Twee weken geleden met
MIJN* auto op de A6 gestrand. Ondanks gas geven nam de snelheid af. Meteen op de vluchtstrook geknald en daar gas bij proberen te geven, zonder resultaat. Op dat moment maar besloten om de boel stil te zetten.
Op het moment dat ik stil stond kwam er een dikke witte rookwolk van achteren langs
MIJN* auto.
Godzijdank stopte er iemand met een VW Bus en deze heeft me vanaf de A6 naar werk gebracht

(achteraf bleken we ook op hetzelfde forum te zitten en had hij
MIJN* auto en verhaal daar al eens gezien).
Later de ANWB laten komen om samen naar
MIJN* auto te kijken. Enige conclusie op dat moment: hij loopt op olie en wellicht doet 1 cilinder niet mee.
De ANWB heeft me naar mijn lokale garage in Lelystad gesleept (was een leuke ervaring om zo op de A6 gesleept te worden

).
Later die week had de monteur het blok uit
MIJN* auto gebouwd om erachter te komen wat er daadwerkelijk speelde: Van 1 van de zuigers was de bovenkant finaal afgescheurd. De kop van de zuiger zat op zijn hoogste punt vast in de cilinder en was ter hoogte van de olieschraapveer afgescheurd. Het afscheuren was op zich redelijk mooi gebeurd: geen zichtbare schade (op het eerste gezicht) aan de cilinderwand of het blok.
Probleem is wel dat dit weer een relatief dure reparatie zou worden, zonder enige zerkerheid. Kom ook nog bij dat de cilinderkop uurvast zit in de cilinder, dus waarschijnlijk is hij op zijn hoogste punt gewoon vastkomen te zitten (warmloper) en is hij op een zwak punt afgescheurd.
Zuur was nog wel dat dit setje zuigers/cilinder vorige jaar (gebruikt) in het blok gezet was
Enfin, uiteindelijk besloten met de monteur om
MIJN* auto niet verder met pleisters te beplakken maar er direct een nieuw (gebruikt) blok in te hangen en de bak ook meteen te reviseren.
Samen met nog diverse andere groot onderhoud werkzaamheden hoop ik volgende week weer in
MIJN* auto te kunnen rijden .. best leuk hoor zo'n leenauto van de garage, maar ik wil nu toch wel weer in
MIJN* eigen Kevertje rijden.
*=Ja meneer Gunner, geheel zelf betaald, de reparatie ook
Tijd voor een nieuwe sig..