Om de Mazda te ontlasten (en mijn bankrekening) heb ik voor woon-werk verkeer een 2e auto erbij gehaald.
Gezien er geen proper Daihatsu topic is op het forum knal ik hem er maar bij als 2e auto naast de Mazda.
Aanhanger gehuurd, 130 km naar locatie, Daihatsu opgeladen (ja spanbanden had beter gekund...), 130 km terug naar huis. en volgende dag de daihatsu van de aanhanger geladen.
Keuze is namelijk dat ik voor woon-werk verkeer een zuinige(r) auto wilde rijden, maar ook makkelijk in kleine parkeervakken is te proppen voor in de stad. (parkeren is in Duitsland een ramp)
Daarnaast met gemiddeld 15 liter brandstofverbruik van de Mazda is 5 tot 6 liter een verademing.
Helaas heeft Ukkie (Daihatsu Cuore 1.0 3cyl) paar problemen die opgelost moeten worden voor ik er dagelijks gebruik van ga maken.
de Problemen.
1. Ontsteking:
P0300 (Cylinder misfire), P0301 (Cylinder 1 Misfire), P0302 Cylinder 2 Misfire), P0335 (nokkenas sensor), P1300 (?) , en nog wat meldingen allemaal ontsteking gerelateerd.
Cylinder compressietest is voor alle 3 de cylinders in orde, olie is gewoon olie (geen majonaise), koelvloeistof oud maar ook hier geen majonaise.
Dus ik gok zodra ik de auto voorzien heb van nieuwe bobines, sensors, luchtfiter, dat het wel stuk beter moet worden (bougies zijn al door mij vervangen, oude waren aan vervanging toe)
2. Velg bestuurderskant word warm.
Remcylinder beweegt soepel, wel de remklauw schoon gemaakt en voorzien van nieuw vet.
Groot vermoeden dat het wiellager defect is, deze nieuw besteld a 26 euro voor 2 stuks. deze zullen voor aan beide zijdes vervangen worden.
Remmen doet Ukkie goed. optrekken van stilstand rem is los, Tijdens remmen en stuur los laten, auto trekt niet naar rechts of links maar stopt netjes en gaat mooi rechtdoor.
3. cosmetisch.
Gezien Ukkie helaas wat oude schades heeft wil ik deze na verloop van tijd verhelpen. belangrijkste is dat roest geen kans heeft.
Verder zit ik te spelen met Ukkie laten wrappen.
Met de kleuren van de Mini van Mr.Bean. en nee er komt geen hangslot op.
De mazda word zodra Ukkie betrouwbaar is voor APK klaar gemaakt.
Uitgehard slang van de oliekoeler moet vervangen worden daar die wat olie lekt.
Motor krijgt uiteraard een grote beurt, dus Luchtfilter, Oliefilter, Olie, bougies, Luchtinlaat rubbers (die moeten bij elke grote beurt helaas vervangen worden), Brandstoffilter.
Remmen worden ook bij deze voorzien van nieuw vet zodat de remklauw soepel zijn werk kan blijven doen.
Nieuwe Schokbrekers en veren (is een voorafgemonteerd set) samen met nieuwe stabilisator-stangen.
Ook word de mazda 5 cm aan de voorkant verhoogd. Liftkit heb ik hier liggen gezien de achterkant ook al verhoogd is.
Automaat is wel nodig maar nog niet met spoed. deze zal vervangen worden ergens in de zomer.
De mazda zal ik Heel wat minder gebruiken nu Ukkie voor de deur staat.
Koplampen, dof dus deze zullen nog voor de APK op orde gemaakt moeten worden. en zodra ik het geld voor heb deze vervangen voor fabrieks nieuwe.
Mistachterlicht moet ik nog monteren, heb een losse lamp hiervoor besteld. kabels en EU schakelaar heb ik al voorbereid. dus nog enkel lamp aansluiten.
Mocht dit goed gaan heeft de mazda weer 2 jaar tüv (APK).
Ukkie heeft tüv tot 12-2025, de Mazda nog tot 06-2024.
Foto van Ukkie en de Mazda samen.
Ukkie op de aanhanger
De Mazda en Ukkie samen op de foto.
Hoewel de Cuore een kleine auto is is het interieur toch verassend ruim.