Toon posts:

Het Grote Volkswagen-topic deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste
Acties:
  • 392.325 views

Onderwerpen

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

>>Dubbel<<

[Voor 98% gewijzigd door Will_M op 06-12-2014 17:31]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 17:28:
[...]

Even meten waar je dashboard verlichting "iets" regelt en daar van aftakken. Waarschijnlijk zit er in je Golf IV nog zo'n wieltje om het niveau van je verlichting te regelen, da's een goed uitgangspunt :P
En permanent aan zetten is gewoon 12v op er zetten?:p

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat moet je even in de handleiding van je 2-Din China speler op zoeken. De meeste apparaten zijn er op berekend dat daar gewoon ~12V op komt te staan.

• DennusB
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 17:50:
Dat moet je even in de handleiding van je 2-Din China speler op zoeken. De meeste apparaten zijn er op berekend dat daar gewoon ~12V op komt te staan.
had k de handleiding maar :( haha

• Wom
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:27
kuusj98 schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 12:58:
[...]

Zou het dom klinken als ik (en m'n pa ook) meen dat onze Mk5 GTI meer vermogen heeft dan stock? Hij sprint van 0-100 in 6,4 seconden en topsnelheid op Autobahn is rond de 250 op de teller. Dat is met een volle tank en en 190KG aan personen :+
Mijn oude MK5 GTI haalde zelfde gegevens ongeveer. Maar let wel dat 250 op de teller ongeveer 234 in het echt is, aldus mijn GPS toentertijd :+

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 25-10 17:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wom schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 19:43:
[...]

Mijn oude MK5 GTI haalde zelfde gegevens ongeveer. Maar let wel dat 250 op de teller ongeveer 234 in het echt is, aldus mijn GPS toentertijd :+
Vind het toch raar, dat stock 6,9 seconden is, en de Edition 30 haalt wel 6,4 seconden. Zou hij misschien toch gechipt zijn? 25-30PK extra daardoor zou toch niet raar zijn of wel?

Ik ga pleiten voor een fatsoenlijke test in de zomer met gortdroge asfalt, een minder volle tank, hardgepompte banden en zo snel mogelijk schakelen. Dan zal er vast nog wel iets af te schrapen zijn.
Het klinkt misschien allemaal een beetje raar, maar mijn familie bestaat voor een groot deel uit autoliefhebbers en 0-100 tests zijn bij ons niet raar :+

En ja, ik weet dat de tellersnelheid een procent of 10 boven werkelijke snelheid ligt, alleen als ik op Youtube kijk halen ze 250 vaak niet. Deze bijv: https://www.youtube.com/watch?v=gfurQjzqxec die van ons doet dat toch beduidend sneller :O Deze: https://www.youtube.com/watch?v=GFXktceRxxA tja, zo lang vol gas hebben we toch echt niet gedaan, daar was teveel verkeer voor, misschien ook maar eens fatsoenlijk testen :P

Het is nu trouwens een maand of 7-8 geleden dat we ons nieuwe paardje hebben mogen stallen en het toenmalige probleem dat ie niet meteen startte was opgelost door de tank leeg te rijden en gewoon nieuwe benzine erin te gooien, die brandstof waarmee hij moeilijk startte was benzine van de dealer zelf dus misschien niet 100% zuiver. Verder alleen een of andere airco regelklepje van 400 euro onder garantie vervangen en verder 0 problemen. Olieverbruik is ook meer dan normaal voor dit blok, maar 1x hoeven bijvullen tot nu toe, en dat was volgens mij 0.75 liter.

Wat ik dan wel weer leuk vind, is dat de buurman 1 dag voor ons dezelfde auto had gekocht (in het zwart, wat ik persoonlijk minder mooi vind bij deze Golf), en die staat alleen maar in de garage met een andere auto ervoor waar een stuurslot opzit terwijl wij het ding gewoon op de oprit hebben staan. Lijkt me trouwens ook niet gezond, maar 1x per maand dat ding even starten, hij start wel erg moeilijk als de buurman hem wil uitlaten.

Hij is al naar Oostenrijk geweest, en dan is het toch leuk dat je volgeladen nog steeds langs iedere auto trekt zonder terugschakelen als het stevig bergop gaat. In de Winter gaan de Kia Cee'd met 1.6 GDi mee en daar ben je meer aan het schakelen dan wat anders en wil je ook maar iets voorbij komen zit je al in de 5000 TPM.

Wat ik alleen maar kan hopen, is dat ik over 2 jaar als ik mijn (echte) rijbewijs heb de auto voor een zacht prijsje kan overnemen, omdat mijn pa alweer een Golf 7 (over paar jaar misschien al 8?) R in de pijplijn heeft zitten. 300PK(+), dat moet wel echt beest zijn in zo'n karretje, alhoewel ik meer van het charme van een R32 houd...

Hebben jullie veel problemen met de blokken van VaG? En dan met name de TFSI's en TSI's, ik lees namelijk veel over dingen die er niet goed aan zouden zijn, die ervaring heb ik niet (ook nooit gehad).

Ik zal voor nu weer ophouden, voordat ik opmerkingen krijg over mijn leeftijd welke duidelijk nog niet 18 is, al zijn auto's een van mijn grote passies en zou het jammer vinden als mijn leeftijd daar een beperking in speelt.

R7 5800X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Momentumlol
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 28-08 19:53

Momentumlol

Car Fanatic

kuusj98 schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 23:59:
[...]

Vind het toch raar, dat stock 6,9 seconden is, en de Edition 30 haalt wel 6,4 seconden. Zou hij misschien toch gechipt zijn? 25-30PK extra daardoor zou toch niet raar zijn of wel?

Ik ga pleiten voor een fatsoenlijke test in de zomer met gortdroge asfalt, een minder volle tank, hardgepompte banden en zo snel mogelijk schakelen. Dan zal er vast nog wel iets af te schrapen zijn.
Het klinkt misschien allemaal een beetje raar, maar mijn familie bestaat voor een groot deel uit autoliefhebbers en 0-100 tests zijn bij ons niet raar :+

En ja, ik weet dat de tellersnelheid een procent of 10 boven werkelijke snelheid ligt, alleen als ik op Youtube kijk halen ze 250 vaak niet. Deze bijv: https://www.youtube.com/watch?v=gfurQjzqxec die van ons doet dat toch beduidend sneller :O Deze: https://www.youtube.com/watch?v=GFXktceRxxA tja, zo lang vol gas hebben we toch echt niet gedaan, daar was teveel verkeer voor, misschien ook maar eens fatsoenlijk testen :P

Het is nu trouwens een maand of 7-8 geleden dat we ons nieuwe paardje hebben mogen stallen en het toenmalige probleem dat ie niet meteen startte was opgelost door de tank leeg te rijden en gewoon nieuwe benzine erin te gooien, die brandstof waarmee hij moeilijk startte was benzine van de dealer zelf dus misschien niet 100% zuiver. Verder alleen een of andere airco regelklepje van 400 euro onder garantie vervangen en verder 0 problemen. Olieverbruik is ook meer dan normaal voor dit blok, maar 1x hoeven bijvullen tot nu toe, en dat was volgens mij 0.75 liter.

Wat ik dan wel weer leuk vind, is dat de buurman 1 dag voor ons dezelfde auto had gekocht (in het zwart, wat ik persoonlijk minder mooi vind bij deze Golf), en die staat alleen maar in de garage met een andere auto ervoor waar een stuurslot opzit terwijl wij het ding gewoon op de oprit hebben staan. Lijkt me trouwens ook niet gezond, maar 1x per maand dat ding even starten, hij start wel erg moeilijk als de buurman hem wil uitlaten.

Hij is al naar Oostenrijk geweest, en dan is het toch leuk dat je volgeladen nog steeds langs iedere auto trekt zonder terugschakelen als het stevig bergop gaat. In de Winter gaan de Kia Cee'd met 1.6 GDi mee en daar ben je meer aan het schakelen dan wat anders en wil je ook maar iets voorbij komen zit je al in de 5000 TPM.

Wat ik alleen maar kan hopen, is dat ik over 2 jaar als ik mijn (echte) rijbewijs heb de auto voor een zacht prijsje kan overnemen, omdat mijn pa alweer een Golf 7 (over paar jaar misschien al 8?) R in de pijplijn heeft zitten. 300PK(+), dat moet wel echt beest zijn in zo'n karretje, alhoewel ik meer van het charme van een R32 houd...

Hebben jullie veel problemen met de blokken van VaG? En dan met name de TFSI's en TSI's, ik lees namelijk veel over dingen die er niet goed aan zouden zijn, die ervaring heb ik niet (ook nooit gehad).

Ik zal voor nu weer ophouden, voordat ik opmerkingen krijg over mijn leeftijd welke duidelijk nog niet 18 is, al zijn auto's een van mijn grote passies en zou het jammer vinden als mijn leeftijd daar een beperking in speelt.
Hoi Kuusje,

Leuk je verhaal zo te lezen. Je hebt iig wat moois in het verschiet staan als ik het zo lees! Zou super mooi zijn als je die wagen van je pa over kan nemen als je je rijbewijs zometeen hebt ;)

Wat betreft je vraag over de tsi en tfsi motoren. Het grootste euvel bij deze motoren is/was de distributieketting. Deze kettingen bleken niet sterk genoeg, waardoor er rond 80dkm wel is een ketting knapte (vaak fataal voor de motor). Persoonlijk heb ik het niet zo op die kleine opgefokte motoren, vooral ten aanzien van het lang doorrijden met een auto. Ik heb zo mijn grote twijfels of dergelijke motoren bijvoorbeeld relatief probleemloos de 3-4 ton kilometers zullen halen..

Natuurlijk is het zuiniger, maar zon klein blokje krijgt wel constant enorm op zn donder..

Tenslotte: autoliefhebberschap kent gelukkig geen minimumleeftijd, maak je dus geen zorgen over je leeftijd. Iedereen, hoe jong of oud dan ook, zo mee moeten mogen praten over wat zijn of haar passie is ;)

Momentumlol

-- Ryzen Powered -- RX 5700XT -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

• Wom
Die 2.0 TFSI zuipt olie als een malle. Dat is het enige manco. Voor de rest een prachtblok die niet voor niks flink wat prijzen heeft gewonnen. Turbolag bestaat amper en de vermogens die je er uit kan halen benaderen de good-old 1.8T al zowat.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
O ja? haalt een 1.8T ook 290pk?

• KappeNou
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 23:19
Wom schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:17:
Die 2.0 TFSI zuipt olie als een malle. Dat is het enige manco. Voor de rest een prachtblok die niet voor niks flink wat prijzen heeft gewonnen. Turbolag bestaat amper en de vermogens die je er uit kan halen benaderen de good-old 1.8T al zowat.
Vermogens gaan er makkelijk overheen. Daarbij ook veel bruikbaarder vermogen.
Een edition30/r20/s3/cupra etc met andere luchtfilter box, downpipe leeghalen en chip op maat zit je al op 350pk met standaard onderdelen..

>PC specs<

• Wom
Doelde eerst meer op de wat extreme tuning zoals je die in het verleden van Dahlback en consorten zag. Blok bleek heel goed bestand daartegen. Moet zeggen dat ik laatste tijd niet gekeken heb wat ze uit een 2.0 TFSI sleuren, dat geef ik toe :)

• Chaoss
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:50

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Afhankelijk van de mechanische aanpassingen ja, er rijd/reed op AF iemand rond met een 1.8T en 300pk. elk blok kun je onmogelijk ver opkietelen, het is maar hoeveel je wilt aanpassen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• nokiaan958GB
  • Niet online
Inderdaad.

Dat je bij tuning investeert in de hardware van verstuivers (niet bij benzine), turbo, koppelingsplaten, luchfilter of uitlaat kan ik me nog voorstellen. Maar als nokkenas, lagers of krukas vervangen wordt is dat wat mij betreft net te veel van het goede. Kun je er eigenlijk niet meer van spreken dat het blok het aan kan 8)7

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
EWK schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 12:27:
Een benzinelek lijkt mij gevaarlijker omdat diesel een hoger vlampunt heeft dan benzine.
martijn_tje schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 13:45:
Reden 2 dat een benzine lek gevaarlijker is, is dat benzine deels verdampt bij kamer temperatuur en die dampen kunnen in de juiste meng verhouding met zuurstof behoorlijk explosief. Best vervelend als je auto in de garage staat en een nacht de tijd heeft om een mooie zuurstuf / benzine damp meng verhouding te creeren.

Diesel kan je gewoon een aansteker bij houden. Onder normale druk doet dat nog niks.
Jullie zeggen hetzelfde over het vlampunt en dat klopt. Als we in de klimaatkamer bezig zijn met 40C temperatuur dan vullen we de tank met diesel zonder problemen terwijl een benzine wagen weer eerst uit de ruimte gebracht moet worden wegens die dampen.

Maar jullie zeggen het zelf al. Het is de damp die brandbaar wordt maar het niet is zonder een externe bron voor ontbranding. Bij een diesel is de zelfontbrandingstemperatuur bij 270C terwijl dat een benzine 470C heeft. Je kan op benzine rijden met een dieselmotor mits de motor goed warm is maar als de motor afgekoeld is dan gebeurt er... niks.

Als je daarintegen een diesellek hebt wat op je warme uitlaat komt kan dat verdampen vanaf 60 graden vlamtemperatuur. Maar dan gebeurt er ook nog niks. Het wordt pas interessant als je volgas gaat of gaat regenereren. De tempatuur stijgt dan snel naar de 600 graden. 800C voor de turbo bij hard optrekken (wordt normaal gelimiteerd tot 770C) en dat is wezenlijk hoger als die 270C.

Bij een benzine heb je damp wat brandbaar is maar dat is damp wat hoger is als het motorblok en dat nog eens 470C nodig heeft. Dat red je niet meer om te ontsteken. Tenzij er iets is wat een vonk kan geven.

En waar vroeger diesel in een benzine motor slechts tot een vette bougie heeft geleid en wat treurige gezichten kan je vandaag al een motorblok wisselen. Beetje turboladerdruk erbij en het snel omhoog slepen van het motortoerental bij starten en je hebt een benzine motor die diesel aan het zelfontbranden is :+

[Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 09-12-2014 11:46]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:09
Korte vraag tussen door, wat als er motorolie op het uitlaatspruitstek lekt? Zal de olie alleen verdampen of kan er ook brand ontstaan (even uitgaande van een oudere auto zonder turbo die waarschijnlijk die hoge uitlaat temperaturen niet zal halen).

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 06:12

Pixeltje

Woo-woohoo!

DennusB schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 07:58:
[...]

Bel Pon ff op zou ik zeggen? :P
Nouja, de dealert zei dat het wel raadzaam is om snel een afspraak te maken, maar het is niet dat je alles uit je handen moet laten vallen ervoor. Bij mij hebben ze 't inmiddels verholpen, nog geen 10 minuten mee bezig geweest.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• KappeNou
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 23:19
Wom schreef op maandag 08 december 2014 @ 12:38:
Doelde eerst meer op de wat extreme tuning zoals je die in het verleden van Dahlback en consorten zag. Blok bleek heel goed bestand daartegen. Moet zeggen dat ik laatste tijd niet gekeken heb wat ze uit een 2.0 TFSI sleuren, dat geef ik toe :)
776pk genoeg? :P

https://www.youtube.com/watch?v=7xxE9QvTN7Y

https://www.youtube.com/watch?v=kHqIEXCZbMQ

Dahlback was meer de expert in de 5cil audi blokken.

De 2.0 16v tfsi boven de 300pk tunen is veel fijner dan de 1.8 20v T.
1.8T tot 300PK met een K03S of K04 is nog wel te doen. Daarna wordt het vermogen veel te piekerig.
Bij de 2.0tfsi heb je dat pas tegen de 400pk. Komt mede door de combinatie cilinder inhoudt, 16v tegenover 20v en de moderne turbo's.
Ik heb wel is een stage 6 leon FR tfsi gereden. Die had 420pk, maar je kon er vrij weinig mee. Daarentegen met een 320pk Cupra R (alleen chip) is veel fijner mee te rijden. Vervolgens andere airbox en downpipe en je gaat naar de 350pk zonder veel turbo lag.

[Voor 13% gewijzigd door KappeNou op 09-12-2014 16:19]

>PC specs<

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

KappeNou schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:16:
Dahlback was meer de expert in de 5cil audi blokken.
1000pk uit een 5 cil. is te doen })
max schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 21:00:

Ik zie net op www.welkesteek.nl dat er alleen 16" en groter onder de B7/3AA past. Ask the dealer zou ik zeggen.
Geen zin om te proberen dus ik heb mijn 15"set met Vredestein banden waar nog 6mm opzat verkocht, was ik zo kwijt.

Nu een set 16" staal gescoord waar Continental banden omheen komen, kwamen als beste uit de ANWB test :P en waren maar 3 tientjes duurder dan 4x Vredestein.

Nu is het verschil tussen zomer 235 breed en winter 205 breed ook niet meer zo groot die 15" waren maar 195 breed.

[Voor 60% gewijzigd door Chaoss op 09-12-2014 16:55]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Uit een 2.0 4 cylinder is dat ook wel te halen, 't schijnt :P

• Weemism
  • Registratie: februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Prachtig filmpje dat, mooi ook dat de tellers in beeld blijven tijdens de beelden van de testruns, die acceleratie is onwerkelijk :-).

Vind het knap hoe ie het op de weg houdt trouwens, zou mij niet lukken denk ik.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-10 16:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FastFred schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:18:
Korte vraag tussen door, wat als er motorolie op het uitlaatspruitstek lekt? Zal de olie alleen verdampen of kan er ook brand ontstaan (even uitgaande van een oudere auto zonder turbo die waarschijnlijk die hoge uitlaat temperaturen niet zal halen).
Bij mij (Peugeot uit 1965) nog nooit gebeurd. Het geeft wel wat rook.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• FastFred
  • Laatst online: 22:09
Roken inderdaad, maar stinken ook. In mijn geval heb ik in de winter periode altijd dat die dampen het ventilatiesysteem binnen komen. Dus in de file zet ik de ventilatie op recirculeren en voor langere periode's zet ik een raam open. Tijdens de zomer gek genoeg geen last van, wel rook als ik na een ritje de motorkap open zet.

Klepdekselpakking is lek en olie lekt uit die pakking op het uitlaatspruitstuk

[Voor 12% gewijzigd door FastFred op 10-12-2014 12:10]

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 07:29
Eergisteren mijn nieuwe Golf VII gekregen :)

Er zat ook een lightning-kabeltje bij voor de MDI. Als ik via dat kabeltje mijn iphone 5C aansluit, krijg ik de melding dat het niet werkt in het scherm vanm de discover media. Wie heeft er ervaring met het gebruiken van een iPhone in de Golf? Of werkt dat kabeltje alleen voor een iPod oid?

• Momentumlol
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 28-08 19:53

Momentumlol

Car Fanatic

wimmel_1 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:54:
Uit een 2.0 4 cylinder is dat ook wel te halen, 't schijnt :P

[video]
Handig voor als de rechterbaan gevuld is met een rits van vrachtwagens en je wilt nog net even je afrit halen :)

-- Ryzen Powered -- RX 5700XT -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

• Roekeloos
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:02
Zo, een paar dagen onderweg met mijn nieuwe Golf Variant. Ervaringen tot nu toe:
  • DSG i.c.m. ACC: Subliem! Je moet er even op leren vertrouwen, maar vooral in de file is het een verademing. Ik ben normaal gezien al van het afstand houden, dus vind de afstand die het systeem minimaal houdt dik in orde. Als er iemand tussen wil kruipen, moet hij dat vooral lekker doen.
  • Comfortstoelen met stoelverwarming: Doen niet onder voor die van mijn V50. Maar even een slag om de arm, omdat je dit pas na vele lange ritten echt zeker weet.
  • Driving profiles: Geen dure optie, maar voor mij ook geen toegevoegde waarde. Het enige wat je echt merkt is de instelling van de "motor", maar dan gaat ook de DSG bak in de S stand. Hierdoor trekt hij veel verder door, maar dit geeft alleeen lawaai en doet weinig voor de versnelling omdat je boven de powerband van de motor zit.
  • Telefoon premium i.c.m. Car-net online: Werkt perfect! Ik heb dit enkel genomen omdat ik van mezelf weet dat ik anders de dure Discover Pro na een paar weken niet meer gebruik omdat die TMC verkeersinfo gewoon niet accuraat genoeg is en ik weer terugval op Waze. Even klooien voordat je de boel aan de praat hebt, maar die online verkeersinfo is goud waard. Google Maps navigatie is een leuke gadget, maar ik verwacht het niet te gaan gebruiken.
  • Xenon plus: Mwah. De output is zeker beter dan van halogeen, maar ik kan niet zeggen dat ik in bochten veel voordeel heb van de dynamische bochtenverlichting (draait hij wel mee?). Die halogeenpitjes van de statische bochtenverlichting zijn echt pauper.
  • Dynaudio: Ik weet nog niet wat ik ervan moet denken. Klinkt zondermeer goed, maar ik ben nog steeds aan het zoeken naar de optimale instellingen. Bij mijn V50 (daar is ie weer) met High Performance Audio zat ik meteen met een dikke smile op mijn gezicht te luisteren bij de standaard instellingen. Dat is nu zeker niet zo.
  • Media: Ik heb Spotify Premium en wil geen muziek op SD kaartjes zetten of streamen via Bluetooth. Ik gebruik nu een oude iPod Touch die ik in de USB poort steek. De geluidskwaliteit is dan goed, maar bediening en weergave via de Discover Pro gaat niet goed, net zoals bij de Volvo. Ik ben dus weer genoodzaakt om de iPod ergens op het dashboard te plakken :s Iemand ideeën hiervoor?

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

https://ftx.com/#a=Viper | Crypto trading | Growatt 6000TL3-S 6615WP(21x315) ZZW(212graden)35helling

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 06:15

vhal

ಠ_ಠ

Mja Amsterdam...lullig is het wel. Volgende keer maar open scheermesjes onder de motorkap plakken ;)

Aparte wielen heeft die GTE trouwens.

STRAVA

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
M'n vader heeft een High Up! 2012

Nu hebben we een setje winterbanden op stalen velgen gevonden op Marktplaats. Ik denk dat daar geen wielbouten bij zitten. Kunnen we die van de huidige lichtmetalen velgen gebruiken? Of zijn er voor de stalen velgen andere wielbouten nodig?

En waarschijnlijk zit er zo'n slotbout op de huidige velgen? Waar ligt dat verloopstukje meestal? Achterin onder het kofferbakkleed ofzo? Hij heeft de auto nog niet zo lang :P

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Staal is voor zover ik weet dunner dan aluminium. Als je minimaal 6 a 8 slagen moeten draaien kun je de bouten gebruiken want ze zijn dan lang genoeg. Wel even checken omdat ze waarschijnlijk (iets) te lang zijn niet aanlopen aan de achterkant.
Ik neem trouwens aan dat het bolconische wielbouten betreft.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Roekeloos schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:41:
• Dynaudio: Ik weet nog niet wat ik ervan moet denken. Klinkt zondermeer goed, maar ik ben nog steeds aan het zoeken naar de optimale instellingen. Bij mijn V50 (daar is ie weer) met High Performance Audio zat ik meteen met een dikke smile op mijn gezicht te luisteren bij de standaard instellingen. Dat is nu zeker niet zo.

• Media: Ik gebruik nu een oude iPod Touch die ik in de USB poort steek. De geluidskwaliteit is dan goed, maar bediening en weergave via de Discover Pro gaat niet goed, net zoals bij de Volvo. Ik ben dus weer genoodzaakt om de iPod ergens op het dashboard te plakken :s Iemand ideeën hiervoor?
[/list]
Met betrekking tot die Dynaudio installatie, mijn advies zou zijn om het allemaal op default te laten staan, ofwel, alle regelaartjes op 0 (behalve de fader). Als het goed is is de set dan precies zoals Dynaudio het heeft bedoeld qua geluidsbeeld, en wordt geen van de frequenties overstuurd wat uiteindelijk toch alleen maar tot lelijke vervorming gaat leiden, zeker bij hoge volumes. Wel merk ik dat met een goede installatie als deze pijnlijk duidelijk wordt hoe beroerd de gecomprimeerde muziek vanaf een iPod eigelijk klinkt. Het helpt als je je liedjes met een hoge bitrate ript, of alleen cd's afspeelt 8).

Met betrekking tot het tweede punt, heb zelf ook een iPod touch (4e generatie) op m'n RNS 315 aangesloten via een MMI kabel (goedkope Chinese knock-off via DX.com), maar ervaar daar verder geen problemen mee. iPod zit netjes in de armsteun verstopt, geen omkijken naar, bediening volledig via de RNS. Wat gaat er bij jou niet goed precies dan met de bediening en weergave?

• Roekeloos
Weemism schreef op donderdag 11 december 2014 @ 21:29:
[...]

Met betrekking tot die Dynaudio installatie, mijn advies zou zijn om het allemaal op default te laten staan, ofwel, alle regelaartjes op 0 (behalve de fader). Als het goed is is de set dan precies zoals Dynaudio het heeft bedoeld qua geluidsbeeld, en wordt geen van de frequenties overstuurd wat uiteindelijk toch alleen maar tot lelijke vervorming gaat leiden, zeker bij hoge volumes. Wel merk ik dat met een goede installatie als deze pijnlijk duidelijk wordt hoe beroerd de gecomprimeerde muziek vanaf een iPod eigelijk klinkt. Het helpt als je je liedjes met een hoge bitrate ript, of alleen cd's afspeelt 8).

Met betrekking tot het tweede punt, heb zelf ook een iPod touch (4e generatie) op m'n RNS 315 aangesloten via een MMI kabel (goedkope Chinese knock-off via DX.com), maar ervaar daar verder geen problemen mee. iPod zit netjes in de armsteun verstopt, geen omkijken naar, bediening volledig via de RNS. Wat gaat er bij jou niet goed precies dan met de bediening en weergave?
M.b.t. Dynaudio: Inmiddels ben ik hier ook op uit gekomen, heb alleen de subwoofer een stukje in de + staan. Bij DAB+ vind ik het hoog nog iets te agressief, maar dat is misschien meer te wijten aan DAB+ dan Dynaudio. Overigens besef ik me ook dat de installatie gewoon nog ingespeeld moet worden en na verloopt van tijd van karakter zal veranderen.

M.b.t. iPod/Spotify: Allereerst zit de USB aansluiting bij de Golf VII voor de versnellingspook, wat het iets lastiger maakt om de kabeltjes mooi weg te werken. Mijn probleem is dat ik een nummer kies via de Spotify app maar zodra ik via de stuurbediening of Discover een track skip, de iPod het eerste nummer van de iPod zelf gaat afspelen i.p.v. Spotify. Daarnaast gaat een track regelmatig vanzelf op pauze na enkele seconden. Vandaag heb ik geprobeerd om Spotify af te spelen op mijn Android telefoon via Bluetooth. De bediening verloopt beter, maar het geluid via Bluetooth lijkt weer wat minder.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

nokiaan958GB schreef op donderdag 11 december 2014 @ 18:03:
Staal is voor zover ik weet dunner dan aluminium. Als je minimaal 6 a 8 slagen moeten draaien kun je de bouten gebruiken want ze zijn dan lang genoeg. Wel even checken omdat ze waarschijnlijk (iets) te lang zijn niet aanlopen aan de achterkant.
Ik neem trouwens aan dat het bolconische wielbouten betreft.
Thanks. We hebben de slotbout-dop gevonden gelukkig (onderin kofferbak bij de krik enzo). We zien morgen als we de set gaan ophalen wel ff of het past.

Waar kunnen we anders voor een normale prijs wielbouten aanschaffen?

• nokiaan958GB
  • Niet online
:) Ik had er 20 nodig, jij waarschijnlijk 16.

Ik koop dit soort spullen tegenwoordig op carpartsdirect.nl

Als je een paar deftige wilt, kun je ook hier terecht
http://www.autostyle.nl/p...it=all&order=price&q=bout

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 25-10 15:24
Spotify met android werkt best goed via bluetooth alleen de meta informatie wil wel eens out of sync lopen. Ik stream enkel over bluetooth en via 4g.

Instagram

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ThinkPad schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 11:09:
[...]

Thanks. We hebben de slotbout-dop gevonden gelukkig (onderin kofferbak bij de krik enzo). We zien morgen als we de set gaan ophalen wel ff of het past.

Waar kunnen we anders voor een normale prijs wielbouten aanschaffen?
Stalen velgen hebben sowieso (meestal) een ander type bout nodig dan dat lichtmetalen velgen gebruiken. Een lichtmetalen velg gebruikt eigenlijk altijd een "conische" bout in verband met de afwezigheid van (goede) naafcentrering, een bout voor stalen velgen is "rond" !!!

Ga er alsjeblief niet mee experimenteren, een stalen velg zet zich niet goed vast met conische bouten en een lichtmetalen velg doet dat ook niet met ronde bouten.

[Voor 11% gewijzigd door Will_M op 12-12-2014 20:17]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Bedankt! Maar alles wat ik op internet vind lijkt conisch te zijn :?

En wat moet ik qua lengte hebben? Ze zijn er in verschillende lengtes zie ik.
Djeez, ik dacht dat het een stuk makkelijker was om ff stalen velgen te monteren :P

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De meeste autosloperijen heb vaak wel wat staan waar die dingen vandaan gekomen zijn en daar worden die bouten meestal in een grote bak met "oud ijzer" gegooid. Bij VW zijn alle bouten voor stalen velgen gelijk alleen heb je er soms 4, meestal 5 per velg nodig.

Er zijn overigens ook stalen velgen met een soort van opzet ring (meestal de "thuiskomertjes" die geleverd worden bij auto's met standaard lichtmetaal), die dingen kun je dan wél weer vastzetten met conische bouten.

Post anders even een foto van zo'n stalen velg waarop het boutgat goed zichtbaar is. Het is vrij simpel te zien of er een conische of ronde bout in thuis hoort.

http://www.partsbase.org/vw/golf-go-vw-2008-60110-steel-rim

Als je daar wat rond klikt dan zie je ook dat de partnumbers voor bouten bij lichtmetalen velgen (rims) geheel anders kunnen zijn dan voor stalen uitvoeringen A/Non A = Alloy / Non Alloy.

[Voor 15% gewijzigd door Will_M op 12-12-2014 21:36]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Die link die je geeft zegt:
code:
1
2
WHT001812   wheel bolt; M14X1,5X27
WHT001812A  wheel bolt; M14X1,5X27

Op Steekmaat.nl zie ik 12x1,50

[Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2014 21:48]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De link die ik gaf was ook maar een voorbeeld (Golf), de UP is daar nog niet eens bekend, maar die velg heeft écht een ronde bout nodig.

En zelfs een "FOX" heeft M14 :)

http://www.partsbase.org/...-eu-2012-60110-steel-rim/

[Voor 27% gewijzigd door Will_M op 12-12-2014 21:55]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Hmm ik lees hier: http://upforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=3269#p44438 dat VW bij de up dezelfde bouten voor staal en aluminium velgen gebruikt.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wel grappig dat daar de zelfde discussie ook al eens gevoerd is :)

Des te meer rede om er wel even goed op te letten, de velg welke je laat zien heeft iig een ronde bout nodig.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Thanks, zal morgen wel ff kijken en dubbelchecken hoe het e.e.a. zit. Ik denk dat het afgaande op de reacties van het Up forum wel goed moet komen.

• nokiaan958GB
  • Niet online
wimmel_1 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 20:13:
[...]

Stalen velgen hebben sowieso (meestal) een ander type bout nodig dan dat lichtmetalen velgen gebruiken. Een lichtmetalen velg gebruikt eigenlijk altijd een "conische" bout in verband met de afwezigheid van (goede) naafcentrering, een bout voor stalen velgen is "rond" !!!

Ga er alsjeblief niet mee experimenteren, een stalen velg zet zich niet goed vast met conische bouten en een lichtmetalen velg doet dat ook niet met ronde bouten.
Verklaar je nader aub

Bij mijn passat's horen bolconische bouten bij de stalen velgen EN bij OEM lichtmetaal.
Wil je zeggen dat VW dit veranderd heeft? Zo ja, vanaf welk bouwjaar en bij welke modellen?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Weet iemand of er bij een storing/defect in het bandenspanningscontrole systeem ook een storings lampje gaat branden?

Kheb een systeem via de rolomtrek/ABS sensoren want ik heb normale ventielen. En ik heb net de stalen velgen met winterbanden laten plaatsen en ik had verwacht dat het lampje wel zou gaan branden, niet dus.

Een maandje geleden de banden spanning eens handmatig gecontroleerd en toen had ik ook een band waar wel wat bij kon en waarvan ik dus had verwacht dat het lampje ook zou branden.

Kan hem natuurlijk laten uitlezen bij de dealer maar die rekent daar weer x bedrag voor. Andere optie is één band 0,5 bar oid laten leeglopen en dan een rondje rijden :P

• AndRo555
  • Laatst online: 22:07
Zijn er hier al mensen die en nieuwe Passat (besteld) hebben?
Ik zat te kijken naar een Variant 2.0TDI (150pk) Highline met manuele zesbak.

Na een paar dealers bezocht te hebben nog altijd niet wijs over de kleur. Er was een sedan met harvard blue en die zag er nog wel ok uit, op foto's en reviews staat die vrijwel alleen op de variant en daar ziet die er toch een stuk leuker uit. De tungsten zilver was wat meer 'normaal' maar zeker niet verkeerd. Een andere optie zou het oak brown zijn, maar daar was er nergens een in mijn omgeving een te vinden. Ik ben bang dat dat wat een te fel bruin zal zijn, het donkerbruin zou mooi zijn, maar het bruin op de vw paginas (360 view) ziet er niet uit imho. Maar die dingen zien er natuurlijk nooit echt uit zoals in het echt.

De optielijst (hier in BE) is ook echt vaag op sommige vlakken. Zo heeft de Highline een verwarmbare voorruit als standaard, terwijl er in de opties een 'verwarmbare vooruit en IR' in staat voor 145 euro. De dealers waar ik al langs geweest zijn zei er een dat het standaard was en een dat het een optie is. Het was goed merkbaar dat die de auto nog lang niet kenden.

• Roekeloos
http://www.bd.nl/regio/de...en-in-den-bosch-1.4675937

Het feest gaat weer verder :( ! Bij één VW was alleen de ruit ingeslagen en geen navi meegenomen, omdat het alarm meteen af ging...

Met welke partij hebben jullie goede ervaringen m.b.t. het verkorten van de Alarm+ vertragingstijd? Ik ga hier serieus over nadenken, ook al heb ik een Golf 7 met gescheiden navi unit.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 07:29
Wat bedoel je met gescheiden navi unit?

• Roekeloos
Bij de Golf 7 zit de navi computer in het dashboardkastje en in het dashboard zelf zit eigenlijk alleen het scherm. Je hebt dus wat meer werk dan bij een RNS510, waarbij je klaar bent als de unit uit het dashboard is. Daarnaast zit tussen de units gecodeerde glasvezelbekabeling, waardoor de componenten niet onderling uitwisselbaar zijn.

Theoretisch moet dit het stelen van de navi minder aantrekkelijk maken. Als je naar de cijfers kijkt, lijkt dit (vooralsnog) ook zo te zijn. Maar ik ben er niet gerust op, dus wil graag mijn alarm laten aanpassen.

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Roekeloos schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:17:
http://www.bd.nl/regio/de...en-in-den-bosch-1.4675937

Het feest gaat weer verder :( ! Bij één VW was alleen de ruit ingeslagen en geen navi meegenomen, omdat het alarm meteen af ging...

Met welke partij hebben jullie goede ervaringen m.b.t. het verkorten van de Alarm+ vertragingstijd? Ik ga hier serieus over nadenken, ook al heb ik een Golf 7 met gescheiden navi unit.
Paar tips, laat je OBD stekker omsolderen, en eventueel een Bearlock.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:00
Zijn er eigenlijk mensen met ervaring bij de 1.2/1.4 tsi motoren die deze naar de 2 ton hebben gereden of nog verder? Ben aan het kijken voor een mooie golf VI 1.2 tsi highline met 165k op de teller, aangezien ik maar 8-10k per jaar rij acht ik dit niet zo'n probleem..

• M@cer
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 06:30
Niet helemaal naar de 2 ton, maar ik heb mijn Altea 1.2 TSI vorige maand ingeleverd met 175.000 kilometer op de teller.. Motorisch in al die kilometers eigenlijk geen problemen gehad (1x stil gestaan vanwege kapotte bougiekabel)..

Tot 120/130 gaat het allemaal goed, wanneer je harder rijdt gaat het verbruik heel hard omhoog.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Scrtz
M@cer schreef op woensdag 24 december 2014 @ 13:20:
Niet helemaal naar de 2 ton, maar ik heb mijn Altea 1.2 TSI vorige maand ingeleverd met 175.000 kilometer op de teller.. Motorisch in al die kilometers eigenlijk geen problemen gehad (1x stil gestaan vanwege kapotte bougiekabel)..

Tot 120/130 gaat het allemaal goed, wanneer je harder rijdt gaat het verbruik heel hard omhoog.
Hmm en die 6e versnelling doet dan ook niet meer zoveel?

• M@cer
Je zit rond de 80/90 al in de 6e versnelling...

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Scrtz
M@cer schreef op woensdag 24 december 2014 @ 14:29:
Je zit rond de 80/90 al in de 6e versnelling...
Hmm, bedoel wel de 105pk 1.2 tsi versie, zie dat er meerdere pk versies van blijken te zijn

• M@cer
Mijn 1.2 TSI was de 105pk versie en kwam uit 2010 met een zesbak. Over het algemeen is het wel bekend dat het niet de meest zuinige auto's zijn.. Ik zat meestal rond de 1:14 op een hele tank en dan ben ik een behoorlijk zuinige rijder.

Maar wat motorische problemen heb ik eigenlijk nooit problemen gehad.

[Voor 57% gewijzigd door M@cer op 24-12-2014 15:37]

• bord4kop
  • Laatst online: 25-10 13:56

bord4kop

maximaal 100KB!

Had de Golf Variant Highline 1.2Tsi (105Pk) met DSG uit 2010.

Dit kan ik beamen:
M@cer schreef op woensdag 24 december 2014 @ 13:20:
..

Motorisch in al die kilometers eigenlijk geen problemen gehad..
Nooit problemen gehad, heb er 40dKm per jaar mee gereden.

Dit klopt ook:
..
Maar zuinig was ie wel, 1:18 met flink gassen en 1:20 als ik normaal reed, haalde ik wel

| Security Management |

• Scrtz
Hmm ja ik heb nu nog een golf V 1.4 75pk, die behoorlijk doorgetrapt ( lees minimaal 4k toeren ) moet worden om een beetje vooruit te kunnen komen, met 130 zit je op 4000 toeren op in de 5 dus ruimte voor zuinigheid is er nogal snel in mijn geval. Zal grotendeels ook binnenwegen rijden waar de 1.2 tsi mij ook uiterst geschikt voor lijkt.

Ben ook aan het kijken voor een highline met eigenlijk alle bedenkbare opties behalve navi maar daar gebruik ik toch mijn iPhone voor.

• Batsgeit
  • Laatst online: 22:58
Hmm ja, ik heb een Golf IV met 75pk (op LPG, dat wel), en dat is al behelpen. Golf V is ook nog eens een stukje zwaarder.

Schaamteloze crosspost:

Hier 75pk op 1110kg leeggewicht, met twee volle tanks en mij erin gaat dat al snel richting de 1300kg.
Heeft als gevolg dat het allemaal niet zo snel gaat, waardoor je zo af en toe nogal verveeld gaat kijken.

Touristenfahrten 0125 Nuerburgring by ExtremeHipster, on Flickr

Zelfs op de Nurburgring :+.

Toen twee man eruit geschopt en nog een rondje gedaan, dan gaat het iets rapper.

Touristenfahrten 0192 Nuerburgring by ExtremeHipster, on Flickr

Het brute blok in al z'n glorie:

DSC_0984 by ExtremeHipster, on Flickr

Al die 75 Duitse raspaarden kun je hieronder in actie zien, bij wat zo ongeveer de inhaalactie van de eeuw moet zijn geweest:

Overigens is de Golf als langeafstandsauto wel een stuk beter dan mijn vorige auto's (206 & 306). Had vorige week een rit van 6,5 uur, en had eigenlijk nergens last van.

• simguclu
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 09-01-2015
knip, spam

[Voor 96% gewijzigd door PWM op 31-12-2014 13:12]

• RoaDHouse
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 01:58
[...]

[Voor 98% gewijzigd door RoaDHouse op 16-01-2015 11:39]

• DerOllie
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 25-10 14:58

DerOllie

PSN / GT Sport = DerOllie

Afgelopen paar dagen met een nieuwe Golf GTE een kleine road trip gemaakt met een kameraad. (Amsterdam - Disneyland Parijs - Luxemburg - Hilversum en vele stops onderweg). De GTE is een fijne auto om te rijden, toch is het verbruik niet zo goed geweest als we hadden verwacht. We konden helaas onderweg nergens stekkeren bij de hotels, en ook onderweg is de auto best zwaar en dat verneem je vooral als je alleen op de motor rijdt en niet de assistentie krijgt van de elektromotoren (wanneer die in een stand staan om de accu's bij te laden).

Desalniettemin, bij volle kracht is er 200 pk beschikbaar en dat rijdt wel fijn. Het interieur is mooi afgewerkt, zoals je kan en mag verwachten, en is de piano zwarte afwerking die er bij een Highline versie normaal in zit bij de GTE vervangen door een carbon motief zwarte afwerking, erg prettig en minder vingervlek gevoelig. Het grote navigatie systeem kende de weg goed, maar het scherm was erg gevoelig, wat resulteerde in veel foutieve invoeren en het systeem is een aantal keren vastgelopen. Een reset deed wonderen... Tungsten Silver is de kleur van deze auto, en naast nog vele witte en zwarte kleuren is er een Night Blue kleur. Die kleur aanvinken is de enige juiste keus naar mijn idee...

[Voor 21% gewijzigd door DerOllie op 03-01-2015 17:26]

www.youtube.com/DerOllie

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Lekkere buurt, ik weet niet of ik me daar met m'n splinternieuwe Golf zou wagen ;) .

Mooie auto hoor, kleur in het bijzonder ook, maar ben zelf geen fan van hybriden. Het blijkt telkens weer dat dit type aandrijving in de praktijk weinig milieuwinst oplevert.

Niet om te trollen, maar mijn idee erbij is dat de meeste mensen dit alleen kiezen omdat het belastingtechnisch gunstig is (met dank aan de kortzichtigheid van de overheid), maar er vervolgens alsnog dermate bruusk mee rijden dat ze praktisch net zo veel verbruiken als een reguliere benzinemotor (en zelfs aanzienlijk meer dan een diesel, hoewel die natuurlijk wel weer een uitstootprobleem hebben).

Met name de Outlander PHEV is wat dat betreft een lachertje.

De derving door belastingkorting op dit soort nepzuinigheid wordt indirect afgewend op liefhebbers van auto's met echt leuke motoren (die in de praktijk niet eens veel meer verbruiken) omdat deze in toenemende mate onbetaalbaar worden voor de gewone consument.

• DerOllie

DerOllie

Weemism schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:30:
Lekkere buurt, ik weet niet of ik me daar met m'n splinternieuwe Golf zou wagen ;) .

Mooie auto hoor, kleur in het bijzonder ook, maar ben zelf geen fan van hybriden. Het blijkt telkens weer dat dit type aandrijving in de praktijk weinig milieuwinst oplevert.

Niet om te trollen, maar mijn idee erbij is dat de meeste mensen dit alleen kiezen omdat het belastingtechnisch gunstig is (met dank aan de kortzichtigheid van de overheid), maar er vervolgens alsnog dermate bruusk mee rijden dat ze praktisch net zo veel verbruiken als een reguliere benzinemotor (en zelfs aanzienlijk meer dan een diesel, hoewel die natuurlijk wel weer een uitstootprobleem hebben).

Met name de Outlander PHEV is wat dat betreft een lachertje.

De derving door belastingkorting op dit soort nepzuinigheid wordt indirect afgewend op liefhebbers van auto's met echt leuke motoren (die in de praktijk niet eens veel meer verbruiken) omdat deze in toenemende mate onbetaalbaar worden voor de gewone consument.
Die buurt waar je het over hebt, is in de middle of nowhere, het is 1 pand vlakbij een klein fabriekje langs het spoor in Chaudfontaine... :) Geen enkel gevaar daar, of de trein die langs raasde zou moeten ontsporen :P

Kleur vond ik toch wat saai voor een GTE, Night Blue is dan nog wel mooi vond ik.

Ik snap je standpunt verder helemaal, ben het er mee eens, het verbruik was ook láááng niet de opgegeven 900 km (theoretisch 939KM volgens website) die behaald zou kunnen worden volgens de folders en het verbruik was daarmee dan net zo als mijn 1.4TSI zonder hybrid. Outlander PHEV is vanhetzelfde laken een pak, mooi voor de zakelijke rijder en bijtelling, in de praktijk lang niet zo duurzaam...

www.youtube.com/DerOllie

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

zilvergrijs vindt ik eigenlijk de minste kleur op wat voor auto dan ook. Dan zijn de verschillende donkergrijs tinten die je vooral op veel Audi's ziet nog beter.

Maar goed ik heb een zwarte auto... ook niet echt spectaculair maar i.c.m. met wat chroom ziet dat er imho altijd wel chique uit. Maar goed niets is zo persoonlijk als een kleur.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 06:15

vhal

ಠ_ಠ

Moet zeggen dat ik bovenstaande kleur wel mooi vind tov de witte GTE die je erg veel ziet.

STRAVA

• Zinu
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 25-10 15:33

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

DerOllie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:37:
[...]

Die buurt waar je het over hebt, is in de middle of nowhere, het is 1 pand vlakbij een klein fabriekje langs het spoor in Chaudfontaine... :) Geen enkel gevaar daar, of de trein die langs raasde zou moeten ontsporen :P

Kleur vond ik toch wat saai voor een GTE, Night Blue is dan nog wel mooi vond ik.

Ik snap je standpunt verder helemaal, ben het er mee eens, het verbruik was ook láááng niet de opgegeven 900 km (theoretisch 939KM volgens website) die behaald zou kunnen worden volgens de folders en het verbruik was daarmee dan net zo als mijn 1.4TSI zonder hybrid. Outlander PHEV is vanhetzelfde laken een pak, mooi voor de zakelijke rijder en bijtelling, in de praktijk lang niet zo duurzaam...
Wat is in jouw geval het realistische verbruik dan? En in hoeverre werkt de recuperatie van de accu op lange ritten zonder opladen?

• DerOllie

DerOllie

Zinu schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:01:
[...]

Wat is in jouw geval het realistische verbruik dan? En in hoeverre werkt de recuperatie van de accu op lange ritten zonder opladen?
Zonet na gelezen, en in de tijd dat wij hem hebben gehad (1650km) een verbruik van 6.4l op de 100km.
Bij een volle tank benzine geeft de boordcomputer aan dat hij 520 km kan rijden exclusief de range van de elektromotor. Als die vol zit gaat er dus nog 50 bij op. (Tank vol is trouwens slechts 40 liter)

PS: Onderstaand gaat er vanuit dat je de accu niet via de motor oplaad, dus alle energie wordt direct gebruikt naar de aandrijving, slechts een heeeeell klein gedeelte wordt in de accu gedaan.
Er is ook een stand waarin de accu een beetje meer wordt opgeladen en nog steeds een gedeelte direct wordt gebruikt, en er is een stand waarin de accu alleen maar wordt opgeladen, geen direct ondersteuning (maar dit is mijn inziens onzinnig, want dan gebruik je je motor als generator om de accu op te laden, niet echt zuinig te noemen)

Recuperatie zonder opladen werkt via de DSG bak. Die heeft een B-stand (naast de gebruikelijke D-Stand), waarin de accu wordt opgeladen op het moment dat je het gas los laat. Dit geeft een soortgelijk gevoel als de rem in trappen, want het vertraagd de auto best wel. Dit is dus wel even wennen als je een non-hybrid automaat hebt gereden, waarbij er eigenlijk geen afremming ontstaat bij het loslaten van het gas (tenminste mijn ervaringen tot nu toe). Toegegeven, moet je echt een keer goed remmen, dan is een rempedaal nog wel noodzaak. Maar met anticiperend rijden ben je voor de meeste situaties slechts de rem even nodig om zit te blijven staan.

Het opladen zelf gaat mijn inziens vrij langzaam, zeker op vlakke wegen (en lange afstanden zoals in NL), je hebt simpelweg altijd het gas erop. Een moment hadden we in België een stuk weg wat veel naar beneden ging, dan rol je naar beneden in de B-stand en laad de accu op, in een paar kilometer hadden we de accu opgeladen voor 4 km elektrisch rijden. Die kan je dan direct gebruiken wanneer je onderaan bent. Op snelwegen slechts erg weinig, enkel op stukken waar het een beetje glooit kun je zien dat de naald van het opladen een klein stukje in het groen gaat en de accu oplaad. In mijn ervaring na onze trip haal je nooit meer dan 7 of 8 kilometer bij recuperatie zonder opladen.

Wanneer je de B-stand niet fijn vind rijden, is de D-stand ook nog beschikbaar maar dan zal de accu niet worden opgeladen bij het loslaten van het gaspedaal.

[Voor 72% gewijzigd door DerOllie op 05-01-2015 17:02]

www.youtube.com/DerOllie

• nokiaan958GB
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:42:
zilvergrijs vindt ik eigenlijk de minste kleur op wat voor auto dan ook. Dan zijn de verschillende donkergrijs tinten die je vooral op veel Audi's ziet nog beter.

Maar goed ik heb een zwarte auto... ook niet echt spectaculair maar i.c.m. met wat chroom ziet dat er imho altijd wel chique uit. Maar goed niets is zo persoonlijk als een kleur.
Ben ik dus niet met je eens :P

Kom dus van een zilvergrijs. En nu dus een zwarte. 1x er nooit weer. Voor mensen met ADHD of een poetsverslaving prachting, maar je blijft aan het wassen en dat is beslist niet praktisch :+
Kan dus iedereen zilvergrijs (reflexsibler) van harte aanraden _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door nokiaan958GB op 05-01-2015 22:20]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik had het wat ik mooi vind niet wat het meest praktisch is. Als ik voor meest praktisch ipv mooi was gegaan had ik ook wel Skoda gereden ipv VW :P

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik vind het nooit zo mooi dat ik elke week de auto moet wassen om een beetje toonbaar voor de dag te komen ;)

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:56
Vandaag is mijn volkswagen besteld *O*
Een Golf Variant.
Nu zie ik op de bevestiging staan:
Cruise control/Distronic Cruise control Cruise control (Golf VII)
Ik heb idd CC besteld, maar weet niet precies wat distronic inhoudt. Als ik het google, dan kom ik het vooral bij andere merken tegen, waar het met automatisch afstand houden te maken heeft. Maar volgens mij noemen ze dat bij Volkswagen Adaptive cruise control. Nu vroeg ik me af, of ik nu gewone cruise control heb, of dat er ook nog iets bijzonders aan is. Iemand een idee?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Roekeloos
Bijzonder! Staat er geen code (3 letters) bij?

• Maverick
Roekeloos schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:42:
Bijzonder! Staat er geen code (3 letters) bij?
Nee. Heb even in de folder gekeken, volgens mij heb ik gewoon:
Cruise control 8T6
En niet de adaptive variant die een stuk verder staat (PF1/PF2) maar wellicht haal ik dingen door elkaar.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Bel even met de dealer, hij kan in het systeem kijken welke opties met codes er op zitten.

https://ftx.com/#a=Viper | Crypto trading | Growatt 6000TL3-S 6615WP(21x315) ZZW(212graden)35helling

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Ik ben van plan om een navi update te kopen voor m'n RNS315. Prijs is natuurlijk absurd met 200 euro, maar ben op zich wel heel tevreden over de werking ervan, en het is een stuk makkelijker dan elke keer m'n smartphone aan het raam te moeten bevestigen en bedienen.

Wat ik een beetje wil voorkomen is dat als ik 'm nu koop dat er over 2 maanden een nieuwe update komt en ik weer met een verouderde versie zit. Heeft iemand een idee wat de updatecyclus is van deze software (bijvoorbeeld steeds vanaf januari de nieuwe versie)? Of anders hoe actueel de huidig verkochte versie is?

Ik kan het wel navragen bij de dealer, maar op basis van mijn eerdere ervaringen hebben die er doorgaans niet bijster veel verstand van of snappen ze je vraag niet eens.

• Pannekoek81
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22:39
Maverick schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:39:
Vandaag is mijn volkswagen besteld *O*
Een Golf Variant.
Nu zie ik op de bevestiging staan:

[...]

Ik heb idd CC besteld, maar weet niet precies wat distronic inhoudt. Als ik het google, dan kom ik het vooral bij andere merken tegen, waar het met automatisch afstand houden te maken heeft. Maar volgens mij noemen ze dat bij Volkswagen Adaptive cruise control. Nu vroeg ik me af, of ik nu gewone cruise control heb, of dat er ook nog iets bijzonders aan is. Iemand een idee?
Gefeliciteerd *O*

Welke uitvoering heb je besteld?

Bij staat gewoon Cruise Control.

• Maverick
Pannekoek81 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:08:
[...]

Gefeliciteerd *O*

Welke uitvoering heb je besteld?

Bij staat gewoon Cruise Control.
De trendline. Wilde eerst voor de comfortline gaan, dan zaten een aantal extra's die we wilden er standaard op (heb cc, licht en zocht pakket en comfort pakket oa) maar die was dan 700,- meer voor enkel 1"grotere velgen. Vond ik een prima idee, maar mijn vrouw vond dat een beetje onzin :P

• Pannekoek81
Maverick schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:43:
[...]

De trendline. Wilde eerst voor de comfortline gaan, dan zaten een aantal extra's die we wilden er standaard op (heb cc, licht en zocht pakket en comfort pakket oa) maar die was dan 700,- meer voor enkel 1"grotere velgen. Vond ik een prima idee, maar mijn vrouw vond dat een beetje onzin :P
Hahaha herkenbaar. Vrouwen kijken iets anders naar dat soort opties. Ik verwacht dat je dan standaard cruise control hebt.

Levertijd ook zo'n 8 weken?
Welke kleur? Ik een Night Blue en dan Business Edition met nog een paar opties extra. Geen grotere velg ;) . 17 standaard

• Maverick
Pannekoek81 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:09:
[...]

Hahaha herkenbaar. Vrouwen kijken iets anders naar dat soort opties. Ik verwacht dat je dan standaard cruise control hebt.

Levertijd ook zo'n 8 weken?
Welke kleur? Ik een Night Blue en dan Business Edition met nog een paar opties extra. Geen grotere velg ;) . 17 standaard
jup, laatsteweek van februari komt ie binnen. We hebben limestone grey metallic. Deze heeft 15" geloof ik.

• Pannekoek81
Maverick schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:12:
[...]

jup, laatsteweek van februari komt ie binnen. We hebben limestone grey metallic. Deze heeft 15" geloof ik.
Mooie kleur ook. Stond bij mij op de lijst, echter de vrouw dacht anders ;w

• Maverick
Pannekoek81 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:27:
[...]

Mooie kleur ook. Stond bij mij op de lijst, echter de vrouw dacht anders ;w
Ik mocht geen blauw :+

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Weemism schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:02:
Ik ben van plan om een navi update te kopen voor m'n RNS315. Prijs is natuurlijk absurd met 200 euro, maar ben op zich wel heel tevreden over de werking ervan, en het is een stuk makkelijker dan elke keer m'n smartphone aan het raam te moeten bevestigen en bedienen.

Wat ik een beetje wil voorkomen is dat als ik 'm nu koop dat er over 2 maanden een nieuwe update komt en ik weer met een verouderde versie zit. Heeft iemand een idee wat de updatecyclus is van deze software (bijvoorbeeld steeds vanaf januari de nieuwe versie? Of anders hoe actueel de huidig verkochte versie is?

Ik kan het wel navragen bij de dealer, maar op basis van mijn eerdere ervaringen hebben die er doorgaans bijster veel verstand van of snappen ze je vraag niet eens.
Zojuist zelf toch maar even achteraan gegaan. Meest recente versie is versie 7, en volgens de meneer van de accessoireshop zou die nog maar een maand oud zijn.

• Scrtz
Golf 6 uit Rotterdam wat ik een tijdje terug postte niet gekocht, verhaal klopte van geen kant ( eerst dat ze m 4 jaar geleased hadden en overgenomen, partner zei echter dat ze de auto n jaar hadden ) en ga zo maar door. Turbo lekte ook een beetje olie dus toen was ik er helemaal klaar mee.

Iig dus weer op zoek naar een nette betaalbare golf 6 highline ( liefst zwart ), jammer dat ze nog net een tikkeltje te duur zijn in het algemeen dus ik blijf zoeken :)

• DennusB
  • Niet online
Mijn Golf 4 V5'je moet binnenkort toch nog maar eens langs de garage, bij koud blok piept het blok en als ie warm is tikt ie. Dat klinkt dus alsof de ketting bijna op is! FIJNNNN. Verder blijft het wel heerlijk rijden zo'n V5 :D

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

DennusB schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:57:
Mijn Golf 4 V5'je moet binnenkort toch nog maar eens langs de garage, bij koud blok piept het blok en als ie warm is tikt ie. Dat klinkt dus alsof de ketting bijna op is! FIJNNNN. [...]
Uit nieuwsgierigheid, hoeveel kilometer heeft ie op de klok staan dan?

• DennusB
  • Niet online
Weemism schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:59:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, hoeveel kilometer heeft ie op de klok staan dan?
Net 160k :)

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Ik zit al een tijdje met een storend probleem met de 122 pk TSI (motorcode CAXA) in m'n VW, ik vraag me af of jullie hier ook ervaring mee hebben.

Onder sommige omstandigheden, vooral bij halfgas in z'n 3 en hoger, begint de motor te 'wiegen', het is een soort golvend effect. Het probleem werd pas echt merkbaar nadat ik de auto 'chip op maat' had laten tunen voorafgegaan door de installatie van een bredere downpipe en sportkat.

Ermee terug geweest naar de tuner, en die me wist te vertellen dat dit werd veroorzaakt doordat dit type motor is voorzien van een mechanische drukregeling van de wastegate (ipv een elektronische). Door een ontwerpfout in deze constructie kan de regelstang te stroef zijn waardoor de drukopbouw in de turbo niet lineair is maar fluctueert door de te traag reagerende wastegate die de turbodruk zou moeten reguleren (met het golvende vermogen tot gevolg).

Om dit enigszins te compenseren is er vervolgens wel nog een andere turbodrukregelklep ingebouwd die oorspronkelijk bedoeld was voor de 2 liter TSI, maar dit bleek helaas maar gedeeltelijk een oplossing.

Het is vervolgens makkelijk te concluderen dat dit probleem wordt veroorzaakt door de tuning. Niettemin is dit is door een gerenommeerd bedrijf gebeurd die ook naderhand zeer behulpzaam waren v.w.b. informatievoorziening, en in de poging het probleem op te lossen (nieuwe regelklep werd bijvoorbeeld ook gratis gemonteerd). Toegegeven, het probleem manifesteerde zich pas na de tuning, maar toen ik er eens op ging googlen bleek dat met name op het Duitse Scirocco forum uitgebreid wordt geklaagd over dit probleem, en hier betrof het niet getunede motoren.

Ik heb bij de reguliere beurt bij de VW garage het probleem nog aangegeven, en dat het blijkbaar een bekend probleem is bij de CAXA motoren (er is, in ieder geval in het verleden, blijkbaar zelfs een coulance/vervangingsactie voor geweest), maar die gaven logischerwijs niet thuis vanwege de motorische aanpassingen. Op zich begrijp ik dat natuurlijk, maar het leek erop dat het probleem ze in het geheel onbekend was, wat ik me eigenlijk haast niet kan voorstellen (ze gooiden het er op dat de tuning de lambdasonde in de war zou brengen, wat me sowieso onzin lijkt omdat de motor verder in het geheel geen storingsmeldingen geeft).

Lang verhaal kort, is dit probleem nou echt zo obscuur, of zijn er hier nog meer Tweakers met hetzelfde probleem met de 122/125 pk 1.4 TSI?

• martijn_tje
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 26-09 21:42
Er zijn zat octavia 2's met dit blok en dit zelfde probleem.

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• TheDeuce
  • Laatst online: 07:05
Goedemiddag, ik heb een Golf 5 met een RCD300 en wil graag muziek van mijn iPhone kunnen afspelen op de radio. Weet iemand wat de makkelijkste/goedkoopste manier is om dit voor elkaar te krijgen?

Dank.

• Scrtz
Xander25 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 13:45:
Goedemiddag, ik heb een Golf 5 met een RCD300 en wil graag muziek van mijn iPhone kunnen afspelen op de radio. Weet iemand wat de makkelijkste/goedkoopste manier is om dit voor elkaar te krijgen?

Dank.
goedkoopste manier is zo'n fm transmitter, kwaliteit schijnt echter niet super te zijn.

Wil je wat beters zul je moeten kijken naar zo'n kastjes die de CD speler omzetten naar aux/usb signaal, echter is dat een stukje duurder.

• TheDeuce
  • Laatst online: 07:05
Ok thanks, zal even verder kijken.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Weemism schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 20:58:
Ik zit al een tijdje met een storend probleem met de 122 pk TSI (motorcode CAXA) in m'n VW, ik vraag me af of jullie hier ook ervaring mee hebben.

Onder sommige omstandigheden, vooral bij halfgas in z'n 3 en hoger, begint de motor te 'wiegen', het is een soort golvend effect. Het probleem werd pas echt merkbaar nadat ik de auto 'chip op maat' had laten tunen voorafgegaan door de installatie van een bredere downpipe en sportkat.

Ermee terug geweest naar de tuner, en die me wist te vertellen dat dit werd veroorzaakt doordat dit type motor is voorzien van een mechanische drukregeling van de wastegate (ipv een elektronische). Door een ontwerpfout in deze constructie kan de regelstang te stroef zijn waardoor de drukopbouw in de turbo niet lineair is maar fluctueert door de te traag reagerende wastegate die de turbodruk zou moeten reguleren (met het golvende vermogen tot gevolg).

Om dit enigszins te compenseren is er vervolgens wel nog een andere turbodrukregelklep ingebouwd die oorspronkelijk bedoeld was voor de 2 liter TSI, maar dit bleek helaas maar gedeeltelijk een oplossing.

Het is vervolgens makkelijk te concluderen dat dit probleem wordt veroorzaakt door de tuning. Niettemin is dit is door een gerenommeerd bedrijf gebeurd die ook naderhand zeer behulpzaam waren v.w.b. informatievoorziening, en in de poging het probleem op te lossen (nieuwe regelklep werd bijvoorbeeld ook gratis gemonteerd). Toegegeven, het probleem manifesteerde zich pas na de tuning, maar toen ik er eens op ging googlen bleek dat met name op het Duitse Scirocco forum uitgebreid wordt geklaagd over dit probleem, en hier betrof het niet getunede motoren.

Ik heb bij de reguliere beurt bij de VW garage het probleem nog aangegeven, en dat het blijkbaar een bekend probleem is bij de CAXA motoren (er is, in ieder geval in het verleden, blijkbaar zelfs een coulance/vervangingsactie voor geweest), maar die gaven logischerwijs niet thuis vanwege de motorische aanpassingen. Op zich begrijp ik dat natuurlijk, maar het leek erop dat het probleem ze in het geheel onbekend was, wat ik me eigenlijk haast niet kan voorstellen (ze gooiden het er op dat de tuning de lambdasonde in de war zou brengen, wat me sowieso onzin lijkt omdat de motor verder in het geheel geen storingsmeldingen geeft).

Lang verhaal kort, is dit probleem nou echt zo obscuur, of zijn er hier nog meer Tweakers met hetzelfde probleem met de 122/125 pk 1.4 TSI?
Ik lees dit probleem voor het eerst onderdanks dat ik al bijna 10 jaar meelees op diverse autofora.
Met half gas bedoel je 3000rpm?
Ben erg nieuwsgierig wie die gerenomeerde tuner is wat je nu uit dat blok hebt weten te persen.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

nokiaan958GB schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 19:10:
[...]
Ik lees dit probleem voor het eerst onderdanks dat ik al bijna 10 jaar meelees op diverse autofora.
Ben erg nieuwsgierig wie die gerenomeerde tuner is wat je nu uit dat blok hebt weten te persen.
Rond dat toerental inderdaad. Het is wat lastig te omschrijven, maar als je vanuit dat toerental halfgas tot volgas accelereert lijkt het zich het meeste voor te doen.

Het is bij mij overigens niet zo extreem als bij sommige van de meldingen op het Duitse forum dat ik eerder linkte (in het Duits wordt het blijkbaar 'ruckeln' genoemd) waar ook ernstig vermogensverlies wordt gemeld door het compleet vast komen zitten van de regelstang. Het doet zich bij mij ook niet altijd voor, maar het is wel storend als het gebeurt. Even het gas loslaten en dan opnieuw gas geven doet het weer stoppen doorgaans.

Onderstaand heb ik met rood omcirkeld wat de drie contactpunten zijn die door sommigen worden aangewezen als de veroorzaker. Als een of meer van deze punten stroef zijn reageert de wastegate niet of niet snel genoeg op de wisselende druk in de turbo. Deze foto is trouwens ter illustratie en niet de turbo van de 1.4 TSI, de constructie is echter vergelijkbaar, de glimmende cilinder rechtsonder is de wastegate.

Onderstaande foto betreft volgens de beschrijving een Fabia, maar is dezelfde VAG motor. Een van de problemen is dat bij de CAXA de wastegate blijkbaar onderdeel is van de turbobehuizing. Je kan deze dus niet individueel vervangen, je moet gelijk de hele turbo vervangen. Kostbaar voor VW (wat vast niet zal helpen bij hoe snel ze hiertoe bereid zijn), of voor jezelf als de auto buiten de garantie is.

Ik ben gisteren maar eens zo dapper/dom geweest om het op de bovenstaande foto omcirkelde punt WD40 in te spuiten in de hoop dat dit helpt tegen de stroefheid (voor zover dat dus ook echt het probleem is). Vandaag een proefritje gedaan en het probleem inderdaad niet meer opgemerkt, maar dat kan ook toeval zijn. Morgen in ieder geval een flinke rit voor de boet, dan zal wel duidelijk worden of het ook daadwerkelijk heeft geholpen.

In antwoord op je vraag, m'n Scirocco is stage 2 getuned bij JDEngineering, motoraanpassingen bestaan uit een K&N luchtfilter, een nieuwe RVS downpipe met hogere diameter (2,5") en een 200 cels racekatalysator. Vermogenstoename (getest op de rollerbank) was van 122 pk en 210NM naar 160 pk en 300NM.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dat rijdt dan lekker. Heb je evenveel power als een 2.0tdi.

JD heb ik nog geen negatieve berichten over gehoord.

• Thenotorious
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19-10 21:48
Heb momenteel een Golf 3 1.6 uit '97 en ik wil na mijn stage een VW Bora 1.6 gaan kopen. Omdat ik student ben, wil ik natuurlijk een auto die zo licht mogelijk is zodat de wegenbelasting ook zo laag mogelijk blijft.

Tussen de Bora 1.6's zag ik een verschil in gewicht. Vanaf 2001 kregen de 1.6's een 16v motor ipv 8v en werden (mede hierdoor) de Bora's 1190 kg ipv de 8v 1137kg versie. Een ander verschil dat ik zo kon vinden was dat de 16v modellen een klapsleutel hadden en afstandsbestuurbare centrale deurvergrendeling.

Mijn vraag nu is, wat is nou het grootste verschil tussen 16v en 8v motoren van de Bora, kan ik beter een paar euro's per maand extra betalen en voor de 16v versie gaan of?

Im notorious

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Thenotorious schreef op zondag 25 januari 2015 @ 22:59:
[...]
Mijn vraag nu is, wat is nou het grootste verschil tussen 16v en 8v motoren van de Bora, kan ik beter een paar euro's per maand extra betalen en voor de 16v versie gaan of?
De theorie is dat meer kleppen zorgen voor een betere beademing van de motor, dit zou vervolgens moeten resulteren in meer vermogen per liter motorinhoud, meer koppel en een lager verbruik.

Als ik echter naar de specificaties van deze beide 1.6 motoren kijk is het verschil op papier minimaal. De 8 kleppen variant heeft als het goed is 101 pk en een maximaal koppel van 148NM, de 16 klepper heeft 105pk bij eenzelfde 148NM koppel.

Het verschil in prestaties lijkt in dit geval dus te verwaarlozen. Qua verbruik zie ik op spritmonitor.de dat de 8v gemiddeld 8,24 l/100km verbruikt (n=31), de 16v 7,66 l/100km (n=40), een verschil van 7,6%. Op zich lijkt dat dus wel de moeite.

Voor je overweging zou je dus moeten kijken naar het aantal kilometers dat je denkt te gaan rijden, en of dit opweegt tegen die extra wegenbelasting. Persoonlijk zou ik toch voor de 16v gaan, het is een modernere motor die toch ook behoorlijk zuiniger lijkt te zijn, maar uiteindelijk komt natuurlijk neer op waar je persoonlijke prioriteiten liggen.
nokiaan958GB schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:04:
Dat rijdt dan lekker. Heb je evenveel power als een 2.0tdi.

JD heb ik nog geen negatieve berichten over gehoord.
Het probleem ligt m.i. ook niet bij JD. Het enige dat ik zou kunnen 'verwijten' is dat ze me er niet op hebben gewezen dat dit fenomeen zich, gezien de bekende problemen met dit type motor, mogelijk zou kunnen voordoen na tuning. Maar het is maar de vraag hoe vaak ze dit zijn tegengekomen in het verleden, ik begreep dat het vooral de 160 pk variant is die wordt getuned (de twincharger), de 122 pk versie veel minder.

Wel nog overwogen om de turbo te laten vervangen door een groter exemplaar, uit verschillende projecten die ik op internet vind blijkt dat dit type motor aanzienlijk hogere vermogens aankan (tot 230 pk is geen uitzondering), maar bij gebrek aan een kant en klare kit hiervoor is dat een behoorlijke ingreep. Sowieso moet er een flinke intercooler worden gemonteerd, en moet er motorisch veel worden aangepast om alles passend te maken. Die investering is het me echter niet waard.

• martijn_tje
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 26-09 21:42
nokiaan958GB schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 19:10:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/turbo-revisie.24953/
http://www.skodaforum.nl/...hakelen-of-gas-los.14704/
http://www.skodaforum.nl/...-bijft-soms-hangen.22618/
Weemism schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:06:
Het probleem ligt m.i. ook niet bij JD. Het enige dat ik zou kunnen 'verwijten' is dat ze me er niet op hebben gewezen dat dit fenomeen zich, gezien de bekende problemen met dit type motor, mogelijk zou kunnen voordoen na tuning. Maar het is maar de vraag hoe vaak ze dit zijn tegengekomen in het verleden, ik begreep dat het vooral de 160 pk variant is die wordt getuned (de twincharger), de 122 pk versie veel minder.
Heeft niet zo veel met de tuning te maken. Volgens mij krijgen ze er allemaal vroeg of laat last van. Er zijn onvoldoende voorzieningen getroffen om vuil en vocht bij die regelstang vandaan te houden.

Maar je auto is gechipt en er zijn ook hardwarematige aanpassingen gedaan dus zal VW hoogstwaarschijnlijk alle coulance weigeren.

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 03:38
Wat is een beetje normaal qua olieverbruik voor een 2.0 TDI uit 2014?

Garage gaf aan dat liter erbij per 10.000km heel normaal is en dat sommige GTI's 1 liter per 4000km ook binnen de norm valt en dat officieel die norm 1 liter op 1500km is

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

martijn_tje schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:47:
[...]
Maar je auto is gechipt en er zijn ook hardwarematige aanpassingen gedaan dus zal VW hoogstwaarschijnlijk alle coulance weigeren.
Klopt, en dat was ook een bewuste overweging voordat ik eraan begon. Niettemin, er staat al ruim 60k op de teller, en het probleem is nog niet dermate storend dat er iets aan moet gebeuren op dit moment. Garantie verloopt in maart sowieso hoewel nu ook coulance waarschijnlijk geen optie meer is.

Ik bedacht me zojuist dat ik het anders had kunnen aanpakken. Ik heb de originele downpipe en katalysator nog liggen met het oog de auto bijvoorbeeld bij verkoop weer in originele staat terug te kunnen laten brengen. De originele motorsoftware kan ik door JD weer terug laten zetten. Mocht de turbo de geest geven zou ik alles terug kunnen laten brengen naar originele staat, en zou VW niet kunnen klagen over aanpassingen. Wat ik me niet had bedacht is dat ik de auto recent nog voor een 60k beurt bij de VW dealer heb gebracht, en die hebben een aantekening gemaakt in de onderhoudshistorie dat de motor is getuned.

Achteraf had ik de 60k beurt misschien dus beter bij een onafhankelijke garage kunnen laten doen, buiten het probleem van de zo nu en dan deinende motor had ik namelijk verder geen klachten en was er dus geen noodzaak de wagen naar de VW dealer te brengen t.b.v. eventuele garantiegevallen. De dealer heeft ook geen verdere problemen vastgesteld (niettemin was de rekening met 640 euro aanzienlijk, en had ik ook daarop kunnen besparen bij een onafhankelijke garage).

Maar goed, terugbrengen in origineelstaat kost ook geld, en ik vraag me af of dat zou opwegen tegen de 'winst' van een gedeeltelijke coulance aangezien de garantie over twee maanden toch verloopt. Daar tegenover staat dat de kosten van het omruilen van de turbo bij de VW dealer waarschijnlijk aanzienlijk hoger zijn dan bij een onafhankelijke garage waardoor de 'winst' door coulance ook weer voor een deel teniet wordt gedaan.

Al met al maak ik me dus geen echte zorgen, niettemin is het wel van belang dit soort zaken af te wegen voor je tot een stage 1 tuning besluit.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-10 16:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wimpie007 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:51:
Wat is een beetje normaal qua olieverbruik voor een 2.0 TDI uit 2014?

Garage gaf aan dat liter erbij per 10.000km heel normaal is en dat sommige GTI's 1 liter per 4000km ook binnen de norm valt en dat officieel die norm 1 liter op 1500km is
IMHO is bij moeten vullen tussen twee beurten niet normaal, een motor hoort geen olie te verbruiken. Olieverbruik heb ik tot nu toe alleen maar gehad toen de klepsteelrubbers van een van mijn vorige auto's kapot waren. Toen dat gerepareerd was (en alle andere auto's die ik heb gehad) was er geen noemenswaardig olieverbruik.
Maar voor de rest is alles wat je noemt normaal ja.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~[html]Gunner wil graag de topicstart overdragen aan iemand anders. Indien je geïnteresseerd bent in deze eervolle taak, stuur hem even een DM.

http://tweakers.net/gallery/895~[/html]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee