Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 69 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:59

Exirion

Gadgetfetisjist

williewimp schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:22:
Ik vind persoonlijk de knop prima. Ik gebruik eigenlijk alleen maar internet radio, spotify oid en maps. En daar kan ik alles doen met de knop. Bestemmingen invoeren, berichten sturen en belletjes starten doe ik met behulp van spraakinvoer. Werkt in mijn geval super.
De combinatie van de knop en Siri is inderdaad top. Sterker nog, mijn vriendin die CarPlay met touchscreen heeft, zou willen dat ze zo’n bediening had. Ze is er in mijn auto als passagier snel aan gewend en merkt dat ik er tijdens het rijden makkelijk mee omga.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 21:52
jjkester schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:43:
....Touch had dan wel geholpen. Maar dan had het scherm weer op een minder ideale plek qua blik tijdens het rijden gezeten...
Het fijne van de hack is dat zowel spraakbesturing, knop bediening en touchscreen altijd beschikbaar is.
Vlak voor we wegrijden start mijn vriendin, vanuit de passagiersstoel, meestal met invoeren van de route met het touchscreen, als ze plots met de knop moet gaan werken of we moesten wat langer stil blijven staan. Na de hack hoeft dat niet meer.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 12-06-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Drardollan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:09:
.....
Heb even naar de versie gekeken, dit is wat hij geeft. Zou de hack daarop werken .....
Ik kan bevestigen dat de hack ook op FW v.70.xx werkt
Ik heb gisteren het LVDS speed toggle script toegepast zonder problemen op FW v.70.xx

[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 14-06-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:05
elinx schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:49:
[...]
Ik kan bevestigen dat de hack ook op FW v.70.xx werkt
Ik heb gisteren het LVDS speed toggle script toegepast zonder problemen op FW v.70.xx
Ik had hem zelf ook al bevestigd ;) Maar dat maakt mijn waardering niet minder, dank voor de bevestiging! Goed om te horen dat het bij jou ook werkt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Exirion schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:04:
[...]

De combinatie van de knop en Siri is inderdaad top. Sterker nog, mijn vriendin die CarPlay met touchscreen heeft, zou willen dat ze zo’n bediening had. Ze is er in mijn auto als passagier snel aan gewend en merkt dat ik er tijdens het rijden makkelijk mee omga.
Zowel de knop als touchscreen zijn top, beiden hebben hun functie wat mij betreft. CarPlay is, in mijn ogen, erg gericht op touchscreen (zou ook wel eens een vereiste kunnen zijn vanuit Apple voor een licentie, dat weet ik niet zeker). Het Mazda systeem is met de knop veel sneller en beter te bedienen.

Door deze hack krijg je het beste van 2 werelden. Wil je de knop, prima. Wil je touch, prima. Wil je combineren, ook prima. Eigen keuze in een eigen betaalde auto, het klinkt voor mij volkomen logisch.

Dat meenemend vind ik het ook wel slecht dat Mazda dit niet configurabel heeft gemaakt, al heb ik beelden gezien van recentere Mazda systemen die de optie wel hebben. Ik vind dat echt een gemiste kans en eigenlijk wel schandalig dat je er allerlei omwegen voor moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Drardollan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:55:
Dat meenemend vind ik het ook wel slecht dat Mazda dit niet configurabel heeft gemaakt, al heb ik beelden gezien van recentere Mazda systemen die de optie wel hebben. Ik vind dat echt een gemiste kans en eigenlijk wel schandalig dat je er allerlei omwegen voor moet zoeken.
Ja, Mazda is spaarzaam met dat soort updates in software. Bij de CX-60 kan het touchscreen aangezet worden voor CarPlay, maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Op momenten dat touchscreen handig is (als ik stilsta dus), pak ik net zo makkelijk de telefoon erbij. Navigeren via Apple Maps is eigenlijjk het enige waarvoor ik dat doe. Het mooie aan Apple Maps met CarPlay is dat het helemaal geintegreerd is met de HUD op de CX-60. Erg fijne feature.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Exirion schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Ja, Mazda is spaarzaam met dat soort updates in software. Bij de CX-60 kan het touchscreen aangezet worden voor CarPlay, maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Op momenten dat touchscreen handig is (als ik stilsta dus), pak ik net zo makkelijk de telefoon erbij. Navigeren via Apple Maps is eigenlijjk het enige waarvoor ik dat doe. Het mooie aan Apple Maps met CarPlay is dat het helemaal geintegreerd is met de HUD op de CX-60. Erg fijne feature.
Jij hebt wireless Carplay gok ik? Ik niet, iPhone pakken is ellendig haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Drardollan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:30:
Jij hebt wireless Carplay gok ik? Ik niet, iPhone pakken is ellendig haha.
Wireless ja, maar de charging pad werkt zo beroerd dat ie in de praktijk altijd met een kabeltje eraan onder de armsteun ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Drardollan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:51:
...
Ik had hem zelf ook al bevestigd ;) ...
Die had ik even gemist 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vandaag de eerste rit met de Holley Sniper2 op de Wankel :D had de IAC wat hoog gezet en dus maakte de motor te veel toeren en kracht wanneer ie eigen veel minder nodig hebt, waardoor je dus soms al driftend door de bochten gaat :F
Had hem op 61% gezet nu staat ie op 15% veel kalmer :D en minder gevaarlijk om met te rijden
De verrijking vanaf 40°C rond de 70% gezet
De verrijking bij "kick" down (kan max 61% :'( ): meer benzine :Y
Lambda waarde bij WOT naar +-10 gebracht in de plaats van de 12.5

2x gehad dat ik haar niet meer kon starten omdat er weer veel te veel benzine was ingespoten. 1ste keer even de Holley afgekoppeld starten tot de benzine verbrand en daarna kon ik terug vertrekken
2de keer verzopen maar zag toen dat de Holley zelf aan't proberen was door gewoon niet in te spuiten en dus ook de tabel -% aan't doen was en dan ineens sputter sputter vrooom

1x de idle naar de ingestelde 900 tpm zien gaan maar paar seconden later terug 1400 :( er zit nog ergens iets niet goed, volgens mij toch ergens een lucht lek.
IAC op 0% en TB's volledig dicht en nog altijd 1400 a 1500 tpm, maar als ik spuit met remmen reiniger dan gebeurd er niets :/

Ow de km teller kabel steekt niet goed meer vermits de km teller niet meer werkt. Maar als ik op google de weg zo wat in geef toch een goede 100km gereden en regelmatig de AF rond de 14 gezien _/-\o_

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmk86
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-08 15:18
Peerke15 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:06:
Via onderstaande link een how to om het touchscreen vrij te schakelen tijdens het rijden.:

https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=782788

Werkt bij mijn 2019 MX-5, vond het redelijk kansloos om CarPlay met een draaiknop te bedienen, dat is gelukkig nu opgelost.
Top, dank voor de link. Hier inmiddels laatste firmware erop en deze hack uitgevoerd. Nu nog even een wireless android auto module inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 20:58
hmk86 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:50:
[...]

Top, dank voor de link. Hier inmiddels laatste firmware erop en deze hack uitgevoerd. Nu nog even een wireless android auto module inbouwen.
Ik weet niet of je er al een op het oog hebt. Ik heb zelf de AAwireless en heb daar goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 11:20
Exirion schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Kan enkel bevestigen dat dit voor Android Auto net zo functioneert. Zelfs met Waze of Flitsmeister is de integratie in de HUD werkend. Enige minpunt op dat vlak is, is dat wanneer je een navigatie actie stopt in een van die apps, dat de laatste "volgende afslag" of dergelijke op de HUD blijft staan, bij de integratie met google maps is dit niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmk86
williewimp schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:25:
[...]

Ik weet niet of je er al een op het oog hebt. Ik heb zelf de AAwireless en heb daar goede ervaringen mee.
Had 'm al besteld, het is de dual wireless versie van deze geworden:
https://nl.aliexpress.com...llxB&gatewayAdapt=glo2nld

Inmiddels even een aantal filmpjes bekeken hoe in te bouwen, lijkt niet al te ingewikkeld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
hmk86 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Had 'm al besteld, het is de dual wireless versie van deze geworden:
https://nl.aliexpress.com...llxB&gatewayAdapt=glo2nld

Inmiddels even een aantal filmpjes bekeken hoe in te bouwen, lijkt niet al te ingewikkeld te zijn.
Ah oke. Ik wist niet eens dat die dingen er ook waren met het draadloze gedeelte al ingebouwd. Hoe ik het nu heb werkt het prima. Maar wat jij hebt is eigenlijk een nog mooiere oplossing. Kan ik nog wel overwegen, aangezien ik het interieur er niet eens meer voor uit elkaar hoef te halen. De nieuwe kabels heb ik al getrokken namelijk voor de non draadloze versie die ik heb. Inbouwen is best prima te doen. Ik heb het op mijn gemakje gedaan en was in 2 uurtjes klaar dacht ik. Het enige wat bij mij een beetje lastig is is die bout om het hele navigatiesysteem eruit te halen. Ik heb toen een ratel met verlengstuk gebruikt. Maar ik weet niet hoe dat zit bij jouw model. De rest gaat wel, alleen opletten met krassen maken in je interieur. Laat maar weten hoe het bevalt. Met name hoe stabiel het verbinden is enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Ruud888 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:44:
Inmiddels de zoekfunctie hier flink gebruikt maar nog geen antwoorden op mijn vragen kunnen vinden.

Ik overweeg een Mazda 6 sportbreak van 2008 of 2009 (youngtimer) te kopen.
Een 1.8 of 2.0 benzine.

Hebben deze ook nog de olieverbruik en roestvorming problemen?

Of gewoon links laten liggen en voor het nieuwe model Avensis (2009) gaan?
Inmiddels ook is ff ingelezen over een Nissan Qashqai. (2009)
Zie niet echt grote problemen bij de benzine uitvoering.
Achterklep handel gaat soms los en versnelde slijtage bekleding.

Het is natuurlijk niet de mooiste maar zeker praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
Ruud888 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:21:
[...]

Inmiddels ook is ff ingelezen over een Nissan Qashqai. (2009)
Zie niet echt grote problemen bij de benzine uitvoering.
Achterklep handel gaat soms los en versnelde slijtage bekleding.

Het is natuurlijk niet de mooiste maar zeker praktisch.
Ik zou wegblijven bij Qashqai modellen met de CVT transmissies en Renault motoren. Die CVT's gaan niet heel lang mee en vervangen is ontzettend kostbaar (8000 euro). Nissan is eigenlijk ook een beetje off-topic in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:50
Zucht….
Net 1,5 week m’n nieuwe 2e hands 2023 cx-5, nu al problemen met I-stop.
Heeft gedurende m’n rit vandaag wel gewerkt maar na gebruik istop knipperend oranje.
Eerste keer motor uit gezet, daarna weg en alles oké, op de terugreis, idem maar nu blijft istop knipperen…
Denk dat ik blij naar de garage mag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kleine update: de Holley sniper doet het goed.

- had een flood probleem bij het warm starten, het probleem is er niet als ik al aan't starten was terwijl de Holley nog aan't opstarten was. Ha nee de benzine word ineens mee ontstoken.
Oplossing: fuel prime staat standaard op 150% en op een dikke V8 kan dat niet zo'n kwaad maar zo'n ietepiete moteurke dan verzuipt ie. Dat op 50% gezet was het goed maar toch precies iets te weinig. Nu staat ie op 60% en start direct *O*

- Nog wel een probleem met het koud starten waardoor die even niet wil blijven draaien en stil valt :( maar probleem per probleem aanpakken :)

- De olie "injectie" verbeterd door pneumatische doorvoeren te gebruiken in de plaats van de doorboorde M8 bouten, ook 1 nieuwe teflon aanvoer gestoken. Door de doorboorde M8 bouten, liep de olie terug en in plaats van in de motor kwam het buiten de motor terecht :(

- de co2 laten meten want was niet zeker of die wel goed was. Ik mag 4.5 hebben en zit rond de 2 *O* de hc is wel heel hoog (>1400).

- de idle is nog altijd tussen de 1300 en 1500 tpm, maar volgens mij hebben de gas kleppen teveel blow by.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:13
Andre_J schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:06:
Zucht….
Net 1,5 week m’n nieuwe 2e hands 2023 cx-5, nu al problemen met I-stop.
Heeft gedurende m’n rit vandaag wel gewerkt maar na gebruik istop knipperend oranje.
Eerste keer motor uit gezet, daarna weg en alles oké, op de terugreis, idem maar nu blijft istop knipperen…
Denk dat ik blij naar de garage mag
Kans dat je batterij niet meer zo goed is, staat er niet in je systeem bij meldingen (of iets soortgelijks) een melding wat er aan de hand is?

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 21:25
Voor een accu probleem zou dit wel erg vroeg zijn.
Ik heb nu 2 keer een istop melding gehad die vanzelf weg ging.
Maar dit was heel toevallig alle twee keer als ik iets aan de trekhaak had gehad.
Ze hebben mijn 2015 accu doorgemeten en was wonderbaarlijk goed volgens de dealer.
Dus moet het nog even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
LuisjeNL schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:41:
[...]

Kans dat je batterij niet meer zo goed is, staat er niet in je systeem bij meldingen (of iets soortgelijks) een melding wat er aan de hand is?
Staat niet in de meldingen, maar voor auto die volgende week pas een jaar oud wordt zou het wel heel snel zijn dat de batterij niet meer goed is.
Straks eens een klein stukje rijden misschien weer alles oké

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Andre_J schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:10:
[...]

Staat niet in de meldingen, maar voor auto die volgende week pas een jaar oud wordt zou het wel heel snel zijn dat de batterij niet meer goed is.
Straks eens een klein stukje rijden misschien weer alles oké
Even over het zeer recente jaartal heen gelezen. ;)

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmk86
williewimp schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Ah oke. Ik wist niet eens dat die dingen er ook waren met het draadloze gedeelte al ingebouwd. Hoe ik het nu heb werkt het prima. Maar wat jij hebt is eigenlijk een nog mooiere oplossing. Kan ik nog wel overwegen, aangezien ik het interieur er niet eens meer voor uit elkaar hoef te halen. De nieuwe kabels heb ik al getrokken namelijk voor de non draadloze versie die ik heb. Inbouwen is best prima te doen. Ik heb het op mijn gemakje gedaan en was in 2 uurtjes klaar dacht ik. Het enige wat bij mij een beetje lastig is is die bout om het hele navigatiesysteem eruit te halen. Ik heb toen een ratel met verlengstuk gebruikt. Maar ik weet niet hoe dat zit bij jouw model. De rest gaat wel, alleen opletten met krassen maken in je interieur. Laat maar weten hoe het bevalt. Met name hoe stabiel het verbinden is enzo.
So far so good, installatie was echt appeltje eitje na het kijken van een paar filmpjes.
De verbinding is tot nu toe ook stabiel geweest en echt een hele fijne upgrade met alle apps die nu voor handen zijn.

In het algemeen sowieso erg tevreden over de 2 tot nu toe, was bang dat het wel even wennen zou zijn om van een V40 naar wat kleiners/tragers te gaan. Maar valt heel erg mee. Voor veel snelweg kilometers zou ik wel iets anders nemen, maar zeker voor de 80 wegen echt meer dan prima en het is lekker goedkoop rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmk86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4wiHRj2B20PSzckG76y0EMyGp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21e8ed2olB9cBKJbXsd7XVaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe dit onderdeel heet?

Verder het eerste puntje van ergernis gevonden. Het scherm en de tellers dimmen echt gigantisch als de automatische verlichting aan gaat.
Dat is vaak al bij zonsondergang waardoor je gewoon erg weinig meer ziet.
Is denk ik alleen op te lossen door scherm op dagstand te zetten of verlichting uit te schakelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuisjeNL
hmk86 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:44:
[Afbeelding]

Weet iemand hoe dit onderdeel heet?

Verder het eerste puntje van ergernis gevonden. Het scherm en de tellers dimmen echt gigantisch als de automatische verlichting aan gaat.
Dat is vaak al bij zonsondergang waardoor je gewoon erg weinig meer ziet.
Is denk ik alleen op te lossen door scherm op dagstand te zetten of verlichting uit te schakelen?
Zit er niet een staafje naast je teller partij? Daar even aan draaien en dan wissel je van sterkte :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LuisjeNL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:55:
[...]

Zit er niet een staafje naast je teller partij? Daar even aan draaien en dan wissel je van sterkte :)
Dat wilde ik net zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 21:43
De ouwe lui zijn voor het eerst met 'de tank' naar het oude vertrouwde adres in Zweden.

Wat problemen met water op bestemming maar werkt vandaag weer.
'De tank' moest nodig gewassen worden aldus vaders omdat sensoren gekke dingen deden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_N49MWmXnq-yzu7E5KO3ZMEhO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zW9IfhaG8tVrYkN1HYCVdPY6.jpg?f=fotoalbum_large

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmk86
LuisjeNL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:55:
[...]

Het leven is zo simpel als je weet hoe dingen werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 15:09

Rob310

kermisfanaat

hmk86 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:12:
[...]

Het leven is zo simpel als je weet hoe dingen werken. :)
Of als je de handleiding leest _O-

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 23:07
Uit Mazda mailing "Zomercheck":
PLUG-AND-PLAY
Onderweg uw favoriete zomerhits luisteren of navigeren zonder gedoe met kabeltjes? Met deze plug-and-play adapter koppelt u uw smartphone eenvoudig met Apple CarPlay of Android Auto™. Nu voor € 115.
Ik kan er niets specifieks over vinden op de Mazda sites. Weet iemand wat dit inhoudt?

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
avdongen schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:28:
Uit Mazda mailing "Zomercheck":

[...]

Ik kan er niets specifieks over vinden op de Mazda sites. Weet iemand wat dit inhoudt?
Ik gok een wireless adapter, zonder labels dus.
Kan veel goedkoper als je dit zelf koopt volgens mij.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
LuisjeNL schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 23:58:
[...]

Ik gok een wireless adapter, zonder labels dus.
Kan veel goedkoper als je dit zelf koopt volgens mij.
Ongeveer de helft: https://www.aawireless.io/shop

Het voordeel is natuurlijk wel dat als er iets niet helemaal lekker werkt je dealer hier naar moet kijken, ipv een support op afstand (AAWireless is wel heel behulpzaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Laatst online: 12-09 18:02
Heeft iemand enig idee wat de levertijd van een Mazda3 full options ondertussen is?

Ik krijg van mijn werkgever de kans om een poolauto te rijden, maar dan lijkt dat tot einde contract te moeten.
Probeer even uit te vragen of het lang genoeg zou duren voordat de nieuwe er is, dat ik ondertussen wel de poolauto kan rijden maar alsnog de nieuwe kan bestellen over een maandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacqueline85
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-02 20:58
DurkB schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:42:
[...]

Ben benieuwd wat de dealer heeft gezegd?
Sorry voor de late reactie. Het was inderdaad het stuurhuis opnieuw smeren. Duur grapje van 250,-…Maar goed het rijdt ook echt heel oncomfortabel zoals het was.

Misschien wel goed om te weten, check eerst even of ze de olie hebben. Bij mij moesten ze het eerst bestellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jacqueline85 op 02-07-2024 16:24 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Ik mag mij ook in dit topic gaan melden.

van het weekend een MX-5 2.0 160 GT-M aangeschaft. Wat rijd dat fantastisch. Heerlijk relaxed mee kunnen cruisen maar genoeg oempf als je het gas in trapt. Nu wachten op de aflevering. Helaas duurt dat nog ruim 2 weken :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMtkTpQSH1g3jtjj2tKFByuDOu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGJoLX55RrrH3kAkaYqknuJM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@ET Nice! Heb dezelfde, daar ga je heel veel plezier van hebben!

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ET-
  • Nu online

-ET-

Phone Home

LuisjeNL schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:03:
@ET Nice! Heb dezelfde, daar ga je heel veel plezier van hebben!
Alleen de proefrit was al een beleving. Als relaxed rijd vind hij het allemaal prima. Maar als je dan de toeren zoekt.. heerlijk en dan een mooi bescheiden pruttel uit de uitlaat. Fantastisch gewoon. Ik las wel de verhalen over de auto dat het zo fijn rijden is, maar toch overtrof de proefrit mijn verwachtingen. Smile van oor tot oor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
DatBassie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:06:
Heeft iemand enig idee wat de levertijd van een Mazda3 full options ondertussen is?

Ik krijg van mijn werkgever de kans om een poolauto te rijden, maar dan lijkt dat tot einde contract te moeten.
Probeer even uit te vragen of het lang genoeg zou duren voordat de nieuwe er is, dat ik ondertussen wel de poolauto kan rijden maar alsnog de nieuwe kan bestellen over een maandje.
4 tot 6 maanden, zelfs tijdens de COVID-19 periode ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
D_Jeff schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:08:
[...]

4 tot 6 maanden, zelfs tijdens de COVID-19 periode ;)
Nog steeds! Dat was begin vorig jaar ook zo, toen ik bij de vorige werkgever aan het orienteren was :o

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 23:51
-ET- schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:43:

van het weekend een MX-5 2.0 160 GT-M aangeschaft. Wat rijd dat fantastisch. Heerlijk relaxed mee kunnen cruisen maar genoeg oempf als je het gas in trapt. Nu wachten op de aflevering. Helaas duurt dat nog ruim 2 weken :'(

[Afbeelding]
Te gek! Zo eentje heb ik er ook en hoewel ik een aantal keer heb gedacht 'm te verkopen voor iets praktischers is een stukje rijden met de MX-5 genoeg om te zeggen dat ik 'm écht niet weg doe.

Heel veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ET-
  • Nu online

-ET-

Phone Home

roel-online schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:46:
[...]

Te gek! Zo eentje heb ik er ook en hoewel ik een aantal keer heb gedacht 'm te verkopen voor iets praktischers is een stukje rijden met de MX-5 genoeg om te zeggen dat ik 'm écht niet weg doe.

Heel veel plezier ermee!
Het is bij ons de 2de auto naast de gezins station. Ik ben nog nooit zo 'onrustig' geweest voor een 'nieuwe' auto. Het liefst had ik hem direct meegenomen. Ach al het goede duurt lang zegt men toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
Ik kan een 2de auto echt niet rechtvaardigen. Financieel niet, maar ook omdat ik de enige ben met een rijbewijs thuis. Maar zo'n MX-5 van de ND generatie is echt wel een beetje een droomauto van mij. Ik heb helemaal niks met dure ferrari's en schreeuwerige lambo's. Maar zon MX5 vind ik echt mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
williewimp schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:52:
Ik kan een 2de auto echt niet rechtvaardigen. Financieel niet, maar ook omdat ik de enige ben met een rijbewijs thuis. Maar zo'n MX-5 van de ND generatie is echt wel een beetje een droomauto van mij. Ik heb helemaal niks met dure ferrari's en schreeuwerige lambo's. Maar zon MX5 vind ik echt mooi.
Weekendje de MX-5 ND 130/132pk huren. Dan merk je snel genoeg wat de wederhelft er van vindt ;)

2 jaar geleden heb ik "de pech" gehad dat de dealer een MX-5 ND 132pk als vervangend vervoer mee gaf, voel mij nog steeds gestraft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Nu online

-ET-

Phone Home

williewimp schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:52:
Hoe mooi het ook is. Als het financieel niet kan, niet doen. Bij mij was een MX-5 van jongs af aan al een auto met mijn belangstelling. Zeker omdat het geen extreem dure auto is. Een daardoor altijd wel in bereik kan zijn. Itt een Porsche bijvoorbeeld. Maar heeft bij mij ook jaren geduurd dat ik mijn financiën comfortabel genoeg heb om de aanschaf te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door -ET- op 04-07-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
-ET- schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Hoe mooi het ook is. Als het financieel niet kan, niet doen. Bij mij was een MX-5 van jongs af aan al een auto met mijn belangstelling. Zeker omdat het geen extreem dure auto is. Een daardoor altijd wel in bereik kan zijn. Itt een Porsche bijvoorbeeld. Maar heeft bij mij ook jaren geduurd dat ik mijn financiën comfortabel genoeg heb om de aanschaf te doen.
Ja 't is meer dat je soms keuzes moet maken he. Een extra auto is gewoon een kostenpost. Eentje die we er nu niet bij willen hebben zolang we andere toekomstplannen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
D_Jeff schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Weekendje de MX-5 ND 130/132pk huren. Dan merk je snel genoeg wat de wederhelft er van vindt ;)

2 jaar geleden heb ik "de pech" gehad dat de dealer een MX-5 ND 132pk als vervangend vervoer mee gaf, voel mij nog steeds gestraft :+
De 2.0 met de hardtop lijkt me wel een hele fijne combi. Atmosferisch blok met prima vermogen voor zon lichte auto, laag zwaartepunt. Dat is wel iets voor mij. Die hardtop scheelt 50 kg maar is met het Nederlandse klimaat wel een pre tenzij je hem droog kunt stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Soft top is gewoon waterdicht hoor ;)

Vroeg mijn buurman een keer, wordt hij niet nat van binnen met een stoffen dak? 8)7

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
LuisjeNL schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:22:
Soft top is gewoon waterdicht hoor ;)

Vroeg mijn buurman een keer, wordt hij niet nat van binnen met een stoffen dak? 8)7
Ja, het gaat me dan meer om het makkelijkere onderhoud en geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ik rijd momenteel een Mazda 2 uit 2022, 90pk benzine 6 bak.

2 dingen die ik niet snap:

- shift indicator zegt 5>6 tussen de 85 en 95, en als je dan opschakelt is alles oke. Rijd je 100+ terwijl je in 6 zit, ook al is het 120 of 140, zal het display altijd 6>5 weergeven
- I-stop werkt nooit. Ik heb in eerdere auto's start stop gehad, en ben gewend hem in vrij te zetten en te ontkoppelen bij stilstand, maar de motor blijft altijd draaien

Herkennen mensen dit, of klopt er iets niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Bio schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:30:

- shift indicator zegt 5>6 tussen de 85 en 95, en als je dan opschakelt is alles oke. Rijd je 100+ terwijl je in 6 zit, ook al is het 120 of 140, zal het display altijd 6>5 weergeven
Volgens mij is die 6e versnelling alleen om een vaste snelheid te rijden, extra gas geven geeft hij meteen aan terugschakelen. Je komt ook amper sneller vooruit in zijn 6.

Viel mij op toen ik deze als leenauto mee kreeg.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
williewimp schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:25:
[...]

Ja, het gaat me dan meer om het makkelijkere onderhoud en geluidsniveau.
Wist ik ook wel :)

Onderhoud valt goed mee hoor, was hem altijd mee.
Voordeel is wel dat mijn dak onder garantie vervangen is en daarmee gloednieuw.

Voordeel is wel dat je meer cabrio gevoel hebt omdat je zo vrij zit met de kap naar beneden. Maar dat is persoonlijk.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Dit zou alleen moeten voorkomen met "veel" gas zou ik verwachten, dat had ik tenminste bij de 115pk. Maar cruisend op de cruise control kwam dit nooit voor (steile hellingen daar buiten gelaten). Enigste wat ik zou kunnen denken is dat er iets wat slip in de koppeling zit waardoor de auto te veel toeren wil draaien waarna de shift indicator aangaat, als je bij 50km/u in z'n 2 doorschakelt naar z'n 6 en de koppeling laat schieten, zie je dan gelijk je toeren instorten en de auto "stoeien" om op gang te blijven dan is daar niks aan de hand, maar zie je je toeren langzaam zakken dan zou het zeer goed kunnen dat je koppeling is versleten.
- I-stop werkt nooit. Ik heb in eerdere auto's start stop gehad, en ben gewend hem in vrij te zetten en te ontkoppelen bij stilstand, maar de motor blijft altijd draaien
Dit ligt erg aan of je airco aan staat, hoe warm het is, of koud, hoe vol je accu is en hoe snel die oplaad.
Veel voorkomend is dat de accu wat slechter wordt en de auto daarna eigenlijk nooit meer de iStop activeerd. Je zou hem eens kunnen laten testen om het zeker te weten, zodat je nooit zou stranden met een lege accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 21:21

RvL

Voor wat betreft je laatste punt over i-Stop: op welke stand staat je ventilatie? Als deze alleen op de voorruit staat, zal i-Stop niet werken. Dat is by design.

Over de schakelindicator van 5 > 6 en terug kan ik niets zeggen. Onze 2017 2 heeft er maar 5.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
Ik heb ook een Mazda-2 en heb hetzelfde met de schakel indicator.
De 6 gebruik ik alleen als ik op een 80km weg rij.
Op de snelweg gebruik ik 'm nooit, zo rond de 100 blijft de indicator ook braaf blijf in 5 aangeven :)
Heb ook nog een CX-5 en daar is de 6 echt een "6" en wordt dat ook aangegeven boven de 100 op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:02
Ik ga morgen een proefrit maken met een Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Homura Limited uit 2022, 165Pk een proefrit maken.

Zijn er nog speciale zaken om op te letten tijdens de proefrit?

Ik zie ook dat deze uitvoering er is een een Mild Hybride uitvoering, iemand daar ook ervaring mee, merk je behalve dat het wat zuiniger zal zijn verder nog iets van in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:51
Wij hebben sinds kort, naast de CX3, er een 2 bij en met een zesde versnelling.
Het beschreven gedrag is mij ook opgevallen en verdwijnt wanneer je op de cruise control rijdt.

Lijkt erop dat de auto vind dat je alleen 80 of 100 in de zes mag rijden wanneer er niet teveel gas bij gegeven moet worden/constant rijdt. Met veel tegenwind 100 op de snelweg en cruise control geeft de auto ook aan om naar de 5 te schakelen.

De auto reageert naar mijn idee ook gewoon erg traag in de 6. Met andere woorden: Lijkt een echte overdrive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 21:51
ramrodwillem schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:41:
Ik ga morgen een proefrit maken met een Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Homura Limited uit 2022, 165Pk een proefrit maken.

Zijn er nog speciale zaken om op te letten tijdens de proefrit?

Ik zie ook dat deze uitvoering er is een een Mild Hybride uitvoering, iemand daar ook ervaring mee, merk je behalve dat het wat zuiniger zal zijn verder nog iets van in de praktijk?
Waarop je moet letten kan ik niet echt zo zeggen, beetje alles wat je belangrijk vindt. Hoe schakelt de automaat/handbak, gaan alle ramen op en neer? Airco koud/warm? Reset het verbruik eens, ga door de menu's,...

Ik rij een Mazda 3 e-Skyactiv X met automaat, die heeft ook het Mazda hybrid systeem. Daar zit een extra batterij in die de startmotor aanstuurt, waardoor je bij start-stop veel sneller in gang schiet, quasi instant. Ook lijkt het erop dat de airco/ventilatie hierop aangesloten is waardoor je iets minder verbruikt. Als je uitbolt of remt regenereer je wat stroom voor die batterij. Eens die leeg is (of bijna) zie je ook in het infotainment op de info pagina dat de motor even wat stroom genereert voor de batterij. Als je genoeg capaciteit hebt en vertrekt vanuit stilstand kan het ook zijn dat de elektromotor de eerste paar meters wat ondersteunt. Je merkt het verschil zo goed als niet maar het bespaart weer iets brandstof. Althans dat zijn mijn ervaringen met de e-Skyactiv X, hoe de Skyactiv-G dit in de CX-5 het doet weet ik niet precies. Ik vermoed dat het M hybrid systeem ongeveer hetzelfde werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peerke15
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:23
-ET- schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:43:

van het weekend een MX-5 2.0 160 GT-M aangeschaft.
[Afbeelding]
Gefeliciteerd!!

Heb sinds maart dit jaar ook zo'n mooie bolide. Ondanks dat ik voornamelijk de fiets gebruik voor woon-werk verkeer rijd ik er stiekem meer km's mee als gedacht. Ga je geen spijt van krijgen.

Onderstaand plaatje van een recent tripje in de Ardennen.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BehzdIVTi5UoNB9eq1aPKr8yp0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvOZ21JOiiLDSZBxyD17JeQw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Peerke15 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Gefeliciteerd!!

Heb sinds maart dit jaar ook zo'n mooie bolide. Ondanks dat ik voornamelijk de fiets gebruik voor woon-werk verkeer rijd ik er stiekem meer km's mee als gedacht. Ga je geen spijt van krijgen.

Onderstaand plaatje van een recent tripje in de Ardennen.:
[Afbeelding]
Voor mij gaat het ook een woon/werk (3 dagen per week) worden. Kijk er al naar uit als het mooi weer is kap naar beneden doen en lekker ontspannen cruisen naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchronnie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Sinds een week of 3 ben ik in het bezit van een Mazda CX-30 skyactive-x Homura uit 2022. De CX-30 rijdt geweldig.
Maar 1 ding valt mij wel op. Ik krijg de 48V batterij van het M-hybrid systeem nooit verder opgeladen dan 2 a 3 streepjes op het energiescherm. Is dit normaal?
Naar mijn idee zou deze toch volledig opgeladen moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Laatst online: 01:20
Bij mij (2020) 3 Skyactiv-X handgeschakeld merk ik dat de laadstatus van de batterij erg afhankelijk is van rijstijl. Bij rustig rijden blijft hij vaak wat leger, ik denk om niet onnodig de motor te gebruiken om te batterij te laden o.i.d.. Batterij raakt bij mij vooral een stuk voller door veel regeneratie, dus herhaaldelijk remmen vanaf hogere snelheid bijvoorbeeld.

Blijft een gok of me dit toevallig opvalt of dat het echt zo werkt, en al helemaal of het ook met deze gedachte is natuurlijk, maar wellicht verklaart het iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchronnie
Ik zal er eens op letten, ik heb inderdaad rustig gereden, en vrijwel geen snelweg gehad.
Het zou dus kunnen.

Ik ontdekte vandaag nog een ander dingetje.
De dode hoek waarschuwing geeft bij mij alleen maar een visuele waarschuwing in de spiegel, en ik krijg geen akoestisch signaal, wat ik wel graag zou willen.
In de instellingen staat de dodehoekwaarschuwing op visueel en hoorbaar.

is dit akoestisch signaal anders dan van andere waarschuwingssystemen?, want daar hoor ik wel een akoestisch geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuisjeNL
@dutchronnie

Volgens mij piept dat alleen als jij je richtingaanwijzer aanzet terwijl je dode hoek lampje inschakelt.

Neem aan dat je niet bij elk passerend voertuig een piepje wil :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
LuisjeNL schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:29:
@dutchronnie

Volgens mij piept dat alleen als jij je richtingaanwijzer aanzet terwijl je dode hoek lampje inschakelt.

Bij mijn 3 werkt het inderdaad zo. Brandend lampje in de spiegel als het systeem een andere auto detecteert, knipperend lampje en piepje als je de richtingaanwijzer in die situatie aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
LuisjeNL schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:29:
@dutchronnie

Bij mij hoor je inderdaad een piepje zodra je de richtingaanwijzer aanzet met een auto langs of schuin achter je. Ik hoor het vaak genoeg afgaan omdat het systeem een vrij grote marge achter je aanhoudt. Het lampje brandt bij mij vast als een auto in de dodehoek bevindt en knippert en piept als ik de aanwijzer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchronnie
Oke, dan zal dat het wel zijn. Ik zal de volgende keer de richtingaanwijzer gebruiken.
Ik had het namelijk gehoord in de demo auto, waarschijnlijk had ik dan net de richtingaanwijzer aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

RvL schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:10:
Voor wat betreft je laatste punt over i-Stop: op welke stand staat je ventilatie? Als deze alleen op de voorruit staat, zal i-Stop niet werken. Dat is by design.

Over de schakelindicator van 5 > 6 en terug kan ik niets zeggen. Onze 2017 2 heeft er maar 5.
Leip, dit is het inderdaad. Hoe weet je dit? Want in het boekje wat ik bij de auto heb staat hier bijvoorbeeld niets over vermeld. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@Bio
In geval van het 2017 model staat het wel degelijk in het instructieboekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxJRQgAdaVE5ROn42y7boeR7wms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvQrpcskcq94egPt7oCGgjvB.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ons is het ook verteld toen we hem op gingen halen ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
Wat vindt iedereen van Alexa in de auto? Ben heel erg benieuwd hoe dat gaat zijn en wat je er uiteindelijk mee kan...

Daarnaast zag ik dat wit leer geen optie is, en de optiepakketten sowieso bijna in het geheel verwijderd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Ik rij een cx30 uit 2021. Fantastische auto en nog elke dag geniet ik van de schoonheid. Ik had alleen graag de suspension wat minder stijf willen zetten. Dat mis ik echt. Ik rij sportief en knal dus de auto door bij een drempel op draaiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08:01
jjkester schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:22:
Bij mij (2020) 3 Skyactiv-X handgeschakeld merk ik dat de laadstatus van de batterij erg afhankelijk is van rijstijl. Bij rustig rijden blijft hij vaak wat leger, ik denk om niet onnodig de motor te gebruiken om te batterij te laden o.i.d.. Batterij raakt bij mij vooral een stuk voller door veel regeneratie, dus herhaaldelijk remmen vanaf hogere snelheid bijvoorbeeld.

Blijft een gok of me dit toevallig opvalt of dat het echt zo werkt, en al helemaal of het ook met deze gedachte is natuurlijk, maar wellicht verklaart het iets.
ik dacht vóór de eerste vakantie rit vorig jaar nog dat de batterij misschien te erg had geleden in zijn eerste jaren om nog van nut te zijn (2e hands 3 uit 2019 automaat), tot ik in een dwaze bui dwars door de Eifel reed zonder snelwegen. veel op en af wegen, paar keer ook moeten remmen voor landbouw verkeer. nog nooit die batterij zo snel vol zien raken . regeneratie komt inderdaad pas op gang als je wat harder gaat rijden of de omgeving heuvelachtiger wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Update: de RX7 is met vlag en wimpel door de keuring :D goed voor 2 jaar :+

Wel interessante gesprekken op de keuring, tegenwoordig werken er daar ook mensen die 0.0% iets van wagens afkennen ((behalve dan er mee kunnen rijden).

De rpm staat nog altijd boven de gewenste 900tpm (1500) maar dat komt zoals ik al zei omdat de gaskleppen slecht afdichten en er dus veel te veel lucht langs kan :(

Het inleren word beter en beter alleen dat verbruik moet naar beneden :o zit nu op 15l/100km maarja veel binnendoor gereden (wat wel plezant is maar kostelijk.

Ben al een hele tijd aan't zien hoe ik airco er in kan laten bouwen en ik denk dat de beste weg is om de v-riem om te bouwen naar een multi v-riem, dat wil dus zeggen "nieuwe" pulleys. Alles eens opmeten, zien welke auto merken welke diameter gebruiken en dan gewoon wat bestellen en ombouwen zonder airco maar met spanner en dan later met airco???

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 18-07-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Vorig jaar de Mazda CX-5 gekocht, weg van de Fransen en de aanhoudende problemen.

Nu de eerste rit met de caravan. Toch wel 300KM goed gegaan. Even getankt en nu brand het motorstoring lampje. Ook weer klaar mee, gezeik houdt ook echt nooit op met auto’s geloof ik.

Assistance is onderweg naar de camping, hoop dat hij hem kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Drardollan schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:42:
Vorig jaar de Mazda CX-5 gekocht, weg van de Fransen en de aanhoudende problemen.

Nu de eerste rit met de caravan. Toch wel 300KM goed gegaan. Even getankt en nu brand het motorstoring lampje. Ook weer klaar mee, gezeik houdt ook echt nooit op met auto’s geloof ik.

Welke Franse als ik vragen mag? Ik heb nu mijn Mazda 3 anderhalf jaar, MY2022, en net een huis gekocht. Moesten we over enkele jaren zonnepanelen en warmtepomp zetten (misschien thuisbatterij) kan er over enkele jaren misschien een plugin hybride komen. Ik rij dan 12km naar het werk en kan dan puur elektrisch rijden. Ik had 3 jaar een DS3 met 1.6 THP en 155pk, fantastische auto en niks problemen gehad. DS blijft een zwakke plek en de DS9 vind ik fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL

Misschien een long shot, maar wellicht sluit de tankdop niet goed af. Even met lippebalsum Mc Gyver'n en dan sluit hij weer goed af.

Soortgelijke situatie heb ik meegemaakt met een camper op vakantie.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
deSenna24 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:52:
[...]

Welke Franse als ik vragen mag? Ik heb nu mijn Mazda 3 anderhalf jaar, MY2022, en net een huis gekocht. Moesten we over enkele jaren zonnepanelen en warmtepomp zetten (misschien thuisbatterij) kan er over enkele jaren misschien een plugin hybride komen. Ik rij dan 12km naar het werk en kan dan puur elektrisch rijden. Ik had 3 jaar een DS3 met 1.6 THP en 155pk, fantastische auto en niks problemen gehad. DS blijft een zwakke plek en de DS9 vind ik fantastisch.
Met name Citroën gehad, en altijd met gezeik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
De melding is uitgelezen, iets met de katalysator. Schijnbaar niet boeiend en melding is gewist. Zou weg moeten blijven en anders kan ik gewoon blijven rijden.

Gelukkig nog garantie, dus we gaan het beleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

Tja, het kan verkeren. Ik heb 3 Renaults achter elkaar gereden, 2x Megane en 1x Kadjar. Allen de 1.5dCi diesel. Op een keer een kapotte sensor (geen turbodruk meer, dan worden ze toch wel langzaam) na geen enkel probleem gehad met deze auto's.

Mijn CX-30 Sky-X, tja, daar is in dit topic voldoende over te vinden. Motorstoring in Denemarken met de caravan erachter, auto een week kwijt geweest en alle verstuivers vervangen. Compressor vroegtijdig vervangen, multiriem daarna moeten vervangen. Kachelhuis moeten vervangen. Naar mijn idee veel te vroeg toe aan nieuwe schokbrekers.

Nu weer terug naar Frans, Peugeot 308SW PHEV. Automaat veel beter bij de les, zeker met de caravan erachter en in de heuvels van 't Zwarte Woud.

Onze Mazda 2 daarentegen is probleemloos.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 17:26
Iemand een workaround voor de MyMazda app paraat? Of werkt die app altijd zo ruk?

Accepteert mijn wachtwoord niet. Wachtwoord vergeten werkt ook niet. Op het moment dat ik een SMS of email wil versturen met een code krijg je 'Probeer het opnieuw [100]' te zien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchronnie
jjkester schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:22:

Ik heb nu ook een aantal lange ritten op de snelweg gemaakt, maar ik merkte niet dat de batterij voller werd geladen door sterker af te remmen. Ook dan krijg ik de batterij niet voller dan max. 3 streepjes.
Zal de batterij dan niet meer helemaal goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
Of de batterij goed is kan je als consument denk ik niet makkelijk vaststellen. Het hangt ook af van hoe de weergave werkt (is vol 100% van de huidige maximale capaciteit, of van de nieuwe capaciteit?). Mijn telefoons en laptops hebben altijd tot 100% geladen terwijl de accus echt merkbaar slechter werden.

Zonder feitelijke kennis van hoe de software met de accu omgaat is er niks met zekerheid te zeggen, als je twijfels hebt kan je die het beste bij de dealer neerleggen, die zouden het moeten weten of uit moeten kunnen zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
mrVroom schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:56:
Ik rij een cx30 uit 2021. Fantastische auto en nog elke dag geniet ik van de schoonheid. Ik had alleen graag de suspension wat minder stijf willen zetten. Dat mis ik echt. Ik rij sportief en knal dus de auto door bij een drempel op draaiend.
Het onderstel van een Mazda CX-30 komt ook beter tot z'n recht in het bochtenwerk. Drempels zijn gewoon drama :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 13:25
dutchronnie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:21:
[...]

Ik heb nu ook een aantal lange ritten op de snelweg gemaakt, maar ik merkte niet dat de batterij voller werd geladen door sterker af te remmen. Ook dan krijg ik de batterij niet voller dan max. 3 streepjes.
Zal de batterij dan niet meer helemaal goed zijn?
Je moet ook niet sterker remmen dan stopt het opladen namelijk.
Mijn ervaring is dat je lang slepend moet remmen, dus licht remmen totdat de blauwe balk in je dashboard vol is en dat vasthouden.

2x uitvoegen vanaf de snelweg op deze methode en volgens mij krijg je je batterijtje vol.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 20:26

Fanta

FordPerformance™️

Afgelopen weekend heb ik mijn 131pk Soul Red 1.5L GT-M uit 2016 ingeruild voor een 184pk Soul Red Crystal 2.0L uit 2019 met o.a. de veel geprezen Recaro stoelen en Bilstein dempers. Heel blij met mijn keuze, wat een heerlijke auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOl3OMzmEf3z8JEx7VXbk8Sc6CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O30kFM1vcLUKqERwEfgWZOfv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM7quaAshXJdX_-5GeGLYMr8oeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GUxMgQFK2hQ8bAqeCQ7yn1k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1KbveWIiYvYBV1s_5mC33u221s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIOKbYbMaggFt4IhjjTSM9zA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z49BgDQNBBUxV7v3G-7ih5U0t5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtVODdGkoX38bsZ5IsZAb0BU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbQDjTE_m4xgYrtbJMu0hfuED00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6u1C3er9xqfuLpP13epHXZZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:25
Fanta schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:29:
Afgelopen weekend heb ik mijn 131pk Soul Red 1.5L GT-M uit 2016 ingeruild voor een 184pk Soul Red Crystal 2.0L uit 2019 met o.a. de veel geprezen Recaro stoelen en Bilstein dempers. Heel blij met mijn keuze, wat een heerlijke auto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice hoor.

Wat was de reden voor de upgrade? Power te kort of gewoon omdat het kan? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Mick3112 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Nice hoor.

Wat was de reden voor de upgrade? Power te kort of gewoon omdat het kan? :P
Met name dat laatste, ik vind het gewoon lekker om nog wat over te hebben zeg maar.. O-)

Maar de 'oude' MX-5 was ook wel aan vervanging toe, en ik was er wel al over uit dat zijn opvolger weer een MX-5 zou worden. En dan maar gelijk de beste uitvoering.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:25
Fanta schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Met name dat laatste, ik vind het gewoon lekker om nog wat over te hebben zeg maar.. O-)

Maar de 'oude' MX-5 was ook wel aan vervanging toe, en ik was er wel al over uit dat zijn opvolger weer een MX-5 zou worden. En dan maar gelijk de beste uitvoering.. :)
ja, snap ik.

Als ik ooit nog eens een MX5 koop wordt het ook die sterkere versie als zie ik het aanbod van die versie wel somber tegemoet nu de 2.0 eruit gaat in Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacqueline85
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-02 20:58
Nu wil ik ook een MX5 😅 die wil overigens al jaren maar toen had ik er echt geen geld voor. Nu wel maar twijfel of de uitgave het waard is. Ik wil max 25k uitgeven, een model na 2016 en een hardtop. En natuurlijk in de kleur rood 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:51

HollovVpo1nt

I like gadgets

Binnenkort zijn wij ook onderdeel van de mazda club met de Skyactiv-X CX-30 :) (Occasion)
RvL schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:54:
[...]

Mijn CX-30 Sky-X, tja, daar is in dit topic voldoende over te vinden. Motorstoring in Denemarken met de caravan erachter, auto een week kwijt geweest en alle verstuivers vervangen. Compressor vroegtijdig vervangen, multiriem daarna moeten vervangen. Kachelhuis moeten vervangen. Naar mijn idee veel te vroeg toe aan nieuwe schokbrekers.
Even een vraag aan de andere CX-30 rijders hier, is de ervaring van noline hier een uitzondering? Ik heb mij mede laten leiden door verhalen over de betrouwbaarheid van de CX-30 en van dit verhaal krijg ik het toch wel benauwd...

[ Voor 85% gewijzigd door HollovVpo1nt op 07-08-2024 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:22
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:55:
Binnenkort zijn wij ook onderdeel van de mazda club met de Skyactiv-X CX-30 :) (Occasion)

[...]

Even een vraag aan de andere CX-30 rijders hier, is de ervaring van noline hier een uitzondering? Ik heb mij mede laten leiden door verhalen over de betrouwbaarheid van de CX-30 en van dit verhaal krijg ik het toch wel benauwd...
Ik heb nu 2,5 jaar een CX-30 Skyactiv-X en nog geen enkel probleem gehad. Ruim 50k op de teller inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

rusman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Ik heb nu 2,5 jaar een CX-30 Skyactiv-X en nog geen enkel probleem gehad. Ruim 50k op de teller inmiddels.

De auto die we op het oog hebben heeft 19" velgen, dat gaat wel ten koste van het rijcomfort. Wij willen er 18" onder laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:22
Wij hebben een 2021 Luxury uitvoering. Volgens mij zitten hier ook 18" velgen op. Hij is vrij hard geveerd wat je vooral merkt op vluchtheuvels, maar in de bochten is hij vooral op zomerbanden super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

rusman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:17:
Wij hebben een 2021 Luxury uitvoering. Volgens mij zitten hier ook 18" velgen op. Hij is vrij hard geveerd wat je vooral merkt op vluchtheuvels, maar in de bochten is hij vooral op zomerbanden super.
Ja we hebben er meerdere proefritten in gemaakt, van handgeschakeld tot automaat. Vinden hem echt heerlijk rijden, is ook de AWD uitvoeirng. Alleen 19" met dat sportieve onderstel... dat reed niet fijn. Veel te "hard".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Jacqueline85 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:31:
Nu wil ik ook een MX5 😅 die wil overigens al jaren maar toen had ik er echt geen geld voor. Nu wel maar twijfel of de uitgave het waard is. Ik wil max 25k uitgeven, een model na 2016 en een hardtop. En natuurlijk in de kleur rood 🙃
Ik wil ook al sinds mijn pubertijd een MX-5, ik kan me nog goed herinneren dat ik als puistige puber in een MX-5 ben gaat zitten op de AutoRAI. Vanaf dat moment was ik verkocht en heb ik minimaal 25 jaar gefantaseerd, tot ik vorig jaar de kans kreeg om er eindelijk eentje te kopen. Door een financiële meevaller heb ik deze in kunnen ruilen voor de (zo goed als) 'ultieme' MX-5 die nu op de oprit staat.

Als je er een 2e auto bij hebt voor de grotere boodschappen en lange snelwegritten, zie ik geen enkele reden om geen MX-5 te kopen als je er het geld voor over hebt. Voor jouw budget ga je wel wat vinden denk ik, zeker als je de hardtop vergeet en voor een softtop gaat. De RF (hardtop) ziet er weliswaar mooi uit met de kap dicht, maar met de kap open is het maar een 'targa', met enorme dode hoeken en niet hetzelfde gevoel van open rijden wat je met de softtop hebt. Daarnaast is de kap van een softtop veel sneller te bedienen, ik open en sluit hem zelfs rijdend op een rotonde, zo snel gaat het. Daarnaast is de RF een klap duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@HollovVpo1nt Wat @RvL heeft meegemaakt is toch wel een beetje uitzondering (ik zou haast zeggen dat RvL het "maandagochtend model" getroffen heeft).
Tevens ben je voor mij de eerste die aangeeft dat er 19 inch onder een CX-30 geplaatst is/werd. Standaard zijn 16 of 18 inch

Als laatste nog een tip: Mocht je nog een wens/verzoek kunnen indienen bij de verkoper, vraag dan of de tandwielen van de spiegels gecheckt/preventief vervangen kunnen worden. Dat is, helaas, een zwak punt van de Mazda3 gen4/CX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

D_Jeff schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:52:
@HollovVpo1nt Wat @RvL heeft meegemaakt is toch wel een beetje uitzondering (ik zou haast zeggen dat RvL het "maandagochtend model" getroffen heeft).
Tevens ben je voor mij de eerste die aangeeft dat er 19 inch onder een CX-30 geplaatst is/werd. Standaard zijn 16 of 18 inch

Als laatste nog een tip: Mocht je nog een wens/verzoek kunnen indienen bij de verkoper, vraag dan of de tandwielen van de spiegels gecheckt/preventief vervangen kunnen worden. Dat is, helaas, een zwak punt van de Mazda3 gen4/CX-30
Dank voor de tip. De volgende regulier beurt zou in september zijn, en als we deze auto kopen dan wordt die onderhoudsbeurt ook gelijk meegenomen. Ik zal dit erbij aangeven.

De dealer had zelf ook niet helemaal in de gaten dat het 19" verlgen waren. Ik heb gezien dat je in de configurator van nieuwe CX-30's niet eens de optie hebt om er 19" onder te zetten. Hij/Zij heeft er bewust voor gekozen om te zeggen "18" is niet genoeg, ik wil nog groter". Ik vraag mij dan ook of wie de vorige eigenaar was.. iemand die hem sportief heeft afgetrapt of iemand die er netjes mee omgegaan is.

Opzich heeft hij alle onderhoudsbeuren via de dealer gehad, en omdat het ene 2020 model is heeft hij nog tot medio 2025 garantie.

Ik weet ook even niet wat wijsheid is met die 19" velgen. Het zijn wel originele 19" Mazda velgen. Ik kan mij voorstellen dat 19" duurder is dan 18", maar 18" geeft mij wel meer rijcomfort. Ik vind dat de dealer die 19" velgen kostenloos moet vervangen voor de 18", want zowel verkoper als wij waren in de veronderstelling dat het 18" waren.

Dan even een andere vraag: Alle Skyactiv-X CX-30's zijn toch de mild hybrid? Vanaf een bepaald bouwjaar zijn ze de mild hybrid ook als e-Skyactiv-X gaan noemen. Het model dat wij op het ook hebben is de Skyactiv-X, waarwij aangegeven is dat het een mild hybrid is. Is er een verschil tussen de e-Skyactiv X van Skyactiv X qua mild hybrid aandrijving?

[ Voor 18% gewijzigd door HollovVpo1nt op 07-08-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
HollovVpo1nt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Dank voor de tip. De volgende regulier beurt zou in september zijn, en als we deze auto kopen dan wordt die onderhoudsbeurt ook gelijk meegenomen. Ik zal dit erbij aangeven.

De dealer had zelf ook niet helemaal in de gaten dat het 19" verlgen waren. Ik heb gezien dat je in de configurator van nieuwe CX-30's niet eens de optie hebt om er 19" onder te zetten. Ik vraag mij dan ook of wie de vorige eigenaar was.. iemand die hem sportief heeft afgetrapt of iemand die er netjes mee omgegaan is. Opzich heeft hij alle onderhoudsbeuren via de dealer gehad, en omdat het ene 2020 model is heeft hij nog tot medio 2025 garantie.

Ik weet ook even niet wat wijsheid is met die 19" velgen. Ik kan mij voorstellen dat 19" duurder is dan 18", maar 18" geeft mij wel meer rijcomfort. Ik vind dat de dealer die 19" velgen kostenloos moet vervangen voor de 18", want zowel verkoper als wij waren in de veronderstelling dat het 18" waren.

Dan even een andere vraag: Alle Skyactiv-X CX-30's zijn toch de mild hybrid? Vanaf een bepaald bouwjaar zijn ze de mild hybrid ook als e-Skyactiv-X gaan noemen. Het model dat wij op het ook hebben is de Skyactiv-X, waarwij aangegeven is dat het een mild hybrid is. Is er een verschil tussen de e-Skyactiv X van Skyactiv X qua mild hybrid aandrijving?
In België ook enkel 16 en 18 inch, 19 inch staat niet op het CoC wat het niet geldig maakt voor de technische keuring. Natuurlijk kun je er wel altijd 19 onder zetten en even wisselen naar 18 om naar de keuring te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

deSenna24 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

In België ook enkel 16 en 18 inch, 19 inch staat niet op het CoC wat het niet geldig maakt voor de technische keuring. Natuurlijk kun je er wel altijd 19 onder zetten en even wisselen naar 18 om naar de keuring te gaan.
Excuus voor de ontwetendheid, wat is CoC?
Auto is overigens in Nederland voor het eerst geintroduceerd, is dus geen import. Hij staat ook bij een merkdealer met goede review scores. Merkdealer had er ook bij gezegd dat de eigenaar zelf de velgen heeft vervangen. Waarschijnlijk dat de dealer dat het vervangen is van 16 naar 18".

[ Voor 27% gewijzigd door HollovVpo1nt op 07-08-2024 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deSenna24
HollovVpo1nt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:02:
[...]
Dan even een andere vraag: Alle Skyactiv-X CX-30's zijn toch de mild hybrid? Vanaf een bepaald bouwjaar zijn ze de mild hybrid ook als e-Skyactiv-X gaan noemen. Het model dat wij op het ook hebben is de Skyactiv X, waarwij aangegeven is dat het een mild hybrid is. Is er een verschil tussen de e-Skyactiv X van Skyactiv X qua mild hybrid aandrijving?
De e-Skyactiv X heeft een iets andere compressieratio (15:1 vs 16:1 als ik mij niet vergis) waardoor je iets minder een dieselgeluid krijgt in de E versie (al is dat eens warm bij de gewone Skyactiv-X ook weg) en de e-Skyactiv X is iets anders afgesteld wat voor iets lager verbruik zorgt.

Dat dieselgeluid hoor ik in mijn e-Skyactiv X alleen zo'n 30-60 seconden na start bij temperaturen onder 0. Eens je gaat rijden is de motor snel opgewarmd en is dat geluid ook weg. Is perfect normaal trouwens, zo werkt de motor nu eenmaal.
Pagina: 1 ... 69 ... 77 Laatste