Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.530 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 10:35
Dat de scores extreem lager zijn, komt omdat CDM random data stuurt. Dit is niet comprimeerbaar, en de gespecificeerde snelheid is alleen te halen met comprimeerbare data. Ik zou zeggen, test ATTO eens en post een screenshot, al heb je hier wat figuren die het een onzinnige test vinden en ik heb geen zin meer in die discussie ;)

Daarnaast valt de snelheid nog tegen. Wellicht kan je controleren of AHCI aan staat. En of je de laatste Intel RST drivers gebruikt (die van station drivers welke link hier veelvuldig in de draad staat. Geen idee waarom de Intel site zelf zo achter loopt).

En alignment probleem zou best nog kunnen. Kan je ook zelf controleren. Of via een benchmark zoals AS SSD.

@Jay-7AC: ik bedoelde dat er geen bekende problemen zijn een intel sata controller/driver. Zoals de waarschuwing bij posten probeert weer te geven: dit topic is meer bedoeld voor SSD nieuws en technieken.

Zoals nieuws over de nieuwe Samsung 470. Ik zie dat er een tweaker een korte review heeft gepost. Helaas geen ervaring of benchmarks. Beschikbaarheid is ook niet echt omhoog gegaan. Is het misschien meer een reference/OEM model en dat andere fabrikanten deze SSDs gaan uitbrengen?

[ Voor 26% gewijzigd door _H_G_ op 10-12-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Hier een screenshot van de test met ATTO. Ik heb volgens mij nr 9 van de intel driver erop staan maar volgens mij is er ook al een nr.10

Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/7162/nieuweafbeelding10a.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:40

Dark

who tweaked the light?

Lijkt me idd vrij laag, welke controller? energiebeheer op max performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Zou je mij misschien dat willen uitleggen waar ik dat even zo zou kunnen vinden. Dit is me eerste ssd en ik weet nog niet alles van de pc waaronder dat. Zou het ook kunnen zijn dat het aan mijn voeding ligt want die is niet goed meer en die ga ik in de vakantie waarschijnlijk ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

vrees dat het moeilijk uit te leggen gaat worden, gezien je eigen inzet ;) probeer je eens een beetje in te lezen ...

controller is hoe hij bestuurd word door het moederbord en hoe het staat ingesteld in de bios.
energie beheer is dat batterijtje in windows/contol panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansieb112 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:26:
[...]

Wat ik heb gedaan..

Voorbereidend:
- Laatste bios installeren op je moederbord.
- AHCI aanzetten in de bios

In windows:
- Waarschijnlijk firmware updaten met OCZ tool naar 1.24
- Intel rapid storage installeren / Amd chipset drivers hangt er vanaf
- SSD tweakers downloaden en gebruiken
- Te grote applicaties op een andere disk zetten.
- Temps van Firefox etc op andere disk zetten.

Zoiets zal het wel ongeveer zijn ;)
me SSD zit erin alleen herkent me bios hem wel en mijn windows 7 hem niet verder wil ik wat diigenn vragen Waar kan ik AHCI aanzetten ? amd chipset drivers? wat wordt daarmee bedoelt? SSD tweakers wat kan ik hiermee en hoe herkent me pc de hardeschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Okee ik zou vanweekend wel proberen om me een paar dingen in te lezen. Ik heb net nog in me bios gekeken en daar staat speeding up dat zijn twee sata poorten die speciaal voor de opslag zijn gemaakt maar ik moet dan twee harde schijfen aan koppelen ( die ik niet heb) zou het ook kunnen dat ik dan alleen me ssd eraan vast maak want als je het gaat doen dan word alle data er van af gehaald. Zou dit dan niet slecht zijn voor de ssd. In ieder geval alvast bedankt voor jullie inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 19:25
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 17:39:
[...]

me SSD zit erin alleen herkent me bios hem wel en mijn windows 7 hem niet verder wil ik wat diigenn vragen Waar kan ik AHCI aanzetten ? amd chipset drivers? wat wordt daarmee bedoelt? SSD tweakers wat kan ik hiermee en hoe herkent me pc de hardeschijf?
Zoekfunctie rechts bovenin. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-09-2024
Wat ik mij nou afvroeg he....

Dat RAID nou geen TRIM ondersteuning heeft, is dat nou een driver(software) of een controller(hardware) issue.
Ik snap niet, dat dat nog niet opgelost is. 8)7

Weet iemand hier meer van af? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Afbeeldingslocatie: http://area61.nl/pics/albums/userpics/10001/SSD.jpg
Ik weet dat er sectoren stuk gaan en dat er reserve geheugen is maar kan dit al kwaad?
Als het kwaad kan ga ik ermee terug want ik heb nog garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mark81 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 21:14:
Dat RAID nou geen TRIM ondersteuning heeft, is dat nou een driver(software) of een controller(hardware) issue.
Ik snap niet, dat dat nog niet opgelost is. 8)7

Weet iemand hier meer van af? :)
RAID gebruikt SCSI-drivers, (of het gerelateerde storport), TRIM is daar nog geen onderdeel van de specificaties. Wordt wel aan gewerkt. Bron: ergens in de grote Areca thread op Extremetech.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22

job

Bierkameel schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 22:03:
[afbeelding]
Ik weet dat er sectoren stuk gaan en dat er reserve geheugen is maar kan dit al kwaad?
Als het kwaad kan ga ik ermee terug want ik heb nog garantie.
Als de intel toolbox geen error aangeeft is er geen probleem. Daarnaast heb je ook nog maar 1 blok wat stuk is. Dat is bij mij ook het geval en het ding werkt verder probleemloos.

[ Voor 72% gewijzigd door job op 10-12-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:23

4POX

Everybody is wired

job schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 22:37:
[...]
Als de intel toolbox geen error aangeeft is er geen probleem. Daarnaast heb je ook nog maar 1 blok wat stuk is. Dat is bij mij ook het geval en het ding werkt verder probleemloos.
Neen, Die waardes moet je maal vier doen. Aldus de PDF van Intel.

Mijn intel heeft nu een score van twee. Ik heb dus acht kapotte blokken op mijn Intel SSD.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Met bepaalde ssd's van OCZ geeft HDTune trouwens totaal verkeerde resultaten weer in die smart-reading. De id's komen dan totaal niet overeen met de beschrijving die hdtune eraan geeft. Dus bij mij leek het net of er elke paar seconden X kapotte blokken bij kwamen, terwijl dat eigenlijk de teller was van de hoeveelheid geschreven data oid. Dus misschien niet te serieus nemen dat hdtune, want het klopt niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Er is inmiddels een tool die kan monitoren of er een TRIM commando gegeven wordt en wat de SSD/HD daar voor antwoord op gegeven heeft:
"So overall, the hIOmon software can basically observe whether the respective TRIM commands were successfully issued (i.e., whether the TRIM device commands were successfully received and acknowledged) and the corresponding time duration that it took to "perform" the individual TRIM I/O operations, but what particular actions and when these actions are undertaken by the SSD as a result of these TRIM commands can be another matter (which is currently device/vendor specific)."
Meer hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Infinchible

Woef!

Ik heb sinds gisteren ook een SSD, de OCZ Vertex 2 90GB. Vandaag heb ik hem ingebouwd en Win 7 opnieuw geïnstalleerd.
Nu vind ik de scores nogal tegenvallen.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/5x26p3.png

Mijn moederbord is de Gigabyte GA-P35 DS3R welke SATA-300 ondersteund.
Ik heb vandaag de nieuwste BIOS gedownload van het moederbord en alle drivers geïnstalleerd. Ook heb ik in de BIOS AHCI en RAID aanstaan, ik gebruik 2 schijven van 500 GB in RAID 0 voor het installeren van games. Windows 7 herkent ook dat er een SSD schijf is aangesloten en heeft zelf al indexering en dergelijke uitgeschakeld.

Wat zou het probleem kunnen zijn van deze lage waardes?

Edit: Ik las net dat het handig was om de nieuwste firmware te installeren, dit ga ik nu eerst even proberen :).
birdie25 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 14:16:
Je moet geen CrystalDiskMark gebruiken maar ATTO.
_/-\o_

Edit2: OCZ SSD tool kan mijn schijf niet vinden, wel de goede geselecteerd, maar op zich is dit geen probleem want inderdaad met ATTO gaat het wat beter, raar dat er zo'n verschil tussen zit.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2w35d8x.png

[ Voor 26% gewijzigd door Infinchible op 11-12-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:29
Je moet geen CrystalDiskMark gebruiken maar ATTO.

http://specs.tweak.to/18230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie25
Wat beter? Je zit tegen de maximum snelheid aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ik liep op XS tegen een grappig tooltje aan wat in een oogopslag diverse info laat zien over drive, driver, controller, trim status enz.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/246jh4h.png

link naar het draadje: http://www.xtremesystems.org/Forums/showthread.php?t=240102

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Buiten het feit dat ze stil en snel zijn, zijn er eigenlijk alleen maar nadelen aan SSD? :)
Te gaan stuk (of blokken gaan soms stuk), ze worden trager met de tijd, ze zijn tering duur!
Of zie ik het verkeerd? :)

Ik wil een OWC 480gb halen. Ofwel 2x 200gb OWC in raid0 als boot in osx.
Iemand nog ervaring met deze schijven?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16
Liep tegen de onyx 32gb aan, ondanks dat ik me bewust ben van de matige prestaties toch even meegenomen voor mijn HTPC.

Windows 7 installeren schiet in ieder geval mooi op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het vergelijken met een treinrit naar parijs ,je kan met de snelle trein die duurdere kaartjes heeft , of met de goedkope langzame trein waarbij je 5 uur langer onderweg bent .Voor allebij valt wel wat te zeggen ,zo is die langzame trein veiliger omdat die niet zo snel gaat ;)

Alles gaat razendsnel en geluidsloos op ssd, inclusief instaleren van je os en alle software :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Dark schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:25:
Ik liep op XS tegen een grappig tooltje aan wat in een oogopslag diverse info laat zien over drive, driver, controller, trim status enz.

[afbeelding]

link naar het draadje: http://www.xtremesystems.org/Forums/showthread.php?t=240102
mooi programma, tnx :)

zou opzich ook wel mooi zijn als er zoiets is a la desktop gadget, ik heb nu Q's DriveInfo maar die geeft geen SSD specifieke dingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Laatst online: 21:13
@infinchible je moet het ocz ssd tool runnen als administrator dan vind hij hem wel. En die lage waardes van crystalmark zijn normaal. Ga bij crystalmark naar bestand en verander dan de test data naar All 0x00. Als het goed is krijg je dan wel normale waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Milmoor schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 22:35:
RAID gebruikt SCSI-drivers, (of het gerelateerde storport), TRIM is daar nog geen onderdeel van de specificaties. Wordt wel aan gewerkt. Bron: ergens in de grote Areca thread op Extremetech.
Huh wait what ?!?! Dus de 1880 serie heeft ook geen TRIM support :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27

Jrz

––––––––––––

Grappig.. controllers gaan ineens comprimeren om de snelheid te verbeteren, en ik ben jaren uitgelachen omdat ik mijn data wil comprimeren voor betere performance :S

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Jrz schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:35:
Grappig.. controllers gaan ineens comprimeren om de snelheid te verbeteren, en ik ben jaren uitgelachen omdat ik mijn data wil comprimeren voor betere performance :S
Door wie en waarom dan? Met name tapedrives doen al zeker 15 jaar default compressie op alle data.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Heel vroeger was mijn toen al oude harde schijf doublespaced sneller dan gewoon. Het (de)comprimeren was minder een beperkende factor dan de bandbreedte.
nero355 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:18:
Huh wait what ?!?! Dus de 1880 serie heeft ook geen TRIM support :?
Klopt. Na wat zoeken:
"The TRIM command specification is being standardized as part of the AT Attachment (ATA) interface standard, led by Technical Committee T13 of the International Committee for Information Technology Standards. A TRIM command allows an operating system to tell a solid-state drive (or "SSD") which data blocks are no longer in use, such as those left by deleted files. You should use the OS build-in ATA command device driver to communicate the ATA port for TRIM command. But, most of the RAID adapters emulate the SCSI command to support more volumes on one RAID adapter. That's why the TRIM command can not support on all vendors of RAID adapters. NetAPP just proposal the Trim command for SCSI spec to T10/10-084r0 and 079r0 on 2 March 2010. It may be included the Trim function on the OS in the future. This is the only method to add the function on the firmware level."

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 12-12-2010 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

hehe dat iemand dat nog ken zeg, dblspace... idd zooo 80's van de vorige eeuw, (dat je zelf ook wel niet zo piep meer zult wezen)...
een 486je was al genoeg om dat haalbaar te maken. compressie/decompressie "op de vlieg" en er nog snelheidswinst mee te boeken ook... best handig aangezien de hdd's nog per mb gingen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 02:33
In de laatste Linux kernel zit TRIM support voor Raid0, Raid1 en concatenation.
Indien een van de onderliggende drives TRIM support heeft dan wordt het TRIM commando doorgegeven aan de onderliggende drives.
Helaas is dit nog niet geimplementeerd voor Raid5 of Raid6. Dat is een ander stuk software.
Voor de duidelijkheid: dit betreft de software RAID die onderdeel van Linux is.

De huidige releases van Suse, RedHat, Ubuntu gebruiken deze kernel versie nog niet maar ik verwacht dat dat wel het geval is met de releases van komend voorjaar.

Dus straks je windows gewoon onder KVM draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

offtopic:
Het was trouwens Stacker, niet DoubleSpace. Nog net wat ouder. Ik ben inderdaad geen kuikentje meer. *grijns*

Goed nieuws, dat betekent dat er eindelijk beweging aan het front is. Langzamerhand zal dat naar meer plekken doordruppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:53
Ik heb van de week een OCZ Onyx 64Gb ingebouwd, maar deze werkt (nog) niet.
Hij wordt wel herkend in de bios en in apparaatbeheer, maar niet in deze computer.
Ik ga er dus even vanuit dat ik hem nog moet partitioneren, maar dat lukte me met partition magic 8 niet.

Ik gebruik nu win xp, maar wilde op de ssd dus win7 installeren.
Ik heb ook win7 op mn oude boot schijf gezet, maar dan herkent ie in deze computer zelfs mn data schijf niet meer... en de ssd dus ook niet.

Iemand die misschien een ander partitie programma weet? of zit het probleem ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie25
mitsumark schreef op zondag 12 december 2010 @ 11:57:
Ik heb van de week een OCZ Onyx 64Gb ingebouwd, maar deze werkt (nog) niet.
Hij wordt wel herkend in de bios en in apparaatbeheer, maar niet in deze computer.
Ik ga er dus even vanuit dat ik hem nog moet partitioneren, maar dat lukte me met partition magic 8 niet.

Ik gebruik nu win xp, maar wilde op de ssd dus win7 installeren.
Ik heb ook win7 op mn oude boot schijf gezet, maar dan herkent ie in deze computer zelfs mn data schijf niet meer... en de ssd dus ook niet.

Iemand die misschien een ander partitie programma weet? of zit het probleem ergens anders?
Je moet even naar Schijfbeheer gaan en hem een partitie geven, of met de win7 DVD doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
birdie25 schreef op zondag 12 december 2010 @ 12:06:
[...]
Je moet even naar Schijfbeheer gaan en hem een partitie geven.
Nog nooit van gehoord :$
Ik heb het net opgezocht op mn laptopje, vanavond even proberen, tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Laatst online: 13:55
Ik heb net mijn Vertex 2 proberen updaten in mijn desktop, het progje blijft nu hangen vanals ik op OK klikte bij de volgende popup:

Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnologyforum.com/staff/tony/Vertex_LE_FW1.05/SF_guide_3.PNG

Durf niet goed reset in te duwen, maar het duurt nu toch wel heel lang...
Iemand tips?

Update:
Toch maar reset knop ingedrukt, windows start netjes terug op.
Maar kan dus niet update met de tool, 2e poging resulteerde in hetzelfde.

De SSD drive blijkt over SW versie 1.25 te beschikken... Ook leuk :)

[ Voor 41% gewijzigd door BlackShadow op 12-12-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:41
overigens vind de OCZ update tool mijn SSD ook niet. Ik heb AHCI aan gezet en daarna windows geinstalleerd. Mijn SSD zit op de ICH10R Controller van mijn mobo. Gigabyte EX58-ud5.
Ook al als admin uitgevoerd. is er iets dat ik fout doe? Moet de SSD bijvoorbeeld niet de bootschijf zijn als je firmware wilt updaten.

(Windows 7 x64 Ultimate)

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
de OCZ Vertex2 kun je gewoon met de tool die bij de firmware zit, updaten, gewoon op ok klikken.
De nieuwste versie is 1.24 online,dus je hebt al de nieuwste firmware Blackshadow

@ clifdon,
als je win7 geinstalleerd hebt via ahci en het werkt, dan moet de updatetool hem ook vinden

[ Voor 23% gewijzigd door Jerdek op 12-12-2010 15:17 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

clifdon schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:55:
overigens vind de OCZ update tool mijn SSD ook niet. Ik heb AHCI aan gezet en daarna windows geinstalleerd. Mijn SSD zit op de ICH10R Controller van mijn mobo. Gigabyte EX58-ud5.
Ook al als admin uitgevoerd. is er iets dat ik fout doe? Moet de SSD bijvoorbeeld niet de bootschijf zijn als je firmware wilt updaten.

(Windows 7 x64 Ultimate)
Welke driver gebruik je? RST10 werkt het geloof ik niet... Idd is het ook handig als het niet je OS drive is, want aan het einde van de flash krijg je een disconnect/reconnect van de ssd en w7 vindt dat niet heel lekker...

Kijk anders even met het DriveControllerInfo tooltje wat ik een eindje terug postte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 19:25
Wel eerst even Intel RST drivers uninstallen zoals reeds meermaals vermeld in dit topic.

En die connect/disconnect, ach.. Even na flashen terug je BIOS in en bootvolgorde weer goed instellen of even pc helemaal uit NA de flash. Of beiden. Anyhow.. Het zou moeten werken.

[ Voor 51% gewijzigd door xxxneoxxx op 12-12-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 13:16
Even een Atto testje gedaan met mijn nieuwe OCZ Onyx. Ondanks de results (72 write 122 lees) ben ik erg tevreden over de prestaties. Vooral omdat het een oud moederbordje is (Asrock 775vsta) en ik geen enkele tweak heb losgelaten.

Ik ben overtuigd. Voor mijn laptop komt er een OCZ Vertex 60 gb of heeft iemand een betere in die prijsklasse?

Heeft er iemand nog tips om de laatst paar % snelheidswinst te pakken of zit ik met deze prestaties aan de max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Grr. Ik ben me aan het verdiepen maar er zijn zoveel tegenstrijdige reviews te vinden.
Ook op fora wordt je niet wijzer, in tegendeel.

Is er geen site met een mooie uptodate overzicht en met een objectief oordeel? (bestaat dat eigenlijk)?

Uit storagereview kan ik opmerken dat de samsung 470 een zeer goede drive is, alleen de Crucial C300 de beste en snelste drive is.

Maar waar moet ik rekening mee houden als ik geen schijf wil die na 2 maand trager begint te worden? (is dat iets permanen?) En die trim lijkt noodzakelijk om de schijf snel te houden als ze vol geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Heb voor in m'n ThinkPad X41 Tablet een Kingspec 16GB 1.8" PATA SSD gekocht op eBay.

Benchmarks:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/so9ZLbfISXo7dchffHipBHY8/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ME9XEDuo2rHmb9EUV9P9gP8p/thumb.png

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2011 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

Ik heb onlangs een paar wijzigingen gemaakt in mijn systeem waaronder een SSD.

Alleen heb ik nu last van hangers, vastlopers en bluescreens, vooral als ik spellen speel.

Betreft een OCZ Agility (eerste versie) en een ICH9 chipset.Windows 7 64 bit met de Intel RST drivers. 9.6.0.1014

Chkdisk gedaan, kabeltjes vervangen, memtest etc...

Zou het aan de Intel drivers kunnen liggen, of is mijn drive gewoon stuk?
Als het aan de Intel drivers ligt, kan ik deze dan weer uninstallen?

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 12-12-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Je hebt meerdere wijzigingen tegelijk gemaakt, welke nog meer?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

multipasser schreef op zondag 12 december 2010 @ 16:07:
Grr. Ik ben me aan het verdiepen maar er zijn zoveel tegenstrijdige reviews te vinden.
Ook op fora wordt je niet wijzer, in tegendeel.

Is er geen site met een mooie uptodate overzicht en met een objectief oordeel? (bestaat dat eigenlijk)?

Uit storagereview kan ik opmerken dat de samsung 470 een zeer goede drive is, alleen de Crucial C300 de beste en snelste drive is.

Maar waar moet ik rekening mee houden als ik geen schijf wil die na 2 maand trager begint te worden? (is dat iets permanen?) En die trim lijkt noodzakelijk om de schijf snel te houden als ze vol geraakt?
Inderdaad, nergens zoveel tegenstrijdige info en testreviews als m.b.t. ssd's...

Wat is objectief? :)

Ik kan wel mijn eigen ervaring aan je doorgeven.
Ik draai nog steeds Windows XP, dus geen TRIM en daardoor aangewezen op de ingebouwde garbage collector.
Heb zowel de Crucial C300 alsook de Samsung 470 gehad, beiden 64GB uitvoering, en de laatste heb ik nog steeds. ;)

Over de Crucial was ik niet (zo) tevreden: heeft moeite met multitasking (trage respons), garbage collector is veel te soft (schijf herstelt slecht tot niet).

Over de Samsung 470 ben ik zeer tevreden: geen last van trage respons bij zware belasting, garbage collector werkt uiterst effectief en houdt de schijfperformance optimaal.
Zelfs als je de schijf letterlijk bombardeert met schrijfacties, heeft de collector slechts een half uur nodig om de schijf volledig te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Infinchible

Woef!

Ik heb een raar probleem met mijn nieuwe SSD. De OCZ Vertex 2 90GB. Als ik mijn pc voor de eerste keer opstart geeft hij alle hardeschijven aan die worden gevonden door de RAID controller van mijn BIOS. Bij de SSD geeft hij dan een SMART error aan en als hij dan verder doorstart (wat ook wat langer duurt) zegt hij dat hij geen besturingssysteem kan vinden.
Dan druk ik op de hard-reset knop en start hij opnieuw op. De tweede keer gaat dat verder altijd goed, geen SMART error meer in de bios en windows start meteen op, met een goede snelheid.
Ik heb in de BIOS de HDD-SMART wel uitstaan.

Mijn moederbord is de Gigabyte GA-P35 DS3R met de nieuwste BIOS (F12). Iemand misschien een idee. Misschien start de schijf langzaam op ofzo? kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

mux schreef op zondag 12 december 2010 @ 16:57:
Je hebt meerdere wijzigingen tegelijk gemaakt, welke nog meer?
Nieuwe videokaart... Vandaar ook de moeilijkheid omdat het eigenlijk alleen met games gebeurt, maar de bluescreens zijn niet gerelateerd aan videodrivers o.i.d, altijd aan storage drivers. Videokaart blijft ook goed stabiel onder furmark.

Ik kreeg ook soms rare bliepjes in games kwa geluid, alsof het wavje corrupt was.

Ik heb nu nog weer een andere satakabel gebruikt en hij doet het tot nu toe goed, even afwachten.

[ Voor 38% gewijzigd door mace op 12-12-2010 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Milmoor schreef op zondag 12 december 2010 @ 10:33:
Klopt. Na wat zoeken:
"The TRIM command specification is being standardized as part of the AT Attachment (ATA) interface standard, led by Technical Committee T13 of the International Committee for Information Technology Standards. A TRIM command allows an operating system to tell a solid-state drive (or "SSD") which data blocks are no longer in use, such as those left by deleted files. You should use the OS build-in ATA command device driver to communicate the ATA port for TRIM command. But, most of the RAID adapters emulate the SCSI command to support more volumes on one RAID adapter. That's why the TRIM command can not support on all vendors of RAID adapters. NetAPP just proposal the Trim command for SCSI spec to T10/10-084r0 and 079r0 on 2 March 2010. It may be included the Trim function on the OS in the future. This is the only method to add the function on the firmware level."
Nou... lekker dan -O-

Dus nu moeten we op 3 partijen wachten :

- Die TC van het ICITS voor het standaardiseren.
- Areca voor nieuwe firmware.
- MS die het in Windows 7/Server 2K8 propt door middel van een update.

Erg fijn weer }:|

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 00:22

job

mitsumark schreef op zondag 12 december 2010 @ 12:39:
[...]

Nog nooit van gehoord :$
Ik heb het net opgezocht op mn laptopje, vanavond even proberen, tnx.
Als je windows op de ssd wilt installeren heb je met schijfbeheer echt niets van doen.
Partitioneren en formateren doe je dan tijdens de installatie, vooraf formateren is overbodig aangezien het dan tijdens de installatie nog een keer gebeurt.

Oftewel alle HD's uit je pc trekken. Alleen de ssd aansluiten, windows cd in je pc installeren en gebruiken maar.
Wil je je data overzetten of gewoon je oude hd als tweede schijf gebruiken deze weer in je pc hangen en gebruiken maar.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 13-12-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zojuist per ongeluk de verkeerde fotomap ge-shift delete, is er manier om files van een SSD te recoveren, ik heb NTFS undelete geprobeerd maar die brengt alle files corrupt terug. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

nero355 schreef op maandag 13 december 2010 @ 10:59:
[...]

Nou... lekker dan -O-

Dus nu moeten we op 3 partijen wachten :

- Die TC van het ICITS voor het standaardiseren.
- Areca voor nieuwe firmware.
- MS die het in Windows 7/Server 2K8 propt door middel van een update.

Erg fijn weer }:|
Het verbaast me niets eigenlijk, ik had dit al verwacht. Ik vind niet dat je te zwaar moet tillen aan het ontbreken van trim. Trim levert alleen een prestatiewinst op als je een gedeelte van de capaciteit van de ssd onbenut laat. Dit kun je ook zelf regelen door een lba-range van ca. 10 procent van de capaciteit van de drive nooit te beschrijven. De overgebleven ruimte mag je zo vol zetten als je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
job schreef op maandag 13 december 2010 @ 11:38:
[...]

Als je windows op de ssd wilt installeren heb je met schijfbeheer echt niets van doen.
Partitioneren en formateren doe je dan tijdens de installatie, vooraf formateren is overbodig aangezien het dan tijdens de installatie nog een keer gebeurt.

Oftewel alle HD's uit je pc trekken. Alleen de ssd aansluiten, windows cd in je pc installeren en gebruiken maar.
Wil je je data overzetten of gewoon je oude hd als tweede schijf gebruiken deze weer in je pc hangen en gebruiken maar.
PC zat net eindelijk in elkaar (mugen 2 moest er ook in, wat een hels karwei).
Als ik de win7 dvd erin doe en wil installeren heb ik geen keuze uit de ssd, hij herkende alleen de bestaande schijven(partities) als bruikbaar.
Anyway, ik heb m gister via schijfbeheer gepartitioneerd en geformatteerd, en daarna een nieuwe win7 erop gezet, werkt top.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Femme schreef op maandag 13 december 2010 @ 12:31:
Het verbaast me niets eigenlijk, ik had dit al verwacht. Ik vind niet dat je te zwaar moet tillen aan het ontbreken van trim. Trim levert alleen een prestatiewinst op als je een gedeelte van de capaciteit van de ssd onbenut laat. Dit kun je ook zelf regelen door een lba-range van ca. 10 procent van de capaciteit van de drive nooit te beschrijven. De overgebleven ruimte mag je zo vol zetten als je zelf wilt.
Mja sorry, maar dat vind ik dus echt onzin gewoon. SSD's zijn voor mij Raptor vervangers en die moeten gewoon zonder gezeik werken op een fatsoenlijke RAID controller met 0,0 onderhoud of tweaks of wat dan ook.
De 1880 serie van Areca werd dan ook (ondertussen iets van 1,5 jaar geleden!) als "het wondermiddel" aangekondigd i.c.m. SSD's en nou blijkt dat het in feite "just another RAID controller" is die net zo goed of slecht i.c.m. SSD's werkt :/

Keek er echt naar uit om de 8 of 12 poorts versie te kopen, maar op deze manier kan dat nog wel even wachten. Zit ondertussen wel 6 maanden zonder mijn 4 SSD's en dat merk je wel af en toe :'(

Maar goed... hebben we weer iets om naar uit te kijken hé !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik wel vreemd vindt is dat xp geen trim ondersteund, maar wel diverse tools om een ssd te optimaliseren .En volgens mij schrijft bv de intel tool de ssd vol met intel trim files en haalt hem dan weer leeg .En deze handeling moet toch in raid ook kunnen werken.

Er zijn ook nog diverse problemen met trim bij encrypted ssd zoals hier te lezen is, ik zie geen trim op XP ook niet echt als een belemering :)

http://www.media-addicted...d-performance-issues/744/

Zoals bij de nieuwe specs van CF staat,is het meer voor de schrijfsnelheid als de leessnelheid

Trim Usage Guidelines Provides improved write performance consistency.

Degradatie van schrijven van een intel die normaal rond de 60 schrijft, na de optimizer werd die weer normaal :*)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/13/1292231556-210.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 14:02:
Wat ik wel vreemd vindt is dat xp geen trim ondersteund, maar wel diverse tools om een ssd te optimaliseren .En volgens mij schrijft bv de intel tool de ssd vol met intel trim files en haalt hem dan weer leeg .En deze handeling moet toch in raid ook kunnen werken.
Misschien roept de tool aan het eind de garbage collector van de SSD aan, via een ATA commando. De gc_tool van de vertex1 bijvoorbeeld doet ook iets soortgelijks (niet wachten op idle-time, maar gc direct starten). Zo'n commando gaat niet met een raid: je hebt te maken met een raid driver die alles wat ie niet begrijpt wegknikkert.

Je kan de handeling wel nabootsen, met sa cleaner e.d., maar of je dan hetzelfde effect behaalt.. Je bent dan toch overgeleverd aan de interne GC, welke het beste te beïnvloeden is door te onderpartitioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-08 17:58
Zojuist een OZC Agility besteld, morgen installeren. Maar ik zit met de volgende vraag:

Ik gebruik mijn computer (i7 860, 6gig geh.) voornamelijk voor photoshop. Photoshop werkt ook met een cache, is het verstandig om deze op de SSD te zetten? En de swapfile van windows ook, of deze uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Swapfile van windows heb ik op mijn WD Caviar Black zitten, dit omdat ik dan meer ruimte heb voor programma's op de SSD, hoewel ik heb maar een van de eerste 30GB varianten. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• munck100
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 11:59
BlackShadow schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:41:
Ik heb net mijn Vertex 2 proberen updaten in mijn desktop, het progje blijft nu hangen vanals ik op OK klikte bij de volgende popup:

[afbeelding]

Durf niet goed reset in te duwen, maar het duurt nu toch wel heel lang...
Iemand tips?

Update:
Toch maar reset knop ingedrukt, windows start netjes terug op.
Maar kan dus niet update met de tool, 2e poging resulteerde in hetzelfde.

De SSD drive blijkt over SW versie 1.25 te beschikken... Ook leuk :)
Dit probleem heb ik dus ook.
al drie verschillende pogingen ondernomen met steeds het zelfde resultaat.
het progje blijft hangen als ik op OK klik.
Het enige wat je dan nog kunt doen is reset.

Iemand een idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Ben bang dat mijne vertex dood is.

Ik had hem in mijn laptop zitten, en me laptop startte niet meer op.
Nu zit hij in mijn pc en die doet dan heel traag opstarten (post).
Als ik dan een windows 7 CD erin doe, ziet hij de schijf niet, wat logisch is, aangezien het BIOS ook geen schijf laat zien.
Als ik hem naast een andere schijf hang, en gewoon in windows boot, kan ik ook hier de SSD niet vinden (in disk managent bijvoorbeeld)

Zijn er nog meer dingen te proberen, ik wil hem heel graag redden namelijk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op maandag 13 december 2010 @ 18:32:
Swapfile van windows heb ik op mijn WD Caviar Black zitten, dit omdat ik dan meer ruimte heb voor programma's op de SSD, hoewel ik heb maar een van de eerste 30GB varianten. :)
Het verschil tussen de pagefile op een externe hd of op ssd scheelt hier hooguit twee tienden seconden met opstarten .Dat is met een page van twee GB , het is ook niet zo dat windows elke keer met opstarten een nieuwe pagefile maakt , als windows afsluit staat de page nog op disk :)

Hier is de page op de ssd ,waarbij disk 0 de ssd is en disk 1 een hd -13.2 seconden

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/13/1292253602-570.jpg

Hier is de page op de HD- 13.4seconden

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/13/1292253748-310.jpg

Zogoed als geen verschil met booten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
heb een issue met mijn laptop, alles werkt prima met mijn vertex 2, maar nu probeer ik een ramdisk te maken om de ssd een beetje te sparen. hier wilde ik de temp bestanden en de scratchdisk en dus vooral de pagefile.sys op plaatsen.

ik gebruik het prog: http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramdisk

op zicht werkt dat goed, de ramdisk zelf, maar het lukt me niet om die pagefile erop te houden na een reboot.
het aanmaken lukt, echter als ik opnieuw opgestart ben, zegt windows 7 iets van "in verband met een probleem met de pagefile, heb ik zelf maar een tijdelijke aangemaakt" en makt hij weer 1 aan op C: in plaats van D:

hij kan de pagefile op de d schijf niet benaderen? iemand een tip? wordt de d: schijf misschien te laat aangemaaakt terwijl hij de pagefile al wil aanspreken?

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 11:53:
Heb zojuist per ongeluk de verkeerde fotomap ge-shift delete, is er manier om files van een SSD te recoveren, ik heb NTFS undelete geprobeerd maar die brengt alle files corrupt terug. :'(
Had je van je foto's geen dubbele backup gemaakt dan? Dan had dit natuurlijk voorkomen kunnen worden?

Ik bewaar persoonlijk niets op SSD maar alles gaat op de externe HDD. SSD is puur voor OS + bewerking progs. Op die manier hou je de SSD ook fitter.

De reden dat je corrupte bestanden hebt is denk ik omdat het kleinste op een SSD een pagina is en je 4 pagina's in een blok hebt zitten. Je kan geen losse pagina's wissen maar wel losse bloks. Dus de corrupte data zijn de pagina's die nog niet zijn herschreven / gewist. If I'm not wrong.

[ Voor 3% gewijzigd door Zakkenwasser op 13-12-2010 22:33 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-09-2024
mdj84nl schreef op maandag 13 december 2010 @ 19:45:
Ben bang dat mijne vertex dood is.

Ik had hem in mijn laptop zitten, en me laptop startte niet meer op.
Nu zit hij in mijn pc en die doet dan heel traag opstarten (post).
Als ik dan een windows 7 CD erin doe, ziet hij de schijf niet, wat logisch is, aangezien het BIOS ook geen schijf laat zien.
Als ik hem naast een andere schijf hang, en gewoon in windows boot, kan ik ook hier de SSD niet vinden (in disk managent bijvoorbeeld)

Zijn er nog meer dingen te proberen, ik wil hem heel graag redden namelijk :'(
:F OEI dat klinkt niet goed! Heb je er nog garantie op? :?
Misschien dat je hem met een diagnostische tool kunt scannen of hij daadwerkelijk overleden is.
Je kan er verder nog weinig aan testen. Ik bedoel als hij vaag doet in twee computers dan denk ik dat het aan de SSD ligt. Is het een vertex1 of 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Zandor schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:31:
heb een issue met mijn laptop, alles werkt prima met mijn vertex 2, maar nu probeer ik een ramdisk te maken om de ssd een beetje te sparen. hier wilde ik de temp bestanden en de scratchdisk en dus vooral de pagefile.sys op plaatsen.

ik gebruik het prog: http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramdisk

op zicht werkt dat goed, de ramdisk zelf, maar het lukt me niet om die pagefile erop te houden na een reboot.
het aanmaken lukt, echter als ik opnieuw opgestart ben, zegt windows 7 iets van "in verband met een probleem met de pagefile, heb ik zelf maar een tijdelijke aangemaakt" en makt hij weer 1 aan op C: in plaats van D:

hij kan de pagefile op de d schijf niet benaderen? iemand een tip? wordt de d: schijf misschien te laat aangemaaakt terwijl hij de pagefile al wil aanspreken?
Ik weet niet of het mogelijk is maar je zou de ramdisk bij het afsluiten kunnen opslaan en dan later weer restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danield
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 18:27
Wordt de trim functie nu wel of niet ondersteunt met raid 0 ? Ik wil 2 ocz vertex 2 60 gb aanschaffen maar twijfel als de trim functie nu wel of niet werkt ?
Maar wil graag zekerheid ik heb een rampage II extreme moederbord met een onboard intel raid controller.

hier staat dat het wel werkt :

nieuws: Intel publiceert trimdriver voor raidconfiguraties

Amd Ryzen 9 7900x Arctic II 360 A-RGB NZXT H7 Flow Zwart ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 Samsung 990 Pro 1TB Samsung 980 1TB MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Be quiet! Dark Power Pro 11 850W 3 Arctic P14 PWM PST A-RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tracker72
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 12:02
Ben op zich erg tevreden over mijn overstap van HD naar SDD. Qua respons is het allemaal net wat strakker.
De ATTO benchmark zegt mij dat er iets niet in de haak is installatie van de OCZ Vertex 2 120gb.
De read/write's van de grote blokken is dik in orde maar bij de kleine blokjes lijkt me de performance ondermaats.

Wat zou hier aan de hand zijn?

Het lijkt erop dat de SDD op Sata poortje 5 zit. Mischien ondersteunt deze poort geen ahci.
Morgen ff proberen de zaak om te steken
. Zit in poortje 1 :?

Heb de laatste AMD AHCI drivers geinstalleerd. Power Options staat op performance.
In de bios staat de zaak geconfigureerd als AHCI.

Het gebruikte Mobo is een Gigabyte GA-MA790XT-UD4P.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/14/1292346140-780.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/14/1292346264-690.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/15/1292425713-570.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door tracker72 op 15-12-2010 19:59 . Reden: geen oplossing HD tune toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-08 17:58
Ik heb een dell computer, in de bios kan ik alleen kiezen voor ata of raid. Hoe kan ik nou zien of :
- mijn computer ahci ondersteund
- en of het al ingsteld is?

Ben al een avond aan het googlen, kom er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
marsian schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 22:05:
Ik heb een dell computer, in de bios kan ik alleen kiezen voor ata of raid. Hoe kan ik nou zien of :
- mijn computer ahci ondersteund
- en of het al ingsteld is?

Ben al een avond aan het googlen, kom er niet uit.
Speur het merk + typenummer van je moederbord op en google dat.
Doe trouwens ook gelijk een zoekopdracht op het merk van je BIOS-software.

en anders moet je een sata controller met AHCI support in je moederbord prikken :)

[ Voor 20% gewijzigd door Zakkenwasser op 15-12-2010 07:19 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

http://www.bit-tech.net/h...performance-trim-in-osx/7

Nice, osx heeft geen TRIM nodig. De OS heeft geen last van degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Howhowhow. Dat zeggen ze niet, en dat kan je niet afleiden uit het artikel:
Two things stand out for us as being the cause. Firstly, OS X and Windows use different file systems, and the file system plays a key part in SSD performance degradation - we're essentially talking about the problems involved when files are written to areas of the disk that have already been filled up. It's entirely possible OS X's file system, HFS+, handles this in a way SSDs find more ammenable than NTFS, pre-TRIM. It may also be that OS X is already implementing TRIM support and the "TRIM Support" flag being set to No is a mistake.

Secondly, the SSD in the Macbook Air really isn't very fast at all, and perhaps this has a bearing on things. Its quoted maximum speeds from Samsung - 90MB/sec read, 70MB/sec write are woeful compared to most current SSDs, and its real world performance is even worse. Perhaps it's not surprising, given that it's a 2008 model - SSDs are an area of rapidly developing technology. Consider the Vertex: without TRIM, and when used, its sequential read speed for 1,024KB files is 137MB/sec; the Macbook Air manages 105MB/sec. With TRIM, the Vertex manages 258MB/sec in this same test. In some tests, the Macbook Air's SSD struggles to outperform our Macbook Pro's 5,400rpm hard disk.

It's entirely possible that the Apple SSD's laggardly performance are preventing performance degradation issues from becoming apparent in our testing. Equally possible, that the Samsung controller isn't affected by performance degradation because it's performing some kind of manual TRIM style operation - and which in turn keeps speeds down.

Curiously, the Air's SSD is much slower than the P-series in some of our tests, despite sharing a similar Samsung architecture - in the 1,024KB sequential read test, it manages 227MB/sec in Windows 7. The Corsair's random write performance under Windows 7 - 3.8MB/sec clean, 1.1MB/sec dirty - is slower than the Air, which manages 5.6MB/sec (the hard disk is consistent in both tests, indicating the benchmark is working).

We started off this article making it intentionally limited in scope as we weren't expecting, in a OS that doesn't support TRIM, to find anything all that interesting. What we found was the exact opposite: an OS that doesn't appear to be affected by SSD performance degradation, at least if you stick to the SSD Apple provides - but if you do stick with that SSD, you get, by modern PC standards, decidedly substandard performance. This one raises many more questions than it answers, and we're going to investigate further.
De Combi: de "aanbevolen" Air SSD + OSX lijkt idd geen last van degradatie te hebben, maar of dat is omdat er toch een soort trim wordt uitgevoerd op één of ander niveau (hetgeen het meest logisch zou zijn) of omdat de Air SSD op zich al traag is, dat is helemaal geen uitgemaakte zaak.

[ Voor 5% gewijzigd door DexterBelgium op 15-12-2010 06:34 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Dezelfde vraag staat al meerdere keren in deze draad ;) En zoals ook in de reacties van dat artikel staat: het klopt niet.
multipasser schreef op woensdag 15 december 2010 @ 03:52:
http://www.bit-tech.net/h...performance-trim-in-osx/7
Nice, osx heeft geen TRIM nodig. De OS heeft geen last van degradatie.
Er staan wel flink wat aannames en wat rare redeneringen in dat artikel.
- Bijvoorbeeld: "It's a Samsung design from 2008, and as such, in all likelihood very close to the Corsair P-series. The Corsair P128 was included in our TRIM article, and suffered from its fair share of performance degradation,". Er wordt maar even aangenomen dat er dezelfde controller en firmware op staat. En waarom maar een enkele SSD testen.
- Ook wel vreemd wat ze bedoelen met "we give the SSD a damn good thrashing". 10 keer 112GB kopiëren, op die snelheden, lijkt me veel te weinig om dit bovengenoemde conclusie te komen.
- Ook onzin dat het filesysteem voor behoud van prestaties zou zorgen.

En je hoeft maar wat de googlen om te zien dat er genoeg gebruikers zijn, die degradatie ondervinden.

[ Voor 16% gewijzigd door _H_G_ op 15-12-2010 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik zie net dat mijn X25-M nu 3.73TB heeft geschreven, op zich niet gek dat ik dan een brakke sector heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel sectoren mogen kapot gaan voordat die ermee kapt ,is het te merken met benchmarks dat er sectoren minder zijn .En is het niet normaal dat sectoren kapot gaan om zo aan .een bepaalde levensverwachting .Laten externe progs zoals ssdlife dan ook een vermindering van levensverwachting zien.

Zit nu met ssdlife op deze stand ,wat natuurlijk een onzin getal is , want niemand kan zo ver in de tijd kijken }:O

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/15/1292390827-710.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Samsung 470 review door Techreport
http://techreport.com/articles.x/20087

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Grr, wrom heeft samsung nu geen 400+ SSD? Ik wil de OWC 480 maar kost 1600euro. Best veel voor iets dat na 1 jaar weer de helft of minder gaat kosten. :) Maar dat zijn we gewoon? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Daar hebben we dit topic niet voor uitgevonden, check de topicwarning.

[ Voor 76% gewijzigd door DaMarcus op 15-12-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 10:50
Hmm, ik check vandaag eens de nieuwe Crystal Diskinfo en SSD Life, en wat blijkt; ik heb de schijf nu 9 maanden in gebruik (OCZ Vertex 1 60GB) en deze schijf heeft nu nog maar een health van 51%. Ik heb indexering, defragmentatie uitgeschakeld en ik heb daarnaast mijn bureaublad en mijn documenten allemaal overgezet naar mijn 2e schijf (WD Velociraptor). Daarnaast heb ik de laatste firmware (1.6). Al deze instellingen heb ik al vanaf het begin dat ik de schijf heb (af en toe firmware geupdate). Ik verbaas me erover dat in 9 maanden tijd (waarvan 1872 draaiuren) deze schijf nu al zover is gedegradeerd. Meer mensen met zulke ervaringen?

[ Voor 12% gewijzigd door __1337__ op 16-12-2010 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Begrijp dat ook niet! Wat houdt dat in?
Moet je telkens al je data overzetten (bij boot soms niet simpel) en dan formateren en terugcopieren?
DAt is toch ook niet gebruikdsvriendelijk.

Of is je schijf nu al voor 50% fubar?
Dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
CDM waardes niet goed dan? Je kan altijd de gc_tool een keer draaien.

Maar zegt Health wel iets over de degradatie? Ik denk dat het eerder een rekensommetje is over je totale writes, reallocated sectors e.d.

edit: schijf hoeft helemaal niet 50% fubar te zijn. Die tool, da's een grote grap :) Probeert $20 van je te troggelen.

[ Voor 22% gewijzigd door _H_G_ op 15-12-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
Nouja je SSD heeft een bepaald aantal writes en reads die deze kan maken. Volgens mij zegt dat health % wel iets over het gebruik van de SSD en in welke mate je cellen 'kapot' zijn geschreven. Ik heb maar vast een nieuwe gereserveerd bij Mycom (Vertex 2) voor 109 euro. In het voorjaar heb ik echt geen tijd om die schijf te vervangen i.v.m. werk en studie. Liever nu vervangen dan straks in de stress zitten. Ik baal er wel van in ieder geval :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, misschien is het al langs geweest... Maar ik kon het niet vinden.....

Ik heb sinds 2 dagen een OZC Vertex 2... Ik haal iets van 200 ipv rond 250.... met CristalDiskMark

Ik heb een p5k-e moederbord van Asus.....

Kan iemand mij tips geven?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2010 00:28 ]

• _H_G_
__1337__ schreef op woensdag 15 december 2010 @ 20:04:
Ik baal er wel van in ieder geval :/
Je kan zelf even via CrystalDiskInfo ofzo de SMART waardes bekijken. Laat je niet leiden door zo'n gare tool. Mijn vertex1 wordt aangegeven als 79%:
- geen degradatie (writes 110MB/s, random 4k writes 10MB/s)
- geen reallocated sectors
- 1,5TB beschreven
Enigste conclusie die ik dan kan trekken, is dat SSDLife zelf een tabel heeft, waarin staat dat deze SSD max 8TB kan beschrijven, wat onzin zou zijn. Het tooltje heeft echt geen geheimzinnige toegang tot de SSD hoor ;) Die moet het ook met de SMART waardes doen.

@loek2010: Het grote SSD topic ~ Deel 6

[ Voor 17% gewijzigd door _H_G_ op 16-12-2010 07:40 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43
Na de firmware upgrade kun je leuk je verbruik bekijken, maar die wordt weer gereset. Dan is je SSD ook weer 100% volgens dat programma. Geeft dus weinig interessants aan.

Binnenkort eens even de andere SATA schijf anders aansluiten. Bij het opstarten hangt de pc nogal vaak. Lijkt me niet echt de bedoeling.
Denk dat ik de schijf nog gewoon in het slot naast de SSD heb geprikt. Had gelezen dat dat wel eens mis gaat.

• __1337__
_H_G_ schreef op donderdag 16 december 2010 @ 07:32:
[...]

Je kan zelf even via CrystalDiskInfo ofzo de SMART waardes bekijken. Laat je niet leiden door zo'n gare tool. Mijn vertex1 wordt aangegeven als 79%:
- geen degradatie (writes 110MB/s, random 4k writes 10MB/s)
- geen reallocated sectors
- 1,5TB beschreven
Enigste conclusie die ik dan kan trekken, is dat SSDLife zelf een tabel heeft, waarin staat dat deze SSD max 8TB kan beschrijven, wat onzin zou zijn. Het tooltje heeft echt geen geheimzinnige toegang tot de SSD hoor ;) Die moet het ook met de SMART waardes doen.

@loek2010: Het grote SSD topic ~ Deel 6
Ik had volgens mij al in m'n reactie gezet dat zowel CrystalDiskInfo dan wel SSD Life dezelfde waardes geven :p. Beide tools geven dezelfde uitkomst.

Edit: Ah ik zie net dat er CrystalDiskmark stond ipv info. Mijn excuses :p.

[ Voor 4% gewijzigd door __1337__ op 16-12-2010 10:15 ]

• SYQ
  • Niet online

SYQ

nav V&A aangeboden: Intel X25-M 80gb

Ik heb geen intel m25, maar crucial300. Is zo'n trim tooltje essentiaal voor goede werking, en bovenal is het nodig om zoiets wekelijks te runnen?? Sinds aanschaf heb ik er verder nooit naar gekeken, alles is snel zat

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Mijn 240gb OWC is besteld. Benieuwd wat het resultaat gaat zijn vermits er geen 'trim' nodig 'zou' zijn onder osx. Vage info allemaal.

Verwijderd

multipasser schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:49:
Mijn 240gb OWC is besteld. Benieuwd wat het resultaat gaat zijn vermits er geen 'trim' nodig 'zou' zijn onder osx. Vage info allemaal.
Nouja liever wel TRIM dan geen TRIM, maar het hangt van je SSD controller af hoe erg het is. Sommige controllers, zoals Indilinx Bigfoot, doen aan agressieve garbage cleaning. Dit zou het effect van TRIM enigszins kunnen nabootsen, maar ten koste van veel meer extra writes; je levensduur kan hierdoor significant teruglopen. Dat gezegd kun je aardig wat schrijven naar een SSD dus geen reden om er paniekerig om te doen. Maar een Intel SSD zonder agressieve GC en mét TRIM zou vele malen langer mee moeten gaan. Zonder TRIM is Intel weer erg langzaam (degradeert snel).

Daarnaast is van belang hoeveel spare space je hebt. Je 240GB SSD is in feite 256GiB en dus heb je maar heel weinig gereserveerd als spare space. Vergelijk dit met de 50GB Sandforce modellen die 64GiB hebben, idem voor 100GB (128GiB) fysiek. Dus het topmodel 256GiB SSD zou 200GB bruikbare capaciteit hebben. Dit kun je ook zelf doen door een kleinere partitie te maken en daarmee te verhinderen dat er ooit naar ongepartitioneerde ruimte wordt geschreven; beste is om een secure erase uit te voeren als je dit truucje wilt uitvoeren.

Weet je al welke controller die OWC gebruikt?

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Sandforce geloof ik.

Verwijderd

Windows fragmenteerd wel heel erg met sommige bestanden onder windows XP ,dit is het meest gefragmenteerde bestand ,en het aantal fragmenten groeit met het uur :(

16-12-2010 tijd 19.49 fragmenten 968 14 MB \WINDOWS\Internet Logs\tvDebug.log
16-12-2010 tijd 18.40 fragmenten 921 14 MB \WINDOWS\Internet Logs\tvDebug.log
15-12-2010 tijd 19.55 fragmenten 817 12 MB \WINDOWS\Internet Logs\tvDebug.log

Kom er net achter dat het veroorzaakt wordt door me firewall zonealarm . zonelabs staat geinstaleerd op hd ,en dan ziet die nog kans om me ssd te fragmenteren 8)7

Edit , uiteindelijk was het een makkelijke fix door het logarchief te verplaatsen naar hd :)
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/16/1292519593-970.jpg

Volgende boven aan de lijst heeft ook betrekking op windows 7 als je de Intel Rapid Storage Technologie gebruikt. Die maakt ook een log aan in zijn eigen intel folder die erg fragmenteert.

fragmenten 811 3 MB \Intel\Logs\IntelChipset.log

Heb de service gestopt en niet op automatiesch opstarten gezet , waardoor wel de driver geladen word maar niet de Intel Rapid Storage Technologie ,dus niet de mogelijkheid je schijven te beheren ,dan moet die service eerst gestart worden .Hoe is het mogelijk dat een ssd fabrikant software maakt die fragmentatie bevorderd op zijn eigen ssd :>

Volgende op de lijst is denk ik moeilijker ,maar zo langzaam aan is zogoed als alle defragmentatie van de ssd tot een minimum teruggebracht , vooral log files zijn klein en worden overschreven
fragmenten 423 1 kB \WINDOWS\system32\config\system.LOG

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2010 22:27 ]

• BlackShadow
  • Laatst online: 13:55
Ik haal de volgende resultaten met mijn Vertex2 120GB in mijn Sony VAIO F12S:
Volgens mij kan dit nog een stuk beter, iemand tips?

Afbeeldingslocatie: http://www.pixtria.be/CrystalDiskMark.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pixtria.be/ATTO.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door BlackShadow op 17-12-2010 22:51 ]

• lampekap06
  • Laatst online: 21:40
tracker72 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 22:03:
Ben op zich erg tevreden over mijn overstap van HD naar SDD. Qua respons is het allemaal net wat strakker.
De ATTO benchmark zegt mij dat er iets niet in de haak is installatie van de OCZ Vertex 2 120gb.
De read/write's van de grote blokken is dik in orde maar bij de kleine blokjes lijkt me de performance ondermaats.

Wat zou hier aan de hand zijn?

Heb de laatste AMD AHCI drivers geinstalleerd. Power Options staat op performance.
In de bios staat de zaak geconfigureerd als AHCI.

Het gebruikte Mobo is een Gigabyte GA-MA790XT-UD4P.
Voor de gein ook de AMD AHCI driver 10.9 geinstalleerd (ook SB750), 'n paar weekjes terug. Na beetje licht gebruik heeft mijn vertex 2 toch leuk wat ongein verzameld... Performance was vrij normaal hiervoor met de MS AHCI driver, hij zou 15GB vrij moet hebben.

Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/9720/16december20101809.png

Geen flauw idee hoe ik die meuk er weer af krijg, eigenlijk. Schijfje is frozen ofzoiets dus zelfs als ik zin had om een backup te maken heb ik geen flauw idee hoe ik de schijf kan wissen }:O Iemand nuttige suggestie voor me?

[ Voor 0% gewijzigd door lampekap06 op 16-12-2010 23:19 . Reden: frozen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Sinds gisteren in het bezit van een Corsair Force180 180GB SSD (Af-fabriek Firmware 2.0) en dit is een eerste testje:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v62/MelvinB/Atto.jpg

Dit op een Gigabyte GA-X48T-DQ6 mobo aangesloten op de ICH9R-controller. (AHCI)

[ Voor 17% gewijzigd door MelvinB op 17-12-2010 18:05 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lampekap06 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 23:07:
[...]

Geen flauw idee hoe ik die meuk er weer af krijg, eigenlijk. Schijfje is frozen ofzoiets dus zelfs als ik zin had om een backup te maken heb ik geen flauw idee hoe ik de schijf kan wissen }:O Iemand nuttige suggestie voor me?
Wat is dat dan met die 25 procent cpu verbruik ,draaien er nog andere aplicaties want 25 procent is wel veel voor een hd benchmark ,anders zou het een cpu benchmark zijn . Als je pc niet optimaal functioneerd kun je geen benchmark van de ssd maken .die bench laat dan eerder zien dat je syteem niet klopt.miss een driverconflict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 19:32:
[...]

Wat is dat dan met die 25 procent cpu verbruik ,draaien er nog andere aplicaties want 25 procent is wel veel voor een hd benchmark ,anders zou het een cpu benchmark zijn . Als je pc niet optimaal functioneerd kun je geen benchmark van de ssd maken .die bench laat dan eerder zien dat je syteem niet klopt.miss een driverconflict
Is idd een raar resultaat. Ik had in eerste instantie zo de AMD driver de schuld gegeven eerlijk gezegd. Maar blijkbaar was AMD C1e de schuldige die voor een rare bench zorgde :F Iig bedankt voor je suggestie, het hielp wel het rare resultaat te verklaren ;)

Ik vind het er eigenlijk nog steeds niet echt gezond uit zien, alsof hij helemaal vol staat. Atto scores zijn verder wel ok dus misschien lees ik dat ding wel verkeerd. Ik zou wel proberen te wissen de tools werken niet. Naja, het is hier ook geen persoonlijke helpdesk en ik heb er ook geen last van dus mss moet ik maar gewoon niet meer naar die benches kijken en gewoon accepteren dat ik deze apparaten niet snap 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/6oigbk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
@__1337__: ik zie je niets schrijven over de page-files (als je Windows gebruikt.

Reeds veelal voorbij gekomen hier: page-file op je SSD laten staan veroorzaakt veel writes en zal de levensduur van het apparaat zeker verminderen. Als je genoeg geheugen hebt, gewoon page-file uitschakelen. Krijg je problemen, kijk dan eens of je hem kan verplaatsen. Of nog een mooiere oplossing: RAM-disk driver/tool gebruiken voor page-file, bloedje snel ;)

Heb een Vertex 1 60gb hier vanaf versie 1.10 (zo'n anderhalf jaar oud), veel gebruikt en zit nu nog op 88% health volgens CDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
@lampekap06 en __1337__

wat ook wil helpen is je virtuele geheugen/swapfile uitzetten.
dat scheelt iig enorm veel (verborgen) opslagcapaciteit.
Je systeemherstel ook uitzetten, elk herstelpunt kost ook een hoop ruimte.

Een leuke site waar goede tips op staan is deze:
http://thessdreview.com/o...ssd-optimization-guide-2/

[ Voor 12% gewijzigd door Jerdek op 18-12-2010 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
Ja dat weet ik allemaal wel, maar dat zijn allemaal kleine tweaks waarmee je niets opschiet behalve een beetje ruimte. Ik ga geen discussie houden over het nut ervan, maar met swapfile aan moet ik gewoon 15GB vrij hebben. Indexing staat aan voor mijn documenten etc. en de schijf is 100% goed, er is nog maar 640GB geschreven volgens de toolbox.

Probleem is dat het lijkt alsof trim en gc gewoon totaal niet werken waardoor hij helemaal vol lijkt te staan met meuk, en daar kan een ssd/vertex2 nu eenmaal niet zo best mee omgaan geloof ik.

edit: @rookie#1 Een stuk van je ram opofferen voor een ram-disk waar je vervolgens de swap file op gaat zetten is natuurlijk niet zo nuttig, haha :P Je schijf gaat echt niet kapot van een beetje schrijven of swappen. Het is zoals _H_G_ zegt: gewoon niet naar zo'n tooltje kijken, die kan toch nooit een geloofwardig en betrouwbare status uitlezen van het flashgeheugen.

[ Voor 26% gewijzigd door lampekap06 op 18-12-2010 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
@lampekap06

op die link staat ook hoe je kunt zien of je trim funktioneert
en je indexering enzo uitzetten scheelt gewoon een hoop
Heb zelf de vertex2 120 en die draait als een tierelier.
Mede door al die kleine tweaks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
Jerdek schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 01:08:
@lampekap06

op die link staat ook hoe je kunt zien of je trim funktioneert
en je indexering enzo uitzetten scheelt gewoon een hoop
Heb zelf de vertex2 120 en die draait als een tierelier.
Mede door al die kleine tweaks
Als die opdracht 1 zegt wil dat natuurlijk nog niet zeggen of het commando ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Kan vanalles van je driver, chipset tot ssd firmware onderweg nog roet in het eten gooien ;) En je ssd werkt ook als een tierelier zonder al die tweaks :p Beetje indexeren merk je niets van en een swap heb ik nu eenmaal nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door lampekap06 op 18-12-2010 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
@lampekap06

zie dat je am2+ board hebt, ja dan is het misschien anders, ik heb am3 met DDR3, dat kan ook schelen.
Toch blijf ik erbij dat de topics op die link eigenlijk een beknopte versie is van wat hier door de al bijna 300 pagina's heen besproken is.
Je hoeft niet alles uit te voeren he, maar wat kan gewoon proberen...

Pagina: 1 ... 71 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD