Martin.Air schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
Hoewel het grootste deel van je betoog klopt, is dit gewoon geen auto voor de Nederlandse markt. Hadden ze deze op de Nederlandse markt goed neer willen zetten had hij de volledige accu moeten behouden en Dorito er aan toe moeten voegen, maar dat is niet de keus geweest.
Voor landen waar EV lastig is, is dit wellicht een fijne tussenoplossing zodat er puur EV gereden kan worden, ook verwacht ik stiekem dat Mazda hier mee bezig is om waterstof weer mogelijk te maken. Maar dat maakt voor nu niet uit.
De volledige accu versie haalt gewoon 170km in de winter, zolang je hem eerst voorverwarmt, dus voor Nederland meer dan genoeg. Dat model is daarom ook gewoon beter, rijd je enkel in eigen dorp/stad dan is de R-EV wellicht fijn omdat hij wel de luxe en comfort bied van een goede EV maar toch meer bereik heeft als je een keer verder weg wil.
Maar de enige mensen die dat willen (die ik ken) is meestal voor de "rijd de kinderen naar school" auto, en daar is hij weer te duur voor.
Het is een mooie demonstratie wat er kan. En wellicht zien we dit nog terug in de hybride 2 en MX-5 waar zoveel geruchten over zijn. Maar ik zou hem aan zo goed als niemand aanraden, de EV versie wel.
Rijd je zelf eigenlijk een MX-30? Want het komt over alsof je de auto niet zo goed kent. In de winter (dan heb ik het over rond of onder vriespunt) is er absoluut géén 170 km haalbaar, dat haal ik alleen in de zomer. En ik ben iemand die van hybride Toyota/Lexus modellen afkomt en daar ook regelmatig bij de zuinigere rijders hoor, mede doordat ik geleerd heb te anticiperen. Ook op Spritmonitor behoor ik met de MX-30 tot de top 25% zuinige rijders. Niet om mijzelf een schouderklopje te geven, puur om de situatie te schetsen.
Daarnaast is het zo dat je op papier gelijk hebt met het voorverwarmen, maar... de Mazda gebruikt zelfs aan de laadpaal NIET de stroom uit het stroomnet maar uit eigen accu! Dat is een groot verschil met auto's van Kia en Tesla bijv. en een gemiste kans (maar ik kan ermee leven). En dan verlies je dus al aardig wat bereik en accucapaciteit. Geloof me, ik heb er veel mee gespeeld en rijd er nu bijna 2 jaar in, begin 2021 midden in de winter begonnen dus gelijk veel geëxperimenteerd.
En voor welke markt is de MX-30 R-EV dan wel gemaakt volgens jou? Welke markt heeft nog kortere woon-werk afstanden of mensen die zelden meer dan 75-80 km rijbereik nodig hebben? Want die vind ik ook nogal bijzonder gevonden van je, wij zijn zo'n beetje hét land met de kortste woon-werkverkeer afstanden met de auto in heel Europa. En daarbuiten kan ik me zo ook niet voorstellen waar dat geldt behalve zoiets als Hong Kong of Monaco, maar dat zijn ook wel heel erg uitersten.
Want begrijp me niet verkeerd, je hebt zeker gelijk dat er best mensen zijn die wel af en toe 400-500 km bereik nodig hebben en dan voldoet de EV niet en de R-EV op papier wel. Maar zelfs al zou zo iemand doordeweeks van Amsterdam naar Weesp moeten pendelen voor werk en in het weekend 200 km naar familie in Groningen moeten, dan kan dat weliswaar met de R-EV, maar is dat extreem onzuinig met diens 9L/100km. Dat is echt van de zotte gewoon.
Even de meest voorkomende scenario's geschetst en wat daarin de beste keuze is, waarbij we de aanname doen dat de wens is zoveel mogelijk elektrisch te rijden (anders kan je net zo goed gelijk een CX-30 kopen en de hele discussie staken

):
1. Als iemand vrijwel nooit langere afstanden dan 170 km op een dag hoeft af te leggen: MX-30 EV of vergelijkbare andere EV.
2. Als iemand doordeweeks korte afstanden aflegt en (bijna) elk weekend ver weg moet: plug-in hybride die wél zuinig is wanneer de accu leeg is.
3. Als iemand vrijwel altijd (>90% van de tijd) korte afstanden aflegt die met de 85 km WLTP van de R-EV te doen zijn en slechts zelden verder weg moet, dan is de R-EV op papier een optie omdat het dan ook niet gelijk in de papieren loopt met de dik €2 per liter tegenwoordig.
Want snel wat rekensommetjes leren ons het volgende:
Stel je rijdt zeg even elke 2 weken naar familie elders in het land op 200 km afstand en hebt daarvoor meer nodig dan een EV die 170 km praktijkbereik heeft.
Dan gaat de R-EV je voor elke rit heen en terug dus (400-85=) 315 km / 11 = 28,6 liter brandstof per rit kosten. Oftewel € 57,20. En 85 km bij 18 kWh/100 km tegen € 0,35 per kWh (een beetje het midden tussen thuis en publiek laden) is 15,3 kWh oftewel € 5,36. Totaal € 62,56.
Pak je een Toyota hybride die 1 op 20 rijdt en niet hoeft te stekkeren, dus een Corolla/C-HR, dan kost het je 400 / 20 = 20 liter = € 40.
Pak je een Lynk&Co 01 die 65 km ver komt en 17 kWh/100 km verbruikt en in hybride modus 1 op 18 minstens, dan is het: 335 / 18 = 18,6 liter brandstof = € 37,20. Plus 11,1 kWh * € 0,35 = € 3,89. Totaal € 41,09.
Pak je een Mazda CX-30 die volgens Spritmonitor 6,9L/100km haalt en geven we daar even 10% NL correctie op, dan is 1 op 16 zeker haalbaar, met Skyactiv-X is volgens mij zelfs meer haalbaar. Geen hybride maar puur benzine dus. 400 / 16 = 25 liter = € 50 brandstof.
Kortom: er is geen enkele markt voor de R-EV, want waar hij juist in uit moet blinken faalt hij. Want de R-EV is ook nog eens complexer en daardoor duurder in onderhoud (ik betaalde € 168 voor mijn grote beurt voor de EV, dat doet geen benzine/hybride me na) én je betaalt MRB. Voor deze gewichtsklasse in NH is dat als plug-in voorlopig nog € 47,67 per maand. Dat mag je dus ook bij die sporadische ritjes optellen.
Al met al mag je mij dus gaan uitleggen (met feiten) wanneer de MX-30 R-EV nou écht nut heeft t.o.v. een CX-30 of een MX-30 EV, want ik zie het niet. Sterker nog: alle scenario's zijn ontzettend nadelig.
Voor landen waar EV lastig is, is dit wellicht een fijne tussenoplossing
Ja, maar nogmaals: de hele plug-in constructie met die wankelmotor als range extender is gewoon extreem onzuinig, heel erg gehorig en als totaalplaatje klopt het niet. Zelfs de Opel Ampera plug-in van 10-12 jaar geleden deed het beter en van de R-EV wordt door elke Toyota plug-in gehakt gemaakt en zelfs de normale hybrides van Toyota, Kia, Hyundai en dat soort merken zijn gewoon overall zuiniger, veel zuiniger. Waarom zou je dan voor de MX-30 R-EV kiezen? De markt voor mensen die én een klein EV-bereik én een brandstofmotor als range extender kunnen gebruiken is al heel erg klein, maar dan moet de uitwerking wel prima zijn.
Als afsluiter: tuurlijk, als iemand de MX-30 gaaf vindt, inmiddels al tig Mazda's met wankelmotor heeft gehad, daar een zwak voor heeft en inmiddels z'n RX-8 mist, wie ben ik dan om die persoon tegen te houden. Maar ook dat zijn pure liefhebbers en de <1%. Niet alles hoeft 100% rationeel te zijn, maar de R-EV is toch echt 0% rationeel, nou vooruit... 10% dan.
[
Voor 39% gewijzigd door
MooDyBLueS op 17-10-2023 16:51
]