Het grote Mazda topic #1

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
ALPACINO schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:53:
Is iemand bekend met het aansluiten van een dashcam via de aansluiting van de binnenspiegel? O.a. op AliExpress zijn er adapters te vinden, maar ik heb geen idee of dit dan goed werkt.
Geen ervaring met dat product maar ik heb laatst wireless Android Auto / CarPlay en een achteruitrijcamera van AliExpress geinstalleerd in mijn Mazda 3 BM en dat werkt goed (plug en play). Het lijkt erop dat die dashcam aansluiting gewoon ergens stroom aftapt van een connector dus daar lijkt me niet zoveel mis mee te kunnen gaan.

Dit ding van AliExpress vind ik ook wel handig zo in de winter. Automatisch start-stop uitzetten via de ODB2 poort.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-06 17:53

dijkmane

biertje ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZbVtKmxYkRTx29XIwZR5UqaXYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCxQT6hQeVjGFY5hKhRawsn2.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe aanwinst
2.0 SkyActive-G Business Comfort Aut 165 uit 2018

De Diesel is ingeleverd, ander werk, nu eigen vervoer nodig en hier een mooie deal mee kunnen maken

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-06 16:49
ALPACINO schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:53:
Is iemand bekend met het aansluiten van een dashcam via de aansluiting van de binnenspiegel? O.a. op AliExpress zijn er adapters te vinden, maar ik heb geen idee of dit dan goed werkt.
Zojuist de kabel geïnstalleerd en de dashcam via de usb ingang aangesloten. Alles werkt naar behoren en de dimfunctie van de binnenspiegel doet ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Met de CX-5 bij de garage voor APK. Uiteraard zelf vergeten de ruitenwissers te vervangen en hier zijn ze vast duur. Verder niks. Maar altijd als je zit te wachten een steekproef.

Uiteraard een controleur die na 85 minuten binnenstapt en elk moertje en boutje wil voelen :X

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
Vandaag even bij de Mazda dealer geweest, toch weer even verrast:

-> CX-5 kan niet meer besteld worden, voorraad modellen mogen tot 20% korting verkocht worden (afhankelijk van uitvoering)
-> Mazda3 en Mazda CX-30 hebben sinds dit jaar de 4c 2.5l als standaard SkyActiv-G motor.
Heb daar even een blokje mee mogen rijden, maar mijn vermoeden is dat hier dezelfde software truuk is toegepast als met de 3e gen Mazda3 (namelijk afvlakken op ~4500 toeren). Blok klinkt mij als een oude bekende voor de CX-5 en de Mazda6 (3e gen)

-> Mazda2 is later dit jaar alleen als de "Mazda Yaris" te verkrijgen, dealer wacht op antwoorden uit Japan voor het vervolg.

Dealer gaf aan ook verrast te zijn over het nieuws (CX-5 en M2 zijn de best verkopende modellen in NL/EU)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:06

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik begin toch eigenlijk wel steeds enthousiaster te worden over de Mazda 6e. Ondanks dat het een gerestyled Chinees model is, vind ik het een erg geslaagde auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4SV0MquafzZX2hTIY1ZxvM9v.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3AVmWocW0cYp6CuBN86lZdNy.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/wi4l58sIoK6mYmSUJbwY9v8x.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fc7OSMt0ajfqr3FolHG7RzDg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/QnyJW9Y5VMtMKp4mpxQyYUx3.jpg

Hopelijk is het kwalitatief allemaal beter in orde dan bij de CX-60 in de beginfase. Aangezien electrisch rijden me prima bevalt, begint de 6e toch wel interessant te worden. En dan toch echt weer in Soul Red, al vind ik de CX-60 mooier in Machine Grey :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:18
Ik vind hem voor een gerebadgde Deepal wel goed ja, beter smaakvol gejat dan slecht zelf bedenken. Vraag me wel af hoe groot ie in het echt is, heb nu het idee van een formaat mazda 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Alex_79 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:05:
Ik vind hem voor een gerebadgde Deepal wel goed ja, beter smaakvol gejat dan slecht zelf bedenken. Vraag me wel af hoe groot ie in het echt is, heb nu het idee van een formaat mazda 6
Hij is wat groter dan de Mazda 6. Lengte en wielbasis zijn respectievelijk 5 centimeter en 6.5cm groter dan bij de 6. En het design zal niet volledig gejat zijn. Mazda heeft een joint-venture met het bedrijf achter Deepal, dus ze werken samen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:53
Exirion schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:17:
Ik begin toch eigenlijk wel steeds enthousiaster te worden over de Mazda 6e. Ondanks dat het een gerestyled Chinees model is, vind ik het een erg geslaagde auto.
Ik vind hem ook geslaagd. Dat interieur is wel prachtig. Ik hoop ooit nog eens een auto te kopen met een cognac achtig interieur zoals dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Mick3112 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:45:
Ik vind hem ook geslaagd. Dat interieur is wel prachtig. Ik hoop ooit nog eens een auto te kopen met een cognac achtig interieur zoals dat.
In het buitenland zijn meerdere modellen (ook de CX-60 bijvoorbeeld) al jaren leverbaar met die kleur. Jammer dat we in Europa vaak maar beperkte keus hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanview
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:51
D_Jeff schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:36:
Vandaag even bij de Mazda dealer geweest, toch weer even verrast:

-> CX-5 kan niet meer besteld worden, voorraad modellen mogen tot 20% korting verkocht worden (afhankelijk van uitvoering)
-> Mazda3 en Mazda CX-30 hebben sinds dit jaar de 4c 2.5l als standaard SkyActiv-G motor.
Heb daar even een blokje mee mogen rijden, maar mijn vermoeden is dat hier dezelfde software truuk is toegepast als met de 3e gen Mazda3 (namelijk afvlakken op ~4500 toeren). Blok klinkt mij als een oude bekende voor de CX-5 en de Mazda6 (3e gen)

-> Mazda2 is later dit jaar alleen als de "Mazda Yaris" te verkrijgen, dealer wacht op antwoorden uit Japan voor het vervolg.

Dealer gaf aan ook verrast te zijn over het nieuws (CX-5 en M2 zijn de best verkopende modellen in NL/EU)
Mijn dealer gaf juist aan dat er een CX-5 refresh zit aan te komen met een hybride aandrijflijn. Ergens eind dit jaar of begin volgend jaar.

https://www.autoevolution...st-spy-photos-248441.html

Over een nieuwe 3 of CX-30 wist hij helaas niks.

[ Voor 3% gewijzigd door Oceanview op 24-03-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Oceanview schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:49:
Mijn dealer gaf juist aan dat er een CX-5 refresh zit aan te komen met een hybride aandrijflijn. Ergens eind dit jaar of begin volgend jaar.

https://www.autoevolution...st-spy-photos-248441.html

Over een nieuwe 3 of CX-30 wist hij helaas niks.
Is niks nieuws, want vorig jaar was al bekend dat er gewoon een opvolger zou komen. Ik mag toch hopen dat dealers het nieuws rondom hun merk volgen.

Recent: https://www.autoweek.nl/a...lijft-trouw-aan-zichzelf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Geloof inderdaad ook niet dat de CX-5 er de komende jaren uitgaat. Zo'n beetje de best verkopende auto van Mazda in NL, zeker onder caravanbezitters. De CX-60 of zelfs CX-80 is flink groter en duurder, die zie je dan ook amper rondrijden (heel sporadisch een CX-60, de CX-80 heb ik enkel in de garage gespot). Dat blijkt ook wel uit het aantal karretjes op kenteken in Nederland (bron ChatGPT):

CX-5 47.541
CX-60 2.968
CX-80 180

Mazda zou wel gek zijn als ze die van de markt halen. Gelukkig is er zoals gezegd een nieuwe versie aangekondigd, dat is heel goed voor de toekomst. De huidige CX-5 voldoet naar mijn idee nog prima aan de wensen en eisen, maar stilstand is achteruitgang zei iemand ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Drardollan Cijfers staan gewoon op de Engelstalige Wikipedia (per wereldregio), maar ook op een aantal Reddits wordt aangegeven dat de CX-5 de cashcow is van de dealers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
D_Jeff schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:20:
@Drardollan Cijfers staan gewoon op de Engelstalige Wikipedia (per wereldregio), maar ook op een aantal Reddits wordt aangegeven dat de CX-5 de cashcow is van de dealers
Wat andere landen doen vind ik niet zo interessant, die hebben bijvoorbeeld ook een CX-50 die wij niet kennen. Ik heb enkel even de cijfers voor NL gevraagd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 10:07

Fordox

00101010

Ik meld mij aan bij dit topic :)

Ik heb een hele mooie Mazda 2 GT-M uit 2018 op de kop kunnen tikken en kan ik deze week ophalen :D
Grote blij :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
Noice, laat een foto zien indien mogelijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Alex_79 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:34:
Noice, laat een foto zien indien mogelijk
Ik heb een paar plaatjes van de dealer die nog online staan:
Afbeeldingslocatie: https://dcribapjz8.autosociaal.nl/img/thumb/05/34/aHR0cHM6Ly9zdG9yYWdlLmdvb2dsZWFwaXMuY29tL2F1dG9zb2NpYWFsLW9jY2FzaW9ucy1zMi9pbWcvb2NjYXNpb25zLzcyNzQ5MTQvYTgvMTc0MjY0ODQzNy9sYXJnZV8xNzM5OTc3NDgxNjIwNjQ5LkpQRw==/mazda-2-3_2048x1152.webp
Afbeeldingslocatie: https://dcribapjz8.autosociaal.nl/img/thumb/42/bd/aHR0cHM6Ly9zdG9yYWdlLmdvb2dsZWFwaXMuY29tL2F1dG9zb2NpYWFsLW9jY2FzaW9ucy1zMi9pbWcvb2NjYXNpb25zLzcyNzQ5MTQvYTgvMTc0MjY0ODQzNy9sYXJnZV8xNzM5OTc3NDgxNjIwNTA4LkpQRw==/mazda-2-9_2048x1152.webp

Ik ben wel erg verliefd op die velgen, de grijze kleur en het half-lederen interieur :) Het is exact de uitvoering hoe ik hem wil hebben.

Hij staat voor nu nog bij de garage omdat bij de bezichtiging heel stom de achterklep niet ontgrendelde. Waarschijnlijk moet de actuator van het slot vervangen worden. Tegelijkertijd worden een paar puntjes in de lak bijgestipt. Ik kreeg de auto niet mee van de verkoper omdat hij de auto graag in topconditie wil leveren.
Maar dat mag de pret niet drukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex_79
Top, ik heb vier jaar lang een 115 Pk versie van de Mazda 2 gehad, in subaru blauw als leasebak. De enige reden dat ik hem daarna niet overnam is dat ik teveel voorruiten moest vervangen (elk steenslag putje werd meteen een scheur). Waarschijnlijk stond de ruit onder teveel spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:12
Ik denk dat ik de 6e ga bestellen, takumi plus met short range.

Nooit mazda gehad, wel zwak gehad voor merk. Vond de 6 wel altijd een mooie auto.

Alleen kiezen van kleur vind ik lastig. hoe zo'n auto op scherm uitziet zegt weinig over real-life appereance.
het scheelt dat sommige kleuren natuurlijk ook op andere mazda's leverbaar zijn dus moet ik die maar gaan bekijken. zeer jamemr dat ze ervoor gekozne hebben de Zircon Sand van de cx60 niet aan te bieden..

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Shao Kahn
De standaard wit ("arctic white") is wat dunner dan de andere kleuren (gevoelig voor steenslag, eigen ervaring) en op basis van ervaringen uit dit topic is de "Soul Red" een grote uitdaging om die kleur correct gespoten te krijgen bij de schadeherstellers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shao Kahn
D_Jeff schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:46:
@Shao Kahn
De standaard wit ("arctic white") is wat dunner dan de andere kleuren (gevoelig voor steenslag, eigen ervaring) en op basis van ervaringen uit dit topic is de "Soul Red" een grote uitdaging om die kleur correct gespoten te krijgen bij de schadeherstellers.
Oh dat is goede info, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
Exirion schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:17:

[Afbeelding]
Ik vraag me af of die onderste stoelverlenging ook hier in europa of nederland standaard is, en of die zich ook aan de chauffeurskant bevind :) dat laatste lijtk op de foto wel het geval te zijn als ik onder middenconsole doorkijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 16:10
D_Jeff schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:46:
@Shao Kahn
De bumper van mijn CX-5 is onlangs opnieuw Soul Red gespoten, en ik zie geen kleurverschil. Bij ASN Bodegraven, die zijn onderdeel van Mulder Mazda.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Shao Kahn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:57:
Ik vraag me af of die onderste stoelverlenging ook hier in europa of nederland standaard is, en of die zich ook aan de chauffeurskant bevind :) dat laatste lijtk op de foto wel het geval te zijn als ik onder middenconsole doorkijk
Goed punt ja. Ik zie verschillende foto's en het lijkt erop dat foto's van de EZ-6 en 6e door elkaar worden gebruikt omdat niemand zich echt bewust is van dit soort verschillen. Het zou wel fijn zijn, want met mijn bijna 2 meter lengte zijn Mazda stoelen eigenlijk altijd aan de korte kant. Een beetje extra steun zou wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat ik overigens wel een misser vind, is dat het een vast panoramadak is. Voor mij een no-go. Ik heb nu 2 Mazda's na elkaar met zonnedak, en ik koop geen auto meer zonder dak dat open kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Shao Kahn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:57:
Alleen kiezen van kleur vind ik lastig. hoe zo'n auto op scherm uitziet zegt weinig over real-life appereance.
het scheelt dat sommige kleuren natuurlijk ook op andere mazda's leverbaar zijn dus moet ik die maar gaan bekijken. zeer jamemr dat ze ervoor gekozne hebben de Zircon Sand van de cx60 niet aan te bieden..
Ik heb er twee gehad in Soul Crystal Red en nu een CX-60 in Machine Grey. Die Cx-60 vind ik in Machine Grey echt mooier dan in het rood, maar als ik naar de 6e kijk dan is wat mij betreft maar 1 kleur: Soul Crystal Red :Y) Daar heeft ie echt de looks voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

g-j-t schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:49:
[Heb je die eerder gebruikt? Dat is dan denk ik meteen de oorzaak van je bruine banden. De Meguiars Endurance is redelijk vette zooi :) . Ik ben er om die reden mee opgehouden.
De auto is voor het eerst sinds die keer weer door de wasstraat geweest (ja, had eerder gemogen :X) en ik heb net het spulletje ook weer op de banden gesmeerd. Uiteraard waren ze na al die maanden weer erg mat, maar niet bruin. Het doet ook op de langere termijn echt wel iets voor de kleur van het rubber. Ze glanzen nu weer even heel opzichtig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:16
Zijn er hier mensen die in Nederland wonen en bij een Belgische Mazda-dealer in onderhoud zijn? Werkt dit net zoals in Nederland, dus gewoon behoud van pechhulp, garantie en eventuele coulance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

TNThomas schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:30:
Zijn er hier mensen die in Nederland wonen en bij een Belgische Mazda-dealer in onderhoud zijn? Werkt dit net zoals in Nederland, dus gewoon behoud van pechhulp, garantie en eventuele coulance?
Je kunt in heel Europa terecht. Ik heb zelf een import uit Zweden en iemand hier gaat regelmatig naar een Duitse dealer. Kan gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larko
  • Laatst online: 05-05 08:18
TNThomas schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:30:
Geen Belgische dealer, maar zoals @Exirion al schreef, wel bij de Duitse dealer. Voor al m'n onderhoud, terugroepacties, garantie, etc. ga ik gewoon naar Duitsland. Scheelt behoorlijk wat in 't reguliere onderhoud en de service daar is gewoon beter dan bij de Nederlandse dealer (tenminste bij de mijne).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Larko schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:44:
[...]

Geen Belgische dealer, maar zoals @Exirion al schreef, wel bij de Duitse dealer. Voor al m'n onderhoud, terugroepacties, garantie, etc. ga ik gewoon naar Duitsland. Scheelt behoorlijk wat in 't reguliere onderhoud en de service daar is gewoon beter dan bij de Nederlandse dealer (tenminste bij de mijne).
Goed om te horen! Dan ga ik naar een Belgische dealer vanaf nu, want het scheelt toch wel erg veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-06 16:49
[...]

Interessant, in NL ben je voor een kleine beurt (olie wissel en wat checks) minimaal +-€300,- kwijt. Welke dealer in Duitsland bevel jij aan en wat kost een onderhoudsbeurt in Duitsland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNfcbMf3cQwJMcTJKPLKbHnFmFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YKApWmco9cF7EOG3foZS6QOk.png?f=fotoalbum_large
Net de auto nieuw, overkomt mij dit :')
Ik had ook geen ANWB pechhulp. Maar de AI chatbot van mijn verzekering wist mij te vertellen dat ik Mazda Euro Service heb op het kenteken omdat ie jaarlijks dealer onderhouden is geweest :) fantastisch! Kosteloos een prop erin en ik heb prima van groningen naar Enschede kunnen rijden.
Zometeen maar een afspraak maken met de bandenboer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larko
ALPACINO schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Interessant, in NL ben je voor een kleine beurt (olie wissel en wat checks) minimaal +-€300,- kwijt. Welke dealer in Duitsland bevel jij aan en wat kost een onderhoudsbeurt in Duitsland?
Ik heb in november een grote beurt laten doen incl. olie, oliefilter, interieurfilter, remvloeistof, en andere vloeistoffen bijvullen. De totale kosten waren pakweg 350 euro incl. BTW.
En bij deze dealer wordt bij de beurt ook netjes m'n auto gewassen van buiten (stukje service wat zij standaard leveren).
Als ik wil kan ik een auto meekrijgen maar ik kan rustig bij hun werken, dus dat is wat ik meestal doe.

Zij hebben bij mij bijvoorbeeld ook de trekhaak onder de CX60 geplaatst, scheelde toch iets van 350/400 euro destijds als ik me niet vergis (originele Mazda trekhaak).

Ik woon zelf aan de grens dus voor mij is 't misschien 10/15 minuten verder dan de Nederlandse dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Als je auto in het buitenland is onderhouden, behoud je dan wel de NAP van de auto?

Edit: Chatgpt to the rescue:
Ja, de NAP blijft geldig, maar er zal een gat in de registratie zitten. Dit betekent dat er een periode is waarin geen nieuwe kilometerstanden zijn vastgelegd in de Nederlandse database.

Belangrijke punten:

NAP blijft logisch zolang de kilometerstand niet daalt. Een jaar geen onderhoud in Nederland zorgt er niet voor dat de NAP "onlogisch" wordt, zolang de volgende geregistreerde stand (bij APK of onderhoud in Nederland) hoger is dan de vorige.

Tussenliggende registratie ontbreekt: Als je een jaar lang alleen in Duitsland onderhoud laat uitvoeren, worden die kilometerstanden niet in de NAP geregistreerd. Dit kan vragen oproepen bij een toekomstige koper.

Bewijs van onderhoud: Het is verstandig om Duitse onderhoudsfacturen te bewaren waarop de kilometerstand vermeld staat.

Wil je dat de kilometerstand regelmatig in de NAP wordt bijgewerkt? Dan kun je tussentijds bij een Nederlandse garage een kleine beurt of een registratie laten doen.

[ Voor 86% gewijzigd door Fordox op 01-04-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Fordox schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:08:
Als je auto in het buitenland is onderhouden, behoud je dan wel de NAP van de auto?

[...]
Mazda houd het onderhoud in europa centraal bij, dus een uitdraai van de (onderhouds) historie bij Mazda is interessanter dan de NAP in mijn mening, de NAP word meestal alleen bij de APK bijgewerkt en niet zo zeer door (universele) garagebedrijven dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 13:14
(RSH) schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:39:
[...]

Mazda houd het onderhoud in europa centraal bij, dus een uitdraai van de (onderhouds) historie bij Mazda is interessanter dan de NAP in mijn mening, de NAP word meestal alleen bij de APK bijgewerkt en niet zo zeer door (universele) garagebedrijven dacht ik
Niet alleen bij de APK hoor. Ik heb bij mijn laatste auto zoektocht genoeg NAP rapporten gezien met 3 of 4 entries per jaar. Dan begin ik me altijd af te vragen waarom die auto zo vaak bij een garage is geweest, maar dat is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larko
Fordox schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:08:

[...]
De auto is in mijn geval volledig dealer onderhouden, alle facturen zijn er, maar je kunt bij Mazda erg makkelijk de onderhoudshistorie opvragen (kan zelfs via de MyMazda app alles netjes inzien) en daarin staan alle kilometers netjes geregistreerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Larko op 01-04-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:52
williewimp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:02:
[...]

Niet alleen bij de APK hoor. Ik heb bij mijn laatste auto zoektocht genoeg NAP rapporten gezien met 3 of 4 entries per jaar. Dan begin ik me altijd af te vragen waarom die auto zo vaak bij een garage is geweest, maar dat is weer een ander verhaal.
Garages zijn tegenwoordig verplicht bij elk contact met een auto de kmstand te registreren. Dus helaas dan ook voor elke piep en zucht een registratie die weer zichtbaar is op het NAP. Dus ook winter/zomer wissel of zelfs een ruitenwissertje vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Martin.Air schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:23:
[...]

Garages zijn tegenwoordig verplicht bij elk contact met een auto de kmstand te registreren. Dus helaas dan ook voor elke piep en zucht een registratie die weer zichtbaar is op het NAP. Dus ook winter/zomer wissel of zelfs een ruitenwissertje vervangen.
En dat is een goede regel, het voorkomt fraude. Voorheen was de interval veel langer wat ervoor zorgde dat je bij wijze van spreke elk jaar 1 dag voor de APK en/of onderhoud de kilometerstand kon instellen op iets wat jouw het beste uitkwam (even los van hoe lastig dit is tegenwoordig). Nu weet je eigenlijk nooit wanneer de registratie plaats gaat vinden, een simpele lekke band zoals hierboven is al voldoende om een registratie af te dwingen en dat is niet planbaar over het algemeen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 01-04-2025 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor de CX-60 eigenaren. Gisteren hebben ze een nieuwe revisie van het stuurmechanisme in mijn auto gemonteerd. Of het deze keer zo goed blijft is natuurlijk de vraag, maar hij stuurt lichter dan voorheen. Lichte besturing zonder enige fricitie; echt top zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 20:17
Die nieuwe revisie van het stuurhuis is er laatst ook bij mij ingezet na klachten van "sticky steering". Probleem is nu weg, hopelijk blijft het ook weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Naranya schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:36:
Die nieuwe revisie van het stuurhuis is er laatst ook bij mij ingezet na klachten van "sticky steering". Probleem is nu weg, hopelijk blijft het ook weg.
Het leek ook opgelost toen vorig jaar in februari de te stugge veer in het stuurhuis vervangen is. In het najaar begon ik te merken dat het sturen toch weer stroever begon te worden, zoals bij veel mensen. Hopelijk is de nieuwe revisie de echte oplossing. Inmiddels ben ik wel een beetje klaar met al het gedoe met die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik vraag me af of het een mazda specifiek ding is.
Mijn 2 heeft er ook iets last van. Het is werkbaar maar je hebt het liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Fordox schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:49:
Ik vraag me af of het een mazda specifiek ding is.
Mijn 2 heeft er ook iets last van. Het is werkbaar maar je hebt het liever niet.
Mazda-specifiek is het sowieso niet, want in de CX-60 zit een stuurinrichting van een joint venture van Honda en Hitachi. Honda heeft vorig jaar bijna 2 miljoen auto's teruggroepen vanwege dit probleem. Zij gebruiken 'm in ieder geval in de Civic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-06 11:11
Hier is hij vorig jaar januari vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Exirion schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:52:
[...]

Mazda-specifiek is het sowieso niet, want in de CX-60 zit een stuurinrichting van een joint venture van Honda en Hitachi. Honda heeft vorig jaar bijna 2 miljoen auto's teruggroepen vanwege dit probleem. Zij gebruiken 'm in ieder geval in de Civic.
@Fordox Zie o.a. hier in het Honda topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:47
[...]

Hoeveel is 'scheelt behoorlijk'? Je moet voor de APK ook nog langs een Nederlands autobedrijf natuurlijk.
TNThomas schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:48:
[...]

Goed om te horen! Dan ga ik naar een Belgische dealer vanaf nu, want het scheelt toch wel erg veel geld.
Welke prijsverschillen zie jij?

Ook zelf maar even gekeken en verrek, dat scheelt echt wat! Niet dat het zoveel uitmaakt (want op auto onderhoud is 150 euro peanuts), maar hoe dan?

Auto: MX-5 2.0 uit 2016
Werkzaamheden: 8e onderhoudsbeurt

Nederland: 517,17 euro bij Mazda Louwman Breda
Belgie: 358,31 bij Mazda Antwerp Automotive (40km ten zuiden van Louwman Breda)

Nu is Louwman gewoon best duur, dus ook nog even verder gekeken:
Nederland: 484,39 bij Mazda Mengelers Sittard
Belgie: 321,28 bij Mazda Lemmens Dilsen (20km ten westen van Mengelers Sittard)

Hoe dan? Doen ze wel dezelfde werkzaamheden? Is de 8e onderhoudsbeurt in Belgie hetzelfde als de 8e onderhoudsbeurt in Nederland? Zijn Belgische monteurs goedkoper dan Nederlandse monteurs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNThomas
roel-online schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:42:
[...]

Ook zelf maar even gekeken en verrek, dat scheelt echt wat! Niet dat het zoveel uitmaakt (want op auto onderhoud is 150 euro peanuts), maar hoe dan?

Hoe dan? Doen ze wel dezelfde werkzaamheden? Is de 8e onderhoudsbeurt in Belgie hetzelfde als de 8e onderhoudsbeurt in Nederland? Zijn Belgische monteurs goedkoper dan Nederlandse monteurs?
Dit verbaasde mij ook heel erg! Het punt over de APK is waar, maar dat hoeft voor mijn auto voorlopig maar één keer per x jaar. Hierbij het voorbeeld voor mijn Mazda 3 uit 2021 (ik heb even gauw de prijzen van de eerste drie beurten bekeken):

1e beurt:
  • Mengelers (NL): €366
  • Lemmens (BE): €217 (€149 minder)
2e beurt:
  • Mengelers (NL): €575
  • Lemmens (BE): €361 (€214 minder)
3e beurt:
  • Mengelers (NL): €439
  • Lemmens (BE): €272 (€167 minder)
In de online tools waarin je de prijzen kunt berekenen zie je wat er in het onderhoud zit. Dit is in Nederland en België (en alle andere EU-landen) hetzelfde. Ook eventuele garantie en de Mazda-pechhulp blijven geldig. Voor mij is de Belgische dealer 10 minuten langer rijden en het dus zeker waard!

[ Voor 11% gewijzigd door TNThomas op 03-04-2025 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
TNThomas schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:09:
[...]

Dit verbaasde mij ook heel erg! Het punt over de APK is waar, maar dat hoeft voor mijn auto voorlopig maar één keer per x jaar. Hierbij het voorbeeld voor mijn Mazda 3 uit 2021 (ik heb even gauw de prijzen van de eerste drie beurten bekeken):

1e beurt:
  • Mengelers (NL): €366
  • Lemmens (BE): €217 (€149 minder)
2e beurt:
  • Mengelers (NL): €575
  • Lemmens (BE): €361 (€214 minder)
3e beurt:
  • Mengelers (NL): €439
  • Lemmens (BE): €272 (€167 minder)
In de online tools waarin je de prijzen kunt berekenen zie je wat er in het onderhoud zit. Dit is in Nederland en België (en alle andere EU-landen) hetzelfde. Ook eventuele garantie en de Mazda-pechhulp blijven geldig. Voor mij is de Belgische dealer 10 minuten langer rijden en het dus zeker waard!
Mooie vergelijking! Zeker als de Belgische dealer slechts 10 minuten verderop is en de APK nog geen issue is, is het eigenlijk een no-brainer.

Toch snap ik niet waarom de Belgische dealers zo'n stuk goedkoper kunnen zijn. Hebben die op de één of andere manier lagere kosten? Of nemen ze genoegen met minder marge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:30
[...]

Hoeveel is 'scheelt behoorlijk'? Je moet voor de APK ook nog langs een Nederlands autobedrijf natuurlijk.

[...]

Even counteren voor Mazda Louwman Breda:
Mx5 2.0 2016 (heb je mijn auto gestolen? :+ )
8e onderhoudsbeurt deze week uitgevoerd

401,68 incl. Btw (+gratis apk bij onderhoud)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
LuisjeNL schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:09:
[...]

Heb je dan wel alle werkzaamheden laten uitvoeren die in de 8e beurt horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:30
TNThomas schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:30:
[...]

Heb je dan wel alle werkzaamheden laten uitvoeren die in de 8e beurt horen?
Yes, onderhoud volgens het boekje was de exacte opdracht.

Dikke kans dat er een gemiddelde prijs berekend is, want bougies zijn elke 120 000 en een luchtfilter is ook niet elke beurt.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
LuisjeNL schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:09:
[...]

Haha, mijn MX-5 was dus vorige maand bij Louwman Breda voor een onderhoudsbeurt. Dat kostte me ook zo'n 400 euro en in het Mazda onderhoudsoverzicht staat dat dat de 9e beurt was. Ook niet zo gek want 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024, 2025 betekent dat ie aan de 9e beurt toe was.

De Mazda NL onderhoudstool adviseerde nu voor mijn auto de 8e beurt - vreemd maar voor het prijsvergelijk maakt het niets uit. Belgie is dus goedkoper dan Nederland.
(Die onderhoudscalculator tool van Mazda NL is sowieso een beetje gaar want die adviseert ook allerlei zaken die volgens het instructieboekje nog niet nodig zijn op basis van de kilometerstand. Ik heb nog een PDFje uit 2017 dat veel duidelijker was.)

Overigens kreeg mijn MX-5 de 8e beurt groot onderhoud bij Mazda Huisman in Maasdijk waarbij ik tot twee keer toe terug moest omdat ze verkeerde olie in de versnellingsbak en het differentieel gooiden |:( Dat was echt zo'n knullige werkplaats. Pas toen ik zelf in de werkplaats erbij stond zag ik dat ze bij de tweede poging ook weer de verkeerde olie hadden staan en pas de derde keer hadden ze het juiste besteld.

[ Voor 19% gewijzigd door roel-online op 03-04-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Huisman is geen officiële Mazda dealer meer. Afgelopen jaar heeft er een aardige stoelendans plaats gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larko
[...]

Een paar posts erboven staat wat 't me gekost heeft (2e beurt). Het is een auto uit 2022, dus APK maak ik me (nog) niet druk over.
Je geeft aan, wat is nou 150 euro op onderhoud, als dat >30% is, de (randvoorwaardelijke) service beter is en daarnaast maar 10/15min verder rijden is dan de Nederlandse dealer is 't me dat met alle plezier waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
Larko schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:23:
[...]

Een paar posts erboven staat wat 't me gekost heeft (2e beurt). Het is een auto uit 2022, dus APK maak ik me (nog) niet druk over.
Dat had ik even gemist - dank!
Larko schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:23:
Je geeft aan, wat is nou 150 euro op onderhoud, als dat >30% is, de (randvoorwaardelijke) service beter is en daarnaast maar 10/15min verder rijden is dan de Nederlandse dealer is 't me dat met alle plezier waard.
Daar heb je helemaal gelijk in. Zeker als het nauwelijks verder is en je nog niet/nauwelijks voor een APK hoeft dan is het een leuke besparing. En helemaal als je een keer meer hebt dan alleen een reguliere onderhoudsbeurt.

Dank voor het onder de aandacht brengen - interessant om te zien. Al snap ik nog steeds niet waarom de Belgen goedkoper zijn dan de Nederlanders.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-06 22:18
Ik heb mijn eerste Mazda 6e besteld dus ik meld mij ook maar even hier.

(Ben altijd een Alfa liefhebber geweest en Mazda in het rood komt daar toch dicht in de buurt bij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Welkom @AMARONE :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik ga morgenavond de Mazda 6e eens bewonderen in het echt tijdens de preview dagen, eens kijken of ik het ook mooi op beeld kan krijgen die dag.
Ben vooral nieuwsgierig naar de werkelijke aansluitmogelijkheden in de auto, de kofferbakruimte i.c.m. de frunk en de prijs van een trekhaak.

Het is voor mij als alternatief voor een Xpeng G6 wat natuurlijk een hele andere auto is, maar blijf toch voorkeur hebben voor een lagere auto (dus geen crossover/SUV) en de Mazda 6e is qua prijs wel heel mooi neer gezet.

Edit:
Zijn er wellicht nog mensen welke iets zouden willen zien/weten wat ik morgen mee zou kunnen nemen. Mits zelf geen kans te bezichtigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Suicyder op 10-04-2025 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat ik echt een misser vind, is het vaste panoramadak in de 6e. Ik heb nu 2 auto’s met zonnedak gehad en zou niet meer zonder willen. Leuk een glazen dak boven je hoofd, maar als het niet open kan heeft het weinig meerwaarde. Verder nog steeds wel benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Suicyder schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:10:
Ik ga morgenavond de Mazda 6e eens bewonderen in het echt tijdens de preview dagen, eens kijken of ik het ook mooi op beeld kan krijgen die dag.
Ben vooral nieuwsgierig naar de werkelijke aansluitmogelijkheden in de auto, de kofferbakruimte i.c.m. de frunk en de prijs van een trekhaak.

