PalingDrone schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:03:
Kan verder wel gaan speculeren richting een motorsteun oid maar zou het gewoon even goed in de gaten houden en kijken of je dat geluid op een of andere manier kan reproduceren, wanneer je dat lukt dan eens een monteur een rondje meenemen, die weten erg veel van geluidjes en de oorzaken daarvan.
Het probleem doet zich al een tijdje voor, zeker sinds een maand, misschien al daarvoor. Ik merk het specifiek bij het vanuit stilstand (of zeer langzaam tempo) wegrijden in twee situaties; de helling van de parkeergarage op mijn werk en de zeer subtiele helling bij het uitrijden van mijn dorp. In alle andere situaties komt het nooit voor en in deze specifieke situaties komt het soms voor, maar niet altijd. Dit zijn de enige twee situaties op mijn dagelijkse routes, waarbij er iets van een helling is, dus dat hebben ze gemeen. De andere gemene deler is dat dit beide situaties zijn waar ik vooral met een koude motor te maken heb (die uitrit van het dorp is zo'n 500 meter van mijn huis).
Wat overigens mee zou kunnen spelen, is dat de auto in beide situaties een stukje gereden heeft en maar zeer kort stil staat (vaak letterlijk een tel), alvorens weer in z'n 1 door moet, tegen de helling op. De keren dat ik langer stil sta (wat zeldzaam is) heb ik dit probleem in mijn herinnering nooit gehad. En dus ook niet wanneer ik direct door kan rijden.
De situatie van de parkeergarage is vrijwel altijd hetzelfde, door de krappe bocht moet ik altijd flink afremmen tot stapvoets. Maar ook dan komt het niet altijd voor.
Dat maakt het dus lastig om met een proefrit te laten ervaren door de monteur.
Wat ik overigens ook al jaren merk, is dat de auto kort na starten hoog in z'n stationaire toeren zit. Het lijkt dan alsof je gas geeft. Volgens mij doet hij dit niet altijd, mogelijk heeft dat er nog iets mee te maken? Dacht eerst dat het een soort automatische choke functie was, maar dat blijkt niet meer te bestaan bij moderne auto's.