Toon posts:

[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 15 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 61.831 views

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dat is een mooie test, en geeft aan dat de U2311H echt bang for buck is. Maar echter toch een van de duurdere. 313 euro voor een extra scherm is wel prijzig, het kan goedkoper. Maar goedkoop is ook weer duurkoop uiteindelijk. Als je voor de goedkopere variant gaat, een HP of zo'n viewsonic kan de kijkhoek nog wel eens tegenvallen, zeker als je hem naast je primary scherm zet.

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 18:50
Ik merk dat CS solutions A02 in hun 2410 productspec heeft. Heeft die merkbare verbeteringen tov de vorige versies? Ik twijfel nog steeds tussen de 2410 en de ZR24W van HP :(.
De Dell U2311H is €308,45 incl. BTW en verzendkosten als je via Dell B2B bestelt (geldig t/m 26 oktober)

• peakaboo
  • Niet online
Jormungandr schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:37:
Ik merk dat CS solutions A02 in hun 2410 productspec heeft. Heeft die merkbare verbeteringen tov de vorige versies? Ik twijfel nog steeds tussen de 2410 en de ZR24W van HP :(.
Ik zou voor de U2410 gaan... uit de test van HWI kwam de ZR24W niet zo goed uit de verf, maargoed dat is hun test... in diezelfde test zeggen ze ook dat de U2410 NIET geschikt is voor gaming... met name vanwege ghosting en input lagg.. Nou dat is dus BS zoals verschillende U2410 gebruikers al bevestigde...
kid jansen schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:39:
De Dell U2311H is €308,45 incl. BTW en verzendkosten als je via Dell B2B bestelt (geldig t/m 26 oktober)
Hmm misschien als je belt krijg je hem ook wel voor die prijs mee...

[Voor 19% gewijzigd door peakaboo op 12-10-2010 01:52]

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-01 18:31
peakaboo schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 01:51:

[...]

Hmm misschien als je belt krijg je hem ook wel voor die prijs mee...
I doubt. Paar weken terug heb ik ook geprobeerd de U2311 bij Dell te kopen met korting. Twee stuks ook nog. Maar telefonisch had men niet of nauwelijks speling. Verschillende aanpakken van de recht-toe-recht-aan 'Waarom zijn jullie zoveel duurder dan andere webshops/USA-prijzen?' tot subtiele 'Ik twijfel tussen jullie en webshop X, is er nog iets mogelijk met de prijs?' gaven geen resultaat. Men kon wel de verzendkosten eraf halen en verscheidende keren werd ik 'on hold' gezet toen de Dell verkoper even ging 'overleggen' maar telkens nul op rekest.

Misschien heb je meer succes maar 't is niet gegarandeerd.

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:15
Camacha schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 00:05:
Bedankt voor de reacties (ook Peakeboo!). Spelen jullie ook snel spul, zoals shooters? Ik speel ze steeds minder de laatste tijd, maar het is uiteraard fijn als dat ook gewoon werkt :)
Echte shooters.. Die tijd is helaas voorbij. Laatste die ik op redelijk niveau heb gespeeld is RtcW.. Ligt meer aan mijn reactiesnelheid dan die van de monitor :+
Zolang de inputlag ≤16 ms en de responsetime ≤8 ms, is de monitor prima voor gamen geschikt, ook voor shooters. Wat je in ieder geval wil is dat de inputlag ≤33 ms is (2 frames), anders wordt de vertraging wel erg groot, dan wordt het ook met films en series irritant want dan merk je goed dat het niet synchroon loopt.

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 18:50
peakaboo schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 01:51:
Ik zou voor de U2410 gaan... uit de test van HWI kwam de ZR24W niet zo goed uit de verf, maargoed dat is hun test...
Als ik eerlijk mag zijn vind ik HWI niet meteen DE referentie voor tft reviews. Op prad was de review "tweezijdig". Maar ik denk dat het wel de 2410 zal worden. Met 2 revisies achter de rug moeten de grootste problemen wel van de baan zijn. Daarnaast heb je nog eens de premium garantie dus bij problemen is het simpelweg ruilen.
Waren die kleurzwemen en kalibratieproblemen ook verholpen in die revisies?

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-03 19:53
hoe kan ik de vertical position aanvinken bij de DELL 2410? Bij zijn beide opties (vertical en horizontal pos.) niet selecteerbaar...

[Voor 76% gewijzigd door Artuzzo op 13-10-2010 14:43]

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-03 21:20
@ hierboven: hoe heb je m aangesloten? Met DVI heb je zulke opties niet nodig..

Mixed Reality dev- HoloLens2, Magic Leap, Quest, Unity, Unreal Engine, 3ds max

• Artuzzo
Menesis schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:11:
@ hierboven: hoe heb je m aangesloten? Met DVI heb je zulke opties niet nodig..
HDMI en DVI

• Artuzzo
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de vertical position bij de DELL 2410 aan kan zetten? Ik gebruik het zowel met een mac met een HDMI kabel als met een Windows systeem met DVI kabel. Als ik het scherm omdraai blijft die in horizontale positie. Als ik bij het menu de positie probeer te benaderen zijn beide niet selecteerbaar.

Iemand ideeën?

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:08
Horizontal en vertical position doet iets anders dan dat jij denkt ;)
Wanneer je een analoog signaal hebt kun je het gebruiken om het beeld naar links/rechts en boven/beneden goed uit te lijnen.
Jij wilt het beeld kantelen. Geen idee of het scherm dat zelf kan, maar het kan zeer waarschijnlijk wel met de mbv de videokaartdriver.
Moet je inderdaad in je videokaartdriver zoeken, het scherm moet het alleen fysiek ondersteunen, het beeld kantelen kan altijd.

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-01 18:31
Wat mij zelfs opviel bij mijn U2311h is dat het beeld automatisch in de Pivot-stand versprong toen ik het scherm fysiek in de Pivot-stand zette. Gebeurde overigens niet toen ik 'm weer terugzette, maar ik had geen idee dat-ie dat überhaupt uit zichzelf deed. :P

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

• Artuzzo
kid jansen schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 13:36:
Moet je inderdaad in je videokaartdriver zoeken, het scherm moet het alleen fysiek ondersteunen, het beeld kantelen kan altijd.
Wat voor nut hebben dan de 2 instellingen in het menu: verticaal en horizontaal position? En waarom kan ik aan die 2 opties niet komen? :)

Waarom beschik jij van een kantelbare scherm wanneer je dit niet verticaal kan gebruiken? Ik heb foto's gezien van de monitor in verticaal position waar de foto ook verticaal was.

[Voor 19% gewijzigd door Artuzzo op 14-10-2010 14:24]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:48
Artuzzo schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 14:22:
[...]

Wat voor nut hebben dan de 2 instellingen in het menu: verticaal en horizontaal position? En waarom kan ik aan die 2 opties niet komen? :)

Waarom beschik jij van een kantelbare scherm wanneer je dit niet verticaal kan gebruiken? Ik heb foto's gezien van de monitor in verticaal position waar de foto ook verticaal was.
Deze instellingen zijn voor de analoge connectie iirc, bij digitaal zijn deze niet nodig omdat het scherm dit zelf passen maakt.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Artuzzo
Dennism schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 16:06:
[...]

Deze instellingen zijn voor de analoge connectie iirc, bij digitaal zijn deze niet nodig omdat het scherm dit zelf passen maakt.
Oke en verder? Wat houd dit in?
Bij DVI, HDMI en DisplayPort (digitale aansluitingen) wordt het beeld automatisch goed gezet, bij analoge aansluitingen (voor computerbeeldschermen eigenlijk alleen VGA, ook wel D-sub genoemd) moet dat handmatig gedaan worden.

Offtopic: op Tweakers.net wordt toch wel iets meer van je verwacht, je had ook even zelf kunnen zoeken met Google, dan had je het ook echt wel gevonden.

• Artuzzo
kid jansen schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 20:46:
Bij DVI, HDMI en DisplayPort (digitale aansluitingen) wordt het beeld automatisch goed gezet
Ok maar dat gebeurt bij mij dus niet...
edit:

Hij gaat niet automatisch roteren maar als ik via de control panel en dan screen de stand verander dan staat het beeld wel verticaal...maar ja...het is gewoon precies andersom..het beeld roteert niet automatisch met het roteren van het scherm...

[Voor 70% gewijzigd door Artuzzo op 14-10-2010 21:59]

• Artuzzo
In het menu is de setting "auto adjust" bij jullie ook niet klikbaar?

• Dennism
Artuzzo schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:05:
In het menu is de setting "auto adjust" bij jullie ook niet klikbaar?
Ja, dit komt ook door de digitale aansluiting. Verwacht ook niet dat landscape/portrait automatisch gaat. Dit kan je doen in de Windows schermsresolutie instellingen.

Er zijn in windows 7 2 portrait op opties. Portrait en Portrait (Flipped) probeer die eens zou ik zeggen.

[Voor 13% gewijzigd door Dennism op 14-10-2010 22:30]

• Artuzzo
Jep zo heb ik dus gedaan...schijnbaar is de enige manier tot nu toe...wel jammer dat ze zoiets niet toevoegen...het zit nu bij elk gewone smarphone...
Klopt, maar bij beeldschermen is dat dus niet zo. Verder lijkt het er op dat je gewoon niet wil snappen wat wij bedoelen. De opties die jij noemt hebben helemaal niets te maken met de pivotfunctie van de monitor, daar moet je het gewoon echt niet zoeken.

Ooit een CRT monitor gehad (zo'n lompe beeldbuismonitor), als je die aansloot op je PC moest vaak het beeld nog aanpassen in het OSD. Je kon dan het beeld groter en kleiner maken, tonvorming compenseren, trapeziumvorming correctie, en verschuiven (links, rechts, boven, beneden).

Als je een TFT scherm aansluit via VGA op de videokaart in je PC, dan moet je dat verschuiven nog steeds handmatig instellen (die andere opties zijn niet van toepassing op TFT schermen), bij DVI, DisplayPort en HDMI gaat dat automatisch. Voor alle duidelijkheid, dit heeft dus niks met de pivotfunctie te maken.

• Artuzzo
Vrij duidelijk thnx kid! en thnx twekdude ik had je reactie niet goed gelezen...! ;)

[Voor 55% gewijzigd door Artuzzo op 14-10-2010 23:13]

• zzzzzzzzzzzz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05-2020
Sinds gisteren in de backlight van mijn WFP 2407 er mee opgehouden :(

Is dit een vaker voorkomend probleem (kon er op google zo snel niets over vinden) en is dit evt. nog te fixen? of zal er een nieuwe moeten komen?

wat er precies niet werkt weet ik niet, maar om de een of andere recht gaat de achtergrondverlichting niet aan. Als ik een zaklamp tegen het scherm aan houdt zie ik dat er wel beeld getoond wordt..

Hopelijk kan iemand me verder helpen..

• Artuzzo
zzzzzzzzzzzz schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 10:53:
Sinds gisteren in de backlight van mijn WFP 2407 er mee opgehouden :(

Is dit een vaker voorkomend probleem (kon er op google zo snel niets over vinden) en is dit evt. nog te fixen? of zal er een nieuwe moeten komen?

wat er precies niet werkt weet ik niet, maar om de een of andere recht gaat de achtergrondverlichting niet aan. Als ik een zaklamp tegen het scherm aan houdt zie ik dat er wel beeld getoond wordt..

Hopelijk kan iemand me verder helpen..
Is het voor jou geen oplossing om even met de fabrikant te mailen of bellen? Dan weet je meteen meer over!

• zzzzzzzzzzzz
Dat is inderdaad een goed idee. Maar wil toch ook even checken of dit een vaker voorkomend probleem is. Het zal er om hangen of ik nog in de garantieperiode zit (was 3 jaar volgens mij) en als dit probleem vaker zou voorkomen geeft me dat een iets sterkere positie als ze moeilijk gaan doen..

Als ik thuis kom eerst maar eens checken of ik nog garantie heb.
Zelfs al is het buiten de garantieperiode, dan nog zou ik in ieder geval een deel van de kosten door Dell laten vergoeden. Van dit soort schermen mag je toch wel verwachten dat ze het meer dan drie jaar uithouden.

Het moet overigens wel te repareren zijn, hij zal er waarschijnlijk alleen wel voor naar Dell moeten.
Aangezien hij in de TS staat, even een linkje naar m'n review van de Dell 2009W:

productreview: Dell Professional 2009W review door Kid Jansen

• Menesis
Wauw, mooie review :)

Ik zou ook graag zo'n spyder of andere kalibratietool gebruiken. Maar om nou 180 euro uit te geven voor iets dat ik maar 1x gebruik is ook weer overdreven.
Kun je ze ergens huren oid?

Niet dat ik weet, maar de X-Rite i1Display LT kost 'maar' €129 bij CameraTools.nl en die is erg goed. De DataColor Spyder 3 Express heb je al voor €78, maar de X-Rite colorimeters zijn een stuk beter dan de DataColor colorimeters.

Wil je het echt goed doen, dan kan je beter een spectrofotometer nemen. Colorimeters zijn eigenlijk niet echt geschikt voor WCG (wide color gamut) CCFL, white LED en RGB LED backlights. Waardoor je zelfs na kalibratie nog niet zeker bent van een goed resultaat. Spectrofotometers hebben dat probleem niet, maar die zijn dan ook meteen een heel stuk duurder, dan moet je echt denken aan €850+ voor de goedkoopste, de duurdere exemplaren lopen in de duizenden euro's.

Bekijk anders ook eens Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Menesis schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 12:41:
Ik zou ook graag zo'n spyder of andere kalibratietool gebruiken. Maar om nou 180 euro uit te geven voor iets dat ik maar 1x gebruik is ook weer overdreven.
Kun je ze ergens huren oid?
Je gebruikt ze 1 keer elke 3 maanden als je het goed wil doen dus het is zeker geen slechte aankoop :)

Ohh en gamen + IPS vind IK zelfs goed gaan dus dat moet geen probleem zijn :P

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:10
Ik zit een beetje te kijken naar de U2311 en de U2410. De U2311 kost hier ongeveer $260, de U2410 ongeveer $390 (€190 vs €280). Ik zou de monitor vnl voor films (met name daarvoor wil ik perse géén TN meer), games, en office-werk gebruiken (daarvoor heb ik er dan nog een 22" Samsung BW226 naast).
Ik had mezelf al volledig overtuigd wat betreft de U2410, maar de U2311 is dus blijkbaar nog wel een slok op een borrel goedkoper, terwijl hij wat betreft films niét kleiner is, en ik er misschien net iets beter op kan gamen (videokaart trekt 1080 pixels natuurlijk wat makkelijker dan 1200). Verder moét je met gamen eigenlijk wide gamut aanzetten op de U2410, terwijl dat op de U2311 niet bestaat. Nou heb ik gehoord dat die wide gamut de kleuren nogal overstuurt.
Als ik ze naast elkaar zie (bijvoorbeeld in een directe vergelijking: http://www.flatpanelshd.c...=showfull&id=1275291737), lijkt de U2410 wel echt een stúk groter, en het lijkt me een verademing op daar op te werken / gamen. Ik vind het ook een beetje vreemd dat er geen HDMI aansluiting op de U2311 zit, dat maakt het aansluiten van bijv. mijn laptop een stukje lastiger..
Heeft iemand met hetzelfde vraagstuk geworsteld, en zijn er mensen met tips?

[Voor 6% gewijzigd door DeadKennedy op 18-10-2010 20:03]

Ryzen 3700X, EVGA RTX 3080, 32GB PC3200 DDR4, 2TB NVMe, LG48CX 120HZ OLED & 165Hz IPS 1440p

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-03 14:15
DeadKennedy schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 19:54:
Ik zit een beetje te kijken naar de U2311 en de U2410.
Ik denk dat een 16:10 weergave veel prettiger is dan een 16:9 weergave voor een PC. Je hebt gewoon meer ruimte in de hoogte, en dat is met veel programma's fijner werken. Ik zou dus de 2410 nemen.

EDIT:: ik zie dat deze "hier" 650 euro kost... :? Dan beter de HP ZR24W nemen voor 400 euro.

[Voor 14% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 18-10-2010 20:56]

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-03 13:27
Een herkenbaar dilemma; ik ben dezelfde afweging aan het maken. Ik ben tot op heden tot de volgende lijst met plus- en minpunten gekomen:

2311
+ Prijs
+ Erg goed te calibreren
+ Snelle responstijd (voor IPS)
- 16:9
- Contrastverlies als niet recht voor de monitor zit
- Panel uniformiteit
- Geen HDMI

2410
+ Meer pixels, dus meer desktopruimte
+ 16:10
+ Aansluitmogelijkheden
- Zwartwaarden
- Prijs
+/- Wide Color Gamut

Edit: ook ik ben er nog niet helemaal uit...

[Voor 4% gewijzigd door Wouter Rebel op 18-10-2010 22:12. Reden: Aanvulling]

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-03 22:59
DeadKennedy schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 19:54:
Ik zit een beetje te kijken naar de U2311 en de U2410. De U2311 kost hier ongeveer $260, de U2410 ongeveer $390 (€190 vs €280). Ik zou de monitor vnl voor films (met name daarvoor wil ik perse géén TN meer), games, en office-werk gebruiken (daarvoor heb ik er dan nog een 22" Samsung BW226 naast).
Ik had mezelf al volledig overtuigd wat betreft de U2410, maar de U2311 is dus blijkbaar nog wel een slok op een borrel goedkoper, terwijl hij wat betreft films niét kleiner is, en ik er misschien net iets beter op kan gamen (videokaart trekt 1080 pixels natuurlijk wat makkelijker dan 1200). Verder moét je met gamen eigenlijk wide gamut aanzetten op de U2410, terwijl dat op de U2311 niet bestaat. Nou heb ik gehoord dat die wide gamut de kleuren nogal overstuurt.
Als ik ze naast elkaar zie (bijvoorbeeld in een directe vergelijking: http://www.flatpanelshd.c...=showfull&id=1275291737), lijkt de U2410 wel echt een stúk groter, en het lijkt me een verademing op daar op te werken / gamen. Ik vind het ook een beetje vreemd dat er geen HDMI aansluiting op de U2311 zit, dat maakt het aansluiten van bijv. mijn laptop een stukje lastiger..
Heeft iemand met hetzelfde vraagstuk geworsteld, en zijn er mensen met tips?
Voor €280 zou ik voor de U24 gaan, voor de Nederlandse prijzen voor de U23 (en dat ga ik dan binnenkort ook doen).
@DeadKennedy: Waar is 'hier' dan precies? Ik zie de U2410 namelijk voor $539 op de Dell US site staan en de U2311H voor $299.

Gebrekkige helderheid uniformiteit hebben voor zover ik weet alle Dell schermen last van, inclusief de U2410. Als je kijkt naar de review van Prad.de van de U2410, dan zie je op pagina 6 dat de U2410 ook een hotspot heeft iets rechts van het midden van het scherm en je ziet ook dat de helderheid in verhouding tot het midden varieert van -15.17% tot +1.47%. Vergelijkbaar met de P2210, 1708FP en 2009W schermen die ik getest heb. Bij de U2711 is het meer een streep, maar ook daar is de uniformiteit niet geweldig.

Verder kan je als negatieve punten bij de U2410 ook nog slecht te kalibreren (onder andere door WCG) en in sommige gevallen last van een kleurzweem neerzetten.

Het blijft een lastige keuze tussen die twee, voor de prijs in Nederland zou ik denk ik voor de U2311H gaan, want die is met €305 toch een heel stuk goedkoper dan de €515 die de U2410 op moet brengen. Gezien het prijsverschil is de HP ZR24W dan ook nog wel het overwegen waard. Veel alternatieven zijn er niet in die prijsklasse, een NEC PA241W kost al meteen €925 en een 24" Eizo heb je ook niet voor dat geld.

• DeadKennedy
Ik denk dat ik toch voor de U2410 ga, ik denk dat als ik de U2311 zou kopen ik toch het "net niet" gevoel in mijn achterhoofd zou houden :)

@Kid Jansen

Refurbished in de VS (Ebay, Craigslist, etc), voor een paar tientjes meer heb je nieuw. Dell website is inderdaad een stuk duurder, al zijn alle electronica prijzen tegenwoordig aantrekkelijk wegens de hoge euro.

Ryzen 3700X, EVGA RTX 3080, 32GB PC3200 DDR4, 2TB NVMe, LG48CX 120HZ OLED & 165Hz IPS 1440p

• peakaboo
  • Niet online
Ben ook wel benieuwd waar je die U2410 voor 280eu vindt, linkje?

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Zo'n HP ZR24W is dan wel echt een stuk leuker geprijsd, maarja, het ding is zó lelijk ;(

Persuader of bytes.

• peakaboo
  • Niet online
Camacha schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 02:19:
Zo'n HP ZR24W is dan wel echt een stuk leuker geprijsd, maarja, het ding is zó lelijk ;(
Vind het uiterlijk wel meevallen, maar in reviews komt hij niet zo denderend uit de verf...

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

peakaboo schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 03:26:
Vind het uiterlijk wel meevallen, maar in reviews komt hij niet zo denderend uit de verf...
Ik vind 'm echt butt ugly :p Maar als de performance ook nog ondermaats is wordt het toch maar even doorsparen voor een U2410 ben ik bang :|

Maargoed, voorlopig zit het er echt nog niet in.

[Voor 6% gewijzigd door Camacha op 19-10-2010 03:29]

Persuader of bytes.

ZR24W verdient naar mijn mening ook geen schoonheidsprijs, maar dat ligt vooral aan de voet en OSD bedieningsknoppen. Voor de rest vind ik dat ding er niet echt lelijk uit zien. Jammer dat je voor de ZR24W review van Prad.de moet betalen.

Weet iemand trouwens wat de verbeteringen waren in de revisies van de U2410?

• timothyD
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-02-2022
We zijn hier geen reclamefolder. Mensen met interesse zien dat zelf ook wel :)

[Voor 82% gewijzigd door Pollewob op 20-10-2010 08:44]

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-12-2022
Ook ik zit te twijfelen over de zr24w (hp) en de dell u2410.

Ik gebruik nog een oude 21" CRT en ben op zoek naar een goede vervanger voor de komende jaren. Aangezien ik voornemens ben om er jaren mee te doen heb ik de keuze op een niet TN Paneel laten vallen. Bovengenoemde monitoren blijven voor mij over.

In eerste instantie had ik de U2410 op het oog, maar ik lees nogal tegenstrijdige ervaringen en reviews over wide gamut. Aangezien ik de monitor voornamelijk voor office en internet gebruik lijkt de zr24w voor mij te voldoen.

Welke voordelen kan ik vinden vor de U2410:
- Standaard pixelgarantie (als ik het goed begrepen heb).
- Mooier uiterlijk.
- Picture in Picture en Picture bij Picture (hoop dat ik het goed geschreven heb).
- Meer aansluitmogelijkheden.

Voordelen voor ZR24W
- Geen wide gamut.

Helaas kan ik weinig ervaringen vinden over de wide gamut monitoren (zonder gebruik te maken van specifieke programma's).

Zijn er problemen met de kleurweergave van de U2410 bij normaal gebruik (geen speciale programma's en kleurenprofielen)?

Heb nogmaals gezocht en begrijp dat de U2410 een goede sRGB emulatie modus heeft. Blijf dus met de grote vraag zitten of de U2410 het prijsverschil van ca. € 140 waard is. Hoop dat jullie nog verdere voor en nadelen van deze twee kunnen noemen.

[Voor 10% gewijzigd door Dickster op 19-10-2010 22:27]

• DeadKennedy
peakaboo schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 01:37:
Ben ook wel benieuwd waar je die U2410 voor 280eu vindt, linkje?
Genoeg op Ebay ($345 buy it now = €250)
http://computers.shop.eba...rksid=p3286.c0.m270.l1313

Op forums vaak goedkoper te vinden.

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Dickster schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:16:
...
Zijn er problemen met de kleurweergave van de U2410 bij normaal gebruik (geen speciale programma's en kleurenprofielen)?
Als je gewoon de sRGB mode van de monitor kiest en er op let dat sRGB ook onder het kleurenprofiel van Windows staat (de standaard) werkt het prima en heb je geen problemen met wide-gamut. Je profiteert alleen niet van het brede kleurenspectrum, maar je hebt er ook geen last van.
Via Windows Update krijg je overigens wel een custom profiel aangeboden voor de U2410, die na acceptatie automatisch als standaard kleurenprofiel wordt gekozen. Dit merk je snel, want ik combinatie met de sRGB mode ziet wit er bijvoorbeeld groenig uit onder de photo viewer. Even het sRGB profiel terugzetten en je kunt weer genieten van de mooie kleuren (mits de standaardcalibratie van de monitor goed is).

Ik zelf gebruik al een jaar de U2410 onder sRGB mode voor softwareontwikkeling, tekstverwerken, internetten en gamen. Schitterend beeld en geen problemen met kleurenprofiel.

Mijn vader gebruikt een U2410 voor fotografie. Uiteraard wel een calibratie gedaan met een Spider en de U2410 in custom mode. Werkt prima in bijvoorbeeld Photoshop, maar bij andere programma's die geen rekening houden met het kleurenprofiel is vooral rood oververzadigd (de rode Tweakers balk knalt van het scherm). Wide-gamut in combinatie met calibratie zorgt voor een betere kleurenweergave van de foto's, maar bij gewoon gebruik krijg je wat problemen.

• DeadKennedy
Flitzer schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:34:
[...]

Als je gewoon de sRGB mode van de monitor kiest en er op let dat sRGB ook onder het kleurenprofiel van Windows staat (de standaard) werkt het prima en heb je geen problemen met wide-gamut. Je profiteert alleen niet van het brede kleurenspectrum, maar je hebt er ook geen last van.
Via Windows Update krijg je overigens wel een custom profiel aangeboden voor de U2410, die na acceptatie automatisch als standaard kleurenprofiel wordt gekozen. Dit merk je snel, want ik combinatie met de sRGB mode ziet wit er bijvoorbeeld groenig uit onder de photo viewer. Even het sRGB profiel terugzetten en je kunt weer genieten van de mooie kleuren (mits de standaardcalibratie van de monitor goed is).

Ik zelf gebruik al een jaar de U2410 onder sRGB mode voor softwareontwikkeling, tekstverwerken, internetten en gamen. Schitterend beeld en geen problemen met kleurenprofiel.

Mijn vader gebruikt een U2410 voor fotografie. Uiteraard wel een calibratie gedaan met een Spider en de U2410 in custom mode. Werkt prima in bijvoorbeeld Photoshop, maar bij andere programma's die geen rekening houden met het kleurenprofiel is vooral rood oververzadigd (de rode Tweakers balk knalt van het scherm). Wide-gamut in combinatie met calibratie zorgt voor een betere kleurenweergave van de foto's, maar bij gewoon gebruik krijg je wat problemen.
Wat misschien nog even vermeld dient te worden om het Wide Gamut verhaal compleet te maken: in "Game Mode" staat automatisch Wide Gamut áán. Dit is nodig om de input latency te minimalizeren (het converteren van Wide Gamut ---> (s/a)RGB kost gewoon tijd). Niet dat je in games persé op kleurechtheid zit te wachten, dus in hoeverre dit negatief is, is te betwisten.

• Dickster
Bedankt Flitzer en Deadkennedy. Alweer een pré voor de U2410 (zeker omdat ik vrijwel niet game).

Nog een vraag over de picture in picture / picture by picture. (Kan geen antwoord vinden, maar heb dan ook geen enkele ervaring dual screen en weet ook niet of dit voordelen heeft tov twee vensters gewoon naast elkaar op één monitor).

Kan ik deze functie ook gebruiken als een soort van dual screen mogelijkheid (door het aansluiten van op DVI en VGA van één pc).

• Dickster
DeadKennedy schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:32:
[...]

Genoeg op Ebay ($345 buy it now = €250)
http://computers.shop.eba...rksid=p3286.c0.m270.l1313

Op forums vaak goedkoper te vinden.
Ik heb deze link geklikt. Zijn volgens mij vak refurbished modellen. Alvorens een dergelijk sherm te kopen zou ik goed kijken of revisie bekend is en of er garantie (in Nederland / EU) op zit, tenzij je bereid bent een gok te nemen.

Ik heb ook op ebay gekeken naar nieuwe monitoren met minimale revisie A01 en garantie binnen de EU en geconcludeerd dat hier nauwelijks voordeel te behalen is.

• DeadKennedy
Dickster schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:19:
[...]

Ik heb deze link geklikt. Zijn volgens mij vak refurbished modellen. Alvorens een dergelijk sherm te kopen zou ik goed kijken of revisie bekend is en of er garantie (in Nederland / EU) op zit, tenzij je bereid bent een gok te nemen.

Ik heb ook op ebay gekeken naar nieuwe monitoren met minimale revisie A01 en garantie binnen de EU en geconcludeerd dat hier nauwelijks voordeel te behalen is.
Klopt, refurb is rond de $350, tweedehands niet-refurb is $400, nieuw ongeveer $450. Al heb ik op verschillende Amerikaanse tweaker-fora ze ook al tweedehands in nieuwstaat, niet-refurbished voor onder de $350 gezien. Ik maak me niet zo druk om garantie, ik heb nog nooit een LCD kapot zien gaan na het eerste half jaar, en ik zit nog wel een half jaar in de VS. Het eventuele (ik weet niet precies hoe het zit) gemis van 2,5 jaar garantie vind ik het geld wel waard :) Ik weet verder niet hoe het in de EU zit, een vluchtige blik op Ebay laat inderdaad niet veel voordeel zien.
Ik ben overigens wel op zoek naar een niet-refurbished, aangezien refurbished niet opnieuw gecalibreerd wordt door Dell.

Edit: gebruikte, non-refurbished, met Spyder gecalibreerde, A01 U2410 gekocht. €250 inclusief verzending (via HardOCP.com forum). Kan niet wachten tot hij binnenkomt :9~

[Voor 11% gewijzigd door DeadKennedy op 20-10-2010 02:32]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:15
Dickster schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 23:15:
Bedankt Flitzer en Deadkennedy. Alweer een pré voor de U2410 (zeker omdat ik vrijwel niet game).

Nog een vraag over de picture in picture / picture by picture. (Kan geen antwoord vinden, maar heb dan ook geen enkele ervaring dual screen en weet ook niet of dit voordelen heeft tov twee vensters gewoon naast elkaar op één monitor).

Kan ik deze functie ook gebruiken als een soort van dual screen mogelijkheid (door het aansluiten van op DVI en VGA van één pc).
Het is juist voor het laatste (en moet dan wel analoog en digitaal zijn. PiP gaat niet werken met bijv. DVI en HDMI). Verwacht er niet teveel van: indien je het nodig zou hebben, dan heb je veel liever een 2e (oud/klein)scherm er bij.

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-03 09:55
DeadKennedy schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 01:22:
Ik denk dat ik toch voor de U2410 ga, ik denk dat als ik de U2311 zou kopen ik toch het "net niet" gevoel in mijn achterhoofd zou houden :)

@Kid Jansen

Refurbished in de VS (Ebay, Craigslist, etc), voor een paar tientjes meer heb je nieuw. Dell website is inderdaad een stuk duurder, al zijn alle electronica prijzen tegenwoordig aantrekkelijk wegens de hoge euro.
Wedden dat je na aankoop met een schuin oog kijkt naar de 2711 ....... :9
Doe ik nu ook ;)

Maar ben super tevreden met de 2410 hoor!!!
Bedoel je nu dat de U2410 beter is dan de U2711, of andersom?

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-03 09:55
kid jansen schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 11:19:
Bedoel je nu dat de U2410 beter is dan de U2711, of andersom?
Had je het tegen mij??
Mijn reactie ging over de grootte van het scherm.
Ja. Maar ik denk dat ik je verkeerd begrepen had. Je bedoelt dat zolang je niet de U3011 hebt je altijd nog wel een "net niet" gevoel over houdt, toch? ('je' in algemene zin)

Ik vraag me trouwens af wanneer de U3011 bij Dell Nederland te krijgen is, ik zag dat hij wel al bij CS Solutions verkrijgbaar was. Ben ook wel benieuwd naar reviews, hoop vooral dat Prad.de met een review komt. En ik zou ook wel graag willen weten hoeveel er nu daadwerkelijk waar is van dit bericht:

The U2410 and U2711 are 8bit + FRC. The U3011 is true 10 bit.

Frame Rate Control (FRC) = temporal dithering which cycles between different shades with each new frame to simulate an intermediate shade. 8bit panels with dithering are sometimes advertised as having 16.2 million colors. These color simulation methods are noticeable to many people and highly bothersome to some. FRC tends to be most noticeable in darker tones, while dithering appears to make the individual pixels of the LCD visible

If your monitor has 10bit (DP, HDMI) and your video card has 8bit, the monitor will display 8bit.

If your monitor has 10bit (DP, HDMI) and your video card has 8bit+FRC, the monitor will display 10bit.

Dat kwam ik alweer bijna tweede maanden geleden tegen op het Dell support forum en werd zoals het er naar uitziet beweerd door een Dell medewerker (bron)

Om eerlijk te zijn verwacht ik dat het bullshit is en dat de U3011 net als de U2410 en U2711 ook een 8 bit + FRC paneel is. Dell zou zich namelijk anders wel heel erg in de vingers snijden door een nieuw 30" scherm met een native 10 bit paneel voor die prijs uit te brengen.

Het enige native 10 bit paneel voor computerschermen is de LG Displays LM240WU5-SLA1, die te vinden is in de pricewatch: HP DreamColor LP2480zx en pricewatch: LG W2420R en waarschijnlijk ook in de Quato Intelli Proof 242 excellence en 240 excellence LED. Die kosten respectievelijk €2224, €1236, €1999 en €2498.

€1400 voor de U3011 zou dan dus een schijntje zijn, aangezien dat een 30" scherm is met een resolutie van 2560x1600 en geen 24" met een resolutie van 1920x1200. Als ze de opgegeven kleurprestaties ook daadwerkelijk halen, zouden ze voor een 10 bit scherm makkelijk het dubbele kunnen vragen. De Eizo CG303W kost al €3600 en die is niet eens 10 bit. Enige wat je nog nodig hebt naast een groot kleurbereik en dat dat bereik verdeeld is in 10bit kleuren per kanaal, is een lage kleurafwijking (Delta E 94 <3) na kalibratie en een goede helderheid uniformiteit (±3% maximaal) en dan kan je het als een pro schermen gebruiken (en als fabrikant zijnde dus ook verkopen)

Opgegeven kleurprestaties Dell U3011

• 117% CIE 1976
• 102% CIE 1931
• 100% sRGB
• 99% Adobe RGB

Ter vergelijking:

3008WFP

• 117% CIE 1976
• 100.6% CIE 1931
• 100% sRGB
• 96% Adobe RGB

U2711 en U2410

• 110% CIE1976
• 102% CIE1931
• 100% sRGB
• 96% Adobe RGB

U2311H en U2211H

• 82% CIE1976
• 72% CIE1931
• 100% sRGB

2009W

• 102% CIE1976
• 92% CIE1931

Gangbaar voor niet wide color gamut schermen (voornamelijk TN):

• 82~85% CIE1976
• 72% CIE1931
• 100% sRGB

[Voor 19% gewijzigd door Kid Jansen op 20-10-2010 16:03]

• DeadKennedy
rsvmark schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:59:
[...]

Wedden dat je na aankoop met een schuin oog kijkt naar de 2711 ....... :9
Doe ik nu ook ;)

Maar ben super tevreden met de 2410 hoor!!!
Gelukkig kén ik niemand met zo'n scherm, én wil ik persé die extreme resolutie niet. Verder heb je natuurlijk helemaal gelijk en is elke zichzelf respecterende tweaker natuurlijk (stiekem) verliefd op dat soort mooie schermen :)

Waarom zou je niet die resolutie willen? Vanwege de kleine pixelpitch?

• DeadKennedy
kid jansen schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 16:18:
Waarom zou je niet die resolutie willen? Vanwege de kleine pixelpitch?
Voor desktopwerk vind ik het inderdaad wat klein, voor games is het overkill en zou ik een érg dure videokaart moeten kopen om het nog enigszins snel aan te kunnen sturen (er komen meer pixels bij tov de U2410 dan er in een 1280x1024 scherm zitten), en voor films is het ook overkill (ik ken nog geen 1440p films in ieder geval :))
Verder vind ik het natuurlijk gewoon een bloedmooi scherm, mede dankzij die kleine pixel pitch, maar gewoon een beetje teveel van het goede voor mijn gebruik.
Als ze een goedkope 1920x1200 27" IPS hadden uitgebracht was ik waarschijnlijk wel daar voor gegaan ipv 24" (de prijs van de U2711 maakt het ook wel erg makkelijk om het niet eens te overwegen, en er minder jaloers naar te kijken: het ligt eenvoudigweg buiten mijn budget).

[Voor 4% gewijzigd door DeadKennedy op 20-10-2010 16:30]

Ik zat twee jaar geleden de 3008WFP te overwegen, maar daar waren in de voorgaande delen van dit topic toen wel erg veel klachten over en die was ook wel erg duur: bij Qsix zo'n €1250 en bij Dell iets van €1900 (er waren toen vrijwel geen andere winkels die hem ook verkochten).

Dus vergeleken daarmee vond ik de prijs van de U2711 nog wel meevallen, toen ik hem kocht €895 incl. BTW en verzendkosten. Maar het blijft natuurlijk een hoop geld en het was waarschijnlijk ook wel verstandiger geweest om m'n budget kleiner te houden, maar het is wel heerlijk werken op dat scherm en ik hoop er natuurlijk ook een behoorlijke tijd mee te doen.

• DeadKennedy
kid jansen schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 17:20:
Ik zat twee jaar geleden de 3008WFP te overwegen, maar daar waren in de voorgaande delen van dit topic toen wel erg veel klachten over en die was ook wel erg duur: bij Qsix zo'n €1250 en bij Dell iets van €1900 (er waren toen vrijwel geen andere winkels die hem ook verkochten).

Dus vergeleken daarmee vond ik de prijs van de U2711 nog wel meevallen, toen ik hem kocht €895 incl. BTW en verzendkosten. Maar het blijft natuurlijk een hoop geld en het was waarschijnlijk ook wel verstandiger geweest om m'n budget kleiner te houden, maar het is wel heerlijk werken op dat scherm en ik hoop er natuurlijk ook een behoorlijke tijd mee te doen.
Als je die resolutie wilt, is het éigenlijk echt geen dure monitor inderdaad, en zeker geen slechte investering imo. Mensen geven te weinig om hun beeldscherm. Wel een PC van €2000 in elkaar knutselen, en er dan een 22" TN schermpje aanhangen...

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
tsja, dat heb ik bij laptops de hele tijd.

de medion van gisteren op de frontpage bijvoorbeeld, GT460m, i5, 2x hdd, wifi n, 1366*768 schermpje 8)7
als je dat koopt geeft je als klant toch een verkeerd signaal af vind ik.

maar ik zou me niet blindstaren op de groote van het scherm, de resolutie is _veel_ belangrijker, het zuigt best wel dat er geen 1440p 25" of kleiner te krijgen is.

• DeadKennedy
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 18:38:
tsja, dat heb ik bij laptops de hele tijd.

de medion van gisteren op de frontpage bijvoorbeeld, GT460m, i5, 2x hdd, wifi n, 1366*768 schermpje 8)7
als je dat koopt geeft je als klant toch een verkeerd signaal af vind ik.

maar ik zou me niet blindstaren op de groote van het scherm, de resolutie is _veel_ belangrijker, het zuigt best wel dat er geen 1440p 25" of kleiner te krijgen is.
Dat vind jij. Ik heb dus liever een 27" 1920x1200, jij liever een 24" 1440p. De resolutie van die laptop begrijp ik best, dat is een gamer laptop, waarbij gewoon makkelijker te gamen is op een wat lagere resolutie.

2560x1440 op een 24" wordt echt veel te klein, dan moet je de dpi instellingen van je OS aanpassen, je beeld is dan dus wel scherper, maar je kan er niks meer op kwijt. Op een 27" vind ik het zelf nog goed leesbaar, dus ik heb Windows 7 gewoon op standaard staan (96 dpi dacht ik), waardoor ik meer op m'n scherm kwijt kan dan in werkelijkheid. Ik kan namelijk in Word op 103% nog 3 hele A4 pagina's zien met zelfs nog wat ruimte ertussen, maar als ik 3 A4'tjes pak passen die niet naast elkaar op m'n scherm.

2560x1440 op 27" geeft al de kleinste pixelpitch van alle gangbare beeldschermen, het is dan namelijk al 0,233 mm / 109 ppi.

Als je dat op een 16:9 24" scherm zou doen heb je een kleine 123 ppi, dat is nog een stuk scherper dan de meeste laptops en die zijn een stuk kleiner.

Overigens gok ik dat er uiteindelijk wel veel grotere resoluties op 'kleine' schermen zullen komen en dat de dpi instellingen in Windows dan gewoon veel hoger worden. Je ziet op onder andere smartphones tegenwoordig al schermen met 300+ ppi, een heel stuk hoger dan de 82~109 ppi die je op je desktop beeldschermen tegen komt. Nu is het natuurlijk een gigantisch verschil of je een < 4" scherm maakt of een > 24" scherm, maar ik gok dat het over een paar jaar wel realiteit is. Met normale toepassingen zou je dan dezelfde ruimte werkruimte kunnen hebben, alleen is alles dan veel scherper. Maar met video-/beeldbewerking, video playback en games zou je dan veel grotere resoluties op je scherm weer kunnen geven. Met name games zouden daar dan natuurlijk wel op aangepast moeten worden, zodat het karakter wat je speelt niet een paar millimeter groot is op een scherm met een beelddiagonaal van ruim 60 cm. Verder zou het natuurlijk heel zwaar worden voor de videokaarten. Aan de andere kant heb je wel minder AA en AF nodig als de games echt aangepast worden op die hogere resoluties, want dan is het beeld van zichzelf al vloeiend, dus dan heb je die technieken niet echt meer nodig.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:24
DeadKennedy schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 19:00:
[...]

Dat vind jij. Ik heb dus liever een 27" 1920x1200, jij liever een 24" 1440p. De resolutie van die laptop begrijp ik best, dat is een gamer laptop, waarbij gewoon makkelijker te gamen is op een wat lagere resolutie.
Dat is persoonlijk, ik game liever op 1920x1200 + hoger.
Het is makkelijk omdat er dan niet veel van je pc / laptop gevraagt wordt vanwege je resolutie maar het is gewoon absurt laag.

Ben nog steeds er blij met me 17" 1920x1200 laptopje.
Hij waarschijnlijk ook, alleen wil hij wel een groot scherm, maar heeft hij niet het geld voor een systeem met een dure SLI / CrossFire opstelling.

• Niet online
niet iedereen gamet zich helemaal lam ;)

voor desktopwerk is het wat mij betreft heel simpel: hoe hoger de dpi, hoe beter, mits binnen redelijke grenzen uiteraard.
Ik game ook niet op m'n U2711. Zwaarste wat ik er op doe is Solidworks en daar is een ATI FirePro v4800 snel genoeg voor, voor mij althans. Dat was een kaartje van €165 (tegenwoordig onder de €150).

Wat mij betreft geldt hetzelfde. Ik ging ook onder andere vanwege de hoge ppi voor de U2711.

• DeadKennedy
@hierboven Voor ieder wat wils dus :) Ik denk dat ik met de u2410 echt wel gevonden heb wat ik zocht, al had ik het liever wat groter gehad (zelfde pixels op een groter scherm), gewoon omdat films en games er dan nóg indrukwekkender uit zien (en ik inderdaad geen klauwen met geld uit wil geven voor een dikke videokaart én de dikke prijs van de u2711).
Voor desktopruimte heb ik sowieso een dual monitor opstelling, en twee computers naast elkaar, dat geeft me al genoeg pixels :)
Ik kan me verder prima vinden in de argumenten hierboven om juist wél voor een u2711 te gaan, je hebt gewoon geweldig veel real estate op één scherm (geen gedoe met kleurverschillen tussen schermen e.d.) en dat met een kwaliteit waar je u tegen zegt.
Hebben jullie naast je u2711 nog extra monitoren voor dual of triple monitor setups?

Ik heb naast m'n vaste PC wel nog een laptop (HP EliteBook 8540p), maar ik heb alleen de Dell U2711 op m'n vaste PC aangesloten zitten. Er zijn ook niet echt handige schermen voor dual monitor setup met een U2711. Met een 30" zou je nog links en rechts daarvan een 20" 1600x1200 kunnen zetten in pivotmodus, maar met de U2711 kan dat niet.

• Dennism
Voor het Calibreren van een Dell U2410was is nu het meest verstandigst. Ik hoor n.l. toch weer veel verschillende verhalen.

De een raad aan gewoon in normal mode te calibreren zodat het scherm Wide Gamut kan gebruiken, echter anderen raden weer aan om enkel in srgb te caliberen omdat dit de defacto standaard is voor PC's en de meeste applicaties (non color managed). Ik heb een Spider 3 Pro, Ook lees ik in het calibratie topic eerder genoemd in dit topic dat de Spyders nogal een hoge failure rate hebben (70% genoemd door Kid Jansen). Is het ook te testen of de Spyder wel of niet goed functioneerd? Heb natuurlijk zelf geen direct vergelijkings materiaal.

Doel van het scherm: Normaal computergebruik, Office werk, mijn wow verslaving ;) en zo nu en dan een filmpje/wat series kijken.

Failure rate is het niet echt, het is ongeveer als volgt voor de Datacolor Spyder 3 colorimeters:

1/3 is goed (in sommige gevallen zelfs zeer goed)
1/3 is matig tot redelijk (nog wel acceptabel voor de meeste mensen, in ieder geval onbruikbaar voor pro's)
1/3 is slecht (grote afwijking waardoor er weinig winst mee te behalen valt, voor meeste mensen onbruikbaar)

De Spyder 3 colorimeters worden ook niet individueel gekalibreerd. Dat gebeurt wel bij de X-Rite i1Display colorimeters (verkocht als i1Display LT en i1Display 2).

Bij de Spyder 3 colorimeters is kalibratie zelfs helemaal niet mogelijk, waardoor ze ook niet opnieuw gekalibreerd kunnen worden na een paar jaar om de filter degradatie te compenseren. Bij de i1Display colorimeter kan dat wel.

Verder zijn alle gangbare colorimeters niet echt geschikt voor WCG CCFL, witte LED en RGB LED, in andere woorden: wide color gamut schermen. Die kleurbereiken zijn namelijk vaak groter dan wat de colorimeters kunnen meten. Wil je een wide color gamut scherm goed kalibreren dan is op dit moment de enige optie een spectrophotometer. Hopelijk komen fabrikanten van colorimeters een keer met colorimeters die echt voor wide color gamut geschikt zijn, maar op het moment is dat nog niet het geval.

[Voor 13% gewijzigd door Kid Jansen op 21-10-2010 13:11]

Anoniem: 122319

De U2311H heeft ook mijn interesse verkregen, mijn vraag aan jullie is :hoe sluiten jullie de ultra sharp monitoren aan? Gaat de voorkeur naar dvi of de displayport?
Zijn de voordelen van displayport in de praktijk aanzienlijk of is het alleen maar theoretisch te waarnemen.
En tenslotte, waar sluit je de kabel van de display port aan? Ik kan namelijk nergens op mijn grafische kaart een displayport uitgang waarnemen..

Edit: Zwaar aan het twijfelen tussen de HP ZR24w en de u2311h, voor de prijs hoef ik het in ieder geval niet te doen.

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 122319 op 21-10-2010 19:50]

• Cyleo
Anoniem: 122319 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 18:21:
De U2311H heeft ook mijn interesse verkregen, mijn vraag aan jullie is :hoe sluiten jullie de ultra sharp monitoren aan? Gaat de voorkeur naar dvi of de displayport?
Zijn de voordelen van displayport in de praktijk aanzienlijk of is het alleen maar theoretisch te waarnemen.
En tenslotte, waar sluit je de kabel van de display port aan? Ik kan namelijk nergens op mijn grafische kaart een displayport uitgang waarnemen..

Edit: Zwaar aan twijfelen tussen de HP ZR24w en de u2311h, voor de prijs hoef ik het in ieder geval niet te doen.
Zit te twijfelen tussen dezelfde ;), maar aansluiten kan gewoon met dvi als je geen displayport hebt. VGA zou ik niet doen, bij mijn huidige monitor kan ik daar wel verschil mee zien.
Enige voordeel van DisplayPort is op het moment de kleinere connector en dunnere kabel. Op den duur zal het DVI wel voorbij gaan met resolutie en zal het ook een grotere meerwaarde krijgen als er meer 10 bit schermen op de markt komen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

kid jansen schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 20:38:
2560x1440 op een 24" wordt echt veel te klein, dan moet je de dpi instellingen van je OS aanpassen, je beeld is dan dus wel scherper, maar je kan er niks meer op kwijt.

2560x1440 op 27" geeft al de kleinste pixelpitch van alle gangbare beeldschermen, het is dan namelijk al 0,233 mm / 109 ppi.
Die 0,233 komt anders akelig dicht in de buurt van good old CRT monitoren met 0,24 / 0,22 / 0,22 ;)

Het is weliswaar een voorkeur iets, maar toch vind ik dat een 24 inch monitor best wel meer pixels dan 1920x1200 mag hebben. Een resolutie van 1920x1200 vind ik meer iets voor 20 of 22 inch dan 24 inch.
Op 27 inch 1920x1200 weergeven lijkt me echt te idioot voor woorden 8)7 Alsof je dikke jampot glazen op hebt : Misschien wat voor ouderen of zo :+

14 of 15 inch laptops met 1400x1050 en 17 inch met 1920 of 1600x1200 zijn/waren geweldig _O_

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• zzzzzzzzzzzz
Nou voor de geïnteresseerden,

De backlight van mijn Dell WFP 2407 is er na 3.5 jaar mee gestopt en daardoor is het scherm dus onbruikbaar.
Na uitvoerig contact met Dell komt het er op neer dat er maar één jaar garantie op het scherm zit en omdat het buiten de garantieperiode is kan het scherm niet omgewisseld worden.

Dan zou je verwachten dat ze hem nog wel kunnen repareren, maar daar doen ze bij Dell niet aan. Als de monitor stuk is en de garantie is verlopen kun je je monitor dus bij het huisvuil zetten :(

Zijn er bedrijven buiten Dell om die mijn monitor eventueel zouden kunnen repareren? Ik vind het nogal zonde om een monitor van bijna 800 euro in 3 jaar af te schrijven..

Hopelijk kan iemand me verder helpen.
Je zou http://www.replacedirect.nl kunnen proberen. Die repareren ook TFT monitoren van Dell. Het door jou genoemde type staat er niet tussen, maar je zou ze allicht even kunnen bellen om na te vragen of ze het kunnen repareren.

Verder zou je nog kunnen kijken bij:

http://www.servitall.nl/Monitor-reparatie.htm
http://www.satreparatie.nl/tft-monitor-reparatie.html
http://www.emtechindustri...ca/reparatie-monitor.html

Eventueel zou je ook nog kunnen proberen het zelf te doen. Je kan meestal vrij gemakkelijk websites met losse onderdelen vinden. Gewoon het typenummer van een onderdeel in Google intypen en dan kiezen voor alleen pagina's uit Nederland is vaak al genoeg.

Het is over het algemeen niet heel lastig om dingen zelf te repareren. Gewoon goed kijken hoe iets in elkaar zit en hoe het vast zit voor je het uit elkaar haalt. Vaak kan je aan het onderdeel wel zien hoe je het moet verwijderen. Je hebt meestal ook niet veel gereedschap nodig voor computers en randapparatuur, meestal heb je genoeg aan een PH00, PH0 en Torx 8 schroevendraaier. Soms is een 2,5 of 4 mm platte schroevendraaier en een puntbektang ook nog wel handig.

• Mektheb
zzzzzzzzzzzz schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:52:

De backlight van mijn Dell WFP 2407 is er na 3.5 jaar mee gestopt en daardoor is het scherm dus onbruikbaar.
Na uitvoerig contact met Dell komt het er op neer dat er maar één jaar garantie op het scherm zit en omdat het buiten de garantieperiode is kan het scherm niet omgewisseld worden.

Dan zou je verwachten dat ze hem nog wel kunnen repareren, maar daar doen ze bij Dell niet aan. Als de monitor stuk is en de garantie is verlopen kun je je monitor dus bij het huisvuil zetten :(

Zijn er bedrijven buiten Dell om die mijn monitor eventueel zouden kunnen repareren? Ik vind het nogal zonde om een monitor van bijna 800 euro in 3 jaar af te schrijven..

Dat is helaas altijd zo ;) en niet alleen bij je monitor maar ook bij je laptop / lcd tv etc.
of het leuk en normaal is nee, maar zo gaan ze met alles om tegenwoordig.

Maar 1 jaar warranty ?.
Op mijn ultrasharp zat 5jaar ( met aanvullende garantie )

[Voor 7% gewijzigd door Mektheb op 22-10-2010 14:22]

Heb het ook met een ruim drie jaar oude laptop gehad in december vorig jaar, kon nog wel bij ASUS zelf gerepareerd worden, maar dan kostte het €350. Uiteindelijk door Replacedirect laten doen, koste €249 inclusief verzendkosten terug (heen moest ik zelf natuurlijk apart betalen). Bij die laptop bleek het paneel defect te zijn, dus ze hebben toen het hele paneel vervangen.

Service bij Replacedirect was lekker snel. Ik had de laptop op een dinsdagochtend verzonden, woensdagochtend ontvangstbevestiging en indicatie van reparatiekosten, woensdagmiddag reparatiebevestiging en rekening die ik via iDeal kon betalen, meteen betaald, vervolgen betaal- en verzendbevestiging. Uiteindelijk had ik de laptop donderdagochtend weer werkend terug.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

zzzzzzzzzzzz schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:52:

Herkenbaar. De voeding van mijn 2405WFP hield er na 3.5 jaar ook mee op met een grote plof. Zelf nog wat geprobeerd te repareren omdat mijn monitor van QSix afkwam en Dell geen garantie wou geven en Qsix failliet is, maar dat mocht niet helpen. Ik kijk nu serieus naar de Apple 27" of HP 30" want een Dell durf ik niet meer te kopen, bang dat ie er na 3 jaar weer mee ophoudt. Gelukkig had ik 2 van die schermen, dus ik zit niet zonder.

Zou de backlight van de 2405 in de 2407 passen of de voeding van de 2407 in de 2405?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Mektheb
zonoskar schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:47:
[...]

Herkenbaar. De voeding van mijn 2405WFP hield er na 3.5 jaar ook mee op met een grote plof. Zelf nog wat geprobeerd te repareren omdat mijn monitor van QSix afkwam en Dell geen garantie wou geven en Qsix failliet is, maar dat mocht niet helpen. Ik kijk nu serieus naar de Apple 27" of HP 30" want een Dell durf ik niet meer te kopen, bang dat ie er na 3 jaar weer mee ophoudt. Gelukkig had ik 2 van die schermen, dus ik zit niet zonder.

Zou de backlight van de 2405 in de 2407 passen of de voeding van de 2407 in de 2405?
sja ik zeg maar zo, allemaal made in china / taiwan en komt voor het gros uit de zelfde fabriek.
Heb schermen van eizo van 2999 ook na 2 jaar kapot zien gaan, en heb schermen van packerdbell van 129,00 het na 6jaar nog zien doen.

Geluk moet je ook hebben :)

• DeadKennedy
Mektheb schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:50:
[...]

sja ik zeg maar zo, allemaal made in china / taiwan en komt voor het gros uit de zelfde fabriek.
Heb schermen van eizo van 2999 ook na 2 jaar kapot zien gaan, en heb schermen van packerdbell van 129,00 het na 6jaar nog zien doen.

Geluk moet je ook hebben :)
QFT

Quite Fucking True neem ik aan? (Quit Fucking Talking leek me hier niet echt van toepassing)

Ontopic: Prad.de heeft vandaag weer vier nieuwe reviews op haar site gezet, waaronder een review van de Dell U2311H.

Eén van de andere drie is ook wel interessant, namelijk die van de NEC Multisync PA271W, aangezien die monitor samen met de NEC Spectraview Reference 271 en de Apple 27" LED Cinema Display de enige andere beeldschermen zijn die net als de U2711 een 27" paneel hebben met een resolutie van 2560x1440 pixels. De Dell en de NEC's gebruiken de LG Displays LM270WQ2, die 10 bit kleurdiepte (8 bit + FRC) heeft en gebruik maakt van WCG CCFL als backlight. De Apple 27" LED Cinema Display en Apple 27" iMac maken gebruik van de LM270WQ1 die 8 bit kleuren geeft en gebruik maakt van white LED backlighting.

Wat wel jammer is, is dat Prad.de zo te zien volledig over is gegaan op het aanbieden van reviews tegen betaling.

Eerder gebeurde dat al bij een aantal high-end beeldschermen: NEC PA241W, HP ZR24W en de Eizo CG245W, maar toen waren de reviews van low-end en mainstream beeldschermen wel nog gratis. Maar het ziet er naar uit dat alle nieuwe reviews alleen tegen betaling als PDF aangeboden worden.

Je betaalt dan €2,50 per review of €10 voor alle betaalde reviews voor één maand.

Enige wat je zonder betaling kan zien is een korte inleiding en het eindoordeel, in het geval van de U2311H is dat een goed (4 uit 5 sterren) en ziet de inleiding er zo uit:

Dell U2311H: Ergonomischer Monitor mit weitem Blickwinkel (VÖ 20.10.2010)

Fast zeitgleich brachte Dell im Frühjahr 2010 zwei neue UltraSharp Modelle auf den Markt. Neben dem Dell U2211H mit 21,5 Zoll Bildschirmdiagonale bietet der Hersteller auch das hier getestete Modell Dell U2311H mit 23 Zoll an. Laut Angaben unterscheiden sich beide Geräte lediglich in der Bildschirmdiagonale und dem angegebenen Stromverbrauch.

Bei der U-Serie handelt es sich um Geräte mit IPS-Panel Technik. Diese soll eine brillantere Darstellung der Farben ermöglichen.

[Voor 8% gewijzigd door Kid Jansen op 22-10-2010 19:47]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
kid jansen schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:36:
Quite Fucking True neem ik aan? (Quit Fucking Talking leek me hier niet echt van toepassing)
QFT = quoted for truth

• Cyleo
Anoniem: 122319 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 18:21:

Edit: Zwaar aan het twijfelen tussen de HP ZR24w en de u2311h, voor de prijs hoef ik het in ieder geval niet te doen.
Even hierop terugkomend, op tftreview (klik op plaatje) staat een mooie vergelijkingstabel:

Overigens, een vraagje aan de mensen reeds in het bezit: hoeveel merk je van de 'oversaturated colours' op de wide-gamut schermen? En is een wide-gamut scherm de meerprijs waard (is het veel mooier?) of juist zoals ik net zei over-saturated?

[Voor 11% gewijzigd door Cyleo op 22-10-2010 22:01]

Anoniem: 122319

@ Cyleo

Mooie vergelijkingstabel, ik ben al ieder geval overstag gegaan met de aankoop, heb voor de Dell u2311H gekozen ipv dan de hp zr24w.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Mektheb schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:22:
Dat is helaas altijd zo ;) en niet alleen bij je monitor maar ook bij je laptop / lcd tv etc.
of het leuk en normaal is nee, maar zo gaan ze met alles om tegenwoordig.
Echt? Is dat alleen bij Dell zo of ook bij andere fabrikanten?

Persuader of bytes.

Daar kan je wel van uit gaan ja. Als een fabrikant buiten de garantietermijn nog producten repareert, dan is dat meestal tegen schofterig hoge prijzen. Buiten de garantietermijn hebben veel fabrikanten een 'pech voor de consument' houding en willen ze niet delen in de kosten van een reparatie.

Je zou eens een belletje kunnen doen naar de Consumentenbond. Die schijnen wel behulpzaam te zijn bij dergelijke situaties. Die hebben al tientallen keren gezegd dat fabrikanten niet van hun verplichtingen af zijn als de garantietermijn afloopt en dat producten dan niet ineens stuk mogen gaan.

• Menesis
Cyleo schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 21:32:
[...]

Even hierop terugkomend, op tftreview (klik op plaatje) staat een mooie vergelijkingstabel:
[afbeelding]

Overigens, een vraagje aan de mensen reeds in het bezit: hoeveel merk je van de 'oversaturated colours' op de wide-gamut schermen? En is een wide-gamut scherm de meerprijs waard (is het veel mooier?) of juist zoals ik net zei over-saturated?
Ik vind dat wide gamut maar lastig: ik heb een U2410 kleurprofiel gedownload en sommige programma's pikken dit op. De programma's die er niet gebruik van maken (googel chrome, flash, GUI van windows, eigenlijk het merendeel lijkt het) geven zeer intense kleuren die ik eigenlijk mooi vind. En bij de test balk van LCD Test kan ik nog steeds alle blokjes onderscheiden, dus echt overgesatureerd is het niet.

Maar bij de programma's die het kleurprofiel wel oppakken (Firefox en windows fotogallery) geven wel weer erg onverzadige kleuren die niet lijken te kloppen.

Als ik een poster op mn scherm en op drukwerk vergelijk klopt iets meer bij de programma's die wel het kleurprofiel gebruiken. Maar daar zijn de kleuren dus wel iets onderverzadigd.
Het is waarschijnlijk ook verkeerd dat ik het scherm op adobe rgb heb staan. sRGB ziet er ook nog wel goed uit, maar die standaard mode geeft een flink groene waas...

Je moet je in elk geval diep in de kleurprofielen gaan verdiepen en een kalibratietool kopen als je het scherm echt goed wil gebruiken. Het is een soort superpaard dat maar lastig te temmen is vind ik. Het is dus makkelijk om een gewoon scherm te kopen dan zit je in één keer met veel realistischere kleuren zonder ingewikkeld gedoe.
Ik zou denk ik voor een niet-wide gammut scherm zijn gegaan als ik dit had geweten.

[Voor 5% gewijzigd door Menesis op 23-10-2010 14:05]

• Mektheb
Camacha schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 01:27:
[...]

Echt? Is dat alleen bij Dell zo of ook bij andere fabrikanten?
Bij allemaal.

Reden waarom is, het produkt bv je backlightje kost 15euro, maar vanwege het veel werk is je hele scherm te demonteren uit elkaar halen paneel eraf nieuw lampje erin weer dicht etc jada jada doen ze dat niet.

Ze vervangen gewoon gelijk het hele paneel voor een nieuw paneel met werkende backlight, is sneller simpeler goedkoper en duurder dus ching ching

1 Verzendkosten 35 euro ?
2 Onderzoekskosten 50 euro ?
3 Paneel kosten 200 euro ?
4 Inbouw kosten 100 euro
5 Totaal prijs. prijs 385 euro.

Voor een scherm wat al 3 jaar oud is wat dan dus 800 euro niet -385 op rond de 400+ euro wat je dan nog over hebt, voor die 420 euro koop je een nieuwe met weer 3 jaar waranty.
Die vaak beter is als je oude scherm, dus is de aankoop van nieuw makkelijker / beter / sneller.
En met de nieuwe kan het over 3 jaar ook gebeuren weer maar goed dat weet je nooit.
En een Ultrasharp is per defenitie wel beter dan een ander standaard scherm.
Maar als je dit zelfde verhaal met een packert bell van 500euro ( laptop invult ) kom je dus uit op bijna de prijs van een nieuwe.

Reparatie is vaak duurder dan nieuw, tenzij je zelf handig ben of vrienden hebt die het kunnen.
Of een fabrikant met coulance.

[Voor 112% gewijzigd door Mektheb op 23-10-2010 14:22]

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

offtopic:
Ik vind dat persoonlijk bijzonder schandalige praktijken, zeker met het oog op de steeds groter wordende roep om rekening houden met het milieu. Repareren is zo logisch, maar om economische redenen wordt het nauwelijks meer gedaan. Gooi maar weg, voor een paar centen, lijkt het devies. Je kan zelfs geen lampjes meer vervangen van je auto, je kan de accu van je mp3-speler niet meer vervangen, mensen worden als debielen weggezet en ze lijken het wel prima te vinden.

Ik ben zelf ontwerper en ik kan me dan ook helemaal niet vinden in dat verhaal. Opvallend genoeg zie ik om mij heen ook een hoop mensen die er het zelfde over denken, dus wellicht dat er (eindelijk) eens een beweging de andere kant op ontstaat.

Persuader of bytes.

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:47:
[...]

Herkenbaar. De voeding van mijn 2405WFP hield er na 3.5 jaar ook mee op met een grote plof. Zelf nog wat geprobeerd te repareren omdat mijn monitor van QSix afkwam en Dell geen garantie wou geven en Qsix failliet is, maar dat mocht niet helpen.
...
Qsix is niet failliet gegaan. Ze lijken er gewoon mee gestopt te zijn. Klanten die op hun monitor zaten te wachten kregen ook gewoon hun geld terug. De reden voor het stoppen zullen we wel nooit weten, maar ik kan me voorstellen dat Dell ook niet blij was met hun manier van zaken doen.
Voor garantie zul je bij Qsix in ieder geval niet meer terecht kunnen, want ze zijn niet meer bereikbaar. ;w Niet echt een verschil met het jaar daarvoor, want je monitor kreeg je nog wel geleverd maar voor overige service hoefde je daar niet aan te kloppen.

Zou wel een goede zaak zijn als Qsix uit de topic start wordt gehaald. O-)
Als je bij de fabrikant niet terecht kan (en dus ook geen garantie meer hebt) en je ook niet bij een ander bedrijf terecht kan voor reparaties, kan je ook nog altijd zelf proberen een defect te repareren.

Lastigste is vaak de diagnose, het uit elkaar halen en in elkaar zetten van elektronica is over het algemeen niet zo moeilijk en onderdelen zijn ook vaak nog wel te krijgen (al kan dat af en toe ook nog voor problemen zorgen).

• Niet online
meestal een bolle condensator, volgens mij had TERW_DAN daar een paar blogposts over geschreven?

ThinkPad's TweakBlog: fixen van een Samsung 203B met defecte backlight.
thinkpad dus :)
In dit geval is het al helemaal een makkelijke keuze, goede condensators kosten niet heel veel en weerstandjes zijn al helemaal zo goed als gratis.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zie ^ :)
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee