Ik weet niet of het met belastingregelingen te maken had, de Scirocco had tenslotte dezelfde motoren als bijvoorbeeld een Golf en was dus niet minder zuining, niet zwaarder etc.
Probleem zat 'm erin dat bedrijven hun medewerkers meestal niet toestonden om een Scirocco te leasen omdat deze als leasebak minder representatief was dan een vergelijkbare 'normale' hatchback zoals de Golf, 307, V40 en noem maar op. Voor leasemaatschappijen was de Scirocco sowieso al minder interessant vanwege de hoger dan gemiddelde afschrijving op een coupé ten opzichte van een hatchback, laatstgenoemde is uiteindelijk beter verkoopbaar aan het eind van de lease.
En aangezien lease in Nederland 50% van de nieuwverkopen uitmaakt ben je dan dus eigenlijk al gezien. Gevolg is dat dit land een uitermate saai (maar wel lekker 'representatief') wagenpark heeft, gedicteerd door boekhouders dus.
Maar ook particuliere kopers lieten 'm links liggen. Hij was nieuw duurder dan een Golf met vergelijkbare specificaties, maar tegelijk ook minder praktisch. Niet handig om de kids in te vervoeren. Eigenlijk een auto voor dinkies (double income, no kids), maar ja, die leasen meestal. De oudere doelgroep die niet meer least, genoeg geld heeft, en waarvan de kinderen het huis uit zijn gingen vaak toch liever voor iets behoudenders.
Al met al was de markt in NL dus heel beperkt en besloot PON 'm niet meer te importeren, en binnenkort is de Beetle waarschijnlijk als volgende aan de beurt om precies dezelfde redenen.
De nieuwe Scirocco waar Scrtz mogelijk op doelt is denk ik de facelift die in Duitsland inmiddels is geïntroduceerd, maar waarvan PON al heeft aangekondigd dat ie niet naar Nederland komt. Of er in 2017 een volledig nieuw model komt betwijfel ik eerlijk gezegd, want ook buiten ons land wordt ie gewoon niet zo goed verkocht, en is dus niet interessant voor VW om op door te ontwikkelen.