Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

• AE86
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 29-07 19:09
Mede-auteurs:
  • remy007
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 02-12 20:01

remy007

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:05

D_Jeff

Het grote Mazda topic

Ik kon geen Mazda topic vinden, dus bij deze het 1e grote Mazda topic.
De geschiedenis van Mazda

De historie gaat terug tot ca 1920. Toen werd de firma Toyo Cork Kogyo opgericht in Hiroshima (Japan). Het bedrijf produceerde kurk, machines, booruitrustingen en, gedurende een korte tijd, maakten ze ook motorfietsen. De verandering kwam in 1931 toen het bedrijf werd omgedoopt naar Mazda, naar de god van het licht, die ook Mazda heette, maar ook naar de oprichter van het bedrijf, Jujiro Matsuda. Ze begonnen met de bouw van een lichte bestelwagen. Ook kwam er een ontwerp en prototype van een kleine sedan maar door de 2e wereldoorlog werd de ontwikkeling daarvan gestaakt. Na de oorlog bleek de fabriek bijna geen schade te hebben geleden na het bombardement op Hiroshima en de productie werd weer opgepakt. In de jaren 50 bouwde men ook vrachtwagens. De eerste personenauto kwam in 1960. Dit model, de R-360 Coupé, was een kleine tweezitter met een 356 cc motortje met luchtkoeling dat 16 pk leverde en een topsnelheid had van 90 km/h. Een kleine 23.000 stuks werden er gebouwd. In 1962 kwam de P-360 Carol, als 2- en 4 deurs sedan. Van alle in Japan verkochte sedans, was 67% in dat jaar een Mazda. Omdat de Carol een watergekoelde motor had, steeg het vermogen iets: naar 20 pk. Dit gaf een topsnelheid van 105 km/h. In 1964 ging de cilinderinhoud omhoog, naar 586 cc. Die motor leverde 28 pk. In 1964 kwam ook de Familia-serie op de markt. Een 782 cc motor zorgde voor de aandrijving. Technisch was het een vooruitstrevend model met een lichmetalen viercilindermotor met bovenliggende nokkenas (SOHC), vier-versnellingsbak of een tweetraps-automaat. Later kwam er van deze auto ook een coupé-model. Die kreeg ook een andere motor: een 985 cc, met 68 pk. De auto had een top van 145 km/h. In 1970 werden de auto's herzien en kregen ze standaard allemaal de 985 cc motor. Daarbij kwam ook een 1272 cc motor met 87 pk en zelfs een tweeschijfs wankelmotor.

Mazda in Nederland

In Nederland kreeg het automerk nationale bekendheid door de onorthodoxe autoreclames die het bedrijf begin de jaren '90 op de televisie uitzond. Zo had ze een reclame met zes springende dwergen die de cilinders van de Mazdamotor uitbeeldden. Dat groepje van 6 kleine mensen moest de nieuwe kleinste V6 motor ooit gebouwd voorstellen. Die motor was slechts 1,8 liter. (een reclame die na enige tijd van het scherm gehaald werd wegens vermeende discriminatie van kleine mensen), en adverteerde ze met de tekst KOOP EEN DAF toen het Nederlandse auto- en vrachtwagenbedrijf DAF met faillissement bedreigd werd. Eind jaren '90 werd Mazda zélf echter door faillissement bedreigd, en werd toen voor 33% overgenomen door het Amerikaanse Ford. Sinds 18 november 2008 heeft Ford 20% aandelen verkocht aan Mazda zelf, omdat Ford nu echter zelf met het faillissement wordt bedreigd.
De generatie Mazda3 van 2003 tot 2010 deelde de bodemplaat met de Ford Focus en de Volvo C30-S40-V50-serie. Mazda is nu de snelst groeiende autofabrikant van Europa.

Mazda is de enige automobielfabriek met modellen in haar programma welke voorzien zijn van een wankelmotor.

Huidige modellen

Mazda 2

Mazda 3

Mazda 5

Mazda 6

Mazda MX-5

Mazda CX-3

Mazda CX-30

Mazda CX-5

Mazda CX-7

Mazda CX-9

Mazda RX-7

Mazda RX-8

Mazda's van Tweakers

Remy007
Mazda 323F - 1999

Vooghel
Mazda MX-5 - ?

Flotter
Mazda MX-5 - ?

artificial_sun
Mazda Rx-7 FB Limited Edition - 1984

Handige links

http://www.mazda.nl/
http://www.mazda.nl/buyingamazda/UsedCars/
Wikipedia: Mazda
http://www.mazda6forum.nl/forum/index.php

D_Jeff wijzigde deze reactie 29-09-2019 13:31 (42%)

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 22:59

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb exact hetzelfde. Ik ben vorig jaar halsoverkop van een Corsa naar een Mazda 2 overgestapt. De 2 is inderdaad een stuk stugger afgeveerd, maar heeft wel een stuk meer trekkracht bij hetzelfde vermogen.
Het enige minpuntje vind ik eigenlijk de stoelen. Ze mochten iets meer steun geven, en het feit dat de rugleuning zijn positie niet onthoudt als je de stoel naar voren klapt (ik heb de 3-deurs) is bijzonder irritant.

Zodra ik deze 2 versleten heb, is de nieuwe 2 zeker een goede kanshebber! :) (of de 3, ligt een beetje aan de persoonlijke situatie op dat moment)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 00:19
quote:
Reley schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:27:
[...]

Gefeliciteerd.
Ik heb evt nog wel een setje winterbandjes op stalen velg voor je :p
Heb je maar een PM gestuurd. Ben de auto beetje aan het aankleden. Rubberen matten e.d., kofferbak heb ik, de rest staat op de planning. De media knop activeren, eventueel met Bluetooth (iets duurder). Beetje luxe allemaal, overweeg ooit nog eens de bekleding helemaal leder te maken, dat zou zo'n 1000 EUR kosten.

Weet wel dat Mazda een degelijk merk is in mijn N=1 ervaring!

• FouT
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06-12 14:08
Nieuwe trotse mazda rijder meld zich!

Sinds afgelopen maart rij ik namelijk onderstaande als mijn daily driver, en inmiddels ben ik blij dat mijn woon-werk verkeer niet al te veel kilometers inhoud. Mag blij zijn dat het verbruik met mijn rijstijl 1:11 is namelijk. Toch is elke kilometer die ik er weer mee rij er eentje met een glimlach op mijn gezicht :)

Dit is een 1.8 MX5 NB uit '98 met inmiddels 2 ton op de teller, het enige issue wat ik tot nog toe heb gehad was een dynamo die er plotseling de brui aan besloot te geven door compleet vast te lopen en in zijn doodstrijd de bewuste riem mee nam. Nadat ik het ding zelf had vervangen (met verlies van veel huid en tranen) loopt het ding weer als een zonnetje.

mocht ik ooit diegene vinden die de onderste bout van die dynamo heeft verzonnen dan ga ik een lynching party organiseren.

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 22:59

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

quote:
ViperTPR schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:53:
Mooie auto, vindt zelf dat ze het nummerbord mooier hebben weggewerkt dan de 3 serie, maar goed daar is de prijs ook naar. Had tijdens de proefrit al flink zitten spelen met connect maar ik ondervond destijds geen problemen, even afwachten dus bij langer gebruik.
Ik vind het sowieso maar een raar nummerbord. Lijkt zelfs steeds een ander nummer te krijgen onder een andere hoek. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Death1ord
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15:47
quote:
ViperTPR schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 12:57:
Netjes hoor, wanneer meenemen?

Xeon, pff erg handig die autocorrectie op je telefoon. Maar eens wordt allemaal led, maar kan wel een eeuwigheid wachten tot de perfecte auto wordt gemaakt maar daar heb ik geen tijd voor, wil hem eigenlijk morgen al hebben😀
Vermoedelijk eind volgende week maar er zit niet echt haast achter.

En LED of xenon maakt eigenlijk niet veel uit. Het grootste verschil is dat Xenon zal beginnen verkleuren wanneer de levensduur bijna op is wat je niet hebt bij LED want die gaan héél lang mee.

Moest mijn budget het toegelaten hebben had ik ook een Mazda3 sedan genomen en spijtig genoeg komt de Mazda2 sedan niet naar Europa want dat had ook een héél goede kandidaat geweest.

• RobB_W
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17:12
Sure:

Kleur: Titanium Flash

En ja, hij moet nu alweer gewassen worden :)

RobB_W wijzigde deze reactie 23-12-2015 16:01 (18%)

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:34

Damic

Afwezig soms

quote:
alexmeijer schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:16:
Absoluut super mooi! raampje kan achter ook open toch? zoals de del sol heeft? toch zou er een LSX in moeten liggen :P
SkyActive-R })

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 05-12 20:26
quote:
PdeBie schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:04:
Omdat ik binnenkort een lease auto 'krijg', ben ik momenteel aan het oriënteren. De Volvo V40 D4 staat momenteel bovenaan de lijst, maar....................

Mijn vader stond erop dat ik een keer ging kijken bij de nieuwe Mazda 3. Hij had deze afgelopen Pasen zien staan bij de dealer en vond het een hele mooie auto om te zien. Dus vooruit, afgelopen zaterdag richting de dealer. Het betrof de hatchback versie van een Mazda 3 GTM. Ik zag in eerste instantie de voorkant en ja.... die smoelt erg lekker :)
De zijkant ziet er ook erg goed uit.... de achterkant hmmmmm.... daar zit ik nog een beetje over te dubben. De sedan vind ik mooier denk ik.

Anyway.... de verkoper is een bekende van ons en hoewel we geen afspraak hadden of wat dan ook mochten we de auto (benzine variant overigens) mee nemen voor een proefrit. En dat rijdt me toch even prettig! :) Zelfs met de 18" wielen vind ik de auto super comfortabel. Bandengeruis is meer dan bij de Volvo, maar goed.... die stond op 17".

Schakelen in de Mazda gaat heerlijk en de stoelen zitten erg goed. Het geluid van de Bose geluidsinstallatie is prima. Vooral de subwoofer voegt echt wat toe. Verbinden met Bluetooth was echter wel lastig. De auto was niet direct vindbaar voor mijn telefoon (Nokia Lumia 830). Dit duurde toch wel even een paar minuten. Toen ik eenmaal verbinding had werkte het overigens verder als een tierelier.

De grote ronde bedieningsknop en het menu is ideaal te noemen. Werkt erg intuïtief. Ik had ook gelijk door hoe ik door de menu's kon bladeren en opties kon aanpassen.

Het "heads up display" ziet er wat goedkoop uit met dat opklappende stukje plastic. Vond het ook niet echt meerwaarde bieden t.o.v. de kleine snelheidsteller in het dashboard zelf. Zal misschien een kwestie van gewenning zijn.

Ik heb de folders mee naar huis genomen en ga deze auto zeker in overweging nemen naast de V40 D4. De V40 D4 heeft vooralsnog mijn voorkeur, maar kost al snel 6K meer.

Kortom: binnenkort eens vragen of ze een sedan (en dan de 2.2 150pk/380Nm diesel) kunnen regelen voor een proefrit.

Werkelijk verbruik schijnt rond de 6.1/100km te zijn, maar misschien dat er hier mensen zijn met deze auto/dit motorblok die hier iets over kunnen roepen?
Ik rijd hem al bijna 2,5 jaar en ben er nog steeds erg tevreden over. (benzine)
Het uiterlijk is persoonlijk (ik vind hem aardig mooi; achterkant wat saai)
Het heads up display geeft ook navigatieaanwijzingen; dat vind ik wel een stuk handiger dan telkens naar rechts te moeten kijken. (vooral als je ergens af moet slaan waar meerdere wegen vlak achter elkaar liggen handig)
Inderdaad geen comfortproblemen met de 18". Alleen als je door echte oneffenheden rijdt, voel je het wel even wat harder aankomen, maar die vind je op normale wegen niet. Voornamelijk op slechte parkeerterreinen etc.

Helaas kan ik hem niet met de V40 vergelijken omdat in de tijd dat ik de 3 koos, de14%-versie daarvan een stuk duurder was geworden ivm het doorberekenen van de wegenbelasting en ik hem niet meer interessant vond.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Laatst online: 05-12 20:26
quote:
PdeBie schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:21:
[...]

OK, navigatie heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik wel doen met de volgende proefrit. Daarvoor lijkt het mij inderdaad weer wel handig.

Rij jij hem in de lease? Of privé? In het geval van lease. Wat ben je ongeveer kwijt aan leasebedrag? Dus niet de bijtelling.
Dat was ongeveer 600 euro excl. brandstof. Voor de 2.0 GT-M (benzine) en op basis van 4 jaar, 30.000km per jaar. Met extra opties soul red, wit leer interieur en dure trekhaak. :P

Hyp Hyper wijzigde deze reactie 04-04-2016 16:56 (6%)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

quote:
D_Jeff schreef op donderdag 14 april 2016 @ 00:00:
Zet maar neer ;)

Mazda 3 Sport Hatch
Voila mail de deur uit gestuurd.

Meer info: http://mazda-club.be/?area=viewtopic&t=1466

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lexvandoef
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20:04
Zo vandaag heb ik de Miata precies 2 jaar! Reden voor een feestje en een cadeautje, hij heeft vandaag zijn nieuwe schoenen om gekregen.

Het zijn miata m-edition BBS wielen geworden!

Vandaag na zijn jaarlijke apk (weer glansrijk doorheen trouwens!) heb ik gelijk ff de tijd genomen om de wielen schoon te make, om te wisselen en de auto te verwennen met een poetsbeurtje.

Wat een fijne wielen trouwens! Verschrikkelijk met schoonmaken, dat wel, en de Falken zomerbanden maken wat veel afrolgeluid (ze hebben wel nog 5mm profiel en zijn niet droog) maar man oh man, ik heb ze ff gewogen en de combinatie is per wiel 4-5 kg lichter dan die bootankers van speedline die er eerst op zaten! ET waarde is iets lager ook, en man wat stuurt en rijdt dat lekker zeg! Ik stukje directer en de auto lijkt iets enthousiaster toeren te willen maken en van zijn plek te willen komen, leuk! Ook lijkt de wagenhoogte iets te zijn toegenomen (prima), evenals het comforft, hij is niet meer zo zpijkerhard als eerst lijkt het wel, de drempels bij mij in de straat waar ik altijd schraapte kan ik nu zonder pijn overheen!

Overigens, de originele bbs kappen en de bijbehorende sleutel heb ik ook, maar ik heb verlengde studs aan de naven zitten en die steken net te ver uit om de kappen er op te zetten, nja dan maar zonder ;). Ik bestel nog wel kleinere bbs center caps voor in de kleinere naafgaten, dat maakt het wel ff af vind ik.

Al met al een leuk cadeautje op zijn verjaardag!

En natuurlijk de foto's:

lexvandoef wijzigde deze reactie 22-06-2016 23:11 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OneSixthRoy
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 01-12 23:34
quote:
lexvandoef schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:09:
Zo vandaag heb ik de Miata precies 2 jaar! Reden voor een feestje en een cadeautje, hij heeft vandaag zijn nieuwe schoenen om gekregen.

Het zijn miata m-edition BBS wielen geworden!

Vandaag na zijn jaarlijke apk (weer glansrijk doorheen trouwens!) heb ik gelijk ff de tijd genomen om de wielen schoon te make, om te wisselen en de auto te verwennen met een poetsbeurtje.

Wat een fijne wielen trouwens! Verschrikkelijk met schoonmaken, dat wel, en de Falken zomerbanden maken wat veel afrolgeluid (ze hebben wel nog 5mm profiel en zijn niet droog) maar man oh man, ik heb ze ff gewogen en de combinatie is per wiel 4-5 kg lichter dan die bootankers van speedline die er eerst op zaten! ET waarde is iets lager ook, en man wat stuurt en rijdt dat lekker zeg! Ik stukje directer en de auto lijkt iets enthousiaster toeren te willen maken en van zijn plek te willen komen, leuk! Ook lijkt de wagenhoogte iets te zijn toegenomen (prima), evenals het comforft, hij is niet meer zo zpijkerhard als eerst lijkt het wel, de drempels bij mij in de straat waar ik altijd schraapte kan ik nu zonder pijn overheen!

Overigens, de originele bbs kappen en de bijbehorende sleutel heb ik ook, maar ik heb verlengde studs aan de naven zitten en die steken net te ver uit om de kappen er op te zetten, nja dan maar zonder ;). Ik bestel nog wel kleinere bbs center caps voor in de kleinere naafgaten, dat maakt het wel ff af vind ik.

Al met al een leuk cadeautje op zijn verjaardag!

En natuurlijk de foto's:
Staat hem goed, ook een knappe bumpercut trouwens, wel nog even een mooi einddempertje eronder he! ;)

Ik heb afgelopen maandag ook eindelijk de zomervelgen er weer onder gedaan. Samen met wat andere kleine klusjes waardoor het weer lekker open genieten is.

http://www.sr-academy.nl/Eigen_Autos/MX5_82.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lexvandoef
quote:
Roy Visser schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:26:
[...]

Staat hem goed, ook een knappe bumpercut trouwens, wel nog even een mooi einddempertje eronder he! ;)

Ik heb afgelopen maandag ook eindelijk de zomervelgen er weer onder gedaan. Samen met wat andere kleine klusjes waardoor het weer lekker open genieten is.

[afbeelding]
Haha thnx! De bumpercut heb ik zelf gedaan, kwestie van secuur snijden met een nieuw scherp mesje, die bumpers zijn echt van boter... Nieuwe demper+complete uitlaat komt nog wel een keertje, ik heb deze lekker onopvallend mat zwart gespoten. Cleane look all the way!

En mooi wielen! Schmidt Revolutions toch? Staan hem zeer netjes! Geniet ervan 8).

lexvandoef wijzigde deze reactie 06-07-2016 16:41 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21:07
Lijkt wel het MX-5 topic ;). Mijn bedrage dan maar:

Nog steeds zeer tevreden met de RX-8. Ietswat meer kilometers op gezet inmiddels dan bedoeld, maar ach :D.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 06-12 08:18

Wailing_Banshee

You're Next

De MX5 is meer dan groot genoeg om ruim een week (9 dagen) te gaan camperen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:37
quote:
DennusB schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:15:
Ben toch benieuwd of er hier mensen ervaring hebben met de Mazda 3 met 1.5 diesel motor. Komt dat een beetje van z'n plek?
Ik heb een CX-3 met 1.5 diesel in bestelling staan. Zodra die binnen is laat ik het wel even weten in dit topic :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:44

-tom-562

Oliesjeik

Gisteren via Snappcar een MX-5 1.6 NB gehuurd (Decade uitvoering). Man wat rijdt dat leuk :D ik ben nu echt heel erg aan het twijfelen om er zelf een aan te schaffen. Het was nog een vrij frisse ondanks zijn leeftijd (108k gelopen), met standaard onderstel, en dat stuurde al heel erg aardig moet ik zeggen.
Moet wel zeggen dat ik toch wel iets meer van het motortje had verwacht, als je echt snel wilt zijn moet je het ding boven de 5000 toeren houden. En ik vond het remmen een beetje tegenvallen (maar dat kan ook net aan die specifieke MX5 liggen).En ik ben natuurlijk een beetje verwend met mijn eigen S80, 210pk en een bult aan koppel, plus grote pannenkoeken van 300mm+ aan de voorkant :+ .

Weet alleen niet of ik dan voor een 1.8 met ~140pk zou gaan, of een 1.6 met 110. De 1.8 komt helaas niet zo veel voor. En van wat ik zo lees loopt de 1.6 wel lekkerder door in toeren, iets wat natuurlijk wel helpt bij de snelheidsbeleving.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• [RNMC] Viper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:08
quote:
dnhelle schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:41:
[...]

Care to share? Ben daar wel al een tijdje naar op zoek.
Tuurlijk

Hier een programma waarmee je veel tweaks kunt doorvoeren, je hebt alleen een USB stick nodig en een Windows pc.

http://mazda3revolution.c...8-aio-all-one-tweaks.html

Voor auto lock heb je een ELM327 met HS en MS CAN bus switch (ford), daarna moet je ergens in de module RBCM met het programma forscan 4 stukken van 2 strings aanpassen, dit is deels auto afhankelijk maar is te achterhalen. Heb een excel file gemaakt om dit makkelijk uit te rekenen. Link hieronder is de bron

http://mazda3revolution.c...nt-functions-asbuilt.html

[RNMC] Viper wijzigde deze reactie 06-09-2016 23:14 (15%)

iPhoneX | Watch4 | MBp15 2016 | ATV4k | MacMini 2014

• wesleytjuh
Schaamteloze crosspost:

Aangezien een van mijn dempers zo lek als een zeef was direct goed aangepakt en alles voorzien van een set bestaande uit (kortere) Bilstein dempers met Eibach veren. Geheel ligt hierdoor weer heel wat strakker door de bochten en 30mm lager staat hem erg goed imo :).

wesleytjuh wijzigde deze reactie 22-09-2016 21:52 (3%)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Daar is ie dan:

Mazda 3 2.0 GT-M 120pk (benzine, MT)
van 2014.
extra: gunmetal velgen (18"), verlaagd, en zwarte spiegelkappen.

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
M a r c o schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:43:
Daar is ie dan:

[afbeelding]

Mazda 3 2.0 GT-M 120pk (benzine, MT)
van 2014.
extra: gunmetal velgen (18"), verlaagd, en zwarte spiegelkappen.
Wat een belachelijk mooie auto is het ook, congrats!

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

Voor de mazda rijders met een MZD Connect systeem:

Ik heb eens zitten spelen met tweaks voor het mzd connect systeem.
Blijkbaar is het voor de kenners best goed te doen om dit systeem te tweaken.
Maar om het makkelijk te maken is er iemand die een aantal populaire tweaks heeft verzameld in een bundel.

website: Mazda AIO Tweaks (http://mazdatweaks.com/)
Meer info en discussie op forum van http://mazda3revolution.com/forums/
directe topic link

Met deze bundel is het tweaken supereenvoudig geworden.
(lees wel de readme eerst even door voor wat betreft firmware versies enzo)

Korte samenvatting:
- download bundel
- start programma
- Kies gewenste tweaks
- laat files genereren, en zet deze op een usb stick (FAT32, USB2 max 8 GB)
- Verwijder andere usb sticks in de auto, plaats de tweaks stick, en zet contact aan (niet motor starten)
- wacht minuutje tot tweak scherm in beeld komt en druk ok, om tweaks te installeren, en aan het einde OK om te rebooten.
- verwijder tijdens rebooten de usb stick. wacht tot MZD connect opgestart is, en klaar!

Tweaks ongedaan maken:
- start tweaks programma
- kies voor uninstall
- kies welke tweaks je wilt verwijderen. (je kunt alles selecteren om geheel te verwijderen. Het maakt niks uit of de geselecteerde tweaks wel of niet geinstalleerd waren)
- steek usb stick weer in auto, en zet contact aan
- voor uninstall vraagt hij geen bevestiging.
- tijdens (auto)reboot stick verwijderen, anders blijft hij herhalen.

Welke heb ik op dit moment gebruikt:

- enable touchscreen while driving.
- completely remove disclaimer on start
- remove warning from rear view camera monitor.
- custom background.

Ik wil later nog een paar andere tweaks gaan uitproberen.

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 20:49
Update: Lambdasonde voor is defect. In het weekend met het gezin even aan het rijden en motorstoringslampje ging weer branden. Daarnaast ook soms inhouden / bokken.

Foutmelding was iets met cilinder 1 arm mengsel, lambdasonde.

Garage had geen lambdasonde op de plank liggen, dus maar even kijken wanneer ik een nieuwe erin kan laten zetten. Kreeg verder het advies om soms wat Shell V Power te tanken van de monteur om de motor schoner te krijgen... Het zal allemaal wel, ben eigenlijk helemaal klaar met deze auto. Sorry dat ik dit moet zeggen in dit topic. Het is een mooie auto en hij rijdt opzich goed maar het structurele probleem met het olieverbruik blijft maar door etteren.

Een revisie is de enige remedie daarvoor en dat gaat waarschijnlijk de dagwaarde overstijgen, daarnaast is dat roest probleem ook lekker aan het doorzetten. Als hij verder geen issues had wilde ik nog een revisie in overweging nemen...
quote:
D_Jeff schreef op woensdag 30 november 2016 @ 00:00:
Van weekend nog even geweest voor vloeistoffen aanvulling bij de Dealer.
Zag ze 5w35 bijgooien. Standaard smaak, behalve bij idioot verbruik ( dan 10w40)

Misschien daar even naar kijken, Vlassie?

Verder is het bijna pijnlijk om te lezen hoeveel ellende je met een Jap hebt, pfff
5W35 ken ik niet, wel 5W30, 5W40, 10W40 en 15W40.
Ja.... Dankzij deze auto kan ik wel zeggen dat ik enorm veel verstand van olie heb gekregen 8)

Heb er een tijdje 15W40 in gegooid, wellicht is dit toch te dik/vervuilend waardoor de lambdasonde in de stress schiet.

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 05-12-2016 10:42 (26%)

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:52

ToolkiT

brit-tweaker

* ToolkiT meld zich ook in dit topic :)

meer fotos:
http://imgur.com/a/OZuuw
Mazda 6 tourer sports nav met letterlijk alle opties die je er op kan kopen (in deze uitvoering zijn dat er ook maar 2 ;) )

ToolkiT wijzigde deze reactie 10-12-2016 16:00 (13%)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• jaapstobbe
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 05-12 23:21
Ben sinds vorig jaar eigenaar van deze Mazda 6 GT-M 2.5 liter. Erg tevreden, mooie bak, alle denkbare features en rijdt fantastisch! Ik vraag me echt af waarom ik dezelfde nooit tegenkom op de weg!

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 20:49
quote:
LopendeVogel schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:15:
[...]

Let wel op aangezien ik je zie praten over roestvorming, daar staan de oosterse auto's helaas bekend om.
Zelf vroeger de Toyota Starlet (het ''bolle'' model) gehad, zou de beste van de beste moeten zijn (rijdt makkelijk de teller rond). Op bepaalde gebieden klopt dit. Echter zal die nooit al teveel kilometers gaan maken in NL dankzij roest. Bij mij was de uitlaat snel stuk, zo ook 2 schokdempers, onder de motorkap begon ook al roest te komen en de auto werd met de dag minder betrouwbaar dankzij roestvorming.

Kennis van mij heeft ook de Mazda 6, die gaat er ook ieder moment uit vanwege het roest die van alle kanten komt. Bak heeft net een ton gelopen... Gewoon zonde want motorisch is die dan wel weer zgan.
Dan is de auto nog zo betrouwbaar als maar kan op onderdelen gebied, het roest maakt gewoon alles stuk.
Ik heb dan helaas geen ervaringen of de mensen om mij heen met de nieuwste modellen van Mazda / Toyota en etc, maar als ik er iets over hoor dan valt bijna altijd wel het woord: roest.

Doordat ik niet weet hoe het met de nieuwste oosterse auto's gaat zou een tip kunnen zijn door de auto direct te laten behandelen door een specialist. Ze ''verven'' de auto zover het kan in (Vooral de onderkant) om roestvorming tegen te gaan.. Mja again, ik weet niet of ze dat tegenwoordig standaard vanuit de fabriek doen, heel lang hebben ze 0,0 eraan gedaan dat er ook Europeanen zijn die een oosterse auto willen (hier is het heel vochtig, veel regen en etc en het Nederlandse klimaat en een oosterse auto ging/gaat niet samen, ook de reden waarom ze in Afrika zo gewild zijn, perfect klimaat voor een oosterse auto enja dan ga je makkelijk de klok rond (meer dan 1 mil km). Hier vallen ze uit elkaar van de roest).

Maar goed, mijn reactie kan je uiteraard met een korreltje zout nemen indien het oosten hier ondertussen al iets tegen gedaan heeft.

[...]

https://www.marktplaatsau...rste-generatie-2005-2010/
Quote uit het Mazda 5 artikel: De uitlaat is roestbestendig, maar op andere delen kan de roestduivel zich juist eerder dan gemiddeld doen gelden
Helaas, net een hele lap tekst getypt, toen deze ''nieuwe'' reactie van jou gelezen en ik lees juist niks anders dan: roest hier roest daar bij de Mazda 5. Was het maar andersom, een uitlaat kost geen fluit laat die maar lekker roesten. Nieuwe uitlaat, die laten behandelen en klaar. Dat is dus niet het geval..
Type maar op google: Mazda 5 roest en google staat direct vol met LET OP!!

Dit is dan een klacht, nja goed het gaat wel over roest maar lijkt me wel een typisch persoon die elke klacht direct op internet gooit:
http://www.autoweek.nl/autoreview/36717/mazda-5-20-gt-m
Daarnaast klaagt hij ook over de airco, type maar eens op google: mazda 5 airco problemen.
Probleem van zoeken naar klachten is dat het altijd wel iets oplevert. Van de andere kant, als je alweer zoveel leest over roest dan weet je dat de kans er dik inzit dat jij ook met roest opgezadeld gaat worden in een Mazda 5. Iets waar je met je huidige wagen helemaal genoeg van hebt, ga je opzoek naar een wagen die er wederom bekend om staat.

Kijk ook maar eens naar de Toyota Corolla Verso op roest, iets wat ook erkend is door de dealers / toyota zelf. Op het begin gaven ze er garantie op (lees: kosteloos reparatie), ik denk dat als jij er nu 1 tweedehands koopt dat er geen spraken meer is van garantie en je het allemaal zelf mag betalen. Dit is dan ook tricky, het is volgens de dealers een bekend probleem van de Toyota Verso, de kans dat jij roest krijgt is dan ook zeer groot.

Dan de Toyota Avensis Verso, tot en met 2004 bekend om zijn roest.

Let wel op, ik lees uiteraard door de regels door dat het gewoon degelijke en betrouwbare auto's zijn met weinig onderhoud. Roest hoeft niet per definitie slecht te zijn, maar let erop met de aankoop. Laat een aankoopkeuring doen waarbij ze hem grondig checken op roest.. Stel het roest valt mee kan je kijken hoeveel het kost om hem daartegen te behandelen (lees: roest verwijderen en ervoor zorgen dat er ''geen'' roest meer kan komen) en je hebt een leuke auto... Probleem is, is dat schijnbaar ook gewoon de buitenkant gaat roesten en daar kan je vrijwel niks tegen doen. Het behandelen is voornamelijk voor al het ''staal'' aan de onderkant van de auto en niet de buitenkant van je auto. Zoals bumpers, portieren, scharnieren alles kan gaan roesten bij deze wagens.
Dank voor je bijdrage. Het punt bij mijn huidige Mazda 6 is dat die roest in de wielkasten binnen een half jaar op is komen zetten. Tijdens de aankoopkeuring was er geen roest te bekennen. Nu staat de 6 er zeker bekend om want andere exemplaren waar ik was wezen kijken hadden het allemaal. Heb ik bij een Avensis of andere Toyota nog niet zo erg gezien.

Kwam van het weekend een Mazda 3 tegen die stond geparkeerd, die was echt extreem aan het roesten en ik denk dat hij nog geen 10 jaar oud was. Echt bizar hoe slecht dat eruit zag.

Goed opletten dus. Maar het probleem bij Mazda is echt groot.

• StygMa
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:16
quote:
ToolkiT schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:47:
[...]

Heb je meer details?
* ToolkiT vraagt zich af of ik ook een brief over mijn nieuwe 6 kan verwachten..
Nee niet echt sorry, er wordt gesteld in de brief dat er bij sommige modellen een probleem is vastgesteld en dat de auto met mijn kenteken daar een van is. Het probleem lijkt te liggen dat de gasdruk van de ontsteker van de bestuurdersairbag kan afwijken.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

quote:
PrestonGarvey schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 18:44:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. Heb veel op AutoTrack gekeken, maar merk dat het aanbod daar toch een stuk duurder is dan de rest. Denk dat ik binnenkort maar eens een dag ga inplannen om wat proefritten te maken.
Kijk eens op www.gaspedaal.nl, die pakt alle grote autoverkoopsites

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Snowhite0901
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:16
ok.. ik heb even gezocht maar dit topic is interessant leesvoer:
http://www.mazda6forum.nl...viewtopic.php?f=68&t=8265

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22:45

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

YES! Het is gelukt. Korting kunnen fixen bij de dealer en nu een Mazda 3 hatchback SKYLEASE er doorheen kunnen krijgen voor zakelijke lease :)

Super blij nu zeg. Kan niet wachten tot ik hem binnen heb maar dat gaat wel even duren denk ik.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • +1Henk 'm!

• doenietzodom
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-01-2018
quote:
Joopieboy schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:27:
Mm allright, puur regelgeving enzo dus. :) Maar is het dan niet interessanter om met even wat meer geld te investeren en iets rond 2010 te halen?
Ik zou je wat vertellen ;)

Prijs verschil tussen eind 2007 model en begin 2008 model is al £1600+.

Voorbeeld:
Mazda 6 2.0 2007 max 90k mi: +- £ 1000
Mazda 6 2.0 2008 max 90k mi: +- £ 2517 (goedkoopste genomen) +- £ 3000 is "normaal"

Mazda 6 MPS 2007 max 90k mi: £2300 - £ 5000

2008+ niet te vinden helaas

Beetje stom maar ik keek ook naar 2008+ tot ik die prijzen zag en nadelen bij de 6MPS.

Bron:
http://edgeautosport.com/...e-2006-to-current/#stage2
quote:
This causes the cost to go up but fortunately for the Gen1 (2007-2009), the bumper beam design from the factory can stay in place which keeps the cost lower than the Gen2.
Had gelezen dat je de normale kon omzetten naar 2.3T vanaf 2.3 maar dan heb je nog geen awd helaas.. de 3MPS heeft ook fwd en wil bij zn bedrag investeren wel Awd :)

doenietzodom wijzigde deze reactie 26-05-2017 12:45 (19%)

For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 02-12 06:40
Als ik de luchtinlaat van m'n 3 zo volg betwijfel ik of een CAI echt veel toevoegd. De lucht wordt practisch al uit de wielkast aan de bestuurderskant gepakt. Meeste CAI's kosten eerder koppel onderin en in het midden gebied dan dat het echt iets toevoegd.

Alleen een SRI (short ram intake) zou nog wat toe kunnen voegen. Al zal dat waarschijnlijk ook koppel onderin kosten.

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
Eerste generatie 3 1.6 ingeruild voor een 2e generatie (2009) 3 2.0 TS+
MPS (feb 2007) was ik te laat voor (gekocht door een fransman) :(

Foto's volgen, indien gewenst

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1Henk 'm!

• doenietzodom
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-01-2018
quote:
martijn_tje schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:03:
Als ik de luchtinlaat van m'n 3 zo volg betwijfel ik of een CAI echt veel toevoegd. De lucht wordt practisch al uit de wielkast aan de bestuurderskant gepakt. Meeste CAI's kosten eerder koppel onderin en in het midden gebied dan dat het echt iets toevoegd.

Alleen een SRI (short ram intake) zou nog wat toe kunnen voegen. Al zal dat waarschijnlijk ook koppel onderin kosten.
Naja heb net nieuwe baan gekregen dus eigenlijk ga ik alles kwa plannen op zij zetten en kijken voor een 2007 RX-8 Renesis HP :)

For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat zijn allemaal geen R3's, maar gewoon S1 RX-8's. Dit is een R3:

wesleytjuh wijzigde deze reactie 06-06-2017 22:03 (39%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
Ik zie echt een multi mix van allerlei auto's in die Madza. OA de "smoel" van mijn huidige Mazda 3.

@wesleytjuh toevallig is de kleur ook overeenkomstig met mijn huidige auto.. dit wordt een beetje eng :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 03-12 18:27
RX8 is supergaaf inderdaad.

Rijden als een diesel, altijd netjes warm laten worden en goed de staat van de "scheermes" zuigerschraapveertjes in de gaten houden.
Dan kun je een heel stuk voor de revisie. Slim ook om daar bij voorbaat rekening mee te houden. Heel weinig mensen weten hoe ze met die motor om moeten gaan.
Terwijl het een juweeltje is, en voor de toekomst, er kan waterstof in verbrand worden. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
1.3 of 1.5 motor, idioot veel vermogen EN waterstof mogelijkheid, zei je?

Dan maakt die 1-op-tankstation niet zoveel meer uit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nico_GTR
quote:
D_Jeff schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:17:
1.3 of 1.5 motor, idioot veel vermogen EN waterstof mogelijkheid, zei je?

Dan maakt die 1-op-tankstation niet zoveel meer uit
Ja, zelfs een werkende concept van Mazda is er al geweest. Want doordat waterstof zo makkelijk ontploft is het amper te doen in een zuigermotor zonder dat je backfire krijgt. En door de translerende werking van die motor werkt dat niet ideaal.

Een rotatiemotor heeft zoals de naam al suggereert een ronddraaiende werking en derhalve maakt de backfire niet heel veel meer uit.
Wel opletten dat het niet destructief word maar het is vrij makkelijk te doen met een redelijke tune en een iets ander inspuitssysteem en brandstofssysteem.

Dus zodra dat enigzins leuk word om te tanken. O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wesleytjuh
Maar praktisch is het niet. De prototypes hadden de gehele kofferbak opgeofferd voor een forse (zware) tank. Konden daarna maar 100km op een tank rijden en hielden slechts 110PK over. Beter geschikt, ja, maar of het een oplossing is ;)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nico_GTR
Klinkt in ieder geval leuker dan een elektrische auto.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06-12 14:08
Nu ik mijn MX-5 heb geupgrade moet ik er toch ook eens een post aan wagen in dit topic, ik ging van een 18J 1.8 '98 NB naar onderstaande rode schoonheid.

Yep, een 1.8 SVT NBFL in kleurcode ERG rood met de OEM skirts en resterend plastic, tevens een slordige 1.2 ton minder gelopen als de vorige liefde.

De velgen zijn inmiddels gewisseld voor OZ F1 16", staat haar toch net wat beter, helaas nog geen foto van..

Draai me zodra ik haar parkeer en wegloop nog altijd even om :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:37
quote:
semidevidra schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:16:
Heeft er iemand hier toevallig ervaring met de Mazda CX-3?
Ik zie redelijk veel jonge CX-3tjes in de verkoop en vindt het wel een mooie bak
Ik heb sinds een jaar een CX-3 diesel. GT-M uitvoering. Full option dus. Wat wil je weten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:06
Hoor je het motortje wel? (d.w.z. het lijkt alsof die het wel probeert)

Want dan herken ik het van mijn Mazda 3. De ramen sluiten vrij hard, waardoor deze goed in het rubber worden gedrukt. Wanneer ze dan een tijdje dicht zitten willen ze nog wel eens gaan kleven, zeker als je je auto niet zo vaak wast. Een beetje lauw water bij de randen (rubber beetje indrukken) en ze gingen bij mij weer open. Dit proces herhaalt zich iedere begin van de zomer zo'n beetje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 00:20
quote:
Nico_GTR schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:03:
RX8 is supergaaf inderdaad.

Rijden als een diesel, altijd netjes warm laten worden en goed de staat van de "scheermes" zuigerschraapveertjes in de gaten houden.
Dan kun je een heel stuk voor de revisie. Slim ook om daar bij voorbaat rekening mee te houden. Heel weinig mensen weten hoe ze met die motor om moeten gaan.
Terwijl het een juweeltje is, en voor de toekomst, er kan waterstof in verbrand worden. ;)
Alleen jammer dat ze heel veel 'smering' nodig hebben. :) En precies wat jullie zeggen, zijn er überhaupt meer dan 1 op de 10.000 die een beetje technische kennis en gevoel ermee hebben? Beetje moderne auto die ik mee heb staat de 'temperatuur' meter na 300m al vrolijk middenin en die beweegt geen ene mm. :X Veel mensen roepen dan ook dat de motor dan al warm is. 8)7

I7 9700K 5,1Ghz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 00:20
Klopt maar voor het milieu niet zo heel lekker. :p En klopt menig VW doet het ook. Alleen niet tijdens de keuring (ook het verbruik is dan anders maar soit :+ ).

I7 9700K 5,1Ghz

• Rival24
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:11

Rival24

I'll Be Back

quote:
acidd91 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:47:
Hoi allemaal,

Mijn oog is gevallen op een Mazda 2 als eerste auto. Ik zoek naar een variant van na 2007 (derde versie, als ik het goed heb). Hebben jullie tips waar ik op moet letten bij de aankoop?
Koop in ieder geval geen bi-fuel model, ivm problemen die je krijgt met je kleppen. Op diverse websites (autoscout, etc.) is niet altijd even goed te zien, of uberhaupt aangegeven of je te maken hebt met een bi-fuel model.

• Damic

Damic

Afwezig soms

@Joopieboy @wesleytjuh mijn rx7 verbrand geen centiliter motor olie meer, sinds ik de olie injectie pomp heb aangepast naar extern 2 takt :Y heb je wel een apart tankje nodig en 2takt maar dat is tenminste gemaakt om schoon te verbranden :)

Trouwens als je bij een moderne wagen de echte temperaturen wil weten, koop een obd2 dongle en gebruik Torque :)

Damic wijzigde deze reactie 04-08-2017 21:18 (19%)

• Damic

Damic

Afwezig soms

Nee olie pompje aangepast, andere rubbers erin en een nippel erop

@Joopieboy dan is het teken dat je de verkeerde data hebt, de echte waarden zitten er ook op :)

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 23:56
quote:
wesleytjuh schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:57:
[...]

Mwa, jammer en heel veel? Het hoort bij het type motor. Het is niet zoals bij een normale motor jammer juist wanneer deze olie begint te gebruiken, sterker nog wanneer hij geen olie gebruikt mag je erg snel heel erg bang worden B) . Ik gebruik overigens zo'n 1 liter per 2000-3000km (zeer afhankelijk van de rijstijl), dat is een stuk minder dan menig TFSI blok uit de probleemreeks.

Mijn temp sensor staat inderdaad vrijwel direct(binnen 5 minuten) in het midden, maar de olie is dan nog koud |:( . Zelfde geldt voor de oliedruk sensor, zodra je meer druk hebt dan wat er bij idle nodig is gaat de wijzer naar het midden en blijft ie daar staan voor de rest van de rit. Volgens Mazda zorgde de echte oliedrukmeter voor te veel verwarring bij de testdrivers :? .
Ik ben ook een hele tijd eigenaar geweest van een mooie rx-8, geweldige wagen! Bij verkoop had de mijne 86.000 gelopen.

Ik heb de auto altijd 15km warm gereden niet boven de 3.500tpm, ook bijna alleen maar stukken van >15km gereden. Premixen is ook belangrijk. Om de 7.500km nieuwe olie + filter.

Mijn rx8 starte altijd warm/koud, bij 83.000 een compressie test laten uitvoeren en het blok was nog bovengemiddeld :)

Nintendo Switch | Stadia : Schumi1986 | PC : under contruction

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik had hier eigenlijk wel een discussie verwacht over Mazda's SkyActive X-technologie, wat beter bekend is als HCCI oftewel Homogeneous Charge Compression Ignition. Een technologie die het verbruik van een dieselmotor combineert met de uitstoot van een benzinemotor. Het is de heilige graal voor brandstofmotoren en Mazda schijnt het in 2019 te introduceren in nieuwe modellen. De verwachting is dat het brandstofverbruik daardoor 20-30% lager uitvalt. Erg indrukwekkend :)

Stukje uitleg:

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 04-12 21:52

Nox

Noxiuz

Hoi :W

Ik meld me ook weer met een Mazda :)

En voor m'n verjaardag van vrienden het volgende 'cadeau' gehad. Park your car here, it will be fun they said...

Ik nam de telefoon altijd op met 'Picobello BV (Context: YouTube: Picobello BV - Waardenberg en De Jong (HD) dus was dit het eindresultaat :D

En het logo is niet eens slecht ontworpen dus ik heb de sticker er nog niet afgehaald :D

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Sowieso is de term 'op het gas reageren' denk ik niet goed verwoord. Ik weet haast wel zeker dat de Mazda motor 'mooier' op het gas reageert. De koppelopbouw is vrij lineair. Bij de meeste downsize turbomotoren merk je echt het turbogat (dus *niks* *niks* *niks* *BAM KOPPEL* *niks* :P), ik vind het erg irritant rijden (rij voor m'n werk in een Golf 7 bluemotion, benzine).

• Exirion
  • Laatst online: 23:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb een paar kiekjes bij de dealer gemaakt. Misschien laat ik 'm nog eens in het wild poseren ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:27
Goedendag! Een hele jonge (sinds 20-10-17) Mazda eigenaar, en tevens mijn eerste echte eigen auto O+

Mijn aankoop is een Mazda MX-5 uit 1996! Ik heb een hele lange tijd in een Opel Agila rondgereden, wat een ontzettend praktisch autootje is, maar ik wilde iets leuks voor de verandering. Iets voor de warme zomermaanden zonder airco, en dan is dit wel de tijd om zoiets te kopen.

Ik heb dan ook een ontzettend mooi autootje gevonden, maar vanzelfsprekend wel met de bekende krokante roestrandjes bij de wielkuipen achter, de dorpels en de A-stijlen. Maar geen nood, ik heb alle ruimte en gereedschap (autoschadebedrijf) om dit te verhelpen.

Ik zat alleen te zoeken naar vervangende onderdelen, en ik kan eigenlijk geen originele reparatiedelen meer vinden, uitsluitend third-party plaatwerk. Merken als Van Wezel, Diederichs en Prasco zijn merken die veel langskomen.

Hebben mensen hier ervaring met deze onderdelen? Hoe zit het met de pasvorm? Ik heb een complete zijkant aan weerszijden nodig (voorschermen, dorpels en achterpaneel) en ik heb weinig zin om de helft van mijn winter bezig te zijn de randen weg te vijlen om alles passend te maken. :z

Alvast bedankt!

• D_Jeff
@naarden 4ever Ik wil je aanraden om ook eens op Facebook te kijken naar de Mazda groep. Zie daar veel vraag en antwoord voorbij komen, net als ad's voor onderdelen ;)

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 06-12 14:54

DaWaN

'r you wicked ??

quote:
naarden 4ever schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:42:
Ik heb dan ook een ontzettend mooi autootje gevonden, maar vanzelfsprekend wel met de bekende krokante roestrandjes bij de wielkuipen achter, de dorpels en de A-stijlen. Maar geen nood, ik heb alle ruimte en gereedschap (autoschadebedrijf) om dit te verhelpen.

Ik zat alleen te zoeken naar vervangende onderdelen, en ik kan eigenlijk geen originele reparatiedelen meer vinden, uitsluitend third-party plaatwerk. Merken als Van Wezel, Diederichs en Prasco zijn merken die veel langskomen.

Hebben mensen hier ervaring met deze onderdelen? Hoe zit het met de pasvorm? Ik heb een complete zijkant aan weerszijden nodig (voorschermen, dorpels en achterpaneel) en ik heb weinig zin om de helft van mijn winter bezig te zijn de randen weg te vijlen om alles passend te maken. :z
Jammer dat ik jouw post nu pas lees.

Ik ben bezig met de dorpels en wielkastranden van mijn MX-5 te herstellen.
Je kunt de dorpels en wielkastranden van Klokkerholm kopen, pasvorm is goed.
Foto's en onderdeelnummers staan in dit topic

Als je vragen hebt mag je mij ook DM'en!

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Pedalen en instaplijsten. In Nederland mag je hiervoor bij Mazda een rib afstaan, maar gelukkig zijn er ook leveranciers in het buitenland die het via ebay een stuk schappelijker verkopen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:27
Auto geschorst en nu alle November-festiviteiten achter de rug zijn, zijn er wat vrije weekendjes klussen voor de boeg. :)

Onderdeeltjes zijn binnen!

Eerst maar op de brug dan O+

En binnen no-time liggen de bumper en de schermen ernaast:

Wat een puinzooi achter die schermen...

Toen een beetje lopen klooien met de deuren. De vorige eigenaar heeft (haar man) er een centrale deurvergrendeling in laten bouwen, maar dat was een erg goedkoop setje. Na een goed kwartier vloeken en het hele deurpaneel te hebben verwijderd tot de conclusie gekomen dat er helemaal geen stekkers bij de deuren zitten.

Uiteindelijk maar doorgeknipt en er volledig uitgehaald. Stom geluk geweest dat het nog niet eerder gebeurd is, want de kabels zijn nooit goed gekrompen en lieten uit ellende zelf al los.

Nog wat leuke loshangende kabeltjes voor de brandveiligheid natuurlijk:

En dan zijn we bij het eind van het weekend gekomen. Zo staat 'ie er nu bij:

Oude onderdelen netjes opgeborgen op de zolder.

Volgend weekend hoop ik het laatste demontagewerk te kunnen afmaken (en dit keer zonder verrassingen :P) en te beginnen met het uitslijpen van de dorpels en de achterschermen.

Uiteindelijk is het doel de hele over te spuiten in één tint rood ipv de vele tinten die er nu op de auto zit.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
Exirion schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:31:
[afbeelding]

Pedalen en instaplijsten. In Nederland mag je hiervoor bij Mazda een rib afstaan, maar gelukkig zijn er ook leveranciers in het buitenland die het via ebay een stuk schappelijker verkopen :)
Eindelijk even tijd en zin gehad om de instaplijsten erop te zetten:

Na de kerst de pedalen, maar dat is iets meer werk. Het ziet er strak uit :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

De pedalen zitten er ook in :) Het is een ongelooflijke $%&! klus om rem- en koppelingspedaal erop te krijgen, maar met wat gevloek is het uiteindelijk gelukt. Voor het gaspedaal moet je precies boren (je moet 'm eruit halen om dat te doen), wat met een kolomboor prima lukt. Voor de voetsteun moet je het tapijt loshalen, waarvoor je een aantal dingen moet demonteren. Als je een beetje klussen gewend bent stelt dat weinig voor.

• Brutuss
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 04-12 09:00
@D_Jeff Dan kun je deze mooie en ook nog eens originele dus altijd passende verlichte monteren. Ik geniet er nog elke keer van als ik in en uit stap. Wij hebben dezelfde kleur als op de foto hierboven maar bij een donkerblauwe zal dit zeker niet verkeerd staan.

MPS is zeker mooi maar dat is de prijs ook haha

Brutuss wijzigde deze reactie 01-01-2018 13:38 (8%)

• D_Jeff
Kijk uit voor roest en hoger olieverbruik. Verder prima auto (Dieselblokken beginnen pas warm te draaien bij 150k km op de teller ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Inmiddels heb ik mijn 3 laten verlagen door de dealer. Is gedaan met verlagingsveren die Mazda zelf verkoopt, wat gewoon OEM Eibach Pro veren zijn. Staan als erg goed bekend.

Hij is nu zoals ie moet zijn :) Wel een beetje smerig..... tijd voor de wasstraat geloof ik :X

• lexvandoef
Jeej! Ik heb afgelopen zaterdag een andere MX-5 gekocht, NBFL, 1.8, 5-bak, sper-diff, sport remmen en hardtop.

Als vervanger voor de NA dus, die mag nu weer weg, ik gebruik hem als daily dus een klein beetje meer comfort was niet verkeerd.

lexvandoef wijzigde deze reactie 19-02-2018 14:35 (28%)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
EagleEye1290 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:29:
Vrouw en ik zijn de prachtige Mazda 3 aan het overwegen als volgende wagen... Puur uiterlijk vinden we de nieuwe lichting van dit merk een lust voor het oog... het lijkt er haast op alsof ze een Italiaan ingehuurd hebben voor het tekenen van de modellen. (?)
Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar zo nieuw is het model niet meer. Hij is in 2014 op de markt gekomen en van de opvolger zijn al impressies getoond. Volgend jaar komt die op de markt. Daar zou je op kunnen wachten.

Afgezien daarvan, je krijgt veel auto voor het geld. Een sedan-uitvoering kun je qua afmetingen beter vergelijken met bijvoorbeeld een BMW 3-serie dan een 1-serie. Hij is beduidend langer met een grotere wielbasis dan veel concurrenten. DE kwaliteit van het interieur van de GT-M is boven z'n klasse, zoals in meerdere reviews wordt benadrukt. Maar niets is zo persoonlijk als een auto, dus ik zou gewoon eens een proefritje gaan maken en kijken hoe het gezin er in past, hoe het rijdt en hoe het aanvoelt :)

• djhartman
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 28-11 15:58
quote:
EagleEye1290 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:29:
Gezinssituatie: 2 volwassenen, 1 kind en een (grote) hond die weliswaar niet zo vaak meer in de auto gaat omwille van zijn leeftijd dus in de overweging neem ik hem -met alle liefde- niet meer mee.
Naar mijn eigen mening: Het is geen pure/typische gezinswagen (en daarom koop je dit ook niet). Maar zeker met 1 kind, is er niet veel mis mee. Met een grote hond zijn de CX'en natuurlijk altijd het overwegen waard. De kofferbak van de Mazda 3 is zonder reservewiel echter groot zat. De veiligheid is top.

Als ik dan naar problemen zoek (voor een gezin), dan zeg ik:
1. De vering is nogal 'strak' ten opzichte van wat sommige mensen gewend zijn. Mogelijk dat kids of partner dat onprettig vinden. Neem het hele spul mee in de testrit. :)
2. de relatief weinige en kleine opbergvakken (zeker ook achterin).
3. Ook opties als climate control en 12V achterin is misschien minder dan bij andere merken mogelijk is.
4. De zichtlijnen zijn vanwege de schuine ramen voor sommige bestuurders ook een probleem (maar dit hebben veel merken in deze klasse met de lijnen van de jaren 2010). Voor ervaren bestuurders geen issue, maar wel degelijk een punt om te evalueren in een testrit.

Voor mij wegen al die dingen niet op tegen de vele voordelen van deze auto.

Ik zou ook minimaal voor de TS+ gaan, en mocht je geïnteresseerd zijn in luxe: De Radar cruise control (van de GT) is echt de grootste onderscheidende factor van de opties. In tegenstelling tot een aantal van de andere functies is dit lastig achteraf in te bouwen, en dingen als noodstop brake support op de snelweg (SBS), en ook lane departure warning zijn hier van afhankelijk (allemaal dezelfde computer begreep ik).

djhartman wijzigde deze reactie 21-02-2018 17:13 (0%)
Reden: spelling

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
djhartman schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:29:
Naar mijn eigen mening: Het is geen pure/typische gezinswagen (en daarom koop je dit ook niet). Maar zeker met 1 kind, is er niet veel mis mee. Met een grote hond zijn de CX'en natuurlijk altijd het overwegen waard.
Met de kanttekening dat de CX3 op een Mazda 2 platform gebaseerd is en eerder krapper dan ruimer is vergeleken met een 3. Ik heb er in gezeten en met mijn bijna 2 meter lengte vond ik de CX3 echt krapper aanvoelen. De auto is in z'n geheel hoger, maar de hoofdruimte binnen is eerder minder dan meer.
quote:
Ik zou ook minimaal voor de TS+ gaan, en mocht je geïnteresseerd zijn in luxe: De Radar cruise control (van de GT) is echt de grootste onderscheidende factor van de opties. In tegenstelling tot een aantal van de andere functies is dit lastig achteraf in te bouwen, en dingen als noodstop break support op de snelweg (SBS), en ook lane departure warning zijn hier van afhankelijk (allemaal dezelfde computer begreep ik).
De adaptive cruise control werkt in principe prima, maar ik vind het een feature die op de drukke wegen in ons land eerder irritant dan nuttig is. Mensen die 'm ervoor smijten zorgen ervoor dat je auto op de rem gaat terwijl ik 'm zelf zou laten uitrollen met het gas los. Om de overheid niet te veel te sponseren gebruik ik wel de limiter. De fijnste features wat mij betreft, zijn dodehoek-detectie en het head-up display boven je stuur. Als je dat display eenmaal gewend bent wil je het niet meer kwijt :) Alles wat belangrijk is tijdens het rijden staat er in, inclusief navigatie-aanwijzingen. Het is zo gemaakt dat je niet op het display zelf focust maar er voorbij (een beetje zoals bij een VR-bril), dus je hoeft niet echt weg te kijken van het verkeer.

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
quote:
Isniedood schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:25:
Ik sta op het punt de mazda 3 aan te schaffen. Het wordt de machine gray skylease GT of de reguliere GT-M versie. Zo ver ik kan vinden is het enige verschil dat de GT-M het volgende extra heeft:

- koplampen met adaptieve HBC
- Lane Keep Assist
- Mazda Radar Cruise Control

De vraag is of het mij €1500,- extra waard is. Wat is jullie ervaring met bovenstaande punten? Onmisbaar of zetten jullie het uit?
Die meesturende LED kopllampen zijn gewoon erg fijn in het dagelijks gebruik, eigenlijk merk je maar weinig van al die assisterende systemen in de Mazda3 en dat is juist prima, je merkt het verschil wel goed wanneer je daarna weer in een andere auto stapt zonder die systemen, nou is het verschil met een Civic uit de vorige eeuw met halogeentjes natuurlijk wel erg groot, maar wanneer je die Mazda lampen vergelijkt met een ook wat oudere Volvo S60 geven die meesturende LED pitten toch een behooplijke bak licht extra ten opzichte van de Volvo Xenon lampen.

Lane keep assist, sja, je voelt het in je stuur wanneer je over de lijntjes dreigt te gaan en wanneer je slordig begint te rijden en wat vaker over een lijn gaat dan komt in heads-up display de melding dat uitrusten misschien een goed idee is.
Niet iets wat ik nou specifiek aan zou vinken maargoed zit het erop is het mooi meegenomen, de gevoeligheid en respons naar het stuur is in te stellen maar uitzetten heb ik nog niet nodig gevonden.

Mazda radar cruise control vind ik dan wel weer erg fijn in dagelijks gebruik, makkelijk vanaf het stuur de afstand tot de voorligger in 3 stappen in te stellen en een prettige feedback via het heads-up display.
Het systeem is niet zenuwachtig maar het comfort dat de cruisecontrol afremt tot de snelheid van je voorligger is erg prettig, haal je in of vertrekt de voorligger naar een andere baan dan versnel je soepel weer naar de oorspronkelijke snelheid.

Sowieso is het multimedia/entertainment/navigatie systeem erg vlot in gebruik en lekker te bedienen via de knop op de middenconsole en de omliggende toetsen, dat gaat blindelings en is zoveel veiliger en praktischer dan al die slechts touch gebaseerde systemen van andere merken.

Ik kan niet in je portemonee kijken dus of jij die zaken dat bedrag het waard vind is geheel aan jou.
Dit zijn iig mijn ervaringen met een GT-M hatchback.

My DnB is Liquid

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
ToolkiT schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:25:
lane assist werkt wel OK, maar je merkt wel dat het een oudere generatie is die net niet zo super werkt als in moderne premium autos..

De LED lampen zijn ideaal, ik zet ze in auto high beam mode en ik hoef nooit mee aan mijn lampen te denken: automagisch groot licht, welke weer gedimt word voor tegenliggers etc.. gemak dient de mens.
Waarin merk je op de 6 dan het verschil in lane keep assist? Bij de 3 is deze feature er later bij gekomen en het werkt echt feilloos. Misschien een andere generatie inderdaad. Afgezien daarvan, ik zou sowieso voor 1500 euro extra de GT-M features erbij nemen. Adaptive cruis control is erg fijn op een rustige weg. Als mensen regelmatig de auto voor je neus gooien is het actief afremmen eerder gevaarlijk dan handig, vind ik. Een van de eerste dingen je bij autorijden leert: nooit remmen op de snelweg, tenzij het niet anders kan. Waarom al die veiligheidssystemen zo flink afstand willen houden en het niet schuwen om flink in de ankers te gaan, is mij een raadsel. Daarom ben ik in het algemeen niet zo enthousiast over ACC, maar het systeem op de 3 functioneert in principe gewoon prima. De zelfstellende en -dimmende LED-koplampen zijn ook ERG fijn.

• Isniedood
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 04-12 14:55

Isniedood

nee, echt niet!

Dank voor alle reacties. Ik ben toch maar voor de Mazda 3 GT-M gegaan als opvolger van de 208. Levertijd is 4 tot 8 weken dus dat valt reuze mee. Ik kan niet wachten :)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

quote:
chaoscontrol schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:29:
[...]

De mooie sedan of de lelijke hatchback? ;)
De mooiere Hatchback natuurlijk :)

• chaoscontrol
  • Laatst online: 01:08
quote:
Isniedood schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:56:
[...]

Maar ik zie uberhaupt bijna geen mazda 3 rijden.
Inderdaad een stuk minder dan veel andere auto's, echter nu je er 1 hebt ga je ze overal zien. :)

Inventaris

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

quote:
Pinobigbird schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:52:
[...]

4 tot 8 weken? Mijn Mazda 3 GT-M (sedan automaat benzine) heeft een levertijd van 4 maanden!

Vandaag was ik in de buurt van de dealer en ben ik even binnengelopen. Verwachte aankomt in NL is nog steeds laatste week maart, aflevering begin april. Geduld is een schone zaak...
Zojuist de knoop doorgehakt en eind deze maand moet ik hem krijgen. 2 liter handgeschakeld. Wellicht maakt dat uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

quote:
SCIxX schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 23:25:
Wat ik nog niet echt snap is of een nieuwe mazda met connect er nieuwe navigatie kaarten worden bijgeleverd, ik lees wisselende verhalen. Lijkt me toch wel het minste wat je mag verwachten..
Als het goed is krijg je 3 jaar lang updates. Daarna moet je betalen als ik het goed zag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

quote:
Damic schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:10:
[...]
Wat betreft bannen spanning e.d. dat kan bij elke wagen gebeuren want zijn je ventiel sensoren.
Voor zover ik weet gebruikt mazda geen ventielsensoren, maar werkt de bandenspanning waarschuwing op basis van rotatiesnelheid van de wielen.
In het geval van de proefrit zijn waarschijnlijk de banden van die auto op spanning gezet, en zijn ze vergeten het systeem te resetten, wat wel nodig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

quote:
ToolkiT schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:12:
[...]

Mis ik wat? de CX3 is toch ruimer dan de 3 of haal ik nu een ander model in de war?

Een oud collega van me had juist een CX3 gekocht omdat hij een ruime koffer zocht omdat hij boogschutter is en grote bogen bij zich heeft..
Op het oog zou je denken dat de CX3 groter is maar niets is minder waar. De CX3 is gebouwd op de wielbasis van de mazda 2. De mazda 3 is ruimer van binnen.
quote:
Exirion schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:12:
[...]

Ja, het is zelfklevend dus erg simpel. Een kwestie van schoonmaken, ontvetten en netjes recht aanbrengen :)
Top dat is wel heel makkelijk.

Voor de geinteresseerde

Isniedood wijzigde deze reactie 05-03-2018 11:22 (33%)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• djhartman
quote:
luigi87 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:10:

Die reverse cam is echt een aanrader. Zit er snel in en werkt direct.
Welke dashcam doe jij inbouwen dan?
Zo, reverse cam is ingebouwd. Inderdaad makkelijk zelf te doen, als je weet hoe. Ik had al wat op internet gezien, maar de details zijn toch wel belangrijk als je net als ik voor het eerst zoiets doet. Daarom hier even een stappenplan voor anderen met een 2013-2017 Hatchback mazda 3. Helaas was het wat laat (en koud), waardoor ik niet aan foto's maken toe ben gekomen. Dit is het filmpje dat ik heb gebruikt ter inspiratie voor mijn installatie.

De gebruikte splice harness van Lajije, wordt ook als bundel met camera verkocht. De geleverde instructies waren nogal summier te noemen (een foto van het geplaatste harnas en het standaard montage plaatje van een reverse camera systeem, dat hier niet echt toepasselijk is). NTSC camera met guiding lines (hoewel ik zonder guiding line geleverd kreeg, maar dat interesseert me niet zo). Er zijn natuurlijk veel andere leveranciers (let op dat Mazda 6V camera's verwacht, terwijl de meeste camera's 12V zijn). Er zijn ook camera's met nachtopties, maar daarvan is de kwaliteit niet altijd veel beter naar ik heb begrepen.
  1. verwijder de hoedenplank, de touwtjes connectors moet je er in de lengterichting afschuiven (niet eraf trekken)
  2. verwijder top trim achter boven het raam. Gewoon rustig lostrekken (enkele plastic plugs en 2 metalen wedge plugs).
  3. verwijder de twee trim pluggen van de linker en rechter raamstijl die zichtbaar zijn geworden. Gebruik een dunne schroevendraaier om het center deel van de plug uit te trekken en dan kan je de hele plug eruit halen.
  4. verwijder de hoedenplank connectors. De bovenhelft van het bolletje kan je 1,5cm uittrekken en dan kan je de hele plug eruit halen.
  5. verwijder de raamstijl trim delen door rustig los te trekken. Aan de kant waar het nog vast zit, zitten van die plastic wedges, waardoor dit best lastig kan zijn, omdat de vorm zowel aan de binnenkant bij het raam, als aan de buitenkant klemt. Met wat wrikken komt het echt los, je hebt geen schroevendraaier of ander geweld nodig.
  6. verwijder de twee trim pluggen (links en rechts) op het onderste deel van de trim
  7. verwijder een trim plug aan de onderkant (links van het slot).
  8. verwijder het handvat rechts van het slot. langzaam trekken, komt vanzelf los.
  9. Nu kan je het hele onderste deel verwijderen door het los te trekken. Het zit vast met een tiental groene pluggen (let op dat deze er niet uitvallen na het verwijderen trouwens) en enkele metalen wedges. Gewoon rondom langzaam trekken.
Ok, alles zit los :)
Sommigen adviseren nu de spanning van de accu af te halen. Ik heb dat niet gedaan, en als je de harness splice hebt is het niet echt nodig ook naar mijn mening (zolang de auto maar uit staat), maar geen garantie van mij natuurlijk :)
  1. Je ziet bovenaan, linksonder het derde remlicht, twee stekkers in 2 gemonteerde connectors. Haal de grote stekker los
  2. Bevestig je splice harnas eerst aan het kabelboom deel en duw dit terug in de ruimte onder het derde remlicht.
  3. Verbind dan de splice stekker aan de gemonteerde socket.
  4. TEST: ik heb hier eerst alle onderdelen snel aan elkaar geknoopt zonder installatie, om de camera te testen. Voorkomt veel werk als je camera het niet doet. Vergeet daarna niet de auto weer uit te zetten.
  5. Ik had een camera unit die aan het kentekenplaat lampje zit. Duw aan de achterkant van het lampje (binnenkant auto) de wedges in en je kan het hele armatuur van het lampje er vanaf de buitenkant uit halen
  6. Maak het stekkertje voor de voeding van het lampje los (indrukken) en verwijder de rubberen seal (let op de oriëntatie van de seal voor later)
  7. Zet het lampje over in de nieuwe armatuur (best even klooien, het is een geklemd lampje, en zat goed vast bij mij).
  8. voer de 2 kabels (voeding en video kabel) van de camera, door de rubberen seal en dan van buiten door het gat in de auto
  9. verbind het armatuur weer met zijn voedingsstekker
  10. klik het armatuur van het lampje weer vast in de auto
  11. voer de twee nieuwe kabels, langs de bestaande kabel boom naar de linker connector. Draai hem er een aantal keer strak omheen, en gebruik tie wraps en tape voor de bevestiging (anders kan het gaan slingeren en een tikkend geluid veroorzaken). Dit deel van de kabel kwam tot ongeveer de achterlichten bij mij.
  12. verbind de meegeleverde video en de voedingskabel, aan de respectievelijke connectors van de camera kabel.
  13. Isoleer het open metalen deel van de twee video connectors met een stukje isolatie tape
  14. wrap de voeding en de video kabel weer om de bestaande kabelboom, richting de connectors (met tape en/of tiewraps).
  15. de voedingskabel was bij mij net lang genoeg om bij de splice connector te komen. Ik hoefde daarom niet de rode +V die aan de video kabel zit te gebruiken. Ik heb gewoon de +V en ground van de camera met de +Cam en ground van het splice harness verbonden.
  16. De video kabel verbonden met de video connector aan het harnas en weer met isolatie tape geïsoleerd. Deze kabel (je krijg meestal een vrij lange, aangezien je bij de meeste auto's helemaal naar het middenconsole toe moet [vandaar ook de rode draad aan de videokabel]), kan je evt. vervangen door een flink kortere RCA video kabel van een meter ofzo. Anders kan je het restant van de kabel wegwerken in de ruimte onder het 3e remlicht (gebruik weer tape en tiewraps, of een stukje schuim om te dempen).
  17. Nu de voeding kabels vastmaken. Gebruik een goede verbinding (ik heb het gesoldeerd) en isoleer de verbinding met krimpkous of isolatie tape.
  18. Controleer of de nieuwe draden niet over metalen randen schuren, dat zorgt voor slijtage van de kabels en uiteindelijk gaat er dan iets stuk.
  19. TEST nogmaals
Als alles werkt kan de trim er in omgekeerde volgorde weer op.
  1. Gewoon terugplaatsen en dan aandrukken op alle plekken waar pluggen zitten. Let wel op dat je nieuwe draad de plug gaten vakkundig omzeild. Eerst zat mijn video kabel op de plek van de grote pen/gat verbinding boven het slot en als het daar tussen komt, dan heb je niet lang lol van je camera gok ik.
  2. De hoedenplank pluggen zijn het lastigste terug te plaatsen. Zorg dat het bolletje goed uitgetrokken staat. De plugkant moet je een beetje samenknijpen, anders krijg je de vier delen van de spreider mogelijk niet weer goed in het gat. Heb hier echt even mee zitten klooien, maar met beleid kom je er uiteindelijk wel.
  3. De trim pluggen ook eerst het middendeel uittrekken, voordat je de plug weer terug zet. Dan middendeel indrukken en klaar.
Hopelijk is dit nuttig voor iemand.

djhartman wijzigde deze reactie 05-03-2018 16:27 (5%)
Reden: wat info over gebruikte onderdelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:56

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
djhartman schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:09:
[...]

Zo, reverse cam is ingebouwd. Inderdaad makkelijk zelf te doen, als je weet hoe. Ik had al wat op internet gezien, maar de details zijn toch wel belangrijk als je net als ik voor het eerst zoiets doet. Daarom hier even een stappenplan voor anderen met een 2013-2017 Hatchback mazda 3. Helaas was het wat laat (en koud), waardoor ik niet aan foto's maken toe ben gekomen. Dit is het filmpje dat ik heb gebruikt ter inspiratie voor mijn installatie.

De gebruikte splice harness van Lajije, wordt ook als bundel met camera verkocht. De geleverde instructies waren nogal summier te noemen (een foto van het geplaatste harnas en het standaard montage plaatje van een reverse camera systeem, dat hier niet echt toepasselijk is). NTSC camera met guiding lines (hoewel ik zonder guiding line geleverd kreeg, maar dat interesseert me niet zo). Er zijn natuurlijk veel andere leveranciers (let op dat Mazda 6V camera's verwacht, terwijl de meeste camera's 12V zijn). Er zijn ook camera's met nachtopties, maar daarvan is de kwaliteit niet altijd veel beter naar ik heb begrepen.
  1. verwijder de hoedenplank, de touwtjes connectors moet je er in de lengterichting afschuiven (niet eraf trekken)
  2. verwijder top trim achter boven het raam. Gewoon rustig lostrekken (enkele plastic plugs en 2 metalen wedge plugs).
  3. verwijder de twee trim pluggen van de linker en rechter raamstijl die zichtbaar zijn geworden. Gebruik een dunne schroevendraaier om het center deel van de plug uit te trekken en dan kan je de hele plug eruit halen.
  4. verwijder de hoedenplank connectors. De bovenhelft van het bolletje kan je 1,5cm uittrekken en dan kan je de hele plug eruit halen.
  5. verwijder de raamstijl trim delen door rustig los te trekken. Aan de kant waar het nog vast zit, zitten van die plastic wedges, waardoor dit best lastig kan zijn, omdat de vorm zowel aan de binnenkant bij het raam, als aan de buitenkant klemt. Met wat wrikken komt het echt los, je hebt geen schroevendraaier of ander geweld nodig.
  6. verwijder de twee trim pluggen (links en rechts) op het onderste deel van de trim
  7. verwijder een trim plug aan de onderkant (links van het slot).
  8. verwijder het handvat rechts van het slot. langzaam trekken, komt vanzelf los.
  9. Nu kan je het hele onderste deel verwijderen door het los te trekken. Het zit vast met een tiental groene pluggen (let op dat deze er niet uitvallen na het verwijderen trouwens) en enkele metalen wedges. Gewoon rondom langzaam trekken.
Ok, alles zit los :)
Sommigen adviseren nu de spanning van de accu af te halen. Ik heb dat niet gedaan, en als je de harness splice hebt is het niet echt nodig ook naar mijn mening (zolang de auto maar uit staat), maar geen garantie van mij natuurlijk :)
  1. Je ziet bovenaan, linksonder het derde remlicht, twee stekkers in 2 gemonteerde connectors. Haal de grote stekker los
  2. Bevestig je splice harnas eerst aan het kabelboom deel en duw dit terug in de ruimte onder het derde remlicht.
  3. Verbind dan de splice stekker aan de gemonteerde socket.
  4. TEST: ik heb hier eerst alle onderdelen snel aan elkaar geknoopt zonder installatie, om de camera te testen. Voorkomt veel werk als je camera het niet doet. Vergeet daarna niet de auto weer uit te zetten.
  5. Ik had een camera unit die aan het kentekenplaat lampje zit. Duw aan de achterkant van het lampje (binnenkant auto) de wedges in en je kan het hele armatuur van het lampje er vanaf de buitenkant uit halen
  6. Maak het stekkertje voor de voeding van het lampje los (indrukken) en verwijder de rubberen seal (let op de oriëntatie van de seal voor later)
  7. Zet het lampje over in de nieuwe armatuur (best even klooien, het is een geklemd lampje, en zat goed vast bij mij).
  8. voer de 2 kabels (voeding en video kabel) van de camera, door de rubberen seal en dan van buiten door het gat in de auto
  9. verbind het armatuur weer met zijn voedingsstekker
  10. klik het armatuur van het lampje weer vast in de auto
  11. voer de twee nieuwe kabels, langs de bestaande kabel boom naar de linker connector. Draai hem er een aantal keer strak omheen, en gebruik tie wraps en tape voor de bevestiging (anders kan het gaan slingeren en een tikkend geluid veroorzaken). Dit deel van de kabel kwam tot ongeveer de achterlichten bij mij.
  12. verbind de meegeleverde video en de voedingskabel, aan de respectievelijke connectors van de camera kabel.
  13. Isoleer het open metalen deel van de twee video connectors met een stukje isolatie tape
  14. wrap de voeding en de video kabel weer om de bestaande kabelboom, richting de connectors (met tape en/of tiewraps).
  15. de voedingskabel was bij mij net lang genoeg om bij de splice connector te komen. Ik hoefde daarom niet de rode +V die aan de video kabel zit te gebruiken. Ik heb gewoon de +V en ground van de camera met de +Cam en ground van het splice harness verbonden.
  16. De video kabel verbonden met de video connector aan het harnas en weer met isolatie tape geïsoleerd. Deze kabel (je krijg meestal een vrij lange, aangezien je bij de meeste auto's helemaal naar het middenconsole toe moet [vandaar ook de rode draad aan de videokabel]), kan je evt. vervangen door een flink kortere RCA video kabel van een meter ofzo. Anders kan je het restant van de kabel wegwerken in de ruimte onder het 3e remlicht (gebruik weer tape en tiewraps, of een stukje schuim om te dempen).
  17. Nu de voeding kabels vastmaken. Gebruik een goede verbinding (ik heb het gesoldeerd) en isoleer de verbinding met krimpkous of isolatie tape.
  18. Controleer of de nieuwe draden niet over metalen randen schuren, dat zorgt voor slijtage van de kabels en uiteindelijk gaat er dan iets stuk.
  19. TEST nogmaals
Als alles werkt kan de trim er in omgekeerde volgorde weer op.
  1. Gewoon terugplaatsen en dan aandrukken op alle plekken waar pluggen zitten. Let wel op dat je nieuwe draad de plug gaten vakkundig omzeild. Eerst zat mijn video kabel op de plek van de grote pen/gat verbinding boven het slot en als het daar tussen komt, dan heb je niet lang lol van je camera gok ik.
  2. De hoedenplank pluggen zijn het lastigste terug te plaatsen. Zorg dat het bolletje goed uitgetrokken staat. De plugkant moet je een beetje samenknijpen, anders krijg je de vier delen van de spreider mogelijk niet weer goed in het gat. Heb hier echt even mee zitten klooien, maar met beleid kom je er uiteindelijk wel.
  3. De trim pluggen ook eerst het middendeel uittrekken, voordat je de plug weer terug zet. Dan middendeel indrukken en klaar.
Hopelijk is dit nuttig voor iemand.
Toppie! Ik heb zelf ook lopen klooijen toen maar erna niet de tijd gehad om dit te delen. Hopelijk hebben anderen er ook wat aan ja!

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

quote:
Damic schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:10:
[...]
Volgende keer vragen wat er op de parking staat (in Kallo) en niet verkocht is ;)
Kreeg net een telefoontje dat exact mijn model in dezelfde kleur op voorraad staat en dat ik hem de 24ste kan hebben. Mazzeltje dus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• djhartman
Net auto folding mirrors toegevoegd aan mijn Mazda 3 2014. Heb de genuine kit C850-V7-650A gebruikt die ik via eBay kon bestellen. Iets duurder dan aftermarket spul, maar ik dacht vooruit en nog altijd goedkoper dan hier in Nederland bij de dealer.

Dit is GEEN plug en play kit kan ik je zeggen. Kennis van een multimeter moet je toch minstens hebben, maar als je geen klusser bent/niets van electronica snapt zou ik toch overwegen om een van de aftermarket kits te kopen (die wel plug en play zijn), of op zoek te gaan naar een handige vriend/collega/buur.
Er zit wel een uitgebreide handleiding bij, met de behulpzame tip: "Installatie door een vakman vereist". Stond niet bij welk vak, dus ik vond mezelf kwalificeren :)

Wat extra commentaar (maar volg de instructies, want die ga ik niet helemaal herhalen).

1: Dit werkt enkel als je al power folding mirrors hebt en je op het spiegelinstel knopje bovenaan de inklap stand en logo hebt.
2: Accu spanning van de auto afhalen (min pool loshalen).
3: Video'tje waarin iemand laat zien hoe je de deur trim verwijdert: YouTube: 3rd Generation (2014-2017) Mazda 3 Door Panel Removal and Speaker Re...
4: Er is dikke kans dat je wat deur trim clips sloopt. Houd er dus rekening mee dat je deze klaar moet hebben liggen (GJ6A-68-AB1) of dat je een paar dagen met een rammelende deur rondrijdt omdat je ze moet bestellen. Bij mij was er gelukkig maar 1 kapot en zelfs die was nog bruikbaar, maar volgende keer ben ik niet zo gelukkig denk ik
5: De 2 stekkers (12 en 14 pins) uit het trim paneel verwijderen.
6: Verwijder nu eerst alle trim clips die eventueel nog in de deur zitten, en schuif ze in hun seat in het trim paneel. Hiervoor kan je het beste een plastic pry tool gebruiken (makkelijk online te krijgen). Maar voorzichtig klooien met een schroevendraaier kan ook werken.

OK, nu het lastigste stuk. Je moet dus 6 draden uit stekkers gaan halen, bepaald geen simpel klusje, het staat allemaal in de handleiding, maar als je dit nooit gedaan hebt, best lastig.
7: De draden bij de connectors zitten helemaal ingewikkeld met isolatie materiaal. Hier zal je eerst een deel van moeten verwijderen, anders heb je niet genoeg ruimte met de draden. Ik zou bij beide connectors iig een cm of 2 a 3 verwijderen.
8: Alle stekkers in de plaatjes worden vanaf de draad kant van de stekker beschreven (incl het relais stekkerblok).
9: De stekkers hebben een balkje (lock) dat je omhoog kan wippen met een schroevendraaier video. Dan kan je de draden eruit halen. Hiervoor moet je eigenlijk met een tooltje vanaf de stekker kant (dus niet vanaf de draad kant) naast de pin steken en dan kan de kabel eruit... Maar ja, die steek tooltjes had ik niet en mijn mini schroevendraaiers waren ook nog te dik. Uiteindelijk met de connector pin van het nieuwe stukje harnas (L5 in de handleiding) gestoken en dat ging verassend goed. Vervolgens een tang in doek wikkelen en kon zo de draden uit de connector trekken. Dit kostte best wat moeite. Waarschijnlijk omdat ik niet de juiste steek tool had, maar ook omdat die draden zo dicht op elkaar zitten en zo stug zijn, dat het gewoon lastig manoeuvreren is. ALS je hier isolatie kapot maakt, dan stukje krimpkous erom heen, of iig isolatietape. Laat nooit blote draden in je auto hangen.

10: Verder gewoon de plaatjes volgen, losgemaakte draden in bijgeleverde stekker steken, andere losse draden van het nieuwe harnas in de vrijgemaakte connector punten. Goed op de kleuren van de draden letten, niet heel moeilijk.
11: De connectors van de draden die je insteekt hebben een open kant met een uitsteeksteltje en die kant moet in dezelfde richting zitten als het uitstekende balkje van de stekker.
12: Bij het testen moet je een aantal keer de accu opnieuw aansluiten en afkoppelen. Dat ding kan een tikkie vonken af en toe. Deze nieuwe auto's hebben zoveel apparatuur die standaard aanstaat, het is bijna niet te voorkomen.
13: Bij het testen staat een leuk plaatje over het op slot doen van de deur met je keyfob.. Moet je er dus wel even aan denken dat dat helemaal niet kan als je deuren openstaan, dus eerst deuren sluiten (hou het raam open. Voor ventilatie, als nooduitgang en je kan makkelijk bij de deurklink aan de buitenkant).

Uiteindelijk alles in orde. Bij elkaar een uurtje of 2 werk (ik heb uitgebreid de tijd genomen). Mijn spiegels vouwen nu in als de auto op slot gaat en vouwen uit als je de auto aan zet. Het knopje om 'handmatig' de spiegels in te klappen werkt ook nog gewoon.

djhartman wijzigde deze reactie 08-04-2018 20:42 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 15:51
quote:
djhartman schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:49:
Net auto folding mirrors toegevoegd aan mijn Mazda 3 2014. Heb de genuine kit C850-V7-650A gebruikt die ik via eBay kon bestellen. Iets duurder dan aftermarket spul, maar ik dacht vooruit en nog altijd goedkoper dan hier in Nederland bij de dealer.

Dit is GEEN plug en play kit kan ik je zeggen. Kennis van een multimeter moet je toch minstens hebben, maar als je geen klusser bent/niets van electronica snapt zou ik toch overwegen om een van de aftermarket kits te kopen (die wel plug en play zijn), of op zoek te gaan naar een handige vriend/collega/buur.
Er zit wel een uitgebreide handleiding bij, met de behulpzame tip: "Installatie door een vakman vereist". Stond niet bij welk vak, dus ik vond mezelf kwalificeren :)

Wat extra commentaar (maar volg de instructies, want die ga ik niet helemaal herhalen).

1: Dit werkt enkel als je al power folding mirrors hebt en je op het spiegelinstel knopje bovenaan de inklap stand en logo hebt.
3: Video'tje waarin iemand laat zien hoe je de deur trim verwijdert: YouTube: 3rd Generation (2014-2017) Mazda 3 Door Panel Removal and Speaker Re...
4: Er is dikke kans dat je wat deur trim clips sloopt. Houd er dus rekening mee dat je deze klaar moet hebben liggen (GJ6A-68-AB1) of dat je een paar dagen met een rammelende deur rondrijdt omdat je ze moet bestellen. Bij mij was er gelukkig maar 1 kapot en zelfs die was nog bruikbaar, maar volgende keer ben ik niet zo gelukkig denk ik
6: Verwijder nu eerst alle trim clips die eventueel nog in de deur zitten, en schuif ze in hun seat in het trim paneel. Hiervoor kan je het beste een plastic pry tool gebruiken (makkelijk online te krijgen). Maar voorzichtig klooien met een schroevendraaier kan ook werken.

OK, nu het lastigste stuk. Je moet dus 6 draden uit stekkers gaan halen, bepaald geen simpel klusje, het staat allemaal in de handleiding, maar als je dit nooit gedaan hebt, best lastig.
7: De draden bij de connectors zitten helemaal ingewikkeld met isolatie materiaal. Hier zal je eerst een deel van moeten verwijderen, anders heb je niet genoeg ruimte met de draden. Ik zou bij beide connectors iig een cm of 2 a 3 verwijderen.
8: Alle stekkers in de plaatjes worden vanaf de draad kant van de stekker beschreven (incl het relais stekkerblok).
9: De stekkers hebben een balkje (lock) dat je omhoog kan wippen met een schroevendraaier video. Dan kan je de draden eruit halen. Hiervoor moet je eigenlijk met een tooltje vanaf de stekker kant (dus niet vanaf de draad kant) naast de pin steken en dan kan de kabel eruit... Maar ja, die steek tooltjes had ik niet en mijn mini schroevendraaiers waren ook nog te dik. Uiteindelijk met de connector pin van het nieuwe stukje harnas (L5 in de handleiding) gestoken en dat ging verassend goed. Vervolgens een tang in doek wikkelen en kon zo de draden uit de connector trekken. Dit kostte best wat moeite. Waarschijnlijk omdat ik niet de juiste steek tool had, maar ook omdat die draden zo dicht op elkaar zitten en zo stug zijn, dat het gewoon lastig manoeuvreren is. ALS je hier isolatie kapot maakt, dan stukje krimpkous erom heen, of iig isolatietape. Laat nooit blote draden in je auto hangen.

10: Verder gewoon de plaatjes volgen. Goed op de kleuren van de draden letten, niet heel moeilijk.
11: Bij het testen moet je een aantal keer de accu opnieuw aansluiten en afkoppelen. Dat ding kan een tikkie vonken af en toe. Deze nieuwe auto's hebben zoveel apparatuur die standaard aanstaat, het is bijna niet te voorkomen.
12: Bij het testen staat een leuk plaatje over het sluiten van de deur met je keyfob.. Moet je er dus wel even aan denken dat dat helemaal niet kan als je deuren openstaan, dus eerst deuren sluiten (hou het raam open. Voor ventilatie, als nooduitgang en je kan makkelijk bij de deurklink aan de buitenkant).

Uiteindelijk alles in orde. Bij elkaar een uurtje of 2 werk (ik heb uitgebreid de tijd genomen). Mijn spiegels vouwen nu in als de auto op slot gaat en vouwen uit als je de auto aan zet. Het knopje om 'handmatig' de spiegels in te klappen werkt ook nog gewoon.
Mmm. toch nog eens het overwegen waard.. Onze 2010 CX-5 heeft t ook niet, dat is (naast Keyless entry) toch wel een 'dingetje' dat ik mis...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:56

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
djhartman schreef op zondag 8 april 2018 @ 17:49:

10: Verder gewoon de plaatjes volgen, losgemaakte draden in bijgeleverde stekker steken, andere losse draden van het nieuwe harnas in de vrijgemaakte connector punten. Goed op de kleuren van de draden letten, niet heel moeilijk.
11: De connectors van de draden die je insteekt hebben een open kant met een uitsteeksteltje en die kant moet in dezelfde richting zitten als het uitstekende balkje van de stekker.
12: Bij het testen moet je een aantal keer de accu opnieuw aansluiten en afkoppelen. Dat ding kan een tikkie vonken af en toe. Deze nieuwe auto's hebben zoveel apparatuur die standaard aanstaat, het is bijna niet te voorkomen.
13: Bij het testen staat een leuk plaatje over het op slot doen van de deur met je keyfob.. Moet je er dus wel even aan denken dat dat helemaal niet kan als je deuren openstaan, dus eerst deuren sluiten (hou het raam open. Voor ventilatie, als nooduitgang en je kan makkelijk bij de deurklink aan de buitenkant).

Hmmm misde dit eigenlijk wel op mijn mazda 3, maar na jou how to te hebben gezien hou ik het wel bij de manual actie die ik moet doen :P maar alsnog dank voor het delen.

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djhartman
quote:
luigi87 schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:36:
[...]

Hmmm misde dit eigenlijk wel op mijn mazda 3, maar na jou how to te hebben gezien hou ik het wel bij de manual actie die ik moet doen :P maar alsnog dank voor het delen.
Je kan dus ook een aftermarket kit zoals deze: https://nl.aliexpress.com...g-device/32823523888.html doen. Dan hoef je alleen maar stekkers om te pluggen en als bonus kan je dan vaak op afstand je ramen bedienen. Nadeel is dat je waarschijnlijk Chinese instructies hebt ;)

Er zijn nog een aantal van dit soort kits:
* https://nl.aliexpress.com...kspiegel/32859190353.html
* https://www.ebay.co.uk/it...Mode-for-Car/122592923192

Maar blijft natuurlijk altijd een beetje gissen naar de kwaliteit van dat soort kits.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
djhartman schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:07:
De mazda catalogus prijs in nederland is €179,- voor autovouwbare spiegels. Een achteruitrijcamera is een lachwekkende 497,- trouwens. Dat moet echt echt een cashcow van jewelste zijn :)
Ach, bij een merk als Audi/BMW/Volvo mag je een minstens zo flink bedrag neertellen voor dit soort 'opties'. Als ik zie wat er allemaal standaard op de GT-M van vorig jaar zit, en hoe fijn dat ding rijdt, dan doet Mazda het erg goed voor wat je betaalt. Erg fijne auto :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
djhartman schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:18:
https://autobedrijfkooy.n...azda3-januari-2018-v2.pdf
Inmiddels is de camera 550 euro zie ik. Hier staat ook de bevestiging dat in 2017 automatisch inklapbare spiegels standaard waren bij de TS+ en GT.

Ah, maar deze prijslijst is van laat 2017, en is dus natuurlijk voor het 2018 model.
Het is per 1 april 2017 standaard geworden vanaf de TS+.

• Stekeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:22

Stekeltje

Nothing to see here move along

Ik mag mij vanaf vandaag ook bij dit topic aanmelden:

Mazda CX-5 2018, 2.0 SkyActive Skylease+ uitvoering

Bezig met een kistradio? Check AccuSafe.nl

• Pinobigbird
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:22

Pinobigbird

doesn't share food!

Ik meld me ook in dit topic:
Mazda3
Mazda 3 Sedan GT-M 2.0 Skyativ-G 120 AT Deep Crystal Blue Mica, Pure White leder

Drie jaar geleden wilde ik ook al de Mazda3 leasen, maar dat was toen buiten m'n budget, en toen nog 25% bijtelling. Ik heb nu drie jaar een Seat Leon FR 1.4 150pk DSG gereden (20%), en sindsdien wil ik nooit meer schakelen. De automaat in de Mazda is weliswaar een koppelomvormer i.p.v. een dubbele koppeling, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er erg weinig verschil in schakeltijden in kan bemerken. Ik kan me niet vinden in de opmerkingen van sommigen die de Mazda-automaten traag vinden (voornamelijk in de CX-5 dan wel). De turbo uit de Leon mis ik dan wel; daarin merk je echt wel het verschil in koppel bij lage toeren (<2500). Ach, met de flippers een tandje terug en hup je zit in een beter toerenbereik.

Ik heb gekozen voor de Deep Crystal Blue omdat ik vind dat een sedan (no brainer imho) een donkerdere kleur beter staat. Voor de hatchback zou ik wel Soul Red hebben gekozen. Eerst wilde ik voor zwart gaan, maar toen ik bij de dealer deze donkerblauwe kleur zag ben ik toch geswitcht. En bij een donkere lakkleur vind ik een wit (lederen) interieur dan weer erg mooi. Ik ben erg tevreden over deze combinatie O+

Nu na 2000km heb ik eigenlijk pas alle veiligheidsopties allemaal uitgeprobeerd en gespeeld met alle instellingen. De GT-M is erg compleet, er is dan ook geen optie meer bij de bestellen.Heel wat anders dan bij de Europese merken. Het enige wat ik nog gewild zou hebben was een panoramadak. In de VS is de Mazda3 overigens wel vaak standaard met een panoramadak, maar in Nederland kan het blijkbaar niet. Maar al met al rijd ik nu de komende 4 jaar in een geweldige wagen, die je dan ook niet op iedere straathoek ziet staan.

Als Tweaker heb ik natuurlijk op het forum van mazda3revolution.com alles gelezen over de MZD All In One tweaks. Met m'n huidige versie 59.00.504 moet ik eerst via een seriële kabel toegang krijgen en autorun activeren. De kabel is intussen al besteld, net zoals de LM327 met switch HS CAN en MS CAN
voor de overige aanpassingen.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
http://kattenoppasleiderdorp.nl

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Appelpitjes
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 06-12 12:43
Mijn eerste auto ;)

Thijs W

Acties:
  • +5Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 04-12 22:38
Mijn aanstaande auto:

Mazda 2 Dynamic+ uit 2017.
Dit is dan ook mijn eerste Mazda, hiervoor had ik altijd de standaard oude auto's van voor 2000 of net na 2000. Deze Mazda wordt dan ook mijn eerste nieuwe auto. :+

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 04-12 09:00
quote:
D_Jeff schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:34:
[...]

Ik heb gisteren op een stukje A15 de 120 even aangetik (Mazda 3 2.0 TS+ => 151/152 PK, 2009) en zit op 3k RPM

Ik gok dus even dat jij het nieuw- ste/ere model hebt.
Dit kan ik bevestigen met ook een Mazda 3 2.0 DISI 151Pk, 2009 model.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
D_Jeff schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:34:
Ik heb gisteren op een stukje A15 de 120 even aangetik (Mazda 3 2.0 TS+ => 151/152 PK, 2009) en zit op 3k RPM

Ik gok dus even dat jij het nieuw- ste/ere model hebt.
Uiteraard, want anders zou het appels met peren vergelijken zijn. De genoemde Mazda 6 heeft hetzelfde SkyActiv blok als de Mazda 3.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06-12 13:16

sopsop

[v] [;,,;] [v]

*meldt zich*

Afgelopen woensdag my first Mazda opgehaald; een Mazda CX-5 SkyLease GT Diesel in de welbekende rooie verf. Als dealeroptie ook nog een trekhaakje en 19" velgen toegevoegd.

Wat een mooie bak en wat een heerlijke zitpositie! Hier ga ik de komende vier jaar heerlijk in kachelen. Geweldig ook die levertijd: 2,5 week.

sopsop wijzigde deze reactie 18-05-2018 10:55 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
quote:
Card Nox schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:51:
@xoniq, thanks had nog wat gezocht en zo'n knopje in een review gezien. Mijn Mazda heeft het niet wat betekend dat die een paar dagen niet afgesloten op mijn oprit heeft gestaan, haha niets aan de hand.

Afgelopen weekend vanuit thuis naar Luzern in Zwitserland gereden en de dag erna naar Florence in Italie. Eerste tank een gemiddeld verbruik van 1L/17,5km aan de pomp. 2de tank komt er over een paar dagen aan en zit nu aan ~ 1L/18,5KM. Valt me helemaal niet tegen!! FYI: 120kmph als max snelheid aangehouden en clima aan wanneer nodig.
Mijn auto (Mazda2 van 2018) ben ik nog aan het uitvinden hoe en wat :+, de auto heeft op het moment van schrijven amper 1500 KM gereden, heb deze krap een week..

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:30
* DiedX meldt. Gister een Mazda 3 165PK gekocht. Over twee weken volgen foto's...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

quote:
D_Jeff schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:46:
Welkom @DiedX
Welke bouwjaar, brandstof en vorm? (sedan / hatchback)
Even uit nieuwsgierigheid :p
Sowieso hatchback omdat de 165PK niet in de sedan geleverd wordt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
Heeft iemand hier enig idee waarom de i-STOP functionaliteit de ene keer wel de motor laat stoppen, en de andere keer niet na het op laten komen van de koppeling in z'n vrij?

Daarnaast kan ik er ook niet echt een touw aan vast knopen wanneer de auto weer uit i-STOP komt, dus dat de motor weer start. Soms kan ik gewoon enkele minuten voor de brug wachten met motor uit, maar af en toe is dat een stuk korter en schrik je je de ziekte omdat de motor ineens weer start.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
M-ThijZ schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:38:
In mijn zoektocht naar een zuinige auto, om mijn huidige auto die zo’n 1:14 rijdt, te vervangen, staat de Mazda 3 (2013 of jonger) ook op mijn shortlist.

Wanneer je kijkt naar de ANWB top 10 zuinige auto’s, dan kom je eerder uit op een Prius of een Lexus CT200h. Echter rij ik grotendeels langere afstanden, 30KM woon-werk (enkele reis), gemiddeld 85KM per uur.

Mijn theorie is dat de accu van zo’n hybride binnen no-time leeg is op de autoweg. Zodat je vervolgens met extra gewicht zit. Dan is het voordeel weer weg. Zo’n zwaardere hybride zit misschien ook hoger in de wegenbelasting?

Hoeveel verschil in verbruik zou er zijn tussen een Mazda 3 in z’n 6 bij 100KM/h en een Prius waarvan de hybride accu bijna leeg is?

Mijn schatting is ongeveer 25.000KM op jaarbasis te rijden. Diesel lijkt mij niet heel interessant.

offtopic:
Misschien moet ik hier een los topic over starten, maar ik ga er vanuit dat de mensen hier objectief mee kunnen denken. ;)
Met mijn Mazda 3 2011 is 1 op 14 het maximale, en dan rijd ik niet heel veel snelwegkilometers maar vooral 80/100 wegen.

Als je voor zuinig gaat is een Mazda 3 niet het meest voor de hand liggende alternatief (voor rijeigenschappen overigens wel :) )

edit: ik zie met dat je 2013 of jonger schreef, ik las 2013 of eerder, excuus.
Pagina: 1 2 3 4

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True