Diesel is bijna 3x zo duur in wegenbelasting. Je moet echt veel meer dan 20k per jaar rijden wil je dat eruit halen.
Belangrijkste: Onderhoudshistorie. Check ook even of je 'm op de brug mag hebben, en grondig kunt inspecteren. Neem desnoods iemand mee die VAG daadwerkelijk ook kent. Lees 'm motorisch ook uit, dat kan met gratis Vagcom en een laptop / diagnose stekker. Reset enige foutmeldingen, en ga dan een proefrit maken
Luister ook goed naar de motor, test de versnellingsbak goed, je mag geen ratelende tandwielen horen. R32 velgen is leuk maar impliceert dat dat ding mogelijk meegedaan heeft met straatraces ofzo. Als je uitstraalt met een semi-r32 te rijden is je voet er vaak ook naar
Check oliekleur, of hier geen aanslag van mayonaise achtige goedje in zit. Dit duidt op een lekke pakking. Check luchtfilter, vraag wanneer laatste keer grote beurt is geweest (Bougies, olie, filters etc).
155k km-stand kan je ook met een korrel zout nemen. Die is ongetwijfeld minimaal 2x teruggedraaid. Ik ken geen enkele golf voor 3000 euro met een daadwerkelijk gereden 155k aan km's.
Al met al voor een eerste auto, een leuk ding. Maar je kunt ook duurder van huis zijn als blijkt dat er toch mankementen mee zijn. Ik heb een VR6 gehad en meer dan 7000 euro na aanschaf op die auto stukgesmeten. Nu dat ik een Audi A3 2.0TDI heb ervaar ik een veel betere beleving, en notabene plakken achter een vrachtwagen met 90 ruim 1 op 33 rijden.
Diesel kost je alleen 3x zoveel tov benzine. Als je veel rijdt is een diesel interessant, anders moet je gewoon bij een benzine blijven. De prijs van benzine is wel ruim 40 cent duurder de liter.