AntiPasta schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:58:
[...]
Kun je wat meer vertellen over de ervaringen met de CX-60? Omdat je eerst schrijft 'zonder problemen' en vervolgens 'hybride aandrijving mwah'.
Ik mag nu een nieuwe auto uitkiezen (België) en had me best wel gebrand op een CX-5, nou is het helaas zo dat deze niet meer nieuw wordt geleverd, dus de dealers proberen me de CX-60 te doen overwegen. Maar waar de CX-5 zoveel lof leek te oogsten over zijn betrouwbaarheid, lees ik over de 60 toch de nodige enge verhalen. Om mij hier nou gelijk aan te verbinden, ik vind het moeilijk.
Wel gisteren een CX-5 Homura kunnen proefrijden die nog als 'stock' beschikbaar was. Wat een heerlijke auto

de vraag is of er nog stock zal zijn tegen de tijd dat ik al mijn papieren in orde heb, maar het heeft me iig weer enthousiast gemaakt voor het merk.
De CX-60 is hier april 2023 geleverd.
Toendertijd was het echt nog wel een heel nieuw model en nog onderhevig aan allerlei kwalen.
Voornamelijk softwarematig zaken die gewoon niet goed waren.
De vering was destijds ruk en hebben we vervangen voor een Koni set.
Waar de CX-60 nu mee uit de fabriek rolt hoor ik wel goede/betere verhalen over.
Je moet niet vergeten dat dit de eerste PHEV van Mazda is dus ruimte voor verbetering.
Mazda heeft er o.a. voor gekozen de elektromotor vóór de bak te plaatsen.
Dit heeft het nadeel dat de elektromotor ook door de bak moet en dus niet heel direct aanvoelt. Dat doet de Toyota hier wel waar de elektromotor rechtstreeks op de wielen zit.
Het voordeel is wel dat de elektromotor daardoor ook bijdraagt bij 4x4.
Wat ik al aangaf rijden wij hier nu eigenlijk probleemloos met de CX-60.
De CX-60 is echt een monster/tank en wat mij betreft niet te vergelijken met een CX-5.
Compleet andere auto's.
De CX-5 is een zwaar doorontwikkeld voertuig dat al 12 jaar oid bestaat. Als je die neemt heb je nooit geen miskoop mede door de doorontwikkeling in die jaren.
De CX-60 staat nog wat in de kinderschoenen. Ook geen slechte keus maar wees bewust van de mogelijke problemen. De facelift CX-60 zal volgend jaar ergens wel aangekondigd worden wellicht. Ik ben er van overtuigd dat je die echt blind kan kopen Mazda kennende.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie