Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 21:58
Algemene vraag: welk soort banden rijden jullie? Ik rijd zelf op Continental CityContact (zaten er bij tweedehands aanschaf al onder) en die bevallen prima. Wat zijn jullie ervaringen met de banden die jullie hebben uitgeprobeerd?
PM 37-406 op de Quest met antilekspul er in. Achter MP+ wordt nog vervangen door Durano
Fuego Schwalbe Kojak allebei 35mm
Lowracer Kojak en IRC
Pino MP+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Wat is een "velomobielkop"? Ik kan zo gauw niks vinden, maar hoop dat het een slankere koppelingsklem is dan standaard. De standaard klem is eigenlijk net iets te groot/hoog als ik de voorbanden van quest probeer op te pompen.
In Dronten hebben ze een poos een speciale kop verkocht de heel goed paste voor zowel frans als hollands ventiel. Helaas uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
Ik rij PM 47-406 onder de Quest en zonder antilek spul erin. Achter heb ik PM 54-559. De achterband heeft nu 10.500 km gereden en moet dus vervangen worden. De zijbanden hebben ook nog een paar honder kilometer te gaan voordat ze hetzelfde hebben gehad als het vorige setje.
Eind van deze maand komen de Go-Cycle banden binnen bij Velomobiel. Ik ga er daar eens een paar van proberen, ze schijnen bloedsnel te zijn, dus dat wekt wel mijn nieuwsgierigheid. Voor de achterband heb ik nog een PM 54-559 liggen. Maar het kan ook zijn dat ik eerst mijn Kojak 50-559 af ga rijden, heeft pas 8000 km gehad en zou nog wel even moeten kunnen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Eind van deze maand komen de Go-Cycle banden binnen bij Velomobiel. Ik ga er daar eens een paar van proberen, ze schijnen bloedsnel te zijn, dus dat wekt wel mijn nieuwsgierigheid.
2 ca 3 km sneller per uur, maar het zijn wel hele brede banden. Als je veel scherpe bochten hebt zul je meer moeten steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Klopt, maar ik rij nu ook al op van die brede PM 47 mm brede sloffen, dus dat maakt niet zoveel uit :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Ik heb schwalbe marathon plus voor en achter gehad en nu ligt er een marathon racer achter. Heb wel het idee dat de marathon racer wat minder stug is en dat merk je wel met rijden, wat comfortabeler. Qua lek rijden denk ik wel dat de marathon plus het wint omdat dat enorm stug materiaal is (kwam er zelfs met mijn oude achterband met een mes nog moeilijk doorheen), de marathon racer is wat minder stug en denk ik ook wat makkelijker te doorboren met iets scherps :P maar op beide nog geen lekken gereden tot nog toe dus dat is speculatie.

Mijn voorband wordt binnenkort vervangen en ik denk ook door een marathon racer :)

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 13-04-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rijd nog steeds op m'n Schwalbe Marathon Slicks 35-406, inmiddels met antilek meuk.
Vooralsnog heb ik geen reden om ze te vervangen, ik heb er zelfs nog eens als reserve, ze fietsen prima, goede grip en weinig last van weerstand. Mits ze natuurlijk hard gepompt zijn.

Straks weer lekker liggen, Garmin GPS op markplaats gekocht die ik ga ophalen.
Tevens is m'n Airzound binnen, wat een lompe bult geluid zeg, niet normaal. Ik moet waarschijnlijk wel het slangetje verlengen zodat de fles onder het zitje kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 18:04
Hier een trotse Alligt Modern bezitter uit Delft. Het is een erg fijne ligfiets. Ik rij er niet dagelijks op, maar vooral in het weekend in combinatie met vrienden die wielrennen.

Vorig jaar heb ik met de nogal spartaans uitziende ligfiets de Fietselfstedentocht uitgereden. Erg vaak verbaasde blikken van andere fietsers die niet dachten dat ik het het zou halen. Een uitputtingsslag van 240km op één dag. Ondanks dat ik wat weinig had getraind was het best goed te doen. Uiteindelijk was 't vooral een kwestie van rustig door blijven trappen.

Nu ik met het mooie weer veel wil gaan rijden leek het me handig een extra setje binnenbanden te halen. Nu vroeg ik mij af, waar moet ik op letten bij de aanschaf van binnenbanden voor een ligfiets? Heb ik iets speciaals nodig of kan ik ook met de binnenbanden van een normale (kinder)fiets uit?

De Modern heeft voor 20" (406mm) en achter 28" velgen. Op het kleine wiel ligt een Vredestein buitenband.

[ Voor 23% gewijzigd door Heronimo op 13-04-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Een wiel is een wiel, de binnenband is zo mogelijk het deel wat het minste uitmaakt. Zorg dat je de juiste ventiellengte hebt (aerovelg?), de juiste breedte en het juiste ventiel (ventielgat bij Presta is kleiner dan bij hollands ventiel, bijvoorbeeld).

406 is een standaardmaat voor vouwfietsen, dus vrijwel overal goed verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Elke fietsenwinkel kan gewoon 20 inch binnenbanden bestellen of heeft ze liggen, dat hoeven echt geen kinderbandjes te zijn. Heb zelf binnenbanden van (goh) Schwalbe :P

en 240km op een dag :o jeetje, dat is écht een eind. Hoe lang ben je dan wel niet aan het fietsen, 12 uur ofzo?

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 13-04-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij ook binnenin Schwalbe.
240km op een dag :o jeetje, dat is écht een eind. Hoe lang ben je dan wel niet aan het fietsen, 12 uur ofzo?
Hangt van je gemiddelde snelheid af he :P (naar welk bericht verwijs je in vredesnaam, kan niks vinden :S )
11stedentocht is ook 240km, mijn doel is inderdaad ook een gemiddelde van 20km/u te halen.
120km met een gemiddelde van 20 is al gelukt. Alleen met 14999 anderen op de route kan het misschien wat ophouden, ik zie wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 15:40:
Bij mij ook binnenin Schwalbe.

[...]

Hangt van je gemiddelde snelheid af he :P (naar welk bericht verwijs je in vredesnaam, kan niks vinden :S )
11stedentocht is ook 240km, mijn doel is inderdaad ook een gemiddelde van 20km/u te halen.
120km met een gemiddelde van 20 is al gelukt. Alleen met 14999 anderen op de route kan het misschien wat ophouden, ik zie wel
Kijk eens 2 posts boven je :P

20km/u over zo'n afstand als gemiddelde snelheid vind ik nog best vlot eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps spiegelend scherm buiten in het zonnetje werkt niet echt 8)7
Belangrijkste is dat je je eigen tempo kan rijden, of je moet je kunnen optrekken aan anderen, dat werkt bij mij in ieder geval wel, tijdelijk.
Ik fiets in ieder geval lekkerder als ik een doel heb, als ik me ergens op kan richten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Het gaat om een velg die er zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://images.bikester.co.uk/products/hartje/3494440%5B560x314%5D.jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true

Past hier een normale binnenband in qua ventiel?

De 240km is juist goed te doen omdat je altijd wel een groepje vind dat ook jouw tempo aanhoud. Met mijn eenvoudige ligfiets zonder speciale kleding en tassen heb ik gemiddeld ongeveer 26km/h gereden. Maar, dan reken ik de stops niet mee. Totaal was ik ongeveer 11uur bezig inclusief stops.

Het meest fnuikende zijn de tussenstops. Omdat ik een onderstuur heb moest ik continu voorover gebukt lopen. Dat was dan ook meteen het grootste nadeel van het rijden met een ligfiets.

Wij stonden op een camping aan de rand van Bolsward (het startpunt) waar je ook op de helft weer langs kwam. Dus toen konden we even bijtanken en opfrissen. Dat is zeker aan te raden.

Verder goed gebruik maken van het windscherm wat de wielrenners vaak voor je vormen. In Friesland staat er genoeg wind om daar voordeel bij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
JP12 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:52:
De 240km is juist goed te doen omdat je altijd wel een groepje vind dat ook jouw tempo aanhoud. Met mijn eenvoudige ligfiets zonder speciale kleding en tassen heb ik gemiddeld ongeveer 26km/h gereden. Maar, dan reken ik de stops niet mee. Totaal was ik ongeveer 11uur bezig inclusief stops.
26 gereden gemiddelde? En dan mensen die denken dat je de eindstreep niet zou halen? :D

26 gemiddeld over die afstand en met die drukte (die er schijnt te zijn; ik heb hem nooit gereden maar heb Goose er vaker over gehoord) vind ik zéééééér netjes. En een gemiddelde van net geen 22 km/h inclusief stops!!! Daar hoef je je niet voor te schamen en daar ben je vast ook niet de langzaamste mee.

(en ik heb je toegevoegd aan de topicstart)

[ Voor 12% gewijzigd door WFvN op 13-04-2011 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:32
Ik heb eerder dat mijn spijkerbroek tever afgezakt is (bol buikje, weinig heupen) dan dat die te hoog zit, tenzij ik net voor het opstappen mijn broek hevig omhoog heb getrokken. Dan is de riem onder het rijden een gaatje losser zetten vaak alwel voldoende om toch prettig te kunnen blijven rijden. Wel heb ik gemerkt dat als de broek niet soepel over mijn knieen glijd (zweterige knieen/benen) dat het dan eerder strakker en vervelend aanvoelt tijdens het rijden.

Qua kilometers en lekke banden.
Mijn fuenda staat vanaf dag 1 op swalbe marathon banden en die hadden bij koop al ongeveer 900km gezien. Daarna heb ik er zelf nog ruim 2800km bij gereden, en ze hebben we nog op geen enkel moment in de steek gelaten. Sterker nog de banden vertonen eigenlijk geen enkele vorm van slijtage, hooguit een paar kleine scheurtjes in de wangen als gevolg van een tijdje met zachte banden rond rijden.
De quest heb ik overgenomen met rondom schwalbe kojak banden, en die heeft mij dinsdag dus verblijd met mijn eerste lekke band. De teller staat na terugrit op 765km dus denk dat de teller op 750km stond toen ik de lekke band kreeg. Maar daarbij moet worden gezegd dat ik tijdens de rit van Zwolle terug naar huis een aardig slipper heb gemaakt en ik ben er heilig van overtuigt dat dat die band geen goed heeft gedaan.
Morgen eens bellen met Schwalbe hoe vlot ze mij twee 20"kojaks kunnen toesturen, dan kunnen we echt gaan tellen. Voorlopig eerst maar een set kojaks erbij en misschien in de toekomst toch eens kijken voor een lek bestendigere band.

Budi
Geen last met extra grote draaicirkel van de quest door die 47-406 bandjes? Ik vind de quest met de oorspronkelijke 35-406 al een ruime draaicirkel hebben, maar goed ik ben dan ook nog velomobiel maagd te noemen :D

JP12
Net wat Mux zegt, let vooral op de lengte van je ventiel en eventueel type. Frans ventiel is smaller en past altijd door de velg en hollands (of dunlop/blitz), auto ventiel is wat dikker en kan daardoor niet altijd door je velgen. Gezien dit bericht van je vermoed ik dat je "langere" ventielen nodig gaat hebben. Standaard is een ventiel ongeveeer 3,5cm en dan zou je weleens krap aan komen te zitten als je het fixeerringetje monteert.

Wat betreft pompen. Die aldi pomp die ik ergens afgelopen winter in de aldi hier tegenkwam en dacht een leuk koopje mee te slaan is dus echt een rotding, en zelfs gratis zou ik hem nog niet willen gebruiken. De enige reden dat die niet de vuilnis in is gegaan is omdat ik dat ook weer zonde vind, maar uiteindelijk zal die wel ergens verdwijnen.
Zelf heb ik rondom het moment van de aanschaf van de quest een BSX pomp meebesteld met wat andere spullen. Niet duur en met een (redelijke) druk meter die wegklapbaar is dus ook in de quest weg te stoppen :)
Daarnaast wil ik nog altijd een keer een mooi compact pompje die in een toptas past voor bij de fuenda tijdens fietstochten. Maar ondanks dat ik de fuenda inmiddels een jaar rijd heb ik die nog altijd niet aangeschaft en ook nog niet nodig gehad.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Past hier een normale binnenband in qua ventiel?
Elk 20 inch bandje is goed. Denk wel aan de juiste breedte, dus een 35 mm biba die past in een 35 mm buba. Een te breed binnenbandje proppen in een te smal buitenbandje is frusterend. Je houdt telkens een stukje over.

Verder het verschil tussen fras en hollands ventiel, neem je frans ventiel denk eraan om een verloopnippeltje mee te neme. Er zijn weinig fietspompen die geschikt zijn voor frans ventiel
Elfstedentocht is leuk om eens mee te maken. Tweede lus is mooier, mijn mening, dan de eerste lus. Vooral bij de controleposten zijn er opstoppingen die soms even duren. Met 26 gemiddeld incl stops heb je aardig snel gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
26 EXCL stops, 22 INCL stops :P

Maar dan nog.... 22 inclusief lijkt me alsnog niet iets om je voor te schamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

22 gemiddeld over die afstand is echt netjes inderdaad. Dat zou ik denk ik niet halen. Mijn gemiddelde staat momenteel op 22,5km/u maar ik denk dat dat wel aardig inkakt als de afstand zó lang gaat worden :P

Gister nog bijna een hond platgereden 8)7 (ik heb wat met honden). Er liep iemand met een duitse herder (los uiteraard) dus ik had daar even alle aandacht voor om er rustig langs te passeren maar er bleek nog zo'n klein wit keffertje bij te horen, die had ik dus niet gezien en die liep vlak voor mijn voorwiel :o :X dat scheelde niet veel.

@ wfvn, is dit iets voor je volgende velomobiel? (in navolging van Nemo :P)

YouTube: Angler fish velomobile

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 14-04-2011 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Er zit nu een gewoon Hollands ventiel op de huidige banden, en dat bevalt me wel. Een dezer dagen ga ik dan maar eens een bandje scoren.

Daarna hoef ik alleen nog het balhoofdlager te vervangen zodat het sturen weer wat soepeler gaat. Volgens mij is dat een klusje wat redelijk eenvoudig te doen is.

Verder ben ik aan 't kijken welke goedkope upgrade mogelijkheden er zijn om met m'n huidige fiets net iets harder te gaan. Denk dat er wel wat winst kan zitten in hardere banden en een kap op de neus van de fiets. Heeft iemand hier ervaring met losse kapjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je voornaamste winst in zo'n kapje zit hem toch in het uit de regen zitten. In andere gevallen - op een tweewieler - schijnt het je fiets toch wel erg zijwindgevoelig te maken. En het de facto standaard-voorkapje (HP velotechnik streamer) kost iets van 350 euro.

(edit: ik zie nu dat dat ding van PETG is gemaakt, wat betekent dat je zo'n ding bijzonder gemakkelijk zelf moet kunnen maken [PETG producten maak je door het plastic te verwarmen en over een mal te trekken]. Zou niemand dat nog hebben bedacht?)

[ Voor 32% gewijzigd door mux op 14-04-2011 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
mux schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:45:
Je voornaamste winst in zo'n kapje zit hem toch in het uit de regen zitten. In andere gevallen - op een tweewieler - schijnt het je fiets toch wel erg zijwindgevoelig te maken. En het de facto standaard-voorkapje (HP velotechnik streamer) kost iets van 350 euro.

(edit: ik zie nu dat dat ding van PETG is gemaakt, wat betekent dat je zo'n ding bijzonder gemakkelijk zelf moet kunnen maken [PETG producten maak je door het plastic te verwarmen en over een mal te trekken]. Zou niemand dat nog hebben bedacht?)
Dat vind ik toch wel erg veel voor zo'n kapje. Mijn fiets heeft iets van 125 of 150 euro gekost toentertijd. Dus investeringen boven de 100 euro moeten wel een heel goede reden hebben.

Zelfbouw van een kap lijkt me interessant. Heeft iemand toevallig een mal of tekeningen? Misschien kan ik dan wel zelf wat klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 15:32

jaspernl

de tijd vliegt

@JP12: Ik heb ook een Allightr Modern. Ook voor weinig op de kop getikt (paar weken geleden). Leuk om te horen dat ie jou goed bevalt. Geeft mij bevestiging dat ik een leuke fiets heb gekocht.
Ik zit er zelf aan te denken om het zadel wat meer achterover te kantelen door de buis (10 cm ofzo) van de schouders er tussenuit te halen. Zou dat gaan denk je?
Verder wil ik graag een Ventisit matje er op ivm een plakkerige rug. Ik gebruik de fiets voor woon-werk ritjes, dus ik wil zo droog mogelijk aankomen. En dat lukt prima, bevalve m'n rug. Ik heb dus hetzelfde "probleem" als jij: ga ik 80 euro invensteren voor een fiets van 100 euro...

Toch neig ik naar wel doen. Ik ga sowieso dit seizoen op deze fiets doorrijden. Aangenomen dat ik alleen met mooi weer rijd (zeg maar 3 dagen per week) en een uurtje per dag (2*1/2 uur), fiets ik dus 3 uur per week gedurende de komende 6 maanden (tot eind oktober lijkt me haalbaar minus 2 weken vakantie), dus zo'n 75 uur. Een euro per uur dus... Lijkt me wel ok.

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je reguliere onderhoud kost ook in die orde van grootte; bandjes vervangen (met goede kwaliteit spul) kost zo 30-35 euro, ketting en tandwielen vervangen kost 75 euro, etc. Het kost geld, dus zorg dat je de fiets gebruikt zodat dat op het aantal kilometers niet meer significant is.

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 14-04-2011 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

mux schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:41:
Je reguliere onderhoud kost ook in die orde van grootte; bandjes vervangen (met goede kwaliteit spul) kost zo 30-35 euro, ketting en tandwielen vervangen kost 75 euro, etc. Het kost geld, dus zorg dat je de fiets gebruikt zodat dat op het aantal kilometers niet meer significant is.
Uiteraard kost het gebruik van je fiets een bepaald bedrag per kilometer.
Er is wel een verschil tussen de ketting vervangen omdat deze versleten is, of de ketting vervangen omdat je graag met een goudkleurige ketting wil rondfietsen.
En het Ventisit zadel is toch meer van die laatste categorie: (evenals de kap van JP12): die heb je niet écht nodig, maar zou wel een leuke extra zijn.

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
jaspernl schreef op donderdag 14 april 2011 @ 13:25:
En het Ventisit zadel is toch meer van die laatste categorie: (evenals de kap van JP12): die heb je niet écht nodig, maar zou wel een leuke extra zijn.
Nou nee, dat is het niet.

Ter indicatie:
Nazca ZOS (zeer open schuim) kost 35 euro. Maar het spul is vrij kwetsbaar dus hoes eromheen: nog eens 35 euro.

70 euro totaal dus.

Dat ZOS heb ik in m'n Alleweder gehad. Ik heb dat matje nog geen 3 jaar in gebruik gehad, mogelijk zelfs nog geen 2 jaar. Het ZOS lag op een gegeven moment als pulver onderin de hoes in plaats van als compleet matje. Dus zou er nieuw ZOS in moeten. Weer 35 euro erbij dus.

Inmiddels zijn er wel nieuwe materialen, daar niet van.
Aero Grid? Geen idee hoe het spul eruit ziet. Google levert ook geen detailfoto op helaas.
Gesloten cel 'ibiliet' helaas geen prijsindicatie. maar helaas ook géén ventilatie.
Rainbow: ook al 62,5 euro. Wel degelijk maar ook dunner en minder 'open' structuur. De stap naar iets duurdere Ventisit vind ik dan een logische.
Reycoflex mat met lederen hoes. Erg mooi spul, heb ik op m'n Baron gehad maar ook enorm prijzig en dat leer heb ik nooit gebruik van gemaakt.
Nazca zitkussen (nieuw): ken ik nog niet maar wel de prijs van 65 euro. Het oogt wel duidelijk minder ventilerend dan Ventisit.

Alleen die Aerogrid ben ik wel benieuwd naar en ook naar de prijs. Maar verder? Vergelijk de prijzen met een 2-laags ventisit en er is 'geen 'verschil. Alleen de dikkere variant van Ventisit betaal je dan nog wel een 10 tot 15 euro meer voor.

Nee, voor mij is het geen 'gouden' ketting maar echt een duurzaam product in dezelfde prijsklasse als de meeste matjes. Een matje die zich in korte tijd al heeft terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zitje/matje is een van de meest essentiele onderdelen zou ik zeggen.
Als dat niet goed is, dan kan het je complete fietservaring verpesten, als het wel goed is, merk je het niet, en dat is wat je wil. Er niet bij stillstaan dat het goed is, omdat het goed is.
Andere dingen zoals een GPS, of zonnepanelen om een accu op te laden, :P , zijn extra's, je kunt je fiets prima gebruiken zonder die opties.
Zitje, goede ketting, cassette, lengteafstelling en versnellingen zijn gewoon essentieel, de basis.
Dat moet gewoon goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nsa1984
Ik zag dat naast die vervelende fietspomp zaterdag ook weer fietsshirts te koop zijn bij de Aldi. Ik meende ergens gelezen te hebben dat jij er ook wat gekocht had. Bevallen die wel goed? Ik werk nl. alleen maar ochtenden dus snel drogend zou erg handig zijn.

Vandaag eens gekeken of er ook een rustige route naar mijn werk is, zodat ik er toch eens heen kan fietsen. Als ik goed heb gerekend (beetje met de scooter rondgereden) is er een stuk van ongeveer 13/14 km om de stad heen. Dat zou goed te doen zijn. Alleen zaterdag eens kijken of mijn werkkleren dan in het toptasje passen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2011 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 19:01:
@nsa1984
Ik zag dat naast die vervelende fietspomp zaterdag ook weer fietsshirts te koop zijn bij de Aldi. Ik meende ergens gelezen te hebben dat jij er ook wat gekocht had. Bevallen die wel goed? Ik werk nl. alleen maar ochtenden dus snel drogend zou erg handig zijn.
Ik heb één merkshirt van Berghaus en verder een flinke vracht van Aldi en Lidl. Die laatste zijn veel goedkoper maar bevallen beter en zijn sneller droog. Waar ik wel op let in de toekomst is of ze wel lang genoeg zijn. Ik heb er een paar die ik 's winters niet kan dragen omdat ze met geen mogelijkheid 'ingestopt' blijven in m'n broek maar de anderen wel. Maar prima kwaliteit van de Aldi en Lidl! (ik heb nu 4x een lading gekocht dus van 4 verschillende 'lichtingen' de shirts gehaald en allemaal dik in orde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op donderdag 14 april 2011 @ 19:11:
[...]

Ik heb één merkshirt van Berghaus en verder een flinke vracht van Aldi en Lidl. Die laatste zijn veel goedkoper maar bevallen beter en zijn sneller droog. Waar ik wel op let in de toekomst is of ze wel lang genoeg zijn. Ik heb er een paar die ik 's winters niet kan dragen omdat ze met geen mogelijkheid 'ingestopt' blijven in m'n broek maar de anderen wel. Maar prima kwaliteit van de Aldi en Lidl! (ik heb nu 4x een lading gekocht dus van 4 verschillende 'lichtingen' de shirts gehaald en allemaal dik in orde)
Ah super, bedankt. Dan zal ik zaterdag eens vroeg bij de Aldi voor de deur gaan staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:05:
[...]
Ah super, bedankt. Dan zal ik zaterdag eens vroeg bij de Aldi voor de deur gaan staan ;)
Dat is een goede tip, ik ga ook even een shirt halen. Dan heb ik alleen nog een goede broek nodig voor op de ligfiets. Kan je de zeem uit zo'n broek Aldi broek halen? Of heb je weinig last van de zeem als je op de ligfiets zit? Ondertussen ontdekt dat je het best een hardloopbroek kan kopen voor op de ligfiets. Dus dat kan dan ook op het lijstje om te halen.

Vanavond is m'n voorband definitief overleden. Morgen maar eens even kijken of de lokale fietsenboer een nieuwe binnenband en buitenband voor me heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Heronimo op 14-04-2011 21:12 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

WFvN schreef op donderdag 14 april 2011 @ 16:46:
[...]

[[[ hele berg alternatieven voor de Ventisit ]]]
Wow. mooi lijstje. Ik had geen idee dat er zo veel "imitatie" was :P
Dank!. Het heeft me wel aan het denken gezet dat een zadel inderdaad wel erg belangrijk is....
Ik neigde al naar een yes, maar ik ben wel blij met dit extra zetje.
Ga denk ik toch maar een echte bestellen.
thanks!

Ik hou jullie op de hoogte!

[ Voor 13% gewijzigd door jaspernl op 14-04-2011 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

WFvN schreef op donderdag 14 april 2011 @ 19:11:
[...]

Ook dank voor deze tip. Zaterdag helaas niet in de buurt van een Aldi. Hoop dat ze er maandag ook nog zijn.
Thanks again!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Wat betreft zitkussen, dat is inderdaad iets wat je gewoon (net als je stoel) goed voor elkaar wil hebben en je er vooral niet aan wil ergeren.
Ventisit kost je los een hoop geld, maar vergeleken met de alternatieven valt het reuze mee. Daarnaast kon ik in elk geval gewoon duidelijk verschil merken toen ik van ventisit (werd meegeleverd bij mijn fuenda in de tweedehands koop voor een kleine stoel) overstapte naar een grote stoel voor de fuenda. Toen had ik het geld eigenlijk niet voor een nieuwe ventisit en een gesloten ibiliet mat zat reeds op de stoel geplakt. Sindsdien roep ik al dat ik nog altijd een ventisit voor mijn fuenda wil, maar het is er nog altijd niet van gekomen om daadwerkelijk te bestellen. Nu ik er een quest naast heb gekocht en het rainbow matje heb ervaren ben ik helemaal overtuigt dat ik een ventisit prettig vind rijden, maar om nu meteen twee ventisits te kopen is ook zoiets dus ga ik eerst proberen om van hetzelfde materiaal een imitatie ventisit matje te maken voor mijn quest en fuenda. Komt nog bij dat mijn vriendin ook een nieuwe mat nodig heeft (ook vanwege een vergrote stoel) en het zou mooi zijn als ik die dan ook "goedkoop" kan maken.

Shirts van de aldi/lidl bevallen mij uitstekend. Wat ik wel doe is altijd een ruime maat kopen, dus XL/XXL in normale shirts dan probeer ik XXL/XXXL te pakken te krijgen in de sneldroog shirts. Die sneldroog shirts zijn vaak ontworpen voor de wat sportievere lichamen en zitten in de "goede" maat mij vaak wat strak om mijn buik en dat oogt niet mooi. Daarnaast hebben de laatste shirts die ik gekocht heb een boordje en meer polo model, dat lijkt onzin maar is op een bepaalde manier wel prettig want je loopt niet meteen zo overdreven duidelijk rond als "fietser/actieveling".

Even wat goed nieuws. Zoals verteld ben ik afgelopen week bezig geweest met het doorzagen en verlengen van een normale challenge stoel. Dit is prima gelukt en de stoel kan nu over een cm of 4 a 5 vergroot worden. De stijfheid en stevigheid van de stoel lijkt niet te worden aangetast en zaterdag word de eerste "serieuze" proefrit (15km heen en 15km terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
jaspernl schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:05:
[...]

Wow. mooi lijstje. Ik had geen idee dat er zo veel "imitatie" was :P
Geen immitatie! Allemaal op zich staande producten waarbij de meesten trouwens wel het doel hebben te laten ventileren

Maar niet mijn lijstje. Je kan het nalezen (inclusief ervaringen) op http://www.ligfiets.net/product/accessory?category_id=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nsa1984:
Tof dat het met de stoel gelukt is en veel plezier met de proefrit. Ik zal rekening houden met de grootte, ik ben ook niet bepaald sportief meer te noemen qua uiterlijk. Een gewoon boordje is idd wel handig, daarnaast was ik van plan 2 zwarte shirts te halen, hopelijk zonder duidelijke print. Opvallen is ook niet zo mijn ding. Je valt al genoeg op op een knalgele optima condor heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
nsa1984 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 20:32:

Budi
Geen last met extra grote draaicirkel van de quest door die 47-406 bandjes? Ik vind de quest met de oorspronkelijke 35-406 al een ruime draaicirkel hebben, maar goed ik ben dan ook nog velomobiel maagd te noemen :D
Nee, het valt me in de praktijk echt reuze mee. Ik rijd nu zo'n 10000 km op dikke banden en ben er wel goed aan gewend. Natuurlijk moet je sommige bochten wat beter aansnijden en zo heel af en toe kom ik wel eens niet goed uit en moet ik flintstonen, maar dat is zeker niet aan de orde van de dag.
Wat je er voor terug krijgt is echt heerlijk: als ik bij windstilte op mooi glad asfalt accelereer naar 50 km/u en ik laat vervolgens de fiets uitrollen, dan lijkt het een eeuwigheid te duren voordat je weer onder de 30 zit en ook de periode van 50 naar 40 km/u duurt nog vrij lang. In die tijd kun je lekker uithijgen en om je heen kijken en alles lekker rap voorbij zien zoeven, inclusief eventueel aanwezige wielrenners :+

Op zich rolden die Kojaks ook niet slecht hoor en het kan natuurlijk tussen de oren zitten, maar toen ik dus naar deze banden overging, had ik echt het gevoel dat ik merkte dat het lichter liep. Wel heb ik ook het gevoel dat accelereren trager gaat, maar dat kan aan het extra gewicht liggen. De reviews op ligfiets.net zijn wat gevarieerd, de ene vind het niets, de ander vind het prachtig. Wat dat betreft is Quemo mijn tegenhanger ;)
(die vindt die Perfect Moirees ook niets geloof ik)

Wat ik trouwens ook nog iets lekkerder vind aan die dikkere banden is dat ik ze er nog iets makkelijker af krijg zonder banden lichters dan die kojaks. Toch gingen die er ook wel makkelijk af trouwens, dus ik zou het niet echt een groot voordeel willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 14:24:

Op zich rolden die Kojaks ook niet slecht hoor en het kan natuurlijk tussen de oren zitten, maar toen ik dus naar deze banden overging, had ik echt het gevoel dat ik merkte dat het lichter liep. Wel heb ik ook het gevoel dat accelereren trager gaat, maar dat kan aan het extra gewicht liggen. De reviews op ligfiets.net zijn wat gevarieerd, de ene vind het niets, de ander vind het prachtig. Wat dat betreft is Quemo mijn tegenhanger ;)
(die vindt die Perfect Moirees ook niets geloof ik)
Puur vanwege de breedte hoor! Ik ben dol op dikke sloffen maar bij de Quest is in mijn geval de stuuruitslag zodanig beperkt dat ik er elke keer thuis mee te maken heb en daar heb ik dus geen trek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Aha, ok, dat valt mee dan. Ik dacht dat je ze ook zwaarder vond lopen, maar daar heb ik me dan in vergist. Ik denk dat ik geluk heb dat de routes die ik het meest rijd (woon-werk verkeer) goed te doen is met de grote draaicirkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het nieuwe spul is aangekomen. Hier de foto's

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/4109/img20110415165720ir0.jpg

De bevestiging op de fiets is nog wat knullig. Hij zit nu kruislings met 2 van de drie bandjes vast, omdat de klittenbandbandjes niet verstelbaar zijn. Misschien kort ik ze nog een keer in op den duur.

Afbeeldingslocatie: http://img717.imageshack.us/img717/2219/img20110415165603ir0.jpg

De binnenkant van het grootste vak is aan de bodem wel verstevigd met een wat dikkere schuimlaag, maar de zijkanten zijn vrij fragiel. (Volgens mij is de agu rack pack iets steviger).

Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/6576/img20110415165530ir0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/8541/img20110415165515ir0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/8636/img20110415163442ir0.jpg

De drie bevestigingsbandjes. De ene in de lengte is erg handig. Het tasje schuift daardoor niet naar achter op mijn korte bagagedrager.

Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/5903/img20110415163347ir0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed bezig.
Ik moet mijn Radical toptas ook nog eens verstevigen, in ieder geval de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Raznorr
Zwarte shirts? Dat neemt wel de warmte heel erg op, waardoor je eerder zal zitten zweten verwacht ik. Zelf heb ik in de kast hangen:
5 Rode (1 met lange mouwen en boordje)
2 Witte (1 met boordje)
2 Blauwe (1 met lange mouwen en boordje)
1 Zwarte met boordje

Verder dank voor de fototjes van de tas. Die bandjes die dwars onder de tas en bagagedrager door gaan, zou je die niet gewoon kunnen afstikken met naald en draad op een gewenste breedte zodat je niet zo moeilijk hoeft te doen met "kruizen"?

De agu rackpack heeft het hoofdvak inderdaad erg vormvast en de "uitklapbare zijtassen" zijn aan de binnenkant (wielzijde) ook verhard. Begrijp ik het goed dat dat met jouw "xtreme" tas niet zo is? Misschien dat dat nog te verstevigen is door met dat lexaan achtige kunstof een soort van binnendoosje te maken.

Wat betreft het bredere banden verhaal. Bredere banden rijden doorgaans wat comfortabeler en hoeven minder druk te hebben dan smallere banden. Het afnemen van de buitenband vond ik met de kojak band al super makkelijk gaan, dus nog makkelijker en ik ga me bijna druk maken over het "spontaan aflopen" van banden. Nu was mijn te wisselen kojak natuurlijk al oud en versleten en daardoor wat makkelijker dan normaal, maar ik verwacht dat de nieuwe kojaks ook redelijk met de hand af te nemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nsa1984 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 18:56:
Raznorr
Zwarte shirts?

Verder dank voor de fototjes van de tas. Die bandjes die dwars onder de tas en bagagedrager door gaan, zou je die niet gewoon kunnen afstikken met naald en draad op een gewenste breedte zodat je niet zo moeilijk hoeft te doen met "kruizen"?

De agu rackpack heeft het hoofdvak inderdaad erg vormvast en de "uitklapbare zijtassen" zijn aan de binnenkant (wielzijde) ook verhard. Begrijp ik het goed dat dat met jouw "xtreme" tas niet zo is? Misschien dat dat nog te verstevigen is door met dat lexaan achtige kunstof een soort van binnendoosje te maken.
Zwart kleed af kreeg ik te horen van mijn zusje, vandaar en wat extra zweten vind ik niet zo erg. Ik kan me op het werk omkleden en er is zelfs een douche. Mijn werk is verder fysiek dus zweten doe ik sowieso. Het gaat er ook meer om dat ik niet met smerige werkkleren op de fiets wil zitten.

Ja bij de Agu had ik dat ook gezien inderdaad. Op de site van Rose stonden geen foto's van de binnenkant, waardoor ik ook niet goed wist hoe stevig de tas zou zijn. Toch ben ik tevreden voor die prijs. Morgen gooi ik er wat spul in en ga ik een stuk fietsen om eens te kijken hoe hij echt bevalt. Mocht het nodig zijn kan ik altijd nog een binnendoosje maken. Maar de binnnenkant en de zijkant is dus niet verstevigd, alleen de bodem. Volproppen met kleding zal wel helpen om de juiste vorm te krijgen ;)

De kruislings bevestiging is tijdelijk. Ik kan idd een keer naald en draad kopen om de bandjes in te korten, maar dat heb ik niet thuis liggen.

edit- nog eens goed gekeken en het hoofdvak is wel iets verstevigd met een soort van schumrand aan de zijkant. De bodemplaat heeft zelfs een stukje plastic erin, maar deze ligt los in de tas.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2011 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Vandaag waren er problemen met het treinverkeer rond Haarlem toen ik erin zat met mijn flevobike. Ik moest naar Alkmaar, en het leek erop dat in het komende uur geen treinen meer die kant op zouden rijden. Het toeval wilde echter dat het goed weer was en er iemand met een racefiets bij mij in het fietscompartiment zat die dezelfde kant op wilde.

Dus van het een kwam het ander; ik heb vandaag 40km met een totale vreemde gefietst. Ondanks mijn onhandige bepakking (zware tas op m'n buik) toch nog een [voor mijn flevobike] prima gemiddelde van zo'n 25km/h gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:37:
Goed bezig.
Ik moet mijn Radical toptas ook nog eens verstevigen, in ieder geval de bodem.
Goed punt, toch maar eens werk van maken onderhand ja, want zo'n plumppudding als er nu achterop zit is toch zonde van het aangezicht van m'n fiets :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, bodem is niet zo moeilijk, moet alleen nog even opzoek naar materiaal voor de wanden.
aan de andere kant hebben ze dit bij de Action:
Afbeeldingslocatie: http://s3.amazonaws.com/voordeelmuis/484/484890.gif

Ongeveer hetzelfde formaat als een Radical toptas medium.Best handig om een zonnepaneel op te monteren (in mijn geval, ben al wat leuke dingen tegen gekomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Een plumpudding ziet er inderdaad niet bijzonder leuk uit, maar zoon koffer gaat bij mij altijd rammelen. Ofwel de inhoud ofwel de koffer(deksel/sluiting) gaat rammelen en dat vind ik nog veel erger dan een beetje vreemd vervormd tasje.

Over rammeltjes gesproken, ik heb laatst mijn challenge stoel los gehad en weer vast gehad, maar nu kraakt de stoel verschrikkelijk bij elke beweging. Kan iemand vertellen of dat aluminium stoelje kan vervormen en daardoor wat vreemde geluidjes maken of moet ik zelf even gaan spelen om de bron te ontdekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm, dat kraken klinkt bekend, ben ook wel benieuwd naar de oorzaak.
Typisch is dat ik het niet altijd heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua plumpudding valt dit tasje nog mee, maar dat komt vooral omdat het tasje zo klein is denk ik. Er zitten ook een soort spanners bij voor de zijflappen zodat ze niet heen en weer gaan wapperen tijdens het rijden.

Net de cassete schoongemaakt en de ketting gesmeerd, maar dat was een flink gemartel om dat wiel weer terug te krijgen zeg. De versnellingen heb ik ook weer bijgesteld en als de fiets hangt doen ze het nu allemaal goed. Hopelijk blijft dat tijdens het rijden een lange tijd goed, want de hele tijd aan de stelschroef bij het stuur draaien is weliswaar niet veel werk, maar wel vervelend (heuvel op, shit de lichtste versnelling doet het ff niet......)

@nsa1984 ik heb een tijdje terug een geheel nieuwe stoel gemonteerd (grotere) en ik merkte bij het vervangen dat er ook kleine rubbertjes aan volgens mij de onderkant van de stoel zaten. Ik heb geen last van gekraak gehad, misschien dat die rubbertjes dat tegengaan? Ik weet alleen niet of de zitschaal bij elke ligfiets met rubbertjes gemonteerd wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2011 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou net bij de Aldi geweest...,wat een feest was het weer.
Ze hadden bijna niks, wat ze hadden was te klein, of voor dames. Bij de andere Aldi hier was het al niet veel beter.
Vervolgens staan er wel 7 dozen met fietstassen 8)7
Uiteindelijk 1 shirt weten te vinden, maat XL, en één van de twee aanwezige helmen gekocht.
Niet dat ik de helm veel ga gebruiken, maar bij toertochten is het soms verplicht, voor die paar keer is €16.99 nog wel te doen dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Je kan vantevoren niets van zeggen over de voorraad en hoe vlot het verkoopt bij Aldi/Lidl. Ik heb bijvoorbeeld ook een keer 3 stuks voor 5 euro per stuk kunnen kopen omdat ze er wat later nog lagen. Waren notabene shirts met zilverdraad, gaan dus gegarandeerd niet zuur ruiken door zweet (en dat hebben ze dus al jaren volgehouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had 2 XL shirts gehaald, maar ik was er ook al om kwart voor negen vanmorgen. Toen lagen er trouwens nog maar een paar shirts. Dus ook hier in Enschede hebben ze geen grote voorraad ingekocht. Net ook nog een multitool (inbus en schroevendraaiers in zakmes vorm) en een standaard bandenplaksetje gehaald, want zelfs dat had ik nog niet.

De shirts zijn trouwens nog te kort van onder om fatsoenlijk in te kunnen stoppen als ik ze ergens onder draag in de winter.

De rechterkant van mijn verende voorvork lekt waarschijnlijk :( De linkerkant voelt droog aan maar de rechterkant is vettig. Zucht, ik heb momenteel geen geld voor een nieuwe voorvork. Is zo'n reparatie zelf te doen? Zo niet wat zou het ongeveer kunnen kosten bij een fietsenmaker? of is dan sparen voor een nieuwe rendabeler?

Kun je nog fietsen met een lek aan 1 kant? (Waarschijnlijk heb ik dat al gedaan, maar ik heb het nu pas ontdekt).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2011 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn voorvering was ook lek, de demper dan.
Bij De Liggende Hollander heb ik de demper laten vervangen door een gereviseerde.
Dat kostte €35,- plus arbeidsloon. Later kwam ik op de site van Challenge de specificaties tegen van de vering.
Daarmee has ik het zelf ook kunnen doen.
Kijk eens of je tekeningen van je demper kunt vinden, dan kun je het waarschijnlijk zelf wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
De vergrote (schuifbare) stoel lijkt toch niet helemaal te voldoen voor mijn vriendin. Vooral omdat mijn vriendin toch nog redelijk rechtop wil zitten vanwege dat ze der nek anders niet kan ontspannen. Daardoor blijft ze een beetje onderuit glijden wat niet prettig rijd en zorgt dat ze toch tever ligt waardoor der nek weer tegensputtert. Leuk dat afstellen van ligfietsen :D :(

Ik denk zelf dat het iets korter stellen van de bracket afstand, waardoor ze gewoon constant voldoende beenlengte heeft en dus daarvoor niet extra onderuit hoeft te zakken al een hoop zal doen.

Daarnaast wil ik morgen even de stoelen omwisselen, zodat ik zelf met de vergrote stoel rijd, en mijn vriendin met de challenge grote stoel. Dan komen we ook meteen te weten of er niet stiekem nog een paar kleine verschillen tussen de grote challnge stoel en de normale challenge stoel die vergroot is zijn.

Dat geeft me dan ook mooi meteen gelegenheid om de stoel netjes kraakvrij te monteren. De hint van rubberringen ertussen monteren is misschien een goede hoewel ik vrijwel zeker weet dat mijn orginele stoel niet met rubberringen was gemonteerd.

Als ik of mijn vriendin toch nog kleine verschillen ontdekken dan denk ik dat ik beide stoelen even naast elkaar op de werkbank leg om te vergelijken.

Raznorr
Achterwiel demonteren en monteren met de derailleur in de hoogste versnelling (kleinste tandwiel op het achterwiel) maakt het monteren al een heel stuk makkelijker. Daarnaast dien je wel even de eventuele v-brake remmen los te koppelen zodat de buitenband gewoon tussen de remblokjes door kan zakken zonder dat die eerst leeg moet.

Verder is zuivere afstelling van een derailleur gewoon een kwestie van rust en tijd ervoor nemen, hoe meer ervaring je ermee hebt hoe minder rust en tijd je ervoor nodig hebt.

Thijsvk
Tja dat is een beetje het nadeel aan die aldi aanbiedingen. De voorraad is heel erg wisselend, de ene keer hebben ze de acties vol op en echt pas vanaf de actiedag, de andere keer zijn de artikelen (per ongeluk) al eerder in de winkel en is er nauwelijks ingekocht. Zelf ga ik zelden zuiver en alleen voor de actie aanbiedingen, maar als ik zin heb in wat te snoepen (mergpijpen/sultanakoeken voor onderweg, etc) en tegen dergelijke materialen aanloop kijk ik wel even of mijn maten er bij zitten.

Raznorr
Gezien dat je vettigheid voelt duidt voor mij erop dat je demper vermoedelijk lek is geraakt. Dat is wat irritanter rijden, omdat je vering wat langer blijft deinen maar kan volgens mij verder niet zoveel kwaad.

Bij de meeste "merk"veringen kun je online wel een handleiding vinden over het onderhouden en reviseren van de vering/demper. Soms heb je mazzel en heeft er alleen maar wat teveel olie ingezeten en is dat er door overdruk uitgeperst, soms heb je pech en zijn de keerringen die de olie tegen moeten houden beschadigt. Of je het zelf kunt oplossen is dus geen peil op te trekken en ik zou het dus ook even met de fietsenmaker overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nsa1984: ik weet ook niet of de mijne origineel met rubberringetjes gemonteerd was, omdat ik hem tweedehands heb gekocht. Maar ik weet wel dat ik niks had moeten zeggen, want vandaag kraakte mijn stoel ook lichtjes.
(Bedankt voor de tips omtrent het achterwiel uithalen en terugzetten. Ik heb hydraulische remmen en op internet had ik al gevonden hoe ik ze aan 1 kant snel los kon halen met zo'n snelspanner, maar de versnellingstip zal ik onthouden!)

De versnellingen doen het daarentegen perfect. Ik merk alleen dat de zwaarste tot max 40 km/h gaat als je nog fatsoenlijk wilt meetrappen, maar ik ben ook geen racer en die snelheden haal ik zelden.

@thijsvk & nsa1984 Bedankt voor de hulp, wat betreft de voorvering: mss heb ik trouwens geluk en was het idd wat overtollige olie. Net zelfs een stukje offroad (zand/puin pad) mee moeten pakken en bij thuiskomst geen vettige voorvork :D

(het is trouwens een marzocchi 700 xc, waarvan ik de gebruikershandleiding wel kon vinden, maar geen specifiek bouwplan. Bij echte problemen zal ik dan idd de fietsenmaker bezoeken. Alleen een setje keerringen kost al rond de 30 euro, dus hoop ik dat het zo ff goed gaat)

Wat betreft het tasje: hij bleef vandaag zelfs met 1 bandje zitten.....helaas noodgedwongen omdat 1 van de andere bandjes al afgescheurd is. Maar goed, geeft mij de kans om die bandjes fatsoenlijk te stikken en in te korten. Qua pakvermogen is het een fijn tasje vind ik zelf, maar de kwaliteit is net als de prijs.......laag.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Raznor
Het kraken van de stoel was hier in Zutphen te verhelpen door het iets straker aan te draaien van de bouten. Dus misschien verhelpt dat het kraakje bij jouw ook :)

Mooi dat jouw versnellingen nu gewoon netjes functioneren zoals ze dat moeten doen. Dat blijft altijd een irritatie puntje als dat niet helemaal zuiver werkt.

Vering of beter gezegd demper hoop ik dat inderdaad gewoon overtollige olie was, maar houd het de komende tijd een beetje in de gaten.

Nu net trouwens beide stoelen van de fietsen gehad en even op de werkbank gelegd om te zien wat en hoe.
Het blijkt dat er nog best een groot verschil tussen de grote challenge stoel zit en de zelf verlengde challenge stoel.
Zie de gelinkte foto's:
a) Zitvlak een cm of 2 a 3 langer.
b) Kromming bij rug/nek gedeelte veel dieper doorgezet.
Gevolg van deze verschillen is dat de grote challenge stoel met name als het stoeltje rechtop staat omdat de verlengde stoel gewoon veel minder zitvlak heeft.
Daarnaast "duwt" de grote stoel je nek iets meer voorover en daardoor dus beter ondersteund.

We (mijn vriendin en ik) hebben nu geruild van stoel, zodat ik de verlengde stoel gebruik en mijn vriendin op de grote stoel rijd. Eerste indruk is dat mijn vriendin helemaal happy is, en ik de verlengde stoel nog iets langer wil hebben zodat die ook prettig moet gaan zitten voor mij. Mocht de verlengde stoel niet goed komen voor mij dan kunnen we altijd nog een tweede grote stoel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nsa Zo op de foto's scheelt dat idd best een stuk! Kan me voorstellen dat je vriendin blij was met de stoelwissel. Zou tof zijn als je de stoel zelf nog iets kunt verlengen, want nieuw is toch weer een hap geld. Ik zal de demper voorlopig in de gaten houden....I'll be keeping my fingers crossed.

Morgen de eerste keer heen en terug naar de zorgboerderij, over de afstand maak ik me geen zorgen (13,5 km ofzo enkele reis), meer over de drukte op de weg bij de terugreis. De heenreis begint al om tien voor zeven dus dan zal het nog niet zo druk zijn, maar de terugreis is begin middag. We zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Gisteren inderdaad na het klussen aan de beide fietsen nog even kunnen rijden. Kort stukje (net geen 11km rond) maar het gaf beide wel een indruk van de status van het "stoelenprobleem". De grote stoel is inderdaad de weg te gaan voor mijn vriendin. Zelf moet ik nog even kijken hoe het uitpakt met de verlengde stoel als ik er een grote mat op heb liggen, maar ik ben bang dat ik toch ook een echte grote challenge stoel moet hebben. Ik kon namelijk na het korte rit van gisteren mijn nek en rug bijzonder pijnlijk voelen, terwijl ik met de grote stoel zonder problemen vele uren rijd.

Zojuist even wat zitten rekenen/passen en meten rondom de maten van de grote challenge en de quest stoel. De quest stoel heb ik even voor het rekenwerk als rechthoekig aangehouden, wat die natuurlijk niet is. Ik ben uitgekomen op de truster anti condens mat van 140*210. Daar kan ik 6 stukken van 25cm breed en 100cm lang voor de twee grote challenge stoelen uithalen en 3 stukken van 40cm bij 90cm voor de quest stoel. Ik houd dan nog een rest reepje van ongeveer 20cm bij 100cm over wat ik misschien kan gebruiken om een nekrol/hoofdsteun van te fabrieken.

Nog even rondgekeken op het internet voor een goedkopere bron van het truster anticondens materiaal maar ik kon niet echt een webwinkel vinden die onder de goede prijs met verzendkosten van net geen 75 euro. Met een beetje geluk komt dat materiaal morgen aan het einde van de dag bij mij thuis aan en kan ik zaterdag beginnen met knippen en dichtrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Zo, vanavond had ik weer eens last van een bestelbusje met een vastzittende toeter. Hij bleef maar gaan. Ik reed keurig Vmax achter een golfje (iets van 46 km/u op de GPS). Van wat verderaf kwam er zo'n busje toeterend aanzetten. Ik ben maar opzij gegaan en heb hem tussen ons in laten rijden, de toeter floepte prompt weer los. Daarna nog een kilometertje achter hun 2 aan gereden tot het verkeerslicht, ik had verwacht bij het verkeerslicht wel de huid volgescholden te worden, maar nee hoor, helemaal niets. Blijkbaar was zijn voertuig gewoon niet in staat achter een fiets te rijden, maar ervoor (maar achter een Golf) was blijkbaar wel mogelijk. Nou ja kan gebeuren, blijkbaar bestaan er van dat soort voertuigen. Zo leer je elke dag weer wat bij.

Misschien hielp het ook dat ik hem totaal negeerde, ik heb niet omgekeken, niet terug getoeterd of ook maar iets laten merken, alleen wat voor hem opzij gegaan, maakt mij niet zoveel uit of ik voor of achter een aso rijd, hij had alleen niet zo hoeven toeteren.

Verder heerlijk gereden, 70 km afstand woon-werk en 32,3 km/u gemiddeld, waarvan uiteraard een groot deel door Amsterdam (30%). Buiten de stad eigenlijk alleen maar ruim boven de 40 gereden. 19.000 km nu totaal met de Quest en ik heb hem pas 22 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

@Budi: Damn zeg, wat een **kels rijden er toch op de weg... Goed gehandeld hoor!

Vandaag mijn eerste bijna-ongeluk gehad: een auto van rechts, waarbij ik voorrang had. De weg waarop ik reed was een 1-richtings-weg, behalve voor fietsers. De bestuurder keek alleen naar rechts, en kachelde rustig aan. Juist op het moment dat ik (bultje af, dus met een gangetje van 30 ofzo...) kwam aanzetten. Gelukkig zag ik het al enigzins aankomen en was ik dus wat voorbereid: Al gezien dat er geen tegenligger was, en met een boog van een paar meter kon ik er omhoog. Die kerel schrok zich een spreekwoordelijk hoedje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:47
Hoi :D

Nieuwe ligfietser present! Een paar weken geleden heb een tweedehandse (waarschijnlijk 3dehands) Batavus Relaxx4all gekocht. Dit met het oog op sportiviteit maar ook besparen op benzine. Ik ga de fiets voornamelijk gebruiken voor woon-werk verkeer, maar een normaal ritje kan natuurlijk ook. Op het moment ben ik nieuw in de wereld van ligfietsen, en vond het veilig om met de Relaxx4all te beginnen.

Het is ongeveer 33km naar mijn werk, waar ik normaal gezien een uur en 10 min voor nodig heb, inclusief 2 spoorwegovergangen en dergelijken. Route: http://maps.google.nl/map....412027,1.352692&t=h&z=10

Ik heb het stuur van de fiets omgegooid om meer ruimte te krijgen voor mijn benen. Het stuur valt nu naar mij toe af te stellen, waar het eerst alleen verder naar 'buiten' toe kon. Het stuur stond eerst als een normaal stuur, nu buigt deze meer om mijn middel heen. Verder is er vanaf rose.de een setje klikpedalen aan en het toptasje van een pagina terug onderweg. Grote investering voor een prima prijs.

Het enige waar ik nog mee zit zijn de banden. Op het moment zitten er Monte Carlo's onder, die ernstig uitgedroogd zijn. Mijn lbs heeft echter alleen M+ banden met afwijkende breedtes. Nu heb ik 35-599/47-406, en de lsb biedt 50-559/35-406 aan. Zelf een setje banden kopen (allebei 35) of voor dit aanbod gaan?

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

EJonk schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 15:01:

Nieuwe ligfietser present! Een paar weken geleden heb een tweedehandse (waarschijnlijk 3dehands) Batavus Relaxx4all gekocht. Dit met het oog op sportiviteit maar ook besparen op benzine. Ik ga de fiets voornamelijk gebruiken voor woon-werk verkeer, maar een normaal ritje kan natuurlijk ook. Op het moment ben ik nieuw in de wereld van ligfietsen, en vond het veilig om met de Relaxx4all te beginnen.

Het is ongeveer 33km naar mijn werk, waar ik normaal gezien een uur en 10 min voor nodig heb, inclusief 2 spoorwegovergangen en dergelijken.
Welkom! Ben zelf ook redelijk nieuw hier...
Erg leerzaam draadje kan ik zeggen (ook deel 2; deel 1 nog niet gelezen...)
Veel plezier met je nieuwe fiets! Deze zit nog vrij rechtop of niet? De mijne ook (Allight Modern) heb ik het gevoel. Ben je wel beter zichtbaar lijkt me.

1 u 10 min voor 33 km!?!?!? Dat is behoorlijk snel: ruim 28 km per uur!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
Zit inderdaad nog wel redelijk recht op, maar uiterst comfortabel! Ik ben van plan om beugels te maken waardoor het originele stoeltje een stuk zakt en meer naar achter komt te zitten, op het moment ben ik eigenlijk te lang voor de fiets. Desondanks ga ik, zoals je opmerkt best wel snel :D

Op de terugweg kom ik vaak wielrenners tegen. Gister vanaf Scharwoude continu 31-32kmph gefietst, de wielrenner naast me kon het maar net bijhouden.

Verder wil ik eigenlijk nog 1 ding aanpassen, en dat het is voorblad. Op het moment zit daar een relatief klein blad op (33T), waarbij je je bij 35kmph vrij snel moet trappen. Het schijnt dat 42T al een stuk beter is. Valt dit redelijk eenvoudig te vervangen of raak ik aan een compleet nieuwe set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
EJonk schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 15:01:

Het enige waar ik nog mee zit zijn de banden. Op het moment zitten er Monte Carlo's onder, die ernstig uitgedroogd zijn. Mijn lbs heeft echter alleen M+ banden met afwijkende breedtes. Nu heb ik 35-599/47-406, en de lsb biedt 50-559/35-406 aan. Zelf een setje banden kopen (allebei 35) of voor dit aanbod gaan?
Als jij met een Batavus die snelheden haalt, kies dan niet voor de MP+ maar ga dan voor de durano's of kojaks van Schwalbe of de Perfect Moiree van Vredestein.

Kan je lbs die niet leveren, vraag het dan aan velomobiel in Dronten, zelfs met de verzendkosten zullen ze goedkoper zijn dan je lbs en je hebt ze de volgende dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Budi
De wereld zit vol met vreemde gasten, de ene is vriendelijk en correct maar oogt wat vreemd de andere is een rotte eikel maar als je hem gewoon ontmoet lijkt het een vriendelijk persoon. Netjes afgehandelt en het was/is inderdaad heerlijk fietsweer.

Jaspernl
Je kunt zoals je zelf hebt ontdekt dat soort situaties inderdaad vaak ruim van te voren aan zien komen. Het laten schrikken van de bestuurder is niet de bedoeling maar zijn actie was ook niet handig. Desondanks toch een beetje mee uit kijken, je hebt ook rare vogels die van schrik het gas toch nog even intrappen. Liever een auto voor laten gaan dan samen van het zelfde stukje wegdek gebruik maken. (lees boem/plat)

EJonk
Die relax4all zijn toch die "zitfietsen" die je vrij veel op marktplaats etc ziet? Zeg maar een soort driehoekig zadel met een losse rugleuning? Dan petje af voor die snelheden :$ dat doe ik je zeker niet na. Uiteraard welkom in het topic en veel plezier toegewenst met het rijden.

Ik hoop dat het tasje een betere kwaliteit stiksels heeft dan wat Raznorr heeft mogen ervaren. Anders zul je vlot aan het zelf hobbyen moeten om het netjes stevig te krijgen.

Wat betreft een groter tandwiel voor. Dat ligt er een beetje aan hoe het gemonteerd is bij jouw. Er zijn crankstellen waarbij je losse tandwielen kunt kopen en monteren, en er zijn crankstellen waarbij het tandwiel onderdeel onlosmakelijk vast zit aan het crankstel. Vaak kan je het vrij eenvoudig zijn, en als je eenmaal weet of het te wisselen is mag je meten welke "steek" (de afstand over de trapas gemten tussen twee boutjes) je moet hebben voor het tandwiel.

Wat betreft bandjes vind ik het voorstel van de fietsenmaker wat vreemd. Hij wil de breede voorband vervangen voor een stuk smaller, en de achterband fors verbreden. Met name de achterband verwacht ik dat echt te breed zal gaan zijn, daar zit 1,5cm breedte tussen en vaak heb je die ruimte niet. Accepteren onder voorwaarde dat als ze niet blijken te passen de banden terug mogen lijkt me verstandig.

Zelf vandaag weer eens met de quest een ritje mogen doen. De heenrit verliep soepel, maar de terug rit had ik weer eens problemen met de ketting/achterderailleur. De ketting is vast komen te zitten tussen de ophanging van het wiel en een moertje daar in de buurt. Heb net de quest even op twee emmers en een huishoud trapje gezet, om de limit schroefjes van de achter derailleur wat beter op hun plek te schroeven maar het wil nog niet echt lukken. Met name omdat ik niet weet of ik in de quest kan gaan zitten als ik het achterwiel vrij van de grond heb door een verhoging onder de kettinggoot van de fiets te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EJonk: welkom en veel plezier.

niet zolang geleden zelf ook bijna onder een auto gelegen.
Ik reed langs de McDonalds gelegen op een industrieterrein.
De Mac ligt naast/aan een ventweg waar de McDrive op uitkomt, heel veel bezoekers parkeren hun auto's daar dan ook om hun voer naar binnen te werken.
Op de fiets kom je net van een kruising en rijd je dan de ventweg op.
door alle auto's dier er stonden zag ik geen tegemoetkomend verkeer.
Ik rijd voorbij de achterste uit in de rij en net op dat komt er een grote Saab station van de andere kant.
Ik zag eerst de gril, vervolgens de motorkap en keek vervolgens in de wijd opengesperde ogen van de vrouwelijke bestuurder. Vervolgens stuurde ik ietss naar rechts, en passerden we elkaar.
Het duurde maar een seconde, maar het leek in slowmotion te gaan en heel veel langer te duren.
Mijn maag en kringspier verkrampten behoorlijk in die seconde.

De betreffende locatie

Komt gelukkig niet vaak voor, en het is een punt waar je het gevaar niet direct verwacht, bij een druk kruispunt ben je vaak meer op je hoede.

Verder op het moment druk bezig met inslaan en pakken voor het komende weekend.
Ik heb de GPS nu redelijk door, gelukkig, dus ben benieuwd hoe het bevalt op de tocht naar de Harskamperdennen.
Nog meer deelnemers aan het paastreffen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

nsa1984 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 18:53:
Jaspernl
Je kunt zoals je zelf hebt ontdekt dat soort situaties inderdaad vaak ruim van te voren aan zien komen. Het laten schrikken van de bestuurder is niet de bedoeling maar zijn actie was ook niet handig. Desondanks toch een beetje mee uit kijken, je hebt ook rare vogels die van schrik het gas toch nog even intrappen. Liever een auto voor laten gaan dan samen van het zelfde stukje wegdek gebruik maken. (lees boem/plat)
Ik heb me wat onhandig uitgedrukt denk ik: het was zeker niet mijn bedoeling om die man te laten schrikken! Maar hij schrok wel behoorlijk.
Op de één of andere manier voel je aankomen dat hij gaat rijden zonder jouw kant op te kijken... De handjes waren ook al ruim bijtijds bij de remmen. Weet niet meer of ik al echt aan het remmen was. Zou goed kunnen, nu ik er zo over nadenk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 19:48:
Nog meer deelnemers aan het paastreffen hier?
Ik heb mezelf ingeschreven. Het belooft prachtig weer te worden. De banaantassen en tasafhouders zijn met een vloek en een zucht gemonteerd en ook de bepakking zal me wel weer lukken. Is me in 2008 ook gelukt. Dat was de eerste keer kamperen sinds mijn jonge tienerjaren en pfoeh... wat is dat afzien. Wakker worden zonder eigen douche, zonder m'n katten en zonder Douwe Egberts Roodmerk volgens mijn smaak gezet.

Het zou kunnen dat ik in een moment van zwakte besluit om pas zaterdag te gaan of om de spullen in de auto te gooien zodat ik wat meer comfort mee kan slepen, maar het plan is er. Wel mis ik drie mooie salsafeesten op rij deze pasen, maar daar staat dan wel een lang weekend veluwe met een kudde mafketels tegenover.

Tot in de Harskamperdennen dan maar?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot in de Harskamperdennen dan maar?
Absoluut, ik fiets er vrijdag al heen, samen met nog twee anderen, 'zwaan-kleef-aan-Eindhoven'
Het is voor mij al überhaupt al een tijd geleden dat ik voor het laatst op vakantie ben geweest. Dit paas weekend wordt vooral een test vakantie. Ik ben van plan van de zomer in Wales te gaan fietsen.
Met de trein-boot-trein naar London, en vandaar met de trein naar Bristol. Vandaar Wales in fietsen.
Maar ik moet dus wel kijken of alles wat ik heb, goed is, of ik nog meer dingen nodig heb, of juist minder.
I.i.g tot van het weekend dan maar, nog kenmerken waar ik je aan kan herkennnen?
(Met alle internet aliassen zouden ze eigenlijk naambordjes moeten maken, waar op staat hoe je hier en/of op de LML bekend bent :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Blauwe Nazca Fuego met gele banaantassen en zwart Agu toptasje, geel peetje en geel shirt, grijze Quechua T2 Ultralight eenpersoonstent met oranje biesjes. Reageert op diverse varianten van "Okkie" maar ook "Oscar".

Ik fiets waarschijnlijk op eigen houtje vanuit Hilversum rond Amersfoort die kant op, tenzij er op het laatst nog een zwaan-kleef-aan die kant op gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door TwOkkie op 20-04-2011 01:38 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
TwOkkie had hem al gezien op m'n weblog maar:

Probeerseltje om Videobeelden te combineren met GPSgegevens.

Maar wil toch eigenlijk wel een fatsoenlijke actioncam.

De HD2 doet het helemaal niet verkeerd alleen is bevestiging aan de body niet stevig genoeg (zuignap-met-stang-tegen-voorruit-auto-ding). De 'arm' maakte dat de HD2 nogal kon trillen zoals je ziet.

[ Voor 45% gewijzigd door WFvN op 20-04-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:10:
[video]

Probeerseltje om Videobeelden te combineren met GPSgegevens.

Maar wil toch eigenlijk wel een fatsoenlijke actioncam.

De HD2 doet het helemaal niet verkeerd alleen is bevestiging aan de body niet stevig genoeg (zuignap-met-stang-tegen-voorruit-auto-ding). De 'arm' maakte dat de HD2 nogal kon trillen zoals je ziet.
Leuk filmpje! Die scooter inhaalmanoeuvre doet het em ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
Goose schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 18:43:
[...]

Als jij met een Batavus die snelheden haalt, kies dan niet voor de MP+ maar ga dan voor de durano's of kojaks van Schwalbe of de Perfect Moiree van Vredestein.

Kan je lbs die niet leveren, vraag het dan aan velomobiel in Dronten, zelfs met de verzendkosten zullen ze goedkoper zijn dan je lbs en je hebt ze de volgende dag
Goed, Kojaks it is! Raad je me aan om de zelfde breedte aan te houden of het voorbandje misschien wat dunner te nemen?

En dan nog een vraag, vouwbanden of draadbanden?
nsa1984 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 18:53:

Die relax4all zijn toch die "zitfietsen" die je vrij veel op marktplaats etc ziet? Zeg maar een soort driehoekig zadel met een losse rugleuning? Dan petje af voor die snelheden :$ dat doe ik je zeker niet na. Uiteraard welkom in het topic en veel plezier toegewenst met het rijden.

Ik hoop dat het tasje een betere kwaliteit stiksels heeft dan wat Raznorr heeft mogen ervaren. Anders zul je vlot aan het zelf hobbyen moeten om het netjes stevig te krijgen.

Wat betreft een groter tandwiel voor. Dat ligt er een beetje aan hoe het gemonteerd is bij jouw. Er zijn crankstellen waarbij je losse tandwielen kunt kopen en monteren, en er zijn crankstellen waarbij het tandwiel onderdeel onlosmakelijk vast zit aan het crankstel. Vaak kan je het vrij eenvoudig zijn, en als je eenmaal weet of het te wisselen is mag je meten welke "steek" (de afstand over de trapas gemten tussen twee boutjes) je moet hebben voor het tandwiel.
Fiets zit weliswaar behoorlijk rechtop, echter valt ie nog wel onder de categorie ligfiets. Stoeltje is 1 deel, met een ferme hoek er in. Snelheid is goed vol te houden, vandaag weer precies de zelfde resultaten!

Tasjes houdt zich prima, ik ga hem ook niet elke keer loshalen, hij blijft waar hij zit. Mocht het niet bevallen, verzin ik wel iets dat hem permanent vast laat zitten.

Helaas is het geen verwisselbaar tandwiel. Het is een shimano als ik me niet vergis. Iets voor de toekomst ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:34:
[...]

Leuk filmpje! Die scooter inhaalmanoeuvre doet het em ;)
Opgefokte snorfiets (zie blauwe kentekenplaatje). Is een collega van me. En ja, uiteraard is het de sport om hem eruit te rijden.

Ik heb trouwens ook wel een keer een brommer eruit gereden. Dat ding was dus níet opgefokt want anders kan ik het shaken. Net als die motorrijder die me toch met overduidelijk snelheidsverschil voorbij komt zetten terwijl daar momenteel max 50 geldt en ik dus al iets van 45 tot 50 op de GPS had.

Nog een poging met het dashboard:

Slagbomen, altijd leuk met een erg lage ligfiets

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 20-04-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op woensdag 20 april 2011 @ 14:50:
[...]

Opgefokte snorfiets (zie blauwe kentekenplaatje). Is een collega van me. En ja, uiteraard is het de sport om hem eruit te rijden.

Ik heb trouwens ook wel een keer een brommer eruit gereden. Dat ding was dus níet opgefokt want anders kan ik het shaken. Net als die motorrijder die me toch met overduidelijk snelheidsverschil voorbij komt zetten terwijl daar momenteel max 50 geldt en ik dus al iets van 45 tot 50 op de GPS had.

Nog een poging met het dashboard:

[video]

Slagbomen, altijd leuk met een erg lage ligfiets
Ah oke, maar dan nog een opgefokte snorfiets houd ik nog niet bij. Ben sowieso wel een beetje jaloers op sommige gemiddelden, heen en terug naar werk maandag was bijna 28 km en het gemiddelde kwam op 23 km/h. Het zal deels aan de spieren/gewenning liggen en deels aan het feit dat de Condor een erg hoge ligfiets is.

Die slagboom had mij van mijn fiets getikt, daarvoor zit ik toch iets te hoog ;) .Wel echt leuk om die filmpjes te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk moment na 39 seconden in het eerste filmpje "KLIK" en gaan.
Vanochtend even op en neer geknald naar het werk, kruissnelheid rond de 28, gemiddeld rond de 25, ging lekker.
Verder vandaag nog even een tafeltje gemaakt voor het paastreffen.
Moet natuurlijk wel mee kunnen op een fiets, en licht zijn.
Uiteindelijk op 1150 gram uitgekomen, kan nog lichter, maar voor de stevigheid laat ik het maar zo.

(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/30i9c3o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/9lc2mc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:21:
Leuk moment na 39 seconden in het eerste filmpje "KLIK" en gaan.
:D Inderdaad..... wel toeval want hij haalde me dus net in vlak voordat ik doorgaans weer vaart ga maken.
Prachtig tafeltje :) Kijk wel uit met wind ;)

Het plaatje van het spul op je fiets is wel klikbaar maar alleen in klein formaat geupload zo te zien. Ben wel benieuwd naar het pakketje bovenop je toptas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Twokkie & thijsvk
Heel veel plezier gewenst voor het komende weekend. Gezien wij (vriendin en ik) nog niet beiden voorzien zijn van een goed bruikbare ligfiets en ik questen naast een ligfiets (zeker mijn vriendin) niks vind. Doen wij dit jaar nog niet mee. Als we het materiaal eenmaal voor mekaar hebben dan zullen dit soort uitjes ook voor ons komen vermoed ik zo. Haskamperdennen is hier vlakbij ontdek ik net (kilometer of 40).

EJonk
Tjah tas laten zitten belast het bevestigingssysteem natuurlijk stukken minder dan elke keer bevestigen en weer eraf halen. Ik had reeds een agu rackpack voor mezelf en voor mijn vriendin is er nu ook eentje onderweg.
Dat tasje had trouwens nog een leuke verrasing voor mij in peto trouwens. Helemaal vooraan in het tasje waar ook het buitenvakje zit, zit aan de binnenkant een sleutelhaakje en een strak vakje voor een telefoon/sleutels/portemenee ofzo. Ik las het in een revieuw toen ik opzoek was naar een webwinkel, en inderdaad mijn tasje heeft het ook.

WFvN
Ik voel mezelf geshaked na jouw filmpje. Wel leuk om een stukje te zien van wat ik zelf ook gereden heb toen ik Zwolle - Apeldoorn - Zutphen gereden heb.

ThijsVK
Handig bedacht om dat met pvcpijpjes te doen :) Eenvoudig maar je moet er maar net opkomen.

Ik heb vandaag mijn 4 flut woon-werk ritjes gemaakt met mijn fuenda en de verlengde stoel. Afstand van ongeveer 3.7km is nog wel te doen (lees geen last van nek en rug.)
Daarnaast lagen er vandaag op het werk twee kojak bandjes klaar. Beide op de quest gelegd en de beste van de voorbanden (de rechter) maar als reseve gehouden. Mocht ik dan weer een keer omhoog zitten kan ik tenminste nog even vooruit.

WFvN
Dan vult ThijsVK de pvc buisjes toch gewoon met zand :D dan word het tafeltje een stuk zwaarder en waait het lang zo snel niet weg.

[ Voor 4% gewijzigd door nsa1984 op 20-04-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whoops, 2e plaatje gecorrigeerd, komt nu wel bij de juiste afbeelding uit.

Bedankt NSA, ik denk dat dat wel goed komt. Wellicht fiets ik na het treffen nog door naar Hardenberg, naar de camping waar m'n ouders staan. Levert een mooi lange terugrit op, goede training voor de stedentocht.

Het pakketje bovenop de toptas zijn alle 'stokken' bij elkaar gebundeld, het tweedelige tafelblad is tegen de tasafhouders vastgebonden.
Dat ziet er niet uit, maar met de banaantassen er tegen is het geen probleem.
Wind maak ik me niet zo druk om, gewoon de onderste liggers met een paar haringen vastzetten :*)
(alleen haringen, geen scheerlijnen :P )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2011 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
WFvN schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:10:
[video]
Bij mij deed het filmpje het niet op je weblog, kreeg de melding verwijderd door gebruiker....:)

zie trouwens dit filmpje van Harry hoe hij de camera heeft vastgemaakt op zijn Mango

YouTube: Suspension

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 22:01:
Ik voel mezelf geshaked na jouw filmpje. Wel leuk om een stukje te zien van wat ik zelf ook gereden heb toen ik Zwolle - Apeldoorn - Zutphen gereden heb.
Morgen ga ik voor de herkansing. Ik heb zelf een nieuwe houder gemaakt van 3 ongebruikte zuignaphaken voor in de badkamer, een Brodithouder uit een set waarvan ik dit deeltje nog nooit gebruikt heb, wat aluminium en popnagels.
Vanavond even een ritje gemaakt met de nieuwe houder (die dus met 3 zuignappen op de body gekleefd zit). Met deze nieuwe houder veel minder geshake:

Alleen op klinkers duidelijk wel trillingen maar verder is het heel veel beter.
Dan vult ThijsVK de pvc buisjes toch gewoon met zand :D dan word het tafeltje een stuk zwaarder en waait het lang zo snel niet weg.
Tja, tuurlijk.... da's ook een mogelijkheid :o Gewicht zat terplekke.
Goose schreef op woensdag 20 april 2011 @ 22:43:
Bij mij deed het filmpje het niet op je weblog, kreeg de melding verwijderd door gebruiker....:)
Dat moet vlak na plaatsen van het bericht zijn geweest. Ik heb toen hetzelfde filmpje nog een keer geplaatst maar er iets aan gewijzigd en dus het eerste filmpje verwijderd. Nu zou alles wel moeten werken.
zie trouwens dit filmpje van Harry hoe hij de camera heeft vastgemaakt op zijn Mango

YouTube: Suspension
zuignapgeval met 3 zuignappen zo te zien. Zoiets heb ik dus nagemaakt voor weinig geld. Voor mij is wel duidelijk dat zo'n standaard zuignapding met zwanehalsje eraan die je tegen de voorruit van de auto kleeft totaal geen optie.

[edit]

Nog een leuke:

Paar seconden na 6:50 Dat krijg je als je een bocht wat fors neemt (zoals ik wel vaker doe). En dan te bedenken dat ik normaal nog harder ga, wat nu niet kon in verband met andere fietsers (waar ik tussendoor schiet; op de video ziet het er krapper uit dan het in werkelijkheid is overigens)

[ Voor 41% gewijzigd door WFvN op 20-04-2011 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

@WFvN: gaaf hoor. ziet er werkelijk cool uit. En inderdaad een stuk rustiger zo.

Ben deze ochtend zomaar 2 ligfietsers tegengekomen op weg naar het werk. Dat was voor het eerst.
Eerst eentje in tegengestelde richting (kanaal Eindhoven Helmond ter hoogte van het Golfterrein Gulbergen bij Nuenen).
En later werd ik ingehaald ( :'( ) door een wat hogere ligger met 2 grote, smalle racefiets-achtige wielen eronder. Heb even aangehaakt, maar zijn gangetje van 31 hou ik niet zo lang vol. . Zeker niet zo in de ochtend als ik me eigenlijk voorneem om niet helemaal kletsnat aan te komen op het werk (moet nog steeds mijn Ventisit bestellen... Vandaag maar eens doen... Het wordt er niet koeler op buiten ;) ) Deze coureur ging in de richting Helmond-Eindhoven langs het kanaal en bij de Daf linksaf richting Geldrop

Herkent iemand zich in bovenstaande?? Zou wel leuk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Gave video's, WFvN! Ik kijk toch altijd een tikkeltje jaloers naar het comfort van zo'n Velomobiel. Als ik daar nou 's in zou passen :P Maar goed, 't is een goede motivator om door te blijven fietsen, het weer zit ook nog 's mee.

Een tipje trouwens: volgende keer de camera iets meer naar beneden richten, zodat hij z'n belichting niet op de lucht afstemt (en het hele filmpje erg donker wordt). Die GPS-info is gaaf trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op woensdag 20 april 2011 @ 22:48:
[...]

Paar seconden na 6:50 Dat krijg je als je een bocht wat fors neemt (zoals ik wel vaker doe). En dan te bedenken dat ik normaal nog harder ga, wat nu niet kon in verband met andere fietsers (waar ik tussendoor schiet; op de video ziet het er krapper uit dan het in werkelijkheid is overigens)

[video]
Dat is wel echt laagvliegen ja :o
Waarom geen helmcam zoals een contourHD oid? Of draag je geen helm? (ik ook niet hoor, daar niet van :+ ) en hoe heb je dat met die GPS gedaan? dat is wel erg gaaf.

Het is erg warm de laatste tijd om te fietsen, merk aan mezelf dat ik een graadje of 15 eigenlijk het lekkerst vindt fietsen. Moet mezelf echt soms tegenhouden om niet te hard te fietsen want dan zweet ik me echt kapot :r vanochtend kon ik me niet zo goed inhouden en zoefde ik lekker met een gangetje van 32km/u naar mijn werk maarja, zeiknatte rug en natte benen toen ik aankwam :'(

[ Voor 25% gewijzigd door Metro2002 op 21-04-2011 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op donderdag 21 april 2011 @ 09:56:
Een tipje trouwens: volgende keer de camera iets meer naar beneden richten, zodat hij z'n belichting niet op de lucht afstemt (en het hele filmpje erg donker wordt). Die GPS-info is gaaf trouwens :)
En waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht? Ik zat dus wel met het lichtprobleem inderdaad en heb daar hard over nagedacht vandaag maar soms kan het zóóó simpel zijn (of in ieder geval simpel te proberen)

Dank voor de tip!
Metro2002 schreef op donderdag 21 april 2011 @ 11:24:
Dat is wel echt laagvliegen ja :o
Waarom geen helmcam zoals een contourHD oid? Of draag je geen helm? (ik ook niet hoor, daar niet van :+ ) en hoe heb je dat met die GPS gedaan? dat is wel erg gaaf.
Nee, ik draag geen helm. Bovendien vind ik monteren op de body van de Quest een stuk rustiger dan wanneer ik m'n hoofd steeds heen-en-weer beweeg tussen 'vooruit kijken', spiegels, omgeving en m'n fietscomputer.
En daarbij komt: een HTC HD2 aan de zijkant van m'n hoofd zetten is nou ook niet echt wat :+

Ik ben wel aan het kijken naar een camera. Ik twijfel tussen de ContourGPS en de Hero HD.
ContourGPS in verband met de ingebouwde GPS. Alleen helaas geen schermpje maar wel een fraaiere 'stroomlijn'. Wel fraai is de BT-mogelijkheid. Alleen helaas is er (nog) geen softawre voor Windows Mobile om de beelden live te bekijken. en fraai is natuurlijk de draaibare lens.

Hero HD omdat die ook uit te breiden valt met schermpje en extra accu. Bovendien waterdicht.
Het is erg warm de laatste tijd om te fietsen, merk aan mezelf dat ik een graadje of 15 eigenlijk het lekkerst vindt fietsen. Moet mezelf echt soms tegenhouden om niet te hard te fietsen want dan zweet ik me echt kapot :r vanochtend kon ik me niet zo goed inhouden en zoefde ik lekker met een gangetje van 32km/u naar mijn werk maarja, zeiknatte rug en natte benen toen ik aankwam :'(
Heb ik ook elke dag. En in de loop van de dag een witte V op m'n kont; gewoon de rand van de vochtplek in die vorm waar zout overblijft als het vocht verdampt. :P M'n shirts zijn altijd zo droog. Aldi en Lidl levert wat dat betreft gewoon goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nog een vraagje trouwens, WFvN, kan dat kaartje onderin beeld ook "scrollen"? Op een gegeven moment verdwijn je van het kaartje, terwijl ik dat juist wel een leuke extra vond :) Kun je ook wat meer inzoomen, zodat de stip niet bijna stil lijkt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN

tip/suggestie

(zout op de kop, voor mij een bekend fenomeen :P )

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2011 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Even bekend maken dat ik langzaam maar zeker steeds beter gewent raak aan de omgebouwde en verlengde stoel. De stoel moet nog altijd een a twee cm verlengen voor mij om echt goed te zitten. Met een beetje mazzel kan ik daar maandag of dinsdag wat tijd aan besteden.

Woensdag was ik vroeg van huis vertrokken en daardoor ook erg vroeg bij mijn werk. Dit word niet altijd gewaardeert en daarom ben ik nog maar een extra blokje om gereden.
De normale woon werk afstand is nog maar een kleine 4 km, maar daar heb ik toch nog een km of 12 van gemaakt omdat ik de goede afslag niet kon vinden. Uiteindelijk was ik wel op tijd aanwezig, maar in plaats van 15 a 10 minuten voor tijd aanwezig te zijn was ik nu hooguit 5 minuten voor tijd. Wel was ik heerlijk wakker en fit na mijn extra ochtend ritje, dus misschien moet ik het vaker doen.

Tussen de middag nog even kort gesproken met een mede ligger, die op een blauwe (challange?) trike rond rijd. Geen idee hoe de vrouwelijke berijdster heet, maar ze koerste richting Eefde/Deventer en daar kwam ik net vandaan.

's Avonds bij thuiskomst lag mijn recentste marktplaats bestelling (agu rackpack 475) op mij te wachten. De tas was helemaal compleet en ogenschijnlijk geen gekke beschadigingen, dus binnenkort kan ik mijn vriendin daar ook blij mee maken.

Vandaag werd er tussen de middag door GLS aangebeld of ik een grote rol wou aanpakken en een handtekening voor ontvangst wilde kriebelen. Ik heb dus de truster anticondens mat ontvangen en het is inderdaad het zelfde materiaal als waarvan mijn oude ventisit kussen voor de kleine stoel van is gemaakt.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik voor een, twee of drie laags ga vanwege de verminderde diepte van de verlengde stoel. Ik denk dat ik eerst een enkele laag knip voor de verlengde en de quest stoel en daarna eventueel een dubbele maak die daarop dan weer gevuld kan worden met de eerste enkele laag.

WFvN
Filmpjes zijn inderdaad veel rustiger nu :) leuk om zo eens te mogen mee rijden met een ervaren velonaut. Zuignapjes ben ik nog nooit echt fan van geweest maar als het werkt have fun with it. Vooral de combinatie beeld en gps informatie vind ik leuk.

Goed dat er hier nog even gesproken word over de warmte want daar ben ik dinsdag redelijk mee in de mist gegaan. Dinsdag moest ik "even op en neer" naar Keijenborg (15km enkele rit). Maar ik had geen water/drinken meegenomen en dat heeft me redelijk opgebroken. Morgen (zaterdag) ga ik vanuit Zutphen met de quest naar Winterswijk (ACE) voor een stuk kettingbuis, trelock koplamphouder plus wat andere kleinigheden, en dan moet ik er wel goed aan denken voldoende drinken mee te nemen.
Route zal worden:
Zutphen, Warnsveld, Vorden, Ruurlo, Groenlo en dan Winterswijk zelf.
Terugweg zal omgekeerde route worden tenzij er iemand een leuk alternatief heeft en ik nog voldoende puf over heb. Ik weet nog goed dat ik vorig jaar dezelfde rit op de ligfiets heb gedaan en dat ik blij was weer thuis te zijn omdat de lengte van de rit toch wel tegenviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op donderdag 21 april 2011 @ 16:41:
Nog een vraagje trouwens, WFvN, kan dat kaartje onderin beeld ook "scrollen"? Op een gegeven moment verdwijn je van het kaartje, terwijl ik dat juist wel een leuke extra vond :) Kun je ook wat meer inzoomen, zodat de stip niet bijna stil lijkt te staan?
Dat uit beeld lopen heeft denk ik te maken met het 4:3-formaat dat ik had aangemaakt. De standaard formaten van de trackafbeelding zijn allemaal in de verhouding 1:1. Ik had eerst wat problemen met het omzetten naar video waardoor 4:3 gewenst was maar daarmee komt de bovenkant en onderkant van de track dus buiten het beeld. Problem solved dus nu gewoon verhouding 1:1 en dus de hele track in beeld.

Of scrollend te maken valt? Vast wel maar daar voor zal je denk ik een programmerende tweakert moet zijn en dat ben ik niet.
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 19:37:
WFvN

tip/suggestie

(zout op de kop, voor mij een bekend fenomeen :P )
Android is beter dan Windows Mobile. Toch blijf ik bij de laatste in verband met de software die ik gebruik en die is dus niet voor Android.
nsa1984 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 21:31:
Filmpjes zijn inderdaad veel rustiger nu :) leuk om zo eens te mogen mee rijden met een ervaren velonaut. Zuignapjes ben ik nog nooit echt fan van geweest maar als het werkt have fun with it. Vooral de combinatie beeld en gps informatie vind ik leuk.
Ook ik zou liever een bevestiging zien aan de body zelf zoals bij de boutjes van de spiegel of de dwarsstang onder de rolbeugel. Maar zuignappen zijn wel heel wat simpeler. Ik heb de boel er nog steeds op zitten en nog altijd kleeft de boel stevig tegen de body. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de eerste echt onvoldoende kracht heeft.

Ik heb trouwens wel een beveiliging gemaakt in de vorm van een stuk klittenband tussen houder en spiegel.

Maar goed, eerst moet in ieder geval één zuignap loslaten, dan de 2e en dan nog de 3e voordat het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl

jaspernl

de tijd vliegt

Even zomaar een vraagje tussendoor...
Zoals bekend heb ik een Allight Modern ligger. Ik vind hem nogal rechtop zitten voor een ligger. Voor een eerste kennismaking met ligfietsen natuurlijk prima, maar ik zou graag eens wat experimenteren hiermee.
ik had al zitten kijken of ik het bovenste "buisje" waarmee het zadel op het frame bevestigd zit kan verwijderen.
Maar bij nader inzien lijkt dat niet zo'n goed plan: niet alleen komt er spanning lop het zadel te staan (3 bevestigingspunten, waarvan je er 1 gaat inkorten), maar de "buisjes" zijn in werkelijkheid van rubber en geven daardoor nog enige demping en comfort. Niet doen dus.

Nou dacht ik: zou het een idee kunnen zijn om een groter voorwiel te plaatsen of een kleiner achterwiel? in beide gevallen kom ik meer plat achterover te liggen. iemand ervaring met lichte tweaks op deze manier? Of verpest ik daarmee de hele ergonomie van de fiets? De benen komen immers daarmee ook relatief omhoog t.o.v. de heup... Ben benieuwd naar jullie bevindingen en/of theorieën!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
JasperNL
De modern heeft meende ik een 28" achterwiel daar zou je in theorie een 26" in kunnen plaatsen. Dat zal inderdaad een iets meer liggende houding geven, maar heel veel zal het verschil niet zijn vermoed ik. Als je er een 26" achterwiel in plaatst zul je wel moeten kijken of je de achterrem kunt blijven gebruiken of aanpassen zodanig dat die het ook met je 26" wiel doet.

Zelf heb ik vorig jaar in de Alligt Kleine een andere voorvork gegeven en daardoor stond de Kleine ook iets verder achterover dan oorspronkelijk. Mijn vriendin vond het fijner rijden, zelf kon ik het verschil niet echt merken.

Wat betreft het omhoog komen van de bracketas (trapas) ik meen ergens te hebben gelezen dat de bracketas tussen de 6 en 10cm hoger dan het zitvlak zou mogen zitten, niet hoger omdat het dan teveel kracht kost de voeten op de pedalen te houden, niet lager omdat dan het meer een zit fiets word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bericht vanuit Harskamp:

Supermooi weer gehad (wie niet), en een mooie autoluwe route gereden.
Helaas het eten niet goed in de gaten gehouden, werd dus bijna geveld door de hongerklop.
Was compleet dood bij aankomst.
Van een van de nog een mooie uitelg gehad over manieren van rijden, op suiker of op vet, ik ga daar eens op letten, een en ander pro bere, wat voor mij het beste werkt.
Chinees was prima.
Er zijn nu zo'n 40-50 deelnemers, de rest komt morgen.
Nu al een aanrader.

Later meer en uitgebreider verslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerommel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06-2022
Suiker gaat het hardst.
Voor vet moet je meer ademen voor de nodige zuurstof.
Meestal is de omschakeling wat men noemt de hongerklap.

Jaja, afvallen is vermoeiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Mensen ik hoop dat iedereen weer een goed weekend heeft mogen hebben, al dan niet op de harskamperdennen met het paastreffen. Qua weer was het in elk geval goed te doen.

Even trots op mezelf zijn over afgelopen zaterdag. Zoals aangekondigt ben ik zaterdag "even" naar ACE in Winterswijk gegaan met de quest voor een stuk kettingbuis, een lamp montagebuisje, een kettingbuisflapje en een extra lamphouder voor mijn trelock ls600 lampen.
Vorig jaar heb ik dezelfde rit tweemaal gereden met mijn fuenda. Eenmaal helemaal alleen met de voor mij te kleine stoel en ik ben toen aan het einde van de dag gebroken thuisgekomen, de tweedemaal met mijn vriendin en beide op passende fietsen en toen reed het al een stuk soepeler. Zaterdag heb ik het echter met de quest gedaan en als ik zeg dat ik in een krappe 3 uur heen en terug gereden heb zegt dat denk ik wel voldoende.

Wel heb ik gemerkt dat het erg belangrijk is de vochthuishouding op orde te houden en dat alleen water drinken en wat sultana's eten wat karig is. Sultana's vind ik opzich qua eten wel voldoende, maar water bied onvoldoende heb ik het gevoel. Op de terugweg dus ook ergens een liter appelsap in twee halve liter flesjes getankt. Die ik dan onderweg via mijn drinkslang leeg kon zuigen.
Temperatuur was met de open quest verder goed te doen.

Verder heb ik vandaag nog even zitten koekeloeren op het internet naar fietskarren. Ik ben in het bezit van een mooie aangepaste bobyak met een 20" wiel maar die kan ik niet aan mijn quest koppelen. Nu blijkt dat de meeste fietskarren zijn voorzien van 16" bandjes en het lijkt me wel prettig om een fietskar met 20" banden te hebben, want dan kan ik met een binnenband toe voor de fietskar en voor mijn ligfietsen. Bij de quest moet ik zowiezo twee verschillende maten bij me hebben, maar ook dan scheelt het me 1 extra maat binnenband. Buitenband laat ik even buiten het plaatje omdat die vaak wel goed genoeg is om het volgende verkooppunt te halen.

Fietskarren waar ik naar kijken en waarvan ik denk dat die ook quest geschikt zijn. Lees ook de dissel aan de rechterkant kunnen hebben.
Radical Cyclone met een prijskaartje van ongeveer 430 a 450euro erg duur.
Deze fietskar is heel mooi uitgerust met een wisselbaar bevestigingspunt voor de wielen. Hierdoor kun wielen van de fietskar de grootste draagkracht laten leveren en de trekker alleen gebruiken om de boel te sturen en in balans te houden. Tegelijkertijd kan je de wielen naar achteren verplaatsen om de fietskar tijdelijk als loopkar te gebruiken. Dat lijkt een heel mooi systeem maar ik vraag me af hoevaak je zoiets wil gebruiken. Ik vermoed dat je het alleen nuttig gebruikt als je de fiets en fietskar het openbaar vervoer mee in neemt.
Daarnaast heeft de radical cyclone helaas 16" wielen inplaats van 20".
Burley Cargo/Flatbed met een prijskaartje van ongeveer 260 a 270euro.
Deze fietskar is heel mooi kaal maar beschikt over 16" wielen. Eventueel zou ik die wielen wel kunnen omspaken naar 20" wielen, maar eerlijk gezegd zit ik daar niet direct op te wachten. Komt nog bij dat doordat de wielen vrij ver naar achteren staan de kar wel goed als loopkar gebruikt kan worden, maar ook een fors deel van het belastbare gewicht laat dragen door de trekker.
Carry Y-frame met een prijskaartje van 240 a 360euro.
De Y-frame is een fietskar die ik tot nog toe helemaal nergens heb kunnen zien, maar lijkt bijzonder eenvoudig in opzet te zijn. Vooral het feit dat er een klein model met 16" wielen en een groter model met 20" wielen die ogenschijnlijk uitwisselbaar zijn. Net als de Burley Cargo heet het y-frame de wielen ver naar achteren staan, maar door het hoge doe het zelf gehalte heb ik daar minder moeite om het laadvlak wat naar achteren te schuiven om de fietskar zijn belasting wat meer zelf te laten dragen.

Met andere woorden nog een hoop mogelijkheden waarbij ik de mogelijkheid van het aanpassen van een tweedehands kinder vervoers kar nog niet eens echt heb bekeken. Heeft iemand hier ideeën over die die wil delen? Mijn belangrijkste doelen zijn:
-) Wielmaat 20" ivm wielmaat reeds in gebruik bij trekkende fietsen.
-) Ook achter de quest bruikbaar.
-) Zo min mogelijk belastend voor de trekkende fiets.
-) Heb alleen een bodem nodig, keuzevrijheid van tas/bak/los vind ik erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paasfilmpje

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2011 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Leuk filmpje!

Zo vandaag even flink doorgetrapt, voornamelijk omdat het zo koud was :P een hele aardige 25,5 km/u gefietst (en dat is inclusief stops bij verkeerslichten) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
nsa1984 schreef op maandag 25 april 2011 @ 00:40:
Radical Cyclone met een prijskaartje van ongeveer 430 a 450euro erg duur.
Deze fietskar is heel mooi uitgerust met een wisselbaar bevestigingspunt voor de wielen. Hierdoor kun wielen van de fietskar de grootste draagkracht laten leveren en de trekker alleen gebruiken om de boel te sturen en in balans te houden. Tegelijkertijd kan je de wielen naar achteren verplaatsen om de fietskar tijdelijk als loopkar te gebruiken. Dat lijkt een heel mooi systeem maar ik vraag me af hoevaak je zoiets wil gebruiken. Ik vermoed dat je het alleen nuttig gebruikt als je de fiets en fietskar het openbaar vervoer mee in neemt.
Daarnaast heeft de radical cyclone helaas 16" wielen inplaats van 20".
Je argument van die banden kan ik inkomen. Ik zat daar ook mee toen ik van Versatile (3x20") overstapte op de Quest met 2 verschillende bandenmaten. Maar ik zit me nu te bedenken dat ik voor mijn Cyclone niet eens reserve binnen- of buitenbanden in huis heb. Ik heb er (afkloppen) nog nooit een lekke band mee gehad (behalve de klapband wegens te hard oppompen maar dat telt wat mij betreft niet mee)

Een fietskar gebruik je toch heel anders dan een fiets, zowel qua kilometers als qua belasting op de banden. Het kan dus mazzel zijn maar ik heb tot dusver dus nog nooit lek gereden met de Cyclone.
Toch wordt mijn Cyclone intensief gebruikt maar in mijn geval meer als wandelkar (ik heb een ouder model met wandeldissel). Zo'n 3 à 4x per week gaat hij aan de hand mee om boodschappen te doen. het ding is nu in ieder geval meer dan 7 jaar oud en begint nu zo langzamerhand toch aan vervanging toe te komen en dat gaat vrijwel ongetwijfeld weer een Cyclone worden, mede omdat het ding zo enorm mooi stabiel en in balans is.
De dagelijkse boodschappen betekent toch vaak dat het ding volgepropt wordt. Een heel klein beetje opletten met het inpakken en je kan de kar tussen 2 vingers aan de wandeldissel beetpakken en trekken en sturen. Dat zie ik andere mensen niet zo snel doen met desnoods 3 kratten bier :D

Cyclone prijzig? Ja maar absoluut z'n geld waard.

Als ik kijk naar de andere modellen:

De Burley lijkt qua bevestiging op de Burley d'Lite kinderkar die ik hier heb staan. De bevestiging van de dissel vind ik nogal gammel. Daarbij is de Burley wel enorm breed. liever heb ik een kar die een tikkie smaller is dan de fiets.

Dat andere apparaat ziet er best geinig uit maar is wel héél klein. Goed, ligt eraan wat je ermee wil doen en mee wil nemen uiteraard maar erg praktisch lijkt die me niet.

Ik ben bevooroordeeld maar wat mij betreft is toch de Burley Cyclone de beste keus.

[ Voor 0% gewijzigd door WFvN op 27-04-2011 10:24 . Reden: per ongeluk burley neergezet in plaats van Cyclone ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@thijsvk: Tof filmpje! Echt leuk eens zoveel liggers bij elkaar te zien, aangezien ik nog geen andere liggers ben tegegekomen.

@metro2002: Dat is een heel mooi gemiddelde! Van het weekend twee keer 20 km getrapt met een gemiddelde van 24,5 km/h. Ik heb een wat hogere cadans aangehouden en het gemiddelde ging gelijk met ongeveer 1,5 km/h omhoog in vergelijking met de vorige keren. Wel een wat andere route, misschien heeft dat ook nog meegespeeld.

@nsa & WFvN zo'n karretje is wel handig, maar de prijzen zijn wel hoog. Maar als je zoals WFvN zolang zo intensief gebruik kunt maken van zo'n Cyclone is het uiteindelijk ook wel weer in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je Raznorr, Metro.
Was inderdaad leuk om zoveel liggers bij elkaar te hebben, hier in de omgeving spot ik ze ook niet vaak.
Mooie fietsen gezien, mooie natuur gezien, leuke mensen, leuk weekend, zeker voor herhaling vatbaar (maar dan met een warmere slaapzak en/of meer drank).
Die figuur in het geel die je daar in het filmpje ziet is trouwens TwOkkie.
We hadden een verkeerde afslag genomen waardoor we door het mulle zand moesten, lopen want fietsen kon echt niet meer.
De vm's hadden het helemaal zwaar zoals je kunt zien.
In totaal zo'n 240km gefietst in 3 dagen, de dag na aankomst alleen maar bij de tent gelegen, best aardig dus.
Heen- en terugweg met een gemiddelde van 23km p/u
Tijdens de tour/puzzeltocht nog een leuk sprintje getrokken op de Amersfoortse weg, 52,4 Km p/u (wel dalend)

Ben nu aan het bedenken of ik zondag naar Gouda ga (stroopwafeltocht), of Utrecht, kijken naar de eerste wedstrijd van de zomercompetitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
ThijsVK
Inderdaad een leuk filmpje, het oogt als een gezellige boel daar op de camping en onderweg. Geen idee of ik mezelf er meteen bij thuis zou voelen, maar gezien de andere verhalen is het geheel redelijk vrij van opzet. Dus wie weet dat ik me in volgende edities nog eens kan laten zien.

Wat betreft je keuze tussen stroopwafeltocht / wedstrijd kijken. Eigenlijk een keuze tussen snelheid zien of zelf lekker touren. Persoonlijk zou ik het alwel weten... lekker zelf een leuke tocht maken natuurlijk.

WFvN
Een fietskar gebruik je inderdaad op een heel andere manier, dan een reguliere fiets. In mijn geval zal de fietskar vooral gebruikt worden voor het vervoeren van vakantie bagage (fietsvakantie zit nog altijd in de planning) en een enkele keer het vervoeren van materiaal wat door het formaat lastig is te vervoeren op (lig)fiets of in de quest.

Daarmee is het banden verhaal minder spannend dan wanneer je hem dagelijks gebruikt, maar juist als je hem gebruikt wil je liever niet ergens met een lek staan dat je niet eenvoudig kan oplossen. Dus als ik dat kan voorkomen door bij aanschaf even een stap verder te denken kan dat vast geen kwaad. :)

Ik heb met zowel de radical als de burley geen
ervaring qua bevestiging. Tot nog toe alleen met de bob-yak en een surfkarretje. Dat surfkarretje was met zoon ouderwetse bal-koppeling en die wil ik zo snel mogelijk vergeten :$ de koppeling van de bob-yak is heerlijk stug en stijf maar helaas tweezijdig en enkelzijdig lijkt me geen haalbare kaart.

Je punt over de breedte van de kar is wel terecht inderdaad. Ik heb voor de ligfiets (Alligt Kleine) vorig jaar een BOB-Yak aangeschaft, als bagagedrager vervanger. Die is qua breedte inderdaad net iets smaller dan de ligfiets ervoor plus dat die eenwielig is. Ik denk dat een tweewielige kar zowiezo wel breder zal zijn dan een (lig)fiets maar de kar smaller houden dan de breedte van de quest is wel een goed idee. (Ik denk aan een formaat van twee kratten in de lengte richting achter elkaar, dus lang en smal.)

Die derde fietskar Y-frame oogt inderdaad klein, maar ik heb het gevoel dat dat vooral schijn is. Wellicht komt dat doordat de Y-frame als draagplateau word aangeboden en de radical cyclone meteen ook een tas is, waardoor het volume op de foto duidelijker uitkomt.
Een radical cyclone heeft volgens de site een formaat van ongeveer 91cm lang bij 47cm breedte. Terwijl de kleine Y-frame heeft een laadplank van 58cmlang bij 38cm breedte, en de grote Y-frame een laadplank van 70cm lang bij 50cm breedte.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ondanks de onbekendheid van de Y-frame het toch een leuke constructie/idee vind. Sterker nog sinds ik de Y-frame en dan vooral de koppeling aan de fiets heb gezien zit ik heel sterk te denken aan het zelf maken van fietskar te denken.
Als ik namelijk de Y-frame koppeling goed bekijk, is dat niets meer dan een eenvoudig enkelvoudige kruiskoppeling die gekoppeld word aan een koppelstukje wat op de fiets gemonteerd zit.
En dan zou ik opeens voor een koopje zomaar een eenvoudig maar leuk werkend karretje kunnen maken wat aan al mijn wensen lijkt te voldoen.
offtopic:
NSa's klussen lijstje:
-) grotere challenge stoel bestellen.
-) tweede sensor quest plaatsen & aansluiten.
-) ventisit materiaal knippen voor quest stoel.
-) kruiskoppeling maken voor fietskar idee.
-) fietskar zelf.

Pagina: 1 ... 21 ... 44 Laatste