Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 62 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
lolgast schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:08:
@Csotranme De Mazda heeft te veel irritatiepuntjes veroorzaakt met de tijd. Maar het aller belangrijkste is inmiddels de ruimte. Toen ik de Mazda bestelde hadden we een dochter van 2 weken. Inmiddels een dochter van ruim 4,5 jaar en eentje van 2. Dus een hatchback is niet praktisch :+

Ik zal overigens niet snel weer Mazda gaan rijden, door mijn ervaringen met deze Mazda.
Dealer(s) die in mijn ogen niet goed genoeg luisteren en/of interesse tonen om bepaalde klachten opgelost te krijgen. Er is een hele lijst aan ‘problemen/irritaties’ te noemen, maar ik heb geen zin om te zeuren. Hij heeft het in de tijd nagenoeg perfect gedaan qua motorische betrouwbaarheid dus wat dat betreft gewoon prima. Alles er omheen ben ik simpelweg niet aan gaan wennen :9
Ik betwijfel of de Ceed Station een betere rijervaring gaat geven, maar het deel van de ruimte herken ik wel.
Verder maak je mij toch nieuwsgierig wat de kleine puntjes zijn (dealer even niet meegeteld).

Je had de Hatch, 2019 , 122pk (Sky-G) auto?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:29
D_Jeff schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:20:
[...]

Ik betwijfel of de Ceed Station een betere rijervaring gaat geven, maar het deel van de ruimte herken ik wel.
Verder maak je mij toch nieuwsgierig wat de kleine puntjes zijn (dealer even niet meegeteld).

Je had de Hatch, 2019 , 122pk (Sky-G) auto?
Ja klopt, die uitvoering heb ik. Luxury automaat om precies te zijn. Maar om een kleine opsomming te maken:

- Trilling/Rammel in/achter de cover van de tweeter A-stijl bij bestuurder wordt niet gevonden/opgelost door dealer. Zit er inmiddels 2 jaar
- Climate control werkt alleen met de blower in je gezicht. Zodra je de luchtstroom zelf bepaalt (ik vind voeten het prettigst) schakelt climate control van "auto" naar domme airco zonder automatisch temperatuur of blow intenstiteit aanpassing
- Heads-up display gaat continu naar de middelste hoogte maar komt vervolgens niet naar beneden als ik de auto start, waar hij hoort op mijn positie. Dit is zonder dat iemand anders in de auto rijdt
- Het belabberde zicht over je schouder, maar ook langs de A-stijl is inmiddels best een irritatiepuntje geworden
- De middenconsole ging zo slecht omhoog/open als hij naar achter was geschoven dat ik met de dremel extra inkepingen heb gemaakt. De dealer kon dit niet oplossen
- De proximitysensor in de sleutels werkt 25% van de tijd niet, waardoor je alsnog de sleutels uit je zak (handig, met kind in de arm) moet halen. Of als vrouw zijnde, uit je tas. Stomme is dat de kofferbak wel altijd werkt
- De motor hakkelt/stottert met enige regelmaat bij snelheden tussen de 80-120km/u op de CC

En zo kan ik nog wel even doorgaan inmiddels... Ik heb door corona in de afgelopen 4 jaar net geen 100k km op de auto gezet en sommige van deze klachten vind ik absoluut niet passen bij een auto van deze leeftijd met deze kilometers.

Al met al zou ik moeite hebben om deze auto aan iemand aan te bevelen.

Overigens: Ik heb geen idee hoe de Ceed 'rijdt' :+ We hadden ons geld ingezet op een Seat Leon, tot de maandprijs van de leasemaatschappij in de mailbox binnenkwam. Toen moesten we op zoek naar een alternatief, met 1 belangrijke eis: Elektrisch verstelbare stoel met geheugenfunctie. In de tussentijd was ik mijn rijbewijs 2 maanden kwijt :9 . Dus ik heb alleen op de bijrijdersstoel gezeten, mijn vrouw heeft de daadwerkelijk proefrit gemaakt.

• D_Jeff
@lolgast Een aantal zaken klinken voor als software/firmware. Je zit hopelijk wel op versie 11xxxx (of hoger) ?
Rotauto, maar wel het wel voor elkaar krijgen om je roze pasje in te leveren. Verdacht :+

Verder heb ik met het Sky-X luxury handbak niet de ellende die je zo snel beschrijft. Ja, in 2019 en 2020 zijn er heel veel software zaken geweest waar ik mij aan geïrriteerd heb (inc kopstoot voorruit, auw) -- maar sinds versie 11xxxx is dat netjes opgelost.

Zelf ben ik aan het nadenken over het vervolg met de Mazda3. Zoals ik eerder in dit topic geschreven heb: ik kom soms wat cm's en/of laadruimte te kort. Dat had niet gehoeven (functie boven design stellen bijv -- ipv het huidige design boven functie).
Qua rijgedrag: Ik ben letterlijk half Europa doorgereden en dat ging meer dan prima (ook in de bergen van AT & CH)

Daarnaast is het gewoon vervelend dat de Mazda6 Station amper verkoopt. Het ziet er best prima uit, maar omdat de verkoop tegenvalt, is ook de restwaardeberekening minder grappig (waardoor de boel heel snel buiten budget valt)
Overige modellen zijn het verhaal SUV en SUV's vind ik mhew

• lolgast
  • Laatst online: 23:29
@D_Jeff Ik heb geen idee op welke versie ik zit, eind januari is hij door de dealer bijgewerkt (zeiden ze). Overigens heb je geen snelle auto nodig om je rijbewijs kwijt te raken op een polderweg waar 60km/u is toegestaan ;)

Overigens wil ik wel benadrukken dat de auto natuurlijk niet slecht is he. Ik ben er o.a. mee naar Italië, Frankrijk, Slovenië en Spanje gereden. En dat is allemaal grotendeels prima gegaan. Met bovenstaande irritatiepuntjes :P De ritjes naar kantoor (120km enkele rit) zie ik ook niet tegenop ofzo. Maargoed, zo lekker als mijn voorgaande 2013 Audi A3 reed, dat heb ik met de Mazda uiteindelijk nooit ervaren. En de Mazda is voorzien van veel meer luxe.

• mulkmans
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:53
roel-online schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:14:
[...]
Alleen een firmware update brengt je geen Apple Carplay. Voor Apple Carplay / Android Auto is er ook nog wat andere hardware nodig. Om precies te zijn wordt de module met de USB poorten vervangen en daarvoor moet er best wat delen van het interieur los. Kost zo'n 300 euro inclusief installatie, zie https://www.mulder-mazda.nl/aanbiedingen/apple-car-play
Je herkent de nieuwe module aan een wit telefoon icoontje naast één van de USB poorten.
Klopt! Ben van plan de module zelf in te gaan bouwen.

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:00
lolgast schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:28:
[...]

Ja klopt, die uitvoering heb ik. Luxury automaat om precies te zijn. Maar om een kleine opsomming te maken:

- Climate control werkt alleen met de blower in je gezicht. Zodra je de luchtstroom zelf bepaalt (ik vind voeten het prettigst) schakelt climate control van "auto" naar domme airco zonder automatisch temperatuur of blow intenstiteit aanpassing
De climate control blijft "automatisch" werken als je de luchtstroom zelf bepaalt. Het auto lampje gaat slechts uit maar als je aan de temperatuurknop draait zul je merken dat deze harder of zachter gaat blazen.
Verder deel ik wel je irritatiepunt dat automatisch 9 van de 10x op gezicht is en niet elders tevens blijft de automatische stand te lang op binnencirculatie hangen terwijl het temperatuurverschil met buiten nihil is.

Dat hebben de Duitsers iets beter voor elkaar :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:53
D_Jeff schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:55:
@LuisjeNL ik zie graag de foto / foto's van een bepakte MX-5 :p
U vraagt, wij draaien!
Zodra we in een huisje zitten in de trip, zal ik een foto maken van alles wat erin zit. Het regende bij vertrek dus was niet zo handig.

Ruimte tussen de stoelen is goed ruim en hebben we gebruikt voor het eten en de snacks
Vakje achter de bijrijdersstoel zitten alle verplichte noodmiddelen en achter mijn stoel enkel een Switch :+

Gezien het goede weer hebben we meer mee moeten nemen, vooral mijn vrouw heeft goed rekening gehouden gehouden met pakken. Ikzelf heb gewoon normaal kunnen pakken :) vandaag gewoon 27 graden en dak omlaag in Duitsland!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lasIu7Apu2Hllps5VJu5tEd9rD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TjLp8hdw4hiira25v7G4ry3.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
En bijgaand wat er nu allemaal in zit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BN4BlnGgLTMcf1h7KP_6iGIgTS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cCqiQrlapODUD2SCTwxJ9wZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door LuisjeNL op 29-09-2023 08:54 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@LuisjeNL Tot op de vierkante centimeter gevuld, das wel een +1 waard
Zoom-zoom 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:55
Mijn Mazda 3 moet binnenkort weer voor onderhoud. Nu zit ik online een afspraak te maken, maar aan de hand van kenteken/kilometerstand (46.000km, uit 2020) geeft hij aan dat de bougies ook vervangen moeten worden (bijna 300 euro..). Dit is de 3e onderhoudsbeurt.

Is dit nu al nodig? Wat zijn jullie ervaringen daar mee?

Ik vind het een beetje zonde om het aan te vinken en dan er achter komen dat het eigenlijk nog niet nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:58
Sander H schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:56:
Mijn Mazda 3 moet binnenkort weer voor onderhoud. Nu zit ik online een afspraak te maken, maar aan de hand van kenteken/kilometerstand (46.000km, uit 2020) geeft hij aan dat de bougies ook vervangen moeten worden (bijna 300 euro..). Dit is de 3e onderhoudsbeurt.

Is dit nu al nodig? Wat zijn jullie ervaringen daar mee?

Ik vind het een beetje zonde om het aan te vinken en dan er achter komen dat het eigenlijk nog niet nodig is.
Skyactiv-G of Skyactiv-X? Kijk eens in de handleiding. Als ik mij niet vergis is de Skyactiv-X veel eerder dan de Skyactiv-G. In mijn instructieboekje (e-Skyactiv X) staat elke 64.000km en 120.000km voor de Skyactiv-G.

EDIT: zie 6-13 in de manual, volgens mij is het die pagina. Daar staat inderdaad elke 64.000km voor Skyactiv-X en 120.000km voor Skyactiv-G. (pagina 529 in Chrome)
https://instructions.cdn....3-DN-19B_Edition1_web.pdf?

[ Voor 15% gewijzigd door deSenna24 op 26-09-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:55
deSenna24 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:02:
[...]

Skyactiv-G of Skyactiv-X? Kijk eens in de handleiding. Als ik mij niet vergis is de Skyactiv-X veel eerder dan de Skyactiv-G. In mijn instructieboekje (e-Skyactiv X) staat elke 64.000km en 120.000km voor de Skyactiv-G.

