Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:06
Bij mij hetzelfde, auto is geleverd maar omdat de werkplaats komende weken vol zit kunnen ze hem niet eerder klaarmaken als de 30e. Trekhaak inderdaad ook op backorder en wordt waarschijnlijk later geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:35
mouspro schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:01:
[...]

Heeft hij ook uitgelegd waarom niet eerder dan 31-10-2025? Ben erg benieuwd.
In mijn geval had ik hem donderdag kunnen ophalen, echter ga ik pas in dienst per 01-11-2025 bij de nieuwe werkgever waar deze auto bij hoort. Vandaar dat het in mijn geval niet eerder mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:59
Ik heb mijn ford focus 1.0 EcoBoost ingeruild voor een Mazda 3 2.0 Nagisa 150pk mild hybride

Dit is mijn eerste Mazda. Wel even wennen allemaal... Veel ondersteuning. Als ik bv iets harder rij gaat de auto meteen al piepen.

Kan ik dit ook definitief uitschakelen? (Had wel iets gevonden maar dit werkte niet)
En iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satsapper
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:48
Dit is mijn eerste Mazda. Wel even wennen allemaal... Veel ondersteuning. Als ik bv iets harder rij gaat de auto meteen al piepen.

Kan ik dit ook definitief uitschakelen? (Had wel iets gevonden maar dit werkte niet)
En iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT6lNk8p5M38B_oupCfkgJDBlMg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PTFSokISpltSTRbPRuXYR7Ru.jpg?f=user_large

Dit moet volgens mij iedere keer als men de auto opnieuw start.

[ Voor 6% gewijzigd door satsapper op 09-10-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32

Exirion

Gadgetfetisjist

satsapper schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:11:

Zoek even goed in alle menu's. Ik heb een CX-5 2019 gehad die me tot waanzin dreef op de snelweg. Uiteindelijk bleek dat gelukkig allemaal uit te schakelen. Inmiddels is er nieuwe EU-wetgeving van kracht, dus de vraag is hoe makkelijk e.e.a. nog te omzeilen is. Maar ook al lijkt het niet mogelijk, er zijn ongetwijfeld nog ongedocumenteerde opties om die onzin weg te krijgen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:13
Aggressor schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:47:
Ik heb mijn ford focus 1.0 EcoBoost ingeruild voor een Mazda 3 2.0 Nagisa 150pk mild hybride

En iemand nog tips?
Al die piepjes ga je helaas vinden in elke nieuwe auto, aangezien dit een wettelijke vereiste is sinds halverwege vorig jaar.

Daar zit helaas ook in dat dit na uitschakeling bij het starten van de auto weer aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Martin.Air schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:41:
[...]

Al die piepjes ga je helaas vinden in elke nieuwe auto, aangezien dit een wettelijke vereiste is sinds halverwege vorig jaar.

Daar zit helaas ook in dat dit na uitschakeling bij het starten van de auto weer aan staat.
Als ik bv 53 op een 50 weg rij .dan hoor ik al een piep.
Hoe is dat dan snel uit te schakelen?
En nog meer tips?

Morgen ga ik me er even in verdiepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:06
Aggressor schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:52:
[...]

Als ik bv 53 op een 50 weg rij .dan hoor ik al een piep.
Hoe is dat dan snel uit te schakelen?
En nog meer tips?

Morgen ga ik me er even in verdiepen
Zoals eerder aangegeven, dit is een wettelijke eis aan nieuw verkocht auto sinds vorig jaar juni. moet je telkens handmatig uitschakelen tot de volgende start van de auto.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouspro
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:16

En iemand nog tips?
Alle nieuwe auto's hebben dit tegenwoordig. Ik weet niet of er een mogelijkheid is om dit uit te coderen. Bij de VAG groep kan dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
mouspro schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Alle nieuwe auto's hebben dit tegenwoordig. Ik weet niet of er een mogelijkheid is om dit uit te coderen. Bij de VAG groep kan dit wel.
Oke bedankt dan laat ik het erbij ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeuKwIrW-iH_2wBZNWyktp5Zx0k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZP4PlQ95tDuw8DE0tWiFMXXO.jpg?f=fotoalbum_small

Weet iemand of dit de 8.8 inch of 10.25 inch display is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouspro
AMARONE schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 00:51:
[...]

Was mijn dealer maar zo ingelicht (Haagstad) of Arval. Maar wat sowieso dus wel is, april besteld dan moet die in Antwerpen staan.

Vandaag ineens 6 auto's op kenteken dus het lijkt nu echt te gaan beginnen!
Hoe kan je zien of er mazda 6e op een kenteken gaat? Ik kan alleen het laatst uitgegeven kenteken vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:46
mouspro schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Hoe kan je zien of er mazda 6e op een kenteken gaat? Ik kan alleen het laatst uitgegeven kenteken vinden op internet.
https://opendata.rdw.nl/r...tal%27%20)AS%20uitvoering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacRembrandt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:42
mouspro schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Bij de VAG-groep lukt je dat ook niet meer.

Inderdaad het knopje indrukken dat @satsapper liet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
Hier net bevestiging gehad dat de auto bij dealer binnen gekomen is zojuist. Volgende week zaterdag ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
Volgende week zaterdag ophalen!
2.0 X Takumi
Polymetal grey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wObKcOnfdsvn-a4Tf3d97SAJ5wg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5ew1UrtN3vNa5J9w4PieG9QO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Aggressor schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Oke bedankt dan laat ik het erbij ;)

[Afbeelding]

Weet iemand of dit de 8.8 inch of 10.25 inch display is?
Dit is een Nagisa toch?
Dan is het sowieso met het nieuwe grotere scherm.
Piepjes kun je uitschakelen met een knopje links langs het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-10 13:22

En iemand nog tips?
Afgaande op de naamgeving heb je het huidige model (2023-heden), deze zijn met de verplichte ISA met geluid uitgerust welke je elke keer moet uitzetten. Hoewel dit een softwareblokkade is, heb ik nog geen forumpost gezien waarbij iemand het heeft kunnen aanpassen (fanbase is kleiner dan BMW of VW).
Wel hebben alle Mazda 3's (2019-heden) een mute knop voor ALLE waarschuwingen, waarbij het uit of aan is. Selectief is alleen mogelijk tot najaar 2021 (122/180 pk versies)

Mocht het je echt helemaal ketter maken: auto inruilen voor een oudere Mazda3 Sky-G 122 / Sky-X (2021, 2020 en 2019)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouspro
Jannick1 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:35:
Hier net bevestiging gehad dat de auto bij dealer binnen gekomen is zojuist. Volgende week zaterdag ophalen :)
Dat is lekker, de mijne zou deze week binnen komen. Helaas nog niet. Dus nu staat hij voor eind oktober gepland helaas. Welke versie en kleur heb je gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
mouspro schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:12:
[...]

Dat is lekker, de mijne zou deze week binnen komen. Helaas nog niet. Dus nu staat hij voor eind oktober gepland helaas. Welke versie en kleur heb je gekozen?
Ik was ook verbaasd. Laatste bericht afgelopen week was 20 oktober binnen en die week erna na het weekend ophalen maar werd vanmiddag al gebeld hij van de vrachtwagen gerold was.

Standaard range, takumi plus in aero grey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
coob schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:49:
Volgende week zaterdag ophalen!
2.0 X Takumi
Polymetal grey.

[Afbeelding]
Ja zo'n in de kleur Polymetal gray.
Welk knopje is het precies?

Momenteel heb ik systeemsoftware 10020 en gracenote database 1.1.1.02135
Is het verstandig om dit te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Aggressor schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Ja zo'n in de kleur Polymetal gray.
Welk knopje is het precies?

Momenteel heb ik systeemsoftware 10020 en gracenote database 1.1.1.02135
Is het verstandig om dit te updaten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pEqL5SBoYCxBlbAYgkCrX4ripc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xcc9zkj0yV4ikCF91CLgWlPv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb straks een proefrit gemaakt in de 186pk variant want ik wilde eerst voelen hoe dat rijdt tov mijn 122pk versie.
Ik ben niet aan het knopje geweest maar ik vond de piepjes erg subtiel. Nauwelijks hoorbaar eigenlijk.

Updaten weet ik niet. Kun je dat zelf?

[ Voor 13% gewijzigd door coob op 10-10-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:41
coob schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:56:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb straks een proefrit gemaakt in de 186pk variant want ik wilde eerst voelen hoe dat rijdt tov mijn 122pk versie.
Ik ben niet aan het knopje geweest maar ik vond de piepjes erg subtiel. Nauwelijks hoorbaar eigenlijk.

Updaten weet ik niet. Kun je dat zelf?
Ik vond de piepjes in mijn vorige 2020 Mazda 3 niet echt subtiel, maar ik was er zo snel aan gewend dat ik me er niet aan stoorde. Had na een tijdje precies door wanneer de auto zou piepen dat ik onbewust al voorbereid was (en als verrassing ik in kon grijpen). Vind het zelf prettig als ik de veiligheidssystemen aan kan houden.

Snelheidswaarschuwing kon bij mij nog permanent uit of alleen visueel met een oranje rand om het verkeersbord, die verplicht zou ik wel gek van worden denk ik. Die doet mijn huidige Polestar 2 dan weer subtiel, en daar kan het ook nog eens makkelijk uit.

Kan me wel herinneren dat in de menus ergens volumes voor die piepjes ingesteld kunnen worden, daar zou je nog naar kunnen kijken. Lijkt me dat die wel permanent ingesteld is (als dat inderdaad kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:29
Volgens mij hadden de eerste firmware met ISA direct een irritante piep in een latere software update is dit volgens mij aangepast naar een iets subtielere piep.
Meen ik mij te herinneren uit diverse fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Aggressor Oef, das een oude versie. Zou toch wel om een update vragen (let op: je bent zo 20 mins verder) OF als je het aandurft: Kan je het zelf (zoek even op het Mazda3 forum naar het juiste topic)

@coob Ja, dat kan je zelf -- maar je kan de boelen brikken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
@D_Jeff inmiddels geupdate naar 10032.
Dat moet de laatste versie zijn als goed is.

Kon ik aanvragen van iemand op het Mazda forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouspro
Ben erg benieuwd naar de eerste aflever foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:56
Mensen die al een leverdatum hebben? Welk interieur hebben jullie?

Vraag me af of zwart of beige nog wat uitmaakt qua leverdatum namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satsapper
Amarone

Ik neem aan dat het over de Mazda 6e gaat?

Mijn Mazda 6e beige bekleding in april besteld komt deze week aan bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchotelli
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:00
satsapper schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:03:
Amarone

Mijn Mazda 6e beige bekleding in april besteld komt deze week aan bij de dealer.
Mijn auto gaan ze donderdag mee aan de slag in de werkplaats bij de dealer. Heb zelf het zwarte interieur. Ze nemen dan contact met mij op voor het afleveren. Zal waarschijnlijk volgende week zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
satsapper schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:03:
Amarone

6e idd, excuus haha. Bellen jullie de dealer continue op? Was even bezorgd dat de beige bekleding een boot later is maar staat dus los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchotelli
AMARONE schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

6e idd, excuus haha. Bellen jullie de dealer continue op? Was even bezorgd dat de beige bekleding een boot later is maar staat dus los van elkaar.
Mijn wagenpark beheerder wilt het kenteken graag weten i.v.m. het aanvragen van laadpassen ect. Hij heeft zelf net ook een nieuwe auto gehad dus snapt mijn enthousiasme. Heb daarmee geluk dat hij er bovenop zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouspro
[...]

Ik bel 1 keer per week :D moeten toch vinger aan de pols houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:16
[...]

Snap het wel, bepaalde dealers doen het toch niet uit zichzelf...

Zal zelf morgen ook maar even bellen, staan nu toch alweer 95 stuks op kenteken...

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16:10
Venraiden4K schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Snap het wel, bepaalde dealers doen het toch niet uit zichzelf...

Zal zelf morgen ook maar even bellen, staan nu toch alweer 95 stuks op kenteken...
Yep, ik herinner me de Renault Clio die ik een half jaar als leasebak had, die had ik een maand langer kunnen hebben als ze me hadden geïnformeerd dat ze op een verwarmingselement voor het stuur zaten te wachten. Toen ik er zelf naar vroeg heb ik gewoon dat ding zonder stuurverwarming aangenomen, we wonen hier niet in Tromsö of Narvik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
Vanochtend was ik bij de Mazda dealer in Amsterdam voor een onderhoudsbeurt.
Bij aankomst zag ik een vrachtwagen een rits 6e's afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Nou, de dealer maar eens gebeld. Ze hebben mijn auto al staan maar ja ze "moeten nu 50 stuks inplannen en dat gaat heel moeilijk". Lijkt erop dat het nog tot november gaat duren ineens. Echt je zou toch verwachten dat een grote dealer als Louwman hun zaken wat beter op orde zou hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Venraiden4K schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:40:
Nou, de dealer maar eens gebeld. Ze hebben mijn auto al staan maar ja ze "moeten nu 50 stuks inplannen en dat gaat heel moeilijk". Lijkt erop dat het nog tot november gaat duren ineens. Echt je zou toch verwachten dat een grote dealer als Louwman hun zaken wat beter op orde zou hebben...
Hier hetzelfde hoor, eind november rekening mee houden, blijkbaar ontzettend veel bestellingen.

Had wel verwacht dat ik een van de eerste was met een bestelling toen de boeken open gingen en dat je dan nu toch achteraan in de lijn staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnoootje
Deze week vanuit de dealer een beknopte handleiding gekregen met de basale functies en de vraag om alvast een account te maken in de Mazda 6e app, leuk om zo langzamerhand richting de uitlevering te gaan, 30-10 gaat het gebeuren.

Al mensen die hem deze week in ontvangst gaan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:07
Venraiden4K schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:40:
De mijne komt ook bij Louwman vandaan. In de mail van Alphabet stond dat hij de 23e geleverd wordt en dat ik iets zou horen als dat niet door gaat maar tot op hede ook geen bevestiging dat het ook daadwerkelijk doorgaat de 23e. Maar deze onzekerheid maakt het ook lastig iets te plannen met mijn huidige leasmaatschappij voor het inleveren van mijn huidige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-10 17:00
Mijn huidige contract loopt pas begin december af maar als ik de verhalen hier zo haar had het ook niet veel eerder gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:31
Bij mijn Skyactive-x Mazda 3 uit 2020 is dit weekend het check engine lampje aangegaan. Na een bezoekje aan de dealer blijkt het hier ook het injector probleem te zijn en willen ze deze binnen kort repareren/schoonmaken kreeg ik te horen. Dit lijkt wel vaker voor te komen rond de 110 K km welke er nu op staan. https://www.cx30talk.com/threads/fuel-injector-problem.4118/ ook hier had ik al een tijd i-stop problemen, en de auto stottert nu ook hard.

In dit geval ben ik toch blij dat het om een leaseauto gaat, dit zal een duur grapje kunnen worden. Ik vind het wel jammer als ik zo lees dat Mazda waarschijnlijk om deze reden met e-skyactive-x is begonnen en de gedupeerde niet tegemoet komt.
Ik rijd regelmatig met flink wat toeren maar dit lijkt het dus niet voorkomen te hebben. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
TheBrones schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:27:
Bij mijn Skyactive-x Mazda 3 uit 2020 is dit weekend het check engine lampje aangegaan. Na een bezoekje aan de dealer blijkt het hier ook het injector probleem te zijn en willen ze deze binnen kort repareren/schoonmaken kreeg ik te horen. Dit lijkt wel vaker voor te komen rond de 110 K km welke er nu op staan. https://www.cx30talk.com/threads/fuel-injector-problem.4118/ ook hier had ik al een tijd i-stop problemen, en de auto stottert nu ook hard.

In dit geval ben ik toch blij dat het om een leaseauto gaat, dit zal een duur grapje kunnen worden. Ik vind het wel jammer als ik zo lees dat Mazda waarschijnlijk om deze reden met e-skyactive-x is begonnen en de gedupeerde niet tegemoet komt.
Ik rijd regelmatig met flink wat toeren maar dit lijkt het dus niet voorkomen te hebben. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Mijn 3 van 2019 met 80k op de teller loopt gelukkig goed.
Zaterdag wordt ie ingeruild voor een nieuwe 3.
6 jaar garantie is dan toch wel fijn.

-Edit-
Gaat om de eerste generatie X zie ik nu.
Mijn 3 is een G, de nieuwe een e-X.

[ Voor 3% gewijzigd door coob op 14-10-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@TheBrones Met de leaseauto (die ik niet meer heb) was het iets met de gashuisklep en dat geintje was totaal zo'n € 1200 (als we over hetzelfde spreken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-10 23:21

RvL

@TheBrones
Don't get me started.... injectoren al bij 60k.... Supercharger bij 90k. Enfin, zoek maar eens op m'n naam in dit topic...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:19
coob schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:52:
[...]

Mijn 3 van 2019 met 80k op de teller loopt gelukkig goed.
Zaterdag wordt ie ingeruild voor een nieuwe 3.
6 jaar garantie is dan toch wel fijn.

-Edit-
Gaat om de eerste generatie X zie ik nu.
Mijn 3 is een G, de nieuwe een e-X.
Wat is de reden dat je hem al vervangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
Jarnoootje schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:35:
Deze week vanuit de dealer een beknopte handleiding gekregen met de basale functies en de vraag om alvast een account te maken in de Mazda 6e app, leuk om zo langzamerhand richting de uitlevering te gaan, 30-10 gaat het gebeuren.

Al mensen die hem deze week in ontvangst gaan nemen?
en @AMARONE

Ik val een beetje in herhaling merk ik, maar ik mag hem komende zaterdag gaan ophalen :)

Overigens hier ook begin april besteld. Volgens mij formeel rond 7 april de bestelling vanuit de LM gedaan.

@Venraiden4K Vermoed dit echt te maken heeft met het feit er een uitleverblok was en er hierdoor veel meer auto's in korte periode geleverd worden bij de dealers. Ook mijn dealer (Kreijne) gaf inderdaad aan het echt gekkenwerk was momenteel en het inpassen van de afleverafspraak hierdoor ook lastig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
Juicie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

De mijne komt ook bij Louwman vandaan. In de mail van Alphabet stond dat hij de 23e geleverd wordt en dat ik iets zou horen als dat niet door gaat maar tot op hede ook geen bevestiging dat het ook daadwerkelijk doorgaat de 23e. Maar deze onzekerheid maakt het ook lastig iets te plannen met mijn huidige leasmaatschappij voor het inleveren van mijn huidige auto.
Even bellen met Louwman in plaats van enkel contact met de LM? Beetje brutaal zijn mag toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Jannick1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:25:
[...]

Vermoed dit echt te maken heeft met het feit er een uitleverblok was en er hierdoor veel meer auto's in korte periode geleverd worden bij de dealers. Ook mijn dealer (Kreijne) gaf inderdaad aan het echt gekkenwerk was momenteel en het inpassen van de afleverafspraak hierdoor ook lastig was.
Dan nog, Louwman hun communicatie is nihil en ze hadden deze drukte kunnen verwachten. Van zo'n grote organisatie verwacht je gewoon beter. Ook kan je dan prima zeggen we werken nog steeds van boven naar beneden, je krijgt genoeg auto's binnen om dat te bewerkstelligen. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Ik hoop gewoon op een spoedige levering, maar ik verwacht nooit meer iets te kopen bij Louwman.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-10 23:21

RvL

Juist bij dat soort gigantische, landelijke dealers zijn mijn verwachtingen altijd het laagst. Je bent nummer x van de zovelen, binding met jou als klant is er al helemaal niet want je wederom een van de zovelen.

Dat heb ik bij veel van die giganten op dezelfde manier mis zien gaan. Van gemaakte afspraken, onderhoudsoffertes tot aan afleveringen.

Geef mij maar een veel kleinere, lokaal opererende dealer. Maar zie die nog maar eens te vinden....

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouspro
RvL schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:15:
Juist bij dat soort gigantische, landelijke dealers zijn mijn verwachtingen altijd het laagst. Je bent nummer x van de zovelen, binding met jou als klant is er al helemaal niet want je wederom een van de zovelen.

Dat heb ik bij veel van die giganten op dezelfde manier mis zien gaan. Van gemaakte afspraken, onderhoudsoffertes tot aan afleveringen.

Geef mij maar een veel kleinere, lokaal opererende dealer. Maar zie die nog maar eens te vinden....
Mijne komt bij Hartgerink en Klomp vandaan via van Mossel. Kleine lokale dealer in Hoofddorp. Houden wij redelijk goed op de hoogte. Planning is maandag binnen, maar ook nog deze week zijn. Uitlevering zo goed als volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RvL schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:15:
Ik rij er speciaal een half uur extra voor om niet naar Louwman te hoeven.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Maar je kan bellen wat je wil toch maar die auto ga je er niet eerder mee krijgen gok ik?

Ik hoop wel nog dat ze nu november zeggen maar dat ze ook ineens volgende week die auto kunnen hebben, kan me zo voorstellen dat ze pas bij de garage exact weten welke order bij de auto past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:41
TheBrones schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:27:

Mijn sky-x heeft vanaf het begin altijd wat gestotterd en als ik me niet vergis ging daar regelmatig bij onderhoud een additief in, reed in ieder geval significant beter na elke onderhoudsbeurt. Auto is ingeleverd bij iets minder dan 110k en de laatste 10k heeft hij beter gereden dan ooit. Supercharger is wel vrij snel vervangen, onder garantie. Motorstoring is nooit aan gegaan overigens.

Er zijn vast allerlei redenen dat in de e-sky-x motoren er diverse wijzigingen geweest zijn inclusief het verlagen van de compressieverhouding.

[ Voor 5% gewijzigd door jjkester op 15-10-2025 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venraiden4K
AMARONE schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:23:
Maar je kan bellen wat je wil toch maar die auto ga je er niet eerder mee krijgen gok ik?

Ik hoop wel nog dat ze nu november zeggen maar dat ze ook ineens volgende week die auto kunnen hebben, kan me zo voorstellen dat ze pas bij de garage exact weten welke order bij de auto past.
Nou, je kan het toeval noemen of het bellen heeft toch echt wel gewerkt. Ik mag em volgende week vrijdag ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
AMARONE schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:23:

Zeg ook niet dat je hem eerder krijgt. Maar mogelijk wel een meer concretere datum.
Venraiden4K schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:04:
[...]

Nou, je kan het toeval noemen of het bellen heeft toch echt wel gewerkt. Ik mag em volgende week vrijdag ophalen.
Nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
YouTube: Euro NCAP Crash & Safety Tests of MAZDA 6e 2025

Crashtest staat online, leuk om te zien (niet de in bonken gereden 6e :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50
Zojuist ook gebeld met Louwman, waar mijn 6e vandaan moet komen, auto heeft al een kenteken en moet op korte termijn leverbaar zijn. Hopelijk word ik snel gebeld met een concrete leverdatum.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• satsapper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjYWHsvwowKNyFHlKjSWVH9caSM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s4CpwwUMTXIjQwKjQM9GJEGB.jpg?f=user_large

Ik kan hem zaterdag ophalen, laat het nu precies mijn verjaardag zijn, leuk cadeautje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
Zaterdag een proefrit voor een extra (boodschappen) autootje, 2019 Mazda 2 automaat GT-M uitvoering.
Volgens mij redelijk probleemloze modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
Mick3112 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:07:
[...]

Wat is de reden dat je hem al vervangt?
Ik kreeg een zeer scherp aanbod per brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciscus7000
Omdat we de ruimte van onze Mazda 6 eigenlijk niet meer nodig hebben wilden we kleiner gaan rijden. Proefritten in BMW 1 en Mazda cx30 bevielen maar het inruilvoorstel was zo laag (en huidige occasion prijzen zo hoog) dat we besloten hebben om de 6 te houden.

Nu is hij al helemaal af op één ding na: Android auto. Even gebeld naar dealers hier in Zuid Holland maar tis gewoon 400 Euro om dat te laten installeren.

Weet iemand toevallig of daar geen goedkopere plekken voor zijn? Vind het zoveel geld eigenlijk niet waard.

Nb: ik weet dat je het zelf kan doen maar met twee linker handen ga ik mezelf daar niet aan wagen

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Venraiden4K schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:42:
Dan nog, Louwman hun communicatie is nihil en ze hadden deze drukte kunnen verwachten. Van zo'n grote organisatie verwacht je gewoon beter. Ook kan je dan prima zeggen we werken nog steeds van boven naar beneden, je krijgt genoeg auto's binnen om dat te bewerkstelligen. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Ik hoop gewoon op een spoedige levering, maar ik verwacht nooit meer iets te kopen bij Louwman.
Mijn auto was net een jaar oud en moest alleen een afleverbeurt krijgt. Ze hebben me bijna 6 weken laten wachten en ik moest steeds zelf polsen hoe het ervoor stond. Elke keer hetzelfde verhaal over drukte en tekort aan personeel. Na die weken was ik het zat en ben ik echt kwaad geworden. Toen had ik ‘m dezelfde week nog. Na een vreemd verlopen onderhandeling bij een ander filiaal was het toen echt klaar. Nooit meer Louwman voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
Franciscus7000 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:25:

Weet iemand toevallig of daar geen goedkopere plekken voor zijn? Vind het zoveel geld eigenlijk niet waard.

Nb: ik weet dat je het zelf kan doen maar met twee linker handen ga ik mezelf daar niet aan wagen

Dank alvast!
Uiteraard zijn daar goedkopere plekken voor. Zo'n apparaat is vaak zo'n 100-200 euro op Aliexpress (Afhankelijk van of je een scherm nodig hebt of dat zo'n kastje voldoende is) en het inbouwen zou zo'n 50-100 euro moeten kosten. Zonder garantie wil ik mij er ook best aan wagen voor een kleine vergoeding, maar dan zal je wel naar het noorden moeten komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciscus7000
Venraiden4K schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

Uiteraard zijn daar goedkopere plekken voor. Zo'n apparaat is vaak zo'n 100-200 euro op Aliexpress (Afhankelijk van of je een scherm nodig hebt of dat zo'n kastje voldoende is) en het inbouwen zou zo'n 50-100 euro moeten kosten. Zonder garantie wil ik mij er ook best aan wagen voor een kleine vergoeding, maar dan zal je wel naar het noorden moeten komen :P
Dank voor het aanbod maar inderdaad net iets te ver weg ;-) Iemand anders nog ideeën in Zuid Holland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchotelli
Goed nieuws. Ik mag mijn Mazda 6e Takumi in het wit volgende week donderdagmiddag ophalen in Amersfoort. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:28
Ik loop tegen volgende aan:

Ik vind de stem van de ingebouwde navigatie zeer slecht. Het is volgens mij een ai stem die alles met een ietwat Engels accent opnoemt, daarbij loopt het ook niet soepel.

Dan is de navigatie via Android auto een stuk prettiger, maar dat geeft weer als nadeel dat ik geen muziek via YouTube revanced kan afspelen en dat podcasts elke keer een hapering hebben, waardoor elke x seconden een paar woorden wegvallen. Gruwelijk irritant.

Herkennen jullie dit? Weten jullie een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Omdat we de ruimte van onze Mazda 6 eigenlijk niet meer nodig hebben wilden we kleiner gaan rijden. Proefritten in BMW 1 en Mazda cx30 bevielen maar het inruilvoorstel was zo laag (en huidige occasion prijzen zo hoog) dat we besloten hebben om de 6 te houden.

Nu is hij al helemaal af op één ding na: Android auto. Even gebeld naar dealers hier in Zuid Holland maar tis gewoon 400 Euro om dat te laten installeren.

Dank alvast!
Bel eens wat Vlaamse dealers?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jannick1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HdyNNwJl1Gt_wr7gvqSLnVIBas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yWVCBQwhj20Dm1WJaK3xnqu.jpg?f=fotoalbum_large

Zo de eerste paar kilometers zitten erop! Wel even wennen weer komende vanuit een Enyaq, maar tot nu toe erg fijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
Na 7,5 jaar een blauwe Mazda 2.0 DISI TS (2009) gehad te hebben, is dat per vandaag veranderd voor een "oude bekende": Een grijze Mazda 3 SkyActiv-X (2020) inc 360 camera pakket.

Zoom-Zoom 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
heeft iemand ervaring met 16 inch onder een Mazda 3 BJ 2024?
Gaat dit gewoon passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Aggressor schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:10:
heeft iemand ervaring met 16 inch onder een Mazda 3 BJ 2024?
Gaat dit gewoon passen?
Hij is gewoon te bestellen met 16” :? Maar je kunt niet zomaar elke velg onder elke auto zetten dus het moeten wel passende velgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Exirion schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Hij is gewoon te bestellen met 16” :? Maar je kunt niet zomaar elke velg onder elke auto zetten dus het moeten wel passende velgen zijn.
Dat snap ik, maar zie veel mazdas met alleen maar 18 inch .. vandaar de vraag ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Aggressor schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

Dat snap ik, maar zie veel mazdas met alleen maar 18 inch .. vandaar de vraag ..
Ik vind de 18 inch ook veel beter onder de auto staan, maar goed dat is persoonlijk.
de 16 inch velgen zijn gewoon te bestellen bij de Mazda dealer (ik dacht voor zo'n 250 euro/stuk).

Maakt mij toch even benieuwd waarom je de 16 inch wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
D_Jeff schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Ik vind de 18 inch ook veel beter onder de auto staan, maar goed dat is persoonlijk.
de 16 inch velgen zijn gewoon te bestellen bij de Mazda dealer (ik dacht voor zo'n 250 euro/stuk).

Maakt mij toch even benieuwd waarom je de 16 inch wil?
Als winter setje...
250 euro per velg red je niet volgens mij :P

https://www.mazda.nl/eige...810BTG/MAZDA3/2024-04-02/

dit setje had ik gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ze zullen sowieso stiller en comfortabeler rijden, maar ja… het oog wil ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Aggressor schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Als winter setje...
250 euro per velg red je niet volgens mij :P

https://www.mazda.nl/eige...810BTG/MAZDA3/2024-04-02/

dit setje had ik gezien
Die 1400 euro is de prijs (inc het wiel op de auto schroeven). Wat daar niet in zit is het overzetten van de sensoren, balanceren, uitlijnen, enz (maar dat kan per dealer verschillen).

Als winterset snap ik het wel, maar je kan ook gewoon kiezen voor 4 (extra) losse banden en de banden te laten opslaan. Is iets goedkoper

[ Voor 11% gewijzigd door D_Jeff op 19-10-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
D_Jeff schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

Die 1400 euro is de prijs (inc het wiel op de auto schroeven). Wat daar niet in zit is het overzetten van de sensoren, balanceren, uitlijnen, enz (maar dat kan per dealer verschillen)
Ik kan dit setje van een bekende kopen voor 350 inc sensoren en winterbanden 7mm en naafkappen onbeschadigd...

Dan blijft mijn 18 inch setje ook netjes tijdens de winter en kan ik ze mooi schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Exirion schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:03:
Ze zullen sowieso stiller en comfortabeler rijden, maar ja… het oog wil ook wat.
Ik heb het met de 16 inch een paar keer kunnen proberen, maar vond het weggedrag van de 18 inch toch beter. Banden hoor je nauwelijks nog (isolatie in de auto is echt een stuk beter tov vorige modellen)

Het zal wellicht een paar druppels brandstof meer verbruiken, maar dat is het enige nadeel wat ik kan bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Aggressor schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Ik kan dit setje van een bekende kopen voor 350 inc sensoren en winterbanden 7mm en naafkappen onbeschadigd...

Dan blijft mijn 18 inch setje ook netjes tijdens de winter en kan ik ze mooi schoonmaken.
Dat is inderdaad een mooie deal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

D_Jeff schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:10:
Ik heb het met de 16 inch een paar keer kunnen proberen, maar vond het weggedrag van de 18 inch toch beter. Banden hoor je nauwelijks nog (isolatie in de auto is echt een stuk beter tov vorige modellen)
Dat is dan wel sterk verbeterd. Mijn 3 was met de Eibach Pro verenset nog wat rumoeriger dan standaard, maar ik vond ‘m al minder stil dan een Kia Ceed die ik ervoor reed. Bandenruis, windruis en motorgeluid waren bij die Kia echt minder. De CX-5 was een stuk stiller en de CX-60 nog wat stiller. Ben wel eens benieuwd hoe die 3 nu zou aanvoelen als ik er weer in zou stappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
Ik rijd op 16" en vond de leenauto met 18" een veel hoger afrolgeluid hebben dan de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50
Oceanview schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:49:
Ik rijd op 16" en vond de leenauto met 18" een veel hoger afrolgeluid hebben dan de mijne.
Dat kan uiteraard ook met het merk/type band te maken hebben.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:13

Dank alvast!
Welk bouwjaar is je 6? Het kastje kost echt maar 40 euro. Het interieur moet ff open omdat je nieuwe kabels moet trekken, maar hoe dit moet is wel online te vinden. Er staat genoeg op youtube. Wat bij mijn 3 wel lastig was is dat je een ratel met verlengstuk moet hebben. Dat heeft niet iedereen thuis liggen.
Wat je zou kunnen doen is een mazda specialist (niet dealer) zoeken. Die zijn niet verplicht om dure fabrieksonderdelen te gebruiken voor zoiets. Die weten vast wel wat ze moeten hebben en kunnen een betere prijs bieden misschien. Zorg dat je meteen wireless android auto pakt. Kabel is maar lastig voor kortere ritten. Elke keer inprikken gaat snel vervelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:13
Gezien de velgendiscussie eigenlijk al klaar is, maar voor future reference: Als je originele velgen wilt kopen, ga naar duitsland:
https://www.mazda.de/mazd...nterkomplettraeder/MAZDA3

Complete set; velgen, banden, sensoren samen voor de prijs van enkel de velgen in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciscus7000
williewimp schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:00:
[...]

Welk bouwjaar is je 6? Het kastje kost echt maar 40 euro. Het interieur moet ff open omdat je nieuwe kabels moet trekken, maar hoe dit moet is wel online te vinden. Er staat genoeg op youtube. Wat bij mijn 3 wel lastig was is dat je een ratel met verlengstuk moet hebben. Dat heeft niet iedereen thuis liggen.
Wat je zou kunnen doen is een mazda specialist (niet dealer) zoeken. Die zijn niet verplicht om dure fabrieksonderdelen te gebruiken voor zoiets. Die weten vast wel wat ze moeten hebben en kunnen een betere prijs bieden misschien. Zorg dat je meteen wireless android auto pakt. Kabel is maar lastig voor kortere ritten. Elke keer inprikken gaat snel vervelen.
2018, laatste facelift dus.

Ga idd ff wat specialisten hier in de buurt benaderen (lijken er niet veel te zijn overigens, Mazda Mulder doet vrijwel alles).

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarnoootje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1Np1LmA0d4cdBl56vYAR6082lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NEGb4bLI91GEwdk271mYMT6.png?f=fotoalbum_large

Kwam op Facebook voorbij, iemand al opgevallen in de 'grill'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
(RSH) schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:10:
Zaterdag een proefrit voor een extra (boodschappen) autootje, 2019 Mazda 2 automaat GT-M uitvoering.
Volgens mij redelijk probleemloze modellen.
En zaterdag de 2 gelijk meegenomen na de proefrit.

Nu hebben we een 2, een 5, een aantal 7's, en 8's 8)

Gelijk maar Apple Carplay besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
Jarnoootje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:52:
[Afbeelding]

Kwam op Facebook voorbij, iemand al opgevallen in de 'grill'?
Ja. Leuk detail. Dacht eerst dat er een foutje in zat tot ik wat dichterbij ging kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Martin.Air schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:00:
Gezien de velgendiscussie eigenlijk al klaar is, maar voor future reference: Als je originele velgen wilt kopen, ga naar duitsland:
https://www.mazda.de/mazd...nterkomplettraeder/MAZDA3

Complete set; velgen, banden, sensoren samen voor de prijs van enkel de velgen in NL.
Ik heb voor al m'n Mazda's in de UK en Duitsland besteld. Het scheelt veel geld met ons achterlijk dure land.

Exirion in "Het grote Mazda topic #1"

Dat scheelde toen ook flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Jannick1 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:46:
[Afbeelding]

Zo de eerste paar kilometers zitten erop! Wel even wennen weer komende vanuit een Enyaq, maar tot nu toe erg fijn!
Eerste ervaringen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jannick1
Rijd goed en erg blij mee tot nu toe! Veel complimenten ook van collega's, vrienden etc.

Veiligheidssystemen iets te actief en snel/rigoureus ingrijpend. Gelukkig zijn ze deels uit te zetten of enkel waarschuwing te geven in plaats van ingrijpen.

Indicatie afleiding heel irritant. 3 seconden naar de navigatie kijken en direct een melding. Gelukkig is dit ook uit te zetten.

Jammere is er nog geen optie is om alle voorkeuren in 1x uit te zetten of te activeren en je dus elke keer bij elke keer instappen het menu door moet. Hopelijk komt dit nog, bijvoorbeeld met de voorkeursknoppen op het stuur.

Stuurt m.i. wel echt vrij direct en gevoelig op kleine correcties. Ik begrijp de opmerking vanuit reviews het afstandelijk aanvoelt dan ook niet helemaal.

Over het algemeen tevreden na een kleine week en tot nu toe 750km :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venraiden4K
Jannick1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Stuurt m.i. wel echt vrij direct en gevoelig op kleine correcties. Ik begrijp de opmerking vanuit reviews het afstandelijk aanvoelt dan ook niet helemaal.
Ik heb de indruk dat er vooral heel hard vergeleken wordt met "traditionele" Mazda's in de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Venraiden4K schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:58:
Ik heb de indruk dat er vooral heel hard vergeleken wordt met "traditionele" Mazda's in de reviews.
En ook niet onterecht, want rijgedrag heeft bij Mazda altijd voorop gestaan; een gevoel dat de modellen met elkaar delen. In sommige 6e-reviews werd er bij gezegd dat er niks mis is met de auto, en dat vooral overstappers van andere merken er dik tevreden over zullen zijn. Voor mensen die Mazda gereden hebben is het wel anders dan ze gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:07
Jannick1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Rijd goed en erg blij mee tot nu toe! Veel complimenten ook van collega's, vrienden etc.

Veiligheidssystemen iets te actief en snel/rigoureus ingrijpend. Gelukkig zijn ze deels uit te zetten of enkel waarschuwing te geven in plaats van ingrijpen.

Indicatie afleiding heel irritant. 3 seconden naar de navigatie kijken en direct een melding. Gelukkig is dit ook uit te zetten.

Jammere is er nog geen optie is om alle voorkeuren in 1x uit te zetten of te activeren en je dus elke keer bij elke keer instappen het menu door moet. Hopelijk komt dit nog, bijvoorbeeld met de voorkeursknoppen op het stuur.

Over het algemeen tevreden na een kleine week en tot nu toe 750km :)
Blij dit te lezen :) dat van de veiligheids systemen was mij bekend en heb je denk ik tegenwoordig bij steeds meer auto's.

Ik maak de 31e de overstap van mijn Enyaq naar de Mazda 6e 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannick1
Venraiden4K schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 12:58:
[...]

Exirion schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:31:
[...]

En ook niet onterecht, want rijgedrag heeft bij Mazda altijd voorop gestaan; een gevoel dat de modellen met elkaar delen. In sommige 6e-reviews werd er bij gezegd dat er niks mis is met de auto, en dat vooral overstappers van andere merken er dik tevreden over zullen zijn. Voor mensen die Mazda gereden hebben is het wel anders dan ze gewend zijn.
Dit klopt ook wel, echter ik hoor dus vaak voorbij komen het sturen afstandelijk over komt. Dit is totaal niet mijn ervaring.
Ik heb prive een mazda 6 uit 2019 gehad, en hier 3 jaar in gereden, dus ik weet hoe een mazda 6 rijdt.
Ja dit is anders, totaal anders maar m.i. dus niet afstandelijk maar vrij direct.. Wellicht interpreteer ik afstandelijk op een andere manier dan hun bedoelen.
Juicie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Blij dit te lezen :) dat van de veiligheids systemen was mij bekend en heb je denk ik tegenwoordig bij steeds meer auto's.

Ik maak de 31e de overstap van mijn Enyaq naar de Mazda 6e 8)
Leuk! Ook ik kwam uit een enyaq en heb hier ruim 3 jaar met plezier in gestuurd.
Qua veiligheidsystemen was ik bekend met het feit dit per wet verplicht ingeschakeld moet zijn echter vind ik ze vrij rigoureus ingrijpen af en toe en snel signalen afgeven. Ik moet eerlijk bekennen ik ook geen directe ervaring heb met andere auto's op dit gebied daar dit op de Enyaq grotendeels standaard uit stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Leuk om te lezen en ik ben ook totaal niet bang voor de ervaring. Heb menig review gezien waarbij ze het een fijne auto vinden.

Kan je al iets vertellen over het comfort verder en hoe stil de auto is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchotelli
AMARONE schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:46:
Leuk om te lezen en ik ben ook totaal niet bang voor de ervaring. Heb menig review gezien waarbij ze het een fijne auto vinden.

Ik heb de mijne net opgehaald en een km of 50 mee gereden. Auto is stil voor een elektrische auto, niet zo stil als mijn Volvo XC40 hiervoor maar gewoon goed.

Vond het een aangename verassing dat er speakers in de hoofdsteunen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannick1
AMARONE schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:46:

Comfort vind ik goed. Lekkere stoelen en kon snel een goede zit vinden. Qua geluid in de cabine vergelijkbaar met mijn enyaq die gelamineerd glas had.
Heb in verschillende elektrische auto’s gereden waar het rij en wind geluid veeel meer door kwam in de cabine.

Ook qua rijden. Stugger dan mijn enyaq maar zeker niet oncomfortabel naar mijn mening. Wel echt een n en a weg cruiser. In de stad, mede door grotere draaicirkel en grootte van de auto wellicht wat minder praktisch soms.

Camera’s geven echter prima zicht rondom en zij vrij helder qua kwaliteit.
Mitchotelli schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Ik heb de mijne net opgehaald en een km of 50 mee gereden. Auto is stil voor een elektrische auto, niet zo stil als mijn Volvo XC40 hiervoor maar gewoon goed.

Vond het een aangename verassing dat er speakers in de hoofdsteunen zitten.
Grappig dat jij dit zo ervaart. Mijn buurman met een xc40 reed gister met mij een stuk mee en gaf aan hij het in de Mazda stiller vond. Geen idee of er verschil zit in pakketten met of zonder laminering of de demping van de eerdere modellen minder was. Hij heeft een van de eersten.

Ik moet dat met die speaker in de hoofdsteun nog even uitvogelen. Heb ze nu maar uit gezet want hij speelde op een gegeven moment alleen nog maar af via de hoofdsteun. Dit weekend maar eens tijd maken om me hier iets meer in te verdiepen ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ben wel benieuwd hoe de ervaringen in de komende maanden zijn. Mazda heeft met z'n nieuwe CX-modellen de afgelopen jaren flink wat problemen gehad, wat eigenlijk niet bij het merk past. De overstap naar Chinese modellen zoals de 6e en binnenkort de CX-6e pakt hopelijk beter uit. Ik vind de 6e uiterlijk echt een schot in de roos voor een model dat eigenlijk alleen voor de Chinese markt bedoeld was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchotelli
Is er iemand die de stemmen over de cruise control in de 6e al uitgeschakeld heeft? Ik heb alle menu's doorgekeken maar kon het niet direct vinden.

Toch een beetje lullig als je de muziek lekker hard hebt en de stem er volledig doorheen komt.
Pagina: 1 ... 78 79 Laatste