Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 65 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkB
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-09 12:14
Mick3112 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:14:
[...]

deep crystal blue, Mooie kleur is dat, staat goed op de 2.

Wat bedoel je precies met plakkerig stuur? dat hij niet terug naar het midden gaat als je het loslaat? of dat je hem juist "moeizaam" opzij krijgt?

Ik reed net terug van mijn werk en stond in de file. Mooie gelegenheid om eens het stuurgevoel te testen.
Ik ervaar wel de eerste paar mm dat ik stuur (link/rechts) een kleine weerstand ofzo. Ik had altijd het idee dat dat met de weerstand van de banden op het asfalt te maken had.
Met het plakkerig stuur bedoel ik dat wanneer je rechtuit rijdt je constant kleine stuur correcties aan het maken bent. Het stuur blijft dan heel even vast zitten (plakt) en laat dan weer los waardoor je op dat moment weer de ander kant op stuurt. Vooral met zijwind ben je dan constant correcties aan het maken. Het schijnt een bekend probleem te zijn, de werkplaats chef bij de Mazda dealer wist meteen waar ik het over had, en hoe het te verhelpen was. Op de manier hoe jij het beschrijft (weerstand) denk ik dat jij dit probleem ook hebt. Het doet zich alleen voor op lange rechte stukken, zodra je aan het stuur draait of een bocht maakt wordt de boel (tandheugel) weer gesmeerd en is het probleem weer even weg. Ik heb morgen een afspraak bij de Mazda dealer, en dan gaan ze het stuurhuis smeren, een half uurtje werk volgens de werkplaats chef.

[ Voor 7% gewijzigd door DurkB op 23-01-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:25
RvL schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:59:
Ik word vanmorgen gebeld door de dealer. Ze hadden een radiateur binnen voor mijn auto. Dat vond ik vreemd want ik heb niets besteld, maar er schijnt een terugroepactie te zijn. Iemand daar bekend mee? Veel meer info dan dit kreeg ik niet.

Niet dat het voor mij nog interessant is overigens, want ik moet de CX-30 morgenochtend inleveren. Einde contract. En het is de eerste auto waarbij is het eigenlijk niet erg vind dat ie de deur uit gaat. We hebben de nodige problemen samen gehad. En nog steeds is hij regelmatig wel wat nukkig:
- i-Stop defect, laat de auto controleren komt met enige regelmaat voorbij
- Soms tijdens het wegrijden of naar R schakelen een flinke bonk, alsof de automaat pas later mee begint te draaien. Weinig subtiel en meer iets wat je verwacht van iemand die net begonnen is met rijlessen.
- Waarschijnlijk weer problemen met het kachelhuis, want het aanpassen van de temperatuur gaat nu gepaard met een soort geknars, alsof er 2 plastic delen over elkaar heen schieten

Maar goed, ik moet ook toegeven dat hij de laatste 80k km geen echte defecten meer heeft vertoond.

Jammer genoeg wordt mijn nieuwe auto pas in juni/juli geleverd (besteld in maart 2023....) dus voorlopig rijd ik in een Seat Leon SportsTourer FR met allerlei sportieve accenten maar zonder motor die dergelijke sportieve accenten deelt (1.0 110PK...).

Ik blijf overigens wel aanwezig in het topic, want de Mazda 2 rijd nog steeds als een zonnetje. Dat is echt een heerlijk bakkie :)
D_Jeff schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:11:
Voor de eigenaren / bestuurders van een Mazda3,(bouwjaar 2019, 2020 & 2021), ter info:

Er is momenteel een stille terugroepactie van Mazda Europa waarbij onderdelen van de radiator preventief vervangen worden.

Ik schrijf hier bewust stil, omdat het een voorzorgsmaatregel is en geen spoed heeft.

Check even voor de zekerheid de dealer of deze actie nodig is
Ik wist alleen niet zeker of de CX-30 er ook onder zou gaan vallen, maar blijkbaar dus wel. Dat betekend eventueel dat ook MX-30 bestuurders hier mee te maken gaan krijgen.

Verder, als ik zo brutaal mag zijn: Wat heb je besteld?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
@D_Jeff Heb je meer informatie over deze terugroepactie, zoals de reden of welke onderdelen worden vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:01

RvL

@D_Jeff
Tsss, de brutaliteit! Ik ga toch niet vertellen dat ik een Peugeot 308 SW PHEV besteld heb :+

Ik wilde graag weer een station. Beter gezegd, ik wilde wat meer laadruim. Bij Mazda kom je dan uit bij een CX-5, CX-60 of Mazda 6. Maar ik ben me een ongeluk geschrokken van de leaseprijzen van tegenwoordig: een zelfde CX-30 kost me nu netto €250 per maand meer. Erg veel geld meer.

Verlengen was geen mogelijkheid meer: hij is al eens verlengd en de leasemij wilde hem niet nog een keer verlengen. Sowieso is het iedere keer verlengen met 6 maanden/20.000km. Die 20.000km rijden we in 4 maanden...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
TNThomas schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:52:
@D_Jeff Heb je meer informatie over deze terugroepactie, zoals de reden of welke onderdelen worden vervangen?
Ik schreef rond de kerst (2023) al over.
Het gaat om een check en eventuele vervanging van de radiator en koppelstukken.

Waarom? Niet naar gevraagd en ook geen uitleg gekregen. Wel naar de urgentie tot geen meter meer rijden gevraagd: Geen reden tot zorgen, de nodige km's kunnen gewoon gemaakt worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
D_Jeff schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Ik schreef rond de kerst (2023) al over.
Het gaat om een check en eventuele vervanging van de radiator en koppelstukken.

Waarom? Niet naar gevraagd en ook geen uitleg gekregen. Wel naar de urgentie tot geen meter meer rijden gevraagd: Geen reden tot zorgen, de nodige km's kunnen gewoon gemaakt worden
Oké, ik vroeg me namelijk af of het enkel om de SkyActiv-X gaat of ook de G. Bedankt voor het delen in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
DurkB schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Met het plakkerig stuur bedoel ik dat wanneer je rechtuit rijdt je constant kleine stuur correcties aan het maken bent. Het stuur blijft dan heel even vast zitten (plakt) en laat dan weer los waardoor je op dat moment weer de ander kant op stuurt. Vooral met zijwind ben je dan constant correcties aan het maken. Het schijnt een bekend probleem te zijn, de werkplaats chef bij de Mazda dealer wist meteen waar ik het over had, en hoe het te verhelpen was. Op de manier hoe jij het beschrijft (weerstand) denk ik dat jij dit probleem ook hebt. Het doet zich alleen voor op lange rechte stukken, zodra je aan het stuur draait of een bocht maakt wordt de boel (tandheugel) weer gesmeerd en is het probleem weer even weg. Ik heb morgen een afspraak bij de Mazda dealer, en dan gaan ze het stuurhuis smeren, een half uurtje werk volgens de werkplaats chef.
Ok, ik hoor graag je bevindingen na de ingreep.

Ik heb niet het idee dat ik constant loop te corrigeren ofzo. Kan nooit kwaad om eens na te laten kijken natuurlijk. Ik zat me gisteren avond nog te verwonderen hoe lekker dat ding toch stuurt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkB
Mick3112 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Ik heb niet het idee dat ik constant loop te corrigeren ofzo. Kan nooit kwaad om eens na te laten kijken natuurlijk. Ik zat me gisteren avond nog te verwonderen hoe lekker dat ding toch stuurt. :)
Ik had in het begin ook niet het idee dat er iets mis was, had zelfs iets hierover gelezen op de Mazda 2 fans (Dutch only) facebookpagina en ik weet nog dat ik toen dacht ' ik heb dat probleem gelukkig niet '
Pas tijdens een rit naar Duitsland met lange rechte stukken in de kerstvakantie kwam het probleem aan het licht. Op dat moment moest ik meteen aan die post op Facebook denken, en heb ik de volgende dag meteen de dealer waar ik de auto heb gekocht, gebeld. Nu ik weer kortere ritten naar mijn werk rijdt merk ik het niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door DurkB op 23-01-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:49
[...]

Even terug gekeken maar kan zo snel even niet achterhalen over welk model je praat.

CX-60 heeft er last van. Hier is er vandaag een nieuwe stuurkolom in gegaan onder garantie.
Blijkbaar is het geen definitieve fix...

Auto staat nog bij Mazda Jansen dus geen idee of de vervanging geholpen heeft.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkB
Csotranme schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Even terug gekeken maar kan zo snel even niet achterhalen over welk model je praat.

CX-60 heeft er last van. Hier is er vandaag een nieuwe stuurkolom in gegaan onder garantie.

Ik heb een Mazda 2 skyactive G van 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
DurkB schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:17:
[...]

Ik heb een Mazda 2 skyactive G van 2018.
Hmm was mij nog niet bekend dat die dat ook heeft.
Bij de CX-60 treedt het wel binnen 1 jaar op.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Csotranme schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:05:
[...]

ik heb maandag die van mijn vader opgehaald na vervanging. Heeft zeker wel geholpen.
Vervangende onderdeel was overigens een revisie C, ipv B. Dus verhalen dat het terugkomt hoeven niet perse waar te zijn,. We zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkB
Mick3112 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Net terug van de dealer en ik moet zeggen dat de auto nu beter stuurt, smoother zeg maar. ik merkte het eigenlijk meteen in de eerste meters toen ik wegreed. De tijd zal uitwijzen of het zo blijft. Wat ze dus hebben gedaan is het stuurhuis smeren, hoe en wat verder weet ik niet, ik heb niet de mogelijkheid gehad om de werkplaatschef er naar te vragen. Maar tot nu toe zeer tevreden.

[ Voor 3% gewijzigd door DurkB op 24-01-2024 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
DurkB schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Net terug van de dealer en ik moet zeggen dat de auto nu beter stuurt, smoother zeg maar. ik merkte het eigenlijk meteen in de eerste meters toen ik wegreed. De tijd zal uitwijzen of het zo blijft. Wat ze dus hebben gedaan is het stuurhuis smeren, hoe en wat verder weet ik niet, ik heb niet de mogelijkheid gehad om de werkplaatschef er naar te vragen. Maar tot nu toe zeer tevreden.
En anders vraag je of dit elke beurt wordt meegenomen. Zal ook niet extreem veel duurder zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:47

Exirion

Gadgetfetisjist

zodra je aan het stuur draait of een bocht maakt wordt de boel (tandheugel) weer gesmeerd en is het probleem weer even weg.
Je moet echt flink heen en weer sturen voordat het probleem merkbaar vermindert. Het is bij mij soms dermate ernstig dat ik in een flauwe bocht m'n stuur los kan laten omdat ie niet zelf centreert. Bij het uitgaan van de bocht moet ik handmatig centreren, want anders blijft ie gewoon sturen.

Maar zoals meer besproken, het is geen probleem uniek voor de CX-60. Er zijn ook 2's en 3's die met het probleem te maken hebben. De Honda Civic deelt het type Hitachi stuurrack dat de CX-60 heeft, en Honda is inmiddels ook open over de problemen ermee.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DurkB schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:30:
Hopelijk is dat voor jou de oplossing. Bij de CX-60 is smeren een lapmiddel, want het probleem is de veel te hoge druk tussen tandwielen en wormwiel. Er moet een veer vervangen worden om het echt op te lossen. Het vervangen van het stuurrack zonder correctie van die veer is ook maar een tijdelijke oplossing.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Exirion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Hopelijk is dat voor jou de oplossing. Bij de CX-60 is smeren een lapmiddel, want het probleem is de veel te hoge druk tussen tandwielen en wormwiel. Er moet een veer vervangen worden om het echt op te lossen. Het vervangen van het stuurrack zonder correctie van die veer is ook maar een tijdelijke oplossing.
Bedenk ook even dat een Mazda 2 1.5 ongeveer een 1.000 kg weegt, terwijl de tank CX-60 2x zo zwaar is.
Dat heeft een compleet andere uitwerking op (bewegende) onderdelen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 15:46
Yes, maandag mijn Mazda 3 sedan ophalen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:02
Woask schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:59:
Tijd voor een nieuwe avatar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:17
XFlame schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Tijd voor een nieuwe avatar :+
Goei punt, mijne is na een jaar ook eindelijk aangepast :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
RvL schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:55:
@D_Jeff
Tsss, de brutaliteit! Ik ga toch niet vertellen dat ik een Peugeot 308 SW PHEV besteld heb :+

Ik wilde graag weer een station. Beter gezegd, ik wilde wat meer laadruim. Bij Mazda kom je dan uit bij een CX-5, CX-60 of Mazda 6. Maar ik ben me een ongeluk geschrokken van de leaseprijzen van tegenwoordig: een zelfde CX-30 kost me nu netto €250 per maand meer. Erg veel geld meer.

Verlengen was geen mogelijkheid meer: hij is al eens verlengd en de leasemij wilde hem niet nog een keer verlengen. Sowieso is het iedere keer verlengen met 6 maanden/20.000km. Die 20.000km rijden we in 4 maanden...
Eh, pardon -- hoe durf je! Dat kost je een extra rondje :+

Goed, alle gekheid op een stokje: ik snap je heel goed.
Ik heb het al vaker in dit topic geschreven: Waarom is de Mazda3 en/of Mazda6 geen HEV?

Voor de Mazda2 wordt een complete auto van de buren geleend en de 2.0 HEV motorcombi zou het ook prima doen in de Mazda6. Grootste struikelpunt van de huidige Mazda6 is dat het blok nogal onzuinig is en de combinatie van buren zou de Mazda6 ook prima kunnen redden. (de waarheid: Mazda6 gaat EoL per jan 2025)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Vanochtend bij Mazda Terpstra in Groningen geweest om de nieuwe Mazda 2 Hybrid te bekijken. Ze hebben de Homura Plus uitvoering als demo genomen en dat is ook de auto die ik in maart krijg.

Vind zelf de facelift geslaagd. Auto zit er wat vlotter uit en wat minder Toyota. Heb ook in de auto gereden en kon zo geen verschil merken met het "oude" model. Het infotainment systeem werkt mooi snel en ook het navigatiesysteem lijkt het goed te doen. Apple carplay is nu draadloos in combinatie met draadloos opladen.

Het nieuwe model heeft ook een elektrische lendensteun waardoor de stoel nog iets beter zijn af te stellen.

Ik krijg zelf de kleur Formal Red de demo auto was in de nieuwe kleur Glass Blue.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3580591965-6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3580591987-6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3580591991-6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3580592229-6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3580592274-6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3580592423-6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3581193216-6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Faxe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:10:
Vanochtend bij Mazda Terpstra in Groningen geweest om de nieuwe Mazda 2 Hybrid te bekijken. Ze hebben de Homura Plus uitvoering als demo genomen en dat is ook de auto die ik in maart krijg.

Vind zelf de facelift geslaagd. Auto zit er wat vlotter uit en wat minder Toyota. Heb ook in de auto gereden en kon zo geen verschil merken met het "oude" model. Het infotainment systeem werkt mooi snel en ook het navigatiesysteem lijkt het goed te doen. Apple carplay is nu draadloos in combinatie met draadloos opladen.

Het nieuwe model heeft ook een elektrische lendensteun waardoor de stoel nog iets beter zijn af te stellen.

Ik krijg zelf de kleur Formal Red de demo auto was in de nieuwe kleur Glass Blue.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd!

Zo te zien is dit zoals de "nieuwe" facelift Yaris ook gaat zijn/is.

Fijne wagentjes hoor :)
Ik heb de Yaris en zo te zien ook dezelfde velgen ;)

Heeft de Mazda ook het JBL pakket en stuur/stoel verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
De nieuwe Toyota Yaris krijgt niet dezelfde carrosserie aanpassingen als de Mazda 2. Meeste andere aanpassingen zijn bij beide auto's wel hetzelfde. De mazda heeft wel stuur/stoel verwarming maar niet het JBL pakket. Heb wel het panorama glasdak wat ik bij de nieuwe Toyota nog niet heb gezien na de facelift. De velgen van de Mazda zijn hetzelfde als de velgen van de Toyota van voor de facelift. Toyota krijgt nieuwe 17 inch wielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Faxe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:46:
De nieuwe Toyota Yaris krijgt niet dezelfde carrosserie aanpassingen als de Mazda 2. Meeste andere aanpassingen zijn bij beide auto's wel hetzelfde. De mazda heeft wel stuur/stoel verwarming maar niet het JBL pakket. Heb wel het panorama glasdak wat ik bij de nieuwe Toyota nog niet heb gezien na de facelift. De velgen van de Mazda zijn hetzelfde als de velgen van de Toyota van voor de facelift. Toyota krijgt nieuwe 17 inch wielen.
Het glazen dak heb ik ook :)

Bij Toyota is dat het "premium" pakket bij de pre-facelift.
Daar zit dan JBL, stuur verwarming, headup display en panoramadak in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ook in Europa komt er nu officieel een terugroepactie vanwege de stuurproblemen: https://de.mazda-press.co..._Default?isDownload=false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacqueline85
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-02 20:58
Ik heb ook een Mazda 2 skyactive G uit 2018 met een ‘plakkend stuur’ en ik ben enerzijds blij om te lezen dat ik niet de enige ben met deze kwaal, maar anderzijds ben ik daardoor echt niet blij met mijn auto. Ik wilde dolgraag een Mazda en ik heb nu spijt dat ik mijn fijne Fiesta de deur uit heb gedaan. Ik overweeg zelfs mijn auto te verkopen daardoor.

Moet er nu gesmeerd of vervangen worden? Ik ga maandag naar de dealer om het te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:17
Exirion schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:46:
Ook in Europa komt er nu officieel een terugroepactie vanwege de stuurproblemen: https://de.mazda-press.co..._Default?isDownload=false
Die gaan we dus lekker in Duitsland laten maken, hier bij de Nederlandse dealer blijven ze moeilijk doen over een vervangende auto bij de terugroepacties... Het zijn er inmiddels al zoveel dat ik er wel een beetje klaar mee ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Jacqueline85 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 02:56:
Ik wilde dolgraag een Mazda en ik heb nu spijt dat ik mijn fijne Fiesta de deur uit heb gedaan. Ik overweeg zelfs mijn auto te verkopen daardoor.
Ik zou het eerst bespreken; wegdoen kan altijd nog. Mazda heeft, op roestproblemen en issues met sommige diesels na, altijd betrouwbare auto’s gemaakt. Heb zelf met een 3 en CX-5 nooit enig probleem gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DurkB
Ik heb ook een Mazda 2 skyactive G uit 2018 met een ‘plakkend stuur’ en ik ben enerzijds blij om te lezen dat ik niet de enige ben met deze kwaal, maar anderzijds ben ik daardoor echt niet blij met mijn auto. Ik wilde dolgraag een Mazda en ik heb nu spijt dat ik mijn fijne Fiesta de deur uit heb gedaan. Ik overweeg zelfs mijn auto te verkopen daardoor.

Moet er nu gesmeerd of vervangen worden? Ik ga maandag naar de dealer om het te bespreken.
Ik vermoed dat ze bij jouw auto ook het stuurhuis gaan smeren, volgens mij is dat gewoon een instructie voor alle Mazda dealers omtrent deze kwaal bij de Mazda 2. Ik heb de Mazda in december vorig jaar gekocht bij een Mazda dealer met een jaar garantie, en daardoor hoefde ik niks te betalen. Toen ik de auto weer ophaalde kreeg ik trouwens eerst wel een factuur onder mijn neus geduwd. Toen ik zei dat ik van mening was dat het onder de garantie viel, zeiden ze dat de fabrieksgarantie (3 jaar) was verlopen. Blijkbaar hadden ze vooraf niet gecheckt dat ik nog 1 jaar occasion garantie had en uiteindelijk hoefde ik dus niks te betalen. Het is overigens niet een grote ingreep, ze zijn een klein uur bezig geweest. Ik meen me te herinneren dat er een bedrag op de factuur stond van € 65,- excl. BTW, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

[ Voor 7% gewijzigd door DurkB op 26-01-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Larko schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:59:
[...]

Die gaan we dus lekker in Duitsland laten maken, hier bij de Nederlandse dealer blijven ze moeilijk doen over een vervangende auto bij de terugroepacties... Het zijn er inmiddels al zoveel dat ik er wel een beetje klaar mee ben.
Of een andere dealer zoeken... Hier krijgen we gewoon een leenauto mee zonder gedoe bij Mazda Jansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
Csotranme schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Of een andere dealer zoeken... Hier krijgen we gewoon een leenauto mee zonder gedoe bij Mazda Jansen.
Probleem is dat alle mazda dealers in de buurt van dezelfde firma zijn.
Daarnaast is Duitsland voor mij net zo ver... En daar heb ik uitermate goede en fijne ervaringen met de Mazda dealer (heb er bijv. de trekhaak laten monteren i.v.m. een prijsverschil van 500,- euro).
Op zich is de dealer hier niet verkeerd, zeker v.w.b. garantie gevallen e.d. maar ze geven gewoon geen gratis leenauto's mee, ook niet bij terugroepacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

Reneger

Wie? IK?

Over garages gesproken, iemand ervaring met Van Vloten Car B.V. in Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goof.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 15:53
Csotranme schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Ik weet eerlijk gezegd ook niet beter, bij het minste of geringste wordt een nette/nieuwe vervanging meegegeven (Mazda Haagstad).

Assumption is the mother of all fuck-ups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacqueline85
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-02 20:58
DurkB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:31:
[...]

Ik vermoed dat ze bij jouw auto ook het stuurhuis gaan smeren, volgens mij is dat gewoon een instructie voor alle Mazda dealers omtrent deze kwaal bij de Mazda 2. Ik heb de Mazda in december vorig jaar gekocht bij een Mazda dealer met een jaar garantie, en daardoor hoefde ik niks te betalen. Toen ik de auto weer ophaalde kreeg ik trouwens eerst wel een factuur onder mijn neus geduwd. Toen ik zei dat ik van mening was dat het onder de garantie viel, zeiden ze dat de fabrieksgarantie (3 jaar) was verlopen. Blijkbaar hadden ze vooraf niet gecheckt dat ik nog 1 jaar occasion garantie had en uiteindelijk hoefde ik dus niks te betalen. Het is overigens niet een grote ingreep, ze zijn een klein uur bezig geweest. Ik meen me te herinneren dat er een bedrag op de factuur stond van € 65,- excl. BTW, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Dat valt gelukkig wel mee en is het proberen zeker waard. Bedankt voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnos88
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-09 11:02
Faxe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik was benieuwd naar die nieuwe blauw maar ziet er goed uit. Vind hem ook mooier dan de Yaris.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Woask
Woask schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:59:
Plaatjes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDwWrq73EHyomriaG852r6eGvlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWYYMOoRPMHm6rRCLXNuWfLK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klNWxVLRg8ai00ZhbDZNAK3JTfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3g7awJMz57YDrqQY3Uw7srG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwPD0FENXvFBFJ03J_Lap3u0d5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCn93Ko3NtSmBqDfeLzsbiSS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjNcvr3yDh6ZQ6EsGSDKTP-gEms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5h3WxZBWURcnEJZdRujgIjil.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom uit een Up! met 65PK als voorloopauto, dus wel erg blij met deze upgrade :) Vooral blij met hoe de zwarte accenten als de spoiler en spiegelkappen uitgevallen zijn, nu de eerste 1000km rustig en en daarna lekker gas geven.

Na een half uur wel op dat knopje links van het stuur gedrukt om de alerts te muten, want daar wordt je echt knetter van. Ook al een paar keer gehad dat 'ie de snelheid van de parallelweg pakt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Is die zwarte lip op de koffer een extraatje of toch "part of the deal" ?

Verder: Mooi Mazdarood is niet lelijk. ZoomZoom! 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkB

Ben benieuwd wat de dealer heeft gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 18:02
Woask schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Plaatjes!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik kom uit een Up! met 65PK als voorloopauto, dus wel erg blij met deze upgrade :) Vooral blij met hoe de zwarte accenten als de spoiler en spiegelkappen uitgevallen zijn, nu de eerste 1000km rustig en en daarna lekker gas geven.

Na een half uur wel op dat knopje links van het stuur gedrukt om de alerts te muten, want daar wordt je echt knetter van. Ook al een paar keer gehad dat 'ie de snelheid van de parallelweg pakt bijvoorbeeld.
Netjes! Die spoiler vind ik wel echt wat toevoegen, maar wel duur :'(

Verder hele mooie auto, denk dat ik hem in het donkerblauw ga halen als ik het met de lease rond krijg.
Wat staat er allemaal uit als je op die mute-knop drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:55
DatBassie schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Verder hele mooie auto, denk dat ik hem in het donkerblauw ga halen als ik het met de lease rond krijg.
De originele spoiler is inclusief montage €510,-. Inderdaad, een belachelijke prijs voor een stuk plastic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Reneger schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:43:
Ja, was mijn vaste garage (loopafstand) maar ben bij ze gestopt toen wel erg vaak meteen een compleet onderdeel vervangen moest worden als het niet lekker werkte.

Voorbeeld:

Airco werkt niet meer (ik vermoedde leeg). Van Vloten: nee niet leeg, compressor is helemaal kapot en moet vervangen worden! Gaven mij nog wel de optie tussen een Mazda compressor of een 3rd-party.

Niet laten repareren en een week later naar een garage in Ilpendam (Jan Wals, helaas gestopt) gegaan voor een second opinion. Die waren al wat wantrouwig toen ik aangaf dat Van Vloten had geconstateerd dat de compressor stuk was "Ah, zeggen ze dat? We zullen eens kijken of dat echt nodig is". Hun conclusie: airco moest gewoon bijgevuld worden. Hebben ze nog met speciale kleurstof gedaan om eventuele lekken te constateren. Nergens lek en nu 5 jaar later doet mijn airco het nog steeds prima met de compressor die volgens Van Vloten echt compleet vervangen moest worden 8)7

Dat is een goede manier om mij als klant kwijt te raken. Je gaat ook meteen twijfelen aan andere 'reparaties' in het verleden. Zo had ik ergens een lekstroompje (accu steeds leeg na 10+ dagen stil staan) en dat kon toen alleen opgelost worden aldus Van Vloten door de complete centrale deurvergrendelingsprintplaat te vervangen. Een stom printplaatje dat €850 kostte. Probleem was wel opgelost, maar door het gedoe met de compressor vraag je je toch af of het niet eenvoudiger en goedkoper opgelost had kunnen worden..

Tegenwoordig zit ik bij autobedrijf Waterland, nadat Jan Wals gestopt is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 18:02
ALPACINO schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:24:
[...]

De originele spoiler is inclusief montage €510,-. Inderdaad, een belachelijke prijs voor een stuk plastic.
Ja en dan valt mij wel gelijk op dat hij minder 'uitsteekt' dan wat er op de website staat. Wordt zo toch een beetje een streepje extra verf, hoewel ik het toch mooi blijf vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Je kan ook een minder officiële versie stuk goedkoper kopen en zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Nu online

Reneger

Wie? IK?

Gizz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Ja, was mijn vaste garage (loopafstand) maar ben bij ze gestopt toen wel erg vaak meteen een compleet onderdeel vervangen moest worden als het niet lekker werkte.

Voorbeeld:

Airco werkt niet meer (ik vermoedde leeg). Van Vloten: nee niet leeg, compressor is helemaal kapot en moet vervangen worden! Gaven mij nog wel de optie tussen een Mazda compressor of een 3rd-party.

Niet laten repareren en een week later naar een garage in Ilpendam (Jan Wals, helaas gestopt) gegaan voor een second opinion. Die waren al wat wantrouwig toen ik aangaf dat Van Vloten had geconstateerd dat de compressor stuk was "Ah, zeggen ze dat? We zullen eens kijken of dat echt nodig is". Hun conclusie: airco moest gewoon bijgevuld worden. Hebben ze nog met speciale kleurstof gedaan om eventuele lekken te constateren. Nergens lek en nu 5 jaar later doet mijn airco het nog steeds prima met de compressor die volgens Van Vloten echt compleet vervangen moest worden 8)7

Dat is een goede manier om mij als klant kwijt te raken. Je gaat ook meteen twijfelen aan andere 'reparaties' in het verleden. Zo had ik ergens een lekstroompje (accu steeds leeg na 10+ dagen stil staan) en dat kon toen alleen opgelost worden aldus Van Vloten door de complete centrale deurvergrendelingsprintplaat te vervangen. Een stom printplaatje dat €850 kostte. Probleem was wel opgelost, maar door het gedoe met de compressor vraag je je toch af of het niet eenvoudiger en goedkoper opgelost had kunnen worden..

Tegenwoordig zit ik bij autobedrijf Waterland, nadat Jan Wals gestopt is.
Dank! Qua Mazda officiele garages zit er helaas weinig in de buurt, en Van Vloten is voor mij ook om de hoek... Dus vandaar. Ik ga het overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Laatst online: 10:43
Iemand last gehad van ‘screen delamination’ van het infotainment scherm? Beginnen allemaal vlekken te ontstaan.
Begint nu op te spelen bij mijn 2018 CX-5, vraag mij af of hier nog iets van garantie opzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woask
DatBassie schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Geen idee wat er exact allemaal uit gaat als je op de mute knop drukt, maar in ieder geval de plingeltjes als je te hard rijdt en als 'ie een nieuwe snelheid detecteerd. Ik ben nog niet door alle instellingen heen geweest.

Dat systeem wat de bestuurder in de gaten houdt is ook vaag, check ik even wat langer m'n dode hoek dan normaal dan ben ik afgeleid en krijg ik een melding, ga ik vervolgens expres geforceerd links uit m'n raam kijken krijg ik geen melding. Gisteren 5 uur gereden en 1 melding gekregen over een vermoeide bestuurder, en dat was al na 20 minuten terwijl ik nog fris en fruitig was, terwijl ik me richting het einde na 4 uurtjes toch echt wel vermoeid begon te voelen en het misschien wél tijd was geweest voor een pauze.

200 op de Autobahn ook al aangetikt 8) Gaat prima. (Hetzij in z'n 6 met zo min mogelijk toeren ivm inrijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Woask schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:31:
[...]
Dat systeem wat de bestuurder in de gaten houdt is ook vaag, check ik even wat langer m'n dode hoek dan normaal dan ben ik afgeleid en krijg ik een melding, ga ik vervolgens expres geforceerd links uit m'n raam kijken krijg ik geen melding. Gisteren 5 uur gereden en 1 melding gekregen over een vermoeide bestuurder, en dat was al na 20 minuten terwijl ik nog fris en fruitig was, terwijl ik me richting het einde na 4 uurtjes toch echt wel vermoeid begon te voelen en het misschien wél tijd was geweest voor een pauze.
Het systeem kijkt enkel naar of hij je ogen lang in dezelfde richting ziet kijken. Ziet hij geen ogen kan hij inderdaad niks detecteren (zonnebril bijvoorbeeld ook niet). Maar zit je erg voor je uit te staren dan gaat hij waarschuwen.
Wellicht detecteert hij ook knikkebollen, maar zover kom ik nooit :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:52
Woask schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Geen idee wat er exact allemaal uit gaat als je op de mute knop drukt, maar in ieder geval de plingeltjes als je te hard rijdt en als 'ie een nieuwe snelheid detecteerd. Ik ben nog niet door alle instellingen heen geweest.

200 op de Autobahn ook al aangetikt 8) Gaat prima. (Hetzij in z'n 6 met zo min mogelijk toeren ivm inrijden)
Bedoel je met de mute knop, de knop met de auto erop?
Volgens mij deactiveer je dan alle (of een bepaald aantal) hulpsystemen uit, waaronder dode hoek. Ik weet niet of dit configureerbaar is.

Ik heb de vermoeidheidsherkenning zonder camera en uit de handleiding meen ik mij te herinneren dat deze alleen tussen de 80 en 140 of 150 km/h werkte en dat je deze snelheid minimaal een halfuur moest rijden.
Alleen tussen die voorwaarden kan de auto herkennen of je vermoeid bent, dus als je 200 rijdt werkt het niet. :P
Misschien dat het met de echte camera wel anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:33
Slomy schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:44:
Iemand last gehad van ‘screen delamination’ van het infotainment scherm? Beginnen allemaal vlekken te ontstaan.
Begint nu op te spelen bij mijn 2018 CX-5, vraag mij af of hier nog iets van garantie opzit.
Mijn 2014 mazda 3 had het toen ik 'm 2de hands kocht al in 'n hoekje. Heb het zelf gerepareerd. Heb ik ook een post aan gewijd ergens op dit forum.
Heb er op 17-8 dit jaar over gepost.

Edit: ik zie wel dat jij mogelijk een ander type infotainment systeem hebt. Maar misschien heb je er alsnog iets aan.

[ Voor 15% gewijzigd door williewimp op 02-02-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10

Processorkoeler

Geen stock koeler

In navolging op deze vraag: Processorkoeler in "Het grote Mazda topic #1"

Interieur- en luchtfilter bekeken. Interieurfilter was op 2 blaadjes na relatief schoon. Luchtfilter zelf ook wel. Volgens deze meneer maakt het overigens niet "heel veel uit" of een filter volledig nieuw of gebruikt is, maar zelf toch liever 'n nieuwe. Gek genoeg zegt dezelfde onderhoudscalculator nu enkel groot onderhoud zonder al het gedoe en vloeistoffen.

Luchtfilter bij dealer kost €65
Interieurfilter bij dealer kost €85

Kon geen OEM-filters vinden, maar een K&N luchtfilter (beter) is net zo duur en zo'n interieurfilter (Bosch) heb je voor €20. Filters zijn 9.000 km geleden gedaan en ogen vrij schoon. Wat denken jullie? Onzinkosten en lekker zelf doen? Bougies zie ik niet meer in de calculator staan en vind ik ook dikke onzin met 46.000 km.

Foto luchtfilter (bovenzijde, andere kant is aanzuigzijde)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVRxZi5B3V7wYWE_AqQ8DbWVppI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppqbxzjFpFxDorO9vve4W05p.jpg?f=fotoalbum_large

Interieurfilter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpoLj3jCWkyJ35cOFftv3OHc-IA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpAg2vRe70aJSzJBNwF1Fm0c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Processorkoeler schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:26:
In navolging op deze vraag: Processorkoeler in "Het grote Mazda topic #1"

Luchtfilter bij dealer kost €65
Interieurfilter bij dealer kost €85

Kon geen OEM-filters vinden, maar een K&N luchtfilter (beter) is net zo duur en zo'n interieurfilter (Bosch) heb je voor €20. Filters zijn 9.000 km geleden gedaan en ogen vrij schoon. Wat denken jullie? Onzinkosten en lekker zelf doen?
Interieurfilter deed ik zelf elk jaar, is voor mij een hygiëne kwestie.

Alle andere onderhoud liet ik als voorgeschreven doen, maar ik reed ook 35k per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Reneger schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:43:
Rij al jaren geen Mazda meer maar toen met deze dealer wel hoop gezeur vroeger gehad.

Had een Mazda 3 daar gekocht, bij de aankoop was overeengekomen dat de originele radio vervangen zou worden door een radio/cd-wisselaar/mp3, na aankoop wilde ik de originele radio van de auto terug en deze was al "weggegeven". Daar begon het mee.

Paar maanden daarna was deze cd-wisselaar defect (krassen en vetlaag op cd), was garantie dus was teruggegaan.
Bij de demontage van deze radio had Van Vloten lopen "kloten", dus met scherpe voorwerpen de radio demonteren. Ik moest toen bewijzen dat ik dat niet had gedaan, gelukkig had ik foto's.
Het kwam omdat ze geen doek/bescherming hadden gebruikt bij demontage van de radio en ze kregen de radio niet eruit.

Toen wilde Van Vloten uiteindelijk wel repareren maar dat heeft letterlijk maanden geduurd, eerst een radio met CD wisselaar zonder MP3 geleverd, deze heb ik uiteindelijk zelf maar in-/uitgebouwd ter voorkoming van verdere schade (bleek ook nog dat deze oude radio dus van een andere auto was, ik had 63XHKL en er stond 68XHKL op) maar daar kwam ik pas achter na in/uit-bouw, toen bleek dit ook een verkeerd onderdeel te zijn want de klok/boordcomputer werkte weer niet (de grap van Van Vloten was, hoeft toch maar twee keer goed gezet te worden per jaar)), toen kreeg ik een radio zonder cd-wisselaar. Na lang zeuren en aandringen was er toch een nieuw onderdeel besteld.
Kachelpaneel was ook gesloopt onder tussen door Van Vloten, duurde ook weer maanden ter vervanging.

Ook had Van Vloten bij de draagarmrubbers gewoon WD-40 gebruikt en niet nieuwe eronder gezet terwijl er garantie was. Nadat de draagarmrubbers gedaan waren, stond het stuur scheef en trok de auto naar rechts toe. Ik was tegen een stoep gereden werd mij aangegeven.

Het zou opgelost worden als ik NOOIT meer bij die dealer zou terugkomen zoals Van Vloten aangaf, dat zou ik toch niet meer doen na dit.

Het is jaren geleden maar het is mij altijd bij gebleven.

[ Voor 51% gewijzigd door itsalex op 07-02-2024 13:43 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10

Processorkoeler

Geen stock koeler

ZeroMinded schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:17:
[...]

Interieurfilter deed ik zelf elk jaar, is voor mij een hygiëne kwestie.

Alle andere onderhoud liet ik als voorgeschreven doen, maar ik reed ook 35k per jaar.
Was er nog een bepaald merk dat je dan gebruikt? Ik zie door de bomen 't bos niet meer, BOSCH heeft alles maar een interieurfilter moet 't gewoon normaal doen. Hoeft geen zwaar aftermarket ding te zijn maar ook geen hobby-bob merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Processorkoeler schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Was er nog een bepaald merk dat je dan gebruikt? Ik zie door de bomen 't bos niet meer, BOSCH heeft alles maar een interieurfilter moet 't gewoon normaal doen. Hoeft geen zwaar aftermarket ding te zijn maar ook geen hobby-bob merk.
Ik kocht zelf altijd wat duurdere filters vanwege allergien van mijn wederhelft.

Bijvoorbeeld deze, ik heb ooit 1 gekocht die niet goed paste dus altijd wel even op de maat letten.

https://www.winparts.nl/f...rieurfilter/p1480056.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Exirion schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:46:
Toch apart dat Mazda Nederland zo achterloopt:

https://www.kenteken.tv/r...ils.php?refcode=MGP240025

18 januari gemeld bij de RDW en 30 januari bij de RDW gepubliceerd. Er zal binnenkort wel een brief komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkB
Vraagje,

Mijn Mazda 2 gt-m uit 2018 heeft alu velgen met een bandenmaat van 185/60/R16. Binnenkort ben ik toe aan nieuwe banden, kan ik op deze velgen ook bredere banden monteren bijv. 195/55/R16 of 205/55/R16 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:40
DurkB schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:12:
Vraagje,

Mijn Mazda 2 gt-m uit 2018 heeft alu velgen met een bandenmaat van 185/60/R16. ..... kan ik op deze velgen ook bredere banden monteren bijv. 195/60/R16 of 205/60/R16 ?
Als je dat doet wordt de totale wieldiameter ook groter.
Om ongeveer dezelfde diameter te houden moet het hoogte percentage omlaag. Zie hier om te vergelijken.
Het middelste getal, de hoogte van de band, is een percentage van de breedte.

Belangrijk is dat de bredere band nergens tegenaan loopt aan de binnenzijde.
Daarom de vraag of Mazda icm andere velgen ook een 205mm breedte aanbiedt
Dit is op deze site aangegeven.
Weliswaar op een grotere en bredere velg (6Jx17 ET45), maar wel 205mm breedte (205/45R17).

Op dezelfde site zie ik ook dat 185/60R16 en 195/55R16 op dezelfde velg gemonteerd kunnen worden (5.5Jx16 ET40), maar niet zeker is dat dit lukt met een 205mm band. (205/55R16 of 205/50R16)

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 10-02-2024 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkB
elinx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:46:
[...]
Als je dat doet wordt de totale wieldiameter ook groter.
Om ongeveer dezelfde diameter te houden moet het hoogte percentage omlaag. Zie hier om te vergelijken.
Het middelste getal, de hoogte van de band, is een percentage van de breedte.

Belangrijk is dat de bredere band nergens tegenaan loopt aan de binnenzijde.
Daarom de vraag of Mazda icm andere velgen ook een 205mm breedte aanbiedt
Dit is op deze site aangegeven.
Weliswaar op een grotere en bredere velg (6Jx17 ET45), maar wel 205mm breedte (205/45R17).

Op dezelfde site zie ik ook dat 185/60R16 en 195/55R16 op dezelfde velg gemonteerd kunnen worden (5.5Jx16 ET40), maar niet zeker is dat dit lukt met een 205mm band. (205/55R16 of 205/50R16)
Top, bedankt! Veiligheidshalve kan ik dus het beste kiezen voor 195/55/R16.
Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:40
DurkB schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:23:
...Veiligheidshalve kan ik dus het beste kiezen voor 195/55/R16.....
Daar lijkt het wel op, maar realiseer je dat deze info niet bij Mazda zelf vandaan komt, maar een derde partij die waarschijnlijk de info weer van Mazda heeft, maar zeker is dat niet.
Ik zou dus vooraf wel de werkelijke maat van jouw velgen controleren of die overeenkomt met de maat die daar is vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkB
elinx schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Daar lijkt het wel op, maar realiseer je dat deze info niet bij Mazda zelf vandaan komt, maar een derde partij die waarschijnlijk de info weer van Mazda heeft, maar zeker is dat niet.
Ik zou dus vooraf wel de werkelijke maat van jouw velgen controleren of die overeenkomt met de maat die daar is vermeld.
Je hebt gelijk, zal ik doen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Nog iemand met een 3 met ratelingen? Heb mijn 3 (MY2022) nu iets meer dan een jaar en merk al lange tijd dat het handschoenenvak en het raam achter de bestuurderskant rammelen. Als ik tegen het handschoenenvak duw stopt het geluid ook en wanneer het raam links achter lichtjes open staat (paar mm naar beneden) stopt het geluid ook.

Wordt eind februari bij de dealer nagekeken, was dit vergeten te germelden paar weken terug bij onderhoud en het rammelt nu wel erg :)

[ Voor 17% gewijzigd door deSenna24 op 10-02-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
deSenna24 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:49:
Nog iemand met een 3 met ratelingen? Heb mijn 3 (MY2022) nu iets meer dan een jaar en merk al lange tijd dat het handschoenenvak en het raam achter de bestuurderskant rammelen. Als ik tegen het handschoenenvak duw stopt het geluid ook en wanneer het raam links achter lichtjes open staat (paar mm naar beneden) stopt het geluid ook.

Wordt eind februari bij de dealer nagekeken, was dit vergeten te germelden paar weken terug bij onderhoud en het rammelt nu wel erg :)
Heb je dat heel toevallig bij ~2700 RPM ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
D_Jeff schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Heb je dat heel toevallig bij ~2700 RPM ?
Continu, als ik rij kan het op alle snelheden en rpm voorkomen. 30 km/u en 1100 rpm of 120 km/u en 2600 rpm.

Hangt ook niet echt van de weg af, kan ook ratelen op een goeie asfaltweg en ineens weg zijn op een slechte baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:41
was dit niet het moment van cilinder uitschakeling? lijkt er op dat de trillingen doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Alex_79 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:25:
was dit niet het moment van cilinder uitschakeling? lijkt er op dat de trillingen doorwerken.
Heb het zelf voor met een e-Skyactiv X automaat, zonder cilinder uitschakeling. Een collega heeft hetzelfde voor met een MY2024 hatchback automaat met e-Skyactiv G, wel met cilinder uitschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas479
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Hier ook last van; Skyactiv-X MY2020. Bij mij zit de trilling achter de tellerbak, maar alleen met bepaald weer. Denk de temperatuur ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

@thomas479 probeer eens uit of het alleen is als de luchtstroom (deels) op de voorruit staat.

Dat was bij mij het geval en daarom is het hele kachelhuis vervangen. Veel werk en daardoor een dure klus als het niet onder garantie gebeurt

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas479
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
@RvL goh, dat zou een goeie kunnen zijn! Inderdaad eigenlijk alleen als iets het warmer weer is en dan heb ik altijd handmatig de luchtstroom op de voorruit.
Ik zal het eens aandragen of ze er nog wat mee willen; leasecontract duurt niet al te lang meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:41
ikzelf heb bij de aanschaf "de rammel" al geconstateerd. gelukkig zat de verkoper naast me. bij mij bleek het afdek plaatje van de heads up display los te liggen. na een kleine reparatie werd De Rammel nog maar een klein trillinkje als de cilinder uitschakeling er in kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_wFUis438ypqUXOf3mMvR7mmU4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MIzikXlRFhIk0yonNlkeMN0o.png?f=user_large
Bron: https://www.ad.nl/auto/di...ns-in-nederland~adc90718/

*O*

[ Voor 21% gewijzigd door Drardollan op 12-02-2024 09:53 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Hallo allemaal, het ruitensproeiervloeistofpeil van mijn Mazda 3 (2021) blijft dagenlang hetzelfde als er niet mee wordt gereden. Na een korte rit daalt het echter merkbaar (terwijl ik geen sproeiervloeistof heb gebruikt). Herkent iemand dit? Is er een onderdeel dat dit kan veroorzaken (alleen tijdens het rijden, zonder ruitensproeiervloeistof te gebruiken) of kan het lucht in het systeem zijn?

Even wat meer informatie: Ik zie/ruik geen lekkages en alle spuiters werken. Verder heb ik hem bijgevuld in de ondergrondse parkeergarage onder mijn appartement en een paar rondjes gereden. Het niveau van de ruitensproeiervloeistof daalde, maar er lag geen vloeistof op de garagevloer, ook geen sporen waar ik had gereden. Ik heb dit twee keer gedaan. In totaal heb ik hem nu 4 keer gevuld met telkens ongeveer 50-100 ml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Las het op Autoweek met allemaal ‘kenners’ in de comments. Blijf me verbazen dat CX-5 bestuurders soms niet eens weten hoe ze met de auto om moeten gaan. Ik snap wel waarom de CX-5 zo populair is en daar zijn ook goede reviews inclusief details van te vinden.

Ik heb in het verleden de Mazda3 2.2D gehad en dat is natuurlijk andere koek. Maar in de CX-5 kan ik wel lekker sportief scheuren, vooral hoog in de toeren. De wegligging is geweldig voor een SUV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Voor nieuw gekochte trekauto's staat de CX-5 ook nog bovenaan volgens AW en opvallend de CX-60 op de tweede plaats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3ubkro7Ux1JefKbbfYA7wE9Dzo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ihojDPnRezRozcbdfQJypY0A.png?f=user_large

https://www.autoweek.nl/a...vantrekkers-in-nederland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Is er iemand bekend met https://www.d-luft.de/benzin? Ik lees, vooral op Duitse, websites dat mensen met de normale skyactive G 122pk via de software aanpassingen een mooie upgrade krijgen. Dit is te merken vanaf 4000 toeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Zelf geen ervaring mee, maar je krijgt er vooral vermogen bij. Dus wat je al zegt hoog in de toeren. Daar zit je winst. Maar je koppel blijft nagenoeg gelijk (225Nm tegen 213Nm origineel). Onderin het toerenbereik zal de winst dan ook beperkt zijn.

De reden dat er zo'n grote vermogenswinst mogelijk is (wat doorgaans niet zo normaal in met atmosferische motors) is omdat de 122pk en 150pk versie van de motor een vermogensbeperking hebben. Ze zijn dus teruggeschroeft.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

TumTum schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:24:
Las het op Autoweek met allemaal ‘kenners’ in de comments.
Het reagerende publiek op Autoweek is sowieso om te huilen. Het gros bestaat uit brallende leaserijders die nog nooit zelf een auto gekocht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ALPACINO schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:18:
Is er iemand bekend met https://www.d-luft.de/benzin? Ik lees, vooral op Duitse, websites dat mensen met de normale skyactive G 122pk via de software aanpassingen een mooie upgrade krijgen. Dit is te merken vanaf 4000 toeren.
Dit verhaal geldt voor alle 120PK Skyactiv 2.0 motoren. Leuk op papier, en af en toe een sprintje, maar in het dagelijks gebruik zul je er niet je heel veel aan hebben. Zoals hierboven gezegd zit de winst in het verwijderen van de koppelbegrenzing boven de 4000rpm. Zonder die beperking haal je 180PK, maar hoevaak klim je bij normaal rijden ver boven de 4000rpm? De acceleratietijd voor 0-100 gaat misschien 0.7s omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Csotranme schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:36:
[...]

Voor nieuw gekochte trekauto's staat de CX-5 ook nog bovenaan volgens AW en opvallend de CX-60 op de tweede plaats:
[Afbeelding]

https://www.autoweek.nl/a...vantrekkers-in-nederland/
de CX-60 verbaast mij helemaal niets: ~300PK systeemvermogen, meer koppel dan de CX-5 (dus meer kunnen trekken) en zelfs met de caravan erachter nog idioot vlot.

En dat voor sloot minder tov X5 30e/45e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:33
ALPACINO schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:18:
Er zijn ook genoeg NL bedrijven die dat doen. De 2.0 SkyActiv-G 120 pk motor is dezelfde motor als de 2.0 SkyActiv-G motor met 165 pk, enkel elektronisch begrensd. 165 pk kan dus sowieso, misschien een paar PK meer. Je kunt er wel meer uitkrijgen maar dan zal je meer modificaties moeten doen. upgradekits voor luchtfilter, uitlaatsysteem upgraden etc. Ik had dit gevonden een tijd terug:

BBR GTI

Heb er zelf verder geen ervaring mee.

Dit bedrijf kan mogelijk de onderdelen voor je bestellen van dat bedrijf. Doen eigenlijk alleen MX5 maar misschien kan er wel iets voor je besteld worden:

https://www.decabriohoeve.nl/nieuwe-onderdelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2frankie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-02-2024
Even terug in de tijd………..en met een vraagje.

Na wat omzwervingen en ver daarvoor in een grijs verleden o.a. in de MX-5, 323BG, 323F te hebben gereden, ben ik terug bij m’n oude vertrouwde automerk.

Sind maart 2022 rij ik een Mazda 626 GF Sedan, aut en bouwjaar 2000.
De teller staat nog net niet op 70.000 km.
De auto rijd heerlijk en de automaat schakelt perfect.

Er is wel iets wat me een beetje stoort (vanwege m’n Tinnitus) en dat is het vervelende afrolgeluid van de banden.
Maar mijn beleving dringt dit iets te nadrukkelijk het interieur binnen.
De nieuwe Michelin Primacy 4 (15”) zitten er sinds mei 2022 onder en heb daar ca 13.000 km mee gereden.

Mocht er heel toevallig een Mazda (626 GF) liefhebber zijn, die hetzelfde heeft ervaren met het afrolgeluid in het interieur, dan ben ik erg benieuwd of hij/zij het afrolgeluid heeft kunnen reduceren met een bepaald type (stille) band.

Met Googlen ben ik helaas nog niet zo heel veel wijzer geworden.
Vandaar dat ik dit vraagje even hier in de (liefhebbers) groep gooi 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTIlma_L5Wk48t0fEU87hODOLH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ae0nQWK0A2fJTOOGYNX6j6z7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

2frankie schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:18:
Sind maart 2022 rij ik een Mazda 626 GF Sedan, aut en bouwjaar 2000.
De teller staat nog net niet op 70.000 km.
Als die stand klopt heb je wel echt een mooi exemplaar gescoord :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2frankie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-02-2024
De km stand klopt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
CX-60 rijders: Toevallig ook wel eens het probleem dat hij niet in drive te krijgen is?
Pook verplaatst wel naar de drive stand maar er gebeurt niks. Vaak auto aan/uit en dan doet hij het meestal wel weer....

Nieuwe stuurhuis werkt hier overigens tot nu toe top! Dus benieuwd wanneer het weer gaat opspelen.

Nieuwe infotainment firmware heeft niet veel uitgehaald hier. Het enige wat te merken is, is dat telefoons sneller verbinden. De gezichtsherkenning is nog steeds drama en moeders herkent hij nog steeds niet na meermaals opnieuw instellen (wat al met veel moeite gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:19
Dat gebeurt als je motor afzet terwijl pook niet op parking staat of achteraf geloof ik. Even uit p terug p dan d zou normaal werken of Idd motor uit en terug aan.
Csotranme schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:43:
CX-60 rijders: Toevallig ook wel eens het probleem dat hij niet in drive te krijgen is?
Pook verplaatst wel naar de drive stand maar er gebeurt niks. Vaak auto aan/uit en dan doet hij het meestal wel weer....

Nieuwe stuurhuis werkt hier overigens tot nu toe top! Dus benieuwd wanneer het weer gaat opspelen.

Nieuwe infotainment firmware heeft niet veel uitgehaald hier. Het enige wat te merken is, is dat telefoons sneller verbinden. De gezichtsherkenning is nog steeds drama en moeders herkent hij nog steeds niet na meermaals opnieuw instellen (wat al met veel moeite gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
royalt123 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:21:
Dat gebeurt als je motor afzet terwijl pook niet op parking staat of achteraf geloof ik. Even uit p terug p dan d zou normaal werken of Idd motor uit en terug aan.

[...]
Naja dat is hier dus niet het geval... Gewoon bij starten auto, in D en noppes niks...
Terug naar P, opnieuw starten en dan doet hij het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:43:
Niet helemaal hetzelfde: het is mij 3 of 4 keer gebeurd dat de pook niet uit P naar D te krijgen is, ook al trap ik de rem hard in. Paar keer uit en aan, en en dan werkt het ineens weer. Vreemde glitch die gevaarlijk kan zijn.

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 22:06
Om de Mazda te ontlasten (en mijn bankrekening) heb ik voor woon-werk verkeer een 2e auto erbij gehaald.
Gezien er geen proper Daihatsu topic is op het forum knal ik hem er maar bij als 2e auto naast de Mazda.
Aanhanger gehuurd, 130 km naar locatie, Daihatsu opgeladen (ja spanbanden had beter gekund...), 130 km terug naar huis. en volgende dag de daihatsu van de aanhanger geladen.

Keuze is namelijk dat ik voor woon-werk verkeer een zuinige(r) auto wilde rijden, maar ook makkelijk in kleine parkeervakken is te proppen voor in de stad. (parkeren is in Duitsland een ramp)
Daarnaast met gemiddeld 15 liter brandstofverbruik van de Mazda is 5 tot 6 liter een verademing.

Helaas heeft Ukkie (Daihatsu Cuore 1.0 3cyl) paar problemen die opgelost moeten worden voor ik er dagelijks gebruik van ga maken.

de Problemen.
1. Ontsteking:
P0300 (Cylinder misfire), P0301 (Cylinder 1 Misfire), P0302 Cylinder 2 Misfire), P0335 (nokkenas sensor), P1300 (?) , en nog wat meldingen allemaal ontsteking gerelateerd.
Cylinder compressietest is voor alle 3 de cylinders in orde, olie is gewoon olie (geen majonaise), koelvloeistof oud maar ook hier geen majonaise.
Dus ik gok zodra ik de auto voorzien heb van nieuwe bobines, sensors, luchtfiter, dat het wel stuk beter moet worden (bougies zijn al door mij vervangen, oude waren aan vervanging toe)

2. Velg bestuurderskant word warm.

Remcylinder beweegt soepel, wel de remklauw schoon gemaakt en voorzien van nieuw vet.
Groot vermoeden dat het wiellager defect is, deze nieuw besteld a 26 euro voor 2 stuks. deze zullen voor aan beide zijdes vervangen worden.
Remmen doet Ukkie goed. optrekken van stilstand rem is los, Tijdens remmen en stuur los laten, auto trekt niet naar rechts of links maar stopt netjes en gaat mooi rechtdoor.

3. cosmetisch.
Gezien Ukkie helaas wat oude schades heeft wil ik deze na verloop van tijd verhelpen. belangrijkste is dat roest geen kans heeft.
Verder zit ik te spelen met Ukkie laten wrappen.
Met de kleuren van de Mini van Mr.Bean. en nee er komt geen hangslot op.

De mazda word zodra Ukkie betrouwbaar is voor APK klaar gemaakt.
Uitgehard slang van de oliekoeler moet vervangen worden daar die wat olie lekt.
Motor krijgt uiteraard een grote beurt, dus Luchtfilter, Oliefilter, Olie, bougies, Luchtinlaat rubbers (die moeten bij elke grote beurt helaas vervangen worden), Brandstoffilter.
Remmen worden ook bij deze voorzien van nieuw vet zodat de remklauw soepel zijn werk kan blijven doen.
Nieuwe Schokbrekers en veren (is een voorafgemonteerd set) samen met nieuwe stabilisator-stangen.
Ook word de mazda 5 cm aan de voorkant verhoogd. Liftkit heb ik hier liggen gezien de achterkant ook al verhoogd is.
Automaat is wel nodig maar nog niet met spoed. deze zal vervangen worden ergens in de zomer.
De mazda zal ik Heel wat minder gebruiken nu Ukkie voor de deur staat.
Koplampen, dof dus deze zullen nog voor de APK op orde gemaakt moeten worden. en zodra ik het geld voor heb deze vervangen voor fabrieks nieuwe.
Mistachterlicht moet ik nog monteren, heb een losse lamp hiervoor besteld. kabels en EU schakelaar heb ik al voorbereid. dus nog enkel lamp aansluiten.

Mocht dit goed gaan heeft de mazda weer 2 jaar tüv (APK).
Ukkie heeft tüv tot 12-2025, de Mazda nog tot 06-2024.

Foto van Ukkie en de Mazda samen.
Ukkie op de aanhanger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rsocTJyvIuwJXbsX_iKsp1Xyvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QRrSApAqxgVKhrnjFJTa6EF.jpg?f=fotoalbum_large

De Mazda en Ukkie samen op de foto.
Hoewel de Cuore een kleine auto is is het interieur toch verassend ruim.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwHMTfM_FV6nUhvAAQHPG-2NTdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/At11Rlh288IcFqDzNFmSqQN5.jpg?f=fotoalbum_large

• Larko
Nou... vanochtend de eerste keer dat de CX60 ons in de steek heeft gelaten... Partner reed naar 't werk over de A2 waarbij ze met 100km pu op de linker baan (tijdens de spits), ineens de melding kreeg van een defect in het hybride systeem, er zat geen vaart meer in.
Vervolgens viel de auto volledig stil voordat ze op de vluchtstrook was, na uit/aan en een switch naar "normal" sprong de benzine motor aan en heeft ze na een bezoekje aan de vluchtstrook, haar rit gehavend kunnen vervolgen.
Over een uurtje wordt ie uitgelezen bij een ander filiaal van de dealer (dichter bij haar werk), van wat we al begrepen hebben, mogelijk defect aan de waterpomp of enkel een sensor die het niet meer weet, het kan alle kanten op.
Ben benieuwd, wordt vervolgd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb net de eerste rit na een behoorlijke lijst updates gemaakt. Het is echt een andere auto :) Het enige jammere is dat gemelde rammeltjes nog steeds in de deuren zitten. Verder hebben ze alles aangepakt: andere veer in het stuurhuis, nieuwe automaatsoftware, Koni schokdempers eronder, en demping in de deuren. Plus nog een aantal updates vanuit Mazda zelf.

De deuren klinken nu zoals je mag verwachten. Geen blikkerige klank meer. De vering is een enorme verbetering :D Hij deint niet meer na en voelt tijdens het rijden stabieler aan. Zeker als je een paar keer over drempels heen rijdt, voelt het heel anders aan dan met de oorspronkelijke dempers. Het is een hoop geld, maar het is het waard. Verder lijkt de automaat het soepeler te doen, samen met het samenspel tussen beinzinemotor en elektromotor, maar ik moet er meer in rijden om het verschil onder alle omstandigheden te kunnen voelen. Sturen is helemaal soepel, zoals het hoort. Voelt totaal anders dan hoe ik 'm kreeg en maanden heb gereden.

Ben echt blij dat het wachten hiermee beloond is. Het is een veel betere auto zo :)

• Csotranme
Exirion schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:21:
Ik heb net de eerste rit na een behoorlijke lijst updates gemaakt. Het is echt een andere auto :) Het enige jammere is dat gemelde rammeltjes nog steeds in de deuren zitten. Verder hebben ze alles aangepakt: andere veer in het stuurhuis, nieuwe automaatsoftware, Koni schokdempers eronder, en demping in de deuren. Plus nog een aantal updates vanuit Mazda zelf.

De deuren klinken nu zoals je mag verwachten. Geen blikkerige klank meer. De vering is een enorme verbetering :D Hij deint niet meer na en voelt tijdens het rijden stabieler aan. Zeker als je een paar keer over drempels heen rijdt, voelt het heel anders aan dan met de oorspronkelijke dempers. Het is een hoop geld, maar het is het waard. Verder lijkt de automaat het soepeler te doen, samen met het samenspel tussen beinzinemotor en elektromotor, maar ik moet er meer in rijden om het verschil onder alle omstandigheden te kunnen voelen. Sturen is helemaal soepel, zoals het hoort. Voelt totaal anders dan hoe ik 'm kreeg en maanden heb gereden.

Ben echt blij dat het wachten hiermee beloond is. Het is een veel betere auto zo :)
Die Koni dempers zijn inderdaad zn geld dubbel en dwars waard. Hier ook blij dat we dat gedaan hebben.

Die demping in de deuren was garantie werk of wel voor moeten betalen?
Anders heb ik hier zelf nog wel een doosje Silent Coat liggen wat ik er dan zelf wel in plak.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:05:
Die demping in de deuren was garantie werk of wel voor moeten betalen?
Anders heb ik hier zelf nog wel een doosje Silent Coat liggen wat ik er dan zelf wel in plak.
Is garantiewerk, want bij de eerste produktieseries ontbrak de demping. Het verhaal gaat vanwege leveringsproblemen door Corona, en ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze een auto in deze klasse zonder adequate demping echt zo op de markt wilden zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:55

Rob310

kermisfanaat

ExportZeeuw1985 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:37:
Om de Mazda te ontlasten (en mijn bankrekening) heb ik voor woon-werk verkeer een 2e auto erbij gehaald.
Gezien er geen proper Daihatsu topic is op het forum knal ik hem er maar bij als 2e auto naast de Mazda.
Aanhanger gehuurd, 130 km naar locatie, Daihatsu opgeladen (ja spanbanden had beter gekund...), 130 km terug naar huis. en volgende dag de daihatsu van de aanhanger geladen.

Keuze is namelijk dat ik voor woon-werk verkeer een zuinige(r) auto wilde rijden, maar ook makkelijk in kleine parkeervakken is te proppen voor in de stad. (parkeren is in Duitsland een ramp)
Daarnaast met gemiddeld 15 liter brandstofverbruik van de Mazda is 5 tot 6 liter een verademing.

Helaas heeft Ukkie (Daihatsu Cuore 1.0 3cyl) paar problemen die opgelost moeten worden voor ik er dagelijks gebruik van ga maken.

de Problemen.
1. Ontsteking:
P0300 (Cylinder misfire), P0301 (Cylinder 1 Misfire), P0302 Cylinder 2 Misfire), P0335 (nokkenas sensor), P1300 (?) , en nog wat meldingen allemaal ontsteking gerelateerd.
Cylinder compressietest is voor alle 3 de cylinders in orde, olie is gewoon olie (geen majonaise), koelvloeistof oud maar ook hier geen majonaise.
Dus ik gok zodra ik de auto voorzien heb van nieuwe bobines, sensors, luchtfiter, dat het wel stuk beter moet worden (bougies zijn al door mij vervangen, oude waren aan vervanging toe)

2. Velg bestuurderskant word warm.

Remcylinder beweegt soepel, wel de remklauw schoon gemaakt en voorzien van nieuw vet.
Groot vermoeden dat het wiellager defect is, deze nieuw besteld a 26 euro voor 2 stuks. deze zullen voor aan beide zijdes vervangen worden.
Remmen doet Ukkie goed. optrekken van stilstand rem is los, Tijdens remmen en stuur los laten, auto trekt niet naar rechts of links maar stopt netjes en gaat mooi rechtdoor.

3. cosmetisch.
Gezien Ukkie helaas wat oude schades heeft wil ik deze na verloop van tijd verhelpen. belangrijkste is dat roest geen kans heeft.
Verder zit ik te spelen met Ukkie laten wrappen.
Met de kleuren van de Mini van Mr.Bean. en nee er komt geen hangslot op.

De mazda word zodra Ukkie betrouwbaar is voor APK klaar gemaakt.
Uitgehard slang van de oliekoeler moet vervangen worden daar die wat olie lekt.
Motor krijgt uiteraard een grote beurt, dus Luchtfilter, Oliefilter, Olie, bougies, Luchtinlaat rubbers (die moeten bij elke grote beurt helaas vervangen worden), Brandstoffilter.
Remmen worden ook bij deze voorzien van nieuw vet zodat de remklauw soepel zijn werk kan blijven doen.
Nieuwe Schokbrekers en veren (is een voorafgemonteerd set) samen met nieuwe stabilisator-stangen.
Ook word de mazda 5 cm aan de voorkant verhoogd. Liftkit heb ik hier liggen gezien de achterkant ook al verhoogd is.
Automaat is wel nodig maar nog niet met spoed. deze zal vervangen worden ergens in de zomer.
De mazda zal ik Heel wat minder gebruiken nu Ukkie voor de deur staat.
Koplampen, dof dus deze zullen nog voor de APK op orde gemaakt moeten worden. en zodra ik het geld voor heb deze vervangen voor fabrieks nieuwe.
Mistachterlicht moet ik nog monteren, heb een losse lamp hiervoor besteld. kabels en EU schakelaar heb ik al voorbereid. dus nog enkel lamp aansluiten.

Mocht dit goed gaan heeft de mazda weer 2 jaar tüv (APK).
Ukkie heeft tüv tot 12-2025, de Mazda nog tot 06-2024.

Foto van Ukkie en de Mazda samen.
Ukkie op de aanhanger
[Afbeelding]

De Mazda en Ukkie samen op de foto.
Hoewel de Cuore een kleine auto is is het interieur toch verassend ruim.
[Afbeelding]
Hé wat leuk. Jij hebt dezelfde keuze gemaakt als ik.
Toen ik van buitendienst functie met een bedrijfsauto naar een baan in de supermarkt overstapte wilde ik ook een kleine en goedkope forensen auto.
Heb deze bij aankoop met een verse apk meegekregen en ik heb interieur laten reinigen voor rooklucht.
Alleen accu nog moeten vervangen maar voor de rest al 5,5 K (24 Km enkele reis) probleemloos gereden sinds midden september vorig jaar.
En net 2 dagen geleden 'klokje rond" gereden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qs2RwfYgqHnFgH5EA9qFYI0Ce8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4IcyyvKnV8rUgGhFXj7Cru0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTYIT0mf4G2GntEIZU0XmvYD7m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSXbjKK9BvuJGIV3iryGFiet.jpg?f=fotoalbum_large,

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larko
Blijkbaar zou de melding van de defecte hybride aandrijving uit software (sensor probleem) komen, er is vanmiddag weer een lading software updates in gegaan, hopelijk lost dat het probleem definitief op.

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 22:06
Rob310 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Hé wat leuk. Jij hebt dezelfde keuze gemaakt als ik.
Toen ik van buitendienst functie met een bedrijfsauto naar een baan in de supermarkt overstapte wilde ik ook een kleine en goedkope forensen auto.
Heb deze bij aankoop met een verse apk meegekregen en ik heb interieur laten reinigen voor rooklucht.
Alleen accu nog moeten vervangen maar voor de rest al 5,5 K (24 Km enkele reis) probleemloos gereden sinds midden september vorig jaar.
En net 2 dagen geleden 'klokje rond" gereden

[Afbeelding]

[Afbeelding],
Leuk dat de combinatie Mazda/Daihatsu vaker voor komt :)
Mijn Mazda Tribute zit gemiddeld op 15 a 16 liter op de 100 kilometer.
Zodra de Daihatsu weer goed is en verbruik rond de 5L op de 100 zit rijd ik voor dezelfde 15 Liter 300 kilometer.
Is toch wel even een aardig verschil tussen die twee.
Enig mankement wat de Daihatsu nu nog heeft is het wiellager bestuurderszijde.
Zoals eerder vermeld worden deze komende week vervangen.

Vandaag luchtfilter en nokkenas-sensor vervangen.
Luchtfilter was goed vuil, maar nokkenas-sensor was blijkbaar de boosdoener.
Het is leuk om aan Ukkie te sleutelen, maar groot nadeel.... alles is zo klein dat je amper bij diverse delen van het motor kunt komen.
In plaats van een ADHD blok, draait deze nu lekker rustig. En merkbaar meer power :+
Morgen (vrijdag) stukje touren. 20 a 30 kilometer ongeveer om een goed beeld te krijgen of deze nu "genezen" is.
Wiellager heeft kuren dus wil de Daihatsu nu nog niet vol op gebruiken voor deze problemen verholpen zijn.

• Csotranme
Exirion schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:45:
[...]

Is garantiewerk, want bij de eerste produktieseries ontbrak de demping. Het verhaal gaat vanwege leveringsproblemen door Corona, en ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze een auto in deze klasse zonder adequate demping echt zo op de markt wilden zetten.
Wanneer is die van jou geleverd dan? Kreeg uitnodiging van de dealer of zelf achteraan gegaan?

Hier 1ste week april 2023 geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@Csotranme Sommige updates worden (in Nederland) alleen gedaan als klanten klagen bij de dealer. Meld je problemen dus, in plaats van wachten op recalls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Hi allemaal, mijn 2021 Mazda 3 is mijn eerste auto met ingebouwde navigatie en infotainment. Ik vind het ontzettend fijn werken, maar heb enkele vragen over het updaten:

1. Hoeveel jaar zijn updates van Gracenote en de navigatiekaart gratis, 3 of 5 jaar?
2. Wordt de weergave van de maximumsnelheid in het HUD beter/preciezer door zo een kaartupdate?
3. Klopt het dat ik Gracenote en de navigatiekaart zelf kan updaten (dus niet via dealer)?
4. Zo ja, via welke website kan dat (ik vind namelijk twee verschillende, zie hieronder)?

Website 1: https://mazda.welcome.naviextras.com

Website 2: https://infotainment.mazdahandsfree.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@TNThomas

1) De 4e generatie heeft 5 jaar kaartupdates via de dealer.
2) De vmax in de hud is een combinatie van afgelezen borden (werkt niet altijd even goed) en de kaart. Afgelezen borden hebben prioriteit over de kaartinfo
3)Ik zou het knap vinden als jij een SD-kaart lezer hebt waar ook Nintendo Switch spellen in passen. Lekker via de dealer laten verlopen ;)

4) De 3e gen Mazda3 (2013-2018) heeft die mogelijkheid, maar daarvan Is het beperkt tot 3 jaar. Zelf gebruik ik de software voor een 2 din pioneer systeem, de wizard voor updaten Is vrij simpel -- als de software niet crasht. Slim updaten kan het ook niet, dus je bent een complete dag kwijt voor alles gedaan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
@D_Jeff

1. Fijn dat het 5 jaar is!
2. Helder.
3. Mijn laptop heeft een ingebouwde SD-kaartlezer, maar geen idee of Switch-spellen erin passen (nooit getest). ;)
4. Bij punt 3 geef je aan het niet zelf te doen (als ik je goed begrijp) en hier zeg je dat je het wel zelf doet. Doe je het updaten zelf?
Pagina: 1 ... 65 ... 77 Laatste