Ik lees hier allemaal verhalen over regeneratie enzo maar wat is dat en waarom merk ik dat nooit?
Of doet ie dat alleen als je er als een meisje mee rijdt?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
WikiPedia:wimpie007 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:53:
Ik lees hier allemaal verhalen over regeneratie enzo maar wat is dat en waarom merk ik dat nooit?
Roetfilters kunnen worden onderscheiden in gesloten "wall flow" filters en in (half) open filters. Het is verleidelijk een roetfilter te zien als een soort zeef waar de uitlaatgassen door heen kunnen en de roetdeeltjes op blijven liggen. Deze voorstelling is echter onjuist. Met name de kleinere deeltjes worden afgevangen doordat zij vastkleven aan de wanden van de poriën van het filtermateriaal. Roetfilters zijn daardoor ook voor de allerkleinste deeltjes effectief.
Een roetfilter kan worden gemaakt van keramisch materiaal, bijvoorbeeld Citroën maakt het uit siliciumcarbide. Een roetfilter wordt zo dicht mogelijk bij de motor in het uitlaatsysteem gemonteerd. De deeltjes verzamelen zich in de filter.
In het roetfilter worden de afgevangen roetdeeltjes periodiek verbrand, elke 200 tot 1000 kilometer. Deze verbranding wordt wel aangeduid met regeneratie. Voor die spontane verbranding is een temperatuur van ca. 600 graden C nodig, die alleen bij zeer hoge motorbelasting wordt bereikt. Om ook bij lagere motorbelasting tot regeneratie te komen wordt of kunstmatig de temperatuur van het uitlaatgas opgevoerd, of door verhoging van het aandeel stikstofdioxide in het uitlaatgas met een oxidatiekatalysator en/of toevoeging van een additief aan de brandstof, zoals ceriumoxide cerine, de ontstekingstemperatuur van het roet verlaagd.
[ Voor 7% gewijzigd door Merijn. op 30-08-2012 14:56 ]
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Wat wil je er van merken? In mijn Punto merk ik dat het brandstof verbruik dik omhoog gaat (bij 80 km/h van 1:25-1:30 naar 1:15-1:18), dat het start-stopsysteem niet werkt en dat de radiatorventilator constant draait.wimpie007 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:53:
Signatures zijn voor boomers.
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Heel veel lurken, heel weinig posten..
Bedankt voor de reacties,Speeddragon schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:01:
je kan inderdaad een nieuwe pookhoes halen voor een 97 polo, als je slim bent koop je er dan een van een iets nieuwere polo, past ook en is mooier, gewoon te krijgen bij de dealer.
verder heeft je polo idd gewoon een iso aansluiting (al moet je de rode en gele draad wel omwisselen, wijst zich vanzelf). Maar vaak is er in geknipt e.d, dus als ik jou was zou ik eerst de oude radio er even uithalen met de juiste pinnen/steekdingen om te kijken hoe het bij de jouwe zit
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
www.youtube.com/DerOllie
39
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
tussen een golf 4 en 7? Nou dat het design na de 4 totaal veranderd is? Typ fout misschien?Maasluip schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:20:
Eh, wat is er anders dan de Golf 6, 5 en 4? Boooooring!
[ Voor 19% gewijzigd door KappeNou op 04-09-2012 22:18 ]
[ Voor 45% gewijzigd door Wom op 04-09-2012 22:45 ]
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
The ramblings of an idiot
Nee hoor, collega met Golf IV had het ook, buurman met Passat, de schoonmaakster met een Altea (net als wij) en ook bij Audi schijnt het voor te komen (alhoewel niet op de nieuwere modellen volgens mij, maar ik ken ook niemand die een Audi heeft). Maargoed, da's offtopic in dit gedeelte van het forumWom schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:15:
Dat is vziw bij de Golf nog nooit een probleem geweest(Bij mijn ex-Ibiza echter wel
)
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
De spreekwoordelijke VW degelijkheid herken ik ook niet meer zo. Een tijdje eerder in dit forum had ik al gemeld dat de Golf soms spontaan stilviel bij het optrekken. Niet bokken of stuiteren en dan uitvallen, zoals wanneer je te weinig gas geeft op de koppeling, maar gewoon "dood" vallen.dfrenner schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:53:
[...]
Ik wil een andere auto, want die Volkswagen Pauper Groep (zoals het intussen is omgedoopt) is echt kwalitatief gezien om te janken!
Ik heb dit nog nooit meegemaakt! En we hebben heel lang Renault gereden (ook de befaamde Laguna 2001), Ford, Peugeot en Volvo. Zo slecht als dit is echt nog nooit gebeurd...
Ja euh, niet.KappeNou schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:04:
@max; mooie velgjes hoor! Maar wanneer gaan die uitaten eraf
[ Voor 24% gewijzigd door max op 05-09-2012 10:42 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
[ Voor 24% gewijzigd door max op 05-09-2012 10:44 ]
Dat is een betere optieFastFred schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:26:
Koop dan een echte W8, ik weet er hier in de buurt nog eentje te staan, niet te koop hoor. Maar staat bij een stel rijtjeshuizen voor de deur. Al jaaaaren. Mooie bakW8 B5.5 that is, dus sedan
Staat best leuk, zo'n VW Passat dash uit 2005-10 in de nieuwe GolfCybpraetorian schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:58:
http://www.autoblog.nl/vo...it-is-hem-echt#post-53319
De nieuwe Golf VII mensen, wat vinden we ervan?
Ik denk dat ik hem eerst even in het echt moet zien om een totaal beeld te hebben, maar niet verder onaardig...
[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 05-09-2012 13:51 ]
Lezen, ik wil een W8 onderlip met 2 enkele pijpen.KappeNou schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:58:
[...]
Dat is een betere optie
maar dan nog 4 uitlaten.. Onder de nieuwere audi S modellen staat het ook niet echt. Het is geen ferrari
Voor de die passat is imo geen uitlaat het mooiste. Anders hooguit de 2 kleine links wat de golf MK4 VR6 standaard heeft
Het effect bij mijn auto bij het regenereren bij een Golf 6 is:Maasluip schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 09:13:
[...]
Wat wil je er van merken? In mijn Punto merk ik dat het brandstof verbruik dik omhoog gaat (bij 80 km/h van 1:25-1:30 naar 1:15-1:18), dat het start-stopsysteem niet werkt en dat de radiatorventilator constant draait.
Geen idee wat het effect in een VW is.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Life goes as it goes.
Het filter regenereren moet inderdaad bij elke diesel (met filter).Maasluip schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:52:
Volgens mij wel. Diesels hebben tegenwoordig een roetfilter om het roet uit de uitlaatgassen te halen. Dat komt dus in een filter te zitten en dat filter raakt vol. Je kunt het filter verwisselen maar dat is elke 1000 km of zo dus wat ze bedacht hebben is dat je het filter kunt regenereren (roetdeeltjes wegbranden) door een hoge temperatuur.
Ik denk het niet. Wikipedia spreekt over "zeer hoge belastingen", en alleen bij het optrekken even tot 4500 toeren doortrekken is geen zeer hoge belasting. Dat is alleen maar tijdelijk.wimpie007 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:27:
Maar als ik dus lekker doortrek naar 4500toeren steeds dan haal ik zelf al die temperatuur?
Olie was pas 110 graden ;-)
Volgens mij is het een combinatie van beide. Dat addatief is voor zover ik weet de reden dat de tegenwoordige diesel zo enorm stinkt naar een mengeling van chloor en zuur lijkt het wel. Vroeger roken diesels nog..... naar diesels... het sloeg op je longen als je te lang achter een diesel reed...dj1981 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:49:
[...]
Het filter regenereren moet inderdaad bij elke diesel (met filter).
Maar hoeveel je er van merkt is een ander verhaal. Er zijn ook fabrikanten die een additief (tankje met vloeistof) gebruiken om het roetfilter weer leeg te maken. Dat is dan ook wel eenmaal in de zoveel duizend kilometer, maar je merkt er volgens mij bar weinig van.
www.google.nl
Verwijderd
sleurhut == caravanVerwijderd schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 02:24:
Breng m'n sleurhut deze week naar de garage voor APK. Het enige wat ik bedenken kan waarop het niet goedgekeurd zou worden is niet passende sleutel op kofferbak. Deze ontgrendeld namelijk met de rest van de auto bij opening bestuurderskant
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Verwijderd
Je bent een beetje in de war denk?Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 19:53:
Nou ja, 1200KG voelt wel aan als sleurblik
Mijn vorige GTI werd afgekeurd omdat er geen sleutel in de kofferbak paste en daardoor ook niet openging. argument met dat automatische deurontgrendeling daar voor zorgde was niet voldoende. Moest naar de sloop een slotje + sleutel halen voor 15 euro. Inbouw was zo gepiept.
Geen idee hoe het bij VAG werkt, maar bij PSA diesels zorgt het additief er juist voor dat het filter bij een veel lagere temperatuur kan regenereren. Gok dat je, door die lagere temperatuur, ook minder van het regenereren merkt.MisteRMeesteR schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 20:00:
[...]
Anyway, volgens mij wordt het addatief als extra 'jet fuel' ingezet om de hogere temperatuur te kunnen bereiken tijdens het regenereren.
Verwijderd
Je hebt gelijk. Ik heb de voormalige GTI verward met dat de achterklep totaal niet open kon. Ik dacht dat je met sleutel teminste die klep open moest doen, maar met deurontgrendeling kan dat natuurlijk ook.the noise schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 20:52:
[...]
Je bent een beetje in de war denk?
Bij de Golfc@brio club zijn er meerdere met een gecleande achterklep maar nog nooit geen problemen mee gehad.
Zelf kan ik de klep ook alleen elektrisch openen, allemaal prima.
bij de vrachtwagentjes die we hebben rijden (crafters) heb je een aparte tank waar AdBleu in moet. (neutraliseren van stikstof)dj1981 schreef op zondag 16 september 2012 @ 17:06:
[...]
Geen idee hoe het bij VAG werkt, maar bij PSA diesels zorgt het additief er juist voor dat het filter bij een veel lagere temperatuur kan regenereren. Gok dat je, door die lagere temperatuur, ook minder van het regenereren merkt.
Wat ik niet begrijp is die terugval naar "zo min mogelijk informatie". Vroeger hadden de goedkope modellen alleen een kilometerteller en een brandstofmeter. Tegenwoordig is toerenteller en koelwatertemperatuurmeter gemeengoed, maar VW lijkt weer terug te willen. Zo heeft de huidige Polo alleen nog maar een (digitale, *gruwel*) meter voor de brandstof, maar geen koelwatertemperatuurmeter. En in de Up zit die ook niet en is de toerenteller opeens gereduceerd in formaat.PWM schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:04:
Vaak zit een dashboard op marketing foto's er veel beter uit dan in het echt, maar hier was ik juist onder de indruk toen ik er in ging zitten. Volkswagen heeft hier echt een compleet nieuwe standaard in de klasse neergezet.
AdBlue helpt vziw niet het regenereren, maar wordt continu ingespoten om schadelijke uitstoot te verminderen. Dat is dus iets anders dan een deeltjesfilter met vloeistof.shameete schreef op woensdag 19 september 2012 @ 12:45:
[...]
bij de vrachtwagentjes die we hebben rijden (crafters) heb je een aparte tank waar AdBleu in moet. (neutraliseren van stikstof)
spul kun je ook niet zomaar ergens tanken oid, je moet er echt voor naar de dealer toe.
zonder dat spul gaat de motor in een noodprogramma lopen.
Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar want als de up met automaat geleverd kan worden, vind ik 'm opeens toch weer heel interessant.Maasluip schreef op woensdag 19 september 2012 @ 12:58:
[...]
Wat is dat trouwens voor automaat die VW in de Up levert? VW heeft het over een 5-traps automaat, bij autoweek wordt hij als semi-automaat aangeduid. Geen DSG dus?
[ Voor 23% gewijzigd door tiguan op 19-09-2012 13:56 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Mon0lith op 24-09-2012 08:55 ]
PSN: Von_Smallhausn
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
[ Voor 45% gewijzigd door PWM op 24-09-2012 09:48 ]
[ Voor 9% gewijzigd door KappeNou op 24-09-2012 10:22 ]
Pff, bij Audi hebben ze wel alleen maar gekke kleuren, maar zo te zien kan VW er ook wat van:KappeNou schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:26:
Blauw anthrazit bestaat wel als kleur naamLC7V
Hier een lijstje met een aantal VW kleuren >klik<
Dan noem je ook vooral de kleuren uit de jaren 70 / 80.PWM schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:34:
Pff, bij Audi hebben ze wel alleen maar gekke kleuren, maar zo te zien kan VW er ook wat van:
panama bruin
...
[ Voor 5% gewijzigd door Merijn. op 24-09-2012 13:39 ]
Had een foto gepost en die kleur code had ik uit me hoofd opgenoemdMon0lith schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:20:
Ik heb in het VW boekje gekeken maar geen sticker gevonden,
ben daarom maar echt in de achterbak gedoken en denk dat dit is wat ik zoek![]()
[afbeelding]
Black Magic Pearleffect, dezelfde kleur zit ook op de mk3 van m'n vriendin. Op m'n eigen mk3 zit LC5L, Mystic Blue Pearleffect, prachtige kleur vind ik zelfMon0lith schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:20:
Ik heb in het VW boekje gekeken maar geen sticker gevonden,
ben daarom maar echt in de achterbak gedoken en denk dat dit is wat ik zoek![]()
[afbeelding]
Mijn kever had die kleur toen hij in 1976 de fabriek verliet:Merijn. schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:37:
[...]
Dan noem je ook vooral de kleuren uit de jaren 70 / 80.
Overigens weinig bruin aan bij die eerste![]()
[afbeelding]
^^ @ Monolith: Klopt, dat is je kleurcode.
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Klopt, die is ook op de CC geleverd, maar de mk3 van mijn vriendin is een jubi-uitvoeringKappeNou schreef op maandag 24 september 2012 @ 18:27:
LC9Z is op de mk3 toch een colour concept kleur?
Leuk om zo'n oorkonde te hebben! Wel benieuwd wat dan die laatste twee opties zijn geweest in het lijstje.DynaMikeY schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:46:
Mijn kever had die kleur toen hij in 1976 de fabriek verliet:
[afbeelding]
Intussen ziet hij er wat sjieker uit:
[afbeelding]
Ziet er goed uit hoorDynaMikeY schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:46:
[...]
[afbeelding]
Zonde... ik hou van 'tijdechte' kleuren dat is de 'helft' van de charme van een oldtimer, zeker een kever...DynaMikeY schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:46:
[...]
Mijn kever had die kleur toen hij in 1976 de fabriek verliet:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zwart was ook een gangbare kleur voor een Kever, ook in de jaren 70... maar ik snap wat je bedoelt. Deze auto's zijn leuk vanwege de kleurtjes die er leverbaar waren. Hij is ook verre van origineel en jaartalcorrect, maar dat komt omdat ik hem aangepast heb naar mijn smaak.911GT2 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:44:
[...]
Zonde... ik hou van 'tijdechte' kleuren dat is de 'helft' van de charme van een oldtimer, zeker een kever...
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Ik snap het helemaal. De mijne is niet helemaal goed meer (understatement) maar nog wel origineel. Dus dat ga ik zo houdenDynaMikeY schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:51:
[...]
Zwart was ook een gangbare kleur voor een Kever, ook in de jaren 70... maar ik snap wat je bedoelt. Deze auto's zijn leuk vanwege de kleurtjes die er leverbaar waren. Hij is ook verre van origineel en jaartalcorrect, maar dat komt omdat ik hem aangepast heb naar mijn smaak.
Maar ik vermoed dat hij in het verleden al eens van een andere carosserie is voorzien, want onder het zwart zit appeltjesgroen metallic, en geen panamabruin. Ook de motor is geen 1.2L, maar een 1.3L... dus eigenlijk is het een samenraapsel van 3 auto's. Maar goed, het is wel my precioussss
Type 4 (411, variant natuurlijk)shameete schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:59:
deze heb ik een paar weken geleden op de foto gezet op DUMPd 2012
[afbeelding]
het is een VW, maar wat voor model
[ Voor 11% gewijzigd door 911GT2 op 25-09-2012 12:09 ]
Dit is idd een type 3 variant... lekker laag ook nog esshameete schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:59:
deze heb ik een paar weken geleden op de foto gezet op DUMPd 2012
[afbeelding]
het is een VW, maar wat voor model
Heb je projecttopic op Keversite doorgelezen.. idd een iets andere stijl dan de mijne, maar wel een leuke bug!911GT2 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:59:
[...]
Ik snap het helemaal. De mijne is niet helemaal goed meer (understatement) maar nog wel origineel. Dus dat ga ik zo houdenInclusief het gele kleurtje.
Verwijderd
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Verwijderd
Een putje op het dak. Vermoedelijk door het slechte weer van afgelopen
week, oorzaak kan een stuk houtstronk of andere oorzaak zijn geweest.
Familie wees me op de aardige deuk op het dak. Het is een put ter hoogte
van een halve golfbal.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Verwijderd
In 1995 jaVerwijderd schreef op zondag 30 september 2012 @ 19:15:
Er werd mij verteld iets met een zuignap, maar als je er van onderen bij wilt komen moet het halve dakhemel eruit / eraf... Laat dat maar over aan de hersteller
Hopelijk blijft de premie enigzins fatsoenlijk
[afbeelding]
Bijnaaaa 200 peeekaaaaa.
[ Voor 3% gewijzigd door Mon0lith op 04-10-2012 09:19 ]
Verwijderd
Mwah. Pas gereviseerd blok
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2012 00:07 ]
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Ik rijd dus in een klassieker na 31 OktoberJ0YR1D3R schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:13:
Ik denk dat het grootste probleem van de Scirocco de doelgroep en hun gebrek aan budget is. Tel daarrbij het gebrek aan praktische bruikbaarheid voor de groep mensen die het budget wel hebben op en het is vrij verklaarbaar waarom het ding niet verkoopt. Het is leuk dat VW hem gemaakt heeft, maar daar blijft het bij
www.youtube.com/DerOllie
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq