M'n banden zijn niet rond, volgens de euromaster, eh? En nu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-05 13:22
Ik ben van de week bij de Euromaster geweest voor m'n banden te laten balanceren want ik merkte tijdens het rijden op bepaalde snelheden dat m'n gehele auto begon te vibreren/resoneren als een malloot.

Dit gebeurde bij specifieke snelheden rondom de 55-65kmh, 110-130kmh. Het probleem was telkens verholpen door ietsje langzamer/ietsje sneller te rijden of boven de 130kmh (teller) te rijden. Rond 140kmh was acceptabel.

Enfin laten balanceren dus, bleek 1 band 15gram bij te moeten en ze bleken op 2.2bar i.p.v. 1.8bar te staan. (Waarbij ik me echt afvraag hoe ze in vredesnaam op 2.2 zijn gekomen want ik kan me niet herinneren dat ik ze zo ver heb opgepompt).

De euromaster man wist me echter ook te vertellen dat mijn banden niet echt rond waren. Alsof er een soort van boggel in zat. Ik had er toen alleen niet echt verder over na gedacht en had iets van merk wel, moet terug, pauze is voorbij en moet weer aan de slag (werken).

Nu zijn bepaalde vibraties de auto uit, maar de versie rondom die bepaalde snelheden zit er nog steeds. Heel erg vervelend dus.

De auto heeft van begin december tot eind maart stilgestaan in een (overdekte) stalling. Ik heb hem zelf sinds Maart vorig jaar. Toen had hij dit euvel nog niet. Sinds wanneer wel durf ik niet precies te zeggen. Ik kan me herinneren dat er voor op stalling ook al wel wat vibraties in zaten.

Heeft er iemand tips of trics o.i.d.?

Het gaat om een Mazda MX5 uit 1999 (10th anniversary edition) met nog de officiele 15" velgen er op. Deze hebben geen (zichtbare) stoeprand schade. Om het zo maar even te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:10

4x2

lộn xộn quá

Wat voor banden in welke bandenmaat zitten er eigenlijk onder ?

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 23:40

Rejgun

Leven is Bier drinken

Bij langdurige stilstand kan een band inderdaad een 'vlakke' kant krijgen, maar of dit al na 4 maanden het geval is weet ik niet. Als de banden al oud zijn en dus uitgedroogd/poreus beginnen te worden, dan zal het wel eerder gebeuren.

Overigens vind ik 1,8 bar echt aan de lage kant. Of wordt dit voor een MX5 uit '99 aangeraden? (zie tankdop of deurstijl).

Overigens heb ik zelf ooit trinllingen in mijn wielen gehad, welke het gevolg was van cuppen van de banden. Dit krijg je op de niet aangedreven wielen. Worden de wielen wel eens van voor naar achter gewisseld? Dit zou het probleem anders wellicht al een heel stuk kunnen verbeteren.

Als het echt hinderlijk is, is de beste oplossing 4 nieuwe banden. In de maat 15" zijn deze niet al te duur. Aangezien je de auto in de winter niet gebruikt ga ik er van uit dat dit echt een hobby-auto voor je is. Het is dan zeker hinderlijk als er een trilling inzit.

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:47
Na vier maanden zijn je banden wel vervormd ja, dat is helemaal niet raar. Zelf merk ik het na een week stilstand al bij mijn auto, als de bandjes dan nog koud zijn merk ik echt dat ze niet 100% rond zijn. (bandenmaat 205/55/16). Zodra de banden warm zijn is het weg.

Van de bandenboer hier laatst begrepen dat je bij echt grote problemen je banden even op een hele lage druk moet zetten (1 bar ofzo) en dan even een stuk gaan rijden, en dan weer oppompen. Door de lage druk wordt de band heel snel heel erg warm en wordt het rubber dus ook erg zacht. Maar of het ook echt werkt weet ik niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

masterslave schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:42:
Na vier maanden zijn je banden wel vervormd ja, dat is helemaal niet raar. Zelf merk ik het na een week stilstand al bij mijn auto, als de bandjes dan nog koud zijn merk ik echt dat ze niet 100% rond zijn. (bandenmaat 205/55/16). Zodra de banden warm zijn is het weg.
QFT.

Ik merk het als ik de auto van mijn pa meeneem (weekendauto, 255 achter) dan zit je de eerste 10 min echt te shaken. Advies is dan ook als een auto zo lang staat. Op bokken, of 1 keer per week even een paar km mee rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
4x2 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:29:
Wat voor banden in welke bandenmaat zitten er eigenlijk onder ?
Maatje 195/50/15
Afbeeldingslocatie: http://daantimmer.nl/downloads/banden1t.jpg

Beetje uitdroging?
Afbeeldingslocatie: http://daantimmer.nl/downloads/banden2t.jpg
Rejgun schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:29:
Bij langdurige stilstand kan een band inderdaad een 'vlakke' kant krijgen, maar of dit al na 4 maanden het geval is weet ik niet. Als de banden al oud zijn en dus uitgedroogd/poreus beginnen te worden, dan zal het wel eerder gebeuren.
Ik had dit toen nog wel even snel gevraagd met de melding dat hij 4maanden op stalling had gestaan en Meneer euromaster vertelde me dat dat wel eens mee zou kunnen vallen? Maar zo te horen had hij het mis?
Rejgun schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:29:
Als het echt hinderlijk is, is de beste oplossing 4 nieuwe banden. In de maat 15" zijn deze niet al te duur. Aangezien je de auto in de winter niet gebruikt ga ik er van uit dat dit echt een hobby-auto voor je is. Het is dan zeker hinderlijk als er een trilling inzit.
Klopt, hij zal in/onder een carport komen te staan (nieuw huis) en inderdaad alleen voor mooi-weer-dagen af en toe naar buiten.
masterslave schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:42:
Sinds de controle niet langer dan 10minuten gereden, zal er eens opletten morgen (ander half uur rijden met alleen snelweg).

[ Voor 75% gewijzigd door daan.timmer op 19-04-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Hoe oud zijn de banden?
Als je banden echt oud zijn kan het idd dat er een ei op komt of dat ze ovaal worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.velgenshop.nl/images/images/band_productie_datum.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Zou eens beginnen met die banden op 2,5 bar zetten, ik vermoed dat ie dan al beter rijdt.
Al is 195/50/15 wel een behoorlijk goedkope bandenmaat, dus al zijn je banden ovaal en gaat het dr niet meer uit (het kan) dan is het qua kosten wel te overzien om 4 nieuwe te kopen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
Verergert dat het probleem juist niet alleen maar?

@Bierkameel, ik zal morgen even kijken. Geen zin om nu hotel uit te gaan (en is donker anyway)

[ Voor 49% gewijzigd door daan.timmer op 19-04-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik zou eerst kijken naar het jaartal voordat je de banden lekker hard oppompt.... Een klapband heb je natuurlijk sneller bij uitgedroogde / oude banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je een keer een noodstop hebt gemaakt kan het ook dat er een platte kant aan gesleten is, maar dat zou je moeten kunnen zien.
Andere mogelijkheid is een scheurtje in de stalen ringen (banden zijn "steel belted") of canvas lagen waardoor er een hobbel ontstaat op de band.

Kan je voor jezelf ook voelen waar het probleem zit? voor of achter? c.q. voel je de trillingen meer in je stuur of in je zitvlak, welke overheerst?
Bij wijze van test kan je eventueel je voor en achter wielen met elkaar wisselen om te voelen of het dan verschil maakt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
Vandaar de vraag of dat het idd niet alleen maar zal verergeren :-) Ik zal er morgen dus even verder naar kijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor wat betreft de bandenspanning: het is vrij normaal om voordat je een auto lang stil zet, de banden keihard op te pompen, juist om dit tegen te gaan. Dat zou de hoge bandenspanning kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:30
De 'hoge' bandenspanning die ze gemeten hebben zou kunnen komen door warme banden. Wat voor afstand heb je afgelegd tot de garage? Verder zie ik op je foto een band met een vrij 'grof' profiel (brede groeven, weinig rechte vlakken rubber), mijn ervaring is dat die minder gelijkmatig slijten dan banden met een 'normaal' profiel.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 19:47

Metro2002

Memento mori

Plague schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 00:03:
Voor wat betreft de bandenspanning: het is vrij normaal om voordat je een auto lang stil zet, de banden keihard op te pompen, juist om dit tegen te gaan. Dat zou de hoge bandenspanning kunnen verklaren.
2,2 bar is toch niet keihard opgepompt :+ hallo. Die 1,8 bar is vrij laag en ik vraag me af of dat wel zo laag moet , kijk maar eens in de deurstijl wat er in je banden moet. Ik heb de banden van mijn auto meestal op 2,5 bar staan zelfs, alleen in de winter gaan ze terug naar 2 bar omdat je dan nét iets meer grip krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
Metro2002 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 09:42:
kijk maar eens in de deurstijl wat er in je banden moet.
In de deur staat alle vier de banden op 1.8bar | 26PSI. Dus dat klopt wel degelijk.
Week 35 2008 (eind augustus)

In welke categorie valt dat? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:47
Als ik naar dat profiel kijk zou ik er sowieso rap nieuwe banden onder gooien. Die banden zien er echt niet goed uit. Ze zijn bijna glad en hebben ook scheurtjes.

Met een flinke regenbui wil ik niet met die banden rijden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
Misschien dat de foto er slecht uit ziet qua profiel. Ik heb geen meetstaafje bij de hand (morgen wel, als het goed is). Maar naar mijn inschatting zit er nog 4-5mm profiel op.

Het klopt inderdaad wel dat de buitenranden er uitgedroogd uitzien inclusief scheurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

daan.timmer schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 10:01:
[...]
In de deur staat alle vier de banden op 1.8bar | 26PSI. Dus dat klopt wel degelijk.
[...]
Week 35 2008 (eind augustus)

In welke categorie valt dat? :-)
De leeftijd is prima, 4 jaar is geen punt.
Die 1,8 bar zou ik nog niet misschien aanhouden, ik heb dezelfde banden onder mn eigen auto gehad in dezelfde maat met een gelijk gewicht en die had ik altijd op 2,5 bar staan, daar reden ze ook het beste op.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

4x2 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 11:27:
[...]

De leeftijd is prima, 4 jaar is geen punt.
Die 1,8 bar zou ik nog niet misschien aanhouden, ik heb dezelfde banden onder mn eigen auto gehad in dezelfde maat met een gelijk gewicht en die had ik altijd op 2,5 bar staan, daar reden ze ook het beste op.
Slecht advies ivm slijtage en gripproblemen als je op te harde banden rijdt. Het kan misschien wel lekkerder rijden, maar veilig is anders. Gewoon op de aangegeven spanning rijden. Om de bobbel eruit te krijgen kan je natuurlijk wel van de tips in dit topic gebruik maken, maar ga niet continu op een verkeerde spanning rijden.

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 16:24
Ik deel de mening van Masterslave op het eerste zicht ziet het profiel er niet meer goed uit nogal veel microscheurtjes en op eerste zicht nog weinig profieldiepte. Meet even de profieldiepte op verschillende plaatsten. Ik vervang mijn banden meestal bij +-3 mm. Banden met minder dan 2,5 mm wil je niet rijden voor je eigen veiligheid en de veiligheid van andere weggebruikers.

Meestal staat er ergens op de band ook een slijtagegraad indicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Wokkels schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 12:01:
[...]
Slecht advies ivm slijtage en gripproblemen als je op te harde banden rijdt. Het kan misschien wel lekkerder rijden, maar veilig is anders. Gewoon op de aangegeven spanning rijden. Om de bobbel eruit te krijgen kan je natuurlijk wel van de tips in dit topic gebruik maken, maar ga niet continu op een verkeerde spanning rijden.
Niks slecht advies, op die bandenspanning hadden ze de beste grip (droog en nat) en sleet de band mooi af.
Ik geef een advies gebaseerd op mn eigen ervaringen met die exacte band in die maat onder een auto met hetzelfde gewicht....

Maar als jij ze fijn op 1,8 bar wil zetten, be my guest.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:01
De banden zien er niet echt jofel uit. Sowieso voel je met een MX5 NA of NB elke onbalans al heel goed dankzij het sport onderstel, het kan dus ook best zijn dat je de auto een keer goed moet laten uitlijnen.

Daarnaast zou ik oppassen of je Euromaster wel goed genoeg kan balanceren, mijn MX5 heb ik drie keer moeten laten balanceren voordat de trillingen weg waren, gewoon omdat de bandenboer niet zo naukeurig kijkt. In een Golf had je met dezelfde banden niets gemerkt van onbalans.

1,8 bar is trouwens meer dan genoeg met je 15" velgen, hoger zou ik ze zeker niet zetten. Je comfort is dan wel een heel stuk weg, en voor een auto van 950 kilo op deze maat is 1,8 prima.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

4x2 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 13:15:
[...]

Niks slecht advies, op die bandenspanning hadden ze de beste grip (droog en nat) en sleet de band mooi af.
Ik geef een advies gebaseerd op mn eigen ervaringen met die exacte band in die maat onder een auto met hetzelfde gewicht....

Maar als jij ze fijn op 1,8 bar wil zetten, be my guest.
Hoe heb je dat allemaal precies gemeten en geobjectiveerd dan? Kan me niet voorstellen dat je dezelfde apparatuur hebt als de fabrikant van de auto waar het om gaat namelijk... Daarnaast: jouw ervaring (1 persoon) valt in het niet qua bewijsmateriaal bij de ervaring van velen, om maar niet te spreken van de ervaringen van de fabrikanten die talloze tests hebben uitgevoerd.
Mag ik me afvragen hoe je denkt dat de fabrikant bij de geadviseerde bandenspanning komt? Zuigen ze dat uit hun duim? 8)7

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat 230V niet dodelijk is. Ik hield er alleen een tintelend gevoel aan over, wat uiteraard meteen wil zeggen dat het veilig is. Ik zou iedereen aanraden (omdat we allemaal ongeveer dezelfde vormgeving hebben) om even de 230V aan te raken. Maar als jij het eigenwijs niet wil doen en de rest van de wereld wil geloven dan doe je het toch niet, be my guest...
Snap je hoe omgekeerd je redeneert? Ik kan hier echt slecht tegen, met name omdat je de veiligheid van een ander op het spel zet met je goedbedoelde advies.
Hoe dan ook: ik zou uitkijken met advies 'uit eigen ervaring' in ieder geval.

[ Voor 25% gewijzigd door Wokkels op 20-04-2012 14:11 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Misschien een beetje topic stelen, maar ik heb een soortgelijk probleem.
Bij ongeveer 90-100km/u op een autoweg heb ik het gevoel dat linksvoor mijn band niet helemaal rond is, hij trilt een beetje. Bij lagere snelheden voel ik dat niet.

Kan dat ook een soortgelijke oorzaak hebben?

Ik weet dat mijn banden niet de nieuwste zijn, volgens mij zelfs "overdatum", maar ze waren nog wel in goede staat volgens de monteur die mijn auto twee weken geleden een grote beurt heeft gegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn19 op 20-04-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 15:40
m19 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 15:06:

Ik weet dat mijn banden niet de nieuwste zijn, volgens mij zelfs "overdatum", maar ze waren nog wel in goede staat volgens de monteur die mij twee weken geleden een grote beurt heeft gegeven.
Made me smile :),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Die heb ik maar snel een edit gegeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 07:40

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Die banden zijn zo oud als wat joh :F snel nieuwe halen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Wokkels schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 14:08:
Snap je hoe omgekeerd je redeneert? Ik kan hier echt slecht tegen, met name omdat je de veiligheid van een ander op het spel zet met je goedbedoelde advies.
Hoe dan ook: ik zou uitkijken met advies 'uit eigen ervaring' in ieder geval.
Ik geef dit advies vanuit mijn praktijkervaring met die banden, zoals ik al eerder had gezegd.
Ik kan er dan ook vrij slecht tegen dat je mijn praktijkervaringen af doet als onzin.

Maar om een praktijkvoorbeeldje aan te halen:
Banden stonden rondom op 2,5 bar (ja, 4 dezelfde in dezelfde maat)
Als de achterbanden zakten naar 2,3 bar (ventielen waren wat minder) blokkeerden ze bij voluit remmen eerder dan de voorwielen (en dat is niet echt fijn)
Druk op 2,5 bar, niks aan de hand, zowel droog als nat.
Ook een keer aardig gripverlies gehad in de regen, bleek dat de banden op 2,2 bar stonden, terug op 2,5 en het was weer goed.
Het stuurgevoel was ook veel directer op 2,5 bar, dat merkte je heel goed.

Als ik dr een circuit mee op ging pompte ik ze nog wat harder op, tot 2,7-2,8 ongeveer, als ze lager stonden dweilde je binnen een paar rondjes van de baan af omdat ze begonnen te smeren.

Tot zover mijn ervaringen met die banden in die maat op dat wagengewicht.
Mag je gerust zeggen dat het niet kan en dat die 1,8 bar de beste spanning is, prima, ik geef alleen maar aan hoe ik het ervaren heb terwijl ik er zelf mee reed, iedereen mag voor zichzelf bedenken welk advies ze dan aan nemen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

4x2 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 16:04:
[...]

Ik geef dit advies vanuit mijn praktijkervaring met die banden, zoals ik al eerder had gezegd.
Ik kan er dan ook vrij slecht tegen dat je mijn praktijkervaringen af doet als onzin.

Maar om een praktijkvoorbeeldje aan te halen:
Banden stonden rondom op 2,5 bar (ja, 4 dezelfde in dezelfde maat)
Als de achterbanden zakten naar 2,3 bar (ventielen waren wat minder) blokkeerden ze bij voluit remmen eerder dan de voorwielen (en dat is niet echt fijn)
Druk op 2,5 bar, niks aan de hand, zowel droog als nat.
Ook een keer aardig gripverlies gehad in de regen, bleek dat de banden op 2,2 bar stonden, terug op 2,5 en het was weer goed.
Het stuurgevoel was ook veel directer op 2,5 bar, dat merkte je heel goed.

Als ik dr een circuit mee op ging pompte ik ze nog wat harder op, tot 2,7-2,8 ongeveer, als ze lager stonden dweilde je binnen een paar rondjes van de baan af omdat ze begonnen te smeren.

Tot zover mijn ervaringen met die banden in die maat op dat wagengewicht.
Mag je gerust zeggen dat het niet kan en dat die 1,8 bar de beste spanning is, prima, ik geef alleen maar aan hoe ik het ervaren heb terwijl ik er zelf mee reed, iedereen mag voor zichzelf bedenken welk advies ze dan aan nemen.
Selectief quoten is ook een vak.

Ik snap dat jij, onder bepaalde omstandigheden, met jouw auto die ervaring hebt gehad, zie mijn vergelijking met een eigen ervaring die ik eens had. Ik zeg nergens dat dat niet kan. Ook heb ik het woord onzin niet gebruikt. Wel vind ik het theoretisch moeilijk te begrijpen dat je meer grip beweert te hebben in de regen met hardere banden dan met zachtere banden. Veel experimenten van anderen (en google resultaten) spreken dat namelijk tegen, wat te verklaren valt door het kleinere contactoppervlak met de weg bij een hardere spanning dan geadviseerd en de beperktere afvoer van water door het profiel. Maar ik geloof direct dat jij dat in de praktijk, onder die omstandigheden anders hebt beleefd.
Ik zeg alleen dat je voorzichtig moet zijn met het extrapoleren van een individueel resultaat naar de situatie van iemand anders. Als hij je advies opvolgt en morgen in de berm ligt, mag hij de schade dan ook op jou verhalen? (uiteraard volledig gedramatiseerd)

Waar je ook volledig aan voorbij gaat is mijn vraag hoe fabrikanten de adviesspanning volgens jou bepalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wokkels op 20-04-2012 16:32 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Als je denkt dat je, volgens advies van ander, met 2,5 bar gelijk 20km/uur harder door een bocht kan en in de sloot beland verdien je het ook en kan je alleen de schulf aan jezelf geven. Enige wat 4x2 suggereert is, probeer eens een wat hogere spanning (daar heeft hij goede ervaring mee) Dan is het vervolgens aan de TS om te bepalen om dat uit te proberen en te kijken of het bevalt.
Fabrikant kan simpelweg geen optimale druk adviseren,. Zulke banden worden op auto's van grofweg 500-1500kg gemonteerd, daarnaast varieert de druk van uur tot uur en situatie tot situatie.
masterslave schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 10:08:
Als ik naar dat profiel kijk zou ik er sowieso rap nieuwe banden onder gooien. Die banden zien er echt niet goed uit. Ze zijn bijna glad en hebben ook scheurtjes.

Met een flinke regenbui wil ik niet met die banden rijden,
Wat een onzin, als je niet weet waar je over praat kan je beter je mond houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 19:47

Metro2002

Memento mori

Wokkels schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 16:29:
[...]

Selectief quoten is ook een vak.

Ik snap dat jij, onder bepaalde omstandigheden, met jouw auto die ervaring hebt gehad, zie mijn vergelijking met een eigen ervaring die ik eens had. Ik zeg nergens dat dat niet kan. Ook heb ik het woord onzin niet gebruikt. Wel vind ik het theoretisch moeilijk te begrijpen dat je meer grip beweert te hebben in de regen met hardere banden dan met zachtere banden. Veel experimenten van anderen (en google resultaten) spreken dat namelijk tegen, wat te verklaren valt door het kleinere contactoppervlak met de weg bij een hardere spanning dan geadviseerd en de beperktere afvoer van water door het profiel. Maar ik geloof direct dat jij dat in de praktijk, onder die omstandigheden anders hebt beleefd.
Ik zeg alleen dat je voorzichtig moet zijn met het extrapoleren van een individueel resultaat naar de situatie van iemand anders. Als hij je advies opvolgt en morgen in de berm ligt, mag hij de schade dan ook op jou verhalen? (uiteraard volledig gedramatiseerd)

Waar je ook volledig aan voorbij gaat is mijn vraag hoe fabrikanten de adviesspanning volgens jou bepalen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat bij een dergelijke auto met sportief onderstel de fabrikant de bandenspanning wat lager opgeeft omwille van het comfort en niet zozeer vanwege de veiligheid.

Ik heb veel verschillende auto's gehad met die maat wielen eronder en die moesten allemaal op minimaal 2,0 bar en een aantal gaven 2,3 bar op. Dus gevaarlijker lijkt het me niet, ik pomp mijn banden zelf meestal op basis van 'belast' op, dat is vaak 0,2 bar hoger dan onbelast.

Wel zien de banden er uitgedroogd uit en zou ze dan ook wel eens gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
1,8 bar is wel heel laag, maar de fabrikant zal het niet voor niets opgeven als optimale spanning. Een MX-5 is een sportwagen met een aardig goede gewichtsverdeling. Geen idee wat 4x2 voor auto gereden heeft, maar je kunt niet zomaar banden onderling vergelijken op verschillende auto's. Een kleine auto met grote motor (of diesel) en dus relatief veel gewicht op de vooras zal sneller licht aanvoelen achteraan dan een auto met gelijk gewicht, maar dan 50/50 verdeeld tussen voor en achter.

Ik vind het alleen wel erg moeilijk te geloven dat banden op 2,3 bar minder grip hebben dan op 2,5 bar. Dat gaat tegen alle natuurwetten in. In de Dakar rally laten ze de banden in de duinen wat leeglopen voor meer grip. In de F1 hadden een paar teams vorig seizoen (of is het alweer 2 seizoenen terug) een keer de bandenspanningsadviezen van de bandenfabrikant genegeerd en met een wat lagere spanning gereden. Reden: meer grip en dus lagere rondetijden. Gevolg: banden werden te warm en sleten te snel.

Nu is het natuurlijk niet zo dat je met 1,2 bar nog meer grip hebt, maar er zit ergens een optimum en dat ligt (tenzij je een bestelbus rijdt) waarschijnlijk niet op 2,5 bar :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

En mijn ervaring is daar dus wat anders mee, wat je dr mee doet moet je zelf weten (dat warm worden zit m overigens het probleem in met die lagere bandenspanning)

Ik heb mn banden overigens een keer op 2,2 bar gezet omdat ik dacht dan meer grip te hebben.
Met als resultaat een dweilende auto die halverwege een rondje nurburgring nauwelijks meer op de baan te houden was.
Vriend van me heeft ook zn auto bijna in de vangrail geprakt tijdens een rondje nurburgring wat grotendeels verdwenen was toen ie de banden op 3 bar had gezet ipv 2,5 (was een iets zwaardere auto)

Dus natuurwetten en voorschriften van fabrikanten zullen wel, mijn ervaringen in de praktijk zijn toch anders (en daar ben ik niet de enige in)

Een slick en zandhappen kun je ook niet vergelijken met een normale straatband, ze zijn zwart en rond, maar dat is het dan ook.
Dan heb je meer grip met een lagere spanning, maar slicks zijn dr op gemaakt en in het zand heb je het oppervlak gewoon nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door 4x2 op 21-04-2012 12:19 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Als het goed is wordt de druk in je banden op het circuit sowieso hoger omdat de banden veel warmer worden dan op de openbare weg. Als je er dan koud al 3 bar in doet, rijd je warm met erg harde banden rond :)

Maar een en ander hangt ook nogal af van de band zelf. Als ik je reacties zo lees vermoed ik dat je aardig hoge wangen hebt en dan kan het best zijn dat je auto als een dweil aanvoelt in bochten als je de banden niet warm rijdt (te langzaam door bochten, te rustig remmen) en de druk te laag hebt.

Maar de TS heeft het niet over racen op een circuit, die heeft het over gebruik op de openbare weg. En dan vind ik (mening) 1,8 bar wel erg laag. Als je wat gaat Googlen vind je dat dat drukken zijn die ze aanraden voor op het circuit, gemeten bij een koude band. Je kunt het allicht eens proberen met bijvoorbeeld 2,1-2,2 bar om gewoon eens te zien of het een beetje normaal rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Als je een normale straatband op 1,8 bar zet als je op het circuit gaat rijden komt het niet goed, dat is een temperatuur die je voor slicks moet gebruiken.
En zoals ik dus al een paar keer eerder aan heb gegeven, ik heb met die banden, in die exacte maat met een vergelijkbare auto gereden (1000kg, rwd, motor voorin)
Dus vandaar mijn advies, wat ik zowel op de openbare weg als het circuit gebruikte omdat ik dat qua grip het beste vond rijden.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
@grrrrrrrrrrrrrene, hoezo is die 1.8bar voor Circuit bedoeld? Naar mijn weten is mijn MX5 een straat auto en geen circuit auto? :-) Overigens rijd ik alleen normale openbare wegen en niet op een circuit en zal dat voorlopig nog niet van plan zijn.

Ik heb mijn profiel nagemeten en er zit ongeveer 4½-5mm profiel nog op.

Ik heb vrijdag anderhalf uur gereden van Den Bosch naar Ietwat boven A'dam. En het trillen is bij 60km/h weg, maar rondom 120 zit het er nog steeds, wel wat minder.

Wat zal er gebeuren als ik voor met achter omwissel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:23

TommyGun

Stik er maar in!

Bij mijn pa (Ford Focus station uit 2001) zijn alle 4 de banden gehapt (B-merk, 3/4 jaar oud ongeveer maar nog meer dan genoeg profiel), en achter is het heel erg. Hij rijdt heel rustig (ook max. 10k per jaar) dus de banden van achteren naar voren halen zal weinig uithalen qua 'goede slijtage' denk ik.

Wellicht blijft er geen andere optie over dan nieuwe banden aanschaffen, of helpt het echt om op lage druk te gaan rijden voor een tijdje?

[ Voor 46% gewijzigd door TommyGun op 21-04-2012 21:42 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
Lager dan 1.8 ga ik ze neit zetten. Lijkt me niet echt heel erg fijn in de bocht. Ik rijd er toch wel beetje sportief mee. Ook in de bochten en ik weet wat er gebeurd met m'n fietsband als die beetje leegraakt en je maakt een bocht ;-) Is ook niet echt prettig. Bij 1.8 heb ik daar (totaal) geen last van.

Nieuwe banden zou wel een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:30

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:56
Die zijn nodig aan vervanging toe ja, tjonguh zeg...

Als een auto inderdaad langere tijd op stalling staat dan moet je 'm op kratjes of bokjes zetten, in ieder geval zo dat de banden van de grond zijn. Erg is het niet, maar vervelend wel, mijn leraar voertuigentechniek heeft mij ooit eens verteld dat als je vierkante banden krijgt (zo noemde hij het) je gewoon even een flink pokke eind moet gaan rijden, dan rij je ze vanzelf weer rond. Maar deze banden zijn nodig aan vervanging toe zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
@FastFred, waar precies baseer je daar op? (just curious) dan weet ik waar ik 'de volgende keer' op moet letten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
FastFred, je overdrijft. Je ziet wat beschadigingen zitten op het loopvlak, niet vreemd imo.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 14:58
ik vind 2,5 wel rijkelijk hard voor zo'n ballon bandje...... die gingen bij mij niet hoger als 2.0 (195/55/15) want dan slijten ze echt verkeerd af (michelin's)

tevens zijn wat haarscheurtjes in de rubber profiel delen(de opliggende stukken rubber zeg maar) niet zo'n ramp voor je veiligheid denk ik, het is vervelender als de wang gaat scheuren

als ik zo'n banden erop zou hebben zou ik ze er wel afhalen ...

voor 200 euro bestel je vier nieuwe...

Kumho Ecsta SPT (op deze rijd ik in 19 inch, bevallen goed, veel grip in droog en nat, niet teveel herrie)

Fulda Carat progresso (reserve zomerset van me, in 16 inch, bevallen goed alleen de wang is iets te zacht voor t gewicht van mijn auto, maar een MX5 is stuk lichter denk ik )

Hankook ventus evo S1 band word als zeer positief ervaren door verschillende bladen, is ondertussen wel al wat verouderd..

andere bekende keuzes:

Toyo proxes T1

ik zou zeggen kijk zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
Iemand toevallig ervaring met bovengenoemde banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
daan.timmer schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 21:00:
@grrrrrrrrrrrrrene, hoezo is die 1.8bar voor Circuit bedoeld? Naar mijn weten is mijn MX5 een straat auto en geen circuit auto? :-) Overigens rijd ik alleen normale openbare wegen en niet op een circuit en zal dat voorlopig nog niet van plan zijn.
Dat zeg ik niet ;) Ik zeg dat je dat soort lage drukken vaak ziet bij auto's die op het circuit rijden. De druk is dan wat lager omdat je je banden veel verder opwarmt. Warme lucht zet uit en doet de druk in je banden toenemen. Maar over luchtdruk in je banden en wat je op het circuit nodig hebt is al veel gezegd, dus dat is online wel te vinden :)

Wat ik zeg is dat de MX-5 een sportieve straatauto is die bekend staat om zijn erg goede rijeigenschappen. Het kan dus zijn dat Mazda de bandenspanning dus op maximale grip heeft gebaseerd, wat niet noodzakelijkerwijs minimale bandenslijtage betekent :) Ook kan het per band nogal schelen hoe hij zich gedraagt bij 1,8 bar. De ene wang is de andere niet (de een is stevig, de ander juist erg slap)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-05 20:30
Dus natuurwetten en voorschriften van fabrikanten zullen wel, mijn ervaringen in de praktijk zijn toch anders (en daar ben ik niet de enige in)
Hmmm.... ik weet niet precies wat ik hiervan moet denken.... Die natuurwetten gelden niet voor jouw auto? F=m*a, tenzij de bandenmaat X is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan.timmer
Python:
1
2
3
c = 299792458 #m/s
if particle == 'neutrino':
  c += 1