EDIT: zie 6-13 in de manual, volgens mij is het die pagina. Daar staat inderdaad elke 64.000km voor Skyactiv-X en 120.000km voor Skyactiv-G. (pagina 529 in Chrome)
https://instructions.cdn....3-DN-19B_Edition1_web.pdf?
Top, dankje. Niet verwacht dat het zo gedetailleerd in de handleiding zou staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:45
Sander H schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:15:
[...]
Top, dankje. Niet verwacht dat het zo gedetailleerd in de handleiding zou staan.
Dat betekent dus eigenlijk dat je nog wel een jaartje (15.000km) kunt wachten.
Bizar duur trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:38
Vandaag de eerste onderhoudsbeurt voor eigen rekening (60.000km), wel even schrikken qua prijs. Maar bij mij zijn de bougies ook vervangen. Zag wel dat die bougies zelf al zo'n € 50 per stuk kosten

Weet iemand wat de meest recente softwareversie is? Zit nu nog steeds op 11001 (dacht dat dealer deze update tijdens beurt). Gaat om een Mazda 3 Skyactive-X uit april 2021. Ervaar soms nog wel problemen, gehoopt dat deze verholpen zouden zijn met de software update.

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 06:49
Ik zit net eens op de Mazda website rond te kijken en wat te configureren maar zie ik nu goed dat er geen echt leer meer in de Mazda 3 te krijgen is?
De duurste uitvoering, de Nagisa heeft een 'kunstlederen interieur met zwart kunstsuède zitting'!?
Ook vind ik nergens de led "angel eyes" dagrijverlichting terug. Ook niet als optie.
Mijn 3 Luxury (2019) is wel uitgerust met echt lederen bekleding en die mooie led dagrijverlichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:22
roel-online schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:12:
[...]

Nee, geen ervaring mee maar hier staat een hoop beschreven: https://www.cx70forum.com...eview-page-10.182/page-10

Wellicht dat je bij Moerman Mazda ook een model met KONI's kunt proefrijden als je daar ook KONI's laat monteren.
Zaterdag afspraak staan bij Mazda Jansen in Arnhem. Die hebben een CX-60 staan met KONI's en beschikbaar voor een proefrit dus we gaan het eens even proberen hoe verschillend ze zijn met OEM 8)

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larko
  • Laatst online: 17-09 08:12
Csotranme schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:00:
[...]

Zaterdag afspraak staan bij Mazda Jansen in Arnhem. Die hebben een CX-60 staan met KONI's en beschikbaar voor een proefrit dus we gaan het eens even proberen hoe verschillend ze zijn met OEM 8)
Ben wel erg benieuwd naar je ervaringen, dus ik hou me daarvoor ten zeerste aanbevolen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• LuisjeNL
LuisjeNL schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:04:
[...]

Edit:
En bijgaand wat er nu allemaal in zit
[Afbeelding]
Nog even de inventaris toegevoegd aan de vorige post.

Onderweg al de nodige mx-5 tegengekomen inclusief uitbundige zwaai van de bestuurders :) Echt een leuke community zo en doet mij denken aan het motorrijden wat ik gestopt ben en vervangen heb door de Mazda.

Toch altijd even spannend met een 'nieuwe' auto op vakantie gaan, maar ze rijdt werkelijk fantastisch. Zeer comfortable ook en dan heb ik er ook heuvelopwaarts off road mee moeten rijden om bij ons huisje in de bergen te komen :P denk dat die 4 nieuwe sport banden ook wel wat goeds toevoegen, daar heb ik niet op bespaard.

Blijvertje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4vLGKLa8ayWSbUWiafyD6myFgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mBhiQWK91yskJsK1yji00G8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door LuisjeNL op 29-09-2023 09:08 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
Larko schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:33:
[...]

Ben wel erg benieuwd naar je ervaringen, dus ik hou me daarvoor ten zeerste aanbevolen.
Vandaag ritje gemaakt!

Het eerste wat gelijk op viel is dat kleine oneffenheden in de weg met die KONI's geen gerammel geven zoals met de OEM veerpoten.

Drempels etc kan je met een wat hogere snelheid nemen en hij rolt niet meer als een gek van voor naar achter.
De achterkant blijft ook niet deinen wat een grote ergenis was hier.

Het voelt allemaal veel meer solide aan en strakker. Dat zoekende gedrag van de OEM veerpoten heb je totaal niet met de KONI's.

Het rijgedrag is daarmee redelijk gelijk aan wat de vorige CX-5 had.

Het was druk in de showroom dus moeders gaat maandag even bellen voor een afspraak.
Maar hier komen ze er dus onder 8) !

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

• D_Jeff
Vanaf volgende week zullen de eerste Mazda3 (jaarupdate 2024) in de showroom verschijnen.
De enige serieuze verandering is een iets groter scherm voor het infotainent.

----
@Csotranme Heb je tijdens die rit ook wat snellere "u-turns" gemaakt (zeg met 25 - 35 km/h) ?
Toen ik dat deed met een demo-model CX-60 schreeuwde alles van ondere vergelijkbaar met het type vuurwerk "gillende keukenmeid"

Totaal niet passend bij een Mazda.

[ Voor 44% gewijzigd door D_Jeff op 30-09-2023 21:32 ]

• coob
D_Jeff schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:28:
Vanaf volgende week zullen de eerste Mazda3 (jaarupdate 2024) in de showroom verschijnen.
Draadloos Android auto en draadloos laden is ook wel handig.

[ Voor 30% gewijzigd door coob op 30-09-2023 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
D_Jeff schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:28:

----
@Csotranme Heb je tijdens die rit ook wat snellere "u-turns" gemaakt (zeg met 25 - 35 km/h) ?
Toen ik dat deed met een demo-model CX-60 schreeuwde alles van ondere vergelijkbaar met het type vuurwerk "gillende keukenmeid"

Totaal niet passend bij een Mazda.
Wel met die snelheid links af en een drempel over/fietspad oversteken.

Niks aan het handje met KONI.
Hij lijkt wel ietsje meer over te hellen bij een scherpere bocht met wat meer snelheid dan OEM maar is echt minimaal imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larko
Csotranme schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:03:
[...]

Vandaag ritje gemaakt!

Het eerste wat gelijk op viel is dat kleine oneffenheden in de weg met die KONI's geen gerammel geven zoals met de OEM veerpoten.

Drempels etc kan je met een wat hogere snelheid nemen en hij rolt niet meer als een gek van voor naar achter.
De achterkant blijft ook niet deinen wat een grote ergenis was hier.

Het voelt allemaal veel meer solide aan en strakker. Dat zoekende gedrag van de OEM veerpoten heb je totaal niet met de KONI's.

Het rijgedrag is daarmee redelijk gelijk aan wat de vorige CX-5 had.

Het was druk in de showroom dus moeders gaat maandag even bellen voor een afspraak.
Maar hier komen ze er dus onder 8) !
Thanks voor de feedback! Ik zal eens langzaam hier iemand warm gaan maken om nog "even" wat geld uit te geven aan de auto, ben benieuwd of dat gaat lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 12:52

P_Tingen

omdat het KAN

Een tijdje geleden is een of andere hapsnurker met haar mercedesbus tegen mijn auto gereden. Gevolg: deuk in rechtervoorspatbord. Dat kon gelukkig al na drie :F maanden gerepareerd worden, maar nou vind ik het kleurverschil wel irritant. De auto is soul-red en dat is op zich een mooie kleur, maar als je hem zelf gezien hebt, dan weet je dat het rood altijd anders lijkt als je je hoofd ook maar een beetje beweegt.

Onderstaande foto is hoe het lijkt in de volle zon. Als het bewolkt is, zie je veel minder verschil. Sterker nog: dan lijkt het alsof spatbord en motorkap dezelfde kleur hebben en de voorkant afwijkt (alleen spatbord is opnieuw gespoten)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D7vJdOZ.png

Toen ik de auto ophaalde bij de reparateur zag ik het al en heb ik het ook gemeld, maar de man zei dat de kleur nog wel eens bij wilde trekken na een paar dagen. Leek me raar, maar ik heb er geen verstand van, dus heb ik het maar voor kennisgeving aangenomen. Nu zijn we een week verder en ik zie nog steeds kleurverschil. Ik denk dat ik er weer mee terugga naar de reparateur, die geeft er ook garantie op.

Wat is jullie ervaring met het spuiten van Soul-red?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
P_Tingen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:46:
Een tijdje geleden is een of andere hapsnurker met haar mercedesbus tegen mijn auto gereden. Gevolg: deuk in rechtervoorspatbord. Dat kon gelukkig al na drie :F maanden gerepareerd worden, maar nou vind ik het kleurverschil wel irritant. De auto is soul-red en dat is op zich een mooie kleur, maar als je hem zelf gezien hebt, dan weet je dat het rood altijd anders lijkt als je je hoofd ook maar een beetje beweegt.

Onderstaande foto is hoe het lijkt in de volle zon. Als het bewolkt is, zie je veel minder verschil. Sterker nog: dan lijkt het alsof spatbord en motorkap dezelfde kleur hebben en de voorkant afwijkt (alleen spatbord is opnieuw gespoten)

[Afbeelding]

Toen ik de auto ophaalde bij de reparateur zag ik het al en heb ik het ook gemeld, maar de man zei dat de kleur nog wel eens bij wilde trekken na een paar dagen. Leek me raar, maar ik heb er geen verstand van, dus heb ik het maar voor kennisgeving aangenomen. Nu zijn we een week verder en ik zie nog steeds kleurverschil. Ik denk dat ik er weer mee terugga naar de reparateur, die geeft er ook garantie op.

M'n huidige CX-60 heeft ook een respray gehad van de voorbumper, daar is echter geen kleurverschil op te zien met Soul-red. Dus ik ben bang dat je echt even terug zult moeten, dit is gewoon slecht werk als je 't mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-09 13:13
Dit is niet goed gespoten en moet 100% opnieuw. Een kleur trekt niet bij na een paar dagen. Dat is een mooie smoes om je weg te krijgen en hopen dat je het er bij laat zo.

Deze kleur spuiten moet precies op de juiste manier of je krijgt verschillen. Het is ook nog eens beide metaal waardoor kleurverschillen niet te verwachten zijn. Tussen kunststof en staal zie je wel vaker verschillen maar dan ook niet zo extreem als hier.

[ Voor 6% gewijzigd door g-j-t op 03-10-2023 12:59 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ja, ik wilde er ook inderdaad mee teruggaan. Het is wel een leaseauto en de km teller staat inmiddels op 177000 km maar dit zou ik privé ook niet accepteren. Ik las hier in dit forum al iets over een primer die er onder zou moeten en dat schadeherstellers dat niet altijd doen. Zal hier dus ook wel niet anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
Genoeg over te vinden op internet en zelfs voorbeeld video's op Youtube. Meerlaags verschillende kleuren waar de primer inderdaad al belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
Ik heb ooit van een hersteller begrepen dat dit een van de lastigste kleuren is om te kunnen herstellen door de manier waarop deze is samengesteld in al die lagen.
Daarmee is 't ook gelijk de duurste kleur (van Mazda in ieder geval) om te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41

[Afbeelding]

Ik had ook schade met mijn vorige Mazda3 Soul Red en dat hebben ze ook netjes gespoten. Zag je niets van in de zon. Wel een tijdje moeten wachten op de reparatie. Was bij Schadenet dacht ik in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

- Trilling/Rammel in/achter de cover van de tweeter A-stijl bij bestuurder wordt niet gevonden/opgelost door dealer. Zit er inmiddels 2 jaar
- Heads-up display gaat continu naar de middelste hoogte maar komt vervolgens niet naar beneden als ik de auto start, waar hij hoort op mijn positie. Dit is zonder dat iemand anders in de auto rijdt
- Het belabberde zicht over je schouder, maar ook langs de A-stijl is inmiddels best een irritatiepuntje geworden
- De middenconsole ging zo slecht omhoog/open als hij naar achter was geschoven dat ik met de dremel extra inkepingen heb gemaakt. De dealer kon dit niet oplossen
- De proximitysensor in de sleutels werkt 25% van de tijd niet, waardoor je alsnog de sleutels uit je zak (handig, met kind in de arm) moet halen. Of als vrouw zijnde, uit je tas. Stomme is dat de kofferbak wel altijd werkt
- De motor hakkelt/stottert met enige regelmaat bij snelheden tussen de 80-120km/u op de CC
Het lijkt wel alsof de nieuwere modellen van Mazda allemaal issues hebben. Zelf heb ik 3 jaar een 3 GT-M 2017 gehad die nieuw gekocht was. Geen enkel probleem mee gehad, en ik herken niks van de issues die je beschrijft. Drie jaar geleden heb ik een CX-5 Signature gekocht die ook wederom probleemloos was. Voor de CX-60 vrees ik nog een beetje :+

Overigens heb ik ook 2 jaar in een Kia Ceed (Business Line) gereden die prima beviel. Eigenlijk was die van binnen stiller dan de 3 :X M'n vriendin rijdt sinds een paar maanden in een XCeed Executive hybrid en die rijdt echt heel goed. Kia heeft veel zaken goed voor elkaar.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

TumTum schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:26:
[...]
Ik had ook schade met mijn vorige Mazda3 Soul Red en dat hebben ze ook netjes gespoten. Zag je niets van in de zon. Wel een tijdje moeten wachten op de reparatie. Was bij Schadenet dacht ik in Utrecht.
Ik heb gebeld met het schadeherstelbedrijf en ze de foto gestuurd die ik eerder hier ook deelde. Op basis daarvan hebben ze besloten de auto opnieuw te spuiten.

Ik heb wel gevraagd of ze weten waar het mis is gegaan en of ze de goede primer gebruiken. Volgens hen weten ze dat en spuiten ze hem in 3 of 4 lagen, incl goede primer. "Het moet gewoon goed" aldus de reparateur. Nou ja, klinkt goed, over twee weken kan hij heen.

Wordt vervolgd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:38
[...]

Ik zie deze opmerking nu pas terugkomen. Ik liep hier ook tegenaan, maar wat bleek bij mij: die HUD was gekoppeld aan de instellingen van de berijder. Als ik dan de auto weer in kwam, werd alles weer netjes op me afgesteld, maar ook de HUD verschoof weer.

Je zou dus eens kunnen proberen om de HUD goed te zetten en vervolgens bij jouw sleutel/nr. op te slaan zoals je ook de instellingen voor de spiegels/stoel op slaat. Bij mij heeft dat het verholpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Exirion schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Het lijkt wel alsof de nieuwere modellen van Mazda allemaal issues hebben. Zelf heb ik 3 jaar een 3 GT-M 2017 gehad die nieuw gekocht was. Geen enkel probleem mee gehad, en ik herken niks van de issues die je beschrijft. Drie jaar geleden heb ik een CX-5 Signature gekocht die ook wederom probleemloos was. Voor de CX-60 vrees ik nog een beetje :+

Overigens heb ik ook 2 jaar in een Kia Ceed (Business Line) gereden die prima beviel. Eigenlijk was die van binnen stiller dan de 3 :X M'n vriendin rijdt sinds een paar maanden in een XCeed Executive hybrid en die rijdt echt heel goed. Kia heeft veel zaken goed voor elkaar.
Ik heb ook een tijdje in een Ceed gereden en een fantastische auto. De huidige Mazda3 is wel veel stiller dan de Ceed. Vorige generatie Mazda3 was idd niet stil.

Ik heb een tijdje in een i20 premium gereden met automaat. Die vergeleken met de Ceed hatch 1.0 en de i20 won het op meerdere vlakken. Geluid, rijeigenschappen, opties. Daar was ik ook heel tevreden over.

Maar ik blijf toch liever bij Mazda. Begin dit jaar weer mogen uitzoeken en op alle vlakken fantastisch. Blij om er weer een te hebben. Prachtige afwerking, goed geluid, stil en heerlijk om te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob

[Afbeelding]

Bij mijn 3 is het tankklepje vervangen en dus in de kleur gespoten.
Je ziet bij mij ook duidelijk verschil.
Fabrieksaf zit er bij (crystal) soul red een gouden basecoat onder de rode lak.
Bij reparatie wordt er meestal alleen rode lak gebruikt, dus kleurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb er nu expliciet naar gevraagd, moet eerst maar afwachten. Over 3 weken weet ik meer, maar ik heb wel wat zorgen. Mocht het nóg niet goed zijn dan vinden ze me vast niet meer zo aardig, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als MX-30 EV rijder ben ik de R-EV variant in de gaten blijven houden en toen er begin dit jaar de eerste informatie naar buiten kwam wist ik nog dat er hier nogal wat mensen huiverig waren om de cijfers te geloven. Het zou allemaal wel meevallen en er werd zelfs de kolderieke suggestie gedaan dat het brandstofverbruik niet met een volle tank berekend zou zijn.

Nu de eerste reviews online staan, worden mijn berekeningen cq. verwachtingen van destijds helaas waarheid, neem bijvoorbeeld deze:
YouTube: De Mazda MX-30 R-EV | Mooie techniek | Fijne slokop

Het EV verbruik is nog steeds netjes, niet baanbrekend of Kia/Tesla waardig maar zeker niet slecht. Maar... de wankelmotor heeft in de test waarbij de accu op een vaste capaciteit gehouden werd (gelijk aan lege accu, want je gebruikt hem niet) maar liefst 9,1 L/100km verbruikt. Oftewel: krap 1 op 11. Andere reviews komen op vergelijkbare waardes, soms zelfs (flink slechter), een Duitser heeft met 130 km/u snelheden 11,9 L/100km gehaald nadat hij eerst de batterij leeg heeft gereden, een bespottelijker 1 op 8,4 dus. Een Porsche Panamera plug-in hybrid haalt dat zelfs.

En wetende dat het EV deel maar 75-85 km kan halen in de huidige omstandigheden en flink minder in winter, is de conclusie van vrijwel alle reviewers ook hetzelfde: de R-EV dient geen enkel doel. Het is als (plug-in) hybride veel te onzuinig vergeleken met Kia's, Toyota's en dergelijke, het is als EV nog beperkter dan de MX-30 EV die ik zelf rijd (130-140 km winter, 170-180 km zomer) en daar komt nog eens bij dat de wankelmotor heel erg aanwezig is en dan niet zoals bij Toyota met de eerdere CVT's alleen als je flink gas geeft, maar continu. De reviews geven ook voorbeelden in de video's en dat is echt niet best, ik zou er helemaal gek van worden.

Helaas is mijn initiële verwachting bij aankondiging dus waar geworden en is het een auto in een segment met beperkt nut die slecht uitgevoerd is, zeer onzuinig zelfs in de combinatie met EV, slecht geïsoleerd qua geluid wankelmotor en dus eigenlijk alleen als EV nut heeft, maar die bestaat al en biedt het dubbele aan bereik. Zoals iemand het toelichtte: typisch gevalletje mooie marketing om op de emotie van de wankelmotor in te kunnen spelen, maar te weinig gedaan om de techniek anno 2023 een goede plek te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

MooDyBLueS schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:41:
Het EV verbruik is nog steeds netjes, niet baanbrekend of Kia/Tesla waardig maar zeker niet slecht. Maar... de wankelmotor heeft in de test waarbij de accu op een vaste capaciteit gehouden werd (gelijk aan lege accu, want je gebruikt hem niet) maar liefst 9,1 L/100km verbruikt. Oftewel: krap 1 op 11.
Niet zo gek ook. Ten eerste is die wankelmotor al niet super zuinig, en verder wordt de CX-60 een lompe zware bak genoemd terwijl deze MX-30 niet heel veel lichter is: een slordige 1850 kilo.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Exirion schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:51:
Ik heb na 3 jaar fijn sturen in de CX-5 Signature een nieuwe auto die ik hopelijk over paar weken kan ophalen: een CX-60 Takumi met alle 4 optiepakketten, in Machine Grey. Prachtige auto, en nou hopen dat ie in de praktijk zo goed bevalt als bij de meesten, ondanks alle rondzingende kritiek op basis van kinderziektes in het begin :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/J8p39sYDX3C6z9sFLtNWnL4n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/SQlNzgyeqmgpSKYSvxzWdjSY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/p5Sn8XTfHDnIaMLCEzdpfsa2.jpg

Eindelijk kon ik 'm vandaag ophalen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme

Toevallig MX-30 rijders hier en wellicht zelfs R-EV?

Wat vinden we hier van?

Ik heb de MX-30 zelf altijd een heel mooi karretje gevonden (en nog steeds).
Alleen die korte range is echt ruk en met die wankel motor is het nou niet echt een verbetering denk ik.

Het is het gewoon net niet voor mij.

[ Voor 19% gewijzigd door Csotranme op 16-10-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Helaas is mijn initiële verwachting bij aankondiging dus waar geworden en is het een auto in een segment met beperkt nut die slecht uitgevoerd is, zeer onzuinig zelfs in de combinatie met EV, slecht geïsoleerd qua geluid wankelmotor en dus eigenlijk alleen als EV nut heeft, maar die bestaat al en biedt het dubbele aan bereik. Zoals iemand het toelichtte: typisch gevalletje mooie marketing om op de emotie van de wankelmotor in te kunnen spelen, maar te weinig gedaan om de techniek anno 2023 een goede plek te geven.
Ik denk dat die wankelmotor niet als volwaardige oplossing gezien moet worden maar als motorische tegenhanger van de thuiskomer. Dat is ook geen volwaardige band maar voldoende om je in een noodgeval thuis te krijgen. Zo moet die wankelmotor ook gezien worden. Als je een keer wat verder moet dan het bereik als pure EV dan heb je die optie maar je moet er niet teveel van verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
downtime schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

Ik denk dat die wankelmotor niet als volwaardige oplossing gezien moet worden maar als motorische tegenhanger van de thuiskomer. Dat is ook geen volwaardige band maar voldoende om je in een noodgeval thuis te krijgen. Zo moet die wankelmotor ook gezien worden. Als je een keer wat verder moet dan het bereik als pure EV dan heb je die optie maar je moet er niet teveel van verwachten.
Nou sorry hoor, maar ik heb dus de MX-30 EV en dat is enerzijds voor mij als 2e auto voldoende, omdat ik in de randstad woon en werk en 90% van mijn ritten binnen de 40 km enkele reis vallen, maar tegelijkertijd staat het rijbereik gelijk aan de BMW i3 en Nissan Leaf van jaren geleden.

De MX-30 R-EV heeft de halve (!!) accu en doordat hij zwaarder is een hoger verbruik. Daarom haalt hij op papier 85 km WLTP terwijl mijn EV 200 km WLTP neerlegt.

In de winter haal ik er 130 werkelijke km's uit, 140 als het echt moet, maar dan kom ik ook met 0-5 km bereik aan. Dat is dus met dat hogere verbruik 60-65 km EV bereik in de winter voor de R-EV. En in de zomer 75-80 km als het meezit, reviewers kwamen in 20C soms al niet verder dan 70-75 km, wat de meest gunstige omstandigheden zijn.

Hoe dan ook, slechts een thuiskomertje kan je het met welke roze bril dan ook gewoon niet noemen. Iemand die zo extreem weinig rijdt of zulke erg korte afstanden dat die aan 85 km theoretisch genoeg heeft voor dagelijks gebruik, gaat ook geen €40.000 aan een plug-in hybride uitgeven. En daarnaast: waarom zou je dan niet gewoon voor de EV gaan? Of desnoods een oude Nissan Leaf met 130-150 km rijbereik?

Dit is gewoon een slechte halfbakken oplossing van Mazda, niet meer, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
MooDyBLueS schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Nou sorry hoor, maar ik heb dus de MX-30 EV en dat is enerzijds voor mij als 2e auto voldoende, omdat ik in de randstad woon en werk en 90% van mijn ritten binnen de 40 km enkele reis vallen, maar tegelijkertijd staat het rijbereik gelijk aan de BMW i3 en Nissan Leaf van jaren geleden.

De MX-30 R-EV heeft de halve (!!) accu en doordat hij zwaarder is een hoger verbruik. Daarom haalt hij op papier 85 km WLTP terwijl mijn EV 200 km WLTP neerlegt.

In de winter haal ik er 130 werkelijke km's uit, 140 als het echt moet, maar dan kom ik ook met 0-5 km bereik aan. Dat is dus met dat hogere verbruik 60-65 km EV bereik in de winter voor de R-EV. En in de zomer 75-80 km als het meezit, reviewers kwamen in 20C soms al niet verder dan 70-75 km, wat de meest gunstige omstandigheden zijn.

Hoe dan ook, slechts een thuiskomertje kan je het met welke roze bril dan ook gewoon niet noemen. Iemand die zo extreem weinig rijdt of zulke erg korte afstanden dat die aan 85 km theoretisch genoeg heeft voor dagelijks gebruik, gaat ook geen €40.000 aan een plug-in hybride uitgeven. En daarnaast: waarom zou je dan niet gewoon voor de EV gaan? Of desnoods een oude Nissan Leaf met 130-150 km rijbereik?

Dit is gewoon een slechte halfbakken oplossing van Mazda, niet meer, niet minder.
Hoewel het grootste deel van je betoog klopt, is dit gewoon geen auto voor de Nederlandse markt. Hadden ze deze op de Nederlandse markt goed neer willen zetten had hij de volledige accu moeten behouden en Dorito er aan toe moeten voegen, maar dat is niet de keus geweest.

Voor landen waar EV lastig is, is dit wellicht een fijne tussenoplossing zodat er puur EV gereden kan worden, ook verwacht ik stiekem dat Mazda hier mee bezig is om waterstof weer mogelijk te maken. Maar dat maakt voor nu niet uit.

De volledige accu versie haalt gewoon 170km in de winter, zolang je hem eerst voorverwarmt, dus voor Nederland meer dan genoeg. Dat model is daarom ook gewoon beter, rijd je enkel in eigen dorp/stad dan is de R-EV wellicht fijn omdat hij wel de luxe en comfort bied van een goede EV maar toch meer bereik heeft als je een keer verder weg wil.
Maar de enige mensen die dat willen (die ik ken) is meestal voor de "rijd de kinderen naar school" auto, en daar is hij weer te duur voor.

Het is een mooie demonstratie wat er kan. En wellicht zien we dit nog terug in de hybride 2 en MX-5 waar zoveel geruchten over zijn. Maar ik zou hem aan zo goed als niemand aanraden, de EV versie wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
Martin.Air schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Hoewel het grootste deel van je betoog klopt, is dit gewoon geen auto voor de Nederlandse markt. Hadden ze deze op de Nederlandse markt goed neer willen zetten had hij de volledige accu moeten behouden en Dorito er aan toe moeten voegen, maar dat is niet de keus geweest.

Voor landen waar EV lastig is, is dit wellicht een fijne tussenoplossing zodat er puur EV gereden kan worden, ook verwacht ik stiekem dat Mazda hier mee bezig is om waterstof weer mogelijk te maken. Maar dat maakt voor nu niet uit.

De volledige accu versie haalt gewoon 170km in de winter, zolang je hem eerst voorverwarmt, dus voor Nederland meer dan genoeg. Dat model is daarom ook gewoon beter, rijd je enkel in eigen dorp/stad dan is de R-EV wellicht fijn omdat hij wel de luxe en comfort bied van een goede EV maar toch meer bereik heeft als je een keer verder weg wil.
Maar de enige mensen die dat willen (die ik ken) is meestal voor de "rijd de kinderen naar school" auto, en daar is hij weer te duur voor.

Het is een mooie demonstratie wat er kan. En wellicht zien we dit nog terug in de hybride 2 en MX-5 waar zoveel geruchten over zijn. Maar ik zou hem aan zo goed als niemand aanraden, de EV versie wel.
Wat ik veel reviewers wel zie zeggen is dat het op zich een OK auto is, maar de range extender niet goed is uitgevoerd. Het is leuk dat Mazda de wankelmotor in leven probeert te houden, maar het verbruik is enorm. Voorbeeldje InstaAutoVlog die de EV mode op continu batterijcapaciteit zet (dus 70% vertrekken en motor blijft laden rond 70%) zit hij al aan ca. 9 liter/100km. Ook andere veviewers zitten tussen 9 a 12 liter/100km, wat toch vrij hoog is. Ben dus niet zeker of hij op de west-Europese markt goed gaat scoren (maar dat deed de MX-30 ook al niet echt heb ik de indruk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
deSenna24 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

Wat ik veel reviewers wel zie zeggen is dat het op zich een OK auto is, maar de range extender niet goed is uitgevoerd. Het is leuk dat Mazda de wankelmotor in leven probeert te houden, maar het verbruik is enorm. Voorbeeldje InstaAutoVlog die de EV mode op continu batterijcapaciteit zet (dus 70% vertrekken en motor blijft laden rond 70%) zit hij al aan ca. 9 liter/100km. Ook andere veviewers zitten tussen 9 a 12 liter/100km, wat toch vrij hoog is. Ben dus niet zeker of hij op de west-Europese markt goed gaat scoren (maar dat deed de MX-30 ook al niet echt heb ik de indruk).
De MX-30 doet het op zich prima, zeker als je het met autos met dezelfde range/prijs vergelijkt zoals de Honda e.

Maar een redelijk constant verbruik is met een rotatiemotor heel logisch, gezien hij op het ideale toeren zal draaien tenzij noodzakelijk meer te leveren. Maar 9/100 is gewoon te veel als je andere opties hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Martin.Air schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Rijd je zelf eigenlijk een MX-30? Want het komt over alsof je de auto niet zo goed kent. In de winter (dan heb ik het over rond of onder vriespunt) is er absoluut géén 170 km haalbaar, dat haal ik alleen in de zomer. En ik ben iemand die van hybride Toyota/Lexus modellen afkomt en daar ook regelmatig bij de zuinigere rijders hoor, mede doordat ik geleerd heb te anticiperen. Ook op Spritmonitor behoor ik met de MX-30 tot de top 25% zuinige rijders. Niet om mijzelf een schouderklopje te geven, puur om de situatie te schetsen.

Daarnaast is het zo dat je op papier gelijk hebt met het voorverwarmen, maar... de Mazda gebruikt zelfs aan de laadpaal NIET de stroom uit het stroomnet maar uit eigen accu! Dat is een groot verschil met auto's van Kia en Tesla bijv. en een gemiste kans (maar ik kan ermee leven). En dan verlies je dus al aardig wat bereik en accucapaciteit. Geloof me, ik heb er veel mee gespeeld en rijd er nu bijna 2 jaar in, begin 2021 midden in de winter begonnen dus gelijk veel geëxperimenteerd.

En voor welke markt is de MX-30 R-EV dan wel gemaakt volgens jou? Welke markt heeft nog kortere woon-werk afstanden of mensen die zelden meer dan 75-80 km rijbereik nodig hebben? Want die vind ik ook nogal bijzonder gevonden van je, wij zijn zo'n beetje hét land met de kortste woon-werkverkeer afstanden met de auto in heel Europa. En daarbuiten kan ik me zo ook niet voorstellen waar dat geldt behalve zoiets als Hong Kong of Monaco, maar dat zijn ook wel heel erg uitersten.

Want begrijp me niet verkeerd, je hebt zeker gelijk dat er best mensen zijn die wel af en toe 400-500 km bereik nodig hebben en dan voldoet de EV niet en de R-EV op papier wel. Maar zelfs al zou zo iemand doordeweeks van Amsterdam naar Weesp moeten pendelen voor werk en in het weekend 200 km naar familie in Groningen moeten, dan kan dat weliswaar met de R-EV, maar is dat extreem onzuinig met diens 9L/100km. Dat is echt van de zotte gewoon.

Even de meest voorkomende scenario's geschetst en wat daarin de beste keuze is, waarbij we de aanname doen dat de wens is zoveel mogelijk elektrisch te rijden (anders kan je net zo goed gelijk een CX-30 kopen en de hele discussie staken :P ):
1. Als iemand vrijwel nooit langere afstanden dan 170 km op een dag hoeft af te leggen: MX-30 EV of vergelijkbare andere EV.
2. Als iemand doordeweeks korte afstanden aflegt en (bijna) elk weekend ver weg moet: plug-in hybride die wél zuinig is wanneer de accu leeg is.
3. Als iemand vrijwel altijd (>90% van de tijd) korte afstanden aflegt die met de 85 km WLTP van de R-EV te doen zijn en slechts zelden verder weg moet, dan is de R-EV op papier een optie omdat het dan ook niet gelijk in de papieren loopt met de dik €2 per liter tegenwoordig.

Want snel wat rekensommetjes leren ons het volgende:
Stel je rijdt zeg even elke 2 weken naar familie elders in het land op 200 km afstand en hebt daarvoor meer nodig dan een EV die 170 km praktijkbereik heeft.

Dan gaat de R-EV je voor elke rit heen en terug dus (400-85=) 315 km / 11 = 28,6 liter brandstof per rit kosten. Oftewel € 57,20. En 85 km bij 18 kWh/100 km tegen € 0,35 per kWh (een beetje het midden tussen thuis en publiek laden) is 15,3 kWh oftewel € 5,36. Totaal € 62,56.

Pak je een Toyota hybride die 1 op 20 rijdt en niet hoeft te stekkeren, dus een Corolla/C-HR, dan kost het je 400 / 20 = 20 liter = € 40.

Pak je een Lynk&Co 01 die 65 km ver komt en 17 kWh/100 km verbruikt en in hybride modus 1 op 18 minstens, dan is het: 335 / 18 = 18,6 liter brandstof = € 37,20. Plus 11,1 kWh * € 0,35 = € 3,89. Totaal € 41,09.

Pak je een Mazda CX-30 die volgens Spritmonitor 6,9L/100km haalt en geven we daar even 10% NL correctie op, dan is 1 op 16 zeker haalbaar, met Skyactiv-X is volgens mij zelfs meer haalbaar. Geen hybride maar puur benzine dus. 400 / 16 = 25 liter = € 50 brandstof.

Kortom: er is geen enkele markt voor de R-EV, want waar hij juist in uit moet blinken faalt hij. Want de R-EV is ook nog eens complexer en daardoor duurder in onderhoud (ik betaalde € 168 voor mijn grote beurt voor de EV, dat doet geen benzine/hybride me na) én je betaalt MRB. Voor deze gewichtsklasse in NH is dat als plug-in voorlopig nog € 47,67 per maand. Dat mag je dus ook bij die sporadische ritjes optellen.

Al met al mag je mij dus gaan uitleggen (met feiten) wanneer de MX-30 R-EV nou écht nut heeft t.o.v. een CX-30 of een MX-30 EV, want ik zie het niet. Sterker nog: alle scenario's zijn ontzettend nadelig.
Voor landen waar EV lastig is, is dit wellicht een fijne tussenoplossing
Ja, maar nogmaals: de hele plug-in constructie met die wankelmotor als range extender is gewoon extreem onzuinig, heel erg gehorig en als totaalplaatje klopt het niet. Zelfs de Opel Ampera plug-in van 10-12 jaar geleden deed het beter en van de R-EV wordt door elke Toyota plug-in gehakt gemaakt en zelfs de normale hybrides van Toyota, Kia, Hyundai en dat soort merken zijn gewoon overall zuiniger, veel zuiniger. Waarom zou je dan voor de MX-30 R-EV kiezen? De markt voor mensen die én een klein EV-bereik én een brandstofmotor als range extender kunnen gebruiken is al heel erg klein, maar dan moet de uitwerking wel prima zijn.

Als afsluiter: tuurlijk, als iemand de MX-30 gaaf vindt, inmiddels al tig Mazda's met wankelmotor heeft gehad, daar een zwak voor heeft en inmiddels z'n RX-8 mist, wie ben ik dan om die persoon tegen te houden. Maar ook dat zijn pure liefhebbers en de <1%. Niet alles hoeft 100% rationeel te zijn, maar de R-EV is toch echt 0% rationeel, nou vooruit... 10% dan. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door MooDyBLueS op 17-10-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
MooDyBLueS schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Rijd je zelf eigenlijk een MX-30? Want het komt over alsof je de auto niet zo goed kent. In de winter (dan heb ik het over rond of onder vriespunt) is er absoluut géén 170 km haalbaar, dat haal ik alleen in de zomer. En ik ben iemand die van hybride Toyota/Lexus modellen afkomt en daar ook regelmatig bij de zuinigere rijders hoor, mede doordat ik geleerd heb te anticiperen. Ook op Spritmonitor behoor ik met de MX-30 tot de top 25% zuinige rijders. Niet om mijzelf een schouderklopje te geven, puur om de situatie te schetsen.

Daarnaast is het zo dat je op papier gelijk hebt met het voorverwarmen, maar... de Mazda gebruikt zelfs aan de laadpaal NIET de stroom uit het stroomnet maar uit eigen accu! Dat is een groot verschil met auto's van Kia en Tesla bijv. en een gemiste kans (maar ik kan ermee leven). En dan verlies je dus al aardig wat bereik en accucapaciteit. Geloof me, ik heb er veel mee gespeeld en rijd er nu bijna 2 jaar in, begin 2021 midden in de winter begonnen dus gelijk veel geëxperimenteerd.

En voor welke markt is de MX-30 R-EV dan wel gemaakt volgens jou? Welke markt heeft nog kortere woon-werk afstanden of mensen die zelden meer dan 75-80 km rijbereik nodig hebben? Want die vind ik ook nogal bijzonder gevonden van je, wij zijn zo'n beetje hét land met de kortste woon-werkverkeer afstanden met de auto in heel Europa. En daarbuiten kan ik me zo ook niet voorstellen waar dat geldt behalve zoiets als Hong Kong of Monaco, maar dat zijn ook wel heel erg uitersten.

Want begrijp me niet verkeerd, je hebt zeker gelijk dat er best mensen zijn die wel af en toe 400-500 km bereik nodig hebben en dan voldoet de EV niet en de R-EV op papier wel. Maar zelfs al zou zo iemand doordeweeks van Amsterdam naar Weesp moeten pendelen voor werk en in het weekend 200 km naar familie in Groningen moeten, dan kan dat weliswaar met de R-EV, maar is dat extreem onzuinig met diens 9L/100km. Dat is echt van de zotte gewoon.

Even de meest voorkomende scenario's geschetst en wat daarin de beste keuze is, waarbij we de aanname doen dat de wens is zoveel mogelijk elektrisch te rijden (anders kan je net zo goed gelijk een CX-30 kopen en de hele discussie staken :P ):
1. Als iemand vrijwel nooit langere afstanden dan 170 km op een dag hoeft af te leggen: MX-30 EV of vergelijkbare andere EV.
2. Als iemand doordeweeks korte afstanden aflegt en (bijna) elk weekend ver weg moet: plug-in hybride die wél zuinig is wanneer de accu leeg is.
3. Als iemand vrijwel altijd (>90% van de tijd) korte afstanden aflegt die met de 85 km WLTP van de R-EV te doen zijn en slechts zelden verder weg moet, dan is de R-EV op papier een optie omdat het dan ook niet gelijk in de papieren loopt met de dik €2 per liter tegenwoordig.

Want snel wat rekensommetjes leren ons het volgende:
Stel je rijdt zeg even elke 2 weken naar familie elders in het land op 200 km afstand en hebt daarvoor meer nodig dan een EV die 170 km praktijkbereik heeft.

Dan gaat de R-EV je voor elke rit heen en terug dus (400-85=) 315 km / 11 = 28,6 liter brandstof per rit kosten. Oftewel € 57,20. En 85 km bij 18 kWh/100 km tegen € 0,35 per kWh (een beetje het midden tussen thuis en publiek laden) is 15,3 kWh oftewel € 5,36. Totaal € 62,56.

Pak je een Toyota hybride die 1 op 20 rijdt en niet hoeft te stekkeren, dus een Corolla/C-HR, dan kost het je 400 / 20 = 20 liter = € 40.

Pak je een Lynk&Co 01 die 65 km ver komt en 17 kWh/100 km verbruikt en in hybride modus 1 op 18 minstens, dan is het: 335 / 18 = 18,6 liter brandstof = € 37,20. Plus 11,1 kWh * € 0,35 = € 3,89. Totaal € 41,09.

Pak je een Mazda CX-30 die volgens Spritmonitor 6,9L/100km haalt en geven we daar even 10% NL correctie op, dan is 1 op 16 zeker haalbaar, met Skyactiv-X is volgens mij zelfs meer haalbaar. Geen hybride maar puur benzine dus. 400 / 16 = 25 liter = € 50 brandstof.

Kortom: er is geen enkele markt voor de R-EV, want waar hij juist in uit moet blinken faalt hij. Want de R-EV is ook nog eens complexer en daardoor duurder in onderhoud (ik betaalde € 168 voor mijn grote beurt voor de EV, dat doet geen benzine/hybride me na) én je betaalt MRB. Voor deze gewichtsklasse in NH is dat als plug-in voorlopig nog € 47,67 per maand. Dat mag je dus ook bij die sporadische ritjes optellen.

Al met al mag je mij dus gaan uitleggen (met feiten) wanneer de MX-30 R-EV nou écht nut heeft t.o.v. een CX-30 of een MX-30 EV, want ik zie het niet. Sterker nog: alle scenario's zijn ontzettend nadelig.

[...]

Ja, maar nogmaals: de hele plug-in constructie met die wankelmotor als range extender is gewoon extreem onzuinig, heel erg gehorig en als totaalplaatje klopt het niet. Zelfs de Opel Ampera plug-in van 10-12 jaar geleden deed het beter en van de R-EV wordt door elke Toyota plug-in gehakt gemaakt en zelfs de normale hybrides van Toyota, Kia, Hyundai en dat soort merken zijn gewoon overall zuiniger, veel zuiniger. Waarom zou je dan voor de MX-30 R-EV kiezen? De markt voor mensen die én een klein EV-bereik én een brandstofmotor als range extender kunnen gebruiken is al heel erg klein, maar dan moet de uitwerking wel prima zijn.

Als afsluiter: tuurlijk, als iemand de MX-30 gaaf vindt, inmiddels al tig Mazda's met wankelmotor heeft gehad, daar een zwak voor heeft en inmiddels z'n RX-8 mist, wie ben ik dan om die persoon tegen te houden. Maar ook dat zijn pure liefhebbers en de <1%. Niet alles hoeft 100% rationeel te zijn, maar de R-EV is toch echt 0% rationeel, nou vooruit... 10% dan. ;)
Om even snel toe te lichten:

Ja, wij hebben een MX en CX-30. Dus vergelijken is zeer goed mogelijk.
Met de MX-30 rijden wij tussen de 14.2 en 15.5 op de 100 in de zomer (gem. 14.8), in de winter tussen de 16.0 en 17.6 (gem 16.4). Dat zijn ritten van +/- 55km waar je ziet welke rit terug is (dus niet voorverwarmd in de winter).

In een land als Japan, waar autobezit een must is en een belangrijk statussymbool is de R-EV zeker een logische keuze. Als je kan (dus niet midden in Tokyo) gaat men ook voor de korte ritten met de auto, want dan laat je hem zien. En zo zijn er in Nederland ook genoeg plekken waar het wel logisch is, maar zeker niet overal. Dit is ook een M(azda)(e)X(perimental)-30, dat moeten we niet vergeten. Het is een studiemodel, verkoop er niet te veel van, maar leer van wat je wel verkoopt.

Als je terug zoekt in dit topic zal je ook zien dat ik de berekening al gemaakt had met het verschil tussen de MX, CX en MX R-EV. Hier kwam de R-EV voor ons gebruik van +/- 20.000 per jaar 2000 euro duurder uit dan de CX met nog een groter verschil met de EV. Was het minder geweest hadden we het wel gedaan vanwege het rijgenot.

Dat een auto niet voor jou is betekend niet dat het een slechte auto is, maar in dit geval is wel te zien dat Mazda hier keuzes heeft gemaakt die vast niet heel goed zullen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 09:20
Mijn schoonouders hebben mij de opdracht gegeven een andere auto voor hen uit te kiezen. Mijn oog is gevallen op een Mazda 3 uit 2018. Ik weet dat Mazda een tijd lang wat problemen had om de roestduivel buten de deur te houden.

Is het al bekend hoe het staat met de roestpreventie van zo'n 3-serie uit 2018?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
ChromeFR schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:06:
Mijn schoonouders hebben mij de opdracht gegeven een andere auto voor hen uit te kiezen. Mijn oog is gevallen op een Mazda 3 uit 2018. Ik weet dat Mazda een tijd lang wat problemen had om de roestduivel buten de deur te houden.

Zoals alle Mazda's zal de laklaag (ook onder de auto) niet heel dik zijn. Maar als je nu niks ziet dan is met goed bijhouden dit echt geen probleem meer. Vooral de 200x autos zijn kwetsbaar vanwege lager kwaliteit staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012

Case_C

[Team Carrack]

En mensen al enthousiast voor de nieuwe RX-7? Twin-rotary-hybride. Voor de pop-down headlights zijn wel heel gaaf gemaakt. Maar nog eens zien hoe de productiewagen eruit gaat zien, zal nog wel het een en ander aan veranderen.
https://www.topgear.com/c...-electric-mazda-iconic-sp
Afbeeldingslocatie: https://www.topgear.com/sites/default/files/2023/10/mazda_iconic_sp_3_l.jpg?w=211&h=119
Afbeeldingslocatie: https://www.topgear.com/sites/default/files/2023/10/mazda_iconic_sp_2_l.jpg?w=211&h=119

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Case_C schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:16:
En mensen al enthousiast voor de nieuwe RX-7? Twin-rotary-hybride. Voor de pop-down headlights zijn wel heel gaaf gemaakt. Maar nog eens zien hoe de productiewagen eruit gaat zien, zal nog wel het een en ander aan veranderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik het zo zie pas ik er nog steeds niet in ;(

Maar buiten dat idd wel de push naar waterstof voor personenvervoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:02
Case_C schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie vormgeving. Alleen niet zo'n fan van de voorlichten al zal dat uiteindelijk wel veranderen.
Hij doet een beetje aan de Alfa 8C denken.

Als ik zo naar de specs kijk vermoed ik dat hij buiten mijn budget komt te liggen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Canis Lupus

Vosbot

Ik heb sinds 2 mnd mijn tweede CX-5 (2016), waar ik een 'probleem' mee ervaar dat ik bij 1e CX-5 ook had. Kon op internet niet echt iets vinden, dus benieuwd naar jullie ideeën.

Gaat om wegrijden uit stilstand bij koude motor (eerste +/- 5 mins). Na starten geen probleem, maar bij volgende kruisingen heb ik het gevoel dat de koppeling (niet zozeer de wielen) 'doorslipt'. Lijkt op gevoel dat je bij wielspin zou hebben, maar dat is het niet.
Zou kunnen komen omdat bij warmlopen de CX-5 in begin uit zichzelf stationair hogere toeren loopt. Het is al minder als ik geen gas bij geef, maar puur op koppeling optrek.

Is dit iets waar ik me zorgen om zou moeten maken, of gewoon aard van beestje?
Ik heb nog 10 mnd garantie, dus dat zit wel goed (alleen gedoe met auto daar een nacht laten staan).

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
Canis Lupus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:10:
Ik heb sinds 2 mnd mijn tweede CX-5 (2016), waar ik een 'probleem' mee ervaar dat ik bij 1e CX-5 ook had. Kon op internet niet echt iets vinden, dus benieuwd naar jullie ideeën.

Gaat om wegrijden uit stilstand bij koude motor (eerste +/- 5 mins). Na starten geen probleem, maar bij volgende kruisingen heb ik het gevoel dat de koppeling (niet zozeer de wielen) 'doorslipt'. Lijkt op gevoel dat je bij wielspin zou hebben, maar dat is het niet.
Zou kunnen komen omdat bij warmlopen de CX-5 in begin uit zichzelf stationair hogere toeren loopt. Het is al minder als ik geen gas bij geef, maar puur op koppeling optrek.

Ik heb nog 10 mnd garantie, dus dat zit wel goed (alleen gedoe met auto daar een nacht laten staan).
Ken het "probleem", mijn eerste automaat, een Opel Insignia 2015, had dat ook en dacht dat er iets scheelde. Dat zijn beide automaten met koppelomvormer. Die zijn niet altijd "locked" in versnelling en kunnen zo hun koppel en vermogen beter neerzetten. Een dubbele koppeling is altijd locked, die heeft dat niet. Mazda gebruikt ook koppelomvormers maar wat aangepast om zoveel mogelijk te locken. Bij heel koud weer doet mijn 3 dat ook, dan een paar honderd toeren extra om niet onder de 1200-1300 te zakken.

Helemaal normaal dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
ChromeFR schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:06:

Voor de Mazda3 is dat opgelost met de 2e generatie (2008/2009)

Verder: Als vermogen (pk's) niet echt belangrijk is, kijk dan eens naar het 2019 SkyActiv-G met Comfort of Luxury uitvoering
Die zijn niet heel veel duurder tov 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

deSenna24 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:43:
[...]

Ken het "probleem", mijn eerste automaat, een Opel Insignia 2015, had dat ook en dacht dat er iets scheelde. Dat zijn beide automaten met koppelomvormer. Die zijn niet altijd "locked" in versnelling en kunnen zo hun koppel en vermogen beter neerzetten. Een dubbele koppeling is altijd locked, die heeft dat niet. Mazda gebruikt ook koppelomvormers maar wat aangepast om zoveel mogelijk te locken. Bij heel koud weer doet mijn 3 dat ook, dan een paar honderd toeren extra om niet onder de 1200-1300 te zakken.

Helemaal normaal dus :)
Dank voor je reactie! Geldt dat ook voor een handbak? :? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Canis Lupus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:02:
[...]
Dank voor je reactie! Geldt dat ook voor een handbak? :? :+
Een handbak kan slippen maar dat is net niet gezond om te doen. Je kan dat even kort doen door je koppeling op het aangrijpingspunt te zetten en ermee te spelen zodat je toeren hoog blijven. Kan handig zijn om zachtjes te vertrekken of om in 2e versnelling weg te rijden maar zo slijt je koppeling ook veel sneller. De koppelomvormer werkt anders dan een handbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

Wat ik meer bedoelde, als ik bovenstaand gedrag met een handbak ervaar (het is niet dat ik het expres doe), is dat dan problematisch, of hoort het bij de CX-5? (aangezien ik exact hetzelfde bij mijn vorige 2016 model had, 2.0 benzine)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:53
Probeer eens 50 in zijn 5 en dan vol gas zonder aan de koppeling te zitten. Als hij dan even met toeren maakt een dan terug zakt dan is je plaat versleten

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin.Air
Canis Lupus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:08:
Wat ik meer bedoelde, als ik bovenstaand gedrag met een handbak ervaar (het is niet dat ik het expres doe), is dat dan problematisch, of hoort het bij de CX-5? (aangezien ik exact hetzelfde bij mijn vorige 2016 model had, 2.0 benzine)
Voelen je remmen ook anders aan het begin van de rit?
Het zou namelijk ook kunnen dat de vloeistof van je hydraulische koppeling (hoe je pedaal aan de koppeling gekoppeld is) te koud is, of iets anders mee mis is. Zoals luchtbellen, te weinig of vervuild.

Of het te weinig is kun je makkelijk zelf zien, deze deelt het reservoir met je remvloeistof, kijk even of dit reservoir goed gevuld is. Wat dus betekend dat er ook wat mis kan zijn met je remvloeistof, het systeem is redelijk gescheiden voor de veiligheid (luchtbellen zijn per systeem bijvoorbeeld) maar in ieder geval de moeite waard te controleren.

Maar als je dit in meerdere CX-5en ervaart is mijn gok dat het met de temperatuur van de vloeistof te maken heeft, en dus totaal geen probleem.

https://www.mcx5.org/brake_clutch_fluid-135.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:45
Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van het lucht- of interieurfilter en of dit invloed heeft op Mazda Euro Service? Vervalt de service als men ervoor kiest deze filters zelf te vervangen i.p.v. via de Mazda-dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
TNThomas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:19:
Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van het lucht- of interieurfilter en of dit invloed heeft op Mazda Euro Service? Vervalt de service als men ervoor kiest deze filters zelf te vervangen i.p.v. via de Mazda-dealer?
Denk dat als je dat netjes voor elkaar krijgt met dezelfde filters als Mazda gebruikt dat ze dat niet zouden merken.

Vraag me alleen af of die filters niet periodiek worden vervangen. Dat je dan die dingen zelf vervangt en dat Mazda bij de volgende beurt alsnog besluit om ze te vervangen omdat ze simpelweg volgens hun informatie al een bepaalde leeftijd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:53
Canis Lupus schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:10:

Ik ervaar wel ander rijgedrag bij koude motor (cx-5 2016 handbak)
Ik kan het niet echt doorslippen noemen, maar als ik voor mijn gevoel normaal overschakel tussen 1e en 2e voelt het met koude motor veel schokkeriger / lomper en grijpt de koppeling iets te diep in het pendaal al aan voor mijn gevoel.
zodra de motor warm is, is dat gevoel eigenlijk wel weg. Inmiddels weet ik dat ik bij koude motor dus wat met meer gevoel de koppeling op laat komen tussen 1 en 2. Klinkt dus haast een beetje als tegenovergesteld gedrag dan wat jij juist ervaart ? Mogelijk weet een mazda monteur hier op tweakers iets van een mechaniek bij koude motor ?

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:38
TNThomas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:19:
Ik weet niet welke Mazda je hebt maar het vervangen van beide filters is bij een Mazda 3 2019+ een kinderspel. Als ik de adviesprijzen van Mazda mag geloven dan is het altijd voordeliger (interieurfilter €85 en luchtfilter €58) om dat zelf te doen. Ik vervang de filters zelf en geef het bij de Mazda garage aan wanneer ik langs ga voor een beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 10:46
Sinds kort heb ik een mooie Mazda 3 Skyacriv X Luxury uit 2021 en tot nu toe heel erg tevreden. Een vraag waar ik met de handleiding, zoekfunctie hier en internet in algemeen niet uit: is het mogelijk om ergens de gereden KM’s in te zien sinds “de laatste reset”? Als in: hoeveel KM heb ik gereden sinds de laatste tankbeurt? In m’n vorige auto kan ik de teller dan altijd handmatig resetten om dit bij te houden.

Kom er nog niet helemaal uit helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Slabbysl De knop die kan gebruiken om van dagteller standen te wisselen (totaal, stand a, stand b, herhaal), kan je ook gebruiken om 1 van de 2 dagtellers te wissen.

Het wissen gebeurt door diezelfde knop een tel of 5 - 8 ingedrukt te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
Ik heb onlangs een grote beurt en APK keuring gehad. Zo juist bij het rijden in het donker viel me op dat de linkerkoplamp minder ver schijnt dan de rechter. Hoort dit zo ivm met mogelijk verblinden van tegenliggers of horen ze gelijk te staan? Het scheelt toch wel een meter of 7,5 schat ik.

Ik heb een 2 uit 2016 met GTM pakket. Het zijn LEDlichten volgens de specificatielijst. Ik heb geen knop om ergens aan te draaien om wat in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Mick3112 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:35:
Ik heb onlangs een grote beurt en APK keuring gehad. Zo juist bij het rijden in het donker viel me op dat de linkerkoplamp minder ver schijnt dan de rechter. Hoort dit zo ivm met mogelijk verblinden van tegenliggers of horen ze gelijk te staan? Het scheelt toch wel een meter of 7,5 schat ik.

Ik heb een 2 uit 2016 met GTM pakket. Het zijn LEDlichten volgens de specificatielijst. Ik heb geen knop om ergens aan te draaien om wat in te stellen.
Hoort idd zo tegen het verblinden van tegemoetkomend verkeer. Maar ik heb ook wel eens gehad dat het lage gedeelte te ver op mijn eigen rijbaan zat

Onderstaand idee:
_____
____/

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
LuisjeNL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:18:
[...]

Hoort idd zo tegen het verblinden van tegemoetkomend verkeer. Maar ik heb ook wel eens gehad dat het lage gedeelte te ver op mijn eigen rijbaan zat

Onderstaand idee:
........._____
____/

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
LuisjeNL schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:18:
[...]

Onderstaand idee:
_____
____/
Bedankt voor je reactie. Ik dacht al zo iets. Aan de rechterkant wordt de berm etc behoorlijk hoog/goed belicht. Ik kan me wel voorstellen dat het hinderlijk zou zijn als je dat als tegenligger naar binnen krijgt geschenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 09:37

Rob310

kermisfanaat

Mick3112 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:37:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik dacht al zo iets. Aan de rechterkant wordt de berm etc behoorlijk hoog/goed belicht. Ik kan me wel voorstellen dat het hinderlijk zou zijn als je dat als tegenligger naar binnen krijgt geschenen.
De rechtse koplamp moet de verkeersborden in de berm nog kunnen aanlichten (als het goed is schijnt die dat juist aan) en de linker hoeft enkel de middenlijn zichtbaar te houden zonder tegenliggers te verblinden.

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Een aanrader als je accessoires voor je Mazda wil kopen: Autohaus Prange.

De standaard prijzen zijn al laag en bij bestellen kreeg ik op de website een kortingscode van 3%.

Mijn lijstje voor een CX-60:

Een rubberen kofferbakmat: 91.18 i.p.v. 160 euro bij Nederlandse dealers
Verlichte instaplijsten: 349.20 i.p.v. 680 euro
Carbon-look sleutelcasing: 52.38 i.p.v. 63 euro

Zelfs met de verzendkosten van 59 euro (kofferbakmat is groot en zwaar) veel goedkoper uit.

Ik ben overigens nog altijd geen fan van de grote Mazda sleutels t.o.v. de elegantere smalle sleutels van de vorige generatie auto's, maar dit staat wel een stuk beter dan de standaard zwarte prullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/pol5qlJHKL0jpn32YjMAxIQe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als MX-30 EV rijder ben ik de R-EV variant in de gaten blijven houden en toen er begin dit jaar de eerste informatie naar buiten kwam wist ik nog dat er hier nogal wat mensen huiverig waren om de cijfers te geloven. Het zou allemaal wel meevallen en er werd zelfs de kolderieke suggestie gedaan dat het brandstofverbruik niet met een volle tank berekend zou zijn.

Nu de eerste reviews online staan, worden mijn berekeningen cq. verwachtingen van destijds helaas waarheid, neem bijvoorbeeld deze:
YouTube: De Mazda MX-30 R-EV | Mooie techniek | Fijne slokop

Het EV verbruik is nog steeds netjes, niet baanbrekend of Kia/Tesla waardig maar zeker niet slecht. Maar... de wankelmotor heeft in de test waarbij de accu op een vaste capaciteit gehouden werd (gelijk aan lege accu, want je gebruikt hem niet) maar liefst 9,1 L/100km verbruikt. Oftewel: krap 1 op 11. Andere reviews komen op vergelijkbare waardes, soms zelfs (flink slechter), een Duitser heeft met 130 km/u snelheden 11,9 L/100km gehaald nadat hij eerst de batterij leeg heeft gereden, een bespottelijker 1 op 8,4 dus. Een Porsche Panamera plug-in hybrid haalt dat zelfs.

En wetende dat het EV deel maar 75-85 km kan halen in de huidige omstandigheden en flink minder in winter, is de conclusie van vrijwel alle reviewers ook hetzelfde: de R-EV dient geen enkel doel. Het is als (plug-in) hybride veel te onzuinig vergeleken met Kia's, Toyota's en dergelijke, het is als EV nog beperkter dan de MX-30 EV die ik zelf rijd (130-140 km winter, 170-180 km zomer) en daar komt nog eens bij dat de wankelmotor heel erg aanwezig is en dan niet zoals bij Toyota met de eerdere CVT's alleen als je flink gas geeft, maar continu. De reviews geven ook voorbeelden in de video's en dat is echt niet best, ik zou er helemaal gek van worden.

De productie lijn is wel leuk om te zien MooDyBLueS in "Het grote Mazda topic #1"

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

En wetende dat het EV deel maar 75-85 km kan halen in de huidige omstandigheden en flink minder in winter, is de conclusie van vrijwel alle reviewers ook hetzelfde: de R-EV dient geen enkel doel.
Er zijn heel veel mensen die vrijwel alleen korte stukjes rijden en een paar keer per jaar een uitspatting hebben (familiebezoek, afspraak elders, vakantie) waarbij ze grotere afstanden rijden. Dan neem je dat verbruik op de koop toe. Op de totale kosten van autorijden maakt het niet zo veel uit. Je moet alles in perspectief zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Heeft er iemand mogelijk al wat ervaring met de Mazda 2 hybride?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Laatst online: 17-07 17:08
Ik heb 2 proefritten gemaakt in de Mazda 2 hybride en er vervolgens 1 gekocht. Tijdje terug belde de dealer dat ik de vernieuwde uitvoering krijg. Had de Select uitvoering besteld maar die is op de nieuwe uitvoering niet meer leverbaar. Krijg nu de Homera Plus.

Vind het een leuke, complete, compacte auto die zuinig rijdt met bewezen toyota hybride techniek. Auto wordt waarschijnlijk in februari 2024 geleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door Faxe op 05-11-2023 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
Wozmro schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:57:
Heeft er iemand mogelijk al wat ervaring met de Mazda 2 hybride?
Ik heb hem in de zomer van 2022 een week gehuurd. Prettige auto hoor. Door de elektrische ondersteuning ben je erg snel weg bij het stoplicht in de eerste meters. Hij is behoorlijk zuinig. Ik meen dat er een geschatte range van 930 kilometer stond op een volle tank. Interieur zag er ook wel goed uit.

Het is natuurlijk zo'n beetje dezelfde auto als de Yaris Hybrid. De goede ervaring met dat formaat auto heeft er toe geleid dat ik een maand later een reguliere 2 gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een Mazda 6 2.2D van 2015. Hoe zijn die dingen doorgaans betreft betrouwbaarheid?

Is het olieverbruik een beetje binnen de perken?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
M14 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:45:
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een Mazda 6 2.2D van 2015. Hoe zijn die dingen doorgaans betreft betrouwbaarheid?

Met de SkyActiv blokken lees ik weinig ellende, waar een Mazda6 uit 2015 onder valt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor de CX-60 eigenaren: er is een CMU-update (infotainment e.d.) van 14016 naar 14018 die gek genoeg niet bij dealers bekend is, maar wel op een forum te krijgen is. Met name DPS werkt nu echt heel goed waardoor ik zelfs in een donkere garage altijd goed herkend word. Verder lijkt wireless Carplay verbeterd. Dat werkte opzich al goed, maar ik heb 2 keer gehad dat de boel niet wilde connecten en dat is na de update niet meer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 21:14
M14 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:45:

Dit is wel een goed filmpje als je een 6 overweegt:
https://www.autoblog.nl/n...ideo-aankoopadvies-110251

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:34:
Voor de CX-60 eigenaren: er is een CMU-update (infotainment e.d.) van 14016 naar 14018 die gek genoeg niet bij dealers bekend is, maar wel op een forum te krijgen is. Met name DPS werkt nu echt heel goed waardoor ik zelfs in een donkere garage altijd goed herkend word. Verder lijkt wireless Carplay verbeterd. Dat werkte opzich al goed, maar ik heb 2 keer gehad dat de boel niet wilde connecten en dat is na de update niet meer gebeurd.
Nice! Zie nu ook dat ze in 14016 OTA tot nader order hebben uitgeschakeld...

Wellicht dat ik moeders blij kan maken dan met 14018.. DPS werkt totaal niet bij haar. Ze wordt nooit herkend en is er een beetje klaar mee momenteel.

Ook voor de CX-60 eigenaren: iemand problemen met het stuur/stuurbekrachtiging?
Hier viel er laatst totaal niet mee te sturen. Alsof het stuur vast geklemd zat. Heel apart..
Het is niet alleen zwaar sturen alsof je geen stuurbekrachtiging hebt. Je moet er gewoon heel hard aan trekken om het stuur iets te kunnen draaien tot hij gelijk weer vast klemt. :X

Nu af en toe komt het alsnog voor maar dan in mindere mate.
Je ziet het ook met ACC/LTA aan dat hij heel hoekig gaat sturen dan. Meestal auto opnieuw starten lijkt het weer even te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:44:
Er is ook een TCU (telematics) update die ik er gisteren op heb gezet. Daarmee zouden OTA updates weer moeten werken in combinatie met de nieuwe Connect versie. Dat is tenminste de aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Hier viel er laatst totaal niet mee te sturen. Alsof het stuur vast geklemd zat. Heel apart..
Het is niet alleen zwaar sturen alsof je geen stuurbekrachtiging hebt. Je moet er gewoon heel hard aan trekken om het stuur iets te kunnen draaien tot hij gelijk weer vast klemt. :X
Ik heb een keer iets gelezen over een issue met een tandwiel in de stuurinrichting. Is een bekend probleem bij een beperkt aantal.

En gevonden: https://www.cx70forum.com...rning-steering-wheel.293/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:27:
[...]

Ik heb een keer iets gelezen over een issue met een tandwiel in de stuurinrichting. Is een bekend probleem bij een beperkt aantal.

En gevonden: https://www.cx70forum.com...rning-steering-wheel.293/
Hmm ik heb de VIN zo even niet bij de hand maar dit ziet er meer uit als een echt mechanisch probleem.

Bij de CX-60 hier lijkt het meer aansturing/softwarematig. Het is namelijk soms gewoon weg als je de auto opnieuw start.
Als het mechanisch is, heb je er natuurlijk altijd last van.

Edit: lees nu verder onderaan de comments. Dat lijkt wel op ons probleem ja:
...my biggest problem still is small corrections with the steering wheel while driving because after driving straight and trying to steer slightly I can't turn the steering just a little bit. It always goes too much ( like it has some steps ) and then I have to turn in the opposite direction immediately so I feel like driving in a crosswind. IMO this is more like software for power steering issues than steering racks itself.

[ Voor 29% gewijzigd door Csotranme op 13-11-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:40:
Edit: lees nu verder onderaan de comments. Dat lijkt wel op ons probleem ja:

[...]
Dat herken ik ook ja. Ook zonder wind ben ik op een rechte weg meer met dat stuur bezig dan bij m'n andere Mazda's. Echt heel hinderlijk is het niet, maar toch wel fijn als het iets softwarematigs is en een keer opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:55
Wat is dps?

Ja, ik heb ook probleem met stuurbekrachtiging, het wordt ook genoemd als sticky steering op diverse forum /Facebook. Het is wel een bekend probleem maar definitief oplossing zou er nog niet zijn.

Bij me was het probleem ineens begonnen rond 9000 km. En het wordt alleen maar erger ;(
Ene rit valt mee en ander rit is erg fel. Hoofdzakelijke op snelwegen is het echt vreselijk vermoeiend.

Bij men auto gaan ze stuurkolom vervangen, het zou kunnen oplossen maar niet bij iedereen blijkbaar. Er is wel backorders van maanden wachttijd dus dat zegt ook al iets :-(

Voor de rest gelukkig wel geen probleem maar stuur is echt wel om zot van te worden dat ik nog liever rijd met oldtimer bak.
[...]

Wellicht dat ik moeders blij kan maken dan met 14018.. DPS werkt totaal niet bij haar. Ze wordt nooit herkend en is er een beetje klaar mee momenteel.

Nu af en toe komt het alsnog voor maar dan in mindere mate.
Je ziet het ook met ACC/LTA aan dat hij heel hoekig gaat sturen dan. Meestal auto opnieuw starten lijkt het weer even te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
royalt123 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:55:
Wat is dps?

Ja, ik heb ook probleem met stuurbekrachtiging, het wordt ook genoemd als sticky steering op diverse forum /Facebook. Het is wel een bekend probleem maar definitief oplossing zou er nog niet zijn.

Bij me was het probleem ineens begonnen rond 9000 km. En het wordt alleen maar erger ;(
Ene rit valt mee en ander rit is erg fel. Hoofdzakelijke op snelwegen is het echt vreselijk vermoeiend.

Bij men auto gaan ze stuurkolom vervangen, het zou kunnen oplossen maar niet bij iedereen blijkbaar. Er is wel backorders van maanden wachttijd dus dat zegt ook al iets :-(

Voor de rest gelukkig wel geen probleem maar stuur is echt wel om zot van te worden dat ik nog liever rijd met oldtimer bak.

[...]
Er schijnt zo ongeveer nu (ze hebben het over half november) een revisie stuurkolom te komen waar het wel opgelost zou moeten zijn:
https://www.cx70forum.com...ky-steering.352/post-6038

Heeft ook iemand een duidelijk filmpje geplaatst van het euvel daar:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
@royalt123 je eerste vraag even gemist.

DPS is Driver Personalisation System. De CX-60 heeft een camera'tje naast het scherm zitten die de bestuurder kan herkennen en daarmee alles instelt naar jouw wensen zoals stuur/stoel positie, temperatuur, volume geluid, lane trace aan/uit, parkeersensoren aan/uit etc.

In de praktijk werkt dit niet bij iedereen even goed helaas en pakt hij het "gast" account of moet je zelf je naam aanklikken...

[ Voor 5% gewijzigd door Csotranme op 13-11-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervdk
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-11-2023
Goedenavond allemaal,

Ik heb sinds een week een nieuwe Mazda 3 Exclusive-Line met design pack. Prachtige en heerlijke auto. Maar omdat ie nog zo nieuw is, is het nogal zoeken naar opties en instellingen.
Ik heb de handleiding al doorgelezen maar er nog niet echt uit. Ik loop tegen een tweetal dingen aan, hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.
1: ik zou graag wat voertuiginformatie op mijn display willen tonen. Met name de bandenspanning en de olie temperatuur. Ik heb die uiteindelijk gevonden in het Mazda Connect > Informatie > OnderhoudsInfo menu. Kan ik deze informatie ook op mijn “tellers” krijgen? Ik heb een mooie ‘Info’ knop op mijn stuur, maar als ik die indruk krijg ik een bijna leeg scherm.

2: ik heb snelheidsbordenwaarschuwing uitgezet, maar toch blijft de auto piepen als ik harder rijdt dan de borden langs de weg (wanneer ik niet op cruise control rijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Petervdk 2023 of 2024 model?
Bij het 2024 model zijn de nodige zaken grondig vernieuwd, waardoor ik het niet met zeker kan zeggen.

2023 en eerder:
1) Kan alleen op het scherm en niet op "de tellers". Daarnaast is het systeemmenu niet toegankelijk tijdens het rijden (25 km/h of sneller voor tenminste 3 tellen. Daarna verplicht 3 tellen stilstaan om het weer te kunnen bekijken)
2) Visueel is 1 optie, audio is ook 1 optie. Je kan er voor kiezen om het visueel aan te laten, maar audio uit te zetten. Vmax +5 is ook een optie die mogelijk is om in te stellen als "limiet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervdk
@D_Jeff Hoi Jeff, dank voor je antwoord. Het is het ‘24 model.
Jammer dat het niet op de tellers kan, ze hebben genoeg ruimte om de alternatieve (Info) teller.

Wat betreft de snelheidsbordenwaarschuwing, die staat al op visueel. Ik snap er geen hol van. Wanneer de auto een bord ziet, piept ie 5-6 keer en is daarna stil. Maar zodra ik weer richting de aangegeven snelheid zak en vervolgens weer accelereer, begint ie weer opnieuw. Ik zie in m’n HUD het bord wel knipperen, maar die piep blijft dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
Petervdk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:33:
Jammer dat het niet op de tellers kan, ze hebben genoeg ruimte om de alternatieve (Info) teller.

Wat betreft de snelheidsbordenwaarschuwing, die staat al op visueel. Ik snap er geen hol van. Wanneer de auto een bord ziet, piept ie 5-6 keer en is daarna stil. Maar zodra ik weer richting de aangegeven snelheid zak en vervolgens weer accelereer, begint ie weer opnieuw. Ik zie in m’n HUD het bord wel knipperen, maar die piep blijft dus.
Ik denk dat je hier met de nieuwe EU regelgeving te maken hebt die door een of andere malloot achter een bureau in Brussel bedacht is die zelf niet hoeft te rijden.

Ze zijn vanaf volgend jaar verplicht signalen te geven wanneer je ook maar 1km/h te hard rijdt.
Het wisselt per fabrikant hoe ze dit implementeren en volgens mij kan het niet uit of heel erg lastig/moet je dat elke keer uit zetten als je de auto opnieuw start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:14:
Er schijnt zo ongeveer nu (ze hebben het over half november) een revisie stuurkolom te komen waar het wel opgelost zou moeten zijn:
https://www.cx70forum.com...ky-steering.352/post-6038

Heeft ook iemand een duidelijk filmpje geplaatst van het euvel daar:
[YouTube: Mazda CX-60, defective steering + lane assist]
De CX-60 begint een beetje op een Alfa te lijken: prachtige auto waar je van moet houden om de issues op de koop toe te nemen :P Elk nieuw model heeft problemen, maar ik denk dat de CX-60 zeker niet Mazda's beste introductie van een nieuw model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:49:
[...]

De CX-60 begint een beetje op een Alfa te lijken: prachtige auto waar je van moet houden om de issues op de koop toe te nemen :P Elk nieuw model heeft problemen, maar ik denk dat de CX-60 zeker niet Mazda's beste introductie van een nieuw model is.
Het is momenteel wel de meest belabberde auto van Mazda ja.. Totaal niet van ze gewend.

Hier gaan de 24ste trouwens de Koni schokdempers eronder. Ze gaan dan als het goed is ook gelijk die CMU-update doen.

Ze zijn nog even aan het uitzoeken betreft die stuurkolom maar heb er een hard hoofd in dat ze dat op korte termijn kunnen fixen. Moeders kreeg wel te horen via de telefoon "Het is gewoon veilig om mee te rijden hoor mevrouw!" :+
Ze hadden inmiddels wel al een aantal andere CX-60 eigenaren op de stoep gehad voor de stuurkolom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
Csotranme schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:51:
[...]

Ik denk dat je hier met de nieuwe EU regelgeving te maken hebt die door een of andere malloot achter een bureau in Brussel bedacht is die zelf niet hoeft te rijden.

Ze zijn vanaf volgend jaar verplicht signalen te geven wanneer je ook maar 1km/h te hard rijdt.
Het wisselt per fabrikant hoe ze dit implementeren en volgens mij kan het niet uit of heel erg lastig/moet je dat elke keer uit zetten als je de auto opnieuw start.
Hinderlijk is dat zeg. Nog een paar jaar en dan remt hij ook vanzelf af. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervdk
Csotranme schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:51:
[...]

Ik denk dat het hem hier in zit inderdaad. Wordt een kwestie van wennen denk ik😅. Dank voor het meedenken.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:55
Csotranme schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:09:
DPS is Driver Personalisation System. De CX-60 heeft een camera'tje naast het scherm zitten die de bestuurder kan herkennen en daarmee alles instelt naar jouw wensen zoals stuur/stoel positie, temperatuur, volume geluid, lane trace aan/uit, parkeersensoren aan/uit etc.

In de praktijk werkt dit niet bij iedereen even goed helaas en pakt hij het "gast" account of moet je zelf je naam aanklikken...
Werkt DPS alleen met die camera of kan je het ook aan de sleutel koppelen (zoals bij elke andere auto)?
Csotranme schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:15:
[...]

Het is momenteel wel de meest belabberde auto van Mazda ja.. Totaal niet van ze gewend.

Hier gaan de 24ste trouwens de Koni schokdempers eronder. Ze gaan dan als het goed is ook gelijk die CMU-update doen.

Ze zijn nog even aan het uitzoeken betreft die stuurkolom maar heb er een hard hoofd in dat ze dat op korte termijn kunnen fixen. Moeders kreeg wel te horen via de telefoon "Het is gewoon veilig om mee te rijden hoor mevrouw!" :+
Ze hadden inmiddels wel al een aantal andere CX-60 eigenaren op de stoep gehad voor de stuurkolom.
Ik volg je avonturen met de CX-60 interesse! Had 'm op de lijst staan als potentiele volgende (gezins)auto ondanks het feit dat het een SUV is maar ik zie zoveel negatieve verhalen voorbij komen. Issues met schokdempers, geluidsisolatie, DPS, stuurkolom en dan nog de niet altijd soepele aandrijflijn. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 16:19
Petervdk schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:33:

Ik rij zelf met een '21 Mazda3 sedan en ik laat de teller altijd op de klassieke teller staan. Ik kijk toch enkel maar naar de HUD. Ik vind het zelf bijzonder nutteloos dat ze er een display van gemaakt hebben waar je letterlijk niks van nuttige info op kan plaatsen. Dat het niet zo 'fancy' zou zijn als bij de VAG groep, OK, maar praktisch niks van info is echt triest.

Maar als je de tellers bekijkt als klassiek + wat extra info (CC als groen streepje, max snelheid rood, ...) dan vind ik het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
roel-online schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:54:
[...]

Werkt DPS alleen met die camera of kan je het ook aan de sleutel koppelen (zoals bij elke andere auto)?

[...]

Ik volg je avonturen met de CX-60 interesse! Had 'm op de lijst staan als potentiele volgende (gezins)auto ondanks het feit dat het een SUV is maar ik zie zoveel negatieve verhalen voorbij komen. Issues met schokdempers, geluidsisolatie, DPS, stuurkolom en dan nog de niet altijd soepele aandrijflijn. :o
Het is zeer zeker wel een hele fijne auto verder hoor met een afwerking die gewoon kan meten met dat van Audi etc.

Er zitten kinder ziektes in ja maar Mazda lost dst allemaal keurig op onder garantie.

DPS werkt alleen met gezichtsherkenning.
Ziet hij je niet, krijg je een lijstje met namen waar je uit kan kiezen.
Is niet te koppelen aan de sleutel helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor de CX-60 rijders:

Het is mij in een paar weken tijd 2 keer gebeurd dat bij het starten de DAB radio niet begon te spelen. De eerste keer was het opgelost door naar FM en weer terug naar DAB te switchen. De tweede keer was de hele DAB channel list leeg. Wat blijkt? Bekend probleem met wederom een firmware-update als oplossing.

https://www.cx70forum.com...files.40/page-8#post-6280

Pagina: 1 ... 62 ... 77 Laatste