Kweet niet, lomp?
Dat ja 
Ben net gebeld. Hij is klaar. Uit het koppie van Jos; 198 PK en 433 NM. Daar liep hij het mooist mee, en bij meer pk's ging het roetfilter stuiteren (k*t milieu shit). Toch fijn, een tuner die meet (en weet) wat hij doet en niet zomaar een map er in knalt. De uitdraaien liggen in de auto, post ik later wel eens. Ben erg benieuwd straks
Ben net gebeld. Hij is klaar. Uit het koppie van Jos; 198 PK en 433 NM. Daar liep hij het mooist mee, en bij meer pk's ging het roetfilter stuiteren (k*t milieu shit). Toch fijn, een tuner die meet (en weet) wat hij doet en niet zomaar een map er in knalt. De uitdraaien liggen in de auto, post ik later wel eens. Ben erg benieuwd straks
Jos is de kerel van JD engineering?
Ben geneigd mijne daar ook eens binnen te steken om naar 175pk te gaan.
Zit enkel probleem dat het een lease is en het in belgië eigenlijk totaal niet mag...
Zit enkel probleem dat het een lease is en het in belgië eigenlijk totaal niet mag...
Jos is de grote VAG TDI goeroe uit Dieverbrug. En dealer van JD.Engineer Stewie schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:05:
Jos is de kerel van JD engineering?
Jos roeleert gewoon heftig. Hulde aan de man hoe ik daar ben geholpen met mijn problemen!!
Had ik veel eerder moeten doen. Het is voor mij 220 km enkel, maar al mijn komende beurtjes gaan vanaf nu bij hem lopen.
Had ik veel eerder moeten doen. Het is voor mij 220 km enkel, maar al mijn komende beurtjes gaan vanaf nu bij hem lopen.
Jos, dat is dezelfde Jos als van tdiclub.nl en van http://www.jbautoservice.nl/ ?
Maakt dus niet uit of je naar Jos zou gaan of naar JD?
Maakt dus niet uit of je naar Jos zou gaan of naar JD?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
@Ultra: Je gaat dus voor de beurtjes 220 km rijden? Wow, respect
K to the KillaZ
Zo vaak is dat niet. En het is een gezellig dagje uit 
Daarnaast, ik heb nooit zo'n problemen gemaakt voor een beetje afstand. Lekker toch, lekker stukje muziek, koffie enz. Ik rij graag. Als ik sommigen hier op GoT al hoor mekkeren als ze ergens iets op moeten halen.
Maar het zegt wel genoeg over mijn tevredenheid over Jos dacht ik zo.
Daarnaast, ik heb nooit zo'n problemen gemaakt voor een beetje afstand. Lekker toch, lekker stukje muziek, koffie enz. Ik rij graag. Als ik sommigen hier op GoT al hoor mekkeren als ze ergens iets op moeten halen.
Maar het zegt wel genoeg over mijn tevredenheid over Jos dacht ik zo.
Aj, dat is vervelend, mijn baas wil de bezorgauto na de zomervakantie vervangen door een Polo BM, ik ben 2 meter 10Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 21:25:
Om me maar even te mengen in de Polo BM discussie, bij het bedrijf waar ik werk werden alle Golf V vervangen voor de Polo BM. En iedereen die groter is dan 1,80/1,85m zit gewoon te klagen dat ze niet lekker kunnen zitten. En dat ze liever een Golf hebben. Says enough (is een rijschool, die weten wel waar ze het over hebben). Bij 2 van de 7 wagens loopt de auto ook al te kraken (interieur) en is de bodemplaat (onder de motor) alweer vervangen omdat deze loszat....
Huidige auto is een Smart Fortwo van '99, daar pas ik perfect in, dat wordt binnenkort dus een Polo, argh, ik vond het nog wel zo'n mooie auto.
Baas zelf heeft trouwens een Scirocco 1.4 TFSI BM (met een of andere Dynamic Drive optie, speciaal onderstel ofzo), met 130pk ofzo, heerlijke bak, ik kan niet eens bij de pedalen als ik de stoel helemaal naar achter zet, zit ik met gestrekte armen aan 't stuur en kan ik nog maar net bij de versnellingspook
Maar wat rijd dat heerlijk, als je met 70 a 80km/h een redelijk scherpe bocht door gaat, voel je de achterkant van de auto aan de weg kleven en door de bocht gaan, wat een geweldig gevoel is dat!
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 13-05-2011 16:57 ]
Even iets anders, ik lees namelijk hier in dit forum dat er heel wat problemen zijn met de rns 315 - 510 en de compatibiliteit van de gsm's of smartphones om hiermee te verbinden. Nu heeft de dealer van ons een handige website gegeven met een lijst welke gsms welke functies kunnen gebruiken. Deze site is wel in het duits, maar met de vertaalfunctie van google chrome geraak je al ver
http://www.volkswagen-zubehoer.de/carinfotainment.html
Ga naar Mobiltelefonvorbereitung ab Modelljahr 2011 ( mehr info ) -> kies dan uw voorbereiding (bv de rns 315)
Helemaal onderaan : Zür Kompatibilitätsliste
En dan kies je bij Hersteller de fabrikant en kies je het model ernaast, en HOP daar verschijnt de lijst met functies
Hopelijk heb ik hiermee heel wat mensen geholpen, het kan zijn dat er iemand mij al voor is geweest natuurlijk
http://www.volkswagen-zubehoer.de/carinfotainment.html
Ga naar Mobiltelefonvorbereitung ab Modelljahr 2011 ( mehr info ) -> kies dan uw voorbereiding (bv de rns 315)
Helemaal onderaan : Zür Kompatibilitätsliste
En dan kies je bij Hersteller de fabrikant en kies je het model ernaast, en HOP daar verschijnt de lijst met functies
Hopelijk heb ik hiermee heel wat mensen geholpen, het kan zijn dat er iemand mij al voor is geweest natuurlijk

Al doende leert men, al draaiende keert men.
Ik heb een Fiscon en gaat zonder problemen met mijn Blackberry, Nokia en Apple. Dat is echt het betere werk. Ik had een touchadapter maar het werkte soms en soms niet met mijn Iphone. Nokia ging perfect. Ik heb mijn BB niet getest erop. Mijn RNS510 gaat prima met die Fiscon. Helaas kan ik niet meer mijn olietemp etc meer uitlezen in de MFD want dat kon wel in de Golf 5 maar de 6 dus niet. Waarschijnlijk moet die nog aangepast worden.
Ik zag trouwens vandaag dat ik met een dikke zwarte rookwolk achter me aan reed in zijn 5e versnelling met 110 km. Hmmm en mijn turbo reageert zo fel. Mijn moter doet er ook veel langer over om koud te worden (2 uur stilgestaan en dan nog warm). Het verbruik stationair is ook van 0,6 l naar 1,1 l gegaan.Het lijkt wel of er veel meer diesel wordt ingespoten. Ik hoor de turbo ook veel harder nu draaien. Nou ja ik ga het morgen wel aankijken wat er gaande is. De auto trekt zo hard nu op dat ik vermoed dat er een sensor waarschijnlijk weer stuk aan het gaan is of zo.
Even laten checken door iemand. Is niks aan de hand. Zelfs bij stationair ging mijn turbo ook al draaien onder de 1500 toeren maar het is nu zo dat mijn turbo weer schoon is. verbruik is wel eventjes weer omhoog geschoten. En we gaan maar door rijden met die auto. Bijna 30.000 km gereden in iets meer dan een half jaar.
Ik zag trouwens vandaag dat ik met een dikke zwarte rookwolk achter me aan reed in zijn 5e versnelling met 110 km. Hmmm en mijn turbo reageert zo fel. Mijn moter doet er ook veel langer over om koud te worden (2 uur stilgestaan en dan nog warm). Het verbruik stationair is ook van 0,6 l naar 1,1 l gegaan.Het lijkt wel of er veel meer diesel wordt ingespoten. Ik hoor de turbo ook veel harder nu draaien. Nou ja ik ga het morgen wel aankijken wat er gaande is. De auto trekt zo hard nu op dat ik vermoed dat er een sensor waarschijnlijk weer stuk aan het gaan is of zo.
Even laten checken door iemand. Is niks aan de hand. Zelfs bij stationair ging mijn turbo ook al draaien onder de 1500 toeren maar het is nu zo dat mijn turbo weer schoon is. verbruik is wel eventjes weer omhoog geschoten. En we gaan maar door rijden met die auto. Bijna 30.000 km gereden in iets meer dan een half jaar.
[ Voor 13% gewijzigd door itsalex op 14-05-2011 23:36 ]
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Haha das toch juist het plezante aan je auto, extra boost
Al doende leert men, al draaiende keert men.
UltraSub in "Het Grote Volkswagen-topic deel 2"itsalex schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 20:59:
Ik heb een Fiscon en gaat zonder problemen met mijn Blackberry, Nokia en Apple. Dat is echt het betere werk. Ik had een touchadapter maar het werkte soms en soms niet met mijn Iphone. Nokia ging perfect. Ik heb mijn BB niet getest erop. Mijn RNS510 gaat prima met die Fiscon.
Novero origineel VW, werkt perfect met alle types telefoon. 100% geintegreerd, zonder extra modules.
Zit standaard in iedere VW met premium pakket vanaf mei/juni 2010.
Huh? Dat heeft toch niks te maken met je Fiscon?Helaas kan ik niet meer mijn olietemp etc meer uitlezen in de MFD want dat kon wel in de Golf 5 maar de 6 dus niet. Waarschijnlijk moet die nog aangepast worden.
Overigens, zowel de 5 als de 6 hebben de olietemperatuur sensor wel, want met VCDS kun je ze lezen. Dashboard integratie, dus in je MFD de temp lezen, heeft te maken met uitvoering en control module in je auto. Bij zowel de 5 als bij de 6 mogelijk, mits je dat pakket hebt gekocht, en je een highline control module hebt. (Nee, das niet hetzelfde als een auto in de highline uitvoering).
Bij mijn Golf 6 1.2 TSi Highline is de olietemperatuur inderdaad gewoon af te lezen in het display
Heb trouwens ook een prima integratie met m'n carkit, heb de telefoonvoorbereiding premium in combinatie met de RNS-310 uit het executive pakket en heb daar erg weinig klachten over
[ Voor 47% gewijzigd door J0YR1D3R op 16-05-2011 12:31 ]
Heb je toevallig het Secure pakket? Heb de indruk dat die optie daarmee mee komt.
De 6 van mijn vriendin (ook highline, maar alleen dynamic pakket) heeft het niet. De 6 van mijn vader wel. En die heeft naast nog wat andere pakketten, ook het secure pakket. Ik vermoed dat het daar in zit
De 6 van mijn vriendin (ook highline, maar alleen dynamic pakket) heeft het niet. De 6 van mijn vader wel. En die heeft naast nog wat andere pakketten, ook het secure pakket. Ik vermoed dat het daar in zit
Ik heb ook gewoon olietemp in de Golf 6 hoor, geen extra pakketten
Secure pakket? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb ook gewoon de standaard boordcomputer en niet de premium.UltraSub schreef op maandag 16 mei 2011 @ 12:48:
Heb je toevallig het Secure pakket? Heb de indruk dat die optie daarmee mee komt.
@ UltraSub, hoe is het met de auto nu? Rijdt het allemaal tip-top en helemaal in je nopjes na de rit naar huis?
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Tip top. Wereld van verschil. Ding loopt als een trein, en hangt lekker aan het gas. 
Helemaal blij!
Helemaal blij!
Sinds zaterdag mag ik ook in dit topic posten
.

Huwelijkscadeau voor 'het vrouwtje'.
Specs :
T3, 1984, Caravelle Carat, watergekoelde 1900 cc, 4-bak, 0 - 100 in never-nooit-niet en gemiddeld benzineverbruik van 15 liter op 100 kilometer, maar wat een lol heb je in zo'n onding!

Specs :
T3, 1984, Caravelle Carat, watergekoelde 1900 cc, 4-bak, 0 - 100 in never-nooit-niet en gemiddeld benzineverbruik van 15 liter op 100 kilometer, maar wat een lol heb je in zo'n onding!
Cool ding, mooie kleur ook. Alleen aan de velgen mag wel wat gedaan wordenAnotherFruitcake schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:35:
Sinds zaterdag mag ik ook in dit topic posten.
[afbeelding]
Specs :
The ramblings of an idiot
Mijn pa heeft ook zo'n ding
Geweldig
Die van jou is nog vlot vergeleken met deze
1.6 diesel
Ding van jou ziet er wel gaaf uit trouwens 

[ Voor 5% gewijzigd door Krentenbol op 16-05-2011 17:19 ]
volgens mij heeft 'ie een nieuw dakje nodigKrentenbol schreef op maandag 16 mei 2011 @ 17:18:
Mijn pa heeft ook zo'n dingGeweldig
Die van jou is nog vlot vergeleken met deze
1.6 diesel
Ding van jou ziet er wel gaaf uit trouwens
[afbeelding]
[afbeelding]
Die rooie dan he !
Ja, dat klopt. Die ligt klaar om erop gezet te worden
Woei.. Stuk zuiniger na de chip!
Gemiddeld in de spits voor het chippen: 1 op 12.5. Na chippen: 1 op 15.9.
Gemiddeld in de spits voor het chippen: 1 op 12.5. Na chippen: 1 op 15.9.
Zuiniger? Dat wil ik ook
, wat kost dat? Kan dat ook op een 1.4TSI 122pk?
Dat kan, maar het zuiniger werkt alleen als je je er ook op aanpast, in de goede zin van het woord. Meestal gaat het verbruik juist omhoog doordat mensen het vermogen aanspreken voor fun praktijken en niet om zuiniger te rijden 
De 1.4TSI kan prima, komt ongeveer 155pk uit.
Met ^^ 
Maar met kanttekening. Ja, hij is stukken zuiniger. In de spits. Zelfde traject als ik altijd reed, met dezelfde snelheden (onder de 110 meestal, met korte tussensprintjes soms). Ook mijn kruissnelheid 160-170 is gewoon zuiniger. Gaat simpelweg makkelijker. Wat niet zuiniger is, is als je gaat trappen, en constant het vermogen aanspreekt. Maar dat lijkt me vrij logisch.
Kort door de bocht genomen, moet je er wel altijd op vooruit gaan. De TSI 160PK van mijn vader is van 1 op 12 naar 1 op 12.8 gemiddeld gegaan, bij vrijwel gelijk gebleven rijstijl. Hoeft dus niet altijd zo'n grote winst te zijn, behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Maar met kanttekening. Ja, hij is stukken zuiniger. In de spits. Zelfde traject als ik altijd reed, met dezelfde snelheden (onder de 110 meestal, met korte tussensprintjes soms). Ook mijn kruissnelheid 160-170 is gewoon zuiniger. Gaat simpelweg makkelijker. Wat niet zuiniger is, is als je gaat trappen, en constant het vermogen aanspreekt. Maar dat lijkt me vrij logisch.
Kort door de bocht genomen, moet je er wel altijd op vooruit gaan. De TSI 160PK van mijn vader is van 1 op 12 naar 1 op 12.8 gemiddeld gegaan, bij vrijwel gelijk gebleven rijstijl. Hoeft dus niet altijd zo'n grote winst te zijn, behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Met de huidige benzine prijzen rij ik bijna altijd precies de snelheid die is toegestaan op betreffende weg, meestal maximaal 100 dus en dan zet ik cruise control ook nog aan. Mijn verbruik van de afgelopen maand is gemiddeld 6.4l/100km en dalende. Ik rij zo'n 80 kilometer per dag. Dus ik doe me best alPWM schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:25:
Dat kan, maar het zuiniger werkt alleen als je je er ook op aanpast, in de goede zin van het woord. Meestal gaat het verbruik juist omhoog doordat mensen het vermogen aanspreken voor fun praktijken en niet om zuiniger te rijden
Oow. Dan kan dat blok het dus wel 
Die van mijn vriendin doet gemiddeld 1 op 10.5
Vorige week mijn Polo Bluemotion de eerste beurt moeten geven. Kwam ik gisteren thuis van het werk, moest ik nog wat kleine ritjes maken reed hij ineens niet harder dan 60 km/h. Hij trok heel langzaam op alsof er een begrenzer op zat.
Vanmorgen naar de garage gebracht, die konden zo gauw ook niet de oorzaak vinden, ook branden er geen lampjes. Iemand dit al eens meegemaakt?
Vanmorgen naar de garage gebracht, die konden zo gauw ook niet de oorzaak vinden, ook branden er geen lampjes. Iemand dit al eens meegemaakt?
klinkt als een luchtmassameter? als die er in zit tenminste? maar als ik dat weet moet een garage dat ook weten.
Wow, dan rijdt ze niet bepaald zuunig. Ik heb wel een automaat by the way, dat scheelt waarschijnlijk ook wel. Bij 100km/u draait het blokje rond de 2000 toeren.UltraSub schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 16:55:
Oow. Dan kan dat blok het dus wel
[ Voor 7% gewijzigd door tiguan op 18-05-2011 11:46 ]
Even gezocht op luchtmassameter: "deze berekent de lucht hoeveelheid adhv een gloeidraad, waarop het motormanagement de in te spuiten hoeveelheid brandstof bepaalt.) "Gunner schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 11:30:
klinkt als een luchtmassameter? als die er in zit tenminste? maar als ik dat weet moet een garage dat ook weten.
Bij de garage hadden ze het wel over een storing waardoor waarschijnlijk de hoeveelheid brandstof begrensd werd gespoten. Grote kans dat het daar dan misschien aan ligt. Ze konden het in ieder geval niet direct verhelpen waardoor ik nu in een leenauto rijd.
Is dit niet snel voor een auto die nog geen jaar oud is?
Ik heb wel eens in een Golf TDI een storing aan de LMM gehad, en veel harder dan 80 kon je er dan ook niet mee. Maar goed, een goede garage moet zoiets gewoon weten als ik, zonder enige kennis van autotechniek, het je zo kan vertellen a.d.h.v je probleemomschrijving nietwaar? 
Natuurlijk, maar dat soort dingen gebeuren. Zo had ik laatst bij mijn BM ook een knipperend gloeispiraallampje. Even een software-update doen en daarna niet meer gezien. Tegenwoordig maakt de software blijkbaar voor een groot deel de dienst uit, ook in een auto.mickjuh schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 11:50:
Is dit niet snel voor een auto die nog geen jaar oud is?
[ Voor 43% gewijzigd door Gunner op 18-05-2011 11:56 ]
Met Gunner hier boven. LMM is ook mijn eerste gok.
Even rijdend uitlezen, en ze moeten het meteen kunnen zien.
En ja, die sneuvelen best veel.
Even rijdend uitlezen, en ze moeten het meteen kunnen zien.
En ja, die sneuvelen best veel.
We hebben beide inderdaad absoluut geen zuinige voet. DSG helpt natuurlijk ook niet echt. Gaat iemand voor je naar rechts op de snelweg, beetje gas bijgeven is minimaal 1 tandje terug, soms zelfs twee als het nog sneller moet. Kruissnelheid bij een lege(re) weg is toch al gauw 150-160. En daar zit het grootste probleem. Blokje heeft gewoon nét iets te weinig vermogen voor die rijstijl. Wel een lekker blok an-sich. Fel zat, gecombineerd met de DSG7. Maar op de autostrade komt het iets te korttiguan schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 11:41:
[...]
Wow, dan rijdt ze niet bepaald zuunig. Ik heb wel een automaat by the way, dat scheelt waarschijnlijk ook wel. Bij 100km/u draait het blokje rond de 2000 toeren.
Het is dat er nog een enorm verschil zit tussen de 122pk en de 160pk (testrit gemaakt uiteraard) maar ik vind deze al snel zat. Als je iemand wil inhalen op de snelweg dan kan dat met deze auto erg rap en dat is wel prettig. Heb zo'n hekel aan mensen die met 5km/u snelheidsverschil gaan lopen inhalen en ook absoluut niet harder gaan rijden daarbij. Aan de andere kant denk ik dan van, maar ja, zij moeten natuurlijk terugschakelen en ik hoef dat niet (zelf te doen)UltraSub schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 12:31:
We hebben beide inderdaad absoluut geen zuinige voet. DSG helpt natuurlijk ook niet echt. Gaat iemand voor je naar rechts op de snelweg, beetje gas bijgeven is minimaal 1 tandje terug, soms zelfs twee als het nog sneller moet. Kruissnelheid bij een lege(re) weg is toch al gauw 150-160. En daar zit het grootste probleem. Blokje heeft gewoon nét iets te weinig vermogen voor die rijstijl. Wel een lekker blok an-sich. Fel zat, gecombineerd met de DSG7. Maar op de autostrade komt het iets te kort
Wat ik merk bij de Golf en ik weet niet of dat specifiek een TSI eigenschap is, maar als je boven de 120~130 km/u gaat rijden, dan wordt ie exponentieel onzuiniger. Vandaar dat ik tegenwoordig maar met het verkeer meerij, rijdt ook een stuk rustiger en relaxter moet ik zeggen
[ Voor 4% gewijzigd door tiguan op 18-05-2011 12:57 ]
Idd LMM of N75 (google maar ff: 5 min werk en zelf te vervangen)mickjuh schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 11:29:
Vorige week mijn Polo Bluemotion de eerste beurt moeten geven. Kwam ik gisteren thuis van het werk, moest ik nog wat kleine ritjes maken reed hij ineens niet harder dan 60 km/h. Hij trok heel langzaam op alsof er een begrenzer op zat.
Of hij staat op de cruise-control. Tja dan wil het wel eens voorkomen dat je iemand met delta 5km/u inhaalt. Lijkt me niet alleen te maken hebben met schakelen.tiguan schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 12:57:
[...]
Heb zo'n hekel aan mensen die met 5km/u snelheidsverschil gaan lopen inhalen en ook absoluut niet harder gaan rijden daarbij. Aan de andere kant denk ik dan van, maar ja, zij moeten natuurlijk terugschakelen en ik hoef dat niet (zelf te doen)
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Als je cruise control aan hebt staan, is je gaspedaal niet vastgeroest voor zover ik weetP. Mekes schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:15:
[...]
Of hij staat op de cruise-control. Tja dan wil het wel eens voorkomen dat je iemand met delta 5km/u inhaalt. Lijkt me niet alleen te maken hebben met schakelen.
Hele idee achter je CC is dat je die lekker vast laat staan. Ik haal ook wel eens met <10km/h snelheidsverschil in, maar dat is met name omdat mensen heuvelaf ineens weer gas bij gaan geven en heuvelop weer langzamer gaan.
Ik ga niet >10-15km/h te hard rijden wanneer ik iemand in ga halen, maar met 95 achter iemand hangen als hij/zij heuvelop gaat en 110 weer heuvelaf vind ik persoonlijk vreselijk irritant. Irritanter dan iemand die met 10km/h verschil een ander inhaalt. Om nog maar te zwijgen over de bumperklevers die je dan krijgt, alsof voor hen geen snelheidslimiet geldt...ik hoef geen boetes en die hoef je een ander ook niet op te leggen
Ontopic: Vanmiddag de 1.2 TSi tanken; ben benieuwd
Ik ga niet >10-15km/h te hard rijden wanneer ik iemand in ga halen, maar met 95 achter iemand hangen als hij/zij heuvelop gaat en 110 weer heuvelaf vind ik persoonlijk vreselijk irritant. Irritanter dan iemand die met 10km/h verschil een ander inhaalt. Om nog maar te zwijgen over de bumperklevers die je dan krijgt, alsof voor hen geen snelheidslimiet geldt...ik hoef geen boetes en die hoef je een ander ook niet op te leggen
Ontopic: Vanmiddag de 1.2 TSi tanken; ben benieuwd
Sinds maandag ook de 'eigenaar' (lease) van een VW Golf 6 met 1.4 TSI motor. Lekkere motor op het eerste gezicht (heb er pas 30 km mee gereden).
Ben alleen wat minder te spreken over de vorige eigenaar die verschillende dingen gesloopt heeft zoals de bekerhouders in de middenconsole voor/achter, en een aantal essentiële accessoires is vergeten toe te voegen (zoals bluetooth-verbinding, cruise-control e.d.)
Ben alleen wat minder te spreken over de vorige eigenaar die verschillende dingen gesloopt heeft zoals de bekerhouders in de middenconsole voor/achter, en een aantal essentiële accessoires is vergeten toe te voegen (zoals bluetooth-verbinding, cruise-control e.d.)
wat valt er precies te slopen aan die bekerhouders?Blik1984 schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:38:
Sinds maandag ook de 'eigenaar' (lease) van een VW Golf 6 met 1.4 TSI motor. Lekkere motor op het eerste gezicht (heb er pas 30 km mee gereden).
...less is more
Voorzover ik weet je rempedaal ook niet?tiguan schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:25:
[...]
Als je cruise control aan hebt staan, is je gaspedaal niet vastgeroest voor zover ik weetbovendien keert hij weer terug op cc-snelheid zodra je het gas loslaat.
Tsja, ze zitten er in ieder geval niet meer infunk-e schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:47:
[...]
wat valt er precies te slopen aan die bekerhouders?
sourceChecklist voor het inhalen
Inhalen is moeilijk en ook vaak gevaarlijk. Houd rekening met de volgende punten:
* Voldoende afstand tot je voorligger (twee-seconden-regel).
* Is er voldoende ruimte voor je voorligger en nadert er geen tegemoetkomend verkeer? Pas je snelheid alvast aan!
* Kijk of iemand jou op dat moment inhaalt door in je spiegels te kijken! Wanneer er niemand jou inhaalt, kan jij inhalen.
* Geef richting aan en ga in een vloeiende lijn naar links en wijk voldoende uit. Verhoog je snelheid tijdens het inhalen en zet je knipperlicht uit.
* Zie je het ingehaald voertuig weer in de binnenspiegel? Kijk over je rechterschouder en doe het knipperlicht aan. Ga dan weer in een vloeiende lijn naar rechts.
Zo'n recente auto zonder cruise control? Is dat niet bij ieder beetje auto tegenwoordig standaard?
Excuus, ik begrijp niet wat dit met inhalen te maken heeft?
Bij VW is bijna alles optie helaas. Bij de goedkoopste modellen zit er idd geen CC in.Zo'n recente auto zonder cruise control? Is dat niet bij ieder beetje auto tegenwoordig standaard?
[ Voor 30% gewijzigd door tiguan op 18-05-2011 16:10 ]
offtopic:
Gaat te ver off-topic om op het inhalen in te gaan. Wil alleen even kwijt dat er in mijn ogen een verschil is tussen inhalen op 2- en 4-baans wegen. Ik had het puur en alleen over 4-baans wegen.
Gaat te ver off-topic om op het inhalen in te gaan. Wil alleen even kwijt dat er in mijn ogen een verschil is tussen inhalen op 2- en 4-baans wegen. Ik had het puur en alleen over 4-baans wegen.
Ik rij ongeveer 700km op een tank met mijn 1.4 TFSI 125pk S-Tronic in mijn A3. Valt me niet tegen en trek toch meestal wel redelijk rap op bij stoplicht etc. Wat ik wel al snel beu was, is het start-stop systeem.
Vooral in de file werd ik daar al snel nerveus van en kan me gewoon niet voorstellen dat het bevordelijk is voor de levensduur van de motor of dat het veel zuiniger is.
Vooral in de file werd ik daar al snel nerveus van en kan me gewoon niet voorstellen dat het bevordelijk is voor de levensduur van de motor of dat het veel zuiniger is.
Hoe werkt dat eigenlijk bij een DSG/S-Tronic? Want ik moet hem met een handbak in z'n vrij zetten, dat lijkt me bij een automaat niet veel anders? (of misschien P)
De laatste weken heb ik me ingehouden op de snelweg en niet harder gereden dan 130 km/u. Dagelijks rijd ik +/- 70 km snelweg en +/- 70 km B-weg. Dan haal ik meer dan 800 km op een tank met dezelfde auto als jij, met het enige verschil dat ik een handgeschakelde 6 bak heb. Het start-stop systeem gebruik ik alleen bij stoplichten die ik ken en als ik weet dat ik langer dan x seconden stil moet staan.kazuka schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 16:21:
Ik rij ongeveer 700km op een tank met mijn 1.4 TFSI 125pk S-Tronic in mijn A3. Valt me niet tegen en trek toch meestal wel redelijk rap op bij stoplicht etc. Wat ik wel al snel beu was, is het start-stop systeem.
Gewoon de rem ingedrukt houden voor het stoplicht. Zodra je de rem loslaat start ie weer.J0YR1D3R schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 16:23:
Hoe werkt dat eigenlijk bij een DSG/S-Tronic? Want ik moet hem met een handbak in z'n vrij zetten, dat lijkt me bij een automaat niet veel anders? (of misschien P)
Jeetje, dat scheelt gewoon ruim 100kmP. Mekes schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 16:29:
[...]
De laatste weken heb ik me ingehouden op de snelweg en niet harder gereden dan 130 km/u. Dagelijks rijd ik +/- 70 km snelweg en +/- 70 km B-weg. Dan haal ik meer dan 800 km op een tank met dezelfde auto als jij, met het enige verschil dat ik een handgeschakelde 6 bak heb. Het start-stop systeem gebruik ik alleen bij stoplichten die ik ken en als ik weet dat ik langer dan x seconden stil moet staan.
Nou heb ik pas 4500km op de teller staan dus wellicht wordt het nog zuiniger maar vraag me af waar dat verschil dan vandaan komt. De automaat is dan dus een stuk minder zuinig dan de handbak lijkt het?
[ Voor 74% gewijzigd door kazuka op 18-05-2011 16:43 ]
Ik vermoed, maar daar heb ik geen enkel statistisch bewijs voor, dat de kosten voor het vervangen van de kromgetrokken remschijven en ingebrande remblokken vanwege het ingedrukt houden van de rem (bijna) net zo hoog zijn als de paar liter benzine die je daar op jaarbasis mee uitspaartkazuka schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 16:35:
[...]
Gewoon de rem ingedrukt houden voor het stoplicht. Zodra je de rem loslaat start ie weer.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Valt best mee hoor...Arfman schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 18:47:
[...]
Ik vermoed, maar daar heb ik geen enkel statistisch bewijs voor, dat de kosten voor het vervangen van de kromgetrokken remschijven en ingebrande remblokken vanwege het ingedrukt houden van de rem (bijna) net zo hoog zijn als de paar liter benzine die je daar op jaarbasis mee uitspaart
Rij alweer bijna 3 jaar DSG. Daar moet je ook je voet op de rem houden bij een stoplicht (of vrij zetten, maar goed). Geen enkel probleem. Moet wel zeggen dat als ik hard aanrem, ik wel na een seconde of 5 de wagen een beetje laat kruipen om de blokken op een andere plaats te zetten. Maat van me rijdt ook DSG in een Skoda, remt ook laat en hard, en ook geen probleem na 120K.
Gunner schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 11:55:
Ik heb wel eens in een Golf TDI een storing aan de LMM gehad, en veel harder dan 80 kon je er dan ook niet mee. Maar goed, een goede garage moet zoiets gewoon weten als ik, zonder enige kennis van autotechniek, het je zo kan vertellen a.d.h.v je probleemomschrijving nietwaar?
Ik heb vandaag even gebeld met de garage en het blijkt de turbo te zijn, die was kapot/vastgelopen. Aangezien het lease is hoef ik deze dan niet zelf te vervangen.EraZor schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:34:
[...]
Idd LMM of N75 (google maar ff: 5 min werk en zelf te vervangen)
Je bedoelt dat je het niet zelf hoeft te betalen. Maar ook als je zo'n ding privé koopt was het gewoon een garantie-kwestie.
Maar mooi dat het opgelost is, niet zo mooi dat die turbo al zo snel defect is geraakt.
Maar mooi dat het opgelost is, niet zo mooi dat die turbo al zo snel defect is geraakt.
Huh? Een volledig gesneuvelde turbo is toch totaal niet vooruit te branden? Of ben ik nou gek?
/edit
Ow, ok.. dit zegt het inderdaad eigenlijk wel. Niet goed gelezen:
/edit
Ow, ok.. dit zegt het inderdaad eigenlijk wel. Niet goed gelezen:
mickjuh schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 11:29:
moest ik nog wat kleine ritjes maken reed hij ineens niet harder dan 60 km/h.
[ Voor 58% gewijzigd door UltraSub op 19-05-2011 11:44 ]
Volgens mij viel dit ook nog binnen de garantie en anders was het via de lease regeling gegaan. Ik zei dit aangezien EraZor aangaf dit zelf makkelijk te vervangen wasGunner schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:31:
Je bedoelt dat je het niet zelf hoeft te betalen. Maar ook als je zo'n ding privé koopt was het gewoon een garantie-kwestie.
Maar het kan dus aan mijn rijgedrag liggen dat die turbo zo snel kapot is? Aangezien de Polo BM niet al te snel is met wegrijden trek ik hem nog wel eens wat verder door in de toeren.
Dat valt me best tegen eigenlijk ik rij 600 a 650KM met een A3 2.0 TFSI met 250PK en DSGkazuka schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 16:21:
De 1.4TSI is dan ook helemaal niet zuinigDanielson schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:05:
[...]
Dat valt me best tegen eigenlijk ik rij 600 a 650KM met een A3 2.0 TFSI met 250PK en DSG
Dat maakt niet uit. Wat wel killing is voor elke turbo is tot op je bestemming vlot/snel blijven rijden (turbo gebruiken dus) en hem dan op de parkeerplaats meteen uitzetten. Beter is om de laatste kilometer ofzo rustig te rijden en de turbo niet aan te spreken, dan tokkel je rustig de parkeerplaats op en kun je hem meteen uitzetten.mickjuh schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:00:
[...]
Volgens mij viel dit ook nog binnen de garantie en anders was het via de lease regeling gegaan. Ik zei dit aangezien EraZor aangaf dit zelf makkelijk te vervangen wasBedankt voor het meedenken, zelf was ik in veronderstelling na jullie verhalen dat het de LMM was.
Maar het kan dus aan mijn rijgedrag liggen dat die turbo zo snel kapot is? Aangezien de Polo BM niet al te snel is met wegrijden trek ik hem nog wel eens wat verder door in de toeren.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ja dat moet ik m'n vrouw ook nog even vertellen over de TSI
Meestal een uurtje snelweg 100-150 en kwartiertje N-weg 80-100 en dan staat die na 5 minuten binnen bebouwde kom weer stil. Het is wel een diesel, die laat ik wel altijd voorgloeien.Arfman schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:44:
[...]
Dat maakt niet uit. Wat wel killing is voor elke turbo is tot op je bestemming vlot/snel blijven rijden (turbo gebruiken dus) en hem dan op de parkeerplaats meteen uitzetten. Beter is om de laatste kilometer ofzo rustig te rijden en de turbo niet aan te spreken, dan tokkel je rustig de parkeerplaats op en kun je hem meteen uitzetten.
Ik heb in het verleden wel met turbodiesels gereden en toen kreeg ik wel uitgelegd dat ik bij aankomst de motor niet gelijk moest uitzetten om zo te voorkomen dat de schoepen van de turbo zonder olie kwamen te zitten. Het vreemde is dat de dealer me bij het afleveren van m'n huidige TSI niets heeft gezegd hoe om te gaan met de turbo. Nu scheur ik niet echt met m'n auto, maar ik laat de motor toch wel even lopen zodra ik op bestemming ben. Macht der gewoonte en een stukje voorzorg.Arfman schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:44:
[...]
Dat maakt niet uit. Wat wel killing is voor elke turbo is tot op je bestemming vlot/snel blijven rijden (turbo gebruiken dus) en hem dan op de parkeerplaats meteen uitzetten. Beter is om de laatste kilometer ofzo rustig te rijden en de turbo niet aan te spreken, dan tokkel je rustig de parkeerplaats op en kun je hem meteen uitzetten.
Maar juist om die reden vraag ik me dan altijd af wat het effect is van het stop-start systeem. Deze zet, misschien ook ongewenst, de motor ook af bij een verkeerslicht.
Jep, kan nooit goed zijn, tenzij de olie die wordt gebruikt voor de koeling van de turbo nog wel rondgepompt blijft worden. Ik heb het om die reden dan ook niet zo op die moderne 'kijk-mij-eens-3-druppels-benzine/diesel-besparen' trucjes. Een motorontwerp is al 100+ jaar oud, en dat is gewoon bedoeld om aangezet te worden, te rijden en pas uitgezet te worden op de plek van bestemming. Wat was het ook alweer, motor starten staat gelijk aan x KM "normaal" gebruik?
Gisteren nog even op gezocht. De meningen zijn redelijk verdeeld op het net, maar toch neigt het er naar dat:
- een benzine turbo anders is dan een TDI turbo
- de meesten meteen na een felle rit toch even 30 seconden wachten.
- de downspooltijd van een niet opgespoolde turbo is minder dan 2 seconden, vol opgespoold kan het best een seconde of 10 zijn. Maar vol opgespoold is als je vol gas geeft, je turbodruk maximaal is of zelfs overboost heeft. Ik ken niemand die het voor elkaar krijgt om in dat scenario niet minstens een seconde of 5 ruim onder de 2000 rpm te zitten zonder gas, en dus zonder druk. Resultaat, na een seconde of 5-10 kan je motor echt wel veilig uit. Als ik echter Duitse autobahn heb gereden, en langdurig hard, wil ik hem ook best een seconde of 30 na laten tokkelen.
/edit
Dus ook ik denk dat een start-stop systeem met turbo niet geweldig goed kan uitpakken.
Aan de andere kant, de mensen die zo'n ding rijden geven doorgaans geen gas (zonder iemand op de tenen te willen trappen hier!). Daarnaast, denk je dat een fabrikant hier niet over nadenkt? Kan ik me haast niet voorstellen. Misschien zijn het in tegenstelling tot de ongelagerde variant van Garrett turbo's die VW veel gebruikt, wel gelagerde versies met apart koelsysteem. Ik weet het niet.
- een benzine turbo anders is dan een TDI turbo
- de meesten meteen na een felle rit toch even 30 seconden wachten.
- de downspooltijd van een niet opgespoolde turbo is minder dan 2 seconden, vol opgespoold kan het best een seconde of 10 zijn. Maar vol opgespoold is als je vol gas geeft, je turbodruk maximaal is of zelfs overboost heeft. Ik ken niemand die het voor elkaar krijgt om in dat scenario niet minstens een seconde of 5 ruim onder de 2000 rpm te zitten zonder gas, en dus zonder druk. Resultaat, na een seconde of 5-10 kan je motor echt wel veilig uit. Als ik echter Duitse autobahn heb gereden, en langdurig hard, wil ik hem ook best een seconde of 30 na laten tokkelen.
/edit
Dus ook ik denk dat een start-stop systeem met turbo niet geweldig goed kan uitpakken.
Aan de andere kant, de mensen die zo'n ding rijden geven doorgaans geen gas (zonder iemand op de tenen te willen trappen hier!). Daarnaast, denk je dat een fabrikant hier niet over nadenkt? Kan ik me haast niet voorstellen. Misschien zijn het in tegenstelling tot de ongelagerde variant van Garrett turbo's die VW veel gebruikt, wel gelagerde versies met apart koelsysteem. Ik weet het niet.
[ Voor 23% gewijzigd door UltraSub op 20-05-2011 08:17 ]
Late reactie, maar ik heb ff een foto van die Touran opgezocht en volgens mij is dat wel een tint lichterder dan die Peppergrey Metallic van die Golf.Joopieboy schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 22:21:
Erg mooie velgen zeg, en zelfde kleur als onze Touran geloof ik.
Downspooling != afgekoeld zijn. Daar zit toch echt wat meer tijd tussenUltraSub schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 08:12:
Ken genoeg mensen die met turboblokken rijden (varierend van TDI's tot aan Impreza WRX-en) en de mensen die zuinig zijn op hun auto laten de turbo's allemaal afkoelen. De WRX kerel heeft zelfs een timer ingebouwd, hij kan gewoon z'n auto op het alarm zetten als de motor nog draait, en die gaat dan 1 minuut later pas uit.
Overigens had de buurman met z'n Jetta TDI een kapotte turbo na 60.000KM. Toen ik hem vroeg of hij de turbo wel liet afkoelen (snelwegridder) vroeg hij "moet dat dan?". By no means een wetenschappelijk onderzoek, maar frappant vond ik het wel.
Definieer 'afkoelen' dan eens? Er zijn denk ik maar weinig mensen die direct van de snelweg hun auto bij hun huis parkeren. Vaak gaat daar sowieso wel een korte periode van rustiger rijden in de BBK aan vooraf. Dat vind ik 'afkoelen' genoeg, of is dat niet voldoende?
Tsjah, niemand die ik ken die diesel rijdt gloeit zijn wagen voor. Ook zoiets. Het interesseert ze gewoon niet.Arfman schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:02:
Overigens had de buurman met z'n Jetta TDI een kapotte turbo na 60.000KM. Toen ik hem vroeg of hij de turbo wel liet afkoelen (snelwegridder) vroeg hij "moet dat dan?". By no means een wetenschappelijk onderzoek, maar frappant vond ik het wel.
[ Voor 55% gewijzigd door Gunner op 20-05-2011 09:08 ]
Wanneer mijn Polo koud is, dan kan ik hem niet eens starten zonder dat hij is voorgegloeid. Hij regelt dit compleet zelf. Ik draai aan de sleutel en hij start vanzelf na 2 seconden.
Tsjah. Je hebt rijden op de snelweg en rijden op de snelweg natuurlijk. Je kunt gewoon rustig cruisen en uit laten rollen op de afrit, je kunt ook vol door blijven blazen. Zo heb je ook in de BBK verschil tussen rijden en rijden. Als je daar nog de turbo aan blijft spreken zal hij natuurlijk niet afkoelen. Ik denk dat die turbo wel redelijk koel is als je nog een paar minuten rustig rijd, maar pin me hier niet op vast.Gunner schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:06:
Definieer 'afkoelen' dan eens? Er zijn denk ik maar weinig mensen die direct van de snelweg hun auto bij hun huis parkeren. Vaak gaat daar sowieso wel een korte periode van rustiger rijden in de BBK aan vooraf. Dat vind ik 'afkoelen' genoeg, of is dat niet voldoende?
Maar, zoals eerder gezegd: er zal vast wel rekening mee gehouden zijn, ook i.v.m. start/stop-systeem en natuurlijk dat deze auto's over het algemeen niet aan de grootste autokenners verkocht worden.
Nou, net anderhalf uur bij de dealer kunnen wachten wegens het storingslampje van het uitlaatsysteem. Ze konden er nu niks aan doen, op 17 juni!! kon ik langskomen voor een afspraak
Van dat afkoelen had ik nog niet van gehoord. Ik zal dat als de auto terug is van de garage ook vanaf nu doen
Als je toch bij de garage bent, zou je ook gelijk kunnen vragen of het nodig is. Weten wij het ook

Nee, bij de garage zul je doorgaans een zinnig antwoord krijgen 
Klopt. Maar verreweg de grootste schade ontstaat doordat er niet meer gesmeerd wordt maar de turbo nog wel draaitArfman schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:02:
[...]
Downspooling != afgekoeld zijn. Daar zit toch echt wat meer tijd tussen
[ Voor 70% gewijzigd door UltraSub op 20-05-2011 10:14 ]
@Gunner: je mag aannemen dat als je van de snelweg komt en daarna rustig over B-wegen/BBK naar je huis rijdt, de turbo bij je huis voldoende afgekoeld zal zijn. Zo'n ding draait wel >50.000RPM, vandaar dat het ook nogal heet kan worden.
@UltraSub: inderdaad, draaien zonder smering is helemaal killing.
Als ik een turboauto zou hebben, dan zou ik in ieder geval een halve minuut de motor stationair laten draaien (en ondertussen m'n koffer oid uit de auto pakken, gordels afdoen, etc.). Reparatie is erg kostbaar en waarom risico lopen?
@UltraSub: inderdaad, draaien zonder smering is helemaal killing.
Als ik een turboauto zou hebben, dan zou ik in ieder geval een halve minuut de motor stationair laten draaien (en ondertussen m'n koffer oid uit de auto pakken, gordels afdoen, etc.). Reparatie is erg kostbaar en waarom risico lopen?
Zit er geen oliepomp in de TSI's die blijft draaien na het uitschakelen van de motor? Ik rijd dan wel een ander merk met turbomotor, maar bij mij blijft de oliepomp werken totdat de turbo is afgekoeld (totdat ie onder x graden celcius komt).
[ Voor 3% gewijzigd door JottemJ op 20-05-2011 10:58 ]
Volgens mijn leraar voertuigen techniek 4 jaar geleden: starten staat gelijk aan 300km normaal gebruik, dus slijtage.Arfman schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:18:
Jep, kan nooit goed zijn, tenzij de olie die wordt gebruikt voor de koeling van de turbo nog wel rondgepompt blijft worden. Ik heb het om die reden dan ook niet zo op die moderne 'kijk-mij-eens-3-druppels-benzine/diesel-besparen' trucjes. Een motorontwerp is al 100+ jaar oud, en dat is gewoon bedoeld om aangezet te worden, te rijden en pas uitgezet te worden op de plek van bestemming. Wat was het ook alweer, motor starten staat gelijk aan x KM "normaal" gebruik?
En het turbo verhaal, de turbo wordt gesmeerd door vet (*), niet door olie, dat zou betekenen dat die olie ook in het brandstofsysteem komt en dus in de motor ingespoten wordt, bij benzine motoren krijg je dan een straat vol witte rook.
Een turbo wordt gedeeltelijk gekoeld door olie, heb je een flink eind gereden en die turbo is warm/heet en je zet de motor direct uit, is er geen rondpompende olie meer = geen koeling meer voor de turbo, wat dus op de lange duur resulteert in een vastgelopen turbo.
En turbo's voor benzine motoren en turbo's voor diesels zit wel degelijk verschil in. De turbo op een diesel motor is kleiner, omdat ie bij een lager toerental al evenveel prestatieverschil moet leveren als bij een benzine op een hoger toerental. Maar het principe is het zelfde
(*) Weet ik niet zeker meer, kan ook zijn dat het gedeelte waar de lagers van de turbo as zitten wel gesmeerd worden door olie. Maar er zal nooit of te nimmer olie bij de schoepen mogen komen, dat resulteert in een grote witte rookwolk uit je uitlaat
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 20-05-2011 11:15 ]
Had het maar geen turbo moeten wordenArfman schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:44:
[...]
Ik laat hem nooit nadraaien, voorgloeien doe ik ook niet aan.
Heeft niemand me verteld bij de garage

*iets met garantie
Tja, dat is jou keus natuurlijk, voorgloeien is toch wel common knowledge bij diesels, al kan het volgens mij niet echt veel kwaad als je het niet doet. Los van dat een koude motor dan wat moeilijker start omdat de verbrandingsruimte niet voor verwarmd is (diesel ontbrand pas bij een bepaalde druk = wrijving moleculen = warmte = ontbranding, diesel kan niet spontaan ontbranden, onder een bepaalde druk, of in nevelvorm is het wel lekker brandbaar)
De turbo niet na laten draaien is wel zeker schadelijk als je dit herhaaldelijk doet.
Tja, dat is jou keus natuurlijk, voorgloeien is toch wel common knowledge bij diesels, al kan het volgens mij niet echt veel kwaad als je het niet doet. Los van dat een koude motor dan wat moeilijker start omdat de verbrandingsruimte niet voor verwarmd is (diesel ontbrand pas bij een bepaalde druk = wrijving moleculen = warmte = ontbranding, diesel kan niet spontaan ontbranden, onder een bepaalde druk, of in nevelvorm is het wel lekker brandbaar)
De turbo niet na laten draaien is wel zeker schadelijk als je dit herhaaldelijk doet.
[ Voor 123% gewijzigd door FastFred op 20-05-2011 12:14 ]
Krentenbol schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:43:
Als je toch bij de garage bent, zou je ook gelijk kunnen vragen of het nodig is. Weten wij het ook
Ik kan het proberen maar denk dat ze me liever elk half jaar met een kapotte turbo terug zienUltraSub schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:12:
Nee, bij de garage zul je doorgaans een zinnig antwoord krijgen
Moderne diesels doen toch überhaupt amper aan voorgloeien zolang het niet -5 is 
En voor zover ik weet is de enige reden van voorgloeien om de spontane ontbranding even op gang te helpen, niet om je hele blok lekker warm te maken zodat er minder slijtage is.
Het wel of niet voorgloeien zal IMHO dus op de lange termijn geen schade opleveren aan je motor.
En voor zover ik weet is de enige reden van voorgloeien om de spontane ontbranding even op gang te helpen, niet om je hele blok lekker warm te maken zodat er minder slijtage is.
Het wel of niet voorgloeien zal IMHO dus op de lange termijn geen schade opleveren aan je motor.
Tijd voor een nieuwe sig..
Ik heb een PSA 2.0D op dit moment uit 2007. Die moet altijd voorgloeien. In de winter een seconde of 3, nu 1 seconde. Eerder aanslaan, betekend direct weer afslaan.Koffie schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 12:49:
Moderne diesels doen toch überhaupt amper aan voorgloeien zolang het niet -5 is
FastFred schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:01:
[...]
En het turbo verhaal, de turbo wordt gesmeerd door vet (*), niet door olie, dat zou betekenen dat die olie ook in het brandstofsysteem komt en dus in de motor ingespoten wordt, bij benzine motoren krijg je dan een straat vol witte rook.
[...]
(*) Weet ik niet zeker meer, kan ook zijn dat het gedeelte waar de lagers van de turbo as zitten wel gesmeerd worden door olie. Maar er zal nooit of te nimmer olie bij de schoepen mogen komen, dat resulteert in een grote witte rookwolk uit je uitlaat
sourceThe turbocharger design on Volkswagen TDI engines does not use bearings. Rather, the turbocharger shaft floats on a small film of oil that coats the inner race of the solid brass bearing.
Hmm, ok, was ik niet bekend mee. En die olie zit daar dan permanent? Dus het direct na rijden uitzetten zou bij TDI's niet uit moeten maken voor evt. schade aan de turbo (of ze moeten dan alsnog gekoeld worden door de rondgepompte olie die ook door de motor loopt)
[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 20-05-2011 16:14 ]
Leasebak?wimpie007 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:39:
[...]
Had het maar geen turbo moeten worden
Ik laat hem nooit nadraaien, voorgloeien doe ik ook niet aan.
Heeft niemand me verteld bij de garage
Moderne VW's gloeien automatisch voor .. je draait de sleutel om en het duurt soms even voor de wagen start...
Nee, hij wordt gesmeerd door rondgepompte olie. Duidelijk op te maken uit de tekst. Door zwaar vervuilde olie kunnen er deeltjes in de film komen, waardoor je as harder slijt en de turbo uiteindelijk kapot loopt.FastFred schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:56:
Hmm, ok, was ik niet bekend mee. En die olie zit daar dan permanent? Dus het direct na rijden uitzetten zou bij TDI's niet uit moeten maken voor evt. schade aan de turbo (of ze moeten dan alsnog gekoeld worden door de rondgepompte olie die ook door de motor loopt)
Dan wil ik hier weleens een bewijs van zien hoe ze hieraan komen. Want ik ben dan geen expert maar ik geloof hier absoluut 0.000000 van. Zeker met de moderne motoren niet. Geloof zelfs niet dat die slijtage in de buurt komt van die 300km. Veranderingen zijn goed te noemen, en met dit soort uitspraken boezem je alleen maar angst de wereld in. (jij overigens niet, maar je leraarFastFred schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:01:
[...]
Volgens mijn leraar voertuigen techniek 4 jaar geleden: starten staat gelijk aan 300km normaal gebruik, dus slijtage.
Om mijn wantrouwen maar even kracht bij te zetten: start stop wordt 25 keer op een dag gebruikt (wat denk ik normaal is bij een beetje file en wat stoplichten). Doe dit voor het gemak even keer 200 werkdagen. Dat is op jaarbasis 5000 keer start stop. Slijtage voor de motor: 1.500.000 kilometer????
Op tien jaar heb je dan een extra slijtage van 15 miljoen kilometer. In dat geval zijn die blokjes behoorlijk betrouwbaar
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik heb 8 jaar VW TDI gereden, en bij de garage vertelden ze mij dat ik niet voor hoefde te gloeien, tenzij het erg koud weer is. Over een afkoelperiode voor de turbo is nooit gesproken (sterker nog, volgens mij staat het ook niet in het instructieboekje).
Ik heb met die twee auto's zo'n 300k gereden, en nooit problemen gehad met de turbo...
Het lijkt mij ook dat de motoren tegenwoordig 'slim' genoeg zijn om, indien nodig, te voorkomen dat de turbo kapot gaat.
Ik heb met die twee auto's zo'n 300k gereden, en nooit problemen gehad met de turbo...
Het lijkt mij ook dat de motoren tegenwoordig 'slim' genoeg zijn om, indien nodig, te voorkomen dat de turbo kapot gaat.
Ik frut, dus ik epibreer
Het is een werkpaard, die ga je niet eerst een half uur vertroetelen
F*ck. Vandaag met vrouw & zoon in de Golf I cabrio naar de Ducati dealer geweest, op de terugweg in de middle of noware sloeg de motor af. Gelukkig was de wegenwacht er binnen drie kwartier en wist 'ie na enig uitproberen met een noodsprong de ontsteking weer werkend te krijgen. Iets over een hoogspanningsschok door de HAL sensor jagen.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Dus een leasebak. Je zou wel anders piepen als je een turbo reparatie uit eigen beurs moet betalen. Ben met je eens dat sommigen het overdrijven, maar jij slaat door naar de andere kantbrilsmurfffje schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 17:24:
[...]
Het is een werkpaard, die ga je niet eerst een half uur vertroetelen
ik had wel iets meer kunnen nuanceren, maar het is wel hoe auto's worden ontworpen. Idem met computers, die moeten ook gewoon werken..
een beetje dit idee:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Fpi6-1K49iY]
een beetje dit idee:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Fpi6-1K49iY]
<edit>verkeerd topic...</edit>
[ Voor 98% gewijzigd door xos op 22-05-2011 11:41 ]
Afgelopen zaterdagnacht is er om 03:45 in me VW Polo Highline ingebroken.
Ruitje ingetikt, dashbord kasje open gedaan en me prullenbakje lag ergens anders door de auto.
Ik heb geen duur navigatiesysteem in me auto ingebouwd, gewoon simpel radio'tje.
Wat je wel zag was een wit Apple USB kabeltje voor me iPhone die in in me houder kan stoppen.
Op alle auto's in de wijk zag je dat er naar binnen gekeken was (er lag overal condens op de ramen).
Waarom is mijn VW Polo dan aan de beurt ? ik snap er nog steeds helemaal niets van!
Ruitje ingetikt, dashbord kasje open gedaan en me prullenbakje lag ergens anders door de auto.
Ik heb geen duur navigatiesysteem in me auto ingebouwd, gewoon simpel radio'tje.
Wat je wel zag was een wit Apple USB kabeltje voor me iPhone die in in me houder kan stoppen.
Op alle auto's in de wijk zag je dat er naar binnen gekeken was (er lag overal condens op de ramen).
Waarom is mijn VW Polo dan aan de beurt ? ik snap er nog steeds helemaal niets van!
Weet je zeker dat dit niet in het BMW topic beter op zijn plaats is?xos schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:09:
.....lang BMW verhaal.....
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Gunner wil graag de topicstart overdragen aan iemand anders. Indien je geïnteresseerd bent in deze eervolle taak, stuur hem even een DM.
http://tweakers.net/gallery/895~~~[/html]
~~~[html]Gunner wil graag de topicstart overdragen aan iemand anders. Indien je geïnteresseerd bent in deze eervolle taak, stuur hem even een DM.
http://tweakers.net/gallery/895~~~[/html]