Ik ben al twee jaar min of meer serieus naar een MX-5 aan het kijken. Het is sinds ik Gran Turismo speelde in 1997 een beetje mijn jongensdroom geweest en met een behoefte hier in huis aan een tweede auto is er zelfs een business case voor te bouwen nu - al vind mijn vrouw het niet de meest practische tweede auto
De reden dat er nog geen is ligt aan mijn eigen onzekerheid over waar ik voor moet gaan. Ik begon met het idee om een NB te kopen voor 5-8k. Ik vind de NB visueel de mooiste van het stel, de klassieke lijnen doen het hem heel erg voor me. Met dat idee ben ik naar de Cabriohoeve gegaan in Gasselte, waar ik met veel geduld en kunde terzijde ben gestaan. Advies was daar om toch naar een NC te kijken, omdat die toch wat practischer en comfortabeler is, zeker in de PRHT uitvoering.
Dus toen NC 1.8 en ook 2.0 (fijn, die extra oomph) gereden. Mijn vrouw vond de auto echter vrij mwoah en ook niet lekker zitten. Zij was meer gecharmeerd van de ND RF... dus ook daar de 1.5 van gereden. Zij vond eigenlijk dat alleen een ND RF met Recaro's goed bij haar paste. Conclusie: Toch nog even uitstellen, en doorsparen. Planning daarvoor is dan rond de 25k uit te komen eind volgend jaar en dan hopelijk een ND2 met 184pk te nemen. Of toch een paar k minder en voor een wat oudere 2.0 of 1.5 te gaan.
De 'nood', als je daarvan met je first world problems van kan spreken, is echter wel wat hoger aan het worden voor een tweede auto. En met de spaarpot waar hij is moeten we toch anders kijken dan. Voor mijn vrouw is het allemaal geen halszaak, als ik voor 10k iets koop waar zij concessies aan moet doen is dat wel bespreekbaar. Maar niet voor hogere bedragen.
De opties zijn dus eigenlijk tot max 10, met een stretch misschien 15k. En dan vind ik het nog lastig.
- Hard top heeft toch echt mijn voorkeur vanwege het extra comfort en de kleinere onderhoudszorgen. Overdekt stallen is geen optie. Effectief betekent dat dat de NB afvalt, hoewel ik daar stiekem nog steeds benieuwd naar ben.
- Roest. Ook hier is de NB een zorg; ik zou wel over het punt hierboven kunnen heen stappen nog maar volgens mij zijn roestvrije NBs lastig te vinden?
- En dan dus een NC. NC2 valt merendeels buiten budget zie ik, dus hoe zit het met issues en roest voor de NC1? Ik zie ze vanaf 8k, koop ik dan een lemon of kan ik beter 2-3k hoger gaan zitten? Ander issue met de NC is dat de PRHT minder makkelijk te vinden is. Zeker in de 2.0 uitvoering, al hoor ik dat de 1.8 misschien wat minder power heeft maar als je hem lekker revved prima meekomt.
- En nu zie ik ook de eerste NDs (rag top) verschijnen voor 16k. Dat zit al wel erg dicht op mijn max budget.
Decisions, decisions...
These are my principles. If you don't like them, I have others.