Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-02 16:13
.oisyn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:30:
Iemand toevallig ervaring met het loskoppelen / vervangen van de climate control unit in een Mazda 6 2013?

[Afbeelding]

Ik heb sinds deze winter dus last van 3 knoppen die ingedrukt blijven: de auto knop, de blower-stand omhoog knop (van voren, voeten, etc) en de aparte voorruit blower knop. Ik heb al geprobeerd met wat perslucht dat ding schoon te maken maar dat mocht niet zoveel baten.

Ik heb geprobeerd op te zoeken hoe je het paneeltje eraf haalt, maar dat is dus schijnbaar niet zo simpel: de hele unit moet eruit. En om dat te doen met je zowat het hele middenconsole losmaken 8)7. De dealer kon er ook niet zoveel mee, behalve de hele unit vervangen a €1500. Ja, dikke lul :)

Dit is dus onderdeel nummer GHS461190H, daar was ik iig al achter. Ik kan 'm nieuw voor €450 vinden, en 2e hands tussen de €30 (met erg veel gebruiksporen) en €160 (zgan).

Mijn Mazda 6 is echter al 12 jaar oud en ik heb al een nieuwe auto gekocht die in April wordt geleverd, dus ik hoopte dit even goedkoop te fixen :). Tips en suggesties zijn welkom.
Ik heb dit in de 3 (2012) wel eens gedaan, hoewel dit in theorie een generatie ouder is herken ik de manier van bevestigen wel. Het meeste van de middenconsole heb je er zo uit, de moeilijkheid bij de omlijsting. Je kunt even kijken hoeveel je eromheen goed uit krijgt, lukt dat zou ik de 160zgan halen.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:26
Voor wie het gemist heeft, Mazda heeft afgelopen de CX-6e gelanceerd en staat momenteel op de autosaloon van Brussel

Afbeeldingslocatie: https://media-assets.mazda.eu/image/upload/q_auto,f_auto,w_1920/mazdade/globalassets/cars/2026_j90k/assets/02_showroom-assets/00-j90k-bento-box-desktop-3600x1400.jpg

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
Vandaag mijn Mazda 3 2017 255k km binnen gedaan voor een klein onderhoud. (Kleine garage/Mazda dealer België).

En met de mecanicien wat gebabbeld voor mogelijke vervanging dit jaar want ik doe veel kilometers voor het werk en wil liefst eerder preventief vervangen dan wachten tot er grote kosten komen. Alhoewel de huidige wagen nog uitstekend rijdt.

Liefst weer een tweedehands Mazda 3 benzine van +/- 4 jaar oud.

Maar de mecanicien sprak over de XC30 als mogelijk alternatief. Nog geen testrit mee gemaakt wegens weinig tijd en winterweer.

Iemand ervaring met beide auto's? Waar zitten de grootste verschillen behalve de hoogte?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:21

Exirion

Gadgetfetisjist

D_Jeff schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:25:
Voor wie het gemist heeft, Mazda heeft afgelopen de CX-6e gelanceerd en staat momenteel op de autosaloon van Brussel

[Afbeelding]
Op Autoweek stond gisteren al een aardige preview waarbij ze in en om de auto hebben gefilmd. Mooie auto wel, maar ik vind het niet zo'n verpletterend design als de 6e. Het lijkt wel alsof ze van verschillende designers zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• D_Jeff
Exirion schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Op Autoweek stond gisteren al een aardige preview waarbij ze in en om de auto hebben gefilmd. Mooie auto wel, maar ik vind het niet zo'n verpletterend design als de 6e. Het lijkt wel alsof ze van verschillende designers zijn.
Zoals iemand in de comments onder het artikel van Autoweek al opmerkte: Dat TV scherm.
Hopelijk keert Mazda met de 3e gen EV's toch weer terug naar het design van de brandstof Mazda's -- ik vind het XL TV scherm in een auto echt niets

• D_Jeff
Wozmro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:37:
Vandaag mijn Mazda 3 2017 255k km binnen gedaan voor een klein onderhoud. (Kleine garage/Mazda dealer België).

En met de mecanicien wat gebabbeld voor mogelijke vervanging dit jaar want ik doe veel kilometers voor het werk en wil liefst eerder preventief vervangen dan wachten tot er grote kosten komen. Alhoewel de huidige wagen nog uitstekend rijdt.

Maar de mecanicien sprak over de XC30 als mogelijk alternatief. Nog geen testrit mee gemaakt wegens weinig tijd en winterweer.

Iemand ervaring met beide auto's? Waar zitten de grootste verschillen behalve de hoogte?
255k gelopen -- dat zijn serieuze getallen!

Mazda 3 van de 4e generatie staat op hetzelfde platform als de CX-30, waardoor beide autos heel veel met elkaar delen.
Bedenk ook dat de CX-30 een SUV is, terwijl de Mazda3 een HB/Sedan is en met zulke hoeveelheid km's ga je dat merken aan de pomp (ergo: das in België momenteel niet echt een argument. Bij 2 euro/liter euro95 wel)

Op een rijtje:
1) SUV = hoger = meer luchtweerstand = meer verbruik.
2) Hoe de uitvoeringen in BE precies zijn, weet ik niet -- voor NL heeft de CX-30 wat extra opties, die niet op de Mazda3 te krijgen zijn. bijv een elektrisch openen en sluiten van de achterbak (middels knop achter en bestuurder)
3) Ondanks dat het platform hetzelfde is, is de CX-30 veel minder geschikt voor sportief rijden. Vering is niet aangepast voor een hogere auto
4) Gewicht. CX-30 is zwaarder dan de Mazda3, maar in de praktijk is dat nauwelijks merkbaar. Voor NL: duurder in de belasting
5) lagere topsnelheid en langer onderweg van 0-100 voor de CX-30. Komt weer door de SUV vorm.

En als laatste, ik schrijf het toch maar eens: Je wil waarschijnlijk kijken naar een model uit 2020 of begin 2021. Daar kan dat ISA bieeeeeeepje gewoon uitblijven. Dat zijn de 122/140/180pk uitvoeringen (Benzine) of de 118pk (diesel)
Vanaf de refresh (begin 2022 - G150; X186) kan dat namelijk niet en ben je elke keer knoppen aan het indrukken.

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:36
D_Jeff schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:56:
[...]
Vanaf de refresh (begin 2022 - G150; X186) kan dat namelijk niet en ben je elke keer knoppen aan het indrukken.
Pas vanaf de laatste refresh met de update met Alexa(?) hebben ze de irritante ISA toegevoegd. Ik heb een 2022 en heb hier namelijk geen last van.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

D_Jeff schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:42:
ik vind het XL TV scherm in een auto echt niets
Nee, en een hoop fabrikanten komen al weer terug van de trend om alle knoppen weg te bezuinigen en te vervangen door touchbediening op een scherm. Hopelijk wordt in ieder geval OLED de norm, want dan heb je in het donker niet zo'n bak licht van de backlight.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:12
D_Jeff schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:56:
[...]

255k gelopen -- dat zijn serieuze getallen!

Mazda 3 van de 4e generatie staat op hetzelfde platform als de CX-30, waardoor beide autos heel veel met elkaar delen.
Bedenk ook dat de CX-30 een SUV is, terwijl de Mazda3 een HB/Sedan is en met zulke hoeveelheid km's ga je dat merken aan de pomp (ergo: das in België momenteel niet echt een argument. Bij 2 euro/liter euro95 wel)

Op een rijtje:
1) SUV = hoger = meer luchtweerstand = meer verbruik.
2) Hoe de uitvoeringen in BE precies zijn, weet ik niet -- voor NL heeft de CX-30 wat extra opties, die niet op de Mazda3 te krijgen zijn. bijv een elektrisch openen en sluiten van de achterbak (middels knop achter en bestuurder)
3) Ondanks dat het platform hetzelfde is, is de CX-30 veel minder geschikt voor sportief rijden. Vering is niet aangepast voor een hogere auto
4) Gewicht. CX-30 is zwaarder dan de Mazda3, maar in de praktijk is dat nauwelijks merkbaar. Voor NL: duurder in de belasting
5) lagere topsnelheid en langer onderweg van 0-100 voor de CX-30. Komt weer door de SUV vorm.

En als laatste, ik schrijf het toch maar eens: Je wil waarschijnlijk kijken naar een model uit 2020 of begin 2021. Daar kan dat ISA bieeeeeeepje gewoon uitblijven. Dat zijn de 122/140/180pk uitvoeringen (Benzine) of de 118pk (diesel)
Knoppen drukken...
Precies 1x op een knop drukken en hij is stil.

• D_Jeff
coob schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Knoppen drukken...
Precies 1x op een knop drukken en hij is stil.
Elke keer dat de auto gestart wordt plus dat die knop alle geluiden uit zet (qua waarschuwingen).
Mocht je bijv de dode hoek waarschuwing wel willen hebben, kan je dat vergeten.

2019 - 2022: 1x instellen en vervolgens niet meer hoeven nadenken. Toch relaxter

• coob
D_Jeff schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Elke keer dat de auto gestart wordt plus dat die knop alle geluiden uit zet (qua waarschuwingen).
Mocht je bijv de dode hoek waarschuwing wel willen hebben, kan je dat vergeten.

2019 - 2022: 1x instellen en vervolgens niet meer hoeven nadenken. Toch relaxter
Dat zou ik eens moeten proberen.
De parkeersensoren blijven wel piepen iig.
En de dode hoek meldingen zie je duidelijk genoeg in de spiegels en op het scherm.

• Ceavain
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18-01 12:13
Goedenavond, wellicht kan iemand mij helpen met een oplossen van wat issues met mijn Mazda 6e. Ik krijg bij de dealer en Mazda zelf geen gehoor.
1) De Mazda 6e app geeft bij mij steeds aan dat er een Netwerk error is. Hebben meer Mazda 6e gebruikers hier last van?
2) Als ik een WhatsApp bericht binnen krijg of in wil spreken, dan is de 'stem' / het geluid vanuit de WhatsApp boodschap heel zacht en niet te verstaan. Weet iemand hoe je dit aan kan passen?
Hoor het graag. Een Mazda 6e rijder.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:33
Exirion schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ben er ook niet zo van onder de indruk, wel een strakke wagen verder.

Wel grappig dat ze de nadruk zo leggen op dat die helemaal aangepast is voor Europa. Ik neem aan dat het niet anders is dan wat ze met de 6e gedaan hebben.

• D_Jeff
Met de Mazda Yaris was ik niet echt onder de indruk van de aanpassingen. Goed, de duurdere uitvoering is een betere deal dan bij Toyota zelf -- maar daar houdt het ook wel een beetje op

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

AMARONE schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:16:
Wel grappig dat ze de nadruk zo leggen op dat die helemaal aangepast is voor Europa. Ik neem aan dat het niet anders is dan wat ze met de 6e gedaan hebben.
Heeft met marketing te maken vermoed ik. Je hoort veel “het is een rebadged Chinees” en dergelijke kreten op internet. Dat ze van dat imago af willen, lijkt me logisch.

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-02 16:29
Ceavain schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:26:
Goedenavond, wellicht kan iemand mij helpen met een oplossen van wat issues met mijn Mazda 6e. Ik krijg bij de dealer en Mazda zelf geen gehoor.
1) De Mazda 6e app geeft bij mij steeds aan dat er een Netwerk error is. Hebben meer Mazda 6e gebruikers hier last van?
2) Als ik een WhatsApp bericht binnen krijg of in wil spreken, dan is de 'stem' / het geluid vanuit de WhatsApp boodschap heel zacht en niet te verstaan. Weet iemand hoe je dit aan kan passen?
Hoor het graag. Een Mazda 6e rijder.
1) Even een "soft reset" uitvoeren van het systeem. Hoe dit moet staat in de handleiding, het is een knoppencombinatie op het stuur.
2) Bij geluid kan je de verschillende volumes aanpassen, staat hier een optie misschien heel zacht? Anders kan het liggen aan de Apple CarPlay instellingen.
AMARONE schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:16:
[...]
Marketingpraat natuurlijk, hoewel de reviewers nu hopelijk een wat meer release versie van de auto voorgeschoteld krijgen. Ik irriteer me nog steeds dood aan "nieuwe" reviews die oude kwaaltjes naar boven halen die totaal niet meer aanwezig zijn, maakt het geloven van de reviews wat lastig...

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

• Martin.Air
Wozmro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:37:

Ik heb beide gehad, een CX-30 (2020) met automaat en een 3 Sedan (2019) handbak. Beide met de Skyactive-X.

De 3 voelt wel echt lichter aan en vooral iets voorspelbaarder als je de grenzen opzoekt. En zoals de rest al beschrijft is de 3 wel echt zuiniger. Nu is dit ook een handbak/automaat vergelijking maar met dezelfde rijstijl reed ik met de 3 gemiddeld 1:19 en de CX-30 1:14 (mijn BMW Z4 automaat is zuiniger). Met de meest extreme zuinige ritjes er nog buiten gelaten, in de 3 1:32 en de CX-30 1:18,5.

Dus als je zelf niks voelt voor een SUV zou ik voor de 3 gaan (en de Sedan zijn kofferbak is op de hoogte na een stuk fijner dan de CX).

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
Ja, ik heb ook wel een voorkeur voor een 3. Een cx-30 is voor mij nog iets teveel een 'oude mensen' auto (maar dat denk ik over alle SUV's).

Er stond wel een mooie 3 bij 2022 te koop. Maar dat is een sedan en nu heb ik een break.
Voor mijn werk moet ik heel regelmatig gereedschapskoffers uit de auto halen en de mecanicien maakte de opmerking dat dit op den duur wel vervelend zou kunnen worden. De opening is echt wel veel kleiner.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:03
Exirion schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:31:
[...]

Heeft met marketing te maken vermoed ik. Je hoort veel “het is een rebadged Chinees” en dergelijke kreten op internet. Dat ze van dat imago af willen, lijkt me logisch.
Maar dat is het toch ook? Het is eigenlijk gewoon een Changan. Er zit bijna helemaal geen mazda DNA in deze auto. Wij zijn meer dan happy met onze MX-30, maar dit is het toch net niet.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 10:54
D_Jeff schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Zoals iemand in de comments onder het artikel van Autoweek al opmerkte: Dat TV scherm.
Hopelijk keert Mazda met de 3e gen EV's toch weer terug naar het design van de brandstof Mazda's -- ik vind het XL TV scherm in een auto echt niets
Ik vind het er ook verschrikkelijk uit zien en totaal niet bij Mazda passen.

Op de Autosalon nog even met de product manager van de CX-6e gesproken en dat scherm is in elke versie zo breed helaas.
Exirion schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Nee, en een hoop fabrikanten komen al weer terug van de trend om alle knoppen weg te bezuinigen en te vervangen door touchbediening op een scherm. Hopelijk wordt in ieder geval OLED de norm, want dan heb je in het donker niet zo'n bak licht van de backlight.
Volkswagen besteed zelfs specifiek aandacht aan de terugkeer van de fysieke knoppen met de ID Polo en Mazda besluit na jaren van 'verzet' (in de vorm van het vasthouden aan de MMI draai-druk controller en blijven gebruiken van genoeg fysieke knoppen) opeens vol de andere kant op. In de gerebadgde Chinese EVs kan ik het me nog enigzins voorstellen maar in de CX-5 begrijp ik er niets van.

Ik vrees ook een beetje voor de volgende generatie MX-5. Misschien moet ik nog snel een ND3 kopen voordat de MX-5 ook een scherm op wielen wordt.

• D_Jeff
Voor de MX-5 blijft een gewicht een dingetje. Als Mazda daar het systeem van de 3 of CX-30 zou gebruiken, klaag ik niet

Maar zo'n xl "tv" zal toch de extra kilo's aan boord brengen, waar niet elke MX-5 rijder op zit te wachten

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:36
Ik denk persoonlijk dat Mazda bewust heeft gekozen voor touchscreens in de CX-5 om zo de 6e en CX-6e meer te laten integreren in het modelgamma.

• roel-online
Oceanview schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:27:
Ik denk persoonlijk dat Mazda bewust heeft gekozen voor touchscreens in de CX-5 om zo de 6e en CX-6e meer te laten integreren in het modelgamma.
Dat is een interessante theorie, maar waarom zou je je best verkopende model slechter maken? Bovendien worden de EVs niet in de VS geleverd waar de CX-5 ook de belangrijkste Mazda is.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Rene schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:28:
Maar dat is het toch ook? Het is eigenlijk gewoon een Changan. Er zit bijna helemaal geen mazda DNA in deze auto. Wij zijn meer dan happy met onze MX-30, maar dit is het toch net niet.
Je bevestigt nu precies mijn punt.

• D_Jeff
Wozmro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:17:
Ja, ik heb ook wel een voorkeur voor een 3. Een cx-30 is voor mij nog iets teveel een 'oude mensen' auto (maar dat denk ik over alle SUV's).

Er stond wel een mooie 3 bij 2022 te koop. Maar dat is een sedan en nu heb ik een break.
Voor mijn werk moet ik heel regelmatig gereedschapskoffers uit de auto halen en de mecanicien maakte de opmerking dat dit op den duur wel vervelend zou kunnen worden. De opening is echt wel veel kleiner.
Ik heb de "uitdaging" nog simpeler gemaakt: pak een goedkope en simpele plastic tuinstoel.
In welke Mazda3 past dat wel en in welke niet?

antwoord: de hatchback heeft hier 0 moeite mee, in de Sedan wens ik je veel succes. Heb je daar perse een CX-30 voor nodig: Nee

• AMARONE
roel-online schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Volkswagen besteed zelfs specifiek aandacht aan de terugkeer van de fysieke knoppen met de ID Polo en Mazda besluit na jaren van 'verzet' (in de vorm van het vasthouden aan de MMI draai-druk controller en blijven gebruiken van genoeg fysieke knoppen) opeens vol de andere kant op. In de gerebadgde Chinese EVs kan ik het me nog enigzins voorstellen maar in de CX-5 begrijp ik er niets van.

Ik vrees ook een beetje voor de volgende generatie MX-5. Misschien moet ik nog snel een ND3 kopen voordat de MX-5 ook een scherm op wielen wordt.
Ik heb 5 jaar een ID3 1st editie gereden en ik ga totaal niet mee in de klachten op Volkswagen, sterker nog, jammer dat ze die knoppen weer terugbrengen want de knoppen waren het probleem niet maar conservatieve meningen plus slechte software.

Ik zou niet anders willen meer dan het touch stuur van Volkswagen, werkte geweldig, ook de raam bediening en klachten op maar 2 knoppen sloegen nergens op, prima bedacht van ze en het oogt ook rustiger.

Terugkomend op de te, ik mis hier geen enkele knop. Alles werkt en is snel te vinden. Het enige wat ik hoop is dat ze wel de software blijven upgraden.

• Martin.Air
D_Jeff schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Ik heb de "uitdaging" nog simpeler gemaakt: pak een goedkope en simpele plastic tuinstoel.
In welke Mazda3 past dat wel en in welke niet?

antwoord: de hatchback heeft hier 0 moeite mee, in de Sedan wens ik je veel succes. Heb je daar perse een CX-30 voor nodig: Nee
Hahaha, dan heb ik er nog een voor je. Pak nu een simpele comfortable klapstoel. In de Sedan past dit wel, in de hatchback en CX-30 niet.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-02 12:03
Rene schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Hoe blij, want ik zit ook naar een MX-30 te kijken voor woon-werk (15km enkele reis vooral stedelijk). Ik begrijp dat de range beperkt is, dat zal mij ook verder een zorg zijn. Waar ik meer naar opzoek ben is de betrouwbaarheid, of rare dingetjes die mogelijk irritant zijn omdat het gewoon slecht ontworpen is. Bijvoorbeeld die suicide doors, of je daar in de praktijk last van hebt. Nu heb ik nooit iemand achterin (heb nu een 2-zitter), dus dat zal voor mij dan ook wel loslopen.

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wie weet een goed adres voor _16'_ velgen voor een CX-30?
Ik had gedacht dat dealers die wel hebben liggen omdat de meeste mensen 18' willen, maar dat valt tegen.

Als ik mij niet vergis is dat deze steekmaat:
CB 67.1 mm
PCD 5x114.3
ET45
R16"
6.5" (J)
215/65R16

Past ook onder diverse Ferrari's zag ik... :)

[ Voor 36% gewijzigd door Tweaker626 op 13-01-2026 14:43 ]

• Rene
ConZito schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Hoe blij, want ik zit ook naar een MX-30 te kijken voor woon-werk (15km enkele reis vooral stedelijk). Ik begrijp dat de range beperkt is, dat zal mij ook verder een zorg zijn. Waar ik meer naar opzoek ben is de betrouwbaarheid, of rare dingetjes die mogelijk irritant zijn omdat het gewoon slecht ontworpen is. Bijvoorbeeld die suicide doors, of je daar in de praktijk last van hebt. Nu heb ik nooit iemand achterin (heb nu een 2-zitter), dus dat zal voor mij dan ook wel loslopen.
Onze mx-30 is nu 2 jaar. Onze uitrusting is 1 onder topuitrusting (dus ACC, dodehoek, navigatie, Carplay, HUD display, 220V (150W) voorin, warmtepomp, stuurverwarming etc. We missen de lederen electrische stoelen, Bose, matrix led en 360 camera.

Auto heeft ons nog nooit in de steek gelaten (30.000km).

Voordelen: De auto is stil en enorm goed gebouwd. Qua bouwkwaliteit en geluidsisolatie stukken beter dan onze vorige Polestar 2. Ik kan er prima in zitten. Stoelverwarming, stuurverwarming zijn ook top. (stuurverwarming overigens alleen aan de zijkanten, niet het hele stuur). Ik vind het design ook erg goed gelukt, zeker als je naar vergelijkbaar geprijsde auto's kijkt.

De prijs was echter het grootste voordeel (wij wonen wel in Noorwegen). 18K kale aanschaf en 22K betaald inclusief rijklaar, extra set 18" lichtmetaal met winterbanden, servicecontract voor 5 jaar en ceramische lakbehandeling. Dan rij je een ruime auto welke qua degelijkheid niet onder doet voor een auto die 2x zo duur is.

Nadelen: Suicide deuren, als je alleen (of met zijn 2en bent helemaal prima), maar met 2 kinderen is het wel lomp, zeker als je in een paarkeergarage of naast een hek staat. Het betekent in de praktijk dat er altijd iemand moet uitstappen. Als er plek zat is is het overigens super _/-\o_ , de instap en ontbrekende B-stijl schept een zee van ruimte ;) Dat is overigens het enige nadeel voor ons, maar gelukkig rijden we voornamelijk woon-werk met deze auto (nr2).

Andere nadelen:
Bereik. Mazda heeft duidelijk gekozen voor een mooi interieur/design en niet voor een grote range. Voor ons echter 0 probleem want we rijden zelden meer dan 50km op een dag met deze auto. In de zomer halen we overigens 180-220 kilometer wat zelfs wat langere ritten mogelijk maakt. Winter is wat meer behelpen, 140-160 kilometer is de max.
Laadsnelheid: Ons 2024 model kan met 50kW snelladen. Ik heb het in de zomer nog nooit getest, maar in de winter is het drama. Heb 1x moeten snelladen en dat ging met 20kW.... 8)7. Voor ons maakt dit ook helemaal niks uit omdat we toch altijd thuis laden.
Ambient light: Op onze auto zit geen ambient licht, dat vind ik persoonlijk jammer

• roel-online
ConZito schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Ik heb er ook een tijdje naar gekeken en was wat betreft betrouwbaarheid alleen een beetje bang voor de boordlader. In Duitsland kregen Mazda's vanaf 1 maart 2022 standaard 6 jaar garantie. In Nederland kregen Mazda's vanaf 2023 standaard 6 jaar garantie. Voor mij was dat een reden om in Duitsland naar eentje te zoeken vanaf 03-2022 zodat je in ieder geval een hele tijd zorgenvrij.

• Dilirium1978
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 09:41
Tweaker626 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:35:
Wie weet een goed adres voor _16'_ velgen voor een CX-30?
Ik had gedacht dat dealers die wel hebben liggen omdat de meeste mensen 18' willen, maar dat valt tegen.

Als ik mij niet vergis is dat deze steekmaat:
CB 67.1 mm
PCD 5x114.3
ET45
R16"
6.5" (J)
215/65R16

Past ook onder diverse Ferrari's zag ik... :)
Toevallig vorige week via marktplaats een setje winterwielen gekocht, staan regelmatig prima setjes op. Daar al gekeken?
Bij de dealer betaal je doorgaans goud geld.

Begreep wel dat er nogal een run ka geweest top winterwielen laatste paar weken.

• ConZito
Rene schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Onze mx-30 is nu 2 jaar. Onze uitrusting is 1 onder topuitrusting (dus ACC, dodehoek, navigatie, Carplay, HUD display, 220V (150W) voorin, warmtepomp, stuurverwarming etc. We missen de lederen electrische stoelen, Bose, matrix led en 360 camera.

Auto heeft ons nog nooit in de steek gelaten (30.000km).
Dat klinkt eigenlijk best wel goed allemaal. Ik zit te kijken naar een First Edition, die zit wat mij betreft prima in de opties en die kan je nu 2e hands met rond de 40.000km in NL wel ophalen voor 12.000 euro. Voor ons is het echt een 2e auto en dus met-name voor mijn woon-werk. Mijn vriendin rijdt een Fiat 124 Spider, wat dus eigenlijk gewoon heel veel Mazda MX-5 is, en er staat ook nog een CX-5.

Dat laden is ook van onderschikt belang, ik zat er eigenlijk gewoon aan te denken thuis te laden via de normale 240V aansluiting in de tuin. Op werk kan ik wel "snelladen".

Die MX-30 zou dan in theorie mijn MINI Coupe JCW moeten vervangen wat gewoon echt een dramatisch ding is in de stad en zeker als je met 20-30km/h een beetje doorhobbelt. Met zulke afstandjes is het ook funest voor het blok (wat uberhaupt al geen betrouwbaarheidstopper is).

Over die boordlader wel dingen glezen, maar vooral mensen die roepen "het is stuk". Maar wat is stuk? Hij laadt niet? Hij laadt slecht? Hij laadt soms? Waarom gaat het stuk? Ik zag wel dat een nieuwe boordlader zonder garantie of coulance als snel 5000 euro kost, dus dat zijn toch dingen die je wil voorkomen.

• Mitchotelli
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-01 10:58
Net even contact gehad met de dealer over de achterruit verwarming van mijn 6e. Blijkbaar zijn de draden die door de onderkant van de achterruit lopen de antenne en horen deze niet op te warmen.

Vind het zelf een bijzondere ontwerpkeuze. Bij koud weer zie ik niks door 1/3e van mijn achterruit omdat deze beslagen is. Hebben andere 6e chauffeurs hier ook last van?

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-02 18:38
Mitchotelli schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:12:
Net even contact gehad met de dealer over de achterruit verwarming van mijn 6e. Blijkbaar zijn de draden die door de onderkant van de achterruit lopen de antenne en horen deze niet op te warmen.

Vind het zelf een bijzondere ontwerpkeuze. Bij koud weer zie ik niks door 1/3e van mijn achterruit omdat deze beslagen is. Hebben andere 6e chauffeurs hier ook last van?
Ik heb inderdaad hetzelfde bij mijn 6e. Ik rij veel snelweg, dus zie sowieso niks door dat stukje raam door de spoiler die dan omhoog komt. Maar op binnenwegen is het inderdaad wel vervelend.

• remco_k
  • Laatst online: 22:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik ben in de markt voor een 6e. Normal range of extended range zie ik nog wel.

Maar ik deed kort geleden een proefrit ik denk in de normale range. En ik kan zeggen dat ik schrok van het bizar gevoelige gaspedaal van deze auto, mijn vrouw ook, die zei er ook meteen wat van. Heb nog wat zitten zoeken in de instellingen maar vond eigenlijk alleen maar de normale/sport rijmodus. Beide maakte het niet beter.
Ik ben rijden in elektrische auto's al gewend, daar ligt het niet aan. Deze rijervaring was door deze gevoeligheid gewoon niet ok. Daardoor valt de 6e eigenlijk gewoon af bij mij.
De verkoper deed net alsof dat aan mij lag. Pas daarna las ik wat reviews online die hetzelfde probleem beschrijven.

Tijdens de proefrit had ik ook moeite met de ramen ontwasemen. De auto was erg vochtig van binnen. Ik snap dat dat kan gebeuren. Maar ik heb er bijna een uur mee gereden met de meest gebruikelijke standen wat betreft de climate control, pas aan het einde van dat uur was het meeste vocht van de ramen af. Betrof een koude dag. Sneeuw buiten. De auto had denk ik meer dan een dag stilgestaan.

Ben benieuwd (met name over het gaspedaal) hoe bestaande 6e eigenaren daarnaar kijken en of er misschien ergens instellingen te vinden zijn die 'm wat rustiger maken. Wellicht boek ik dan nogmaals een ritje om nog eens te proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 14-01-2026 19:42 ]

Alles kan stuk.

• D_Jeff
@remco_k Vermeld er ook even bij wat je referentie model(-len) zijn, dan weten we waarmee je vergelijkt.

bijv:
Iemand die lang de ecoblokjes (0.9 / 1.0 T / 1.2 T/ 1.4T) van VAG (VW/Audi/Seat/Skoda/enz) gereden heeft, is ook niet altijd happy met een 2.0L blok van Mazda (want compleet andere manier van rijden). Het grote blok moet namelijk meer toeren maken, om de duw naar voren te krijgen. Staat wel tegenover dat het Mazda blok zuiniger kan zijn bij 100-120km/h cruise

• remco_k

remco_k

Het gaat om de 6e, een EV, dus ik snap niet helemaal waarom je voorbeelden aanhaalt van ICE voertuigen. Hoewel je waarschijnlijk het verschil in output power wilt aanhalen, dat daar verschillen inzitten en dat dat een oorzaak zou kunnen zijn.

Hoe dan ook; Volvo EX40, Audi Q4 e tron 45, Toyota Mirai II.
Allen hebben niet dergelijke overdreven gevoeligheid op het gaspedaal (totdat je ze in sport mode zet, dan gaat het soms ook een beetje de kant van de 6e op). Ook een paar heel korte ritjes in andere kleine EV's, ook niet dergelijk gedrag. De 6e lijkt echt een uitzondering te zijn in mijn eigen ervaring (en zoals gezegd in verschillende online reviews).
Ik hoop gewoon dat er nog iets aan in te stellen valt.

[ Voor 18% gewijzigd door remco_k op 14-01-2026 22:45 ]

Alles kan stuk.

• Mitchotelli
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-01 10:58
remco_k schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:41:
Het gaat om de 6e, een EV, dus ik snap niet helemaal waarom je voorbeelden aanhaalt van ICE voertuigen. Hoewel je waarschijnlijk het verschil in output power wilt aanhalen, dat daar verschillen inzitten en dat dat een oorzaak zou kunnen zijn.

Hoe dan ook; Volvo EX40, Audi Q4 e tron 45, Toyota Mirai II.
Allen hebben niet dergelijke overdreven gevoeligheid op het gaspedaal (totdat je ze in sport mode zet, dan gaat het soms ook een beetje de kant van de 6e op). Ook een paar heel korte ritjes in andere kleine EV's, ook niet dergelijk gedrag. De 6e lijkt echt een uitzondering te zijn in mijn eigen ervaring (en zoals gezegd in verschillende online reviews).
Ik hoop gewoon dat er nog iets aan in te stellen valt.
Ik heb hetzelfde gemerkt toen ik mijn 6e in ontvangst nam. Het pedaal is best wel "zacht" en vol vermogen is vaak al bereikt wanneer het pedaal nog niet helemaal tot de vloer zit.

In het begin heb ik vooral in comfort mode gereden maar heb dit recent aangepast naar sportief reageren van de pedaal. Zelf vind ik het een kwestie van wennen en ik begrijp goed dat de eerste keer dat een beetje vreemd voelt.

Ik heb hiervoor een XC40 P8 gehad en ik vind persoonlijk de 6e een veel modernere en fijnere auto dan de (nu) EX40. Zeker als je het prijsverschil meerekent (20k 8)7 ).

• Martin.Air
ConZito schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Dat klinkt eigenlijk best wel goed allemaal. Ik zit te kijken naar een First Edition, die zit wat mij betreft prima in de opties en die kan je nu 2e hands met rond de 40.000km in NL wel ophalen voor 12.000 euro. Voor ons is het echt een 2e auto en dus met-name voor mijn woon-werk. Mijn vriendin rijdt een Fiat 124 Spider, wat dus eigenlijk gewoon heel veel Mazda MX-5 is, en er staat ook nog een CX-5.

Dat laden is ook van onderschikt belang, ik zat er eigenlijk gewoon aan te denken thuis te laden via de normale 240V aansluiting in de tuin. Op werk kan ik wel "snelladen".

Die MX-30 zou dan in theorie mijn MINI Coupe JCW moeten vervangen wat gewoon echt een dramatisch ding is in de stad en zeker als je met 20-30km/h een beetje doorhobbelt. Met zulke afstandjes is het ook funest voor het blok (wat uberhaupt al geen betrouwbaarheidstopper is).

Over die boordlader wel dingen glezen, maar vooral mensen die roepen "het is stuk". Maar wat is stuk? Hij laadt niet? Hij laadt slecht? Hij laadt soms? Waarom gaat het stuk? Ik zag wel dat een nieuwe boordlader zonder garantie of coulance als snel 5000 euro kost, dus dat zijn toch dingen die je wil voorkomen.
Om onze ervaringen ook even toe te voegen:

Wij zitten nu op 4,5 jaar met onze MX-30. Dit is een lease, full-option, met zover ik weet letterlijk alle opties die selecteerbaar waren met zelfs nog een aantal van de accessoires. Toentertijd met een hele goede deal omdat Mazda zit/zat met het uitstoot gemiddelde, dus wij betalen private lease €430 voor de auto met 20.000km per jaar.

Bij ons is inderdaad de boordlader vervangen, deze was defect geraakt na het gebruik bij een Duitse laadpaal bij Moviepark. Echter waren wij niet de enigste die daar last van hadden die dag.

Daar buiten heeft de auto geen enkel kwaaltje/probleem gehad, in tegenstelling tot de 3 en CX-30 ook geen enkel rateltje in het interieur en zouden wij de auto ook echt niet weg doen als we nog een 2e auto nodig hadden. Echter gaat deze de deur uit zodra zijn contact af loopt (of iemand hem over wil nemen).
Hij rijdt erg voorspelbaar, comfortabel en zuinig. De accu is inderdaad klein, maar in de zomer rijden wij gemiddeld 13kw:100km, in de winter echter 21kw:100km. Jaarlijks is ons gemiddelde 15.3:100.

Daarmee komen we in de zomer makkelijk 180km ver voor je moet laden, in de winter is dit 130km. Het "snel" laden is echter traag te noemen, maar bij altijd thuis laden is dat helemaal prima. Waar je wel rekening mee moet houden is dat hij laadt op 1 fase. Hierdoor zal hij op een publieke 11kw lader erg traag laden en moet je eigenlijk altijd op zoek naar een 22kw lader om vol van 1 van de 3 fases gebruik te kunnen maken.
Het vergt dus iets meer planning dan een "gewone" EV.

Vergelijk je het met andere EVs uit dezelfde (en duurdere) prijsklasses rijdt deze gewoon fijner.

• Uffeltje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:48
Mitchotelli schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:12:

Haha, wow! 8)7 Ik heb hier ook last van. Het is vooral vervelend doordat het juist het gedeelte is waar je doorheen wilt kijken.

YouTube

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 12:54
Mitchotelli schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:50:
[...]

Ik heb hetzelfde gemerkt toen ik mijn 6e in ontvangst nam. Het pedaal is best wel "zacht" en vol vermogen is vaak al bereikt wanneer het pedaal nog niet helemaal tot de vloer zit.

In het begin heb ik vooral in comfort mode gereden maar heb dit recent aangepast naar sportief reageren van de pedaal. Zelf vind ik het een kwestie van wennen en ik begrijp goed dat de eerste keer dat een beetje vreemd voelt.

Ik heb hiervoor een XC40 P8 gehad en ik vind persoonlijk de 6e een veel modernere en fijnere auto dan de (nu) EX40. Zeker als je het prijsverschil meerekent (20k 8)7 ).
Sluit ik mij bij aan! met de proefrit was het even wennen, toch een uurtje gereden, maar nu ik hem zelf heb, inmiddels zo'n 3 maand, merk ik het eigenlijk niet meer.

Blijft een fijne rijdersauto!

• MacRembrandt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:22
Gisteren op Het Salon geweest. De CX-6e staat bij mij met stip bovenaan voor de volgende (want dan waarschijnlijk verplicht vol elektrisch).
Prachtige auto.

De "gewone" 6e vind ik ook prachtig (stond op de beurs als Takumi Plus in het donkerblauw), maar ik merk dat ik toch wel erg gewend ben geraakt aan de hoge zit. :P

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:35
AMARONE schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:47:
[...]

Heb het even in de gaten gehouden, ik rij elke dag 100km naar mijn werk en terug. Binnentemperatuur op 20 graden en dan haal ik 20 a 21 kWh de afgelopen dagen.

Kan heel veel positieve zaken benoemen maar toch even de andere kant ook qua opvallende negatieve zaken:
- vind de ACC maar irritant met die hendel, waarom niet gewoon activeren en onthouden vanuit dat plusknopje op het stuur om te activeren weer?(Helemaal als die op 100kmh staat even gepauzeerd is en je meteen wil resetten naar 80kmh)
-Auto vergeet soms instellingen en dan moet je het schermpje voor je neus dus weer aanpassen ipv dat hij de laatste stand aanhoud(verbruik)
-Navigatie van Mazda kiest rare routes en je kan ook niet zien of laders bezet zijn.
-DAB zit ook niet helemaal lekker doordat je in de ochtend soms geen radio hebt en dit dus moet refreshen

Ik hoop dat er binnenkort toch wel een mooie software update komt die wat zaken net even beter maakt. (Geen idee of er iemand zicht heeft op ontwikkelingen)

Prachtige auto wel.
[Afbeelding]
Vanmiddag maar eens contact met de dealer gezocht (Louwman Breda) over de gebrekkige radio. Schijnt dus een bekend probleem te zijn dat wellicht met een update wordt opgelost. Echter had ik verwacht dat dit ondertussen wel eens geregeld zou moeten zijn. Verder kan de dealer niets voor mij betekenen en moet dit vanuit Mazda zelf komen. Lijkt mij dat de verkopende partij hier ook verantwoordelijk voor is, of zie ik dit verkeerd?

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:52
Vandaag mijn Mazda 6e gehaald. Mijn eerste EV. Positief verrast.
Apple CarPlay geactiveerd en werkt prima. Maar het is vervolgens niet meer mogelijk om de standaard navigatie te gebruiken. Dealer wist ook niet hoe en wat. Verder konden we ook de wasstraat modus nergens vinden. Als ik op internet dit op zoek, dan zie ik een totaal ander scherm als dat ik nu heb.

• Jarnoootje
Standaard navigatie is altijd te gebruiken, ook naast apple of android, maar ik vind die navigatie verre van goed. Vaak onlogische routes en de laadpalen ook niet altijd up to date. Wel een mooi rustige weergave.

Als je van boven naar beneden schuift op het beeldscherm staat er ergens tussen de icoontjes landschapmodus, daar staat we wasmodus ook in.

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-01 10:45
Webarcher schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:57:
Apple CarPlay geactiveerd en werkt prima. Maar het is vervolgens niet meer mogelijk om de standaard navigatie te gebruiken. Dealer wist ook niet hoe en wat. Verder konden we ook de wasstraat modus nergens vinden. Als ik op internet dit op zoek, dan zie ik een totaal ander scherm als dat ik nu heb.
Toevallig wilde ik hier ook net posten of andere mensen dat scherm kunnen vinden met die verschillende modi, want mij is het na 1,5 maand nog niet gelukt. Volgende short is gewoon van MazdaNL youtube kanaal dus als dat een regionaal ding zou zijn (als nog raar) moet je dat ook niet zo marketen: YouTube: De verschillende modi in je Mazda6e.

Verder ben ik zelf erg tevreden met mijn witte takumi plus. Rijden was even wennen maar na een weekje had ik hem wel door. Merk dat de auto heel rustig en comfortabel op de weg ligt. 360 camera's doen het aardig goed maar je hebt ze ook wel nodig want met onze hollandse kleine parkeerplekjes en garages is het soms wel passen en meten. Elke start wel een soort opstartprocedure om alle piepjes uit te zetten maar dat heb je met alle auto's nu wel dankzij EU richtlijnen.

Overigens wel jammer dat als je voor je apple carplay naar Waze of Google maps gaat, je de navigatie in je HUD verliest.

[ Voor 4% gewijzigd door wuzzy op 16-01-2026 17:15 ]

• Rene
ConZito schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Nog een tip. Hier kan je aan de hand van de VIN de SOH zien. Handing als je de conditie van de accu wilt bepalen.

https://www.mazda.eu/en/state-of-health/

Dit is die van ons na 2 jaar en bijna 30K:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6fFnDfxANEPN7C9gg03YLffk5M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6y0KgDVLAsjFgwfne9rHldB4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Rene op 16-01-2026 18:11 ]

• Webarcher
Webarcher schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:57:
Probleem voor het gebruik van de standaard navigatie opgelost. Bleek dat alle privacy settings nog uitstonden. Daarna werkt het feilloos. Dealer had blijkbaar geen idee waar het aan lag. Zei dat hij nog een klant had waar het niet werkte. Blijkbaar toch de onbekendheid met de auto.

Kwam er ook achter dat bij de standaard range uitvoering je niet kunt aangeven tot hoever de accu geladen mag worden. Deze optie heeft Mazda bewust onzichtbaar gemaakt. Op de long range kan het wel. Blijkbaar kunnen de LFP accu gewoon altijd tot 100% geladen worden.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Webarcher schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:52:
Blijkbaar kunnen de LFP accu gewoon altijd tot 100% geladen worden.
Dat maakt LFP nou juist zo veel beter. Beter bestand tegen volledig laden en ontladen, meer laadvermogen en meer laadcycli mogelijk. De energiedichtheid is nog wel lager.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:23
Ga binnenkort een 2e proefrit maken in een Mazda 6e. Zijn er nog tips om op te letten qua instellingen rijhulpsystenen. Ik wil met name graag met zo min mogelijk moeite file rijden. Dus goede lane centering en acc met volledige stop en start.

Verder nog speciale aandachtspunten qua andere instellingen?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:23
Ik lees vaak over de beperkte regeneratie van de Mazda 6e. Wat ook de range voor bepaalde verkeerssituaties beperkt natuurlijk (met name stadsverkeer en file rijden lijkt me?). Is dit een inherente beperking vanwege de hardware, of zou Mazda (of Changan) hier nog aan wat kunnen wijzigen qua instellingen?

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:27
Het is tijd om mijn Mazda 3 voor de eerste keer schoon te maken.
Hiervoor heb ik altijd autos gehad waar het merendeel van het interieur van (hard) plastic was. In de Mazda 3 zit leer (is dit kunstleer?).

Hoe onderhouden jullie het leer in de Mazda? Kan ik hiervoor het beste leather conditioner kopen? Of is een apc hier genoeg voor?
(Kon dit ook in het auto detailing topic vragen, maar vond dit hier iets specifieker).

• D_Jeff
@champion16 Ik hou mij van harte aanbevolen. Zou het eigenlijk ook eens moeten doen

Hou wel rekening dat alles echt super zacht van binnen is (en daardoor makkelijk beschadigd)

• Martin.Air
Rene schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:07:
[...]

Nog een tip. Hier kan je aan de hand van de VIN de SOH zien. Handing als je de conditie van de accu wilt bepalen.

https://www.mazda.eu/en/state-of-health/

Dit is die van ons na 2 jaar en bijna 30K:

[Afbeelding]
Nice, die wist ik ook nog niet te vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JRDd7ERL4qvNh0X77CNNvOvFZ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5rgICyJtUOVUkojrejiBdV2C.png?f=user_large

Na 4,5 jaar en 65.000 km.

• Rene
Dat is toch prima eigenlijk? Zit ja na 9 jaar en 120.000+ km nog rond de 90%. Dat betekent ook dat de accu het zonder problemen rond de 15-20 jaar volhoud. Zeker als auto nummer 2 (bij ons) verwacht ik dat de auto op is voordat de accu de geest geeft.

Ik laad onze ook altijd tot 100% op, dat heeft blijkbaar ook geen grote invloed. Moet wel toegeven dat we zo goed als nooit aan de snellader hangen ;).

• Webarcher
Vandaag tijdens opladen in parkeergarage iets vreemds. Hij is aangekoppeld, blauwe indicatie ten teken dat er gelaat wordt. Na 1 uur sis hij gestopt en is de paal groen. Terwijl de accu nog lang niet vol zat. Maar voor 49%. Daarna weer pas erlang gehaald. Nu heeft hij het 40 minuten vol gehouden. Bij een derde poging maar 30 minuten laden voordat hij stopte en groen werd. Kabel zat niet vast. sessie was blijkbaar gestopt en vrijgegeven. Is dit een storing in de laadpaal of mogelijk een probleem in de auto?

Het betreft laden met de Mazda 6e

[ Voor 3% gewijzigd door Webarcher op 19-01-2026 14:45 ]

• Martin.Air
Webarcher schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:45:
Vandaag tijdens opladen in parkeergarage iets vreemds. Hij is aangekoppeld, blauwe indicatie ten teken dat er gelaat wordt. Na 1 uur sis hij gestopt en is de paal groen. Terwijl de accu nog lang niet vol zat. Maar voor 49%. Daarna weer pas erlang gehaald. Nu heeft hij het 40 minuten vol gehouden. Bij een derde poging maar 30 minuten laden voordat hij stopte en groen werd. Kabel zat niet vast. sessie was blijkbaar gestopt en vrijgegeven. Is dit een storing in de laadpaal of mogelijk een probleem in de auto?

Het betreft laden met de Mazda 6e
Het ligt heel erg aan de laadpaal (en auto). Zo kan het ook zijn dat de paal tijdelijk stopt met laden omdat hij aan loadbalancing doet met de palen om hem heen. Maar als de paal stopt met laden en hij niet automatisch weer begint als dat kan dan is er met 1 van de twee inderdaad wat mis (of de kabel). Welke van de twee dat is zal je moeten testen.

• Webarcher
Wordt de laadkabel automatisch vrijgegeven door de Mazda 6e na beëindigen van de laadsessie?
Dit gebeurt bij mij wel. Accu vol, laden worden gestopt. Laadpaal springt op groen en vervolgens ontgrendeld de laadkabel bij de paal. Is dit normaal bij deze Mazda.

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:43
Webarcher schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:48:
Wordt de laadkabel automatisch vrijgegeven door de Mazda 6e na beëindigen van de laadsessie?
Dit gebeurt bij mij wel. Accu vol, laden worden gestopt. Laadpaal springt op groen en vervolgens ontgrendeld de laadkabel bij de paal. Is dit normaal bij deze Mazda.
Dat kan je wel instellen, alternatief is dat je naar binnen moet in je auto om de stekker vrij te geven.

• Webarcher
platvoet schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:49:
[...]

Dat kan je wel instellen, alternatief is dat je naar binnen moet in je auto om de stekker vrij te geven.
Ook voor AC laden? Dacht dat in het systeem van de auto wordt gesproken in combinatie met snelladen

• Uffeltje
Webarcher schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:48:
Bij mij bij het ontgrendelen van de auto. Bij sommige palen is het ook nog nodig om bij de paal zelf de laadsessie te stoppen.

YouTube

• Tweaker626
  • Niet online
Wie heeft tips / ervaring met een thuiskomer / reservewiel?
In het bijzonder in een CX-30 met Bose.

• cemedia
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-02 09:32
Wij mogen vanmiddag onze nieuwe Mazda3 ophalen! Besteld op 14 september, dus een levertijd van ongeveer 4 maanden, zoals voorspelt door de dealer.

De communicatie vanuit Mazda na bestelling vind ik persoonlijk niet zo best. Ben benieuwd hoe de in de praktijk gaat bevallen :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tweaker626 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:04:
In het bijzonder in een CX-30 met Bose.
Wat hoop je dan te horen? Reservevwielen vind je niet meer, zeker niet als je een subwoofer onder je kofferbakbodem hebt. Gewoon pechhulp bellen.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:55
Tweaker626 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:04:
...
Ik heb er één van de Wheelshop. Met name voor in het buitenland met de caravan. Tot nu toe slechts één keer gebruikt onderweg en één keer op het parkeerterrein om een lekke band te laten vervangen. best handig als je kan blijven rijden.
Buiten de vakanties heb ik hem niet bij me, want hij neemt toch wel wat meer plek in dan het "overlevings setje"

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 22-01-2026 11:39 ]

• Tweaker626
  • Niet online
Exirion schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Wat hoop je dan te horen? Reservewielen vind je niet meer, zeker niet als je een subwoofer onder je kofferbakbodem hebt. Gewoon pechhulp bellen.
Ik hoop ervaringen te horen.
Zowel Mazda (duur!) als 3rd parties bieden namelijk thuiskomers aan waar de subwoofer precies inpast zodat je vrijwel geen extra ruimte kwijt bent. In sommige andere landen is een reservewiel namelijk nog steeds verplicht en levert Mazda haar auto's af fabriek met een thuiskomer; vandaar ook die zinloze piepschuim vulling bij NL auto's.
Volgens mij past een thuiskomer vanaf 17" en uiteraard moet je dan wel die piepschuimvorm bijsnijden. Uiteraard is piepschuim snijden niet iets dat ik dagelijks doe, komt dat kritisch, stuk is pech, en past het net wel/niet; vandaar dat ik naar ervaringen vraag. :)
https://shop.mazdapierre.nl/wielen/Reservewielen
https://thewheelshop.nl/the_wheelshop/mazda/

Mijn ervaring met de pechdiensten is dat je dan zo een paar uur verder bent (aan wachttijd) in het buitenland. Zelf een wiel wisselen is veel sneller. ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tweaker626 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:52:
Mijn ervaring met de pechdiensten is dat je dan zo een paar uur verder bent (aan wachttijd) in het buitenland. Zelf een wiel wisselen is veel sneller. ;)
Tja, het is maar hoe vaak je in het buitenland zit en hoe groot dan de kans op een lekke band is. In Nederland is de pechhulp in ieder geval prima geregeld.

• cemedia
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1smri9Eiu2KBrvLv75gOBsuH5Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xquFv90BCY9f79fzDPAqGZmY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG74KXbJe37tRxnQepbv-uNe7ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JhGxhnNbR9RDYP0j3Hi9dry.jpg?f=fotoalbum_large

Daar is die dan. Tot nu toe heerlijk in gereden. Wat gespeeld met de instellingen, telefoon gekoppeld etc. Morgen een rit van 150km heen en weer terug. Zaterdag naar Oostenrijk. Dealer gaf aan m in het begin wat hoger in de toeren te laten rijden af en toe. Heb dat nog niet echt gedaan.

Rook wel wat stank na de eerste 30km ongeveer. Schijnt normaal te zijn bij nieuwe auto’s.

• Dilirium1978
cemedia schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:34:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daar is die dan. Tot nu toe heerlijk in gereden. Wat gespeeld met de instellingen, telefoon gekoppeld etc. Morgen een rit van 150km heen en weer terug. Zaterdag naar Oostenrijk. Dealer gaf aan m in het begin wat hoger in de toeren te laten rijden af en toe. Heb dat nog niet echt gedaan.

Rook wel wat stank na de eerste 30km ongeveer. Schijnt normaal te zijn bij nieuwe auto’s.
Mooie kleur!
Wel grappig, zelf toevallig sinds vorige week ook in het bezit van een nieuwe CX-30 en de dealer waar ik de auto gekocht heb gaf juist aan gewoon normaal te rijden, inrijden door bijvoorbeeld wat hoger in toeren te rijden was niet nodig.

• cemedia
Dilirium1978 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:56:
[...]

Mooie kleur!
Wel grappig, zelf toevallig sinds vorige week ook in het bezit van een nieuwe CX-30 en de dealer waar ik de auto gekocht heb gaf juist aan gewoon normaal te rijden, inrijden door bijvoorbeeld wat hoger in toeren te rijden was niet nodig.
Typisch, haha. Hij had het erover dat er nog restjes in de motor etc kunnen zitten die dan schoon branden ofzo.

Zircon Sand hebben wij. Betreft een automaat (eerste voor mij), maar je kan kennelijk ook handmatig schakelen.

• Dilirium1978
cemedia schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Typisch, haha. Hij had het erover dat er nog restjes in de motor etc kunnen zitten die dan schoon branden ofzo.

Zircon Sand hebben wij. Betreft een automaat (eerste voor mij), maar je kan kennelijk ook handmatig schakelen.
Als je de hendel naar links drukt kun je handmatig schakelen door de hendel naar boven of beneden te bewegen. Als je de premium uitvoering hebt ook met flippers aan je stuur.

• D_Jeff
@madmega Heb je een update voor ons?

-------
@cemedia Goede reis & Zoom Zoom 8-)

• remco_k

remco_k

remco_k schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:39:
Ik ben in de markt voor een 6e. ...
Wellicht boek ik dan nogmaals een ritje om nog eens te proberen.
En dat ritje heb ik vandaag gedaan, heb de auto ruim 2 uur mee gehad, incl een snellaad sessie van c.a. 20m omdat ie bijna leeg was.

Over de 'springerigheid' van het gaspedaal kan ik kort zijn; in de normale rijstand en met de regeneratie op 'standaard' was het een stuk beter dan bij de vorige rit. Grootste verschil leek hem te zitten in die regeneratie setting. Maar toch vond ik hem nog steeds veel te onrustig reageren, iets wat ik nog nergens anders heb meegemaakt. Wellicht is er aan te wennen en na 2 uur touren was die gewenning er al wel een klein beetje.

Maar bij zo'n rit van 2 uur kom je ook in je eigen ritme en vallen andere dingen beter op.

- Ik gebruik CC heel erg veel, ook op N wegen en binnen bebouwde kom. CC bestaat niet meer op (alle?) nieuwe auto's, dat is ACC geworden. De bediening van de ACC: heeft geen cancel knop! (Ja, het rem pedaal - maar dat wil ik niet). De verkoper wist hem ook niet te vinden. Maar ik wel. De 'versnellingspook' even op R tikken = cancel ACC.
- De lane assist (als ik hem de goede naam geef hier) houdt het stuur veel te stevig/star vast. Als ik hem wil corrigeren moet ik best wat kracht zetten op het stuur en laat hij het 'ineens' los. Gevolg; licht slingerend rijgedrag. Ook merkte ik regelmatig wel echt raar stuurgedrag van de lane assist.
- Diezelfde lane assist: op een N weg compleet onbruikbaar. Maar fair enough: daar is ie waarschijnlijk ook helemaal niet voor gemaakt. Hij lijkt echter (at random?) bij ACC op een N weg toch ineens in te komen. Het maakt voor mij ACC op een bochtige N weg compleet onbruikbaar. Of ik moet ook dat ergens in een menu weer uit gaan zetten. De verkoper had hier ook geen oplossing op.
- geen fysieke ruitenwisser hendel, maar op het scherm ergens in een menu. De dealer had het opgelost door één van de twee favorieten knoppen op het stuur die functie te geven.
- maar die twee favorieten knoppen heb ik bij elke nieuwe start van de auto nodig om in ieder geval 2 van de (ik dacht 4) functies uit te schakelen die ik niet wil hebben omdat ze (volgens eu regels) bij elke start aangaan.

(Het is offtopic, maar deze EU regelgeving heeft nieuwe auto's gewoon een dimensie gegeven die weerzinwekkend is. Compleet zijn doel voorbij geschoten, want (bijna) iedereen zet al die zooi uit - en terecht. En ik heb het niet opgezocht maar het zal me niets verbazen dat CC ook niet meer bestaat door (of als gevolg van) diezelfde regels).

Na de proefrit bij de dealer een eerlijke mening hierover gegeven bij hen en afscheid genomen van het toffe uiterlijk van de 6e. Hij is vandaag helaas definitief van mijn lijstje af gevallen. Een +1 voor de dealer dat ik echt even de tijd had.

Ik reed naar huis in mijn 'goeie oude' Toyota Mirai - geen van al die fratsen (op één EU lane assist functie na). Heerlijk.

Ik had in de middag nog een proefrit. Ook een 2e rit. Niet een 2e kans. Maar ter bevestiging. Een Audi Q4 e-tron 40.
Op de EU regelgeving ingeschakelde functies na, direct alles gewoon in orde. Geen van die fratsen. Gewoon alles in één klap goed. Ook het gaspedaal. :+

Een Audi Q4 it is then. Jammer van de 6e.

Alles kan stuk.

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-01 10:45
remco_k schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:03:
[...]

- Ik gebruik CC heel erg veel, ook op N wegen en binnen bebouwde kom. CC bestaat niet meer op (alle?) nieuwe auto's, dat is ACC geworden. De bediening van de ACC: heeft geen cancel knop! (Ja, het rem pedaal - maar dat wil ik niet). De verkoper wist hem ook niet te vinden. Maar ik wel. De 'versnellingspook' even op R tikken = cancel ACC.
- De lane assist (als ik hem de goede naam geef hier) houdt het stuur veel te stevig/star vast. Als ik hem wil corrigeren moet ik best wat kracht zetten op het stuur en laat hij het 'ineens' los. Gevolg; licht slingerend rijgedrag. Ook merkte ik regelmatig wel echt raar stuurgedrag van de lane assist.
- Diezelfde lane assist: op een N weg compleet onbruikbaar. Maar fair enough: daar is ie waarschijnlijk ook helemaal niet voor gemaakt. Hij lijkt echter (at random?) bij ACC op een N weg toch ineens in te komen. Het maakt voor mij ACC op een bochtige N weg compleet onbruikbaar. Of ik moet ook dat ergens in een menu weer uit gaan zetten. De verkoper had hier ook geen oplossing op.
- geen fysieke ruitenwisser hendel, maar op het scherm ergens in een menu. De dealer had het opgelost door één van de twee favorieten knoppen op het stuur die functie te geven.
- maar die twee favorieten knoppen heb ik bij elke nieuwe start van de auto nodig om in ieder geval 2 van de (ik dacht 4) functies uit te schakelen die ik niet wil hebben omdat ze (volgens eu regels) bij elke start aangaan.
Ik gebruik zelf zelden (A)CC, ook met mijn vorige auto, de mustang mach e, maar ik sluit mij wel aan wat je zegt over de ACC van de Mazda. Ik heb hem een paar keer geprobeerd en voel mij nou niet echt ontspannen met hoe de auto beweegt. Die cancel knop had ik nog niet gevonden, ik dacht mogelijk naar N zetten maar dat ga ik op een drukke snelweg niet rustig uitproberen, goed om te weten dat hij daar zit.

Voor wat betreft je laatste punt, het uitzetten van de EU verplichte systemen kan je ook niet op je favorieten instellen, laatste keer dat ik keek, dus die knop had je nog steeds voor de ruitenwisser kunnen gebruiken. Ik heb hem daar ook. Je kan ook 1 keer je ruitenwissers activeren door op het knopje bovenop de linkerpook te drukken en dan komt ook de selectie voor de ruitenwisser direct in beeld. Dus het kan best snel als je iets anders dan automatisch wilt, maar ik ben ook voorstander van gewoon fysieke knoppen.

@Webarcher Ik weet niet of je er inmiddels zelf ook al was gekomen maar ik heb de wasstraat modus gevonden :) Als je naar het menu gaat met de apps (icoontje met 4 blokjes linksonder) is er een roze tegel die 'landschapmodus' (WAAROM??) heet. Als je daar op klikt kan je swipen tussen wat modi waaronder de car wash modus.

• Webarcher
wuzzy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Ik gebruik zelf zelden (A)CC, ook met mijn vorige auto, de mustang mach e, maar ik sluit mij wel aan wat je zegt over de ACC van de Mazda. Ik heb hem een paar keer geprobeerd en voel mij nou niet echt ontspannen met hoe de auto beweegt. Die cancel knop had ik nog niet gevonden, ik dacht mogelijk naar N zetten maar dat ga ik op een drukke snelweg niet rustig uitproberen, goed om te weten dat hij daar zit.

Voor wat betreft je laatste punt, het uitzetten van de EU verplichte systemen kan je ook niet op je favorieten instellen, laatste keer dat ik keek, dus die knop had je nog steeds voor de ruitenwisser kunnen gebruiken. Ik heb hem daar ook. Je kan ook 1 keer je ruitenwissers activeren door op het knopje bovenop de linkerpook te drukken en dan komt ook de selectie voor de ruitenwisser direct in beeld. Dus het kan best snel als je iets anders dan automatisch wilt, maar ik ben ook voorstander van gewoon fysieke knoppen.

@Webarcher Ik weet niet of je er inmiddels zelf ook al was gekomen maar ik heb de wasstraat modus gevonden :) Als je naar het menu gaat met de apps (icoontje met 4 blokjes linksonder) is er een roze tegel die 'landschapmodus' (WAAROM??) heet. Als je daar op klikt kan je swipen tussen wat modi waaronder de car wash modus.
De (A)CC functie is totaal andere dan ik gewend was in mijn Mazda 6. Wordt enorm nerveus van deze functie in de 6e. Hij blijft non stop melden dat het tijdelijk onderbroken wordt en dan corrigeert hij subtiel het stuur. ‘Waarom’ vraag ik mij af. Lijkt wel of je op de centimeter precies op een bepaalde positie tussen de strepen moet blijven. Voorlopig gebruik ik hem maar niet meer. Super jammer, voorheen maakte ik juist heel veel gebruik van de CC.

De Wasstraat modus inmiddels gevonden. Maar waarom zover weg verstopt???

Begreep van de dealer dat er begin februari een software update gepland staat. Hoop dat ze de radio fixen. Werkt de ene keer wel en de andere keer niet.

• MacRembrandt
In mijn CX-80 snapt de lane-assist ook niks van het Nederlandse wegennet.
Streepjes aan de zijkant en hij schakelt uit. Rijstrook smaller (bv links bij wegwerkzaamheden): schakelt uit.
Het is net of hij de weginrichting niet snapt.
Hier kun je totaal niet op vertrouwen.
Dat was in mijn vorige auto (VW) veel beter.

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-02 16:29
[...]

Is natuurlijk ook een verschil van 15k als je een beetje dezelfde optielijst wil hanteren bij Audi ten opzichte van de 6e en daarom ook niet geheel vergelijkbaar 8)7 (En trager, en minder actieradius, minder trekgewicht en geen LFP accu)

Jammer dat de 6e je niet heeft weten overtuigen. Ik herken wel sommige aandachtspunten, maar we rijden duidelijk op andere wegen.

Ondertussen bijna de 4000km gepasseerd, het gaat niet zo hard want druk bezig met verbouwing van het nieuwe huis, maar blijft een genot. Geen beter alternatief voor die prijs...

En ach, over 4 jaar dan wellicht eindelijk een elektrische Mazda op hun eigen platform?

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

• D_Jeff
@MacRembrandt Zit er op de CX-80 ook het 360 graden camera pakket?

• cemedia
Vandaag met de auto naar Oostenrijk gereden. Wat een verademing. Hiervoor reden we een handgeschakelde fiesta.

Verschil van 86pk merk je natuurlijk. Verder veel meer ruimte in de auto. ACC met stop and go in de file werkt prima. Geen geluidjes onderweg, stoelverwarming werkte snel, auto ligt stabiel op de weg..

Het verbruik viel wel wat tegen. Hoewel we hele stukken 150 reden, was dat toch hoger dan verwacht.

Kan iemand me de werking van de sportmodus vertellen? Ik heb niet het gevoel dat de auto nou echt anders reageert na activatie hiervan..

• MacRembrandt
D_Jeff schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:49:
@MacRembrandt Zit er op de CX-80 ook het 360 graden camera pakket?
Ja. Tenminste op die van mij (Takumi Plus) wel.
Ik weet niet zeker of het standaard is.

• D_Jeff
MacRembrandt schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:37:
[...]

Ja. Tenminste op die van mij (Takumi Plus) wel.
Ik weet niet zeker of het standaard is.
Alleen op de duurdere uitvoering.

Mijn ervaring is dat met die extra camera's het systeem beter werkt.
Zou anders dan toch eens aanraden om met de instellingen te 'spelen'

• D_Jeff
cemedia schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:20:
Vandaag met de auto naar Oostenrijk gereden. Wat een verademing. Hiervoor reden we een handgeschakelde fiesta.

Verschil van 86pk merk je natuurlijk. Verder veel meer ruimte in de auto. ACC met stop and go in de file werkt prima. Geen geluidjes onderweg, stoelverwarming werkte snel, auto ligt stabiel op de weg..

Het verbruik viel wel wat tegen. Hoewel we hele stukken 150 reden, was dat toch hoger dan verwacht.

Kan iemand me de werking van de sportmodus vertellen? Ik heb niet het gevoel dat de auto nou echt anders reageert na activatie hiervan..
Sportmodus: zou de versnelling wat langer aanhouden of sneller terugschakelen.

Verbruik: welke cijfers heb je gezien?
Wel 2 punten om rekening mee te houden
1) de automaat verbruikt meer dan de handbak
2) Hoogteverschillen zijn niet goed voor een laag verbruik

Ter referentie:
A2 Poznan -> Warszawa bij 134 km/h op de cruise haal ik 1:15. Landschap: plat

A26 / E25 Luik -> Luxemburg-stad bij 124 km/h doet ~ 1:13
Landschap: De Ardennen kennen een paar gemene klimmers, waarbij terugschakelen nodig is

• Jarnoootje
[...]
De ACC is op 2 manier in te stellen, 1 die je binnen de lijntjes probeert te houden (zelfstandig rijdt) en eentje die dat niet doet, die laatste is op N-wegen ook echt meer dan prima, ik heb inmiddels 8500km erop zitten en ervaar er eigenlijk geen problemen mee.

De ruitenwisser zit gewoon in je richtingaanwijzerhendel. Als je de knop op de zijkant zacht indrukt gaat de ruitenwisser 1x en verschijnt het menu. Druk je hem diep in dan sproei je de ruiten.

Vind het wel een kwalijke zaak dat een dealer niet van de ruitenwissers en de acc weet, je eigenlijk niet de goede ervaring hebt gehad in de auto. Jammer want voor het geld is het echt een hele hele hele fijne auto!

• cemedia
D_Jeff schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:14:
[...]

Sportmodus: zou de versnelling wat langer aanhouden of sneller terugschakelen.

Verbruik: welke cijfers heb je gezien?
Wel 2 punten om rekening mee te houden
1) de automaat verbruikt meer dan de handbak
2) Hoogteverschillen zijn niet goed voor een laag verbruik

Ter referentie:
A2 Poznan -> Warszawa bij 134 km/h op de cruise haal ik 1:15. Landschap: plat

A26 / E25 Luik -> Luxemburg-stad bij 124 km/h doet ~ 1:13
Landschap: De Ardennen kennen een paar gemene klimmers, waarbij terugschakelen nodig is
Volgens mij kwame we rond de 1 op 10 uit. Maar goed, wel veel “hard” gereden. Dit zal in NL wel beter worden.

Wat me sowieso opvalt is dat de ACC gelijk vol gas gaat (met terugschakelen) als de baan vrij is, terwijl ik dit zelf niet zo snel zou doen. Als dat elke keer van 100 naar 150 is verbruikt dat wel wat..

Het tegenvallen zit m vooral in het feit dat we met de fiesta (40L tank) maar 1 keer moesten tanken en met deze (50L tank) 2 keer.. ik had dat niet verwacht. maargoed, dat ene nadeel weegt niet op tegen de voordelen:) en we heb dus ook nadrukkelijk harder gereden dan met de fiesta.

• ConZito
Proefrit gemaakt met de MX-30. Eigenlijk heel blij mee, gereden alsof ik met m'n eigen auto op pad was. Dus gewoon stevig doorgereden, 140km/h op de snelweg, bij elk verkeerslicht volgas. Ik had verwacht dat de range 1km/sec zou afnemen met een dergelijke rijstijl, maar dat viel alles mee. Waddinxveen > Zoetermeer > Waddinxveen. Ik ging met 180km weg en ik kwam met 135km terug (rit van ongeveer 40km).

De wegligging is serieus volwassen, je merkt nauwelijks dat je met 1600+kg onderweg bent op enkele stuiters na bij dwarsrichels en slechte overgangen van wegdelen. Het is ook stil, maar mijn vergelijkingsmateriaal is ook alles behalve stil. Bediening is wat ik van Mazda gewend ben. Zitpositie is prima, enige jammere is wel dat er net geen padding zit op de middenconsole waar mn knie zit. Wat ik zelf z.s.m. zou vervangen zijn de eco-bandjes voor iets normaals en dan 215 > 225, dan maar wat minder range.

Het moet ook maar de Luxury worden, dat Bose spul klinkt beter dan het standaard system, het open dak is ook een aardige toevoeging en die 360-graden camera maakt het dan wel af. Al met al voor het geld echt meer dan prima. Ik vind het zelf een mooie auto, maar ik merk dat ik in mijn directe omgeving de enige ben. Their loss.

Eerst vakantie, dan de MINI op Markplaats. Ik ben om :)

• D_Jeff
@ConZito Ik had vorige maand al even snel gekeken, maar ik zie dat de afschrijving hard ingrijpt.
MX-30 met minder dan 50k op de teller, bijna full options voor ongeveer 12k (das -67%). Daardoor heb je een leuke auto voor erbij die ook nog praktisch kan zijn

• AMARONE
[...]

En dat ritje heb ik vandaag gedaan, heb de auto ruim 2 uur mee gehad, incl een snellaad sessie van c.a. 20m omdat ie bijna leeg was.

......

Over de ACC ga ik het me je eens zijn, VW had dat veel beter ingebouwd dus ik hoop op een update maar voor nu gebruik ik het zelden.

Die EU regelgeving en bijbehorende waarschuwingen zijn bij de Mazda echt heel subtiel, snap de drang ook niet zo om het uit te willen zetten want je hebt er totaal geen last van.

Wat wel een interessante keuze is waar ik aan moet wennen is dat piepjes of andere zaken de richtingaanwijzerstoon tijdelijk laten stoppen wat mij soms in de war brengt met of die wel aan staat.

Hoop echt dat ze een flinke update doen want ze kunnen er zoveel meer uithalen!

• remco_k

remco_k

Ja, dat denk ik ook. De meeste nadelen zijn waarschijnlijk wel met een software update op te lossen. Hopelijk gebeurd dat.

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Venraiden4K schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:49:
[...]
Is natuurlijk ook een verschil van 15k als je een beetje dezelfde optielijst wil hanteren bij Audi ten opzichte van de 6e en daarom ook niet geheel vergelijkbaar 8)7
Ik vergeleek de Mazda niet met de Audi. Ik vergeleek hem met wat ik aan ervaring heb met andere EV auto's (zowel proefritten als normale rijervaringen), incl. deze Audi maar zeker ook met de 6e vergelijkbare anderen wat prijsklasse of formaat betreft. Zie mijn eerdere post: remco_k in "Het grote Mazda topic #1"

Dat ik hier de Audi als eindresultaat noem was gewoon ter info en komt omdat in de tussentijd mijn shortlist bij het verdwijnen van de 6e helemaal was ingekort naar nog maar één kandidaat en dat was die.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 27-01-2026 23:35 ]

Alles kan stuk.

• Priy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:35
Ik kreeg deze vragenlijst binnen over de Mazda 6e via de nieuwsbrief. Je kan ook aangeven welke elementen je graag beter ziet (in beide gevallen of je hem nou al rijdt of niet). Wellicht kunnen jullie hier ook de feedbackpunten kwijt. (PS: ik overweeg de 6e maar wacht nog op een eventuele sportversie)

https://links.dialogue.ma...227A0FA4ECC1C9DB7CDDCD199

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 19:14
Gisteravond heeft een stel figuren op een fatbike iets tegen mijn Mazda2 (Soul Red Chrystal) gegooid. Het gaf een flinke knal. Ik dacht eerst aan een ijsbal of zoiets, dus verder geen directe actie op genomen.

Eenmaal thuis bleek echter dat mijn motorkap onder een dikke bruin/wit/transparante substantie zat (handzeep-achtig qua textuur). Het had wel wat effort nodig het er af te krijgen, gewoon een emmertje water er overheen mikken was niet voldoende.

Na het schoonmaken zag ik bovendien dat er een lelijke, cirkelvormige hap uit de lak is. Het object (ik vermoed een blikje) is blijkbaar na de impact nog doorgeschoven en heeft daarmee nog twee lange krassen veroorzaakt, plus verderop nog twee andere beschadigde plekjes.

Kortom: een hoop ellende. Gisteravond meteen online aangifte gedaan, vanochtend om 09:00 al meteen "onderzoek gesloten" bericht. Daar gaan ze dus verder ook geen effort meer in stoppen.

Ik ben all-risk verzekerd en dit grapje kost mij dan €135 of €400 eigen risico (eigen netwerk vs eigen herstelbedrijf) én ga zou ik ook nog eens 5 bonus-malustreden omlaag gaan met een premiestijging tot gevolg.. Onder de streep over 5 jaar kost dit geintje je dus gewoon bijna 750 EUR (en dan de toekomstige bonus-malus korting die je misloopt niet eens meegerekend).

Heeft iemand een idee wat het herspuiten van een motorkap (en evt de zijpanelen) in Soul Red Crystal ongeveer zou kosten?

• coob
Sypher schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:40:
Gisteravond heeft een stel figuren op een fatbike iets tegen mijn Mazda2 (Soul Red Chrystal) gegooid. Het gaf een flinke knal. Ik dacht eerst aan een ijsbal of zoiets, dus verder geen directe actie op genomen.

Eenmaal thuis bleek echter dat mijn motorkap onder een dikke bruin/wit/transparante substantie zat (handzeep-achtig qua textuur). Het had wel wat effort nodig het er af te krijgen, gewoon een emmertje water er overheen mikken was niet voldoende.

Na het schoonmaken zag ik bovendien dat er een lelijke, cirkelvormige hap uit de lak is. Het object (ik vermoed een blikje) is blijkbaar na de impact nog doorgeschoven en heeft daarmee nog twee lange krassen veroorzaakt, plus verderop nog twee andere beschadigde plekjes.

Kortom: een hoop ellende. Gisteravond meteen online aangifte gedaan, vanochtend om 09:00 al meteen "onderzoek gesloten" bericht. Daar gaan ze dus verder ook geen effort meer in stoppen.

Ik ben all-risk verzekerd en dit grapje kost mij dan €135 of €400 eigen risico (eigen netwerk vs eigen herstelbedrijf) én ga zou ik ook nog eens 5 bonus-malustreden omlaag gaan met een premiestijging tot gevolg.. Onder de streep over 5 jaar kost dit geintje je dus gewoon bijna 750 EUR (en dan de toekomstige bonus-malus korting die je misloopt niet eens meegerekend).

Heeft iemand een idee wat het herspuiten van een motorkap (en evt de zijpanelen) in Soul Red Crystal ongeveer zou kosten?
Ik heb enkele maanden geleden schade gehad met mijn vorige 3, ook soul crystal red.
Voorscherm, deur-voor en een velg moesten gespoten worden.
Bijna de hele zijkant is gespoten om kleurverschil te minimaliseren. Dat rood krijgen ze niet meer hetzelfde helaas.
Kosten 2700€.
Wel kunnen verhalen op de tegenpartij.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@Sypher Het gebruikelijke kutvolk :(

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 16:07

Je kunt even vrijblijvend een offerte laten maken bij een schadebedrijf in de buurt. Het is niet voor niks maar alleen spuiten is nog wel te doen zolang er niet uitgedeukt, veel geschuurd en geplamuurd hoeft te worden etc. Het scheelt je trouwens 6 bonus malustreden, want in plaats van 1 vooruit ga je er 5 achteruit. Dus het scheelt nog meer. Zeker als je dan negatief uitkomt wordt het een duur verhaal. Negatieve treden zijn bijna altijd 10%.positieve 5%.

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-02 16:25

Balen man, Het wordt tijd dat ze eens nummerborden op die Fatbikes verplichten zodat mensen makkelijker te identificeren zijn en/of dat ze zelf wat meer nadenken voor ze bepaalde acties doen.

Geen idee wat jouw situatie natuurlijk is, maar waar je ook rekening mee moet houden is dat veel verzekeraars geen nieuwe verzekering willen aangaan bij -3 schadevrije jaren. Ik ben vorig jaar van + 2 naar -3 gegaan. Mocht je op korte termijn een nieuwe auto willen kopen dan kan je daar tegen aanlopen.

Ik had door eigen schuld een muurtje in de parkeergarage over het hoofd gezien. 2 deuren beschadigd en de rechter achterzijde. Achterdeur moest zelf helemaal vervangen worden, kwam op 3900 euro schade uiteindelijk. Wel mooi opgeknapt trouwens weer. (kleur Meteor Gray)

Ik had dan wel weer de mazzel dat het ivm de leeftijd van de auto afgelopen augustus logisch was om naar beperkt casco te gaan ipv All Risk te blijven. Ik voel het dus niet direct in mijn portemonnee.

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 16:07
Mick3112 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Balen man, Het wordt tijd dat ze eens nummerborden op die Fatbikes verplichten zodat mensen makkelijker te identificeren zijn en/of dat ze zelf wat meer nadenken voor ze bepaalde acties doen.

Geen idee wat jouw situatie natuurlijk is, maar waar je ook rekening mee moet houden is dat veel verzekeraars geen nieuwe verzekering willen aangaan bij -3 schadevrije jaren. Ik ben vorig jaar van + 2 naar -3 gegaan. Mocht je op korte termijn een nieuwe auto willen kopen dan kan je daar tegen aanlopen.

Ik had door eigen schuld een muurtje in de parkeergarage over het hoofd gezien. 2 deuren beschadigd en de rechter achterzijde. Achterdeur moest zelf helemaal vervangen worden, kwam op 3900 euro schade uiteindelijk. Wel mooi opgeknapt trouwens weer. (kleur Meteor Gray)

Ik had dan wel weer de mazzel dat het ivm de leeftijd van de auto afgelopen augustus logisch was om naar beperkt casco te gaan ipv All Risk te blijven. Ik voel het dus niet direct in mijn portemonnee.
ik heb hier ook mee te maken gehad. Je kunt normaal gesproken wel een andere auto verzekeren als je bij die verzekering blijft. Het is wel zaak om van tevoren goed te informeren bij je verzekeraar.

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 15:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnFDPuyOWP-4ltKmafIHUUvGiO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBxQsCRYDqsuCwXYYhSqKMrN.jpg?f=fotoalbum_large
Ook ik wil mij graag even melden met mijn nieuwe Mazda :) Een CX-60 van juli 2025. Heel erg blij mee.

• platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:43
Inmiddels er 2000 km opzitten met mijn 6e. Helaas niet zonder hobbels, kleine opsomming:
  • Veiligheidswaarschuwingen zijn erg storend, ook de stuurcorrectie is erg agressief en stuurt vaak de auto de verkeerde kant op. Elke keer die systemen uitzetten is erg irritant
  • Wanneer je laneassist uitzet wordt deze weer ingeschakeld als je een keer gaapt (?)
  • Trekhaak een keer in storing gehad, stond iets te dicht bij de stoep waardoor hij onder de auto hing, boekje niet erg duidelijk hierover.
  • Parkeersensoren voor, doet het vaak niet en je moet echt gebruik maken van de camera’s, afspraak gepland bij de dealer.
  • Ondersteuning vanuit de dealer is niet fantastisch, kennen hun eigen product niet goed waardoor er vaak de schouders opgehaald worden.
Verder een fijne auto voor op de snelweg, al voelt het wel aan alsof er nog een flinke software update nodig is.

• Uffeltje
platvoet schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:24:
Inmiddels er 2000 km opzitten met mijn 6e. Helaas niet zonder hobbels, kleine opsomming:
  • Veiligheidswaarschuwingen zijn erg storend, ook de stuurcorrectie is erg agressief en stuurt vaak de auto de verkeerde kant op. Elke keer die systemen uitzetten is erg irritant
  • Wanneer je laneassist uitzet wordt deze weer ingeschakeld als je een keer gaapt (?)
  • Trekhaak een keer in storing gehad, stond iets te dicht bij de stoep waardoor hij onder de auto hing, boekje niet erg duidelijk hierover.
  • Parkeersensoren voor, doet het vaak niet en je moet echt gebruik maken van de camera’s, afspraak gepland bij de dealer.
  • Ondersteuning vanuit de dealer is niet fantastisch, kennen hun eigen product niet goed waardoor er vaak de schouders opgehaald worden.
Verder een fijne auto voor op de snelweg, al voelt het wel aan alsof er nog een flinke software update nodig is.
Ik kan me goed wel vinden in de eerste twee punten. De lane assist grijpt vrij hard in, waardoor het onveilig kan worden. Ik ben zelfs al een keer zonder zichtbare reden richting een tegenovergestelde rijbaan op gestuurd. Als ik niet had ingegrepen was dat een frontale botsing geworden. Gelukkig is het uit te zetten, maar soms schakelt hij zichzelf weer in :? .

Verder werkt de radio vrij slecht, zo slecht dat ik hem eigenlijk niet gebruik. BIj opstarten moet hij elke keer opnieuw scannen en ook daarna werkt het niet altijd. Het is duidelijk dat er nog een grote software update nodig is.

Qua rijgedrag op de snelweg ben ik het wat minder met je eens. Hij is vrij hard en alle oneffenheden worden vrij goed doorgegeven. Ter vergelijk: mijn vorige auto (een Audi A3 met sportonderstel en 18" velgen) vond ik comfortabeler. Het stuurt ook vrij zweverig en gevoelloos, heb het idee dat ik redelijk vaak moet corrigeren.

Ook ben ik nog steeds niet gewend aan het stroom- en rempedaal. Het reageert vrij 'digitaal' en is soms wat abrubter dan je zou verwachten, zeker bij gas loslaten. Daarbij heb ik ook al redelijk zitten spelen met de verschillende rijmodi en sterkte van regenereren.

Kortom: na ruim 5000 km ben ik nog niet tevreden. Het is een prachtige auto met veel leuke features, maar qua rijgedrag en software is het (nog) redelijk teleurstellend. Het is geen slechte auto, maar het is ook zeker niet het beloofde "Japans vakmanschap". Het is ook maar net wat je gewend bent en waarmee je het vergelijkt. 'Helaas' ben ik beter gewend. :+

YouTube

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste