Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik heb al een tijdje een automaat en zou voor geen geld meer terug gaan naar een schakel.
Heb zelf niet vaak automaat gereden maar zeker met de caravan lijkt het me heerlijk.D_Jeff schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:41:
@Andre_J Hoewel de automaten van Mazda hun ding doen("zesjescultuur"), is Mazda toch meer bekend om die overgeweldige handbak
Maar die overgeweldige handbak….. tja daar heb ik met de 2 nog iets wat ik nog niet snap.
80 wil hij dolgraag in z’n 6 hebben en 100 en hoger, terug naar 5.
Dat heb ik op m’n cx-5 niet.
Zal wel eens vragen bij de volgende beurt
Hier al jaren een hand geschakelde 2 naast een automaat. Voorheen een CX-30 Sky-X, nu een 308SW. Ik raak daar echt niet van in de war, vrouwlief ook niet. Je merkt simpelweg dat je in een andere auto zit.Andre_J schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:58:
Niet echt een Mazda vraag maar aangezien er 2 in dit huishouden zijn hier maar 😃
Rijden zowel een CX-5 en een Mazda 2 hier.
Beide zijn schakelbakken.
Nu kriebelt het om de CX-5 uit 2018 te gaan vervangen, vermoedelijk weer hetzelfde model echter nieuwer.
Mijn gevoel zegt, ik ga over op automaat.
Vrouw ziet dat niet zitten met de reden, raak ik niet in de war dan als ik dan weer moet schakelen als ik in de andere auto rijd ? Ik denk dan, onzin…. Wie heeft er ervaringen hiermee. (Als vrouw zijnde 😂)
Maar goed, dat zijn wij. Ik ken je vrouw niet
In combinatie met een caravan inderdaad erg prettig, al nam ik het eenmaal op snelheid wel over. In de CX-30 wilde hij constant naar de 6e versnelling, maar dan zat ie te laag in de toeren. Dus weer terug naar 5. Om vervolgens weer naar 6 te willen. Ook vond ik 'm bergop te laat terugschakelen.
Sportstand lost dat allebei wel op maar als je de cruise control inschakelt gaat hij van sportstand af.
Dus handmatig in 5 houden. Dan kan je in ieder geval op de lange en vlakke gewoon op CC rijden.
Nu is de CX-5 er niet met de Sky-X motor dus het gedrag kan dan ook anders zijn (andere motor karakteristiek en mogelijk andere overbrengingen)
[ Voor 27% gewijzigd door RvL op 29-05-2024 22:49 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Ben geen vrouw maar heb wel veel ervaring in het schakelen(!) tussen manueel en automaat.Andre_J schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:58:
Niet echt een Mazda vraag maar aangezien er 2 in dit huishouden zijn hier maar 😃
Rijden zowel een CX-5 en een Mazda 2 hier.
Beide zijn schakelbakken.
Nu kriebelt het om de CX-5 uit 2018 te gaan vervangen, vermoedelijk weer hetzelfde model echter nieuwer.
Mijn gevoel zegt, ik ga over op automaat.
Vrouw ziet dat niet zitten met de reden, raak ik niet in de war dan als ik dan weer moet schakelen als ik in de andere auto rijd ? Ik denk dan, onzin…. Wie heeft er ervaringen hiermee. (Als vrouw zijnde 😂)
Jarenlang als bijbaan taxi gereden in voornamelijk automaten en dan 's avonds weer naar huis in m'n eigen schakelbak. Nu rij ik in een Honda automaat en regelmatig in de handbak Mazda 3.
Dat switchen gaat prima, het enige wat je soms merkt bij het eerste stoplicht in een schakelbak is dat je remt richting stilstand en er iets een beetje begint te bokken waardoor je automatische de koppeling intrapt. Andersom slechts 1x de neiging gehad om de afwezige koppeling in te trappen tijdens het flink doortrekken bij stevig wegrijden met de Honda automaat, dan rem je heel kort met koppelingsintrap enthousiasme bij 6000rpm
Dat is het enige wat ik in 3 decennia gemerkt heb tijdens het vaak wisselen van auto, soms zelfs meerdere keren per dag dus het zal, zelfs als vrouw
Enige wat ik mezelf aangeleerd heb is mijn linkervoet gewoon plat op de grond zetten wanneer in een automaat, dat voorkomt vrijwel alle linkervoet neigingen.
Ik schakel graag en heb het idee dan toch meer controle te hebben over een voertuig met een koppeling (vooral 's winters), aan de andere kant is het comfort van een automaat in (rand)stadsverkeer wel heel erg prettig.
Waarom zegt je gevoel eigenlijk automaat bij een nieuwe auto? Ervaring met automaatrijden of behoefte aan een prettiger werkende cc?
Altijd schakelbakken gereden, heb er op zich geen probleem mee. Lees dat het zeker met caravan rijden wel prettig kan zijn een automaat.PalingDrone schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 06:33:
[...]
Waarom zegt je gevoel eigenlijk automaat bij een nieuwe auto? Ervaring met automaatrijden of behoefte aan een prettiger werkende cc?
En "kan" zuiniger zijn als schakelen ; de CX-5 is niet de voordeligste in z'n benzinegebruik.
Automaat is imo juist weer lastiger bij het behoedzaam parkeren op bijvoorbeeld een camping.Andre_J schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:21:
[...]
Altijd schakelbakken gereden, heb er op zich geen probleem mee. Lees dat het zeker met caravan rijden wel prettig kan zijn een automaat.
En "kan" zuiniger zijn als schakelen ; de CX-5 is niet de voordeligste in z'n benzinegebruik.
Met een koppeling kan je toch meer doseren en voorzichtig op de cm manouvreren, merk dat ik bij parkeren, en dan vooral op een helling toch vaak zelf schakelen en een koppeling mis.
Dan wordt het al snel met 2 voeten rijden in een automaat. Gebruiken van de kruipfunctie met evt iets bijgassen icm linkervoet op de rem.
Ik zou serieus eens een paar keer in een automaat gaan rijden en dan vooral een beetje gaan steken rond een parkeervak of op een lastige helling, zeker als je al kan lezen en schrijven met een handbak kan dat nog wel wat aanpassen/wennen zijn.
Op snelwegen hoef je een automaat niet te testen, dat gaat uitstekend en in file of stop-go verkeer is een automaat ook ronduit fijn maar bij voorzichtig pielen moet je er wel goed je hoofd bij houden.
(Zie ook die zichzelf vanuit een parkeervak door een gevel lancerende bejaarden die als laatste auto een automaatje kopen "want dat is zo makkelijk" en dan gaat het flink mis bij het doseren van het gaspedaal als er een stoeprandje in de weg zit....)
Geen enkel probleem
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Dat manouvreren vond ik juist makkelijker met een automaat. Wat jij beschrijft met op de koppeling manouvreren doe ik dan juist met de rem.PalingDrone schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:23:
[...]
Automaat is imo juist weer lastiger bij het behoedzaam parkeren op bijvoorbeeld een camping.
Met een koppeling kan je toch meer doseren en voorzichtig op de cm manouvreren, merk dat ik bij parkeren, en dan vooral op een helling toch vaak zelf schakelen en een koppeling mis.
Dan wordt het al snel met 2 voeten rijden in een automaat. Gebruiken van de kruipfunctie met evt iets bijgassen icm linkervoet op de rem.
Ik zou serieus eens een paar keer in een automaat gaan rijden en dan vooral een beetje gaan steken rond een parkeervak of op een lastige helling, zeker als je al kan lezen en schrijven met een handbak kan dat nog wel wat aanpassen/wennen zijn.
Op snelwegen hoef je een automaat niet te testen, dat gaat uitstekend en in file of stop-go verkeer is een automaat ook ronduit fijn maar bij voorzichtig pielen moet je er wel goed je hoofd bij houden.
(Zie ook die zichzelf vanuit een parkeervak door een gevel lancerende bejaarden die als laatste auto een automaatje kopen "want dat is zo makkelijk" en dan gaat het flink mis bij het doseren van het gaspedaal als er een stoeprandje in de weg zit....)
Juist dat op de koppeling manouvreren kan funest zijn voor je koppeling. Constant de koppeling op het randje van wel aangrijpen/niet aangrijpen, en dus eigenlijk constant aan het slippen. Al dan niet gecombineerd met een dotje gas. Ik heb al menig stinkende en rokende koppeling voorbij zien komen op een camping. Een (in)capabele bestuurder kan uiteraard wel het verschil maken in dit geval.
Natuurlijk heb je met een automaat die slip ook. Daardoor kan de baktemperatuur ook flink oplopen. Toch vind ik het met een automaat makkelijker te doseren.
Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen
Daarnaast vind ik 't ook op een helling juist erg fijn. Geen/nauwelijks onderbreking van de aandrijving als je terugschakelt.
Nu de dekens nog...
Dit vind ik ook net fijn aan de automaat van Mazda. Blijft een automaat die wat kan "slippen" door de koppelomvormer. De reden dat ik ook voor Mazda ben gegaan ipv. bv. VAG met de dual clutch. Ik rij wel eens met aanhangwagen en inparkeren/rustig rijden is gewoon fijner en beter voor de bak. Heb eens de aanhanger achterwaarts op een helling moeten inparkeren (aanhangwagen van 9 meter en 750kg met een DS3) en daar begon ik de koppeling te ruiken. Ook stapvoets rijden lichtjes op de rem is niet goed voor dubbele koppeling. BMW, Volvo, Jaguar, Alfa Romeo etc gebruiken ook weinig tot geen dubbele koppelingen. Alleen was mijn vereiste nog wat trekgewicht, trekhaak, LED verlichting, achteruitrijcamera en weinig kilometers. Zeker met LED verlichting weinig tweedehands te vinden en kwam al snel rond de 30.000 uit dus dan gewoon iets opgelegd en Mazda 3 gekocht, niks spijt van gehadRvL schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:03:
[...]
Dat manouvreren vond ik juist makkelijker met een automaat. Wat jij beschrijft met op de koppeling manouvreren doe ik dan juist met de rem.
Juist dat op de koppeling manouvreren kan funest zijn voor je koppeling. Constant de koppeling op het randje van wel aangrijpen/niet aangrijpen, en dus eigenlijk constant aan het slippen. Al dan niet gecombineerd met een dotje gas. Ik heb al menig stinkende en rokende koppeling voorbij zien komen op een camping. Een (in)capabele bestuurder kan uiteraard wel het verschil maken in dit geval.
Natuurlijk heb je met een automaat die slip ook. Daardoor kan de baktemperatuur ook flink oplopen. Toch vind ik het met een automaat makkelijker te doseren.
Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen
Daarnaast vind ik 't ook op een helling juist erg fijn. Geen/nauwelijks onderbreking van de aandrijving als je terugschakelt.
Met de aanhanger erachter (dus 9 meter en 750kg) wil de automaat nog gewoon naar 6e versnelling bij 52 km/u, klaagt ook niet en blijft nog erg zuinig. Daarom zet ik ook standaard de begrenzer op 52 als ik 50 moet rijden. Zonder aanhanger doet de motor zo'n 1100 toeren en bij 15-20 graden en droog wegdek een actueel verbruik van 3.2-3.5 L/100km. Bij 70 km/u in 6 ongeveer 3.8-4 L/100km (1500 toeren). 120 is al erger, 2500 toeren en verbruik richting 6-6.2 L/100km. Huidige gemiddelde verbruik over 20.000km zit op 5.3 L/100km. (2022 e-Skyactiv X hatchback automaat)
[ Voor 11% gewijzigd door deSenna24 op 30-05-2024 15:05 ]
Vandaag mijn Mazda weer eens door de wasstraat gehaald. Hij staat weer mooi te shinen.
Het valt mij alleen op dat er bij beide spiegels een soort van opgedroogd waterspoor naar beneden loopt. Het lijkt op Kalk.
Iemand hier ervaring mee en hoe je dat wegkrijgt? Ik vind niet heel snel een concreet antwoord op google.
Een vochtige microvezeldoek werkt iig niet.
Ik zie in het mechanisme van de spiegel ook een opgedroogde witte substantie zitten dat erg op kalk lijkt.
alvast bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door Mick3112 op 31-05-2024 16:48 ]
Vanmiddag naar de dealer geweest, hard “gevochten” met m’n vrouw.
Zowel proefrit gemaakt in de schakelbak en een automaat.
Vanaf 11 juni staat er een “nieuwe”CX-5 uit 2023 met 7500 op de teller, een schakelbak.
Ik ben tevreden
Welk model en bouwjaar heb je? Op meerdere Mazda’s is dit een bekend probleem. Het aluminium frame in de spiegelvoet krijgt corrosie erop en dat residu vormt die strepen na regen of wassen.Mick3112 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:46:
Goedemiddag,
Vandaag mijn Mazda weer eens door de wasstraat gehaald. Hij staat weer mooi te shinen.
Het valt mij alleen op dat er bij beide spiegels een soort van opgedroogd waterspoor naar beneden loopt. Het lijkt op Kalk.
Iemand hier ervaring mee en hoe je dat wegkrijgt? Ik vind niet heel snel een concreet antwoord op google.
Ik zie in het mechanisme van de spiegel ook een opgedroogde witte substantie zitten dat erg op kalk lijkt.
alvast bedankt!
Onze mazda 3 bj 2016 had dit ook. Onze huidige 3 bj 2019 voorlopig nog niet.Mick3112 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:46:
Goedemiddag,
alvast bedankt!
We hebben het bij onze vorige ook niet weggekregen.
Mazda 2 van november 2016.TNThomas schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:11:
[...]
Welk model en bouwjaar heb je? Op meerdere Mazda’s is dit een bekend probleem. Het aluminium frame in de spiegelvoet krijgt corrosie erop en dat residu vormt die strepen na regen of wassen.
Zelfde Bouwjaar dus.Korre schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:34:
[...]
Onze mazda 3 bj 2016 had dit ook. Onze huidige 3 bj 2019 voorlopig nog niet.
We hebben het bij onze vorige ook niet weggekregen.
Ik zou langsgaan bij de dealer en eens vragen of Mazda’s coulanceregeling van toepassing is. Ook kan de dealer aangeven wat het (zonder coulance) zal kosten.
Mocht je zelf handig zijn, dan staat hier een stappenplan voor een Mazda 3 (mogelijk deels gelijk aan de Mazda 2): https://www.mazda3revolut...-the-side-mirrors.241270/
Derde optie is de oorzaak, dus de corrosie, negeren. Af en toe met wat Meguiar’s Ultimate Compound kun je de vlekken wegpoetsen. Niet de meest elegante ‘oplossing’, maar wel de goedkoopste.
Heeft iemand ervaring met deze sky-active x blokken? Horen deze "zijdezacht" te lopen of is een beetje een dieselachtige, "nagelende" loop normaal?
Ik rij nu anderhalf jaar met een e-Skyactiv X automaat. Ondertussen 20.000km. Dat dieselgeluid is normaal de eerste minuut, zeker als het vriest. Daarna vrijwel helemaal weg. Met het warmere weer hoor je het helemaal niet zelfs als je begint te rijden.dddddaaf schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:48:
Ik ben op dit moment in de markt voor een Mazda CX-30 en heb vanmorgen de eerste proefrit met een twee jaar oud model met 7050 km op de teller gemaakt. Het betrof de 186 pk sky-active x uitvoering. Tijdens de proefrit heb ik besloten om de auto niet te kopen vanwege een "dieselachtig ratelend geluid" van het blok en het feit dat de olie reeds bij 5300 km ververst was ipv bij de gebruikelijke 20.000.
Heeft iemand ervaring met deze sky-active x blokken? Horen deze "zijdezacht" te lopen of is een beetje een dieselachtige, "nagelende" loop normaal?
Was het een Skyactiv X of e-Skyactiv X? De "normale" Skyactiv X zou dit nog iets meer hebben, die compressieverhouding is anders dan de e-Skyactiv X.
Verbruik is wel erg mooi, heb geen zware voet, rij defensief en anticiperend en ongeveer 10% snelwegen. Momenteel volgens de boordcomputer 5.3 L/100km, reëel verbruik via berekeningen van Spritmonitor zit ik op 5.74 L/100km.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1421179.html
[ Voor 11% gewijzigd door deSenna24 op 01-06-2024 15:58 ]
Dit betrof een reguliere skyactiv-x. De combinatie van de nagelende/ratelende loop van het blok en het feit dat de olie al zo vroeg ververst was gaf me in ieder geval niet het vertrouwen in de auto wat ik graag zou hebben bij de aanschaf van een redelijke jonge occasion.deSenna24 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:57:
[...]
Ik rij nu anderhalf jaar met een e-Skyactiv X automaat. Ondertussen 20.000km. Dat dieselgeluid is normaal de eerste minuut, zeker als het vriest. Daarna vrijwel helemaal weg. Met het warmere weer hoor je het helemaal niet zelfs als je begint te rijden.
Was het een Skyactiv X of e-Skyactiv X? De "normale" Skyactiv X zou dit nog iets meer hebben, die compressieverhouding is anders dan de e-Skyactiv X.
Verbruik is wel erg mooi, heb geen zware voet, rij defensief en anticiperend en ongeveer 10% snelwegen. Momenteel volgens de boordcomputer 5.3 L/100km, reëel verbruik via berekeningen van Spritmonitor zit ik op 5.74 L/100km.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1421179.html
Het geluid kwam overigens van de bijrijderszijde van de motorruimte vandaan, vlak voor het schutbord, dus niet zo zeer het blok zelf.
[ Voor 5% gewijzigd door dddddaaf op 01-06-2024 16:24 ]
De 186PK Sky-x is de nieuwere uitvoering, de 180/181pk Sky-x de oudere.
En om het kort samen te vatten: als mijn Mazda3 dat dieselgeluid een paar dagen niet meer maakt, staat ie gelijk bij de Mazda dealer voor een check.
Dat dieselgeluid hoort bij de eigenschappen van dit blok en zal het meest de te herkennen zijn in de 1800 - 2400 rpm. (wordt ook regelmatig genoemd in de reviews van de Mazda3 @ 2019 / CX-30 @ 2020)
Het olie punt: Zie ook niet al een probleem. In 2021/2022 zat zoveel op slot, dat het geen zin had om veel km's te maken. Veel mensen lieten de auto daarom ook staan.
Ik zou eerder kijken naar het onderhoudsschema: Heeft de auto tenminste 1x per jaar onderhoud gehad?
Verder: de CX-30 heeft slechtere verbruikscijfers dan de Mazda3 (wat logisch is, auto vangt een stuk meer wind/weerstand)
Punten van aandacht:
- Spiegels (het inklapmechanisme is erg gevoelig voor slippen, waardoor spiegels (de behuizing) niet altijd correct teruggaan. In dat geval moeten de tandwieltjes vervangen worden
- ISA-piep: Gilt zeer irritant alles bij elkaar zodra je harder gaat dan het laatste snelheidslimietbord. Bij modellen tot 2023 is het mogelijk om die piep uit te zetten, daarna niet meer (max op te rekken naar +10 km/h)
- Software updates: Zorg ervoor dat de softwareversie tenminste op 11.xxx.xxx zit. Er zijn heel veel verbeteringen doorgevoerd en deze updates kunnen alleen door de dealer worden uitgevoerd
Oliewissel bij zo weinig km zegt niet veel. Voor de fabrieksgarantie wordt simpelweg gesteld jaarlijks (uit m'n hoofd). Als je dan een jaar weinig rijd is het niet vreemd dat de olie bij weinig km vervangen wordt.
Nu de dekens nog...
Welke software bedoel je? Is dit de software van het centrale scherm?D_Jeff schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:40:
- Software updates: Zorg ervoor dat de softwareversie tenminste op 11.xxx.xxx zit. Er zijn heel veel verbeteringen doorgevoerd en deze updates kunnen alleen door de dealer worden uitgevoerd
In principe hanteert mazda qua onderhoud elke 20.000km OF 1 jaar. Dus het kan heel goed dat de olie gewisseld is bij 5300 omdat er één jaar verstreken is.dddddaaf schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:48:
Ik ben op dit moment in de markt voor een Mazda CX-30 en heb vanmorgen de eerste proefrit met een twee jaar oud model met 7050 km op de teller gemaakt. Het betrof de 186 pk sky-active x uitvoering. Tijdens de proefrit heb ik besloten om de auto niet te kopen vanwege een "dieselachtig ratelend geluid" van het blok en het feit dat de olie reeds bij 5300 km ververst was ipv bij de gebruikelijke 20.000.
Moet me alleen en beetje haasten vermits ik de 24ste naar de keuring moet

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Dat olie verversen hoeft geen ding te zijn natuurlijk.dddddaaf schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:48:
Mijn 9 jaar oude cx5 heeft nu 9 olie verversingen gehad met 80000 km
De vorige eigenaar heeft er in de eerste jaren weinig mee gereden.
Maar je hebt wel gelijk dat ik de moter juist mooi soepel vind lopen.
Ik ben niet zo handigTNThomas schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:33:
[...]
Ik zou langsgaan bij de dealer en eens vragen of Mazda’s coulanceregeling van toepassing is. Ook kan de dealer aangeven wat het (zonder coulance) zal kosten.
Mocht je zelf handig zijn, dan staat hier een stappenplan voor een Mazda 3 (mogelijk deels gelijk aan de Mazda 2): https://www.mazda3revolut...-the-side-mirrors.241270/
Derde optie is de oorzaak, dus de corrosie, negeren. Af en toe met wat Meguiar’s Ultimate Compound kun je de vlekken wegpoetsen. Niet de meest elegante ‘oplossing’, maar wel de goedkoopste.
Bedankt voor de tip voor dat produkt. Zeker de moeite waard om eens te proberen.
Als ik die vlekken zo kan weghalen is het helemaal prima.
Verder heb ik in augustus weer de jaarlijkse beurt en dan kan ik eventueel het ter sprake brengen.
Dat product is een polijstmiddel en kun je met een microvezeldoek ‘inwrijven’/polijsten. Doe dit niet wekelijks, maar af en toe is prima. Het lost de oorzaak natuurlijk niet op, maar het maakt het probleem minder storend.Mick3112 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:45:
[...]
Ik ben niet zo handig
Bedankt voor de tip voor dat produkt. Zeker de moeite waard om eens te proberen.
Als ik die vlekken zo kan weghalen is het helemaal prima.
Verder heb ik in augustus weer de jaarlijkse beurt en dan kan ik eventueel het ter sprake brengen.
Mocht je van de dealer een prijsindicatie ontvangen tijdens de onderhoudsbeurt, dan hoor ik het graag! Zal wel de hoofdprijs kosten…
JaTNThomas schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:40:
[...]
Welke software bedoel je? Is dit de software van het centrale scherm?
Er is deel dat je zelf kan doen, maar er zijn ook Updates die alleen de dealers hebben.
Van beide versies is op het scherm de versie nummers terug te vinden
Recent heb ik zelf de software van de CMU (centrale scherm) bijgewerkt naar EU01_11001. Dat kan dus ook zelf, maar ik zal bij het volgende onderhoud de dealer eens vragen of ze meer kunnen doen. Bedankt voor de tip!D_Jeff schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:44:
[...]
Ja
Er is deel dat je zelf kan doen, maar er zijn ook Updates die alleen de dealers hebben.
Van beide versies is op het scherm de versie nummers terug te vinden
Lekker bezig!Damic schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:56:
Al een paar weken bezig om een Holley Sniper 2 op de RX7 te zetten. https://imgur.com/a/rx-7-...er-2-installation-WSAQeG0
Moet me alleen en beetje haasten vermits ik de 24ste naar de keuring moetdat was ik vergeten tot ik de oproep brief kreeg
![]()
![]()
![]()
Gewoon ff tijdelijk schorsen, enkel is dan je eerste dag op de weg de dag dat je ook naar de keuring rijdt.
https://www.rdw.nl/partic...20de%20keuring%20meeneemt.
Terwijl hij geschorst is hoeft hij namelijk niet gekeurd te zijn, alleen op de dag dat je schorsing afmeldt dan weer wel. Dus je mag tijdens de schorsing ook naar het APK keurstation rijden.
[ Voor 11% gewijzigd door Martin.Air op 03-06-2024 08:14 ]
Succes, heb ik ook al eens gedaan, vond het niet de fijnste optie voor een rotatiemotorDamic schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:56:
Al een paar weken bezig om een Holley Sniper 2 op de RX7 te zetten. https://imgur.com/a/rx-7-...er-2-installation-WSAQeG0
.
Psstttt, BelgieMartin.Air schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:13:
[...]
Lekker bezig!
Gewoon ff tijdelijk schorsen, enkel is dan je eerste dag op de weg de dag dat je ook naar de keuring rijdt.
Terwijl hij geschorst is hoeft hij namelijk niet gekeurd te zijn, alleen op de dag dat je schorsing afmeldt dan weer wel. Dus je mag tijdens de schorsing ook naar het APK keurstation rijden.
Zo juist toch maar even langs de Mazda dealer geweest. Het was een bekend probleem, ze hebben het allemaal.TNThomas schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:56:
[...]
Dat product is een polijstmiddel en kun je met een microvezeldoek ‘inwrijven’/polijsten. Doe dit niet wekelijks, maar af en toe is prima. Het lost de oorzaak natuurlijk niet op, maar het maakt het probleem minder storend.
Mocht je van de dealer een prijsindicatie ontvangen tijdens de onderhoudsbeurt, dan hoor ik het graag! Zal wel de hoofdprijs kosten…
Er stond naast mij een zelfde versie geparkeerd met een zelfde witte streep van de spiegel af.
Ik mocht gelijk door naar de poetsruimte. Werd eenvoudig verwijderd met een Cartec Auto-cosmetic Spray Wax op een polijstmachine.
Zo'n spuitbus gekocht voor een tientje en een doek erbij gekregen. Hij zei dat je het met alleen de doek er ook afkrijgt als je er een beetje tijdig bij bent.
Het is een residu van kalk en van vet uit het mechanisme van de elektrische spiegel.
Dit is de spuitbus die ik meekreeg: https://www.allesvoorjetr...7G5pkdG5qSH0aAlrMEALw_wcB
Gelukkig geen woord over een dure aanpassing aan de spiegel.
Telt niet in belgiëMartin.Air schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:13:
[...]
Lekker bezig!
Holley sniper op een wankel?(RSH) schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:09:
[...]
Succes, heb ik ook al eens gedaan, vond het niet de fijnste optie voor een rotatiemotor
.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Euhm ja ligt nog een Wankel in, maar @(RSH) meld dat ie dat ook al eens heeft gedaan.D_Jeff schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:06:
@Damic Naar mijn weten heeft een RX-7 tocht echt een wankelmotor als krachtbron.
Tenzij je er iets anders ingelepeld hebt
Een auto zonder apk mag zelfs 2 maanden zonder apk op de openbare weg staan. Had hetzelfde met mijn MX-5, waar inmiddels weer een jaar apk op zit. Uiteraard zonder aandachtspunten, wat toch netjes is voor een 25 jaar oude auto. Maar het blijft een MazdaMartin.Air schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:13:
[...]
Lekker bezig!
Goed om te horen! Echter is het geen kalk. De coating op de aluminium voet van de spiegel (onder de plastic kapjes) is niet goed genoeg. Hierdoor ontstaat er corrosie en dat witte poeder wordt door water meegenomen. Dat veroorzaakt de witte strepen. Hier heeft Mazda zelfs een TSB voor waarin ze het probleem erkennen.Mick3112 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:48:
[...]
Zo juist toch maar even langs de Mazda dealer geweest. Het was een bekend probleem, ze hebben het allemaal.
Er stond naast mij een zelfde versie geparkeerd met een zelfde witte streep van de spiegel af.
Ik mocht gelijk door naar de poetsruimte. Werd eenvoudig verwijderd met een Cartec Auto-cosmetic Spray Wax op een polijstmachine.
Zo'n spuitbus gekocht voor een tientje en een doek erbij gekregen. Hij zei dat je het met alleen de doek er ook afkrijgt als je er een beetje tijdig bij bent.
Het is een residu van kalk en van vet uit het mechanisme van de elektrische spiegel.
Dit is de spuitbus die ik meekreeg: https://www.allesvoorjetr...7G5pkdG5qSH0aAlrMEALw_wcB
Gelukkig geen woord over een dure aanpassing aan de spiegel.
EDIT: Hierbij een link naar de TSB van de huidige generatie Mazda 3 en CX-30.
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/MC-10228663-0001.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door TNThomas op 03-06-2024 18:53 ]
Ze zeiden meteen dat je er niks aan aan kan doen, maar ze waren wel uiterst behulpzaam om het visueel op te lossen. Denk dat ik 5 minuten in totaal bezig ben geweest.
Ja, een 1979 12A.Damic schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:54:
[...]
Telt niet in belgië
[...]
Holley sniper op een wankel?
Het inregelen via het schermpje lukte op zich wel OK, maar je hebt eigenlijk de software nodig om het goed te kunnen doen. De ingebouwde drukregelaar en sensor zou ik niet gebruiken en uitzetten, maar een goede externe brandstof drukregelaar gebruiken. De originele aanvoerleiding is 8mm en dat is echt te klein. Ik heb een 10mm leiding aangelegd.
En de originele 8mm aanvoerleiding aangepast en als retourleiding gebruikt.
Het grootste issue is dat de standaard instellingen in de software niet heel erg fijn zijn, ik heb veel moeten aanpassen, dus het plug and play gedeelte is meer plug and pray.
En helaas had mijn klant niet voor een adaptor gekozen voor de software / laptop, dus ik moest telkens de memorycard uit de Sniper halen , aanpassingen doen op de laptop, en weer de configuratie inladen in de Sniper. Omslachtig en tijdrovend.
En dus de ingebouwde drukregelaar en druk sensor zijn ronduit onbetrouwbaar of instabiel.
De motor liep wel redelijk, maar pas na het plaatsen van de externe drukregelaar kon ik de software eindelijk goed afstellen op een dyno en daarmee de lambda correctie stabiel krijgen op -3 tot -5% zodat als de lambda sensor kapot zou gaan of slijten , de motor nooit te arm zou lopen.
Momenteel heb ik het probleem dat ie verzuipt
Vraagje: heb je soms nog foto's van die ombouw? Of misschien nog een idee hoe je de olie metering pomp hebt aangesloten?
Edit: de afdichtings vlakken tussen de adapters en de sniper zijn niet vlak waardoor er valse lucht word getrokken of zelfs omgekeerd benzine tussen uitkomt.
[ Voor 50% gewijzigd door Damic op 04-06-2024 20:16 ]
Is MVG een merk of gelijk aan OEM?TNThomas schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:34:
Mijn Mazda 3 heeft een MVG-trekhaak van net geen 3 jaar oud. Helaas zie ik best wat roest op de onderdelen van de trekhaak. Heeft jullie MVG-trekhaak dit ook?
[Afbeelding]
Mijn CX-30 had een OEM trekhaak, na 4 jaar niet echt roest op aanwezig. Maar moet ik wel zeggen dat ik zeer zorgvuldig omga met de aanslag van zout in de winter.
MVG is het merk dat Mazda eronder zet als je de trekhaak via de dealer/Mazda laat plaatsen, dus kun je inderdaad OEM noemen.Martin.Air schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:50:
[...]
Is MVG een merk of gelijk aan OEM?
Mijn CX-30 had een OEM trekhaak, na 4 jaar niet echt roest op aanwezig. Maar moet ik wel zeggen dat ik zeer zorgvuldig omga met de aanslag van zout in de winter.
Een 2 uit 2015 met een 2 ton op de teller vragen ze alsnog 9k voor. Dus die waarde viel me niet eens tegen.williewimp schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:18:
[...]
Houd ook in je achterhoofd wat je er voor terug kunt krijgen als je hem wilt verkopen. Misschien is een Mazda 3 van de BM generatie ook nog een goede optie. Wat grotere autos houden naar mijn gevoel beter hun waarde als autos van het formaat mazda 2, yaris, etc als ze de 200.000km naderen. Je bent wel ietsje meer kwijt aan wegenbelasting en verzekering, al is dat bij een benzine auto allemaal wel te overzien.
Ook import is een optie. Mazda registreert dealer onderhoud internationaal in een digitaal systeem en is ook op te vragen volgens mij. Je hoeft dus niet bang te zijn voor gesjoemel met onderhoudsboekjes als een auto dealer onderhouden is.
Inmiddels eigenaar van een 2 uit 2017 met een kleine 130k op de klok. Maar even kijken hoe hard het gaat lopen met de kilometers (zal voornamelijke vakanties zijn dan) en wanneer ik 'm weer weg doe.
Tot nu toe valt het me niet tegen, kom uit een V40 D4 die 100pk en heel veel koppel meer had. Dat is dus even wennen, naast ook wel afwerking en bouwkwaliteit. Maar over het algemeen rijdt best aardig en een stuk voordeliger waar het me vooral om te doen was. Kortom; dik tevreden tot nu en ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
Iemand ervaring met kaarten via marktplaats (zie ze daar voor 40 euro). Of zijn er nog goedkopere manieren? Bij Volvo was het compleet gratis.
Ik zelf heb Android auto/Apple carplay in de mijne gebouwd. Onderdelen is een paar tientjes op aliexpress en als je een klein beetje handig bent 2 uurtjes werk. Volgens mij kan dat in jouw auto ook. Heb je dat ook al overwogen? Dan zijn je kaarten altijd up to date en Kun je spraakherkenning gebruiken voor het invoeren van je bestemming. Werkt echt super.hmk86 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:49:
[...]
Iemand ervaring met kaarten via marktplaats (zie ze daar voor 40 euro). Of zijn er nog goedkopere manieren? Bij Volvo was het compleet gratis.
Ik wil dit wel even bevestigen, het werkt echt heel erg makkelijk. Zelf een originele ingebouwd in een mx-5. 7 tientjes. (Verassend netjes gebouwd met borg klipjes een Mazda)williewimp schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Ik zelf heb Android auto/Apple carplay in de mijne gebouwd. Onderdelen is een paar tientjes op aliexpress en als je een klein beetje handig bent 2 uurtjes werk. Volgens mij kan dat in jouw auto ook. Heb je dat ook al overwogen? Dan zijn je kaarten altijd up to date en Kun je spraakherkenning gebruiken voor het invoeren van je bestemming. Werkt echt super.
Lichtpuntje...
Net als bij veel merken. Dealernetwerk wordt volledig uitgekleed en mijn inziens is dit pas stap 1 in het proces. Alles voor een paar euro denk ik.TNThomas schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:19:
Volgens berichten op Facebook, zullen verschillende Mazda-dealers per 1 januari 2025 hun ‘Mazda-rechten’ verliezen. Weet iemand hier meer over en of er een overzicht is van welke dealers/servicepunten blijven en welke niet?
Welke er weg gaan weet ik niet, maar Cluistra in Nieuwegein heeft de tent al verkocht en doet nu geen Mazda meer (enkel nog Hyundai).
Het is een slechte zaak wat mij betreft. Maar je doet er niets aan. Ik zie vooral beren op de weg qua mogelijkheden tot aanschaf (dealer is over het algemeen meer vertrouwd dan beun op de hoek) en prijzen voor onderhoud die fors zullen stijgen (minder concurrentie).
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Dit proces is van alle tijden, zelfs voordat internet een ding was.TNThomas schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:19:
Volgens berichten op Facebook, zullen verschillende Mazda-dealers per 1 januari 2025 hun ‘Mazda-rechten’ verliezen. Weet iemand hier meer over en of er een overzicht is van welke dealers/servicepunten blijven en welke niet?
Een automerk stelt voorwaarden aan een verkoop/servicepunt en het is aan het bedrijf om de keuze te maken: Meegaan of afstoten.
Zo werkt het, helaas, niet meer.D_Jeff schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:27:
[...]
Dit proces is van alle tijden, zelfs voordat internet een ding was.
Een automerk stelt voorwaarden aan een verkoop/servicepunt en het is aan het bedrijf om de keuze te maken: Meegaan of afstoten.
Dealers worden tegenwoordig geschrapt omdat het merk wil krimpen qua dealers. Daar kan je als dealer helemaal niets aan doen, het is geen kwestie van meegaan of afstoten. De overeenkomst wordt simpelweg opgezegd door het merk. De afweging welke dealers overblijven lijkt mij duidelijk, degene die enerzijds het meest opbrengen en anderzijds waar ze de laatste jaren het minste gezeik van hadden.
En daarin is Mazda niet uniek. Opel was 1 van de eersten die hiermee begon. Die zijn ondertussen al een stap verder omdat ze daar Citroën, Peugeot, Fiat én Opel (even de grootste merken gepakt) hebben samengevoegd naar 1 dealer per regio.
Over een paar jaar is het aantal dealers nog veel lager verwacht ik. Voor proefritten zal je naar een soort van "experience center" gaan waar meerdere merken (niet perse van 1 merk) gebruik van maken. Daarnaast zal er een soort van service netwerk overblijven. En een deel zal afgestoten worden richting de universele garages.
Top, is inderdaad wel een mooi project. Dit gaat 'm worden.williewimp schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Ik zelf heb Android auto/Apple carplay in de mijne gebouwd. Onderdelen is een paar tientjes op aliexpress en als je een klein beetje handig bent 2 uurtjes werk. Volgens mij kan dat in jouw auto ook. Heb je dat ook al overwogen? Dan zijn je kaarten altijd up to date en Kun je spraakherkenning gebruiken voor het invoeren van je bestemming. Werkt echt super.
Eerst nog even mijn firmware updaten naar 70+ zie ik.
Edit; hebben jullie voor die paar tientjes de wired versie?
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A Dit is de goedkoopste wireless die ik kan vinden.
Voor de firmware update inmiddels een bericht gestuurd naar iemand op een Mazda forum, dus dat zou goed moeten komen.
[ Voor 35% gewijzigd door hmk86 op 08-06-2024 19:30 ]
Bij het inruilvoorstel schrokken we wel even. Voor onze 3 (Luxury, 2020, 58.000km, automaat, vrijwel alle opties, sportpakket) zouden we 17.5k krijgen.
Dit is toch wel erg weinig, of niet? Volgens de anwb koerslijst, vergelijkbare autos online etc. zou het een beetje tussen de 23-27k moeten zitten.
Ik snap dat het bij een inruilvoorstel net wat minder is.
Maar een afschrijving van bijna 15k in minder dan 3 jaar na aanschaf kan toch niet kloppen? (Gekocht in november 21 voor 31k met toen 14k kilometers.)
Even ter vergelijking, ik heb mijn Mazda 2 GTM (2019) met 60000KM op de teller, automaat voor 16500 weten in te ruilen voor een nieuwe Mercedes (2024) 2 maanden geleden.Sander H schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:49:
Vanwege gezinsuitbreiding gaat onze Mazda 3 de deur uit, en komt er een station voor terug. Nu zijn we een beetje aan het rondkijken, en vanmiddag in een Kia ceed sportwagon gereden.
Bij het inruilvoorstel schrokken we wel even. Voor onze 3 (Luxury, 2020, 58.000km, automaat, vrijwel alle opties, sportpakket) zouden we 17.5k krijgen.
Dit is toch wel erg weinig, of niet? Volgens de anwb koerslijst, vergelijkbare autos online etc. zou het een beetje tussen de 23-27k moeten zitten.
Maar een afschrijving van bijna 15k in minder dan 3 jaar na aanschaf kan toch niet kloppen? (Gekocht in november 21 voor 31k met toen 14k kilometers.)
Klinkt inderdaad aan de lage kant eerlijk gezegd.
Indien bij de Kia dealer. Het kan zijn dat de Kia's de deur uitvliegen en daarom merkvreemde inruil niet interessant is voor ze.Sander H schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:49:
.... vanmiddag in een Kia ceed sportwagon gereden.
Bij het inruilvoorstel schrokken we wel even. .....
Ligt de prijs van de merkvreemde 2ehands auto's die zijzelf op voorraad hebben in lijn met de koerslijst, of is die ook lager. Indien lager verklaart dat ook de lagere inruilwaarde.
Om enige indicatie te krijgen wat voor je huidige Mazda wordt gegeven kan je vrijblijvend een ANWB verkoopvoorstel aanvragen. Als je daar de vragen mbt de staat van de auto zo nauwkeurig mogelijk beantwoord, krijg je een voorstel. Toen ik mijn Mazda kocht, bleek dat zeer nabij de koerswaarde te liggen en was flink hoger dan Mazda mij aanbood.
Nou is Mercedes allang niet meer wat het geweest is, maar 16500 lijkt me niet veel voor een nieuwe.souljah1h schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:54:
[...]
Even ter vergelijking, ik heb mijn Mazda 2 GTM (2019) met 60000KM op de teller, automaat voor 16500 weten in te ruilen voor een nieuwe Mercedes (2024) 2 maanden geleden.
Ik overweeg een Mazda 6 sportbreak van 2008 of 2009 (youngtimer) te kopen.
Een 1.8 of 2.0 benzine.
Hebben deze ook nog de olieverbruik en roestvorming problemen?
Of gewoon links laten liggen en voor het nieuwe model Avensis (2009) gaan?
[ Voor 12% gewijzigd door Ruud888 op 09-06-2024 10:45 ]
De handelgeschakelde SkyActiv-x Luxury zijn het populairst, maar een Mazda3 is helaas geen hardloperSander H schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:49:
Vanwege gezinsuitbreiding gaat onze Mazda 3 de deur uit, en komt er een station voor terug. Nu zijn we een beetje aan het rondkijken, en vanmiddag in een Kia ceed sportwagon gereden.
Bij Kia zijn een 3 tal modellen, waaronder een Kia Ceed station, wel hardlopers. Stekker nog voor wie een beperkt leasebudget heeft is het altijd een top 3 keuze. Die Kia raken ze wel kwijt en dat is in jouw nadeel
Duidelijk de invloed van vraag en aanbod. Ze zitten niet te wachten op inruilwagens, omdat ze toch wel verkopen.D_Jeff schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:16:
...
Die Kia raken ze wel kwijt en dat is in jouw nadeel
Anders zal het waarschijnlijk zijn als je wederom bij Mazda gaat kijken.
In dat geval gaat het om reputatie en klantbehoud wat invloed heeft op de inruilwaarde.
Altijd met meerdere partijen onderhandelen. Ik trof een dealer die me na het aanvragen van een inruilvoorstel letterlijk binnen 2 minuten belde. Volgende dag erheen. Auto puntgaaf met weinig kilometers, maar zijn bod was lachwekkend, dus heb hem succes gewenst en heb een nieuw voorstel via mail genegeerd. Uiteindelijk heb ik elders 3500 euro meer gekregen. De totale deal met inruil op een CX-5 viel nog extra goedkoper uit dan bij die andere dealer. Zo dom als je zo met klanten omgaat. Sommige dealers zijn echt ratten.Sander H schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:49:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Als je het over Kia dealers hebt, dan is er de kans dat het eerder gedane voorstel al bij alle andere Kia dealers bekend is.Sander H schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:11:
Bedankt voor de reacties, we gaan uiteraard nog langs andere dealers. ....
Als je ook naar Kia kijkt dan zou ik als ruime gezinsauto zeker de ProCeed eens overwegen.Sander H schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:26:
Nee, ik was niet helemaal duidelijk. Ook andere merken (octavia, focus bv staan ook op de shortlist.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb onlangs een V40 ingeruild op een Mazda 2. Na een paar proefritten en inruilvoorstellen was ik er wel al achter dat het ANWB bedrag echt veel te hoog was.Sander H schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:49:
Verder viel het me op dat de geboden bedragen soms best ver uit elkaar lagen, meerdere adressen langs loont dus al snel. Ik heb in de orienterende fase steeds gevraagd om een inruilvoorstel, ook als ik al wist dat ik niks ging kopen. Na een aantal voorstellen heb je wel een beetje een beeld van wat je kunt krijgen.
Dan in het een kwestie van een mooi exemplaar vinden en de reele inruilprijs eruit onderhandelen, ook dat kost soms weer een paar bezoekjes. Maar het loont wel.
https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=782788
Werkt bij mijn 2019 MX-5, vond het redelijk kansloos om CarPlay met een draaiknop te bedienen, dat is gelukkig nu opgelost.
Dat is wel een recente post, klinkt goed in ieder geval. Vind het ook een groot gemis, mijn Opeltje heeft altijd touchscreen bijvoorbeeld. De knop is prima, maar niet voor CarPlay.Peerke15 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:06:
Via onderstaande link een how to om het touchscreen vrij te schakelen tijdens het rijden.:
https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=782788
Werkt bij mijn 2019 MX-5, vond het redelijk kansloos om CarPlay met een draaiknop te bedienen, dat is gelukkig nu opgelost.
Niemand?Ruud888 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:44:
Inmiddels de zoekfunctie hier flink gebruikt maar nog geen antwoorden op mijn vragen kunnen vinden.
Een 1.8 of 2.0 benzine.
Of Accord
Dit gaat om de installatie van AIO tweaks. Dit kan tot FW versie 56xxx redelijk eenvoudig, daarna werd het ingewikkelder.Peerke15 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:06:
...how to om het touchscreen vrij te schakelen tijdens het rijden....
Maar bij deze FW 74xx versie kan eea weer wat eenvoudiger.
[ Voor 34% gewijzigd door elinx op 10-06-2024 19:10 ]
Zoveel beter dan voorover moeten buigen en je scherm aan te moeten raken?
Het script roept eigenlijk alleen een functie op die door de fabrikant is verborgen. Het menu bestaat al heel lang, maar was niet meer duidelijk zichtbaar.elinx schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:27:
[...]
Dit gaat om de installatie van AIO tweaks. Dit kan tot FW versie 56xxx redelijk eenvoudig, daarna werd het ingewikkelder.
Maar bij deze FW 74xx versie kan eea weer wat eenvoudiger.
Het witte scherm met het diagnostische menu werd weer zichtbaar bij contact uit -> aan. Ik tikte vervolgens op 'Reset' en het systeem startte opnieuw op en alles was in orde.
In een MX-5 kan ik bijna met mijn neus het scherm aanraken, dat de touch functie werkt tijdens het rijden is een prettige aanvulling.Naranya schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:39:
Die knop is toch juist ideaal (iig met Android Auto, geen ervaring met Apple Carplay)?
[ Voor 27% gewijzigd door Peerke15 op 10-06-2024 19:37 ]
Roest kan, maar veel minder dan model ervoor. Avensis iets betrouwbaarder maar verschrikkelijk saai zowel in looks als rijden verslaat de Mazda hem. Waarom geen 2.5? Die verbruikt echt niet heel veel meer
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Deze hack is niet voor een specifiek Mazda model, maar voor een Mazda met het MZD connect systeem, firmware versie 74xxxDrardollan schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:00:
Zou die hack ook werken in een CX-5 ..
Update:
Bevestigd is dat het ook werkt met v.59.xxx
Het zal daarom waarschijnlijk met alle FW versies werken.
[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 12-06-2024 15:53 ]
@Vlassie1980 Dat was toch jouw straatje?
Ik probeer uit te vogelen waar ik de juiste info kan vinden welke MZD Connect ik hebelinx schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:18:
[...]
Deze hack is niet voor een specifiek Mazda model, maar voor een Mazda met het MZD connect systeem, firmware versie 74xxx
Ik wil toch wel 1 op 12 kunnen rijden.Snowhite0901 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:44:
[...]
Roest kan, maar veel minder dan model ervoor. Avensis iets betrouwbaarder maar verschrikkelijk saai zowel in looks als rijden verslaat de Mazda hem. Waarom geen 2.5? Die verbruikt echt niet heel veel meer
De 2.5 is toch de supermotor van Volvo?
Garanties heb je nooit, een 2008 of 2009 is een iets nieuwer model.Ruud888 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:44:
Inmiddels de zoekfunctie hier flink gebruikt maar nog geen antwoorden op mijn vragen kunnen vinden.
Een 1.8 of 2.0 benzine.
Laat desnoods een aankoopkeuring doen en zorg dat je garantie op minimaal motor en bak hebt. Dan zit je wel safe. Als bij de keuring blijkt dat er veel roest zit dan moet je afwegen hoe lang je hem wilt houden. Ik had ergens gelezen dat de Mazda importeur soms geen bodembehandeling geeft waardoor sommige Mazda's slecht tegen pekel kunnen.
Ik zou inderdaad de 6 links laten liggen en voor een Avensis gaan maar dat is op basis van de uitstekende Toyota ervaringen die ik heb gehad:
- Avensis Wagon 1.6 uit 2000
- Avensis Verso 2.0 uit 2004
- Avensis Wagon 2.0 Automaat uit 2006
Honda Accord heb ik geen ervaring mee maar staan ook te boek als zeer betrouwbare auto's.
Ligt eraan hoe zwaar je rechtervoet is, maar ik haalde er prima 1 op 12 meeRuud888 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:28:
[...]
Ik wil toch wel 1 op 12 kunnen rijden.
De 2.5 is toch de supermotor van Volvo?
MZD zit in de Mazda 2013-2018Drardollan schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:20:
....waar ik de juiste info kan vinden welke MZD Connect
FW versie via instellingen (uiterst rechts) op home screen.
(Instellingen>Systeem>Over>Software Versie)
Vanaf 2019 betreft het MZDII
[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 10-06-2024 22:00 ]
Heeft de 2.5 geen verhoogde kans op extra olieverbruik?Snowhite0901 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:36:
[...]
Ligt eraan hoe zwaar je rechtervoet is, maar ik haalde er prima 1 op 12 mee
Bij mij (n=1) verbruikte hij geen druppel. Ik heb toen ook wel eens ergens een stuk gelezen waar ze de 2.5 ook adviseerden boven de andere types. Ook op het forum hoorde ik er toen weinig over.Ruud888 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:04:
[...]
Heeft de 2.5 geen verhoogde kans op extra olieverbruik?
Volgens de test van Topgear 4000 toeren bij 130km en hard geveerdSnowhite0901 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:21:
[...]
Bij mij (n=1) verbruikte hij geen druppel. Ik heb toen ook wel eens ergens een stuk gelezen waar ze de 2.5 ook adviseerden boven de andere types. Ook op het forum hoorde ik er toen weinig over.
Tsja hard geveerd is relatief. Ik kwam van een celica met een schroefset. Nu je dat noemt: ik heb het geluid nooit als storend ervaren maar boven de 100 ging het verbruik wel flink omhoog.Ruud888 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 01:17:
[...]
Volgens de test van Topgear 4000 toeren bij 130km en hard geveerd
De auto daarna: leon fr station was overigens niet heel veel comfortabeler voor mijn gevoel. Maar goed, we dwalen af van je vraag:)
[ Voor 15% gewijzigd door Snowhite0901 op 11-06-2024 06:39 ]
Ik vind het allemaal maar ondoorzichtig en lastig bij autofabrikanten (niet specifiek Mazda, heb het bij veel merken al meegemaakt).elinx schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:50:
[...]
MZD zit in de Mazda 2013-2018
FW versie via instellingen (uiterst rechts) op home screen.
(Instellingen>Systeem>Over>Software Versie)
Vanaf 2019 betreft het MZDII
Heb even naar de versie gekeken, dit is wat hij geeft. Zou de hack daarop werken of moet ik eerst aan de slag om te upgraden naar v74 oid?
:strip_exif()/f/image/OourcS5ecQhp2160S2qZPgaI.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is uiteraard op eigen risico maar ik schat de kans dat het fout gaat nihil. Je installeert niets, je opent alleen het verborgen diagnostische menu. Op het Miata forum gaat iemand anders het ook proberen met FW70 versie dus mocht je het zeker willen weten zou ik het topic de komende dagen volgen.Drardollan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:09:
[...]
Zou de hack daarop werken of moet ik eerst aan de slag om te upgraden naar v74 oid?
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Peerke15 op 11-06-2024 09:31 ]
Ik denk eigenlijk ook dat het vrij risicoloos is. Ik houd dat topic even in de gaten, anders van de week eens even doen.Peerke15 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:29:
[...]
Het is uiteraard op eigen risico maar ik schat de kans dat het fout gaat nihil. Je installeert niets, je opent alleen het verborgen diagnostische menu. Op het Miata forum gaat iemand anders het ook proberen met FW70 versie dus mocht je het zeker willen weten zou ik het topic de komende dagen volgen.
Het gaat om het feit dat de browser niet beveiligd is tegen het uitvoeren van javascript.Peerke15 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:29:
.... Op het Miata forum gaat iemand anders het ook proberen met FW70 versie ....
Op zich niet geheel onlogisch want je surft niet op internet met de Mazda CMU zelf.
Als dit mogelijk is met FW v.74.xxx is de kans groot dat dit altijd het geval is geweest en het waarschijnlijk met iedere FW versie mogelijk is om op deze manier het "geheime" menu te openen.
Op het Miata forum wordt bevestigd dat de hack ook met FW v.59.xxx werkt, daarom grote kans dat dit ook met FW v.70.xxx het geval zal zijn.
Ik krijg niet duidelijk of er in de navigatie (nee niet de CarPlay) ook File informatie zit ?
hmm. ergens op een Duits forum gelezen dat het kan maar alleen via TMC
[ Voor 17% gewijzigd door Andre_J op 11-06-2024 12:44 ]
Voor zover ik lees moet je connected services activeren en betreft het een betaald abonnement.
Dat was "vroeger" als ik de screenshots zie ; je moet nl wifi hebben ; dat is in de huidige versie niet te activeren ( zal wel een simmetje in zitten) ; daar loopt het anders maar de handleiding zegt daar bar weinig over.elinx schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:14:
TMC werkt via radio frequenties en is real time.
Voor zover ik lees moet je connected services activeren en betreft het een betaald abonnement.
Mijn ervaring is dat de knop ideaal is, alleen merk ik toch wel dat het uitgangspunt van de ontwikkelaars(Android auto & carplay) touch is. Sommige acties kun je met touch veel sneller doen dan met de draaiknop.Naranya schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:39:
Die knop is toch juist ideaal (iig met Android Auto, geen ervaring met Apple Carplay)?
Op Android Auto herinner ik mij dat Flitsmeister soms meldingen gaf met staat dit voertuig er nog en ik met de draaiknop er niet bij kon of dit nu nog steeds zo is weet ik niet omdat ik inmiddels carplay gebruik.
Een snelle zoekopdracht naar een 3 met dezelfde km etc. kom ik uit op 21.500- 22.500. Maar dat is de verkoopprijs die handelaren etc. vragen. Dus dat je daar onder zit is niet zo heel gek, de dealer wil ook marge pakken. Maar er moet daar wel meer ruimte zitten. Rond de 20k moet wel lukken zou je zeggen...Sander H schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:49:
Sommige dealers maken zelf een prijs, andere zetten hem op een soort van veilingsite waar ze hem aanbieden aan handelaren. Die prijs zetten ze dan door naar de klant, dus het is ook maar net welke dealer of handelaar je treft.
Tsja en over de afschrijving, die is niet lineair om het zo maar te zeggen. Maar als jij hem voor 31k gekocht had heeft ie in 1 jaar 4k afgeschreven ervan uitgaande dat er geen enkel extra pakket oid op zat. Dus dat ligt wel weer een beetje in lijn.
Ik vind persoonlijk de knop prima. Ik gebruik eigenlijk alleen maar internet radio, spotify oid en maps. En daar kan ik alles doen met de knop. Bestemmingen invoeren, berichten sturen en belletjes starten doe ik met behulp van spraakinvoer. Werkt in mijn geval super.Oceanview schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:07:
[...]
Mijn ervaring is dat de knop ideaal is, alleen merk ik toch wel dat het uitgangspunt van de ontwikkelaars(Android auto & carplay) touch is. Sommige acties kun je met touch veel sneller doen dan met de draaiknop.
Op Android Auto herinner ik mij dat Flitsmeister soms meldingen gaf met staat dit voertuig er nog en ik met de draaiknop er niet bij kon of dit nu nog steeds zo is weet ik niet omdat ik inmiddels carplay gebruik.
De knop is prima buiten Apple Carplay overigens. Maar je merkt dat Apple een andere filosofie heeft qua bediening. Scheelt echt veel draaien en klikken dit.
Ik heb een Android telefoon en een iPhone en merk wel dat de draaiknop beter werkt met Android Auto. Ook links of rechts duwen helpt je dan door de structuur heen. Bij Carplay alleen draaien, en vind de volgorde niet altijd logisch. Went vast, maar ik kies in de auto dus voor Android.
Als voice control weigert met de ingebouwde navi ben je overigens wel even bezig met invoeren, maar als je de voorspellingen handig gebruikt is het nog wel te doen. Touch had dan wel geholpen. Maar dan had het scherm weer op een minder ideale plek qua blik tijdens het rijden gezeten, en als ik moet kiezen weet ik het wel.