je bent er bijna komt er opeens een auto uit een zijweg en je moet vol in de remmen. Sta je daar met groot blad voor en klein achter en geen kans meer om bij te komen

Het "leuke" is dat je een paar dagen haar man spreekt, een bekende ligfietsbouwer uit Dronten en die zegt dat zijn vrouw zich afvroeg waar ik bleef...: :)

Hoe snel rijdt je vrouw vroeg ik? Weet ik niet was het antwoord, ze moet gewoon op tijd thuis zijn voor het eten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Precies, die dacht ik ook zo te kennen. En toen was daar ineens BrandweerQuest die beweerde dat het je je pink omhoog steekt in plaats van je wijsvinger.. Maar blijkbaar is hij de enige die hem zo doet.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gister nog even naar Breda geweest naar de ligfiets opstapdag omdat mijn vriendin toch ook wel aan het rondkijken is naar een ligfiets. Tot nog toe bevalt de nazca paseo haar het best. Mijn nummer 1 blijft toch nog altijd de nazca fuego. Bloedmooi ding en lekker rap, wel wat lager dan mijn dingo dus dat wordt nog meer oppassen op het drukke industrieterrein maargoed, dat moet ik nu ook al :P
Ook nog even op de optima lynxx gereden, dat is een beetje hetzelfde idee als mijn dingo alleen dan wel rammelvrij :+
Reed ook best goed alleen wat 'stroever' op de een of andere manier dan de fuego.

Ook al is de lynxx een stuk goedkoper , ik ga denk ik toch uiteindelijk voor de fuego als mijn dingo aan vervanging toe is (volgend jaar ofzo) :) eens kijken of we nog kwantum korting krijgen als we 2 fietsen bij nazca tegelijk kopen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zondag ook naar Breda geweest.
Niet naar iets op zoek, maar gewoon even kijken, en kilometers maken.
Paar mooie fietsen gezien, waaronder een prototype Raptobike, met twee tiltende achterwielen.
Ritje gemaakt met een Mango, best leuk, maar wat is het wennen aan dat stuurgedrag zeg, men zegt wel dat een Hurri nerveus is, maar een Mango net zo goed. Je kunt geen beweging maken of je voelt de fiets weer draaien. Lag misschien ook aan de baan, niet echt veel rechte stukken, want waarschijnlijk zorgt de toe-in sporing er normaal gesproken op rechte stukken voor dat je het stuur niet echt hoeft vast te houden (correct me if i'm wrong). Was in ieder geval wel leuk om eens te proberen.
Niet veel foto's gemaakt, maar hier te vinden.

Hoe laat was jij in Breda Metro? Ik heb wel iemand liggend zien aankomen met een vriendin, wellicht was jij dat.

Al met al aardig dagje gehad, ondanks de wind en hier en daar wat nattigheid.
Helaas was de gps-track die ik gemaakt had niet in orde, waardoor ik in Breda aangekomen het eindpunt moest gaan zoeken met Googlemaps, bleek toen nog zo'n 10km verder te zijn :P
25km p/u kruissnelheid op de heenweg met wind tegen, en zo'n 29km p/u op de terugweg, gelukkig was de wind niet gedraaid en had ik hem in de rug.
Nog een fijn momentje gehad in Tilburg. Ik scheurde door het centrum richting een stoplicht dat op groen stond toen e.o.a. blonde doos het handig vond om zonder te kijken het fietspad op te stappen :X
Ze was op dat moment misschien 5 meter van me vandaan, met 16,6 m/s is dat niet handig.
Ik had dus ook geen tijd meer om te toeteren, gewoon meteen vol in de ankers, dus een blokkerend en slippend achterwiel. Ging gelukkig net goed.
Al met al lekker gereden, een krappe 160km zonder last van de spieren boven de knie dankzij de verlenging de neusbuis, hoewel ik op een gegeven moment wel wat last kreeg van m'n knieholte rechts.
Ik had al eerder gesproken met 1 van de mannen van Challenge en die had me daar al voor gewaarschuwd, dat dat kon gebeuren als de buis iets te lang was. Nog even een paar milimeter naar achteren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
WOEI!!!! Vandaag eindelijk een betere racefietser getroffen!!!

[ Voor 16% gewijzigd door WFvN op 18-05-2011 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice, leuk filmpje, zo kom je ze inderdaad niet vaak tegen.
Op weg naar Nieuwegein een paar weken terug heb ik nog aan vis gedaan, vrachtschip-inhaal-syndroom langs het Amsterdam-Rijn kanaal.
Zijn geen snelheden als die van jouw, maar was toch wel leuk om te doen.
Is dit gefilmd met die sleutelhanger camera? Zo ja, ziet het er goed uit, heb je de e-bay link nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Soms vergeet je eventjes hoe hard 40km/u al is op een gewone fiets, zelfs 30km/u is al aardig doortrappen en vereist voor langere afstanden toch enige conditie. Ik vind het knap dat hij je met 45km/u+ (denk ik?) enige tijd bij kon houden, al maakte hij er meer een sprint van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
De vorige keer merkte ik al in hoeverre mijn conditie vooruitgaat. Vandaag bewijst het nogmaals. Kruissnelheid van 32/33km/u, en een top van 38/39. Maar dit zonder al te veel inspanning. Straks gaat mijn fiets even naar de LBS voor nieuwe banden, heb helaas zelf geen tijd om deze er om te leggen.
Grrrrrene schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 07:27:
Soms vergeet je eventjes hoe hard 40km/u al is op een gewone fiets, zelfs 30km/u is al aardig doortrappen en vereist voor langere afstanden toch enige conditie. Ik vind het knap dat hij je met 45km/u+ (denk ik?) enige tijd bij kon houden, al maakte hij er meer een sprint van ;)
Inderdaad, elke keer dat ik weer op een normale fiets zit, zit de 'snelheid' me ernstig tegen, het gaat niet snel genoeg. Hulde voor deze wielrenner :P
Awsome, ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn om m'n camcorder aan de neusbuis van mijn fiets te snoeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 01:45:
Nice, leuk filmpje, zo kom je ze inderdaad niet vaak tegen.
Op weg naar Nieuwegein een paar weken terug heb ik nog aan vis gedaan, vrachtschip-inhaal-syndroom langs het Amsterdam-Rijn kanaal.
Doe maar stoer.... vrachtwagens inhalen :D
Zijn geen snelheden als die van jouw, maar was toch wel leuk om te doen.
Is dit gefilmd met die sleutelhanger camera? Zo ja, ziet het er goed uit, heb je de e-bay link nog?
Ja, sleutelhangercamera van nog geen 30 euro inclusief verzendkosten.

Het is deze
Grrrrrene schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 07:27:
Nja, sprint of niet, hij wist de snelheid wel te halen. Hij heeft dus ook even de 48,5 km/h aangetikt maar moest toen toch (op sportieve wijze) afhaken. Zoals ik al in het filmpje schrijf: goeie conditie en vast een betere rijder dan ik; heb ik de overwinning te danken aan m'n fiets.

[ Voor 31% gewijzigd door WFvN op 18-05-2011 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

_/-\o_ tof dat soort wielrenners. tref ze zelf helaas ook niet vaak. Eigenlijk maar 2 keer écht heel erg mijn best moeten doen waarbij 1 zelfs me tot 50km/u liet trappen om voor te blijven (wel wind mee dus hij had meer voordeel :+ ) en die ander had ik pas verteld maar met 43km/u heuvelop gaat je ook niet in de koude kleren zitten, ik was wel gesloopt daarna :+

Meeste wielrenners houden het bij 30km/u ongeveer en velen hebben helaas geen zin om aan te haken of geven het heel snel op als je even wat harder gaat rijden dan 30km/u.

45km/u op een gewone (race) fiets verdient overigens wel mijn respect, dat is best doorrijden. Op mijn gewone fietsje (hybride) is de kruissnelheid wel ongeveer gelijk aan mijn ligfiets (rond de 25-26km/u ) en is een wat langere tijd 30 rijden ook niet zo'n punt
maar als het harder gaat dan dat en er staat ook nog eens wat wind dan is dat echt killing en hou ik het gewoon niet lang vol.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:39:
Zondag ook naar Breda geweest.
Niet naar iets op zoek, maar gewoon even kijken, en kilometers maken.
Paar mooie fietsen gezien, waaronder een prototype Raptobike, met twee tiltende achterwielen.
Ritje gemaakt met een Mango, best leuk, maar wat is het wennen aan dat stuurgedrag zeg, men zegt wel dat een Hurri nerveus is, maar een Mango net zo goed. Je kunt geen beweging maken of je voelt de fiets weer draaien. Lag misschien ook aan de baan, niet echt veel rechte stukken, want waarschijnlijk zorgt de toe-in sporing er normaal gesproken op rechte stukken voor dat je het stuur niet echt hoeft vast te houden (correct me if i'm wrong). Was in ieder geval wel leuk om eens te proberen.
Niet veel foto's gemaakt, maar hier te vinden.

Hoe laat was jij in Breda Metro? Ik heb wel iemand liggend zien aankomen met een vriendin, wellicht was jij dat.
Ik was er rond 2u en was met de auto }:| :') :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 09:52:
[...]

Nja, sprint of niet, hij wist de snelheid wel te halen. Hij heeft dus ook even de 48,5 km/h aangetikt maar moest toen toch (op sportieve wijze) afhaken. Zoals ik al in het filmpje schrijf: goeie conditie en vast een betere rijder dan ik; heb ik de overwinning te danken aan m'n fiets.
Oh, ik wilde het ook niet bagatelliseren, ik bedoel alleen dat hij het maar kort kon bijhouden. Niettemin is 48km/u op een vlakke weg op een bukker best knap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 15:32

jaspernl

de tijd vliegt

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:39:
...

Nog een fijn momentje gehad in Tilburg. Ik scheurde door het centrum richting een stoplicht dat op groen stond toen e.o.a. blonde doos het handig vond om zonder te kijken het fietspad op te stappen :X
Ze was op dat moment misschien 5 meter van me vandaan, met 16,6 m/s is dat niet handig.
Ik had dus ook geen tijd meer om te toeteren, gewoon meteen vol in de ankers, dus een blokkerend en slippend achterwiel. Ging gelukkig net goed.

...
16,6 m/s is bijna 60 km/u..... >:)

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[faceplant] :F om de een of andere reden zitten rekenen uitgaand van 1800 seconden, geen idee waarom :F [/faceplant] |:( |:( |:(
Doe maar stoer.... vrachtwagens inhalen :D
Schepen he :P

Iemand hier toevallig ervaring met of een mening over Shimano Alfine IHG?
Zit er serieus over na te denken, ik kom online eigenlijk alleen maar positieve reacties tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
hier even de ligfiets aan de kant gezet voor komende tijd: gisteren rennend de trrein gemist en zeer waarschijnlijk zweepslag opgelopen in de linker voet....
morgen echoscopie, en 'worst case' gips en weken rust :(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
NielsTN
That sucks ik hoop dat het meevalt zodat je snel weer mag liggen. Het onderstreept wel mijn stelling "ik ren niet voor openbaar vervoer, er komt straks vast nog wel een bus/tram/trein/etc".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
het ergste is, dat ik dagelijks op een bukfiets moet (in de fietskluis past mijn ligfiets niet).
nou ja... fietsen is nu structureel deel in mijn leven geworden.... en heb er geen spijt van.

Dankzij telewerken/HetNieuweWerken wordt van mij hooguit 2 dagen op kantoor verwacht te zijn,
de rest mag je naar inzicht thuis doen.
....maar dan moet je wel je GSM-lader bij je hebben en niet op kantoor hebben liggen ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NielsTn schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 22:43:
hier even de ligfiets aan de kant gezet voor komende tijd: gisteren rennend de trrein gemist en zeer waarschijnlijk zweepslag opgelopen in de linker voet....
morgen echoscopie, en 'worst case' gips en weken rust :(
Ai, hopen dat het meevalt. Lijkt me echt balen zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiets te koop Goose, wordt de schuur te vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo net even heel fijn 10 km kunnen lopen :(

niet vanwege een lekke band ofzo maar omdat mijn achterderailleur besloot los te komen van de fiets. Gewoon domweg afgebroken :(

morgen maar eens kijken, mocht niet beyond repair zijn, is het erg moeilijk om zelf een achter derailleur te vervangen of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
Metro2002 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 18:55:
Zo net even heel fijn 10 km kunnen lopen :(

niet vanwege een lekke band ofzo maar omdat mijn achterderailleur besloot los te komen van de fiets. Gewoon domweg afgebroken :(

morgen maar eens kijken, mocht niet beyond repair zijn, is het erg moeilijk om zelf een achter derailleur te vervangen of valt dat wel mee?
Ketting uit elkaar halen en weer in elkaar zetten is het moeilijkste. Afheankelijk van welke derailleur je kiest om te vervangen is het mogelijk dat je je ketting zal moeten inkorten/verlengen(=vervangen) Is het de derailleur die is afgebroken of het frame of het boutje dat alles bij elkaar houdt? Verder helpt het om een filmpje "how to adjust a rear derailleur" op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro
Wat Teun_2 zegt. Het ketting goed terug op zijn plek leggen in de derailleur is het lastigste. Ik hoop echt voor jouw dat het alleen de derailleur is en niet het bevestigingsoog aan het frame dat weggebroken is. Daar bestaan vervangbare varianten op maar die heb ik nog niet op ligfietsen aangetroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou we gaan morgen maar eens kijken wat er precies is afgebroken, zal nog wel even foto's plaatsen hier.

Edit: ongeduld als ik ben toch net even foto's gemaakt, het lijkt inderdaad het oogje te zijn waar die aan vast zit:

Enige idee of die los te koop zijn of kan de fiets bij het oud ijzer :X ?

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3575.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3576.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3577.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3578.jpg

hoort ie zo? :P

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3579.jpg

[ Voor 75% gewijzigd door Metro2002 op 20-05-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb over een paar weekjes eindelijk een huis met garage (!! jaja), welke bovendien zodanig ver van mijn werk/research zit dat een klein wensje sinds mijn eerste ligfiets waarschijnlijk snel uit zal komen: een velomobiel :)

Ik ben van plan er een zelf te maken, maar dan waarschijnlijk wel op basis van een oude velomobiel, bijv. een Alleweder. De komende maanden gaan leuk worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro
Ik zit hier best van te balen maar ben blij dat je er zelf klaarblijkelijk nog wel de humor van inziet. Het is inderdaad het derailleur oog wat geknapt is. Ik zou even kijken wat die drie kruiskop schroeven op de laatste foto vasthouden. Ik hoop echt dat je een verwisselbaar derailleur oog hebt, en hoop dat die drie kruiskop schroeven dat bevestigen. Morgen even een belletje naar de fabrikant, en als je inderdaad een wisselbaar derailleur oog hebt zou je de ligfiets snel weer kunnen gebruiken.

nsa kruist vingertjes en hoopt dat het inderdaad wisselbaar derailleur oogje is.

Mux houd je ons op de hoogte :)
Zelfbouw projectjes zijn altijd leuk om te volgen (vind ik dan)

[ Voor 7% gewijzigd door nsa1984 op 20-05-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Metro
ik heb binnen niet al te afzienbare tijd een Shimano DeoreLX beschikbaar.
Ik ga over naar een SRAM X.9.
De originele DeoreLX heb ik trouwens ook nog liggen, heeft wel wat krassen maar is verder nog in orde geloof ik.Die zou ik dus direct kunnen versturen.
Laat maar even weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
nsa1984 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 20:56:
Metro
Ik zit hier best van te balen maar ben blij dat je er zelf klaarblijkelijk nog wel de humor van inziet. Het is inderdaad het derailleur oog wat geknapt is. Ik zou even kijken wat die drie kruiskop schroeven op de laatste foto vasthouden. Ik hoop echt dat je een verwisselbaar derailleur oog hebt, en hoop dat die drie kruiskop schroeven dat bevestigen. Morgen even een belletje naar de fabrikant, en als je inderdaad een wisselbaar derailleur oog hebt zou je de ligfiets snel weer kunnen gebruiken.

nsa kruist vingertjes en hoopt dat het inderdaad wisselbaar derailleur oogje is.

Mux houd je ons op de hoogte :)
Zelfbouw projectjes zijn altijd leuk om te volgen (vind ik dan)
Mocht het toch het frame zijn, kan je vaak bij de fabrikant nog terecht voor garantie. Garantie op het frame is vaak 5 tot 10 jaar. Toen mijn zus het voorhad, heeft onze LBS de kosten van het ombouwen aangerekend. Ik weet niet hoe een toffe fietsenwinkel jij hebt, of hoe handig je zelf bent. Ik duim mee dat het oog verwisselbaar is, ik kan het zo ook niet meteen zeggen (de derde foto geeft wel wat hoop). Als je geen garantie hebt, zou ik een goede derailleur kopen (een die je niet meer moet vervangen) en iemand zoeken die de derailleur aan het frame kan lassen.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 21:32:
@Metro
ik heb binnen niet al te afzienbare tijd een Shimano DeoreLX beschikbaar.
Ik ga over naar een SRAM X.9.
De originele DeoreLX heb ik trouwens ook nog liggen, heeft wel wat krassen maar is verder nog in orde geloof ik.Die zou ik dus direct kunnen versturen.
Laat maar even weten
De derailleur ziet er nog goed uit, het is het oogje dat is afgebroken.

[ Voor 15% gewijzigd door Teun_2 op 20-05-2011 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 17:31:
Fiets te koop Goose, wordt de schuur te vol?
Yep, moet er nog twee een m5lr en een fuego. ben aan het kijken naar een m5 midracer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ziet er minder grappig uit met die derailleur ;(

Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar heb toch ook de indruk dat het een oogje is wat te vervangen is; een oogje wat dus op het frame geschroefd zit. Ik hoop het maar want dan zal het euvel betrekkelijk eenvoudig te verhelpen zijn, als je tenminste nog zo'n oogje kan krijgen.

Ik ben eergisteren trouwens voor het werk naar Rijssen geweest. Leuk ritje voor het werk gemaakt van Zwolle naar Wezep, even gewerkt, toen van Wezep naar Rijssen gereden, daar 1,75 uur gewerkt en toen terug naar Zwolle.

Gereden gemiddelde van 30,4 km/h over de hele rit van 108 kilometer. Dat gemiddelde moet een stuk hoger kunnen alleen plaatsen als Raalte en Heino onderweg zijn funest voor je gemiddelde. Kwam ik achter een landbouwtrekker te rijden die met 20 km/h kachelde..... Er voorbij was ook geen optie met dat stuk gereedschap erachter met 4 van die grote wielen om gras/hooi bij elkaar te harken. Verder vanaf Rijssen terug naar huis van de bult af had ik een mooie snelheid opgebouwd van 68 km/h (lang leve de zwaartekracht op zo'n moment), kon ik vol in de ankers omdat een stel oude e-bikers zonodig de volle 3 tot 4 meter fietspad nodig hadden en hun gehoortoestelletjes niet aan hadden staan.
Dan nog een paar keer te maken gehad met achterlijke situaties waarbij ik de weg moest oversteken of door de berm moest. En dan nog in Zwolle kon ik ineens niet verder omdat de brandweer bezig was de weg schoon te spuiten. Oponthoud genoeg.

Maar goed, 30,4 is nog netjes.

Nu ben ik nog bezig om de videofragmenten te bewerken. Alleen heeft m'n pc nogal problemen met al die grote bestanden. Eerst maar wat kleinere stukken van maken en dan verder zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou het derailleur hangertje kwam los, redelijk gemakkelijk zelfs. Nu nog op eens zien of we er eentje te pakken kunnen krijgen. Heb al een mailtje richting Optima gedaan en heb er eentje gevonden maar dat is bij een amerikaanse webshop. Ga zo eerst even wat lokale fietsenboeren af, kijken of die er een hebben.

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3585.jpg

@ WFvN, nette gemiddelde score hoor. Sommige stukken houden echt op. Op weg naar mijn werk heb ik ook een paar stukken zitten waar bv het fietspad heel slecht is of waar je om oma en opa en schoolkinderen heen moet slalommen. Daar gaat je gemiddelde snelheid :P

[ Voor 25% gewijzigd door Metro2002 op 21-05-2011 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik had er nog niet op gereageerd, want ik dacht dat iemand anders het wel zou zeggen maar: die derailleuroogjes zijn werkelijk overal te vinden. Dit is een specifieke voor jouw frame (met de drie extra bevestigingspunten) maar je kunt er ook duizend andere krijgen die op elke denkbare achtervork passen. In de tijd dat derailleurs een beetje 'in' kwamen vond je dit spul op een aanzienlijk deel van de fietsen. Je zou geen enkel probleem moeten hebben om er een te vinden voor een hele lage prijs. Voordat mijn vader zijn oude fietsspullen wegdeed had hij er ook een stuk of vijf in z'n 'wie wat bewaart die heeft wat'-doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:50
Ik kan hem zo snel niet vinden op http://www.recumbentparts.com maar als je er een mailtje aan waagt op het contact adres, zullen ze het vast wel kunnen leveren. Maar zoals mux al zegt, vast ook wel een goede kans dat je hem in een winkel om de hoek kan krijgen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

de winkels om de hoek hadden hem niet (en ook geen eentje die wel paste) dus maar even afwachten op het antwoord van recumbentparts (had ik gister al mailtje gestuurd).
anders moet ik hem uit de USA laten komen , daar heb ik hem wel gezien, zelfs nog van Optima ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro
Hiep hoi het is dus inderdaad een wisselbaar derailleuroogje. Dat scheelt een hoop ellende, nu nog een passende vinden inderdaad. Qua prijs zal het inderdaad niet al te hoog uitkomen.
Het mooiste zou zijn als Optima dezelfde ogen nog altijd gebruikt en je er dus gewoon eentje op de post kan doen. Als ik woensdag (ja wat een luizenleven heb ik he :) ) weer op mijn werk ben zal ik als ik eraan denk even kijken of we toevallig een passende hebben liggen. Mocht je geen passende vinden, dan kun je met behulp van de twee helften altijd een nieuwe (laten) maken.

WFvN
Klinkt inderdaad als een leuke dag, jammer van de gemiddelden maar goed we rijden niet op het circuit maar op de gewone weg. Verkeer en daarmee oponthoud hoort daar gewoon bij vind ik, bovendien 30+km/h gemiddeld blijft een leuke snelheid.

Zelf vandaag eindelijk met mijn vriendin tijd gehad om de challenge mistral te voorzien van de (zeer snel geleverde) grote challenge stoel. Vriendin heeft bij ACE ook nog een setje stoelhoekvergroters losgepraat waarmee de stoel in een nog steilere hoek te brengen is dan normaal.
De eerste reactie toen de stoel gemonteerd was en ze erop ging zitten was: "Wauw hij staat precies hetzelfde als de Alligt Kleine!" Ik denk dat mijn vriendin dus nu eindelijk haar ligfiets ook krijgt zoals zij er graag mee wil rijden. Ik heb zelf even kort op de mistral gezeten, maar met de stoelhoekvergroters is het (naar mijn mening) meer een zit dan een ligfiets geworden. Gelukkig kunnen de stoelhoekvergroters er altijd nog tussenuit gehaald worden voor als ze ooit nog leert omgaan met het wat plattere ligfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 23:10:
WFvN
Klinkt inderdaad als een leuke dag, jammer van de gemiddelden maar goed we rijden niet op het circuit maar op de gewone weg. Verkeer en daarmee oponthoud hoort daar gewoon bij vind ik,
Oh, dat zeker (maar het blijft soms wel 'helaas'). Circuit kan dan natuurlijk weer wel maarja, dan kom je ook weer nergens :+ 100 km jakkeren op een baan en je bent nog geen 500 meter verder dan vanwaar je begonnen bent.
bovendien 30+km/h gemiddeld blijft een leuke snelheid.
Dat wel en dat gaat vast nog wel verder omhoog óndanks oponthoud want op rechte stukken zonder oponthoud moet het bij mij ook wel harder kunnen.... alleen nog wat vaker doen.
Zelf vandaag eindelijk met mijn vriendin tijd gehad om de challenge mistral te voorzien van de (zeer snel geleverde) grote challenge stoel. Vriendin heeft bij ACE ook nog een setje stoelhoekvergroters losgepraat waarmee de stoel in een nog steilere hoek te brengen is dan normaal.
De eerste reactie toen de stoel gemonteerd was en ze erop ging zitten was: "Wauw hij staat precies hetzelfde als de Alligt Kleine!" Ik denk dat mijn vriendin dus nu eindelijk haar ligfiets ook krijgt zoals zij er graag mee wil rijden.
En dat is nog wel het voornaamste.
Ik heb zelf even kort op de mistral gezeten, maar met de stoelhoekvergroters is het (naar mijn mening) meer een zit dan een ligfiets geworden. Gelukkig kunnen de stoelhoekvergroters er altijd nog tussenuit gehaald worden voor als ze ooit nog leert omgaan met het wat plattere ligfietsen.
Mistral is een heel gemoedelijk ding maar persoonlijk vind ik het zelfs zonder die eventuele 'stoelhoekvergroters' meer een zitfiets dan een ligfiets. Evengoed wel een leuk ding hoor, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ach, het is dan misschien bijna geen ligfiets meer, het heeft wel een van de grootste voordelen van een ligfiets: geen zadelpijn meer! :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Toch is de algemene ervaring: hoe rechter op je zit, hoe meer zadelpijn. Ik hoop dat ze daadwerkelijk meer plezier van de ligfiets heeft met een grotere stoelhoek, en niet dat ze probeert de ligfiets naar een conventionelere vorm om te vormen zoals zoveel mensen doen, om daarna teleurgesteld te raken in het comfort en de ligfiets weg te doen voor een bukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Circuit rijden is ook niks voor mij inderdaad. Ik fiets omdat ik ergens heen wil, en vind het leuk als dat snel (sneller) kan (dan de vorige keer).

Mistral is inderdaad meer tour dan race ligfiets, maar met een minimale zithoek van 34graden kun je hem ook nog tot een best aardig ligfiets maken. Het is natuurlijk nog lang niet zover als een low racer (kan komen).

Die te veel rechte zit houding (en bijhorende last van de kont) is bij mij ook de reden geweest om door te gaan voor een "plattere" ligfiets.
Ik denk dat voor mijn vriendin de overgang Alligt Kleine naar een Challenge Mistral erg groot is in een keer. Ik hoop dat de stoel snel achterover mag zodra ze zichzelf weer vertrouwd met de mistral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik neem aan dat dat komt doordat er dan meer gewicht op je achterste komt te staan? Daar zit wel wat in inderdaad.

Afgelopen woensdag op mijn vrije dag nog twee fietsers op sleeptouw genomen. Met de Alleweder eerst naar vriend 1 gegaan in Almere. Deze heeft een racefiets en wilde wel eens meerijden. Met hem naar vriend 2 in Almere gereden. Met deze vriend rijd ik wel vaker samen, hij heeft een mooie rode Strada. Vervolgens zijn we een stukje gaan rijden met z'n drieen.
Het ging lekker hard, niet vaak zo lang een wielrenner in mijn achteruitspiegel zien zwoegen, maar hij hield ons absoluut niet op. Sterker nog, het was de Strada rijder die het zwaar had met de snelheden van rond de 32 km/u. Alleen vol tegen de wind ging het een stuk trager uiteraard. Toen kon de Strada rijder weer op adem komen.
Beide vrienden hebben 1 ding gemeen: ze hebben een sleeptouw nodig, anders wordt er niet gefietst. Nu is het dus mijn 'verantwoordelijkheid' om ze in beweging te krijgen, maar daar heb ik niet zo'n probleem mee. Ik voelde me bij de Strada rijder al een personal trainer, kan ik net zogoed er nog iemand bij nemen op sleeptouw. :)

Eind van de dag stond er 90 km op de dagteller met een gemiddelde van 27,2 km/u. Niet verkeerd voor een Alleweder en het gegeven dat ik wat mensen op sleeptouw heb moeten nemen. Ik ging trouwens met de Alleweder omdat deze wat 'socialer' fietst, dwingt me wat langzamer te rijden en je zit wat opener, dus je praat misschien wat makkelijker met degene die naast je fietst. Helaas viel dat tegen aangezien dat ding rammelt aan alle kanten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tip: ga eens die andere kogelkopjes monteren op je Alleweder. Dat zou nogal wat kunnen schelen! Bij de stillere Versatile was het in ieder geval effectief.

[ Voor 24% gewijzigd door WFvN op 22-05-2011 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Even een update tussendoor: Heb bericht terug gehad van recumbentparts en het onderdeel is nog te leveren dus direct besteld. :D

Hoop dat ie snel binnen is, zo'n gewone fiets is ook maar niks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Metro
Dat is heel goed nieuws.

zelf heb ik inmiddels alweer bijna een week het vervangende achterlicht/remlicht voor mijn quest in huis, maar ben er nog niet aan toegekomen die te monteren. Zit bovendien te denken of ik iets handigs kan doen rondom het solderen van de rem aansluiting. (Stekker verbinding ofzo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
Stekker is altijd praktisch, al lijkt me dat deze niet te groot moet worden. Misschien een 3.5 of 6.3mm Jack? Goed isoleren (en vastzetten met krimpkous) is een garantie voor een goede verbinding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou morgen naar Velp om een Hurricane Cyclone op te halen.
Lag getwijfeld tussen een B.O.B. Yak model en een tweewieler, uit eindelijk toch hier voor gekozen.
Het is nog het oude model, met plastic velgen, maar voor deze prijs (160 euro) maakt me dat niet uit, en meteen een mooi tochtje.
Voor geinteresseerden, er staan er nu nog 2 op MP.
Ben benieuwd hoe het zal bevallen.

Vandaag even retourtje Den Bosch gedaan.
Moest naar het UWV, na de chirurg vorige week, heeft nu ook de UWV arts me gezond verklaart, nou ja, m'n knie dan.
Was niet echt een fijne heenrit met die wind. kreeg de gang er niet echt in, maar ik moest wel om 9.30 daar zijn, dus gewoon doortrappen. De gps-track die ik had gemaakt met de fietsrouteplanner-zuid bleek ik verkeerd ingesteld te hebben dus op de bestemming volgens de gps moest ik nog een paar kilometer.
Terugweg ging natuurlijk een stuk vlotter, met de wind in de rug, kruisen met 32km/u ging makkelijk.
Kreeg op een gegeven moment helaas wel last van m'n lies, heel vreemd, en niet te negeren.

Toch lekker gefietst, 58,5km in net onder 2,5 uur, gemiddeld 23km/u

Als het goed is komen deze week m'n nieuwe km teller (Cateye Strada RD200) en de camera binnen.
Dan nog SRAM X.9 derailleur en shifters bestellen, en dan denk ik dat ik wel klaar ben.
Iemand toevallig ervaring met Sramshop.nl?
Site ziet er netjes uit, en ze zijn een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Rose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
ThijsVK
Voor zover ik weet bestaat er geen fietskar genaamd Hurricane. Die radical cyclone fietskar die in Velp te koop staat heb ik inderdaad ook zien staan en ik vermoed dat je die bedoeld.

"Gezond" verklaring is altijd postief natuurlijk, tenzij je van een wajong uitkering leeft en nu dus geen inkomen meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oops, goed punt cyclone/hurricane allebei twee wielen en 1 oog :P Die is het inderdaad.
Nee, geen wajong, zat in de ziektewet na een knieoperatie, was nog bezig met revalideren (physiotherapie en veel fietsen).
Revalideren was puur en alleen de spierenmassa weer op het oude niveau brengen, of zo dicht mogelijk in de buurt daarvan i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Nette prijs voor een Cyclone!

Grappig.... op die foto van de trekhaak waar de dissel erop zit, zit hij niet goed vast. het aluminium busje hoort nog een stuk verder naar voren geschoven te worden (verder om de kogel dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
EJonk schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 08:50:
Stekker is altijd praktisch, al lijkt me dat deze niet te groot moet worden. Misschien een 3.5 of 6.3mm Jack? Goed isoleren (en vastzetten met krimpkous) is een garantie voor een goede verbinding...
6,3mm lijkt me nogal overkill en vrij groot. 3,5mm lukt best goed.

Ik ben gewoon lekker met 'centraaldozen' aan de gang gegaan waar ik DIN-stekkers in gemaakt heb. Wellicht bij de volgende fiets weer aan de gang met DIN maar dan de dunne variant of RJ45. Die laatste heb ik gebruikt voor de Alleweder. Werkt ook enorm goed (en knijpt lekker snel) alleen is eigenlijk minder geschikt voor grotere stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Even een update:

Gister de derailleurhanger binnengekregen en gemonteerd. Uiteraard moesten alle versnellingen weer afgesteld worden want de nieuwe hanger was iets dikker dan de oude maar .. hij zit, en ik ben vandaag weer liggend naar het werk gereden.

Zitten alleen nog 2 dingen niet helemaal goed, de lichtste versnelling (grootste blad achter) pakt ie nog niet helemaal goed dus dat wordt nog wat finetunen , en er zit een klein tikkend geluidje in, alsof er een steentje tussen de band zit , zo'n geluid.
Maar het zit echt in de aandrijving want als ik stop met trappen is het getik ook weg. Maar eens even zien wat dat kan zijn.

Tevens zag ik dat 1 derailleurwieltje nogal afgesleten was en bovendien zag ik ook her en der een beste boel roest zitten :o dus ik denk dat er ook nog wel een keer een nieuwe derailleur komt :+ Maakt het nog uit van welk merk / type ik eronder zet? Of is alleen het aantal versnellingen wat ie moet bedienen van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
Damn, nooit meer zonder mn klikschoenen op de fiets... Ging even naar de supermarkt in de buurt van m'n werk, en ging een paar keer bijna onderuit omdat ik m'n voeten kwijtraakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

:+

Ik heb te scheven voeten voor klikpedalen denk ik, heb nogal X benen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
EJonk schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:22:
Damn, nooit meer zonder mn klikschoenen op de fiets... Ging even naar de supermarkt in de buurt van m'n werk, en ging een paar keer bijna onderuit omdat ik m'n voeten kwijtraakte.
Die voeten van mij zitten gelukkig vast aan m'n benen, anders zou ik ze al lang kwijtgeraakt zijn ja :+

Ik moet nog 's klikschoenen + pedalen kopen, nog nooit mee gefietst, maar 't schijnt fijn te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
Grrrrrene schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:59:
[...]

Die voeten van mij zitten gelukkig vast aan m'n benen, anders zou ik ze al lang kwijtgeraakt zijn ja :+

Ik moet nog 's klikschoenen + pedalen kopen, nog nooit mee gefietst, maar 't schijnt fijn te zijn :)
:+

Het is heel fijn, totale andere ervaring van kracht zetten/trappen. Je kan de druk totaal van je voeten afhalen, en over je gehele been verdelen.

Ik was voor 70 euro klaar. Heb wel duo pedalen, aan de ene kant klik, andere kant gewoon voor normale schoenen. Af en toe moet ik zoeken naar de 'klik'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Op andere fora worden ligfietsen soms ook besproken. Op dit paardenforum is nu een discussie over paarden en ligfietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Met paarden heb ik persoonlijk nooit last gehad, gewoon rustig er langs rijden met ruimte ertussen en gaan.

Honden zijn een heel ander verhaal maar daar heb ik al vaak genoeg over geschreven :P al werkt stoppen met trappen en er langzaam langs rijden ook vaak well.

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 25-05-2011 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zelden heb ik last van paarden, maar met Tomino kwam ik nog paarden tegen die gingen steigeren en bokken toen we langsgingen. Het is moeilijk in te schatten wat dieren doen als ze je tegenkomen op de ligfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
Ik kom gelukkig niet zoveel paarden tegen. Wel heb ik last van hun 'sporen'. De stront blijft dagen liggen en is behoorlijk gevaarlijk, het is op sommige paden zo erg dat ik geen rechte lijn kan fietsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ejonk & WFvN
Ik zat meer in de richting van een kabelschoenconnector te denken. Je hebt inderdaad erg weinig ruimte over in zoon spanninga behuizing. Reden van een stekkertje is vooral omdat er niet zo heel veel "rest" kabel in de behuizing zit, en ik het nog niet zie zitten om een nieuwe draad in de quest te trekken. Mocht het in de toekomst ooit las raken dan kan ik tenminste gewoon op het stekkertje verder.

Metro
Dat is netjes vlot geregeld, afstelling afregelen zou je met de stelschroef wel moeten afkunnen. Als de derailleur heel netjes afgesteld stond, kan het zijn dat de Afbeeldingslocatie: http://www.m-gineering.nl/derschroef.jpg
limietschroefjes je in de weg gaan zitten. (Bij de H en L op de afbeelding). De L voor het grote blad iets los draaien, kijk uit dat je ketting niet tussen de spaken en de cassette uitkomt. En de H kun je iets indraaien zodat je ketting niet voorbij het kleinste blad kan schieten.

Klik pedalen, tjah je moet ervan houden denk ik. Persoonlijk vind ik de extra moeite van schoenen wisselen best lastig, dus voor mij blijven de klikpedalen (in elk geval voorlopig) alleen in gebruik bij de quest. De fuenda rijd zonder klik pedalen ook prima, al moet je bij hobbeltjes en drempels even stoppen met trappen zodat je voeten wat meer ontspannen zijn. Heel misschien als ik een keertje die combinatie pedalen ergens tegenkom dat ik het dan een keer probeer, maar met gewone schoenen heb ik eigenlijk niet zoveel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wie zegt dat je schoenen moet wisselen :+

Ik loop gewoon op het werk op m'n fietsschoenen. Kan uitstekend met mijn model. Vrij soepele zool waarbij de plaatjes binnen het rubber van de zolen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren op en neer geweest naar Arnhem om de Cyclone op te halen.
Wat een ideaal ding, heb de helft van de tijd om liggen kijken of hij er nog aan zat, loopt heerlijk licht.
Helaas kon ik door al het gemotoriseerde tuig op twee wielen niet echt op schieten op de terug weg, irritante brommers, scooters en bejaarden op e-bikes.
Was helaas voor vertrek vergeten m'n benen in te smeren met zonnebrand, dat hielp ook niet echt op de terugweg. Dat was niet het enige wat ik vergeten was, ook m'n eten en water had ik thuis laten liggen, lekker handig :X
Thuis aangekomen had ik het brilliante idee om nog even naar het tankstation te gaan om de banden en de airzound op te pompen.
Vervolgens weet ik op de rotonde bij mij in de straat de Cyclone te flippen door op een verhoogde baanafscheiding te komen, heel fijn :(
Een band is nu ook leeg, beetje vreemd, maar misschien was die al lek.

Ben zelf inmiddels best fan van klikpedalen. Mijn schoenen zijn eigenlijk normale sport/loop schoenen van de Lidl, met redelijk dikke stijve rubberzolen waar de spd-plaatjes in vallen.
Ik kan ze er ook afschroeven en de plastic/rubber afdekplaatjes er onder schroeven, is op zich zo gebeurd.
De schoenen waren maar 17 euro, de plaatjes met verzenden 8 euro :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Thijsvk
Mooi dat jij nu ook een gelukkige eigenaar van een cyclone bent geworden :) Eten maar vooral drinken is knap lastig als je dat vergeet. Een stop bij een supermarkt voor een wat drinkbaars was niet op de route mogelijk?
Dat omkantelen van de cyclone, tjah dat is een beetje het nadeel van een tweewieler. Daarvan rijden de wielen altijd naast je eigen rijspoor en als je onvoldoende ruimte neemt gaat dat weleens fout. Vooral een kwestie van gewenning volgens mij.
offtopic:
(Even vervelend doen, met een eenwieler heb je dat probleem niet/veel minder :) )

Wat betreft SPD schoenen begrijp me niet verkeerd. Ik heb geen slechte ervaringen met het klik systeem, maar door mijn "probleemvoeten" sloop is schoenen echt heel snel. De enige schoenen waar ik een jaar mee kan doen, zijn legerkisten.
Als je dus SPD schoenen hebt waar je de hele dag op kunt lopen, en ze gaan niet sneller stuk dan normale schoenen voor jouw.
Dan heb ik er niets op tegen om SPD schoenen te gebruiken, maar voor mij persoonlijk geld toch echt dat ik mijn schoenen moet wisselen als ik met een kliksysteem ga rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gelukkig kwam ik na een kilometer of 20 langs een supermarkt en heb ik daar wat krentenbollen, druiven en een 6pack spa flesjes gehaald.
Wat betreft het omslaan, het domme is dat ik vlak daarvoor 60km zonder problemen gefietst had met de cyclone, en dat het me dan op zo'n manier overkomt :X Maar goed liever zo en nu, dan op vakantie met volle bepakking.
Ben nu wel zo'n beetje klaar met dingen aanschaffen voor de fiets, alleen de SRAM derailleur en shifters nog, ik heb nu bijna evenveel aan onderdelen en accesoires uitgegeven als dat de fiets zelf gekost heeft :P
Zit nu alleen nog steeds te wachten op de camera en de km-teller, begin een beetje ongeduldig te worden.

En tja de schoenen, dat blijft toch voor iedereen een kwestie van smaak, mening en ervaring. Ik moet wel zeggen dat het scheelt dat de schoenen zo goedkoop waren, dan kun je het nog wel een keer proberen, als het niks is dan ben je tenminste niet enorm veel kwijt geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
60km interlokaal (tussen steden) of 2km stedelijke verkeer verschilt een hoop. Interlokaal hoef je doorgaans nauwelijks krappe sluip bochtjes te maken, terwijl in stedelijk verkeer je toch vrij snel even een stoeprandje meepakt of daar dichter bij zat dan bedoeld.

Kan me voorstellen dat je wel zoon beetje klaar bent met "shoppen voor het ligfietsen", dat is wel iets wat een beetje een nadeel is van de overstap. Je bent met alleen de fiets vaak toch nog niet helemaal klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Vertel mij wat, alleen het frame, de stoel en de wielen zijn nog origineel bij mij :P Nieuwe ketting, shifters, derailleurs, remmen, banden, ventisit matje... Oh, en niet te vergeten een werkende bel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vanochtend werd ik ingehaald door een single speed (of een fixie dat kon ik niet goed zien) racefietser . Gaaf ding en hij reed behoorlijk door. Zo rond de 30-31km/u de hele tijd. Aangezien ik zo slap als een vaatdoek ben vandaag heb ik dat maar een paar km vol gehouden en geen pogingen gedaan om hem in te halen. ;(

En nog bijna een aanrijding met een andere fietser die vanuit een zijpaadje (stoep!) zo het fietpad om kwam vliegen zonder te kijken :( sukkel.

[ Voor 32% gewijzigd door Metro2002 op 27-05-2011 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Ik denk dat het bij mij nog best meevalt dan. Volgens mij heb ik op de fuenda alleen de stoel vervangen voor een groot model, daardoor ook de stoel bekleding (eigen gemaakte ventisit) en de stuurbeugel is vervangen omdat die tijdens een val gebroken is.
Nu na een jaar rijden op de fuenda zijn de bovenste kettingbuis, ketting en cassette aan vervanging toe, maar de aandrijflijn trapt nog niet door en ik weet nog niet of ik door wil met derailleur of toch een naaf versnelling wil. In de kettingbuis zit wel een klein gaatje waardoor als dat gat naar onderen zit de ketting heel erg ratelt over een boutje, maar ik heb nog geen zin en of tijd gehad om die te wisselen.

Pagina: 1 ... 23 ... 44 Laatste