Sinds april zijn wij overgestapt van jaren in div Ford Focus wagons te hebben gereden naar een Mazda 3 sedan 2018, het is een 120 GT-M 2.0 skyactive-G uitvoering in de kleur Machine Grey.
Ik was een beetje bang dat na ruim 17 jaar Ford, met hun geweldige onderstellen, je geen waardige opvolger kon vinden die daar in de buurt kwam, maar de 3 komt aardig in de buurt, uiteraard mede door de jaren lange samenwerking met Ford wat je dus echt merkt qua rijgedrag.
Waarom dan een sedan en geen hatchback? heel simpel, we komen vanaf een wagon met zat ruimte in de kofferbak, dan wil je ook wel weer een heel eind zoveel terug, en dan komt er qua sedan maar weinig betaalbaars in de buurt.
Goed, hij rijd prima, intussen is het geen 120 GT-M maar een 180 GT-M, loopt allemaal net wat soepeler en haalt met gemak de 1:16, gelukkig is deze niet perfect en heeft voor mij 1 grote MAAR....de adaptieve cruisecontrol....wat een baggerzooi op de snelweg, grijpt veels te snel in waardoor er minstens 3 auto's tussen passen, waardoor hij verder in grijpt en de volgende aut er weer tussen gaat, grijpt dan weer in waardoor....je snapt het wel.
Heeft iedereen dit met zijn adaptieve cruisecontrol? en ja ik weet dat je de afstand kan instellen, en staat al op minimaal, en ja je kunt gas bijgeven om de cruisecontrol tijdelijk te deactiveren, maar bij 100km/h kan er met gemak een lange vrachtwagen tussen.
Overigens heb ik al wat aanpassingen gemaakt met Forscan, auto-lock/anti-hijack is geactiveerd, en ik heb nu het IDM geactiveerd en zichtbaar in het menu, de nieuwste software zit op de radio en de laatste navi update...
Ik zit nog te twijfelen of ik er een K&N sport inlegfilter zal monteren om de motor net iets meer koppel in lage toeren te krijgen en of hij dan ook iets minder gevoeliger word bij rustig rijden (wil nog wel eens hikken)
Ook een kofferbakspoiler staat nog op het twijfel lijstje