Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-06 14:17
champion16 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:21:
N.a.v. diverse berichten van afgelopen weekend. Zijn jullie al op de hoogte dat 2G eind 2027 uit de lucht wordt gehaald en dat eCall (SOS knopje) het dus niet meer zal doen? Een beetje op de Mazda website gekeken en kennelijk worden zelfs 6e modellen nog geleverd die werken met 2G...
Als dit niet werkt komt de auto volgens de huidige regels ook niet meer door de APK keuring heen.
Maak mij met mijn 3 uit 2023 wel een beetje zorgen.
https://www.mazda.nl/eige...stopzetting-van-2g-en-3g/

[ Voor 10% gewijzigd door Webarcher op 23-04-2026 08:42 ]


  • Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

champion16 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:21:
N.a.v. diverse berichten van afgelopen weekend. Zijn jullie al op de hoogte dat 2G eind 2027 uit de lucht wordt gehaald en dat eCall (SOS knopje) het dus niet meer zal doen? Een beetje op de Mazda website gekeken en kennelijk worden zelfs 6e modellen nog geleverd die werken met 2G...
Als dit niet werkt komt de auto volgens de huidige regels ook niet meer door de APK keuring heen.
Maak mij met mijn 3 uit 2023 wel een beetje zorgen.
We horen al zoveel jaren dat 2G nu toch echt echt echt gaat stoppen. Alle providers blijven schuiven met die plannen. Er moet gewoon een deal vanuit overheden komen, want 2G is te diep geworteld in allerlei cruciale systemen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein


  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:47
Het erge, als je dit leest, is dat het er op lijkt dat Mazda dit dus niet op gaat lossen. Maar ook niet eens mogelijk lijkt te willen maken. Wat APK afkeur zou betekenen.

  • avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-06 20:57
Martin.Air schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:41:
[...]

Het erge, als je dit leest, is dat het er op lijkt dat Mazda dit dus niet op gaat lossen. Maar ook niet eens mogelijk lijkt te willen maken. Wat APK afkeur zou betekenen.
Ik lees het anders. Dat de EU verordening tot eind 2024 verplichtte om het systeem op 2G/3G te laten werken, en dat dat voldoende was. Dus geen enkele druk vanuit EU regels om voor te sorteren op overschakeling naar 4G/5G. Dual-mode maken van iets dat je nooit hoopt te gebruiken, kost geld maar levert niets op.

Overigens, is die APK afkeur niet wat overdreven? Oldtimers uit de tijd dat autogordels niet verplicht waren, worden nu ook niet afgekeurd omdat er geen gordels in zitten.

En ietsje gechargeerd: mag je dan ook niet meer rijden in gebieden waar de dekking compleet weg is?

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!


  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:47
avdongen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:59:
[...]

Ik lees het anders. Dat de EU verordening tot eind 2024 verplichtte om het systeem op 2G/3G te laten werken, en dat dat voldoende was. Dus geen enkele druk vanuit EU regels om voor te sorteren op overschakeling naar 4G/5G. Dual-mode maken van iets dat je nooit hoopt te gebruiken, kost geld maar levert niets op.

Overigens, is die APK afkeur niet wat overdreven? Oldtimers uit de tijd dat autogordels niet verplicht waren, worden nu ook niet afgekeurd omdat er geen gordels in zitten.

En ietsje gechargeerd: mag je dan ook niet meer rijden in gebieden waar de dekking compleet weg is?
De regel, bij zoveel dingen van de APK, is als je het hebt moet het werken.

Geld ook voor de gordels, airbags, koplampafstelling, etc.

Mazda dekt zich een beetje achter een regelgeving, de regelgeving zegt inderdaad dat het systeem MOET werken op 2G/3G. Het systeem MAG ook werken op 4G/5G. Onze BMW werkt gewoon op 2G, 3G en 4G. Hadden we een nieuwere gehad, zelfs ook op 5G.
Hierdoor blijft eCall ook gewoon werken zodra 2G en 3G geen bereik meer hebben, of dat de palen uit staan.

  • Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

De EU heeft gewoon zitten slapen. Er is destijds gekozen voor 2G zonder er bij stil te staan dat dat systeem er wellicht niet voor altijd zou blijven. Fabrikanten hebben aan de eisen voldaan en dat is het. En zo gaan er wel meer dingen mis in de EU door bestuurders die ongehinderd door enige technische expertise ingrijpende beslissingen voor de lange termijn moeten nemen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein


  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Martin.Air schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:41:
[...]

Het erge, als je dit leest, is dat het er op lijkt dat Mazda dit dus niet op gaat lossen. Maar ook niet eens mogelijk lijkt te willen maken. Wat APK afkeur zou betekenen.
Ik heb een paar dagen geleden iets op tv gezien, ik dacht bij Kassa of soortgelijk, dat er overwogen zou kunnen gaan worden (ja, allemaal uitwegen in die zin) om de APK daar niet op af te laten keuren. Want laten we wel zijn, stel dat 2G gewoon uit gaat volgens planning: Er zijn echt veel auto's waar eCall echt enkel op 2G werkt, en niet (economisch) vervangen kan worden, dan ga je natuurlijk niet al die auto's van de weg halen en afschrijven (want dat is wat APK afkeur dan tot gevolg heeft). Ook auto's van nog geen 4 jaar oud en (blijkbaar, lees ik hier) ook de 6e nog steeds. Echt bizar!

Het is niet dat 2G nog maar net bestaat ofzo. Het is al sinds 1991(!!) in de lucht...

Alles kan stuk.


  • Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

remco_k schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 01:19:
Ik heb een paar dagen geleden iets op tv gezien, ik dacht bij Kassa of soortgelijk, dat er overwogen zou kunnen gaan worden (ja, allemaal uitwegen in die zin) om de APK daar niet op af te laten keuren.
Kassa was dat ja, met Karremans die echt uit z'n nek stond te kletsen. Hij beweerde dat er nog maar heel weinig auto's met 2G/3G worden verkocht. Dat is echt gelul. Zelfs de CX-80 gaat met eCall afvallen zodra dit doorgaat. Het zijn echt niet de oudste of minste automodellen die hiermee te maken krijgen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein


  • D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 20:06
Als we de MPS naar waardes van ver boven 300 PK weten te krijgen, (ECU swap) zonder verdere aanpassingen aan de auto -- dan moet het met het E-call systeem ook genoeg mogelijk zijn.

Mazda.nl schrijft zelf dat auto's vanaf jan 2026 moeten voldoen aan de 4G / 5G hardware, wat betekend dat de CX6e mogelijk de eerste "Mazda" is die met de nieuwere hardware geleverd gaat worden.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving


  • Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-06 21:55
Over die APK afkeuring, daar zullen ze toch wel een uitzondering voor maken? Kan toch niet zo zijn dat duizenden auto's worden afgekeurd omdat er niet een of ander automatisch gegenereerd telefoontje kan worden gepleegd na een ongeval?

Blij dat ik daar geen last van heb met mijn 2 uit 2016.
Kom net terug van een roadtrip door Zuid-Frankrijk. Meer dan 3000 km gereden in 4 rijdagen over o.a de Route de Napoleon. Allemaal probleemloos verlopen.

Eerste x dat mijn Ruitewisservloeistof op was in 3,5 jaar tijd dat ik de auto heb. (de dealer vult het steeds bij het onderhoud) Vandaag dus de laatste etappe gereden met een hoop insecten op de voorruit, gelukkig niks wat echt mijn zicht verhinderde. Deze week eens even die vloeistof kopen. Weet iemand van jullie hoeveel liter er in het reservoir van de 2 gaat? Ik kon het even niet vinden.

  • gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 14:28
Mick3112 schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:57:
Deze week eens even die vloeistof kopen. Weet iemand van jullie hoeveel liter er in het reservoir van de 2 gaat? Ik kon het even niet vinden.
Gewoon een jerrycannetje van 5 liter kopen bij Action. Zag ze vandaag staan voor 1,50 euro.

  • Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-06 23:24
remco_k schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 01:19:
[...]

Ik heb een paar dagen geleden iets op tv gezien, ik dacht bij Kassa of soortgelijk, dat er overwogen zou kunnen gaan worden (ja, allemaal uitwegen in die zin) om de APK daar niet op af te laten keuren. Want laten we wel zijn, stel dat 2G gewoon uit gaat volgens planning: Er zijn echt veel auto's waar eCall echt enkel op 2G werkt, en niet (economisch) vervangen kan worden, dan ga je natuurlijk niet al die auto's van de weg halen en afschrijven (want dat is wat APK afkeur dan tot gevolg heeft). Ook auto's van nog geen 4 jaar oud en (blijkbaar, lees ik hier) ook de 6e nog steeds. Echt bizar!

Het is niet dat 2G nog maar net bestaat ofzo. Het is al sinds 1991(!!) in de lucht...
Is het niet mogelijk om, net als bij mijn BMW, de melding eruit te coderen?

  • Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-06 23:18

Rob310

kermisfanaat

Cx-5 2012 handgeschakeld.
Woensdag begon de auto met inhouden, stotteren en stoten. ‘s-avonds weer in orde, donderdagochtend weer de klacht en ‘s-middags naar garage gebracht (reed toen weer wel probleemloos).
Inmiddels uitgelezen en de storingsmeldingen duiden op verbroken communicatie tussen diverse modules/sensoren.
Ze hebben de abs sensor een keer losgekoppeld en weer teruggestoken. Daarna heeft auto even goed gereden maar bij volgende testrit was het weer opnieuw problematisch.
Iemand toevallig ervaring mee en al ooit een oplossing gevonden?

[ Voor 19% gewijzigd door Rob310 op 01-05-2026 17:43 ]

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord


  • D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 20:06
@Rob310 Heb je geen ongewenste gasten gehad, zoals muizen / steenmarters?

Of kon de garage geen vraatschade zien?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving


  • Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-06 23:18

Rob310

kermisfanaat

D_Jeff schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:16:
@Rob310 Heb je geen ongewenste gasten gehad, zoals muizen / steesteenmarters?

Of kon de garage geen vraatschade zien?
Nooit aan gedacht maar midden in de dorpskern van Hilvarenbeek lopen deze niet zoveel, voor zover bekend (auto staat ook buiten op oprit, niet in garage dus muizen verwacht ik ook niet).
Bedankt voor het meedenken. Ik heb ook nog aangegeven de accu door te meten omdat deze al wel enkele jaren oud is en ook zomaar kuren kan hebben.
Helaas wel wachten tot Maandag en hopen dat ze wat tijd tussendoor hebben.

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord


  • D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 20:06
@Rob310 Een accu die een slechtere conditie heeft gaat inderdaad vage issues laten zien (meestal in storingen wijzend naar electra delen), zonder dat het systeem naar de accu wijst.
Ik zou niet proberen om dat te testen, eenmaal te diep ontladen zal je voor elke start een booster (of andere auto) nodig hebben

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving


  • Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-06 11:52
Mick3112 schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:57:
Over die APK afkeuring, daar zullen ze toch wel een uitzondering voor maken? Kan toch niet zo zijn dat duizenden auto's worden afgekeurd omdat er niet een of ander automatisch gegenereerd telefoontje kan worden gepleegd na een ongeval?

Blij dat ik daar geen last van heb met mijn 2 uit 2016.
Kom net terug van een roadtrip door Zuid-Frankrijk. Meer dan 3000 km gereden in 4 rijdagen over o.a de Route de Napoleon. Allemaal probleemloos verlopen.

Eerste x dat mijn Ruitewisservloeistof op was in 3,5 jaar tijd dat ik de auto heb. (de dealer vult het steeds bij het onderhoud) Vandaag dus de laatste etappe gereden met een hoop insecten op de voorruit, gelukkig niks wat echt mijn zicht verhinderde. Deze week eens even die vloeistof kopen. Weet iemand van jullie hoeveel liter er in het reservoir van de 2 gaat? Ik kon het even niet vinden.
Gisteren toevallig het reservoir van mijn 2 gevuld, ging ongeveer max 2,5 l in (halve bus van 5 l dus). Dat was wel volledig gevuld tot aan de dop (was even niet aan het opletten).

  • Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-06 21:55
Death1ord schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:14:
[...]


Gisteren toevallig het reservoir van mijn 2 gevuld, ging ongeveer max 2,5 l in (halve bus van 5 l dus). Dat was wel volledig gevuld tot aan de dop (was even niet aan het opletten).
ja, ik had hem intussen ook al gevuld. 2,5 liter idd. Ik had die blauwe fles van 5 liter bij de Gamma gekocht die tegen bevriezing kan ook.

  • Mitchotelli
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-06 12:14
Bij mij is het raak met de 6e helaas.

Mijn airco is gestopt met functioneren en blaast alleen lucht van buiten naar binnen. Heb dit laten controleren bij mijn lokale Mazda dealer, die konden mij pas begin juni helpen met het probleem. Voelde mij daar niet echt bepaald geholpen, geen werkende airco is niet echt een cosmetisch probleem. Ook gevraagd of ik terecht kon bij een andere dealer, maar dit moest ik zelf maar regelen.

Toch maar contact opgenomen met mijn leasemaatschappij, die geven aan dat ik alleen bij een Mazda dealer dit mag laten uitvoeren omdat het een garantie kwestie is.

Dus zelf maar overal achteraan om een afspraak ergens te krijgen. Gelukkig wel ergens plek gevonden voor volgende week maandag maar wel 100km rijden. Hopelijk kunnen ze het die dag oplossen en hoef ik niet het warme weer in zonder airco.

Vond het vooral jammer dat er weinig hulp kwam vanuit mijn lokale dealer. Ik verwacht niet veel maar een beetje met mij mee denken zat er echt niet in.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
Ik vind begin juni best acceptabel voor iets als een airco. Snap dat het vervelend is, maar ik zou dat ook onder een cosmetisch probleem scharen.

Helaas is het zo dat het in de garages gewoon absurd druk is. Dat is niet enkel bij Mazda zo, mijn andere auto moet ik ook tijdig een afspraak voor maken. En bij mijn algemene bandenboer in het dorp kunnen ze je ook niet meer op stel en sprong helpen voor alles anders dan een prop schieten.

Zelf had ik een paar weken terug een defecte buitenspiegel op de CX-5 (8 dagen na de verlengde garantie, frustrerend!) en ik had het geluk dat het een tussendoor klusje was. Kon de auto neerzetten in de ochtend en in de avond ophalen. Maar dan heb je het over een 30-40 minuten klusje wat ze kunnen doen als ze heel even tijd over hebben.

Een airco klinkt ingrijpender en doe je niet even tussendoor. Tenzij het een stekkertje is. Het zou niet moeten kunnen op een nieuwe auto, maar de praktijk leert dat je vaak ver moet blijven van een eerste serie omdat er vaak dit soort problemen inzitten.

Vind dat je het zelf prima opgelost hebt zo, ook al kost het je 200km en een halve of hele dag vrij nemen als je er op wacht. Zelf had ik denk ik lekker tot begin juni gewacht, maar ik snap ook dat je de airco belangrijk vindt en daar wat moeite voor wil doen.

All your base are belong to us!


  • platvoet
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06 14:01
Ik heb inmiddels wat opheldering gekregen over mijn issues met mijn laadpaal thuis. Voordat de auto (6e) gaat laden moet ik meerdere keren de stekker inpluggen en verwijderen totdat de actuator van de auto geluid maakt en de stekker vergrendelt.

Dit schijnt een bekend probleem te zijn in combinatie met een Peblar (Bluebuilt) lader. Nu met de leasemaatschappij in overleg om de laadpaal te laten vervangen voor wat anders.

  • Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-06 14:17
Mitchotelli schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:57:
Vond het vooral jammer dat er weinig hulp kwam vanuit mijn lokale dealer. Ik verwacht niet veel maar een beetje met mij mee denken zat er echt niet in.
Misschien dot ook terugkoppelen naar Mazda.nl. Zo hoort een dealer niet met klanten om te gaan.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
Webarcher schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:41:
[...]


Misschien dot ook terugkoppelen naar Mazda.nl. Zo hoort een dealer niet met klanten om te gaan.
Hoe dan wel? Een niet kritisch probleem en een afspraak met 3 weken (waarin ook nog 2 feestdagen zitten)...

Natuurlijk is sneller fijner en zou het top zijn als ze gelijk tijd hadden, maar hoe realistisch is dat? Tegenwoordig raad zo ongeveer elke garage aan om heel tijdig (minstens 6 weken van te voren) aan om afspraken te maken voor regulier onderhoud en APK's.

All your base are belong to us!


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
platvoet schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:38:
Ik heb inmiddels wat opheldering gekregen over mijn issues met mijn laadpaal thuis. Voordat de auto (6e) gaat laden moet ik meerdere keren de stekker inpluggen en verwijderen totdat de actuator van de auto geluid maakt en de stekker vergrendelt.

Dit schijnt een bekend probleem te zijn in combinatie met een Peblar (Bluebuilt) lader. Nu met de leasemaatschappij in overleg om de laadpaal te laten vervangen voor wat anders.
Wat ben ik blij dat ik gewoon benzine mag tanken. Het is niet goedkoop natuurlijk, maar dit gezeik zou mij grijze haren geven.

Is er geen update vanuit Mazda om dit te verhelpen?

All your base are belong to us!


  • coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:42
https://www.autoweek.nl/a...uizenden-euros-goedkoper/

De 6e is nu goedkoper dan wat ik voor mijn 3 gegeven heb.

[ Voor 53% gewijzigd door coob op 06-05-2026 19:32 ]


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
Maar de laatste regels zijn wel zorgwekkend:
Of er een modeljaarupdate of andersoortige opfrisbeurt voor de Mazda 6e aan zit te komen, is nog niet helder.
Dat zou toch ridicuul zijn? Model is amper een half jaar op de markt?

All your base are belong to us!


  • Uffeltje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:40
Misschien dat ze een versie uitbrengen met een beter onderstel en zonder bugs in de software en zonder de te agressieve hulpsystemen. :+
spoiler:
Ik ben niet heel tevreden met de 6e.

[ Voor 22% gewijzigd door Uffeltje op 06-05-2026 20:13 ]

YouTube


  • Priy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:41
Drardollan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:00:
[...]

Model is amper een half jaar op de markt?
De voor 95% gelijke Mazda EZ-6 is in China al sinds 2024 op de markt. Zou dus niet heel vreemd zijn dat ze in de tussentijd al aan verbeteringen hebben gewerkt. Ik ben in elk geval benieuwd!

  • D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 20:06
Geruchten gaan dat er een nieuwere versie van 6e gaat verschijnen: Long ranger met LFP en hogere laadsnelheid. Daardoor zou Mazda NL van de huidige voorraad afwillen (die andere EV was ook geen verkoopkanon)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving


  • darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-06 20:59
Drardollan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:00:
[...]

Maar de laatste regels zijn wel zorgwekkend:


[...]

Dat zou toch ridicuul zijn? Model is amper een half jaar op de markt?
Toen ik bij de dealer was voor een proefrit gaf de verkoper ook al aan een update te verwachten, i.v.m. de suv variant.


En heel eerlijk, een ietwat sportiever weggedrag kan imho geen kwaad.

  • Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 14:04
Drardollan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:00:
[...]

Maar de laatste regels zijn wel zorgwekkend:


[...]

Dat zou toch ridicuul zijn? Model is amper een half jaar op de markt?
Ik hoorde een gerucht dat ze net als de CX-6e weer meer knoppen willen toevoegen, zoals een ruitenwisserstokje enz

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
Hele reclamecampagne opgetuigd in Nederland enkele weken geleden en dan nu al een stop. Dat weet je dan toch van te voren?

Apart allemaal, maar gezien de klachten hier en op andere plekken over de auto is het misschien maar goed ook ;)

All your base are belong to us!


  • coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pURGYKB-hkoS4yhADzSx3beCIGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnJH2pF1SXwEmxPZQNq7arAv.jpg?f=fotoalbum_large Ik ben stiekem toch wel blij met mijn echte Mazda. :P

[ Voor 77% gewijzigd door coob op 07-05-2026 12:08 ]


  • tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 07:45
Venraiden4K schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Ik hoorde een gerucht dat ze net als de CX-6e weer meer knoppen willen toevoegen, zoals een ruitenwisserstokje enz
Dit zou zomaar een reden kunnen zijn voor mij om de nieuwe c5 over te slaan ,sommige dingen moeten gewoon met fysieke knoppen en hendels.

Vind ik :P

  • tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 07:45

[...]
Venraiden4K schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Ik hoorde een gerucht dat ze net als de CX-6e weer meer knoppen willen toevoegen, zoals een ruitenwisserstokje enz
Dit zou zomaar een reden kunnen zijn voor mij om de nieuwe c5 over te slaan ,sommige dingen moeten gewoon met fysieke knoppen en hendels.

En zit te wachten op een plugin hybride versie.

Vind ik :P

  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:06
Drardollan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:16:
[..]

Een airco klinkt ingrijpender en doe je niet even tussendoor. Tenzij het een stekkertje is. Het zou niet moeten kunnen op een nieuwe auto, maar de praktijk leert dat je vaak ver moet blijven van een eerste serie omdat er vaak dit soort problemen inzitten.[..]
Een steentje tegen de condensor en je hebt zelfs in de vijfentwintigste serie een probleem.
Grote kans dat er gewoon ergens een lek zit en het aircogas daardoor is ontsnapt, dan doet je airco niet veel meer. Dat kan met elke auto en elke generatie gebeuren.

Het is niet alsof Mazda pas net is begonnen met auto's maken ofzo.

*sowieso


  • Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-06 11:15
Drardollan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:53:
[...]


Wat ben ik blij dat ik gewoon benzine mag tanken. Het is niet goedkoop natuurlijk, maar dit gezeik zou mij grijze haren geven.

Is er geen update vanuit Mazda om dit te verhelpen?
Wat bij mij op de zaak, en eigenlijk bij alle laadpalen helpt is de kabels in te pluggen, de auto op slot te zetten en dan pas met de druppel/pas de laadpaal activeren. Zorgt in ieder geval bij mij voor geen storingen en sneller 'aanslaan' van de laadpaal.

  • AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:26
Venraiden4K schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Ik hoorde een gerucht dat ze net als de CX-6e weer meer knoppen willen toevoegen, zoals een ruitenwisserstokje enz
Volgens mij is het gewoon de versie met de nieuwe accu waardoor je en meer bereik hebt en sneller kan laden. Voor de rest zal er weinig veranderen (UK website kan je deze al zien).

Lijkt mij sterk dat ze hem gelijktrekken aan de cx want die staat überhaupt al totaal los van de 6e qua interieur wat heel vreemd is. Linksom of rechtsom hoop ik wel dat ze de huidige 6e met software updates flink verbeteren.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
DonJunior schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:44:
[...]

Een steentje tegen de condensor en je hebt zelfs in de vijfentwintigste serie een probleem.
Grote kans dat er gewoon ergens een lek zit en het aircogas daardoor is ontsnapt, dan doet je airco niet veel meer. Dat kan met elke auto en elke generatie gebeuren.
Ik refereerde dan ook niet specifiek naar de airco.
Het is niet alsof Mazda pas net is begonnen met auto's maken ofzo.
Maar dat maakt niet dat ze ineens eerste generatie auto's produceren die tip top in orde zijn. De CX-60 was ook geen heel groot succes wat dat betreft. Maar daarin is Mazda alles behalve uniek, dat is bij eigenlijk elk merk. En mijn opmerking was dan ook zeer generiek bedoeld, ik ben van mening dat je van geen enkel merk een eerste generatie moet kopen.

We kunnen moeilijk zeggen dat de 6e op technisch vlak een topper is. Lees maar weinig echt positieve berichten, los van dat het absoluut een schitterende auto is om te zien. En ik weet zeker dat als het model de kans krijgt om tot de 3e generatie of verder te komen dat het een heel ander verhaal wordt.

All your base are belong to us!


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
Venraiden4K schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:11:
[...]

Ik hoorde een gerucht dat ze net als de CX-6e weer meer knoppen willen toevoegen, zoals een ruitenwisserstokje enz
Dat verbaasd mij sowieso. Elke dag komen er meer en meer onzin regeltjes vanuit Brussel, zoals bijvoorbeeld per 1 juli allerlei onzinnige troep voor in de auto, maar op genoemd vlak mag elke fabrikant zelf wat prutsen. 0,0 uniformiteit en je moet het maar uitzoeken als klant. Een paar duidelijke regels omtrent knoppen en hendels die er zouden moeten zijn en wellicht een serieuze instantie die bekijkt hoe de software in elkaar zit en werkt zou toch geen kwaad kunnen?

Niet heel Mazda specifiek, Tesla is hiermee begonnen en de rest van de fabrikanten volgt omdat ze denken dat de markt het wil hebben. Maar hoeveel mensen zijn er nu echt blij mee dat ze 12 menu's door moeten om de ruitenwissersnelheid aan te passen? Leuk al die schermen die er nu zijn, maar ik heb nog geen noemenswaardige voordelen gezien. Natuurlijk is het fijn dat je navigatiescherm wat groter is, maar wat moet een normaal mens met een 17 inch scherm in de auto?

All your base are belong to us!


  • 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-06 15:25
Vanmiddag naar de CX-6e kijken in Amsterdam. Ben benieuwd. Heb hem hoog op het lijstje zijn voor mijn nieuwe lease auto.

  • Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 14:04
Drardollan schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:33:
Hele reclamecampagne opgetuigd in Nederland enkele weken geleden en dan nu al een stop. Dat weet je dan toch van te voren?

Apart allemaal, maar gezien de klachten hier en op andere plekken over de auto is het misschien maar goed ook ;)
Ik ben anders nog steeds rete-blij met mijn 6e. Zou ook niet snel naar iets anders willen qua EV. Misschien de CX-6e.

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter


  • Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-06 11:15
Venraiden4K schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:16:
[...]

Ik ben anders nog steeds rete-blij met mijn 6e. Zou ook niet snel naar iets anders willen qua EV. Misschien de CX-6e.
Daar ben ik het geheel mee eens. Snap ook echt de negativiteit rond de auto niet. Misschien omdat ik uit een niet elektrische auto kom, maar hij is prachtig, rijdt geweldig en doet het prima

  • Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Jarnoootje schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:29:
Snap ook echt de negativiteit rond de auto niet. Misschien omdat ik uit een niet elektrische auto kom, maar hij is prachtig, rijdt geweldig en doet het prima
Het is al sinds de eerste geruchten over de 6e hetzelfde liedje: Chinees dus kut. Elke keer bij Autoweek als het over de 6e gaat: 'nep Mazda' en 'gewoon een Chinees met een Mazda plakkertje erop' en dat soort kreten. Dat blijft zich maar herhalen, elke keer weer. Die auto mag gewoon niet deugen. Over Volvo's hoor ik dit soort dingen zelden, en dat zijn ook maar gewoon Geely platformen en steeds meer Chinese onderdelen. Het is net zo'n stigma als bij de CX-60 die in het begin veel problemen heeft gehad. Mensen die er nog nooit eentje van dichtbij hebben gezien, laat staan erin gereden hebben, hebben er een mening over 'want dat hebben ze gelezen'.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein


  • remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Exirion schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Mensen die er nog nooit eentje van dichtbij hebben gezien, laat staan erin gereden hebben, hebben er een mening over 'want dat hebben ze gelezen'.
Ik heb geen verstand van Mazda, ik houd niet bij waar ze vandaan komen, het kan me niets schelen of het Chinees is, maar ik heb 2x een proefrit in een 6e gedaan en 2x is me dat vies tegengevallen. Er zijn geen andere elektrische auto's (vergelijkbaar segment en onvergelijkbaar segment) die mij zo slecht bevielen. En eerlijk: dit was voor mij voor het eerst ooit dat een proefrit in een nieuwe auto tegenviel. En dat heb ik de afgelopen tig jaren toch diverse keren gedaan.

Dus geen vooroordeel hier, geen anti Chinese bias. Het uiterlijk vind ik mooi. Hij rijdt gewoon niet goed. Dat er dan van die negatieve artikelen over verschijnen (met anti Chinese bias of niet) is dan toch wel begrijpelijk?

Ook hier in het topic zie je naast de mijne m.i. eerlijke meningen van mensen die de 6e hebben getest. Die zijn gemengd positief en negatief. De negatieve wijzen vaak dezelfde problemen aan. Dat moet toch iets betekenen ergens?

Alles kan stuk.


  • Uffeltje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:40
Het is inderdaad een mooie auto om te zien. Hij rijdt prima, niet meer dan dat. Het ligt eraan waar je vandaan komt denk ik. Als je beter gewend bent dan valt dit vies tegen. Zeker als je bekijkt hoe de auto in de markt is gezet en op welke manier er reclame voor is gemaakt.

Ik rijd hem nu bijna een half jaar en inmiddels staat het stuur iets scheef, trilt hij lichtjes (goed te voelen in het stuur) bij een gangetje van zo'n 100 km/u en trilt hij vanuit de aandrijving bij sneller dan gemiddeld optrekken. De banden zijn al een keer opnieuw gebalanceerd, dus dat is het niet. Valt wat mij betreft erg tegen voor een nieuwe auto.

In de stad merk ik daar weinig van en gaat alles erg soepel. Vooral op de snelweg is het matige weggedrag, ook los van de trillingen, beter te merken.

Die van mij is rood. Een mooie kleur. Maar niet mooi gespoten. De kleurverschillen tussen verschillende panelen zijn goed zichtbaar. Niet alleen tussen plastic en metalen delen, maar ook tussen verschillende metalen delen. De lak is ook erg gevoelig voor krasjes en steentjes.

En dan de software. Radio luisteren is lastig. Elke keer vergeet hij de zenders en favorieten. Lane assist is veel te agressief en soms zelfs gevaarlijk. Je kan het wel uitzetten, maar als de auto denkt dat je moe bent dan gaat het vanzelf weer aan. In de praktijk is dat soms meerdere keren per rit (vooral als ik wat vaker knipper door een felle zon).

Natuurlijk, hij heeft ook wel zijn goede kanten. De looks. Het interieur. De opties. De prijs. Maar ik denk dat veel kritieken terecht zijn. In de huidige staat zou ik hem niet aanraden.

[ Voor 21% gewijzigd door Uffeltje op 08-05-2026 20:42 ]

YouTube


  • Turbo_McCrack
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23-06 13:39
Van de week opgebeld door de dealership. Ik had een (lease) bestelling staan voor de 3 met X186 blok, nagisa in Zircon Sand. Nu wordt mij gemeld dat de combinatie kleur+trim/blok niet meer gemaakt gaat worden. Gevolg: ander blok kiezen of andere kleur met X blok. Uiteindelijk de 2.5L G proefgereden en reed ook prima dus deze maar gekozen. Andere mensen ook dit nieuws gekregen? Vind het raar want zowel bij de Lease als op mazda configurator is hij gewoon nog te bestellen.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
Exirion schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Het is al sinds de eerste geruchten over de 6e hetzelfde liedje: Chinees dus kut. Elke keer bij Autoweek als het over de 6e gaat: 'nep Mazda' en 'gewoon een Chinees met een Mazda plakkertje erop' en dat soort kreten. Dat blijft zich maar herhalen, elke keer weer. Die auto mag gewoon niet deugen. Over Volvo's hoor ik dit soort dingen zelden, en dat zijn ook maar gewoon Geely platformen en steeds meer Chinese onderdelen. Het is net zo'n stigma als bij de CX-60 die in het begin veel problemen heeft gehad. Mensen die er nog nooit eentje van dichtbij hebben gezien, laat staan erin gereden hebben, hebben er een mening over 'want dat hebben ze gelezen'.
Maar dat "gelezen" is voor veel mensen dan ook de enige serieuze bron. Ik wist bijvoorbeeld niet eens dat hij grotendeels Chinees was, al is het maar omdat mij dat sowieso niet boeit. Ik lees op diverse sites, ook hier, dat zowel de CX-60 als 6e vaak wat tegenvalt om diverse redenen. Dat is alles waar ik mij op kan baseren, ik heb beide auto's niet.

Daarmee is het niet ineens een slechte auto overigens, verre van dat. Maar ik denk wel dat je, in het algemeen, kan stellen dat eerste modellen vaak geen aanrader zijn als je gewoon een betrouwbare auto zoekt. Dat is niet Mazda specifiek. Het is ook niet gek en dus geen verwijt, alles wat nieuw is moet zich eerst bewijzen. Een upgrade van een front en andere stoelen, wat je vaak later in de modellijn ziet, zijn niet van hele grote invloed meer op de auto an sich.

Over Volvo hoor je ook genoeg overigens, ik denk dat voor de meeste Volvo rijders de huidige Volvo's niet meer als Volvo worden bestempeld.

All your base are belong to us!


  • D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 20:06
Turbo_McCrack schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:02:
Van de week opgebeld door de dealership. Ik had een (lease) bestelling staan voor de 3 met X186 blok, nagisa in Zircon Sand. Nu wordt mij gemeld dat de combinatie kleur+trim/blok niet meer gemaakt gaat worden. Gevolg: ander blok kiezen of andere kleur met X blok. Uiteindelijk de 2.5L G proefgereden en reed ook prima dus deze maar gekozen. Andere mensen ook dit nieuws gekregen? Vind het raar want zowel bij de Lease als op mazda configurator is hij gewoon nog te bestellen.
Die zand kleur was geen standaard kleur en het gebeurt nog wel eens dat men stopt met een kleur.
2.5L schijnt een softwarematige aanpassing te hebben, waardoor deze slechts 140 pk doet. Hetzelfde blok heeft ook in de 6 en CX-5 gezeten, waardoor ik (zelf) een vermoeden heb dat het blok uiteindelijk 192/194pk kan doen (maar ecu aanpassingen vind een LM niet zo grappig)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving


  • Mitchotelli
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-06 12:14
Update over mijn airco.

Blijkbaar is het airco systeem op een 6e zodanig complex dat veel van de platen en onderdelen van de auto uit elkaar gehaald moeten worden om erbij te kunnen. Ze hebben na een hele dag werk de airco bijgevuld maar niet de oorzaak of eventuele lek gevonden. Kans bestaat dat de auto niet goed was afgevuld in de fabriek. :+

Hopelijk loopt de airco niet weer leeg. Hij is nu in ieder geval weer ijskoud.

Uiteraard de dag nadat ik bij de dealer ben geweest kreeg ik de (reguliere) onderhoudsmelding in mijn dashboard. Dus kan weer een afspraak gaan maken. :-(

  • Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:01
sinds januari heb ik last met de rijhulp systemen. ik had een kleine aanrijding waarbij de achterbumper beschadigd raakte. die hebben ze qua uiterlijk netjes hersteld maar sindsdien is het mis met de achterste sensoren.
- rear en cross Traffic Alert reageert niet als er auto's rechts naast je rijden of achter je langs rijden
- rear en cross Traffic Alert reageert hyperactief als je de richting aanwijzer bediening gebruikt (zowel links als rechts)
- parkeersensoren werken achter niet

gelukkig doet de achteruit rij camera het nog wel zodat ik tenminste nog zie wat er gebeurt. volgende week een afspraak om de storing te checken.

  • bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:36
Vind de prijzen bij mazda een beetje raar bij private lease.

ik heb een offerte voor 60 maanden en 10000km van 649 euro (41000euro) voor 6e en voor CX 6e van 809 euro (46000 euro). voor 5000 euro betaal ik over 60 maanden 160 euro of 9600 euro over de looptijd meer ?

  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:47
Alex_79 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:01:
sinds januari heb ik last met de rijhulp systemen. ik had een kleine aanrijding waarbij de achterbumper beschadigd raakte. die hebben ze qua uiterlijk netjes hersteld maar sindsdien is het mis met de achterste sensoren.
- rear en cross Traffic Alert reageert niet als er auto's rechts naast je rijden of achter je langs rijden
- rear en cross Traffic Alert reageert hyperactief als je de richting aanwijzer bediening gebruikt (zowel links als rechts)
- parkeersensoren werken achter niet

gelukkig doet de achteruit rij camera het nog wel zodat ik tenminste nog zie wat er gebeurt. volgende week een afspraak om de storing te checken.
Dit klinkt alsof ze vergeten zijn de sensoren opnieuw te kalibreren. Als de achterbumper er af gaat komt hij er tenslotte nooit op exact dezelfde plek terug. Zeker de dodehoeksensoren, onderdeel van rear&cross traffic alert, zijn hier extreem gevoelig voor. Als deze fout staan afgesteld kunnen ze je eigen bumper detecteren. Ik zou dus zeker even terug gaan en het op laten lossen.

  • Turbo_McCrack
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23-06 13:39
D_Jeff schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:23:
[...]

Die zand kleur was geen standaard kleur en het gebeurt nog wel eens dat men stopt met een kleur.
2.5L schijnt een softwarematige aanpassing te hebben, waardoor deze slechts 140 pk doet. Hetzelfde blok heeft ook in de 6 en CX-5 gezeten, waardoor ik (zelf) een vermoeden heb dat het blok uiteindelijk 192/194pk kan doen (maar ecu aanpassingen vind een LM niet zo grappig)
Wat betreft de 2.5L vermoed ik dat je gelijk heb. Vooralsnog is volgens de ECU chippers de beveiliging van Mazda nog niet te omzeilen (heb al eventjes uit nieuwsgierigheid geïnformeerd). Dus wellicht komt het nog in de toekomst, voor de X kan je het helemaal vergeten gezien de complexiteit van de motorsoftware.

  • Turbo_McCrack
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23-06 13:39
bjornricardo33 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:04:
Vind de prijzen bij mazda een beetje raar bij private lease.

ik heb een offerte voor 60 maanden en 10000km van 649 euro (41000euro) voor 6e en voor CX 6e van 809 euro (46000 euro). voor 5000 euro betaal ik over 60 maanden 160 euro of 9600 euro over de looptijd meer ?
Rente of andere afschrijving van de auto? Even informeren bij de offerteverstrekker lijkt me het makkelijkst.

  • D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 20:06
@Turbo_McCrack Complexe motoren is in de tuning wereld geen probleem, maar dan moet er wel interesse zijn (die is erg beperkt bij Sky-x). Voor bijv de hybrides van Mclaren / Lambo / Porsche kan je namelijk wel andere ecu's krijgen


Prijsverschil: Nieuw model met geen geschiedenis, dat kent altijd een risico opslag in de leasebedragen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving


  • Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
D_Jeff schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:23:
[...]

Die zand kleur was geen standaard kleur en het gebeurt nog wel eens dat men stopt met een kleur.
2.5L schijnt een softwarematige aanpassing te hebben, waardoor deze slechts 140 pk doet. Hetzelfde blok heeft ook in de 6 en CX-5 gezeten, waardoor ik (zelf) een vermoeden heb dat het blok uiteindelijk 192/194pk kan doen (maar ecu aanpassingen vind een LM niet zo grappig)
In de dagelijkse praktijk zal het (max!) vermogen waarschijnlijk weinig uitmaken.

In de 2.5L motor heb ik mij nog niet in verdiept, maar bij de 2.0L wordt bij de lagere vermogens motoren simpelweg het toerental begrensd op 4.000tpm (dat zie je duidelijk in de vermogen/koppel-grafiekjes). Dus tot 4.000tpm zijn het praktisch gezien dezelfde motoren (uiteraard is er wel verschil tussen de SA-G en SA-X). En wanneer kom je met een Mazda SA motor boven de 4.000tpm? ;)

Geen idee hoe je hier plaatjes invoegt; dus maar zo:

https://send.adminforge.de/download/4864d62db8070517/#7qhclZ4uUV5RCeLJhu0WGQ

[ Voor 13% gewijzigd door Tweaker626 op 17-05-2026 14:14 ]


  • D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 20:06
@Tweaker626 De meeste Mazda motoren moeten juist (veel) toeren maken voor vermogen, dus dat zal onbewust sneller en vaker gebeuren dan je denkt. Dan wil je gewoon niet tegen de 4k rpm flatliner aanlopen.

Sky-X is een compleet ander blok, waarvan ik het eigenlijk jammer vind dat deze niet in meer modellen terug te vinden is. Sky-G is een type motor die veel op een blok van de concurrentie lijkt en daardoor ook makkelijker voor (eventuele) aanpassingen

[ Voor 38% gewijzigd door D_Jeff op 17-05-2026 14:43 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving


  • kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-06 15:07
Een klein informatief berichtje met name voor de caravan trekkers onder de CX-5 rijders hier - afgelopen weekend 300km met de caravan gereden en een redelijk nette 1 op 9 behaald. Caravan van ongeveer 1000KG inclusief belading, en 4 personen met wat bagage in de auto. Snelweg snelheid ~90 op de GPS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v28I4k_RsESD6Va9tniZM6ynanU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xCJHR66p9UbdJbohkeSSTOwW.png?f=fotoalbum_large

  • Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-06 23:18

Rob310

kermisfanaat

Rob310 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:40:
Cx-5 2012 handgeschakeld.
Woensdag begon de auto met inhouden, stotteren en stoten. ‘s-avonds weer in orde, donderdagochtend weer de klacht en ‘s-middags naar garage gebracht (reed toen weer wel probleemloos).
Inmiddels uitgelezen en de storingsmeldingen duiden op verbroken communicatie tussen diverse modules/sensoren.
Ze hebben de abs sensor een keer losgekoppeld en weer teruggestoken. Daarna heeft auto even goed gereden maar bij volgende testrit was het weer opnieuw problematisch.
Iemand toevallig ervaring mee en al ooit een oplossing gevonden?
Uiteindelijk bleek het slechts om een slechte accu te gaan.

Diagnose was dat diverse sensoren niet correct met elkaar communiceerden. Daarna hebben ze de accu wel getest met een accutester waarvan men aangaf dat het een hele goede tester is maar die gaf aan dat de accu in orde was.

Vervolgens hebben ze alle massacontactpunten gereinigd en waar nodig vervangen maar storing bleef. Uit voorzorg toch maar een nieuwe accu gemonteerd en toen was het probleem wel verholpen. Kostte dus een week eer ik auto terug had, 3,5 uur werkplaatstarief en een accu van €50 méér dan dat ik deze zelf had gekocht.

Jammer maar helaas.

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord


  • Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Voor wie een netjes weggewerkte dashcam overweegt:

https://fitcamx.com/products/dash-cam-for-mazda-cx30

Standaard zijn er 2 versies: power via sunroof of via OBD. Voor OBD moet je een flink stuk kabel wegwerken en een sunroof is in NL alleen standaard op de AWD en komt niet veel voor.

Maar als je een auto-dimming spiegel hebt is er nog een 3e optie; een Y-kabeltje via je spiegelconnector. Dan is installatie helemaal eenvoudig. Aanvragen gaat via de helpdesk (die erg snel reageert); de OBD-versie bestellen en je ordernr doorgeven, dan voegen ze het juiste Y-kabeltje toe.

Dit stekkertje moet je in je auto hebben:

https://ibb.co/hx2HHnww

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/hx2HHnww

Er is 1 klein nadeel; je spiegel (en dus ook je dashcam) blijft power krijgen totdat je de auto afsluit. Blijkbaar zijn er mensen die hun auto niet-afgesloten in de garage zetten.... dan gaat je accu leeg.

Er zwerven trouwens divers kortingscodes rond voor Fitcamx, zelf heb ik TPDCAM gebruikt. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Tweaker626 op 18-05-2026 12:23 ]


  • ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-06 12:45

ikt

Op andere fora gaat ook de "Dongar" rond die op dezelfde plug bij de spiegel aansluit, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb een AZDome BN03 dashcam uit mijn vorige auto waar ik dus wel een voedingskabel met een instelbare cut-off voltage heb (die nu op conservatief 12.4V staat om de batterij te sparen), maar die weet ik niet in te bouwen i.c.m. het gebrek aan ACC zekeringen in de passagiersruimte. Maar de Dongar heeft dus een vrij uitgebreide featureset qua instellingen, maar ik lees hier weinig ervaringen van en hoe dat past bij de Mazda's (2021 Mazda 3 met een zelf-dimmende spiegel).

-----------------

Andere vraag: Rijdt er iemand rond met Mazda's e-SkyActiv X met een hogere kilometerstand? Vraag me af wat ik kan verwachten qua onderhoud/verrassingen. Heb een exemplaar gekocht waar recent de bougies al van vervangen zijn en ook de 24V accu op de vorige eigenaar, dus hoop dat de volgende beurt meevalt voor mij.

  • kyunikeon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-06 11:14
ikt schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:24:
Op andere fora gaat ook de "Dongar" rond die op dezelfde plug bij de spiegel aansluit, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb een AZDome BN03 dashcam uit mijn vorige auto waar ik dus wel een voedingskabel met een instelbare cut-off voltage heb (die nu op conservatief 12.4V staat om de batterij te sparen), maar die weet ik niet in te bouwen i.c.m. het gebrek aan ACC zekeringen in de passagiersruimte. Maar de Dongar heeft dus een vrij uitgebreide featureset qua instellingen, maar ik lees hier weinig ervaringen van en hoe dat past bij de Mazda's (2021 Mazda 3 met een zelf-dimmende spiegel).

-----------------

Andere vraag: Rijdt er iemand rond met Mazda's e-SkyActiv X met een hogere kilometerstand? Vraag me af wat ik kan verwachten qua onderhoud/verrassingen. Heb een exemplaar gekocht waar recent de bougies al van vervangen zijn en ook de 24V accu op de vorige eigenaar, dus hoop dat de volgende beurt meevalt voor mij.
Ik heb zelf de Donger in gebruik. Qua installeren is het makkelijk. Deze pakt zijn voeding uit de achteruitkijkspiegel. Je zou er constante voeding uit moeten kunnen halen volgens Donger zodat de dashcam 24/7 stroom heeft..... werkt alleen niet bij mij,

  • Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
ikt schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:24:
Andere vraag: Rijdt er iemand rond met Mazda's e-SkyActiv X met een hogere kilometerstand? Vraag me af wat ik kan verwachten qua onderhoud/verrassingen. Heb een exemplaar gekocht waar recent de bougies al van vervangen zijn en ook de 24V accu op de vorige eigenaar, dus hoop dat de volgende beurt meevalt voor mij.
De injectoren willen weleens vervuilen. Schoonmaken helpt soms, maar niet altijd. Vervangen is duur; bedrag van 4 cijfers...

Update: en natuurlijk de DSR/onderhoudshistorie opvragen, dan heb je een idee hoe braaf het reguliere onderhoud is gedaan. Maar dat heb je ongetwijfeld vóór de koop al gedaan. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Tweaker626 op 18-05-2026 15:53 ]


  • Leonardus66
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Heeft iemand een advies voor een dashcam in de Mazda 6e die niet te veel opvalt. In mijn vorige auto was die keurig geïntegreerd in de kolom van de spiegel.

  • Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wellicht een domme vraag, maar is het mogelijk om bij de CX-30 het opstart-volume vh geluidssysteem in te stellen?

= het volume als je de auto start

= als ik de auto start wil ik dat het volume altijd op niveau X staat/begint (ipv niveau XX toen ik de vorige keer kwam aanrijden)

  • Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-06 17:17
Vraag je aan de ervaren Mazda rijders: hoe goed werkt adaptive cruise en lane keep assist over het algemeen bij Mazda?

Ik ben op zoek naar een volgende leaseauto en heb de nodige proefritten gemaakt de laatste tijd. Daarbij zoek ik een SUV of station met vooral comfort als in: rust aan boord, goede zitpositie (voor rug en lange benen) en fijne/soepele rijhulpsystemen aangezien ik veel snelweg kilometers maak. Het mooiste vond ik de Zeekr 7X, maar die viel af door te abrupte en onvoorspelbare acties van de ACC, gewoon niet verfijnd genoeg. Bovenaan de lijst staat daarom nu de VW ID7. Hele fijne reisauto en super fijne travel assist, maar qua uiterlijk doet die me weer vrij weinig. Toevallig ontdekte ik vandaag de komst van de Mazda CX-6e en die spreekt me qua uiterlijk juist wel weer erg aan. Ik ben dus benieuwd of deze wel best of both worlds zou kunnen combineren wat ik tot nu toe nog niet heb gevonden.

*edit: kak, had wel gezocht op adaptive maar niet acc :+ Al iets wijzer geworden met wisselende ervaringen, zal dus van een proefrit afhangen in hoeverre het acceptabel genoeg is.

[ Voor 11% gewijzigd door Southern Sun op 31-05-2026 18:00 ]


  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:47
Southern Sun schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:39:
Vraag je aan de ervaren Mazda rijders: hoe goed werkt adaptive cruise en lane keep assist over het algemeen bij Mazda?

Ik ben op zoek naar een volgende leaseauto en heb de nodige proefritten gemaakt de laatste tijd. Daarbij zoek ik een SUV of station met vooral comfort als in: rust aan boord, goede zitpositie (voor rug en lange benen) en fijne/soepele rijhulpsystemen aangezien ik veel snelweg kilometers maak. Het mooiste vond ik de Zeekr 7X, maar die viel af door te abrupte en onvoorspelbare acties van de ACC, gewoon niet verfijnd genoeg. Bovenaan de lijst staat daarom nu de VW ID7. Hele fijne reisauto en super fijne travel assist, maar qua uiterlijk doet die me weer vrij weinig. Toevallig ontdekte ik vandaag de komst van de Mazda CX-6e en die spreekt me qua uiterlijk juist wel weer erg aan. Ik ben dus benieuwd of deze wel best of both worlds zou kunnen combineren wat ik tot nu toe nog niet heb gevonden.

*edit: kak, had wel gezocht op adaptive maar niet acc :+ Al iets wijzer geworden met wisselende ervaringen, zal dus van een proefrit afhangen in hoeverre het acceptabel genoeg is.
Heel simpel gezegd, Mazda heeft gekozen voor een systeem waar je verwacht wordt nog steeds te rijden. Lane assist is onder de 55km/u sturend, maar zeer afhankelijk van het hebben van een voorligger of goede belijning. Maar kan zelf sturen tot een bepaald niveau, zo kun je als je van de A2 de afslag Best-West neemt en richting de A58 gaat alles op de rotondes na zelf laten sturen. Maar zul je zeker zelf moeten remmen voor de rotondes en moeten sturen.

Boven de 55km/u verwacht Mazda dat je zelf stuurt, dat gezegd hebbende heeft de lane assist mij ooit uit de vangrail gehouden toen ik bij plotselinge koorts een blackout kreeg. Maar ik zou er niet op vertrouwen als "auto pilot" achtige praktijken.

Voor het automatisch afstand houden, hier rijd je het comfortabelst mee als je zelf af en toe het gaspedaal beïnvloed. Bijvoorbeeld als je op je voorligger af rijd en straks in wilt halen, maar ook als iemand vlak voor je duikt. Als ik het vergelijk met het systeem van VW (huidig en vorige serie) vind ik het vooral voorspelbaarder, ook communiceerd het beter wat het van plan is. Het systeem van BMW (G serie) kan ik het ook mee vergelijken, daar vind ik het systeem van BMW op snelheid beter, maar op lage snelheden juist van Mazda beter. Als ik uit alle systemen samen 1 zou kunnen bouwen zou ik die twee combineren.
Vergeleken met de Chinese systemen zit het er (grotendeels) wel een stap boven.

  • D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 20:06
Southern Sun schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:39:
Vraag je aan de ervaren Mazda rijders: hoe goed werkt adaptive cruise en lane keep assist over het algemeen bij Mazda?

Ik ben op zoek naar een volgende leaseauto en heb de nodige proefritten gemaakt de laatste tijd. Daarbij zoek ik een SUV of station met vooral comfort als in: rust aan boord, goede zitpositie (voor rug en lange benen) en fijne/soepele rijhulpsystemen aangezien ik veel snelweg kilometers maak. Het mooiste vond ik de Zeekr 7X, maar die viel af door te abrupte en onvoorspelbare acties van de ACC, gewoon niet verfijnd genoeg. Bovenaan de lijst staat daarom nu de VW ID7. Hele fijne reisauto en super fijne travel assist, maar qua uiterlijk doet die me weer vrij weinig. Toevallig ontdekte ik vandaag de komst van de Mazda CX-6e en die spreekt me qua uiterlijk juist wel weer erg aan. Ik ben dus benieuwd of deze wel best of both worlds zou kunnen combineren wat ik tot nu toe nog niet heb gevonden.

*edit: kak, had wel gezocht op adaptive maar niet acc :+ Al iets wijzer geworden met wisselende ervaringen, zal dus van een proefrit afhangen in hoeverre het acceptabel genoeg is.
Punt is een beetje dat de huidige batterij auto's (6e & CX6e) van Mazda een halfbloedje zijn, met ook wat Chinese trekjes. Mocht je twijfel erg groot, dan zou ik adviseren om bij 2 verschillende Mazda dealers dezelfde auto te gaan rijden.

Het systeem in de brandstof en PHEV modellen werkt namelijk net even anders en is daarom geen goede vergelijkingen

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving


  • D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 20:06
Tweaker626 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:23:
Wellicht een domme vraag, maar is het mogelijk om bij de CX-30 het opstart-volume vh geluidssysteem in te stellen?

= het volume als je de auto start

= als ik de auto start wil ik dat het volume altijd op niveau X staat/begint (ipv niveau XX toen ik de vorige keer kwam aanrijden)
In de Mazda3 heb ik daar eigenlijk nooit naar gezocht. Zover ik weet gaat infotainment systeem verder waar je 'm afsloot

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving


  • AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:26
Southern Sun schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:39:
Vraag je aan de ervaren Mazda rijders: hoe goed werkt adaptive cruise en lane keep assist over het algemeen bij Mazda?

Ik ben op zoek naar een volgende leaseauto en heb de nodige proefritten gemaakt de laatste tijd. Daarbij zoek ik een SUV of station met vooral comfort als in: rust aan boord, goede zitpositie (voor rug en lange benen) en fijne/soepele rijhulpsystemen aangezien ik veel snelweg kilometers maak. Het mooiste vond ik de Zeekr 7X, maar die viel af door te abrupte en onvoorspelbare acties van de ACC, gewoon niet verfijnd genoeg. Bovenaan de lijst staat daarom nu de VW ID7. Hele fijne reisauto en super fijne travel assist, maar qua uiterlijk doet die me weer vrij weinig. Toevallig ontdekte ik vandaag de komst van de Mazda CX-6e en die spreekt me qua uiterlijk juist wel weer erg aan. Ik ben dus benieuwd of deze wel best of both worlds zou kunnen combineren wat ik tot nu toe nog niet heb gevonden.

*edit: kak, had wel gezocht op adaptive maar niet acc :+ Al iets wijzer geworden met wisselende ervaringen, zal dus van een proefrit afhangen in hoeverre het acceptabel genoeg is.
Vergeleken met mijn vorige auto (ID3 1st) waar ik eigenlijk altijd de ACC aan had gebruik ik dit bij de 6e totaal niet. Vind het vooralsnog een stuk minder dan hoe Volkswagen het deed, mijn gevoel is dat VW een veel slimmer systeem heeft.

Het kan zijn dat Mazda dit nog oplost met updates want eigenlijk vind ik het nu gewoon zeer onrustig.

  • Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-06 17:17
AMARONE schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Vergeleken met mijn vorige auto (ID3 1st) waar ik eigenlijk altijd de ACC aan had gebruik ik dit bij de 6e totaal niet. Vind het vooralsnog een stuk minder dan hoe Volkswagen het deed, mijn gevoel is dat VW een veel slimmer systeem heeft.

Het kan zijn dat Mazda dit nog oplost met updates want eigenlijk vind ik het nu gewoon zeer onrustig.
Nou moet ik zeggen dat vrijwel geen merk dit zo goed voor elkaar heeft als VW, dus dat hoeft ook niet perse het doel te zijn, zolang het voldoende werkt.

Inmiddels een keer in de 6E kunnen rijden. De ACC vond ik eigenlijk nog best goed, stuk soepeler dan in de Zeekr 7X bijvoorbeeld. Het tussen de lijntjes blijven werkte voor mij dan weer net onvoldoende. Waar ik wel een beetje van schrok was de kwaliteit van de audio, die heb ik lang niet zo beroerd gehoord in een moderne auto. Wel mooie bak verder, maar het klikte niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Southern Sun op 02-06-2026 17:46 ]


  • Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-06 14:17
Vorige week voor het eerst met een vouwwagen achter de Mazda 6e gereden. Verbruik viel reuze mee. Zodat op de 17,1 kWh. Snelheid zat tussen de 85 en 90 km/h

Wat wel was dat hij continue aangaf dat de richtingaanwijzers en remlichten van de vouwwagen defect waren terwijl ze het gewoon deden. Vreemd. Fout in de stekker of een software issue. Ik begrijp dat bij een 13 poli stekker dit probleem niet is.

  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:47
Webarcher schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:18:
Vorige week voor het eerst met een vouwwagen achter de Mazda 6e gereden. Verbruik viel reuze mee. Zodat op de 17,1 kWh. Snelheid zat tussen de 85 en 90 km/h

Wat wel was dat hij continue aangaf dat de richtingaanwijzers en remlichten van de vouwwagen defect waren terwijl ze het gewoon deden. Vreemd. Fout in de stekker of een software issue. Ik begrijp dat bij een 13 poli stekker dit probleem niet is.
Ah, je gebruikt een koppelstekker van 13 naar 7? Dan kan het aan een hoop liggen. Een beetje slecht contact kan dit al veroorzaken. Maar het kan ook een verkeerde bedrading in de koppelstekker zijn.

Maar probeer trouwens wel altijd de richtingaanwijzers samen met het remlicht. Bij een slecht aarde contact werken ze namelijk wel los van elkaar, maar samen meestal niet/slecht/vreemd.

Moderne auto+aanhanger combinaties geven ook door aan de auto wanneer er lichten van de aanhanger kapot zijn, hiervoor hebben ze wel de 13 polige stekker nodig.

  • Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-06 14:17
Martin.Air schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:16:
[...]

Ah, je gebruikt een koppelstekker van 13 naar 7? Dan kan het aan een hoop liggen. Een beetje slecht contact kan dit al veroorzaken. Maar het kan ook een verkeerde bedrading in de koppelstekker zijn.

Maar probeer trouwens wel altijd de richtingaanwijzers samen met het remlicht. Bij een slecht aarde contact werken ze namelijk wel los van elkaar, maar samen meestal niet/slecht/vreemd.

Moderne auto+aanhanger combinaties geven ook door aan de auto wanneer er lichten van de aanhanger kapot zijn, hiervoor hebben ze wel de 13 polige stekker nodig.
Ik heb alleen een 7 poli stekker op de vouwwagen en ervaar deze problemen. Ik hoor van andere die wel een koppelstekker gebruiken dat zijn geen problemen ervaren.

  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:47
Webarcher schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Ik heb alleen een 7 poli stekker op de vouwwagen en ervaar deze problemen. Ik hoor van andere die wel een koppelstekker gebruiken dat zijn geen problemen ervaren.
Nee inderdaad, maar dat zou dus of aan je koppelstekker zelf kunnen liggen. Of dat er ergens toch slecht contact gemaakt wordt.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
Ik heb een kapotte gordel in mijn CX-5 (2019). Rechts achter doet het niet goed meer. Niet iets om te laten fixen bij de Mazda dealer wat mij betreft, dat kan vast voordeliger bij een algemene garage (net als banden, die doe ik ook nooit bij de dealer). Werd net gebeld dat enkel de gordel al 425 euro is :o (inkoopprijs).

Sorry dat ik het zeg, maar dat is toch een belachelijk bedrag voor een simpel rolletje stof. Kom op zeg.

Nu dus maar op zoek naar een goed gebruikt exemplaar, dat is dan weer een extra voordeel van de algemene garage, zij willen kunnen dit wel regelen. De dealer doet dat niet.

All your base are belong to us!


  • D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 20:06
Drardollan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:47:
Ik heb een kapotte gordel in mijn CX-5 (2019). Rechts achter doet het niet goed meer. Niet iets om te laten fixen bij de Mazda dealer wat mij betreft, dat kan vast voordeliger bij een algemene garage (net als banden, die doe ik ook nooit bij de dealer). Werd net gebeld dat enkel de gordel al 425 euro is :o (inkoopprijs).

Sorry dat ik het zeg, maar dat is toch een belachelijk bedrag voor een simpel rolletje stof. Kom op zeg.

Nu dus maar op zoek naar een goed gebruikt exemplaar, dat is dan weer een extra voordeel van de algemene garage, zij willen kunnen dit wel regelen. De dealer doet dat niet.
Met dat soort bedragen had ik allang naar een Belgische Mazdadealer gebeld voor een vergelijk. Weet alleen niet hoever Vlaanderen voor jou is

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving


  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:47
Nu is een gordel wel een heel stuk meer dan een "rolletje stof". De stof zelf is al een stuk ingewikkelder dan dat. Maar het mechanisme zal zijn wat er stuk is, het mechanisme dat zich aanspant bij een bijna ongeluk, dat zich strak zet, maar niet te strak, bij een ongeluk.

De vraag is eerder, wat is er stuk aan? Is hij letterlijk stuk? Rolt hij niet lekker op, of juist niet uit? Alles kan een reden hebben, wat bijvoorbeeld vaak voor komt is dat gordels vies worden, en daarom niet lekker op/af rollen. Dan hoef je hem enkel goed schoon te maken.
Of hij zit gedraaid in het mechanisme, dan rol je hem een keer helemaal uit en begin je overnieuw vanaf daar.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
D_Jeff schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Met dat soort bedragen had ik allang naar een Belgische Mazdadealer gebeld voor een vergelijk. Weet alleen niet hoever Vlaanderen voor jou is
Kan mij niet voorstellen dat het in Vlaanderen veel goedkoper is eigenlijk. Het is niet te ver voor mij, maar de vraag is of de vrije uren opnemen opweegt tegen het eventuele voordeel.

All your base are belong to us!


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
Martin.Air schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:19:
Nu is een gordel wel een heel stuk meer dan een "rolletje stof". De stof zelf is al een stuk ingewikkelder dan dat. Maar het mechanisme zal zijn wat er stuk is, het mechanisme dat zich aanspant bij een bijna ongeluk, dat zich strak zet, maar niet te strak, bij een ongeluk.

De vraag is eerder, wat is er stuk aan? Is hij letterlijk stuk? Rolt hij niet lekker op, of juist niet uit? Alles kan een reden hebben, wat bijvoorbeeld vaak voor komt is dat gordels vies worden, en daarom niet lekker op/af rollen. Dan hoef je hem enkel goed schoon te maken.
Of hij zit gedraaid in het mechanisme, dan rol je hem een keer helemaal uit en begin je overnieuw vanaf daar.
Het mechanisme is stuk zover ik kan beoordelen, rolt niet meer goed op en af en stopt ook niet lekker. De gordel is schoon en niet gedraaid, dat weet ik zeker. Hij loopt al een paar maanden moeilijk te doen, maar nu is het helemaal over.

Aan gordels ga ik niet lopen knoeien verder, dat moet gewoon goed zijn. Al krijg ik de boel nu weer even soepel, ik zal dit mechanisme nooit meer vertrouwen.

All your base are belong to us!


  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:47
Drardollan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Het mechanisme is stuk zover ik kan beoordelen, rolt niet meer goed op en af en stopt ook niet lekker. De gordel is schoon en niet gedraaid, dat weet ik zeker. Hij loopt al een paar maanden moeilijk te doen, maar nu is het helemaal over.

Aan gordels ga ik niet lopen knoeien verder, dat moet gewoon goed zijn. Al krijg ik de boel nu weer even soepel, ik zal dit mechanisme nooit meer vertrouwen.
Snap ik, echter begrijp je dan hopelijk wel waarom dit soort dingen gewoon prijzig zijn.

Je probleem klinkt echter wel echt als een gedraaide gordel, tussen waar je de gordel ziet en het mechanisme zeg maar. Zou nooit moeten gebeuren, maar heb het wel vaker gezien.

Qua prijs, wat ik online kan vinden in andere landen is er een prijs van +/- 410 euro inclusief BTW. Dat is natuurlijk afhankelijk van vanalles, maar duurder dan €500 zou ik het hier dus niet verwachten. Maar als jouw €425 inclusief BTW is, dan is dat best normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin.Air op 04-06-2026 11:31 ]


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
Martin.Air schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Snap ik, echter begrijp je dan hopelijk wel waarom dit soort dingen gewoon prijzig zijn.
Ik snap dat dingen geld kosten, daar ga je mij niet over horen. Maar ik vind 425 voor enkel een onderdeel als dit simpelweg exorbitant. 200 euro had ik al stevig gevonden, maar dat vind ik wel een normale prijs. Bij andere auto's heb ik ook wel eens gordels laten vervangen, maar nog nooit meer dan 150 betaald voor enkel het onderdeel (bij de dealer).
Je probleem klinkt echter wel echt als een gedraaide gordel, tussen waar je de gordel ziet en het mechanisme zeg maar. Zou nooit moeten gebeuren, maar heb het wel vaker gezien.
Ik ook, maar dan had ik het wel gezien en dan had de gordeltong ook gedraaid moeten zitten. Dat is niet het geval.
Qua prijs, wat ik online kan vinden in andere landen is er een prijs van +/- 410 euro inclusief BTW. Dat is natuurlijk afhankelijk van vanalles, maar duurder dan €500 zou ik het hier dus niet verwachten. Maar als jouw €425 inclusief BTW is, dan is dat best normaal.
Ik vind het niet normaal, het is hooguit in de lijn der verwachting voor mij. Ik vind ze online ook niet veel goedkoper.

En dan moet het ook nog uit en ingebouwd worden. Dat zal ook vast geen 10 minuten werk zijn gezien de plek van de gordel. Denk dat het hele plastic van de achterbak eruit moet.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 04-06-2026 11:48 ]

All your base are belong to us!


  • Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-06 14:17
Martin.Air schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Nee inderdaad, maar dat zou dus of aan je koppelstekker zelf kunnen liggen. Of dat er ergens toch slecht contact gemaakt wordt.
Begon toch te twijfelen over 7 of 13 poli. Maar zowel de vouwwagen als de auto heeft een 13 polige stekker. Had geen probleem met de vouwwagen bij mijn vorige auto. Nu met de Mazda 6e krijg ik deze melding. Dis wellicht een slecht contact in de auto ergens?

  • Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:47
Webarcher schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Begon toch te twijfelen over 7 of 13 poli. Maar zowel de vouwwagen als de auto heeft een 13 polige stekker. Had geen probleem met de vouwwagen bij mijn vorige auto. Nu met de Mazda 6e krijg ik deze melding. Dis wellicht een slecht contact in de auto ergens?
Zou in theorie kunnen, kan ook in de vouwwagen zijn en dat de 6e gevoeliger is dan je vorige auto.
Of dat de weerstand van je lampen zo laag is dat hij twijfelt of ze werken.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
De gordel wordt toch geen gebruikte, de beste keuze blijkt reviseren te zijn. Blijkbaar is dat een grote markt, wat ergens wel iets zegt natuurlijk. Moet eerlijk zeggen dat ik in de meer dan 25 jaar dat ik autorijdt nog nooit een kapotte gordel heb gehad, gezien of gehoord. Dus het verbaasd mij wel dat het zo'n ding blijkt te zijn dat reviseren, het moet wel vaak voorkomen als je daar geld mee kunt verdienen.

All your base are belong to us!


  • DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 13:55
Gordelspanners is een zwak punt bij Mazda. Ik had het ook aan de hand met mijn CX-3, zat al lang niet meer in de garantie maar is wel gratis onder coulance vervangen door de dealer. Had normaalgesproken €1000 gekost voor 2 stuks. Kuddos voor dealer Moerman Jansen uit Alblasserdam.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
DeLongie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:06:
Gordelspanners is een zwak punt bij Mazda. Ik had het ook aan de hand met mijn CX-3, zat al lang niet meer in de garantie maar is wel gratis onder coulance vervangen door de dealer. Had normaalgesproken €1000 gekost voor 2 stuks. Kuddos voor dealer Moerman Jansen uit Alblasserdam.
Dat gaat tegenwoordig niet meer lukken. De spiegels van de CX-5 zijn ook een zwak punt heb ik ondervonden, rechterbuitenspiegel klapte niet meer in en uit. Paar weken terug is het binnenwerk vervangen. Garantie is normaal 2 jaar, maar voor de spiegels was deze verlengd naar 6 jaar. Auto was op moment van melden 6 jaar en 8 dagen oud en vanuit Mazda helemaal 0,0 coulance of iets, mocht gewoon 178 euro afrekenen (wat mij overigens nog wel meeviel, zeker nadat na het afrekenen bleek dat het niet goed was en ze het werk nogmaals moesten uitvoeren en mij een dagje extra voorzien van een gratis leenauto _O- ).

All your base are belong to us!


  • DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 13:55
Drardollan schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Dat gaat tegenwoordig niet meer lukken. De spiegels van de CX-5 zijn ook een zwak punt heb ik ondervonden, rechterbuitenspiegel klapte niet meer in en uit. Paar weken terug is het binnenwerk vervangen. Garantie is normaal 2 jaar, maar voor de spiegels was deze verlengd naar 6 jaar. Auto was op moment van melden 6 jaar en 8 dagen oud en vanuit Mazda helemaal 0,0 coulance of iets, mocht gewoon 178 euro afrekenen (wat mij overigens nog wel meeviel, zeker nadat na het afrekenen bleek dat het niet goed was en ze het werk nogmaals moesten uitvoeren en mij een dagje extra voorzien van een gratis leenauto _O- ).
Ah ja de inklapbare spiegels, ook zoiets. Die had ik op de CX-3 niet maar die problemen zijn mij wel bekend. Wel lullig hoor en zo zie je maar dat het net is hoe de Mazda pet staat die dag. Mijn auto was al een paar jaar uit de garantie en had 150.000 km weg en toch werd het kosteloos verholpen. Ach je moet maar zo denken als dat straks ook gefixt is heb je weer een prima auto waar je nog jaren mee tegenaan kan :)

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:33
DeLongie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Ah ja de inklapbare spiegels, ook zoiets. Die had ik op de CX-3 niet maar die problemen zijn mij wel bekend. Wel lullig hoor en zo zie je maar dat het net is hoe de Mazda pet staat die dag. Mijn auto was al een paar jaar uit de garantie en had 150.000 km weg en toch werd het kosteloos verholpen. Ach je moet maar zo denken als dat straks ook gefixt is heb je weer een prima auto waar je nog jaren mee tegenaan kan :)
Autorijden kost nu eenmaal geld, zo werkt het helaas.

All your base are belong to us!


  • Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Southern Sun schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:39:
Vraag je aan de ervaren Mazda rijders: hoe goed werkt adaptive cruise en lane keep assist over het algemeen bij Mazda?

Ik ben op zoek naar een volgende leaseauto en heb de nodige proefritten gemaakt de laatste tijd. Daarbij zoek ik een SUV of station met vooral comfort als in: rust aan boord, goede zitpositie (voor rug en lange benen) en fijne/soepele rijhulpsystemen aangezien ik veel snelweg kilometers maak. Het mooiste vond ik de Zeekr 7X, maar die viel af door te abrupte en onvoorspelbare acties van de ACC, gewoon niet verfijnd genoeg. Bovenaan de lijst staat daarom nu de VW ID7. Hele fijne reisauto en super fijne travel assist, maar qua uiterlijk doet die me weer vrij weinig. Toevallig ontdekte ik vandaag de komst van de Mazda CX-6e en die spreekt me qua uiterlijk juist wel weer erg aan. Ik ben dus benieuwd of deze wel best of both worlds zou kunnen combineren wat ik tot nu toe nog niet heb gevonden.

*edit: kak, had wel gezocht op adaptive maar niet acc :+ Al iets wijzer geworden met wisselende ervaringen, zal dus van een proefrit afhangen in hoeverre het acceptabel genoeg is.
Ik ben erg tevreden met de acc in mijn cx30, werkt prima.

Laneassist bliepjes idem, lane assist stuurcorrecties heb ik uitgezet omdat die soms in de war raakt van gele lijnen bij wegwerkzaamheden en bij 60km zones met stippellijnen aan de zijkanten.

  • Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:01
Inmiddels ben ik twee keer terug geweest naar de Mazda dealer om de sensoren na te laten kijken.
- de eerste keer heeft de inpandige schadenet vestiging hun eigen werk nog eens gecontroleerd. "Niets kunnen vinden"
- de tweede keer wilde een van de monteurs van Mazda zelf een diagnose doen. Hij kon niet eens de test starten. Auto zal nog een keer terug moeten om de bumper eraf te halen, vermoeden is dat of de sensoren verkeerd om zitten of dat spuitwerk misschien haperingen veroorzaakt als erop geknoeid is. Wordt vervolgd

  • coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:42
Iemand hier ervaring met schade aan een polymetal grey Mazda?

Is die kleur ook zo lastig te spuiten net als Crystal soul red?

Ik heb zojuist een fietser op mijn auto gehad en het ging gelukkig niet hard maar ik heb wel wat lakschade.

  • AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:26
Hier is de eerste update met begonnen, ik ben benieuwd of ik de verbeteringen van merken.

  • Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-06 11:15
Gisteren de update gedaan, vanochtend voor het eerst de radiozenders niet opnieuw hoeven scannen, verder (in die hele 15km die ik gereden heb) niets gemerkt nog van verbeteringen, maar ik heb ook weinig te klagen eigenlijk.

  • Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:01
en inderdaad, het is bevestigd gisteren. Sensoren van dode hoek detectie zaten verkeerd om gemonteerd. Auto gisteren terug gekregen, alles doet het weer (in de praktijk ook getest bij een supermarkt met achter langs lopend en rijdend verkeer.

  • Uffeltje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:40
AMARONE schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:19:
Hier is de eerste update met begonnen, ik ben benieuwd of ik de verbeteringen van merken.
Bij mij is de cruise control gevaarlijk geworden. Hij probeert de auto actief naar de rechterkant van de rijbaan te sturen en soms zelfs over de lijn heen richting een andere rijbaan of de vluchtstrook. Grappige is wel dat hij het doorheeft en aangeeft dat ik moet ingrijpen. :+ Met andere woorden: cruise control is niet meer veilig te gebruiken. Hoe krijgen ze het voor elkaar. En ook: de verlichting kan niet meer worden ingesteld op 'uit' of 'contour' tijdens het rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door Uffeltje op 23-06-2026 12:36 ]

YouTube


  • Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-06 11:15
Uffeltje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:32:
[...]

Bij mij is de cruise control gevaarlijk geworden. Hij probeert de auto actief naar de rechterkant van de rijbaan te sturen en soms zelfs over de lijn heen richting een andere rijbaan of de vluchtstrook. Grappige is wel dat hij het doorheeft en aangeeft dat ik moet ingrijpen. :+ Met andere woorden: cruise control is niet meer veilig te gebruiken. Hoe krijgen ze het voor elkaar. En ook: de verlichting kan niet meer worden ingesteld op 'uit' of 'contour' tijdens het rijden.
Hier nog geen last van gehad het stukje snelweg (15km) vanochtend.

  • AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:26
Uffeltje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:32:
[...]

Bij mij is de cruise control gevaarlijk geworden. Hij probeert de auto actief naar de rechterkant van de rijbaan te sturen en soms zelfs over de lijn heen richting een andere rijbaan of de vluchtstrook. Grappige is wel dat hij het doorheeft en aangeeft dat ik moet ingrijpen. :+ Met andere woorden: cruise control is niet meer veilig te gebruiken. Hoe krijgen ze het voor elkaar. En ook: de verlichting kan niet meer worden ingesteld op 'uit' of 'contour' tijdens het rijden.
Hier hetzelfde, hij trekt vaak naar de rechter kant om de lijn te ruiken en gaat dan naar links om het te herhalen. Alsof die zoekende is naar het midden.

  • skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:45

skoozie

SCSI

Martin.Air schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Heel simpel gezegd, Mazda heeft gekozen voor een systeem waar je verwacht wordt nog steeds te rijden. Lane assist is onder de 55km/u sturend, maar zeer afhankelijk van het hebben van een voorligger of goede belijning. Maar kan zelf sturen tot een bepaald niveau, zo kun je als je van de A2 de afslag Best-West neemt en richting de A58 gaat alles op de rotondes na zelf laten sturen. Maar zul je zeker zelf moeten remmen voor de rotondes en moeten sturen.

Boven de 55km/u verwacht Mazda dat je zelf stuurt, dat gezegd hebbende heeft de lane assist mij ooit uit de vangrail gehouden toen ik bij plotselinge koorts een blackout kreeg. Maar ik zou er niet op vertrouwen als "auto pilot" achtige praktijken.

[...]
Dit was ook mijn ervaring met een Mazda 3 I-active sense uit 2022, lane assist was niet te gebruiken.

Vorige maand heb ik mijn nieuwe Mazda 3 Takumi 2026 mogen ophalen en in een file de lane assist ACC aangezet en deze pakte hem heel snel op en bleef goed binnen de lijnen, tot mijn verbazing werkt het tegenwoordig ook boven de 60Km/u (werkend getest tot 130)
Wel moet je je handen aan het stuur houden, of constant lichtjes naar een kant trekken, zodat hij het kan corrigeren. Het systeem heeft de voorkeur voor iets rechts van het midden, ik als doorrijder zit liever iets verder naar links van het midden of tegen de linker lijn aan als ik op de meest linkse baan rijd. Dit systeem werkte heerlijk op de relatief lege wegen in Normandië. In Nederland werkt het ook goed, maar heb hier nog niet zoveel kilometers mee kunnen rijden.

Het nadeel is dat ik nu wel iedere rit het halve menu door mag gaan om alle piepjes en de "geforceerde stuur weg van een lijn" functie en de "koffie brake" functie uit te zetten.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste