Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 61 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 18:49
RDW keuring is normaal gesproken alleen nodig als het om import gaat.
Er is dus een kans dat ze nog niet op kenteken staan.
Of er is eea gewijzigd aan de auto dat hij opnieuw door RDW gekeurd moet worden.
bv LPG erin/eruit, van grijs naar geel kenteken enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
elinx schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

RDW keuring is normaal gesproken alleen nodig als het om import gaat.
Er is dus een kans dat ze nog niet op kenteken staan.
Of er is eea gewijzigd aan de auto dat hij opnieuw door RDW gekeurd moet worden.
bv LPG erin/eruit, van grijs naar geel kenteken enz.
Het klinkt toch allemaal niet zo betrouwbaar. Heb er geen goed gevoel bij. Ik heb gevraagd naar het kenteken als ik daar geen antwoord op krijg danhoudt het op. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Supreme_One schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:14:
...
Het klinkt toch allemaal niet zo betrouwbaar. Heb er geen goed gevoel bij. ....
Op zich hoeft er niks aan de hand te zijn. Importauto's worden veel verkocht omdat ze vaak voordeliger zijn. Er hoeft ook niet echt iets vervelends met de auto's te zijn, alleen de geschiedenis ervan is duister.
Zolang een autobedrijf er maar eerlijk en open over is. Je zou dus ook kunnen vragen of het om importauto's gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
elinx schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:19:
[...]
Op zich hoeft er niks aan de hand te zijn. Importauto's worden veel verkocht omdat ze vaak voordeliger zijn. Er hoeft ook niet echt iets vervelends met de auto's te zijn, alleen de geschiedenis ervan is duister.
Zolang een autobedrijf er maar eerlijk en open over is. Je zou dus ook kunnen vragen of het om importauto's gaat.
Ja ze hebben wel echt goede reviews op diverse sites. En tegenwoordig ben je verplicht om een jaar garantie te geven en als het goed is heeft deze mazda ook nog fabrieksgarantie. https://www.autotrack.nl/...30-benzine-2022-54130058/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Supreme_One schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:23:
...
Ja ze hebben wel echt goede reviews op diverse sites. ...
Zoals ik al aangaf. Het kan een reden zijn, maar hoeft helemaal niet.
De auto in je link lijkt al een jaar op NL kenteken te staan en zou dus een kenteken moeten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
@Supreme_One Als je na langer bekijken blijft twijfelen, moet je het niet doen.
Er zijn nog genoeg andere keuzes mogelijk ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
D_Jeff schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:20:
@Supreme_One Als je na langer bekijken blijft twijfelen, moet je het niet doen.
Er zijn nog genoeg andere keuzes mogelijk ;)
Haha ja klopt maar ik vind dit een mooie prijs, luxury uitvoering i.c.m het i-activsense pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Sky-G (122/150pk) of Sky-X (180/186pk) ?

Sky-G's zijn een dot goedkoper, Sky-X staan nauwelijks te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
D_Jeff schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:26:
... Sky-X staan nauwelijks te koop
Die uit de link is een "X" 187PK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
elinx schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:19:
[...]
Dat zijn ze niet altijd. Bij Nooteboom vermelde de advertentie van de CX-60 waar mijn Vader voor ging niet dat deze uit Zweden kwam. Pas tijdens opstellen koopcontract toen mijn schoonbroer hem aan het natrekken was in de mazda database zag hij dit. Toen gaven ze het uiteraard wel toe.
Alleen wist de verkoper vervolgens dus niet dat er dan maar 3 jaar garantie op zit, ipv de 6 die mazda Nederland geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
M a r c o schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:33:
...
Dat zijn ze niet altijd. Bij Nooteboom vermelde de advertentie van de CX-60 waar mijn Vader voor ging niet dat deze uit Zweden kwam. Pas tijdens opstellen koopcontract ....
Dat is inderdaad iets waar je altijd voor moet waken. Net als de andere garantievoorwaarden.
Via kentekencheck is eea snel te achterhalen, maar als kentekens worden afgedekt om je in de showroom te krijgen en ze je vervolgens kunnen overhalen om een import auto aan te schaffen , die er vast prachtig bijstaat, is hun doel bereikt.
Persoonlijk zal ik nimmer op een advertentie reageren als het kenteken niet is gepubliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 08:12
elinx schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:52:
[...]
Persoonlijk zal ik nimmer op een advertentie reageren als het kenteken niet is gepubliceerd.
Bij een zeer betrouwbare dealer hier uit 't zuiden, die enkel en alleen import en inruil auto's verkoopt, staat geen enkel kenteken op de site vermeld. Alle foto's zijn ook altijd zonder kenteken. Dat heeft er soms ook mee te maken dat ze de foto's al gemaakt hebben voordat de keuring bij de RDW plaatsvindt.
Maar kenteken is bij hun wel altijd telefonisch op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Larko schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:47:
...
Bij een zeer betrouwbare dealer hier uit 't zuiden, die enkel en alleen import en inruil auto's verkoopt, staat geen enkel kenteken op de site vermeld. ....
Ik geloof je onmiddellijk. Het kan ook een voordeel zijn om een importauto aan te schaffen, vooral mbt de prijs.
Als vooraf maar duidelijk is dat het om importauto's gaat en dat dit de reden is dat er geen kentekens op de foto's staan, dan weet je waaraan je begint en hoeft er mi ook niks mis mee te zijn.

Als de auto's echter wel (al) een kenteken hebben, dan kan dit ook in de begeleidende tekst worden vermeldt op de site zelf. Bij inruilauto's zou het kenteken gewoon op de foto kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
_ferry_ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 07:17:
Mijn vriendin wil graag "zo'n hoge auto". SUV dus. Als auto voor ons samen overigens.
Tijdje geleden proefgereden in een Qashqai, op zich een fijne uitvoering, 2018, 160pk. Maar geen android auto. Daarbij was de airco stuk "ja die maken we uiteraard". Maar ik heb nog nooit een auto gereden waar in 3 jaar tijd de airco al stuk was. Dus tijdens een proefrit is dat wel een afknapper. Evenals de naden van de achterbumper die niet netjes meer aansloten (iets van schade gehad). En ik vind het gewoon een bejaardenauto. Al staat het doorgaans op de camping buiten het seizoen ook vol met pensionados en hun sleurhut+cx-5 combinatie :+

Inmiddels lijkt het wel alsof de occasion prijzen al weer flink zijn gestegen, want de vraag blijft, en aanbod laag. En is een cx-30 alsnog wel duurder maar ook wel mooier en technisch beter. (Alleen die enorme wielkast randen vind ik niks) iets meer aanbod inmiddels ook, want het is natuurlijk nog een vrij jong model.
Cx-5 zou ook kunnen, maar volgens mij is het ook daar pas vanaf 2019 met Android auto? Brandstofverbruik is bij de cx-5 ook iets meer een factor. 8L/100km versus 7 voor de cx-30 volgens spiritmonitor.

Daarbij kom ik telkens weer een dealer tegen in Ridderkerk, van Dijk. Allemaal louter positieve reviews, dat de medewerkers zo aardig waren enzo. ook best scherpe prijzen. Maar dan krijg ik toch een soort argwaan. Buiten dat het allemaal import modellen zijn. Soms bijvoorbeeld 4 jaar oud met nog geen 20k op de teller.
@elinx @D_Jeff ik heb vannacht nog verder zitten zoeken. Reviews zijn echt top maar het gaat dus wel voornamelijk om jonge occasions met lage km die geïmporteerd zijn. Één review van 6 maanden terug op Google beweert dat zij jonge schadeauto's verkopen die net geïmporteerd zijn.

Ik heb via foto's 3 kentekens kunnen vinden van ocassions die eerder te koop stonden.
Wellicht kunnen jullie aan de hand van de bpm zien of dit bijv. auto's waren die met schade zijn geïmporteerd.

N-739-NJ
N-251-KL
N-788-NJ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Canis Lupus

Vosbot

Afgelopen weekend bij Mulder Mazda in Waddinxveen een CX-5 (2016) Skylease GT (Soul Red) gekocht.
Zo ben ik na 9 maanden in een geleende Audi A4 (2010, 2.0 TFSI) weer terug in de Mazda familie :) [iets met een scheiding enzo]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StCJ8PMD7Nqq4UGjCb63snTAvbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwaJAsTHTRYnGDaCox7EO2xh.jpg?f=fotoalbum_large
(en ja, hij heeft een kentekenplaat ;) )

Ik wil er nog 19 inch wielen met 4-season banden onder zetten (kwam van een GT-M), en knipperlichten door LED vervangen (+ wat andere kleine stylingdingetjes)
Android Auto en achteruitrijcamera bij de aankoop erbij onderhandeld :).

Blij mee :)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Canis Lupus schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:31:
[..]

(en ja, hij heeft een kentekenplaat ;) )

[..]

Blij mee :)
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
En dit heb ik als reactie ontvangen:

Beste

Geven geen kentekens door ivm slechte ervaringen in het verleden wegens misbruik

Sorry dank voor het begrip
Auto is schade vrij werkelijk nieuwstaat
Geen schades
Niks
Al onze autos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Supreme_One schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

@elinx @D_Jeff ik heb vannacht nog verder zitten zoeken. Reviews zijn echt top maar het gaat dus wel voornamelijk om jonge occasions met lage km die geïmporteerd zijn. Één review van 6 maanden terug op Google beweert dat zij jonge schadeauto's verkopen die net geïmporteerd zijn.

Ik heb via foto's 3 kentekens kunnen vinden van ocassions die eerder te koop stonden.
Wellicht kunnen jullie aan de hand van de bpm zien of dit bijv. auto's waren die met schade zijn geïmporteerd.

N-739-NJ
N-251-KL
N-788-NJ
Mazda's die schade gehad hebben, gaan op de langer termijn roesten. Alles wat nieuwer is dan 2010 en roest vertoond is voor mij een "red flag" en laat ik een auto staan.

Verder vind ik het verhaal van deze partij steeds schimmer worden. Waarom ga je niet op zoek naar een Mazda-dealer waarvan de auto al wat langer staan (1 jaar of langer), die zijn vaak dan bereid om er een leuke deal van te maken (lees: of 1000 euro korting of zoals Canis Lupus aangeeft: allerlei extraatjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
N-739-NJ
N-251-KL
N-788-NJ

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 23-08-2023 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Supreme_One schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:39:
En dit heb ik als reactie ontvangen:

....
Met zo een reactie zou ik echt niet blij zijn en de zaak links laten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
elinx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

N-739-NJ
N-251-KL
N-788-NJ

Volgens mij is er niks mis met deze auto's.
Alle binnen ongeveer een jaar geïmporteerd voor een waarde van ca. €37000
Hebben deze auto's geen bpm van rond de 10k normaal gesproken? Of iemand enig idee hoe je dit kan natrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
D_Jeff schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Mazda's die schade gehad hebben, gaan op de langer termijn roesten. Alles wat nieuwer is dan 2010 en roest vertoond is voor mij een "red flag" en laat ik een auto staan.

Verder vind ik het verhaal van deze partij steeds schimmer worden. Waarom ga je niet op zoek naar een Mazda-dealer waarvan de auto al wat langer staan (1 jaar of langer), die zijn vaak dan bereid om er een leuke deal van te maken (lees: of 1000 euro korting of zoals Canis Lupus aangeeft: allerlei extraatjes)
Ja red flag voor mij nu zeker na deze stomme reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Supreme_One schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Hebben deze auto's geen bpm van rond de 10k normaal gesproken? Of iemand enig idee hoe je dit kan natrekken?
Kijk bij een erkende Mazda deaer voor een gelijkwaardige occasion, voer het kenteken in wat wel op de foto staat bij kentekencheck en je ziet dat voor €45000 nieuwprijs inderdaad ca. €10000 is afgedragen.
Bij de 3 kentekens is dat ca. €5000.
Blijkbaar had ik geen rekening gehouden met netto/bruto en BTW bedragen met mijn schatting.

Hier staat een BPM calculator voor importauto's, waar tevens verschil wordt gemaakt tot huidige regeling en leeftijdregeling, wat een aanzienlijk verschil oplevert in af te dragen BPM. De importeur mag de meest gunstige regeling kiezen.

[ Voor 33% gewijzigd door elinx op 23-08-2023 11:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 21:14
Tsja een import auto hoeft geen probleem te zijn. Maar dan moet er wat mij betreft wel een uitgebreide onderhoudshistorie voorhanden zijn. De mijne is ook import, maar wel volledig dealer onderhouden, dus dan kun je met redelijke zekerheid zeggen dat de KM's kloppen.

Het feit dat ze moeilijk doen over het kenteken vind ik ook wel een heikel punt. Begrijp ook niet hoe dat misbruikt zou kunnen worden.

Een auto heel grondig inspecteren is altijd een must, maar zeker bij import. Er zijn heel veel dingen die je kunt checken als je naar een auto gaat kijken. Een goede indicatie is of er sporen van spuitwerk zijn en of de originele ruiten er nog in zitten. Dat zijn wat mij betreft de belangrijkste, maar er is een heel lijstje aan dingen waar je op kunt letten.

Als je het VIN hebt kun je ook een internationaal rapport opvragen dat op internet wordt aangeboden. Dat is geen garantie, maar kan wel een extra indicatie zijn of er iets mis mee is. Verder kun je altijd een aankoop keuring laten doen. Als de verkopende partij dat niet wilt is dat een hele grote red flag wat mij betreft. .

Ik gebruik vaak deze link om informatie op te zoeken, die is wat gedetailleerder op sommige punten dan die van autoweek:
https://www.centraalbehee...nB2z6GWqx1IBoCtfsQAvD_BwE

Je kunt per eigenaar exact zien hoelang die de auto heeft gehad. Vind ik wel een fijn iets.

[ Voor 3% gewijzigd door williewimp op 23-08-2023 19:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Gisteren een order geplaatst voor een Mazda 2 Hybrid in select uitvoering. Was in eerste instantie van plan om de Toyota Yaris Hybrid te kopen maar de Mazda uitvoering van deze auto was qua uitrusting niet iets interessanter voor mij. Kreeg bij de Maza ook behoorlijk wat meer voor mijn huidige auto. Levering staat gepland voor februari volgend jaar. In zowel de Toyota als Mazda een proefrit gemaakt en beide reden prima. Van eventuele verschillen heb ik niks gemerkt.

Heb de afgelopen 20 jaar in BMW 3 series gereden. Het wordt dus een heel andere auto. Rijd tegenwoordig niet zoveel meer en vooral nog in de stad. Daar is dit een prima auto voor lijkt me.

De kleur die ik krijg is formal red metallic. Auto komt er zo uit te zien.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p2412856074-5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p2412856018-5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p2412856025-5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p2412856012-5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p2412865310-5.jpg

• D_Jeff
@Faxe Autoweek of de ANWB hebben een filmpje online staan met de verschillen.
De basisverschillen: alleen de batch, qua uitvoeringen is de middelste uitvoering net ietsje goedkoper bij Mazda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
De Mazda in select uitvoering met metallic lak en trekhaak kost 33.990, de toyota executive met metallic lak en trekhaak 33.365. Toyota heeft dan mooiere 17 inch wielen, navigatiesysteem en draadloos apple carplay. De mazda heeft weer standaard de HUD en verwarmd stuurwiel. Bij de toyota kost dit 1.597 in een pakket. Bij de mazda kreeg ik ook bijna 1500 euro meer voor mijn auto.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:17
Na een jaartje knagen om wat leukers te rijden en het besluit het motorrijden voorlopig te pauzeren, de knoop doorgehakt. Man man man, wat is dit kicken om in te rijden! Binnenkort pakken wij deze mee op vakantie naar Slovenië *O*

2016 2.0 Gt-M uitvoering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRTKvEW0AL0iU_1nJZI7DmYMp9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7ZrgzN01HPzAb8g2S6lkK1U.jpg?f=fotoalbum_large

We gaan alvast oefenen met inpakken _O-

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@LuisjeNL ik zie graag de foto / foto's van een bepakte MX-5 :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
LuisjeNL schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:46:
Haha ja, vergeet ook niet alle vakjes te gebruiken. Maak echt een afweging wat er mee moet en wat niet. Boekje van de auto: Niet. APK papieren, gevarendriehoek en hesjes wel. Enz.

Met een beetje efficient inpakken en de juiste vakjes kiezen voor de juiste dingen kom je en heel eind.

Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:02
Na een jaartje knagen om wat leukers te rijden en het besluit het motorrijden voorlopig te pauzeren, de knoop doorgehakt. Man man man, wat is dit kicken om in te rijden! Binnenkort pakken wij deze mee op vakantie naar Slovenië *O*

2016 2.0 Gt-M uitvoering
[Afbeelding]

Gefeliciteerd! Mooie Spec!

Zijn er hier toevallig mensen die van een Mazda2 (2015-heden) naar een Mazda3 (2019-heden) zijn overgestapt of ervaring hebben met beide auto's? Ik vraag me af wat leuker rijdt. De 2 is natuurlijk kleiner, lichter en in theorie meer wendbaar.

De 3 lijkt me stiller, iets minder stug en veel luxer van binnen. Meer premium ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
D_Jeff schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:55:
@LuisjeNL ik zie graag de foto / foto's van een bepakte MX-5 :p
Als het goed is ziet hij er dan hetzelfde uit! :+
Ik had deze video gezien van het inpakken, dus ik heb mijn vrouw een nieuwe reistas cadeau moeten doen ;)

Heb haar wel een klein beetje over moeten halen, maar gezien ik altijd rij (zij kijkt liever rond en ik heb een hekel aan niet rijden) heeft de Mazda gewonnen.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Mick3112 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

Gefeliciteerd! Mooie Spec!

Zijn er hier toevallig mensen die van een Mazda2 (2015-heden) naar een Mazda3 (2019-heden) zijn overgestapt of ervaring hebben met beide auto's? Ik vraag me af wat leuker rijdt. De 2 is natuurlijk kleiner, lichter en in theorie meer wendbaar.

De 3 lijkt me stiller, iets minder stug en veel luxer van binnen. Meer premium ervaring.
Jup:
  • 2016 Mazda 2 116pk Skylease-GT
  • 2020 Mazda 3 Skyactive-X Luxury
(ook nog CX-30 en MX-30)

De 3 heeft iets meer last van onderstuur als je de grens opzoekt. Maar qua rijgenot is de 3 vele malen beter, schakelt fijner en is inderdaad een stuk meer premium.
Qua snelheid voelt de 3 wel trager, maar is het niet. Het is vooral soepeler, iets minder sensatie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 19:25
Mick3112 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

Ik rij een current gen 3 en krijg bij onderhoud meestal een 2 als leenauto mee. Luxe, stilte aan boord is bij de 3 natuurlijk beter, maar de 2 stuurt nog wat lichter (maar met gevoel) en directer en is wel meer een gooi en smijt auto.

Het verschil vind ik echt heel groot, en zou ook zeker een proefrit aanraden. Voordeel van een huidig model ipv een occasion is dat dealers van de huidige modellen demos hebben staan voor nieuwverkoop in plaats van dat ze een specifieke auto van achter uit de showroom moeten vissen en achteraf weer moeten poetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 19:25
Martin.Air schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

De 3 heeft iets meer last van onderstuur als je de grens opzoekt. Maar qua rijgenot is de 3 vele malen beter, schakelt fijner en is inderdaad een stuk meer premium.
Qua snelheid voelt de 3 wel trager, maar is het niet. Het is vooral soepeler, iets minder sensatie dus.
Deze omschrijving kan ik me ook prima in vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:02
Bedankt voor jullie reacties.

Ik rijd nu precies een jaar in een 2 uit 2016 en ben erg eigenlijk heel tevreden mee. Wel net een flinke rekening gekregen voor nieuwe banden, remschijven en nieuwe remblokken. Een significante verbetering trouwens, geeft een stuk meer vertrouwen richting een stoplicht.

Dan deed ik bij de dealer even een rondje door de showroom, even in de MX5 en de 3 gezeten, en dan komen er toch wel bepaalde gedachtes boven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02

Fanta

FordPerformance™️

2016 2.0 Gt-M uitvoering
[Afbeelding]

Gefeliciteerd! Ik heb precies dezelfde, maar dan in de 1.5 uitvoering. Heerlijk bakkie!

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
.... Man man man, wat is dit kicken om in te rijden! Binnenkort pakken wij deze mee op vakantie naar Slovenië ....
We gaan alvast oefenen met inpakken...
LuisjeNL schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:38:
....
..... video gezien van het inpakken, dus ik heb mijn vrouw een nieuwe reistas cadeau moeten doen ....
En als het dan toch niet past..... is er gelukkig nog steeds een oplossing ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VRzCqnBKeBbrLGTBxnsEGOfBII=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g1irCDeHrLBsA0SGYMGj0ogL.jpg?f=user_large

Veel plezier met je aanwinst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Na 24 jaar Frans te hebben gereden hebben we recent besloten dat we toch iets anders willen. Met name de hoog aangeschreven betrouwbaarheid heeft de doorslag gegeven: we gaan Mazda rijden!

Helaas geen foto’s, de dealer heeft hem direct van de sites gehaald, maar de keuze is gevallen op een CX-5 uit 2019 met 43k op de teller. Metallic lak, Titanium Flash. Qua uitrusting zeer goed aangekleed, te weten Luxury. Tijdens de proefrit werkelijk overdonderd door de opties, minstens de helft niet gezien of geprobeerd nog.

We hebben getwijfeld tussen een iets goedkopere uit 2018 en deze uit 2019. Met name de Apple Carplay (welke we al jaren in onze andere auto gebruiken), 360 graden camera en de stoelverwarming achter gaven de doorslag. Toch net even wat extra luxe waarmee we vele jaren vooruit kunnen.

16-9 komtie, kan niet wachten!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
elinx schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:40:
[...]

[...]
En als het dan toch niet past..... is er gelukkig nog steeds een oplossing ;)

[Afbeelding]

Veel plezier met je aanwinst
Kan je net zo goed een Mazda-5 gebruiken voor je reis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roestini
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 21:50
-

[ Voor 100% gewijzigd door Roestini op 29-08-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:22
Roestini schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:48:
Iemand ervaring met Van Dam Auto's (VDA) in Oudewater? Niet de Bosch Car Service, maar de handelaar die relatief veel Mazda occasions in voorraad heeft. In mijn zoektocht naar een Mazda 3 facelift (2017, 2018, 2019) staat daar een import. Relatieve lage BPM betaald, maar documentatie lijkt netjes. Andere auto's in voorraad geldt een beetje hetzelfde, maar misschien heeft iemand evaring met hun. In iedergeval maar eens langs om te kijken.
Vorige week hier al voorbij gekomen maar controleer heel goed waar schade gezeten heeft dan.
(te) lage BPM is meestal import als schade auto.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roestini
-

[ Voor 100% gewijzigd door Roestini op 29-08-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Roestini schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:11:
Ik heb het voorgaande stuk gelezen inderdaad, maar het hoeft natuurlijk geen schadeauto te zijn. Alle documentatie is voorhanden en VDA ziet er ook netjes uit. Vandaar mijn vraag of iemand ervaring met hun heeft.
Hier kun je het zelf narekenen :)
https://www.belastingdien...auto-bpm-tarief-berekenen

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Roestini schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:11:
Alle documentatie is voorhanden en VDA ziet er ook netjes uit. Vandaar mijn vraag of iemand ervaring met hun heeft.
Je hebt gelijk dat het ook gewoon een goede auto kan zijn en dat de taxateur erg overdreven heeft met zijn taxatie voor de RDW.
Is dat RDW rapport trouwens in te zien?

VDA maakt op mij een behoorlijk transparante indruk en de algemene reviews op internet zijn redelijk positief.
Zolang je kritisch blijft en je niet laat leiden door een verkooppraatje moet het mi goedkomen.
Een aankoopkeuring zou je misschien nog kunnen overwegen, om evt. schade of overspuitwerk vast te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Laatst online: 00:54
Martin.Air schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Haha ja, vergeet ook niet alle vakjes te gebruiken. Maak echt een afweging wat er mee moet en wat niet. Boekje van de auto: Niet. APK papieren, gevarendriehoek en hesjes wel. Enz.

Met een beetje efficient inpakken en de juiste vakjes kiezen voor de juiste dingen kom je en heel eind.

Gefeliciteerd!
En natuurlijk vacuumzakken gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Als je twijfelt, vraag dan of je bij die andere Van Dam (Bosch) een aankoopkeuring mag doen. Aan de buitenkant mag het "Bosch" bedrijf geen Mazda uitingen meer laten zien, maar het zit nog heel erg diep bij hun (loop naar binnen en je ziet genoeg hints naar het Mazda-dealer tijdperk)

Ik wist alleen niet dat er nog iemand was in hetzelfde dorp/stadje was die een vergelijkbare naam gebruikte.
---

Aanvul: Heb ik 3 Mazda 3's bekeken tot 18K EUR vraagprijs en de foto's laten duidelijk zien dat hun handelswijze netjes te noemen is. 2x import uit DE: Alle documentatie op de foto erbij en de 4e gen Mazda3 (122pk) is een voormalige leaseauto waarvan de boel ook lijkt te kloppen.

Mocht je voor de ex-lease willen gaan, check dan even extra op schades.

[ Voor 36% gewijzigd door D_Jeff op 29-08-2023 16:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• goof.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 15:53

Assumption is the mother of all fuck-ups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickdn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-09 16:51
Weet niet waarom je vraag verwijderd hebt. Maar wil toch even zeggen dat wij naar een cx-30 gekeken hebben bij Van Dam in Oudewater. Op de website leek alles goed, maar toen we de auto in stapte stonk hij ongelofelijk naar natte hond. Na 200 meter rijden kwam er een alarm dat er een motor storing was en we onmiddellijk naar een garage moesten. Auto had nog garantie van Mazda zelf en was een italiaanse import. Later nog belletje gehad dat er alleen een sensor in de uitlaat stuk was, en die werd vervangen. Toch maar laten staan.
Ze gaven we de hoogste inruil waarde voor onze auto en de cx-30 was ook erg goedkoop vergeleken met rest van het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roestini
Nickdn schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:53:
[...]

Weet niet waarom je vraag verwijderd hebt. Maar wil toch even zeggen dat wij naar een cx-30 gekeken hebben bij Van Dam in Oudewater. Op de website leek alles goed, maar toen we de auto in stapte stonk hij ongelofelijk naar natte hond. Na 200 meter rijden kwam er een alarm dat er een motor storing was en we onmiddellijk naar een garage moesten. Auto had nog garantie van Mazda zelf en was een italiaanse import. Later nog belletje gehad dat er alleen een sensor in de uitlaat stuk was, en die werd vervangen. Toch maar laten staan.
Ze gaven we de hoogste inruil waarde voor onze auto en de cx-30 was ook erg goedkoop vergeleken met rest van het aanbod.
Dank voor je bijdrage. Ik ga morgen bij ze langs om de blauwe 3 met 165PK te bekijken. Mijn gevoel zegt dat er toch iets niet helemaal zuiver is, ondanks dat alles er compleet en netjes uit ziet. Zoals als jij beschrijft zou voor mij ook een no-go zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Laatst online: 16-09 22:27
Je zou toch verwachten dat autohandelaren wel even een ommetje maken met elke auto, om te weten wat ze verkopen en om de eerste afknap-puntjes eruit te halen.
Maar nee. Zo heb ik eens een proefrit gemaakt in een Volvo die ontzettend naar rechts trok. In die staat gaan ze de auto niet verkopen, lijkt me. Maar misschien is dat tactiek, dan zie je andere kleinere minpunten niet?

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
Ik vond tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe auto een mazda 6 met een hele mooie prijs.

Ik ben naar die auto gaan kijken: navigatiesysteem startte niet op, terwijl radio etc wel werkte, armleuning zat los, knop van het multimedia scherm stuk, heel veel instapschade aan de dorpel, rondom heel veel schade aan de bumpers etc, voor de km's veel steenslag, kwartpanelen die afweken qua kleur, recent geimporteerd, maar nul komma nul historie bij de auto en de versnellingsbak was wat aan het zweten.

Heb die uiteraard maar laten staan. Wat schetste mijn verbazing? 3 weken later was hij verkocht. Misschien dat mensen toch verleidt worden door de prijs, maar ik hoefde dat afgetrapte hok niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door williewimp op 29-08-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
williewimp schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:37:
Heb die uiteraard maar laten staan. Wat schetste mijn verbazing? 3 weken later was hij verkocht. Misschien dat mensen toch verleidt worden door de prijs, maar ik hoefde dat afgetrapte hok niet.
Er is ook een grote markt voor hobbyisten is mijn ervaring. Dat wat jij en ik niet kopen wordt vaak gekocht door mensen die zelf een werkplaatsje/garage hebben en handig zijn en dat simpelweg leuk vinden om te doen. Als de prijs goed is en je kan dat doen dan heb je vervolgens of een prima auto die je zelf kan gebruiken of verkopen.

Zie je ook bij huizen, ik moet er niet aan denken om meer te doen dan behangen en verven. Maar hele volksstammen kopen huizen die praktisch uit elkaar vallen van ellende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
D_Jeff schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:25:
[...]
Aanvul: Heb ik 3 Mazda 3's bekeken tot 18K EUR vraagprijs en de foto's laten duidelijk zien dat hun handelswijze netjes te noemen is. 2x import uit DE: Alle documentatie op de foto erbij en de 4e gen Mazda3 (122pk) is een voormalige leaseauto waarvan de boel ook lijkt te kloppen.

Mocht je voor de ex-lease willen gaan, check dan even extra op schades.
Houd er rekening mee dat documentatie ook zonder problemen vervalst wordt.

Uit eigen ervaring. Ik verkocht een Peugeot 307SW die ik ongeveer 7 jaar gehad had. Ging via de dealer naar de handel. In die tijd gaf ik er geen barst om en had ik weinig centen, het enige onderhoud wat ik deed was APK (mag je niet eens onderhoud noemen) en als het noodzakelijk was nieuwe banden of een nieuwe accu. Olie werd nooit vervangen, hooguit bijgevuld. Onderhoudsboekje miste op zijn minst 200.000 km aan gegevens.

Lang verhaal kort, toen de auto in de handel opdook zag ik deze bij toeval langskomen. Wat schetste mijn verbazing? De foto's van het onderhoudsboekje lieten een volledig, exact volgens schema, ingevulde onderhoudshistorie zien. Elke beurt was op tijd geweest, altijd netjes olie vervangen en ga zo maar door. Documentatie was meer dan goed op orde......
Maar dat was niet het meest vreemde. Want je moet weten dat ik de auto verkocht had zonder onderhoudsboekje. Deze had ik namelijk niet meer (of nooit gehad zelfs).

Ik vertrouw er niet meer op. Bij mijn laatste proefritten zat er niet eens meer een boekje in de auto bij de officiële dealers. Niet omdat ze deze niet hadden of geheim wilden houden, maar ze werden aan de lopende band gestolen. En nu begrijp ik waarom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:00
Alleen heeft Mazda een digitaal register en kun je op basis van het VIN nummer elke willekeurige dealer instappen en vragen naar de onderhoudshistorie.
Die kun je eventueel ook inzien in de MyMazda app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
Oceanview schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:57:
Alleen heeft Mazda een digitaal register en kun je op basis van het VIN nummer elke willekeurige dealer instappen en vragen naar de onderhoudshistorie.
Dit inderdaad. En dit geldt niet alleen voor NL dealers. In de opgevraagde historie van mijn auto staat ook de info van de dealer in Tsjechië waar de auto in eerste instantie nieuw geleverd is en zijn eerste 2 beurten gehad heeft.

Veel andere merken bieden deze service ook. Moet je wel eerst even contact opnemen, dat is wel een gedoe. Ik zie het wel als een van de laatste checks als de rest van de historie van de auto er allemaal prima uitziet.

Het VIN noteren is altijd een goed idee als je naar een auto bent wezen kijken. Kun je eventueel nog een uitvoerig voertuigrapport opvragen op het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:45
Dan mag je wel hopen dat de auto altijd bij een Mazda-dealer in onderhoud is geweest. Andere garages zie je daar niet in terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:00
gerritjan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Dan mag je wel hopen dat de auto altijd bij een Mazda-dealer in onderhoud is geweest. Andere garages zie je daar niet in terug.
Dat klopt!
Het ging in dit geval over het niet vertrouwen van officiële documentatie/boekjes want die kun je in sommige gevallen ingevuld kopen. :P

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 09:37

Rob310

kermisfanaat

Rob310 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:32:
[...]

Dit dus inmiddels gedaan en na enkele minuten rijden gaat het alarm wéér af.
Maar ik begrijp dat het geen bekend probleem dus?

Dat wordt dealer raadplegen.
ik had nog éénmaal de reset procedure uitgevoerd, alleen i.p.v. dit te doen bij ingeschakeld contact en daarna het contact weer uit te zetten ben ik nu na de reset gaan rijden.
Daarna is de waarschuwing niet meer teruggekomen. Waarschijnlijk is eerder de reset niet doorgevoerd omdat ik de motor niet gestart had.

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:03

-tom-562

Oliesjeik

MRTNbos schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:43:
Voor een andere gezinsauto ben ik mij aan het orienteren op een 2e-hands mazda 6. M.b.t. de kosten kom ik dan rond een jaartal van 2010-2014 uit met een km-stand van rond de 120.000 Km.

Onlangs mijn eerste Mazda 6 bezocht, bekeken en gereden. (2007-2013 serie) Het grootste euvel was de hoeveelheid roest aan de onderkant van de auto (helaas vergeten foto's te maken). Volgens de verkoper was dit een "standaard probleem" bij Mazda maar met een behandeling verder niet iets om druk over te maken ("Het zou zeker nog 10jaar mee moeten kunnen gaan.")

Bij de wielophanging aan de voorzijde en voorste helft van de onderkant was de roest in mijn ogen "oppervlakkig". Echter, vooral bij de draagarmen aan de achterkant en de overgangen in het uitlaat systeem was het in mijn ogen extreem.

Is dit verhaal juist? Momenteel is dit voor mij de reden om af te zien van de aankoop. Zijn er jaartallen / series bekend waar dit mogelijk verholpen/verbeterd is? Via internet al een hoop geprobeerd te zoeken maar tot op heden geen duidelijk verhaal kunnen vinden.

Deze week hoop ik een andere Mazda6 uit 2014 te bekijken (2013-2018) en ben benieuwd wat ik daar ga zien.
Ben je uiteindelijk nog geslaagd voor een 6? Ik ben een beetje rond aan het kijken naar een andere auto (huidige heoft niet weg, maar ik heb hem al 5 jaar, dus het kriebelt :P
Ik heb de 2e generatie 6 altijd mooi gevonden (en in het verleden tevreden Mazda 626 rijder geweest). Nu staat er bij ons in de buurt een mooie 6 station te koop, bouwjaar 2009, en exact in de uitvoering die ik eventueel zou willen (zwart, 18", zo'n beetje alle opties die er te krijgen waren) in een 2.5 handbak uitvoering.
Zelf heb ik een aantal punten waarom ik nog twijfel, o.a. dus de roest (maar dat is altijd te checken natuurlijk). Verder ben ik benieuwd naar het interieurgeluid tijdens rijden op de snelweg. Ik heb nu een Volvo S80 2.5T (5 cilinder turbo), die draait bij 120 km/h nog geen 2500 toeren. Dat zo'n ongeblazen Japanse 4-cilinder met maar 170 pk wat meer toeren maakt, vind ik geen probleem. Maar het moet wel stil zijn in het interieur.
proditaki schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:09:
Geinig, een Mazda topic, helemaal gemist.
Ik heb zelf een Mazda 6 2.5 uit 2009, GT-M uitvoering.

[Afbeelding]
Wellicht heb je de auto niet meer, maar ik ben benieuwd naar je ervaringen. Zie mijn post hierboven. Hoe is het interieurgeluid tijdens rijden op de snelweg, en hoeveel toeren draait die motor i.c.m. de 6-bak bij 120/130 km/h?

[ Voor 10% gewijzigd door -tom-562 op 31-08-2023 14:22 ]

Vaak bu'j te bang!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 11:33
-tom-562 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:20:

...
Ben je uiteindelijk nog geslaagd voor een 6? Ik ben een beetje rond aan het kijken naar een andere auto (huidige heoft niet weg, maar ik heb hem al 5 jaar, dus het kriebelt :P
...
De Mazda 6 categorie waar ik naar keek viel in de jaartallen <2012. Dus voor de grote facelift. Proefrit beviel goed maar bij nadere inspectie en onderzoek bleek dat in ieder geval de mazda 6 auto's uit deze tijd erg gevoelig zijn voor roest...veel roest! (Mogelijk zelfs alle Mazda's uit die periode.)

Dit was voor mij doorslaggevend om (helaas) niet voor een mazda 6 te gaan. Uiteindelijk een leuke Kia Carens gekocht als gezinsauto. Deze bevalt op alle punten goed, behalve het verbruik. Deze zit vrij stabiel rond de 1:13 (ook bij de vakantie met dakkoffer).

Voorlopig dus tevreden met deze gezinsauto, al denk ik wel dat als het budget het toelaat er alsnog een mazda6 gaat komen met een recenter bouwjaar (>2015 ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MRTNbos schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:29:
[...]

De Mazda 6 categorie waar ik naar keek viel in de jaartallen <2012. Dus voor de grote facelift. Proefrit beviel goed maar bij nadere inspectie en onderzoek bleek dat in ieder geval de mazda 6 auto's uit deze tijd erg gevoelig zijn voor roest...veel roest! (Mogelijk zelfs alle Mazda's uit die periode.)

Dit was voor mij doorslaggevend om (helaas) niet voor een mazda 6 te gaan. Uiteindelijk een leuke Kia Carens gekocht als gezinsauto. Deze bevalt op alle punten goed, behalve het verbruik. Deze zit vrij stabiel rond de 1:13 (ook bij de vakantie met dakkoffer).

Voorlopig dus tevreden met deze gezinsauto, al denk ik wel dat als het budget het toelaat er alsnog een mazda6 gaat komen met een recenter bouwjaar (>2015 ofzo).
Het gaat hier om dezelfde generatie als waar jij naar keek. Ik lees idd dat roest wel écht een probleem is, vooral bij de subframe's en delen van de wielophanging. Eigenlijk wel echt slecht. Mijn S80 is nu 18 jaar oud, en is 100% roestvrij (op wat ophangpunten op de uitlaat zelf, na dan).

Overigens, 1:13 is wel netjes hoor, ik veracht niet dat een Mazda 6 zuiniger zou zijn :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Late reactie, sorry.

Dat is inderdaad een mooi gegeven, dat kende ik nog niet geef ik eerlijk toe. Dat is wel iets waar je op kan vertrouwen, daar kunnen tenslotte enkel officiële Mazda dealers iets inzetten en ik ga er vanuit dat dat een streng gecontroleerd netwerk is.

Zojuist opgevraagd via de MyMazda app voor mijn nieuwe karretje, netjes 3 beurten gehad bij de dealer. Zonder bijzonderheden verder. Dus dat stemt vrolijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb na 3 jaar fijn sturen in de CX-5 Signature een nieuwe auto die ik hopelijk over paar weken kan ophalen: een CX-60 Takumi met alle 4 optiepakketten, in Machine Grey. Prachtige auto, en nou hopen dat ie in de praktijk zo goed bevalt als bij de meesten, ondanks alle rondzingende kritiek op basis van kinderziektes in het begin :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Exirion In de Mazda 3 heb ik zeker de nodige irritaties gehad aan alles dat software gerelateerd was, maar ik moet ook bijschrijven dat het momenteel totaal niet meer van toepassing is (lees: het is netjes verholpen).

Het enige advies wat ik dan nog wil meegeven: Blijf netjes je updates doen ;)

@MRTNbos Alle Mazda's gebouwd tijdens het Ford tijdperk hebben last van roest (startend in de wielkasten).
Dat issue is pas sinds 2009/2010 opgelost (Voor de Mazda3 betekende het zelfs een compleet nieuwe generatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:51:
Ik heb na 3 jaar fijn sturen in de CX-5 Signature een nieuwe auto die ik hopelijk over paar weken kan ophalen: een CX-60 Takumi met alle 4 optiepakketten, in Machine Grey. Prachtige auto, en nou hopen dat ie in de praktijk zo goed bevalt als bij de meesten, ondanks alle rondzingende kritiek op basis van kinderziektes in het begin :)
Ik ben benieuwd wat je van de CX-60 gaat vinden.
Zeker in vergelijking met de CX-5.

Hier hebben de ouwe lui een CX-60 Homura en die ergeren zich toch wel aan de brakke software en moeders vindt de vering te stug/auto herkent haar nooit.

Sinds deze week ook weer een leuke bug.
Na volledig vol laden geeft hij 200km+ aan range aan af en toe 8)7

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:44

mb1

D_Jeff schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:43:
@Exirion In de Mazda 3 heb ik zeker de nodige irritaties gehad aan alles dat software gerelateerd was, maar ik moet ook bijschrijven dat het momenteel totaal niet meer van toepassing is (lees: het is netjes verholpen).

Het enige advies wat ik dan nog wil meegeven: Blijf netjes je updates doen ;)

@MRTNbos Alle Mazda's gebouwd tijdens het Ford tijdperk hebben last van roest (startend in de wielkasten).
Dat issue is pas sinds 2009/2010 opgelost (Voor de Mazda3 betekende het zelfs een compleet nieuwe generatie)
Nou ik heb een 2008 Mazda 6 station gehad en die ging na 1 jaar roesten!
Na heel veel gezeik door de dealer en importeur in 2010 een splinternieuwe geleverd daar zou het probleem onder de knie zijn!
Deze was inderdaad beter want begon pas na 1,5 jaar te roesten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:38:
Hier hebben de ouwe lui een CX-60 Homura en die ergeren zich toch wel aan de brakke software en moeders vindt de vering te stug/auto herkent haar nooit.
Er zijn al de nodige updates geweest die je bij een beurt vanzelf krijgt. Ook kun je op verzoek de achtervering laten aanpassen door de dealer. Is een bekende update, net als de extra demping in de deuren. Waarmee ik niet wil beweren dat het een probleemloze auto is, maar volgens velen is de CX-5 (automaat) dat ook niet terwijl die mij prima bevallen is. Veel tests zijn gebaseerd op pre-produktie exemplaren waarmee Mazda veel te hard van stapel is gelopen. Die slechte ervaringen zingen nu rond op internet terwijl in ruim een jaar veel verbeterd is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Kan iemand met een CX-60 mij vertellen hoe groot de open ruimte is bij een geopend panoramadak? Bij de CX-5 schuift het glas horizontaal het dak in en is dan net geen 30cm open. Bij een panoramadak kantel het voorste deel en schuif dan over het achterste deel heen. De open ruimte oogt op filmpjes kleiner, maar misschien lijkt dat maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larko
  • Laatst online: 17-09 08:12
Exirion schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:38:
Kan iemand met een CX-60 mij vertellen hoe groot de open ruimte is bij een geopend panoramadak? Bij de CX-5 schuift het glas horizontaal het dak in en is dan net geen 30cm open. Bij een panoramadak kantel het voorste deel en schuif dan over het achterste deel heen. De open ruimte oogt op filmpjes kleiner, maar misschien lijkt dat maar zo.
Het is niet heel groot, net zoals dat ik had gehoopt dat het kantel gedeelte groter zou zijn als dit open zou staan, maar helaas is daar niks aan te veranderen.
Als ik straks even tijd heb zal ik kijken of ik het kan opmeten voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:35:
[...]

Er zijn al de nodige updates geweest die je bij een beurt vanzelf krijgt. Ook kun je op verzoek de achtervering laten aanpassen door de dealer. Is een bekende update, net als de extra demping in de deuren. Waarmee ik niet wil beweren dat het een probleemloze auto is, maar volgens velen is de CX-5 (automaat) dat ook niet terwijl die mij prima bevallen is. Veel tests zijn gebaseerd op pre-produktie exemplaren waarmee Mazda veel te hard van stapel is gelopen. Die slechte ervaringen zingen nu rond op internet terwijl in ruim een jaar veel verbeterd is.
Die zitten er hier allemaal al op. Auto is hier in maart geleverd en had de demping en vering aanpassingen al bij levering.
Persoonlijk vind ik de vering (nu) prima maar moeders kan er niet aan wennen. Ze moet gewoon haar rijstijl eens gaan aanpassen...

De demping in de deuren is wat beter dan de pre-productie waar we destijds mee proef gereden hebben maar ik vind het nog steeds blikkering dus ga er tzt nog wat silent coat matten in plakken die ik toch nog heb liggen.

Panodak kan ik niks over zeggen. Die zit er niet in hier vanwege verminderde hoofdruimte en de quote van pa: "Ik koop geen auto voor de lui die sporadisch achterin zitten en zelf kan ik toch niet door dat dak naar buiten kijken". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:54:
Persoonlijk vind ik de vering (nu) prima maar moeders kan er niet aan wennen. Ze moet gewoon haar rijstijl eens gaan aanpassen...
Zoiets is erg persoonlijk inderdaad. Mijn eerste Mazda was een 3 met subtiel verlaagde Eibach vering eronder, dus daar voelde je de weg met 18" velgen goed. De CX-5 heb ik gewoon standaard gehouden, maar die heeft standaard ook voelbare vering. Vind ik eigenlijk wel fijn, want ik heb er een hekel aan als ik 'op een spons zit' en de weg niet voel.
De demping in de deuren is wat beter dan de pre-productie waar we destijds mee proef gereden hebben maar ik vind het nog steeds blikkering dus ga er tzt nog wat silent coat matten in plakken die ik toch nog heb liggen.
Als het niet naar m'n zin is, doe ik er zelf wel iets aan. Bij eerdere auto's gedaan met speaker upgrades.
Panodak kan ik niks over zeggen. Die zit er niet in hier vanwege verminderde hoofdruimte en de quote van pa: "Ik koop geen auto voor de lui die sporadisch achterin zitten en zelf kan ik toch niet door dat dak naar buiten kijken". :+
Verminderde hoofdruimte? Is jouw pa 2.20m lang ofzo? :D

Ik heb de CX-5 destijds gekocht omdat ik perse een Signature wilde, en de Mazda 6 met open dak te laag voor me was. Bij de CX-5 en bij de CX-60 heb ik met mijn 1.98m lengte centimeters ruimte over, ook als de stoel tamelijk rechtop ingesteld is. Juist bij dit soort auto's aan hoofdruimte geen gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Exirion schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:40:
[...]

Zoiets is erg persoonlijk inderdaad. Mijn eerste Mazda was een 3 met subtiel verlaagde Eibach vering eronder, dus daar voelde je de weg met 18" velgen goed. De CX-5 heb ik gewoon standaard gehouden, maar die heeft standaard ook voelbare vering. Vind ik eigenlijk wel fijn, want ik heb er een hekel aan als ik 'op een spons zit' en de weg niet voel.

[...]

Als het niet naar m'n zin is, doe ik er zelf wel iets aan. Bij eerdere auto's gedaan met speaker upgrades.

[...]

Verminderde hoofdruimte? Is jouw pa 2.20m lang ofzo? :D

Ik heb de CX-5 destijds gekocht omdat ik perse een Signature wilde, en de Mazda 6 met open dak te laag voor me was. Bij de CX-5 en bij de CX-60 heb ik met mijn 1.98m lengte centimeters ruimte over, ook als de stoel tamelijk rechtop ingesteld is. Juist bij dit soort auto's aan hoofdruimte geen gebrek.
Hun kwamen van een 2014 CX-5 GT-M 2.2d
Die zat toch wel ff anders in de vering maarja wat wil je. Met die CX-60 sleur je een accu pakket mee en 600kg meer totaal gewicht ofzo. Dan kan je daar ook geen slappe veertjes onder zetten.

Lengte valt wel mee van mn pa maar zit hem voornamelijk in zijn torso. Hij zit ook altijd met shirts/truien die te kort zijn of te korte mouwen.
Hij vond het maar niks dat panodak en veel te duur. Zijn auto dus moet hij zelf weten :9 .
Ik heb hem wel op mn Toyota genomen puur omdat het kon.

Bedenk trouwens ook dat vanwege de wat aflopende daklijn (welliswaar minder dan een CX-5) je achterin best krap kan zitten met ook nog een panodak.
(Je zal zelf vrijwel nooit achterin zitten maar) ben je in een CX-60 zelf al eens achterin gaan zitten?
Ik kan zelf amper merken of de CX-60 meer ruimte heeft dan een CX-5 op de achterbank. Hooguit wat meer in de breedte.

Het grotere formaat van een CX-60 zit hem echt voornamelijk in die lompe neus.

Edit: begrijp me overigens niet verkeerd, Ik vind het een mooie wagen om te zien en zeker voor zijn prijs maar ik heb wel een beetje een "net-niet" gevoel erbij.
Het is (nog) niet helemaal Mazda waardig. Te veel kleine missertjes zitten erin. Je blijft toch een proefpersoon.
Tuurlijk, ze hebben al heel veel plooien glad gestreken maar dat gaan ze niet oneindig (gratis) doen als dat al mogelijk is.

[ Voor 9% gewijzigd door Csotranme op 11-09-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:50:
Bedenk trouwens ook dat vanwege de wat aflopende daklijn (welliswaar minder dan een CX-5) je achterin best krap kan zitten met ook nog een panodak.
(Je zal zelf vrijwel nooit achterin zitten maar) ben je in een CX-60 zelf al eens achterin gaan zitten?
Ik ga altijd even 'achter mezelf zitten' om ruimte te checken. Hij is iets ruimer, maar veel is het niet. Voor mij niet boeiend. De enige die misschien een keertje achterin zit is m'n moeder, en die past met haar <1.60m lengte in elke auto :+
Het grotere formaat van een CX-60 zit hem echt voornamelijk in die lompe neus.
Klopt, 20 cm extra lengte is vooral vanwege de lange neus voor 6-cylinder motoren.
Edit: begrijp me overigens niet verkeerd, Ik vind het een mooie wagen om te zien en zeker voor zijn prijs maar ik heb wel een beetje een "net-niet" gevoel erbij.
Het is (nog) niet helemaal Mazda waardig. Te veel kleine missertjes zitten erin. Je blijft toch een proefpersoon.
Tuurlijk, ze hebben al heel veel plooien glad gestreken maar dat gaan ze niet oneindig (gratis) doen als dat al mogelijk is.
We gaan het zien. Ik heb in de loop der jaren heel veel op fora gezeten en dingen gekocht die afgebrand werden door mensen die maar wat riepen dat ze ergens gelezen hadden. Je leest online ook vooral problemen met produkten en weinig van tevreden klanten. Geeft altijd een vertekend beeld.

De CX-60 kwam heel recent in een Duitse review in vergelijking met een BMW X3 prima uit de bus. De X3 wint het op een aantal rijeigenschappen, maar met 20 duizend euro prijsverschil is de vraag hoe belangrijk je dat vindt. Verder wint de CX-60 het op vermogen, accu-capaciteit, snelheid en kwaliteit van het interieur. Dat ze zo ver zijn gekomen met dit soort prijzen is prima. En als het me echt niet bevalt dan komt er een Polestar 2 ofzo, en sla ik hybride verder over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Ik rij nu weer een tijdje Mazda. Zeer blij mee. Maar ik merk wel dat de lak redelijk slecht is. Op reddit lees ik dat ze een paint protection film aanbrengen vanwege dit probleem.

Nu heb ik de auto iets meer dan een half jaar en ik zag ook al lakschade door steentjes en/of scherpe voorwerpen. Ik rij vaak op de snelweg en ontwijken is gewoon niet mogelijk. Vandaag ook weer een drama in de regen en een putje in mijn ruit erbij door een opspattend voorwerp. Nu is daar weinig aan te doen.

Wat vinden jullie van de lak? Ik heb nu maar een paint setje besteld en zal proberen dit te herstellen. Ik zal het resultaat met jullie delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
TumTum schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:52:
Ik rij nu weer een tijdje Mazda. Zeer blij mee. Maar ik merk wel dat de lak redelijk slecht is. Op reddit lees ik dat ze een paint protection film aanbrengen vanwege dit probleem.

Nu heb ik de auto iets meer dan een half jaar en ik zag ook al lakschade door steentjes en/of scherpe voorwerpen. Ik rij vaak op de snelweg en ontwijken is gewoon niet mogelijk. Vandaag ook weer een drama in de regen en een putje in mijn ruit erbij door een opspattend voorwerp. Nu is daar weinig aan te doen.

Wat vinden jullie van de lak? Ik heb nu maar een paint setje besteld en zal proberen dit te herstellen. Ik zal het resultaat met jullie delen.
Ligt er bij Mazda een beetje aan welke kleur je hebt geloof ik.
Dat Soul/Crystal Red schijnt de meest vervelende te zijn.

Wat je kan overwegen is om de voorkant te laten beplakken met PPF folie.
Niet goedkoop maar een hele goeie bescherming tegen steenslag etc.
Die folie kan je na inslag van een steentje ook heel makkelijk repareren door er even de föhn op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 15:50
Pff ja steenslag is een drama met Soul Red Crystal (in mijn optiek). ;(

M'n vorige Mazda was Deep Crystal Blue en in de 3 jaar dat ik hem heb gehad (en 2 jaar bij de voorganger) heb ik praktisch geen last gehad van steenslag.

Voor m'n nieuwe Mazda had ik voor Soul Red Crystal gekozen. Geweldige kleur maar ik heb nu al meerdere plekken op m'n motorkap en zelfs op het dak. En hij is nog geen 2,5 jaar oud.

Bij de schadeherstel geweest en die heeft het aangestipt. Met een Suzuki kleur. :F
Is iets donkerder rood maar beter dan een zilver plekje...

Heb voor de andere plekjes (die kort daarna ontstonden) een "officiële" Mazda set besteld met basecoat en blanke lak. Het is ff een klusje en ziet er wel iets beter uit (sowieso beter dan zilver) maar is verre van optimaal.

Als ik voor een volgende Mazda ga, dan denk ik niet dat ik weer voor deze kleur ga. Hoe prachtig hij ook is.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Canis Lupus

Vosbot

Sypher schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:10:
[...]
Heb voor de andere plekjes (die kort daarna ontstonden) een "officiële" Mazda set besteld met basecoat en blanke lak. Het is ff een klusje en ziet er wel iets beter uit (sowieso beter dan zilver) maar is verre van optimaal.

Als ik voor een volgende Mazda ga, dan denk ik niet dat ik weer voor deze kleur ga. Hoe prachtig hij ook is.
Gedeelde smart is halve smart :P.
Ik heb net een tweedehands CX5 in Soul Red (2016), maar ook daar vielen me hoeveelheid zilverkleurige plekjes op motorkamp / bumper op. Op mijn vorige CX5 (zelfde leeftijd en kleur) was dat veel minder.

Dealer zijn dat ze wel waren behandeld ("anders zou je witte plekjes zien"), en ze voelen oko netjes glad aan, maar ik wil nog wel kijken wat er met een laksetje te doen is. Op andere plekken op de auto lijkt er wel met rode lak gewerkt te zijn.
Setje is gewoon bij dealer te bestellen?

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 15:50
Canis Lupus schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:36:
Setje is gewoon bij dealer te bestellen?
Ik heb hem tot dusver alleen bij 1 dealer gevonden:
https://shop.mazdapierre....ft-soul-red-crystal-46v-1

Het is een twee-staps klusje. Eerst doe je de basecoat en daarna blanke lak.

De basecoat is al een hele verbetering (tov die zilver vlekjes).
De blanke lak gaf bij mij een "harde druppel" die ik met heel veel moeite weer vlak heb kunnen krijgen.
Maar daardoor is het plekje donkerder dan de rest van de lak is. Was wel heel zuinig met aanbrengen dus snap niet waarom.

De overige plekjes moet ik nog een keer doen als het droog weer is (en blijft). Misschien dat ik dan alleen de basecoat doe. Of toch nog een poging met die blanke lak...

[ Voor 4% gewijzigd door Sypher op 13-09-2023 10:23 ]

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 15:49
goedemiddag,

vraag aan de deskundige mazda-mensen op tweakers.

bij het vervangen van de (EFB-)accu van een mazda3 (2.0 88kwh) uit 2016.
moet de computer bij spanningsverlies ingeleerd worden, of is de mazda slim genoeg om dat zelf (al rijdend) te doen?

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Sypher schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:10:

M'n vorige Mazda was Deep Crystal Blue en in de 3 jaar dat ik hem heb gehad (en 2 jaar bij de voorganger) heb ik praktisch geen last gehad van steenslag.

Voor m'n nieuwe Mazda had ik voor Soul Red Crystal gekozen. Geweldige kleur maar ik heb nu al meerdere plekken op m'n motorkap en zelfs op het dak. En hij is nog geen 2,5 jaar oud.

Bij de schadeherstel geweest en die heeft het aangestipt. Met een Suzuki kleur. :F
Is iets donkerder rood maar beter dan een zilver plekje...

Ik heb zelf de zwarte lak en ik heb wel aardig wat opvallende puntjes. Met Soul Red had ik er destijds ook veel last van. Ik bestel zelf geen lakstift. Lees daar veel slechte verhalen over. Zwart is wel makkelijker aan te stippen dan Soul Red.

PPF ben ik helaas wel te laat mee.

• proditaki
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 14:27
-tom-562 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:20:

[...]

Wellicht heb je de auto niet meer, maar ik ben benieuwd naar je ervaringen. Zie mijn post hierboven. Hoe is het interieurgeluid tijdens rijden op de snelweg, en hoeveel toeren draait die motor i.c.m. de 6-bak bij 120/130 km/h?

Was op vakantie en daarna vergeten te reageren:p

Rijgeluid vind ik persoonlijk niet storend, kan gewoon normaal met elkaar praten bij 120/130 km.

De 6 zit wat hoger in toeren in de 6e versnelling dan andere auto's. Bij 120 geloof ik rond de 3000 rpm. Maar zou t moeten controleren

PSN: proditaki specs

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

proditaki schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:18:
[...]

Was op vakantie en daarna vergeten te reageren:p

Rijgeluid vind ik persoonlijk niet storend, kan gewoon normaal met elkaar praten bij 120/130 km.

De 6 zit wat hoger in toeren in de 6e versnelling dan andere auto's. Bij 120 geloof ik rond de 3000 rpm. Maar zou t moeten controleren
Geen probleem.
Ik ben ondertussen bij de desbetreffende 6 wezen kijken. Hij zag er erg netjes uit. Ik heb er ff onder gelegen en ik kon zo snel geen roest zien (wielkastranden waren hard, wielophanging achter zag er ook niet gek uit). "Helaas" is bijna de hele bodem bedekt met plastic beschermplaten, dus ik kon er verder niet echt onder kijken :( :P
Heb alleen nog geen proefrit kunnen maken wegens tijdgebrek.

Vond de auto trouwens lekker zitten qua zitpositie, bijna on-Japans :P (meer richting BMW)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:55
Csotranme schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:54:
[...]

Die zitten er hier allemaal al op. Auto is hier in maart geleverd en had de demping en vering aanpassingen al bij levering.
Of een set KONI dempers laten monteren. Moerman Mazda heeft samen met KONI een set dempers voor de CX-60 ontwikkeld die de auto een stuk comfortabeler moeten maken.
https://www.moermanjansen...a-cx-60-koni-schokbrekers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Paar dagen de CX-5 nu, heerlijk! Wat een ruimte en wat een luxe, ik geniet van elke minuut!

Stomme vraag wellicht, maar weet iemand of het mogelijk is om de automatische handrem zo in te stellen dat deze vanzelf aangetrokken wordt als de motor gestopt wordt? Of is dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Drardollan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:36:
Paar dagen de CX-5 nu, heerlijk! Wat een ruimte en wat een luxe, ik geniet van elke minuut!

Stomme vraag wellicht, maar weet iemand of het mogelijk is om de automatische handrem zo in te stellen dat deze vanzelf aangetrokken wordt als de motor gestopt wordt? Of is dat niet mogelijk?
Dat zou automatisch moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
D_Jeff schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:37:
[...]

Dat zou automatisch moeten gaan
Hummm. Hoe zou ik dat kunnen controleren? Er wordt in het boekje aangeraden om naast de P stand van de automaat ook de handrem aan te trekken. Dat impliceert dat je dit zelf moet doen, maar dat ik vind ik bijzonder voor een auto van 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
roel-online schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:25:
[...]

Of een set KONI dempers laten monteren. Moerman Mazda heeft samen met KONI een set dempers voor de CX-60 ontwikkeld die de auto een stuk comfortabeler moeten maken.
https://www.moermanjansen...a-cx-60-koni-schokbrekers
Ah! Die had ik nog niet voorbij zien komen.

Heb jij de set zelf of ken je iemand toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
Csotranme schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:03:
[...]

Ah! Die had ik nog niet voorbij zien komen.

Heb jij de set zelf of ken je iemand toevallig?
Nee, geen ervaring mee maar hier staat een hoop beschreven: https://www.cx70forum.com...eview-page-10.182/page-10

Wellicht dat je bij Moerman Mazda ook een model met KONI's kunt proefrijden als je daar ook KONI's laat monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Drardollan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:41:
[...]

Hummm. Hoe zou ik dat kunnen controleren? Er wordt in het boekje aangeraden om naast de P stand van de automaat ook de handrem aan te trekken. Dat impliceert dat je dit zelf moet doen, maar dat ik vind ik bijzonder voor een auto van 2019.
Rij eens door de straat heen (zeg 200meter), parkeer de auto, hou de rem ingedrukt (optioneel: N of P stand) en zet de auto volledig uit.
Daarna een kwestie van luisteren: hoor je iets aan het werk gaan of niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
roel-online schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:12:
[...]

Nee, geen ervaring mee maar hier staat een hoop beschreven: https://www.cx70forum.com...eview-page-10.182/page-10

Wellicht dat je bij Moerman Mazda ook een model met KONI's kunt proefrijden als je daar ook KONI's laat monteren.
Even topic doorgelezen. Ervaringen zien er heel hoopvol uit :D .
Pa gaat geloof ik eens bellen met zn eigen dealer hoe en wat voor die KONI dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulkmans
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 14:53
Ik heb een Mazda 2 GT-M uit 2016 gekocht. Topauto waar alle opties op aanwezig zijn, behalve Apple CarPlay.

Deze wil ik zelf installeren maar hiervoor heb je een bepaalde minimale firmware nodig. Ik kom er nu achter dat de firmware nooit is bijgewerkt door de dealer (altijd dealer onderhouden). Firmware is op dit moment 59.00.502 EU N

Morgen ga ik de oude auto inleveren en vragen of een update mogelijk is. Moet ik hiervoor kosten verwachten of moet zoiets tijdens een beurt normaal bijgewerkt worden?

[ Voor 4% gewijzigd door mulkmans op 19-09-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
mulkmans schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:17:
Ik heb een Mazda 2 GT-M uit 2016 gekocht. Topauto waar alle opties op aanwezig zijn, behalve Apple CarPlay.

Deze wil ik zelf installeren maar hiervoor heb je een bepaalde minimale firmware nodig. Ik kom er nu achter dat de firmware nooit is bijgewerkt door de dealer (altijd dealer onderhouden). Firmware is op dit moment 59.00.502 EU N

Morgen ga ik de oude auto inleveren en vragen of een update mogelijk is. Moet ik hiervoor kosten verwachten of moet zoiets tijdens een beurt normaal bijgewerkt worden?
Met Mazda wat dat betreft weinig ervaring.
Mijn Toyota dealer doet het wel met een beurt (en die krijgt het meeste sowieso al OTA)
Mn Peugeot kijken ze er totaal niet naar (en maar goed ook want heb er een radio/touchscreen van een nieuwer model in zitten).

Je zou verwachten dat ze het nalopen maar zou er altijd naar vragen.
Eigenlijk had je met de koop moeten onderhandelen dat ze alle software/firmware/kaarten updaten maar je kan het alsnog proberen.

Wellicht dat ze nu kosten gaan rekenen ja maar zou eerst ff online kijken hoe je het wellicht zelf kan doen...

[ Voor 4% gewijzigd door Csotranme op 19-09-2023 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Laatst online: 07:06
Bij mijn Mazda 3 wordt hij door de dealer altijd bijgewerkt als er een update is

Overigens mijn laatste maand met de Mazda, als het goed is komt binnenkort de Kia Ceed SW GT-PlusLine in NL aan :) Iets meer dan 4 jaar met de Mazda gedaan. Hij heeft veel goede kanten, maar ik ben wel klaar met de auto nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
lolgast schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:40:
Bij mijn Mazda 3 wordt hij door de dealer altijd bijgewerkt als er een update is

Overigens mijn laatste maand met de Mazda, als het goed is komt binnenkort de Kia Ceed SW GT-PlusLine in NL aan :) Iets meer dan 4 jaar met de Mazda gedaan nu. Hij heeft veel goede kanten, maar ik ben wel klaar met de auto nu
Ongeacht welke auto ben ik er zelf meestal ook na 4 jaar wel klaar mee.

De huidige Mazda 3 is wel echt een heel strakke bak (was mij alleen ff te duur).
Waarom een Ceed nu ipv een nieuwe 3? Ff wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff

Firmware updates worden, normaal gesproken, tijdens de APK/beurten uitgevoerd. In het slechtste geval ben je 1,5 uur verder (alle firmwares + kaart update)
Als het tijdens een beurt gedaan wordt, is de handeling kosteloos (daarbuiten ligt het een beetje aan de dealer en/of het humeur van de receptie )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Laatst online: 07:06
@Csotranme De Mazda heeft te veel irritatiepuntjes veroorzaakt met de tijd. Maar het aller belangrijkste is inmiddels de ruimte. Toen ik de Mazda bestelde hadden we een dochter van 2 weken. Inmiddels een dochter van ruim 4,5 jaar en eentje van 2. Dus een hatchback is niet praktisch :+

Ik zal overigens niet snel weer Mazda gaan rijden, door mijn ervaringen met deze Mazda.
Dealer(s) die in mijn ogen niet goed genoeg luisteren en/of interesse tonen om bepaalde klachten opgelost te krijgen. Er is een hele lijst aan ‘problemen/irritaties’ te noemen, maar ik heb geen zin om te zeuren. Hij heeft het in de tijd nagenoeg perfect gedaan qua motorische betrouwbaarheid dus wat dat betreft gewoon prima. Alles er omheen ben ik simpelweg niet aan gaan wennen :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mulkmans
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 14:53
Vanmorgen bij de dealer geweest en gevraagd hoe het zat qua updates. Volgens de medewerker kijken ze iedere APK/beurt naar de updates maar het gebeurd niet altijd omdat het soms ‘meer kapot maakt dan goed doet’. Toch vind ik het belangrijk qua beveiliging en functies.

Maar hij heeft aangeboden om naar de update te kijken over 2 weken, dus wel heel blij met zijn (re)actie!

• roel-online

Alleen een firmware update brengt je geen Apple Carplay. Voor Apple Carplay / Android Auto is er ook nog wat andere hardware nodig. Om precies te zijn wordt de module met de USB poorten vervangen en daarvoor moet er best wat delen van het interieur los. Kost zo'n 300 euro inclusief installatie, zie https://www.mulder-mazda.nl/aanbiedingen/apple-car-play

Je herkent de nieuwe module aan een wit telefoon icoontje naast één van de USB poorten.
mulkmans schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:46:
...maar het gebeurd niet altijd omdat het soms ‘meer kapot maakt dan goed doet’.
Die ervaring heb ik ook. Mijn MX-5 had prima werkende Android Auto totdat de dealer een update uitvoerde waarbij de dpi settings van Android Auto zijn gewijzigd. Nu zijn cirkeltjes ovaaltjes geworden en past er minder op het scherm. Heel knullig. Iemand op Reddit heeft een vergelijking gemaakt met fotootjes: https://www.reddit.com/r/...i_change_with_comparison/
https://imgur.com/a/S5ScpKn
Pagina: 1 ... 61 ... 77 Laatste