Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:37

Exirion

Gadgetfetisjist

Woask schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:09:
Sinds gister google maps navigatieinstructies op de HUD, collega met een Android kon dat 2 jaar geleden al.
En jij hebt een iPhone? Want AFAIK werkt dat alleen met Apple Maps, tenzij ze nu ook Google Maps ondersteunen. Zou mooi zijn, al ben ik inmiddels helemaal aan Apple Maps gewend :)

Zelf heb ik sinds 2 jaar wireless CarPlay. M'n vriendin heeft voor haar auto een dongle voor 4 tientjes gekocht die CarPlay draadloos maakt. Werkt echt perfect :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-10 23:11
Woask schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:09:
Sinds gister google maps navigatieinstructies op de HUD, collega met een Android kon dat 2 jaar geleden al.
Om het vragenlijstje dan maar gelijk aan te vullen:

- Welke auto (bj / gen)
- Welke software versie

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:41
Ik krijg net een brief thuis van mijn Mazda dealer dat ze vanaf 1 oktober geen officiële Mazda dealer meer zijn. (Jonk Purmerend) In de brief praten ze alleen over de dingen die hetzelfde blijven.

(onderhoud, fabrieksgarantie en mobiliteitsservice blijven actief o.a)

Weet iemand hier al wat dat betekent als de dealer niet meer officieel is?

Ik dacht eerst dat ik ook een feestelijk persoonlijk inruil aanbod kreeg. :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Mick3112 op 12-09-2025 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:58
Mick3112 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:34:
Ik krijg net een brief thuis van mijn Mazda dealer dat ze vanaf 1 oktober geen officiële Mazda dealer meer zijn. (Jonk Purmerend) In de brief praten ze alleen over de dingen die hetzelfde blijven.

(onderhoud, fabrieksgarantie en mobiliteitsservice blijven actief o.a)

Weet iemand hier al wat dat betekent als de dealer niet meer officieel is?

Ik dacht eerst dat ik ook een feestelijk persoonlijk inruil aanbod kreeg. :*)
Dit betekent dat je op zoek moet naar een andere dealer. Tenzij je niks meer geeft om eventuele garantie en pechhulp*, want dan kan je daar blijven of elke willekeurige andere garage bezoeken.

Hier hetzelfde gehad, Cluistra Nieuwegein stopte ermee en nu ga ik naar Knoop in Maarssen. Stukje verder, maar gelukkig hoef ik er niet al te vaak heen.

Net als bij veel andere merken wordt het dealer netwerk compleet om zeep geholpen in NL :'(

* andere garages hebben ook gewoon pechhulp bij onderhoud

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 12-09-2025 17:07 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:20
Drardollan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:59:
Net als bij veel andere merken wordt het dealer netwerk compleet om zeep geholpen in NL :'(
Wat is daar eigenlijk de reden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:08
Mick3112 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:34:
.... vanaf 1 oktober geen officiële Mazda dealer meer zijn. (Jonk Purmerend) .....
Hoorn is mi dan het meest dichtbij, vermoed ik.
Of Jonk er zelf mee stopt of dat Mazda de samenwerking beëindigd blijft in het midden.
Ook de status van "geen officieel Mazda dealerschap" is mij niet geheel duidelijk als alle services en reparaties als vanouds blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
LA-384 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:12:
[...]

Wat ik meermaals gehoord heb is dat de druk op dealers heel groot is; je krijgt gewoon een voorraad auto's en die moet je maar zien te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
rvinke schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:26:
[...]

Wat ik meermaals gehoord heb is dat de druk op dealers heel groot is; je krijgt gewoon een voorraad auto's en die moet je maar zien te verkopen.
Maar wordt dat beleid door de overheid bepaalt?
De zinsbouw van @Drardollan suggereert dat het specifiek voor Nederland geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
elinx schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:25:
[...]

Hoorn is mi dan het meest dichtbij, vermoed ik.
Of Jonk er zelf mee stopt of dat Mazda de samenwerking beëindigd blijft in het midden.
Ook de status van "geen officieel Mazda dealerschap" is mij niet geheel duidelijk als alle services en reparaties als vanouds blijven bestaan.
Het komt vanuit het feit dat Mazda heeft besloten het aantal officiële contractpartners te beperken.
Ze zeggen het te betreuren, maar blijven zich inzetten.

Ze lijken dus alles te blijven doen inclusief softwareupdates.

Ik vermoed alleen dat je dus geen recht op die Europese pechhulp houdt. Dat is het voordeel van bij de merkdealer het onderhoud te doen. Ik ga er vanuit dat je onderhoudsinfo ook niet meer in de My Mazda app wordt geupload, ze zijn immers geen partner meer. Dit heeft wel wat invloed voor als je de auto wilt verkopen in de toekomst. Hij is dan niet meer altijd dealer onderhouden officieel.

Ze komen in een nieuwe alinea met het nieuws dat ze hun service uitbreiden. Ze geven al jaren aan sterk actief te zijn in jonge betrouwbare occassions en hier gaan ze flink op inzetten. De laatste zin is ook vreemd. " Ook voor de aankoop van een nieuwe auto bieden wij uw deskundige begeleiding."
Gaan ze dan zeggen van in Hoorn staat een mooie te koop :D

En als dank voor mijn loyaliteit krijg ik een klantenpas met 10% korting op het onderhoud.

Ze nodigen de klant wel uit voor een kop koffie als er vragen zijn. Denk dat ik binnenkort gewoon eens langs ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
rvinke schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:26:
.... druk op dealers heel groot is; je krijgt gewoon een voorraad auto's en die moet je maar zien te verkopen.
Dat heeft in dat geval met verkoop te maken. Iets waarbij ik me wat kan voorstellen.
Maar bestaat er ook zoiets als erkende Mazda reparatiewerkplaats oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Mick3112 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:47:
....
Ik vermoed alleen dat je dus geen recht op die Europese pechhulp houdt. Dat is het voordeel van bij de merkdealer het onderhoud te doen. Ik ga er vanuit dat je onderhoudsinfo ook niet meer in de My Mazda app wordt geupload, ze zijn immers geen partner meer. Dit heeft wel wat invloed voor als je de auto wilt verkopen in de toekomst. Hij is dan niet meer altijd dealer onderhouden officieel.....
....
Als dat het geval is, dan is het misschien toch interessant om maar 1x jaarlijks naar Hoorn te rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
elinx schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:51:
[...]
Als dat het geval is, dan is het misschien toch interessant om maar 1x jaarlijks naar Hoorn te rijden
Ja, dat is helemaal geen probleem. Ik ben wekelijks in Hoorn.
De auto heeft net een beurt gehad dus ik Zit nog tot september goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LA-384 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:30:
[...]

Maar wordt dat beleid door de overheid bepaalt?
De zinsbouw van @Drardollan suggereert dat het specifiek voor Nederland geldt.
Ik woon in Nederland en ben alleen bekend met Nederland. Of het specifiek voor Nederland is, geen idee. Maar het heeft niks met de overheid te maken, waarom zou dat zijn? De overheid bemoeit zich in principe niet met hoe bedrijven hun werk doen, zolang ze binnen de bestaande wetgeving opereren.

[ Voor 21% gewijzigd door Drardollan op 12-09-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LA-384 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:12:
[...]

Ongetwijfeld kosten. Enkele jaren geleden heeft Opel hetzelfde grapje uitgehaald, er zijn toen heel veel dealers uit het netwerk geschopt. Kort daarna werd de boel helemaal ingelijfd door Stellantis, en toen is er nog veel meer geschrapt.

Of het waar is weet ik niet, maar ik heb een aantal jaar geleden gehoord dat fabrikanten toe willen naar een soort grote automarkten waar je van verschillende merken de verschillende modellen kunt bekijken en rijden. Enkel en alleen bedoeld voor de verkoop, de service zou dan lokaal moeten plaatsvinden.

Als dit inderdaad het geval is dan is dat een goed iets denk ik, dealers zijn ontzettend veel geld kwijt aan het verplicht op voorraad hebben van alle actuele modellen. Maar aan nieuwe auto's verkopen verdienen ze geen zak, ze verdienen het aan het onderhoud.

Maar wat dat tegenspreekt is dat er geen, ik noem het maar even, servicepunten lijken te komen vooralsnog.

Dus het is speculeren, maar ik weet zeker dat het te maken heeft met snijden in de kosten. Want dat is altijd zo in Nederland, het mag geen dubbeltje kosten vooral.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Ik vermoed alleen dat je dus geen recht op die Europese pechhulp houdt. Dat is het voordeel van bij de merkdealer het onderhoud te doen.
Die pechhulp is niet heel uniek. Zo ongeveer elke respectabele garage, zowel merk als niet merk gebonden, heeft een dergelijke service is mijn ervaring. Misschien Henkie/Ali/Alexander op de hoek niet, maar de wat "betere" garages wel.

Heb het wel eens uitgezocht, had verwacht dat het uurloon dan stevig lager zou zijn. Maar toen maakte het bar weinig uit en voor die paar tientjes per jaar meer heb ik dan liever een stempel van de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Drardollan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:56:
Ik woon in Nederland en ben alleen bekend met Nederland. Of het specifiek voor Nederland is, geen idee. Maar het heeft niks met de overheid te maken, waarom zou dat zijn? De overheid bemoeit zich in principe niet met hoe bedrijven hun werk doen, zolang ze binnen de bestaande wetgeving opereren.
Nee dat leek me ook idd, maar omdat je stelde dat het dealernetwerk van meerdere autofabrikanten compleet om zeep geholpen werd in Nederland, leek het erop dat dat niet de vrijwillige keuze van de autofabrikanten was, maar dat er een andere drijfveer achter zou zitten, specifiek voor Nederland.

Zo interpreteerde ik jouw schrijven.

Bij de vakgarage waar ik mn Mazda 2 in onderhoud had, zat iig geen pechhulp. Je kreeg het wel erbij als je ook een verzekering afsloot, maar dat was niet zo interessant.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 12-09-2025 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
LA-384 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:44:
[...]

Nee dat leek me ook idd, maar omdat je stelde dat het dealernetwerk van meerdere autofabrikanten compleet om zeep geholpen werd in Nederland, leek het erop dat dat niet de vrijwillige keuze van de autofabrikanten was, maar dat er een andere drijfveer achter zou zitten, specifiek voor Nederland.

Zo interpreteerde ik jouw schrijven.
Dan weet je nu hoe ik het bedoelde ;) De fabrikanten werken hier zelf heel actief aan, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
De laatste zin is ook vreemd. " Ook voor de aankoop van een nieuwe auto bieden wij uw deskundige begeleiding."
Gaan ze dan zeggen van in Hoorn staat een mooie te koop :D
Letterlijk bieden ze jouw deskundige begeleiding, dus hou er rekening mee dat je wat vaker gebeld gaat worden door onbekende telefoonnummers :+ Je hebt je tenslotte al ruim een jaar ingelezen in de Mazda 3 als ik het me goed herinner, dus je weet van alle ins en outs inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
LA-384 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:55:
[...]

Letterlijk bieden ze jouw deskundige begeleiding, dus hou er rekening mee dat je wat vaker gebeld gaat worden door onbekende telefoonnummers :+ Je hebt je tenslotte al ruim een jaar ingelezen in de Mazda 3 als ik het me goed herinner, dus je weet van alle ins en outs inmiddels.
hahaha. Dat was wel een spelfoutje van mijn kant. :D In de brief staat echt u.

Maar idd. De hoeveelheid reviews die ik van de 3 en de MX5 heb gezien/gelezen denk ik dat ze mij weinig kunnen vertellen wat ik niet al weet.

Jij hebt ook je grondig onderzoek gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
elinx schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:48:
[...]
Dat heeft in dat geval met verkoop te maken. Iets waarbij ik me wat kan voorstellen.
Ik ken deze niet. Wel weet ik dat een select groepje oud-dealers wel nog steeds mogen bellen met de importeur (bijv de voormalig dealer in Oudewater ) voor ondersteuning op reparaties (bijv welke onderdelen enz), maar daar houdt het ook op.

Die voormalig dealers mogen geen terugroepacties uitvoeren, kunnen geen Mazda Euroservices bieden na onderhoud, enz.

@Mick3112 Wellicht is het handig om te weten hoe de relatie NA intrekking gaat zijn. Als de sfeer is van "ze stikken er maar in" gaat dat niet helpen (zou het wel wat tactischer vragen)

[ Voor 13% gewijzigd door D_Jeff op 12-09-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:14
elinx schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:48:
[...]
Bij ons in Weert is De Toyota garage van Mengelers sinds een paar maanden ook Mazda Service punt. en een paar km verderop heb je Heijmans dat lange tijd Mazda dealer was maar nu alleen onderhoud doet en 2e hands verkoop doet

• Mick3112
D_Jeff schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:31:
[...]

Ik ken deze niet. Wel weet ik dat een select groepje oud-dealers wel nog steeds mogen bellen met de importeur (bijv de voormalig dealer in Oudewater ) voor ondersteuning op reparaties (bijv welke onderdelen enz), maar daar houdt het ook op.

Die voormalig dealers mogen geen terugroepacties uitvoeren, kunnen geen Mazda Euroservices bieden na onderhoud, enz.

@Mick3112 Wellicht is het handig om te weten hoe de relatie NA intrekking gaat zijn. Als de sfeer is van "ze stikken er maar in" gaat dat niet helpen (zou het wel wat tactischer vragen)
Goed plan. Ik denk dat ik van tevoren gewoon een objectief vragenlijstje ga maken en dan een x langs.

Het niet aanbieden van die Euroservices kost me bij mijn verzekering wel weer 14,95 per maand extra. ANWB ook zo'n 16 tot 21 euro lees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

RvL

Waarbij je er bij de ANWB rekening mee moet houden dat het een persoongebonden service is en niet autogebonden. Handig als je zelf regelmatig in andere auto's rijd, minder handig als er meerdere mensen (partner, kinderen) in jouw auto rijden.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:55
Grappig, de nieuwe Mazda CX5 is in België al te configureren maar bij ons in Nederland nog niet.
Ik denk/hoop dat de prijsverschillen tussen de uitvoeringen ongeveer in Nederland ook gelijk zullen zijn minus BPM.
Ik zie bijvoorbeeld dat de Prime-Line start op 17" velgen en alle uitvoeringen erna meteen naar 19" springen.
https://nl.mazda.be/configurator/MAZDA%20CX-5/5WGN-5S/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 15:41
[...]

Ik vermoed alleen dat je dus geen recht op die Europese pechhulp houdt. Dat is het voordeel van bij de merkdealer het onderhoud te doen. Ik ga er vanuit dat je onderhoudsinfo ook niet meer in de My Mazda app wordt geupload, ze zijn immers geen partner meer. Dit heeft wel wat invloed voor als je de auto wilt verkopen in de toekomst. Hij is dan niet meer altijd dealer onderhouden officieel.
Het invullen van onderhoud in het digitale boekje/My Mazda, daarvoor hoeft de garage geen officiële dealer te zijn van Mazda. Mijn garage is ook geen Mazda-dealer meer (overgenomen door Van Mossel en doen geen Mazda) maar vult het digitale boekje wel nog steeds correct in.

De pechhulp wordt nu overgenomen door hun eigen pechhulp dus dat is gebleven. Dat was ook wel nodig of ik denk dat alle klanten gewoon naar een dealer in de buurt hadden gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-09 19:43

Rob310

kermisfanaat

Drardollan schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:14:
Iemand met een beetje bandenervaring hier? Ben wat aan het rondneuzen en sowieso al goedkoper gevonden hier lokaal dan de dealer (al scheelt het niet eens echt veel). Er liggen nu Michelin CrossClimates 103W all-seasons onder, maar ik ga nooit meer in de winter naar de bergen en vind winterbanden niet nodig in NL. Ben dus op zoek naar een goede zomerband. Maat 225/55R19 99V.

De dealer geeft als opties een Bridgestone en als goedkoper alternatief een Vredestein. De lokale bandenboer hier prefereert Continental en gaf als tip ook Hankook mee. Nu dacht ik altijd dat Hankook een B-merk was, maar dat is dus helemaal niet zo blijkbaar. Met Continentals heb ik, met ouder type en andere maat, prima ervaringen uit het verleden. Bridgestone/Vredestein geen ervaring mee die ik mij herinner, op internet niet onverdeeld positieve reviews.

Kortweg is de shortlist nu, op volgorde van wat ik denk dat de beste kwaliteit is:
Continental PremiumContact 6
Hankook Ventus Prime 4 K135
Bridgestone Turanza 6
Vredestein Ultrac+

Iemand met ervaring en een steekhoudend advies? Ben niet perse op zoek naar het goedkoopste, maar geld weggooien is makkelijker dan het verdienen.
Mag ik vragen waarom perse een zomerband ipv all-season?
Mijn filosofie is al jaren dat je winterbanden in NL niet nodig hebt als je voornamelijk privé rijdt met beperkte hoeveelheid km’s maar juist wel banden die goed presteren in regen en een enkele keer bij sneeuw.
Daarom rijd ik al jaren met Vredestein Quatrac banden welke steevast bij de top behoren in rijden op nat.
Eerst Citroën C5 komende vanaf Michelin waren de Vredesteins zuiniger en stiller en bij aankoop van mijn huidige CX-5 (2012 model) ook bijna direct deze banden 4x laten monteren.
Bij lokaal banden bedrijf die ook nog eens goedkoper is dan een KwikFit o.i.d. (prijs compleet met balanceren, ventiel, oude band afvoeren gelijk aan enkel de band bij de fast -fitter).
En ze zijn ook slijtvast genoeg want reed er bijna 60000 km mee.

Hele goede site voor echte gebruikers reviews over banden is: www.tyrereviews.com
Als je hier de band van je keuze opzoekt weet je hoe deze andere rijders bevalt.

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Rob310 schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:58:
Mijn filosofie is al jaren dat je winterbanden in NL niet nodig hebt als je voornamelijk privé rijdt met beperkte hoeveelheid km’s
Die filosofie snap ik dan weer niet helemaal.

Dat we hier zelden omstandigheden kennen waar winterbanden zich echt in thuisvoelen, dat kan ik wel beamen. Maar wat heeft het aantal kilometers en of je privé rijdt te maken met of winterbanden wel of niet zinvol zijn? De momenten waar winterbanden het verschil kunnen maken tussen wel of geen ongeluk, kunnen ook op korte afstanden en niet-zakelijke ritten voorkomen. Misschien kun je het zelfs beter andersom beredeneren; de wegen waar weinig verkeer over rijdt, vormen misschien nog wel het grootste risico, wanneer je lange afstanden aflegt en/of zakelijk, zit je meestal op doorgaande wegen en snelwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-09 19:43

Rob310

kermisfanaat

LA-384 schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:09:
[...]

Die filosofie snap ik dan weer niet helemaal.

Dat we hier zelden omstandigheden kennen waar winterbanden zich echt in thuisvoelen, dat kan ik wel beamen. Maar wat heeft het aantal kilometers en of je privé rijdt te maken met of winterbanden wel of niet zinvol zijn? De momenten waar winterbanden het verschil kunnen maken tussen wel of geen ongeluk, kunnen ook op korte afstanden en niet-zakelijke ritten voorkomen. Misschien kun je het zelfs beter andersom beredeneren; de wegen waar weinig verkeer over rijdt, vormen misschien nog wel het grootste risico, wanneer je lange afstanden aflegt en/of zakelijk, zit je meestal op doorgaande wegen en snelwegen.
Ik begrijp dat het wat onlogisch over kan komen, ik zal proberen toe te lichten:

Ik bedoel eigenlijk privé rijden met eigen auto t.o.v. zakelijk rijden als vertegenwoordiger ofzo met 40K per jaar waarbij je de weg op MOET.
Mocht ik privé de weg op willen en het is sneeuw dan kan ik ook kiezen om de rit uit te stellen.
En gezien de weinige uren sneeuwval per jaar in NL vind ik privé de investering voor een set winter + een set zomer banden inclusief de rompslomp van wissel en opslag het niet waard.
Ik heb meer aan een band met goede eigenschappen op nat omdat ik dat wel veelvuldig tegenkom, zeker op mijn woon-werk verkeer auto(tje). En als bonus ook nog eens redelijk gedrag in eventuele sneeuw totdat de band nog maar 4mm profiel heeft.

Bovendien kan ik met de Quatracs ook Duitsland in gedurende de wintermaanden omdat zij het Three Mountain Peak en snowflake symbool hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Rob310 op 15-09-2025 19:19 ]

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Heeft iemand hier toevallig ervaring met zowel de rubberen mattenset van Mazda en de goedkopere non-Mazda sets? Het scheelt al snel 50% in prijs en dan heeft de non-mazda kofferbakmat nog een opstaande rand, wat met name bij sneeuw handig kan zijn.

@Rob310 Dat is idd een logischere uitleg :) Ik denk ook dat all-seasons die wintergeschikt zijn (met zo'n sneeuwvlok) voor de winters hier meer dan prima zijn. Ik heb nu onder de nieuwe mazda 3 als-nieuwe zomerbanden liggen, maar het kan zomaar zijn dat dat all-seasons gaan worden. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar een potentieel nadeel zou brandstofverbruik en geluid kunnen zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door LA-384 op 15-09-2025 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
^^- Sterker nog: zonder berg + sneeuwvlok icoon ben je tussen november en april in half Europa strafbaar bezig. Sommige landen zijn de verzekeraars dan ook zo hard om aan te geven: we betalen niet, want geen proper onderhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Rob310 schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:58:
[...]

Mag ik vragen waarom perse een zomerband ipv all-season?
Omdat ik nog steeds denk dat een all-season een all-net-niet band is. In de zomer is het het net niet en in de winter is het het net niet.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat de huidige Michelin all-seasons die eronder liggen geen klachten hebben gegeven.
Mijn filosofie is al jaren dat je winterbanden in NL niet nodig hebt als je voornamelijk privé rijdt met beperkte hoeveelheid km’s maar juist wel banden die goed presteren in regen en een enkele keer bij sneeuw.
Tot voor kort kwam ik geregeld in Duitsland (in sneeuwgebied) en was ik dus verplicht om iets anders te hebben dan een zomerband. Meestal had ik een set zomer en winter, maar de CX-5 kwam op all-seasons 2 jaar terug.

Tot ik geregeld naar Duitsland ging had ik nooit winterbanden en reed ik prima op zomerbanden. Die 2 sneeuwvlokken in Nederland per jaar boeien mij niet zo. Meer dan 11 maanden per jaar is het hier prima weer om te rijden. Die ene keer dat ik door sneeuw en gladheid moet rijden let ik gewoon beter op en rijd ik rustig. Wat sowieso nodig is, winterbanden zijn alles behalve een wondermiddel. Ik zoek de sneeuw niet op, ik heb een hekel aan sneeuw en kou. En die ene dag in de 10 jaar dat het te erg gesneeuwd heeft kan ik ongetwijfeld mijn reis uitstellen.

Voor mij is het heel simpel, ik wil een A kwaliteit band met goede rij eigenschappen in droog en nat weer. Met zo min mogelijk lawaai en brandstofverbruik.
Hele goede site voor echte gebruikers reviews over banden is: www.tyrereviews.com
Als je hier de band van je keuze opzoekt weet je hoe deze andere rijders bevalt.
Thx!

Nakomertje
De Vredestein Quatrac komt niet echt best uit de testen daar :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:13
Voor anderen die nog wachten op de Mazda 6E:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6Gc2xZpNN2ZDMiUj-PDGxIfyAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8IPBtje4xhaZB6HzIBtamrBX.png?f=fotoalbum_large

Dit is wel een grote domper... Gewoon een maand langer moeten wachten...

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Pirelli Cinturato All Season SF3 lijkt de beste allrounder te zijn volgens tyrereviews.

Presteert algeheel gezien zelfs beter dan de Bridgestone turanza t005a die er veelal onder zit bij de Mazda 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Venraiden4K schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:59:
Voor anderen die nog wachten op de Mazda 6E:
[Afbeelding]

Dit is wel een grote domper... Gewoon een maand langer moeten wachten...
Dus vertraging omdat de EU je anders niet in de gaten kan houden? :X En dan zeggen we hier iets over China.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LA-384 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:22:
Pirelli Cinturato All Season SF3 lijkt de beste allrounder te zijn volgens tyrereviews.

Presteert algeheel gezien zelfs beter dan de Bridgestone turanza t005a die er veelal onder zit bij de Mazda 3.
Ja, en opvallend genoeg niet eens een dure band in NL. Volgens Tyrereview is hij iets duurder dan de Continental, maar bij Bandenconcurrent zijn ze juist iets goedkoper.

Klinkt in ieder geval wel als een goede optie. Nog even over nadenken en zo lang mogelijk de huidige all-seasons afrijden (profiel 2.8-3.0). Niet voldoende voor echte winterse omstandigheden, maar zou er graag nog een mm afrijden en de boel wat rekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venraiden4K
Exirion schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:09:
[...]

Dus vertraging omdat de EU je anders niet in de gaten kan houden? :X En dan zeggen we hier iets over China.
Nee, dit gaat volgens mij om bijvoorbeeld de software-updates enz wat volgens de Europese richtlijnen in Europa gehost moet worden. De Mazda-app, Spotify, digital keys vallen er volgens mij ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:35
Vandaag wat 6e’s bij een demo gezien (waaronder de mooie bronze). Mooie elegante wagens, maar niet echt herkenbaar als Mazda ofzo van de achterkant. En zoals al vaker geschreven qua accutechniek ook gek dat de standard range moderner is dan de longe range, wat de long range wat overbodig en onnodig duur lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Giant87 Je krijgt ergens wel het idee dat deze 6e wat gehaast op de Europese markt is gebracht (ik vermoed vanwege de strenge Co2 norm voor een automerk)

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:35
Ja zoiets lijkt het inderdaad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:45
D_Jeff schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:48:
@Giant87 Je krijgt ergens wel het idee dat deze 6e wat gehaast op de Europese markt is gebracht (ik vermoed vanwege de strenge Co2 norm voor een automerk)
Heb een ID3 en daar was dat wel zwaar aan de hand maar ik vond de software bij de 6e ontzettend snappy bij die demo toen. Alleen jammer dat ze het niet los kunnen koppelen en het dan per update activeren of iets.

En jammer dat de dealer niets weet en er dus 0 communicatie is behalve dat bericht van hierboven(bron?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:46
@AMARONE Ik denk zelf dat @D_Jeff vooral doelde op het uitrollen van de server software. Elke verkochte 6e dit jaar verlaagt de boete die Mazda moet betalen voor de CO2 uitstoot van de andere verkochte auto's. Dus haast, met het risico dat alles van de boot de haven niet uit mag. Brakke software in de auto mag je uitleveren aan klanten, zoals je zelf ondervonden hebt helaas. Updates a la ID.3 ik het begin zijn overigens best duur, want dan moeten alle autos weer langs de dealer die daar niet blij van worden, want al druk zat.

Dikke kans dat de software in de auto grotendeels (met andere look en feel) van de Chinese partner komt en dus al jaren op de markt is.

• LA-384
Vraagje, kan ik ergens een schema vinden wat het onderhoudsadvies is van mijn Mazda 3?

Ik dacht dat er vroeger altijd een overzicht in die map zat, maar bij deze ontbreekt dat iig.

• LA-384
Ik zag er trouwens ook een informatieboekje over garantie en services in zitten. Met op pagina 7 en 9 een "bewijs van eigendom". Dat is niet ingevuld (nu gaat het ook om de eerste eigenaar, wat feitelijk de garage is, want demo-auto), moet ik daar nog iets mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:46
LA-384 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:38:
Vraagje, kan ik ergens een schema vinden wat het onderhoudsadvies is van mijn Mazda 3?

Ik dacht dat er vroeger altijd een overzicht in die map zat, maar bij deze ontbreekt dat iig.
Als ik me goed herinner stond dat in 2020 in de handleiding per motortype en regio. Kan me ook een tabel herinneren met wat elke beurt moet gebeuren. Volgens mij kwam de frequentie neer op 20.000km/1 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@LA-384 Wat @jjkester aangeeft, klopt: 20k km of 1 jaar ("wat het eerste komt"). Daarnaast zijn de beurten van 60 - 120 - 180 wat duurder en is 240/250 XL duur

-------
Is een stukje administratie: Als de verkopende partij een Mazda dealer, gewoon aan team verkoop vragen of ze dat willen invullen (met stempels erbij). Heeft het echt meerwaarde? Nee.
Voor correctie afhandeling van garanties e.d. is namelijk belangrijker dat de dealer de auto correct in het Mazda register zet met jouw gegevens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@D_Jeff @jjkester Ik heb even gekeken, maar het staat niet in de (verkorte) handleiding die in het dashboardkastje ligt.

De uitgebreide, digitale handleiding heeft die info wel. Opvallend genoeg is de handleiding in het Nederlands, maar staat Nederland niet in het overzicht van onderhoudsschema 's :') Omliggende landen wel, dus zal wel schema 1 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venraiden4K
AMARONE schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:22:
[...]
En jammer dat de dealer niets weet en er dus 0 communicatie is behalve dat bericht van hierboven(bron?)
Bron is Mazda Louwman na een vraag via mijn leasemaatschappij ;)

• AMARONE
Venraiden4K schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:56:
[...]

Bron is Mazda Louwman na een vraag via mijn leasemaatschappij ;)
Geloofde het wel hoor verder. Dank je.

Blijf er wel bij dat Mazda iets beter kan communiceren helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:00

Woohooo

Smilie, James Smilie

roel-online schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:12:
Nog wat MX-30 rijders hier? Hoe zijn jullie ervaringen, vooral wat betreft onderhoud?

Ik overweeg een MX-30 erbij te kopen, om de ritten naar kantoor wat groener en goedkoper te rijden. Met 100km heen en 100km terug moet ik op kantoor laden maar dat moet wel lukken en is ook goedkoop. Vorige week een proefritje gemaakt en ik was erg positief verrast: wat een verfijnd en uitgebalanceerd weggedrag!

Het exemplaar waar ik een proefrit met maakte was een First Edition en die mist oa BOSE audio, Traffic Jam Assistant en keyless entry. Eigenlijk wel zaken die fijn zijn om te hebben (mijn MX-5 heeft dat ook) dus het moet een Luxury worden. 

Nu heb ik er eentje op het oog uit 2020 maar die heeft nog nooit een onderhoudsbeurt gehad. Echt alleen een APK in 2024 en verder niks, terwijl Mazda een interval van 12 maanden / 20.000km voorschrijft en de auto dus vier beurten (twee grote, twee kleine) gehad zou moeten hebben. Bij een benzine auto zou ik meteen weglopen maar hoe schadelijk is geen onderhoud bij een EV? De onderhoudsbeurten zijn vooral inspecties (I) en het aandraaien (T) van wat bouten. Alleen het interieurfilter en remvloeistof is iets dat vervangen moet worden maar dat kan weinig kwaad als je dat niet tijdig doet. Zou de rest ook met één grote beurt wel weer ingelopen zijn?

[Afbeelding]

Nog andere zaken waar ik op zou moeten letten? Ik lees bij zowel Kia/Hyundai als bij Stellantis over defecte boordladers maar kom bij de MX-30 nauwelijks horrorverhalen tegen.
Wij hebben ook een mx30 gekocht en eigenlijk precies hetzelfde verhaal. Dacht eigenlijk eerst dat de mx30 die daar beschreef onze mx30 was, maar bleek toch niet zo te zijn.

Anyway, hier dus ook nooit onderhoud gehad sinds de aankoop in 2020, zelfs geen banden vervangen en toch bijna 70k km gereden...

Bij de Mazda dealer geweest voor extra onderhoud; daar kwam eigenlijk niet echt iets bijzonders uit na een "30 punten checklist";
Remblokken vervangen
remvloeistof vervangen
Interieurfilter vervangen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
Na een week woon-werk-verkeer met 30/50/60/80 wegen, kon ik vanavond mn nieuwe Mazda 3 even uitlaten met 200km snelweg. :*) wat rijdt dat heerlijk! <3 En wat een lekker blok die 2.5 liter. Eigenlijk altijd reserves over, ongeacht versnelling en rpm. Express paar keer afgedraaid bij tankstations, om daarna volle bak in te kunnen voegen. :D

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:19
LA-384 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:52:
Na een week woon-werk-verkeer met 30/50/60/80 wegen, kon ik vanavond mn nieuwe Mazda 3 even uitlaten met 200km snelweg. :*) wat rijdt dat heerlijk! <3 En wat een lekker blok die 2.5 liter. Eigenlijk altijd reserves over, ongeacht versnelling en rpm. Express paar keer afgedraaid bij tankstations, om daarna volle bak in te kunnen voegen. :D
Nu wachten tot ie te chippen is. In de CX5 heeft het 2.5L blok ruim 190pk.

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:55
coob schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:21:
[...]

Nu wachten tot ie te chippen is. In de CX5 heeft het 2.5L blok ruim 190pk.
Zal het echt wat uitmaken in de praktijk denk je?
De oude 2.0 geknepen blokken werden vanaf 4000rpm geknepen, deze 2.5 zal wel iets eerder geknepen worden.
Met normaal gebruik zal je het niet merken denk ik.

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 19:58
Oceanview schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:13:
[...]

Zal het echt wat uitmaken in de praktijk denk je?
De oude 2.0 geknepen blokken werden vanaf 4000rpm geknepen, deze 2.5 zal wel iets eerder geknepen worden.
Met normaal gebruik zal je het niet merken denk ik.
Klopt, maar in de gebieden waarin je normaliter rijdt heb je meer koppel. Dus in dagelijks gebruik ga je het juist wel merken. Het oppervlak onder de vermogenscurve is groter, dat is echt alleen maar positief.

• D_Jeff
LA-384 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:52:
Vanaf een 1.5 75-115pk blok naar een 2.5 blok merk je sowieso. Het verschil tussen de 1.5 en de 2.0 Sky-X is ook heel goed merkbaar

Dusja, kan mij goed voorstellen dat je "even" bent gaan spelen 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:13
Vandaag mijn leasemaatschappij goedkeuring gegeven voor een Mazda 6e Takumi in Soul Red Crystal. Nu maar wachten, maar hij zou snel geleverd kunnen worden. Hij blinkt nergens echt in uit maar het totaal plaatje klopt wel gewoon zeker als je de prijs mee telt.

[ Voor 25% gewijzigd door Juicie op 23-09-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Laatst online: 00:34
Juicie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:49:
Vandaag mijn leasemaatschappij goedkeuring gegeven voor een Mazda 6e Takumi in Soul Red Crystal. Nu maar wachten, maar hij zou snel geleverd kunnen worden. Hij blinkt nergens echt in uit maar het totaal plaatje klopt wel gewoon zeker als je de prijs mee telt.
Iemand al een update over de levering? Die van mij zou begin oktober geleverd moeten worden, maar staat ook nog steeds in de wacht.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Zie een paar berichten terug over een software probleem.

Mijne staat sinds april in bestelling en de dealer gaf meer half oktober aan nu maar eigenlijk weet hij het niet ivm gebrekkige informatie vanuit de importeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

AMARONE schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:39:
gebrekkige informatie vanuit de importeur.
De Nederlandse importeur heeft dan ook niet zo'n geweldige reputatie :X

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:59
AMARONE schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:39:
Zie een paar berichten terug over een software probleem.

Mijne staat sinds april in bestelling en de dealer gaf meer half oktober aan nu maar eigenlijk weet hij het niet ivm gebrekkige informatie vanuit de importeur.
Ook hier besteld april. Initiële leverdatum stond op 31 oktober bij bestelling. Toen 30 september en vervolgens eind augustus. Ondertussen staat hij weer op 31 oktober.
Ook de dealer krijgt inderdaad maar weinig te horen (Kreijne), maar houden mij wel netjes op de hoogte zodra er iets bekend is.

We wachten nog maar weer even rustig af helaas...

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:33
Morgen een proefrit maken in de 6e als nieuwe leaseauto. Vanuit het wagenpark eigenlijk de enige geschikte auto voor mij, reden;
- minimaal 1300kg trekgewicht ivm caravan
- ruimte achterin want 4 opgroeiende kinderen

Andere optie was de Volvo EX30/40 die beide achterin te klein zijn.

Ik ben enorm benieuwd naar deze auto. Het zal even schrikke zijn want ik kom nu uit een Seat Ibiza.

Is er al bekend of de hulpsystemen snel uit te zetten zijn middels een voorkeurstoets of iets dergelijks?

• D_Jeff
Jarnoootje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:06:
Morgen een proefrit maken in de 6e als nieuwe leaseauto. Vanuit het wagenpark eigenlijk de enige geschikte auto voor mij, reden;
- minimaal 1300kg trekgewicht ivm caravan
- ruimte achterin want 4 opgroeiende kinderen

Andere optie was de Volvo EX30/40 die beide achterin te klein zijn.

Ik ben enorm benieuwd naar deze auto. Het zal even schrikke zijn want ik kom nu uit een Seat Ibiza.

Is er al bekend of de hulpsystemen snel uit te zetten zijn middels een voorkeurstoets of iets dergelijks?
De 'klassieke' modellen hebben links naast het stuur een aantal knoppen zitten, inclusief "shut up now" voor allerlei piepjes.
Zo snel kijkend naar de 6e zie ik die knop niet, wel een "favorieten knop". Je kan die knop eventueel gebruiken als sneltoets naar de bewuste instelling(-en)

• LA-384
Heeft iemand hier die Mazda verzekering afgesloten en hoe bevalt jullie de communicatie?

Ik heb de mijne afgesloten bij de mazdadealer, waarna ik van de dealer een soort van bevestiging heb gekregen, maar de verzekeraar moest nog wat bekijken, waardoor ik nog geen groene kaart heb, alleen een polisnummer.

Dat is nu bijna 2 weken geleden en nog steeds niets gehoord. Afgelopen zondag nog een email gestuurd, maar anders dan een automatische ontvangstbevestiging, ook daar nog geen reactie op. Ik zie ook nergens een online-omgeving (is die er wel?) en de telefonische bereikbaarheid kent ruk-tijden, omdat dat binnen mijn eigen werktijden valt en ik niet kan bellen onder werktijd.

• Venraiden4K
D_Jeff schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:43:
[...]

De 'klassieke' modellen hebben links naast het stuur een aantal knoppen zitten, inclusief "shut up now" voor allerlei piepjes.
Zo snel kijkend naar de 6e zie ik die knop niet, wel een "favorieten knop". Je kan die knop eventueel gebruiken als sneltoets naar de bewuste instelling(-en)
Destijds bij Fort de Batterijen heeft de verkoper mij laten zien dat je ook snelkoppelingen naar favoriete menu's in de "werkbalk" van het scherm kan zetten om daarmee evt sneller naar bepaalde instellingen te gaan.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

LA-384 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 06:24:
Heeft iemand hier die Mazda verzekering afgesloten en hoe bevalt jullie de communicatie?
Waarom zou je? Al die verzekeringen bij automerken zelf zijn bloedduur. Je kunt beter shoppen bij Independer oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicie
Na het doorgeven bij mijn werkgever dat ik de Mazda 6e in het rood wil hebben ben ik toch weer aan het twijfelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7ekN2b8gQzgFCfjgqX8EBCK0e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v27yxjjjgkrbq45aIqCyzals.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP10kDIXdGeEEKpe0mD7ztS4eGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4msGidIrCz25dVSBUU8D54om.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY5lR7WFWJPC6aThrpnCAk3syR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJtwLjaQhRmVqcxPRQ1ugNKy.jpg?f=fotoalbum_large

Verder nog niks gehoord van enige levertijden, alleen dat hij gegarandeerd dit jaar komt. Ook nog even aan het zoeken of het mogelijk is APK's te installeren op het infotainment systeem aangezien dit in de basis op Android draait. Daarbij kwam ik een foto tegen die hoop geeft :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fm-FUxqz2HP9N6N6twTTfq0N5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oA8e8omY2pGuRyOc9vgtfBHm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Juicie schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:53:
Na het doorgeven bij mijn werkgever dat ik de Mazda 6e in het rood wil hebben ben ik toch weer aan het twijfelen:

[Afbeelding]
Niet twijfelen. Ik vind Radiant Gold ook erg mooi bij de 6e, maar Soul Red hoort gewoon bij die auto :)

• Venraiden4K
Na het doorgeven bij mijn werkgever dat ik de Mazda 6e in het rood wil hebben ben ik toch weer aan het twijfelen
Takumi plus + Aero grey of een andere grijstint is wel de mooiste naar mijn mening.
Maar soul red is ook mooi...

• AMARONE

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder nog niks gehoord van enige levertijden, alleen dat hij gegarandeerd dit jaar komt. Ook nog even aan het zoeken of het mogelijk is APK's te installeren op het infotainment systeem aangezien dit in de basis op Android draait. Daarbij kwam ik een foto tegen die hoop geeft :)

[Afbeelding]
Ben zelf voor rood gegaan. Hou niet zo van al die grijze en zwarte autos op de weg.

Is dat zo dat het Android is? Zou wel interessant zijn want de software van die nieuwe suv is wel Android en ziet er een stuk beter uit. Misschien dat die nog naar de 6e komt ook qua update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicie
Venraiden4K schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:10:
[...]
Takumi plus + Aero grey of een andere grijstint is wel de mooiste naar mijn mening.
Maar soul red is ook mooi...
Ik heb in de Takumi Plus gezeten en ja dat is een erg mooi interieur maar ben bang dat ik snel uitgekeken raak aan die helder bruine kleur en vond het wat afleiden tijdens het rijden.
En de takumi plus heeft het electrische zonnenscherm voor het panorama dak wat opzich een mooie feature is maar wel als gevolg heeft dat het panorama dak een stuk kleiner is waardoor hoofdruimte achter minder is.
Daarom voor het standaard zwarte interieur gekozen, ook wel veiliger met 2 kleine kinderen.
AMARONE schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:29:
[...]
Ben zelf voor rood gegaan. Hou niet zo van al die grijze en zwarte autos op de weg.
Ik hou zelf inderdaad ook van een kleurtje op een auto :) als dat blauw iets lichter was geweest dan was ik zeker voor de blauwe gegaan. Rij nu alweer 4 jaar een zilveren Enyaq en daarvoor een zwarte Polo, dus het mag wel weer een beetje opvallen.
AMARONE schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:29:
[...]
Is dat zo dat het Android is? Zou wel interessant zijn want de software van die nieuwe suv is wel Android en ziet er een stuk beter uit. Misschien dat die nog naar de 6e komt ook qua update?
Ik had ergens gelezen dat het inderdaad Android is en een dealer in Colombia biedt tegen betaling het installeren van Third Party Apps aan :)

Was zelf ook nog even in afwachting of en wanneer de CX-6E op de markt komt. Maar met de hogere bijtelling volgend jaar en de gunste prijs voor de 6e (CX-6E zal wel een stuk duurder worden) denk ik dat de 6e een hele goede keuze is.

Edit: Heb nog even gekeken of ik iets kon vinden voor de Deepal L07, waar de 6E op gebaseerd is, en het lijkt gewoon te werken via een laptop met ADB dus zal niet al te lastig zijn vermoed ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Juicie op 25-09-2025 10:52 ]

• Daacuso
  • Laatst online: 00:34
Jannick1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:56:
[...]

Ook hier besteld april. Initiële leverdatum stond op 31 oktober bij bestelling. Toen 30 september en vervolgens eind augustus. Ondertussen staat hij weer op 31 oktober.
Ook de dealer krijgt inderdaad maar weinig te horen (Kreijne), maar houden mij wel netjes op de hoogte zodra er iets bekend is.

We wachten nog maar weer even rustig af helaas...
Hier zojuist eind oktober doorgekregen. Helaas is mijn dealer (Van Mossel) niet zo actief in de communicatie. Moet er continu zelf achteraan bellen :-(

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarnoootje
Zojuist de mijne besteld, Takumi in het Aero Grey.
Levertijd stond vanochtend nog op eind oktober, toen hij keek stond deze weer op 6 oktober, geen pijl op te trekken dus.

Rijden beviel mij prima, heel even wennen maar ging snel genoeg.

Is het de beste elektrische auto? Zeker niet! Maar voor het geld een enorme goede koop. Wat een luxe, wat een prachtige interieur en exterieur!

1 november krijg ik hem uiterlijk, hij staat al in Antwerpen.

• LA-384
Exirion schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:34:
Waarom zou je? Al die verzekeringen bij automerken zelf zijn bloedduur. Je kunt beter shoppen bij Independer oid.
Ik heb vantevoren nog bij independer gekeken en vond het prijsverschil met vergelijkbare voorwaarden maar zeer beperkt. Ik heb het nou eenmaal afgesloten, dus kijk komend jaar of het me bevalt of niet. Geen online omgeving vind ik wel zwaar tegenvallen, dat is toch niet van deze tijd?

Alsof Mazda verzekeringen hier meegelezen heeft, heb ik vandaag overigens de bevestiging en groene kaart ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
Jarnoootje schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:43:
Zojuist de mijne besteld, Takumi in het Aero Grey.
Levertijd stond vanochtend nog op eind oktober, toen hij keek stond deze weer op 6 oktober, geen pijl op te trekken dus.

Rijden beviel mij prima, heel even wennen maar ging snel genoeg.

Is het de beste elektrische auto? Zeker niet! Maar voor het geld een enorme goede koop. Wat een luxe, wat een prachtige interieur en exterieur!

1 november krijg ik hem uiterlijk, hij staat al in Antwerpen.
Mits Mazda alles voor elkaar heeft, de contracten getekend zijn en de data op de servers kan landen ;)

We zullen het wel zien.. ook die van mij staat al een poosje in Antwerpen is mij verteld. Heb totaal geen haast, maar een nieuwe auto blijft toch leuk dus wil hem nu ook wel hebben haha.

Vooralsnog al bijna 3 weken geen nieuwe 6e's op kenteken dus het ligt echt totaal stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
Daacuso schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:55:
[...]

Hier zojuist eind oktober doorgekregen. Helaas is mijn dealer (Van Mossel) niet zo actief in de communicatie. Moet er continu zelf achteraan bellen :-(
Ik denk omdat van Mossel, net zoals mijn dealer, ook maar vrij weinig hoort over de voortgang vanuit de importeur. Men weet het gewoon niet, geven ze bij Kreijne aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 19:58
LA-384 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:18:
[...]

Ik heb vantevoren nog bij independer gekeken en vond het prijsverschil met vergelijkbare voorwaarden maar zeer beperkt. Ik heb het nou eenmaal afgesloten, dus kijk komend jaar of het me bevalt of niet. Geen online omgeving vind ik wel zwaar tegenvallen, dat is toch niet van deze tijd?

Alsof Mazda verzekeringen hier meegelezen heeft, heb ik vandaag overigens de bevestiging en groene kaart ontvangen.
Dit is een beetje off topic maar ik ga het toch vertellen. Ik heb recent al mijn verzekeringen verzameld en ben naar een lokaal assurantie kantoor gegaan en ze een offerte op laten stellen om dit allemaal in één polis bij elkaar te pakken. Dit levert natuurlijk al korting op maar ze kunnen bij een assurantiekantoor ook vaak een betere prijs bieden dan online. Ik ben al met al flink minder gaan betalen maandelijks.

• gerritjan
  • Laatst online: 16:40
Jannick1 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:22:
[...]
Mits Mazda alles voor elkaar heeft, de contracten getekend zijn en de data op de servers kan landen ;)
We zullen het wel zien.. ook die van mij staat al een poosje in Antwerpen is mij verteld. Heb totaal geen haast, maar een nieuwe auto blijft toch leuk dus wil hem nu ook wel hebben haha.
Vooralsnog al bijna 3 weken geen nieuwe 6e's op kenteken dus het ligt echt totaal stil.
Ik zag er vandaag eentje rijden in Enschede, kleur zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Jannick1 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:22:
[...]

Ondertussen heb ik de nodige km's door Zuidelijk NL gemaakt en ben al 4 6e's tegengekomen met de JD kentekenreeks. Alle 4 niet voorzien van reclame stickers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 15:16
Hallo

In mijn zoektocht naar een volgende, tweedehands, auto heb ik de cx60 altijd genegeerd vanwege de vele issues die er mee zijn. Echter staat er een mooi exemplaar hier vlakbij en overweeg ik toch even te gaan kijken. Het gaat om een model uit begin 2023 met ruim een ton op de teller.

Met het oog op de bekende issues met dit model, waar zou ik op moeten letten bij een proefrit.
En verder, stel een issues is nog aanwezig, de oplossingen zijn er volgens mij inmiddels wel vanuit Mazda. Worden die dan nog onder garantie verholpen en zo nee wat voor kosten zou dit nog met zich mee kunnen brengen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannick1
D_Jeff schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:50:
[...]

Ondertussen heb ik de nodige km's door Zuidelijk NL gemaakt en ben al 4 6e's tegengekomen met de JD kentekenreeks. Alle 4 niet voorzien van reclame stickers
Ik zeg ook nergens dat er totaal geen 6e's rijden, echter praat ik alleen na hetgeen eerder in het topic benoemd is v.w.b. uitleveringen en hetgeen ik van mijn dealer hoor.

Zover ik in de opendata van het RDW kan zien is de laatste 6e op kenteken gezet 8 september en laat deze nou ook net voor promotiedoeleinden gebruikt worden ;) (ook zonder stickers).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_Peror
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:41
Anman schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:36:
Hallo

In mijn zoektocht naar een volgende, tweedehands, auto heb ik de cx60 altijd genegeerd vanwege de vele issues die er mee zijn. Echter staat er een mooi exemplaar hier vlakbij en overweeg ik toch even te gaan kijken. Het gaat om een model uit begin 2023 met ruim een ton op de teller.

Met het oog op de bekende issues met dit model, waar zou ik op moeten letten bij een proefrit.
En verder, stel een issues is nog aanwezig, de oplossingen zijn er volgens mij inmiddels wel vanuit Mazda. Worden die dan nog onder garantie verholpen en zo nee wat voor kosten zou dit nog met zich mee kunnen brengen?

Alvast bedankt!
Mijn CX-60 van de eerste generatie (nu op de kop af 3 jaar oud) had inderdaad de nodige kinderziektes die echter allemaal onder garantie verholpen zijn door de dealer. Enige wat het me gekost heeft is tijd. Het eerste jaar heb ik best de nodige keren met de laptop bij de dealer zitten werken. :) Gelukkig hebben ze daar prima koffie. Inmiddels ben ik zeer tevreden over de auto. Zodanig dat ik na een proefrit een hele nette inruilaanbieding voor een nieuwe generatie CX-60 toch heb afgeslagen.

Ik zou dus vooral nakijken in de historie of hij alle terugroepacties heeft gehad. De garantie is bovendien verlengd naar (ik meen) 6 jaar dus als er nog iets voorbijkomt dan zit je nog tot begin 2029 goed lijkt me.

Het belangrijkste probleem bij mij was een defect in de waterpomp (dacht ik) die een storing veroorzaakte in het hybride systeem. Hierdoor is de auto tweemaal met een reeks foutmeldingen uitgevallen tijdens het rijden. Dat was geen toffe ervaring. Sinds de reparatie 2,5 jaar terug nooit meer voorgekomen heb wel vertrouwen dat dit goed zit. Lijkt me ook lastig checken tijdens proefrit.

De op-een-na-belangrijkste irritatie en iets wat je wel goed kan merken tijdens een proefrit was een "plakkerig stuur" rond de middenstand -- het idee dat je even wat weerstand moet overwinnen voor je kunt sturen. Dat is vooral merkbaar op de snelweg omdat kleine koerscorrecties dan een beetje moeite kosten en je er heel "hakkerig" van gaat sturen in hele flauwe bochten. Het effect werd minder na een tijdje stadverkeer door krappe woonwijken met een paar goeie haakse bochten links en rechts. En dan weer erger als je langere tijd zo goed als rechtdoor reed. Iets met de verdeling van de olie door het stuurhuis of zo. Ook dit is bij mij naar tevredenheid verholpen. Maar vroeg tijdens de proefrit een zo goed als recht stukje snelweg opzoeken is misschien de moeite waard, om even te voelen. Hoe dan ook kan dit nog onder garantie worden verholpen lijkt me.

Later deze week gaat-ie weer voor een onderhoudsbeurt (3 jaar dus). Ik heb wel minder kilometers gemaakt (zo'n 40k) dan jouw exemplaar maar het gemak waarmee onze CX-60 tot nog toe autobahnkilometers maakt geeft mij wel vertrouwen dat 100k+ geen probleem hoeft te zijn. Vind het een heerlijke reisauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 15:16
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Hoe ervaar je het elektrische bereik op snelweg snelheden (100kmh)? Voor mijn woon werk, met hoofdzakelijk snelweg, zou ik graag structureel (liefst ook in de winter) de 52 km elektrisch willen kunnen afleggen. Is dat haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Review vanuit België:
Toch wel positief overall, dat geluk over China elke keer is wel vermoeiend want het is bij elk merk wel aan de hand ongeveer maar geeft toch weer wat inzichten.

YouTube: Review Mazda 6e 2025: Gewikt & Gewogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anman schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:36:
Hallo

Alvast bedankt!
Zorg ervoor dat je koopt bij een goeie dealer met een degelijke reputatie m.b.t. service, want er zijn inderdaad de nodige problemen die niet altijd worden erkend door dealers. Laat staan dat ze zich voor je hard maken bij de importeur om dingen opgelost te krijgen. Ik ben zelf uit onvrede naar een andere dealer overgestapt.

De grootste en bekendste problemen die ook zeker bij '23 modellen nog spelen:

1. Stugge vering i.c.m te slappe demping: neem een paar hobbels en drempels en kijk of ie goed dempt en niet naslingert. Als je pech hebt zitten de originele dempers er nog onder en krijg je na een drempel nog een douw na. Vooral achterin erg oncomfortabel en boodschappen stuiteren door de bagageruimte. Ik heb er zelf meteen Koni dempers onder laten zetten, maar er zijn nog 2 revisies dempers geweest van Mazda zelf geweest die het flink verbeteren.. Ook hebben ze bij het '25 model dat achtervering minder stug gemaakt.

2. Stuurinrichting die kleverig stuurt, zoals hierboven ook door iemand beschreven. Erg hinderlijk en vermoeiend rijden. Het is een Honda-Hitachi stuurhuis dat o.a. ook in de Honda Civic is gebruikt, met dezelfde problemen. Er zat o.a. een veel te sterke veer in die het smeermiddel uit het mechanisme drukte en zelfs schade aan tandwielen kon veroorzaken. Die veren zijn bij veel mensen vervangen, maar ook bij mij keerde het probleem daarna toch terug. Dit jaar is bij mij het hele stuurhuis vervangen en zelfs nu het kouder wordt, blijft ie soepel sturen zonder dood punt. Zoals het hoort en hopelijk blijft het zo.

3. Onvoorspelbare automaat die soms gevaarlijk kan zijn. Er is veel geklaagd over het onvoorspelbare karakter van de automaat. Soms schokkerig schakelen en zeker de overgang tussen benzinemotor en elektomotor kon erg lomp aanvoelen. Ook kon het gebeuren dat je bijvoorbeeld bij een rotonde uitrolde en weer gas gaf om op te rijden, maar na het intrappen van het pedaal gebeurde er dan 2 seconeen niks. Kan levensgevaarlijk zijn. Met softwareupdates is dat allemaal verholpen, maar er zijn 2 dingen die mechanisch zijn: A. Een apart geluid bij schakelen van 5 naar 6: het beroemde 'woep' geluid, en B: een schraperig geluid bij flink optrekken. Aan het eerste stoor ik me niet, want het is heel subtiel. Het tweede vind ik kwalijker bij een auto in deze klasse. Er zijn mensen die meerdere keren een nieuwe automaat hebben gekregen, maar het blijft herzelfde. Het is een eigenschap van het mechaniek. De '25 schijnt wel echt een nieuwe revisie van de automaat te hebben gekregen zonder deze issues.

4. Slechte demping in de deuren. Geloof het of niet, maar de eerste series (ook in '23 geleverde exemplaren) zijn geleverd zonder ontdreuning op het plaatwerk van de deuren. Ze klinken bij dichtslaan blikkerig, en zeker bij de achterdeuren klinkt het alsof je een koekblik dichtdoet. Het verhaal gaat dat dit gebeurd is door leveringsproblemen door COVID, en Mazda had heel veel haast om deze auto de markt op te krijgen. Je hoort het meteen als je de achterdeuren dichtslaat. Het wordt opgelost door alsnog loodbitume in de deuren te plakken.

5. Hysterische ADAS-systemen die soms ook gevaarlijk kunnen zijn door ingrepen die nergens op slaan. Is aangepakt met softwareupdates.

6. Resonanties in de cardan-as. Ik heb wel eens het gevoel gehad dat de achterklep geluid lekte, en meldde dit ook bij de dealer. Die herkende het en zij het nog niet op te kunnen lossen. Uiteindelijk bleek het een bekend probleem met de cardan-as te zijn. Bij mijn auto zit er nu een revisie C as onder en die lost niet het hele probleem op, maar ik stoort me er niet meer aan. Wat mij het meest opviel was een rommelig geluid achterin, anders dan bandenruis. Wat je het beste kunt doen: op glad asfalt 60km/h gaan rijden en dan het gas loslaten en daarna weer intrappen. Als de as belast wordt bij die snelheid, hoor je een lage brom. Bij een brandstofauto merkt niemand dit waarschijnlijk, want bij dat soort geluiden denk je al snel aan de motor, maar bij electrisch rijden vallen dit soort dingen gewoon meer op.

Tot zover de meest gehoorde klachten. Verder heb ik nog gedoe gehad met wireless charging icm de eerste iPhones met MagSafe. Werkt gewoon totaal niet goed en is niet oplosbaar. Gelukkig werkt wireless CarPlay wel puik en heb ik een MagSafe lader onder de armsteun. Werkt eigenlijk veel fijner, zeker als in de zomer met open dak de zon op je dashboard brandt. Dit blijft koeler.

Wees ook alert op rammeltjes. Verder heb ik gedoe met de rubber strips van de voordeuren gehad waardoor die bij regen en flinke wind op de snelweg zorgden voor een resonantie in de voorruit, met een zeer luid en hinderlijk geluid. Het heeft even geduurd voordat dit herkend en erkend werd, maar ik heb ze info gestuurd over hetzelfde probleem bij de CX-5. Is uiteindelijk opgelost met nieuwe rubbers.

Je moet je er bewust van zijn dat problemen alleen worden opgelost als je met klachten komt. De dealer en importeur doen zonder klachten niet proactief aanpassingen aan auto's. Ik was hier ook naief in. Als je een auto koopt moet je er niet van uitgaan dat alle bekende dingen al opgelost zijn. Ga ook niet vertellen dat je X en Y gelezen hebt op fora, want dan gaan de hakken in het zand. Leg uit wat je klachten zijn en verlang dat ze met een oplossing komen.

Het heeft behoorlijk wat tijd gekost, maar uiteindelijk is het gewoon een heel fijne auto. Het is het dus waard geweest, ook al is niet alles volledig opgelost. Geen enkele auto is perfect. Gelukkig kan ik bij mijn dealer gratis een auto meenemen, dus werken kan ik gewoon thuis. Ze doen er nooit moeilijk over als ik 'm de volgende dag pas kom halen. Hij is ook wel eens 3 dagen bij ze geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anman schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:42:
Hoe ervaar je het elektrische bereik op snelweg snelheden (100kmh)? Voor mijn woon werk, met hoofdzakelijk snelweg, zou ik graag structureel (liefst ook in de winter) de 52 km elektrisch willen kunnen afleggen. Is dat haalbaar?
Nee, dat is wel erg ambitieus. Zelf rijd ik veel 70/80-wegen richting de stad, met een stukje snelweg ertussen. Bij temperaturen rond de 25C is de range maximaal en met dat soort verkeer is 60 a 70km range goed haalbaar. In de winter ligt dat anders en houdt het systeem soms 20% a 30% SoC als ondergrens aan, dus kom je lang niet aan die 52km. En zowel bij heel lage als bij heel hoge buitentemperaturen, slaat de bezinemotor sneller aan als je een beetje gasgeeft. In de praktijk rijd ik het gros van de kilometers electrisch, maar met 52km grotendeels snelweg gaat dat niet lukken. Ook niet in de zomer. Dan kun je beter kijken naar een 6e of wachten op de CX-6e ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venraiden4K
AMARONE schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:32:
Review vanuit België:
Toch wel positief overall, dat geluk over China elke keer is wel vermoeiend want het is bij elk merk wel aan de hand ongeveer maar geeft toch weer wat inzichten.

YouTube: Review Mazda 6e 2025: Gewikt & Gewogen
Wel jammer dat ze 100 liter bagageruimte wegsnoepen (347l ipv de door Mazda opgegeven 466l)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Venraiden4K schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:11:
[...]

Wel jammer dat ze 100 liter bagageruimte wegsnoepen (347l ipv de door Mazda opgegeven 466l)
Ja precies, er is altijd wel ergens wat online bij die mensen te vinden.

Moet zeggen dat ik de binnenkant in het zwart toch ook wel mooi vind. Twijfel toch weer nu ik die crème witte heb besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Peror
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:41
Anman schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:42:
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Inderdaad wat Exirion ook schrijft, in de zomer -- en waarschijnlijk een deel van het voor- en najaar, zul je dat wel halen. Sterker, bij nette buitentemperaturen en veel 50-80 km/u wegen op constante snelheid heb ik de officieel opgegeven maximale 63km wel eens overschreden. Maar zodra het kouder wordt houdt de Mazda een grotere marge aan t.a.v. het leegrijden van de accu en is 52km te ambitieus. De winterbanden (in mijn geval) helpen voor een deel ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Toch weer een Mazda 6e op kenteken vandaag. Zou het gaan beginnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jarnoootje
Ik lees op facebook dat er mensen zijn geweest die van de dealer te horen had gekregen dat de uitlevering begonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Hier nog niks gehoord hoor over de 6e.

Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik er ook geen besteld heb, maar dan nog...
spoiler:
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Jarnoootje schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:54:
Ik lees op facebook dat er mensen zijn geweest die van de dealer te horen had gekregen dat de uitlevering begonnen is.
Bijzonder hoe slecht een merk kan communiceren. Juist een merk als Mazda zou dit hoog in het vaandel moeten zetten.

Snap dat het voor anderen misschien wat irritant is in het topic maar het is toch even spannend zo'n nieuwe auto 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

AMARONE schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:20:
Toch weer een Mazda 6e op kenteken vandaag. Zou het gaan beginnen?
Kan ook een dealerdemo zijn. Er zijn meer dealers dan geleverde 6e's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ganz geil van Aliexpress:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/dhuwOWehAFVMyD8CSX3Wff29.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/kMGco0j5G29GDCH1tmi7h4Wp.jpg

Mooi stroef rubber, prima kwaliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
AMARONE schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:59:
[...]

Bijzonder hoe slecht een merk kan communiceren. Juist een merk als Mazda zou dit hoog in het vaandel moeten zetten.

Snap dat het voor anderen misschien wat irritant is in het topic maar het is toch even spannend zo'n nieuwe auto 😉
Las het ook inderdaad. Zou toch wel fijn zijn. Ondanks mijn huidige auto (Enyaq) nog altijd prima rijd heeft het wachten me voor nu wel lang genoeg geduurd haha.

v.w.b. communicatie. Hier verbaast mijn dealer zich ook over en is/was dit ook niet gewend vanuit Mazda, maar lees in diverse topics dit niet alleen een probleem is bij Mazda en de communicatie bij andere merken ook niet altijd even goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Jannick1 Dan hoop ik dat er straks nog wat ruimte voor geduld is. Uit eigen ervaring weet ik dat het ongeveer 12 tot 18 maanden duurt voordat de software echt is waar het wezen moet (omdat dan de feedback uit de praktijk verwerkt wordt via software updates, het verfijnen van allerlei zaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
D_Jeff schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:12:
@Jannick1 Dan hoop ik dat er straks nog wat ruimte voor geduld is. Uit eigen ervaring weet ik dat het ongeveer 12 tot 18 maanden duurt voordat de software echt is waar het wezen moet (omdat dan de feedback uit de praktijk verwerkt wordt via software updates, het verfijnen van allerlei zaken)
Die ruimte is er wel gelukkig. Weet wat ik mogelijk mag verwachten. Was 4 jaar geleden ook een van de eerste met een Enyaq en heb daar ook wel eens met verbazing naar de software gekeken en vloekend achter het stuur gezeten.
Maar goed een nieuwe auto blijft leuk en, uiteraard persoonlijk, ik vind het een prachtige wagen om te zien dus kijk er naar uit hij hier eindelijk op de dam staat.

Zal vandaag eens een berichtje sturen naar de dealer of men mogelijk al iets meer weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Jannick1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:25:
[...]

Die ruimte is er wel gelukkig. Weet wat ik mogelijk mag verwachten. Was 4 jaar geleden ook een van de eerste met een Enyaq en heb daar ook wel eens met verbazing naar de software gekeken en vloekend achter het stuur gezeten.
Maar goed een nieuwe auto blijft leuk en, uiteraard persoonlijk, ik vind het een prachtige wagen om te zien dus kijk er naar uit hij hier eindelijk op de dam staat.

Zal vandaag eens een berichtje sturen naar de dealer of men mogelijk al iets meer weet!
En de ID3 was nog erger qua software haha. Verwacht dat de Mazda wat dat betreft beter in elkaar steekt ook omdat het grotendeels al in China draait en updates niet alleen van Mazda moeten komen.

De vertaling zag er nog wel erg knullig uit dus ik denk dat ik hem op het engels hou. Mijn dealer zegt via whatsapp gewoon eind november nog maar ik gok dat ze niets weten nog tov een paar weken terug dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchotelli
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16:12
@AMARONE Ik weet toevallig dat jij ook erg zit te wachten op de uitlevering van de 6e maar ik heb via de dealer vandaag bericht gekregen dat de uitleverstop is opgeheven.

Naar verwachting wordt mijn 6e eind deze maand uitgeleverd.

[ Voor 0% gewijzigd door Mitchotelli op 02-10-2025 15:08 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venraiden4K
Mitchotelli schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:05:
@AMARONE Ik weet toevallig dat jij ook erg zit te wachten op de uitlevering van de 6e maar ik heb via de dealer vandaag bericht gekregen dat de uitleverstop is opgeheven.

Louwman heeft het nu staan op 20 oktober. (Dat zij de auto krijgen, daarna moet nog van alles gedaan worden schijnbaar) Ditmaal wel gevraagd of ik wat meer op de hoogte gehouden kan worden, begint me nu wel iets te lang te duren... Als zo'n uitleverstop opgeheven is dan moet het niet heel lastig zijn om de voorraad wat te gaan verdelen nu. (En hoeft het al helemaal niet 2,5 week te duren)

[ Voor 5% gewijzigd door Venraiden4K op 02-10-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Mitchotelli schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:05:

Kijk, dat is goed nieuws. Welke dealer groep zit jij?

Ik hoop dat het dan zsm gaat lopen dan.
Pagina: 1 ... 77 78 Laatste