Anoniem: 251563 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:28:
[...]
Ik zou er persoonlijk niet op rekenen... Bekijk het eens vanuit AMD's standpunt.
Het op de markt brengen van een architectuur kost ongelofelijk veel geld. Het ontwerp kost al jaren, en daarnaast is er nog het verificatieproces, de testwaferproductie, marketing... De huidige generatie kan nVidia's kaarten prima aan, dus waarom zouden ze een hele nieuwe serie uitbrengen, met alle kosten van dien? Was het zelfs niet zo dat er een maand geleden nog steeds meer vraag dan aanbod was, en ze alles als het ware nog zo snel verkochten als het uit de fabriek kwam rollen?
Daarnaast zit tussen S.I. en N.I. niet heel veel tijd: S.I. komt in, zeg, september, en N.I. en ook nVidia's volgende generatie maart volgend jaar of zo. Dat is negen maanden, terwijl tussen de HD4000 en HD5000 veertien maanden zaten. Ik denk dat het voor AMD gewoon niet erg zinnig is.
Ik verwacht dit jaar dus niet meer dan een paar nieuwe chips, net zoals je bij de HD4000 serie zater alleen de HD4770 en HD4890 als nieuwe chips zag, en verder niet. Zeker geen volledige top-to-bottom refresh (aka HD6000 serie). Ik neem aan dat ze het gat tussen de HD5870 en de HD5970 wat zullen dichten in de vorm van een HD5890 - een chip met een nieuw stuk uncore, inclusief sterk verbeterde tesselator. Dit ook vooral met het oog op kerst uiteraard. En verder heel misschien een nieuwe mainstream kaart met dezelfde verbeteringen, maar daar is de lineup eigenlijk al compleet. Echt meer mainstream performance zou de diegrootte verhogen, waardoor ze bij het gelimiteerde proces dus al gauw minder zullen verdienen, niet meer. Dit in tegenstelling tot bij de HD4770. De noodzaak valt dus te betwijfelen, het spelen met prijzen lijkt mij een stuk effectiever en efficienter mocht nVidia iets competatiefs uitbrengen.
Maar goed, dit zijn slechts mijn speculaties natuurlijk.

Wie weet...
Ja, want een product dat je volledig ontworpen hebt, mik je gewoon in de prullenbak, want je oude product is nog goed genoeg? In de tech-industrie kun je niet op je lauweren rusten. Je moet keihard door ontwikkelen en er zit meer in het runnen van een bedrijf dan enkel winst maken op een bepaald product.
Ik liep vandaag ook wat onzin uit te kramen tegen een collega. Stel je voor, SI = 4 ipv 5 stream processors per threaded processor. Wel 1600 streamprocessors totaal, waarvan er in het ergste geval 400 gebruikt kunnen worden, in plaats van 320 zoals nu het geval is. Dat kan resulteren in 25% performancewinst. Stel dat ze 40nm beter onder controle hebben = hogere kloks. Laten we zeggen, gemiddeld 25% sneller, voor dezelfde prijs als we nu HD 5x00-kaarten kopen. Nvidia krijgt slaag, AMD pakt (nog) meer marktaandeel.
Maar, Nvidia zit ook niet stil. Wat nou als er een respin komt, die hoger klokt, hogere yields heeft = gpu's goedkoper voor Nvidia om te maken. En als AMD dan op zijn HD 5x00-serie vertrouwt, zitten ze elkaar mooi aan te kijken als ze hun voorsprong ineens kwijt zijn.
Oh en als ik dan er dan toch op los speculeer: SI in september of omstreken. Dat houdt een aantal maanden aan. Dan begin 2011 NI op 28NM, maar enkel de high-end, waarna de mainstream/budget-kaarten pas later kopen, zodat SI tijd heeft om uit te verkopen/zichzelf terug te verdienen.
En nog een oh, als wij fudzilla waren, stond dit op de frontpage, exclusief bron, en werden we wereldwijd op fora genoemd
[
Voor 5% gewijzigd door
Marc Rademaker op 27-05-2010 22:04
]