2.3 VR5 zuipt even veel als de 2.8 VR6, dus om het verbruik hoef je het niet te laten. Beide hebben een distributieketting die je niet of nauwelijks mag horen tijdens stationair. Als die een revisie nodig heeft kost dat knaken. Vaak kun je met het vervangen van een kettingspanner al volstaan, maar dat weet je pas als je al kosten hebt moeten maken.
VR5 150pk <> 170pk, voor +/- modeljaar 2001 heb je een 150pk, daarna is het 170pk. 150pk is een 10 klepper, 170pk is een 20 klepper. Zelfde verbruik, maar 20pk meer. Tel uit je winst.
VR6 is er in 174 en 204 pk. Zelfde verhaaltje als bij de VR5, maar dan met 12 en 24 kleppen en 30pk meer. Modeljaren waarin ze beide geleverd zijn weet ik uit mijn hoofd niet. Volgens mij is een 4Motion VR6 altijd met de 204pk motor en is de 174pk ook geleverd met alleen voorwielaandrijving. Maar correct me if I'm wrong.
1.8 NA is gewoon traag.
1.8T 150/170 is eigenlijk hetzelfde feestje als bij de VR5 150/170 Rijd totaal anders dan een VR5, maar een turboblokje kun je nog altijd een chipje in frotten.
Verder zou ik sowieso naar een later model Golf 4 kijken, dus 2001+. In de eerste modellen zaten vaak kinderziektes die er bij latere modellen uit gehaald zijn.
4Motion is leuk, heb ik zelf ook in mijn Passat (al zit er in de Golf een Haldex koppeling en heb ik een Torsen differentieel), maar heb je eigenlijk in ons kikkerlandje niet nodig. Met uitzondering van een verdwaalde besneeuwde helling kun je met een normale voorwielaandrijver prima uit de voeten. Zeker als er een 5 cilinder op de vooras ligt.
Turbo blokken heb ik persoonlijk helemaal niets mee. Zeker niet in een model als een Golf die waarschijnlijk al vele "liefhebbers" (lees: misbruikers) heeft gehad. Ik heb bij een turbomotor altijd het idee dat ik ooit een keer rechtsaf de afrit van de snelweg neem, en dat die turbo dan rechtdoor over het asfalt stuitert.
Voor het vervangen van een turbo geldt hetzelfde als het vervangen van een ketting bij een VR5/6, dat kost gewoon serieus knaken.
1.8T is zuiniger dan een VR5/6 maar als je een zware voet hebt zuipen ze alle 3 net zo hard.

VR6 is wat exclusiever en vaak dus ook wat rijker uitgerust. 1.8T is meer common dus in veel varianten verkrijgbaar, van alles handmatig en stoffen bekleding tot vol leer en alles automagisch electrisch.
TL;DR: heb je het geld en ben je niet bang om je handen vuil te maken: VR5/6 kopen. 1.8T is ook prima, maar goed (
GOED!) zoeken naar een net exemplaar. Ik heb bijna een half jaar gezocht naar mijn Passat 2.8V6 4Motion en nu, ruim 3 jaar later, nog nooit spijt van of kosten aan gehad.
Volgens mij heb je je keuze trouwens al gemaakt en gaat het gewoon een VR6 worden.
[
Voor 8% gewijzigd door
max op 07-10-2014 18:45
]
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.