Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 63 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05

Exirion

Gadgetfetisjist

roel-online schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:54:
en dan nog de niet altijd soepele aandrijflijn. :o
Dit schijnt inmiddels echt opgelost zijn met de softwareupdate waar in de zomer al over werd gesproken. Wordt inmiddels uitgerold naar mensen met klachten.

Het is en blijft natuurlijk wel een hybride die nooit 100% zal aanvoelen als ICE of BEV, vandaar dat niet iedereen er fan van is. Daar moet je wel je verwachtingen op afstemmen.

Overigens, dat gezegd hebbende: ondanks de nukken overheerst toch wel het rijplezier met regelmatig een grote grijns als je 'm met AWD vol op z'n staart trapt. Je krijgt voor het geld echt een snelle bak :)

[ Voor 17% gewijzigd door Exirion op 26-11-2023 12:46 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Zijn er inmiddels oplossingen gevonden voor enorm beslagen voorruiten aan de binnenkant? (Mazda 2, 2020)

Ik heb ook dat mijn ruitenwissers een waas achterlaten waardoor ik steeds voor een kleine seconde slecht zicht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:06
Supreme_One schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:18:

Ik heb ook dat mijn ruitenwissers een waas achterlaten waardoor ik steeds voor een kleine seconde slecht zicht heb.
Dan wordt het tijd om je ruitenwissers te vervangen en/of je raam goed schoon te maken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
Drardollan schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:09:
[...]

Dan wordt het tijd om je ruitenwissers te vervangen en/of je raam goed schoon te maken.
Nieuwe ruitenwissers zal niet helpen met een beslagen voorruit aan de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 10:49
Exirion schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:35:
Voor de CX-60 rijders:

Het is mij in een paar weken tijd 2 keer gebeurd dat bij het starten de DAB radio niet begon te spelen. De eerste keer was het opgelost door naar FM en weer terug naar DAB te switchen. De tweede keer was de hele DAB channel list leeg. Wat blijkt? Bekend probleem met wederom een firmware-update als oplossing.

https://www.cx70forum.com...files.40/page-8#post-6280
Hier ook af en toe last van.

Overigens is hier de CX-60 naar de dealer geweest afgelopen vrijdag.
- KONI schokdempers zitten er nu onder en rijdt 10x beter zo.
- "Navigatie" update gedaan maar ik gok alleen de kaarten. Niet de firmware :F .
Heb nog niet kunnen checken welke versie firmware er nu op staat.
- Revisie stuurkolom is besteld ivm het "kleef" probleem.

Enkel nu klappen de spiegels niet meer in bij afsluiten van de auto maar setting staat wel aan.
Ook de trekhaak klapt niet meer uit :/
Morgen gaat moeders weer terug naar de dealer...

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:56:
Hier ook af en toe last van.

Overigens is hier de CX-60 naar de dealer geweest afgelopen vrijdag.
- KONI schokdempers zitten er nu onder en rijdt 10x beter zo.
- "Navigatie" update gedaan maar ik gok alleen de kaarten. Niet de firmware :F .
Heb nog niet kunnen checken welke versie firmware er nu op staat.
- Revisie stuurkolom is besteld ivm het "kleef" probleem.

Enkel nu klappen de spiegels niet meer in bij afsluiten van de auto maar setting staat wel aan.
Ook de trekhaak klapt niet meer uit :/
Morgen gaat moeders weer terug naar de dealer...
Is dat Moerman Jansen of Pierre?

Het kan zijn dat ze zijn vergeten iets te resetten. Ik heb een keer de spanning van m'n Mazda moeten halen om aluminum op m'n gaspedaal te zetten (die moest los), en daarna moest ik steeds het knopje ingedrukt houden om een raam helemaal open/dicht te krijgen. Was een bekend iets en na een beurt verholpen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Supreme_One schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:37:
[...]

Nieuwe ruitenwissers zal niet helpen met een beslagen voorruit aan de binnenkant.
Apart model wel met ruitenwissers aan de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:14:
[...]

Is dat Moerman Jansen of Pierre?

Het kan zijn dat ze zijn vergeten iets te resetten. Ik heb een keer de spanning van m'n Mazda moeten halen om aluminum op m'n gaspedaal te zetten (die moest los), en daarna moest ik steeds het knopje ingedrukt houden om een raam helemaal open/dicht te krijgen. Was een bekend iets en na een beurt verholpen.
Mazda Jansen Arnhem ;)

Hadden bij Moerman ook voor de KONI set gevraagd maar verwees ons gewoon naar Jansen.
"Hadden de set al vaker gemonteerd".

Overigens wel zeer tevreden met Jansen.
Voorheen altijd bij Volman in Zevenaar gezeten met de oude CX-5 maar man...
Die lui wisten het gewoon nooit, altijd maar prutsen en op kosten jagen.
Ze zijn niet voor niets alleen onderhoudscentrum nu ipv volwaardig dealer.
Volman kon het aanbod voor de CX-60 ook totaal niet matchen met die van Jansen dus sinds de CX-60 bij Jansen.

Jansen tot zover dus heel erg positief.
Geen Louwman/Broekhuis/Van Mossel praktijken.
Mazda lijkt een andere trend aan te houden dan PSA/Stellantis wat ik alleen maar kan toejuichen.
Doen vrijwel alle Koreaanse/Japanse fabrikanten op KIA/Hyundai/Lexus na.
Ik ben, nog steeds, o.a. trouwe Peugeot rijder maar ik word echt compleet gestoord van die grote onpersoonlijke K* dealers bij Stellantis...

De verkoper destijds begroet mijn ouders zelfs nog steeds bij naam als ze binnen lopen en helpt ze met alles.

[ Voor 11% gewijzigd door Csotranme op 26-11-2023 22:27 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

De mijne komt bij Louwman vandaan, maar die hebben de tent overgenomen van de dealer waar ik destijds m’n 3 nieuw kocht. Daar was ik al niet superenthousiast over, en de overname heeft eigenlijk niks verbeterd. De CX-5 kwam 10 maanden oud bij een autobedrijf in Renswoude vandaan, en die koopervaring was eigenlijk beter dan bij veel dealers waar ik mee te maken heb gehad. Veel autobedrijven zijn ronduit ongeinteresseerd en klantonvriendelijk terwijl je er een godsvermogen komt uitgeven.

Ik overweeg over te stappen op Moerman Jansen of een Duitse dealer die voor mij even lang rijden is als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:37

Rob310

kermisfanaat

Kan iemand mij wegwijs maken over het updaten van de navigatie van mijn Cx-5 2012?
Het sd kaartje geeft een "beveiligd tegen schrijven" melding ongeacht of het schuifje nu op slot of open staat.
Ik weet ook niet of het überhaupt nut heeft om te updaten via TomTom, in die zin of ik er ook echt nieuwe informatie in krijg op een niet betalend abbonement.
Stel dat ik wel, betaald een nieuwe kaart wil hebben, moet ik me dan wenden tot TomTom of een Mazda dealer?

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Rob310 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:20:
Kan iemand mij wegwijs maken over het updaten van de navigatie van mijn Cx-5 2012?
Het sd kaartje geeft een "beveiligd tegen schrijven" melding ongeacht of het schuifje nu op slot of open staat.
Ik weet ook niet of het überhaupt nut heeft om te updaten via TomTom, in die zin of ik er ook echt nieuwe informatie in krijg op een niet betalend abbonement.
Stel dat ik wel, betaald een nieuwe kaart wil hebben, moet ik me dan wenden tot TomTom of een Mazda dealer?
Hier al geprobeerd?
https://infotainment.mazdahandsfree.com/navigation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Afgelopen weekend Android auto geïnstalleerd in de mx-5, 62 euro via Amazon.nl (incl een 10 euro korting die ik kon aanklikken) Voor dat geld toch maar besteld ipv laten installeren voor 250-300 euro.

Moest er wel het halve dashboard loshalen, maar dat viel mij nog mee eigelijk. Bijna alles zit met fatsoenlijke klik verbindingen in elkaar en een YouTube video maakt het makkelijk. Binnen 2 uurtjes geplaatst, de juiste firmware had ik gelukkig al (deze zit niet bij het pakket)

Voor de liefhebbers, de volgende dag bezorgd bij mij.
https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_image

Verder nog instaplijsten besteld, maar daar mag ik helaas wat langer op wachten :-)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
LuisjeNL schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:52:
Afgelopen weekend Android auto geïnstalleerd in de mx-5, 62 euro via Amazon.nl (incl een 10 euro korting die ik kon aanklikken) Voor dat geld toch maar besteld ipv laten installeren voor 250-300 euro.
Verder nog instaplijsten besteld, maar daar mag ik helaas wat langer op wachten :-)
ik heb afgelopen weekend dit ding aangesloten (Mazda3, 2017), scheelt weer gepruts met een kabeltje:
https://www.aawireless.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
@gerritjan ik had ze inderdaad gezien, mooie prijs ook. Ben wel benieuwd hoe zwaar het is voor de batterij, hoe bevalt dat?

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
LuisjeNL schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:48:
@gerritjanBen wel benieuwd hoe zwaar het is voor de batterij, hoe bevalt dat?
Er wordt een Wifi-verbinding opgezet tussen telefoon en de AAWireless.
Wifi heb ik normaal gesproken uitstaan, dat kost wat accuduur. Heb 'm nog maar een paar dagen in gebruik, dus nog weinig inzicht hierin.

[ Voor 16% gewijzigd door gerritjan op 27-11-2023 23:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Inmiddels ben ik in het bezig van een Mazda 6 2.2D met automaat en dakraam :*) , bouwjaar 2016. Ik heb de auto in Duitsland gekocht en vorige week ingevoerd. Nu is het nog wachten op de APK, met een beetje geluk kan ik morgen rijden.

Mijn 'oude' Mazda 6 staat inmiddels te koop:
https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhQn6kmLmW3y3lNR25s0dN7htac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qf4Gst1ihBKDkBp8q3uziNOH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1e7DTRJLNcuRyQF4_UGZtE7DyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFcC3LUKgp8SyqT8io9oT34i.jpg?f=fotoalbum_large

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• M14

M14

Ok, wie heeft ervaring met bovenstaande uitvoering, een aanhanger en achteruit rijden. Mijn vorige 6 deed niet zo moeilijk, maar deze meent een hoop toeters en bellen af te moeten laten gaan, om vervolgens heel hard de rem er op te vlammen 8)7 .

Hoe kan ik er voor zorgen dat de auto snapt dat er een aanhanger achter hangt en er achteruit wordt gereden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

M14 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:12:
Ok, wie heeft ervaring met bovenstaande uitvoering, een aanhanger en achteruit rijden. Mijn vorige 6 deed niet zo moeilijk, maar deze meent een hoop toeters en bellen af te moeten laten gaan, om vervolgens heel hard de rem er op te vlammen 8)7 .

Hoe kan ik er voor zorgen dat de auto snapt dat er een aanhanger achter hangt en er achteruit wordt gereden?
Je zal ergens de Advanced Smart City Brake Support uit moeten kunnen zetten volgens
https://owners-manual.maz...8c/contents/10030102.html

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
M14 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:12:

In de bedrading van de stekkerdoos kabelboom zit meestal ook een aansluiting om de auto te informeren (of de zekering uit te schakelen) van de achteruit rij systemen. Beetje afhankelijk van de kwaliteit van de installatie.
Als dit er niet bij zit ben ik bang dat je zelf het systeem uit moet zetten, maar dit is sowieso handig om te weten mocht je door een wasstraat heen willen rijden.

Ik kon niet zo snel iets vinden in de handleiding van de 6, maar ik weet dat in de huidige generaties het een knop betreft met een cirkel om de auto heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Doet de CX-60 hier ook. Zelfs met een "originele" trekhaak van de dealer.

Pa helemaal uit zn stekker toen hij de boot er voor het eerst mee het water in wilde rijden :+ .
Heeft lopen kloten toen met kleine stukjes omdat hij inderdaad constant automatisch op zn rem ging.

Hij wist ook niet dat je dan inderdaad de systemen uit moet zetten.
Op de CX-60 zit uit mn hoofd een "towing" modus. Dan zet hij de boel ook uit dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Csotranme schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:04:

Pa helemaal uit zn stekker toen hij de boot er voor het eerst mee het water in wilde rijden :+ .
Heeft lopen kloten toen met kleine stukjes omdat hij inderdaad constant automatisch op zn rem ging.

Op de CX-60 zit uit mn hoofd een "towing" modus. Dan zet hij de boel ook uit dacht ik.
Dat is wel vreemd, ik zou verwachten dat de CX-60 net zoals de CX-30 (de mijne) automatisch de towing modus aanzet. Wellicht eens bij de dealer vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Martin.Air schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:34:
[...]

In de bedrading van de stekkerdoos kabelboom zit meestal ook een aansluiting om de auto te informeren (of de zekering uit te schakelen) van de achteruit rij systemen. Beetje afhankelijk van de kwaliteit van de installatie.
Als dit er niet bij zit ben ik bang dat je zelf het systeem uit moet zetten, maar dit is sowieso handig om te weten mocht je door een wasstraat heen willen rijden.

Ik kon niet zo snel iets vinden in de handleiding van de 6, maar ik weet dat in de huidige generaties het een knop betreft met een cirkel om de auto heen.
Ik heb de optie om ' Advanced Smart City Brake Support ' uit te zetten zoals @Rob310 al aangeeft. Het zou alleen zo veel handiger zijn als dat een enkele knop is, of zelfs automagisch gaat. Nu moet je het menu door en doorgaans vergeet je dat totdat het moet.

Daarnaast, als ' Advanced Smart City Brake Support' uit staat maakt de auto nog steeds een hoop herrie. Super irritant wanneer je een aanhanger ergens tussendoor moet steken terwijl je half op de weg tussen gehaaste weggebruikers staat :>. Hoe zet ik dit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:12
Csotranme schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:04:

Dit is wel heel raar, want de mijne doet totaal niet moeilijk en ik heb ook een originele trekhaak (wel in Duitsland laten plaatsen).
Ongeacht de modus waar ik in rij, zodra de elektra is aangesloten ziet de auto dat er iets aan de trekhaak gekoppeld is en schakelt ie alle systemen aan de achterzijde uit, die aan de voorkant blijven gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:01
Heb sinds maart mijn CX-60 en tot nu toe veel problemen gehad:
  • Krakende draagarmen
  • Terugroepactie omdat de auto mogelijk stil kon komen te staan tijdens het rijden
  • Op vakantie lekke band en toen hebben ze een verkeerde erop gezet (kan Mazda overigens niets aan doen). Dus er moest weer een juiste band op.
  • Problemen met versnellingsbak waardoor de auto twee weken in de garage heeft gestaan
  • Sticky steering
  • Accu geeft nog maar 42km range bij 100% en nog maar 2km range bij 25%
Afgelopen zaterdag was ik onderweg en begon alle kermisverlichting weer te branden. Meldingen over motorstoring, versnellingsbak en sensoren. Ben er nu wel een beetje klaar mee. Valt me vies tegen, ik dacht dat Japanse auto's over het algemeen bekend stonden als betrouwbaar. Zo maar weer de dealer bellen.

[ Voor 6% gewijzigd door tommyz op 04-12-2023 09:56 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:29
Ik begrijp je, Mazda is in het algemeen wel betrouwbaar maar niet CX-60. Die is ook volledig nieuw van 0 ontworpen en bevat veel kleine tot grote kinderziektes. Mijne heeft vooral last van sticky steering en en een soort kraakgeluiden bij manuveren (wss draagarmen wat je zegt). Motor uitval heb ik al gehad en dat zou ondertussen al opgelost zijn door software update.

Mijn vorige laesebak was Mazda 6 wagon 2020, 140.000km = 0 issue _/-\o_
Huidige CX60, 13.000 km = 3 issue (motor, stuur, kraakgeluiden). Automaat is ook matig op lage snelheden.

Ik kijk uit naar nieuwe stuurkolom, dan zou al mijn problemen opgelost zijn dan is topwagen met powerr >:)
tommyz schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:23:
Heb sinds maart mijn CX-60 en tot nu toe veel problemen gehad:
  • Krakende draagarmen
  • Terugroepactie omdat de auto mogelijk stil kon komen te staan tijdens het rijden
  • Op vakantie lekke band en toen hebben ze een verkeerde erop gezet (kan Mazda overigens niets aan doen). Dus er moest weer een juiste band op.
  • Problemen met versnellingsbak waardoor de auto twee weken in de garage heeft gestaan
Afgelopen zaterdag was ik onderweg en begon alle kermisverlichting weer te branden. Meldingen over motorstoring, versnellingsbak en sensoren. Ben er nu wel een beetje klaar mee. Valt me vies tegen, ik dacht dat Japanse auto's over het algemeen bekend stonden als betrouwbaar. Zo maar weer de dealer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
@royalt123 Het is dat je het zegt, maar dacht dat het zo hoorde. Ik heb dus ook last van sticky steering. Vrij irritant, want op het moment dat je aan je stuur wilt draaien lijkt het in het begin even alsof je stuurbekrachting niet werkt. Ik weet dat de auto vanaf 0 ontworpen is en de problemen die ik heb lijken hier allemaal mee te maken te hebben, echter heb ik wel het gevoel dat de auto te snel ontworpen is en dat deze met die kinderziektes op de markt is gebracht. Het is wel zo dat Mazda - net als sommige andere Japanse fabrikanten - de auto jaarlijks updaten i.p.v. wachten tot een volledige facelift, alleen heb ik hier niet heel veel aan op dit moment :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
@tommyz Ik ben ook ervan overtuigd dat auto te snel uitgebracht is, CX-90 heeft minder kwaaltjes, vooral automaat is veel beter afgestemd terwijl identiek is als de CX-60. Het is volgens mij ook deels door fiscaal voordeel dat dit jaar verdwijnt dus moesten ze snel mogelijk uitbrengen. Ze hadden trouwens zelf productie voorrang gegeven aan België. Mijne was levertijd van 11 maanden naar 6 maanden vervroegd.

Die fiscaal voordeel is ne grap voor mij, CX-60 verbruik bij mij 10L/100km gemiddeld 8)7 Mazda 6 benzine was 7L/100km. Gelukkig zijn de kosten voor de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
@royalt123
Dat is niet heel zuinig inderdaad. Hier 4L/100 km, echter heb ik nu sinds een tijdje dat 'ie volledig opgeladen nog maar een range heeft van 40km (en niet sinds het kouder is buiten). Wanneer ik nog +/-25% accu capaciteit heb, geeft de auto nog maar 2km range aan. Hier overigens ook een korte levertijd. Zou bij mij ook 11 maanden zijn, maar had 'm met twee maanden.

Overigens wel echt zonde dat de auto zoveel issues heeft. Ik vind 'm erg mooi (vooral de lange motorkap), motorisch erg goed en qua afwerking echt mooi. Zonder de issues een goede concurrent van bijvoorbeeld een X3, maar dan voor een veel betere prijs.

[ Voor 25% gewijzigd door tommyz op 04-12-2023 09:59 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
@tommyz moet wel bij zeggen dat ik nooit laadpaal gebruikt dusja O-) Er moet nog laadpaal thuis komen dan zal het vast beetje verbeteren maar eerlijk gezegd verwacht ik niet veel verschil. Maar bij u is het wel precies erg goed :) dus er is ergens nog hoop voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

royalt123 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:31:
@tommyz moet wel bij zeggen dat ik nooit laadpaal gebruikt dusja O-) Er moet nog laadpaal thuis komen dan zal het vast beetje verbeteren maar eerlijk gezegd verwacht ik niet veel verschil. Maar bij u is het wel precies erg goed :) dus er is ergens nog hoop voor me.
Ik snap dan niet dat je moeilijk doet over het verbruik. Een verbruik van 1 op 10 met een snelle auto van dik 2 ton in gewicht is niks geks, integendeel. Met m’n CX-5 reed ik ongeveer 1 op 11.5. Gewoon aan een stopcontact hangen. Laadpalen zijn met een hybride eigenlijk niet super nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:11
Exirion schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:42:
[...]

Ik snap dan niet dat je moeilijk doet over het verbruik. Een verbruik van 1 op 10 met een snelle auto van dik 2 ton in gewicht is niks geks, integendeel. Met m’n CX-5 reed ik ongeveer 1 op 11.5. Gewoon aan een stopcontact hangen. Laadpalen zijn met een hybride eigenlijk niet super nuttig.
Gewoon stopcontact laadt met 13 ampere. Mijn wallbox met 2x16 ampere. Scheelt toch een slok op een borrel. Ook bij voorverwarmen auto best handig. Voorverwarmen gaat met rond de 7Kw. Als je voorverwarmen aanzet en daarna het laden weer start blijft de accu mooi op peil met 2x 16 ampere laden. Kost dan geen actie radius. Ander voordeel is dat snel laden efficiënter is. Tijjdens laden gebruiken de eigen systemen van de auto ongeveer 300 Watt. Korter laden betekent minder verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 16-09 19:48
Om een CX-60 een klein beetje te kunnen vergelijken, heb ik even de RAV4 2.5 Hybride AWD genomen
Daar zie ik verbruikscijfers rond de 1:15 - 1:16

((bijzonder genoeg staat er voor de CX-60 1:17 volgens praktijkverbruik. Of mensen zijn daadwerkelijk zwaar aan het stekkeren, of ik heb ergens een goeie truc gemist :+ )

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
D_Jeff schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:33:
Om een CX-60 een klein beetje te kunnen vergelijken, heb ik even de RAV4 2.5 Hybride AWD genomen
Daar zie ik verbruikscijfers rond de 1:15 - 1:16

((bijzonder genoeg staat er voor de CX-60 1:17 volgens praktijkverbruik. Of mensen zijn daadwerkelijk zwaar aan het stekkeren, of ik heb ergens een goeie truc gemist :+ )
Die van ons heeft inmiddels ruim 20k gelopen en staat (volgens boordcomputer) op 3.2L/100km, en laat die nou eens flink afwijken en dat dat 4L/100km is, dat zou 1:25 zijn (incl. stekkeren). De meeste ritten woon-werk zijn 40-45km enkele reis. Dus dat is heen stekkeren, terug benzine en dan thuis weer aan de lader.

Dus waarom zijn die verbruikscijfers zo raar in jouw ogen? Je zou 'm met een plug-in RAV4 moeten vergelijken, niet met een standaard hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Peror
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-09 20:01
Onze CX-60, nu na ruim 15.000km, doet gemiddeld 2,5L/100km (dus ± 1:40) -- dankzij fanatiek stekkeren. Die stekker was nou net de #1 reden om 'm te kopen. Heel veel ritten kan ik geheel of grotendeels elektrisch rijden. Thuis (zonnepanelen) altijd aan de lader en soms op de bestemming ook. En tegelijkertijd kunnen we in de zomervakantie op-en-neer naar de Alpen zonder laadpaalstress, best of both worlds, voor ons dan.

En inderdaad tijdens die vakantierit doet-ie dan 1:11 of zo, maar dat wordt meer dan gecompenseerd door de rest van het jaar.

Volgens de boordcomputer 2,4L/100km en 25,6kWh/100km. Vlak voor de zomer stond-ie even op 2,0L/100km. :)

Overigens die sticky steering hier ook opgemerkt. Is iets van de laatste weken, heb ik het idee, misschien door de lage buitentemperaturen (hoewel vorige winter niet opgemerkt). In januari gaat-ie naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

M_Peror schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:30:
Overigens die sticky steering hier ook opgemerkt. Is iets van de laatste weken, heb ik het idee, misschien door de lage buitentemperaturen (hoewel vorige winter niet opgemerkt). In januari gaat-ie naar de garage.
Ja, hier begon het ook pas echt hinderlijk te worden toen de eerste kou kwam. Het is voor mij inmiddels de grootste ergenis geworden naast de schokbrekers en bokkige aandrijflijn. Als je een bocht uit komt en het stuur door je handen laat glijden, centreert ie totaal niet. Blijft doodleuk schuin doorrijden als je ‘m niet zelf centreert. Doodvermoeiend rijden, want elke beweging vergt serieus kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 21:02
M_Peror schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:30:
Onze CX-60, nu na ruim 15.000km, doet gemiddeld 2,5L/100km (dus ± 1:40) -- dankzij fanatiek stekkeren. Die stekker was nou net de #1 reden om 'm te kopen. Heel veel ritten kan ik geheel of grotendeels elektrisch rijden. Thuis (zonnepanelen) altijd aan de lader en soms op de bestemming ook. En tegelijkertijd kunnen we in de zomervakantie op-en-neer naar de Alpen zonder laadpaalstress, best of both worlds, voor ons dan.

En inderdaad tijdens die vakantierit doet-ie dan 1:11 of zo, maar dat wordt meer dan gecompenseerd door de rest van het jaar.

Volgens de boordcomputer 2,4L/100km en 25,6kWh/100km. Vlak voor de zomer stond-ie even op 2,0L/100km. :)

Dat is wel een hoog verbruik! 2.4l/100km lijkt misschien laag, maar samen met 25.6kWh/100km is dat erg hoog. Dat elektra verbruik zou ik verwachten als je echt enkel elektrisch rijdt.

Nu zit je op 178gr CO2/km in totaal (met NL elektriciteit), daarvoor kan je bijna beter een diesel of benzine CX-60 rijden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ik heb zelf even geen verbruik cijfers van de CX-60 bij de hand. Zal morgen even kijken.

Wat wel op valt en inherent aan accu's is dat de CX-60 nu met koud weer max 35km op elektra aangeeft.
Dus aardig door de helft in vergelijking met zomer....

Overigens heeft Schuster vandaag een video geplaatst over de Koni dempers.
Moet hem nog even helemaal kijken maar afgaande van de eerste helft heeft hij dezelfde mening als wat wij hier hebben.
Die Koni set is gewoon echt een goeie keuze...

Wij zijn er hier echt heel happy mee. Rijgedrag is heel veel beter en de passagiers achterin worden niet zeeziek.
Dat bodyroll gedoe en deining is compleet weg met de koni set.

Ik kan de Koni set van harte aanbevelen voor de CX-60 rijders!
Blijf niet aanmorrelen met OEM. Gooi ze er gewoon onder.
Hij had zo uit de fabriek moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Inmiddels maak ik me drukker om het stuurgedrag van de CX-60 dan om de ophanging en schokdempers. Na 2 maanden en 2300KM heb ik alle issues gestructureerd op papier gezet voor de dealer, met heel duidelijk de boodschap dat dingen niet horen bij een auto in deze prijsklasse en dat ik een voorstel verwacht om zaken op te lossen. Mijn ervaringen met de dealer zijn niet perse heel slecht maar ook niet om over naar huis te schrijven. Veel keus heb ik in deze regio niet; de alternatieven zijn niet perse beter. Benieuwd naar hun reactie in ieder geval. Als die me niet aanstaat dan zoek ik direct een andere dealer. Ik heb al dealers gesproken die welwillend zijn, maar een stuk langer rijden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaradorn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 08:26
Hallo beste Mazda mensen, heb een MX-5'je goedkoop weten te scoren met niet al te veel kilometers.

Hij heeft wat roest en die laat ik er deze zomer van af halen, maar zolang dat nog niet gedaan is zet ik hem meteen onder een hoes als ik thuis kom (hobby auto).

Hoe zorgen jullie er voor dat die hoes op de auto blijft liggen? Het autootje is namelijk zo klein dat het elastiek niet genoeg word gerekt om hem er op te houden. Heb bakstenen al geprobeerd en leg vanavond wat stoep tegels op het stof. (op de grond, niet de auto)

Heb al de kleinste hoes gehaald die ik kon vinden maar wellicht dat ik gewoon niet genoeg heb gezocht of dat jullie tips hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Peror
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-09 20:01
AndRo555 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:14:
[...]

Dat is wel een hoog verbruik! 2.4l/100km lijkt misschien laag, maar samen met 25.6kWh/100km is dat erg hoog. Dat elektra verbruik zou ik verwachten als je echt enkel elektrisch rijdt.

Nu zit je op 178gr CO2/km in totaal (met NL elektriciteit), daarvoor kan je bijna beter een diesel of benzine CX-60 rijden. :+
Met die 25,6 wordt (gelukkig) wel het puur elektrisch verbruik bedoeld volgens mij. Een beetje misleidend is het wel, om dan in hetzelfde display voor brandstof het gecombineerd verbruik te hanteren... Had daar dan ook het brandstof-only verbruik neergezet. Dat laatste is sowieso niet makkelijk te zien (alleen in het gebogen grafiekje maar erg nauwkeurig is die niet af te lezen).
Misschien ga ik eens in de menu's duiken of het daar valt te achterhalen.
Csotranme schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 01:34:
Ik heb zelf even geen verbruik cijfers van de CX-60 bij de hand. Zal morgen even kijken.

Wat wel op valt en inherent aan accu's is dat de CX-60 nu met koud weer max 35km op elektra aangeeft.
Dus aardig door de helft in vergelijking met zomer....
(...)
Inderdaad, hier ook. Hij houdt aardig veel reserve in de accu in de winter vind ik, op koude dagen wil-ie soms niet lager dan 25-30% gaan op de accu terwijl je 'm bij 20 graden tot het streepje kan leegrijden. Met een toch al hoger elektraverbruik in koude omstandigheden, gaat het dan best hard met die range.
De 63km die ze opgeven haal ik in de zomer onder de juiste omstandigheden trouwens best wel vaak. En zonder te gaan lopen hypermilen. Maar in de winter is het meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
aaradorn schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:04:
Hallo beste Mazda mensen, heb een MX-5'je goedkoop weten te scoren met niet al te veel kilometers.

Hij heeft wat roest en die laat ik er deze zomer van af halen, maar zolang dat nog niet gedaan is zet ik hem meteen onder een hoes als ik thuis kom (hobby auto).

Hoe zorgen jullie er voor dat die hoes op de auto blijft liggen? Het autootje is namelijk zo klein dat het elastiek niet genoeg word gerekt om hem er op te houden. Heb bakstenen al geprobeerd en leg vanavond wat stoep tegels op het stof. (op de grond, niet de auto)

Heb al de kleinste hoes gehaald die ik kon vinden maar wellicht dat ik gewoon niet genoeg heb gezocht of dat jullie tips hebben?
Als hij buiten staat zou ik in het geval van roest er geen hoes overheen trekken. Dit zorgt er juist voor dat het vocht nergens heen kan en kan het roesten versnellen.

Voor de rest: kijk waar je de hoes zijn elastiek trekt, in de wielkast bijvoorbeeld. Ik had er een met een trektouw (zoals bij een capuchon van een trui) dat werkt erg goed. Daarnaast kun je als je enkel elastieken hebt er bijvoorbeeld een spanband aan vast maken en die gebruiken.
Meestal zijn de hoezen voor binnen juist met enkel elastiek en voor buiten met deze dingen al ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaradorn
Martin.Air schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:37:
[...]

Als hij buiten staat zou ik in het geval van roest er geen hoes overheen trekken. Dit zorgt er juist voor dat het vocht nergens heen kan en kan het roesten versnellen.

Voor de rest: kijk waar je de hoes zijn elastiek trekt, in de wielkast bijvoorbeeld. Ik had er een met een trektouw (zoals bij een capuchon van een trui) dat werkt erg goed. Daarnaast kun je als je enkel elastieken hebt er bijvoorbeeld een spanband aan vast maken en die gebruiken.
Meestal zijn de hoezen voor binnen juist met enkel elastiek en voor buiten met deze dingen al ingebouwd.
Hij staat inderdaad buiten, dan toch maar geen hoes... Hmmm, effe kijken of ik een constructie kan maken zodat hij tenminste een beetje droog staat. De hoes weert gelukkig wel water dus ik kan hem waarschijnlijk wel er over heen spannen middels een houte balkje.

Is mijn eerste hobby auto, vanaf rijbewijs gelijk een auto van de zaak gehad, detacheering, dus het is allemaal nog nieuw voor mij.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
@aaradorn Is er geen overdekte, gratis, parkeergarage in de buurt? Dat zijn vaak geweldige plekken met voldoende ventilatie en geen direct vocht op de auto. Zou het niet doen als de auto tip top in orde is, maar zo te horen zit er nog wat werk aan en is het op dit moment nog wat minder spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

M_Peror schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:18:
Inderdaad, hier ook. Hij houdt aardig veel reserve in de accu in de winter vind ik, op koude dagen wil-ie soms niet lager dan 25-30% gaan op de accu terwijl je 'm bij 20 graden tot het streepje kan leegrijden. Met een toch al hoger elektraverbruik in koude omstandigheden, gaat het dan best hard met die range.
De 63km die ze opgeven haal ik in de zomer onder de juiste omstandigheden trouwens best wel vaak. En zonder te gaan lopen hypermilen. Maar in de winter is het meh.
Ik heb hier getest met 2 verschillende verbruiksmeters die hetzelfde resultaat geven: Mazda is conservatief met hun accugebruik. Zeker als je de verliezen in acht neem, wordt de maximale capaciteit van de accu bij lange na niet gebruikt. Is erg goed voor de levensduur, en ik moet zeggen dat de range me in de praktijk wel meevalt. Moet ik er wel bij zeggen dat de auto hier binnen staat in een inpandige garage die nooit kouder wordt dan zo’n 12C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Martin.Air schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:37:
Precies dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaradorn
Drardollan schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:02:
@aaradorn Is er geen overdekte, gratis, parkeergarage in de buurt?
Helaas niet, anders had ik dat zeker gedaan, maar met een beetje geluk kan ik hem de tuin in rijden en daar iets leuks maken. (Huurhuis) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isO6qdqqfccvpLyGB9JLnwdr4e0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGkkoJklG1QPKYgiTZAnsZ9T.jpg?f=fotoalbum_large

Planning nu is de goot te gebruiken om de hoes er af te spannen, houten paaltje tussen tegels krijgen en dan een afdakje maken.

[ Voor 8% gewijzigd door aaradorn op 11-12-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
aaradorn schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:35:
[...]

Helaas niet, anders had ik dat zeker gedaan, maar met een beetje geluk kan ik hem de tuin in rijden en daar iets leuks maken. (Huurhuis) [Afbeelding]

Planning nu is de goot te gebruiken om de hoes er af te spannen, houten paaltje tussen tegels krijgen en dan een afdakje maken.
Ik zou geen paaltjes spannen tussen stenen, een windvlaag en het ligt om. Een deuk in de auto erbij is dat toch niet waard voor nu zou ik zeggen.

Inderdaad zoals gezegd is een publieke garage wellicht de beste optie. Of gewoon buiten laten staan, die 4 maanden gaan het verschil op de roest nu niet maken als hij maar in de buitenlucht staat. Het is al heel fijn dat hij zo niet naast de straat staat waar gestrooid wordt, dat zout is funest.

[ Voor 13% gewijzigd door Martin.Air op 11-12-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaradorn
Martin.Air schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:53:
[...]

Ik zou geen paaltjes spannen tussen stenen, een windvlaag en het ligt om. Een deuk in de auto erbij is dat toch niet waard voor nu zou ik zeggen.

Inderdaad zoals gezegd is een publieke garage wellicht de beste optie. Of gewoon buiten laten staan, die 4 maanden gaan het verschil op de roest nu niet maken als hij maar in de buitenlucht staat. Het is al heel fijn dat hij zo niet naast de straat staat waar gestrooid wordt, dat zout is funest.
Dat zout vreet er aan ja, gelukkig onder helemaal geen roest, alleen op de bekende dorpels en dat valt gelukkig nog wel mee. Ik verzin wel iets stevigs om hem op zijn minst een beetje te bedekken van de sneeuw en regen. Helaas geen garages in de buurt. Dorp leven

Roest word wel ASAP gefixt, ga was spulletjes van een oude hobby verkopen en het zo maar wat sneller financieren.

[ Voor 6% gewijzigd door aaradorn op 11-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bij toeval kwam ik een filmpje tegen dat het meest obscure issue aan mijn CX-60 laat horen:

YouTube: Mazda CX60. extraneous noise through door seals.

Twee keer gehoord bij harde wind met regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:52
Ik ben al twee jaar min of meer serieus naar een MX-5 aan het kijken. Het is sinds ik Gran Turismo speelde in 1997 een beetje mijn jongensdroom geweest en met een behoefte hier in huis aan een tweede auto is er zelfs een business case voor te bouwen nu - al vind mijn vrouw het niet de meest practische tweede auto ;)

De reden dat er nog geen is ligt aan mijn eigen onzekerheid over waar ik voor moet gaan. Ik begon met het idee om een NB te kopen voor 5-8k. Ik vind de NB visueel de mooiste van het stel, de klassieke lijnen doen het hem heel erg voor me. Met dat idee ben ik naar de Cabriohoeve gegaan in Gasselte, waar ik met veel geduld en kunde terzijde ben gestaan. Advies was daar om toch naar een NC te kijken, omdat die toch wat practischer en comfortabeler is, zeker in de PRHT uitvoering.

Dus toen NC 1.8 en ook 2.0 (fijn, die extra oomph) gereden. Mijn vrouw vond de auto echter vrij mwoah en ook niet lekker zitten. Zij was meer gecharmeerd van de ND RF... dus ook daar de 1.5 van gereden. Zij vond eigenlijk dat alleen een ND RF met Recaro's goed bij haar paste. Conclusie: Toch nog even uitstellen, en doorsparen. Planning daarvoor is dan rond de 25k uit te komen eind volgend jaar en dan hopelijk een ND2 met 184pk te nemen. Of toch een paar k minder en voor een wat oudere 2.0 of 1.5 te gaan.

De 'nood', als je daarvan met je first world problems van kan spreken, is echter wel wat hoger aan het worden voor een tweede auto. En met de spaarpot waar hij is moeten we toch anders kijken dan. Voor mijn vrouw is het allemaal geen halszaak, als ik voor 10k iets koop waar zij concessies aan moet doen is dat wel bespreekbaar. Maar niet voor hogere bedragen.

De opties zijn dus eigenlijk tot max 10, met een stretch misschien 15k. En dan vind ik het nog lastig.

- Hard top heeft toch echt mijn voorkeur vanwege het extra comfort en de kleinere onderhoudszorgen. Overdekt stallen is geen optie. Effectief betekent dat dat de NB afvalt, hoewel ik daar stiekem nog steeds benieuwd naar ben.

- Roest. Ook hier is de NB een zorg; ik zou wel over het punt hierboven kunnen heen stappen nog maar volgens mij zijn roestvrije NBs lastig te vinden?

- En dan dus een NC. NC2 valt merendeels buiten budget zie ik, dus hoe zit het met issues en roest voor de NC1? Ik zie ze vanaf 8k, koop ik dan een lemon of kan ik beter 2-3k hoger gaan zitten? Ander issue met de NC is dat de PRHT minder makkelijk te vinden is. Zeker in de 2.0 uitvoering, al hoor ik dat de 1.8 misschien wat minder power heeft maar als je hem lekker revved prima meekomt.

- En nu zie ik ook de eerste NDs (rag top) verschijnen voor 16k. Dat zit al wel erg dicht op mijn max budget.

Decisions, decisions...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:02
@Dr. Strangelove Probeer niet alleen te kijken wat een auto initieel in aanschaf kost, maar kijk ook naar onderhoud, verbruik, restwaarde etc. De TCO is vele malen boeiender dan het bedrag van aanschaf.

Als je een auto koopt die relatief weinig afschrijft, of die nu al word neergezet als mogelijke klassieker, levert dat mogelijk minder afschrijving op, FL modellen doen het bijna altijd beter dan Pre-Facelift modellen, betaald je nu 2k meer, krijg je mss over 5 jaar ook weer 1000-1500 meer terug.. Hij is dus niet echt 2k duurder zeg maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Zeker, restwaarde is erg belangrijk, zeker als we een NC of NB kopen, omdat het lange termijn plan wel blijft om een RF te nemen. Dat is de eindbestemming. Of we komen tot de conclusie dat een MX-5 toch niks voor ons is; in beide gevallen is het fijn als we niet al te veel afschrijven op de aankoop.

Dus liever een NC2 dan een NC1?

[ Voor 27% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-12-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
De NC wordt aan alle kanten eigenlijk afgebrand:
Langer
Zwaarder
Roest
Olie gerelateerde uitdagingen

De ND is op alle vlakken een verbetering van de NC (behalve de koffer).
En voor meer ervaring: er zijn meer ND rijders in dit draadje actief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
NC is een hele goede auto, met de optionele dempers of aftermarket dempers, een zeer comfortabele en sportieve auto. Maar wel met de 2.0.

Sowieso is de NC2 (of 2.5) de betere keuze wegens een extra versteviging die zorgt voor minder flex.

In de 2 jaar die ik mijn NC2 heb gehad (weg moeten doen wegens spierproblemen na een auto ongeluk) heb ik na verkoop effectief 750 euro aan de auto besteed.
Dat waren 2 servicebeurten, waarbij ik de koppakking heb laten vervangen omdat hij zweette plus een velgen en banden set. En een goed onderhouden en verzorgde MX-5 wordt alleen maar meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Exirion schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:56:
Inmiddels maak ik me drukker om het stuurgedrag van de CX-60 dan om de ophanging en schokdempers. Na 2 maanden en 2300KM heb ik alle issues gestructureerd op papier gezet voor de dealer, met heel duidelijk de boodschap dat dingen niet horen bij een auto in deze prijsklasse en dat ik een voorstel verwacht om zaken op te lossen. Mijn ervaringen met de dealer zijn niet perse heel slecht maar ook niet om over naar huis te schrijven. Veel keus heb ik in deze regio niet; de alternatieven zijn niet perse beter. Benieuwd naar hun reactie in ieder geval. Als die me niet aanstaat dan zoek ik direct een andere dealer. Ik heb al dealers gesproken die welwillend zijn, maar een stuk langer rijden zijn.
En zo bleef het de hele week stil. Geen enkele respons. Gisteren kreeg ik aan de telefoon weer allemaal smoesjes, dus ik ben er klaar mee. Ik heb een shortlist, maar mocht iemand suggesties hebben op basis van eigen ervaringen met een dealer binnen een uur rijden van regio Eindhoven… Een goeie dealer is me wel een stuk rijden waard. Oostendorp en Louwman sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

Exirion schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:36:
[...]

En zo bleef het de hele week stil. Geen enkele respons. Gisteren kreeg ik aan de telefoon weer allemaal smoesjes, dus ik ben er klaar mee. Ik heb een shortlist, maar mocht iemand suggesties hebben op basis van eigen ervaringen met een dealer binnen een uur rijden van regio Eindhoven… Een goeie dealer is me wel een stuk rijden waard. Oostendorp en Louwman sowieso niet.
Vakgarage de Muzenberg in Eindhoven was in het verleden een Mazda dealer en daar heb ik ervaringen mee qua aankoop en onderhoud en dat is mij destijds goed bevallen. Ik weet alleen niet of zij ook garantie gevallen af mogen handelen, tegenwoordig is het volgens mij wettelijk geregeld dat je niet meer verplicht bent om perse een merkdealer hiervoor te bezoeken.
Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Rob310 op 17-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Rob310 schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:35:
Oostendorp in Uden misschien?
In mijn zoektocht naar een cx-5 occasion heb ik daar telefonisch contact mee gehad en dat was een heel prettig contact, verder geen ervaring mee.
Twee keer binnen gelopen en ze waren druk met vanalles behalve klanten. Kan een momentopname zijn, maar maakte geen geweldige indruk. Over Oostendorp Helmond zal ik maar niet beginnen.
En Vakgarage de Muzenberg in Eindhoven was in het verleden een Mazda dealer en daar heb ik wel ervaringen mee qua aankoop en onderhoud en dat is mij destijds ook goed bevallen.
Ik heb een paar jaar geleden met het idee gespeeld om voor onderhoud naar Muzenberg over te stappen, maar die zijn inmiddels gewoon een Vakgarage zonder Mazda dealerschap. Er zal gerust nog wat Mazda-expertise zitten, maar ik vermoed dat ze geen/amper ervaring met de CX-60 zullen hebben.

Dank voor de suggesties in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
[...]

De dealer in Nieuwegein, op dit moment nog Cluistra (ze zijn overgenomen), bevalt redelijk. Mijn eigen auto komt bij Mulders vandaan en die zou ik ook vermijden helaas.

In mijn zoektocht naar een auto kwam Jansen Arnhem ook goed over, maar daar geen garage ervaringen mee.

Cluistra heeft ons er nog niet bij proberen te naaien en lijkt altijd zorgvuldig om te gaan met de auto, die twee vind ik heel wat waard. Kleine foutjes worden wel eens gemaakt zoals in de administratie, zo hebben ze een keer per ongeluk de online dienst van de MX-30 geannuleerd. Maar dit soort dingen pakken ze wel gelijk weer op om het recht te zetten.

Oostendorp vermijd ik als de pest idd, hier ooit aangeraden gekregen de koppeling te vervangen van een auto waar 1 maand eerder een nieuwe versnellingsbak en koppeling in is gegaan...

[ Voor 8% gewijzigd door Martin.Air op 18-12-2023 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
[...]

Ik zit zelf in Roermond bij Mengelers, geen absoluut hoogtepunt (maar je kent mijn ervaringen op 't gebied van garantie), maar wel netjes in de afhandeling over 't algemeen. Dit was voorheen Hensgens, maar is sinds begin dit jaar Mengelers geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 17:11
Rob310 schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:35:
[...]

Vakgarage de Muzenberg in Eindhoven was in het verleden een Mazda dealer en daar heb ik ervaringen mee qua aankoop en onderhoud en dat is mij destijds goed bevallen. Ik weet alleen niet of zij ook garantie gevallen af mogen handelen, tegenwoordig is het volgens mij wettelijk geregeld dat je niet meer verplicht bent om perse een merkdealer hiervoor te bezoeken.
Succes!
Altijd erg vriendelijk geholpen bij Jansen Arnhem. Geen CX-60, dus geen ervaring met ingewikkelde (en veel) garantiegevallen.

Met wat geluk red je het misschien nog wel in een uur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trance-M
  • Laatst online: 11-09 17:41
Ik heb een CX-5 2.0 AWD uit 2014 met 126k op de teller. Sinds 2018 is deze na invoeren bij de Mazda dealer in onderhoud geweest. Vorig jaar is het dealerschap overgenomen door een andere dealerorganisatie. Nu bij de tweede onderhoudsbeurt kreeg ik te horen dat de auto APK afgekeurd werd omdat het centraal differentieellager versleten was en dat dit niet los verkrijgbaar was. Resultaat, bovenop de beurt voor €3200 een nieuwe subframe laten plaatsen.

Na zelf eens gekeken te hebben bleek inderdaad dat de vier verbindingsstukjes tussen de buiten- en binnenring van de rubber gescheurd waren. Ondanks dat maakt de auto verder ook geen lawaai of iets. Via via kwam ik bij een lokale garage terecht die ook een aantal CX-5's in onderhoud hadden. Zij vonden de €3200 bizar veel en wilde kosteloos eens de auto bekijken.
Ze hebben meteen foto's gemaakt en opgestuurd naar een APK keurmeester. Na een uurtje wachten kregen ze antwoord dat dit geen APK afkeur was zolang er geen metaal op metaal contact was. De rubber is meer een trillingsdemper dan een deel van de dragende constructie.

Ondertussen had ik wel al een vervangend lager gevonden bij Superpro. Het vervangen van het defecte lager zou dan inclusief montage hooguit een paar honderd Euro kosten, maar dat hoeft dus nu niet stel op sprong.
Ik kan mij niet voorstellen dat alle dealers zomaar alle CX-5 AWD eigenaren blij maken met een kostenpost van €3200. Ik heb hier ook weinig over kunnen vinden, behalve op een Duits forum, maar daar ging het om de rubbers van de draagarmen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Trance-M schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:38:
Ik heb een CX-5 2.0 AWD uit 2014 met 126k op de teller. Sinds 2018 is deze na invoeren bij de Mazda dealer in onderhoud geweest. Vorig jaar is het dealerschap overgenomen door een andere dealerorganisatie. Nu bij de tweede onderhoudsbeurt kreeg ik te horen dat de auto APK afgekeurd werd omdat het centraal differentieellager versleten was en dat dit niet los verkrijgbaar was. Resultaat, bovenop de beurt voor €3200 een nieuwe subframe laten plaatsen.

Na zelf eens gekeken te hebben bleek inderdaad dat de vier verbindingsstukjes tussen de buiten- en binnenring van de rubber gescheurd waren. Ondanks dat maakt de auto verder ook geen lawaai of iets. Via via kwam ik bij een lokale garage terecht die ook een aantal CX-5's in onderhoud hadden. Zij vonden de €3200 bizar veel en wilde kosteloos eens de auto bekijken.
Ze hebben meteen foto's gemaakt en opgestuurd naar een APK keurmeester. Na een uurtje wachten kregen ze antwoord dat dit geen APK afkeur was zolang er geen metaal op metaal contact was. De rubber is meer een trillingsdemper dan een deel van de dragende constructie.

Ondertussen had ik wel al een vervangend lager gevonden bij Superpro. Het vervangen van het defecte lager zou dan inclusief montage hooguit een paar honderd Euro kosten, maar dat hoeft dus nu niet stel op sprong.
Ik kan mij niet voorstellen dat alle dealers zomaar alle CX-5 AWD eigenaren blij maken met een kostenpost van €3200. Ik heb hier ook weinig over kunnen vinden, behalve op een Duits forum, maar daar ging het om de rubbers van de draagarmen.

Ik spreek even uit ervaring met PSA/Stellantis wat ongetwijfeld hier ook van toepassing is.

Sommige onderdelen kan een dealer bij de fabriek niet in delen kopen. Is ergens een lager of rubber van versleten, dan moeten ze soms het hele onderdeel met alles eromheen inkopen.

Je ziet dit vaak ook met turbo's bijvoorbeeld. Is er iets aan kapot? Dan hele nieuwe turbo terwijl het prima met een kleiner onderdeel veel goedkoper op te lossen is.

Merkdealers doen hier niet aan. Willen/mogen dat niet. Die hebben geen keus dus dan is het hele onderdeel vervangen i.p.v. enkel ergens een lagertje of rubber vandaan trekken. Onderdelen bij de dealer komen alleen rechtstreeks bij de OEM fabriek vandaan. Niet via een 3rd party die dat losse onderdeeltje wel kan leveren waar een universele garage wel gebruik van (kan) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:34:
Voor de CX-60 eigenaren: er is een CMU-update (infotainment e.d.) van 14016 naar 14018 die gek genoeg niet bij dealers bekend is, maar wel op een forum te krijgen is. Met name DPS werkt nu echt heel goed waardoor ik zelfs in een donkere garage altijd goed herkend word. Verder lijkt wireless Carplay verbeterd. Dat werkte opzich al goed, maar ik heb 2 keer gehad dat de boel niet wilde connecten en dat is na de update niet meer gebeurd.
Het is mij een beetje onduidelijk hoe je zelf kan updaten naar 14018.

Jij wellicht een step-by-step?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41

Altijd scherp op zijn. Geen ervaring mee, maar dit zie je wel vaker met sommige dealers. Je hebt het prima aangepakt zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Martin.Air schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:46:
[...]

De dealer in Nieuwegein, op dit moment nog Cluistra (ze zijn overgenomen), bevalt redelijk. Mijn eigen auto komt bij Mulders vandaan en die zou ik ook vermijden helaas.

In mijn zoektocht naar een auto kwam Jansen Arnhem ook goed over, maar daar geen garage ervaringen mee.

Cluistra heeft ons er nog niet bij proberen te naaien en lijkt altijd zorgvuldig om te gaan met de auto, die twee vind ik heel wat waard. Kleine foutjes worden wel eens gemaakt zoals in de administratie, zo hebben ze een keer per ongeluk de online dienst van de MX-30 geannuleerd. Maar dit soort dingen pakken ze wel gelijk weer op om het recht te zetten.

Oostendorp vermijd ik als de pest idd, hier ooit aangeraden gekregen de koppeling te vervangen van een auto waar 1 maand eerder een nieuwe versnellingsbak en koppeling in is gegaan...
Cluistra is de beste dealer die ik ken. En dit is geen reclame. Medewerkers met passie voor het vak en een eerlijk advies. Ik kom er ook graag.

Jammer dat het is verkocht aan wittenberg. Daar heb ik slechte ervaringen mee en daar kom ik ook niet. Maar het zal wel alleen Hyundai worden.

[ Voor 6% gewijzigd door TumTum op 20-12-2023 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Geen ervaring mee, maar ik zou wel even verhaal halen bij de dealer en waarschijnlijk is dat dan de laatste keer dat ik daar binnen loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:58:
Het is mij een beetje onduidelijk hoe je zelf kan updaten naar 14018.

Jij wellicht een step-by-step?
https://www.cx70forum.com...firmware-update-files.40/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

:o

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Eergisteren ontving ik een brief van Mazda over een terugroepactie voor de CX-60. Vier punten waaronder de update voor de soms schokkerige automaat. Kan ik meteen vaart zetten achter een nieuwe dealer. Zal Moerman Jansen of Jansen Arnhem worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Exirion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:50:
Eergisteren ontving ik een brief van Mazda over een terugroepactie voor de CX-60. Vier punten waaronder de update voor de soms schokkerige automaat. Kan ik meteen vaart zetten achter een nieuwe dealer. Zal Moerman Jansen of Jansen Arnhem worden denk ik.
Mijn ervaring met Moerman Jansen is wat matig (mazda3 gen1 - 2004 bj- uitmaken voor een 323 en vervolgens de grootste moeite hebben om een onderdeel passend te krijgen. ehm, juist. Veel onderdelen van een 323 passen totaal niet op een Mazda3 gen1), Jansen Arnhem ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Moerman jansen Alblasserdam neemt mensen die niet nieuw kopen iig niet serieus in mijn geval. Geen aanrader.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Hier alleen maar goede ervaringen met Jansen Arnhem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Binnenkort ook Mazda eigenaar :) Mooie MX5 NC2 PRHT 1.8 gevonden in Copper Red. Krijg de sleutels over een week of twee dus 2024 gaat in elk geval goed beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans073
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05-2024
Goede middag,
Ik zat al veel te lezen maar kwam er niet helemaal achter.

Onze mazda cx5 2016 benzine heeft dus niet dat ze spiegels Automatisch inklappen bij afsluiten van de auto. Nou begreep ik van sommige filmpjes en reacties dar het evt wel aan te zetten is in een soort service menu maar is dat mogelijk of moet dit via een bedrijf en daar zitten natuurlijk weer aan hoge kosten aan..

Spiegels kun je wel handmatig inklappen door knopje van spiegel bediening helemaal 180 graden te draaien.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Frans073 De Mazda3 (2019-heden) heeft deze functie alleen werkend als een vinkje aangezet wordt bij de instellingen.

Daar al eens gekeken?
Verder kan het zijn dat er een software update nodig is om die optie te vinden (neem daarom even de moeite om uit te zoeken of de CX-5 de laatste software versies heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Snowhite0901 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 05:42:
Moerman jansen Alblasserdam neemt mensen die niet nieuw kopen iig niet serieus in mijn geval. Geen aanrader.
Ik heb de eigenaar 2 keer aan de telefoon gehad en die nam de tijd. Was van harte welkom om m’n auto onder handen te laten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Exirion schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:26:
[...]

Ik heb de eigenaar 2 keer aan de telefoon gehad en die nam de tijd. Was van harte welkom om m’n auto onder handen te laten nemen.
Fijn, wie weet is het veranderd. Ik mocht pas een proefrit maken met een mazda 6 occasion als ik het koopcontract ondertekend had. Hij verwachtte niet dat ik het kon betalen. Mijn vrouw en ik zijn er hard weg gereden en hebben die ergens anders gekocht

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Canis Lupus

Vosbot

Frans073 schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:39:
Onze mazda cx5 2016 benzine heeft dus niet dat ze spiegels Automatisch inklappen bij afsluiten van de auto. Nou begreep ik van sommige filmpjes en reacties dar het evt wel aan te zetten is in een soort service menu maar is dat mogelijk of moet dit via een bedrijf en daar zitten natuurlijk weer aan hoge kosten aan..

Spiegels kun je wel handmatig inklappen door knopje van spiegel bediening helemaal 180 graden te draaien.
Ik heb ook 2016 CX-5 en voor zover ik weet zit deze optie pas in latere modellen (+/- 2017/2018).

Wij zullen het dus handmatig moeten blijven doen (ik kwam van een 2007 Altea XL af die het wel kon, dus voelt inderdaad wel beetje ouderwets :P)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• D_Jeff
Voor de eigenaren / bestuurders van een Mazda3,(bouwjaar 2019, 2020 & 2021), ter info:

Er is momenteel een stille terugroepactie van Mazda Europa waarbij onderdelen van de radiator preventief vervangen worden.

Ik schrijf hier bewust stil, omdat het een voorzorgsmaatregel is en geen spoed heeft.

Check even voor de zekerheid de dealer of deze actie nodig is

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 17:11
@D_Jeff Enig idee wat de achterliggende reden is? Denk niet dat mijn dealer te wachten staat op telefoontjes omdat er schijnbaar een terugroepactie is, maar als er symptomen zijn waar ik op kan letten dan kan ik met een goed verhaal komen als het relevant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@jjkester Geen idee, niet op door gevraagd.
Mijn dealer gaf aan dat het meegenomen wordt tijdens een onderhoudsbeurt en in enkel geval een aparte afspraak

• Csotranme
Exirion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:50:
Hier lag hij ook op de mat eind vorige week.

Overigens ook weer met Mazda Jansen aan de telefoon gehangen betreft de stuurkolom.
"uhm ja, geen idee, is besteld maar wanneer hij komt?? Dat weten we niet meneer.."

Mazda NL gebeld en die wisten te zeggen dat de stuurkolom al wel op de boot gegaan is maar dat de boot de keuze heeft gemaakt om de Rode Zee te vermijden en dus omvaart...

Exacte datum kon ook Mazda NL niet geven.
We moeten ermee naar Oostenrijk over een maand dus hopen dat hij voor die tijd nog vervangen kan worden.

We kregen al het aanbod voor tot die tijd een vervangende auto maar dat zou dan geen PHEV worden. Aanbod maar afgeslagen voor nu.
Mocht er geen uitzicht zijn op een vervangen stuurkolom vóór de vakantie dan krijgen we alsnog een vervangende auto voor die week vakantie.
Het liefst wel een CX-60 (i.v.m. de winterbanden en dak dragers). Wat ons betreft mag dat ook een 6-lijn zijn aangezien we alleen thuis stekkeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:49:
We moeten ermee naar Oostenrijk over een maand dus hopen dat hij voor die tijd nog vervangen kan worden.
Er is een bekende tijdelijke oplossing die je kunt proberen: het stuur een paar keer uiterst links en rechts heen en weer bewegen. Ik doe dat op een gladde tegelvloer in de garage. Buiten kun je het beter langzaam rijdend doen. Het probleem schijnt te maken te hebben met een te hoge spanning op het mechanisme waardoor het laagje smeermiddel kapot gedrukt wordt. Als het smeermiddel zich weer verdeelt, is het tijdelijk minder of bij sommigen zelfs helemaal weg.

Inmiddels melden zich ook Honda (Civic) eigenaren met dit probleem; daar zit hetzelfde Hitachi materiaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:55:
[...]

Er is een bekende tijdelijke oplossing die je kunt proberen: het stuur een paar keer uiterst links en rechts heen en weer bewegen. Ik doe dat op een gladde tegelvloer in de garage. Buiten kun je het beter langzaam rijdend doen. Het probleem schijnt te maken te hebben met een te hoge spanning op het mechanisme waardoor het laagje smeermiddel kapot gedrukt wordt. Als het smeermiddel zich weer verdeelt, is het tijdelijk minder of bij sommigen zelfs helemaal weg.

Inmiddels melden zich ook Honda (Civic) eigenaren met dit probleem; daar zit hetzelfde Hitachi materiaal in.
Gister avond even (2x) geprobeerd op een parkeer terreintje maar helaas geen verbetering hier... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:30:
Gister avond even (2x) geprobeerd op een parkeer terreintje maar helaas geen verbetering hier... :(
Twee keer is misschien wat weinig. Ik heb het bij mij een stuk of 5 a 6 keer gedaan en dat scheelde wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royalt123
Thanks! Dat heeft bij me enorm verholpen!
Enkel is stuur nog niet zo smooth draaien of bij stuur loslaten mooi centreert maar in ieder geval geen sprongen meer en steering assistant is ook terug bruikbaar.

Ik heb 10 keer gedaan elk kant op lange straat traag
Exirion schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:55:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
Drardollan schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:21:
[...]

Apart model wel met ruitenwissers aan de binnenkant.
Waar lees jij dat de auto ruitenwissers heeft aan de binnenkant? 🤦‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:10:
Binnenkort ook Mazda eigenaar :) Mooie MX5 NC2 PRHT 1.8 gevonden in Copper Red. Krijg de sleutels over een week of twee dus 2024 gaat in elk geval goed beginnen :)
Goede keuze, gefeliciteerd! d:)b

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Supreme_One schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:40:
[...]

Waar lees jij dat de auto ruitenwissers heeft aan de binnenkant? 🤦‍♂️
Je suggereert dat je deze hebt, en dat deze vernieuwen niet helpen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Drardollan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:24:
[...]

Je suggereert dat je deze hebt, en dat deze vernieuwen niet helpen gaat.
Hij suggereert dat nergens, er wordt alleen gezegd dat het vervangen van ruitenwissers niet nuttig is als de ruit aan de binnenkant beslagen is.

Of ik lees zelf verkeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Fanta schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:32:
[...]

Hij suggereert dat nergens, er wordt alleen gezegd dat het vervangen van ruitenwissers niet nuttig is als de ruit aan de binnenkant beslagen is.

Of ik lees zelf verkeerd..
Ook goed. Het was maar een grapje hoor. Pffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Drardollan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:39:
[...]

Ook goed. Het was maar een grapje hoor. Pffff.
Dat is ook een manier om te zeggen dat je niet goed gelezen hebt.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Fanta schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:41:
[...]

Dat is ook een manier om te zeggen dat je niet goed gelezen hebt.. O-)
Prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 22:44
Ik meld mezelf ook in dit topic.

Gisteren een MX-30 exclusive line in Ceramic white besteld! Gelijk winterbanden, 3 jaar ondehoudspakket en keramische coating erbij :D

Dit wordt alweer onze vierde EV en de MX-30 gaat onze 8 jaar oude E-Golf aflossen. Qua bereik gaan we er prima op vooruit en voor de lange ritten hebben we de Polestar.

Zat nog te twijfelen om voor de MG ZS EV te gaan (pre facelift) maar ik vind het uiterlijk afschuwelijk (ook al is die auto meer praktisch met kinderen).

Hopelijk kunnen we hem medio januari ophalen.

Kleine fun fact: wij wonen in Noorwegen. Omgerekend kost de MX-30 hier 19.000 euro, inclusief alle opties zoals hierboven rijden we hem voor 23.000 euro de showroom uit. Dat is toch best een groot verschil met NL.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:28
D_Jeff schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:11:
Voor de eigenaren / bestuurders van een Mazda3,(bouwjaar 2019, 2020 & 2021), ter info:

Er is momenteel een stille terugroepactie van Mazda Europa waarbij onderdelen van de radiator preventief vervangen worden.

Ik schrijf hier bewust stil, omdat het een voorzorgsmaatregel is en geen spoed heeft.

Check even voor de zekerheid de dealer of deze actie nodig is
Ik ben ook benieuwd wat deze terugroepactie precies inhoudt en wat de symptomen zijn. Op de officiële website van Mazda kan ik geen terugroepactie vinden voor mijn Mazda 3 bj. 2020. Hier staan volgens mij terugroepacties die voor Amerika bedoeld zijn, maar ik zie geen duidelijke link met de informatie die je van de dealer hebt ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

royalt123 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:57:
Thanks! Dat heeft bij me enorm verholpen!
Enkel is stuur nog niet zo smooth draaien of bij stuur loslaten mooi centreert maar in ieder geval geen sprongen meer en steering assistant is ook terug bruikbaar.
Ik kwaak ook maar na wat ik elders lees ;)

Fora op cx70forum.com en cx60forum.de zijn een schat aan info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
ALPACINO schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:16:
[...]

Ik ben ook benieuwd wat deze terugroepactie precies inhoudt en wat de symptomen zijn. Op de officiële website van Mazda kan ik geen terugroepactie vinden voor mijn Mazda 3 bj. 2020. Hier staan volgens mij terugroepacties die voor Amerika bedoeld zijn, maar ik zie geen duidelijke link met de informatie die je van de dealer hebt ontvangen.
Dit draadje lijkt veel overeenkomsten te hebben:

https://www.mazda3revolut...-service-campaign.248317/

Dank voor het onderzoeken voor dat forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
Rene schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:20:
Ik meld mezelf ook in dit topic.

Gisteren een MX-30 exclusive line in Ceramic white besteld! Gelijk winterbanden, 3 jaar ondehoudspakket en keramische coating erbij :D

Dit wordt alweer onze vierde EV en de MX-30 gaat onze 8 jaar oude E-Golf aflossen. Qua bereik gaan we er prima op vooruit en voor de lange ritten hebben we de Polestar.

Zat nog te twijfelen om voor de MG ZS EV te gaan (pre facelift) maar ik vind het uiterlijk afschuwelijk (ook al is die auto meer praktisch met kinderen).

Hopelijk kunnen we hem medio januari ophalen.

Kleine fun fact: wij wonen in Noorwegen. Omgerekend kost de MX-30 hier 19.000 euro, inclusief alle opties zoals hierboven rijden we hem voor 23.000 euro de showroom uit. Dat is toch best een groot verschil met NL.
Even flauw: Als ik op Mazda.no de MX-30 als pure EV volklik met de pakketten en de kleur basic wit hou, kom ik op zo'n 29k EUR uit. (Overigens alsnog zo'n 25% goedkoper dan hier ; das ongeveer 36k EUR)

Dus of jullie hebben goed onderhandeld of er zit niet alles op :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 22:44
D_Jeff schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:16:
[...]

Even flauw: Als ik op Mazda.no de MX-30 als pure EV volklik met de pakketten en de kleur basic wit hou, kom ik op zo'n 29k EUR uit. (Overigens alsnog zo'n 25% goedkoper dan hier ; das ongeveer 36k EUR)

Dus of jullie hebben goed onderhandeld of er zit niet alles op :P
https://www.sandegruppen.no/mazda-mx-30-exclusive-line/

219.000 NOK = ca 19K (zie iets meer met de huidige koers). Dan komt er nog iets bij voor de winterbanden etc

Edit: dit is de Nederlandse counterpart met dezelfde opties. (Al zal hier wellicht nog te onderhandelen zijn).

https://shop.mazda.nl/mazda-mx-30-01272-djbaeac47ad2d/p

[ Voor 13% gewijzigd door Rene op 31-12-2023 17:05 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Pagina: 1 ... 63 ... 77 Laatste