Het is voor mij als alternatief voor een Xpeng G6 wat natuurlijk een hele andere auto is, maar blijf toch voorkeur hebben voor een lagere auto (dus geen crossover/SUV) en de Mazda 6e is qua prijs wel heel mooi neer gezet.

Edit:
Zijn er wellicht nog mensen welke iets zouden willen zien/weten wat ik morgen mee zou kunnen nemen. Mits zelf geen kans te bezichtigen.
Leuk! Ik ga dinsdag even kijken maar heb de auto blind besteld hier.

Ik ben vooral benieuwd naar de zit, de ruimte achterin en wat mij nog niet helemaal duidelijk is:
-zit er matrix verlichting op of gewoon domme led verlichting
-lane assist of Mazda radar zorgt ervoor dat je auto zelf in het midden van de weg blijft rijden of gaat die pingpongen?

Qua interieur heb ik toch maar de zwarte gedaan maar dat is ook niet zichtbaar bij dat demo model helaas dus dat is afwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door AMARONE op 10-04-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112

Edit:
Waar worden die preview dagen gehouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
Mick3112 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:13:
[...]

Waar worden die preview dagen gehouden?
www.mazda6epreview.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Dit jaar ook nog de Mazda CX-6E in Nederland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Yoi7oDB401Yv8YeKm8f8sVfPU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eHTNHH40zWwK6w7TxOHJS2c.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.autoweek.nl/a...-mazda-cx-6e-voor-europa/

Ik moet dit jaar een nieuwe leasewagen, rij nu in een Skoda Enyaq en de Xpeng G6 stond hoog op mijn lijstje. Maar nu bij het zien van deze Mazda misschien toch wel wachten met bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Juicie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:37:

[Afbeelding]

Ik moet dit jaar een nieuwe leasewagen, rij nu in een Skoda Enyaq en de Xpeng G6 stond hoog op mijn lijstje. Maar nu bij het zien van deze Mazda misschien toch wel wachten met bestellen.
Dan zou ik alvast bij de 6e gaan kijken, zou in basis dezelfde auto moeten zijn als het goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juicie
  • Nu online
Martin.Air schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:51:
[...]

Dan zou ik alvast bij de 6e gaan kijken, zou in basis dezelfde auto moeten zijn als het goed is.
Ik heb op het Autosalon in Brussel al de 6e bekeken. Erg mooie auto maar ben niet zo een liefhebben van de sedan vorm. Het zou helemaal mooi zijn als er een 6e SportBreak zou komen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Das wel een goedgekozen locatie qua naam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:39
Juicie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:37:

[Afbeelding]

Is dit nu een formaat CX-30? Zo ziet het er in ieder geval wel uit. Maar het getal 6 impliceert weer wat anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
CarJunkyXL schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:35:
[...]

Is dit nu een formaat CX-30? Zo ziet het er in ieder geval wel uit. Maar het getal 6 impliceert weer wat anders..
Komt op mij over als een lengte CX-60, met iets minder bagageruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicie
  • Nu online
CarJunkyXL schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:35:
[...]

Hij staat op de basis van de Deepal S07:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ste7hLlGNEaunu_Tav-4IVlSdQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jFmhpMyb5al3FCcbDY5JyVbd.jpg?f=user_large

Dus een vrij grote auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-06 07:28
Ben erg benieuwd naar de eerste indrukken en ervaringen met de 6e, ik lurk nog even. In november 2024 mijn Mazda 3 ingeruild voor een Polestar 2, wilde iets volledig elektrisch maar Mazda had niks vergelijkbaar. De 6e had een mooie optie geweest had ik de prijzen etc geweten, dan had ik gerust even gewacht. Met 4m92 nu niet de kleinste, bleef liever zo rond de 4m50 van lengte.

Ik heb zelfs nog overwogen een MX-30 R-EV te kopen, gewoon om bij Mazda te blijven. Prijzen waren mooi en de dealer was ook top, maar gaf ook gewoon eerlijk toe dat de auto wat tegenvalt als je ziet wat de concurrentie doet. Kleine batterij, hoog verbruik,... Denk dat de 6e het een pak beter gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Nu online
deSenna24 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:59:
Ben erg benieuwd naar de eerste indrukken en ervaringen met de 6e, ik lurk nog even. In november 2024 mijn Mazda 3 ingeruild voor een Polestar 2, wilde iets volledig elektrisch maar Mazda had niks vergelijkbaar. De 6e had een mooie optie geweest had ik de prijzen etc geweten, dan had ik gerust even gewacht. Met 4m92 nu niet de kleinste, bleef liever zo rond de 4m50 van lengte.

Ik heb zelfs nog overwogen een MX-30 R-EV te kopen, gewoon om bij Mazda te blijven. Prijzen waren mooi en de dealer was ook top, maar gaf ook gewoon eerlijk toe dat de auto wat tegenvalt als je ziet wat de concurrentie doet. Kleine batterij, hoog verbruik,... Denk dat de 6e het een pak beter gaat doen.
Om alvast een idee te krijgen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air

Ik neem even aan dat je het brandstofverbruik bedoeld, de pure EV versie namelijk is best zuinig te noemen met gemiddeld 16,4 kWh per 100km (praktijkverbruik bij ons). Ik mag toch hopen dat de R-EV niet echt onzuiniger is.
Wij komen vaak genoeg verder dan de zogenaamd zuinigere auto's om ons heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE

Edit:
En? Hoe was het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
Ik moet nog, ben van 19-20u aan de beurt. Gaat in tijdslot van een groepjes per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ben erg benieuwd naar de eerste indrukken en ervaringen met de 6e, ik lurk nog even. In november 2024 mijn Mazda 3 ingeruild voor een Polestar 2, wilde iets volledig elektrisch maar Mazda had niks vergelijkbaar. De 6e had een mooie optie geweest had ik de prijzen etc geweten, dan had ik gerust even gewacht.
Gezien de ellende met de CX-60 zou ik voorlopig echt geen Mazda meer kopen die net op de markt is. Zeker niet als het ook nog een Chinees fabrikaat uit een JV is. Eerst maar eens kijken hoe goed ie is :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
De auto is bij mij toch wel op de shortlist terecht gekomen. Ik ben echt wel fan van een sedan en/of station en minder van SUV's.

Mooi uiterlijk, de koperkleur in het echt VEEL mooier dan op de website, foto's doen het al meer recht.
Kofferbak ruimer dan verwacht en de frunk is ook mooi meegenomen. Goede zit, mooi wat ruimte, ook achterin, iemand van 2 meter achterin zou qua hoofdruimte meh worden denk ik (maar daar heb ik geen last van).
Geen skiluik, wel bekerhouders en dus klimaatzones. Mooie diepe opslag middenconsole en los nog onder middenconsole. Dashbordkastje aanwezig en netjes.

Verder is het nog lastig te beoordelen natuurlijk, puur visueel en voelen.

Maar al met al positief gevoel bij, enige minpunt aan de auto vind ik het snelladen bij de long range (ik kan die alleen bestellen bij mijn LM momenteel). Trekhaak geen officiële prijs van nog, verwachting was 1500-2000 ergens.

En natuurlijk, foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib5zkdJiXgC63Uf--JmycTJTEEA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHAzYah0FsN36Kz7JTS6GwnB.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i35wceOVfRiwKUuenqAH7LgxVMk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKy0EvAZu1oMCGy2SinNmR6U.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHwSP_MFwfaqz-MSuO69kUMVrAo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtU1Utfjs9sJn850osUC7Q4j.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxrpZGqVXprmwh_TlzlSbE_Rc00=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkCU7sCit66nskt9DBzi1hyA.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9yq4vc2Ziwg7pAUu5oCKKbNbUI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hxcrqt90oMHe2ZaICeYuOYsd.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tGRbwad97lJ9zBUqgnIGhtjfYo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geumQAE0i9RcZLOtKEMGzUrR.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:43
Vandaag mogen kijken en zitten, eens met wat @Suicyder hierboven schrijft. Mooie auto met prettig interieur. Wel erg groot (breed én lang). Stoel zat ook goed. Echter, met mijn net geen 2 meter lengte kijk ik met de stoel in de laagste stand tegen de bovenrand van de vooruit, dus voor mij helaas een no-go. Jammer, want ook fiscaal een interessante optie.

Voor wie de auto nog overweegt, Mazda medewerker gaf aan dat de auto vanaf augustus proef te rijden is en ze erg veel verwachten te kunnen leveren dit jaar nog, ook als je pas na een proefrit bestelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Het is ook op deze foto's echt een mooie auto ja. Ik zag net dat je in de configurator dit witte of een zwart interieur kan bestellen. Tot nu toe was er alleen de camel-kleurige variant, welke ik persoonlijk wel de mooiste vind. Maar de website is al een tijdje stuk: als je aangeeft dat je privé wil rijden dan krijg je 'Deze informatie kan momenteel niet worden weergeven. Probeer het later opnieuw.' of zakelijke opties met financiering. Ik wil 'm gewoon kunnen afrekenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE
Wat een ontzettend mooie auto, zat lekker. Snappy scherm en mooi design

Ik ben overtuigd, het enige wat ik ga wijzigen is om toch het beige interieur te nemen. Vond het zeer strak eruitzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izC2uENIHW1yQ7mT-9kTPvCqj_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHsoVHZ8FcHpxEsAIVZtOki0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dy1nBYV1BgL1cUDEftRgwW5tPN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRquKctw7ZZdXBjih456K8gP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door AMARONE op 14-04-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:25
AMARONE schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:26:
Wat een ontzettend mooie auto, zat lekker. Snappy scherm en mooi design

Ik ben overtuigd, het enige wat ik ga wijzigen is om toch het beige interieur te nemen. Vond het zeer strak eruitzien.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtige variant op de foto. Is er ook al een rood exemplaar gezien met het bruine interieur (Takami Plus)?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:23:
[...]

Prachtige variant op de foto. Is er ook al een rood exemplaar gezien met het bruine interieur (Takami Plus)?
Op YouTube meermaals, maar tijdens deze preview was het alleen de Copper met beide interieur.

Overigens is een andere auto van mijn shortlist niet meer bestelbaar, dus lijkt het er steeds meer op dat de Mazda 6e mijn volgende auto zal gaan worden. Zodra ik weet wanneer de huidige definitief de deur uit gaat ga ik pas klikken :)
Enige wat ik nog mis is de accessoirelijst zodat ik de trekhaak ook op kan schrijven/aanklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Suicyder schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:12:
[...]

Op YouTube meermaals, maar tijdens deze preview was het alleen de Copper met beide interieur.

Overigens is een andere auto van mijn shortlist niet meer bestelbaar, dus lijkt het er steeds meer op dat de Mazda 6e mijn volgende auto zal gaan worden. Zodra ik weet wanneer de huidige definitief de deur uit gaat ga ik pas klikken :)
Enige wat ik nog mis is de accessoirelijst zodat ik de trekhaak ook op kan schrijven/aanklikken.
Dat snap ik wel. Een van de grote voordelen van deze auto vind ik het keurige trekgewicht van 1500kg.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Hoewel ik groot fan ben van zo'n sharknose uiterlijk (denk oude Mitsubishi's, BMW's etc.) vind ik dit er toch wel kwetsbaar uitzien wanneer de bumper niet het meest uitstekende deel van de carrosserie is, deze 6e heeft zowel achter als voor "negatieve hoek" overhangen als ik het zo mag omschrijven, Peugeot heeft dat ook bij een paar modellen gehad, een achterklep die verder uitsteekt dan de bumper, lijkt me niet zo handig en behoorlijk kwetsbaar.
Ziet er heel gaaf uit maar moet er niet aan denken dat je (of iemand anders) de auto aantikt en het eerste punt van impact is je achterspoiler/klep of de motorkap, inclusief vrij kostbare doorlopende lichtunits.
Dat gaan hele prijzige reparaties worden wanneer de auto nogal wat uitsteekt boven bumperhoogte vrees ik.
Als ik zie hoe lomp men hier inparkeert met allerlei SUV/crossover achtige boomermobielen icm steeds groter wordende nieuwe auto's in totaal niet meegroeiende parkeervakken...
Met eigen oprit en veel snelweg zal het allemaal wel meevallen maar zou wel wat zenuwachtig worden wanneer je altijd letterlijk langs de straat in een parkeervak staat en er steeds ander volk voor en achter je fileparkeert, Parijs zou ik maar skippen met dit model ;)

Dat honkbakhandschoenkleurige interieur is trouwens wel erg lekker :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
Hij is besteld hier. Rood icm het beige interieur.

Ik was zwaar onder de indruk van die auto (maar kom van een id3 dus dat zegt weinig). Hopelijk is het rijgedrag en comfort ook goed dus ik ben benieuwd. Die copper kleur is prachtig maar voor mij net even te oubollig nog, daar hoort een heer uit te stappen haha.

De verlichting gaven ze van aan dat het gewoon domme LED is wat ik wel jammer vind(matrix?). Qua software waren ze ook nog zaken aan het doorontwikkelen maar de werking was al zeer responsief.

Mooie zachte materialen verder van binnen, de achterbank heeft veel beenruimte maar zit voor geen meter zoals elke ev tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
AMARONE schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:21:
Hij is besteld hier. Rood icm het beige interieur.

Ik was zwaar onder de indruk van die auto (maar kom van een id3 dus dat zegt weinig). Hopelijk is het rijgedrag en comfort ook goed dus ik ben benieuwd. Die copper kleur is prachtig maar voor mij net even te oubollig nog, daar hoort een heer uit te stappen haha.

De verlichting gaven ze van aan dat het gewoon domme LED is wat ik wel jammer vind(matrix?). Qua software waren ze ook nog zaken aan het doorontwikkelen maar de werking was al zeer responsief.

Mooie zachte materialen verder van binnen, de achterbank heeft veel beenruimte maar zit voor geen meter zoals elke ev tegenwoordig.
Heb jij met het beige interieur gekozen voor de goedkopere uitvoering? Of is de Plus uitvoering ook te krijgen met zwart of beige bekleding? En welke batterij heb je gekozen? De 68kWh?

Mooie bestelling! Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:16
Pr088 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:13:
[...]
Dat snap ik wel. Een van de grote voordelen van deze auto vind ik het keurige trekgewicht van 1500kg.
Ik ben benieuwd hoeveel er van de actieradius overblijft als je iets van 1500 kilo gaat rondsleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Nu online
gerritjan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:19:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel er van de actieradius overblijft als je iets van 1500 kilo gaat rondsleuren.
Meestal realistisch om afstand te delen door 2, dan zit je over het algemeen redelijk goed.
Wel weer afhankelijk of het een caravan of vouwwagen is natuurlijk, ik reken hier even met caravan (dus hoogte). Wellicht anders/extremer dan bij SUV's welke zelf ook hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
https://www.autoweek.nl/a...ijgt-flink-grotere-motor/

Zag deze berichtgeving op Autoblog en Autoweek.

Toch wel benieuwd naar die skyactive-Z motoren die ergens in 2027 moeten komen.

Vanuit het artikel spreken ze bij die volgende generatie mx5 dus onder de 4 meter en rond de 1000KG en dus met die 2.5 S-Z motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Pr088 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:02:
[...]

Heb jij met het beige interieur gekozen voor de goedkopere uitvoering? Of is de Plus uitvoering ook te krijgen met zwart of beige bekleding? En welke batterij heb je gekozen? De 68kWh?

Mooie bestelling! Gefeliciteerd!
Thanks!

Ik heb uiteindelijk de 68kWh gekozen ivm de laadsnelheid. Die 100km haal je makkelijk in door sneller te laden en qua meerprijs voor de plus verduisteren en het interieur vond ik het niet waard dus vandaar het standaard interieur.

Bij de plus komt altijd dat nappa interieur. (Geen idee of de stoelen dan ook beter zijn nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

PalingDrone schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:35:
Hoewel ik groot fan ben van zo'n sharknose uiterlijk (denk oude Mitsubishi's, BMW's etc.) vind ik dit er toch wel kwetsbaar uitzien wanneer de bumper niet het meest uitstekende deel van de carrosserie is, deze 6e heeft zowel achter als voor "negatieve hoek" overhangen als ik het zo mag omschrijven
Het leven is vol risico's, waarvan er veel een stuk ernstiger zijn. En je kunt het ook zo zien: juist omdat die uitstekende punten hoger liggen, heb je er zicht op. Als je dan nog ergens tegenaan zit dan kun je beter je rijbewijs door de shredder halen :P
AMARONE schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:21:
Als dat echt zo is, vind ik het erg matig. Ik heb sinds 2017 matrix LED-lampen op een 3, CX-5 en nu CX-60 gehad. Het lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk dat het gewone LED koplampen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Exirion schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:34:
[...]

Het leven is vol risico's, waarvan er veel een stuk ernstiger zijn. En je kunt het ook zo zien: juist omdat die uitstekende punten hoger liggen, heb je er zicht op. Als je dan nog ergens tegenaan zit dan kun je beter je rijbewijs door de shredder halen :P

[...]

Als dat echt zo is, vind ik het erg matig. Ik heb sinds 2017 matrix LED-lampen op een 3, CX-5 en nu CX-60 gehad. Het lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk dat het gewone LED koplampen zijn.
Ja, mij ook hoor maar ga nu maar even af op die man daar. Kon het ook niet echt zien dus dat is nog even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Exirion schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:34:
[...]

[...]
Gaat er niet altijd om waar je zelf tegenaan rijdt, mijn (oude) auto zit bijvoorbeeld overal onder de deuken en parkeerschades die anderen er zonder problemen of het ff te melden in gereden hebben.

Wij hebben hier bij het appartement een relatief laag muurtje achter wat parkeervakken staan, nadat dat ding om de haverklap aan gort gereden werd door mensen die tijdens het uitparkeren het "boem is ho" principe hanteerden en er vrijwel maandelijks gemetseld moest worden heeft de vve besloten om de bovenste laag stenen dan maar te vervangen door een horizontale heipaal.
Die ligt nu dus ook al scheef :F

Hoewel ik het er heel mooi uit vind zien blijft het wel een vrij prijzig uitstekend deel, iets wat opa Arie met z'n Kadjar automaat prima als bumpstop kan gebruiken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:26
Ook hier 2 weken geleden voor mijn nieuwe leaseauto op de knop bestellen gedrukt.
Een takumi plus (68kwh) in het Aero Grey.

Zojuist vanuit de leasemaatschappij een hopelijk voorzichtige leveringstermijn ontvangen. 2e helft oktober 2025.

Na 3 jaar Enyaq en daarvoor prive 3 jaar een Mazda 6 2.2 diesel (uit 2017) naar meer dan volle tevreden gereden te hebben dus terug het Mazda front.
Hopelijk is het Mazda sausje niet alleen in het exterieur terug te vinden en ook qua rijgedrag want de 6 die ik had is qua rijders (autobaan) auto een van de fijnste ik persoonlijk gehad heb.

Kijk er naar uit, maar het wachten gaat lang duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05:07
De Mazda-medewerker die bij de 6E was gisteren vertelde me dat er onder water best nog wel wat verschil zit tussen de Deepal L07 en de 6E, dus dat het niet alleen de koets is die anders is. Daardoor kon hij mij vertellen dat het toch wel echt een Mazda is. Denk aan ophanging etc. Ook dat er wezenlijke verschillen zitten tussen de EZ-6 en 6E. Ik kan daar alleen op het internet niks over vinden. Zijn er hier mensen die daar meer over weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:24
Is de 6e ook verkrijgbaar zonder dat lompe 14-inch scherm? Of iig met een kleiner scherm?
Voor mij haalt dat scherm het gehele interieur/dashboard-ontwerp onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05:07
mark_vs schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:59:
Is de 6e ook verkrijgbaar zonder dat lompe 14-inch scherm? Of iig met een kleiner scherm?
Voor mij haalt dat scherm het gehele interieur/dashboard-ontwerp onderuit.
Ik weet niet of je vraag retorisch is, maar nee, dat zit er altijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:25

OKA

Heeft er iemand ervaringen met dakdragers voor een Mazda CX-5 vanaf 2017?
De originele is denk ik een rebrand van Thule. En uiteraard verkoopt Thule ze ook onder eigen naam.
Ik ben ook Yakima tegengekomen en die ziet er wel robuuster uit, vooral omdat ze niet uitsteken over de rand.
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste