Op aanraden van velen een Pela extractor besteld. Bedoeling was 2-3x wissel met de Pela, gewoon op de oprit, en dan 1x old school style, dus met de schroef onder het carter, om alle zooi echt er uit te krijgen.
Gisteren dus gedaan. Peilstok er uit, Pela slang er in. Vrijwel zelfde diepte als peilstok; tok tok, einde. Gedraaid, gerammeld, vanalles geprobeerd, maar dieper wilde hij niet. Hmm.. Maar eens zien dan. Pompen en na 3L en een beetje, ik schat zo'n 3.3L was het pruttel pruttel, niks meer. Voelde niet helemaal lekker, maar goed, zou theoretisch kunnen, het peil stond immers aan het minimum voor ik begon. Oliefilter ook nog leeg gezogen, gewisseld, en 4L gevuld. Gestart, minuutje laten draaien, 5 minuten laten bezinken, peilen. Wat zie ik? Peil staat net boven het bovenste bolletje van de peilstok!! Simpele conclusie, de Pela heeft veel laten zitten. Naar schatting toch al gauw een 0.5L denk ik. Nog tikkie er uit gezogen (daar is die Pela dan wel verrekte handig voor

), en toen stond het peil onder de helft op het bolletje. Nog wat te veel, maar dat mag de pret niet drukken, er zijn ergere scenario's toch?
Lang verhaal kort, mijn vermoeden werd bewaarheid, de Pela werkt zeker niet met ieder blok. Een BMN in ieder geval niet. Je komt simpelweg niet tot onder in het carter, of ik moet echt iets stoms hebben gedaan, maar ja, wat kun je hier verkeerd aan doen. Als het niet verder wil dan houdt het op he..
Leuk, Pela "desinvestering" (maar die is nog goed voor andere werkzaamheden), maar erger, de oliewissel is natuurlijk niet helemaal ok. Blok loopt wel véél soepeler en stiller, dus heeft toch geholpen (Shell Helix Ultra VX 5W-30)
Na 15.000 gooi ik hem er weer af op de normale manier dus.
Uitkijken met Pela's!