Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 19:14
Na 5 jaar met veel plezier mijn Mazda 3 sedan te hebben gereden is de leasetermijn voorbij en gaat hij over anderhalve week terug. Dan blijft de zelf aangeschafte accessoire over. Daarom een rubberen kofferbakmat voor de Mazda 3 sedan aangeboden (shameless link naar nieuwe: https://shop.mazdapierre....offerbakmat-mazda-3-sedan). In zeer goede staat, TEAB. Bij geen belangstelling laat ik hem in de auto liggen voor de volgende eigenaar. Bij interesse stuur me even een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Zo, weer een dag het halve land doorkruist voor 3 proefritten.

De eerste was een Homura met skyactiv-G 2.0 liter motor met 150pk.
Drie dingen vielen mij gelijk op; de rem werkte niet prettig, ik moest voor m'n gevoel echt flink intrappen voordat er iets van remmen merkbaar was, dat terwijl er al eerder wat weerstand voelbaar was. Geen idee hoe zoiets kan, op zich kun je daar wel aan wennen, maar het viel echt op tov de sedan vorige week. Het tweede punt was dat het schakelen niet soepel verliep, waar de pook vorige week als het ware vanzelf de versnelling in gleed, was het nu soms zoeken naar de juiste plek. Het derde punt was dat de auto niet soepel leek te lopen, je voelde wat schokjes tijdens het rijden op constante snelheid en zeer rustige versnelling.

De tweede auto was ook een Homura, maar nu met de nieuwere skyactiv-G 2.5 liter motor en 140pk.
Wat liep die lekker soepel! Eigenlijk vergelijkbaar met de SA-X van vorige week. Geen zenuwachtige trekjes en heerlijk wat kracht nog beschikbaar, ongeacht versnelling of toerental. Van 80 naar 90 in z'n 5 leek geen enkele moeite te kosten.

Als laatste in een Exclusive-line met ook een skyactiv-G 2.0 liter motor en 150pk.
Hij gaf bij het klaarmaken een motorstoring, maar had volgens de garage wel gewoon normaal vermogen. In vergelijking met de eerste, liep deze wel soepeler, maar had ook iets last van "zenuwachtige hikjes" bij het rijden op constante snelheid en zeer rustige versnelling, maar dus wel minder dan de eerste. Het schakelen en de remmen werkte gewoon naar behoren en lekker soepel.

Ik heb dus geen idee of dat een kenmerk is van de SA-G 2.0 motor, of dat er toch iets niet helemaal lekker zit in de software of zo. Dat van die remmen en schakelen kan ik ook niet thuisbrengen wat dat zou kunnen zijn, maar dat voelde niet helemaal goed. Ik heb het niet nagevraagd daar, misschien hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:11

Exirion

Gadgetfetisjist

jjkester schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:41:
Na 5 jaar met veel plezier mijn Mazda 3 sedan te hebben gereden is de leasetermijn voorbij en gaat hij over anderhalve week terug. Dan blijft de zelf aangeschafte accessoire over. Daarom een rubberen kofferbakmat voor de Mazda 3 sedan aangeboden (shameless link naar nieuwe: https://shop.mazdapierre....offerbakmat-mazda-3-sedan). In zeer goede staat, TEAB. Bij geen belangstelling laat ik hem in de auto liggen voor de volgende eigenaar. Bij interesse stuur me even een PM.
Die Mazda matten zijn super. Erg mooi dik en zwaar rubber dat zeer stroef is en waarop alles goed blijft liggen. Veel beter dan bij veel andere merken. Heb er eentje in mijn CX-5 gehad en het was het eerste dat ik voor m'n CX-60 bestelde :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
@LA-384
auto 1: lekker laten staan. Ik heb meerdere Mazda's in een testrit gehad, maar daarvan heb ik 2 laten staan vanwege vreemd rijgedrag.

auto 2: De 2.5l heb ik eerder mogen testen in een CX-30, waarbij ik hetzelfde gedrag heb waargenomen als met de Mazda3 gen3 120pk versie: veel herrie na ~3800 rpm, maar geen power
Dat betekent dat het blok geknepen wordt en als het echt de 2.5l is die Mazda al had, dan kan dit blok 194! PK leveren (na unlock niet klagen over verbruik :+ )

Succes verder met de keuze!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
Exirion schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:13:
[...]

Die Mazda matten zijn super. Erg mooi dik en zwaar rubber dat zeer stroef is en waarop alles goed blijft liggen. Veel beter dan bij veel andere merken. Heb er eentje in mijn CX-5 gehad en het was het eerste dat ik voor m'n CX-60 bestelde :)
Dank voor de sales pitch! En helemaal mee eens, helpt zeker goed tegen schuiven naast het voorkomen van modder en nattigheid in je bekleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
D_Jeff schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:13:
@LA-384
auto 1: lekker laten staan. Ik heb meerdere Mazda's in een testrit gehad, maar daarvan heb ik 2 laten staan vanwege vreemd rijgedrag.

auto 2: De 2.5l heb ik eerder mogen testen in een CX-30, waarbij ik hetzelfde gedrag heb waargenomen als met de Mazda3 gen3 120pk versie: veel herrie na ~3800 rpm, maar geen power
Dat betekent dat het blok geknepen wordt en als het echt de 2.5l is die Mazda al had, dan kan dit blok 194! PK leveren (na unlock niet klagen over verbruik :+ )

Succes verder met de keuze!
Ja dat dacht ik ook wat auto 1 betreft.

Topsnelheid vind ik eigenlijk niet zo belangrijk, ik rij toch veelal landwegen en binnen bebouwde kom. Ik vind rijgedrag bij lage toeren dan eigenlijk belangrijker en dat leek echt wel goed voor elkaar bij die 2.5l. Zeker prettig om bij lage toeren, hoge versnelling toch nog wat acceleratie achter de hand te hebben ipv dat je altijd terug moet schakelen. Vergeleken met mijn huidige mazda 2, was die 3 echt een stuk krachtiger onderin en vergeleken met de 150pk 2.0 ook wel iets. Ik had er nog niet veel over gelezen, maar nu wel wat meer en ook wat filmpjes bekeken en ik denk dat het toch de 2.5l wordt. Volgens spritmonitor ligt het verbruik bij alle versies redelijk gelijk, waarbij de 2.5l zelfs het meest gunstig lijkt (wel kleinste populatie). In wegenbelasting ontloopt het elkaar ook nauwelijks of niets, verzekering moet ik nog kijken.

De mazda-verzekering is wel interessant ivm die verlengde garantie van 12 jaar, maar ik vraag me af of het interessanter is om die pas af te sluiten als de standaard garantie dreigt af te lopen. Iemand ervaring of dat nog verschil maakt in de premie? Kan natuurlijk zijn dat de premie hoger wordt naarmate de auto ouder wordt op moment van afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@LA-384 Juist als je de Sky-X in lage toeren weet te houden, kan het verbruik erg netjes zijn -- zeker netter dan de Sky-G (zeker icm 60 - 80km/h cruise).
Onderhoud kan alleen wel wat duurder zijn, vanwege de bougies en riem die elke 60k km vervangen moeten worden. De Sky-G 140/194 heeft daar geen last van

Qua verzekering verwacht ik weinig geen schokkende bedragen:
1) je gaat immers niet de 'hot hatch' regio in (225 - 250PK + )
2) de auto is nieuw niet duurder dan 60k EUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
En nóg een vraag, voor behoud van garantie (en updates van kaarten, software e.d.) is onderhoud bij een mazda dealer of service punt noodzakelijk, maar wat valt daar precies onder? Als ik op de mazda-website kijk, kom ik eigenlijk maar tot een handjevol garages, waarvan er geen écht in de buurt zit. Nu heb ik onderhoud bij een vakgarage, die op fietsafstand van mijn werk zit, dus ideaal, maar ik weet dat die geen enkele band heeft met een bepaald automerk. Een stukje verderop zit een toyota-garage die zelf een merkdealer van mazda pretendeert te zijn, maar die komt dus niet voor op de lijst die mazda zelf op hun site heeft staan.

Is onderhoud met behoud van garantie alleen mogelijk bij een garage uit de lijst van mazda? Of telt elke mazda merkdealer ook mee?

Ik zit even te kijken naar de premies van de Mazda verzekering. Het lijkt erop dat bouwjaar en km-stand geen invloed heeft op de te verwachten premie, maar wat wel een verschil lijkt te maken is waar je de auto gekocht hebt. Dat verschil lijkt ongeveer 4% te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 31-08-2025 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
@LA-384
1) Kaart updates kan je zelf doen, dealer doet het soms als "extraatje" tijdens een beurt (duurt al snel 1 uur). Andere partijen heb ik eigenlijk het altijd horen weigeren.
Software staat op de Mazda website, je hebt ongeveer 32 gb vrije ruimte nodig en een SD-kaart lezer
2) CMU updates: Alleen Mazda-dealer. Onofficieel zou je het ook zelf kunnen, maar als de update fout-fout gaat (recovery werkt niet, update kan niet verder, enz) zit je tegen een dure Mazda-dealer vervanging aan te kijken.
3) Mazda heeft de eenvoudige versie van BMW's onderhoudssysteem ingebouwd. Alleen een Mazda dealer kan dat aanpassen (anders blijf je tegen een steeksleutel icoon en melding "onderhoud nodig" aankijken)
4) Garantie hecht ik zelf niet zoveel aan, wel de Euroservice die erbij komt.
Voorbeeld: lekke band op de verkeerde plek betekend afsleep. Zonder euroservice (en geen pechmodule bij je autoverzekering of anwb) ben je makkelijk 275 euro verder.
Euroservice komt bij elke onderhoudsbeurt bij een Mazda dealer (zelfs als je 3 jaar/3keer lang alleen kleine beurt + apk doet).

Voor garantiebehoud is de eis simpel: Onderhoud bij een erkende Mazda-dealer ergens in Europa + nooit te laat zijn. Mocht je twijfelen, Mazda NL helpt je graag (mail / socials / telefoontje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 13:23
Omdat ik de CX-5 via de zaak begin volgend jaar inlever en de mobiliteit vergoeding laat uitbetalen, sinds gisteren eigenaar van een CX-5 AWD (import uit België ) die goed in de opties zit zoals 19" en schuif/kanteldak. Blij mee.

Is er iemand die weet wat er aan de trillende spiegels is te doen, een bekend fenomeen.

Nu wel gemerkt dat de banden, Michelin cross climate SUV met voldoende profiel redelijk wat geluid maken. Iemand bekend met goede all seasons voor onder de CX-5 met 19"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
D_Jeff schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:11:
3) Mazda heeft de eenvoudige versie van BMW's onderhoudssysteem ingebouwd. Alleen een Mazda dealer kan dat aanpassen (anders blijf je tegen een steeksleutel icoon en melding "onderhoud nodig" aankijken)
4) Garantie hecht ik zelf niet zoveel aan, wel de Euroservice die erbij komt.
Voorbeeld: lekke band op de verkeerde plek betekend afsleep. Zonder euroservice (en geen pechmodule bij je autoverzekering of anwb) ben je makkelijk 275 euro verder.
Euroservice komt bij elke onderhoudsbeurt bij een Mazda dealer (zelfs als je 3 jaar/3keer lang alleen kleine beurt + apk doet).
Bedankt weer voor je antwoorden!

Wat dat steeksleutel icoon betreft, is dat nieuw? Bij m'n huidige mazda 2 kan ik namelijk eenvoudig de interval aanpassen (m'n huidige garage zette dat altijd op 15k km, terwijl mazda 20k voorschrijft).

Waarom hecht je weinig waarde aan garantie? Als puntje bij paaltje komt valt het er meestal niet onder? Of bedoel je meer dat Mazda dusdanig degelijk spul gebruikt, dat garantie eigenlijk nooit aan de orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@LA-384
Steeksleutel icoon: voor het eerst gezien in de 4e gen Mazda3 (2019-heden).
Interval kan nog steeds aangepast worden.

Garantie: Na bijna 10 jaar Mazda3 (gen1, gen2, gen4) heb ik nooit een garantieclaim te hoeven doen, want inderdaad degelijk spul. Zaken die wellicht in de buurt van een garantieclaim zaten, werden via een terugroepactie netjes opgelost (ook voor een auto die 7 jaar oud is/was)
Check daarom of er nog een terugroepactie openstaat, want de brief gaat alleen naar Mazda rijders waarvan Mazda NL de adresgegevens heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
satya schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:18:
Omdat ik de CX-5 via de zaak begin volgend jaar inlever en de mobiliteit vergoeding laat uitbetalen, sinds gisteren eigenaar van een CX-5 AWD (import uit België ) die goed in de opties zit zoals 19" en schuif/kanteldak. Blij mee.

Is er iemand die weet wat er aan de trillende spiegels is te doen, een bekend fenomeen.

Nu wel gemerkt dat de banden, Michelin cross climate SUV met voldoende profiel redelijk wat geluid maken. Iemand bekend met goede all seasons voor onder de CX-5 met 19"?
Jij ook al een import uit BE :P
Zelf ben ik niet bekend met trillende spiegels, maar als dit tijdens het rijden is, heeft uitlijnen meer zin.

Daarnaast ben ik zelf meer fan van Bridgestone banden onder een "moderne" Mazda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:28

RvL

D_Jeff schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:33:
@LA-384
[...]
Garantie: Na bijna 10 jaar Mazda3 (gen1, gen2, gen4) heb ik nooit een garantieclaim te hoeven doen, want inderdaad degelijk spul.
[...]
* RvL gooit 4 verstuivers, een supercharger en een kachelhuis van een CX-30 Sky-X in het topic. Oh, en een airco verdamper van een Mazda 2

Kortom, met ieder merk kan er wel eens iets fout gaan. Mijn CX-30 was daar het voorbeeld van.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

satya schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:18:
Geen idee bij de CX-5, maar bij de CX-60 is het een bekend probleem en er is wel een TSB voor.

En blijkbaar is het bij de CX-5 ook geen onbekend issue: https://www.reddit.com/r/...s_side_mirror_vibrations/

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@RvL Heel veel meer pech dan met die auto (CX-30 Sky-X) kon je niet hebben. Soms vraag ik mij af of je het kenteken nog wel eens opzoekt (OVI / finnik / enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Exirion schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Geen idee bij de CX-5, maar bij de CX-60 is het een bekend probleem en er is wel een TSB voor.

En blijkbaar is het bij de CX-5 ook geen onbekend issue: https://www.reddit.com/r/...s_side_mirror_vibrations/
Zo te zien ook bij latere modellen. In een review was het een van de issues om op te letten. Het viel jammer genoeg op de snelweg pas op, beide kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

satya schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:41:
Zo te zien ook bij latere modellen. In een review was het een van de issues om op te letten. Het viel jammer genoeg op de snelweg pas op, beide kanten.
Als ik het me goed herinner had het te maken met de bevestiging van het spiegelglas op de bevestigingsbeugel. Dat is met een relatief dik en zacht dubbelzijdig tape gedaan waardoor resonanties kunnen ontstaan. De oplossing is dus een aanpassing hiervan. Zou je eventueel zelf kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

D_Jeff schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:40:
@RvL Heel veel meer pech dan met die auto (CX-30 Sky-X) kon je niet hebben. Soms vraag ik mij af of je het kenteken nog wel eens opzoekt (OVI / finnik / enz)
Nadat ik m in heb geleverd nog wel een paar keer gedaan, maar eigenlijk zoals al 'mijn' leaseauto's is deze ook geëxporteerd.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
RvL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:58:
[...]

Nadat ik m in heb geleverd nog wel een paar keer gedaan, maar eigenlijk zoals al 'mijn' leaseauto's is deze ook geëxporteerd.
Vraag me oprecht af waarom er zo veel de export in gaat, ex-lease zit vaak genoeg courants tussen voor de NL consument en we importeren genoeg...

Mijn vorige leaseauto is ook ge-exporteerd, ik ga zeker kijken of ik mijn huidige nog ergens terugzie komende maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Daar zijn verschillende redenen voor, maar het meeste gebeurt via een autoveiling -- hoogste bieder wint. Een andere reden is dat de BPM teruggevraagd kan worden, wat voor sommige auto's een serieus hoog bedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:14
Erwin-NL schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

Heb je dit ook getest met Bluetooth (en Carplay) toevallig? DAB was bij mij prima, via Carplay was het geluid erg plat ineens.
Juist met CarPlay nog extra geprobeerd, en het was wat plat maar daarvoor kon ik dus de geluidsinstellingen aanpassen en toen kwam het wel redelijk goed (Vooral omdat je dus bas en treble wat omhoog kon gooien en dan de middeltonen wat lager kan houden). Zoals ik zei, geen Bose kwaliteit, maar zeker prima geluid.

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Er schiet me nog wat te binnen, vooraf aan de proefrit met de 2.5l Mazda 3 afgelopen weekend, meldde de verkoper nog dat er een techniek op zat die het toerental automatisch aanpast bij het schakelen, waardoor dat soepeler verloopt.

Ik weet zo niet hoe dat heet, maar als ik er op zoek, kan ik er niets concreets over vinden, anders dan dat dit bij moderne auto's gewoon de standaard is.

Probeert de verkoper hier iets aan te prijzen wat eigenlijk niet zo bijzonder is, of kan het voor de 2.5l toch iets nieuws zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:37
LA-384 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:19:
Er schiet me nog wat te binnen, vooraf aan de proefrit met de 2.5l Mazda 3 afgelopen weekend, meldde de verkoper nog dat er een techniek op zat die het toerental automatisch aanpast bij het schakelen, waardoor dat soepeler verloopt.

Ik weet zo niet hoe dat heet, maar als ik er op zoek, kan ik er niets concreets over vinden, anders dan dat dit bij moderne auto's gewoon de standaard is.

Probeert de verkoper hier iets aan te prijzen wat eigenlijk niet zo bijzonder is, of kan het voor de 2.5l toch iets nieuws zijn?
Volgens mij zit dit inderdaad in iedere Mazda 3 Gen 4, mogelijk ook in meer moderne auto's. Het heeft namelijk dacht ik met het reduceren van uitstoot te maken (en het maakt schakelen makkelijker). mogelijk is de tem die je zoekt Rev-matching?

Edit Mazda 3 bedoelde ik uiteraard ipv 4

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
TheBrones schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:29:
mogelijk is de tem die je zoekt Rev-matching?
Dat had ik idd wel gevonden, maar vaak geven fabrikanten daar hun eigen naam aan nog.

Ik kon er iig niets specifieks voor Mazda over vinden. Alleen veel websites die uitleggen wat het is, hoe je het handmatig moet doen, of hoe geweldig/vervelend de automatische variant is. Maar allemaal dus over rev-matching in het algemeen.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 02-09-2025 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
D_Jeff schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Jij ook al een import uit BE :P
Zelf ben ik niet bekend met trillende spiegels, maar als dit tijdens het rijden is, heeft uitlijnen meer zin.

Daarnaast ben ik zelf meer fan van Bridgestone banden onder een "moderne" Mazda
In principe is import uit België niet verkeerd, auto's zijn er standaard rijker uitgerust dan in Nederland. Alleen zijn bij mij de boekjes franstalig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:57
LA-384 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:19:

In principe hebben alle Mazda 3's dit vanaf de 4e generatie.
Ik zie het eigenlijk als een comfortfunctie met het opschakelen hoef je niet meer zo nauw te zijn met je koppeling want de auto zet het toerental al goed voor de volgende versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 14:56
Nog wat MX-30 rijders hier? Hoe zijn jullie ervaringen, vooral wat betreft onderhoud?

Ik overweeg een MX-30 erbij te kopen, om de ritten naar kantoor wat groener en goedkoper te rijden. Met 100km heen en 100km terug moet ik op kantoor laden maar dat moet wel lukken en is ook goedkoop. Vorige week een proefritje gemaakt en ik was erg positief verrast: wat een verfijnd en uitgebalanceerd weggedrag!

Het exemplaar waar ik een proefrit met maakte was een First Edition en die mist oa BOSE audio, Traffic Jam Assistant en keyless entry. Eigenlijk wel zaken die fijn zijn om te hebben (mijn MX-5 heeft dat ook) dus het moet een Luxury worden. 

Nu heb ik er eentje op het oog uit 2020 maar die heeft nog nooit een onderhoudsbeurt gehad. Echt alleen een APK in 2024 en verder niks, terwijl Mazda een interval van 12 maanden / 20.000km voorschrijft en de auto dus vier beurten (twee grote, twee kleine) gehad zou moeten hebben. Bij een benzine auto zou ik meteen weglopen maar hoe schadelijk is geen onderhoud bij een EV? De onderhoudsbeurten zijn vooral inspecties (I) en het aandraaien (T) van wat bouten. Alleen het interieurfilter en remvloeistof is iets dat vervangen moet worden maar dat kan weinig kwaad als je dat niet tijdig doet. Zou de rest ook met één grote beurt wel weer ingelopen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTttJY5Cw6mtZQeuf9NFSz1R3X0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TOZW2nnw9uxgNpElpHJxZCRD.png?f=fotoalbum_large

Nog andere zaken waar ik op zou moeten letten? Ik lees bij zowel Kia/Hyundai als bij Stellantis over defecte boordladers maar kom bij de MX-30 nauwelijks horrorverhalen tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door roel-online op 02-09-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
roel-online schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:12:
Nog wat MX-30 rijders hier? Hoe zijn jullie ervaringen, vooral wat betreft onderhoud?

Ik overweeg een MX-30 erbij te kopen, om de ritten naar kantoor wat groener en goedkoper te rijden. Met 100km heen en 100km terug moet ik op kantoor laden maar dat moet wel lukken en is ook goedkoop. Vorige week een proefritje gemaakt en ik was erg positief verrast: wat een verfijnd en uitgebalanceerd weggedrag!

Het exemplaar waar ik een proefrit met maakte was een First Edition en die mist oa BOSE audio, Traffic Jam Assistant en keyless entry. Eigenlijk wel zaken die fijn zijn om te hebben (mijn MX-5 heeft dat ook) dus het moet een Luxury worden. 

Nu heb ik er eentje op het oog uit 2020 maar die heeft nog nooit een onderhoudsbeurt gehad. Echt alleen een APK in 2024 en verder niks, terwijl Mazda een interval van 12 maanden / 20.000km voorschrijft en de auto dus vier beurten (twee grote, twee kleine) gehad zou moeten hebben. Bij een benzine auto zou ik meteen weglopen maar hoe schadelijk is geen onderhoud bij een EV? De onderhoudsbeurten zijn vooral inspecties (I) en het aandraaien (T) van wat bouten. Alleen het interieurfilter en remvloeistof is iets dat vervangen moet worden maar dat kan weinig kwaad als je dat niet tijdig doet. Zou de rest ook met één grote beurt wel weer ingelopen zijn?

[Afbeelding]

Nog andere zaken waar ik op zou moeten letten? Ik lees bij zowel Kia/Hyundai als bij Stellantis over defecte boordladers maar kom bij de MX-30 nauwelijks horrorverhalen tegen.
Bij Louwman in Roosendaal zag ik er een paar staan, ze komen nu met redelijke aantallen terug door inruil. Met een beetje geduld zou je tegen een mooie aankoop aan kunnen lopen, en neem je er hun pakket bij dan krijgt hij sowiso een beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@roel-online
1) Net als bij de Mazda3 wordt veel software tijdens een beurt bijgewerkt. Deze kan dan eventueel missend zijn
2) 200km max range bij 100% accu conditie. Wel is het zo dat het snelladen op max 50 KW gaat

3) Ik zie een aantal voorbij komen in de range van 11 tot 15k EUR. Mocht je aan de goedkopere kant shoppen, zorg dan wel dat je op de hoogte bent van de zwakkere punten. Wellicht heeft @MooDyBLueS nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Wij hebben sinds afgelopen weekend een MX-30 als vervanger voor een 13 jaar oude Fiat Panda. En de eerste kilometers bevallen goed. Is onze eerste elektrische auto.
Enige wat een beetje tegenvalt is de laadsnelheid; hij is gauw 7 tot 9 uur kwijt om aan een 11kW paal te laden, ik had verwacht dat dat wel iets sneller kon. Ik weet dat hij geen 3 fase 11 kW kan laden.

Het rijdt iig super relaxed, en in vergelijking tot onze primaire auto (RAV4 non plugin hybrid) doet hij eigenlijk niet onder.

En... ze zijn relatief goedkoop te krijgen. Mits je kunt werken met de beperkingen heb je denk ik een hoop auto voor weinig geld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LA-384
Vanmiddag de knoop doorgehakt en voor de zwarte Mazda 3 skyactiv-g 140pk Homura gekozen.
Ze bouwen er nog een trekhaak onder en dan kan ik em naar verwachting over een week of 2 op komen halen. Zin in! *O*

Het wordt m'n 3e zwarte auto en 3e Mazda. Begonnen met een zwarte mx5 nb (hele leuke auto, maar helaas teveel roest, tijdje nog alleen voor plezier gebruikt), daarom een zijstap gemaakt naar een zwarte Opel corsa (saai en degelijk, enige reden was de lpg installatie af fabriek, maar veel gedoe mee gehad en niet vooruit te branden), dus gauw genoeg de huidige rode Mazda 2 (erg fijne auto, eigenlijk geen echte problemen mee gehad, anders dan slijtage onderdelen), met 7 jaar was deze het langste in mijn bezit.

Hopelijk zal de nieuwe Mazda 3 dat gaan evenaren, hoewel dat ook van de markt en ontwikkelingen in regelgeving zal afhangen. Ik weet terdege dat een benzine-motor niet de toekomst gaat hebben, wanneer de wegenbelasting van gewicht naar uitstoot gaat, wordt zo'n auto waarschijnlijk ook minder interessant dan een hybride of full-electric. Met een beetje geluk blijf je dan nog wel liefhebbers houden, of een bloeiende markt in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:11

[Afbeelding]

Wij hebben een Private lease MX-30 Luxury uit 2021 (dus nu 4 jaar) met alles er op en er aan. Netjes elk jaar onderhoud gehad. Remvloeistof wil je op zich wel op tijd doen, gezien het vocht wat er in verzameld roest kan veroorzaken op plekken waar je het niet wilt. Als ik het goed heb moet wel eens in de zoveel jaar ook de versnellingsbakolie gedaan worden. Ik zou het dus wel aanraden. Wel bijzonder als ze geen onderhoud hebben gehad, de beurten zijn nou ook niet duur te noemen.

Wij hebben een 15.000km contract van 5 jaar lopen (nog tot september volgend jaar). Nu hebben we hem niet meer nodig vanaf november, dus mocht je hem anders over willen nemen om te proberen stuur me dan maar een berichtje ;)

Onze boordlader is wel vervangen. Deze was defect geraakt na een bijzondere laadpaal in Duitsland te hebben gepoogd te gebruiken.
De enige kwetsbaarheden zijn dat de airco wat gevoelig is voor blaadjes in de ventilator en de lak wat gevoelig voor steenslag.

Het dakraam is wel erg fijn voor zuinig rijden, wij rijden het zuinigst met de ventilatie uit, maar wel "open" (recirculatie uit en roosters normaal open) en het dakraam op een kiertje. Dan haal je zo (bij 20 graden) 220 km range bij 100km/u.

[ Voor 9% gewijzigd door Martin.Air op 02-09-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:12
LA-384 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:24:
Vanmiddag de knoop doorgehakt en voor de zwarte Mazda 3 skyactiv-g 140pk Homura gekozen.
Ze bouwen er nog een trekhaak onder en dan kan ik em naar verwachting over een week of 2 op komen halen. Zin in! *O*

Het wordt m'n 3e zwarte auto en 3e Mazda. Begonnen met een zwarte mx5 nb (hele leuke auto, maar helaas teveel roest, tijdje nog alleen voor plezier gebruikt), daarom een zijstap gemaakt naar een zwarte Opel corsa (saai en degelijk, enige reden was de lpg installatie af fabriek, maar veel gedoe mee gehad en niet vooruit te branden), dus gauw genoeg de huidige rode Mazda 2 (erg fijne auto, eigenlijk geen echte problemen mee gehad, anders dan slijtage onderdelen), met 7 jaar was deze het langste in mijn bezit.

Hopelijk zal de nieuwe Mazda 3 dat gaan evenaren, hoewel dat ook van de markt en ontwikkelingen in regelgeving zal afhangen. Ik weet terdege dat een benzine-motor niet de toekomst gaat hebben, wanneer de wegenbelasting van gewicht naar uitstoot gaat, wordt zo'n auto waarschijnlijk ook minder interessant dan een hybride of full-electric. Met een beetje geluk blijf je dan nog wel liefhebbers houden, of een bloeiende markt in het buitenland.
Gefeliciteerd met je aanschaf en we zien de foto's wel verschijnen he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
  • Laatst online: 11:56
Samoht93 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:20:
Ben aan het kijken naar een vervanging van mijn huidige auto (fiat punto 1.3 diesel met 420K op de teller).
En opzich is de Mazda 2 (1.5L 90pk) wel een erg leuk wagentje, andere opties zijn fiesta met 1.0 ecoboost, clio 1.0TCE etc. Maar vind eenvoud van gewoon 1.5L geen turbos etc ook wel erg fijn.

Ik maak redelijk wat woonwerk kms, 75km enkele reis en 4 dagen per week, de route die ik rijd is overal 100 (of 90 achter vrachtwagen). Vrijwel geen rotondes, scherpe bochten, rempunten etc. Wat zou een beetje realistisch verbuik zijn voor zo'n mazda 2 met 1.5L 90pk met die snelheid

Vebruik van die zal wat hoger liggen dan die 1.0 met turbotjes enzo maar dat lijkt me met name in stadsverkeer en met optrekken enzo, zou dat met rustig 100km op de cruise nog veel uitmaken?.

Al wel veel tips gelezen in dit topic waarop te letten d:)b
Kleine update, inmiddels 3000km gereden, met name woon-werkverkeer verkeer en zit op 1 op 21.5 gemiddeld. Valt me erg mee en auto rijd tot nog toe prima.
Wel even android auto ingebouwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:03
Onlangs heeft mijn Mazda 3 weer een onderhouds beurt gehad (110000 km op de teller) en het valt me op dat op lange ritten de auto steeds zuiniger wordt. Ligt waarschijnlijk ook aan het fileverkeer dat niet harder kan dan 100, maar de afgelopen twee weken haalde ik iedere keer 1 op 20,8. Op kortere ritten van < 20 km blijft ie meestal op 1 op 16 steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 14:56
satya schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:57:
(...) ze komen nu met redelijke aantallen terug door inruil. Met een beetje geduld zou je tegen een mooie aankoop aan kunnen lopen (...)
Misschien moet ik iets meer geduld hebben inderdaad. 2020 was het beste verkoopjaar voor de MX-30 in Nederland en bij 5-jarige leasetermijnen komen die nu en de komende maanden zo'n beetje terug.
D_Jeff schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:02:
@roel-online
1) Net als bij de Mazda3 wordt veel software tijdens een beurt bijgewerkt. Deze kan dan eventueel missend zijn
2) 200km max range bij 100% accu conditie. Wel is het zo dat het snelladen op max 50 KW gaat

3) Ik zie een aantal voorbij komen in de range van 11 tot 15k EUR. Mocht je aan de goedkopere kant shoppen, zorg dan wel dat je op de hoogte bent van de zwakkere punten. Wellicht heeft @MooDyBLueS nog tips?
1- Achterlopen met software updates lijkt me niet zoveel kwaad kunnen. Dat is ook wel nu nog te updaten, denk ik?
2- Ja, de EV prestaties (actieradius en laadsnelheid) zijn niet al te best, maar genoeg voor hoe ik 'm ga gebruiken. Die kleine actieradius maakt ze waarschijnlijk ook zo relatief goedkoop.
3- Ik zoek inderdaad iets voor een leuk prijsje. Heel fijn als @MooDyBLueS nog tips heeft over zwakke plekken van de MX-30 :-)
rvinke schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:36:
[...]

Wij hebben sinds afgelopen weekend een MX-30 als vervanger voor een 13 jaar oude Fiat Panda. En de eerste kilometers bevallen goed. Is onze eerste elektrische auto.
Enige wat een beetje tegenvalt is de laadsnelheid; hij is gauw 7 tot 9 uur kwijt om aan een 11kW paal te laden, ik had verwacht dat dat wel iets sneller kon. Ik weet dat hij geen 3 fase 11 kW kan laden.

Het rijdt iig super relaxed, en in vergelijking tot onze primaire auto (RAV4 non plugin hybrid) doet hij eigenlijk niet onder.

En... ze zijn relatief goedkoop te krijgen. Mits je kunt werken met de beperkingen heb je denk ik een hoop auto voor weinig geld.
Dat moet een fijne overstap zijn geweest van een 13 jaar oude Panda naar een MX-30!
Ik heb een 3-fase 32A aansluiting voor de laadpaal, dus zou de beloofde 5h30m moeten kunnen halen, denk ik. Al zal ik vrijwel nooit 0-100% laden.
Wat voor een aansluiting hebben jullie?
Martin.Air schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:54:
[...]

Wij hebben een Private lease MX-30 Luxury uit 2021 (dus nu 4 jaar) met alles er op en er aan. Netjes elk jaar onderhoud gehad. Remvloeistof wil je op zich wel op tijd doen, gezien het vocht wat er in verzameld roest kan veroorzaken op plekken waar je het niet wilt. Als ik het goed heb moet wel eens in de zoveel jaar ook de versnellingsbakolie gedaan worden. Ik zou het dus wel aanraden. Wel bijzonder als ze geen onderhoud hebben gehad, de beurten zijn nou ook niet duur te noemen.
Bij mijn MX-5 adviseerde de Mazda dealer nog wel eens om de remvloeistof een jaartje later te doen omdat uit de meting bleek dat het nog goed was. Ben wel met je eens dat bijna 5 jaar lang niet verversen wel erg lang is. Als ik zo even snel kijk lijkt een grote beurt 300 euro en een kleine beurt 100 euro.
Onze boordlader is wel vervangen. Deze was defect geraakt na een bijzondere laadpaal in Duitsland te hebben gepoogd te gebruiken.
De enige kwetsbaarheden zijn dat de airco wat gevoelig is voor blaadjes in de ventilator en de lak wat gevoelig voor steenslag.
Een nieuwe boordader zal geen goedkoop grapje zijn geweest, lijkt me? Weet je wat dat moest kosten? In jouw geval met private lease natuurlijk geen kosten voor jezelf maar als particuliere eigenaar hoop ik geen fratsen als defecte boordlader te hebben.
Het dakraam is wel erg fijn voor zuinig rijden, wij rijden het zuinigst met de ventilatie uit, maar wel "open" (recirculatie uit en roosters normaal open) en het dakraam op een kiertje. Dan haal je zo (bij 20 graden) 220 km range bij 100km/u.
Goede uitvoering hebben jullie! Een Luxury is al zeldzaam maar met dakraam zijn ze helemaal moeilijk te vinden.
Overigens leuk om de zuinigheid van een dakraam bevestigd te zien, de dealer zei namelijk precies hetzelfde.

Ik heb net naast een Luxury gegrepen die op een veiling stond en Ecassion.com deed voor mij een bod, maar m'n bod was helaas te laag. Niet heel erg want hoewel de uitvoering mooi was, was ie non-metallic wit zonder contrasterend dak en juist de wat uniekere kleurencombinaties staan 'm wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
roel-online schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:54:

Dat moet een fijne overstap zijn geweest van een 13 jaar oude Panda naar een MX-30!
Ik heb een 3-fase 32A aansluiting voor de laadpaal, dus zou de beloofde 5h30m moeten kunnen halen, denk ik. Al zal ik vrijwel nooit 0-100% laden.
Wat voor een aansluiting hebben jullie?
Dat is het zeker! Panda was ook een fijne auto, maar een heel andere ervaring dan een MX-30. De laadervaringen zijn van een publieke 11kW paal, we hebben (nog) geen thuisaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@LA-384 Congratz!
Ik hoor wel wanneer je langs de Mazda-dealer* / Tuner bent geweest voor de meer pk "unlock"

* Een heel klein groepje Mazda-dealers is bereid om zoiets te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
D_Jeff schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:34:
@LA-384 Congratz!
Ik hoor wel wanneer je langs de Mazda-dealer* / Tuner bent geweest voor de meer pk "unlock"

* Een heel klein groepje Mazda-dealers is bereid om zoiets te doen
Haha, nou, ik was dat eigenlijk niet aan het overwegen. Je krijgt er niet (echt) meer koppel voor terug toch? Aan maximumsnelheid heb ik niet veel iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
LA-384 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:10:
[...]

Haha, nou, ik was dat eigenlijk niet aan het overwegen. Je krijgt er niet (echt) meer koppel voor terug toch? Aan maximumsnelheid heb ik niet veel iig.
Volgens de officiele cijfers levert dat 258 nm (ipv 238) op -- kijkend naar de output van de Mazda6 en/of CX-5
Omdat de 3 nog wat lichter is, zou dat wel eens kunnen oplopen naar 260nm

Zijn indd geen schokkende getallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
Ik meende zelfs een aantal autoweek filmpjes langs te zien komen waarin iemand met een 122pk Mazda3 op de rollenbank te horen kreeg dat ie al 140pk had, dus soms is die vermogenstoename er al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De 2.5l komt misschien ook nog wel op de rollenbank. Ik kreeg uit filmpjes iig mee dat die veel krachtiger voelde dan de specs aangaven.

Ik zou me er iig in moeten verdiepen of ik dat wil (tunen). Heb dat nog nooit laten doen iig.

• Martin.Air
roel-online schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:54:
[...]

Een nieuwe boordader zal geen goedkoop grapje zijn geweest, lijkt me? Weet je wat dat moest kosten? In jouw geval met private lease natuurlijk geen kosten voor jezelf maar als particuliere eigenaar hoop ik geen fratsen als defecte boordlader te hebben.

[...]

Goede uitvoering hebben jullie! Een Luxury is al zeldzaam maar met dakraam zijn ze helemaal moeilijk te vinden.
Overigens leuk om de zuinigheid van een dakraam bevestigd te zien, de dealer zei namelijk precies hetzelfde.

Ik heb net naast een Luxury gegrepen die op een veiling stond en Ecassion.com deed voor mij een bod, maar m'n bod was helaas te laag. Niet heel erg want hoewel de uitvoering mooi was, was ie non-metallic wit zonder contrasterend dak en juist de wat uniekere kleurencombinaties staan 'm wel goed.
De boordlader was garantiewerk, dus de leasemaatschappij heeft er ook niks voor betaald. Maar ik kan even gaan zoeken in de bonnen (liggen allemaal in de auto :D) of daar iets op staat.

Uitvoering is inderdaad erg fijn, het is dat we verhuizen en daarom aan 1 auto genoeg hebben. Maar anders hadden wij hem over gekocht aan het einde van de lease.
Nu in de zomer rijden wij de meeste ritjes tussen de 13 en 14 kW/100km, ook met airco aan. In de winter zit dat meer rond de 17 kW/100km

[ Voor 5% gewijzigd door Martin.Air op 04-09-2025 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjkester
jjkester schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:41:
De OEM rubberen kofferbak mat voor de 2019+ Mazda 3 sedan heb ik nog geen nieuw huis voor gevonden. Zorgt voor schoon tapijt en voorkomt het schuiven van dingen in de kofferbak.

Inmiddels een nieuwe kofferbak voor de mat gevonden!

[ Voor 9% gewijzigd door jjkester op 05-09-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@jjkester was het voor de hatchback geweest, had ik zeker interesse, maar helaas heeft de sedan net een andere afmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:43
Meer mensen hier een brief gehad van Mazda?
Mazda exclusive deals
Ik krijg wel een heel aantrekkelijk aanbod.

Dit is de deal op mijn Mazda 3 van 2019.
Op mijn kenteken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEPasDN51nKrg32RnJ2kg_oF0eU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yjWK9FaQhbJZAgRPSx1qEcM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door coob op 06-09-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

coob schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:20:
Meer mensen hier een brief gehad van Mazda?
Iets meer context zou helpen :) Je hebt op de site de configurator voor dat model ingevuld, en om een inruilvoorstel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Exirion schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:48:
[...]

Iets meer context zou helpen :) Je hebt op de site de configurator voor dat model ingevuld, en om een inruilvoorstel gevraagd?
Dan krijg je toch niet zo'n luxe brief thuis?
Nee, dit kwam gewoon spontaan in de bus.

Het gaat om deze aktie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFB6eCZi-0gkt3n5OqJAXdhHhSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axruN83DeRp3AADfYqVBt4sU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door coob op 06-09-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@coob Zo te zien een actie van de lokale/regionale dealer. Daarnaast is meer dan 9% korting op een (nieuwe/bijna nieuwe) auto niet te doen -- kans is dus dat de aangeboden auto een demo model is, waar max 25.000km op staat

En zo zijn er nog meer aannames en gokjes die kan doen.
Wat is de huidige Mazda3?
Motor: Sky-G (122 pk) of Sky-X (180-183pk)
Uitvoering: basis / comfort / comfort + / Luxury
Transmissie: auto / hand
Indien leer: zwart of rood
Opties: 360 camera pakket bij Luxury || leer / Bose / 18 inch velgen bij comfort +
Hatchback of Sedan

Met die info kan ik een grove schatting maken of die 14.5K een net voorstel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Alex_79 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:45:
Onlangs heeft mijn Mazda 3 weer een onderhouds beurt gehad (110000 km op de teller) en het valt me op dat op lange ritten de auto steeds zuiniger wordt. Ligt waarschijnlijk ook aan het fileverkeer dat niet harder kan dan 100, maar de afgelopen twee weken haalde ik iedere keer 1 op 20,8. Op kortere ritten van < 20 km blijft ie meestal op 1 op 16 steken.
Mocht je jezelf echt willen verrassen:
filevrije Autosnelweg, rechterrijstrook, Adapt cruise, 80 - 85 km/h, 6e versnelling

Erg zuinig (schrijf ik op basis van Sky-X) , maar ook erg saai rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
D_Jeff schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:51:
@coob Zo te zien een actie van de lokale/regionale dealer. Daarnaast is meer dan 9% korting op een (nieuwe/bijna nieuwe) auto niet te doen -- kans is dus dat de aangeboden auto een demo model is, waar max 25.000km op staat

En zo zijn er nog meer aannames en gokjes die kan doen.
Wat is de huidige Mazda3?
Motor: Sky-G (122 pk) of Sky-X (180-183pk)
Uitvoering: basis / comfort / comfort + / Luxury
Transmissie: auto / hand
Indien leer: zwart of rood
Opties: 360 camera pakket bij Luxury || leer / Bose / 18 inch velgen bij comfort +
Hatchback of Sedan

Met die info kan ik een grove schatting maken of die 14.5K een net voorstel is
Het gaat om splinternieuwe voorraad modellen
Mijn auto is een rode skyactive g luxury met i-Activsense pakket. 79k km.
Die 14,5 inruil is aan de lage kant maar met de 7k extra voordeel is het een erg scherpe deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Kan het zijn dat die specifieke garage van een showroom-auto af wil voor het einde van het jaar? Of is dat geen "ding"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@coob 14.5k voor een (rode) Mazda3 Sky-G Luxury met 360-camera is zeer netjes te noemen zelfs (ik heb een vergelijkbare Mazda3 Sky-G een tijdje gevolgd, die is uiteindelijk van 18 naar 15.9k verkoopprijs gezakt. Auto heeft bijna 1 jaar te koop gestaan -- helpt niet voor de inruilwaarde)

Sky-G 122 (140) voor dat bedrag inruilen voor de Sky-G 2.5 140pk kan zeker interessant zijn, eens. Vraag is alleen of het ISA systeem heel irritant gaat zijn. Per 2023 moeten alle Mazda's piepen.

@LA-384 Dat bestaat zeker. Vooral nu er 2 volledige EV's aan zitten te komen, waarvan elke Mazda dealer een demo model moet hebben, kan het zeker zijn dat de dealer besluit om het huidige Mazda3 demo model tegen een leukere prijs aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
LA-384 schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:54:
Kan het zijn dat die specifieke garage van een showroom-auto af wil voor het einde van het jaar? Of is dat geen "ding"?
Volgens de flyer gaat het om meerdere autos en meerdere mensen die een "persoonlijk" aanbod gekregen hebben.
Het gaat om Mazda Oostendorp, die hebben meerdere vestigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
D_Jeff schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:55:
[...]

Mocht je jezelf echt willen verrassen:
filevrije Autosnelweg, rechterrijstrook, Adapt cruise, 80 - 85 km/h, 6e versnelling

Erg zuinig (schrijf ik op basis van Sky-X) , maar ook erg saai rijden :P
Haha, geloof me er zijn in het fileverkeer van de ochtend zeker momenten waarop ik dit kan uitproberen, er zijn nl vrachtwagens die op de rechterbaan doorrollen met 80 terwijl de geprikkelde forenzen een sliert auto's vormen die 5 km de tijd nemen om in te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:49
Mensen hier die een 6e besteld hebben al iets meer duidelijkheid over de leveringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchotelli
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:17
AMARONE schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:16:
Mensen hier die een 6e besteld hebben al iets meer duidelijkheid over de leveringen?
Ik heb begrepen dat mijn auto is vertraagd i.v.m. een probleem met aanmelden bij een server. Wanneer dit niet gebeurd is, is de auto niet veilig op de weg.

Ze proberen elke dag de auto opnieuw aan te melden en de auto wordt pas uitgeleverd wanneer dit gebeurd is. Beetje ironisch dat een auto niet kan worden uitgeleverd door IT problemen :+ .

[ Voor 2% gewijzigd door Mitchotelli op 08-09-2025 14:09 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Mitchotelli schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:08:
[...]

Ik heb begrepen dat mijn auto is vertraagd i.v.m. een probleem met aanmelden bij een server. Wanneer dit niet gebeurd is, is de auto niet veilig op de weg.

Ze proberen elke dag de auto opnieuw aan te melden en de auto wordt pas uitgeleverd wanneer dit gebeurd is. Beetje ironisch dat een auto niet kan worden uitgeleverd door IT problemen :+ .
Wachten ze dan ook met het aanmelden voor een kenteken? Ik zie namelijk nog geen nieuw geregistreerde 6e's...

Ik hoop toch wel dat binnen nu en 2 weken mijn 6e eindelijk geleverd is, ben de voorloopauto ondertussen wel wat zat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchotelli
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:17
Venraiden4K schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:57:
[...]

Wachten ze dan ook met het aanmelden voor een kenteken? Ik zie namelijk nog geen nieuw geregistreerde 6e's...

Ik hoop toch wel dat binnen nu en 2 weken mijn 6e eindelijk geleverd is, ben de voorloopauto ondertussen wel wat zat |:(
Volgens mij moet een auto veilig zijn om op kenteken te zetten. Lijkt me dat ze daarop wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:53

Pinobigbird

doesn't share food!

Venraiden4K schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:57:
[...]

Met deze url kan je een mooi overzicht krijgen van de Mazda 6e's op kenteken, gesorteerd op datum eerste tenaamstelling en kenteken (eerst op letters), met daarbij welke uitvoering het is (gebaseerd op catalogusprijs en kleur) :
klik

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

coob schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:08:
[...]

Volgens de flyer gaat het om meerdere autos en meerdere mensen die een "persoonlijk" aanbod gekregen hebben.
Het gaat om Mazda Oostendorp, die hebben meerdere vestigingen.
Het is niet specifiek Mazda Oostendorp. Ik heb mijn Mazda elders gekocht en kreeg ook zo'n flyer. Had 'm nog niet bekeken omdat het een standaard reclame flyer leek maar het is zo te zien wel een scherpe aanbieding. Helaas heb ik nu geen noodzaak (en geen geld) voor een andere auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coob
Nu wordt er net aangebeld door iemand waarvan zijn dochter tegen mijn auto gefietst is.
Dikke kras en een deukje in mijn deur.
Gelukkig hebben ze het wel netjes gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Heeft iemand een idee hoe je vantevoren kunt achterhalen in welke trede je komt bij de Mazda autoverzekering? Ik zie daar de laatste jaren ook bij andere autoverzekeringen steeds minder transparantie in door alleen een bonus-malus tabel op te nemen in de polisvoorwaarden en geen schadevrije jaren tabel.

Ik heb geprobeerd het te achterhalen door het prijsverschil te berekenen bij verschillende schadevrije jaren, maar die percentages komen in z'n geheel niet overeen met de bonus-malus tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Pinobigbird schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:19:
[...]

Met deze url kan je een mooi overzicht krijgen van de Mazda 6e's op kenteken, gesorteerd op datum eerste tenaamstelling en kenteken (eerst op letters), met daarbij welke uitvoering het is (gebaseerd op catalogusprijs en kleur) :
klik
Laatste is van 1 september. Kan me voorstellen dat dit alle autos voor de dealers zijn. Ik ga morgen ook maar even bellen wat de status is, eind september gaat mijn huidige eruit en tot op heden zegt iedereen dat die auto dan geleverd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@AMARONE Als de huidige auto een leaseauto is en de Mazda6e gaat via dezelfde leasemaatschappij, zou ik ook nog even contact opnemen met de leasemaatschappij.

Die bepalen uiteindelijk wanneer de huidige auto ingeleverd moet worden. 1 a 2 maandjes uitloop is niet ongebruikelijk (en voor hun goedkoper dan een voorloopauto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Pinobigbird schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:19:
[...]

Ik gebruikte inderdaad ook al opendata om de registraties in de gaten te houden. Overigens zie ik dat JFD94L gisteren op naam is gezet, dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:59
coob schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:53:
Nu wordt er net aangebeld door iemand waarvan zijn dochter tegen mijn auto gefietst is.
Dikke kras en een deukje in mijn deur.
Gelukkig hebben ze het wel netjes gemeld.
Netjes.

Jaren terug een nieuwe Opel Karl gekocht en binnen 6 maanden eenzelfde situatie. Enkel meldde zich niemand vanzelf, maar via Facebook lukte dat alsnog. Kind was overstuur natuurlijk, nergens voor nodig want dit kan gebeuren. Maar het was wel een begin van een ontzettend vervelend traject, auto is uiteindelijk 5 jaar keer naar de spuiter geweest en ook daarna is het nooit meer echt goed gekomen. Kwam ook door de kleur, normaal rood. Dat is sowieso al geen aanrader (geen idee waarom we dat toen gedaan hebben), maar met spuitwerk achteraf is het helemaal een groot drama.

Clue van het verhaal, hoop dat dit je bespaard blijft en je schade netjes en goed gerepareerd wordt!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Drardollan schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:46:
[...]

Netjes.

Jaren terug een nieuwe Opel Karl gekocht en binnen 6 maanden eenzelfde situatie. Enkel meldde zich niemand vanzelf, maar via Facebook lukte dat alsnog. Kind was overstuur natuurlijk, nergens voor nodig want dit kan gebeuren. Maar het was wel een begin van een ontzettend vervelend traject, auto is uiteindelijk 5 jaar naar de spuiter geweest en ook daarna is het nooit meer echt goed gekomen. Kwam ook door de kleur, normaal rood. Dat is sowieso al geen aanrader (geen idee waarom we dat toen gedaan hebben), maar met spuitwerk achteraf is het helemaal een groot drama.

Clue van het verhaal, hoop dat dit je bespaard blijft en je schade netjes en goed gerepareerd wordt!
Ja, helaas is soul crystal red één van de lastigste kleuren om te spuiten.
Ik hoop maar dat het goed komt.

Ik moet de schade trouwens via mijn verzekering claimen. Ik ging ervanuit dat alles via de tegenpartij zou lopen en ik niks met mijn verzekeraar te doen zou hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door coob op 09-09-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
coob schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:57:
[...]

Ja, helaas is soul crystal red één van de lastigste kleuren om te spuiten.
Ik hoop maar dat het goed komt.
Maar wel een metallic lak, dat is over het algemeen beter te doen. Denk dat het wel goed gaat komen!
Ik moet de schade trouwens via mijn verzekering claimen. Ik ging ervanuit dat alles via de tegenpartij zou lopen en ik niks met mijn verzekeraar te doen zou hebben.
Ligt aan je verzekering, je dekking en de modules. De meeste verzekeringen hebben een verhaalservice vanaf WA+ volgens mij, dan regelen ze alles voor je. Anders moet je inderdaad zelf in conclaaf met de tegenpartij.

• Drardollan
De CX-5 is naar het jaarlijkse onderhoud. Geen leuk grapje hoor. De beurt zelf is al bijna 500 euro en dan moet je nog even los te dure luchtfilters aftikken. Maar dit jaar ook remblokken en schijven voor versleten, 720 euro. En rondom nieuwe banden nodig a 1100 euro.

Remmen kan ik niet laten zitten dus dat moet maar. De banden heb ik uitgesteld, ik denk dat ik die elders wel goedkoper kan krijgen. Sowieso zitten er nu all-seasons onder en daar wil ik toch vanaf, zomer is voldoende voor mij tegenwoordig. Dus dat wordt maar eens rondkijken de komende weken, geen haast maar voor de winter moeten ze wel gewisseld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Banden zijn altijd duur bij dealers. De meeste hebben het toch al druk genoeg, dus raden je zelfs aan elders te shoppen. Verder heb je de kosten die je noemt minstens bij elk merk. Moet je eens bij Volvo gaan kijken; jaren geleden viel het onderhoud daar bijna 2 keer zo duur uit als bij Mazda.

• Drardollan
Exirion schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:31:
Banden zijn altijd duur bij dealers. De meeste hebben het toch al druk genoeg, dus raden je zelfs aan elders te shoppen. Verder heb je de kosten die je noemt minstens bij elk merk. Moet je eens bij Volvo gaan kijken; jaren geleden viel het onderhoud daar bijna 2 keer zo duur uit als bij Mazda.
Ongetwijfeld, sommige dingen vallen mij zelfs nog mee. Ik heb 2 jaar geleden van een Opel Karl de remschijven en blokken voor moeten laten doen, via een niet merk garage en dat was ook al 500 euro. Dan vind ik 720 best redelijk eigenlijk.

Vraag mij wel altijd af wat ze doen voor een onderhoudsbeurt. Dit is de 6e en die kost alleen al 419 euro. Maar daarna moet ik nog los betalen voor 2 luchtfilters en ruitenwisservloeistof bijvoorbeeld. Wat er precies in die beurt zit is mij onduidelijk, op de olie+oliefilter na en een algemene check van het voertuig.

Ik klaag ook niet, auto rijden kost nu eenmaal geld. Sommige jaren meer dan andere. De Opel Karl die ik noemde is vorig jaar naar een niet-merk dealer geweest en toen kon ik ook meer dan 1000 euro aftikken voor wat standaard onderhoud.

En dit jaar had ik nog wat geluk. Had van de dealer begin dit jaar een soort bonnenboekje gekregen voor dit jaar. Eerder dit jaar al 20% korting op ruitenwissers. Maar nu ook 100% korting op airco reiniging en leenauto. Dat zit dan weer een beetje mee. Voor de banden heb ik ook een bonnetje, maar die zullen elders wel goedkoper zijn.

De leenauto is wel een leuk ding. Een knalgele Mazda Demio uit het jaar kruik _O-

• AMARONE
Mijn dealer zegt dat ze gewoon geen informatie krijgen vanuit de importeur en ze het dus ook niet weten. Oktober vooralsnog gewoon aanhouden zei die.

• LA-384
Ik vind het nog meevallen. €500 is lang de kale beurt geweest voor mn Mazda 2 uit 2017 en dat was niet bij een dealer garage. Laatste beurt was €1200 uit mn hoofd. Moest nog wat extras gedaan worden iets van een gescheurde hoes om een as of iets dergelijks.

Ik denk dat ik er met de komende Mazda 3 qua onderhoudskosten juist op vooruit ga bij de dealer garage.

• Alex_79
Vorige week de 7e onderhoudsbeurt gehad (112.000 km). Achterruitenwisser en pakkingen vervangen, plus idd de luchtfilter en olie bijgevuld. €470 euro. Als leen vehikel had ik een Mazda 2 Hybrid mee, oftewel een Toyota Yaris met Mazda neus. Enige echt vervelende is dat die auto zo licht stuurt, zelf als je boven de 80 kmh zit. Verder valt op dat de filosofie geheel andersom is tussen 3 en 2 Hybrid/Yaris.
- De leenauto, een full hybrid, slaagt er in 25% van de gereden afstand (60km totaal) elektrisch te rijden en is vooral in het startstop verkeer van binnenstad zijn energie aan het verbruiken, waarna op de snelweg de motor de batterij oplaadt met een typische driecilinder brom die me aan onze oude Daihatsu Charade doet denken. totale gemiddelde 1 op 22.
- mijn eigen 3 is een M Hybrid en is op de snelweg rond de 100 voor zijn doen heel zuinig door het vele uitrollen en cylinder uitschakeling (1 op 21) maar zuipt in het stadsverkeer (1 op13), gemiddelde dus 1 op 17

• Drardollan
Iemand met een beetje bandenervaring hier? Ben wat aan het rondneuzen en sowieso al goedkoper gevonden hier lokaal dan de dealer (al scheelt het niet eens echt veel). Er liggen nu Michelin CrossClimates 103W all-seasons onder, maar ik ga nooit meer in de winter naar de bergen en vind winterbanden niet nodig in NL. Ben dus op zoek naar een goede zomerband. Maat 225/55R19 99V.

De dealer geeft als opties een Bridgestone en als goedkoper alternatief een Vredestein. De lokale bandenboer hier prefereert Continental en gaf als tip ook Hankook mee. Nu dacht ik altijd dat Hankook een B-merk was, maar dat is dus helemaal niet zo blijkbaar. Met Continentals heb ik, met ouder type en andere maat, prima ervaringen uit het verleden. Bridgestone/Vredestein geen ervaring mee die ik mij herinner, op internet niet onverdeeld positieve reviews.

Kortweg is de shortlist nu, op volgorde van wat ik denk dat de beste kwaliteit is:
Continental PremiumContact 6
Hankook Ventus Prime 4 K135
Bridgestone Turanza 6
Vredestein Ultrac+

Iemand met ervaring en een steekhoudend advies? Ben niet perse op zoek naar het goedkoopste, maar geld weggooien is makkelijker dan het verdienen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:08
Mijn Mazda 3 bj 2017 begint steeds irritant er te worden voor wat betreft het opstarten van de gps, soms duurt het echt minutenlang. Onlangs ook gehad dat het display op de afbeelding bleef staan wanneer je versnelling in achteruit zet.

Ik heb gelezen dat dit zou liggen aan het SD-kaart je dat defect begint te geraken.

Op zich is vervangen niet moeilijk maar als ik kijk in de webshop van Mazda vragen ze daar 707€ voor? Op Amazon zie ik een SD-kaart je van Mazda voor 40€.

707€ is al te gek. Maar ivgl is 40€ via Amazon dan weer goedkoop.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Drardollan schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:14:
Iemand met een beetje bandenervaring hier? Ben wat aan het rondneuzen en sowieso al goedkoper gevonden hier lokaal dan de dealer (al scheelt het niet eens echt veel). Er liggen nu Michelin CrossClimates 103W all-seasons onder, maar ik ga nooit meer in de winter naar de bergen en vind winterbanden niet nodig in NL. Ben dus op zoek naar een goede zomerband. Maat 225/55R19 99V.

De dealer geeft als opties een Bridgestone en als goedkoper alternatief een Vredestein. De lokale bandenboer hier prefereert Continental en gaf als tip ook Hankook mee. Nu dacht ik altijd dat Hankook een B-merk was, maar dat is dus helemaal niet zo blijkbaar. Met Continentals heb ik, met ouder type en andere maat, prima ervaringen uit het verleden. Bridgestone/Vredestein geen ervaring mee die ik mij herinner, op internet niet onverdeeld positieve reviews.

Kortweg is de shortlist nu, op volgorde van wat ik denk dat de beste kwaliteit is:
Continental PremiumContact 6
Hankook Ventus Prime 4 K135
Bridgestone Turanza 6
Vredestein Ultrac+

Iemand met ervaring en een steekhoudend advies? Ben niet perse op zoek naar het goedkoopste, maar geld weggooien is makkelijker dan het verdienen.
Voor de Mazda3 (2019-heden, 4e gen) zou ik duidelijk voor de Bridgestone T005(a) kiezen, sommige dealers geven tegenwoordig het Japanse merk Toyo ook als (goedkopere) optie.

Eigenlijk ligt het 'beste antwoord' af van wat jij prettig vindt rijden en hoe je zelf rijdt.
De genoemde T5 is zeer stugge band en past bij wat 'sportiever' gevoel van de auto (hoge snelheidsbochten bijv).
Conti's vond ik drama: binnen 20k km volledig afgesleten en bij een regenbui was het glijden. Minder geschikt voor het sportievere rijden, maar wel meer op comfort gericht (lange stukken cruise autosnelweg met 1 snelheid)

Mocht je juist weinig km's maken (max 1.000km/maand) en het rijgedrag van de auto zal je worst zijn, kan je eventueel ook nog naar Viking banden kijken. Wordt als een B-merk gezien, stuk goedkoper en kan beter tegen veel stilstaan.

• D_Jeff
Wozmro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:43:
Mijn Mazda 3 bj 2017 begint steeds irritant er te worden voor wat betreft het opstarten van de gps, soms duurt het echt minutenlang. Onlangs ook gehad dat het display op de afbeelding bleef staan wanneer je versnelling in achteruit zet.

Ik heb gelezen dat dit zou liggen aan het SD-kaart je dat defect begint te geraken.

Op zich is vervangen niet moeilijk maar als ik kijk in de webshop van Mazda vragen ze daar 707€ voor? Op Amazon zie ik een SD-kaart je van Mazda voor 40€.

707€ is al te gek. Maar ivgl is 40€ via Amazon dan weer goedkoop.

Iemand ervaring mee?
Een SD-kaart gaat juist stuk van veel schrijfacties, leesacties juist veel minder. Maar ook deze actie is vrij simpel te testen: SD-kaart eruit, auto starten en kijken vanuit kompas-modus of het dan vlotter / sneller gaat

Mocht dat niet helpen, zoek dan eens uit welke software versie er draait. Voor een 3e gen Mazda3 verwacht je een versie rond de 70.x
Goed om te weten: Een dealer doet deze software updates niet altijd standaard bij een beurt btw. Mocht het achterlopen, vraag de dealer dan eens voor een update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

D_Jeff schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:34:
Voor de Mazda3 (2019-heden, 4e gen) zou ik duidelijk voor de Bridgestone T005(a) kiezen, sommige dealers geven tegenwoordig het Japanse merk Toyo ook als (goedkopere) optie.
Het klinkt misschien niet zo, maar Bridgestone is ook Japans ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
D_Jeff schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:34:
[...]

Eigenlijk ligt het 'beste antwoord' af van wat jij prettig vindt rijden en hoe je zelf rijdt.
De genoemde T5 is zeer stugge band en past bij wat 'sportiever' gevoel van de auto (hoge snelheidsbochten bijv).
Conti's vond ik drama: binnen 20k km volledig afgesleten en bij een regenbui was het glijden. Minder geschikt voor het sportievere rijden, maar wel meer op comfort gericht (lange stukken cruise autosnelweg met 1 snelheid)

Mocht je juist weinig km's maken (max 1.000km/maand) en het rijgedrag van de auto zal je worst zijn, kan je eventueel ook nog naar Viking banden kijken. Wordt als een B-merk gezien, stuk goedkoper en kan beter tegen veel stilstaan.
Ik rijd als een oud wijf, zo’n 20k per jaar. Auto rijdt zeker 5 van de 7 dagen in de week. Op het lawaai (en ik denk ook extra verbruik) na bevielen de Michelins wel, maar de zomer variant (E.Primary oid) kan je geen goed woord over vinden.

Wel opvallend dat jouw ervaring met de Conti’s zo is. Ik heb ze altijd ervaren als slijtvast en prima wegligging. Dat is ook wat je terugziet in de testen. Maar het is heel lastig om dat te duiden vind ik, elke maat band en elk type auto maakt weer verschil. Er is niet echt een gouden standaard volgens mij.

Nog even nadenken, dank voor je uitgebreide reply!

• D_Jeff
LA-384 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:16:
Ik vind het nog meevallen. €500 is lang de kale beurt geweest voor mn Mazda 2 uit 2017 en dat was niet bij een dealer garage. Laatste beurt was €1200 uit mn hoofd. Moest nog wat extras gedaan worden iets van een gescheurde hoes om een as of iets dergelijks.

Ik denk dat ik er met de komende Mazda 3 qua onderhoudskosten juist op vooruit ga bij de dealer garage.
Zoals eerder in dit topic beschreven: de prijzen verschillen zelfs per Mazda dealer locatie. Poosje terug kon je via de Mazda website een indicatie krijgen van de prijzen van het onderhoud, waarbij het prijsverschil tussen de dealer in bijv Amsterdam opmerkelijk was.

Mijn eigen dealer geeft aan dat voor de Mazda3 Sky-X (180-183 pk) elke 60k km een duurdere beurt is, omdat de hoge compressie bougies en de riem voor de supercharger vervangen worden. Ook werd aangegeven als ik 'echt pech' zou hebben (4 banden, 4 remschijven plus beurt) de prijs snel richting de 1600 a 2000 euro gaan.

Verder ben ik het ook eens met @Drardollan Banden kan je beter ergens anders halen. Zelfs het 'dure' Euromaster is al wat goedkoper

• D_Jeff
Alex_79 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:16:
Vorige week de 7e onderhoudsbeurt gehad (112.000 km). Achterruitenwisser en pakkingen vervangen, plus idd de luchtfilter en olie bijgevuld. €470 euro. Als leen vehikel had ik een Mazda 2 Hybrid mee, oftewel een Toyota Yaris met Mazda neus. Enige echt vervelende is dat die auto zo licht stuurt, zelf als je boven de 80 kmh zit. Verder valt op dat de filosofie geheel andersom is tussen 3 en 2 Hybrid/Yaris.
- De leenauto, een full hybrid, slaagt er in 25% van de gereden afstand (60km totaal) elektrisch te rijden en is vooral in het startstop verkeer van binnenstad zijn energie aan het verbruiken, waarna op de snelweg de motor de batterij oplaadt met een typische driecilinder brom die me aan onze oude Daihatsu Charade doet denken. totale gemiddelde 1 op 22.
- mijn eigen 3 is een M Hybrid en is op de snelweg rond de 100 voor zijn doen heel zuinig door het vele uitrollen en cylinder uitschakeling (1 op 21) maar zuipt in het stadsverkeer (1 op13), gemiddelde dus 1 op 17
Het verschil is dat de Mazda Yaris een HEV is (met een accu van ongeveer 1,5 KWh en een elektromotor die zelfstandig kan rijden), terwijl de Mazda3 (zowel Sky-G als Sky-X) een MHEV is: heeft een extra reguliere autoaccu en de elektromotor is een hulpmotor (kan niet zelfstandig de auto voortbewegen)

Vind het uberhaupt kan dat Toyota de Yaris tot HEV heeft kunnen maken, daar zit echt alles op de vierkante cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
D_Jeff schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:49:
[...]
Mijn eigen dealer geeft aan dat voor de Mazda3 Sky-X (180-183 pk) elke 60k km een duurdere beurt is, omdat de hoge compressie bougies en de riem voor de supercharger vervangen worden. Ook werd aangegeven als ik 'echt pech' zou hebben (4 banden, 4 remschijven plus beurt) de prijs snel richting de 1600 a 2000 euro gaan.
Met de banden erbij zit ik ook op zo’n 2k dit keer. Is veel geld, maar heel eerlijk: de afgelopen jaren heb ik ontiegelijk veel gezeik gehad met een Peug 407, Citroen C4 I en een II. Elke 2 maanden was er wel een serieus iets. Onder aan de streep was ik door het hele jaar heen meer geld kwijt en had ik elke keer ellende. Heb de CX-5 nu 2 jaar en op een software bug na die vorig jaar verholpen is doet het ding het gewoon altijd. Dat is ook iets waard.
Verder ben ik het ook eens met @Drardollan Banden kan je beter ergens anders halen. Zelfs het 'dure' Euromaster is al wat goedkoper
Sowieso hebben we hier een hele goede lokale bandenboer, niet de allergoedkoopste als je puur naar internet prijs en montage bij Sjappie op de hoek kijkt, maar gewoon scherp geprijsd met service en toffe mensen. Dat is ook gewoon belangrijk.

• LA-384
D_Jeff schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:49:
Zoals eerder in dit topic beschreven: de prijzen verschillen zelfs per Mazda dealer locatie. Poosje terug kon je via de Mazda website een indicatie krijgen van de prijzen van het onderhoud, waarbij het prijsverschil tussen de dealer in bijv Amsterdam opmerkelijk was.
Dat kan nog steeds, althans ik heb het zelf onlangs bekeken. Klopt idd dat de prijzen verschillen per locatie, zou te maken hebben dat de diverse garages zelf hun prijzen mogen bepalen, wellicht niet volledig, maar misschien wel op uurloon.

Wat ik zelf dan weer vreemd vond, is dat de premie van de autoverzekering van mazda ook verschilt met waar je de te verzekeren auto gekocht hebt. Het loopt niet heel sterk uiteen, maar ik zag eigenlijk twee verschillende tarieven die een paar euro/mnd uiteen lagen. Het is dan wel via de online rekentool, dus misschien niet de definitieve premie?

• D_Jeff
@LA-384 Meerdere keren heb ik zulke verzekeringen laten vergelijken (WA+ / WA-beperkt casco) met een bekende grote Duitse verzekeraar, maar zelfs met 2 rondes overleg was het moeilijk om in de buurt te komen.
Ook vraag ik mij dan af wie de "echte verzekeraar" is, want het is altijd een re-sell.

En verder, zoals eerder geschreven: Mazda bouwt de auto's degelijk en heeft ook een prima reputaties in terugroepacties. Daarom vind ik het zonde om maandelijks extra geld uit te geven (niet de moeite waard)

• LA-384
D_Jeff schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:12:
@LA-384 Meerdere keren heb ik zulke verzekeringen laten vergelijken (WA+ / WA-beperkt casco) met een bekende grote Duitse verzekeraar, maar zelfs met 2 rondes overleg was het moeilijk om in de buurt te komen.
Wat bedoel je precies met in de buurt te komen? In de buurt van de Mazda verzekering qua dekking?
Ik zie niet direct het verband tot mijn bericht wat je quote. Ik wees enkel op dat de rekentool van de Mazda verzekering een verschil in premie uitspuugd afhankelijk van wat je opgeeft bij waar je de auto gekocht hebt.
Ook vraag ik mij dan af wie de "echte verzekeraar" is, want het is altijd een re-sell.
Dat is toch Actua? Of is dat meer een tussenpersoon die weer ergens anders verkeringen inkoopt? Dan zou ik het ook niet weten.
En verder, zoals eerder geschreven: Mazda bouwt de auto's degelijk en heeft ook een prima reputaties in terugroepacties. Daarom vind ik het zonde om maandelijks extra geld uit te geven (niet de moeite waard)
Zoveel extra lijkt het niet te zijn. Ik vond het verschil in kosten met een gelijkwaardige verzekering zeer beperkt. Ik heb nu geen tijd om de voorwaarden aandachtig door te nemen, om te zien of er ergens addertjes onder het gras zitten, maar kan er altijd weer vanaf na een jaar, mocht het toch niet interessant blijken.

• D_Jeff
Dat verschil wel opvallend, ja. Wellicht dat de bonus per locatie verschilt.

Als het verschil heel klein is: ja, oki -- eensch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex_79
Ik heb ook Turanza banden, maar wel de 215/ 45/ 18inch maat. Zijn idd stug en zeer slijtvast. Ik maak wél gebruik van winterbanden, Vredestein Wintracs, aangezien ik nogal eens in het Zwarte Woud in de winter.

• RvL

RvL

Ik heb laatst voor onze 2 de banden voor het eerst in m'n leven online besteld, bij Bandenconcurrent. Dat scheelde best veel. Je kan ze laten leveren bij een aangesloten lokale garage voor montage. Euromaster staat ook in dat rijtje tegenwoordig zie ik, althans hier.

Als ik nu kijk is het prijsverschil met Profile inclusief montage voor de 2 (4x Conti AllSeasonContact 2 in 185/65 R15 88T) bijna €200. T.o.v. Euromaster ruim €100. Dat kan per band en maat verschillen natuurlijk.

Enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat je pas een afspraak voor montage kan maken als je banden bij de gekozen garage geleverd zijn. Althans, bij de garage waar ik ze heb laten leveren. Bij Euromaster kan je volgens mij wel direct online een afspraak inplannen. Maar als je net als ik in een drukke periode besteld kan je daar wel eens op moeten wachten.

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 10-09-2025 22:38 ]

Nu de dekens nog...

• Drardollan
RvL schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:36:
Ik heb laatst voor onze 2 de banden voor het eerst in m'n leven online besteld, bij Bandenconcurrent. Dat scheelde best veel. Je kan ze laten leveren bij een aangesloten lokale garage voor montage. Euromaster staat ook in dat rijtje tegenwoordig zie ik, althans hier.

Als ik nu kijk is het prijsverschil met Profile inclusief montage voor de 2 (4x Conti AllSeasonContact 2 in 185/65 R15 88T) bijna €200. T.o.v. Euromaster ruim €100. Dat kan per band en maat verschillen natuurlijk.

Enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat je pas een afspraak voor montage kan maken als je banden bij de gekozen garage geleverd zijn. Althans, bij de garage waar ik ze heb laten leveren. Bij Euromaster kan je volgens mij wel direct online een afspraak inplannen. Maar als je net als ik in een drukke periode besteld kan je daar wel eens op moeten wachten.
Hier zou het 25 euro schelen, maar moet ik wel naar een andere plaats rijden. Dan kies ik liever voor lokaal met service en garantie. Bij 200 euro snap ik wel dat je anders kiest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:02
Wozmro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:43:
Mijn Mazda 3 bj 2017 begint steeds irritant er te worden voor wat betreft het opstarten van de gps, .....

Iemand ervaring mee?
Helaas is een originele Mazda SD kaart met een uniek ID, volledig encrypted en gekoppeld aan je VIN nummer. Daardoor is het mogelijk om via Mazda Connect te updaten. Met een kaartje van Amazon of anderen zal dat niet lukken en betreft altijd een jaar oudere kopie (nu 2024) die je niet kan updaten. Dat verklaart het grote prijsverschil. Op AliExpress zijn ze er va ca. €20

Wat je zelf ook kunt doen is een kopie maken van je originele kaart op een nieuwe SD kaart en deze gebruiken in de auto. De originele kaart gebruik je dan alleen voor de updates om daarna de nieuwe content naar de gebruikskaart te kopiëren. Op deze manier wordt je originele SD kaart.minimaal gebruikt.
Dit doe ik al vanaf het moment dat ik de Mazda 3 heb.
Ben je al door de updateperiode heen, dan kan je de inhoud in ieder geval naar een nieuwe SD kaart kopiëren en deze gebruiken.

• elinx
RvL schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:36:
Ik heb laatst voor onze 2 de banden voor het eerst in m'n leven online besteld, bij Bandenconcurrent. Dat scheelde best veel. ....
....
Behalve de bandenconcurrent is er ook tirendo die dezelfde formule hanteert. De banden zijn flink goedkoper omdat ze rechtstreeks uit Duitsland komen. Het is vooral interessant als je 4 banden laat doen.
De montagekosten kunnen per lokale montagepartner ook veel schelen. Iets wat ook pas bij 4 banden duidelijk zichtbaar wordt. Sommigen rekenen all in kosten, anderen rekenen voor alle montage handelingen en onderdelen een bedrag. Als je van plan bent om het langs deze weg te doen is het interessant om daarnaar ook te informeren voor je een keus voor een montagepartner maakt.

• LA-384
elinx schreef op donderdag 11 september 2025 @ 00:07:
Wat je zelf ook kunt doen is een kopie maken van je originele kaart op een nieuwe SD kaart en deze gebruiken in de auto. De originele kaart gebruik je dan alleen voor de updates om daarna de nieuwe content naar de gebruikskaart te kopiëren. Op deze manier wordt je originele SD kaart.minimaal gebruikt.
Nooit geweten dat dat een issue kon zijn, maar dit klinkt als een handige oplossing. Zou de auto nog een voorkeur hebben voor specifieke kaartjes?

• Alex_79
Ik gebruik navigatie al jaren niet meer via de sd kaart. Eerst had ik een eigen TomTom, nu sluit ik mijn telefoon aan via Android auto en de TomTom app. Ik werd er vooral kregel van dat de verkeersinformatie nooit klopte. Wat ik ook deed hij weigerde de Nederlandse files te noemen en keek alleen naar de Belgische. Ja inderdaad ik woon 6 km van de Belgische grens maar als je in het midden van het land moet zijn zou je toch zeggen dat hij onderweg een keer de switch maakt. Niet dus

[ Voor 23% gewijzigd door Alex_79 op 11-09-2025 07:43 ]

• elinx
LA-384 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 06:16:
...voorkeur hebben voor specifieke kaartjes?
Fat32 is vereist.

• elinx
Alex_79 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:42:
.... nu sluit ik mijn telefoon aan via Android auto en de TomTom app. ....
Dit is een mogelijkheid, mits er al Android Auto zit ingebouwd, anders is retrofit een mogelijkheid.
Persoonlijk vind ik de standaard navigatie best aangenaam werken.

Retrofit via AliExpress is niet zo kostbaar. Je moet echter wel durven om eea in te bouwen en vooraf de aanwezigheid FW versie.70.xxx of hoger controleren, anders eerst updaten.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 11-09-2025 10:06 ]

• Martin.Air
[...]

Nooit geweten dat dat een issue kon zijn, maar dit klinkt als een handige oplossing. Zou de auto nog een voorkeur hebben voor specifieke kaartjes?
Het mooiste zou zijn als je nieuwe SD even groot/net iets groter is qua opslag. Dan kun je met linux een bit voor bit copy maken (met behulp van `dd` bijvoorbeeld, of in een GUI met de Gnome Disk Utility) en staat alle data in een keer op de nieuwe kaart.

• elinx
.... een bit voor bit copy maken....
Kan, maar ook de 2 mappen en het txt bestand erheen kopiëren werkt ook gewoon.
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste