Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 70 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:27
HollovVpo1nt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

Excuus voor de ontwetendheid, wat is CoC?
Auto is overigens in Nederland voor het eerst geintroduceerd, is dus geen import. Hij staat ook bij een merkdealer met goede review scores.
CoC is Certificate of Conformity, gelijkvormigheidsattest dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:26

HollovVpo1nt

I like gadgets

deSenna24 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

CoC is Certificate of Conformity, gelijkvormigheidsattest dus :)
Ah helder. Een soort CE-certificering. Geldt de CoC alleen bij op de markt zetten, om moet bijvoorbeeld bij elke onderhoudsbeurt een CoC afgegeven worden? Ik gok dat eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
Keuringseisen in BE kunnen iets anders zijn als in NL. 19 inch zou in NL prima door de keuring kunnen, maar voor garantieaanspraak kan Mazda Europa moeilijk doen (want niet-orgineel)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
HollovVpo1nt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

Ah helder. Een soort CE-certificering. Geldt de CoC alleen bij op de markt zetten, om moet bijvoorbeeld bij elke onderhoudsbeurt een CoC afgegeven worden? Ik gok dat eerste.
Klopt inderdaad. CoC is Europees, elke nieuwe auto verkocht binnen de EU krijgt er een. Daarop staan alle gegevens van de wagen, vermogen, gewichten etc.
Als je deze kwijt bent kun je een duplicaat aanvragen bij de fabrikant op chassisnummer.
In België moet je dit verplicht voorleggen als je naar de jaarlijkse keuring gaat (samen met wat andere documenten van de wagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Dank voor de reacties :D. Ik denk dat de 18" groot genoeg is... nergens voor nodig die 19. We gaan een ruil voorstellen. Stel dat we tegen een gereduceerd tarief de 18" mogen kopen en de 19 mogen houden, is er dan een markt voor de 19" velgen om eventueel zelf te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:40:
Dank voor de reacties :D. Ik denk dat de 18" groot genoeg is... nergens voor nodig die 19. We gaan een ruil voorstellen. Stel dat we tegen een gereduceerd tarief de 18" mogen kopen en de 19 mogen houden, is er dan een markt voor de 19" velgen om eventueel zelf te verkopen?
Ik zou eerst maar gewoon proberen te regelen dat de dealer er 18 inch onder zet, dus zoals de auto oorspronkelijk door hem/de verkoper aangeprezen werd, mag de dealer zelf gaan uitvogelen wat hij met die velgen doet, niet jouw probleem.
Ze willen best graag auto's verkopen, als dat een setje velgen en banden kost dan moet dat maar.
Die 19 inch met, neem ik aan, nette banden raakt hij vast wel weer ergens kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

RvL

@HollovVpo1nt inderdaad, de mijne is op maandagochtend heel vroeg in elkaar geschroefd, of vrijdag na de vrijdagmiddagborrel.

Collega's van me rijden ook een Sky-X (vaak in de 3) en die hebben geen enkel probleem.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

PalingDrone schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Ik zou eerst maar gewoon proberen te regelen dat de dealer er 18 inch onder zet, dus zoals de auto oorspronkelijk door hem/de verkoper aangeprezen werd, mag de dealer zelf gaan uitvogelen wat hij met die velgen doet, niet jouw probleem.
Ze willen best graag auto's verkopen, als dat een setje velgen en banden kost dan moet dat maar.
Die 19 inch met, neem ik aan, nette banden raakt hij vast wel weer ergens kwijt.
Wij hebben met de dealer een uur gezeten en zoals je aangeeft is de auto aangeprezen als 18". Sterker nog, de banden waren volledig versleten en wij hadden daar een opmerking over gemaakt, want de auto reed wat stugger. Dealer gaf aan dat dat stugger rijden komt door de versleten band en bij verkoop er nieuwe banden onder gezet worden conform inspectie. En dan nadat er nieuwe banden op gezet zouden worden, de auto weer 'normaal' zou rijden. We hebben zelfs ter vergelijking van 'hoe het echt aan zou moeten voelen' een andere CX-30 mogen rijden die volledig nieuwe banden had, en 18" velgen. De auto blijkt nu 19" te zijn. Dus ook bij 19" met nieuwe banden zal die niet rijden zoals een 18" en zal die wat stugger zijn.

Maar nu komt het interessante: in de offerte staat wél 19". Zowel de dealer als wij hebben hier overheen gelezen, mede omdat er in het gesprek al zo'n grote nadruk was op nieuwe banden op 18" velgen. De dealer was zelf ook verbaasd dat het 19" velgen waren en heeft toegegeven daar overheen gelezen te hebben. Maar het staat dus wel in de offerte.

Heel formeel: de dealer kan voet bij stuk houden en zeggen ja in de offerte staat 19, je krijgt 19... maar zo is het gesprek dus absoluut niet gegaan. Ze hebben aangegeven dat we de 18" kunnen krijgen, maar wel moeten kopen. Ze zijn in beraad gegaan tegen welk bedrag ze het kunnen leveren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:45:
[...]

Wij hebben met de dealer een uur gezeten en zoals je aangeeft is de auto aangeprezen als 18". Sterker nog, de banden waren volledig versleten en wij hadden daar een opmerking over gemaakt, want de auto reed wat stugger. Dealer gaf aan dat dat stugger rijden komt door de versleten band en bij verkoop er nieuwe banden onder gezet worden conform inspectie. En dan nadat er nieuwe banden op gezet zouden worden, de auto weer 'normaal' zou rijden. We hebben zelfs ter vergelijking van 'hoe het echt aan zou moeten voelen' een andere CX-30 mogen rijden die volledig nieuwe banden had, en 18" velgen. De auto blijkt nu 19" te zijn. Dus ook bij 19" met nieuwe banden zal die niet rijden zoals een 18" en zal die wat stugger zijn.

Maar nu komt het interessante: in de offerte staat wél 19". Zowel de dealer als wij hebben hier overheen gelezen, mede omdat er in het gesprek al zo'n grote nadruk was op nieuwe banden op 18" velgen. De dealer was zelf ook verbaasd dat het 19" velgen waren en heeft toegegeven daar overheen gelezen te hebben. Maar het staat dus wel in de offerte.

Heel formeel: de dealer kan voet bij stuk houden en zeggen ja in de offerte staat 19, je krijgt 19... maar zo is het gesprek dus absoluut niet gegaan. Ze hebben aangegeven dat we de 18" kunnen krijgen, maar wel moeten kopen. Ze zijn in beraad gegaan tegen welk bedrag ze het kunnen leveren.

***members only***
Setje nieuwe wielen en banden zijn ook wel erg fijn.
Misschien kan je die zwarte 19" ruilen met iemand die 16" velgen (met kale banden) heeft en zet je op die 16" een setje winterbanden dan ben je helemaal compleet.

Lijkt mij geen verkeerde deal al heb ik geen idee wat die 19" doen op de 2e hands markt.
De mogelijkheid om een occasion te kopen met nagelnieuwe wielen en banden is wel een leuke, dan zit je de eerste 30, 40 a 50k km safe en krijg je ook geen onverwachte verrassingen op dat vlak.

[ Voor 7% gewijzigd door PalingDrone op 07-08-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

PalingDrone schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

Setje nieuwe wielen en banden zijn ook wel erg fijn.
Misschien kan je die zwarte 19" ruilen met iemand die 16" velgen (met kale banden) heeft en zet je op die 16" een setje winterbanden dan ben je helemaal compleet.

Lijkt mij geen verkeerde deal al heb ik geen idee wat die 19" doen op de 2e hands markt.
De mogelijkheid om een occasion te kopen met nagelnieuwe wielen en banden is wel een leuke, dan zit je de eerste 30, 40 a 50k km safe en krijg je ook geen onverwachte verrassingen op dat vlak.
Ze gaan wel de TPMS sensoren van de oude set overzetten, dus wat we terugkrijgen is een set van 19" zonder de TPMS sensoren, waarvan 2 banden versleten zijn. Op zich zijn die sensoren de grootste kostenpost niet.

[ Voor 3% gewijzigd door HollovVpo1nt op 07-08-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
HollovVpo1nt schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:45:
[...]

***members only***
18" nieuw voor dat geld inclusief goede banden is echt een heel erg goede deal, zal dus puur inkoop zijn. 2e hands ga je nog wel goedkoper kunnen uitkomen, maar dan is de vraag wat de staat is.

Ik dacht heel even dat je mijn oude auto ging kopen in het verhaal, ik heb een paar maanden geleden mijn CX-30 met 19" verkocht (en nog de 18" winterset in de garage liggen voor nu de MX-30), maar dat was geen AWD, en ook geen zwarte velgen, maar een CX-5 set.

Ik zou inderdaad 18" aanraden voor normaal gebruik, waar minder echt heel erg "bouncy" wordt en meer inderdaad wat hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peerke15
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:00
Fanta schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:29:
Afgelopen weekend heb ik mijn 131pk Soul Red 1.5L GT-M uit 2016 ingeruild voor een 184pk Soul Red Crystal 2.0L uit 2019 met o.a. de veel geprezen Recaro stoelen en Bilstein dempers. Heel blij met mijn keuze, wat een heerlijke auto.
Knappe auto, bijna een kopie van de mijne met uitzondering van de Recaro's.

Nog plannen voor modificaties of laat je het zo?
(ik heb het Öhlins onderstel met de straatveren al een aantal keer in het winkelmandje gehad maar nog niet op de knop gedrukt :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:36

Fanta

FordPerformance™️

Peerke15 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Knappe auto, bijna een kopie van de mijne met uitzondering van de Recaro's.

Nog plannen voor modificaties of laat je het zo?
(ik heb het Öhlins onderstel met de straatveren al een aantal keer in het winkelmandje gehad maar nog niet op de knop gedrukt :D )
Voorlopig laat ik hem even zo. Als ik iets zou aanpassen, dan is het eerste een knappe uitlaat, en dan het liefst iets als Ulter met 2 pijpjes in het midden van de bumper, met een hoogglans zwarte diffuser er omheen. De volgende logische stap is dan hoogglans zwarte voorspoiler en sideskirts. Een subtiele verlaging zou hem ook goed staan, maar ik wil niet teveel veranderen aan het weggedrag. Hij rijdt nu wel echt lekker met de Bilstein dempers er onder.

En misschien wat kleine subtiele dingetjes als de electronica aanpassen, zodat de ramen gewoon normaal functioneren. Helemaal dicht na het sluiten van de kap, bijvoorbeeld.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke15
Fanta schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:52:
[...] Als ik iets zou aanpassen, dan is het eerste een knappe uitlaat, en dan het liefst iets als Ulter met 2 pijpjes in het midden van de bumper, met een hoogglans zwarte diffuser er omheen.
Dat is idd wel wijs, deel een carport met de buren en ik ben bang dat het geluid iets te heftig is bij lange ritten. Anders gewoon doen ;)
Fanta schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:52:
[...]
Een subtiele verlaging zou hem ook goed staan, maar ik wil niet teveel veranderen aan het weggedrag. Hij rijdt nu wel echt lekker met de Bilstein dempers er onder.
Verlagen heb ik ook overwogen, lees op de fora's dat de Bilsteins op een ND1 anders zijn gevalved dan op een ND2.
Dit betekend dat verlangingsveren zoals Eibach minder lekker werken op de V2 Bilsteins van een ND2.

De meeste gaan dan later ook over naar een knappe schroefset.

Ik gebruik de capaciteiten van de auto/onderstel helaas te weinig(teveel woon-/werk en ritjes met de kids) om een knappe schroefset aan mijzelf te verkopen. Zou graag wel een keer een stukje willen sturen in een auto met een Öhlins onderstel. Van de andere kant hoort een MX-5 ook op zijn bumpstops door de bocht te gaan i.p.v. snaarstrak 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Peerke15 op 08-08-2024 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 23:51
Jacqueline85 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:31:
Nu wil ik ook een MX5 😅 die wil overigens al jaren maar toen had ik er echt geen geld voor. Nu wel maar twijfel of de uitgave het waard is. Ik wil max 25k uitgeven, een model na 2016 en een hardtop. En natuurlijk in de kleur rood 🙃
Doe het! Je leeft maar één keer. En als je het voor jezelf moet rationaliseren: de MX-5 is zo'n beetje de meest verstandige sportieve cabrio die je kunt kopen. Er gaat nauwelijks wat aan stuk want ze zijn betrouwbaar, onderhoud is betaalbaar want het is een lichte auto met niet al te complexe onderdelen, de motorrijtuigenbelasting is erg laag omdat de auto zo licht is en hij verbruikt ook nog eens niet veel. Maar bovenal geeft ie gewoon heel veel lol.

En voor minder dan 25k moet je makkelijk kunnen slagen. Hier bijvoorbeeld: https://www.autowereld.nl...h-l-39899169/details.html

Als je over de grens kijkt en bij importautos.nl informeert naar het BPM bedrag zul je waarschijnlijk nog wat goedkoper uitkomen.
Fanta schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Ik wil ook al sinds mijn pubertijd een MX-5, ik kan me nog goed herinneren dat ik als puistige puber in een MX-5 ben gaat zitten op de AutoRAI. Vanaf dat moment was ik verkocht en heb ik minimaal 25 jaar gefantaseerd, tot ik vorig jaar de kans kreeg om er eindelijk eentje te kopen. Door een financiële meevaller heb ik deze in kunnen ruilen voor de (zo goed als) 'ultieme' MX-5 die nu op de oprit staat.
Dit had ik exact zo kunnen schrijven. Op de AutoRai ooit in een NC gezeten en dat vond ik prachtig. Jaren later een NC gekocht en inmiddels al een paar jaar een ND - met ontzettend veel plezier.

Als je er een 2e auto bij hebt voor de grotere boodschappen en lange snelwegritten, zie ik geen enkele reden om geen MX-5 te kopen als je er het geld voor over hebt.
Het is maar net wat je verwacht, wenst of gewend bent. Ik had jarenlang alleen een MX-5 en dat ging prima. De kofferbak was groot genoeg voor grote boodschappen en voor de wintersport leende ik de MX-5 een weekje uit om er een BMW voor terug te lenen. De snelweg in Nederland vereist eigenlijk geen comfortabeler auto.
Voor jouw budget ga je wel wat vinden denk ik, zeker als je de hardtop vergeet en voor een softtop gaat. De RF (hardtop) ziet er weliswaar mooi uit met de kap dicht, maar met de kap open is het maar een 'targa', met enorme dode hoeken en niet hetzelfde gevoel van open rijden wat je met de softtop hebt. Daarnaast is de kap van een softtop veel sneller te bedienen, ik open en sluit hem zelfs rijdend op een rotonde, zo snel gaat het. Daarnaast is de RF een klap duurder.
Eens. De RF is met het dak dicht mooier maar de softtop is goedkoper, sneller te openen en sluiten en in bijna elk opzicht handiger. Mocht je 'm veel buiten parkeren dan snap ik de geruststelling van een hardtop, maar een softtop is niet gemaakt van suiker dus kan ook prima wat hebben. Als je binnen of overdekt kunt staan dan zou ik nooit de RF overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
  • Laatst online: 10-09 19:56
D_Jeff schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:05:
[...]

Het onderstel van een Mazda CX-30 komt ook beter tot z'n recht in het bochtenwerk. Drempels zijn gewoon drama :P
Inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Laatst online: 10-09 19:56
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:55:
Binnenkort zijn wij ook onderdeel van de mazda club met de Skyactiv-X CX-30 :) (Occasion)

[...]

Even een vraag aan de andere CX-30 rijders hier, is de ervaring van noline hier een uitzondering? Ik heb mij mede laten leiden door verhalen over de betrouwbaarheid van de CX-30 en van dit verhaal krijg ik het toch wel benauwd...
100k op de teller in twee en half jaar. Nooit problemen. Ik vind het geen auto voor een caravan. Gewoon 186pk beuken, gas erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:24
Ondertussen een kleine 4000 KM verder met een brandend motorstoringslampje in de CX 5. De motor heeft het serieus te verduren gehad in de bergen met 1500KG achter hem aan. Boel draait nog steeds, dus heel spannend zal het niet zijn.

Komende woensdag gaat hij naar de verkoper die helaas sinds kort geen dealer meer is (oude Cluistra). Netjes een leenauto mee en ze gaan hem doorlichten en repareren waar nodig. Moet zeggen, tot op heden heel professioneel en vriendelijk allemaal. Dubbel balen dat ze door Mazda tegen de muur zijn gezet. September voor regulier onderhoud naar de nieuwe dealer (Knoop), hoop dat het daar ook fatsoenlijk gaat.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
Ik ben terug van twee weken vakantie met de Mazda CX-60. Eén week Oostenrijk en één week Kroatië. Ondanks de vele problemen die ik heb gehad, nu tevreden met de auto. De versnellingsbak is helemaal vervangen en heb nieuwe schokdempers gekregen.

Heb flinke stukken Autobahn gereden en het valt me op dat dit ding op hogere snelheden echt snel is. Je zit zo op 180km/h. Ik zat op een zondagmorgen op een bijna lege Autobahn achter een Porsche Cayenne S en hield deze bij tot 200km/h (toen greep de begrenzer in). Ook bijvoorbeeld 80-120 gaat echt snel (80-120km/h in 3,9 sec volgens fastestlaps.com, wat sneller is dan bijvoorbeeld de eerste generatie BMW X6M). Erg zuinig is 'ie niet zonder op te laden, heb denk ik gemiddeld 1/11 gereden. Al met al weer tevreden met de auto en een erg fijn ding om langere stukken mee te rijden.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
De CX 5 volgens afspraak vandaag naar de verkopende dealer (die nu geen Mazda dealer meer is) gebracht. Ze waren vanmorgen verbaasd dat ik er stond, niemand wist ergens van. Auto toch aangenomen, leenauto meekregen.

Bellen ze net op dat ze de storing gewist hebben en blokje gereden, probleem is nu zeker opgelost. Uitgelegd dat in de afgelopen 3 weken de storing al 2 maal gewist is en dus ongetwijfeld weer terugkomt. Hoogstwaarschijnlijk als de caravan er achter hangt in de bergen. Maar ja, dat doe ik niet elke week.

Volgende maand is de garantie afgelopen en ze zijn geen Mazda dealer meer. Er is ze alles aan gelegen om mij met een kluitje in het riet te sturen natuurlijk. Vieze vuile oplichters dat het zijn.

Foutcode is P2096, iets met de katalysator of Lambda sensor. Maar ze zien geen aanleiding iets te doen, want het is "nu toch weg".

Ik ben woest. Echt pis woest. Los het probleem gewoon op, vervang desnoods het hele uitlaatsysteem. Het kan mij niet schelen. Maar we gaan er niet mee eindigen dat ik volgend jaar wéér met dit probleem sta en er dan doodleuk wordt gezegd dat de garantie verlopen is.

Het is in ieder geval de eerste én laatste auto die bij dit bedrijf gekocht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:21
@Drardollan
Zorg dat je alles op de mail hebt, leuk dat ze dan geen Mazda dealer zijn maar jij hebt gewoon garantie waar je het gekocht hebt.

Als het niet opgelost is waarvoor je een garantie verzoek hebt ingediend mogen ze dat mooi nog oplossen.

Levert dat gezeik op als ze moeilijk doen? Ja.... Het is makkelijker als ze ergens bij aangesloten zijn zoals Bovag.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LuisjeNL schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:46:
@Drardollan
Zorg dat je alles op de mail hebt, leuk dat ze dan geen Mazda dealer zijn maar jij hebt gewoon garantie waar je het gekocht hebt.

Als het niet opgelost is waarvoor je een garantie verzoek hebt ingediend mogen ze dat mooi nog oplossen.

Levert dat gezeik op als ze moeilijk doen? Ja.... Het is makkelijker als ze ergens bij aangesloten zijn zoals Bovag.
Ga morgen een en ander op de mail zetten, moet er even wat papieren bij zoeken. En morgen ook even de Bovag bellen, want ze zijn gewoon Bovag aangesloten.

En ben ook al in contact met de nieuwe dealer (Knoop Maarssen), die lijken erg behulpzaam in ieder geval.

• Martin.Air
Drardollan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:21:
Bellen ze net op dat ze de storing gewist hebben en blokje gereden, probleem is nu zeker opgelost. Uitgelegd dat in de afgelopen 3 weken de storing al 2 maal gewist is en dus ongetwijfeld weer terugkomt. Hoogstwaarschijnlijk als de caravan er achter hangt in de bergen. Maar ja, dat doe ik niet elke week.
Even met aanhanger naar de IKEA parkeergarage?

• Drardollan
Martin.Air schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:55:
[...]

Even met aanhanger naar de IKEA parkeergarage?
Sowieso worden parkeergarages lastig met mijn caravan. Maar ik weet niet hoe ik 1400-1500KG voor een paar honderd kilometer in de bergen moet gaan simuleren in Nederland. Probleem treedt niet op bij normaal rijden en ook niet met de caravan in Nederland zover ik weet. En ik denk ook niet dat het nodig is, het storingslampje is al 3 maal gaan branden en dat is ook vastgelegd door Mazda Assistance. Dat lijkt mij meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
Drardollan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Sowieso worden parkeergarages lastig met mijn caravan. Maar ik weet niet hoe ik 1400-1500KG voor een paar honderd kilometer in de bergen moet gaan simuleren in Nederland. Probleem treedt niet op bij normaal rijden en ook niet met de caravan in Nederland zover ik weet. En ik denk ook niet dat het nodig is, het storingslampje is al 3 maal gaan branden en dat is ook vastgelegd door Mazda Assistance. Dat lijkt mij meer dan voldoende.
Eens, ik had de hoop dat het wellicht sneller opkwam. Dan zou even een aanhanger lenen en beladen genoeg kunnen zijn.

Veel hoog in de toeren zou het kunnen zijn dan, maar om nou in je 3e versnelling heen en weer naar Groningen te rijden...

Ik zou Mazda Assistance even bellen, wellicht dat die behulpzaam kunnen zijn. Dat was bij ons eerder ook het geval toen de accu dood was maar alle tests bij de dealer uitwezen van niet.

• Drardollan
Martin.Air schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:04:
[...]

Eens, ik had de hoop dat het wellicht sneller opkwam. Dan zou even een aanhanger lenen en beladen genoeg kunnen zijn.

Veel hoog in de toeren zou het kunnen zijn dan, maar om nou in je 3e versnelling heen en weer naar Groningen te rijden...

Ik zou Mazda Assistance even bellen, wellicht dat die behulpzaam kunnen zijn. Dat was bij ons eerder ook het geval toen de accu dood was maar alle tests bij de dealer uitwezen van niet.
De afspraak is nu dat de nieuwe Mazda dealer, die wel alle apparatuur heeft, over 3 weken verder onderzoek doet.

In overleg met de Bovag heb ik alles de mail richting de verkoper gezet, dan zal er nooit onduidelijkheid ontstaan over wanneer het probleem opgetreden is en wanneer het gemeld is. Dit om te voorkomen dat straks de garantie verlopen is en ze doodleuk gaan roepen dat het daar niet binnen valt.

En voor de bonus kom ik er vandaag achter dat mijn rechter buitenspiegel veel verder inklapt dan de linker. Pfff.

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:19
Iemand wel eens de melding "voorste zij radar defect" op de console tijdens starten gehad (Mazda 3 uit 2019)?
Heb ik sinds kort elke keer en gaat meestal weg na een paar seconden maar blijft ook wel eens een aantal minuten hangen.

• Martin.Air
Naranya schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:33:
Iemand wel eens de melding "voorste zij radar defect" op de console tijdens starten gehad (Mazda 3 uit 2019)?
Heb ik sinds kort elke keer en gaat meestal weg na een paar seconden maar blijft ook wel eens een aantal minuten hangen.
Als hij echt "defect" zegt zou ik denken aan dat er een los contact of dergelijk is. Gezien hij andere melding geeft van 'buiten gebruik' bij minder erge fouten.

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:19
Ja makes sense, ik laat het bij de volgende beurt wel even nakijken, geen zin om hiervoor alleen een afspraak te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Vraagje voor de MX-5 ND bezitters. Is bij jullie de benzine meter ook zo pessimistisch?

Volgens specs is de tankinhoud 50L. Ik had nog 83KM range en 1/8ste volgens de meter nog beschikbaar. Echter met tanken ging er maar 33L in. Klopt de tankinhoud van 50L niet (40L zou met deze aantallen dan logischer zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
-ET- schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:57:
Vraagje voor de MX-5 ND bezitters. Is bij jullie de benzine meter ook zo pessimistisch?

Volgens specs is de tankinhoud 50L. Ik had nog 83KM range en 1/8ste volgens de meter nog beschikbaar. Echter met tanken ging er maar 33L in. Klopt de tankinhoud van 50L niet (40L zou met deze aantallen dan logischer zijn).
Mijn Mazda3 (2021) doet dat ook. Als de km op 0 staan, zit er nog een liter of 6-8 in de tank. Dat is echt een soort reserve om nooit de allerlaatste druppel uit de tank te halen.

De 50l van de tank is dus incl. de 'reserve'. Denk dat dit ook bij m'n Mazda2 zo ongeveer overeen komt dus lijkt wel bewust design te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Dus ik kan gewoon tot 0 doorrijden. Dat scheelt weer. Vond 17 liter reserve wel erg veel. Benieuwd hoeveel er dan bij 0km ingaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:10

Case_C

[Team Carrack]

-ET- schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:42:
Dus ik kan gewoon tot 0 doorrijden. Dat scheelt weer. Vond 17 liter reserve wel erg veel. Benieuwd hoeveel er dan bij 0km ingaat
Paar weken terug tot ca. 20-40km gereden. Toen ging er 40 liter in.
Met een Mazda 3 2018 met ook een '50 liter' tank.

Meestal tank ik ook rond de 30 a 33 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:13
-ET- schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:42:
In mijn ervaring "leert" hij hier wel van. Waar ik eerst nooit meer dan 40 ~ 41liter kon tanken. Lukt 44 ~ 45 liter wel tegenwoordig wel in de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke15
-ET- schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:57:

Als ik mijn ND op basis van de brandstofmeter helemaal leeg is gaat er +- 37,5 liter in. Volgens de spes van mijn auto is de tankinhoud 45 liter wat zou betekenen dat er nog een kleine 8 liter reserve is.

Wat je zou kunnen doen als de tank leeg is/0km reikwijdte aangeeft de dagteller resetten, dan je makkelijk meten hoeveel km je gereden hebt vanaf 0 reikwijdte en kan je nog +- 80 a 100km rijden voordat de tank echt leeg is.

Dit is in vergelijking tot bv een Duitse auto een hele grote reserve(Duits=leeg echt zo goed als leeg). Volgens de geleerden is dit gedaan om geen claims van Amerikanen te krijgen als ze ergens met een lege tank komen te staan op.

[ Voor 5% gewijzigd door Peerke15 op 19-08-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:21
Op je brandstofmeter zie je dat er voor leeg een andere indicatie staat, dat geeft aan wanneer je brandstofpomp niet meer ondergedompeld is.

Het boekje geeft aan dat ze aanraden dan te tanken voor de koeling van de pomp.

Qua liters tanken heb ik exact hetgeen als hierboven, bij 60km range gaat pas het tanken lampje branden.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Dat van Amerika klinkt wel plausibel. We gaan gewoon steeds een stukje verder proberen. Dank voor alle nuttige reacties d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
-ET- schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:44:
Dat van Amerika klinkt wel plausibel. We gaan gewoon steeds een stukje verder proberen. Dank voor alle nuttige reacties d:)b
Zorg wel dat je 5 of 10l backup bij je hebt als je zoiets gaat proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Nu online

-ET-

Phone Home

D_Jeff schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Zorg wel dat je 5 of 10l backup bij je hebt als je zoiets gaat proberen
Haha ja. Ik zal hem niet tot het uiterste drijven. Eerst maar eens richting 0km range en dan kijken wat er in kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oceanview
Ik heb de auto weleens onder de 0km range gereden. Het tanklampje gaat dan knipperen en bij elke start krijg je ook nog een waarschuwing (inclusief piepje) met "Brandstofpeil is laag"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Jawel hoor, de sleutels van de Maxda CX-30 SA-X AWD zijn binnen, en de auto gelukkig ook :). Wat rijdt deze auto heerlijk zeg.

Vraagje: kunnen jullie handige assesoires aanbevelen of een verwijzing naar mazda assesoires delen? Ik heb het niet over de USB kabeltjes, maar het liefst CX-30 specifieke assesoires, houders, hoesjes, etc. Dit is een ietwat vage vraag, maar ik ben wel van de gadgets en ik weet nu niet eens wat ik zou willen, maar als ik iets tegen kom wil ik het vaak wel :P

Verder, de auto is inderdaad met 18" geleverd en de 19" hebben we als reserve meegekregen. Ik ben heel blij dat een inch kleiner de rijervaring biedt die wij hadden gehoopt en gewild, het scheelt echt veel!

De 19" gaan we alleen wel in de verkoop doen, is geen praktische maat voor winterbanden. We hebben nog een winsterstje nodig, wellicht dat we ergens een ruil kunnen doen.

----------------
Qua accesoires heb ik gevonden:
- Een 90 graden USB verloopstukje - deze ga ik aanschaffen omdat ik bang ben dat ik anders misschien per ongeluk dat 'rechte' usb stuk indruk/breek.

- Covers voor de plastic delen (middenconsole), op zich, een cover is misschien wel goed, maar het meeste heeft een carbon print en dat vind ik niet mooi

- Verdeelbakje/organizer voor middenconsole, kan handig zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door HollovVpo1nt op 21-08-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 11:20
HollovVpo1nt schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:56:

De 19" gaan we alleen wel in de verkoop doen, is geen praktische maat voor winterbanden. We hebben nog een winsterstje nodig, wellicht dat we ergens een ruil kunnen doen.
Ik heb nog een setje winterbanden liggen op LM velg van een Suzuki Vitara/Nissan Qashqai, en laat dat nou net dezelfde steekmaat zijn als de CX-30.

Enige waar ik even naar moet kijken voor je is de maatvoering, die weet ik namelijk niet uit m'n hoofd. Mocht je willen dat ik even voor je kijk, stuur me maar even een pb, ga ik straks even voor je kijken.

• Oceanview

- Covers voor de plastic delen (middenconsole), op zich, een cover is misschien wel goed, maar het meeste heeft een carbon print en dat vind ik niet mooi
Grote kans dat de carbon print niet origineel is maar gewrapt is door de vorige eigenaar. De middenconsole en andere pianolak delen staan bekend om hun snel krassen. Een bekende modificatie is deze wrappen.

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 20:58
Jawel hoor, de sleutels van de Maxda CX-30 SA-X AWD zijn binnen, en de auto gelukkig ook :). Wat rijdt deze auto heerlijk zeg.

Vraagje: kunnen jullie handige assesoires aanbevelen of een verwijzing naar mazda assesoires delen? Ik heb het niet over de USB kabeltjes, maar het liefst CX-30 specifieke assesoires, houders, hoesjes, etc. Dit is een ietwat vage vraag, maar ik ben wel van de gadgets en ik weet nu niet eens wat ik zou willen, maar als ik iets tegen kom wil ik het vaak wel :P
----------------
Qua accesoires heb ik gevonden:
- Een 90 graden USB verloopstukje - deze ga ik aanschaffen omdat ik bang ben dat ik anders misschien per ongeluk dat 'rechte' usb stuk indruk/breek.

- Verdeelbakje/organizer voor middenconsole, kan handig zijn.
In deze link staan een aantal originele mazda accessoires genoemd.

https://shop.mazdapierre....soires/mazda-cx-30?page=1

Ik heb het idee dat die 19 inch set misschien Mazda 3 velgen zijn. Die zijn wel (optioneel) met 19 inch velgen geleverd. Volgens mij is het onderstel in de basis ook hetzelfde tussen de cx30 en 3 maar weet het niet zeker. Heb zelf de 19 inchers op mijn 3. Ze geven wat meer rijgeluid etc, maar zien er wel echt goed uit onder de 3.

• Drardollan
Passen niet op de CX-5 zeker die 19"?

• Martin.Air
Drardollan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Passen niet op de CX-5 zeker die 19"?
Als ze ze originele ET waarde hebben zou dat geen enkel probleem moeten zijn. CX-30 en CX-5 (net zoals veel Mazdas) hebben exact dezelfde velgmaten, enkel het aanbod in diameter verschilt.

• Martin.Air
Ik zal eens met de vrouw overleggen of zij de (origineel CX-30) 18" winterset op de MX-30 wil gebruiken of niet.

• Drardollan
Martin.Air schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Als ze ze originele ET waarde hebben zou dat geen enkel probleem moeten zijn. CX-30 en CX-5 (net zoals veel Mazdas) hebben exact dezelfde velgmaten, enkel het aanbod in diameter verschilt.
En uiterlijk neem ik aan verschilt? Ik zie meerdere, volgens mij originele, velgen onder CX-5'en liggen.

Kan je dit soort dingen ergens opzoeken? En @HollovVpo1nt heb je een foto en wat je ervoor zou willen hebben?

• Martin.Air
Drardollan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

En uiterlijk neem ik aan verschilt? Ik zie meerdere, volgens mij originele, velgen onder CX-5'en liggen.

Kan je dit soort dingen ergens opzoeken? En @HollovVpo1nt heb je een foto en wat je ervoor zou willen hebben?
Haha ja inderdaad, gewicht zal ook verschillen. Ik had toenmalig gewoon in mijn eigen velg gekeken wat zijn maat was. Maar staat vast ook op internet en de dealer kan het ook vertellen aangezien zij voor mij de CX-5 velgen besteld hadden (en maat gecontroleerd).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 12:35
La dolce vita geleefd met de 3, rondje Milaan - Rome - Venetië. Binnenkort de eerste (20k) beurt. Bergpas kon niet ontbreken natuurlijk. :) Tonale, Gavia en Stelvio meegepakt vanuit Trentino naar huis. Mening over de auto na een paar maanden bezit? Prima ding, lak is alleen super gevoelig voor steenslag, met sommige lichtval zie je een kleurverschil tussen carroserie en de (plastic) achterbumper, en soms connect Carplay niet, USB lader werkt ook alleen maar goed als je eerst de telefoon aansluit en dan pas de auto aanzet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYAcuorkojp8B1MsBtUsfZ5F7Xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1U1FsxOOcUwlfpr3tMstg2Jb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:06
Deze auto staat al bijna 1,5 jaar te koop.
Wat zou de reden kunnen zijn dat er geen interesse in deze auto is?

https://www.bcsbiesheuvel...ijsenhout/benzine/1760554

De prijs kan te hoog zijn, maar vergeleken met gaspedaal.nl lijkt het me nog mee te vallen.
Een vergelijkbare kost ongeveer evenveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

@FRANQ Toch blijft het wat mij betreft een bezopen prijs voor een dergelijke auto uit 2018. Wat me ook opvalt is dat er velgen van de 3 onder zitten, een model dat ik onder de CX-3 nog nooit gezien heb. Hoeft niks te betekenen, maar ik zou toch ook eens checken of het geen schadeauto is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13
Exirion schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:22:
@FRANQ Toch blijft het wat mij betreft een bezopen prijs voor een dergelijke auto uit 2018. Wat me ook opvalt is dat er velgen van de 3 onder zitten, een model dat ik onder de CX-3 nog nooit gezien heb. Hoeft niks te betekenen, maar ik zou toch ook eens checken of het geen schadeauto is.
Zijn volgens mij gewoon velgen van een cx3 maar dan opnieuw gespoten/gecoat.
Normaal zijn ze two-tone.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WypFr_7slxye6A6kOk8ffYEzTgw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hP9O2BPeuYACsKYPI2oIFcFd.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door coob op 27-08-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@HollovVpo1nt Wellicht een BlackVue Dashcam? Is het niet voor de oops-momenten, dan zou die ene rit mooi vastgelegd kunnen worden

@FRANQ Bruin leer, niet alle opties, 6 jaar oud en alsnog 18k
Ik vermoed dat deze garagehouder iets te duur ingekocht heeft, maar zelfs bij volledig afschrijven van het winstdeel zou er max 2k euro korting zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:06
D_Jeff schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:50:

@FRANQ Bruin leer, niet alle opties, 6 jaar oud en alsnog 18k
Ik vermoed dat deze garagehouder iets te duur ingekocht heeft, maar zelfs bij volledig afschrijven van het winstdeel zou er max 2k euro korting zijn
Zit een beetje te twijfelen of ik binnen zal lopen om 14k te bieden. 5k onder de vraagprijs.

Hij staat nu ook niet meer waard te worden, en een jaar stil staan is ook niet het beste voor een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
FRANQ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:29:
[...]

Zit een beetje te twijfelen of ik binnen zal lopen om 14k te bieden. 5k onder de vraagprijs.

Hij staat nu ook niet meer waard te worden, en een jaar stil staan is ook niet het beste voor een auto.
Proberen kan altijd, of het lukt is een tweede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 21:49
Ik rijd de 3 serie nu zo'n jaar, ongeveer 25K mee gereden. Positieve punten eerst:

- Het rijdt heerlijk, vrij vlot (180 pk versie), en gaat snoeihard de hoek om. bergwegen zijn een feestje.
- Leren stoelen zijn fan-tas-tisch. Een van de grote redenen voor het kiezen van de auto.
- Android Auto werkt zo goed als vlekkenloos.

Helaas ook mindere ervaringen:
- Kapotte druk sensor op een cilinder, motor in noodloop. Ergens halverwege Keulen op weg naar Berlijn. Geen leuke ervaring!
- Storing in het rem systeem op een camping in Frankrijk. Weer in het buitenland laat hij mij staan...
- De dakdragers... wat een kriem. Goedkope plastic plaatjes op de vernieuwde rails. Lopen te stroef, en je trekt in no-time de rails stuk op de auto. Dit is helaas al 2 keer gebeurd.

Overall ben ik redelijk tevreden: de dagelijkse ritjes zijn erg fijn. Betrouwbaarheid is helaas niet wat ik verwacht had. Ben ik hier de enige in? Meer mensen met problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

TunderNerd schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:31:
Overall ben ik redelijk tevreden: de dagelijkse ritjes zijn erg fijn. Betrouwbaarheid is helaas niet wat ik verwacht had. Ben ik hier de enige in? Meer mensen met problemen?
Dit hoor je over de huidige generatie 3 wel vaker. Meer storingen en snellere slijtage door materialen en afwerking. Ik heb met de vorige 3 en een CX-5 geen enkel probleem ervaren. Met de CX-60 daarentegen… :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Na 144k km en bijna 5 jaar in een Mazda3 (2019):
- aardig wat terugroepacties, maar ik heb nooit last gehad (elke terugroepactie was voor mij dus preventief)
- Software was pas na 2 a 3 jaar in orde. Zoals ik eerder in dit topic schreef heeft 1 van de software updates ervoor gezorgd dat de auto 1 tot 3 pk erbij gekregen heeft (autoweek test: 183pk)
1 van de bijzondere zaken was dat de dagteller niet verder kon dan 1400km (tegenwoordig gefixt)

Mindere punten:
- Mijn spiegelmoteren + tandwielen zijn helaas het maandagochtend modelletje. Elke beurt al naar laten kijken
- Als de hoofdaccu eenmaal goed leeg is, blijft de auto "raar" doen -- totdat de hoofdaccu vervangen wordt
- 1 scherpere nagel is voldoende om het zachte plastic te beschadigen (deuren, dashbord, middenconsole)

Qua betrouwbaarheid heb ik eigenlijk niets om te klagen, elke dag is het starten en gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

coob schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:48:
Zijn volgens mij gewoon velgen van een cx3 maar dan opnieuw gespoten/gecoat.
Normaal zijn ze two-tone.
[Afbeelding]
Volgens mij zijn die two-tones met scherpere randen geslepen. De velgen op de betreffende CX-3 zijn afgeronder zoals ik ze van de 3 ken, hoewel het ook de CX-30 zou kunnen zijn. Ze zitten er in ieder geval niet standaard zo bij de CX-3 onder, hoewel het bij een importauto uiteraard ook weer anders zou kunnen zijn dan hoe wij het kennen. Het gaat volgens het kenteken om een in Nederland geleverde auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 28-08-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13
Exirion schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:57:
[...]

Volgens mij zijn die two-tones met scherpere randen geslepen. De velgen op de betreffende CX-3 zijn afgeronder zoals ik ze van de 3 ken, hoewel het ook de CX-30 zou kunnen zijn. Ze zitten er in ieder geval niet standaard zo bij de CX-3 onder, hoewel het bij een importauto uiteraard ook weer anders zou kunnen zijn dan hoe wij het kennen. Het gaat volgens het kenteken om een in Nederland geleverde auto.
Ik herken de velgen niet op een 3. Die zijn (volgens mij) anders.
Dit zijn allemaal originele 18" Mazda 3 velgen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvD7ppZzmty5W3cwRTH3VW1wukg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wXgxGMVsa6Eewprg6q4PkqVz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jObXkA0yFrk8qn664H7h4KEHRSk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ENDpTNkNTsH5UUGm3RaGKfJJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoADwbscs5ksJzg38cKVWgvKDuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1L7CLVEdP4whC8BqGdXUmmaj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZ2kcHAwP1gJqHpG0bvgXionS9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIr7IMz3Du5RYZ63QAcltyLQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SE8-sF7HIn70pc13DbeR6x9hd3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJswfWBJWSrHbyE9oMaYOinj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door coob op 28-08-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koppelingsolie?

Weet iemand hoe dat bij een Mazda cx 3 zit uit 2015? Ik zie geen aparte resiovaar voor de Koppelingsolie. Of dit die ook op het resiovaar van de remolie? En hoe kan je het beste deze olie verwisselen. Niet dat ik klachten heb, maar ik ben het graag voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:56
Verwijderd schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:25:
Koppelingsolie?

Weet iemand hoe dat bij een Mazda cx 3 zit uit 2015? Ik zie geen aparte resiovaar voor de Koppelingsolie. Of dit die ook op het resiovaar van de remolie? En hoe kan je het beste deze olie verwisselen. Niet dat ik klachten heb, maar ik ben het graag voor.
Volgens het instructieboekje (online makkelijk te vinden) heeft de CX-3 geen apart reservoir voor koppelingsvloeistof.

• Seedi
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07 04:24
Ik rij nu al in mijn 2de cx5. Overweeg om over te stappen naar een cx60. Lees, ook in dit forum, dat er veel problemen zijn met de versnelling en ophanging. Was dat een opstartprobleem met de het nieuwe model of speelt dit nog steeds?

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
@Seedi Dit was een opstartprobleem. De - bij mij - bekende problemen zijn inmiddels opgelost. Ik heb zelf ook een nieuwe versnellingsbak, andere schokbrekers, verbeterd stuurhuis en andere onderdelen in de voorophanging. Nieuwe CX60's zouden niet meer de bekende problemen moeten hebben. Mocht je een tweedehands aan willen schaffen, let dan goed op of de voorophanging niet kraakt, de achterkant niet te hard geveerd is (goed voelbaar wanneer je over een hobbel rijdt), controleren of de stuurbekrachtiging goed werkt (bij mij leek het uit te vallen als je een stuk rechtdoor reed, is inmiddels ook opgelost) en ik zou zeker nagaan hoe het zit met de versnellingsbak. Bij mij moest er een hele nieuwe in en dat is dan een duur grapje als je 'm tweedehands aanschaft en het gebeurt buiten de garantie.

Flickr

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 21:43
@Seedi wat tommyz ook al aangeeft zou een nieuw geleverd model vanaf nu wel aardig zonder problemen moeten zijn.

Stuurhuis, vering etc zou nu allemaal goed moeten zijn. Hier is in die 1.5jaar het nodige vervangen totdat het goed zat. Vering hebben wij voor Koni laten vervangen maar de huidige OEM revisie schijnt ook prima te zijn.

Enige wat wij heel soms nog hebben is dat hij niet in de achteruit wil en laatst bleef hij maar storing geven dat de sensoren vies waren (auto was juist spik en span 8)7 ).
Volgens mij hebben ze daar gewoon wat gereset en tot nu toe niet meer voor gekomen.

Als je nu CX-5 gewend bent ga je er op vooruit qua ruimte, power en afwerking.
Technisch zit een CX-60 niet zo goed in elkaar als een CX-5 maar wat wil je.. Een auto die al 10jaar+ in ontwikkeling is en dus zo goed als uitontwikkeld of een nieuw PHEV platform wat pas 2 jaar oud is ;) .

Zoals de CX-60 nu is zijn wij er iig wel erg tevreden mee!

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Seedi schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:52:
Ik rij nu al in mijn 2de cx5. Overweeg om over te stappen naar een cx60. Lees, ook in dit forum, dat er veel problemen zijn met de versnelling en ophanging. Was dat een opstartprobleem met de het nieuwe model of speelt dit nog steeds?
Ik was een van de eerste berijders in Nederland (september 2022). Ik heb vooral het eerste jaar veel issues gehad en de auto vervloekt. Oa.
- accu welke leeg liep en daardoor auto niet meer kon starten
- defecte waterpomp waardoor auto midden op snelweg stilviel met melding defect in hybride systeem (hadden veel wagens uit de 1e generatie last van)
- totaal verkeerd afgestelde schokbrekers fabriek af waardoor met hogere snelheid kleine oneffendheden in de weg niet te doen zijn
- sticky steering waardoor je continu aan corrigeren bent
- automaat welke vooral op lagere snelheden met wisselen tussen EV en benzine schokken gaf
- krakende ophanging en blikkerig geluid portieren

Ik had gelukkig niet het Driver assistance pack waardoor die issues mij bespaard zijn gebleven.
De auto heeft regelmatig voor langere periode bij de dealer gestaan voor updates en fixes. Uiteindelijk zijn alle issues verholpen door updates of complete vervangingen. De automaat is nog steeds niet de beste, heb af en toe heimwee naar de ZF van BMW, maar op dit moment geen andere issues of problemen.
Ik moet zeggen dat het nu een prima reisauto is geworden, vooral voor de langere afstanden over de snelweg. Maar ik heb ook verhalen gehoord van mensen waarbij de issues niet opgelost konden worden.

Ik verwacht dat de huidige versie een stuk beter is geworden, dus ga vooral proefrijden.
2e hands zou ik links laten liggen omdat de kans zeer groot is dat jij een probleem geval krijgt (zijn met name de wagens welke door hun eigenaren weer ingeleverd zijn bij de dealer vanwege alle issues).

[ Voor 5% gewijzigd door Rudi01 op 05-09-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 18:03
@Seedi Hier mijn ervaring.
Tip: ga proefrijden! We rijden nu een CX5 luxury uit 2020 en overwogen hem in te ruilen voor een CX60. Ik ben redelijk Mazda fan en zag deze wagen echt als een perfecte opvolger. Ik wou hem echt graag maar wist van de perikelen.
Ik ben redelijk ingelezen en wist dus waar ik op moest letten. Een proefrit met een demo exemplaar (eind 2023) die alle updates gehad zou hebben heeft de droom doen beëindigen. Er zaten de meest recente schokbrekers onder (geen koni) maar jemig, wat gaat dat ding slecht met drempels en oneffenheden om. Lange drempels op een 60-weg deden de laadkabel door de kofferbak stuiteren. Korte drempels in de wijk gingen nog maar zijn een stuk minder snel te nemen als met de CX5. Ik vind de hele wegligging van de CX5 eigenlijk fijner.

Het voelt voorin wel heel voornaam. Afwerking en materiaalgebruik is echt een mooie stap omhoog. Achterin hadden we nauwelijks meer plek dan in de CX5 maar dat wist ik al. De automaat was voorzien van de meest recente update en beviel me prima. Ook de overgang van elektrisch naar benzine en de samenwerking was nergens echt storend.

In de aandrijflijn hoorde ik ook duidelijke brom/trilling rond de 60-65 en 115-120 km/h in de aandrijflijn. Volgens de dealer kon dit niet aan de as liggen, dat was in deze al af fabriek opgelost. Hij had het zelf nog niet gehoord bij deze demo auto. Ik ben hier wel gevoelig voor maar mijn vrouw merkte het ook.

Ik vond ook dat ik echt moest zoeken naar het vermogen. Alleen bij flink gas geven komt hij echt wel serieus goed van z’n plek. De rust aan boord was wel iets beter dan in de CX5 maar ook dat doen concurrenten beter. Een X3 bijvoorbeeld vind ik beter rijden. Jammer. Ik was na de 6 en CX5 graag Mazda blijven rijden maar het wow gevoel was er helaas niet bij de CX60.

[ Voor 5% gewijzigd door g-j-t op 06-09-2024 22:07 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 21:43
Rudi01 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:53:
[...]

Ik was een van de eerste berijders in Nederland (september 2022). Ik heb vooral het eerste jaar veel issues gehad en de auto vervloekt. Oa.
- accu welke leeg liep en daardoor auto niet meer kon starten
- defecte waterpomp waardoor auto midden op snelweg stilviel met melding defect in hybride systeem (hadden veel wagens uit de 1e generatie last van)
- totaal verkeerd afgestelde schokbrekers fabriek af waardoor met hogere snelheid kleine oneffendheden in de weg niet te doen zijn
- sticky steering waardoor je continu aan corrigeren bent
- automaat welke vooral op lagere snelheden met wisselen tussen EV en benzine schokken gaf
- krakende ophanging en blikkerig geluid portieren

Ik had gelukkig niet het Driver assistance pack waardoor die issues mij bespaard zijn gebleven.
De auto heeft regelmatig voor langere periode bij de dealer gestaan voor updates en fixes. Uiteindelijk zijn alle issues verholpen door updates of complete vervangingen. De automaat is nog steeds niet de beste, heb af en toe heimwee naar de ZF van BMW, maar op dit moment geen andere issues of problemen.
Ik moet zeggen dat het nu een prima reisauto is geworden, vooral voor de langere afstanden over de snelweg. Maar ik heb ook verhalen gehoord van mensen waarbij de issues niet opgelost konden worden.

Ik verwacht dat de huidige versie een stuk beter is geworden, dus ga vooral proefrijden.
2e hands zou ik links laten liggen omdat de kans zeer groot is dat jij een probleem geval krijgt (zijn met name de wagens welke door hun eigenaren weer ingeleverd zijn bij de dealer vanwege alle issues).
Overigens vertelde Mazda Jansen ons dat de CX-60 ook een versnellingsbak van ZF heeft...

Die klappen in de bak van wisselen tussen EV en ICE is hier wel opgelost met een software update.

Verder merk ik wel echt het verschil met een elektro motor die door de bak heen gaat (CX-60) of een die direct op de wielen zit (Yaris).
Het is mij een raadsel waarom ze gekozen hebben bij Mazda om die elektro motor achter de bak te plaatsen.
Je merkt gewoon de traagheid en mist het directe wat een Toyota wel heeft met de motor direct op de wielen.

[ Voor 11% gewijzigd door Csotranme op 08-09-2024 01:15 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01
  • Nu online
Csotranme schreef op zondag 8 september 2024 @ 01:12:
[...]

Overigens vertelde Mazda Jansen ons dat de CX-60 ook een versnellingsbak van ZF heeft...

Die klappen in de bak van wisselen tussen EV en ICE is hier wel opgelost met een software update.

Verder merk ik wel echt het verschil met een elektro motor die door de bak heen gaat (CX-60) of een die direct op de wielen zit (Yaris).
Het is mij een raadsel waarom ze gekozen hebben bij Mazda om die elektro motor achter de bak te plaatsen.
Je merkt gewoon de traagheid en mist het directe wat een Toyota wel heeft met de motor direct op de wielen.
Volgens mij klopt niet wat Mazda Jansen jou vertelt heeft.
Als ik op internet reviews lees van journalisten die het bij Mazda in Japan hebben nagevraagd wordt toch echt verteld dat Mazda deze zelf heeft ontworpen en gebouwd (en dat deze transmissie verbeterd kan worden). Ik heb nu alle updates, het is beter geworden maar nog steeds niet zoals ik gewend ben in andere auto’s. File rijden doe ik regelmatig in Sport stand zodat de auto niet hoeft te switchen tussen EV en benzine.

Ik heb Mazda gevraagd waarom de elektro motor achter de bak zit en hun antwoord was dat je dan altijd 4 wiel aandrijving tot je beschikking hebt. Het maakt niet uit of je elektrisch of benzine of beide gebruikt, je hebt altijd 4 wiel aandrijving mocht het nodig zijn ivm veiligheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Csotranme schreef op zondag 8 september 2024 @ 01:12:
Kletspraat, en ik betwijfel of Jansen dat echt gezegd heeft omdat het altijd in alle marketingmateriaal van Mazda heel duidelijk is geweest dat het net als bij de vorige modellen een zelfontwikkelde automaat is. Mazda koopt die techniek niet in. Aangezien er nogal wat gedoe met die transmissies is geweest, weet elke dealer dat echt wel.
Zie het verhaal hier onder. Alle autobladen die een review van de CX-60 deden, vermeldden de overwegingen om voor deze oplossing te kiezen. Verder snap ik niet waar je het over hebt met traagheid. De enige traagheid die je kunt voelen zit in software. Zodra de boel in Sport mode staat reageert ie zo direct op het gas dat je meteen een ruk aan je nek voelt. Logisch ook, want afgezien van de koppeling dit er tussen zit is er verder geen verschil. Theoretisch is er wat traagheid in de vorm van extra metaal dat in beweging gebracht moet worden, maar dat is verwaarloosbaar in verhouding tot de massa van de auto die versnelt.
Rudi01 schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:47:
Ik heb Mazda gevraagd waarom de elektro motor achter de bak zit en hun antwoord was dat je dan altijd 4 wiel aandrijving tot je beschikking hebt. Het maakt niet uit of je elektrisch of benzine of beide gebruikt, je hebt altijd 4 wiel aandrijving mocht het nodig zijn ivm veiligheid.
Dit dus.
Seedi schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:52:
Inmiddels rij ik zelf bijna een jaar in de CX-60, een Takumi met alle optiepakketten. In februari is sticky steering verholpen, is de automaatsoftware geupdate, en zijn er Koni dempers onder gezet. Daarmee waren de grootste ergenissen opgelost. Wel is er nog een aardig lijstje problemen dat ik graag in combinatie met een beurt binnenkort opgelost wil hebben.

Irritantst is dat het laden vrijwel altijd na een half uur tot een uur stopt. De auto zegt dan klaar te zijn met laden terwijl de accu nog lang niet vol is. Na nog een aanzetten laadt ie meestal wel door, maar soms slaat ie wel 3 keer af. De auto van mijn vriendin heeft op hetzelfde laadpunt geen enkel probleem. Het probleem wordt door meer mensen gemeld en ligt niet altijd aan de auto en is dan op te lossen met een nieuwe laadkabel.

Ook erg irritant: een hard geluid bij regen op de snelweg, meestal vanaf 120km/h. Bij harde wind ook vaak langzamer al. Ik vond een Youtube filmpje van iemand die het geluid had opgenomen en weet inmiddels dat het een bekend probleem is, ook al bij de CX-5 waar ik het zelf nooit mee heb gehad. Het wordt veroorzaakt door een resonantie van deurrubbers, wat blijkbaar bij bepaalde airflow met regenwater ontstaat.

Verder een tikkend geluid van het panoramadak. Klinkt als iets hards dat tegen glas tikt. Ben wel eens uitgestapt om met de hand de glasplaat te bewegen, maar er zit 0 speling in. Soms hoor ik het alleen bij een flinke drempel, soms bij elke onregelmatigheid in het wegdek.

Dan zijn er nog wat rammeltjes, vooral bij koud weer beide deuren. Als je over klinkers rijdt hoor je de deuren zachtjes rammelen. In de zomer heb ik het amper nog gehoord, dus heeft misschien met temperatuurafhankelijke speling te maken. Of weer die deurrubbers? Zou kunnen samenhangen met het geluid bij regen op de snelweg.

Als laatste nog iets dat bij geen enkele auto zou mogen voorkomen: spontane versnelling, alsof ie zelf gas bij geeft. Op het moment dat het gebeurt remt ie ook niet goed af op de motor als je gas loslaat en valt daarna met een schok alsnog terug naar de oorspronkelijke snelheid. Gebeurt meestal rond de 75 a 80km. Het zou kunnen dat daar een schakelmoment van de transmissie zit en dat de software de throttle niet goed corrigeert bij het schakelen.

Al met al wat dingen die je bij een auto met deze prijs niet wil hebben. Toch over het geheel genomen een fijne auto die er ook nog eens erg goed uitziet. Interieur is ook een genot :) Als alle puntjes nog worden opgelost dan zie ik mezelf hier nog wel jaren in rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Nu online
Voor de geïnteresseerden. Hier een link naar een filmpje van Mazda over de automaat die ze zelf ontwikkeld hebben.
YouTube: MAZDA Large products technology ②Powertrain
Vanaf 1m 55s bespreken ze deze specifiek. Later gaan ze ook in op de benzine / EV / automaat inrichting.

[ Voor 10% gewijzigd door Rudi01 op 08-09-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Rudi01 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:42:
Voor de geïnteresseerden. Hier een link naar een filmpje van Mazda over de automaat die ze zelf ontwikkeld hebben.
YouTube: MAZDA Large products technology ②Powertrain
Vanaf 1m 55s bespreken ze deze specifiek. Later gaan ze ook in op de benzine / EV / automaat inrichting.
Het schakelgedrag is na de softwareupdate nog steeds soms wat schokkerig bij filerijden en optrekken in de laagste versnellingen, maar dat was bij de CX-5 ook al zo. Hij is zeker niet slechter. Wat me vooral verrast is het wisselende karakter, want soms trekt ie weldegelijk helemaal soepel op (beter dan de CX-5).

Bij filerijden doe ik hetzelfde als bij de CX-5: handmatig in z’n 2 zetten. Als je dan met beleid optrekt en afremt, schakelt ie niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat me altijd opviel aan de Bridgestones onder mijn CX-60, is dat het rubber snel mat en wat bruinig oogde. De eerste foto is van zo uit de wasstraat. Vandaag heb ik ze maar eens een behandeling gegeven. Ze glimmen nog wat opzichtig, maar het is wel een opknapper :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/8Fi4OSyWOq1KjY70Y3VXAyJN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/8wB4nsHAWOYIO5Oi84QqiUzJ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/uuI5O9Jqq8C0hNmPBHtiHgHN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eNGSyg88mG8M4R4fRCyF2enJ.jpg

Fijn resultaat van een kwartiertje werk. Had ik eerder moeten doen.

[ Voor 198% gewijzigd door Exirion op 08-09-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
Exirion schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:25:
Wat me altijd opviel aan de Bridgestones onder mijn CX-60, is dat het rubber snel mat en wat bruinig oogde. De eerste foto is van zo uit de wasstraat. Vandaag heb ik ze maar eens een behandeling gegeven. Ze glimmen nog wat opzichtig, maar het is wel een opknapper :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Fijn resultaat van een kwartiertje werk. Had ik eerder moeten doen.
Netjes. Ik zit daar ook wel eens mee. Als ze bruin uitslaan is het goed ze even grondig te reinigen. Dan 'pakt' het bandenzwart ook beter.

Schoonmaken met Gyeon tire cleaner.
Zwartmaken doe ik met 1:1 verdund Carpro Perl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

g-j-t schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:36:
Netjes. Ik zit daar ook wel eens mee. Als ze bruin uitslaan is het goed ze even grondig te reinigen. Dan 'pakt' het bandenzwart ook beter.

Schoonmaken met Gyeon tire cleaner.
Zwartmaken doe ik met 1:1 verdund Carpro Perl.
Ik heb na een wasbeurt Meguiar's Endurance High Gloss Tyre gebruikt. Even kijken hoe dit zich houdt, maar zal een cleaner volgende keer overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Exirion schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:57:
[...]

Ik heb na een wasbeurt Meguiar's Endurance High Gloss Tyre gebruikt. Even kijken hoe dit zich houdt, maar zal een cleaner volgende keer overwegen.
Heb je die eerder gebruikt? Dat is dan denk ik meteen de oorzaak van je bruine banden. De Meguiars Endurance is redelijk vette zooi :) . Ik ben er om die reden mee opgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

g-j-t schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:49:
Heb je die eerder gebruikt? Dat is dan denk ik meteen de oorzaak van je bruine banden.
Nee, dit is gewoon aanslag die uit de banden zelf zweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Geen idee hoe de CX-80 het gaat doen, maar de kans is dus groot dat de ellende van CX-60 aanwezig zijn in CX-80.
Ik blijf het jammer vinden dat bij Mazda de 3 PHEV's allemaal hoge hokken zijn
(naast het feit dat de Mazda6 station het een stuk beter gedaan zou hebben als men leentjebuur met hybride techniek bij Toyota had gedaan -- De Corolla station verkoopt als een malle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Volgend jaar komt de Chinese Mazda EZ-6 naar Europa. Toch wel benieuwd hoe het daar met de kwaliteit zit, als rebadge van een Chinees model. Hopelijk ook hoog genoeg met zonnedak voor een lange Nederlander zoals ik.

• Drardollan
De CX-5 is vandaag naar onderhoud. Eerste keer na aankoop. Moet wel even slikken qua kosten, maar ja de merkdealer is nu eenmaal duurder dan de algemene garage. Krijg je ook wat voor terug heb ik het gevoel. Heel netjes een video met uitleg hoe en wat bijvoorbeeld.

De motorstoring van de vakantie hebben ze ook gevonden bij de dealer, in tegenstelling tot de verkopende partij die nu enkel Hyundai doet. Het blijkt dat er een software update is voor de ECU voor specifiek dit probleem. Alles is in orde, maar de computer flipt hem blijkbaar. Dus die update wordt er gelijk ingezet, hopelijk is daarmee het probleem voorgoed weg.

Nu wachten tot hij klaar is. Maar dat is niet erg, had als leenauto een Mazda Demio geboekt en heb een Mazda MX-30 Hybride gekregen. Wel wat verschillen met de CX-5, en vooral een wat minder luxe versie, maar ik vind het wel een hele fijne auto om mee te rijden. Die gaat naast de Mazda 2 op de shortlist, als hij betaalbaar wordt voor mij dan ga ik er serieus naar kijken in de toekomst.

• D_Jeff
@Drardollan De MX-30 met brandstof extender is in dit topic al een keer besproken. Conclusie was dat het concept een beetje tegenviel (combi bereik van ongeveer 500 a 600 km, waarbij de wankel toch nog een slok lust)

Verder nog niet gek geworden door ISA?

• Drardollan
D_Jeff schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:55:
@Drardollan De MX-30 met brandstof extender is in dit topic al een keer besproken. Conclusie was dat het concept een beetje tegenviel (combi bereik van ongeveer 500 a 600 km, waarbij de wankel toch nog een slok lust)
Ik heb de brandstofmotor nog niet gehoord of gebruikt :D Verwacht ik ook niet. Wat het ook lekker goedkoop maakt, ik kan hem tenslotte niet opladen en tanken is dan niet nodig.
Verder nog niet gek geworden door ISA?
ISA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Drardollan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:31:
[...]

Ik heb de brandstofmotor nog niet gehoord of gebruikt :D Verwacht ik ook niet. Wat het ook lekker goedkoop maakt, ik kan hem tenslotte niet opladen en tanken is dan niet nodig.

[...]

ISA?
YouTube: ISA - What Is It And How To Disable It? (ENG) Marek Drives

Sommige comments zijn goud _/-\o_

• Drardollan
Iets met piepjes bij te hard rijden?

Gelukkig geen last van. Rijd als een oud wijf hier 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

heeft er hier toevallig een circa 2016 mazda6 diesel 2.2?
Mijn altenator is kapot gegaan en de vervangende geeft geen stroom.. en de vervangende van de vervangende ook niet.. dus ik vermoed dat het niet de altenator is maar de aansturing ervan..

Meer details/langer verhaal in: https://www.mazda6club.com/threads/altenator-woos.450764/

Ik ben nu dus beniewd van de voltages die op de control plug horen te staan.. dit kan ik nergens vinden..

deze stekker dus:
YouTube: Mazda Alternator Replacement 2015 Mazda 6 - How to Remove and Instal...
(dat is een benzine blok, maar vergelijkbare alternator)

[ Voor 27% gewijzigd door ToolkiT op 13-09-2024 18:14 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 22:26

dijkmane

biertje ?

heb een 2019 2.2 M6 Diesel.
je mag hier komen meten.
of, wat is je locatie ? als t in de buurt is rij ik wel even langs

specs : wil je niet weten

• Drardollan
Heeft iemand hier toevallig de laatste officiële Mazda Connect update voor de CX-5 liggen? Kom hem wel tegen op een ander forum maar dan moet je een DM sturen wat pas kan nadat je wat onzinposts hebt gemaakt op dat forum. Beetje zinloos om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

RvL

Ik ben voor onze 2 op zoek naar nieuwe banden. De huidige banden zijn de originele Michelins die er in 2017 op zijn gekomen. Profiel voor is nog net binnen de grens, achter is nog goed maar ze beginnen wat droogtescheurtjes te krijgen.

Ik wil ze gaan vervangen voor all seasonbanden. Ik weet het, een compromis tussen zomer en winter en daarmee nergens een uitblinker in. Maar het probleem waar ik voor tegenaan loop is dat er in mijn maat, 185/65 15", van de nieuwste banden alleen banden met een hogere loadindex te krijgen zijn; 92 i.p.v. 88.

Ik heb wat dat betreft totaal geen kaas gegeten van banden. In hoeverre is het een probleem om banden met een hogere loadindex te monteren?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
RvL schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:21:
Ik ben voor onze 2 op zoek naar nieuwe banden. De huidige banden zijn de originele Michelins die er in 2017 op zijn gekomen. Profiel voor is nog net binnen de grens, achter is nog goed maar ze beginnen wat droogtescheurtjes te krijgen.

Ik wil ze gaan vervangen voor all seasonbanden. Ik weet het, een compromis tussen zomer en winter en daarmee nergens een uitblinker in. Maar het probleem waar ik voor tegenaan loop is dat er in mijn maat, 185/65 15", van de nieuwste banden alleen banden met een hogere loadindex te krijgen zijn; 92 i.p.v. 88.

Ik heb wat dat betreft totaal geen kaas gegeten van banden. In hoeverre is het een probleem om banden met een hogere loadindex te monteren?
Qua loadindex is het heel lastig een indicatie te geven wat het voor een invloed heeft.

In theorie zou het kunnen dat:
  • Je minder grip hebt (harder rubber)
  • Je rit minder comfortabel wordt (hardere zijwand)
  • Je banden ongelijker verslijten (meer vorm in de band om te compenseren voor compressie)
Echter, zou het ook heel goed kunnen dat dit 0 verschil maakt. Eigenlijk maar 1 ding te doen, en dat is proberen (of tests lezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

dijkmane schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:55:
heb een 2019 2.2 M6 Diesel.
je mag hier komen meten.
of, wat is je locatie ? als t in de buurt is rij ik wel even langs
Ik woon in Reading UK.. dus langs komen word lastig ;)

Maar als je de voltages kan meten van wat er op de 3 pinnen staat van de control plug zou dat heel fijn zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77sW2nruAGHIp1NvZQakoWApaxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GyJp1h6tbuTHamNGA7EL9IbS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 22:26

dijkmane

biertje ?

ToolkiT schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:44:
[...]

Ik woon in Reading UK.. dus langs komen word lastig ;)

Maar als je de voltages kan meten van wat er op de 3 pinnen staat van de control plug zou dat heel fijn zijn:
[Afbeelding]
Gemeten met multimeter, met lopende motor.
van beneden naar boven, met de min op behuizing :
AC stand :
1,8V
1,5V
0V

DC Stand :
0V
6,5V
12,8V

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

dijkmane schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:28:
[...]

Gemeten met multimeter, met lopende motor.
van beneden naar boven, met de min op behuizing :
AC stand :
1,8V
1,5V
0V

DC Stand :
0V
6,5V
12,8V
cool! thanks d:)b

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deSenna24
Gisteren eerste keer 200 aangetikt op de Autobahn met de Mazda 3, weer iets van de bucketlist kunnen schrappen. Jammer dat het maar een kort stukje was, anders had ik misschien meer kunnen halen. De e-Skyactiv X kon nog een stukje doortrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgKs-Apd7yfcB-S595BsCN2QIrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QqlwKOuDftlGqxGNmEtY5rx.jpg?f=fotoalbum_large

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ok mrsT heeft met een lokale garage gesproken en die zei dat mazda en ford problemen met aftermarket alternators.. kent iedereen dit probleem?
En OEM mazda versie is namelijk meer dan 3x zo duur..

mijn (DC) waardes waren trouwens:
12V
3V
5V

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:39
deSenna24 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:48:
Gisteren eerste keer 200 aangetikt op de Autobahn met de Mazda 3, weer iets van de bucketlist kunnen schrappen. Jammer dat het maar een kort stukje was, anders had ik misschien meer kunnen halen. De e-Skyactiv X kon nog een stukje doortrekken.

[Afbeelding]
Hoe is de 3 qua wegligging/onderstel bij snelheden van 160+?

Ik heb vorige week in mijn 2 lange stukken autobahn gereden. Tot 140-150 redelijk comfortabel/rustig.
Bij 160 en harder wel flinke trillingen door het stuur waarbij het eigenlijk niet echt prettig rijden meer is.
Voelde niet echt aan als dat de motor op zijn limiet liep, maar meer een beperking van het onderstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
Mick3112 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:58:
[...]

Ik heb vorige week in mijn 2 lange stukken autobahn gereden. Tot 140-150 redelijk comfortabel/rustig.
Bij 160 en harder wel flinke trillingen door het stuur waarbij het eigenlijk niet echt prettig rijden meer is.
Voelde niet echt aan als dat de motor op zijn limiet liep, maar meer een beperking van het onderstel.
Niks problemen, blijft makkelijk rechtdoor rijden en zonder trillingen. Enige trilling die ik nu heb is op zo'n 85-100 km/u maar alles daarboven en daaronder helemaal trillingvrij. Was met de originele Mazda velgen en zomerbanden, die ga ik binnekort eens laten uitbalanceren in de hoop dat die trilling eruit gaat. Op de terugweg cruisen achter een Volvo rond 170-180 ging ook prima, maar de meeste stukken zo'n 150-160 gereden. Niks te klagen over comfort op die snelheden. Was zo'n 16 graden en vrijwel windstil.

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:39
Nice, gewoon comfortabel op hogere snelheid dus.

Waar zou zo'n trilling tussen 85 en 100 aan kunnen liggen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:56
Mick3112 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:54:
Nice, gewoon comfortabel op hogere snelheid dus.

Waar zou zo'n trilling tussen 85 en 100 aan kunnen liggen dan?
Onbalans van de wielen. Laten uitbalanceren door de betere bandenboer zal vast helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:55

Reneger

Wie? IK?

Mick3112 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:58:
[...]

Heb recent 195 op de teller aangetikt in de CX3 (2018). Zo stabiel als wat.
Pagina: 1 ... 70 ... 77 Laatste