Mwah, dat valt nog wel mee:
ADAC statistieken geven eigenlijk aan dat VW-Golf al meerdere jaren betrouwbaar is (al heb ik zo'n gevoel dat dat in dit topic nogal gevaarlijk is om te zeggen...); dus qua kwaliteit denk ik niet dat ze elkaar veel ontlopen.
Ga je dan een VW-Golf en Mazda-3 qua uitrusting zo gelijk mogelijk uitrusten, dan zijn ze eigenlijk wel nagenoeg even duur. Het is pas sinds het facelift-model waarbij ze gratis navigatie in het dashboard hebben dat de Mazda duidelijk voordeliger is, maar heel veel ontlopen ze elkaar niet. Uit een offerte van VW bleek daarbij dat ze significant meer aan inruil/korting boden.
Ga je dan ook kijken naar verbruikscijfers (volgens dezelfde norm gemeten is VW-Golf diesel aanzienlijk zuiniger) en onderhoudsinterval (20K bij Mazda tegen waarschijnlijk langer bij de VW), dan denk ik niet dat je kan zeggen dat VW echt duur is t.o.v. de Mazda-3.
Het is echt verdraaid lastig om te bepalen of de een duurder of goedkoper is dan de ander, want je moet zoveel factoren meenemen dat het haast onmogelijk is om het echt goed te berekenen, maar mijn gevoel na de afgelopen weken is dat ze elkaar weinig ontlopen.
Maar ja: een Golf ziet er uit als een Golf, saai, degelijk, je ziet hem echt overal en struikelt er over. De Mazda-3 daarentegen heeft wel iets aparts, moois. Dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven.
(Dat, plus dat de VW-dealer mij liet proefrijden in een benzinemodel terwijl ik specifiek en duidelijk om diesel gevraagd had... en maar opgehemelen dat 'ie zo stil is...)