roel-online schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:23:
[...]
Wat beweegt je naar een CX-6E?
Ik ben Mazda MX-5 rijder en draag Mazda een warm hart toe, maar ben teleurgesteld over de elektrische modellen. Onze gezinsauto is een Kia EV6 uit 2023 en dat 4 jaar oude model biedt betere specs dan een gloednieuwe CX-6E. Zowel de EV6 als Hyundai Ioniq 5 laden sneller, hebben grotere actieradius, meer binnenruimte en de prijs is gelijk. Wat zie ik over het hoofd?
Ha mede EV6 rijder, ik meng me hier even in, want ik overweeg ook de CX-6e, we gaan morgen proefrijden.
Onze 2022 EV6 AWD is deels een fijne auto, maar we hebben er zeer veel problemen mee en ik vind hem ook te luidruchtig qua bandengeluid, windgeluid en het interieur barst van de piepjes en kraakjes. De hele kwaliteitsbeleving is zwaar ondermaats, maar ik weet ook dat qua problemen er grote verschillen tussen zitten en sommige mensen vrij probleemloos ermee rondrijden.
Wij willen een stapje omhoog qua luxe en kwaliteitsbeleveing en een echte SUV. Hiervoor hebben we ook een Mazda MX-30 gehad en ja qua EV was die niet goed, puur voor ritten die je met thuis+publiek laden kon doen was het echt een zeer zeer fijne auto en we hebben destijds voor de keuze gestaan toen we de EV6 kochten welke auto doen we weg: de Kia e-Soul 64 kWh of de Mazda MX-30 en puur uit rationeel/praktisch oogpunt de Mazda weggedaan. Nog altijd met enige weemoed van want die auto was zo mooi afgewerkt, hoge kwaliteit van het interieur, alles voelt luxe aan, ziet er luxe uit en was gewoon een erg fijne auto om te rijden ook. Stil, comfortabel en geen rare bijgeluiden.
Terug naar de EV6 vs CX-6e: het snellere laden kan me gestolen worden. We hebben 4 vakanties met de EV6 erop zitten, waarvan 2x stil komen te staan overigens, maar als gezin zijn onze plas/lunch/benen strek pauzes langer dan de laadtijd is. En ik deed niet eens de moeite om het preconditioneren te gebruiken, want dat werkt erg omslachtig bij de EV6 en werkt niet als je zoals ik graag van Apple Carplay gebruik maakt, dus ik haalde niet eens de topsnelheden en bleef meestal rond de 200 kW steken wat na zoveel % ook afzwakte naar 150 en uiteindelijk zo rond de 100 kW bij 80% uit mijn hoofd. Dat is ook wat Mazda op papier aangeeft, en het moet gezegd: als ik kijk hoe de oudere 6e presteert met 68 kWh accu omdat die het meest vergelijkbaar is, dan wijkt dat weinig af en dus is het voldoende voor ons.
Wat me wel aanspreekt is het design, de luxe en dan ook opties vanuit de Takumi Plus zoals stoelverwarming én verkoeling achter. Gescheiden climate control achter, want als gezin krijgen wij vaak de klacht dat het achterin te koud is in de zomer met de airco aan of te warm is in de winter. De roosters kunnen dicht, maar daar komt de zoveelste designfout van Kia om de hoek kijken: die zitten in de B-pilaar behoorlijk dicht bij je hoofd als bestuurder en als dat rooster dichtgezet wordt is er blijkbaar een hele kleine sleuf waar alsnog lucht uit ontsnapt en het heel irritant suist/fluit, want de luchtstroom ernaartoe wordt niet gestopt, het wordt letterlijk daar gestopt door het roostertje dicht te zetten. Kia dealer zegt dat ze er niks geks aan kunnen vinden en dus ook niet op te lossen is, dus een ontwerpfout. Ook is de stoel al een keer vervangen omdat die speling kreeg op het mechanisme en dat is binnen een jaar weer teruggekomen. Ook heb ik al een ICCU vervanging gehad én een complete snellaad kabelboom + laadpoort vervangen voor 2 losstaande laadproblemen en de dealer zegt doodleuk maar wel heel eerlijk dat het probleem gewoon vanuit Kia nog altijd niet is opgelost en iedere EV6, Ioniq 5/6 rijder er vroeg of laat weer mee te maken krijgt. Alles bij elkaar kan je dan wel 10 jaar garantie hebben, maar ik heb vaker een date met de dealer gehad dan met mijn vrouw de afgelopen 2 jaar, welgeteld 13x geweest. Terwijl de auto eens per 2 jaar of 30.000 km voor onderhoud zou moeten en that's it... Ook kraakt het onderstel, kraken de deurgrepen bij ontgrendelen, rammelt 1 deur met dichtdoen, moet ik eens per maand echt 5 minuten wachten voordat de infotainment het doet en ik dus navi kan gebruiken en gaat er gemiddeld elke maand wel weer iets nieuws stuk. Ik ben er gewoon klaar mee. Maar zelfs zonder de problemen vind ik de Kia dus ondermaats geproduceerd als product en dat is jammer, want de ADAS systemen zijn erg fijn, hij rijdt in de basis prima, en toch nog aardig wat opties, maar goedkoop was hij ook niet want nieuw 60k is nogal wat.
Voor ons is de CX-6e in alle eerlijkheid wel de betaalbaardere outsider, want eigenlijk zijn we aan het kijken naar de BMW iX3 of Volvo EX60 die beiden indrukwekkend zijn, maar ook wel 70k of meer. En de Mazda CX-6e is gewoon 20k goedkoper, ik weet dat het komt omdat het deels de Chinese komaf is en dat maakt me eerlijk gezegd wel een tikkeltje huiverig, maar de reviews lijken positief te zijn en dus wil ik het zelf ervaren. Want als dit goed genoeg is, en op papier biedt de auto precies wat wij zoeken qua formaat, rijbereik, luxe, opties, etc. dan ga ik hiervoor. Moet ook wel zeggen dat het de 50k + gratis trekhaak nu (scheelt toch 1600) en de snelle leveringen zoals ik begrepen heb zijn die wel heel erg interessant zijn. Want de Volvo EX60 heb ik vanwege zijn 7-8 maanden levertijd wel afgeschreven, de BMW iX3 zijn mondjesmaat voorraadmodellen beschikbaar en anders 3-4 maanden wachten vind ik precies binnen de marge vallen. En ja dat zijn totaal andere auto's enerzijds, qua prijsklasse, maar toch hebben ze op de 800V/400V verschillen na meer gemeen dan je zou denken. Qua formaat zijn ze praktisch identiek, accu van de iX3 40 is ook 'maar' 84 kWh maar alsnog genoeg. De 77 kWh EV6 kan ik nu van het noorden waar ik woon naar het zuiden voor werk rijden, vorige week nog 188 km enkele reis, prima heen+terug gehaald met de niet al te zuinige AWD. En veel meer vraag ik niet van een EV, op vakantie kan je laden en so what als het een paar minuten langer duurt. Bjorn Nyland heeft met zijn 1000 km challenges al bewezen dat het tegenwoordig kwesties zijn van ±30 min verschil over die gehele afstand. Er wordt veel te zwaar aan supersnel laden getild in mijn ogen. Maar ja, ik heb dan ook 2 jaar zonder problemen in een MX-30 gereden en vakanties met een Kia e-Soul (max 70 kW, vaak 55 kW) gehad, dus wie ben ik dan om daarover te oordelen.