Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 60 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 23:07
Valt er als leek iets te zeggen over slijtage van de koppeling? Onze Mazda dealer liet bij de vorige beurt weten dat de vervanging er bij onze 2017 cx5 er toch echt zat aan te komen. Nu 20k km verder willen ze hem vervangen. Staat 205.000 op de teller met circa 80% snelweg tijd.

Misschien dat ons auto verleden mijn beeld wat heeft vertroebeld maar ik heb nog nooit een koppeling hoeven laten vervangen (ruilen meestal in rond de 250.000km, hiervoor een Civic en Megane gehad).

Thnx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:29
@Franciscus7000 Het valt of staat bij de last die de bak te verwerken krijgt.
Aangezien de CX-5 een populair werkpaard is (slepen van aanhangwagen, paardentrailer, caravan, vouwwagen, enz) heeft dat uitwerking op de bak.

Mocht het dan ook nog een handbak zijn, dan kan het grinden de slijtage erger maken.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 23:07
D_Jeff schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:28:
@Franciscus7000 Het valt of staat bij de last die de bak te verwerken krijgt.
Aangezien de CX-5 een populair werkpaard is (slepen van aanhangwagen, paardentrailer, caravan, vouwwagen, enz) heeft dat uitwerking op de bak.

Mocht het dan ook nog een handbak zijn, dan kan het grinden de slijtage erger maken.
Dank voor je reactie. Had inderdaad wat meer info kunnen geven. Betreft een 2.0 benzine handbak, met 115.00km uit de lease overgenomen en sindsdien in ieder geval nooit een last hoeven trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:28:
@gerritjan
Ik ken geen garage waar we zelf de remklauw reviseren
(Filmpje van het reviseren)
Het is te duur met hoeveelheid uren dat het kost + risico dat het reviseren niet goed lukt.
Meestal plaatsen ze een nieuwe remklauw die voor de hoofdprijs bij hun vaste leverancier wordt gekocht.

En ik moet zeggen wanneer ik zelf repareer dat ik er ook altijd liefst een nieuwe remklauw onder gooi.
Als beetje goed schopt kost rond de 100 euro. En is dan enkel kwestie van klauw wisselen + ontluchten en nieuwe remolie toevoegen.
Koop je een revisie setje om de remklauw te reviseren dan bespaar je zeg 80 euro maar dan heb wel het risico dat het reviseren niet lukt met als gevolg dat je auto niet kunt gebruiken en je alsnog een nieuwe klauw moet bestellen.
Vaak vervang ik dan ook meteen remblokken + remschijf, wanneer zelf bestelt vind ik dat het niet de kosten zijn en je weet dan ook meteen dat je dan weer aantal jaren vooruit kan.
Dank! Dit zijn alleen niet de onderdelen voor een MX-5 NB uit 2002 lijkt het?
Dat zouden dan deze zijn: https://www.winparts.nl/r...05-10/c845-547-13828.html
Hoe bepaal ik dan welke 'goed' is? Zit nogal een prijsverschil in.
Maar is toch wel heel anders dan de 263 euro per stuk die garage 1 mij liet zien per remklauw.

[ Voor 10% gewijzigd door Wereldkaart op 23-07-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJmm1cCWcLjJp9kzcEBluCK7aqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BtB7nMwYEfBZFnSGHZkJ8RiP.png?f=fotoalbum_large

Heb je ook de type geselecteerd? En om welke remklauw gaat het? Voor, achter, links of rechts.

Ook kan je bij mister auto kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:06:
[Afbeelding]

Heb je ook de type geselecteerd? En om welke remklauw gaat het? Voor, achter, links of rechts.

Ook kan je bij mister auto kijken.
Heb een 1.6 motor
Zowel rechts als linksvoor zijn aan vervanging toe zeiden ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Achter as, of voor as?
Ik zal ze dan wel beide bestellen van het zelfde merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:20:
Achter as, of voor as?
Ik zal ze dan wel beide bestellen van het zelfde merk.
Dat is er niet bij gezegd.
Het is voor beide voorwielen, neem aan dat het dus alleen om de vooras gaat?

Hoeveel kost zo'n ding dan per stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:25
Supreme_One schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:35:
Na een paar weken twijfelen tussen de Mazda 3 2109+ en Lexus CT200H 2018+ heb ik nu de neiging om voor de Mazda 3 te gaan. Ik heb heel wat pagina's in dit topic gelezen maar had toch een paar vragen. Ik zou het fijn vinden als iemand heel kort antwoord kan geven op mijn vragen.

-Is het zicht bij de hatchback slechter dan bij de sedan? Ik ben 1.78

-Handbak of Sedan welke is zuiniger?

-Is de skyactiv x zuiniger dan de g? En is er veel verschil tussen de 180pk en 186pk uitvoering qua verbruik?

-Zijn alle uitvoeringen mild hybride? (is mij niet helemaal duidelijk)

Kortgezegd, ik ben eigenlijk op zoek naar de zuinigste Mazda 3
Ik rij zelf in een Mazda3 sedan automaat skyactiv-G uit 2021 (de geupdate versie, noemt ook e-skyactiv).

Ik hou m'n verbruik via Spritmonitor bij en zit op 6,56 l/100 km maar ik rij dan ook voornamelijk autosnelweg (120 km/h) en autoweg (90 km/h).

Rij je voornamelijk 70-90 wegen, dan zal het gebruik eerder richting de 5,5 l/100 km zijn. Eigenlijk moet je echt al zot doen (of heel veel korte afstanden) om boven de 6,5 l/100 km uit te komen.

Linkje naar m'n Spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1263048.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Death1ord schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:19:
[...]

Ik rij zelf in een Mazda3 sedan automaat skyactiv-G uit 2021 (de geupdate versie, noemt ook e-skyactiv).

Ik hou m'n verbruik via Spritmonitor bij en zit op 6,56 l/100 km maar ik rij dan ook voornamelijk autosnelweg (120 km/h) en autoweg (90 km/h).

Rij je voornamelijk 70-90 wegen, dan zal het gebruik eerder richting de 5,5 l/100 km zijn. Eigenlijk moet je echt al zot doen (of heel veel korte afstanden) om boven de 6,5 l/100 km uit te komen.

Linkje naar m'n Spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1263048.html
O wow, dan is de G wel echt onzuiniger bij automaat gebruik. Ik zit met de CX-30 automaat Skyactive-X op gemiddeld 6,4. Maar dat is 20% buitenwegen, 5% bebouwde kom, 40% 100kmpu en 35% 130+.

Maar ik gok dat jij wel meer heuvels rijdt, gezien de 120/90 erg Belgisch klinkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:22
Ik rijd een Mazda 3 uit 2019, en ben mezelf een beetje aan het orienteren in verduistering van de achterportierruiten ivm een baby. De ruitjes zijn al verduisterd, maar dit is uiteraard niet genoeg.

Iemand (goede) ervaringen met een specifieke oplossing? Iets als solarplexius ziet er wel goed uit, maar ik ben bang dat dit niet genoeg verduisterd. De meer standaard zonneschermpjes (Woezel en Pip anyone?) lijken me ook niet echt te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Death1ord
Martin.Air schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:26:
[...]

O wow, dan is de G wel echt onzuiniger bij automaat gebruik. Ik zit met de CX-30 automaat Skyactive-X op gemiddeld 6,4. Maar dat is 20% buitenwegen, 5% bebouwde kom, 40% 100kmpu en 35% 130+.

Maar ik gok dat jij wel meer heuvels rijdt, gezien de 120/90 erg Belgisch klinkt :P
Ik ben inderdaad Belg. Niet dat ik meer heuvels rij, maar rij ook af en toe een tijdje korte stukken. Dan schiet het verbruik makkelijk naar 6,8 l/100 km. Op vakantie met de dakkoffer is toch ook makkelijk 7,8-8,2 l/100 km.

Ook het verkeer doet er veel toe. Vandaag bijna niemand op de baan richting kantoor (enkel 78 km, vnl. autosnelweg) en aan 124 km/h op de teller kwam de boordcomputer op 5,8 l/100 km. Op dagen met meer file/afremmen/optrekken door invoegend verkeer, is dat vaker 6,2 l/100 km op de boordcomputer. Reken een marge van +- 0,5 l/100 km en dan kom je aan het verbruik zoals aan de pomp.

In NL heb je nu natuurlijk de 100 km/h overdag op de snelwegen. Dat doet écht veel voor het verbruik. Als ik voornamelijk de 50/70 wegen neem (bij jullie de 60/80) dan is het verbruik echt wel onder de 6l/100 km.

Veel ook afhankelijk van je rijstijl (vlotter dan de meeste maar niks marginaal, 4 km/h boven snelheidslimiet op teller) en hoeveel km je effectief rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wereldkaart schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:14:
[...]

Dat is er niet bij gezegd.
Het is voor beide voorwielen, neem aan dat het dus alleen om de vooras gaat?

Hoeveel kost zo'n ding dan per stuk?
Sorry voor de late reactie
Ik zal deze deze kopen,
https://www.winparts.nl/r...w-727112-abs/p456615.html
En dan natuurlijk een linker en en rechter en vergeet ook niet om een flesje rem olie te kopen om het reservoir weer bij te vullen tijdens het ontluchten. Eventueel kan je ook meteen de rest van je rem olie wisselen wanneer je toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:00

s3n

ruuds schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:48:
Ik rijd een Mazda 3 uit 2019, en ben mezelf een beetje aan het orienteren in verduistering van de achterportierruiten ivm een baby. De ruitjes zijn al verduisterd, maar dit is uiteraard niet genoeg.

Iemand (goede) ervaringen met een specifieke oplossing? Iets als solarplexius ziet er wel goed uit, maar ik ben bang dat dit niet genoeg verduisterd. De meer standaard zonneschermpjes (Woezel en Pip anyone?) lijken me ook niet echt te passen.
Ik heb dezelfde auto, wel de luxury editie. Geen idee of die extra verduistering hebben, maar dat is meer dan voldoende voor 50 weken per jaar.
Tijdens 2 weken zuid europa gebruik ik zoiets: https://www.amazon.nl/ach...-UV-stralen/dp/B0BZT236H3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:22
Dank voor de tip. Ik ben zelf nogal panisch op rammeltjes en krasjes enzo. Weet niet of zon scherm voor extra windruis zorgt of is dat verwaarloosbaar? Verder zal het gevolg van beweging door wind over glas/lak als je m maar twee weken per jaar gebruikt ook wel meevallen, de standaard verduistering is inderdaad in 9/10 gevallen genoeg.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Fanta

FordPerformance™️

Nieuwe Mazda rijder meldt zich. Afgelopen weekend de meest onverstandige maar oh zo leuke beslissing genomen om deze auto te kopen als nieuwe 'daily'. Zaterdag mag ik hem ophalen! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5EtYLxHlGi3n_kDLx0IfC-b4Q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zT9Xh6U7rNoiRxVEdgAgZDjj.jpg?f=fotoalbum_large

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
Fanta schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:28:
Nieuwe Mazda rijder meldt zich. Afgelopen weekend de meest onverstandige maar oh zo leuke beslissing genomen om deze auto te kopen als nieuwe 'daily'. Zaterdag mag ik hem ophalen! 8)

[Afbeelding]
Beste beslissing die je kon maken ;)

Veel plezier er mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:50

[Afbeelding]
Gaaf!! En in de juiste kleur..

Ik wil graag de e-Golf van m’n vriendin vervangen door een leuke roadster. Jonge MX-5 staat hoog op het lijstje, maar ben bang dat hij te krap gaat zijn. Nog nooit in gezeten. Plannen nog niet concreet genoeg om ook echt auto’s te gaan bekijken.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

VidaR-9 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:37:
[...]

Gaaf!! En in de juiste kleur..

Ik wil graag de e-Golf van m’n vriendin vervangen door een leuke roadster. Jonge MX-5 staat hoog op het lijstje, maar ben bang dat hij te krap gaat zijn. Nog nooit in gezeten. Plannen nog niet concreet genoeg om ook echt auto’s te gaan bekijken.
Ik ben 1.89 en ik pas er prima in. Hij zit als een oude jas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
Niet voor mij met 1m85. men hoofd zit tegen plafond ;(
Maar lengte zegt niet alles, ene heeft langere benen en andere heeft langere bovenbouw dus zelf inpassen is de beste optie maar het is zeker een plezante auto :*) ritje gedaan met MX-5 NB van men broer.
Fanta schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:45:
[...]

Ik ben 1.89 en ik pas er prima in. Hij zit als een oude jas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:12

[Afbeelding]
Lekker hoor. Gefeliciteerd. Welk jaartal is het?

Laatste tijd ook wel gefascineerd de nodige (vele) reviews van op youtube gekeken. Een en al lof als het om het rijden gaat.

Dat ik laatst bij mijn dealer een afspraak voor de grote beurt + APK maakte deed ik een rondje over het occassionterrein. Stond er ook een ND MX5. Ik was verbaasd hoe laag en agressief hij toonde.

Ik ben ergens blij dat ik nu de financiele middelen er niet voor heb. Dat scheelt me een hoop onrust om een eventuele irrationele beslissing te nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
royalt123 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:24:
Niet voor mij met 1m85. men hoofd zit tegen plafond ;(
Maar lengte zegt niet alles, ene heeft langere benen en andere heeft langere bovenbouw dus zelf inpassen is de beste optie maar het is zeker een plezante auto :*) ritje gedaan met MX-5 NB van men broer.

[...]
Jup, ik met 1,96 pas voor geen meter: been klem tegen het stuur en hoofd 4cm te hoog.

In de NC paste ik qua benen perfect, alleen qua hoofd 5cm niet. Met een stoelverlaging was het te doen (tot ik last kreeg van een spierziekte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Mick3112 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:16:
[...]

Lekker hoor. Gefeliciteerd. Welk jaartal is het?

Laatste tijd ook wel gefascineerd de nodige (vele) reviews van op youtube gekeken. Een en al lof als het om het rijden gaat.

Dat ik laatst bij mijn dealer een afspraak voor de grote beurt + APK maakte deed ik een rondje over het occassionterrein. Stond er ook een ND MX5. Ik was verbaasd hoe laag en agressief hij toonde.

Ik ben ergens blij dat ik nu de financiele middelen er niet voor heb. Dat scheelt me een hoop onrust om een eventuele irrationele beslissing te nemen ;)
Hij is van 2016, met 50K op de teller. Het is de GT-M uitvoering, dus alles er op en er aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

[Afbeelding]
Ik had er jaren terug al eentje voor erbij gekocht als ik er met mijn lengte ook maar enigszins in kon zitten :{

Maar veel plezier ermee; het blijft de favoriet in z'n soort :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:23

RvL

@Fanta
He wat vervelend.... Dat wordt afzien ;)

Vaak lopen klagen hier in het topic over mijn CX-30. Gisteren nog heb ik stel op sprong de accu moeten laten vervangen omdat het ding helemaal niets meer deed na 10 minuten winkelen. Zelfs met de noodsleutel moeten openen. Leuk, daags voor je op vakantie gaat... -O-

Maar vandaag heeft ie maar weer een aangetoond waarom ik er bijna 4 jaar geleden voor heb gekozen: wat een heerlijke reisauto. 800km met caravan zonder een centje pijn. Altijd voldoende vermogen, mits je de automaat of in Sport houd of zelf (terug)schakelt. En na uren sturen niet dood vermoeid uitstappen.

Mag ook wel eens gezegd worden!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Heb een Mazda 2, en nu een drie tal keer gehad dat er twee waarschuwing lampjes aan gaan op het dashboard. Infotainment geeft dan "Storing DSC" en "Storing TPMS-systeem" aan. Deze blijven dan branden, gedurende de rit. Maar de volgende keer zijn de storingen altijd weer weg. Banden spanning gecontroleerd, maar die is prima.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Is ooit begonnen na een zware regenbui op de snelweg, dus ergens een slecht contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
RvL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:31:
@Fanta
Gisteren nog heb ik stel op sprong de accu moeten laten vervangen omdat het ding helemaal niets meer deed na 10 minuten winkelen. Zelfs met de noodsleutel moeten openen. Leuk, daags voor je op vakantie gaat... -O-
Liever voordat je gaat dan op dag 2 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
Christiaan676 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:01:
Heb een Mazda 2, en nu een drie tal keer gehad dat er twee waarschuwing lampjes aan gaan op het dashboard. Infotainment geeft dan "Storing DSC" en "Storing TPMS-systeem" aan. Deze blijven dan branden, gedurende de rit. Maar de volgende keer zijn de storingen altijd weer weg. Banden spanning gecontroleerd, maar die is prima.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Is ooit begonnen na een zware regenbui op de snelweg, dus ergens een slecht contact?
Beide systemen gebruiken normaal sensoren bij de wielen, het zou zomaar kunnen dat op 1 van de vier hoeken de bedrading slecht of beschadigd is. Nu is een storing voor TPMS vervelend maar niet echt een probleem, maar met een storing op DSC zou je zomaar geen ABS meer kunnen hebben. Dat is een stuk gevaarlijker.

Mijn advies zou dan toch zijn om deze na te kijken of te laten kijken, dat het ooit begon bij zware regen zou kunnen wijzen op opengegeten kabels die nu kortsluiting maken. Door bijvoorbeeld steenmarters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Martin.Air schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:47:
[...]

Beide systemen gebruiken normaal sensoren bij de wielen, het zou zomaar kunnen dat op 1 van de vier hoeken de bedrading slecht of beschadigd is. Nu is een storing voor TPMS vervelend maar niet echt een probleem, maar met een storing op DSC zou je zomaar geen ABS meer kunnen hebben. Dat is een stuk gevaarlijker.

Mijn advies zou dan toch zijn om deze na te kijken of te laten kijken, dat het ooit begon bij zware regen zou kunnen wijzen op opengegeten kabels die nu kortsluiting maken. Door bijvoorbeeld steenmarters.
Auto gaat over anderhalve week naar de garage voor APK en onderhoud. Dus ga het dan ook melden.

Verder wel met je eens ergens klinkt als slecht contact of beschadigde bedrading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wereldkaart

[Afbeelding]
Mooie bak, geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Martin.Air schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:41:
[...]

Liever voordat je gaat dan op dag 2 ;)
Dat is zeker waar!

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:51
Hoi!

Sinds vandaag ben ik officieel mazda 3 rijder. Vorig weekend een eerste proefritje gedaan. Die beviel wel goed en na een aantal dagen nadenken of dit 'm moet worden gisteren een tweede proefrit gedaan en even langs thuis gereden om 'm ook even door mijn vrouw te laten keuren. Na goedkeuring met de verkoper gepraat en een deal gemaakt. Dit weekend moest ik werken dus ze hebben ervoor gezorgd dat ik hem vandaag in de namiddag kon oppikken.

T is een flinke stap vooruit vanuit mijn 2004 Toyota Yaris T sport met 292.000 km op de teller (die was ook wel op, al was 't motortje nog super)

Ik heb echt lang zitten zoeken naar een auto die mij beviel qua km's, features en prijs en deze 3 had precies wat ik wilde.

Heb de afgelopen maanden stad en land afgereden om te kijken naar potentiële auto's maar uiteindelijk de auto gevonden in Rosmalen, voor mij relatief om de hoek.

't is een 120 pk sedan met zo'n beetje alle opties. Leder en elektrische stoelen ontbreken. Verder zit er zo'n beetje alles op volgens mij. Die hud is echt een gimmick maar vind het super fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjTDslbBJTN9U91jHdtyTOBDzXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uH4ZsKoMkQqgIrm8FdajDLnR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-09 20:58
williewimp schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:18:
Die hud is echt een gimmick maar vind het super fijn.
Die HUD is inderdaad fijn, maar eens je die gewend bent kun je bijna niet meer zonder. Toen ik met de vervangwagen (Mazda 2 van 2021) reed was het echt een gemis, vreemd om zo laag weer naar die tellers te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 15:46
Positief verrast toen ik hoorde dat de levertijd op een Mazda 3 sedan slechts 3 maanden is, op een Focus moet ik 6 maanden wachten en een Civic wordt pas Q3 volgend jaar geleverd... Binnenkort maar eens een proefritje inplannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

deSenna24 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:51:
Die HUD is inderdaad fijn, maar eens je die gewend bent kun je bijna niet meer zonder.
Precies, dus daarmee ook geen gimmick. Projectie op de voorruit is helemaal mooi en fijn, maar het systeem met het plaatje op de vorige 3 was ook prima en in praktisch opzicht vrijwel hetzelfde.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
HUD: Kan je zonder? Zeker.
Voegt het iets toe aan het rijdersgemak (en daarmee indirect iets minder vermoeidheid)? Daar ben ik zeker van overtuigd (na 100k KM)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Martin.Air schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:26:
[...]

Is die G dan echt zoveel minder zuinig dan een e-SkyactiveX?

Ik verbruik met mijn 3 gemiddeld 5,3-5,4l / 100km als ik E5 tank en 5,5l-5,6 / 100km met E10.
10% bebouwdekom, 40% 80km wegen, 50% snelweg.

Maar ik moet wel zeggen dat ik hiervoor een electrische auto met matig bereik had en uit noodzaak geleerd heb uiterst zuinig te rijden. Goed anticiperen zodat ik zo min mogelijk rem en rustig optrekken.

Als ik hem wat meer 'op zijn staart trap', iets waarbij de motor een beetje tegen valt overigens, zit ik ook makkelijk op 6,0-6,5l/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
deSenna24 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Die HUD is inderdaad fijn, maar eens je die gewend bent kun je bijna niet meer zonder. Toen ik met de vervangwagen (Mazda 2 van 2021) reed was het echt een gemis, vreemd om zo laag weer naar die tellers te kijken.
Ik merk dat ik er wel nog een beetje aan moet wennen. Mijn ogen gaan nog al eens opzoek naar de snelheid in de teller in het midden, maar dat is de toerenteller. Vind het met navigeren ook prima werken, de simpele instructies in de HUD. Voor overzichtelijke verkeerspunten prima, zeker in combinatie met de audio instructies. Hoef je toch minder naar dat multimedia scherm te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
Woask schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:45:
Positief verrast toen ik hoorde dat de levertijd op een Mazda 3 sedan slechts 3 maanden is, op een Focus moet ik 6 maanden wachten en een Civic wordt pas Q3 volgend jaar geleverd... Binnenkort maar eens een proefritje inplannen :)
Die focus zou bij mij als eerste afvallen. De ruimte in een Focus is achterin wel wat beter, maar als je dat niet belangrijk vind is een 3 een veel betere keus. De prijzen liggen redelijk dicht bij elkaar maar de restwaarde van een mazda is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Ik heb vandaag iets vreemd voorgehad en vroeg me af of dit typerend is voor Nederlandse wegen, ik ben namelijk van België.

Bij 80km/u wegen met 1 strook elk richting waarbij linkerlijn volle streep is en rechterlijn met gebroken strepen ziet lane assistent de lijnen totaal niet 8)7
Het betreft Mazda cx 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@royalt123 De wegen met een limiet van 60 km/h ga je geweldig vinden *kuch*
Verder heb ik het regelmatig op de wegen met 80 km/h limiet wat je beschrijft en ik stoor mij er totaal niet aan.

@Verwijderd Stamp eens door vanaf 3750 rpm richting de 5000 rpm ; compleet andere beleving (met bijbehorend hoger verbruik). Maar das een Mazda erfenis dingetje (pas echt thuisgeven bij meer dan 3.600 rpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Ik vind het enerzijds niet erg omdat ik niet in Nederland woon, maar als ik in België zou wonen, zou ik dat wel erg vinden omdat je betaalt voor de optie lane assistant. Ik doel hier niet om Nederlands af te kraken, het verraste mij gewoon.

Ik denk dat het aan de programmering ligt omdat de lijnen erg duidelijk zijn, maar ik vermoed dat de linker- en rechterkant verwisseld zijn omdat normaal gesproken de rechterkant een volle lijn is en de linkerkant een onderbroken lijn. Is er een reden waarom dit zo gedaan is of was dit toevallig de specifieke weg die ik reed?”
D_Jeff schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:51:
Verder heb ik het regelmatig op de wegen met 80 km/h limiet wat je beschrijft en ik stoor mij er totaal niet aan.

@Verwijderd Stamp eens door vanaf 3750 rpm richting de 5000 rpm ; compleet andere beleving (met bijbehorend hoger verbruik). Maar das een Mazda erfenis dingetje (pas echt thuisgeven bij meer dan 3.600 rpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
royalt123 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:02:
Ik vind het enerzijds niet erg omdat ik niet in Nederland woon, maar als ik in België zou wonen, zou ik dat wel erg vinden omdat je betaalt voor de optie lane assistant. Ik doel hier niet om Nederlands af te kraken, het verraste mij gewoon.

Ik denk dat het aan de programmering ligt omdat de lijnen erg duidelijk zijn, maar ik vermoed dat de linker- en rechterkant verwisseld zijn omdat normaal gesproken de rechterkant een volle lijn is en de linkerkant een onderbroken lijn. Is er een reden waarom dit zo gedaan is of was dit toevallig de specifieke weg die ik reed?”

[...]
Hmmm, ik herken het probleem totaal niet (CX-30). Echter doet de auto bij 80km/u natuurlijk enkel het 'nudgen' en niet echt zelf sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Death1ord
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Is die G dan echt zoveel minder zuinig dan een e-SkyactiveX?

Ik verbruik met mijn 3 gemiddeld 5,3-5,4l / 100km als ik E5 tank en 5,5l-5,6 / 100km met E10.
10% bebouwdekom, 40% 80km wegen, 50% snelweg.

Maar ik moet wel zeggen dat ik hiervoor een electrische auto met matig bereik had en uit noodzaak geleerd heb uiterst zuinig te rijden. Goed anticiperen zodat ik zo min mogelijk rem en rustig optrekken.

Als ik hem wat meer 'op zijn staart trap', iets waarbij de motor een beetje tegen valt overigens, zit ik ook makkelijk op 6,0-6,5l/100km.
Mazda3 G: https://www.spritmonitor....ring=2&sort=3&powerunit=2

Gemiddeld verbruik 8 auto's -> 6,8 l/100 km

Mazda3 X: https://www.spritmonitor....ring=2&sort=3&powerunit=2

Gemiddeld verbruik 36 auto's -> 7,0x l/100 km

Denk niet dat de G echt zoveel onzuiniger is dan de X, wel dat de rijstijl én traject die er mee gedaan wordt heel veel verschil geeft. Echte vergelijking zou zelfde persoon en zelfde traject met de 2 verschillende uitvoeringen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Death1ord schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Mazda3 G: https://www.spritmonitor....ring=2&sort=3&powerunit=2

Gemiddeld verbruik 8 auto's -> 6,8 l/100 km

Mazda3 X: https://www.spritmonitor....ring=2&sort=3&powerunit=2

Gemiddeld verbruik 36 auto's -> 7,0x l/100 km

Denk niet dat de G echt zoveel onzuiniger is dan de X, wel dat de rijstijl én traject die er mee gedaan wordt heel veel verschil geeft. Echte vergelijking zou zelfde persoon en zelfde traject met de 2 verschillende uitvoeringen moeten zijn.
Vooral is Spritmonitor ook redelijk oneerlijk gezien het Duitsland betreft, het type mens dat de ene motor selecteert rijd wellicht heel anders op de autobahn dan de ander. En ik kan je met redelijke zekerheid vertellen dat 180 niet zuinig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
Ik ben aan het overwegen om voortaan zelf mij olie te gaan verversen. Niet omdat het nu goedkoper is maar omdat ik meer controle kan houden over de intervallen en de kwaliteit van de olie in de motor.

Momenteel zit er 0W20 olie in de motor. Als ik het onderhoudsboekje raadpleeg wordt er 0W20 of 5W30 geadviseerd, afhankelijk van het klimaat, met name de minimum temperatuur.
Wat zijn de voordelen of nadelen van 5W30 tov 0W20? En wat zijn jullie ervaringen? Welke olie gebruiken jullie? Mazda olie of iets anders?

In mijn vorige auto ging altijd 5W30 en die deed het na 290.000km nog prima, maar dat is appels met peren vergelijken natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm3C8IVrlOTHEmW5syIiz_Pq1Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arxIi12QWcJaFZMycJgbsbv2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dunner olie geeft doorgaans iets meer olie verbruik maar ook meer smerig. Ik zou op de 0w20 houden. En als je graag andere olie wilt dan willen ze dat vast wel doen bij je garage.
Zelf handteer ik 1x in jaar. Ik rij zo 15a20k per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:51
@williewimp Ik zou het gewoon op 0W20 houden als dat er nu ook in zit.
0W20 is dunner dan 5W30.

Probeer even te achterhalen wie de fabrikant is van die "originele" olie.
Kan wellicht wat schelen als je het merk zelf koopt ipv "Mazda" olie. Die 0W20 is ongeveer 50-60eur online zie ik voor 5L.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D_Jeff schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:51:

Gisteren de rit van Oostenrijk naar Nederland gemaakt en tussen Oberhausen en de grens even niet op verbruik gelet.

Wat een verschil als je door trekt! De verbruiksmonitor was even minder leuk inderdaad :P

Net ook even de auto weer vol getankt zodat ik weet hoeveel liter ik verbruikt heb. De rit was 1080 km en mijn beide tank beurten (1 in Duitsland en 1 thuis) was 57 liter -> 1 op 19 met een volgeladen auto over de autobahn, niet gek! Wel veel baustellen waar je 80km/uur mag en grootste deel 's nachts waardoor je max 120/130 km/uur mag (vandaar dat ik pas bij Emmerich Nico Hulkenberg kon spelen). Dus dat houdt het ook wat zuiniger tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
I told you so :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williewimp
Csotranme schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:11:
@williewimp Ik zou het gewoon op 0W20 houden als dat er nu ook in zit.
0W20 is dunner dan 5W30.

Probeer even te achterhalen wie de fabrikant is van die "originele" olie.
Kan wellicht wat schelen als je het merk zelf koopt ipv "Mazda" olie. Die 0W20 is ongeveer 50-60eur online zie ik voor 5L.
Ik heb even zitten kijken, maar alle 0W20 olie die verkrijgbaar is, is vrij duur. Minimaal €50,- voor 5 liter sommige meer dan €60,-. Dus ik denk dat ik het dan gewoon bij Mazda olie hou. Zolang je niet flesjes van 1l haalt is dat prijsverschil verwaarloosbaar, want die zijn wel heel duur (20€/l)
Een olieverversing is 4,2 liter, dus dan houd je ook nog wat over om eventueel bij te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickdn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-09 16:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJEWI78AxUKPooeZteD1WDnXYbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3S8MxTaZauCe245VvrUTOSfn.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben gister voor het eerst een Mazda gekocht. Tijdje gezocht naar een jonge occasion van de CX-30 met skyactive-X en in het vooral belangrijk soul red crystal. Het is deze geworden uit 2021. Gigantische upgrade van de skoda fabia natuurlijk. Voelt je volledig omwikkeld in rust en leer.

Nu kwam de mazda dealer met de "tip" over een specifieke mazda verzekering van Actua. https://www.mazdaautoverzekering.nl/ Je betaald iets meer per maand maar dan ben je wel tot 200.000 km / 12 jaar verzekerd voor reparaties. Je moet dan wel al je onderhoudt bij een Mazda dealer laten uitvoeren.

Heeft iemand hier ervaring mee? We rijden minder dan 20k per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Nickdn schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:36:
[Afbeelding]

Wij hebben gister voor het eerst een Mazda gekocht. Tijdje gezocht naar een jonge occasion van de CX-30 met skyactive-X en in het vooral belangrijk soul red crystal. Het is deze geworden uit 2021. Gigantische upgrade van de skoda fabia natuurlijk. Voelt je volledig omwikkeld in rust en leer.

Nu kwam de mazda dealer met de "tip" over een specifieke mazda verzekering van Actua. https://www.mazdaautoverzekering.nl/ Je betaald iets meer per maand maar dan ben je wel tot 200.000 km / 12 jaar verzekerd voor reparaties. Je moet dan wel al je onderhoudt bij een Mazda dealer laten uitvoeren.

Heeft iemand hier ervaring mee? We rijden minder dan 20k per jaar.
Gefeliciteerd! (Mulder-Mazda 't Groene Hart toevallig?)

Nog geen ervaring met Actua. Was wel het plan zodra mijn garantie ophoud eind dit jaar, maar hoop het nooit nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickdn
Martin.Air schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Gefeliciteerd! (Mulder-Mazda 't Groene Hart toevallig?)

Nog geen ervaring met Actua. Was wel het plan zodra mijn garantie ophoud eind dit jaar, maar hoop het nooit nodig te hebben.
Ja bij Mulder 't Groene Hart inderdaad. Zit jij daar ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Nickdn schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Ja bij Mulder 't Groene Hart inderdaad. Zit jij daar ook?
Komt de mijne ook vandaan, zit nu bij hun locatie in Barendrecht gezien dit dichterbij is. Maar zodra mijn aankoopgarantie voorbij is ga ik naar Nieuwegein (om dezelfde reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-09 22:24
Mijn Mazda 3 uit 2016 heeft sinds vandaag iets geks. De binnenverlichting (alleen aan bestuurderskant) blijft branden na het sluiten van de deuren. De lampjes voor de bijrijder en achterbank gaan wel gewoon uit. Ik krijg geen meldingen van openstaande deuren, die vallen weg bij het sluiten van de deuren. Ook na het afsluiten van de auto blijft dit lampje branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 20:52
Staat de schakelaar niet gewoon op 'on' wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
Nee, schakelaar bedienen geeft geen resultaat. Alleen de bijrijderslamp reageert daar op. Vermoed wel dat de schakelaar de oorzaak is, heb de unit maar ff uitgebouwd om een dezer dagen eens door te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:06
niwresixel schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:10:
Nee, schakelaar bedienen geeft geen resultaat. Alleen de bijrijderslamp reageert daar op. Vermoed wel dat de schakelaar de oorzaak is, heb de unit maar ff uitgebouwd om een dezer dagen eens door te meten.
Uit mijn hoofd zijn het ook individuele leeslampjes. Dus als je op het glas klikt kun je deze ook aan/uit zetten.

YouTube: Mazda 3 LED Install - 2014 3rd Gen 2013+ DIY | Precision LED

In dit filmpje zie je ook eentje aangaan terwijl de schakelaar op off staat.

[ Voor 18% gewijzigd door Oceanview op 09-08-2023 16:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 20:52
Mooi mailtje van Mazda net gekregen, ok dan niet >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTswEQRo2oRJuvVqrzJ57mB0Fv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wHqECBtJztrKKq738Vc3EvWF.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niwresixel
Was inderdaad een defect geraakte schakelaar, issue is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:09

Rob310

kermisfanaat

Hallo, ik heb een vraag over mijn Cx-5 2012

Vandaag kreeg ik waarschuwing bandenspanning controleren met het bijbehorende controle lampje.
De druk was echter in elke band nog zoals 2 maanden geleden en heb dus de waarschuwing gereset. Na een kwartiertje ofzo rijden, kreeg ik weer de waarschuwing zonder dat er drukverlies is.

Ik begrijp dat bij een storing aan het systeem het controlelampje moet knipperen, dat doet het echter niet.
Toch zal er een sensor niet correct werken denk ik dan.

Mijn vraag is of mijn auto daadwerkelijk tpms sensoren heeft of dat de rotatie van de wielen bijgehouden wordt door de abs sensor.
Googlen leert me dat batterijen van een tpms sensor na een jaar of 10-12 leeg raken dus als dat het probleem is kan ik ze wellicht beter allevier tegelijk laten vervangen.
Kan ik ook zelf achterhalen welke van de vier het probleem geeft of heb ik dan een uitleescomputer nodig?

Ik hoor graag jullie mening, ideeën of ervaringen.

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williewimp
Rob310 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:02:

Vandaag kreeg ik waarschuwing bandenspanning controleren met het bijbehorende controle lampje.
De druk was echter in elke band nog zoals 2 maanden geleden en heb dus de waarschuwing gereset. Na een kwartiertje ofzo rijden, kreeg ik weer de waarschuwing zonder dat er drukverlies is.

Ik begrijp dat bij een storing aan het systeem het controlelampje moet knipperen, dat doet het echter niet.

Mijn vraag is of mijn auto daadwerkelijk tpms sensoren heeft of dat de rotatie van de wielen bijgehouden wordt door de abs sensor.
Googlen leert me dat batterijen van een tpms sensor na een jaar of 10-12 leeg raken dus als dat het probleem is kan ik ze wellicht beter allevier tegelijk laten vervangen.
Kan ik ook zelf achterhalen welke van de vier het probleem geeft of heb ik dan een uitleescomputer nodig?

Uit de handleiding van de CX5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upitmHDMNQuf_pzJFEd9-_WQPBQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yl12jq6Brxsom0YL1z5Kwrzg.jpg?f=user_large

Gebruikt dus de ABS sensor voor het detecteren van snelheidsverschillen tussen de banden. Misschien even het profiel van je banden nakijken? Als een band meer versleten is of gecupt is ofzo zou dit het een en ander kunnen verklaren. Anders even naar de garage laten uitlezen. Dat geeft veel meer info dan een lampje op het dashboard dat gaat branden.

[ Voor 11% gewijzigd door williewimp op 12-08-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Rob310 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:02:

Had mijn vrouw haar mazda cx5 (2014) ook last van. Je moet dan dat knopje links van het stuur ff ingedrukt houden om die storing te resetten, daarna nooit geen last weer gehad.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

williewimp schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:47:
[...]

Uit de handleiding van de CX5:
[Afbeelding]

Gebruikt dus de ABS sensor voor het detecteren van snelheidsverschillen tussen de banden. Misschien even het profiel van je banden nakijken? Als een band meer versleten is of gecupt is ofzo zou dit het een en ander kunnen verklaren. Anders even naar de garage laten uitlezen. Dat geeft veel meer info dan een lampje op het dashboard dat gaat branden.
Ik moet nog exact opmeten maar ik meende te zien dat de voorbanden tegen de slijtage indicatoren aan zitten.
Dat geeft inderdaad ook voor een sensor de illusie van een lage bandenspanning.
Bedankt voor de tip!

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterXL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-08-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF_SMcJds7vGddImCXnN0SzWUwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RuglHxT2OcM53YUbwhiRTO9.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds april zijn wij overgestapt van jaren in div Ford Focus wagons te hebben gereden naar een Mazda 3 sedan 2018, het is een 120 GT-M 2.0 skyactive-G uitvoering in de kleur Machine Grey.
Ik was een beetje bang dat na ruim 17 jaar Ford, met hun geweldige onderstellen, je geen waardige opvolger kon vinden die daar in de buurt kwam, maar de 3 komt aardig in de buurt, uiteraard mede door de jaren lange samenwerking met Ford wat je dus echt merkt qua rijgedrag.
Waarom dan een sedan en geen hatchback? heel simpel, we komen vanaf een wagon met zat ruimte in de kofferbak, dan wil je ook wel weer een heel eind zoveel terug, en dan komt er qua sedan maar weinig betaalbaars in de buurt.
Goed, hij rijd prima, intussen is het geen 120 GT-M maar een 180 GT-M, loopt allemaal net wat soepeler en haalt met gemak de 1:16, gelukkig is deze niet perfect en heeft voor mij 1 grote MAAR....de adaptieve cruisecontrol....wat een baggerzooi op de snelweg, grijpt veels te snel in waardoor er minstens 3 auto's tussen passen, waardoor hij verder in grijpt en de volgende aut er weer tussen gaat, grijpt dan weer in waardoor....je snapt het wel.
Heeft iedereen dit met zijn adaptieve cruisecontrol? en ja ik weet dat je de afstand kan instellen, en staat al op minimaal, en ja je kunt gas bijgeven om de cruisecontrol tijdelijk te deactiveren, maar bij 100km/h kan er met gemak een lange vrachtwagen tussen.

Overigens heb ik al wat aanpassingen gemaakt met Forscan, auto-lock/anti-hijack is geactiveerd, en ik heb nu het IDM geactiveerd en zichtbaar in het menu, de nieuwste software zit op de radio en de laatste navi update...
Ik zit nog te twijfelen of ik er een K&N sport inlegfilter zal monteren om de motor net iets meer koppel in lage toeren te krijgen en of hij dan ook iets minder gevoeliger word bij rustig rijden (wil nog wel eens hikken)
Ook een kofferbakspoiler staat nog op het twijfel lijstje

gas is alles....remmen is angst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
Rob310 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Ik moet nog exact opmeten maar ik meende te zien dat de voorbanden tegen de slijtage indicatoren aan zitten.
Dat geeft inderdaad ook voor een sensor de illusie van een lage bandenspanning.
Bedankt voor de tip!
Wat Grolsch zegt is ook wel een goede. Even het knopje een paar seconden inhouden, dan reset hij weer. Als de banden rondom een beetje hetzelfde afgesleten zijn zou het geen melding moeten veroorzaken. Misschien is het gewoon een tikje gevoelig. Als het goed is is één keer lang indrukken de reset voor het systeem. Dan gaat hij er van uit dat alles netjes op druk is en houdt hij dat aan als uitganspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17:39
Bij mij al twee keer na bandenwissel voorgekomen dat ik dat lampje krijg bij correcte bandenspanning, en dat die niet goed te resetten is behalve bij de dealer. (Mazda 6 sportbreak uit 2012)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57
DexterXL schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:02:
[Afbeelding]
heeft voor mij 1 grote MAAR....de adaptieve cruisecontrol....wat een baggerzooi op de snelweg, grijpt veels te snel in waardoor er minstens 3 auto's tussen passen, waardoor hij verder in grijpt en de volgende aut er weer tussen gaat, grijpt dan weer in waardoor....je snapt het wel.
Heeft iedereen dit met zijn adaptieve cruisecontrol? en ja ik weet dat je de afstand kan instellen, en staat al op minimaal, en ja je kunt gas bijgeven om de cruisecontrol tijdelijk te deactiveren, maar bij 100km/h kan er met gemak een lange vrachtwagen tussen.
Ja, adaptieve cruise is ruk :)
In het begin tenminste, ik ben er langzaam aan gewend geraakt, maar het scheelt ook dat ik de meeste kilometers maak op vrij rustige wegen en mij niet helemaal conformeer aan 100 km/u op de rechterbaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
williewimp schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

