Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Koppelingen? Desgewenst maak je er gewoon een andere koppeling aan. Mijn Burley d'Lite heeft een Cyclonekoppeling gekregen want met meerdere koppelingen op één fiets werken is natuurlijk geen doen. De Cyclonekoppeling bevalt me verreweg het meest. Tot dusver heeft één koppeling het een keer begeven (met de kinderkar :+ maar gelukkig was dat bij stilstand én zit dat ding nog met een extra 'noodkabel' vast). Maar dat was eigenlijk eigen schuld: gewoon véél teveel belast.

Wat betreft het formaat. Ik kijk naar de lengte. Op de foto van die y-frame lijkt het kleine formaat te staan. Ter illustratie: in onze Cyclone staat altijd een uitgevouwen vouwkrat van de Blokker. Die is praktisch net zo groot als dat groentekrat wat op de foto van de y-frame staat. Alleen heb ik met de Cyclone dan nog ruimte achter en voor het krat. En in plaats van dat vouwkrat passen er dus ook 2 kratten bier in. Dat gaat net waarbij het voorste schuine deel van de zak niet gebruikt wordt

Maar goed, het ligt ook aan de toepassing dus wellicht dat die ruimte helemaal niet zo boeiend is. Hoe dan ook, ik ben echt zwaar bevooroordeeld en echt dol op de Cyclone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:32
WFvN
Ik snap jouw enthousiasme over de radical cyclone, en gezien wat je beschrijft qua gebruik is die in jouw situatie zeker zijn geld waard. De cyclone is een bijzonder doordachte fietskar, maar ik hik nogal tegen de aanschaf prijs op en vind het jammer dat de cyclone niet met 20" wielen geleverd word. Ik zou zonder enig probleem de naven om kunnen vlechten naar 20" velgen, maar dat vind ik gezien de prijs een beetje jammer.
De prijs zou ik kunnen verzachten door mijn bob-yak in de verkoop te doen, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Als het allemaal rond is en ik de tweewielige fietskar achter al mijn fietsen bruikbaar is, hoop ik wel dat de bob-yak bij iemand anders dienst gaat doen.

De prijs van de Y-frame kar vind ik al een stuk leuker, maar de Y-frame kar kan ik nergens zien en volgens mij kan die alleen via duitsland naar mij verzonden worden. (Duitsland heeft een importeur die min of meer de hele EU levert.)
Ik krijg alleen online de indruk dat de Y-frame kar vrij eenvoudig in elkaar gestoken is. De koppeling is zoals ik eerder al zei een vrije vertaling van een kruiskoppeling zoals je die ook in veel aandrijflijnen van vrachtwagens ziet. Hierdoor ben ik gaan denken of ik met de Yframe in gedachten niet zelf een fietskar kan maken die in mijn ogen de beste eigenschappen van de comerciele fietskarren combineert. Even opsommen wat ik denk nodig te hebben aan materiaal:
- 2 20" wielen (ongeveer 50euro)
- 2 a 3 meter aluminium vierkantpijp (ongeveer 30euro)
- paar stukjes aluminium/staal (ongeveer 10 euro)
- stuk multiplex ter grote van het gewenste laad platform (ongeveer 15 euro)
Dan zou ik dus ongeveer 100 euro uitgeven en een kar kunnen maken die voor mij perfect zou zijn. Naast dat het goedkoper lijkt, vind ik dergelijke klusjes ook gewoon leuk om te doen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 22:30:
Ik snap jouw enthousiasme over de radical cyclone, en gezien wat je beschrijft qua gebruik is die in jouw situatie zeker zijn geld waard. De cyclone is een bijzonder doordachte fietskar, maar ik hik nogal tegen de aanschaf prijs op en vind het jammer dat de cyclone niet met 20" wielen geleverd word. Ik zou zonder enig probleem de naven om kunnen vlechten naar 20" velgen, maar dat vind ik gezien de prijs een beetje jammer.
Als het omspaken (vanwege de combinatie kosten en het moeten omspaken) de enige issue is.... wat let je om contact op te nemen met Radical Design? Ik gok dat ze best bereid zijn een kar te leveren met naven maar zonder velgen en spaken zodat je daar die kosten spaart en dus alsnog zelf je 20" wieltjes kan spaken. Ze kunnen en willen veel! Het is een Nederlands product dus wat dat betreft ook geen problemen.
Bedenk wel dat hij natuurlijk een tikkie minder stabiel zal worden vanwege het 5cm hogere zwaartepunt.
Hierdoor ben ik gaan denken of ik met de Yframe in gedachten niet zelf een fietskar kan maken die in mijn ogen de beste eigenschappen van de comerciele fietskarren combineert. Even opsommen wat ik denk nodig te hebben aan materiaal:
- 2 20" wielen (ongeveer 50euro)
- 2 a 3 meter aluminium vierkantpijp (ongeveer 30euro)
- paar stukjes aluminium/staal (ongeveer 10 euro)
- stuk multiplex ter grote van het gewenste laad platform (ongeveer 15 euro)
Dan zou ik dus ongeveer 100 euro uitgeven en een kar kunnen maken die voor mij perfect zou zijn. Naast dat het goedkoper lijkt, vind ik dergelijke klusjes ook gewoon leuk om te doen.
Machtig leuk! Maar ik denk niet dat je het voor die prijs gaat doen. Koppeling? Heb je daar al over gedacht? Wieltjes van 50 euro lijkt me wat optimistisch. Goedkope velgen zijn 11 euro per stuk, zit je al aan 22 euro. Vrachtje spaken is ook niet gratis en dan heb je ook nog de naven nodig. Niet te vergeten natuurlijk de assen.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar houd daar ook rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nsa1984 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 22:30:
Ik ben geen ligfietser (werk is te ver weg om te fietsen), maar mag er wel graag over lezen. Vrijdag in Amersfoort trouwens nog een "stoet" gezien met een Quest in ambulance-kleuren voorop (in het filmpje komt hij even voor ver weg op het veld rond 00:40). Ik heb dus geen flauw idee hoe je technisch een karretje achter een Quest kan hangen, maar in die stoet reden veel (alle?) Quests met een karretje erachter. Voor zover ik het kon zien waren het allemaal Cyclone's.

Ooit in een ver verleden hebben mijn partner en ik wel eens geprobeerd om een fietskar zelf te bouwen. We hebben toen de koppeling gelijk aan de van Cyclone los gekocht en de rest zelf (proberen) te maken. Uiteindelijk is het wel gelukt, maar in de praktijk was te kar te groot, te lomp en te zwaar en dus hebben we hem vrijwel niet gebruikt en op een gegeven moment maar weggedaan (de koppeling hebben we gelukkig wel ergens bewaard). Wij zijn ook niet goed in metaal bewerken dus het grootste gedeelte was van hout (in dit geval betonplex). Nouja, allemaal geen succes maar het is altijd wel een beetje blijven kriebelen.tot zover de inleiding

Een paar maanden geleden werd het gekriebel te erg, maar ipv zelf weer wat te proberen hebben we nu een goedkope fietskar gekocht. We willen namelijk eerst eens proberen of we hem nu wel echt gaan gebruiken. "Echte" fietskarren zijn veel duurder en het is een beetje zonde om dat uit te geven aan een "experiment".

Op de kar kunnen net wel/net niet twee opvouwbare kratten van de Kwantum in. Voor het snel erin gooien gaat dat niet, maar als je het een beetje rustig doet dan kan het echt net. Je moet de kratten wel goed uitzoeken, want per merk/type/winkel hebben die toch net even andere afmetingen.
Daar boven zetten we rustig nog twee kratten op, dus vier in totaal. We hebben er wel nog los achterlichten erbij gekocht (gewoon bij de fietsenmaker) dus in totaal met verzendkosten, extra koppeling voro de fiets etc waren we iets meer dan 100 euro kwijt.

Tot nu toe bevalt hij prima, al hebben we nooit meer dan een kilo of 40 boodschappen meegenomen. De koppeling is wel "minder handig". Het is geen "trekhaak" zoals de Cyclone, maar een staaf waar je dan een oog van de fietskar overheen moet schuiven en borgen met een pen. Dat is dus niet flexibel en daarom hebben ze een stuk "veer" gebruikt om de kar aan het oog vast te maken. Het werkt allemaal, maar je moet iets meer geduld hebben om te koppelen, met de trekhaak is het klaar voor je er erg in hebt.

Jouw grote wens van 20" wielen heeft hij dus niet, maar dat is eigenlijk ook de reden dat ik dit berichtje schrijf. Je schrijft dat je die 20" graag wil omdat je van die maat toch al een binnenband bij je hebt en dat je anders een 16" binnenband mee moet nemen. Dan stel ik de vraag: wat ben je dan wel niet van plan in die kar mee te nemen zodat er echt geen enkel plekje meer te vinden is voor een binnenband?? Die dingen zijn toch niet bijzonder groot en volgens mij is er altijd wel een plekje voor te vinden.

En als je in de kar dan echt geen enkele plek meer hebt dan stop je die band in een plastic tasje en plak je de tas met duct-tape vast aan de stang. Of je geeft iets meer geld uit en koopt een zadeltas die je met riempjes vast kan zetten en hangt die ergens aan een voor/achter/zijkant vast. Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 15:32

jaspernl

de tijd vliegt

Ik lees met veel interesse de discussies over de fietskar, en ik moet zeggen: ik ben het helemaal met Jeroen's conclusie eens: Ik zou geen hoge kosten maken / veel tijd spenderen aan een oplossing voor een probleem dat eigenlijk helemaal niet zo groot is... Een binnenband is klein en licht en dus altijd wel ergens weg te stoppen.
De tape-oplossing had ik zelf nog niet bedacht, maar is eigenlijk wel heel logisch. Zo heb je hem altijd bij je als je de fietskar er aan hangt, en hij neemt geen extra ruimte in!

Succes met je keuze. Veel wijsheid gewenst.

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
dubbelpost

[ Voor 99% gewijzigd door nsa1984 op 30-04-2011 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
De hint overleggen met radical over het leveren van een fietskar zonder wielen maar met naven is er eentje om in gedachten te houden.
Dat van het zwaartepunt kan best eens de reden zijn voor de voorkeur voor 16" wieltjes van de commerciele fietskaren. Ik moet bekennen dat ik niet kan inschatten hoeveel effect die verandering van 16"->20" zal hebben, maar het zal vast en zeker de boel iets instabieler maken.

JeroenE
De cyclone is voor zover ik kan technisch kan beoordelen, terecht een heel populaire fietskar/tas. De cyclone zit gewoon goed doordacht in elkaar en overbrugt het NS vervoers verbod op fietskarren vrij eenvoudig. Wat dat aangaat dus geen kwaad woord van mij uit over de cyclone.
Voor mij zou de Cyclone ook een prima kar zijn geweest als deze in 20" wielformaat geleverd werd voor een prijs van ergens tussen de 250 a 350 euro. Ik snap dat radical ook moet leven en dat daarom de prijs wat hoger ligt, maar dat maakt wel dat ik toch verder aan het kijken ben wat mogelijke alternatieven zijn.

Je opmerking over dat een reserve binnenband niet zo groot is (zeker die kleine maten niet), en daardoor het niet zo heel erg lastig is een tweede maat mee te nemen is volkomen terecht.
Ik ben alleen (een beetje :) ) eigenwijs en vind het gewoon prettig als ik dezelfde reserve binnenband kan gebruiken voor zowel de fiets als de fietskar. Dat heeft namelijk als bij effect dat mocht er om welke reden dan ook een extra reserveband (buiten of binnen) nodig zijn, dat ik in geval van echte ellende de fietskar kan kannibaliseren om verder te rijden voor nieuw materiaal.

Ik zal mijn gedachten nog eens een tijdje hierover laten gaan en eventuele (test)resultaten delen met de rest van de wereld.

Verder nog even een kort vreugde dansje :) Ik kom er zojuist achter dat ik in iets meer dan een jaar (7 april 2010 - 28 april 2011) 3000km op de teller heb mogen rijden met mijn fuenda calypso.
Voor velen hier niet een heel grote afstand, maar ik vind het toch wel een leuk jaar resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
nsa1984 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 02:47:
Ik ben alleen (een beetje :) ) eigenwijs en vind het gewoon prettig als ik dezelfde reserve binnenband kan gebruiken voor zowel de fiets als de fietskar. Dat heeft namelijk als bij effect dat mocht er om welke reden dan ook een extra reserveband (buiten of binnen) nodig zijn, dat ik in geval van echte ellende de fietskar kan kannibaliseren om verder te rijden voor nieuw materiaal.
Om met de woorden van Loesje te spreken "Liever eigenwijs dan helemaal geen mening" :)

Ik ben twee keer met de fiets in het OV geweest en beide keren zijn mij niet bevallen. Wellicht dat het de afgelopen 15 jaar verbeterd is. Ik snap dat de Cyclone als "tas" vermomd kan worden. Als je al met een fiets in de trein aan het stoeien bent en je moet ook nog zo'n grote tas meenemen dan lijkt mij dat helemaal een gedoe.

Ga je vaak met je fiets in de trein? Ik dacht uit eerdere posts begrepen te hebben van niet, namelijk. Of denk je dat in de toekomst wel te gaan doen? Ik heb ondertussen geleerd dat ik een heel specifiek doel voor ogen moet hebben voor zulk soort zaken. Ik heb al te vaak dingen gekocht waarvan het ook handig zou zijn voor een ander gebruik dan waar in eerste instantie voor gekocht, maar waarbij dat andere gebruik nooit van de grond komt. Niet alleen voor fietsen hoor, mijn eerste breedbeeld TV heeft heel erg lang op een breedbeeld uitzending moeten wachten. Het was financieel gunstiger geweest om een gewone TV te kopen en tegen de tijd dat hdtv een beetje in kwam een nieuwe.
Maar om bij fietsen te blijven: anders maak je namelijk een fietskar zoals wij die zo veel dingen zou moeten kunnen dat hij zo onpraktisch is voor het grootste doel (in ons geval boodschappen verplaatsen van de winkel naar huis) dat je hem daar niet meer voor gebruikt. En het alternatieve doel valt dan ook in het water ("laten we eens op fietsvakantie gaan") omdat je de kar dan ondertussen al zo onhandig vind dat je hem daar ook niet meer voor gaat gebruiken.

Anyway genoeg over mijn eigen frustraties ;) Als je ook buitenbanden mee gaat nemen dan heb je inderdaad wel wat meer plek nodig. De vraag is natuurlijk of je een fietskar onderweg onbeheerd laat staan om ergens anders een band te gaan halen. Dat ligt natuurlijk aan de inhoud, maar ik zou dat niet zo maar doen. Dan zou ik eerder kijken of ik ook reserve buitenbanden mee zou nemen. Desnoods onder de kar, zoals vroeger auto's hun reservewiel hadden zitten. Met een paar spanbanden aan de onderkant gespannen moet je een heel eind komen denk ik.

Ik weet trouwens niet of het veel uitmaakt als je 16" voor 20" gaat vervangen. De kar komt dan logischerwijs 2" hoger te staan waardoor de krachtverdeling op de stang anders wordt. Als hij meer "naar voren" helt drukt er meer gewicht op de achteras van je fiets dan wanneer hij netjes "recht" staat. De kogeldruk neemt dan toe, eigenlijk. Ik ben niet technisch genoeg om zo te zeggen of dat wel of geen probleem kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
JeroenE
Ben blij dat je zo over "eigenwijs" zijn denkt.

Ik denk zelf inderdaad dat een fiets en een fietskar niet snel samen in een trein vervoerd zullen worden. Dan zal ik eerder de fietskar aan de fiets koppelen en naar de bestemming rijden. Er zijn ongetwijfeld situaties waarbij het meeneembaar maken in het openbaar vervoer prettig is.

Over het kannibaliseren van de fietskar ben ik niet heel helder geweest. Ik wil juist geen extra buitenband meenemen. Als ik onderweg dan met een buitenband kom te zitten die "op" is (bijvoorbeeld door een groot stuk glas gereden), dan kan ik de fietskar achterlaten en daarvan eventueel een buitenband "lenen" om een rijdende fiets te hebben. Met de rijdende fiets kan ik dan naar een fietsenmaker voor een nieuwe band, om daarna met de nieuwe band naar de fietskar terug te keren. Daar kan ik dan zorgen dat zowel de ligfiets als de fietskar weer rijdend worden.
De fietskar met lading zal ik in die situatie ergens moeten achterlaten, maar mijn ervaring is dat er doorgaans wel een mogelijkheid is om dat verantwoord te doen. Bijvoorbeeld een boerderij waar je even aanbelt of je daar je kar en lading mag stallen.

Wat betreft het meenemen van reserve buitenbanden. Als ik inderdaad echte fiets vakantietochten zou gaan maken dan gaat er waarschijnlijk wel het een en ander aan reserve materiaal mee. Maar als je daarin kunt besparen op de hoeveelheid omdat een reserve buitenband voor drie fietsen en de fietskar kan functioneren dan scheelt dat een hoop ruimte. Want op het moment dat ik de reserve materialen in zet, wil ik toch zo snel mogelijk daarna een nieuw reserve onderdeel hebben.

Ik denk dat ideaal gesproken de fietskar tijdens het rijden het balanspunt van de kar precies op de as (of een heel klein beetje ervoor) tussen het linker en rechterwiel zit. Daardoor zou de koppeling zelf nauwelijks aan gewicht hoeven te tillen, en alleen maar de trek en duw krachten te hoeven verwerken. Het iets scheef/ rechter staan zal denk ik niet veel verandering in de "kogeldruk" opleveren. Wel is het zo dat doordat de as van de wielen 2" hoger komt te staan de fietskar iets gevoeliger is voor het kantelen.

Over het zelf maken van een fietskar en koppeling denk ik inderdaad dat het verstandig is niet een kar te maken die "alles moet kunnen". Wel denk ik dat het handig is om de koppeling en de wielbevestiging zodanig te maken dat de kar in de toekomst eenvoudig aanpasbaar met betrekking tot het formaat.

PS ik heb inmiddels een aluminium vierkantbuis gekocht en zal binnenkort als ik een beetje tijd en fut heb een eerste poging doen tot het maken van een koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
nsa1984 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 18:05:
Over het kannibaliseren van de fietskar ben ik niet heel helder geweest.
Ik had het de eerste keer ook wel begrepen dus zo onhelder vond ik het niet.

Ik begrijp dat het makkelijk is als je maar 1 reserve onderdeel hoeft mee te nemen. Ik wilde er alleen maar op wijzen dat het reserveonderdeel in kwestie niet super onhandig is om mee te nemen en dat het dus wellicht zinvoller kan zijn om er geen 'weken' klussen aan te besteden.

Mijn ervaring met pech (gelukkig niet al te veel) is dat dat altijd gebeurt op momenten dat er geen fietsenmaker meer open is. Dat komt natuurlijk ook omdat ik voornamelijk fiets wanneer ze dicht zijn ('s avonds of in het weekend).
PS ik heb inmiddels een aluminium vierkantbuis gekocht en zal binnenkort als ik een beetje tijd en fut heb een eerste poging doen tot het maken van een koppeling.
Je had beter een ronde buis kunnen kopen ;) Als je de juiste maat hebt schuif je daar de koppeling van radical / cyclone in. Wij hebben die denk een jaar of 10 geleden gekocht dus ik weet niet meer precies waar, maar je kan ze hier of gewoon bij Radical kopen.

Ik weet niet waar je je kar voor wil gaan gebruiken, maar hier is een van de eerste sites waar men het over fietskarren had. Al had men eind jaren 90 veel leukere foto's op de site staan van alle bijzonder lading die ze hebben vervoerd. Edit: ze hebben die nog steeds

Ik weet ook niet waarom, maar ik kan wel vaker sites vinden waar je "echte" fietskarren kan vinden. Alleen zitten die vaak ver weg waardoor de verzendkosten hoog zijn, of soms zelfs meer) dan het artikel zelf. Met alle bijkomende kosten erbij kan je dan inderdaad net zo goed gelijk hier een hele dure kopen. Of zelf gaan bouwen, wat wij dus ooit eerst zelf hebben geprobeerd, maar daar hadden we het al over gehad :$

[ Voor 2% gewijzigd door JeroenE op 01-05-2011 14:14 . Reden: plaatjes gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nsa; toch weer zelf klussen ;) ben benieuwd naar het eindresultaat!

Hier gaat het allemaal ff heel snel. Ik verhuis 1 juni en kom dan in een gehucht op 15 km van mijn werk te wonen. Het is achteraf en een hele mooie route, dus ik zal dat met de ligfiets doen. Ik moet alleen nog verlichting halen en mijn oog is gevallen op de Cateye Uno, omdat deze erg klein is en dat met onderstuur handiger is (ivm stuuruitslag en breedte van het stuur).

Heeft iemand ervaring met deze lamp? Zoals gezegd fiets ik als het weer donkerder wordt (over een heeele tijd) dus ook langs onverlichte landweggetjes. Het is dus voor mijn veiligheid vooral een kwestie van gezien worden.

Cateye Uno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
JeroenE
Sorry dan heb ik jouw reactie op het kannibaliseren/meebrengen van buitenbanden verkeerd begrepen. Je punt dat bij een fietskar kopen waarbij er extra reserve materiaal mee genomen moet worden. Dat niet direct als onoverkomelijk gezien hoeft te worden is gemaakt.

Pech op slechte tijdstippen komt altijd voor. Ik realiseer dat je niet altijd alles kunt oplossen op het moment van pech, maar door in elk geval zelf mobiel te blijven is het langer mogelijk toch een oplossing te versieren.

Geen idee van diameter van de dissel van radical design, maar als mijn idee over koppelstuk niet blijkt te werken dan zal ik toch bij een commerciële fietskar uitkomen. Dus dan is het stukje buis niet zo heel belangrijk meer.

De wicycle link is erg leuk en de DIY daar heeft veel weg van wat ik in mijn hoofd heb zitten. Verzendkosten (als gevolg van het feit dat ze in de Canada zitten) zijn wel extreem hoog.

Raznorr
Succes met je verhuis perikelen de komende tijd.
Je opmerking over een kleine lamp handiger ivm onderstuur snap ik niet zo goed. Zelf rijd ik met de fuenda en mijn vriendin met de mistral (beide onderstuur) met de lamp op de neusbuis tussen of net voor de bracketas. Dus zeg maar tussen je voeten in, en volgens mij maakt het dan niks uit of je daar een heel klein inniemini lampje plaatst of gewoon een fors formaat zaklamp.

De cateye uno leek me op de specificaties wel leuk, tot ik de brandduur zag. 16 uur dat is zeg maar een week fietsen (45minuten heen en 45minuten terug = 1,5uur per dag) Dan kun op zijn langst om de twee weken met een batterij rijden, om dan alweer te wisselen voor een nieuwe. Dus afhankelijk van hoe je van plan bent de lamp te bevestigen zou ik toch de lampkeuze heroverwegen.

Zelf klussen blijf ik toch altijd leuk vinden en soms kun je daardoor iets goedkoper/beter/leuker maken dan er commercieel te koop is. Soms probeer je iets te maken en lukt het uiteindelijk niet of word het heel veel duurder dan bedoeld. Dan zal ik op een gegeven moment toch moeten kiezen om het gewoon (net als ieder ander) te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 00:58:
JeroenE
Geen idee van diameter van de dissel van radical design, maar als mijn idee over koppelstuk niet blijkt te werken dan zal ik toch bij een commerciële fietskar uitkomen. Dus dan is het stukje buis niet zo heel belangrijk meer.
De cyclonekoppeling kan je in principe aan ELKE dissel maken zolang je maar een stuk draadstang van (ik meen) M10 laat uitsteken waar je het disseldeel van de koppeling op kan schroeven; heb ik ook gedaan bij de Burley D'Lite
Zelf klussen blijf ik toch altijd leuk vinden en soms kun je daardoor iets goedkoper/beter/leuker maken dan er commercieel te koop is. Soms probeer je iets te maken en lukt het uiteindelijk niet of word het heel veel duurder dan bedoeld. Dan zal ik op een gegeven moment toch moeten kiezen om het gewoon (net als ieder ander) te kopen.
En soms is dat ook weer géén optie....

Ik ben momenteel aan het kijken of ik eens iets kan gaan proberen met PIC-jes. Ik heb nog geen nieuwe fiets in de planning maar voor een toekomstige fiets lijkt het me leuk om de verlichting elektronisch te gaan regelen. Alleen heb ik 0,0 ervaring met picjes of aansturing op zo'n manier.
Na wat googlen lijkt dit me wel geschikt:
http://www.picmicro.nl/ami18_board.html

Vrachtje inpoorten en een paar uitpoorten (minimaal 5 stuks uitpoorten nodig waarvan in ieder geval 3 stuks PWM)

en dan nog het programmeren.... ik heb ooit in gwbasic (yeah... oldschool) wat geknutseld maar dat was niet vele meer dan een paar for-then, goto en lijntjes tekenen. Later in m'n studententijd een keer met TurboPascal eens een programmaatje geschreven die een zelfgebouwd lijnvolgend robotje liet rijden. Maar echt uitgebreid was dat ook weer niet. Maar goed, een paar voorbeeldprogramma's kunnen wel veel helpen bij het begrijpen van de taal (ik ben niet echt van het boekjes lezen maar meer van trial-and-error; meer 'reverse engineering' dus in dit geval)

Mijn wensenlijstje is redelijk gelijk aan wat ik nu in m'n fiets heb zitten aan functies met als uitbreiding dat richtingaanwijzers bijvoorbeeld zelf uit gaan na de bocht. Verder moet het geheel nogal wat lichter worden dan nu; ik heb een behoorlijke kabelboom in m'n fiets liggen. De voornaamste reden is dat het allemaal draden zijn die voldoende stroom aankunnen en dus tamelijk dik zijn. Beter is natuurlijk een vrachtje draden die alleen een signaal hoeven over te brengen en slechts 2 dikke draden voor + en - voor de stroomvoorziening.

Maar goed, toekomstmuziek. Eerst maar wat meer oriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind de laagste versnelling met mijn middelste voorblad (blad waar ik veruit het meest mee rijd :P) eigenlijk niet laag genoeg (ik kom niet vlot genoeg weg bij het verkeerslicht en moet soms bult op wegfietsen, wat al helemaal een no-go is). Het kleinste voorblad kan ik niet gebruiken (omdat de ketting dan tegen de derailleur aan sleept).

Ik heb dus twee keuzes (denk ik :+): een groter kleinste voorblad monteren of een andere cassette achter. Ik heb nu een 12-26 cassette achter. Wat is jullie ervaring met wat meer gespreide setjes als een 11-32/11-34 cassette? Ik heb nu soms al dat ik twijfel tussen de 4e en 5e versnelling, de een net te zwaar, de ander m'n cadans richting 100+ sturend. Vraag ik niet om problemen met een 11-32/11-34 cassette?

Of zeggen jullie: niet zeuren, gewoon kopen en monteren :P

[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 02-05-2011 11:37 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op maandag 02 mei 2011 @ 11:35:
Ik vind de laagste versnelling met mijn middelste voorblad (blad waar ik veruit het meest mee rijd :P) eigenlijk niet laag genoeg (ik kom niet vlot genoeg weg bij het verkeerslicht en moet soms bult op wegfietsen, wat al helemaal een no-go is). Het kleinste voorblad kan ik niet gebruiken (omdat de ketting dan tegen de derailleur aan sleept).

Ik heb dus twee keuzes (denk ik :+): een groter kleinste voorblad monteren of een andere cassette achter. Ik heb nu een 12-26 cassette achter. Wat is jullie ervaring met wat meer gespreide setjes als een 11-32/11-34 cassette? Ik heb nu soms al dat ik twijfel tussen de 4e en 5e versnelling, de een net te zwaar, de ander m'n cadans richting 100+ sturend. Vraag ik niet om problemen met een 11-32/11-34 cassette?

Of zeggen jullie: niet zeuren, gewoon kopen en monteren :P
Hoe lang is de arm van je achterderailleur?

Ik heb in mijn Quest voor een triple met 30/42/53. Achter heb ik een 9-speed 11-34. Ik kan álle combinaties schakelen! Nu doe ik dat doorgaans niet maar het is even een indicatie dat je dus wel met je huidige setje tandwielen moet kunnen. Heb je al overwogen om je ketting één schakel in te korten?

Velomobiel.nl heeft mij aangegeven dat de kettinglengte zo moet worden geregeld:
achter op het grootste blad, voor op het grootste blad (idiote combinatie maar wel de combinatie waarbij de grootste lengte ketting nodig is). De ketting zodanig lang maken dat de derailleur flink naar voren staat maar nog wel een tikkie verder naar voren kan en dus nog net niet helemaal strak staat.

Ik heb verder geen problemen met mijn 11-34-setje achter. Tussen alle tandwielen zit zo ongeveer 10% verschil, wat ook ongeveer 10RPM verschil in kadans betekent. Voor mij mooi zat. Als jij vaak twijfelt tussen 2 tandwieltjes, dan zou ik je willen aanraden om dan standaard voor het grootste tandwieltje (de laagste versnelling van de 2) te gaan en dus voor de hoogste kadans. Gezonder voor je knieën. En als je het een tijdje volhoudt (weekje of 2) dan wen je eraan en gaat je kadans omhoog en wen je dus aan díe versnelling.

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 02-05-2011 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Oh, ik zie dat ik het onduidelijk verwoord. De ketting loopt bij het kleinste blad tegen de voorderailleur aan (onderaan). Heeft met de kettingloop te maken. Zal zo 's een foto maken om dat duidelijk te maken, accu van m'n cam is alleen ff leeg :P

De achtederailleur is de langste deore XT-derailleur die Shimano heeft. Maar mijn vraag is vooral: ik ga nu van 12-26 (in 9 stapjes) naar 11-34 (in 9 stapjes), dus de stapjes tussen de versnellingen worden groter. Ervaar jij dat als een probleem bij jouw Quest?

Ah, in je edit beantwoord je die vraag ook :)

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 02-05-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op maandag 02 mei 2011 @ 11:57:
Oh, ik zie dat ik het onduidelijk verwoord. De ketting loopt bij het kleinste blad tegen de voorderailleur aan (onderaan). Heeft met de kettingloop te maken.
Maar ook daar valt wel wat te regelen.

De derailleur kan je hoger en lager zetten. Maar ook kan je denken aan de derailleur een tikkie verder naar achteren kantelen (waarmee het achterste, tevens laagste punt dus lager komt te zitten)

Kan je eens een foto maken van de zijkant van je fiets, liefst vanaf de linker kant waarbij zeg maar het stuk vanaf balhoofd t/m tanwielen voor helemaal in beeld zijn en natuurlijk de derailleur en de stang waar die aan vast zit, bij voorkeur op het kleinste blad geschakeld, eventueel nog een foto met ook op het grootste blad geschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:01:
[...]

Maar ook daar valt wel wat te regelen.

De derailleur kan je hoger en lager zetten. Maar ook kan je denken aan de derailleur een tikkie verder naar achteren kantelen (waarmee het achterste, tevens laagste punt dus lager komt te zitten)
De hoogte is nu minimaal, de rand van de derailleur komt net 2-3mm boven het grootste blad uit als ik naar het grootste blad schakel. Lager kan echt niet, anders loopt hij aan. Naar achteren kantelen is helemaal nieuw voor mij, ik zou niet weten hoe dat moet.
Kan je eens een foto maken van de zijkant van je fiets, liefst vanaf de linker kant waarbij zeg maar het stuk vanaf balhoofd t/m tanwielen voor helemaal in beeld zijn en natuurlijk de derailleur en de stang waar die aan vast zit, bij voorkeur op het kleinste blad geschakeld, eventueel nog een foto met ook op het grootste blad geschakeld
Bij deze:

Grootste blad, links
Grote blad
Kleinste blad, links
Kleine blad
Detail kleinste blad
Detail kettingloop kleinste blad

FF vuile vaat op het aanrecht eraf gecropt :+

Op de foto lijkt er nog wel wat speling te zitten tussen het grote blad en de derailleur, maar tijdens het schakelen naar het grootste blad gaat de rand van de voorderailleur nu echt heel dicht langs het blad heen (2-3mm is niet overdreven).

En ja, met dat gesleutel aan de fiets wordt hij er niet schoner op. Hij wordt als hij helemaal naar m'n zin is netjes gepoetst :)

[ Voor 16% gewijzigd door Grrrrrene op 02-05-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wat betreft dat kantelen; dat is geen standaardoptie van de derailleur voor alle duidelijkheid dus dat je er nog nooit van gehoord hebt, is niet zo vreemd.

Maar je moet bedenken dat derailleurs gemaakt zijn voor standaard fietsen met een standaard geometrie. Ligfietsen wijken daar behoorlijk vanaf. Vandaar ook dat die stang (waar de derailleur aan zit) schuin op de neusbuis gelast is want de ketting loopt immers ook schuin naar beneden terwijl dat bij een normale rechtopfiets recht naar achteren is.

Maar..... het afstellen van de ligfiets op beenlengte heeft gevolgen voor de lengte van de ketting maar ook de stand van de ketting. Hoe kortere benen, hoe korter de neusbuis en hoe schuiner de ketting komt te lopen, hoe langer de benen, hoe langer de neusbuis en hoe minder schuin de ketting loopt.

Zo te zien heb je verder niet extreem korte benen ofzo (de neuspijp steekt in ieder geval een flink stuk uit) maar het lijkt erop dat dat neuspijpje toch wat schuiner zou moeten staan. Alleen of je dat straffeloos even met de hamer/tang mag doen, dat weet ik niet maar ik denk wel dat je daarmee het probleem zou oplossen.

Wellicht dat er met dat dikkere aluminium stuk op het pijpje ook nog wat geregeld kan worden aan de schuinstand maar ik weet dus niet hoe dat ding in elkaar zit. Alleen weet ik dat hij erop geschoven zit en vastgezet is met een boutje. Ik neem aan dat dat dikkere aluminium stuk in ieder geval NIET in het midden ingeboord is maar in ieder geval meer langs de zijkant zodat je hem in ieder geval op verschillende manieren kan monteren door hem wat te verdraaien. Maar ik vermoed niet dat hij scheef ingeboord zal zijn omdat je dan weer tegen andere problemen aanloopt.

Je zou Henk v.d. W. van Nazca kunnen bellen en hem het probleem voorleggen en vragen of je dat pijpje een klein beetje naar achteren mag buigen. Het zal dan om enkele graden gaan, in ieder geval net voldoende om de onderkant van de derailleur vrij te krijgen van de ketting.

Andere mogelijkheid is om dat aluminium blokje te vervangen door een ander exemplaar die wèl scheef ingeboord is zodat hij niet recht maar scheef op het pijpje komt te staan en daarmee meer naar achteren helt (en autombatisch dan natuurlijk ook de derailleur)

[edit]
Wat betreft die schuinstant....

Moet je voor de gein de hoek van je ketting vergelijken met de hoek van de ketting van een racefiets. En moet je ook vergelijken wat de hoek is tussen jouw neuspijpje en die van de buis (met derailleur) van de racefiets.

Het verschil in hoek tussen de kettingen van beide fietsen lijkt toch een stuk groter dan de hoeken van de buizen waar de derailleurs aan zitten

[edit2]
Ik heb voor de gein even jouw foto met je ketting op het grootste blad gesoept over een foto van een racefiets waarbij ik de foto van jouw fiets zodanig gekanteld heb dat de neuspijp onder dezelfde hoek staat als de 'vertikale' framebuis van de racefiets....

Verschil kettingloop racefiets/ligfiets voorderailleur

Check even hoe groot het verschil is tussen de kettingen. Jouw ketting loopt zodanig schuin dat hij ónder de kleinste achterkransjes van de racefiets uitkomt!

[ Voor 19% gewijzigd door WFvN op 02-05-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:38:

[knip]

Zo te zien heb je verder niet extreem korte benen ofzo (de neuspijp steekt in ieder geval een flink stuk uit) maar het lijkt erop dat dat neuspijpje toch wat schuiner zou moeten staan. Alleen of je dat straffeloos even met de hamer/tang mag doen, dat weet ik niet maar ik denk wel dat je daarmee het probleem zou oplossen.
Ga ik 's navragen. Ik heb inderdaad vrij lange benen, dus de neuspijp is al bijna maximaal uitgeschoven.
Wellicht dat er met dat dikkere aluminium stuk op het pijpje ook nog wat geregeld kan worden aan de schuinstand maar ik weet dus niet hoe dat ding in elkaar zit. Alleen weet ik dat hij erop geschoven zit en vastgezet is met een boutje. Ik neem aan dat dat dikkere aluminium stuk in ieder geval NIET in het midden ingeboord is maar in ieder geval meer langs de zijkant zodat je hem in ieder geval op verschillende manieren kan monteren door hem wat te verdraaien. Maar ik vermoed niet dat hij scheef ingeboord zal zijn omdat je dan weer tegen andere problemen aanloopt.
Excentrisch ingeboord inderdaad, niet schuin. Dat was nog een heel gepriegel om dat goed te krijgen, maar hij zit nu relatief naar achteren en een beetje naar rechts. Dus zegmaar van maximaal naar achteren iets naar de tandwielen gedraaid, niet meer dan 10-15 graden denk ik.
Je zou Henk v.d. W. van Nazca kunnen bellen en hem het probleem voorleggen en vragen of je dat pijpje een klein beetje naar achteren mag buigen. Het zal dan om enkele graden gaan, in ieder geval net voldoende om de onderkant van de derailleur vrij te krijgen van de ketting.

Andere mogelijkheid is om dat aluminium blokje te vervangen door een ander exemplaar die wèl scheef ingeboord is zodat hij niet recht maar scheef op het pijpje komt te staan en daarmee meer naar achteren helt (en autombatisch dan natuurlijk ook de derailleur).
Dat is een geinige oplossing inderdaad. Ik twijfel alleen of ik wel wil buigen aan dat buisje, ik wacht het antwoord van Nazca in ieder geval ff af. Als dat niet mag of niet aan te raden is (op eigen risico en dat soort uitspraken) gaat er gewoon een andere cassette op :Y) Dat lost mijn probleem nml ook op en werkt gegarandeerd.
Wat betreft die schuinstant....

Ik heb voor de gein even jouw foto met je ketting op het grootste blad gesoept over een foto van een racefiets waarbij ik de foto van jouw fiets zodanig gekanteld heb dat de neuspijp onder dezelfde hoek staat als de 'vertikale' framebuis van de racefiets....

[afbeelding]

Check even hoe groot het verschil is tussen de kettingen. Jouw ketting loopt zodanig schuin dat hij ónder de kleinste achterkransjes van de racefiets uitkomt!
Hehe, tsja, bij een racefiets kruist de ketting zichzelf ook niet een dertigtal centimeters achter het tandwiel voor :o Raar eigenlijk dat ze er af fabriek dan niet een schuiner pijpje op hebben gezet. zal wellicht ook wel een goede reden voor zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, dat zal je Nazca moeten vragen. Ik kan in ieder geval geen goede reden verzinnen. Jij hebt lange benen waarmee de ketting al minder schuin loopt dan bij iemand met korte benen. JIJ hebt met je lange benen al problemen, moet je nagaan wat er gebeurt als er iemand met korte beentjes aan het stellen gaat, dan gaat de neuspijp verder ingeschoven worden waarmee de hoek van de ketting alleen nog maar méér wordt en dus het probleem nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb maar even een mail gestuurd met foto's, ben benieuwd wat hun reactie is. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze me afraden de boel te verbuigen (zou ik zelf ook doen :o). Ik bedoel: weten zij wat voor lompe boer ze aan de andere kant van de lijn hebben ;) Bedankt voor de tips in ieder geval, ik zal laten weten wat Nazca's antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 23:50
Grrrrene, zo te zien heb je een XT-derailleur, deze hebben meestal maar een capaciteit tot max 48 tandjes, ik weet dus niet hoeveel tanden er op je grote blad zitten, maar het kan inderdaad erg nauw luisteren zeker ook omdat de hoek anders is als op gewone fietsen. Een halve centimeter omhoog of omlaag kan al teveel zijn. Daarnaast is het gewoon een kwestie van trial and error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hmm, en laat ik daar nou niet op gelet hebben destijds 8)7 Ik heb een 52T grootste blad, daaronder zit 42T en daar weer onder 30T. Dat valt net binnen de maximale capaciteit (daar had ik weer wel op gelet), maar 52T is buiten spec. Naja, als het helemaal niet wil kan ik de 30T altijd gewoon overslaan (nog nooit echt hard nodig gehad) en die ruimere cassette achter nemen. Het "probleem" is sowieso oplosbaar :)

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 02-05-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Filmpje van de opening van het zomer wedstrijseizoen gisteren in Nieuwegein op de Nedereindse berg.
Was een vermoeiend dagje met die wind (en 75km heen en 75km terug).
Heb zelf niet meegedaan, leek me gezien de terugrit niet zo verstandig. In totaal de 152km met een gemiddelde van 20.6 gedaan. Best netjes, al zeg ik het zelf, zeker aangezien bijna de hele weg langs het Amsterdam-Rijnkanaal ongelooflijk slecht en bagger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Grappig, met die bukkers die toe staan te kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Morgen ga ik even een rondje rijden: Zwolle-Deventer-Apeldoorn-Wezep-Zwolle. Temperatuur en weer lijkt morgen goed te zijn. Zorgen voor harde bandjes en dan lekker doorstampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Denk dat ik morgen ook ff een rondje ga maken, nog geen speciale ronde in gedachten, maar we zien wel waar het schip strandt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 21:58
WFvN schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:03:
Morgen ga ik even een rondje rijden: Zwolle-Deventer-Apeldoorn-Wezep-Zwolle.
Over welke route ga je dan bij Apeldoorn-Wezep. Wij stonden vrijdag bij deze hindernis bij Hierden
http://harderwijk.allesva...fietsbrug-hierden_550.jpg . Gelukkig geen questen bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
@Goose:

In de planning staat:

Apeldoorn: Zwolseweg
door Vaassen; 'na' Cannenberg links en weer rechts (vorige keer echt strak langs Cannenberg gegaan; geen goed idee met een velomobiel), de Laarseweg op en doorrijden, wordt ondermeer Veldweg.
Op een gegeven moment bij een rotonde schuin links naar de Woesterbergweg. Deze maakt wat slingers en een bocht. Op een gegeven moment linksaf de Achterste Molenweg, dan Veldkampweg. Dit komt uit op de Molenweg. Weg volgen, wordt Le Chevalierlaan. Dan onderaan de Woldberg rechtsaf de Zuidweg op. De rest zal je wel duidelijk zijn.

Maareh.... als je Apeldoorn-Wezep wil rijden en je gaat via Wierden, dan heb je toch wel een afslagje of 70 gemist volgens mij want dat ligt toch een slordige 16 kilometer uit de route :+
En tja, als ik moet kiezen: 16 kilometer omrijden of zo'n klerebrug nemen in m'n eentje......... dan ga ik voor de 16 kilometer :P

Is het trouwens nog gelukt met het fietscomputerlichtje?

[ Voor 24% gewijzigd door WFvN op 02-05-2011 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
WFvN
Soms is zelfbouw inderdaad de enige reeele optie. Zoals in jouw electronica projecten bijvoorbeeld.

Grrrrrene
Cassette keuze tjah dat blijft altijd een beetje gokken. Mijn ervaring met derailleur versnellingen is dat je doorgaans redelijk kunt wennen aan de gemonteerde cassette. De ene keer betekend dat dat je iets snelheid verliest, de andere keer win je iets snelheid omdat het stapje hoger nog steeds soepel trapt.

WFvN
Voor mountain bikes word inderdaad aangeraden om grootste blad voor en achter te kunnen schakelen. Als deze combinatie netjes geschakeld kunnen worden, dan kun je in elk geval nooit je aandrijf lijn kapot trappen omdat de ketting te kort bleek. Voor race fietsers word meestal middelste blad voor en achter gehanteerd met verticale derailleur wieltjes. Dan is grootste blad voor en achter tegelijkertijd niet altijd mogelijk, maar schakeld het geheel vaak net iets strakker omdat er minder ketting geschakeld word.

Het stukje over de stand van de voorderailleur bij ligfietsen is zeer verhelderend. Voorzover ik weet staat de voorderailleur voor mijn vriendin nu goed, maar het is maar kiele kiele. Dus wie weet dat ik daar in de toekomst het kantel verhaal nog eens op ga toepassen. Al moet ik meteen bekennen dat mijn vriendin (zoals zoveel mensen) heel erg lui is met schakelen en ik der dus liever een enkelvoudig voorblad geef zodat ze alleen achter schakelt.

Thijsvk
Gemiddelde snelheid is wel leuk, maar denk dat het bij een dergelijk afstand belangrijker is dat jezelf lekker hebt gereden. De keuze om geen race te rijden kan ik met die afstand me goed voorstellen.

Ook hier dinsdag een ritje met de quest in de planning. Wil even naar Deventer een setje pedalen ophalen als men op mijn oude werkplaats is. En daarna zal ik waarschijnlijk Deventer-Apeldoorn-Doesburg-Steenderen-Zutphen rijden om het af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

Afgelopen vrijdag mijn Ventisit ontvangen en direct maar erop gelegd. Wát zit dat schuimrubber (van het originele zadel) er goed opgelijmd zeg. Niet normaal. Ik was al gewaarschuwd door iemand hier, maar dat het zo erg was...
Maargoed: het is er af, en het nieuwe dekje ligt er nu op. Ziet er prima uit. Ik heb een paar extra gaatjes geboord aan de zijkanten van het zadel. Daar zitten nu zwarte tie-wrapjes omheen om het geheel netjes op zijn plek te houden. Het meegeleverde klitteband is niet voldoende om het dekje netjes strak op het zadel te houden; het lijkt er dan losjes bovenop te liggen...

En dan nu het slechte nieuws: het schéélt wel, maar het hélpt niet. Wat ik daarmee bedoel: Ik heb een minder natte rug, maar nog steeds wel te nat. Dus ik moet me nog steeds omkleden op mijn werk. En dat was nu net niet de bedoeling...

Volgende project: ventilators inbouwen in het zadel 8)
2 oude PC-ventilators en een accu (bv van een accuboormachine) zouden de benodigde geforceerde luchtstroom moeten opwekken. Iemand al eens geprobeerd?

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
LOL, ventilators in je stoel? :D Kun je je stoel niet beter perforeren door wat meer gaatjes te boren? Zonder uiteraard de structurele integriteit van je stoel aan te tasten ;) Of bouw air ducts zodat de rijwind nog meer langs je rug wordt geblazen :Y)

Dat idee met tie-wraps en gaatjes aan de rand van de stel is iets dat ik ook nog moet doen, want inderdaad: dat klittenband doet weinig.

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 03-05-2011 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

Zo heel gek is dat toch niet?
Nou ja... Een beetje wel misschien... :P
De ventilators monteren aan de onder/achterzijde van de stoel. En ik denk dat ze dan moeten blazen richting onder/achterzijde. Daarmee zuigen ze lucht aan van opzij, en wordt de vochtigere lucht afgevoerd.
Bijkomend voordeel: de fans helpen nog een beetje mee duwen 8)

[ Voor 9% gewijzigd door jaspernl op 03-05-2011 09:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nee, zo'n gek idee is het ook niet. Het lijkt me zoveel meer gedoe dan een geperforeerde stoel, that's all. Het voordeel van het gebruik van ventilators is wel dat je ook bij stilstand nog frisse lucht langs je rug krijgt.

Het is trouwens bijzonder fris buiten, 6-7 graden... Ik ben benieuwd of het nog wat warmer wordt, anders sla ik ff een dagje over. Sowieso wordt het warmer weer later deze week.

[ Voor 28% gewijzigd door Grrrrrene op 03-05-2011 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:47
Ik zou kijken naar iets in deze richting:

Ventilator @ Conrad

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

Grrrrrene schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 09:10:
Nee, zo'n gek idee is het ook niet. Het lijkt me zoveel meer gedoe dan een geperforeerde stoel, that's all. Het voordeel van het gebruik van ventilators is wel dat je ook bij stilstand nog frisse lucht langs je rug krijgt.
Mijn stoel is enigzins geperforeerd. Maar ik vind het lastig in te schatten hoeveel en welke afmeting gaten ik kan boren zodanig dat de stoel nog wel stevig genoeg is (90+ kg >:) ) maar toch zo open mogelijk is.

Daarbij: Ik heb de indruk dat ik door mijn onderstuur minder ventilatie heb, dan wanneer ik een bovenstuur zou hebben. Wat is jullie idee daarover? Bij mijn onderstuur zitten mijn schouders nl meer naar achteren, en vallen deze dus "om" het zadel heen, wat de luchtstroom belemmert.

Kan ik mijn onderstuur ombouwen naar bovenstuur of is dat gekkenwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Vandaag echt een dramatische rit gehad zeg. Eerst vol tegenwind, nja kan gebeuren. Daarna hongerklop, nja kan ook gebeuren maar toen kwam ik bij mijn vaste oversteekpunt. Ligt die hele straat open en kan ik er niet door, dus ik een stukje verderop oversteken... hebben ze die straat ook afgesloten, gelukkig was de stoep nog begaanbaar dus daar maar overheen gereden (echt handig joh op een doorgaande fietsroute de boel op 2 plaatsen opengooien 8)7 ) . daarna bij op de eindbestemming... WEER een straat opengebroken, kan ik wéér omrijden. |:(
Al met al een erg vervelende rit en nu moet ik sowieso een week lang een andere route rijden (die veel vervelender is :( )

Schiedam pauperstad, bedankt! Bedankt voor het tegelijk opengooien van de alle straten! goed over nagedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Metro2002; dat is inderdaad een kl*te rit geweest. Hopelijk blijft het bij een week.....

@nsa; Ik heb geen flauw idee hoe ik zo'n lampje op de bracketas moet monteren, omdat al die lampjes haaks op hun 'houder' staan en ik geen uitsteeksels op mijn bracketas heb waaraan ik ze zo eenvoudig zou kunnen monteren (dun is de bracketas ook niet). Moet je daarvoor een soort bevestigingspunt lassen ofzo?

In elk geval zou ik in dat geval voor een andere lamp gaan. Inderdaad een wat forsere met meer lichtopbrengst en een langere accu/batterij duur. Oh trouwens ik vond het juist tof dat je zelf zoveel bouwt, niet raar ofzo. Helaas ben ik zelf niet zo technisch en heb ik ook geen hele gereedschapsverzameling. Maar blijf het altijd knap vinden wat sommige mensen in elkaar weten te bouwen.

Ondertussen wel even mijn tasje gefixed met wat extra klittenband en nu ben ik er heel tevreden mee. Hij zit stevig, en er past aardig wat in. Op weg naar werk heb ik er een T-shirt, een werkbroek, plaksetje, multitool, flesje water, pompje, kettingslot en 2 bammetjes in zitten. Alleen mn werkschoenen passen er niet in, dus ik fiets met stalen neuzen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2011 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:03

mux

99% efficient!

Topicstarter
jaspernl schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:46:
[...]

Mijn stoel is enigzins geperforeerd. Maar ik vind het lastig in te schatten hoeveel en welke afmeting gaten ik kan boren zodanig dat de stoel nog wel stevig genoeg is (90+ kg >:) ) maar toch zo open mogelijk is.
Ik weeg nog een heel stuk meer, en houd het prima vol op een stoel die werkelijk een gatenkaas is (elke 5cm een flink gat ofzo). Het enige zwakke punt is het voor-onderste puntje, daar wil je ofwel wat minder perforeren, of wat extra ondersteuning eronder gooien.
Daarbij: Ik heb de indruk dat ik door mijn onderstuur minder ventilatie heb, dan wanneer ik een bovenstuur zou hebben. Wat is jullie idee daarover? Bij mijn onderstuur zitten mijn schouders nl meer naar achteren, en vallen deze dus "om" het zadel heen, wat de luchtstroom belemmert.

Kan ik mijn onderstuur ombouwen naar bovenstuur of is dat gekkenwerk?
Als je puur voor de ventilatie om wil bouwen zou ik zeggen: gooi er dan een spanzitting op!

Ja, onderstuur naar bovenstuur bouwen kan, maar het hangt af van de fiets hoe triviaal het is. Een mailtje naar de fabrikant doet wonderen. Als je fiets origineel als boven- én onderstuur werd geleverd en de stuurkoppeling een apart onderdeel is (dat is, geen integraal onderdeel van je vork), heb je de meeste kans. Er zijn een paar modellen met een heel ander frame voor boven- en onderstuur, in dat geval moet je niet alleen het stuur en de koppeling vervangen, maar ook de vork en lagers. Dat is het echt niet waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

mux schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:08:
[...]
Ik weeg nog een heel stuk meer, en houd het prima vol op een stoel die werkelijk een gatenkaas is (elke 5cm een flink gat ofzo). Het enige zwakke punt is het voor-onderste puntje, daar wil je ofwel wat minder perforeren, of wat extra ondersteuning eronder gooien.
Kun je eens een foto maken van jouw zitting? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 23:50
Quemo, is de Oude Zwolseweg (net voorbij de slijter rechts) niet handiger? Ik zelf vindt dat fietspad langs de Zwolseweg namelijk niet al te best. Je zou ook nog over de oude spoorlijn (2e weg na Challenge rechtsaf het woonerf op) kunnen gaan, wel een paar onoverzichtelijke kruisingen maar verder goed asfalt en deze week geen scholieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LOhiG3XfvnOO5SXHcEk5gami/full.jpg

De gaten zitten dus eigenlijk veel dichter bij elkaar. Let wel, dit is niet mijn eigen werk, dit heeft de vorige eigenaar in al zijn wijsheid 'ontworpen'. Ik zou de gaten wat groter (en dus automatisch wat verder van elkaar) maken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Grrrrrene schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:43:
Ik heb maar even een mail gestuurd met foto's, ben benieuwd wat hun reactie is. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze me afraden de boel te verbuigen (zou ik zelf ook doen :o).
Zit het kettingwiel onder je zitje wel op de originele plek of is die misschien een paar centimeter omlaag gehobbied door de vorige eigenaar? De as van dat geleidewieltje is het verlengde van de voorste bout van die schetplaat die de achtervork en het frame met elkaar verbindt.

Zie bijvoorbeeld deze foto.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Jup, de originele plek :) De twee kettingbuizen zijn halverwege nog bij elkaar geklemd met een tie-wrap, op hetzelfde punt als bij jouw foto het geval is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
JasperNl
Tjah proffesioneel verlijmd en het zal er reeds enige jaren opzitten, dan wil dat wel plakken :) heb je het er uiteindelijk helemaal weten af te krijgen of kun je her en der nog stukjes ibiliet zien zitten?
Jammer dat uiteindelijk de ventisit toch onvoldoende blijkt te helpen. Welke ventisit mat heb je gekocht? De normale of de comfort variant? Zelf heb ik sinds kort een eigen gemaakte drielaags (schijnbaar de comfort) ventisit, en daar kan ik op sommige momenten gewoon echt de "wind" doorheen voelen waaien met mijn rug.

Wat betreft dat ventilator plan op de stoel. Ik ben bang dat het effect nagenoeg nul zal zijn, maar proberen kan geen kwaad natuurlijk. Geen idee of je al verteld had hoe jij je voor op de fiets kleed, maar de algemene richtlijn is dat je bij wegfietsen net iets te koud/frisjes moet hebben. Dan fiets je jezelf doorgaans vanzelf lekker op temperatuur. Ik geef meteen eerlijk toe dat ik vorig jaar (mijn begin) me ook steeds te warm klede tot ik het in de praktijk ondervond.

Wegglibberen van de ventisitmat kun je ook oplossen door van dat antislipmat aan de achterkant van de mat vast te maken. Antislip materiaal kun je onder andere goedkoop bij de action kopen in allerlei leuke kleurtjes. Zelf geen ervaring mee, maar zag het in deze zelfbouw als tip vermeld staan.

Meer zweten op een onderstuur dan een boven stuur zou kunnen. Bij onderstuur leg je je armen vlak langs je romp en dan sluit je je oksels etc wel af inderdaad, terwijl bij een bovenstuur je je armen wat verder weg zou kunnen duwen om lucht/ventilatie langs je oksels te krijgen.
Ik schrijf bewust "zou kunnen" want in mijn quest (verplicht bovenstuur :'() doe ik dat dus absoluut niet, en kan me ook niet voorstellen dat het voor wat langer rijden prettig fietst met gestrekte armen.

Grrrrene
Gewoon iets sneller fietsen dan word je vanzelf weer warmer. Ik vond de temperatuur wel lekker, alleen de wind was erg stevig.

Metro2002
Soms heb je van die dagen, dan zou je willen dat je er niet was. Morgen weet je het van te voren en dan rijd het al een stuk aangenamer dan wanneer je er zo "spontaan" mee verrast word. Althans dat is wel mijn ervaring.

Raznorr
Ik zal vandaag of morgen even een foto maken van hoe een voorlamp op mijn fuenda zit. Er zit bij mij op de fuenda inderdaad een bevestigingspunt waarop een een stukje buis bevestigt word wat qua diameter overeen komt met een stuur. Daar kan dan zonder problemen de lamphouder op gemonteerd worden. Maar zoals gezegd vanavond of morgen een fototje dan kun je het zelf zien.

Werkschoenen die niet in toptasjes passen herken ik wel. Als ik met de fuenda rijd heb ik dus ook gewoon mijn kisten aan. Om een of andere reden passen kisten ook nooit mooi in een tas om vervoerd te worden. Vervoeren van kisten doe ik dan ook maar gewoon door ze te dragen.

Vandaag trouwens een heerlijke rit gehad. Eerst zo rond een uur of 1000 vertrokken van huis naar mijn oude werkplaats in Deventer. Daar even bijgekletst en uitgelegd dat ik een idee had voor het zelf maken van een fietskar, maar dat ik daarvoor twee 20" voorwielen nodig had. De reactie was dat ik maar even naar boven (magazijn) moest lopen en kijken of er nog een paar tweedehands wielen lagen die me bevielen. Helaas lagen er geen twee 20" voorwielen maar wel een voor en achterwiel. Die heb ik toen maar meegenomen en konden met een beetje voorzichtig passen en meten achterin de quest opgeborgen worden.
Daarna rustigjes aan richting Apeldoorn gereden. In Apeldoorn bij de snelweg mac een big mac menu soldaat gemaakt. Tot zover het afslanken door het ligfietsen :D. Daarna koers gezet richting Brummen/Dieren. Dat heeft zonder GPS nog aardig wat moeite gekost maar op een gegeven moment had ik het Apeldoorns kanaal te pakken en ben ik dat in zuidelijke richting gaan volgen. Zelden zo mooi en ontspannen gereden met de quest. Na dieren heb ik Doesburg aangehouden, zodat ik niet met het pondje hoefde te dobberen.
Vanuit Doesburg heb ik op de dijk de ijsel weer noordelijk gevolgd om uiteindelijk in Steenderen aan te komen.
In Steenderen zou ik even een acculader afgeven omdat de accu van de scooter leeg zou zijn. Maar na een korte test van de lader bleek dat de accu tjok vol zat. De scooter starte ook prima dus zal er waarschijnlijk iets met de brandstof niet in orde zijn geweest gisteren.
Na het scooter verhaal maar doorgereden naar Zutphen waar ik nog een keer de mysterieuze Strada ben tegengekomen. Ik weet dat die regelmatig vanuit Zutphen(of verder) naar Deventer rijd om bij de AKZO op het terrein te verdwijnen. Geen idee wie het is, maar vandaag konden we omdat we tegensteld reden netjes "groeten".

Al met al een heel leuke (quest)dag waarbij ik net geen honderd (97.93)kilometer heb gereden, in drie uur en een kwartier (3.14.42) wat een gemiddelde snelheid van 30.10km/h opgeleverd heeft. De maximale snelheid is met 46.50km/h gewoon mijn normale maximale snelheid ongeveer. Totaal heb ik nu sinds 1 februarie 1017km afgelegd in de quest en ik begin hem meer en meer te waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:44:
Al met al een heel leuke (quest)dag waarbij ik net geen honderd (97.93)kilometer heb gereden, in drie uur en een kwartier (3.14.42) wat een gemiddelde snelheid van 30.10km/h opgeleverd heeft. De maximale snelheid is met 46.50km/h gewoon mijn normale maximale snelheid ongeveer. Totaal heb ik nu sinds 1 februarie 1017km afgelegd in de quest en ik begin hem meer en meer te waarderen.
Ik heb naar je uitgekeken in Deventer maar je natuurlijk niet gezien.

Ik heb 102 (of 106) kilometer gereden. Mijn gemiddelde ligt een tikkie lager met 29 tot 29,72, afhankelijk van welk toestel ik neem voor m'n gemiddelde.

Maar m'n maximum ligt wel een klein beetje hoger :+

Mag ik jullie meenemen op een prachtig stuk waar ik al eerder over heb geschreven? De Dellen tussen 't Harde en Wezep. De Zuidweg en de Nieuwe Zuidweg:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
We zijn vorige week vrijdag ook over de Zuidweg gegaani, je had een stukje Knobbel mee moeten pakken. Goed voor een pieksnelheid. Als je na de motorcross rechtsaf gaat daar ligt nu ook een schitterend betonpad. Je bent er wel eens over heen geweest toen het nog zand was.

Een andere opmerking, een muziekje als achtergrond is prettiger dan windgeruis.

Probleem met de binnenverlichting is nog niet opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Denk dat jij wat eerder of later in Deventer bent geweest. Ik ben zo rond 1200 in Deventer weer in de quest gestapt en verder gereden.
Maximum snelheid tjah, jij hebt een mooi heuvelachtig weggetje gebruikt en ik ben allang blij als ik de quest heelhuids thuis kan brengen. Iets minder kilometers aan ervaring en een keer slagzij maken dat ik iets voorzichtig ben. En daarnaast ik ben pas 27 en heb nog alle tijd om hard te gaan rijden. Filmpje had ik op je blog al aangetroffen en ziet er leuk en niet te zonnig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Goose schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 22:43:
We zijn vorige week vrijdag ook over de Zuidweg gegaani, je had een stukje Knobbel mee moeten pakken. Goed voor een pieksnelheid. Als je na de motorcross rechtsaf gaat daar ligt nu ook een schitterend betonpad. Je bent er wel eens over heen geweest toen het nog zand was.
Na de motorcross? Waar? Vanaf de Keizersweg?
Een andere opmerking, een muziekje als achtergrond is prettiger dan windgeruis.
Muziekje is aangevraagd maar dat duurt blijkbaar nogal :(
Probleem met de binnenverlichting is nog niet opgelost
Da's minder. Grootste ellende is nog wel dat je moet weten waar het probleem zit. Als je het eenmaal weet is het meestal zo opgelost. Maarja....... dat is dus typische ellende met elektronica.

@nsa:
Ik ben pas om 12:12 vertrokken vanuit Zwolle. Dus geen wonder dat ik je dan niet gezien heb :+

Verder ligt m'n maximumsnelheid vandaag op eigen kracht ook wel ergens tussen de 45 en 50 km/h op eigen kracht.
Wat betreft dat heelhuids thuisbrengen van de Quest..... in het filmpje zit dus één bocht waar ik wel even fors heb afgeremd. Blind een bocht omzeilen in de buitenbocht (terwijl je de binnenbocht moet hebben) is natuurlijk geen goed idee. Maar het ging daar wel even wat vlotter dan ik even in de gaten had :+

[ Voor 27% gewijzigd door WFvN op 03-05-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

mux schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:15:
[afbeelding]

De gaten zitten dus eigenlijk veel dichter bij elkaar. Let wel, dit is niet mijn eigen werk, dit heeft de vorige eigenaar in al zijn wijsheid 'ontworpen'. Ik zou de gaten wat groter (en dus automatisch wat verder van elkaar) maken als ik jou was.
Ah, thanks. De gaten in mijn zadel zijn inderdaad veel groter en zitten verder uit elkaar. Ik zal eens een foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
@ Jaspernl

Een spanzitting is misschien toch een betere oplossing. Mijn fiets heeft een vrij brede, dit is heel erg comfortabel en mijn rug is nooit bezweet. Het enige nadeel, die van mij is vrij lomp. Naar mijn idee kan zo'n zitje niet smaller, aangezien je dan niet op het 'span' gedeelte ligt, maar op de pilaren.

Op de snelheid/luchtweerstand heeft het geen invloed, je lichaam is net zo breed wanneer je ligt.

@ WFvN

Wederom leuk filmpje, leuk om te zien dat Quemo toch nog enigszins 'last' heeft van je cadans. Je zou verwachten dat zo'n uitgebalanceerde aerodynamische vorm meer aan de wind 'plakt'. Misschien is het wel te zien door de locatie van de camera. Het is in alle opzichten niet storend trouwens :)

Vandaag een lekker ritje gereden, mijn standaard 'naar werk' rit. Was vanochtend nog best fris, echter was ik na een aantal km goed warm en kon ik goed doortrappen. Na de 'woeste' wind van afgelopen dagen vandaag windkracht 3 uit het noorden. Recht tegen mijn route in. Weinig last van gehad, de 33 km gewoon in 1uur 15min gereden. Twee keer stil gestaan voor een trein. Bijna mijn dood gevonden in een uit parkerende auto, maar een goede ruk aan het stuur loosde me er net omheen. Meneer kwam zich daarna nog wel even verontschuldigen. Die kleine dorpjes waar ik door heen fiets moeten nog even wennen denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

nsa1984 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:44:
JasperNl
Tjah proffesioneel verlijmd en het zal er reeds enige jaren opzitten, dan wil dat wel plakken :) heb je het er uiteindelijk helemaal weten af te krijgen of kun je her en der nog stukjes ibiliet zien zitten?
Jammer dat uiteindelijk de ventisit toch onvoldoende blijkt te helpen. Welke ventisit mat heb je gekocht? De normale of de comfort variant? Zelf heb ik sinds kort een eigen gemaakte drielaags (schijnbaar de comfort) ventisit, en daar kan ik op sommige momenten gewoon echt de "wind" doorheen voelen waaien met mijn rug.
Ik heb het er grotendeels afgekregen. Eerst "pellen" en wegsnijden. Later wegsteken met een plamuurmes. Maar daarbij beschadigde ik hier en daar de stoel (je "steekt" dan met een hoekje van het plamuurmes in het hout), ook omdat de stoel natuurlijk gebogen is. Dus ik heb het niet overal helemaal kaal. Maakt ook niet uit; je voelt er niets van. Sterker: er zitten ook bevestigingspunten door het zadel, waarbij de moeren aan de bovenkant zitten. Je zit dus letterlijk óp de moeren. Maar zelfs dat voel je niet door de Ventisit heen.
Wat betreft dat ventilator plan op de stoel. Ik ben bang dat het effect nagenoeg nul zal zijn, maar proberen kan geen kwaad natuurlijk. Geen idee of je al verteld had hoe jij je voor op de fiets kleed, maar de algemene richtlijn is dat je bij wegfietsen net iets te koud/frisjes moet hebben. Dan fiets je jezelf doorgaans vanzelf lekker op temperatuur. Ik geef meteen eerlijk toe dat ik vorig jaar (mijn begin) me ook steeds te warm klede tot ik het in de praktijk ondervond.
Ik kleed me inderdaad, op advies van de experts hier :) , iets te koel. Concreet komt dat er de afgelopen dagen op neer dat ik een oud t-shirt met daaroverheen een katoenen jasje aantrek. De jas gaat halverwege een stukje open. Maar zonder jasje is echt te fris... Tis pas net een paar graden boven 0 he... Eenmaal aangekomen trek ik een schoon shirt en een blouse aan.
Op de terugweg gaat het jasje in de koffer, en fiets ik met t-shirt en blouse.
Waarom denk je dat de ventilatoren niet zouden werken? 2 of 3 PC-ventilatoren verstouwen toch best wat lucht? Ben erg benieuwd naar je overwegingen. Het lijkt me gemakkelijk te maken, en in de basis hoeft dit niets te kosten: een paar oude PC ventilatoren moet wel aan te komen zijn, en een accuboor heb ik al ;)
Wegglibberen van de ventisitmat kun je ook oplossen door van dat antislipmat aan de achterkant van de mat vast te maken. Antislip materiaal kun je onder andere goedkoop bij de action kopen in allerlei leuke kleurtjes. Zelf geen ervaring mee, maar zag het in deze zelfbouw als tip vermeld staan.
Het matje glibbert niet weg hoor: dat heb ik dan denk ik niet duidelijk opgeschreven. Nee het matje ligt gewoon niet netjes op de zitting. Als je er niet op zit, lijkt het net alsof het matje er los bovenop ligt: de zijkanten staan iets omhoog en de bovenkant komt wat los van de zitting. Ik heb niet zo'n hele platte ligger he... ;)
Meer zweten op een onderstuur dan een boven stuur zou kunnen. Bij onderstuur leg je je armen vlak langs je romp en dan sluit je je oksels etc wel af inderdaad, terwijl bij een bovenstuur je je armen wat verder weg zou kunnen duwen om lucht/ventilatie langs je oksels te krijgen.
Ik schrijf bewust "zou kunnen" want in mijn quest (verplicht bovenstuur :'() doe ik dat dus absoluut niet, en kan me ook niet voorstellen dat het voor wat langer rijden prettig fietst met gestrekte armen.
Het gaat me niet eens zozeer om de oksels: die blijven prima droog. Maar doordat je armen langszij hangen, staan ook je scouders meer naar achteren, en "krullen" je schouderbladen om de stoel. Bij bovenstuur staat je rug wat meer "bol" zodat ventilatie door de mat wat meer kans krijgt. Het is maar een gedachte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

EJonk schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 08:42:
@ Jaspernl

Een spanzitting is misschien toch een betere oplossing. Mijn fiets heeft een vrij brede, dit is heel erg comfortabel en mijn rug is nooit bezweet. Het enige nadeel, die van mij is vrij lomp. Naar mijn idee kan zo'n zitje niet smaller, aangezien je dan niet op het 'span' gedeelte ligt, maar op de pilaren.

Op de snelheid/luchtweerstand heeft het geen invloed, je lichaam is net zo breed wanneer je ligt.
Hhmmmm... Interesting. Lijkt me wel kostbaar, zo'n zitting. Toch? Ik kan zo snel geen prijsinfo vinden...
Ga me hierbij dan wel (wederom) afvragen af het de investering nog waard is: Ik heb een oude fiets voor 100 euro gekocht. 30 euro transport-kosten en een ventisit maken het totaal al 200 euro. Nog een spanzitting erbij, en dan had ik beter een hele nieuwe kunnen kopen 8)

By the way: Gaat er nog iemand van hier naar de Ligfiets Opstapdagen in Breda over 2 weken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
EJonk schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 08:42:
Wederom leuk filmpje, leuk om te zien dat Quemo toch nog enigszins 'last' heeft van je cadans. Je zou verwachten dat zo'n uitgebalanceerde aerodynamische vorm meer aan de wind 'plakt'. Misschien is het wel te zien door de locatie van de camera. Het is in alle opzichten niet storend trouwens :)
Ik gooi er even een deshakerfilter overheen in Virtualdub. Ben benieuwd wat die ervan kan maken.
Bijna mijn dood gevonden in een uit parkerende auto, maar een goede ruk aan het stuur loosde me er net omheen. Meneer kwam zich daarna nog wel even verontschuldigen.
Nja, niet leuk maar de verontschuldiging maakt veel goed.

Gisteren ben ik bijna aangereden door een typische sjonniebak (Golfje) met een paar petjes erin en voetbalsjaaltje tegen de achterruit. Die gast reed de rotonde op. Ik wilde ook de rotonde op. Ik wilde 3/4e rond en had m'n richtinaanwijzer naar links aan staan. De sjonniebak had geen richtingaanwijzer aan dus wil rechtdoor....... niet dus, wilde die klootviool toch al bij 1/4e eraf.

Waarom zou je ook je richtingaanwijzers aan doen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
jaspernl schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 09:06:
[...]

By the way: Gaat er nog iemand van hier naar de Ligfiets Opstapdagen in Breda over 2 weken??
We gaan wel op 14 mei naar deze open dag
http://www.kabootje.nl/normal.asp?pageid=4

Bootjes met een trapbeweging

[ Voor 5% gewijzigd door Goose op 04-05-2011 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 22:52:
[...]

Na de motorcross? Waar? Vanaf de Keizersweg?
Nee de Wapenveldseweg vanaf de Kampweg http://maps.google.com/ma...pn=0.029572,0.077162&z=14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Raznorr
Zoals beloofd ik heb ik vanavond nog even een paar fototjes gemaakt van hoe de koplamp bij mij op de fuenda bevestigt zit.
Lamp in de houder.
Lege houder op de bevestigingsnok.
Lede houder op bevestigingsnok zodanig dat nokje ook zichtbaar is.
Zoals je ziet heeft de fuenda een klein oogje waarop een kunstoffen buisje gemonteerd is. Op dat kunstoffen buisje dat dezelfde diameter als een stuur heeft, zit dan weer de lamphouder gemonteerd.
Ik hoop dat dit het een en ander een beetje verduidelijkt.

WFvN
Tijd tjah, ik had gewoon lekker heel de dag uitgetrokken voor het ritje. Lekker rustig en ontspannen zo rond uur of 0900 vertrekken en uiterlijk 1800 weer thuis aan tafel aanschuiven :).

Een blinde bocht door "vliegen" aan de verkeerde kant van de weg is nooit slim. Of je nu een quest, een ligfiets, een gewone fiets, een auto of zelfs een vrachtauto rijd. Vandaag tussen de middag van mijn werk naar huis gereden, bijna geplet door een vrachtauto die "zomaar" even het fietspad opduikt zonder verder te kijken. Gelukkig was het parkeer vak ernaast leeg en een vak of drie lang waardoor we langs elkaar konden en toen dus verkeerd op de rijbaan reden. Hij op het fietspad en ik op de rijbaan.

EJonk
Spanzitting is inderdaad zo ongeveer het meest luchtige stoeltje wat maakbaar is, maar door het hangen tussen de "pilaren" ook vaak erg breed. Op een alligt Modern zou het volgens mij best maakbaar zijn eventueel.

Het heen en weer wiebelen van een velomobiel op de cadans blijf je altijd wel wat houden. Bij een tweewielige fiets valt het niet zo erg op, omdat de fiets gewoon iets schuinkanteld. Een driewieler kan niet kantelen wiebelt daardoor een beetje. Overigens hoe soepeler (hoe minder kracht) je trapt hoe minder die wiebel aanwezig is. Althans dat is mijn indruk.

JasperNl
Dat klopt inderdaad van die moeren. Dat was ik alweer vergeten maar nu je het zegt, die zitten inderdaad verzonken in het schuim en als je de kale houten zitting hebt dan liggen ze er gewoon bovenop. Kan ook niet echt anders omdat de houten zitting niet dik genoeg is om die (lomp grote) moeren te verzinken en tegelijkertijd nog stevigheid te bieden.

Het te koel kleden doe je dus alwel, maar gebruik je ook snel drogende shirts? Zeg maar van die loop/fiets/sport shirts zoals regelmatig in de aanbieding bij de Aldi,Lidl? Nadeel van katoen is namelijk dat die relatief veel vocht opnemen, terwijl die sportshirts nauwelijks vocht opnemen. Zeker dat katoenen jasje zou ik binnenkort een keertje uitdoen of verwisselen voor een zomers synthetisch jack.

De reden waarom ik verwacht dat pc ventilatoren niet zoveel gaan doen zit hem vooral in dat die dingen vooral veel volume lucht verplaatsen. Veel volume maar geen druk, terwijl je onderweg toch vel verstorende luchtstromen hebt ook in een "windluwe" hoek als achter je stoeltje. Je zult waarschijnlijk wel direcht voor de ventilator wat kunnen merken, maar een paar cm buiten de diameter van de ventilator verwacht ik dat het effect verdwenen zal zijn. Verder meen ik te hebben onthouden dat er iemand in de ligfiets wereld het al heeft geprobeerd maar het effect nauwelijks merkbaar vond. Ik dacht dat het ergens bij de zelfbouwhoek van ligfiets.net is geweest maar kan het niet terug vinden.

De bol zitten gedacht is interresant. Misschien heeft iemand met meer bovenstuur daarmee ervaring?

200euro voor je huidige ligfiets heb je nog lang geen nieuwe voor. Zelf heb ik april 2010 voor de fuenda 600 euro betaald en toen kwam er een maand later een grotere stoel a 100-150euro bij. Op het zelfde moment een val gehad waarbij mijn stuurbeugel brak en die koste ook nog 70 euro :$ Nieuw kost een fuenda ongeveer 1000 a 1200 euro en wat ik van ACe begrepen heb is dat ongeveer de goedkoopste nieuwe fabrieks ligfiets die leverbaar is.

WFvN
[sarcastische modus]
Richtingaanwijzers, die zitten er toch alleen op zodat oude omatjes kunnen laten zien waar ze heen gaan. Die hoef ik toch niet te gebruiken?
[/sarcastische modus]
Heerlijk zijn dat soort verkeersdeelnemers. En vervolgens ook nog gaan schelden en doen omdat jij hun voorrang blokkeerde :(

Goose
Die trap aandrijving ziet er leuk uit :)

Ik ga denk ik helemaal nergens heen. Vriendin heeft vandaag eindelijk na een hoop touwtrekken de vuil/bouwcontainer geplaatst gekregen, en die hebben we gedurende een maand om der huisje een beetje op te knappen. Ik had in de planning staan om 14 mei bij multicycle de opendag te bezoeken, maar ook dat zal een jaar uitgesteld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Vandaag in de ochtend nog wat gefietst. OK, jullie hadden gelijk: gewoon doorfietsen en nog heb je het warm :D Het was toen ik vertrok 8 graden en dat was de eerste kilometer best koud met alleen een T-shirt met korte mouwen en een spijkerbroek aan :o

Ik kreeg de snelheid er niet echt in. Ik heb wel bewust de cadans eens >90 gehouden en dat was best afzien. Goed, het zal inderdaad een paar weken wennen zijn, maar het voelt echt alsof je als een idioot aan het trappen bent zonder dat je echt vooruit komt. Het voordeel: geen raar gevoel in m'n knieën, maar wel knallende spierpijn in mijn benen :D Oh well, ik moet wat doen om wat kilo's af te vallen en de rit van vandaag is ondanks dat de snelheid er niet in wilde komen best bevallen :)

Morgen wordt het wat warmer weer, dan ga ik 's een rondje natuur rond Enschede doen denk ik.

[ Voor 54% gewijzigd door Grrrrrene op 04-05-2011 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nsa: Bedankt voor de foto's, dat verduidelijkt een boel. Ik zal dan toch moeten lassen, wil ik mijn lamp voor op de bracketas monteren zoals bij jou fuenda. Er zit namelijk geen standaard 'oogje' voorop mijn Condor.... Zelf kan ik niet lassen, tenminste niet netjes. Op de zorgboerderij is wel iemand die goed kan lassen, maar eens vragen of hij zoiets erop kan bouwen.

@Grrrrene: Ik wissel altijd de cadans af tussen snel trappen en zwaar trappen. Bij snel trappen inderdaad spierpijn en bij zwaar trappen een dag later een raar gevoel net boven de knieën. Ik neem aan dat die spieren boven de knieën op den duur wel getrainder worden, maar dat afwisselen helpt mij nu om het vol te houden en de volgende dag niet zo'n last te hebben.

Ga je morgen alleen rond Enschede fietsen? Ik weet niet of jij snel fietst (mijn gemiddelde ligt tot nu toe meestal rond de 24), maar misschien is het anders leuk ergens af te spreken (aangezien ik in Enschede woon). Laat maar weten wat je ervan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Raznorr
Dan zou ik eerst even kijken of je net achter der bracketas niet iets kunt doen met een klemconstructie of desnoods een stoelhoekje popnagelen. Aan de bracketas lassen kan namelijk best een hoop problemen opleveren ivm krom trekken van de bracket zelf.

Heb even een foto van een condor opgezocht. En wat je zou kunnen proberen afhankelijk van hoe dik dat buisje voor de voorderailleur is. Als dat buisje qua dikte ongeveer even dik is als een stuur zou je daar een afgezaagde bar-end op kunnen zetten. Moet je alleen even kijken of je dan uitkomt qua ruimte voor je linkervoet.

offtopic:
NSa is jalours op de mensen die morgen wel vrij zijn. Ik moet gewoon aan het werk om al die fietsen die gerepareerd moeten worden de nodige liefde aandacht en nieuwe onderdelen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nsa1984 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 21:51:
Raznorr
Dan zou ik eerst even kijken of je net achter der bracketas niet iets kunt doen met een klemconstructie of desnoods een stoelhoekje popnagelen. Aan de bracketas lassen kan namelijk best een hoop problemen opleveren ivm krom trekken van de bracket zelf.

Heb even een foto van een condor opgezocht. En wat je zou kunnen proberen afhankelijk van hoe dik dat buisje voor de voorderailleur is. Als dat buisje qua dikte ongeveer even dik is als een stuur zou je daar een afgezaagde bar-end op kunnen zetten. Moet je alleen even kijken of je dan uitkomt qua ruimte voor je linkervoet.
Ik heb geen voorderailleur (maar 7 versnellingen) en bij mij zit daar dus ook geen buisje. Hmm je maakt een goed punt over dat lassen, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zat ook al te denken om het buisje waar de fietscomputer zit te verbreden. Maar dan krijg ik waarschijnlijk weer het probleem dat ik een erg klein lampje moet zoeken, vanwege de geringe ruimte die ik daar over heb (plus dat het schijnsel misschien niet eens de straat bereikt vanwege mijn benen en het schuin omhoog lopende frame. Ik moet nog maar eens nadenken.

Ik zou wel eens kunnen kijken of het mogelijk is alleen het bevestigingssysteem van de voorderailleur te bestellen en er dan zelf een buisje aan te fabriceren dat geschikt is voor een lamp.

Edit: zie je offtopic comment en misschien dat dit filmpje je inspireert, het is niet bepaald ligfietsen maar gaat wel over fietsen: Trailer

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Raznorr
Als je een "kale" neusbuis hebt kan ik zo twee oplossingen verzinnen:
a) Je maakt een soort klem constructie om de neusbuisheen net achter de bracketas.
b) Je plaatst een stoelhoek of iets dergelijks met een parkertje in de neusbuis net achter de bracketas.

Optie A heeft als voordeel dat als het niet bevalt en je de klemconstructie verwijdert niemand ooit kan zien dat het er heeft gezeten. Om een idee van een klemconstructie te krijgen, kijk naar een remhevelbeugeltje bij bijvoorbeeld een terugtraprem.

Optie B heeft als voordeel dat het vast geschroefd zit en dus nooit zomaar zal gaan schuiven en doen.

Zelf zou ik zoon kunstoffen buisje bij een ligfietswinkel vandaan halen en dan een smalle stoelhoek met het opstaande deel enigzins rechts van het midden met twee parkertjes haaks op de rijrichting in de neusbuis vastzetten. Aan die stoelhoek kun je dan dat kunstoffen buisje monteren en daarop de lamphouder en lamp monteren. Als je een stoelhoek neemt die lipjes heeft van circa 2 a 3 cm dan kun je ook nog eens vrijelijk mikken hoe hoog/laag je lamp moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 21:38:
@nsa: Bedankt voor de foto's, dat verduidelijkt een boel. Ik zal dan toch moeten lassen, wil ik mijn lamp voor op de bracketas monteren zoals bij jou fuenda. Er zit namelijk geen standaard 'oogje' voorop mijn Condor.... Zelf kan ik niet lassen, tenminste niet netjes. Op de zorgboerderij is wel iemand die goed kan lassen, maar eens vragen of hij zoiets erop kan bouwen.

@Grrrrene: Ik wissel altijd de cadans af tussen snel trappen en zwaar trappen. Bij snel trappen inderdaad spierpijn en bij zwaar trappen een dag later een raar gevoel net boven de knieën. Ik neem aan dat die spieren boven de knieën op den duur wel getrainder worden, maar dat afwisselen helpt mij nu om het vol te houden en de volgende dag niet zo'n last te hebben.
Hmm, tsja. Ik heb liever spierpijn (gaat wel over, pijn is fijn :P) dan last van m'n gewrichten (tenminste, zo voelen m'n knieën aan, het kunnen ook de pezen/spieren er direct boven zijn idd). Gevoelsmatig slijten je gewrichten alleen maar en moet je daarmee meer oppassen dan met je spieren, want die maak je vanzelf extra aan als het te zwaar wordt.

Dat is allemaal volkomen onwetenschappelijk mijn onderbuikgevoel :P
Ga je morgen alleen rond Enschede fietsen? Ik weet niet of jij snel fietst (mijn gemiddelde ligt tot nu toe meestal rond de 24), maar misschien is het anders leuk ergens af te spreken (aangezien ik in Enschede woon). Laat maar weten wat je ervan denkt.
Nee, ik fiets niet snel, vooral gisteren wilde het niet. Ik heb soms m'n dag en haal dan een gemiddelde van 25-26km/u over 30km afstand, maar meestal doe ik rustig aan om m'n benen te laten wennen (gisteren lag m'n gemiddelde op ~20km/u :X). In de winterperiode heb ik nml niet op m'n ligfiets gereden ivm de gladheid, waardoor ik nog niet echt ligfietsbenen heb.

Ik weet nog niet of ik vandaag ga fietsen, ik wacht ff af hoe mijn benen gaan voelen en of ik op werk nog nodig ben (liep gisteren enorm uit). Als het er vandaag niet van komt, wordt het wel morgen. Wat voor route had je in gedachten, waar langs en hoeveel km?

Ik heb gisteren trouwens een beetje met de rebound van m'n demper zitten spelen. Hij stond zo goed als maximaal in de plus (geen demping dus) en dat merkte je na drempels e.d. Nu staat hij een heel eind in de min en dat is ook weer niet geweldig, omdat hobbels nu heel hard gedempt worden. Nu daai ik dat schroefje steeds een halve/driekwart slag uit tot ik de juiste setting heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah gelukkig fiets jij ook niet zo snel. Ik heb er nog maar 170 op zitten met mijn eerste ligfiets en ben ook niet zo snel. Als ik naar mijn werk ga op de fiets (nog maar een paar keer gedaan) is het gemiddelde heen 24 en terug 23, over maar 14 km..... Ik heb gemerkt dat mijn fiets wel hard kan (top tot nu toe is 43), maar ik dat nog niet lang kan, haha. Daarnaast ben ik ook meer een toerfietser denk ik.

Qua werk moet je maar eens kijken idd, dat gaat natuurlijk voor en met stevige spierpijn of pijn in de gewrichten fietsen lijkt me ook niet verstandig. Zelf woon ik in de buurt van het Diekman/Aquadrome en fiets ik meestal richting het Aamsven/Smalenbroek/Rutbeek. Misschien zegt dat je wat? Vaak kom ik op een rondje van iets boven de 20/25 km uit (sommigen rijden al meer als enkele reis naar het werk, maar ik was tot voor een paar maand geleden 115 kilo en een stevige roker.......dat trainen zal dus nog wel ff duren :p )

Maar kijk maar, en als jij graag ergens anders fietst, of bv. aan de kant van de vliegveldweg woont in Enschede, moet je het maar zeggen.

@nsa: Dat idee van die stoelhoek is een prima idee, bedankt! Denk dat ik dat maar ga doen, gelukkig heeft het geen haast, want voorlopig is het nog wel lang licht :P . Zo'n kunststof buisje kan ik via optima online bestellen, maar misschien dat ik even door spaar en op hun site gelijk een hoofdsteun meebestel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2011 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 07:47:
Ah gelukkig fiets jij ook niet zo snel. Ik heb er nog maar 170 op zitten met mijn eerste ligfiets en ben ook niet zo snel. Als ik naar mijn werk ga op de fiets (nog maar een paar keer gedaan) is het gemiddelde heen 24 en terug 23, over maar 14 km..... Ik heb gemerkt dat mijn fiets wel hard kan (top tot nu toe is 43), maar ik dat nog niet lang kan, haha. Daarnaast ben ik ook meer een toerfietser denk ik.
Als ik van m'n werk naar huis fiets (kortste afstand is 12km) moet ik de A1 over. Als ik dan naar beneden race tik ik soms de 40-45km/u even aan en kan ik enige tijd op het rechte stuk daarna de 40km/u vasthouden. Maarja, dan komt er een bocht en moet ik toch echt afremmen. Daarna heb ik met 30km/u al moeite :+
Qua werk moet je maar eens kijken idd, dat gaat natuurlijk voor en met stevige spierpijn of pijn in de gewrichten fietsen lijkt me ook niet verstandig. Zelf woon ik in de buurt van het Diekman/Aquadrome en fiets ik meestal richting het Aamsven/Smalenbroek/Rutbeek. Misschien zegt dat je wat? Vaak kom ik op een rondje van iets boven de 20/25 km uit (sommigen rijden al meer als enkele reis naar het werk, maar ik was tot voor een paar maand geleden 115 kilo en een stevige roker.......dat trainen zal dus nog wel ff duren :p )
"was"? Als je stopt met roken vliegen de kilo's er doorgaans niet af (tenminste, mijn vriendin rookte ook toen ik haar leerde kennen en kwam ook wat kilo's aan toen ze stopte, zonder dat ze zich nou ongans at met saucijzenbroodjes en ander ongezond spul :P Dan is ligfietsen inderdaad een goed plan om de kilo's tegen te houden.
Maar kijk maar, en als jij graag ergens anders fietst, of bv. aan de kant van de vliegveldweg woont in Enschede, moet je het maar zeggen.
Ik woon idd aan de nadere kant van Enschede, de Hengelosestraat om precies te zijn. Ik fiets dus normaal meer richting UT, maar als we samen willen fietsen kunnen we ook ergens onderweg afspreken. Lijkt me leuk een keer, maar vandaag is te onzeker om een afspraak te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 08:21:

"was"? Als je stopt met roken vliegen de kilo's er doorgaans niet af (tenminste, mijn vriendin rookte ook toen ik haar leerde kennen en kwam ook wat kilo's aan toen ze stopte, zonder dat ze zich nou ongans at met saucijzenbroodjes en ander ongezond spul :P Dan is ligfietsen inderdaad een goed plan om de kilo's tegen te houden.

Ik woon idd aan de nadere kant van Enschede, de Hengelosestraat om precies te zijn. Ik fiets dus normaal meer richting UT, maar als we samen willen fietsen kunnen we ook ergens onderweg afspreken. Lijkt me leuk een keer, maar vandaag is te onzeker om een afspraak te maken :)
Naja, ben nu iets van drie maand gestopt en zit nu op de 110. Het afvallen lukt dus wel, maar omdat ik ook nog medicijnen slik gaat het niet echt snel. Ligfietsen is wel een relaxte en leuke manier om af te vallen. Maar ik zal het vaker moeten doen om betere resultaten te halen. Er moet toch nog zo'n twintig kilo af.......

Ah de UT, daar heb ik ook nog een tijdje rond gelopen. Ken jij de Viermarken toevallig, dat zit daar ook in de buurt (Viermarkenweg, achter de UT en het Ledeboerpark)? Daar kun je inderdaad ook mooi fietsen.
Lijkt me leuk een keer, maar vandaag is te onzeker om een afspraak te maken :)
Is prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 08:47:
[...]

Ah de UT, daar heb ik ook nog een tijdje rond gelopen. Ken jij de Viermarken toevallig, dat zit daar ook in de buurt (Viermarkenweg, achter de UT en het Ledeboerpark)? Daar kun je inderdaad ook mooi fietsen.
Ja, dat ken ik uiteraard :P Vanaf de UT kon je altijd mooi via die fietspaden richting het centrum fietsen als je geen zin had om de recht-toe-recht-aan route via de Hengelosestraat te volgen. Het Van Heekpark is recht achter mijn huis, dus ik ben daar zo. Mooie omgeving wel,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 09:24:
[...]

Ja, dat ken ik uiteraard :P Vanaf de UT kon je altijd mooi via die fietspaden richting het centrum fietsen als je geen zin had om de recht-toe-recht-aan route via de Hengelosestraat te volgen. Het Van Heekpark is recht achter mijn huis, dus ik ben daar zo. Mooie omgeving wel,
Op de Viermarken werk ik :) Toen ik studeerde woonde ik helemaal in Zuid (wesselerbrink) dus dat was wel een eind door de stad met de fiets. Ik en een medestudent namen bij slecht weer zelfs de bus. Dat duurde langer maar dan zat je wel droog :P

De Hengelosestraat lijkt me met een ligfiets vooral lastig vanwege de vele stoplichten. Maar goed als je gewoon richting Hengelo gaat is het tof doortrappen op het fietspad naast die 80 weg. Ben je wel eens door het centrum gefietst met je ligger? Voorlopig doe ik dat maar niet, dat gaat geheid mis en al die starende blikken zit ik ook niet zo op te wachten :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben door zowel Hengelo als Enschedé gefietst met de Quest. Wat mij betreft geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@WFvN, ik moet wel zeggen dat je bij de stoplichten als fietser nooit lang hoeft te wachten, dat scheelt wel. Fietspaden zijn er ook genoeg, maar de binnenstad vind ik op een bukker niet eens relaxed.

Ben jij hier in de buurt geweest met de Twentse Liggers dan of gewoon vanwege het mooie twente :p ? Want het is voor jou best een eindje toch, als ik de routes op je filmpjes zie? Zelf durf ik een tocht met de liggers trouwens nog niet aan, omdat ze aardige afstanden in een behoorlijk tempo afleggen. Misschien later een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 09:47:
[...]

De Hengelosestraat lijkt me met een ligfiets vooral lastig vanwege de vele stoplichten. Maar goed als je gewoon richting Hengelo gaat is het tof doortrappen op het fietspad naast die 80 weg. Ben je wel eens door het centrum gefietst met je ligger? Voorlopig doe ik dat maar niet, dat gaat geheid mis en al die starende blikken zit ik ook niet zo op te wachten :$
Nee, door het centrum ben ik niet gefietst, wel de ring richting Haaksbergen. Ik kom tot de bebouwde kom van Hengelo overigens maar 1 stoplicht tegen, want voor de UT ligt een rotonde en je kunt als fietser gewoon om het verkeerslicht bij het gebouw van Arke/Tui heen fietsen (op de terugweg kan dat overigens niet en moet ik 2 verkeerslichten pakken in Enschede). Ik fiets overigens wel dwars door het centrum van Hengelo heen. Valt reuze mee die starende blikken. Maar echt de binnenstad van Enschede (stuk groter natuurlijk) zou ik ook niet doen, veel te druk met mensen.

Als ik achter de campus langsfiets (doe ik niet vaak) zou ik zelfs helemaal geen verkeerslichten tegenkomen tot in Hengelo.

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 05-05-2011 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou mijn hondenafschrikding kan ook de prullenbak in. vanochtend weer zo'n teringbeest achter me aan, ik dat apparaat gebruikt maar helaas was de hond er niet van onder de indruk. Een keihard STOPPEN NU roepen werkte een stuk beter, hond stond direct piepend stil. :D

Hondenbezitters: HOU DIE TERINGHOND AAN DE LIJN :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:51:
Nou mijn hondenafschrikding kan ook de prullenbak in. vanochtend weer zo'n teringbeest achter me aan, ik dat apparaat gebruikt maar helaas was de hond er niet van onder de indruk. Een keihard STOPPEN NU roepen werkte een stuk beter, hond stond direct piepend stil. :D

Hondenbezitters: HOU DIE TERINGHOND AAN DE LIJN :(
Zo kwam ik laatst een grote rotweiler tegen die midden op een achterafweggetje zonder baas stond. Ik heb flink moeten bellen, alvorens die aan de kant ging. Het vervelendste is altijd als de baas niet in de buurt is om hem terug te roepen en aan te lijnen. Verder ben ik niet bang voor honden, maar als er zo'n rotweiler midden op de weg staat.......moest toch ff slikken, want sommige van die boerderijhonden worden express zeeeeeeer waaks gemaakt, weet ik uit ervaring. Ik had een keer een jonge herder aan mijn arm hangen, tik op de neus hielp gelukkig toen (was niet op de ligfiets, maar te voet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:58:
@WFvN, ik moet wel zeggen dat je bij de stoplichten als fietser nooit lang hoeft te wachten, dat scheelt wel. Fietspaden zijn er ook genoeg, maar de binnenstad vind ik op een bukker niet eens relaxed.

Ben jij hier in de buurt geweest met de Twentse Liggers dan of gewoon vanwege het mooie twente :p ?
Neuh.... m'n vrouw had eerder een paar mokken bij de DE-shop in Enschedé gekocht en had van die wensballonnen gezien voor weinig geld. Ben dus voor 8 mokken en een vrachtje wensballonnen naar Enschedé op en neer geknald.
Want het is voor jou best een eindje toch, als ik de routes op je filmpjes zie?
165 kilometer. Dit is trouwens ook de dag geweest dat ik door Google Streetview op de foto gezet ben.
Zelf durf ik een tocht met de liggers trouwens nog niet aan, omdat ze aardige afstanden in een behoorlijk tempo afleggen. Misschien later een keer.
Ik ben nog nooit met ze meegereden dus heb geen idee. Want elke keer met ze meerijden is me toch wat teveel van het goede ;)

Wel heb ik een keer een tocht met Plat Zwolsch meegereden waarbij we halverwege de Twentse Liggers hebben ontmoet. Dat is al heel wat jaren geleden want ik had toen m'n Alleweder nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@WFvN: Haha, geweldig; voor een paar mokken en wat wensballonnen 165 km afleggen! Netjes! Hoe tof is het om op streetview te staan met Quemo! Echt leuke foto's. Heeft het eigenlijk lang geduurd voordat jij zulke afstanden aandurfde? Ik las op een ander forum (gentse liggers), dat je toch wel 1000 km nodig hebt om een beetje ligfietsbenen te kweken. Hoe denken jullie daar hier over?

@Metro2002; Wat voor apparaat gebruik je eigenlijk? Zo'n ultrasone verjager? Jammer dat het niet werkt, ik zou zo ook geen andere manier weten dan bellen en schreeuwen met een strenge stem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 18:32:
@WFvN: Haha, geweldig; voor een paar mokken en wat wensballonnen 165 km afleggen! Netjes! Hoe tof is het om op streetview te staan met Quemo! Echt leuke foto's. Heeft het eigenlijk lang geduurd voordat jij zulke afstanden aandurfde? Ik las op een ander forum (gentse liggers), dat je toch wel 1000 km nodig hebt om een beetje ligfietsbenen te kweken. Hoe denken jullie daar hier over?

@Metro2002; Wat voor apparaat gebruik je eigenlijk? Zo'n ultrasone verjager? Jammer dat het niet werkt, ik zou zo ook geen andere manier weten dan bellen en schreeuwen met een strenge stem.
ja zo'n ultrasoon ding inderdaad maar die werkt eigenlijk alleen maar goed als je hem op de hond richt, beetje lastig als je op de fiets zit ligt.

Vanmiddag een erg leuk wedstrijdje gehad met een andere fietser. Geen wielrenner maar wel een sportief uitziende gast op een soort race MTB ofzo :P het begon met elkaar inhalen (dan ik hem weer, dan hij mij weer) en bij een verkeerslicht stonden we naast elkaar en keken we elkaar aan en het was duidelijk dat we even de krachten gingen meten.

Toen het licht op groen sprong trapte ik een kleine voorsprong maar de snelheid liep als snel op en op en op tot boven de 40km/u en die gast zat nog steeds in mijn achterwiel te plakken :o

We kwamen bij een viaduct en moesten dus omhoog. Hij ging naast me fietsen en probeerde er voorbij te komen (hij stond op zijn pedalen en ik stond ook op de pedalen zal ik maar zeggen, afzetten op je rug = maximum force >:) ) en we gingen met 43 km/u (!) omhoog 8)7
uiteindelijk kwamen we met een hele behoorlijke 35km/u ongeveer tegelijk boven, ik lag 1 fietslengte voor maar dat mag geen naam hebben.

Op de weg naar beneden zijn we allebei rustig uitgerold maar pfoe dat was wel even een adrenalinerush ! Op het vlakke land is 43km/u al erg hard voor mij laat staan heuvel op. Kan je toch zien dat een uitdaging je toch nog net even harder pushed :)

Zulke tegenstanders zijn helaas vrij zeldzaam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@metro2002; Zo he, dat zijn nog eens snelheden! Knap dat je met 43 km/h kon klimmen! Dat is mijn topsnelheid :) Ik denk dat je zulke tegenstanders inderdaad niet vaak tegenkomt, maar misschien zie je hem nog eens op een vlak stuk met wind tegen :p

Ja ik vroeg me al af hoe je daarmee wilde richten. Ze zijn niet zo groot, maar om zo'n ding continu in je hand te houden voor het geval een hond komt is niet bepaald handig. Er zijn ook wel wat huishoudmiddeltjes, zoals ammonia of chili pepers waar honden niet van houden. Maar goed op de fiets zijn dat soort dingen ook geen oplossing. Ik denk dat het een lastig probleem blijft op de ligfiets. Vandaag rende er een hond een stuk met me op, flink blaffen. Hij zat wel mooi aan de andere kant van een hek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 19:47:
@metro2002; Zo he, dat zijn nog eens snelheden! Knap dat je met 43 km/h kon klimmen! Dat is mijn topsnelheid :) Ik denk dat je zulke tegenstanders inderdaad niet vaak tegenkomt, maar misschien zie je hem nog eens op een vlak stuk met wind tegen :p
Was ook wel voornamelijk gevoed door adrenaline denk ik hoor, normaal is dat zo' n beetje mijn max op het vlakke stuk (al heb ik ook wel eens 50+ gereden op een vlak stuk met een wielrenner in mijn wiel :P )
Ja ik vroeg me al af hoe je daarmee wilde richten. Ze zijn niet zo groot, maar om zo'n ding continu in je hand te houden voor het geval een hond komt is niet bepaald handig. Er zijn ook wel wat huishoudmiddeltjes, zoals ammonia of chili pepers waar honden niet van houden. Maar goed op de fiets zijn dat soort dingen ook geen oplossing. Ik denk dat het een lastig probleem blijft op de ligfiets. Vandaag rende er een hond een stuk met me op, flink blaffen. Hij zat wel mooi aan de andere kant van een hek ;)
Ik bel nu maar gewoon van te voren en dan rustig (en niet trappend ) er langs maar het is echt absurd hoeveel honden er los lopen. Vandaag 8 honden gepasseerd waarvan er 7 (!) los liepen. Daar mogen ze wel eesn vaker op controleren van mij. Het is niet voor niets verboden om je hond los te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 22:35:
[...]
Ik bel nu maar gewoon van te voren en dan rustig (en niet trappend ) er langs maar het is echt absurd hoeveel honden er los lopen. Vandaag 8 honden gepasseerd waarvan er 7 (!) los liepen. Daar mogen ze wel eesn vaker op controleren van mij. Het is niet voor niets verboden om je hond los te laten lopen.
Ja loslopende honden kunnen inderdaad gevaar veroorzaken. Met kinderen vind ik dat ook al niet veilig, zo'n hond zal maar achter een peuter/kleuter aangaan. Sommige bazen hebben hun hond echt goed getraind; ze roepen of fluiten 1 keer en de hond komt terug. Maar bij de meesten moeten de bazen achter de honden aan gaan......

