Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 71 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
deSenna24 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:48:
Gisteren eerste keer 200 aangetikt op de Autobahn met de Mazda 3, weer iets van de bucketlist kunnen schrappen. Jammer dat het maar een kort stukje was, anders had ik misschien meer kunnen halen. De e-Skyactiv X kon nog een stukje doortrekken.

[Afbeelding]
Ik zit op 228 km/h ( BAB2 naar Berlin) -- maar van 200 naar 228 gaat de teller niet zo vlot meer omhoog. Gelukkig heeft de BAB2 nog stukjes waar het 3 a 4% naar beneden gaat en dan is het mogelijk om kort 228 km/h aan te tikken

Nadeel: Diezelfde autosnelweg is vaak best druk, waardoor je al snel in de ankers kan.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:39
D_Jeff schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:43:
[...]

Ik zit op 228 km/h ( BAB2 naar Berlin) -- maar van 200 naar 228 gaat de teller niet zo vlot meer omhoog. Gelukkig heeft de BAB2 nog stukjes waar het 3 a 4% naar beneden gaat en dan is het mogelijk om kort 228 km/h aan te tikken

Nadeel: Diezelfde autosnelweg is vaak best druk, waardoor je al snel in de ankers kan.
Netjes! Dat is voor een volgende keer.

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Ik zit ergens rond de 210 op de autobahn, toen moest ik afremmen :D
Blijft leuk dat soort ritjes! Gast naast mij was bezig met iets en had niet eens door dat we zo hard gingen, dus ja het gaat vrij comfortabel. Tot nu toe, na ruim anderhalf jaar, erg tevreden met de Mazda 3 Skyactive X!
Enige dat mij wel opvalt en een beetje irriteert, is dat het radarsysteem erg gevoelig lijkt voor verstoring. Bij slecht weer (harde regen bijv.) heb ik al een paar keer de melding gehad dat de radar "bedekt" is en de hulpsystemen uitgeschakeld zijn. Dan werkt bijv. adaptive cruise control niet meer.

• deSenna24
Kwistnix schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:53:
Ik zit ergens rond de 210 op de autobahn, toen moest ik afremmen :D
Blijft leuk dat soort ritjes! Gast naast mij was bezig met iets en had niet eens door dat we zo hard gingen, dus ja het gaat vrij comfortabel. Tot nu toe, na ruim anderhalf jaar, erg tevreden met de Mazda 3 Skyactive X!
Enige dat mij wel opvalt en een beetje irriteert, is dat het radarsysteem erg gevoelig lijkt voor verstoring. Bij slecht weer (harde regen bijv.) heb ik al een paar keer de melding gehad dat de radar "bedekt" is en de hulpsystemen uitgeschakeld zijn. Dan werkt bijv. adaptive cruise control niet meer.
Hmm dat laatste ken ik ook wel, maar dan voornamelijk bij sneeuw en ijs. Als het gevroren heeft wilt het wel eens even niet meer werken maar na enkele minuutjes doet die het weer. In regen en snelweg zet ik de radar cruise control ook vaak aan en blijft het ook werken. Enige waar ik mij aan irriteer is dat ook op de kortste afstand een voorligger invoegt die sneller rijdt maar toch kort invoegt de auto meteen in de remmen gaat. Maar dan irriteer ik mij voornamelijk aan zij die zo'n 2 meter voor mij invoegen met 1 a 2 km/u sneller ipv even door te rijden en veiliger in te voegen.

• D_Jeff
radar systeem = Logo + camera (achter de binnenspiegel), zodra 1 van de 2 verblind worden, gaat er indd een hele rits aan opties uit. Aangezien de herfst en de winter er weer aankomen, is het sowieso aan te raden om het Mazda logo + parkeersensoren vaker schoon te maken.

Even vegen met een stukje keukenpapier is al voldoende

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 15:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ongelooflijk pijnlijk... Onze nieuwe CX30 is door iemand bij een parkeerplaats geschampt... Dader is weggereden. Nota bene parkeerplek van werk... Hopen dat er camera beelden zijn. Gatverdamme... Het steekt, pijnlijk en verdrietig

Ik gok dat de camera's van de CX30 niet stiekem opnemen...

[ Voor 11% gewijzigd door HollovVpo1nt op 19-09-2024 19:29 ]

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:55
HollovVpo1nt schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:29:
Ongelooflijk pijnlijk... Onze nieuwe CX30 is door iemand bij een parkeerplaats geschampt... Dader is weggereden. Nota bene parkeerplek van werk... Hopen dat er camera beelden zijn. Gatverdamme... Het steekt, pijnlijk en verdrietig

Ik gok dat de camera's van de CX30 niet stiekem opnemen...
Wat verschrikkelijk klote zeg!

Als je weet hoe de andere auto stond kun je morgen de autos redelijk makkelijk controleren op schade. Eikels

Lichtpuntje...

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 15:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

LuisjeNL schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:32:
[...]

Wat verschrikkelijk klote zeg!

Als je weet hoe de andere auto stond kun je morgen de autos redelijk makkelijk controleren op schade. Eikels
Het betreft een hele grote parkeerplek van een Multinational. Ik ga er morgen heen, maar ik verwacht niks. Er is al een verzoek ingediend bij de beveiliging voor camerabeelden... Maar ook dat is gissen. Dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek74
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-09-2024
hoi!
Een CX 5 waar een steenmarter in heeft gewoond... Waar moet ik opletten? Weleens aan de hand gehad?
Ik heb nl een leuke CX5 gezien, maar moet ook nog een trekhaak en achteruitkijkcamera regelen... En dus een aangevreten isolatie in de klep :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

Exirion

Gadgetfetisjist

HollovVpo1nt schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:29:
Gadver, wat zuur. Een beetje respect voor andermans rib uit het lijf is steeds zeldzamer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Niek74 schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:04:
hoi!
Een CX 5 waar een steenmarter in heeft gewoond... Waar moet ik opletten? Weleens aan de hand gehad?
Ik heb nl een leuke CX5 gezien, maar moet ook nog een trekhaak en achteruitkijkcamera regelen... En dus een aangevreten isolatie in de klep :-)
Alles wat slang, kabel, kabelbevestiging en isolatie is, kan je op voorhand al afschrijven.
Kan zelfs voor een Mazda een duur geintje worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Drommels drommels drommels heb ik dat weer.

Onderweg naar circuit zolder een geluid, even later de toerenteller die een spannign aangeeft (ja dat is ee feature) en nog wat later de temperatuur dat 120°C aangeeft :( eerste volgende afrit op de autostrade eraf om te kijken wat er schilt
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K3eLPfr.jpeg
Eerste riem sinds ik met de wagen rij :( en natuurlijk niets bij.

Naar maat gebeld of dat die al naar hangaar kon rijden om te kijken of ik nog zo'n een riem heb liggen en jawel
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cHHIH7A.jpeg
*Foto is van achteraf

maar dat is een goede 45 minuten weg en zijn wagen is niet thuis. Ondertussen gezien dat er een car pool parking in de buurt is dus rustig de afrit verder en op de car pool parking gaan staan (lekker veilig d:)b )

Wat rond gebeld naar mensen dat in de buurt wonen en maten van riem door gegeven en warempel maat van me had een paar riemen liggen die groter waren en 1 kleiner. Die kleinere met veel moeite erop gekregen.

Nog even bijgepraat dat ik nog eens langs moet gaan bij hem (die is Mazda gek) want werkt niet meer wegens een neuro ziekte (stotteren en kan niet lang op benen blijven staan) :(:) .

Maar ik ben mijn maten dankbaar :) :)B

Zo'n riem kost amper 7€ dus een paar besteld en wat materiaal om vanachter aan het reserve wiel te steken.

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 22-09-2024 20:50 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:52
D_Jeff schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:08:
[...]

Alles wat slang, kabel, kabelbevestiging en isolatie is, kan je op voorhand al afschrijven.
Hangt er erg van af. Ik heb wel eens een marter onder de kap gehad. Hij had er een jong vogeltje heen gesleept. Die lag met afgebeten kop op één van de veerpoten. Ook al eens voetafdrukjes op de motorafdekking gehad. Nergens knaag of andere schade gehad. Bij vorige autos ook al eens knaagschade aan de isolatie onder de kap gehad, maar verder hadden ze nergens aan gezeten. Vooraf alles al afschrijven als er geen zichtbare schade is en er geen stroringen zijn, lijkt me wat overdreven.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@D_Jeff
Fijn dat de verkoper er eerlijk over is. Zelf was ik bij het proefrijden destijds een Mazda 3 tegen gekomen waar ze de motorkap isolatie geheel hadden verwijderd met het verhaal dat het zo hoort.

Mijn ervaring met marters is dat ze vooral gaten maken in de isolatie. Andere schade heb ik nog nooit gehad. Bij mijn huidige Mazda hen ik heel klein aangevreten stukje. Voor de zekerheid heb ik maar een marter verjager geïnstalleerd.
Ik weet niet of je auto komt met Bovag garantie? Misschien kan je in koopcontract laten zetten dat de auto geen veder marter schade heeft behalve de wat aangevreten isolatie?

@Damic
Vervelend zeg. Bij welke KM stand / leeftijd was dit? Fijn dat je wel zo zelf een vervangende er op kon krijgen zonder gebruik van een brug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:16
D_Jeff schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:08:
[...]
Je bedoelt: Kan vooral voor een Mazda een duur geintje worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Damic schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:49:
Drommels drommels drommels heb ik dat weer.

Onderweg naar circuit zolder een geluid, even later de toerenteller die een spannign aangeeft (ja dat is ee feature) en nog wat later de temperatuur dat 120°C aangeeft :( eerste volgende afrit op de autostrade eraf om te kijken wat er schilt
[Afbeelding]
Eerste riem sinds ik met de wagen rij :( en natuurlijk niets bij.

Naar maat gebeld of dat die al naar hangaar kon rijden om te kijken of ik nog zo'n een riem heb liggen en jawel
[Afbeelding]
*Foto is van achteraf

maar dat is een goede 45 minuten weg en zijn wagen is niet thuis. Ondertussen gezien dat er een car pool parking in de buurt is dus rustig de afrit verder en op de car pool parking gaan staan (lekker veilig d:)b )

Wat rond gebeld naar mensen dat in de buurt wonen en maten van riem door gegeven en warempel maat van me had een paar riemen liggen die groter waren en 1 kleiner. Die kleinere met veel moeite erop gekregen.

Nog even bijgepraat dat ik nog eens langs moet gaan bij hem (die is Mazda gek) want werkt niet meer wegens een neuro ziekte (stotteren en kan niet lang op benen blijven staan) :(:) .

Maar ik ben mijn maten dankbaar :) :)B

Zo'n riem kost amper 7€ dus een paar besteld en wat materiaal om vanachter aan het reserve wiel te steken.
herkenbaar probleem..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pB59ktIHohAeePdAMiCeeSMG2Ds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ak2Xq9Rdh02bSaYl3LAp8Vi.png?f=fotoalbum_large

ik was op vakantie dus geen vriend in de buurt.. dus maar de gele vrienden gebeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PADzMT3wWzoJpNSIPN0KGNkpcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYVVOmO7HJpqqpYmqRFgXJ9W.png?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ToolkiT dat was ook nog een optie, maar die is duurder dan vrienden opbellen :+

@Verwijderd leeftijd van de riem? dat weet ik niet. Lang geleden dat ik die nog vervangen heb :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek74
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-09-2024
Verwijderd schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:17:
@D_Jeff
Fijn dat de verkoper er eerlijk over is. Zelf was ik bij het proefrijden destijds een Mazda 3 tegen gekomen waar ze de motorkap isolatie geheel hadden verwijderd met het verhaal dat het zo hoort.
Nou, we waren vooral zelf bijdehand om natuurlijk te kijken. Hij was best verbaasd erover en alle vulling lag los in de kap.

Maar dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmk86
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-08 15:18
Mick3112 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:58:
[...]

Hoe is de 3 qua wegligging/onderstel bij snelheden van 160+?

Ik heb vorige week in mijn 2 lange stukken autobahn gereden. Tot 140-150 redelijk comfortabel/rustig.
Bij 160 en harder wel flinke trillingen door het stuur waarbij het eigenlijk niet echt prettig rijden meer is.
Voelde niet echt aan als dat de motor op zijn limiet liep, maar meer een beperking van het onderstel.
Lijkt mij eerder balancering. Op de terugreis van vakantie 190 gereden met een 90pk Mazda in Duitsland heuveltje af. Voelde best comfortabel en zou best 200 durven rijden, best veel stukken ook 160+ gereden.
Het is vooral dat je merkt dat het motortje aan de lichte kant is, maar auto zelf maakte stabiele indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 12:51

Irwin heeft de CX-80 gereden.

Ik heb hem zelf alleen statisch gezien op een Mazda event maar deel z'n mening wel.

Qua rijden kan ik er uiteraard niks van zeggen.
Irwin zegt wel 1.5 week geleden nog een CX-60 gereden te hebben maar welke spec was dat?

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ik juigde te vroeg over mijn auto...
Nieuwe melding (of waarschijnlijk de oude weer).. system failure..
Met mijn nieuwe scanner weet ik nu ook welk system het is (dashboard zegt alleen go see the doctor dealer:
PCM (Powertrain
Control Module)
P258B:0
0-2F
Vacuum Pump Control Circuit A
Range/Performance
Continu
ous
Memory
DTC -

Met wat googlen kom ik er achter dan vacuum pomp vervangen mogenlijk de boel fixed..
Maar dat het ook teken kan zijn van een versleten exhaust cam shaft :o
En dat bij 81k mijl :X

reset van de code haalt de foutmelding weg.. maar waarschijnlijk niet het probleem..
MrsT vertelde me wel dat ze vandaag wel ineens hard moest remmen vanwege een onverwachte voetganger op de weg.. dus dat is waarschijnlijk de trigger..
Dus ik denk dat ik eerst de boel maar aankijk of dat de error terug komt.. en dan de ABS sensor opnieuw inleren.. dat schijnt ook een mogelijke oplossing te zijn..
ook maar eens een datastream maken en de vacuum druk bekijken of die echt laag is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:37
ToolkiT schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:07:
ik juigde te vroeg over mijn auto...
Nieuwe melding (of waarschijnlijk de oude weer).. system failure..
Met mijn nieuwe scanner weet ik nu ook welk system het is (dashboard zegt alleen go see the doctor dealer:
PCM (Powertrain
Control Module)
P258B:0
0-2F
Vacuum Pump Control Circuit A
Range/Performance
Continu
ous
Memory
DTC -

Met wat googlen kom ik er achter dan vacuum pomp vervangen mogenlijk de boel fixed..
Maar dat het ook teken kan zijn van een versleten exhaust cam shaft :o
En dat bij 81k mijl :X

reset van de code haalt de foutmelding weg.. maar waarschijnlijk niet het probleem..
MrsT vertelde me wel dat ze vandaag wel ineens hard moest remmen vanwege een onverwachte voetganger op de weg.. dus dat is waarschijnlijk de trigger..
Dus ik denk dat ik eerst de boel maar aankijk of dat de error terug komt.. en dan de ABS sensor opnieuw inleren.. dat schijnt ook een mogelijke oplossing te zijn..
ook maar eens een datastream maken en de vacuum druk bekijken of die echt laag is..
Jij zit in de Uk toch? Ik zou de auto laten inspecteren door https://www.facebook.com/MrNiceGuy9494
Heeft ook een Youtube kanaal, is zeer kundig met deze motoren. Zit in de London Area als ik mij niet vergis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

(RSH) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Jij zit in de Uk toch? Ik zou de auto laten inspecteren door https://www.facebook.com/MrNiceGuy9494
Heeft ook een Youtube kanaal, is zeer kundig met deze motoren. Zit in de London Area als ik mij niet vergis
grappig, ik zat net naar een filmpje van hem te kijken :)
Ik woon in Reading, wat niet te ver van London is.. dus is misschien wel een goed plan :)
even zoeken ik vind dat hij in Lingfield zit.. dat is anderhalf uur van mij.. dus dat is te doen..

[ Voor 9% gewijzigd door ToolkiT op 03-10-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:12
DurkB schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:01:
[...]
Na het smeren van het stuurhuis van mijn Mazda 2 is het stuurgedrag flink verbeterd. Tot nu toe geen problemen.
Vandaag uiteindelijk mijn 2 ook maar eens weggebracht om het plakkerig sturen te laten fixen.

Ik zat mij 2 weken terug echt te irriteren. Voelde alsof ik eerst mijn stuur moest loswrikken voor een flauw bocht naar links. Ik heb het idee alsof het ook gekoppeld is aan weersomstandigheden ofzo. Ene x leek het erger dan de andere x.

Ze hebben dus idd het stuurhuis doorgesmeerd met vet. Dat is gewoon de procedure die bekend is binnen het Mazda netwerk.

Het verschil is echt gigantisch. Ik merkte het al bij verlaten van de parkeerplaats. Hij stuurt bij mij echt over de hele rotatie een stuk soepeler/lichter. Dat je haast denkt dat hij te licht stuurt. Nou zal dat wel een kwestie van wennen zijn omdat ik natuurlijk dat stroeve gewend was.

Jij nog steeds tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 15:09

Rob310

kermisfanaat

Vraag over bandenspanningsmelding CX-5 2012.
Ik heb al eens eerder melding gehad " bandenspanning controleren " welke verdween na gebruik van de reset knop.
Nu heb ik echter de melding "bandenspanning verhogen " en deze verdwijnt niet na gebruik van de reset knop.
Eergisteren bij de eerste melding was er 1 band die 0,2 Bar lager stond dan de anderen. Deze op spanning gebracht maar de melding dus niet meer kunnen resetten.

Iemand enig idee wat er kan zijn?
Als het goed is zit er nog geen tpms op dus daar zou ik het niet in moeten zoeken.

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

Dank, misschien moet ik die 20 minuten rijden nog doen eer het lampje uitgaat.

Blijft alleen vreemd dat de melding nu een andere tekst geeft dan een paar maanden terug én feit blijft dat ik geen tpms sensoren heb maar dat mijn auto nog meet via de abs sensoren (oftewel werken deze vernoemde methodes wel voor mij :? )
Dinsdag heb ik een trip van half uur te maken dus dan zal ik het weten.

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Dan even het boekje van je auto opzoeken, daar zal het exact instaan voor de abs sensoren.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

LuisjeNL schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:05:
Dan even het boekje van je auto opzoeken, daar zal het exact instaan voor de abs sensoren.
In het boekje staat dat je de boel reset door de knop in te drukken totdat er een piepje klinkt.
Maar alsnog is de melding niet verdwenen.....
Vandaar mijn vraag of er iemand mee bekend is.
Na het weekend maar eens informeren bij een dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:22
Heb vandaag een proefritje gemaakt in een cx60 uit 2023. Mooie auto om te zien zowel van binnen als buiten. Maar na te lezen van de nodige reviews nogal wat twijfels.

Tijdens proefritje lagen de kabels in de achterbak en het lanceren bij drempels viel mij wel duidelijk op.

Vraag is en blijft natuurlijk: prima keuze of snel weg rennen van deze auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:22
MMulder13 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:41:
Heb vandaag een proefritje gemaakt in een cx60 uit 2023. Mooie auto om te zien zowel van binnen als buiten. Maar na te lezen van de nodige reviews nogal wat twijfels.

Tijdens proefritje lagen de kabels in de achterbak en het lanceren bij drempels viel mij wel duidelijk op.

Een paar posts terug vroeg iemand hetzelfde. Ik ben zelf een CX 60 rijder en heb toen gereageerd met mijn ervaringen.
Rudi01 in "Het grote Mazda topic #1"
(Er hadden nog meer gereageerd).

Bij mij zijn uiteindelijk alle issues opgelost. Vooral de automaat vind ik nog steeds zwak, er zijn betere op de markt te krijgen. Mijn advies is om uitgebreid proef te rijden. Het kan nl een auto betreffen die weer is ingeruild door de oorspronkelijke eigenaar omdat niet alle issues tot tevredenheid zijn opgelost.
Kort gezegd, ik vind het een prima auto voor de langere afstanden (snelweg e.d.), mocht je veel in de stad rijden dan zou ik verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:22
Rudi01 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:01:
[...]

Een paar posts terug vroeg iemand hetzelfde. Ik ben zelf een CX 60 rijder en heb toen gereageerd met mijn ervaringen.
Rudi01 in "Het grote Mazda topic #1"
(Er hadden nog meer gereageerd).

Bij mij zijn uiteindelijk alle issues opgelost. Vooral de automaat vind ik nog steeds zwak, er zijn betere op de markt te krijgen. Mijn advies is om uitgebreid proef te rijden. Het kan nl een auto betreffen die weer is ingeruild door de oorspronkelijke eigenaar omdat niet alle issues tot tevredenheid zijn opgelost.
Kort gezegd, ik vind het een prima auto voor de langere afstanden (snelweg e.d.), mocht je veel in de stad rijden dan zou ik verder kijken.
Dank voor je reactie. CX 60 waar ik in heb gereden is geïmporteerd en heeft bijna 60k km gereden. In de reviews lijkt het vooral te gaan om issues die voorbij komen bij de eerst x aantal km. Maar goed, geen idee of die dan al bij deze auto aan de beurt zijn geweest…

Ik ben geen auto expert, CX 60 lijkt nu toch vooral een gok

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:52
MMulder13 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:41:

Wij hadden dezelfde ervaring. Ik heb een versie gereden die alle updates zou hebben gehad, maar het onbehouwen gedrag op drempels en oneffenheden was mij zelfs met de nieuwste versie van de schokbrekers erg tegen gevallen. Dan zou ik er Koni’s onder moeten zetten maar de dealer gaf aan dat dit niet goedkoop is en hij twijfelde of ik hem daarmee wel goed genoeg vond. Ik wil graag een auto die niet alleen op snelwegen goed kan rijden. 60 wegen met lange drempels komen we ook regelmatig en dat was niet te doen. Onze CX5 doet dat veel beter.

Ook een vervelende brom/resonantie bij bepaalde snelheden vonden we te storend. Ik had al ergens gelezen dat sommige dit hebben en zou te maken kunnen hebben met de as. Deze was bij het gereden model echter al een verbeterde versie.
Laatste punt was dat er idd vrij veel vermogen beschikbaar is, maar dat dit pas vertraagd beschikbaar komt als je hem flink op z'n staart trapt.

Ik zou graag willen dat hij wel goed reed. Prachtig ontworpen auto van binnen en buiten en na een 2, de 6 en CX5 had ik mijn zinnen er op gezet maar helaas. Het zou gaan om een particuliere aankoop en dan is het geen pakje boter, zeker gezien de te verwachten afschrijving in verhouding tot de CX5.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:10
voor mijn Mazda 3 2014 GT-M heb ik versie v58 nodig voor de head unit.

heeft iemand het bestand voor V58 of V56 voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik thuis ben dan zal ik kijken of ik misschien wat heb.
Heb je ook al gekeken op Engels talige forum over mazda's iets met revolution in de naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:58:
Engels talige forum over mazda's iets met revolution in de naam
Deze? https://www.mazda3revolution.com/forums/

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja klopt. Maar ik kan de firmwares daar ook niet meer vinden. Was ook 4 jaar terug dat ik hem had gedownload en ik had bewust wat ouder versie geïnstalleerd zodat ik daarna auto Android kon instaleren.

Maar misschien als je een account maak en de persoon van deze topic een prive bericht stuurt hij je wel aan de firmware kan helpen.
https://www.mazda3revolut...re-cp-aa-wcp-help.236775/

Ik heb zelf nog gezocht op mijn computer, maar de gedownloade firmware heb ik echter niet meer op mijn computer staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:21
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:08:
.... ik kan de firmwares daar ook niet meer vinden.....
Mazda heeft ervoor gezorgd dat alle firmware die daar werd aangeboden offline is gehaald.
Hetzelfde geldt voor de navigatiehacks.
Alles is vervolgens "ondergronds" gegaan via PM en soms zelfs via een commercieel handeltje.
,
Op dit moment gaat het al om v74, de gevraagde v56 is dus al enige tijd geleden.
v70 is minimaal nodig voor aftermarket inbouw AA/CP
v56 is de laatste versie waar AA/CP via AIO tweaks mogelijk is vanaf USB

Sinds de MP3 touchscreen hack is het ook mogelijk om AIO tweaks op dezelfde manier (via USB) te installeren op v59 en ook v70 en v74, maar AA/CP wordt sterk afgeraden.

[ Voor 37% gewijzigd door elinx op 15-10-2024 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Net even gekeken, maar alle links die in mijn pdf stonden werken helaas niet meer. Ik had ze niet nodig, dus ik verwacht niet dat deze nog op een pc zwerven, maar ik kijk dat nog wel even na.

@Verwijderd helaas, niks teruggevonden. Weet je de juiste bestandsnaam die je moet hebben? Ik kwam wel via google een site tegen waar de v70 te downloaden is, wellicht vind je daar de andere ook op. PB gestuurd (y) link met alle versies heb je als PB :) hopelijk werkt het allemaal.

[ Voor 44% gewijzigd door LuisjeNL op 15-10-2024 22:39 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:55

Reneger

Wie? IK?

Ik draaide vanmiddag met de CX3 (2018) de snelweg op, en gaf goed gas om in te voegen en de splitsing te nemen. Ik hoorde een beep van de auto, en op het dashboard zag ik elk mogelijke waarschuwingslampje aan staan. Van bandenspanning tot i-stop en van crash detection tot wat dan ook. De boordcomputer gaf aan 13 (dacht ik) warnings...

Een afrit gezocht, auto uit, auto aan, niet meer voorgekomen. Maar je schrikt toch even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Reneger schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:57:
Ik draaide vanmiddag met de CX3 (2018) de snelweg op, en gaf goed gas om in te voegen en de splitsing te nemen. Ik hoorde een beep van de auto, en op het dashboard zag ik elk mogelijke waarschuwingslampje aan staan. Van bandenspanning tot i-stop en van crash detection tot wat dan ook. De boordcomputer gaf aan 13 (dacht ik) warnings...

Een afrit gezocht, auto uit, auto aan, niet meer voorgekomen. Maar je schrikt toch even.
Waarschijnlijk was de spanning te laag, meest waarschijnlijk is de accu aan vervanging toe. In theorie kan het ook het dynamo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@elinx
Ik had zelf juist 4 jaar geleden V59.00.502 EU N
Geïnstalleerd omdat daarbij juist als laaste versie mogelijk was om de AA/CP via AIO tweaks van af de USB stick te kunnen installeren.
Bij hogere versie moest je de boord computer uitbouwen, seriële verbinding maken met een laptop, enz.

MP3 touchscreen hack is voor mij nieuw.

Bij auto android en V59. heb ik wel last van de volgende bugs:
1. Ik moet eerst de auto starten en dan pas de telefoon aansluiten. Doe ik het andersom dan loopt de boordcomputer vast.
2. Wanneer auto android de auto mute dan heb je 40% kans dat die vergeet om daarna de auto weer te ont muten. Zelf ben ik om die reden de gesproken instructies van de navigatie maar uitgezet.
Wanneer auto android weer een geluid maakt ( wat ik dan vaak uitlok met een een spraak opdracht) dan wilt hij vaak alsnog de radio ont muten.

Iemand enige ervaring of versie v70 deze problemen oplost? En is bij deze versie ook auto android mogelijk zonder hardwarematige ombouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:15:
... V59.00.502 EU N
Geïnstalleerd omdat daarbij juist als laaste versie mogelijk was om de AA/CP via AIO tweaks van af de USB stick te kunnen installeren.
Bij hogere versie moest je de boord computer uitbouwen, seriële verbinding maken met een laptop, enz.
Hier wordt aangegeven dat reeds bij v59 al een serial connection nodig is.
Verwijderd schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:15:
MP3 touchscreen hack is voor mij nieuw.
De touchscreen mp3 hack staat hier een link voor.
Het is echter ook mogelijk om de terminal te openen en zo AIO tweaks in te laden.
[b]JKen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:15:[/b
Bij auto android en V59. heb ik wel last van de volgende bugs:.....
...
Iemand enige ervaring of versie v70 deze problemen oplost? En is bij deze versie ook auto android mogelijk zonder hardwarematige ombouw?
In principe is ook AA/CP zonder extra hardware te installeren met v70, maar of de problemen daarbij zijn opgelost vraag ik me af.
Ik begrijp dat de hardware ombouw veel beter functioneert.
Voor v74 is voor AIO tweaks in principe geen update uitgebracht, maar zou een aantal mods wel gewoon werken, eventueel na aanpassingen van het installatiescript.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuisjeNL
Als iemand op zoek is naar de Mazda connect versies mag je mij een pb sturen.

V31 tm v74 zijn beschikbaar, ik zet je dan wel de link door van mega.nz

Link mag vast niet aan de TS toegevoegd worden ;)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:52
Welke lakstift raden jullie aan voor Snowflake White Pearl (25D)? Die van Mazda zelf vind ik niet goed matchen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
TNThomas schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:23:
Welke lakstift raden jullie aan voor Snowflake White Pearl (25D)? Die van Mazda zelf vind ik niet goed matchen helaas.
Ik ben bang dat je dat nooit goed krijgt, soul red hetzelfde verhaal met de lakstift.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:51
LuisjeNL schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:44:
Als iemand op zoek is naar de Mazda connect versies mag je mij een pb sturen.

V31 tm v74 zijn beschikbaar, ik zet je dan wel de link door van mega.nz

Link mag vast niet aan de TS toegevoegd worden ;)
Is er ergens een lijstje met release notes en wat de laatste versie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@roel-online ik denk dat je dan even op de versie nummers moet zoeken, dan kom je het wel tegen. Via de link (pb) zie je de versie nummers.

Weet wel vrij zeker dat de laatste versie het hoogste nummer heeft.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

g-j-t schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:05: Dan zou ik er Koni’s onder moeten zetten maar de dealer gaf aan dat dit niet goedkoop is en hij twijfelde of ik hem daarmee wel goed genoeg vond. Ik wil graag een auto die niet alleen op snelwegen goed kan rijden. 60 wegen met lange drempels komen we ook regelmatig en dat was niet te doen. Onze CX5 doet dat veel beter.
Als de CX-5 je referentie is, dan lijkt het me stug (pun intended) dat je de CX-60 met Koni dempers afkeurt. Ik ben van een CX-5 uit 2019 naar een CX-60 en heb daar na een paar maanden de Koni dempers onder laten zetten. Voelde meteen als een andere auto. Rijdt nu minstens zo lekker als de CX-5, als je de 500 kg extra gewicht meeweegt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 15:31
In mijn Mazda 6 2013 brandde het waarschuwingslampje dat de bandenspanning te laag was. Nadat ik alle banden had bijgevuld en de bandenspanningsensor had gereset verdween deze waarschuwing.

Nu verschijnt er nog wel elke keer bij het starten van de auto een tekstmelding in het dashboard, a la 'Banden Spanning Bijvullen' (de precieze melding heb ik even niet voor de geest). Deze melding verdwijnt zodra ik op de 'Info'-knop op het stuur druk.

Hoe krijg ik die melding helemaal weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

mark_vs schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:54:
In mijn Mazda 6 2013 brandde het waarschuwingslampje dat de bandenspanning te laag was. Nadat ik alle banden had bijgevuld en de bandenspanningsensor had gereset verdween deze waarschuwing.

Nu verschijnt er nog wel elke keer bij het starten van de auto een tekstmelding in het dashboard, a la 'Banden Spanning Bijvullen' (de precieze melding heb ik even niet voor de geest). Deze melding verdwijnt zodra ik op de 'Info'-knop op het stuur druk.

Hoe krijg ik die melding helemaal weg?
Een paar posts hierboven heb ik hetzelfde probleem gemeld.
Sinds enkele dagen ben ik er achter dat je via "info" een waarschuwing voor jezelf kunt instellen om je bandenspanning te controleren.
een soort van 'onderhoudsindicator' maar dan door jezelf ingesteld met een door jezelf gekozen interval.
Die melding blijkt dus meerdere dagen tevoorschijn te komen.
Je moet het info menu in om die melding te zoeken en te openen.
Daarna is deze verdwenen, je kunt de melding dan ook gelijk aanpassen in tijdsinterval of helemaal uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Exirion schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:52:
Rijdt nu minstens zo lekker als de CX-5, als je de 500 kg extra gewicht meeweegt.
Mijn CX-60 heeft vorige week een beurt gehad en ik kreeg een CX-5 mee. Ik kan het bovenstaande nogmaals beamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-06 11:00
onze CX3 (facelift 2019) heeft startkuren sinds vrijdag. Het is afwachten of de auto wil starten. Al paar keer gehad dat er helemaal niks gebeurt bij indrukken startknop (koppeling in uiteraard) Vanochtend geen probleem gehad , naar Utrecht geweest en toen we terug wilden gaan vertikt hij het weer. Hoorde tijden startknop indrukken wel en zacht tik tik tik ,,, achter de stuurkolom vandaan. Heb contact twee standen doorgedrukt zonder koppeling en toen starte ie wel gewoon (met koppeling in).
Thuis accu gemeten. Motor af precies 12,5 V , met draaiende motor net boven 13 V . Het is de eerste accu, auto 5 jaar oud ,65dk en heeft Istop-systeem.
Iemand dit al eerder meegemaakt wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@veldhuizen Bij mijn weten is 5 jaar helemaal niet gek voor accu. Hangt ook een beetje af van de afstanden die je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldhuizen
vindt het zelf nogal kort, maar goed is wel een start stop systeem aanwezig wat logischerwijs invloed kan hebben op de levensduur. Vraag me alleen af of het dan normaal is dat ie helemaal niet wil doen. vroeger ging de startmotor nog wel wat doen als accu minder werd. Heb trouwens ook vroeger wel meegemaakt dat accu ineens geheel dood was en er niets meer gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldhuizen
en nog vergeten, kan ik deze accu zelf vervangen? dealer is gelijk weer 300 +euro. Moet ik nog ergens rekening mee houden wat eventuele software of codes betreft?

[ Voor 11% gewijzigd door veldhuizen op 27-10-2024 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 06:49
veldhuizen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:51:
en nog vergeten, kan ik deze accu zelf vervangen? dealer is gelijk weer 300 +euro. Moet ik nog ergens rekening mee houden wat eventuele software of codes betreft?
Ik ben de laatste keer met een Mazda 6 naar Brezan gereden. Die hebben er toen een Varta accu voor me ingezet voor net iets op de 100€.
Dat was nog een auto zonder istop.

Als ik nu op Winparts op mijn kenteken zoek (Mazda 3 met istop) vragen ze 135€ voor een Varta accu geschikt voor start-stop.

Volgens de site;
De MAZDA 3 Hatchback (BP) | 2018.11-heden accu vervangen? Dit kunt u eenvoudig zelf doen en is geen lastige klus. Hieronder zullen we in een paar korte stappen toelichten hoe de accu vervangen werkt. Voor een uitgebreide omschrijving kunt u navigeren naar onze blog ‘mijn auto accu is leeg’

1. Open de motorkap.

2. Verwijder eerst de min-klem, dit is de zwart gekleurde klem.

3. Verwijder daarna de plus-klem, deze is rood. Draai stap 2 en 3 niet om, dit kan namelijk zorgen voor kortsluiting.

4. Draai vervolgens de montagebeugels los. Wanneer u dit heeft gedaan staat de batterij los en kunt u deze verwijderen.

5. Zorg dat u alles even goed schoonmaakt en plaats vervolgens de nieuwe batterij.

6. Monteer de montagebeugels weer op de juiste manier.

7. Sluit nu eerst de plus-pool aan (rood).

8. Vervolgens kan de min-pool (zwart) worden aangesloten.

9. De batterij is aangesloten. Test altijd even of alles weer goed werkt!

[ Voor 57% gewijzigd door coob op 27-10-2024 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjanMZ6
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-03 15:38
Vraagje of het een bekend probleem is.
En misschien hier iemand zegt, ja dat herken ik.

Soms met het starten van de Mazda6 '18 facelift start het MZD systeem op alleen soms op een totaal andere radio zender als dat hij uit gezet is, maar soms start hij erg traag op, en soms komt het ook voor dat het beeld er al wel is maar geen radio.
En nu net start de radio wel op dus geluid hebben we maar blijft het scherm zwart, dit is nu een keer of 8 voorgekomen volgens de vrouw in 1 jaar.

Nu afgelopen herfst vakantie 2x heb ik het meegemaakt in een week, dat het beeld zwart blijft, maar radio en android auto google maps geluid werken wel..

Bij traag opstarten werkt op een gegeven moment alles weer, bij wel beeld en geen radio ook dat komt na een minuut of 2 ook weer goed.
Maar wel geluid radio maar zwart beeld komt niet meer goed, je kunt dit alleen herstellen door of de auto helemaal uit te zetten even wachten en weer te starten of de back,nav,mute knoppen 10sec vast te houden dan start alles weer normaal op.

Systeem heeft een NAV kaartje erin zitten deze is al vervangen en draait op firmware 70.00.335
Heb nog 1 maand garantie, voor zover het garantie zou kunnen zijn...

Dealers zijn erg huiverig voor updaten firmware, eerst alles steeds maar weer resetten.
Nu weer een fabrieksreset, maar dit heb ik al eens gedaan dus dat is het niet....

Heeft iemand dit ook eens voor gehad ?
En wat kun je er aan doen ?
(Heb zelf wel de bestanden voor de laatste firmware 74.00.324A maar ik begin er niet aan)

Het is wel een verdomd mooie en fijne wagen 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZ7XPwkQI1KgaPBiLy2AQyQh1b4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XExzqD2BGh1ZOfFgo5fIa4SB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ArjanMZ6 op 04-11-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:29
ArjanMZ6 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:40:
Vraagje of het een bekend probleem is...

Soms met het starten van de Mazda6 '18 facelift start het MZD systeem op alleen soms op een totaal andere radio zender als dat hij uit gezet is, maar soms start hij erg traag op, en soms komt het ook voor dat het beeld er al wel is maar geen radio.
En nu net start de radio wel op dus geluid hebben we maar blijft het scherm zwart, dit is nu een keer of 8 voorgekomen volgens de vrouw in 1 jaar.

Nu afgelopen herfst vakantie 2x heb ik het meegemaakt in een week, dat het beeld zwart blijft, maar radio en android auto google maps geluid werken wel..

Bij traag opstarten werkt op een gegeven moment alles weer, bij wel beeld en geen radio ook dat komt na een minuut of 2 ook weer goed.
Maar wel geluid radio maar zwart beeld komt niet meer goed, je kunt dit alleen herstellen door of de auto helemaal uit te zetten even wachten en weer te starten of de back,nav,mute knoppen 10sec vast te houden dan start alles weer normaal op.

Systeem heeft een NAV kaartje erin zitten deze is al vervangen en draait op firmware 70.00.335
Heb nog 1 maand garantie, voor zover het garantie zou kunnen zijn...

Dealers zijn erg huiverig voor updaten firmware, eerst alles steeds maar weer resetten.
Nu weer een fabrieksreset, maar dit heb ik al eens gedaan dus dat is het niet....

Heeft iemand dit ook eens voor gehad ?
En wat kun je er aan doen ?

Het is wel een verdomd mooie en fijne wagen 😜

[Afbeelding]
70.00.335 is wel oud. De laatste versie, 74.00.234 schijnt ontzettend veel problemen opgelost te hebben. Wat jij beschrijft heb ik ook met mijn 70.00 versie overigens, al is het wel minder heftig dan jij beschrijft.

Ik heb de update al liggen maar er nog geen tijd voor gehad. Proces van ongeveer 45 minuten tot een uur namelijk en je moet bij de auto blijven en de motor moet uitgeschakeld zijn. Omdat ik er wel mee kan leven en alles verder werkt wacht ik denk ik tot het wat beter weer is en ik niet bibberend van de kou in het ding moet zitten.

Ik zou toch aandringen op een software update zolang je in de garantie zit. Ik heb er spijt van dat ik er niet op heb aangedrongen, maar ik kwam er pas later achter dat ik zover achterliep.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
ArjanMZ6 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:40:
.....

Nu weer een fabrieksreset, maar dit heb ik al eens gedaan dus dat is het niet........
Dat ze er huiverig voor zijn begrijp ik wel.
De problemen die je beschrijft lijken mi niet aan de firmware versie te liggen, maar aan de cmu.
Een firmware update kan risicovol zijn als deze mislukt.
Ik vermoed dat ze daar bang zijn voor een nieuwe cmu te moeten zorgen, terwijl deze nu werkt, al is het niet optimaal.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 04-11-2024 19:12 . Reden: tekstvolgorde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanMZ6
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-03 15:38
Drardollan schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:49:
[...]

70.00.335 is wel oud. De laatste versie, 74.00.234 schijnt ontzettend veel problemen opgelost te hebben. Wat jij beschrijft heb ik ook met mijn 70.00 versie overigens, al is het wel minder heftig dan jij beschrijft.

Ik heb de update al liggen maar er nog geen tijd voor gehad. Proces van ongeveer 45 minuten tot een uur namelijk en je moet bij de auto blijven en de motor moet uitgeschakeld zijn. Omdat ik er wel mee kan leven en alles verder werkt wacht ik denk ik tot het wat beter weer is en ik niet bibberend van de kou in het ding moet zitten.

Ik zou toch aandringen op een software update zolang je in de garantie zit. Ik heb er spijt van dat ik er niet op heb aangedrongen, maar ik kwam er pas later achter dat ik zover achterliep.
Hij zit nog slechts 21 dagen in de 12mnd aankoop garantie..
De dealer waar die is aangekocht zit 170 enkele reis van ons vandaan, dus effe heen en weer ??

Morgen even een andere dealer bellen die dichterbij zit of die iets kan zeggen.

Het is idd niet de nieuwste firmware, bestanden die ik heb zijn 74.00.324A
Durf het zelf gewoon niet aan, heb geen accu lader en je zult zien gebeurd bij mij dat het fout gaat....gezien dealers het ook niet zomaar effe doen.
elinx schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:21:
[...]
Dat ze er huiverig voor zijn begrijp ik wel.
De problemen die je beschrijft lijken mi niet aan de firmware versie te liggen, maar aan de cmu.
Een firmware update kan risicovol zijn als deze mislukt. Ik vermoed dus dat daar ze bang zijn dan voor een nieuwe cmu te moeten zorgen.
Maar of een nieuwe CMU in de 12mnd aankoop garantie zit ??
Hij is op 2 dagen na 6 jaar en 4 maanden oud.

Geen idee, net weer een volledige reset gedaan op verzoek van de dealer waar die aangekocht is.
Dit had ik nog niet gedaan, enkel steeds een soft reset dmw Nav, Back, Mute 10seconden vast te houden.

Morgen nog eens een andere dealer bellen, of die iets kan zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door ArjanMZ6 op 04-11-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 07:40
Vraagje voor de autotweakers!

Ik heb veel geprobeerd, maar nu roep ik de hulp in van het goede oude internet.

Laten we bij het begin beginnen. Ik heb mijn MX-5 NBFL 1.6 uit 2002 in februari gekocht. De auto is een volledig standaard model en vrij van roest. Dat waren mijn belangrijkste zoekcriteria. Op weg naar huis merkte ik kleine stotteringen. Het lijkt (en voelt) als een misfire. Dit gebeurde ongeveer drie keer tijdens een rit van 150 km op de snelweg. Het was koud en ik stond toch op het punt om groot onderhoud te plegen, dus ik dacht er niet veel van.

De hele lente en zomer geen problemen. Hij loopt als een zonnetje. Maar vorige maand kwam het probleem terug en het werd snel erger. Ik moest van mijn werk naar huis rijden met toeren boven de 2000 om te voorkomen dat de motor afsloeg. Stel je voor dat je in de file staat en je staat continu te gassen... je lijkt wel een idioot. Eenmaal thuis belde ik de plaatselijke garage, waar gelukkig een MX-5 expert werkte. Ze keken ernaar en kwamen tot de conclusie dat het de bobine was. De radiator was ook slecht, dus ze vervingen beide.

Het leek even goed te gaan, maar niet lang daarna kwam het probleem weer terug.
Ik zal opsommen wat er tot nu toe is vervangen: Bougies, olie en filter, versnellingsbakolie, koelvloeistof, waterpomp, radiateur, bougiekabels, bobine, distributieriem, hulpriem, stuurbekrachtigingsriem, riemspanner en kleppendekselpakking. De motor heeft ook een koolstoffilterbeurt gehad in het vroege voorjaar en onlangs is het brandstofsysteem gereinigd.

De video hieronder is vanochtend gemaakt tijdens een koude start. Het was ook koud buiten (het lijkt erop dat er een verband is, maar ik weet het niet 100% zeker omdat dit ook gebeurde met een warme motor). Door de video heen zie je verschillende dips in toerental en een grote rond 0:44.
(video op reddit)

Wat zou dit kunnen zijn?

https://www.reddit.com/r/...f/this_strange_behaviour/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

Helemaal out of the box maar is de dynamo nog oké? Als die op momenten stroef loopt door slijtage kan deze de motor even ‘vasthouden’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Rob310 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:16:
Helemaal out of the box maar is de dynamo nog oké? Als die op momenten stroef loopt door slijtage kan deze de motor even ‘vasthouden’
In dezelfde categorie, de stuurbekrachtegingspomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
Rob310 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:16:
Dit klinkt eigenlijk wel erg aannemelijk. Hoe kan ik dit testen/controleren?
Martin.Air schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:29:
[...]

In dezelfde categorie, de stuurbekrachtegingspomp.
Bij deze dezelfde vraag. Al ervaar ik geen eigenaardigheden tijdens het sturen.

[ Voor 45% gewijzigd door TheMightyRecom op 06-11-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob310

Rob310

kermisfanaat

TheMightyRecom schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:00:
[...]

Dat weet ik helaas dan weer niet.
Mijn zoon zijn eerste auto had ook zulke kuren en daarna leerden we dat oa dynamo niet goed was maar toen we auto al weg en weten dus niet zeker of dat inderdaad het probleem was.
Behalve vastlopen kan een dynamo natuurlijk ook fluctueren in stroomafgifte wat mogelijk ook deze storingen zou kunnen geven en dat is simpel te meten door een garage.
Ik denk dat een garage of een specialist in auto electronica hier in verder zal kunnen helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
Rob310 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:45:
[...]

Dat weet ik helaas dan weer niet.
Mijn zoon zijn eerste auto had ook zulke kuren en daarna leerden we dat oa dynamo niet goed was maar toen we auto al weg en weten dus niet zeker of dat inderdaad het probleem was.
Behalve vastlopen kan een dynamo natuurlijk ook fluctueren in stroomafgifte wat mogelijk ook deze storingen zou kunnen geven en dat is simpel te meten door een garage.
Ik denk dat een garage of een specialist in auto electronica hier in verder zal kunnen helpen ?
Bedankt voor de tip. Fijne verjaardag trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:19
Ik weet niet of het eerder is gemeld, maar vandaag kwam ik zomaar een onopvallende politieauto tegen op de A12. En jawel, het was een mooie Mazda 3 BP sedan met blauw zwaailicht. Goede keuze van de politie!😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
TheMightyRecom schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:00:
[...]

[...]

Bij deze dezelfde vraag. Al ervaar ik geen eigenaardigheden tijdens het sturen.
Voor stuurbekrachtiging merk je het eerder als de motor (en dus stuurbekrachtigingsvloeistof) koud is. Bij een koude motor gelijk veel sturen, slaat hij dan gelijk af (maar niet als je niet stuurt) dan is dat op zich een goede verdenking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 15:46
ALPACINO schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:07:
Ik weet niet of het eerder is gemeld, maar vandaag kwam ik zomaar een onopvallende politieauto tegen op de A12. En jawel, het was een mooie Mazda 3 BP sedan met blauw zwaailicht. Goede keuze van de politie!😀
Tatuu Tatuu YouTube: [Versneller] Onopvallende Politie Mazda met spoed naar een autokraak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
Martin.Air schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:02:
[...]

Voor stuurbekrachtiging merk je het eerder als de motor (en dus stuurbekrachtigingsvloeistof) koud is. Bij een koude motor gelijk veel sturen, slaat hij dan gelijk af (maar niet als je niet stuurt) dan is dat op zich een goede verdenking.
Thanks voor de uitleg. Gelijk getest, deze kan ik afstrepen als mogelijke oorzaak. We zoeken verder!
Dit weekend duik ik onder de motorkap :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:16
Vraagje over i-Stop. Ik las in dit topic een heleboel pagina's geleden dat Mazda niet de startmotor gebruikt om weer te starten, maar met een bougievonk van de juiste cylinder het zaakje weer aanslingert.
Nou vraag ik mij af of dat ook voor mijn Mazda 3 uit 2017 geldt.
Vanmorgen kreeg namelijk de melding dat er twee storingen waren; in het i-stopsysteem én het accubeheersysteem.
Ik vermoed dat mijn Mazda toch de startmotor gebruikt, omdat ook de accu geschikt is voor start-stop, en omdat het de originele accu is wel eens aan vervanging toe is.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
gerritjan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:41:
Vraagje over i-Stop. Ik las in dit topic een heleboel pagina's geleden dat Mazda niet de startmotor gebruikt om weer te starten, maar met een bougievonk van de juiste cylinder het zaakje weer aanslingert.
Nou vraag ik mij af of dat ook voor mijn Mazda 3 uit 2017 geldt.
Vanmorgen kreeg namelijk de melding dat er twee storingen waren; in het i-stopsysteem én het accubeheersysteem.
Ik vermoed dat mijn Mazda toch de startmotor gebruikt, omdat ook de accu geschikt is voor start-stop, en omdat het de originele accu is wel eens aan vervanging toe is.
Iemand?
Ga maar uit van een nieuwe batterij, die storingen gaf die bij mij bij een proefrit ;)

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
TheMightyRecom schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:22:
Vraagje voor de autotweakers!

Ik heb veel geprobeerd, maar nu roep ik de hulp in van het goede oude internet.

Laten we bij het begin beginnen. Ik heb mijn MX-5 NBFL 1.6 uit 2002 in februari gekocht. De auto is een volledig standaard model en vrij van roest. Dat waren mijn belangrijkste zoekcriteria. Op weg naar huis merkte ik kleine stotteringen. Het lijkt (en voelt) als een misfire. Dit gebeurde ongeveer drie keer tijdens een rit van 150 km op de snelweg. Het was koud en ik stond toch op het punt om groot onderhoud te plegen, dus ik dacht er niet veel van.

De hele lente en zomer geen problemen. Hij loopt als een zonnetje. Maar vorige maand kwam het probleem terug en het werd snel erger. Ik moest van mijn werk naar huis rijden met toeren boven de 2000 om te voorkomen dat de motor afsloeg. Stel je voor dat je in de file staat en je staat continu te gassen... je lijkt wel een idioot. Eenmaal thuis belde ik de plaatselijke garage, waar gelukkig een MX-5 expert werkte. Ze keken ernaar en kwamen tot de conclusie dat het de bobine was. De radiator was ook slecht, dus ze vervingen beide.

Het leek even goed te gaan, maar niet lang daarna kwam het probleem weer terug.
Ik zal opsommen wat er tot nu toe is vervangen: Bougies, olie en filter, versnellingsbakolie, koelvloeistof, waterpomp, radiateur, bougiekabels, bobine, distributieriem, hulpriem, stuurbekrachtigingsriem, riemspanner en kleppendekselpakking. De motor heeft ook een koolstoffilterbeurt gehad in het vroege voorjaar en onlangs is het brandstofsysteem gereinigd.

De video hieronder is vanochtend gemaakt tijdens een koude start. Het was ook koud buiten (het lijkt erop dat er een verband is, maar ik weet het niet 100% zeker omdat dit ook gebeurde met een warme motor). Door de video heen zie je verschillende dips in toerental en een grote rond 0:44.
(video op reddit)

Wat zou dit kunnen zijn?

https://www.reddit.com/r/...f/this_strange_behaviour/
Let eens op je (halogeen?) verlichting als zo'n dipje optreedt, liefst in het stikdonker.
Vaak zie je het ook in het donker aan je dashboardverlichting die even wat dimt op moment van zo'n dipje.
Mijn Honda Civic ´97 heeft al zolang ik 'm heb (17 jaar oid) ook zo'n euveltje maar niet storend genoeg om er wat aan te doen. (En dat ding blijft maar probleemloos rijden, start altijd. Net weer zonder op- of aanmerkingen door de apk. Helaas roest mijn deukjappanner wel een beetje.)

Ben er inmiddels al wel achter dat het de voltage regulator in de dynamo is die deze symptomen veroorzaakt.

Kan je eventueel oplossen met een andere (ruil) dynamo of als je handig bent dat ding open slopen en dat printje vervangen want jouw probleem klinkt wat heftiger dan die zo af en toe dimmende verlichting van mij met een iets dippend (100 a 150 rpm) stationair toerental.
Eigenlijk geen peil op te trekken maar heb wel het idee dat het in de zomermaanden minder optreedt al rijd je dan ook vaak met minder elektrische verbruikers aan.
Verlichting en achterruitverwarming zijn stroomslurpers dus wellicht dat het in winterse donkere situaties meer opvalt, ook heeft je accu het dan wat zwaarder.
Massakabeltjes hier en daar kan je ook even opschuren maar dat zal het echt niet alleen zijn, ben er vrijwel zeker van dat het bij jou ook de voltage regulator is.

Eens met bovenstaande reacties, het is dus (iets in) je dynamo.
(Ongetwijfeld is er ergens rond 2000 wat mis gegaan met een serie Japanse electronica want dezelfde dynamo's worden door verschillende Japanse merken gebruikt vandaar mijn Honda verhaal.)

Overigens de 2017 Mazda 3 2.0 GT-M blijft fantastisch rijden en helemaal probleemloos O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMightyRecom
PalingDrone schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:10:
[...]

Let eens op je (halogeen?) verlichting als zo'n dipje optreedt, liefst in het stikdonker.
Vaak zie je het ook in het donker aan je dashboardverlichting die even wat dimt op moment van zo'n dipje.
Mijn Honda Civic ´97 heeft al zolang ik 'm heb (17 jaar oid) ook zo'n euveltje maar niet storend genoeg om er wat aan te doen. (En dat ding blijft maar probleemloos rijden, start altijd. Net weer zonder op- of aanmerkingen door de apk. Helaas roest mijn deukjappanner wel een beetje.)

Ben er inmiddels al wel achter dat het de voltage regulator in de dynamo is die deze symptomen veroorzaakt.

Kan je eventueel oplossen met een andere (ruil) dynamo of als je handig bent dat ding open slopen en dat printje vervangen want jouw probleem klinkt wat heftiger dan die zo af en toe dimmende verlichting van mij met een iets dippend (100 a 150 rpm) stationair toerental.
Eigenlijk geen peil op te trekken maar heb wel het idee dat het in de zomermaanden minder optreedt al rijd je dan ook vaak met minder elektrische verbruikers aan.
Verlichting en achterruitverwarming zijn stroomslurpers dus wellicht dat het in winterse donkere situaties meer opvalt, ook heeft je accu het dan wat zwaarder.
Massakabeltjes hier en daar kan je ook even opschuren maar dat zal het echt niet alleen zijn, ben er vrijwel zeker van dat het bij jou ook de voltage regulator is.

Eens met bovenstaande reacties, het is dus (iets in) je dynamo.
(Ongetwijfeld is er ergens rond 2000 wat mis gegaan met een serie Japanse electronica want dezelfde dynamo's worden door verschillende Japanse merken gebruikt vandaar mijn Honda verhaal.)

Overigens de 2017 Mazda 3 2.0 GT-M blijft fantastisch rijden en helemaal probleemloos O+
Thanks PalingDrone,

Wanneer ik mijn video bekijk (zie link reddit), dat zie je inderdaad de dashboardverlichting even dimmen tijdens de flinke dip rond 0:44.
Zou het ook kunnen dat het dimmen juist komt doordat er tijdens de dip minder voltage opgewekt word, dus dat het meer een gevolg is dan direct verbonden met de oorzaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
TheMightyRecom schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:49:
[...]

Thanks PalingDrone,

Wanneer ik mijn video bekijk (zie link reddit), dat zie je inderdaad de dashboardverlichting even dimmen tijdens de flinke dip rond 0:44.
Zou het ook kunnen dat het dimmen juist komt doordat er tijdens de dip minder voltage opgewekt word, dus dat het meer een gevolg is dan direct verbonden met de oorzaak?
Dunno maar heb exact dezelfde symptomen en na heel lang speurwerk bleek dit gedrag typisch een voltage regulator dingetje te zijn, dacht zelf altijd dat dynamo's alleen maar stuk of goed waren, blijkbaar bestaat er ook een tussenvorm.
Ga er maar eens op letten als het donker wordt, ook de verlichting van knopjes e.d. dimt dan.
Zit ook totaal geen regelmaat in en ik zou ook niet weten hoe of met wat zo'n dip uit te lokken alleen dat het soms wat meer opvalt maar het grootste deel van het jaar niet merkbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMightyRecom
PalingDrone schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:07:
[...]

Dunno maar heb exact dezelfde symptomen en na heel lang speurwerk bleek dit gedrag typisch een voltage regulator dingetje te zijn, dacht zelf altijd dat dynamo's alleen maar stuk of goed waren, blijkbaar bestaat er ook een tussenvorm.
Ga er maar eens op letten als het donker wordt, ook de verlichting van knopjes e.d. dimt dan.
Zit ook totaal geen regelmaat in en ik zou ook niet weten hoe of met wat zo'n dip uit te lokken alleen dat het soms wat meer opvalt maar het grootste deel van het jaar niet merkbaar is.
Bedankt voor het meedenken. Ik zet 'm op m'n lijstje mogelijke oorzaken.

PS: Fijne verjaardag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
TheMightyRecom schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:11:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Ik zet 'm op m'n lijstje mogelijke oorzaken.

PS: Fijne verjaardag!
Tnx :)
offtopic:
Lijkt wel feestweek hier haha, morgen alweer taart... :D

Apart dat iedereen er van uit ging dat de dynamo niet verdacht was en dat ze wel een hele hoop ander spul vervangen hebben, voorlopig ben je dus een tijdje onderhoudsvrij als ik die lijst zo lees...
Zo'n heftige rpm drop heb ik nog nooit gemerkt maar mijn auto staat tegenwoordig ook altijd droog, geventileerd en binnen dus vocht zal het niet zijn en de temp is daar altijd vrij constant en boven 0. Vroeger toen hij jarenlang buiten stond in weer en wind speelde het ook al :? dat maakte dus ook geen verschil. Heb de auto soms nog wel eens een weekje aan de druppellader staan en daarna lijkt het wel minder te zijn wanneer de accu helemaal mudje vol zit, klinkt logisch want dan hoeft de dynamo nog niet gelijk zo hard te werken.

Ik heb destijds alle zekeringen, massapunten, stekkers, bekabeling, accu e.d. nagelopen maar het ziet er onder de motorkap gewoon nog allemaal echt als nieuw uit en alles is Japans schoon en droog.
Nergens slechte verbindingen slechts dat fluctuerend voltage vanuit de dynamo, heb m'n ecu destijds ook gereset zodat hij alles opnieuw ging aanleren, nieuwe bougies, accu, brandstoffilter, allemaal geen effect.
Ik heb me er bij neergelegd en zie het als Wikipedia: Wabi-sabi ;)
Zal eens kijken of ik binnenkort ook een filmpje kan maken van mijn toerenteller en verlichting mocht het euvel weer optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Attackers could exploit several vulnerabilities in the Mazda Connect infotainment unit, present in multiple car models including Mazda 3 (2014-2021), to execute arbitrary code with root permission.

The security issues remain unpatched and some of them are command injection flaws that could be leveraged to obtain unrestricted access to vehicle networks, potentially impacting the car's operation and safety.
https://www.bleepingcompu...stall-persistent-malware/

Oh oh 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMightyRecom
PalingDrone schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:30:
[...]

Tnx :)
offtopic:
Lijkt wel feestweek hier haha, morgen alweer taart... :D

Apart dat iedereen er van uit ging dat de dynamo niet verdacht was en dat ze wel een hele hoop ander spul vervangen hebben, voorlopig ben je dus een tijdje onderhoudsvrij als ik die lijst zo lees...
Zo'n heftige rpm drop heb ik nog nooit gemerkt maar mijn auto staat tegenwoordig ook altijd droog, geventileerd en binnen dus vocht zal het niet zijn en de temp is daar altijd vrij constant en boven 0. Vroeger toen hij jarenlang buiten stond in weer en wind speelde het ook al :? dat maakte dus ook geen verschil. Heb de auto soms nog wel eens een weekje aan de druppellader staan en daarna lijkt het wel minder te zijn wanneer de accu helemaal mudje vol zit, klinkt logisch want dan hoeft de dynamo nog niet gelijk zo hard te werken.

Ik heb destijds alle zekeringen, massapunten, stekkers, bekabeling, accu e.d. nagelopen maar het ziet er onder de motorkap gewoon nog allemaal echt als nieuw uit en alles is Japans schoon en droog.
Nergens slechte verbindingen slechts dat fluctuerend voltage vanuit de dynamo, heb m'n ecu destijds ook gereset zodat hij alles opnieuw ging aanleren, nieuwe bougies, accu, brandstoffilter, allemaal geen effect.
Ik heb me er bij neergelegd en zie het als Wikipedia: Wabi-sabi ;)
Zal eens kijken of ik binnenkort ook een filmpje kan maken van mijn toerenteller en verlichting mocht het euvel weer optreden.
Da's een mooie, wabi-sabi. Wellicht schaar ik het daar ook wel onder. Tot nu toe tuft ie lekker door met soms een stottertje. Was van plan afgelopen weekend onder de motorkap te duiken maar met die miezer had ik daar weinig zin in. Ach, misschien volgend weekend.

Verwijderd

Hallo Allen :)

Wie heeft er een betrouwbaar adresje waar ik met mijn CX-30 terecht kan om de lane departure warning / rijstrook assistentie definitief te laten uitschakelen?
Voor een VAG automobiel zijn er legio van dat soort bedrijfjes maar voor Mazda is de zoektocht toch lastiger.
Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:45:

Wie heeft er een betrouwbaar adresje waar ik met mijn CX-30 terecht kan om de lane departure warning / rijstrook assistentie definitief te laten uitschakelen?
Voor een VAG automobiel zijn er legio van dat soort bedrijfjes maar voor Mazda is de zoektocht toch lastiger.
Alvast dank!
Dit is onderdeel van de rijveiligheidswaardering van de auto, het kan heel goed zijn als je verzekering de auto na een ongeval uit laat lezen dat je dus niet verzekerd bent.

Als ik jou was zou ik hem op enkel "trillen" aan waarschuwing zetten en er mee om leren gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:45:

Alvast dank!
Wat is het bouwjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Martin.Air
Kan je dit meer toelichten? Tuurlijk hoor je aan de wet te houden. Maar als voorbeeld zie ik dat er nooit gecontroleerd wordt op overbelading van auto's en aanhangers wanneer er een ongeluk is gebeurd. (Drank en drugs wel). Kans dat ze wel de moeite nemen om een auto uit te lezen acht ik klein.
Het is voor een verzekering makkelijker om gewoon de premie te verhogen in de plaats van goed onderzoek.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:32:
@Martin.Air
Kan je dit meer toelichten? Tuurlijk hoor je aan de wet te houden. Maar als voorbeeld zie ik dat er nooit gecontroleerd wordt op overbelading van auto's en aanhangers wanneer er een ongeluk is gebeurd. (Drank en drugs wel). Kans dat ze wel de moeite nemen om een auto uit te lezen acht ik klein.
Het is voor een verzekering makkelijker om gewoon de premie te verhogen in de plaats van goed onderzoek.
Elke moderne auto heeft een soort "Zwarte doos" (EDR) functionaliteit (verplicht sinds 2022, maar al langer geïmplementeerd door velen), deze bevat bij ongevallen een opname van een aantal seconden voor en na de situatie. Hierin staat bijvoorbeeld je snelheid, of je gordel vast zat, maar ook de gebruikte instellingen en aanpassingen aan de software.

Op het moment van een ongeval waar jij (mede)schuldig aan bent deze uitgelezen wordt en er "afwijkingen" geconstateerd worden kan het zijn dat je verzekeraar niet uit zal keren. Menig verzekeraar heeft in de voorwaarden staan dat je de auto niet ten nadelen van de veiligheid mag aanpassen.

Of dit gebeurd met de situatie waar jij in terecht komt? Waarschijnlijk niet. Maar soms is het risico lopen het niet waard.
Er zijn tenslotte best een hoop voorwaarden waar aan voldaan moet worden voordat hij uitgelezen wordt.

https://www.anwb.nl/auto/...oos-voor-extra-veiligheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:37
Martin.Air schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:43:
[...]

Elke moderne auto heeft een soort "Zwarte doos" (EDR) functionaliteit (verplicht sinds 2022, maar al langer geïmplementeerd door velen), deze bevat bij ongevallen een opname van een aantal seconden voor en na de situatie. Hierin staat bijvoorbeeld je snelheid, of je gordel vast zat, maar ook de gebruikte instellingen en aanpassingen aan de software.

Op het moment van een ongeval waar jij (mede)schuldig aan bent deze uitgelezen wordt en er "afwijkingen" geconstateerd worden kan het zijn dat je verzekeraar niet uit zal keren. Menig verzekeraar heeft in de voorwaarden staan dat je de auto niet ten nadelen van de veiligheid mag aanpassen.

Of dit gebeurd met de situatie waar jij in terecht komt? Waarschijnlijk niet. Maar soms is het risico lopen het niet waard.
Er zijn tenslotte best een hoop voorwaarden waar aan voldaan moet worden voordat hij uitgelezen wordt.

https://www.anwb.nl/auto/...oos-voor-extra-veiligheid
En wie leest die zwarte doos uit? En wie heeft daar toestemming voor gegeven?

Ik weet van het bestaan, maar het is wel een beetje BS verhaal, niemand zal zonder mijn toestemming iets in mijn volledig zelf betaalde auto iets gaan uitlezen en dan tegen mij gebruiken? Ongevallen onderzoeken worden door de ongevallendienst van de politie gedaan. Niet door iemand van de verzekering met het uitlezen van een kastje, zonder toestemming of privacy waarborging en dergelijke . Bigbrother here we go! 1984 is here :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Martin.Air schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:43:
[...]

Kun je een paar verzekeraars noemen die dit in de voorwaarden hebben staan? Heb even gekeken bij Univé en Centraal Beheer en die hebben het niet in de voorwaarden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
(RSH) schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:11:
[...]

En wie leest die zwarte doos uit? En wie heeft daar toestemming voor gegeven?

Ik weet van het bestaan, maar het is wel een beetje BS verhaal, niemand zal zonder mijn toestemming iets in mijn volledig zelf betaalde auto iets gaan uitlezen en dan tegen mij gebruiken? Ongevallen onderzoeken worden door de ongevallendienst van de politie gedaan. Niet door iemand van de verzekering met het uitlezen van een kastje, zonder toestemming of privacy waarborging en dergelijke . Bigbrother here we go! 1984 is here :+
De verzekering gaat het niet uitlezen maar politie wel. Als je betrokken bent in een ongeval en het kan nuttig zijn om te weten wat je de laatste 5-10 seconden deed zullen ze het uitlezen. Als je zelf niet de oorzaak bent van het ongeval zal het niets uitmaken. Weiger je dat mag je het waarschijnlijk gaan uitleggen in de rechtbank en als dat nodig is voor onderzoek heb je alsnog geen poot om op te staan.

De verzekering krijgt de resultaten van het onderzoek toch in handen van politie, dus zien ze ook wat je gedaan hebt en of je de oorzaak bent van een ongeval of niet. De verzekering zal daarop dan toch beslissen of en hoeveel ze uitkeren, het speelt alleen in je voordeel dus.

Als je dat niet in je auto wilt zul je dus altijd eentje moeten kopen waar het niet in zit :)

Wat ik nog vond:
Volgens de ADAC mogen er geen persoonsgegevens worden opgeslagen, omdat de wetgeving inzake gegevensbescherming moet worden nageleefd. In principe behoren de gegevens toe aan de bestuurder of de eigenaar. De EDR-gegevens worden meestal uitgelezen in opdracht van een rechter of het parket. Een expert krijgt dan de opdracht om opheldering te geven over het ongeval. De bestuurder hoeft daar niet altijd toestemming voor te geven. Het kan zijn dat het belang bij strafrechtelijke vervolging zwaarder weegt dan het belang bij individuele gegevensbescherming. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als duidelijk moet worden hoe een ongeval met zwaargewonden en/of doden tot stand is gekomen.

[ Voor 23% gewijzigd door deSenna24 op 22-11-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
In de Pre-facelift modellen (2019-2021) is eem kwestie van uitzetten in het systeemmenu en blijft het ook uit.
Al geprobeerd om deze opties zelf uit te zetten? Naar mijn weten is deze optie geen onderdeel van een Europese richtlijn (zoals het piepende ISA wel is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D_Jeff schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:32:
[...]

In de Pre-facelift modellen (2019-2021) is eem kwestie van uitzetten in het systeemmenu en blijft het ook uit.
Al geprobeerd om deze opties zelf uit te zetten? Naar mijn weten is deze optie geen onderdeel van een Europese richtlijn (zoals het piepende ISA wel is)
Helaas is het permanent uitschakelen vanaf 2023 of 2024 niet meer mogelijk. Elke keer na starten wordt het weer geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

5 Rotor 787D Melts Tires for the First Time

:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ dat geluid :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

[ Voor 18% gewijzigd door Damic op 24-11-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Heeft iemand toevallig ervaring met instaplijsten voor de Mazda 3 BP? O.a. op Amazon kun je voor een schappelijke prijs een niet originele kopen, maar is de kwaliteit aanvaardbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
ALPACINO schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:20:
Heeft iemand toevallig ervaring met instaplijsten voor de Mazda 3 BP? O.a. op Amazon kun je voor een schappelijke prijs een niet originele kopen, maar is de kwaliteit aanvaardbaar?
Als je toch niet origineel haalt kan je ze vaak beter bij Ali kopen, krijg je hetzelfde voor minder gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Drardollan schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:36:
[...]

Als je toch niet origineel haalt kan je ze vaak beter bij Ali kopen, krijg je hetzelfde voor minder gok ik.
Dat is inderdaad ook een optie maar volgens mij weer wat moeilijk met het eventueel retourneren wegens slechte kwaliteit. Uiteraard is het origineel beter maar de prijs ....😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
ALPACINO schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:25:
[...]

Dat is inderdaad ook een optie maar volgens mij weer wat moeilijk met het eventueel retourneren wegens slechte kwaliteit. Uiteraard is het origineel beter maar de prijs ....😅
Ik ervaar tegenwoordig retourneren bij Ali als erg goed, kan gewoon naar een adres in NL.

Maar helemaal mee eens dat origineel beter is. Zou voor mij uitmaken of het een wat ouder beestje is of een jonge auto. En natuurlijk of het lease of eigendom is. Voor een eigen auto van <10 jaar oud waar ik nog verwacht wel een tijd in te rijden geef ik gerust wat meer uit.

In dit geval is het echter wel krankzinnig. Meer dan 450 euro verschil. Al zou de Ali kwaliteit maar een jaar meegaan, als je verwacht minder dan 20 jaar in de auto te rijden dan is het nog steeds voordeliger om elk jaar een nieuwe set te kopen _O-

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:53
Als ik verderop in het land een Mazda koop met nog fabrieksgarantie, kan ik dan in gewoon bij mijn lokale Mazda dealer terecht voor eventuele reparaties etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
Naranya schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:21:
Als ik verderop in het land een Mazda koop met nog fabrieksgarantie, kan ik dan in gewoon bij mijn lokale Mazda dealer terecht voor eventuele reparaties etc?
Fabrieksgarantie, ja. Aankoopgarantie meestal niet. De Mazda dealers zijn niet allemaal met elkaar het verwerken van aankoopgarantie overeengekomen.
Maar hier zou je altijd naar kunnen vragen.

Meestal dekt aankoopgarantie meer dan fabrieksgarantie, dus het kan het waard zijn deze in stand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 16:18
Zijn er gebruikers hier die zowel Android Auto als Carplay gebruiken? Zelf heb ik graag muziek op achtergrondmuziek volume en navigatie volume vergelijkbaar (carplay). M’n vriendin die heeft liever geen navigatie geluid en laat Android de whatsapp berichten voorlezen.

Elke keer als ik m’n iPhone aansluit nadat zij de auto heeft gereden, staat zowel de navigatie als muziek volume 2x zo hoog. Ik moet er steeds aan denken om de volume lager te zetten en te wachten tot de navigatie audio aan gaat (want alleen dan kan je die aanpassen) om ook de navigatie audio te verlagen. Heeft iemand misschien suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Naranya schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:21:
Voor fabrieksgarantie kun je zelfs in heel Europa terecht bij dealers.

Pagina: 1 ... 71 ... 77 Laatste