Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-12 22:11
Rob310 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:35:
[...]

Wie betaald, bepaald ? Misschien is zijn marge/bonus lager bij Vredestein. Tests geven ook aan dat het vaak geen Top3 band is maar zeker beter dan gemiddeld.
Mijn bandencentrale legt eronder wat ik vraag d:)b
Hij ondersteund mijn visie ook dat Vredestein prima band is voor het geld.
Hier ook quatracs onder onze prive auto. Prima band voor het geld!

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:30
Tacoos schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:18:
Wij staan op het punt een Mazda CX-5 aan te schaffen, die duidelijk toe is aan nieuwe banden.
Wij willen graag all-seasons
Nu lees ik dat de CX-5 nogal gevoelig is kwa banden ivm geluid, dus voordat de verkoper er zomaar op flikkert wat ie heeft liggen, zou ik graag weten of er duidelijk no go's of aanraders zijn.
Normaal zou ik Hankook Kinergy kiezen (omdat ik die op mijn eigen auto ook heb), is dat een ok?
Mijn Michelin AllSeasons zijn ook versleten, komende maandag komen er Pirelli Cinturato All Season SF3's onder. Dit op basis van de reviews op TyreReviews https://www.tyrereviews.c...son-Tyres-for-2025-26.htm

Conti's zijn ook prima en iets goedkoper met wat geluk. Michelins zijn ook meer dan prima over het algemeen, maar ik vind ze te duur voor wat ik krijg.

Hancook geen ervaring mee, voelt voor mij (ongetwijfeld onterecht) als een B merk.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
(RSH) schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:30:
[...]

Zomerbanden Continental PremiumContact of Yokohama band Geolandar G98A (standaard geleverd vanuit Mazda)
Winterbanden of all season zal altijd een stuk meer geluid maken. (als er meer KM's gemaakt worden zou ik niet eens aan all seasons beginnen. Het slechtste compromis tussen beide (winter/zomer) werelden naar mijn mening, maar ik rijd 35.000 km per jaar.
Die gedachte over all seasons is al een paar jaar achterhaald. Tegenwoordig zijn het prima banden. In een vorige post twijfelde ik er nog over, maar wat dieper in de materie gedoken en mijn mening is daarin wel veranderd. NL heeft juist een prima klimaat voor all-seasons, je hebt hier duidelijk alle seizoenen maar wel gematigd. Als je het merendeel in een land woont met extremen (Zuid Europa met veel warmte of Noord Europa met veel kou) dan zou ik anders kiezen.

Ik zat dus eerst op een ander pad, zeker omdat ik dacht dat het qua kosten veel zou schelen (aanschaf en verbruik). Maar ik heb ondertussen geleerd dat dat achterhaald is. Tevens heb ik toen ik er rustig over nadacht geconstateerd dat ik met mijn huidige Michelin All Season's al meer dan 40k heb gereden in 2 jaar tijd. En die waren niet nieuw toen ik de auto kocht.

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30
Zou zeker geen Conti's doen, tenzij je de voorkeur geeft aan levensduur. Mijn voorkeur ligt bij afrolweerstand en daarbijhorend het geluid wat de banden genereren. Dan moet je zeker geen Conti's hebben. Heb goede ervaringen (lees: vooral lekker stil, maar goede grip) met Michelin CrossClimate en Vredestein Quatrac All-Season banden. Ben blij dat ik een paar maanden geleden mijn Continental AllSeasonContact heb mogen vervangen voor Goodyear Vector 4Seasons Gen 3. Deze uitgekozen op basis van reviews en de gelimiteerde lijst aan merken waar ik uit mocht kiezen van de leasemaatschappij. Ook erg tevreden met deze Goodyears. Mijn 1e keus was Pirelli Scorpion Zero, maar mocht geen Pirelli.

[ Voor 4% gewijzigd door BB72 op 07-11-2025 16:28 ]

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:56
Vandaag voor het eerst de motorkap opengemaakt van mijn "nieuwe" auto.
Toen zag ik wat schuimrubber delen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2Y_vt8Q7ybpw_8rbGYPKnV3NQc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yH79P0QRI5cr9gdcZuxmVq78.jpg?f=fotoalbum_small

En

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrs-CfGYuChB0tOyDXWorr1j9cU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbxKdoxgvf2emIdSM0qlgdPo.jpg?f=fotoalbum_small

Ik kwam dit tegen

https://archiwum.allegro....-bp-19r-i14293309028.html

Iemand enig idee waar dit hoort en wat het precies is?

-edit-

Blijkbaar is het geluiddempende materiaal wat in de spatborden hoort?
Gaat dit vaker kapot zo ? Iemand enig idee?

[ Voor 24% gewijzigd door Aggressor op 08-11-2025 15:40 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
@Aggressor Das voor mij de eerste keer dat ik het kapot zie. Weet je zeker dat je geen bezoek hebt gehad van een steenmarter of ander ongewenste bezoekers?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Aggressor
D_Jeff schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:40:
@Aggressor Das voor mij de eerste keer dat ik het kapot zie. Weet je zeker dat je geen bezoek hebt gehad van een steenmarter of ander ongewenste bezoekers?
Bedankt voor je bericht. Ik woon wel in de buurt van een sloot.
Maar het zijn complete blokken foam toch?

Ik heb ook al contact gehad met de mazda dealer hier in de buurt. Hij dacht misschien ook aan steenmarter maar het bevreemdt hem wel zei die.

Weet je ook of deze foam dingen makkelijk te vervangen zijn?

Hier nog een foto van mijn motor.
https://tweakers.net/foto...p3H4wi9HrV4HT9AyjTW7w.jpg

Voor de rest zie ik verder ook niks aan gevreten oid. Nog tips?

• D_Jeff
  • Nu online
@Aggressor "Vraatschade" is meestal beter zichtbaar vanaf de onderkant. Vraag de Mazda dealer of de auto binnenkort even de brug op mag voor een inspectie met zaklamp (ja, dat kan geld kosten)

• Aggressor
D_Jeff schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:59:
@Aggressor "Vraatschade" is meestal beter zichtbaar vanaf de onderkant. Vraag de Mazda dealer of de auto binnenkort even de brug op mag voor een inspectie met zaklamp (ja, dat kan geld kosten)
Zal maandag even contact opnemen waar ik de auto gekocht heb. Kijken wat hun zeggen.
En de mazda dealer hier in de buurt vragen of hij even op de brug kan.

Weet jij of het moeilijk of om deze foam panelen te plaatsen?

• D_Jeff
  • Nu online
Die vraag kan je beter stellen aan een werkplaatsmonteur. Ik zou moeten zoeken hoe de boel in elkaar zit.

Compleet wat anders: Wel bijzonder om te zien dat de Sky-G een luchthapper heeft, terwijl die luchthapper op de Sky-X ontbreekt

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:46
D_Jeff schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:10:
Die vraag kan je beter stellen aan een werkplaatsmonteur. Ik zou moeten zoeken hoe de boel in elkaar zit.

Compleet wat anders: Wel bijzonder om te zien dat de Sky-G een luchthapper heeft, terwijl die luchthapper op de Sky-X ontbreekt
Sky-active-D heeft ook een luchthapper.

Iemand zo een foto van de motorruimte van een Sky-activve-X ?

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-12 16:34
(RSH) schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:59:
[...]

Sky-active-D heeft ook een luchthapper.

Iemand zo een foto van de motorruimte van een Sky-activve-X ?
https://nieuws.mazda.nl/a...moet-je-simpelweg-hebben/

• (RSH)
Zie daar ook nog steeds een luchthapper....maar dan vanuit de neus/gril

• Drardollan
Zo, de Pirelli's liggen eronder *O*

Behoorlijk verschil, van totaal afgesleten Michelin's naar weer vol profiel. Lekker hoor. En hoewel ik maar een kort stukje hoefde te rijden viel mij wel gelijk op dat het geluid een stuk minder was. Niet dat ik er last van had verder, maar minder is altijd beter.

• Aggressor
D_Jeff schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:10:

Ik heb contact gehad met de dealer waar de auto weg komt. Ze zeggen....Kom eerst maar langs dan kan de monteur kijken. (Bijna 3 uur heen en 3 uur terug) lol

Heb jij toevallig een overzicht van de auto waar deze foam panelen overal kunnen zitten?
Volgens mij alleen boven de wielkasten...

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Tacoos

i am i

Rob310 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:35:
[...]

Wie betaald, bepaald ? Misschien is zijn marge/bonus lager bij Vredestein. Tests geven ook aan dat het vaak geen Top3 band is maar zeker beter dan gemiddeld.
Mijn bandencentrale legt eronder wat ik vraag d:)b
Hij ondersteund mijn visie ook dat Vredestein prima band is voor het geld.
Haha, ik snap wat je zegt, maar hij is voor mij ook de expert die advies geeft, dus als hij zegt die band wel en die niet, dan neem ik dat op z'n minst in overweging.
Overigens zeg ik niet dat hij Vredestein afraadt, hij raadt t ook nooit aan >:)
Drardollan schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:32:
[...]

Mijn Michelin AllSeasons zijn ook versleten, komende maandag komen er Pirelli Cinturato All Season SF3's onder. Dit op basis van de reviews op TyreReviews https://www.tyrereviews.c...son-Tyres-for-2025-26.htm

Conti's zijn ook prima en iets goedkoper met wat geluk. Michelins zijn ook meer dan prima over het algemeen, maar ik vind ze te duur voor wat ik krijg.

Hancook geen ervaring mee, voelt voor mij (ongetwijfeld onterecht) als een B merk.
Onder mijn Ford Focus liggen Hankook Kinergy's; Tot nog toe heb ik er alleen maar goede ervaringen mee, alleen sneeuw moet ik nog ervaren.
Hankook wordt tegenwoordig ook af-fabriek onder VAG prodcucten geleverd, dus slecht zal het niet zijn.
Overigens is het een andere CX-5 geworden, met daaronder nog prima zomerbanden en een set winterbanden erbij

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:39
Vandaag bij de dealer een koopovereenkomst voor een CX-5 2.0 Skylease+ uit 2017 getekend. Aflevering volgende week dinsdag. Kreeg een nette inruilprijs terug voor mijn huidige auto.

Eerst wat ik wil gaan kopen en inbouwen is zo’n origineel vervangend USB-blokje van Mazda voor Apple CarPlay.

• DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 02-12 21:36
Ik kom mij hier ook even melden :)

Sinds november 2024 eigenaar van een CX-30 SkyActiv 186 pk Nagisa. Daarvoor 8 jaar probleemloos rondgereden in een CX-3 TS+ 120 pk.

Over 2 weken gaat ‘ie voor z’n jaarbeurtje (km stand 15.500) en als het goed is staat er dan een 3 voor me klaar met de nieuwe 2.5 140pk motor. Ik ben benieuwd hoe de 3 zich qua rijeigenschappen verhoud tov de CX-30. Daarbij ook nieuwsgierig naar de motor, of deze soepeler is, vlotter laag in toeren en of deze even zuinig is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVtAMP9Dp8kTlyOJolMe3N8okAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vW36HenSUoGRe0Sy8LFXvMVH.jpg?f=fotoalbum_large

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-12 15:59
RicoK schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:19:
Vandaag bij de dealer een koopovereenkomst voor een CX-5 2.0 Skylease+ uit 2017 getekend. Aflevering volgende week dinsdag. Kreeg een nette inruilprijs terug voor mijn huidige auto.

Eerst wat ik wil gaan kopen en inbouwen is zo’n origineel vervangend USB-blokje van Mazda voor Apple CarPlay.
Zorg dat je er eentje hebt die draadloos ondersteunt. Bedraad gaat gauw irriteren.

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:39
williewimp schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:10:
Zorg dat je er eentje hebt die draadloos ondersteunt. Bedraad gaat gauw irriteren.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar mijn ervaring met bedraad en draadloos is dat bedraad bedrijfszeker is en draadloos wel eens buggy kan/wil zijn.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:14
Ik heb idd android bedraad, maar ik vind de irritatiefactor wel meevallen. Kabeltje is vrij kort (goedkoop prul uit de buurtsuper), steekt niet uit en heeft in 3 jaar nog niet gehaperd. De Renault Clio die ik hier voor had wel R Link met draadloos Android Auto, maar dat ging om de haverklap mis.

• Drardollan
williewimp schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:10:
[...]

Je moet 9 van de 10 keer toch een draad hebben, je batterij loopt hard leeg met een uurtje navigeren. Draadloos is top, maar dan moet je er op zijn minst een plankje bij hebben waar je de telefoon op kan neerleggen zodat hij oplaadt.

Zelf had ik eerst de telefoon in 1 van de 2 bekerhouders liggen, maar met name in de zomer liep hij dan geregeld warm. Heb een houdertje gekocht op Ali om hem voor de ventilatieroosters te plaatsen en dat bevalt meer dan prima. Draad loopt over de middenconsole, merk je niks van. Toestel blijft nu koel en in het zicht, wat soms wel handig kan zijn als je even stilstaat en snel iets wil opzoeken.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
https://www.autoweek.nl/a...ev-ook-een-goede-auto-is/

34 punten voor de Tesla Model 3 en 27,5 punten voor de Mazda 6e. Ze zijn niet zo te spreken over de rij-eigenschappen van de Mazda.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:02
LuPo schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:47:
https://www.autoweek.nl/a...ev-ook-een-goede-auto-is/

34 punten voor de Tesla Model 3 en 27,5 punten voor de Mazda 6e. Ze zijn niet zo te spreken over de rij-eigenschappen van de Mazda.
De wissers zijn snel aan te passen door op de richtingaanwijzer-"stok" (Die Tesla dus niet heeft) te drukken. 2x drukken en ingedrukt houden activeert dan ook de sproeiers. (Dus nog gewoon normaal aan te passen zonder een voorkeursknop op te geven of "door allerlei menu's te moeten duiken")

De Tesla is gewoon langer op de markt en ze hebben een duidelijke voorkeur...

Qua rij-eigenschappen doet ie misschien wat onder voor een model 3 performance, maar zo'n standaard RWD model rijd exact zoals de Mazda doet.

Al met al een biased review, en kan mij echt hierin niet vinden als 6e rijder. (Is btw mijn 5e Mazda)

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 18:30
Ik sluit mij geheel aan bij bovenstaande, ze hebben 0,0 research gedaan naar de Mazda. De snelkoppelingen onderin zijn aan te passen zodat ook de achterruit verwarming direct zonder menu benaderbaar is.

Ze lijken de eerste rij impressie gebruikt te hebben en later daar niet meer op terug gekomen.

Andere kanalen die later een nieuwe review geplaatst hebben zijn veel positiever. Ik kan mij prima vinden in die positievere reviews.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik maak mijn Mazda 3 uit 2024 nu voor het eerst wat koudere dagen mee en ik vind dat er veel condensvorming is. Zojuist ook weer. Gelukkig had ik een mf-doek in de auto liggen, anders kon ik de eerste 10 minuten niet wegrijden.

Is dit een bekend probleem? Wat kan ik er aan doen?

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:37
Mijn 3 had ook snel een beslagen ruit, maar met het voorruit ontwasem knopje was het ook snel (binnen halve minuut) weer weg, ook met koude motor.

In mijn ervaring is beslaat een vuile voorruit sneller en erger, zou zelf beginnen met die eens goed schoon maken met een glasreiniger.

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:01
LA-384 schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:40:
Ik maak mijn Mazda 3 uit 2024 nu voor het eerst wat koudere dagen mee en ik vind dat er veel condensvorming is. Zojuist ook weer. Gelukkig had ik een mf-doek in de auto liggen, anders kon ik de eerste 10 minuten niet wegrijden.

Nu dat je het zegt, straks ook voor het eerst een echt dikke laag condens aan de binnenkant op de voorruit van mijn 3 (4 weken oud).
Het was zoveel dat het er ook niet zomaar af was dmv maximaal ontwasemen op de voorruit met airco.
Bij mijn vorige 3 (2019) nog nooit gehad. Wel eens wat condens maar dat was dan in luttele seconden weg door de airco.
Waar komt dat vocht vandaan vraag ik me af?

• LA-384
  • Nu online
coob schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:53:
[...]

Nu dat je het zegt, straks ook voor het eerst een echt dikke laag condens aan de binnenkant op de voorruit van mijn 3 (4 weken oud).
Het was zoveel dat het er ook niet zomaar af was dmv maximaal ontwasemen op de voorruit met airco.
Bij mijn vorige 3 (2019) nog nooit gehad. Wel eens wat condens maar dat was dan in luttele seconden weg door de airco.
Waar komt dat vocht vandaan vraag ik me af?
Het was ook niet alleen de voorruit, maar eigenlijk rondom. Ook de achterruit wilde maar niet verbeteren, ondanks de achterruitverwarming. Ik heb ook al eens zoveel condens boven die roosters bij de voorruit gehad 's ochtends, dat er gewoon druppels aanhingen.

Wat bij mij vandaag wel hielp, was de ramen op een kier zetten bij het rijden, terwijl de verwarming maximaal op de voorruit blies.

• LA-384
  • Nu online
jjkester schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:01:
Mijn 3 had ook snel een beslagen ruit, maar met het voorruit ontwasem knopje was het ook snel (binnen halve minuut) weer weg, ook met koude motor.

In mijn ervaring is beslaat een vuile voorruit sneller en erger, zou zelf beginnen met die eens goed schoon maken met een glasreiniger.
Ik heb een glasreiniger en ik weet dat ik dat niet zo heel lang geleden nog gebruikt heb, maar ik weet niet meer of dat op de nieuwe 3 of de oude 2 was...

Ramen (van het huis) was ik normaal met een scheut azijn in het water. Zou dat niet beter werken (of isopropyl alcohol)?

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-12 08:06

defcon84

Multipass?

Ik heb nu via mazda3revolution.com de update files en walkthrough gekregen om mijn 2017 Mazda 2 te update van v59 naar v74. (voor de android auto retrofit).

Iemand dit zelf al eens gedaan? Of iemand ervaring met dat forum? :)

• coob
defcon84 schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:23:
Ik heb nu via mazda3revolution.com de update files en walkthrough gekregen om mijn 2017 Mazda 2 te update van v59 naar v74. (voor de android auto retrofit).

Yep, twee keer gedaan bij mijn vorige 3 via dit forum.

• jjkester
LA-384 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:46:
[...]

Het was ook niet alleen de voorruit, maar eigenlijk rondom. Ook de achterruit wilde maar niet verbeteren, ondanks de achterruitverwarming. Ik heb ook al eens zoveel condens boven die roosters bij de voorruit gehad 's ochtends, dat er gewoon druppels aanhingen.

Wat bij mij vandaag wel hielp, was de ramen op een kier zetten bij het rijden, terwijl de verwarming maximaal op de voorruit blies.
LA-384 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:51:
[...]

Ik heb een glasreiniger en ik weet dat ik dat niet zo heel lang geleden nog gebruikt heb, maar ik weet niet meer of dat op de nieuwe 3 of de oude 2 was...

Ramen (van het huis) was ik normaal met een scheut azijn in het water. Zou dat niet beter werken (of isopropyl alcohol)?
Geen ervaring mee, maar druppels is wel erger dan ik ooit heb meegemaakt. Zou er dmv recirculeren door de climate control veel vocht binnen kunnen blijven?

Lijkt me in ieder geval niet heel normaal en zou daar zelf de dealer eens naar vragen...

• DeLongie
Grappig, ik had het gisteren ook met de CX-30! Wilde weg van het werk en een dikke laag condens achter de voorruit. Het duurde echt wel een poosje voordat het helemaal was weggetrokken. Combinatie van factoren denk ik, heel lang relatief warm weer geweest en gisteren toch wel een koude regenachtige dag. Ik zal er eens op letten deze week..

• Drardollan
Het is ook belangrijk dat je de airco blijft gebruiken, dat voert tijdens het rijden heel veel vocht af. Sommige mensen zetten de airco uit in de herfst/winter want "dan is het niet warm en niet nodig" en dan blijft er veel te veel vocht in de auto hangen.

Verder zijn sommige auto's er in dit jaargetijde gevoelig voor, bij mijn vorige Citroën C4 was de vooruit ook altijd kletsnat maar mijn huidige CX-5 is kurkdroog.

Je hebt eventueel ook zakjes met een soort rijst achtige korrels die vocht opnemen. Als ze vol zijn even in de magnetron voor een paar minuten en dan kan je er weer tegenaan. Kosten een paar euro en kunnen net het verschil maken in deze tijd.

• (RSH)
De ruiten van tegenwoordig zijn veel dunner als vroegah, vanwege gewichtsbesparing. Veel gevoeliger voor condens. En inderdaad zorgen voor schone ruiten, en nee niet met een ruitenreiniger o.i.d. als glassex.

• (RSH)
Drardollan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:59:
Het is ook belangrijk dat je de airco blijft gebruiken, dat voert tijdens het rijden heel veel vocht af. Sommige mensen zetten de airco uit in de herfst/winter want "dan is het niet warm en niet nodig" en dan blijft er veel te veel vocht in de auto hangen.
Juist dit jaargetijde tot en met de lente. Hoge luchtvochtigheid, meer vocht in de auto blijft hangen door alle (geluids) isolatie. Ik gebruikt de airco juist alleen in deze tijden.
Sowieso word bij de meeste auto's de airco automatisch uitgeschakeld als het onder de 4 graden komt i.v.m. bevriezingsgevaar. (al zie je dat niet in bediening terug)

• defcon84

defcon84

Multipass?

coob schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:52:
[...]

Yep, twee keer gedaan bij mijn vorige 3 via dit forum.
Thanks, stelt me al iets geruster :P

• Drardollan
(RSH) schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:00:
De ruiten van tegenwoordig zijn veel dunner als vroegah, vanwege gewichtsbesparing. Veel gevoeliger voor condens. En inderdaad zorgen voor schone ruiten, en nee niet met een ruitenreiniger o.i.d. als glassex.
Ik heb ooit geleerd: eerst je raam schoonmaken met water en spiritus. Afboenen met een krant. Daarna scheerschuim erop en uitwrijven met een schone doek.

• defcon84

defcon84

Multipass?

Drardollan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:59:

Verder zijn sommige auto's er in dit jaargetijde gevoelig voor, bij mijn vorige Citroën C4 was de vooruit ook altijd kletsnat maar mijn huidige CX-5 is kurkdroog.

Je hebt eventueel ook zakjes met een soort rijst achtige korrels die vocht opnemen. Als ze vol zijn even in de magnetron voor een paar minuten en dan kan je er weer tegenaan. Kosten een paar euro en kunnen net het verschil maken in deze tijd.
mijn airco staat in de winter meer aan dan in de zomer :)

• Drardollan
(RSH) schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:04:
[...]

Juist dit jaargetijde tot en met de lente. Hoge luchtvochtigheid, meer vocht in de auto blijft hangen door alle (geluids) isolatie. Ik gebruikt de airco juist alleen in deze tijden.
Sowieso word bij de meeste auto's de airco automatisch uitgeschakeld als het onder de 4 graden komt i.v.m. bevriezingsgevaar. (al zie je dat niet in bediening terug)
Ik gebruik de klimaatcontrole altijd, ik kom nooit aan de knopjes (hooguit de temperatuur iets omhoog of omlaag). Laat de auto dat lekker regelen, de tijd dat je zelf moest nadenken over de luchtstroom is behoorlijk ouderwets (tenzij je natuurlijk geen klimaatcontrole hebt, dan moet je wel).

Ik weet dat in deze tijd de airco minder werkt, maar hij ontvochtigd nog wel wat. En het is ook al snel boven de 4 graden in Nederland en dan slaat het systeem weer aan.

• Drardollan
defcon84 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:08:
[...]

mijn airco staat in de winter meer aan dan in de zomer :)
Zoals gezegd, ik verander behalve de temperatuur nooit iets. Laat het systeem maar lekker uitzoeken wat de beste instelling is van dat moment, is het systeem heel goed in heb ik gemerkt 8)

• Alex_79
Niet altijd. Ik laat hem soms op twee of drie streepjes blazen omdat hij bij het bereiken van de temperatuur uitgaat en het koud wordt. Het duurt dan te lang om het weer warm te krijgen

• williewimp
Drardollan schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:05:
[...]

Je moet 9 van de 10 keer toch een draad hebben, je batterij loopt hard leeg met een uurtje navigeren. Draadloos is top, maar dan moet je er op zijn minst een plankje bij hebben waar je de telefoon op kan neerleggen zodat hij oplaadt.

Zelf had ik eerst de telefoon in 1 van de 2 bekerhouders liggen, maar met name in de zomer liep hij dan geregeld warm. Heb een houdertje gekocht op Ali om hem voor de ventilatieroosters te plaatsen en dat bevalt meer dan prima. Draad loopt over de middenconsole, merk je niks van. Toestel blijft nu koel en in het zicht, wat soms wel handig kan zijn als je even stilstaat en snel iets wil opzoeken.
Het probleem wat ik had is dat bedraad hij niet zo heel snel oplaad. ik heb 'm altijd gewoon draadloos gebruikt voor muziek tijdens woon werk verkeer en gebruikte een aparte 12v oplader om de telefoon op te laden. Die kon het wel bijhouden bij lange vakantieritjes etc.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:56
Mijn Mazda 6e (Takumi rood/beige) staat klaar bij de dealer. Hij moet alleen even geduld hebben tot ik hem kan ophalen maar begin december heb ik hem :)

Is er al zicht op updates trouwens softwarematig?

• LA-384
  • Nu online
Nou, vanochtend was het weer feest met de eerste nachtvorst. Doordat het gisteren en wellicht vannacht nog had geregend en daarna lichte vorst, was de hele auto dichtgevroren -O-

Deuren zaten wat vast, maar gingen gelukkig wel open, meteen rubber gecontroleerd, maar leek in orde. Gelukkig warmt de 3 vrij snel op, zodat de achterruit al bijna ijsvrij was na het krabben van de zijruiten. De voorruit duurde echter wat langer en heb ik een handje geholpen. De ruitenwissers zaten wel helemaal vastgevroren en nog erger, de ingeklapte spiegels ook.

Onderweg het automatisch in- en uitklappen van de spiegels maar meteen uitgeschakeld. Aangekomen op het werk was het mechanisme ook ontdooid en gelukkig werkte het nog.

Ik heb nu de ruitenwissers in de servicestand gezet, maar ik vraag me af of dat beter is. Idealiter heb ik de ruitenwissers precies boven het rooster van de binnenverwarming, zodat ze makkelijk ontdooien.

Hoe doen jullie dat?

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:31
LA-384 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:22:
Nou, vanochtend was het weer feest met de eerste nachtvorst. Doordat het gisteren en wellicht vannacht nog had geregend en daarna lichte vorst, was de hele auto dichtgevroren -O-

Deuren zaten wat vast, maar gingen gelukkig wel open, meteen rubber gecontroleerd, maar leek in orde. Gelukkig warmt de 3 vrij snel op, zodat de achterruit al bijna ijsvrij was na het krabben van de zijruiten. De voorruit duurde echter wat langer en heb ik een handje geholpen. De ruitenwissers zaten wel helemaal vastgevroren en nog erger, de ingeklapte spiegels ook.

Onderweg het automatisch in- en uitklappen van de spiegels maar meteen uitgeschakeld. Aangekomen op het werk was het mechanisme ook ontdooid en gelukkig werkte het nog.

Ik heb nu de ruitenwissers in de servicestand gezet, maar ik vraag me af of dat beter is. Idealiter heb ik de ruitenwissers precies boven het rooster van de binnenverwarming, zodat ze makkelijk ontdooien.

Hoe doen jullie dat?
Beetje vaseline op de rubbers?

• (RSH)

Hoe doen jullie dat?
Met regen /vorst verwachting de spiegels niet inklappen. Vorstdeken over de voorruit. Gewoon starten en direct wegrijden. Niet stationair in de koud laten opwarmen. Slecht voor de motor, slecht voor het milieu, en zeer slecht voor je portomonee. Ik moet toch de eerste paar honderd meter rustig rijden i.v.m. drempels. Daarna is mijn achterruimte vrij (zonder krabben) Volgens mij heeft Mazda het zelfs gebruikt als reclame slogan gebruikt. "De beste opwarming van de auto / motor (met een rijdende Rx-8 op de achtergrond)"

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:31
Sinds vorige week zijn wij in bezit van een CX-5 (2.0 / 2017) vooralsnog erg tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtupaHCWsjGc2p4BksUJ0kMJqak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aviNrBRQTWX0D9qFASr4VaHM.jpg?f=fotoalbum_large

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:20
kleijn1985 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:09:
Sinds vorige week zijn wij in bezit van een CX-5 (2.0 / 2017) vooralsnog erg tevreden!

[Afbeelding]
Gefeliciteerd.
Ik blijf dit nog steeds een mooie auto vinden.
Eigen design, geen eenheidsworst!

Veel plezier ervan.

Eric, Signing off !!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48

Exirion

Gadgetfetisjist

kleijn1985 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:09:
Ben zelf nooit zo weg geweest van de 'pizza wheels', maar erg fijne auto :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:01
Sinds anderhalve week de trotse eigenaar van een mazda 3 (luxury line, 186 pk met erg weinig km's op de teller). Tot nu toe een heerlijke auto en vergeleken met mijn vorige auto (Fiesta) voelt het echt als premium!
Ik heb ook de mazda app geinstalleerd en de auto gekoppeld hieraan.

Helaas heb ik al 3x een (volgens mij) false positive melding gekregen in de app. Alle drie de keren ging het om een melding dat mijn deuren geunlocked waren. 2x was dat schrikken, want dat was in de vroege ochtend (tussen 2-4.00) toen ik nog in dromenland was. Toen ik een paar uur later naar de auto liep, was de auto netjes op slot.
Gisteren heb ik echter ook de melding gekregen om 11.00 in de ochtend. Saillant detail, toen zat ik te rijden en in de auto te wachten op de parkeerplaats. De auto is toen denk ik alleen op slot geweest tijdens het rijden.

Zijn jullie bekend met dit "probleem"? Of zal ik voor de zekerheid toch even naar de dealer gaan.
De sleutels heb ik trouwens altijd opgeborgen in een blikje dat in een ander blikje zit.

• D_Jeff
  • Nu online
defcon84 schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:23:

Prima forum, klopt.
De howto is met een beetje google makkelijk te vinden als docx en/of pdf. Eventueel kan je ook voor de 3e gen Mazda3 de instructies gebruiken

• D_Jeff
  • Nu online

Hoe doen jullie dat?
Ergens mis ik de voorruit verwarming van de 2 generatie wel. Motor aan, knopje aan, 80 tellen geduld, 1 tikje hendel ruitenwisser en wegrijden.

Qua hoeveelheid vocht:
Mijn leaseauto (2019, sky-x) -- altijd raak met dit soort weer. Huidige auto: geen zeiknatte binnenkant, wel beslagen. Wel laat ik de klep naar de voorruit openstaan, dat helpt een klein beetje.

Verder is het handig om te weten dat met de knop achterruit verwarming ook de spiegel en ruitenwisser verwarming aangaat.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
LA-384 schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:40:

Hoe is de staat van je interieurfilter?
Indien recent vervangen kan je dit afvinken als mogelijke oorzaak van het overmatige vocht/matige ventilatie in de auto.
Valt daarover niks terug te vinden in de onderhoudshistorie dan zou ik die eens verruilen voor een frisse nieuwe.
Geen lekkages in de kofferbak oid? Alles daar mooi droog qua bekleding, daar onder en ook achter de plastic klepjes?
Deurrubbers kan je met zo'n soort lippenstift achtige rubberbeschermer ff invetten en wanneer je ook de sponningen goed schoonmaakt en die voorziet van een klein beetje autowax heb je ook aan de carrosseriekant een superglad oppervlak waar weinig aan hecht, vergeet ook de achterklep niet (wanneer je een HB hebt)
Heb bij eerdere auto's met lekkende dakramen en/of half vergaan/niet goed sluitend foam bij de achterlichten m'n portie wel gehad qua natte interieurs (op sommige dagen moest ik gewoon ook aan de binnenkant krabben :-( )

Ramen maak ik schoon met een lauw sopje afwasmiddel en rij in de winter vaak met de airco aan voor de ontvochtigde lucht.
Check ook eens of de "uitadem flap" waarmee overdruk uit de auto geloosd wordt, zit in de carrosserie achter je achterbumper, niet toevallig een beetje vastgeplakt zit, daardoor verdwijnt normaal de lucht die via de ventilatieroosters in je auto geblazen wordt.
Vocht haal je vooral met ventileren weg. (maar het moet er natuurlijk ook niet steeds weer inkomen.)

Allemaal tips die redelijk eenvoudig te proberen zijn, hoop dat er iets tussen zit wat werkt voor jou want irritant veel condens, laat staan ergens een lekkage, is zeker in dit seizoen knap vervelend.

[ Voor 44% gewijzigd door PalingDrone op 25-11-2025 01:48 ]

• williewimp
PalingDrone schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 01:09:
Heb bij eerdere auto's met lekkende dakramen en/of half vergaan/niet goed sluitend foam bij de achterlichten
Herken ik ook van mazda 3 bm sedan. symptoom was regelmatig vocht in het achterlicht en de kofferbak. Was uiteindelijk in 10 minuten gefixt door de slappe versleten schuim pakking te verwijderen en een soort bitumen universele strip te plakken. Werkt super.

• PalingDrone
  • Niet online
williewimp schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:56:
[...]

Herken ik ook van mazda 3 bm sedan. symptoom was regelmatig vocht in het achterlicht en de kofferbak. Was uiteindelijk in 10 minuten gefixt door de slappe versleten schuim pakking te verwijderen en een soort bitumen universele strip te plakken. Werkt super.
Da's ook een goeie, heb zelf ooit wat rupsjes Sikaflex kit in de imprint van de lichtunit in het oude schuim gelegd om die kuil op te vullen, dat werkte ook. Carrosseriekant is vlak dus dat sluit meestal nog wel.
Uit m'n Honda Civic verleden weet ik dat die Japanse pakkingen belachelijk prijzig waren oem, heb dat toen opgelost door de oude pakking op wat closed cell foam van ongeveer gelijke dikte over te trekken, paar gaatjes te ponsen voor de boutjes en sindsdien bleef het lekvrij.
Heb van 3 generaties Civic nog een 1:1 kopietje op papier liggen van die foam pakkingen, de oude gewoon ingescand.
Die dingen zaten destijds op iets van 75 euro voor een flapje schuim met wat gaten en daar had je er aan beide kanten 1 van nodig. 8)7 Stukje closed cell foam was 10 euro en daar kon je er wel 4 uit snijden.
De Mazda 3 slaapt gelukkig in een droge geventileerde parkeergarage waar het nooit in vriest dus die blijft vrijwel condensvrij, die Honda's stonden altijd buiten (en waren ook wat ouder).
Zal mij iig niet verbazen wanneer alle Japanse autoproducenten dat zelfde pakkingmateriaal gebruiken voor hun achterlichtunits.

• defcon84

defcon84

Multipass?

Gisteren zelf mijn 2017 Mazda 2 entertainment system geüpdatet. Flink wat stappen doorlopen en duurde meer dan een uur, maar het is gelukt! Eindelijk op versie 74, en kan nu gaan zoeken welke AA/CA module ik er in ga steken. :)
Iemand ervaring met wireless Android Auto? of steek je dan alsnog de kabel in omdat je telefoon anders te snel leeg gaat?

• gerritjan
defcon84 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:13:
Gisteren zelf mijn 2017 Mazda 2 entertainment system geüpdatet. Flink wat stappen doorlopen en duurde meer dan een uur, maar het is gelukt! Eindelijk op versie 74, en kan nu gaan zoeken welke AA/CA module ik er in ga steken. :)
Iemand ervaring met wireless Android Auto? of steek je dan alsnog de kabel in omdat je telefoon anders te snel leeg gaat?
Ik gebruik deze https://www.aawireless.io/nl/products/aawireless
werkt perfect in mijn Mazda 3 uit 2017. Is een Nederlands bedrijf.
Ze hebben nu ook deze, ook geschikt voor Carplay:
https://www.aawireless.io/nl/products/aawireless-two-plus

• LA-384
  • Nu online
PalingDrone schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 01:09:
Hoe is de staat van je interieurfilter?
Indien recent vervangen kan je dit afvinken als mogelijke oorzaak van het overmatige vocht/matige ventilatie in de auto.
Valt daarover niks terug te vinden in de onderhoudshistorie dan zou ik die eens verruilen voor een frisse nieuwe.
Geen lekkages in de kofferbak oid? Alles daar mooi droog qua bekleding, daar onder en ook achter de plastic klepjes?
Deurrubbers kan je met zo'n soort lippenstift achtige rubberbeschermer ff invetten en wanneer je ook de sponningen goed schoonmaakt en die voorziet van een klein beetje autowax heb je ook aan de carrosseriekant een superglad oppervlak waar weinig aan hecht, vergeet ook de achterklep niet (wanneer je een HB hebt)
Heb bij eerdere auto's met lekkende dakramen en/of half vergaan/niet goed sluitend foam bij de achterlichten m'n portie wel gehad qua natte interieurs (op sommige dagen moest ik gewoon ook aan de binnenkant krabben :-( )

Ramen maak ik schoon met een lauw sopje afwasmiddel en rij in de winter vaak met de airco aan voor de ontvochtigde lucht.
Check ook eens of de "uitadem flap" waarmee overdruk uit de auto geloosd wordt, zit in de carrosserie achter je achterbumper, niet toevallig een beetje vastgeplakt zit, daardoor verdwijnt normaal de lucht die via de ventilatieroosters in je auto geblazen wordt.
Vocht haal je vooral met ventileren weg. (maar het moet er natuurlijk ook niet steeds weer inkomen.)

Allemaal tips die redelijk eenvoudig te proberen zijn, hoop dat er iets tussen zit wat werkt voor jou want irritant veel condens, laat staan ergens een lekkage, is zeker in dit seizoen knap vervelend.
Ik moet zeggen dat het na die ene keer vorige week, niet meer zó erg is voorgekomen. Wellicht combinatie van factoren, zeer vochtig weekend, 3 dagen niet gereden, maandag ook nog vochtig, overdag zon op de auto en 's avonds snel afkoelen. Dat met die druppels op de ruit boven het rooster is een paar keer voorgekomen in meer en mindere mate.

Afgelopen week was het eigenlijk zoals je kunt verwachten, iets of wat condens, maar snel weg nadat de auto gestart is. Met bevroren ruiten duurt dat wat langer, dus ontkom er toch niet aan de auto een minuut of 2 stationair te laten draaien voor het wegrijden, anders kan ik em 20 meter verderop alsnog aan de kant zetten.

Auto is net een jaar oud en sinds september of zo in mijn bezit. 9500km gelopen. Veel zal er nog niet aan vervanging toe zijn.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:54
Bij mijn vroegere mazda2 lag het reservewiel in het water. Helemaal verroest.

• D_Jeff
  • Nu online
Wozmro schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:37:
Was dat een "Ford" Mazda? :+
spoiler:
((Ford periode: tot 2007/2008))

• PalingDrone
  • Niet online
LA-384 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:32:
[...]

Ik moet zeggen dat het na die ene keer vorige week, niet meer zó erg is voorgekomen. Wellicht combinatie van factoren, zeer vochtig weekend, 3 dagen niet gereden, maandag ook nog vochtig, overdag zon op de auto en 's avonds snel afkoelen. Dat met die druppels op de ruit boven het rooster is een paar keer voorgekomen in meer en mindere mate.

Afgelopen week was het eigenlijk zoals je kunt verwachten, iets of wat condens, maar snel weg nadat de auto gestart is. Met bevroren ruiten duurt dat wat langer, dus ontkom er toch niet aan de auto een minuut of 2 stationair te laten draaien voor het wegrijden, anders kan ik em 20 meter verderop alsnog aan de kant zetten.
Misschien scheelt het nog iets om wanneer je de auto parkeert de binnentemperatuur alvast wat omlaag te krijgen aangezien warme lucht meer vocht kan bevatten en wanneer hij stil staat er maar weinig ventileert. Eventjes luchten (bij droog weer) of via de airco laten recirculeren voor 'ie op slot gaat helpt wellicht ook iets al ontkom je op dit soort natte en koudere dagen bij een auto die buiten staat eigenlijk nooit aan wat condensatie. In het weekend een vochtvreter erin leggen zou nog wat kunnen helpen.

2 minuten stationair is toch ook niet zo heel erg? Onbelast koud laten (warm)draaien piept men iedere winter weer over maar wanneer je de airco 2 minuten laat circuleren icm achterruitverwarming heb je al een lichte belasting van de dynamo op het blok en droog je tegelijkertijd de lucht, niet gelijk de verwarming vol openzetten voor de motor wat temperatuur heeft maar wanneer je na die 2 minuten gaat rijden heb je de motorwarmte snel genoeg langs de ruiten.

Nou was het de afgelopen periode ook wel heel erg vochtig met lage temperaturen en vanmorgen hier ook weer potdichte mist :-(
Liever een droog vriezend weertje of sneeuw, als het dan toch winter is....

Ach so, neuj die waggel is gewoon nog nieuw en dat filter zou ik mooi laten zitten dan.

• Wozmro
D_Jeff schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:15:
[...]

Was dat een "Ford" Mazda? :+
spoiler:
((Ford periode: tot 2007/2008))
Ik zou het niet kunnen zeggen. Bouwjaar was 2005 dat weet ik nog. Gekocht in 2010 en mee gereden tot 2020. Op korte tijd begon de motor raar te doen (inhouden) en viel de kunststof van de versnellingspook uit elkaar. Toen had ik het wel gehad en heb ik maar een mazda3 gekocht die ondertussen ook al 250k km heeft.

• defcon84

defcon84

Multipass?

gerritjan schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:31:
[...]

Ik gebruik deze https://www.aawireless.io/nl/products/aawireless
werkt perfect in mijn Mazda 3 uit 2017. Is een Nederlands bedrijf.
Ze hebben nu ook deze, ook geschikt voor Carplay:
https://www.aawireless.io/nl/products/aawireless-two-plus
Oh dat is nice, enkel moet ik eerst de auto nog geschikt maken voor bekabelde android auto :)
Dus ik dacht aan deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005001813315761.html

Hoe fijn is die draadloze variant bij jou? gaat je telefoon er snel door leeg zodat je toch weer de kabel in steekt?

• williewimp
defcon84 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:47:
[...]

Oh dat is nice, enkel moet ik eerst de auto nog geschikt maken voor bekabelde android auto :)
Dus ik dacht aan deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005001813315761.html

Hoe fijn is die draadloze variant bij jou? gaat je telefoon er snel door leeg zodat je toch weer de kabel in steekt?
Ik heb een hele tijd zo'n aa wireless gebruikt icm een wired aliexpress module. Werkte prima, eigenlijk nooit gedoe mee gehad. Maar je bent waarschijnlijk goedkoper of net zo duur uit met een wireless module van aliexpress. Die bestonden nog niet toen ik het kocht. Dan heb je dat dongletje niet hangen. Ik heb die aawireless nog liggen en niet nodig. Die kun je evt ook nog wel overnemen voor een gereduceerde prijs. Stuur maar een PM.

• defcon84

defcon84

Multipass?

williewimp schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:35:
[...]

Ik heb een hele tijd zo'n aa wireless gebruikt icm een wired aliexpress module. Werkte prima, eigenlijk nooit gedoe mee gehad. Maar je bent waarschijnlijk goedkoper of net zo duur uit met een wireless module van aliexpress. Die bestonden nog niet toen ik het kocht. Dan heb je dat dongletje niet hangen. Ik heb die aawireless nog liggen en niet nodig. Die kun je evt ook nog wel overnemen voor een gereduceerde prijs. Stuur maar een PM.
Hmm inderdaad, bedankt voor het aanbod, maar ik ga dan idd voor een wireless versie van ali :)

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Een paar maanden geleden verkocht ik mijn MX-5, maar het blijft aan me knagen. Dus ik heb besloten er toch weer eentje aan te schaffen ‘voor er bij’. Vanmiddag ga ik kijken bij dit bijzondere exemplaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIHkG532FxDDwa1GJXj4qREv9cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaiJ7dQ9O3ONjJkG54LqJ8Qn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YhcZsCe7SHtrEhwKHsF6BXPr_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Psy3bdaR8SqO4sTk7Xu2Zxdx.jpg?f=fotoalbum_large

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Weekend car | ’07 Mazda MX-5 | Copper Red

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Mooi exemplaar met weinig kilometers, maar voor bijna 20 jaar wel een flinke prijs. Gave uitvoering wel :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Update. Hij staat nu onder mijn carport, blij mee! Ik vond de prijs wel prima gezien de uitvoering. MazdaSpeed spoilers rondom, 18” velgen, Bilstein dempers, Eibach verlagingsveren, lage km stand en super netjes onderhouden. Onder de motorkap ziet hij er uit alsof hij zo uit de fabriek komt.

• AMARONE
Hoe bevalt de te bij mensen die er al een tijdje mee rijden?

• Drardollan
Wozmro schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:37:
Had de Citroën C4 (type I) ook last van. Boormachine en een paar gaatjes loste het probleem goed op 8)

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik was even benieuwd of andere Mazuda rijders hetzelfde ervaren... ik rij nu al 2+ jaar een CX-30 2.0 Skyactive-X hybrid 186PK met handbak maar vind hem echt stront-traag aanvoelen en reageren voor het vermogen wat hij heeft. Moet hem he-le-maal uitwringen hoog in de toeren voordat hij een beetje vaart maakt en dat duurt ook een eeuwigheid.

Toevallig was het recent tijd voor een beurt en kreeg ik op verzoek een 2025 CX-5 hybride mee met 2.0 Skyactive-G motor en automaat maar manmanman, nog trager!

Merkt iemand anders dit ook of valt het wel mee?

Ik zie nu dat de nieuwe CX-5 ook maar 141PK heeft, uit een 2.5L...

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-12 16:34
Gabr1e7 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:34:
Ik was even benieuwd of andere Mazuda rijders hetzelfde ervaren... ik rij nu al 2+ jaar een CX-30 2.0 Skyactive-X hybrid 186PK met handbak maar vind hem echt stront-traag aanvoelen en reageren voor het vermogen wat hij heeft. Moet hem he-le-maal uitwringen hoog in de toeren voordat hij een beetje vaart maakt en dat duurt ook een eeuwigheid.

Toevallig was het recent tijd voor een beurt en kreeg ik op verzoek een 2025 CX-5 hybride mee met 2.0 Skyactive-G motor en automaat maar manmanman, nog trager!

Mazdas zijn afgesteld op soepelheid, niet op snelheidsgevoel. Daarnaast zijn het inderdaad Japanse motoren, wat simpel gezegd betekend dat je toeren moet maken. Maar als het toeren maken te lang duurt zit je waarschijnlijk in de verkeerde versnelling.

Wil je cruisen kun je prima tussen de 800 en 2000 toeren blijven, maar wil je harder blijf dan boven de 4000.

ps. het weinig pks uit veel liters is puur emissie gerelateerd.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik gok dat je vrij jong bent en hebt leren rijden met het moderne dogma: lekker snel schakelen, goed voor het milieu.

De meeste merken hebben tegenwoordig downsized motortjes met een turbo. Leuk, maar zodra je er een beetje vlot mee rijdt verbruiken ze veel meer dan opgegeven, en ze slijten sneller. Mazda houdt vast aan turbo-loze motoren, ook al hebben ze buiten Europa genoeg leuke motoren met turbo (zowel 2 liter als 2.5 liter). Dat betekent simpelweg dat je toeren moet maken om het vermogen te benutten.

Als je het allemaal niks vindt, moet je die Mazda gewoon inruilen voor iets anders met een turbo.

• DeLongie

Ben het gedeeltelijk wel met je eens, ik rijd sinds een jaar een CX-30 met de 186 pk sterke SkyActiv X motor.
Het is een hele soepele motor (in zn 3 over een rotonde met krap 1000 toeren) maar blinkt niet uit in sportiviteit. Je moet hm echt op zijn staart trappen en zelfs dan valt het wat tegen allemaal. Het hoge gewicht zal ook niet meehelpen.

Afgelopen vrijdag was mijn auto voor onderhoud en had ik een Mazda 3 mee, met de nieuwe 2.5 140 pk motor. Allereerst viel de veel fijnere koppeling op, hij pakt zoveel mooier/fijner op dan de X motor. (dat bleek later met het lichtere vliegwiel te maken te hebben)
Maar ook dit is duidelijk geen strepentrekker. Wel fijn was het merkbaar hogere koppel bij lage toeren.
Het verbruik lag hoger dan mijn CX-30 en de cilinderuitschakeling is zo af en toe merkbaar door een schokje door de aandrijflijn. Om van de in- en uitstap te zwijgen als je lang bent.

Vloeken in de kerk misschien, maar ik ga binnenkort een Golf e-hybrid uitproberen, die met 204 pk.
Stuk ruimer van binnen, veel sneller en enorm zuinig.

Over zuinig gesproken, ik krijg de CX-30 bij defensief rijden op de 5.0 op 100 volgens de boordcomputer.
Alleen, als je dan na een tank zuinig rijden 5.2 totaal heb gerealiseerd en je rekent het uit aan de pomp blijkt het 5.9 te zijn. Scheelt nogal, 1 op 19,2 of 1 op 16,9.

• Venraiden4K
AMARONE schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:06:
Hoe bevalt de te bij mensen die er al een tijdje mee rijden?
Heerlijk. Stoelcomfort is super en na wat te hebben geprutst met de zitting is dat ook goed te doen.

Ik zet wel elke keer de "intelligente snelheidscontrole" en ELK uit. Maar verder is de ACC heel fijn en houd deze de auto ook heel goed op de rijbaan. Ik heb alleen bij dikke regen wat last ervan dat lanekeeping niet werkt.

Qua range is hij ook heel fijn, vooral in vergelijking met de MG die ik eerst had. Het scheelt makkelijk meer dan 100km en dat maakt het gelijk een stuk relaxter rijden.

De Mazda is alleen wel wat groot. In sommige parkeergarages past hij eigenlijk niet en ik ben al een keer bijna vast komen te zitten.

Oh en als je ETC uit zet dan wil hij ook leuke donuts maken :P

• Mitchotelli
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:17
Venraiden4K schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:17:
[...]

Heerlijk. Stoelcomfort is super en na wat te hebben geprutst met de zitting is dat ook goed te doen.

Ik zet wel elke keer de "intelligente snelheidscontrole" en ELK uit. Maar verder is de ACC heel fijn en houd deze de auto ook heel goed op de rijbaan. Ik heb alleen bij dikke regen wat last ervan dat lanekeeping niet werkt.

Qua range is hij ook heel fijn, vooral in vergelijking met de MG die ik eerst had. Het scheelt makkelijk meer dan 100km en dat maakt het gelijk een stuk relaxter rijden.

De Mazda is alleen wel wat groot. In sommige parkeergarages past hij eigenlijk niet en ik ben al een keer bijna vast komen te zitten.

Oh en als je ETC uit zet dan wil hij ook leuke donuts maken :P
Kan ik mij ook helemaal in vinden. Ondertussen ongeveer 3500km gereden met de 6e, echt een hele fijne auto.

Range is prima, red makkelijk 330km ookal is het weer slecht & koud (5 graden), dit is voor mij meer dan voldoende. Ik had hiervoor een 2020 Volvo XC40 P8, die ging met zijn WLTP 418km ver maar daadwerkelijk ongeveer 180 km tot 220km dus dit is een fijne upgrade.

Parkeerplaatsen zijn wel een vijand, ik woon zelf in een grote stad en knijp soms aardig de billen in nauwe parkeergarages.

Stoelcomfort is lekker, vind alleen de stuurverwarming een beetje "patchy" soms heel erg warm op bepaalde plekken en dan ineens weer bijna koud.

HUD navigatie werkt alleen met de native navigatie van de auto. Dit is wel jammer want ik merk dat Google Maps mijn aankomsttijden vaak veel beter schat.

Gisteren heb ik bellen geprobeerd met de hoofdsteunspeakers, dat is eigenlijk best wel lekker. Voordeel is dat ook niet iedereen om je heen mee kan genieten van het gesprek.

Ik vind de stem-assistent soms wel overbodig. "De kofferbak is open" - Ja dat weet ik wel want ik heb zelf net op de knop gedrukt. Gelukkig kunnen mijn vrienden dit als grappig waarderen. Probeer maar eens wanneer je de voorruit ontwaseming aan hebt staan vanaf het schermpje op de achterbank de klimaatcontrole uit te schakelen. Gevolg is een soort Louis van Gaal die in gebroken Engels vertelt dat dat niet werkt :+ .

Verder echt een fraaie auto om te zien ook. Heb al meermalen vreemden gehad die mij complimenten over de looks van de auto gaven.

Laatste punt dan, ik vind het jammer dat het Mazda logo aan de voorkant niet is opgelicht tijdens het rijden. Tijdens de welkomstshow wel of wanneer je de auto oplaad. In het donker zie je eigenlijk niet wat voor merk auto het is. :-(

[ Voor 0% gewijzigd door Mitchotelli op 02-12-2025 09:19 . Reden: Grammatica ]

• Venraiden4K
Mitchotelli schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:15:
[...]
Ik vind de stem-assistent soms wel overbodig. "De kofferbak is open" - Ja dat weet ik wel want ik heb zelf net op de knop gedrukt. Gelukkig kunnen mijn vrienden dit als grappig waarderen. Probeer maar eens wanneer je de voorruit ontwaseming aan hebt staan vanaf het schermpje op de achterbank de klimaatcontrole uit te schakelen. Gevolg is een soort Louis van Gaal die in gebroken Engels vertelt dat dat niet werkt :+ .
Die stem kan je dus helemaal muten! Dan doet ze heel af en toe nog "De kofferbak is open" maar voor de rest houd ze haar mond gelukkig :) (Ik werd gek van "AUTOMATISCHE VOORRUIT ONTWASEMING AAN")

• Gabr1e7
  • Niet online
Martin.Air schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:34:
[...]

Mazdas zijn afgesteld op soepelheid, niet op snelheidsgevoel. Daarnaast zijn het inderdaad Japanse motoren, wat simpel gezegd betekend dat je toeren moet maken. Maar als het toeren maken te lang duurt zit je waarschijnlijk in de verkeerde versnelling.

Wil je cruisen kun je prima tussen de 800 en 2000 toeren blijven, maar wil je harder blijf dan boven de 4000.

ps. het weinig pks uit veel liters is puur emissie gerelateerd.
Het is op zich wel verfijnd allemaal en ik vind het interieur ook echt super, schakelen gaat ook prima en voelt goed maar je merkt gewoon dat je koppel mist. Wat je beschrijft m.b.t. de toeren is eigenlijk ook hoe ik in deze auto rij.
DeLongie schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:59:
[...]

Ben het gedeeltelijk wel met je eens, ik rijd sinds een jaar een CX-30 met de 186 pk sterke SkyActiv X motor.
Het is een hele soepele motor (in zn 3 over een rotonde met krap 1000 toeren) maar blinkt niet uit in sportiviteit. Je moet hm echt op zijn staart trappen en zelfs dan valt het wat tegen allemaal. Het hoge gewicht zal ook niet meehelpen.

Afgelopen vrijdag was mijn auto voor onderhoud en had ik een Mazda 3 mee, met de nieuwe 2.5 140 pk motor. Allereerst viel de veel fijnere koppeling op, hij pakt zoveel mooier/fijner op dan de X motor. (dat bleek later met het lichtere vliegwiel te maken te hebben)
Maar ook dit is duidelijk geen strepentrekker. Wel fijn was het merkbaar hogere koppel bij lage toeren.
Het verbruik lag hoger dan mijn CX-30 en de cilinderuitschakeling is zo af en toe merkbaar door een schokje door de aandrijflijn. Om van de in- en uitstap te zwijgen als je lang bent.

Vloeken in de kerk misschien, maar ik ga binnenkort een Golf e-hybrid uitproberen, die met 204 pk.
Stuk ruimer van binnen, veel sneller en enorm zuinig.

Over zuinig gesproken, ik krijg de CX-30 bij defensief rijden op de 5.0 op 100 volgens de boordcomputer.
Alleen, als je dan na een tank zuinig rijden 5.2 totaal heb gerealiseerd en je rekent het uit aan de pomp blijkt het 5.9 te zijn. Scheelt nogal, 1 op 19,2 of 1 op 16,9.
Herkenbaar. Volgende lease auto gaat voor mij iig geen CX-30 meer worden, ik ben benieuwd of de CX-60 wel vlotter aanvoelt. Dat is alleen dan weer zo'n groot apparaat.

Ik zit qua verbruik altijd wel rond de 1 op 16.
Exirion schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:43:
[...]

Ik gok dat je vrij jong bent en hebt leren rijden met het moderne dogma: lekker snel schakelen, goed voor het milieu.

De meeste merken hebben tegenwoordig downsized motortjes met een turbo. Leuk, maar zodra je er een beetje vlot mee rijdt verbruiken ze veel meer dan opgegeven, en ze slijten sneller. Mazda houdt vast aan turbo-loze motoren, ook al hebben ze buiten Europa genoeg leuke motoren met turbo (zowel 2 liter als 2.5 liter). Dat betekent simpelweg dat je toeren moet maken om het vermogen te benutten.

Als je het allemaal niks vindt, moet je die Mazda gewoon inruilen voor iets anders met een turbo.
Qua leeftijd valt het wel mee hoor (30+), ik heb best wat auto's gereden en gehad en het viel mij op vanaf het begin al dat hij gewoon wat traag is voor het vermogen wat hij zou moeten hebben. Volgend maar mag hij weg en zoek ik wat anders uit.

Elke motor verbruikt meer als je er vlot mee wilt rijden. Dat is niet erg, als je ook maar een beetje vooruit komt haha.

• Alex_79
Ik heb zelf nog de 'oude' Skyactiv G. model uit 2019, automaat. Het klopt inderdaad dat je flink lang het gaspedaal in moet trappen om hem in D mode wakker te krijgen. Er zit ook een weerstandje in het pedaal dat een beetje tegenwerkt om je zuinig te laten rijden. Zet je de sport stand op dan gaat dat weer standje eruit en maakt de auto meer toeren.

Als ik sneller wil rijden dan het gewone spitsverkeer zet ik de automaat in manual mode. Dan kun je hem sneller toeren laten maken tot 4000 of 5000 toeren. Voor soepel rijden is 2100 toeren schakelen al genoeg
Wat ik me afvroeg, heeft de Skyactiv X ook die Atkinson cyclus om hem wat zuiniger te laten lopen of is het alleen de compressie die anders is?

• Oceanview
  • Laatst online: 13:37
Alle verhalen rondom het benzineblok van Mazda klinken bekend in de oren.

Het is inderdaad geen strepentrekker maar ook niet langzaam, je rijdt vrij relaxed op koppel.
Ik rijd dagelijks in de 122pk skyactiv-g blok toen ik als vervangauto een skyactiv-x kreeg voelde deze inderdaad niet vlotter terwijl qua pk het wel moet zijn.

De CX-60 moet wel een stuk sneller aanvoelen als ik de reviews moet geloven.

Dezelfde reden waarom ik hoogstwaarschijnlijk niet ga kijken naar de CX-5 is inderdaad het gebrek aan vermogen. Het zal vast prima rijden maar idealiter heb ik iets van een plug-in hybride waarmee de tussensprints vlot gaan. :P
CX-60 is buiten het budget helaas.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Oceanview schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:35:
:Y

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Kan hier ook beamen dat de CX-60 in sport stand een raket is echter lees je wel even in mocht je er eentje gaan kopen want hij heeft bij introductie (en nu nog steeds hoor ik) wel best wat issues gehad.

• coob

Het is inderdaad geen strepentrekker maar ook niet langzaam, je rijdt vrij relaxed op koppel.
Ik rijd dagelijks in de 122pk skyactiv-g blok toen ik als vervangauto een skyactiv-x kreeg voelde deze inderdaad niet vlotter terwijl qua pk het wel moet zijn.

Dezelfde reden waarom ik hoogstwaarschijnlijk niet ga kijken naar de CX-5 is inderdaad het gebrek aan vermogen. Het zal vast prima rijden maar idealiter heb ik iets van een plug-in hybride waarmee de tussensprints vlot gaan. :P
Ik rij nu een anderhalve maand een 3 X met 186pk.
Vorige was een 122pk 3.
De x is echt wel een pak sneller dan de G.
Dat zeggen de cijfers ook wel, 8.2s vs 10.4s van 0-100km/h.
Daarbij is ie ook nog eens zuiniger.
Ik heb een tijdje een Hyundai Kona als leenauto gereden. Nou, dan gebeurt er echt niks als je het gas intrapt.
Verder heb je wel gelijk dat het niet echt als 186pk voelt maar toch is ie stiekem best rap.

[ Voor 4% gewijzigd door coob op 02-12-2025 18:53 ]

• jjkester
Ik onderschrijf de comments hierboven. In mijn ervaring (180pk sky-x) is de auto best snel als je toeren maakt, het voelt echter niet zo. De sensatie van de duw in je rug die turbo motoren wel geven (want ineens veel koppel) is afwezig, want het bouwt best wel linear op in de 3. Volgens mij meer de sensatie van snelheid die mist (die mijn Octavia 1.0 TSI wel had op lage snelheid, maar die was echt niet snel te noemen boven 80 km/h).

Afgelopen zomer viel me op de autobahn op met wat voor gemakt de motor doortrekt van 130 naar 180, dus dat vermogen is er wel.

Zelf ook het idee gehad dat brandstof kwaliteit en buitentemperatuur best een factor waren, maar dat kan ik niet objectief onderbouwen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Fanta schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:35:
Update. Hij staat nu onder mijn carport, blij mee! Ik vond de prijs wel prima gezien de uitvoering. MazdaSpeed spoilers rondom, 18” velgen, Bilstein dempers, Eibach verlagingsveren, lage km stand en super netjes onderhouden. Onder de motorkap ziet hij er uit alsof hij zo uit de fabriek komt.
Mocht je er ooit van af willen, laat maar weten ;)

• MacRembrandt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:59
Lekkere update, die MyMazda-app…..
🙄

• Naranya
  • Nu online
Ja die nieuwe update heeft wat "opstartissues" als ik het zo mag noemen.

• Wozmro
Ik rij met een Mazda 3 1.5 benzine 100pk.

Weinig vermogen en heel weinig koppel in de lage toeren.
Maar na 5j er mee rijden vind ik het nog steeds leuk om door te trekken richting 4 á 5000tr.
Bij het oprijden op de snelweg in 3de versnelling naar 100km/h.
Het gaat gewoon zo gemakkelijk en zonder vervelend aan te voelen zoals bij een turbodiesel waar ik vroeger mee reed.

• AMARONE
Wat een heerlijke auto.

Klaagmodus, ik mis de matrix led van VW en de ACC instellen ging wel heel soepel daar. Voor de rest een prachtige auto, stuurt lekker en de stoelen zijn ontzettend comfortabel.

Ik moet nog wel even wat dingen uitvinden zoals:
-Android auto niet automatisch opstarten (maar wel verbonden)
-Hoe zorg je ervoor dat de auto tussen de lijnen 'zelf' blijft rijden? Hij lijkt bij mij gewoon de baan te verliezen als ik het stuur los laat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iIA34VSwogHJsJA0Yvd6x7qWrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HaLSwbYaQrLzzCteK9KumiB.jpg?f=fotoalbum_large

• Wozmro
Voelt die 6e eigenlijk aan als een Mazda? Is het een grote auto om in te rijden? Veel groter dan een mazda3?

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Exirion schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:23:
[...]

Mocht je er ooit van af willen, laat maar weten ;)
Ik ben bang dat je dan nog wel even kan wachten! :)

• Mitchotelli
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:17
Wozmro schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:11:
Voelt die 6e eigenlijk aan als een Mazda? Is het een grote auto om in te rijden? Veel groter dan een mazda3?
De 6e is bijna 5 meter lang. Echt niet te vergelijken met een mazda3 in zowel model als rijeigenschappen.

• (RSH)

Cx-5 Diesel? die trekt wel strepen :-) of de Cx-60 Diesel

• AMARONE
Venraiden4K schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:34:
[...]

Die stem kan je dus helemaal muten! Dan doet ze heel af en toe nog "De kofferbak is open" maar voor de rest houd ze haar mond gelukkig :) (Ik werd gek van "AUTOMATISCHE VOORRUIT ONTWASEMING AAN")
Waar kan dat? Want bij de rij assistent zegt die ook elke keer bij het van rijbaan wisselen dat die tijdelijk uitstaat. Zag nergens een optie hiervoor staan maar misschien kijk ik er overheen?

Vanochtend wel een DAB probleem, de gisteren opgeslagen zenders leken verdwenen en hij gaf ook geen geluid.

• Oceanview
  • Laatst online: 13:37
(RSH) schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:45:
[...]

Cx-5 Diesel? die trekt wel strepen :-) of de Cx-60 Diesel
Laten die niet (meer) leverbaar zijn :P

• Venraiden4K
AMARONE schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:27:
[...]

Waar kan dat? Want bij de rij assistent zegt die ook elke keer bij het van rijbaan wisselen dat die tijdelijk uitstaat. Zag nergens een optie hiervoor staan maar misschien kijk ik er overheen?
Bij geluid en dan spraakassistent op 0 zetten.

En voor de lanekeeping kan je als er een wit stuurtje verschijnt in je HUD opnieuw cruise control inschakelen om dit in te schakelen. Het witte stuur wordt dan groen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wozmro schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:11:
Is het een grote auto om in te rijden? Veel groter dan een mazda3?
Natuurlijk is dit totaal anders dan een Mazda 3. Je leest overal dat het een grote auto is met een lengte van 4.92m. Ter vergelijking: een CX-60 is 4.75m en een CX-80 4.99m lang.

• Naranya
  • Nu online
Voor wellicht mensen die deze site nog niet kennen, hier kun je het goed visueel zien:
6e vs 3 hatch
https://www.carsized.com/...s-mazda-6e-2024-liftback/

6e vs 3 sedan
https://www.carsized.com/...s-mazda-6e-2024-liftback/

6e vs CX-60
https://www.carsized.com/...-vs-mazda-cx-60-2022-suv/
Pagina: 1 ... 80 81 Laatste