Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 66 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:59
ExportZeeuw1985 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:07:
[...]

Leuk dat de combinatie Mazda/Daihatsu vaker voor komt :)
Mijn Mazda Tribute zit gemiddeld op 15 a 16 liter op de 100 kilometer.
Zodra de Daihatsu weer goed is en verbruik rond de 5L op de 100 zit rijd ik voor dezelfde 15 Liter 300 kilometer.
Was het geen optie geweest om naar 1 andere auto te gaan als het puur om het verbruik gaat ?
Of heb je die tribute echt specifiek nodig.

zomaar even uit nieuwsgierigheid hoor, want 16 liter per 100 km is toch iets wat je eigenlijk niet meer wilt.
Mijn CX-5 zit zo een beetje op <6 L - 100 en daar rijd je toch weer een stuk comfortabeler in dan in een Ukkie :)

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
TNThomas schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:32:
@D_Jeff

1. Fijn dat het 5 jaar is!
2. Helder.
3. Mijn laptop heeft een ingebouwde SD-kaartlezer, maar geen idee of Switch-spellen erin passen (nooit getest). ;)
4. Bij punt 3 geef je aan het niet zelf te doen (als ik je goed begrijp) en hier zeg je dat je het wel zelf doet. Doe je het updaten zelf?
Voor de Mazda3 gen2 (2009-2012) moet ik het zelf doen (want aftermarket Navi), voor de Mazda3 gen4 (2019-heden) laat ik het doen.

Ik wou alleen aangeven dat de software nogal brak is :p

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
D_Jeff schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:50:
[...]

Voor de Mazda3 gen2 (2009-2012) moet ik het zelf doen (want aftermarket Navi), voor de Mazda3 gen4 (2019-heden) laat ik het doen.

Ik wou alleen aangeven dat de software nogal brak is :p
Dan begreep ik je verkeerd. Bedankt voor je hulp! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 22:06
Gwindorian schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Was het geen optie geweest om naar 1 andere auto te gaan als het puur om het verbruik gaat ?
Of heb je die tribute echt specifiek nodig.

zomaar even uit nieuwsgierigheid hoor, want 16 liter per 100 km is toch iets wat je eigenlijk niet meer wilt.
Mijn CX-5 zit zo een beetje op <6 L - 100 en daar rijd je toch weer een stuk comfortabeler in dan in een Ukkie :)
Ja, nodig is groot geschreven maar hier mis ik helaas ook de nodige centen om een CX-5 of gelijkwaardig te halen.
Maar met een officieel trekvermogen van 3750 kilo en vaker klussen waar de Tribute ook daadwerkelijk 3 ton en meer achter zich heeft kan ik deze ook weer niet missen.
Zijn toch leuke bedragen waarmee ik de Tribute zijn werk laat doen.
Daarbuiten, Parkeren in in Duitsland een ramp. De auto´s worden groter. Maar de parkeerplaatsen van 1970.
En daarbij kan de Duitser ook helaas niet parkeren/Rijden.

Dus Ukkie (koosnaam van de Daihatsu) is dus een noodzakelijk kwaad.

Ook is de Tribute een geschenk van mijn ouders, hun deden de Tribute weg wegens koop ander auto (Busje).
En inmiddels ken ik de Tribute ook van Schroefje A tot en met Z.

Dus Ukkie moet zoals eerder vermeld de Tribute ontlasten.
Uitsluitend voor zwaar trekwerk, Lange reizen waar die dan wel weer zuinig is, en Vakanties zo nodig met Proper Caravan.

En om nog wat toe te voegen, De Tribute is een US-Spec.
Uitgerust met High en Low- Gear, Sper voor en achter, met Full-Time 4x4.
Met sneeuw/modder/off-road is het een beest, Zie de Winterbanden-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

TNThomas schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 07:25:
Hi allemaal, mijn 2021 Mazda 3 is mijn eerste auto met ingebouwde navigatie en infotainment. Ik vind het ontzettend fijn werken, maar heb enkele vragen over het updaten:

1. Hoeveel jaar zijn updates van Gracenote en de navigatiekaart gratis, 3 of 5 jaar?
2. Wordt de weergave van de maximumsnelheid in het HUD beter/preciezer door zo een kaartupdate?
3. Klopt het dat ik Gracenote en de navigatiekaart zelf kan updaten (dus niet via dealer)?
4. Zo ja, via welke website kan dat (ik vind namelijk twee verschillende, zie hieronder)?

Website 1: https://mazda.welcome.naviextras.com

Website 2: https://infotainment.mazdahandsfree.com
Wat betreft de gracenote en navigatiekaarten, die kun je zelf inderdaad updaten. Volgens mij heet de software die je nodig hebt Mazda Toolbox.

De SD kaart is een normale SD kaart, ik gebruikte de SD kaart lezer in m’n laptop of een externe USB SD kaart lezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:12:
[...]

Wat betreft de gracenote en navigatiekaarten, die kun je zelf inderdaad updaten. Volgens mij heet de software die je nodig hebt Mazda Toolbox.

De SD kaart is een normale SD kaart, ik gebruikte de SD kaart lezer in m’n laptop of een externe USB SD kaart lezer.
Bedankt! Ga ik dat een keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
ExportZeeuw1985 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:38:
[...]

Ja, nodig is groot geschreven maar hier mis ik helaas ook de nodige centen om een CX-5 of gelijkwaardig te halen.
Maar met een officieel trekvermogen van 3750 kilo en vaker klussen waar de Tribute ook daadwerkelijk 3 ton en meer achter zich heeft kan ik deze ook weer niet missen.
Zijn toch leuke bedragen waarmee ik de Tribute zijn werk laat doen.
Daarbuiten, Parkeren in in Duitsland een ramp. De auto´s worden groter. Maar de parkeerplaatsen van 1970.
En daarbij kan de Duitser ook helaas niet parkeren/Rijden.

Dus Ukkie (koosnaam van de Daihatsu) is dus een noodzakelijk kwaad.

Ook is de Tribute een geschenk van mijn ouders, hun deden de Tribute weg wegens koop ander auto (Busje).
En inmiddels ken ik de Tribute ook van Schroefje A tot en met Z.

Dus Ukkie moet zoals eerder vermeld de Tribute ontlasten.
Uitsluitend voor zwaar trekwerk, Lange reizen waar die dan wel weer zuinig is, en Vakanties zo nodig met Proper Caravan.

En om nog wat toe te voegen, De Tribute is een US-Spec.
Uitgerust met High en Low- Gear, Sper voor en achter, met Full-Time 4x4.
Met sneeuw/modder/off-road is het een beest, Zie de Winterbanden-topic.
Bedankt voor je uitgebreidde antwoord op mijn nieuwsgierigheid, Ik kan de keuze voor het Ukkie zo wel heel goed begrijpen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:12:
[...]

Geen idee welke jij dan had, maar in mijn Mazda3 zit een type SD kaart die exacte hetzelfde is als een Nintendo Switch spel. Dat past bij mij niet in een standaard SD-kaart lezer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

Exirion

Gadgetfetisjist

D_Jeff schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:59:
Geen idee welke jij dan had, maar in mijn Mazda3 zit een type SD kaart die exacte hetzelfde is als een Nintendo Switch spel. Dat past bij mij niet in een standaard SD-kaart lezer
Is gewoon micro SD toch? Worden meestal geleverd met een adapter naar standaard SD formaat zodat je 'm overal mee kunt gebruiken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Exirion schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:20:
[...]

Is gewoon micro SD toch? Worden meestal geleverd met een adapter naar standaard SD formaat zodat je 'm overal mee kunt gebruiken.
Het kan zijn dat nieuwere modellen ondertussen andere soorten opslag gebruiken (zo ook voor het facelift model van de Mazda3, wat in 2021 gebeurt is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 12:51
Tegenwoordig zie je ook steeds vaker gewoon interne storage.
CX-60 heeft ook helemaal geen kaart meer.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

D_Jeff schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Ik reed er een uit 2019, zat een doodnormale SD kaart in.

Zie ook: https://mazda.welcome.naviextras.com/guide.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Zojuist het kaartje in mijn 2021 Mazda 3 bekeken en het is een standaard SD-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:06:
Tegenwoordig zie je ook steeds vaker gewoon interne storage.
CX-60 heeft ook helemaal geen kaart meer.
Jawel hoor, die zit er nog steeds onder de armsteun.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:10:
[...]

Jawel hoor, die zit er nog steeds onder de armsteun.
Ah dat meen je? Heel nooit gezien😂

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 08:12
Csotranme schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:09:
[...]

Ah dat meen je? Heel nooit gezien😂
De vraag is alleen of je er überhaupt iets aan hebt... Met Android Auto en Apple Carplay gebruik ik nooit meer een ingebouwde navigatie, zeker niet in de CX60. De wireless integratie met beiden is dusdanig goed dat ik toch liever m'n Google Maps of Flistmeister gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Larko schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:47:
De wireless integratie met beiden is dusdanig goed dat ik toch liever m'n Google Maps of Flistmeister gebruik.
Ik ben op Apple Maps overgestapt: dat integreert via CarPlay met de HUD, dus navigatieinfo recht voor je neus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
Exirion schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:00:
[...]

Ik ben op Apple Maps overgestapt: dat integreert via CarPlay met de HUD, dus navigatieinfo recht voor je neus :)
Dat geldt voor Google Maps, maar ook flitsmeister ook via Android. Ik moet zeggen dat ik alles via Android Auto doe en alles volledige HUD integratie heeft van wat ik tot nu toe ben tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:39
Larko schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Dat geldt voor Google Maps, maar ook flitsmeister ook via Android. Ik moet zeggen dat ik alles via Android Auto doe en alles volledige HUD integratie heeft van wat ik tot nu toe ben tegengekomen.
Op mijn MY2022 3 hatchback staat er niks van navigatie op de HUD, alleen de Mazda navigatie. AA (Waze) had ik graag op de HUD gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Larko schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:12:
Ah ja, voor Android uiteraard Google Maps :) Integratie werkt in ieder geval super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:14
Zou inderdaad mooi zijn als dit met een update voor elkaar zou kunnen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:19
Inderdaad, dat zou de Mazda 3 en CX30 2019-2023 echt compleet maken. Ik ben wel benieuwd of dit enkel een softwareaanpassing is of dat er ook hardwarematig iets is gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
deSenna24 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Op mijn MY2022 3 hatchback staat er niks van navigatie op de HUD, alleen de Mazda navigatie. AA (Waze) had ik graag op de HUD gehad :)
Op de CX60 zit die integratie er gelukkig wel op, vanaf het eerste model zelfs (onze is uit augustus 22).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 18:02
ALPACINO schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:51:
Inderdaad, dat zou de Mazda 3 en CX30 2019-2023 echt compleet maken. Ik ben wel benieuwd of dit enkel een softwareaanpassing is of dat er ook hardwarematig iets is gewijzigd.
Hardwarematig heb je voor Wireless AA/CP ook een aanpassing nodig! Blijkbaar moet er dan extra WiFi-hardware aanwezig zijn voor die communicatie "binnen de auto" naast wat er al "naar buiten" kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
DatBassie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Hardwarematig heb je voor Wireless AA/CP ook een aanpassing nodig! Blijkbaar moet er dan extra WiFi-hardware aanwezig zijn voor die communicatie "binnen de auto" naast wat er al "naar buiten" kan.
Dat lijkt inderdaad wel te kloppen want ik merk inderdaad dat wifi op mijn mobiel geactiveerd wordt wanneer ik in de auto plaats neem, ook al heb ik dat van te voren uitgezet.
De Mazda verbindt met mijn AA dan ook via wifi, buiten dat deze ook via BT verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
DatBassie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Voor draadloze AA of Apple CarPlay kun je nog altijd een dongle gebruiken. Werkt even goed. Mijn eerdere opmerking gaat over Google maps instructies weergave in de HUD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 19:38
Die instructies via de HUD op de Mazda 3 zouden erg welkom zijn. Heb daar zelfs nog wel wat geld voor over, al verwacht ik dat het iets softwarematig is. Ben alleen bang dat ze hier niet aan zullen beginnen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Hallo,

Kleine vraag: iemand mogelijk een aanrader voor een degelijke, passende smartphonehouder voor in een Mazda (3, bij 2017)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
Mijn CX-60 mag nu binnen een jaar voor de 6e!!! keer naar de garage. Wanneer de motor koud is en de auto wordt iets meer belast dan normaal, gaat er een hele kerstboom aan lampjes branden met meldingen dat er een motorstoring is, versnellingsbak kapot en nog andere meldingen. Ik had de auto voor mijn wintersport naar de dealer gebracht en het zou gefixt zijn. We waren 10 minuten onderweg en toen gebeurde het alweer. Later op de vakantie moest ik halsoverkop met mijn zoontje naar een ziekenhuis. Daar drie uur gezeten en we moesten 's avonds in het donker met veel sneeuw 1,5 uur door de Italiaanse Alpen rijden. Het laatste wat je dan wilt hebben zijn dit soort storingen. En raad eens wat er gebeurde... En niet omdat ik hard optrek als de motor koud is, dat doe ik nooit. Maar dit werd veroorzaakt omdat ik een heuvel op reed. Ik ben echt helemaal klaar met dit ding. Als ik er over praat lijkt het alsof ik het over een 20 jaar oude Renault heb, niet over een Mazda van nog geen jaar.

Deze meldingen worden getoond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnFo6S9R5JiwgwjA3272buXntS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfJqezoMgxio3tlF0CJwn5M7.jpg?f=fotoalbum_large

Screencapje van de omstandigheden in de Alpen op +/- 2200m hoogte. DSC werkte dus ook niet, dus ook nog eens gevaarlijk in deze condities:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwQCGXLEGBGumzxG_C3u4wTe-zg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XMzvDaEyATdIh6yFjsxhzPbu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door tommyz op 01-03-2024 10:30 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Je zou bijna denken dat het eerste auto is die ze hebben gebouwd. Gelukkig wordt inmiddels alles wel goed aangepakt, maar de reputatieschade voor het merk is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Het is gewoon erg slecht. Ik heb daarnaast nog meer storingen welke niet allemaal opgelost kunnen worden. Zo stopt mijn telefoon elke 20 seconden met laden als ik deze aan heb gesloten op de voorste USB aansluitingen. Niet echt bevorderlijk voor de accu. Heb dit opgelost met een simpel 12V ladertje. En er komt een heel raar geluid uit de versnellingsbak. Ik ben serieus aan het overwegen om contact op te nemen met de lease-maatschappij om te kijken of er mogelijkheden zijn dat ze dit ding terugnemen. Autorijden vind ik normaal leuk, maar elke keer als ik instap is het weer spannend of ik een normaal functionerende auto heb.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:55
tommyz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:04:
Ik ben serieus aan het overwegen om contact op te nemen met de lease-maatschappij om te kijken of er mogelijkheden zijn dat ze dit ding terugnemen.
Ik zou hier niet op wachten maar meteen voor gaan, jij betaald voor het gebruik van de auto dus dan mag je van de leasemaatschappij ook verwachten dat hij werkt.

6 beurten in het 1e jaar gaat nergens over natuurlijk, vraag om een ander zodat ze deze in hun eigen tijd (en geld) mogen oplossen :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ja, ik denk dat ik zo maar eens ga bellen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
Jeetje mina, wat een problemen bij Mazda.
Keek een beetje uit nieuwsgierigheid in dit topic omdat ik zelf in 2019 een nieuwe Mazda 3 gekocht heb vanwege het mooie model en de alom geroemde betrouwbaarheid.

Heb helaas nog nooit een auto gehad met zoveel problemen. Na 2.5 jaar van ellende maar ingeruild op een andere.
En ik ben niet de enige zie ik. Mazda is niet meer wat het ooit was. Dat is wel duidelijk. Jammer.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 23:07
Hier gelukkig nog een meer dan tevreden Mazda gebruiker. Nu met een 2016 cx5 2.0 handbak met inmiddels 230.000 km op de klok (gekocht met 115.000 km) en behalve de motor van een linker buitenspiegel en een koppeling (bij 190.000 km) niks hoeven te vervangen behalve regulier onderhoud.

Zijn zelfs zo tevreden dat we volgende week een proefrit hebben staan voor een Mazda 6 2.0 automaat in Business Comfort trim (toch fijner ivm 4 dagen per week file op de A4) 2018 station ter vervanging van de CX5 (niet noodzakelijk maar willen weer wat anders).

Ik verwacht het eigenlijk niet maar zijn er toch tips / aandachtspunten die ik mee moet nemen tijdens de proefrit specifiek voor dit model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:51
EvoII schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:40:
Keek een beetje uit nieuwsgierigheid in dit topic omdat ik zelf in 2019 een nieuwe Mazda 3 gekocht heb vanwege het mooie model en de alom geroemde betrouwbaarheid.

Heb helaas nog nooit een auto gehad met zoveel problemen. Na 2.5 jaar van ellende maar ingeruild op een andere.
En ik ben niet de enige zie ik. Mazda is niet meer wat het ooit was. Dat is wel duidelijk. Jammer.
Waar heb je dan problemen mee gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
EvoII schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:40:

Ik heb een Mazda 3 2019 als leaseauto en in het begin waren er best veel opstartissues vanwege de software. Dat is nu allemaal netjes verholpen.

Het enige waar ik nog een kritische noot op heb, is het mechanisme van de spiegelmotoren.

Kan je wat zware issues noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
deSenna24 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:49:
Nog iemand met een 3 met ratelingen? Heb mijn 3 (MY2022) nu iets meer dan een jaar en merk al lange tijd dat het handschoenenvak en het raam achter de bestuurderskant rammelen. Als ik tegen het handschoenenvak duw stopt het geluid ook en wanneer het raam links achter lichtjes open staat (paar mm naar beneden) stopt het geluid ook.

Wordt eind februari bij de dealer nagekeken, was dit vergeten te germelden paar weken terug bij onderhoud en het rammelt nu wel erg :)
Even een update van de ratelingen:
28 februari naar de dealer geweest en ze hebben gevonden dat de rail waarop de gordel gemonteerd is en in hoogte verstelbaar is, wat speling heeft. Ze hebben ze dichter aangedraaid en dikker vet opgedaan en voorlopig na zo'n 500km rijden niets meer van gehoord.

Handschoenenvak heb ik zelf opgelost door tesa schuimtape te plakken. Zo sluit het handschoenenvak beter aan en is dat lichte (tss tss) geluid weg. Enige wat nu nog rammelt is mijn zonnebril in het vak erboven als die tegen de bovenkant kletst, daar moet ik nog een doosje voor vinden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:39

Bever!

3

tommyz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:04:
Het is gewoon erg slecht. Ik heb daarnaast nog meer storingen welke niet allemaal opgelost kunnen worden. Zo stopt mijn telefoon elke 20 seconden met laden als ik deze aan heb gesloten op de voorste USB aansluitingen. Niet echt bevorderlijk voor de accu. Heb dit opgelost met een simpel 12V ladertje. En er komt een heel raar geluid uit de versnellingsbak. Ik ben serieus aan het overwegen om contact op te nemen met de lease-maatschappij om te kijken of er mogelijkheden zijn dat ze dit ding terugnemen. Autorijden vind ik normaal leuk, maar elke keer als ik instap is het weer spannend of ik een normaal functionerende auto heb.
Ik was onlangs bij een dealer die oa Mazda verkoopt en hoorde daar ook dat de eerste lichting cx60 Mazda onwaardig was betreft kwaliteit en dat dit de reden is dat de cx80 vertraagd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
Vraagje over het onderhoud van de Mazda.

De CX 5 heeft net als meer modellen van Mazda een behoorlijk oppervlakte aan hard kunststof aan de onderdorpels en wielkasten. Hebben jullie tips voor het onderhoud aan dat kunststof en hoe haal je die doffe waas er beste af ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:52
Gwindorian schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:35:
Vraagje over het onderhoud van de Mazda.

De CX 5 heeft net als meer modellen van Mazda een behoorlijk oppervlakte aan hard kunststof aan de onderdorpels en wielkasten. Hebben jullie tips voor het onderhoud aan dat kunststof en hoe haal je die doffe waas er beste af ?
Ik heb ze vanaf week 1 in een ceramische coating gezet voor trim (Carpro DLux). Na 2 jaar opnieuw gecoat met Gyeon Mohs Evo en still going strong. De trims zijn na 4 jaar nog als nieuw.
Alle tijdelijke trim restorers zijn vaak binnen een paar weken weer weg helaas. Ceramische coating kan de kleur weer terug brengen en blijven lang zitten. Maar bij intensief gebruik en veel UV licht moet je denk ik toch jaarlijks herhalen. Voor alleen trim zou ik nu Gyeon Trim Evo proberen. Volg goed de handleiding.

Doffe trims kunnen overigens ook komen door wax resten. Een wondersponsje kan soms helpen dit weer schoon te krijgen.
Het potentiele effect van een coating is te bekijken door de trims wat nat of wat vet te maken.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-06 11:00
DurkB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:31:
[...]

Ik vermoed dat ze bij jouw auto ook het stuurhuis gaan smeren, volgens mij is dat gewoon een instructie voor alle Mazda dealers omtrent deze kwaal bij de Mazda 2. Ik heb de Mazda in december vorig jaar gekocht bij een Mazda dealer met een jaar garantie, en daardoor hoefde ik niks te betalen. Toen ik de auto weer ophaalde kreeg ik trouwens eerst wel een factuur onder mijn neus geduwd. Toen ik zei dat ik van mening was dat het onder de garantie viel, zeiden ze dat de fabrieksgarantie (3 jaar) was verlopen. Blijkbaar hadden ze vooraf niet gecheckt dat ik nog 1 jaar occasion garantie had en uiteindelijk hoefde ik dus niks te betalen. Het is overigens niet een grote ingreep, ze zijn een klein uur bezig geweest. Ik meen me te herinneren dat er een bedrag op de factuur stond van € 65,- excl. BTW, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
bij ons zelfde probleem (CX3 12/2019) gisteren voor grote beurt(binnen jaargarantie occasion) weggebracht en plakkerig stuur gemeld, als ook de af en toe wat lastig schakelende 5 en 6 versnelling. Beide zaken zijn blijkbaar bekende issues. Stuurhuis is een smeeroplossing voor vanuit Mazda. Als dat niet helpt vervangen stuurhuis. Bak wordt olie verversing met additief begreep ik. ben benieuwd of dat helpen gaat. wat stuur betreft is er blijkbaar terugroepactie ? die staat neem ik aan altijd los van enige garantietermijnen , fabrieks of occasion?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larko
Na het nodige heen en weer met Mazda Nederland, vanochtend relatief goed nieuws mogen ontvangen.
Ondanks dat we al een andere set schokbrekers onder de auto hebben gekregen in januari komt er toch weer een nieuwe set onder, het bleek dat de Gen2 gemonteerd is en niet de Gen3, dus die gaan we nu alsnog krijgen.
Bij de terugroepacties AP047A en AP048A van eind vorig jaar (die software updates zijn bij ons op 4 januari geïnstalleerd), blijkt dat er nog een initialisatie van de versnellingsbak bij hoort, die is bij ons niet gebeurd door de dealer. Mogelijk dat dit bij meer mensen speelt.
En naar aanleiding van het stilvallen een aantal weken geleden (en het niet automatisch omschakelen naar benzine, iets wat met de 047/048 terugroep actie had opgelost moeten worden) is er additioneel onderzoek gedaan door Mazda NL en wordt toch nog de inverter vervangen.

Hopelijk worden er nu wel eens wat stappen gezet door de dealer (die initieel goed leek mee te werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
Ik ben benieuwd naar uw ervaringen met de ophanging van Gen3.

Ik zou waarschijnlijk Gen2 uit de fabriek hebben (april 2023 geproduceerd). Gen3 zou steviger zijn dan Gen2, maar zachter dan Gen1
Larko schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:39:
Na het nodige heen en weer met Mazda Nederland, vanochtend relatief goed nieuws mogen ontvangen.
Ondanks dat we al een andere set schokbrekers onder de auto hebben gekregen in januari komt er toch weer een nieuwe set onder, het bleek dat de Gen2 gemonteerd is en niet de Gen3, dus die gaan we nu alsnog krijgen.
Bij de terugroepacties AP047A en AP048A van eind vorig jaar (die software updates zijn bij ons op 4 januari geïnstalleerd), blijkt dat er nog een initialisatie van de versnellingsbak bij hoort, die is bij ons niet gebeurd door de dealer. Mogelijk dat dit bij meer mensen speelt.
En naar aanleiding van het stilvallen een aantal weken geleden (en het niet automatisch omschakelen naar benzine, iets wat met de 047/048 terugroep actie had opgelost moeten worden) is er additioneel onderzoek gedaan door Mazda NL en wordt toch nog de inverter vervangen.

Hopelijk worden er nu wel eens wat stappen gezet door de dealer (die initieel goed leek mee te werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
williewimp schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Waar heb je dan problemen mee gehad?
Waarmee niet kun je beter vragen... Dan ben ik sneller klaar!

De mijne was van juni 2019, een skyactiv G. Gekregen met 10 km en gereden tot 75k.

De eerste paar maanden al 5 terugroepakties. Elke keer krom trekkende remschijven voor. Zijn 2x vervangen onder garantie.
Elke keer rammelend HUD, dashboard 2x eruit geweest om dit op te lossen.
Deurrubbers elke keer gescheurd, zijn een paar keer vervangen.
Trillen tijdens cilinderuitschakeling, rubbers radiateur vervangen maar hielp niet.
Tankklep trok elke keer krom.
Rare geluiden en rammels onder de auto die nooit opgelost zijn.
Kachel die niet goed functioneerde.
Ramen beslaan als een malle en zijn niet schoon te krijgen.
Rammels her en der uit het dashboard en B stijlen.

Wat ik er wel bij moet vertellen is dat ik altijd ontzettend goed geholpen ben door de mazda dealer. Alles werd onder garantie verholpen.
Dat zie ik bij vag niet zo gemakkelijk gebeuren.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:29
Stomme vraag wellicht, maar is het in een CX-5 uit 2019 mogelijk om de bandenspanning weer te geven? Of is dit systeem beperkt en geeft het enkel een signaal als deze te laag wordt?

Mijn Opel Karl van 2017 kan ik het gewoon op zien namelijk, en dat is op alle vlakken een minder luxe auto dan mijn CX-5 :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:55
@Drardollan als je Tpms ventielen hebt zou het wellicht kunnen, als je die niet hebt werkt het systeem met de sensoren van de abs/esp. in dat geval krijg je ook geen bar te zien.

Vermoed dat jij het laatste hebt.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LuisjeNL schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:24:
@Drardollan als je Tpms ventielen hebt zou het wellicht kunnen, als je die niet hebt werkt het systeem met de sensoren van de abs/esp. in dat geval krijg je ook geen bar te zien.

Vermoed dat jij het laatste hebt.
Ik heb zeker TPMS ventielen. Dat is al jaren verplicht op nieuwe auto's (sinds 2014). En dat zal ook wel de reden zijn dat mijn Opel Karl uit 2017 deze ook heeft, normaal zou je dat nooit gezien hebben op die modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:24
Drardollan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:28:
[...]

Ik heb zeker TPMS ventielen. Dat is al jaren verplicht op nieuwe auto's (sinds 2014). En dat zal ook wel de reden zijn dat mijn Opel Karl uit 2017 deze ook heeft, normaal zou je dat nooit gezien hebben op die modellen.
Dat is zeker niet verplicht. Een bandenspanningscontrolesysteem is inderdaad verplicht, maar mag gelukkig ook middels abs-sensoren werken. Dus geen geklooi met die TPMS-sensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
Drardollan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:48:
Stomme vraag wellicht, maar is het in een CX-5 uit 2019 mogelijk om de bandenspanning weer te geven? Of is dit systeem beperkt en geeft het enkel een signaal als deze te laag wordt?

Mijn Opel Karl van 2017 kan ik het gewoon op zien namelijk, en dat is op alle vlakken een minder luxe auto dan mijn CX-5 :)
Die op mijn 2022 Mazda 3 (ik vermoed dat je hetzelfde infotainment hebt?) staat onder information > vehicle status monitor > maintenance details (mijn systeem staat in Engels). Hier een video:
YouTube: How To Find Mazda Tire Pressure Display!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Naafkap schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Dat is zeker niet verplicht. Een bandenspanningscontrolesysteem is inderdaad verplicht, maar mag gelukkig ook middels abs-sensoren werken. Dus geen geklooi met die TPMS-sensoren.
Dat zou wel de meest treurige oplossing zijn die ik mij kan bedenken voor een auto van dit kaliber eigenlijk. Ik kende het niet eens, al mijn auto's met een controlesysteem hebben gewoon TPMS sensoren. Nog nooit 1 seconde problemen mee gehad ook.

Volgens de opties heb ik een bandenspanningscontrolesysteem en ik zag wat filmpjes langskomen over metalen ventielen, die heb ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:24
Nadeel van TPMS is dat je iedere keer met die dingen moet kloten als je je banden of wielen verwisselt. ABS-sensoren werken gewoon meteen en het systeem doet ook gewoon wat het moet doen, namelijk een zachte/lekke band detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
deSenna24 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Die op mijn 2022 Mazda 3 (ik vermoed dat je hetzelfde infotainment hebt?) staat onder information > vehicle status monitor > maintenance details (mijn systeem staat in Engels). Hier een video:
YouTube: How To Find Mazda Tire Pressure Display!
Het ziet er wel zo uit, zeg ik uit mijn hoofd. Zal straks eens kijken, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Naafkap schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:02:
Nadeel van TPMS is dat je iedere keer met die dingen moet kloten als je je banden of wielen verwisselt. ABS-sensoren werken gewoon meteen en het systeem doet ook gewoon wat het moet doen, namelijk een zachte/lekke band detecteren.
Dat ligt er maar aan. Zo is het mogelijk om de ID's te kopiëren normaliter, zo worden meerdere sets banden gedetecteerd. Sommige auto's kunnen meerdere ID's onthouden.

In het boekje van mijn CX-5 las ik net dat het automatisch gedetecteerd kan worden als je andere banden eronder zet. Dus dat is blijkbaar ook nog een optie.

De ABS sensor is wellicht iets makkelijker met wisselen, maar is ook een stuk minder precies (30% minder las ik net ergens). Dat is dan meer iets wat je op instapmodellen zou verwachten, zonder hiermee te willen pochen. Ik verwacht bij een CX-5 Luxury eerlijk gezegd toch wel dat er volwaardige sensoren inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Drardollan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:06:
[...]

Dat ligt er maar aan. Zo is het mogelijk om de ID's te kopiëren normaliter, zo worden meerdere sets banden gedetecteerd. Sommige auto's kunnen meerdere ID's onthouden.

In het boekje van mijn CX-5 las ik net dat het automatisch gedetecteerd kan worden als je andere banden eronder zet. Dus dat is blijkbaar ook nog een optie.

De ABS sensor is wellicht iets makkelijker met wisselen, maar is ook een stuk minder precies (30% minder las ik net ergens). Dat is dan meer iets wat je op instapmodellen zou verwachten, zonder hiermee te willen pochen. Ik verwacht bij een CX-5 Luxury eerlijk gezegd toch wel dat er volwaardige sensoren inzitten.
Ik heb ook een set winter en zomerbanden met aparte velgen. Toen ik de winterbanden en -velgen kocht werden de TPMS sensors gekopieerd en werkt onmiddelijk. Als ik ze wissel (voor en achter) na een seizoen duurt het ongeveer 30 minuten tot 1 uur voor ik ze op de boordcomputer ook gewisseld zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
deSenna24 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Ik heb ook een set winter en zomerbanden met aparte velgen. Toen ik de winterbanden en -velgen kocht werden de TPMS sensors gekopieerd en werkt onmiddelijk. Als ik ze wissel (voor en achter) na een seizoen duurt het ongeveer 30 minuten tot 1 uur voor ik ze op de boordcomputer ook gewisseld zie.
Dat is de meest handige methode. Bij de Opel Karl hier kon dat niet zonder extra kosten (lang verhaal, maar ik heb 2 sets originele velgen/banden voor de zomer en winter). Ik heb op Ali een "TPMS wakeup" ding gekocht van 5 euro en ik moet nu bij elke wissel de auto in leermodus zetten en even de 4 sensoren wakker maken. Niet veel werk, maar vergeet het wel eens haha.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Vandaag mijn nieuwe mazda 2 hybrid homura plus opgehaald. Heb er bijna 7 maanden op moeten wachten. Hij rijdt lekker en ziet er ook mooi uit. Gelijk een stukje getoerd door Groningen en Drenthe. Mijn BMW was nog handgeschakeld maar de Mazda heeft een automaat en dat is toch wel relaxed rijden. Verbruik is met 4 liter op 100 km ook dikke prima.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3799439850-6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3799439883-5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3799440082-5.jpg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:35
Onverwacht moesten we op zoek naar een nieuwe auto. Onze oude Mazda 3 is perte totale gereden door een zatte chauffeur.
Heel jammer want we reden heel graag met die Mazda en waren van plan om hem op te rijden. Hij was iets meer dan 7 jaar en had slechts 80000km.

Goed deze bladzijde moesten we omdraaien en op zoek naar iets anders. Veel tijd om te zoeken hebben we niet aangezien we zo snel mogelijk weer een auto nodig hebben.

Vandaag dus de knoop doorgehakt en een Mazda 3 van de nieuwste generatie gekozen. Hij is van november 2019 en heeft 50000km op de teller. Heel dikke uitvoering met alles erop en eraan wat wij belangrijk vinden.
Enige nadeel is dat de velgen redelijk beschadigd zijn en er wel wat krassen zijn aan de pianolak bij de pook.

De velgen die er nu opzitten gaan we als winterset houden en de 18 inch zomervelgen van onze oude gaan we als zomerbanden gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qStHdfIRzQ59-O0U_b27RoYeEGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNhIKRnd5QgpE1SElVtiv1pc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJLrg3VCKlSELZ-JxYehM3VbozE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJBaH7SCggMc9VCIz2yicgpb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a5Zj2pXLOFlsSv0nSf6lrKPyGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8BTkWOj9PowrizrV38UqJS1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
Drardollan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:03:
[...]

Het ziet er wel zo uit, zeg ik uit mijn hoofd. Zal straks eens kijken, dank voor de tip!
En een update? Is het gelukt om de bandenspanning weer te geven? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
deSenna24 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Ik heb nog niet in de auto gereden sinds mijn vraag _O-

(heb meerdere auto's en de CX-5 is niet de primaire ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
[quote]Faxe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:19:
Vandaag mijn nieuwe mazda 2 hybrid homura plus opgehaald. Heb er bijna 7 maanden op moeten wachten. Hij rijdt lekker en ziet er ook mooi uit. Gelijk een stukje getoerd door Groningen en Drenthe. Mijn BMW was nog handgeschakeld maar de Mazda heeft een automaat en dat is toch wel relaxed rijden. Verbruik is met 4 liter op 100 km ook dikke prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[/quot]
voelt deze aan als een Mazda? Of heb je eerder ene toyota gevoel?
En wat heeft je doen kiezen voor Mazda en niet de Toyota?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Toen ik de auto in Augustus heb besteld afgelopen jaar heb ik in de Mazda en Toyota proef gereden. Er was toen geen verschil merkbaar tijdens het rijden tussen beide modellen. Inmiddels is er een facelift doorgevoerd bij zowel Mazda en Toyota. De toyota heeft nu een iets sterkere motor. Ik verwacht dat er nu wel een klein verschil merkbaar is.

De afgelopen 21 jaar heb ik in een BMW 3 serie gereden en heb bij de auto geen Mazda of Toyota gevoel omdat ik te lang niet in een van beide merken heb gereden. Mijn moeder had eind jaaren 80 een Mazda 626 en dat is wat mij betreft de referentie als het om Mazda's gaat. Tot 2001 heb ik een Toyota gereden. Dat is dus eigenlijk ook te lang geleden.

Toen ik de auto kocht in Augustus was de Mazda voor mij de betere deal qua uitvoering, inruilwaarde en garantiebepalingen. Vond de verkopers van de Toyota dealer in Assen ook niet prettig maar dit heeft niet echt meegespeeld bij de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Faxe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:19:
Verbruik is met 4 liter op 100 km ook dikke prima.
Ik heb ‘m als leenauto gehad en daar zal niet heel zuinig mee gereden worden. Toch een keurige 4.9L gemiddeld, 1 op 20 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb ‘m als leenauto gehad en daar zal niet heel zuinig mee gereden worden. Toch een keurige 4.9L gemiddeld, 1 op 20 :)
Ik heb de Toyota versie als lease auto en heb best een zware voet. Alsnog doe ik volgens de app 5,3L op 100km. En dat is zelfs met vrijwel altijd in de PWR modus :+

offtopic:
Happy birthday @Faxe *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Csotranme op 22-03-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 22:26

dijkmane

biertje ?

Vandaag de 6 voor de 160k beurt, krijg als leenauto een 3 mee.
Mooie auto, interrieur donkere kleurstelling, handgeschakeld, rijdt goed, zoals een Mazda.

Maar... super irritant ... ik hoor de hele tijd, om de haverklap een *plong* geluidje, soort van waarschuwing.
eerst dacht ik dat het een waarschuwing was dat ik moest schakelen ofzo, maar dat was het niet.
Overal in het menu gezocht, maar ik kon niets vinden qua instellingen dat ik kon relateren aan de *plong*
Het begon met de minuut irritanter te worden, zeker omdat je niet begrijpt waar het voor is.

Dus einde dag lever ik m in met de melding dat het een k*t auto is, ik was echt blij dat ik mn 6 weer meekreeg.!
Daar vertellen ze dus dat dit het Intelligent Speed Assistance systeem is...
invoegen op de snelweg, beetje gas er op, goed kijken, opletten met invoegen en ondertussen *plong*, *plong*...wtf!
rijdt je dus 102 ofzo, direct dat geplong aan je hoofd.

het kan uitgezet worden, met een knopje, maar dan staat ook je lane assist uit ( vind ik niet erg, is ook een ruk systeem ) en misschien nog wel wat "hulpsystemen" die uit gaan, maar UIT zet ik het een volgende keer zeker !

Er zal vast wel iemand komen met een hack die via een of andere factory instelling dit permanent uit krijgt, er aan wennen zal ik niet snel.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:41
over een paar jaar *plingen* alle autos boven de honderd. Europa maakte vorig jaar een wet dat snelheids waarschuwingen verplicht worden in autos meen ik. Mazda had die al omdat het in Japan al jaren verplicht is. Dus hebben ze die systemen in de nieuwe autos die naar Europa gaan standaard aan laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 18-09 13:35
dijkmane schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:40:
Vandaag de 6 voor de 160k beurt, krijg als leenauto een 3 mee.
Mooie auto, interrieur donkere kleurstelling, handgeschakeld, rijdt goed, zoals een Mazda.

Maar... super irritant ... ik hoor de hele tijd, om de haverklap een *plong* geluidje, soort van waarschuwing.
eerst dacht ik dat het een waarschuwing was dat ik moest schakelen ofzo, maar dat was het niet.
Overal in het menu gezocht, maar ik kon niets vinden qua instellingen dat ik kon relateren aan de *plong*
Het begon met de minuut irritanter te worden, zeker omdat je niet begrijpt waar het voor is.

Dus einde dag lever ik m in met de melding dat het een k*t auto is, ik was echt blij dat ik mn 6 weer meekreeg.!
Daar vertellen ze dus dat dit het Intelligent Speed Assistance systeem is...
invoegen op de snelweg, beetje gas er op, goed kijken, opletten met invoegen en ondertussen *plong*, *plong*...wtf!
rijdt je dus 102 ofzo, direct dat geplong aan je hoofd.

het kan uitgezet worden, met een knopje, maar dan staat ook je lane assist uit ( vind ik niet erg, is ook een ruk systeem ) en misschien nog wel wat "hulpsystemen" die uit gaan, maar UIT zet ik het een volgende keer zeker !

Er zal vast wel iemand komen met een hack die via een of andere factory instelling dit permanent uit krijgt, er aan wennen zal ik niet snel.
Ja, het is te achterlijk voor woorden al die piepjes en hulpsystemen. En dat je het niet permanent kan uitschakelen is nog schandaliger. Hoorde laatst dat je bijvoorbeeld ook op de Seat Leon het adaptive gedeelte niet kan uitzetten van de cruise control. Wtf?! Waarom wordt voor mij bepaald welke systemen ik gebruik?

Edit:
Die plong trouwens... vraagje. Stel acceleert en voegt in en rijdt 102... en dan krijg je dus dat plong geluidje. Vervolgens gebeurd er iets waardoor je 98 rijdt en vervolgens geef je een dotje gas en rijdt je weer 103. Hoor je dan weer een plong binnen dezelfde minuut?

[ Voor 6% gewijzigd door CarJunkyXL op 26-03-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
CarJunkyXL schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:46:
[...]

Ja, het is te achterlijk voor woorden al die piepjes en hulpsystemen. En dat je het niet permanent kan uitschakelen is nog schandaliger. Hoorde laatst dat je bijvoorbeeld ook op de Seat Leon het adaptive gedeelte niet kan uitzetten van de cruise control. Wtf?! Waarom wordt voor mij bepaald welke systemen ik gebruik?
Op mijn CX-5 (2019) kan ik het adaptieve ook niet uitzetten volgens mij? Ik kan wel schakelen naar een max snelheid optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
deSenna24 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Ondertussen in de het karretje gereden, maar helaas. Die menu optie heb ik niet. Heb ook een iets ander systeem dan het filmpje, maar ik weet (nog) niet voldoende van Mazda om te zeggen welk systeem het dan precies is. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 16:12
Alex_79 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:00:
over een paar jaar *plingen* alle autos boven de honderd. Europa maakte vorig jaar een wet dat snelheids waarschuwingen verplicht worden in autos meen ik. Mazda had die al omdat het in Japan al jaren verplicht is. Dus hebben ze die systemen in de nieuwe autos die naar Europa gaan standaard aan laten staan
Heeft iemand ervaring met het uitzetten van dat systeem? Druk je dan op een simpele knop naast het stuur of moet je eerst verschillende menu's door?

Ik zet nu al vaak traction control uit op mijn 2 door een druk op de knop links van het stuur. Als dat ook zo zou werken met het speed intellligence systeem dan vind ik het niet echt een issue.

(Dit ivm orientatie op een opvolger van mijn 2)

[ Voor 3% gewijzigd door Mick3112 op 26-03-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scary_door
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 16:24
Ik heb een Mazda 3 SkyActive-G 122 Luxury uit 2020. Nu gaat sinds kort opeens het alarm steeds af, overdag maar ook 's nachts. De accu is nu door de dealer vervangen en ook de batterijen in de sleutels, maar nog steeds gaat het alarm af. De dealer zij nu dat ik het alarm moest uitschakelen met het knopje op de afstandbediening, maar ik heb dat knopje niet. Kan het kloppen dat je dat knopje niet hebt, of heb ik 2 resserversleutels?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/B6GRrm6/IMG-0398.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

[...]

Die plong trouwens... vraagje. Stel acceleert en voegt in en rijdt 102... en dan krijg je dus dat plong geluidje. Vervolgens gebeurd er iets waardoor je 98 rijdt en vervolgens geef je een dotje gas en rijdt je weer 103. Hoor je dan weer een plong binnen dezelfde minuut?
Ja dan hoor je dus weer *plong*
Dus dat ding *plongt* de hele tijd als je een beetje met het verkeer wil doorrijden
of je haalt even in *plong*
invoegen *plong*
je laat m rustig uitrollen op de uitvoegstrook, maar daar staat al een bord 50 *plong*
16km/h in een woonerf *plong*
51 km/h in de stad *plong*

met een knopje naast het stuur is de *plong* uit te zetten, maar dan staan er dus meer hulpsystemen uit.

Als het mijn auto zou zijn, zou ik dat *plong* speaker ding opzoeken en het draadje doorknippen.

En ja, het is een europeese regel, dus alle auto's met een nieuwe goedkeuring moeten het hebben.
Het is per fabrikant verschillend hoe het is uit te zetten.
Een knopje, prima.
Maar zou het elke start via graven in een menu moeten, zou dat voor mij een reden zijn voor een andere auto (merk) te kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door dijkmane op 26-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 18-09 13:35
dijkmane schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Dus dat ding *plongt* de hele tijd als je een beetje met het verkeer wil doorrijden
invoegen *plong*
je laat m rustig uitrollen op de uitvoegstrook, maar daar staat al een bord 50 *plong*

met een knopje naast het stuur is de *plong* uit te zetten, maar dan staan er dus meer hulpsystemen uit.

Als het mijn auto zou zijn, zou ik dat *plong* speaker ding opzoeken en het draadje doorknippen.
Pffffff.... wat irritant! Al denk ik dat de Plong uit de gewone speakers komt.
the_scary_door schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:30:
Ik heb een Mazda 3 SkyActive-G 122 Luxury uit 2020. Nu gaat sinds kort opeens het alarm steeds af, overdag maar ook 's nachts. De accu is nu door de dealer vervangen en ook de batterijen in de sleutels, maar nog steeds gaat het alarm af. De dealer zij nu dat ik het alarm moest uitschakelen met het knopje op de afstandbediening, maar ik heb dat knopje niet. Kan het kloppen dat je dat knopje niet hebt, of heb ik 2 resserversleutels?
Wat is dat voor een pleister oplossing...? Of is dit tijdelijk totdat de dealer het oplost?

[ Voor 30% gewijzigd door CarJunkyXL op 26-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scary_door
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 16:24
CarJunkyXL schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:02:
[...]
Wat is dat voor een pleister oplossing...? Of is dit tijdelijk totdat de dealer het oplost?
Dit is tijdelijk om te proberen, nu moet ik mijn auto altijd open laten, anders gaat het alarm af. Eerst zeiden ze dat er helemaal geen alarminstallatie in mijn Mazda zat en dat dit aftermarket zou zijn. Aankomende donderdag gaat hij weer naar de garage en gaan ze verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
[...]

invoegen *plong*

En ja, het is een europeese regel, dus alle auto's met een nieuwe goedkeuring moeten het hebben.
Een knopje, prima.
Maar zou het elke start via graven in een menu moeten, zou dat voor mij een reden zijn voor een andere auto (merk) te kiezen.
Bij de CX60 kan ik kiezen hoe ik deze melding wil hebben (alleen visueel of ook met geluid), daarnaat kun je bij de CX60 aangeven welke marge hij moet aanhouden (precies op de aangegeven snelheid, maar ook bijv. +5 of +10 tov de geldende snelheid).
Ik kan me niet voorstellen dat dat in de 3 niet uit te zetten zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
dat *gepling* zou je in de voertuiginstellingen moeten kunnen aanpassen naar visual only

zelf moest ik gisteren langs Autotaalglas. het begon donderdagavond met een sterretje, maar drie uur later werd dat al een scheur. vrijdagmorgen was de hele ruit doorgescheurd :( het duurde tenminste een jaar en vijf maanden sinds aankoop, bij de Mazda 2 heb ik vijf ruiten versleten in ongeveer 5 jaar

[ Voor 63% gewijzigd door Alex_79 op 26-03-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
the_scary_door schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Dit is tijdelijk om te proberen, nu moet ik mijn auto altijd open laten, anders gaat het alarm af. Eerst zeiden ze dat er helemaal geen alarminstallatie in mijn Mazda zat en dat dit aftermarket zou zijn. Aankomende donderdag gaat hij weer naar de garage en gaan ze verder kijken.
Dit zou goed kunnen, maar eerder dat je het standaard "alarm" bedoeld. Dus de auto toetert, probeer het eens uit of het exact hetzelfde klinkt als iemand nog in de auto zit terwijl de auto op slot gaat (van buiten) en die daarna de deur open doet.

Als dit exact hetzelfde is, dan is mijn gok dat de auto denkt dat er een deur of klep open gaat. Dit "alarm" is standaard op alle huidige modellen. Kijk dan eerst even of er niet stiekem een deur niet helemaal dicht is, maar waarschijnlijk is een sensor of bekabeling defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
Bij onze Mazda cx 60 hebben we nog geluk, dat was net jaar voordat wet inging.
Larko schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:22:
[...]

Bij de CX60 kan ik kiezen hoe ik deze melding wil hebben (alleen visueel of ook met geluid), daarnaat kun je bij de CX60 aangeven welke marge hij moet aanhouden (precies op de aangegeven snelheid, maar ook bijv. +5 of +10 tov de geldende snelheid).
Ik kan me niet voorstellen dat dat in de 3 niet uit te zetten zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

invoegen *plong*

Een knopje, prima.
In mijn CX-5 kan ik een en ander instellen.

Maar verder zal het wennen zijn, helaas is de tijd voorbij dat een auto eigendom en verantwoordelijkheid was van de eigenaar. Dankzij allerlei absurde regels worden er dure systemen opgedrongen door Europa waar je vervolgens niets aan kan veranderen. Denk aan start-stop systemen die je elke keer moet uitschakelen in plaats van permanent kan uitzetten.

Ik heb geen moeite met veiligheidsmaatregelen zoals gordels, ABS, e.d. Maar zoals altijd met alles schieten we alle doelen voorbij en is het wachten op bedrijven die gewoon in de computers gaan zitten wroeten zoals ook gebeurd met chiptunen.

Wat dat betreft mis ik mijn recent verkochte oldtimer wel. Daar zat nagenoeg niks in qua elektronica. Ik had er een elektrische ontsteking in laten zetten en 1x raden wat er in al die jaren kapot is gegaan.... :D

Maar maak je borst maar nat. Over niet al te lange tijd gaan de auto's alles bij moeten houden en ga je daarop afgerekend worden. ANWB heeft al een voorschot genomen met ODBII dongels bij de verzekering en de bestuurlijke macht gaat ook elke keer verder en verder qua registratie. Sommige dingen zijn prima, bijvoorbeeld KM standen om fraude te voorkomen, maar straks met rekeningrijden en snelheidslimieten overschrijden ben je ook gewoon het haasje. Zonder overigens in complotten te willen verzeilen, het is puur een constatering op basis van de afgelopen +/- 10 jaar die iedereen kan zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Alex_79 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:31:
dat *gepling* zou je in de voertuiginstellingen moeten kunnen aanpassen naar visual only

zelf moest ik gisteren langs Autotaalglas. het begon donderdagavond met een sterretje, maar drie uur later werd dat al een scheur. vrijdagmorgen was de hele ruit doorgescheurd :( het duurde tenminste een jaar en vijf maanden sinds aankoop, bij de Mazda 2 heb ik vijf ruiten versleten in ongeveer 5 jaar
Ik heb ooit een Renault Clio gehad en daar scheurde de ruit ook al als je een te harde wind liet _/-\o_

Maar 5 ruiten in 5 jaar is wel bizar. Rijd je op zulke slechte wegen of gebruik je kokend water om je ruiten te ontdooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme

Hier zat er binnen 2 weken al een barst in de ruit van de CX-60...

Carglass kon het doen beweerde ze. Toen ineens niet (ruit in backorder) en dat duurde en duurde maar.
Tot uiteindelijk bleek dat er nog geen aftermarket ruiten waren voor de CX-60.
Ze hebben er toen toch maar een (dure) originele in gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Csotranme schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:30:
[...]

Hier zat er binnen 2 weken al een barst in de ruit van de CX-60...

Carglass kon het doen beweerde ze. Toen ineens niet (ruit in backorder) en dat duurde en duurde maar.
Tot uiteindelijk bleek dat er nog geen aftermarket ruiten waren voor de CX-60.
Ze hebben er toen toch maar een (dure) originele in gezet.
Sowieso wil je geen aftermarket toch op een auto van die leeftijd?

Niets mis mee hoor, maar ik check zelf altijd bij aankoop de logo's in de ruiten. En als die afwijken of missen dan stel ik daar vragen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex_79
Drardollan schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:27:
[...]

Ik heb ooit een Renault Clio gehad en daar scheurde de ruit ook al als je een te harde wind liet _/-\o_

Maar 5 ruiten in 5 jaar is wel bizar. Rijd je op zulke slechte wegen of gebruik je kokend water om je ruiten te ontdooien?
haha, nee geen kokend water. Ik denk dat de ruit onder te hoge spanning stond. de eerste scheurde namelijk al na vijf weken zonder enige reden, niks tegen aan gekomen, al zag het wel uit alsof er een eland test met de auto was uitgevoerd.

de ruiten daarna kwam inderdaad allemaal van steenslag. slechts één daarvan op de b wegen hier in het grensgebied (woon zes km van Kinrooi af). er rijden hier veel tractoren niet alleen van boeren maar ook van natuurbeheer en dat levert idd flinke beschadigingen op in de berm. de overige drie allemaal op de snelweg, in een geval tijdens het inhalen van een vrachtwagen die op de open laadbak had staan "solid as a rock". de andere twee keer reed er een auto ongeveer 50 meter voor me. in alle gevallen was het resultaat binnen 5 minuten een scheur. het was een leasebak dus behalve de ergernis maakte ik me er verder niet druk. heb ik tenminste wat ervaring met electrische Minis opgedaan die ze bij Autotaalglas standaard als huurauto meegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Drardollan schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Sowieso wil je geen aftermarket toch op een auto van die leeftijd?

Niets mis mee hoor, maar ik check zelf altijd bij aankoop de logo's in de ruiten. En als die afwijken of missen dan stel ik daar vragen over.
Dat had ik pa ook al gezegd maar gevalletje verzekering die niet via de dealer uit wilde betalen.

Even uit mn hoofd was een nieuwe via de dealer tegen de 600eur...

Uiteindelijk dus wel goed gekomen. Zit een originele in met Mazda logo's gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Mail van Mazda Cluistra uit Nieuwegein, die recent al overgenomen is door Hyundai Wittenberg gaan ze nu, zoals verwacht, alles van Mazda lozen:
Geachte relatie,

Door de ontwikkelingen in onze branche hebben we bij Mazda Cluistra Nieuwegein de keuze gemaakt ons alleen te specialiseren in het automerk Hyundai.
Daarom gaan wij onze Mazda-activiteiten per 1 april overdragen aan Knoop B.V., de Mazda-dealer voor regio Utrecht.

Mazda Knoop als uw Mazda-dealer

Mazda Knoop B.V. is net als Mazda Cluistra Nieuwegein een familiebedrijf, waar u de normen en waarden van Cluistra zult herkennen.
De keuze om de Mazda-activiteiten aan hen over te dragen voelt voor ons daardoor goed en vertrouwd. Ook bij Knoop doen ze hun uiterste best om u morgen als tevreden klant weer terug te zien.

U kunt bij Knoop terecht voor nieuwe en gebruikte Mazda’s, maar ook voor al het onderhoud en garantie van uw Mazda.
“Knoop is een echt familiebedrijf en daar zijn we trots op. Ons bedrijf bestaat al ruim 30 jaar. Al jarenlang doen we met het team van Knoop er alles aan om de klanten rijplezier te bieden.

We geloven in ons product en het doel is een tevreden klant. Wij zijn dan ook bijzonder verheugd het mooie merk Mazda te vertegenwoordigen in de regio groot-Utrecht”, aldus Hans Knoop, directeur Mazda Knoop.

Wat gaat er de komende tijd gebeuren?
Wij zullen uw gegevens aan Knoop overdragen zodat zij de relatie, als officiële Mazda-dealer, met u voort kunnen zetten. Indien u al een afspraak heeft gemaakt voor onderhoud, service of garantie-werkzaamheden aan uw auto, dan zal Knoop contact met u opnemen om de afspraak door te nemen en u van het vervolg op de hoogte te stellen.

Bescherming van uw persoonsgegevens

Wij hebben met Knoop schriftelijke afspraken gemaakt over de verwerking van uw gegevens, zodat deze ten alle tijden beschermd worden conform de regels van de AVG. Op verzoek stellen we graag ons privacy statement ter beschikking, waarop onze overeenkomst met Knoop is gebaseerd.
Lekker dan. Nieuwegein was voor mij in de buurt, Maarssen niet. En elke andere dealer zit nog veel verder weg. Niet zo blij mee, hoop dat er nog iemand in het gat gaat springen maar daar heb ik een hard hoofd in.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 26-03-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

Het was maar een leenauto voor een dag.
heb alleen in het instellingenmenu gezocht.

pas bij de garage terug vertelde ze wat het was en waar het knopje zit.

ik vond het erg irritant zo, lijkt me niet dat je hier zo maar aan kan wennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49
Drardollan schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:48:
Mail van Mazda Cluistra uit Nieuwegein, die recent al overgenomen is door Hyundai Wittenberg gaan ze nu, zoals verwacht, alles van Mazda lozen:

[...]

Lekker dan. Nieuwegein was voor mij in de buurt, Maarssen niet. En elke andere dealer zit nog veel verder weg. Niet zo blij mee, hoop dat er nog iemand in het gat gaat springen maar daar heb ik een hard hoofd in.
Aan de andere kant, veel betere ervaringen in Maarsen dan Nieuwegein. Doch wel ellende, zit toch stuk verder weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TunderNerd schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Aan de andere kant, veel betere ervaringen in Maarsen dan Nieuwegein. Doch wel ellende, zit toch stuk verder weg
Scheelt mij een minstens een uur voor een retourtje. Met de beperkte (en achterhaalde) openingstijden die zo ongeveer alle garages nog steeds hanteren wel lastig. Dat is dan maar hopen dat het verkeer niet vastloopt, wat meestal wel is tussen mijn woonadres en Knoop in Maarssen.

Snap niet dat garages nog steeds zo beperkt zijn wat dat betreft. Ik snap dat monteurs en veel ander personeel prima kantoortijden kunnen werken, maar wat is de moeite om 1 iemand op locatie te hebben van 7 tot 7, puur om sleutels aan te nemen / terug te geven. Of bedenk een systeem zoals bij de apotheek met hun kluizen, dat je de sleutels (van jezelf en die van een leenauto) in een kluis achter een code kan hangen, dan kan je rustig na het avondeten buiten alle file om even heen en weer. 99% van het contact loopt toch al digitaal tegenwoordig en als je de monteur wil spreken kan dat prima via de telefoon overdag toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korre
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPJefmhT0D8gP1IZEWs62X1avMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYEnSTpLAkaAYrUrbmu6C2pN.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de zomervelgen laten leggen. Gerecupereerd van onze vorige 2017 Mazda.
Staat goed vind ik.
Geef mij maar een zilveren velg.
In de winter vliegen dan de donkere er weer op met de winterbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
[...]

Edit:
"Best I can do" is +10 km/h

Afgelopen week een Mazda CX-30 2024 als leenauto meegehad en de instelling wordt keihard genegeerd (alleen visueel). De 1% verlichting was om de boel naar +10 km/h te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Drardollan schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:24:
[...]

In mijn CX-5 kan ik een en ander instellen.

Maar verder zal het wennen zijn, helaas is de tijd voorbij dat een auto eigendom en verantwoordelijkheid was van de eigenaar. Dankzij allerlei absurde regels worden er dure systemen opgedrongen door Europa waar je vervolgens niets aan kan veranderen. Denk aan start-stop systemen die je elke keer moet uitschakelen in plaats van permanent kan uitzetten.

Ik heb geen moeite met veiligheidsmaatregelen zoals gordels, ABS, e.d. Maar zoals altijd met alles schieten we alle doelen voorbij en is het wachten op bedrijven die gewoon in de computers gaan zitten wroeten zoals ook gebeurd met chiptunen.

Wat dat betreft mis ik mijn recent verkochte oldtimer wel. Daar zat nagenoeg niks in qua elektronica. Ik had er een elektrische ontsteking in laten zetten en 1x raden wat er in al die jaren kapot is gegaan.... :D

Maar maak je borst maar nat. Over niet al te lange tijd gaan de auto's alles bij moeten houden en ga je daarop afgerekend worden. ANWB heeft al een voorschot genomen met ODBII dongels bij de verzekering en de bestuurlijke macht gaat ook elke keer verder en verder qua registratie. Sommige dingen zijn prima, bijvoorbeeld KM standen om fraude te voorkomen, maar straks met rekeningrijden en snelheidslimieten overschrijden ben je ook gewoon het haasje. Zonder overigens in complotten te willen verzeilen, het is puur een constatering op basis van de afgelopen +/- 10 jaar die iedereen kan zien gebeuren.
Och, binnen 5 á 10 jaar is het toch zo goed als gedaan met zelf rijden. Dan kan de computer het veel beter.

Zelf rijden zal daarom niet verboden worden maar de optie 'zelf rijden ' zal je wel merken in de prijs van de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO

Ik merk wel dat je bij de Mazda 3 BP best wel snel steenslag op de ruit hebt. Bij mij is er gelukkig geen sterretje, maar het is wel vervelend als de steenslag net boven de HUD zit. Misschien gebruikt Mazda niet zo dik glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ALPACINO schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:15:
Ik merk wel dat je bij de Mazda 3 BP best wel snel steenslag op de ruit hebt. Bij mij is er gelukkig geen sterretje, maar het is wel vervelend als de steenslag net boven de HUD zit. Misschien gebruikt Mazda niet zo dik glas?
Bij de 3 lijkt het wel van suiker inderdaad. Letterlijk bij mijn eerste rit op de snelweg had ik direct prijs met schade. Daarna nog 2 keer in 3 jaar tijd. Allemaal klein genoeg om te laten zitten, masr toch. Met geen enkele auto verder gehad, ook niet in 3 jaar CX-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
het gekke is in de afgelopen 1,5 jaar heb ik een keer of 6 de gevreesde TIK gehoord van een steentje dat er vooruit raakte maar tot op dat moment nog geen enkele schade, tot vorige week dus. het zat inderdaad net boven de HUD kan zijn dat de kromming van het glas op dat punt net teveel is om weerstand te bieden. de andere keren is aan het bijna allemaal aan de bijrijderskant en als de hoek gunstig is dan ketst een steen makkelijker af omdat de ruit schuiner staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkB
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-09 12:14
veldhuizen schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:50:
[...]

bij ons zelfde probleem (CX3 12/2019) gisteren voor grote beurt(binnen jaargarantie occasion) weggebracht en plakkerig stuur gemeld, als ook de af en toe wat lastig schakelende 5 en 6 versnelling. Beide zaken zijn blijkbaar bekende issues. Stuurhuis is een smeeroplossing voor vanuit Mazda. Als dat niet helpt vervangen stuurhuis. Bak wordt olie verversing met additief begreep ik. ben benieuwd of dat helpen gaat. wat stuur betreft is er blijkbaar terugroepactie ? die staat neem ik aan altijd los van enige garantietermijnen , fabrieks of occasion?
Na het smeren van het stuurhuis van mijn Mazda 2 is het stuurgedrag flink verbeterd. Tot nu toe geen problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Korre
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/622A0vATCZBf4O7CohAq9dInXPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBcBuMaDn5kBQ8QIPRa0oWAt.jpg?f=fotoalbum_large

😍😍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Sinds gister ook een Mazda 3, Sedan versie uit 2018 met alles er op en er aan in machine grey met net geen 90K op de teller. Heerlijke wagen komende vanaf een Toyota C-HR maar er is 1 ding wat me stoort aan de Mazda en dat is dat de handrem er niet automagisch op gaat wanneer je de auto uit zet. Dit had de C-HR wel (en de Volvo en Renault die ik hiervoor heb gereden ook) en ik kan me haast niet voorstellen dat de Mazda dit ook niet heeft maar ik kan er in de handleiding zo 1-2-3 niets over vinden en YouTube mocht ook geen uitkomst bieden…

Iemand hier een idee of het mogelijk is? Anders mezelf maar weer gewoon aanleren de handrem “aan te trekken” bij uitstappen 😂

[ Voor 3% gewijzigd door R2D2 op 30-03-2024 08:58 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
R2D2 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:57:
Sinds gister ook een Mazda 3, Sedan versie uit 2018 met alles er op en er aan in machine grey met net geen 90K op de teller. Heerlijke wagen komende vanaf een Toyota C-HR maar er is 1 ding wat me stoort aan de Mazda en dat is dat de handrem er niet automagisch op gaat wanneer je de auto uit zet. Dit had de C-HR wel (en de Volvo en Renault die ik hiervoor heb gereden ook) en ik kan me haast niet voorstellen dat de Mazda dit ook niet heeft maar ik kan er in de handleiding zo 1-2-3 niets over vinden en YouTube mocht ook geen uitkomst bieden…

Iemand hier een idee of het mogelijk is? Anders mezelf maar weer gewoon aanleren de handrem “aan te trekken” bij uitstappen 😂
Waarom zou je de handrem willen aantrekken? Behalve als je in de bergen woont heeft dat toch geen enkel nut? Een schakelbak in zijn 1 gaat geen kant op en een automaat staat in de P stand. Enkel bij een geautomatiseerde versnellingsbak moet je dit wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Omdat ik de auto altijd op de handrem weg zet in niet in zijn eerste versnelling. 😉

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jatmoos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06-2024
Sinds kort trotse eigenaar van een Mazda MX-30 uit december 2020. Het is een Machine Grey metallic first edition met industrial bekleding. Hopelijk de komende jaren veel veoilige kilometers maken met deze mooie machine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hdes0O0oW8_Aule2yP3KGBQPJ1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SY5E68noNgBxP1SOk6dYv2iI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door jatmoos op 01-04-2024 09:01 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 77 Laatste