Mensen ik hoop dat iedereen weer een goed weekend heeft mogen hebben, al dan niet op de harskamperdennen met het paastreffen. Qua weer was het in elk geval goed te doen.
Even trots op mezelf zijn over afgelopen zaterdag. Zoals aangekondigt ben ik zaterdag "even" naar ACE in Winterswijk gegaan met de quest voor een stuk kettingbuis, een lamp montagebuisje, een kettingbuisflapje en een extra lamphouder voor mijn trelock ls600 lampen.
Vorig jaar heb ik dezelfde rit tweemaal gereden met mijn fuenda. Eenmaal helemaal alleen met de voor mij te kleine stoel en ik ben toen aan het einde van de dag gebroken thuisgekomen, de tweedemaal met mijn vriendin en beide op passende fietsen en toen reed het al een stuk soepeler. Zaterdag heb ik het echter met de quest gedaan en als ik zeg dat ik in een krappe 3 uur heen en terug gereden heb zegt dat denk ik wel voldoende.
Wel heb ik gemerkt dat het erg belangrijk is de vochthuishouding op orde te houden en dat alleen water drinken en wat sultana's eten wat karig is. Sultana's vind ik opzich qua eten wel voldoende, maar water bied onvoldoende heb ik het gevoel. Op de terugweg dus ook ergens een liter appelsap in twee halve liter flesjes getankt. Die ik dan onderweg via mijn
drinkslang leeg kon zuigen.
Temperatuur was met de open quest verder goed te doen.
Verder heb ik vandaag nog even zitten koekeloeren op het internet naar fietskarren. Ik ben in het bezit van een mooie aangepaste bobyak met een 20" wiel maar die kan ik niet aan mijn quest koppelen. Nu blijkt dat de meeste fietskarren zijn voorzien van 16" bandjes en het lijkt me wel prettig om een fietskar met 20" banden te hebben, want dan kan ik met een binnenband toe voor de fietskar en voor mijn ligfietsen. Bij de quest moet ik zowiezo twee verschillende maten bij me hebben, maar ook dan scheelt het me 1 extra maat binnenband. Buitenband laat ik even buiten het plaatje omdat die vaak wel goed genoeg is om het volgende verkooppunt te halen.
Fietskarren waar ik naar kijken en waarvan ik denk dat die ook quest geschikt zijn. Lees ook de dissel aan de rechterkant kunnen hebben.
Radical Cyclone met een prijskaartje van ongeveer 430 a 450euro erg duur.
Deze fietskar is heel mooi uitgerust met een wisselbaar bevestigingspunt voor de wielen. Hierdoor kun wielen van de fietskar de grootste draagkracht laten leveren en de trekker alleen gebruiken om de boel te sturen en in balans te houden. Tegelijkertijd kan je de wielen naar achteren verplaatsen om de fietskar tijdelijk als loopkar te gebruiken. Dat lijkt een heel mooi systeem maar ik vraag me af hoevaak je zoiets wil gebruiken. Ik vermoed dat je het alleen nuttig gebruikt als je de fiets en fietskar het openbaar vervoer mee in neemt.
Daarnaast heeft de radical cyclone helaas 16" wielen inplaats van 20".
Burley Cargo/Flatbed met een prijskaartje van ongeveer 260 a 270euro.
Deze fietskar is heel mooi kaal maar beschikt over 16" wielen. Eventueel zou ik die wielen wel kunnen omspaken naar 20" wielen, maar eerlijk gezegd zit ik daar niet direct op te wachten. Komt nog bij dat doordat de wielen vrij ver naar achteren staan de kar wel goed als loopkar gebruikt kan worden, maar ook een fors deel van het belastbare gewicht laat dragen door de trekker.
Carry Y-frame met een prijskaartje van 240 a 360euro.
De Y-frame is een fietskar die ik tot nog toe helemaal nergens heb kunnen zien, maar lijkt bijzonder eenvoudig in opzet te zijn. Vooral het feit dat er een klein model met 16" wielen en een groter model met 20" wielen die ogenschijnlijk uitwisselbaar zijn. Net als de Burley Cargo heet het y-frame de wielen ver naar achteren staan, maar door het hoge doe het zelf gehalte heb ik daar minder moeite om het laadvlak wat naar achteren te schuiven om de fietskar zijn belasting wat meer zelf te laten dragen.
Met andere woorden nog een hoop mogelijkheden waarbij ik de mogelijkheid van het aanpassen van een tweedehands kinder vervoers kar nog niet eens echt heb bekeken. Heeft iemand hier ideeën over die die wil delen? Mijn belangrijkste doelen zijn:
-) Wielmaat 20" ivm wielmaat reeds in gebruik bij trekkende fietsen.
-) Ook achter de quest bruikbaar.
-) Zo min mogelijk belastend voor de trekkende fiets.
-) Heb alleen een bodem nodig, keuzevrijheid van tas/bak/los vind ik erg prettig.