Straks fiets ik langs allemaal boerderijen, sommige van die honden worden expres heel waaks gemaakt. Hopelijk zijn de erven omheind op de nieuwe woon werk route, anders ben ik schor als ik op t werk aankom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 08:21:
[...]

Ja loslopende honden kunnen inderdaad gevaar veroorzaken. Met kinderen vind ik dat ook al niet veilig, zo'n hond zal maar achter een peuter/kleuter aangaan. Sommige bazen hebben hun hond echt goed getraind; ze roepen of fluiten 1 keer en de hond komt terug. Maar bij de meesten moeten de bazen achter de honden aan gaan......
Of gebeurt dat vanzelf omdat ze een véél te grote hond hebben die totaal géén opvoeding gehad heeft waardoor de hond met het baasje aan de lijn loopt in plaats van omgekeerd.

Eergisteren ook tussen een dame en een k*tkeffertje doorgereden en nee, daar zat niet zo'n wurgkoordje tussen. Mocht het beest wel ineens besluiten om naar mevrouwtje te lopen dan is het even een hobbel in m'n weg maar niets dramatisch.... voor mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
@ Quemo,

Als je een leuke opname wilt maken van een jack russell die een Quest achterna gaat rijdt dan eens over de Schellerdijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
>:) Mag ik er ook overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Hij is vrij snel Bert en ik hebben het al een paar keer geprobeerd maar het is ons nog niet gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, 't jammere is dat die hond niks verkeerd doet. 't Zijn de baasjes die het niet begrepen hebben. Beetje hetzelfde als de kat van de buren die je vijver met vissen leeg eet... Die kat doet gewoon wat een kat doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gelukkig zelden last van honden, maar de keren dat ze lastig zijn geef ik gewoon een hengst op de Airzound die naast me aan m'n zitting hangt, daar (115db) schrikken ze meestal dusdanig van dat ze stoppen, of afremmen, wat mij de tijd geeft om er vandoor te gaan. Paarden vindt ik een stuk vervelender. Daar neem ik geen risico mee, en passeer ik stapvoets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Het verhaal van WFvN over "even een paar mokken/wensbalonnen halen" kan ik best begrijpen nu ik een paar ritjes met de quest heb gemaakt. Het verschil tussen in mijn geval een quest en een ligfiets is best heftig helemaal op de langere afstanden. Dus als je de tijd hebt en fietsen geen moeten is maar een hobby dan kunnen dat soort "geintjes" ook echt. Zelf zit ik er over te denken om binnenkort Zutphen-Den Bosch (100km enkel rit) te rijden voor het feestje van mijn oma. De enige reden waarom ik het waarschijnlijk niet doe is omdat het feestje in een nogal luxe hotel gehouden word en ik me nog niet zweetloos in de quest kan verplaatsen.

Het honden verhaal, tjah dieren kunnen best gevaarlijk zijn in het verkeer. Ligfiets of niet honden en andere dieren horen gewoon zo vervoert te worden dat de baas ze onder controlle heeft. Heeft de baas dat niet dan kan dat pijnlijke gevolgen hebben (voor de baas dan).

Kwam er zelf vanmorgen achter dat het remlicht van mijn quest ermee is opgehouden. Ik heb al even zitten kijken met multimeter en vermoed dat alleen de gesoldeerde draad naar het remlicht los is geraakt. Morgen even de soldeerbout er tegenaan houden en dan maar afwerken met een stukje krimpkous. Dan blijft dat tenminste voor de rest van de levensduur van de quest bij elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:50
Tijd dat ik ook eens wat post :)

Ik ben twee weken terug 'even' naar Kolhorn op en neer gefietst voor een verjaardag. Dat is 80 km enkele reis, met de Quest ben ik nog nooit eerder zo ver van huis geweest. Kleine twee jaar geleden wel eens 265 km op een dag gereden, maar dat was Purmerend, Dronten, Purmerend en weer terug naar Bussum.
Vantevoren heb ik de route uitgestippeld en met nog wat extra hulp van mijn Garmin Oregon ben ik zo naar Kolhorn gefietst, was in elk geval goed te doen. Op de heenweg was het erg druk op de wegen, maar de terugweg heb ik 's avonds in het donker gereden en dat was echt heerlijk! Lekker rustig, je kan dan goed door karren. Zo ook gisteren, verjaardag in Hoofddorp, niet zo ver weg, maar ook toen heerlijk gefietst op de terugweg in het donker. Lijkt wel alsof je in een bepaalde gemoedstoestand komt en dan blijft het maar gaan, gaan, gaan. Of zou dat endorfine heten? ;)

Ook een mijlpaal gehaald gisteren, er staat nu 20.006 km op de odometer van mijn Quest (332). Ik heb hem pas ruim 22 maanden, dus ik zit nog op meer dan 10.000 km per jaar.

@nsa, kun je niet in het hotel douchen? Misschien even bellen om te informeren. Eventueel kun je ook voorstellen dat het best een paar euro mag kosten. Persoonlijk zou ik er best wat voor willen betalen, al moet het niet te gek worden natuurlijk. Het feest waar je naar toe gaat zal vast ook best wat geld in het laatje brengen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Zojuist even het achterlicht van de quest weer aan elkaar gesoldeerd. Tijdens het solderen is de luxon led van de behuizing los gekomen. Voorzicht geprobeerd het een en ander netjes op zijn plek te lijmen, maar dat heeft niet geholpen. Remlicht functioneerde als het glas niet al te vast aangedraaid werd, maar zodra je de schroef vastdraaide viel het weer uit. Vermoedelijk drukte ik dan de luxon toch scheef of iets dergelijks.

Conclusie is dus dat ik toch maar een nieuw achterlichtglas met inhoud moet bestellen bij velomobiel.

De gedachte over douchen bij het hotel is inderdaad wel een leuk idee. Misschien dat ik dat nog wel doe, maar ik zal eerst het remlichtje weer in orde willen hebben van de quest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gaan er nog mensen naar de ligfietsopstapdag in Breda aankomend weekend? Mijn vriendin wil geloof ik nog een keer proefrijden dus we gaan iig die kant ff op zondag :)

Lange afstanden fietsen vind ik persoonlijk ook erg leuk, had zelf al het plan om vlaardingen <> ijmuiden te fietsen aankomend weekend maar heb nog een vriendinnetje om rekening mee te houden ;( :P Die houdt dat niet vol (en als ik alleen ga vind ze dat ook niks. Misschien als ze eenmaal ook aan de ligfiets is :)
budi schreef op zondag 08 mei 2011 @ 13:49:
Tijd dat ik ook eens wat post :)

Ook een mijlpaal gehaald gisteren, er staat nu 20.006 km op de odometer van mijn Quest (332). Ik heb hem pas ruim 22 maanden, dus ik zit nog op meer dan 10.000 km per jaar.
wow, ik zit dit jaar pas op 3520 km :X gelukkig gaan de km's nu wel harder omdat ik verder weg woon :P maar veel meer dan 5000km per jaar haal ik ook niet denk ik.

[ Voor 37% gewijzigd door Metro2002 op 09-05-2011 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:58:

wow, ik zit dit jaar pas op 3520 km :X gelukkig gaan de km's nu wel harder omdat ik verder weg woon :P maar veel meer dan 5000km per jaar haal ik ook niet denk ik.
Mwah, als je nu al op 3500km zit, kom je uiteindelijk op bijna 10k uit als je zo doorgaat.

Zelf kan ik totaal niet inschatten waar ik op uitkom dit jaar, aangezien m'n vriendin en ik een huis willen kopen en logischerwijs niet weten waar we precies gaan wonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro,
ik ga waarschijnlijk ook naar Breda zondag, niet om iets te proberen, maar eigenlijk puur om kilometers te maken voor de elfstedentocht.
k zit tot nu toe op 1500km in 6 maanden, incl. winter (niet gefietst), en zonder woon-werk verkeer.
Best aardig, maar daar mag nog wel wat bij natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, die kilometers die jullie maken liggen echt hoog! Zelfs als mijn woon werk afstand straks wat langer is, zal ik waarschijnlijk niet op zulke cijfers uitkomen. Respect hoor, als je zoveel per jaar fietst.

Mits mijn frame het houdt: onverwoestbaar Condor rvs frame, jaja. Ik ging waarschijnlijk iets te hard over een drempel heen en voelde dat ik de maximale veeruitslag bereikte (klonk!). Nu is er aan 1 kant verf van het frame afgebladderd en het lijkt alsof er een scheur in zit. Als het een scheurtje is (5 cm ofzo) is het toch wel te lassen?

Afbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/3264/img20110510171928ir0.jpg

De gemiddelde snelheid qua woon/werk klimt nog steeds. Vandaag ging het alweer sneller dan vorige week. Op de terugweg nog een jongen met zn moeder ingehaald terwijl de jongen luid schreeuwde: "kijk mam, kijk mam, kijk dan!" Dat was wel grappig.

Zonnebrand is trouwens geen overbodige luxe met dit weer, vooral als je een ritje pal in de zon liggert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat is een vreemde plek en orientatie voor een scheur, eerlijk gezegd. Zeker weten dat het niet alleen de verf is, en dat hij er eerder niet ook al zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Mux, ja ik weet het ook niet zeker. Op oude foto's staat het nog niet. Maar het zou als het een scheurtje is een rare plek zijn, daar geef ik je direct gelijk. Dat verwacht je eerder aan de onderkant in de bocht ofzo. Ik weet het ook niet zeker, mijn tweede gedachte was: iemand is er langs gegaan met een mes of scherp voorwerp....(misschien ik zelf wel zonder het te merken) maar zelfs van dichtbij kan ik het gewoon niet goed zien. Ik weet verder ook niet hoe dik het frame is....heb jij daar meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:50
Een groot deel van die kilometers komt natuurlijk door mijn lange woon-werk route: 65 km per keer. Dit is ook meteen het grootste deel van die 11.000 km. Daarnaast ben ik natuurlijk ook een gelukkige bezitter van een Quest en daarin gaat het fietsen eigenlijk 'vanzelf' ;)

@metro2002, je 'moet' je vriendin gewoon lekker met de auto laten gaan of het OV. Het is in elk geval in mijn geval deels de reden dat ik graag meebetaal aan het rijbewijs van mijn vriendin. Dan kan zij met de auto en ik met de fiets op visites, lekker romantisch ben ik :+

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Raznorr: RVS frames zijn wel dunwandiger dan alu, omdat staal gewoon een heel stuk zwaarder is als je dezelfde wanddikte zou aanhouden. Alsnog zal het minimaal 3mm zijn.

Ik zou me er wel een klein beetje zorgen om maken eerlijk gezegd. De orientatie van de scheur is niet heel kritiek, maar hij zit wel op een zwaar belast stuk van je frame. Wat je misschien het beste kunt doen is met marker of een mes streepjes zetten tot waar de scheur nu komt. Als de scheur dan verder groeit in de komende weken/maanden, moet je zeker eens contact opnemen met de fabrikant. Zoniet, dan is het of oppervlakkig, of anderszins niet boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:45:
Raznorr: RVS frames zijn wel dunwandiger dan alu, omdat staal gewoon een heel stuk zwaarder is als je dezelfde wanddikte zou aanhouden. Alsnog zal het minimaal 3mm zijn.

Ik zou me er wel een klein beetje zorgen om maken eerlijk gezegd. De orientatie van de scheur is niet heel kritiek, maar hij zit wel op een zwaar belast stuk van je frame. Wat je misschien het beste kunt doen is met marker of een mes streepjes zetten tot waar de scheur nu komt. Als de scheur dan verder groeit in de komende weken/maanden, moet je zeker eens contact opnemen met de fabrikant. Zoniet, dan is het of oppervlakkig, of anderszins niet boeiend.
Oke, bedankt. Ik heb in elk geval even streepjes gezet en zal het in de gaten houden. Het is een optima condor en hij wordt geadverteerd als de praktisch onverwoestbare ligfiets, maar als derde gebruiker denk ik niet dat er nog garantie op zit (ik stuur toch even een mailtje om het na te vragen...)

Het vervelendste punt van mijn route is trouwens die drempel; die is geplaatst op een stuk waar het afloopt en je dus echt flink kunt knallen. Ik rem altijd wel wat af (ook vanwege een zijweg, die wel overzichtelijk is, maar toch), maar was nu net bezig met een inhaalmanoeuvre en schoot dus iets te hard de drempel op.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2011 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
@Raznorrrrr

Je zou het stukje kunnen opschuren, kijken of het oppervlakkig is of niet. Dan zit je natuurlijk wel met een lelijk stukje, wat zou kunnen gaan oxideren. Niets is onverwoestbaar helaas...

Mijn conditie gaat goed omhoog. Ondertussen heb ik, als ik voor m'n gevoel niet vooruit te branden een gangetje van gemiddeld 28kmph. Vanmiddag klein record, gemiddeld 35kmph. Was met een uurtje thuis :D Stuk tussen Oosthuizen en Edam strak 40kmph gefietst.... Voelde me wel net een slappe doek dat ik thuis kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mja, Optima, net als andere fabrikanten, kunnen leuke marketing ophouden maar het is echt niet meer dan dat hoor. Als het stukgaat, gaat het stuk, en dan zal Optima ongetwijfeld in ieder geval blij zijn dat je het meldt. Misschien kun je dan ook met wat korting een nieuw framedeel of een reparatie krijgen (hoewel ik niet weet of je dit zomaar met een las mag repareren).
Pagina: 1 ... 22 ... 44 Laatste