Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.541 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WEBsel schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 17:01:
Onlangs heb ik een OCZSSD3-2VTX90G ontvangen. Voordat ik er Windows op installeer wil ik wel wat benchmarks op draaien. Welke programma's zijn interessant om te draaien?
Goh ik weet niet hoor... zijn er misschien in dit topic al een paar voorbij gekomen met daarbij wat antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 10:35
Vage ATTO scores. Draai je iets van virtual disk? Of een non-windows diskcache ofzo? Kan zo niet op de naam komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:40

Dark

who tweaked the light?

lijken meer scores van een ramdisk ofzo :D 2500mb/s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:09
Ik zal vast wat fout doen, maar ik krijg het niet voor elkaar de firmware van mijn X-25M G2 te updaten.

Ik heb op een lege cd het .ISO bestand van Intel gebrand, in de BIOS de dvd speler als 1st boot priority device aangewezen en de SATA config op AHCI gezet.

Wat doe ik niet goed? Als ik boot wordt die cd niet geaccepteerd als boot device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

partyondude schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 00:05:
Ik zal vast wat fout doen, maar ik krijg het niet voor elkaar de firmware van mijn X-25M G2 te updaten.

Ik heb op een lege cd het .ISO bestand van Intel gebrand, in de BIOS de dvd speler als 1st boot priority device aangewezen en de SATA config op AHCI gezet.

Wat doe ik niet goed? Als ik boot wordt die cd niet geaccepteerd als boot device.
Zet de SATA config op IDE...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Had ik al geprobeerd, werkt ook niet.

Ik heb dus de kale onuitgepakte ISO op de cd gebrand hè, even voor de duidelijkheid. Als ik de manual lees, zou het zo moeten, maar het werkt dus niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

partyondude schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 00:34:
Had ik al geprobeerd, werkt ook niet.

Ik heb dus de kale onuitgepakte ISO op de cd gebrand hè, even voor de duidelijkheid. Als ik de manual lees, zou het zo moeten, maar het werkt dus niet 8)7
Staat dan nu op de cd die je gebrand hebt, de ISO als een onuitgepakt bestand?
Dat is natuurlijk niet de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Jep, dat leek me al vrij onlogisch.

Die handleiding is voor mij gewoon niet duidelijk.

Als je de ISO uitpakt, krijg je meer bestanden dan als je hem inleest via daemon tools.

Ik brand nu de cd met de bestanden die ik via zie als ik het Intel mapje uitpak.

Dat zijn deze bestanden:

autoexec
command
confyg.sys
himem*
iSSDFUT*
kernel.sys
more*

De bestanden met een sterretje zijn toepassingen, command is een DOS bestand.

[ Voor 29% gewijzigd door partyondude op 04-12-2010 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Dat is toch eenvoudig. Je moet die bestanden niet uitpakken.
Brand gewoon de ISO op een CD.
Bv met Nero. Als ik dubbelklik op die Iso file begint Nero al op te starten om de Cd te schrijven.
Daarna herstart ik de computer van die CD en run die update.
Dan moet je een paar maal Y ( van Yes) drukken en het is klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

partyondude schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 01:07:
Jep, dat leek me al vrij onlogisch.

Die handleiding is voor mij gewoon niet duidelijk.

Als je de ISO uitpakt, krijg je meer bestanden dan als je hem inleest via daemon tools.

Ik brand nu de cd met de bestanden die ik via zie als ik het Intel mapje uitpak.

Dat zijn deze bestanden:

autoexec
command
confyg.sys
himem*
iSSDFUT*
kernel.sys
more*

De bestanden met een sterretje zijn toepassingen, command is een DOS bestand.
Dat maakt je cd niet opstartbaar, je moet echt die image branden ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:58
Zoals al werd aangegeven, je moet een ISO niet óp CD branden maar náár CD. Kom je er niet uit met je huidige brandprogramma gebruik dan bv ImgBurn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
Ok, Ashampoo werkt niet, althans ik kreeg het niet voor elkaar met dat programma, met ImgBurn wel, dank!

Alleen nu blijkt mijn SSD, die ik van een mede tweaker heb overgenomen (mei 2010) en aangeschaft is op 14-09-2009 al voorzien te zijn van de laatste FW, te weten 2VC102HD

Had verwacht, heb dat niet gecontroleerd dus :P dat dit niet het geval was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik wil een OCZ Vertex 2 in mijn systeem plaatsen. Ik heb een Asus P5B Deluxe moederbord. Daarop zit een Intel SATA/RAID controller. Op die controller zit nu een RAID-0 array aangesloten van twee schijven.

Ik wil de SSD als bootdisk gaan gebruiken, op deze controller. Nu lees ik dat ik in de BIOS de IDE-mode op AHCI moet zetten in geval van een SSD. Deze staat nu uiteraard op RAID. Blijft mijn RAID array intact als ik dit wijzig naar AHCI?

[ Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 04-12-2010 16:06 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22

job

BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:05:
Nu lees ik dat ik in de BIOS de IDE-mode op AHCI moet zetten in geval van een SSD.
Waar lees je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier: http://thessdreview.com/o...ssd-optimization-guide-2/

En ook in de startpost van dit topic:
Tips voor Windows:

* Partitie alignen: ja
* Defragmenteren: nee
* Indexeren: nee
* Swapfile op SSD: ja
* Onderpartitioneren: keuze
* Raidcontroller: keuze
* Cachingsoftware: ja bij JMicron, verder keuze
* Wipen (OCZ): ja
* AHCI: liefst aan

AHCI
AHCI is een uitgebreidere command-set voor SATA, en omvat ondermeer NCQ (Native Command Queing).
In eerste instantie was de veronderstelling dat NCQ geen positieve impact zou hebben op ssd's, gezien dat algoritme bedoeld is om bij lees- en schrijf-acties de harde schijf koppen zo min mogelijk te laten bewegen, zodat de latency lager wordt en de performance groter.
Nu is bij ssd's toch gebleken dat bepaalde AHCI-features zin hebben, ondermeer in deze test: http://www.pcper.com/arti...amp;type=expert&pid=3.
Zet AHCI dus aan in de bios!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Achja, wat ze aanraden is natuurlijk niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:58
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:05:
Ik wil de SSD als bootdisk gaan gebruiken, op deze controller. Nu lees ik dat ik in de BIOS de IDE-mode op AHCI moet zetten in geval van een SSD. Deze staat nu uiteraard op RAID.
In RAID mode heb je al de extra AHCI functies, gewoon zo laten staan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ben blij dat jij het zegt, ik durfde de uitspraak niet aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
ik zit al een tijdje na te denken over een ssd en nu zit ik te twijfelen tusse nde Crucial C300 128GB of de OCZ Vertex 2 120 GB, welke zouden jullie kiezen. de ocz schijnt snel langzamer te worden. en de C300 heeft een lagere schrijf snelheid. dus wie kan mij helpen kiezen.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Nielson schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:32:
[...]
In RAID mode heb je al de extra AHCI functies, gewoon zo laten staan dus.
Okay, thanks! Als ik nu in Windows kijk volgens stap 1 van deze guide: http://thessdreview.com/o...ssd-optimization-guide-2/

Dat regedit stukje. Die waarde staat bij mij momenteel wel op 3. Moet ik daar dan ook niet aanzitten verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-09-2024
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 17:10:
[...]

Okay, thanks! Als ik nu in Windows kijk volgens stap 1 van deze guide: http://thessdreview.com/o...ssd-optimization-guide-2/

Dat regedit stukje. Die waarde staat bij mij momenteel wel op 3. Moet ik daar dan ook niet aanzitten verder?
nee niet aanzitten. Gewoon je SSD erbij plaatsen. Deze word een standalone schijf en werkt naast je array. Maar je gaat je Windows toch opnieuw installeren op je ssd neem ik aan? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Mark81 op 04-12-2010 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
MrDucky schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:45:
ik zit al een tijdje na te denken over een ssd en nu zit ik te twijfelen tusse nde Crucial C300 128GB of de OCZ Vertex 2 120 GB, welke zouden jullie kiezen. de ocz schijnt snel langzamer te worden. en de C300 heeft een lagere schrijf snelheid. dus wie kan mij helpen kiezen.
Heeft je moederbord een sata300 of een sata600 aansluiting?De crucial heeft namelijk een sata600 aansluiting en de OCZ niet, dus dat kan je keus enigszins wat makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuco
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:55

Yuco

Womanizer!

Hierbij de waardes mijn mijn OCZ Vertex 2 120 GB op mijn Medion Erazer X6811 notebook:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/3011y0o.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/25hlmc0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/24xmnes.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/l8sk4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/qp1ogj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mark81 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 18:01:
[...]

nee niet aanzitten. Gewoon je SSD erbij plaatsen. Deze word een standalone schijf en werkt naast je array. Maar je gaat je Windows toch opnieuw installeren op je ssd neem ik aan? ;)
Al gebeurt :) maar die RAID-0 array wilde ik wel graag behouden. Toch wel lekker snel als je met grote of veel bestanden werkt. Maar alles lijkt gelukt te zijn, ik zal later nog even wat benchmarks posten.

Aangenaam side-effect trouwens: wat een rust! Dan merk je toch ineens wel dat die oude schijven flink wat geluid produceren!

EDIT: results, random data. Volgens mij is dit wel redelijk on the money toch?
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2h4ydxe.png

Systeem: Asus P5B Deluxe, Core 2 Duo E6600, Windows 7 64 bit, OCZ Vertex2 120GB

[ Voor 15% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 04-12-2010 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
Mark81 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 18:06:
[...]

Heeft je moederbord een sata300 of een sata600 aansluiting?De crucial heeft namelijk een sata600 aansluiting en de OCZ niet, dus dat kan je keus enigszins wat makkelijker maken.
Sata 300 maar die sata 600 is wel weer toekomst gericht...

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Begrijp ik nu goed dat je voor SATA 600 SSD's (2x) in Raid0 (Crucial Real SSD C300) bij native SATA 600 moet zijn? Dat je dus moet wachten op Shandy Bridget of aan de AMD (SB850) moet? Of kun je nog gewoon een 1366 bordje kopen en op termijn een goeie controller in je lanes stoppen?

Bron: de onovertroffen Crucial RealSSD C300 128GB Single Vs. RAID W/ Marvell - ICH10R & HPT RR 640 - review

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als je een SATA 600 controller koopt heeft je moederbord daar geen speciale voorzieningen voor nodig. Dat zal dus ook op oudere moederborden werken. Je kan eerst een tijdje op SATA 300 werken voordat je een Areca 1880 koop ;). In theorie heb je dan in bandbreedte een bottleneck, maar ik vraag me erg af of je die ook merkt.
Disclaimer: dit alles houdt geen rekening met incompatibiliteit tussen specifieke SSD's en chipsets. Dat zijn bugs, geen features.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 09:25
Ik heb sinds een maand, 2 SSD's (OCZ Vertex2 60GB) in Raid-0.
Alles werkt prima maar ik heb 1 probleem bij het opstarten van mijn pc.
Als ik mijn pc aanzet dan vind die mijn Raid-0 SSD's niet om Windows7 vanaf te starten.
Ik kan dit oplossen door bij de Bios Boot Check op pauze te drukken en hier ca 30 seconden wachten daarna op enter drukken nu vind die mijn Raid-0 SSD's wel, als ik niet lang genoeg wacht dan vind die niks of 1 van de 2 SSD's.

Ik heb een Asus Rampage Extreme Moederbord
en alles aangesloten op Storage Controller:
Intel ICH9R Southbridge (Intel Matrix storage technology)

Weet iemand misschien een oplossing waarom die niet meteen mijn SSD's vind.

ps. hij vind mijn normale schijven wel altijd meteen.

Alvast bedankt Grtz Michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Zijn je SSDs aangesloten op eerste en twee sata poort? Zo niet, probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Laatst online: 13-09 09:25
Ja ik heb mijn ssd's op Sata1 en Sata2 zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik heb afgelopen week ook een SSD gekocht (Vertex2 60GB)

ik heb zojuist op alle aanwezige schijven in m'n pc een bench gedraait, zo op het oog zijn de waardes van de SSD best netjes, maar is dat ook daadwerkelijk zo?
is er bijv. nog meer uit te halen of is dit toch wel de max. waardes van een gemiddelde SSD (zonder bizarre tweaks en allerlei kunst en vliegwerk)

screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://i177.photobucket.com/albums/w221/shameete/Bench_match.jpg

van links naar rechts:

1* OCZ Vertex2 60GB FW:1.24
2* Samsung HD103UJ (F1 spinpoint)
3* Western Digital 500GB WD5000AAKS
voor overige sysspecs check m'n onderschrift.

er zit al best wel wat verschil tussen de 1TB Samsung en de oudere 500GB WD, maar da's natuurlijk minimaal als je het vergelijkt met de vertex2

evt. systeemspecs staan in m'n onderschrift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipgrot
  • Niet online

druipgrot

lekker koel hier

Milmoor schreef op zondag 05 december 2010 @ 09:39:
Als je een SATA 600 controller koopt heeft je moederbord daar geen speciale voorzieningen voor nodig. Dat zal dus ook op oudere moederborden werken. Je kan eerst een tijdje op SATA 300 werken voordat je een Areca 1880 koop ;). In theorie heb je dan in bandbreedte een bottleneck, maar ik vraag me erg af of je die ook merkt.
Disclaimer: dit alles houdt geen rekening met incompatibiliteit tussen specifieke SSD's en chipsets. Dat zijn bugs, geen features.
Ik dacht eerder aan een goedkope Highpoint rocket..

Je had die 'Bron' van mij gelezen? Dat heeft mij lekker gemaakt. :7 Speelt de bbb (bandbreedtebottleneck) bij die raid0 van 2xC300? En heb je een vermoeden hoe de bbb van de Areca1880 zich zal verhouden tot de bbb van de nieuwe Sandy Bridge (p67)borden? Ben bandbreedte even kwijt, was dat nou 16x2.0= 8Gb/s?

Tweakers rocks, maar alleen technologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Hallo iedereen,

Ik heb een HP Elitebook 8540W (i7 720qm, 320GB 7200RPM schijf) en vind dat deze erg lang doet over het opstarten.
Ik ben dus van plan een SSD te gaan halen, en deze via een bay in de ruimte voor de DVD drive te stoppen.
Mijn budget is ongeveer 200 euro, en dan wil ik minstens 40GB aan ruimte hebben (liever meer) voor windows 7.
Mij leek een OCZ Vertex2 120GB wel een goede kandidaat. Maar ik vraag me eigenlijk af wat op dit moment nou een goede koop is, is een Intel Postville nog steeds interessanter? Wat hebben jullie of raden jullie mij aan of af?

Alvast bedankt,
Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Lees reviews en vergelijk prijzen ;) Zelf vind ik de OCZ Vertex 2 een stuk interessanter qua prijs/snelheid-verhouding dan de Intel Postvilles (of welke andere SSD dan ook).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:52

Audione0

Strijdt der titanen

kmichael schreef op zondag 05 december 2010 @ 11:13:
Ik heb sinds een maand, 2 SSD's (OCZ Vertex2 60GB) in Raid-0.
Alles werkt prima maar ik heb 1 probleem bij het opstarten van mijn pc.
Als ik mijn pc aanzet dan vind die mijn Raid-0 SSD's niet om Windows7 vanaf te starten.
Ik kan dit oplossen door bij de Bios Boot Check op pauze te drukken en hier ca 30 seconden wachten daarna op enter drukken nu vind die mijn Raid-0 SSD's wel, als ik niet lang genoeg wacht dan vind die niks of 1 van de 2 SSD's.

Ik heb een Asus Rampage Extreme Moederbord
en alles aangesloten op Storage Controller:
Intel ICH9R Southbridge (Intel Matrix storage technology)

Weet iemand misschien een oplossing waarom die niet meteen mijn SSD's vind.

ps. hij vind mijn normale schijven wel altijd meteen.

Alvast bedankt Grtz Michael
Ben je na het aanmaken van je raid opnieuw je bios ingedoken en je first boot op de Raid schijven gezet?
Bij mij was het nl het geval na het aanmaken van raid0 de boot seguence niet meer klopte (alles door elkaar) en hetzelfde had als jij..

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

druipgrot schreef op zondag 05 december 2010 @ 14:42:
[...]

Je had die 'Bron' van mij gelezen? Dat heeft mij lekker gemaakt. :7 Speelt de bbb (bandbreedtebottleneck) bij die raid0 van 2xC300? En heb je een vermoeden hoe de bbb van de Areca1880 zich zal verhouden tot de bbb van de nieuwe Sandy Bridge (p67)borden? Ben bandbreedte even kwijt, was dat nou 16x2.0= 8Gb/s?
Denk er wel aan dat de goedkope controllers weinig mee doen dan software RAID. Dat is niet te vergelijken met een echte RAID controller met cache. Wat betreft de bbb is voor de gewone consument allang een ander onderdeel de grote bottleneck. Ik maak me daar niet druk over.
Een Areca 1880 kan maximaal 2 GB/s verstouwen (let op, dat is dus 16Gb/s), over een PCI-Ex8 (max 4 GB/s). Dat is behoorlijk wat :).

*edit: onzin verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=107642&stc=1&d=1284376185

[ Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 05-12-2010 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

Ik kom d'r even niet helemaal meer uit.

Ik wil een SSDtje kopen voor mijn HTPC, eerst zat ik te denken aan de 32GB Onyx, omdat deze lekker goedkoop is en ik vooral voor stilte ga en niet zozeer voor performance. Alle mediafiles ga ik toch vanaf mijn server draaien.

Welnu, ik dacht dat 32GB misschien te klein zou zijn, dus dan maar de 64GB, die in de Onyx serie
per GB goedkoper is en sneller etc..

Maar nu zag ik in het overzicht dat de Agility 60GB ongeveer even duur is, en veel sneller?

pricewatch: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB
pricewatch: OCZ Agility SATA II 2.5" SSD 60GB

De Agility dan maar? :? Ik kom er even niet uit. (En ja ik weet dat OCZ vaag doet met de SSD's :P)

edit: Agility it is, ze hadden nog maar 1 op voorraad, kan altijd retour. :P
edit2: Excuses ik had de topicwaarschuwing gemist. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 06-12-2010 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Agility is behoorlijk duurder, er is maar 1 schop die hem (tijdelijk) goedkoper aanbied. Nu is hij inderdaad ineens niet meer leverbaar ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Yup. O-)

Goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartr
  • Laatst online: 01:46
Inmiddels heb ik ook een tijdje geleden een SSD aangeschaft. De vertex 2 120gb. Dit in combinatie met een dell m4400 met windows 7 x64. Ik gebruik de laatste intel drivers en heb AHCI aanstaan. Verder geen tweaks e.d.

Nu is het mij al enkele keren overkomen dat er data corrupt raakte, met daarna de volgende scenario's
- de vertex 2 werd niet meer door mijn laptop herkent. Opgelost door met een andere laptop de partities te deleten en daarna opnieuw windows te installeren.
- de partities verdwenen spontaan na een reboot na een paar meldingen dat er corrupte bestanden waren. Hierop checkdisk uitgevoerd, echter verdween kort daarna dus de partitie info. "Opgelost" door het image terug te plaatsen dat ik hiervoor had gemaakt.
- Gisteren opnieuw corrupte bestanden, na checkdisk te hebben gedraaid kreeg ik weer blauwe schermen na het opstarten en kon ik opnieuw mijn image gaan restoren.

Ik denk, vrijwel zeker, dat het te maken heeft met de slaap mode. Telkens kwamen de errors als ik de laptop had dichtgeklapt en de laptop in standby was geweest. Schijnbaar is dat een bekend probleem? Nu heb ik hibernate en standby maar uitgeschakeld, maar als ik van te voren had geweten dat dergelijke dingen niet konden met deze SSD had ik 'm denk ik niet gekocht..

Meer mensen met zulke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shameete schreef op zondag 05 december 2010 @ 14:24:
ik heb zojuist op alle aanwezige schijven in m'n pc een bench gedraait, zo op het oog zijn de waardes van de SSD best netjes, maar is dat ook daadwerkelijk zo?
Nee, want je hebt 0fill ingeschakeld, waardoor je alleen onzin data schrijft. De resultaten die je krijgt zijn de best mogelijk haalbare resultaten, die het gemakkelijkst zijn voor je SSD, maar heel weinig gemeen hebben met realistische I/O; maar weinig mensen kopen een SSD om alleen maar nulletjes op te slaan.

Als je de 0fill uitzet en er random data wordt geschreven, zie je hoe snel je SSD echt is. Met name de writes zullen daar een tik van krijgen; Sandforce SF-1200 doet zo'n 100MB/s echte writes, net als Intel Postville.

@lennartr: zou het kunnen dat je SSD onverwacht zijn stroom heeft verloren? SSDs corrumperen zichzelf bij stroomverlies als ze niet voorzien zijn van een supercapacitor; een soort batterij die noodstroom levert, in feite om niet corrupt te raken als die stroom zomaar wegvalt. Intel G3 and Sandforce SF2000 hebben zo'n supercapacitor; dus de nieuwe serie SSDs die in februari verkrijgbaar zou moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2010 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartr
Nee, er is geen sprake geweest van overwachte stroom uitval. Tenzij dat mogelijk is bij het in standby gaan van de windows. Accu is verder prima en de laptop schakelt zichzelf uit bij kritiek niveau. Verder heb ik in de power manager tijdens de laatste twee scenario's het in idle gaan van de harddisks uitgezet via de power manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Laatste firmware geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartr
Laatste firmware staat erop; ik heb een week geleden nog de schijf omgeruild maar gister dus opnieuw een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
lennartr schreef op maandag 06 december 2010 @ 13:42:
Laatste firmware staat erop; ik heb een week geleden nog de schijf omgeruild maar gister dus opnieuw een crash.
Heb je ook de laatste BIOS versie voor je laptop? Anders lijkt mij dat de ssd defect is. Je geeft aan dat je partities die je net aangemaakt hebt, na een reboot spontaan verdwijnen, dat heeft dus niks met slaapstand of stroom te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartr
Ik heb ook de laatste bios op de laptop geinstalleerd. Dit heb ik gedaan via de auto-update via dell.

De partities waren overigens niet spontaan verdwenen; ik had eerst een blue screen gekregen en vervolgens werd door windows geadviseerd checkdisk te draaien. Dat heb ik toen niet gedaan. Hierna heb ik de laptop een keer aan en uit gedaan en toen werden er geen partities meer gevonden op de disk.

De reden dat ik het link aan de slaapstand is dat ik het idee heb dat de problemen ontstaan als ik de laptop in slaapstand heb gezet. Vaak begint het dan met een blue screen, daarna wat corruptie meldingen en daarna start windows niet meer normaal op. Ik heb nu dus alle slaap/hibernate opties uitgezet en ga eens kijken hoe lang het nu goed gaat...

Als de SSD defect zou zijn dan heb ik dus twee defecte SSD's achter elkaar...

NB: hier meer over deze issue
http://www.ocztechnologyf...highlight=sleep+hibernate
http://www.ocztechnologyf...issues-with-firmware-1.23

Ik gebruik overigens de 9.​6.​0.​1014 RST drivers.

[ Voor 15% gewijzigd door lennartr op 06-12-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 19:34
lennartr schreef op maandag 06 december 2010 @ 15:55:
Ik heb ook de laatste bios op de laptop geinstalleerd. Dit heb ik gedaan via de auto-update via dell.

De partities waren overigens niet spontaan verdwenen; ik had eerst een blue screen gekregen en vervolgens werd door windows geadviseerd checkdisk te draaien. Dat heb ik toen niet gedaan. Hierna heb ik de laptop een keer aan en uit gedaan en toen werden er geen partities meer gevonden op de disk.

De reden dat ik het link aan de slaapstand is dat ik het idee heb dat de problemen ontstaan als ik de laptop in slaapstand heb gezet. Vaak begint het dan met een blue screen, daarna wat corruptie meldingen en daarna start windows niet meer normaal op. Ik heb nu dus alle slaap/hibernate opties uitgezet en ga eens kijken hoe lang het nu goed gaat...

Als de SSD defect zou zijn dan heb ik dus twee defecte SSD's achter elkaar...

NB: hier meer over deze issue
http://www.ocztechnologyf...highlight=sleep+hibernate
http://www.ocztechnologyf...issues-with-firmware-1.23

Ik gebruik overigens de 9.​6.​0.​1014 RST drivers.
Niet de inteldrivers instaleren, en je probleem is opgelost.
Ik had het ook met de RST drivers, heel vreemd maar waar, toen ik ze niet meer heb gebruikt, had ik ook geen BSOD'S meer, had prezies het zelfde als jou, want ik kreeg de indruk dat je de inteldrivers instaleerd, dat je dan dubbel hebt geinstalleerd, want de AHCI driver van windows is immers ook nog geladen, wat je kan proberen is de AHCI via het register in windows uit te zetten, en alleen de drivers van intel te proberen.
Maar door dat geklooi wat ik ook heb gehad met de inteldrivers, gebruik ik nu standaard de AHCI driver van windows7 64 Bits en laat ik de driver van Intel voor wat ie is, het gaf bij mij ook niet veel prestatiewinst hoor.
Dus gewoon de AHCI van windows gebruiken.
Ik heb ook een Vertex2 120GB met Firmware 1.24, en had het zelfde probleem.
Hoop dat je hier wat aan hebt. :)

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartr
Bedankt voor je reactie! Kan ik de intel drivers gewoon deinstalleren via het configuratie scherm of moet ik nu windows opnieuw installeren? Ik heb de intel drivers geinstalleerd na de windows installatie, niet via de F6 methode.

En kun je nu wel normaal gebruik maken van de standby?

[ Voor 11% gewijzigd door lennartr op 06-12-2010 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-12-2024
Net een nieuw systeem gekocht, maar de write waardes van m'n SSD vallen me erg tegen.

Afbeeldingslocatie: http://i1112.photobucket.com/albums/k496/tropischedouche/Untitled.jpg

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? AHCI staat al aan.

Relevante info: Asrock Extreme 870, X6 1055T, Crucial c300 64gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeru117
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 06:39
Volgens mij zijn dat ook ongeveer de maximale writes die je met het 64GB model kunt halen.
Ik meen dat de snelheid van het 128 en 256GB model hoger liggen.

Wel leuke reads.

[ Voor 32% gewijzigd door roeru117 op 06-12-2010 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
grapefruit schreef op maandag 06 december 2010 @ 17:13:
Net een nieuw systeem gekocht, maar de write waardes van m'n SSD vallen me erg tegen.

[afbeelding]

Wat roeru117 ook al zei. Deze waardes voldoen 100% aan de specs die bij het 64GB model horen.
Die grotere zijn sneller.
Ik zal me maar niet druk maken als ik jou was. Dit is een super mooi schijfje :) met zeer mooie reads 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-12-2024
Ah okee. Ik zie in dit topic vaak een stuk hogere waardes langskomen, vandaar dat ik niet wist dat dat normaal was. Maar het is inderdaad een hele mooie schijf :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is gelukt zonder defragmenteren de defragmentatie weg te halen van windows XP p¨me ssd , Het is niet noodazakelijk maar het geeft een beetje inzicht in wat voor bestanden gevoelig zijn voor defragmentie .Zo bevat Net software de meest gefragmenteerde files . :)

Voor defragmentatie

Volumefragmentatie
Totale fragmentatie = 43 %
Bestandsfragmentatie = 87 %
Fragmentatie van vrije ruimte = 0 %

Bestandsfragmentatie
Totaal aantal bestanden = 21.651
Gemiddelde bestandsgrootte = 343 kB
Totaal aantal gefragmenteerde bestanden = 11.001
Totaal aantal overtollige fragmenten = 133.099
Gemiddeld aantal fragmenten per bestand = 7,14
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/06/1291654117-090.jpg
Meest gefragmenteerde bestand :)
Fragmenten 1,964 12 MB \WINDOWS\system32\config\systemprofile\Local Settings\Temp\Microsoft .NET Framework 2.0-KB2418241_20101006_045348140-Msi0.txt

Opstarten van een andere schijf met windows 7 ,daarna windows gekopieerd naar hd en verwijdert van ssd -
Daarna de optimizer tool van intel gedraait en een keer opgestart ,dat opstarten is miss overbodig . Maar er zit wel verschil in de manier hoe windows 7 een backup terugzet , of dat je het zelf doet waarmee je niet alleen maar een backup terugzet ,maar de ssd de tijd geeft om alles vrij te geven - het gaat uiteindelijk om fragmentatie op de ssd tegen te gaan en niet zozeer van het volume zelf

Na de defragmentatie
Volumefragmentatie
Totale fragmentatie = 2 %
Bestandsfragmentatie = 5 %
Fragmentatie van vrije ruimte = 0 %

Bestandsfragmentatie
Totaal aantal bestanden = 22.485
Gemiddelde bestandsgrootte = 333 kB
Totaal aantal gefragmenteerde bestanden = 1.117
Totaal aantal overtollige fragmenten = 11.582
Gemiddeld aantal fragmenten per bestand = 1,51
Hij is blauw :)
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/06/1291655230-220.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
En wat bereik je hier precies mee? Ik begreep altijd dat gefragmenteerde files geen issue meer zijn op een ssd omdat er simpelweg geen lees/schrijfkop naar een specifiek stukje schijf toe moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 11:31

MrMarcie

CFMoto 650MT

Had lang gedupt, maar heb nu even geen geld om nieuwe pc te bouwen (na 3 jaar). Werk er de hele dag op en gebruik veel mail, Webpremium CS4 en wat photoshop en soms een game. Om mijn systeem toch nog een jaartje mee te kunnen laten gaan heb ik 'm geupdate naar Windows7 en een SSD Disk.

#ProductPrijsSubtotaal
2Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G€ 39,50€ 79,-
1Intel Pentium Dual-Core E6600€ 67,50€ 67,50
1Logitech Cordless Desktop Wave€ 50,92€ 50,92
1D-Link DIR-855 Draadloze N Gigabit-router€ 110,-€ 110,-
1OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB€ 89,-€ 89,-
1Microsoft Lifecam VX-1000€ 15,26€ 15,26
1Antec LifeStyle Sonata II Zwart€ 0,-€ 0,-
1Samsung 16x48x SH-D162C (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/SILENT/2DHT/256M€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a)€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S182M€ 0,-€ 0,-
2Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite B2403WS-1€ 0,-€ 0,-
1Diversen----
1HP Deskjet 5150----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,68

Volgens vele niet de beste SSD disk, maar ging mij erom dat de pc snel opstart en snel wisselt tussen diverse zaken. Ben niet zo bezig met meten van snelheden, gebruikservaring moet gewoon goed zijn.
Nu helpt de nieuwe instal natuurlijk ook een beetje, maar wat een verademing. Pc start nu op in zeg30 seconden, was zon 4 a 5 minuten!!

Openen Mail (Thunderbird) is 1 a 2 sec. Openen Firefox is 2 a 3 sec. Was ruim 10!!!
Alle programma's openen eigenlijk binnen een paar seconden. _/-\o_

Heb de SSD wel gebruikt allen als OS schijf met alle programma's die ik dfagelijsk gebruik. De ouderwetse HD gebruik is voor mijn documenten en als scratchdisk voor photoshop.

Dus wil je je pc een stuk sneller maken? Gewoon zo'n SSD schijfje doen. En W7 zal er ook iets mee van doen hebben.

Eind volgend jaar ga ik nieuw systeem bouwen. Denk dat daar dan alleen SSD's ingaan.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Dames, denken we eraan ontplof te blijven? Voor advies: [BBG aanschaf] SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 12:14
druipgrot schreef op zondag 05 december 2010 @ 14:42:
[...]

Heb het topic doorgelezen, maar weet niet of jij hier ook mischien info over hebt?

Hoe met een Crucial C300 SSD max Read @ SATA 6Gb/s halen?
grapefruit schreef op maandag 06 december 2010 @ 17:13:

[afbeelding]

Nette resultaten hoor!

64gb is dat een normale write speed, ik heb de 128 versie en die heeft 140 ipv 70, de 256gb versie van de crucial zit daar weer boven :)

Welke controller heeft jou moederbord eigenlijk @ je sata6 poorten?

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shameete schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:16:
En wat bereik je hier precies mee? Ik begreep altijd dat gefragmenteerde files geen issue meer zijn op een ssd omdat er simpelweg geen lees/schrijfkop naar een specifiek stukje schijf toe moet.
Lijkt me niet goed als een bestand van 12 Mb uiteenvalt in bijna 2000 fragmenten waarbij elk fragmentje door de ssd verder verdeeld wordt om snelheid te halen .Het zijn meestal updates die voor fragmentatie zorgen ,

Bestand van 12 Mb valt in 1,964 fragmenten \WINDOWS\system32\config\systemprofile\Local Settings\Temp\Microsoft .NET Framework 2.0-KB2418241_20101006_045348140-Msi0.txt

Bestandje van 1 kb valt in 375 fragmenten 1 kB \WINDOWS\system32\config\system.LOG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Laatst online: 14-09 10:55
Voor de fun even 2 x 60gb OCZ vertex 2 in raid 0 gehangen.

Firmware 1.23

Scores vallen me niet tegen, draait op ICHR9 @ gigabyte X48-DQ6

Afbeeldingslocatie: http://img718.imageshack.us/img718/3801/attoraid0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/7461/crystalraid0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img686.imageshack.us/img686/9928/hdtuneraid0.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door hansieb112 op 07-12-2010 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:51:
[...]

Lijkt me niet goed als een bestand van 12 Mb uiteenvalt in bijna 2000 fragmenten waarbij elk fragmentje door de ssd verder verdeeld wordt om snelheid te halen .Het zijn meestal updates die voor fragmentatie zorgen ,

Bestand van 12 Mb valt in 1,964 fragmenten \WINDOWS\system32\config\systemprofile\Local Settings\Temp\Microsoft .NET Framework 2.0-KB2418241_20101006_045348140-Msi0.txt

Bestandje van 1 kb valt in 375 fragmenten 1 kB \WINDOWS\system32\config\system.LOG
wat is er niet goed aan dan? zit er nog iets van een controller in die de vertragende factor is oid ?

als ik wikipedia er op nasla dan lees ik bijv:
Gegevens kunnen - maakt niet uit waar ze zijn opgeslagen - altijd even snel gezocht worden. Dit komt doordat de SSD niet meer afhankelijk is van een roterende schijf zoals bij een harde schijf. Deze moest zich namelijk eerst nog bewegen naar de goede positie om een bestand te kunnen lezen. Hierdoor is de toegangstijd veel beter dan bij een harde schijf. Ook het wegschrijven van gegevens gaat veel sneller bij een SSD ten opzichte van een harde schijf.
dus ik als leek snap dan dus niet het nut van het defragmenteren, zolang de locatie van de bestanden bekend is bij de SSD is er toch niks aan de hand?

weet je overigens zeker dat je Mb en kB bedoelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartr
MiskentTalent schreef op maandag 06 december 2010 @ 16:35:
[...]

Niet de inteldrivers instaleren, en je probleem is opgelost.
Ik had het ook met de RST drivers, heel vreemd maar waar, toen ik ze niet meer heb gebruikt, had ik ook geen BSOD'S meer, had prezies het zelfde als jou, want ik kreeg de indruk dat je de inteldrivers instaleerd, dat je dan dubbel hebt geinstalleerd, want de AHCI driver van windows is immers ook nog geladen, wat je kan proberen is de AHCI via het register in windows uit te zetten, en alleen de drivers van intel te proberen.
Maar door dat geklooi wat ik ook heb gehad met de inteldrivers, gebruik ik nu standaard de AHCI driver van windows7 64 Bits en laat ik de driver van Intel voor wat ie is, het gaf bij mij ook niet veel prestatiewinst hoor.
Dus gewoon de AHCI van windows gebruiken.
Ik heb ook een Vertex2 120GB met Firmware 1.24, en had het zelfde probleem.
Hoop dat je hier wat aan hebt. :)
Ik heb de RST drivers gedeinstalleerd, als ik nu bij computer management > hardware kijk staat bij raid controllers nog steeds de intel driver geinstalleerd. Verwijderen (en deleten) zorgt ervoor dat windows automatisch de 8.xx versie installeert. Is dat de bedoeling of moet je handmatig een windows driver selecteren? Via google kom ik niet heel ver met RST drivers deinstalleren... Ook op tweakers lijkt het niet echt een vaak gebruikte aanpak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

hansieb112 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 00:14:
Voor de fun even 2 x 60gb OCZ vertex 2 in raid 0 gehangen.

Firmware 1.23

Scores vallen me niet tegen, draait op ICHR9 @ gigabyte X48-DQ6

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je writes vallen me wel tegen eigenlijk. Die zouden 500+ moeten zijn in raid0

Edit.. Ik zag alleen die van Crystal mark

Scores zijn wel ok!

[ Voor 66% gewijzigd door Audione0 op 07-12-2010 12:56 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
lennartr schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 09:52:
[...]

Ik heb de RST drivers gedeinstalleerd, als ik nu bij computer management > hardware kijk staat bij raid controllers nog steeds de intel driver geinstalleerd. Verwijderen (en deleten) zorgt ervoor dat windows automatisch de 8.xx versie installeert. Is dat de bedoeling of moet je handmatig een windows driver selecteren? Via google kom ik niet heel ver met RST drivers deinstalleren... Ook op tweakers lijkt het niet echt een vaak gebruikte aanpak :)
nee je moet je driver forceren als "standaard AHCI driver" bij stuurprogramma bijwerken, daarna "op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken" daarna "ik wil kiezen uit een lijst" en daar staat hij als het goed is samen met de intel driver. kiezen voor "standaard AHCI serial ATA controller"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shameete schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 08:22:
[...]

weet je overigens zeker dat je Mb en kB bedoelt ?
Dat is van het log ,dus dat klopt wel :)

In het begin deed ik bestand voor bestand om te kijken of het lukte , toen ik zag dat het lukte heb ik de windows map gedaan .De XP install draait nu een half jaar en af en toe moet je onderhoudt plegen in de vorm van temp files verwijderen en register opschonen, soort grote beurt voor de pc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-08 15:20

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Iedereen die erover denkt om een SSD te scoren, Kingston heeft de SSDnow van 30Gb hier in Nederland voor 70 euro en meestal nog 6-10 verzending erbij is zo 80 euro.

Komt dealextreme eraan voor 52 euro(70 dollar)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.51428

Misschien mooie deal voor een paar mensen?

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartr
Mark81 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 12:55:
[...]

nee je moet je driver forceren als "standaard AHCI driver" bij stuurprogramma bijwerken, daarna "op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken" daarna "ik wil kiezen uit een lijst" en daar staat hij als het goed is samen met de intel driver. kiezen voor "standaard AHCI serial ATA controller"
Is gelukt! Had SATA nog op IRRT mode staan, register aangepast opnieuw opgestart en toen was 't voor elkaar. Ben benieuwd of dit de verlossing is van alle crashes en herinstallaties! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
lennartr schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:55:
[...]

Is gelukt! Had SATA nog op IRRT mode staan, register aangepast opnieuw opgestart en toen was 't voor elkaar. Ben benieuwd of dit de verlossing is van alle crashes en herinstallaties! :*)
ben benieuwd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Voor de volledigheid even mijn scores van mijn nieuwe systeem:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uU3aPj7xT9h4yqLLkmJiK1Jy/full.png

Windows 7 x64 installatie, zonder tweaks. Draaiende op een E6410 met i7. De SSD is een 128GB Samsung PM810.

Als iemand meer becnhmarks wil hoor ik het wel :)

Ik wil nu eigenlijk AHCI enablen, maar dat kan nu niet meer, aangezien ik dan mijn Windows installatie opnieuw moet doen. Heb het even geprobeerd, maar Windows start niet meer als ik het aan zet. Zijn daar trucjes voor?

[ Voor 26% gewijzigd door PWM op 08-12-2010 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:16
Heeft iemand hier eerder al een SSD in een Sony Vaio gedaan of niet? ik wil dit namelijk graag doen, alleen weet ik nog niet of het mogelijk is en het werkt! Laat staan of ik me garantie dan behoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren ocz vertex 2 besteld 60 gb zijn er nog dingen waar ik op moet letten wanneer ik hem in mijn systeem plaats en dingen waarop ik moet letten daarna? En veel watt zal het niet in beslag nemen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emilionl
  • Laatst online: 26-07-2023
kan iemand mij vertellen waar je op moet letten bij het kopen van een 2ehands ssd.
ik heb mij een beetje ingelezen en dit is waar ik iig op moet letten:

mlc of slc is.
of er trim of niet trim op zit.(zit dat niet standaard in W7)
de read/write snelheden
degradatieverlies(gaat dit overigens weer weg als je formateert?)
kan iemand ook wat vertellen over de aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
PWM schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:16:
Voor de volledigheid even mijn scores van mijn nieuwe systeem:

[afbeelding]

Windows 7 x64 installatie, zonder tweaks. Draaiende op een E6410 met i7. De SSD is een 128GB Samsung PM810.

Als iemand meer becnhmarks wil hoor ik het wel :)

Ik wil nu eigenlijk AHCI enablen, maar dat kan nu niet meer, aangezien ik dan mijn Windows installatie opnieuw moet doen. Heb het even geprobeerd, maar Windows start niet meer als ik het aan zet. Zijn daar trucjes voor?
Vind trouwens je 4k waardes erg laag ...

Het is geen trucje, maar je moet de handeling wel goed doen lees deze link ff bij ahci :)
http://thessdreview.com/o...ssd-optimization-guide-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWM: je CDM score laat zien dat AHCI al werkt op jouw SSD, anders zou de 4K-32 score niet veel hoger liggen dan de 4K score. Vrij goede resultaten voor die Samsung controller, die toch redelijk onderaan de SSD markt staat. Maar flink beter dan een JMicron of Toshiba dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

emilionl schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:47:

mlc of slc is.
de read/write snelheden
degradatieverlies(gaat dit overigens weer weg als je formateert?)
kan iemand ook wat vertellen over de aansluiting?
Lees je nog maar wat meer in. (of niet en koop wat rest koopt :) )
mlc en slc zit een gigantisch prijsverschil tussen.
voor trim moet je inderdaad win7 hebben (staat ook in de topicstart)
verschilt per schijf en het kost bij normaal gebruik jaren voordat een schijf op is, nee een format helpt niet. Overigens is het degradatie.. degradatieverlies is dubbelop.
sata

[ Voor 7% gewijzigd door job op 08-12-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
emilionl schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:47:
kan iemand mij vertellen waar je op moet letten bij het kopen van een 2ehands ssd.

de schijf zelf moet ook trim ondersteunen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Laatst online: 14-09 10:55
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:42:
Ik heb gisteren ocz vertex 2 besteld 60 gb zijn er nog dingen waar ik op moet letten wanneer ik hem in mijn systeem plaats en dingen waarop ik moet letten daarna? En veel watt zal het niet in beslag nemen denk ik?
Wat ik heb gedaan..

Voorbereidend:
- Laatste bios installeren op je moederbord.
- AHCI aanzetten in de bios

In windows:
- Waarschijnlijk firmware updaten met OCZ tool naar 1.24
- Intel rapid storage installeren / Amd chipset drivers hangt er vanaf
- SSD tweakers downloaden en gebruiken
- Te grote applicaties op een andere disk zetten.
- Temps van Firefox etc op andere disk zetten.

Zoiets zal het wel ongeveer zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil mn OS windows 7 erop zetten en programmas zoals firefox en word is dat verstandig of alleen windows 7 erop zetten? en is het mogelijk om windows 7 erop te zetten en van andere schijf verwijderen? zonder dat andere bestanden weggaan programmas begrijp ik maar documenten enzo? of kan het verplaatst worden ofso?
bvd en bedankt voor je reactie:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:36:
Ik wil mn OS windows 7 erop zetten en programmas zoals firefox en word is dat verstandig of alleen windows 7 erop zetten?
Jahoor dat kan. Windows, firefox en word samen past prima. Gewoon alle software op je ssd zetten. documenten en grote bestanden zet je op een HD.
en is het mogelijk om windows 7 erop te zetten en van andere schijf verwijderen? zonder dat andere bestanden weggaan programmas begrijp ik maar documenten enzo? of kan het verplaatst worden ofso?
bvd en bedankt voor je reactie:P
Je kan een partitie gewoon klonen. Clonezilla is een gratis programma waarmee je dit doet.
Wel even een goede backup van alle belangrijke dat maken voordat je gaat klonen.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 08-12-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Laatst online: 24-08 19:25
hansieb112 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:26:
[...]
Hmm, die ben ik vergeten. ;)

Waar kan je dat instellen? Middels about:config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Temp bestanden zijn bestanden die veel gebruikt worden. Dus wil je ze toch echt graag op je SSD hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:03:
[...]
Jahoor dat kan. Windows, firefox en word samen past prima. Gewoon alle software op je ssd zetten. documenten en grote bestanden zet je op een HD.

[...]
Je kan een partitie gewoon klonen. Clonezilla is een gratis programma waarmee je dit doet.
Wel even een goede backup van alle belangrijke dat maken voordat je gaat klonen.
Moet ik hem dan eerst clonen en dan documenten na gecloned te hebben en te hebben geformateerd terug zetten op hdd? en is het verstandig om spellen ook op ssd te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 13:06
Vorige week werd mijn OCZ Vertex2 120Gig geleverd.
Na alles te installeren in mijn laptop wou ik de firmware updaten.
Groot was mijn verbazing dat er versie 1.25 opstond.

Ik wou die versie downloaden voor mijn andere van 60gig., maar 1.25 is nog nergens te vinden.
Weet er iemand soms wat er veranderd is in 1.25 tov 1.24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:43:
Moet ik hem dan eerst clonen en dan documenten na gecloned te hebben en te hebben geformateerd terug zetten op hdd?
Bij een kloon verdwijnt het origineel niet.
Toch is het verstandig een backup te maken. Er kan altijd iets mis gaan en dan ben je alle data kwijt.
en is het verstandig om spellen ook op ssd te zetten?
Kan prima, alleen dan gaat je ssd vrij snel vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansieb112 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:26:
[...]

Wat ik heb gedaan..

Voorbereidend:
- Laatste bios installeren op je moederbord.
- AHCI aanzetten in de bios

In windows:
- Waarschijnlijk firmware updaten met OCZ tool naar 1.24
- Intel rapid storage installeren / Amd chipset drivers hangt er vanaf
- SSD tweakers downloaden en gebruiken
- Te grote applicaties op een andere disk zetten.

Zoiets zal het wel ongeveer zijn ;)
Bedankt dat jullie al mn vragen hebben beantwoord alleen heb ik nog 1 laatste vraag.
Ik heb gekeken op de site van mn moederbord namelijk Gigabyte echter weet ik niet of ik al de nieuwste versie heb van mn moederbord omdat ie nog niet zo oud is namelijk GA 770TA UD3 dus is bios update een must?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

In de oude gigabyte am3 biossen zit een bug waardoor je (bij gebruik van een ssd) minuten lang moet wachten totdat windows 7 doorstart. Updaten is met de gigabyte update tool een eitje.
En moederborden worden vaak geleverd met een oude bios versie, dus kijk dat even na.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 08-12-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah bedankt dus ff updaten en nog 1 vraagje ik kan dat ahci niet vinden in mn bios en toen ik ging google zag ik mensen met problemen die dat veranderde?
EDIT: Zit er een kabeltje bij? of hoe zit dat want had er 2 bij me moederbord gekregen 1 voor hdd en 1 voor dvd brander? wordt ie meegeleverd of apart kopen of???

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:52:
ah bedankt dus ff updaten en nog 1 vraagje ik kan dat ahci niet vinden in mn bios en toen ik ging google zag ik mensen met problemen die dat veranderde?
Dat is alleen als je hem eerst in IDE modus installeert en dan later op AHCI zet. Als je windows installeert terwijl hij op AHCI staat gaat het goed.
EDIT: Zit er een kabeltje bij? of hoe zit dat want had er 2 bij me moederbord gekregen 1 voor hdd en 1 voor dvd brander? wordt ie meegeleverd of apart kopen of???
Zit geen kabeltje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Sinds gisteren is mijn intel postville 80GB dood :( Deed de computer aan SMART error gaf de bios aan en hij ziet hem ook regelmatig niet na rebooten. Hetzelfde in een andere pc met een werkende Intel SSD. De SSD was 13 maanden oud, veel gebruikt. Ik heb hem voor RMA opgestuurd.

Maar nu zit ik dus op een reserve laptop hd 7200rpm. En dan merk je het wel, ik mis hem nu al.

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 09-12-2010 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:32:
PWM: je CDM score laat zien dat AHCI al werkt op jouw SSD, anders zou de 4K-32 score niet veel hoger liggen dan de 4K score. Vrij goede resultaten voor die Samsung controller, die toch redelijk onderaan de SSD markt staat. Maar flink beter dan een JMicron of Toshiba dus.
De scores zijn na een BIOS update zo'n 10% hoger geworden.

Het ding was overigens reteduur. Officiele optie op een Dell laptop. In de BTW betaal je zo'n 400,- euro extra (t.o.v. 320GB 7200RPM schijf) voor het ding. Veel te veel geld natuurlijk, maar ik had geen mogelijkheid om zaken los bij te bestellen helaas.

Kan ik nog ergens controleren of TRIM naar behoren werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 09-12-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 13:06
PWM schreef op donderdag 09 december 2010 @ 15:51:
[...]
1. Using the Start Menu Search Box, Search CMD;
2. Right click the Cmd Program and select Run as Administrator;
3. In the command line type “fsutil behavior query DisableDeleteNotify”
If DisableDeleteNotify=0 TRIM is Enabled.
If DisableDeleteNotify=1 TRIM is Disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je controleert dan of het doorgeven van TRIM door het OS aan staat. Niet of de driver het ook doorgeeft, niet of de SSD er wat mee doet. Dat kan je helaas niet goed controleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 09-12-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:40

Dark

who tweaked the light?

iemand deze al geprobeerd?
http://www.station-drivers.com/telechargement/intel/sata/intel_rst_10.1.0.1008_whql(www.station-drivers.com).exe

[ Voor 31% gewijzigd door Dark op 09-12-2010 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

PWM schreef op donderdag 09 december 2010 @ 15:51:
[...]

De scores zijn na een BIOS update zo'n 10% hoger geworden.

Het ding was overigens reteduur. Officiele optie op een Dell laptop. In de BTW betaal je zo'n 400,- euro extra (t.o.v. 320GB 7200RPM schijf) voor het ding. Veel te veel geld natuurlijk, maar ik had geen mogelijkheid om zaken los bij te bestellen helaas.

Ja, dit heb ik ook nooit begrepen.. Maar wat is de opslaggrote van die SSD? als deze 320GB is dan is die 400 wel weinig?Hetzelfde geintje flikken ze ook met apple producten.. Je gaat een factor hoger in GB opslag en dat kost je tov een factor lager 100 euro meer? Is opslag zo duur dan..???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Ik heb nu twee dagen een OCZ Vertex 2 60Gb in me pc maar als ik hem ga testen met ATTO dan krijg ik maar een leessnelheid van 135Mb/s en een schrijf snelheid van 60Mb/s. Ik heb trouwens een Asus Maximus Formula 2 moederbord. Met een Q9400 Processor en 4Gb Werkgeheugen. Zou iemand weten wat ik kan doen om de snelheden van 285Mb/s en 275Mb/s te kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
MrWouter schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 08:18:
Zou iemand weten wat ik kan doen om de snelheden van 285Mb/s en 275Mb/s te kunnen halen?
Je kan deze draad eens doorzoeken ;) Met keywords Sandforce en CDM kom je er wel vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
Heeft iemand hier eerder al een SSD in een Sony Vaio gedaan of niet? ik wil dit namelijk graag doen, alleen weet ik nog niet of het mogelijk is en het werkt! Laat staan of ik me garantie dan behoud. Dus kan iemand deze vraag voor mij beantwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dat kan, moet je even in dit topic zijn: [Ervaringen] Het Sony Vaio F1x-series topic - Deel 2

[ Voor 25% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 10-12-2010 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Sony VAIO is wel een erg ruim begrip. Je zal wel de vpc-e bedoelen, daar je daar eerder hebt gepost? Zo te zien hebben die een Intel HM55 chipset (al heb ik maar kort gezocht: kan het verkeerd hebben). Zal dus weinig uitmaken welke je van de bekende SSDs koopt. Voor verder advies kan je beter het aanschaf topic gebruiken/doorzoeken.

Garantie lijkt me ook geen probleem. De HDD zal vast achter een klepje zitten, toch? Ze kunnen dan toch niet zien dat er een SSD in heeft gezeten? Beetje logisch nadenken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-7AC
Klopt het gaat over een VPC E, maar waarom maakt het niet uit welke SSD ik neem, zoals je in je comment vermeldt. Zolang het mogelijk is ga ik dit maar overwegen! En nog tips voor als de SSD geplaats is, richting het installeren van windows 7 enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
_H_G_ schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 08:21:
[...]

Je kan deze draad eens doorzoeken ;) Met keywords Sandforce en CDM kom je er wel vooruit.
Ik heb gezocht maar ik kan nou niet echt een duidelijke oplossing vinden. Ik had wel iets van Alignen gevonden maar in de eerste post staat dat windows 7 het automatisch doet. Zou iemand even snel een oplossing weten?
Pagina: 1 ... 70 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD