Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23
Iemand hier ervaring met schade aan een polymetal grey Mazda?

Is die kleur ook zo lastig te spuiten net als Crystal soul red?

Ik heb zojuist een fietser op mijn auto gehad en het ging gelukkig niet hard maar ik heb wel wat lakschade.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:11
Hier is de eerste update met begonnen, ik ben benieuwd of ik de verbeteringen van merken.

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:10
Gisteren de update gedaan, vanochtend voor het eerst de radiozenders niet opnieuw hoeven scannen, verder (in die hele 15km die ik gereden heb) niets gemerkt nog van verbeteringen, maar ik heb ook weinig te klagen eigenlijk.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:18
en inderdaad, het is bevestigd gisteren. Sensoren van dode hoek detectie zaten verkeerd om gemonteerd. Auto gisteren terug gekregen, alles doet het weer (in de praktijk ook getest bij een supermarkt met achter langs lopend en rijdend verkeer.

• Uffeltje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:30
AMARONE schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:19:
Hier is de eerste update met begonnen, ik ben benieuwd of ik de verbeteringen van merken.
Bij mij is de cruise control gevaarlijk geworden. Hij probeert de auto actief naar de rechterkant van de rijbaan te sturen en soms zelfs over de lijn heen richting een andere rijbaan of de vluchtstrook. Grappige is wel dat hij het doorheeft en aangeeft dat ik moet ingrijpen. :+ Met andere woorden: cruise control is niet meer veilig te gebruiken. Hoe krijgen ze het voor elkaar. En ook: de verlichting kan niet meer worden ingesteld op 'uit' of 'contour' tijdens het rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door Uffeltje op 23-06-2026 12:36 ]

YouTube

• Jarnoootje
Uffeltje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:32:
[...]

Bij mij is de cruise control gevaarlijk geworden. Hij probeert de auto actief naar de rechterkant van de rijbaan te sturen en soms zelfs over de lijn heen richting een andere rijbaan of de vluchtstrook. Grappige is wel dat hij het doorheeft en aangeeft dat ik moet ingrijpen. :+ Met andere woorden: cruise control is niet meer veilig te gebruiken. Hoe krijgen ze het voor elkaar. En ook: de verlichting kan niet meer worden ingesteld op 'uit' of 'contour' tijdens het rijden.
Hier nog geen last van gehad het stukje snelweg (15km) vanochtend.

• AMARONE
Uffeltje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:32:
[...]

Hier hetzelfde, hij trekt vaak naar de rechter kant om de lijn te ruiken en gaat dan naar links om het te herhalen. Alsof die zoekende is naar het midden.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 10:17

skoozie

SCSI

Martin.Air schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Heel simpel gezegd, Mazda heeft gekozen voor een systeem waar je verwacht wordt nog steeds te rijden. Lane assist is onder de 55km/u sturend, maar zeer afhankelijk van het hebben van een voorligger of goede belijning. Maar kan zelf sturen tot een bepaald niveau, zo kun je als je van de A2 de afslag Best-West neemt en richting de A58 gaat alles op de rotondes na zelf laten sturen. Maar zul je zeker zelf moeten remmen voor de rotondes en moeten sturen.

Boven de 55km/u verwacht Mazda dat je zelf stuurt, dat gezegd hebbende heeft de lane assist mij ooit uit de vangrail gehouden toen ik bij plotselinge koorts een blackout kreeg. Maar ik zou er niet op vertrouwen als "auto pilot" achtige praktijken.

[...]
Dit was ook mijn ervaring met een Mazda 3 I-active sense uit 2022, lane assist was niet te gebruiken.

Vorige maand heb ik mijn nieuwe Mazda 3 Takumi 2026 mogen ophalen en in een file de lane assist ACC aangezet en deze pakte hem heel snel op en bleef goed binnen de lijnen, tot mijn verbazing werkt het tegenwoordig ook boven de 60Km/u (werkend getest tot 130)
Wel moet je je handen aan het stuur houden, of constant lichtjes naar een kant trekken, zodat hij het kan corrigeren. Het systeem heeft de voorkeur voor iets rechts van het midden, ik als doorrijder zit liever iets verder naar links van het midden of tegen de linker lijn aan als ik op de meest linkse baan rijd. Dit systeem werkte heerlijk op de relatief lege wegen in Normandië. In Nederland werkt het ook goed, maar heb hier nog niet zoveel kilometers mee kunnen rijden.

Het nadeel is dat ik nu wel iedere rit het halve menu door mag gaan om alle piepjes en de "geforceerde stuur weg van een lijn" functie en de "koffie brake" functie uit te zetten.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:18
Martin.Air schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Zou in theorie kunnen, kan ook in de vouwwagen zijn en dat de 6e gevoeliger is dan je vorige auto.
Of dat de weerstand van je lampen zo laag is dat hij twijfelt of ze werken.
Er is nu sprake van een officiële recall vanuit Mazda omtrent de trekhaak. Gisteren afspraak gemaakt voor end van de maand. Het betreft een software update van de trekhaak controller dacht ik. Hoop dan dat de problemen die ik ervaar dan ook opgelost zijn.

• Jarnoootje
Webarcher schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:14:
[...]

Er is nu sprake van een officiële recall vanuit Mazda omtrent de trekhaak. Gisteren afspraak gemaakt voor end van de maand. Het betreft een software update van de trekhaak controller dacht ik. Hoop dan dat de problemen die ik ervaar dan ook opgelost zijn.
Ik denk dat ik deze update gisteren tijdens de beurt heb gehad. Tijdens het rijden met de fietsendrager geen meldingen gehad dat de verlichting het niet deed, dat was vorige week nog wel anders

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 14:11
Twee dagen geleden Mazda 6e opgehaald, overgestapt van een ID.3 1st Plus naar de 68.8 KwH Takumi Plus in Soul Red Crystal / Tan interieur. Wel even een verschil qua interieur... en wat een grote auto. Moet wel nog even uitvinden hoe ik de lane warning zo minimaal mogelijk maak en hoe ik de snelheids waarschuwing uitzet.

Op welke versie van de software zitten andere gebruikers? Zijn er al updates geweest? A.s. maandag wordt m'n trekhaak gemonteerd.

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | Mazda 6e | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 14:39
pveatx schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:14:
Twee dagen geleden Mazda 6e opgehaald, overgestapt van een ID.3 1st Plus naar de 68.8 KwH Takumi Plus in Soul Red Crystal / Tan interieur. Wel even een verschil qua interieur... en wat een grote auto. Moet wel nog even uitvinden hoe ik de lane warning zo minimaal mogelijk maak en hoe ik de snelheids waarschuwing uitzet.

Op welke versie van de software zitten andere gebruikers? Zijn er al updates geweest? A.s. maandag wordt m'n trekhaak gemonteerd.
Gefeliciteerd!

Qua software zou ik de garage "verplichten" de laatste updates te installeren, zeker gezien de hierboven beschreven software problemen bij de trekhaken.

• Webarcher
pveatx schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:14:

De auto heeft als laatste update OS 1.0.07 BD. Ik zou bij de dealer gelijk aangeven dat ze bij de montage van de trekhaak ook die gelijk bijwerken.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:43

M-ThijZ

Riding on Rails

Nou ik viel vandaag weer in de prijzen bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Vorig jaar APK-afkeur op draagarm linksvoor, vandaag APK-afkeur op draagarm rechtsvoor + stabilisatorstang.

Het valt mij op dat je ook steeds scherper moet zijn op de voorgestelde werkzaamheden. Dan wordt ik gebeld vanwege “toch wel een aantal puntjes” en dan komt er toch een waslijst aan dingen zoals banden, bougies, multiriem, ruitenwissers en van alles wat allemaal preventief kan met een bedrag waarvan je gelijk achterover van je stoel valt.

Dan ga je doorvragen: bougies is toch elke 120.000 km? Dus die gaan nog 20.000 km mee? Yep. En multiriem gaat 100.000 km mee, dus nog 30.000 km? Of hebben jullie iets gevonden dat aanleiding geeft om het nu te doen? Neu.. kan volgend jaar ook.

Dan laat je opnieuw een lijst opstellen van wat echt noodzakelijk is en dan blijkt de rekening door de helft te kunnen. Krijg je ook nog de indruk dat ’t uiteindelijk wel meevalt. :F

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:39
M-ThijZ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:36:
Nou ik viel vandaag weer in de prijzen bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Vorig jaar APK-afkeur op draagarm linksvoor, vandaag APK-afkeur op draagarm rechtsvoor + stabilisatorstang.

Het valt mij op dat je ook steeds scherper moet zijn op de voorgestelde werkzaamheden. Dan wordt ik gebeld vanwege “toch wel een aantal puntjes” en dan komt er toch een waslijst aan dingen zoals banden, bougies, multiriem, ruitenwissers en van alles wat allemaal preventief kan met een bedrag waarvan je gelijk achterover van je stoel valt.

Dan ga je doorvragen: bougies is toch elke 120.000 km? Dus die gaan nog 20.000 km mee? Yep. En multiriem gaat 100.000 km mee, dus nog 30.000 km? Of hebben jullie iets gevonden dat aanleiding geeft om het nu te doen? Neu.. kan volgend jaar ook.

Dan laat je opnieuw een lijst opstellen van wat echt noodzakelijk is en dan blijkt de rekening door de helft te kunnen. Krijg je ook nog de indruk dat ’t uiteindelijk wel meevalt. :F
Premium rijden mag iets kosten 8)

All your base are belong to us!

• Drardollan
Hier is gisteren de gordel teruggekeerd van revisie *O*

Toch wel prettig dat een generiek autobedrijf daar echt wel in meedenkt. Ze vonden de nieuwe van 425 ook te gortig en 325 voor een goede gebruikte nog steeds duur. Ze hebben uiteindelijk een revisie geregeld voor 180 euro, dat scheelt toch een sloot geld. In en uit bouw zitten daar niet in, kost toch snel 2 uur werk zo'n grapje. Maar die in en uit bouw had ik met elke mogelijke optie gehad, dus is niet interessant voor het verschil. Wel maakt het nogal uit of je 85 of (schat ik) 140 euro per uur betaald voor die uurtjes natuurlijk.

Al met al hoop ik dat het nu wel even klaar is. Vorig jaar remschijven/blokken/banden gehad en dit jaar spiegelmotor en gordel.

• madmega
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 15:50
D_Jeff schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Je eigen gezondheid gaat indd voor op dit soort dingen, check.
Ga goed uitzieken ;)
Nou ik heb wel even de tijd gehad.
Gemiddeld rij ik als ik heel zuinig rij en niet bovem de 80 kom. Ongeveer 1 op 17,5

Ik ben ook langs de dealer geweest ivm het af en toe het pruttelen. Dat gebeurd nu vaker ook zonder cruise control. De dealer zegt dat het normaal is bij cruise control maar goed zonder heb ik het ook.

Verder blijft mijn tank is leeg lampje hangen, kraakt mijn dashboard nog steeds. Dus het zit allemaal niet mee.

Iemand op reddit raadde mij aan om zelf de auto uit te lezen omdat hij overeenkomstige problemen had . Bij hem was het een soort van aankoeking op zijn verstuivers dat schijnt een bekend probleem te zijn bij deze auto's.

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:08
Hallo,

Kan één van jullie deskundigen mij vertellen of de Mazda CX-5 van mijn buurman uit 2017 over Android Auto beschikt?

Ik kan het niet vinden in de display. De firmware versie is OS-74.00 .......

Alvast bedankt voor de antwoorden....

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:27
madmega schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:59:
[...]

Nou ik heb wel even de tijd gehad.
Gemiddeld rij ik als ik heel zuinig rij en niet boven de 80 kom. Ongeveer 1 op 17,5

Ik ben ook langs de dealer geweest ivm het af en toe het pruttelen. Dat gebeurd nu vaker ook zonder cruise control. De dealer zegt dat het normaal is bij cruise control maar goed zonder heb ik het ook.

Verder blijft mijn tank is leeg lampje hangen, kraakt mijn dashboard nog steeds. Dus het zit allemaal niet mee.

Iemand op reddit raadde mij aan om zelf de auto uit te lezen omdat hij overeenkomstige problemen had . Bij hem was het een soort van aankoeking op zijn verstuivers dat schijnt een bekend probleem te zijn bij deze auto's.
Voor 80 km/h vind ik het zeker niet slecht, maar wel wat aan de lagere kant.

Vervuiling op de verstuivers / gashuisklep komt indd vaker voor (zelf last van gehad bij de leaseauto) en is helaas een prijzige in NL: ongeveer 1250 euro
Zolang het niet heel storend is of motormanagement errors geeft, zou ik overwegen om het te laten

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000

Exirion

Gadgetfetisjist

Hendrik55 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:22:
Kan één van jullie deskundigen mij vertellen of de Mazda CX-5 van mijn buurman uit 2017 over Android Auto beschikt?
Ik kocht in 2017 een 3 GT-M met alles erop en eraan, maar in die tijd was CarPlay en Android Auto nog iets nieuws. Dat heb ik kort daarna voor iets van 249 of 279 euro laten inbouwen. Het zal bij die CX-5 ook optioneel geweest zijn. De beste test is een telefoon aansluiten ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• AMARONE
Het is wel een heel zachte lak of dit was specifiek hele harde vogelpoep maar bij vorige auto s heb ik zoveel krassen bij iets weghalen nog nooit gezien. Ook op de zijkant zijn veel meer krassen zichtbaar wat bij vorige auto s niet was. Of het ligt aan de felle kleur waar ik voorheen antraciet had maar apart is het wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_nNoHph2VBkDw2BgmQb9puCSWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5x3tJEXw3L8wCwq64WypsTuR.jpg?f=fotoalbum_large

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:42

Canis Lupus

Vosbot

Exirion schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:02:
[...]

Ik kocht in 2017 een 3 GT-M met alles erop en eraan, maar in die tijd was CarPlay en Android Auto nog iets nieuws. Dat heb ik kort daarna voor iets van 249 of 279 euro laten inbouwen. Het zal bij die CX-5 ook optioneel geweest zijn. De beste test is een telefoon aansluiten ;)
Kan ik ook bevestigen met een 2016 GT-M CX-5, bij de koop tweedehands de Android Auto 'gratis' bedongen ;)
(ze moeten de USB module door 1 vervangen met meer vermogen, en de software dan inderdaad vervangen)

[ Voor 9% gewijzigd door Canis Lupus op 06-07-2026 19:48 ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:48

Over welk Model en jaartal gaat dit?

Ik ben volgende maand ook weer aan de beurt voor de 10de grote beurt. Eerste x bij de nieuwe officiele dealer in Purmerend. (Pierre)

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

Vooralsnog heb ik altijd goede ervaringen met Mulder Mazda in Rotterdam.
Morgen gaat mijn CX-5 2016 voor APK + 10 jaar beurt (145.000km)
Ook wilde ik mijn 8 jaar oude Toyo Proxes vervangen door Continental 4 Season banden, en daar deden ze een redelijke prijsmatch met wat de Kwik-Fit ervoor vraagt, dus win-win.

Benieuwd wat er morgen verder uitkomt :)

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:05

Heb dezelfde ervaring met mijn 3 uit 2017. De accu is "ietsje minder", vervangen kost 300 euro. Start/stop deed het nog dus zo slecht zal ie niet zijn. Uiteindelijk zelf vervangen voor de winter voor 150 euro.
Bougies vervangen 300 euro, moet voor de volgende beurt. Uiteindelijk zelf gedaan originele NGK's voor 25 euro per stuk.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Mick3112 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:41:
[...]

Over welk Model en jaartal gaat dit?

Ik ben volgende maand ook weer aan de beurt voor de 10de grote beurt. Eerste x bij de nieuwe officiele dealer in Purmerend. (Pierre)
Mazda 3 uit 2014. Wat ik vooral storend vind is dat ze meteen met een hoge prijsopgave komen, zonder eerst de werkzaamheden af te stemmen.

Ze zouden ook aan kunnen geven wat de kosten zijn voor de onderhoudsbeurt en de reparaties die nodig zijn voor de APK, en vervolgens aangeven wat ze optioneel ook mee zouden kunnen nemen en wat daarvan de meerprijs is.

• gerritjan
  • Laatst online: 00:05
M-ThijZ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:19:
[...]

Mazda 3 uit 2014. Wat ik vooral storend vind is dat ze meteen met een hoge prijsopgave komen, zonder eerst de werkzaamheden af te stemmen.

Ze zouden ook aan kunnen geven wat de kosten zijn voor de onderhoudsbeurt en de reparaties die nodig zijn voor de APK, en vervolgens aangeven wat ze optioneel ook mee zouden kunnen nemen en wat daarvan de meerprijs is.
dat doen ze niet want dat zou ze geld kosten. De meeste mensen zeggen: Doe maar, het zal wel nodig zijn.

• Mick3112
M-ThijZ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:19:
[...]

Best vreemd idd als je nog 20000KM op je bougies te gaan hebt. Bij mij werd dat bij de vorige x netjes verteld toen ze mijn kilometerstand van 117000 uitvroegen.

Ik heb nu wel al een offerte van wat er sowieso gedaan gaat worden. Dan zal er halverwege de ochtend wel weer een telefoontje komen voor het meerwerk.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Mick3112 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Best vreemd idd als je nog 20000KM op je bougies te gaan hebt. Bij mij werd dat bij de vorige x netjes verteld toen ze mijn kilometerstand van 117000 uitvroegen.
Ja, het vreemde is dat ze er vorig jaar al over begonnen toen er 206.000 km op de teller stond en nu dus bij 224.000 km; terwijl de bougies bij 122.500 km volgens schema vervangen zijn.

Ze vragen er nu € 270 voor. Ik zie het mijzelf niet doen, misschien maar eens bij een lokale garage informeren. De vraag is ook of ‘volledig dealer onderhouden’ nog zoveel waard is bij deze km stand.

• Mick3112
M-ThijZ schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:26:
[...]

Ja, het vreemde is dat ze er vorig jaar al over begonnen toen er 206.000 km op de teller stond en nu dus bij 224.000 km; terwijl de bougies bij 122.500 km volgens schema vervangen zijn.

Ze vragen er nu € 270 voor. Ik zie het mijzelf niet doen, misschien maar eens bij een lokale garage informeren. De vraag is ook of ‘volledig dealer onderhouden’ nog zoveel waard is bij deze km stand.
Vrij hoge stand ja. Ik zie op gaspedaal.nl wel aangeboden rond de 7 tot 9k met die stand.

Voelt de auto al of hij aan vervanging toe is of ga je nog makkelijk richting 300000?.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Mick3112 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:02:
[...]

Vrij hoge stand ja. Ik zie op gaspedaal.nl wel aangeboden rond de 7 tot 9k met die stand.

Voelt de auto al of hij aan vervanging toe is of ga je nog makkelijk richting 300000?.
Ik rij er dagelijks met veel plezier in. Het is een GT-M 165 PK met adaptive cruise control, afneembare trekhaak, CarPlay module. De enige reden dat ik mij oriënteer op een EV is dat ik inmiddels mijn dak vol zonnepanelen heb liggen. Die brandstofbesparing geef je dan echter net zo makkelijk weer uit aan hogere afschrijving, duurdere verzekering en hogere wegenbelasting.

Ik heb niet het idee dat hij aan vervanging toe is, ik heb echt de indruk dat het een hele betrouwbare auto is vanwege het 2.0-liter blok zonder turbo.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50

Fanta

FordPerformance™️

AMARONE schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:01:
Het is wel een heel zachte lak of dit was specifiek hele harde vogelpoep maar bij vorige auto s heb ik zoveel krassen bij iets weghalen nog nooit gezien. Ook op de zijkant zijn veel meer krassen zichtbaar wat bij vorige auto s niet was. Of het ligt aan de felle kleur waar ik voorheen antraciet had maar apart is het wel?

[Afbeelding]
Van de Soul Red Crystal is bekend dat het een zachte lak is, maar waar haal jij een vogelpoepje mee weg? Met een lamellenschijf?? :+

Mijn advies: altijd een flesje detailspray en een paar microvezeldoekjes achter in de auto, dan krijg je het ook op zachte lak prima weg zonder te krassen.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 16:20
Ik heb een raadsel met mijn CX-30 (2020, SkyActiv-G 122HP, automaat). Voorheen kon ik op langere stukken eenvoudig 5.0-5.2l op 100km. Nu lijkt het mij met de grootste moeite niet meer om onder de 6l/100km uit te komen. Héél soms haal ik nog eens 5.9l/100km. Dit lukt mij al meerdere maanden niet meer. Het enige dat verandert is, zijn nieuwe all-seasons i.p.v. zomerbanden maar kan mij niet voorstellen dat dat zo'n significant verschil veroorzaakt.

Mijn vermoeden (=aanname) is dat de cilinderuitschakeling minder inkikt dan voorheen. Ik zou echter niet weten waarom. Ik heb de normale accu al eens gemeten en die beschikt over voldoende capaciteit. De 24V 'Hybrid' accu daarentegen kan ik niet doormeten, maar mijn gevoel zegt dat hier mogelijk wel het probleem mogelijk ligt.

Iemand vergelijkbare ervaringen?

• Martin.Air
snaggyheadshot schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:44:
Ik heb een raadsel met mijn CX-30 (2020, SkyActiv-G 122HP, automaat). Voorheen kon ik op langere stukken eenvoudig 5.0-5.2l op 100km. Nu lijkt het mij met de grootste moeite niet meer om onder de 6l/100km uit te komen. Héél soms haal ik nog eens 5.9l/100km. Dit lukt mij al meerdere maanden niet meer. Het enige dat verandert is, zijn nieuwe all-seasons i.p.v. zomerbanden maar kan mij niet voorstellen dat dat zo'n significant verschil veroorzaakt.

Mijn vermoeden (=aanname) is dat de cilinderuitschakeling minder inkikt dan voorheen. Ik zou echter niet weten waarom. Ik heb de normale accu al eens gemeten en die beschikt over voldoende capaciteit. De 24V 'Hybrid' accu daarentegen kan ik niet doormeten, maar mijn gevoel zegt dat hier mogelijk wel het probleem mogelijk ligt.

Iemand vergelijkbare ervaringen?
Banden kunnen wel zeker een groot verschil maken. Maar kun je de cylinderuitschakeling niet volgen via het overzicht op het centrale scherm?

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 14:26
Ik heb even gekeken en m'n Mazda3 e-SkyActive-G 122HP automaat uit 2021 verbruikt 6,45 l/100km met zomerbanden en 6,82 l/100 km op winterbanden. Ik rij wel vaak snelweg dus verschil is niet gigantisch maar wel duidelijk aanwezig. Heb overigens 2x zoveel km op zomerbanden als op winterbanden.

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 16:20
Martin.Air schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:10:
[...]

. Maar kun je de cylinderuitschakeling niet volgen via het overzicht op het centrale scherm?
Jup. :Y En daar zie ik dat het werkt, maar kan niet echt op basis van 'gevoel' bepalen of het nu meer/minder voorkomt. Vergeleken met Spritmonitor is het verbruik overigens redelijk conform wat normaal zou zijn. Ik haal meestal wat meer dan 600km op één tank (er is dan 43l uit meestal). Dat zou 1 op 14 zijn.

Wellicht dat de boordcomputer dan een tijd lang te optimistisch was :+

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14

RvL

@snaggyheadshot
Banden kunnen echt wel een verschil maken. Als ik naar de zomerbandentest van de ANWB dan zit er in die test tussen de zuinigste zomerband en de minst zuinige zomerband al 0,6l/100km verschil. All seasonbanden zijn doorgaans al wat minder zuinig dan zomerbanden.

Dus als je van een zuinige zomerband naar de onzuinige allseasonband bent gegaan zou dat het zomaar kunnen verklaren.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Drardollan
Dat wordt 100% zeker veroorzaakt door de banden.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Drardollan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:25:
Dat wordt 100% zeker veroorzaakt door de banden.
Absoluut, bekend fenomeen met all seasons.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• AMARONE
Fanta schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:27:
[...]

Van de Soul Red Crystal is bekend dat het een zachte lak is, maar waar haal jij een vogelpoepje mee weg? Met een lamellenschijf?? :+

Mijn advies: altijd een flesje detailspray en een paar microvezeldoekjes achter in de auto, dan krijg je het ook op zachte lak prima weg zonder te krassen.
Haha ja blijkbaar. Had het behoorlijk voorzichtig aangepakt maar blijkbaar bij Mazda moet je het met babydoekjes aanraken. Even kijken hoe goed ik het nog weggepoetst krijg.

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:09
Fanta schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:27:
[...]

Welke detailspray voor jou? Heb hetzelfde gehad met de TW Ceramic Detailer, heb ik het toch even laten inwerken. Wel het gevoel dat het "in lagen" gaat, maar dan moet je dus drie keer spuiten voor een enkele vlek :D

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

Bij mijn CX-5 2016 ontdekte ik vanochtend (een week na de APK / beurt) dat de DRL van de linkerlamp nog maar heel flauw brandde... (heb 1-2 jaar met altijd dimlicht aan gereden in verband met zichtbaarheid van achteren). :-(

Schijnt een bekend probleem te zijn bij dit model en dus ook al terugroepactie voor geweest. Vervangen van die lampen is over algemeen dure grap begreep ik (€1.000+).

Met Mazda Mulder contact gehad in Rotterdam en die gaan even foto's maken van de serienummers van de lampen, en een verzoek bij de importeur neerleggen om e.e.a. onder coulance/garantie alsnog te vervangen.
Tot die tijd maar weer met dimlicht aanrijden 8)7

• Drardollan
Canis Lupus schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:59:

Met Mazda Mulder contact gehad in Rotterdam en die gaan even foto's maken van de serienummers van de lampen, en een verzoek bij de importeur neerleggen om e.e.a. onder coulance/garantie alsnog te vervangen.
Tot die tijd maar weer met dimlicht aanrijden 8)7
Die coulance zal dan wel van Mulder moeten komen, want Mazda Nederland doet na 6 jaar niks meer heb ik geleerd helaas.

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

Drardollan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:12:
[...]Die coulance zal dan wel van Mulder moeten komen, want Mazda Nederland doet na 6 jaar niks meer heb ik geleerd helaas.
Hmm, aan de telefoon kreeg ik ander idee, "ervaring is dat meestal wel goed komt" (na bericht aan importeur).

Mulder kon zo op afstand niet inzien of de terugroepactie goed was uitgevoerd (was toen bij andere dealer in onderhoud). Daarbij is de terugroepactie van April 2020, dus is echt pas nèt 6 jaar geleden.

Ik heb goede hoop :)

Update: Gisteren is coulanceregeling ingevuld, foto's gemaakt. Lampen zijn van 20151102, precies de serie die mankement uit terugroepactie vertoonde. Dealer verwachte dat hoewel er nu 1 kapot is, ze wellicht beide mogen worden vervangen ("anders sta je hier volgend jaar weer" ;))
Fingers crossed :)

[ Voor 20% gewijzigd door Canis Lupus op 16-07-2026 09:51 ]

• Drardollan
Canis Lupus schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:40:
[...]
Hmm, aan de telefoon kreeg ik ander idee, "ervaring is dat meestal wel goed komt" (na bericht aan importeur).

Mulder kon zo op afstand niet inzien of de terugroepactie goed was uitgevoerd (was toen bij andere dealer in onderhoud). Daarbij is de terugroepactie van April 2020, dus is echt pas nèt 6 jaar geleden.

Ik heb goede hoop :)
Sorry, een terugroepactie is wel anders dan mijn ervaring besef ik mij nu. Ik had een bekend kwaaltje (niet meer werkende buitenspiegel). Dat was geen terugroepactie maar een reparatie onder verlengde garantie van 6 jaar (waar ik dus net buiten was). Een terugroepactie is van een andere orde, vaak te maken met veiligheid. Mijn andere auto kreeg toevallig na iets meer dan 6 jaar nog een nieuwe claxon omdat deze te zacht zou kunnen zijn en er ineens een terugroepactie op was afgeroepen.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

DatBassie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:12:
[...]

Welke detailspray voor jou? Heb hetzelfde gehad met de TW Ceramic Detailer, heb ik het toch even laten inwerken. Wel het gevoel dat het "in lagen" gaat, maar dan moet je dus drie keer spuiten voor een enkele vlek :D
Poor Boys Spray & Wipe. Heb ik altijd een klein spuitflesje en een grote jerrycan van staan.

• Ateliepatelie
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 24-07 08:57
Fanta schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Poor Boys Spray & Wipe. Heb ik altijd een klein spuitflesje en een grote jerrycan van staan.
Heb je toevallig ook ervaring met de poorboys bird sh#t remover? De spray en wipe is er wel als grote can. Dat zelf verdelen over sprayflesjes is meestal toch goedkoper.

Maar misschien dat de bsr net magisch werkt haha

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Ateliepatelie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:06:
[...]

Heb je toevallig ook ervaring met de poorboys bird sh#t remover? De spray en wipe is er wel als grote can. Dat zelf verdelen over sprayflesjes is meestal toch goedkoper.

Maar misschien dat de bsr net magisch werkt haha
Nee geen ervaring mee, voor mij werkt spray & wipe prima.

• Ateliepatelie
Fanta schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:10:
[...]

Thanks! Ga ik die eens aan m’n mandje toevoegen!

Net een nieuwe Mazda, dus dan mag het.

• D_Jeff
@Canis Lupus Als beide units mogen, zou ik dat zeker doen (kosten + wegbeeld + look van de auto)
Zelfs op een 2e generatie Mazda3 (2008-2013) kosten beide units al zo'n 800 euro (inclusief montage) en daar zitten geen led drives in

• DatBassie
Ateliepatelie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Thanks! Ga ik die eens aan m’n mandje toevoegen!

Net een nieuwe Mazda, dus dan mag het.
Aangezien we toch in het Mazda-topic zijn: wat voor een? Nu ben ik natuurlijk benieuwd!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:10
Fanta schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:10:
[...]

Werkt ook prima voor in huis. Spiegels, ruiten etc. Heb altijd een grote jerrycan op zolder in voorraad en klein sprayflesje in de auto en in huis. :)

• Ateliepatelie
DatBassie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Aangezien we toch in het Mazda-topic zijn: wat voor een? Nu ben ik natuurlijk benieuwd!
Een nagenoeg nieuwe 6e! Stond bij de dealer met 800 op de teller terwijl we eigenlijk iets anders zochten en we waren vrij snel verkocht!

nu 2000 km verder en ik mis benzine gek genoeg nog niet, daar was ik echt wel bang voor.

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

D_Jeff schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:18:
@Canis Lupus Als beide units mogen, zou ik dat zeker doen (kosten + wegbeeld + look van de auto)
Zelfs op een 2e generatie Mazda3 (2008-2013) kosten beide units al zo'n 800 euro (inclusief montage) en daar zitten geen led drives in
Zojuist bevestigd, beide units worden over 2 weken vervangen 😍

• DatBassie
Ateliepatelie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:39:
[...]

Een nagenoeg nieuwe 6e! Stond bij de dealer met 800 op de teller terwijl we eigenlijk iets anders zochten en we waren vrij snel verkocht!

nu 2000 km verder en ik mis benzine gek genoeg nog niet, daar was ik echt wel bang voor.
Oh wat nice! Ben er ook heel benieuwd naar als nieuwe leaseauto, misschien, over een paar jaar :)

Hoe zit het met jouw auto bij laden en range? Hoorde weleens wat negatiefs, jammer genoeg.

• Drardollan
Mijn mooie CX-5 is vandaag voor zijn donder gereden :'( Tegenpartij schuldig (ik reed op een voorrangsweg).

In ieder geval bumper en achterscherm gedeukt/gekrast. Ging niet hard dus hopelijk niks erachter beschadigd. Van de week maar naar de dealer in Breukelen, die hebben ook schadeherstel zag ik. Dat is ongetwijfeld beter dan een generiek Schadenet bedrijf.

• Martin.Air
Drardollan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:38:
Mijn mooie CX-5 is vandaag voor zijn donder gereden :'( Tegenpartij schuldig (ik reed op een voorrangsweg).

In ieder geval bumper en achterscherm gedeukt/gekrast. Ging niet hard dus hopelijk niks erachter beschadigd. Van de week maar naar de dealer in Breukelen, die hebben ook schadeherstel zag ik. Dat is ongetwijfeld beter dan een generiek Schadenet bedrijf.
Oef, zonde.

Achterscherm is ook altijd bijzonder pijnlijk, gezien dit geen paneel is maar onderdeel van de constructie. Ik duim voor je dat het goed te herstellen is. (enkel een bumper zit je tegenwoordig al boven de 2000)

• madmega
D_Jeff schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:42:
[...]

Voor 80 km/h vind ik het zeker niet slecht, maar wel wat aan de lagere kant.

Vervuiling op de verstuivers / gashuisklep komt indd vaker voor (zelf last van gehad bij de leaseauto) en is helaas een prijzige in NL: ongeveer 1250 euro
Zolang het niet heel storend is of motormanagement errors geeft, zou ik overwegen om het te laten
Ik heb nog wel een 4 maanden Bovag garantie.

• D_Jeff
madmega schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:05:
[...]

Ik heb nog wel een 4 maanden Bovag garantie.
Even nog hardop denkend, kijkend naar de suggestie van anderen:
Welk type band gebruik je? zomer / winter /4seizoen?

Die 4 maanden zijn sneller voorbij dan je denkt

• madmega
D_Jeff schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:18:
[...]

Even nog hardop denkend, kijkend naar de suggestie van anderen:
Welk type band gebruik je? zomer / winter /4seizoen?

Die 4 maanden zijn sneller voorbij dan je denkt
Dat durf ik zo niet te zeggen, dan zou ik eens moeten kijken.

• Drardollan
Martin.Air schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:53:
[...]

Oef, zonde.

Achterscherm is ook altijd bijzonder pijnlijk, gezien dit geen paneel is maar onderdeel van de constructie. Ik duim voor je dat het goed te herstellen is. (enkel een bumper zit je tegenwoordig al boven de 2000)
Vooral het gedoe eromheen is zo beroerd. De schade zal wel hersteld worden en over de kosten maak ik mij ook geen zorgen, veel duidelijker had de schuld niet bij de tegenpartij kunnen liggen :+

Gelukkig rijdt de boel nog en is het vooral cosmetisch. Anders had de vakantie wel een ding geworden over 2 weken.

• Martin.Air
Vandaag "triest" nieuws. Onze MX-30 gaat er uit.

Het is een private lease waarvan het contract afloopt, en aangezien we verhuisd zijn hebben we hem niet meer nodig. Het jammer is alleen ook dat het overnamebod zo hoog is dat alleen een idioot dat over zou nemen.

Maargoed... Iemand interrese in CX-30 18" met winterbanden? (past als het goed is op zo goed als alles maar sowieso op 3, CX-30, MX-30 en CX-5) (inclusief banden enkel CX-30 en MX-30)

Voorbeeldfoto:
Afbeeldingslocatie: https://admin.bandenxl.nl/media/catalog/product/cache/74c1057f7991b4edb2bc7bdaa94de933/n/o/no_os1006433-originele-18-inch-lichtmetalen-mazda-cx-30_3_1.jpg

• D_Jeff
@Martin.Air Lopende contracten: dat is altijd x maanden + geschatte verkoopprijs
Dan kom je op bedragen uit 9 v/d 10 keer niet leuk zijn.

Verder: DM

• Martin.Air
D_Jeff schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:34:
@Martin.Air Lopende contracten: dat is altijd x maanden + geschatte verkoopprijs
Dan kom je op bedragen uit 9 v/d 10 keer niet leuk zijn.

Verder: DM
Nee inderdaad, daarom hebben we ook het contract afgewacht. Maar hun "geschatte verkoopprijs" is gewoon idioot hoog. Zeker omdat ze dan ook geen onderhoud meer willen doen, de bandenset (waar wel voorbetaald is met het contract) niet nog vervangen gaat worden (2,6mm was niet genoeg reden in november...). En ze de schade op de achterbumper gewoon laten zitten.

(het aanbod wat wij kregen in september vorig jaar was vele malen beter)

[ Voor 6% gewijzigd door Martin.Air op 27-07-2026 13:59 ]

• Jarnoootje
DatBassie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Oh wat nice! Ben er ook heel benieuwd naar als nieuwe leaseauto, misschien, over een paar jaar :)

Hoe zit het met jouw auto bij laden en range? Hoorde weleens wat negatiefs, jammer genoeg.
Na de laatste softwareupdate is het laden geen enkel probleem meer, snelladers gaan op maximale snelheid en de 'thuisladers' doen het ook prima.

De range? ja ach voor binnen Nederland meer dan genoeg, maar voor op vakantie kan het wellicht wat aan de krappe kant zijn. Rond de 300km op een volle lading, met een niet zo heel zuinige rijstijl, is prima haalbaar.

Deze zomer met de caravan naar het zuiden des lands gereden. 1400kg op de trekhaak, geen enkel probleem voor de auto. De range zakt dan wel naar zo'n 220km (100%-10%) maar dat was te verwachten. Verbruik viel mij alleszins mee!

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 14:11
Ik heb ook een 6e sinds 1 juli, nu 4000 km gereden. Ben wel ervaren elektro rijder na 185.000km in een VW ID.3. Ik rijd max 104 km/u op de snelweg (veel trajectcontrole) en ik jakker niet, en sprint niet weg bij stoplichten.

Ik haal met de 6e short range (68.8kWh) nu 440-450 km op een 100% lading. Mijn gemiddelde verbruik is 14.7 kWh / 100 km. Daar ben ik alleszins tevreden mee.

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | Mazda 6e | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

• Webarcher
pveatx schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:47:
Ik heb ook een 6e sinds 1 juli, nu 4000 km gereden. Ben wel ervaren elektro rijder na 185.000km in een VW ID.3. Ik rijd max 104 km/u op de snelweg (veel trajectcontrole) en ik jakker niet, en sprint niet weg bij stoplichten.

Ik haal met de 6e short range (68.8kWh) nu 440-450 km op een 100% lading. Mijn gemiddelde verbruik is 14.7 kWh / 100 km. Daar ben ik alleszins tevreden mee.
Dit is ook mijn ervaring. Zelfs met een vouwwagen van 750 kg haal ik een verbruik van ongeveer 17 kWh / 100 km.

De airco snoept zo’n 5% accu van je maximale bereik af. Zet je de airco uit en gebruik je alleen ventilatie dan haal je gewoon het maximale WLTP heb ik gemerkt.

• Mick3112
Afgelopen week wees mijn Youtube algoritme mij op het feit dat er een nieuwe CX3 aankomt. https://contents.xj-storage.jp/xcontents/AS07797a/6c0fddf0/26b5/42b9/a5f8/49e075c77a27/140120260730503988.pdf

Benieuwd naar het design en of die ook naar Europa komt

Deze week ook mijn 10de beurt gehad voor mijn 2. Was een pittige.

Uiteraard even rondje door de showroom gedaan. In de nieuwe CX5 gezeten in diverse uitvoeringen. Interieur vind ik misschien een kleine stap terug. Ook wel afhankelijk van de uitvoering.

Verder stond de CX-6E er in Machine Grey. Wel Imposante auto om te zien. Wel erg minimalistisch qua interieur, vond het scherm ook wel (te) groot. Dat ik er in ging zitten werd het infotainment systeem ook opgestart. Nog even doorheen kunnen gaan. Het aanpassen van de stand van de airco/ventilator/temperatuur was makkelijk te doen. Een fysieke knop zal altijd directer zijn, maar dit zou voor mij geen reden zijn om Mazda over te slaan in de keuze van een eventuele opvolger.

Ik ben zelf ook wel benieuwd naar die Sky active Z Hybrids die ergens volgend jaar moeten komen.

• bazzard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 08:49

bazzard

Bas

Eind augustus komt onze Mazda 6e en wil weten hoe het geheugensysteem van de stoelen werkt met twee bestuurders.

Op Reddit las ik dat je voor twee profielen langs de dealer moet om dit te laten instellen, maar ik kan nergens een duidelijke uitleg vinden hoe dit precies werkt. Heb inmiddels tientallen reviews op YouTube gekeken maar niemand gaat hier specifiek op in.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je zelf een tweede profiel aanmaken en koppelen aan een sleutel telefoon, of moet dit echt via de dealer?

• kyunikeon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:40
bazzard schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:40:
Eind augustus komt onze Mazda 6e en wil weten hoe het geheugensysteem van de stoelen werkt met twee bestuurders.

Op Reddit las ik dat je voor twee profielen langs de dealer moet om dit te laten instellen, maar ik kan nergens een duidelijke uitleg vinden hoe dit precies werkt. Heb inmiddels tientallen reviews op YouTube gekeken maar niemand gaat hier specifiek op in.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je zelf een tweede profiel aanmaken en koppelen aan een sleutel telefoon, of moet dit echt via de dealer?
Lijkt me sterk dat je naar de dealer moet om profielen in te stellen..

Ik heb zelf geen 6e maar volgens de handleiding gaat het via het scherm.

• Martin.Air
bazzard schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:40:

Volgens YouTube: #Mazda6e: Sitzposition für mehrere Fahrerprofile speichern - so geht's! 👥 l ​​Schuster Automobile bestaat de optie van meerdere rijdersprofielen nog niet. Dus als daar inderdaad een dealer optie voor is dan zou dat fijn zijn. Ik zou mij ook kunnen voorstellen dat het opslaan per sleutel gaat, dus dat zou ik ook even proberen.

(de video geeft wel een workaround)

• Uffeltje
  • Registratie: Augustus 2014
Die optie is er momenteel nog niet.

YouTube

• bazzard

bazzard

Bas

Thanks, ja zoiets had ik ook gelezen ergens.
Best wel jammer, want precies wat je in deze video terug ziet, kans is groter dat de auto door meer dan 1 persoon wordt gereden dat een persoon 3 voorkeuren heeft.

• D_Jeff
@Mick3112 Ik verwacht voor de Europese markt geen (her-) introductie van de CX-3. Reden daarvoor is de populaire CX-5 en de Europese regelgeving die steeds strenger wordt voor alles dat op fossiel rijdt.

CX-5 levert ook veel meer marge op voor Mazda dan een CX-3. Als CX-3e zie ik het wellicht nog wel gebeuren (SUV B-segmenter, als uitdager van bijv E-2008), vraag is alleen of Toyota hun Yaris platform daarvoor geschikt wil maken

• Mick3112
D_Jeff schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:56:
@Mick3112 Ik verwacht voor de Europese markt geen (her-) introductie van de CX-3. Reden daarvoor is de populaire CX-5 en de Europese regelgeving die steeds strenger wordt voor alles dat op fossiel rijdt.

CX-5 levert ook veel meer marge op voor Mazda dan een CX-3. Als CX-3e zie ik het wellicht nog wel gebeuren (SUV B-segmenter, als uitdager van bijv E-2008), vraag is alleen of Toyota hun Yaris platform daarvoor geschikt wil maken
We kunnen alleen maar afwachten he. :) Ik had wel gelezen dat die nieuwe Hybrids die Mazda dus zelf maakt onder de Euro7 norm zouden gaan vallen in de toekomst.

Misschien dat ze toch denken dat de kleinere B-segment SUVS de moeite waard zijn gezien de populariteit van bijvoorbeeld de Yaris Cross in Europa.

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:08
Mijn Mazda 3 (Sedan, 2.0 E-skyactiv X) uit 2024 met 78k km had last van een geel motorstoringslampje, vandaag zijn de injectoren gereinigd door de dealer. Had een Mazda 3 hatchback mee met de 2.5 motor, echt geinig om het verschil te merken. De 2.5 heeft echt veel meer koppel, klinkt leuker, en in de toeren doorjanken is minder effectief als met de 2.0 E-sky-x. Daarnaast rijdt de hatch echt compleet anders dan de sedan, als je van het gas afgaat (aggresief) met de hatch komt de kont lekker mee, maar de sedan rijd een stuk saaier. Desalnietemin wel weer blij om mijn eigen sedannetje weer mee te krijgen, ben meer van de sedan/station als van de hatches (qua uiterlijk).

9.000 pk vier-turbo 16-cilinder | 420.000 Wp zonnepanelen | 2 TB DDR5 RAM | 128 CPU-cores | 10 Gbit glasvezel | 0-100 km/u in 1,8 sec

• bazzard

bazzard

Bas

Sinds dinsdag hebben we de Mazda 6e, en het is even wennen maar wat een auto.
Vooral dat alles via het scherm moet is soms erg omslachtig.

Maar ik heb een vraag, zijn er hier toevallig mensen die ook een trekhaak er onder hebben?
Want wanneer ik deze in gebruik heb kan ik de cruise control niet gebruiken.
Het systeem geeft ook aan dat er bepaalde systemen uitgeschakeld worden, logisch, van de sensoren worden verstoord door de fietsendrager.

Maar ik mag toch hopen dat dit niet uit maar voor CC, desnoods niet adaptief, zou anders echt een domper zijn, ik rij 75% van de kilometers moet een fietsendrager namelijk.

• Jarnoootje
bazzard schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:29:
Sinds dinsdag hebben we de Mazda 6e, en het is even wennen maar wat een auto.
Vooral dat alles via het scherm moet is soms erg omslachtig.

Maar ik heb een vraag, zijn er hier toevallig mensen die ook een trekhaak er onder hebben?
Want wanneer ik deze in gebruik heb kan ik de cruise control niet gebruiken.
Het systeem geeft ook aan dat er bepaalde systemen uitgeschakeld worden, logisch, van de sensoren worden verstoord door de fietsendrager.

Maar ik mag toch hopen dat dit niet uit maar voor CC, desnoods niet adaptief, zou anders echt een domper zijn, ik rij 75% van de kilometers moet een fietsendrager namelijk.
Helaas tot op heden niet mogelijk cc te gebruiken met iets op de trekhaak.

Wordt online gesproken dat het met een update wel mogelijk gaat zijn maar nog geen bevestiging vanuit Mazda

• bazzard

bazzard

Bas

Dat is best wel om te janken eigenlijk en best wel BS.

Hopelijk komt er een update, moet toch nog even langs de dealer, laat het daar ook wel weten.

Leuk al die tech, maar schiet zijn doel wel voorbij zo.

• D_Jeff
@Woask Zoals ik hier al eerder heb geschreven, is mijn vermoeden dat die 4c 2.5 motor een geknepen (door software) versie die bijv eerder in de Mazda6 of CX-5 heeft gezetten. In die modellen kon het blok rond de 200pk leveren. Dat blok werkt ook veel minder complex dan de Sky-x blokken

@bazzard Helaas komt hier ook wat Europese regelgeving om de hoek kijken (er moeten namelijk een aantal hulpsystemen automatisch uitgaan wanneer de stroomstekker van de aanhanger aangesloten wordt). Ben wel benieuwd hoe Mazda dit verder gaat oplossen

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Zo'n heel systeem uitknallen is wel lomp, je zou verwachten dat de sensoren bij achteruit rijden uitgeschakeld worden maar dat alles tijdens het slepen van een aanhanger of fietsdrager naar voren wel gewoon blijft werken. Evt dodehoekdetectie kan ik mij ook nog iets bij indenken maar dat heeft dan weer weinig met cc te maken.

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 15:12
Dit is dan echt een specifiek 6e issue. In de CX-60 werkt de (A)CC prima met caravan/aanhanger/fietsendrager. Zou niet weten wat ik zonder zou doen om eerlijk te zijn, ga toch geen duizenden km's met een sleurhut rijden zonder ACC...

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 18:58
Vorig jaar een 2ehands Mazda CX-5 AWD bij Louwman Mazda in Roosendaal gekocht. Er was na bijna een jaar een probleem met de versnellingsbak die uit zijn zes schoot. Naar de garage inclusief APK keuren waarbij een nog ander duur issue naar boven kwam. Dat onderdeel (2400€) inclusief een revisie versnellingsbak zijn onder garantie vervangen wat drie dagen werk was. Topservice 😀

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:22

Typhone

Who Dares Wins

Mensen hier die problemen hebben gehad met het sturen in een Mazda CX-60? Bij mij blijft het stuur altijd hangen nadat ik links/rechts gestuurd heb. Zelfs zo erg dat ik ook echt van de weg rijd als ik niet manueel ingrijp. Voorlopig is dit mijn (tijdelijke) leaseauto maar heb alvast een afspraak gemaakt bij een Mazda dealer. Die gaf aan het probleem niet direct te herkennen (internet zegt wat anders) dus ik ben benieuwd.

Eerst diagnose (vermoedelijk stuurhuis) daarna actie. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen in elk geval. Ben met het oog op de toekomst naar o.a. een CX-6E aan het kijken en hoop dat die verschoond blijft van zulke issues.

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 10:46
Yup bekend probleem, bij mij is het stuurhuis vervangen onder garantie. Zie ook: https://www.cx70forum.com/threads/sticky-steering.352/
https://www.cx70forum.com...rning-steering-wheel.293/

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Hier is eerst een veer in het stuurhuis en later de hele stuurinrichting vervangen. Is nu wel al 1.5 jaar perfect gebleven.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Typhone schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:49:
een Mazda dealer. Die gaf aan het probleem niet direct te herkennen (internet zegt wat anders)
Ben benieuwd welke dealer dit is. Er zijn namelijk twee opties:
1. Ze zijn niet bekend met 1 van de voornaamste issues bij de CX-60
2. Ze liegen dat ze barsten

Ik weet niet wat ik erger vind...

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:43
Typhone schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:49:
Ben met het oog op de toekomst naar o.a. een CX-6E aan het kijken en hoop dat die verschoond blijft van zulke issues.
Wat beweegt je naar een CX-6E?
Ik ben Mazda MX-5 rijder en draag Mazda een warm hart toe, maar ben teleurgesteld over de elektrische modellen. Onze gezinsauto is een Kia EV6 uit 2023 en dat 4 jaar oude model biedt betere specs dan een gloednieuwe CX-6E. Zowel de EV6 als Hyundai Ioniq 5 laden sneller, hebben grotere actieradius, meer binnenruimte en de prijs is gelijk. Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 7% gewijzigd door roel-online op 11-09-2026 17:24 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

roel-online schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:23:
Ik ben Mazda MX-5 rijder en draag Mazda een warm hart toe, maar ben teleurgesteld over de elektrische modellen. Onze gezinsauto is een Kia EV6 uit 2023 en dat 4 jaar oude model biedt betere specs dan een gloednieuwe CX-6E. Zowel de EV6 als Hyundai Ioniq 5 laden sneller, hebben grotere actieradius, meer binnenruimte en de prijs is gelijk. Wat zie ik over het hoofd?
Als MX-5 rijder weet je heel goed dat de keuze voor een auto voor een groot deel door emotie bepaald wordt. We hebben hier thuis al jaren zowel Mazda als Kia, dus ik waardeer beide merken. Toch heb ik bij de EV6 nooit aan de achterkant kunnen wennen. Kwam er een facelift, en toen pasten ze alleen de voorkant aan waar al niks mis mee was 8)7 Ik vind de CX-6e een erg geslaagd model. En ja, Chinees, Deepal, blabla... :P En toch zou ik eerder een CX-6e kopen dan een EV6.

Maar ik beschouw de CX-6e meer als model naast de CX-5 dan naast de CX-60. Eigen electrische modellen zijn inmiddels uitgesteld tot 2028, en ik hoop dat er nog iets op het niveau van de CX-60 komt. Hybride rijden bevalt me goed genoeg om dat af te wachten.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Ik pas niet eens in een Mazda MX-5 met mijn 1.93m. De KIA EV6 is dusdanig laag dat ik daar ook niet prettig in zit. De Mazda CX-6E vind ik - persoonlijk - een mooie auto. Gezien het feit dat ik bij uitzondering meer dan 450km aan één stuk moet rijden ben ik niet zo heel bang voor die reikwijdte.

Aan de andere kant staan ook nog de EV5/EV9, Xpeng G9, Zeekr 7X, 7GT Skoda Peaq op de lijst om te bekijken. Met de meeste heb ik al gereden maar ben nog in dubio wat de doorslag gaat geven hier. De Ioniq 5 vind ik persoonlijk afzichtelijk.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
[...]

Ha mede EV6 rijder, ik meng me hier even in, want ik overweeg ook de CX-6e, we gaan morgen proefrijden.

Onze 2022 EV6 AWD is deels een fijne auto, maar we hebben er zeer veel problemen mee en ik vind hem ook te luidruchtig qua bandengeluid, windgeluid en het interieur barst van de piepjes en kraakjes. De hele kwaliteitsbeleving is zwaar ondermaats, maar ik weet ook dat qua problemen er grote verschillen tussen zitten en sommige mensen vrij probleemloos ermee rondrijden.

Wij willen een stapje omhoog qua luxe en kwaliteitsbeleveing en een echte SUV. Hiervoor hebben we ook een Mazda MX-30 gehad en ja qua EV was die niet goed, puur voor ritten die je met thuis+publiek laden kon doen was het echt een zeer zeer fijne auto en we hebben destijds voor de keuze gestaan toen we de EV6 kochten welke auto doen we weg: de Kia e-Soul 64 kWh of de Mazda MX-30 en puur uit rationeel/praktisch oogpunt de Mazda weggedaan. Nog altijd met enige weemoed van want die auto was zo mooi afgewerkt, hoge kwaliteit van het interieur, alles voelt luxe aan, ziet er luxe uit en was gewoon een erg fijne auto om te rijden ook. Stil, comfortabel en geen rare bijgeluiden.

Terug naar de EV6 vs CX-6e: het snellere laden kan me gestolen worden. We hebben 4 vakanties met de EV6 erop zitten, waarvan 2x stil komen te staan overigens, maar als gezin zijn onze plas/lunch/benen strek pauzes langer dan de laadtijd is. En ik deed niet eens de moeite om het preconditioneren te gebruiken, want dat werkt erg omslachtig bij de EV6 en werkt niet als je zoals ik graag van Apple Carplay gebruik maakt, dus ik haalde niet eens de topsnelheden en bleef meestal rond de 200 kW steken wat na zoveel % ook afzwakte naar 150 en uiteindelijk zo rond de 100 kW bij 80% uit mijn hoofd. Dat is ook wat Mazda op papier aangeeft, en het moet gezegd: als ik kijk hoe de oudere 6e presteert met 68 kWh accu omdat die het meest vergelijkbaar is, dan wijkt dat weinig af en dus is het voldoende voor ons.

Wat me wel aanspreekt is het design, de luxe en dan ook opties vanuit de Takumi Plus zoals stoelverwarming én verkoeling achter. Gescheiden climate control achter, want als gezin krijgen wij vaak de klacht dat het achterin te koud is in de zomer met de airco aan of te warm is in de winter. De roosters kunnen dicht, maar daar komt de zoveelste designfout van Kia om de hoek kijken: die zitten in de B-pilaar behoorlijk dicht bij je hoofd als bestuurder en als dat rooster dichtgezet wordt is er blijkbaar een hele kleine sleuf waar alsnog lucht uit ontsnapt en het heel irritant suist/fluit, want de luchtstroom ernaartoe wordt niet gestopt, het wordt letterlijk daar gestopt door het roostertje dicht te zetten. Kia dealer zegt dat ze er niks geks aan kunnen vinden en dus ook niet op te lossen is, dus een ontwerpfout. Ook is de stoel al een keer vervangen omdat die speling kreeg op het mechanisme en dat is binnen een jaar weer teruggekomen. Ook heb ik al een ICCU vervanging gehad én een complete snellaad kabelboom + laadpoort vervangen voor 2 losstaande laadproblemen en de dealer zegt doodleuk maar wel heel eerlijk dat het probleem gewoon vanuit Kia nog altijd niet is opgelost en iedere EV6, Ioniq 5/6 rijder er vroeg of laat weer mee te maken krijgt. Alles bij elkaar kan je dan wel 10 jaar garantie hebben, maar ik heb vaker een date met de dealer gehad dan met mijn vrouw de afgelopen 2 jaar, welgeteld 13x geweest. Terwijl de auto eens per 2 jaar of 30.000 km voor onderhoud zou moeten en that's it... Ook kraakt het onderstel, kraken de deurgrepen bij ontgrendelen, rammelt 1 deur met dichtdoen, moet ik eens per maand echt 5 minuten wachten voordat de infotainment het doet en ik dus navi kan gebruiken en gaat er gemiddeld elke maand wel weer iets nieuws stuk. Ik ben er gewoon klaar mee. Maar zelfs zonder de problemen vind ik de Kia dus ondermaats geproduceerd als product en dat is jammer, want de ADAS systemen zijn erg fijn, hij rijdt in de basis prima, en toch nog aardig wat opties, maar goedkoop was hij ook niet want nieuw 60k is nogal wat.

Voor ons is de CX-6e in alle eerlijkheid wel de betaalbaardere outsider, want eigenlijk zijn we aan het kijken naar de BMW iX3 of Volvo EX60 die beiden indrukwekkend zijn, maar ook wel 70k of meer. En de Mazda CX-6e is gewoon 20k goedkoper, ik weet dat het komt omdat het deels de Chinese komaf is en dat maakt me eerlijk gezegd wel een tikkeltje huiverig, maar de reviews lijken positief te zijn en dus wil ik het zelf ervaren. Want als dit goed genoeg is, en op papier biedt de auto precies wat wij zoeken qua formaat, rijbereik, luxe, opties, etc. dan ga ik hiervoor. Moet ook wel zeggen dat het de 50k + gratis trekhaak nu (scheelt toch 1600) en de snelle leveringen zoals ik begrepen heb zijn die wel heel erg interessant zijn. Want de Volvo EX60 heb ik vanwege zijn 7-8 maanden levertijd wel afgeschreven, de BMW iX3 zijn mondjesmaat voorraadmodellen beschikbaar en anders 3-4 maanden wachten vind ik precies binnen de marge vallen. En ja dat zijn totaal andere auto's enerzijds, qua prijsklasse, maar toch hebben ze op de 800V/400V verschillen na meer gemeen dan je zou denken. Qua formaat zijn ze praktisch identiek, accu van de iX3 40 is ook 'maar' 84 kWh maar alsnog genoeg. De 77 kWh EV6 kan ik nu van het noorden waar ik woon naar het zuiden voor werk rijden, vorige week nog 188 km enkele reis, prima heen+terug gehaald met de niet al te zuinige AWD. En veel meer vraag ik niet van een EV, op vakantie kan je laden en so what als het een paar minuten langer duurt. Bjorn Nyland heeft met zijn 1000 km challenges al bewezen dat het tegenwoordig kwesties zijn van ±30 min verschil over die gehele afstand. Er wordt veel te zwaar aan supersnel laden getild in mijn ogen. Maar ja, ik heb dan ook 2 jaar zonder problemen in een MX-30 gereden en vakanties met een Kia e-Soul (max 70 kW, vaak 55 kW) gehad, dus wie ben ik dan om daarover te oordelen. :o

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Overigens is de PHEV variant in mijn ogen één van de grootste farces die er bestaan. Ik rij circa 35 km elektrisch en dan is de koek op. Op het moment dat ik de snelweg op rijd, circa 5km van mijn huis af en de cruise op 110 zet dan trekt hij mijn accu gewoon leeg terwijl het verbruik dan relatief ‘minimaal’ is. Spaar dat liever totdat ik moet optrekken en dergelijke maar dat gebeurt niet. Geen Mazda kwaal overigens want de Sorento die ik had kende hetzelfde probleem en de Xceed van vriendinlief heeft dat probleem ook.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Inmiddels heb ik de CX-6e proefrit achter de rug, in een Takumi uitvoering bijna 1,5 uur gereden. En daarmee ook de vergelijking met de EV6 kunnen maken.

Om maar met onze conclusie te beginnen: wij zullen niet van de EV6 overstappen naar de CX-6e, want hoewel het op veel vlakken echt heel gelijkwaardig is, voelt het voor ons als te weinig vooruitgang. Daarentegen: een Takumi Plus met gratis trekhaak deze maand nog in rood of paars voor 51k is gewoon een erg goede deal en de auto is daar ook zeker naar. Onze EV6 AWD GT-Line was nieuw 60k.

Wat was positief aan de CX-6e?
  • Rijdt makkelijk, soepel en comfortabel.
  • Isolatie is dankzij de gelaagde zijruiten voor (achter niet) prima op orde, in de basis stiller dan de EV6 en zelfs met de joekels van 21" velgen onder de Takumi demo was met name het bandengeluid opvallend afwezig tov de 20" onder de Kia.
  • Rijhulpsystemen zijn verrassend goed, ik vind de Kia echt een benchmark in het normale segment, en de CX-6e komt heel erg in de buurt. Bij vlagen wat nerveuzer, maar ik had dit veel slechter verwacht. De stap van onze oude MX-30 naar de CX-6e is gigantisch.
  • De auto accepteert ook dat je er doorheen stuurt of gas geeft om in te halen zonder alles gelijk uit te schakelen.
  • Interieur en design is echt heel erg mooi. Grotendeels erg mooie materialen, er is wel wat pianolak plastic zoals de knoppen op het stuur en bij de telefoonlader, maar niet veel. Armsteun, dashboard, stoelen, allemaal erg mooi afgewerkt.
  • Trekhaak is volledig elektrisch wegklapbaar (nu dus tijdelijk gratis ook) en werkt heel snel, wel alleen via het scherm voorin.
  • Veel ruimte in de baggageruimte en zeker ook de frunk, die is gigantisch. Zo te zien past daar makkelijk een middel tot groot formaat koffer in zelfs. En onder de vloer ervan zaten nog 2 vakken die tot bodemvloer hoogte doorliepen en plugs hadden om water af te voeren. Geen idee waarvoor je dat zou gebruiken, maar toch.
  • Het gigantische scherm is erg fijn en het passagiersgedeelte is nuttiger dan je zou denken. Ik kon regelmatig mijn vrouw vragen iets op te zoeken of te navigeren naar de snelweg en ook zette ze zelf andere muziek op tijdens het rijden, allemaal terwijl ik er geen last van had. Ik had dit niet verwacht dat dit zo nuttig zou zijn, maar dat is het dus wel.
  • De auto barst van de opties en als Takumi Plus zelfs met achterbankverwarming/-verkoeling, digitale buitenspiegels en binnenspiegel.
  • Het panoramadak heeft tenminste een dicht te schuiven doek, daar stappen ze bij merken als BMW, Volvo enzo allemaal van af. Als ik een panoramadak wil, wil ik het op de Mazda manier en anders helemaal niet.
Wat was er negatief of minder positief?
  • Qua rijhulpsystemen met name de reactie toen ik op de snelweg een 70 stuk met werkzaamheden en gele lijnen inreed was de reactie van de auto heel erg panisch, veel gepiep, melding dat ik per direct moet overnemen terwijl ik al het stuur bedien. Gepiep schijnt uit te zetten te zijn cq. zachter.
  • De DNPR schakelaar zit achter het stuur, rechts, als hendel. Dat is ook de activatie voor de "autopilot", omlaag is activeren, omhoog is deactiveren. Ik heb liever knoppen hiervoor. Je schakelt dit zo vaak in en en uit tijdens een rit dat ik de hendel teveel moeite vind voor de functie die het betreft. Kleinigheidje wel.
  • One-pedal drive is er niet, in de hoogste stand tot ±10 km/u en daarna moet je zelf remmen.
  • In de stand "hoog" qua regeneratief remmen is de auto zeer nerveus en zelfs hortend en stotend bij een beetje meer/minder input. Mijn vrouw maakte er al heel snel een opmerking over als passagier. Op stand laag was dit compleet verdwenen, dan rijd je als een hybride als het ware.
  • Over drempels en oneffenheden valt de auto door de mand, dan valt alle verfijning die je tot dan toe hebt gevoeld compleet weg. Dit vind ik ook echt by far het slechtste punt van de auto en riggels/slecht wegdek op snelwegen dramt het interieur door en juist omdat de auto best wel stil is, valt dit enorm op.
  • Ander punt wat ik onder de grootste nadelen schaar: de stoelen voorin zijn verrassend beperkt qua functionaliteit. De bestuurdersstoel heeft geen kantelfunctie voor de zitting. Ik had zelf daardoor te weinig steun onder mijn knieën en een beetje het gevoel als ik naar voren eraf zou glijden (dat is overdreven gezegd overigens). Dit geldt voor alle uitvoeringen, ook de Takumi Plus biedt dit niet.
  • De passagiersstoel kan niet in hoogste versteld worden en omdat de auto qua raamlijn best hoog is, zat ik als bestuurder vrij hoog en mijn vrouw die toch al ±20cm kleiner is dan ik zat echt nog eens 10cm lager en dat zag er gewoon niet uit, zij vond het ook totaal niet fijn. Ook dit is in de Takumi Plus niet beter.
  • Dochter achterin kon alleen de boomtoppen en lucht zien, gebouwen en alles lager bij de grond was niet te zien. Ook zei ze dat de rugleuning wel heel erg rechtop zat en dat vond ze ook minder prettig.
  • Ondanks het fijne grote scherm is de menustructuur echt enorm zoeken. We hebben veel verschillende auto's gereden de afgelopen tijd, oa de BMW iX3, Volvo EX60, Toyota C-HR+, Lexus RZ en Xpeng G9 en hoewel op de Toyota/Lexus na ze allemaal een vergelijkbaar scherm met menustructuur hebben, is de Mazda by far de warrigste. Niet alleen heb je links keuzes voor rijden/airco/muziek/etc maar heb je daarna soms wel, soms niet weer tabbladen bovenin, maar als je scrolt verdwijnen de tabladen uit het zicht en hij onthoudt waar je gescrolt hebt, wat klinkt als positief, maar als je dan je optie niet kan vinden en pas na lang zoeken erachter komt dat je helemaal niet bovenaan de pagina zit en dus naar boven moest scrollen, dan is dat wel irritant. Er zal vast aan te wennen zijn en uiteindelijk weet je grotendeels wel uit je hoofd welk menu wat bevat, zeker voor wat je vaak gebruikt, maar juist voor de dingen die je niet vaak gebruikt is het echt ondoorgrondelijk. Ook heb ik geen zoekoptie gevonden die bijna alle anderen wel bieden.
  • De audio viel ons tegen, het is Bose maar we vonden het eigenlijk zelfs heel erg als een standaard audiosysteem klinken waar geen merknaam aan verbonden hoort te zijn. Het klinkt niet vol, geen dynamiek en de bas was ook ver te zoeken. Moet wel toegeven dat dit puur radio was (DAB) en we niet met de EQ gespeeld hebben, dus wellicht is er wat te winnen, maar als startpunt is het niet super.
De nuance is wel dat wij meer luxe en meer premium segment eigenlijk zoeken, dus daarom was de CX-6e wel een outsider al. 51k voor de topversie vind ik echt een koopje. Dus anders gezegd: kijk je puur wat je voor deze prijs kan krijgen dan is het echt heel sterk. Het voelt als een volwassen, goed afgewerkte auto aan. Voor ons alleen net niet premium genoeg.

Oh en het laatste punt wat me opviel was het verbruik: we wonen niet in de randstad dus we moesten sowieso 35 min rijden naar de dealer, 90% snelweg, en de Kia had heen+terug 16,6 kWh/100 km verbruikt, met 77 kWh accu en AWD uitvoering zelfs.

Met de CX-6e hebben we veel meer gemixt gereden, deels snelweg, deels door de stad heen en deels 60/80 wegen en na bijna 1,5 uur rijden was de uitkomst volgens de boordcomputer 19,9 kWh/100 km. Ik weet zeker dat de EV6 nog onder de 16,6 kWh/100 km had gezeten omdat het meer binnendoor zou zijn geweest, dus 16,0 eerder. En dat verklaart ook waarom met praktisch dezelfde accu (77 vs 78 kWh) de Mazda significant minder zuinig is. En dat terwijl het halfbewolkt was, 18C en droog. De auto begon ook met 98% en 375 km, wat ik al erg laag vond, maar ik had zoiets van: dat is vast omdat er veel te hard mee gereden wordt, dat hebben demo's vaak. Maar als ik dus doorreken met onze echt rustige proefrit, dan kom ik met de 77 kWh bruikbare accu volgens EVDB niet verder dan 387 km met dit verbruik. Dat is toch wel tegenvallend, als dit puur het snelwegverbruik zou zijn geweest dan was het nog wat acceptabeler, maar dit staat ook nog best ver af van wat EVDB noemt als werkelijk verbruik, die zeggen 18,3 kWh/100 km en daarmee 420 km werkelijk bereik. Dat zou een tikkeltje minder dan de EV6 zijn, maar nu lijkt het toch wel nog een flinke stap minder.

En juist dat verbaast, want we hebben dus met qua formaat maar niet altijd qua prijsklasse vergelijkbare auto's gereden de laatste tijd en wat ons verbruik telkens is geweest is:
BMW iX3 40 = 15,6 kWh/100 km (heel zomers)
Volvo EX60 = 16,7 kWh/100 km (idem als BMW)
Lexus RZ 350e = 15,3 kWh/100 km (zelfde als vandaag)
Mazda CX-6e = 19,9 kWh/100 km

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Typhone schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 07:24:
Overigens is de PHEV variant in mijn ogen één van de grootste farces die er bestaan. Ik rij circa 35 km elektrisch en dan is de koek op.
Ben ik niet met je eens en ik vraag me af wat voor rijstijl je hebt. Geen enkele fabrikant haalt in de praktijk wat ze in de specificaties als verbruik opgeven, en wat dat betreft doet de CX-60 het juist erg netjes. Als je continu vol gas overal weg blaast, dan gaat het hard ja. Ik rij naar kantoor 28km over N-wegen en een stuk snelweg waar ik vol gas optrek. De benzinemotor springt op dat moment aan, maar verder rij ik de hele weg electrisch. Ik laad 'm altijd tot 90% en haal bij 25C in de zomer met gemak heen en terug electrisch. Veel andere CX-60 rijders halen ook de opgegeven 63km. In de winter is het allemaal een stuk minder, maar da's bij alle electrische auto's zo. Ik rij 80% a 90% electrisch en dat bevalt prima :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Typhone schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 07:24:
Spaar dat liever totdat ik moet optrekken en dergelijke maar dat gebeurt niet.
Dit heb je overigens zelf in de hand. Het is redelijk uniek dat je bij de CX-60 een knop hebt om een SoC-target voor tijdens het rijden in te stellen. Stel je die bij het wegrijden bijvoorbeeld op 20% in, dan loopt de accu maar tot 20% leeg en hou je zat reserve. Bij Kia heb je die keuze helemaal niet.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Exirion schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:27:
[...]

Ben ik niet met je eens en ik vraag me af wat voor rijstijl je hebt. Geen enkele fabrikant haalt in de praktijk wat ze in de specificaties als verbruik opgeven, en wat dat betreft doet de CX-60 het juist erg netjes. Als je continu vol gas overal weg blaast, dan gaat het hard ja. Ik rij naar kantoor 28km over N-wegen en een stuk snelweg waar ik vol gas optrek. De benzinemotor springt op dat moment aan, maar verder rij ik de hele weg electrisch. Ik laad 'm altijd tot 90% en haal bij 25C in de zomer met gemak heen en terug electrisch. Veel andere CX-60 rijders halen ook de opgegeven 63km. In de winter is het allemaal een stuk minder, maar da's bij alle electrische auto's zo. Ik rij 80% a 90% electrisch en dat bevalt prima :)
Mijn enkele reis woon-werk (kantoor) is 121km. Klanten zijn wisselend. Vanaf huis naar snelweg is circa 5km en vanaf da is het standaard cruise control aan op 112 of 116km/h.

Afgelopen week ben ik één keer via Duitsland naar huis gereden (A31 omlaag) en toen was ik vol naar een kwart toen ik thuis aankwam maar dat was ook gewoon volgas vMax. Ik zal er eens op letten of hij meer elektrisch rijdt maar ik had nooit gedacht dat hij 63km zou moeten halen :D

T’is trouwens gewoon een tijdelijke poolauto. Gaat alles goed dan kan ik over 1,5 maand een eigen auto kiezen - wat elektrisch MOET zijn - en dan gaat de CX-6E een serieuze kans krijgen.

Ik vind de CX-60 vooralsnog een van de minste auto’s die ik ooit gereden heb, puur op rijeigenschappen. Auto heeft een catalogusprijs van 71k maar rijdt bonkig, heeft een kaal en onlogisch menu, en is zeer moeilijk rechtuit te houden. Ik weet niet zeker of het komt door de problemen met het stuur trouwens en wellicht dat de vorige eigenaren (die er 122.000km in hebben gereden) niet zo lief waren voor de auto. Dat zou me ergens niks verbazen. Ik heb er nu in 1,5 week 4600km op zitten in elk geval :)

Ik zie wel dat jij een relaxte afstand hebt naar kantoor. Volledig elektrisch kan ik niet halen ook niet naar de dichtsbijzijnde klant waar ik momenteel kom. Ik blijf wel aan de oostkant van Nederland trouwens dus ‘relatief’ weinig files.

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

Reley

Zoom Zoom

Ik moet zeggen, ondanks alle horror verhalen ben ik zeer tevreden over mijn CX-60.
Ik weet wel dat hij alle terugroep acties heeft gehad bij de vorige eigenaar.
Ook alle bekende TSB's op de motorsteun na, die is bij mij vervangen, zijn gedaan.

Qua elektrisch rijden, met de huidige temperaturen doet hij ongeveer 50km. Weet ook even niet hoe ik dat kan ophogen. Mijn woonwerk is 55km enkele reis via snelweg. Op mooie dagen haal ik het, op mindere niet. Over de winter begin ik maar niet.

Het is bij mij wel de sport om zoveel mogelijk elektrisch te rijden...

Opladen gaat via openbare laadpalen en gewoon tot 100%. @Exirion, mag ik vragen wat de reden is dat jij maar tot 90 laad?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Reley schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:45:
@Exirion, mag ik vragen wat de reden is dat jij maar tot 90 laad?
Li-Ion accu's slijten sneller als ze voortdurend volledig opgeladen en ontladen worden. Vuistregel is dat het ideale window tussen 20% en 80% is. Het laden is boven de 80% ook minder efficient. De LFP accu's in de nieuwere Mazda's (6e en CX-6e) zijn minder kritisch. Ze overleven meer laadcycli en hebben minder last van volledig laden en ontladen. Dus ook al is de energiedichtheid wat lager dan bij de oudere Li-Ion accu's, effectief heb je er meer aan.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Reley schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:45:
Ik moet zeggen, ondanks alle horror verhalen ben ik zeer tevreden over mijn CX-60.
Ik weet wel dat hij alle terugroep acties heeft gehad bij de vorige eigenaar.
Ook alle bekende TSB's op de motorsteun na, die is bij mij vervangen, zijn gedaan.

Qua elektrisch rijden, met de huidige temperaturen doet hij ongeveer 50km. Weet ook even niet hoe ik dat kan ophogen. Mijn woonwerk is 55km enkele reis via snelweg. Op mooie dagen haal ik het, op mindere niet. Over de winter begin ik maar niet.

Het is bij mij wel de sport om zoveel mogelijk elektrisch te rijden...

Opladen gaat via openbare laadpalen en gewoon tot 100%. @Exirion, mag ik vragen wat de reden is dat jij maar tot 90 laad?
Ik heb de app ook maar eens gedownload om te monitoren. Ik kom tot 49km as we speak, straks eens testen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWXZRCAjmb1ku7nr4dfGx8wwPTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdR6nO0clwt3up598DfjGcrW.jpg?f=fotoalbum_large

• LA-384
  • Laatst online: 22:46
Bestaat er een mogelijkheid de stem van de navigatie-instructies aan te passen?
In m'n mazda 2 uit 2017 vond ik het best prima allemaal, maar in de nieuwere mazda 3 uit 2024 is die stem echt ruk. Instructies worden uitgesproken alsof er geen spaties tussen de woorden staan en de intonatie is ook storend.

Dat is een reden voor mij om dan via android auto met google maps te navigeren. Een nadeel daarvan is dan weer dat ik regelmatig podcasts luister via podcast addict en bij gebruik van android auto, skipt die vaker een fractie van een seconde, waardoor vaak delen van woorden missen. Ook is het geluid via android auto wat minder vol.
Pagina: 1 ... 85 86 Laatste