Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 67 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Blijkbaar heb ik de middenhoofdsteun van de Mazda3 niet ingeleverd toen de auto terug ging naar de LM, dus als iemand die mist en er graag 1 wil hebben.. :9

Gaat om een Mazda 3 2019 Hatchback. Volgens mij hebben die allemaal leren bekleding? Deze hoofdsteun in ieder geval wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 19:48
lolgast schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:52:
Blijkbaar heb ik de middenhoofdsteun van de Mazda3 niet ingeleverd toen de auto terug ging naar de LM, dus als iemand die mist en er graag 1 wil hebben.. :9

Gaat om een Mazda 3 2019 Hatchback. Volgens mij hebben die allemaal leren bekleding? Deze hoofdsteun in ieder geval wel
Leer was in 2019 een kleine meerprijs, niet standaard

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-09 21:01
jatmoos schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:00:
Sinds kort trotse eigenaar van een Mazda MX-30 uit december 2020. Het is een Machine Grey metallic first edition met industrial bekleding. Hopelijk de komende jaren veel veoilige kilometers maken met deze mooie machine.

[Afbeelding]
Mooie wagen, maar het rijbereik loopt niet over zekr? Hoeveel kan je op een laadbeurt? En hoeveel verbruikt hij gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatmoos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06-2024
De Mazda MX30 gebruiken we als tweede auto en is momenteel gunstig geprijsd mede door de 2000 euro SEPP subsidie. Het bereik is 180km in de zomer en ruim voldoende voor ritjes in de buurt en woon-werkverkeer (80km retour). De kinderen kunnen ook achterin prima zitten.

In de winter zal dit rond de 140km liggen. Het verbruik ligt rond de 17,3kWh/100km tot nu toe. Laden gaat met 3,7-6,6 kWh aan de openbare laadpaal, afhankelijk van de aangeboden snelheid (helaas maar 1fase AC laden voor dit 2020 model) (3fase AC laden vanaf bouwjaar 2022). We laden de auto thuis op met onze 25 zonnepanelen of op het werk/straat als de zon niet schijnt.

Voor de kilometer vreters is dit inderdaad geen aanrader, want je staat dan meerdere keren langs de snelweg te laden. (wel 3 fase DC gelukkig) Verder is het een hele bijzonder rijk uitgeruste wagen, premium interieur/uitrusting en rijervaring. Bovendien had onze occasion minder dan 5000 km op de teller, de eerste eigenaar heeft hem als boodschappenauto gebruikt. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door jatmoos op 02-04-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:33

skoozie

SCSI

Schade hersteller heeft de zijkant gespoten nadat iemand in mijn deur zat tijdens parkeren.
De zijkant heeft een doffe minder 'sprankelende' kleur
Dit lijkt me dat de goudkleurige onderlaag vergeten is te spuiten? in het begin twijfelde ik aan mijzelf, maar ik blijf het zien en met difuus licht des te beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks3Uq-jKo-FV-gd3HC94N2JwHNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXuesrd2N9HG0MrFyNOVOugt.png?f=fotoalbum_large

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:39
skoozie schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:47:
Schade hersteller heeft de zijkant gespoten nadat iemand in mijn deur zat tijdens parkeren.
Dit lijkt me dat de goudkleurige onderlaag vergeten is te spuiten? in het begin twijfelde ik aan mijzelf, maar ik blijf het zien en met difuus licht des te beter.

[Afbeelding]
Dat lijkt niet zo goed gedaan, ik weet in ieder geval dat soul red (crystal/metallic) een rot kleur is om na te spuiten.

Maar bij mijn Mx-5 is er geen enkel kleurverschil te bekennen na het spuiten van de achterkant, niet bij volle zon als licht zoals op jou foto.

Ik zou er zeker mee terug gaan.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:18

[Afbeelding]
Dit is helaas weer een hersteller die deze kleur denkt wel even te kunnen spuiten. Helaas. Mee terug gaan!

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

Morgen inderdaad terug langs de schadehersteller. Dit is soul red crystal (Mazda 3 2022) de vorige Mazda 3 met soul red was door Schadenet altijd netjes gespoten, maar LM had andere schade hersteller aangewezen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

skoozie schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:14:
Morgen inderdaad terug langs de schadehersteller. Dit is soul red crystal (Mazda 3 2022) de vorige Mazda 3 met soul red was door Schadenet altijd netjes gespoten, maar LM had andere schade hersteller aangewezen.
Die zal wel goedkoper zijn ja :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:33

[Afbeelding]
Dit zou ik zeker niet accepteren inderdaad en is niet om aan te zien. Terug naar de hersteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Naafkap schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:02:
Nadeel van TPMS is dat je iedere keer met die dingen moet kloten als je je banden of wielen verwisselt. ABS-sensoren werken gewoon meteen en het systeem doet ook gewoon wat het moet doen, namelijk een zachte/lekke band detecteren.
Systemen zonder TPMS meten draaisnelheid en trillingen per wiel. Verschillen tussen wielen kunnen een lekke band aanduiden, en trillingen zeggen ook iets over de druk in de band. Toch is het nooit zo direct en betrouwbaar als het meten van absolute druk met luchtdruksensoren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Tip 2: Stuur deze foto ook even naar de LM met de opmerking dat goedkoop vaak duurkoop is.
Zulke kleurverschillen doen afbreuk op de verwachtte restwaarde van de auto (wat de LM dus veel meer geld kost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Exirion schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:01:
[...]

Systemen zonder TPMS meten draaisnelheid en trillingen per wiel. Verschillen tussen wielen kunnen een lekke band aanduiden, en trillingen zeggen ook iets over de druk in de band. Toch is het nooit zo direct en betrouwbaar als het meten van absolute druk met luchtdruksensoren.
Het systeem maakt gebruik van de ABS sensoren, en meten alleen wielsnelheid. Verdern word er berekend of er een groot verschil ontstaat in wielsnelheid of in de ingeleerde waardes, wat zou duiden op een lekke band.

Dit systeem via de ABS word door veel fabrikanten gebruikt en functioneerd prima. Bijkomend voordeel, lagere kosten voor de klant, een setje TPMS sensoren kosten vele honderden euro's en de batterijen gaan ook niet eeuwig mee.
Al proberen vele verkopers / garages / velgenshops velgen te verkopen met TMPS sensoren voor auto's die een systeem via de ABS sensoren hebben.... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-06 11:00
DurkB schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:01:
[...]
Na het smeren van het stuurhuis van mijn Mazda 2 is het stuurgedrag flink verbeterd. Tot nu toe geen problemen.
Bij ons na de grote beurt met die smeeractie ook, hoop maar dat het zoals zij zeggen bijna altijd een definitieve oplossing is.
Onze tweede klacht, soms lastig inschakelen 5 en 6, daarvoor krijgen we nu de verklaring dat dat een ``producteigenschap`` is van de auto/versnellingsbak (CX3). We krijgen een paar dagen een vergelijkbare auto mee om dat aan te tonen. Ben benieuwd, blijft voor mij een aparte verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-06 11:00
(RSH) schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:40:
[...]

Het systeem maakt gebruik van de ABS sensoren, en meten alleen wielsnelheid. Verdern word er berekend of er een groot verschil ontstaat in wielsnelheid of in de ingeleerde waardes, wat zou duiden op een lekke band.

Dit systeem via de ABS word door veel fabrikanten gebruikt en functioneerd prima. Bijkomend voordeel, lagere kosten voor de klant, een setje TPMS sensoren kosten vele honderden euro's en de batterijen gaan ook niet eeuwig mee.
Al proberen vele verkopers / garages / velgenshops velgen te verkopen met TMPS sensoren voor auto's die een systeem via de ABS sensoren hebben.... :(
ik ben blij dat mijn CX3 ABS bandenspanningscontrole heeft, scheelde een boel gedoe en geld met aanschaf winterset afgelopen winter. In het begin een paar keer melding gehad , maar daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Nu het over TPMS gaat, heeft iemand ervaring met niet-Mazda sensoren die goed werken? Ik lees online veel negatieve verhalen, dus die van Mazda lijken de beste keuze. Echter is grofweg €250 voor een set via Mazda wel veel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Nu online
TNThomas schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:53:
Nu het over TPMS gaat, heeft iemand ervaring met niet-Mazda sensoren die goed werken? Ik lees online veel negatieve verhalen, dus die van Mazda lijken de beste keuze. Echter is grofweg €250 voor een set via Mazda wel veel…
Welk type en bouwjaar Mazda ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
(RSH) schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:15:
[...]

Welk type en bouwjaar Mazda ?
Mazda 3 (BP) uit 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Nu online
Hmm deze modellen lijken een sensor in het ventiel te hebben volgens de onderdelensheets. Dus TPMS via het ventiel en niet via de ABS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
(RSH) schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:18:
[...]

Hmm deze modellen lijken een sensor in het ventiel te hebben volgens de onderdelensheets. Dus TPMS via het ventiel en niet via de ABS
Dat weet ik. Vandaar dus ook mijn bovenstaande vraag m.b.t. de sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
En wat zei de schadehersteller? Ging die zich schamen in een hoekje ivm dit slechte spuitwerk? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

CarJunkyXL schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:32:
[...]

En wat zei de schadehersteller? Ging die zich schamen in een hoekje ivm dit slechte spuitwerk? ;)
Die heeft zich niet eens verontschuldigd. Het was allemaal: "Het licht valt daar en daar anders waardoor je ander licht krijgt. Het is op het zij paneel de zelfde kleur als op het dak..." Op mijn vraag of ze deze kleur uberhaupt wel kunnen spuiten werd er aangegeven waarom ik dat dacht (de eerste keer is het niet gelukt) en dat ze 75 auto's per week spuiten.

23 april mag ik terug komen en mogen ze het nogmaals proberen.

spoiler:
LM is onderdeel van Van Mossel Lease en kon dus enkel bij van Mossel Schadeherstel terecht. Laat Mazda nou net een van de weinige merken zijn die Van Mossel niet heeft.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
skoozie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:48:
[...]

Die heeft zich niet eens verontschuldigd. Het was allemaal: "Het licht valt daar en daar anders waardoor je ander licht krijgt. Het is op het zij paneel de zelfde kleur als op het dak..." Op mijn vraag of ze deze kleur uberhaupt wel kunnen spuiten werd er aangegeven waarom ik dat dacht (de eerste keer is het niet gelukt) en dat ze 75 auto's per week spuiten.

23 april mag ik terug komen en mogen ze het nogmaals proberen.

spoiler:
LM is onderdeel van Van Mossel Lease en kon dus enkel bij van Mossel Schadeherstel terecht. Laat Mazda nou net een van de weinige merken zijn die Van Mossel niet heeft.
Hahah, wat een reactie zeg. Als ik een nieuwe auto koop dan kijk ik ook alleen of het zijpaneel matched met de kleur van het dak... ofzo. 8)7

Gelukkig mag je de 23ste terug, want een Mazda 3 verdient het gewoon om er goed uit te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:19

P_Tingen

omdat het KAN

Na 4 jaar en 206.024 km heb ik mijn Mazda CX30 vanmorgen uitgezwaaid. Met een klein traantje, dat dan weer wel, want het was een hele fijne auto om in te rijden. De injectiekanalen en verstuivers moesten worden gereinigd en dat kost €1100 en dat vond de LM wat te veel van het goede.

Vervangende auto was trouwens al besteld. Geen Mazda. Had van mij wel gemogen, maar met mijn leasetarief kan ik dezelfde uitvoering niet meer leasen. Dus ofwel de Mazda's zijn aardig duur geworden, ofwel mijn leasetarief is niet genoeg meegegroeid. Dezelfde auto maar dan met minder opties leek me geen strak plan, dus nu wordt het een Hyundai. Ook leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DbeSLw_7VgsKIM5UcXbNO6ULdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJF09fT1LazGUevOf71DsNHZ.jpg?f=fotoalbum_large

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:19

P_Tingen

omdat het KAN

@skoozie zie ook mijn eerdere post over verkeerd spuiten. Het is een lastige kleur en bij mij waren ze een van de primerlagen vergeten. Kijk en vergelijk, uiteindelijk kan het wel mooi:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D7vJdOZ.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rdHd2UP.png

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

CarJunkyXL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:51:
[...]

Hahah, wat een reactie zeg. Als ik een nieuwe auto koop dan kijk ik ook alleen of het zijpaneel matched met de kleur van het dak... ofzo. 8)7

Gelukkig mag je de 23ste terug, want een Mazda 3 verdient het gewoon om er goed uit te zien!
Ja, ik ben echt klaar met die locatie en dat hele bedijf als het even kan. Normaal vind ik rode auto's minder mooi, maar Mazda heeft er echt wat speciaals van gemaakt. Helemaal zuur dus dat ze het zo lelijk kunnen maken. Met deuk vond ik het er beter uit zien dan nu.

@P_Tingen volgens mij heb ik jouw foto en de opmerkingen er over gelezen nadat ik hem terug kreeg. Goed om te zien dat het goed te herstellen is. Geeft mij wat meer vertrouwen :)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans073
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05-2024
Goede middag, mijn Parkeersensoren achter lijken niet meer te werken, ook storim BSM gehad van week met caravan erachter.. ook lijken de dagrij verlichten van de caravan niet te werken achter de cx5..

Bij parkeren komt wel.het parkeer scherm erop display maar hij telt niet af. Met de oranje blokjes.. voor wel..

Iemand een idee? Kan dit een zekering zijn evt? Dagrij lampen van auto werken wel.
In boekje niks te vinden bij de zekeringen en verder ook geen fout meldingen in systeem.

Cx-5 2016 benzine

[ Voor 11% gewijzigd door Frans073 op 14-04-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Nu online
Frans073 schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:30:
Goede middag, mijn Parkeersensoren achter lijken niet meer te werken, ook storim BSM gehad van week met caravan erachter.. ook lijken de dagrij verlichten van de caravan niet te werken achter de cx5..

Bij parkeren komt wel.het parkeer scherm erop display maar hij telt niet af. Met de oranje blokjes.. voor wel..

Iemand een idee? Kan dit een zekering zijn evt? Dagrij lampen van auto werken wel.
In boekje niks te vinden bij de zekeringen en verder ook geen fout meldingen in systeem.

Cx-5 2016 benzine
klinkt als trekhaak gerelateerd. Welke BSM storing had je met de caravan? Weet je toevallig welk merk trekhaak of bekabelings set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:14
Frans073 schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:30:

Cx-5 2016 benzine
Dat er geen storing in het systeem staat wil niet zeggen dat er niet iets in de ecu gelogd is. Ik had ook geen storingen in het systeem, maar de start stop functionaliteit werkte niet. Toen ik voor iets anders naar de garage geweest was en ze de auto uitgelezen hadden en de storingscodes gereset hadden werkte hij in eens weer wel. Dus het wil niet alles zeggen als er niks in het systeem staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-B
  • Laatst online: 05-09 14:16
Ik wil preventief de bougies vervangen bij mij CX5 uit 2013 2.0 Benz (160pk). Echter online heb je zoveel verschillende met uiteenlopende prijzen tussen de 3 en de 50 euro per stuk.

Heeft iemand nog een tip welke goed werken bij deze skyactiv motor? Waarschijnlijk iridium vanwege de lange levensduur, maar is er verder nog iets om op te letten?

Gigabyte 965P-DS4 - Intel Core 2 Duo E4300 "Allendale" @ 3.0 GHz - 4GB MDT PC2 6400 - Sapphire ATI Radeon HD5770 1GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 10:49
Hier is vorige week de isolatie in de achterdeuren van de CX-60 geplaatst door de dealer.

Ze kwamen er zelf niet mee omdat deze productiemaand het er vanaf de fabriek al in had moeten hebben schijnbaar...
Stond bij hun in het systeem dus dat het er al in zat.

Hoe het kan dat het er toch niet in zat is me eigenlijk een raadsel maar goed, ze hebben het er nu kosteloos ingestopt en echt een wereld van verschil.
Je gooit nu geen koekblik meer dicht maar gewoon een deur zoals hij hoort te klinken bij een auto van deze prijs/klasse. d:)b

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:19
Mn Mazda 2 uit 2017 vertoont sindskort een vervelend klinkend euvel.

Ik merk (ik denk vooral met koude motor) een bonkend geluid wanneer ik in de eerste versnelling een heuvel op wil rijden vanuit stilstand.

Het klinkt en voelt alsof de motor lompe "slagen" moet maken (bij gebrek aan een betere omschrijving).

Op vlakke weg of bij een hogere versnelling en enige vaart (zeg >10km/u), komt dit volgens mij niet voor.

Het komt ook niet altijd voor en ik kan het niet reproduceren.

Het klinkt wel alsof het alles behalve goed is, voor de motor.

Iemand zo een idee wat het kan zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 16-04-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
LA-384 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:41:
Mn Mazda 2 uit 2017 vertoont sindskort een vervelend klinkend euvel.

Ik merk (ik denk vooral met koude motor) een bonkend geluid wanneer ik in de eerste versnelling een heuvel op wil rijden vanuit stilstand.

Het klinkt en voelt alsof de motor lompe "slagen" moet maken (bij gebrek aan een betere omschrijving).

Op vlakke weg of bij een hogere versnelling en enige vaart (zeg >10km/u), komt dit volgens mij niet voor.

Het komt ook niet altijd voor en ik kan het niet reproduceren.

Het klinkt wel alsof het alles behalve goed is, voor de motor.

Iemand zo een idee wat het kan zijn?
(disclaimer, geen monteur)

Mijn eerste gok zou zijn dat het niet de motor zelf is, maar een toegenomen of afgenomen weerstand. Het meest waarschijnlijke zou dan de koppeling zijn, merk je het ook met een steile helling op lage snelheid met de koppeling gewoon op? Of heb je een automaat?

Daarnaast zouden het nog lagers of de aandrijfassen zelf kunnen zijn, maar dit zou je bij lage snelheden op een vlakke weg (met het raam open) goed moeten kunnen horen. Zeker tijdens het sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Martin.Air schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:04:
[...]

(disclaimer, geen monteur)

Mijn eerste gok zou zijn dat het niet de motor zelf is, maar een toegenomen of afgenomen weerstand. Het meest waarschijnlijke zou dan de koppeling zijn, merk je het ook met een steile helling op lage snelheid met de koppeling gewoon op? Of heb je een automaat?

Daarnaast zouden het nog lagers of de aandrijfassen zelf kunnen zijn, maar dit zou je bij lage snelheden op een vlakke weg (met het raam open) goed moeten kunnen horen. Zeker tijdens het sturen.
Die situatie kan ik in mijn omgeving niet creëren. Bij het uitrijden van mijn woonplaats heb ik enkel een flauwe helling. De parkeergarage op mijn werk is wél een vrij steile helling, maar wordt voorafgegaan door een krappe, scherpe bocht. Die situatie kun je niet nemen met volledig opgekomen koppeling.

Tijdens het sturen voel of hoor ik niets vreemds. Ik ben doorgaans erg gevoelig voor al wat afwijkt tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
LA-384 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:18:
[...]

Die situatie kan ik in mijn omgeving niet creëren. Bij het uitrijden van mijn woonplaats heb ik enkel een flauwe helling. De parkeergarage op mijn werk is wél een vrij steile helling, maar wordt voorafgegaan door een krappe, scherpe bocht. Die situatie kun je niet nemen met volledig opgekomen koppeling.

Tijdens het sturen voel of hoor ik niets vreemds. Ik ben doorgaans erg gevoelig voor al wat afwijkt tijdens het rijden.
Ashoezen om de homokineten aan de aandrijfassen nog heel?
Probeer anders eens in een vlakke ruimte met maximale stuuruitslag een rondje te rijden, 2 rondjes linksom en 2 rondjes rechtsom, als je dan met het raam open een beetje "pokpokpok" hoort bij het gasgeven dan is het de homokineet.
Met maximale stuuruitslag kan je gelijk mooi ff die ashoezen inspecteren, die horen droog en dicht te zijn zonder scheuren en vetsporen (behalve het gebruikelijke straatvuil wat op de rest van de ophangingsdelen zit)
Wat is de kilometerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Zojuist een testrit gemaakt, maar helaas kon ik het niet reproduceren. Wat ik wel denk te horen/voelen is dat de motor niet zuiver lijkt te draaien wanneer de auto in beweging (uitrollen) is en de koppeling ingedrukt of versnelling in z'n vrij. Zodra de auto stil staat loopt het wel weer zuiver. Maar volgens mij heb ik dit ook bij eerdere auto's zo ervaren. Op de video-opname hoor ik het overigens niet, dus het is zeer subtiel.

@PalingDrone zo ver mijn geheugen reikt, heb ik hier in de omgeving nergens een vlak, rustig terrein zonder obstakels wat tevens ruim genoeg is om cirkels te maken. Zou je bij schade aan die ashoezen niet verwachten dat het bonken altijd optreedt? Hoe realistisch is een probleem met de bougies of de bobine? Daar heb ik met een mx5 ook ooit problemen mee gehad.

De auto heeft 105K op de teller en krijgt jaarlijks zn onderhoud. Laatste keer was eind januari.

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 16-04-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
LA-384 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:41:
Zojuist een testrit gemaakt, maar helaas kon ik het niet reproduceren. Wat ik wel denk te horen/voelen is dat de motor niet zuiver lijkt te draaien wanneer de auto in beweging (uitrollen) is en de koppeling ingedrukt of versnelling in z'n vrij. Zodra de auto stil staat loopt het wel weer zuiver. Maar volgens mij heb ik dit ook bij eerdere auto's zo ervaren. Op de video-opname hoor ik het overigens niet, dus het is zeer subtiel.

@PalingDrone zo ver mijn geheugen reikt, heb ik hier in de omgeving nergens een vlak, rustig terrein zonder obstakels wat tevens ruim genoeg is om cirkels te maken.

De auto heeft 105K op de teller en krijgt jaarlijks zn onderhoud. Laatste keer was eind januari.
Tenzij je heel lang met een kapotte stofhoes rondgereden hebt (en dat zien ze wel bij regelmatig onderhoud) en met die kilometerstand kan je de homokineet wel uitsluiten verwacht ik.
Btw een defecte homokineet hoor je ook al bij het wegrijden met maximale wieluitslag wanneer je de ramen open hebt.

Kan verder wel gaan speculeren richting een motorsteun oid maar zou het gewoon even goed in de gaten houden en kijken of je dat geluid op een of andere manier kan reproduceren, wanneer je dat lukt dan eens een monteur een rondje meenemen, die weten erg veel van geluidjes en de oorzaken daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
PalingDrone schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:03:
Kan verder wel gaan speculeren richting een motorsteun oid maar zou het gewoon even goed in de gaten houden en kijken of je dat geluid op een of andere manier kan reproduceren, wanneer je dat lukt dan eens een monteur een rondje meenemen, die weten erg veel van geluidjes en de oorzaken daarvan.
Het probleem doet zich al een tijdje voor, zeker sinds een maand, misschien al daarvoor. Ik merk het specifiek bij het vanuit stilstand (of zeer langzaam tempo) wegrijden in twee situaties; de helling van de parkeergarage op mijn werk en de zeer subtiele helling bij het uitrijden van mijn dorp. In alle andere situaties komt het nooit voor en in deze specifieke situaties komt het soms voor, maar niet altijd. Dit zijn de enige twee situaties op mijn dagelijkse routes, waarbij er iets van een helling is, dus dat hebben ze gemeen. De andere gemene deler is dat dit beide situaties zijn waar ik vooral met een koude motor te maken heb (die uitrit van het dorp is zo'n 500 meter van mijn huis).

Wat overigens mee zou kunnen spelen, is dat de auto in beide situaties een stukje gereden heeft en maar zeer kort stil staat (vaak letterlijk een tel), alvorens weer in z'n 1 door moet, tegen de helling op. De keren dat ik langer stil sta (wat zeldzaam is) heb ik dit probleem in mijn herinnering nooit gehad. En dus ook niet wanneer ik direct door kan rijden.

De situatie van de parkeergarage is vrijwel altijd hetzelfde, door de krappe bocht moet ik altijd flink afremmen tot stapvoets. Maar ook dan komt het niet altijd voor.

Dat maakt het dus lastig om met een proefrit te laten ervaren door de monteur.

Wat ik overigens ook al jaren merk, is dat de auto kort na starten hoog in z'n stationaire toeren zit. Het lijkt dan alsof je gas geeft. Volgens mij doet hij dit niet altijd, mogelijk heeft dat er nog iets mee te maken? Dacht eerst dat het een soort automatische choke functie was, maar dat blijkt niet meer te bestaan bij moderne auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
LA-384 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:29:
[...]

Het probleem doet zich al een tijdje voor, zeker sinds een maand, misschien al daarvoor. Ik merk het specifiek bij het vanuit stilstand (of zeer langzaam tempo) wegrijden in twee situaties; de helling van de parkeergarage op mijn werk en de zeer subtiele helling bij het uitrijden van mijn dorp. In alle andere situaties komt het nooit voor en in deze specifieke situaties komt het soms voor, maar niet altijd. Dit zijn de enige twee situaties op mijn dagelijkse routes, waarbij er iets van een helling is, dus dat hebben ze gemeen. De andere gemene deler is dat dit beide situaties zijn waar ik vooral met een koude motor te maken heb (die uitrit van het dorp is zo'n 500 meter van mijn huis).

Wat overigens mee zou kunnen spelen, is dat de auto in beide situaties een stukje gereden heeft en maar zeer kort stil staat (vaak letterlijk een tel), alvorens weer in z'n 1 door moet, tegen de helling op. De keren dat ik langer stil sta (wat zeldzaam is) heb ik dit probleem in mijn herinnering nooit gehad. En dus ook niet wanneer ik direct door kan rijden.

De situatie van de parkeergarage is vrijwel altijd hetzelfde, door de krappe bocht moet ik altijd flink afremmen tot stapvoets. Maar ook dan komt het niet altijd voor.

Dat maakt het dus lastig om met een proefrit te laten ervaren door de monteur.

Wat ik overigens ook al jaren merk, is dat de auto kort na starten hoog in z'n stationaire toeren zit. Het lijkt dan alsof je gas geeft. Volgens mij doet hij dit niet altijd, mogelijk heeft dat er nog iets mee te maken? Dacht eerst dat het een soort automatische choke functie was, maar dat blijkt niet meer te bestaan bij moderne auto's.
De Mazda 3 2.0 (2017) hier klinkt koud ook nogal rauw/schraperig/metalig en verhoogt het stationair toerental ook wat na een koude start tov wanneer de boel warm is.
Dat zakt vanzelf weer richting normaal wanneer alles een beetje op temperatuur is gekomen.
Geen idee of het motormanagement bij een koude start ook een rijker mengsel gaat inspuiten wat bij een ouderwetse choke wel het geval was maar het toerental iets verhogen waardoor het lijkt of je wat gas geeft is m.i. heel normaal gedrag.
Daardoor is de motor ook sneller op bedrijfstemperatuur en voorkomt hoge ongewenste interne krachten bij (te) lage toeren van een koude motor met nog ietwat stroperige vloeistoffen.
Hogere rpm na een koude start noem ik trouwens ook gewoon nog een soort automatische choke functie, doet eigenlijk hetzelfde, zorgen dat de boel niet afslaat en sneller op bedrijfstemperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 16-04-2024 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Nu online
Motorsteun / baksteun? Assen zou je vaker moeten horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Eeennnn het is weer bingo.. zucht... |:(

Moeders heeft dealer gebeld. Een of andere pomp zegt ze maar niet goed onthouden natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/694kTKVhB9VtRu4uh88U-x4ytLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47YeRKMJwyhPU5SQOtEEXBKy.jpg?f=fotoalbum_large

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larko
  • Laatst online: 08:12
Csotranme schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:17:
Eeennnn het is weer bingo.. zucht... |:(

Moeders heeft dealer gebeld. Een of andere pomp zegt ze maar niet goed onthouden natuurlijk.

[Afbeelding]
Wij hebben deze ook gehad, het kán de waterpomp van het hybride systeem zijn, maar het kan ook een software update zijn.
Bij ons wordt de inverter vervangen na contact met Mazda NL en nadat een techneut van hun alle logs tot in detail doorgeplozen had aangezien de garage niets kon vinden. Hiervoor zou de terugroepactie van begin dit jaar voor zijn dat deze fout niet mag optreden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:30
Een artikel van autoweek over de komende CX-80

YouTube: Mazda CX-80 - Eerste kennismaking

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

skoozie schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:11:
[...]

Ja, ik ben echt klaar met die locatie en dat hele bedijf als het even kan. Normaal vind ik rode auto's minder mooi, maar Mazda heeft er echt wat speciaals van gemaakt. Helemaal zuur dus dat ze het zo lelijk kunnen maken. Met deuk vond ik het er beter uit zien dan nu.

@P_Tingen volgens mij heb ik jouw foto en de opmerkingen er over gelezen nadat ik hem terug kreeg. Goed om te zien dat het goed te herstellen is. Geeft mij wat meer vertrouwen :)
Vandaag de auto weg gebracht en weer opgehaald. kleur is nogsteeds dof. Ik heb het vermoeden dat ze enkel de motorkap donkerder gemaakt hebben in plaats van het probleem aan te pakken. de vestigingsmanager(?) vond dat het precies de zelfde kleur was en dat het alleen aan de lichtinval lag wat ik zag. 8)7

LM gaf aan dat ze een second opinion moesten aanbieden, wat uiteraard niet gebeurd is. Bij de LM heb ik gevraagd of ik naar een schadehersteller mag waar ik goede ervaringen mee heb (schadenet Stokvis Amsterdam)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
skoozie schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:50:
[...]

Vandaag de auto weg gebracht en weer opgehaald. kleur is nogsteeds dof. Ik heb het vermoeden dat ze enkel de motorkap donkerder gemaakt hebben in plaats van het probleem aan te pakken. de vestigingsmanager(?) vond dat het precies de zelfde kleur was en dat het alleen aan de lichtinval lag wat ik zag. 8)7

LM gaf aan dat ze een second opinion moesten aanbieden, wat uiteraard niet gebeurd is. Bij de LM heb ik gevraagd of ik naar een schadehersteller mag waar ik goede ervaringen mee heb (schadenet Stokvis Amsterdam)
Pfff.. het zit niet mee zeg! Ik hoop dat de Leasemij mee wilt denken in een goede oplossing\ ander schade bedrijf. Zo ga je ook niet goed het weekend in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:54:
Hier is vorige week de isolatie in de achterdeuren van de CX-60 geplaatst door de dealer.

Ze kwamen er zelf niet mee omdat deze productiemaand het er vanaf de fabriek al in had moeten hebben schijnbaar...
Stond bij hun in het systeem dus dat het er al in zat.

Hoe het kan dat het er toch niet in zat is me eigenlijk een raadsel maar goed, ze hebben het er nu kosteloos ingestopt en echt een wereld van verschil.
Je gooit nu geen koekblik meer dicht maar gewoon een deur zoals hij hoort te klinken bij een auto van deze prijs/klasse. d:)b
Scheelt veel ja. Als ze nou ook nog de rammeltjes in beide deuren oplossen... Panoramadak lijkt ook te rammelen. Verder heb ik gelukkig niet echt serieuze klachten meer, behalve geluid dat op het bekende probleem met de cardan-as zou kunnen wijzen. Moet binnenkort een fix voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
  • Laatst online: 15-09 21:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik zou niet rekenen op een echte opvolger van de 6 voor de Europese markt. Dit model is sowieso voor de Chinese markt, waar sedans een stuk beter verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:32:
[...]

Scheelt veel ja. Als ze nou ook nog de rammeltjes in beide deuren oplossen... Panoramadak lijkt ook te rammelen. Verder heb ik gelukkig niet echt serieuze klachten meer, behalve geluid dat op het bekende probleem met de cardan-as zou kunnen wijzen. Moet binnenkort een fix voor zijn.
Panodak hebben we hier niet voor gekozen ivm de verminderde hoofdruimte.
Pa zei letterlijk "ik koop een auto voor mezelf. Niet voor jullie die incidenteel achterin zitten"
En geef hem groot gelijk.

Ook de cardan-as niks mis mee hier.

Na het vervangen van de pomp voor het hybride systeem is het weer acceptabel nu.
De volgende zal wel weer de stuurkolom zijn want dat was geen definitieve fix.

Het spijt me zeer overigens maar die CX-60 is echt een hele dikke wagen voor zijn geld en ik denk de beste afwerking qua interieur van een Mazda ooit maar ik ben de tel inmiddels echt kwijt voor het aantal terugroepacties.
Ik denk een stuk of 6 nu in één jaar?
Van dat jaar heeft hij nu 1 a 2 maanden in de garage gestaan ofzo.

Mazda stond/staat hier altijd voor geteste kwaliteit en waar voor je geld.
Die CX-60... ehhm dikke bak, nooit kopen. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 00:39:
Die CX-60... ehhm dikke bak, nooit kopen. :/
Oneens. De problemen zijn zeer voortvarend door Nederlandse dealer aangepakt, vaak tegen de importeur in. Inmiddels zijn de grootste problemen opgelost. Ook is de garantie voor de CX-60's die in de '3 jaar garantie' periode zijn verkocht opgekrikt tot 6 jaar garantie die nu voor alle Mazda's in Nederland geldt. Als je er nu eentje koopt zul je geen grote problemen meer hebben, of het zijn kleine dingen die onder garantie verholpen zullen worden.

Ja, Mazda heeft een aardige flater geslagen met de te vroege introductie van de CX-60, maar alle rondzingende negativiteit rond dit model mag inmiddels wel wat minder. Je moet maar eens gaan lezen wat voor ellende er is met recente dure modellen van de premium Duitsers. Auto's zijn gewoon enorm complex geworden en alle fabrikanten proberen kosten te drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/WoEUtMR7C9JnGcMNuLUBJCAS.jpg

Ik noem het maar een Japanse Alfa Romeo. Heeft ruwe randjes, maar als je er voor valt dan is er geen houden meer aan. Elke keer als ik het gaspedaal intrap is het een rush :P Bovendien veert en stuurt ie met de Koni dempers minstens zo goed als m'n CX-5, ondanks het gewicht van zo'n 2200kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:23

RvL

Exirion schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:41:
[...]

[...]

Ja, Mazda heeft een aardige flater geslagen met de te vroege introductie van de CX-60, maar alle rondzingende negativiteit rond dit model mag inmiddels wel wat minder. Je moet maar eens gaan lezen wat voor ellende er is met recente dure modellen van de premium Duitsers. Auto's zijn gewoon enorm complex geworden en alle fabrikanten proberen kosten te drukken.
Vertrouwen komt te voet maar gaat te paard. Als ik alle ervaringen met de CX-60 hier lees en dat combineer met mijn eigen ervaringen met de CX-30 Sky-X, dan kan ik toch niet anders dan tot de conclusie komen dat de reputatie van Mazda op het gebied van betrouwbaarheid een aardige deuk heeft opgelopen.

Ongetwijfeld zijn de problemen goed opgepakt door dealers en importeurs, maar zoiets blijft je gewoon heel lang volgen. Neem Renault; een enorme flater geslagen met de Laguna van (ik meen) 2004 en nog steeds hebben de mensen het beeld van onbetrouwbaarheid bij Renault.
[Afbeelding]

Ik noem het maar een Japanse Alfa Romeo. Heeft ruwe randjes, maar als je er voor valt dan is er geen houden meer aan. Elke keer als ik het gaspedaal intrap is het een rush :P Bovendien veert en stuurt ie met de Koni dempers minstens zo goed als m'n CX-5, ondanks het gewicht van zo'n 2200kg.
Het zou toch niet zo moeten zijn dat je op een auto met een vanafprijs anno 2024 van €55.450 nog moet gaan lopen rommelen met aftermarket dempers? Misschien denk ik daar wat te makkelijk over, maar als ik zoveel geld besteedt aan een auto vind ik dat je daar ook wat van mag verwachten

[ Voor 8% gewijzigd door RvL op 28-04-2024 22:50 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

RvL schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:48:
Vertrouwen komt te voet maar gaat te paard. Als ik alle ervaringen met de CX-60 hier lees en dat combineer met mijn eigen ervaringen met de CX-30 Sky-X, dan kan ik toch niet anders dan tot de conclusie komen dat de reputatie van Mazda op het gebied van betrouwbaarheid een aardige deuk heeft opgelopen.

Ongetwijfeld zijn de problemen goed opgepakt door dealers en importeurs, maar zoiets blijft je gewoon heel lang volgen. Neem Renault; een enorme flater geslagen met de Laguna van (ik meen) 2004 en nog steeds hebben de mensen het beeld van onbetrouwbaarheid bij Renault.
Helemaal waar. Negatieve ervaringen blijven een merk lang achtervolgen. Toch heb ik meer vertrouwen in Mazda dan in Renault, gezien hun track record.
Het zou toch niet zo moeten zijn dat je op een auto met een vanafprijs anno 2024 van €55.450 nog moet gaan lopen rommelen met aftermarket dempers? Misschien denk ik daar wat te makkelijk over, maar als ik zoveel geld besteedt aan een auto vind ik dat je daar ook wat van mag verwachten
Ik heb geen ervaring met de laatste versie van de Mazda dempers. Mensen die deze dempers hebben gekregen zijn er erg tevreden over, en ze kosten je niets. Ik heb meteen voor de Koni dempers gekozen en heb er geen spijt van. Zowel qua comfort als handling bij een beetje vlot doorrijden (bochten, rotondes) is het allemaal minstens zoals je van een goeie auto met dit gewicht mag verwachten. De eerste dempers uit '22 waren gewoonweg onvoorspelbaar vanwege de springerigheid. Niet comfortabel en soms haast gevaarlijk. De Koni dempers hebben er echt een andere auto van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:26
RvL schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:48:
[...]

[...]

Het probleem bij Renault was niet alleen die laguna, die was alleen het absolute dieptepunt. Niet te vergelijken met mazda. Die laguna had ook niet een paar zwakke punten maar elektrisch (alles) en motorisch (onbetrouwbaar).
Verder ben ik het overigens wel helemaal eens met je verhaal maar om te zeggen dat het bij Renault aan 1 auto lag iig echt niet waar

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
  • Laatst online: 08:12
Exirion schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:21:
[...]

Helemaal waar. Negatieve ervaringen blijven een merk lang achtervolgen. Toch heb ik meer vertrouwen in Mazda dan in Renault, gezien hun track record.

[...]

Ik heb geen ervaring met de laatste versie van de Mazda dempers. Mensen die deze dempers hebben gekregen zijn er erg tevreden over, en ze kosten je niets. Ik heb meteen voor de Koni dempers gekozen en heb er geen spijt van. Zowel qua comfort als handling bij een beetje vlot doorrijden (bochten, rotondes) is het allemaal minstens zoals je van een goeie auto met dit gewicht mag verwachten. De eerste dempers uit '22 waren gewoonweg onvoorspelbaar vanwege de springerigheid. Niet comfortabel en soms haast gevaarlijk. De Koni dempers hebben er echt een andere auto van gemaakt.
Ik heb inmiddels de laatste dempers er een tijdje onder liggen en kan inderdaad bevestigen dat deze vele malen beter zijn. En ik kan ze niet alleen vergelijken met de Gen1 dempers uit '22, maar ook de Gen2 dempers want die hebben we daarna een tijdje eronder gehad. Maar ook na klachten over die dempers en stabilisator stangen hebben ze me nu de Gen3 eronder gleegd en dit is zoals die auto aan had moeten voelen vanaf het begin.

Ik heb (zeker na het probleem met de inverter) getwijfeld of we 'm niet weg moesten doen, maar na wat stevige telefoontjes met Mazda NL en de dealer hebben ze de issues die we nog hadden serieus aangepakt en onderhanden genomen. We blijven een probleem met de bak houden, geen idee wat daar de oplossing voor gaat zijn, maar dat is nog in behandeling, we gaan het wel zien. Maar ieder merk heeft altijd wel een auto (als de kinderziektes er eenmaal uit zijn bij een nieuw model) waar iets niet lekker mee loopt. Je kunt altijd pech hebben met een monteur/robot die z'n dag niet gehad heeft in de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Nu online
Is er duidelijk te zien wanneer de nieuwe generatie schokdempers eronder zijn gekomen? Ik ben ze al in duitsland in de gaten aan het houden. De 3.3 diesel of 2.5 benzine's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
De eerste CX-60 die al in de poeier ligt hier in NL zover ik weet. Zonde... ;(

https://www.gelrenieuws.n...1HwYUY3qQtLXGf1OTcCs4EXIX

Ik hoop niemand van hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Csotranme schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:14:
De eerste CX-60 die al in de poeier ligt hier in NL zover ik weet. Zonde... ;(

https://www.gelrenieuws.n...1HwYUY3qQtLXGf1OTcCs4EXIX

Ik hoop niemand van hier?
That will buff out. :+

Maar vervelend is het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
Sinds een maandje hebben wij een cx-30 occasion (2019) gekocht, zeer mooi exemplaar, comfort editie met 41k op de teller, handbak in kleur zwart.

Ik had mij wat ingelezen over moderne auto's in wasstraten. Als de auto via een rails door de wasstraat getrokken wordt moet deze uiteraard niet remmen en ook niet afslaan.

Wat is doe voordat ik de wasstraat in rijd is via de 2 knopjes links op dashboard de i-stop en parkeersensors deactiveren. De motor blijft dan lopen met handbak in vrij en de parkeersensors gaan niet piepen op de wasborstels. Ook zorg ik dat auto-hold niet ingeschakeld is. Ik ben bang dat auto-hold misschien denkt dat auto wegrolt als deze met draaiende motor in vrij toch voortbeweegt, en dan ingrijpt.

In het veiligheids menu schakel ik ook 'collision avoidance' uit om te voorkomen dat de auto de naderende borstels ziet als object en op de rem trapt.

Weet iemand of ik al deze stappen dien te doen of kan bijv. 'collision avoidance' gewoon ingeschakeld blijven in wasstraat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
jesco_white schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:51:
Sinds een maandje hebben wij een cx-30 occasion (2019) gekocht, zeer mooi exemplaar, comfort editie met 41k op de teller, handbak in kleur zwart.

Ik had mij wat ingelezen over moderne auto's in wasstraten. Als de auto via een rails door de wasstraat getrokken wordt moet deze uiteraard niet remmen en ook niet afslaan.

Wat is doe voordat ik de wasstraat in rijd is via de 2 knopjes links op dashboard de i-stop en parkeersensors deactiveren. De motor blijft dan lopen met handbak in vrij en de parkeersensors gaan niet piepen op de wasborstels. Ook zorg ik dat auto-hold niet ingeschakeld is. Ik ben bang dat auto-hold misschien denkt dat auto wegrolt als deze met draaiende motor in vrij toch voortbeweegt, en dan ingrijpt.

In het veiligheids menu schakel ik ook 'collision avoidance' uit om te voorkomen dat de auto de naderende borstels ziet als object en op de rem trapt.

Weet iemand of ik al deze stappen dien te doen of kan bijv. 'collision avoidance' gewoon ingeschakeld blijven in wasstraat?
Als je het icoontje van de auto met de bubbel er omheen hebt kun je deze ook indrukken om onder andere collision avoidance uit te schakelen.

Ps. Vergeet ook niet je ruitenwissers uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Martin.Air schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:31:
[...]

Als je het icoontje van de auto met de bubbel er omheen hebt kun je deze ook indrukken om onder andere collision avoidance uit te schakelen.

Ps. Vergeet ook niet je ruitenwissers uit te zetten.
Volgens mij zet dat knopje niet "collision avoidance" uit. Tenminste, als ik dat knopje activeer dan zie ik niet het oranje waarschuwingssymbooltje van uitgeschakelde collision avoidance op het dashboard verschijnen.

Als ik "collision avoidance" via het veiligheidsmenu uitschakel, dan zie ik wel het oranje waarschuwingsicoontje van collision avoidance uitgeschakeld verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
jesco_white schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Volgens mij zet dat knopje niet "collision avoidance" uit. Tenminste, als ik dat knopje activeer dan zie ik niet het oranje waarschuwingssymbooltje van uitgeschakelde collision avoidance op het dashboard verschijnen.

Als ik "collision avoidance" via het veiligheidsmenu uitschakel, dan zie ik wel het oranje waarschuwingsicoontje van collision avoidance uitgeschakeld verschijnen.
Ah check, het 7e rij, 2e kolom icoon: https://www.obdadvisor.co...GHTS-AND-INDICATORS-1.jpg

Die zet ik inderdaad nooit uit, enkel de i-ActiveSense. (En ruitenwissers, parkeersensoren, auto-hold, start/stop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesco_white
Martin.Air schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Ah check, het 7e rij, 2e kolom icoon: https://www.obdadvisor.co...GHTS-AND-INDICATORS-1.jpg

Die zet ik inderdaad nooit uit, enkel de i-ActiveSense. (En ruitenwissers, parkeersensoren, auto-hold, start/stop)
Ok, mogelijk zet ik de "collision avoidance" dan voor niets uit.

De i-ActivSense zet eigenlijk alleen de volgende onderdelen uit (volgens mij geen van alle relevant voor automatische wasstraat):

i-ACTIVSENSE Switch
When the i-ACTIVSENSE switch is pressed, the following systems are canceled and the i-ACTIVSENSE OFF symbol (warning/risk avoidance support system) in the instrument cluster is displayed.

Lane Departure Warning System (LDWS)
Blind Spot Monitoring (BSM)
Distance & Speed Alert (DSA)
Front Cross Traffic Alert (FCTA)
Rear Cross Traffic Alert (RCTA)
Lane-keep Assist System (LAS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
jesco_white schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Ok, mogelijk zet ik de "collision avoidance" dan voor niets uit.

De i-ActivSense zet eigenlijk alleen de volgende onderdelen uit (volgens mij geen van alle relevant voor automatische wasstraat):

i-ACTIVSENSE Switch
When the i-ACTIVSENSE switch is pressed, the following systems are canceled and the i-ACTIVSENSE OFF symbol (warning/risk avoidance support system) in the instrument cluster is displayed.

Lane Departure Warning System (LDWS)
Blind Spot Monitoring (BSM)
Distance & Speed Alert (DSA)
Front Cross Traffic Alert (FCTA)
Rear Cross Traffic Alert (RCTA)
Lane-keep Assist System (LAS)
Haha, wellicht zet ik die dan voor niks uit :D

Ik dacht dat het automatisch stoppen voor kruisend verkeer hier ook door uitgezet werd. Maar in dit lijstje staat enkel de "Alert"s inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
skoozie schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:50:
[...]

Hi Skoozie, Nog een update-je mbt dit verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

CarJunkyXL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:09:
[...]

Hi Skoozie, Nog een update-je mbt dit verhaal?
Na drukke dagen op het werk afgelopen vrijdag LM gebeld omdat ik nog steeds niet terug gehoord had. Er wordt een onafhankelijke schade adviseur ingeschakeld (binnekade) die zouden contact met mij opnemen. Maar blijft nog stil... Morgen maar weer eens er achter aan gaan

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Martin.Air schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:24:
[...]

Haha, wellicht zet ik die dan voor niks uit :D

Ik dacht dat het automatisch stoppen voor kruisend verkeer hier ook door uitgezet werd. Maar in dit lijstje staat enkel de "Alert"s inderdaad.
Die anti collision systemen werken toch pas wanneer de versnelling ingelegd is?
Aangezien je de auto in z'n vrij door de wasstraat laat slepen zou ik me vooral zorgen maken om de automatische wissers maar daarvan weet iedereen die je velgen insopt wel de juiste handeling om dat systeem uit te zetten. (tenminste dat is mijn ervaring bij de wasstraat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:52
PalingDrone schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:05:
[...]

Die anti collision systemen werken toch pas wanneer de versnelling ingelegd is?
Aangezien je de auto in z'n vrij door de wasstraat laat slepen zou ik me vooral zorgen maken om de automatische wissers maar daarvan weet iedereen die je velgen insopt wel de juiste handeling om dat systeem uit te zetten. (tenminste dat is mijn ervaring bij de wasstraat)
Automatische wissers is toch gewoon een bepaalde positie van de hendel waar je de wissers mee bedient?

Zo is het iig bij mijn Mazda2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Laatst online: 08:37
De achteruitrijcamera van mijn Mazda 3 van 2017 heeft de laatste tijd wat problemen. Het knippert, blijft zwart of het wordt in twee helften weergegeven, zie plaatje hieronder.
Mijn klachten komen overeen met de problemen in deze video van TweekerDan1984 ;)
YouTube: (FIXED) Mazda backup camera not working (Mazda3)
In die video is hij een paar uur bezig met het oplossen van het probleem, maar hij meldt aan het eind dat er in de VS ook een recall is geweest voor de 3 en de CX-3. Zie:
https://eu.usatoday.com/s...-cx-3-mazda3/70439559007/

Natuurlijk laat ik het liever door Mazda oplossen dan dat ik zelf aan het prutsen moet, maar mijn Mazda heeft tot nu toe geen terugroepacties volgens de RDW.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben of hebben gehad? Ik heb nog niet bij Mazda geïnformeerd.

Edit: zojuist mijn VIN ingevoerd op https://www.mazda.nl/eige...voertuig/terugroepacties/
Resultaat:
Voor dit VIN zijn er momenteel geen terugroepacties bekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlDd88LJqitlfE9D6yfv5bmnwRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EIvXljcjq2NN2lDrEertvgwB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door gerritjan op 09-05-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 15:46
Iemand ervaring met het programmeren van Mazda's? Ik zou bv. graag default bij starten start/stop en de ISA uit willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:32
gerritjan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:44:
De achteruitrijcamera van mijn Mazda 3 van 2017 heeft de laatste tijd wat problemen. Het knippert, blijft zwart of het wordt in twee helften weergegeven, zie plaatje hieronder. .....

Natuurlijk laat ik het liever door Mazda oplossen dan dat ik zelf aan het prutsen moet, maar mijn Mazda heeft tot nu toe geen terugroepacties volgens de RDW.....
Er was mbt deze klacht volgens mij geen terugroepactie, maar er is wel een service instructie voor uitgegeven.

Ik heb het 3 jaar geleden zelf gedaan (Mazda 3 2018) en was binnen een half uurtje klaar. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Het komt erop neer dat de kabel teveel kan bewegen waardoor de connector teveel wordt belast.
Ik heb de connector losgetrokken en alle contacten schoon gemaakt met alcohol.
Als je daarna de connector weer aankoppelt, zal de camera het weer doen. Echter na verloop van tijd zal de klacht weer gaan optreden als je de kabel niet fixeert. Door het bewegen en het gewicht van de kabel gaat de connector nl weer losser zitten en vervuilen.
De kabel heb ik met tiewraps vastgezet zodat deze de connector niet meer belast.
Ik heb tussen de kabel en de carrosserie wat wit verpakkingsschuim geplakt.

Bron
Nuttig a
Nuttig b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
elinx schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:44:
[...]
Er was mbt deze klacht volgens mij geen terugroepactie, maar er is wel een service instructie voor uitgegeven.
Dankjewel!!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:26

dijkmane

biertje ?

Terugroepacties zijn toch enkel voor zaken die veiligheid betreffen ?

zoals ontploffende airbags, lekkende benzinetanken en mogelijke sluiting in bedrading o.i.d. ?

een niet werkende achteruitrijcamera roep je geen auto voor terug van de weg af.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
dijkmane schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:53:
Terugroepacties zijn toch enkel voor zaken die veiligheid betreffen ?

zoals ontploffende airbags, lekkende benzinetanken en mogelijke sluiting in bedrading o.i.d. ?

een niet werkende achteruitrijcamera roep je geen auto voor terug van de weg af.
In de VS is het blijkbaar wel een veiligheids-issue.

Wat NL betreft: ik zie eind vorig jaar deze vergelijkbare terugroepactie voor diverse Mazda's:
Omschrijving: De software van de 360-gradencamera werkt mogelijk niet goed.
Materiële gevolgen: Niet of niet goed werken van de display van het parkeerhulpsysteem.

[ Voor 27% gewijzigd door gerritjan op 14-05-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-09 18:37
Heeft iemand van jullie ervaring met learning mode van de automaat? Ik lees op internet dat de automaat in learning mode zetten vaak leidt tot beter schakelen. Ik heb net 20.000km op mijn 3 staan en de automaat werkt altijd prima, maar zou na de automaat te resetten volgens sommigen beter moeten zijn. Iemand van jullie dit al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
deSenna24 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:55:
Heeft iemand van jullie ervaring met learning mode van de automaat? Ik lees op internet dat de automaat in learning mode zetten vaak leidt tot beter schakelen. Ik heb net 20.000km op mijn 3 staan en de automaat werkt altijd prima, maar zou na de automaat te resetten volgens sommigen beter moeten zijn. Iemand van jullie dit al eens geprobeerd?
De automaat leert van jouw rijstijl. Dus als je de enige eigenaar bent geweest van deze auto zou ik hem lekker laten voor wat het is.
Vooral als je een auto overkoopt kan het fijn zijn de automaat opnieuw te laten leren zodat deze omgaat met jouw rijstijl, hierdoor voelt het dan ook natuurlijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skoozie

skoozie

SCSI

skoozie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Na drukke dagen op het werk afgelopen vrijdag LM gebeld omdat ik nog steeds niet terug gehoord had. Er wordt een onafhankelijke schade adviseur ingeschakeld (binnekade) die zouden contact met mij opnemen. Maar blijft nog stil... Morgen maar weer eens er achter aan gaan
Kleine update: Gisteren weer langs de hersteller geweest om samen met schade expert naar de auto te kijken. Hij zag wat ik bedoelde en gaf aan dat dit niet goed gespoten was. Hij gaat in overleg met hersteller en LM om de beste oplossing te bedenken. eind volgende week weet ik meer.
Was wel fijn om een keer niet alleen maar uitvluchten te horen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:34
Iemand wellicht een tip om de bluetooth verbinding tussen mijn iPhone 15 Pro en Mazda CX-5 stabieler te maken? Hij valt steeds weg. Heb al opnieuw gekoppeld, maar geen resultaat. Wellicht zie ik iets over het hoofd?

Via de kabel geen enkel probleem verder.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans073
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05-2024
Goeie middag, iemand ervaring met (hulp) veren voor een mazda cx5 2018? Benzine 165pk

Merk dat als ik de caravan erachter heb hij toch wel erg door zakt, kogeldruk is goed natuurlijk allemaal netjes afgesteld.

Zag van die hulp vering je tussen je huidige originele vering kunt draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Frans073 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:10:
Goeie middag, iemand ervaring met (hulp) veren voor een mazda cx5 2018? Benzine 165pk

Merk dat als ik de caravan erachter heb hij toch wel erg door zakt, kogeldruk is goed natuurlijk allemaal netjes afgesteld.

Afhankelijk van je aantal km's zou het natuurlijk ook kunnen dat de veren zelf aan vervanging toe zijn. Dat zou ik zo vanaf de 120.000km wel verachten, afhankelijk van hoeveel van die km's met aanhanger/caravan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Nu online

Ik heb deze hulpveren er onder zitten i.v.m. zware aanhanger. Helpt uitstekend, zijn makkelijk te monteren, 15 minuten per kant.

Zonder aanhanger voel je het een heel klein beetje, alleen op slechte klinkerwegen.

Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmk86
  • Laatst online: 16-08 15:18
Hoe is jullie ervaring met modellen met een wat hogere kilometerstand?
Ik ben aan het kijken voor een Mazda 2, verwacht er maximaal +-7,5k km per jaar mee te rijden. Woon-werk is heel beperkt, zal verder veel in de buurt rijden maar ook zo nu en dan een buitenlandse trip. Dus betrouwbaarheid vind ik wel belangrijk.

Een +-2015 model met ronde de 150k km kost rond de 10k met wat opties, climate is bijv. wel een must voor me. Een zelfde exemplaar met rond de 115k km zit zo op 12,5k.
Nog geen idee hoe lang ik er in ga rijden, intentie is wel een paar jaar.
Wat zouden jullie doen?
Die 2k extra voel ik totaal niet in de portemonnee, maar wil economisch verantwoord rijden (onderhoud/banden bespaar ik dan weer niet op).
Zit ook een beetje met de inruilwaarde in het achterhoofd, een benzine met 200k op de teller wordt een moeizaam gesprek bij een dealer verwacht ik. Met bijv. 160k is het al een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Nu online
hmk86 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:36:
Ik ben aan het kijken voor een Mazda 2, verwacht er maximaal +-7,5k km per jaar mee te rijden. Woon-werk is heel beperkt, zal verder veel in de buurt rijden maar ook zo nu en dan een buitenlandse trip. Dus betrouwbaarheid vind ik wel belangrijk.

Een +-2015 model met ronde de 150k km kost rond de 10k met wat opties, climate is bijv. wel een must voor me. Een zelfde exemplaar met rond de 115k km zit zo op 12,5k.
Wat zouden jullie doen?
Die 2k extra voel ik totaal niet in de portemonnee, maar wil economisch verantwoord rijden (onderhoud/banden bespaar ik dan weer niet op).
Zit ook een beetje met de inruilwaarde in het achterhoofd, een benzine met 200k op de teller wordt een moeizaam gesprek bij een dealer verwacht ik. Met bijv. 160k is het al een ander verhaal.
Daarom haal ik mijn wagens uit Duitsland ;) dan zit je rond de 6 tot 7,5 duizend, rond de 100.000 km en importeren is niet zo heel duur of ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:51
Ik rij sinds 3 jaar een CX3. Die bevalt prima, alleen de banden (Toyo proxis) vertonen overal scheuren.
Daarbij vind ik de grip op natte betonnen rotondes niet om naar huis te schrijven.

Dus... Ik ben op zoek naar goede zomerbanden.
Ik denk zelf aan:
- Michelin Primacy 4+
- Goodyear F1 Assymmetric 6
- Continental Premum contact 7

Ik vind vooral het gedrag op natte en droge omstandigheden (grip) en stille banden belangrijk.
Mijn vorige Mazda (3 serie sedan uit 2009), had er Michelin primacy onder liggen en die had veel last van cupping. Lag misschien aan de auto.

Welke banden hebben jullie er onder liggen en wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
mdvdl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:09:
Ik rij sinds 3 jaar een CX3. Die bevalt prima, alleen de banden (Toyo proxis) vertonen overal scheuren.
Daarbij vind ik de grip op natte betonnen rotondes niet om naar huis te schrijven.

Dus... Ik ben op zoek naar goede zomerbanden.
Ik denk zelf aan:
- Michelin Primacy 4+
- Goodyear F1 Assymmetric 6
- Continental Premum contact 7
Asymetric 6 zit meer in de UHP categorie mits je dat zoekt, zoals bijv pilot sport & sportcontact. de andere 2 zijn meer 'daily drive' banden.

Dat is bij goodyear de effientgrip series als ik me niet vergis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
@Tjona100 UHP type banden was ik niet mee bekend. Nu well en ik kom tot de conclusie dat ik daar niet naar op zoek ben.
Ik rijdt ongeveer 20k km per jaar en vooral als het regent. Als het droog is pak ik de fiets naar het werk.

De goodyear efficient grip komen wat minder uit diverse tests. Dus dan valt die af.
Ik vind het een lastige keus vandaar de vraag naar ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Laatst online: 08:39
@mdvdl

Zie hier als vergelijking:
https://banden.autoweek.nl/bandentests/

Denk dat je met je eigen opmerkin, ik rijd voornamelijk in de regen. Je duidelijk hebt op welk punt je hoger wilt scoren.

Zelf rij ik op potenza sports, maar dat is wel een mx-5 waar ik sportief mee wil kunnen rijden :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:32
.....
(RSH) schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:03:
....
Ik heb deze hulpveren er onder zitten i.v.m. zware aanhanger. Helpt uitstekend, zijn makkelijk te monteren, ....
Over welk systeem gaat het dan in dat geval?

[ Voor 26% gewijzigd door elinx op 22-05-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
mdvdl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:41:
@Tjona100 UHP type banden was ik niet mee bekend. Nu well en ik kom tot de conclusie dat ik daar niet naar op zoek ben.
Ik rijdt ongeveer 20k km per jaar en vooral als het regent. Als het droog is pak ik de fiets naar het werk.
Is de Uniroyal Rainsport (5) dan niet iets voor je? dat zijn banden die het juist wat beter in de regen zouden moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvdl
@Tjona100 en @LuisjeNL Dank voor jullie hulp. Ik ben er uit na veel wikken en wegen!

Bij de Mazda garage op onderzoek geweest. De nieuwe auto's staan veelal op Toyo. De gebruikte op Bridgestone of op Pirelli Potenza.

Bij regen is de Continental het best volgens de testen, maar wel gehorig en prijzig. Ik ben nu uiteindelijk toch gegaan voor de Goodyear F1 assymetrical 6. DIe kostte 4 euro per band meer dan een Bridestone Turanza 6.

Voor die paar euro meer heb ik volgens de testresultaten een betere band. Ter info, ik ben nu 172 euro per band kwijt inclusief balanceren en monteren. Bij de Mazda dealer was dat 250 euro per band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Nu online
elinx schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:26:
[...]

[...]

Over welk systeem gaat het dan in dat geval?
Er is eigenlijk maar 1 systeem, het type hulpveer dat je binnen in de originele veer draait.

een voorbeeld Hulpverenset MAD HV-386365

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
mdvdl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:08:
@Tjona100 en @LuisjeNL Dank voor jullie hulp. Ik ben er uit na veel wikken en wegen!

Bij de Mazda garage op onderzoek geweest. De nieuwe auto's staan veelal op Toyo. De gebruikte op Bridgestone of op Pirelli Potenza.

Bij regen is de Continental het best volgens de testen, maar wel gehorig en prijzig. Ik ben nu uiteindelijk toch gegaan voor de Goodyear F1 assymetrical 6. DIe kostte 4 euro per band meer dan een Bridestone Turanza 6.

Voor die paar euro meer heb ik volgens de testresultaten een betere band. Ter info, ik ben nu 172 euro per band kwijt inclusief balanceren en monteren. Bij de Mazda dealer was dat 250 euro per band.
Ik heb zeer goede ervaringen met de Bridgestone banden onder 3 generaties Mazda3.
Conti's heb ik geprobeerd, maar die heb ik toch vrij snel weer ingeruild voor Bridgestones (zoekerig rijgedrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff

Wat zouden jullie doen?
Zorg dat je de standaard kwaaltjes kent (en dat lijstje bij Mazda is gelukkig vrij kort)

Denk je per rit wel een bedrijfstijd van een half uur te kunnen halen? Want niet goed warm kunnen draaien is erg duur rijden (en erg slecht voor het motorblok)
Anders wil ik je toch echt adviseren om na te gaan denken over een EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-09 13:41

Wat zouden jullie doen?
het hangt er vanaf hoeveel kilometers je maakt . ik heb vier jaar een Mazda 2 gereden als leaseauto in de tijd dat ik nog bijna 800 km in de week reed. reistijd van minimaal 45 minuten (eindhoven) of maximaal 90 minuten (Utrecht). vooral op die lange ritten werd dat autootje verrekte zuinig, is me herhaaldelijk gelukt 1 op 21 te rijden, wat volgens de specs onmogelijk zou zijn. Op korte afstanden zoop ie echter omdat de motor idd niet warm genoeg werd. ik heb 156000 km met die auto gemaakt. uiteindelijk heb ik hem niet als prive auto overgenomen. ik had veel te veel problemen met gebarsten voorruiten.

. in mindere mate heb ik hetzelfde nu met de Mazda 3. ik moet minstens een keer in de week naar Apeldoorn (1u40m rijtijd) en dat zijn verrassend zuinige lange ritten, de korte ritjes naar het station als ik de trein pak vind de motor echter minder prettig heb ik het idee

[ Voor 4% gewijzigd door Alex_79 op 23-05-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakariaemrabet
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 00:17
Goedendag,

Ik ben een trotse eigenaar van een Mazda CX-5 benzine uit 2013. hij heeft 260.000 op de teller.
Sinds een tijdje hoor ik een soort tikkende geluid bij de motor wat de distributie ketting kan zijn, en heb ik ook krachtverlies en kan ik praktische met enkel de koppeling vooruit komen, de auto gaat dan meer trillen dan voorheen en ik moet meer gas geven.
Is er iemand die een garage (geen dealer natuurlijk) kent in omgeving Amsterdam die met deze Mazda's kan omgaan? ik ben gisteren naar een garage geweest en die gaf aan dat hij nooit aan deze motoren heeft gewerkt enz.
Ik zou enorm geholpen zijn als ik een garage vind die ervaring heeft met deze Skyactiv technologie.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@zakariaemrabet In de regio van Amsterdam zijn meerdere Mazda dealers te vinden.
Maar als ik het verhaal zo lees, heeft die CX-5 een stevige onderhoudsbeurt nodig (wat prijzig kan gaan worden).

Als je echt stevig wil besparen op deze ronde: Een afspraak maken bij een Mazda dealer in Polen of Litouwen (en daarna goed inkopen doen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:14

Wat zouden jullie doen?
Houd ook in je achterhoofd wat je er voor terug kunt krijgen als je hem wilt verkopen. Misschien is een Mazda 3 van de BM generatie ook nog een goede optie. Wat grotere autos houden naar mijn gevoel beter hun waarde als autos van het formaat mazda 2, yaris, etc als ze de 200.000km naderen. Je bent wel ietsje meer kwijt aan wegenbelasting en verzekering, al is dat bij een benzine auto allemaal wel te overzien.
Ook import is een optie. Mazda registreert dealer onderhoud internationaal in een digitaal systeem en is ook op te vragen volgens mij. Je hoeft dus niet bang te zijn voor gesjoemel met onderhoudsboekjes als een auto dealer onderhouden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:33
Niet echt een Mazda vraag maar aangezien er 2 in dit huishouden zijn hier maar 😃
Rijden zowel een CX-5 en een Mazda 2 hier.
Beide zijn schakelbakken.
Nu kriebelt het om de CX-5 uit 2018 te gaan vervangen, vermoedelijk weer hetzelfde model echter nieuwer.
Mijn gevoel zegt, ik ga over op automaat.

Vrouw ziet dat niet zitten met de reden, raak ik niet in de war dan als ik dan weer moet schakelen als ik in de andere auto rijd ? Ik denk dan, onzin…. Wie heeft er ervaringen hiermee. (Als vrouw zijnde 😂)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:53
Laat je je vrouw toch lekker alleen in de 2 rijden? Problem solved :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:33
Naranya schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:35:
Helaas niet altijd mogelijk….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ok_Wafer2443
  • Laatst online: 05-09 11:20
Naranya schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:35:
Andre_J schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Helaas niet altijd mogelijk….
Een andere vrouw? :X
Pagina: 1 ... 67 ... 77 Laatste