Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 59 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:17
Ik heb vorige week zelf de USBhub upgrade voor android auto gedaan in mijn CX-5 uit 2015. Toch mooi dat dit mogelijk is om later te upgraden. Alleen blijft het jammer dat je geen touchscreen kan gebruiken tijdens android auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Da Terminater schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:26:
Goedendag,

ik ben zelf ook een Mazda bezitter sinds enkele maanden. Het gaat om een Mazda 6 GH uit 2009.
Nu kwam ik echter vandaag een connector tegen welke niet aangesloten is..

Misschien weet iemand van het forum waarvoor deze aansluiting bedoeld is..
Ik trof heb aan tussen de twee vul aansluitingen van de airco en het koelmiddel..
bijgesloten enkele plaatjes[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zien dat er nog niemand geantwoord heeft maar wrs is dat voor iets extra dat er nu niet insteekt :)

Misschien een extra ventilator ofzo die alleen word gestoken in de hele warme gebieden?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 15:52

Nikeo

Jawelles

Op korte termijn willen we graag onze Toyota corolla station (2004) verruilen voor wat anders. Over de corolla zijn we trouwens erg tevreden maar deze is bijna twintig jaar oud en er komt voor ons gevoel groot onderhoud aan. We zoeken iets frissers maar nog steeds met de betrouwbaarheid van de corolla. Onze twee kinderen zijn nu 3 en 5 dus hopelijk kunnen ze iets voorzichtiger omgaan met de auto waardoor we wat nieuwers en mooiers durven te kopen.

Ons oog viel onder andere op de mazda 6 sportbreak. Grote en mooie wagens. Bijvoorbeeld zo'n model. Wel als occasion. Bijvoorbeeld deze. Lijkt door wat hogere kilometerstand wat goedkoper. Is dat een probleem bij deze wagens? Ik hou van betrouwbare auto's. Ik ben overigens 2 meter lang. Kan iemand daar ervaringen over delen hoe het is als lang persoon om hier in te rijden?

https://www.autoterpstra....groningen/benzine/1662100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 11:20
Csotranme schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:34:
[...]

hmm dat is apart. Hier ook Homura. 22/23? en welke maand geleverd? Hier april 23.
Die van mij is van augustus 2022. Dus mogelijk dat de 2023 uitgeleverde modellen de issues met de benzinetank en velgen al niet meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• severijns
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-03 10:59
M a r c o schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:08:
[...]
ik heb er (7 jaar geleden!) eens wat mee gespeeld en hier wat uitleg geplaatst. maar sindsdien zelf niks meer mee gedaan of naar gekeken. met nieuwe firmware kan het sowieso lastig zijn.
M a r c o in "Het grote Mazda topic #1"
Die manier van werken lukt helaas niet meer. Die lukte enkel tot en met V58+
Vanaf V59:
In FW v59.00.502 and higher the CMU is locked down and users cannot access to their own systems and can no longer install tweaks. Currently the only way to circumvent this is to make a serial connection and follow these instructions very carefully. This process will allow you to run tweaks from USB.
En vanaf V70+ waar de meesten nu op zitten is het nog wat moeilijker geworden.

Dat betekent dat er een seriële verbinding gemaakt moet worden met het MZD systeem.
Met andere woorden het halve dashboard uit elkaar halen om het systeem eruit te kunnen halen om zo de kabel aan de achterkant te kunnen inpluggen....
Ik zou ook dolgraag de AIO tweaks willen installeren maar dat heb ik er nog niet voor over.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• severijns
menzo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:08:
Ik heb vorige week zelf de USBhub upgrade voor android auto gedaan in mijn CX-5 uit 2015. Toch mooi dat dit mogelijk is om later te upgraden. Alleen blijft het jammer dat je geen touchscreen kan gebruiken tijdens android auto.
Als de softwareversie begint met 58 of lager (maar hoger dan 30) is dat best eenvoudig op te lossen met Mazda AIO Tweaks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:17
severijns schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:18:
[...]

Als de softwareversie begint met 58 of lager (maar hoger dan 30) is dat best eenvoudig op te lossen met Mazda AIO Tweaks
Voor de android-auto USB-hub upgrade heb je al minimaal 70 nodig. AIO tweaks op die versie installeren gaat me iets te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
Nikeo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:35:
Op korte termijn willen we graag onze Toyota corolla station (2004) verruilen voor wat anders. Over de corolla zijn we trouwens erg tevreden maar deze is bijna twintig jaar oud en er komt voor ons gevoel groot onderhoud aan. We zoeken iets frissers maar nog steeds met de betrouwbaarheid van de corolla. Onze twee kinderen zijn nu 3 en 5 dus hopelijk kunnen ze iets voorzichtiger omgaan met de auto waardoor we wat nieuwers en mooiers durven te kopen.

Ons oog viel onder andere op de mazda 6 sportbreak. Grote en mooie wagens. Bijvoorbeeld zo'n model. Wel als occasion. Bijvoorbeeld deze. Lijkt door wat hogere kilometerstand wat goedkoper. Is dat een probleem bij deze wagens? Ik hou van betrouwbare auto's. Ik ben overigens 2 meter lang. Kan iemand daar ervaringen over delen hoe het is als lang persoon om hier in te rijden?

Skylease GT betekent in dit geval ex-leasewagen.

Qua km-stand: instappen en rijden. Daar kan makkelijk een ton bij (onder voorbehoud van netjes bijhouden met jaarlijks onderhoud).
Grote rekeningen verwcht ik niet en mocht je toch enige twijfel hebben, kan je de dealer vragen om de ketting preventief te vervangen (anders komt deze bij ~ 240k).

Een ander pluspunt: Een dealer verkoopt de auto. 180k is meestal doorschuiven naar de handel

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:58
Ik merk sinds een week of twee, dat op lage snelheid en licht remmen, het remmen niet vloeiend lijkt te lopen. Het voelt alsof er een slag in de remschijf zit, met als gevolg dat je bij gelijke remdruk een variërende snelheidsvermindering voelt.

Kan zo'n remschijf krom geworden zijn? Afgelopen februari zijn deze vervangen, daarvoor nooit iets gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 15:09

Rob310

kermisfanaat

LA-384 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:03:
Ik merk sinds een week of twee, dat op lage snelheid en licht remmen, het remmen niet vloeiend lijkt te lopen. Het voelt alsof er een slag in de remschijf zit, met als gevolg dat je bij gelijke remdruk een variërende snelheidsvermindering voelt.

Kan zo'n remschijf krom geworden zijn? Afgelopen februari zijn deze vervangen, daarvoor nooit iets gemerkt.
Onvergelijkbaar met een Mazda maar bij de Vw Up die ik vanuit de werkgever reed heb ik ook meermaals kromme schijven meegemaakt.
Hoorde later dat men in eerste instantie te dunne schijven monteerde zodat ze snel krom konden trekken.
Volgens garage kan dat bijvoorbeeld al komen door met warme schijven door een plas water te rijden o.i.d.

Dus ja, een schijf kan altijd eens krom trekken. De vraag is waardoor?
Geen oem materiaal dus inferieure kwaliteit in type staal of simpelweg te dun(dus te heet).
Indien wel oem misschien ook foutje in kwaliteit of er is toch een keer een noodstop ofzo gemaakt met de auto.

Of je schijven zijn in orde maar 'pulseert' de druk in de remleiding (iets aan de hand met bekrachtiger misschien?) Peil van remvloeistof nog op orde?

[ Voor 6% gewijzigd door Rob310 op 02-06-2023 10:46 ]

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
Ik ben overigens 2 meter lang. Kan iemand daar ervaringen over delen hoe het is als lang persoon om hier in te rijden?

Ik zit met mijn 2 meter uitstekend in een Mazda 3 uit 2017, verwacht niet dat een 6 minder ruimte heeft. Maar er is maar een manier om daar achter te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 18:03

1,96m hier. Hiervoor een Mazda 6 en nu een CX5. Ook in de 6 kon ik prima zitten. Ik heb in verhouding lange benen, dus de stoel gaat altijd flink naar achter. Ik kon net achter mezelf zitten maar het hield niet over (geen superb ruimte). De stoelen zijn niet verlengbaar maar ik heb hier door de lange benen bijna nooit iets aan, dus nooit gemist. Zitpositie en rijden is verder heerlijk in de 6. In de CX5 kan door de hogere zitpositie (benen meer in knik) de stoel bij mij iets meer naar voren.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rob310 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Onvergelijkbaar met een Mazda maar bij de Vw Up die ik vanuit de werkgever reed heb ik ook meermaals kromme schijven meegemaakt.
Hoorde later dat men in eerste instantie te dunne schijven monteerde zodat ze snel krom konden trekken.
Volgens garage kan dat bijvoorbeeld al komen door met warme schijven door een plas water te rijden o.i.d.

Geen oem materiaal dus inferieure kwaliteit in type staal of simpelweg te dun(dus te heet).
Indien wel oem misschien ook foutje in kwaliteit of er is toch een keer een noodstop ofzo gemaakt met de auto.

Of je schijven zijn in orde maar 'pulseert' de druk in de remleiding (iets aan de hand met bekrachtiger misschien?) Peil van remvloeistof nog op orde?
De automonteurs/garage eigenaren in mijn familie lazen mij jaren geleden al toen ik dacht kromme schijven te hebben de les.

Zeer zelden is de schijf krom, veel vaker is het een ruw of ongelijk versleten oppervlakte door roest, iets wat uitgesloten is bij net nieuwe schijven. Bij nieuwere schijven is het vaak een ongelijkmatige afzetting van remstof die bij hard remmen en de rem niet snel genoeg loslaten aan de schijf gekoekt zijn. Dat kan je in principe oplossen door de schijf te schuren (met speciaal schur materiaal, anders maak je het erger) in plaats van meteen een nieuwe schijf te kopen.

Het is echter al jaren goedkoper om de schijf te vervangen en garages gooien het dan op kromme schijven, omdat dat makkelijker 'te verkopen is' dan uitleggen wat er echt mis is.

Hoe dan ook: na flink remmen zijn de remmen heet, dan moet je ze loslaten. Sta je vlak zet de auto dan in neutraal en laat rem los. Sta je op een helling en moet je wel remmen dan is het fijn als je wat ruimte hebt en de auto in neutraal zet en steeds een klein stukje door rolt en stopt waarbij je zo licht mogelijk remt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:26
Ik rij met Mazda 6 wagon uit 2019, ik heb weinig hoofdruimte over met mijn lengte van 1.85m. Ong 3 a 4 cm speling met stoel op laagste stand. Echter heb ik tegenover andere tweakers korte benen dus plezant voor de passagier achter mij :9 Als ik u was zou ik kritisch goed nazien en inpassen. Ga naar showroom kijken ofzo.

Overigens ben ik wel heel tevreden met de auto, het is ook heel erg betrouwbaar geweest bij me van het begin 0 km.
140.000 km benzine 2L (145pk)
4 jaar.
0 problemen _/-\o_ behalve front camera recent stuk door steenslag ;(
8 onderhoudsbeurten gehad (elk halfjaar).

Qua verbruik met soms sportief rijgedrag en hoofdzakelijk snelweg.
7.4L/100km over 4 jaar gemiddeld.

Grootste nadeel is lak rood, enorm veel steenslag :X

Nu met bang hartje afwachten op Mazda cx 60 binnen paar weken gezien forums, Facebook over problemen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Rob310 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:44:

Het zou kunnen, maar normaal gesproken monteren ze standaard duurder spul, meestal Bosch of vergelijkbaar.

Noodstop heb ik niet hoeven maken en echt aggressief/sportief rijd ik niet.
Doorgaans berekent de garage elk wissewasje, dus ik ga er dan vanuit dat ze ook elk wissewasje controleren tijdens een beurt.

Ik heb iig een bericht gestuurd naar ze, eens kijken wat de reactie gaat zijn. Als ze krom zijn, vind ik dat een garantie kwestie binnen 3 maanden normaal gebruik. Daarvoor 5 jaar op dezelfde manier gereden zonder kromme schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Miljaar heb een nieuwe AEM af meter gekocht en er zit ook een nieuwe lambda sonde bij, is dat toch wel een nieuwere versie (LSU 4.9 i.p.v 4.2) en dat wil dus zeggen dat connector ook anders is. Kan ik het interieur terug uit de rx7 smijten voor de nieuwe kabel :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:59
Wat zijn jullie ervaringen met de automaat (6 traps) van Mazda. Ik moet zeggen dat ik het schakelen soms wel soms niet voel. Heeft niks met koud of warm te maken is mijn conclusie. Heel vreemd, maar van 4 naar 5 voel ik wel altijd. Meerdere deze ervaring?

Betreft een cx-3 uit 2016 met 66k

[ Voor 6% gewijzigd door Untouchablezz20 op 03-06-2023 22:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:48:
Wat zijn jullie ervaringen met de automaat (6 traps) van Mazda. Ik moet zeggen dat ik het schakelen soms wel soms niet voel. Heeft niks met koud of warm te maken is mijn conclusie. Heel vreemd, maar van 4 naar 5 voel ik wel altijd. Meerdere deze ervaring?

Betreft een cx-3 uit 2016 met 66k
M'n ouders hebben een CX-5 uit 2013 en ikzelf een Mazda3 van 2021. Beide 6-traps automaat en kan me perfect vinden in jouw verhaal.

Ik heb gemerkt dat bij het heel rustig optrekken, het schakelen nagenoeg niet voelbaar is. Bij wat steviger optrekken lijkt het alsof de automaat soms wat te snel wil schakelen en je dus een schokje voelt.

Als je dan weel volgas vertrekt, merk je het schokje nog minder.

Het lijkt mij dus eerder de computer te zijn die soms wat te vroeg wil schakelen en je daarom én de schok van schaleken én de terugval in vermogen voelt doordat het geen turbo-motoren zijn.

Maar al bij al wel tevreden er van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:51

RvL

@Untouchablezz20
Nu bijna 150.000km met de automaat gereden en ik herken wat je zegt. Ik heb het dan met name in de lagere versnellingen, vooral van 1 naar 2 gaat met enige regelmaat minder subtiel dan ik zou willen.

Ook het naar achteruit schakelen gaat soms met een stevige schok.

Daarnaast blijft hij bij b.v. invoegen op de snelweg wel heel lang in 5 hangen. Vaak schakel ik dan zelf op.

Maar over het algemeen wel tevreden over de automaat. Het is mijn eerste auto met automaat, dus ik heb weinig referentiemateriaal.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 21:51
Death1ord schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:32:
[...]

M'n ouders hebben een CX-5 uit 2013 en ikzelf een Mazda3 van 2021. Beide 6-traps automaat en kan me perfect vinden in jouw verhaal.

Ik heb gemerkt dat bij het heel rustig optrekken, het schakelen nagenoeg niet voelbaar is. Bij wat steviger optrekken lijkt het alsof de automaat soms wat te snel wil schakelen en je dus een schokje voelt.

Als je dan weel volgas vertrekt, merk je het schokje nog minder.

Het lijkt mij dus eerder de computer te zijn die soms wat te vroeg wil schakelen en je daarom én de schok van schaleken én de terugval in vermogen voelt doordat het geen turbo-motoren zijn.

Maar al bij al wel tevreden er van.
Dit. Zelfde met mijn 2022 Mazda 3 e-Skyactiv X automaat.
Bij schakelen van 1 naar 2 blijft die eerste versnelling wel wat lang vasthouden maar gewoon naargelang snelheid meer gas geven.
Als ik met de flippers manueel rij dan merk ik het schakelen veel minder, zo goed als nooit voelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:38
Hier een 2 eigenaar (2016) met automaat. Ik vind het wel een prettige automaat. Rustig rijden merk ik nauwelijks een overgang.

Enige wat ik af en toe heb is dat hij bij het verlaten bepaalde snellere rotondes te snel opschakelt naar 4 (vermoed ik) en dat hij dan gevoelsmatig te weinig power heeft om echt vlot vaart te maken.

Ik had bij de keuze van de aanschaf de schakelflippers flink laten meetellen, maar in de praktijk gebruik ik die eigenlijk nooit. Vind er een te grote delay inzitten tussen het drukken en de werkelijke overgang. 2 weken geleden in de Ardennen gereden en heb er niet eens aan gedacht om hem in manual te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Mick3112 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:23:
Hier een 2 eigenaar (2016) met automaat. Ik vind het wel een prettige automaat. Rustig rijden merk ik nauwelijks een overgang.

Enige wat ik af en toe heb is dat hij bij het verlaten bepaalde snellere rotondes te snel opschakelt naar 4 (vermoed ik) en dat hij dan gevoelsmatig te weinig power heeft om echt vlot vaart te maken.

Ik had bij de keuze van de aanschaf de schakelflippers flink laten meetellen, maar in de praktijk gebruik ik die eigenlijk nooit. Vind er een te grote delay inzitten tussen het drukken en de werkelijke overgang. 2 weken geleden in de Ardennen gereden en heb er niet eens aan gedacht om hem in manual te zetten.
Ik heb het vermoeden dat gewicht de vijand is van de Mazda Automaten. In de MX-5 NC had ik nergens last van met betrekking op onhandige schakelmomenten, soms wat traag bij kickdown maar dan praten we ook over 2010. Bij de paar 100 km in de 2 die ik gereden heb ook nooit iets gemerkt. Maar bij de huidige generatie 3 en mijn eigen CX-30 merk je het wel. (Al durf ik niet te zeggen welke automaat er in de 2 ligt, wel weet ik dat de automaat uit mijn NC dezelfde is als de huidige in de 3 en CX-30.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Mick3112 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:23:
Ik vind de flippers best prettig om mee te rijden, zeker in combinatie met een aanhanger. Schakelt zeer snel in mijn 3 en met aanhanger aan voel je helemaal niets van dat schakelen. Met zweefvliegaanhanger van 750kg (wel gestroomlijnd) doet die nog prima 52 km/u in 6e versnelling met iets meer dan 1000 toeren. Accelereren en pas opschakelen op 2000 toeren met de aanhanger achter gaat ook vrij vlot. Mijn oude turbodiesel trok wel beter op, maar de Mazda benzine zonder turbo doet het zeker niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Een vriend heeft een Mazda 3 uit 2019, Luxary editie, met leren stuur. Nu is dit stuur al weer beschadigt na normaal gebruik, er pelt een laagje af en het wordt stroef (links op het stuur waar je het vast houd, hij rijd ongeveer 5-10K per jaar). Na 1,5 jaar was het stuur al eens vervangen voor hetzelfde probleem, maar nu doet het zich weer voor.

Er ligt nu een voorstel dat hij 40% van een vervanging betaald, maar dat komt nog steeds neer op 443 euro.

Ik vind het vreemd dat een stuur zo snel "stuk" gaat, en dat het in zijn geheel voor meer als 1000 euro vervangen moet worden.

Zijn er meer mensen dit dit issue hebben?

Als het zo door gaat, kan ie over 2 jaar weer de volle mep gaan betalen voor een nieuw stuur

Wat vinden jullie van het aanbod? Ik zou toch garantie verwachten op een nieuw stuur?

Helaas heeft deze serie van auto's meerder problemen gehad, deurrubber, scharnier, computer update om schade te voorkomen etc. Het valt mij en hem zeer tegen, hij rijd al 15 jaar Mazda en altijd nieuw, en hij heeft nog nooit zoveel problemen gehad....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruikt hij misschien regelmatig handen/desinfectie alcohol? Dat maakt hoop materialen kappot wat daarmee in aanraking komt.

Voor de rest kan ik het niet zo verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:05
Hier ook een 3 luxury uit 2019, geen problemen met het stuur, ziet er nog uit als nieuw. Lijkt me erg sterk dat een stuur bij normaal gebruik zo snel stuk gaat inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@jeanj Het dashboard van de laatste generatie Mazda3 werkt met zachte materialen en is daarmee ook erg makkelijk te beschadigen met scherpe voorwerpen (inclusief een scherpe nagel).

Waar je bij een Mazda3 uit 2009 nog echt moeite moest doen om een spoor na te laten (want hard plastic), is het beschadigen van het dashboard van de huidige generatie Mazda3 sneller gebeurt dan je zou willen.

In het stuur heb ik een "kras in het leer" zitten vanwege een scherpe nagel, van het "zilver op het stuur" begint de verf een klein beetje los te laten in de hoekjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 18:03
Bij de Mazda 6 was het stuur na 180k km nog prima. Ik maakte hem regelmatig schoon want heb een hekel aan een glimmend stuur. Huidige (privé) CX5 heeft nu na 3 jaar veel minder gelopen (33k km). Stuur is nog als nieuw. Gebruik Gyeon mild leather cleaner en zo nu en dan de Gyeon leather coat.

Vrees dat de schade te maken heeft met ringen of idd een soort creme?

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Terminater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05-2024
Damic schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:19:
[...]
Ik zien dat er nog niemand geantwoord heeft maar wrs is dat voor iets extra dat er nu niet insteekt :)

Misschien een extra ventilator ofzo die alleen word gestoken in de hele warme gebieden?
Bedankt voor je reactie, je hebt gelijk volgens het bedrading schema lijkt dit inderdaad een extra aansluiting te zijn voor ander continent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldus1955
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 14:43
royalt123 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:48:

Nu met bang hartje afwachten op Mazda cx 60 binnen paar weken gezien forums, Facebook over problemen :/

[...]
Welke problemen?

Ik heb net de CX-60 PHEV getest, en ook de Lexus NX 450H+, en heb het moeilijk om een keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
arnoldus1955 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:20:
[...]

Welke problemen?

Ik heb net de CX-60 PHEV getest, en ook de Lexus NX 450H+, en heb het moeilijk om een keuze te maken.
Over open deuren gesproken: Dit is wel het Mazda topic.
De Mazda natuurlijk :*)

Mochten de issues gerelateerd zijn aan software (Mazda CX-60), dan kan zeker nog opgelost worden via updates. De Mazda3 SkyActiv-X had bij de release van 2019 nog de nodige software uitdagingen, maar die zijn inmiddels via Software updates netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• severijns
Voor de mensen met een 2.5l 194pk motor (zoals de mazda 6 vanaf 2019)...
De software van het motormanagment is eindelijk gekraakt en de motor kan van chiptuning voorzien worden.
Bij de meeste chiptuners staat nog steeds dat hij nog in ontwikkeling is, maar de files zijn te koop en een aantal hebben ze al op de site staan.
Shiftech belooft +13pk en +24Nm
ATM zelfs +21pk en +22Nm
BR-performance +16pk en +17Nm
Heb nog niet heel hard gezocht maar vroeg me wel af.
Als jullie zouden moeten/mogen kiezen, zou je dan voor pk of voor koppel gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
severijns schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:47:
De software van het motormanagment is eindelijk gekraakt en de motor kan van chiptuning voorzien worden.
Bij de meeste chiptuners staat nog steeds dat hij nog in ontwikkeling is, maar de files zijn te koop en een aantal hebben ze al op de site staan.
ATM zelfs +21pk en +22Nm
Denk dat het er vooral vanaf hangt waar op de rpm curve dat beetje extra te vinden is. Als het koppel eerder beschikbaar is (bv 1500-3000 rpm) dan gaat dat veel interessanter zijn voor mij gezien ik bijna nooit tot red line optrek. Bij veel motoren is dat beetje winst in pk ook door het iets verhogen van de rpm limit en zit die piek vooral hoog in toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
Voor diegene die de CX60 in een niet lease constructie rijden en enigszins in de buurt van de grens met Duitsland of België wonen een tip m.b.t. de trekhaak: Haal die in het buitenland.
In Duitsland kost deze "maar" €1250,- voor een originele Mazda trekhaak waar deze in NL bijna 500,- duurder is, dat loont zich (zeker in de grens regio's) wel een tripje.
De Mazda dealer hier vlak over grens wou 'm in ieder geval met alle plezier voor me monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Larko schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:38:
Voor diegene die de CX60 in een niet lease constructie rijden en enigszins in de buurt van de grens met Duitsland of België wonen een tip m.b.t. de trekhaak: Haal die in het buitenland.
In Duitsland kost deze "maar" €1250,- voor een originele Mazda trekhaak waar deze in NL bijna 500,- duurder is, dat loont zich (zeker in de grens regio's) wel een tripje.
De Mazda dealer hier vlak over grens wou 'm in ieder geval met alle plezier voor me monteren.
Zelfde geld ook altijd voor velgen sets. Het is bijna goedkoper (of in sommige gevallen zelfs is het ook zo) om een 2e set te halen in Duitsland dan dat het is om te "upgraden" in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
LA-384 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:03:

Inmiddels de garage laten kijken (korte proefrit), conclusie, onmiskenbaar een kromme remschijf.

Met 4500km sinds monteren wordt dat een garantiekwestie.

Het merk wat ze monteren is Brembo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 21:43
Martin.Air schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:58:
[...]

Zelfde geld ook altijd voor velgen sets. Het is bijna goedkoper (of in sommige gevallen zelfs is het ook zo) om een 2e set te halen in Duitsland dan dat het is om te "upgraden" in Nederland.
Ouwe lui hier hebben voor de CX-60 een set standaard CX-60 velgen erbij gekocht met winterbanden.
Ik geloof iets van 1500eur voor betaald dus vond dat echt niet gek.

Mazda Jansen - Arnhem

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
Vandaag bezig geweest met het zwart maken van de logo's, uitlaten en gril van m'n CX-60. Heb de Exclusive-line, dus veel onderdelen waren chroom. Ben erg tevreden met het resultaat. Ik wil alleen nog een keer de spiegelkappen zwart wrappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5riXi-Hz0I16wE0GJfbINwCkIXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JrkGIWmJWwl84jAhnZdaRx2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxYdIciUEmFj8Ux-nE-_QHxHrnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4oTeVzG8Fir2YUUhG6HPpq5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EwG33uVFa-BGnEiBE5Sk8BbDBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzPGdFOqIjctGhL4qro9nCYb.jpg?f=fotoalbum_large

Zie dat de laadkabel veel strepen geeft op de achterbumper. Gelukkig makkelijk weg te poetsen.

[ Voor 3% gewijzigd door tommyz op 13-06-2023 13:44 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@tommyz Logo's zelf zwart gespoten?
Verder veel veilige km's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
@Damic Thanks! Ja, plasti-dip. Dus ook weer makkelijk te verwijderen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:59

Exirion

Gadgetfetisjist

severijns schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:47:
ATM zelfs +21pk en +22Nm
Ik heb zo'n motor maar zou voor dat beetje winst geen risico's m.b.t betrouwbaarheid nemen. Hij is snel zat en die 5 tot 10 procent extra koppel of vermogen gaat geen merkbaar verschil maken. De meeste 'tunes' zijn kwakzalverij.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Als ik even de "vuistregel van Joep hanteer, dan ligt het vermogen zelfs iets boven de verwachting.

75 pk per 1.000 cc
75 x 2,5 = 187,5 pk ; het 4c blok levert 194pk.

Gelukkig is het tijdperk van softwarematig vermogen knijpen bij Mazda aardig voorbij (waarbij de Sky G-165 de basis was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldus1955
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 14:43
Zoals eerder gemeld overweeg ik een CX-60 PHEV (ik heb ook andere wagens getest, en de Lexus NX PHEV is ook heel goed).

Ik heb een testrit van 2,5u kunnen doen. Wat me niet bevallen heeft is de bediening van het infotainment systeem (bediening adhv wieltje). Ik was er snel mee weg, maar vind het gewoon traag om zo te werken.
Een adres intikken duurt een eeuwigheid.
Nadat ik de navigatie negeerde, wilde deze niet automatisch de route recalculeren. Ik kreeg niet een nieuwe route voorgeschoteld.

Andere minpunten:
- Ik voelde kleine vibraties in de weg. De grotere oneffenheden worden wel weggewerkt. Ik rij regelmatig 900km (Zwitserland-België), en ik weet van eerdere auto's dat ik heel vermoeid wordt van te veel vibraties.
- Bij het achteruit parkeren (met autohold aan), rolde de auto achterwaarts nadat ik diep in de rem had geduwd. (Maw, autohold werkte niet op dat moment). Daarnaast stopte de auto niet automatisch toen ik veel te dicht bij de bumper van de achterligger kwam, terwijl ik wel had verstaan dat dit zou moeten gebeuren?
- Bij het manoevreren op een parking hoorde ik een luide tik uit wat de versnellingsbak leek.

Wat denken jullie hierover? Zijn dit kinderziekten, of zijn er dingen die niet op jullie auto's gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@arnoldus1955 mijn vader heeft net een CX-60 aangeschaft.
ik kan op je andere punten nog niet ingaan, wel op de navigatie.
zelf laat ik de mazda navigatie links liggen, en gebruik ik de android auto feature (werkt ook draadloos).
adressen invoeren via google maps / android auto werkt behoorlijk goed met gewoon inspreken (stemherkenning). dat kan met de mazda navigatie ook wel, maar via google maps een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
arnoldus1955 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:45:
Zoals eerder gemeld overweeg ik een CX-60 PHEV (ik heb ook andere wagens getest, en de Lexus NX PHEV is ook heel goed).

Ik heb een testrit van 2,5u kunnen doen. Wat me niet bevallen heeft is de bediening van het infotainment systeem (bediening adhv wieltje). Ik was er snel mee weg, maar vind het gewoon traag om zo te werken.
Een adres intikken duurt een eeuwigheid.
Nadat ik de navigatie negeerde, wilde deze niet automatisch de route recalculeren. Ik kreeg niet een nieuwe route voorgeschoteld.

Andere minpunten:
- Ik voelde kleine vibraties in de weg. De grotere oneffenheden worden wel weggewerkt. Ik rij regelmatig 900km (Zwitserland-België), en ik weet van eerdere auto's dat ik heel vermoeid wordt van te veel vibraties.
- Bij het achteruit parkeren (met autohold aan), rolde de auto achterwaarts nadat ik diep in de rem had geduwd. (Maw, autohold werkte niet op dat moment). Daarnaast stopte de auto niet automatisch toen ik veel te dicht bij de bumper van de achterligger kwam, terwijl ik wel had verstaan dat dit zou moeten gebeuren?
- Bij het manoevreren op een parking hoorde ik een luide tik uit wat de versnellingsbak leek.

Wat denken jullie hierover? Zijn dit kinderziekten, of zijn er dingen die niet op jullie auto's gebeuren?
Wat betreft de navigatie laten mijn ouwe lui die ook links liggen. Die gebruiken gewoon CarPlay.
Tip: in de instellingen kan je het touchscreen enablen voor Android Auto en CarPlay. Dan heb je dus de knoppen in je middenconsole niet meer nodig (wel weer wanneer je uit AA of CarPlay gaat).
Zelf was ik ook fel tegen dat gedoe en gedraai met die knop maar eerlijk is eerlijk: Het went vanzelf.

Vibraties herken ik eerlijk gezegd niet. Hij is wel wezenlijk anders afgeveerd dan de CX-5 waar ze vandaan komen en een stuk stugger.

Autohold: Uit mijn hoofd zit er ook een knop op je middenconsole waarmee je Autohold aan kan zetten.

Automatisch stoppen: wat was de situatie? Bij inparkeren of kwam je met een grote snelheid aanrijden?
Hier nog niet getest (gelukkig) om te kijken of dat werkt.

Tik uit de bak heb ik ze ook nog niet over gehoord. Wel nu 3x gehad dat hij niet in de versnelling wilde bij wegrijden. Ook melding op dashboard. Weer terug in Neutraal en weer naar Drive en dan wil hij wel van zn plek af.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin.Air
arnoldus1955 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:45:
AutoHold werkt enkel bij de D versnelling, dit is een bewuste keuze van Mazda. Waarschijnlijk omdat achteruit een speciale verrichting is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:10
Ik bekeek vandaag de onderhoudsprijzen via de Mazda-website en het viel me op dat het voor een 2020 Mazda 3 veel scheelt om in België te gaan. Het scheelt per onderhoudsbeurt vaak €100-180 (afhankelijk van de beurt). Een Belgische Mazda-dealer is voor mij 10 minuten langer rijden dan die in Nederland, dus lijkt de moeite waard te zijn.

Heeft iemand hier ervaring met onderhoud laten doen bij een Belgische Mazda-dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je ook bij andere Mazda dealer gekeken in NL? Onderling van elkaar wilt het ook best wat schelen. Al zal ik in jou geval rustig naar België rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:05
TNThomas schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:14:
Ik bekeek vandaag de onderhoudsprijzen via de Mazda-website en het viel me op dat het voor een 2020 Mazda 3 veel scheelt om in België te gaan. Het scheelt per onderhoudsbeurt vaak €100-180 (afhankelijk van de beurt). Een Belgische Mazda-dealer is voor mij 10 minuten langer rijden dan die in Nederland, dus lijkt de moeite waard te zijn.

Heeft iemand hier ervaring met onderhoud laten doen bij een Belgische Mazda-dealer?
Grappig, zelf nooit aandacht aan besteed maar woon ook dicht bij de grens. Zie bij de 5de service beurt voor de CX-5 ook een verschil van 90 euro verschijnen (302 euro vs 212 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:10
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:33:
Heb je ook bij andere Mazda dealer gekeken in NL? Onderling van elkaar wilt het ook best wat schelen. Al zal ik in jou geval rustig naar België rijden.
Ook naar gekeken en inderdaad gezien dat het kan schelen. Gelukkig is de Mazda-dealer in mijn woonplaats relatief goedkoop, maar alsnog aanzienlijk duurder dan in België.
Slomy schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Grappig, zelf nooit aandacht aan besteed maar woon ook dicht bij de grens. Zie bij de 5de service beurt voor de CX-5 ook een verschil van 90 euro verschijnen (302 euro vs 212 euro).
Het is makkelijk bespaard, vandaar ook de vraag of er mensen hier de grens over rijden voor onderhoud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 22:55
Ik begin het wel heel jammer te vinden dat de istop niet permanent uit te schakelen is in de instellingen. Ik zet hem altijd handmatig uit als ik ga rijden, van de week een keer vergeten en gelijk de volgende melding, zie foto. Dit zou binnen 2 jaar de 3e keer zijn dat ik voor dit euvel langs de garage moet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xbTWHkmIxZdksxi-2MpYrH8zQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mBZkxQlt7itLVk3VJIH7nRm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 99% gewijzigd door Sander H op 19-06-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@Sander H
En kunnen ze dan iets vinden?

Ik heb het namelijk met enige regelmaat. Auto uit en opnieuw starten en het is weer een tijdje weg. Garage kan daarom ook nooit iets vinden....

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 22:55
RvL schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:51:
@Sander H
En kunnen ze dan iets vinden?

Ik heb het namelijk met enige regelmaat. Auto uit en opnieuw starten en het is weer een tijdje weg. Garage kan daarom ook nooit iets vinden....
Vorige keren hebben ze een motormanagement update gedaan, maar ik heb niet het gevoel dat dat de oplossing is. Het blijft terugkomen eens in de zoveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Het blijft AutoWeek met de azijn boertjes in de reacties maar de meeste hebben toch wel dezelfde ervaring met de CX-60:

PRAKTIJKERVARING MAZDA CX-60: EIGENAREN OVER HUN PLUG-IN HYBRIDE SUV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wetgeving zou hier in ook wat anders mogen want waarschijnlijk veel fiscale voordelen vanwege hybride terwijl in praktijk veel meer benzine slurpt dan een enkel benzine uitvoering.

Vering, tja als je juist Audi hebt vermeden vanwege stugge verenging en nu je Mazda net zo stug blijkt afgeveerd te zijn dan snap ik wel de negatieve reacties terwijl niet hoeft te zeggen dat het een slechte auto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommyz
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:21:
Wetgeving zou hier in ook wat anders mogen want waarschijnlijk veel fiscale voordelen vanwege hybride terwijl in praktijk veel meer benzine slurpt dan een enkel benzine uitvoering.
Hangt veel van je rijstijl en afstanden af. Ik laad 'm elke dag op en verbruik is nu 4,1l / 100km. Niet zo zuinig als de fabrieksopgave, maar hij verbruikt ook zeker niet meer dan een niet-hybride variant.
Ik rijd elke week naar een klant met een afstand van 100 km. Na +/- 55km is de accu leeg en schakelt ie over op alleen benzine. Als ik dan aankom, is het gemiddelde verbruik +/- 3l / 100km. Ik laad 'm daar weer op en rijd dan weer naar huis en heb dan ongeveer hetzelfde verbruik.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik goed begrijp verbruikt die bij een afstand van 100km 3 liter benzine waarvan die 45 km op de brandstof motor rijdt. Dat maakt dat die op brandstof 1 op 15 rijdt of 6,67L/100 km. Ik had zelf een beter prestatie verwacht van het hybride systeem. Qua elektrisch plug-in is wel netjes dat die een praktijk bereik heeft van 55km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tommyz
Klopt, op die afstand. Maar wanneer ik naar kantoor rijd, verbruik ik 0l/100 km en wanneer ik een paar honderd km rijd, verbruik ik 6 liter op 100km. Hangt dus helemaal af van de situatie, rijstijl en laadgedrag. Het is lastig om het direct te vergelijken met auto’s die niet hybride zijn.

Dat ‘ie meer verbruikt dan een benzineversie wanneer de auto niet opgeladen is, is logisch. Het accupakket alleen al is 170kg.

[ Voor 18% gewijzigd door tommyz op 26-06-2023 23:15 ]

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larko
Na ruim 11.500km is het gemiddeld verbruik hier 3,1L/100km voor de CX-60 Homura. Afgezet tegen m'n CX-5 die ik hiervoor had waarbij ik 1 op 12,5 (8L/100km) reed vind ik 't toch niet verkeerd.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelden tot nooit aan een publieke laadpaal doe laden aangezien ik voldoende (over)capaciteit op m'n dak heb liggen en dus laad vanuit m'n zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Exacte verbruik cijfers heb ik hier even niet maar wat @tommyz zegt klopt wel.
Mijn ouders rijden vrijwel alleen korte stukken waarmee ze prima uit komen met een elektrisch bereik van 55-60km. Laden doen ze alleen thuis (of aan een prive paal zonder laadpas als die voorhanden is) op de 28 paneeltjes die op het dak liggen.

De lease rijders pakte hybrides natuurlijk voor de gunstigere bijtelling maar dat maakt nu niks meer uit.
Ik zie bij mijn werkgever dan ook maar 16 hybrides in het complete wagenpark van 308 voertuigen.
Komt omdat die bijtelling dus niet meer uit maakt en degene die er wel een hebben rijden zonder te stekkeren en enkel op benzine dus of hebben een stekkerloze hybrid (zoals ik o.a.).
Bij ons is het nog of tankpas of laadpas en niet en-en. Die jongens stekkeren dus nergens behalve op kantoor als ze daar een keer zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Csotranme op 27-06-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:26
Binnen 2-3 weken mag ik Mazda CX60 PHEV ophalen :D . Ik ga verbruik goed opvolgen zoals ik bij mijn huidige lease auto deed (elk tankbeurt tot 140.000km bijgehouden).

Als ik naar mijn situatie kijk kan ik principe altijd elektrisch rijden (zomerweer) naar kantoor en school behalve als ik naar klanten moet rijden ofwel privé. Ik krijg zowel Laadpas als Tankkaart + laadpaal thuis.

Ik doe 30.000km per jaar gemiddeld dus over een jaartje ga ik al een goed beeld van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

En ook na deze onderhoudsbeurt mag de auto weer een extra keertje terug komen. Aangegeven dat er sinds het vervangen van het kachelhuis in januari geen lucht meer uit de ventilatieroosters achter komt. Pas ontdekt toen het weer warm begon te worden, meteen gemeld en het zou bij de onderhoudsbeurt bekeken worden. Die kon pas 7(!) weken later gepland worden.

Wat blijkt? We kunnen het niet vinden, er moet een specialist bij komen. Mag ie 25 juli weer terug...

Ondertussen word ik bij de werkplaatsreceptie al standaard begroet incl. achternaam en er zijn zelfs al medewerkers die mijn kenteken uit hun hoofd kennen.....

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TP14123
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik rijd nu 3 jaar in een tweedehands aangeschafte Mazda 3 uit 2016, 2.0 benzinemotor handgeschakeld. De auto heeft 116000 km gelopen en ik was er tot afgelopen woensdag erg blij mee. Ik kwam die dag stil te staan voor een stoplicht, waarbij i-stop de motor logischerwijs uitschakelde. Op dat moment zag ik ook het check motor lampje kort oplichten en daarna weer uit gaan. Vrij snel daarna wordt het stoplicht groen, ik trap de koppeling in met de veronderstelling weer te kunnen vertrekken. Helaas bleek dat niet zo te zijn. Het contact gaat daarna nog wel aan, maar starten gaat niet meer.

Ik ben vervolgens weggesleept door de gratis Mazda pechservice (ik laat de auto volgens voorschrift bij de dealer onderhouden, net als de eerste eigenaar, dat was een leasemaatschappij). Tot zover niets dan lof, prima service. De auto is vervolgens naar mijn vaste Mazda garage gebracht. Ook daar wordt ik zoals altijd vriendelijk te woord gestaan, maar wat ze te melden hadden maakte me minder blij.

Wat blijkt nu het euvel, de motor is vastgelopen.... Goedkoopste oplossing is het volledige motorblok vervangen door een gebruikte motor, prijskaartje € 6500,-. Dit verwacht je toch niet bij een Mazda van deze leeftijd en kilometerstand. Over de oorzaak valt niets te zeggen, vloeistoffen waren voldoende aanwezig. De garage heeft geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik heb ook niets geks opgemerkt aan de motor in de periode voorafgaand aan het vastlopen en heb regelmatig olie gepeild. Zelfs op het moment van vastlopen kwam er geen gek geluid uit de motor, ik was nota bene aan het afremmen en het lijkt wel gebeurd te zijn op het moment dat ik stil kwam te staan. Ik rijd verder ongeveer 14000 km per jaar en heb dus minstens elk jaar een onderhoudsbeurt.

Mocht iemand hier nog iets zinnigs over te melden hebben hoor ik het graag. Ik ben al een paar dagen aan het zoeken naar een verklaring, maar het lijkt gewoon hele botte pech te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mijn Mazda 3 2020 SA-X luxury per komende donderdag verkocht na 3 jaar plezier.
Ik stap over op een bedrijfsauto, helaas heeft mazda geen leuke full electric(dat moet van het bedrijf) en dus stap ik over naar het BMW i4 topic (geen straf opzich).

Heb nog een paar leuke videos van ritjes in de Mazda3 online staan, ik ga hem zeker missen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:59
Ik ga de auto binnen brengen bij Mazda, omdat ik de automaat niet lekker vindt schakelen. Van 4 naar 5 lijkt hij soms in de versnelling te gooien. Als ik doe flipperen tussen 4 en 5 en geen gas geef, dan gaat het naadloos.

Ik vermoed dat het een software issue is. Iemand al eens eerder zijn TCM laten updaten door Mazda of een andere update tbv de automaat? Wel jammer, want ben verder tevreden over de auto.

Cx-3 66k op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@TP14123 Voor mij ben je de eerste die zo'n serieus defect meld voor de 3e gen Mazda3
Wellicht kan je de leasemaatschappij eens vragen of er ooit schade mee gereden is? (niet de gevallen stoeprandje of paaltje, zwaarder dan dat)

Want dan houdt het snel op met de betrouwbaarheidsgarantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timvdp1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-01-2024
@D_Jeff Dat gevoel begin ik ook te krijgen. Niemand die er iets van snapt en ik kan nergens vergelijkbare klachten vinden. Ik heb ook Mazda Nederland een bericht gestuurd. Ik zit natuurlijk dik buiten de garantie, maar mss dat ze toch iets willen doen omdat het zo bizar is. En ik wil in ieder geval dat ze op de hoogte zijn.

Wat betreft schade in het verleden, dat heb ik bij aankoop gecheckt en er waren geen schades bekend. Dus tenzij men iets bewust niet geregistreerd heeft is dat ook niet aan de orde. En dan zie ik een leasemaatschappij niet doen, dus ik weet eigenlijk gewoon zeker dat er nooit schade mee gereden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:51
De garage waar ik mijn Mazda 3 uit 2010 in onderhoud heb geeft aan dat er na 13 jaar nogal wat steenslag//beschadigingen zijn op de condensor van de airco en dat er het risico is dat deze binnenkort gaat lekken. Ze hebben me een offerte gedaan van €462 inclusief BTW die bestaat uit 3 arbeidsuren en een after-market condensor van NRF. Ik schrok met name van de arbeidsuren. 3 uur voor het vervangen van een onderdeel van de airco?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:24
PatrickC schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:29:
De garage waar ik mijn Mazda 3 uit 2010 in onderhoud heb geeft aan dat er na 13 jaar nogal wat steenslag//beschadigingen zijn op de condensor van de airco en dat er het risico is dat deze binnenkort gaat lekken. Ze hebben me een offerte gedaan van €462 inclusief BTW die bestaat uit 3 arbeidsuren en een after-market condensor van NRF. Ik schrok met name van de arbeidsuren. 3 uur voor het vervangen van een onderdeel van de airco?
En het vacumeren van gerepareerde airco en vullen. Ik zeg niet duur. Waarschijnlijk is de condensor 1 pakket met de koelwaterradiateur, en moet de halve neus/bumper gedemonteerd worden om de condensor te vervangen. Airco leeghalen , vacumeren en weer vullen is al snel 150 euro..., condensor 100 euro? 200 euro over voor werkuren. nog geen 70 euro per uur. en dat alles incl BTW

Ik vind het best ok, kwa prijs en NRF is een goede OEM-er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@PatrickC
Leeg, onderdrukken zetten ("lekdetectie") plus vullen zitten al op zo'n 350 euro bij een Mazda dealer.
Het is niet de allerscherpste deal, maar verder ben ik het wel eens met RSH: heel gek is het aanbod ook niet.

De vraag is alleen: Hoe lang denk je zelf nog te willen doen met de auto (inc eventuele doorschuifacties binnen het gezin en/of familie).

Verder herken ik je vraag, want ik zit met een airco condensator die er ongeveer hetzelfde eruit ziet. De "FYI" heb ik 3 jaar geleden gekregen en sinds dit jaar begin ik te merken dat airco echt wel minder is.
Mijn overweging voor nu is om de boel alleen opnieuw te laten vullen, omdat de waarde van de auto nog maar +/- 2.000 euro is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
@(RSH) @D_Jeff Dank voor de reacties. Ik had nog niet genoemd dat ze ook nog €89 rekenen voor een aircobeurt. Dat komt er dus nog bij, maar die kosten had ik normaal ook gehad (elke 3 jaar).

Ik rijd heel weinig kilometers. Nog geen 70.000 km op de teller en de auto ziet er na 13 jaar nog bijna uit als nieuw :) . Ik ben dus nog lang niet van plan een andere auto te kopen, want ik ben nog steeds erg tevreden over de auto. Het is een GT-M Line 2.0 i-stop versie. Dus de investering is het mij nog zeker waard.

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 12-07-2023 21:37 ]

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@PatrickC Baas-boven-baas :P
Ik heb een 2.0 TS+ (feitelijk de instap versie), tevens ook met i-stop. Alleen ben ik al ruim de 2ton km gepasseerd , daarom dat de (dag-)waarde ook een stuk lager ligt dan het gemiddelde.

Wel heb ik in 2017 besloten om die enorme "puist" van een volume knop om te ruilen voor een Pioneer systeem, waardoor ik dus ook zaken zoals navigatie, bluetooth, USB-aansluiting (inc opladen voor smartphone) dvd-speler erbij gekregen heb. Dat was toen een actie van zo'n 1.000 euro, maar ik weet zeker dat het al heb terugverdiend.

[ Voor 10% gewijzigd door D_Jeff op 12-07-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
D_Jeff schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:50:
@PatrickC Baas-boven-baas :P
Ik heb een 2.0 TS+ (feitelijk de instap versie), tevens ook met i-stop.
Verschil is niet zo groot hoor. De GT-M Line was maar een kleine upgrade tov de TS+. Je kunt ‘m dan ook niet vergelijken met de GT-M.
https://www.autoweek.nl/a...dan-2-0-i-stop-gt-m-line/

[ Voor 9% gewijzigd door PatrickC op 12-07-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Ha mensen,

Ik zit met een probleem

Ik heb een Mazda MX-5 NB.
Afgelopen oktober gekocht, na een paar maanden voor 1.100 euro moeten vervangen aan remblokken, schijven en klauwen.

Nu kom ik net bij de APK en wordt de auto afgekeurd, omdat de remklauwen aanlopen en daarmee het wiel scheeftrekken. De garage maakt de remklauwen gangbaar en hij is goedgekeurd. De garageman laat mij zien dat er zwart aanslag zit op het wiel, wat duidt op een remblok dat aanloopt, omdat de remklauw niet goed terugzakt. Verder is de remschijf licht oranje aan de bovenkant wat zou duiden op een aanlopende remklauw, waardoor hij extreem heet wordt. De garage zegt dat ik beide remklauwen voor zou moeten vervangen.

Ik kom dus terug bij de garage die voor 1.100 alles goed had gemaakt, want ik voel me beduveld.
Die man legt echter uit dat elke auto die aanslag op het wiel heeft, omdat remblokken altijd iets verf afgeven als je remt, dat slijt gewoon. Laat een stel auto's zien die het ook hebben. (lijkt te kloppen, want bij mij in de straat zit het ook op elk wiel). Daarnaast zegt hij dat als de blok/schijf al die 4 maanden zou aanlopen, er diepe groeven in de schijf zichtbaar zouden zijn en de remblokken al op zouden zijn.
Hij zegt ook dat het remblok/schijf massief is en niet ventilerend, dat die sowieso iets heter worden dan wel-ventilerend en dat hij daarom wat roder is, dat is normaal.
Hij geeft aan dat de Mazda dealer gewoon op zoek was naar wat extra geld, want van een APK van 39,95 komen ze niet rond. Dit klinkt ook redelijk plausibel

Nu probeer ik erachter te komen wie mij heeft genaaid. Heeft iemand enig idee hoe ik dit doe?

P.S. is 312 euro ex BTW een normaal bedrag voor 2 reparatiesets voor remklauwen inc. uurloon als totaal?
Klinkt mij in de oren als bijzonder veel, maar heb er geen verstand van

Groet
Tom

[ Voor 4% gewijzigd door Wereldkaart op 15-07-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
Wereldkaart schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:47:
Ha mensen,

Ik zit met een probleem

Ik heb een Mazda MX-5 NB.
Afgelopen oktober gekocht, na een paar maanden voor 1.100 euro moeten vervangen aan remblokken, schijven en klauwen.

Knip
Wat loopt er nou precies aan volgens garage 2? Remklauw of remblokken? Remklauwen die aanlopen lijkt me onwaarschijnlijk, dan heeft de eerste garage prutswerk geleverd.

Remblokken die aanlopen is waarschijnlijker. Ik neem aan dat het over de voorwielen gaat? Als het aan één kant zit moet je verschil zien tussen de remschijven links en rechts, want de schijf aan de kant van het aanlopen wordt heter dan de andere kant.

Remstof heb je altijd, als je remt slijten de blokken per definitie. Mijn velgen zijn ook zwart aan de binnenkant.

Of 312 euro veel geld is valt niet te zeggen met de beperkte info die je geeft. Wat hebben ze daar precies voor gedaan of geleverd? Remblokken of schijven vervangen? Remcilinders gangbaar gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak zijn de remblokken cilinder hoezen gescheurd bij een oude remklauw. Het gaat een tijdje goed tot dat er roest komt op de cilinder en dan gaat de cilinder van de remklauw vastzitten. Dit kan zowel in korte als lange tijd gebeuren. Dit is typisch een oude auto kwaal doordat rubber simpel weg verouderd.
Ik weet niet hou oud je mx5 is maar mogelijk zijn je andere remklauwen ook in een paar jaar aan de beurt. Vervangen/reviseren is dan beste oplossing. Vergeet ook niet dat alle andere aandrijfhoezen en rubbers van de wiel ophanging op den duur ook aan de beurt zijn.
Ik weet niet of je iets van garantie hebt afgesproken bij de koop van je auto?

Vastzitten remklauw is heel simpel, ga een stukje rijden en voel daarna voorzichtig met je hand aan de remschijf. Die wordt dan verschrikkelijk heet, hoe langer je door rijdt hoe erger het wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
gerritjan schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Wat loopt er nou precies aan volgens garage 2? Remklauw of remblokken? Remklauwen die aanlopen lijkt me onwaarschijnlijk, dan heeft de eerste garage prutswerk geleverd.

Remblokken die aanlopen is waarschijnlijker. Ik neem aan dat het over de voorwielen gaat? Als het aan één kant zit moet je verschil zien tussen de remschijven links en rechts, want de schijf aan de kant van het aanlopen wordt heter dan de andere kant.

Remstof heb je altijd, als je remt slijten de blokken per definitie. Mijn velgen zijn ook zwart aan de binnenkant.

Of 312 euro veel geld is valt niet te zeggen met de beperkte info die je geeft. Wat hebben ze daar precies voor gedaan of geleverd? Remblokken of schijven vervangen? Remcilinders gangbaar gemaakt?
Dag Gerritjan, bedankt voor je reactie. Voor de 312 hebben ze de remklauwen voor gangbaar gemaakt en een reparatieset toegepast, dus niets vervangen. Zijn redenatie was 50 euro per set per kant, plus 1,25 uur per kant.

En volgens garage 2 trokken de remklauwen niet goed meer terug bij de rem loslaten, waardoor het blok, constant tegen het wiel aanzit. Hij gaf inderdaad aan dat het rechterwiel daardoor veel heter werd. Maar hij is nu gangbaar gemaakt, dus kan daar niet meer achter komen.. :(
Beide kanten hebben hetzelfde zichtbaar op de schijf, dus lichte strepen erop, geen duidelijke verschillen tussen links of rechts (of met de achterwielen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal in ieder geval als ik jou was het de komende tijd even in de gaten te houden door de remschijven even te voelen na het rijden.

Het kan helpen door het gangbaar te maken maar het kan ook zo weer terug komen doordat de rem cilinder hoezen stuk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
Wereldkaart schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:39:
[...]
Dag Gerritjan, bedankt voor je reactie. Voor de 312 hebben ze de remklauwen voor gangbaar gemaakt en een reparatieset toegepast, dus niets vervangen. Zijn redenatie was 50 euro per set per kant, plus 1,25 uur per kant.

En volgens garage 2 trokken de remklauwen niet goed meer terug bij de rem loslaten, waardoor het blok, constant tegen het wiel aanzit. Hij gaf inderdaad aan dat het rechterwiel daardoor veel heter werd. Maar hij is nu gangbaar gemaakt, dus kan daar niet meer achter komen.. :(
Beide kanten hebben hetzelfde zichtbaar op de schijf, dus lichte strepen erop, geen duidelijke verschillen tussen links of rechts (of met de achterwielen)
ok, dus materiaalkosten 100 euro, 212 euro voor 2,5 uur werk. Werkplaatsuurtarief van 85 euro vind ik pittig maar schijnt geen ongebruikelijk tarief te zijn.

Het is nu moeilijk om na te gaan wie je heeft beduveld en de waarheid kan ook nog ergens in het midden liggen.
Als garage 1 z'n werk niet goed gedaan heeft moest die een kans krijgen om het in orde te maken en dat kan nu niet meer.
Je hebt nu in elk geval van garage 2 een garantie op de reparatie.

Ik heb ook eens aanlopende remblokken gehad. Bij het uitrollen (dus koppeling in of niet in de versnelling) kon je echt merken dat de auto met een schokje tot stilstand kwam en niet geleidelijk.

Succes en veel rijplezier gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:49:
Ik zal in ieder geval als ik jou was het de komende tijd even in de gaten te houden door de remschijven even te voelen na het rijden.

Het kan helpen door het gangbaar te maken maar het kan ook zo weer terug komen doordat de rem cilinder hoezen stuk zijn.
Ik mag toch hopen dat die hoezen onderdeel van de reparatieset zijn en zijn vervangen tijdens die 1,25 uur per kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@gerritjan
Ik ken geen garage waar we zelf de remklauw reviseren
(Filmpje van het reviseren)
Het is te duur met hoeveelheid uren dat het kost + risico dat het reviseren niet goed lukt.
Meestal plaatsen ze een nieuwe remklauw die voor de hoofdprijs bij hun vaste leverancier wordt gekocht.

En ik moet zeggen wanneer ik zelf repareer dat ik er ook altijd liefst een nieuwe remklauw onder gooi.
Als beetje goed schopt kost rond de 100 euro. En is dan enkel kwestie van klauw wisselen + ontluchten en nieuwe remolie toevoegen.
Koop je een revisie setje om de remklauw te reviseren dan bespaar je zeg 80 euro maar dan heb wel het risico dat het reviseren niet lukt met als gevolg dat je auto niet kunt gebruiken en je alsnog een nieuwe klauw moet bestellen.
Vaak vervang ik dan ook meteen remblokken + remschijf, wanneer zelf bestelt vind ik dat het niet de kosten zijn en je weet dan ook meteen dat je dan weer aantal jaren vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:28:
@gerritjan
Het is te duur met hoeveelheid uren dat het kost + risico dat het reviseren niet goed lukt.
Meestal plaatsen ze een nieuwe remklauw die voor de hoofdprijs bij hun vaste leverancier wordt gekocht.

En ik moet zeggen wanneer ik zelf repareer dat ik er ook altijd liefst een nieuwe remklauw onder gooi.
Als beetje goed schopt kost rond de 100 euro. En is dan enkel kwestie van klauw wisselen + ontluchten en nieuwe remolie toevoegen.
Koop je een revisie setje om de remklauw te reviseren dan bespaar je zeg 80 euro maar dan heb wel het risico dat het reviseren niet lukt met als gevolg dat je auto niet kunt gebruiken en je alsnog een nieuwe klauw moet bestellen.
Vaak vervang ik dan ook meteen remblokken + remschijf, wanneer zelf bestelt vind ik dat het niet de kosten zijn en je weet dan ook meteen dat je dan weer aantal jaren vooruit kan.
Dit doen ze niet allemaal, maar ik ken er genoeg die dit wel doen (4) om aan te nemen dat dit vaker voorkomt.
Wat ik vreemder vind aan dit verhaal is dat de garage niet contact heeft gezocht met de vraag wat te doen met de aanlopende rem, in dat geval had er namelijk contact gezocht kunnen worden met de oude garage.

Wat qua bewijs nog kan is dat de resultaten van de 'gefaalde' test nog in de computer staan, dan zijn deze natuurlijk wel door te sturen naar de oude garage. Wellicht dat je hiermee om een compensatie kan vragen. Maar zoals @gerritjan zegt, is het nu gebeurd en in theorie is de oude garage je niks verschuldigd.

Wat betreft de prijzen vind ik 85 per uur heel normaal, de meeste dealers zitten tussen de 80 en 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:28:
@gerritjan
Zou best kunnen, maar die revisiesetjes van 50 euro ex. BTW moeten toch ergens voor zijn gebruikt door de Mazda-garage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Na een paar weken twijfelen tussen de Mazda 3 2109+ en Lexus CT200H 2018+ heb ik nu de neiging om voor de Mazda 3 te gaan. Ik heb heel wat pagina's in dit topic gelezen maar had toch een paar vragen. Ik zou het fijn vinden als iemand heel kort antwoord kan geven op mijn vragen.

-Is het zicht bij de hatchback slechter dan bij de sedan? Ik ben 1.78

-Handbak of Sedan welke is zuiniger?

-Is de skyactiv x zuiniger dan de g? En is er veel verschil tussen de 180pk en 186pk uitvoering qua verbruik?

-Zijn alle uitvoeringen mild hybride? (is mij niet helemaal duidelijk)

Kortgezegd, ik ben eigenlijk op zoek naar de zuinigste Mazda 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
Supreme_One schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:35:
Na een paar weken twijfelen tussen de Mazda 3 2109+ en Lexus CT200H 2018+ heb ik nu de neiging om voor de Mazda 3 te gaan. Ik heb heel wat pagina's in dit topic gelezen maar had toch een paar vragen. Ik zou het fijn vinden als iemand heel kort antwoord kan geven op mijn vragen.

-Is het zicht bij de handbak slechter dan bij de sedan? Ik ben 1.78

-Handbak of Sedan welke is zuiniger?

-Is de skyactiv x zuiniger dan de g? En is er veel verschil tussen de 180pk en 186pk uitvoering qua verbruik?

-Zijn alle uitvoeringen mild hybride? (is mij niet helemaal duidelijk)

Kortgezegd, ik ben eigenlijk op zoek naar de zuinigste Mazda 3
Ik denk dat het zoeken van iemand die echt ervaring heeft met beide hatchback & sedan lastig is.

Maar: Ik heb een X sedan gehad, hier reed ik effectief 1:19,5 mee. Veel snelweg maar ook redelijk wat files. Mijn ervaring vergeleken met de G is dat de X marginaal zuiniger is maar vooral bij constante snelheden. Acceleratie is wel iets onzuiniger. Dus kijk vooral naar wat je gaat rijden en hoelang de afstanden zijn.
Met een koude motor is namelijk altijd onzuinig waar ik weinig verschil heb gezien tussen de twee.

Wel zijn alle handbakken zuiniger dan de automaat.

Pas vooral ook je rijstijl aan met de auto die je kiest, bij echt eco rijden haalde ik met de X op een afstand van 65km een gemiddelde van 1:31. Maar dat is dus heel veel uitrollen, remmen t/m het regeneratief remmen maar nooit met de schijven.
Zonder files op hetzelfde stuk en 120a130 rijden haalde ik 1:22. Met files 1:18.

De theorie zou zeggen dat de sedan zuiniger is dan de Hatchback, namelijk zijn loze ruimtes aan de achterkant van de auto over het algemeen verantwoordelijk voor meer verbruik. Maar ik kan alleen zeggen dat de CX-30 onzuiniger is dan mijn 3 Sedan. En dat is geen heel gek statement.

Wat betreft de keus tussen 180 en 186, als je kan kiezen pak dan een 186. Hier zitten net wat updates in die de motor betrouwbaarder maken.

O, en qua zicht: Ik ben 196 en heb bij beide geen enkel probleem (volgens mij dezelfde daklijn dus zou ook vreemd zijn). Maar met mijn lengte past een dakraam net, dat was de enige beperking.

[ Voor 4% gewijzigd door Martin.Air op 20-07-2023 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Martin.Air schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Ik denk dat het zoeken van iemand die echt ervaring heeft met beide hatchback & sedan lastig is.

Maar: Ik heb een X sedan gehad, hier reed ik effectief 1:19,5 mee. Veel snelweg maar ook redelijk wat files. Mijn ervaring vergeleken met de G is dat de X marginaal zuiniger is maar vooral bij constante snelheden. Acceleratie is wel iets onzuiniger. Dus kijk vooral naar wat je gaat rijden en hoelang de afstanden zijn.
Met een koude motor is namelijk altijd onzuinig waar ik weinig verschil heb gezien tussen de twee.

Wel zijn alle handbakken zuiniger dan de automaat.

Pas vooral ook je rijstijl aan met de auto die je kiest, bij echt eco rijden haalde ik met de X op een afstand van 65km een gemiddelde van 1:31. Maar dat is dus heel veel uitrollen, remmen t/m het regeneratief remmen maar nooit met de schijven.
Zonder files op hetzelfde stuk en 120a130 rijden haalde ik 1:22. Met files 1:18.

De theorie zou zeggen dat de sedan zuiniger is dan de Hatchback, namelijk zijn loze ruimtes aan de achterkant van de auto over het algemeen verantwoordelijk voor meer verbruik. Maar ik kan alleen zeggen dat de CX-30 onzuiniger is dan mijn 3 Sedan. En dat is geen heel gek statement.

Wat betreft de keus tussen 180 en 186, als je kan kiezen pak dan een 186. Hier zitten net wat updates in die de motor betrouwbaarder maken.

O, en qua zicht: Ik ben 196 en heb bij beide geen enkel probleem (volgens mij dezelfde daklijn dus zou ook vreemd zijn). Maar met mijn lengte past een dakraam net, dat was de enige beperking.
Ik heb een vrij zuinige rijstijl. Ik schrok een beetje van de reacties waar mensen zeggen dat ze 1 op 10, 1 op 13 etc etc rijden. Ik begrijp iig dat de Europese variant een stuk zuiniger is dan de Noord Amerikaanse.

Dankjewel voor je snelle reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Supreme_One De Mazda 3 2019-2021 ("180") is wat voorzichtiger afgesteld en het andere verschil met de huidige Sky-X is dat met de "186" de mild-hybride elektro motor wat sterker is.

Ook is het pas vanaf de "186" versie mogelijk om een sunroof als optie te hebben, maar dat is echt een persoonlijke voorkeur.

Qua verbruik: Het kan echt 2 kanten op. Doe je niets anders dan autosnelweg en kan je achter vrachtwagens blijven zitten (80 - 88 km/h), dan is 1:25 geen uitzondering.
Stamp je graag door met een Max Verstappen rijstijl op de Duitse Autobahn, zal je eerder 1:12 a 1:14 zien.

Mijn verbruik met een Sky-x 180 (2019, hand, hatch) over de laatste 20.000 km is 1:17 (50% snelweg, 30% stad, 20% overig), inclusief de filetrajecten van de Rotterdamse Ruit (A20, A4, A13, A15).

Qua VS - EU versie verschillen: octaan 89/90 is daar meer gebruikelijk en de standaard versie in de VS is het Sky-G 2.5 Turbo blok (hier is de keuze Sky-G 2.0 122/150 of Sky-X 2.0 186 met Octaan 95 en 7 - 10 % ethanol)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
D_Jeff schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:23:
Qua VS - EU versie verschillen: octaan 89/90 is daar meer gebruikelijk en de standaard versie in de VS is het Sky-G 2.5 Turbo blok (hier is de keuze Sky-G 2.0 122/150 of Sky-X 2.0 186 met Octaan 95 en 7 - 10 % ethanol)
De US gebruikt PON en geen RON voor het octaangehalte:
PON 91 = RON 95
PON 93 = RON 98

[ Voor 48% gewijzigd door Martin.Air op 20-07-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
D_Jeff schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:23:
Qua verbruik: Het kan echt 2 kanten op. Doe je niets anders dan autosnelweg en kan je achter vrachtwagens blijven zitten (80 - 88 km/h), dan is 1:25 geen uitzondering.
Stamp je graag door met een Max Verstappen rijstijl op de Duitse Autobahn, zal je eerder 1:12 a 1:14 zien.
Voor 1:12 moet ik met mijn CX-30 met automaat al moeite doen. In Duitsland idd met gemiddeld 180 haal ik de 1:10, maar voor de rest is het een lastige opgave zoveel te verbruiken. (Gelukkig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Ik rijd gemiddeld 1 op 14 met mijn e-SkyActiv-G 122 handbak maar ik rijd dan ook veel stadsverkeer en korte stukken...

Als ik eenmaal op de snelweg zit trekt het verbruik dan ook recht tussen de 5,1 t/m 6l per 100km.
Ik heb twee keer een uitschieter onder de 5l gehad maar dan reed ik ook 100 km/h met de airco uit ipv 110km/h :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Laatst online: 10:57
Mijn gemiddelde met de SkyActiv-X sedan 180pk (met 18") is 6,1l/100km over de afgelopen >10.000km (geen idee wanneer ik de trip het laatst gereset heb). Mix van korte stukken, snelweg met en zonder file, rustig aan en stevig doorrijden, enz.

Volgens de boordcomputer haal ik regelmatig circa 4l/100km op de snelweg met 105km/h op de cruise control. In hoeverre dat accuraat is weet ik niet.

Vroeger kon ik het werkelijke verbruik o.b.v. mijn tankpas ergens zien, maar dat lijkt niet meer te kunnen.

Spiritmonitor.de is overigens een prima bron, en mijn verbruik lijkt dan enigszins gemiddeld voor handgeschakelde x-motoren: https://www.spritmonitor....170&gearing=1&powerunit=2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@jjkester Een enkeling (in dit topic) lijkt de indruk te wekken dat het infotenaint systeem er 0,5l/100km naast zit.
Ik kan die bewering niet onderbouwen, maar ook niet onderuit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
@D_Jeff Ik was ondertussen uit interesse al op zoek of ik niet toch ergens echt verbruik vandaan kan halen. Leasemij heeft niet heel gedetailleerde gegevens maar dat lijkt tussen de 6,3 en 6,5 l/100km te zitten. Dus die afwijking lijkt wel ongeveer te kloppen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
jjkester schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:09:
@D_Jeff Ik was ondertussen uit interesse al op zoek of ik niet toch ergens echt verbruik vandaan kan halen. Leasemij heeft niet heel gedetailleerde gegevens maar dat lijkt tussen de 6,3 en 6,5 l/100km te zitten. Dus die afwijking lijkt wel ongeveer te kloppen dan.
Als je het echt wil weten en de tankpas werkt niet mee:
- bij het tanken de dagteller op 0 zetten, totdat je weer gaat tanken. Stand opnemen, ergens noteren, hoeveel getankte liters meenemen (zoals een spiritmotor werkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
D_Jeff schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:15:
[...]

- bij het tanken de dagteller op 0 zetten, totdat je weer gaat tanken. Stand opnemen, ergens noteren, hoeveel getankte liters meenemen (zoals een spiritmotor werkt)
Je bedoelt Spritmonitor?
Mijn 3:
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1376130.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjkester
D_Jeff schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:15:
[...]

Ik ben bekend met de theorie, maar dat vergt vooraf realiseren dat je dit gaat doen, daar gaat het mis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
jjkester schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:03:
[...]

Ik ben bekend met de theorie, maar dat vergt vooraf realiseren dat je dit gaat doen, daar gaat het mis :+
Nou, voorruit de tussenweg:
Zelf probeer ik tussen de 600 (winter) en de 700+ (zomer) km te halen op een volle tank (41-44 liter), wat met veel 100 - 110km/h gewoon prima te doen is.

Maar welk "verbruiksdoel" probeer je ongeveer te halen?

@gerritjan ja, die :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Nu online
jjkester schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:03:
[...]

Spritmonitor heeft een app waarmee je de drie variabelen makkelijk kunt invoeren:
km-stand, bedrag, aantal liters. Als het eenmaal in je systeem zit gaat het vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Supreme_One schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Ik heb een vrij zuinige rijstijl. Ik schrok een beetje van de reacties waar mensen zeggen dat ze 1 op 10, 1 op 13 etc etc rijden. Ik begrijp iig dat de Europese variant een stuk zuiniger is dan de Noord Amerikaanse.

Dankjewel voor je snelle reactie!
Ik heb een MY2022 Mazda 3 hatch met e-Skyactiv X en automaat. Met zuinige rijstijl en af en toe eens doortrekken haal ik volgens boordcomputer een gemiddelde van 5.3 L/100km. Ik geef mijn verbruik ook in bij Autoweek en Spritmonitor en daar zit ik momenteel op 9000km op 5,76 L/100km. Boordcomputer zit er dus ca 0.5 L/100km naast.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1421179.html

Ik doe zelf zo'n 10% snelweg (120 km/u), 70% open banen (50 en 70 km/u) en 10% stad (tot 30 km/u). Airco gaat ook niet altijd aan als het niet nodig is. 's Morgens als het nog geen 20 graden is vaak niet, vanaf 22-23 graden buiten wel.

Ik merk wel dat de Mazda 3 enorm ver kan uitbollen, als er niemand achter mij is of als ik rond 22u naar huis vertrek na een late shift probeer ik wel eens zo zuinig mogelijk te rijden. Dan krijg ik op de boordcomputer het verbruik soms tot 4.2 a 4.3 L/100km over 45 minuten en 34km. Als ik 70 rij op een goede baan kan ik 350 a 400 meter uitbollen tot aan een rond punt bijvoorbeeld, ook wat uitbollen naar een rood licht als je de baan wat kent doet veel aan het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
D_Jeff schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:38:
@jjkester Een enkeling (in dit topic) lijkt de indruk te wekken dat het infotenaint systeem er 0,5l/100km naast zit.
Ik kan die bewering niet onderbouwen, maar ook niet onderuit halen.
Dat klopt ongeveer wel, ik heb afwijkingen van 0,2 tot 0,6 gezien. Gemiddeld rond de 0,4. Maar wellicht is dat ook gerelateerd aan de velgen/banden combinatie.

(Vandaar ook dat mijn gemiddelden ook niet uit de boordcomputer kwamen)
Pagina: 1 ... 59 ... 77 Laatste