Wat Grolsch zegt is ook wel een goede. Even het knopje een paar seconden inhouden, dan reset hij weer. Als de banden rondom een beetje hetzelfde afgesleten zijn zou het geen melding moeten veroorzaken. Misschien is het gewoon een tikje gevoelig. Als het goed is is één keer lang indrukken de reset voor het systeem. Dan gaat hij er van uit dat alles netjes op druk is en houdt hij dat aan als uitganspunt.
Volgens mij kalibreer je hiermee het systeem.

Dus eerst daadwerkelijk controleren of alles goed op druk is, en dan de knop een paar seconden indrukken werkte voor mij goed.

Nooit geen probleem weer gehad.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

Grolsch schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:41:
[...]

Volgens mij kalibreer je hiermee het systeem.

Dus eerst daadwerkelijk controleren of alles goed op druk is, en dan de knop een paar seconden indrukken werkte voor mij goed.

Nooit geen probleem weer gehad.
Vanmiddag ook uitgevoerd zoals beschreven in instructie boekje.
We wachten het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickdn
Hi All,
Ik dacht dat onze mazda cx-30 occasion automatische achterklep had. Maar niet goed opgelet tijdens proefrit. Het stond wel op de foto's van occasion maar niet op de optielijst van de occasion. Ik wist tijden het rijden dat de foto's niet klopte omdat er ook een automaat op de foto's stond en het was een handbak. Had even wat beter moeten checken allemaal.

Maar de vraag, heeft 1 van jullie achteraf een automatische achterklep laten installeren? Dealer zegt dat het niet kan, maar online zijn veel bedrijven die dit doen. Iemand ervaring hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterXL
Nickdn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:11:
Hi All,
Ik dacht dat onze mazda cx-30 occasion automatische achterklep had. Maar niet goed opgelet tijdens proefrit. Het stond wel op de foto's van occasion maar niet op de optielijst van de occasion. Ik wist tijden het rijden dat de foto's niet klopte omdat er ook een automaat op de foto's stond en het was een handbak. Had even wat beter moeten checken allemaal.

Maar de vraag, heeft 1 van jullie achteraf een automatische achterklep laten installeren? Dealer zegt dat het niet kan, maar online zijn veel bedrijven die dit doen. Iemand ervaring hier mee?
ehhhhh, je gaat dus naar een auto kijken met automaat, je ontdekt dus dat het een handbak is, en je koopt hem? Die snap ik even niet 8)7
Maar het is logisch dat een dealer dit niet gaat doen, heeft met aansprakelijkheid te maken, een hoop ellende op je nek halen om het te installeren, en er zal ongetwijfeld geen beschrijving vanuit Mazda komen hoe je dit moet installeren en inleren.
Dat er andere partijen zijn die dat wel doen, dat is dan in jouw voordeel, zoek naar reviews over dat bedrijf en bedenk dan of je het door hun wil laten doen?
Ik heb er iig geen ervaring mee, zit ook niet om mijn Mazda 3 en mis het tot op heden niet, maar wat je niet hebt kan je ook niet missen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
DexterXL schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

ehhhhh, je gaat dus naar een auto kijken met automaat, je ontdekt dus dat het een handbak is, en je koopt hem? Die snap ik even niet 8)7
Je weet dat het niet over een versnellingsbak gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:03
Nickdn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:11:
Hi All,

Nu heb je zelf al aangegeven dat je wist dat de foto's niet klopte (en ben ik zeker geen juridisch expert), maar een advertentie plaatsen van een auto met hele andere uitrusting dan de auto die daadwerkelijk te koop is dat hoort niet. Als koper mag je denk ik wel verwachten dat die auto's redelijk overeen komen. Ik kan enkel speculeren over deze situatie, maar dat speelt natuurlijk nog meer mee als de exterieurfoto's wel van de juiste auto zijn en enkel de interieurfoto's zijn hergebruikt.

Ben je al in gesprek gegaan met de verkopende partij of zij hier een oplossing voor hebben? Inruilen (bij dezelfde verkoper) tegen een andere auto die wel van de gewenste optie die in de advertentie stond voorzien is klinkt in ieder geval een stuk makkelijker dan achteraf inbouwen, of het nou mogelijk is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

gerritjan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:00:
[...]

Goed lezen wat @Nickdn schrijft in zijn tweede zin:
Ik wist tijden het rijden dat de foto's niet klopte omdat er ook een automaat op de foto's stond en het was een handbak. Had even wat beter moeten checken allemaal.
Naast het niet hebben van een automatische kofferbakdeksel had hij dus ook geen automatische versnellingsbak.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickdn
jjkester schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:01:
[...]

Nu heb je zelf al aangegeven dat je wist dat de foto's niet klopte (en ben ik zeker geen juridisch expert), maar een advertentie plaatsen van een auto met hele andere uitrusting dan de auto die daadwerkelijk te koop is dat hoort niet. Als koper mag je denk ik wel verwachten dat die auto's redelijk overeen komen. Ik kan enkel speculeren over deze situatie, maar dat speelt natuurlijk nog meer mee als de exterieurfoto's wel van de juiste auto zijn en enkel de interieurfoto's zijn hergebruikt.

Ben je al in gesprek gegaan met de verkopende partij of zij hier een oplossing voor hebben? Inruilen (bij dezelfde verkoper) tegen een andere auto die wel van de gewenste optie die in de advertentie stond voorzien is klinkt in ieder geval een stuk makkelijker dan achteraf inbouwen, of het nou mogelijk is of niet.
Ja ik wist idd dat de foto's niet klopte toen ik langs ging. Dus ik had eigenlijk even alle opties die we wilde moeten doornemen, was deze net vergeten omdat ik dacht dat dit standaard was. We hebben ook nog 30 dagen inruil garantie, denk niet dat we die gaan gebruiken. Het was verder gewoon een hele goede occasion. Prijs die we zochten, super lage km stand, 2 jaar garantie, dealer onderhouden, piek fijn van binnen.

Heb ik ook geen zin meer om verder te zoeken naar andere occasions. 2 andere auto's gezien, elke keer niet in de buurt, omdat er niet zoveel rode cx-30's zijn met skyactive x, handbak, weinig km in onze prijsklasse. Weer 40 min rijden, en dan was er altijd wel iets mis. 1 stonk naar hond, andere was van binnen helemaal gekrast.

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo allemaal,

Ik wil graag (net als velen) een mx5 kopen om tourtjes mee te maken. Denk aan autovakantie, weekendjes weg, enz. Nu sta ik voor de keuze NB of NC, en iedereen lijkt wat anders te zeggen.
De NB is meer rijdersgevoel, lichter, leuker
De NC is wat groter, beter geschikt voor lange afstanden, nieuwer

Hoe denkt men er hier over?

Misschien goed om erbij te vermelden; ik wil veel onderhoud zelf (leren) doen, en anders heb ik een monteur-familielid. Deze auto is voor 'erbij', dus absoluut geen daily driver.

En oh ja, hoe regel je in godsnaam dat je in een aantal modellen kunt rijden? Het is toch lullig om bij een dealer langs te gaan voor een proefritje zonder enige intentie om te kopen?

Heb een NC op MP gezien met speling op een fuseekogel. De kleurstelling is wel 100% match met wat ik wil. Wat zeggen jullie, een keertje kijken of toch maar laten gaan? ;w

[ Voor 24% gewijzigd door Noeleke op 17-08-2023 09:57 ]

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Canis Lupus

Vosbot

Noeleke schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:13:
En oh ja, hoe regel je in godsnaam dat je in een aantal modellen kunt rijden? Het is toch lullig om bij een dealer langs te gaan voor een proefritje zonder enige intentie om te kopen?
Persoonlijk ben ook aan het oriënteren voor een nieuwe (gezins)auto, waaronder de CX-5 (heb al eerder 3 jaar CX-5 gereden.)

Maar ik wil nu toch ook de Peugeot 3008, Seat Ateca en Kia Nio Hybrid in de afweging meenemen (en dan heb ik al grondig deskresearch gedaan ;) )

Naar mijn mening is enige manier om goed de afweging te kunnen maken om de auto's ook in het echt te gaan kijken en (indien nog steeds positief) ook te rijden. Idealiter benader je een dealer met beide types :)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
Hallo allemaal,

Ik wil graag (net als velen) een mx5 kopen om tourtjes mee te maken. Denk aan autovakantie, weekendjes weg, enz. Nu sta ik voor de keuze NB of NC, en iedereen lijkt wat anders te zeggen.

Misschien goed om erbij te vermelden; ik wil veel onderhoud zelf (leren) doen, en anders heb ik een monteur-familielid. Deze auto is voor 'erbij', dus absoluut geen daily driver.

Heb een NC op MP gezien met speling op een fuseekogel. De kleurstelling is wel 100% match met wat ik wil. Wat zeggen jullie, een keertje kijken of toch maar laten gaan? ;w
De NB (en NA gezien dit redelijk dezelfde auto's zijn onderhuids) voelt een stuk ouder dan de NC. Dit betekend natuurlijk ook een stuk makkelijker zelf te onderhouden.

De NC voelt een stuk meer "auto" dan de NB en NA, maar weegt dus ook een stuk meer en dat merk je. Maar blijft zeer voorspelbaar en speels genoeg. Ook veiliger en gezien de leeftijd zal je betere exemplaren kunnen vinden.
Bij de NC is een facelift model wel aan te raden, de pre-facelift modellen hebben een stuk meer flex.

Nu ben ik wel iets biassed gezien ik een NC heb gehad, maar dat was nog steeds de beste en leukste auto die ik ooit heb bezeten.
Een aanrader bij een NC, is de banden naar 215 te brengen. De standaard 205 voelt een stuk minder fijn. Maar breder dan 215 is erg zwaar voor de stuurbekrachtiging.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin.Air op 17-08-2023 10:21 ]

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Martin.Air schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

De NB (en NA gezien dit redelijk dezelfde auto's zijn onderhuids) voelt een stuk ouder dan de NC. Dit betekend natuurlijk ook een stuk makkelijker zelf te onderhouden.

De NC voelt een stuk meer "auto" dan de NB en NA, maar weegt dus ook een stuk meer en dat merk je. Maar blijft zeer voorspelbaar en speels genoeg. Ook veiliger en gezien de leeftijd zal je betere exemplaren kunnen vinden.
Bij de NC is een facelift model wel aan te raden, de pre-facelift modellen hebben een stuk meer flex.

Nu ben ik wel iets biassed gezien ik een NC heb gehad, maar dat was nog steeds de beste en leukste auto die ik ooit heb bezeten.
Een aanrader bij een NC, is de banden naar 215 te brengen. De standaard 205 voelt een stuk minder fijn. Maar breder dan 215 is erg zwaar voor de stuurbekrachtiging.
Top, goede feedback!! Nu is de facelift eigenlijk wel boven budget, zit er echt zoveel verschil tussen? Het blijft natuurlijk een auto voor erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
Noeleke schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Top, goede feedback!! Nu is de facelift eigenlijk wel boven budget, zit er echt zoveel verschil tussen? Het blijft natuurlijk een auto voor erbij.
Voor mij wel, maar ik gebruikte hem ook redelijk als "gooi en smijt" auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 18:21
Hallo allemaal,

Waarom zou je een autootje slaan voor een fuseekogel je hebt vakkundige hulp en wil leren sleutelen hier is je project

• williewimp
Tsja ga gewoon naar de auto kijken die je overweegt te kopen. Inspecteert hem grondig en als wat je ziet je bevalt kun je een proefritje doen.

Als je 2 of 3 serieuze kanshebbers hebt gevonden op het internet is het echt geen probleem om met beide een proefrit te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• williewimp
Vanmiddag druk bezig geweest met Android auto installeren in de auto. Daarnaast heb ik ook het touchscreen vervangen. De touchscreen laag liet los in de hoek (bekend probleem bij deze generatie mazda's).

Ik had de vervangende module voor in het vakje onder de armleuning op aliexpress besteld voor ongeveer €50,-. Hier zat alle benodigdheden bij:
- module
- 2 kabels
- tiewraps
- schuim met lijm op de achterkant.

Het lastigste vond ik het interieur loshalen. Ik had wel een filmpje op YouTube gevonden maar het blijft lastig. Je wilt je interieur niet vol met krassen en geen lipjes afbreken. De bovenzijde van de middenconsole, de middelste ventilatieroosters, dashboardkastje en het navigatiescherm moesten los.

De kabels heb ik met het schuim ingepakt en op de juiste plek gelegd en vastgezet met de tiewraps. Module vervangen en alles weer terug gestopt. Al met al vond ik het goed te doen. De meeste stekkers en schroeven waren goed bereikbaar. Het kostte me ongeveer 2 uur.

Daarna ook het touch gedeelte van het scherm vervangen. Hiervoor moest het scherm van de navigatie module af. Dit waren 4 schroeven. Daarna wat schroeven uit de onder en achterkant en de base, achterkant en de voorkant van het scherm komen los. Het lastigste van deze klus is de bezel en het scherm loshalen. Deze zitten verlijmd. Ik heb voorzichtig een schroevendraaier tussen de rand en het scherm gestoken aan de binnenkant en het open gedrukt. Daarna met een mes de lijm doorgesneden. Het scherm kwam toen los. De lijm verwijderen met een scherp mes en met remmenreiniger (oplosmiddel op steroïden) en een doekje de laatste resten weggepoetst. Daarna het nieuwe scherm geplaatst en alle stappen in omgekeerde volgorde weer uitgevoerd.

Het scherm had ik ook op aliexpress besteld en kostte €15,- volgens mij.

Net even alles getest en het werkt naar behoren. Android auto start direct op en is responsiever dan het standaard multimedia systeem. Ik hoef ook geen dure kaarten te kopen om het navigatiesysteem up to date te houden.

Als het goed is zijn de nieuwe USB aansluitingen ook in staat om op een hoger vermogen op te laden, maar dit heb ik nog niet getest.

Ik kan iedereen die een beetje handig is het aanraden om het zelf te doen. Je krijgt er een hoop functionaliteit bij voor een bescheiden bedrag.

• DexterXL
gerritjan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:00:
[...]

Jep, vind het alleen vreemd dat hij gaat kijken bij een automaat, en dan blijkt het een handbak te zijn, dan zou je verwachten dat er toch ergens een alarmbelletje gaat rinkelen dat dit niet de auto is uit de advertentie...

• DexterXL
Canis Lupus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:24:
[...]
Persoonlijk ben ook aan het oriënteren voor een nieuwe (gezins)auto, waaronder de CX-5 (heb al eerder 3 jaar CX-5 gereden.)

Maar ik wil nu toch ook de Peugeot 3008, Seat Ateca en Kia Nio Hybrid in de afweging meenemen (en dan heb ik al grondig deskresearch gedaan ;) )

Naar mijn mening is enige manier om goed de afweging te kunnen maken om de auto's ook in het echt te gaan kijken en (indien nog steeds positief) ook te rijden. Idealiter benader je een dealer met beide types :)
Daar is idd maar op 1 manier achter te komen, en dat is proefrijden, niet zomaar willekeurig ergens een model testen, maar diegene die aan jullie wensen en budget voldoet, want stel dat de Kia heel erg goed bevalt, kan je direct zaken doen.
Dan ben je je niet meer aan het oriënteren (waar elke verkoper gek van word) maar een serieuze potentiële koper.
Zo heb ik het ook gedaan voordat ik deze Mazda kocht, 3 merken getest en te licht bevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

williewimp schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

Dit dus inmiddels gedaan en na enkele minuten rijden gaat het alarm wéér af.
Maar ik begrijp dat het geen bekend probleem dus?

Dat wordt dealer raadplegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:51
Hallo allemaal,

Mijn NC is van 2010, dus de MK3.

Ik heb zelf een NC en deze rijdt super. Vindt hem niet te groot. Inmiddels is wel het onderstel vervangen door een OEM Bilstein coilover kit en er zit een complete brace kit aan de onderkant van IL Motorsports, dus hij rijdt nu echt retestrak. Misschien iets te hard (qua demping) voor gevoelige bipsjes, maar ik vindt het prima.

Ik heb bewust voor de NC gekozen, omdat ik veel horrorverhalen over roest op de NB en NA's las. Nu heeft de NC ook wel wat zwakke plekjes, maar als je het een beetje bijhoud is dat prima te doen.

Mijn NC is van 2010, dus de 2de generatie NC. Hierna kwam nog een minuscule facelift waarbij eigenlijk alleen de voorbumper anders is.

[ Voor 5% gewijzigd door rimave op 18-08-2023 16:15 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:33
DexterXL schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:54:
..vind het alleen vreemd dat hij gaat kijken bij een automaat, en dan blijkt het een handbak te zijn, ....
Of hij ging kijken bij een handbak als in de beschrijving stond vermeld en zag dat op de foto's een automatische bak was afgebeeld.
Wel is het vreemd dat niet de juiste foto's bij de advertentie worden getoond.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 18-08-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17:39
Rob310 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:32:
[...]

Dit dus inmiddels gedaan en na enkele minuten rijden gaat het alarm wéér af.
Maar ik begrijp dat het geen bekend probleem dus?

Dat wordt dealer raadplegen.
N=1 hier
gdvm schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:09:
Bij mij al twee keer na bandenwissel voorgekomen dat ik dat lampje krijg bij correcte bandenspanning, en dat die niet goed te resetten is behalve bij de dealer. (Mazda 6 sportbreak uit 2012)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Vanmorgen de MX-5 even gewassen en een heerlijk rondje gereden door de bollenstreek. Genieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWYdmVcOsDeId694zBaMAGUyXQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeKtZRqXcpcPUe5VykW9No4H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Bijzonder genoeg had ik 2 weken geleden een volledige Kermis op m'n dashboard (ook precies op de dag dat je nog 2200km moet rijden)

Gelukkig was dat in de buurt van Zwolle, waardoor een extra rondje ellende van het Buitenland bespaard gebleven kon worden.

Volgens de dealer is er uiteindelijk een luchtklep (die voornamelijk gebruikt wordt om in koudere situatie open te gaan) en de accu vervangen. Ook gaf de dealer aan dat het een soort van een bekend probleem is.

Die accu was geen verrassing, die luchtklep wel.
Meerdere met een SkyActiv-x motor die zoiets gehad hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Lol heb laatst een Mazda dealer in de buurt heel eerlijk aan de telefoon verteld dat ik een jonge ocassion gevonden heb, maar dat het 4 uur rijden is voor me en gevraagd of ik een proefrit mocht doen omdat ik nooit eerder een Mazda 3 heb gereden.

Ik ben nog altijd aan het zoeken en heb besloten om voor de Mazda CX-30 te gaan vanwege de hoge instap en meer comfort.

Ik kwam dit autobedrijf tegen ik vind dat ze best goede prijzen hebben voor jonge ocassions. Alleen het valt me op dat de auto's geen apk keuring hebben en ook geen kenteken? Is dit betrouwbaar? Voor de rest hebben ze goede reviews voor zover ik kan zien. https://www.autobedrijfvandijk.com/aanbod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Supreme_One In die regio is Autobedrijf Noteboom de voormalige Mazda dealer (die is sinds dit jaar geen Mazda dealer meer). Het door jou genoemde autobedrijf zegt mij verder niets.

Wel is het zo dat bedrijven buiten de randstad vaak wat goedkoper zijn dan in de randstad. Dat verschil kan soms zeker de moeite waard zijn om 1,5 a 2 uur te rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
D_Jeff schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:06:
@Supreme_One In die regio is Autobedrijf Noteboom de voormalige Mazda dealer (die is sinds dit jaar geen Mazda dealer meer). Het door jou genoemde autobedrijf zegt mij verder niets.

Wel is het zo dat bedrijven buiten de randstad vaak wat goedkoper zijn dan in de randstad. Dat verschil kan soms zeker de moeite waard zijn om 1,5 a 2 uur te rijden
Oke maar wat betekent het als de auto's worden geadverteerd zonder kenteken enig idee? En is dat betrouwbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Supreme_One schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

Oke maar wat betekent het als de auto's worden geadverteerd zonder kenteken enig idee? En is dat betrouwbaar?
Alle auto's zijn voorzien van een kenteken (import/export is geen specialiteit van hun, als ik het zo snel lees).

Ja, het gebeurt vaker dat een autobedrijf hun "reclameplaat" voor het kenteken stopt. Vaak staan dan ergens anders in de advertentie het kenteken vermeld, wat ik bij deze advertenties niet zie.
Je zal dus langs moeten gaan om het echte kenteken te kunnen zien

Is voor mij geen indicatie of het bedrijf goed of slecht(-er) is. Vind het alleen minder netjes dat het kenteken niet vermeld wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Supreme_One schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:07:
...
Ik kwam dit autobedrijf tegen ik vind dat ze best goede prijzen hebben voor jonge ocassions. Alleen het valt me op dat de auto's geen apk keuring hebben en ook geen kenteken?....
Alles heeft een reden. Het volgende zou aan de hand kunnen zijn.
Door geen kentekens af te beelden is bv niet na te gaan, wat de geschiedenis is of dat het om import auto's gaat.
Deze controles kan je doen via kentekencheck door de afgedragen BPM (€4000+) te bekijken.
Als dit een laag bedrag is voor een jonge auto, dan kan het bv gaan het om schade import.
Ook als het geen schadeauto's zijn zou het je kunnen weerhouden om langs te gaan als het om import gaat.
Ik zeg uitdrukkelijk niet dat dit bij dit bedrijf het geval is, maar het kan wel een reden zijn.
Als je interesse hebt zou ik vooraf informeren naar het kenteken, zodat je deze controles alsnog kan uitvoeren.
Willen ze die om één of andere reden niet geven, dan zou ik er persoonlijk wegblijven als het ver rijden is.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 22-08-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
elinx schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:53:
[...]
Alles heeft een reden. Het volgende zou aan de hand kunnen zijn.
Door geen kentekens af te beelden is bv niet na te gaan, wat de geschiedenis is of dat het om import auto's gaat.
Deze controles kan je doen via kentekencheck door de afgedragen BPM te bekijken.
Als dit een laag bedrag is voor een jonge auto, dan kan het bv gaan het om schade import.
Ook als het geen schadeauto's zijn zou het je kunnen weerhouden om langs te gaan als het om import gaat.
Ik zeg uitdrukkelijk niet dat dit bij dit bedrijf het geval is, maar het kan wel een reden zijn.
Ja apk wordt ook niet vermeld, auto's worden voor een meerprijs van 500 euro geleverd met apk.
Deze auto wordt u gegarandeerd schadevrij,inclusief onderhoudsboekjes en met garantie geleverd,inruil is mogelijk.

AUTOBEDRIJF VAN DIJK SINDS 1989 BOVAG DEALER.

Onze verkoopprijzen zijn exclusief 500,- euro afleveringskosten,dit houdt in,

* Technische controle in eigen werkplaats
* Apk / Rdw keuring
* Reconditioneren van de auto
Stel het is wel allemaal import is het dan een ramp als ook duidelijk bewezen kan worden dat het niet om schadeauto's gaat?

Het is ongeveer 1.5 uur rijden voor mij en ik ben niet van plan om zonder kenteken info daar naar toe te rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Supreme_One op 22-08-2023 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Supreme_One schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:58:
....
Stel het is wel allemaal import is het dan een ramp als ook duidelijk bewezen kan worden dat het niet om schadeauto's gaat?
....
Ik ben benieuwd hoe ze dit kunnen bewijzen als de BPM aan de erg lage kant was. Onderhoudsboekjes heeft Mazda niet. Ze maken gebruik van een digitaal onderhoudsregister als het onderhoud via Mazda geschiedt.
Pagina: 1 ... 60 ... 77 Laatste