Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
[ Voor 90% gewijzigd door TNThomas op 01-01-2024 20:15 ]
Terug roep acties worden dan ook gedaan en stuurhuis wordt vervangen.
Staat nu op levering in de week van de 15de dus fingers crossed...
Dan is alles weer op orde voor de 1x wintersport met de CX-60
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Zeker, die optie staat in de settings. Helaas wel elke keer uitvinken als je de auto start...Arnos88 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:25:
He, ik ben weer eens aan het kijken voor een andere auto. Weet iemand zo of je de ACC bij Mazda's vanaf 2017 ook kunt omzetten naar normale cruise control.
YouTube: Radar Adaptive Cruise Control: how to change it to old fashioned.
Zo heb ik ooit gehoord dat je de auto moet ‘inleren’ als de spanning een tijdje eraf gaat of als er een sterkere 12V-accu wordt geplaatst. Is dit waar of kan ik de accu vervangen zoals bij elke normale auto?
Bij de CX-60 kan je het uit mijn hoofd wel permanent uit zetten in je rijders profiel maar daar heb jij waarschijnlijk niet zoveel aanArnos88 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:25:
He, ik ben weer eens aan het kijken voor een andere auto. Weet iemand zo of je de ACC bij Mazda's vanaf 2017 ook kunt omzetten naar normale cruise control.
[ Voor 6% gewijzigd door Csotranme op 03-01-2024 10:08 ]
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Bij mijn CX5 (2015) moest in de ramen opnieuw inleren om met een druk totaal omlaag te gaan. Raam open doen, en dan omhoog, en terwijl het raam al dicht is 5 sec omhoog vasthouden.TNThomas schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:11:
Ik wil de 12V-accu van mijn Mazda 3 (2021) vervangen voor een Varta N65. De Varta is iets krachtiger dan die van Mazda. Moet ik ergens op letten bij het wisselen?
Zo heb ik ooit gehoord dat je de auto moet ‘inleren’ als de spanning een tijdje eraf gaat of als er een sterkere 12V-accu wordt geplaatst. Is dit waar of kan ik de accu vervangen zoals bij elke normale auto?
Nadeel van ACC is dat je ermee moet leren rijden. En dat betekent vooral heel vroeg naar links gaan om in te halen, anders rem je fors af. Maar daarentegen is het op 1-baans wegen wel weer heerlijk.Arnos88 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:08:
Omslachtig maar mogelijk dus, thx. ACC kan soms fijn zijn maar prefereer CC. Bij veel moderene auto's kun je niet kiezen.
Zelf los ik het terugvallen bij inhalen op door zelf maar wat gas te geven, niet ideaal maar het werkt.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Zover ik weet is een (klein) verschil in ampèrage niet heel spannend. Snel opgezocht bij de Varta Accuzoeker met de basale gegevens die ik heb (gekozen voor een Mazda 3 SkyActiv 2.0 uit 2021) en die geeft de N65 ook als optie. Maar die geeft ook de D47 als optie die 45 euro goedkoper is. Waarom zou je die niet kiezen?TNThomas schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:11:
Ik wil de 12V-accu van mijn Mazda 3 (2021) vervangen voor een Varta N65. De Varta is iets krachtiger dan die van Mazda. Moet ik ergens op letten bij het wisselen?
En eigenlijk vraag ik mij ook af waarom je de accu wil vervangen, zo snel is een accu normaal niet kapot. 3 jaar is vrij kort, tenzij je hem mishandeld hebt door hem helemaal leeg te trekken. Heb je de accu al ergens door laten meten? Een beetje autobedrijf heeft daar apparatuur voor die laat zien wat de staat van de accu is.
Die N65 leek me wat krachtiger en dus mogelijk een wat langere levensduur voor een paar tientjes meer. Bij mijn vorige auto (Honda CR-Z) moest ik elke 2-3 jaar de accu wisselen, maar mogelijk kan ik er dus inderdaad beter mee wachten nog. Bij die Honda was de accu erg snel leeg, maar was een bekende ‘eigenschap’ van die auto…Drardollan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:42:
[...]
Zover ik weet is een (klein) verschil in ampèrage niet heel spannend. Snel opgezocht bij de Varta Accuzoeker met de basale gegevens die ik heb (gekozen voor een Mazda 3 SkyActiv 2.0 uit 2021) en die geeft de N65 ook als optie. Maar die geeft ook de D47 als optie die 45 euro goedkoper is. Waarom zou je die niet kiezen?
En eigenlijk vraag ik mij ook af waarom je de accu wil vervangen, zo snel is een accu normaal niet kapot. 3 jaar is vrij kort, tenzij je hem mishandeld hebt door hem helemaal leeg te trekken. Heb je de accu al ergens door laten meten? Een beetje autobedrijf heeft daar apparatuur voor die laat zien wat de staat van de accu is.
Ik ben geen expert, maar volgens mij werkt het niet op die manier bij een accu. Ik heb altijd geleerd dat overdimensioneren weinig zinvol is bij dit soort zaken.TNThomas schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:26:
[...]
Die N65 leek me wat krachtiger en dus mogelijk een wat langere levensduur voor een paar tientjes meer.
Ik ben niet bekend met Honda en dus ook niet met dat specifieke model. Ik heb hiervoor altijd Frans gereden en hoewel ik genoeg problemen had was het nooit de accu. Ik kan mij niet heugen dat ik ooit een accu vervangen heb die jonger was dan 5 jaar onder normale omstandigheden. Eenmaal door een eigen fout wel moeten doen (zat in een oldtimer en liep leeg in de winter met alle gevolgen van dien), maar dat reken ik niet mee.Bij mijn vorige auto (Honda CR-Z) moest ik elke 2-3 jaar de accu wisselen, maar mogelijk kan ik er dus inderdaad beter mee wachten nog. Bij die Honda was de accu erg snel leeg, maar was een bekende ‘eigenschap’ van die auto…
Sowieso zou ik nooit een accu preventief en zonder aanleiding vervangen. Als je problemen hebt met starten of als de garage een check heeft gedaan die aangeeft dat de accu op korte termijn het loodje gaat leggen is het een ander verhaal natuurlijk. Maar gewoon vervangen om het vervangen, dat klinkt mij vooral als geldverspilling.
En voor wat het waard is: mijn CX-5 uit 2019 heeft nog de originele accu erin zitten en ik gebruik de start-stop dagelijks meerdere malen zonder problemen.
Nog steeds niet gelukt? Even op een USB memory stick zetten en je bent in een kwartier klaar.Csotranme schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:16:
Hier gaat de CX-60 23 januari naar Mazda Jansen voor (eindelijk) de 14018 update of nieuwer als die er is.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ouwe lui laten het uiteindelijk liever door de dealer doen om geen gehannes te krijgen met garantie etc.Exirion schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:10:
[...]
Nog steeds niet gelukt? Even op een USB memory stick zetten en je bent in een kwartier klaar.
Haha nee. Heb een 3 van de vorige generatie op het oog. Een CX3 of 5 behoren ook tot de mogelijkheid.Csotranme schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:08:
[...]
Bij de CX-60 kan je het uit mijn hoofd wel permanent uit zetten in je rijders profiel maar daar heb jij waarschijnlijk niet zoveel aan
Kun je vergeten. Ik heb een 3 GT-M 2017 met ACC gehad, en dat adaptieve kun je niet uitschakelen. In de praktijk gebruik ik de limiter bij flitstrajecten.Arnos88 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:15:
Haha nee. Heb een 3 van de vorige generatie op het oog. Een CX3 of 5 behoren ook tot de mogelijkheid.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
De makkelijkere oplosing: Je voet gebruiken om hem te corrigeren indien nodig, voordat hij te dichtbij komt kun je al "gas geven". Dit doet niks tot je meer gas geeft dan de auto doet met ACC, dus blijf je daar onder dan heeft ACC de controle en ga je er overheen heb jij de controle. Wat betekend dat als de auto 30% gas geeft en jij 25%, en de auto rijd op een voorligger af en neemt gas terug tot 20% jij de controle krijgt met je 25%.Drardollan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:35:
[...]
Nadeel van ACC is dat je ermee moet leren rijden. En dat betekent vooral heel vroeg naar links gaan om in te halen, anders rem je fors af. Maar daarentegen is het op 1-baans wegen wel weer heerlijk.
Zelf los ik het terugvallen bij inhalen op door zelf maar wat gas te geven, niet ideaal maar het werkt.
Dit is hoe het bedoeld is om soepel controle over te nemen indien gewenst. (terwijl bij VAG bijv. je echt meer gas moet geven)
Dat is toch, iets uitgebreider, wat ik zei?Martin.Air schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:39:
[...]
De makkelijkere oplosing: Je voet gebruiken om hem te corrigeren indien nodig, voordat hij te dichtbij komt kun je al "gas geven". Dit doet niks tot je meer gas geeft dan de auto doet met ACC, dus blijf je daar onder dan heeft ACC de controle en ga je er overheen heb jij de controle. Wat betekend dat als de auto 30% gas geeft en jij 25%, en de auto rijd op een voorligger af en neemt gas terug tot 20% jij de controle krijgt met je 25%.
Dit is hoe het bedoeld is om soepel controle over te nemen indien gewenst. (terwijl bij VAG bijv. je echt meer gas moet geven)
Excuus, ik las die van jou als "ik ga gas geven zodra hij gaat remmen". Waar ik deze meer bedoelde als "ik bereid mij al voor door gedeeltelijk gas te geven zodat hij nooit remt".Drardollan schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:13:
[...]
Dat is toch, iets uitgebreider, wat ik zei?
Ah vandaar. Maar inderdaad, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoel dat ik net voor hij gaat remmen al wat gas bijgeef indien nodig.Martin.Air schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:47:
[...]
Excuus, ik las die van jou als "ik ga gas geven zodra hij gaat remmen". Waar ik deze meer bedoelde als "ik bereid mij al voor door gedeeltelijk gas te geven zodat hij nooit remt".
Het went vrij snel, zou het niet als te groot minpunt beschouwenArnos88 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:00:
Wellicht valt het systeem mij mee, is maar één manier om daar achter te komen. Anders toch kijken voor een Kia of Toyota.
Een Toyota doet precies hetzelfde weet ik uit eigen ervaringArnos88 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:00:
Wellicht valt het systeem mij mee, is maar één manier om daar achter te komen. Anders toch kijken voor een Kia of Toyota.
Al vind ik de systemen op de Toyota beter werken en minder zenuwachtig dan van de Mazda.
Ja, ik heb een Lexus gehad met ACC. Was opzich prima maar je kon gemakkelijk switchen bij die auto. Op de vrachtwagen wil ik niet meer zonder, ideaal met alle inhaalverboden maar ook dan kan het irritant zijn door schommelende snelheden.Csotranme schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:43:
[...]
Een Toyota doet precies hetzelfde weet ik uit eigen ervaring
Al vind ik de systemen op de Toyota beter werken en minder zenuwachtig dan van de Mazda.
[ Voor 37% gewijzigd door Arnos88 op 04-01-2024 15:47 ]
Ik ben tussen een A250e en een 3 aan het kiezen, verwacht dat het piepje zeker als het constant is weleens heel irritant kan worden
Dit is namelijk verplicht in de EU sinds dit jaar dus als het goed is heeft elke nieuwe auto dat vanaf nu...
Ik begrijp van niet, niet meer sinds dit jaar.D_Jeff schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:55:
@DatBassie Alleen visueel is geen keuzemogelijkheid meer? (zit de instellingen verstopt)
Klopt, ook onderweg om dat uit te zoeken. Ik weet wel dat er nog wat interpretatie is (geluid/visueel/haptisch), dus ik hoop misschien dat dat anders uitgevoerd isCsotranme schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:57:
Dikke kans als je een A250e koopt dat er ook een piepje in zit voor als je te hard rijdt.
Dit is namelijk verplicht in de EU sinds dit jaar dus als het goed is heeft elke nieuwe auto dat vanaf nu...
Aan de andere kant, voor de 150+ die het per maand tussen de twee waarschijnlijk scheelt... Misschien maar lekker oordoppen in

De auto heeft een paar weken stil gestaan (Vakantie), dus ik vermoed dat de accu op zn donder heeft gehad. Is dit echt het einde van de accu (Auto start wel), of biedt een gedegen rit op snelheid soelaas?
Als het nog de 1ste accu is dan zal hij nu wel eens kaduuk kunnen zijn.Reneger schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:15:
Mijn i-stop lampje knippert en er is een melding mbt het recharge systeem, waar er bij vermeld wordt dat ik contact op moet nemen met een service station. Het gaat om een CX3 uit 2018.
De auto heeft een paar weken stil gestaan (Vakantie), dus ik vermoed dat de accu op zn donder heeft gehad. Is dit echt het einde van de accu (Auto start wel), of biedt een gedegen rit op snelheid soelaas?
Ik zou het er niet op gokken. Gewoon even bij de garage laten doormeten.
Wil graag een Mazda 6 Tourer uit 2017/2018 aanschaffen. Ik lees nogal veel tegenstrijdige berichten.. sommige zeggen dat de 2.2 diesel niet te slopen is , mits goed onderhouden. Anderen zeggen weer dat het een gigantisch slecht blok is. Wat zijn jullie ervaringen ? of is de 2.0 Skyactive benzine toch een betere keuze.
Ik heb een 2017 2.2 diesel model gevonden met automaat, alle opties, en 150k km er op. Dus 30k per jaar. Ik ga zelf 15/20k per jaar rijden. De auto moet gok ik wel een jaartje of 5 mee moeten gaan of langer. Diesel is op de uittocht dus dan rij ik hem wel op denk ik. Of zeggen jullie beter voor de 2.0 benzine gaan?
De turbo's gaan vaak stuk en dat is een hele dure grap en de koppakking vliegt er vaak een keer uit.
De benzine blokken (zeker degene zonder turbo) zijn naar mijn weten erg betrouwbaar.
Ok dus beter voor de 2.0 skyactive gaan dan ? Dat is zover ik kan zien een NA motor.Csotranme schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:22:
@Rickg84 Ik zou eerder voor de benzine gaan. De diesels van Mazda zijn niet zo betrouwbaar.
De turbo's gaan vaak stuk en dat is een hele dure grap en de koppakking vliegt er vaak een keer uit.
De benzine blokken (zeker degene zonder turbo) zijn naar mijn weten erg betrouwbaar.
Er zullen zichzelf waarschijnlijk hier zo nog wel lui melden die praktijk ervaring hebben met de 2.0 maar zover ik weet is dat een prima motor.Rickg84 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Ok dus beter voor de 2.0 skyactive gaan dan ? Dat is zover ik kan zien een NA motor.
Hier hadden we de 2.2 diesel in een CX-5 die is er bij 180k km ook uit gegaan omdat hij maar kapot bleef gaan. Nu staat er een CX-60 met overigens ook een hoop gedoe maar das een ander verhaal
Mja,maar dan lees ik weer mensen die er 300k mee gereden hebben zonder problemen. Ik denk dat veel diesel gebruikers gewoon niet genoeg rijden om de motor schoon te houden. Ik lees ook veel over carbon opbouw wat je dus moet laten weghalen. Vaak korte ritten zijn funest voor die motor. Ik ga van het weekend wel ff bij een onafhankelijke garage vragen over hoe en wat. Zo'n gladjakker autoverkoper gaat nooit eerlijk zijn hahaCsotranme schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:28:
[...]
Er zullen zichzelf waarschijnlijk hier zo nog wel lui melden die praktijk ervaring hebben met de 2.0 maar zover ik weet is dat een prima motor.
Hier hadden we de 2.2 diesel in een CX-5 die is er bij 180k km ook uit gegaan omdat hij maar kapot bleef gaan. Nu staat er een CX-60 met overigens ook een hoop gedoe maar das een ander verhaal
@Csotranme Met CX60 is voor mij ook een heel ander verhaal

Rickg84 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:15:
Vraagje, Ik rij nu een Ford Kuga in de private lease maar die word me te duur aangezien er een kleine op komst is.
Wil graag een Mazda 6 Tourer uit 2017/2018 aanschaffen. Ik lees nogal veel tegenstrijdige berichten.. sommige zeggen dat de 2.2 diesel niet te slopen is , mits goed onderhouden. Anderen zeggen weer dat het een gigantisch slecht blok is. Wat zijn jullie ervaringen ? of is de 2.0 Skyactive benzine toch een betere keuze.
Ik heb een 2017 2.2 diesel model gevonden met automaat, alle opties, en 150k km er op. Dus 30k per jaar. Ik ga zelf 15/20k per jaar rijden. De auto moet gok ik wel een jaartje of 5 mee moeten gaan of langer. Diesel is op de uittocht dus dan rij ik hem wel op denk ik. Of zeggen jullie beter voor de 2.0 benzine gaan?
Ik heb van 2015 tot 2020 een M6 tourer 2.2 diesel (150pk, handbak) gereden. 0,0 problemen gedurende 185.000 km.. Ik zorgde er goed voor kwa warm rijden etc. Geen druppel olie verbruik ook. Denk nog regelmatig terug hoe fijn dit blok reed t.o.v. de 2.0 atmosferisch in de CX5 die ik nu heb. Ook niet slecht maar wat sleurde die diesel er lekker aan! Zeker met volle bepakking en de vouwwagen erachter op vakantie was dit toch wel erg fijn.Rickg84 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:15:
Vraagje, Ik rij nu een Ford Kuga in de private lease maar die word me te duur aangezien er een kleine op komst is.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Ik heb van van 2012 tot 2022 de Mazda 6 met SkyActiv-G benzine (de 2.0 met 145pk) gereden. Bijna 170.000km in 10 jaar, top ding, nooit iets mee aan de hand geweest. De ene keer dat-ie me liet staan was een lege accu. :-)Rickg84 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:15:
Daarvoor een 2008 Mazda 6 2.0 diesel. Die gaf wel eens een storinglampje over de EGR-klep wat ze nooit definitief opgelost hebben gekregen bij de garage, maar ondanks dat lampje tijdens het rijden nooit last van gehad, hij reed er niet minder om en deed het altijd. Op het laatst negeerde ik het lampje maar.
Anekdotisch zou ik dus de benzine adviseren. Aan de andere kant weet ik niet hoe relevant mijn ervaring met de diesel van de 2008-generatie nog is voor het 2017/2018 model dat je op het oog hebt, want dat was echt nog een ander blok.
Toen ik een keertje het omslagpunt voor een CX-5 voor mezelf berekende kwam de benzineversie er in ieder geval goedkoper uit (met 15k km's per jaar).
Vergeet het verschil in verzekeringspremie ook niet mee te nemen
Maar ook hier gaat volgende week de vering vervangen worden, uiteraard onder garantie. We gaan het zien wat het brengt.
Ik woon in Denemarken , hier zijn de diesels wel met meer opties en nieuwer bouwjaar wat goedkoper dan de benzine uitvoeringen.Knul schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:24:
Met 15-20k per jaar zou ik sowieso een benzine pakken. Kans op gedoe met roetfilters/EGRs/turbo's/etc is groot (bij iedere moderne diesel, niet eens zozeer de Mazda 2.2). Vraag me sowieso af of een benzine niet goedkoper is.
Toen ik een keertje het omslagpunt voor een CX-5 voor mezelf berekende kwam de benzineversie er in ieder geval goedkoper uit (met 15k km's per jaar).
Vergeet het verschil in verzekeringspremie ook niet mee te nemen
We betalen een soort van milieu belasting die word berekend op je km/l (wltp) en je particle uitstoot. De 2.0 benzine is maar 120 euro goedkoper per jaar dan de diesel 2.2.
Dus financieel is het voor mij niet een groot verschil. Het verschil zit hem in hoe lang die auto mee kan gaan. En ik wil hem toch wel oprijden. Gaat me eigenlijk enkel om rij plezier en betrouwbaarheid.
In NL is de boel alleen als 2.5 (4c) PHEV te koop (geweest). Met een PHEV wordt de berekening ook iets anders.
Verder nog even tip: De mazda6 (benzine) kan redelijk dorstig zijn.
Wanneer is jouw CX-60 geproduceerd danwel geleverd? Dit is wel gunstig nieuwsLarko schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:33:
Ik kreeg zojuist een belletje van m'n dealer. Mazda heeft blijkbaar besloten voor een aantal chassisnummers van de CX-60 de standaard garantie van 3 jaar (die toen nog de standaard was) op te hogen naar 6 jaar om ervoor te zorgen dat alle kinderziektes die de wagen nog heeft ook zeker binnen de garantie opgelost gaan worden.
31 augustus 2022 is de eerste tenaamstelling (bij de dealer als demo), exacte productie datum heb ik helaas niet bij de hand nu (zit op 't werk).Exirion schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:52:
[...]
Wanneer is jouw CX-60 geproduceerd danwel geleverd? Dit is wel gunstig nieuws
Ik rij de phev stline x en die kost me alles inclusief ( winterbanden, benzine, opladen, verzekering )8000 DKK = 1075 euro per maand.D_Jeff schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:48:
@Rickg84 hoeveel DKK per maand betaal je nu voor die Ford (zonder brandstof) en welk type blok zit daarin?
In NL is de boel alleen als 2.5 (4c) PHEV te koop (geweest). Met een PHEV wordt de berekening ook iets anders.
Verder nog even tip: De mazda6 (benzine) kan redelijk dorstig zijn.
Zonder benzine en oplaad kosten is dat 6850 DKK = 920 euro pm.
Ik heb een volledige berekening gemaakt voor een mazda 6 met opties , reservering voor onderhoud, benzine/diesel etc.
Je gaat achterovervallen maar gebruikte autos die niet 400k km op de teller hebben staan ( dus alles wat er onder zit) kost gewoon gebruikt nog 150/200k DKK wat neer komt op 20/30k euro ! Dan heb je het over een 5 jaar oude auto met 150k km op de teller. Iets wat me minder zorgen zou maken op de diesel versie.. je weet dat er dan gewoon 30k per jaar mee gereden is. Dat is flink veel snelweg kms. En in Denemarken rijd men zo veel dat ik gok met het onderhoud wel goed zit. ( mits gestempeld en bijgehouden).
Anyways zon gebruikte auto , dan betalen we de helft cash de rest finance. Dan zit ik op 530 euro eerste 4 jaar per maand , dan daarna 375 euro per maand. Dan zet ik ongeveer 100/150 euro de maand weg voor onderhoud en reparaties. Mocht er dan een turbo kapot gaan , dan kan ik dat wel lijen.
Alleen gaat die diesel toeslag wel elk jaar omhoog. Hoe veel dat kan ik niet inzien want dat vertellen ze pas rond maart ( voor het aankomende jaar). Ze willen iedereen in een EV maar ik kan en wil dat nog niet.
[ Voor 14% gewijzigd door Rickg84 op 11-01-2024 08:38 ]
Vraagje. Ik heb 'm Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 (GT-M 2017 sedan). De 6e onderhoudsbeurt (groot onderhoud) komt eraan. Nog geen 50k op de teller en los van regulier onderhoud en banden, niks nodig geweest (yes, 1e set remmen er nog onder omdat er veel snelweg wordt gereden).
Nu geeft de 'onderhoudscalculator' van de dealer aan dat naast het onderhoud, lucht- en interieurfilter, ook de bougies moeten worden vervangen. Terwijl die pas volgens schema bij +- 100K moeten worden gedaan. Als ik die optie uitvink (a 300 euro), vervalt direct de Euroservice. Wat m.i. echt onnodig is, 850 voor een onderhoudsbeurt á compacte middenklasser.
- Interieurfilter is prima zelf te doen achter dashboardkastje toch?
- Iemand tips m.b.t. de bougies?
- De rest laat ik uiteraard gewoon doen
Scheelt er veel aan het grotere scherm, los van dat het touch is met AA? Wireless zou ik wel heel fijn vinden, USB-A/USB-C maakt denk ik de komende 5 jaar voor mij weinig uit.
Zijn er verder nog verschillen tussen '23 en '24? Heeft iemand hier een hele sterke mening over? Het verschil is zo'n 60 euro netto per maand.
[ Voor 9% gewijzigd door DatBassie op 15-01-2024 11:49 ]
Wireless AndroidAuto is op zich ook goed los toe te voegen, voor mij zou het grotere scherm wel waarde hebben. Maar als dat voor jou dus niks doet zou ik mij daar niet te druk over maken.DatBassie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:48:
Ik zie dat er een 3 in Machine Grey, Luxury van augustus '23, dus nog voor de wireless Android Auto/USB-C en de snelheidsdong (waar ik wel mee zou kunnen leven) in de garage staat die ik zou kunnen nemen. Anders zou ik zelf een Exclusive-Line bestellen in het blauw, maar dan wel full options waar de "bestaande" auto 42k zou moeten kosten--en dus schijnbaar niet alles heeft (maar er staat in de lijst wel leer en 360 graden-camera). Ze zijn allebei e-X met automaat.
Scheelt er veel aan het grotere scherm, los van dat het touch is met AA? Wireless zou ik wel heel fijn vinden, USB-A/USB-C maakt denk ik de komende 5 jaar voor mij weinig uit.
Zijn er verder nog verschillen tussen '23 en '24? Heeft iemand hier een hele sterke mening over? Het verschil is zo'n 60 euro netto per maand.
Los toevoegen? Vind die doosjes nogal duur en wat oncharmant, maar snap ook dat die in een paar maanden eruit zijn. Of bedoel je dan inbouwen in het bestaande systeem?Martin.Air schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:01:
[...]
Wireless AndroidAuto is op zich ook goed los toe te voegen, voor mij zou het grotere scherm wel waarde hebben. Maar als dat voor jou dus niks doet zou ik mij daar niet te druk over maken.
Inderdaad los toevoegen, in de 3 zit er een USB aansluiting in je armsteun. Hier kun je prima zo een doosje met een Tesa strip aan wegwerken. Rammelt hij niet en zie je hem eigenlijk nooit. Zou je zelfs nog een 'organizer tray' van Ali of Amazon kunnen halen om hem helemaal te verbergen.DatBassie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:57:
[...]
Los toevoegen? Vind die doosjes nogal duur en wat oncharmant, maar snap ook dat die in een paar maanden eruit zijn. Of bedoel je dan inbouwen in het bestaande systeem?
Die 300 euro vind ik ook bizar veel geld. Die bougies kosten 20-25 euro/stuk, beetje monteur heeft een half uur nodig om ze te wisselen.Processorkoeler schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:13:
Nu geeft de 'onderhoudscalculator' van de dealer aan dat naast het onderhoud, lucht- en interieurfilter, ook de bougies moeten worden vervangen. Terwijl die pas volgens schema bij +- 100K moeten worden gedaan. Als ik die optie uitvink (a 300 euro), vervalt direct de Euroservice. Wat m.i. echt onnodig is, 850 voor een onderhoudsbeurt á compacte middenklasser.
- Interieurfilter is prima zelf te doen achter dashboardkastje toch?
- Iemand tips m.b.t. de bougies?
- De rest laat ik uiteraard gewoon doen
Ik zou het met de garage overleggen of dat echt nodig is om die Euroservice te houden. Mijn Mazda-dealer belt mij altijd op om te vertellen wat ze gaan doen en vraagt of ik iets wil uitstellen.
Interieurfilter is niet al te moeilijk, er staan genoeg instructies op Youtube.
De grootste verschillen uit mijn hoofd zijn dat de usb poorten van A naar C zijn gewisseld.DatBassie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:48:
Ik zie dat er een 3 in Machine Grey, Luxury van augustus '23, dus nog voor de wireless Android Auto/USB-C en de snelheidsdong (waar ik wel mee zou kunnen leven) in de garage staat die ik zou kunnen nemen. Anders zou ik zelf een Exclusive-Line bestellen in het blauw, maar dan wel full options waar de "bestaande" auto 42k zou moeten kosten--en dus schijnbaar niet alles heeft (maar er staat in de lijst wel leer en 360 graden-camera). Ze zijn allebei e-X met automaat.
Groter scherm met ondersteuning voor touch
Ondersteuning voor draadloze android auto en carplay.
Navigatie instructies vanuit android auto en carplay worden nu ook op HUD getoond.
Dat laatste vind ik enigszins wel een gemis op mijn '22 ik had er nog naar gevraagd bij de dealer of daarvoor nog een update komt maar dat wisten ze niet.
Verder was dat het dacht ik.
Ja, zoiets dacht ik ook. Ik moet zeggen dat ik de instructies op de HUD wel een groot voordeel vind, groter dan alleen het feit dat AA dan draadloos is. Tijdens een proefrit laatst even ervaren, is toch erg fijn en leverde gelijk minder heen en weer kijken op, en wat meer zekerheid dat je juist rijdt.Oceanview schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:02:
[...]
De grootste verschillen uit mijn hoofd zijn dat de usb poorten van A naar C zijn gewisseld.
Groter scherm met ondersteuning voor touch
Ondersteuning voor draadloze android auto en carplay.
Navigatie instructies vanuit android auto en carplay worden nu ook op HUD getoond.
Dat laatste vind ik enigszins wel een gemis op mijn '22 ik had er nog naar gevraagd bij de dealer of daarvoor nog een update komt maar dat wisten ze niet.
Verder was dat het dacht ik.
Denk uiteindelijk ook niet dat er een update komt om draadloos AA en de HUD-instructies op de oudere te doen, zeker draadloos Carplay vereist meer fysieke hardware dan met de draad...
Het was 244gerritjan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:53:
[...]
Die 300 euro vind ik ook bizar veel geld. Die bougies kosten 20-25 euro/stuk, beetje monteur heeft een half uur nodig om ze te wisselen.
Ik zou het met de garage overleggen of dat echt nodig is om die Euroservice te houden. Mijn Mazda-dealer belt mij altijd op om te vertellen wat ze gaan doen en vraagt of ik iets wil uitstellen.
Interieurfilter is niet al te moeilijk, er staan genoeg instructies op Youtube.

/f/image/oHCyDPyPxfrfSV3bBW6PvL5X.png?f=fotoalbum_large)
Onderhoudsschema zegt:
- Bougies elke 120.000 km
- Luchtfilter elke 60.000 km (en bij groot onderhoud "standaardwerkzaamheden")
- Interieurfilter niet genoemd
Nog geen 10.000 km mee gereden en ik rijd voornamelijk snelweg. Qua "rij-uren" zit er dus ook niet veel op, waardoor ik niet het idee heb alsof die filters enorm verzadigd / vuil zijn. Het interieurfilter wil ik zelf wel proberen, bougies en luchtfilter sowieso al niet (mits luchtfilter zelf makkelijk is - ik heb nauwelijks tools)
Naast het grote onderhoud, remvloeistof (i.v.m. vochtaantrekking) heb ik het idee alsof de 3 bovengenoemde dingen totaal onnodig zijn. Wat denken jullie?
[ Voor 35% gewijzigd door Processorkoeler op 16-01-2024 20:38 ]
Meestal staat er ook bij: x kilometer of x jaar. Daar kun je ook nog naar kijken.
Lichtpuntje...
Luchtfilter per 60.000 km inderdaad, zit nu op 46xxx en hij is 6 jaar oud.LuisjeNL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:41:
Luchtfilter zal wel een paar lipjes zijn om er bij te kunnen, nog geen 5 min werk.
Meestal staat er ook bij: x kilometer of x jaar. Daar kun je ook nog naar kijken.
Ik ga even YouTuben, het zit wel 'standaard' in hun onderhoudsschema. Maar dat 't dan nog los wordt beprijsd, en fors ook, vind ik raar.
In dit opzicht vind ik Mazda's qua prijzen wel een beetje Audi/BMW-achtig.
Dat online tooltje klopt gewoon niet. Die denkt dat de 6e beurt ook bij 120.000km is, wat dus niet zo is. Ik zou gewoon even je dealer bellen en een afspraak maken voor de benodigde werkzaamheden volgens het onderhoudsboekje.Processorkoeler schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:32:
[...]
Het was 244maar alsnog bijzonder. Note: +- 46.000 km, 6e onderhoudsbeurt.
[Afbeelding]
Onderhoudsschema zegt:
- Bougies elke 120.000 km
- Luchtfilter elke 60.000 km (en bij groot onderhoud "standaardwerkzaamheden")
- Interieurfilter niet genoemd
Nog geen 10.000 km mee gereden en ik rijd voornamelijk snelweg. Qua "rij-uren" zit er dus ook niet veel op, waardoor ik niet het idee heb alsof die filters enorm verzadigd / vuil zijn. Het interieurfilter wil ik zelf wel proberen, bougies en luchtfilter sowieso al niet (mits luchtfilter zelf makkelijk is - ik heb nauwelijks tools)
Naast het grote onderhoud, remvloeistof (i.v.m. vochtaantrekking) heb ik het idee alsof de 3 bovengenoemde dingen totaal onnodig zijn. Wat denken jullie?
Nou ik mag hopen dat 'ie dat snapt, want ze vragen de km-stand bij je kentekenroel-online schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:50:
[...]
Dat online tooltje klopt gewoon niet. Die denkt dat de 6e beurt ook bij 120.000km is, wat dus niet zo is. Ik zou gewoon even je dealer bellen en een afspraak maken voor de benodigde werkzaamheden volgens het onderhoudsboekje.

Het is natuurlijk gewoon goeie business om dat te rekenen
Lijkt me meer een garagedigetje dan iets wat specifiek bij Mazda voorkomt toch?s3n schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:37:
Mijn 3 jaar oude Mazda 3 was in het buitenland gestrand na een onderhoudsbeurt hier in Nederland. Men was vergeten de carterplug goed vast te draaien waardoor alle olie er uit liep. Auto in totaal 3 weken kwijt geweest voor die terug was in Nederland en een hoop niet vergoede vervolgschade. Zelfs geen excuses. De volgende auto is er iig geen van Mazda of ander merk dat deze dealer voert. Ik overweeg zelfs het leasecontract af te kopen en eerder wat anders te rijden.
Iedere auto met motorolie heeft een carterplug en er werken overal mensen op maandagmorgen, je kan dus waar je ook komt altijd wel een keer dikke pech hebben.
Een slordigheid tijdens een oliewissel is echt geen standaard Mazda ding ofzo, dat kan je net zo goed bij BMW, Kia of Peugeot overkomen.
Wanneer je hiervoor je auto weg wil doen dan denk ik dat er wel meer speelt dan alleen een carterplugincident.
Je hebt een leasecontract en maakt je druk over niet vergoede vervolgschade? Waarom, je leased toch niet voor niets?s3n schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:37:
Mijn 3 jaar oude Mazda 3 was in het buitenland gestrand na een onderhoudsbeurt hier in Nederland. Men was vergeten de carterplug goed vast te draaien waardoor alle olie er uit liep. Auto in totaal 3 weken kwijt geweest voor die terug was in Nederland en een hoop niet vergoede vervolgschade. Zelfs geen excuses. De volgende auto is er iig geen van Mazda of ander merk dat deze dealer voert. Ik overweeg zelfs het leasecontract af te kopen en eerder wat anders te rijden.
Voor de rest gek verhaal, ik neem aan dat er allerlei lichtshows en piepjes zijn geweest voor ie echt leeg was. Niet goed aangedraaid impliceert dat hij rustig leeg liep en blijkbaar had je ook al een aardig stuk gereden?
Verder zou ik zeggen dat alle schade het probleem van de garage is. Zijn ze als het goed is zelfs voor verzekerd.
Mijn dealer heeft soms ook wel eens een slechtere dag of lukt het gewoon niet om in 5! weken een afspraak te krijgen.s3n schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:37:
Dan ga ik gewoon eens rondbellen / rondkijken wie mij wel verder kan helpen.
Wees blij dat je geen RX-7 / RX-8 hebt. Mazda staat maar 1 adres in NL toe namelijk voor die 2 modellen
Ik zie wel iets meer import vanuit andere EU landen, maar niet zoveel verschil.Nikeo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:51:
Ik kijk al een jaar of 2 semi-serieus naar wat cx-5 modellen. Occasions hier in Noord Nederland zaten vaak op een vanafprijs van 20.000 euro maar tegenwoordig zie ik ze regelmatig vanaf de 16.000 voorbij komen. Is de markt om een of andere reden zo veranderd? Er lijkt niks mis te zijn met de aangeboden wagens.
Naar welke modeljaren zit je te kijken?
Uit interesse, welk adres is dat?D_Jeff schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:00:
[...]
Mijn dealer heeft soms ook wel eens een slechtere dag of lukt het gewoon niet om in 5! weken een afspraak te krijgen.
Dan ga ik gewoon eens rondbellen / rondkijken wie mij wel verder kan helpen.
Wees blij dat je geen RX-7 / RX-8 hebt. Mazda staat maar 1 adres in NL toe namelijk voor die 2 modellen
Er zijn daar anders ook nog wel goede liefhebber garages voor.
De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord
Schade voor repatriëring en reparatie zoeken Mazda, de dealer en de leasemaatschappij maar uit. Dat geloof ik wel. Maar persoonlijke schade als niet gebruikte hotelovernachtingen en events ben je gewoon kwijt. Reisverzekering sluit het uit en de leasemaatschappij en de dealer wijzen naar elkaar.Drardollan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:26:
Je hebt een leasecontract en maakt je druk over niet vergoede vervolgschade? Waarom, je leased toch niet voor niets?
Liep idd rustig leeg zolang je reed. Er was nog voldoende olie aanwezig om geen lampjes te tonen. Bij een stop bij een benzinepomp liep in 1x het restant eruit en was het een kermis op het dashboard. Dat is misschien nog een geluk, er is geen meter zonder olie gereden.Drardollan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:26:
Voor de rest gek verhaal, ik neem aan dat er allerlei lichtshows en piepjes zijn geweest voor ie echt leeg was. Niet goed aangedraaid impliceert dat hij rustig leeg liep en blijkbaar had je ook al een aardig stuk gereden?
Klopt, het is ook vooral een dealer ding, niet perse auto gerelateerd. Het is niet het eerste akkefietje met deze dealer icm onderhoud.PalingDrone schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:03:
[...]
Lijkt me meer een garagedigetje dan iets wat specifiek bij Mazda voorkomt toch?
...
Wanneer je hiervoor je auto weg wil doen dan denk ik dat er wel meer speelt dan alleen een carterplugincident.
Ik doel ook op zaken voor garantiebehoud en dat soort zaken.Rob310 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:08:
[...]
Uit interesse, welk adres is dat?
Er zijn daar anders ook nog wel goede liefhebber garages voor.
Autoweek is er ook een keer op bezoek geweest: https://www.autoweek.nl/a...-mazdas-als-kees-hoebeke/
Rilland, Zeeland
Je kan eventueel ook een "FYI" naar MazdaNL sturen. Er zijn autobedrijven om mindere redenen geroyeerd van het Mazda dealerschap
Gisteren geweest en ze gaan inderdaad het stuurhuis vervangen. Onderdeel staat in backorder bij Mazda dus ik hoor nog van ze wanneer het binnen komt en de werkzaamheden gepland kunnen worden.M_Peror schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:30:
Onze CX-60,
...
Overigens die sticky steering hier ook opgemerkt. Is iets van de laatste weken, heb ik het idee, misschien door de lage buitentemperaturen (hoewel vorige winter niet opgemerkt). In januari gaat-ie naar de garage.
Tot die tijd maakt de workaround die hier genoemd werd, dat het probleem een tijdje een stuk minder wordt als je het stuur een paar keer maximaal naar links en rechts hebt gedraaid, het voor mij wel acceptabel om door te rijden.
In principe zou de Euro Service van Mazda dit toch ook moeten dekken? In de voorwaarden (https://nl.cdn.mazda.medi...5-2132255077.1558689584):s3n schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:15:
[...]
Schade voor repatriëring en reparatie zoeken Mazda, de dealer en de leasemaatschappij maar uit. Dat geloof ik wel. Maar persoonlijke schade als niet gebruikte hotelovernachtingen en events ben je gewoon kwijt. Reisverzekering sluit het uit en de leasemaatschappij en de dealer wijzen naar elkaar.
[...]
Indien reparatie door de Mazda-dealer niet dezelfde dag
mogelijk is, dan zal een vervangende auto beschikbaar worden
gesteld. Deze is, zoveel mogelijk, van gelijkwaardig niveau als
het uitgevallen voertuig en wordt gedurende de reparatie, doch
nooit langer dan 10 dagen, kosteloos beschikbaar gesteld.
Hotelaccommodatie gedurende de duur van de reparatie
met een maximum van 5 nachten, tot een maximum van € 80,-
per persoon per nacht, inclusief ontbijt doch exclusief overige
kosten. De kosten voor taxivervoer naar het hotel zijn tot een
bedrag van € 50,- voor rekening van Mazda Euro Service.
Hoewel de auto niet van jou is, is dat zeker goed en geluk te noemen. Dat heeft zonder twijfel veel schade voorkomen.Liep idd rustig leeg zolang je reed. Er was nog voldoende olie aanwezig om geen lampjes te tonen. Bij een stop bij een benzinepomp liep in 1x het restant eruit en was het een kermis op het dashboard. Dat is misschien nog een geluk, er is geen meter zonder olie gereden.
[ Voor 197% gewijzigd door Monkeydancer op 19-01-2024 11:35 ]
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Buiten de verlengde garantie, en alles wat al onder garantie is aangepast/vervangen, heb ik (nog) geen compensatie ontvangen.Monkeydancer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:29:
Even een vraag. Zijn er hier bezitters met een CX-60 die compensatie hebben gekregen i.v.m. de kinderziektes die het nieuwe model kent? Of auto weer ingeleverd hebben (lease)? Hoe is het op dit moment geregeld bij Mazda? Want auto kent wel erg veel gebreken.
Wordt dinsdag vervangen dus we kunnen gelukkig mooi met de eigen 'tank' naar Oostenrijk volgend weekend
Ben benieuwd of dat dus een definitieve fix is.
Dan is Mazda jouw merk gewoon niet. In het algemeen ligt de focus meer op een goeie mix van rijbeleving en comfort dan puur op comfort.Arnos88 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:31:
Auto rijdt ook veel steviger dan verwacht, hij ligt best strak op de weg maar ik wil juist meer comfort.
Zoals @Exirion al zei, Mazda geeft meer rijbeleving. Puur comfort zou ik kijken naar Citroën (C5X/C5 Aircross) of DS7. Heb met de C5X en DS7 al gereden en die zijn qua comfort erg goed. Andere merken (crossover/SUV) helaas weinig ervaring. Zeker geen Stelvio doen dan.Arnos88 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:31:
Gister proefgereden in een CX5 van 2017. De tweede 'generatie'. Vond de auto helaas tegenvallen want qua looks vind ik het nog steeds één van de mooiste SUV's. Kon geen goede zithouding vinden in de elektrische lederen stoelen. Zitting kort en het stuur is niet ver genoeg uittrekbaar. Auto rijdt ook veel steviger dan verwacht, hij ligt best strak op de weg maar ik wil juist meer comfort. Nee, toch maar verder kijken...
Ik hoef ook weer geen dweil van een auto hoor. Heb altijd wel stugge wagens gehad, helemaal omdat ik ze nagenoeg altijd verlaag lol maar daar ben ik nu wel een beetje klaar mee.Exirion schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:50:
[...]
Dan is Mazda jouw merk gewoon niet. In het algemeen ligt de focus meer op een goeie mix van rijbeleving en comfort dan puur op comfort.
Ik ging zelf van een subtiel verlaagde Mazda 3 (Mazda-inkoop van Eibach) naar een CX-5. Mijn ervaring was dat de CX-5 gewoon comfortabel geveerd was, ook in vergelijking met een onverlaagde 3. Moet er wel bij zeggen dat de CX-5 voor het model eigenlijk een wat korte wielbasis heeft. Het is in de basis gewoon een 3-platform zoals de CX-3 op een 2-basis staat.Arnos88 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:42:
Ik hoef ook weer geen dweil van een auto hoor. Heb altijd wel stugge wagens gehad, helemaal omdat ik ze nagenoeg altijd verlaag lol maar daar ben ik nu wel een beetje klaar mee.
Voor de CX-60 rijders: https://www.cx70forum.com...3&nested_view=1#post-7223Exirion schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:55:
Het probleem schijnt te maken te hebben met een te hoge spanning op het mechanisme waardoor het laagje smeermiddel kapot gedrukt wordt. Als het smeermiddel zich weer verdeelt, is het tijdelijk minder of bij sommigen zelfs helemaal weg.
Ik ben na 15 jaar Citroën C5 (één en dezelfde) overgestapt naar een Cx-5 2012.Arnos88 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Ik hoef ook weer geen dweil van een auto hoor. Heb altijd wel stugge wagens gehad, helemaal omdat ik ze nagenoeg altijd verlaag lol maar daar ben ik nu wel een beetje klaar mee.
Het was wel wennen qua gladstrijken van klinkerwegen maar voor de rest zeker geen klagen over comfort.
Sinds een ruime maand heb ik ook de Viking banden die er onder lagen vervangen door Vredestein all-seasons en dat scheelt de wereld. Ook de kinderkopjes bij ons in het dorp worden nu gladgestreken.
Maar ik snap je eerste gevoel van 'stugheid' wel.
Succes met je zoektocht.
De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord
Wij ervaren namelijk al sinds de aanschaf (wel lease) in september 2022 dat er maandelijks, en inmiddels bijna wekelijks, een (vaak) niet correcte melding op het dashboard wordt weergegeven m.b.t. het laden.
De meldingen komen voorbij als "fout bij laden, laat de auto controleren" waarna de laadcyclus wordt onderbroken. Terug naar de dealer ermee, maar zij kunnen met het uitlezen niets vinden.
Of bij het starten van de auto zonder dat deze aan de laadkabel zit: "zet de auto in de P en haal de stekker eruit". Drie keer voorgekomen dat de 12V-accu ontkoppeld moest worden om deze fout eruit te krijgen zodat we weer konden rijden.
De laatste maanden met deze winterse kou worden we bij het starten van de auto verwelkomt met de boodschap "zet de auto in de P en haal de stekker eruit". Gelukkig zorgt een terugschakeling naar de D, P en weer D dat de melding verdwijnt en de auto wel van de plek rolt. Maar voor hoelang?
Inmiddels zijn er wat barsten in het vertrouwen ontstaan m.b.t. deze auto. Het is altijd maar de vraag of de auto volgeladen is, of dat we wel kunnen wegrijden. Vanuit de dealer kan men nooit een oorzaak vinden en wordt de auto steeds gereset, maar de meldingen blijven terugkomen. Het lijkt erop dat bij Mazda dit model ook is opgegeven gezien dit model wordt vervangen door een hybride variant.
Wij zijn benieuwd of andere bezitters deze problemen herkennen en of zij wellicht de oorzaak hebben gevonden, danwelniet hun dealer.
Kooy in Oud-Beijerland heeft tot nu toe niet teleurgesteld.DatBassie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:20:
Aangezien het bovenstaande: heeft iemand in de regio Delft-Dordrecht nog goede of juist hele slechte ervaringen? Alle dealers zijn tot nu toe wel sympathiek, maar als ik er een in het budget weet te passen moet hij toch onderhouden gaan worden
1 meegemaakt dat iemand met de olie morste op de lak en een kwartier later stond de auto in de wasstraat (zonder meerkosten & hoefde er ook niet om te vragen)
Zijn wel wat duurder dan de collega's in Spijkenisse (als je het onderhoud zelf moet betalen)
Vanaf ongeveer 2013-2014. Misschien dat de hogere prijs aan de beperkte beschikbaarheid lag rond Groningen en omstreken, ook al is dealer Terpstra niet echt klein.D_Jeff schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:02:
[...]
Ik zie wel iets meer import vanuit andere EU landen, maar niet zoveel verschil.
Naar welke modeljaren zit je te kijken?
De cx-5 is als occasion al minstens 3 jaar op dezelfde prijs gebleven.Nikeo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:04:
[...]
Vanaf ongeveer 2013-2014. Misschien dat de hogere prijs aan de beperkte beschikbaarheid lag rond Groningen en omstreken, ook al is dealer Terpstra niet echt klein.
Een 2012 model kostte in 2019 12.500 - 13.000 maar dat was in 2022 nog steeds zo.
Dat moet voor de 2013/2014 modellen ook zo zijn geweest.
Nu zijn ook de 2012 modellen eindelijk wat goedkoper dus de 13/14 waarschijnlijk ook.
Mijn idee is dan dat de hogere vaste lasten en inflatie voor iedereen, eindelijk door gaat werken in de prijs van occasions. Zeker in de iets grotere modellen omdat de trend wat meer gaat naar kleiner en/of EV.
En de kilometerstanden van de meeste 13/14 modellen komen nu pas tegen de 200.000 te liggen wat volgens mij nog steeds een psygologische grens is en ook waardedaling geeft.
Ik zou zeggen, ben blij dat je hebt kunnen wachten en profiteer van de lagere prijs. Niks mis met die auto's.
[ Voor 14% gewijzigd door Rob310 op 21-01-2024 12:27 ]
Ik ben juist blij dat we onze CX-5 in 2021 gekocht hebben. Nu staat een vergelijkbare auto (bouwjaar 2017) voor dezelfde prijs te koop, heb dus 2.5 jaar zonder afschrijving gereden. Dat is ook wel eens anders geweest.Rob310 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:24:
[...]
De cx-5 is als occasion al minstens 3 jaar op dezelfde prijs gebleven.
Een 2012 model kostte in 2019 12.500 - 13.000 maar dat was in 2022 nog steeds zo.
Dat moet voor de 2013/2014 modellen ook zo zijn geweest.
Nu zijn ook de 2012 modellen eindelijk wat goedkoper dus de 13/14 waarschijnlijk ook.
Mijn idee is dan dat de hogere vaste lasten en inflatie voor iedereen, eindelijk door gaat werken in de prijs van occasions. Zeker in de iets grotere modellen omdat de trend wat meer gaat naar kleiner en/of EV.
En de kilometerstanden van de meeste 13/14 modellen komen nu pas tegen de 200.000 te liggen wat volgens mij nog steeds een psygologische grens is en ook waardedaling geeft.
Ik zou zeggen, ben blij dat je hebt kunnen wachten en profiteer van de lagere prijs. Niks mis met die auto's.
Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!
aanvul: In 11 jaar tijd is het de best verkochte Mazda in NL (bron: kentekenradar, oftewel hoeveel keer op kenteken gezet)
[ Voor 31% gewijzigd door D_Jeff op 21-01-2024 13:25 ]
TLDR: de revisie heeft hetzelfde probleem na verloop van tijd?Exirion schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:54:
[...]
Voor de CX-60 rijders: https://www.cx70forum.com...3&nested_view=1#post-7223

Top!

O dat klinken als serieuze problemen. Onze MX-30 heeft nergens last van, 1x gehad dat de 12v accu leeg was na een weekend aan de laadpaal.i90Edwin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:26:
Zijn hier mede- Mazda MX-30 bezitters?
Wij ervaren namelijk al sinds de aanschaf (wel lease) in september 2022 dat er maandelijks, en inmiddels bijna wekelijks, een (vaak) niet correcte melding op het dashboard wordt weergegeven m.b.t. het laden.
De meldingen komen voorbij als "fout bij laden, laat de auto controleren" waarna de laadcyclus wordt onderbroken. Terug naar de dealer ermee, maar zij kunnen met het uitlezen niets vinden.
Of bij het starten van de auto zonder dat deze aan de laadkabel zit: "zet de auto in de P en haal de stekker eruit". Drie keer voorgekomen dat de 12V-accu ontkoppeld moest worden om deze fout eruit te krijgen zodat we weer konden rijden.
De laatste maanden met deze winterse kou worden we bij het starten van de auto verwelkomt met de boodschap "zet de auto in de P en haal de stekker eruit". Gelukkig zorgt een terugschakeling naar de D, P en weer D dat de melding verdwijnt en de auto wel van de plek rolt. Maar voor hoelang?
Inmiddels zijn er wat barsten in het vertrouwen ontstaan m.b.t. deze auto. Het is altijd maar de vraag of de auto volgeladen is, of dat we wel kunnen wegrijden. Vanuit de dealer kan men nooit een oorzaak vinden en wordt de auto steeds gereset, maar de meldingen blijven terugkomen. Het lijkt erop dat bij Mazda dit model ook is opgegeven gezien dit model wordt vervangen door een hybride variant.
Wij zijn benieuwd of andere bezitters deze problemen herkennen en of zij wellicht de oorzaak hebben gevonden, danwelniet hun dealer.
Hoewel hij wel vaker 2 weken aan de paal hing zonder leeg te gaan, bleek dat hij dat weekend erg actief was geweest met de 4G verbinding omdat de servers van Mazda in onderhoud waren. Sindsdien heeft Mazda een software update uitgebracht die dit voorkomt.
Jouw problemen klinken als een slecht contact. Als je altijd dezelfde laadpaal gebruikt zou het natuurlijk ook aan de paal kunnen liggen, de kabel, of als je de grannycharger gebruikt aan die.
Dat er geen verder onderzoek gedaan wordt of wordt voorgesteld is natuurlijk een gemis van de dealer. Ik zou persoonlijk als hij de melding weer geeft de hulpdienst bellen (zit gratis bij je auto als het goed is namelijk) dan kunnen zij gelijk zien wat er aan de hand is en wellicht meer doormeten dan enkel de auto zelf.
Wij gebruiken verschillende laadpalen, het probleem komt bij allen voor. De hulpdienst is al een keer gebeld toen wij de melding voor het eerst kregen. Die ontkoppelde de 12v accu, want dat was de oplossing die zij kenden. Tja, wij konden weer verder die dag maar dat is natuurlijk niet een permanente oplossing. Volgens de dealer zien zij de storingen niet bij het uitlezen en zou een oplossing van Mazda Nederland/hogerop moeten komen. Dat blijft natuurlijk uit.
Ik zal de de volgende keer ook de kabel/contact laten controleren wanneer dit weer voorkomt...
ik ben nu een jaar eigenaar van een Mazda 3 uit 2019. van 24000 naar 57000 km in een jaar gegaan en nog geen motorproblemen gehad. daarvoor had ik vijf jaar een Mazda 2 gereden, in totaal 155000 km zonder problemen. wel had ik heel veel pech met het vervangen van voorruiten na steenslag. maar liefst vier exemplaren in vijf jaar versletenRickg84 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Ok dus beter voor de 2.0 skyactive gaan dan ? Dat is zover ik kan zien een NA motor.
Nu zijn me wel een paar eigenaardigheden opgevallen welke ik destijds met de proefrit schijnbaar niet heb opgemerkt:
Een soort fluittoon uit de versnellingsbak/ transmissie met name in de 2e versnelling als je rustig accelereert tussen de 1500 en 2000 toeren. Als je wat feller optrekt hoor je het bijna niet.
Laatst tijdens een lange rit naar Duitsland met veel lange rechte stukken kreeg ik last van een plakkerig stuur in de middenstand, zeer vervelend. Later na een afslag te hebben genomen was het weer weg.
Hoewel de bak lekker schakelt, ervaar ik soms wel eens een lichte trilling in het koppelingspedaal, soms ook in de pook met name tijdens schakelen van 3 naar 4. Allemaal niet erg, maar nooit eerder met andere auto' s ervaren.
Ik weet inmiddels dat de fluittoon bij de Mazda 2 hoort (de ene heeft het meer dan een ander) en dat het probleem met het plakkerig stuur verholpen gaat worden bij de dealer onder garantie. (Dealer hierover gebeld, was een bekend probleem)
Toen ik vroeg wat ze eraan gingen doen was het antwoord: 'we gaan het stuurhuis smeren'
Dit lijkt me een beetje een simpele oplossing. Veel gelezen dat het het complete stuurhuis moest worden vervangen, maar goed, wie ben ik, ik moet er maar op vertrouwen dat het weer goed komt.
Zijn er meer forumleden die een Mazda 2 hebben of hebben gehad, en die bovenstaande herkennen?
Dat heb ik met een vorige auto ook eens gehad, bleek het steeds een verkeerd net afwijkend model voorruit zijn die daardoor niet goed vast zat en iets van verkeerde spanning had (volgens een wel goede ruit vervanger). De ruit daarna was inderdaad een ander modelnummer dan wat eruit kwam en ging niet meer stuk...Alex_79 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:13:
[...]
ik ben nu een jaar eigenaar van een Mazda 3 uit 2019. van 24000 naar 57000 km in een jaar gegaan en nog geen motorproblemen gehad. daarvoor had ik vijf jaar een Mazda 2 gereden, in totaal 155000 km zonder problemen. wel had ik heel veel pech met het vervangen van voorruiten na steenslag. maar liefst vier exemplaren in vijf jaar versleten
Fluittoon herken ik idd, plakkerig sturen nooit gehad. Dat heeft hierboven iemand genoemd dacht ik.DurkB schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:40:
Hallo iedereen, ik ben sinds een maand of 2 in het bezit van een Mazda 2 skyactive G uit 2018 in de kleur deep crystal blue. Gekocht bij een Mazda dealer met een jaar garantie. Hiervoor nog nooit Mazda gereden, maar ik vind hem lekker rijden!
Nu zijn me wel een paar eigenaardigheden opgevallen welke ik destijds met de proefrit schijnbaar niet heb opgemerkt:
Een soort fluittoon uit de versnellingsbak/ transmissie met name in de 2e versnelling als je rustig accelereert tussen de 1500 en 2000 toeren. Als je wat feller optrekt hoor je het bijna niet.
Laatst tijdens een lange rit naar Duitsland met veel lange rechte stukken kreeg ik last van een plakkerig stuur in de middenstand, zeer vervelend. Later na een afslag te hebben genomen was het weer weg.
Hoewel de bak lekker schakelt, ervaar ik soms wel eens een lichte trilling in het koppelingspedaal, soms ook in de pook met name tijdens schakelen van 3 naar 4. Allemaal niet erg, maar nooit eerder met andere auto' s ervaren.
Ik weet inmiddels dat de fluittoon bij de Mazda 2 hoort (de ene heeft het meer dan een ander) en dat het probleem met het plakkerig stuur verholpen gaat worden bij de dealer onder garantie. (Dealer hierover gebeld, was een bekend probleem)
Toen ik vroeg wat ze eraan gingen doen was het antwoord: 'we gaan het stuurhuis smeren'
Dit lijkt me een beetje een simpele oplossing. Veel gelezen dat het het complete stuurhuis moest worden vervangen, maar goed, wie ben ik, ik moet er maar op vertrouwen dat het weer goed komt.
Zijn er meer forumleden die een Mazda 2 hebben of hebben gehad, en die bovenstaande herkennen?
probleem schijnt te maken te hebben met een te hoge spanning op het mechanisme waardoor het laagje smeermiddel kapot gedrukt wordt. Als het smeermiddel zich weer verdeelt, is het tijdelijk minder of bij sommigen zelfs helemaal weg.
Rij momenteel een Mazda 2 uit 2017, ondertussen van 40k naar 95k gereden. Geluid van de versnellingsbak in zijn eerste en tweede versnelling herken ik wel, andere merken hebben het wel als je achteruit rijdt. Kan het bij mij alleen niet direct koppelen aan het toerental. Ooit laten vertellen dat dit te maken heeft met hoe de versnellingsbak is opgebouwd. Plakkend stuur herken ik dan weer niet.DurkB schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:40:
Hallo iedereen, ik ben sinds een maand of 2 in het bezit van een Mazda 2 skyactive G uit 2018 in de kleur deep crystal blue. Gekocht bij een Mazda dealer met een jaar garantie. Hiervoor nog nooit Mazda gereden, maar ik vind hem lekker rijden!
Naast het standaard onderhoud hier alleen een lekke airco radiator gehad en een defecte rem schakelaar. De arico radiator zit blijkbaar voor de radiator van de motor en laag op de weg. En is daardoor nogal gevoelig voor steenslag. Helaas wel 600E om te vervangen.
Niet dat het voor mij nog interessant is overigens, want ik moet de CX-30 morgenochtend inleveren. Einde contract. En het is de eerste auto waarbij is het eigenlijk niet erg vind dat ie de deur uit gaat. We hebben de nodige problemen samen gehad. En nog steeds is hij regelmatig wel wat nukkig:
- i-Stop defect, laat de auto controleren komt met enige regelmaat voorbij
- Soms tijdens het wegrijden of naar R schakelen een flinke bonk, alsof de automaat pas later mee begint te draaien. Weinig subtiel en meer iets wat je verwacht van iemand die net begonnen is met rijlessen.
- Waarschijnlijk weer problemen met het kachelhuis, want het aanpassen van de temperatuur gaat nu gepaard met een soort geknars, alsof er 2 plastic delen over elkaar heen schieten
Maar goed, ik moet ook toegeven dat hij de laatste 80k km geen echte defecten meer heeft vertoond.
Jammer genoeg wordt mijn nieuwe auto pas in juni/juli geleverd (besteld in maart 2023....) dus voorlopig rijd ik in een Seat Leon SportsTourer FR met allerlei sportieve accenten maar zonder motor die dergelijke sportieve accenten deelt (1.0 110PK...).
Ik blijf overigens wel aanwezig in het topic, want de Mazda 2 rijd nog steeds als een zonnetje. Dat is echt een heerlijk bakkie
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Vandaag opgehaald:
:strip_exif()/f/image/9YInALM60hkjsKPEplMyNyIz.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond de app installeren en wat dingetjes aanpassen. Gelukkig had de dealer al dat fake motor geluid eraf gehaald!
[ Voor 3% gewijzigd door Rene op 23-01-2024 17:24 ]
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
deep crystal blue, Mooie kleur is dat, staat goed op de 2.DurkB schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:40:
Wat bedoel je precies met plakkerig stuur? dat hij niet terug naar het midden gaat als je het loslaat? of dat je hem juist "moeizaam" opzij krijgt?
Ik reed net terug van mijn werk en stond in de file. Mooie gelegenheid om eens het stuurgevoel te testen.
Ik ervaar wel de eerste paar mm dat ik stuur (link/rechts) een kleine weerstand ofzo. Ik had altijd het idee dat dat met de weerstand van de banden op het asfalt te maken had.