Toon posts:

Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 56 57 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:41
Dj-sannieboy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Bij mij is het een automatisme geworden om start-stop direct na het starten van de motor uit te schakelen.

Ik had verwacht dat het bij een automaat fijner zou werken, maar het geeft vaak toch een soort hikje als je de rem loslaat en de motor vervolgens gestart wordt. Buiten dat, lijkt het mij voor de motor beter om niet steeds te stoppen en starten bij ieder stoplicht.
Soms gaat ie daar wel wat te snel mee inderdaad. Terwijl de "HOLD" functie ook daadwerkelijk naar je remkracht kijkt (iets harder de rem in drukken voor ie op "HOLD" gaat.

Bij iSTOP is dat wat willekeurig soms. Kwam er wel achter bij toeval dat je iSTOP kunt wakker maken door aan t stuur te draaien. Vooral met langzaam aanrijden op een file bij de stoplichten is het irritant dat ie onder het uitremmen al stopt, ipv dat ie even naar de tellers kijkt dat ik nog uit laat rollen.

Mazda CX-5 (2022)

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 19:48
xoniq schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:53:
[...]
Bij iSTOP is dat wat willekeurig soms. Kwam er wel achter bij toeval dat je iSTOP kunt wakker maken door aan t stuur te draaien. Vooral met langzaam aanrijden op een file bij de stoplichten is het irritant dat ie onder het uitremmen al stopt, ipv dat ie even naar de tellers kijkt dat ik nog uit laat rollen.
Bij het uitrollen op een snelweg heb ik wel gemerkt (met een handbak) dat wanneer je hem dus al in zijn vrij zet iSTOP al vroeg actief wordt inderdaad. Hierbij blijft de stuurbekrachtiging nog actief zolang je in beweging bent waarna deze ook uit gaat. Op het moment dat je de rem (zonder hold actief) op een lichte helling een beetje omhoog laat komen terwijl iSTOP actief is staat stuurbekrachtiging wel uit ondanks dat je beweegt. De motor springt dan wel weer aan als je een bepaalde snelheid haalt.

iSTOP kun je met HOLD uit ook pas deactiveren op het moment dat je de koppeling omhoog laat komen:
- Remmen en tot stilstand komen (met de koppeling ingedrukt uiteraard).
- Auto uit de versnelling halen en de koppeling op laten komen om iSTOP te activeren (rem dus ook los).
- Koppeling inhouden en in de 1ste versnelling zetten.
Op deze manier kan ik zelfs met een handbak vaak iSTOP activeren, het kleine beetje vertraging vind ik vaak verwaarloosbaar bij het optrekken. Dit was bij een SEAT Ibiza die ik hiervoor heb gereden wel anders en daar kon dit trucje ook niet bij.

[Voor 3% gewijzigd door TheBrones op 15-03-2023 20:15]

Hoi

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 13:28
ZeroMinded schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:51:
[...]

Bij mijn skyactiv-x automaat uit 2020 precies hetzelfde.

Ik heb nooit de behoefte gehad om de i-stop uit te zetten. Behalve dan als ik niet wil dat de airco stopt :)

Edit: kan het misschien te maken hebben met de “auto-hold” functie? Die staat bij mij uit.
Inderdaad, dat zal de auto-hold zijn. Bij de handbak had ik daar nooit problemen mee omdat zodra je de koppeling ontkoppelt (indrukt) hij alweer start.
Ik heb helaas een spieraandoening waardoor het inhouden van de rem een redelijk grote belasting is (kracht zetten is geen probleem, lang dezelfde kracht leveren wel). Om deze reden gebruik ik altijd de auto-hold, en om die reden geen handbak met de hoeveelheid files die ik rijd.

Voor nu maar gewoon de i-stop uit indien nodig :P

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Martin.Air schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Inderdaad, dat zal de auto-hold zijn. Bij de handbak had ik daar nooit problemen mee omdat zodra je de koppeling ontkoppelt (indrukt) hij alweer start.
Ik heb helaas een spieraandoening waardoor het inhouden van de rem een redelijk grote belasting is (kracht zetten is geen probleem, lang dezelfde kracht leveren wel). Om deze reden gebruik ik altijd de auto-hold, en om die reden geen handbak met de hoeveelheid files die ik rijd.

Zelf zet ik i-stop direct uit na het starten van de motor, maar mijn vrouw doet dat niet. Als ik in de passagiers stoel zit merk ik dat i-stop niet altijd even soepel werkt (icm de automaat), precies de reden dat ik het zelf altijd uit zet.

Heeft verder niets te maken met auto hold, want dit is standaard niet ingeschakeld en mijn vrouw heeft het nog nooit aangezet. Ik gebruik het zelf overigens ook zeer zelden.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:13
Martin.Air schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Het niet soepel starten vanuit iStop lijkt weinig met auto-hold te maken te hebben. Ik merk het ook regelmatig i.c.m. de automaat. Vaak start hij soepel en zonder problemen, soms gaat er een schok door de auto alsof je de koppeling te snel op laat komen. Dit heb ik zowel met auto-hold aan als uit, al heeft de auto met auto-hold uit wel het voordeel dat hij ook daadwerkelijk kan gaan rollen. Dat dempt de schok wat

Ik merk dit ook als ik b.v. naar achteruit schakel. Vaak schakelt de motor dan uit als je stil staat, om weer aan te gaan als je eenmaal in R staat.

[Voor 7% gewijzigd door RvL op 16-03-2023 13:39]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:23
RvL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:38:
[...]

Het niet soepel starten vanuit iStop lijkt weinig met auto-hold te maken te hebben. Ik merk het ook regelmatig i.c.m. de automaat. Vaak start hij soepel en zonder problemen, soms gaat er een schok door de auto alsof je de koppeling te snel op laat komen. Dit heb ik zowel met auto-hold aan als uit, al heeft de auto met auto-hold uit wel het voordeel dat hij ook daadwerkelijk kan gaan rollen. Dat dempt de schok wat

Ik merk dit ook als ik b.v. naar achteruit schakel. Vaak schakelt de motor dan uit als je stil staat, om weer aan te gaan als je eenmaal in R staat.
Interessant, ik heb zelf dus de 2020 SA-X automaat 179PK, er zijn wel voor motor management en de automaat software updates geweest. Ik herken de verhalen en irritaties van de i-stop helemaal niet.

Vraag me af of dit met software te fixen is? Of hebben mensen met 2021/22 modellen er ook last van?

• RvL
ZeroMinded schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:09:
[...]

Interessant, ik heb zelf dus de 2020 SA-X automaat 179PK, er zijn wel voor motor management en de automaat software updates geweest. Ik herken de verhalen en irritaties van de i-stop helemaal niet.

Vraag me af of dit met software te fixen is? Of hebben mensen met 2021/22 modellen er ook last van?
De mijne is ook uit 2020 en heeft, voor zover ik weet, alle updates gehad.

Maar ik heb wel meer problemen met iStop gehad. Van tijd tot tijd ineens de melding 'i-Stop defect, laat de auto controleren'. Opnieuw starten en het is weer een tijd weg. En tussen 90.000km en 120.000km heeft het ook een hele tijd niet gewerkt.

Rond 60.000km was het niet werken van i-Stop overigens een voorbode van grotere problemen, namelijk problemen met de injectoren. Toen lag het niet werken van i-Stop dus niet aan i-Stop maar aan een ander probleem.

Nu de dekens nog...

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:23
Interessante video over het resetten van de automaat.

YouTube: Mazda Skyactiv AT initial learning mode. #skyactiv #mazda #automatic...

Heeft iemand er ervaring mee?

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-05 22:17
Nog nooit van gehoord zelfs :)

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-05 09:12
RvL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:38:
[...]

De mijne is ook uit 2020 en heeft, voor zover ik weet, alle updates gehad.

Maar ik heb wel meer problemen met iStop gehad. Van tijd tot tijd ineens de melding 'i-Stop defect, laat de auto controleren'. Opnieuw starten en het is weer een tijd weg. En tussen 90.000km en 120.000km heeft het ook een hele tijd niet gewerkt.

Rond 60.000km was het niet werken van i-Stop overigens een voorbode van grotere problemen, namelijk problemen met de injectoren. Toen lag het niet werken van i-Stop dus niet aan i-Stop maar aan een ander probleem.
Heb je een Skyactiv-G of -X?

• RvL
@TNThomas ik heb een SkyActiv-X

Nu de dekens nog...

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:44
Nogal wat handelingen. Ga je het proberen?

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:17
Ik zet ook vaak de istop uit. De motor schakelt voor mijn gevoel net iets te snel uit. Vaak in files, bij stoplichten, rotondes in situaties waar je bijna tot stilstand maar net niet helemaal heb ik liever dat de motor gewoon aan blijft.

Gebeurt ook regelmatig dat autos voor mij heel langzaam uitrollen voor een stoplicht bv., en de istop geactiveerd is maar ik uiteindelijk nog 5-10 meter door moet. Motor dus gelijk weer aan bij loslaten van de rem, beetje zinloos dus.

Met andere woorden, kan beter.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:04

IkWilbert

Het is mij!

Vraagje, vanmiddag een mazda 3 uit 2011 bij de mazda dealer opgehaald. Volgens mij zou deze ook moeten beschikken over automatische inklapbare buitenspiegels. Echter gebeurt er niets als ik de knop indruk... Ik heb het toch bij het juiste eind dat deze knop daarvoor is? Is er een speciaal trucje wat ik over het hoofd zie?

[Voor 8% gewijzigd door IkWilbert op 24-03-2023 20:19]

I intend to live forever. So far, so good.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

IkWilbert schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:18:
Vraagje, vanmiddag een mazda 3 uit 2011 bij de mazda dealer opgehaald. Volgens mij zou deze ook moeten beschikken over automatische inklapbare buitenspiegels. Echter gebeurt er niets als ik de knop indruk... Ik heb het toch bij het juiste eind dat deze knop daarvoor is? Is er een speciaal trucje wat ik over het hoofd zie?

[Afbeelding]
Volgens mij moet de L R knop in de midden staan.

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

souljah1h schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:28:
[...]

Volgens mij moet de L R knop in de midden staan.
Net even geprobeerd. Maakt geen verschil... ik rij volgende week wel even langs de dealer.
Maar het klopt dat die knop daarvoor is?

[Voor 7% gewijzigd door IkWilbert op 24-03-2023 20:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:00
IkWilbert schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:34:
[...]

Net even geprobeerd. Maakt geen verschil... ik rij volgende week wel even langs de dealer.
Maar het klopt dat die knop daarvoor is?
Knop omhoog: spiegels uit
Knop ingedrukt: spiegel naar binnen/ingeklapt

En ja, die knop is daarvoor.
Let wel: zo lang jij die knop niet bediend, doen de spiegels ook nix

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

D_Jeff schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:01:
[...]

Knop omhoog: spiegels uit
Knop ingedrukt: spiegel naar binnen/ingeklapt

En ja, die knop is daarvoor.
Let wel: zo lang jij die knop niet bediend, doen de spiegels ook nix
Ik kan drukken wat ik wil op de knop maar er gebeurt niets. Auto uit, contact aan, auto aan. LR knop in het midden enz.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
IkWilbert schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Ik kan drukken wat ik wil op de knop maar er gebeurt niets. Auto uit, contact aan, auto aan. LR knop in het midden enz.
Motor aan, knop in, 20 tellen geduld en geen reactie?

Geen reactie: terug
Wel spiegelmotor geluid, geen reactie: terug

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
Goedendag allen,

Ik ben in mijn zoektocht naar een hatchback beland bij een mazda 3 uit 2011 1.6 gt-m line.
Na wat zoekwerk kom je tegen dat roest wel eens een dingetje kan zijn, dit model geen last van, inmiddels nagevraagd.
Verder heeft hij standaard geen bluetooth meen ik, is dat makkelijk toe te voegen?
Zijn er andere specifieke zaken om op te letten bij een bezichtiging van een mazda 3 van dit bouwjaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
BigF25 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:57:
Goedendag allen,

Ik ben in mijn zoektocht naar een hatchback beland bij een mazda 3 uit 2011 1.6 gt-m line.
Na wat zoekwerk kom je tegen dat roest wel eens een dingetje kan zijn, dit model geen last van, inmiddels nagevraagd.
Verder heeft hij standaard geen bluetooth meen ik, is dat makkelijk toe te voegen?
Zijn er andere specifieke zaken om op te letten bij een bezichtiging van een mazda 3 van dit bouwjaar?
Qua multimedia: het makkelijkste is om de Mazda Audio te vervangen voor een 2DIN systeem, zoals Pioneer heeft. Dat kost ongeveer 1200 euro( allin, inclusief inbouw en materiaalkosten), maar dan heb je wel een systeem dat volledig up-to-date is (en navi heeft)
Optie B: Als de auto naar keuze al voorzien is van een Pioneer all-in-one systeem: Bonus

Verder wil ik aangeven: Het 1.6 blok is weinig zuiniger dan de 2.0.
En ja, die 45pk in kracht merk je zeker.
Helaas is het wel zo dat dit type blok "last" heeft van E10 (lees; ~10 tot 15% onzuiniger), alleen is het prijsverschil met euro98 te groot om dit aan te bevelen.
Verbruik met een 2.0 en E10 is ~7,3l/100km in de winter (25% stad, 40% snelweg) ; Mijn verwachting voor de 1.6 zal onder dezelfde omstandigheden ~7,0l/100km zijn

Mocht je nog meer weten: Vraag maar raak :)

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
D_Jeff schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Qua multimedia: het makkelijkste is om de Mazda Audio te vervangen voor een 2DIN systeem, zoals Pioneer heeft. Dat kost ongeveer 1200 euro( allin, inclusief inbouw en materiaalkosten), maar dan heb je wel een systeem dat volledig up-to-date is (en navi heeft)
Optie B: Als de auto naar keuze al voorzien is van een Pioneer all-in-one systeem: Bonus

Verder wil ik aangeven: Het 1.6 blok is weinig zuiniger dan de 2.0.
En ja, die 45pk in kracht merk je zeker.
Helaas is het wel zo dat dit type blok "last" heeft van E10 (lees; ~10 tot 15% onzuiniger), alleen is het prijsverschil met euro98 te groot om dit aan te bevelen.
Verbruik met een 2.0 en E10 is ~7,3l/100km in de winter (25% stad, 40% snelweg) ; Mijn verwachting voor de 1.6 zal onder dezelfde omstandigheden ~7,0l/100km zijn

Mocht je nog meer weten: Vraag maar raak :)
Bedankt voor de info!
E10 lust hij wel maar niet zo zuinig bedoel je?
Wat betreft vermogen, snap ik maar hecht ik niet extreem veel waarde aan, voor mij wordt het voornamelijk a naar b vervoer en dan voldoet de 1.6 wel.
En de multimedia.. 1200 vind ik wel wat veel en navi via mn phone voldoet, geen andere tussenoplossing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
BigF25 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:46:
[...]

Bedankt voor de info!
Wat betreft vermogen, snap ik maar hecht ik niet extreem veel waarde aan, voor mij wordt het voornamelijk a naar b vervoer en dan voldoet de 1.6 wel.
En de multimedia.. 1200 vind ik wel wat veel en navi via mn phone voldoet, geen andere tussenoplossing?
>> Correct. Zonder E10 rij je 10 tot 15% zuiniger (maar Euro98 is duurder onder de streep)

>> Ik heb even vluchtig gekeken op gaspedaal en zag een paar exemplaren met een after-market oplossing.
Bespaar jezelf dan de ellende en kijk voor een Mazda3 die al een schermpje heeft.

Het herkennen gaat vrij makkelijk, die "puist van een zilveren knop" is namelijk moeilijk te missen :P
Meerprijs: verwaarloosbaar -- ik zou zelfs niet aan een tussenoplossing willen denken

Aanvul:
1)Voorbeeldje: https://www.autowereld.nl.../foto.html#foto-593916799

201k gelopen: Nergens om zorgen om te maken, mits de boel maar jaarlijks de beurtjes gehad heeft. Bij dit voorbeeld heb ik daar niet opgelet.
2) Voor ik het vergeet: De koplampen kunnen helaas dof worden, waardoor je elk jaar de boel moet laten poetsen ( ~30 euro/keer). Een nieuwe set kost ongeveer 600 euro.

[Voor 16% gewijzigd door D_Jeff op 28-03-2023 17:46]

• xoniq
Blijft toch leuk hoor die klassieke modellen in het wit. Heb zelf een recente 2 in het wit gehad, en daarna alleen antraciet en rood.

Nu dan een blauw/grijze CX-5 (huidige nieuwste model).

Mazda CX-5 (2022)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• xoniq
Hier een paar foto's van mn nieuwste aanwinst.

- Alles leer
- Donker hemeltje
- 360 graden cameras
- Qi lader (zonder draadloos carplay :+)
- Bla bla

Echter heb ik ook ff 2 vraagjes waar ik denk ik 10x overheen gelezen heb in de handleiding.

1. Wat is het verschil tussen deze twee CC standen:

2. Waarvoor is deze knop op de afstandsbediening? Eerste indruk is voor interieur sensoren ivm alarm, maar die knop geeft verder geen feedback van de auto, waar de elektrische kofferklep een pieptoon geeft als ik m in werking stel.

Mazda CX-5 (2022)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 11:18
xoniq schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:44:
1. Wat is het verschil tussen deze twee CC standen:

[Afbeelding]
Is dat niet switchen tussen de "limiter" Adjustable Speed Limiter (ASL) en "cruise control"?

offtopic:
Zijn er überhaupt mensen die gebruik maken van de limiter? 😅

• xoniq
Sypher schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:56:
[...]

Is dat niet switchen tussen de "limiter" Adjustable Speed Limiter (ASL) en "cruise control"?

offtopic:
Zijn er überhaupt mensen die gebruik maken van de limiter? 😅
Het zijn 3 knoppen. Naar boven en beneden zijn beide cruise control, maar bij de onderste komt er een stuurtje bij. En als ik in het midden druk heb je de LIM(it) knop die altijd al op Cruise Control zit. Op mn vorige wagen (CX-30) had ik alleen gewoon MRCC (radar cruise control) en LIM, en nu heb ik een derde optie :+

En die functie heb ik ooit 1x geprobeerd om te zien hoe die werkt, maar dat bevalt me niet :+ _/-\o_

[Voor 7% gewijzigd door xoniq op 04-04-2023 13:02]

Mazda CX-5 (2022)

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:22
Bovenste is (adaptive) cruisecontrol,
Midden is limiter,
Onderste is CC met rijbaan assistentie, dat hij onder de 65(?) je binnen je eigen baan probeert te houden. Dat is bij mij nog nooit goed gelukt....

Dat is een andere functie dan het bijsturen als je een streep over dreigt te gaan, welke bij mij altijd uitstaat.

[Voor 22% gewijzigd door skoozie op 04-04-2023 13:05]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• xoniq
skoozie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:03:
Bovenste is (adaptive) cruisecontrol,
Midden is limiter,
Onderste is CC met rijbaan assistentie, dat hij onder de 65(?) je binnen je eigen baan probeert te houden. Dat is bij mij nog nooit goed gelukt....

Dat is een andere functie dan het bijsturen als je een streep over dreigt te gaan, welke bij mij altijd uitstaat.
Ah duidelijk, die onderste optie doet voor mij niet veel, ik had dit al geprobeerd, maar in feite doet ie hetzelfde als altijd, zodra ik de streep nader iets terug sturen. Maar absoluut niet defensief corrigeren indien die optie daarvoor bedoelt was.

De knop doet het wel, in de HUD zie ik ook dat stuurtje verschijnen tussen de lijnen, maar merk niks van enige extra correcties ofzo.

EDIT

Toch nog gevonden in de handleiding:
Besturingshulpfunctie

Wanneer rijstrookstrepen zijn gedetecteerd, helpt de functie de bestuurder om het voertuig binnen de rijstrookstrepen te houden. Wanneer er geen rijstrookstrepen zijn gedetecteerd, dan biedt de functie de bestuurder stuurhulp om de rijrichting van het voorliggende voertuig te volgen.

Als de besturingshulpfunctie de auto niet binnen de rijstrookstrepen kan houden, wordt een waarschuwingsgeluid geactiveerd en een waarschuwing weergegeven in de multi-informatiedisplay om de bestuurder aan te sporen het stuurwiel te gebruiken.
Valt dus onder Cruising & Traffic Support (CTS)

[Voor 38% gewijzigd door xoniq op 04-04-2023 13:20]

Mazda CX-5 (2022)

• D_Jeff
@xoniq Knopje naar boven zou alleen de "domme" cruise control moeten zijn, terwijl het knopje naar beneden alles meepakt (want 360 graden camera pakket). Mocht je een automaat hebben, dan doet de onderste knop ook volledig stoppen en weer doorrollen automagisch.

Qua activatie van het "zelf sturen",: snelheid ligt voor meer dan 10 tellen onder de 50 km/h (in de HUD te zien aan het feit dat de buitenste lijnen dik worden) en de cancel begint zodra je 56 km/h haalt voor meer dan 3 tellen.
Bereik ligt tussen de 27 km/h en 56 km/h (oftewel 20 - 35 mile/hour)

• xoniq
D_Jeff schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:20:
@xoniq Knopje naar boven zou alleen de "domme" cruise control moeten zijn, terwijl het knopje naar beneden alles meepakt (want 360 graden camera pakket). Mocht je een automaat hebben, dan doet de onderste knop ook volledig stoppen en weer doorrollen automagisch.

Qua activatie van het "zelf sturen",: snelheid ligt voor meer dan 10 tellen onder de 50 km/h (in de HUD te zien aan het feit dat de buitenste lijnen dik worden) en de cancel begint zodra je 56 km/h haalt voor meer dan 3 tellen.
Bereik ligt tussen de 27 km/h en 56 km/h (oftewel 20 - 35 mile/hour)
Ah, ik zal hier eens verder naar kijken. Ik heb inderdaad automaat met flippers. Maar dat volledig stoppen en doorrollen deed mijn CX-30 ook met enkel radar.

Ben er alleen niet zo huiverig op (bij lagere snelheden). Met hogere snelheden dan anticipeert ie eerder, en zijn er minder snel verrassingen voor het systeem, maar als je er zo dicht op zit bij file vorming enz, hoeft ie maar 1 fout te maken en zit ie er al bovenop. Iets huiverig voor. Met automaat is dat al peanuts.

Ik zie nu in de handleiding nu inderdaad ook:

Actief (voorliggend voertuig): Icoon wordt groen wanneer de voorligger gespot is en deze wordt gemonitord.
Actief (rijstrookstreep): Strepen worden duidelijker en de boel wordt groen wanneer ie de rijstroken heeft vastgelegd.

[Voor 17% gewijzigd door xoniq op 04-04-2023 13:28]

Mazda CX-5 (2022)

• M_Peror
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:10
2. Waarvoor is deze knop op de afstandsbediening? Eerste indruk is voor interieur sensoren ivm alarm, maar die knop geeft verder geen feedback van de auto, waar de elektrische kofferklep een pieptoon geeft als ik m in werking stel.
Dit is inderdaad voor de interieursensoren van het alarm. Die heb je nodig om te voorkomen dat het alarm afgaat als je de auto afsluit maar toch iets dat mogelijk beweegt in de auto achterlaat (hond, kind, jezelf).

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-05 11:30
xoniq schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:23:
[...]

Ah, ik zal hier eens verder naar kijken. Ik heb inderdaad automaat met flippers. Maar dat volledig stoppen en doorrollen deed mijn CX-30 ook met enkel radar.

Ben er alleen niet zo huiverig op (bij lagere snelheden). Met hogere snelheden dan anticipeert ie eerder, en zijn er minder snel verrassingen voor het systeem, maar als je er zo dicht op zit bij file vorming enz, hoeft ie maar 1 fout te maken en zit ie er al bovenop. Iets huiverig voor. Met automaat is dat al peanuts.

Ik zie nu in de handleiding nu inderdaad ook:

Actief (voorliggend voertuig): Icoon wordt groen wanneer de voorligger gespot is en deze wordt gemonitord.
Actief (rijstrookstreep): Strepen worden duidelijker en de boel wordt groen wanneer ie de rijstroken heeft vastgelegd.

[Afbeelding]
Adaptive CC staat standaard altijd aan. Je kan dat enkel via MM-systeem instellingen uitschakelen. De onderste knop doet enkel CTS er bij. Is een ondersteuning bij het file-rijden zodat je minder vermoeid geraakt omdat je zelf minder moet gaan bijsturen. Het systeem volgt ofwel de belijning ofwel de auto voor jou. Voegt weinig toe.

Onder de 30 km/h werkt de radar overigens niet en is dat zuiver op camerabeeld van voor. Werkt prima en de schrik dat je in iemand z'n koffer zit moet je niet hebben, wél dat af en toe de auto iets te aggresief ingrijpt en de remmen dichtslaat omdat hij "denkt" in de koffer te zitten terwijl dat niet het geval is. Ik gebruik het heel vaak en werkt prima hoor.

• Martin.Air
Death1ord schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:57:
[...]

Adaptive CC staat standaard altijd aan. Je kan dat enkel via MM-systeem instellingen uitschakelen. De onderste knop doet enkel CTS er bij. Is een ondersteuning bij het file-rijden zodat je minder vermoeid geraakt omdat je zelf minder moet gaan bijsturen. Het systeem volgt ofwel de belijning ofwel de auto voor jou. Voegt weinig toe.

Onder de 30 km/h werkt de radar overigens niet en is dat zuiver op camerabeeld van voor. Werkt prima en de schrik dat je in iemand z'n koffer zit moet je niet hebben, wél dat af en toe de auto iets te aggresief ingrijpt en de remmen dichtslaat omdat hij "denkt" in de koffer te zitten terwijl dat niet het geval is. Ik gebruik het heel vaak en werkt prima hoor.
Ik moet zeggen dat het automatisch sturen voor mijn idee heel goed werkt, binnen de bebouwde kom rijd ik regelmatig vol automatisch met de voet boven de rem. Enkel rotondes doe ik zelf, turbo rotondes werken wel weer prima (zolang je niet naar links wil). Het is wel heel afhankelijk van de belijning, bij slechte belijning heb je echt een voorligger nodig om te volgen. Maar bij ofwel een voorligger of goede belijning stuurt hij netjes bochten, slingers om middenbermen heen en trekt rustig genoeg op (looking at you tesla) zodra de weg weer vrij is.

Enkel drempels remt hij niet zelfstandig voor af zonder voorligger, maar het komt regelmatig voor dat ik 80% van mijn binnen de bebouwde kom automatisch rijd. En daarnaast zo veel mogelijk files natuurlijk, waar enkel het probleem van het automatisch sturen is dat hij niet links (of rechts) in het vak gaat staan om ruimte te houden voor motorfietsen.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-05 11:30
Martin.Air schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:34:
[...]

Ik moet zeggen dat het automatisch sturen voor mijn idee heel goed werkt, binnen de bebouwde kom rijd ik regelmatig vol automatisch met de voet boven de rem. Enkel rotondes doe ik zelf, turbo rotondes werken wel weer prima (zolang je niet naar links wil). Het is wel heel afhankelijk van de belijning, bij slechte belijning heb je echt een voorligger nodig om te volgen. Maar bij ofwel een voorligger of goede belijning stuurt hij netjes bochten, slingers om middenbermen heen en trekt rustig genoeg op (looking at you tesla) zodra de weg weer vrij is.

Enkel drempels remt hij niet zelfstandig voor af zonder voorligger, maar het komt regelmatig voor dat ik 80% van mijn binnen de bebouwde kom automatisch rijd. En daarnaast zo veel mogelijk files natuurlijk, waar enkel het probleem van het automatisch sturen is dat hij niet links (of rechts) in het vak gaat staan om ruimte te houden voor motorfietsen.
Nog nooit in stadscontext gebruikt moet ik zeggen. Wel gewoon altijd standaard ACC op. Helpt natuurlijk niet dat hier in Belgenland de belijning niet altijd even goed in orde is ;)

Maar ik zal het ook eens proberen als ik op een plaats kom waar het duidelijk wel mogelijk zou moeten zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-05 22:32
Vaders ook weer blij!

Z'n ouwe 2014 CX-5 2.2d GT-M vandaag eindelijk kunnen inruilen voor een CX-60 Homura (full option alleen zonder pano dak).

CX-5 had inmiddels 210k gelopen en was nu echt op.
Alle bekende kwalen van de 2.2d al gehad inmiddels en nu weer storingen.

Ik vrees dat ik hem morgen mag helpen met alle technische snufjes die erop zitten ;)

De witte oude CX-5 en de nieuwe rode CX-60 ernaast.

Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | Toyota Yaris Hybrid Executive Premium

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
@Csotranme Een Mazda blok is bij 2 ton pas ingeslete, jij was 'm gewoon zat :+
De CX-5 heb ik nooit bestuurd, de CX-60 heb ik een uurtje meegehad (en ik vond het echt een log groot blok beton. Gewoon totaal niet wat ik van een Mazda gewend ben, maarja ik ben dan ook meer fan van de Sedan/Hatchback categorie.)

iig: Zoom-Zoom 8-)

• Csotranme
D_Jeff schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:42:
@Csotranme Een Mazda blok is bij 2 ton pas ingeslete, jij was 'm gewoon zat :+
De CX-5 heb ik nooit bestuurd, de CX-60 heb ik een uurtje meegehad (en ik vond het echt een log groot blok beton. Gewoon totaal niet wat ik van een Mazda gewend ben, maarja ik ben dan ook meer fan van de Sedan/Hatchback categorie.)

iig: Zoom-Zoom 8-)
Haha :+

De huidige CX-5 is echt een verfijnde wagen en doe je zeker geen miskoop aan!

Diesels van Mazda zijn helaas wel een pijn puntje...
Koppakking, sensoren, Bi-turbo etc. Niet heel betrouwbaar helaas.
Wel 7 jaar mee gereden (importje was het uit Luxemburg met iets van 30k op de klok toen).
De benzine blokjes zijn daarintegen niet kapot te krijgen nee.

Ouwe lui hebben nu zonnepanelen dus het moest een PHEV worden. Geen full electric ivm vakanties etc.
In de prijsklasse blijft er dan weinig over. Zeker met het formaat van de CX-60 is er niks op de markt voor deze prijs/vermogen/formaat.
En als je toch al Mazda rijdt... tja..

Ik noem hem al "de tank". Die naam blijft wel kleven binnen de familie denk ik :+

Ben benieuwd hoe de betrouwbaarheid gaat zijn.
De hybrid aandrijflijn is iig niet zoals mn Toyota.
De CX-60 is dan toch wat bonkig maar goed.. Een betere hybride aandrijflijn dan Toyota is er waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Da Terminater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Goedendag,

ik ben zelf ook een Mazda bezitter sinds enkele maanden. Het gaat om een Mazda 6 GH uit 2009.
Nu kwam ik echter vandaag een connector tegen welke niet aangesloten is..

Misschien weet iemand van het forum waarvoor deze aansluiting bedoeld is..
Ik trof heb aan tussen de twee vul aansluitingen van de airco en het koelmiddel..
bijgesloten enkele plaatjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 14:58
Csotranme schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:49:
[...]

Ik noem hem al "de tank". Die naam blijft wel kleven binnen de familie denk ik :+

Ben benieuwd hoe de betrouwbaarheid gaat zijn.
De hybrid aandrijflijn is iig niet zoals mn Toyota.
De CX-60 is dan toch wat bonkig maar goed.. Een betere hybride aandrijflijn dan Toyota is er waarschijnlijk niet.
Ik rij nu een aantal maanden CX-60 en ik moet zeggen dat dat "tank" gevoel wel gaat wennen, enige waar je 't nog goed mee merkt is 't inparkeren, toch wel een kleine "pain in the a**". Vooral de breedte is best vervelend, we zijn hier in NL (maar ook in andere landen) niet gewend zulke grote auto's te hebben...
Vooral mensen die de auto voor 't eerst zien vinden 't toch wel een erg grote auto (wat 't ook is), vooral de neus is erg lang.

• john5951
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:24
Larko schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:47:
[...]

Ik rij nu een aantal maanden CX-60 en ik moet zeggen dat dat "tank" gevoel wel gaat wennen, enige waar je 't nog goed mee merkt is 't inparkeren, toch wel een kleine "pain in the a**". Vooral de breedte is best vervelend, we zijn hier in NL (maar ook in andere landen) niet gewend zulke grote auto's te hebben...
Vooral mensen die de auto voor 't eerst zien vinden 't toch wel een erg grote auto (wat 't ook is), vooral de neus is erg lang.
Ik rij zelf al enkele jaren een CX-5, en ben een tijdje geleden gaan kijken naar een CX-60 als mogelijke opvolger. Ik vind de CX-5 een heerlijke auto, enkel de beenruimte op de achterbank valt mij tegen voor een dergelijk grote auto.

Ik had hoop dat hier bij de CX-60 wat ruimte bijgekomen was aangezien de auto nog een flinke slag groter is, maar het lijkt alsof er 0 bijgekomen is aan beenruimte achterin.

Hoe ervaar jij dit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 16:48
Diesels van Mazda zijn helaas wel een pijn puntje...
Koppakking, sensoren, Bi-turbo etc. Niet heel betrouwbaar helaas.
Voor zover ik weet, (en ik durf wel te beweren dat ik een goed kontakt heb met de mazda monteurs :+ )
zijn er 2 issues met de 2.2.D, 1 issue van de eerste 6 maanden van 2012 modellen, die hebben te harde kleplifters, waardoor de nokkenassen extreem inslijten, uiteindelijk de vacuumpomp dicht gaat zitten ( minder remwerking), door het slijpsel de lagers van de turbo's snel slijten dus extra olie verbruik, aankoeken van de druk sensor enz. enz. 2e issue is met de brandplaatjes, die kunnen lekken door injectoren die mogelijk niet vast genoeg zitten. Dit veroorzaakt veel diesel in de olie, tezamen met mogelijk veel korte en dus veel regeneraties. dit issue is er mogelijk tot 2014 modellen.

Voor het 1e is er coulance vanuit Mazda, voor het 2e is er een terugroep actie en soms nog extra coulance

Verder is mij niets bekend van typische issues. Behalve de 2 genoemde issues nog niets gehad. Alleen preventief de remschijven vervangen bij 160.000 Km. O-)
ik rij alleen grotere afstanden. Zelf geimporteerd bij 18.000 Km 3jaar oud, zit nu op 165.000 Km Start-stop staat op ruim 80 uur sinds import O+ gemiddeld verbruik op een tank 4.8L per 100km. En dat met 225 PK en 525Nm en de regeneraties om de 350-380 km 8)
De Racingbeat uitlaat is inwendig nog blinkend na inmiddels 147.000 Km

Hoezo vuile diesels :)

Ik heb met mijn vorige diesel een 1.9 TDI van VW 580.000 km gereden, maar daar had ik veel meer issues mee, ondanks dat ik daar veel meer kms mee reed, nu rijd ik nog maar de helft

• Csotranme
Larko schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 07:47:
[...]

Het zal inderdaad wel wennen. Moet zeggen dat al die camera's wel een welkome toevoeging zijn bij inparkeren.
john5951 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:20:
[...]

Ik rij zelf al enkele jaren een CX-5, en ben een tijdje geleden gaan kijken naar een CX-60 als mogelijke opvolger. Ik vind de CX-5 een heerlijke auto, enkel de beenruimte op de achterbank valt mij tegen voor een dergelijk grote auto.

Ik had hoop dat hier bij de CX-60 wat ruimte bijgekomen was aangezien de auto nog een flinke slag groter is, maar het lijkt alsof er 0 bijgekomen is aan beenruimte achterin.

Hoe ervaar jij dit?
De ruimte in de CX-60 is op de achterbank nagenoeg hetzelfde als een CX-5. Ontloopt elkaar amper.
Het verschil in grootte zit hem vooral in wat extra breedte, de veel langere neus en wat meer volume achterin de kofferbak.
Ik zit zelf achterin de CX-60 net zo goed als in een CX-5 met 182cm.
Let wel op dat je snel tegen het dak aan zit als je het pano dak mee besteld. Die hebben we er hier niet op zitten om die reden maar dat zal bij de CX-5 net zo zijn.
(RSH) schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:39:
[...]

Voor zover ik weet, (en ik durf wel te beweren dat ik een goed kontakt heb met de mazda monteurs :+ )
zijn er 2 issues met de 2.2.D, 1 issue van de eerste 6 maanden van 2012 modellen, die hebben te harde kleplifters, waardoor de nokkenassen extreem inslijten, uiteindelijk de vacuumpomp dicht gaat zitten ( minder remwerking), door het slijpsel de lagers van de turbo's snel slijten dus extra olie verbruik, aankoeken van de druk sensor enz. enz. 2e issue is met de brandplaatjes, die kunnen lekken door injectoren die mogelijk niet vast genoeg zitten. Dit veroorzaakt veel diesel in de olie, tezamen met mogelijk veel korte en dus veel regeneraties. dit issue is er mogelijk tot 2014 modellen.

Voor het 1e is er coulance vanuit Mazda, voor het 2e is er een terugroep actie en soms nog extra coulance

Verder is mij niets bekend van typische issues. Behalve de 2 genoemde issues nog niets gehad. Alleen preventief de remschijven vervangen bij 160.000 Km. O-)
ik rij alleen grotere afstanden. Zelf geimporteerd bij 18.000 Km 3jaar oud, zit nu op 165.000 Km Start-stop staat op ruim 80 uur sinds import O+ gemiddeld verbruik op een tank 4.8L per 100km. En dat met 225 PK en 525Nm en de regeneraties om de 350-380 km 8)
De Racingbeat uitlaat is inwendig nog blinkend na inmiddels 147.000 Km

Hoezo vuile diesels :)

Ik heb met mijn vorige diesel een 1.9 TDI van VW 580.000 km gereden, maar daar had ik veel meer issues mee, ondanks dat ik daar veel meer kms mee reed, nu rijd ik nog maar de helft
Als ik andere fora/FB groepen moet geloven zijn er meer met (vroegtijdig) een lekkende koppakking en een defecte turbo. Die turbo kan komen door wat jij aangeeft. Dat weet ik niet (meer) precies wat daar destijds de oorzaak van was.
Sinds begin dit jaar ook elke keer diesel in de olie/verstopt filter in de carter, foutmelding regeneraties (terwijl hij dat weldegelijk deed volgens de computer als je hem uitlas).
En (niet zozeer diesel gerelateerd) een trillende voortrein bij remmen. Was ook niet altijd en de ene keer erger dan de andere keer. compleet willekeur. Complete remmen laten vervangen, zelfs nieuwe assen (onzin want dan had hij ook moeten trillen bij rijden) etc etc. Ze konden het maar niet vinden.

Kortom, wij zijn blij dat die weg is :+

Voor de CX-60 rijders nog een vraag: Hoe krijg je dat ontzettend irritante gejengel uit wanneer je op een weg rijdt zonder middenstreep maar wel 2 stippellijnen aan beide kanten als fietsstrook (dijk weggetjes bijvoorbeeld)? De CX-60 schreeuwt moord en brand en blijft dat doen als je netjes over dat streepje rijdt. Ik krijg het maar niet uit...

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:58
Over de problemen met de 2.2D klopt het wat @(RSH) zegt. Het grootste probleem hierbij is dus de lekkende brandplaatjes wat eigenlijk alle diesels krijgen alleen bij de mazda's net even wat eerder daarom zal ik ook adviseren bij elke 100k even de plaatjes te controleren. Het probleem bij de 2.2D is dan ook dat het lekken niet naar de buitenlucht gaat zoals bij veel diesels maar hij lekt dan in de kleppen deksel (Emissie maatregel) hierdoor vervuil je je olie en daardoor verstopt je olie pickup en als je niet optijd oplost loopt je blok vast.

Als je maar op tijd je olie wisselt en de brandplaatjes on de gatenhoud is de 2.2D een erg fijne motor.

iRacing Profiel

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-05 16:12
Ik heb schijnbaar 2 afgezwakte gasveren voor de Mazda 3 GT-M (2015). De kofferbak gaat inderdaad wat zwaarder open, maar hij valt niet zelf dicht oid.
Mijn garage vraagt voor vervangen hiervan 180 euro.

Dit lijkt een klusje dat erg makkelijk zelf te doen lijkt. De prijs komt gok ik uit OEM onderdelen. Online vind ik ~70 euro voor 2 gasveren (https://www.auto-onderdelen24.nl/stabilus/15259133) die qua kracht etc. overeenkomen met de originelen. Iemand ervaring met het vervangen of suggesties voor een specifiek merk ?

• Larko
john5951 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:20:
[...]

Hoe ervaar jij dit?
De CX-60 heeft toch wel íets meer beenruimte achterin. Enige waar je rekening mee moet houden (tenminste in de Homura/Takumi) is dat de zit automatisch naar achteren gaat als je de auto uitzet. M.a.w. als iemand achterin zit die wat wat langer is dan moet je die eerst laten uitstappen, anders kan het zijn dat diegene klem zit (stoel stopt wel met naar achteren gaan), maar toch niet al te prettig kan ik me voorstellen.
In de breedte merk je 't in 't midden een beetje t.o.v. een CX-5 (we hadden hiervoor een CX-5 uit 2016), scheelt een cm of 2 op de achterbank (in totaal in de auto 5cm breder). De lengte zit met name in de neus (CX-60 is 20cm langer dan de CX-5) en maar voor een (heel) klein deel binnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Larko
Csotranme schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:22:
Voor de CX-60 rijders nog een vraag: Hoe krijg je dat ontzettend irritante gejengel uit wanneer je op een weg rijdt zonder middenstreep maar wel 2 stippellijnen aan beide kanten als fietsstrook (dijk weggetjes bijvoorbeeld)? De CX-60 schreeuwt moord en brand en blijft dat doen als je netjes over dat streepje rijdt. Ik krijg het maar niet uit...
Wat ik op dat soort wegen doe is de cruise control enkel op CC zetten i.p.v. die met lane assist. Dat scheelt al iets, maar dat is ook een ergernis die ik zelf af en toe heb. Ben er nog niet achter waar dat exact zit, al moet ik wel zeggen dat ik niet veel van dat soort wegen rij gelukkig, het is maar incidenteel.

• Csotranme
Larko schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:04:
[...]

Wat ik op dat soort wegen doe is de cruise control enkel op CC zetten i.p.v. die met lane assist. Dat scheelt al iets, maar dat is ook een ergernis die ik zelf af en toe heb. Ben er nog niet achter waar dat exact zit, al moet ik wel zeggen dat ik niet veel van dat soort wegen rij gelukkig, het is maar incidenteel.
Hier in de buurt zijn dat er aardig wat helaas.. Ik heb al wel de "Road Assist" onder Collision Avoidance uit gezet. dat lijkt wel iets te doen wanneer CTS uit staat.

Wellicht weet jij dit ook: wanneer meerdere mobiele telefoons gekoppeld en deze personen zitten ook in de auto pakt hij constant het verkeerde toestel. Ik heb de koppelvolgorde al aangezet maar dan lijkt hij helemaal niks te koppelen tenzij je draaiknop naar echts duwt en dan 1 toestel selecteert. Zou mooi zijn als je een toestel ook aan het bijbehorende Driver profile kan hangen.

Ook is het mij een raadsel waarom de radio willekeurig uit staat na wisselen van bestuurder. Je moet dan DAB weer aanklikken onder entertainment.

• Larko
Csotranme schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:17:
[...]

Wellicht weet jij dit ook: wanneer meerdere mobiele telefoons gekoppeld en deze personen zitten ook in de auto pakt hij constant het verkeerde toestel. Ik heb de koppelvolgorde al aangezet maar dan lijkt hij helemaal niks te koppelen tenzij je draaiknop naar echts duwt en dan 1 toestel selecteert. Zou mooi zijn als je een toestel ook aan het bijbehorende Driver profile kan hangen.
Dat is een beetje het probleem bij ons, wij gebruiken de auto hoofdzakelijk om en om. Meestal verbindt mijn toestel als eerste dus hebben we daar niet zoveel last van, haha. Ik zal eens kijken of ik dat kan uitvogelen, helaas is de auto nu niet hier. Maar ik zou eens kijken of je dit niet bij Mazda kunt aankaarten, dit zou via een OTA update toch wel te verhelpen moeten zijn.
Csotranme schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:17:
Ook is het mij een raadsel waarom de radio willekeurig uit staat na wisselen van bestuurder. Je moet dan DAB weer aanklikken onder entertainment.
Ik heb dit enkel wanneer ik Spotify (Android Auto) heb aan gehad, bij de eerst volgende keer dat iemand instapt dan moet je weer opnieuw een afspeelmedium selecteren (DAB, FM, Spotify), ongeacht wie dit dan is (ook als ik het zelf ben bijvoorbeeld).

• D_Jeff
@Larko @Csotranme Ik weet niet of de CX-60 ondersteuning heeft voor OTA updates. De MX-30 is de enige die het wel heeft.

Verder zou het infotainment systeem gelijk moeten zijn aan die van de Mazda3 / CX-30, wat zou betekenen dat voorkeursopties altijd aanstaan. Per toestel wordt er ongeveer 20 tellen gezocht.

Verder: Elke Mazda met het 360 graden camerapakket heeft die uitdaging met de NL'se 60-wegen. Gelukkig is het met de Mazda3 na een aantal rondjes updates wel iets minder extreem geworden (plus meer opties in het menu om zaken aan te kunnen passen, naast het volledig uitzetten)

• Csotranme
D_Jeff schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:44:
@Larko @Csotranme Ik weet niet of de CX-60 ondersteuning heeft voor OTA updates. De MX-30 is de enige die het wel heeft.

Verder zou het infotainment systeem gelijk moeten zijn aan die van de Mazda3 / CX-30, wat zou betekenen dat voorkeursopties altijd aanstaan. Per toestel wordt er ongeveer 20 tellen gezocht.

Verder: Elke Mazda met het 360 graden camerapakket heeft die uitdaging met de NL'se 60-wegen. Gelukkig is het met de Mazda3 na een aantal rondjes updates wel iets minder extreem geworden (plus meer opties in het menu om zaken aan te kunnen passen, naast het volledig uitzetten)
Het lijkt mij dat de CX-60 wel OTA heeft. Althans ik kon zoeken naar software updates en kreeg er een binnen + er zit een 4G module in want de Mazda app werkt overal.

Dat zoeken per toestel lijkt dus, bij ons, niet te werken helaas.
CX-60 heeft 3 opties uit mijn hoofd: laatst gebruikte eerst, volgordelijst of uit.
Volgordelijst lijkt dus hetzelfde te doen als "uit" nu. Je moet zelf kiezen.

• Martin.Air
@Larko @Csotranme
Als het goed is is 1 maal over de streep forceren genoeg. Maar als je echt op de streep blijft rijden dan blijft hij lawaai maken. Tenzij je daarna weer te dicht bij de berm komt, dan maakt hij weer lawaai vanwege die.

Maar maakt hij een kabaal terwijl je met het rechter wiel net over de streep heen rijdt (en dus geheel rechts van de streep zit met 2 wielen) dan is wellicht een afstelling benodigd. Daar zou hij niet moeten blijven piepen.

• Larko

De CX-60 heeft wel degelijk OTA updates, heb er inmiddels al 2 verwerkt namelijk. Enige nadeel vind ik wel dat je die niet kunt "plannen" of automatisch kunt laten verwerken in de nacht. Ik moest 'm zelf starten.

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 22:47
Ik heb sinds 2020 een CX5 Luxury met handbak en de 2.0l G motor (nieuw gekocht). Ik overweeg deze in te ruilen voor een 2023 m-hybrid versie. Kwa uitvoering neig ik naar een Takumi maar de vraag is (wederom) of het een handbak of automaat wordt. De afstemming van de automaat is beter geworden schijnt maar wat me nog steeds tegenstaat en waar ik geen antwoord op kan vinden: waarom is het verbruik van de automaat 0,5l/100km hoger? Het theoretisch toerental is namelijk lager in de hoogste versnelling.
We rijden nu met de handbak en redelijk rustige rijstijl (pakken hem niet vaak voor korte stukjes) halen we 6.2 tot 6.8 liter gemiddeld (zomer vs winter). De handbak bevalt prima maar ik rijd zakelijk een 8-bak automaat en dit is eigenlijk ook erg relaxed.

Andere vraag: is het nu ook mogelijk om te schakelen tussen MRCC en normale CC? deze laatste mis ik wel eens op de snelweg als de MRCC wel erg snel ingrijpt richting een vrachtwagen (ook met instellen kortste afstand). Met de 2020 variant kan dit niet. Ik heb de keuze tussen LIM en MRCC.

• Csotranme
g-j-t schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:34:
Ik heb sinds 2020 een CX5 Luxury met handbak en de 2.0l G motor (nieuw gekocht). Ik overweeg deze in te ruilen voor een 2023 m-hybrid versie. Kwa uitvoering neig ik naar een Takumi maar de vraag is (wederom) of het een handbak of automaat wordt. De afstemming van de automaat is beter geworden schijnt maar wat me nog steeds tegenstaat en waar ik geen antwoord op kan vinden: waarom is het verbruik van de automaat 0,5l/100km hoger? Het theoretisch toerental is namelijk lager in de hoogste versnelling.
We rijden nu met de handbak en redelijk rustige rijstijl (pakken hem niet vaak voor korte stukjes) halen we 6.2 tot 6.8 liter gemiddeld (zomer vs winter). De handbak bevalt prima maar ik rijd zakelijk een 8-bak automaat en dit is eigenlijk ook erg relaxed.

Andere vraag: is het nu ook mogelijk om te schakelen tussen MRCC en normale CC? deze laatste mis ik wel eens op de snelweg als de MRCC wel erg snel ingrijpt richting een vrachtwagen (ook met instellen kortste afstand). Met de 2020 variant kan dit niet. Ik heb de keuze tussen LIM en MRCC.
Lijkt mij bij de 2023 CX-5 dat dat wel kan. Althans de CX-60 heeft wel 3 losse knopjes voor LIM, CTS en ACC.

• Martin.Air
Elke automaat (echte automaat) heeft een koppelomvormer, hier gaat altijd wat energie verloren. Helaas betekend dit gewoon een hoger verbruik. Let wel, de Mazda automaten zijn nog steeds erg onzuinig bij hogere snelheden.
Nope, houd er altijd rekening mee dat hij bij snelheidsverschillen daar rekening mee houd en dus eerder af gaat remmen qua afstand als de auto voor je langzamer rijdt dan jij ten opzichte van iemand met bijna gelijke snelheid.
Wel kun je ligt het gaspedaal aanraken om hem te overrulen, of natuurlijk eerder van baan wisselen. De andere oplossing is het gebruik van de limiter, deze houd geen rekening met afstand.

• Larko
Csotranme schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:36:
[...]

Lijkt mij bij de 2023 CX-5 dat dat wel kan. Althans de CX-60 heeft wel 3 losse knopjes voor LIM, CTS en ACC.
Maar ook voor de CX-60 geldt dat de ACC niet uit te schakelen is of om te zetten is naar een "normale" CC stand.
ACC zal de nieuwe standaard worden voor alle auto's, is volgens mij ook verplicht vanaf 2024 en 2025 of zoiets, net zoals (A)LA.

• deSenna24
Martin.Air schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:55:
[...]

Elke automaat (echte automaat) heeft een koppelomvormer, hier gaat altijd wat energie verloren. Helaas betekend dit gewoon een hoger verbruik. Let wel, de Mazda automaten zijn nog steeds erg onzuinig bij hogere snelheden.
Dit. Helaas. Als je het verbruik van WLTP vergelijkt met manueel en automaat is er best een groot verschil. Nu moet ik wel zeggen, ik heb een 3 e-Skyactiv X met automaat, en die rijdt fantastisch. Schakelt snel en soepel, en ik rij niet veel snelweg meer, dan is die best OK van verbruik. In Nederland is het sowieso begrensd op 100 overdag. Als ik op de begrenzer/ACC zelfs 52 km/u zet, schakelt die naar 6e versnelling. De motor doet dan ongeveer 1100 toeren en vindt dat helemaal prima, geen schokken, geen lawaai of tegenwerken. Dat moet je met een 3 cilinder niet proberen :)

Voor de 3 met e-Skyactiv X:

Manueel:
Brand­stof­ver­bruik (Extra hoog (WLTP))
5.5 l/100km
Brand­stof­ver­bruik (Hoog (WLTP))
4.7 l/100km
Brand­stof­ver­bruik (Medium (WLTP))
5.0 l/100km
Brand­stof­ver­bruik (Laag (WLTP))
6.5 l/100km

Automaat:
Brand­stof­ver­bruik (Extra hoog (WLTP))
6.5 l/100km
Brand­stof­ver­bruik (Hoog (WLTP))
5.2 l/100km
Brand­stof­ver­bruik (Medium (WLTP))
5.5 l/100km
Brand­stof­ver­bruik (Laag (WLTP))
7.3 l/100km

• john5951
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:24
Zijn er nog meer mensen recent door hun / de Mazda dealer benaderd voor een verzekering via Mazda?

Verzekering is van Mazda, maar ondergebracht bij Actua. Voordeel van deze Mazda verzekering is dat ze de garantie naar 12 jaar / 200K KM verlengen (plus nog wat andere voor mij minder relevante zaken).

Ik ben afgelopen zaterdag eens wezen praten aangezien ze de auto willen zien voordat ze een offerte doen. Verzekering is op jaarbasis +/- 150 euro duurder dan mijn huidige verzekering, waarvoor je dus eigenlijk die verlengde garantie koopt. Is dit een goede deal?

• Csotranme
john5951 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:09:
Zijn er nog meer mensen recent door hun / de Mazda dealer benaderd voor een verzekering via Mazda?

Verzekering is van Mazda, maar ondergebracht bij Actua. Voordeel van deze Mazda verzekering is dat ze de garantie naar 12 jaar / 200K KM verlengen (plus nog wat andere voor mij minder relevante zaken).

Ik ben afgelopen zaterdag eens wezen praten aangezien ze de auto willen zien voordat ze een offerte doen. Verzekering is op jaarbasis +/- 150 euro duurder dan mijn huidige verzekering, waarvoor je dus eigenlijk die verlengde garantie koopt. Is dit een goede deal?
Valt of staat natuurlijk volledig met welke voorwaarden er nu aan je huidige verzekering zitten en wat de voorwaarden zijn bij die van Mazda/Actua.

Denk dan aan eigen risico bedragen bij (ruit)schade etc. Je zal dan alles even naast elkaar moeten leggen.
Op basis van enkel prijs valt er weinig zinnigs over te zeggen...

Hier overigens niet benaderd maar auto is ook gloednieuw en gewoon elders verzekerd.

• Martin.Air

Ik zag het foldertje staan inderdaad, op zich best interessant te noemen. Maar ik heb er nog niet verder naar gekeken. Interessant genoeg is de premie lager dan mijn huidige. Ik zal de details eens door gaan spitten.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:29

Ik heb onlangs een Occasion CX-5 gekocht uit 2017, die overigens echt zo geweldig rijd. Wat een geweldige auto !

Maar daar Heb ik inderdaad de Actua - Mazda verzekering bij afgesloten. Voor mij persoonlijk was de garantie op de vele onderdelen tot 12 jaar oud inclusief arbeidsuren, Pechhulp en wat er allemaal onder de dekking viel een erg aantrekkelijke verzekering. Hij was inderdaad wel wat duurder, maar ik kon de ANWB nu opzeggen. Ik heb overigens wel een forse korting op basis van 22 Schadevrij, want bruto is het niet grappig die premie. Ohja, en je krijgt (uit mijn hoofd) 50,- tegoed op je beurt / APK.

Voor mij was het dus een goede deal !

Gwindorian's Diablo Profiel

• Csotranme
Zolang je je Mazda laat onderhouden bij een erkende dealer heb je sowieso al gratis Mazda pechhulp he ;)

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:29
Csotranme schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:26:
Zolang je je Mazda laat onderhouden bij een erkende dealer heb je sowieso al gratis Mazda pechhulp he ;)
Ahh, dat wist ik niet, of laat ik het zo zeggen: ik heb me misschien wel een beetje door al die prachtige "extra voorwaarden" laten verleiden dan haha.
Overigens is dat ook voorwaarde voor de Actua verzekering: Bij een erkende dealer de boel laten onderhouden.

Gwindorian's Diablo Profiel

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:29
Gwindorian schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:22:
[...]

Ik heb onlangs een Occasion CX-5 gekocht uit 2017, die overigens echt zo geweldig rijd. Wat een geweldige auto !

Maar daar Heb ik inderdaad de Actua - Mazda verzekering bij afgesloten. Voor mij persoonlijk was de garantie op de vele onderdelen tot 12 jaar oud inclusief arbeidsuren, Pechhulp en wat er allemaal onder de dekking viel een erg aantrekkelijke verzekering. Hij was inderdaad wel wat duurder, maar ik kon de ANWB nu opzeggen. Ik heb overigens wel een forse korting op basis van 22 Schadevrij, want bruto is het niet grappig die premie. Ohja, en je krijgt (uit mijn hoofd) 50,- tegoed op je beurt / APK.

Voor mij was het dus een goede deal !
Een verzekering via Mazda leek mij ook wel interessant maar helaas doet Oostendorp Nijmegen hier niet aan mee...

• LanVlam
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-04 01:14
Csotranme schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:26:
Vaders ook weer blij!

Z'n ouwe 2014 CX-5 2.2d GT-M vandaag eindelijk kunnen inruilen voor een CX-60 Homura (full option alleen zonder pano dak).

CX-5 had inmiddels 210k gelopen en was nu echt op.
Alle bekende kwalen van de 2.2d al gehad inmiddels en nu weer storingen.

Ik vrees dat ik hem morgen mag helpen met alle technische snufjes die erop zitten ;)

[Afbeelding]
De witte oude CX-5 en de nieuwe rode CX-60 ernaast.
Exact dezelfde besteld. Die Takumi was mijn smaak niet en het glazen dak had voor mij geen meerwaarde

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:58
TLDR: ben opzoek naar de firmware updates voor de mazda MZD

Jaren geleden heb ik via Mazda tweaks Android auto op mijn Mazda 6 gezet. Eigenlijk heeft dit nooit echt stabiel gewerkt maar het laatste jaar is echt wel drama stotterende muziek als maps aanstaat en achterlopen van de media is wel het ergste. Nu las ik online dat OEM Android auto van mazda veel beter werk. Ik heb een retro kit gekocht om zelf te installeren. Ik was vanavond van plan om alvast mijn radio te updaten maar ik kan echt nergens meer download links voor de firmware vinden. Normaal stonden die overal wel online maar alles is offline gehaald.

Ik draai nu 59.00.560 en wil graag naar de nieuwste dus heb ik meerdere firmware versies nodig. Kan iemand mij helpen aan onderstaande versies?

cmu150_EU_70.00.100A_failsafe.up
cmu150_EU_70.00.100A_reinstall.up
en als het kan de laatste Eu Firmware Update 70.00.367 EU iets lager mag ook als 367 niet beschikbaar is.

iRacing Profiel

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:06
Heeft iemand hier multimedia touchscreen wel eens geïnstalleerd?
Ik zit te denken om dit te doen voor mijn 2009 mazda 6.

https://caraudioexpert.nl...-wifi-carkit-dab-carplay/

Ben benieuwd of het oke werkt en of het makkelijk zelf aan te sluiten is?

• foxkuil
  • Laatst online: 22-05 08:56
Vraag,

Binnenkort krijgen we onze nieuwe Mazda cx-5 2023 en wilde er een keyfob bij nemen (in dezelfde kleur). Volgens de dealer komen die dingen rechtstreeks van AliExpress oid.
Hij vertelde dan ook dat ik beter die 139,-- kon houden en er 1 via die weg te bestellen.

Heeft iemand al eens zoiets besteld, ik kom niet helemaal bij de juiste kleur...
voorbeeld: klik

"It's not whether you get knocked down; it's whether you get up."

• Martin.Air
Ik gok dat je eerder zoiets moet hebben: https://a.aliexpress.com/_EHyg3R1

Maar of de Mazda dingen daar vandaan komen, geen flauw idee. Ik gebruik zelf extra covers (ook om die van mn vrouw en mijzelf uit elkaar te houden) om de knoppen niet perongeluk in te drukken. Had nogal eens dat mn kofferbak opeens openging terwijl ik hurkte.

• deSenna24
foxkuil schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:16:
Vraag,

Binnenkort krijgen we onze nieuwe Mazda cx-5 2023 en wilde er een keyfob bij nemen (in dezelfde kleur). Volgens de dealer komen die dingen rechtstreeks van AliExpress oid.
Hij vertelde dan ook dat ik beter die 139,-- kon houden en er 1 via die weg te bestellen.

Heeft iemand al eens zoiets besteld, ik kom niet helemaal bij de juiste kleur...
voorbeeld: klik
Ik heb mijn platinum quartz keyfob bij mijn dealer besteld. Ze zijn wel wat duur, maar ach het is een klein hebbedingetje :) als het je niet veel uitmaakt kun je gerust van aliexpress bestellen, geen idee waar mijn dealer ze vandaan haalt maar kwaliteit vind ik dik OK, staat nog niets van krassen op.

• foxkuil
  • Laatst online: 22-05 08:56
Hmmm, ik zal er eens naar kijken. Valt wel op dat de Zircon Sand kleur niet zo vaak voor komt...

dank voor de info

"It's not whether you get knocked down; it's whether you get up."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• severijns
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:38
lHybridl schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:37:
Heeft iemand hier multimedia touchscreen wel eens geïnstalleerd? Ik zit te denken om dit te doen voor mijn 2009 mazda 6.
https://caraudioexpert.nl...-wifi-carkit-dab-carplay/
Ben benieuwd of het oke werkt en of het makkelijk zelf aan te sluiten is?
Ik had voor mijn huidige 6 een Mazda 3 (2e gen - 2009-2013) een mazda 3 en daar heb ik heel die radio unit vervangen door een multimedia unit van het merk Eonon. Die auto is ondertussen doorgegaan naar mijn ouders en die werkt nog steeds. Die van mij was er eentje zonder android, maar werkt best snel en prima.
Het enige wat die niet deed was vlekkeloos de frequentie op de FM band wisselen als je uit het bereik van de ene reed en het bereik van de andere binnen reed. Maar dat is ook nog eentje zonder DAB.

Het installeren was eigenlijk enorm gemakkelijk. Een youtube filmpje gevonden waarin ze het stap voor stap uitlegden.
Met bijhorend plastic gereedschap (om geen krassen te maken) moest ik eerst de ventilatieopeningen losmaken en dan kon ik de unit er eigenlijk gewoon uitschroeven. Bij Eonon was het echt plug&play. De stekker uit de radio van mazda en in de nieuwe unit en alles werkte, zelfs de bediening aan het stuur.

Als je deze auto nog jaren wil gebruiken zou ik niet twijfelen.
Eventueel eens kijken bij eonon:
https://www.eonon.com/And...ay-Android-Car-Radio.html

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:06
severijns schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:32:
[...]

Ik had voor mijn huidige 6 een Mazda 3 (2e gen - 2009-2013) een mazda 3 en daar heb ik heel die radio unit vervangen door een multimedia unit van het merk Eonon. Die auto is ondertussen doorgegaan naar mijn ouders en die werkt nog steeds. Die van mij was er eentje zonder android, maar werkt best snel en prima.
Het enige wat die niet deed was vlekkeloos de frequentie op de FM band wisselen als je uit het bereik van de ene reed en het bereik van de andere binnen reed. Maar dat is ook nog eentje zonder DAB.

Het installeren was eigenlijk enorm gemakkelijk. Een youtube filmpje gevonden waarin ze het stap voor stap uitlegden.
Met bijhorend plastic gereedschap (om geen krassen te maken) moest ik eerst de ventilatieopeningen losmaken en dan kon ik de unit er eigenlijk gewoon uitschroeven. Bij Eonon was het echt plug&play. De stekker uit de radio van mazda en in de nieuwe unit en alles werkte, zelfs de bediening aan het stuur.

Als je deze auto nog jaren wil gebruiken zou ik niet twijfelen.
Eventueel eens kijken bij eonon:
https://www.eonon.com/And...ay-Android-Car-Radio.html
Thanks zal eens kijken

Acties:
  • +12Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08
Mocht iemand nog een handleiding zoeken voor het wrappen van de vreselijk glimmende middenconsole dan kan ik deze handleiding aanbevelen.

Ik heb zelf weinig ervaring met wrappen en het is mij aardig gelukt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:26
God, kreeg afgelopen week een brief van Kantar met het verzoek tot het invullen van een enquête, omdat ik begin dit jaar een Mazda 3 heb gekocht. Nu wordt je tegenwoordig van alle kanten bestookt met verzoeken voor het invullen van enquêtes of reviews en meestal negeer ik die, want ik heb wel betere dingen te doen, maar in dit geval was ik wel genegen om een korte vragenlijst te beantwoorden. Log ik net in met de toestuurde codes, krijg ik een enquête voor mij neus die op de eerste pagina al aangeeft dat het ~30 minuten gaat duren _O-
How about no?

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-05 10:22
XFlame schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:39:
Iemand wellicht bekend met storingen van electra?

Sinds april dit jaar de eigenaar van een Mazda 3 uit 2017. 39K op de teller. Mooi om te zien (uiteraard Soul Red), fijn om te rijden.
Helaas problemen met electronica. Het gebeurt me af en toe (1 keer per maand) dat alle electronica uitvalt. En dan bedoel ik alles. Infotainmentsysteem, dashboard, lampjes, alles in de deuren, you name it. Het is mij meestal overkomen voordat ik in de auto ben gestapt. Auto reageert ook niet meer op electronische deurvergrendeling.

Op aanraden van wat fora, lukt het me om de auto weer te activeren wanneer ik de auto handmatig ontgrendel (met de sleutel uit de achterkant van de fab). Deur open, deur dicht, deur weer open, en alles werkt weer. Er brandt geen enkel waarschuwingslampje, ook geen melding van zwakke batterij, of enig andere melding.

Nu zat ik gisteren in de auto, te wachten voor een stoplicht. Ik had toen een half uur gereden. Auto stond in iStop. Opeens valt alle electronica uit, terwijl ik nog in de auto zat dus. Niets werkte, ook de waarschuwingslichten niet (erg handig, zo op een 50KM weg tijdens de spits). Na een kort momentje van paniek, toch het truukje weer herhaald. Deur open, deur dicht, deur weer open, deur dicht, en alles ging weer aan.

Doet mij denken aan iets van kortsluiting in electronica in de deur. Zit ik daar goed? Zegt dit issue iemand, of toch maar even naar de garage?
Self-quote, als je jezelf belangrijk voelt.

Korte update hierover. Issue blijft aanwezig. Dealer heeft er een keer naar gekeken maar kon het niet zo 123 vinden. Omdat het altijd speelde terwijl hij stil stond, was het geen probleem.

Helaas deed het issue zich afgelopen dinsdag voor op de snelweg. Hele auto viel uit, snelheid nam af. Waarschuwingslichten kon ik niet aanzetten. Kon hem gelukkig op de vluchtstrook zetten. Deur openen en sluiten geen effect. Gelukkig ging de auto na een paar minuten weer aan en kon ik rijden.

Inmiddels een afspraak gemaakt bij de dealer, kan daar pas 24 mei terecht. Ook contact opgenomen met de verkoper (zakelijker verkoper), wellicht dat bij hen iets bekend is. Tot die tijd dus vooral rechts aanhouden en hopen dat het goed gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Csotranme
XFlame schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Korte update hierover. Issue blijft aanwezig. Dealer heeft er een keer naar gekeken maar kon het niet zo 123 vinden. Omdat het altijd speelde terwijl hij stil stond, was het geen probleem.

Helaas deed het issue zich afgelopen dinsdag voor op de snelweg. Hele auto viel uit, snelheid nam af. Waarschuwingslichten kon ik niet aanzetten. Kon hem gelukkig op de vluchtstrook zetten. Deur openen en sluiten geen effect. Gelukkig ging de auto na een paar minuten weer aan en kon ik rijden.

Inmiddels een afspraak gemaakt bij de dealer, kan daar pas 24 mei terecht. Ook contact opgenomen met de verkoper (zakelijker verkoper), wellicht dat bij hen iets bekend is. Tot die tijd dus vooral rechts aanhouden en hopen dat het goed gaat.
Wellicht een hele simpele maar al eens gekeken naar aarding etc? Als de aarding ergens mis gaat dan valt namelijk ook alles uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XFlame
Csotranme schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:22:
[...]

Wellicht een hele simpele maar al eens gekeken naar aarding etc? Als de aarding ergens mis gaat dan valt namelijk ook alles uit.
Nee, niet naar gekeken. Als ik hier een artikel over lees:
https://inauto.nl/garage-termen-afkortingen/massa-uitgelegd/
haal ik hieruit dat er mogelijk een massapunt defect kan zijn (zit los, corrosie, etc.), waardoor er kortsluiting ontstaat en alle elektronica uitvalt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin.Air
XFlame schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:14:
[...]

haal ik hieruit dat er mogelijk een massapunt defect kan zijn (zit los, corrosie, etc.), waardoor er kortsluiting ontstaat en alle elektronica uitvalt?
Kortsluiting hoeft niet direct, kan ook enkel gewoon uitvallen. Zie het als een batterij bij een lampje, als je de - kant los haalt dan valt de lamp ook uit. Mocht dit gebeuren bij de aansturing van de auto dan valt deze natuurlijk geheel uit. Een ding om te controleren zou onder de motorkap zijn bij de accu. MAAR doe dit niet als je niet gewend bent met stroom te werken, dat zou de auto kunnen beschadigen maar zelfs in het slechtste geval een hartstilstand kunnen veroorzaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Csotranme
XFlame schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:14:
[...]

Dit is wel de meest voorkomende oorzaak inderdaad.
Als je geen massa meer hebt is je circuit onderbroken. Het stroom beestje kan simpelweg niet meer rond dus alles stopt/valt uit. Kortsluiting is wat anders/gevaarlijk. Dat kan brand veroorzaken. Geen massa levert geen enkel gevaar op anders dan dat alles uit kan vallen.
Martin.Air schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Kortsluiting hoeft niet direct, kan ook enkel gewoon uitvallen. Zie het als een batterij bij een lampje, als je de - kant los haalt dan valt de lamp ook uit. Mocht dit gebeuren bij de aansturing van de auto dan valt deze natuurlijk geheel uit. Een ding om te controleren zou onder de motorkap zijn bij de accu. MAAR doe dit niet als je niet gewend bent met stroom te werken, dat zou de auto kunnen beschadigen maar zelfs in het slechtste geval een hartstilstand kunnen veroorzaken.
Dat is wel heel erg dramatisch :+ We praten hier maar over een paar ampere en laag voltage. Je steekt niet gelijk je vinger in het stopcontact :9

Maar eens, als je niet weet wat je doet, altijd aan de professional overlaten!

Edit voorbeeldje van de ANWB-vlogger, Robert:

[Voor 13% gewijzigd door Csotranme op 12-05-2023 13:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XFlame
Martin.Air schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Csotranme schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Dit is wel de meest voorkomende oorzaak inderdaad.
Als je geen massa meer hebt is je circuit onderbroken. Het stroom beestje kan simpelweg niet meer rond dus alles stopt/valt uit. Kortsluiting is wat anders/gevaarlijk. Dat kan brand veroorzaken. Geen massa levert geen enkel gevaar op anders dan dat alles uit kan vallen.

[...]

Dat is wel heel erg dramatisch :+ We praten hier maar over een paar ampere en laag voltage. Je steekt niet gelijk je vinger in het stopcontact :9

Maar eens, als je niet weet wat je doet, altijd aan de professional overlaten!
Duidelijk en helder. Gezien mijn ervaring met auto's zich beperkt tot het oppompen van banden, ga ik daar niet mee aan de slag. Geduldig wachten op mijn beurt bij de dealer, dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Untouchablezz20
Untouchablezz20 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:05:
Is het aanbevolen om de automaat te laten flushen? Wie heeft dit al gedaan en hoe was je ervaring?
Iemand hier al ervaring mee? Of voeren jullie geen onderhoud aan de automaat?

[Voor 4% gewijzigd door Untouchablezz20 op 18-05-2023 22:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:29
Ik heb destijds bij een oude Volvo gedaan. Ik weet niet hoe oud jou Mazda is maar zou zelf aan raden om eens in 10 jaar te doen of 150k km.
Ook zou je kunnen overwegen om alleen de olie te laten verversen in plaats van flushen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Olie en filter vervangen zorgt meestal voor zachter schakelen en id na wat jaren en km alle vloeistoffen vervangen is geen slecht idee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Untouchablezz20
Ja, een drain and fill wil ik laten uitvoeren. Nu heb ik een offerte opgevraagd bij twee garages maar beide gebruiken een andere olie. Eurol atf 7400 en ATF 6400 mazda transmission fluid.

Iemand een idee welke olie erin moet? Ik heb het volgende gevonden; 0000-FZ-113E-01. Maar geen idee of dit qua viscositeit hetzelfde is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gewesy
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:44
Heeft iemand al enige ervaring met Mazda 60
Hoe vind je dat het rijdt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Laatst online: 23-05 14:39
Csotranme schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:26:
Toyota doet dat ook, meerdere merken neem ik aan, maar wel uitbesteed aan een extern bedrijf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noorderling
  • Laatst online: 23-05 14:39
JKen schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:31:
Ik heb destijds bij een oude Volvo gedaan. Ik weet niet hoe oud jou Mazda is maar zou zelf aan raden om eens in 10 jaar te doen of 150k km.
Ook zou je kunnen overwegen om alleen de olie te laten verversen in plaats van flushen.
Verversen kost veel minder en het schijnt beter te zijn voor een automaat waarvan de olie nog nooit is ververst. Bron: Scotty Kilmer op YT.
Met flushen kunnen vastgekoekte deeltjes los komen en het filter verstoppen.
Sommige automatische transmissie filters zijn erg moeilijk te bereiken.

(Ik laat het zo'n elke 60.000 km doen, of om het jaar)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Larko
Gewesy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:09:
Bedoel je dan de CX-60?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Csotranme
Gewesy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:09:
Ja, de "ouwe lui" hebben een CX-60 PHEV Homura sinds 2 maanden.

Zeer mooie wagen om te zien en de afwerking en gebruikte materialen zijn echt premium.
Qua aandrijflijn is het niet de meest prettige hybride maar het verschil met de productie auto hier en de pre-productie die we destijds gereden hebben, is wel degelijk stukken beter. De straatstenen trek je er wel mee uit in ieder geval >:) .
Ik vind hem zelf wel nog wat bonkerig wanneer de benzine motor erbij springt. Dat gaat in mijn eigen Toyota 10x beter.
Tevens zit de elektromotor achter de versnellingsbak (wat soms zn voordelen heeft) ipv direct op de wielen maar heeft ook als nadeel dat langzaam manoeuvreren op enkel EV niet zo vloeiend gaat/met minder feedback.
Alle aandrijving moet eerst door de bak heen.

Het is een hele kermis aan opties en technische snufjes. Wij zijn af en toe nog steeds op zoek naar waarom hij iets doet of juist niet doet en hoe we dat uit of aan krijgen.

Herkennen van de bestuurder werkt vaker niet dan wel helaas en ik zie dit ook niet veel beter worden in de toekomst... Pure gimmick. Wij kiezen hier eigenlijk altijd bij het instappen handmatig de juiste bestuurder uit het lijstje en werkt ook prima.

EV range was bij aanschaf rond de 42km, bekend is dat de CX-60 even moet inlopen/leren. Na 2 maanden halen we rond de 55-60km puur elektrisch.

De CX-60 wordt vaak vergeleken met de CX-5 als zijnde het grotere broertje maar dat is een beetje appels met peren vergelijken.
Totaal verschillende auto's op hetzelfde logo in de neus na.
De CX-5 bestaat al 10 jaar en is compleet doorontwikkeld en verfijnd. Daar zijn ze bij de CX-60 nog volop mee bezig.

Als je nu een CX-60 koopt ben je eigenlijk nog een beetje een proefpersoon maar je doet er echt geen miskoop aan! Bovendien is Mazda niet de beroerdste om aanpassingen ook later nog door te voeren op al geleverde auto's (denk aan het vering verhaal waar ze gewoon kosteloos compleet nieuwe/andere vering eronder schroeven).

[Voor 6% gewijzigd door Csotranme op 22-05-2023 09:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:20
Hier ook een CX-60 rijder.
Ik heb de Exclusive-Line. Minder opties dan de Homura, maar nog steeds veel opties, zoals keyless entry, stoel- en stuurverwarming, Head-up Display, 20 inch velgen, etc.

Het is een lease-auto, maar je krijgt er veel auto voor je geld. Zat te twijfelen tussen een VW Arteon en deze, maar o.a. vanwege de levertijden voor de Mazda gekozen en ik heb er absoluut geen spijt van gehad. Vergeleken met b.v. de Arteon heb je een auto welke qua uitrusting op een vergelijkbaar niveau zit, echter is deze goedkoper in de lease en heb je ook nog eens een stuk meer vermogen.

Ik reed hiervoor een VW Golf Business R-Line Plus. De automaat van deze auto was wel wat beter, maar dat komt vooral door het bijschakelen van de electromotor, wat in de CX-60 af en toe iets schokkerig gaat. Maar had van te voren wat reviews gelezen, en het valt me eigenlijk wel erg mee.
Op het gebied van rijgedrag stuurt de Mazda een stuk directer en lijkt deze genoeg grip te hebben (komt ook wel door de AWD). De veerwegen zijn wel wat kort; dit merk je als je op hogere snelheid over hobbels rijd, het voelt dan bonkerig aan. Qua power is het erg goed, met 327PK en 500Nm kom je niets tekort.

Ik rijd nu gemiddeld 1:20, dus best netjes. Verder is de auto erg goed afgewerkt, met een mooi touch-screen in het midden, welke ook met een grote draaiknop te bedienen is. En ook genoeg ruimte. Ik heb 'm nu ongeveer twee maanden, maar stap elke dag met plezier in.

[Voor 8% gewijzigd door tommyz op 22-05-2023 11:13]

Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twkr18526
  • Laatst online: 22-05 17:07
Weet iemand hoe je met alleen de stuurknoppen makkelijk een volgende radio zender zoekt? Op dit moment kunnen de >>| en |<< knoppen alleen gebruikt worden voor de favorieten?

Je moet de >>| knop lang ingedrukt houden om de volgende zender te zoeken tot je een piep hoort. Niet helemaal ideaal dus. Heb de handleiding en instellingen gezocht, maar niets gevonden. Het weg wissen van alle favoriete zenders werkt ook niet.

[Voor 0% gewijzigd door twkr18526 op 22-05-2023 11:37. Reden: Typo ‘zend’ ipv ‘zender’]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XFlame
twkr18526 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:36:
Weet iemand hoe je met alleen de stuurknoppen makkelijk een volgende radio zender zoekt? Op dit moment kunnen de >>| en |<< knoppen alleen gebruikt worden voor de favorieten?

Je moet de >>| knop lang ingedrukt houden om de volgende zender te zoeken tot je een piep hoort. Niet helemaal ideaal dus. Heb de handleiding en instellingen gezocht, maar niets gevonden. Het weg wissen van alle favoriete zenders werkt ook niet.
Welk model auto?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:57
twkr18526 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:36:

Dit is helaas een Mazda kwaal. Zo herinner ik het mij ook met de Mazda 5 van mijn vader toendertijd en nu ook met mijn huidige 3.
Ik snap de filosofie niet waarom de vorige en volgende knop initieel gebruikt worden voor favorieten in plaats van zoeken/zappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• severijns
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:38
Oceanview schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:45:
[...]
Ik snap de filosofie niet waarom de vorige en volgende knop initieel gebruikt worden voor favorieten in plaats van zoeken/zappen.
Ik ben juist enorm blij dat het zo werkt. Ik wil niet zappen tussen zenders waarvan ik weet dat de muziek me niet zal aanstaan. Ik plaats alle zenders die in aanmerking komen tussen mijn favorieten en ben blij dat ik daartussen kan kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twkr18526
  • Laatst online: 22-05 17:07
severijns schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:36:
[...]
Ik ben juist enorm blij dat het zo werkt. Ik wil niet zappen tussen zenders waarvan ik weet dat de muziek me niet zal aanstaan. Ik plaats alle zenders die in aanmerking komen tussen mijn favorieten en ben blij dat ik daartussen kan kiezen.
Eigenlijk wil je beide opties hebben: zowel door je favorieten zappen, als snel door alle FM / DAB+ zenders scannen. Vooral als je in andere gebieden komt met andere frequenties. Ik zat vooral te zoeken naar een instelling, waarbij je die knoppen kan instellen op ofwel favo’s of zoeken.

Bij DAB+ favo’s duurt het soms een tijd, voordat het tijdens het rijden iets vindt. Maar tx beiden voor je comment. Hoef ik niet verder te zoeken in de instellingen en gebruik ik gewoon carplay :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

even een algemene tip met betrekking tot de 6 jaar garantie die Mazda nu geeft.

Mijn vader was naar een CX-60 aan het kijken. Enkele (niet mazda) dealers hebben nieuwe op voorraad staan die onder de catalogus prijs zitten. (dan moet er ergens een addertje onder het gras zitten zou je denken).

Even een kennis met toegang tot de mazda database het chassis nummer laten opzoeken, en zoals je misschien al zou vermoeden gaat het om import auto's, hoewel de dealer dat niet actief aangeeft (maar wel direct toegeeft). In dit geval specifiek uit Zweden.

Wat de kleine letters echter ook laten zien, is dat ondanks dat Mazda Nederland sinds 1 januari 2013 6 jaar garantie geeft, dit blijkbaar in Zweden dus nog niet het geval was.

Import vanuit Zweden, ook al is deze in 2023 geproduceerd, heeft in Nederland maar 3 jaar garantie. geen 6.
de betreffende dealer was zelf overigens overtuigd dat het toch 6 jaar zou zijn, maar na laten zien van aflopende garantiedatum in de Mazda database heeft hij het toch nagevraagd en bevestigd.

Staat overigens ook beschreven op de site van Mazda.
https://www.mazda.nl/serv...etreffende%20auto%20geldt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Untouchablezz20
Noorderling schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:44:
[...]

Verversen kost veel minder en het schijnt beter te zijn voor een automaat waarvan de olie nog nooit is ververst. Bron: Scotty Kilmer op YT.
Met flushen kunnen vastgekoekte deeltjes los komen en het filter verstoppen.
Sommige automatische transmissie filters zijn erg moeilijk te bereiken.

(Ik laat het zo'n elke 60.000 km doen, of om het jaar)
Neem je dan ook het filter mee? Of alleen oliewissel?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• XFlame
XFlame schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Update op dit issue: De dealer heeft verschillende tests gedaan, en vond uiteindelijk een accukabel die los zat. Die hebben ze vastgezet en daarna nieuwe testjes gedaan. Dit zou het issue moeten hebben opgelost.

Dus het lijkt gelukkig mee te vallen, ik durf weer veilig te weg op _/-\o_
Pagina: 1 ... 56 57 58 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee