[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 114 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste
Acties:
  • 64.398 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:45
Interessante blog:

http://danielnenni.com/20...6-5-on-the-richter-scale/

Kwam het tegen op Anandtech en het is best interessant. Begrijpbaar voor mensen die er niet helemaal in zitten.

Gezien het feit dat TSMC veel eerder 28nm kan rampen dan GF, zal AMD bijna wel genoodzaakt zijn om ook of gewoon zal zijn nieuwe gpu's bij TSMC te laten bakken, of ze leveren een half jaar voorsprong in bij Nvidia. Ze kunnen natuurlijk wat low-end zooi bij GF laten bakken om aan de voorwaarden te voldoen.

Het gaat overigens om trial-runs, maar GF begint pas met 28nm trial runs in Q1 2011...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292676

Maakt op zich niet zoveel uit.

Wat belangrijk is wanneer de 1ste producten eruit komen.
Bij GF komen de producten meestal één kwartjaar nadat ze aankondigen dat het klaar is.
Bij TSMC was dat laatste keer 1 jaar (40nm) en ik ben sceptisch dat het gaat veranderen.

btw die blog gaat over low-power 28nm process

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:35
Ik ben benieuwd wanneer de eerste specs van de RV9xx zullen lekken. Aangezien deze kaartjes al weer een maand of 8-9 op de markt zijn zou je over een maand of 3 een opvolger kunnen verwachten. (al vermoed ik dat dat nog wat te snel is met de huidige problemen bij TSMC en het feit dat AMD met SI komt ipv de geplande NI.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:49
het einde van de maand is de computex dan zullen we waarschijnlijk wat meer weten.
mischien zelfs een launch datum om naar uit te kijjken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:04

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik kan me voorstellen dat daar sowieso een hoop nieuws te melden is. nVidia zal hoogst waarschijnlijk groots uitpakken met GF104, dus er valt veel te winnen als je daar een echt nieuwe familie aankondigt en misschien zelfs al werkend kan tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
zou mooi zijn voor hun markt positie als ze een nieuwe werkende kaart kunnen tonen voordat fermi uberhoud beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ATI Stream Software Development Kit (SDK) v2.1

New features supported by the ATI Stream SDK v2.1 include:
  • Support for OpenCL / OpenGL® interoperability, helping reduce the overhead of passing data for display purposes, enabling a richer and more responsive visual experience for the user.
  • Support for OpenCL byte addressable stores allowing more natural and efficient code for applications, such as image processing, that depend on the ability to update data at smaller than 32-bit granularities.
  • Support for OpenCL images, providing developers with access to hardware-accelerated texture features on AMD GPUs.
  • OpenCL extension support for AMD media operations in OpenCL, giving developers a set of OpenCL kernel operations commonly used in multimedia applications.
  • OpenCL extension support for device fission in OpenCL, enabling developers to sub-divide an OpenCL device and allowing multiple work kernels to be assigned to that device.
  • Integration of Stream KernelAnalyzer 1.5 installer, which helps developers to statically analyze OpenCL kernel performance on AMD graphics processors.
  • Support for next-generation ATI FirePro™ professional graphics cards, including the industry’s most powerful professional graphics card ever created1, the ATI FirePro V8800, and the latest ATI Radeon™ and ATI Mobility Radeon™ graphics from AMD. For a complete list of supported hardware click here.
source

blog post van amd
http://blogs.amd.com/fusi.../opencl™-and-amd-fusion™/

En nu we toch over ATI stream hebben zijn hier een paar amd opencl seminaries:
http://www.colfax-intl.com/training/ocl_training.aspx oke deze is al gepasseerd :)
http://www.ece.neu.edu/groups/nucar/AMD-Day/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van de frontpage: nieuws: AMD stuurt video over netwerk met ATI FirePro RG220-videokaart

Tevens nieuwe filmpjes:

[ Voor 34% gewijzigd door CJ op 04-05-2010 16:25 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:21
Eerste fimpje, 1:28.... Do want.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Ja zeker met 96x30inch@30720x19200 dat is 590Megapixels :o zou het ook mogelijk zijn 96 beamers goed op te stellen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

madmaxnl schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 16:43:
Ja zeker met 96x30inch@30720x19200 dat is 590Megapixels :o zou het ook mogelijk zijn 96 beamers goed op te stellen :9~
Ja maar dan heb je de maan nodig om het te projecteren : Op aarde is er niet genoeg plek, tenzij we effe Afrika schoonvegen ofzo :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Anoniem: 292676 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 15:38:

ATI Stream Software Development Kit (SDK) v2.1

[...]

source
Dan mag ik hopen dat ze HEEL snel die OpenCL-support goed regelen, of in ieder geval alles wat men nodig heeft om clients zoals de GPU3-client (Folding@Home) goed te laten lopen, er wordt met dergelijke apps regelmatig met een beschuldigende vinger naar ATi gewezen wegens een slechte support en/of buggy software :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat bedoelt ge? GPU3-client gebruikt niet eens opencl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wel. Eerst OpenMM en iets later CL.

Bv: http://forums.amd.com/gam...catid=303&threadid=125649

[ Voor 16% gewijzigd door Jejking op 05-05-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VISION Technology from AMD - Cannes 2010

www.amd.com/cannes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Is er al weer ns wat nieuws bekend over de nieuwe ATI chips, Southern Islands :?
Komt dit in juli al op de markt? Heb wel weer zin in wat nieuws..... :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het blijft inderdaad maar verdacht stil :'( in dit topic is de laatste tijd niet veel meer te lezen. Tijd voor wat nieuws zou ik zeggen :D

De HD5xxx serie is goed maar het kan sneller!!!

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 11-05-2010 11:27 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houdt Computex in de gaten. Ik verwacht een herhaling van vorig jaar... dus iets behind closed doors laten zien en dan in September iets lanceren. Wat wel zeker is, is dat de HD6000 serie er aan gaat komen op zowel desktop als mobile...

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-06 10:32
CJ schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:31:
Houdt Computex in de gaten. Ik verwacht een herhaling van vorig jaar... dus iets behind closed doors laten zien en dan in September iets lanceren. Wat wel zeker is, is dat de HD6000 serie er aan gaat komen op zowel desktop als mobile...
Gaat de mobile serie dan tegelijk met de desktop serie komen? Ben rond aan 't kijken voor een nieuwe laptop, maar als de HD6xxx mobile serie binnenkort gaat komen dan wil ik mijn koop misschien nog wel even uitstellen :P. Is er al meer bekend over die HD6xxx mobile serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is officieel nog niets bekend. Maar ga er maar van uit dat het schema is zoals het altijd is. Desktop before notebook. Meer kan ik er helaas niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:26:
Het blijft inderdaad maar verdacht stil :'( in dit topic is de laatste tijd niet veel meer te lezen. Tijd voor wat nieuws zou ik zeggen :D

De HD5xxx serie is goed maar het kan sneller!!!
Het is idd een heerlijke serie. De 5870 bevalt me erg goed.
September pas .... :'(

Gelukkig is Computex (1-5 juni) al snel, hopelijk wat interessante leaks.... 8)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Nog altijd beter dan een paper launch eind maart 2011, toch? (;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
CJ schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:44:
Er is officieel nog niets bekend. Maar ga er maar van uit dat het schema is zoals het altijd is. Desktop before notebook. Meer kan ik er helaas niet over zeggen.
So you know more >:)
*richt lamp op ogen van CJ*
SPEAK :+

edit:
dumb typo :+

[ Voor 3% gewijzigd door ArgantosNL op 11-05-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:46

Darkasantion

Just keep swimming!

ArgantosNL schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:08:
[...]

So you know more >:)
*richt lamp op ogen van CL*
SPEAK :+
Je moet CJ hebben!
Maar voor de rest, SPEAK CJ :P ?
Wanneer gaan we de HD6700 zien dan :P ? I want something new to play with!.....

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Darkasantion schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:10:
[...]
Q3 dus.... ga maar gewoon van de HD5XXX release uit. Met wat geluk een week of 3 eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Darkasantion schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:10:
[...]

Je moet CJ hebben!
Maar voor de rest, SPEAK CJ :P ?
Eerst kon CJ nog wel eens iets zeggen. Nu helemaal niet meer. Tenzij het al ergens anders op inet staat. Maar dan nog steeds zal hij niets gaan bevestigen.

Ik snap best dat jullie info willen hebben maar hij gaat toch niet reageren :) Wen er maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 17:59

Lostson

Zeekr 001 Privilige (Blue)

http://www.legitreviews.com/article/1105/14/

Wanneer ik het artikel lees dan is de Power consumption van 5870 Crossfire 598 Watt op Full Load...dan zou ik niet veel overhouden met mijn Antec TP-650 right?
in ieder geval heb ik nu 1 HDD, maar ik wil er nog 2 HDD's en een SSD erbij prikken, maar ben bang als ik Crossfire (denk over half jaartje tot een jaar pas) zou gaan dat dit het niet trekt dan.
Reinman had gezegd dat het wel genoeg moet zijn, maar wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-06 10:32
Lostson schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:58:
http://www.legitreviews.com/article/1105/14/

Wanneer ik het artikel lees dan is de Power consumption van 5870 Crossfire 598 Watt op Full Load...dan zou ik niet veel overhouden met mijn Antec TP-650 right?
in ieder geval heb ik nu 1 HDD, maar ik wil er nog 2 HDD's en een SSD erbij prikken, maar ben bang als ik Crossfire (denk over half jaartje tot een jaar pas) zou gaan dat dit het niet trekt dan.
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1105/power_consumption.jpg
Er staat 'total system power consumption', dus dat verbruik is van de hele pc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Die Furmark load zul je ook niet echt tegenkomen tijdens normaal gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/nvidiageforcegtx480launch_032610115215/22204.png

CPU: Intel Core i7-920 @ 3.33GHz
Motherboard: Intel DX58SO (Intel X58)
Chipset Drivers: Intel 9.1.1.1015 (Intel)
Hard Disk: OCZ Summit (120GB)
Memory: Patriot Viper DDR3-1333 3 x 2GB (7-7-7-20)
Video Card: AMD Radeon HD 5770
Video Driver: AMD Catalyst 10.3a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Astennu schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:48:
Ik snap best dat jullie info willen hebben maar hij gaat toch niet reageren :) Wen er maar aan.
tuurlijk, was ook als grap bedoeld. Hij moet zijn bronnen beschermen hoe verveld dat ook voor ons is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

AlexV schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:59:
[...]
Er staat 'total system power consumption', dus dat verbruik is van de hele pc ;)
Gemeten aan het stopcontact, dus met 80% rendement als uitgangspunt levert de voeding op dat moment ongeveer 480W. Ruimte zat.

Al is dit alles ook zeker geen nieuws meer te noemen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ArgantosNL schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:03:
[...]

tuurlijk, was ook als grap bedoeld. Hij moet zijn bronnen beschermen hoe verveld dat ook voor ons is :+
Niet alleen dat. Hij staat tegenwoordig zelf ook onder NDA dat was in het verleden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 07:10
In ieder geval hoop ik dat we snel wat meer over de HD6750 horen, dat lijkt me een ontzettend mooie kaart. Mocht het zo zijn dat deze kaarten rond september verkrijgbaar zijn en de berichten erover blijven goed, dan kan het zomaar eens zo zijn dat ik met launch gelijk twee bestel om mijn pc's mee uit te rusten ;).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Edmin schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:54:
[...]

Gemeten aan het stopcontact, dus met 80% rendement als uitgangspunt levert de voeding op dat moment ongeveer 480W. Ruimte zat.

Al is dit alles ook zeker geen nieuws meer te noemen. :'(
Ik zou het er niet op gokken. Ik heb wel eens tests gedaan met 2x HD5870 en een Coolermaster M620 voeding. Maar die klapt er tijdens games uit. Als de load dan wat zwaarder wordt gaat het mis. Furmark is een instant kill. Gaat de PSU in safe mode.

Je weet namelijk waar je de load plaatst. En dan bedoel ik vooral de rails. Meeste zal 12V zijn. +5v en +3v worden amper gebruikt. En jou 650 watt PSU levert geen 650 watt op de 12v rail maar over alle rails bij elkaar heb je 650 watt. Dus dan kan het nog steeds zijn dat je te kort komt. Voor HD5870 CF raad ik toch minimaal een 700 watt PSU aan liever 750+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Astennu schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:55:
Niet alleen dat. Hij staat tegenwoordig zelf ook onder NDA dat was in het verleden niet.
Afkorting voor een duur woord dat geheimhoudingsplicht/verklaring betekent zal vast wat harder bestraft worden. Niet echt iets zeldzaam binnen de IT je krijgt wel eens zaken voor je neus wat verder niemand hoeft te weten. hoewel het niet altijd in een contract staat moet je wel zo net zijn om dat soort dingen voor je te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Astennu schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:09:
[...]

Ik zou het er niet op gokken. Ik heb wel eens tests gedaan met 2x HD5870 en een Coolermaster M620 voeding. Maar die klapt er tijdens games uit. Als de load dan wat zwaarder wordt gaat het mis. Furmark is een instant kill. Gaat de PSU in safe mode.

Je weet namelijk waar je de load plaatst. En dan bedoel ik vooral de rails. Meeste zal 12V zijn. +5v en +3v worden amper gebruikt. En jou 650 watt PSU levert geen 650 watt op de 12v rail maar over alle rails bij elkaar heb je 650 watt. Dus dan kan het nog steeds zijn dat je te kort komt. Voor HD5870 CF raad ik toch minimaal een 700 watt PSU aan liever 750+.
Je maakt een paar kleine foutjes:
Ten eerste pak je twee HD5870's ipv 5850's. Dan neem je ook nog een CM620 die veel minder is dan de Antec TP-650 waar hij het over heeft. De Antec heeft trouwens vier pci-e aansluitingen en de CM maar twee. Voor welke graka's denk je dan dat dat gemaakt is? ;)

edit:
het is een interessante discussie, maar ook offtopic. Laten we hem elkders eventueel voortzetten, maar niet hier.

[ Voor 5% gewijzigd door Edmin op 11-05-2010 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ArgantosNL schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:41:
[...]

Afkorting voor een duur woord dat geheimhoudingsplicht/verklaring betekent zal vast wat harder bestraft worden. Niet echt iets zeldzaam binnen de IT je krijgt wel eens zaken voor je neus wat verder niemand hoeft te weten. hoewel het niet altijd in een contract staat moet je wel zo net zijn om dat soort dingen voor je te houden.
Goed daar ging het niet om. Nu heeft CJ wel een NDA en in het verleden niet. Toen deed hij het wel om de bronnen te beschermen. Nu is het meer dan dat. Dat was het enige wat ik er over kwijt wou.
Edmin schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:49:
[...]

Je maakt een paar kleine foutjes:
Ten eerste pak je twee HD5870's ipv 5850's. Dan neem je ook nog een CM620 die veel minder is dan de Antec TP-650 waar hij het over heeft. De Antec heeft trouwens vier pci-e aansluitingen en de CM maar twee. Voor welke graka's denk je dan dat dat gemaakt is? ;)

edit:
het is een interessante discussie, maar ook offtopic. Laten we hem elkders eventueel voortzetten, maar niet hier.
Ik heb getest met 2x HD5850 met de 5870 bios dus verbruik is na genoeg gelijk aan de 5870. Misschien zelfs wat hoger want de core speeds waren 925 en 950. Stock bios toen niet getest. Maar dan zal het wel werken aangezien het verbruik snel 30-40 watt lager is (per kaart). En ik dacht dat de persoon het van de 5870 wou weten maar dat zal ik dan wel verkeerd gelezen hebben :)

Edit: Hij vroeg het volgende:
Dus vandaar mijn antwoord.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 11-05-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Interessant maar die kerel "Miki Manojlovic" is geen grote naam dus ik vraag me af waarom ze hem hebben gepakt als promotie of zo. Verder wel interessant maar ik denk dat AMD/ATI niks heeft te zoeken op film vlak behalve dan op het leveren van hardware voor de editors etc.

Wel grappig ik ben net een week terug van Rome en in die week heeft het topic niet veel gedaan waarschijnlijk dat hij nu weer begin te lopen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Informatie die op de semiaccurate forums naar voren kwam, is dat Southern Islands een paar weken later zijn tape out had dan Cypress (plus 1 jaar natuurlijk). Charlie had evenzeer als CJ het vermoeden dat er misschien vroeg silicaat toonbaar zou moeten zijn op Computex.

Gezien de paar weken latere tapeout, zou een oktober launch te verwachten zijn, maar aangezien het 40nm proces zo langzaamaan al zijn tekortkomingen al wel heeft getoond kan de ontwikkeling sneller gaan. Daarnaast schijnt AMD voor Cypress een extra spin gebruikt te hebben, omdat ze er gewoonweg de tijd voor hadden. Ze zullen voor SI een dergelijke spin dus waarschijnlijk niet gebruiken, tenzij ze genoodzaakt zouden zijn.

Al met al is een launch in september dus inderdaad wel te verwachten, de typische 'Back to school' periode, die ook erg belangrijk is voor verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
dahakon schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:29:
Al met al is een launch in september dus inderdaad wel te verwachten, de typische 'Back to school' periode, die ook erg belangrijk is voor verkopen.
Maar in die 'Back to school' periode zul je die SI GPU's nog niet in de desktop systemen zien zitten waardoor ik eerder denk dat die 'Back to school' periode goed is voor ATI om zijn nog liggende HD5xxx kaarten kwijt te raken als ze überhaupt wel HD5xxx kaarten in overschot hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Het proces om zo'n GPU te ontwikkelen lijkt me toch niet iets wat je van te voren tot op de dag kunt plannen. Je hebt altijd te maken met deadlines e.d., maar het lijkt mij toch niet dat het voor iedere chip exact hetzelfde is. Maar ik moet zeggen dat dat puur gokwerk is.

Waar ik heen wil: betekent het feit dat SI vier weken later is dan Cypress was ook per definitie dat SI vier weken later uitkomt, of hangt dat er maar net vanaf hoe het proces verloopt en zou het ook best kunnen dat het minder of juist meer is? Het wel of niet gebruiken van een extra spin is hier een onderdeel van. Het bakken van die chip zelf zal een vrij vaste tijdsduur hebben, maar het vinden van eventuele fouten en het aanpassen van de chip lijkt mij toch een iets ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Een groot verschil is natuurlijk dat er geen nieuwe DirectX komt of nieuwe features zoals Eyefinity, het proces blijft ook hetzelfde.

Ga maar gewoon van HD5XXX + 1 jaar uit.... veel kan het echt niet schelen, tenzij ze Fermi pech hebben, maar dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
DX-versie is idd bekend.
Shader-unit layout is bekend
Proces van bakken is bekend
Cypress was zelfs eigenlijk al te vroeg klaar, dus deden ze nog even 'rustig' een extra spin met wat aanpassingen.

Al met al lijkt AMD aardig goed overweg te kunnen met het hele 40nm proces van TSMC, dankzij het feit dat ze hun huiswerk goed gedaan hebben met de HD4770 (rv740). Het enige wat dan nog roet in het eten zou kunnen gooien is het uncore gedeelte van SI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
dahakon schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 23:19:
Het enige wat dan nog roet in het eten zou kunnen gooien is het uncore gedeelte van SI.
Zelfs dat mag geen probleem zijn want als dat wel het geval is zal NI niet veel soeps zijn en dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357365

Gebiedende wijs is zonder t! Dit is zeer belangrijk!

Modbreak:Niet doen. Reageer inhoudelijk of reageer niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Edmin op 12-05-2010 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het wordt een Cypress / NI Hybrid op 40nm/ Dus dat is een relatief veilige move. Maar het feit dat dat nodig is geeft al aan dat TSMC problemen heeft. En dan is het dus ook niet raar dat SI later is aangezien dit een chip is die in het leven geroepen is om het gat wat viel te dichten.

Ik hoop dat er met NI niet hetzelfde gebeurt als met de R600. Of in ieder geval de chip die eerst geplanned was na de R300. Die werd maar uitgesteld. Te revolutionair. Volgens mij is dat uiteindelijk de Xenos X1 geworden. Die laatste is er in ieder geval op gebaseerd. Maar tegen de tijd dat die techniek op de markt kwam was het mis. Zie R600. Natuurlijk was daar wel meer aan de hand maar toch vraag me me altijd af of ze het niet voor hadden kunnen zijn.

Al hadden we de R580 dan wel moeten missen. En dat was dan wel erg jammer geweest. Want dat was echt een super chip. En vandaag de dag 2x zo snel als zijn concurrent toen de tijd (7900 GTX)

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 12-05-2010 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 23:05
Anoniem: 357365 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 03:43:
[...]

Gebiedende wijs is zonder t! Dit is zeer belangrijk!
Idd, het leven van moeder aarde hangt er van af. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:27

superwashandje

grofheid alom

Astennu schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 07:23:
Al hadden we de R580 dan wel moeten missen. En dat was dan wel erg jammer geweest. Want dat was echt een super chip. En vandaag de dag 2x zo snel als zijn concurrent toen de tijd (7900 GTX)
no offense maar wat hebben we eraan dat die chip vandaag 2x zo snel is als zijn concurrent toen(afgezien van de mensen die daar nog steeds mee zitten)? Naar mijn idee moet die kaart dan minstens voor de volgende generatie (liefst voor de refresh) significant sneller zijn dan de concurrentie. en niet na 4(?) jaar wanneer veel mensen toch al een nieuwe kaart hebben.
al geeft het natuurlijk wel de potentie van die chip aan, maargoed daar heb je op dat moment niet zoveel aan.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn genoeg mensen die jaren met hun R580 gedaan hebben, terwijl anderen met een 7900GTX al na een jaar een nieuwe kaart moesten kopen simpelweg omdat-ie het niet meer kon bijbenen. Voor die mensen die toen een R580 gebaseerde kaart gekocht hadden, was dit een erg goede investering. En zelfs nu zijn er nog genoeg mensen met ee X1900 of X1950 in hun systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:27

superwashandje

grofheid alom

ja ok, maar dat probeerde ik ook te zeggen met dat ie dan na een jaar toch echt wel duidelijk sneller moet zijn dan de concurrentie.

en als je tegenwoordig nog met een x1900 zit zul je toch niet meer heel ver komen denk ik qua gamen (of erg lage instellingen moeten gebruiken :P )

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
superwashandje schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:46:
ja ok, maar dat probeerde ik ook te zeggen met dat ie dan na een jaar toch echt wel duidelijk sneller moet zijn dan de concurrentie.

en als je tegenwoordig nog met een x1900 zit zul je toch niet meer heel ver komen denk ik qua gamen (of erg lage instellingen moeten gebruiken :P )
Ik heb mijn X1900 XT laatst nog gebruikt. Omdat ik even niets had. Maar op low/medium settings kun je prima left 4 dead 2 of DOW II draaien met 35+ fps. Een prima prestatie als je het mij vraagt. Hij kan de 5650 aardig bij benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 23:30
Astennu schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:12:
[...]

Ik heb mijn X1900 XT laatst nog gebruikt. Omdat ik even niets had. Maar op low/medium settings kun je prima left 4 dead 2 of DOW II draaien met 35+ fps. Een prima prestatie als je het mij vraagt. Hij kan de 5650 aardig bij benen.
_/-\o_ X1900XT@XTX thuis.

Draait eigenlijk alles nog vrij vlot op medium (soms high).
Ik denk er nu toch aan om een upgrade door te voeren, maar er is veel te veel keuze.
Ik dacht zelf aan een 4850, want ik wil SC2 en Diablo 3 gaan spelen voor ik stop met gaming 8)

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:20

defcon84

Multipass?

Aries.Mu schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:55:
[...]

Ik denk er nu toch aan om een upgrade door te voeren, maar er is veel te veel keuze.
Ik dacht zelf aan een 4850, want ik wil SC2 en Diablo 3 gaan spelen voor ik stop met gaming 8)
zou je niet iets in de HD5xxx reeks nemen om die 2 spellen in Dx11 te spelen, om een mooie afsluiter te maken 8)

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Aries.Mu schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:55:
[...]

Gewoon een leuke 5750 2e hands voor een eurotje of 80 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 23:30
defcon84 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 12:36:
[...]

zou je niet iets in de HD5xxx reeks nemen om die 2 spellen in Dx11 te spelen, om een mooie afsluiter te maken 8)
Astennu schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:45:
[...]

Gewoon een leuke 5750 2e hands voor een eurotje of 80 :)
Zal nog wel kijken wat er zich aanbied...

Een 4850 is meer dan voldoende en is dirt cheap 2de hands (50€).
Heb geen zin om weer 100+ € uit te geven, sinds ik een Apple heb + PS3 kan ik nog moeilijk geld neerleggen voor een pc onderdeel 8)7
Mijn X1900XT zal op zich SC2 en Diablo III nog kunnen draaien, maar het mag deze keer met iets meer IQ (= full banana IQ :9 )

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 17:14
Nieuws & Nieuwsdiscussietopic.

Zoals een mod al eerder aangaf is het voor de 'vaste lezers' heel vervelend als er veel irrevelente posts worden gemaakt voor de lezers die hier komen voor het onderwerp van de topic, namelijk om Nieuws te lezen en te bediscussieren.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

ToMMTi-Systems SSAA-Tool v1.0

ToMMTi-Systems SSAA-Tool v1.0 has been released, with the following features:

- support for SSAA (defined by a user value from 0.0 to 999999.99999) (dx10-dx11)
- force tripple buffered rendering (dx8-dx11)
- force vsync rendering (dx8-dx11)
- simple SLI/CF FPS Limiter to reduce Microstuttering - the FPS can be defined by a user value (dx8-dx11)
- experimental option for rendering a game (dx8-dx11) via the reference rasterizer or for dx10 only, rendering via the WARP renderer

Please read the ReadMe.txt / LiesMich.txt to understand how to configure the Tool properly!

If it does not work, please disable the Steam Overlay, Fraps, XFire and all other Gaming Overlay Applications!

Download (Readme wel even lezen ;) )

Guru3D Topic erover

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Best interessant, zou dit op m'n nieuwe systeem wel eens willen proberen tegenover normale AA, zeker nadat de verbeteringen bij AA na 4x toch wel heel snel minimaal worden terwijl de overhead zienderogen toeneemt.

[ Voor 142% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 15-05-2010 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Laatst online: 14:15

edward2

Schieten op de beesten

Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 01:26:
Best interessant, zou dit op m'n nieuwe systeem wel eens willen proberen tegenover normale AA, zeker nadat de verbeteringen bij AA na 4x toch wel heel snel minimaal worden terwijl de overhead zienderogen toeneemt.
Werkt niet op alle dx10/11 games, maar wel bij meer dan de helft. Wel goed de readme lezen want je moet nogal wat instellen om dit werkend te krijgen. Ten eerste driversigning uitzetten en vervolgens alle paden van de betreffende game-exes in de game ini zetten van het proggy. En dan ingame de res kiezen, zo is 2x2 de dubbele res, 1920x1200 wordt 3840x2400 etc.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou weet ik sowieso niet of 512 MB genoeg gaat zijn voor SSAA, maar het is toch leuk er mee aan de slag te kunnen zonder gelijk een 5xxx kaart te hoeven kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 08:41
Report: New, quicker Radeon HD 5670 in the works
Inpai's article says the Juniper-based Radeon HD 5670 will have 640 stream processors and a 750MHz clock speed, compared to 400 SPs and a 775MHz core clock for the existing part. Both cards should have 512MB of GDDR5 RAM running through a 128-bit interface. The Radeon HD 5750, by contrast, has 720 SPs and a 700MHz speed.
Ik vind het wel een beetje een raar bericht. Je zou hem dan eerder een 5730 noemen ofzo...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Die gaat qua prestaties ook heel dicht tegen een HD5750 aanzitten, raar inderdaad.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:15:
Ik vind het wel een beetje een raar bericht. Je zou hem dan eerder een 5730 noemen ofzo...
Wie zegt dat dat niet gebeurt. ;) Anders krijg je ook wat CrossFire probleempjes en zo. ;)
Denk ook dat het hier zal gaan om een Azië only kaart.

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 17-05-2010 17:25 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 08:41
-The_Mask- schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:24:
[...]

Denk ook dat het hier zal gaan om een Azië only kaart.
Dat staat ook in dat bericht slimmerd :P

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:52

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

edward2 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 01:59:
[...]

Werkt niet op alle dx10/11 games, maar wel bij meer dan de helft. Wel goed de readme lezen want je moet nogal wat instellen om dit werkend te krijgen. Ten eerste driversigning uitzetten en vervolgens alle paden van de betreffende game-exes in de game ini zetten van het proggy. En dan ingame de res kiezen, zo is 2x2 de dubbele res, 1920x1200 wordt 3840x2400 etc.
Grappig, gebruikt ARMA2 ook niet iets dergelijks ingame, om zo to zulke hoge resos te komen?!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171689

Waarom krijgt Azïe alleen zulke kaarten, alsof daar hier geen markt voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Laatst online: 14:15

edward2

Schieten op de beesten

sain onez schreef op maandag 17 mei 2010 @ 18:49:
[...]

Grappig, gebruikt ARMA2 ook niet iets dergelijks ingame, om zo to zulke hoge resos te komen?!
Ja idd, ARMA2 gebruikt ook downsampling AA.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Aangezien het hier de laatste tijd zo rustig is. Tijd voor wat discussie :) Deels misschien offtopic maar deels ook niet. Meet Larrabee 2 (eigenlijk LRB3 maar de 2e is helemaal geschrapt):

http://www.semiaccurate.c...arrabee-3-now-larrabee-2/

Intel heeft het dus nog niet opgegeven. LRB2 zou een soort van tock van LRB1 zijn. Echter is heel LRB1 geschrapt inc LRB2. Op LRB3 ligt nu de focus. Ze gaan daar voor een andere opzet.

AMD is natuurlijk de grootste vijand. Aangezien LRB een soort CPU/GPU combie is. AMD is een partij die dit soort dingen ook kan maken/ontwikkelen.

Ze noemen nu 2012. Tegen die tijd hebben we de HD7 of misschien HD8 serie op de markt. Je kunt dan wel 120-250% hogere single chip performance verwachten tov de huidige HD5870.

Dus Intel geeft het nog niet op maar ze moeten wel heel goed zijn best doen willen ze straks mee kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Het artikel gaat in principe over het gemis van een CPU part aan de kant van nVidia en de vraag hoe ze het op gaan lossen.

Larrabee/ Llano versus Allejezus hete GF110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Ik heb het al vaak gezegd: AMD heeft het het slimst van allemaal gespeeld door Ati te kopen. nVidia heeft geen cpu divisie, Intel heeft geen ervaring met high-end gpu's. Amd heeft allebei. Ati mag dan erg duur geweest zijn om te kopen, het is het geld dubbel en dwars waard geweest, daar ben ik van overtuigd.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

neliz schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:08:
Larrabee/ Llano versus Allejezus hete GF110.
Mind to explain this one?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Jejking schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:00:
[...]

Mind to explain this one?
Een halve joke.. ik weet niets van de temperaturen van de opvolger van GF100 (nou ja) maar wel dat de nieuwe parts GF11x namen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357365

Er werd opgemerkt dat ATi het geld waard was, maar daar ben ik het niet mee eens. Die 6 miljard (of hoeveel was het precies) heeft echt een flinke schuldenlast aan AMD gezet. Van 6 miljard kun je echt veel doen. Ik denk dat als ze hiermee hadden geinvesteerd in de CPU-ontwikkeling en het pushen van nieuwe processen ze wel beter af waren. Daarnaast was ATi op dat moment gewoon niet 6 miljard waard. De 2k serie zoog zeer hard. Pas toen het bij AMD kwam, is het een stuk beter gegaan met de videokaarten van ATi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Anoniem: 357365 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:17:
Er werd opgemerkt dat ATi het geld waard was, maar daar ben ik het niet mee eens. Die 6 miljard (of hoeveel was het precies) heeft echt een flinke schuldenlast aan AMD gezet. Van 6 miljard kun je echt veel doen. Ik denk dat als ze hiermee hadden geinvesteerd in de CPU-ontwikkeling en het pushen van nieuwe processen ze wel beter af waren. Daarnaast was ATi op dat moment gewoon niet 6 miljard waard. De 2k serie zoog zeer hard. Pas toen het bij AMD kwam, is het een stuk beter gegaan met de videokaarten van ATi.
Wat een onzin.... ATI kaarten waren juist heel goed zie 9 serie!En dat zijn ze nu nog steeds. Die 6 miljoen HD5xxx kaarten die over de toonbank zijn gegaan is een flinke zak geld voor AMD. En amd CPU's waren vroeger hun tijd ook ver vooruit.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
alleen toen had Intel de OEM CPU markt in handen, we zullen maar niet beginnen hoe ze het deden wat dat is volledig offtopic.
de x serie was ook best goed, kon goed mekomen met de 6 serie van Nv op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 357365 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:17:
Je snapt natuurlijk wel dat de HD2K serie al zo'n 3 jaar eerder ontworpen was? En de succesvollere HD3K en zeker de HD4K series waren al in ontwikkeling voordat AMD uberhaupt ook maar ergens iets in te brengen had? Daarnaast zijn het nu voornamelijk ATI mensen die nu belangrijke posities binnen AMD vervullen. En dat is niet voor niks.

In mijn ogen bekijk je de boel dus vanuit een veel te kleine hoek... Ik denk nl dat die investering het nu zeker waard is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Daarnaast heeft Intel ondertussen al miljarden en miljarden in Larrabee gestopt en is er nog steeds geen product. Je zou toch denken dat als je het geld hebt en de knowhow om chips te ontwerpen, dat ze ondertussen wel eens iets op de markt hadden liggen. Blijkbaar is het toch niet zo gemakkelijk en is het overnemen van een bedrijf met parate kennis niet zo'n slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
dahakon schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:09:
Daarnaast heeft Intel ondertussen al miljarden en miljarden in Larrabee gestopt en is er nog steeds geen product. Je zou toch denken dat als je het geld hebt en de knowhow om chips te ontwerpen, dat ze ondertussen wel eens iets op de markt hadden liggen. Blijkbaar is het toch niet zo gemakkelijk en is het overnemen van een bedrijf met parate kennis niet zo'n slecht idee.
Zo is dat.

Als AMD niet Ati had overgenomen, dan werd AMD over 5 jaar de pan in gehakt door de APU's van Intel (tegen die tijd zal Intel ongetwijfeld wel een mooie cpu/gpu combinatie op de markt hebben). AMD zou eigenhandig nooit in staat geweest zijn om een high-end GPU neer te zetten (en dus ook geen APU). APU's zijn de toekomst en wat dat betreft gaat nVidia het nog lastig krijgen (ze hebben geen cpu's).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom is iedereen er zo van overtuigd dat APU's helemaal het ding gaan worden dan? Hoewel er zeker voordelen aan bepaalde integratie zit heeft het ook z'n nadelen. Discrete eenheden zijn nou eenmaal veel makkelijker te vervangen of te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:38:
Waarom is iedereen er zo van overtuigd dat APU's helemaal het ding gaan worden dan? Hoewel er zeker voordelen aan bepaalde integratie zit heeft het ook z'n nadelen. Discrete eenheden zijn nou eenmaal veel makkelijker te vervangen of te isoleren.
Kosten en Performance. Je krijgt straks voor een AMD CPU prijs een goede CPU en HD4670 level Graphics. Dezelfde redenen waarom een H55 zo interessant is puur vanwege hun "alles in één oplossing."

Denk ook eens aan console makers (dit ding is minstens zo snel als een X360/PS3) voor een fractie van de kosten. Voor AMD/Intel betekend het ook dat in één keer nVidia buitenspel staat in de low-cost en Business markt qua integrated graphics.

Zelfs jouw geïnterpreteerde nadeel (isoleren of vervangen) is geen nadeel. Je bent namelijk een hele hoop drempels kwijt tussen CPU en GPU, in principe is het troubleshooten dus vereenvoudigd.

Een APU sluit een discrete oplossing niet uit en voor een ontwikkelaar is het natuurlijk helemaal fantastisch als je voor AL je platformen (PC en consoles) van dit soort performance uit mag gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door neliz op 18-05-2010 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

neliz schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:17:
Zelfs jouw geïnterpreteerde nadeel (isoleren of vervangen) is geen nadeel. Je bent namelijk een hele hoop drempels kwijt tussen CPU en GPU.
Ik zeg niet dat het geen voordelen heeft (zoals je noemt), maar ook nadelen (die blijven staan) :P

Ik vind het geen voordeel dat ik nu verplicht ben bij een bepaalde processor een bepaalde GPU te kopen. Dat is in feite al aan de hand met die Intels. Op een moederbord is tot daar aan toe, daar heb je veel meer keuze in, maar ik gebruik 'm toch niet en het maakt het spul alleen maar weer onnodig duur.

Maargoed, we zullen zien, ik ben benieuwd. Het zou de eerste substantiële verandering qua hardware zijn in jaren en jaren. Zelfs SSD's zijn maar een nieuwe versie van een bestaand onderdeel, terwijl dit echt een geheel nieuw ding moet worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-05-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@above Ik betwijfel dat Llano op tweakers gericht is.

BFG Tech Announces Exit From Graphics Card Category, Continues On With PSUs and PCs

http://www.techpowerup.co...On_With_PSUs_and_PCs.html

Ik vraag me af of er nog meer AIB weggaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:26:
[...]

Ik zeg niet dat het geen voordelen heeft (zoals je noemt), maar ook nadelen (die blijven staan) :P

Ik vind het geen voordeel dat ik nu verplicht ben bij een bepaalde processor een bepaalde GPU te kopen. Dat is in feite al aan de hand met die Intels. Op een moederbord is tot daar aan toe, daar heb je veel meer keuze in, maar ik gebruik 'm toch niet en het maakt het spul alleen maar weer onnodig duur.

Maargoed, we zullen zien, ik ben benieuwd. Het zou de eerste substantiële verandering qua hardware zijn in jaren en jaren. Zelfs SSD's zijn maar een nieuwe versie van een bestaand onderdeel, terwijl dit echt een geheel nieuw ding moet worden.
Ik denk dat je het zo moet zien: voor de gamer zul je straks de GPU op de APU gebruiken om physics te berekenen terwijl de losse krachtigere GPU gewoon het renderwerk doet. Voor de mensen die alleen een APU hebben, zal het met wat minder physics en wat minder mooie graphics moeten.

Losse graphics kaarten verdwijnen niet, je kunt namelijk niet echt eenvoudig een enorme GPU (zoals de HD5870... of zelfs een Fermi) samenvoegen met een CPU, dat wordt wat teveel van het goede.

[ Voor 8% gewijzigd door The Flying Dutchman op 18-05-2010 23:22 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het tot gevolg heeft dat er eindelijk eens een goede door alle kampen geaccepteerde standaard komt voor physics kan ik het alleen maar toejuichen. Ik vind het wel armoede dat het technisch gezien allemaal perfect mogelijk is, maar dat omdat nVidia de boel zo afschermt ontwikkelaars er te weinig mee doen en niemand er uiteindelijk echt wat aan heeft.

Zodra je kunt ontwikkelen voor de hele markt ga je natuurlijk spellen met spectaculaire physics krijgen, wat voor mij persoonlijk de immersion wel echt groter maakt. Ik word nog steeds blij van HL2, terwijl dat verder grafisch niet echt meer met de top mee kan. Physics en tesselation zie ik als twee grote volgende stappen in een nog intensere ervaring, ik blijf nu vaak het gevoel houden tegen een 3D-engine aan te kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 19-05-2010 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 00:06:
Als het tot gevolg heeft dat er eindelijk eens een goede door alle kampen geaccepteerde standaard komt voor physics kan ik het alleen maar toejuichen. Ik vind het wel armoede dat het technisch gezien allemaal perfect mogelijk is, maar dat omdat nVidia de boel zo afschermt ontwikkelaars er te weinig mee doen en niemand er uiteindelijk echt wat aan heeft.

Zodra je kunt ontwikkelen voor de hele markt ga je natuurlijk spellen met spectaculaire physics krijgen, wat voor mij persoonlijk de immersion wel echt groter maakt. Ik word nog steeds blij van HL2, terwijl dat verder grafisch niet echt meer met de top mee kan. Physics en tesselation zie ik als twee grote volgende stappen in een nog intensere ervaring, ik blijf nu vaak het gevoel houden tegen een 3D-engine aan te kijken.
Met directx11 is er toch een standaard dat door alle kampen gebruikt kan worden? (Open CL)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

winwiz schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 05:58:
Met directx11 is er toch een standaard dat door alle kampen gebruikt kan worden? (Open CL)
DirectX11 heeft niets met OpenCL te maken.. des te meer met DirectCompute.

En dan nog is er geen Physics standaard, er zal iemand (nVidia, intel) op moeten staan en hun Physics engine als OCL/DC port moeten aanbieden, de eerste heeft geen haast... en de tweede ook niet :D

[ Voor 26% gewijzigd door neliz op 19-05-2010 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:38:
GPU's kunnen bepaalde dingen gewoon veel sneller dan CPU's. Als je dan dus een CPU hebt waar ook een GPU in zit kun je die dus inzetten om dat werk te doen. Dit kan er voor zorgen dat je applicatie meer dan 10x zo snel draait.

Daarnaast hebben de meeste mensen genoeg aan een IGP. Ik denk dat meer dan 90% van alle pc's en laptops een IGP heeft. Dit zijn vooral zakelijke pc's maak ook thuis pc's hebben vaak geen losse video kaart.

Nu hebben IGP's van AMD maar 80 shaders. Die performance is al best aardig. (iets sneller dan Intels CPU GFX) AMD wil volgend jaar met LIano komen. En volgens de geruchten heeft die 480 shaders.

Als dat zo is kun je daar prima simpele games op draaien. Veel beter dan momenteel mogelijk is met IGP's. Terwijl de meerprijs van een CPU met GPU er in in verhouding erg laag zullen zijn. Chipsets kunnen ook weel kleiner worden dus daar wordt sowieso bespaart.

Maar ik zie vooral toekomst in GPU Computing. Ik zie het in de toekomst ook wel gebeuren dat het niet meer over een losse CPU/GPU hebt.
neliz schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:17:
[...]

Kosten en Performance. Je krijgt straks voor een AMD CPU prijs een goede CPU en HD4670 level Graphics. Dezelfde redenen waarom een H55 zo interessant is puur vanwege hun "alles in één oplossing."

Denk ook eens aan console makers (dit ding is minstens zo snel als een X360/PS3) voor een fractie van de kosten. Voor AMD/Intel betekend het ook dat in één keer nVidia buitenspel staat in de low-cost en Business markt qua integrated graphics.

Zelfs jouw geïnterpreteerde nadeel (isoleren of vervangen) is geen nadeel. Je bent namelijk een hele hoop drempels kwijt tussen CPU en GPU, in principe is het troubleshooten dus vereenvoudigd.

Een APU sluit een discrete oplossing niet uit en voor een ontwikkelaar is het natuurlijk helemaal fantastisch als je voor AL je platformen (PC en consoles) van dit soort performance uit mag gaan.
Volgens de geruchten zou hij 480 Shaders krijgen. Dit is dus meer dan een 4670. Ik vermoed dat hij ook DX11 kan. Dus dan heb je je eerder HD5670 performance en afhankelijk van hoe snel het geheugen aangesproken kan worden mogelijk nog ietsjes sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik betwijfel of ze daar echt 480 shaders op gaan plakken. Dat zou zo bandwidth bottlenecked zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 292676 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 08:47:
Ik betwijfel of ze daar echt 480 shaders op gaan plakken. Dat zou zo bandwidth bottlenecked zijn.
Ben jij een een CPU/GPU Engineer ? En waarom zou dat bandwith bottlenecked zijn? Dat is helemaal afhankelijk van je applicatie. En je memory controller.

Als je GPGPU crunching gaat doen heb je niet veel bandbreedte nodig. Voor games wordt het een ander verhaal. Maar misschien hebben ze weer een sideport. De CPU zou een K10,5 core hebben dus waarschijnlijk ook de 2x64Bit memory Controller. Dat samen met 1333 MHz DDR3 heb je genoeg bandbreedte. Het zou natuurlijk beter zijn om los 512 MB dedicated geheugen te hebben met een 128 bit bus. Maar dat is dan het voordeel van losse kaarten. Gezien de efficiëntie van de HD5xxx architectuur wat betreft memory bandbreedte denk ik dat je erg goede performance zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Astennu schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:43:
Ben jij een een CPU/GPU Engineer ? En waarom zou dat bandwith bottlenecked zijn? Dat is helemaal afhankelijk van je applicatie. En je memory controller.
Ik denk dat waar hij op doelt is de stap terug van gDDR5 naar DDR3 (quad channel?!)
Ik zie AMD niet zo snel separaat geheugen reserveren (gDDR5) voor het video gedeelte dus zal men moeten terugvallen op HyperTransport voor het complete pakket.

Hoe goed dit ook is, je memory en bandbreedte worden nog altijd gedeeld, vandaar de gesuggereerde bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
ik dacht dat de huidige IGP van AMD/ATI dedicated geheugen hebben en niet meer volledig van de main mem gebruik te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

ArgantosNL schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:05:
ik dacht dat de huidige IGP van AMD/ATI dedicated geheugen hebben en niet meer volledig van de main mem gebruik te maken?
Welke is dat dan? bij de 7 en 8 serie chipset zit de graphics core gewoon op de NB en gaat via HT3.0 naar de CPU/Memory controller. Wat er bij de 7 en 8 serie extra in zit is "(DDR3) performance cache / sideport memory" maar dit hoeft niet per-se aanwezig te zijn (kost meer he?) en is ook een zeer beperkte set-up met slechts 1 memory chip, slechts 128MB.

Je moet nog steeds een keer naar het main memory toe.

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/amd-890gx/890gx.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door neliz op 19-05-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ATI Eyefinity Experience Tool

http://sites.amd.com/us/u...eyefinity-experience.aspx

Leuke tool van ATI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.stanneveld
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03 07:27
Klopt Astenu met mijn 5970+5870 bakje heb ik geen problemen met CPUGPU met een i7 920 2.6 of 4.2Ghz.
Maar met gamen sjah daar merk ik het echt wel, dan gebruik ik aleen de 5970 want de rest ken ik toch niet voorzien van data.

Nu was ik aan het kijken voor een AMD plankje met 4 PCIe slooten (ik heb 5970+4x5870's) maar denk dat ik dan toch bij Intel moet blijven vind op AM3 niet veel, Toch een Asus REX3 dan maar.
Wilde een x6 van AMD proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

r.stanneveld schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:50:
Nu was ik aan het kijken voor een AMD plankje met 4 PCIe slooten (ik heb 5970+4x5870's) maar denk dat ik dan toch bij Intel moet blijven vind op AM3 niet veel, Toch een Asus REX3 dan maar.
Wilde een x6 van AMD proberen :P
AMD RD890 heeft 4x 8xPCI-E2.0 nog een paar weekjes wachten als je per se AMD wil.

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2010/January/CES2010/msi_890fx_gd70.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2010/January/CES2010/msi_890fx_gd70_specs.jpg
Ja, dit exemplaar heeft er zes, net zoals de high end X58 borden.

[ Voor 41% gewijzigd door neliz op 19-05-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
neliz schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:48:
[...]

Ik denk dat waar hij op doelt is de stap terug van gDDR5 naar DDR3 (quad channel?!)
Ik zie AMD niet zo snel separaat geheugen reserveren (gDDR5) voor het video gedeelte dus zal men moeten terugvallen op HyperTransport voor het complete pakket.

Hoe goed dit ook is, je memory en bandbreedte worden nog altijd gedeeld, vandaar de gesuggereerde bottleneck.
Daar heb ik het ook over. Het zal trager zijn maar ik vraag me af of het een ramp is zie ook de 5650 en lager die gewoon DDR3 gebruiken op een 64 of 128 Bit bus.

Dual channel van een cpu is 2x 64 dus dat is dan op zich niet heel slecht. Daarnaast gaat de HD5xxx serie erg efficiënt om met mem bandbreedte. Je zult wel wat inleveren ten opzichte van een 480 shader kaart met dedicated 128 Bit GDDR5. Maar laat dat 10-20% zijn. Dan heb je nog steeds veel power.

Mem bandbreedte is niet echt het probleem in mijn ogen. Dat zie je ook bij de HD5870 kaarten. Die worden overgeclockt naar 1400-1500 MHz met 1250 MHz ram. Dat is maar 50 MHz hoger dan stock. En de performance is nog steeds uitstekend en schaalt gewoon met hogere core clocks.

En we hebben het hier over een IGP vervanger niet een vervanger voor ene High end gaming kaart.

En over die 4 PCI-E poorten. Volgens mij kwam Asus ook met een board met 4 sloten. Crosshair IV als ik me niet vergis. Dus er zijn er meer onderweg.

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.