Ik zie dat de 1e ervaringen met de nieuwe Mazda 6e intussen binnen druppelen. Ik moet zeggen dat ik dit een zeer interessante EV vindt. Qua looks is hij wat mij betreft bijna onovertroffen, ook de prijs is natuurlijk top voor een "Mazda" EV van dit formaat.
Mijn bedenkingen zitten vooral in de range, ik kan zelf op de oprit laden, en in de maanden maart t/m september grotendeels op zonnestroom. Alleen zijn mijn ritten typisch net over de 400km retour op de snelweg, dus dat ga ik niet halen lijkt me. Ik kan wel op het werk laden, dus het is ook niet direct een ernstig probleem, maar wel 'jammer'. Wat is jullie ervaring met range in de praktijk op de snelweg (zal meestal zo'n 110km/h rijden), ik zie ranges een stukje boven de 300km genoemd, richting 400km gaat waarschijnlijk alleen lukken met de wind mee in de zomer?
Er zijn hier in Nederland waarschijnlijk nog weinig ervaringen met Solar laden gezien de tijd van het jaar, sommige auto's stoppen ermee als de laadstroom te veel varieert (bijvoorbeeld VW ID modellen), is hier iets van bekend voor de 6e?
Ik heb al een proefrit gemaakt in de 6e en dat beviel me best goed, was alleen te kort om de rijhulpsystemen goed uit te testen. Ik heb eerder een Xpeng P7 gereden, en die hebben toch wel mooie rijhulpsystemen zoals lane centering, active lane change, adaptive turning cruise etc.. Ik meen dat dit bij de 6e beperkt is tot ACC met stop & go (reageerde tijdens de proefrit wel wat traag, is dit nog instelbaar?), volgens mij werkt de lane keep assist niet echt met lane centering en zul je typisch tussen de lijnen 'caramboleren'? Ik zie wel mensen die ACC gebruiken en melden dat hij goed binnen de baan blijft, zit er dan toch een soort van lane centering op?
Zijn er verder nog problemen met rammeltjes die lastig te fixen zijn? Het is natuurlijk een auto die al een tijdje op de markt is in China, dus de kinderziektes zijn er wel uit. Er worden wel wat issues genoemd met ontwaseming achterruit.
[
Voor 7% gewijzigd door
Batilan op 03-01-2026 00:44
]